رواية أحبك بصمت الحلقه العاشرة والحادية عشر والثانية عشرة بقلم الكاتبه ياسمين عادل حصريه وجديده
![]() |
رواية أحبك بصمت الحلقه العاشرة والحادية عشر والثانية عشرة بقلم الكاتبه ياسمين عادل حصريه وجديده
روز ...............
وقعت الكلمات ع مسامع روز كالصاعقه حتي لجمت لسانها ولم تستطيع الرد حتي تفاجأت باغلاق يارا للهاتف ف وجهها
لم تشعر روز الا وهي تمسك بكل شئ امامها وتلقي به وتكسر في الزجاج وتلقي بالملابس ارضا
وظلت ف حاله هياج تام حتي وقعت ارضا وظلت تبكي وتصرخ بشده ولا تعرف ماذا تفعل
حتي افاقت ع صوت هاتفها ...
سارة /ايه ده انتي بتعيطي
روز /الحقيني ياساره تعالي بسرعه الحقيني
سارة /طب انا جايه اهو اهدي بس
اما عن ذياد فقد اصيب بالصدمه مما فعلته يارا وعندما افاق كانت قد رحلت من امامه ولم يستطيع اللحاق بها ولم ترد ع هاتفها حتي مما اغضبه اكثر واكثر حتي ردت عليه
يارا /عايز ايه تاني يااستاذ
زياد بحده وصوت عالي لدرجه انه كاد يخترق الصوت اذن يارا /انتي غبيه ولا مبتفهميش
انتي ازاي تمشي وتسيبيني كده وكمان تعلي صوتك عليا اسمعي بقي مش عشان سكتلك هاتسوقي فيها
انتي فاهمه ولا مش فاهمه
يارا بدموع /آآ آ اهيييييييييي
زياد /..........
يارا /م نممم م مع السلامه
زياد / استني هنا ردي عليا
يارا /.........اهي اهييييي
زياد وقد رق قلبه /يعني انتي كمان اللي بتعيطي وانني غلطانه اساسا
يارا /........ انا انا
زياد /انت علقت ولا ايه
يارا /انا بحبك ومن حقي اغير عليك
زياد /ياستي مقولناش حاجه بس مش للدرجه دي انا بتخنق بسرعه يارا وبعدين شيلي روز من دماغك عشان تستريحي
يارا بخبث /طيب حاضر
حقك عليا بقي
زياد /خلاص ييارا
سارة /انتي اللي ملزقه
واللهي هي اللي لزقه وبنت ملزقه ماتحس ع دمها بقي وتمشي من سكات
روز /اااااااااه اهيييييي
ساره /اهدي ياحبيبتي
بس انتي لازم تقولي لزياد وهو هايتصرف
روز بفزع /لالالالا مش هقوله لا
انا لازم اختفي واسيبهم زي ما هي قالت
ساره بصدمه /هاااااا انتي اتجننتي
انتي لازم تر جعي حقك
روز /انا فعلا هارجع حقي
هارجعه ياسارة
ساره بعدم فهم /انا مش فاهمه حاجه
روز /خليكي هنا هنزل لجدو واجي تاني
قامت روز واغتسلت لتغير معالم وجهها الباكي
ووضعت بعض مساحيق التجميل حتي تخفي الوجه الحقيقي لها ونزلت مسرعه اجدها
روز /ازيك ياجدو واحشني موت
مصطفي بدهشه / ازيك ياقلب جدو
مممم شكلك عايزه تقولي حاجه
روز بنصف عين /ههه حبيبي ياجدو
فعلا انا عايزاك ف حاجه
انااا انا انا اصل يعني
مصطفي /ايه يابنتي قلقتيني
روز / انا موو مو موافقه ع مازن
😱😱😱😱😱😱😱😱
مصطفي/.......
روز /ايه ياجدو سكت ليه
مصطفي /انتي متاكده يازوزه
روز / ممم اه اه
مصطفي / مال قلبك بيدق جامد كده ليه وعنيكي وكأنها مستنيه تفتح عياط
روز /لا ابدا
انا فكرت ف كلامك ومفيش حل تاني غير ده ياجدو
خلاص كل واحد لازم يعيش حياته وانا لازم اشوف حياتي وواثقه ف مازن
مصطفي /انتي كده فكرتي صح ياحبيبتي
اول ما مازن يكلمني هاقوله ده هايفرح قوووي
روز /وانا هاطلع لسارة
صعدت روز لتتفاجئ بسارة ع السلم وفارغه شفتيها من هول ماةسمعت ولم تستطيع النطق حتي
روز /ههههه ايه يابنتي نزل عليكي سهم الله ليه
سارة وقد مسكت بيد روز وسحبتها ورائها للغرفه واغلقت الباب قائله /انتي اكيد اتجننتي في حاجه ف دماغك انتي عايزه توافقي ع مازن طب وزياد و....
روز مقاطعه لها /خلاااااص ياسارة انا مش عايزه اوافق انا فعلا وافقت ومتكلمنيش ف موضوع زياد تاني خلاااااص 😭😭😭
سارة /اهدي ارجوكي اهدي
ياربي اعمل ايه يعني اروح امسك يارا دي واخنقها ولا.....
روز /ارجوكي لو عايزه تساعديني متدخليش خالص ومتعمليش اي حاجه مجنونه تخليني اندم اني عرفتك
انا دلوقتي عروسه ومن حقي اجهز عشان حفله خطوبتي ولا ايه
سارة /...............
عند باسم وملك / يالهوي ياخرابي يامصيبيتي يا........
باسم /بس بقي ياملك ايه اللي بتعمليه ده
هي كمان من حقها تشوف حياتها
ملك/ حياتها ايه دي بتدمر دي بتدمر واللهي
سارة /انا ماشيه ياجماعه
بجد الموضوع ده تعب اعصابي
باسم ف نفسه(وبعدين معاك يازياد هاتحس امتي ولا هتفضل حلوف كده)
تررررررررن
زياد /ايه يابيسو ازيك
باسم /عايزك ف موضوع
زياد /قول ياكبير
باسم /هاقبلك في الكافيه اللي جمبكوا بعد ساعه
زياد /مال صوتك كده مش مريحني
باسم /لما اشوفك ياحيوان
زياد /اوباااا طالما قولت كده يبقي وراك مصيبه
باسم /لما اشوفك يلا سلام
ارتدي زياد ملابسه وبدون قصد دخل البلكونه ليجد روز تفق وتنظر للسماء بعيون اهلكتها الدموع وتارة يراها تضحك وتاره يراها تبكي وظل صامتا وينظرلها ويتأملها ولا يعرف ماذا يفعل حتي قطع شروده عندما وقع نظرهما لنظر بعض وكأن الساعه الزمنيه توقفت وظلا يقفان هكذا حتي دخل الجد عليهم
مصطفي /زوز حبيبي عامل ايه
زياد /..........
مصطفي /انت ياواد روحت فين
زياد /هه اه اه ازيك ياجدو واحشني
مصطفي /كداب ف اصل وشك والا كنت سالت عليا ياواطي
زياد /ههههه نفسي تحترمني بقي ياجدو
روز وزياد /هههههه
مصطفي / انتي قولتيله ولا لسه يازوزه
روز وقد اختفت الابتسامه من وجهها ونظرت لجدها وكانها تطلب منه عدم الافصاح
زياد /تقولي ايه ياجدو
اعترفي يازوزتي مخبيه ايه عني
مصطفي / اصل زوزه كبرت بقي وبتدلع ع العرسان
زياد وقد شعر بماء ثلج وقع ع راسه من هول المفاجأه
مصطفي /انتوا ايه حكايتكوا ياولاد كلكوا بتتخضوا وتتصدموا كده
زياد موجها نظرة لروز وكأنه يعتابها ويستنكر عليها ذلك /مين سعيد الحظ ياروز
مصطفي/ده مازن .. بسم الله ماشاء الله شاب هايل ولا ايه رايك يازياد
زياد /مش مهم رأيي المهم راي ال... العروسه
روز ببرود /قولي رايك انت عشان اعرف انا غلطانه ولا لا
مصطفي /طب انا داخل عشان تعبت الوقفه(وكأنه قد فرقع القنبله وتركهما )
زياد /ليه ياروز
روز / هه هو ايه اللي ليه
زياد بتوتر ملحوظ /اا ا . اا يعني اصلك مقولتيش
روز /ااااه عادي بقي
لقيتك مشغول مع يارا قولت اسيبك ع راحتك
زياد /لا ياشيخه بجد
طيب ع راحتك انا نازل عشان رايح مشوار
روز /وانا كمان داخله سلام
وظل زياد واقفا مندهشا فاللاول مرة لا تساله عن حاله اوتهتم بشئونه واين ذهب ومتي ولماذا
حتي دخل ليلحق بميعاده
ووصل زياد والقي بحاجته ع التربيزه والقي بنفسه ع الكرسي امام باسم .. حتي ان باسم قد فزع منه
باسم /انت غبي ولا ايه يابني
زياد /........
باسم /ااااااااه في حاجه حصلت انطق ايه اللي حصل
زياد /روز
باسم بقلق وتردد / احم مالها
زياد /هتتجوز
باسم ولم تبدو عليه ملامح الدهشه /طب ماانا عارف
زياد وقد استشاط غضبا من كلمته هذه وكانه كان ينتظر من يظغط عليه لكي ينفجر /انت اتجننت ياحيوان ولا ايه ازاي تبقي عارف ومتقوليش ازاي...
باسم مقاطعا / اهدي بقي واترزع واقعد فرجت علينا الناس وبعدين انا اصلا عايزك عشان كده
زياد وبدا في الهدوء........
باسم /هتعمل ايه ياسبع البرومبه
زياد /لم لسانك وبعدين اعمل ايه يعني
باسم /ممممم يعني هاتسيبها تتجوز
زياد /م اى ا
باسم /انت لسه هاته ته
زياد /واته ته ليه ماتتجوز
باسم /مممم بجد .. امال انت زعلان ليه
زياد /لا عادي انا اتفاجأت بس
باسم /اييييي بجد فاجئتني ياراجل
زياد بحده /يابني بطل تريقه
باسم /انا عايز اعرف انت ايه اللي مزعلك
زياد /مفيش بقولك المفاجاه
باسم /هتعترف يازوز ولا اعترف انا
زياد وقد بدا عليه التوتر /انت عبيط يابني اعترف ايه واهبب ايه
باسم / تعترف انك بتتنيل ع عينك وبتحب روز
فهمت ولا لسه حلوف زي ماانت ياحلوف
زياد /هاااااااا.............
(الحلقه الحادية عشر)
باسم /تعترف انك متنيل علي عينك وبتحبها ياحلوف
زياد /................
(وقعت الكلمه ع مسامع زياد وكأنها صاعقه لم يستوعبها للحظات وتوقف عقله عن التفكير لبرهه ثم بدأ يتامل كلمات باسم هل يعقل ان تلك الفتاه التي طالما اعتبرها اخته وصديقته وجارته وارتبط بها منذ الطفوله ان تكون حبيبته هل يعقل ولما لا فهي تحمل من الصفات مايتمناه ويعشقه فيها ولكن رفض عقله التكير فيها وكأنه يستنكر)
زياد /استحاله انت اتجننت ولا ايه ياباسم احبها ايه روز دي زي ......
باسم مقاطعه /بقولك ايه بلاش الكلام اللي ميأكلش عيش ده ولا بيجيب ولا بيودي اعترف وكفايه مكابره انت مش بتحبها ده انت بتعشقها انت مش متخيل حتي فكرة انها تكلم حد غيرك وبتبقي زي المجنون امال لو اتجوزت وبقت ملك حد تاني هتعمل ايه
زياد بضيق /ما تلم لسان اهلك شويه ده انت غبي اوي ف كلامك النهارده
وبعدين حتي لو فرضنا اني بحبها خلاص انا معايا يارا وهي معها ... سي مازن
باسم /يخرب بيت عندكوا انتوا الاتنين
زياد /صدقني مش بنحب بعض بس الحكايه اني مش متعود ع عدم وجودها
باسم /يابني انت ايه حجر مبتحسش
دي البت ضايعه من غيرك انت مش شايف حالتها بتسوء يوم عن يوم ازاي
زياد /هه انت تقصد انها....
باسم /ايووووووه ياعالم ايوه ياهو بتحبك واللهي بتحبك وانت كمان بتحبها ليه تظلموا نفسكوا وتظلموا بعض وتظلموا ناس تانيه معاكوا روز وافقت ع الزفت ده عشان تبعد عنك وفاكره انها كده هتنساك
زياد ركز ف كلامه وظل يتذكر الكثير من المواقف التي تدل انها تحبه لا بل تعشقه وصلت معه لحد الجنون لكن ماذا يفعل
زياد /تصدق اه
ازاي كنت اعمي قوي كده ومش حاسس
فعلا انا بحبها بس كنت بحبها #بصمت
وجودها جمبي عماني وخلاني مش شايفها
طب انا اعمل ايه دلوقتي
باسم /طبعا تروح وتلحق المصيبه دي قبل ما تحصل وتعترف ليها
ويارا اصلا انتوا مش متفقين مع بعض خالص
وبالفعل لم يكمل باسم كلمته حتي وجد زياد نهض سريعا وصار بسرعه البرق وركب سيارته وانطلق مسرعا حتي وصل لغرفته
زياد /روووووووز روز روز
روز وقد خرجت مسرعه ع صوته /ايه يازياد خضتني في ايه
زياد / بحبك
روز /............
زياد /بحبك ياروز بحبك
روز محاوله السيطرة ع نفسها/انت اتجننت يازياد ايه التخريف ده انا داخله
زياد /بحبك واللهي بحبك
لا بعشقك روز انا ....
روز /بلاش كلام فاضي انت خاطب وانا خطوبتي هتبقي اول اسبوع في اجازه نص السنه
زياد /..........
ي ياا ا اا حم يعني ايه
روز /يعني انا مش بحبك
انت غالي عليا قوي يازيزو انما حب ايه بس
انت عارفني طول عمرك ماليش ف الحب والكلام ده
زياد / ااناانا انتي بتقولي ايه
روز /بقولك عندي مذاكرة عشان الامتحانات الاسبوع الجاي انا داخله بطل دلع بقي وذاكر يااستاذ سلام
دخلت روز وقلبها يعتصر من الالم ايعقل ان تكون بهذه القسوة ع حبيبها التي تتمني لحظه بقربه ولكن لا مفر فان يارا لن تستغني عنه بهذه السهوله وهي لاتريد ان تخطتفه منها وجاءت ع قلبها واحلامها وسعاتها مقابل هراء وجلست ارضا والدموع لا تقف فبظاهلعا فيضان لا ينتهي حتي غلبها النعاس من كثرة ما ذرفت من دموع .. اما زياد لم تستطيع قدمه من التحرك من هول ما سمعه فلقد وقعت كلماتها كالصاعقه ع اذنيه وظل ع هذا الحال حتي اشرقت الشمس
ودخل غرفته ولكن لم ينم فلقد قرر الانتظار حتي الصباح ليتحدث معها ثانيه وفي الصباح.....
زياد /صباح الخير
روز /ياصباح النور مش هتروح الجامعه
زياد /البسي عشان هنروح سوا
روز /ايوة بس ...
زياد /هي كلمه واحده ادخلي وخلصي
روز .........
زياد /تحبي تمشي ولا نركب عشان عاوزك ف موضوع
روز /زياد مينفعش وبعد.....
قطع حديثهم هاتف زياد والتي كانت يارا تهاتفه
زياد /اووووف
ايوه ييارا خير
يارا /انا عربيتي عطلت تعالي خدني يازياد
زياد /طب روحي ف تاكسي انا مش فاضي دلوقتي
يارت /اخس عليك يازياد بقولك العربيه عطلت وانا واقفه ف الشارع يرضيك كده خطيبتك يعني .....
زياد /خلاص خلاص جايلك
روز /يلا روح وانا هاسبقكوا ع الجامعه
زياد /لا تعالي معانا
روز /نعمين اجي معاك فين
انا مش جايه وبعدين اصلا مازن هايوصلني وانا ملحقتش اقولك
(في هذه الاثناء كان مازن اتي بتجاههم وسمع عبارات روز الاخيره ونظرتها له وكأنها تستنجد به وقد فهم ما ترمي اليه وقرر مساعدتها)
مازن /صباح الخير يازياد
مش يلا ياروز بدل ما نتاخر
روز /اه يلا
زياد ...............
روز /عن اذنك يازياد اشوفك ف الجامعه سلام
(في سيارة مازن)
روز /انا اسفه جدا
مازن /ع ايه انا المفروض اشكرك
روز بخجل /احم اا اصل خطيبته غيورة قوي وانا مش عايزه اعمل بينهم مشاكل
مازن /ممم اوك
(في الجامعه )
ما ان راي ملك وساره وباسم روز ومعها مازن حتي صدموا ولكنهم لم يستطيعوا التكلم حتي انهم القوا اليهم بالتحيه وانصرفوا للداخل
وجلسوا سويا وكانت روز صامته تماما وردودها محدوده وما ان رات زياد ويارا حتي اصطنعت الضحك والمرح مع مازن حتي ان مازن نفسه قد لاحظ ما حدث ولكنه لم يبالي
اما زياد فكان يشتعل من داخله ويتسال لما هذه المعامله معه هل تحبه ام انها صادقه ولا تشعر بشي اتجاهه ولكن لاجدوي من التفكير فلقد خيم الحزن ع ملامحه وقلبه وقرر ان يصمت مرة اخري
ومرت الايام ولا يتعامل الاثنان الا في حدود ضيقه وكل منهم يصنع ابتسامه كاذبه ع شفتيه
حتي جاءت الامتحانات وانشغل مل منهم في حاله ولكن لم ينسوا ولن ينسوا فهي كلما فتحت كتابا تتذكره وكل ورقه تحمل اسمه وكل قلم شهد موقف جميل بينها
وهو يتامل الاوراق ويري صورتها ع كل ورقه فيري ملامحها وضحكتها ورقتها وحزنها ودمعتها وكل شئ
مرت الامتحانات وجاء الاسبوع المشهود
الذي يحمل خطبه حبيبته الغاليه لاخر
اما هي فقد كانت تتهرب منه كثيرا وتتلهي لترتيب خطبتها ولا يتركها صديقاتها اللتان فقدا الامل ان يصنعوا شيئا وهم يروا كل شئ امامهم فلقد تحطمت الفتاه الجميله واصبحت جسد بلا روح ..وهو الشاب المرح الذي لا يسكت عن الضحك فقد هذه الضحكه واصبحت حياته عباره عن بعض الذكريات التي لايتركها
وجاء اليوم
.............
(خطوبه روز )
كانت اميرة وملكه ف فستانها واناقته وبساطته ولكن اميرة بالخارج فقط
فان الداخل يحمل اشيئا اخري ووصل الجميع وهي تنتظر حتي ياتي جدها لياخذها لخطيبيها
ودت روز لو ان تنشق الارض وتبتلعها قبل ان تاتي هذه اللحظه التي ستكون فيها لشخص اخر
مصطفي /بسم الله ماشاء الله ياحبيبتي قمر
روز /حبيبي ياجدو (واحتضنته حتي انطلقت عبره ع وجنتيها )
اديك هاتخلص مني اهو بس هانتطلك كل شويه
مصطفي /وهو انا اطول ياقلب جدك
يلا ياحبيبتي الواد قاعد مش ع بعضه تحت
روز /ههه طيب
ونزلت روز ومعها جدها وصديقاتها
ملك /انا قلبي واجعني قوي
معقول خلاص كده
ساره /انا مش لاقيه كلام اقوله
ملك /ياااارب اهدي الاحوال واعملهم الصالح
.......
مازن /بسم الله ما شاء الله عليكي ايه القمر ده
روز /ااحم شكرا
مازن /ياخبر ابيض ع الرقه
روز بابتسامه /هنفضل واقفين
مازن ممددا يديه وامسك بيديها وقبلهما وانحني ع راسها وقبلها
/اتفضلي
(يتابع زياد المشهد من بعيد وكانه يتمزق ويعتصر من القلب حتي ان انفاسه غير منتظمه)
اما يارا فقد كانت ف قمه سعاتها فاخيرا ستترك لها روز المجال وترحل
زياد بعد ان اقترب /مبروك
مازن مصافحه /الله يبارك فيك يازيزو
روز /..... .
زياد ممدا يديه لروز /مبروك روز
روز وقد دبت القشعريره في جسدها ما ان صافحته وتلامست اليدان سويا /الله يبارك فيك
(مرت الحفله بما تحمله من طقوس ولكن كل منهم في عالمه الخاص السعيد والحزين والفرح والممزق...
مازن /تحبي نخرج اي مكان
روز /معلش يامازن تعبانه قوي محتاجه ارتاح
ان شاء الله نخرج بكره
مازن /اللي يريحك ياحبيبتي
مصطفي /ربنا يحرسكوا ياولاد
مازن /انا هامشي بقي ياجدو
مصطفي /ليه ياحبيبي لسه بدري
مازن /معلش العروسه تعبانه طول اليوم انا عارف ولازم تستريح (موجه نظره لروز)
روز /سوري يامازن
مازن ممسكا بيديها /متقوليش كده انا عايز راحتك مش اكتر
(انصرف مازن ولم تتحرك روز من مكانها)
مصطفي /مش هتطلعي ترتاحي ياحبيبتي
روز /ايوة ياجدو اتفضل انت استريح انا عارفه انك تعبت النهارده
مصطفي /طيب تصبحي ع خير ياعروسه
روز /وانت من اهله ياحبيبي
(شعرت روز بالاختناق الشديد فانها قد كرهت هذا المكان الذي شهد ع هذه الخطوبه وظلت العبرات الصامته تسقط من عينيها ولم تشعر بنفسها الا وقد انطلقت للخارج متجهه الي اكثر الاماكن حبا لقلبها امام البحر وتحت سماء الليل الساكنه وجلست ع الرمال ولم تكترث حتي انها ما زالت ترتدي فستانها وجلست تبكي بصوت عالي /ليه ليه بس اااااااااااااه
مش قادرة ياريتني ما حبيتك ولا عرفتك
(في هذه الاثناء جاء زياد لنفس المكان فقد كان يجلسان سويا دائما ف نفس المكان فلقد قرر بعد انتهاء الحفله التوجه اليه ولم يصدق عينيه عندما راها وسمع تلك العبارات القاسيه ولم تشعر روز الا وهو واقفا امامها ويتاملها بكل حزن ع حالهما وانزل الي مستواها ونظر لعينيها الباكيتين ولم تشعر روز الا وقد ارتمت بين احضانه لتبكي اكثر واكثر وتسقط منها الدموع وكل دمعه تلامسه كأنها جمرة من نار فهو لا يستطيع رؤيتها هكذا ولكنه اكتفي بالصمت واحتوائها حتي تفرغ كل ما بداخلها )
روز وقد افاقت /متاسفه كنت مخنوقه شويه
زياد /ليه....
ليه عملتي كده ياروز
روز /.........😭😭😭
زياد /ارجوكي كفايه عياط مش قادر اشوفك كده
روز /
...........
زياد /بحبك واللهي بحبك
انا عارف انها متاخرة بس غصب عني
روز ببكاء/ و.ا نا. ب.حب..ك😭اهسييييييي
زياد /طب اهدي عشان اعرف اكلمك
روز /.......
زياد /ليه ظلمتي نفسك وظلمتيني وظلمتي مازن كمان ليه
روز /مكنش ينفع ادمر حياتك
زياد بستنكار/تدمري حياتي
!!مانتي كده دمرتيها انتي حياتي انا مقدرش استغني عنك روز انا بحبك فاهمه بحبببببببك
......./الله الله بقي كده يااستاذ يامحترم انت والاستاذه المحترمه
(الحلقه الثانيه عشر)#الاخيرة
(التفت زياد لمصدر الصوت سريعا ليتفاجأ بيارا امامه وتلقي بكلماتها التي تشبه سم الثعابين بل اكثر من ذلك )
يارا /حلو اوي اوي اللي بيحصل ده يعني متجيش معايا ولا حتي تفكر توصلني عشان تيجي هنا تقعد مع حبيبة القلب من ورايا وتستغفلني
وانتي ياللي عامله فيها محترمه اوي مش عيب عليكي تبصي لحاجه مش بتاعتك ده انتي حتي اتخطبتي ايه قلة الادب دي. انا حذرتك قبل كده والظاهر انك مصدقتيتش انا......
زياد بغضب عارم /انتي اتجننتي ولا في حاجه ف مخك ازاي تكلمي معايا كده وتقولي عليها كده انتي عبيطه ولا ايه
روز ...................(تكتفي بالبكاء)
يارا /ايوة ايوة دموع التماسيح والصوت العالي مبيعملوش معايا حاجه
زياد /انا اللي بكلمك ياهانم ردي عليا
انتي جايه ورايا تهببي ايه انتي مراقبني
يارا /اكيد لازم اراقبك انت فاكرني عاميه ومش شايفه قدامي كل اللي بيحصل
روز /انا لازم امشي
زياد /استني ياروز انا اللي هروحك
يارا /غوري بقي ف ستين داهيه حسي ع دمك ....
(لم تكمل يارا كلامتها اللازعه حتي امسك زياد زراعها بشده ولم تستطيع يارا الافلات منه)
يارا /ااااه سيب ايدي انت اتجننت
زياد بحده /لمي نفسك معايا انا عمري ما مديت ايدي ع بنت ما تخلينيش اعملها
يارا /بقولك سيب ايدي ياحيوان ايه الهمجيه دي ....
روز /خلاص هاتفرجوا علينا الناس سيبها سيبها بقي
(كانت اعصاب زياد قد فلتت منه في هذه اللحظه ولم يشعر الا واصابع كفيه ع وجهها بعد هذه الكلمات التي لا يحتملها ع نفسه )
يارا /😭😭😭😭
واللهي لاقول لانكل ع كل حاجه واطربقها عليك
(اما روز هفمت بالانصراف سريعا قبل ان يلاحظها زياد وصارت كالمجنونه وبسرعه بعد هذه الكلمات فرغم لاذعتها الا انها محقه فهي بنظرها الان تخطف خطيبها فلا يحق لها التواجد بينها واثناء سيرها بهذه الطريقه الجنونيه اذا بسياره ترتطم بها لتسقط ارضا ....
اما زياد ويارا ..... فقد ظلت المشاحنات حتي خلع دبلتها من يديه والقاها بوجهها وتفاجأ بعد كل ذلك بعد وجود ملاكه الحزين فصار كالمجنون بحثا عنها واثناء سيرة وجد حشد من الناس يتجمعون ويهمسون لبعضهم ولكن لم يبالي وقرر الانصراف ولكن شيئا ما بداخله ارتعد وفكر الذهاب ليري ماذا هناك وتفاجأ بها ع الارض ويتجمعون حولها فجري اليها فنزل لمستواها واخذها باحضانه صارخا بها /ليه ليه مشيتي قومي
قومي ارجوكي قومي متسيبينيش قومي ياروز يااااااااااااااااااااارب 😭😭
(حملها سريعا ولم يطيق الانتظار حتي تاتي الاسعاف فركب سيارة اجره وانطلق بها وهي بين يديه ولا تشعر بشئ وهو تتساقط دموعه فهو ع وشك خسارتها ولا يطيق حتي التفكير بذلك حتي وصل المشفي وحملها وانطلق بها سريعا يستنجد بهم حتي يلحقون بها *
زياد /دكتور دكتور بسرعه ارجوكي
....../اتفضل من هنا بسرعه
(بعد فترة من الوقت )
الطبيب/حضرتك تقربلها ايه
زياد /اا اا انا اا انا خطيبها هي عامله ايه
الطبيب/متقلقش هي سليمه بس في شويه كدمات وخدوش وقطع ف اربطه اليد اليسري بس الحمد لله ع قد كده
لكن....
زياد بقلق /بس ايه
ارجوك قول
الطبيب/المشكله النفسيه والعصبيه اكبر
هي دلوقتي ف حاله غيبوبه ومش مستيجه لاي وسيله ممكن تفوقها
زياد /يعني ايه الكلام ده
الطبيب/يعني هي دلوقتي ف حاله رفض للواقع عايزه تعيش ف عالم خاص بيها تبعد بيه عن كل الناس.. دورنا دلوقتي نحاول نرجعها للواقع وبعد كده نبعد عنها اي مصدر ممكن يسبب ليها اي انفعال او زعل .. انا مضطر استاذن
(دخل زياد ليراها ممده ع سريرها لا تشعر بشئ ايعقل ان تكون هذه روز المرحه الجميله الفتاه التي يعشقها فلقد عبث بها الحب واحدر من حالها وغير حتي معالم وجهها .. نظر لها بحزن شديد واحضر كرسي وجلس بجوارها ولامس وجنتيها بيديه وامسك يديها يقبلها )
زياد /انا عارف انك سامعاني ارجوكي قومي
انا هعوضك عن كل حاجه صدقيني. بس ارجعي
ارجعي يازوزتي انا ماليش غيرك انتي الام والاخت والصديقه والجارة والحبيبه انتي كل حاجه
ارجعي تاني واوعدك مفيش حن تاني ولا عذاب
انا مش هتخلي عنك ولا هاسيبك مهما كانت الظروف صدقيني (ووضع راسه ع يديها واخذت دموعه تنهمر في صمت حتي تذكر للحظه جد روز فخرج سريعا وهاتفه )
مصطفي بصوت ناعس /ااالووو
زياد /ايوة ياجدو عايز اقولك ع حاجه ااا اا ر رووز
مصطفي بخضه /مالهت روز يابني في ايه
زياد/متقلقش هي تعبت بس وانا معاها ف المستشفي
مصطفي /ياخبر
امتي وازاي.... طيب انا جاي انا جاي
........ وانطلق الجد سريعا واضعا يديه ع قلبه فهي قطعه من قلبه ولا يطيق عليها نسمة الهواء
حتي وصل وعرف ما حدث من زياد
مصطفي /اللي عملته كان غلط يازيا
زياد /ياجدو انا....
مصطفي /اسمعني يابني كويس
انت عارف معزتك عندي.. بس اللي حصل ميصحش
حتي لو بتحبها انا كنت موجود وكان ممكن تتكلم معايا
مش تتصرف من دماغك. وهي كمان غلطانه بس ده مش وقته تقوم بالسلامه وربنا يسهل
منزل رفعت...
رفعت /ازاي الكلام ده ياشوكت
حقك عليا انت ويارا واللهي واول ما يشرف البيه انا ليا كلام معاه
شوكت /لا يارفعت مفيش نصيب .. بنتي ليها كرامه والف واحد يتمناها
رفعت /اهدي بس ياشوكت وانا هتصرف
شوكت /معلش يارفعت مفيش نصيب وصداقتنا هتفضل زي ما هي
........
رفعت /شايفه ابنك الحيله عمل ايه مع بنت الناس
سلوي /واللهي احسن انا اصلا مكنتش طايقاها
ياحبيبي يابني ياتري انت فين وعامل ايه
رفعت /دلعك ده اللي بوظ الدنيا
سلوي /لا ياخويا الدنيا مش باظت ولا حاجه وبعدين هو انا هلاقي احسن من روز حبيبتي عشان اخدها لابني يارفعت
رفعت /البت كويسه وكفايه انها حفيده مصطفي وعرفينها كويس بس كان قالي من الاول وانا اتصرف
مش يتصرف من دماغه
اشرف /بابا الحق روز ف المستشفي
............
(في الصباح)
مازن /في ايه ياجدو روز مالها ايه اللي حصل
زياد ............
مصطفي /اهدي يامازن هي كويسه بس...
مازن /بس ايه ياجدو
مصطفي /اعصابها تعبانه شويه يابني
مازن ينظر لزياد /وهي كانت فين اصلا
مصطفي ......
زياد /.......
مازن /في ايه ياجماعه
زياد /كانت مخنوقه وخرجت وحصل اللي حصل
مازن /انا هادخل اشوفها
زياد .........(الله يخرب بيتك يااخي امشي بقي*
مازن /روز انتي سمعاني
روز ........
مازن /قومي ارجوكي انا مقدرش اعيش من غيرك
...........
ايه اللي وصلك لكده ياحبيبتي بس لو اعرف واللهي هاتصرف بس اعرف
(ظل مازن ع هذا الوضع لفترة حتي ان زياد استشاط غضبا ولكنه لم يملك الحق للتدخل فقرر الانصراف)
.... مر اسبوع ع روز وهي بنفس الحال ترفض الواقع ولا ترضي به ولا تستجيب للعلاج
فلقد يأس مازن وزياد واصدقائها والجميع ف محاولتهم العديده لاثارتها وبينما كان زياد عندها ذات يوم .... يمسك يديها واضعا راسه بجوارها حتي شعر بانامل روز تتحرك فهب سريعا من مكانه
زياد /روز حبيبتي انتي سامعاني صح
قومي بالله عليكي كفايه انا استويت قومي
روز .........اا ان ااانا اننا
زياد /اتكلمي انطقي انتي ايه
روز /..ا ااا
زياد مسرعا /دكتور دكتور بسرعه فاقت
الطبيب /لو سمحت تخرج دلوقتي حالا
(خرج زياد وبعد دقائق خرج الطبيب ليبشرهم انها استعادت وعيها ولكنها ما زالت ف حاله اعياء..
دخل زياد مسرعا للاطمئنان عليها وامسك بيديها مقبلا اياها /كده تخضيني عليكي
روز /..............
زياد /اتكلمي ارجوكي
روز /ا اااا ااا اان انا كويسه
زياد /يارب تبقي كويسه و......
(قطع حديثه دخول مازن سريعا)
مازن /حبيبتي حمد الله سلامه
زياد .........
روز /ا االله يسل مك
مازن /ارتاحي ارتاحي هنتكلم بعدين
زياد /عن اذنكوا
مازن /زياد انا عايزك
زياد بقلق/اه ااه اتفضل
(توجه زياد معه مازن لاقرب كافيه وجلسوا لتبادل اطراف الحديث معا)
مازن /تعالي نتكلم بصراحه
زياد........
مازن /في ايه بينك وبين خطيبتي
زياد ..اا ا لا اا انت اكيد فاهم غلط
مازن /طب فهمني
زياد /مازن مفيش بس..
مازن /انت بتحبها ؟؟
زياد ........(شعر وكأنه يريد الارض تنشق وتبتلعه
مازن /متنكرش انا عارف كل حاجه
زياد /هه ااااااااااا
مازن /ما تستغربس
انا هاقولك كلام اكتر واكبر من كده اسمعني....
(في المستشفي)
ملك /حمد الله ع سلامتك يازوزه
سارة /كده تخضينا عليكي ياحبيتي
روز /معلش ياجماعه اهو اللي حصل
(دخل مازن )
مازن /مساء الخير عليكوا
ملك وسارة /مساء النور
مازن /معلش متاسف ممكن اقعد مع روز
...... وخرج الفتاتان
مازن /بتحبيه ؟
روز بصدمه /هه ايه بتقول ايه
مازن /ههه اهدي طيب
روز /..........
مازن /انا عارف كل حاجه ياروز
روز....انا اسفه واللهي اسفه بس....
مازن /اهدي اهدي متعيطيش ارجوكي
انا عارف قبل حتي ما اخطبك
روز /انا مش فاهمه حاجه
مازن /انا هفهمك
فلاااااااااااااش باااااااااك
مصطفي /ازاي بس يامازن مقدرش اعمل كده
مازن /صدقني ياجدو هو ده الحل يمكن يفوق ويعرف انه بيحبها
مصطفي /ولو مفاقش
مازن /مش هنخسر ياجدو
مصطفي /وانت هاتكسب ايه من كل ده
مازن........
مصطفي /اتكلم يامازن
مازن /انا بحبها ياجدو بحبها
من ايام ما كنا صغيرين وبنلعب مع بعض كل يوم كنت بصحي بدري عشان بس اشوفها واقفه ف البلكونه
بس هي مكنتش بتبص الا ع البلكونه اللي قدامها
كانت كل يوم تنزل جامعتها وانا اشوفها ومقدرش اهدي الا لما اما اطمن عليها
كنت بشوف زياد ع طول جمبها ورغم الغيرة اللي كانت بتاكل ف قلبي الا اني كنت ببقي مطمن عليها
وعارف انه هايحميها .. مقدرش اشوفها بتتعذب مقدرش لازم اساعدها باي طريقه حتي ع حسابي
مصطفي /يااااااه للدرجه دي بتحبها يامازن
مازن ..........
مصطفي /خطتك لو فشلت هاتجرح روز
مازن /لالا عمري ما هقدر اجرحها وانا متاكد انها هاتنجح ميا لميا انا عارف
مصطفي /لولا اني عارفك كويس وواثق فيك مكنتش وافقت يامازن
مازن /صدقني مش هتندم ياجدو
........ نرجع للاحداث الحاليه
روز تعتليها الصدمه والدهشه لا تعرف اتفرح ام تحزن/يع يعني كل ده تمثيليه
مازن /اعتقد دي اجمل تمثيليه
روز /بس بببس
مازن /مفيش بس
زياد زمانه جاي دلوقتي
روز /للدرجه دي حبتني
مازن بابتسامه /انا مش مهم انا عايزك سعيده وبس
روز باسف /انا مقدرش اظلمك انا .
مازن /بسسسسسسس انتي فعلا لو كملتي معايا هتظلميني انا عايزك تفتكريني دايما بالخير
(دخل زياد ف هذه اللحظه حاملا معه بوكيه من الورد وعلبه كبيرة تحتوي علي الكثير من الشيكولاتات التي تعشقها روز ومرتديا بدلته الانيقه وينظر لها بكل حب وعشق)
روز بعين دامعه ......اان انا
زياد /تتجوزيني
روز .................
زياد /بقولك تتجوزيني
(وما هي الا لحظات حتي تفاجات بوجود جدها واصدقائها ورفعت وسلوي والدا زياد واخيه وكأن الجميع ينتظر ردها)
مازن /حرام عليكي نشيفتي ريقي ردي
زياد مصطنع الزعل /شكلها كده مش موافقه طب انا اسف عن اذنكوا
روز /لالالالالاالا تعالي هنا
زياد بفرحه /تتجوزيني
روز /ا اا ا اا يعني اااا
ملك /انا قلبي وجعني ياناس
سارة /حرام عليكي اتكلمي
مازن /ههههد ده بقي طلب جماهيري
روز /م مو موااافقه
زياد /ياهووووووووووووووو
...................
روز ./زياد الحقني زياد
زياد بصوت ناعس/ايييييه ياروز
روز /الحقني شكلي بولد
زياد /حرام عليكي واللهي بقالك اسبوع كل يوم تصحيني من النوم وتقوليلي الحقني بولد
ولا بتولدي ولا حاجه
روز /لالا بجد النهارده بجد قوم بقي اااه
زياد /ما هو كل يوم بردو تقوليلي البوؤين دول
روز /ااااااااااااااااااااه اااه
زياد /هو بجد ولا اييييه
بعد مرورخمس سنوات.....
زياد بقي رجل اعمال كل يوم بيكبر عن اليوم اللي قبله وروز دايما جمبه وبتسانده وبقي عندهم ولد وبنت (مازن و ياسمين )
اما مازن فلقد عاني كثيرا لان حبه لروز لم يكن بسهل ولكن ظلت ملك بجانبه وساندته حتي مر من ازمته فلقد احبت ذلك الرجل الذي ضحي بسعادته لاجل حبيبته ونجحت في ان تغمرة بحبها وتحتويه حتي بدا هو الاخر ان ينجذب اليها وبعد قصه حب من نوع خاص تزوجا وانجبا ليليان.....
(تمت بحمد لله قصه #احبك بصمت)
(حب واعترف انك بتحب بلاش تكابر وتنكر عشان ميجيش الوقت اللي تندم فيه وتقول ياااااريت
وساعتها يااااااريت مش هتنفع)
اتمني اكون امتعتكم بكتابتي المتواضعه وشكرا لكل من تابع واحسن المتابعه والقراءه.......
❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺