رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


دخلت تاليا الى القصر ولم ترفع عينها لاى شىء فقط تتبع اقادام جدتها

وصل فاروق والباقى الى غرفه الضيافه

فاروق ببتسامه: اتفضلوا ياجماعه هتفضلوا وجفين اكده كتير

جلس الجميع مما حدث ومما سيحدث

فاروق باهتمام: ايه يا تاليا زعلانه ليه

تاليا بغضب: نعم بتقولى زعلانه من ايه برائيك يعنى زعلانه

الجده بغضب: تاليا صوتك ميعلاش عيب كده انا مربتكيش على كده

فاروق مقاطعا: اهدى يا حجه فايزه انا فاهمها زين.


فاروق موجهه كلامه الى تاليا: ايه اللي حصل

تاليا بغضب: حصل كل خير انا مش عاوزه اتجوز وانتم عاوزين تجوزونى بالعفيه وانسان انا معرفهوش لا وايه كمان صعيدى انا هتجوز صعيدى شفت الهنا اللى انا فيه

فاروق باهتمام: هوه ده اللى مضايققك انه صعيدى ومتعرفهوش

تاليا بتوتر: ا، ا، يه

فاروق ببتسامه: هوه اه صعيدى بس زين لاء وزين جوى جوى كمان ولو على انك متعرفيهوش هجيبلك صورتو اللى فوج وتبجى عرفتيه وخلصت الحكايه.


تاليا بغضب: يا ربى انتوا مبتفهموش انا مس عايزه اتجوز انا ورايا حياتى ودنيتى ودراستى وكمان انا بفكر انى اشتغل بعد التخرج تقولى اتجوزى انتوا بتهزروا صح نينا قولى حاجه

فاروق باهتمام: طيب يا تاليا وانا مجولتش حاجه ولا جولت انى همنعك عن حياتك بس الجواه دى لزمن تتم.


تاليا بغضب: يا ربى انتوا، بصوا انا مش فاهمه حاجه لزمن تفهمونى لان انا عامله زى الترشه في الزفه وانتو بتقولوا لزمن لزمن فهمونى بقه اللى خلاه لزمن

الجده مقاطعا: لا يا تاليا لحد كده وكفايه إنتي هتتجوزى نضال وخلاص مش لزمن نتكلم في القديم

تاليا بعناد: وانا مش متجوزه حد الا لما اعرف في ايه وايه الا خلى الجوازه دى الزامى لدرجه اللى بتقولوا عليها دى

الجده بغضب: تاليا

تاليا بعدم اهتمام: مش هيحصل no way.


فاروق مقاطعا: خلاص اهدى يا تاليا مش كده ثم نظر فاروق الى صلاح وفايزه وسامر فاهفضت الجده وجهها وهي علامه الرضا

فاروق باهتمام: جصل اللى حصل، وبدا فاروق بقص الماضى الذي يمقته الجميع ويكره تذكره وبعد فتره ليست بقصيره فاروق فاحنا دلوجتى عايزينك تتجوزى فتره اكده لحد ما الموضوع يهدى شويه ولو محصلش نصيب خلاص كل واحد يروح لحالو.


لم تكن تاليا تنصت لاى كلمه قالها بعد موت والديها فكان كل تفكيرها كيف مات والدها دفاعا عن اخوته وامها كيف ماتت تحسرا على والدها هل يوجد حب كهذا لا اظن ولوكان يوجد فقد انتهى لم يعد منه الان

فاروق مقاطعا لتفكيرها: جولتى ايه يا بنتى

تاليا بعدم فهم: ايه بتقول ايه ماختش بالى

فاروق باهتمام: ايه رجيك في اللى جولتو

تاليا بعدم فهم: ايه مش فاهمه.


الجده: الحج فاروق قال ان إنتي هيتعملك شقه في البيت وهيه على المحاره فهتوضبيها بنفسك وعلى زوقك والبيت مساحتو 160 متر والشقه الواحده فيها 4اوض فممكن تقعدى في اوضه لوحدك لو معجبكيش الوضع ومحدش ليقولك كلمه وانتى مش عليكى غير انك تيجى بهدومك وبس

تاليا بتفاجأ: ايه ده انتوا لحقتوا قولتوا ده كلوا امتى انا مكنتش معاكوا خالص

الجده بتنهيده؛ تاليا اركزى شويه

تاليا بقلق: نينا جدو تنا خايفه.


الجد ببتسامه: إنتي خايفه وانا معاكى لاء كده انا ازعل

فاروق مقاطعا: ابدا يا تاليا اوعاكى تخافى ده إنتي اللى فاضله من ريحه الغالى نجوم نفرط فيكى يكون ده اخر يوم في عمرى

الجد ببتسامه حزينه: متجولش اكده يا حج كلياتنا معاك

تاليا بغضب: يا جماعه خليكوا معايا نستونى بقولكم خايفه.


ظل فاروق وصلاح وسامر وفايزه يضحكون حتى دمعت عيناهم فهى حقا طريفه وتخرججك من صلب الموضوع من غير عناء اه كم افتقتك يا على وافتقت دعاباتك كانت تزيح عنى الهم

فاروق مقاطعا: لاء متجلجيش انا معاكى

تاليا بتوتر؛: بجد يعنى هتدافع عنى ومش هلقيق اول واحد في الخلعون

الجده بتفاجأ: تاليا عيب كده اكبر منك

تاليا ببتسامه: متقلقيش متقلقيش الصعيده مبيفهموش الكلام المثقف ده.


فاروق مقاطعا: مثجف ايه بس هيه جلكو الشتيمه فيه بجه ثجافه

تاليا بخجل: I m so sorry

صلاح مقاطعا: انجليزى ده يا مرسى

ظل يضحك الجميع حتى ادمعت اعينهم وفي المساء كان فاروق يجلس في حديقه البيت عندما قاطعته تاليا

تاليا ببتسامه: مساء الخير

فاروق ببتسامه: مساء النور منمتيش لحد دلوجت

تاليا ببتسامه: مش عارفه انام قولت اشم هوه شويه لقيتك قولت انزل اقعد معاك

فاروق باهتمام: إنتي شبه ابوكى جوى جوى يا تاليا يا بنتى.


تاليا بمزاح: ايه ده هوه ابويا كان حلو اوى كده

فاروق ببتسامه: حلو بس ده كان طوب الارض يضحك معاه ومكنش بيبخل على حد لا بصحه ولا بمال الله يرحمو

تاليا ببتسامه حزينه: نينا وجدو مكنوش بيحكولى على حد لا ماما ولا بابا وكان كل ما اجى احكى يقلولى هما ماتوا ومينفعش نتكلم على حد ميت احسن روح النار وانا كنت بحبهم علشان كده متكلمتش تانى عليهم.


فاروق ببتسامه: هما عملوا اكده علشان بيحبوكى وكان كل ماتيجى تتكلمى عليهم هيحزنك اكتر هما عملوا الصح

تاليا ببتسامه: جدو ونينا اتأخروا كده ليه انا قلقت

فاروق باهتمام: متجلجيش هما زمنهم على وصول انا بعت السواج معاهم

تاليا: عمو انتا غنى اوى

فاروق ببتسامه: ايه لزمتو السؤال يعنى

تاليا ببتسامه: عادى فضول وك، لم تكمل تاليا حديثها حتى وجدت سياره تتقدم نحوهم.


ظلت السياره تقترب منهم حتى وقفت امام بيت عائله الدمنهورى وخرج منها الجد والجده ولكن المفاجاه انهم وجدوا جمال يخرج من السياره

جمال بهدوء: كيفك يا فاروق عاش من شافك او سمعلك صوت

فاروق ببتسامه: لاء انا موجودة انتوا اللى عاش من شافكوا

جمال بتنهيده: مش مهم انا في موضوع جديد لازم يخلص

فاروق باهتمام: جديد

جمال بتنهيده: جيوه لان الجديم لسه مخلصش.


فاروق بحزن لانه يعرف أن جمال اكثرهم يريد الانتقام: نتكلم جوه يا جمال ميصحش نتكلم هنا اكده يجولو علينا ايه مش عايزين ندخل الضيوف

جمال بشبه ابتسامه: تعالا نتكلم جوه

التفت فاروق لكى يذهب لمح جمال تلك الفتاه الواقفه ومعها جديها اقترب منهم فهو يعرف أن ابنه اخيه الوحيد هنا في الصعيد بعد عشرين عاما

جمال بتفاجأ: الف رحمه ونور عليك يا خوي

تاليا ببتسامه: انتا عمى.


ابتسم جمال على طريقه تاليا في الكلام فهى تبدو فرحه: ازيك يا بنت الغالى

تاليا ببتسامه: كويسه يا عمو شكرا

جمال بحزن: والله بنتك كبرت يا على وبجت وكانها مجسومه منك

تاليا بخجل: thanks ankle

فاروق مقاطعا: شفت يا جمال بجت تبك الاصل من اخوك الله يرحمو

جمال بحزن: شفت يا حج فاروق شفت، تعالى يا تاليا معايا عايز اشبع منيكى

دخلوا جميعا الى البيت وتفاجا الكل منهم وخاصتا جمال فهو زائر غير مرغوب في عائله الدمنهورى.


جلس الجميع وامر فاروق باحضار لهم بعض العصير

جمال باهتمام: جلولى في ايه

قص عليه فاروق الذي حدث بين احفاد العائلتين

جمال بتنهيده يعنى اللى سمعتو صوح يا فاروق

فاروق باهتمام: صوح يا خوي

جمال بغضب: انتم عايزين نجتلكوا ونخلص عليكوا اياك ازاى تخلوا راجل من عنديكوا يضرب راجل عندينا هيه الجراءه وصلت بيكوا لحد فين يا فاروق او بالاحرى هتوصل لحد فين.


فاروق باهتمام: متجلش اكده يا جمال والله حسن ما عمل اكده حسن اجبن من كده بكتير هوه حديت على الفاضى

جمال بتنهيده: مش مصدجك يا فاروق

فاروق باهتمام: متجلش اكده، طب اسال الدكتور هوه هيجولك انو مات بسبب ان كان عندو مرض خبيث ومتعلجش منو بس عائلتك مش عايزه تسمع

نظر الجميع الى فاروق

جمال بغضب وهو بتصل بالدكتور فهذا الدكتور هو طبيب عائله الحلوانى.


جمال بغضب: ايه اللي حصل يادكتور، ابن ولد العم، وه هوه جال اكده، يعنى كان مريض السرطان، متأكد، ماشى شكرا يا دكتور

فاروق باهتمام: جلك ايه يا جمال

جمال: زي مانت جولت يا فاروق

فاروق باهتمام: طب ليه عاوزين يخفو الحجيجه، علشان ينتجموا منى صوح يا حج جمال

جمال بخذى: صوح يا حج صوح بس هما مش هيسكتوا

فاروق باهتمام: خابر علشان اكده انا راح اجوز بنتكوا تاليا لابنى نضال

جمال بتفاجأ: ابنك انتا عندك ولد.


تاليا مقاطعا: ايييه انتا همك انو خلف ومش همك انو هيجوزنى اللى اسمو نضال ده

فاروق باهتمام: والله يا تاليا هوه زين الرجاله اهنه وصاحب شريكات وافلوس اللى معاه بتعتو بعرج جبينو ولو هتجولى الشغل فهوه الف من يتمنى انو يشتغل عنده والله يا جمال يا خوي ابنى زين زين.


اتت فردوس مقاطعه: وه يا حج انتا بتحلف لمين ومين اللى يسال على مين اسال اللى جدلمك دى بتروح فين وجايه مين جال مش عارفه اسبلنده ولا اسبكلنده مش عارفه اش عرافنا ان هيه لسه زى ما هيه يمكن حد لعب بيها كده ولا كده

تاليا بصراخ: إنتي ازاى تقولى حاجه زى دى إنتي واعيه بتقولى ايه انا اشرف منك إنتي إنتي انسانه مش محترمه

فاروق مقاطعا: اهدى يا تاليا يا بنتى انا بتاسفلك بدل عنها.


فردوس: متتاسفش يا حج احنا من حجنا نقول كده وزياده كمان

جمال بغضب: فاروق انا ساكت علشانك والله حد غيرى كان بعد اللى سمعو يجول اولعو بجاز

تاليا ببكاء: عمو ارجوك مش عايزة الجوازه دى please

فردوس بدون اهتمام: مع السلامه يختى الباب يفوت جمل

فاروق بغضب: فودوووووووس سدى حنكك هيه مش عائلتك علشان تجولى كده همك ان فيها حد يموت لا اخرسى بجه ولو سمعتلك صوت تانى انهرضه هتكونى طالج يا فردوس فاهمه.


همت فردوس ان تتحدث لكن قاطعها فاروق بغضب: انا جولت ايه يا فردوس اخرسى خالص والا هتكونى طالج

صعدت فردوس وهي تلعن تلك العائله الملعونه فهى حقا تقرهها وتكن لها الحقد: ماشى يا بنت الحلوانى انا عارفه ان فاروق مهتم بلجوازه دى ومسيرك تتجعى في ايدى ومكنتش اوريكى مين هيه فردوس.

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل السابع


في الاسفل

فاروق باهتمام: اسف يا تاليا والله هاخد حجك بس سدجينى انا اكده ولو هباب

جمال بغضب: اللى حصل ده هيتتكرر يا فاروق لانو لو اتكرر هيكون فيها جطع رقاب لانكوا اكده بتتطعنوا في شرف عائله الحلوانى وده اللى مرضاش بيه مفهوم يا فاروق

فاروق باهتمام: مفهوم يا جمال اضمنلك اكده بارجبتى

تاليا بتفاجأ: عمو انتا برضو عايز تجوزنى لابنه انا مش مصدقه انا بحلم ولا ايه انتو بتهزرو جدو.


الجد بحزن على حفيدته: صدجينا يا تاليا يا بنتى والله هوه ده الصح وكمان زى ما جال الحج فاروق لو محصلش نصيب بعد شهرين تلاته هنففصلكوا

تاليا ببكاء: نينا سيبك منهم إنتي معايا صح متخلهمش يجوزونى يا نينا انا عايزه اكمل درتستى واشوف مستقبلى قوللهم إنتي ديما بتقوليلى ان ليا مستقبل بيلمع مش كنتر بتقولى كده يا نينااااااااااااا، صرخت تاليا وجلست على الارض تبكى وتبكى

جمال بحزن: حج فاروق اسبوع وهنرد عليك.


فاروق بحزن: اللى انتو عايزينو يكون هيكون يا حج جمال

ذهب جمال الى تاليا وهي ملقات على الارض وجديها حولها يطمانانها

جمال بتنهيده: تاليا يا بنتى اهدى

تاليا بغضب: لاء لاء ابعدوا عنى انا مش عاملت حاجه علشان تجوزنى بالعفيه وانسان انا مش عارفاه

جلس جمال على ركبتيه وكان جمال ذو بنيه ضخمه فحملها وسط بكاء تاليا واعتراضها على الجواز

تاليا ببكاء وهي تتمسك بجلبابه: لاء لاء انا مش عاوزه اتجوز وانتم بتتحكوا عليا.


جمال بتنهيده: ماشى يا تاليا اللى إنتي عاوزاه هيكون

تاليا من وسط دموعها: ايه ده انتا بتتكلم عربي زى

جمال ببتسامه: ايوه

تاليا ببكاء: بس برضو مش عايزه اتجوز

جمال وهو يضعها في السياره: ماشى ماشى اللى إنتي عاوزاه هيكون

واغلق الباب عليها واتجه نحو فاروق

جمال: هستازنك في العربيه يا حج

فاروق ببتسامه: اللى انتا عايزه يا خوي بس متنساش ترد عليا

جمال بتنهيده: الجمعه الجايه ان شاء الله.


فاروق باهتمام: ان شاء الله في جمان الله

جمال ببتسامه: سلام عليكم

فاروق باهتمام: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ذهب جمال والجد والجده الى بيت عائله الحلوانى لم تتوقف تاليا عن البكاء الا عند وصولهم الى البيت فكان حقا في غايه الجمال والأناقة وبه بعض الموضى

جمال ببتسامه: عجبك البيت يا تاليا

تاليا وهي تمسح دموعها: اه جميل اوى بس كبير اوى.


جمال ببتسامه: لان تلت عيل معانا في البيت ده يعنى شامل اسره بحالها وببلويها الزرقه

تاليا بضحك؛ ههههه انتا خابر ان دمك خفيف

جمال بضحك: خابر مره واحده براحه عليا امال

تاليا ببتسامه: عمو فاروق علطول يقولها وكمان سمعتها في التلفزيون كتير

جمال بغضب: تاليا إنتي ايه اللى إنتي لابساه ده

تاليا بعدم فهم: ايه يا عمو ده ترنج برموضه

جمال بغضب: لك إنتي كيف تبسى اكده إنتي مش خابره ان معاكى رجاله ولا ايه.


تاليا بخوف من صوت عمها: انا علطول بلبس كده ودى طبعتى

جمال وهو موجه كلامه الى جدها: انتا ازاى تخليها تخرج اكده

الجد ببتسامه: سبها على راحتها يا جمال البنت اتحرمت من ابوها وامها نجوم كمان نحرمها من اللى هيه عايزاه

جمال بغضب: عايزاه ايه وهباب ايه انتا مش شايف شكلها عامل ازاى لا وكمان عندنا الرجاله جوه خنشير مشفوف حجات حلوه اكده

الجده بغضب: جول يا خوي جول انا ريجى نشف من كتر الكلام.


تاليا ببتسامه: ايه ده يعنى انا حلوه اوى كده

جمال بغضب: انزلى علشان نشوف حل للمشكله دى

نزلت تاليا هي وجدها وجدتها وجمال

جمال بغضب: يادى النصيبه السوده اللى احنا اتحطينا فيها على المسا

تاليا بدون اهتمام: خلاص هاتلى هدوم وانا البسها

جمال بتنهيده: منك لله يا حج سامر

خلع جمال عبائته ولقاها على تاليا لكى ترتديها

تاليا بمكر: اه يا بخيل مش عايز تجبلى هدوم.


جمال بتنهيده: هجبلك بس لو جبتهملك هتلبسيهم فين يعنى في الشارع مثلا

تاليا بتوتر: عمو مين ده

نظر جمال حيث اشارت تاليا: وه ده خالد (وهو يكون ابن ابن عم جمال)

لف جمال العبائه على تاليا

تاليا بغضب؛ بس انا كده اتكتفت

جمال بغضب: اسكتى.


اقترب الشاب منهم: وه عمى جمال واجف كده ليه يا حج وم، نظر خالد الى تاليا فكانت حقا جميله مع ان العبائه كانت تخبئها باكملها ولا يظهر منها غير شعرها وكان حقا جميلا كان يضئ الليل بلونه الكرستالى وكان يتطاير على وجهها فكانت حقا كما اللوحه المتقنه الرسم

نظر جمال الى خالد وجده ينظر الى تاليا وتاليا لا تعطيه اى اهتمام كانت تعدل من وضع العبائه عليها

جمال: خااااالد احتشم وادخل خلى الشباب يدخلو الاوضه.


نظر جمال له وجده مازال سارحا بجمالها

جمال بغضب: خااااااااااااااالد

خالد بتفاجأ من صوت عمه: وه مين في ايه ليه عم بتسرخ اكده يا عمى

جمال بغضب: خش جوه وخلى بقيه الرجاله يدخلوا الاوضه

خالد وهو ينظر الى تاليا: دلوجت

جمال بغضب: امال ميتى بجولك انجز البنيه نشفت سجعه

خالد بتفاجأ: وه هيه سجعانه

جمال بغضب: امال ايه هيه حلوفه زيك يا واد احتشم وخش

خالد ببتسامه: مش نعرف الاسم الاول يا عمى

جمال بغضب: ايييييييييييييه.


خالد ببتسامه: نتعارف يعنى نتعارف

تاليا ببتسامه: انتا ظريف خالص هاى انا اسمى تاليا على وانتا

خالد: صلاة النبى احسن ما توسع كده يا عمى

جمال بغضب: انتوا اتجنيتوا انتو الاتنين

تاليا بخوف: اسفه

خالد بغضب: كده يا عمى يوووه عليك وانتا جطاع الارزاج

جمال بغضب: امشى ياض جلهم اللى جولتلك عليه

خالد بغضب: ماشى ماشى يابوى عليك.


ذهب خالد اليهم واخبرهم بما قال جمال ظلو يتسائلون عما يحدث ولماذا طلب منهم ذلك ولكنهم نفذوا الامر خوف منه فالجميع يخشى غضب جمال

تاليا بعد ن صعدت الى الغرفه التي اختارها لها جمال

تاليا بتفاجأ: واااو دى اوضتى

جمال ببتسامه: ايه رايك قولتلهم يحضرولك كل حاجه وانا خارج

تاليا ببتسامه وهي تحتضنه: واااااااو thanks ankle.


جمال ببتسامه: ماشى ماشى بس بطلى تعملى الحركات دى علشان مفيش معاكى غير تالت ستات بس في البيت كلو

تاليا بعدم فهم: ازاى مش فاهمه

جمال بتنهيده: احنا ستتنا مبتجبش غير رجاله ماعندناش بنات غيرك

تاليا بتفاجأ: بجد ازاى

جمال بحزن: مشيئه الله بجه فعلشان كده اياكى تنزلى كده بكره

تاليا مقاطعا: اوووووووف انا نسيت شنطه هدومى هناك عند ankle فاروق

جمال بتنهيده: خلاص نامى انهرضه وبكره هجبهالك ماشى بس اياكى تخرجى كده.


تاليا باستسلام: ماشى يا عمو ماشى يالا تخرج بقه علشان عايزه انام

جمال ببتسامه: ماشى خدى المفتاح ده اجفلى على نفسك الباب

تاليا ببتسامه: ok thanks ankle I love you

جمال ببتسامه: وعليكم السلام ورحمة

خرج جمال من الغرفه وظلت تاليا تجرى بالغرفه هنا وهناك فالغرفه كانت جميله حقا بكل ما فيها

رمت تاليا نفسها فوق السرير وظلت تفكر بذلك النضال المجهول الذي سيصبح زوجها عما قريب.


نضال بغضب: يا بوى انتا مش فاهم حاجه والله الشركه هتضيع منى

فاروق بغضب: مش زنبى اتصرف وخلص وتعالا معايا لعيله الحلوانى

نضال بغضب: يا بوى دى بت مايعه كده ومش على بعضها وعلى طول فاكه منها تقولى هجوزهالك تبقى بتهزر

فاروق بغضب: ده اللى عندى يا نضال والا والله اموت غضبان عليك

نضال بغضب: والشركه يا بوى

فاروق باهتمام: جدامك اسبوع تخلص اللى عليك وتيجى اهنه ونروح للحلوانى مفهوم واغلق الهاتف في وجه نضال.


نضال بغضب: اووووووف ايه البلوه اللى اتحطط عليا دى الشركه بتروح منى وفي الصعيد عوزنى اتجوز بت مايعه وحاجه قرف

عمار بضحك: يا عم اتجوز وفك عن نفسك شويه وبدا عمار بالغمز لنضال هوه حد يطول

نضال بغضب: عمار مش نقصاك

عمار: خلاص بقه نتكلم جد روح انتا باصحبى وانا ههتم بكل حاجه هنه وهتبعك اول باول في الفون خلصانه يا برنس.


نضال بغضب: برضو مش مستريح وكمان ابوى قالى قدامى اسبوع عما اخلص تمام هيكون انجزت حجات كتير الاسبوع ده

عمار بجديه: ok اللى انتا شايفو صح يا صحبى اعملو وانا معاك

قاطع كلامهم طرقات على الباب

نضال باهتمام: اتفضل

دخلت السكرتيره هناء: صباح الخير يا باشا في مجتمع مهم انتا قولتلى عليه ان احضرله من امبارح

نضال باهتمام: ok ماشى حضرى للاجتماع وانا جاى

السكرتيره: ok يا فندم تحت امرك

نضال باهتمام: شكرا يا هناء.


عمار بجديه: ايه هتحضر المجتمع وانتا زهقان كده

نضال بغضب: ايوه يا عمار بمنسبه انى زهقان فانا زهقان

عمار بلا مبالاه: منا عارف علشان ابوك ارغمك وانتا مبتحبش حد يرغمم على حاجه

نضال ببتسامه: شتور انك عارف وافضل اتكلم لحد ما هنفخك زى المره اللى فاتت

عمار بخوف: لاء يا عم شكرا انا جسمى لسه معلم من المره اللى فاتت.


وبعد فتره كبيره من العمل دخل نضال مكتبه وامر السكرتيره الا تدخل له احد الا للضروره لانه متعب وكان يريد ان يستريح

نضال بغضب وهو يتمدد على الكنبه: اه يا ضهرى منك لله يا اللى في بالى...

نضال: تاليا، ابتسم نضال بذمر اسمها اسمك مش بطال يا تاليا.

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثامن


ظل نضال يفكر بتلك التاليا حتى غفا فهو لم ينم منذ يومان كاملان وبعد فتره طويله استيقظ نضال على صوراخ احدهم وكان هذا عمار

عمار بغضب: نضال انتا مبترضش لي، صمت عمار عندما وجده نائم، انتا نمت يا صحبى، هم عمار ان يخرج من الغرفه ولكن قاطعه صوت نضال الناعس

نضال بنعاس: تعالا يا عمار عايز ايه

عمار بجديه: خلاص يا صحبى كمل نومك وانا هشوف هعمل ايه انتا بقالك يومين منمتش.


نضال وهو يعدل من هيئته: لاء قول في ايه انا صحيت خلاص

عمار بحزن: اسف يا صحبى

نضال باهتمام: خلاص يا عمار قول في ايه

عمار بخوف من رد فعل نضال: بص انا هقول بس حاول تهدأok

نضال باهتمام كبير: في ايه يا عمار

عمار بخوف: الشركه المنافسه بتقول ان قدامنا لحد يوم الخميس عما نقدم 2000 عربيه من المخازن

نضال بغضب: ايييييييييييييه مين اللى قالك كده

عمار وهو يجاهد في تهداته: اهدى يا صحبى مش كده

نضال بغضب: ميييييييييين.


عمار ق: الكبير، الكبير هوه اللى قال كده والا...

نضال بغضب؛ والا ايه

عمار بخوف؛الا هيدى سمعه وحشه للتجار بتوعنا وكده محدش هيشترى منا اى بضاعه تانى

نضال وهو في قمه غضبه: عماااار هتلى البودى جارت بتوعك وابعت للشركه تبعتلى 17 واحد كمان

عمار بجديه: اهدى يا صحبى مش كده

نضال بغضب؛ عمار متمنعنيش والا هتيجى فيك انتا

عمار بخوف على صاحبه فهو يعرف انه من اصل الصعيد ودمائه دمائهم: بالله عليك يا نضال تهدى.


نضال بغضب: ابعد يا عمار

عمار بجديه: لاء انت، لم يكمل حتى تلقى ضربه من نضال افقدته توازنه (فنضال حقا قوى البنيه وشديد الطبع وقراراته صارمه ولذلك يخافه كل من عمل معه او شاركه في شئ ولا يستطيع أي احد ان يخاطب نضال بطريقه غير صحيحه لانه سوف يلقى حتفه )

نضال بغضب: قولتلك يا عمار ابعد احسن تيجى فيك انتا اللى مسمعتش الكلام.


عمار وهو ينهض من على الارض: انا استحمك انتا صحبى ورفيقى واخويا وابويا غيرى كلب مش هيستحمل ويروح يقول اشعات كاذبه واحنا حاليا بنحاول اننا نوقف الشركه تانى على رجليها وكمان دى الشركه الام لو جرلها حاجه الباقى هيروح فشوش ويكون ولا اكننا عملنا حاجه وتعبنا هيروح لغرنا، اهدى يا صحبى اهدى

جلس نضال على الكنبه وهو منهك القوى فهو حقا متعب ومرهق ايضا

نضال بتنهيده: والحل يا عمار.


عمار بحزن على رفيق دربه: مالك يا صحبى اول مره اشوفك ضعيف كده

نضال بتنهيده: متضعفتش يا صحبى بس مش عارف اعمل ايه

عمار بجديه: في موضوع الشركه متقلقش انا ذات نفسى مش هروح انهرضه وهخلى العمال يشتغلوا وقت اضافى لمده الاسبوع الجاى ولو اتكلموا نرفع الراتب الشهر ده وخلاص وان شاء الله يتحل الموضوع

نضال ببتسامه: شكرا يا صحبى مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه.


عمار بمرح ليلطف الجو: كنت هتعمل فتى، اه بمنسبه الفتى متيجى نغير يومين كده عندكوا وناكل الفته بتاعت امك اصلها عجبانى بس خليها متحطش عليها سمنه تانى علشان اللى بعملو طول السنه بيروح على الفاضى عند امك

نضال ببتسامه: يومين ازاى يا ظريف واحنا لسه بنقول هندى اوقات اضافيه للشغل وكمان امى ملهاش دعوه انتا اللى مفجوع بتشوف الاكل تكون زى اللى ماكلش من مليون سنه والمشكله تكون انك لسه واكل.


عمار بحزن: اه قر يا خويا قر لحد مهتكون اهرتى على ايدك

نضال وهو يعدل من هيئته: ماشى يا ظريف روح شوف شغلك وابعتلى هناء اشوف معاها اجتماعات الاسبوع علشان نشوف مصلحتنا ومصلحه الشركه

عمار بجديه: ok حاضر يا باشا

انصرف عمار و ظل نضال يفكر ماذا يفعل الشركه ام ابوه وتلك التاليا وعائلته، دخلت هناء وفي يدها ملفات عده

هناء برسميه: حضرتك طلبطنى يا فندم.


نضال باهتمام: ايوه قوليلى شغل الأسبوع ده واللى بعديه وضيفيها ليا والسفريات ضفيها لعمار واه كمان عايزك تبلغى جميع الموظفين ان من انهرضه المرواح الساعه 1 بليل علشان الازمه اللى بتمر بيها الشركه الوقت ده وفي اخر الشهر حسب شغل كل واحد اشتغلت اكتر مرتبك اكتر تمام وانتى بازات علشان ترتبيلى الورق والملفات وبردو بحسابو

هناء بادب: تمام يا فندم بس السفرسات كلها الاسبوع ده واللى بعديه كلها بره مصر خالص و...


نضال باهتمام: هناء اسمعى الكلام وبلاش تنقشينى إنتي عارفه انى بتنرفز من كده وانا هنا اللى بامر ماشى

هناء باسف: ok يافندم واسفه على المناقشه

نضال: تمام اتفضلى وهاتى الملفات

ظل نضال يعمل ويعمل ولكنه ليس وحده فالشركه كانت في حاله هيجان غير منقطع وظل هذا الوضع لمده 6 ايام.


في مكان آخر في بيت عائله الحلوانى

استيقظت تاليا مبكرا وكانت في قمه نشاطها لانها سوف تتعرف على عائلتها التي لا تعرف عنها شئ منذ عشرين عاما

نظرت تاليا الى الغرفه فوجدت حقيبه ملابسها ابتسمت تاليا لان عمها وعدها انها قبل ان تستيقظ ستجد الحقيبه بالغرفه ابتسمت تاليا وركضت اليها لجلب ما يناسبها لترتديه وتنزل الى اسفل لتتعرف على العائله.


احضرت تاليا ما يناسبها وذهبت الى المرحاض فكان المرحاض ملحق بالغرفه ابتسمت تاليا لكون عمها يغير عليها من شباب عائلتها وبعد فتره ليست بطويله خرجت تاليا من المرحاض وكانت ترتدى بنطال اسود وفوقه بدى بنص كم ابيض وفوقه جاكيت اصفر يكاد يصل الى كمر البنطال وكانت تصفف شعرها ذيل حصان واتدت الكوتش واستعدت للنزول الى اسفل لمقابله العائله حتى وجدت من يطرق على الباب جرت تاليا الى الباب لكى تفتحه ولكنها عادت مسرعه واحضرت الهاتف وذهبت لكى تفتح الباب وجدت تاليا امراه كبيره فالسن ولكنها يبدو عليها الرقى وكانت تبتسم لتاليا ابتسامه عزبه تخرج من القلب لتدخل قلب من يراها.


المراه: كيفك يا بنيه نمتى زين

تاليا ببتسامه مشرقه: انا مش فاهمه بس انا حبيتك

وجدت تاليا صوت يصدر من خلف تلك المراه وكان صاحب الصوت هو جمال

جمال ببتسامه: ازيك يا تاليا نمتى كويس يا بنت الغالى

تاليا ببتسامه: thanks ankle

جمال ببتسامه مشرقه لم تظهر منذ سنوات: براحه علينا يا بنت الغالى احنا مش جدك

ضحكت تاليا حتى دمعت عينيها

تاليا ببتسامه: ok لاء قصدى ماشى

جمال بحزن؛ ايه اللى إنتي لبساه ده يا تاليا.


تاليا بحزن: ايه وحش عليا

جمال بتصنع: وحش خالص خالص

المراه ببتسامه: وه عليك كيف لسانك جال اكده متسمعيش كلامه يا بنت الغالى والله إنتي زينه وزينه جوى كمان

احتضنت تاليا المراه بحب شديد لا تعرف لما احبتها ولكنها احبتها كثيرا

تاليا ببتسامه: شكرا ليكى جدا بس إنتي اسمك ايه ولا تكونى ليا ايه

المراه ببتسامه: انا اكون رحمه مرات عمك جمال

احتضنتها تاليا مره اخرى

تاليا ببتسامه: وانا تاليا على احمد الحلواني.


جمال مقاطعا: يالا يا تاليا الفطار جاهز وكليتهم مستنين يعرفوكى ويشفوكى

تاليا ببتسامه: بجد وانا كمان هموت واشفهم

نزلوا ثلاثتهم وكان جمال يضع يده اليمنى على كتف امراته واليد اليسرى على كتف تاليا وبعد قليل دخلت تاليا غرفه الجلوس وكان جميع من هناك رجال ولا يوجد اثر للنساء بينهم اقسمت تاليا انها بجانبهم لاشئ يذكر وكان الجميع ينظرون الى تاليا قاطع هذه الاجواء.


سالم وهو يكون لخالد ابن العم: يا هلا يا هلا نركم غطى على الكهربا

ياسين: متوسع كده خلينى اشوف جتك الاقرف وانتا هايف

تاليا بتفاجأ: ايه ده ده بيتكلم عادى زيى

جمال بغضب: سالم انتا وياسين اتلم وروحوا اقعد مكانكوا

( اكيد انتو مستغربين ازاى جمال وسالم وخالد وياسين بيتكلموا عربى او بالاصح بلدى والباقى بيتكلم صعيدى

جمال من كثره السفر لبناء الشركه تعلم ولكنه يتكلم هكذا من اجل تاليا لكى تفهمه.


ياسين هو وسالم توأم غير متماثل وهم اصغر افراد عائله الحلوانى وهم اولاد جمال وتعلموها بسبب الداسه في الخارج فهم يملكون من العمر 19 عام

خالد فلانه يعمل مع جمال بالشركه )

سالم: ابوى اهدى كده وسبنا نشوف رزقنا

ياسين: ههه رزقنا يا شيخ روح أجرى شفلك حد يتف في وشك علشان انا ريقى نشف من كتر التف

سالم بغضب: ابوى شوف ابنك علشان مخلهوش انهرده نايم متشعلق

ياسين باستهزاء: ههه معلش بامارت امبارح...


سالم بضحك: ايوه بامارت امبارح خلتنى اخسر البلي استيشن قصد نيمتك على الارض وخليتك تعمل 50

مره تمرين ضخط

( لاتستغربوا ذلك فسالم جسميا افضل كثيرا من ياسين وذلك لاسباب صحيه سوف نعرفها بعدين)

ياسين: ههههه دمك خفيف اوى لدرجه انو بيطير من كتر خفو و، لم يكمل حتى وجدوا جمال يصرخ بوجههم

جمال بغضب: انتا جاى انتا وهوه تنشروا غسلكم الوسخ هنا وكمان مش مراعين ان معا، لم يكمل حتى وجد تاليا تمسك بطنها من كثره الضحك.


تاليا بضحك: هههههههههه هههههههههه يا خرابى على الضحك اااااه بطنى يا عمو

ياسين ببتسامه: ياخرابى على عمو دى سمعتها يا سالم

سالم باستهزاء: اه سمعت يا خويا

خالد: وربنا انتو عيال رخمه وسع يالا انتا وهوه هاى اسمى خالد

سالم بضحك: هههههههه الحق يا عمى بيقول هاى احى عليكى يا اللى تموتى عازبه.


جمال بغضب: باااااااااااااااااااااااااس خلاص كل واحد يقعد مكانوا واللى هيتكلم من غير اذنى هيتعاقب جلس خالد وسالم وياسين وهم يتفوهون ببعض الكلمات الغير مفهومه.


جمال ببتسامه: تاليا ده، وبدا بتعريف كل واحد موجود في الغرفه ولكنها لم تستطع ان تركز فكانت كلما نظرت إلى ياسين اوسالم فعلو حركات مضحكه ولكنها كانت تحاول ان تكتم ضحكها لكيلا يتم توبيخ سالم او ياسين، وبعد مده كانت تاليا تجلس وسط العائله ويسامرون الحديث وكان جدها وجدتها يضحكون من اعماق قلوبهم فحقا ما أجمل أن تكونى في وسط عائله تحبك.


وبعد فتره طويله جلس جمال وكبار العائله يتشاورون في موضوع الزواج ولذلك امر جمال ابنائه باخذ تاليا وتعرفها بالقصر

تاليا بتفاجأ: وااااااااو دى اوضتكم

سالم بثقه: لاء دى اوضه اللعب بتعتى انا وياسين

ياسين ببتسامه: حلوه عجبتك

تاليا ببتسامه طفوليه: عجبتنى بس دى تحفه ده انا محلمش بؤضه زيها

ياسين بمرح: ايه رايك نلعب بلاى استشن ولو كسبنا انا وانتى نحكم عليه بحاجه بس بالله عليكى سيبى ليا الحكم.


تاليا بمرح طفولى: ok l ts go

سالم بثقه: ماشى هنشوف مين اللى هيضحك في الاخر

وبع فتره ليست بطويله

تاليا: لاااااااااااااااااااااا

ياسين: خلاص بقى يا تاليا انا عايز احكم عليه

سالم بغضب: انا ماشى

امسكته تاليا من زراعه

تاليا ببتسامه: ابدا بعينك لازم يتحكم عليك الاول

سالم بغضب: لاء انتو غشاشين وغشتونى

تاليا ببتسامه وهي تضع يدها على كتف ياسين: متقولى كده عقاب

ياسين بخبث: اقووووول يا سلومه.


سالم بغضب: ياسين ايك تعملها هموتك

ياسين بمرح: مهو انتا خلتنى اعملها قدام زميلنا

سالم بغضب: اديك قولت قدام زميلنا مش حد تانى اعقل

ياسين بمرح: حكمت المحكمه حضوريا على المتهم سالم بالرقص الشرقى

تاليا بتفاجأ: اييييييه بجد هيرقص

سالم: ياسين متهزرش

ياسين بمرح؛ وحيات عيونك العسلى دى هيكون ده الحكم

وبعد فتره بدا سالم بالرقص

تاليا بضحك: يا لهوى عليكى يا سلومه وانتى موزه كده تسدقى عيزالك بوسه.


سالم بغضب: وربى وما اعبد لاريك يا ياسين النجوم في عز الضهر

ومضت فتره كبيره عليهم وهم يلعبون ويعطون الاحكام على بعضهم البعض.

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل التاسع


في غرفه المعيشه

جمال بتنهيده: ماشى يا رجاله توكلنا على الله وهناسب عائله الدمنهورى

الجده بتنهيده: بس انا اخاف على البنيه يا جمال يا خوي انا اللى مربياها وعرفاها والله اغلب منيها متلاجى

جمال بتنهيده: يا حجه إنتي جولتى الكلام ده ولا يجى ميت مره لحد دلوجت

الجده بتنهيده: خايفه يا جمال خايفه

جمال بصرامه: لاء متخافيشى، توكلنا على الله هروح اتصل بيه واجولو.


عند تاليا

ياسين بمرح: الحق دى نامت

سالم بغرابة: هيا ازاى تنام في اوضه ولاد

ياسين بمرح: تيجى نعمل فيها مقلب

سالم بغضب: لاء يا ياسين واياك تعمل كده ابوك هيجى ينفخك وانا اللى هقوله

ياسين بيأس: اخرج من هنا يا خارب اللذات ومفرق الجماعات من هنه

سالم ببرود: ماشى يا ابو دم خفيف بس اياك تيجى نمتها

ياسين ببراءه: انا ده انا ملاااااااااااك

سالم بضحك: انا قولت يا ملااااك اما نشوف اخرتها.


جاء سالم ان يغادر ولكن امسكه ياسين بمرح

ياسين بمرح: بقولك ايه يا سالم متيجى نلعب ضغط واللى يعمل اكتر يسكع التانى على قفاه

سالم بضحك: أنا عارف انك عايز تقعد معاها ومش عايز تقعد لوحدك معاها علشان ميصحش صح

ياسين بخبث: مانت فاهم عامل نفسك عبيط ليه بقى وحيات ابوك تخليك قاعد معايا

سالم بغضب: ابوك جمال هيزعق وهيشتم ونروح احنا في داهيه.


ياسين بخبث: لاء لاء متقلقش، اقولك استنى وذهب إلى تاليا وعدل من وضعيه نومها وذهب الى غرفته و أحضر غطاء ثم القاه عليها ليغطيها بالكامل

ياسين بخبث: ايه رايك اتصرفت ولا لاء

سالم ببتسامه على توامه العزيز: ماشى يا ياسين بس لو ابوك اتكام هقوله ان انتا اللى خلنتى اقعد معاه بالعفيه

ياسين بمرح: يا عم اقعد ماهى خربانه خربانه

ظل الفتيان يلعبون العابا الكترونيه وبعد مرور الوقت كان ياسين يغفى على قدم اخاه.


سالم بحنيه ابويه: ياسين قوم ننام انا وانتا جوه كده هتاخد برد وانتا عياك وحش

جاء ياسين ان يتكلم لكن قاطعه دخول ابوه نظروا له في صمت

جمال بقلق: امال فين تاليا مش كانت معاكوا ودتوها فين

اشار سالم على الفراش نظر جمال مكان اشاره سالم وجد تاليا نائمه بعمق ذهب إلى هناك

جمال بقلق: مالها ياسالم

سالم بجديه: مالها في ايه مهى نايمه اهى

ياسين: سبها نايمه معانا يا ابويا.


جمال و هو يبعد الغطاء عنها: انتا اتهبلت يا ياسين مين ينام مع مين روح يا سالم نيم اخوك علشان هوه اتجنن خلاص

سالم بجديه: ماشى يا حج روح انت وانا ههتم بالطور اللى نايم على حجرى

حمل جمال تاليا بين زراعيه واتجه بها إلى غرفتها دخل جمال الغرفه واقفل الباب ورائه ثم وضعها على الفراش برفق شديد

جمال بنبره حزينه: نامى يا بنتى بكره وراكى يوم من أوله للاخر.


تركها جمال لتنام وذهب هو الى الجد سامر وظلوا يتكلمون طوال الليل.


في بيت عائله الدمنهورى

فردوس بغضب: ازاى عيلة الحلوانى هينسبونا انتوا وعيين انتوا بتعملوا ايه

فاروق بغضب مماثل: يعنى كل الرجاله هبل وجات عليكى يا فردوس وعجلت

فردوس بغضب: ده تاركم متورطوش ابنى في مواضيعكم

فاروق بغضب؛: بجولك ايه با فردوس هتتمسى ولا امسيكى.


فردوس بعند: البنيه لو جات اهنه يا فاروق هوريها النجوم في عز الضهر ولو معملتش أكده مكونيش فردوس يا فاروق وادينى جولت وذهبت ولم تسمع من فاروق اى كلمه او بالاصح لم تعطيه فرصه لكى يرد

فاروق بغضب: ماشى يا فردوس اعملى اللى إنتي عايزاه وانا هوجفك عند حدك لحد اكده وخلص اتخنجنا.


تاليا بغضب وبكاء: لااااااااء مش هتجوز ارجوك يا عمى مش عاوزه هوه بالعافيه

جمال بقلق عليها: اهدى اكده يا تاليا مش احنا جولنا ان إنتي هتسمعى الحديت صوح وكمان هما كام شهر وخلاص الموضوع هيتجفل وتروحى الاسكندريه تانى وتعيشى حياتك محدش هيجولك تلت التلاته كام ماشى يا تاليا

تاليا ببكاء: لاء لاء ان مش موافقه وكمان متتكامش صعيدى علشان مش فاهمه.


جمال بتنهيده: دماغك دى لمين ابوكى مكانش اكده ولا امك ده امك كانت تخاف تبص في وش الكتكوت

تاليا بغضب: امى مش انا

جمال بتنهيده: متخلنيش اجول كلام هيزعلك يا تاليا انا بحاول اكلمك علشان تحسى انو برضاكى بس احنا مبنطلبش احنا بنامرك فاهمه با تاليا وهتتجوزيه ورجليكى فوق رجبتك

تاليا بعناد: لاء لاء لاء خلاص لو هتجوزونى ليه يبقى هقتل نفسى وشوفوا مين اللى هيتجوز.


جمال بغضب: يا حجه فايزه شوفى بنتك علشان انا خلاص صبرى نفذ وروحى بقت في منخيرى

فايزه باستعطاف: اسمعى الكلام يا تاليا والله احنا عاوزين مصلحتك

تاليا بغضب: وايش عارفكم ان الجواز ده في مصلحه ده يعينى البنت بتكون خارجه ملكه تروح هناك يطلع عين اللى خلفوا ابوها تيجى متفشكله ومتبعطره ومنكوشه ومش عارفه حتى تسرح شعرها او تخش الحمام اسكت يا عم بلا قرف.


جمال: خلاص متقلقيش هخليهم يسبوكى تسرحى شعرك وتلبسى وميبعتروكيش ويخلوكى متفشكله خلاص كده تمام

تاليا بغضب: يا ربى انا زهقت انتو مفيش فايده فيكوا

جمال بتنهيده: يا تاليا متخرجنيش عن شعورى انا بحاول اكلمك براحه علشان متزعليش او تخدى على خاطرك

تاليا بغضب وبكاء: يا عمو ارجوك افهمنى بقى...

جمال بتنهيده: قدامك 3 أيام وتردى عليا يا تاليا

تاليا بحزن شديد: بس يا عمو...


جمال بتنهيده: تاليا انا بقولك ان فيها ارواح حرام عليكى يكون في ايدك تنقذهم وتقولى لتء يبقى إنتي كده بتقولى اقتلهم بس بطريقه غير مباشره وكمان انا احترمت رايك وقولت اديكى 3ايام تفكرى يبقى انا كده عدانى العيب وازح كمان

انصدمت تاليا عندما قال لها عمها ان هناك ارواح تتعلق على جبينها يا الهى ساعدنى كيف امر من هذه الازمه.


وبعد حديث طويل دار بين تاليا والجد سامر والجده فايزه ذهبت تاليا الى غرفتها وهي تجر أذيال الخيبه فقد أوهم لها ياسين ان اصرت على والده قد يوافق الا يزوجها من هذا النضال ولكن هيهات دخلت تاليا الى الغرفه وهي منهكه تماما وكان كل تفكيرها هو هذا الزواج الذي تسميه تاليا انه مصيبه من مصائب الحياة دخلت تاليا الغرفه وبدلت ملابسها باخرى مريحه وظلت تفكر حتى غلبها النعاس.


وبعد اسبوع وهي المهله المحدده لزواج تاليا و نضال.


وفي هذا الأسبوع لم تتكلم تاليا مع احد سوى ياسين الذي كان بواسيها ويخفف عنها ويظل يضحكها لان هذه هي طبيعه ياسين لا يحب ان يرى احد عبوس اوحتى محرد شرود وان كان هناك مشكلة يطل يضحك الجميع ليخرجهم من الهم الذي فيه، وكانت تاليا بدأت ان تتقبل الوضع وبدات باختبار الملابس وعندما قالت الجده انها عندها ملابس جديده لم تلبس صرخت تاليا وصاحت وقالت انها اجبرت على الزواج وايضا تريدون ان لا تشترو لى الملابس هذا ظلم وبدات تبكى واغلقت باب غرفتها وظلت تبكى بصوت عالى وكأن من مات له قريب وكانت تلك النصيحه من ياسين ونجحت الخطه وذهبت تاليا وسمر واخذت معها ياسين الى الاسكندريه لتجلب تاليا الملابس التي تريدها وظلت هكذا طوال الاربعه ايام كانت تاليا تبيت مع سمر لان سمر ليس لديها اخوه اولاد وياسين كان يبيت في سقه تاليا.


وفي اليوم المنشود ذهبت تاليا الى معارض الفساتين الافاحيه لتنتقى فستان يليق بها انتقت تاليا الفستان من بعد صعوبه نها يس من السهل ان يرضى ذوقها فهى حاده في كل شيء وفي طريق العوده الى الصعيد

ياسين باستعطاف: وحيات ابوكى الغالى الله يرحمو عايز اشوف الفستان

تاليا بتذمر: لاء لاء لاء انتا زيك زى اى واحد من المعازيم تفاجا بيا بقه

ياسين وهو متصنع الحزن: كده يا توك توك تزعلى ياسو حبيبك.


تاليا بعند: ايوه يرضينى وسوق وانتا ساكت علشان انا دماغى وجعانى ok

ياسين ببتسامه: ok.


( اكيد انتو مستغربين ان تاليا أزاى اتقبلت الموضوع عادى جدا صح تاليا ليست من النوع الذي يخاف من الأشياء الجديده هذا بنظر تاليا فالرواج عند تالبا هو شىء جديد وما المانع ان اجرب لن اخسر شيئا فهو في الاول والاخر سوف ينتهى لاننى لا اقبل بفتى صعيدى لا يفهمنى ولا افهمه ونبقى هكذا الى ان أحن نعم هذا ما تريده يا عمى ولكن قد خاب ظنك انا من سوف أجننه).


وصلت تاليا الى قصر الحلوانى وبدات بترتيب نفسها مع صديقتها سمر.


اما عند عائله الدمنهورى

كان البيت في فوضى عارمه من الطباخين والخدم ولقد احض فاروق من يومين 10 خادمات اخريات ليساعن الخادمات الاخريات في العمل.


وبعد بضع ساعات وحل الليل (نسيت ان اقول لكم ان نضال تفوق على الجميع في الصفقه التي كادت تدمر شركته نهائيا ولكنه لم ينم منذ 3 متاصله ولذالك يريد ان ينهى هذا الحفل بسرعه ليذهب ليرتاح، حل المساء واجتمع كبار الصفقات والشريكات العالميه في تصنيع السيرات وهكذا فكان الحفل مملوئ باصحاب الشريكات والمموله والمصدره وغيرها من الشريكات الاخرى وكان نضال حقا وسيما لدرجه تجذب العقول والابصار وكان يحيي الناس.


عند تاليا فكانت حقا جميله بذلك الفستان وكانت ترفع شعرها على شكل دائره جميله مبعثره

نزلت تاليا على السلم وكانت تتابط زراع عمها ثم ركبت السياره التي جلبها لها جمال مخصوص لكى تزف بها تاليا.


في السياره

تاليا بارتعاش: عمو انا خايفه اوى اوى يالا نروح

جمال بسرعه: لاء متقلقيش يا تاليا صدقينى انا قابلت نضال واتكلمت معاه والله أنسان محترم وهيحترمك

تاليا بخوف: متاكد

جمال ببتسامه: مليون في الميه وكمان إنتي مس اى دديا تاليا إنتي تاليا الحلوانى خليه يقولك ارحمينى

تاليا ببتسامه ثقه: اكييييييد انا لو معملتش كده مكونش تاليا.


وبعد فتره ليست بقليله وصلت تاليا الى قصر فاروق فكان مزين بطريقه جميله جدا وكلاسيكيه وكانت هنالك الكثير من الناس اللذين اذا نظرت لهم تعرف انهم ليسوا أناس عاديين

دخلت تاليا تتابط زراع عمها وكانت تمشى بثقه ولكنها خجله حد الموت فكان الجميع بنظر لها وفجاه توقف عمها لذلك اترط ان تقف لانها خجله ان ترفع وجهها وسط هذا الحشد

جمال ببتسامه: مبروك يا نضال تعيشوا انتو الاثنين سعداء يا رب.


تاليا في نفسها: نضال اين ذلك الاخرق الذي ساتزوجه رفعت تاليا بصرها له ولكنها حقا تاهت في عسليتيه.


تاهت تاليا في عينيه رغم شده الارهاق الذي بهما الا انها ذادته وسامه و لقد كان في قمه اناقته فهو حقا وسيم مد جمال يد تاليا لياخذها منه ولكن نضال فكان في عالم اخر في جمالها الاخذ هل يوجد حقا فتيات بهذا الجمال ام هم ملائكه متخذه اشكال الفتيات وذلك الفستان الذي ذادها جمالا فوق جمال

لم يفيق احد من نضال او تاليا الا على صوت فاروق

فاروق ببتسامه: خد يد مرتك من عمك يا ولدى.


نضال بعد ان استفاق: مد نضال يده لتاليا (ترددت تاليا في البدايه وتوترت ولكن كان نضال اسرع منها وامسك بيدها فهو حقا لا يريد أن يفقد هذا الجمال )

نزلت تاليا هي و نضال الى جنينه القصر فكان الاحتفال الاصلى بها هي وكان الجميع ينظر لهما هناك نظرات محبه واخرى غيره وكره وبعد قليل اجلس نضال تاليا على احد الكراسى المخصصه للعرائس وذهب لعقد قرانه على تاليا وبعد قليل.


( بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)

ابتسمت تاليا بعد ان سمعت هذه الجمله ولكن لاتعلم لماذا اهو لانه يوم عمرها التي تنتظره كل فتاة ام لان تم عقد قرانها على نضال ام لانها اعجبت بنضال لشده وسامته لااااااا اعرف حسنا ساتوقف عن التفكير الان كانت تاليا تجلس على الكنبه المصممه مخصوص للعرائس ومزينه بزينه جميله جدا ومبهره جدا وكانت تجلس بجانب تاليا السارحه بخيالها بعيدا.


سمر ببتسامه: اه على الناس السرحااااانه اه

تاليا بغضب: ايه إنتي قولتى حاجه اكيد شتيمه صح

سمر ببتسامه: اهدى يا جميل متتعصبيش احسن الكحل يسيح ويكون شكلنا over ماشى يا بنت الناس...

قاطع نضال كلام سمر: احم احم

سمر قفزت عندما سمعته: اه اسفه انا كنت...

نضال ببتسامه: محصلش حاجه خلاص

عمار مقاطعا لنضال: اعوزو بالله منك يا اخى قطعت خلف الوليه

نضال تفاجأ: خلف خلف ايه ده حاسب على الفاظك يا اخى مش كده.


عمار بعدم اهتمام: طيب طيب وسع كده اما اسلم و، صلات النبى احسن إنتي تاليا

تاليا ببرائه: ا، ا، ايوه

عمار ببتسامه: يالهوووووى على الرقه

نضال بغضب: عمار امشى من هنه احسنلك

عمار بخوف من غضب صاحبه: خلاص يا صحبى مش كده انا ماشى اهو وذهب عمار ليحيى الاناس الذين في الحفل

نضال ببتسامه: مبروك يا، يا تاليا

تاليا ببتسامه خجله: شكرا، و، ومبروك ليك انتا كمان

جاء لنضال ان يتكلم ولكن قاطعه ياسين.


ياسين ببتسامه: حبيبى يا نضوووووووله وقعت يا حبيبى ومحدش سمى عليك

نضال بغضب: ياسييييييين هطلعهم عليك

ياسين بمرح: وليه ادينى سكت اهه وبعد ثانيتان سكت كتير خلاص بقه يا لهووووى يا تاليا إنتي جامده

تاليا بمرح لتتجاذب مع ياسين في الحديث: هه طول عمرى يا حبيبى روح شوف نفسك.


ياسين بعبوس: اسكتى بقه بسببك اتطريت استحما والواد سالم مسك فيا بايدو واسنانه ولا اكنى ضرتو مثلا بس المشكله انى استحميت ومش هستحمى يوم الوقفه وهكون معفن يوم العيد يرضيكى

تاليا بضحك: والله سالم ده بيعجبنى لما يعمل فيك كده بحسو بينتقم للغلابه اللى هما زيى...

نضال بغضب مقاطعا: خلصتوا ولا لسه في تانى انتا وهيا

جاء لياسين ان يتكلم ولكن قاطعه فاروق

فاروق ببتسامه: ليه اكده خناقه في الفرح الناس هتاكل وشينا.


ياسين ببتسامه: عمووووو فاروق حبيبى وحشتنى يرضيك ابنك عايز يضربنى

فاروق بتفاجا: ايه

ياسين ببتسامه ماكره: ايوه هوه قالى انا هضربك وهموتك وهشوهك يرضيك يا عم فاروق انا راضى ذمتك

فاروق ببتسامه عليه فهو يعلم انه يمزح: بصراحه اكده يرضينى علشان يديك قلمين يظبطوك

ياسين بسرعه: اييييييييه استنوا يا جماعه امى بتنادينى وطبعا بقى رضى الوالدين سلاااام

ظل يضحك الجميع عليه فهم يعلمون انه يفعل ذلك لكى يتهرب.


فاروق ببتسامه: ايوه اكده يا تاليا اضحكى مانتى ضحكتك زينه ليش مكنتيشى تضحكى

تاليا: ...

فاروق ببتسامه: طيب تعالا يا ولدى علشان تلبسها الدبله

وقف نضال في وسط البساتين بالحديقه وسط الاضواء والتصفيرات العاليه والتصفيق..

رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل العاشر


رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل العاشر


البسها الدبله وبعد هي البسه الدبله ومن ثم دار بها وسط التصفيق والتصفير

تفاجات تاليا عندما حملها نضال ودار بها ولذلك تشبثت به بحركه تلقائيه

تاليا بخوف: لاء لاء ارجوووك انا بخاف هقع

نضال ببتسامه على افعالها الطفوليه ولكنها تثير اعجابه: إنتي بتخافى

تاليا بخوف: ايوه ايوه ارجوك

عندما قالت تاليا ذلك بدا يبطأ من دورانه ثم همس في اذنها وهو يضعها على الارض

نضال ببتسامه: اياكى تخافى تانى وانتى في حضنى.


انزلها نضال على قدميها نظرت له تاليا بتفاجا فانه لا يبدو عليه من هدا النوع من الاناس الذين يستطيعون ان يقولوا اقوالا وافعالا رومنسيه وايضا اخبرها فاروق انه ليس من النوع الرومنسي يبدو انها سوف ترى شخصية اخرى من نضال ولكن لا يعرفها احد غيرها

بدا الجميع بالتصفيق الا ان تاليا لم تبتعد وكانت تتشبث به لانها تشعر ان ابتعدت سوف تقع لامحاله وكان هذا الوضع يعجب نضال كثيرا ولكن لا شى يبقى على حاله.


ياسين بمرح وهو يسحب تاليا اليه: الله عليك يا تاليووووووووو كنت جامده

كادت تاليا ان تقع عندما سحبها ياسين اليه

نضال بغضب وهو يمسك تاليا من خصرها ليمنعها من الوقوع: براحه ياسين ايه ده انتا رايح حرب ولا وراك عيال براحه

ياسين بمرح: لاء يا خويا كفالله الشر اولاد ايه باس لاء الحرب ارحم

بدأت تاليا ان تستعيد توازنها وسحبت يدها من يد نضال لكى تذهب مع ياسين ذهبت تاليا مع ياسين وبدا الجميع يسلم عليها.


ياسين بمكر: تيجى نرقص

تاليا بمكر اكبر: ماشى بس مش هينفع بالفستان ده

ياسين: امال ايه هتقلعيه واللى متفرجش يتفرج

تاليا بمرح: 10 دقائق وهنزل ok

ياسين بغرابه: إنتي راحه فين البت مخها لسع، يالله مش مشكلة اصلا مفيش حد في الفرح ده كلوا عاقل غيرى ده من شده ذكائى هيرشحونى السنه الجايه رئيس جمهوريه مصر العربية والولايات المتحدة...

جمال بتنهيده: ده انتا حتى متنفعش رئيس جمهورية الزريبه اللى عندنا في الارض.


ياسين بمرح: جموووووووله الولايات بتسلم عليك وقلتلى ابوسك من هنه وهنه اممموه اممممموه سلام

فر ياسين من اباه فهو قد افسد السياره التي جلبها له منذ 3 اشهر فقط وهو يريد ان يعاقبه

ظل نضال يبحث عنها ولكنه لم يجدها ولكن كيف ان اختفت هي كيف تستطيع ان تخفى الفستان وبعد مده ليست بطويله نزلت تاليا هي وسمر وقد ابدلوا الفساتين

اما تاليا فقد ابدلته باخر قصير ويستطيع الحركه به.


تفاجا الجميع بتاليا فكانت حقا جميله وقد ذادها هذا جمالا ولكن لم يعجب الفستان كل من نضال وجمال والجده وبعض الاناس من العائلتين

جرت تاليا الى جدها: ايه رايك حلو مش كده

الجد ببتسامه: زى العسل يا حببتى

تاليا بخوف: جدو هوه ليه الكل بيبص عليا

الجد ببتسامه: إنتي انهرده زى البدر في حد يكون البدر مالى السما وحد ميبصلهوش.


تاليا بفرح من وصف جدها لها: اووه شكرا ياجدو يا حبيبى انتا اللى في الموجودين دوووول كوووووولهم

نضال بغضب: نعم

تاليا بتفاجا: بسم الله الرحمن الرحيم مالك في ايه خضتنى

نضال بغضب: ايه اللى إنتي لابساه ده يا تاليا

تاليا وهي فرحه وتدور به: حلو صح عجبنى خالص و...

نضال وبدا يهدا من غضبه: يا تاليا الفستان مكشوف اوى.


تاليا ببتسامه: مهو انا عارفه وعارفه كمان ان في كتير من العلتين مش عاوزين البس كده بس ميهمنيش عجبنى انا

نضال بتنهيده: وانا منهم بردو مش همك

ظلت تاليا تنظر له وكادت ان تتكلم وتتاسف منه وانها لن تفعلها ثانيتن ولكن سبقها ياسين

ياسين ببتسامه: يا جامد ايه الحلاوه دى لاء لاء تفوقتى على نفسك المرادى

في تلك اللحظة كان نضال على وشك قتل احدهم

اخذ ياسين تاليا في وسط الجميع وبدا بالرقص وهنا جن جنون نضال وذهب اليهم.


نضال بغضب: يا حلااااااااوه ايه اللى انتوا بتعملوه ده

نظرت له تاليا ولم تعره اهتمام وبدات بالرقص مره اخرى مما شجع ياسين على الرقص وبدا الجميع بالرقص معهم

نضال بغضب: ايييييييه ال...

قاطعه فاروق: سبهم يا ولدى هما فرحانين

نضال بغضب: هيا علطول مبستمعش الكلام كده

فاروق بضحك: ههههههههه لاء هيا بتسمع الكلام ولما تعيط تخليك عايز تجيب الارض تحت رجليها.


نضال بغضب: اوووووووووووووووف ثم ذهب وتركهم ووقف مع احد راساء الشريكات

هو: مبروك يا نضال بيه عقبال النونو بقه بس بصراحه انا مش عارف انتا جبتها منين مكنتش متوقع ان في بنات حلوين كده في الصعيد

نضال بغضب: انتا عاوز تموت بانهى طريقه

هو بتفاجا: افندم

عمار مقاطعا: لاء لاء بيهزر وبيقول انتا بتحب التوت بانهى طريقه يعنى توت اخضر او بنفسجى او ازرق.


هو ببتسامه: طيب ماشى اخضر وازرق وعديناها لكن بنفسجى ههههههههه والله انتا مسخره ثم ابتعد عنهم لان جائه اتصال هاتفي

عمار بغضب: ايلاهى يا رب وانتا بتقول الووو تطلعلك امنا الغوله وتشدك من ودانك لحد ماتكولها علشان انتا خليت صحبى يتدايق وهوه في فرحو

في تلك اللحظه كان نضال يريد ان يقتل تلك التاليا

عمار مقاطعا لتفكير صاحبه: اهدى يا صحبى تعرف انا بقيت اقول الكلمه دى اكتر ما بخش الحمام تعرف بقه.


نضال بغضب: عمار ايه القرف ده هيا نقصاك

عمار بمزاح: بهزر معاك مالك قافش كده ليه يا عم روق دى الليله ليلتك

نضال بغضب: عمار اتلم احسنلك

ثم ذهب نضال الى المكان الذي جعلته تاليا عباره عن صاله للرقص

نضال بغضب وهو يهمس في اذن تاليا: مش كفايه رقص بقه

تاليا بفذع وقد توقفت عن الرقص: ايه

نضال: مش كفايه رقص بقه.


تاليا بتعلثم: ايه انا مش عارفه انتا متضايق ليه اقولك تعالى ارقص معايا ولا اقولك ارقص لوحدك لاء يعنى ارقص هنه بس مش معايا مع اصحابك او اخواتك كده يعنى ارقص بقه

نضال بغضب: خلاص ادام إنتي مش عاوزه تسكتى يبقى هكسر الديجى وورينى هترقصى ازاى

تاليا بتفاجا من شخصية فهو منذ ان قابلته وهو هادئا صاحب كلام منموق ولا يوجد به اى خطا والاهم انه كان رومنسيا

تاليا بسرعه: خلاص خلاص انا بطلت رقص خلاص انا بطلت.


نضال بغضب؛: كويس

اخذ نضال تاليا ثم اجلسها على احد الكراسى

لم يخلو الفرح من الضحك وبعض من المرح وكان الفرح في قمه الروعه والاتقان والاهم ان تاليا ونضال رفضوا الاثنين ان يرقصوا الرقصه الرومانسيه

ولم تجلس تاليا طوال الفرح اما الرقص واما المرح واما الضحك مع الاصدقاء

(هوه ده الفرح عجبكوا لو عجابكوا ادونى ليك ولو معجبش بشرونى بالتعليقات ).


وبعد ان انتهى الحفل وبدا الجميع للذهاب الى منزله وبعد فتره من توديع العروسين وبعد قليل لم يبقى سوى جمال والجد والجده وفاروق وفردوس

جمال ببتسامه: والله فرحان ليكوا يا ولاد

فاروق ببتسامه: والله وانا يا جمال يا خوى وكمان انا مستنى الولاد الصغيرين ييجوا علش...

تاليا بصراخ: لاااااااء ده مكنش اتفاقنا

جمال بتعلثم: ايوه ايوه إنتي صوح واحنا نسينا ماشى.


تاليا بشك وقد بدات الدموع تصعد إلى عينيها: عموووو قول الحقيقه و...

قاطع نضال كلام تاليا: في ايه ومالها بتعيط ليه

جرت تاليا اليه وتشبثت بملابسه: نضال قول حاجه انتا عارف هما بيقولوا ايه

نظر نضال الى جمال و فاروق فنظر له الاثنين يقولان له الا يتحدث كثيرا وان يمنعها من الكلام او بالاصح ان يتيهها عن الموضوع

نضال بتنهيده: شوفتى الشقه يا تاليا تعالى اما اوريهالك.


تاليا بغضب: اسمع انا بقول ايه الاول وتسمع كلامى

نضال بملل: خلاص يا حببتى براحتك خليكى انا طالع انا تعبان ثم بدا الصعود على السلم

تاليا بغضب: انتا، انتا اسمعنى بقولك، طب استنى انا رجلى وجعتنى اوى

وبعد قليل وصلت تاليا الى الشقه فوجدت نضال باناظارها

نضال بتنهيده: اخيرا وصلتى ده انا قولت انك هتباتى على السلم

تاليا بغضب: هههههههه ظريف.


نظر لها نضال بغضب ولكنه سيطر على نفسه لكى تمر الليله على ما يرام، دخل نضال الشقه ثم أضاء الانوار دخلت تاليا الشقه وهي منبهره فكانت الشقه حقا في غايه الجمال نعم هي من اختارت الاساس ولكن الالوان ليست هي التي اختارتها ولكن التصممات واحده وكانت حقا حقا جميله جدا

نضال ببتسامه: ايه رايك الالوان من اختيارى

تاليا بتفاجا: واااااااااو دى الشقه بجد، دى تحفه انا متوقعتش انها بالجمال ده.


تاليا بتفاجا: ده الحمام ده انا محلمش انو يكون اوضه ليا

نضال ببتسامه: اللى يشوفك يا تاليا ميقولش انك من عائله الحلوانى

تاليا ببتسامه وهي تتفقد الحمام: لاء عادى انا اول مره اقابلهم من تقريبا 20 سنه

نضال ببتسامه: غريبه ماشى استحمى وانا مستنيكى في الاوضه

تاليا بسرعه: انتا انتا استنى عمو فاروق قال ان الشقه فيها أوض كتير ودلوقتى مفيش غير اوضه واحده

نضال بغضب: إنتي غبيه ولا إنتي ذكيه وعاوزه تستغبينى.


تاليا بغضب: خلاص بص كل يوم السرير لواحد، بمعنى، انتا يوم تنام على السرير وانا يوم على السرير ايه رأيك

نضال مقاطعا: انا عندى فكره احسن ايه رايك ننام احنا الاثنين على السرير لان هوه اصلا وسيع قولتى ايه

تاليا بغضب: لاء لاء لاء لاء مستحيييييييييل

نضال بتنهيده: بقولك ايه انا رايح انام إنتي فاضيه وبالك طوييييل وانا منمتش من 4 ايام

تاليا بتفاجا: يا استاذ نضال اسمعنى مش هينفع كده.


نضال ببتسامه: اشمعنه دلوقتى بقيت استاذ

تاليا بغضب: خلاص انتا، ارجوك اسمع الكلام ونام في الارض وصدقنى انا هحط بطاطين كتير علشان ضهرك ميوجعكش

نضال بغضب: تالياااااااااا ابعدى عنى انا مش فضيلك ولا ليا دماغ انك تستخفى دمك معايا مفهوووووووم

تاليا ببكاء: انا عملت ايه انا بس بقول انك تنام على الأرض يوم وانا يوم مفيهاش حاجه انك تزعق.


نضال وهو يحاول ان يهدأ من غضبه: بصى يا بنت الناس انا جاى تفحانوا فنامى كده زى ما الناس ما بتنام واذا كان عليا فانا والله ما هاجى نمتك او حتى افكرفى كده الا...

تاليا بخوف: الا ايه قول

نضال بخبث: الا اذا كنتى إنتي عاوزه كده فانا طبعا مقدرش اقول لاء

تاليا بسرعه: لاء لاء ارجوك لاء مش عاوزه كده خالص

نضال بنعاس: طيب يا بنت الناس ارحمينى بقه عاوز اناااام

تاليا بتردد: طيب ماشى هحاول اصدقك

نضال: ...


تاليا ببتسامه: بس بجد الشقه توحفه وذوقك في الالوان كمان حلو

نضال: ...

تاليا بعبوس: في ايه مالك بتبوصلى كده ليه

نضال بتنهيده: عايز اغير وانتى شغاله كلام زي ما تكون بلاعه وانفتحت اسكتى شويه ممكن واخرجى عاوز اغير

تاليا بتفاجا: انتا بتدردنى

نضال بتنهيده: خلاص خليكى قاعده وانا هغير اذا كان بالنسبالى عادى خالص.

تاليا بتفاجا: ت، ت، غير وفاجاه لم يجد نضال تاليا الا وهي خارج الغرفه بأكملها.


نضال ببتسامه: طفوليه، عبيطه، هبله، متهوره، متسرعه، بس شكلى هحبك يا بنت الحلوانى

وبعد فتره طويله دخلت تاليا الغرفه وهي ترتعش خوفا من نضال ومن أن يهجم عليها، اقتربت تاليا من السرير لتراه في سابع نومه لالا بل في 100 نومه حركت تاليا نضال من كتفه لتراه ان كان نائما ام لا وبعد قليل كانت تاليا تقف بركبتيها على السرير وتتامل ذلك النضال القابع بجانبها.


تاليا ببتسامه: مانت حلو خالص اهو، بس لو جيت نامتى مش هتبقى حلو ابدا وهكرهك مووووووت مووووت

قالت تاليا ذلك الكلام وقد بدات تنسحب تحت الغطاء فكانت هي ايضا متعبه جدا وكان يوم جميل رغم انه شاق وبعد قليل راحت تاليا في سبات عميق وكانت تاليا تضع بعض الوسائد بينها وبين نضال.


الفصل الحادي عشر والثاني عشر والثالث عشر والرابع عشر والخامس عشر من هنا


بداية الروايه من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات جديده هتعجبكم من هنا


أجدد وأحدث الروايات من هنا


روايات كامله وحصريه من هنا




وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


إرسال تعليق

أحدث أقدم