رواية مسك الليل الفصل الاول حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
في بيت صالح العزيزي بعد اذان العصر ف جو من الهدوء وصوت الحج صالح وهو بيرتل من المصحف الشريف كانت هاجر وسارة ومني حريم اولاده بيحطه غدا ع طولة الاكل والحجه صفاء قعده تسبح جمب جوزها ودخل ليل بسنواته ال 12 يجري
ليل : ي جدي ي جدي اعذرني جطعتك بس ف براه ساعي عايز حضرتك
صالح وقف : صدق الله العظيم ساعي ده اكيد جواب من عمك محمود وخرج مع ليل يشوف الراجل الي مستنيه براا
صالح : خيري فندي
ساعي البريد : خيري حج حضرتك ده جواب من چاي لحضرتك وقعلي ع الاستلام لو سمحت
صالح وقع وخد الجواب ودخل وهو ملهوف يعرف اخبار ابنه الي من النادر يبعت جواب لانه بيرن عليهم كل فتره ع الرقم الارضي
صفاء : يلاي حج عشان تاكل لجمه وتروح الارض والولاد یرجعو عشان هما مش هيسبو الشغل
ویچو غير لما انت تروح
صالح اوماً بهدوء
![]() |
خدي ليل اجري الجواب ده وسمعني عمك كاتب ايه
ليل خد الجواب وفتحه كان فيه ورقتين ليل فتح اول ورقه وبرق عنيه : ده ده ي جدي ورجت طلاج عمي ومرت عمي وهو موجع عليها
صالح فز بغضب : اااايه طلاجها كيييف يعني.
ليل بتوتر : اهو والله ي جدي جسيمة طلاج مفضلش غير توجيع هاجر مرت عمي وفي ورجه تاني
هاجر كانت خرجه من المطبخ وف شهرها الاخير صوتت وهي بتضرب ع وشها وقعدت بحيل مهدود
ليل طلع الورقه التانيه بعد ما جده خد ورقة الطلاق يقرأها : ابويا ارجوك اعذرني انا مقدرتش اكلمك عشان عرفك هتعترض انا طلقت بنتي عمي قانوني لكن هي شرعي لسه مراتي وع زمتي انا عملت كده عشان اقدر اتجوز واحده
اجنبيه واخد الجنسيه لكن هي حقوقها محفوظه وقدام ربنا مراتي ع سنة اللهورسولة اما الشغل القانوني وورق المحاكم عشان ضمان الحق ده احنا مش محتاجينه ده بنت عمي يعني مش هاكل مستحقتها ي رب تقدر تفهم موقفي ..ده رقمي الجديد
الجد ضغط ع الورقه بعنف وغضب وزق تربيزة الاكل وقام وقف وهو بيضرب ع رجله
صفاء بخوف : اهدي ي حج ع ضغطك
صالح : اهدي اهدي كيف يعني ولدك المحترررم طلج بت اخوووي عشان يعرف يتسرمح مع الخوجات انا مكنتش موافج
ع حصة علامه برا من اساسه انا ادبيت ف نفوخي لما خلیته یها چر بس جولت اربطه ببت عمه الي ع وش ولاده ومنها يبقا ليه اسرة وبيت يرجع ليهم ويصون نفسه دج لي ع رجم ولد الكلب
ليل جري خد التلفون الارضي ودخل الرقم الي ف الجواب ورن ع الرقم ...هكتب بالفصحه بدل ما اكتب انجليزي وترجم
چولیا : مرحبا
ليل اتصدم : الاجنبيه هي الي ردت ي جد
صالح بعصبيه : جولها تلافي عمك التلافون
ليل : مرحبا ارجو المعذر من فضلك اريد عمي محمود
چولیا ضحكت : هههههههههههه انت جميل جدا وطفل مؤدب
ليل ابتسم : شكرا لكي هل عمي موجود
چولیا : انتظر دقيقه ي ما اسمك
ليل : اسمي ليل سيدتي
چوليا : ي الهي يقول سيدتي يالك من رائع
صالح : شغال طرتن انجليزي ومفهمش منك حاجه وهتحكي
وتاخد وتدي ف الكلاام ليه فضي ليل اخرة كتب الخوجات الي عطاهالك المخفي محمود يقصد القاموس و هتجعد تجري فيها ليل نهار شكلها هتبوظك وتطلع
كيف عمك وتسيب بلدك وتهج
ليل مسك ايد جده : ي جدي ي جدي ابوس يدك والله انا هجري فيها عشان اتعلم مش اکثر غیر اكده انا عمري ما اجدر ابعد عنك ي غالي
صالح : طب عمك رد ولا لسه
ليل : اهي شغالي تجول ي مهموت ي مهموت هههههههههههههههههه معرفش اتجوزها كيف وهو اسمه محمود
محمود : الووي ليل
ليل : ايوة ي عم خد جدي عا ايزك
محمود غمض عنيه بيأس ومستني الطوفان
صالح بغضب : طلجت مرتك ي ولد الكلب طلجت بت عمك وميييين جااالك نحنا عايزين جنسیات ولا زفت الطييين خلص علامك ونزل ي محمود ولاه عظيييم بيمين انت ولا ولدي ولا عرفك ومتبري منك ليووم الدين
محمود بتوتر : يا ابه اهدي وفهمني انا بحب جوليا ومش عايز اعيش معاها ف الحرام وبعدين انا جولتلك انا مش عايز بت
عمي وانت الي اصريت تجوزهالي هاجر مراتي ع سنة الله ورسوله لكن انا طلقت قنوني عشان اعرف اكتب ع جوليا عشان هما معندهمش تعدد زوجات والشرع الي محلل اربعه هي زوجه واحده
بس ف القانون عندهم ...
0
صالح بعصبيه : يجلع ابو ابو جانونهم مش عااايزينه وبعدييين ي اعمي البصر والبصيره سبت بت عمك رباية يدنا ورايح تتجوز خوچايه لا ليها دين ولا عيب ولا حرام ولا صح ولا غلط عاايز تتجوزها و تجیب منها عياله يكونه اخلاجهم كيف امهم الي ما عندها دين ولا حياااي حيووووان
محمود : يا ابه ده قرار وانا خدته خلاص
صالح بغضب : جصره هترجع وتسيبك من الي ف نفوخك وترد بت عمك ولا لاه
محمود : انا بحب چوليا ومش هجدر استغني عنها ي حج
صالح بقهر : روحي محمود ولا انت ولدي ولا اعرفك ومتبري منك ومن غير سلام وقفل التلفون ف وشه
صفاء ببكي : لاه ي صااالح هتتبري من ولدك لاه
صالح بصوت عالي : كلااام يوصل ويتعداكم مش عايز اسمع سيرته ف البيت ولا ولدي ولا اعرفه ولا يجف ع دفنتي ولا اجف ف فرحته نحتها احسن من جطمها دي نبته فااسده
هاجر صرخت بصووت عاالي والمية نزلت عليها وكانت بتولد بسبب الضغط الي حصل لها الحريم جريت عليها والحجه صفاء كانت قعده بقلب مكلوم ع ابنها الصغير الي مش هتشوفه
تااني
صالح : روووح ي ليلهات الحكيمه عشان خالتك ها چر یلا هم بسررعه .. صفاء جومي شوفي بت اخوي وانا رايح للولد ف الزرعه ولاخر مره اسم زفت الطين مسمعهوش يلا سلام عليكم وخد عمته نفضها وحطها ع كتفه و خرج بغضب وقهر ع ابنه العاق ...
0
عدت الايام ومحمود اتجوز جوليا بعد مانتهي الطلاق رسمي وهاجر جابت رشا ويوم سبوعها
صالح كان شيلها وليل جمبها : يلاا عشان تكبر وتتخرج وجوزك رشا بت عمك محمود
٥٦ ٨:٤٤١
0
تصفح -
ليل : الي تشوفه ي جدي بس لسه بدري عليه الكلام ده
صالح : ولا بدري ولا حاجه الحريم فتنه ي ولدي وانت صون نفسك وعفف روحك وتجوز بدري بدل ما توجع ف الغلط ولا تنحرف ولا تبص لوحده متحلش ليك حصن نفسك من فتنتهم ي ولدي
ليل : حاضر ي جدي حاضر انت عرفني انا محبش اعصالك امر واصل
صالح بحب : وانا هحبك اكثر من روحي ي ليل
ليل باس ايد جده الي بيقعد معاه اكثر من ابوه وبيشرب من صفااته وديما وراه ف المسجد وقراية القراءن وقعدات الصلح والخطب ف المسجد وف كل مكان كان زي ضله
چولیا حملت بعد سنه من جوزها ومحمود طلب منها ينزله البلد وهي ف شهراها الاخير وتولد هناك يمكن ابوه يحن عليها وهي وافقة من حبها فيه ونزلو مع بعض ...
محمود دخل البيت الي ديما ابوابه مفتوحه وفي مكان منعزل عن باقي البيوت وف ایده چولیه الي بتتفرج ع البيت والغيط بنبهار
محمود دخل وشاف امه ف مكانها المعتاد بعد العصر وقعده تسبح
محمود بدموع : اتوحشتك يا امه
جري حضن امه الي كان صوت بكاها عالي
صالح طلع : واه مالك ي صفاء هتب .. وقرب بغضب من محمود وطلعه من حضن امه وضربه بالقلم توك ما فتكرت ان ليك ام تسال عليها ي كلبب انت مش اخترت يلاا خد نتيجة اختيااارك وطلع براااا بيتي يلاااا براااا
صفاء ببكي : ي حج اهدي الله يصلح حااالك اهدي
چولیا صوتت اول ما محمود اتضرب قدامها : ماا هذه اللعنه بايحق تقوم بتصرربه انت راجل غير متحضر نهائيا
صالح : خد الي سفت كيف شريط الراديو وطلع برا يلا
0
محمود : يا به ابوس يدك ارضي عني يا ابه مرتي حامل وع وش ولاده الله يخليك ارضي عني
صالح : ولي طلجتها مش كانت مرتك برضو وع وش ولاده ي زفر
محمود : والله انا طلجتها ع الورج بس والله لسه زي ما هي مرتي وحلالي وانا هبوس راسها لو تحب وراضيها بس ارضي عني
هاجر بغضب وهي شيله رشا الي عندها تلت سنين : وانت مفكر اني هجبل منك اعتذار ولا حتي هبص ف خلجتك بعد ما رمتني انا وبتك ولا حتي سالت فيها
محمود قرب منها : ي بت عمي انا بويه غضبان عليه عشانك متزودهاش الله يهديكي وبعدين انا كت ممنوع انزل ولا حتي يتذكر اسمي جدامه ف انا بعدت غصب بس انا كنت هتجص واعرف اخباركم صدجيني والله اكتبلك كل ما املك بس ارضي عشان ابويه يرضي
هاجر بصت لجوليا بحقد : لاااه ويلا روح اتهني بالعجربه الي اتجوزتها وخليك كده كيف الكلب مطرود من رحمة ابوك انا اكده مرتاحه واكله شاربه لبسه متهنيا انا وبتي وخليك انت متلدلد بنارك
صالح بعصبيه : هاجر عیب کده ميصحش روح چواه انتي وبتك يلاا مهما كان ف هو ابو بتك وواجب احترامه حتي لو هو ميستهلش
محمود بيأس : هو دي الي انت شايفه ياابه صالح لف وشه النحية التانيه وسكت
0
چولیا بصرااخ : اااااه ي الهي انقذني محمود انا اضع اااه انفجر ماء الجنين ساااااعدني
محمود جري ع جوليا وخدها ع اقرب مستوصف وولدت هناك وكان محمود لوحديه ومعاه ليل بس الي راح وراه والجد منع صفاء من
انها تطلع وراهم ...ليل : اهدي ي عمي وانشالله خير
محمود ابتسم وهو بيربت ع كتف ليل : اصيل ي ليل متشكر انك برغم تشدد ابويه بس انت كنت بتكلمني من فتره للثانيه وطمني عنهم
ليل : طب بس حكم الحيطان ليها ودان وجدي لو عرف
هيعلجني هههههههههههه
0
محمود : غصب عني الي حصل ده كلوي ليل الحب واعري بن خووي وانا حبيت وتكويت بنار الحب سنه وانا بحاول ابعد نفسي عن الحرام بس لما لجيت مفيش فايده خدت القرار ده بدل ما اقع ف الغلط وتفتن ف الحرام قولت لازم اتجوزها بدل ما انولها ف الحرام وانا اول واخر رباية
جدك برضو .
ليل : ربنا يصلح الحال ياعم وسمعو صوت المولود ومحمود حضن ليل بفرحه وهو بيسجد شكر لله
الممرضه خرجت وهي لفه طفله زي القمر بين ايديها محمود شالها وادن ف ودنها ونطق الشهدتين
ليل : وريني ياعم هات اشيلها بالله عليك
0
محمود ادها ل ليل الي شالها براحه وبفرح وشم ريحتها بهدوء : الله ريحتها كييف المسك الي يطيب الجلب
محمود بفرحه : ريحتها مسك وهي مسك ي ليل
ليل ضحك : وه وه يعني هتسميها مسك صوح
محمود : ايوة ة ي غاالي ويلا بقا عشان اجوزهالك
ليل بضحكه : لا مخلاص عااد جدي حجزني لرشا بتك هههههههههههه الطلب عليا كتير انا
محمود ضحك : المهم اني اجوزك واحده من بناتي انا مش هلاقي زيك ي ليل
ومشي وراه جوليا الي خرجت من غرفة الولاده وهو ماسك ایدها
چولیا : این طفلتي
ليل قرب : اتقصدين تلك المسك
چولیا : اووه هل انت ليل حدثتني ف الماضي اتذكرني
ليل ابتسم : اجل انا اتذكر سيدتي
چولیا مسکت اید محمود وهي بتضمها بحب : اتسمع مهمود يقول سيدتي بكل لباااقه اووه اتمني ان يكون لي طفل بهذا الطف
ليل : شكرا لكي تفضلي ها هي مسك
چولیا : مسكك
محمود : نعم حبيبتي مسك تعني طيبة الرائحه هذا من اختيار ليل ما رأيك
چوليا ابتسمت : وهل يوجد رأي بعد ذلك الجميل
0
محمود بعدها خد جوليا ومشي بعد ما يأس ان ابوه يرضي عنه وكان ديما بيحاول يزور بنته ويقعد معاها حتي يوم ويمشي ع طول وهاجر لسه مصممه ع حقدها مع انه الشرع محلل ليه اربعه بس كل واحده وتفكرها .. الجواز اصلا اصله اشهار ووليمه اما العقود القانونيه دي لاثبات الحقوق مش اكثر
بعد خمس سنين نزل محمود بعد ما حاول مع جوليا مره تاني
وقال يمكن لما ابوه يشوف مسك يحن عليه
دخل محمود عليهم ومعاه جوليا ومسك وكان الحج صالح بنفس القرار بس الحجه صفاء طلبت منه وترجته انه يفضل حتي اسبوع ببنته يمكن يقدر يراضي مراته ويعوض بنته عن بعده وهي تشبع من مسك .. ووافق بالعافيه
هاجر كانت بتربي رشا ع كره ابوها واختها الي خدته منها وكانت ديما تقولها انتي ابوكي مش بيحبك ده بيحب اختك عشان كده سبنا وعايش معاهم ...
ليل ديما كان بيشتري للاطفال الصغيرين ملبس وتوفي وبنبوني وهو راجع من درس القرآن
0
كنت ديما مسك تستناه ع باب البيت عشان تاخد منه الحلويات الي جوليا منعاها منها عشان اسنانها وكنت متعلقه بليل الي بيفهمها وبيتكلم معاها بنفس اللغه وكان ديما يداعبها وهو مبتسم لها بحب كانت جميله بخدودها
الحمره وعيونها الزرقه وشعرها الاسود الصغير كانت شبه بوو
من مارد وشوشني هههههههههههه
وف مره كانت بتلعب ف الجنينه مع عمر بالكورة بتعته وجت هاجر تجري عليها وزقتها بعنف
وقعتها في الارض .. مسك جبهتها اتجرحت ونزفت ليل جري عليها وقعدت تبكي ف حضنه ومتعلقه في رقبته وفضلت تعيط بصوت عالي طلع كل الي ف البيت واولهم محمود
محمود اليه ف ااايه مالها
عمر : انا كنت بلعب انا وهي و چت رشا زجتها واعر
جوليا قربت من مسك وسالتها وشورت ع رشا وقلتلها الي حصل وهي ف حضن ليل
جوليا : ما هذه اللعنه كيف لطفله ان تكون بهذا العنف انا لن انتظر هنا دقيقه واحده يكفيني
ما شاهدته من زوجتك الاخره وحركاتها الرعناء اتجاهي ولكن ابنتيي لاا ...
محمود : اهدي ارجوكي انهم اطفال يلعبون مع بعضهم ...
جوليا : لا تعني لا مستحييل
وراحت تاخد مسك من ليل فضلت متعلقه في رقبته وهي
بتعيط ليل : دعيها ع راحتها سيدتي انا سأنظف جرحها بنفسي
جوليا : انا لا ادري كييف لك انت تكون من هذه العائله ايها الصغير ف انت مثل الملاك وهنا قلوب يملئها الحقد والغضب بسبب اننا وقعنا ف الحب لا اكثر .. وسابت مسك مع ليل وهي مطمنه وراحت عشان تلم شنطهم ...
محمود قرب من رشا : ضربتي ليه اختك ي حببتي
رشا : مش اختي ولا انت ابويه انت ابوها هي وبس ي زوج الخوچایه عایزه تاخد عمر زي ما خدتك مني وانا الي كنت هلعب معاه انا بكرهكم وجريت
محمود بص ع هاجر الي ع وشها بسمة شماته : منك لله ي شيخه ربنا يجزيكي ع الي عبيتي بيه مخ البت الي بيني وبينك
مالو ومال الاخوات ماله ومال البت وابوها انا كان عندي حج لما معرفتش احبك وتجبلك وانت كلك سم وغل
ومشي وراه چوليا وقرر انه يرجع معاها ومينزلش تاني غير
عشان يشوف بنته كل فتره ويقضي
واجبه معاها ك اب ويرجع تاني امريكا
ليل قعد مسك ع السرير وجاب قطن ومطهر وبقا يمسح جبهتها براحه وهو بينفخ عليها
مسك ابتسم : انت جميل كوكو تحب ليلي
ليل ضحك : نهايتها ليلي ماشي يا برنسيس كوكو
مسك : انا اميره جميله اليس كذلك
ليل : نعم انتي رائعة الجمال ايتها الصغيره
مسك قربة وباست ليل من شفيفه ليل رجع لوراه بصدمه وقلبه دق بعنف : ما الذي فعلتيه
مسك ابتسمت : كوكو تحب ليلي لذلك قبلتك مثلما تقبل امي ابي فهم يحبون بعض ايضا
ليل وشه احمر بسبب جملتها وبلع ريقه : لا لا ذلك خطأ انت صغيره ع تلك الاشياء حينما تنضجي وتكوني اميرة ع وشك الزواج فالتفعلي
ذلك مع زوجك ...
مسك مسكت ايده : اذا فلتكون انت اميري
ليل ضحك : ي بنت هذا خطأ اصمتي انت صغيره ع ذلك الكلااام
مسك قعدت وهي زعلانه وعنيها اتجمع فيها دموع : ليلي لا يحب كوكو
ليل ربت ع شعرها : ليل ي حب كوكو مثل عيوش
مسك : لكن انا اكثر اليس كذلك
ليل ضحك : اجل اجل انتي اكثر ايتها الاميره
مسك وقفت : اوووووهو اجل اجل ليلي يحب كوكو ليلي ي حب كوكو
ليل : فقط ليل وليس ليلي
مسك : ليللل
ليل : اجل ليل
چولیا : هيا كوكو سنذهب من هنا ولن نعود مره اخره
مسك : هل سيأتي ليلل
چوليا : عندما يصبح طبيب سيأتي هو لزيارتنا اليس كذلك ايها الوسيم
ليل ابتسم باحراج وسكت
مسك ببكي : لا اانا اريد ليل
ليل قرب باس دماغها : ساشتاق اليكي ايتها الاميره كوكو
و خرج ومسك قعدت تبكي عليه بصوت عالي.
ومن ساعتها مسك مشفتش ليل تاني ونسيته اصلا
وليل مشفش مسك لمدة 17 سنه
يا ترا اايه الي هيحصل تاني انتظروني
🤍دمتم ساالمين 🤍
رواية عاشق بدرجة مجنون كامله من هنا
رواية سر الشيطان الأسود كامله من هنا
رواية رحيل الهواري كامله من هنا
رواية انكسار امرأه كامله من هنا
رواية عشق بلا رحمه كامله من هنا
رواية جرح يداويه العشق كامله من هنا
رواية من أجل أبنائي تزوجتك من هنا
رواية زواج لدقائق معدودة كامله من هنا
رواية بسمه موجوعه كامله من هنا
رواية معشوقتي الصغيره كامله من هنا
رواية طلاق بلا تبرير كامله من هنا
رواية الفرار من الحب كامله من هنا
رواية مستشفى بلا حياه كامله من هنا
رواية فرقتنا الظروف وجمعنا القدر من هنا
رواية متمرده عشقها الشيطان من هنا
رواية عذرا لقد نفذ رصيدكم من هنا
رواية نار قلبي وانكسار فؤادي من هنا
رواية قاصره في قلب صعيدي من هنا
رواية مالم تخبرنا به الحياه من هنا
رواية اللعب مع الشياطين من هنا
رواية أحببت مربية ابنتي كامله من هنا
❤️🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺
الروايات الكامله والحصريه من هنا
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنا
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺