رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
![]() |
رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الأول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
في صباح يوم من الايام في شقه تبدو عليها الرقى في الالوان والاساس في الاسكندريه
الجده فايزه: تالياااااااااا.
وهي فتاة في منتصف العشرينات وكانت مرحه بشكل لا يوصف وكانت رقيقه جدا رغم مشاغبها الكثيره التي لا تنتهى وهي ايضا تحب جديها كثيرا ولان تاليا ليس لها غيرهما ولكن جدتها تمنعها من بعض الامور التي تراها هي سيئه مثلا ان تاليا ليست محجبه وتتبع الموضا وهذا ما تعارضه الجده كثيرا ولكن جدها لم يكن ليمنعها ابدا من شئ هي تريده ولذلك تتواصل الشجارات بين تاليا وجدتها
تاليا: نعم ايوه مين خلاص صحيت اهو.
الجده فايزه: يا بنتى بقالى اد ايه مصحياكى علشان تكلى تقوليلى ماشى خلاص صحيت وتنامى تانى هه
تاليا بنعاس: ماشى ماشى خلاص صحيت روحى إنتي وانا هغسل واجى
الجده فايزه بنفاز صبر: ماشى يا تاليا اما نشوف اخرتها معاكى ايه شكلنا هنصوم النهرده
تاليا بمزاح: يا شيخه اهى كفرات ذنوب
فايزه: بتقولى ايه ياتاليا
تاليا بخوف: بقول الحمام
واسرعه تاليا الى الحمام خوف من جدتها.
وبعد قليل كانت تاليا تجلس مع جدها وجدتها يتناولون طعام الافطار
الجد سامر: كل يوم ياتاليا لزمن تتعبى ستك كده
تاليا: معلش بقى ياحج مهو انا بنام متاخر علشان كده ببقى عوزه اصحى متاخر
الجد سامر: مهو ستك بتكون عوزاكى تصحى بدرى علشان تكلى بدرى مش كده ياحجه
الجده فايزه: ايوه والله يا حج هوه انا هعوز منها ايه يعنى
الجد سامر: شوفتى يا تاليا ستك عوزه مصلحتك
تاليا: ماشى ياجدو حاضر هبقى اسمع الكلام.
الجده فايزه: بطلى إنتي بس لعب في النت والارف اللى بتجبيه ده والرويات وانتى هتنامى بدرى وتصحى بدرى وتكونى زي العسل
نظرت تاليا الى جدها بعطف لكى ينقذها من هذا الموقف
الجد سامر: خلاص بقى يا فايزه سيبى البت تفطر وبعدين فهميها في الاصول
الجده بنفاز صبر: يا حج انتا كده...
الجد بغضب: خلاص بقى يا حاجه سبينا ناكل
فجأة وجدت تاليا ان الجو قد تعكر بين جديها مره اخرى بسببها.
تاليا وهي تحتضن جدتها: متزعليش بقى يا نينا احنا بنهزر
الجده بحزن: ربنا يهديكى يا بنتى ويربيكى
تاليا بدعاء: يا رب يا نينا بس هوه ينفع اخرج مع سمر
الجده باهتمام: مبلاش سمر دى يا تاليا
تاليا بحزن: ليه يا نينا بس انا بحب سمر خالص
سمر هي فتاة من نفس عمر تاليا وهي تشبه تاليا في اشياء كثيره الا انها محجبه ليس حجابا شرعيا ولكنه يافى بالغرض
الجده بتنهيده: طيب يا تاليا اعملى اللى إنتي عاوزاه بس خدى بالك من نفسك.
تاليا بفرح: Thanks نينا
الجده ببتسامه: ماشى يا حببتى خدى بالك من نفسك
وبعد مغدره تاليا المكان
الجد ببتسامه: البنت بتحبك يا فايزه
الجده بحب عميق: وانا بعشقها والله ومش عايزة الا مصلحتها
الجد باهتمام: عارف والله يا فايزه بس انا خايف تقول ان احنا منعناها من حاجه هي عوزاها
الجده بتنهيده: بس بحدود يا حج مش كده
الجد بتفهم: بكره تفهم وتعقل يا فايزه
الجده بتنهيده: قول يا رب يا حج، اما اقوم اشوف اللى ورايا.
احدى صديقات تاليا
←ايه يا بنتى اتأخرتى كده ليه
تاليا: معلش يا سمر الموصلات كانت ذحمه اوى
سمر بضحك: ايه يا بنتى مش فضلطى تقولى هشترى عربيه فين العربيه
تاليا بحزن: مهو جدو ونينا مرضيوش وبيقولولى إنتي لسه صغيره احسن تعملى حدسه بيها شوفتى غم اكتر من كده
سمر بضحك: إنتي وجدك وجدتك لما تتلموا على بعض بتغلبوا العيال كبرت في المسرحيه
تاليا: سمر متتكلميش على جدو ونينا كده همه عوزين مصلحتى مش اكتر.
سمر: ok sorry
تاليا بثقه: ok مقبول منك بس انا عايزه اخرج عندك مكان حلو
سمر بثقه: sure (بالطبع)
تاليا: ايه هوه
سمر: مطعم تحفه
تاليا بحماسه: ok lt s go (هيا بنا)
(وبعد قليل وصلت تاليا وسمر الى المطعم).
تاليا باهتمام: هوه ده
سمر بفرح: ايوه هوه ده
تاليا: ok يالا نخش نشوف
دخلت تاليا هي وسمر المطعم واعجبت تاليا كثيرا بالمطعم وديكوراته
سمر: ايه رايك مش المطعم تحفه
تاليا: لاء بجد المرادى تفوقتى على نفسك واخيرا جبتينى في مطعم عدل
سمر بفرح: مش قولتلك
تاليا بضحك: متفرحيش اوى لسه اما نشوف الاكل عامل ازاى
سمر بضحك: لاء الاكل هيكون حلو كمان.
تاليا: اما نشوف ونادت تاليا على النادل وطلبت بعض الاكل لها وسمر كذالك وظلوا يتحدثو الى ان جاء الطعام واعجبت به كل من تاليا وسمر وتناولو التحليه ثم خرجوا من هذا المكان
سمر: انا فرحانه اوى
تاليا ببتسامه: وانا كمان بس التحليه مكنتش اد كده على فكره
سمر: مش مهم المهم كلنا
تاليا ولم تزول الابتسامه: نروح فين تانى انا قدامى ساعتان وستى تشعلقنى فقبل ما اشعلق عايزه اروح حته حلوه العب فيها.
سمر ببتسامه: على فكره في ملاهى لسه فتحه جديد تعالى نجربها
تاليا: لاء انا عايزه اروح حته مضمونه
سمر: ياستى مش هتخصرى حاجه تعالى نجرب
تاليا: ماشى ياسمر هسمع كلامك وربنا يستر
وذهبت الفتاةان الى مدينه الملاهى واستمتعا كثيرا ولعبو كثيرا حتى مالتا وذهب كل منهم الى منزله.
دخلت تاليا البيت وكانت تتسحب كاللصوص لكى لا تسمعها جدتها فتفتعل معها مشكله بسبب تأخرها على المنزل اقتربت تاليا من باب الغرفه وكانت على وشك الدخول وفجأه وجدت يد على كتفها
تاليا: تيتا بجد انا اسفه والله كنت هرجع بدرى بس سمر قالتلى ان في ملاهى لسه فتحه جديد فرحت الملاهى ونسيت نفسى خالص، اسفه
الجده فايزه: تعالى ياتاليا عاوزه اكلمك جوه
دخلت تاليا والجده الى الغرفه.
الجده: تاليا يابنتى انا والله انا عوزه مصلحتك
تاليا بتنهيده: والله وانا عرفه يا تيتا بس إنتي عرفانى مش بحب اقعد في البيت وبليل مش بيجيلى نوم علشان كده بنام متأخر بس والله انا مش بلعب في النت انا ايوه بقرأ روايات علشان مش لقيه غرها
الجده: وانا يا تاليا مش عاوزه ازعلك بس كل حاجه ليها حدود
تاليا وهي تحتضن جدتها: حاضر يا تيته هعمل اللى إنتي عوزاه وهحاول اجيب روايات كتب واقفل التلفون ده خالص ماشى يا تيته.
الجده بحنو اموى: ماشى ياحببتى ربنا يهديكى ويربيكى ويرزقق ببن الحلال اللى يهنيكى
تاليا ببتسامه: ايوه وحياه ابوكى يا شيخه تركز على الكلمه الاخيره دى
الجده بخبث: اه يربيكى
تاليا: لاء اللى بعدها
الجده وهي تقرص تاليا من خدها: إنتي بقيتى لقيمه
تاليا وتقرص جدتها: متعلمه منك يا سوسو
الجده: هههههههههه ماشى تكلى اجبلك اكل
تاليا: لاء يا تيته انا بس جعانه نووووووم.
الجده: ماشى نامى بس استحمى قبل ماتنامى علشان متعييش وانتى عباكى وحش
تاليا: ماشى يا تيته سلاااااام.
خرجت الجده من الغرفه نظرت تاليا الى الباب ثم ابتسمه ابتسامه صافيه وذهبت الى الدولاب واخرجت منه منامه حريريه واخذتها وذهبت الى الحمام لكى تستحم، وبعد فتره وجيزه خرجه تاليا من الحمام وهي تجفف شعرها الحريرى ذات الخصال الكرستاليه الطويله جففته ونامت على سريرها تقرا احدى الروايات المشهوره حتى راحت في سبات عميق.
في صباح يوم جديد في مكان آخرفى احدى قرى الصعيد القديمه كانت هناك عائله كبيره وكانت تدعى عائله الدمنهورى وكانت تلك العائله معها من المال يكفى لشراء 4 قرى سياحه مجهزه ولاكن مجال تلك العائله ليس من هذا النوع فهى تشتهر ببيع وتصنيع وتصليح وتصدير السيارات مع قطع الغيارات التي تلزمها وتعد هذه الشركه من اهم الشركات العالميه ومنافسه لجميع الشريكات من نفس التقنيه وكان الجميع يود مشاركتها ولكن لا يحب منافستها.
فاروق: بت يا نعمه، بت يا نعمه
نعمه: ايوه يا بيه، ايوه يا بيه
فاروق: فين الوكل يا بت
نعمه: جاهز والله يا بيه همه 5 دجايج والوكل يكون جاهز
فاروق بغضب: بجالك ساعه تجوليلى نفس الكلام مش صوح يا بت
نعمه بخوف: لاء خلاص يا بيه همه 5 دجايج
فاروق بغضب: غورى من جدامى واما نشوف اخرت الخمس دجايج بتوعك
فردوس مقاطعه وهي زوجة فاروق الدمنهورى: مبراحه يا حج البنيه جالتلك ان هتجيب الوكل.
فاروق بغضب: بجولك ايه يا فردوس حلى عن دماغى السعادى
فردوس: وه مالك يا حج جالب الوش الخشب كده ليه
فاروق بغضب اكثر: بجولك ايه يا فردوس هتتكتمى ولا اجى احط الجزمه في حنكك
فردوس: وليه منا اتكتمت اهو
( فاجاهم صوت نضال وهو يقول )
نضال: وه مالك على الصبح اكده يا بوى
فاروق: ابدا يا ولدى محصلش حاجه بس فيه اكده خبر يسد النفس
نضال باهتمام: بخصوص الشغل يابه
فاروق: يعنى هوه في غيره.
نضال باهتمام: ولا ياكل بالك حاجه يا بوى انا اهنه وراح اضبط كل حاجه
فاروق بامتنان: تسلم يا ولدى تسلم بس خابر الواد زنهم جامد جوى وحاسس ان الصفقه دى راح تروح منا
نضال: وه يا بوى بتشك فيا وانا بجالى 10 سنين في المجال ده
فاروق: لاء يا ولدى مش بشك بس انتا خابر، لم يكمل فلقد قاطعه نضال
نضال: خابر وبس انتا كمان خابر زين انى ولا في يوم راحت منى صفقه وانا ليا النص في في عائله الدمنهورى
فاروق: خابر يا ولدى خابر.
لم يستمع نضال الى باقى الكلام لان ابوه ازعجه بكلامه لذالك خرج مسرعا ولم يسمع بقيه الكلام
ذهب نضال الى المصنع بفرسته وبعد وصل نضال الى المصنع
نضال: واد يا بورعى، واد يا برعى
برعى: ايوه يا بيه
نضال: خد الفرسه اربطها واعملى فنجان قهوه
برعى مطيعا لاوامر سيده ←حاضر يا بيه.
( دخل نضال الى المصنع وهو يتفقد كل شيء الصغيره و الكبيره فنضال مشهور بالدقه في العمل وظل نضال يتفقد موقع التصليح ويتاكد من السيارات التي تم تصليحها وقطع الغيرات ان كانت هي وان تم تركيبها صحيح او لا والملفات وما الذي دخل وما الذي خرج وكم عدد المكاسب والخسائر وكل شيء متعلق بالمصنع معندما كان يفعل ذلك وجد عامل من العمال يحاول ان يرفع الصندوق ولم يستطع فذهب إليه نضال)
نضال: فيه ايه الصندوج ده.
العامل برعب: هه لاء يا بيه...
نضال مقاطعا: جولت الصندوج ده فيه ايه
العامل بخزى: فيه 2مطور عربيه
نضال باهتمام: طيب وسع اكده وهو يحاول رفعه
العامل: لاء يابيه ميصحش
نظر له نضال نظره اخرسته
العامل: حاضر يابيه
نظر له العامل وهو يرفع الصندوق وكانه يرفع كوب ماء ليشرب نظر له العامل بانبهار لما فعله وهويحاول ان يزحزحه فقط لا ليرفعه ولم يستطع!
وضع نضال الصندوق وكانه واكمل التكلم في التلفون ويباشر الشركه منه ويتاكد من المصنع
وفي المساء عاد نضال الى المنزل منهك القوى وكان يشعر بان عظام جسده تتكسر دخل نضال البيت راى امه تقبل علبه
فردوس: حمد لله على سلامتك يا حبيبى
نضال بدون اهتمام؛ الله يسلمك يا امه
فردوس: جعان يا ولدى اجبلك وكل
نضال بدون اهتمام: لاء ياامه انا عاوز بس منكى فنجان قهوه.
فردوس: عيونى وذهبت لتعد لابنها القهوه التي طلبها وعندما عادت وجدته قد غطى في سبات عميق على الكنبه ولذلك لم تحاول إيقاظه لانها تعلم إن ايقظته سوف يصب عليها تعب وعناء اليوم ولذلك تركته نائم وذهبت هي الاخرى لتنام
دخلت فردوس الغرفه
فردوس: يا حج متخف الشغل على نضال
فاروق: ليه الواد اشتكالك (وهو يعلم انه لم يفعل ).
فردوس: لاء بس الواد كل يوم بيجى تعبان وهلكان وهوه مصنع اشحال لما بيروح برا البلد وشركات بيكون عامل ازاى وانت خابر ابنك زين مبيحبش حد يخدمه وبيكوى وبيعمل كل شيء لنفسه.
فاروق: بجولك ايه يافردوس حلى عن دماغى لما نضال هيتعب هيجولى مش مهتاجك تجوليلى وكمان إنتي عارفه ان ابنك عاشج الموضوع وهو بيحب يصلح وهوه اللى عمل الشريكات بسبب حبو في العربيات والتصليح مش لما بدا يحجج حلمو تقولى تعبان واسكوتى لحسن اسد حنكك باطين
فردوس بغضب: ومالو يا حج انتوا احراراما اسد حنكى تصبو على خير يا حج
فاروق بغضب: ايوه أحنا احرار، جال تصبحو جال.
رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثاني
في صباح يوم جديد استيقظ نضال وكان مرهق بشده وكان جميع جسده يؤلمه بسبب ترك امه له والنوم على الكنبه
نضال: ااااااه يا ضهرى يا امه
وفجاه قاطع تفكيره صوت اخته انجى وهي تملك من العمر 10 سنوات
انجى بلطف: نضال حبيبي الغالي
نضال باختصار: من غير لف ودوران قولى إنتي عاوزه كام
انجى يتفاجا: ازاى عرفت انى بدى فلوس
نضال بدون اهتمام: عارف ادام جولتى حبيبي دي يبجى في وراها فلوس
انجى بلطف: ادام اكده يبجى هات الفلوس.
نضال و هو يخرج محفظته من جيبه: بدك كام
انجى بثقه: 700جنيه
نضال بتفاجأ: وه جولتى كام
انجى وقد تلاشت تلك الثقه: 700جنيه
نضال بغضب: وه ليه تعملى بيهم ايه
انجى بحزن: وه عليك يا خوي راح اجيب بيهم حاجات المدرسه
نضال باهتمام: ب700 جنيه ليه راح تجيبى قلم من دهب اياك
انجى مبرره: لاء راح اجيب بيهم حاجات ليا ولجنى
*وهي اخت نضال الصغرى ولكن تكبر انجى 4 اعوام *
نضال وهو يعطيها النقود: مش ابوك ادك مصروفك.
انجى بحزن: لاء ما ادانى شئ
نضال بدون اهتمام: طيب خدى ووسعى خلينى اغير خلجاتى واشوف انا رايح فين.
( اخذت انجى النقود من اخيها وذهبت إلى ابيها وفعلت معه كما فعلت مع نضال حتى اخذت انجى مبتغاها وذهبت إلى اختها الكبيره واخبرتها بما فعلت وظلوا يضحكوا سويا على افعال انجى المشاغبه وبعد قليل استعدا الفتاةان للذهاب الى شراء متطلبات المدرسه وبعد فتره من الزمن عادت الاختين فرحين بما اشتروا من الاشياء ولكن هيهات. عندما دخلت الاختين البيت وجدوا أن البيت ملئ بالاشخاص منهم من تعرفهم ومنهم من لا تعرفهم ومن تعرفهم هم اعمامها وهذا لا يبشر بالخير فهم لايجتمعون الا اذا كان هناك مشكلة في العائله ولذلك خافت جنى على اختها الصغيره فاخذتها وصعدت بها إلى اعلى ).
فاروق بغضب: وه ايه اللي بتجولو ده يا خوي
صلاح مقاطعا: يا خوي من امى و ابوى اسمع كلامى ابنى هيروح فيها واجولك كمان انا راح اتحمل كل تكاليف الجوازه دى
فاروق بغضب: وانا منا جادر اتحمل كل شيء وابنى لابنى ثارايا مش شجه لا تودى ولا تجيب
صلاح بخوف: علشان خاطر ابوك يا خوي ابنى هيروح فيها
فاروق بغضب اكثر: وه عليك يا صلاح يعنى ابنك من دهب وابنى من طين
صلاح مقاطعا: لاء يا خوي مش اكده.
فاروق بغضب: مش اكده ازاى لو ابنك غالى فاابنى اثمن الثمين وكمان محلتيش اياه
صلاح بحزن شديد: راح تبعنى يا خوي
فاروق: انا مجلتش اكده لا ابيعك ولا تبعنى بس شوف حل غير اكده
*وفجأه حل صمت مريب بالبيت وكانه السكون قبل العاصفه *
وفجأه قطع هذا الصمت فاروق: جربت الفلوس يا خوي
صلاح بحزن: جربت يا خوي جربت مفيش وسيله الا اهنه
فاروق باهتمام: ابنك اتعرض لمين فيهم يا صلاح
صلاح بحسره: للكبير يا خوى للكبير.
فاروق بغضب: ابنك ده بدو عيارين واحد في دماغو والتانى في رجاله علشان ميفكرش اكده مره تانيه ولايروح حته الا لما يجولك
صلاح بحزن: منت اكده خلصت عليه يا خوي بس يالا مجبوله منيك
*وحل الصمت مره اخرى على البيت *
صلاح مقاطعا: يعنى خلاص يا خوي ابنى هيروح منى
فاروق بتنهيده: خلاص يا خوي هبجى اكلم نضال واشوف راح يعمل ايه
صلاح بفرح وقد ارتدت اليه روحه: بتجول صوح يا خوي وااااااااااه نور على نور يا سيدنا النبى.
فاروق بغضب: وه متفرحش جوى اكده يمكن نضال ميوفجش
صلاح بفرح: لاء راح يوافج انا خابر ابن اخوى زين
فاروق مقاطعا: وه واد يا صلاح هما عائله الحلوانى عندها بنات كبيره
صلاح بتفكير: والله ما خابر يا خوي
فاروق بغضب: وه عليك يا صلاح كنت عاوز تجوز ابنى من عائله مفيهاش بنات اياك ياالله علشان تكون حصلت ابنك
قاطعتهم فردوس: لاء متجلجش يا ولد العم فيه انشاء الله.
صلاح بفرح: صوح يا فردوس والله لو كان ده صوح ليكون ليكى حاجه كبيره جوى
فردوس بثقه: امال هجول اكده وانا مش متاكده اكيد انا متاكده من كل حرف بجولو
فاروق باهتمام: مين يا فردوس
فردوس باهتمام: فاكر يا حج الست الكبيره اللى جات اهنه علشان تخرجها برا الصعيد لما التار كان شغال بين العائلتين
فاروق باهتمام: وه صوح انا افتكرت الست دى، بس اراى افتكرتى بسرعه اكده.
فردوس بثقه: انا فردوس يا حج وقبل ما اكون فردوس احنا نسوان
فاروق: نسوان بصحيح
فردوس بتعلثم: هي علما افتكر هيا سافرت مكان اسمو، سليه سبتيه هي حاجه اكده
فاروق بغضب: سبتيه مين يا فردوس هوه إنتي راحه تودى واجب ولا ايه اسمها اسكندريه
فردوس بدون اهتمام: انتا عارف يا حج انتا وابنك بتروحوا وبتيجوا وعارفين سبتيه دى
فاروق بغضب: يا وليه بجولك اسكندريه
صلاح مقاطعا: يا حج بعدين شوفوا الموضوع ده خليموا معايا دلوجت.
فاروق باهتمام: هيه في اسكندريه بس معرافشى فين فيها
فردوس بدون اهتمام: وه عليك يا حج العنوان هتلجيه في ورجك اللى مركون في السندوج اللى فوق
فاروق بتفكير: وه عليكى يا فردوس ده إنتي متخفاشى عليكى خافيه نسوان بصحيح.
صعد فاروق وصلاح يبحثون عن هذا العنوان الذي سيحدد مصير عائله الدمنهورى، وبعد فتره طويله من البحث لم يجدوا العنوان وكانت الغرفه في حاله فوضى من الاوراق المتناثره في كل مكان
فاروق بتعب: خلاص بقى يا خوي الصباح رباح انا مش لاجى حاجه
صلاح بتنهيده: خلاص يا حج فاضل هباب
وفجأه
صلاح بفرح: لاجتها يا خوي لاجتها
فاروق باهتمام: صوح يا صلاح ورينى
صلاح بفرح: اهيه يا خوي خد شوف اكده.
فاروق بفرح: صوح يا صلاح هيه يا خوي خدها يا خوى بسرعه وجول لولادك هم اوم يالا
صلاح بفرح: ايوه يا حج هجول وهجول كمان (احتضن صلاح اخوه بفرح ) شكرا يا حج تجعدلك في عيالك سلام عليكم
فاروق بفرح لفرح اخوه: سلام يا خوي سلام
ذهب صلاح وابنائه الى منزلهم وصلاح يعطيهم التعليمات ليذهبوا الى تلك الاسكندرية
اما في الجانب الاخر دخل فاروق الى الغرفه وهو يفكر في تلك الايام الماضيه التي لا يحب احد تذكرها.
رأفت الدمنهورى وهو الاخ الاكبر للعائله قبل فاروق: وه عليك يا فاروق يا خوي سيبنى اجتلو هوه فاكر نفسو مين ده البهيمه عندينا تسوى عنو اكتر بكتير
فاروق بغضب: اهدى يا رأفت مش اكده الراجل مجلش حاجه غلط
رأفت بغضب: فاروق انتا معايا ولا معاه
فاروق باهتمام: معاك يا خوي معاك بس الراجل ملهوش ذنب هوه بيطالب بحجو خلص الشهر والراتب مدفعش وده طبيعى وكمان الرجل عندو عيال اهدى اكده وفكر يا خوي.
رأفت بغضب: وه عليك يا فاروق يعنى انا معنديش مخ جصدج اكده يا فاروق مش صوح
فاروق بخوف من غضب اخيه: لاء لاء يا خوي مش قصدى اكده خالص انا بجو...
رأفت بغضب: اسكت يا فاروق مش عايز ولا كلمه وامشى جدامى واحسن اطربق المصنع ده فوج دماغك دى.
نظر فاروق الى الارض خذى من اخيه وسار معه في صمت حتى وصلا الإثنين الى البيت وصعد رأفت الى غرفته وهو يفكر كيف ينتقم من هذا الرجل.
اما فاروق فكان يفكر في غضب اخيه وهو يعرف انه لن يترك هذا الرجل فكان يفكر كيف يخلص الرجل من غضب وشرور اخيه فهو يعرفه حق المعرفه اذا غضب من احد لا يسكت حتى ينتقم منه شر انتقام هذا اذا لم يقتله هذه هي قوانين اخيه من لايسمع كلامه مره او يعارضه في اى شئ ولو كان شيء لا يذكر حكمه هو الموت ولذلك كتب والد فاروق كل شيء له لانه يعرف انه الاذكى ولن يظلم اخوته في شيء نعم هو اصغر من رأفت ولكن عقلنيته اكبر ولكى يتلاشى غضب اخيه قال له ان له النصف والنصف الاخر له ولاخوته وكان فاروق يدير كل شيء من وراء اخيه لكيلا يغضب لانه اذا غضب كل شيء يتحول إلى رماد.
فاروق باهتمام وهو يتحدث في الهاتف: خدبالك من ابن الحلوانى ولو شفت الباشا رأفت هناك جولى على طول فهمت، ايوه، لاء اوعى توريهم نفسك، ايوه تبلغنى فاهم، اجل شغل المصنع لبعدين انا دماغى وجعانى، وعليكم السلام
فاروق بتفكير: يا ترى هتعمل ايه ولا بتفكر في ايه يا خوي
لم يمضى يومان حتى بلغ الرجل فاروق ان اخيه هناك ومعه بعض من الغفر المسلحين.
فاروق بخوف من الذي سيحدث لتلك العائله من اخيه: حولوا تمنعوه وانا هباب وجاى
وصل فاروق الى هناك ولكن قد حدثت مجزره هناك فلقد قتل رأفت رجل من عائله الحلوانى لانه منعه من الدخول ليقتل ابن عمه وكان هذا الرجل هو والد تاليا وكانت تاليا لم تولد بعد قتله رأفت بدم بارد جدا ولم يعبا بالعواقب وخاصه ان هذه العائلة النساء فيها تعد على الاصبع وهم ليسوا من العائله بل ازواجهم.
حاول بعض الرجال الرد على رأفت ولاكنه كان محاطا بالرجال
كان فاروق في حاله يثرى لها فالذى مات كان اعز اصدقائه نعم كان من الطبقه الفقيره ولكنه كان يساعده في الكثير من امور المصنع فهذا الرجل كان يعرف عن السيارات اكثر من فاروق الذي امضى حياته بهذا المصنع ولكن الرجل كان اكثر خبره منه وكان يساعده بدون مقابل ويقول ان هذا عربون الصداقه بينهما
فاروق بحزن: جوم يا على جوم انا معاك.
ظل على ينظر الى فاروق ثم بكى وقال: خد بالك من مراتى وبنتى
فاروق بدهشه وحزن: مرتك خلفت يا على؟
على: لاء بس خد بالك منيهم خد بالك من نفسك كمان وكانت تلك اخر كلمات قالها قبل يلتقط اخر انفاسه
احتضن فاروق على وظل يبكى في احضانه ولكن ايقظه صوت الطلقات التي تضرب ترك فاروق على ملقى على الارض وذهب الى اخيه
فاروق بغضب: كفايه اكده يا خوى انتا خابر انت بتعمل ايه.
رأفت بغضب يماثل غضب اخيه: ايوه خابر بعمل ايه يا فاروق انا راح اصفى دمهم واحد ورى التانى وفجأه وجدوا صوت مراه تترجاهم ان يتركوا المكان ويذهبوا من هنا
رأفت بغضب وهو يدفعها الى الوراء: بجولك ايه يا وليه امشى من جدامى احسن اخلص عليكى إنتي كمان
فاروق بغضب: وه عليك يا خوي وصلت للنسوان كمان لك انتا اتجنيت على الاخر.
رأفت بغضب: انا اتجنيت يا فاروق لك انتا نسيت نفسك انت كمان والله لو ماسكت لكون دفنك معاهم اهنه
نظر له فاروق ولم يستطع ان يقول اى شئ لاخيه الذي تحول الى مجنون
فاروق بغضب: ماشى يا خوى اعمل اللى انتا عايزه بس كل روح اهنه هتتحاسب عليها...
ولكن هيهات لم يكمل فاروق حديثه حتى وجد اخوه ملقى على الارض امامه
فاروق بفزع: وه اخوى اخوى رد عليا
رأفت بخوف: مش عايز اموت يا خوي مش عايز اموت.
نظر فاروق له بشفقه ونادى على الغفر وحملوا رأفت الى المشفى وقبل ان يدخلوا المشفى لفظ رأفت اخر انفاسه وهو ينظر الى فاروق علم فاروق ذلك ولكنه لم يتكلم وظل يبكى في المشفى مثل طفل صغير تاه من امه فلقد فقد اليوم اعز اصدقائه واخيه ويا لها من خساره.
وبعد عده ايام تمت مراسم الدفن على من مات في هذا اليوم المشؤم وبعد ذلك ذهب فاروق الى عائله الحلوانى ليقابل زوجته صاحبه ولكن تعرض له بعض الرجال وسدد له بضربات تكفى لان تهلك اشجع الرجال ولكن اقفتهم زوجه صاحبه
امل: ابعدوا اكده وسبوه في حالو هوه ملهوش ذنب
احد الرجال: وه عليكى إنتي بتدافعى على اللى قتل جوزك ده جتل على يا امل
ظلت امل تبكى.
فاروق بحزن على صاحبه: انا اسف يا مرات اخوى انا اسف مش هجدر اعوضك عن على بس اللى اقدر اعوضك بيه هوه ده واعطى لها شيكا بمبلغ كبير من المال
نظرت امل له باعين دامعه: الفلوس ما راح ترجع على يا حج فاروق
فاروق وهو يبكى: خابر يا مرات اخوى خابر
نظرت له امل بحزن: ممكن تجولى حاجه
فاروق بحزن: جولى اللى إنتي عوزاه يا مرات اخوى
امل بحزن: هوه جال حاجه جبل ما يموت
هز فاروق راسه موافقا
امل بحزن: جولى جال ايه.
فاروق بحزن: جالى اخد بالى منيكى ومن بنتك اللى في بطنك ولسه مخرجتش للدنيا
اجهشت امل في بكاء مري يقطع القلب ولم يستطع فاروق قول اى شئ لذلك غادر
وبعد عده اشهر كانت امل وضعت الطفله وكانت تشبه والدها بشكل كبير وبعد عده ايام لحقت امل بزوجها وتركت الطفله لجدتها وجدها وعلى يكون ابنهم
وفي تلك الاثناء كانت عائله الحلوانى تحاول ان تنتقم من عائله الدمنهورى وبدا التار مره اخرى.
رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثالث
في بيت عائله الحلوانى
جمال: انا ما رح اسكت يا بوى الا لما اخد بتار ولاد عمى واخواتى
الحج احمد: يا ولدى اهدى انتا عايز تعيد اليوم ده تانى ايه ربنا يكفينا شره
جمال: انشل اموت هناك ما راح اسكت يا بوى
الحج احمد: وه عليك يا احمد عايز تموت هناك عايز تروح زى اخوك ومراته انا مفجتش من موت اخوك تجولى تموت هناك ما راح اسمحلك.
جمال بعصبيه: يا بوى انا دمى بيغلى في عروقى انا مغفلتش من ساعه ما اخويا مات وكل يوم بجعد مع نفسي وافنن ازاى اجتلهم وانتجم منهم زى ما عملوا في عائله الحلوانى واهنونا جدام الخلج ومفيش حته اهنه والا بتتكلم علينا يابوى انا دمى بيغلى
الحج احمد بحسره: مش اكتر منى يا ولدى ابنى ضنايا راح جدام عينى ومعرفتش اعملو ولا اى شئ غير انى اتفرج عليه
جمال بغضب: انتا يا حج مش انا انا احمد الحلواني.
الحج احمد: يا ابنى دول ناس ايديهم واصله وبطنهم شبعانه ومعندهمش عزيز
جمال بغضب: انتا يا حج متخلى عن حج ابنك بكلامك ده على يا بوى على اللى كنت بتجول انو اعجل واحد فينا وهوه اعجالنا مع انو اصغرنا الا انتا خليتو اكبرنا مش صوح كلامى ده يا بوى
الحج احمد بغضب: ايه الفايده من الكلام ده يا جمال ده ماضى وراح لحالو.
جمال بغضب: وه يا بوى على بجى ماضى هيه ده اخرت قيمه ابنك اللى ضحى علشان عمى وهوه محضرش جنازته وراح للجرف اللى بيشربو هيه دى اخرتو، خساره عليك يا خوي ضحيت علشان ناس متستهلش
الحج احمد بحسره في نفسه: فينك يا على يا ولدى كنت حليت المشكله وسكت اخواتك بكلامك زى ما بتعمل.
جمال بغضب: انا ماشى يا بوى ومش راجع الا ما اخد حج اخوى اللى ولا حد منيكم عبروا ولا بكلمه ومراته اللى ماتت بحسرتها على جوزها ولا بنتو اللى منعرفش لها طريج هههه وانتا تجول انو بجى من الماضى وه عليكى يا دنيا جت منك انتا يا بوى لا على مين على (على)، سلام يا بوى
خرج جمال من البيت وهوغاضب ولكن اوقفه صوت البندقيه على راسه استدار جمال ببطئ ليعرف من الفاعل ولكنه تفاجا بكونه والده.
جمال بغضب: انتا بتعمل ايه يا بوى
الحج احمد: من سكات تخش براحه اكده البيت ومتخرجش منو طول ما انا عايش فهمنى والا اتخك عيارين
جمال بحزن: تطخنى انا يا بوى تطخ ابنك وتخليه من الماضى هوه كمان بس متخفش يا بوى انا مش عبيط ولا مختوم على جفايا علشان تهددنى بابندجيه وانتا من جواك عايز تنتقم لابنك
الحج احمد بحسره: مانت خابر يا ولدى ليه عايز تصر على اللى في دماغم وتروح منى
ابتسم جمال: يا بوى انتا خلفت رجله.
الحج احمد بحسره: متحولش يا جمال مش هسيبك تروح هناك للموت
جمال بغضب: امال عايزنى اعمل ايه يا بوى اجعد اتفرج على اللى جتل اخوى هم يفرحوا واحنا نتحسر على اللى راح منينا
الحج احمد بتنهيده وهو يعلم ان ابنه لن ياخذ منه كلمه: خلاص يا جمال هسيبك تروح هناك بس بشرط
جمال بفضول: جول يا بوى جول
الحج احمد: تبجى ادهم
جمال: ازاى يا بوى.
الحج احمد بتنهيده: تبجى ادهم في المقام والفلوس ويوم ما تكون غلبت الدمنهوريه في الغنى اسيبك تولع فيهم ولا هجولك بتعمل ايه
جمال بغضب: وه يا بوى بس اكده لسه بدرى والله اعلم ان كان الزمن هيسرجهم منى ومش هعرف انتجم اكده
الحج احمد: يبقى تبدا من دلوقت
جمال: بس يا بوى...
الحج احمد: مبسش هوه الشرط اكده
جمال باصرار: ماشى يا بوى بس خليك فاكر كلامك وانا موافج على الشرط.
الحج احمد بتنهيده: اوعد يا ولدى انك ماراح تجرب منيهم الا لما تكون نفذة الشرط
جمال بصرار: اوعدك يا بوى اوعدك.
←وهنا بدا كل شئ وبدا جمال بالتكلم مع العائله ان يستعير اموالهم لبناء شركه تنافس عائله الدمنهورى في الصفقات والمشروعات تردد الجميع في البدايه ولكنه ظل يقنعهم بكل الوسائل الممكنه وفي النهايه وافقوا ولكن ليس من اجله بل لانهم ايضا محسورون على العائله وما حدث معها وايضا الشركه مشروع مربح وهنا بدا جمال الشركه ولكن ليس في الصعيد بل في الغرب وخاصه ان جمال كان متعلم وكان خريج جامعة القاهره لاداره الاعمال فعرض على العائله ان يكون هوه المدير التنفيذي لكل شيء في شركه HLWANY لتصنيع هيكل السياره الداخلى.
وهذا الهيكل ماتعتمد عليه بناء السياره وابدعت الشركه في مجالها حتى اصبحت من الشركات العالميه ولكنها لم تصل الى نجاح واظدهار وقوة شركه الدمنهورى بعد ولم يفكر جمال ابدا باستخدام الطرق الغير مرغوب في القانون وكانت منافسته نظيفه وفي منتهى القوه ولكن في السنه ال7 في بناء الشركه وعند نجاح اول صفقه لها بنجاح باهر استحقاقى كان الحج احمد يلتقط اخر انفاسه وعندما علم جمال بذلك اتى مسرعا الى والده.
جمال بحزن: وه مالك يا بوى
الحج احمد بتعب: خلاص يا ولدى خلاص
جمال بحزن عميق: لاء يا حج متجولش اكده انتا كويس، خلاص يا بوى فاضل هباب وننتجم منهم
الحج احمد بتنهيده: انتا لسه فاكر يا ولدى انسى يا ولدى انسى
جمال بحزن: مجدرش يا بوى مجدرش فاضل هباب يا بوى هباب
الحج احمد وهو يجاهد في اخذ نفسه: بنت اخوك يا جمال اوعى تنسى بنت اخوك
جمال بحزن: متجلجش يا بوى حجها متعان بس ه، ابوى، ابوى
وفجاه حل صمت مريب بالغرفه.
جمال بحزن عميق؛ انا لله وانا اليه راجعون ربنا يرحمك يا بوى متجلجش مش باكل حج حد يابوى ربنا يرحمك.
في الأسكندرية
الجده: تاليا صحيتى
تاليا بفرح: ايوه يا نينا
الجده: طيب يا حببتى جهزتى حجاتك امال
تاليا وهي تربط رباط الكوتش: ايوه يا نينا
الجده باهتمام: ايه ده يا تاليا
تاليا: في ايه يا نينا مالك
الجده باهتمام: إنتي صحيتى ولبستى كمان ده امتا ده
تاليا بضحك: هههههههههه جرى ايه يا نينا إنتي نسيتى ان انا بحب الدراسه اوى.
الجده بتنهيده: اه منا عرفه همه الطقمين اللى إنتي جيباهم هتوريهم للبنات صحابك وبعدين اصحيكى بضرب الجزم
تاليا بضحك: حببتى يا زووزوو يا قفشانى ديما
الجده بتنهيده: مفيش فايده فيكى ابدا، معاكى اكل يا تاليا
تاليا وهي تتصنع الحزن: no grand mother
الجده بسخريه: طيب يا ختى بس متتفزلكيش علينا وبعدين تجبيلى ملاحق اخر السنه
تاليا بتفاجأ لان هذا لم يحدث معها قط فهى تعد من اوائل الطلبه: what.
الجده بضحك على منظر تاليا: ايوه يا ختى وطوطتى وفي الاخر اتاخرى على الكليه
تاليا بحزن: ماشى يا نينا انا مخصماكى
الجده باهتمام: طب وبعد ده وكانت الجده تعطى تاليا 200 حنيه
تاليا بفرح: خلاص عفوت عنك صلوحه هاتى الفلوس
الجده بضحك: يا لهووووووى على بنتى المديه الحقيره يا ناس وفجأه احتضنت الجده تاليا: بس بحبها
تاليا: حببتى يا زوزو هاتى بوسه، وسلام بقه علشان انا هتنفخ انهرده god by.
وذهبت تاليا الى الكليه وهي سعيده فهى تمتلك عائله جميله وكما تقول تاليا هيه متفككه بس كويسه.
في الكليه
سمر: ايه يا بنتى اتأخرتى كده ليه
تاليا ببتسامه: sorry يا سمر بس السواق مكنش عايز يمشى الا لما يحمل
سمر بغضب: مختيش taxi ليه
تاليا ببتسامه: خلاص بقه يا سمر الموضوع عدى وادينى جيت وهنقعد نرغى لحد ما المحضره تبدا
سمر: اوف بسرعه يا تاليا فاضل على المحاضره حجات بسيطه
تاليا بخوف: يالا يالا يا لكاكه
دخلت تاليا وسمر المبنى ولكن كان باب القاعه مقفل
تاليا بخوف: يا لهوى الدكتور دخل.
سمر بخوف: مش دخله مش لاذم انا مروحه
تاليا باصرار: استنى هنشوف حظنا
سمر بخوف: تاليا تاليا إنتي راحه فين تال...
ولكن كانت تاليا قد دقت باب القاعه
تاليا بتوتر: اسفه حضرتك بس بجد مكنش فيه موصلات واوعدك مش هكررها تانى بس please دخلنى المحاضره مهمه ليه جدا و...
الدكتور مازن: ok ماشى ماشى اتفضلى بس يا ريت متتكررش تانى
تاليا وسمر بفرح: شكرا جدا ليك
تاليا بفرح: thanks sure
الدكتور مازن: اسمك ايه.
سمر بخوف: ايه انا..
الدكتور مازن مقاطعا: مش إنتي انا بقول لدى (وكان يقصد تاليا)
تاليا بتوتر: م، م، مين انا
الدكتور مازن ببتسامه: هوه في حد غيرك قدامى
تاليا ببتسامه زائفه: ههههه لاء
الدكتور مازن وهو يجاهد في كبح ابتسامته: اسمك
تاليا بتوتر: تاليا
الدكتور مازن: ok اتفضلى اقعدى
دخلت تاليا مسرعه
احد الاصدقاء (بنين): ايه يا برنس لحقتى وقعتى الراجل.
(فحقا كانت تاليا في قمه اناقتها كانت ترتدى بنطال جنس اسود وفوقه بدى ابيض وفوقه بليزر اسود وكانت تفرد شعرها وكانت تضع دبوس شعر بالون الرمادى على شكل فراشه وكانت حقا جميله جدا)
تاليا بتوتر: بس يالا وشوفلك حته اتلم فيها احسن اجى المك
الفتى: وليه الم نفسى احسن
تاليا ببتسامه: ههههه انا برضو بقول.
الدكتور مازن مقاطعا لحديث القاعه باكملها: خلااااص سكوووووت انهارده اول يوم ليكوا في سنه تانيه كوليه وكمان في حاجه عايز اقولها ليكوا اللى مستهين بكليته برا الباب ده واللى وخدها فسحه برا الباب واللى جاى يقابل ده في بتهم ومش عايز اى هزار او دلع او لعب الهندسه يا بشوات مهياش لعبه ok هوه ده اللى عندى وsorry لو طولت عليكم والمحاضره انهرده بتتكلم عن...
في مكان آخر (في شركه الدمنهورى للسيارات )
نضال بغضب: ازاى يا عمار الكلام انتا فاهم انت بتقول ايه
لاتستغربوا اصدقائى ان نضال يتكلم العاميه وليس الصعيديه ←نضال يتكلم 3 الايطاليه والانجليزيه والعربيه بالتاكيد وكان اوقات يتكلم بالعاميه في بيته ولكن والده انبه وقال له انه هكذا يسخر من عائلته والقريه باكملها ومنعه من التحدث بالعاميه في الصعيد مره اخرى.
عمار وهو اليد اليمنى لنضال وهو مرح قليلا بخلاف نضال: صدقنى انا عملت اللى اقدر عليه بس هوه كان مصر على قراره
نضال باهتمام: تمام ظبطلى معاد عشا معاه وانا هتصرف
عمار بشك: متاكد يا نضال بالى بتعمله
نضال بغضب؛ عمار من امتى وانا محتاج حد يقولى بعمل ايه ومبعملش ايه امشى يا عمار ونفذ الكلاك اللى قولتهولك
عمار: حاضر وانصرف عمار وترك نضال يجول في افكاره وما حدث معه ومع والده في البيت والحديث الذي دار بينهم.
نضال بصدمه: بتجول ايه يا بوى
فاروق باهتمام: اللى سمعته يا ولدى
نضال بغضب: وه وانا مالى ومال عمى ومال الحلوانى يا بوى
فاروق بترجى: يا ولدى اسمع الكلام واد عمك هيروح فيها
نضال بغضب: وه يا بوى علشان هوه ميروحشى انا اللى اروح هيه دى اخرتى يا بوى ترمينى لعيله الحلوانى
فاروق باهتمام: وه بس متجولش اكده والله على جستى الكلام ده بس انتا الاعجل مبين رجاله العائله.
نضال بغضب: علشان انا الاعجل اكون الاول في اللى رايح في الكلام بتعكوا ده
فاروق باسى: يااا ولدى اسمعنى
نضال بغضب: اسمع ايه ولا ايه يا بوى على راى المثل ←فيك هم ولا اذيدك يابوى الشركه دلوجت في صفقه لو راحت منى سمعت شركتى لاء مش بس شركتى وشركات الدمنهورى كلياتها راح يروح تعبنا وشجانا اكده في طرفه عين
فاروق باهتمام: لاء لاء هوه انتا هتتجوزها فتره وهتروح لحالها.
نضال بغضب: وبعدين بلاجى نفسى مدبس في ام الجوازه مش اكده
فاروق باسى على ولده: علشان ربك يا نضال توافج على الجوازه الملعونه دى، ووكمان متجلجش البنيه حلوه وزينه وطول عمرها عايشه برا الصعيد
نضال بغضب: وه هوه انا يا بوى يهمنى بر ومش برا وايه برا الصعيد مالها نسوان الصعيد ماكلياتهم زين
فاروق باهتمام: ماشى كلياتهم زين وانا معاك وهيه والله من اهنه من الصعيد يعنى زينه هه جولت ايه
نضال: ...
فاروق يقلق: ياولدى جول ريح جلبى
نضال بغضب مت بين اسنانه: ماشى يا بوى اما نشوف اخرت التار بتاعكوا ايه ومع بنت الحلوانى.
رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الرابع
عوده الى الحاضر
دق باب مكتب نضال
نضال باهتمام: اتفضل
العامل: السلام عليكم
نضال بإختصار: جبت اللى جولتلك عليه
العامل: ايوه يا بيه
نضال باهتمام: قول
العامل:
اسمها تاليا على احمد الحلوانى
العمر 22 سنه طالبه في كليه هندسه معماريه
وعايش معاها جدها وجدتها الجد اسمو سامر محمد حسان الحلوانى وجدتها فايزه محمد عبد التواب خالد.
هوه ده اللى عرفت اجمعو عنها سعتك تمام ورح انتا وظل نضال يفكر في تلك المجهوله التي سيتزوجها.
في كفتريا الكوليه
سمر بخبث: انما قوليلى يا تاليا
تاليا بعدم اهتمام: هه عاوزه ايه
سمر وهي تضيق عينيها: الدكتور مازن كان بيسأل على اسمك ليه
تاليا بدون اهتمام: انا اعرف يا ستى سيبك
سمر بخبث: اه قولتيلى بس، بس مش حساكى انهرده كده متشيكه ومطقمه وشكلك لسه جيباه جديد
تاليا بختصار: هاتى اللى عندك من الاخر يا سمر
سمر بخبث: في بينك وبين الدكتور مازن حاجه كده متتفهمش.
تاليا بغضب: سمر لمى نفسك وانتى عارفه ان طبعى مش كده
سمر وهي تحاول تهدأتها: خلاص يا كبير حقق عليا بس كونت هزعل منك اوى لو بينك حاجه وبين الدكتور مازن ومقولتهوش ليا وان كل اصرارى معاكى
تاليا: يابت اسكتى والله ما بينى وبينه حاجه
سمر ببتسامه: ok خلاص يا كبير صدقتك من قلبى المؤمن
تاليا بضحك: لا والله طب ابقى سلميلى عليه
سمر وهي تضحك بشده: من عيونى يا قلبى
وفجاه رن هاتف سمر.
تاليا ببتسامه: ايوه ايوه يا عم المهم
سمر: اسكتى اسكتى يا تاليا ده بابا، ايييييييييييييه اذاى ده حصل، طب خلاص انا راجعه حالا اقفل سلام
تاليا بفزع: في ايه يا سمر في حاجه حصلت
سمر وهي تبكى وتلملم اشيائها: مفيش مفيش بعدين هبقى احكيلك بس دلوقتى انا مستعجله
تاليا بفزع: لاء اكيد في حاجه حصلت انا لزمن اجى معاكى
سمر بخوف: لاء لاء يا تاليا خليكى واحضرى المحضرات وهبقى اخدها منك ok.
تاليا بقلق: مهو شكلك مبيبشرش خالص
سمر بسرعه: no Broblem
تاليا بقلق: sure
سمر: yes
تاليا ببتسامه: اوك خدى بالك من نفسك وحسبى على الموصلات
سمر: ماشى سلام سلام
*وذهبت سمر مسرعه الى بيتها لترى ما حدث فيه من امور *وظلت تاليا جالسه مكانها حتى ياتى موعد المحاضره التاليه
احد الشباب: بقولك ايه بص هناك كده
الشاب الاخر: اووووف يا جامد لا بجد جاحده
الشاب الثالث: متيجوا نقول لها صباح الخير.
الشاب الاول: بصراحه مش هقول لاء
الشاب الاول وهو يضع يده على كتف تاليا: مالك يا جميل قاعد لوحدك ليه
تاليا بعد ان وقفة امامهم بسرعه: شكلك فاضى ومزاجك رايق
احد الشباب: انا رااااااايق اوى لدرجة انك دخلتى مزاجى يا جميل
تاليا بشجاعه زائفه: شكلك عايز تتهزء بس انا مش اشكال بيئه زيكوا ومش عارفه انتوا اصلا دخلتوا الكليه الحترمه دى ازاى
احد الشباب بغضب: إنتي لسانك طويل وانا اموت في صق اللسان مش كده برضو يا...
الشاب الثالث وهو يقترب منها ويتفقدها من اولها لاخرها: بوصى من الاخر كده انا ابويا له شريكات برا وجوا مصر يعنى الفلوس بالقوم عندنا فتعالى سعتين تلاته ابسطينا وانا ابسطك بالفلوسok ياقطه
تاليا بخوف وهي ترجع إلى الوراء: ابعد عنى احسنلك وانا مش بتاعت الحجات دى فاتلم وابعد عنى احسن ااااااااااه
احد الشباب وهو يمسك تاليا من زراعها: قفشتك يا قطه
تاليا بقلق: ابعد عنى يا حيوان...
الشاب ببتسامه لا ياتى بعدها خير ابدا: ليه بس قله الادب محنا حلوين اهه
وفجأه امسك الشاب ذراع تاليا الثانيه و وضعهم بيد واحده واسندها الى حائط الكفتريا: مش قولتلك هخدك يعنى هخدك بازوق اوبالعافيه هههه يا بنتى إنتي مش اول بنت هههههه انا معلم على تلت تربع بنات الكليه فمتفتكريش نفسك شاطره.
*ثم سحب تاليا معه الى مكان مظلم خلف الكليه ليفعل بها ما يشاء ولكن لحسن حظها ان بعض الفتيات قد رؤها وهو يسحبها وهي تجاهد في فك يدها من يده وبدات تبكى وتضربه و تصرخ وتطلب من احد ان يساعدها ولكن هيهات فالجميع يخاف منه حتى العميد ولم يحاولوا ان يوقفوه حتى ولكن كانت هناك فتاه ترى تاليا وهي تصرخ ليساعدها احد وفجأه تذكرت نفسها في نفس الوقف ولم يساعدها احد لذا ققرت ان تساعدها فهى لاتريد ان يذوق الفتيات مثل ماذاقت من مرارة هذا الوضع وذهبت مسرعه الى مكتب العميد.
الفتاة وهي تسال الفتيات: لو سمحتي فين مكتب العميد
الفتاة: الدور التالت اخر باب
الفتاة الاخرى: شكرا جدا جدا جدا
وذهبت مسرعه تستنجد باحد
الفتاة وقد دخلت مكتب العميد بدون تركه
الفتاة: لو سمحت تعالى معايا بسرعه
العميد بغضب: ايه الغباء ده همه مش صنعوا حاجه اسمها باب ولا ايه
الفتاة وهي تلهث: ارجوك تعالى معايا مفيش وقت
( وكان مع العميد بعد الدكاترة من الرجال *
الدكتور مازن مقاطعا: اهدى مالك في ايه إنتي تعبانه.
الفتاة بستعطاف: ارجووووووكم حد يجى معايا البنت هتضيع
العميد بغضب وبدون فهم: امشى يا حيوانه من هنه وبعد كده تبقى تخبطى
الدكتور مازن مقاطعا: فين المكان ورينى
الفتاة بفرح: من من من هنه تعالى معايا بسرعه مفيش وقت
ظلت الفتاة ترقض ولم يهمها اى كلام اوهمهمات الفتيات والفتيان
الفتاة: هنه هنه بسرعه مفيش وقت خش شفها
استغرب مازن وقوفها وعدم دخولها معه
الدكتور مازن: متاكدة
الفتاة بسرعه: والله هوه بسرعه.
دخل مازن هذالمكان المظلم ولكنه سمع صوت صراخ يستغيث فتبع الصوت حتى راى تاليا وهي مقيده والفتى فوقها وهي تستغيث بمن يساعدها
الفتى بغضب وهو يضرب تاليا على وجهها: ماتهدى بقى قولتلك محدش هيسمعك
وفي نفس الوقت امسك مازن الفتى من قميصه من الخلف وابعده عن تاليا وصدم الدكتور مازن حقا بانها هي نفس الفتاة التي اعجب بها صباحا
مازن وهو يفك قيدها: ا، إنتي كويسه عمل فيكى حاجه.
بعد ان فك وثاق تاليا قامت وابتعد عنهم ووقفت بجانب العمود ونظرت إلى نفسها وجدت نفسها بكامل ملابسها ولكن البليزر قد تقطع بسبب مقاومتها له لم تستطع تاليا التحمل اكثر الوقوف على قدمها لذا انهارت على الارض وظلت تبكى بكاء يقطع القلب
نظرلها مازن والى الحاله التي وصلت لها وكان يريد ان يقتله لكنه لم يجده فقد فر الولد هاربا
مازن بقلق عليها: اهدى يا تاليا وقوليلى عملك حاجه.
فزعت تاليا من صوته رغم انه كان منخفض وبدا صوتها يعلو حتى صار بكائها صراخا وظلت تكور نفسها بنفسها خوف من هذا الشيطان: اب، اب، ابعد عنى الله يخليك
مازن وقد تقطع قلبه من بكائها المرير: اهدى يا تاليا ده انا الدكتور مازن بصيلى
نظرت له تاليا وكانها وجدت طوق النجاة فاحتضنته فجاه وظلت تبكى: ابعده، عنى، خليه يبعد، عنى الله يخليك.
مازن بتنهيده ولكنه حقا قد تفاجا بما فعلت: اهدى يا تاليا خلاص كل حاجه راحه مفيش حد هنه
دخلت الفتاة وهي ترتعب فهى تعرف هذا المكان جيدا
الفتاة بخوف: هه، هه، هيه كويسه يا دكتور مازن
نظر لها مازن ولكن كانت تاليا قد تداركت نفسها بعد سماع صوت اخر
نظر لها مازن بحزن عميق←لماذا ابتعدتى حبيبتى
مازن: اه هيه كويسه بس تعالى خدى بالك منها عما اروح اجبلها لمون واجى.
الفتاة بتوتر: حاضر وذهبت الى تاليا تلك المنهاره إنتي كويسه
نظرت تاليا لها ثم صمتت
الفتاة بفرح: بس معملش فيكى حاجه الحمد لله
تاليا ببكاء: ده كلو ومعملش حاجه
الفتاة بحسره: احمدى ربك غيرك كتير راح فيها
نظرت تاليا لها: إنتي مين
الفتاة ببتسامه: انا اسمى ريم في سنه رابعه
تاليا وبدات تتجاوب مع ريم في الحديث فتاليا اجتماعيه لدرجه فوق الوصف: ايه ده اول مره اشوفك يعنى
الفتاة ببتسامه: معرفتنيش بنفسك.
تاليا بخجل: اسمى تاليا في سنه تالته
الفتاة ببتسامه: ردا على سؤالك انا بقلى سنه مبجيش غير على الامتحنات
تاليا وبدات تتجاوب كليا مع ريم: اه منا برضو بقول انا لفيت الكليه وعرفتها وكانت تقلد ريا وسكينة نافر نافر
ظلت ريم تضحك على تاليا وروحها الجميله: ايه يا بنتى إنتي خوفتينى انا
تاليا بضحك وهي تقلدهم: ليه كده بس ده احنا هنريحوكى
وفجاه قاطع ضحك الفتاةان دخول مازن
مازن بقلق: إنتي كويسه يا تاليا دلوقتى.
خجلت تاليا كثيرا لدرجه ان وجهها تحول الى كتله من الجمر ولم ترد وحل الصمت
مازن مقاطعا: خلاص اهدى خدى اشربى اللمون ده علشان ستك اتصلت وعاوزه تطمن عليكى
تاليا بخوف: ايييه نينا
هز مازن راسه موافقا واعطى لها الحقيبه: تاليا ستك لو اتصلت قوليلها ان الشنطه وقعت منك وانا لقتها تمام وانا هسيبك تهدى مع نفسك وتشربى اللمون واه خدى واعطى لها جاكيت جنس ازرق ده علشان مش هينفع تخرجى كده، انا واقف برا عما تخلصوا تمام.
ظلت تاليا تبكى
ريم بخوف: مالك يا تاليا في حاجه وجعاكى
هزت تاليا راسها بلا
ريم: امال مالك يا تاليا
تاليا بحزن: البليزر لسه جديد
نظرت لها ريم بعدم تصديق وفجاه انفجرت ريم تضحك وكانها لم تضحك منذ زمن
ريم وهي تضحك: خدى اشربى اللمون يا تاليا علشان انا هموتك دلوقتى
وبعد قليل استعدت تاليا للذهاب واصر مازن على توصيلها فلم تعترض فهى لم تستطع الوقوف على قدمها كثيرا
وصلت تاليا الى العماره
تاليا: شكرا ليك جدا يا دكتور.
مازن ببتسامه: على ايه يا تاليا لوكان حدغيرك كنت عملت معاه نفس اللى عملتو معاكى
تاليا ببتسامه شكرا على الجاكيت هرجعهولك ان شاء الله وبجد مش هنسى مسعدتك ليا لاخريوم في عمرى
مازن ببتسامه: ok
تاليا بخجل: واسفه على اللى حصل
مازن بتنهيده: على ايه
تاليا بخجل: على اللى عملتو معاك
مازن ببتسامه: اه الحضن
هزت تاليا راسها بنعم
مازن: ok مقبوله منك ويالا انزلى علشان انا مش فاضى.
تاليا بتوتر: اوه اسفه ونزلت من السياره مسرعه
مازن ببتسامه: عايزه حاجه
تاليا بخجل: thanks
وذهب مازن وصعدت تاليا الى العماره التي تقطن بها ودخلت المنزل ولكنها فوجات انه كان هناك ضيوف
والضيوف كانوا عائله الدمنهورى.
رواية عشق الصعيدي الجزء الأول للكاتبة جهاد خليفة الفصل الخامس
دخلت تاليا البيت وهي منهكه تماما ولكنها فوجئت ان هنالك بعض الضيوف
حل صمت مريب بالبيت وكانت اول من تكلمت هي جدتها
الجده: خشى يا تاليا جوه
تاليا بعدم اهتمام: ok
دخلت تاليا الغرفه وكانت تريد ان تنام اخذت تاليا بعض الملابس البيتيه ودخلت لتأخذ حمام دافئ يزيح عنها تعب اليوم وبعد فتره طويله خرجت تاليا من الحمام وهي تجفف شعرها ولكنها فوجئت بجدتها تجلس على السرير وتبدو انها ليست بخير.
تاليا ببتسامه: مالك يا نينا مش على بعضك ليه إنتي كويسه
الجده وهي عابسه: البسى يا تاليا احنا هنرجع الصعيد
تاليا بتعب وتفاجا: ايه نينا إنتي كويسه صعيده ايه دلوقى إنتي بتهزرى
الجده باهتمام: ايوه يا تاليا هنرجع الصعيد ومش عايزة استعباط ويالله بسرعه علشان متاخرين
تاليا بغضب: نينا في ايه إنتي بتتكلمى جد صعيد ايه اللى نرحها وايه اصلا اللى هيودينا الصعيد مش إنتي قولتى بنفسك ان احنا ملناش قرايب هناك و...
الجده بغضب وصوت جهورى: تاليا انا قولت كلمه ومش عايزة اقولها تانى احسن امد ايدى عليكى
تاليا بتفاجا مما تقوله جدتها: نينا إنتي عاوزه تضربينى تضربينى انا تاليا تضربى تاليا يا نينا
الجد سامر من الخلف: اهدى يا تاليا نينا متعصبة شويه
ركضت تاليا الى جدها تحتضنه وهي تبكى: ن، ن. ي. نا ب، بتكلمى وحش ليه انا مش ع، عم. ملت حاجه
الجد ببتسامه: اهدى يا تاليا احنا قولنا ان نينا متعصبه فمش عارفه هيه بتقول ايه.
الجده بغضب: احنا هنخبى عليها لحد امتا قول لها احنا سبنا بلادنا وناسنا وولادنا علشان ايه قول لها احنا كدبنا عليها وقولنا ان اصلنا من اسكندريه مش من الصعيد قول لها ابوها وامها راحو ازاى قول قووووول بنتى ضنايا راحت بحصرتها وملحقتش تفرح ببنتها وابن اختى اللى راح قدام الناس ومحدش قدر ينطق ولحد دلوقتى الظالم قاعد ومريح دماغو واحنا هنه بنتحصر على عيالنا وولادنا ااااااااااااه يا بنتى ملحقتيش تفرحى يا حببتى.
وانهارت تبكى مثل طفل صغير
تاليا ببكاء: في ايه يا جدو ايه اللى نينا بتقوله ده احنا مش من هنا ازاى وايه اللى خبتوه عليا وايه الظالم قاعد ومش قاعد انا مش فاهمه حاجه
الجد والعبوس حل وجهه: مفيش يا تاليا روحى نامى يا حببتى إنتي تعبانه من الكليه.
تاليا بغضب: في ايه يا جدو متسبنيش كده مش فاهمه حاجه ولا عارفه اللى بتقولوه ده ساب ومسبش مات وظالم وحصره والصعيد والله ما فاهمه حاجه فهمنى يا جدو please Im un auder stand
الجد بحزن وغضب في نفس الوقت فهو حزين على تاليا وغاضب على زوجته باخبارها عما كان يخفيه عنها
الجد بحزن: تاليا حببتى روحى البسى وهبقى افهمك كل حاجه
تاليا ببكاء: لاء انا مش هلبس الا لما تقولى الحقيقه وايه البيحصل هنا بالتفصيل الممل.
الجد بحزن: إنتي واثقه فينا يا تاليا لو واثقه فينا هتنفزى اللى احنا بنقوله من غير اسئله ولما يجى الوقت المناسب هنقولك كل حاجه
تاليا بقلق: بس يا جدو...
الجد ببتسامه: صدقينى يا تاليا انا من المستحيل اعمل حاجه تاذيكى
تاليا بحزن: ok يا جدو هعمل كل اللى انتا عايزه
الجد ببتسامه: صدقينى يا تاليا كنت عارف ان انا عمرى ما هندم لما بعدنا عن الصعيد وجينا هنا وكبرتى ولما شفت ضحكتك هان عليا كل حاجه.
ابتسمت تاليا لحديث جدها عنها
الجد ببتسامه: ايوه كده اضحكى خلى الشمس تطلع بقه
تاليا ببتسامه ودلع: اشمعنا الشمس يعنى كان ممكن تقول القمر
الجد بثقه: لاء انا بحب الشمس علشان ليها فوائد ملهاش اخر اما القمر بينور السماء بليل بس وكمان في اوقات مبيكونش موجود في السماء ولا بينور اما الشمس في يوم شفتيها مطلعتش حتى في الشتاء الغيوم هيه اللى بتخبيها.
تاليا ببتسامه: مع انى مش مقتنعه باللى بتقوله بس مفيش مشكله هعديهالك المرادى
الجد بفرح كبير بتاليا التي لم يندم ابدا على تربيتها: ماشى يا حببتى نشوف الموضوع ده في الاخر بس ممكن دلوقتى تروحى تلبسى
تاليا بتعب: لزما دلوقتى مش ممكن بكره على رواقه
الجد باسف: معلش يا تاليا لزمن دلوقتى الموضوع مهم ماشى يا حببتى
تاليا ببتسامه: ok no problem.
وذهبت تاليا لتبدل ملابسها وبعد فتره ليست بقليله انتهت تاليا من تبديل ملابسها فكانت ترتدى بنطال ليجن اسود وفوقه كنزه صوفيه موديل قصير من الامام ومن الخلف طويل من اللون السكرى وكانت تربط شعرها ذيل حصان وترتدى كوتش لون الكنزه الوصفيه فكانت حقا في غايه الجمال.
جلست تاليا على سريرها وهي تفكر في الكلام الذي قالته جدتها للتو هل هي حقا من الصعيد حسنا ان هذا ما توصلت اليه ولكن بقيه الكلام انا لا افهم منه شيئا يا الله ارحنى اكاد ان اجن من كثره التفكير
قاطع تفكير تاليا دخول جدها الغرفه
الجد ببتسامه: ايه يا سكرى خلصتى
تاليا ببتسامه: yes my grand father
الجد بضحك: مع انى مش فاهم حاجة بس قلبى بيقول انك خلصتى
ضحكت تاليا على كلام جدها.
تاليا بضحك: هههههههههه ماشى خلاص ابقى كلم قلبك علطول
الجد ببتسامه لضحك حفيدته: ماشى يا حببتى نقصلك حاجه
تاليا باهتمام: جدو هوه احنا هنطول هناك؟
الجد باهتمام: ليه بتسالى ليه يا تاليا
تاليا بعدم اهتمام: عادى علشان اعمل حسابى هدوم اكتر وكده يعنى
الجد بخوف من رده فعلها؛ يعنى احنا هنطول بس مش اوى يعنى
تاليا ببتسامه: ok كده اعمل حسابى
الجد بتفاجأ: مكنتش متوقع كده منك يا تاليا.
تاليا بعدم فهم: ازاى انا مش فاهمه حاجه
الجد ببتسامه: انك توفقى عادى كده من غير زعاق او خناق زى عادتك
تاليا ببتسامه: لاء منا هعمل حاجه تانيا
الجد بتساؤل: ايه هيه استرها يا رب
تاليا ببتسامه: هات فلوس
الجد بخوف: كام يا تاليا
تاليا ببتسامه: 4000
الجد بتفاجأ: ايه ليه ده كلو يا تاليا ده إنتي صارفه ادهم قبل ما المدارس مش محتاجه حاجه يعنى
تاليا بدلع: مليش دعوة انا عوزه 4000 جنيه ومصره كمان.
الجد وقد احبط: كبير اوى يا تاليا
تاليا ببتسامه: حق ما هتتعطل دراستى والفسح والمشاوير وصحابى يعنى كلو بحسابو مفيش حاجه ببلاش يا حج
الجد بتفاجأ: اه عليكى يا تاليا مبقاش ليكى حل
تاليا ببتسامه: ماشى مأشى هات الفلوس واه على فكره ليا فسحتين على حسابك
الجد بتفاجأ: كمان والله إنتي خلاص عديتى الحدود
تاليا ببتسامه: عارفه عارفه سلام يالا علشان اكمل تعبئة هدومى
الجد بضحك: تعبئه
تاليا بعبوس: لا انجلش عاجب ولا عربى.
الجد ببتسامه: سلام يا تاليا كملى يا حببتى كملى
ذهب الجد سامر الى الغرفه وجد الجده فايزه صامته لا تتكلم
الجد: خلاص يا فايزه هنروح ونشوف اخرت الموضوع ايه
الجده فايزه ببكاء: عايزين يخدوها منى زى ما اخدوا امها هم ايه معندهمش قلب ارحمونى بقه ارحمونى
الجد بحزن: اهدى يا فايزه لو تاليا سمعتك مش هتروح خالص.
الجده ببكاء: والله من نحيتى يا حج انا مش عايزها تروح هناك ولا حتى تبصلها لو راحت خايفه بظلموها زى ما ظلموا بنتى وحرموها من جوزها وراحت في عز شبابها
الجد باهتمام: خلاص يا فايزه استهدى الله كده وقومى شوفى هتعملى ايه ولما نروح نبقى نشوف اخرت الموضوع ايه
الجده وهي تجفف دموعها: حاضر يا حج
وبعد وقت ليس بقليل
الجده: تاليا ايه يا بنتى ده كلوا جدك بيقول خلصتى من بدرى.
تاليا بتوتر: منا كنت خلصت بس جدو قال ان الحته هناك سقعه علشان كده اتريط اطلع الهدوم الشتويه وارتب الشنطه من اول وجديد
الجده بعجله: طيب بسرعه يا بنتى علشان نلحق المكروباص
تاليا بتوتر: حاضر حاضر
وبعد ساعه من الزمن كانت تاليا وعائلتها يركبون المكروباص للعوده الى التار
في عصر اليوم الثانى
تاليا ببتسامه: اخيرا وصلنا
الجده بتنهيده: ايوه اخيرا
الجد ببتسامه: ايه رايك في الصعيد يا تاليا.
تاليا ببتسامه: زى ما بشوفها في التلفزيون بضبط
الجد ببتسامه: طيب هاتى ايدك كده ويالا نمشى علشان إنتي هتوهى
كانت تاليا تمشى وسط الناس وهي متمسكه بيد جدها وجدتها وتنظر هنا وهناك في لم ترى قرى صعيديه من قبل ولكن في التلفاز فقط وكانت فتيات الصعيد يتهامسون فيما بينهم عن تلك التي اتت من مكان اخر في كانت ترتدى ملابس كما يقولون انها فاضحه
تاليا بفرح: وااااااااو بيبصولى يا نينا انا شكلى حلو.
الجده بتنهيده: على الاخر الله يسمحك يا حج سامر قلتلك خليها تلبس حاجه عدله واهه هوه ده اللى انا عامله حسابو
الجد ببتسامه: وه عليكى يا وليه متسدى حنكك ده
تاليا بتفاجأ: جدو انتا بتتكلم كده ليه
الجد ببتسامه: هيه دى لغه الصعيد يا بنتى ولو اتكلمت زي مابتكلم هناك يبجى اكده بهين نفسى جبل ما اهين علتى وناسى
تاليا بتفاجأ: واااو انتا بتتكلم صعيدى حلو اوى ابقى علمنى.
الجد بتفاجأ: بتتكلمى صوح يا تاليا عايزه تتعلمى تتحدتى صعيدى
تاليا بفرح: وااااو انا مش فاهمه حاجه بس عاجبنى هتعلم يعنى هتعلم
وبعد قليل كانوا يقفون امام بيت عائله الدمنهورى.
تاليا بتفاجأ: واااااااو احنا فين يا جدو
الجد بعبوس: عند الدمنهورى
الجده ببكاء: الله يرحمك يا بنتى ويحسن اليكى
الجد بجديه: اهدى يا فايزه مش وجتو دلوجت
الجده ببكاء: لو مكنش دلوجت هيكون ميتى يا حج
جاء الجد سامر ان يتكلم ولكن قاطعه صوت رجولى خشن فزعت تاليا عند سماعه
صلاح بفرح: يا مرحب يا مرحب اتفضلوا جوه انتوا وجفين كده ليه البيت بتكم يا حج سامر.
تاليا بفزع: بسم الله الرحمن الرحيم ايه يا خينا لا احم ولا دستور
الجد باهتمام: تاليا اهدى اكده احنا في بيت ناس
صلاح ببتسامه: لاه متجلش اكده البيت بتكم يا حج وسبها براحتها دى هتكون عروستنا الجديدة
تاليا بتفاجأ: بيقول ايه الرجل ده انا مش فاهمه حاجه عروسه مين وهباب مين انتوا بتهزروا
الجده وهي تحاول تهدأه تاليا: اهدى يا تاليا مفيش حاجه هوه بيهزر معاكى.
صلاح مقاطعا: لاء مش صوح انا مش بهزر هنخبى عليها ليه يا ستنا
تاليا ببكاء: نينا انا مش فاهمه حاجه إنتي هتجوزينى مين وبالعفيه وكمان انا وثقت بيكى تقومى تجوزينى بالعفيه لاء ومن ورايا كمان إنتي بتهزرى لاء وكمان صعيدى علشان تكمل صح
جاء الحج فاروق مقاطعا: ايه اللى بيحصل اهنه بجالكم كتير بره ليه وكمان صوتكوا عالى
تاليا بتفاجأ: ايه ده مش دول همه اللى كانوا عندنا.
فاروق ببتسامه: ايوه صوح يا بنتى عامله ايه والله كبرتى وبجيتى نسخه مصغره عن ابوك رحمه الله عليه.
تاليا بغضب: نينا انا مش فاهمه فهمينى حالا اللى بيحصل ومين ده وعرفنى منين او عرفنا ازاى وجواز ايه اللى بتتكلموا عليه ةكمان إنتي قولتى ان احنا ملناش علاقه بالصعيد خالص صح، اه صحيح منتى كدبتى عليا ازاى نسيت او بالاحرى كدبتوا عليا، طب طب انا عملتلكوا ايه علشان تدبسونى التدبيسه السوده دى وكمان انا، لم تشعر تاليا الا وهي في احضان صلاح يلتقطها قبل ان تقع اثر صفعة جدتها.
الجده بحده: متقوليش كده يا تاليا واياكى تفكرى في حاجه زى دى انا، انا يا تاليا اكدب عليكى انا اه منكرش انى كدبت عليكى طول عمرك بس ده كله علشان مصلحتك إنتي حياتى يا تاليا إنتي روحى ومفيش حد بيستغى وا بيحاول يبعدها عنه لانه هيموت إنتي كده يا تاليا
نظرت تاليا الى جدها وجدتها ثم وضعت بصرها في الارض مستسلمه لجدتها وما تفعله بها.
الجده باهتمام بعد ان هدئت: انا اسفه يا تاليا مش قصدى بس إنتي عصبتينى بس على العموم انا اسفه وحاولت الجده ان تضع يدها على وجه تاليا ولكن ابعدت تاليا وجهها بعنف عنها لانها غاضبه منها الان جدا
فاروق مقاطعا تلك الاجواء التي امتلئت بالشحنات السلبيه خلاص يا جماعه وحدوا الله وتعالوا نحل المشاكل جوه مش هينفع اكده وكمان جدام الناس.
الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر من هنا
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺