رواية قدري أنت الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم الكاتبه نفين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية قدري أنت الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم الكاتبه نفين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية قدري أنت الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر بقلم الكاتبه نفين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

تكمله لما حدث

صعد قدري الي جناحة 

كانت علياء تستحم وبعد ان انتهت انتبهت بانها نسيت ان تإتي بملابسها معها 

فلفت جسدها بمنشفه كبيرة وخرجت مسرعه فهي عل علم بأقتراب وصول قدري 

علياء ..ياربي اعمل ايه يارب مايكون رجع 

وفتحت الباب نصف فتحه واخرجت راسها ولم تجد احد فخرجت مسرعه ووقفت امام الدولاب لكي تأخذ ملابسها وهمت ان تدخل الحمام الا ان باغتها دخول قدري الغرفه عليها فتسمرت بمكانها 

علياء ...انا انا نسيت الهدوم و ومكنتش اعرف انك...

اقترب منها قدري فتراجعت هي للخلف 

ها كملي سكتي ليه !!!

اصل 

قدري اصلك اييه بجي 

كان يتكلم وكلما اقترب تراجعت هي للخلف 

حتي التزقت بالحائط اما هو فاقترب منها حد التهلكه فوضع يد عل الحائط والاخر وضعها تحت ذقنها 

نظر لها قدري وجدها بشعرها الغجري المببل المنثور عل وجهها وكتفيها ووجهها الذي توهج من الخجل 

قدري ..انتي تشوفيلك حل في خدودك دي 

علياء .ببلاها ...مالها 

حلوة بتغريني ببقي عاوز اعضك منيها 

ارتبكت اكثر من كلامه

ممكن تبعد 

قدري لاه مش هبعد قبل ما ادوق

علياء تدوق ايه 

قدري... وكان يمرر ابهامه عل شفتياها 

ادوق دي ومال عليها ليلتهم شفتيها الناعمة بشفتيه 

كان يقبلها بنعومه ورقه جعلت جسدها كله يتخدر

ابتعد عنها وجدها مغمضه عينيها ووجها اذاد حمرة 

وقد فكت رباطة المنشفه وكادت ان تسقط من عل جسدها 

فاقترب اكثر من اذنها وقال

لسه مش مستعده علي اتمام چوزنا 

فتحت علياء عيناها عل وسعها ووضعت يدها عل المنشفه كي لا تسقط وقالت انا انا هدخل البس جوه و 

قدري..علياء ماتخافيش انا مش هطلب حاچة منك من غير رضاكي فاهمه هزت هي راسها واسرعت الي داخل الحمام وقفلته واستندت بظهرها عليه ووضعت يدها عل قلبها اووف ايه دااا ايه ال حصلي دااا 

بعد مدة سمعت دق عل الباب 

علياء غبتي إكده ليه بقلمي نيفين بكر  

علياء...خلاص اهو خارجة

خرجت هي وقالت بأرتباك هنزل انا احضر السفرة 

قدري وهو يبتسم بالحق سمعت انك عملتي كل الاصناف ال بحبها 

علياء بابتسامه خجوله ايوة انا سألت حنين وهي قالتلي عل الاكل ال بتحبه فعملته 

وليه تعابتي نفسك .

قالت بتسرع تعبك راحة ثم عضت عل شفتيها وقالت 

انا هنزل واسرعت بالنزول

اما هو فدخل الحمام وهو يبتسم وهو يقول 

بينه حصل ....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢

كانت تضع الاطباق بانتظام هي وحنين جاءت عليهم صابرين ..تحبوا اساعدكوا 

علياء ..اكيد هاتي باقي الاطباق من جوة .

جاءت فردوس وهانم ثم قدري الذي كان يرتدي ملابس بيتيه 

حنين كداا تمام يلا نجعد بجي

جلس قدري عل راس الطاوله وكانت عل يمينه امه 

هانم غمزت لابنتها بان تجلس هي عل شماله 

الا ان قدري قال ..تعالي إهنه چمبي ي عليا

نفذت علياء ما قاله وبداءو في تناول الطعام 

فردوس ..الاكل جميل ي حبيبتي 

علياء الف هنا ي ماما 

هانم ...يعني مش بطال صابرين بتي تعمل قد الاكل ده عشر مرات ويكون اطعم 

علياء ...لم تتكلم اما قدري فقد اخذ بيدها وقبلها امام الجميع وقال تسلم يدك 

سحبت علياء يدها برقه وقالت تسلم من كل شر

احتقن وجه هانم من الحقد والكراهية وتناولت الطعام دون كلمه 

اما قدري فكان يأكل وهو يبتسم لعلياء بين الحين والاخر 

اما حنين وامه فكانت السعادة تملئ قلبهم لساعدة قدري

اما صابرين فكان يكفيها ماهي فيه من الحزن 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

بعد تناول الطعام قام قدري وغسل يده 

وذهب لمكتبه 

طرقت علياء عل الباب 

فأذن هو للطارق

تحب اجيبلك شاي مع البسبوسه 

قدري كمان بسبوسه ماشي ي ستي بس هاتيها كمان نص ساعة اكده لان خالد صاحبي چاي وهنقعد نراچع حبه اوراج

ابتسمت عليك وقالت حاضر 

قدري ..استني انا لسة ما شكرتكيش .

علياء وهي رافعه له راسها عل ايه 

مال عليها وقبلها برقه بجانب شفتيها 

وقال عل السفرة الحلوة دي

قالت بأرتباك انا هروح احضر الحاجة ثم اسرعت للخارج 

اما هو فابتسم عل خجلها ورقتها .....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

بعد ساعة كانت علياء تمسك بالصنيه وتضع عليها اطباق البسبوسه وفناجين الشاي

وذهبت الي المكتب وجدت حنين تسترق السمع عل اخيها 

فخبطت عل ظهرها وهمست .

بتعملي ايه هنا 

حنين بخضه..ها لا ابدا وهكون بعمل اييه 

ضيقت علياء عينيها وقالت 

استني عليا لما ادخلهم الصنيه وارجعلك باين عليه موضوع كبير

طرقت عل الباب فأذن لها قدري 

تقدم منها وقال تعالي ي علياء 

تقدمت منه وقال وهو يضع زراعه عل كتف علياء

خالد صاحبي وشريكي 

علياء اهلا بحضرتك 

خالد اهلا بيكي ي مدام علياء

قدري وهو مبتسم خالد چابلك الورج وقدمه كمان تقدري تنزلي من بكرة بأذن الله

علياء بفرح باذن الله اسيبكم انا تكملو شغلكم .

بعد خروج علياء كان خالد يتكلم ولكن قدري ف عالم اخر .

خالد ..ايييييه روحت فين 

انتبه قدري هاا ولا حاجة اني اها معاك 

لا انت مش معايا وغمزله انت مع ال جابت البسبوسه 

ابتسم قدري وقال بينو اكده حصل 

خالد ..ربنا يسعدك ي صاحبي انت تستحق كل خير 

قدري عقبالك ي صاحبي انت كمان 

خالد...اني مش هتجوز الا ال بحبها 

ان شاء الله مش هتقول هي مين...

نخلصو من المشروع ده وهنتقدملها رسمي حتي لو غصب عنيك واني ال هطلبهالك وانت خابر مفيش مخلوج هيقدر يقولي لاه 

ماشي ي صاحبي ال تشوفو

💢💢💢💢💢💢💢💢

عند علياء وحنين 

ها احكي كنتي بتعملي ليه كدااا 

حنين ااقولك ويبقي سر

سر امممم ماشي قولي ..

كنت بسمع اخوي وهو بيتكم مع خالد ...

علياء ... لييه 

يعني إكده ...

علياء وهي تقلدها ...إكده لييه ....

عشان يعني عشان ....

علياء بابتسمه عشان ايه بقي هو انتي ..

قربت حنين منها ووضعت يدها عل فم علياء 

والنبي اسكتي لاحد بسمعنا 

طيب طيب ،،،وهو ي حنين شعوره ايه .

مش عارفه والله ....

بصي ي حنين هو كبير وواعي وكمان صاحب اخوكي يعني لو بيحبك اكيد هيتقدملك 

لم تتكلم حنين ثم تابعت علياء..ال عوزة ااقوله انك لسه بتتعلمي اوعي حاجة تعطلك عن تعليمك والحب والجواز يجو بعدين فهمتي ي حبيبتي 

هزت حنين راسها 

ثم تابعت علياء ...انا خلاص هنزل من بكرة الكليه .

حنين ..بجد ربنا يوفقك ي حبيبتي .

يارب وانتي كمان يارب يلا تعالي معايا لما احضر حاجتي 

حنين يلا بينا .....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

ثاني يوم صباحا كانت علياء تستعد للنزول 

فقد احضرت الطعام ل قدري وايقظته 

دخل هو يغتسل ويغير ملابسه 

بعد فتره خرج من غرفته ل غرفه المائده 

اجعدي افطري 

لا انا كدا هتاخر 

اقترب منها وقال مش هتنزلي الا لما تفطري معاي 

قالت بأرتباك حاضر ..وجلست 

اما هو ف كالعاده كان يطعمها ويطعم نفسه

ان شاء الله هوصلك كل يوم وانا رايح الشغل 

وانتي راچعه هبعتلك السواج دا لو كنت انا مش فاضي 

مش عاوز انبه عليكي انك دلوقت زوجة ومسؤله 

يعني كلامك مع اي حد يكون بحساب 

مفهوم ي عليا 

اومأت براسها ...مفهوم بقلمي نيفين بكر 

يلا بينا عشان ما نتأخرش 

ونزلا هما الاثنان.....تقدم من السيارة وفتح لها الباب 

التي قابلت فعلته بابتسمه ثم قفل الباب هو ولف الناحيه الاخري ....

وشغل السيارة وانطلق وبعد مدة وقف امام كليتها 

قال يلا ي علياء وصلنا 

همت علياء بالنزول الا انه شدها اليه 

هااا مفيش مع السلامة 

ابتسمت وقالت مع السلامه 

قدري ...حاف إكده 

نظرت علياء له نظرة بعدم استيعاب 

اقترب منها هو وقبلها عل احدي وجنتيها 

ثم قال تبقي اكده 

ابتسمت هي بخجل وقالت طيب انا هنزل بقي .

قال مع السلامة ردت تسلم من كل شر 

وقف هو حتي عبرت البوابه للداخل ثم انطلق بسيارته 

كانت سعيده فهي ستحقق امنيه والدها بان تصبح دكتورة

.............. ............

بعد يوم شاق في المحاضرات العمليه كانت علياء تنزل الدرج فوجدتت فتاتين يتشاجرون بالكلام مع فتاه واضح انها خجوله 

اقتربت منهم علياء وقالت ..في ايه ي جماعة .

احدي الفتايات مالكيش دعوه خليكي بحالك انتي 

ارتسمت علياء الشجاعة وقالت 

طيب نتكلم بأدب وسيبوها ف حالها لحسن ما يحصلش طيب 

انتي مين انتي وبتتكلمي كداا ازاي

انا مين هقولك انا علياء العزايزي مرات قدري بيه المنشاوي 

قالت الفتاه الاخرة يا نهار مدوحس قدري بيه كبير البلد 

لامؤخذة والله مانعرف يلا ي ناهد بينا 

وابتعدت الفتاتين عنهما 

ادارت علياء ظهرها وجاءت تذهب الا ان الفتاه اوقفتها 

متشكرة اوي ومدت يدها ل علياء 

انا اسمي ندي الحديدي 

علياء وانا علياء العزيزي ثم تابعت ..انتي ليه كنتي ساكتالهم وهما بيزعقوا معاكي ....

هقولك بس اوعديني يبقي سر بينا ..

علياء... قولي 

ندي.....انا ندي بنت ممدوح الحديدي النائب المعروف 

بابا ديما يقولي نا بحبش المشاكل وماحبش اسمي يجي ف اي فانا بتجنب اي مشاكل والله هما ال رزلوا عليا 

علياء 

طب هما كانوا بيزعقولك ليه

ندي ...عشان ي ستي المعيد ال البنت دي حاطة عينها عليه بشكر فيا وهي بتحسب ان ف بيني وبينه حاجة 

علياء..اها عشان كداا طيب بقي اوعي تسكتي لحد تاني فاهمه 

ندي ..اصل انا مش بعرف ارود اعمل اييه ي ستي 

المهم احنا لازم نبقي اصحاب 

علياء اكيد بأذن الله ..اسيبك انا عشان مااتأخرش

ندي... ماشي ي علياء اشوفك بكرة بأذن الله 

بأذن الله واسرعت علياء لتذهب الي السائق الذي كان ينتظرها 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢

وصلت علياء الي السراي 

دخلت عل عجاله قابلت الحجة فردوس 

مالك ي بتي بتجري إكده ليه 

معللش ي ماما عوزة احضر الاكل بسرعة قبل ما قدري يجي 

طب ي بتي خدي نفسك وبلاش تتعبي نفسك اطبخي يوم تاني 

لا ي ماما مش عوزة ااقصر ف اي حاجة 

طيب ي حبيبتي ادخلي غيري هدومك وهخلي البنات تجهزلك الحاجة 

قبلتها علياء وصعدت مسرعة وبعد لحظات كانت واقفه ف المطبخ تعد الغداء

ظل الحال هكذا قرابه الشهر علياء تقوم بواجباتها عل اكمل وجه وكانت تطمئن عل اخيها يوميا

اما عن قدري فكان حبها يكبر ف قلبه يوما بعد يوم

اما حنين فكانت تهتم بمذكرتها مثلما قالت لها علياء

اما عن خالد فكان منهمك في المشروع الذي نوي بعد الانتهاء منه سيفاتح قدري بخطبه حنين

صابرين كما هي تستمع الي امها التي جددت الامل بداخلها بزواج قدري منها

اما عن كيد المكائد في بيت مرعي وزوجته فالحال كما هو لم يتسقر عل مصيبه يضعون علياء بها كي يفرقكووو بين علياء وقدري

صداقة علياء كانت تتوطد ب ندي فهي انسانه خلوقه هادئه 

ولكنها خجوله 

وذات يوم وهي ذاهبه الي كليتها استصدمت بسيارة 

واقفه عل الجانب. هي تركن سيارتها 

خرج منها شاب طوويل للغايه من نظر ندي لانه قصيرة القامه 

الشاب اييه ال هببتيه دااا

ندي والله انا مااخدتش بالي 

مااخدتيش بالك دا اييه وانا هعمل اييه دلوقت 

العربيه دي تتصلح حالا 

طيب اهدي حاضر شوف هتتكلف كام وخد الفلوس انا متاخرة عل الكليه

كليه ايه وزفت ايه بقولك عربيتي اتدغدغت تقوليلي كليه

طب اعمل ايه 

هتعملي اييه هتيجي معايا زي الشاطرة كدا ونشوف المكانيكي هيقول ايه وهنعملوا ماشي ي شاطرة

شاطرة ايه ي جدع انت بقولك ايه انا متاخرة عل كليتي لو مابعتش واخدت الفلوس انا هوديك القسم سامع 

ضيق الشاب عيناه وقال توديني القسم ..ماشي تعالي بقي نروح القسم يا انا ي انتي النهاردة

ي حضرت خلاص بلاش قسم بس خد الفلوس ي سيدي 

اعمل ايه اكتر من كدااا

والله ماانا سايبك غير ف القسم يلا بينا 

واخذها عنوة واركبها سيارتها وركب وهو وقاد السيارة الي القسم

عل باب القسم ..ي حضرت قولتلك خلاص خد ال انت عوزة وسيبني 

لا لازم تعتذري وتصلحي العربيه 

نعععععم اعتزلك انت ...طيب انا هوريك 

الحقوني ياحكومة الحرامي دا بيخطفني

امسكها من معصمها ودخل بها القسم وكل من كان يراه كان يعطيه التحيه 

برقت ندي عيناها هو انت حضرت الظابط 

ابتسم لها اسر وقال ايوة انا حضرت الظابط ال كان من شويه حرامي وبيخطفك 

دخل بها مكتبه ودفعها للداخل وقال لها ..ان ما وريتك

ورن الجرس عل العسكري ..فلبي النداء 

وقال له حد جه النهاردة ف الحجز 

العسكري ..ايوة ي باشا ولد نشال نشل شنطة من وحدة ست والناس مسكته وجابته هنا 

طيب روح هاته وهات الفلكه 

برقت ندي وقالت ف نفسها ي تري الفلكة دي ليا ولا للنشال 

بعد لحظات يدخل العسكري بالنشال 

اسر...انطق ياض من ال بيسرحك ولا النشل دا ل حسابك

امر العسكري بمد النشال عل رجله وقال له 

مش هتمشي من هنا غير لما تعترف 

كانت ندي واقفه ترتجف من الخوف اقترب منها اسر 

وقال لها ...استعدي ي حلوة عشان الدور عليكي 

لم ترود هي ولكن استرخي جسدها وكادت ان تقع عل الارض فاقدة وعيها لولا زراعيه التي التقفتها 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

ظلت فاقدة للوعي مدة 

اسر، ،،،ي انسه فوقي والله بهزر معاكي •اللّـہ̣̥ يخربيتك قومي

بدات تتململ هي واول ما رأته افتتحت في البكاء

عاااااااااا هيمدني الحقوني هيخطفني عاااااا

اسر، ،،هيخطفني ،،،بت اسكتي

قامت هي وابتعدت عنه لٱ الحقوني الحقوني

اسر،،،الله يخربيتك ال يسمعك كدا يقول بعمل فيكي ايه

اكتمي

لالا الحقوني اقترب ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا اسر وكتم صراخهَـ ا بيدة

اقسم بالله لْـۆ ماسكتي لانا بايسك ايه رايك بقي

جحظط هي عيناها. وهزت راسها وهو مازال مطبق عل فمها بيده

بعد عنها وقال، ،،،اسمك ايه

ندي، ،،ليه انَـَY̷̳̜̩̐̌̋O̷̳̜̩̐̌̋U̷̳̜̩̐̌̋ـَتَ هتحبسني خلاص انا اسفه ومش هعمل كدا تاني م̷ـــِْن فضلك انا مش وش بهدله والله انا اتاخرت عل الكليه

باااااااااس اسكتي انَـỲǑŲـْتي بالعة راديو بقلمي نيفين بكر 

بقولك اسمك ايه عشان اتصل بحد يجي ياخدك عشان ما تمشيش لواحدك واتتي لسة فايقة

ندي، ،،،لالالالا انا انا همشي لواحدي انا هروح عل كليتي

ومتشكرا لحضرتك بجد ااقصد اسفه لحضرتك يعني

وضع اسر يده عل اذنيه واغمض عينه

انَـỲǑŲـْتي مش معقوله بتتكلمه 360كلمه ف الدقيقه

انا لٱ اصل ليقاطعها اسر بااااااس اسكتي

ويلا امشي وابقي امشي براحة ولو خبطي حد ولا كسرتي عربيه حد مش هتردد دقيقه وانا بجيبك هنا تاني وهعلقلك الفلكة بنفسي سااااامعه

حاضر حاضر عن اذنك واسرعت للخارج

اما هو فابتسم عل تلك المجنونه الخجوله،،،،

💌💌💌💌💌💌💌💌💌💌💌💌💌💌

 ❤️❤️❤️❤️❤️😘😘😘😘😘😍😍🥰

التصويت قبل القرأه 

من فضلكم ما تحبطونيش

عملت جروب للي حابه تضيف نفسها 

اكتبي عل السيرش

روياتي 🌷نيفين بكر

الفصل السابع

من قدري انت 

بقلمي نيفين بكر 

متابعة لما حدث

ظلت فاقدة للوعي مدة 

اسر، ،،،ي انسه فوقي والله بهزر معاكي •اللّـہ̣̥ يخربيتك قومي

بدات تتململ هي واول ما رأته افتتحت في البكاء

عاااااااااا هيمدني الحقوني هيخطفني عاااااا

اسر، ،،هيخطفني ،،،بت اسكتي

قامت هي وابتعدت عنه لٱ الحقوني الحقوني

اسر،،،الله يخربيتك ال يسمعك كدا يقول بعمل فيكي ايه

اكتمي

لالا الحقوني اقترب ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا اسر وكتم صراخهَـ ا بيدة

اقسم بالله لْـۆ ماسكتي لانا بايسك ايه رايك بقي

جحظط هي عيناها. وهزت راسها وهو مازال مطبق عل فمها بيده

بعد عنها وقال، ،،،اسمك ايه

ندي، ،،ليه انَـَتَ هتحبسني خلاص انا اسفه ومش هعمل كدا تاني م̷ـــِْن فضلك انا مش وش بهدله والله انا اتاخرت عل الكليه

باااااااااس اسكتي انَـتي بالعة راديو

بقولك اسمك ايه عشان اتصل بحد يجي ياخدك عشان ما تمشيش لواحدك واتتي لسة فايقة

ندي، ،،،لالالالا انا انا همشي لواحدي انا هروح عل كليتي

ومتشكرا لحضرتك بجد ااقصد اسفه لحضرتك يعني

وضع اسر يده عل اذنيه واغمض عينه

انَــْتي مش معقوله بتتكلمه 360كلمه ف الدقيقه

انا لٱ اصل ليقاطعها اسر بااااااس اسكتي

ويلا امشي وابقي امشي براحة ولو خبطي حد ولا كسرتي عربيه حد مش هتردد دقيقه وانا بجيبك هنا  تاني  وهعلقلك الفلكة بنفسي سااااامعه

حاضر حاضر عن اذنك واسرعت للخارج

اما هو فابتسم عل تلك المجنونه الخجوله،،،،

وجاء يجلس عل مكتبه وجد كارنيه الكليه ملقي  عل ارض المكتب 

فاخذه واسرع به للخارج كي يعطيها اياه  ولكنه لم يجدها فقد ذهبت بسياراتها 

دخل مكتبه ونظر للاسم والصورة 

طب بشري 

ندي كامل الحديدي

طالبه في الفرقة الثانيه  

ابتسم هو واحتفظ بالكارنيه في محفظته

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

اسرعت ندي بداخل فيلتهم 

وصعدت مسرعه الي غرفته ثم اتصلت عل علياء واخبرتها 

بما حدث

علياء ...طيب انتي كويسه دلوقت 

ندي ..ايوة الحمد لله بس مش هقدر اجي الكليه النهاردة 

علياء ..طيب ي حبيبتي انا هقفل دلوقت ولما اخلص 

هبقي اتصل اطمن عليكي 

وقفلت معها.....

ابدلت ندي ملابسها ونزلت للاسفل فوجدت والدتها 

ندي ايه ي حبيبتي انتي ايه ال رجعك بدري كدا

ندي مفيش ي ماما حسيت بشويه صداع فرجعت 

جاء والدها من الخلف ..صداع مش هتبطلي دلع ابدا 

ندي ..ابدا يا بابا مش بتدلع والله انا فعلا تعبانه 

كامل ....بقولك ايه انا عاوزك تطلعي الاولي سااامعه معنديش استعداد يقولوا بنتك الوحيدة فاشله 

ندي وبعيون دامعه  حاضر يا بابا 

ثم تركهم وغادر بعد  ما جاءت له مكالمه 

ام ندي ....متزعليش حبيبتي هو طابعة كداا 

ندي ...هو بابا مش بيحبني ليه انا زنبي ايه انه كان نفسه ف ولد

انا بنجح كل سنه بتفوق وبردو شايفني فاشله 

ليه بيعمل كدا ليه 

ام ندي وهي تربط عل ظهر ابنتها ...قدرنا كدا يا بنتي 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في صباح اليوم التالي عل باب الكليه

ندي ...يا نهار الكارنيه راح فين مش لاقياه

علياء ...دوري حلو عليه بقلمي نيفين بكر

ندي ..مش موجود اهو شوفي بنفسك

جاء من وراءهم السلام عليكم 

التفتت علياء وقالت ... وعليكم السلام 

ندي بارتباك وعليكم السلام انا   انا والله ما عملت حاجة 

اسر ..مبتسم وحد قالك حاجة  

خدي دااا وقع منك في المكتب امبارح 

اخذته منه ...متشكرة اوي انا كنت لسه بدور عليه 

اسر ..لا مفيش شكر ولا حاجة  انا جريت وراكي بس انتي كنتي مشيتي 

ندي...اسفه تعبتك معايا 

اسر...لا ابدا ولا يهمك .. استأذن انا 

سلام عليكوو

علياء وندي ...وعليكم السلام 

علياء ...مين دا ي ندي وايه ال وقع الكارنيه عنده

ندي ...مهو دا ي بنتي الظابط ال خبط عربيته امبارح 

علياء بس باين عليه زوق اوي 

ندي .. ايوة زوووق اوووي دا امبارح نشف دمي 

علياء هههههههه ايوة كان هيركبلك الفلكة 

ندي ...بتضحكي ماشي انا غلطانه اني حكيتلك

علياء يلا ي ماما هنتأخر عل المحاضرة 

وذهبنا للداخل .....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

مرت الايام جميله هادئه عل ابطالنا الي ان جاء الًيَوُمًِ الذي عاد فِيَھ هاشم 

كانت علياء تراجع بعض المواد في حديقه السراي

جاء هو م̷ـــِْن خلفها وهمس بخبث

انَــْتي الخدامه الجديدة

انتفضت علياء عل صوته وقالت انت مين وازاي تدخل م̷ـــِْن غير استأذان 

هاشم. ،،ف حد بيستآذن وهو داخل بيته

علياء..بيتك انَــَتَ مين انطق بدل ما اندهلك الحرس

هاشم،،،،تندهيلي الحرس والله عشنا وشوفنا بنت الجاتل تقولي اندهلك الحرس

طالما انت عارفني اهوو بتستعبط ليه

هاشم، ،،انا هاشم ال ابوكي جتل ابوي

بقولك اي قصه ابوك وابويا داا خلصت ولما تتكلم معايا تتكلم بأدب سامع انا مرات قدري اكيد طبعا عارف يعني اييه مرات قدري

وتركته ودخلت ال السراي

تابعها هو الي الداخلبقلمي نيفين بكر 

فردوس... مالك ي بتي متسربعه إكده ليه

علياء عشان قليل الزوق داا عارف اني مرات قدري وجاي يقولي انَـتي الخدامه الجديدة

فردوس. لييه إكده ي ولدي، دي بجت مرت اخوك دلوك

ومامنوش عازة الحديت ده 

جاءت هانم. ،،ولدي حبيبي اتوحشتك ي نضري

قبل رأسها هاشم ثم قال، ،،وانتي كمان ي اما فينها صابرين

هانم،،،،،فوج ي ولدي تعالي دي هتفرح جوي، ،تَعاّإاّإلّ تَعاّإاّإلّ

اقتربت فردوس م̷ـــِْن علياء، ،،حقك علي ي بتي ماتزعليش روحك مش عاوزة قدري يعرف عشان خاطري ي بتي

ولو ضايقك تاني انا ال هجفله

حاضر ي ماما

تسلمي ي جلب ماما

وصعدت الي غرفتها

🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️

في غرفه صابرين

هاشم بعد سلامه عل اخته

شايفها يعني مبرطعه ف السراي وبتأمر وبتتحدت گأنها في ملكها

هانم، ،،ايوة شوفت ڱڵـه. م̷ـــِْن قدري واد عمك هو ال بيعاملها ولا كانها ست الهوانم

ومش هو وبس والحچة وحنين كل ما بشوفها إكده بنقهر

هاشم، ،،وبعدين ي اما هنسكتوا عل اكده

هانم لاه طبعا صبرك بالله انا كلمت خالك وهو مهوش ساكت وان شاء •اللّـہ̣̥ هتغور في مصيبه بلا راجعه

صابرين، ،،والله انا خايفه لكل حاجة تتقلب علينا في الاخر

هانم، ،،اسكتي انتي انا بعمل كل  ده عشانك

صابرين، . زد حظ،،،حاضر سكت اهوو

🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️🗯️


بعد مده اتي قدري الي السراي وقابلته امه،  سلم عليها

سإل عل علياء وحنين

حنين ي ولدي ف الدرس بتاعها اما علياء هي بجناحها

جاء يتكلم قاطعه نزول هاشم

هاشم، ،،كيفك ي قدري

قدري بأقتضاب، ،،اهلا ي هاشم گـّيَفْ الـّحـّال ٱن شـْاءِ اللـٌہ بَخـّيَرٌ

هاشم بخبث، ،،نـًسّْيـت اباركلك ي واد عمي عل جوازتك م̷ـــِْن بنت الجاتل ااقصد م̷ـــِْن بنت العزايزة

قدري بصرامه، ،،هااااشم اسمها دلوك مرت قدري يعني ال يمسها يمسني فاااهم علي طبعا

هاشم، ،،بسخريه، ،،فاهم فاهم

بالاذن اني

هانم لاه ي ولدي خليك النهاردة معانا

هاشم وهو ينظر ل قدري، ،لاه ي حجة هروح بيتي

هانم ما ده بيتك بردك

هاشم، ،لٱ ي اما ماعدش بيتي خلاص وتركهم وذهب

صعد قدري ل عند علياء كانت هي تذاكر

قدري، ،،السَلٱمٌ عـَلـْيگمّ-ۈرحـْمّـٌة ٱللـّہ ﯙبُرگـّاتہ

علياء وعليكم السَلٱمٌ عـَلـْيگمّ-ۈرحـْمّـٌة ٱللـّہ ﯙبُرگـّاتہ

كيف الًيَوُمًِ معاكي

علياء الْحٍمَدٍ للـّہ لله كان ڱڵـه. ټمـٱمـ

بكرة بأذن •اللّـہ̣̥ الجمعه اجازتي واجازتك تحبي تروحي عند الخيل ،،،،،

علياء بفرحة كالاطفال بجد بجد ي قدري

قدري،بعشق ،،بجد ي روح قدري 

توترت علياء م̷ـــِْن نبرته الحنونه واحمر وجهها كالعاده

تحب اجهزلك اكل الوقت

قدري، ،،ياريت بس هاكل هنا 

حاضر م̷ـــِْن عنيا بقلمي نيفين بكر 

💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭💭

في صباح الًيَوُمًِ التالي تجهزت علياء للذهاب مع قدري

عند اسطبل الخيل

كانت سعيدة منطلقه

قدري، ،،،مبسوطة

علياء جدا جدا

اقترب ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا انا كمان مبسوط للفرحة ال ف عنيكي دي

لم تتكلم هي ولكنها احمرت كالعادة

قدري تعالي اما افرجك عل رهوان

رهوان مين

رهوان الحصان بتاعي وذهبا لعند رهوان

امر السايس بتجهيز الحصان

قدري، ،،،،،افتخي يدك

فتحت علياء يدها فوضع قطع سكر

ثم قال لـٍهآ مدي يدك ليه ياكل منيها

فعلا مدت يدها ولكنها كانت خائفه فتشبثت به 

فربط عل ظهرها وقال

ماتخافيش منيه تعالي هاتي يدك وامسك بكف يدها لتملس عل راس رهوان فصهل الفرس 

شوفتي فرحان بيكي كيف

علياء... اول مرة ااقرب م̷ـــِْن حصان كداا

تعالي انا هركبك عليه

لالا والنبي اخاف

اعتلاه هو اولا ومد يده لـٍهآ وقال، ،،هاتي يدك

عليأء لالا والله انا بخاف

قدري...هتخافي وانتي معاي

مدت يدها بتردد ولكنها في الاخر مدتها فرفعها قدري لتجلس امامه كانت بمعني اصح بين احضانه

كانت تتشبث به كانها طفلته اما هو فبيد كان يحاوطها واليد الاخري يمسك اللجام كانت مستكينه بين اضلعه مبتسمه ❤️

كانت سعيدة بحنيته بمعاملته لـٍهآ. باخلاقه

فهي لم تكن تتمني افضل منه فكان لـٍهآ اجمل قدر

نظر لـٍهآ م̷ـــِْن اعلاها وهي مستكينه بين اضلعه

هااا مبسوطة!!

علياء وهي تهز راسها،،،،، ايوة جداا

قدري...خلاص مش خايفه

قالت لاء وهي تهز براسها  مش ممكن اخاف وانت معايا انا معاك بحس بامان وبدفا  بحس براحة 

ابتسم لـٍهآ وضمها اكثر وقبل اعلي راسها  وقال ازود السرعه ولا حلو اكده

علياء زي ما تحب انت 

زغد الفرس جعله يسرع قليلا 

بعد مدة اوقف قدري الفرس ونزل ومد يده لخصرها وانزلها ببطئ كان يتلمسها برفق فطبع قبله عل وجنتيها 

ثم امسكها من يدها وقال تعالي

سحبها الي ارض واسعه خضراء 

علياء..الله المكان هنا تحفه 

ايوة عارفه ي علياء المكان ده بجيه لما بيكون دماغي مشغوله او اكون مضايق  بحس براحه هنا المنظر ده والهدوء بيهدوا الاعصاب 

اها قولتلي لما بتبقي مضايق مممم 

ضيق عينيه وقال مش فاهم عليكي 

يعني كنت عوزة ااقول يعني 

قدري ..يعني اييه جولي 

عليا..هو انت عمرك ما حبيت 

قدري مبتسما ...جبل ما اشوفك لاه

اقتربت منه وقالت افهم من كدا ان دااا وهي تشاور عل موضع قلبه عمره ما دق لحد غيري 

ااقترب منها اكثر وقال وهو يمسك بكفها ويضعه عل قلبه 

داا عمره ما دق ولا هيدق لحد غيرك ي عليا 

قبل ما اشوفك كنت عايش زي بقيه الخلق والسلام 

عمري ما حسيت باحساسي ده غير وانا وياكي 

عليا انا بحبك 

سكتت علياء ولم تتكلم 

رفع ذقنها باطراف  انامله ...ممكن اعرف شعورك من نحيتي ايه

علياء ..انا مش عارفه الاحساس ال جوايا دا اسمه ايه 

اول مرة احس بالامان مع حد كدا اول مرة اكون مرتاحة ومطمنه لما بتكون مش  موجود بحس اني قلبي مخطوف مني روحي مش بتبقي معايا بحس اني وحيدة حتي لو كل ال ف البيت معايا  بحس اني ناقصني حاجة مابحسش 

بالاكتمال ال وانت معايا 

تنهد قدري وهو يضمها اليه اكثر  وقال ...كل ده وماتعرفيش اسميه اييه

تعرفي ان ده بيكون احساسي بيكي انا 

عارفة ي عاليا نفسي ايه  

علياء ..مممم

نفسي في عيال كتير منك  نعلمهم مع بعض الحب والخير والمبادئ 

عليا انا عاوز نعيش عيشه طبيعيه لساكي بردك مش مستعده 

عليا.....

قدري ...ماشي ي عليا زي ما تحبي تعالي يلا عشان نرجع 

علياء ...انت زعلت مني 

ابتسم قدري وقال ..انا مش ممكن ازعل منك ابدا 

علياء... اومال هنرجع ليه 

قدري خلاص زي ما تحبي ...

علياء ...هي الارض دي مفيش حد بيشتغل فيها 

قدري لا ازاي اكيد 

اومال هما فين 

قدري مشيتهم عشان نبجي عل راحتنا 

افهم من كدا انك بتغير عليا 

قدري بغير عليكي كلمه جليله من ال بحسها قاطعه 

صوت  رنين الهاتف 

التقته قدري ...الووو ايوة ي خالد 

خالد...... بقلمي نيفين بكر 

حاضر ربع ساعة واكون عندك واغلق الهاتف

علياء ..بزعل ..احنا هنمشي

قدري...معلش خالد عوزني ضروري ومرة تانيه ابجي اجيبك تاني 

طيب ماشي ...ورجع هو هي كما جاءو 

.....      ............💢💢💢💢💢💢.....   ........

في بيت الطرشنا 

زينب ...ي هاشم ماينفعش عشان خاطري حاول تاني 

هاشم ...ي بنت الناس انتي بت خالي يعني مش هضحك عليكي وبعدين انا هتجوزك

واهو العرفي ده جواز 

هاشم اومال طبعا جواز وحلال كمان 

زينب ..بس ...

هاشم بجولك ايه ما بسش انا عاوز كلمه دلوك موافجة ولا لاه انا دماغي وجعتني من الموضوع ده ...

زينب خلاص ال تشوفوا 

خلاص نتقابل النهاردة الساعة ٦ نتفج عل كل حاجة 

سلام ي جمر 

مع السلامة

يقفل معها خاشم وهو يتوعد لها ولابيها 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

عادت علياء هي قدري وكانت السعادة ظاهرة عليهم

قابلتهم هانم ...رجعين من فين عل كده

قدري في حاجة ي مرت عمي

لاه كنت بطمن عليكووو

لاه اطمني جوي ي مرت عمي احنا بخير

وتركوها وصعدوا لغرفتهم 

توجه قدري للحمام ليبدل ملابسه

خرج بعد مده وهو يرتدي ملابسه ثم وقف امام المرأة لكي يربط رباطة عنقه 

فاقتربت منه علياء وقالت تحب اساعدك

قدري ...ياريت

مدت يدها له ورفعت راسها وقالت انزل شويه انت طويل اووي

قدري ...هههههههههه انا ال طويل ولا انتي ال اوزعه 

ضيقت عيناها ..انا اوزعه طيب مش هربطه وتصنعت الزعل

قدري لالا خلاص ي ستي انتي مش اوزعة انا ال طويل 

خدي يلا 

علياء طيب استني لما اجيب كرسي عشان اطولك 

قدري برواغه ...وعل ايه كرسي لما ممكن ارفعك انا 

علياء ببلاها ...ازاي دااا

احتضنها  قدري ورفعها  من خصرها وقال ..كدهووو

شهقت علياء قدري نزلني 

قدري... لاه اخلصي كداا هتاخر

ربتطها  علياء وقالت خلاص نزلني 

قال لاه انا مرتاح إكده 

علياء بخجل قدري عشان خاطري 

قدري .لا خلاص عشان خاطرك انا اعمل اي حاجة

وانزلها بعد ان طبع قبلها عل وجنتيها 

انا هروح اني عاوزة حاجة 

تسلم يارب ماتتاخرش ممكن

قدري مستفهما ..ليه في حاجة

عليها وهي تعض عل شفتيها ايوة 

قدري..في ايه

علياء بوجه تسوده حمرة الخجل ...ماتتاخرش عشان عروستك هتكون مستنياك

قدري وهو ينظر لها بجد ي عليا 

نظرت هي للارض واذداد خجلها 

قدري ...لا خلاص مش نازل 

عليااء ..لاء انا لسه هوضب حالي وو

خلاص ي ستي هنزل ومش هتاخر عل عروستي 

وقبلها برقه وغادر .......

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في شقه هاشم ....

جاءت زينب ڵـهٍ  اتفق معها عل اتمام الزواج العرفي

هاشم ...خدي  امضي هنا 

زينب بتردد. ،،حا حاضر، ،واخذت منه القلم ووقعت عليها

اخذ هو ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا الورقه والقلم وطواها ووضعها في جيب جلبابه

ااقترب منها وقال تعالي معاي

زينب اجي فين،؟؟

هاشم، ،،،تعالي نجعد جوه

زينب ..لاه احنا هنا كويسين وانا لآزٍمٍ انزل عشان مااتخرش عل امي

هاشم، ،،،كيف ده انَـتي عوزة تمشي وتسيبيني والنهاردة دخلتنا

ابتعدت عنه وقالت،،،،، لاه انا اكده هتاخر وو

واييه قالها هاشم وتظاهر بالضيق...

خلاص ..ي زينب اعملي اللي تحبيه 

زينب ...هاشم خليها مرة تانيه 

اقترب منها وقال ...لاه دلوك وبعدين احنا لا بنعملوا حاجة حرام ولا عيب انتي مرتي حلالي وانا رايدك 

انتي مش بتحبيني زي ما بحبك ؟؟

زينب وهو اني لو مش بحبك كنت جبلت اتجوزك بالطريقه دي 

اقترب منها اكثر طيب ليه بتزعليني والمفروض ان النهاردة تسعديني 

ثم حملها وهو يتوجه بها الي الداخل حاولت ان تتملص من بين يديه ولكنه لم يعطها الفرصه حيث وضعها عل الفراش ووبداء بتكبيل شفتيها بشفتيه وهو يرتشف منهم بنهم جائع اما يديه فاكنت تتخلص من ملابسها 

ظل هكذااا حتي تملك منها ....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

التصويت بالله عليكو ما تحبطونيش 

الفصل الثامن من قدري انت 

بقلمي نيفين بكر 

في سراي المنشاويه 

كانت علياء تتجهز لاستقبال قدري 

فكانت ف اجمل زينتها بعد مده جاء  قدري

فتح باب الغرفها وجدها متزينه بالورود والشموع الفواحة 

تقدمت منه علياء وجدته لم يتحرك من مكانه 

كان يتفرس في ملامحها عيناها شعرها شفتيها كلها كلها كانت جميله بقلمي نيفين بكر

ااقترب منها وقال ..كل الجمال ده عشاني، ملكي

علياء بخجل ...انت تستاهل اكتر من كداا 

قدري ..مفيش اجمل ولا احسن منك ي عليا

علياء طب انا جهزتلك هدومك ادخل غير عل ما اجهز السفرة

قبلها قدري وقال ماشي هدخل انا ومش هتأخر اصل انا جعان جوي 

ابتسمت عليا وذهبت ...

اما هو فتحمم وغير من ملابسه وخرج اليها 

علياء ...يلا قبل ماالاكل يبرد 

قدري وهو ينظر للطعام ...كل دا ي عليا تعبتي نفسك 

علياء ..تعبك راحة قبل يدها ثم ضمها اليه وقال تعالي اق

عد هنا جمبي ،،نفذت علياء كلامه

كان كالعادة يأكل ويطعمها 

علياء ..عجبك الاكل 

قدري سلم يدك كله كان جميل

عليا.. الف هنا عل قلبك 

قام قدري وهو يمسك يدها وقال ...ادخلي ي عليا اتوضي عشان نصلي ركعتين  السنه 

علياء بخجل ..حاضر 

دخلت وتوضأت  وارتدت اسدالها وقالت ...انا جاهزه

آمها هو وقرأء الدعاء ثم نهض وهو يمسك بها 

قدري ... عليا هنبداء حياه جديدة مع بعض هنكون لبعض السكن والراحة والمودة 

مش عوزك في يوم تخافي مني او تخبي علي حاجة 

وانا كمان عمري ما هخبي عليكي اي حاجة واوعدك هعملك بما يرضي الله وهتقي ربنا فيكي 

علياء...انا من يوم مادخلت بيتك وانا مطمنه اني بقيت في حمي راجل سند وضهر عمره ما هيظلمني ولا هيهني 

قدري انا اجابتي عل سؤالك الصبح هي...

وانا  كمان بحبك اووي اووي 

ااقترب منها وقال ياااابوي لا حلمك علي ي بت الناس كل ده مرة واحدة بقلمي نيفين بكر

ابتسمت علياء بخجل فاقترب منها اكثر ورفع ذقنها بأنمله 

وقبلها عل شفتيها ..

كانت برقه في بدايتها ولكنها تحولت لشغف لتملك 

كان يقبلها في جميع وجهها عيناها وجنتيها ويرجع لشفتيها ثم حملها وتوجه للفراش 

وضعها برفق كانها  اثمن اشياءه كان رقيق عطوف معها 

كان صبورا  محاولا ازابه خجلها ،كان مراعيا  لارتعاش جسدها  ،لمرتها الاولي  كان يقبلها ويسمعها كلمات الحب والغزل  ليبث لها حبه وعشقه  حتي ازابها بين زراعيه

  واصبحت زوجته ....

بعد مدة كانت تتوسد بين زراعيه وتدفن راسها بعنقه

قدري ..عليا انتي كويسه 

هزت علياء راسها بنعم 

طب ارفعي راسك اشوف وشك طمنيني عليكي انا تعبتك

علياء بخجل .. وهي تهز راسها ب لا 

طب قومي ادخلي الحمام خدي شاور بمايه دافيه 

ولا اشيلك وادخلك انا 

عليا لالا انا هدخل لواحدي 

قدري بضحك ..لسه بتتكسفي بعد ال حصل 

علياء بوجه تسوده حمرة الخجل 

قدري بس بقي عشان خاطري 

لا خلاص عشان خاطرك بس

وقبلها عل جبينها

يلا ي ست البنات هسبقك اني واخد شاور 

وهجهزلك الحمام بعدي 

ثم توجه لاخذ ملابسه ودخل بهم الي المرحاض ......

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

عند هاشم وزينب 

كانت ترتدي ملابسها تقدم هو منها 

بتعملي ايه ...

زينب ...هلبس انا وانزل لا هتاخر عليهم 

هاشم بضيق ..بس اني ماشبعتش منك لسه 

زينب ..معلش ي هاشم لازم انزل مش عوزاهم يلاحظوا حاجة 

هاشم ...طب هشوفك تاني امتي 

ربنا يسهل في ااقرب وقت بأذن الله 

وتركته وذهبت

💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في فيلا كامل الحديدي 

كان يتكلم الي احدهم 

ايوة ي سيادة اللوا ..تمام كداا عوز الحراسه عل كل الفيلا 

اغلب الناس ال هتكون في الحفله من كبار البلد 

ومش عاوز غلطة تحصل 

تمام متشكر جدااا ...واغلق معه 

جاءت ام ندي ...خير ي كامل 

كامل ...كنت بكلم سيادة اللوا عل الضباط اللي هيأمنوا الحفله

ام ندي ...انت هتعملها هنا مش كنت قولت انك هتعملها ف قاعه 

كامل ..لا غيرت راي هعملها هنا وابقي عرفي بنتك لازم تكون موجودة

ام ندي ...حاضر ي كامل ي ريت تتكلم معاعها انت عل طول بتتكلم ناشف ومش محسسها بحنيتك

كامل ...انا ماليش في دلع بنتك دااا 

ام ندي ...دلع هو فين الدلع دي ي حبيبتي من الكليه عل اوضتها ومابتخروجش ولا بتروح ولا بتيجي زي باقي البنات 

كامل ال قولت عليه يحصل .انا رايح مشوار وراجع 

سلام وتركها وغادر

اما هي فذهبت لابنتها كي تخبرها بامر الحفل

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في سراي العزايزة 

مرعي ل عسران ...هتاجي معاي حفله كامل بييه

عسران ...ايوة ان شاء الله 

عسران ....ابقي اتصل عل عبد الرحمن لانه سال عليك 

مرعي ...ليه ف حاجة 

لا بيقول مش عارف يوصل ل علياء لانه شريحته اتحرقت وكل الارقام اتمسحت لانه غير الشريحة

وهو اتصل بيك كيف ...

لأنه كان كاتب رقمي في اجندة عنده 

طيب تمام هتصل حاضر

مرعي ..انا هقوم اقضي كام مصلحة يلاسلام عليكوو

عسران وعليكم السلام

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

مرت عدة ايام عل ابطالنا 

عند عبد الرحمن لم يستطع الاطمئنان عل علياء بعد ان غير رقمه وقرر بعد ان ينتهي من امتحناته سينزل فورا الي الصعيد

اما اسر فكان منهك في عمله فهو حتي الان لم يقابل ندي

عند ندي كانت تهتم بدروسها فهي تريد التفوق حتي لا تصاب بوابل الكليمات التي يسمعها لها اباها

حنين كانت تذاكر دروسها فهي ها الامتحنات قد قربت 

عند خالد لم يفاتح قدري عل ما في قلبه حتي تتتهي هي من امتحناتها

عند هاشم ووزينب كانوا كما هم يتواعدون دون علم احد 

مع الحاح من زينب حتي يفاتح اباها مرة اخري

عند صابرين ..كانت كل يوم بحال يوم تتودد لقدري واليوم الاخر تصاب بخيبه الامل عندما تري حب قدري لعلياء

عند قدري. علياء كان كل يوم يتقربون من بعضهم لبعض فكانت له خير زوجه اما هو فكان خير سند

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

يوم الحفله

في بيت الطرشنا 

هانم ...ايه ي جابر شيفاك مكبر دماغك يعني وما فكرتش في اي مصيبه لا ل علياء ولا حتي حنين 

جابر ...صبرك علي ي بنت ابوي الحاجات دي لازملها تخطيط وتفكير لان اي غلطة هيروحوا فيها رقاب 

ماشي ي خوي لما نشوف

جاءت الخادمة 

مرعي بيه بره جنابك وبيستاذنك في الدخول 

خليه يتفضل 

هانم طب هقوم اني اسلم عليهم واروح 

يلا بالاذن

دخل مرعي

السلام عليكم ي جابر  

وعليكم السلام ي مرعي 

عملتلي ايه في موضوعي 

جابر ..لسة برتبها 

خلينا نخلص من الموضوع ده لان اخوها جاي بعد الامتحنات عل طول 

ليه فيه حاجة 

لاء عسران بيقول انه غير شريحته  ومش عارف يوصل لاخته واني عاوز نخلص منيها قبل ما هو يجي عشان نفضولوا ونرتبولوا هو كمان في مصيبه 

جابر ...بتقول انه مش عارف يوصلها 

مرعي ..ايوة بقلمي نيفين بكر

جابر ..طب اهي تاهت ولجيناها 

ايه رايك في ال يخلصك منيهم هما الاتنين بضربه واحدة

مرعي كيف ده قولي عليها بسرعة

انا هقولك نعملوا ايه بس اهم حاجة دلوقت 

تتكلم مع اخوها وتهديه وماتخلهوش يجي الا لما ااقولك 

ال تشوفوا ي جابر

كانت هانم كاعداتها تسترق السمع وعندما سمعتهم اقتحمت عليهم المكان 

هانم ..واي حاجة هتحتاجوها مني انا هسندكوو

جابر ..ايه ده ي هانم كيف تدخلي اكده

هانم ..المصلحة واحد ولازم كلنا نبقي ايد واحدة 

مرعي ...سيبها ي جابر كلامها صح احنا هنجتاجوا لها 

ماتنساش انها معاها وممكن تقولنا اخبارها اول باول

جابر ..ماشي ي هانم 

مرعي ...هستاذن اني هروح عشان احضر روحي للحفله

جابر...ماشي ي مرعي  هشوفك هناك عشان هنتفق مع الباشا في الشغل الجديد

ماشي يلا سلام وتركهم وغادر

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

بالمساء في فيلا كامل 

دخلت علياء مع قدري 

كامل اهلا قدري بيه اتفضل اهلا ي هانم 

القوا عليه التحيه كلا من قدري وعلياء 

علياء ..فين ندي 

ثواني ي هانم هناديلها 

ونادي لاحدي الخادمات لمنادات ندي 

جاءت ندي عليها علياء حبيبتي منورة ي قلبي 

علياء ..حبيبتي نورك ايه القمر دااا

ندي بضحك ..ااقل شياكة عندي

علياء ..ههههههه يا نهار عل التواضع

ندي ..يا نهار اسود شوفي مين هناك 

علياء وهي تتلفت مين 

ندي حضرة الظابط 

علياء..وهو بيعمل ايه هنا 

ندي وانا اعرف منين ..ياارب ما يشوفني 

علياء..مالك ي بنتي وايه يعني ما يشوفك وهو هياكلك 

ندي ....ي ستي لو شافني هيكلمني وممكن يعرف انا بنت مين ويكلم بابا ويحكيلوو عل ال حصل وانا مش حمل كلام انتي ما تعر فيش بابا بيعاملني ازاي 

علياء ..ليه ي ندي لو مش عرفاكي كنت قولت بتبالغي

والله ابدا ي بنتي يلا بقي هعمل ايه زي ما يكون بيلومني عل انه ماخلفش ولد 

ههههههههههه 

بتضحكي ماشي 

في هذه الاثناء كان اسر مع منظمي الحفل يتمم عل الدعوات والمدعوين

لمحها تضحك مع علياء من بعيد قال ف نفسه هي لا مش هي ثم اقترب منها 

السلام عليكم انتفضت هي ... ايه ي بنت انتي عل طول كدا 

مهو انت ال بتيجي وتخوضني  مش تكح 

اسر كح كح ..كداا حلو 

ندي ...ي خفه 

اسر ..بت اتعدلي وانتي بتتكلمي معايا ووريني الدعوة 

دعوة هههه بيقول دعوة امشي ي بابا شوف شغلك 

اسر لا مهو دا شغلي 

كانوا كالقط والفار اما علياء فكانت تبتسم وغادرت بعيد عنهم عندما لمحت قدري يقف لحاله

علياء...ممكن ي حلو ااقف معاك 

قدري ههههه حلو اومال انتي ايه وبعدي انتي بتستاذيني 

هو احنا نطول ي باشا

علياء ..دا انا ال عمري ما كنت احلم اني ااقابلك واحبك كدااا

قدري ..انا اللي بحمد ربنا انه رزقني بيكي ي بنت قلبك 

علياء ..انا بنت قلبك 

انتي حبيبتي وبنتي 

علياء ...انا مش عارفة ااقولك ايه كل يوم احساسي بيك بيزيد 

ربنا ما يحرمنيش منك ابدا 

قدري ..بفكر نهرب ونرجع بيتنا ثم غمز لها ولا ايه رايك 

علياء ..بخجل قدري الله 

ضحك قدري وقال 

بس بس هتقلبي عل طماطم ..ثم قاطعهم صوت مرعي و عسران 

السلام عليكم ي قدري بيه ازيك ي بنتي 

قدري ..الله يسلمك ي عسران بيه 

علياء سلمت عل عمها الذي اخذها و احتضنها 

كيفك ي بتي 

عليا ..الحمد لله ي عمي 

مرعي ..كيف ي عليا

عليا بخير الحمد لله ...عن اذنكوو هروح ل ندي 

مرعي وقدري وعسران ...اتفضلي 

وتركتهم وغادرت

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

عند اسر. ندي تركتها. ذهبت الي ابيها لانه ناداها 

ندي ..ايوة ي بابا 

كامل ..تعالي سلمي عل عمك يونس وابنه وليد

ندي ..اهلا بحضرتك 

يونس ..ماشاء الله عندك عروسه زي القمر

كامل ...وكمان في كليه طب هتبقي الدكتورة ندي كامل الحديدي 

يونس ..ان شاء الله ربنا يفرحك بيها ونظر الي ابنه وليد 

الذي كان لا يبالي بكلام ابيه 

ندي ...بعد اذنكوو هشوف ماما 

يونس ...اتفضلي ي حبيبتي 

كامل ..استني ي ندي عوزك هستاذن انا ٥ دقايق ي يونس بيه وراجع لحضرتك

كامل ....ايه قله الزوق دي 

ندي في ايه عملت انا ايه 

كمان بتسالي عملتي ايه مش بنتكلم 

ي بابا حضرتك انا مااعرفهمش وسلمت عليهم. استأذنت 

ليه حضرتك زعلان مني 

بصي ي بنت انتي انتي تدخلي جوة وشويه وتيجي تقعدي معانا سامعه 

حاضر ي بابا 

جاء عليهم اسر ..وعندما نظرته ندي جحظت عيناها 

قالت في سرها ي نهار اسود هيتكلم قدام بابا ويومي مش فايت

اسر ل ندي ...قولتلك دعوتك ي انسه فين 

لا مهو انا بقلمي نيفين بكر

كامل في ايه ي حضرة الظابط 

ي فندم انا البنت دي سالتها عن الدعوة واتهربت مني 

البنت دي انا شوفتها قبل ....

قاطعته ندي ...ايوة حضرتك ي بابا هو سالني عل دعوة هو ما يعرفش اني بنتك 

كامل خلاص ي حضرة الرائد  حصل خير  في حاجة تانيه 

ايوة ي فندم 

اسر.....في ناس من عائله المحمدي بس مش معاهم دعوة اوافق انهم يدخلو ولا ايه رايك 

تمام مفيش مشكله انا ما دعتهمش بس بدالهم واصلوا لحد هنا مش هينفع نمنعهم

اسر ...طب بعد اذن حضرتك وتركه وهو ينظر ل ندي 

كامل يلا اعملي ال قولت عليه 

ندي ...حاضر ي بابا 

تكلم اسر في الاسلكي وامر الامن بدخول العائله ثم بحث عنها 

حتي وجدها تدخل الي الفيلا فاسرع اليها وجزبها من يديها لمكان لا يوجد به احد 

اييه دااا انتي قليل الزوق 

اسر ...هوووس مااسمعش نفسك 

انتي جاررني كدا ليه ابعد ايدك ي جدع انت بدال مااندهلك الامن 

اسر ..اها وهتقولي خاطفني صح 

ندي ...انت عاوز اي 

اسر ..عاوز اعرف في ايه ليه ماخلتنيش احكي قدام ابوكي 

ندي لا عادي خالص انا انا مش بخبيش حاجة عل بابا 

رفع هو حاجبه وزم شفتيه وقال وهو يهز راسه مممم

يعني ابوكي عارف انك روحتي القسم وكسرتي عربيتي 

طيب لما اروح عنده واخد حق التكسير 

مسكتها هي من يده وقالت بتوسل 

لالا والنبي انا انا هديك الفلوس ال انت عاوزها بس بلاش تروح تقولوا 

افهم من كدا انك كنتي بتكدبي عليا 

سكتت ندي ثم قالت ...ايوة

ليه ..

ندي ...

اسر ..بقول لييه 

ندي وانت مالك هو تحقيق انت ليك فلوس وانا موافقة ادهالك واكتر منها كمان 

اسر ...لا انا مش عاوز فلوس .ثم قال بمراوغة ..انا عاوز حاجة تانيه 

ندي ..حا حاجة تانيه اييه 

اسر ..عاوز رقمك 

ندي ..انت باين عليك مجنون 

بت انتي  ماتقليش في ادبك احسنلك انا بقولك اهوو 

يعني هتعمل اييه 

اسر بتهديد هعمل اييه ماشي ثم نادي بصوت عالي  يا كامل بييه 

وضعت ندي كفها عل فمه لا الله يخليك انا هديك الرقم 

ثم سحبت يدها ف خجل عندما استوعبت ما فعلت 

اسر ..هاتي الفون ثم اخذه من يدها ورن عل رقمه وسيفه عل فونها 

خودي بالليل هكلمك ولو ما ردتيش انا مجنون هتلاقيني عندك ...

ثم تركها وغادر 

اما هي فقالت ..ايه المصيبه دي يا ربي انا نقصاه دااا كمان 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

=9= التاسع / 💦💦💦💦💦💦💦

الفصل التاسع من قدري انت

بقلمي نيفين بكر

اسر ..عاوز رقمك

ندي ..انت باين عليك مجنون

بت انتي ماتقليش في ادبك احسنلك انا بقولك اهوو

يعني هتعمل اييه

اسر بتهديد هعمل اييه ماشي يا كامل بييه

وضعت ندي كفها عل فمه لا الله يخليك انا هديك الرقم

ثم سحبت يدها ف خجل عندما استوعبت ما فعلت

اسر ..هاتي الفون ثم اخذه من يدها ورن عل رقمه وسيفه

عل فونها

خودي و بالليل هكلمك ولو ما ردتيش انا مجنون هتلاقيني عندك ...

ثم تركها وغادر قبل ان يسمع ردها

اما هي فقالت ..ايه المصيبه دي يا ربي انا نقصاه دااا كمان

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

بعد انتهاء الحفل ذهبت علياء مع قدري للسرايا

قدري ...اطلعي انتي ي حبيبتي. انا هراجع حبه اوراق وهحصلك

ماشي ي حبيبي ...

شدها اليه وقال عيديها تاني إكده

علياء ..اييه هي ال اعيدها إكدة وهي تقلد لهجته ..

قدري...ال انتي جولتيها دلوقت

علياء وهي تراوغة ..تقصد كلمه ماشي ...

قدري وهو يقربها اليه اكثر ...

عارفة لو ما عدتيهاش هعمل ايه

طوقت علياء زراعيها برقبته

وهي ضاحكة برقه .ثم اقتربت منه اكثر

.هتعمل ايه يعني ...

قدري ...لا باينها مفيهاش شغل خالص احنا نطلعوا فوق نشوفوا الموضوع ده ..

شهقت هي عندما حملها ...

علياء وهي تتملص من بين زراعيه ...

قدري نزلني عشان خاطري هتكسف والله لو حد شفنا كداا

قطع قدري كلماتها عندما التهم شفتيها بقبله عميقه يتخللها الرقه وبعض العنف....ثم صعد وهي يحملها

قطع قبلته وهو ينزلها داخل جناحهم ثمم قال وهو يلهث بعد ما جننتيني عوزاني اسيبك إكده بالساهل دا بعدك

يلا جوليها ...

عضت هي عل شفتيها وقالت ..حبيبي

لا تعلم هذه العلياء التي هزت كيانه ماذا فعلت به فعلتها وكلمتها فقد جننته هوسته شغفته بها

فاخذها بقوة في رحله من الشغف والعشق والهوس

😍😍😍😍

كانت صابرين قد راتهم في الخفاء باعين دامعه

صعدت بعدهم لغرفتها كي تبكي عل حبها عل حالها

فهي احبت من ليس لها

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

عند حنين كانت تستعد للنوم

دخلت عليها امها

ايه ي بتي عامله ايه في مذكرتك

الحمد لله ي اما كله تمام ان شاء الله ناويه اجيب مجموع كبير عشان تبقي كل الفرص متاحة ليا زي ما قالت علياء

ياارب يوفقك ي بتي ..يلا قومي ارتاحي

حاضر ي اما ..تركتها الحجة فردوس وذهبت لغرفتها

اما حنين كاكل يوم قبل النوم تفكر في ذالك الخالد الذي يسرق راحة بالها

اه لو بتفكر فيا كيف ما بفكر فيك .....ثم بعد وقت طويل ذهبت في ثبات عميق

💢💢💢💢💢💢💢💢

عند ندي استاذنت وصعدت لغرفتها وابدلت ملابسها

وتوجهت لفراشها و كادت ان تتمد الا ان رن هاتفها باسم

اسر ....

ندي...يادي الليله ال مش فايته اعمل ايه بس ي ربي

احسن حاجة مش هرود

ظل الهاتف يرن حتي صمتت ..فتنهدت وقالت الحمد لله

وماان انتهت من حمدها حتي باغتها صوت الهاتف مرة اخري ..ظلت تنظر اليه في تردد بين ان تجيب عليه ام لا

حتي انتهي الرنين

ثم بعدها بلاحظات جاءها صوت رساله

كان مضمونها (عارف انك لسه ما نمتيش اقسم بالله لو مارديتي حالا لا هطب عليكي وهعملك فضيحة )

جحظت هي عيناها ..ياخرابي مجنون ويعملها

قطع افكارها معاودة اتصاله .التقطت ندي الهاتف وردت عليه

جاءها صوته بنبره محتده....ما بتروديش ليه من اول اتصال

ندي ...اصل اصل انا كنت ..

اسر ..هاااا كنتي ايه كنتي مش عاوزة ترودي صح!!

ندي ..لا انا بس كنت بغير هدومي فمسمعتوش

اسر ..كدابه

ندي..ماتحترم نفسك ي جدع انت وبعدين انت مالك

ارود ولا مرودش

اسر ..بت انتي اتلمي وماتعليش صوتك سااااااامعه

قالها بصوت ارعبها

بكت ندي ثم تابعت وهي تبكي انت عاوز مني ايه هو انا ناقصاك انت كمان ...

رق قلبه لها عندما سمع صوتها المخنوق بالبكاء

اسر ..احم طيب اسكتي ماتبكيش انا كنت عاوز اعرف ايه حكايتك ليه ديما خايفة ومتوترة

لم يسمع منها الا صوت شهقاتها

اسر.. بصوت حنون ...طيب خلاص ماتزعليش ممكن ترودي عليا

ندي وقد اسرتها نبرته الحنونه ...لا مفيش حكايه ولا حاجة

اسر ..لا في وفي كتير احكيلي وكانك بتحكي للمراية

بداءت ندي في الارتياح وهي تحكي له ما عايشته

فهي ابنه ل رجل متحكم متسلط لا تعرف العاطف لقلبه عنوان اكثر ما يشغله العمل ..المال ..والنفوز

فدوما يعاملها بقسوة وكانها ليست ابنته دائما وكانه يلومها عل انها ولدت انثي ليس بذكر

رغم تفوقها الدراسي الا انه كان دائما يصيبها بخيبه امل. ينعتها بالفاشله فمعاملته الجافة لها خلقت منها انثي

مترددة عديمه الثقه بنفسها لم تشعر بالحب لم تشعر بالاحتواء فدائما ما كانت وحيده ضعيفه فقيرة رغم ثراء والدها فهو ينفق عليها لمجرد المظاهر فقط

اسر ...يااااه كل دا شيلاه ف قلبك دا انتي طلعتي حكايه

قوليلي ي ندي ..مين ااقرب حد ليكي

ندي ..ماما وعلياء صاحبتي

اسر..علياء دي مرات قدري بيه ؟؟

ندي..ايوة هي صاحبتي في الكليه بنت جدعة وطيبه انا عمري ما كان ليا صحاب

ليه ؟؟سأله هو..

ندي..عشان بابا ماكنش بيخليني اصاحب حد ديما كان يقولي دي ااقل منك في المستوي ماينفعش بنت كامل الحريري

تصاحب الاشكال دي

فكان صعب اصاحب حد لحد ثانوي صاحبت بنت المحافظ بس سافرت مع باباها في التنقلات وبابا كان مرحب عشانها بنت المحافظ ولما وصلت للجامعة لقيته عالم غريب عليا قولت اخدها من قاصرها والتفت لدروسي

لحد ما قابلت علياء

اسر ..اتعرفتي عليها ازاي

ندي ...حكت له واقعه البنتين وقت ما دافعت عنها علياء

اسر ...وهو في بينك وبين المعيد حاجة

ندي ..لا والله انا بس باخد بالي من دروسي وكان هو ديما بيشجعني بس مش اكتر

اسر .. عمرك ما حبيتي ي ندي

ندي ...بخجل .لا

ليه معانك بنت جميله

ندي ...زي ما قولتلك حياتي كانت عامله ازاي فامكانش في مجال اني احب او اتحب

اسر ..لهجتك مش صعيديه ولا باباكي انتوا مش صعايده

ندي ...لا بابا جدودة هما ال صعايدة لكن هو كان تعليمه ونشأته كلها ف اسكندريه وماما كمان .فانا طلعت عل كداا

اسر ...تعرفي انا كمان اسكندراني

بجد منين

اسر ....من زيزينيا

الله بجد وتيته حبيبتي عايشه هناك

اسر ...يعني احنا طلعنا جيران

ندي ..اكيد

اسر..طيب احنا هنتفق اتفاق ممكن

ندي..ال هو

ال هو ي ستي بما اننا جيران الجار للجار اي حاجة تضايقك او تزعلك تحكيهالي وعاوزك تاخدي بالك من دروسك عوزك كداا افضل دكتورة في الدنيا

ابتسمت ندي وقالت ... وبما ااننا جيران مش المفروض اعرف جاري يبقي مين

اسر ..انا اسر مصطفي عبد العظيم ابن اللوا مصفي عبد العظيم

من اسكندريه

وايه جابك هنا ي ابن سيادة اللوا ...

اسر..ال جابني هنا ي ستي التنقلات وانا بحب شغلي جداا

ربنا يوفقك يارب تبقي وزير دخليه

اسر ..ههههههه وزير دخليه مرة واحده

ندي ...ايوة بص بقي زي ما انت هتشجعني انا كمان هشجعك ماشي مش احنا جيران

اسر ...طبعا ..

انا حكيت عني احكي عنك

انا ي ستي وحيد امي وابويا هما كل عيلتي

كنت مرتبط بواحدة بس مكملناش

ندي ..ليه

عشان لقيتها ما تستاهلش كانت بتحب المظاهر بتبص ديما وبتقارن عيشتها بعيشه غيرها

الدماغ ماكانتش واحدة

ولما هي كدا ايه ال خلاك ترتبط من الاول

هقولك ي ستي انا كنت متخرج جديد وهي كانت اخت صاحبي فاشفتها كانت بنت حلوة شيك وخدة بالها من نفسها

بس بعد ما ارتبط بيها لقيتها شيك بس من برة لكن دماغها فسح وخروج وصحاب

لقيتها انانيه جدا من الاخر ماتنفعش تكون ام ولادي مراتي

ندي....يعني انت مش ندمان انك سبتها

لا طبعا انا كنت في الاول معجب بيها لكن مع الوقت الاعجاب دا قل مش ذاد

ندي ....اتكلمنا كتير والوقت سرقنا

ماشي هقفل انا كمان وبكرة هبقي اكلمك اوك

ندي ..اوك يلا سلام

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

في القاهرة ...

عبد الرحمن وهو يهاتف عمه مرعي

ايوة ي عمي ان شاء الله عل اخر الاسبوع هخلص وجاي

عشان اطمن عل عليا..

ماشي ي ولدي ..انت هتجي عليا عشان في حاجات كتير لازم احكيهالك وتعرف بيها

حاجات اي هي علياء مش كويسه هي فيها حاجة

مرعي ..لما تيجي ي ولدي مش هينفع في التلافون

عبد الرحمن ..ماشي ي عمي ربنا يسهل ...

مع السلامة

مرعي ..كدا بجي بدينا اول الحكايه ......

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

عند هاشم وزينب ....

كان يتمدد هاشم عل الفراش وهي تتوسد صدره العاري

ها جوليلي عملتي ايه في الامتحنات .

زينب ...الحمد لله حليت عل قد ماقدرت

يعني هتنجحي ولا لاء

زينب ..ربنا يسهل ان شاء الله

هقوم اني لاحسن اتاخرت وامي بقت بتدقق عل كل حاجة وبتفتح عليا الاوضه فاجئه وانا بتكلم مع صحبتي وبحسها بتتصنت عليا

هاشم ...ليه كل داا؟؟؟

مش عارفة حساها شاكة في حاجة

لا تلاقيكي بيتهيئألك

لا والله ي هاشم دي امبارح كنت بكلم صحبتي لقيتها خطفت مني الفون عشان تسمع انا بكلم مين

انا خايفة تكشفني والله ابوي واخوي يموتوني

هاشم ..لا ماتخافيش

طب انت هتكلمهم امتي خلي عمتي هي ال تتكلم

يووووووه مش هنخلصوو بجي من الموضوع داا

ثم نهض انا هقوم تلبس وانتي اخلصي عشان ماتتأخريش

وانا لما القي الوقت المناسب هبقي افاتحهم في موضوعنا

وتركها ودخل الحمام...

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

في بيت جابر ...

كان يجلس معه مرعي

يعني خلاص

ايوة خلاص يا هنخلصو منيها خالص يا هترجعلك بردك هي وارضها

ازاي دة نورني

قصدي يعني لو نجت منها هتعيش عاجزة وايه ال هيغصب قدري بيه كبير البلد انه يعيش مع واحدة اكده


ال لو كان بيحبها وماظنش انه بيحبها دا اتجوزها عشان مشكله بين عيلتين

المهم ي جابر ان ال هيعملها لو اتمسك ما يقرش عليناا ما يجيبش سيرتنا والا انت عارف قدري ممكن يعمل ايه

ما تخفش كل حاجة مدروسه

ماشي يا جابر

استاذن اني .....

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


مرت الايام بسلاسه عل ابطالنا

حتي جاء اخر يوم في الامتحنات

ندي ..هااا عملتي ايه

علياء ..الحمد لله كله تمام ان شاء الله خير

ندي ياااارب ي لولو

يا رب ي حبيبتي

رن هاتف ندي ارتبكت عندما رات اسم اسر

علياء مالك ي بنتي ما ترودي

ها لا

هو ايه ال ها لاء وقرصتها بلطف عل خدها

قولي ي ندوش مين ال بيتصل هاااا

دا دا اسر

علياء اسر اسر مين

الظابط ال كان ف الحفله

علياء هههههههه ال كان هيعلقلك الفلكة

ندي كدا ي علياء مش هحكيلك حاجة تاني

علياء لا والله وهو انا ااقدر عل زعلك انا بهزر معاكي

عاود الاتصال بها مرة اخري

عليا..ندي رودي

ردت عليه ندي جاءه صوته الجهوري

مابترويش لييه مش قولتلك قبل كداا لو ف ايدك ايه رودي

ندي معلش اصل كنت بكلم علياء وماسمعتش الفون

طيب طمنيني عملتي اي .

ندي ...الحمد لله كله تمام

يعني ان شاء الله دكتورتي هتجيب تقدير

ندي بابتسامه بأذن الله

اسر ..طيب انا قولت اطمن عليكي بالليل بأذن الله هكلمك

سلام دلوقت عشان ورايا شغل

طيب مع السلامة وخلي بالك من نفسك

ابتسم اسر ...وانتي كمان

لا اله الا الله

محمد رسول الله

ضيقت علياء عيناها عندما رات حاله ندي الهائمه وهي تحتضن الفون

لالا دا الموضوع كبير بقي

هااا موضوع ايه

هتيحكي الحاكيه كلها من اولها ولا لاء

حكايت ايه

حكايت حضظابط هههههه

هقولك ي ستي. حكت لها

يعني افهم من كدا انك بتحبيه

ندي مش عارفه ي علياء ال انا اعرفه كويس اني برتاحله

بجد اول حد يبقي مشغول عليا ويشجعني اول حد يهتم بيا دا ي ستي بيسالني كل يوم بعد الامتحنات عملتي ايه ولو كلمني بليل يطمن ويقولي يلا روحي ذاكري و...

علياء...انا بقولك احساسك بيه مش هو بيعمل ايه .

ندي ...انا اتعلقت بيه حساه مكمل النقص ال في حياتي

الاهتمام الاحتواء انه يكون فخور بيا بجد ربنا عوضني بيه

علياء ...ي حبيبتي ي ندي ربنا يسعدك يااارب

يلا بقي عشان انا هلكانه انا مطبقه من امبارح ...


ندي..طب يلا سلام ي حبيبتي

ذهبت ندي وركبت سيارتها وشغلت المحرك ....

اما علياء فهمت للذهاب للسيارة التي ينتظر بها السائق

حتي جاءت سيارة مسرعه في اتجاه علياء وصدمتها وهربت فوقعت علياء عل الارض فاقده للوعي والدماء تتدفق من راسها

اسرع الجميع اليها ونزل السائق وجرت عليها ندي

بصراخ علياء علياء رودي عليا ي حبيبتي

حاولت ان تكتم لها مكان الجرح حتي تمنع النزيف

ثم حملها السائق مع ندي وادخلوها السيارة وانطلقوا باتجاه المشفي

وصلو المشفي دخل بها السائق وهو حاملها مع ندي التي كانت تنادي عل الدكتور بصراخ

دكتوووور الحقونا دكتووور

اسرع اليها الجميع ووضعوها عل سرير وتحركوا بها الي الداخل

ظلت ندي تبكي وتدعو الله بان ينجيها وتو جهت بالكلام للسائق

كلمت قدر يبيه عشان يجي

السائق هتصل عليه اهو

اتصل السائق عل قدري الذي كان باجتماع في شركته

اول ما حكي له السائق توجه مسرعا للخارج جري خلفه خالد ف ايه ي قدري

قدري عليا عليا ي خالد خبطتها عربيه وهي دلوقت ف المستشفي

انا جاي معاك اسرعو بخارج الشركه واستقلوا السيارة وانطلقوا بها

وصل قدري المشفي وتوجه في سرعه الي الداخل

وجد ندي تبكي والسائق الذي شحب وجهه عندما راي قدري

قدري هي فين وعامله ايه

ندي ببكاء مش عارفة لسه ماحدش طمنا

دخل الغرفه التي بها علياء انقبض قلبها عندما راها

الدكتور ..انت مين

قدري ..انا انا جوزها هي فيها ايه

الدكتور مبدائيا عملنالها اشاعة عل المخ وعل راسها الحمد لله مفيش اي نزيف داخلي او كسر بالجمجمة

في جرح براسها ودا تم اقتطابه ايدها اليمين فيها شرخ

ورجلها مكسورة الحاله ماتخوفش

اومال هي نايمه ليه

الخبطة في دماغها كانت جامدة وارتطامها عل الارض

فاحنا ادينالها منوم مع المسكن عشان الالم

يعني نومها دا طبيعي

ايوة حضرتك ماتقلقش

طب انا هقعد معاها هنا

اوك بس ي ريت ما تصحيهاش عشان ماتتألمش

حاضر ي دكتور .....

💦💦💦💦💦💦💦💦

الفصل العاشر 

من قدري انت 

بقلمي نيفين بكر 

مراجعه لما حدث ......

وصل قدري المشفي وتوجه في سرعه الي الداخل 

وجد ندي تبكي والسائق الذي شحب وجهه عندما راي قدري

قدري بلهفه هي فين وعامله ايه ...

ندي ببكاء مش عارفة لسه ماحدش طمنا

دخل الغرفه التي بها علياء انقبض قلبه عندما راها 

الدكتور ..انت مين ...

قدري ..انا انا جوزها هي فيها ايه ...هي ب خير ؟؟

الدكتور مبدأيا عملنالها اشاعة عل المخ وعل راسها الحمد لله مفيش اي نزيف داخلي او كسر بالجمجمة ....

في جرح براسها ودا تم اقتطابه ايدها اليمين فيها شرخ 

ورجلها مكسورة الحاله ماتخوفش 

قدري ...الحمد لله ثم تابع ..اومال هي نايمه ليه ....

الدكتور...الخبطة في دماغها كانت جامدة وارتطامها عل الارض 

فاحنا ادينالها منوم مع المسكن عشان الالم 

يعني نومها دا طبيعي ....

ايوة حضرتك ماتقلقش .....

طب انا هقعد معاها هنا .. 

اوك بس ي ريت ما تصحيهاش عشان ماتتألمش 

حاضر ي دكتور .....

ثم غادر الغرفه  بقلمي نيفين بكر

التفت قدري لها وجدها ممددة عل السرير ويلف راسها الشاش الطبي ويدها مربوطه ومعلقه برقبتها 

اما قدمها فملفوفه بالجبس للركبه 

اعتصر قلبه من الالم عل منظر محبوبته...جلس بجوارها 

وهو ممسك بكفه يدها قبلها ثم قال 

حبيبتي وحياتك عندي لاندم ال عمل فيكي إكده مش هرحمه 

بعد مدة سمع صوتها وهي تتململ بألم 

اه انا انا فين .

قدري ..بلهفة ..انا هنا ي حبيبتي معاكي ماتخافيش

علياء ببكاء قدري اه انا تعبانه اوي الالم ف كل حته ف جسمي 

قدري طيب اهدي ي حبيبتي هنادي الدكتور حالا 

خرج قدري لمناداه الدكتور توجه اولا ل ندي التي كانت ماذالت واقفه تبكي 

ممكن تدخلي ليها خليكي معاها انا هنادي الدكتور وجاي 

ندي حاضر حاضر ...

اسرعت هي الي الداخل ونادت عل علياء 

علياء حبيبتي انتي كويسة 

علياء ببكاء ..الحمد لله ي ندي هو ايه ال حصل 

ندي ...عربيه خبطتك ووقعتي عل الارض وجبناكي عل هنا بس الحمد لله قدر ولطف 

علياء الحمد لله ..قاطعهم صوت رنين الهاتف 

ندي ..دااا اسر ...الوو اسر 

اسر وقد انتابه شعور بالقلق ...مالك ف ايه بتبكي ليه

ندي ...علياء ي اسر خبطتها عربيه واحنا خارجين من الكليه 

طيب اهدي ممكن ..انتوا ف مستشفي اي 

ندي ...مستشفي ......

طيب مسافة السكة وجاي ثم اغلق الهاتف قبل ان ترود

دخل عليهم قدري ومعه الدكتور ....

الذي استاذنهم كي يتم فحص علياء مرة اخري 

خرج قدري وبقيت ندي والممرضه 

بعد الفحص ..الحمد لله كله تمام هتستني معانا النهاردة 

وبكرة بأذن الله هتخروجي ...

ندي ...يعني الحمد لله مفيش اي قلق ي دكتور 

لا الحمد لله انا هديها منوم مع المسكن هتنام عشان ماتحسش بالالم 

ندي شكرا ل حضرتك ي دكتور ..ثم فتح الباب فاقبل عليه قدري ..كيفها دلوقت 

الدكتور زي ما قولت للانسه هتبقي معانا النهاردة وان شاء الله هكتبلها عل خروج بكرة بس طبعا مع الراحة التامة 

والالتزام بمواعيد الدوا والتغذيه السليمه هتتعافي بأذن الله في اقرب وقت 

قدري حاضر ي دكتور ال تشوفوا صح هنعملوا 

الدكتور تمام ...ولو حضرتك ممكن ابعتلها ممرضه تديها الحقن والادويه في مواعيدها 

لتقاطعة ندي ..لا ي دكتور انا هكون معاها اي حقن او ادويه انا هديهالها ماتقلقش 

الدكتور ..طيب استأذن انا 

قدري ...مش عوزين نتعبوكي معانا 

ندي...لا ابدا لا تعب ولا اي حاجة انا هتصل ب بابا وهعرفه وبعد اذنك انا هكون متواجدة مع علياء الفترة دي احنا كدا كدا خلصنا الامتحنات 

قدري ..بامتنان اكيد طبعا تنورينا 

هستأذن انا هروح اجيب شنطتي واعرف بابا وجايه تاني عشان هبات معاها هنا 

قدري ...لا خليكي انا ال هبات معاها 

طب اوك هروح اعرفهم واحضر شنطتي وبكرة بأذن الله من الصبح هبقي معاها 

استأذن انا .....

اتفضلي ...

توجه قدري للسائق ..ماشوفتش مين ال عمالها 

لا جنابك العربيه كانت متفيمه وكمان جت فاجئه ومحدش عرف ياخد الرقم او يشوف السواق

طيب لما نشوف التحقيق هيوصل لايه ....

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

بخارج المشفي كانت ندي واقفه 

جاء عليها اسر ....ندي علياء عامله اي دلوقت 

ندي الحمد لله احسن الدكتور طمنا 

اسر ...طب الحمد لله انتي واقفة كدا ليه 

ندي ..انا كنت رايحة البيت اعرف بابا اني هبات كام يوم مع علياء لحد كورس الحقن والعلاج ما يخلص ...

اسر...طيب تعالي لما اوصلك ...

ندي... لا مش هينفع ...بقلمي نيفين بكر

اسر ....هو ايه ال مش هينفع تعالي بقولك ..

ندي ..عربيتي عند باب الكليه هاخد تاكسي يوديني لهناك 

اسر ..تاكسي !!!

ندي ..ايوة 

بدون اي مقدمات سحبها اسر من يدها ووفتح باب السيارة ودفعها برفق 

ي اسر كدا ...

هووووس ...

ركب السياره وانطلق بها وهم بالطريق ...

اسر ...كورس العلاج دا كام يوم 

ندي حوالي اسبوع 

اسر طيب ..في اي وقت تتصلي بيا تطمنيني عليكي 

ابتسمت ندي ..حاضر 

اسر عندما لمح بسمتها ...مالك مبتسمه كداا ليه

ندي ...لا ابدا ال يشوفك كدا يقول اخويا او ابويا 

اسر ...ي سلام وليه مايقولش خطيبك ..حبيبك 

ندي ... ي سلام اي خطيبك دي ..

اسر ...انتي تطولي تبقي خطيبتي ...

ندي ..لا ي سيدي مش عوزة اطول 

اصلا انتي ماطوليش عشانك اوزعة 

ندي باغتياظ ..انا اوزعة ..وانت انت غلس 

اسر ..بت اتلمي 

ندي ..بته 

اسر...ايه بتقولي ايه 

ندي ..مابقولش وربعت يدها امام صدرها ....

استمر الصمت بينهم حتي وصلوا امام الكليه 

همت بفتح الباب اوقفها صوته ...

استني ...انا كنت عاوز ااقولك حاجة 

ندي... حاجة ايه 

اسر ..انا هسافر اسكندريه كمان 4 ايام 

ندي .. بحزن هتسافر ..تسافر ليه 

اسر ...اجازة 

ندي ..هتغيب ؟؟

اسر...يعني تقريبا كداا اسبوع 

ندي ........

اسر ..ساكته ليه 

ندي.. وهقول ايه

تقولي هتوحشني ...ماتغبشي كداا يعني 

ندي ..لا مش هتوحشني وغيب براحتك 

اسر ..يعني مش فارق ي ندي !!

ندي بارتباك ..اسر ا انت غريب النهاردة 

مالك ؟؟ بقلمي نيفين بكر 

اسر ..لا مفيش تقدري تنزلي وهبقي اتصل بيكي اطمن عليكي دا لو مش هيضايقك 

ندي بابتسامة رقيقة ...لا طبعا مش هضايق خالص

وسلام بقي 

اسر ...سلام ي ندي ....

نزلت هي لتذهب الي سيارتها وتركبها وتنطلق بها الي فيلتها

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في سراي المنشاويه 

فردوس ..ياساتر استر يارب. وهي عامله ايه ي ولدي دلوقت 

قدري ...بخير ي حجة بس هتبات النهاردة وبكرة بأذن الله الدكتور هيكتبلها عل خروج 

فردوس طيب ي ولدي انا جايه انا واختك 

قدري لا مالهوش لزوم ي حجة هي كدا كدا واخدة منوم ونايمه مش بتفوق الي دقايق وبترجع تنام تاني 

ي ولدي ما يصحش اسيبها اكده 

ي حجة والله لو كان ليها عازة مجيتك كنت قولتلك تعالي 

هتيجي عل الفاضي 

فردوس ...حاضر ي ولدي ربنا يطمن قلبك عليها 

اللهم امين سلام عليكم 

و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

وما ان اغلقت الهاتف حتي اسرعت بالنداء عل ابنتها 

حنين ..ي بت ي حنين 

جاءت اليها مسرعة 

خير ي اما في ايه 

الحقي مرت اخوكي ضربتها عربيه وهي في المستشفي 

حنين ... ي حبيبتي وهي عامله ايه ي اما جرالها حاجة

لا قدري بطمني بس اني كنت عوزة اكون معاهم 

همي البسي بسرعة انا لازم اكون معاهم مايصحش 

حاضر ي اما ثواني وهكون جاهزة

صعدت الحجة فردوس وذهبت لتغير ملابسه وهي تدعو...

اللهم لطفك في قضاءك وقدرك.....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في سراي العزايزة 

انتفض عسران عندما علم بامر ابنه اخيه وتوجه بالنداء ل 

مرعي وفواز الذين ما ان علموا حتي توجهوا مباشره الي المشفي ...

بعد دقائق كان عسران واخوته امام المشفي اللذين اسرعوا بالدخول والسؤال عن غرفه علياء

وجدو قدري وخالد امام الغرفه توجهه اليه 

عسران ...حصل ايه ي قدري بيه علياء حصلها ايه 

قدري ..الحمد لله هي كويسة بس في كسور بسيطة والحمد لله قدر ولطف ...

عسران الحمد لله ....

مرعي وهو يتصنع الحزن ...وماعرفتش مين ال عملها ي قدري بيه 

قدري ...لا لسة رئيس المباحث كان معاي وخد منها كام سؤال 

مرعي ...ال عمالها مش هنسبوا 

يقاطعة قدري بصرامة ...علياء مرتي تخصني ال اتعدي عليها اتعدي علي يعني حفر قبره بيده بس اعرفوا 

وقسما بالله لا اندمه عل اليوم ال اتخلق فيه 

فواز ...اكيد ي قدري بيه مرعي ما يقصدش حاجة 

الحكايه واحدة وزي ما علياء تخصك تخصنا بردك 

هي في الاول بتنا لحمنا ودمنا 

قدري ...معلوم ي فواز بيه ...

قاطعهم صوت الحجة فردوس ..قدري ي ولدي هي فينها علياء 

بردك ي حجة جيتي مش جلتلك خليكي 

كيف ي ولدي اسيبك انت وهي اكده 

تعالي ي حجة ادخليلها 

دخلت الحجة فردوس لغرفة علياء وكانت تتبعها حنين 

التي كانت تسترق النظرات ل خالد الواقف بعيد عنهم ...

انهمرت الدموع من عين الحجة فردوس عندما طالعت علياء وهي غارقة في النوم واثار الاجهاد عليها ومظهرها 

الذي اعتصر له قلبها ...

ي حبيبتي ي بتي ...ربنا يجازي ال كان السبب

اما حنين فشهقت عندما راتها وانسدلت الدموع بغزارة من عينيها ....

ي قلبي ي عليا من عمل فيكي كدا ..بقلمي نيفين بكر

يارب يشفيكي يااارب ي حبيبتي 

دخلت الممرضة فوجدتهم ...من فضلكم بلاش ازعاج 

فردوس ..هي كويسة ي بتي 

الممرضة ..والله كويسة الحمد لله اطمني ...

هي فاقت واتكلمت يعني 

ايوة والله هي بس نايمه من المخدر ماتقلكوش 

هي هتخروج بكرة بأذن الله 

فردوس...بأذن الله 

الممرضة.. معلش هستأذنكم بالخروج دلوقت 

فردوس... طيب هنقعد معاها شوي

الممرضة...معلش ي حجة كدا هتقلق و هيبقي فيها تعب عليها 

حنين ...خلاص ي اما تعالي نطلع هي نايمه وجودك مالهوش عازة 

فردوس حاضر ي بتي ...

ثم همو بالخروج لعند قدري 

قدري ..مش قولتلك ي حجة ...بس انتي ماسمعتيش كلامي 

معلش ي ولدي .البنت يتيمه ومالهاش حد 

يقاطعها عسران ...ماتواخذنيش. ي ستنا واحنا روحنا فين 

الحجة...ماقصديش والله ...

لا ي حجة انتي عل دماغنا ...

الحجة..تسلم وتعيش انا ال ااقصده انها يتيمه الام وانا وربي يعلم حبيتها كيف حنين ربنا يشفي عنها ويحفظها يااارب 

توجه قدري بالكلام يلا ي حجة عشان ترجعوا اديكوا اطمنتوا عليها 

حاضر ي ولدي ...

ثم نادي هل خالد ... ي خالد 

خالد..ايوة ي قدري 

قدري...معلش وصل الحجة وحنين للسراي 

فردوس ..لا بلاش نتعبوه احنا هنرجعوا مع السواق 

يقاطعها خالد ..لا طبعا مفيش تعب تعالوا اتفضلوا 

بالاذن احنا ي ولدي والقت عل اعمام علياء السلام وغادرت

كان طوال الطريق يسترق النظرات عل تلك الجالسه بالخلف وهي ايضا ولكن لم ينتبه لنظراتها ولا حتي هي 

حتي اوصلهم وتركهم وغادر ......

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في بيت الطرشنا ...

هانم...والله عفارم عليك ي واد ابوي 

جابر...مش قولتلك اصبري 

بس ماتعرفش حالتها عامله كيف 

لاه مش هينفع نسال عشان محدش يشك فينا 

طيب خلاص وانا بقي هبين قد ايه لهفتي عليها وهبكي واولول

لاه ولا إكده بردك ...انتي تخليكي طبيعيه زي ما بتعامليها 

فاااهمة ي هانم 

فاهمة فاهمة .هقوم اني عشان اعرف حصل ايه وهبقي ابلغك اول باول..

وبعد ان غادرت جاءت الخادمة ..

مرعي بيه بيستأذن جنابك 

دخليه بسرعة

مرعي ...السلام عليكم 

جابر ..وعليكم السلام هااا ايه ال حصل 

مرعي ...زي القطط بسبع ترواح اتكسرت بس

جابر يبقي نكملوا باقي الخطة 

مرعي عبد الرحمن جاي كمان يومين هو قالي 

تمام يبقي زي مااتفقنا 

المهم كنت عاوزك في موضوع اكده 

مرعي ...قول 

جابر ..كنت عاوز اطلب يد بتك لابني 

مرعي ....

ها مارديتش يعني مش موافق ولا ايه 

مرعي... لاه الحكايه مش اكده انا كنت عارف ان ابنك كان عاوز بنت اختك 

جابر...ايوة انا ال طلبتها اكتر من مرة بس البت مش عاوزة تتجوز ولا حتي الواد كان عاوزها 

مرعي ....طيب هشور عل البت وامها 

خد وقتك...

مرعي ...البيه الكبير كلمني وبيقول في شغل جديد هنفتح عليه وبيقولك حضر الرجاله عشان نبدأو

جابر ...علي خيره الله ماشي شوف هنبدأو امتي وبلغني 

مرعي... ماشي اول ما يدينا الاوامر هنتحرك 

استأذن اني سلام عليكوو 

وعليكو السلام ورحمه الله وبركاته.....

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في صباح اليوم التالي كانت تستعد علياء لمغادرة المشفي 

كان معها قدري وندي وحنين وزوجات اعممها هنيه وصباح 

لم تستطع السير فقام قدري بحملها كي يغادر المشفي 

علياء بهمس قدري نزلني انا مكسوفه 

قدري ..مكسوفه من ايه وبعدين انتي ماقدراش تمشي اسيبك كيف اني  بقلمي نيفين بكر

طيب نزلني و هسند عليك الناس بتبصلنا 

قدري هووووش ملوش عازة الكلام مش هنزلك 

واعملي حسابك مش هتتحركي خطوة واحدة الا لما تخفي خالص 

دفنت راسها بعنقه بقله حيله يكفيها خجلها من نظرات الناس وهو حاملها ..سار بها حتي وضعها بداخل السيارة

وركبت ندي سيارتها ومعها حنين اما زوجات عمها كانت مع علياء بسيارة قدري

وانطلقوا للسراي......

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦


ف بيت العزايزة ...

مرعي ...وانتي ما روحتيش معاهم ليه 

رسميه ..هنخروج كلنا ونسيبوا السراي لحالها 

كنتي روحتي معاهم عشان المنظر بس 

رسميه...مهما راحو وعملوا الواجب وبعدين كل ما بشوفها في العز ال هي فيه ببقي مفروسه وبتمني بتي هي ال كانت مكانها 

مرعي ...نصيب ي رسميه كت عاوز اقولك جابر عاوز بتنا لولده وانا شايفه مناسب 

رسميه...بس البت ممكن ما توافق 

يضرب مرعي عل الارض بعصاه ويهب واقف 

بجولك انتي وبتك انا ببلغكو وبس يعني تعملي حسابكوا مش اكتر ...

رسميه..حاضر حاضر ي خوي وانا قولت ايه بس 

في حاجة كده وانت في الحمام عبد الرحمن اخو عليا اتصل رديت اني بيقولك اتصل عليه ضروري

مرعي....طيب هتصل وزي ماقولتلك هبلغ جابر ال انا موافق

رسميه...حاضر وحد ليه قول بعد كلامك ......

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

ذهب مرعي لبيت جابر كي يخبره بموافقته عل زواج ابنته من ابنه 

جابر ...ربنا يتمم بالف خير ي مرعي 

مرعي ان شاء الله قبل ماانسي عبد الرحمن اتصل 

وقال انه هيتاخر في نزول البلد اسبوع كمان 

جابر ...ماانا عارف انا ال اخرته 

مرعي ...كيف ده 

جابر مش هو اتصل وجالك ان شقته اتعرضت للسرقه وهو هيتاخر عشان يشوف التحقيق 

مرعي ..ايوة حصل هو قال إكده صح

جابر ...مهو اني ال بعتله الناس تسرق شقته وتبهدلها 

مرعي ...ليه كل دااا 

جابر ...عشان الترتيب ال بنرتبوا يمشي زي ماانا عاوز 

مرعي ...انا مش فاهم حاجة

جابر ...انا هقولك بس بعد ما نقابل الرجل الكبير في المكان اياه 

مرعي هنجبلوه ميتي .

جابر ...دلوقت يا دوبك نروح هناك مش عاوزه يوصل قبلنا 

مرعي ...ماشي يلا .......وذهبا لمقابله الرجل الكبير 

............

بعد وقت وصلوا للمكان المتفق عليه 

مرعي ...البيه الكبير لسه ماوصلش 

جابر....زمانه عل وصول 

وما من ثوان حتي وصلت سيارته 

اسرع كلا من مرعي وجابر اليه 

اهلا ي باشا اتفضل 

نزل بهيبته وتقدم منهم حتي دخلوا بداخل شئ يشبه الكهف في هيئته من الخارج ولكنه مفروش بافخم الاثاث من الداخل فهو المكان الذي يتم فيه الاتفاق عل اي عمل جديد.....

الرجل الكبير ....مرعي انت وجابر جهزوا الرجاله الحفر هيبداء من دلوقتي المشتري كلمني واتفق معايا عل معاد التسليم وادانا مهله اسبوعين 

مرعي ...حاضر جنابك كله هيبقي تمام في المعاد مظبوط 

الرجل الكبير....ابن اخوك مش هيرجع قبل ١٠ ايام عاوز كل حاجة تتم في سرعة

مرعي ...هو جنابك عندك علم ؟؟

جابر ..طبعا جناب البيه هو اللي دبر كل حاجة 

حادثه العربيه وسرقه شقه عبد الرحمن 

الراجل الكبير ...لازم ادمرهم زي ماابوهم دمرني زمان وخطف مني الست الوحيدة اللي حبيتها دااا غير انه كان السبب في كشف شغلنا ل حربي المنشاوي..

مرعي ..ال حصل فيه مش شويه بردك جنابك 

انه يبقي مطرود من بلده ويبقي متهم في قضيه قتل 

مالهوش يد فيها .....بقلمي نيفين بكر 

الرجل الكبير .....زعلان عليه ولا ايه .؟؟؟

مرعي.... لاه طبعا ماكنتش ساعدتكم انت عارف جنابك 

كرهي ليه قد ايه .....

جابر ....اكيد ي مرعي المصلحة واحده ولو ماكناش جتلنا

حربي جوز اختي هانم كان كلنا دلوقت في السجن 

الرجل الكبير ...قفلوا عل الكلام دااا وكل واحد عارف هيعمل اي مش عاوز غلطه 

مرعي وجابر حاضر جنابك .....

جابر ...هنبداء في موضوع علياء امتي ....

الرجل الكبير .....مش هنعمل اي حاجة في موضوع علياء غير لما بنتي تروح من هناك 

وقف الرجل الكبير الذي لم يكن سوي كامل الحديدي والد ندي .........

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

love you 💕💕💕💕


الفصل الحادي عشر حتى الخامس عشر من هنا


بداية الروايه من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺


قارئاتي وقمراتي وقرائي الغاليين بعد ما تخلصوا القراءه هتلاقوا الروايات الجديده والحصريه إللي هتستعموا بيها من هنا 👇 ❤️ 👇 💙 👇 ❤️ 👇 




🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم