رواية أيام في الحرام الحلقه الحاديه عشر بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده
بمجرد أن تعود إلي المنزل
تغلق عليها بابها وترسل برسالة لكمال تقول : ألحقني يا كمال ، أنا حامل .
كمال : بجد ؟؟
سماح : أيوه ، ومش عارفة أعمل ايه ؟
كمال : وأنتي خا،يفة ليه كده ؟!! أنتي متجوزة .
سماح : لأ ، الحمل ده منك أنت .
كمال : عرفتي أزاي ؟؟ يمكن من جوزك .
سماح : هو مش بيلمسني إلا علي فترات بعيدة ، وأنا متأكدة أن الحمل منك أنت .
كمال : وناوية تعملي ايه ؟ هتكملي الحمل ولا تنز.ليه ؟؟
سماح : مش عارفة يا كمال ، مش عارفة أفكر ، مش عارفة أتلم علي أعصابي !!!
كمال : نزليه يا سماح .
سماح : أنت شايف كده ؟
كمال : طبعاً أكيد .
سماح : هتروح معايا لدكتور ؟
كمال : لأ ، أنا أدفعلك الفلوس وأنتي أتصرفي .
سماح : يعني أروح لوحدي ؟!!
كمال : فيها أيه ؟!! هو أنتي صغيرة ؟!!
سماح : ماشي يا كمال ، أنا هتصرف وأشوف دكتور يعملي العملية .
![]() |
في اليوم التالي
في عيادة أحد الأطباء
بعد أن قام الطبيب بفحصها قال لها : الحقيقة العملية دي أكيد هتكون خط..ر عليكي !!
سماح : ليه ؟؟
الطبيب : لأسباب كتير جداً .
سماح : وأقدر أعمل ايه وأنا عندي ظروف تمنع إني أخلف دلوقتي ؟؟
الطبيب : أنا ممكن أعملك العملية لكن جوزك لازم يكون موجود ويمضي إقرار بالمسئولية علشان أخلي أنا مسئوليتي .
سماح : مفيش حل تاني ؟؟
الطبيب : لأ .
عادت إلي منزلها يبدو عليها الحزن ، وجلست حزينة تفكر كيف تخرج من هذا المأزق ؟! كمال لن يتزوجها !! و لن تستطيع نسب طفل لراضي ليس من نسله !! والطبيب حذرها من عملية الا،جها،،ض !! ثم أشترط توقيع الزوج بالمسئولية !!!
ظلت في همها وحزنها حتي عاد راضي مساءاً فنظر إليها ضاحكاً : ايه ده !! ماما قاعدة زعلانة ليه ؟؟
سماح : أنا مش عايزة أكمل الحمل ده يا راضي .
راضي " بتعجب " : ليه ؟!!
سماح : أنا كبرت علي الحمل والولادة والر،،ضا،عة !! ده غير إن العيال كمان كبروا .
راضي " يضحك " : وفيها ايه ؟ خلينا نسترجع ذكريات الماضي .
سماح : لأ يا راضي ، أنا عايزة أنزله .
راضي : لا يا سماح ، أنا عايز الولد ده يكون أخ لكريم .
سماح : ومين قالك إنه ولد ؟ ما يمكن تكون بنت .
راضي : أحساسي إنه ولد .
سماح : يا راضي اسمع كلامي ، ولد ولا بنت ننز،له أحسن .
راضي : لأ يا سماح ، وياريت بلاش تقولي كده تاني ، علشان مزعلش منك .
ما أن نام راضي حتي بدأت تراسل كمال وتخبره بما حدث ...
سماح : كمال ، الدكتور قالي العملية خط،،ر عليا ولازم جوزي يمضي إقرار بإخلاء مسئولية الدكتور ، وقولت لراضي ورفض ، ومش عارفة أعمل ايه !!!
كمال : حاولي تقنعيه .
سماح : حاولت كتير ومفيش فايدة .
كمال : وبعدين ؟؟
سماح : تعالي أنت معايا وأمضي الإقرار كأنك جوزي .
كمال : أنا !!! لأ .
سماح : علشان خاطري يا كمال ، مفيش حل تاني .
كمال : حاضر ، علشان خاطرك بس .
سماح : ربنا يخليك ليا .
بعد يومين
ذهبت سماح بصحبة كمال إلي الطبيب ، وقام بتوقيع الإقرار ودخلت سماح غرفة العمليات !!
مر وقت طويل كان كمال فيه تراوده مخا،،وفه حتي خرج الطبيب من الغرفة ، فهرول إليه كمال وسألته : طمني يا دكتور ، سماح كويسة ؟؟
الطبيب : الحمد لله ، المدام بخير ، هي نز،،فت كتير شوية ، لكن الحمد لله سيطرنا علي الموقف .
تنفس كمال الصعداء : متشكرين أوي يا دكتور .
الطبيب : أنا عايز أعرف ليه مش أحتفظتوا بالجنين أحسن ؟؟!
كمال : ظروف يا دكتور .
الطبيب : علي العموم هي كويسة وممكن تمشي معاك كمان ساعتين .
عادت سماح إلي المنزل مساءاً واضحاً عليها مظاهر الإعياء !!
حين عاد زوجها ولاحظ عليها مظاهر الإعياء سألها عن السبب فقالت له : كنت ماشية في السوق وفجأة دو،خت ومحستش بحاجة إلا وأنا في المستشفي وعرفت إن الحمل ن،ز،ل .
ظهر عليه الحزن وسألها : أوعي تكوني أنتي اللي عملتي كده قاصدة ؟
سماح : لا يا راضي ، صدقني ده حصل من غير ما أحس .
راضي : طيب خلاص مش مهم ، أهم حاجة أنتي كويسة ؟؟
سماح : لسه ت،عبا،نة شوية .
راضي : خلي بالك من نفسك وأرتاحي كويس .
ظلت سماح عدة أيام طريحة الفراش ، بينما بقي كمال وحده في شقته ، ينظر إلي أركانها فلا يري إلا جدران صامته وشبح أسرة لقيت حت.فها أو اوشكت بفعل فاعل !!!!!
صار البيت خاوياً ، مملاً !!
بدأ شعور الملل ، ففتح الشرفة وظل يشاهد منها الجيران والمارة بالشارع ، و ذهنه مشغولاً بالف،،ضيحة التي توشك كل يوم أن تقع !!!
أما حمل سماح فقد مر بسلام بصعوبة !! لا مفر أمامه إلا إنهاء تلك العلاقة علي الفور . ولكن هل تطيق سماح البعد عنه !! هو متأكد تمام التأكد أن سماح تلك المرأة التي أستطاع جمع مفاتيح أنوثتها بين يديه لن تطيق الإبتعاد عنه أكثر من بضعة أيام إن استطاعت وبعدها ستعود إليه !!
تجاهل اتصالاتها و رسائلها وذهب يبحث عن أسرته .
وجدهم أخيراً عند بعض الأقارب .
حاول مع زوجته وولديه أن يستعيدهم ، لكن كان لهم شرط أن يقوم بط.رد سماح وزوجها من المنزل .
شعر كمال بجر،،ح كبر،ياؤه بسبب وضعهم شرطاً للرجوع !! فقام غا،،ضباً يصب لعنا،،ته عليهم ويؤكد لهم أنه لن يستجيب لهم أبداً !!!
جلست زوجته تبكي ضيا،،ع كل شئ !! فهذا الرجل لا سبيل لإصلاحه !!
عاد كمال إلي منزله وأستجاب لأول اتصال منها !!!!!
سماح : أخيراً رديت عليا !!! كنت مخاصمني ولا ايه ؟؟
كمال : لأ ابداً ، شوية مشا،،كل مع سهير والعيال ، طمنيني عليكي لسه تعبا،،،نه ؟؟
سماح : لأ خلاص ، دلوقتي أحسن كتير .
كمال : جوزك عندك ؟
سماح : لأ ، نزل راح شغله .
كمال " بضحك " : أطلعي بقا ، أنتي وحشاني أوي .
سماح : حاضر يا حبيبي ، نص ساعة وأطلعلك .
كمال : أنا هنزل أشتري حاجة من الشارع وأسبلك المفتاح في الباب ،لما تطلعي أفتحي وأدخلي لو أنا مش موجود مش هتأخر دقايق وأطلعلك .
سماح : حاضر يا حبيبي .
نزل كمال ووضع مفتاح شقته بالباب من الخارج ، أرتدت سماح لباس نو،م مث،،ير أسفل ملابسها وهمت بالخروج .
شمس : رايحة فين ؟؟
سماح : هنزل أشتري حاجة .
شمس : هتنزلي ولا هتطلعي ؟؟؟
سماح : ملكيش دعوة ، خليكي في حالك .
خرجت سماح وأغلقت الباب خلفها ، وصعدت لشقة كمال لتجد المفتاح بالباب كما أخبرها ، فتحت الباب ودخلت وتركت المفتاح في مكانه !!
بحثت عن كمال فلم تجده ، فقامت بخلع الملابس وظلت بلباس النو،م تقف أمام المرآة معجبة بجمالها الفتا،ن !!
لم تمر إلا دقائق حتي صعد كمال فوجد المفتاح في مكانه في الباب !!
وقف متعجباً يتسائل هل صعدت سماح أم مازالت لم تصعد إليه بعد !!
فتح الباب ودخل وأغلق الباب ونسي المفتاح بالباب من الخارج !!!!!!!!
دخل كمال ليجدها بملابسها المث،،يرة فأقترب منها وأخذها بين ذراعيه إلي فراش الر،،ذ،يلة !!
كان اللقاء حاراً بعد شوق طويل ، تمنيا لو لم تنتهي تلك اللحظات .
عاد راضي من عمله مبكراً !! لم يجد في منزله سوي ابنته !!
راضي : أمك و كريم أخوكي فين يا شمس ؟
شمس : كريم نزل من بدري ، وماما معرفش راحت فين !! أما نزلت تشتري حاجة أو طلعت تنضف شقة عمو كمال .
راضي " بتعجب " : تنضف شقة الحاج كمال؟!!! مش معقول !! هتطلع من نفسها من غير ما تقولي !!
شمس : معرفش ، أطلع شوفها .
وقف راضي متردداً قليلاً ثم فتح باب شقته وخرج .
صعد درج المنزل بخطي بطيئة متثاقلة حتي وصل إلي شقة كمال ، فتعجب حين رأي المفتاح بالباب من الخارج !!!!!
رفع أصبعه ليدق جرس الباب ولكنه توقف فجأة !!! هناك شيئاً ما يدفعه لفتح الباب والدخول دون أستئذان !!
تابعووووني
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
الحلقه الرابعه والخامسه والسادسه من هنا
الحلقه الثامنه والتاسعه من هنا
الحلقه الثانيه عشر والاخيره من هنا
❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺
تعليقات
إرسال تعليق