رواية أحبك في صمت الحلقه الاولي حتى الحلقه الثامنه حصريه وجديده علي مدونة افكارنا

  رواية أحبك في صمت الحلقه الاولي حتى الحلقه الثامنه حصريه وجديده علي مدونة افكارنا 

رواية أحبك في صمت الحلقه الاولي حتى الحلقه الثامنه حصريه وجديده علي مدونة افكارنا 


شخصيات القصه:

البطله / روز عندها 21سنه ملامحها بريئه وجميله ذات بشرة بيضاء وعيونها العسليه التي تسطع في ضوء الشمس وشعرها الدهبي تعيش مع جدها بمفردها ووالدها متوفيان وهي ف اخر سنه ف الجامعه كليه حاسبات ومعلومات


البطل/زياد عنده 22 سنه ساكن بجوار روز ذات ملامح وسيمه وهادئه وعيناه البنيه الغامقه وبشرة قمحيه

يعيش مع ابيه رفعت وامه واخته الصغري هدي 

وهو ايضا في كليه الحاسبات والمعلومات


رفعت/والد زياد وعميد كليه الحاسبات والمعلومات


سلوي/والده زياد وهي ربه منزل


اشرف/الاخ الاكبر لزياد وهو طبيب قلب


هدي /اخت زياد وفي السنه الاولي من كليه الصيدله


مصطفي/جد روز وتعيش معه روز بمفردها فليس لها غيره 


(باسم -ملك-محمد-لميا):اصحاب زياد وروز وكلهم اكتر من الاخوات


يارا / كليه طب عندها 21سنه وهي متعجرفه ومغروره وهنعرف هي مين وسط الاحداث


مازن / عنده 25سنه يعمل مع والده في شركته وهنعرف دورة في وسط الاحداث


            (تبدأ القصه من امام شط عروس البحر المتوسط في منزلين امام بعضهما وتطل الشرفه ع شرفه المنزل الاخر)

ترررررررررررررررررررررن

روز/ يخرب بيتك يامازن كل ده نوم رد بقي يااخي

 بصوت يملئه النعاس /الوووووو

روز/قوم يابارد هو ده وقت نوم بزمتك . النهارده اول يوم جامعه قوم بقي قوووووووووووم

زياد /خلاص سمعت يازوزه حرام عليكي عايز انام هو كل سنه تعملي فيا العمايل دي

روز /يابني قوم مينفعش نتاخر ف اول يوم كده الله يكون ف عونك يابابا رفعت الله يكون في عونك ياماما سلوي الله يكو.......

زياد مقاطعا لها /الله يكون في عونك ياهدي الله يكون ف عونك يااشرف....خلاص حفظت واللهي

روز /هههههه طيب قوم بقي

زياد /هجيبلك الشيكولاته اللي بتحبيها وسيبني انام 

روز /هههههه انت بتستغل نقطه ضعفي

طب خلاص كمل نوم براحتك وانا رايحه لوحدي

زياد بنبره غضب /نعم ياختي ...من امتي ده ان شاء الله..طب عتبي عتبه بيتكوا وانا اوريكي

روز /طيب خلاص يازيزو بس قوم عشان خاطري

زياد /امري لله هقوم اهو .. انا مش عارف امال لو مكنش ابويا هو عميد الكليه كان ايه حصلي

روز /انسي الكلام ده... ده بابا رفعت لو يطول يتبري منك كان عملها عهههههههههه

زياد /هههههه خليه ينفعك كفايه انتي عليه روز روز روز انا حاسس انه ممكن تبقي مرات ابويا 😄

روز /وانا اطول يازيزو ده حتي بابا عسول ودمه خفيف

زياد /طيب هاتقفلي عشان البس هدومي ولا اكمل نوم

روز /لا قوم قوم يلا سلام


مصطفي /حبيبه جدو .. سنه سعيده عليكي ياحبيبتي

روز /جدو حبيبي اجمل جد ف الدنيا صباح الخير عليك اوعي تكون فطرت من غيري

مصطفي/وانا اقدر بردو يلا اجهزي الاول وبعدين نفطر


     (خلصت روز لبسها وفطرت مع جدها واول ما زياد خلص راح وزمر ليها بالعربيه وهي خرجت )

روز /صباح الخيييييير

 زياد /لا ياشيخه.. ع اساس اني مش مصتبح بصوتك الصبح ياغلسه

روز مصطنعه الزعل /اخس عليك يازيزو زعلانه منك

زياد بنبره حنونه /وانا اقدر ع زعلك يعني ده انتي اغلي حاجه عندي يازوزتي

روز /طيب يلا بقي سوق ياسطي

زياد /يسطي !الله يرحم

 وتعالت اصواتهم بالضحك طوال الطريق حتي وصلوا للجامعه


ملك/زوزو حبيبتي وحشتيني موت 

روز /وانتي اكتر ياقلبي عامله ايه

لميا/ نحن هنا ياروزي 

روز /حبيبتي ياناس.. عامله ايه يالولو

لميا /الحمد لله امال فين زياد

روز /بيجيب باسم ومحمد وحسن وعمر وجايين

ملك /لا حول ولا قوة الا بالله

مش برتاح لعمر ده خاااالص

روز / ولا انا بس هعمل ايه هو اللي لازق ع طول


زياد / صباح الخير ياشباب وحشتوني موووووووت

لميا / ههههنهه يخرب بيت الاسطوانه 

ملك / وحشتنا غلاستك يازيزو واللهي

زياد / هههههه ميرسي ياحبايبي ربنا يخليني ليكوا ومبطلش اغلس عليكوا

روز /طيب يلا بقي نشوف الجدول

باسم /اوباااااااا بس يامعلم مين هنال

زياد / مين....اااااه ده استاذ علاء اللي انا ضربته السنه اللي فاتت ربنا يستر وميديناش السنه دي

روز /بقولك ايه يازياد . مش عايزين مشاكل كفايه اللي حصل السنه اللي فاتت وربنا عداها ع خير بعد ما عمو اتدخل 

زياد بغضب / وانا مالي هو حد قالوا يعاكسك 

وبعدين المفروض اتفرج يعني ولا ايه

روز /خلاص يازياد اهدي في ايه

زياد / شوفي كلامك الاول محسساني اني بسطنع المشاكل (بصوت عالي )

    بدات روز عينها تدمع 

محمد /ايه ياجماعه النهارده اول يوم ايه يازيزو حد يزعل روزيتا برده

زياد /استغفر الله العظيم يارب

روز وهي تمشي وتتركهم

زياد / استني يازوزتي ... حقك عليا وادي راسك ابوسها .. انا اسف بس انا مبحبش حد ييجي جمبك وانتي عارفه

روز /خلاص يازياد يلا عشان المحاضرة

(الحلقه التانيه)

    داخل مدرجات الماحاضرات وقد تواجد الجميع لحضور المحاضرة ويدخل استاذ علاء


علاء/السلام عليكم

الجميع /وعليكم السلام

علاء /ان شاء الله هاندرس مع بعض السنه دي ماده.......واتمني تكونوا افضل من السنه اللي فاتت

 زياد بهمس /هي السنه باينه من اولها واللهي

ملك /شكلها هاتبقي سنه زفت

رو ز/ياجماعه خلوها تعدي ونخلص اهي اخر سنه


علاء /اظن المحاضرة ابتدت يعني ممنوع الكلام الجانبي يااستاذ زياد


    زياد وقد استشاط غضبا وكاد يرد عليه بردوده المتسرعه ولكن امسكه صديقاه باسم ومحمد ع اخر لحظه

وبعد انتهاء المحاضرة وقف الجميع ف الخارج وكان يتجه علاء ناحيتهم


زياد /شكلي هضرب حد النهارده

روز وهي تنظر باتجاه زياد/طب يلا يازياد عايزه اروح اكل جعانه

زياد /مش رايح ف حته انا لازق هنا

روز /يازياد بالله علي.......

وجاء علاء مقاطعا لها /ازيكوا ياطلبه

باسم /الحمد لله يادكتور 

علاء/ازيك ياروز عاملتي ايه ف الاجازه

زياد وكان الغضب قد وصل لزروته معه/الحمد لله عامله كويسه

روز /تمام يادكتور معلش نستأذنك عشان رايحين الكافيتريا يلا يازياد ياملك يالميا

محمد /انجز يازياد 

باسم /عدي ليلتك ع خير يازيزو مش هانبتديها


وانصرفوا وعدي اليوم ع خير

في منزل زياد وفي حضور كل الاسرة

رفعت/عامل ايه يازياد في كليتك

زياد /الحمد لله يابابا

ممكن اطلب منك طلب ومش لازم تكسفني زي كل مرة

رفعت /طالما قولت كده يبقي اكيد هاكسفك قول عايز ايه

زياد /مش عايزين دكتور علاء و.....

رفعت مقاطعا له /انا مش وزير التعليم العالي ياافندي والموضوع ده مقفول ولو عملت مشاكل يازياد انا هنقلك لاي جامعه ف القاهره 

اشرف/يابني ربنا يهديك دي اخر سنه عديها ع خير بقي

زياد /ماهو اللي مصتقصدني ياعم اشرف والاكتر بقي انه بيستخدم روز عشان يستفزني وانت عارفني

اشرف /خلاص ابعد روز عنه يعني تحضر المحاضرة وتختفي ومتخليش قدامه فرصه انه يستفزك

سلوي /وهي روز والبنات عاملين ايه يازيزو

زياد/الحمد لله ياماما كلهم كويسين. انا طالع اوضتي

هدي /طالع اوضتك ولا طالع البلكونه هههه

زياد /بقولك ايه يادكتورة خليكي ف انتي فيه وابعدي عني


     صعد زياد لغرفته وبالفعل دخل البلكونه وفضل ينده ع روز  وخرجت روز من غرفتها التي تطل ع غرفه زياد


روز /ايه يازيزو عامل ايه

زياد /عامل كويس .. بقولك ايه هعمل معكي خطه عشان السنه دي تعدي بقي

روز /ايه ؟

زياد /ملكيش دعوة بعلاء خالص احضري المحاضرة واخرجي ع طول ومتقفيش خالص ولو كلمك بره المدرج حاولي تتجاهليه تماماااااا ده لو مش عايزاني ارتكب جريمه السنخ دي اتفقنا يازوزو

روز/خلاص اتفقنا بس انت مال شكلك متغير كده ليه

زياد /لا ابدا بس عايز انام منمتش كويس

روز بخبث/يااااااراجل ع اساس اني مش عارفاك

زياد /المشكله ان انتي الوحيده اللي عارفاني كويس 


 ويخرج الجد لهم 

مصطفي / ازيك ياواد يازياد

زياد /حبيبي ياجدو واحشني بس انا كبرت ع واد دي

مصطفي /عمرك ما هتكبر عليا ياواد ده انا اللي كنت بشيلك وانت صغير وانت اللي كنت.....

زياد مقاطعا له / وانت اللي كل شويه كنت تعملها ع ايدي واللهي ياجدو حفظتها بس كنت صغير واللهي اسال روز

روز/وانا مالي هو انا شوفتك اصلا ههههههه

زياد /بقي كده يازوزتي تبيعيني

مصطفي بضحك /بدلعها قدامي ياقليل الادب

زياد /مش احسن ما ادلعها من وراك ياجدو

مصطفي /هههههه طب تعالي بقي عشان اغلبك ف الشطرنج

زياد /ما بلاش ياجدو ده انا كسبان المرة اللي فاتت 5/2 ههههههه

مصطفي /لعلمك انا بسيبك تكسب بمزاجي عشان انت لسه صغير ععههههه

زياد / ههههههه طب انا جي اهو افتحوا الباب 

 

      وذهب زياد وجلس مع الجد و روز وظلوا يتبادلون الحديث واللعب حتي منتصف الليل وانصرف بعدها


        في الجامعه ......

ملك / انا زهقانه اوي ماتيجوا نرتب لرحله

محمد /ياااااااريت بس استنوا زياد انتوا عارفين ده اسطورة ف الحاجات دي

لميا /اه وياريت لو زي رحله السنه اللي فاتت هاتبقي جامده فحت 

      وياتي زياد وروز عليهم

زياد /ازيكوا ياقطاقيط

باسم /ياعم كبرنا والمصحف ع الكلام ده

ملك / ههههههههه والنبي عسل ياواد يازوز

لميا /زياد عايزين رحله

روز /ههههههههههههههههه

زياد /ههههههههههه

       الكل بنفس واحد /انتوا بتضحكوا ع ايه

زياد /اصل انا وروز كنا جايين نقولكوا هنطلع رحله الاسبوع الجاي

محمد /ايواااااال بقي

ملك /هيييييييح انا دلوقتي استريحت

باسم /طب اضبط وقولنا هانروح فين

زياد /الساحل طبعا ودي عايزه كلام

لميا /خلاص معاك ياسطي

روز /ياسطي !يخرب بيت كلامك

زياد ^/انا بطلت سواقه من زمان ههههه


 

    وخلصت المحاضرات  

وفي مكان ما ف الجامعه


ملك قاعده ومستنياهم وهما بيجيبوا حاجه من الكافيتريا

......./ بخ

ملك /خضيتيني يخرب بيتك

سارة /ازيك يالوكه واحشاني موت 

ملك /وانتي كمان واحشاني .من ساعه ماسيبتينا ف ثانوي ودخلتي كليه تانيه مبقناش نشوفك

سارة /معلش ياقلبي كنت مش فاضيه خالص

بس مين اللي كانوا قاعدين معاكي دول

ملك /دول اصحابي واكتر من اخواتي

سارة /مممم طب والواد الطويل القمر ده

ملك / ههههههههههههه قصدك زياد ده برده زي اخويا

سارة / هو مرتبط مش كده

ملك /وبتسالي ليه 

سارة /لا ابدا بس لقيت معاه حد وانتوا قاعدين وشوفته ف الكافيتريا من شويه معاه فس البنت وواخدين ع بعض خالص فكنت بسال

ملك بخبث /مممم لا مش مرتبطين دول جيران واكتر من اخوات ومفيش حد يعرف زياد الا ويعرف روز

سارة /للدرجه دي متعلقين ببعض

ملك /طبعا يابنتي

سارة /طب ممكن تعرفيني عليه  اقصد يعني تعرفيني ع اصحابك يعني

ملك /هههههههه اه طبعا ياجميل


      وهما راجعين لملك في طرقهم

باسم /اوباااااااا بس يامعلم مين قاعد مع ملك

زياد / يالهوي ع الصاروخ

روز /بتقول ايه يازياد

محمد /ههههههههه سمعها قولت ايه يازوز

زياد /هههههه انا ماليش دعوة ده باسم


    ووصلوا ع التربيزه 

زياد /اخس عليكي ياملك مش كنتي ترني عليا عشان اجي اسلم ع قمر .. مش اسمك قمر برده

روز /هههههههههه يخرب بيت الاسطوانه بتاعت كل مرة يازيزو

ساره /هههههه لا اسمي سارة

باسم بخبث /لا قمر احلي من سارة 

ملك /طب خلصوا جيبتولي النسكافيه بتاعي ولا لا

روز /خدي ياقلبي اهو

محمد /قررتوا هاتعملوا ايه ف الرحله

سارة /ايه ده هاتطلعوا رحله 

روز /اه تحبي تيجي

سارة بخبثث /مش عايزه ارخم عليكوا.

باسم /ده انتي تنوري ياسوسو

زياد /عيب يابنتي انتي تنوري 

سارة /خلاص انا معاكوا 

 وبدءو يحضرو للرحله


(الحلقه التالته)

  انصرف الجميع للتحضير للرحله وعدت الايام 

ينده زياد ع روز من البلكونه 


روز /ايه يازيزو عامل ايه 

زياد /عامل كويس الحمد لله تعالي ننزل 

نجيب الحاجات اللي ناقصه عشان مسافرين الصيح

روز /اوك  هنزل لجدو اقوله 

زياد /تمام يازوزتي


   ونزلوا يشترو الحاجات اللي ناقصه وبعد ما خلصوا


روز /اااااه حرام عليك رجلي كفايه كده

زياد /معلش خلاص خلصنا ياخسارة كنت هاعزمك ع ايس كريم بس شكلك تعبتي اروحك بقي

روز /هاااااا لالا انا كويسه خالص اهو يلا هاتلي ايس كريم وشيكولاته وعايزه شيبسي كمان

زياد /اييه ايه حيلك انتي جايه تحققي احلامك هنا ولا ايه

روز /هههههههه طب يلا عشان نخلص ونروح عايزه انام شويه قبل السفر

زياد /طيب يلا يازوزة


    في الصباح.......

زياد / يلا اركبي ياروز وهناخد معانا سارة 

باسم /طيب وانا هاخد معايا ملك ولميا في عربيتي

ملك /تمام يلا بينا


    وفي الطريق لم يصمت الجميع عن الضحك والهزار وحس الفكاهه حتي وصلوا للشاليه الخاص بزياد في الساحل


سارة /الله المنظر هنا جناااان

زياد بخبث /دي اقل حاجه ياسوسو

لميا /انا عايزة اروح البحر بقي

محمد /ايه ياجماعه هاتريحوا ولا نطلع ع البحر انا عن نفسي هاموت وانزل الميا وحشاني موووت

روز /وانا كمان عايزه اروح 

زياد /طيب يلا ياجماعه كله يطلع حاجته واجهزو وننزل ع طول


    وذهب الجميع عشان يحضروا حاجاتهم وينزلوا وبالفعل كلهم جهزوا وفضلو مستنين روز

ولما نزلت 


ملك /اوبااااااا شكلها ليلتك مش معديه يازوزو

باسم /هههههههع ربنا يستر


     وينظر زياد لاتجاه روز ليتفاجأ 

😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱😱

زياد /الله الله ايه اللي انتي لبساه ده ياانسه

لميا /هههههههههههههه احم سوري ياجماعه

روز /ماله يازياد  

زياد بنبره حاده /هو ايه اللي ماله ياهانم اييييييه ده

روز /ده هوت شورت وبدي

زياد /حد قالك اني اعمي ومش شايف ولا مش عارف اسمه ماانا عارف انه زفت 

انتي فاكرة اني هاطلعك تمشي قدامك الناس كده بالمنظر ده ان شاء الله 

روز بصوت طفولي /ايه بقي يازوز ماهو حلو اهو

زياد وقد استشاط غضبا /اسمعي ياحيلة جدك يااما هاتطلعي تلبسي حاجه عدله يامفيش مرواح ف حته واقعدي بقي استنينا لما نيجي

روز / هاااا وعلي ايه هاطلع اتنيل

زياد/بتقولي اييبييه

روز /ولا حاجه 


    وبعد بضع دقائق نزلت روز مرتديه بنطلون برموده بعد الركبه وتي شيرت عليه القطه كيتي

روز /هه حلو ولا 

زياد /اهو احسن من اللي قبله ياهانم

    

    وانصرفوا كلهم بااتجاه البحر

سارة / اوووو منظر جميل جدا 

باسم /انا نازل ياجماعه مين نازل 

لميا وملك ومحمد / انااااا

زياد /اكيد نازل

روز /خلاص انا هقعد شويه هنا مش عايزه انزل 

ملك /ليه يازوزه 

زياد /في حاجه ياروز 

روز /لا واللهي بس ماليش نفس

زياد /طب هنزل شويه وارجعلك ع طول

يلا ياجماعه

       ونزلوا كلهم وفضلت روز قاعده وحاطه الهاند فري ومندمجه مع الاغاني لحد ماجه عليها شخص من بعيد 

....... /القمر قاعد لوحده ليه

   لاحظت روز وجود شخص مجهول وبيكلمها لكنها تجاهلته وعملت نفسها مش شايفاه مما استفز الشاب ونزع الهاند فري من اذنها

روز /انت اتجننت ولا ايه 

....../طب صوتك حلو اووووي لا مش عايزه تردي عليا

روز /لو ممشيتش من هنا انا هالم عليك الناس وانا اللي معايا هايعرفوا يلموك 

     وكان يراقب الموقف زياد وعندما لمح الشاب وملامح وجه روز الغير مبشرة خرج من الميا باقصي سرعه ووقف امام هذا الشخص وامسك به من تي شيرته

زياد /عايز ايه ياقمور

..... /وانت مالك انت ياعسل

زياد /مالي ونص دي تبعي امشي بقي بدل ما اوريك النحل بما بيتلم ع العسل

...... /يامي يامي خوفت

مش تقولي انك مش فاضيه بدل ما تعملي فيها...

ولم يكمل جملته حتي تفاجأ بلكمه في غايه القوة علي وجهه تسقطه ارضا وانهال عليه باللكمات والضرب

روز /يازياد خلاص خلاااااااااص هايموت ف ايدح


     وجاء باسم ومحمد في اللحظه المناسبه والا لكان الوضع اصبح اكثر صعوبه

وانصرف الشاب وهو يلهث مسرعا


زياد /ممشيتيش ليه بدل ما وقفتي وقعدتي تاخدي وتدي ف الكلام وواحد .... زي ده يقول عليكي كده

روز بعيون دامعه /وانا مالي انا اللي قولتله...

زياد /ولا مالك ولا مالي اتفضلي قدامي عشان نمشي

باسم /مابراحه ياعم في ايه هي ذنبها ايه

ملك /خلاص يازياد هي مالهاش دعوة 

زياد /خلاص ياجماعه خلاص عن اذنكوا . اتفضلي معايا

وانصرفوا وقرر الجميع الانصراف ايضا

وكان هناك من يراقب المشهد ويحلله من بعد وهي (ساااااااارة)

روز في غرفتها تبكي ويدخل عليها زياد /انتي بتعيطي ليه طيب

روز /.............

زياد /طب خلاص متعيطيش انا اسف محبش اشوفك بتعيطي

روز /انت زعقتلي ليه وانا مالي انا  ....

زياد / شششششششش خلاص حقك عليا انا بس كنت متعصب 

ومسح بيديه دموعها من ع جبينها

روز /خلاص مش زعلانه بس جعانه

زياد / طب يلا هانروح نتغدي

     وخرج  الجميع للغداء وما زالت سارة تتابع المواقف والكلام والهزار بين زياد وروز حتي اكتشفت النتجيه وقررت الافصاح بها....


      والجميع روحوا وكانوا مهلكين من التعب وناموا كلهم ما عدا سارة اللي كانت ف الجنينه 

ونزلت روز عشان تشرب للتفاجأ بسارة في الجنينه وتذهب اليها 


روز /ياسوسو قاعده لوحدك ليه ؟

سارة /ايه اللي مصحيكي دلوقتي بس يازوزو 

روز /كنت عطشانه ونزلت اشرب 

سارة /طب كويس كنت عايزاكي ف موضوع

روز وهي تجلس /خير ياقمر في ايه

سارة /انتي مرتبطه ؟

روز /هههههه لا ليه جايبالي عريس

سارة /هههه ياريت كان عندي اخ بس لا للاسف

روز /لا مش مرتبطه ياستي

سارة/طب وزياد ؟؟؟؟؟؟

روز /ماله زياد ده اخويا وصاحبي وجاري وصديقي

سارة /متاكده من الكلام ده

روز وقد بدات تشعر بشي ما غريب /انتي عايزه ترتبطي بزياد وشايفاني هابقي عقبه ف سكتك ؟

سارة /بالعكس... زياد صديق جدع جداااا لا اكثر 

روز /امال ايه الكلام الغريب ده 

سارة /انا اكتشفت حاجه مهمه جدا النهارده ولازم تعرفيها زي مانا عرفتها

روز بقلق /في ايه ياسارة قلقتيني

ساره /انتي بتحبي زياد

 روز /.................... 😱

(الحلقه الرابعة )

روز /................

سارة /يعني سكتي

     روز ساكته ومش قادرة تتكلم حاسه انها اتجمدت في مكانها مش عارفه تمشي ولا تتكلم ولا تعمل اي حاجه 

سارة /انتي كويسه ياروز

روز /هه ااأا  اا ..لا اه اا

سارة /هههههههه طب ممكن تهدي 

روز بغضب /انا عاديه وهاديه انتي بتضحكي ع ايه

سارة /شكلك غريب غريب وباين عليكي قوي

روز /ولا باين ولا حاجه انا بس اتصدمت من طريقه تفكيرك

سارة /انا بحب وعارفه يعني ايه حب وازاي اعرف اللي قدامي بيحب ولا لأ

روز //سارة افهمي انا....

سارة مقاطعه لها /اسمعيني كويس ياروز اولا انا مبحبش زياد زي ماانتي فاكرة انا متقدملي شخص وهايخطبني في الاجازه .. بس انا صعبان عليا انتي وزياد .. وهو كمان بيحبك اوووووي

روز /كمان . هههههههههه

مش ممكن انتي متعرفيش زياد كويس

سارة /انا عارفه بقولك ايه وعارفه انك مش مصدقه بس انتوا الاتنين مش حاسيين انكوا بتحبوا بعض لانكوا طول الوقت قدام بعض 

مجربتوش تبعدوا او ان اي حد يبقي مع حد تاني

اوعي.. اوعي تسمحي لنفسك انها تضيع حب عمر من ايديها صدقيني وثقي ف كلامي قبل ما الوقت يفوت و........

طب خلاص قفلي ع الكلام زياد جاي علينا


  زياد /انتوا قاعدين لحد دلوقتي ليه يابنات

سارة /اصل ما كنش جاي لينا نوم قولنا ندردش شويه

روز /.........

زياد /مالك ياروز بتبصيلي كده ليه وشك مش طبيعي

سارة بخبث /وانت عرفت منين ان وشها مش طبيعي

زياد /ههههههه عيب يابنتي دي زوزتي تربية ايديا

سارة /مممممم بجد ؟

روز /انا تعبانه هاقوم انام

سارة /وانا كمان 

زياد /طب اطلعوا يلا


     لم تنام روز تلك الليله واخذت تفكر بعمق فهي لم تنظر لزياد انه حبيب كانت تنظر اليه وكأنه الاب والاخ اللذان تفتقدهم وتشعر الامان معه هو فقط دون غيره ايعقل ان يكون هذا هو الحب

معقول طب ازاي وهو كمان عمري مافكرت انه ممكن يحبني طب لو مبيحبنيش ليه بيعاملني كده زياد طول عمرة بتاع بنات بس كان دايما يقولي انتي حاجه تانيه

انتي مش زي اي واحده

طب كان بيقولي كده ليه ؟ صحيح بيحبني

طب معقول انا بحبه... لا خلاص انا هتجنن مش قادرة...

وظلت روز هكذا حتي غلبها النوم


      وفي الصباح 

روز نازله ع السلم وشافت سارة قاعده تحت وراحت عليها ع طول

روز /سارة .. سارة

سارة /طب قولي صباح الخير مع ان مش باين عليكي انك نمتي خالص

روز /لا لا ابدا نمت كويس بس عايزه منك طلب ممكن الكلام اللي قولتيه امبارح متكلميش فيه مع اي حد

سارة /اكيد ياقمر بس....

روز /من غير بس اكيد اللي قولتيه مش صحيح

سارة /انا عملت اللي عليا وانتي حرة بس مترجعيش تندمي ياروز


        ع البحر ........

زياد /مش هتنزلي الميا ياروز 

روز صامته وتكتفي بالنظر لعينيه مباشرة وكأنها تحاول اكتشاف ما ان يحبها ام لا

زياد ملوحا بيديه /هاااااااي انتي روحتي فين

روز /هه معاك معاك

زياد /لااااا دي انتي وراكي حاجه بقي

روز /ههه لا ابدا بس عايزه اركب معاك اليخت يازيزو

سارة /ايووووووووا بقي

ملك /اشمعني انتي بقي يازوزو

روز /😛😛😛متغاظه ليه ياحقوده

      وتعالت الاصوات بالضحك والمرح


زياد /انتي تأمري يازوزتي ثانيه واحده بس اجيب المفاتيح واجي 😉

ساره غامسه لروز /ياعم مين قدم 😉

روز /هههههه خلاص بقي فضحتينا خلاص


     رجع زياد لروز واخدها وراحوا يركبوا اليخت

روز /اوبااااا هاطلع ازاي بقي

زياد ثواني هاطلع واطلعلك

وصعد زياد ومد يديه لروز وتشبست بيديه وصعدت

روز /ميرسي

زياد /سبحان مغير الاحوال روز بتقولي انا ميرسي

يابنتي ده انا كنت بتحايل عليكي تشكريني عههههههههههههه

روز /هههههه ياغلاستك طب يلا

       وانطلقوا حتي وصلوا لعرض البحر

روز /كفايه كده يازياد دخلنا جوه قوي

زياد /متخفيش وانا معاكي

روز /.........

اكتفت للنظر اليه ومراقبته من بعيد والنظر لكل حركاته

ثم اتجهت للامام وحاولت ان تمد ايديها لتلامس البحر ولكن صرخ بها زياد لانها كادت ان تقع

زياد /رووووووووووووز

 

      واتجه اليها سريعا وشدها من يديها وجذبها اليه حتي اصبحت داخل احضانه

وتنظر لعينه مباشرة حتي شعر زياد ايضا بشئ مختلف يلامس قلبه 

روز / هه سوري ماخدتش بالي

وكانت روز تترقب رد فعل زياد وانه سوف يغضب ويعلي صوته

ولكن الغريب انه صمت مع ابتسامته الخفيفه التي تكشف عن غمازتيه وقال /ولايهمك بس خلي بالك عشان خاطري

روز بابتسامه /حاضر ☺


      وبعد قضاء وقت ليس بقصير في عرض البحر عادوا للشاليه

باسم /ياااااااه لسه بدري يازوز

زياد /بس يابيسو هههههه

ملك /ماليش دعوة بكرة تاخدنا احنا كمان بقي

زياد /حاضر يالوكه انتي تؤمري

خلصوا عشان نتغدا ونطلع نلعب.....هنلعب...

سارة /يابني ماتنطق هنلعب ايه

زياد /هنلعب كوووووووووورة

روز /بس انا معرفش العب كوره

زياد /انتي كده كده هاتبقي ف فريقي

ملك /اشمعنا بقي روز ف فريقك وانا كمان

لميا /ااااااه انتوا هاتعملوا روباطيه علينا بقي

محمد /عيب عليكوا ده احنا معاكوا

انا وباسم وملك فريق

وزياد وروز ولميا فريق وسارة هي الحكم

      الجميع (اوك )


وبدأوا ينظموا نفسهم ويلعبوا كتيييييييير قوي ويضحكوا ويهزروا لحد ماةتعبوا وناموا كلهم ع الارض جمب بعض ف الجنينه وكل واحد بيفكر في حاله

اللي بيحب واللي مش عارف بيحب ولا لا واللي داخل ع حب واللي بيفكر ف مستقبله وهو عنده رقم واحد وعدي يوم والتاني وروز كل يوم بيكبر جواها احساس غريب مش عارفه هو ايه وزياد احساسه متلخبط ومش فاهم اي حاجه وسارة محاولتش تتدخل واكتفت بالمراقبه لكنها اتاكدت انها صح


روز /زيزو بما ان النهارده اخر يوم ممكن نروح نتمشي ع البحر وتجيبلي ايس كريم بقي و...

زياد /ايييييييييوووووووووه كملي كملي اصل انا شغال عند جناب السيييياده امريني يافندم

روز مصطنعه الزعل /اخس عليك يازوز

زياد /هههههههه خلاص خلاص متكشريش احسن بيبقي شكلك حلو اوي وانتي مكشرة

روز /ههههههههه طب انا هطلع البس

زياد /طب وانا مستنيكي


     في مكان تاني 

رفعت /ايه رايك يااشرف ف كلامي

اشرف /ازاي بس يابابا انت عارف ان زياد مش هايرضي يتجوز ابدا بالطريقه دي

رفعت /اخوك مش هايبطل صياعه ولف ورا البنات الا لما يتجوز 

اشرف /بس......

رفعت /اسمع كلامي وخليك ف صفي انا عايزك معايا عشان لو بقيت ف صفه هو هايستقوي بيك وانا مش عايز ده يحصل

اشرف /طب مين العروسه اللي انت اخترتها

رفعت /مش هتصدق

       يارا بنت دكتور شوكت اللي كليه الطب

يعني اخوك مش هايبقي عنده رفض انا عارف زوؤه والبنت بسم الله ما شاء الله زي القمر يبقي عايزين ايه تاني

اشرف /مممم انا كده اضمن ليك انه هايوافق وانا هعرف اقنعه خصوصا لو روز كمان اقنعته معانا انت عارف روز ايه بالنسبه لزياد

رفعت /يبقي كده تمام قوي

(الحلقه الخامسه)


امام شاطئ البحر تجلس روز وتنظر للامواج حيث تأتي وتداعب قدميها وتسرح في احلامها المستقبليه ويقطع شرودها زياد


زياد /ايييييييه ساعه بنده عليكي روحتي فين

روز بابتسامه تحمل مغزي /لا ابدا

زياد /طب مش يلا طيب 

     ونهض زياد ومد يديه كي يسند روز

وانصرفوا  وظل الجميع يرتب للرجوع  

وفي الصباح انطلقوا للعوده


       (منزل روز )

روز /جدو جدووووو

انت فين ياجدو انا جيييييييت

مصطفي /حبيبة قلب جدووو

تعالي ف حضني وحشتيني ياعفريته البيت وحش من غيرك يازوزتي

روز بدهشه /جيبت الاسم ده منين ياجدو 

مصطفي /هو الاسم ده لزياد بس ولا ايه

 ههههههههههه

روز /هههععهه لا ابدا  تعالي بقي احكيلك احسن الرحله دي مليانه مفاجااااااات

مصطفي غامزا /ايوة ايوة 

تعالي قوليلي


       وقصت روز كل ما حدث لجدها فهي حفيدته الوحيده ومتقدرش تخبي عليه اي حاجه

وبعد انتهائها من الكلام سالت الجد عن رايه


مصطفي /طب ماانا عارف من زمان

روز بصدمه /هه

عارف ..عارف ايه ياجدو

مصطفي /عارف ان اكيد هاييجي يوم وتعترفوا ان كل ده مش اخوه ولا شغل جيران ابدا

روز/يعني انا اخر من يعلم بقي ولا ايه

مصطفي /ههههههه بس البت سارة دي ذكيه قوووووووي

معقوله لاحظت في مرتين مقابله بس

روز /ممم طب انا هاقوم اغير هدومي واستريح شويه 


         (منزل زياد )

سلوي /حبيبي البيت كان وحش من غيرك

زياد مقبلا لراس امه /واللهي انتي كمان وحشاني موووووت ياسوسو

سلوي /وانت كمان ياروح سوسو

رفعت /اهلا اهلا بالبطل 

عا الله تكون انبسط

زياد /اوبااااااا بطل مرة واحده

كده بابا عايز حاجه

رفعت /لم نفسك ياولد انا ابوك مش واحد صاحبك

زياد / ولد .... طيب انا هاطلع اغير هدومي واستريح احسن اموووووت وانام

رفعت /طب استريح عشان عايزك

زياد /حاضر .... شكلها باينه من اولها

رفعت /بتقول حاجه يازياد

زياد /حبيبي يابابا 

انا طالع بقي


     اما روز طلعت ورمت نفسها ع سريها وفضلت سرحانه وتفتكر مواقف مع زياد وتضحك حتي قطع شرودها صوت زياد من الخرج فقامت مسرعه ودخلت البلكونه


زياد /ايه يازوزه ساعه بنده انتي طرشتي ولا ايه

روز /هههههههه يابني احترمني مرة قبل ما اموت

زياد /هههههههه ياستي بعد الشر 

روز /عايز ايه بقي

زياد /مش عايز حاجه بس اتخنقت منهم قولت اطلع ارغي معاكي

روز /هههههههههه يخرب عقلك احنا لسه طالعين وجايين من رحله لحقت تزهق

زياد /اصلي حاسس بحاجه مش طبيعيه تحت

وفي اجتماع مجلس اداره برئاسه دكتور رفعت قصدي برئاسه بابا هههههه

روز /ليه حصل حاجه 

زياد /مش عارف بس قالي يابطل

يبقي اكيد عايز مني حاجه

روز /ههههههههههه عمو ده عسل


    وتقطع حديثهم هدي اخت زياد 

هدي /ازيك يازوزو وحشاني موت

روز /انتي اكتر ياهدهد اخبار المذاكرة ايه يادكتورة

زياد /دي فاشله ومش نافعه ف حاجه

هدي /شايفه ياروز ع طول قافلني وحابطني

روز /سيبك منه ياهدهد اكيد متغاظ منك هههه

زياد /هههههه اتغاظ من دي 

دي اوزعه

هدي 😛😛/عجباني 

خلص عشان بابي عايزك

زياد /اهو شايفه بتستفزني ازاي

قال بابي قال   ... الله يرحم

هدي /انا نازله يازوزتي

زياد /ملكيش دعوة بالاسم ده يابت

روز /ههههههه سلام ياقلبي

زياد /شوفتي

مش قولتلك انا نازل بقي

روز /انزل يازوز


اشرف /ازيك يازياد واحشني

زياد /اهلا ياحبيبي انت اكتر

مراتك عامله ايه

اشرف /الحمد لله تعالي عايزينك

رفعت /اقعد يازياد


     جلس زياد وقد بدأ القلق يسكن قلبه 

زياد/ايه ياجماعه قلقتوني

رفعت /الموضوع ميستدعيش القلق ده

احنا هنكلمك ف مصلحتك

زياد /اوبا يبقي اكيد الكلام مش هايعجبني

اشرف /ليه بس بالعكس ده الموضوع فيه موزه قصدي فيه بنت

رفعت بحده /اشرررررررف

اشرف/حاضر يابابا

زياد /انا مش فاهم حاجه

رفعت /انا جيبتلك عروسه

ماانت لازم تتجوز وتستقر بقي ونفرح بيك زي اخوك ولا ايه

زياد /جيبتلي عروسه !!

انت محسسني انك جايبلي لعبه وانا عيل صغير

رفعت /انت فعلا صغير ومش عارف مصلحتك انت اصلا عارف انا اخترتلك مين

زياد /اللهم طولك ياروح.. هايكون مين يعني

اشرف/يارا بنت دكتور شوكت

فاكرها يازياد

زياد /لا مش فاكرها انا اخر مرة شوفتها من سنين

مش دي اللي كانت بتتخانق مع روز ع طول وطالعه فيها كده

رفعت /لااااااا الكلام ده كان زمان دلوقتي يارا عروسه وزي القمررررررر

هاتشوفها وتغير رايك

زياد /انا مش بفكر في الجواز وخصوصا بالطريقه القديمه طحن دي

رفعت /فكر ع مهلك

وياريت مترفضش عشان مزعلش وانا زعلي وحش قوي قوي يازياد انا لحد دلوقتي بدلع فيك


    صعد رفعت غرفته والغضب يملأ ملامحه

وتحدث الاخان بموده وهدوء 


اشرف /زياد اسمع كلام بابا

هو اكيد ....

زياد مقاطعا له /اسمع يااشرف انا مش صغير ومش هاتجوز بالاسلوب ده وبعدين انا مش فاكر يارا دي خالص اصلا كل اللي فاكره عنها لما كانت بتتخانق مع روز وبتكرها 

اشرف /سيبنا من روز دلوقتي

البنت حاجه تانيه دلوقتي وف كليه طب وبابا بيقول عليها بقت قمر وبنت ناس ومتربيه

زياد /ايوة بس انا    

اشرف مقاطعه/اسمعني كويس

مينفعش ترفض كده ع طول عشان بابا ميحطكش ف دماغه وافق وخلينا نروح ونشوفها ولو معجبتكش ساعتها هنطلع فيها القطط الفطسانه وانا هاقف معاك انما ترفض كده ع طول لا

زياد بتفكير /طيب يااشرف بس واللهي لو معجبتنيش ما هاتجوزها واللي عندكوا اعملوا

اشرف /قشطه يامان 

تعالي بقي نقول لبابا


      وبعد ابلاغهم لرفعت بالموافقه ع زيار تهم

ابتسم الاب واحتضن ابنه قائلا /انت كده ابني حبيبي وصدقني هتغير رايك

زياد /انا طالع اوضتي


     فضل زياد قاعد سرحان ومش عارف هو ليه زعلان وقلبه مقبوض

وفجأة افتكر روز وراح عشان يحكيلها


روز /مالك يازياد شكلك مش مضبوط

زياد /.......

روز وقد بدا عليها القلق/في ايه بس قاقتني

زياد /انتي ع طول فقساني

روز /ههه طبعا يازوز 

اعترف بسرعه يلا

زياد /بابا جيبلي عروسه وعايزني اتجوز

روز وقد انتفض قلبها وكأنه قد تحرك من مكانه

وشعرت ان الدموع تقف ع ابواب عيونها 

ا اا ..ااا .اا

زياد /مالك ياروز 

روز /كح كح كح لا مفيش بس اتفاجت

وانت ايه رايك

زياد /مفيش وافقت اروح اشوفها 

وربنا يستر 

روز /م م ..مب .. مبروك

زياد وقد شعر بانقباض ف قلبه عند سماعه لهذه الكلمه ومن روز بالتحديد

روز /انا داخله اشوف جدو

(الحلقه السادسه)


ودخلت روز مسرعه دون ان تنتظر حتي رد زياد عليها

مما سبب الدهشه والصدمه لزياد فهي لاول مرة تتعامل معه بهذا الاسلوب

وارتمت ع فراشها واخذت تبكي بحرقه

فلقد صدقت سارة بكل كلامها

ولم تشعر روز بمدي الحب الذي تكنه لزياد الا بعد ان شعرت انه سوف يضيع منها وللابد ولا تستطيع فعل شئ والذي زاد خوفها هو ان يوافق زياد ع تلك الفتاه

وما استطاعت ان تفعل شيئا سوي الانتظار والترقب لما سوف يحدث.. ولكنها قررت ان تحدث سارة

فهي الوحيده التي تعلم بما حدث


        في الهاتف .......

سارة /الو

روز بصوت مكتوم /ازيك ياسارة

سارة /الحمد لله يازوزو مال صوتك انتي تعبانه ولا ايه

روز بدموع ساخنه ع وجنتيها/لا ابدا بس مخنوقه شويه قولت اكلم مع حد

سارة /في ايه ياحبيبتي قوليلي

روز /زياد ......زي.زياد

سارة /في ايه يابنتي بس اهدي ماله جراله حاجه

روز /لالا كويس الحمد لله

سارة بضحك /ههه امال في ايه

روز /هيتجوز اااااااااااااااااااه

سارة بصدمه /اييييييييييييه

روز ببكاء شديد...........

سارة /طب اهدي طيب عشان نعرف نفكر

احكيلي ايه اللي حصل


     وبعد ان قصت روز كل ما حدث لسارة

سارة /طب ايه رايك ف العند بتاعك.. قعدتي تقوليلي لا مستحيل لا جاري واخويا وكلامك الفارغ ده

روز /اهو اللي حصل وبعدين مش ناقصه كلامك ده

ساره /طب ممكن تهدي وكفايه عياط

روز ..................

سارة /طالما زياد مش مستريح ومضايق 

ممكن يرفض وانتي تنتهزي الفرصه وتعترفي انك بتحبيه 

روز /اييببه لا طبعا مقدرش اقول حاجه زي دي

سارة /امال هتعملي ايه

هاتقفي تتفرجي عليه وهو مع واحده تانيه

روز وقد طعنتها كلمه سارة /انا هقفل ياسارة

محتاجه انام

سارة /الهروب مش حل ع فكرة

روز /معلش سيبني دلوقتي سلام

سارة وقد شعرت باليأس /سلام


     لم تنم روز في ليلتها والدموع تسيل من عينيها كمجري النهر المنجرف

وحتي زياد لم ينام يفكر في هذه المفاجاه التي فاجاته من والده ورد فعل روز ف نفس الوقت

حتي غلبه النعاس


      في الصباح.....

روز /صباح الخير ياجدو

مصطفي /صباح النور ياعيون جدو

ايه ده مال عنيكي حمرا ومنفوخه كانك معيطه

روز /مفيش ياحبيبي انا هحضر الفطار 

مصطفي /استني هنا مالك ياروز

روز ولم تستطيع حبس دموعها قصت ع جدها ما حدث

مصطفي /انتي لازم تبعدي ياروز

انتي اغلي بكتير من انك تعملي اللي صحبتك قالت عليه.. ده اختبار ليه هو وياما هايفوق ويعرف انه بيحبك يااما هايرتبط بواحده تانيه وساعتها لازم انتي تختفي من حياته عشان محدش هايقبل بوجودك

روز وقد شعرت بالقوة التي استمدتها من كلام جدها/فعلا ياجدو انا هحضر الفطار عشان اروح الجامعه واضح ان زياد مش رايح

مصطفي بخبث /طيب مش هاتتصلي بيه تصحيه و...

روز مقاطعه /لا انا هاروح لوحدي 


      فطرت روز ولبست وراحت جامعتها لاول مرة وحدها بدون زياد

وما ان رأها الجميع حتي اعتراهم الدهشه والصدمه

ملك /روز فين زياد

روز بابتسامه مصطنعه /طب قولي صباح الخير

ملك /صباح النور

فين زياد بقي

روز /يابنتي انتي اللي طالع عليكي زياد زياد

اكيد نايم قولت اسيبه

زياد بغضب /لا ياشيخه

ومن امتي بتسيبيني نايم وتنزلي وتيجي لوحدك

روز بدهشه /.......

انت جيت امتي

زياد /ملكيش دعوة

ردي ع سؤالي 

روز بارتباك /ماانا عارفه تعبان من امبارح

زياد /دي مش حجه ياهانم

ع الاقل صحيني وقولي اي حاجه مش تنزلي كده

سارة /وانت مضايق ليه يازياد عادي

هي مش صغيرة

زياد بحده /لو سمحتي انتي متعرفيش حاجه ياسارة 

سارة بحده هي الاخري /طب ما تعرفنا

ملك /خلاص ياجماعه صلوا ع النبي

معلش ياسارة اصل زياد ع طول هو اللي بيجيب روز لحد هنا فااكيد اتفاجا لما لاقاها جت لوحدها

مش كده يازوز

زياد ..............مكتفي فقط بنظرة العتاب لروز

التي بدات الدموع تتساقط من عينيها ولم يطيق هو ان يراها هكذا

فجلس ع ركبتيه امامها قائلا /طب انتي بتعيطي ليه دلوقت المفروض انا اللي ازعل مش انتي

روز /........

زياد ممدا يديه ليمسح دموعها قائلا /انا اسف

ممكن متعمليش كده تاني

روز /.........

زياد /هتردي طيب ولا اقوم امسك اي حد اضربه علقه واروح للعميد واترفد واخد.......

روز بابتسامه /خلاص خلاص

سارة /ادي اللي جالي من تحت راسك ياروزيتا

الاستاذ اتعصب عليا 

زياد /انا اسف ياروسو بس صاحي مش طايق نفسي وهي ضايقتني اكتر

ساره بخبث /ممم ياتري ليه 

روز /كفايه غلاسه ياسارة

باسم /صباح الخير ياجماعه

زياد /اهلا ياصاحبي عايزك


    باسم /ايه يازيزو

زياد /انا رايح اخطب بكرة

باسم /ايييييييه مبروك ياعريييييييس


(طبعا روز وسارة وملك سمعوا )

ملك /هو مين هايتجوز

روز بالم شديد /زياد

ملك /اييييييه

امتي ده وازاي متقوليش

سارة /وهي تقول ايه وليه

انتي فاكراها العروسه

ملك بصدمه /امال مين

روز /يالهوي انا قايمه بسرعه اشوف الجدول احسن بيقولو اتغير


باسم /يخرب بيتك

يعني انت هاتتجوز يارا مش روز

زياد وقد شعر بقبضه ف صدرة عندما ذكر اسم روز/اشمعنا جيبت سيرة روز

باسم بارتباك /ل.. ل. لا عادي

افتكرت بينكوا مشروع جواز ولا حاجه

زياد ..............

انا رايح اشوف اصحابي.

باسم في نفسه (اصحاب ايه هو انت ليك غيرنا 

اتاريكي قاعده مش ع بعضك ياروز حرام اللي بتعملوة ف نفسكوا ده يارب هوووووون)


     اليوم التالي

اشرف /ايه يازيزو لبست ولا ايه

زياد /اه

اشرف بصفير /الله ايه ياعم الشياكه دي

بس فك شويه التكشيرة دي انت رايح تخطب

زياد /...........

اشرف /رايح فين

زياد /ولا حاجه ثانيه واحده

    دخل زياد البلكونه وكان ف نيته يكلم روز

ولكن شئ ما بداخله منعه ودخل ع الفور

ربما هو القدر الذي اراد ان لا يعذب روز عندما تراه ف هيئته هذه 


 في منزل يارا

شوكت /اهلا اهلا بصاحب عمري دكتور رفعت

اهلا يازياد من زمان مشوفتكش

زياد /اهلا بحضرتك

شوكت / اتفضلوا


     وبعد فترة من الوقت والاحاديث الجانبيه

تدخل عليهم يارا فيقف لها زياد مندهشا ليجد

(فتاه ف غايه الجمال ذات عينان زرقتان وشعرها الاصفر المنسدل ع ظهرها وابتسامتها الهادئه التي تكشف عن غمازتيها )

فانبهر بها حتي جاءت لتصافحه ووقف لبرهه وسرح بخياله فتلك هي الطفله الصغيره التي كان يشاكسها 

فلقد اصبحت حقا اميرة كنا وصفها والده 

رفعت بابتسامه /انتوا هاتفضلوا واقفين ولا ايه ياولاد

زياد /احم

اتفضلي

يارا /ميرسي

زياد / نعم

يارا بخجل/ميرسي


 فابتسم زياد 

رفعت /بص ياشوكت من غير مقدمات

احنا عايزين نطلب ايد الانسه العسوله دي لابني زياد

قولت ايه 

شوكت /واللهي انا يزيدني شرف يارفعت

بس ناخد راي العروسه ولا ايه يارا

يارا ........احم

رفعت /السكوت علامه الرضا

يبقي نقرا الفاتحه والخطوبه الاسبوع اللي جاي

زياد /انت عايز تخلص مني قوام قوام كده

رفعت /عايزين نفرح بيكوا بقي

شوكت /طب سيبلنا فرصه يارفعت عشان نحضر قاعه ويارا تجهز نفسها 

رفعت /ملهاش لزوم القاعه احنا عايزين خطوبه هاديه وعائليه لحبايبنا واصحابنا بس

وان شاء الله الفرح هاعملهلهم اكبر فرح يتحلف بيه

شوكت /اللي تشوفه 


      وقرئوا الفاتحه وتبادل العروسان اطراف الحديث

زياد /بقولك صحيح 

فاكرة البنت اللي كنتي بتتخانقي معاها واحنا عيال صغيرين

يارا /اه البت الرخمه دي 

زياد بضيق /لا هي مش رخمه دي روز 

اكيد لما تعرفيها هاتحبيها قوي

يارا /ممم طب انت اضايقت ليه

زياد /لا ابدا 

      وقطع حديثهم صوت رفعت الذي كان ينوي الذهاب

وذهب الجميع

       في منزل زياد 

اشرف /هه ياكبير 

زياد /دي صااااااااروخ

بس جوه غير بره يااشرف

اشرف /انت لسه متعرفتش عليها كويس 

زياد /مممم اما نشوف

انا طالع اوضتي


        دخل زياد بلكون غرفته ليجد روز تقف وتضع الهاند فري ومغمضه العينين واذا بدمعه تخرج من عينيها مما ادهشه وقطع عليها خلوتها

زياد /زوزتي انتي بتعيطي

روز بصدمه /انت هنا من امتي

زياد /من بدري

مالك ؟

روز / مممم طب مش تكح ولا تعطس

زياد /ههههههههه هاطسي

روز مصطنعه الضحك /هههههههه ياخواتي 

زياد /باركيلي

روز وقد اختفت ملامح الضحك من وجهها/خلاص خطبت ياواد يازوز

زياد /اه... بس تعرفي بيني وبينك انا مش مستريح

روز في نفسها (بكره تستريح )

الف الف مبروك يازياد

زياد /الله يبارك فيكي

وكان لسه هايكمل كلامه ويقص عليها كل اللي حدث

لكنها قاطعته قائله

روز /ايوة ايوة ياجدو

انا داخله لجدو يازياد سلام

(الحلقه التامنه)

#ملحوظه

كل اللي متابعين القصه من الاول 

في الحلقه دي هيظهر شخصيه جديده اعلنا عنها في التعريف بالشخصيات وهي (مازن)

وهو شاب عنده 25سنه خريخ كليه تجارة انجليش وبيشتغل مع والده ف شركته وهما بردو جيران لمصطفي جد روز ولكن من الجهه الاخري للمنزل والاب سامي صديق عزيز للجد مصطفي..


     روز /زياد خضيتني بتعمل ايه استني بس 

زياد /شششش اصبري بس

    وبعد ان انتهي زياد من اغلاق القلاده نظر لها باعجاب وقال /يسلم زؤك ياواد يازياد ده انا مفيش من زؤي اتنين واللهي

      نظرت روز لنفسها ف المرأه لتتفجأ

بروعه القلاده وبساطتها ونظرت له وقالت /ايه ده يازياد

زياد /ايه رأيك حلوه ؟

روز /دي تجنن بس بمناسبه ايه

زياد /من غير مناسبه اشمعنا يارا يعني جيبتلها

روز بضيق/بس دي خطيبتك انما ان....

زياد /بس بس انتي ايه ما بلاش غباوة انتي هتفضلي انتي عندي يازوزتي


       لم تعرف روز اتفرح ام تحزن ودت لو احتضتنته بشده وتخبئ وجهها في احضانه وتبكي وتعترف له انها تحبه ولكنها تذكرت كلمات جدها وصديقتها التي كثيرا ما نصحتها ولكنها لم تسمع لها


زياد /روحتي فين 

روز /هه معاك معاك

زياد /هههههه شكلك غريب النهارده

روز /ممم اتريق اتريق

   وضحكوا الاتنين سويا حتي قطع عليهم ضحكتهم وجود شخص ما يراقب كل ما يحدث

يارا/  الله انت سايبني لوحدي جوه وواقف هنا ياعريس(موجهه نظرها لروز)

زياد /انتي بتكلمي ازاي كده معايا

روز محاوله تلطيف الاجواء /اخس عليكي يايارا كده انتي هاتحرقي المفاجأه اللي زياد عاملها ليكي

زياد بصدمه/مفاجأة ايه انتي كمان ياروز ان.....

روز /خلاص بقي يازوز ماهي دخلت واكيد هاتعرف انك عايز تخرج معاها بمناسبه انكوا اتخطبتوا وكنت بتاخد رأيي توديها فين.. عارفه يايارا انا قولتله يوديكي ملاهي اصلي عارفه البنات بتحب الملاهي اوي ولا ايه رايك 

     ومازال زياد ينظر لها بصدمه وغضب بنفس الوقت لانها لايريد الخروج وانما فهم نيه روز في المحاوله من تلطيف الاجواء 

يارا باابتسامه /بجد يازيزو 

زياد مصطنعا ابتسامه /اه يايارا بس بطلي ردود فعلك المستفزة دي 

يارا بدلع /خلاص حقك عليا 

روز /انا نازله بقي اشوف ملك وباسم


     نظرت لها يارا ولاحظت القلاده المميزه في رقبتها والتي رأتها من قبل ولكنها لاتعرف اين

وانصرفت روز وذهبت لباسم /باسم انا لازم اروح 

باسم /انتي بتقولي ايه انتي جايه مع زياد يعني هتروحي معاه

سارة /لا ياباسم

لازم تروح لوحدها كفايه كده

باسم /بس كده زياد هايعلقني

روز /انا عايزاك توقفلي تاكسي بس

باسم /انتي عبيطه يابنتي تاكس ايه

انا هوصلك بعربيتي واللي يحصل يحصل تعالي

وانتوا كمان هتروحوا ولا ايه 

ملك وسارة /لا زياد هايزعل اوي كده روحها هي كفايه عليها كده


     وانصرف روز وباسم وشعرت روز بالاختناق وكأن جبلا يجلس ع قلبها ولا يرد التحرك والدموع لاتريد النزول من عينيها فلقد ندمت اشد الندم ع حضورها لهذا الحفل الذي كان به عزاء علي حبها وعشقها 

وظل باسم صامتا ولم يتكلم فأنه يشعر من زمن بحالهم ولكن لم يستطيع الافصاح عن ذلك حتي وصلوا الي منزل روز وتركها تدخل وانصرف عائدا للحفل وما ان وصل حتي رأي النيران المشتعله في عيون زياد فعلم انه قد سمع بالامر وحاول الابتعاد عنه حتي يهدأ ولكن اين المفر فلقد لحق به زياد قائلا /انت ياغبي ازاي تعم........

باسم مقاطعا /روز تعبانه اوي يازياد

زياد بخضه /ت تت ت تعبانه مالها انطق

باسم وكاد ان يعترف له بكل شئ ولكن اوقفته سارة قائله /اه واللهي يازياد كانت تعبانه ودايخه حتي صوت الاغاني كان مصدعها اوي انا اللي زنيت عليها تمشي صعبت عليا

زياد بلهفه /اصلا الحفله خلصت وجيت اقولكوا عشان ماشيبن

ملك /بجد ياريت احسن يارا دي دمها يلط......

سارة /اه اه رجلي اه مش قادرة 

باسم وقد فهم حيله سارة /الف الف سلامه عليكي ياسوسو طب خديها ياملك بقي واسبقوني ع العربيه

ملك /طب يلا 


باسم /روحت فين ياذياد 

زياد /موجود اهو يلا بينا

    وبعد الوداع بين العائلتين والسلام والقبلات وهكذا...... تعالوا نروح مكان تاني(عند روز )


  دخلت روز منزلها وهي تستند ع الحائط  وكأنها تجر قدميها فلم تستطيع المشي وجسدها كله بارد بروده التلج وعيونها كمجري النهر الفائض الذي لا يستطيع التوقف حتي رأها جدها بهذا الحال وقام سريعا لها ولكنه عندما وصل كانت سقطت روز مغشيا عليها مال عليها الجد متلهفا ولكنه لم يستطيع حملها فهو رجل مسن وحتي جيرانه الاقرباء ليسوا موجودين بمنزلهم

فاسرع خطاه الي منزل جارهم سامي واطرق الباب بلهفه حتي جاء له مسرعا ....

مازن /اهلا وسهلا ياعمو اتفضل في ايه

مصطفي /الحقني يامازن اطلب دكتور بسرعه حفيدتي بضيع مني

جاء سامي مسرعا /اهلا يامصطفي مالك

مازن /انسه روز تعبانه اوي يابابا انا هاروح اشوف دكتور بسرعه

     وذهب مسرعا معه ليجدها مستلقيه ع الارض فحملها وسال عن غرفتها ودله الجد عليها

وصعد بها حاملا اياها ووضعها ع فراشها وما ان نظر الي عينيها حتي راي ملامح البراءه والطفوله التي لم يشاهدها ف تلك الفتاه الصغيرة التي كان يلعب معها منذ زمن ولكنه افاف وقام سريعا لاحضار الطبيب وعاد مسرعا معه الطبيب

وبعد الفحص الدقيق 

الطبيب /دي عندها انيميا حاده وواضح ان اعصابها تعبانه اوي انا هاديها حقنه مهدئه واكتبلها ع فيتامينات ومقويات بس لازم تاكل كويس وتخرج من اللي هي فيه

مصطفي /بس دي ايديها تلج يادكتور 

الطبيب /ده طبيعي بس ياريت تحاول تخرجها من الازمه النفسيه اللي وصلتها لكده

مصطفي /اه اه طبعا

  خرج الطبيب ليجد مازن بالخارج ويساله عن حالها وسرد له الطبيب مرة اخري

واخذه مازن وانطلق به للجارج في هذه الاثناء جاء زياد وشاهد مازن يخرج من منزل روز ومعه الطبيب

وما ان رأه غلي الدم في عروقه واتجه نحوهم وسمع بعض حديث الطبيب الذي انصرف بمجرد وصوله

مازن /اهلا يازياد الف مبروك 

زياد /شكرا... هو جدو تعبان ولا ايه

مازن بملامح الحزن /لا دي روز اللي تعبانه اوي

زياد بخضه /طب عن اذنك

    وانطلق مسرعا للداخل وصعد وما ان رأي روز بوجهها الشاحب الذي لا يدل ع الحياه وجلس ارضا بجانبها وامسك بيديها البارده وقبلها ونزلت منه دمعه قائلا ف نفسه /مالك ايه اللي جرالك نفسي اعرف مالك وايه وصلك لكده بس

مصطفي في نفسه /يارب يارب عديها من اللي هي فيه دي حفيدتي وبنتي وكل حاجه ليا ارجوك يارب اقف جنبها

دخل مازن وما ان راي زياد ممسكا بيد روز حتي شعر بضيق ولا يعرف ما السبب ولكنه قرر الاستئذان للانصراف وانصرف

مصطفي /هي هاتبقي كويسه يازياد روح انت

زياد /.......

مصطفي /يازياد

زياد /هه نعم يجدو

مصطفي /انت اكيد جاي تعبان قوم روح وهي هاتبقي كويسه

زياد /لا ياجدو لما تفوق هامشي 

مصطفي بتردد /ايوة بس...

زياد مقاطعا /جدو انت مش واثق فيا

مصطفي /لا طبعا الحكايه مش كده

انا عمري ما اطمنت ع روز الا وهي معاك بس

زياد /يبقي خلاص حضرتك اتفضل ومتقلقش

مصطفي /انا مش هايجيلي نوم ابدا وهي تعبانه انا بس هستريح جمبك هنا

زياد /طيب ياجدو


     وبعد فترة من الزمن والوضع كما هو عليه

يرن هاتف زياد ليجده اشرف فيدخل البلكونه ليجده /انت بتعمل ايه عندك

زياد /......(حكي له كل ما حدث)

اشرف /انا مش عارف مالها بقالها فترة مش مضبوطه

زياد /قول لبابا وماما وانا اول ما اطمن عليها هاجي

اشرف /اوك 


   ويرن هاتف زياد مرة اخري ليجدها يارا فينفخ ف غضب ويرد عليها ويعتذر لها انه لايستطيع مقابلتها 

في الغد كما وعدها وحكي لها ماحدث

يارا /يووووووو طب ما تسيبها مع جدها

زياد /معلش ياحبيبتي هعوضك صدقيني بس بكرة مش هاينفع

 يارا /براحتك اوي اوي مع السلامه 

زياد /سلام


 وبعد فترة من الزمن بدأت روز في تفتيح عينيها

روز /ااااااه 

زياد قام مسرعا اليها /روز انتي كويسه

روز بتعب شديد /هو ايه اللي حصل

زياد /مفيش انتي بس تعبانه شويه متقلقيش

مصطفي /كده ياحبيبة جدو تخضيني عليكي

روز /اسفه ياجدو معرفش ازاي ده حصل

زياد /طب استريحي دلوقت ولينا كلام بعدين

روز /قوم روح يازياد شكلك هنا من امبارح والصبح طلع اصلا

زياد /ملكيش دعوة انتي

مصطفي /ياحبيبي انت صاحي من امبارح قوم 

زياد /بص ياجدو انا هاروح اخد دش واغير هدومي واجيب فطار واجي

عشان الهانم تاكل وتاخد الدوا

مصطفي /متتعبش نفسك ياحبيبي انا هنزل انا

زياد /انت بتشتمني ياجدو ولا ايه

انا ثواني وهاجي

روز /طب ايه رايكوا انزل انا واسيبكوا هنا

زياد /هه هه هه خفه يابت

روز /بس متقوليش بت

زياد /بت يابت يابت

روز /يابني مش عشان انا....

مصطفي /خلااااااااص

روح يازياد اعمل اللي قولت عليه لحد ما زوزو تغير هدومها هي كمان وتاخد دش


    في مكان تاني 

مازن /ايه رايك في روز يابابا

سامي /بصراحه يابني بت ادب واخلاق وقمورة وكمان حفيده مصطفي يعني لقطه

بس بتسال ليه 

مازن /اصل يعني بفكر كنت بفكر يعني .....

سامي / تتجوزها ؟؟؟

(رايكوا يهمني) وانتظرووووني


الحلقه التاسعه من هنا


❤️🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺


الروايات الكامله والحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنا


❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات جديده هتعجبكم من هنا


أجدد وأحدث الروايات من هنا


روايات كامله وحصريه من هنا




وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


إرسال تعليق

أحدث أقدم