رواية غصون الفصل التاسع عشر بقلم الكاتبه يارا عبد العزيز حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية غصون الفصل التاسع عشر بقلم الكاتبه يارا عبد العزيز حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 

رواية غصون الفصل التاسع عشر بقلم الكاتبه يارا عبد العزيز حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


وقف يونس على الباب و كان لسه هيضغط على الاكوره بس وقفته هدير لما وقفت قدامه بخوف و اتكلمت بتلعثم 

= على فكره دي قله ذوق!!!! 

و راعي اني عاايشه مع ماما لوحدنا لو سمحت و اتفضل اطلع براا البيت غصون مش هنااا و انا مشوفتهاش من وقت ما سافرت معاك 


يونس بصلها بشك و اتكلم بهدوء 

= و انتي بقى خاايفه كدا ليه ادام مش جوااا!!!

انا جاي هنااا بدور على مراتي اللي خفيها عنيي يعني حقي و لو انتي دلوقتي مخلتنيش ادخل و اشوفها انا هعمل حاجات كتير اوي مش هتعجبكوا و اظن انتوا عارفني كويس اوي انا مش محتاج اتكلم عن نفسي 


قال كلامه و بعد هدير من قدام الباب و فتحه 

دخل الاوضه و فضل يدور في كل انحائها بس بدون اي جدوى 

وقف في نص الاوضه و اتكلم بصوت عالي نسبيا 

= غصون


خرج برا الاوضه و بدأ يدور عليها زي المجنون في البيت كله و هو بيقول اسمها تحت نظرات الحزن من نوال و

هدير كانت بتبصله باستغراب و شايفه انه مش طبيعي بتصرفاته بس فسرت كل داا على أنه حب مفرط لغصون 


طلع برا البيت بخيبه امل و حزن كبير و الدموع كانت في عينيه 

هدير دخلت الاوضه بسرعه و اتكلمت بخوف 

= غصون انتي روحتي فين!!


طلعت غصون من الدولاب و هي بتاخد نفسها بصعوبه و اتكلمت بدموع 

= مشي صح


هزيت هدير راسها بحزن و نوال اتكلمت بحزن 

= بيحبك اوي و الله فكري يبنتي و لو فيه حاجه اقعدوا اتكلموا مع بعض على الاقل عشان ابنكوا ذنبوا ايه 


غصون ببكاء 

= انا اللي ذنبي ايه اعيش مع واحد زيي دا 

انا مش عايزة اتكلم في الموضوع دا تااني لو سمحتي يطنط شكرا لحضرتك انك استضفتني عندك و انا بكره الصبح همشي مش هينفع اقعد هنااا و لا في البلد دي بعد كدا 

بقلمي يارا عبدالعزيز 


بعد مرور شهر 

و الوضع زييي ما هو 

يونس بيدور على غصون في كل مكان بس مش لاقيها 

بيتغلب على المه عن طريق المخدر... اللي بياخده 


دخل البار... و هو في قمه غضبه 

بصلها لاقها قااعده على البار.... و بتشرب.. 

بمجرد ما شافها راح عندها و اتكلم بحده 

= قومي معاياا من غير شوشره يلااااا 


نورا بصتله بخوف شديد و اتكلمت بتلعثم 

= ي يونس

انا و الله العظيم كنت هقولك انا رنيت عليك عشان احذرك بس انت اللي مردتش على رسالتي.....


قاطعها و هو بيمسك ايديها بغضب مفرط و بيخرجها 

كانت ماشيه معاه بخوف شديد 

ركبها العربيه بغضب و طلع بالعربيه وقف في مكان مقطوع و خرجها من العربيه وقعها... على الارض و اتكلم بغضب 

= انتي مين يبت!!!!!

مين وراكي 


كمل و هو بيطلع ورقه الجواز العرفي من جيبه و بيتكلم بصوت عالي جدا ارعبها 

= الورقه دي!!!!

ازاييي اتجوزتك

بقلمي يارا عبدالعزيز 


نورا كانت بتترعش بخوف اتكلمت بتوتر و تلعثم 

= انت اللي اصريت اننا نتجوز قبل ما يحصل ما بينا اي حاجه انا خوفت اقولك بعد ما صحيت لانك كنت غضبان عليااا جامد و كنت خايفه منك بس اللي حصل ان في اليوم اللي بعتلك فيه اناا فيه حد سرق... مني الورقه دي و بعدين لاقيت الصور بتاعتنا مبعتولي 


يونس بسخريه 

= ههههههههههه لا بتعرفي تأليفي و جاامد اوي مفكراني عيل و هصدق كل الهبل اللي انتي قولتيه دا!!!!!


راح عندها و ضربها... بقوه بالالم... على وشها و مسكها من شعرها و اتكلم بفحيح 

= انطقييي مين بعتك و ايه مصلحته من كل اللي حصل 

مستحيل يكون ملكيش اي دخل في كل اللي حصل 


نورا بخوف و بكاء و هي بتميل على رجله 

= ابوس... رجلك ارحمني انا و الله العظيم ما فيه اي حد بعتني و معرفش مين اللي عايز يأذيك.. كدا انا متابعك من زمان اوي لما كنت بتيجي البار... و كان كل حلمي اني بس ابقى قريبه منك و لما شوفتك لوحدك اخر مره روحت عندك و كان نفسي بس تشوفني و اديتك اغلى حاجه عندي انا بحبك يا يونس و مستحيل اذيك.... ارجوك ارحمني و متأذنيش.... انا معرفش مين اللي عمل كدا و مليش اي علاقه بكل اللي حصل 


يونس بصلها بشك ضربها... برجله و هو بيبعدها عنه 

اتكلم بغضب و هو بيقطع... الورقه 

= دي الورقه اللي كانت ما بينا و اللي اصلا ملهاش اي اساس لاني حتى مش فاكرها و مكنتش في وعيي و انا بمضي عليهااا 

بس قسما بالله لو عرفت ان ليكي اي يد في كل اللي حصل لهكون مخلص... عليكي بنفسي 


قال كلامه و سابها مكانها و ركب عربيته و مشي 

بمجرد ما طلع بالعربيه رن على واحد من رجالته و اتكلم بحده 

= اللي اسمها نورا دي متغيبش عنك لحظه واحده كل تحركاتها تكون عندي اول باول 


في نفق تحت الارض في ڤيله جاسر

دخل جاسر و بص لمي اللي كانت نايمه منكمشه على نفسها بخوف 

جاب جردل المياه المتلجه و رماه عليها 

صحيت مي و هي بتتنفض بخوف شديد 

اتكلمت بخوف و هي بتبصله 

= انت عاايز مني ايه يجاسر 

كفايه كدا حرام عليك بقالك اسبوع معذبني... هنااا انا و الله تعبت 


جاسر ببرود

= ما انتي كنتي عايشه معاياا معززه مكرمه يحبيبتى انتي اللي عملتي في نفسك كدا لما غدرتي بيااا 

انتي دلوقتي بتحصدي افعالك يروحي و بعدين انتي تحمدي ربنا مش احسن ما اخلص... عليكي و لا ابعتك ليونس و اخلص... منك من غير ما اوسخ... ايدي بدمك... 

انا بس عاامل حساب للعِشره اللي ما بيناا و قولت اعاقبك... بس هتلاقي حد اصيل زييي معتقدش 

و خلاص يستي عاقبك خلص دلوقتي انتي هتقومي زي الشاطره و تستنيني فوق عشان نرجع ليالي زماان موحشتكيش و لا ايه 


مي كانت بتبصله بكره شديد و مشيت معاه و هي مقدمهاش اي حل غير انها تطيعه حتى و هي كارهاه 


بعد مرور ست شهور 

في سوهاج 

في منزل صغير في ابعد مكان في سوهاج بالتحديد 

كانت غصون قااعده بارهاق شديد و حاطه ايديها على بطنها المنتفخه 

فاقت على صوت جرس الباب 

وقفت ورا الباب و اتكلمت بخوف 

= مين


منى بحب 

= انا يحبيبتى افتحي 


فتحت غصون بسرعه و حضنتها بعمق و اتكلمت بدموع 

= بقالك اسبوع مش بتيجي يا ماما وحشتني اوي 


منى بحنان 

= حقك علياا يعين ماما انا بس مكنتش عارفه اخرج عشان يونس رجع من القاهره و مش عارفه اتحرك بسببه المهم انتي عامله ايه دلوقتي 

جبتلك اكل و عصاير هدخل اعملك اي حاجه تاكليها 


هزيت غصون راسه بخوف و هي بتفكر في يونس و خايفه يلاقيها 

دخلت مع منى المطبخ و حطيت ايديها على بطنها و كان باين على ملامحها الخوف 

اتكلمت منى باستغراب 

= مالك يغصون!!

فيه حاجه تعباكي 


غصون بخوف 

= خايفه يونس يلاقيني انا مش عايزة اعيش معاه يا ماما لو لاقني هيخليني اعيش معاه غصبن عني و محدش هيقدر يقف قصاده حتى جدي 


منى بحنان و هي بتاخدها في حضنها 

= متخافيش هو مش هيلاقيكي محدش فيهم هيلاقيكي 

انتي اصلا مينفعش ترجعي انتي في نظر الكل واحدة هربانه... من جوزها يونس مقالش لحد اللي حصل و السبب ورا انك مشيتي و جدك مستحلفلك انتي بقالك سبع شهور غايبه عن بيتك 

انتي خلاص مبقاش ينفع ترجعي يبنتي 


بلعت لُعابها بخوف شديد و اتكلمت بدموع 

= ربنا ينتقم منه 


قالت كلامها و فضلت تعيط بخوف شديد و بتفكر في مصيرها المجهول و مليون سناريو اسوء من بعض كلهم بيجوا في دمااغها 

منى بصتلها بحزن شديد و خدتها في حضنها 


في المساء 

في قصر البسيوني 

كان يونس قااعد في غرفه المكتب 

دخل كامل و اتكلم بحده 

= امك مقالتلكش على العروسه اللي جيبهالك 


يونس بحده 

= قالتلي و رفضت يجدي

انا مش هتجوز على غصون و هلاقيها هي و ابني حتى لو كانت فين 


كامل بحده 

= غصون ماتت.. يا يونس لما طلعت من بيتك و غابت لحد دلوقتي بقيت بالنسبالنا ميته... 

اياا كان السبب اللي خلاها تمشي دا ميديهاش الحق انها تغيب كل دا و احنا صعايده يولدي و دمنا.. حامي... 


دفن.. وشه بين ايديه و اتنفس بغضب و هو حاسس بالضياع بسبب انه مش لاقيها نفسه بس يطمن عليها و مش عارف 

فاق على صوت رنين هااتفه و كان رقم غريب 

رد بسرعه و لهفه 

= الو


= حضرتك مراتك تبقى اسمها غصون البسيوني 


يونس بتلعثم و خوف شديد و هو بيقوم يقف

= ايوا هي 


= طب احنا محتاجين حضرتك حالا في المستشفى هنا في سوهاج 


وقع الفون من ايديه بخوف شديد و خرج براا القصر متجاهل تماما كامل و كل اللي في القصر 

وصل المستشفى في رقم قياسي و سأل عليها 

انصدم بشده لما دلوه على المشرحه..

كان ماشي بصعوبه و هو بيتمنى يكون اللي جيه في دمااغه غلط 

دخل المشرحه... و بص للجُثه.. اللي موجوده بخوف 

اتكلم الراجل اللي واقف بحزن

= للاسف عملت حاد.ثه و البيانات اللي معاها هي بيانات مرات حضرتك 


يونس بصله بصدمه كبيره و بلع لُعابه بخوف شديد و اتكلم بغضب مفرط 

= مستحيل!!!!

انت كداب... مستحيل تكون هييي 

هي مستحيل تسبني 


قال كلامه و كشف وش الجثه.. بس مكنش باينلها اي ملامح 

الراجل راح عنده و اداله الحاجه اللي كانت معاها 

يونس بصلها بصدمه و دموعه نزلت بالم... 

و اتكلم بغضب مفرط 

= لااااا غصون غصون فوقي انتي مستحيل تسبيني مش هييي مش هييي انا حاسس ان مش هي هي اكيد عايشه 


= للاسف كل حاجه بتقول ان هي مرات حضرتك البقاء لله 


هز راسه بالنفي و بصله بغضب و كان لسه هيتكلم بس فجأه حس بدوار شديد و اغمى عليه 

بقلمي يارا عبدالعزيز 


بعد مرور اسبوع 

كانوا خدوا عزا غصون و يونس مكنش بيخرج من اوضته و كانت حالته تصعب على اي حد 

كان قااعد في الاوضه بتاعتها و مش عايز يخرج منها 


دخل رأفت الاوضه و بصله بحزن لما لاقه قاعد على السرير و حاضن.. هدومها بدقنه اللي بقيت تقيله بعض الشئ بسبب حزنه الشديد 

اتكلم رأفت بهدوء و هو بيعقد جانبه 

= مش كفايه كدا 

بقالك هنا اسبوع لا بتاكل و لا بتشرب و حالتك بتدهور.... 

كفايه بقى يا يونس كمل و عيش 


يونس بدموع 

= اعيش!

انا السبب عارف هي بعدت عني ليه عشان انا خونتها... عارف ليه يا بابا عشان انا ....


قاطعه خبط الباب 

رأفت كان بيبصله بصدمه بس سكت لما لاقى الباب بيخبط 

كانت الخدامه بتجيب الاكل ليونس 

يونس بغضب مفرط 

= قولت مش عايز اكل انتوا مبتفهموش 

لو سمحت يا بابا اتفضل انا مش عايز اي حد يعقد معايا و لا عايز اخرج من هنااا سبوني انا كدا كويس 


رأفت بصله باستغراب و حزن كبير و ساابه و خرج من الاوضه 

اما يونس فحضن بلوزه غصون بقوه كبيره و فضل يعيط زي الطفل


في غرفه منى 

كانت قاعدة و ماسكه صوره غصون و بتبصله بالم.. شديد و بتعيط بقوه 

دخلت هنا بنتها و اتكلمت بسخرية 

= لو انا اللي كنت موتت... كنتي هتزعلي علياا اوي كدا يا ماما!!


منى بغضب و دموع 

= انتي ازاي بالقسوة دي!!

اللي ماتت... دي تبقى اختك فاهمه يعني ايه اختك 

حتى بعد ما ماتت.. مش عارفه تحني عليها مش عارفه تزعلي عليها!!!!!


هنا بغضب 

= انتي السبب انتي اللي كنتي ديما بتفضليها علياا لحد ما خلتيني اكرهها حتى بعد ما ماتت.. مش عارفه ازعل عليها 

انا عمري ما حبيت و لا هحب غصون في يوم من الايام انا بكرهها يا ماما 


قالت كلامها و مشيت من قدامها و منى كانت بتبص لطيفها بصدمه كبيره 

رجعت بصيت لصوره غصون و فضلت تعيط بقوه و اتكلمت بشهقاات 

= وحشتيني اوي اوي يبنتي 


في احد المخازن القديمه التابعه لمصنع مجهول 

كانت قاعدة غصون و هي ماسكه بطنها بالم.. شديد و دموعها على خدها مجفتش من خوفها عليها و على جنينها 

كانت قاعدة بتصب عرق و باين عليها علامات الولاده 

اتكلمت بالم شديد و دموع 

= ااااه الحقوني انا بولد 

حد يلحقنييي يا نااااس انا بولد 


دخل الراجل اللي كان معاها و اتكلم بخوف 

= فيه ايه يبت انتي!!!


غصون بالم شديد 

= بقولك بولد شوفلي دكتور او وديني اي مستشفى ارجوك ابنييي هيروح مني ارجوك الحقنييي انا بموووت....


الراجل خرج بخوف و اتكلم في التلفيون 

= ايوا يجاسر باشاا البنت اللي هنا بتولد و انا مش عارف اتصرف ازايي 


جاسر بخوف 

= خليك معاها و انا جاي حالا بالدكتور خد بالك منها انت فااهم 

بقلمي يارا عبدالعزيز 


غصون كانت قاعدة بتتألم بشده بتحاول تتغلب على تعبها بس مش قادره

استغليت اختفاء الراجل عنها و بصيت على باب المخزن المفتوح 

حاولت تتغلب على تعبها و قامت من مكانها و هي محاوطه بطنها بالم شديد 

بصيت للراجل اللي كان مديها ضهره و خرجت بسرعه من المخزن فضلت ماشيه لحد اما خرجت من المصنع 

لاقيت نفسها في وسط اراضي زراعيه 

كانت بتتحرك بخوف شديد و هي بتبص في كل اتجاه لحد اما طلعت على الطريق 


فضلت ماشيه و هي خايفه و المها بيشتد عليها اكتر لحد اما قابلت كابينة تلفيون في وشها 

بصيت للفون ببعض الامل و رنيت على منى 

اتكلمت بلهفه و الم شديد بمجرد ما اتاها الرد 

= ماما..... انا .....


مقدرتش تكمل لتسقط مغشياا عليها جوا الكابينه 


منى بصيت للفون بصدمه شديده 

كانت بتستوعب لسه انها سامعه صوتها بجد!!!!

مش عارفه تكدب اذنها دا صوت بنتها غصون!!! اللي تقدر تميزه ما بين الف صوت 

اتكلمت بلهفه و دموع الفرحه 

= غصون بنتي انتي ساامعني غصون ردي علياا 

غصووون ردييي يبنتي ارجوكي رديييي 


طلعت برا الاوضه بسرعه و كان يونس خارج من اوضه غصون 

بصتله بخوف و اتكلمت بتلعثم و هي بتروح عنده و بتديله الفون بلهفه

= غصون كلمتني من هنااا دلوقتي انا سمعت صوت بنتي هنااا 


الفصل العشرون من هنا


بداية الروايه من هنا


قارئاتي وقمراتي وقرائي الغاليين بعد ما تخلصوا القراءه متروحوش اي مكان تاني وادخلوووا عندنا هتلاقوا الروايات الجديده والحصريه إللي هتستمتعوا بيها من هنا 👇 ❤️ 👇 💙 👇 ❤️ 👇 💙 👇 ❤️ 👇 👇 👇 




🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات كامله وحصريه من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم