القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الرياضة

رواية منقذي اللطيف البارت الاول بقلم نورينا حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

رواية منقذي اللطيف البارت الاول بقلم نورينا حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية منقذي اللطيف البارت الاول بقلم نورينا حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 

 في كافي ع البحر خاصة في ترابيزه منعزله  قاعده بشرب فنجان قهوتي  مُره زي طعم ايامي ف جو بارد والتلج يتساقط وف الخلفيه صوت بيقول ،


- مبقتش قادر أداري في عينيهم

- هموت وأعرف حقيقة واحدة

- إنت بتحبني فعلًا ولا بتكدب عليا

- نفسي أعيش لحظة واحدة

- أكون فيها أنا معاك حبيبك

- من غير ما أخاف من كلمة

- هسيبك ليه وليه مشيت

- ليه بتعمل كده فيا

- وليه بتخلي الناس تتكلم عليا


غمضت عيني وانا بفتكر أنه سابني ف نص  الفرح ومشي 

مشي ! منغير ولا كلمه وسابني مكاني ف صدمتي 

تلت سنين ! مستنيه مبرر مستنيه يظهر يقولي لي عمل فيا كدا 

هوا مشي بس ساب جرح ف قلبي مستحيل يداويه الزمن 


خرجني من شرودي صوت الكرسي وهوا بيتسحب وشخص بيقعد قصادي وبيقول 


= الحب دا شيئ سيئ جدا بيتستنزف منك كل طاقتك ولما بيلاقيك خلاص وصلت لاقصي درجه من الحب بيختفي فجأه وبدل م تكون طاير ف سابع سما بتقع ع جزور رقبتك لسابع ارض 


بصيت باستغراب 


- افندم 


قالي بنظرات حزينه 


- محبتنيش تفتكري لي مع أن انا عملتها كل حاجه هيا عايزها كنت بشوف هيا عايزه اي ومكنتش ببخل عليها انا كنت بحبها اوي 


بصيت قدامي بتوهان 


= عشان بكل بساطه اديتها كل الحب وكل الاهتمام وكل التقدير في ناس لما بتلاقي شخص معين بيجري وراهم وبيحب وبيهتم وبيبين أنهم حاجه كبيره بيشوفو نفسهم بتجيلهم لحظه كبرياء أنهم احسن وانك بتعمل كدا عشان هما احسن ف بيبداءو يتجاهلوك وبتوصل نهايه العلاقه أنها تسيبك وتمشي 

 

- دا فعلا الي حصل معايا 


= متقلقش كما تدين تدان 


 - الناس دي بتبقي مؤذيه اوي عمري م سمعت عن الحب الحقيقي ديما اي قصه بتنتهي بألم وحزن وفراق 


= لا مش كل القصص بتكون حزينه الفرق ف اختياراتنا احنا الي بنختار غلط بنختار ناس مش شبهنا بس بحاول نتغاطي عن الأفعال الي بتدايقنا منهم بحجه الحب ! مرايه الحب قادره تجمل اي انسان ف عينك بمجرد م الحب يدق بابك مهما كان انسان مؤذي وتوكسك مبتقدرش تبعد بتلاقي قلبك مش قادر يبعد وعلقك رافض القرب بتفضل ف النص واقف محتار مش عارف تتحرك تلقائي بتلاقي نفسك ماشي ورا قلبك لو اخترت صح من الاول كنت هتبقي عايش حياه حلوه الحياه جميله بس مع شخص صح شخص قادر يخلي حياتك فعلا جميله وورديه 


- عندك حق فعلا ، بس الحب مش بأيدنا لو كان بأيدي كنت خرجتها من قلبي وعقلي نفسي انساها بس مش عارف ذكرياتها بتلاحقني ف كل مكان  قلبي رافض ينساها و عقلي ديما شغال وسؤال ديما بيراودني لي ! لي سابتني هل انا استاهل كدا فعلا ؟، 


=  العيب عمره م كان فينا طلاما احنا مغلطناش ف حاجه يبقي العيب مش مننا حاول انساها وكمل حياتك وعيش وانجح ربنا بيقول وتحسبه هينا وهوا عند الله عظيم ربك مش بيسيب حد موجوع ثق بالله وتيقن أن من احسن الظن بالله ربنا بيرد عليه وبيقول وانا عند حسن ظن عبدي بي 


- ونعم بالله... غريبه بتنصحيني مع انك الي محتاجه النصيحه 


بصيت باستغراب وقولت


= عرفت ازاي 


بصلي ف عيوني وقال 


- العيون فضاحه ي انسه وعينك بتحكي كل الوجع الي مخبياه ف قلبك لاكن هقولك برضو أن ربنا مش بيسيب عبد لجأ ليه ابدا صلي وقربي من ربنا يمكن دا يكون ابتلاء بسبب البعد عن عباده الله الشخص الي بيكون بعيد عن ربنا بيكون مهوم وحزين وتحسي ان في جبال كدا ف قلبه ربنا بيبتلينا عشان نقرب منه وكمل وهوا بيقوم فرصه سعيده اتمنا المره الجايه لما اشوفك تكوني ف احسن حال 


ابتسمت بسعاده وانا بتابعه وهوا بيبعد عن الكافيه 


شخص غريب بس، لطيف ! 


كملت فنجان القهوه وكملت قرأه ف كتابي المفضل علم النفس 


بعد وقت قومت حاسبت وروحت بيتي انا يتيمه الاب والام مع انهم  ، عايشين !  ومليش اخوات واهلي ف بلد تاني وعايشه لوحدي بدرس ف كليه طب حلمي اكون اكبر دكتوره جراحه 


رميت نفسي ع السرير ابتسمت بتلقائية لما جه ف بالي الشاب الي شوفته وغمضت عيني ونمت 


صحيت تاني يوم روحت الكليه حضرت اول محاضره وخرجت قعدت ف الكافي الخاص ب الكليه ولمحت بطرف عيني 

هوا ! نفس الشخص معقول معايا ف نفس الكليه ، ازاي انا مشفتهوش هنا قبل كدا


جه وقت المحاضره الثانيه ودخلت واتفاجئت بيه بيدخل من باب المدرج وبيعرف نفسه ع أنه الدكتور الجديد


- اهلا بيكم انا الدكتور ياسين  التهامي  عندي 25 سنه والدكتور الجديد مكان دكتور حسن لأن سافر ف مؤتمر خارج مصر 

وبدأ يتعرف علينا واحد واحد وجه دوري ووقفت بتوتر وقولت 


=  اسمي يارا  وعندي 20 سنه 


- بصلي ب ابتسامه وقعدت وبدأ يشرح وكان شرحه جميل جدا وقادر يوصل المعلومه بكل بساطه 


لميت حاجتي وخرجت بعد أما المحاضره خلصت ولقيت شويه بنات متجمعين حواليه بصيت بغيظ وهوا واقف بيتكلم معاهم 

= ماله دا واقف بيتكلم معاهم لي .. اه صح هوا الدكتور .. بس ولو ولو ميكلمهمش برضو .. اي دا انا مالي اصلا 


- اي ي انسه واقفه بتكلمي نفسك لي الناس هتقول عليكي مجنونه 


اتحمحمت بخجل وقولت 


= لا انا بس كنت بقول شويه حجات عشان منساهمش 


- امم ماشي يستي كنت عايزك ف موضوع مهم..

 لسه بيكمل كلامه لقيت واحده  بتجري عليه وبتحضنه بتقولو وحشتني اوي ي حبيبي ولقيته بيضمها اكتر ليه !


 اتحمحمت بخجل وقولت بضيق معرفش لي ظهر عليا 


= عن اذنك ي دكتور ياسين 


سبت المكان ومشيت مكنش عندي غير محاضره بس مش مهمه اوي 

طلعت روحت الكافي الي بقعد فيه دائما ع نفس الترابيزه ولقيت الويتر جاي ب ابتسامه بشوشه وبيقول 


- طلبك المُعتاد ي يويو صح 


اتكلمت ب ابتسامه 


= صح ي عمو اشرف 


شويه ووصل طلبي واتهندت ، تهنيده شايله فيها هم السنين 


لمحتُه بطرف عيني داخل الكافيه وبيقرب عليا وبيسحب كرسي وبيقعد 


- اي خلاكي تمشي كنت عايزك ف موضوع مهم 


بصيت قدامي وقولت 


= حضرتك مكنتش فاضي ي دكتور ياسين 


- احنا ممكن نشيل دكتور وحضرتك دي ونخليها ياسين بس 


قولت بجديه 


= لا الأفضل أن يفضل في القاب .. خير ي دكتور كنت عايزني ف اي 


- علا فكره الي شوفتها دي اختي 


ظهرت عليا ابتسامه حاولت اداريها 


= انت مش مجبر تبرر اي شيئ عادي دي حياتك 


قالي ب ابتسامه 


- عشان بس يستي متفهمنيش غلط وكمل بمرح انا متربي والله ومحترم 


ابتسمت غصب عني وقولت 


= طيب خير اي الموضوع 


- بصي ي ستي بما انك بنت ناجحه وشاطره ومجتهده مدير المدرسه قرر يديكي منحه ف امريكا تكملي تعليمك هناك واتفقوا باقي الدكاتره ع الكلام دا لأن كلهم يشهدو بشطارتك وانك من اوائل الدفع كل سنه 


اتكلمت بصدمه وفرحه 


= انت بتتكلم جد يادكتور بس انا هروح ازاي انا معرفش اي حاجه هناك هبقي لوحدي و..


قاطعها ياسين وقال 


- م هوا انتي مش لوحدك ي ياره في كذا زميل وزميله هيكونو معاكي وهيتوفرلك سكن جنب الجامعه بتاعتك ومجاناً دي فرصتك متضيعيهاش 


سرحت بتفكير .. يمكن لما اسافر وابعد انسي واقدر اعيش حياتي وأخرج من الحزن الي فيا انا فعلا محتاجه ابعد اتهندت وقولت 


= عندك حق مش هضيع الفرصه دي مني اكيد 


- ربنا يوفقك يا ياره انتي تستاهلي كل خير 


= ميرسي جدا ليك يا دكتور ياسين .. هستأذن انا ... صحيح حضرتك مقولتش المنحه دي امتا 


- تعالي بكرا لمكتب المدير وهوا هيعرفك بكل حاجه 


= بإذن الله .. ف رعايه الله .. روحت لعمو اشرف حاسبت ومشيت 

ف البيت بعد أما وصلت اديت فرضي وقعدت بتفكير وانا ماسكه تلفوني وانا متردده اتصل ولا لاء بعد تفكير قررت اتصل 


: الو .. اذيك ي جدو ... اا الحمدلله كويسه.. ايوا كنت عايزه اعرف حضرتك أن جتلي منحه اكمل تعليمي ف امريكا .. لالا ي جدو مش هكون لوحدي في زمايل ليا هيكونو معايا .. ارجوك ي جدو وافق .. لسه هروح بكرا اشوف هعمل اي وهسافر امتا ... لا ي جدو متقولش لحد انا بس عرفت حضرتك عشان تكون عارف ... شكرا جدا يا جدو .


ضحكت لوهله وانا مكنتش متخيله أنه هيوافق كدا بكل بساطه حمدت ربنا انو وافق خصوصا أن جدو اكتر شخص عارف بحالتي بعد الي حصل كويس أنه وافق. 


قمت وقفت ف البلكونه وانا حاطه الشال علا كتفي ونسمات الهواء البارده بتلمس بشرتي حقيقي انا مغرمه ب الأجواء دي بتلمس قلبي ، 


دخلت نمت .. صحيت لبست سكيرت لونها ابيض ع بلوزه بيبي بلو وطرحه بيضا وشنطه بيبي بلو وهيلز ابيض بصيت لنفسي برضا وخرجت 


ف  الكليه تحديدا في مكتب المدير 


- دا أقل واجب نعمله معاكي يا ياره احنا بس بنكافئك علا تعبك ومجهودك وانتي تستاهلي 


= انا مش عارفه اقول لحضرتك اي والله بجد متشكره جدا ليكم انا مبسوطه جدا ب المنحه دي وإن  شاء الله اكون عند حسن ظن حضرتك 


- انا متأكد من دا ي ياره اتفضلي دي الاوراق بتاعتك انا خلاص ظبط كل حاجه ف جامعتك الي ف امريكه مفيش ناقص بس غير تجهزي حاجتك وتتحركي بكرا أن شاء الله من الساعه 5 ص 


= شكرا جدا لحضرتك مره تانيه 


طلعت وانا حاسه ان انا طايره ف السما واخيرا هحقق حلمي نزلت بسعاده واضحه عليا وقابلت زملائي الي هيسافرو معايا 


امل عندها 20 


- اخيرا بجد مش مصدقه هسافر لجامعه أحلامي انا . انا حاسه ان لسه بحلم  حد يقرصني ... اااه يخربيتك انتي لازم يعني تسمعي الكلام 


چني عندها 20  .. بتتكلم بضحك 


- مش انتي الي قولتي عايزه حد يقرصك وانا يستي مقدرش ارفضلك طلب 


ياره بضحك 


= اصيل يبو حميد 


امل بغيظ 


- انتو هتتفقو عليا ولا اي 


اتكلمت مريم بضحك وهيا كمان عندها 20


= خلاص ي بنات بطلو خناق وانتي يحبيبتي فوقي وصحصحي معايا كدا كلنا فعلا مش مستوعبين الفرصه الي اجتلنا 


امل بسرحان 


- فعلا دي فرصه كبيره اوي 


جني 


- أن شاء الله نرجع بلدنا واحنا راسنا مرفوعه أننا قدرنا نحقق احلامنا 


ياره 


= أن شاء الله يلا ي بنات نروح عشان ننام ونقدر نصحي بدري أن شاء الله نتقابل عند... ونروح سوا المطار  تمم 


كلهم ف صوت واحد 


تمم 


روحت بيتي ولمحت من بعيد عربيه انا عرفاها كويس اوي مشيت وانا بقدم رجل وبأخر رجل وصلت وطلعت شقتي عشان اتأكد أن هوا فعلا  !! 


يتبع

عايزه تفاعل حلو عشان انزل بارت تاني 

رأيكم 🫶🏻


لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم 


الفصل الاول من هنا



الفصل الثاني من هنا



الفصل الثالث من هنا



الفصل الرابع من هنا





تعليقات