القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الرياضة

رواية أيام في الحرام الحلقه العاشره بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده


رواية أيام في الحرام الحلقه العاشره بقلم الكاتب عادل عبدالله حصريه وجديده 


لن يستطيع كمال الإنتظار !! إذن عليه بفكرة مجنو،،نة يصل بها إليها حتي في وجود زوجها !!!

أرتدي ملابسه ونزل ودق جرس الباب .

فتح راضي الباب وأستقبله بإبتسامة عريضة ...

راضي : أهلا وسهلاً يا حاج كمال ، أتفضل .

كمال : متشكر أوي ، كنت عايز أطلب منك طلب بس محرج .

راضي : يا خبر أبيض يا حاج كمال !! ده أنت تؤمر .

كمال : متشكر أوي ، كنت عايز أسألك لو تعرف واحدة ست من اللي بينضفوا البيوت علشان تنضفلي الشقة .

راضي : للأسف يا حاج كمال معرفش حد ، ليه ؟ هي الحاجة أم وائل تعبا،نة ؟؟

كمال : لا أبداً .

راضي : أصل أنت أول مرة تسأل علي حاجة زي كده !!!

كمال : معلش بقا ، أصل الحاجة زعلانة شوية وراحت عن أهلها تغير جو .

راضي : يا خبر أبيض للدرجادي !! معلش يعني أنتوا كبار علي كده !!

كمال : معلشي بقا أنت عارف الستات دماغهم عاملة أزاي !!!

راضي : معلش يا حاج ، ربنا يهدي الحال .

كمال : أسف لو كنت أزعجتكم ، هنزل الشارع بقا أشوف حد يشوفلي واحدة تنضف البيت .

راضي : لأ ازاي !! مينفعش طبعا ، ثواني المدام بتاعتي هتطلع تنضفلك البيت حالاً .

كمال : لأ ازاي !! العفو ، أنا مش عايز أتعبها .

راضي : متقولش كده يا حاج كمال ، أحنا جيران وأهل ، ومراتي زي بنتك أو أختك الصغيرة .

كمال : لكن ده كتير !!



راضي : لا يا حاج متقولش كده .

أستدار راضي وقال لزوجته : معلش يا أم شمس أطلعي شقة الحاج كمال نضفيها وروقيها علشان الحاجة أم وائل مش موجودة .

سماح : حاضر .

كمال : متشكر أوي يا جماعة ، أسف لو بتعبكم معايا .

راضي : لا أبداً مفيش تعب ولا حاجة .


أنصرف كمال بينما تظاهرت سماح بالغ،ضب وقالت لزوجها معاتبة أياه : أنت ليه قولتله كده ؟؟

راضي : معلش الجيران لبعضها .

سماح : هوه أنا خد،،امة علشان أطلع أنضفله الشقة ؟؟

راضي : يا حبيبتي لأ ، أنتي هتعمليها مجاملة يعني بدون أجر ، تبقي خد،امة أزاي ؟!

سماح : بلاش يا راضي وأعتذرله .

راضي : معلش قولتلك الجيران لبعضها .

سماح : أنت نسيت لما قعدت تحقق معايا وتقولي أزاي تدخلي راجل غريب البيت ؟!! أزاي عايزني أطلعله فوق دلوقتي ؟؟!

راضي : خلاص بقا ، أنا قولتلك قبل كده مش قصدي ، أنتي فهمتي غلط ، وعموماً خدي شمس معاكي لو مكسو،،فة تطلعي لوحدك .

سماح : لأ مش مكسوفة .

راضي : خديها بردو معاكي علشان تساعدك .


أخذت سماح أبنتها وصعدت إلي شقة كمال .

بمجرد أن فتح كمال الباب ورأي أبنتها معها تغيرت ملامحه وقال : أتفضلوا ادخلوا .

كانت شمس تظهر عليها علامات الخو،ف !!!

كمال : تعالي يا سماح ،عايزك في كلمة .

وأمسك بيدها وسار عدة خطوات ، فأرتبكت شمس وقالت بصوت مر،،تعش : أنا نازلة .

سماح : أستني .

وبعد أن همس لها كمال ببعض الكلمات أستدارت سماح وقالت : أنزلي يا شمس وقولي لأبوكي الحاج كمال قالك تنزلي علشان الشقة مش محتاجة شغل كتير .

وقفت شمس متعجبة من جرأتهم المتناهية !!!

كمال : واقفة ليه ؟؟؟ يلا أنزلي .


نزلت شمس تحاول أخفاء دموعها حتي دقت جرس الباب .

فتح والدها فسألها : نزلتي ليه ؟ وفين أمك ؟

شمس : قالي أنزلي ، الشقة مش محتاجة شغل كتير .

راضي : عينك حمرا ليه ؟؟ أنتي كنتي بتعيطي ؟؟

شمس : لأ ، ده تراب دخل في عيني .

راضي : طيب أدخلي أغسلي وشك .


في شقة كمال

سماح : يخربيت جرأتك !!!

كمال : يا قمر أنا علشانك أعمل أي حاجة .

سماح : لكن هو ممكن يطلع دلوقتي !

كمال : مش هيطلع ، علشان لو طلع دلوقتي هيكون شكله وحش بعد ما هو بنفسه قالك قدامي أطلع نضفيله الشقة .

سماح : طيب يلا بقا علشان عايزة أنزل علطول ومتأخرش .


جلس راضي يشعر بأنه تورط في تقديم عرض الخدمة له !!

هو يعلم تمام العلم بأن زوجته جميلة ووجودها في مكان واحد مع رجل غريب حتي وإن كان رجلاً كبيراً ووقوراً " كما يظهر له " من الممكن أن يكون سبباً لما مالم يحمد عقباه !!

ظل متردداً هل يصعد إليهم ؟ هل يرسل ابنته إليهم مرة أخري ؟؟  إن فعل ذلك سيكون سبباً  لمشكلة جديدة مع زوجته !!


مر بعض الوقت بينما يقف راضي متو،،تراً متردداً حتي أتخذ قراره أخيرا و فتح باب شقته وصعد إلي الحاج كمال .

دق راضي جرس الباب ولم تمر إلا ثواني حتي فتح الحاج كمال الباب : تعالي أتفضل يا ابو شمس .

راضي : معلش أصل المدام أتأخرت .

سماح : خلاص يا راضي أنا خلصت ونازلة وراك أهو .

راضي : طيب متتأخريش علشان العيال عايزين ياكلوا .

سماح : حاضر ، نازلة وراك علطول .


نزلت سماح في عقبه مباشرة وبمجرد أن أغلقت الباب قال زوجها : معلش تعبتك .

سماح : مش مهم يا راضي ، مادام أنت أمرت أنا لازم أنفذ علطول .

راضي : الراجل كان محترم ولا حصلت منه حاجة كده ولا كده ؟؟

سماح : لا لا لا ، الصراحة الراجل محترم اوي اوي اوي .

راضي : طيب الحمد لله ، أنا الصراحة أتضايقت لما شمس نزلت ، لكن ثقتي فيكي كانت مطمناني .

سماح : يخليك ليا ، أيوه كده أهم حاجة الثقة .


بعد أيام ...

كانت تجلس تشاهد التلفاز ونهضت من مكانها لكنها شعرت بدوار شديد ولم تشعر إلا وهي تر،تطم بالأرض !!

هرول إليها كريم وشمس وصر،خا : فيه أيه يا ماما ؟؟

سماح : أنا تعبا،،نة أوي ، أتصلوا بأبوكوا بسرعة .

اتصل كريم بوالده الذي عاد إلي المنزل ليجد زوجته ملقاه علي الأرض !!


في عيادة الطبيب

يقوم الطبيب بفحصها ثم يبتسم : ألف مبروك يا مدام أنتي حامل .

راضي : بجد يا دكتور ؟

الطبيب : أيوه ، أنت مش مصدق ليه ؟ مش أنتوا عندكم أولاد تانيين ولا ده أول حمل ؟؟

راضي : عندنا الحمد لله ، لكن أولادنا كبار .

يضحك الطبيب : ده بقا هييجي علشان يرجعلكم ذكرياتكم من الأول ، الف مبروك .

سماح : الله يبارك فيك يا دكتور .


بمجرد أن تعود إلي المنزل

تغلق عليها بابها وترسل برسالة لكمال تقول : ألحقني يا كمال ، أنا حامل .

كمال : بجد ؟؟

سماح : أيوه ، ومش عارفة أعمل ايه ؟

كمال : وأنتي خا،يفة ليه كده ؟!! أنتي متجوزة .

سماح : لأ ، الحمل ده منك أنت .

تابعووووني 



لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 



الحلقه الأولي من هنا



الحلقه الثانيه من هنا



الحلقه الثالثه من هنا



الحلقه الرابعه والخامسه والسادسه من هنا



الحلقه السابعه من هنا



الحلقه الثامنه والتاسعه من هنا



الحلقه العاشره من هنا



❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺🌹💙❤️🌺



انت الان في اول مقال

تعليقات

close