رواية قدري أنت الفصل الرابع والخامس بقلم الكاتبه نرمين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية قدري أنت الفصل الرابع والخامس بقلم الكاتبه نرمين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية قدري أنت الفصل الرابع والخامس بقلم الكاتبه نرمين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


جاء يوم الزفاف فكان الكل يعمل بجهد

حضرت حنين الي السرايا 

وصعدت لغرفه علياء  التي كانت تبكي 

حنين ...صباح الخير عل اجمل عروسه 

اييه داا مالك ي عليا  بتبكي ليه ي حبيبتي 

علياء ارتمت في حضنها واجهشت بالبكاء 

طيب اهدي اعوزوا بالله من الشيطان الرجيم 

وبداءت تقراء عليها بعض من ايات 

هداءت علياء قليلا 

ها ي حبيبتي كنتي بتبكي ليه دا انتي حتي انكتبلك السعد كله 

علياء بعدم فهم 

حنين...معلوم انتي بجيتي ست البلد كلتها بجيتي مرت قدري بيه المنشاوي ال يجول كلمته ال تمشي عل الرضيع جبل الكبير 

علياء...قدري مين انا كتبوا كتابي عل واحد اسمه هاشم 

بااه هاشم مين الفاشل ده بتاع الرجصات 

انتي اتكتب كتابك عل اخوي قدري بيه المنشاوي كبير البلد مش هاشم 

قدري قدري مين 

حنين قدري اخوي شاب جيمه اكدا مش المخفي ال اسمه هاشم بقلمي نيفين بكر 

انتي ربنا بيحبك والله احنا هنكون عيلتك هنكون احسن من اهلك وبكرة تشوفي 

ابتسمت علياء لها 

جومي بينا يلا واستلمي هديه الحجة فردوس

ايه دا دا فستان الفرح ودي مستلزماته 

وشويه اكده في بنات جيين يزوجوكي 

امسحي دموعك دي والا هيجولو ايه البت البومة دي 

ضحكت علياء عل خفه دم حنين

وبداء في التجهيزات 

حتي اتي الليل 

فكانت في غايه الجمال والرقه غطتت وجهها بالطرحة التل

تقدم عمها عسران واخذها من يدها 

اخذها من يد عمها اخيها الذي اختضنها وهو بعيون دامعه 

كانت علياء تبكي من تحت الطرحه 

سلمها عبد الرخمن ل قدري الذي استلم يدها منه 

عبد الرحمن ..  انت اخدت روحي خلي بالك منها 

قدري ماتخافش عليها هي بجت مني وال مني محدش يقدر يزعلوا ابدا 

كانت علياء ترتعش وهو لحظ ارتعاشها 

اخذها واوصلها الي باب السيارة 

والتف الناحيه الثانيه وانطلقت بهم 

كانت جالسه بجانبه تفرك في يدها  لاحظ هو ولم يتكلم 

حتي وصلت السيارة امام السرايا

نزل هو ولف لها فتح الباب وكانت هي عل حالها 

فاقت عل صوته 

لسه كتير عليكي  احنا وصلنا 

نزلت هي عل استحياء مسك يدها وجدها كالتلج 

ثم قال لها تعالي 

دخلو فوجدوا حنين وامه وزوجة عمه وصابرين بانتظاره 

تعالي ي ولدي ي الف مبروك ي حبايبي 

اما رسميه وصابرين لم يتكلما 

قبل يد امه ثم فعلت هي ايضا مثله...

فردوس...وضعت يدها عل راس علياء...وقالت ربنا يبارك فيكوا  ويرزقكم بالخلف الصالح ....

ردد هو وهي  وحنين اااامين 

نظرت فردوس ل هانم وبنتها فتقدموا منهم 

هانم ...مبروك ي عريس 

اما صابرين فنظرت له بعيون دامعه فادار وجهه عنها 

كانت علياء تتابع ما يحدث من اسفل الطرحة

يلا ي ي ولدي خد عروستك واطلعوا جناحكوا 

هانم..كيف دا ي حجة واحنا مش هنساعدوا العروسه ولا اييه 

تعالي نجهزوكي ي عروسه 

فردوس لاه ي هانم سيبيهم قدري ولدي هو ال يساعد عروسته 

بااه وهو اني جولت حاجة غلط انتي ناسيه عوايدنا ولا اييه 

قدري مرت عمي   اني عاوز اجول كلمتين جبل ما اطلع 

ال واقفه جدامكم دي مرتي شرفي يعني ال يزعلها هيزعلني وانتوا عارفين زعلي كيف 

مش عاوزها تشتكي منيكم وتجول انها اتهانت سامعين 

كان يتكلم وهو ينظر ل صابرين وهانم 

صابرين هزت راسها بعلامه نعم 

اما هانم فقالت بسخريه ...اها ومالوا فاهمين 

صعد هو عروسه الي غرفتهم .

كانت ترتجف من الخوف 

نظر لها مدة وهي كانت تنظر الي الارض ولم تتكلم 

بصي ي بنت الناس انا عارف ان الحكايه جت اكده معاكي

ومعاي انا كمان، قدرنا اننا نرضي 

لم تتكلم علياء 

قدري هتفضلي وجفه اكده كتير 

علياء ..امال اعمل ايه 

ادخلي غيري هدومك 

لاء انا كويسة كده 

بصي ي بت الناس انتي متعلمه ومتنورة وفي كليه طب 

واظن واعيه للي مفروض يحصل 

اهلك هيجوا بكرة يطمنوا عليكي 

بلعت علياء ريقها وقالت ..بس انا مش مستعده لحاجة زي دي 

قدري ...وهتبجي مستعده ميتي بجي 

بكت علياء ولم يسمع الا صوت بكاءها

زفر بضيق  انا مش عاوز اغصبك عل حاجة بس انتي ماتعرفيش عوايدنا 

انا طالبه منك مهله بس والله وهبقي تحت امرك بس صدقني مش هقدر دلوقتي 

مسح وجهه بكفه يده 

ماشي ي بت الناس هسيبك دلوك لحد ما تتعودي 

يلا ادخلي وغيري وتعالي ناكل لجمه 

علياء لاء انا مش جعانه 

قدري بقولك اييه مش عشان سبتك عل هواكي هاتخلفي كلامي 

اني مابحبش ال يناقرني ولا يعاند معاي

وزي ماجلت تحت هجولك ال في السراي إهنه اهلي 

ماحبش حد يضايقهم ولو حد فيهم زعلك اني ال هجفلوا 

سمعاني 

هزت علياء راسها 

بجول سمعاني 

قالت ايوة سمعاك 

ثم تابع ويلا ادخلي 

حاضر ثم همت واخرجت من الدولاب احدي البيجمات

ودخلت الحمام غابت فترة

اما هو فكان يفكر في حياتي كيف ستكون مع من لا تعرف عن عوايدهم شئ

انتبه من شرودة عل صوتها 

انا خلصت ممكن انت كمان تدخل تغير

رفع لها عيناه ولم يتكلم ظل يتأملها فترة اول مرة يراها 

كانت ايه في الجمال  كانت ترتدي بيجامة ستان لونها خوخي وشعرها الحرير منسدل باريحة عل ظهرها 

قال في سره ماشاء الله تبارك الرحمن .

اما هي فكانت مرتبكة من نظراته لها 

حضرتك سامعني 

ها احم ايوة هدخل اني ثم دخل وغير ملابسه 

اما هي  فجلس عل تلك الكنبه الجانبيه 

بعد مدة حرج قدري من الحمام كان يرتدي ترننج 

اول ما وقف امامها همت واقفه 

قال عل فين مش هتاكلي 

لا ماليش نفس بقلمي نيفين بكر 

قال بصوت حازم اقعدي كلي معاي مابحبش اكل لواحدي 

تقدمت منه وجلست 

كان يأكل وهو يتفرس في ملامحها  اما هي فكانت تتظاهر بتناول الطعام 

كلي وماتمثليش 

بجد والله انا مش بتعشي وفعلا مليش نفس 

قام من مجلسه ودخل الحمام وغسل يديه 

ثم تابعته هي 

خرجت وجدتته يفترش الفراش 

جاءت لتذهب الي الكنبه اوقفها صوته 

عل فين 

علياء هروح انام هناك

قدري تعالي نامي هنا عل السرير 

لا عشان تاخد راحتك 

زمجر هو وقام منتفض وقال لها 

بجولك اييه انا عل واخري لو كل كلمه إكده بمناهده مش هنخلصوا هتنامي جاري عل السرير ومااسمعش حس 

انا جولتلك مش هجرب منيك الا برضاك 

ومش اني ال ارجع ف كلمتي 

هزت علياء راسها  وتوجهت دون كلام الي الفراش 

ونامت هي عل الجانب الاخر اما هو فتمدد في مكانه  

كانت كل فترة تتقلب اما هو فقال بعصبيه 

انا مش عارف انام من تجليبك اهدي ي بت الناس وماتخافيش انا لو عاوز حاجة لو كتي في اخر الدنيا محدش  هيقدر يمنعني عنيك 

بعد مده كبيرة دخلت هي في ثبات عميق 

فنظر لها وجد ملامحها هادئه بريئه كالاطفال ثم قال في نفسه....

ياتري مكتوبلي اييه وياكي ي بت العزايزة..

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في صباح اليوم التالي 

فاق قدري عل دق عل الباب قام ونظر لتلك النائمة بجواره

ثم هزها بيده 

اصحي يا  علياء اصحي 

تململت هي بكسل استني شويه ي عبد الرحمن هقوم اهوا 

عليااااء اصحي  الناس على الباب 

انتفضت هي اول مافتحت عينها وراته  في اييه

جومي الناس بتخبط بجالها ياما البسي عليكي روب همي 

ذهب هو لفتح الباب وجد امه وحنين وهانم

صباحية مباركة ي حبة الجلب

تعيشي ي حجة اتفضلي وتوجهو بصنيه الطعام للداخل 

امال فين عروستنا 

جاي اها ي حاجة ثواني هدخلها 

دخل قدري اليها وجده تلف الطرحة عل راسها 

استني لما نطلعو مع بعض فين المنديل ال كان اهنه 

علياء منديل اييه 

قدري وهو يزفر بضيق المنديل ال أهلك هيجوا ياخدوه 

وعليه امانتهم 

نظرت هي للارض بخجل وقالت مش عارفة 

تجول بعينيه حتي وجده ثم تابع استني هنا ماتخروجيش الا لما اطلعلك ثم دخل الي الحمام واصاب نفسه بجرح غير عميق وومسح قطرات الدماء في المنديل وبعد ان انتهي خرج لها ثم تابع المنديل ده اما اهلك يجيوا اديه لهم 

وحسك عينك مخلوج يعرف باللي حصل 

اي حد يسالك عملتي ايه قولي الحمد لله تمام 

يلا الناس مستنيه برة

ثم خرج عليهم وهي تتبعه

.....................................

قامت الحجة واقفه اول ما رأت علياء وقدري 

ياالف مبروك ي حبيبتي 

الله يبارك فيكي ي ماما ...

حنين الف مبروك يامرات اخوي ي احلي العرايس 

حبيبتي ي حنين الله يبارك فيكي يارب 

هانم مبروك ي عريس اومال عملت ايه ي عريس 

الحمد لله ي مرت عمي كله تمام 

انا جبتلكم فطور افطرو  ويلا بينا احنا نسيبهم براحتهم 

علياء ... خليكي معانا يا ماما 

لاه ي حبيبتي مايصحش اقعدي مع عريسك 

لما الناس تيجي هشيعلك تنزلي عشان يباركولك 

حاضر ي ماما 

تسلميلي ويسلملي كلمه ماما واحتضنتها وتركتهم هي وحنين وهانم 

...................

بعد ان غادروو 

قدري يلا همي عشان نفطروا 

علياء ...حاضر 

جلست هي  ترتدي الروب والطرحة 

قال لها جومي اخلعي الروب والطرحة 

اومأت براسها وذهبت وبعد ثواني كانت تجلس معه

كانت تاكل في صمت اما هو فكان كما العادة يفترسها بعينيه

قدري الحمد لله وقام يغسل يدة وهي ايضا تبعته 

علياء ...انا ممكن اطلب طلب 

قدري ...اطلبي 

هو انا ممكن اكمل تعليمي 

قدري .. سكت لحظه ثم تابع ....اكيد طبعا وليه لاه وانا يساعني لما تكون مرتي الست الدكتورة 

بجد يعني اقصد بتتكلم جد ولا بتهزر

قدري ...اهزر لا انا ما بهزرش اما موافج بس لو لجيت 

ان تعليمك هيأثر عل واجباتك هجولك لا مفيش تعليم 

علياء لالالا والله ال حضرتك هتقولي عليه هنفذه

طيب هو ممكن سؤال بقلمي نيفين بكر 

قدري ...اسالي 

علياء هو حضرتك هتمنعني عن اخويا عبد الرحمن 

قدري لاه طبعا مش همنعك بس طبعا مش هينفع يجي الا بمعاد اكون اني موجود فيه دي الاصول 

علياء اكيد طبعا اكيد

علياء نظرت له وهي تريد شئ ولكن لم تتكلم 

قدري ...عوزة حاجة تاني 

علياء اه اقصد يعني 

قدري ...اتكلمي عل طول انا ما بحبش اللف والدوران

انا هقولك انا طالبه منك الحمايه ليا ولاخويا 

قدري حمايه ليكي كيف ده انتي مرتي مرت قدري المنشاوي ال يجول بوووه اتخن شنب يوقف ثابت 

تقولي حمايه من مين ومن ايه 

علياء ...انا هقولك .. انا ليا ورث انا واخويا وعمي مش عاوز يديهوني وحجته اني لسه قاصر انا واخويا 

بس انا مرة عرفت لو البنت كانت قاصر ممكن زوجها هو ال يبقي واصي عليها 

وانا بطلب منك انك تاخد منهم ورثي انا واخويا وارضي وتخليها في حمايتك 

نظر لها قدري نظرة اعجاب ثم تابع 

ومش خايفة انصب عليكي او اكل حقق

علياء ...لا ابدا انا بجد برغم اول مرة اتكلم معاك بس انا حاسه بامان في بيتك 

انت ما اخدتش حققك مني غصب وكمان خليتني اكمل تعليمي وبتحافظ عل كرامتي يبقي ممكن تاكل حقي 

استحاله 

بنفس نظرة الاعجاب قدري ..ماشي ي بت الناس ال انتي عوزاه هيكون وفي ااقرب وجت ارضك ومالك انتي وخوكي هيكون بامان 

علياء بفرحة ..متشكرة بجد ربنا يخليك 

متشكرة في واحدة تقول ل زوجها متشكرة 

دا واجبي احميكي واحمي مصالحك 

سمعوا بالاسفل زغاريد 

قدري باينهم اهلك يلا همي وضبي حالك وزي ما جولت ماتتكلميش باللي حصل  حتي مع نفسك 

علياء ..حاضر

ثم سمعوا خبط عل الباب 

وفتح لهم قدري كانت هنيه ورسميه وصباح ومعهم الحجة فردوس 

قدري اتفضلوا  اسيبكم اني بلاذن علياء طالعة اهي 

نزل قدري بالاسفل 

ثم خرجت علياء عليهم فقامت هنيه تعالي ي بنت الغالي 

الله اكبر ماشاء الله 

رسميه بتمثيل اهلا بعروستنا وتابعتها صباح 

هنيه ...ها ي بتي عامله ايه 

علياء الحمد لله ي عمتي 

اومال  فين الامانه 

علياء بخجل موجودة جوة 

الحجة فردوس ..جومي ي بتي هاتيهالهم 

نفذت علياء طلبهم وظلوا يتكلمون ويضحكون 

هنيه يلا بينا بجي زمان العريس عاوز يقعد مع عروسته 

علياء ..خليكي شويه معانا 

لا ي ضنايا هنمشوا دلوكيت ونبجي نجيكي مرة تانيه

سلمت عليهم وغادرا

💢💢💢💢💢💢💢💢💢

كان قدري يجلس مع اعمامها 

مرعي وعسران اما فواز فكان يمر عل الارض

الف مبروك ي قدري بيه 

الله يبارك فيك ي مرعي بيه 

وظلوا يتشاركون الحديث 

حتي قال مرعي ....

لو بتنا زعلتك فيوم جلنا واحنا نكسرولك رجبتها 

انتفض قدري من مقعده تكسر رجبت مين 

انتي واعي للي بتجوله دي بجت مرتي وال يدوسلها عل طرف كانه داس عل طرفي اني 

انا ما جصدتش  انا اقصد يعني لو زعلتك 

لا ما تجلجش انا بعرف اادب ال معاي كيف 

طيب ي قدري بيه نفوتك بعافيه 

لا استني ي مرعي بيه انت وعسران بيه 

انا دلوك زوج علياء يعني الواصي عليها وهي وكلتني اراعي ارضها واحافظلها عل مالها ياريت تبجي تجيبلي ورج الارض وكمان دفتر حسابها هي واخوها 

كييف دااا انا عمها 

قدري بصوت حازم... واني زوجها 

عسران... استهدوا بالله الكلام مش اكده 

قدري.. انا جولت كلمتي ورث مرتي واخوها  تكون اورجه معايا في اقرب وجت 

نظر له مرعي بنظرة غيظ ..ال تشوفوا ي قدري بيه

بالاذن 

وتركه وهو يتوعد ل علياء.....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

وصلوا الي البيت 

عائله العزايزة

اول ما دخلو صحن السراي 

شوفت بنت الكلب غملت ايه 

عسران اهدي ي خوي مش يمكن دا كان  جرار من قدري بيه 

مرعي.. لا انا خابر انها ال عملت اكده هي طالبت بورثها قبل ما تتجوز واني جلتلها هنشوف الموضوع ده 

طيب وهتعمل اييه 

مرعي هعمل اييه ي عني ماانتاش واعي قدري بيه كان بيتحدتت معانا كيف  بص والله في سماه ماههملها اكدا ولازم تتأدب بنت صدجي 


💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

بعد مده صعدت سعديه التي تقوم بالخدمة في سرايه قدري المنشاوي بقلمي نيفين بكر 

خبط عل الباب  قامت علياء بفتح الباب 

سعديه ..ست هانم قدري بيه بيجولك اتجهزي وانزلي عشان تسلمي عل اخوكي هو جاعد مع قدري بيه 

علياء بفرحة حاضر 

سعديه ..البيه محرج عليا ااقولك انك تلبسي عبايه استجبال  

علياء بابتسامه حاضر اسبقي انتي وانا نازله اهو

نزلت لهم علياء بعد ان ارتدت عباءه مثلما قال 

اول ما راها عبد الرحمن هب واقفا وتقدم منها اما هي فجرت وارتمت بأحضان اخيها 

حبيبي عامل ايه طمني عليك 

عبد الرحمن ...انا بخير انتي ال عامله ايه 

علياء ..انا الحمد لله والله بخير 

طيب الحمد لله اطمنت عليكي 

انا جاي ااقولك اني مسافر القاهرة 

علياء ببكاء يعني هتسيبني وتسافر 

مسح عبد الرحمن دوعها وقال 

انا كدا مطمن عليكي وسايبك في حمي  قدري بيه 

وان شاء الله زي ما هو قالي هحليه يتابع ارضي 

هو اهل للامانه 

عبد الرحمن ماتبنيش عشان خاطري مش احنا اتفقنا انك هتحول هنا 

انا استاذنت منه وهو قالي موافق 

عشان خاطري ي عبد الرحمن  

طيب هخلص السنه دي وهنقل هنا معاكي 

وماتبكيش بقي في قمر كدا بيبكي 

ثم احتضنها وقبلها عل جبينها وتوجه 

لقدري وقال ...انا سايبلك امانه وانت خير من يصونها 

قام قدري وتقدم منه وربط عل كتفه وقال 

في الحفظ والصون ما تجلجش عليها 

ثم القي السلام وغادر 

اما علياء فكانت تبكي عل فراق اخيها 

تقدم منها قدري وقال ...اهدي هو شايف انه صالح ليه ويا ستي ما تجلجيش عليه اني هتابعه عل طول واي شئ ينقصه هيكون عنده قبل ما يطلب 

اطمني  

نظرت له علياء وارتمت بين احضانه وهي تجهش بالبكاء  ...ربنا يخليك يااارب انا مش عارفه ااقولك اييه 

جاءت عليهم هانم  وقالت ...اييه ال بيحصل دااا 

ايه المسخرة دي 

انتفضت علياء وابتعدت عن قدري 

قدري ...مسخرة ايه ي مرت عمي دي مرتي 

هانم انا بجول ....

قدري مقاطعا لها لا ماتجوليش وياريت توفري رايك ل نفسك 

ثم اخذ علياء من يدها وصعدا الي جناحهم 

وتركوا هانم تتوعد لهم وتتاكل في غيظ

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢


خلص البارت ي حلوين ياريت بقي تدعموني وماتبخلوش

عليا بصوت وكومنت ❤❤❤❤❤

love you 

 الفصل الخامس 

من قدري انت 

بقلمي نيفين بكر 

الفصل الخامس....

تكمله لما حدث 

دخلت هانم غرفه ابنتها وهي تتوعد لهم وتتاكل في غيظ 

صابرين ...في ايه ي اما مالك حد زعلك 

هانم ...زعلني جولي جاهرني ..الحربايه واقفه تتسهوك عل قدري في صحن الدار ولا في خشه ولا كسوف 

بنات اييه دي 

لمعت الدمع في عين صابرين ...مش مراته سيبيهم براحتهم

اسيب ايه والله ف سماه لاقلبها عليها واطيها فوج دماغتهم وبكرة تجولي امي جالت 

انا رايحة ل خالك جابر تعالي معاي 

صابرين لاه ي اما هيفضل يفتح في موضوع ابنه واني مانيش ناجصه بقلمي نيفين بكر 

وفيها ايه لما تتجوزي واد خالك 

اما الله يخليكي بكفياكي حديت عاد 

ماشي ي بت بطني هامشي اني 

ماشي ي اما وما ان تركتها حتي اجهشت في البكاء 

إكده إكده ي واد عمي هنت عليك 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في غرفه قدري وعلياء

كان يهاتف خالد...

الله يبارك عجبالك ،كت عوزك في حاجة اكده 

كت عوزك تحولي ورج من كليه الطب ال ف القاهرة ل كليه الطب باسيوط 

عل الجانب الاخر ..تمام ماشي ابعتلي بيناتها عل الواتس وانا هتولي المهمه دي 

قدري طيب حالا اها وابجي عرفيني هترجع ميتي 

خالد...ان شاء الله ف نص الاسبوع 

بأذن الله يلا سلام 

بعد ان قفل نادي ل علياء

فاتت له .. ايوة حضرتك عوزني في حاجة 

قدري ..حضرتك !!!في وحدة تجول ل زوجها حضرتك

اومال ااقول ايه 

قدري ..تناديني باسمي 

علياء ..حاضر 

قدري حاضر ي اييه 

علياء بابتسامه خجوله ...حاضر ي قدري

نظر لها وقال اول مرة اعرف اني اسمي حلو إكده

ابتسمت هي ونظرت للارض دون كلمه

تنحنح هو وقال ... انا كلمت شريكي هو بالقاهرة هيسحب ورجك من الجامعه هناك وهيحولها إهنيه

واول ما تخلص الاجراءت تقدري تنزلي كليتك 

بأذن الله 

عاوز مرتي داكتورة شاطرة 

ان شاء الله هكون عند حسن ظنك ربنا يخليك يارب 

قدري ...تسلمي

بصي ي علياء زي ماني عليا حمايتك ومراعيتك انتي كمان عليكي واجبات 

علياء...ال هتأمرني بيه هنفذه عل طول 

لاه ده مش بالامر ده بيجي من الالفه السكينه بالمحبه 

هزت علياء راسها بنعم 

تمام انا عاوز حاجتي مرتي هي ال تجوم بيها اكل لبس اي حاجة 

اكيد طبعا اي حاجة تعوزها هعملها من عنيا 

تسلم عنيكي 

انا جعان بتعرفي تجهزي الاكل 

ايوة طبعا انا ال كنت بطبخ ليا ول عبد الرحمن قالتها وهي يترقرق الدمع بعينيها 

قام واقفا وتقرب منها علياء انا مش عوز اشوف دموع في عينك اخوكي زي ماجلتلك ما تجلجيش عليه هزت راسها 

ثم تابع هو..... هااا مش هناكلوا ولا اييه 

لا طبعا هجهز اهو دقايق واكون مجهزلك احلي اكل 

اكيد هيبجي احلي اكل مش من يدك

ابتسمت هي وهمت بالانصراف 

اما هو فكان شارد فيها في ضحكتها خجلها جمالها ورقتها 

ظل عل هذا الحال مده حتي قطع شروده صوتها 

قدري الاكل جاهز تحب اجيبه هنا ولا هتاكل بره عل السفرة 

ها ماشي حطيه هناك انا جاي اها 

نفذت ماامرها به وبعد ثواني كان جالس تابع هو

قدري ...مش هتاكلي معاي 

علياء ...هاكل حاضر هغير وجايه اهو

ذهبت علياء للداخل كي تغير وتتناول معه الطعام 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت العزيزة في غرفه مرعي ورسميه 

رسميه..شوفت الامله ال بجت فيها بنت صدجي 

مرعي...اهاااا ماتفكرنيش كله كووم وان قدري ياخد الارض والمال كوم تاني 

بجي اني اعمل كل ده عشان ابعد ابوها عن البلد ومايخدش حاجة تاجي هي علي الجاهز وتكوش علي كل حاجة لاه مش ورثها وورث اخوها كمان 

رسميه... اهاااا ماكفهاش قدري وفلوسه ثم تابعت 

وانت هتسكت بقلمي نيفين بكر 

وانا بيدي اعمل ايه جولي 

رسميه..،،بص البت دي لازم شوكتها تتكسر وهي مش هتتكسر الا لما تبعد عن قدري وحماه 

وده هيحصل كيف 

لا يحصل كيف دي محتاجة ترتيب عل كبير جوي 

مرعي...طيب انا هجوم اروح مشوار إكده وهغيب شوي

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت الطرشنا 

كانت هانم تتكلم مع اخيها جابر

فكرت ف ال جولتلك عليه 

ايوة فكرت بس لسه الحكايه بجلبها في دماغي 

طيب هنعمل ايه مع اخته اني عوزاها تتكسر وامها ال عمله ست الدار تبجي راسها في الطين 

اصبري ي هانم هعملك ال انتي عوزاه ما تجلجيش 

اومال هاشم مابانش 

لاه لساته طفشان واكيد مايعرفش باللي حصل 

تاتي عليهم احدي الخادمات 

جابر بيه مرعي بيه برة وعاوز يجابل جنابك

جابر...دخليها بسرعه همي 

مرعي العزايزي وعاوز ايه منك ده 

مش عارف يلا همي انتي وادخلي جوه 

بعد دخولها كان جابر يستقبل مرعي 

اتفضل ي مرعي بيه كيف الاحوال 

الحمد لله بخير ي جابر بيه ايه اخبار الشغل 

تمام كله تمام مستنين نشوفوا مشتري وهبلغك عل طول 

بأذن الله 

مبروك عل نسبك مع المنشاويه .

الله يبارك فيك بس الحكايه دي مغفلجة 

ليه كفالله الشر 

قدري بيه طالب ورث مرته وورث اخوها وكله منيها بنت صدجي ابن علية

مهي إكده ولا إكده كانت هتاخده 

لا انا كنت هعرف اضحك عليها اماطل فيها لكن قدري 

مضطر اديلو كل حاجة 

اها جولتلي طب وهتعمل اييه 

انا جايلك لجل مانفكرو في حل نرجع كل حاجة لاصلها 

بس طبعا هديلو كل حاجة كيف ما طلب في الاول 

تمام في دماغك حاجة معينه 

لاه مش عارف افكر جولت اجيلك يمكن تعيني 

طب انت عارف ان قدري المنشاوي مش ساهل يعني لازم نفكره مليح جوي جوي جبل ما ننفذو اي حاجة 

اكيد طبعا 

كانت هانم تسترق السمع من خلف الباب 

وضعت يدها عل فمها وضحكت ...ايوة اكده كتر يارب من اعداءهم

جات عليها ابنه اخيها زينب وقالت ...عمتي كيفه واجفه اكده لييه مادخلتيش جوة يعني 

هانم ..ها اها انت كنت داخله اها امك كيفها 

الحمد لله بخير تعالي اجعدي معانا 

طيب يلا بينا 

ودخلت معها 

💢💢💢💢💢💢💢

عند هاشم كان في بيت ما 

كان جالس معه احدي اصدقاء السؤ وكان يعم المكان الكثير من الدخان النابع شرب النرجيلا 

هاشم بضحك هههههههه يعني قدري بييه هو ال اتجوزها 

باينها الحكايه احلوت جوي 

ماتواخذنيش ي سي هاشم انا سمعت ان البنت دي جميله جوي جوي وكمان حداها ورث 

ليه انت ما تزوجتهاش كان كل ده هيبقي ملكك 

لاه اني مش بتاع جواز اني اكده زين كل يوم مع واحده احلي من التانيه اربط نفسي ليه بمسؤليه 

طيب انت ناوي تعاود ميتي 

كمان يومين اكده هعاود اومال هسيبهم لحالهم مش لازم ابجي جارهم 

صاحب هاشم ...هما مين دول 

هاشم قدري ومرته قالها وهو يضحك ويخروج من فاه الدخان الذي في فمه 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

مرت الايام جميله هادئه عل ابطالنا فكانت علياء 

تكتشف كل يوم صفه جديدة في قدري 

وهو ايضا بداء في الانجذاب لـٍهآ 

كانت علياء تحضر فطور قدري جاءت من خلفها صابرين 

شيلي الجبنه قدري ما بيحبهاش وحطي معلقه سكر واحدة والبيض يكون نص سوي 

نظرت لها علياء وقالت ...باين عليكي حافظة كل حاجة هو بيحبها بقلمي نيفين بكر 

نظرت لها صابرين دون كلام 

شكرا ليكي بجد انك بتنصحيني انا معرفش قدري قد ماانتي عرفتيه اكيد بنت عمه وزي اخته ال عايشه معاه كل عمرها لازم تكون حافظه تفاصيله 

مش كدا ي صابرين هتبقي تنصحيني مش كدااا

هزت راسها لها وقالت ايوة هنصحك 

ثم تركتها وصعدت لغرفتها 

وجدته نائم كما تركته وضعت الصنيه عل الطاوله ثم تقدمت منه 

قدري قوم الساعة بقت 7كدا هتتاخر عل الشغل 

همهم هو اقتربت هي اكثر وقالت انت كسول يلا قوم 

لم يرد ايضا فأقتربت اكثر منه قدري قدري قوم يلا 

فتح عينيه فأجئه وامسك بيدها التي كانت تهزه بها،،،،،

وشدها اليه ونظر لها بعيون غائمه 

ارتبكت هي من نظراته لها وقالت انا انا كنت بصحيك وانت مش سامعني 

ترك هو يدها واجلي صوته وقال الساعة كام 

علياء ...الساعة 7

طب انا جايم اها ..ثم قام من مكان ودخل الحمام 

وبعد مدة خرج وكان يلف خصرة بمنشفه

لم تنتبه هي عليه وادارت وجهها ڵـهٍ وعندما وجدته عل حالته تلك شهقت وادارت وجهها

قدي نـًسّْيـت اخد هدم وانا داخل وناديت عليكي ما سمعتيش

هزت هي راسها وهي معطيا ڵـهٍ ظهره ثم قالت

طب هستناك انا برة عل ماتغير براحتك واسرعت هاربه بالخارج

بعد وقت قصير خرج هو وهو يرتدي ملابسه فكان في غايه الشياكه والاناقه كان يرتدي بدله رمادي اللون ومن تحتها قميص لبني وكان يضع عطرا. اخاذ مصنوع ڵـهٍ خصيصا 

علياء كانت تنظر ڵـهٍ نظرة اعجاب

لاحظها هو فابتسم وقال لـٍهآ.... ايه شكلي حلو مش إكده

انتبهت علياء لكلامه فأحمر وجهها خجلا وعضت عل شفتيها وقالت وهي ترجع خصله وراء اذنها

اول مرة اشوفك لابس بدله

انا لبسي اكده الشغل بالبدله ولما اكون بمجالس عرف اكون لابس الچلبيه وعندي لبس الخيل

علياء، ،،، انَــَتَ عندكم خيل

ايوة عندنا

انا اول ماجيت بنات عمي قالتلي انهم عندهم خيل وكانت قالتلي هتبقي تاخدني تفرجني عليه. بس جه موضوع الجواز واتلبخنا ف كذا حاجة

خلاص ي ستي افضي كدا م̷ـــِْن كام حاچة وابقي افرچك عل الخيل واركبك كمان

بأذن •اللّـہ̣̥ يلا تعالي افطر قبل ما الاكل يبرد

جلس هو وقال لـٍهآ. ،،تعالي افطري معاي

لٱ كل انَـتَ وانا هفطر مع حنين وماما ☟تٌَحَـتْ☟

خلاص مانيش واكل وهب واقفا

لالا خلاص هفطر معاك

م̷ـــِْن هنا ورايح مش هفطر ولا هتغدا ولا هتعشي غير وياگ جولت اييه

علياء..، حاضر

جلس هو وهي بجانبه ثم قطع قطعه فطير وغمسها بالعسل ثم مدها امام فمها فما كان ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا الا ان فتحت فمها وتناولتها وسط خجلها وتوهج وجهها بحمرة الخجل

اما هو فكان مستمتع بجلوسه معها بخجلها بتوترها م̷ـــِْن قربه ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا 

بعد مدة قال الْحٍمَدٍ للـّہ لله هجوم اني.

اها بالحج خالد جابلك الورج هما ماكنوش راضين جالو لازما انتي ال تسحبيه بس جضيت عل خير

طب الْحٍمَدٍ للـّہ

هنقدمو الورج إهنيه ونشوفوا هتبدأي م̷ـــِْن ميتي

بأذن •اللّـہ̣̥ ربنا يخليك ليا يارب

قدري...تسلمي هروح انا عاوزة حاحة

اعوزك طيب ومرضي تقدم ‏​‏​منـِْهـ♡̨̐ـِْا قدري ومال عليها وقبلها عل جبينها ثم قال اني بـّخـْيرٌ طول مانتي بخير ومرضي عشان انتي معاي

ابتسمت هي بخجل ثم تابع ،،،هوانتي عل طول اكدة

علياء..كدا ازاي

بتحمري وبتخجلي م̷ـــِْن ااجلها كلمه

نظرت للارض ولم تردعليه

طب اني نازل سَلٱمٌ عـَلـْيگم

ردت وعليكم السلام 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

بعد نزوله ذهبت اليها حنين

كانت هي شارده في ذلك القدر الذي رزقها •اللّـہ̣̥ اياه

هااااا روحتي عل فين اكده

انتبهت هي عليها، ،ها اا

هاا دا بينه موضوع كبير قوي بقي ال مخليكي سرحانه اوي كداا

ابتسمت هي في خجل. لٱ ابدا لٱ موضوع ولا حاجة

حنين تعالي ننزل ☟تٌَحَـتْ☟ بدل جعدتك دي لحالك

اوك يلا تعالي

واخذتها ونزلت للاسفل

وجدت الحجة فردوس، ،،،،تعالي ي بتي اجعدي هنا جاري

نفذت علياء الكلام

قدري قالي ان شاء •اللّـہ̣̥ م̷ـــِْن اول الاسبوع هتنزلي كليتك صّـْْـْْحّ ي بتي

علياء صّـْْـْْحّ ي ماما

اتت عليهم هانم، ،،، انَــْتي بتشجعيها ي حجة بدال ما تقوليلها خليكي في بيتك واهتمي بجوزك

نظرت لـٍهآ علياء ولم تتكلم..،

اما الحجة فردوس قالت. ،مرت ولدي ان شاء •اللّـہ̣̥ هتبجي داكتوره جد الدنيا واكيد مش هتهمل جوزها ولا نفسها

دي متنورة ومتعلمه

تقاطعها هانم، ،،،تقصدي ايه ي حجة ان بتي جاهله

الحجة،،،،هانم اتعدلي معاي ومن جاب سيرة بتك ولا انَــْتي بتقولي يا شكل للبيع انا بمدح في مرت ولدي بتدخلي بتك في الحديت لييه

خلاص ي ماما خلاص ي طنط هي ما تقصدش بنت حضرتك

هانم...،اييوه اتسهوكي اوعي الحبتين دول هيخيلوا علي لٱ فوجي

هاااااانم كيف تتكلمي إكدة مع مرت ولدي قدري بيه المنشاوي اكتمي انَـْتي سااااامعه وحسك عينك تضايقيها بالكلام

اإكده ي حجة ماشي وتركتهم وذهبت للداخل

ليه كدا ي ماما ماكنتش حابه يكون ف مشاكل بسببي 

لٱ ي بتي مفيش مشاكل ولا حاجة 

جومي ي بتي اطلعوا بره ف الجنينه انَــْتي وحنين

حنين تعالي ي عليا تعالي واخذتها وخرجت

علياء •اللّـہ̣̥ جنينه حلوة اوي

ايوة طبعا مش بتاعتنا

ضحكتا الفتاتين ثم قالت علياء حنين هو انا ممكن اسألك سؤال

اكيد طبعا اسإلي بس تعالي افرجك الآۆلْ عل المرجيحة بتاعتي

علياء ي سيدي مرجيحة كمان تعالي ي ستي

وذهبن الي الاورجيحة وجلسن عليها

هَـ ــاآ قولي سؤال ايه ال عوزة تسإليه

هي صابرين ماتجوزتش لحد دلوقت ليه

حنين اها بجي كدا بصي ي ستي هي بتحب واحد والواحد ده مش رايدها بس هي عايشة لسه في وهم انه هيتحوزها

تقصدي قدري مش كدااا

حنين ايوة قدري اخوي بقلمي نيفين بكر 

طب وهو ليه مااتجوزهاش دي تبقي بنت عمه وكمان جميله

القلب بقي نقول ايه

ماهو اتجوزني وهو ما يعرفنيش

معاكي بس هو مش شايفها غير اخته وقالها كتير

طب لتسكتها حنين هو ايه اصله ده هنقعد القعدة في سيرة صابرين

لٱ ستي احكيلي عنك

انا ي ستي حنين ست البنات القمر الشربات

ضحكت علياء ي سلام عل التواضع

حنين اومال ههههههههههه

لا بجد ي حنين انتي ناويه تدخلي كليه ايه

مش عارفه لسه ما حددتش 

لا ازاي لازم تحدد ولازم كمان تجيبي مجموع عشان كل الفرص تكون متاحالك 

ان شاء الله 

علياء واي حاجة ي ستي عوزة تذكريها انا هكون معاكي

حبيبتي ي علياء والله انا اول ما شوفتك قلت انك اخت مش هتكوني مرات اخ

وعل فكرة دا شعوري من ناحيتك

ويلا بقي انا اتأخرت كدا هدخل اجهز اكل ل قدري وعوزة منك مساعدة 

لا ي ختي انا عل قدي لو عوزة مساعدة صح يبقي عليكي وعل امك قدري 

ماشي يلا بينا وذهبن لاعدد الطعام

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في بيت جابر 

كانت تتحدث زينب ابنته الي ابن اخته هاشم

زينب ...هاشم انت فينك ما باينش ليه 

هاشم ...بجضي مصلحة اكده

زينب ...انت متغير معاي ليه ي هاشم

هاشم ...مفيش انا جولتلك ال عندي وانتي مارضياش

زينب ...كيف اتزوجك من وري اهلي ليه ها 

ليه عشان ابوكي مش موافج الا لما تخلصي تعليمك 

وانا طلبتك اكتر من ١٠ مرات 

بصي ي بت الناس ده ال عندي وجت لما تنوي عرفيني سلام

قفل معها الخط وتركها في حيرة من امرها

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

كانت علياء في المطبخ تعد الطعام بمساعده 

حنين وورد

دخلت عليهم فردوس 

هتاكلينا ايه من اديكي النهاردة

حنين ..تعالي ي اما شوفي ست العرايس بتطبخ ايه 

فردوس ....نظرت للطبخ ثم قالت سلم ايدك ي بتي 

علياء دوقي كدا ي ماما حلو 

تذوقت فردوس الطعام وقالت جميل ي حبيبتي تعيشي وتطبخي 

مين بجي ال قالك ان قدري بيحب الملوخيه 

علياء ..احم انا سالت حنين قالالي بيحب الملخيه ومحشي ورق العنب 

طب ي حبيبتي اطلعي انتي غيري هدومك زمان قدري عل وصول 

حاضر ي ماما هقفل عل صنيه البسبوسه وهطلع عل طول 

ي سلام وكمان بسبوسه 

احمر وجه علياء فقالت لها فردوس ربنا يسعدكو ي بتي يارب 

اما عن هانم فكانت تسترق السمع وهي تتأكل من الغيظ فذهبت ل صابرين التي كانت شاردة

فهي حزينه عل حب عمرها 

خليكي اكده جاعدة تبكي وسايبه بنت قتال القتله 

عماله ترمح من هنا لهنا 

في ايه ي اما 

في ايه في انها بجت ست الدار موقفه حنين والبت ورد يساعدوها وهي عماله تطبخ المحمر والمشمر 

وانتي قاعده إكده 

طيب قوليلي اعمل ايه في ايدي ايه اعملوا 

تعالي نفكر مع بعض ازاي نخرب عليهم وساعتها مش هيبجي قدامه غيرك

لا ي اما انا مش عوزة قدري بالطريقة دي انا عوزاه يجي بالمحبه 

مش هيجي ي نضري هتسمعي كلامي لا ماليش صالح بيكي 

صابرين....حاضر هسمع كلامك اهم حاجة عندي قدري 

هانم....طيب تنفذي ال هقوله بالحرف ساامعة

صابرين....حاضر حاضر ي اما 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢

دخل قدري القي السلام فردت امه وهانم السلام 

فردوس ادخل ي ولدي غسل ايدك لانت النهاردة هتاكل صوابعك وانت بتاكل 

ليه ي حجة 

اصل علياء اسم النبي حارصها عملتلك كل الاكل ال انت بتحبه 

ليه ي حجة تسيبيها تتعب نفسها 

والله ي ولدي هي ال حابه تعمل اإكده وفضلت تسال 

بيحب ايه ومابيحبش ايه وتعالي دوقي ي ماما حلو إكده

ابتسم قدري وقال طب انا رايح اغير واجي 

ماشي ي نضري 

صعد قدري الي جناحة 

كانت علياء تستحم وبعد ان انتهت انتبهت بانها نسيت ان تإتي بملابسها معها 

فلفت جسدها بمنشفه كبيرة وخرجت مسرعه فهي عل علم بأقتراب وصول قدري بقلمي نيفين بكر 

علياء ..ياربي اعمل ايه يارب مايكون رجع 

وفتحت الباب نصف فتحه واخرجت راسها ولم تجد احد فخرجت مسرعه ووقفت امام الدولاب لكي تأخذ ملابسها وهمت ان تدخل الحمام الا ان باغتها دخول قدري الغرفه عليها فتسمرت بمكانها 

علياء ...انا انا نسيت الهدوم و ومكنتش اعرف انك...

اقترب منها قدري فتراجعت هي للخلف 

ها كملي سكتي ليه !!!

اصل 

قدري اصل اييه بجي 

كان يتكلم وكلما اقترب تراجعت هي للخلف


الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر


بداية الروايه من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺


قارئاتي وقمراتي وقرائي الغاليين بعد ما تخلصوا القراءه هتلاقوا الروايات الجديده والحصريه إللي هتستعموا بيها من هنا 👇 ❤️ 👇 💙 👇 ❤️ 👇 




🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم