القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

حماتي وكيس اللحمه الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات

 حماتي وكيس اللحمه الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول

حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات

حماتي وكيس اللحمه الحلقه الثانيه بقلم هويدا زغلول

حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات


وفي الوقت ده سعاد قالت 

سعاد _ هو انت ناسيه يا فوقيه ايام ما كنت بتيجي تقعدي قدام البيت عندنا لحد بابا ما كان بيضحي علشان تاخدي اللحمه منه


فوقيه _الكلام اللي بتقوليه ده انا مش فاكره حاجه زي كده خالص 


الحما _ والله بقى نسيب اللي احنا بنعمله ده ونعمل شاي ونقعد نتساير في الحوارات اللي انتم عاملين تتكلموا فيها دي ما يلا  كل واحده تشوف شغلها وبعدها دخلت المطبخ ودخلت 

سعاد 


سعاد _ انا هساعدك في الحاجات دي انا عارفه ان تنظيفها صعب وانا بحب انظفها 


رحاب _ بجد يا سعاد انا مش عارفه اشكرك ازاي على اللي انتي بتعمليه معايا ده


سعاد _ ابقي تعالي دفي عني بعدين اصل حماتك اكيد مش هتسكتلي على اللي انا قولته ده بس كبري دماغك يا ستي

 اللي يحصل يحصل وبعدها خلصنا 

ودخل يحيي وإبراهيم 


يحيي _ خلاص يا ماما خلصنا وزعنا الحاجه المفروض تتوزع كده فاضل بس الاهل والاقارب

شوفي انتي بقي هتعملي اي 


الام _بصراحه كلنا تعبنا مش قادرين نعمل حاجه تاني شيلوا اللحمه دي في الديب فريزر والفريزر لحد بكره ونشوف نوزع 


يحيي _ طيب ماما هاتي الكيس اللحمه بتاع حماتي احنا كده كده رايحين نعيد عليها ناخده ليها بالمره 


الام _ يا خبر ابيض تصدقي ان انا نسيت اعمل حسابها عشان انت عارف ان انت جديده علينا نديها 


رحاب _ ملوش لازمه الكلام ده يحيى خلاص ماما كده كده مش بتحب اللحمه كتير


ابتسام  _ دي علشان مكانتش بتقدر تشتريها مش كده 


رحاب _ احنا طالعه البس علشان اروح اعيد على ماما وبعدها طلعت 


يحيي _ايه طريقه الكلام اللي انتم بتتكلموا بيها دي على فكره دي سخافه جدا اللي انتم بتعملوه ده وانتي يا ماما راضيه على الكلام ده


الام _ في ايه يا حبيب امك اخواتك وبيهزروا معاها هي اللي نكديه


يحيي _ انا طالع البس يا ماما وبعدها طلع 


مريم _ على فكره يا فوقيه انتي وابتسام قلالات الذوق جدا


ابتسام _ يعني هو احنا قلنا حاجه غلط ما طول عمرها شحاته والناس كلها عارفه 


الام _ خلاص خلصنا بقى خدوا اللحمه وشيلوها وشوفوا بس هتعملوا لنا ايه يلا كده مع فته


وبعدها يحيي طلع 


رحاب _ طلقني يا يحيى لو سمحت


يحيي _ اخص عليكي بعد الحب اللي كان بيني وبينك ده بتقولي طلقني وانتس تقدري تعيشي من غيري


رحاب _ بصراحه لا انا بحبك جدا بس كمان كرامتي عندي اغلى من اي حاجه 


يحيي _ اوعدك بعد العيد هنشوف شقه بره ليه انا وانت ونعيش فيها ونبعد عن البيت هنا خالص وهنيجي ليهم الزيارات وبس 


رحاب _ انا مش عايزه ابعدك عن اهلك والله بس بجد طريقتهم معايا وحشه قوي


يحيي _ حبيبتي ما فيش بعد ولا حاجه المهم يلا البسي علشان خاطر الحق انزل اشوف حد اجيب من عنده لحمه لمامتك وبالله عليكي لو  بتحبني 

بلاش تقولي ليها ان شرينها 


رحاب _ حاضر يا حبيبي هعملك اللي انت عايزه

وبعدها روحنا لماما 


يحيي _ الله يا حماتي  ريحه الاكل جايه لحد بره بجد تسلم ايدك


الام _حبيب قلبي لو مكنتش هعملك انت هعمل لمين الاكل خلاص خلص دقيقه واحده اجيبه من المطبخ واجي


رحاب _ لا والله كفايه عليكي كده يا ست الكل كفايه ان انتي وقفتي في المطبخ وعملتي اقعدي انتي مع يحيى وانا هجيب الاكل وبعدها 

دخلت 


الام _ كويس انها دخلت خد يا  حبيبي الفلوس دي حقي ما جيت اديتهالي امبارح بجد ما تعرفش انا كنت مكسوفه من نفسي ازاي وانا بقول لبنتي ان انا اللي جاي


يحيي _بلاش تعملي فرق بين ارجوك  متتكلميش في الحوار ده تاني الحوار ده خلاص


الام _ والله يا يحيى ما تعرف معزتك بتزيد كل يوم في قلبي ازاي 


يحيي _ ربنا يخليكي يا ست الكل 


وفي شقه ام فوقيه راحت ليها بنتها


الام _ ايه يا بنت اتاخرتي ليه كده ده انا لحد دلوقتي معملتش الاكل لاخواتك مستنيه اللحمه اللي هتجيبيها  


فوقيه _ خدي ياما نقيتلك احسن لحمه وجبتها لك  اي ده امال اخويا عماد فين 


الام _ هو في ايه انتي من امبارح عمال تسالي على عماد ليه


فوقيه _بقى انا أقابله واديله فلوس واقوله هاتلي حاجات وتعالي اتباها 

 بيك قدام حماتي أن أنت  اللي جايبها ابنك يطمع في الفلوس وما يجيش


الام _ احسن تستاهلي حد يأتمن  عماد على حاجه ما انتي عارفه ان كل قرش بيقع في ايده بيروح يدي لل  السنيوره اللي خاطبها 


فوقيه _اسكت يا ماما لما اقولك عملت ايه في البنت اللي اسمها رحاب وحكت ليها 

علي كل حاجه 


الام _ اخص عليكي يا فوقيه ليه عملت كده يا بنتي ما احنا كمان ظروفنا وحشه وانتي بتعملي معانا النفس اللي هي عملته مع امها 


فوقيه _طول عمري بكرهها ومش بحبها ما اعرفش ليه


الام _ كل حاجه بتتراضي يا فوقيه بلاش اسلوبك اللي انتي بتعملي بيه ده


فوقيه _ بقولك ايه يلا قومي اعملي لنا الاكل خلينا ناكل وبعدها الكل روح البيت 


الحما _والله حلوه قوي كل واحده بتروح عند معه اول يوم العيد واحنا مش مهم ناكل ولا  مناكلش


يحيي _ يا خبر ابيض يا ماما فين الاكل بس واحنا هنقعد ناكل دلوقتي معاكي 


الحما _ ليه يا واد هي حماتك معملتلكش اكل مش المفروض ترحب بيك كده


يحيي _ ابدا والله يا ماما دي كانت عامله اكل كتير جدا ماتيجوا  كنا نقعد في الاوضه اللي جوه عشان فيها تكييف 


الحما _ وانت هتاكلي معانا يا سنيوره ولا اكلتي عند امك بكفايه 


رحاب _ معلش يا ماما مش قادره اكل حاجه خالص انا هطلع انام شويه علشان حاسه ان جسمي وجعني وبعدها طلعت


ويحيي بليل طلع


يحيي _ مش كنتي قعدتي اكلتي معانا يا حبيبتي انا برده اكلت مع مامتك وشبعان جدا برده اكلت مع ماما هنا


رحاب _ اصلا انا مش فارقه مع مامتك يعني مزعلتش ان انا عملت كده بجد كنت محتاجه انام


وتاني يوم راحت مريم 

المطبخ  ولقت جمب التلاجه كيس لحمه 

وبعدها خرجت لامها وقالت 


مريم _ شوفتي يا ماما نسينا كيس 

لحمه برا اهو باظ عجبك ده مش خساره نرمي 


الام _ ومين قالك أن هرمي حطي في المطبخ وانا هغسله غسلا حلوه وهودي لحمات اخوكي 

يلا اهي تاخدو شكلها عين بنتها


مريم _ توديه فين بس يا ماما ده ريحته مش حلوه خالص ما ينفعش 


الام _ وانت مالك انت قولتلك حطي في المطبخ وانا قايمه اتصرف فيه وبعدها حماتي 

قامت غسلته جامد وغلتها كام مره 

وبعدين عملتها ب البصل واللحمه وراحت 

لماما 


ماما _ معقول جايه تشوفيني بنفسك يا ام يحيى مش قادره اصدق والله تعالي يا حبيبتي ده

انتي منوره البيت 


الحما _ كنت هبعتلك كيس اللحمه مع رحاب امبارح بس قولت لا لازم اجيلك بنفسي وقولت بقى انا عارفه ان انتي كبيره زي كده ما بتقدريش تقفي في المطبخ كثير خليت البنت تعملهالك وجبتها وجيت


الام _ تعبتي نفسك والله مجيتك عندي دي فوق راسي 


الحما _ حبيبتي ربنا يخليك خلاص انا هقوم امشي بقى ولو عوزتي اي حاجه ابقي تعالي وردي ليا زياره


الام _ رايحه فين مش هتمشي قبل ما ناكل مع بعض 


الحما _ ايه اكل ايه ده انا جايه وعلى اخري مش عايزه اقولك ما فيش مكان للقمه تانيه 


الام _ والله ابدا تيجي برده ابقي شربي كوبايه سفن بعدها


الحما _ اصل العيال ما يعرفوش ان انا هنا وهيقلقوا عليا جدا معلش خليها مره ثانيه بقى


الام _ تمام ماشي وبعدها مشيت حماتي

والله فيها الخير يمكن حاسس ان بنتي غلبانه وطيبه وقررت تغير من اسلوبها معانا

وبعدها أنا اتصلت بيها 


رحاب _ايه يا ام في ايه عماله اتصل بيكي مش بتردي ليه


الام _ مش هتصدقي مين اللي جات عندي حماتك يا بنت لقيتها جايبه ليا صينيه لحمه وجايه


رحاب _ حماتي انا جايبه ليكي صينيه لحمه تعملي بيها ايه الصينيه يا ماما


الام _ بتقول لنا خليتكم تطبخوها ليا علشان عارفه ان انا قاعده لوحدي شكلها طيبه قوي يا

بت 


رحاب _ امال ايه اكيد يا حبيبتي تمام ربنا يهدي النفوس يا ماما وبعدها قفلت 


يحيي _ في ايه مالك يا رحاب شكلك عامل ليه كده 


رحاب _ عارفه انك مش هتصدق الكلام اللي انا بقوله ليك ده تخيل مامتك راحت لماما بصينيه اكل 


يحيي _ والله يا رحاب ماما طيبه جدا وغلبانه وبتيجي في كلمتي وفي الوقت ده سمعنا 

صويت علي السلم خرجنا جري وكانت 

فوقيه وجوزها محسن 


فوقيه _ اخص عليك يا محسن يا اما بتسيب فلوس في الدولاب عمرك جيت لقيتها ناقصه من امتى يا اخويا وانا همد ايدي على فلوس


محسن _ ما حدش عايش في الشقه اللي انا وانتي مين اللي اخذ الفلوس


فوقيه _ وانا اعرف يا اخويا احنا كلنا بنسيب مفاتيح شققنا في الباب من بره اضمن منين ان محدش دخل واخذ الفلوس 


محسن _ بس اخرسي  مش عايزه اسمع صوتك

وخرجنا جري ونزل ابراهيم وسعاد ويحيي 

قال 


يحيي _ في ايه من امتى محسن وحد فينا بيمد ايده على مراته 


محسن _ لما اكون مراته ايديها طويله انا كنت حاطط في الدولاب امبارح 10000 جنيه قدامها جيت النهارده ملقيتهمش 


يحيي _ ايه الكلام الفارغ اللي انت بتقول عليه ده ومن امتى بيحصل في بيتنا اصلا 

وبعدها طلعت حماتي وقالت 


الحما _ في ايه مالكم صوتكم عالي كده ليه من امتى وفي زعيق بيحصل هنا في البيت


محسن _ تعالي شوفي الهانم انا كنت شايل 10000 جنيه في الدولاب جيت ملقيتهمش يا امي اساليها بقى راحوا فين 


فوقيه _ قبل ما تسالني شققنا  كلها تتفتش ونشوف هنلاقيهم عند حد ولا لا وفي الوقت ده انا بصيت علي سعاد لقيتها اختفت معرفش 

راحت فين 


الحما _مراتك عندها حق يا محسن عمر ما في حد اتكلم على موضوع فلوس اتاخدت الا اليومين دول الشقق كلها هتتفتش واول شقه شقه يحيى


يحيي _ وهو شقه يحيي اللي مكتوب عليها حرامي يعني ولا ايه يا امي قصدك ايه بكلامك اللي بتقوليه ده 


محسن _ اكيد يا امي مش هعمل كده طبعا لا يحيى ماله بالحوار ده هو كان يعرف اصلا دولابي فيه فلوس 


رحاب _ بس يا يحيى لو سمحت يا محسن خشي وفتش شقتي انا عارفه ان انا مقصوده بالحوار ده انا 


الحما _ انا مقصدتش كده يا حبيبي علشان خاطر مراتك ما تعملش فيها شملوله قوي وتقولك شقتي تتفتش اول شهر انا بتكلم ان انت معاه في نفس الدور  ، وبعدها دخل وفتش الدولاب 

كله وكل مكان 


يحيي _ اتاكدي يا ماما ان مراتي عمرها ما تمد ايديها وتاخد حاجه ولا ايه


الحما _ يلا بينا على شقه ابراهيم وبعدها 

الكل طلع  معادا يحيي ويحيى قالي 


يحيي _ حبيبتي انا كنت متاكده ان عمرنا ما هنلاقي حاجه انا عارف ان انتي عمرك ما تمدي ايدك على حاجه


رحاب _خليك معاهم بس يا حبيبي وبعد كده نتكلم روح شوف كده يمكن تلاقي الفلوس 


وبعدها طلع ولقيت سعاد داخله ومعاها 

الفلوس وبتقولي 


سعاد _الفلوس اهي انا لقيتها في دولاب

واخدها وبعدها أنا قومت وقفت وقولت


يتبع


بداية الروايه من هنا




تعليقات