حماتي وكيس اللحمه الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات

 حماتي وكيس اللحمه الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات


حماتي وكيس اللحمه الحلقه الاولي بقلم هويدا زغلول حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات


مريم _ شوفتي يا ماما نسينا كيس 

لحمه برا اهو باظ عجبك ده مش خساره نرمي 


الام _ ومين قالك أن هرمي حطي في المطبخ وانا هغسله غسلا حلوه وهودي لحمات اخوكي 

يلا اهي تاخدو شكلها عين بنتها 


وقبل ما نبدا الحكايه اعرفكم بنفسي

 أنا رحاب متجوزه وفي يوم الوافقه كنت 

قاعده في الصاله ودخل جوزي يحيي 

وقال 


يحيي _ مساء الخير مالك يا رحاب 

قاعده كده ليه ينفع يعني تكوني وافقه 

طول النهار بتعملي الفطار واجي اسال 

عليكي وقت الفطار القيكي طلعتي ، وانا قومت وقفت وقولت 


رحاب _ معلش يا يحيى انا عايزه اقول لك على حاجه انت جيت وانت عارف ان انا اهدي بس  مينفعش كل شويه ابقى تريقه ووسط اخواتك البنات  ومرتات  اخواتك 


يحي _ ثاني وما فيش فايده فيهم مع اني والله كذا مره اتكلمت بس ده يخليكي تسيبي الفطار وتطلعي انتي صايمه حبيبتي علشان واقفه عرفه ده غير كده انك تعبانه في الشقه طول اليوم ونزلتي عملت الفطار لماما 


رحاب _ بجد انا مكسوفه جدا في وسط اهلك علشان ماما مجابتش ليه الحاجات الاهلي وجابتها ليهم بس والله الظروف ماما صعبه 


يحيي _ ولا تزعلي نفسك يا حبيبتي هو انا بيتي  ناقص حاجه علشان خاطر حماتي تجيبلي  متزعليش مني هما جعانين علشان كده بيفكروا في الاكل والشرب وبس انما انا عيني مليانه بيكي انك زوجه محترمه وقصيره


رحاب _ ربنا يجبر بخاطرك يا حبيبي زي ما انت على طول جابر بخاطري كده  


يحيي _ المهم بالله عليكي خشي اعملي اي حاجه وكلي انا عارف واكيد ما اكلتيش

 لحد دلوقتي


رحاب _ حاضر يا حبيبي انا عارفه ان انت مش بتعرف تاكل وسط الناس طيب

 اقعد افطر معايا


يحيي _ معلش واحد صاحبي يكلمني ولازم يشوفني دلوقتي هروح اشوفه وهيرجعلك على طول  ، وبعدها نزل ولقيت الباب بيخبط 

فتحت وكانت فوقيه سلفتي الكبيره 


رحاب _ ايه ده فوقيه تعالي اتفضلي واقفه على الباب ليه 


فوقيه _شكرا يا حبيبتي تليفونك مقفول ليه حماتك عماله تتصل بيكي بيديها مقفول انزلي عشان امك تحت 


وانا قولت ب صوت واطي 


رحاب _ ايه بس يا ماما اللي جابك النهارده وانا ناقصه تريقه منهم  حاضر يا حبيبتي الحمد لله دلوقتي  ، وبعدها نزلت ولقيت شنط جمب 

ماما 


الحما _ ايه يا حبيبتي الحاجات دي كلها هو حد قالك ان بيت  ابني ناقصه 

 حاجه علشان تجيبي وبعدين هو انتي جبتيهم منين احنا عارفين البير وغطا 


الحما _ علشان خاطر بنتي لو هضحي بحاجه عشان اجيبلها ربنا يخليها ليا ، وانا قربت 

من ماما وقولت ليها 


رحاب _كل سنه وانتي طيبه يا ماما ويعود عليكي الايام بخير يا رب بس هو انتي ايه الحاجات الكثيره اللي انت اكلتيها دي يا حبيبتي


الام _ حبيبتي كل سنه وانت طيبه واشوفك دايما فرحانه ومبسوطه اهي هديه من ضمن الهدايا اللي كان جوزك بيجبهم ايام 

الخطوبه 


تعرفي صحيح يا ام يحيي اسالي ابنك كده ايام ما كان بيجيلي هو خطبك بنتك وتقوله اي فلوس هتجيب بيها هديه وفرها يا حبيبي لشقتك علشان كده خد بنتي علشان شايف ان عين اهلها مليانه  


ام يحيي _ اه يا حبيبتي طيب شرفتي ونورتي انا هقوم ادخل المطبخ البيت بيتك علشان بكره باذن الله ناويين الاضحيه تكون بدري انشاء الله 


الام _ تعيشي وتعملي يا حبيبتي انا اقعد مع بنتي شويه واخد بعضي وامشي وبعدها 

دخلت المطبخ وقولت 


رحاب _ايه يا ماما الحاجات الكثيره اللي انتي جايباها دي حبيبتي انا عارفه ظروفك عامله ازاي والله مش محتاجه حاجه


الام _ هو انا عندي غيرك يا رحاب ربنا يخليكي يا حبيبتي لو ما كنتش هجيبلك انتي

 هجيب لمين وفي الوقت ده دخل يحيي وقال 


يحيي _ يا خبر ابيض وانا برده بقول البيت منور ليه حماتي عندنا ازيك يا حبيبتي عامله ايه 


الام _ بخير والله يا عامل ايه يا حبيبي واخبارك ايه


يحيي _ ينفع اللي انتي بتعمليه ده يعني انا اخر مره اشوفك كانت العيد الصغير احنا بنشوفك في الاعياد بس ولا ايه يا حبيبتي البيت بيتك تيجي تشوفينا وتنورينا في اي وقت 


الام _حبيبي طول عمرك كريم ربنا يخليك ليا ما تقومي تجيبيلي اشرب ي رحاب


رحاب قامت وقفت وقالت _ من عيني ماما هجيبلك كوبايه عصير كمان

 اعملك حاجه يا يحيى


يحيي _ ربنا يخليك يا حبيبتي مش قادر اشرب حاجه وبعدها دخلت المطبخ وماما قالت


الام _ والله يا يحيى انا مش عارفه اشكرك ازاي على اللي انت عملته ده رافع راسي وراس بنتي بجد انا مكسوفه منك بسبب الموضوع اللي حصل ده 


يحيي _ وطي صوتك بس يا حماتي مش عايز حد يعرف ان انا جيتلك البيت وقولتلك تيجي وتعمل كده وبعدين هو انا مش ابنك برده


الام _ ابني وحبيبي والله ده انا لو عندي ولد مش هيعمل اللي انت بتعمله ده


يحيي _ بس بالله عليك مش عايز رحاب حتى تعرف ان جيت البيت وديتك فلوس وقولتلك تيجي وتجيبيلها حاجات معاكي


الام _ لا طبعا يا حبيبي مقلتش حاجه 

وبعدها خرجت من المطبخ وقولت 


رحاب _ اتفضلي يا ماما جبتلك عصير يا حبيبتي اهو جبتلك ميه كمان  


الام _ لا يا حبيبتي انا هشرب شويه ميه وامشي على طول ورايا لسه حاجات في الشقه عايزه اعملها يلا كل سنه وانتم طيبين يا اولاد 


وبعدها مشيت وانا قولت 


رحاب _ ما تعرفش يا يحيى انا فرحانه ازاي والله باللي ماما عملته ده رفعت راسي وسط اهلك 


يحيي _علشان تعرفي ان انت دايما في دماغ مامتك يلا بينا بقى نطلع شقتنا ولا ايه 


رحاب _ تمام يا حبيبي هدخل بس الحاجه لمامتك 

لأن احنا كده كده هنقضي العيد في الشقه 

دي 


وبعدها طلعنا وكانت حماتي عامله تاكل 

في الحاجه ودخلت فوقيه وقالت 


فوقيه _ كلي  كلي يا حماتي ما هو كله من خير ابنك وعرقه وشقاه


الحما _ ابني مين يا اختي دي الحاجه اللي جايباها ام المعدوله اللي فوق بس جايبه حاجات حلوه

مش هكدب 


فوقيه _ هههههي هي مين دي اللي جايبه يا حماتي ده ابنك اللي جايب كل حاجه


الحما _ايه يا بنت الكلام اللي انتي  بتقوليه ده انا مش فاهمه حاجه


فوقيه _ انا كنت نازله من شقتي وسمعت ام سماح وهي بتقول لابنك شكرا على الفلوس اللي انت جيت اديتهالي

  وخلتني جبت بيها حاجات 


الحما _يا ولاد الايه وانا برده بقول من امتى


فوقيه _علشان تعرفي يا حماتي البنت سماح دي مش سهله ولا هي ولا امها


الحما _ والله لاطلعه على عينيها كل اللي هي بتعمله ده فهي واخده فلوس ابني وعامله نفسها هي اللي جايبه الحاجه 


فوقيه _ بقولك ايه يا حماتي انا كل ما باجي اقولك على حاجه بتروحي تكلمي يحيى وهو بيشتكي لمحسن جوزي والنبي ولكنك سمعتي حاجه اتصرفي من بره بره 


الحما _ عيب عليكي يا بنت انا مش هقول حاجه بس انا هعرف اجيب فلوس ابني دي ازاي


وفي الوقت ده دخلت سعاد وقالت 


سعاد _مساء الخير يا حماتي محسن وابراهيم جوزي وابين بره وعايزينك في موضوع مهم


الحما _ ماشي خارجه ليهم اهم واحده فيكم تطلع تنادي يحيى ما بنتفقش على حاجه لما اولادي ثلاثه يكونوا قاعدين 


فوقيه _ اخرجي انتي بس يا حماتي وانا هطلع نادي ليه ، وبعدها خرجت وكانت سعاد 

عامله تبص فوقيه جامد 


فوقيه _ مالك يا سعاد واقفه تبصيلي كده ليه لو شكلي عاجبك يا اختي قوليلي 

وديكي صوره عندي كتير فوق يا حبيبتي


سعاد _ هو انت ليه عملتي كده ما انت كمان ظروف اهلك كانت ضيقه وكنتي انتي 

بتجيبي الحاجات وتقولي لحماتك ان امك اللي جايباها 


فوقيه _ بس يا بنت وطي صوتك لحد يسمعك وبعدين انتي مالك اصلا بالموضوع ده وانا كنت كلمت حماتي عنك في حاجه


سعاد _ طلعي رحاب من دماغك يا فوقيه رحاب كويسه وحرام عليكي مش ذنبها 

ان ظروفها ضيقه


فوقيه _ مش نازله ليا من زور يعني عشان هي بيضاء وحلوه شويه


سعاد _ البنت عمرها ما اتعالت علينا وبتستنى مننا الكلمه الحلوه ودائما يا عيني وشها في الارض من اللي احنا بنقوله ليها 


فوقيه _ خليكي في حالك يا سعاد وملكيش دعوه بالحوار ده حبيبتي احنا داخلين على عيد بلاش تنكدي علينا اصل انت عارفاني لما احط حد في دماغي ما بسكتش الا لما باخد حقي منه ثالث ومثلث 


سعاد _ ربنا يهديكي يا حبيبتي على نفسك على اللي انتي بتعمليه ده 


وبعدها نزل يحيي وطلعت عندي سعاد 


رحاب _ سعاد تعالي يا حبيبتي اتفضلي مالك واقفه على الباب ليه كده 


سعاد _ عايزاكي تخلي بالك شويه من فوقيه عشان حطاكي في دماغها عرفت ان مامتك واخده فلوس من يحيى عشان تجيب لك الحاجات اللي هي جايباها دي 


رحاب _ الكلام الفارغ اللي انتي بتقوليه ده انا لا يمكن ماما تعمل الكلام ده طبعا انا عارفه ماما كويس قوي لو معاها فلوس هجيب الحاجه مش معايا عمرها ما هتاخد حاجه من حد


سعاد _ والله انا متضايقه من اللي بيحصل معاكي ده وبجد مش طالعه عشان اضايقك بالكلام ده الكلام ده حقيقي وحماتك عرفت بيه


رحاب _ طيب ارجوكي انا عايزه اقعد مع نفسي شويه مش قادره اتكلم مع حد والله 


سعاد _ بجد انا بس عرفتك الكلام ده عشان تخلي بالك من اي حاجه بتحصل لو اتكلمتي في التليفون بلاش تتكلمي عند حماتك علشان هم بيبقوا مراقبينك وبعدها نزلت 


وانا اقعد ولقيت يحيي طلع وقالي


يحيي _ ايه يا حبيبتي ما نزلتيش تشوفي العجل ليه موجود في مدخل  البيت وقولت انك هتنزلي تشوفيه اي ده مالك  ايه اللي حصل تاني


رحاب _ يحيى هو انت روحت لماما واديتها فلوس علشان خاطر تجيب بزياره 

وتيجي قدام مامتك


يحيي _ الكلام الفارغ اللي انتي بتقوليه ده لا طبعا محصلش وانا هعمل كده ليه 


رحاب _ فوقيه سمعتك وانت بتكلم ماما وبتقول لها كده وراحت قالت لمامتك 

والبيت كله عرف


يحيي _ ايه يا حبيبتي الكلام  الفارغ ده يعني انا لو عملت كده هكلم مامتك واقولها الكلام ده هنا ليه زياده التاكيد يعني شيلي من دماغك الكلام الفارغ ده فوقيه بتغير منك 


رحاب _ بجد مش عارفه هما ليه بيعملوا معايا كده مع انهم ما شافوش مني حاجه وحشه يعني


يحيي _ بصراحه اليوم حقي اعمله اكتر من كده اجمل واحده فيهم الوحيد المتعلمه فيهم لازم طبعا يغيروا منكم المهم بقى احنا في عيد مش عايزين نكد الله يخليكي 


رحاب _  كل سنه وانت طيب يا حبيبي ويعود عليك الايام بخير يا رب ، وتاني يوم كنا 

وافقين كلنا انا وسلايفي الاتنين ومريم 

وابتسام اخوات يحيي وحماتي قالت 


حماتي _ ابتسام ومريم هيقعدوا هيعبوا اللحمه في اكياس وفوقيه وسعاد هيوزنهم  


رحاب _ طيب وانا يا ماما هعمل ايه 


الحما _ وانت حبيبتي كنت معانا قبل كده في لحمه ولا كنت مع حد اصلا بيضحي فاكيد ما عندكيش خلفيه عن الحوار ده اقعدي في الحمام نديكي الكرشه والحاجات دي ننظفيها


ولقيت ابتسام ومريم وفوقيه فضلوا يضحكوا 

وفوقيه قالت 


فوقيه _ هي كل اللي عندها خلفيه فيه يا حماتي  انها كانت  بتقعد يعيني في الشارع وتستنى اي حد معدي علشان يديها كيس لحمه وبعدها 

حصل 


 الحلقه الثانيه من هنا



إرسال تعليق

أحدث أقدم