رواية منقذي اللطيف البارت الثاني بقلم الكاتبه نورينا حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
![]() |
رواية منقذي اللطيف البارت الثاني بقلم الكاتبه نورينا حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
روحت بيتي ولمحت من بعيد عربيه انا عرفاها كويس اوي مشيت وانا بقدم رجل وبأخر رجل وصلت وطلعت شقتي عشان اتأكد أن هوا فعلا !!
= اهلا اهلا ب الاستاذه الي كانت عايزه تسافر ومتعرفش أهلها معندكيش أهل تعرفيهم
ابتسمت بسخريه
= تصدق نسيت فعلا أن انا عندي أهل
بتدخل مامتها من الباب وهيا بتقول
= دا ازاي يعني ازاي متعرفيناش حاجه زي كدا
اتهندت بسخريه مخلوطه بحزن
= وانا اعرفكم لي اصلا لي جايين دلوقتي تعملوا فيها دور الأهل الكويسين كنتو فين من زمان ها كنتو فين كل واحد فيكم اتجوز وخلف وشاف حياتو وسبتوني لوحدي ومحدش فكر يرفع سماعه التلفون يطمن عليا طب انتو تعرفو اي عن حياتي
ابوها
= انا عارف عنك كل حاجه يبنتي ديما متابع الكليه بتاعتك من بعيد
قولت والدموع بتنزل علي خدي
= من بعيد ! طب لي مش من قريب لي مش بتكلف نفسك تيجي تشوفني لي جرحتوني وسبتوني لوحدي الدنيا تلطش فيا اتكلمت وشهقاتي بتعلي من اثر البكاء حتا .. حتا لما جوزي سابني ف وسط الفرح ومشي اتوقعت تكونو جنبي لمره واحده ف حياتي بس انتو خيبتو ظني سبتوني لوحدي وكل واحد فيكم راح بيته كان عندي امل حد يخبط عليا يخدني ف حضنه ويقولي انا جنبك بس محصلش حد فيكم عارف انا مريت بأي طول السنين دي؟ لا يبقي لي جايين دلوقتي بتطالبو أن اعرفكم حاجه مش من حقكم
الاب
= بس انا يبنتي مقصرتش انا ببعتلك فلوس كل شهر عشان دراستك ومصاريفك
قولت بحزن وانا بمسح دموعي
= مصاريف ! مصاريف اي انا موصلنيش منك حاجه اصلا انا طول الوقت دا جدو وجدتي هما الي متكفلين بكل حاجه انا كنت نزلت شغل اصلا بس جدو وجدتي لما عرفو مرضوش يخلوني اكمل وهما الي بقو يبعتولي فلوس .. عموما انا اصلا معتش محتاجاكم ف حياتي كفايه اوي كدا
اتكلمت الام
= يعني اي معتيش عايزانا ف حياتك انتي اتجننتي الظاهر أننا دلعناكي زياده عن اللزوم
= حقيقي كل مره كلامكم بيصدمني ماما انتي اخر مره شوفتيني فيها أمته طب سيبك من دي اخر مره أتواصلتي معايا وكلمتيني امتا فين الدلع دا انا اصلا كنت ناسيه أنكو عايشين انتو جيتو لي هاا اجيتو لي وكملت بأنهيار انتو عايزين مني ايييي كفايه بقا كفايه حرام عليكم انا كل اما اقوم واحاول اطلع من الحزن الي مالي قلبي بتيجو وترجعوني لنقطه الصفر تاني
الاب
= حقك عليا يبنتي بس انتي عارفه مش هقدر اخدك وتعيشي معايا بس انتي ازاي موصلكيش مصاريف انا يبعتلك المصاريف اول ب اول
قولت بحزن وانكسار
= انا اصلا مش عايزه اجي معاك ولا اجي معاها ومش عايزه منك حاجه ولا منها انا مش مستنيه حد فيكم يبعتلي مصاريف متشكره انا هسافر وهبعد عنكم انتو لاتنين معتش عيزاكم ف حياتي بعد النهارده
الام ببعض الحزن
= يعني اي هتسافري مش هترجعي تاني ؟ وبعدين انتي لسه صغيره تسافري ازاي
= معرفش .. معرفش الدنيا مخبيالي اي بس الي اعرفو ان هقف ع رجلي لوحدي ومعتش مستنيه من حد يقف جنبي أو يطبطب عليا وانا مش هكون لوحدي صحابي معايا
الاب بحزن
= صدقيني يا يبنتي غصب عني خلي بالك من نفسك يا ياره وانا هشوف موضوع المصاريف دي مش بتوصلك ازاي .. ومشي
قولت وانا قلبي يكاد يخرج من مكانه
= اي ي ماما مستنيه اي مش هتمشي تروحي لبيتك وجوزك وعيالك انتي كمان وتسيبيني
بصتلي بحزن ومشيت .. مشيت وانا قعدت ع الأرض وقعدت ابكي
لي لي عملتو فيا كدا انا مستهلش دا منكم مش ذنبي انكم متفقتوش واتطلقتوو سبتوني وانا عندي 10 سنين لوحدي كبرتوني بدري وشيلتوني هموم وحزن مش قد سني لي لي خلفتوني طلاما مش عيزني عمري م هسامحكم عمري
قومت وانا بجر رجلي ب العافيه ودخلت اوضتي رميت نفسي ع السرير وقعدت ابكي لحد اما نمت
تاني يوم تحديداً 4:30ص
قومت وجهزت شنطتي ونزلت حطيتهم ف العربيه واتحركت عند المكان الي هتقابل فيه مع صحابي
ياره
يلا ي بنات بسرعه عشان منتأخرش
كلهم ف صوت واحد
يلا
بعد وقت كانو وصلو للمطار وقفو الأربع قدام الطياره وبصو لبعض بحماس وطلعو ركبوا الطياره
اتكلمت جني بحماس
= انا مش مصدقه بجد خلاص كلها كام ساعه ونوصل
مريم
= فعلا خلاص هانت اهي ونوصل انا مجهزه خطط كتير اوي نعملها
ياره بتوهان
= فعلا هانت وكل حاجه تتصلح
امل باستغراب
= مالك يا ياره حاسه ان فيكي حاجه مالك
ياره ب انتباه
= لا ابدا مرهقه شويه عشان منمتش كويس
جني
= لا مش باين أن دا السبب في اي احكيلنا
مريم
= احنا يا ياره من النهارده واحنا اقرب اربعه لبعض وسرنا هيكون سوا ف قولي مالك يمكن نقدر نهون عليكي
ياره بتهنيده
= حاضر بس لما ننزل الاول ونقعد قاعده رايقه كدا لان الموضوع طويل
طبطبت مريم ع كتفها
= أن شاء الله يحبيبتي
بعد مرور ساعات...
وصلنا ونزلنا علا سلم الطياره وطلعنا برا المطار وكان في عربيه مستنيانا وصلتنا لمكان السكن
فتحنا الشقه ودخلنا وانبهارنا من جمالها
ياره
= واو مكنتش متخيله السكن جميل كدا
مريم
= فعلا المكان حلو اوي
امل
= واو بس في اوضتين بس .. بس مش مشكله انا وجني ف اوضه ومريم و ياره ف اوضه
جني
= خلاص ماشي وانا موافقه يلا نرتب هدومنا وناخد شاور كدا ونقعد بقا ف البلكونه نتكلم
ياره بحماس
= اشطااا احسن حاجه البلكونه الريڤيو بتاعها خطير
امل
= يلا بينا نخلص الي ورانا ونقعد
كلهم بصوت واحد
اشطااا
بعد وقت كانو انتهوا من كل حاجه
ف البلكونه....
ياره بحزن
= بس يابنات دا كل الي حصل معايا
مريم بزعل
= ازاي في إنسان يقدر يعمل كدا ازاي يسيبك ف الفرح ويمشي ب الطريقه دي اكيد حصل حاجه
جني بتفكير
= بس حتا لو حصل اي ازاي يسيبك كدا اين كان اي الي حصل المفروض يعرفك
امل
= الغريب انه مظهرش لحد دلوقتي..طب انتي محاولتيش توصليلو
ياره بحزن
= حاولت بس دا انا قلبت الدنيا عليه وارقامه كلها مقفوله حتا الاكونتات بتاعته قفلها
مريم بحنان
= سيبك منه وانسيه بقا كفايه عمرك إلي ضاع
امل
= ايوا مريم عندها حق انسيه بقا هوا تلاقيه عاش حياته اصلا
جني
= طب انتي رفعتي عليه قضيه طلاق غيابي
ياره بحزن
= اه رفعتها من سنه
امل
= طب باباكي وممتك ازاي سابوكي لوحدك انتي ياروحي تلاقيكي تعبتي خالص
مريم بحزن
= ياريتنا كنا نعرفك وقتها مكناش سبناكي لوحدك ابدا
ياره وهيا بتمسح دمعه خانتها وبتقول بمرح
= يلا الي حصل المهم دلوقتي أن انتو معايا مش محتاجه اي حاجه تاني يلا بقا انا جايه هنا عشان تفرفشوني
جني بضحك
= امم انتي عايزه تضحكي طب يلا ي بنات نضحكها
مسكوها البنات وقعدو يزغزغوها
ياره بضحك
= خلاااااص هموت مش عايزه اضحك تاني
وقضو وقت لطيف مليان ضحك
تاني يوم...
مريم وهيا بتلبس الحذاء
= يلا ي بنات بسرعه عشان منتأخرش
ياره
= انا خلصت اهو
جني وامل
= واحنا كمان خلصنا يلا ننزل
بعد وقت كانو وصلو للجامعه
جني بسعاده
= عااااا اخيراا
مريم بضحك
= يلا يا مجنونه اول محاضره هتفوتنا
امل بضحك
= اسكتي ي مريم حاسه ان انا عايزه اطير من فرحتي
ياره
= طب يلا ي مجنونه منك ليها يلا ندخل
ف المحاضره....
جني بزهق
= حد فاهم حاجه من الراجل دا
مريم بضحكه مكتومه
= هوا بيتكلم بس بيقول اي الله وحده اعلم
امل
= يخربيتكم اسكتوا هنتطرد من المحاضره
شاب ما
= الا بقولك انتي اسمك اي
جني بقرف
= خليك ف نفسك
نفس الشاب
= عادي يعني لما نتعرف ونرتبط فيها اي
جني وهيا بتقوم
= يادكتور الشاب دا عمال يدايقني وبيقولي اسمك اي
الدكتور بعصبيه
= اطلع برا المحاضره
الشاب
= ي دكتور هيا كذابه هيا الي عماله تتعرف عليا ولما مرضتش ارتبط بيها قامت وقالت كدا
واحد تاني قال
= لا ي دكتور محصلش انا سامعه بنفسي وهوا عايز يتعرف بس هيا مرضتش
الدكتور بعصبيه
= اتفضل اطلع برا ومتحضرليش محاضره تاني مفهووووم
الشاب بص ل جني بغضب وطلع وهوا بيتوعدلها
قعدت جني ب انتصار
= تستاهل
بعد المحاضره
مريم بضحك
= لا بس جدعه يبت ي جني كويس مسكتيلهوش
امل بضحك
= تشوفيه وهوا وشو احمر من الغصب تموتي من الضحك
ياره
= ملناش دعوه بحد ي بنات واتمني منحتكش بحد من هنا لان باين أن الناس الي هنا مش كلهم كويسين
جني
= انا خايفه الصراحه نظراته ليا مكنتش مريحاني ربنا يعديها ع خير
مريم
= متقلقيش احنا معاكي محدش يقدر يعملك حاجه
الشاب الي كان دايق جني ف المحاضره
= اي ي حلوه قدرتي تخلعي مني ف المحاضره بس انا لسه عند طلبي اي رايك نرتبط
جني بزعيق
= متحل عن دماغي يجدع انت الله
قرب الشاب منها ومسك أيدها
ضربته جني ب القلم وهيا بتقول بغضب
= اقسم بربي لو فكرت تقرب مني تاني لندمك ع اليوم الي شوفتني فيه
بصلها الشاب بغضب وكان لسه هيضربها واتفاجئت بشخص بيمسك أيده وهوا بيقول
= مش عيب تبقي شحط وقد الحيطه وترفع ايدك ع واحده ست
= بقولك اي ي يابا ملكش دعوه انت مين انت اصلا
= احترم نفسك واتكلم ب احترام ي أما اقسم بالله ارفدك
ضحك الشاب ب استفزاز
= لا تصدق خوفت ابعد كدا انت عنها دي بقت تلزمني
هجم عليه الشاب التاني ونزل فيه ضرب
= هتبعد عنها ولا اقتلك مكانك وانا الدكتور ياسر برهامي يعني اقدر ارفدك بكل سهوله
الشاب بخوف
= خلاص خلاص والله هبعد عنها ومش هقربلها تاني بس ارجوك مترفدنيش
ياسر قام من عليه وهوا بيقول
= انا مبديش غير فرصه واحده ولو شاطر استغلها وابعد عنها
مشي الشاب بخوف
جني بكسوف
= متشكره جدا يادكتور
ياسر
= انا معملتش غير واجبي وبس بعد كدا لو في اي حاجه تروحو لمدير الجامعه وهوا هيتصرب
مريم
= تمم ي دكتور شكرا مره تانيه
ياره
= الحمدلله انها عدت علا خي...
لسه هتكمل كلامها اتصدمت لما لقت دكتور ياسر واقف مع شخص آخر واحد كانت تتمني تشوفو هنا !!
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
تعليقات
إرسال تعليق