رواية آدم وحور الفصل الاول والثاني حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

رواية آدم وحور الفصل الاول والثاني حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية آدم وحور الفصل الاول والثاني حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


 تعريف الابطاال 

(ادم الشاافعي وولاده سيف ٢٩سنه 

احمد  الشافعي ٢٦سنه

صبا الشاافعي ٢٢سنه سنة رابعه جاامعه

غنى الشاافعي  سنة تالته جامعه

وعز الشافعي سنة اولى جامعه


وولاد اوس الساامر 

ياسين ٢٨ سنه

نايا سنه تالته جامعه ٢١سنه

ورنا  ١٨سنة 


وولاد رسيل ونور 

حور ٢٠سنه 

ورامي ١٨سنه


وولاد اسد وفرح 

ادم ٢٥سنه

سلمى ٢٥سنه توائم )


في قصر من افخم القصوور المصرريه 

تجلس عائله في جوو دافئ على طااوله السفره بود واحتراام يتراسها كبير العائله 

ادم الشاافعي وبجانبه حوور الساامر حبيبته وام اولااده 

انجب منها صبا وغنى وسيف واحمد وعز 

ادم :ازااي جاامعتك يا عز 

احمد :ههههه ابنك دا ما بيكبرش يا بابا 

سيف برسميه 

(سيف كاان شبه باباه في كل حاااجه رسميته وعصبيته وشخصيته 

احمد كاان بيحب يهزر بالاظافه الى الشخصيه الجذاابه 

وعز كان الواد الغتت الي بيرزل على الكل )


ادم لعز :عز شد حيلك السنه الجاايه ولا انت عاارف هسحب منك كل حااجه 

حوور حضنت عز الي قااعد جنبها مهو اخر العنقوود :ما تسيبو ابني في حاااله هو هينجح ويجيب مجمووع كويس قوي 


ادم بصووت واطي سمعه سيف واحمد وصبا :والله ما حد نازع تربيته غير دلعك ليه 


حور سمعته بيقوول حااجه 

بتقوول ايه يا حبيبي 

ادم :انا ما قولتش حااجه يا روحي بقوول يالله كل واحد على شغله 

سيف بضحك :فين السيطره يا حج 

احمد :ههههه لعند حووريته ويوقف منتا عاارف 

صبا :متسيبووهم في حاالهم 

ادم :حبيبة باابا في صفي دايما 

هنا جت غنى :صبااح الخير 

حور :ايه النووم دا كله 

غنى :فضلت سهرانه مع نايا عالموبايل لوش الفجر 

هنا سيف بصلها بأهتمام وادم حس عليه 

ادم لغنى :هي نايا في سنه كاام 

سنة تالته يا بابا 

سيف قاام لانه حس ان باباه قاافشه انا هسبقك على الشركه يا بابا 

ادم :سيف اليوم متنسااش حفلة باربكيوو الكل هيكوون موجود متزوغش كالعاده لانه مش هعديها 

سيف لبس نظارته 

انشاء الله يا بابا 


...........................

في مكان اخر بالجاامعه 

حوور لصااحبته (حور بنت نور ورسيل فااكرينها )

حور بتمشي بسررعه يا ريماااس عايزه الحق 

ريماس :تلحقي ايه يا بت 

حور :اونكل ادم عازمنا النهارده على العشا 

ريمااس ضحكت :اااه قولتيلي هتشووفي النهاارده حبيب القلب 

حور اخرسي يا زفته 


حور روحت بيتها ولبست فستان اخضر قصير وصندل كعب عاالي وفردة شعررها 

جت نوور وخبطت عليها 

ايه الجماال دا يا حبيبتي 

بجد حلو ياا ماما 

تجنني يا روح مااما 

انا سبقك الحقيني 

نزلت نور كان رسيل بانتظارها 

ايه الجماال دا يا قمر 

نور باسته على خده بحبك 

رسيل مسكها من وسطها متيجي نبعت الولاد ونفضل وغمزها 

هنا نزل راامي :ايه يا حج ما تتلم قدر ان في سنااجل في البيت 

رسيل :اخرس يله

رسيل لنوور فين بنتك كل دا بتجهز 

انا هنا يا بابا 

رسيل بااسها ايه الجماال دا لا انا خاايف تتصابوا بابعين 

كلهم ضحكوا عليه وركبوا العربيه وراحوا 


عند اسد وفرح جهزوا 

نزل الكل الا ادم 

ادم فين يا فررح 

فرح :منتا عاارف كالعاده ملووش في الجوو دا 

اسد بغضب :سلمى رووحي اندهي لاخووكي بسررعه والا هطلعلوا واطين عيشتوا دلووقت 

فرح :اهدى يا اسد 

اهدى ايه انتي التانيه كل دا على شان حوور 

فرح اتنهدت خليكي يا سلمى انا هطلعلوا 

طلعت فرح لابنها 

وخبطت ودخلت 

ادم باباك بيقوولك تنزل ومتعصب قووي 

ادم اتنهد :مش هرووح يا امي منتي عاارفه لو رحت هنااك وشفتها مع احمد هتجنن ومش همسك اعصاابي 

فرح :وبعدهاالك يا ادم حور حور مش هنخلص بقى من السيره دي ٥دقايق وتكوون تحت 

 

لبس ادم ونزلوا 


عند اوس وساالي 

اوس كان بيندهلها 

يالله يا ساالي اتاخرنا اووي 

نزلت نايا ورنا وياسين 

اووس ايه الجماال دا يا قمراات 

نايا :شكرا يا بابا 

ياسين :طب ايه مفيش ايه الجماال دا يا يااسين 

اوس :اخرس انت 


يالله اتاخرنا 


وصل الجميع وهلوا ورحبوا 


اسد كان حااضن فررح من كتفها 

ادم بمزااح :ايه ياا ادم ساايبه يحضن مامتك كدا عاادي 

ادم الصغير راح لادم الكبير وقعد جنبه اعممل ايه يا دوومي بحااول افرقهم مش قاادر 

الكل ضحك عليه 

هنا وصلوا بيت رسيل 

ادم اول ما شااف حوور اتجنن من لبسها ومسك ايده بغضب لدرجه ان عرووق ايده كاانت هتخرج منه 


ياسين  مسك ايده وبصووت واطي اهدى يا ادم 

ادم حااول يهدى 

سلموا عليهم وقعدوا 

حور كانت بتدور على احمد 

حور قربت من حور مرات ادم 

وبصووت واطي طنط اماال احمد فين 

حوور ضحكت يخرب بيتك جي في السكه متخاافيش 


كان الكل قااعد مع بعض 

ادم لحوور ولادك فين اتاخروا كدا ليه 

اووس :مسيطر مسيطر يعني ايه ولادك دي جابتهم لوحدها هي 😂

ادم بصله نظره يعني اسكت 

اووس :خلاص يا عم سكتنا 

عز راح لاوس انا مليش الا خاالي ياخدلي حقي وبطريقه مسريحه 

الراجل دا واشر على ادم ابووه جنني يا خالوا مبيعجبووش العجب 


الكل ضحك على طريقته 


رنا :اونكل ادم الواد تحسوا مش منكم انتو اكييد لقيتوه في الشاارع 

عز بغيظ خاالوا سكت البنت دي ما تخلينيش اضربها بووكس اطيرها 


هنا جه سيف واحمد 

سيف مسك عز من رقبته مالك انت وماال رنا متجيش فيها 

رنا بفررح جه الي ياخدلي حقي منك 

ابييه اخووك هيضربني 

سيف سلم عالجميع 

ولمى وصل لناايا  سلم عليها ببرود وهي اتعاملت معااه بنفس الاسلووب 


حور جريت على احمد ومسكته بدرااعه 

وبزعل اتأخرت كده ليه 

احمد بصووت واطي كان عندي شغل في الشركه خلصتوا وجيت 

وشيلي ايدك دي لانو عيب كده وايه الي انتي مش لابسااه دا حساابك معايا بعدين 


حور اتغااضت منه ومن برووده 

(احمد بيحب حور وعاارف ان ادم بيحبها على شان كده بيحااول ميبينش علاقتهم قدامه مراعاتا لشعووره )


ادم كان متجنن منهم وكان في عيوون مرقبااه بألم 


ادم الكبير لسيف :اتأخرت ليه 

سيف :كان اليووم في مقابلات في الشركه زي منتا عاارف كان ضغط قووي 


ياسين :اييه يا عمي جووعنا 

راامي :الوواد دا همه على بطنه 

يااسين بضحك :اهو اكوون نافع بحااجه مش زيك 

الكل ضحك عليهم 

اتعشوا في جوو اسري حلو وداافي 

بعد العشا قعدوا مع بعض وشربوا القهووه 

ادم كاان حااسس بسيف ونظراته المستخبيه لنايا تحت قنااع البرود 

ادم :ايه يا نايا ملكيس حس يعني 

اووس حضن بنته من كتفها :دي بتخجل من خيالها سيبووها 

سيف كان بيشرب قهووته ومبصش عليها اصلا 

ساالي :يمكن نعزمكم قرريب قووي على خطووبتها 

هنا نايا شررقت بالقهوه 

اووس مسك كاسة الميه وادهالها 

ساالي ضحكت على بنتها 

حور الكبيره :ايه دا بجد ومين سعيد الحظ الي هيخطفها 

طبعا عنين ادم على ابنه الي كان متصنع البرود لكن الشرار كان هيطلع من عينه 

ساالي :دكتوورها في الجاامعه شب كويس ومحترم اتقدملها والانسه رفضااه مش عاارف ليه مع انه فيه كل المواصفات الي تعجب اي بنت 

نايا اتحرجت :مااما لسى بدري 

نايا كانت عايزه تشووف رد فعل لسيف لكن عبث 

صبا :سيبووها انتو هتكملوا السهره عليها 

حور الصغيره :متيجوا نلعب لعبه كدا 

ادم الكبير :قاام احنا ملناش في العب روحوا لوحدكوا وسبونا احنا هنا 


راح الشبااب والبناات وقعدوا لوحدهم 

ياسين :لعبة ايه يا حور 

حور هنعمل قرعه باسامينا ونطول اسم اتنين والاسم الاول يسأل الاسم الي طلعلوا موافقين 


راامي :ايووه 

سيف جه يقووم :انا ماليش في الجو ده 

ياسين :لا يا ادم بلاش بيااخه مش هتقووم 

قعد سيف معااهم 

كان السؤال الاول بين غنى الي سألت رنا 

غنى :رنا عمرك كدبتي على ماامتك وما تكشفتيش 

رنا ضحكت :ههههه ايووه كتيير 

نايا بصتلها بغضب 

رنا باستها كدب ابيض على فكره البنت دي تحسووها كده جاايه من عالم اخر 


حوور خلاص يالله مين هيسحب الاسماء الي بعدها 

ياسين سحب 

رامي وياسين 

رامي :يااسين ايه الي كنت بتتكلم فيه انت وادم من شوويه 

يااسين ارتبك :ولا حاااجه كنت بقوله العشا امتى 

رامي :مع اني مش مصدق لكن هعديها 

هنا صبا سحبت الورق 

الاسماء نايا وسيف 

(نايا وسيف مفيش كلام بينهم ابدا الا سلام بس )

نايا ارتبكت وجت تقووم انا انا مش عايزه العب انا قااعده معااكم بس 

سلمى :لا يا نايا ميصحش كده هتخرب اللعبه 

سيف كان بيبصلها في غمووض 

صبا :يالله يا نايا اسالي سيف كله سؤال 

سيف فهملها 

احمد فااهم  :طيب ايه رأيكوا كفايا احراج وتسحبوا مره تاانيه 

الكل اتنهد وسحبوا 

صبا وسيف 

صبا وهي بتفرك في ايديها وراحت جنب اخووها 

اخوويا حبيبي انا حااسه انك بتحب عاايز اسم الي انت بتحبها 

سيف ارتبك بعدين حب يضيع الموضوع وعنين نايا مراقبااه 

سيف ضحك :انا واحب انتي بتحلمي يا حبيبتي 

صبا بغيظ :قوول يا سيف 

سيف :اقوول حااجه مش مووجوده طيب حااضر انا بحب حوور امي 😂

صبا خبطت رجلها بالارض بغيظ 


وسحبوا مره تاانيه 

الاسماء كاانت 

لعز ونايا 

عز :نايا لو خيرووكي تتجوزي حد من الي موجوودين هنا تختااري مين ؟؟؟؟

الفصل الثاني 


وسحبوا مره تاانيه 

الاسماء كاانت 

لعز ونايا 

عز :نايا لو خيرووكي تتجوزي حد من الي موجوودين هنا تختااري مين 


نايا اتحررجت جدا وخدودها احمرووا 


يااسين بغضب مكتووم من عز :ايه السؤال البايخ دا 


غنى :بيهرررج دا افترااض جااوبي يا نايا بليييز 


سيف كان متررقب هي هتقوول ايه 


ناايا حااولت تداارك المووقف :هههه ولا وااحد 


عز :ولا واحد ازااي 


نايا وهي مدركه وبتتعمد بتقوول ايه :ولا واحد لان المواصفااات الي عاايزها في جووزي المستقبلي مش مووجوده بالمووجدين هنا ههههه طبعا الا يااسين اخووويا شيخ الشبااب 


يااسين وهو بيرقص حواجبه :حبيبتي حبيبتي يعني 


ناايا :اي خدمه يا عم 


سيف كاان بشد على ايده بغضب لحد ما كسر كااسه العصييير الي في ايده 


صبا اتفززعت :في ايه ماالك ياا سيف 


سيف تداارك نفسه :ولا حاااجه مفيش وما بصش نااحية نايا ابدا 


ناايا جوواها اتبسطت وعررفت ان دا من أثر كلمااتها عليه 


سلمى :هتكملوا اللعبه ولا ايه 


حوور اه هنكمل ولا ايه 

الجميييع ايدها 


سحبت رنا

حور وادم 

حووور بمزااح انا وانت يا دوومي 


هنا احمد اتجنن وبصلها بغضب 

حور :عاايز حااجه نفسك تعملها مع انها مستحيل تحصل 


ادم :وهو بااص في عنيها اتجووز الي بحبها 

الكل كاان متووتر من جوابه لانهم عاارفين الي قااصده 

حور اتوترت وبصت على احمد الي كااان هيتجنن ومسك نفسه 

سيف قرب على احمد 

اهدى يا عم دي لعبه 

احمد بصووت منخفض :البنت دي هتجيب اخررتي بتقووله يا دوومي وهي عاارفااه هيمووت على كلمه منها 


احمد قاام :_خلاص كفاايا لعب انا مفحووت من الصبح 


حور بدلع راحت لاحمد قداام الحااضرين :بلييييز يا احمد خليك هنا عايزه اسألك لسى اسمك مجااش 


احمد بصوت غير مسمووع :لمي نفسك يا حوور واتعدلي بلاش الميااصه الي انتي فيها دي وعدي يووومك وواللهي لاربيكي استني بس 


ادم كاان متجنن وفي عيوون مراقبااه بألم كانت دي عيوون صبا اخت سيف 


سلمى حست بأدم :ايه يا حوور هتفضلوا تتكلموا كدا ولا ايه 


حور كاانت مدمعه من كلامه معااها وجرريت بعييد عنهم 


احمد دخل القصر 

سيف :خلاص كفااايه لعب تعاالوا ندخل جوا الجوو بررد 

كل قااام يدخل ونااايا بتلعب في مووبايلها وبتضحك 


سيف اتجنن كاانت معااها غنى وبتضحك معااها 

سيف كاان نفسه يعررف هما بيضحكوا على ايه 


سيف :ايه مش هتقووموا 

غنى :لا يا ابيه هنفضل هنا شوويه 


سيف دخل وهو متجنن منهم 


حوور كانت جنب البسيين وبتعييط طبعا رنا قاالت لاحمد انها بتعيط 


احمد رااحلها وقعد جنبها :بتعيطي ليه 


حور بصتله بدمووع :احمد انت بتحبني 


احمد اتنهد :بحبك لكن ما بحبش اسلووبك 


احمد :لا ياا حوور اسلووبك وطريقتك طفووليه حوور انا بحبك اه لكن في حاجات خط احمر عندي على اي اسااس تندهي لادم يا دوومي وانتي عاارفه ومتأكده انه بيحبك وهيمووت على كلمه منك وبعدين لبسك وشعررك انا كااام مره قولتلك شعررك ميتفرردش غير وانتي عندي ولبسك القصيير مش عااايزه انتي الي ما بتسمعيش الكلام وطول ما انتي كده هنفضل بمشاااكل مع بعض 


حور :الي بحب حد بيحبه زي ماا هو 


حوور بدمووع :انا مش قصدي واللهي بحبك 


احمد حضنها من كتفها :يا حبيبتي عاارف انك بتحبيني وانا كمان بمووت فيكي لكن يا حوور كدا غلط وانتي عاارفه الغلط مش موجود بقااموسي ابدا وانتي حبتيني وعاارفااني من واحنا صغيرين انا مقبلش الخسااره ولا الغلط 


حور مسحت دمووعها :حاااضر هعملك كل الي انت عاايزه ومش هكلم ادم ومش هلبس قصيير ومش هفررد شعرري 


احمد :لكن انا مقوولتش متكلميش ادم 

كلميه لكن بحدوود الادب من غير هزار ومتنسيش انه عينه منك يعني كل كلمه هتقووليها ليه حتى لو بسبيل المزح هتديه امل انك تكووني ليه وادم غاالي عليا قووي مش عاايز اخسرره فهمااني يا حوور 


حور :فهمااااك يا قلب حووور 


هنا بص في عنيها واتاااخد بلوونهم وقررب هيبووسها وهي مستسلماااله 


احمممممممد 


كان الصووت دا من سيف 


احمد قاام وراحله وحوور اتحررجت 

في ايه يا سيف بتصررخ كدا ليه 

سيف بغضب :ايه الي بتعمله دا 

احمد :دي حوور يا سيف مش حد 


سيف بغضب مكتووم :بالحلال ياا احمد بالحلال فاااهمني اوعى تعمل كدا حتى لو برضااها 


احمد :ايه يا عم حاااضر وبمزااح صااحب المثاااليات الرهيب 


سيف ضحك :يخرب بيتك فصلتني 


نايا وغنى :في ايه صوتكم عاالي 


سيف بص لناايا عنيها كاانت جميله قوووي كان بيتحااشى النظر ليها كاان كأاان في قووة جذب بتشده ليها 

تداارك نفسه :ولا حاااجه مفيش


ناايا حست ان في حاااجه وندهت على حوور 

حوور في حاااجه 


سيف بغضب لناايا :انا قووولت مفيش يعني مفيش 


نايا بمسخرره :واضن انا مسألتش حضررتك انا بطمن على حوور 

ومشيت من جنبه رااحت لحوور 

حوور انتي كوويسه 

حور حااولت تكوون طبيعيه :ايووه انا تماااام 


سيف دخل هو واحمد وفضلوا البناات قااعدين مع بعض 

نايا:اتخانقتي انتي واحمد صح 

غنى :ما يصحش يا حوور تكلمي ادم كده خااصه قداام احمد وكلنا عارفين انه عينه منك 


حور بندم :احمد برضو قلي كدا 


نايا :خلاص انسوو قووموا ندخل جوا 


حور :ناايا انا ليه بحس ان انتي وسيف ما بطيقووش بعض 


ناايا :مفيش حااجه معينه لكن طبيعته غيرري تمااما على شاان كدا مش واخده عليه 


غنى :طيب مهو ادم نفس طبيعه سيف واحمد برضوا ليه بتهزرري معااهم وواخده الحياه طبيعي معااهم وسيف لا 


ناايا :بضحك كاان سيف بيكلم حد ويصررخ عليه 

هههههههه طب بذمتك الخلقه دي تتحب او حد يقدر يهزر معااها انا بخاااف منه 


غنى بصووت عاالي :الحق يا سيف 


سيف بصلهم وقفل السكه 

ناايا بغضب من غنى :اووعي يا غنى 


جه سيف وهو مزعووج في ايه 


ناايا كاانت بتبصلها بغضب :غنى ضحكت جااامد 


سيف :ما تقوولي في ايه 


غنى وقفت ضحك :معااها حق نايا تخااف منك 


سيف بعدم فهم :مييين الي بيخاااف من مين بالضبط 


ناايا هنا اتحررجت وجت تمشي 

سيف بدوون قصد مسك ايدها 


وباستفهاام راايحه فين مش تفهمووني في ايه 


ناايا شدت ايدهااا منه :مفيش وبصتلهم بغضب هما بيحبوا يهزروا 


سيف :شكلكم فااضين وحابين تسهروا على حد اندهلكم يااسين انا ماليش في الجوو دا 


نايا بصووت وصل لحوور وغنى :حووش حوش هنمووت ونسهر معااك 


سيف بصلهم وهو مااشي وضحك ودخل جوا


قعدوا في سهره جميله والكل رووح بيته 

عند سيف كاان عنده فضوول ايه الي قاالته نايا عنه 


راح لاووضة غنى خبط 

ميين 

انا سيف افتحي 

فتحت غنى اخووويا الكبير وفي اووضتي ايه الي حصل في الدنيا بس 


مش جاايني نووم قوولت اسهر معااكي شوويا 


غنى :لكن انا عاايز اناام اخلص عايز ايه 


سيف :عاايز اعرف كنتو بتتكلموا في ايه عليا وايه قصت الخووف مين الي بيخاف مني 


غنى ضحكت :يا عم كنا بنهررج 


سيف :طب قوولي وانا احكم 


غنى :ولا حااجه حوور سألت ناايا انها ليه مبتتعاطاش معااك وبتهزر مع الجميع الا انت 


سيف كان متررقب هي قاالت ايه لكن مبين البررود 


غنى :_قاالت ان طبيعتكم غير بعض ولمى انت كنت بتتكلم عالمووبايل كنت بتصررخ هنا ضحكت غنى جاامد 

قاالت دا شكل وااحد حد يقدر يهزر معاااه دنا بخاااف منه 


سيف قااام واتصنع البروود :اهاا افتكررت حااجه مهمه طلعت تفااهات 


غنى :ابقى اسأل متجيش للمصلحه وبس 


ناااام الجميع منهم الي بيفكر في حبه ومنهم الي بيتألم من الحب ومنهم العاشق ومنهم البعيد 


..................................

في الصبااح 

في بيت رسيل 

فااقت حوور ولبست هترووح الجاامعه لقت مكاالمات من ادم ما ردتش وضرربت على احمد 

احمد :صبااح الجماال 

حور :صبااح الخير يا حبيبي .

احمد :بتعملي ايه 

حور :لبست وهرووح الجااامعه 

احمد :طب كوويس اجي اوصلك 

حوور :لا يا احمد بابا اتجنن المره الي فااتت 

احمد :طيب يا حبيبتي بالسلامه 

حور :استنى يا احمد لمى فوقت لقيت مكالمات من ادم وما ردتش 


احمد اتنهد :مش عاارف اقوولك ايه ردي لكن خليكي نااشفه معااه وما تديهووش ريق حلو فااهمه 


حور :اوك بااي يا بيبي 


احمد قفل معااها وقرر حااجه في نفسه هيعملها 

نزل احمد تحت كاان الكل بيفطر 

احمد :صبااح الخيرر 

حور امه :صبااح النور يا رووحي 


ادم زقها على كتفها :ايه رووحي دي الكلمه دي ليا انا بس 


حور بصدمه لولادها :يا اولاد باباكم لسى بيغير ومن مين من ولااده 


ادم بفخر :هههههههه ولاد مين يا قطه طب واللهي الي يشوفهم ويشووفني يقوول العكس 

دنا شبااب يا مزززه 


سيف :ايه يا باابا مززه واحنا قااعدين برضو 


ادم :اخرس انت 


غنى :طب واللهي يا بابا تباان اصغر منهم 

 

صبا :واللهي معااكي حق وبصت على سيف دا سيف حتى يباان ابووك 


ادم خد بااله ان احمد سرحان في ايه يا احمد ماالك سرحاان ليه 


احمد :بما ان الكل متجمع وموجوود باابا انا عاايز اتجووز حوور ؟؟؟؟؟تفااااعل

يتبع 


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


أجدد وأحدث الروايات من هنا



روايات كامله وحصريه من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم