القائمة الرئيسية

الصفحات

أخبار الرياضة

رواية جميله الجزء الثاني الحلقه الاولى والثانية والثالثة بقلم shimooo novels الشيماء محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

رواية جميله الجزء الثاني الحلقه الاولى والثانية والثالثة بقلم shimooo novels الشيماء محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 



رواية جميله الجزء الثاني الحلقه الاولى والثانية والثالثة بقلم shimooo novels الشيماء محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


اسيبكم مع الحلقه

في مكتبه بيحاول يقنع تلميذته انها تفضل في مكانها بس هيا خلاص اخدت قرارها

دكتور احمد المنشاوي : جميله يا بنتي فكري كويس .. انتي معيده في الجامعه ازاي بتفكري تسيبي وظيفتك دي !

جميله : اعذرني يا دكتور بس الوظيفه التانيه اهم بالنسبالي

د/ احمد : يا بنتي دي اقرب للسكرتيره منها للمهندسه .. انتي تقريبا هتكوني سكرتيره مش اكتر

جميله : بس الراتب هيكون اعلي بمراحل

د/ احمد بعدم اقتناع : انتي عمرك ما كنتي ماديه ولا بتحسبيها كده .. انتي طلبتيني ازكيكي في الوظيفه دي وانا عملتها بدون اقتناع ومازلت عند رأيي مكانك هنا في الجامعه

جميله : انا عمري ما هنسي ابدا فضل حضرتك عليا بس اعذرني انا ليا اسبابي الخاصه فلو سمحت ما تضغطش عليا لاني مش بحب ارفض لحضرتك اي طلب

د/ احمد : والله ما عارف اقولك ايه يا بنتي

جميله : قولي ربنا يوفقني

د/ احمد : ربنا يوفقك وامري الى الله .. هتروحي امتي الشركه ؟

جميله : بكره الصبح عندي معاد مع ميس هانم

د/ احمد : انا كلمتها وباذن الله خير يا بنتي

مشيت علي بيتها وبتفكر في بكره واللي هتقابله بكره ..

عماد : انتي وصلتي يا جميله ؟ اخوكي معاكي ولا ؟

جميله : لا يا بابا مش معايا ..بعدين انا مش صغيره ومش محتاجه انتظرو يعدي يجيبني

عماد : ماشي يا لمضه هانم اتفضلي يالا علشان نتغدي

جميله : اديني عشر دقايق وانها هحضر الاكل بسرعه

عماد : لا عمتك حضرته ادخلي ساعديها انتي بس

جميله : ليه بس كده انا قلتلها ترتاح وانا هعمل كل حاجه

عماد : انتي عارفه عمتك ادخليلها

دخلت باستها في خدها : ليه بس يا عمتو بتتعبي نفسك

جميله الكبيره : حبيبتي مفيش تعب وبعدين انا فاضيه ورايا ايه يعني .. ادخلي غيري يالا وتعالي احكيلي يومك بالتفصيل

جميله : حاضر

اتغدوا مع بعض وقعدت جميله مع عمتها


عمتها : عملتي ايه النهارده !

جميله : مفيش جديد بكره هروح استلم ان شاء الله دعواتك بقي يا عمتو جوجو

عمتها : ربنا معاكي بس مش وظيفتك كمعيده افضلك !

جميله : لا طبعا انتي عارفه الراتب هيكون ٣ اضعاف راتبي في الجامعه

عمتها : هو احنا من امتي بنبص للفلوس والراتب ! انتي تعبتي علشان تكوني مهندسه قد الدنيا

جميله : وانا مهندسه يا عمتو .. دخلت كليه الهندسه واتخصصت في الاجهزه الطبيه واتخرجت بتفوق كل ده مكنش علشان اتعين في الجامعه

عمتها : وبعدين معاكي يا جميله !

جميله : وبعدين معاكي انتي يا عمتو وبعدين في طيبتك ! ده حقك ولازم هيرجع مهما الزمن يطول .. ابنك لازم يعرف الحقيقه ويرجع لحضنك

عمتها : يالا ارتاحيلك شويه وبعدين نتكلم

جميله : اهربي اهربي

عمتها : يا بت بطلي لماضه

سابتها وخرجت وقعدت مع اخوها عماد

عماد : لسه برضه مصممه تشتغل في الشركه ؟

اخته جميله : للاسف مصممه

عماد : مش عارف انا دماغها ناشفه لمين البنت دي ..

اخته جميله : ربنا يحرسها يارب انا خايفه عليها جدا

عماد : لا يا جميله ما تخافيش عليها احنا ربيناها صح .. زرعنا فيها قيمنا ومبادئنا وزرعنا فيها القوه لان المباديء من غير قوه ما تنفعش فهيا الحمد لله عندها الاتنين ..

اخته جميله : انا مش عارفه انت ازاي بتشجعها !

عماد : لازم اشجعها .. هيا عاقله وذكيه وعارفه بتعمل ايه فليه ما نشجعهاش ؟

اخته جميله : دي عايزه تدخل الشركه تنتقم

عماد : عايزه تجيبلك حقك يا جميله وترجعلك اللي ضاع منك

جميله عنيها دمعت : وهو اللي ضاع بيرجع ! هترجعلي ايه !! هاه ! ايه اللي ممكن يكونله اهميه بعد اللي راح !

عماد : ابنك !!! ولا نسيتيه ؟؟

اخته جميله : نسيته ازاي بس وهو حته من روحي

عماد : يبقي تدعيلها ربنا يوفقها وبس

..........

تاني يوم دخلت الشركه براس مرفوعه وخطوات ثابته وطلعت وسألت لحد ما وصلت للمكان اللي عايزاه

السكرتيره : حضرتك عندك معاد ؟

جميله : ايوه بلغيها ان الباشمهندسه اللي جايه من طرف د / احمد المنشاوي وصلت

السكرتيره بلغت وانتظرت وبعدها الجرس رن فطلبت من جميله تدخل اللي حست بشويه توتر بس قضت عليهم بسرعه

جميله : السلام عليكم يا افندم

ميس بصتلها من فوق لتحت بتفحص : شكلك صغير !!

جميله : انا اتخرجت من كليه هندسه وعملت دبلومه في الاجهزه الطبيه وبحضر حاليا في الماجستير

ميس هزت دماغها : خبراتك ايه في مجالنا !

جميله : انا دراستي كلها عن الاجهزه الطبيه واخدت تلات دورات في صيانه الاجهزه وفي برمجتها وفي تحديثها

ميس بدئت تعجب بيها : عندك ايه تاني !

جميله ابتسمت وعرفت انها بدئت تمسك طرف الخيط : عندي ٣ لغات بتقنهم تماما الانجليزي والالماني والفرنساوي .. ده غير الكمبيوتر اخدت كورسات في البرمجه والاتوكاد و الاوفيس وتقريبا كل ما يتعلق بالكمبيوتر .. كمان حضرتك انا اخدت كورس في اداره الاعمال ( مدت ملف لميس ) الملف فيه كل شهادتي وكل الكورسات اللي اخدتها بالتفصيل

ميس قلبت في الملف باعجاب : كل الكورسات دي اخدتيها !! اممممم !! مع ان شكلك صغير وما يديش كل ده ..

جميله : والله مش بالشكل لانه لو بالشكل فحضرتك برضه شكلك لسه متخرجه من كام سنه يدوب مش صاحبه شركه كبيره بالحجم ده

ميس ابتسمت : انا مش صغيره ابدا

جميله : ماهو انا بقول لحضرتك انه مش بالشكل

ميس : ماشي يا ستي .. اسمك ايه ؟

جميله ابتسمت : جميله

ميس بصتلها بحده شويه : نعم !

جميله : اسمي جميله

ميس علي طول جت صوره جميله قصادها ومش عارفه ليه تخيلت ان اللي قدامها دي تشبهها كتير

ميس : في حد في عيلتك عنده نفس الاسم ؟؟

جميله فكرت للحظه : لا يا افندم معرفش اي حد بالاسم ده تاني

ميس هديت : تمام شوفي مبدئيا كده انتي عجبتيني ودكتور احمد شكر فيكي جدا فأنا هجربك لمده اسبوع او اتنين وبعدها اقرر

جميله بثقه : وانا واثقه تماما اني هقدر ارضي حضرتك واكون لا غني عني ابدا

ميس : مش بحب الغرور يا .. يا جميله

جميله : مش غرور يا افندم دي ثقه في قدراتي مش اكتر

ميس : هنشوف .. هنشوف .. انا محتاجه حد معايا يكون دراعي اليمين واقدر اعتمد عليه في كل حاجه وعايزاه كمان يكون متواجد في اي وقت اطلبه .. ليل !! نهار !! ظهر !! تقدري

جميله بهدوء : انا كلي تحت امرك يا افندم

ميس ابتسمت : يعني مفيش عيال او حبيب او اي شيء تاني ؟

جميله : انا مش متجوزه ولا مخطوبه ومش بفكر في الحب نهائي انا امراءه عمليه وطموحه جدا

ميس : وده شيء يعجبني في البنت .. كمان ممكن احتاجك تسافري معايا او تسافري بدالي !!

جميله : معنديش مانع نهائي

ميس بشك : هتسافري يعني لوحدك !!

جميله باستغراب : ليه لأ !!

ميس: لانك ..... يعني من شكلك ولبسك كده بيقول انك من اسره متحفظه او انتي متحفظه

جميله : وده ايه علاقته بالسفر ؟

ميس : يعني تكوني من عيله متحفظه ومعندهمش فكره ان البنت تخرج وتسافر وحدها ومحرم والكلام الفاضي ده ؟

جميله : لا حضرتك ما تقلقيش والدي رباني كويس جدا وبعد ما والدتي اتوفت علمني ازاي اكون معتمده علي نفسي وبيثق فيا جدا وعارف ان بنته مفيش خوف عليها ابدا فما تقلقيش حضرتك

ميس : خلاص تمام من بكره تيجي الساعه ٨ وتستلمي وزي ما قلتلك هجربك فتره ونشوف هيطلع معاكي ايه

جميله بابتسامه انتصار : تمام بعد اذنك

جميله روحت وعمتها منتظراها بلهفه : عملتي ايه هاه ؟ قابلتي مين ؟ شوفتي فهد ؟ ردي يا جميله عليا

جميله : عمتو انتي مش مدياني فرصه ارد ادخلي وهحكيلك بالتفصيل

حكتلها كل حاجه

عمتها جميله : طيب فهد فين ؟

جميله : مشفتوش

عمتها : ليه ؟ مش موجود يعني ولا ايه ؟

جميله : مش عارفه يمكن مسافر مثلا

عمتها : طيب ما سألتيش عليه ؟

جميله : اسأل عليه ازاي يا عمتو !! انا لسه حتي ما استلمتش اصبري يا حبيبتي بكره هروح واكيد هجيبلك اخباره ما تقلقيش انتي ابدا ما تقلقيش

عمتها سابتها وخرجت وبتفكر .. اصبر ازاي بس ! كام سنه وانا صابره وبداري ! اه يا وليد سيبتني ليه ! قلتلك يا حبيبي ما تسافرش وتبعد عننا بس مسمعتش كلامي ! ياريتك ما كنت سافرت وكنت سيبتلهم الشركه يشبعوا بيها وعشنا انا وانت وابننا في حضن بعض .. اللهم اني لا اسألك رد القضاء ولكن اسألك اللطف فيه ... الطف بيا يا رب واجمعني بابني وكفايه ابوه اللي عيشت محرومه منه كل السنين دي ....

فوقها من ذكرياتها صوت ابن اخوها : عمتووووووووو

عمته جميله : ايه يا ولد خضتني

& بقالي ساعه بكلم فيكي وانتي في ملكوت تاني .. اوعي تكوني بتحبي جديد يا شقي انت

عمته ضربته : اتنيل واسكت .. احنا خلاص عجزنا روح انت وحب

& حبيبه عمري انت يا شقي ياللي ما بتكبرش ابدا .. والله قمر وتتحبي ده انتي احلي من البت جميله اللي جوه

جميله طلعت : جايب في سيرتي ليه يا قرد انت

عماد ابوهم : انت رجعت امتي يا وليد !

وليد : لسه راجع اهو يا بابا وبنتك بتشتمني وتقولي قرد

عماد ابتسم : بذمتك مش مكسوف وانت شحط كده ووتقولي بنتك بتشتمني

وليد وقف :يعني اقوم الطشها قلمين ومالو !

عمته جميله : اوعي ابدا تمد ايدك علي بنت .. فاهم ابدا .. الراجل اللي بجد ما يمدش ايده علي بنت ابدا

وليد باهتمام : عارف يا عمتو انا كنت بهزر

عمته : ولا هزار يا وليد .. ولا هزار يا حبيبي

وليد ضمها : حبيبه قلبي انتي .. انا تربيتك ما تخافيش يا ست الكل انتي

عمته : طيب يالا يا بكاش ادخل غير واطلع اكون انا واختك حضرنا الغدا وناكل كلنا مع بعض

وليد دخل ويدوب جميله هتقوم بس عماد مسك ايدها : ادخلي انتي يا جميله حضري الغدا عايز عمتك في كلمتين

جميله : حاضر يا بابي

اخته : في ايه مالك !

عماد : حكتلك عملت ايه في الشركه النهارده !

اخته : يعني قلقان اهو !

عماد : اكيد قلقان بس مش همنعها وبعدين ده حقك اللي ضاع من سنين وانتي اتنازلتي عنه

اخته : يعني كان بايدي ايه اعمله !

عماد : كنت انا روحت حطيت ايدي في رقبه ميس دي خنقتها وجبت ابنك منها

اخته : ومين اللي هيربيه بقي هاه ؟ انا في السجن ؟؟ ولا سيادتك لما يعدموك !! يا عماد ده كان افضل الحلول ساعتها ..

عماد : يبقي لما خرجتي كنا جبناه

اخته : وهو كان في مصر ساعتها ! ماهيا سافرت بيه يدرس بره .. احنا حتي معرفناش كانت في اي بلد .. عماد يا حبيبي حقي عند ربنا هو هيجيبهولي .. وبعدين عيالك ملو حياتي ودنيتي وعوضوني عن كتير .. دخلتهم عليا بالدنيا

عماد : والله يا جميله بعد وفاه مراتي مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه فيهم ..

اخته : كنت هتعرف تتصرف .. يالا ربنا بيقطع من ناحيه ويوصل من ناحيه وديما قضاؤه خير ساعات مش بنفهم حكمته ايه بس مع الوقت بتعرف ان ده افضل الحلول .. ربنا بس يجمعني مع ابني مش طالبه غير ده

عماد : باذن الله المهم احكيلي عملت ايه هناك

حكتله بالتفصيل

وتاني يوم جميله راحت بدري واستلمت شغلها وميس كلفت السكرتيره بتاعتها (مني) تفهمها كل حاجه وتوريها الشركه وتعرفها كل مكان .. طلبت برضه من كام مهندس كل واحد يوريها طبيعه شغله ايه ومطلوب منها ايه .. ميس كانت عايزاها تعرف كل حاجه في الشركه .. كل الاقسام وكل كبيره وصغيره .. اخيرا جه وقت الاستراحه

قعدت هيا ومني يتغدوا في الكافتيريا مع بعض

بقلم /

shimooo novels الشيماء محمد


مني : حاسه بايه ؟

جميله : خايفه

مني : طبعا لازم تخافي .. ميس هانم تعتبر هنا الكل في الكل ومش اي حد بيرضيها ومش اي حد بيعجبها

جميله : بس انا سمعت ان الشركه مجموعه من الشركا مع بعض مش واحد بس

مني : فعلا بس برضه ميس هيا المسيطره لان ابنها يعتبر الكل في الكل هو له نصيب الاسد

جميله : ابنها ده اللي هو مين ؟ ما شفتوش

مني : فهد بيه طبعا

جميله : امال ما شفتوش ليه ؟

مني : لانه مسافر وبعدين ما تشوفيش وحش ما تستعجليش علي رزقك .. اسبوع بالكتير وهيرجع

جميله : هو وحش قوي كده !

مني : مش حكايه وحش .. هو عصبي بيزعق كتير .. مش عاجبه حد .. تخيلي بقالي يجي سنتين في الشركه عمري ما شفته بيبتسم ابدا نهائي .. علي طول بوزه مترين قدامه ما تفهميش اصلا ماله ..

جميله سرحت وتخيلت شكله ... طول بعرض .. حد غبي وشكله وحش .. بس عمتها جميله وهيا جميله فعلا و وليد جوزها كان وسيم جدا هيطلع شكله وحش لمين ... بس برضه مش قادره تتخيله حد وسيم حساه هيكون وحش مخيف ومش بعيد يكون عنده انياب او بالليل مثلا بيتحول لمصاص دماء .. ابتسمت من افكارها دي

مني : ايه يا بت روشتيني معاكي

جميله : لا ما تشغليش بالك .. بس شكله ايه فهد ده ؟

مني : لا فهد ده خط احمر .. ما تفكريش فيه

جميله : ايه افكر فيه ؟ وانا افكر فيه بتاع ايه يعني ! بس فضول من كلامك عنه

مني : يا بت بهزر ما تقفشيش علي طول كده انتي هتكوني زيه ولا ايه ..

جميله : لا مش حكايه قفش بس في نقط عندي حتي الهزار ما بقبلوش فيها

مني : والله شكلك زيه

جميله : زي مين !

مني : فهد بيه

جميله : تاني !

مني ضحكت : خلاص المهم هو طويل عريض ( ابتسمت لانه زي ما تخيلت ) اموووور قوي جدا خالص مالص .. بصي حاجه كده مز من الاخر

جميله ضحكت : ده انتي واقعه بقي

مني : بصي من الاخر كل بنات الشركه واقعين فيه

جميله : شهريار هو يعني !

مني : لا ابدا .. مالوش في السكه دي .. ما تفهميش ليه ما بيحبش البنات ... عمري ما شفته مع بنت زي ما يكون بينه وبينهم تار

جميله : ليه يعني ؟

مني : معرفش مفيش حد بيقربله غير سالي وبس

جميله : ومين سالي دي ؟

مني : بنت عمه واعتقد انها ميس الجديده .. هيتجوزوا ويمسكوا المجموعه هما .. او اسر ياخد هو سالي .. ما تفهميش بقي دول دنيتهم ايه !!

جميله : سالي مين واسر مين ؟ بت توهتيني

مني : ههههه سالي دي بنت عمه علاء مخلفش غيرها وهيا نسخه كده من ميس هانم اما اسر فده ابن عمته ندي وفي نفس ذات الوقت ابن عمه خالد برضه بس ده مخلف بنت كمان اسمها امل

جميله بتمثل انها مش فاهمه : بت انتي انا توهت منك خالص

مني : يا بنتي هما كانوا تلاته وليد وعلاء وخالد اولاد عم بس وليد عنده اخته ندي اللي اتجوزت خالد وخلفت اسر وامل وعلاء خلف سالي ومراته ماتت و وليد خلف فهد وبس كده فهمتي ؟ مش صعبه هيا

جميله : امال وليد بيه فين دلوقتي ؟؟

مني : مات من زمان وفي ناس بتقول انه اتقتل وناس تقول ان مراته قتلته وفي بيقول اولاد عمه وفي بيقول انه اشتغل في التهريب واتقتل وفي بيقول انه كان له عشيقه وقتلته والف حكايه وحكايه بس محدش ابدا يعرف ايه هيا الحقيقه

جميله جواها : انا عارفه الحقيقه كلها وهكشفها بس اصبروا عليا .. اصبروا كلكم عليا وهوريكم ..

اشتغلت بهمه لانها لازم تخلي ميس ما تستغناش عنها ابدا .. حاولت تستوعب كل حاجه بسرعه وميس فعلا مبسوطه منها ..

عمتها يوميا تسألها عن فهد اللي مسافر والظاهر ان سالي معاه لانها هيا كمان مختفيه .. طيب آسر فين ! عرفت بعدها ان هو كمان مسافر بيزور مامته واخته اللي بتدرس بره .. اكيد الكل هيرجع ويتجمعوا ..

كانت مع ميس في المكتب

ميس : كويس والله انك استوعبتي الشغل بسرعه كنت متخيله هتحتاجي وقت اطول من كده بس كويس

جميله : تمام يا افندم

ميس : عملتي ايه في المشروع اللي طلبته منك ! درستيه !

جميله : ايوه يا افندم درسته من كل النواحي ورأيي زي رأي حضرتك المشروع ده مالوش اي مكسب نهائي للمجموعه .. ومش عارفه صراحه ازاي فكرتو فيه !! دي شركه بتغرق وشراكتها في مشروع زي ده معانا يعتبر طوق نجاه بالنسبالهم لكن حمل بالنسبالنا

ميس: طيب كويس بقي اني رفضت المشروع المهم هاتي

مكملتش الكلمه لان الباب اتفتح بعنف ودخل حد بهجوم بيزعق : انتي ازاي ترفضي المشروع هاه ؟ بأي حق ترفضيه ؟

ميس : اولا صوتك عالي

زعق : ازاي ترفضي ؟

ميس : فهد وطي صوتك علشان اعرف ارد عليك واهدي

فهد خبط بايده علي المكتب : مش ههدي وما تقوليش اصلا اهدي

جميله بصتله وقلبها دق بتوتر ابن عمتها اهو قدامها .. اخيرا شافته .. في شبه كتير من جوز عمتها وليد .. بس عنيف وبيزعق و

فاقت من افكارها علي خناقهم

ميس : مش هرد عليك وانت كده

فهد : طبعا دي فكره سالي صح وانتي وافقتيها ! انتي ازاي

قاطعته ميس : فهد مش هقول تاني وطي صوتك وانت بتكلمني وبعدين انا مامتك

فهد : مامتي ده في البيت هنا حضرتك مدير اداره وكلميني علي الاساس ده

ميس وقفت وخبطت علي المكتب : يبقي تكلمني علي الاساس ده

فهد بتحدي : وما تنسيش اني انا رئيس مجلس الاداره هنا

ميس بصدمه : نعم !

فهد : ليه رفضتي المشروع وازاي تكلمي الشركه وتبلغيهم بالرفض من غير ما ترجعيلي وازاي تكسري كلمتي !

ميس : لان سيادتك دي شراكه خسرانه ملهاش اي لازمه .. شركه بتغرق ليه تحط ايدك فيها هاه ؟ علشان يتشعبطوا فيك وتنتشلهم من الغرق !! ( سكتت وكأنها فهمت ) ولا هو ده فعلا غرضك !! انك تنتشلهم من الغرق !! ليه طيب ؟

فهد : اسبابي تخصني وزي ما حضرتك بلغتيهم برفضي تتصلي بيهم وتبلغيهم اني موافق

ميس : لا طبعا ده مش هيحصل انا مش هشارك حد خسران

فهد : وانا بقولك هشاركهم

ميس : ليه الغباء ده !!

فهد : انا غبي انا حر وبعدين لو حضرتك كنتي حابه تعرفي كنتي جيتي وسألتيني الاول مش تسمعي لسالي وبس

ميس : انا ما سمعتش لحد انا شفت انه مشروع خسران ورفضته وبس

فهد : مش من حقك ترفضي

هنا دخلت واحده من الباب المفتوح : شايفه سيادته بيتخانق علي مشروعه الخيبان ده .. سيادته عايز يشارك شركه مفلسه

فهد : سالي انتي ما تتكلميش خالص

سالي : ليه بقي ان شاء الله كانت شركتك لوحدك ولا ايه ! مش معني انك رئيس مجلس الاداره انها شركتك في شركا ولازم تحترمهم

فهد : لما يكونوا بيفكروا صح وما يتخطوش حدودهم ابقي احترم وجودهم

سالي بصت لميس : سامعاه بيقول ايه !

ميس : يا تقعدوا وتتكلموا بطريقه متحضره يا تطلعوا بره انتو الاتنين واتخانقوا زي الاطفال في حته تانيه ..

الاتنين سكتوا وبصوا لبعض وميس شاورتلهم يقعدوا ويدوب فهد هيقعد لمح جميله واقفه علي جنب

فهد : ودي مين دي كمان ؟ انتي مين وواقفه هنا ليه ! بتعملي ايه هنا ومين باعتك ؟ انطقي

سالي بصتلها من فوق لتحت : مين باعت دي هنا !

بقلم /

shimooo novels الشيماء محمد


جميله بصت لميس وتجاهلت تماما فهد : حضرتك عايزه مني حاجه !

فهد زعق : انتي !! انا اللي بكلمك هنا ؟

جميله ما التفتش لفهد وفضلت باصه لميس

ميس ابتسمت : روحي انتي دلوقتي

جميله هتخرج بس فهد وقف قصادها : انا بكلمك وبقولك انتي مين وبتعملي ايه هنا ؟

ميس : سيبها يا فهد تمشي وانا هفهمك تعال اقعد

فهد واقف قصادها ومش عايز يفتحلها الطريق ومنتظر ردها

جميله بصتله واتقابلت عنيهم في نظره تحدي

جميله بهدوء : حضرتك ممكن تسأل مامتك وهيا هتقولك

اتكت قوي علي كلمه مامتك وكأنها بتتريق عليه وبعدها مشيت من قدامه وخبطت في كتفه وهيا ماشيه وخرجت وقفلت الباب وراها وبسرعه مشيت وجريت وما وقفتش غير بعد ما دخلت اقرب حمام .. وقفت تنهج وكأن في مليون حد بيجري وراها .. حطت ايدها علي قلبها تهديه وتطمن نفسها .. ومش عارفه ليه توترها وخوفها ده .. ليه خافت جدا من فهد .. امال هتنتقم ازاي لعمتها لما من اول مواجهه خافت ومن كلمتين اتوترت وجريت بالشكل ده .. لا يا جميله انتي لازم تكوني قويه ولازم تنتقمي من الست اللي حبست عمتك ظلم وقتلت جوزها واخدت ابنها وربته بالطريقه دي وخلته يبص للناس من فوق .. اجمدي يا جميله وخليكي قويه ...

عند ميس

فهد : مين البنت دي ؟

ميس : دي دراعي اليمين

فهد : نعم ؟ دي ؟ ليه ؟

ميس : عندها خبرات كتير انا محتاجاها وبعدين خلينا في المهم

فهد : المشروع ؟ ده مفروغ منه ! حضرتك هتتصلي بالشركه وتبلغيهم ان في غلط

ميس : لا مش هيحصل انت هتصرف نظر عن المشروع ده

سالي : يا ابني دي صفقه خسرانه

فهد : بصوا ريحوا نفسكم انتو الاتنين لاني مش هغير رأيي

ميس رفعت تليفونها : تعاليلي بملف المشروع المرفوض

فهد : مين دي اللي تجيلك ؟

الباب خبط ودخلت جميله اللي كانت متوتره بس ده مش وقت التوتر

فهد : ودي جايه ليه هنا ؟

ميس : ليه المشروع ده مرفوض !! قولي رأيك

جميله : الشركه دي عندها ديون كتيره جدا وعليها قروض كبيره والافلاس بالنسبالهم مسأله وقت بمعني تاني الشركه بتغرق .. فشراكتهم معانا يعتبر طوق النجاه لهم اما بالنسبالنا هيكون لود احنا في غنا عنه .. ميس : كلميني بالارقام .. احنا هنخسر قد ايه في المشروع ده

جميله : بدايه كده مش اقل من ١٠ مليون وده بس لحد ما نوقفهم علي رجليهم طبعا الرقم في زياده ده بس تقدير مبدئي

ميس بصت لفهد : هاه !

فهد : خلصتوا كلامكم ولا لسه ؟

ميس : وبعدين

فهد وقف : تكلمي الشركه وتبلغيهم باللبس اللي حصل والمشروع هيكمل

جميله : طيب ليه ؟ يعني ايه وجهه نظرك في مشروع خسران زي ده ؟

فهد : تطلعي مين انتي علشان تكلميني !

جميله سكتت وندمت فعلا انها وجهت كلمه ليه

خرج من المكتب بنفس العنف اللي دخل بيه

ميس : روحي انتي يا جميله

سالي : وبعدين هنعمل معاه ايه !

ميس : هحاول اشوف ليه مُصر كده ؟

اخر النهار فهد كان خارج ولمح جميله بتتكلم مع كام حد من المهندسين وبعدها خلصت وماشيه بس وقف قصادها وبصتله كتير علي اساس يتحرك بس ما اتحركش فضل واقف في وشها قافل الطريق عليها

فهد : سألتك انتي مين ومارديتيش ؟ اسمك ايه !

جميله بصتله علشان لازم تشوف وقع اسمها عليه هيكون ايه : اسمي جميله

فهد للحظه اتأثر بس داري ده بسرعه : تاني مره لما اتكلم انتي تسكتي خالص وطالما انا مسألتكيش عن رأيك يبقي تحتفظي بيه لنفسك فاهمه ولا ؟؟

جميله بصتله وبعدها تجاهلته وحاولت تعدي من جنبه بس وقف تاني في وشها

فهد : انا بكلمك

جميله : بعد اذنك

حاولت تعدي تاني بس وقفها : ردي باسلوب احسن من ده واوعي تنسي انك هنا شغاله عندي فاهمه

جميله بتحدي : انا اللي عيني هنا كانت ميس هانم مش حضرتك فما تنساش ده .. وبعدين مش معني اني شغاله في الشركه بتاعتك اني شغاله عندك .. وبعدين اوعي تنسي ان الشركه دي لولا الناس اللي بتشتغل فيها مكنتش وصلت للي هيا فيه .. وبعدين انا اشتغلت هنا بشهاداتي وتعبي وذكائي وقدراتي وخبراتي مش مامي عينتني هنا ..

فهد : انتي متخيله اني هنا علشان مامي !! بعدين ايه مامي اللي بتقوليها دي ! ولا ده مجرد حقد اعمي طبقي

جميله : لا طبعا مش حقد اعمي لان مش كل الناس اللي في طبقتك من امثالك بالعكس في منهم محترمين جدا وعنده قيمه ومبادؤه وعارف ان اخرتها واحده للكل زي والدك الله يرحمه بس للاسف تطلع ايه انت جنب واحد زي وليد بيه .. بعد اذنك

فهد قبل ما تمشي : انتي مرفوده ما تجيش الشركه دي تاني فاهمه

جميله من غير ما تبصله : مدام ميس بس هيا اللي تقدر ترفدني .. ( قبل ما تخرج بصتله من علي الباب ) شكلك راجع من السفر تعبان روح نام

سابته وخرجت وهيا حاسه بانتصار صغير جواها .. انتصار علي فهد نصار ..

فهد كان علي اخره من ميس ومن جميله .. روح واتخانق مع ميس وطلب منها ترفد جميله من الشركه ..

..................

في مكان بعيد تحديدا في فرنسا

صحي من نومه مفزوع وقام يلف ويدور في مكانه الضيق .. طلع علي السرير ووقف يبص من الطاقه الصغيره الموجوده علشان يلمح شعاع النور يمكن يمده بشويه نور ينوروا الظلام اللي عايش فيه ...

نزل وبدأ يعمل تمارينه ... لازم يكون قوي علشان لما يرجع لازم ينتقم من كل اللي ظلموه واتسببوا في رميته السنين دي كلها .. لازم ينتقم من الكل ويسترد كل حاجه راحت منه..


2=الحلقه الثانيه

ممنوع نشر الحلقه بدون اذني والنشر يكون بعدي بساعه علي الاقل بنفس الصوره اللي بنشر بها وبدون اي حذف او تعديل

بقلم / الشيماء محمد ( شيموووو )

كومنتاتكم امبارح اسعدتني وفرحت بها جدا وحاولت علي قد ما اقدر ارد علي معظمهم

اسيبكم مع الحلقه واتمني تعجبكم ...


فهد كان علي اخره من جميله ومن ميس اللي رافضه تطردها ..

جميله روحت واول ما عمتها شافتها : عنيكي بتلمع .. شوفتيه؟

جميله: اه شوفته

عمتها حطت ايدها علي قلبها ودموعها لمعت في عنيها : شكله ايه ؟ صورتيه ؟ طيب كلمتيه ؟ شبه وليد ؟ جميله قوليلي كل حاجه بالتفصيل

جميله : حاضر يا عمتو طيب دخليني الاول من الباب وهحكيلك بالتفصيل

جميله حكتلها كل حاجه بالتفصيل حصلت معاها

عمتها : يعني ميس طبعته بطباعها وخلته يبص للناس من فوق .. ربنا يهديه .. بس ما صورتيهوش ؟

جميله : اصوره ازاي يا عمتو ، اقوله استني والنبي واحده سيلفي اوريها لعمتي !

عمتها ابتسمت : حاولي تصوريه علشان خاطري

جميله حضنتها : حاضر من غير ما تقولي بس تيجي فرصه وانا هصورهولك ما تقلقيش حبيبتي .. بس هو مش سهل وغامض كده .. نفسي اعرف ليه مُصر علي الشراكه مع الشركه الخسرانه دي ؟ ليه ؟ هو مش هيكسب من وراها طيب ليه !

عمتها : يمكن زي ابوه بس عايز يساعد !

جميله : بشخصيته دي ما اعتقدش بس اكيد هعرف .. بكره هعرف ان شاء الله

فهد رجع اخر الليل كانت ميس في انتظاره

ميس : اتمني تكون هديت علشان نقدر نقعد ونتكلم

فهد : عايزه ايه يا ميس !!

ميس : انت ليه مهتم بالشركه دي ! اديني سبب مقنع !

فهد : اسبابي مش هتقنعك لانك بتحسبيها بطريقه مختلفه عني

ميس : فهمني طيب

فهد : ميس انا راجع من السفر واليوم كله مرتحتش ومحتاج انام

ميس : طيب وبالنسبه لجميله !

فهد : جميله مين !

ميس : جميله سكرتيرتي الخاصه

فهد بزهق : يوووووه عايزه ايه مني ؟

ميس : انا محتاجه البنت دي معايا

فهد : وانا مجرد وجودها خانقني باسمها ده

ميس : ده سبب اساسي من تعينها هو اسمها ..

فهد : ازاي مش فاهم ؟

ميس سرحت شويه : يعني ما تشغلش بالك

فهد : تقصدي ايه فهميني ؟اسمها ماله !

ميس : حته انها تكون شغاله عندي وانا أامرها وهيا تنفذ اوامري .. يعني ممكن اكون مريضه نفسيا بس ده مريحني

فهد ضمها وباس راسها : طالما مريحك اعمليه ولا ده مش مرض نفسي دي طبيعه فينا انتي اتجرحتي منها ودلوقتي شايفه ان ده بيردلك ولو جزء بسيط من اللي حصلك فبراحتك خالص ..

الصبح وصل الشركه وداخل من الباب واتقابل هو وجميله ولاحظت هيبته والكل بيرفع ايده ليه وقفوا قصاد الاسانسير وهيا اترددت تدخل معاه ولا تسيبه يدخل هو الاول ولا تعمل ايه ؟ الاسانسير وقف وهو فتح الباب وشاورلها بايده تدخل من باب الاحترام وده خلاها تستغرب تصرفه ده

دخلت بهدوء ووقفت في اخر الاسانسير وهو دخل وعطاها ظهره وهيضغط علي الدور ومن غير ما يبصلها : الخامس ؟

جميله : ايوه شكرا

وصلوا وهو نزل واتفاجئت لتاني مره انه ماسك الباب علشان ما يقفلش في وشها خرجت بذهول : شكرا لحضرتك

ماردش عليها وكان نفسها لو تشوف عنيه اللي مداريها بنظارته السودا او نفسها لو تصوره وهو واقف كده وتوريها لعمتها

بس خرجت وراحت علي مكتبها وبدئت شغلها

ايميل ( shimooelwady )

بقلم / الشيماء محمد

اتعمل اجتماع وميس استدعتها معاها وقعدت جنبها واتفاجئت بالكل بيحضر الاجتماع

سالي دخلت ومعاها واحد وقعدوا جنب بعض بس الولد ده دخل ووطي علي ميس وباس خدها

ميس : آسر ؟ بكاش انت .. جيت امتي ؟

آسر : اخر الليل

ميس : خالد وندي معاك ولا ؟

آسر : اه كلنا نزلنا .. امل اهي خلصت ونزلنا كلنا

ميس : طيب كويس

شويه ودخل اتنين وجميله عرفتهم من صورهم دول علاء وخالد والاتنين سلموا علي ميس وكل واحد قعد ودار حوار ما بينهم

علاء فجأه : مين دي ؟

الكل انتبه وميس ردت : دي جميله

الكل بص لميس باستغراب ومنتظرين منها تفسير وهيا ضحكت

ميس : مالكم ؟ دي باشمهندسه جميله عينتها تكون دراعي اليمين علشان عايزه اتفرغ شويه لنفسي بس محتاجه حد يكون ذكي ويقدر يسد مكاني وبالتالي هتلاقوها ديما تحت ايدي

علاء : تحت ايدك !! اممم

خالد : غريبه !! بس يا تري هيا ذكاءها يشبه جمالها ولا عينتيها لمجرد الاسم ؟

ميس : ما تشغلش بالك يا خالد

طبعا جميله بتمثل انها مش فاهمه هما يقصدوا ايه لكن هيا فاهمه كل كلمه وحرف وعارفه ان ميس عينتها مش بس علشان خبرتها وشهادتها لكن علشان اسمها كمان وانها تحس انها شغاله عندها وتحت ايديها

علاء : بس غريبه ان كل واحده بالاسم ده بتكون اسم علي مسمي

سالي : بابي بلاش يا ريت

علاء باستهبال : وانا عملت ايه حبيبه قلبي

سالي بصت لميس : هو فهد لسه مجاش الشركه ولا ايه ؟

جميله : لا موجود في الشركه

سالي باستغراب : وانتي تعرفي منين ؟

جميله : شفته الصبح وهو داخل الشركه مش اكتر

سالي بتلميح : للدرجه دي مهتمه تشوفيه اول ما يدخل الشركه !

جميله وقفت وبصرامه : تلميحك غير مقبول تماما كل الحكايه اني كنت لسه داخله الشركه انا كمان

سالي وقفت قصادها : انتي ازاي تتكلمي معايا باللهجه دي انتي نسيتي نفسك ولا ايه ؟

جميله : تلميح حضرتك غير مقبول بغض النظر حضرتك مين ! لكن ده ما يديش لحضرتك الحق انك تلمحي علي حاجه زي دي

فهد كان واقف علي الباب ومستمتع بكلامهم ونوعا ما عجبته شراسه جميله

سالي لسه هترد بس هو دخل وقطع كلام الكل : اسف لتأخيري .. عمي علاء ، عمي خالد ازيكم وحمدالله علي سلامتكم اتمني تكون رحلتكم موفقه .. اسر ازيك !

الكل رد وبعدين سالي كانت مخنوقه

سالي : لحظه قبل ما نبدأ .. هيا دي لازمتها ايه هنا معانا ؟ دلوقتي الموجودين اعضاء مجلس الاداره فهيا هنا ليه ؟

ميس باصرار: قولت انها هنا معايا وفي اوقات هتكون موجوده مكاني فمش هنتكلم كتير في الموضوع ده

فهد بنفاذ صبر : يا ريت نبدأ بقي

علاء : انت ليه بقي مُصر علي المشروع الفاشل ده ؟ سمعت ان مفيهوش اي مكسب ؟

فهد : عندي اسبابي الخاصه ولو كلكم مضايقين قوي منه هموله من حسابي الخاص

ميس : ليه يعني يا فهد ؟ جميله اعرضي المشروع بشكل واضح للكل بكل تفاصيله يمكن يكون هو شايف حاجه احنا مش شيفينها

جميله اترددت وبصت لفهد اللي ملامحه مفيهاش اي شيء ممكن تفهمه ..

ميس : قومي

قامت وقفت قدام التربيزه وشغلت الشاشه وبدئت تتكلم وتشرح كل تفاصيل المشروع

الكل كان بيبصلها وسرحان في افكاره الخاصه

*علاء سرح في اول مره شاف جميله وعاكسها وهيا مسكتله السكينه وجميله دي كشرت عن انيابها لبنته لمجرد تلميح .. ليه حاسس ان في شبه كبير بينهم ؟ بس دي اقوي واذكي مش بطيبه جميله الثانيه

*فهد بيسمعها ومركز معاها في كل التفاصيل اللي بتقولها .. بس في نفس الوقت بيفكر في جميله الثانيه اللي جرحت ميس وبهدلتها . يا تري شكلها كان ايه ؟ ليه ميس لغت وجودها تماما من البيت وملهاش حتي ولو صوره واحده ...طيب ليه جميله دي بتوتره كده ؟

*ميس بتفكر في جميله .. ياتري انتي فين واراضيكي فين ! عايشه ولا ميته ؟ اهو الزمن لف ودار وجيتي في شكل البنت اللي تشبهك دي وتشتغلي تحت ايدي .. خليكي تابعه ليا تنفذي كل اوامري وبس .. حتي لو انتي مالكيش ذنب بس اسمك كفايه .. يكفي اني أأمر فيكي وانتي تنفذي وبس ..

*خالد مش عارف ليه افتكر وليد وجميله بتتكلم كأنه شايف جميله مرات وليد مش البنت دي ! ليه افتكر لحظه موت وليد ؟ ليه افتكر ندي مراته اللي جبرها تعيش معاه ولوي دراعها بعيالها .. ياتري يا ندي لو عرفتي اللي حصل هتعملي ايه ؟

*سالي بقي باصه لجميله بحقد وكره غريب مش عارفاله معنى مجرد انها نفسها تجيبها من شعرها وتضربها .. اول مره تحس بعدوانيه ناحيه بنت .. هل لانها جميله عنها ؟ لا هيا اجمل بمراحل مين دي اللي اجمل منها ! اهدي يا سالي انتي احلي بمليون مره من البنت دي .. انتي اجمل ...

خلصت جميله كلامها ووقفت وسندت بايديها علي التربيزه : في اي استفسار ؟

فهد : لا شكرا اتفضلي .. زي ما كلكم سمعتو ايوه مش هنكسب من وري المشروع ده بس برضه مش هنخسر هو هيكون زي ما بنفتح فرع جديد للشركه .. هنعتبر ده فرع جديد لينا

ميس: بس الفرع الجديد بيكون تحت ادارتنا

فهد : وده برضه هيكون تحت ادارتنا بس المدير مش مننا ده الفرق

علاء : كلامك مش مقنع يا فهد في سبب واتمني تشاركنا فيه

هنا الباب اتفتح : فعلا في سبب وانا عارفو

الكل وقف احتراما للشخص اللي داخل

ميس : عمي محي اتفضل

علاء : بابا اتفضل ارتاح

محي دخل بهيبته والكل سلم عليه وقعد مكانه ويدوب هيتكلم بس لمح جميله : مين دي ؟ وبتعمل ايه في اجتماع خاص كده ؟

فهد : دي باشمهندسه جميله دراع ميس هانم الجديد

محي بص باستغراب لميس : ايه يا عمي ؟ محتاجه حد معايا وارتاح انا شويه

محي : عندك سالي ممكن تخليها هيا مكانك

ميس : سالي ليها مكانتها .. وبعدين انا محتاجه واحده تنفذ كل طلباتي مش خليفه ليا

جميله الكلام ضايقها بس سكتت لان مش وقت الكلام دلوقتي

محي : يعني هيا موثوق فيها يا ميس ؟

ميس : علي ضمانتي اتفضل

محي : تمام .. فهد عايزك تبصلي وتقولي انك مش عايز المشروع ده علشان تساعد صاحب الشركه اللي هو صلاح عبدالكريم

فهد سكت والكل بصله

ميس : مين ده حاسه الاسم مش غريب عليا

محي : مش غريب عليكي لان صلاح كان سكرتير وليد الخاص ووليد ساعده يعمل الشركه دي ويوقف علي رجليه وبالفعل هو نجح لفتره بس من فتره بسيطه دخل مناقصه خسرانه ووقع واعتقد ان ابنك عايز يقف معاه زي ما ابوه سبق ووقف معاه .. الله اعلم اصلا ابوك ساعدو ليه يمكن كان عنده غرض !! لكن انت غرضك ايه !

الكل بص لفهد بنظره استغراب وعدم تفهم ونوع من المعاتبه الا جميله بصتله بنظره تفاؤل .. فهد اللي جواه غير اللي بيظهره

ميس : صحيح الكلام ده يا فهد ؟ هو ده سببك فعلا ؟ انك عامل خاطر لصاحب ابوك

فهد : ولنفترض انه صح ؟ نعم ؟ عايزين ايه ؟

ميس وقفت : بعد كل ده يا فهد! خساره .. بعد اذنكم انا محتاجه ارتاح

فهد حاول يوقفها بس ميس مشيت ومردتش علي حد وجميله وقفت محتاره مش عارفه تمشي وري ميس ولا تفضل في الاجتماع

فهد بصلها : روحي وراها ولو سمحتي خلي بالك منها لحد ما انا اجيلها

جميله ابتسمت ومشيت .. لسه جواه بذره طيبه بس للاسف البذره دي للشخص الخطأ .. ياتري يا فهد تعرف ان ميس دي مش مامتك !! وياتري لو عرفت رد فعلك هيكون ايه !

محي : اعتقد بقي كده المشروع ده نلغيه ونشوف المهم

فهد : حضرتك المشروع ده منتهي انا مش عارف انتو بتتكلموا كتير فيه ليه ! انا مسؤل عنه ومش هيخسر ولا هيخسر الشركه وده اللي يهمكم ..

محي : فهد

قاطعه فهد ووقف : الموضوع منتهي وبصفتي رئيس مجلس الاداره انا وافقت عليه وبدئت فيه ودلوقتي بعد اذنكم رايح اشوف والدتي ..

خرج وسابهم وسالي وقفت ومشيت وآسر اعتذر ومشي معاها وفضل التلاته

علاء وخالد ومحي

علاء : ابن ابوه

خالد : وبعدين في دماغه دي ؟

محي : والله لو هيفضل ينشف دماغه وياخد قرارات غبيه زي ابوه نخليه يحصل ابوه ..

علاء : بس ميس ؟

محي : مالها ميس ؟

خالد : ده ابنها

محي: ده ابن جميله .. انت عايز تفهمني انها هتحبه او بتحبه مثلا اكتر من وليد جوزها ؟ زي ما هيا استغنت عنه عادي ممكن تستغني عن ده

علاء : بس هيا اتغيرت كتير واعتقد انها فعلا بتحبه !

محي : اه صح بدليل انها شغلت واحده اسمها جميله تحت ايدها علشان بس تأمر وتشخط فيها لمجرد ان اسمها جميله .. ميس زي ما هيا المهم خلونا نركز في المهم

..................

فهد راح مكتب ميس ودخل كانت جميله معاها بتناولها كوبايه ميه وبتاخد قرص للصداع وهو دخل وقعد علي مكتبها قدامها

فهد : زعلتي ليه كده ؟

ميس انفجرت : لانه علي الرغم من كل اللي وليد عمله فيا هو ومراته وانت لسه بتحن لذكراه ولذكري اصحابه ( عيطت ) انا للاسف عمر ما حد وقف جنبي وحتي ابني اهو بيقف ضدي

فهد وقف وضمها وهيا قاعده : حبيبه عمري كله انا ما نسيتش ابدا حاجه وعمري ابدا ما هقف ضدك ده كله شغل بيزنس .. الراجل قصدني وحكالي عن علاقته وان وليد ساعده وانا شفت ان الخطوه دي حلوه كدعايه للشركه وهتساعدنا في المرحله الجايه احنا داخلين علي مشروع ضخم

ميس: ومحتاجين لكل مليم

فهد : ومحتاجين اكتر للدعايه .. خلي عندك بعد نظر يا ميس هانم .. وبعدين الشركه بشراكتها معانا هتقف علي طول وهتكون تحت ايدينا اعتبريها فرع جديد

ميس : بس ليها مدير

فهد : مدير تحت ايدي .. ما تقلقيش انا مش برمي فلوس وخلاص انا عارف انا بعمل ايه !

بقلم / الشيماء محمد ( شيموووو )

جميله سرحت : يا تري فعلا ده غرضك ولا انت بتساعده لانه صاحب لابوك وبتصون ذكراه ؟ يا تري يا فهد انت فعلا وحش ولا جواك حلو وبتحاول تداريه عن الوحوش اللي حواليك لياكلوك ؟

فهد بص واتفاجيء بجميله واقفه : انتي واقفه ليه ! ما تشوفي وراكي ايه بدال الوقفه دي اتفضلي

جميله بصت لميس : حضرتك محتاجه مني حاجه !

فهد : يا بنتي انا اللي بكلمك

جميله : وانا سبق وقولت لحضرتك اني باخد اوامري من ميس هانم مش من سيادتك

فهد : طيب اخفي بقي من قدامي واحمدي ربنا انها عايزاكي والا

ميس : خلاص يا فهد .. جميله روحي انتي دلوقتي ولما فهد يروح مكتبه تعاليلي

جميله : تمام يا افندم

بعد ما خرجت : علي غلاستها .. نفسي اعرف عاجبك فيها ايه ؟

ميس : بغض النظر عن ذكاءها وشهادتها وكميه الكورسات اللي واخدها واللغات اللي بتتكلمها و و و .. مريحاني نفسيا

فهد : دي بتتكلم لغات ؟

ميس : اه بتتكلم ٣ لغات

فهد : دي ؟

ميس : سيبك منها وقولي عملت ايه في سفرك ووصلت لايه !

جميله وقت الغدا نزلت ومعاها مني الكافتيريا ياكلوا فيها واتفاجؤا بسالي وآسر داخلين وقعدوا يتغدوا بس جالهم اكل من بره مش من كافتيريا الشركه

جميله : هما بيتغدوا هنا ؟

مني : نادرا ما بيعملوها بس طالما جم يبقي كمان فهد بيه هيجي

جميله اتوترت ومنتظراه وحست بدخوله من غير ما تشوفه ، هيبته كانت طاغيه علي المكان ، لمحها اول ما دخل واستغرب ان كل الموجودين رفعوا دماغهم كتحيه او كاعجاب الا هيا فضلت باصه للطبق اللي قدامها ومش عارف ليه كان عنده فضول انها تبص ناحيته .. قعد مع سالي وآسر واختار كرسي يكون مواجه لجميله اللي حست انها محاصره منه وكأنه هو قصادها تماما مش بينهم مسافه طويله ...

فهد كان مركز معاها واتمني لو يسمع بتقول ايه ومنتظر منها ترفع دماغها وتبصله بس هيا متجهلاه وده مضايقه جدا ومش عارفله سبب ...

جميله حست ان دي فرصه تصوره لعمتها وهو قصادها بس ازاي !

طلعت موبيلها وعملت نفسها بتعلب فيه ومني اتشغلت بتليفون جالها وقامت ترد عليه .. اما هيا حطت التليفون وفتحت الكاميرا وبدئت تصور فيه من غير ما حد ياخد باله هيا باصه في تليفونها وبس .. اما فهد حس انه متراقب وبصلها قوي بس هيا بتلعب بتليفونها امال الذبذبات اللي وصلاله دي ايه مصدرها ؟

ابتسمت جميله وتخيلت شكل عمتها لما تشوف ابنها اما فهد كان نفسه يقوم يمسك الموبيل من ايديها ويشوف هيا بتبتسم لمين كده ومين شاغلها بالشكل ده ! فضول غريب جواه مسيطر عليه

سالي : هاه قلت ايه ! فهد ! فهد

فهد : عايزه ايه ؟ مالك ؟

آسر : هو اصلا مش مركز معانا

فهد : عايزين ايه ؟

آسر : بقول هنتجمع فين النهارده ؟

فهد : في البيت لان ميس عازمه العيله كلها بمناسبه رجوعكم من السفر

سالي : يوووو كنت عايزه اسهر بره .. تعال نزوغ يا فهد منهم

فهد : لا مش هينفع عمتي جايه وعايز اشوفها

آسر : فعلا هيا كمان عايزه تشوفك .. تصدق يا فهد ساعات بحسها بتحبك اكتر مني !

فهد ابتسم : يا ابني انا اي حد بيحبني دي طبيعه فيا

سالي : وده ايه الغرور ده كله !! براحه شويه علي نفسك

آسر : اه والنبي احنا مش قد كده !

جميله قامت وقفت ومشيت وفهد متابعها ومره واحده قام هو كمان

سالي : رايح فين ؟

فهد : راجع لحظه

آسر : غريب .. المهم اعدي عليكي اخدك في طريقي ولا هتيجي مع عمي ؟

سالي : مش عارفه بينا تليفون

آسر : امل كانت بتسأل عليكي

سالي : وحشتني جدا هيا كمان .. هنتقابل النهارده ونتكلم بقي براحتنا .. هو فهد راح فين ! حساه غريب

آسر : هو علي طول غريب اصلا

بقلم / الشيماء محمد ( شيموووو )

فهد خرج وري جميله وبينادي عليها : انتي !! انتي

جميله سمعاه ومكمله في طريقها وهو برضه بينادي بنفس الطريقه .. انتي

واخيرا لحقها و وقفها

فهد : انتي مش سامعه ؟

جميله باستهبال : انت اتكلمت ؟

فهد : انتي هتعملي فيها طرشه ولا ايه ؟ انا بنادي عليكي من بدري

جميله : ما سمعتش اسمي

فهد : واسمك مش علي هوايا ومش هتسمعيه مني

جميله بصتله من فوق لتحت باشمئزاز وسابته وماشيه وهو مسكها بعنف من دراعها وضغط عليه : انتي بتبصي لمين كده ؟ هاه ؟

جميله : سيب دراعي حالا واياك تلمسني مره تانيه والا

فهد : والا ايه هاه ؟ عندي فضول اعرف بتهدديني بإيه ؟

جميله بغضب : بلاش احسنلك بلاش

وشدت دراعها بعنف هيا كمان منه

جميله ( رافعه صوباعها بتشاور في وشه ) : بص بقي حضرتك علشان نكون واضحين .. زي ما سبق وقولتلك انا هنا عند والدتك مش عندك ولو شغلي عندك كنت هستقيل قبل ما ابدأ ده اولا

فهد بغموض : وثانيا ؟؟

جميله بغضب هو مستلذه : ثانيا بقي اسمي جميله مش عاجبك بقي الاسم يبقي تقول يا باشمهندسه وده اللي عندي .. غير كده مالكش عندي اعتقد كلامي واضح

فهد قرب منها زي الفهد اللي بيتربص بفريسته : انتي مش واخده بالك ان الشركه دي كلها بتاعتي انا وانتي سواء شغاله عند امي او عمي او الجن الازرق طول ما انتي هنا يبقي اسمك شغاله عندي

جميله : شغلي عند والدتك وده كفيل اني ما احتكش بيك وبعدين تقدر بسهوله ترفدني طالما الشركه دي كلها بتاعتك

( قربت هيا كمان وشها بتحدي من وشه ) اما طول ما انا هنا يبقي حضرتك تتجنبني ولو محتاج تتعامل معايا يبقي تتعامل بأحترام وزي ما حضرتك مهندس فانا مهندسه واللي يدور ويقلب تلاقيني متخرجه بتفوق عن سيادتك ولا تلاقيك اشتريت شهادتك بالفلوس بتاعت مامي

فهد : خلي بالك انا مستحملك بس علشان ميس عايزاكي لكن لولاها كنتي شفتي معامله تانيه مني ووش مختلف تاني

جميله ضحكت : ايه ده هو حضرتك عندك اسوأ من ده !!

فهد بصرامه : ما تتماديش فيها ودلوقتي زي الشاطره كده تطلعي عند ميس وتفكريها ان العيله كلها هتيجي تتعشي في البيت وسيادتك هتشوفي هيا محتاجه ايه وتنفذيه ولو عايزاكي معاها في البيت تروحي معاها .. فاهمه يا ... يا شاطره

جميله بهدوء : والله امورك العائليه دي تتفضل كده سيادتك بموبيلك تتصل بمامتك وتقولها اما انا فهطلع لشغلي ولو ميس هانم طلبت مني حاجه مش هتأخر .. بعد اذنك

سابته ومشيت ولاول مره واحده تنجح في نرفزه وجنان فهد وليد نصار .. واحده توصله لدرجه انه بيتمني يخنقها بإيديه ... ومسيرها هتقع فعلا بين ايديه وساعتها مش هيرحمها ابدا .. هيخليها تترجاه ...

ميس طلبت جميله : شوفي يا جميله انا عندي حفله النهارده في البيت ومحتاجاكي معايا هناك

جميله : حفله ؟ طيب انا ليه ؟

ميس : منتظره كام تليفون مهم من عملاء من الخارج وكده كده سواء هنا او البيت كنت هحتاجك معايا فهاتي معاكي الملفات لاننا هنشتغل ..

جميله : حاضر تحت امرك بس امتي هنتحرك ؟

ميس : الساعه دلوقتي ٤ امممم ممكن علي ٧ كده

جميله : طيب ينفع اروح دلوقتي واجي لحضرتك علي ٧ علي هنا او علي البيت علي طول

ميس : مفيش مشكله روحي وتعالي علي هنا وهنروح انا وانتي

روحت جميله جري علي عمتها واول ما دخلت عندها : جبتلك صورته

عمتها حطت ايدها علي قلبها : وريني بسرعه

جميله طلعت موبيلها وفتحت علي صورته وعطتو لعمتها اللي مسكته بشوق ام اتحرمت من ابنها .. دموعها نزلت وحطت ايدها علي وشه واتمنت لو تقدر تلمسه بجد مش صورته بس ...

بصت لبنت اخوها : ينفع تخليها معايا شويه !!

جميله : طبعا ولو تحبي ابعتهملك علي الواتس

عمتها بلهفه : اه ابعتيهم اه اه

جميله بحنيه باست عمتها واخدت التليفون وبعتت الكام صوره علي تليفون عمتها

جميله : كلهم بقم عندك

عمتها : اه يا حبيبتي انتي جايه بدري ليه ؟ في حاجه ؟

جميله : عايزه اجهز حاجه البسها في حفله ست ميس

عمتها : حفله فين ؟ في الشركه ولا البيت ؟

جميله : هيا مش حفله قوي هيا عازمه العيله كلها بمناسبه رجوع ندي وبنتها لمصر واعتقد حتي خالد جوزها كان مسافر وعلاء كمان فهيا جامعه العيله مش اكتر

عمتها : اهمم يبقي البسي بدله مثلا

جميله : انا بفكر في كده .. يالا هسيبك انا مع فهد شويه وبعدها اجي نختار مع بعض

عمتها ابتسمت ودخلت اوضتها لانها محتاجه تكون لوحدها مع ابنها ومع ذكرياتها الكتير اللي هاجمتها ....

جميله نامت ساعه وقامت اختارت لبسها بعنايه شديده وحطت ميكب خفيف جدا مجرد لمسات بس محدش يلاحظها الا عين خبير اما العادي هيفتكر انها طبيعيه

جمالها كان هادي جدا ومنظرها يسر الناظرين ... راحت لعمتها اللي ابتسمت وقامت حصنتها

جميله : بتحصنيني من مين يا عمتو دول كلهم هيبصولي كده من فوق

عمتها : هيبصولك بغل لانك بطبيعتك اجمل منهم وهما بيحطوا اشكال والوان علي وشهم علشان بس يكونوا في نص حلاوتك .. عنيهم هتلاحقك وخلي بالك علي نفسك وخصوصا من اللي اسمه علاء ده

جميله : اه حسيت ان عنيه زايغه

عمتها : جدا انا قبل كده رفعت عليه سكينه فخلي بالك منه

جميله ابتسمت : ما تخافيش عليا .. يالا هسيبك انا علشان ما اتأخرش ...

وهيا نازله اتقابلت مع اخوها داخل البيت واول ما شافها صفر : انتي محلوه كده ليه يا بت ورايحه فين كده والشباب يعاكسوكي

جميله : رايحه الشركه ومنها علي بيت ميس عندها احتفال في البيت وعايزاني معاها

وليد : عايزاكي ليه بقي ان شاء الله ؟

جميله : عندها شغل وعملاء هيكلموها وعايزاني معاها

وليد : دي حجج فاضيه هيا بس عايزه تشغلك في البيت والشركه

جميله : انا عارفه ده كويس

وليد : انا نفسي افهم انتي عايزه توصلي لايه بالظبط ؟

جميله : لثقتها التامه .. لفهد نفسه .. لازم اقرب علشان يعرف الحقيقه .. لازم يرجع لحضن عمتو يا وليد

وليد : طيب تعالي اوصلك لحد الشركه بدال ما حد يضايقك

جميله : مش تعبان ؟

وليد : يالا يا بت وبعدين معايا عربيه ابوكي

وصل اخته لحد باب الشركه ونزلت مشيت خطوتين نزل وراها كانت ناسيه شنطتها

عطاهالها ومسك ايدها بحب : خلي بالك من نفسك هاه

ومن وراهم عنين متابعاهم .. كان فهد ساند علي عربيته منتظر وشافها نازله من العربيه وشاف مسكته لايدها وحس بنار غريبه جواه وبانفاسه بتعلي ومش عارف ايه اللي مضايقه بس عنده احساس انه عايز يضرب اي حد او يتخانق مع اي حد ....

وليد ركب عربيته ومشي وجميله لفت وشها للشركه وداخله ومره واحده ايد مسكتها من وراها بعنف ولفها ليه بعنف اكتر

جميله بتلف: انت اتجننت


3=الحلقه الثالثه

بقلم : الشيماء محمد

وليد ركب عربيته ومشي وجميله لفت وشها للشركه وداخله ومره واحده ايد مسكتها من وراها بعنف ولفها ليه بعنف اكتر

جميله بتلف: انت اتجننت

سكتت لما شافته فهد وشدت دراعها من ايده

جميله : افندم ؟ خير ؟

فهد بغيظ : من اللي موصلك ده لحد هنا ؟

جميله : اعتقد ده شيء ما يخصكش

فهد : سمعه الشركه تخصني .. ميس قالت انك ولا متجوزه ولا مرتبطه يبقي مين بقي اللي بيوصلك لحد الباب ويمسك ايدك كمان ؟

جميله : وحضرتك مركز معايا قوي كده لدرجه شوفت كل التفاصيل دي !!

فهد بغيظ : تطلعي ايه انتي علشان اركز معاكي هاه ؟

جميله ببرود : امال شاغل نفسك بيا ليه ! يهمك في ايه مين يوصلني ؟ وبعدين طالما بره شركتك يبقي بالعربي كده مالكش فيه !! بعد اذنك

فهد : سيادتك رايحه علي فين ؟ ولا مش شايفه ان الشركه ظلمه جوه !

جميله انتبهت دلوقتي ان فعلا الشركه ظلمه مفيش غير اتنين الامن واقفين علي الباب بس

جميله : المفروض ان معادي مع ميس هانم الساعه ٧ واهي يدوب ٧ بالظبط اهي يعني انا ما اتأخرتش

فهد : وعلشان كده انا واقف منتظر سيادتك مش حكايه مركز معاكي يا فصيحه هانم .. اتفضلي معايا

جميله : علي فين ؟

فهد : ميس اضطرت تمشي وطلبت مني أجيبك معايا فاتفضلي

جميله اترددت بس هتعمل ايه ؟

جميله : طيب دلوقتي في ملفات المفروض اجيبها معايا

فهد : فين الملفات دي ؟

جميله : فوق في مكتبي

فهد : والشركه مقفوله ؟

جميله : انت صاحب الشركه ما تقوليش ان معكش مفاتيح شركتك !

فهد بصلها كتير واخيرا نطق : معايا

جميله مدت ايدها : هات

فهد : هتطلعي لوحدك !

جميله : ماهو اكيد مش هطمع ان سيادتك ممكن تتكرم وتتنازل وتطلع معايا ولا ايه ؟

فهد : ولا ايه اتفضلي

فهد مشي قدامها وبتوع الامن فتحولهم باب الشركه ودخلوا وفهد طلب الاسانسير اللي كان واقف .. دخل ومسك الباب وانتظرها تدخل وطلعوا لفوق وبمجرد ما الاسانسير وقف جميله اللي فتحت الباب ما انتظرتش فهد يفتح الاول اتفاجئت بظلام دامس جدا لدرجه خافت تطلع بره باب الاسانسير وجه في دماغها جميع افلام الرعب اللي اتفرجت عليها في حياتها وايه اللي ممكن يخرج من الظلام

فهد بتريقه : ايه يا عم رامبو ؟ رجعتي ليه ما تتفضلي ؟

جميله رجعت خطوه لوري وفتحتله الطريق : لا هنا تنطبق الايه الكريمه بتاعت الرجال قوامون علي النساء

فهد بصلها وشبح ابتسامه ظهر بس اختفي بسرعه ظهوره وخطي هو قدامها وطلع موبيله نور بيه علشان يشوف وهيا وراه تماما لدرجه بصلها من فوق كتفه

جميله : بعد ما تنور المكان هرجع رامبو تاني ما تقلقش

فهد بص لقدامه علشان يداري ابتسامته بس جميله ابتسمت لانها حست بابتسامته

فهد : هو ليه قافلين الانوار كده ؟ ما يسيبو اي نور

جميله : شكل صاحب الشركه بخيل وخايف علي فاتوره الكهربا

فهد لف وبصلها : ما تلمي لسانك ده بقي شويه لقسما بالله انزل واسيبك هنا تأزأزي لب مع العفاريت اللي هنا .. عارفه بيقولو الشركات والاماكن العامه دي كلها بالليل بتكون مسكونه

جميله اتلفتت حواليها بخوف وبصوت مهزوز : ما تهرجش في المواضيع دي واتفضل بقي شوف اي نور تاني

فهد وصل لزرار النور ونوره بس للاسف مانورش : شكلهم منزلين سكينه الكهربا كلها بقولك ايه انجزي وهاتي اللي انتي عيزاه خلينا نخرج من هنا يالا

ماشيه وراه بخوف ولولا حبة كرامه كانت مسكت في هدومه بس تقريبا لازقه فيه وبتتلفت حواليها وبتتخيل الاف الاشباح حواليها ، وهيا ماشيه شنطتها شبكت في حاجه علي مكتب فشدتها ووقعت وراها بصوت عالي وفي اللحظه دي جميله صرخت وفي اقل من اللحظه كانت نطت قدام فهد وبقت في حضنه لدرجه وقعت الموبيل من ايده فاتقفل والدنيا فعلا بقت ظلام دامس بس جميله دفنت وشها في كتفه وخبت نفسها كلها بين ايدين فهد حتي ايديها علي صدره

فهد استغرب رد فعلها ده بس يدوب هينطق حس بايديها ماسكه هدومه بخوف وحس بقلبها بينبض بعنف وعرف فعلا انها مرعوبه مش بس خايفه .. بتردد حط ايديه حواليها يطمنها وحس بقلبه هو كمان بيدق بنفس عنف قلبها بس هو مش خايف فليه قلبه بيدق كده ؟؟ ليه التوتر اللي هو فيه ؟ ليه معندوش مانع ابدا يفضلوا كده ؟ اخد نفس طويل وهنا شم ريحه برفانها وعجبته جدا .. اول مره يشم ريحه هاديه كده تعجبه وقارنه ببرفان سالي وميس اللي بيشمهم من اول ما يدخلوا من بوابه الشركه بس ده ما شموش غير وهيا بين ايديه ؟ ليه مش بتحط كتير ؟ ليه مع انه حلو جدا ؟ ليه محدش يشمه الا لو ضمها بس كده او قرب منها جدا ؟ استغبي نفسه انه شاغل نفسه ببرفانها للدرجه دي !!

فهد : ممكن تهدي ! مفيش حاجه !

جميله بخوف : امال ايه اللي وقع ؟ في حد هنا !

الخوف اللي في صوتها ضايقو جدا

فهد : مفيش حد غيرنا هنا .. انتي وقعتي حاجه من علي المكتب ..

رفعت راسها بتردد بس اكتشفت ان زي ما تكون عاميه لانها مش شايفه حاجه خالص فخبت وشها تاني في كتفه

جميله بتنهج : الدنيا ظلمه كده ليه ؟

فهد : علشان سيادتك وقعتي الموبيل من ايدي طلعي انتي بقي موبيلك يا تبعدي نشوفه فين

جميله : موبيلي في شنطتي ووقعت مني او انا رميتها مش عارفه

فهد : طيب يبقي نشوف موبيلي ممكن !

جميله بعدت بس ماسكه هدومه بايدها لانها مش شايفه اي حاجه

فهد مسك ايدها : هوطي اشوف الموبيل

وطي وهيا وطت معاه وبيحسسوا بايديهم علي الارض يشوفوا الموبيل فين .. ايديهم كل شويه يجوا فوق بعض لحد ما جميله لقته

جميله : اهو لقيته

فهد :هاتيه طيب

جميله : خده

فهد : ماهو انا مش شايف ايدك نوريه انتي طيب

جميله بتحاول بس مش عارفه : مش عارفه وبعدين مفيهوش اي زراير نهائي انوره منين ؟

فهد : ده ايفون اكس مفيهوش اصلا زراير هاتيه طيب

فهد مسك دراعها وبيمشي ايده علي دراعها كله علشان يوصل لايدها وهنا جميله اتوترت من لمسات ايده علي دراعها واخيرا لمس ايدها ومسكها بالموبيل وفضل للحظه ماسك ايدها بالموبيل وهيا كاتمه انفاسها لحد ما حست انها هتموت فاخدت نفس طويل وحاولت تسحب ايدها براحه فاخد الموبيل ونوره ومسك ايدها وقف ووقفها معاه

جميله : متشكره

فهد نور حواليه وشاف علبه صغيره وقعت وشاف شنطتها فوطي جابها وعطاهالها

فهد : شنطتك شبكت في العلبه وقعتها وبعدين انا كنت بهزر في الكلام اللي قلته

جميله : طيب ممكن بلاش السيره دي لحد ما نطلع من هنا

فهد بيغيظها : سيره العفاريت قصدك !

جميله : لو سمحت

فهد : امال لو شوفتي اللي واقف وراكي هتعملي ايه !

جميله نطت تاني في حضنه وهو المره دي ضحك : اه يا جبانه انتي

جميله بعدت بغيظ : لو سمحت يا فهد بلاش

فهد استغرب واستعذب اسمه علي لسانها : فهد ! مش يمكن ما اكونش انا فهد واكون عفريتو !

حس بجميله اتصلبت ووقفت قدامه تبصله برعب فاتضايق انه سببلها الرعب ده

فهد : انا اسف خلاص مش ههزر تاني .. تعالي مكتبك اهو

نور علي باب مكتبها وهيا واقفه وهو بصلها

فهد : خلاص وعد مش ههزر تاني اتفضلي

جميله طلعت موبيلها هيا كمان ونورته كأمان معاها و جابت الملفات اللي كانت مجهزاهم علي مكتبها واخدتهم

جميله : خلاص يالا

نور طريقها وهيا طلعت قدامه واخيرا خرجوا من مربع الرعب ونزلوا تحت وخرجوا من البوابه وهنا جميله اتشاهدت وفهد ابتسم

فهد : عربيتي اهي تعالي

راحت ناحيه عربيته ويدوب هتمد ايدها كان هو مد ايده وفتحلها الباب وهيا بصتله باستغراب

فهد : الملفات في ايدك انجزي وبعدين في حاجه اسمها اتيكيت مش اكتر ولا اقل

سابها تركب وهو ركب وحرك عربيته

جميله فضلت ساكته بس عقلها بيسترجع اللحظات اللي قضتهم بين ايديه .. ريحته .. برفانه ... نبضات قلبه ... لمساته .. رقته لما بيحب يكون رقيق .. كشرت لما افتكرت سخافه هزاره معاها

كل ده وهو ملاحظ تغيرات وشها من ابتسامه لهيام لغضب ونفسه لو يفهم سر التغيرات دي ايه ؟؟ او يفهم بتفكر وسرحانه في ايه ؟؟

وصلوا الفيلا وهو زمر فالبواب فتحله

البواب : فهد بيه اتفضل

فهد : عمي سليمان ازيك

دخل مدخل طويل وجميله بتتفرج علي فخامه المكان واخيرا ركن عربيته وبصلها وقبل ما ينطق

جميله : ينفع اطلب من حضرتك طلب !!

فهد : قولي

جميله : اللي حصل في الشركه ممكن يفضل بينا ! ايوه انا جبانه وبخاف من الظلمه بس مش لازم حد يعرف ده ! اذا سمحت !

فهد باستغراب : معقوله بتتنازلي وتطلبي مني انا طلب وبالذوق ده كله ! اللي يشوفك دلوقتي ما يشوفكيش بعد الاستراحه وانتي بتقولي انك مش شغاله عندي وان لو مش عاجبني اتفضل وارفدك

جميله بكبرياء : وانا مازلت عند كلامي ده وبعدين ايه علاقه ده بخوفي من الظلمه ! كل واحد فينا جواه حاجه بيخاف منها بغض النظر الحاجه دي ايه ! وبعدين خلاص لو حضرتك عايز تقول وتتريقوا علي اللي حصل فأنا مش همنعك اتفضل

نزلت من العربيه بعنف واخدت ملفاتها وهو نزل وراها ومشيت كام خطوه وهو مسك دراعها وقفها

جميله : علي فكره حضرتك كل شويه تمسك دراعي كده وبغض النظر ان دراعي وجعني من مسكتك دي كل شويه الي انه مش مسموح لحضرتك تمسكني كده

فهد : امال مسموحلك انتي ترمي نفسك في حضني ؟

جميله وشها اتحول للون الاحمر من الغضب والحرج في نفس الوقت : انا عارفه انك هتستغل ده غلط بعد اذنك

فهد مسكها تاني ويدوب بتلفله فرفع ايده باستسلام : الفيلا من الناحيه دي يا فصيحه انتي كده خارجه علي بره

جميله اتغاظت اكتر : ممكن سيادتك تتفضل قدامي !

فهد مشي قدامها وهيا ماشيه وراه مع انه ماشي براحه بحيث تمشي جنبه بس تعمدت تفضل وراه

وصل للفيلا ورن الجرس مره وبعدها طلع مفتاحه فتح الباب

جميله : ولما انت معاك مفتاح بترن ليه ولا هيا غلاسه وخلاص ولا اه علشان يقفوا انتباه لسياده فهد باشا قبل ما يدخل

فهد : مع ان لسانك عايز قطعه الي اني هرد عليكي .. رنه الجرس دي علشان اللي جوه فعلا يعرفوا انه انا لان في كتير جوه مش بس امي .. في شغالات وفي منهم محجبات وممكن يكونوا براحتهم فلما يعرفوا انه انا الكل هينتبه ما ادخلش وخلاص .. مش يقفوا انتباه !

سابها ودخل وساب الباب مفتوح وهيا استغربت جدا ان ده سببه .. معقوله بيهتم بحاجه زي دي ! مين علمه ده ؟ مش ممكن تكون ميس ابدا !! مين اللي زرع بذور الخير جواه ! عمته ندي ! هيا كمان سافرت بعيالها ومكنتش معاه! ممكن جدته نبيله بس يا تري هيا لسه عايشه ! آلاف الاسئله جواها بس مش وقتها دلوقتي

دخلت وراه وقابلتهم ميس : اخيرا جيتو جميله تعالي ورايا .. داده علية

علية : افندم يا هانم ؟

ميس : خدي الملفات دي وحطيها في المكتب ( بصت لجميله ) اديهملها

جميله بصت للداده الكبيره في السن : انا ممكن احطهم بنفسي عادي شاوريلي بس المكتب فين !

فهد فهم انها شفقه علي علية وعجبه ده منها

ميس : تعالي عايزاكي فوق معايا .. علية

عليه راحت مدت ايدها لجميله : هاتيهم يا بنتي

ميس : انجزي يا جميله

هنا علية بصت لجميله قوي قوي وجميله استغربت نظراتها دي .. معقوله تكون شبهت عليها هيا كمان ! وياتري هيا من زمان هنا وتعرف جميله عمتها ؟ هتبقي تسأل عمتها !!

طلعت وري ميس وفهد وراهم

ميس : فهد خدلك شاور وغير هدومك وانزل استقبل اعمامك لحد ما انا اجهز

فهد : اوك

بقلم : الشيماء محمد

سابهم ودخل اوضته وجميله متبعاه وميس تابعت نظرات جميله وابتسمت وفكرت : ياه لو تحبي انتي كمان فهد علشان اكسر قلبك واحطمه .. فهد تربيتي غير وليد ابو قلب حنين اللي حب جميله خدامتي .. فهد غير وهو هيساعدني في تحطيم قلبك .. هعمل فيكي اللي مقدرتش اعمله في جميله ..

ميس دخلت اوضتها ودخلت وراها جميله

ميس : ينفع تختاري معايا البس ايه ؟

جميله ابتسمت : طبعا

قلبت معاها واختارت فستان وميس اتضايقت ان ذوقها عالي في الاختيار

طلبت منها تساعدها في اللبس

ميس : تعرفي بقي تعمليلي شعري وتساعديني في الميكب الكوافيره بتاعتي اعتذرت من شويه .. ورطتني

جميله كانت عارفه ان ميس جيباها علشان كده بس ابتسمت : ومالو بس انا مش خبيره قوي

ميس ضحكت : هنخبط مع بعض .. لو عايزه تقلعي جاكت البدله براحتك محدش هيدخل علينا الا بستئذان

جميله : لا انا كويسه كده

بدئت تعمل استشوار لشعر ميس ومع السخونه عرقت وحست انها جابت اخرها واستغربت ازاي التكيف مش عامل اي تأثير في الاوضه وما اخدتش بالها ان ميس قاصده تغيظها بالتكيف اللي يدوب شغال

ميس : يا بنتي علي الاقل اقلعي الجاكت

اترددت بس قلعت جاكت البدله وكانت لابسه قميص ابيض كمه قصير جدا لدرجه انه يعتبر كت تقريبا

ميس : واو كل الجمال ده مخبياه !!

وقفت ميس وفكت شعر جميله .. كان متوسط طوله مش زي شعر جميله الطويل جدا ولونه شيكولاتي مش اسود زي عمتها بس يشتركوا في نعومه شعرهم الحرير

ميس : ازاي مخبيه الجمال ده كله !

جميله : مستخبي للي يستاهلو بس ..

ميس : ومين بقي ده ؟

جميله : ده شيء في علم الغيب

ميس : عايزه تتجوزي يا جميله ؟

جميله : كل البنات عايزه تتجوز بس حاليا انا لأ مش وقته

ميس : انتي في قمه جمالك اتجوزي في الوقت ده

جميله : عندي طموحات كتيره عايزه احققها الاول في حياتي اهم من الجواز

ميس ابتسمت : برافو عليكي الجواز في ناس كتير بتعتبره انجاز انا بعتبره اخر الطريق .. تضيع وقت .. يعني شيء مهمش مش اساسي .. ساعات بيكون اساسي بس ده لو هيخدمني غير كده تضيع وقت

جميله : فعلا عند حضرتك حق .. ايه رأيك احطلك كحل في عنيكي

ميس : مش ايلينر كفايه ! مش بحط كحل مش بيكون حلو عليا

جميله : هنحطه جوه العين وتحت عينك هتكوني جميله بيه .. جربي ولو معجبكيش مش هنخسر حاجه

ميس : جربي

جميله حطتلها كحل عريض وعجب ميس جدا .. لدرجه استغبت نفسها انها ازاي مش بتحط كحل ديما ..

ميس : رائع يا جميله جدا .. طيب انتي مش بتحطي لنفسك ليه ؟

جميله : ما انا قلت لحضرتك ده للي يستاهله

ميس كملت : واللي يستاهله ما ظهرش لسه

جميله : بالظبط كده

هنا الباب اتفتح فجأه وفهد داخل وجميله بتلف وشها للباب ومع لفتها شعرها بيلف معاها وهو اتسمر مع لفه شعرها بس اتفاجيء انها جميله اللي حاولت تداري نفسها باي شيء وجريت مسكت جاكتها حطته علي اكتفاها وفهد استوعب تصرفها فخرج بره الاوضه

فهد : انا اسف جدا ..

ميس ببرود : حصل خير .. جميله خلاص يدخل ؟

جميله بتلبس بسرعه جاكتها وظهرها للباب : لحظه بس ... خلاص

ميس : ادخل يا فهد

فهد ما دخلش وقف بس في الباب : تليفون ليكي من مستر اليكس

ميس : جميله ردي عليه وجاوبي علي استفسارته كلها عن الملف اللي قولتلك تدرسيه مش انتي درستيه صح ؟

جميله : اه درسته ... طيب ارد عليه فين !

ميس: فهد حبيبي ينفع تدلها علي المكتب !

فهد : حاضر اتفضلي

خرجت جميله متوتره من فهد وانه شافها كده

نزلت قدامه السلم

فهد : انا اسف فعلا انا مش متعود ادخل كده بس معرفش ازاي دخلت بدون استئذان بس يمكن علشان انتي معاها لكن ما تخيلتش ابدا انك ..

جميله : خلاص حضل خير وبعدين ده غلطي انا .. حضرتك في بيتك انا اللي غلطانه

فهد وقف : لا انتي مش غلطانه .. انا ما ينفعش ادخل علي اي حد بدون استئذان فأنا اسف فعلا

بصتله جميله وشافت اعتذار حقيقي في عنيه واستغربت تاني .. منين جايب الاخلاق دي ؟ مين زرعها فيك يا فهد !!

فهد : المكتب اهو اتفضلي

جميله دخلت وبصت حواليها : فين التليفون ؟

فهد : انا طلبت منه يتصل بعد عشر دقايق اكون بلغتكم

جميله : تمام

فهد : علي فكره .. شعرك مفكوك افضل بكتير من اللي بتعمليه ده

جميله بتوتر : انا مش بحب اعمل كده ولا افكه بس اعمل ايه ! والدتك معطتنيش فرصه اعدل نفسي كويس

فهد ابتسم : انا هسيبك وهو قدامه خمس دقايق وهيتصل تاني ظبطي فيهم نفسك براحتك .. وقدامك مرايه اهي عدلي فيها امورك

جميله : متشكره لحضرتك

خرج وسابها وهيا بسرعه ظبطت نفسها وعدلت كل حاجه اما فهد فعقله بيعيد كل شويه منظر شعرها وهيا بتلف ونظرتها ليه ويعيد وراه لما رمت نفسها في حضنه في الشركه .. بيعيد ابتسامتها وتكشيرتها .. لقي نفسه هو كمان بيبتسم وبيكشر لوحده

علية : اللي واخد عقلك

فهد بصلها وابتسم : مفيش حد يقدر ياخد عقلي

علية : امال التكشيره والابتسامه والهيام ده ليه؟

فهد : هيام مره واحده ؟؟ لا افتكرت بس موقف ضحكني مش اكتر

علية : ماشي هعمل مصدقاك المهم مين البنت دي ؟ واسمها فعلا جميله !

فهد سرح شويه : دي ميس عينتها في الشركه جديد واهي مخلياها تحت ايديها

علية : وانت عادي ؟

فهد : وانا مالي !

علية : يعني الاسم ملفتش نظرك !

فهد : عايزه توصلي لايه يا علية!

علية : واحده حلوه جدا واسمها جميله ما بتفكرش بحد !! ليه ميس معيناها ! اشمعني دي !!

فهد : علشان نفس اللي بتفكري فيه !! علشان جميله واسمها جميله .. بتعيد الزمن من تاني ( حاولت تتكلم بس وقفها ) ولو ده هيسعدها ويعوضها ولو بجزء بسيط فهيا حره

علية : فهد انت

قاطعها : انا مش عايز اسمع حاجه يا داده انتي بتقولي كلام وهيا بتقول كلام مختلف تماما

علية : حكم عقلك

فهد : عقلي !! عقلي بيقولي ان الدنيا كلها وقفت ضد امي

علية : امك !

فهد : ايوه امي .. الام يا علية اللي بتربي مش اللي بتخلف وترمي ابنها لغيرها ..

علية : انت مش فاهم حاجه ؟

فهد اتنرفز : انا فاهم كويس قوي .. واحده دخلت البيت علشان تأجر الرحم بتاعها .. تخلف وترمي ابنها وتقبض بس طمعت في الجمل بما حمل وقالت ليه ارضي بقرشين وامشي ما انا اخد كله ولعبت علي وليد باشا وهو ريل قدام جمالها ونسي مراته ونسي بيته وهده بايده ورفع الخدامه وعملها هانم .. فما تجيش انتي دلوقتي تتكلمي وتقوليلي مش فاهم .. انا فاهم كويس قوي واسم جميله ده مش عايز اسمعه هنا ابدا .. ومش عايزك تتكلمي معايا تاني في الموضوع ده وياريت ما تستغليش حبي ليكي غلط

سابها ومشي وهيا واقفه : انت مش فاهم حاجه خالص .. ميس قلبت كل الحقايق ولعبت بيك واستغلت طيبتك وبراءتك وحولتك للوحش الكاسر ده اللي مش عارف يميز ما بين صاحبه وعدوه .. بس يا تري يا جميله انتي فين وليه سيبتي ابنك لميس كل ده ؟ ليه اتخليتي عنه !

فهد طلع الجنينه وقعد فيها وجميله خلصت تليفونها وطلعت ومعرفتش تروح فين ! شافت باب التراس مفتوح فراحت ناحيته وطلعت بره اخدت نفس طويل مره وري مره

فهد : هتخلصي الهوا هنا

جميله مع نطقه صرخت : خضتني

فهد : انا اعملك ايه يعني !! انتي اللي خفيفه

خلصتي تليفونك ؟

جميله : اه خلصته

فهد : وناوي علي ايه ؟

جميله : مين ده ؟

فهد بتريقه : يعني هيكون مين ؟ مستر اليكس

جميله : اه .. اقتنع بكلامي ورديت علي استفسارته كلها وبيقول هيبعت حد يشوف علي الطبيعه وبكره هيبلغنا امتي مندوبه هيوصل

فهد : تمام ..

جميله : تمام

سكتت ووقفت مكانها وهو قاعد مع سيجارته وباصص للفراغ قدامه

جميله قطعت الصمت : ضيوفكم هيجوا امتي ؟

فهد بص في ساعته : المفروض علي وصول

جميله : طيب بما اني خلصت التليفون فأمشي انا

فهد : والله انتي مجيتيش بناءا علي طلبي وبعدين انتي بتشتغلي عند ميس هانم فروحي اطلبي منها هيا تمشي مش انا

اخد نفس طويل من سيجارته وطلعه

جميله : اكيد طبعا هقولها هيا انا بس

قاطعها بوقفته : ما بسش اتكلمي معاها مش معايا

سابها ونزل الجنينه وهيا اتغاظت واتمنت لو في ايدها حاجه ترميها عليه .... بس طلعت لميس تشوفها ...

ميس رفضت انها تمشي وطلبت منها تخليها معاها

بقلم / الشيماء محمد

ايميل ( shimooelwady )

****************

جميله في بيتها ماسكه صوره ابنها ودموعها نازله .. وكل ما الموبيل بيقفل تفتحه وباصه للصوره ورجعت بذكرياتها لزمااااان

عماد : جميله التظلم قبلوه والمحامي متفاءل انهم هيخفضوا المده

جميله : بجد يا عماد ؟ يعني مش هفضل هنا العشرين سنه !

عماد : باذن الله لأ

افتكرت المحاكمه والمحامي حاول يثبت انها غير مسؤله وبالفعل خففوا الحكم ل ١٥ سنه بس .. جميله كانت زعلانه

المحامي : علي فكره اللي حصل ده كويس جدا

جميله : هتفرق ايه ١٥ من ٢٠ ؟ هخرج هيكون ابني عدي العشرين سنه لازمتها ايه بقي ؟

المحامي : لا تفرق كتير اولا ١٥ سنه دول مش هيكونوا ١٥ لان سنه السجن ٩ شهور بس مش ١٢ فمعني كده انك تقريبا هتقعدي ١١ سنه وممكن مع حسن السير والسلوك تاخدي نص المده او يقللوا شويه من ١١ يعني هتكون خفيفه

وبالفعل قضت جميله ٨ سنين في السجن بس للاسف لما خرجت معرفتش توصل لابنها .. راحت لميس وقابلتها

ميس : انتي هربتي من السجن ؟

جميله : لا انا خرجت ابني فين ؟

ميس : ابنك ؟؟ فين ابنك ده ؟ قصدك ابني انا

جميله : هو فين عايزه اشوفه ؟ ارجوكي يا ميس .. خليني اشوفه

ميس : ده بعدك يا جميله .. اخدتي مني وليد لكن فهد ده ملكي انا وبس ولا يمكن هسمحلك تاخديه ابدا فاهمه !

جميله نادت بصوتها كلها : فهد !! فهد. ابني فهد .. يا فهد

وميس بتضحك بصوتها كله : كملي سكتي ليه ؟ نادي نادي

جميله : هو فين ؟ ابني فين ؟

ميس : شوف برضه تقول ابني ! علي العموم هريحك .. هو مش هنا

جميله : هستناه لما يرجع .. يوم اتنين عشره هستناه ؟

ميس ضحكت تاني : مش في مصر خالص . انتي فاكراني عبيطه هخليه هنا في مصر .. فهد بيتعلم بره ومش هيرجع مصر دلوقتي خالص ومحدش يعرف طريقه غيري انا وبابا بس ده حتي علاء وخالد هيموتوا ويعرفوا مكانه بس مش عارفين فريحي نفسك يا جميله مش هتشوفيه .. فهد ابني وهربيه علي مزاجي وبطريقتي .. وبعدين دي قسمه العدل انتي اخدتي وليد وانا اخدت فهد خالصين

جميله : وهو فين وليد !

ميس بتريقه : يوووه انتي لعبتك باظت ما تطمعيش في لعبه غيرك... فهد لعبتي انا .. انا اشكلها علي مزاجي .. يالا بقي العبي بعيد يا شاطره

جميله : مش هسمحلك يا ميس تاخدي ابني

ميس طلبت من الامن يرموها بره وهيا بتصرخ انه مش هتسيبلها ابنها ..

فضلت سنتين قدام بيت ميس علي الرصيف وما بتمشيش غير لما الامن يطردها او البوليس يجي وهيا تمشي ...

اخوها كمان بيترجاها تسافر معاه وهيا رافضه وفضلت كل يوم تنتظر رجوع فهد بس ميس ما بتسمحش لفهد ينزل مصر واخيرا لما مرات عماد اتوفت وافقت تسافر معاه علشان عياله جميله و وليد .. بس فضلت تستني ابنها وكل اجازه ينزلوها تروح بس فهد برضه مسافر ......

فاقت من ذكرياتها ومسحت دموعها واتصلت بجميله تشوفها اتأخرت ليه ! وجميله قالتلها ان الحفله مستمره وميس رافضه تخليها تمشي وعمتها قالتلها اول ما تخلص تكلمها علشان تبعت اخوها يجيبها ...

***********

العيله بدئت توصل واولهم كان علاء وسالي وفهد استقبلهم ولمح جميله فوق متبعاهم وسالي بتسلم عليه هو بص لجميله وحس انها اتضايقت فلقي نفسه بيضم سالي ويستجيب لها علشان يضايقها اكتر ..

سالي : فين الباقي

فهد : علي وصول

علاء : اول مره اوصل مكان بدري

فهد : مره من نفسك بقي

علاء : سالي انتي السبب من زنك ده يالا يالا

سالي : طيب مش نيجي في معادنا ! المهم هنقعد فين يا فهد !

فهد : في الجنينه تعالو

علاء : اطلعوا انتو انا ورايا تليفون مهم هعمله واحصلكم

فهد استغرب وبص لجميله ولاحظ ان علاء شافها وحس ان ده سببه مش التليفون

خرج بسالي ومشغول علي جميله وتصرفها مع علاء ..

سالي مسكت دراعه متعلقه فيه وهو سرحان مع سيجارته ومش مركز معاها

سالي بدلع وحطت ايدها علي خده علشان يبصلها : سرحان في ايه كده ؟ ركز بقي هنا

فهد بعد براحه ايدها عن خده : معلش بس سجايري نسيتها اديني لحظه واحده اجيبها وارجع اركز معاكي اوك

ابتسمت : اوك ما تتأخرش

سابها ودخل يشوف عمه ليه ما طلعش معاهم

جميله كانت واقفه فوق وعنيها متابعه فهد وسالي بس لقت علاء رايح ناحيتها

علاء : الا انتي هنا ليه ؟

جميله : ميس هانم طلبتني

علاء : اممم وانتي عاجبك الشغل مع ميس ؟

جميله : اكيد والا مكنتش اشتغلت

علاء : اممم وانتي شغلك بقي في المكتب والبيت كمان طيب ما تيجي تشتغلي معايا انا وانا اوعدك اني هريحك جدا وبالراتب اللي تتمنيه

فهد كان وصل و وقف يسمع رد جميله ايه !

علاء مد ايده علي خدها وهو بيقولها : ايه رأيك؟؟

بقلم : الشيماء محمد

توقعاتكم

شيموووووو


انت الان في اول مقال

تعليقات