رواية الخادمه التى الفصل الاول والثاني والثالث بقلم اسماعيل موسي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية الخادمه التى الفصل الاول والثاني والثالث بقلم اسماعيل موسي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية الخادمه التى الفصل الاول والثاني والثالث بقلم اسماعيل موسي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


انتى يا بت يا زفت انتى أجرى اعمليلى قهوة بسرعه ومتتأخريش!!

حاضر

مشت بتول بسرعه ناحيت المطبخ وجلس يراقبها للحظه

لا تجيب بتول الا بكلمه واحده مهما كان الأمر الذى تتلقاه

مقتصدة جدا فى الكلام ورسميه جدا فى التعامل

فمنذ حضرت إلى البيت الكبير وهى ليست كبقية الخدم إلى بيحاولو ينافقوه او يتكلمو معاه او حتى يجرو واطى معاه

وهو سيد البيت ولن تكسره خادمه وسيخضع الجميع له

انه يتعمد ان يعاملها بقسوه، ويتعمد أيضآ ان يعامل بقية الخدم بلطف وانسانيه، لكن بتول لا تتذمر ابدا، فهو يتذكرها عندما حضرت إلى البيت وكانت صغيره فى الخامسة عشر بمثل عمره،قبلها والده قبل وفاتة، فقد كانت يتيمه توسط لها احد المعارف لتعمل عنده لانها بلا عائله

وقتها كان يراها ويرى وجهها وشعرها قبل أن تتحجب، وبعد مرور خمسة أعوام لا زال جسدها نحيل لكنه لا يتذكر ملامحها ولا يعرف اى أنثى أصبحت..

وقد وضع لنفسه قواعد فى التعامل مع الخدم ورثها من والده ولا يكسرها ابدا، لا يطرد احد تعسفا، لا يشتم، ويدفع المرتب كل مطلع شهر مع زياده وعلاوة وكلما مضت عدة اعوام على وجود خادمه لأنهم يتغيرون بأستمرار، البعض يتزوج والبعض الآخر يجد عمل اخر يرفع مرتبه

احضرت بتول القهوه ووضعتها على الطاوله، تقف دائما بعد ذلك بثبات لا متناهى حتى يطلب منها ان ترحل

او يقول خلاص انا مش عايز حاجه تانيه وهذا ما يغيطه من بتول، انها لا تقول ابدا عايز حاجه تانيه يا بيه؟ مثل بقية الخدم، فيتركها واقفه بعض الوقت قبل أن يحرك يده لترحل

انها أنشط واحده فى الخدم ولا تتوقف عن العمل مطلقآ

وكلما نزل الرواق وجدها تعمل، تنظف او تمسح او ترتب شيء قبل أن تذهب لغرفتها

فقد حدد لها والده دون عن كل الخدم غرفه بمفردها، يتذكر ان والده قال إنها فتاه ستكبر وتحتاج خصوصيه

وعندما كان طفل سأل والده لماذا هذة بالذات؟

قال والده لأنها بلا عائله وقريبا ستنضج وليس لها والدة تعتنى بها وان جسدها سيتغير وهى لا تعرف ذلك وسيكون الوضع محرج لها

ولا يعرف لماذا حتى الآن يحافظ على عهد والده ولم يحاول ان يكسر كلمته، او يجعلها مثل بقية الخدم رغم تذمر كبيرة الخدم عنايات أكثر من مره

وقد لا يراه لمدة أسبوع أو أكثر لكنه عندما يراها يعاملها بتلك الطريقه وقد لاحظ شيء عليها انها دائما نظيفه فى نفسها وانيقه رغم ان كل خدمه كذلك

ورغم مرور السنين لم يسأل احد عنها فهو لم يرى لها قريب أو أهل، إنها وحيده جدا، مثله بالضبط بعد أن توفى والده

ترك الجورنال مرمى على الطاوله ثم خرج الي سيارته وذهب إلى العمل، تتولى بتول ترتيب الفوضى إلى يتركها تيمور خلفه

وفى الغالب يترك اشياء معينه بالقصد، خاتم، ساعه

لفافة تبغ، قلم، منديل، ملحوظه وعندما يعود يجد كل شيء فى مكانه

تأوى بتول إلى غرفتها فى الساعه السابعه مساء ولا تخرج منها الا صباح اليوم التالى، غرفتها واسعه ولها شرفه

لديها تلفاز خاص وراديو وكتب تحضرها من مكتبة البيت الكبير، لديها حمام خاص وخزانة ملابس كبيره واول شيء تفعله فى الصباح الذهاب إلى الحديقه ورى الورود التى تزرعها بأستمرار، طلبيات الورود النادره التى تصلها تزرعها حتى حولت جزء من الحديقه للوحه جميله من الازهار

ثم تجلس تحت احد الأشجار على الأريكه لبعض الوقت

شارده مع كتاب حتى تصرخ عليها عنايات او تلمح تيمور يدلف إلى البيت

#الخادمه_التى


       ٢


دخل تيمور الفيلا لمح سادين جالسه تحت الشجر دلف إلى الرواق وصرخ انا كنت سايب حاجه هنا

ركضت عنايات بجسدها النحيل، بتول إلى كانت بتنضف هنا

وصلت بتول أيضآ، تمشى بثبات غير عابئه بصراخ تيمور

مدت يدها تحت الوساده وأخرجت خاتم من العقيق ثم قربته من تيمور هامسه اتفضل...

الخاتم دا كان فين؟ سألها تميور بتنمر

انت نسيته تحت الكنبه وانا لقيته وسبته هنا لحد ما ترجع

استشاط تيمور من الغضب، كل الخدم يحترمونة ويفخمونه

يقولون حضرتك وسيادتك الا بتول، لا تقول ذلك الا عندما يأمرها او يوبخها

ميت مره اقولك لما تتكلمى معايا تقولى حضرتك، انا مش عيل بلعب معاكى فى الشارع

ارتسمت ابتسامه على وجه عنايات التى تكره بتول منذ حضورها إلى الفيلا

كان مقرر ان تتولى بتول مسؤلية كبيرة الخدم ومدبرة المنزل

لكن تيمور لم يتقبل ذلك لأنها تتحداه سرا كلما استطاعت فأحضر لها عنايات لتكون مسؤله وتنغص عليها حياتها

لكن بتول غير مهتمه كأنها تعيش فى عالم موازي ولا شأن لها بالفيلا او غيرها

همست بتول حاضر، فيه حاجه تانية حضرتك عايزها؟

هعوز منك ايه يعنى، اتفضلى امشى

يتمنى تيمور ان يرى تعبيرات وجهها ان يراها تبكى او حتى تبتسم لكن ذلك الجدار الذى يخفيها عنه يضايقه

فكيف يعرف انها لا تضحك عليه وهى تعتذر؟

او انها تسخر منه وهى تقول حاضر ؟ مما أشعره بالضيق

ثم جلس على الأريكه وقصدت بتول غرفتها

تختفى بتول داخل غرفتها ولا يعرف ما تفعله ربما تراسل احد الاوغاد سرا وتقضى معه اوقات طويله على الفيس لو الواتس وقبل ان يسأل نفسه لما يفكر بتلك الطريقه

فتح الفيس وبحث عن اسمها، ظهر له أكثر من اسم او صوره

ليس معقول ان يرسل تيمور مدكور صاحب الشركات طلب صداقه عشوائى، ثم كيف يتذلل ويرسل لها طلب صداقه؟

لا لن يفعل ذلك ابدا

رغم ذلك امر سكرتيرتة دعاء ان تنشيء له حساب فيس بوك اخر وهمى متذرع بأنه يريد ذلك الحساب ليعرف وجهة نظر عملائه واعدائه فيه

بعد أن أصبح حساب الفيس بوك الوهمى جاهز للعمل غير تيمور كلمة السر

ثم جلس متحير لبعض الوقت قبل أن يصرخ بتول؟

فتحت بتول باب غرفتها

نعم يا تيمور بيه

انتى قاعده فى غرفتك بتلعبى فى التليفون وسايبه الازهار من غير ما تتروى؟

كان تيمور يدفع كلفة تلك الازهار قبل زراعتها

وكلما طلبت بتول شتلات جديده يدفع فواتيرها بلا جدال

فقد كانت تعجبه أفكار بتول

همست بتول، لكن انا رويت الازهار الصبح يا تميور بيه

انت بتكدبينى يا بتول؟

فيه زهرة هناك الميه موصلتهاش وبعدين هاتى التليفون ده إلى مخليكى مش واخده بالك من شغلك

همست بتول مستحيل اديك تليفونى


اها ضحك تيمور ليه خايفه من ايه؟

مش خايفه من حاجه لكن دى حاجه شخصيه

سيبى تليفونك هنا دا امر، وكمان مفتوح

مش هسيب تليفونى حتى لو طردتنى من الفيلا

وكلما ازداد عنادها ازداد شك تيمور الذى ابتسم

على فكره انا كنت بهزر معاكى انا هحتاج تليفونك ليه يعنى

قصدت بتول الحديقه وهمس تيمور، بقا عامله فيها شريفه؟

ماشى انا هوريكى، هفضحك قدام نفسك يا بتول

ثم استخدم عنايات التى احضرت حساب بتول من واحده من الخدم صديقه عند بتول وارسل لها طلب صداقه وهو يبتسم.

راح تيمور يتصفح حسابها، المنشورات والبوستات والتعليقات

كان يشعر بالغضب من نفسه لتقديمه تلك التنازلات التى وصلت به لتصفح حساب خادمه لكن الفضول كان يلتهم لدرجه أكبر من حنقه.

#الخادمة_التى


                    ٣


ظل طلب تيمور الذى ارسلة من حساب فيك معلق لأكثر من اسبوع وكل يوم تيمور يتفقد الحساب متوقع ان يكون طلب صداقته قبل، ثم بدأت الشكوك تلعب داخله

لماذا لا تكون بتول توقعت ذلك؟ وكان فى حقيقة الأمر العلاقه التى تربطهم أكبر من علاقة خادمه بصاحب فيلا او قصر، لقد كان عمرهم متقارب ولعب معها عندما كان طفل صغير فى الحديقه، وكان ذلك الخلط يفسد تفكيره بين رغباته الدفينه وما يطمح له

اخر مره عندما نظر إلى هاتفه اطلق تنهيدة غضب، والقى هاتغة على الطاوله

كيف متقبلش طلب صداقتى؟

رد صوت عقله لأنها متعرفش ان الحساب ملكك، ممكن يكون بتاع اى شخص

حتى لو كان الحساب لا يملك أسمى كان لازم تقبل طلب صداقتى، وكل ما فكر زاد عناده


انا هعاقب بتول بطريقه صعبه وشديده، مش انا الى طلب صداقتى يرفض

سحبت تيمور هاتفه وطلب رقم، اهلا تيمور بيه

اهلا نرجس هانم عامله ايه؟

بخير يا تيمور بيه !! هو انت رسمى ليه كده يا تيمو؟

مفيش، انا عايز منك خدمه، أطلقت نرجس تنهيده

فيه واحده جديده صح؟ انا بعرفك لما بيكون دماغك مشغول

ها اسمها ايه وبتشتغل ايه؟

اسمها، أسمها عنايات وبتشتغل مضيفة طيران، أضطر تيمور للكذب، لن يفضح نفسه امام نرجس ويقول انها خادمته

دا اسم بلدى اووى يا تيمور ؟

لازم البنت دى صاروخ عشان تخلى تيمور مدكور بنفسه يتنازل ويفتش وراها

بصى يا نرجس هى حسابها على الفيس بأسم بتول المغربى

عايزك تبعتى ليها طلب صداقه وتبقى صاحبتها

همست نرجس انا عارفه البنات إلى بتغير اسمها على الفيس

يا ساتر حاجه كده لؤم وخبث

نرجس؟ الموضوع دا مهم بالنسبه ليا عايز نتايج سريعه

حاضر يا تيمور، ايه مش ناوى تعدى عليه؟

مش دلقوتى يا نرجس انا مش فاضى

خلص تيمور مكالمته وهو يشعر بالاهانه، اهانة نفسه واضطرارة النزول للمستوى القذر ده

كل دا سبب بتول، انه يحملها الذنب كله، رغم تعدد علاقات تيمور خارج الفيلا الا انه عمره ما حاول يعمل حاجه داخل الفيلا، الزم نفسه بقوانين صارمه تحفظ كرامته ومكانته

مثل كل زوج هناك شخصيه داخل المنزل وأخرى خارجها قد تتفاجيء من حجم قذارتها


مسك تيمور تليفونه مره تانيه، مش متقبل فكرة ان طلبه لسه معلق لحد تلك اللحظه

بتول داخل غرفتها وتيمور فى الرواق بيدخن سيجاره


عنايات؟ فين بتول...


خلصت شغلها ودخلت غرفتها يا تيمور بيه، طيب نادى عليها من فضلك يا عنايات

طرقت عنايات باب غرفة بتول وعادت إلى تيمور لحظات وتكون عندك

تأمر بحاجه تانيه حضرتك؟

شكرا يا عنايات

انفتح الباب وخرجت منه بتول، كانت بتكره اليوم الى تيمور بيطلبها فيه

كانت مرتاحه منه ومش بتشوف وشه غير كل أسبوع لكن دلوقتى لازق فى الفيلا معظم الوقت

وقفت بتول قدام تيمور 

ايوه انت طلبتنى؟

قلتلك ميت مره أسمى تيمور بيه ولما تتكلمى معايا تقولى حضرتك

أطلقت بتول تنهيدة قرف، حضرتك طلبتنى يا تيمور بيه؟

وكان مزاجه تعكر بعناد بتول، كان على وشك ان يخاطبها بطريقه جيده

لكن بتول تجد دائما وسيله لافساد الأمر

سأل تيمور، فيه طلبيات زهور وصلت تانى القصر؟

بتول عارفه ان تيمور مش مهتم بالازهار ولا الورود ولا الأشجار

اه فيه طلبيه هتوصل بعد يومين

رفع تيمور بصره اسم ايه؟

ضيقت بتول حاجبها، هو ايه إلى اسمه ايه يا تيمور؟

قلتلك تيمور بيه وصرخ تيمور بغضب، انا مش هفضل أحذرك كل دقيقه

ماشى، تيمور بيه، اصل الزهره مؤنس وانت قلت اسمه 

همس تيمور انا اقصد الورد اسمه ايه؟

لازراج يا تيمور بيه

طيب لما يوصل ابعتيلى الفاتوره علشان ادفعها

حاضر يا تيمور بيه، ممكن امشى

وقحه هكذا همس تيمور فى سره

هذه خادمه متنمره متمرده وقحه وانا هعرف اربيها

ازاى اكون بكلمها وتطلب تمشى؟

انا اى ست تتمنى تتكلم معايا


أجرى اعملى شاى

حاضر يا تيمور بيه

اعدت بتول الشاى وجابته حطته قدام تيمور

ايه ده؟ سألها تيمور بتربص

همست بتول الشاى إلى حضرتك طلبته

رفع تيمور رجله وزق الطاوله بالشاى على الأرض

انا قولت اعملى شاى، مقلتش اعملى شاى وهاتيها هنا

يعنى ممكن اخليكى انتى تشربيه او اى واحده من الخدم


وقفت بتول بصمت حتى لا تفقد هدوئها


واقفه ليه؟ نضفى الفوضى إلى عملتيها دى عايز اول ما انزل من غرفتى الاقى السجاد بيلمع


داخل غرفته كلم تيمور نرجس، ها عملتى ايه؟

بعتلها طلب صداقه ولسه معلق

البنت دى ماسكه التليفون اربعه وعشرين ساعه معقول تكون ما شافتش طلب الصداقه +؟ كان تيمور بيسأل نفسه بشك

طيب خليكى وراها لحد ما ترد

نرجس !! انا عايزها تقع ولما تقع كلمينى

حاضر يا تيمور متقلقش، كلهم بيعملو كده بيبانو صعبين لكن فى الآخر نرجس بتكسب

يتبع 


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺


قارئاتي وقمراتي وقرائي الغاليين بعد ما تخلصوا القراءه هتلاقوا الروايات الجديده والحصريه إللي هتستعموا بيها من هنا 👇 ❤️ 👇 💙 👇 ❤️ 👇 




🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم