رواية رحله لذيذه الفصل الثاني بقلم حياة محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
رواية رحله لذيذه الفصل الثاني رواية رحله لذيذه الفصل الثاني بقلم حياة محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
رواية رحله لذيذه الفصل الثاني بقلم حياة محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
في اليوم التالي في بهو الفندق
إيناس: صباح الخير يا بنات قاعدين كده ليه
البنات: صباح النور هنعمل ايه يعنى مستنين الباقى على ما يصحوا من النوم عشان نفطر
إيناس: واحنا ليه نستناهم مايلا نفطر احنا ونقعد عند البحر
واحده من البنات:' والله فكره يالا مش هتيجى معانا يا شريفه ولا كالعاده هتستهى.بسلامته
شريفه : لأ هستنى بسلامته روحوا انتوا
اتجهت البنات للمطعم في حين قعدت شريفه مكانها فمر من جنبها وبعدها وقف
روچر: هاى شيفه كيف حالك
شريفه: هاى اسمى شريفه وليس شيفه
روچر : اعتذر.لكن اسمك غريب وصعب في النطق
شريفه بردح: اسم الله على روچر إللى سهل أوى.
روچر: حسنا انا لا اقصد الإساءة.المهم ما الذي تفعلينه الأن
شريفه: ولا حاجه انتظر الباقين .وانت
روچر:لا شيء فلما لا تشاركينى اليوم
شريفه: حقا.
روچر: وما المانع هيا نتناول الافطار اولا
بصت شريفه ناحيه السلم تشوف حسام وبعدها قالت:انا مش هستناه اكتر من كده.
هيا روچر.
وقامت معاه للريستوران .
روچر:لقد أحضرت فطورى فأحضرى فطورك والحقى بى .
شريفه: انتظر انتظر ماهذا هل ستفطر هواء اين فطورك
روچر: هذا فطورى كرواسون وقهوه
شريفه: هذا فطور الاموات اسبقنى سأتى لك بفطور حقيقى.
روچر: ماكل هذا
شريفه: فطور حقيقى انتظر اعرفك بفطور٩٩٪من المصريين
روچر' حقا وماهو
شاورت شريفه على طبق الفول وقالت: هذا انه الفول المصري وهذه اقراص طعميه هو أه اكل مطاعم يعنى سياحى بس اهو اسمه فول
روچر: اول مره ارى حساء لونه بنى.متحمس لأتذوقه.
شريفه: يبقى تسمى بالله ودوس يا معلم
روچر: انا حقا لا افهمك
قعدت جنبه وقدمت له العيش وقالت: عشان نفهم بعضينا لازم تفهم الحركه دى (( وهزت ايديها عند ودنها))
روچر: وما هذه الحركه
شريفه: انها حركه مصريه خالصه
روچر: حقا وما تعنى
شريفه: تعنى (( نفض)) وهى كلمه مصريه معناها انى اقول كلام لاقيمه له فلاتهتم به
روچر بإنبهار: واو(( نفت ))
شريفه: والله العظيم انا حرام عليا انا ببوظ السياحه بأفكارى دى.
روچر: حسنا بعدما اكلنا الطعام المصري الغريب ما افكارك الأخرى
شريفه: ماذا تقصد.
روچر:حسنا انا اليوم لك فما خطتك
شريفه: تقصد افعل كل ما يحلو لى
روچر: طبعا تمنى سيدتى.
شريفه: حسنا اريد ان اركب بارشوت يسحبه اللنش وان اقود (جيت اسكى) وان اغطس عند الشعاب المرجانية وان المس سمكة قرش الحوت و و.....
روچر: ياإلاهى ما كل هذا فلنبدأ اولا بالمظله هل انت جاهزه
شريفه:اكيد ومتحمسه جدا كمان
وبعد قليل
شريفه: يالهووووووووى يا خرابى الحقووووووونى
روچر: اهدئى شريفه
شريفه: اهدأ ايه ده أنا فوق اوى لو وقعت هموت يالاهووووووى حد يلحقنى
روچر: استمتعى بحلمك شريفه حسنا اغمضى عينيك وعدى حتى العشره وبعدها افتحى عيونك واستمتعى
شريفه: حسنا سأهدا الان واعد حتى عشره ثم......
روچر: لا تخافى وتخيلى انك تطيرى بين الطيور
&&&&&&&&&&&&&&&&&
روچر: لا اصدق انك سبقتينى بالچيت اسكى
شريفه بسعاده: انا متحمسه متحمسه انا سعيده جدا وبصوت عالي (( انا سيدة العالم))
مال عليها روجر فبعدت عنه بسرعه: ما الذي تفعله ؟!
روچر: سأُقبلك!
شريفه: نعم يا روح امك هتبوس مين
روچر: ما الامر انها مجرد قبله تواكب حماسك فقط .
شريفه: توقف روچر فنحن لا نقبل احد من اجل الحماسه.فالقبله عندنا لها مدلول وقيمه كبيرة.وبصت ناحيه حسام.
((شاف ناحية حسام)) وقال:تحبينه لهذه الدرجه .وهل يبادلك نفس الشعور.
شريفه: لا اعلم.
روچر: حقا.!
شريفه بغضب: حسنا لايهتم بى ولم يلتفت لى
روچر: حقا لما فأنت مميزه جدا وشديدة الذكاء.
شريفه: لا تقاس الامور عندنا بالذكاء
روچر: وبما تقاس
شريفه: بالالوان.
روچر: كيف.؟
شريفه: كلما كنت ملونا كلما حصلت على الاهتمام أكثر.
روچر: مازلت لا افهم.
شريفه: كلما تمتلك الوانا كالعيون الخضراء او الزرقاء والشعر الذهبى الرائع فانت محل اهتمام حتى ولو كنت غبى وتافه ولا قيمه لكلامك.
روچر: لا اصدق انى اسمع هذا الكلام من فتاة مميزه وذكيه مثلك.انظرى اللى شريفه اولست ملونا كما تقولين.بالرغم من ذلك هجرتنى صديقتى لانها اصبحت غير سعيدة معى.
شريفه: حقا
روچر: حقا...( والتفت)اذا ما مخططنا لباقى اليوم.
شريفه: فقدت حماستى فهل نجلس قليلا على الشط.
روچر: اسبقينى و سأحضر شئ
قعدت شريفه على الشط وتفاجأت بروچر معاه جيتار وقعد جنبها وقال: سأغنى لك
شريفه: حقا اتجيد العزف والغناء
روچر: قليلا وبدأ في العزف على الجيتار بمهارة وبعدها بدأ يغنى بصوت جميل اغنيه((your hero))او بطلك لإنريكوا اجلسياس وبدات شريفه تغنى معاه في حين تجمع حولها المصيفين يصفقون والبعض رفع تليفونهم المحمول لتصوير هذا الاجنبى الوسيم اللى بيغنى مع المصريه المحجبه.وبعد ما خلصت الاغنيه صفق لهم كل المتابعين.
وفى اليوم التالى نزلت شريفه من اوضتها واندهشت لما لقت اللى بيسلم عليها واللى بيبتسم لها والبعض بيشاور عليها.
شريفه: صباح الخير هو فيه ايه يا جماعه هما الناس بتبص لى بطريقة غريبة كده ليه هو فيه حاجه غلط في لبسى ولا شكلى
نوره: انتى بتسألى فيه ايه هو انتى مش عارفه بجد
شريفه: اعرف إيه ماتقولى
نوره: لأ مش هقول انا هوريكى بصى
وفتحت المحمول وظهر الڤيديو اللى بتغنى فيه شريفه مع روچر. وقالت: شوفى الڤيديو بتاعجك جاب كام مشاهده
شريفه بانبهار: مش معقول ٣٠٠ الف مشاهده
مريم: ٣٠٠ الف ايه يا جاهله انتى مش عارفه تعدى الأصفار الڤيديو جاب ٣مليون مشاهده في يوم واحد بقيتى ترند يا پنت المحظوظه
شريفه: ايه ده بجد بس ازاي ده احنا كنا بنرقص لو ڤيديو نزلناه وجاب ٤٠ مشاهده
إيناس:اديكى وصلتى للملايين يا بنت المحظوظه. استنوا لما ناخد سيلفى مع المحظوظه الا هو فين للخواجه الأمور اللى بيجيب الملايين.
شريفه: ليه يا اختى
إيناس: هروح اقعد معاه دى القاعده معاه بتجيب الملايين يالا قوموا قوموا
قاموا كلهم فوقف حسام شريفه: راحه فين يا شريفه
شريفه: راحه مع اصحابى .
حسام: طب استنى نمشي سوا
(( بصت لاصحابها بدهشة والكل بيشاور لها علامة ميه ميه))
شريفه: ماشى يالا
ومن وراهم البنات بتعلق (( الله يسهلوا))(( حلال عليك يا حلو)) (( والله صبرنا ونولنا)) التفتت لهم وشاورت على جزمتها وقالت بهمس(( والله لو ما اتكتمتوا لأديكوا بالجزمه))
وصلت معاه على الشط.وشافت هدير اللى قربت منهم وقالت شريفه يا حياتى ازيك عامله ايه يا قلبى
شريفه في سرها(( يااااه على تقل دمك يا شيخه)).
شافهم اصحاب حسام(( مش دى شريفه بناعت الڤديوا ماتيجوا نتصور معاها))
حسام: تتصور مع مين انت وهو هى سايبه ولا ملهاش اهل دى بنت خالتى ومسمحش لحد يقرب منها.روحوا اقعدوا تحت الشمسية هناك
هدير: هو احنا جايين نقعد لا انا عايزه انزل البحر تيجى معايا ياشريفه ولا مابتعرفيش تعومى.
شريفه: لأ بعرف بس مليش مزاج انا راحه اقعد.
في نفس الوقت قرب منهم روچر فقالت هدير ': لأ كده الكلام اختلف انا جايه اقعد معاكوا
اما شريفه فخافت من حسام انه يهاجم روچر او يغلط فيه لكنها اتفاجات لما قرب حسام وهو بيبتسم وبيسلم عليه بود وبعدها طلب من شريفه تشاركهم ويتصوروا سيلفى سوا. عشان ينزله على صفحته
اما هدير فتقريبا لزقت في روچر بطريقه سخيفة
هدير: انا سعيده جدا انى التقيت بك
روچر: وانا سعيد انى التقيت بجميله مثلك
ولأن هدير ضعيفه في الانجليزيه فقالت لشريفه: قولى له انى عجبنى الڤيديوا اللى عملتوه أوى
شريفه: لا والله
هدير: وقولى له انى بحب بلده اوى وبحلم انى ازورها واتفرج على المناطق الحلوه اللى فى بلدهم.
شريفه: ليه كنت المترجمه اللى جابها لك باباكى ماتقولى له انتى
هدير: مانتى عرفه انى مش بتكلم انجليزي حلو قولى له
شريفه: لأ مش قايله
هدير: انا عارفه انتى مش عايزه تقولى له عشان خايفه لاخده منك عشان انا اجمل منك وهيعجب بيا اكتر منك صح.
شريفه: اسم الله عليكي اديكى فهمتيها يا شاطره هاقولك حاجه انا سيباه لك عن إذنك.
وسابتهم ومشيت على الشط فسمعت وراها: ايه يا نجمه حياة الشهره متعبه للدرجه دى!
فالتفتت وقالت: دكتور ياسين
دكتور ياسين: غريبة ماشيه لواحدك ليه فين المعجبين
شريفه: هو حضرتك بتتريق عليا يا دكتور.
دكتور ياسين: انتى شيفانى بتريق عليكى انتى شايفه انك عملتى حاجه تخلينى اتريق
شريفه: لأ طبعا انا معملتش اى حاجه غلط وانا واثقه من نفسى.
دكتور ياسين: خلاص مادمتى واثقه من نفسك قلقانه ليه
شريفه: لأ انا مش قلقانه بالعكس انا مبسوطه خالص.غريبه انك ماجتش تطلب تتصور معايا سيلفى ولا حتى ڤيديوا تنزله على صفحتك
دكتور ياسين: لا متشكر انا مش بالتفاهة دى عشان اجرى ورا ترند وعيب عليكى تقولى كده ده مش كلام شريفه الطالبه عندى
شريفه: بس احنا مش في الجامعه دلوقتي وحضرتك مش المعيد علينا يعنى انبسط يا دكتور وعيش حياتك.
دكتور ياسين: زيك دلوقتي لأ شكرا مش عايز عن إذنك
&&&&&&&&&
يتبع حياة محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
في اليوم التالي في بهو الفندق
إيناس: صباح الخير يا بنات قاعدين كده ليه
البنات: صباح النور هنعمل ايه يعنى مستنين الباقى على ما يصحوا من النوم عشان نفطر
إيناس: واحنا ليه نستناهم مايلا نفطر احنا ونقعد عند البحر
واحده من البنات:' والله فكره يالا مش هتيجى معانا يا شريفه ولا كالعاده هتستهى.بسلامته
شريفه : لأ هستنى بسلامته روحوا انتوا
اتجهت البنات للمطعم في حين قعدت شريفه مكانها فمر من جنبها وبعدها وقف
روچر: هاى شيفه كيف حالك
شريفه: هاى اسمى شريفه وليس شيفه
روچر : اعتذر.لكن اسمك غريب وصعب في النطق
شريفه بردح: اسم الله على روچر إللى سهل أوى.
روچر: حسنا انا لا اقصد الإساءة.المهم ما الذي تفعلينه الأن
شريفه: ولا حاجه انتظر الباقين .وانت
روچر:لا شيء فلما لا تشاركينى اليوم
شريفه: حقا.
روچر: وما المانع هيا نتناول الافطار اولا
بصت شريفه ناحيه السلم تشوف حسام وبعدها قالت:انا مش هستناه اكتر من كده.
هيا روچر.
وقامت معاه للريستوران .
روچر:لقد أحضرت فطورى فأحضرى فطورك والحقى بى .
شريفه: انتظر انتظر ماهذا هل ستفطر هواء اين فطورك
روچر: هذا فطورى كرواسون وقهوه
شريفه: هذا فطور الاموات اسبقنى سأتى لك بفطور حقيقى.
روچر: ماكل هذا
شريفه: فطور حقيقى انتظر اعرفك بفطور٩٩٪من المصريين
روچر' حقا وماهو
شاورت شريفه على طبق الفول وقالت: هذا انه الفول المصري وهذه اقراص طعميه هو أه اكل مطاعم يعنى سياحى بس اهو اسمه فول
روچر: اول مره ارى حساء لونه بنى.متحمس لأتذوقه.
شريفه: يبقى تسمى بالله ودوس يا معلم
روچر: انا حقا لا افهمك
قعدت جنبه وقدمت له العيش وقالت: عشان نفهم بعضينا لازم تفهم الحركه دى (( وهزت ايديها عند ودنها))
روچر: وما هذه الحركه
شريفه: انها حركه مصريه خالصه
روچر: حقا وما تعنى
شريفه: تعنى (( نفض)) وهى كلمه مصريه معناها انى اقول كلام لاقيمه له فلاتهتم به
روچر بإنبهار: واو(( نفت ))
شريفه: والله العظيم انا حرام عليا انا ببوظ السياحه بأفكارى دى.
روچر: حسنا بعدما اكلنا الطعام المصري الغريب ما افكارك الأخرى
شريفه: ماذا تقصد.
روچر:حسنا انا اليوم لك فما خطتك
شريفه: تقصد افعل كل ما يحلو لى
روچر: طبعا تمنى سيدتى.
شريفه: حسنا اريد ان اركب بارشوت يسحبه اللنش وان اقود (جيت اسكى) وان اغطس عند الشعاب المرجانية وان المس سمكة قرش الحوت و و.....
روچر: ياإلاهى ما كل هذا فلنبدأ اولا بالمظله هل انت جاهزه
شريفه:اكيد ومتحمسه جدا كمان
وبعد قليل
شريفه: يالهووووووووى يا خرابى الحقووووووونى
روچر: اهدئى شريفه
شريفه: اهدأ ايه ده أنا فوق اوى لو وقعت هموت يالاهووووووى حد يلحقنى
روچر: استمتعى بحلمك شريفه حسنا اغمضى عينيك وعدى حتى العشره وبعدها افتحى عيونك واستمتعى
شريفه: حسنا سأهدا الان واعد حتى عشره ثم......
روچر: لا تخافى وتخيلى انك تطيرى بين الطيور
&&&&&&&&&&&&&&&&&
روچر: لا اصدق انك سبقتينى بالچيت اسكى
شريفه بسعاده: انا متحمسه متحمسه انا سعيده جدا وبصوت عالي (( انا سيدة العالم))
مال عليها روجر فبعدت عنه بسرعه: ما الذي تفعله ؟!
روچر: سأُقبلك!
شريفه: نعم يا روح امك هتبوس مين
روچر: ما الامر انها مجرد قبله تواكب حماسك فقط .
شريفه: توقف روچر فنحن لا نقبل احد من اجل الحماسه.فالقبله عندنا لها مدلول وقيمه كبيرة.وبصت ناحيه حسام.
((شاف ناحية حسام)) وقال:تحبينه لهذه الدرجه .وهل يبادلك نفس الشعور.
شريفه: لا اعلم.
روچر: حقا.!
شريفه بغضب: حسنا لايهتم بى ولم يلتفت لى
روچر: حقا لما فأنت مميزه جدا وشديدة الذكاء.
شريفه: لا تقاس الامور عندنا بالذكاء
روچر: وبما تقاس
شريفه: بالالوان.
روچر: كيف.؟
شريفه: كلما كنت ملونا كلما حصلت على الاهتمام أكثر.
روچر: مازلت لا افهم.
شريفه: كلما تمتلك الوانا كالعيون الخضراء او الزرقاء والشعر الذهبى الرائع فانت محل اهتمام حتى ولو كنت غبى وتافه ولا قيمه لكلامك.
روچر: لا اصدق انى اسمع هذا الكلام من فتاة مميزه وذكيه مثلك.انظرى اللى شريفه اولست ملونا كما تقولين.بالرغم من ذلك هجرتنى صديقتى لانها اصبحت غير سعيدة معى.
شريفه: حقا
روچر: حقا...( والتفت)اذا ما مخططنا لباقى اليوم.
شريفه: فقدت حماستى فهل نجلس قليلا على الشط.
روچر: اسبقينى و سأحضر شئ
قعدت شريفه على الشط وتفاجأت بروچر معاه جيتار وقعد جنبها وقال: سأغنى لك
شريفه: حقا اتجيد العزف والغناء
روچر: قليلا وبدأ في العزف على الجيتار بمهارة وبعدها بدأ يغنى بصوت جميل اغنيه((your hero))او بطلك لإنريكوا اجلسياس وبدات شريفه تغنى معاه في حين تجمع حولها المصيفين يصفقون والبعض رفع تليفونهم المحمول لتصوير هذا الاجنبى الوسيم اللى بيغنى مع المصريه المحجبه.وبعد ما خلصت الاغنيه صفق لهم كل المتابعين.
وفى اليوم التالى نزلت شريفه من اوضتها واندهشت لما لقت اللى بيسلم عليها واللى بيبتسم لها والبعض بيشاور عليها.
شريفه: صباح الخير هو فيه ايه يا جماعه هما الناس بتبص لى بطريقة غريبة كده ليه هو فيه حاجه غلط في لبسى ولا شكلى
نوره: انتى بتسألى فيه ايه هو انتى مش عارفه بجد
شريفه: اعرف إيه ماتقولى
نوره: لأ مش هقول انا هوريكى بصى
وفتحت المحمول وظهر الڤيديو اللى بتغنى فيه شريفه مع روچر. وقالت: شوفى الڤيديو بتاعجك جاب كام مشاهده
شريفه بانبهار: مش معقول ٣٠٠ الف مشاهده
مريم: ٣٠٠ الف ايه يا جاهله انتى مش عارفه تعدى الأصفار الڤيديو جاب ٣مليون مشاهده في يوم واحد بقيتى ترند يا پنت المحظوظه
شريفه: ايه ده بجد بس ازاي ده احنا كنا بنرقص لو ڤيديو نزلناه وجاب ٤٠ مشاهده
إيناس:اديكى وصلتى للملايين يا بنت المحظوظه. استنوا لما ناخد سيلفى مع المحظوظه الا هو فين للخواجه الأمور اللى بيجيب الملايين.
شريفه: ليه يا اختى
إيناس: هروح اقعد معاه دى القاعده معاه بتجيب الملايين يالا قوموا قوموا
قاموا كلهم فوقف حسام شريفه: راحه فين يا شريفه
شريفه: راحه مع اصحابى .
حسام: طب استنى نمشي سوا
(( بصت لاصحابها بدهشة والكل بيشاور لها علامة ميه ميه))
شريفه: ماشى يالا
ومن وراهم البنات بتعلق (( الله يسهلوا))(( حلال عليك يا حلو)) (( والله صبرنا ونولنا)) التفتت لهم وشاورت على جزمتها وقالت بهمس(( والله لو ما اتكتمتوا لأديكوا بالجزمه))
وصلت معاه على الشط.وشافت هدير اللى قربت منهم وقالت شريفه يا حياتى ازيك عامله ايه يا قلبى
شريفه في سرها(( يااااه على تقل دمك يا شيخه)).
شافهم اصحاب حسام(( مش دى شريفه بناعت الڤديوا ماتيجوا نتصور معاها))
حسام: تتصور مع مين انت وهو هى سايبه ولا ملهاش اهل دى بنت خالتى ومسمحش لحد يقرب منها.روحوا اقعدوا تحت الشمسية هناك
هدير: هو احنا جايين نقعد لا انا عايزه انزل البحر تيجى معايا ياشريفه ولا مابتعرفيش تعومى.
شريفه: لأ بعرف بس مليش مزاج انا راحه اقعد.
في نفس الوقت قرب منهم روچر فقالت هدير ': لأ كده الكلام اختلف انا جايه اقعد معاكوا
اما شريفه فخافت من حسام انه يهاجم روچر او يغلط فيه لكنها اتفاجات لما قرب حسام وهو بيبتسم وبيسلم عليه بود وبعدها طلب من شريفه تشاركهم ويتصوروا سيلفى سوا. عشان ينزله على صفحته
اما هدير فتقريبا لزقت في روچر بطريقه سخيفة
هدير: انا سعيده جدا انى التقيت بك
روچر: وانا سعيد انى التقيت بجميله مثلك
ولأن هدير ضعيفه في الانجليزيه فقالت لشريفه: قولى له انى عجبنى الڤيديوا اللى عملتوه أوى
شريفه: لا والله
هدير: وقولى له انى بحب بلده اوى وبحلم انى ازورها واتفرج على المناطق الحلوه اللى فى بلدهم.
شريفه: ليه كنت المترجمه اللى جابها لك باباكى ماتقولى له انتى
هدير: مانتى عرفه انى مش بتكلم انجليزي حلو قولى له
شريفه: لأ مش قايله
هدير: انا عارفه انتى مش عايزه تقولى له عشان خايفه لاخده منك عشان انا اجمل منك وهيعجب بيا اكتر منك صح.
شريفه: اسم الله عليكي اديكى فهمتيها يا شاطره هاقولك حاجه انا سيباه لك عن إذنك.
وسابتهم ومشيت على الشط فسمعت وراها: ايه يا نجمه حياة الشهره متعبه للدرجه دى!
فالتفتت وقالت: دكتور ياسين
دكتور ياسين: غريبة ماشيه لواحدك ليه فين المعجبين
شريفه: هو حضرتك بتتريق عليا يا دكتور.
دكتور ياسين: انتى شيفانى بتريق عليكى انتى شايفه انك عملتى حاجه تخلينى اتريق
شريفه: لأ طبعا انا معملتش اى حاجه غلط وانا واثقه من نفسى.
دكتور ياسين: خلاص مادمتى واثقه من نفسك قلقانه ليه
شريفه: لأ انا مش قلقانه بالعكس انا مبسوطه خالص.غريبه انك ماجتش تطلب تتصور معايا سيلفى ولا حتى ڤيديوا تنزله على صفحتك
دكتور ياسين: لا متشكر انا مش بالتفاهة دى عشان اجرى ورا ترند وعيب عليكى تقولى كده ده مش كلام شريفه الطالبه عندى
شريفه: بس احنا مش في الجامعه دلوقتي وحضرتك مش المعيد علينا يعنى انبسط يا دكتور وعيش حياتك.
دكتور ياسين: زيك دلوقتي لأ شكرا مش عايز عن إذنك
&&&&&&&&&
يتبع
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺