القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية نسمتي البريئه الفصل الأول بقلم دينا النجاشي حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات


رواية نسمتي البريئه الفصل الأول بقلم دينا النجاشي حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات 

البارت الاول

في عمارة يسكنها الكثير من العائلات كانت تجلس امام شقتها ودموعها منسابه فتاه في سن الخامسه من عمرها وصوت والديها عالي ويدل علي ان هناك شجارا بينهم_

احم انتي قاعده لوحدك ليه ؟

البنت بدموع لأني مش عوزه اشوف بابا وماما وهما بيزعقوا لبعض ، جلس بجانبها وبهدوء انا عمار وانتي ؟!

 نظرت اليه بطفوله انا نسمه.

عمار ببتسامه احنا ناقلين هنا قريب اي رأيك نبقا اصحاب ؟

نسمه بابتسامه بجد يعني انت هتبقي صديقي.

عمار: ايوه وهنروح المدرسه مع بعض وهنبقا مع بعض علي طول.

نسمه بفرحه ايوه اكيد .

عمار ببتسامه تعالي معايا أعرفك علي ماما.

نسمه بإمائه موافقه.

عمار بفرحه ماما ياماما!!!

والدته بحب انا هنا ياحبيبي

عمار ببتسامه تعالي يانسمه

والدته بحب تعالي ياحببتي اسمك اي ؟

نسمه بخجل انا نسمه 

والدة  عمار بحب انتي زي القمر يانسمه::::

نسمه ببتسامه انتي اللي قمر.

عمار بفرحه انا ونسمه بقينا اصدقاء ياماما هيا ساكنه في الشقه اللي تحتينا.

والدته بحب عوزاك تاخد بالك منها ومتزعلهاش.

عمار ببتسامه حاضر هنروح نلعب مع بعض شويه ،  وزهبوا للعب وبعد مده قصيره فتحت المدارس وذهب كلا من نسمه وعمار وكانوا في صف واحد 
نسمه بطفوله عمار ممكن اسألك سؤال؟
عمار بهدوء قولي يانسمتي

نسمه ببتسامه فهي تحب ان يناديها عمار بذلك الإسم هو ليه بباك مش بيجي هنا ؟ هوا مسافر؟

عمار بتنهيده نظر لسماء وبابتسامه لا مش مسافر وشاور للسما بس ماما بتقولي انه فوق عند ربنا احنا مش بنشوفه لكن هوا شايفنا ومعانا في كل. وقت و موجود في قلوبنا.

نسمه بدموع الوقتي بيوحشك؟

عمار وهو يمسح دموعها انا مشفتوش وكمان اتعودت ، ايوه كان نفسي في بابا زي باقي الأطفال بس امي بتعوضني وغير انها قالتلي كل ماتحس ان في ناس معاهم حجات نقصاك احمد ربنا وربنا هيديك احسن بكتير من اللي معاهم.

نسمه ببتسامه طيب تعاله نجيب ايسكريم.

عمار وهو يمسك بيدها يلا بينا .

___"
_في المدرسه_
____

احد الأطفال نسمه تعالي العبي معانا؛؛

نسمه ببتسامه لا انا هلعب مع عمار.

الطفل بغضب بس انا عاوزك تلعبي معانا وامسك بيدها .

عمار بغضب سيب ايدها

الطفل لا مش هسيبها انا عاوزها تلعب معايا.

عمار وهو يمسك بيد نسمه ويسحبها اليه نسمه مش هتلعب غير معايا انا وبس فاهم  ،وقام بأخذها وغادر.

_____
وبعد مرور عدة سنين كانت نسمه في الثانويه هي وعمار____

احد الشباب نسمه ممكن كلمه ؟

نسمه بهدوء معلش ممكن تبعد انا ورايا حصه

الشاب ببتسامه مش هاخد من وقتك كتير

نسمه بغضب مينفعش ااقف معاك كده

الشاب بهدوء مينفعش والا خايفه لا عمار يشوفك.

نسمه بغضب ملكش دعوه ،  وقبل ان تغادر قام بمسك زراعيها وانا قلتيلك هقولك كلمتين فقام عمار بلكمه بقوه فأوقعه علي الأرض و هي قلتلك مش عوزه تسمع فأمسك بيدها وغادر.

الشاب بحقد انا هعرفك ياعمار

نسمه بتوتر والله ياعمار هوا اللي وقفني

عمار بهدوء شششش مش محتاج منك تبرري انا عارفك كويس يانسمتي .

نسمه ببتسامه طيب يلا عشان تحضر حصتك عاوزاك تبقي اشطر مهندس في الدنيا.

عمار بابتسامه حاضر وانا كمان عاوزك تبقي اجمل ممرضه والطف بنوته بتساعد المرضي.

نسمه بخجل ان شاء الله وغادرت لحضور حصتها 
، وبعد مرور ايام كانت تقف في شرفتها والقلق ينهش قلبها فعمار تأخر كثيرا منذ ان ذهب الي درسه ولم يرجع .
نسمه بخوف ياتري انت فين ياعمار!؟

والدو عمار بتوتر اهدي يانسمه اكيد مع اصحابه .

نسمه بدموع انا خايفه اوي ياماما حسه ان الولد اللي معانا في المدرسه دا عمل فيه حاجه.

والدة عمار بخوف استرها يارب وبعد مده من الوقت كانت نسمه تحاول الاتصال به راته  يدخل العمارة فذهبت مسرعه وقابلته علي السلم
نسمه بتوتر عمار انت كنت كل دا فين؟

عمار بهدوء مفيش

نسمه بخوف انت متعور !!!اي اللي معورك كده؟
 وقامت بمسك يده بدموع تتحسسها ، اما عمار كان ينظر لدموعها بهدوء وبعدها قام بسحب يده اطلعي نامي عشان وراكي مدرسه الصبح.

نسمه بحزن انت زعلان مني؟

عمار بهدوء اطلعي يانسمه.

نسمه بدموع مش طالعه وقولي بقا انا زعلتك في اي!؟

عمار بغضب انا تعبان ومش فاضي للعب العيال بتاعك ده اطلعي يلا

نسمه بصدمه انا ياعمار !!!!! وتركته وهي تبكي بشده وغادرت مسرعه فأغمض عمار عينه بحزن وتنهد , صعد الي شقته وقابلته والدته وهي تنظر اليه بعتاب انت اي اللي قلته لنسمه ده ، دي كانت هتموت من الخوف عليك.

عمار بهدوء معلش ياامي انا تعبان ونفسي انام.

والدته بغضب مش هتمشي غير لما تقولي كنت كل دا فين؟

فضغط عمار علي يده بقوه عندما تزكر ما حصل وبجديه كنت مع اصحابي.

والدته وهيا تغادر بكره تروح وتتأسف لنسمه والا صدقني هتشوف وش مني مشفتوش قبل كده ودخلت غرفتها وقامت بإغلاق الباب بقوه فتنهد عمار ودخل غرفته وارتمي علي فراشه ووضع يده علي عينه بغضب وتزكر ،الشاب بضحكه اهلا اهلا عمار باشا.


الفصل الثاني والثالث من هنا




تعليقات