رواية عريس قيد الرفض بقلم عفاف شريف حصريه وجديده وكامله جميع الفصول علي مدونة افكارنا
رواية عريس قيد الرفض بقلم عفاف شريف حصريه وجديده وكامله جميع الفصول علي مدونة افكارنا
الرفض
كلمة كانت بعيدة كل البعد عنها
لم يكن لها الحق أبداً بها
فهي منذ خُلقت تؤمر ف تطيع
تسمع ف تجيب
كانت كالإنسان الآلي
ليس من حقها أي شئ سوا الطاعة
أعطوها حياة هادئه ممله رتيبه لم تختارها
بل لم تختر اي شئ
اختارو لها طريق شائك مغطى بالورود
لكن حينما تحين لحظه الرفض
ستدهس الشوك
مقررة التمرد
ضاربة بأمنياتهم الأخيره عرض الحائط
..........................
في احدى المناطق السكنية الراقية
دلفت بسيارتها الصغيره متجهه نحو منزلها
او بمعنى ادق منزل العائلة
ذاك المنزل الضخم الكبير
اكبر وأشهر المنازل في تلك المنطقه الراقية
حيث يسكنة اصحاب الحسب والنسب
رجل الأعمال شوكت وحرمة المصون صفيه هانم
حياة مثالية
رائعة
لا تشوبها شائبة ابداً
هكذا يراها الجميع
قشره خارجية نظيفة بداخلها الكثير من العفن
الكثير من الألم
صفت سيارتها بهدوء
ولم تتحرك من مكانها بل ظلت تتطلع للمنزل
لا تريد النزول
تفضل البقاء خارجا طوال اليوم وحيدة
على دلوفها لهذا المنزل
تكاد تشعر أنه يطبق على أنفاسها
لا احد يفهمها
لا احد يراها
هي فقط مجرد سراب في ذلك المنزل
مجرد دميه تتحرك كيفما شائوا
غافلين عن رغباتها
غافلين عنها كشخص يستحق الحياة كيفما يريد
تنهدت بتعب
الى متى ستظل هكذا
سنوات عمرها تمر امامها
نعم هي ما زالت صغيرة بعض الشئ
لا زالت بالسنه الاخيره من الجامعة
لكن اضاعو طفولتها
مراهقتها
واهم سنوات حياتها
أغمضت عيناها لعده ثواني
تستعد هدوئها قبل أن تلتقط حقيبتها وعدة حقائب اخرى
وتخرج متنهدة ناظرة للمنزل بكائبة
مستقبلة قدرها
...................................
#عريس_قيْد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
فتحت الباب بمفتاحها برفق شديد
ادخلت رأسها بحرص
تنظر هنا وهناك بخوف وتوتر
تتأكد من خلو الطريق
وما إن شعرت أن المكان آمن
حتى هرولت بسرعه نحو الدرج
داعيا من كل قلبها أن لا تراها امها
لا يراها اي احد
ولكن وقبل ان تفر هاربة
سمعت صوت امها ينادي بحزم : فريدة
تسمرت محلها تعض شفتيها تشتم نفسها
لقد امسكتها ولن تتركها قبل ان توبخها
وتجعل منها آداه لتنظيف الارضيات
بدأت بالعد حتى العشرة
قبل أن تلتفت لأمها
مبتسمة لها تلك الابتسامة البلاستيكية الراقية
وأجابت بهدوء شديد : نعم يا ماما
اتسعت عينا امها بشدة وهي ترى ملابسها الغير مهندمة
وخصلاتها المجتمعة فوق رأسها على هيئه كعكة
واشارت بيدها بعصبية : انتي ازاي تخرجي كده
انتي اتجننتي يا فريدة
معقول تخرجي كدة
عايزانا نتفضح بين الناس
وهم شايفين بنت شوكت لابسة متبهدل كدة
وايه الكحكة دي
فين اكسسواراتك
واكملت بعصبية اكبر :على آخر الزمن
بسببك انا اتفضح بين الناس
انا صفيه هانم
اغمضت عيناها متنهدة
حسنا بدأنا
تنهدت بضيق قبل أن تفتح عيناها تردف بهدوء: خرجت بسرعة الصبح عشان صحيت متأخر وكان عندي إمتحان مهم ولبست أول حاجة جت في وشي
والكحكة نفس الشئ
محصلش حاجه لكل ده يا ماما
محدش شافني ولا هيشوفني
انا يدوب روحت الجامعة ورجعت
ولو حد شافني
انا لبسي عادي زي اي بنت
مش لازم كل ما اروح الجامعه أو مشوار
أو حتي الجيم
لازم لبس معين وبراندات
بس عايزه البس أي حاجه مش فارقه معايا
انتي عارفه اني مش راضيه عن لبسي اصلا
واني بحب الحاجة السمبل والمريحة
نظرت لها امها لدقيقة قبل ان تردد بهدوء: مش عايزة براندات
انتي محسساني إني بعذبك
انا بخلي منك انسانة محترمة
بقدملك حياة بيحلم بيها ناس كثير اوي
عيشتك اللي مش عجباكي دي يا هانم غيرك بيتمنى ربعها
زعلانة اوي اني بحافظ على شكلك ومظهرك
على العموم
كل الكلام ده مش مهم
واكملت : آخر مره
آخر مره اسمع الكلام التافه والمتخلف ده
لبسك وشكلك شئ ميخصكيش
والرأي الأول والأخير فيه ليا انا
ف متتعبيش نفسك في مجرد التفكير
ونفذي وانتي ساكتة
اتفضلي اطلعي خدي شاور والبسي حاجه نضيفه بدل القرف ده
وتقعدي تذاكري
مش لازم افكرك
انك لازم تطلعي الأولي على الدفعه
لاني مش هقبل بأقل من كده
مفهوم
ابتلعت تلك الغصه المؤلمه
وهمست :مفهوم
التفتت لتصعد
وهي تردد لنفسها ساخره
ماذا توقعتِ يا غبيه
منذ متي كان لكي رأي
لم ولن يكن لكي يوما
انت كعصفور احتجزه اصحابه في قفص من ذهب متوهمين انه الأصح له
افاقت من شرودها علي نداء امها مره اخرى : ومتنسيش تنزلي في ميعاد العشا
همست رافضه : مش جعانه اعذريني هخلص اللي ورايا و انام
اجابتها بصرامه غير قابله للنقاش: حتي لو مش هتاكلي
هنجتمع على العشا
اتفضلي
اومئت صامته
منسحبه نحو غرفتها
راغبه في البكاء
البكاء بشدة
..................................
#عريس_قيْد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
دلفت لغرفتها ببطئ
تنظر لها بحزن
كانت وستظل دايما ملجئها الوحيد
تحركت نحو مرآتها تحرر خصلاتها تنظر لنفسها علها تجد ما قالته لها امها
لكنها كانت ببساطه عاديه
بخصلات شعرها الناعمه حتي كتفها
وعيونها البنيه القاتمه
رموشها الكثيفه
وجسدها الرشيق جدا كعارضات الازياء
كانت جميله وعاديه
ما العيب في ان نكون مجرد عاديين
لماذا تلك المنافسه بين هذا وذاك
ما الحكمه في هذا
زفرت بضيق
وهي تنظر لمكتبها الكبير المكدس بالأوراق والكتب
ومسدت على جبهتها تشعر بالصداع يكاد يفتك رأسها
لكن لا مجال للراحه
العام الدراسي الاخير
بضع اشهر وينتهي
كادت ان تتوجه للحمام
قبل ان تستمع الى صوت من حاسوبها
ابتسمت بخفوت
تعلم صاحب الرسائل قبل ان ترى
امسكته سريعا
قبل ان تلقي بنفسها والحاسوب علي الفراش
تفتحه بإبتسامه
ملقيه التحيه علي صديقتها الوحيده
ساره
تلك الصديقه التي تعارفت عليها عن طريق احد مواقع التواصل الاجتماعي في احد النقاشات علي احد الصفحات منذ سنه تقريبا
ومنذ ذلك الوقت أصبحتا صديقتين
بل وأكثر
كانت صديقتها الاولى فعلياً
شردت عيناها بحزن دفين لم يذهب يوما
وتلك الغصه في حلقها
لن تنسي يوما انها فشلت في تكوين اي صداقه
كانت وحيده
وحيده بكل ما للكلمه من معنى
وبسبب امها
رفضها الدائم ان تحصل علي اي صديقه
خشية من افسادها
واصرت على إن ارادت اصدقاء ستختارهم هي
من بنات المجتمع الراقي
اما الاخيرات ف لا
هي لا تضمن ابدا اخلاقهن
وظلت هكذا الى أن تعرفت على ساره
وهنا خالفت كل شئ
وتعرفت عليها
لكن هذا سرها الصغير
تقريبا لن يخرج للنور
لانه واذا حدث
هتكون نهايتها بكل تأكيد
لن تفكر
هي فقط سعيده
تحب شعور انها ليست وحيدة
علي الاقل حينما تتحدث مع ساره
اما باقي اليوم ف لها الله
نفضت الحزن من رأسها
وهي تكتب ل صديقتها قائله: جيت
كنت بتهزق علشان لبسي وكده
ضحكت ساره وارسلت: علقه تفوت ولا حد يموت
تعيشي وتاخدي غيرها يا ديدا
ابتسمت فريده وكتبت:عادي انا اتعودت
واكملت:المهم انا مضطره اقفل عشان ورايا مذاكره كتير اووووووي
هخلص وافتح اكلمك شويه قبل معاد العشا
واغلقت
ناظره للمكتب بقنوت
قبل ان تردد بالم : يا حلم لم يكن حلمي
يا قدر لم اختره يوماً
ويا قلبي الحزين إبكي إن استطعت
امسكت هاتفها تكتبها وتنشرها على صفحتها بعيون حزينه
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
بعد اربع ساعات
حركت رقبتها بألم وهي ترتشف الكوب الرابع من القهوه المره
امسكت حاسوبها تحدث صديقتها ساره قليلا
وقبل ان تكمل حديثها قاطعها صوت طرق على الباب
اجابت بهدوء: اتفضل
دلفت احدى المساعدات بالمنزل قائله باحترام : انسه فريدة
مدام صفيه بتبلغ حضرتك تنزلي على العشا
بدون اي تأخير
اومئت لها وهي تسرع بالكتابه: ساره انا هقفل عشان هنزل للعشا
هخلص واكلمك
واسرعت بالركض للحمام لتتجهز
والا قتلتها امها
........................................
#عريس_قيْد_الرفض
#عفاف_شريف
.......................................
هبطت من الدرج تتحسس فستانها الانيق
قبل ان تصعد ل خصلاتها المهندمه
واخيراً الحذاء ذو الكعب العالي الذي يقسم ظهرها
وهي مجبرة على ارتداءه دائماً وابداً
دون اي مراعاه لها
هذا كله لأجل عشاء
إن كان زفافها لن تحتاج لكل هذا التانق
سارت بخطوات هادئه نحو غرفه الطعام
القت التحيه بهدوء
وجلست بصمت منتظرة الإذن لتناول الطعام
نظرت لها امها بصمت
قبل أن تلتفت لزوجها قائله بهدوء: ده طبخ الشيف الجديد بعد ما غيرته
اومأ لها بإبتسامه هادئه وهو يقول:ممتاز
قبل ان يشير لهم لبدأ الطعام
نظرت فريدة لطبقها المختلف عنهم
كان اغلبه خضروات مطهوه علي البخار
ومشروبها كان
ماء
فقط ماء
ف أمها تخضعها ل حميه غذائيه صارمه منذ الصغر
لا حلوى
لا دهون غير صحية
لا دهون اصلاً
فقط طعام صحي بحت
كطعام المرضى
فقط لتظل ذات جسد رشيق كعارضات الازياء
ولطالما آلمتها تلك الحميه
فهي بشر تشتهي الطعام بكل أنواعه
لكن امها لم تعطي لها اي فرصه حتى
امسكت شوكتها. تأكل بصمت
كالجميع
يأكل الجميع في صمت لا يقطعه سوا اصوات المعالق
وظلو هكذا
الى ان تنحنحت قائله بخفوت: بابا لو سمحت
كنت محتاجه اتكلم مع حضرتك في موضوع
لم يرد عليها والدها للوهله الاولى
بل اكمل مضغ طعامه ببطئ شديد
وامسك المحرمه ليمسح فمه
ورد بهدوء ووقار حازم موبخ دون النظر اليها: من إمتى بنتكلم على الأكل
من امتى بقيتي همجيه كده
ووقف سريعا راميا اياها بنظره سخط
قبل ان يردف لزوجته: خدي بالك من بنتك
لتفضحنا في عشا العيله
سديتوا نفسي
ورحل
انزلقت منها دمعة خائنة
اصبحت تُوَبخ وتُهان بكل وقت
رمتها امها بنظرةٍ متعصبه وهي تقول بتحذير: ده تاني تحذير يا فريدة
والاخير
مفيش تالت
ورحلت هي الاخرى
وبقيت هي متهدله الكتفين
تبكي بصمت
شاعره انها متعبه
...................................
#عريس_قيْد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
صعدت لغرفتها تجر نفسها جراً
وفي تلك اللحظه كانت بحاجه لأحدهم تتحدث معه
تبكي
أو حتى تصرخ
امسكت حاسوبها المحمول
وهي تفتح صفحتها الاخرى
وليست الرئيسه التي يعلمها الجميع
ويتم تنزيل المنشورات والصور عن طريق امها للحفاظ على الواجهه الاجتماعيه
تنهدت وهي تكتب منشور قائله
اظن ان السعاده والحب من حق الجميع
لكن هل يحصل عليهم الجميع ؟
احتاج لإجابه لهذا السؤال
واغلقت
تتسآئل ككل يوم متى يحين موعد حصولها على نصيبها من السعاده
وغفت على هبوط دمعه فشلت في كبحها
............................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.............................................
في اليوم التالي
استيقظت بحلول السادسه صباحا
مواعيد صارمه لا تجرؤ على تأخيرها
فتحت عيناها وظلت ساكنه تنظر لسقف الغرفه
تابي التحرك
وما الداعي
يوم رتيب لن يكون من اختيارها
أين ستذهب ماذا ستأكل
هي لا تحدد هذا
هي يُحدد لها
همست لنفسها قائله بمراره: لحد امتى
ساعه اثنين ثلاثه
مجبره تكملي
مجبره تقومي يا فريدة
انتي عمرك مكنتي مخيره عشان تختاري دلوقتي
شهقت بإختناق
تود الهروب
تريد التحرر
متى يحين موعدها هي الاخرى
متى
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
نزلت درجات السلم بهدوء يناسبها تماما
وما إن رفعت عنياها
حتى التقت بعيون امها الواقفه اسفل الدرج
تقيم ملابسها بدقه شديده
بدايه من شعرها المنسدل على جانبيه
وفستانها الطويل الى حد ما
واخيرا حذائها عالي الساقين
كانت انيقه جميله هادئه
كانت مثال للإبنه المثاليه
جاه ومال وجمال وتعليم
بقي شئ واحد فقط
هكذا فكرت امها
قبل أن تتركها وتذهب لغرفه الطعام
دون حتى أن تلقي تحيه الصباح بعد التفتيش الصباحي
ابتسمت بسخريه
تحيه صباح
في احلامك يا فريدة
في احلامك
ولحقت بأمها بصمت
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
على طاوله الفطور
تحدث والدها بهدوء:فاضل ثلاث ايام علي معاد عشا العيله يا صفيه
مش عايز اي غلطه
والتفتت ينظر اليها قائله: سمعتيني يا فريده
عايز العشا يعدي على خير
هو كام ساعه من السنه ل السنه
مش عايز اي حاجه غلط
اومت له بهدوء
وما إن بدأت تأكل بضع معالق حتى اوقفتها امها قائله بتوتر وحزم : كفايه كده
هنمشي على حميه غذائيه لحد ما العشا يعدي
انا جبت الفستان بتاعك اصغر من مقاسك عشان تباني ارفع
قومي يلا وروحي كليتك
واكملت بتقرير: ممنوع الاكل الجاهز
ولا الحلويات ولا المشروبات الغازيه
ممنوع اي حاجه
الداده جهزتلك المايه وعلبه الخضار
يلا
ظلت محلها لعده دقائق
قبل ان تتحرك بثقل شديد
و ...
وجوع...
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
دلفت صفيه غرفتها
لتجد زوجها على وشك الانتهاء من ارتداء ملابسه
جلست على الفراش
وهي تقول مفكره: تظن هنلحق نجهز
انت عارف العشا ده بيوترني ازاي
شوكت بهدوء: هيعدي زي كل سنه
واكمل وهو يرتدي ساعته: شدي علي فريدة
مش عايز غلطه انا مش ناقص قرف
كل مره تعمل حاجه غبيه وتحرجنا
صفيه بتأكيد: مش هتتجراء
هشد جامد متخفش
شوكت بهدوء: كويس جدا
وكاد ان يخرج
الا أنها اوقفته قائله : عايز اخد رأيك في حاجه
التفت اليها
يستمع لها
وعلامات الفرح تظهر على وجهه
سعيداً بتفكير زوجته
غافلين عن الشخص الاهم
وهي
فريدة
........................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
........................................
في الجامعه
صفت سيارتها وخرجت منها تحمل حقيبتها وبعض الكتب وهي تنظر للجامعه الفارغه بعد
فهي تاتي في وقت مبكر للغايه
تقريبا لا يكون هناك احد إلا قله قليله
تحركت نحو احد المقاعد وهي تلقي بنفسها عليها
تفكر في البحث عن عمل
لعل خروجها من دائره المذاكرة والضغط تساعدها في العيش بحريه اكبر
كونها تخرج من البيت للجامعه والعكس
يشعرها بالوحده
اصدرت بطنها صوت لتربت عليها شاعره بالجوع الشديد
زمت شفتاها بغيظ
ماذا ستفعل ما زال اليوم طويل للغايه
وهي جائعه منذ الان
نظرت ل ساعتها
لتزفز بضيق لن تاكل يكفي ما تتعرض له
وان اكتشفت أمها ستحيل حياتها لمرار
اخرجت سماعتها تستمتع لبعض المحاضرات
علها تنسي الطعام
لكنها رددت بجوع ويأس : حسبي الله ونعم الوكيل
انا جعانه اوي
.....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
......................................
بعد عده ساعات
نظرت فريدة لساعتها التي تشير الى الواحده ظهرا
تكاد تسقط من فرط الاجهاد والجوع
ما زال امامها اربع ساعات كامله علي انتهاء المحاضرات
والمدرج يكاد يخنقها من شده رائحه الطعام بكل مكان
وهي جائعه جداً
وليس بمقدرتها الذهاب للمنزل
امها تحفظ جدول محاضراتها جيدا
وستعاقبها إن اضاعت احدهم
تأففت بضيق اكبر وهي ترى أحد الفتيات تقترب منها على وجهها إبتسامه كبيرة
جلست بجانبها وهي تمد لها يدها وتقول: ازيك يا فريدة انا منى معاكي في الدفعه
مدت يدها تسلم بهدوء وترد: اهلا بيكي
منى بسعاده : انا فرحانه اوي اني بكلمك
فريدة بحرج : تسلمي حبيبتي ده من ذوقك
منر بهدوء : انا أدمن الدفعه وكنت حابه اطلب منك حاجه واتمني توافقي
فريدة بهدوء : لو في ايدي اعملها اكيد
منى بتأكيد : في ايدك طبعا دي حاجه سهله اوي عليكي
انتي بسم الله ما شاء الله تبارك الله
بتطلعي الاولي كل سنه ومن اشطر البنات في الدفعه
واحنا كنا حابين تعملي محاضره كده عن ازاي البنات تنظم وقتها بين الجامعه والمذاكره لأنك مع انك بتيجي كل يوم الا انك بتقدري توفقي
ف حابين تدينا خبرتك
وكمان ده طلب شخصي مني
كنا حابين ناخد محاضراتك اللي بتكتبيها والملخصات ننزلها في مكتبه الجامعه
عشان الكل يستفاد لأننا مش بنقدر ننزل كل المحاضرات
واكملت بحرج : لأننا مش بنحضر كتير للأسف
استمعت لها فريدة بملامح واجمه
ماذا تفعل
هي لا تمانع
لكن امها لو عملت ستحرقها حيه
امها لا تريد لأحد غيرها أن ينجح
وهي تتمني النجاح للجميع
لكن ماذا تفعل
ابتلعت ريقها وهي ترد قائله : سبيني افكر وارد عليكي
سامحيني مش هقدر اديكي ردي حاليا
تجهمت ملامح الفتاه وردت بضيق: ماشي وقت ما تحبي
وغادرت وهي تتمتم بصوت يكاد لا يكون مسموع : قليله الذوق
اتسعت عينا فريده بشده وهي تلتقط همسها
وهي تضرب كف علي اخر
وتردد : حسبي الله ونعم الوكيل هو انا ناقصه
ونظرت لساعتها مره اخري
تشعر ان الوقت يمر كمرور السلحفاء
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
في منزل العائله
كان المنزل في حاله تنظيف عميق
حيث تقف صفيه تشرف بصرامه على العاملات
وهي تردد : عايزه البيت بيلمع
مش عايز اي تراب نهائي
يا ويلها اللي هتهمل في النظافه
هطردها ومش هتلاقي شغل لا عندي ولا عند غيري
سامعين
رددت العاملات بتعب: تمام يا فندم
تنهدت صفيه بتوتر موعد العشا اقترب
ماذا ستفعل يجب ان يكون المنزل الطعام
وهم على اكمل وجه
لن تتحمل كلام العقارب اخوات زوجها
لن تسمح بالقيل والقال
سيكون كل شئ فوق الممتاز
ابتسمت بسعاده وهي تتخيل فريدة بالفستان الجديد
سيجعلها تبدو رشيقه اكثر وجميله
وستكيد اخوات زوجها وهي تتباهي بابنتها الجميله
ابتسمت بمكر وهي تتخيل مظهرهم حينها
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
........................................
في شركه شوكت
دلف الى مكتبه بعد سلسله طويله من الاجتماعات
يتبعه شريكه وصديقه مدحت
شوكت بتعب: اخيرا
مدحت بهدوء وبشاشه: خلاص خلصنا
ارتاح وانا هكمل الشغل
شوكت بضيق: مش لو كان عندي حته عيل دلوقتي كان وقف في ضهري وشال عني
بس هعمل ايه
يوم ما ربنا رزقني
رزقني ببنت
يا ريتها ما جت يا شيخ
وماتت زي اللي ماتوا
ما مات كتير قبلها
سنين طويله اوي بنحاول
كل ما كانت تحمل ويطلع ولد افرح
واحس اني خلاص ملكت الدنيا واخيرا هيجي وريث ليا
وريث يشيل اسمي
بس
بس فرحتي متكملش و يموت
لحد ما بطلنا
واكمل بحسره : وجت هي
كان نفسي اوي في عيل يشيل اسمي ويكبر الشركه دي
بس جتلي بنت
خيبه وهم جديد
مدحت بهدوء: ومالها البنت يا شوكت
والله انا شايف ان البنت زي الولد
تافف شوكت وهو يردد ساخرا: وانت هتحس بيا ازاي
انتي عندك الاثنين بنات وولاد
ومش عيل ولا اثنين لا خمسه
مدحت بتأكيد: اه الحمد لله
بس عملت بيهم ايه
كلهم ملهيين في حياتهم
وكل واحد اختار طريقه
رد شوكت مجادلاً : بس ابنك معانا هنا وشايل عنك
ضحك مدحت وهو يقول : يا راجل اتقي الله
مانت عارف إنه ليه شغله الخاص
يدوب بيجي هنا ساعتين ويمشي
اه كتر خيره
بس قصدي بكره شركته تكبر هو كمان ويستقل
ولا نفعني ولاد ولا غيره
وثم انت إيش دراك لو كنت جبت ولد كان اختار يكمل طريقك
شوكت بعصبيه : هجبره
مدحت بإستغراب : تجبره
مين قالك إن الإجبار هجيب نتيجه
الإجبار هيجيب تمرد
لو مكنش النهارده وارد يكون بكره
ولو مكنش بكره
عادي جدا يكون بعد سنين حتى
لكن الجبر بيولد عند ويمكن كره
انا مأجبرتش ولا حد من ولادي يدخل مجالنا
بالعكس سبتهم
وكل واحد اختار طريقه
ولما ابني قرر يدخل طريقنا
خيرته
ومأجبرتوش على شركتي لمجرد انه قرر يخوض الطريق ده
بس هو جه من نفسه
مش هقولك واكدب عليك
انا خايف
يمكن خايفه جداً كمان
خايف تعبي وشقى عمري يروح بعد ما اموت
بس برجع اقول
اموت ويروح تعبي
احسن ما اموت واروح انا من قلوبهم
او يمكن حتى بعد ما اموت يقرروا يتعرفوا على الشغل ده لانه وقتها هيكون ملك ليهم
شوكت بسخريه: دي حالميه اوفر اوي يا مدحت
بكره لما تكبر اكتر زيي هتعرف قصدي إيه
مدحت بتأكيد: يا عم مين يعيش
يكفي اني هموت وانا راضي عن تصرفاتي معاهم
انا بس عايز اطمن على الواد الاخير
وأجوزه
عشان أموت وانا مطمن ومرتاح انه مش هيسيب نفسه والعمر يروح من بين ايديه
نفسي أجوزه اوي يا شوكت
نظر له شوكت للحظه
قبل ان يقول بتفكير وإبتسامه كبيرة : واللي يحللك مشكلتك
مدحت بإبتسامه هو الاخر: عنيا ليه
شوكت بتأكيد : بس انا مش عايز عنيك
مدحت بإستغراب: اومال عايز إيه
شوكت بتفكير : هقولك
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
خرجت من المدرج تشعر بالإعياء وكأنها على وشك السقوط
لتصطدم باحدهم التفتت تعتذر بسرعه
قبل أن تبادرها نفس الفتاه منى : فريدة تعالي معانا هنقعد في كافيه نتغدا ونفك عن نفسنا شويه
ردت بإقتضاب وجفاء : معلش مش هينفع
وتركتها
وتوجهت لسيارتها
لكن وقبل ان تدخلها
زفرت بضيق وهي تلوم نفسها على طريقتها الفظه
عادت مره اخرى بتعب تبحث عن منى
الا أن وجدتها وصديقتاها يجلسن يدرن ظهرهن لها
وما إن اقتربت ل تعتذر
حتي تسمرت محلها تستمتع لحديثهم الجارح
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
قبل قليل
جلست منى على المقعد بعصبيه وهي تقول بعصبيه : كله بسببك يا زفته
قلتلك مش عايزه اروح
تقوليلي محتاجينها وإن كان ليك عند الكلب حاجة
اهو الكلب احرجني
تحدثت صديقتها وهي تقول: مجبرين هنعمل ايه
هي الوحيده الي بتكتب ورا الدكتور كل كلمه
ومعاها ملخصات ومذكرات
يعني دي هتخلينا ننجح وش
دي بتطلع الاولى يا بنتي
يعني من يهود الدفعه
لو قدرنا نخليها تذاكرلنا هنتخرج من ام الكليه
وبعدين نديها الصابونه
بس ناخد اللي عايزينه
إنتي فكراني طيقاها
انا بكرهها
غنيه وشاطره وحلوه
عندها كل حاجه
بس محدش بيطيقها
متوحده ومغروره
طول الوقت قاعده لوحدها وايام الامتحانات العيال بتقول انها مش بترد على حد وبتفضل تحل وتروح بعد كده
مين ده اللي عايز يصاحبها
هاتيلي حد واحد بيحبها
الكل بيكرهها بسبب غرورها وبرودها
كتها القرف حرقت دمي
ليها حق تكون وحيده
ومين يصاحب حد زيها
كانت تقف خلفهم
ودموعها غير قادره على التوقف
قبل ان تلتفتت عائده من حيث اتت
مستقله سيارتها
مغادره بقلب مكسور
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.....................................
دلفت لمنزلها شاعره بالاختناق والرغبه في البكاء
كادت ان تصعد ل غرفتها لكن صوت امها اوقفها
تطلب منها الذهاب خلفها لمكتب والدها
أغمضت عيناها بتعب غير قادره علي الحركه
شاعره بالإعياء وكأنها على وشك السقوط
تحاملت على نفسها
وتبعتها
لتجد والدها يقف ينظر من النافذه
اردفت بتعب : نعم يا بابا
القى عليها نظره خاطفه
قبل ان يقول بصوت مؤكد هادي : انا ومامتك
قررنا إن جه الوقت اللي تتجوزي فيه
حتي اننا اخترنا عريسك
هو العريس المناسب لينا
جهزي نفسك لمقابلته
اتسعت عيناها تحاول استيعاب ما قال
حتى انها نظرت لامها تحاول الفهم
الا أن نظرات امها اكدت ما قاله والدها
همست بضعف : أتجوز
ردت امها : أيوه
انا وباباكي شفنا إنه القرار الأصح
شعرت بالأرض تميد بها
قبل أن تسقط مغشي عليها
متمنيه من قلبها أن تكون تلك النهايه
#عريس_قيد_الرفض
#الفصل_الثاني
#عفاف_شريف
..................................
أحان موعد تحرر العصفور الصغير
أم تم الحكم عليه بسنوات جديده
ومؤبد بالحزن تلك المره
....................................
كانت تشعر أنها بعالم آخر
جسدها يؤلمها
واصوات متباعده
تأمرها بالإستيقاظ
وهي تأبى أن تفتح عيناها
فهذا الكابوس بشع
لا تريد
أجبرها الصوت العالي
على فتح عيناها بضعف
وهي تتحسس رأسها بألم وعدم فهم
ماذا يحدث
رفعت رأسها لتجد أمها تقف أمامها تنظر لها بهدوء
فريدة بتعب: حصل إيه
صفيه بلا مبالاه : تقريبا دوختي
واكملت بهدوء وتوتر : ارتاحي عشان وشك اصفر
لازم تكوني مورده يوم العشا
فتحت فمها تنظر لها بصدمه
هذا المهم
العشاء
وهي
اين هي من بين كل هذا
ردت بعصبيه وهي تنتفض تحاول الوقوف بتوازن: عشا ايه
انا عايزه افهم ايه اللي بابا قاله ده
جواز إيه
انا مش هتجوز
هو انا بهيمه
انا إنسانه
ده مش قراركم ده قراري
كل حاجه اتحكمتم فيها
تعليمي لبسي شكلي
صحابي
كل حاجه
قالتها صارخه ببكاء
انا تعبت
والله تعبت
انا بقيت حاسه ان روحي بتطلع
البيت بقي ضيق رغم وسعه
بقيت حاسه اني مخنوقه
كفايه بقي كفايه
هو انا مش بنتكم
ازاي قابله تعملي كده فيا
ازاي تفكري مجرد تفكير في قرار مصيري زي ده
دي حياتي
حياتي اللي انتو فاكرنها حياتكم انتم
انا رافضه
مستحيل اوافق
عارفه يعني ايه مستحيل
علي جثتي
كانت امها تطالعها ببرود
قبل ان تقول : خلصتي
اخر مره صوتك يعلى
وبالنسبه للعريس
ف لا مش قرارك
انتي بنتي
عايشه تحت سقف بيتي
بصرف عليكي من فلوسي
يبقي انا اللي اقرر
هتتجوزي اللي احنا هنقرر انه هو ده الشخص اللي يليق بينا
ولو فاكره ان رفضك هيوقفنا تبقي غلطانه
وغلطانه اوي كمان
جهزي نفسك عشان تشوفيه
قريب اوي
وغادرت
خانتها قدماها لتسقط على الفراش تشعر بالتيه
والرغبه الشديده في البكاء
أغمضت عيناها بقوه تعض على شفتاها
تبكي بقوه
مفكره
ماذا تفعل
ماذا بيدها
وما مصيرها تلك المره
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
أسدل الليل خيوطه
وخلد الجميع للنوم
ما عدا هي
لم يزر النوم عيناها
وكيف تنام
كيف وهي تشعر بذلك الالم
تسللت ببطي تخرج من المنزل بتشتت
نظرت لسيارتها متردده
قبل ان تتركها مقرره انها بحاجه للسير
سارت دون هواده
لا تعلم الى اين تذهب
تشعر بالإختناق
ذلك المنزل يطبق على أنفاسها
انزلقت منها دمعه خائنه
وهي تسير وتسير
نظرت حولها بتشتت وهي لا تعلم اين هي حتى
ومع هذا اكملت سيرها
راغبه في الابتعاد فقط
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
وقفت بمكان لا تعرفه حتي
مسدت على ذراعها تشعر بالبرد والخوف
الى اين تهرب
فلا ملجأ لها الا هم
هم اهلها
كيف يمكن للجحيم أن يكون الجنه
لمحت بعيناها عربه صغيره يلتفت حولها الماره
تحركت نحوها ببطئ
لتجده يبيع مشروب ساخن بداخله حبوب صغيره
ابتلعت ريقها
اتشتري
هي لم تفعلها قط
خوفها من أمها منعها من أن تقترب من أي من الباعه الجائلين
لكن قوه التمرد بداخلها
دفعتها للإقتراب منه وهي تقول بتوتر :عايزه واحده يا عمو
نظر لها الرجل الطيب وهو يقول ببشاشه : عنيا
عايزه شطه
هزت راسها نافيه
وهي تراه يعطيها الكوب ويشير لها علي السور لتجلس
اطاعته وجلست وهي تنظر للكوب بين يديها بشرود
شردت بسنوات عمرها
بعدد المواقف التي لا تعد ولا تحصي
ان تشعر ان لا قيمه لك وما انت إلا أداه
وواجهه إجتماعية
لطالما نظرت للأسر الاخري وراودها احساس باليتم
افاقت من شرودها على يد تربت على كتفها
انتفضت بتوتر
تنظر للرجل العجوز وهو ينظر لها بعاطفه وشفقه
بادرها قائلا : مخدتيش معلقه
اخدتها منه بهدوء وصمتت
لكن الغريب انه لم يتحرك
بل ظل ينظر لها بإبتسامه هادئه
قبل ان يقول : انتي شبهها اوي
قطبت حاجبها وهي تقول بعد فهم : شبه مين
ردد مؤكد : بنتي
واكمل بحزن: الله يرحمها
امتلأت ملامحها بالألم وأجابته بحزن: الله يرحمها
ربنا يصبرك
أجابها بصدق : مانا صابر
يعني الواحد هيعيش قد إيه
سنه اثنين عشره وفي الاخر كلنا لها
الصبر مفتاح حاجات كثير اوووي
طول ما انت صابر هيجي يوم وربك هيفتح باب الفرج
بس اصبر
ردت بخفوت: يعني هيجي يوم والفرج هيجي اكيد
مهما طال
اكد لها قائلا: مهما طال
دقي باب ربنا
خبطي كتير اوي
وادعي اكتر
شوفي انتي مقصره فين وصلحي تقصيرك
ربك كريم اوي
ورحيم اوي اوي
بس سبيها على الله
وتركها
وظلت هي تفكر في حديثه
لعل ما قاله
ما هو الا الحل
لعله مفتاح ذلك القفل الصدئ
ان تلجئ الى الله
فما لها غيره
اغمضت عيناها هامسه
يا رب
يا رب
...............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...............................
اوقفت سياره الاجره بعيد عن المنزل
وقررت ان تسير قليلا
وما ان وصلت امام المنزل
حتي ظلت واقفه تطالعه بعين جديده
وإصرار علي خوض معركه لا كانت ولن تكون بهينه
وإن خسرت نفسها فداء ان تتحرر ستفعل
يكفيها سنوات طويله خضعت
هيا فلتتمرد
نعم هي بمفردها
لكن معها من هو اقوى وارحم
تلك المره تعلم ان الله معها
حتى وإن خسرت
تألمت ملامحها وهي تفكر في الخساره
لكنها عادت ورددت لنفسها بقوه
حتى وإن خسرت نعم هي محاولتها الاولى
لكن لن تكون الاخيره
ابتسمت بضغف وهي تفكر
لقد حان الوقت يا فريدة
لكي الله
ودلفت للمنزل
لكن بروح غير الروح
وبقلب قرر التمرد
وسيحارب لأجل نفسه
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...............................
صباح اليوم التالي
استيقظت فريدة مبكراً ككل يوم
واليوم كان مختلف
قررت الإلتزام في الصلاه
لقد اهملتها فتره طويله
ولم تكن يوماً مهمه لدي عائلتها
ف تعلمتها في السنوات الأخيرة
وتقريبا لا احد من والديها يصلي
او هكذا هي ترى
فلم تري احدهم يوما يركعها
توضئت بتوتر
حتى انها شعرت انها نسيت طريقه الوضوء
وفعلا بحثت عن الطريقه وبدأت من جديد
واخيرا وقفت تصلي
للوهله الاولى كان التوتر شديد
فهي تريد ان تصلي بخشوع كما قرأت
لكنها عاجزه عن ذلك
بعد أن صلت الفجر
قررت أن تصلي الضحى
ومع كل ركعه تشعر انها تزداد قرباً لتلك الراحه
انتهت وقررت قرآءة بضع صفحات من القران
لعلها تشعر بالراحة
قالقادم يحتاج قوه وصبر
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
دلفت صفيه لغرفه نومها
وقالت لزوجها الجالس علي الفراش يرتدي حذائه : انت ناوي على ايه
يعني بخصوص العريس
انتهى شوكت من ارتداء حذائه ووقف قائلاً : أول ما يحددو معاد هقولك
جهزي بنتك بس
وأنا هحاول الغي او أأجل العشا
عشان نكون فاضيين لموضوع العريس
خلينا نخلص بقي ونزيح الهم ده
ونضرب عصفورين بحجر واحد
هنجوزها وهنضمن إن كل فلوسنا هتكون في ايد امينة لو حصلنا حاجه
اهم حاجه إنك تفهمي بنتك ممنوع الغلط
مش كل يوم هنلاقي حد كويس
اومئت لها قائله بتردد : فريدة مش مواقفه
كاد أن يصيح إلا أنها اجابته مؤكده : متخفش انا فهمتها إن رأيها مش مهم
من إمتى بناخد رأيها عشان ناخده دلوقتي
انا بس حبيت إنك تكون عارف
هي رافضه
بس انا هسيطر عليها
لو اضطريت اجبرها
وهي لما تتجوز مع العشره هتعيش
كله هيحصل زي ما احنا عايزين
على الاقل كده هنطمن على كل املاكنا احنا مش ضمنين عمرنا
اومئ لها وغادر لعمله
وظلت هي تخطط لذلك الزفاف القادم
زفاف اسطوري
زفاف سيحكى عنه ل مائه عام
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
وصل شوكت للشركه
وتوجه مباشرةً حيث مكتب شريكه
دلف ينظر له بسعاده قائلا : صحبي وشريكي
واكمل متفاخراً : وهيبقى نسيبي
ضحك مدحت وهو يقول: الحقيقه من وقت ما قلتلي وانا فرحان
الصداقه اللي بينا ممكن تتحول لنسب
وانا مش هلاقي ل ابني احسن من فريدة
يا رب بس هو يقتنع
شوكت بلا مباله : لو مش مقتنع يقتنع
الجواز مسأله ميفهمش فيها الولاد
قرارنا دايما الصح
مدحت مفكراً : عشان أكون صادق معاك
انا عمري ما فكرت إني ادور ليه على عروسه
وإخواته كلهم إتجوزوا اللي اختاروهم
حتى البنات
كانو بيرفضوا كثير لحد ما جه الشخص المناسب
بس انا سبته كثير اوي
والعمر بيجري من بين ايديه وهو مش حاسس
خايف اموت وينسى نفسه
والعمر ياخده
ويلاقي نفسه وصل للاربعين بدون جواز
ده اثنين وثلاثين سنه كفايه لحد كده
كل ما افتح معاه الموضوع يقول هو انا لقيت وقلت لا
ف اظن جه الوقت اللي ادخل
اومئ له شاكراً متسائلاً : قلتله
مدحت بشرود : هبعت اجيبه دلوقتي
واكمل بهمس قلق من القادم : يا رب استر
استر يا رب
.............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
............................
بعد ساعه
اوقف سيارته امام شركه والده
مازال في حيرةٍ من أمره ل طلبه المفاجأة
لقد كان معه منذ يومين
ترجل من سيارته يزرر ازرار البدله المهندمه
قبل ان يدلف للشركه بثقه وهدوء
كان يعلم جيدا نظره النساء له
ولما لا
فهو تميم مدحت العسلي
لكن لم يكن فقط اسم والده وعائلته
هي سبب التفاف الجميع حوله
بل وسامته وأناقته
قد يكون رجل عادي
لكن اهتمامه بأدق تفاصيله الشخصيه
جعلت منه فتى احلام والعريس المنشود لأغلب الفتيات
ابتسم بهدوء
وهو يدلف للمصعد
متطلعاً لنفسه بالمرآه
بدايةً من صلعته اللامعه
وعيونه رماديه اللون الداكنه
ولحيته الخفيفه المنمقه
واخيراً
جسده الرياضي بفعل التدريبات الشاقه للغايه
كان يعلم جيدا كيف يكن وسيما
ونجح بذلك
ابتسم بخيلاء وهو يخرج من المصعد
متوجهاً نحو مكتب والده
ووقف أمامه بهدوء مخرجاً يده من جيب بنطاله
رافعا يده ليطرق على الباب بهدوء واحترام
احترام لوالده العزيز
ذلك السند اللذي لولاه ما وصل الى ما هو عليه الآن
استمع الى صوت والده يسمح بالدخول
ليدلف بهدوء وابتسامه خاصه
دون ان يعلم انه سيخرج دونها
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
دلف للمكتب يلقي التحيه على والده العزيز
قبل أن ينحني يقبل يده يشاكسه قائلا : ليك وحشه والله يا ميدو
ضحك مدحت ومد يده الاخري قائلا : ودي كمان
ابتسم له وانحنى يقبل الاخرى
قبل ان يقف ويقبل رأسه بحب
قائلا بهدوء: طمني عن صحتك
بتاخد ادويتك في معادها
قلتلك كتير نجبلك مرافق يكون معاك
او نجوزك مثلا
قالها بخبث ومشاكسه
ضحك مدحت بقوه قائلا بسخريه : تجوزني
خيبه عليك اتجوز انت الاول
وبدل ما تجبلي مرافق هتلي مراتك
تقعد معايا
تاخد بحسي
وتملي عليا البيت احفاد
زم تميم شفتاه قائلا بخفوت : اه موضوع الجواز تاني
مدحت بتأكيد وعصبيه طفيفه : تاني وثالث ورابع وعاشر
ومليون يا تميم
كلام وهتكلم
هتمنعني
زم تميم شفتاه قائلا بحترام : ابدا يا بابا
كلامك وجزمتك على راسي وانت عارف ده
مدحت بهدوء: اقعد يا تميم
جلس بهدوء مستمع الى والده
تنهد مدحت خائف من القادم
خائف للغايه
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
تكلم بهدوء قائلا : يا تميم لحد امتى
انت عديت الثلاثين
اخواتك كلهم اتجوزو وخلفوا وانت لسه زي ما انت
حتي اخوك الصغير اتجوز وربنا رزقه بتوأم
وصحابك معظمهم اذا مكنش كلهم اتجوزوا وخلفوا
لحد إمتى هتفضل عازب
لحد ما العمر يجري من بين ايديك
وتلاقي نفسك اربعين خمسين سنه
لا عندك عيل ولا بيت وعايش لوحدك
قاطعه تميم قائلا مدافعا عن نفسه : يا بابا اسمعني
صاح به مدحت موبخاً : بلا بابا بلا زفت
خلاص يا تميم
خلاص
انا بقالي سنين بتكلم في نفس الحاجه
وبنلف في دايره مغلقه
كل ما اكلمك تطلع مليون حجه وحجه
سنين بتحايل عليك
بس اظن كفايه لحد هنا
انا سبتك سنين طويله
وكنت فاكر انك هتفوق ل نفسك
ومنعت نفسي كثير من اني اغصبك
ظناً مني انك راجل فاهم
بس انت ماشي في طريق غلط
ولازم امنعك
عارف ليه لاني ببساطه مش ضامن عمري
ودلوقتي او بعد عشر سنين هموت
وهتنسي نفسك بكل تأكيد
عشان كده خلاص
انا قررت اجوزك
واخترت العروسه كمان
اتسعت عينا تميم بقوه
وفتح فمه بصدمه
وهو يستمع الى كلمات والده
حاول التحدث قائلا بتشتت: ايه
تجوزني
انتفض من مكانه صائحا بعصبيه : يعني إيه تجوزني
هو انا بنت هتجبرني
مش عايز اتجوز
ومش هتجوز
اظن ده حقي
من امتى وانت بتجبرنا على حاجه
انا مش موافق
قالها مقرراً مغادره المكتب
وقبل أن يخرج
منعه صوت والده قائلا بصوت حازم صارم غير قابل للنقاش ابداً :أقف مكانك
وصاح غاضبا : اذا رفضت تتجوز
ف انسى إن ليك أب
اعتبرني مت
واكمل بحزم : اتفضل اخرج بره
نظر له تميم بعيون غاضبه متألمه
قبل أن يخرج بسرعه صافقا الباب خلفه بقوه
وقع مدحت على المقعد متعب ومشتت
متسائلاً هل فعل الصواب
ام خسر تميم للابد
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
......................................
نزل من الشركه غاضبا
يكاد يقتل من يقف امامه
زواج اي زواج
هو لا يريد
لما لا يفهمه
لا يريد
هل من الصعب احترام قراره ورغبته
توجه نحو سيارته وجلس بها
يحاول ان يهدئ نفسه
محاولاً السيطره على اعصابه
مستغفرا ربه
قبل أن يتحرك بها مقررا الذهاب لأي مكان هادئ لكي يستطيع التفكير
يجب أن يجد حل
ف والده الأغلى على قلبه
كيف يغضبه
لكن برضاه سيحطم نفسه
فما الحل
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
وصل لأحد المطاعم المفضله عنده
حيث إطلالاته على النيل بأجواء صافيه هادئه
دلف وجلس على طاولته المعتاده
مسح وجهه بتعب
وألم رأسه يكاد يجعله يجن
لا يجد حل
وما الحل
إما أن يقبل بالزواج بالعروس المنشوده
أو يخسر والده
إما أن يعيش حزين بدون والده
أو تعيس ووالده بحياته
إختيارات مثاليه للغايه
افاق على صوت النادل يسأله بهدوء: طلبك المعتاد يا تميم بيه
ولا هتختار حاجه مختلفه النهارده
أجابه دون أن يفتح عينيه : زي كل مره
غادر النادل
فتح عيناه بتعب
شاعراً أنه محاصر
لأول مره يضعه والده في حاله الإختيار بتلك الطريقه
والإختيار معقد
معقد للغايه ...
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
في منزل فريدة
اليوم قررت الجلوس بالمنزل وليحدث ما يحدث
هي بحاجه للوقت لتفكر في كيفيه
إزاحه ذلك العريس
ف لن يكون الأمر سهلاً ابداً
تمسّك أمها وأبيها به سيصعب الأمر
بل تمسكهم به سيجعل من رفضها مستحيل
حتى وإن رفضت
لا يهمهم
ف هم لن يقبلوا برفضها كجواب
ولتضرب برأسها في عرض الحائط إن ارادت
والحل الوحيد لإنهاء تلك الزيجه
أن يأتي الرفض من عريس الخيبه
حينها سينتهي الأمر
ويلتغي الزواج
فقط لو رفض هو
حسنا
سيرفض
ستجعله يتمنى الموت عن الزواج بها
ستذيقه الويلات
تباً له
سيكره صنف النساء بعدها
ستجعله يعض أصابعه ندماً
ابتسمت بخبث شديد
ف اهلا بالعريس المنتظر
اهلا بك في الجحيم يا عزيزي
..............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..............................
في المطعم
كان ما زال كما هو شارد حائر
لا يجد الطريق الصحيح
قبل أن يأته اتصال من شقيقه الأصغر
حسام
رفض الإتصال
لكن إصرار الاخر اجبره على الإجابه متأففاً
قائلا بعصبيه : إيه إيه مش انا قفلت
يبقى مش فاضي
زن زن زن زن
انطلقت ضحكه الأخر قائلاً بخبث : امممم
طالما هبيت فيا زي وبور الجاز كده
يبقي بابا كلمك
تهجمت ملامح الأخر مردداً بغصب من بين أسنانه : يعني انت يا حيوان كنت عارف
ومقولتليش على اللي ابوك بيخططله
تصدق وتؤمن بالله انا ..
قاطعه الأخر قائلاً بسرعه : والله مكنت اعرف
لسه عارف من ابوك
وقع بالكلام بعد ما جرجرته وضغطت عليه يحكيلي
وقر وأعترف
وقالي انك سبت المكتب وانت رافض
زفر تميم بقوه وسأله بتوتر:كان كويس
حسام بنفي: ابدا
كان تعبان
وحسيت انه مصر
مصر جدا كمان
انا حولت اقنعه
بس هو رفض
وقال إنه استني كتير تاخد القرار
وهو خده خلاص
الموضوع منتهي من ناحيته
أجابه تميم غاضباً : وانا يا حسام
إيه انا مش في الحسبه
هو انا حمار عشان يجوزني كده
أجابه حسام محاولاً امتصاص غضبه : استهدى بالله
وفكر بعقل
العصبيه والعند مش هيجيبوا نتيجه
انت هتعند وهو كمان
فكر صح واكيد في حل
تميم بتعب : مفيش زفت حل
انا بقالي ساعات بفكر
بس ابوك حط العقده في المنشار
ولإما اوافق عليها ل هيقطع علاقته بيا
صمت حسام مفكراً
قبل ان يقول ببطئ ومكر : وهيحصل إيه لو هي اللي رفضتك
الجوازه هتتفشكل
وهتنول انت رضى ابوك
قطب حاجبيه متسائلاً بغباء : مش فاهم
ولو هي مش موافقه كان الموضوع انتهي من قبل ما يفتحوا معايا
طالما فاتحني يعني هي وأهلها موافقين
حسام بتاكيد : مش مهم
خليها ترفضك
تميم بعدم فهم : ترفضني
طيب ازاي
حسام بضحك : وريها شخصيتك الحقيقه
تميم بنفاذ صبر : حساااام
أجابه مقهقهاً : طفشها يا تميم
متعرفش تطفشها !
وريها اسوأ ما فيك
في علاقات الجواز الناس بتبين الحلو وبس
وبتخبي العيوب
طلع عيوبك
حسسها قد إيه انت مش مناسب
عصبي
همجي
غبي
وغشيم
ممكن بخيل ليه لا
والحياه معاك هتكون جحيم
تصدق ينفع شعر
هدر تميم بعصبيه : حسام
ضحك الأخر ليكمل بتأكيد : ركز يا تميم
تظن في واحده هتقبل بواحد كده
ارمي الكوره في ملعبها
طفشها يا تميم
اعمل أي حاجه عشان الرفض يجي من عندها
ووقتها انت هتكون في السليم
تميم مفكراً : ولو استمرت
حسام بتأكيد : انا واثق انها مش هتستمر
محدش هيطيق يسجن نفسه مع حد كده
العبها صح يا تميم
انت عمرك ما كنت غبي
بس خليك فاهم إن هي لازم ترفضك
لان ده حلك الوحيد
وإلا البس يا بطل
واغلق الخط
وظل تميم محله ينظر للهاتف بتفكير
قبل ان تتسع ابتسامه مردداً بمكر : نطفشها
زي ما وافقتي عليا في يوم من الأيام
هخليكي تكرهي اليوم اللي فكرتي توافقي فيه
يا انا يا انت يا بنت سلطح بابا
واكمل بمكر : اهلا بيكي في لعبتي
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.......................................
في اليوم التالي
كان مدحت على طاوله الإفطار يتناول فطورة
ليقاطعه اقتراب تميم منه على وجهه علامات النوم
تجاهله تمام
وتابع تناول فطورة
ليزفر الاخر بقوه وجلس بجواره
قائلا بهدوء : بابا
لم يرد عليه
ليكمل ملحاً : يا بابا
أجابه والده دون أن ينظر اليه : نعم
واكمل: انت ايه اصلا اللي بيتك هنا
امشي يلا
روح شقتك وحياتك
انسى ان ليك أب
اللي عندك قلته
وانا كمان
جز تميم على اسنانه
قبل ان يردف بهدوء : يعني خلاص
خلاص هتقطع علاقتك بيا
معقول يا بابا
كل ده عشان موضوع الجواز
مدحت بهدوء : تميم
انا مش هتكلم كتير
قلتلك اللي عندي قلته
انا طلبت منك تحقق طلبي وتتجوز ورفضت
مش بس رفضت لا وقللت مني ومن رغبتي
وهتطلعني صغير مع شريكي
بعد ما طلبت بنته الوحيده
انت خذلتني يا تميم
عض تميم علي شفتاه
وتنفس بعمق يحاول ان يكون هادئ
واخيراً قال : تمام
انا موافق
التفتت له والده سريعا متسع العينين غير مصدق
قائلاً بفرحه : بجد
بجد موافق تتجوز
ربت تميم على يده قائلاً : موافق يا بابا
مستحيل اكسر كلمتك
ولا اطلعك صغير
انا موافق
انتفض والده بسرعه لا تناسب صحته او عمره
وأسرع مبتعدا قائلاً : هبلغ شوكت
و أحدد معاد
واختفي
وظل تميم محله
يقبض على يده بشده حتى برزت عروقه
مقرراً أن الحرب بدأت
وسترفضه تلك الفتاه مهما كلف الأمر
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
كانت تجلس بغرفتها تدرس قليلا
فلقد تغيبت وهي بحاجه للتعويض
وأثناء اندماجها
فتح الباب فجأه وظهرت امها تنظر لها بإبتسامه هادئه قائله: جهزي نفسك
عمك مدحت كلم باباكي وبلغه بموافقه ابنه
وهيجو بكرا يتفقوا على التفاصيل ومعاد الخطوبه
وبالمرة يشوفك
جهزي نفسك
انا بعت طلبت من الاتيليه يبعت فستانين نختار منهم
وهخلي سوزي تيجي تعملك شعرك
واكملت مفكره وهي تخرج : ورايا حاجات كتير اووووي
لكنها عادت لها وقالت : إياكي تعملي حاجه غلط
انا عايزه القاعده تعدي من غير ولا غلط
وخرجت مسرعه
تتحدث لنفسها
تاففت بضيق وهي تنظر في أثر امها
مردده بغضب وضيق شديد : العريس وافق
العريس جي
العريس
العريس
العريس
وانا فين
وثم ازاي وافق عليا من غير يا يشوفني
يا لهوي لو طلع نسخه من لوسي ابن طنط فكيهه
انا بجد تعبت
ازاي هقدر اخليه يرفضني
ده وافق عليا من غير ما يشوفني
واكملت متوعده : أياً كان انت مين
ف وعد مني هندمك أشد الندم
وهكرهك في صنف الستات كلها
قالتها بشر وكره شديد لعريس الغفله
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
ليلاً في غرفه تميم
كان مسطح علي الفراش شاردا
مفكرا فيما سيحدث غدا
غدا بدايه ل معركه هو لم يقرر حتي خوضها
بين خوفه وقلقه من القادم
هناك صوت يحذره
خوفا من أن يظلم تلك الفتاه
يخشي أن يكون ظالم
فهو يسير دايما بمبدأ
كن مظلوما ولا تكن ظالماً
يخشى أن يتطور الأمر ويخرج عن المخطط له
اغمض عينه متاففاً
يفكر في الفتاه ونسي نفسه
بلا فتاه بلا بطيخ
عليه ان يكون قويا لكي يهرب من تلك الزيجه
سيجعلها تراه كالحمار الوحشي إن تطلب الأمر
فقط لترفضه
تقلب علي الفراش يضربه
متمتم ببعض الشتائم
داعياً من قلبه أن ترفضه تلك الفتاه
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
بغرفه فريدة
تحركت من فراشها
تدلف للشرفه تقف تضم سترتها بقوه
متنهده بخوف
نعم تخاف
ان تتمرد بعد هذا العمر ليس بسهل
تخاف وبشده
تخشي من القادم
ماذا سيحدث مع هذا العريس
سؤال لا إجابه له
ويا ليته سؤال واحد
اسئله كثيره
لماذا هي
وإن اصر عليها
ماذا ستفعل حينها
اتهرب
اتقتل نفسها
ماذا ستفعلين يا فريدة
اغمضت عيناها تحبس تلك الدمعه الخائفه
قبل ان تفتحها لتنساب دمعتها متحرره
مردده هي : يا رب
انت عالم بحالي
دبرها من عندك
وظلت محلها تنظر للسماء
تدعو من قلبها
بل من كل قلبها
.....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
صباح يوم جديد
اليوم المنتظر والمرتقب للجميع
يوم المقابله
في منزل مدحت
كان يجلس على الاريكه يبتسم ابتسامه كبيرة متحمسه في انتظار ابنه
نظر ل بدلته الانيقه والحماس يزداد داخله
التفتت خلفه وهو يستمع الى صوت خطوات ابنه
ليقف بإبتسامه فخورة
وهو يراه يهبط امامه بحلته الانقيه الراقيه
وكان بأبهي مظهر
إبنه عريس
إبنه سيتزوج اخيراً
لمعت عيناه بدموع الفرح
وهو يفتح زراعه له
ليقترب الاخر منه يضمه ويقبل كتفه
قائلا بهدوء: راضي عني
اجابه مدحت وهو يربت علي وجنته: كل الرضا
ولو مت قلبي راضي عنك يا حبيبي
تمتم سريعا : بعد الشر يا حج
واكمل ممازحا: مش قبل ما اجوزك
قهقه مدحت قائلاً : اتجوز انت وده المهم
واكمل متحمساً : يلا عشان منتأخرش
وتوجه للباب
ليزيح تميم ابتسامته متنهد بقلق
وتبع والده
لكنه توقف على استداره والده وهو يقول: تعرف محل ورد وشوكولاته
فتح تميم فمه يكاد يلقي شتيمه
ورد
وشكولاته
هو يجلب لتلك السحليه ورد
لا وألف لا
وقبل أن يكمل تفكيره
قاطعه والده مكملاً حديثه : ولا اقولك
هوديك عند محل كنت بتعامل معاه احسن تعرنا
يلا ورايا
وذهب
وتميم خلفه
يدعو على تلك العروس من قلبه
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
وقف امام محل الورود كما أمره والده
بعدما اشتروا أكبر واغلى علبه شوكولاته بالمكان
وتمتم من بين اسنانه : ها يا حبيبي
هنجيب للسنيورة إيه تاني
هنفرش الارض ورد لأجل عيونها
قهقهه والده بشده وهو يضربه على زراعه
قائلا: ورايا يا تميم بطل رغي بقى صدعتني
وخرج من السياره
جز على اسنانه وهو يقول داعياً : منك لله يا بنت سلطح بابا انتي
ولحق والده لكي لا يشتري محل الورد
وقف في المحل يديه في خصره يكاد يقتلع رأس العامل السمج
وهو يسمعه يردف ببشاشه مبالغ فيا : احلي بوكيه ورد يا مدحت باشا
انا هعملك بوكيه من اغلي وأجمل أنواع الورد
ربت مدحت على زراعه قائلا مشجعاً : عايز بوكيه كبير اوي
اكبر حاجه عندك
واكمل متفاخراً : حاجه تليق بتميم ابني
العامل بسعاده: بس كده عيوني
اجمل وأكبر واغلى حاجه لتميم باشا
وسارع بتجهيزه
وتميم يكاد يهجم عليه
قاطعه صوت والده قائلا: تظن نجيب بوكيه كمان ل صفيه هانم
ولا كفايه
تميم بغيظ: اقسم بالله لو جبت حاجه ل اروح البيت
بلا صفيه بلا بطيخ
اجبلها بوكيه ورد ليه
نظر لها والده لدقيقه قبل ان ينفجر ضاحكا
قائلا بتأكيد: هتنفجر انت صح
اقولك لف حوالين المحل خمس ست مرات
هترتاح
ونادي بصوت عالي: هاتلي كرسي يا ولد
واكمل بخبث وهو ينظر لتميم: وشاي كمان شكلنا هنطول
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
في منزل فريدة
كان العمل على قدم وساق
الجميع يركض هنا وهناك لإنهاء التحضيرات اللازمه
وصوت صفيه العالي يصدح في كل مكان
تلقي الاوامر هنا وهناك
قبل ان تتكرهم لينهوا عملهم
فلم يتبقي الكثير
وصعدت سريعا لغرفه ابنتها
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
كانت خارجه من المرحاض عندما دلفت امها للغرفه
وقالت بعصبيه وهي أمامها لم تبدأ بعد: انتي لسه ملبستيش
يلا اتحركي
البنت اللي هتعملك الميك اب وصلت تحت وطالعه
البس يلا الفستان
قالتها وهي تخرج لها الفستان
نظرت فريدة للفستان
واتسعت عيناها وهي تنظر للمقاس
وقالت : بس دي مش مقاسي ابدا
ده اصغر بكتير
وهيبقي ضيق اوي
ومش هقدر اتنفس
صفيه بعصبيه شديده: فريدة
متجادليش
البسي وانتي ساكته
اتفضلي يلا
والكعب كمان
وعايزه تمشي مظبوط
زي ما اتعلمتي
يلا
قالتها وغادرت سريعا
نظرت فريدة للفستان الطويل
الضيق بكل تاكيد
قبل ان تلقيه بإهمال على الفراش
وتفتح خزانتها تبحث عن اخر مريح وراقي في نفس الوقت
وبعد القليل من البحث
وجدت اخر باللون الفيروزي طويل الى حد ما
يغطي ركبتيها
واخرجت احدى الجوارب السوداء
وحذاء اسود عالي الكعب
نظرت له بارتياح
قبل ان تستمتع الى صوت الباب
أذنت للطارق بالدخول
لتجد الفتاه التي ستضع لها المكياج
تقف تنظر لها بإبتسامه
فريدة بهدوء: اتفضلي
واكملت: انا عايزه
قاطعتها الفتاه قائله بحرج : مدام صفيه
اكدت عليا اعمل شكل ميك اب معين لحضرتك
زفرت فريده بقوه
الا انها قالت بهدوء متحدي : انسي كل الي ماما قالته
انتي هتعملي اللي هقولك عليه
ملكيش دعوه بيها
حاولت الفتاه الكلام
لكن فريدة أكملت: متخافيش من ماما
انا هتفاهم معاها
واكملت : يلا خلينا نبداء عشان هنتاخر
اومئت لها الفتاه مسرعه في اخرج ادواتها
والتفتت فريدة تنظر لنفسها بثقه
مقرره خوض تلك المعركه بقوه
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.....................................
وصل مدحت وتميم اخيرا لمنزل العروس
ترجل من السياره واقفا منتظرا والده
مدحت باستغراب:مجبتش ليه الحاجه من العربيه
تميم بغيظ: انا مالي
اشيل انا لام اربعه وأربعين دي ورد ليه
شيله انتي
صاح فيه مدحت بحزم: اتحرك
الورد في ايد والشكولاته في التانيه
وورايا يا تميم
واكمل أمراً : فورا
وتركه وتوجه للباب
ليدبدب تميم بقدمه كالاطفال
قبل أن يفتح الباب ينتشل علبه الشوكولاته
والورد بعصبيه حتي وقعت ورده منه
دهسها بقدمه بغيظ
واسرع خلف ابيه
متمنياً ان ينتهي اليوم
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
استقبل شوكت و صفيه مدحت و تميم
استقبال حافل
ودعوهم لغرفه الجلوس
وبعد السلام والتعارف
جلسو جميعا
ليردف مدحت بحماس: اومال فين العروسه
حابب اشوفها
ابتسمت له صفيه بلباقه
قائله لاحد العاملات:بلغي فريدة هانم تنزل
اومئت لها بطاعه
وصعدت سريعه تبلغ فريده
وبدأوا هم بحديث ودي عادي
بينما تميم يجلس مكفهر الوجه
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
في غرفه فريدة
وقفت أمام المراه تتطلع في نفسها
بفستانها الرقيق الهادي
وقوامها الممشوق
خصلات شعرها المنسدله برقه على جانب واحد
وزينه وجهها الرقيقه للغايه
كانت لوحه فنيه راقيه ورقيقه
كانت جميله
جميله حقا
التفتت على صوت الفتاه وهي تقول: بسم الله ما شاء الله تبارك الله
جميله اوي يا انسه فريده
بجد حقيقي ربنا يحفظك
ويتمملك علي خير
اختفت الابتسامة من على وجه فريده وهي تسمع دعوه الفتاه
وكادت ان تلقي عليها احد زجاجات العطور
الا ان صوت الباب منعها
والفتاه تخبرها بضرورة نزولها فوراً
ارتجفت بقوه وهي تستمتع الى أمر امها
وكادت ان تقع من شده التوتر
إلا انها استجمعت قوتها
وتحركت تخرج من الغرفه
تدعوا الله بكل الادعيه التي تعرفها
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
هبطت من الدرج تنظر نحو الغرفه المغلقه
وهي تكاد تسقط مغشي عليها
وقبل ان تخطو خطوه اخرى
وجدت احدى العاملات تخبر الاخرى ان تصنع قهوه وعصير
اقتربت منهم مستائله : انتو لسه مدخلتوش الحاجه
اجابتها العامله باحترام
انهم تاخروا وحالا سيتم صنع القهوه
اومئت لها وكادت ان تتحرك
الا انها عادت وعلي شفتاها ابتسامه ماكره
وعيونها تلمع بالشقاوه
قائله لهم: جهزيهم انا هدخلهم
واكملت متسائله : لمين القهوه ولمين العصير
اجابتها ان العصير ل والد العريس
والقهوه الساده للعريس
ابتسمت بسعاده
ودلفت معهم للمطبخ وهم خلفها
وخلال دقائق كان الطاوله الصغيره جاهزه للتقديم
فريده بهدوء: تقدرو تروحو انتو انا هدخلهم
ترددت العامله خوفا من صفيه
الا انها طمائنتهم وصرفتهم
والتفتت تنظر للطاوله بإبتسامه شريره
وهي تفتح أحد الخزائن تبحث عن علبه معينه
واخيرا وجدتها
علبه الملح
احضرت معلقه ووضعت معلقه ملح كبيره بالقهوه
ومزجتها جدا حتي ذابت تمام
نظرت للكوب بإنتصار وكادت تقفز من السعاده
الا انها لم تكتفي وهي تنظر لكوب الماء
وبحثت مره اخري وتلك المره
عن زجاجه الخل
وهي تسكب القليل من الكوب
وتزد محله الخل الأبيض
تنفست براحه وهي تنظر للاكواب
مردده: هتطفش يعني هتطفش يا حبيبي
عدلت من ملابسها
وامسكت بالعربه متوجه للغرفه المغلقه
متوجهه لمصيرها
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.....................................
كان يجلس بملل يستمع الى حديثهم دون وجود اي نيه للمشاركه
قاطعهم جميعا
فتح الباب الكبير
ودلوف فريدة
رفع تميم عينيه ينظر بملل
قبل أن تتسع بشده
وينزل ساقه عن الاخرى
وهو يري تلك التي تقف امامه
وقتل الشك حول من تكون
حينما تطوعت امها التي افاقت من صدمه ملابسها ووجهها قائلا بتفاخر: فريدة بنتي
تميم بهمس مندهش: العروسه
هي دي العروسه
يا نهار ابيض
أما هي فما ان فتحت الباب
حتي وقعت عيناها عليه
ويا ليتها لم تقع
تباً تباً
كيف كيف
هذا العريس
كانت تظن أنه
أنه
لا لا إنه وسيم
لا تري به عيباً ظاهرا
عضت شفتاها
وهي تنظر له بغضب محدثا نفسها
بقي انت عريس الغفله
حسنا
انرت جحيمي يا...
يا عريس
اما هو فتوعدها سراً قائلاً
يا أهلاً يا أهلاً
اهلاً بعروستي التعيسه
اهلاُ وسهلا بيكي
اوعدك تكرهيني من قلبك
#الفصل_الثالث
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.....................................
الحياه ما هي إلا لعبه
الفوز أو الخساره
ما هو إلا قرارك
إن أجدت إختيار حركاتك بدهاء وحرص شديد
وكان التمرد هو سلاحك الأول
ربحت
وكان الفوز وهو جائزتك الوحيده
وان غفلت لوهله وقررت الانصياع والخضوع خسرت و دُهست تحت الاقدام
لذا أفِق وتمرد
....................................
ما زالت حرب النظرات قائمه بينهم
متعجبين ومتسائلين
تفحصها من رأسها حتى أخمص قدميها
كانت جميله
أينكر
لا لن ينكر
كانت رقيقه صغيره وجميله
وتسائل بداخله
لما تقبل به فتاه كتلك دون حتى أن تراه
حتى هي كانت تراقبه
متسائله في نفسها
لم قد يضع رجل كهذا نفسه في زيجه كتلك
اسئله كثيره
لكنها ستظل معلقه هكذا
دون جواب
افاقا كلاهما على صوت امها المبتسمه بلطف شديد وهي تردف قائلة : فريدة
تحركت فريدة تنظر لامها بتوتر
وهي تنتبه الى نظراتها الصارمه
أمره اياها ان تتحرك
ابتلعت ريقها من القادم
حسنا ستجازف
فلا سبيل سوا هذا
وتحركت بالفعل ونظراتها تخترق الاخر بشده
محاوله سبر اغواره
إلى أن تنازلت أخيراً ونقلت عيناها لوالده المبتسم ببشاشه
مدحت بسعاده :اهلا اهلا بعروسه ابني
واكمل بإطراء : كنت عارف انك جميله
بس طلعتي أجمل بكثير
ابتسمت له بهدوء وهي تهمس بهدوء: شكرا ليك
ده من ذوقك بس
وقدمت له العصير مبتسمه بتوتر
وانتقلت بعدها لسعيد الحظ
حسنا لن يكن سعيد بعد قليل
ستحيل يومه إلى يوم مرير
لم تستطع كبح تلك الإبتسامه الشامته
وقبل ان تستطع أن تخفيها
التقطها هو
ليقطب حاجبه بإستغراب
لأي شئ تلك الابتسامه
لماذا ابتسمتها اصلا
هو لا يثق في النساء عموما
ولا يثق ف تلك تحديدا
قدمت له القهوه بملامح هادئه جامده
اشار لها مدحت ان تجلس بجانبه
لتفر هاربه تجلس بجانبه
تكاد تسقط مغشي عليها من شده التوتر
وهي تراقب الاخر بملامح مرتعبه
وما إن رفع فنجان القهوه
حتي اغمضت عيناها منتظره القادم
اما هو فرفع فنجان القهوه ليرتشف منه بهدوء
لم يدم طويلا
وعيناه تجحظ بشده وهو يشعر بملوحه شديده
ترك الفنجان وهو يسعل بشده
وأول ما فكر به
هو الماء
وسريعا التقت كوب الماء
وارتشفه دفعه واحده
ولم تمر ثواني
الا وكان يبصقه دفعه واحده
كرشاش الماء القوي
ليغرق صفيه
التي اتسعت عيناها بشده كالمصعوقه
وهي تراه يسعل من اثر الخل
ووالده يدق على ظهره بتوتر وحرج
يعطيه كوبه
الا أنه هز رأسه رافضا بشده
انتفضت صفيه متأففه تكاد تصرخ وهي تمسح
وجهها
قبل أن تندفع بسرعه خارجا
تبعها زوجها بحرج بعد أن اعتذر
وظلت هي واقفه بجانب والده
تكاد أن تختبئ به وهو يكاد يخرج دخان من أذنيه نتيجه لإهانته العلنيه
مدحت بهدوء وهو يربت على ظهره: انت كويس يا حبيبي
شرقت ولا إيه
عض على شفتاه بقوه
ايخبرة
ام ماذا
قد يظنه يلفق الأمر لكي يخرب الزواج
لكن كيف يمرر إهانه كتلك
من اين اتى الملح والخل من الأساس
من تجرأ على فعل هذا
وعند تلك النقطه
رافع واجهه
ليقابله وجهها
تنظر له بقوه لا تعلم من اين اكتسبتها
لكن ومع غضب نظراته
كأنه على وشك الإطاحة بها
تحركت متململه و هي تقول بتلعثم وهي تتحرك من محلها : اتفضل على الحمام
لم يتحرك للوهله الاولى
وشعرت بغضبه يكاد يصل الى حد السماء
لكنة انصاع لها غاضبا بشده
يتبعها
راغبا في خنقتها إن كانت الفاعله
إن كانت
بل هي
تلك الجنيه الخبيثه
سيجعلها تعض أصابعها ندم على اللعب معه
.....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
كانت صفيه تمسح وجهها بقوه حتى بدأ في التحول للون الأحمر
وهي تتمتم غاضبه : ايه القرف ده
ده العريس اللي طالع بيه السماء
قرف قرف
شوف عمل فيا اي
شوكت بهدوء: حصل خير يا صفيه
متكبريش الموضوع
واكمل بحزم: إياكي تبوظي الموضوع
سامعه
اتفضلي يلا غيري هدومك وحصليني
مش عايز مشاكل مش هيبقي انتي وبنتك
وتركها
وظلت هي محلها تنظر في اثره بضيق
قبل أن تقذف الوساده خلفه بغضب شديد
محاوله بكل قوتها ان تهدأ
.....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
........................................
بالأسفل
دلف شوكت حيث يجلس مدحت يرحب به مره اخرى
متسائلا عن إبنته وتميم قائلاً : امال الولاد فين
مدحت بهدوء: فريدة راحت توريه الحمام
بعتذر يا شوكت عن اللي حصل
اشار له شوكت بهدوء موقفا اياه من متابعه الحديث قائلاً : يا مدحت احنا اهل
عادي عادي بتحصل
تميم بقى زي فريدة بالظبط
ابتسم مدحت بهدوء مطمئن
مكملاً حديثه بذهن شارد
خائف
لكن سعيد
ففريدة مثال رائع لزوجه تميم
جمال وجاه ونسب
ماذا يريد بعد
لكن سيظل السؤال الاهم
ماذا يريد تميم
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
تحركت أمامه تكاد تشعر بظهرها يحترق بنظراته
تخاف ان تلتفتت فيقذفها بأي شئ تطاله بيده
شعرت أنه قريبا للغايه
التفتت سريعا على حين غفله
لترتطم به
ارتدت للخلف ساقطه ارضا
متأوهه بقوه والم
مردده بألم: اه
نظرت له بقرف وهي تقول بألم:ايه قله الذوق دي
رفع احد حاجبيه قائلاً: كنتي عايزاني اعمل ايه
واكمل مفكراً: اه مثلا الحقك واخدك في حضني
تو تو مطلعتيش زي شكلك
احتقن وجهها بشده وهي تقول بتلعثم مدركه ما تفوهت به: انت قليل الادب
انا مكنش قصدي
قصدي لما لفيت لاقيتك قريب اوي
لازم تسيب مسافه عيب كده
لم يرد عليها بل اكمل التحديق بها
قبل ان يقترب منه
لترتد للخلف متوقعه غدره في اي لحظه
مثلا أن يركلها
لكنه مد يده وهو يقول بهدوء: بعتذر
عندك حق
هاتي ايدك اساعدك
نظرت الى يده بتوتر
لكنها تجاهلتها مستنده على يدها واقفه امامه
اتسعت عيناه قبل ان يردف ببرود: مفيش حد قليل الذوق غيرك
واكمل:ومش بس كده لا وكمان قليل الادب
ومتعرفش حاجه عن معامله الضيوف
وان عيب نحطلهم في القهوه ملح
والمايه خل
وإن ده من افعال الرعاع
قالها مؤكدا
ناظره لها من رأسها حتى اخمص قدميها باحتقار
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
ابتلعت ريقها لكنها تماسكت وردت بقوه: الرعاع دول امثالك يا استاذ
وانا هحطلك ملح وخل بتاع اي
قالتها مؤكده محاوله إقناعه بطريقه لن تقنع طفلاً في السادسه
واكملت بقرف : الحمام على الشمال
روح نضف نفسك
واستدارت مغادره
اسرعت نحو المطبخ
تخرج هاتفها تحادث ساره صديقتها تخبرها بما حدث
لترد عليها الاخرى ضاحكه: منظرك عره اوي
اكيد مقتنعش
بس انتي ليه انكرتي
فريدة بتوتر: لاني لو قلت اني اللي عملت كده
اياً كان السبب بقي
ممكن الموضوع يوصل ل ماما
انا عايزه اطفشه من غير ما يبان إني بطفشه
عايزه يبان إن في حاجات غريبه بتحصل
مواقف مريبه
ممكن حوادث حتى
يبان إني مش الشخص المناسب
بس بشرط واحد
كل ده يبان لي هو بس
لو انكشفت قولي عليا يا رحمان يا رحيم
انا مش عايزه ابينله اني بطفشه
خليني مجرد عروسه غير مناسبه
اجابتها ساره : تظني هتنجحي
نظرت فريدة للرساله لعده ثواني
هي نفسها لا تعلم اجابه هذا السؤال
هي فقط تتمني ان تنجح
فالرسوب في هذا الاختبار
قد يكلفها عمر كاملا
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
وقف في الحمام ينظر لنفسه بضيق شديد
لا يفهم شئ تقريبا
تلك الصغيره الكاذبه المخادعه
حتماً هي من فعلت هذا
لكن
سيظل السؤال الاهم
لماذا
لماذا قد تضع ما وضعته له
هل تحاول التقليل من شأنه
نعم
الصغيره تحاول إهانته
لا تعلم انها وقعت بيد من لا يرحم
حسناً فريدة
انتظري
قدمتِ السبت
اذاً
فلتنتظري باقي الاسبوع
سارد لك الصاع باثنين
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
أجبرتها امها أن تقف في انتظاره ل تعيده
كأنه طفل صغير غير قادر على العوده
مهزله
ودلال مائع
وقفت تستند على الحائط في انتظار خروجه
تأخر كأنه يلد
ماذا يفعل كل هذا
تافتت بصوت عالي مردفه بقرف: كل ده بينضف هدومه
ده لو بيستحمي كان خلص
وعند اخر كلمه فتح الباب
وظهر من خلفه ينظر لها بعيون متشككه قائلا بقلق: انتي بتكلمي نفسك
كادت أن تنفي التهمه سريعا
إلا انها ابتسمت بخبث وهي تقول محركه راسها بإندهاش : انت متعرفش
ازاي محدش قالك
لا لا مينفعش
كله الا الخداع
كله الا ده
انا انسانه صريحه
ولازم اقولك الحقيقه
ابتلع تميم ريقه خائفه من القادم
إلا أنه رد قائلا: حقيقه إيه
فريدة بهدوء: انا عندي هلاوس
بكلم نفسي كثير
بشوف حاجات غريبه
واكملت بصوت غريب وهامس كفحيح الافعي:
اشخاص مثلا
رجاله وستات واطفال
بيلعبو ويتكلمو
بشوف عالم تاني
حيوانات
قطط مثلا
بتكلم وبمشي وانا نايمه
طبعا كلهم بيقولو لازم اتعالج
بس انا مش مقتنعة
لاني زي الفل زي ما انت شايف
واللي بشوفهم دول صحابي
تميم بهمس: صحابك
فريدة مؤكده: طبعا صاحبي
يحبوا اللي بحبهم
ويا عيني على الي يزعلني
ابتلع تميم ريقه وهو يقول: بيحصلهم إيه
فريدة بإبتسامة هادئه: مش بحب احرق المفاجآه
ابقي شوف بنفسك وقتها
واكملت: اتفضل عشان مستنيك
وسارت أمامه
وهو خلفها
يفكر في كيفه الهروب من تلك المخبوله
واكمل برعب :هي واصدقائها العفاريت
.....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.....................................
جلس مع الجميع
ودار حديث لم تريد المشاركه به
إلا أن مدحت تطوع قائلا: إيه رايكم نخلي الولاد يقعدوا شويه مع بعض
يعني يتكلموا كده
اومئ شوكت موافقا
ونظرت صفيه ل فريدة نظره صارمه قاسيه محذرة
وقفت فريدة تنظر له بحاجب مرفوع وابتسامه شريره وهي تقول: اتفضل على الجنينه
نقعد هناك
وقف بطوله الفارع يتبعها يريد ان يعطيها ركله تطيرها عله يتخلص منها
ومن تلك الزيجه الفاشله
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
أشارت حيث الجلسه بالحديقه
لكنه اشار للارجوحه الكبيرة
ابتسمت بدفئ صادق للوهله الاولي
تلك الارجوحه كانت وستظل مهما حدث
ركن شاركته الكثير والكثير
بكاء ليال طويله
وقهر سنوات
ليالي الجوع المؤلمه
وهي تتضور جوعا
الكثير والكثير يا فريدة
اومئت له
ليشير لها بهدوء أن تتقدمه
ابتسمت له قبل ان تتحرك لتجلس على الارجوحه
ويجلس هو بجانبها
تتحرك بهم على مهل
كانا وقت الغروب
وكان المنظر جميل ويخطف الأنظار
لكم احبت تلك اللحظات
الشروق والغروب
كانتا من أكثر الامور المقربه لقلبها
لا تمل من مشاهدتها يوماً بعد يوم
لكن وللمره الاولى
يشاركها احدهم تلك اللحظه
والغريب انها لم تستاء
وضعت كل شي على جنب
تمردها
رفضها للزواج
اعتبرته فقط
عابر سبيل
او ربما
صديق
ربما
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
كان مدحت يشاهدهم من الشرفه
صامتين
كان كلاً منهم في عالم اخر
تنهد بتعب
وهو يتساءل للمره الالف تقريبا
هل ما فعله صحيح
هل اختيار الطريق لإبنه
كانت الخطوه الصحيحه
لعل فريدة فعلا هي تلك الزوجه المناسبه له
يراهم مناسبين
بل رائعين
تنهد وهو يري ابنه يرفع راسه
لتصتدم عيناه بعينه
اشار له مدحت ان يتحدث معها
وقرر أن يساعده
لعل ذلك الطريق
هو الصحيح
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
تأفف بضيق وهو يرى والده يراقبه
التفت لها يحاول أن يخلق حديث
أي حديث
لكن انتبه لشرودها وسكونها
تبدو هادئه رقيقه
عيناها تحمل الكثير
لكن ليقل الصدق هي فعلا جميله
تنحنج قائلا: آنسه فريدة
لم تجبه وما زالت غارقه في شرودها
ليردد بصوت عالي اكثر ونبره هادئه: فريدة
انتفضت على صوته
والتفتت تنظر له وهي تقول : أيوه
بعتذر سرحت
ظل يطالعها لبرهه
قبل ان يقول: احكيلي عنك
احلامك
طموحاتك
يعني إحنا المفروض في قعده تعارف
عشان نشوف هنقدر نكمل ولا لا
ف عرفيني اكثر عنك
اجابته ببساطه : انا معنديش اجابه علي سؤالك
لان وللاسف معرفش حاجه عن نفسي
انا لا اخترت حياتي ولا احلامي ولا طموحاتي
كلهم اتفرضو عليا
ف انا معنديش
لكن اقدر اقولك بصراحه اني مش زي ما انت شايف
سيبك بقي من المجتمع الراقي وشغل الهانم والباشا
انا مليش فيهم
بكرههم جدا
اجابها بحيره: في حد يكره يكون من المجتمع الراقي
مال وجاه
هتعوزي ايه اكثر من كده
فريدة بهدوء: بس دول مش كل حاجه
اجابها مؤكداً: اكيد هم مش كل حاجه
بس دول عوامل مهمه
اللي معاهم مش راضين
واللي مش معاهم نفس الشئ
هزت راسها متحيره وهي تقول: تقريبا كده
محدش عاجبه حاله
الحمد لله
صمتت قليلا قبل ان تردف قائله بخبث: بس ممكن اقولك على جانب تاني فيا
حاجه بجد نفسي اوي اوي اوي اعملها
واكملت بسعاده غامره: انا حلمي اشتغل حراميه
اتسعت عينا تميم وهو يقول: إيه؟
فريدة بإستغراب: ايه!
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
ردد تميم بغباء: حراميه ازاي يعني
حراميه حراميه اللي بيسرقوا دول
أجابته مؤكده : ايوه هم بعينهم
واكملت قائله : يااااا
بجد ياااا لو اتحقق
واشتغلت حراميه
وسرقت بنك كبير مثلا
او شركه
او
محل فسيخ ورنجه
انت مش متخيل هنطلع بحاجات قد ايه
براميل الفسيخ تكفينا شهور وسنين
حاول الخروج من الصدمه وهو يحدث نفسه : يا حلولي يا حلولي
حراميه
ويقولي نقيتلك زينه البنات
يعني دي زينه البنات
طلعت عايزه تبقي حراميه
الناس كلها بتتجوز ناس عندها طموح تبقي مهندسه ودكتورة
وانا عايز يجوزني واحده طموحها تبقي حراميه
يا زين ما اخترت يا حج
انا
انا تميم اللي البنات بتتمني منه نظره
اصوم اصوم وافطر علي دي
تنهد بيأس وتعب يسند رأسه على يده وهو يردف قائلا: اسمحيلي يعني اسألك اذا مفيهاش إساءة ادب
اشمعنا حراميه
يعني في عندك مثلا قتاله قتله
تجاره الاعضاء
في اوبشنات كثير اشمعنا الحراميه
اجابته ببساطه شديده: بحس انهم عندهم روح مغامره وتخطيط واكشن
تميم بغباء: الحراميه
اومئت له مكمله حديثها: ايوه
يعني مثلا تخطيط قبل العمليه
العمليه
خطه الهروب
تقسيم الغنيمه
ويوم العمليه والحماس
الهروب من المكان والجري
والبوليس
وطيخ طااخ
غطي وجهه بيده وهو يردد بسخريه: طيخ طااخ!
خيبه عليا وعلى حظي الهباب
وفي الساعه التاليه
قررت فريدة بكل شر
ان الطريق الاقرب لهروب هذا العريس
هي ان تريه الجانب المظلم منها
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
........................................
بعد مده لم يعد يعلمها
كانت فريدة تثرثر وتثرثر
يكاد يشعر ان رأسه ستنفجر
يا ليته لم يسأل
ينقطع لسانه قبل أن يسأل
والمصيبه الأكبر
انها تشرح له خطه الهروب من احد السرقات
والمدهش
أن الخائبه تتحدث عن سرقه شركه والدها
والذي بالمناسبه والده شريك بها
تنهد بتعب وهو يكاد يصرخ وهو يقول: بس بس بس
ايه ايه
انتي بوقك موجعكيش بجد
ايه يا بنتي
ايهههه
لوك لوك لوك
راديو وفتح على حظ امي الهباب
ومش هيقفل
قومي ندخل جوه ابوس رجل امك
وتجيبولي فناج قهوه
لا فنجان إيه هتيلي لتر لحسن انتحر
وتحرك للداخل
وهي خلفه تكاد ترقص من فرط السعاده
.........................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.......................................
دلف للغرفه حيث الجميع
ليستقبله والده بابتسامة كبيرة وهو يقول: شكلكم ارتحتوا مع بعض خالص
انا قلت كده
وقلت محدش يزعجكم
نظر له بمقلتين مقلوبتين وهو يجز على اسنانه من شده الغيظ
وهو يردد بكبت: حبيبي حبيبي
واكمل هامساً: الله يسامحك يا شيخ
جلس على الاريكه بجانيه وهو يهمس له بسخريه: طلعت فعلا ست البنات
انت مكدبتش
يا زين ما اخترت
ربت مدحت على ساقه بسعاده وهو يقول بفخر: شفت
لوي فمه بحسره وهو يردد: شفت كفايه اوي اللي شفته
ممكن نروح بقي
لحسن دماغي اتلحست بجد
مدحت بهدوء: لسه بدري
قوم اغسل وشك وفوق كده
السهره مطوله
ضرب ساقه بغيظ وهو يردد هامسا: اكثر من كده
ليه هنخطب الاميره إليزابيث
مدحت بحزم: قوم يلا بطل رغي
عض على شفتاه بغيظ وهو يقف يبتسم بقرف ل فريدة بادلته إياها بنفس القرف
ليستأذن للذهاب للحمام
ربت مدحت لفريدة علي الاريكه
لتجلس بجانبه بإبتسامة طفيفه
لتكن صادقه
هي أحبته
أشعرها بدفئ افتقدته
قالتها لنفسها وهي تنظر لوالدها بحسره
وغصه مؤلمه
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
وقف بالحمام يود الصراخ لا الصراخ لن يكون كافيا يريد القتل
أن يقتلها
ويقتل أباه
وأخاه الجحش الصغير حسام
ردد بغيظ: منك لله يا حسام
طفشها آل
اديني لبست
اخرج هاتفه من جيب بنطاله وهو يفتح المحادثه الخاصه به واخيه ويكتب بشر: استعد لفصل رأسك عن جسمك ووجه شرير وسكين
أغلق الهاتف وهو يزفر بضيق اكتمل عندما انقطعت الكهرباء
تنهد بتعب اكبر
فما يحدث لا يحتمل
.......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.......................................
كانت تجلس بجانب صديق والدها
و الإبتسامة لا تفارق شفتاها
كان ودود بشوش طيب القلب
ووسط حديثها
حدث الامر الاسوء على الاطلاق
انقطعت الكهرباء
ارتعشت بشده
ودون وعي امسكت بيد مدحت تضغط عليها وهي تقول بتوتر: النور قطع ليه
مدحت بهدوء : اكيد في عطل
عموما مش هيطول مش بيقطع
انتي بتخافي من الضلمه
ردت بتعب: انا بس مبحبوش
ولم يطل القطع فعلا
واتت خلال دقايق
زفرت فريدة تتنفس الصعداء
متمنيه من الله ان ينتهي هذا اليوم
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
ليلا في غرفه فريدة
القت بنفسها غلى الفراش بتعب وارهاق
وجوع
ف الحميه القاسيه ما زالت مستمره
الى متي
لا تعلم
الى أن تقرر امها
لكنها جائعه وجدا
ربتت على بطنها المسكينه وهي تقول : كان في مكرونه ريحتها حلوه اوووي على الغدا
معقول لسه باقي منها
ولا كلوها كلها
واكملت بغيظ: طفح طبق قد كده
زمت شفتاها وهي تفكر
أتنام جائعه
أم تتسلل للمطبخ وتأكل
كاد خوفها ان ينتصر
إلا انها ردت بشجاعه: انا جعانه
وهاكل
واللي يحصل يحصل
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
تسللت من غرفتها بحرص شديد
وهي تنزل الدرج ببطئ لكي لا تصدر اي صوت
واخيرا وبعد توتر كبير وصلت للمطبخ
لم تشعل الضوء ف حتما امها ستعلم حينها
ستحضر الطعام في الظلام لكي لا يكتشفت امرها
فتحت الثلاجه ببطئ تخشي أن تصدر صوت
لكن تحمد الله انها لم تفعل
بحثت في محتواها
الى ان برقت عيناها بقوه وهي تخرج طبق المعكرونه الشهي
اخرجت اخر به لحم
وزجاجه مياه غازيه
وطبق الفواكهه
وايضا المثلجات للتحيله
نظرت للعدد الاطباق وهي تردف ساخره: إن سرقت اسرق جمل
مهي خربانه خربانه
مش كفايه الثلاجه طول الوقت مليانه
وأنا الوحيده المحرومه
تنهدت تنفض حزنها مبتسمه بسعاده وهي تغمغم: بس هخدهم ازاي لفوق دول كثير اوي وصعب انزل واطلع تاني
ممكن على صنيه كبيرة
بس مش عارفه في هنا ولا لا
قالتها وهي تفتش بالمطبخ عليها
الى أن وجدتها كبيرة وراقيه ومن المؤكد انها لجدتها فهي عندما تاتي لهنا لا تستطيع المشاركه في الطعام بالاسفل وتأكل في غرفتها
رصت الاطباق والسعاده تغمرها
وحملتها بحرص كطفلها الصغير
وغادرت المطبخ بحرص اكبر
وهي تكاد تتعثر من شده الخوف
وأخيراً وصلت غرفتها بأمان
زفرت براحه
تشعر انها كانت تخوض حرب
لا تجلب بضع اطباق من المطبخ
لن تنكر خوفها
لكن أهناك اغلى من نفسها
فلتفعل ما تريد وليحدث ما يحدث
لن يكن أسوء من هذا
وضعت الطعام على الفراش
لكنها عادت ووضعته ارضا
تحب الارض
تحب الاكل براحه ودون تعقيد
هي تحب البساطه وهذا يرضيها
بدأت تاكل وتاكل
تاكل بنهم واستمتاع غاب عنها لسنوات طويله
غاب عمرا كاملا
الطعام مذاقه مختلف
لذيذ ودسم
ليس مسلوق كأكل المرضي
هي تريد هذا
لا تريد الاخر
تريد أن تحيا
لا أن تدفن حيا
...............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
في منزل تميم
بعد محادثه طويله مع والده تبين تمسكه بفريدة
وكان الامر واضح وضوح الشمس
يجب أن ياتي الرفض منها
وإلا فليواجه مصيره
سار في الحديقه يحاول إيجاد طريقه أي طريقه
لجعلها ترفضه
لكنه يشعر بالعجز
رن هاتفه ليجيب بتعب : حسام اقسم بالله ما ناقصك
اقفل ل اجيلك لحد عندك واجيب رقبتك
ضحك حسام بقوه وهو يقول : للدرجه دي
ده بابا بيقول انك ارتحت اوي
وقعدت تتكلم معاها كثير
تميم بقرف: بلا ارتحت بلا زفت
ابوك كان واقف يراقبني
ف اضطريت اتكلم
ويا ريتني ماتكلمت
يا لهووووي
مسورة كلام وانفتحت فوشي ومش راضيه تقفل
بجد ايه ده
كرهتني في صنف الحريم
قالها وهو يصعد لغرفته
واكمل وهو يدخل غرفته بعصبيه:والمصيبه ان ابوك قبل ما ينام قالي فضيلي نفسك بقي
عشان هنروح ثاني
اقسم بالله لو عايز يجلطني ما هيعمل كده
اطلق سبه وقحه
وهو يستمع الى صوت ضحكات اخيه
ل يغلق الخط في وجهه
ويجلس على الفراش
مفكراً
ماذا يفعل المره القادمه!
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
دست في فمها المعلقه الاخيره
تتناولها بنهم كنهم المعلقه الاولي
واخيرا دفعت الطبق مبتسمه بفرحه بعد ان انتهت منه أخيراً
ربتت على بطنها
وقالت بضحك: تم ملئ الكرش بنجاح
أخيراً بجد
كان نفسي اقولها من زمان
قطبت حاجبها وهي تقول مفكره: طيب هنخفي الجريمه كده ازاي
لازم انضف لحسن ماما تقطع خبري
لملمت الاطباق واسرعت للاسفل بحرص شديد
اضائت اضائه الهاتف
وثبتته بحرص فوق مغسله الصحون
وبدأت تنظيفها بهدوء شديد حريصه ألا تصدر صوت ابدا
غسلت الصحون ووضعتها محلها لكي لا يكتشف احد امرها
انتهت بعد نص ساعه
واعادت كل شي مكانه
وصعدت سريعا نحو غرفتها اخيرا
دلفت لغرفتها
تسطحت على الفراش
اضائت الضوء الخافت الابيض واغلقت الضوء الرئيسي
وظلت تنظر للسقف لمده لا تعلمها
تفكر بل تخاف من تمردها
تخاف على نفسها
تخاف ان تحترق روحها في حرب لم تختر خوضها
اسئله كثيره
دون اي اجابه
وبعد مده طويله للغايه
سقطت في نوم عميق
مبتسمه بخفوت متذكره احداث اليوم مع تميم وما فعلته
وكم راق لها
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
اليوم التالي
صباحا " في بيت تميم "
كان يهبط من على السلم يرتدي حلته الانيقه
يتحدث في الهاتف في محادثه عمل
لكن وقوف والده امامه واشارته له ان يتبعه
جعلته يغلق المكالمة سريعا ويلحقه الى غرفه مكتبه وهو يقول مسرعا: نعم يا بابا
لو مش حاجه ضروري خلينا نأجلها لبليل لأني متأخر اوووي
وكاد أن يخرج إلا أن صوت والده اوقفه وهو يقول: تميم
استنى عايزك
اقعد متخفش مش هطول
تنهد تميم
لكن اطاعه بهدوء وجلس أمامه في انتظار حديثه
صمت مدحت قليلا حتى قال: ها نويت على إيه
تميم بإستغراب: بخصوص إيه
نظر له مدحت طويلا قبل أن يجيب :هيكون بخصوص اي يا تميم
بخصوص جوازك
خطوبتك اللي المفروض تتم
اظنك شفت البنت
ومفيهاش غلطه
واهلها اضمنهملك
يعني مفيش سبب للتأخير اي حاجه
خير البر عاجله
انا شايف الخطوبه الطويله ملهاش لازمه
انتو تخدو فتره صغيره تعارف وتتجوزو
وبخصوص الترتيبات ملكش دعوه بيها
انا هقوم بكل حاجة
ولو على المكان
انا حابب تعيشوا معايا
وتملوا البيت عليا
بدل ما انا قاعد لوحدي
واكمل بحزن:بخاف كثير انام مصحهاش وانا لوحدي
اموت ومحدش يحس بيا
زفر تميم بحزن وهو يردد: يا بابا بعد الشر
إيه بس جاب سيره الموت
وثم ما انا بقعد معاك على قد ما اقدر
تنهد مكملاً:يا بابا لازم اخد وقتي
وقت كبير كمان
عشان اقدر اقرر هل دي الزوجه المناسبه ولا لا
ازاي بتطلب مني أقرر إن دي شريكه حياتي من مره واحده
مش معني إنك عملت كده مع ماما الله يرحمها إنه صح
صوابعك مش زي بعضها
طالعه مدحت بتعب وهو يقول:انت ليه مش عايز تريحني
خطوبه طويله يعني عادي جدا اموت قبل ما اطمن عليك
يا بني انا عايز ارتاح بقي. ومش هرتاح غير وانا شايفك متجوز قدامي
واكمل بتعب اكبر :تميم هو العمر باقي في قد إيه
زفر تميم بقوه وهو يحرك يده محاولاً الحديث
إلا أنه كان عاجزاً
اخفض رأسه يستغفر ربه
وحينما رفعها ينظر لوالده
جحظت عيناه وهو يري علامات الألم مرتسمه على وجه والده وهو يلهث قائلا بتعب: تميم
.......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.......................................
وقف تميم ينظر لوالده المستلقي في فراشه وقد غفى اخيراً
لا ينكر لحظات الرعب التي عاشها وهو يرى والده بهذا المظهر
كاد قلبه أن يتوقف
نبهه الطبيب علي ضرورة مراعاه حالته النفسيه
اقترب منه يتطلع في وجهه بقلق قبل أن يميل يقبل جبهته قائلا بألم ساخر: بقي عشان ام اربعه واربعين دي تتعب
يعني هتجوز انجلينا جولي واخلفلك العباقره الصغار
تنهد ضاحكا قبل أن يقول: سيّبت ركبي يا حج
واندس بجانبه يراقبه بكل حب وقلق
متسائلاً
هل لو سار خلف والده وقبل بها ولم يجد السعاده حينها ما الحل
.....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
......................................
اربع ايام
ربما قليله للبعض
لكن هنا مرت ببطئ
بعد تفكير طويل قرر تميم أنه لن يظلم نفسه ووالده وتلك الفتاه معه
حتي إن وافق وتزوج ماذا إن لم يجد السعاده
هل سيطلقها بعد أن تعلق بها والده اكثر
أم ستظل حياتهم مجرد واجهه اجتماعيه ومن الداخل لا يوجد سوا الفراغ
سيتأذي الجميع في كل الأحوال حتي والده
طالما رفضه مرفوض
فرفضها كما كان يخطط هو الحل الأمثل
فليكمل تلك الزيجه لكن يجب أن يسرع
فوالده ما إن تعافي حتى عاد يلح
واليوم موعد الذهاب مره اخرى لعروسه الغاليه
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
......................................
في منزل فريدة
عادت من جامعتها بعد يوم طويل
لتتفاجئ بالعامله تخبرها بقدوم تميم وووالده
تهدل كتفاها بخيبه
اربع ايام لم تسمع عنه شئ وظنت أنه رحل فعلاً
لكن ماذا يحدث
لماذا عاد مجدداً
لقد فشلت في جعله يرحل
خطت خطواتها نحو الدرج تفكر
ماذا تفعل تلك المره
لقد حاولت أن تريه انها خرقاء
حتى اشارت الى جهه الخرفات لعله يخاف
لكنه عاد
عاد الحمار
عضت شفتاها وهو تقول: أعمل إيه
كانت قد وصلت لغرفتها لتجد أمها تقف بها
فريدة بهدوء: حضرتك هنا
عايزاني في حاجه
صفيه بإنشغال وهي ترتب ملابس اليوم: اه متاكليش لحد ما الناس يمشوا
انا جهزتلك اللبس اهو
خدي شاور وإبدأي استعدي مش عايزه تأخير
وخرجت
نظرت للملابس بقرف قبل ان تسقط على الفراش تفتح هاتفها تحديدا تحدث صديقتها ساره قائله: الحقيني جايين النهارده
عايزه افكاااااار كتير اطفشه بيها
اتاها الرد في نفس الدقيقه وهي تخبرها : بس كده
بصي بقى يا ستي
فريدة بخبث: بصيت
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
تسللت فريدة نحو المطبخ بحرص كي لا تراها امها
وقفت خلف الباب تشير الى احد العاملات
التي ما إن رأتها اقتربت منها سريعا بإحترام
فريدة بصوت خافت: بصي يا منال عايزاكي تجبيلي الدوا اللي في الورقه ده
بس من غير ما حد يشوفك تحديدا ماما
نظرت لها العامله بإستغراب لتكمل مبرره: لو عرفت اني تعبانه هتعمل مشكلة
هتيلي بسرعه الدوا ده من الصيدليه وتطلعي تدهولي لو انا في الاوضه لوحدي
ولو ماما معايا لفي وارجعي تاني
اومئت لها العامله واسرعت للخارج
وظلت فريدة محلها تضع يدها على صدرها وهي تردف بقلقل : سترك يا رب سترك
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
بعد ساعه
القت صفيه نظره رضا على فريدة
وهي تراها راقيه وانقيه بفستان قصير بلون ازرق قاتم وجواربها السودا الطويله
وأخيراً خصلاتها المجتمعه خلف رأسها
صفيه بهدوء : الضيوف على وشك خلاص
اقعدي هنا لحد ما ابعتلك حد ينادي عليكي
زي ما قلتلك مشيتك مظبوطه
كلامك هادي
خلينا نخلص بقي من الموضوع ده ونبداء تحضريات
انتبهت فريدة الشارده لأمها وتحديدا لآخر جمله واردفت بحاجبين مقطبين: تحضريات ايه
صفيه بتأكيد: خطوبتك
انا وباباكي قررنا لو النهاردة مشي تمام
هنحدد معاد الخطوبه اللي أكيد مش هتكون طويله
شهر اتنين بالكثير وتكونوا اتجوزتوا
لا هو هيكون نفسه لسه
ولا إنتي وراكي حاجه
ارتجفت فريده بقوه وهي ترد بسرعه: بس بس انا لسه بدرس
والسنه مهمه وتقيله
خلينا نطول الخطوبه دي مده صغيره اوي
مش هلحق يا ماما
مش هلحق ابداً
صفيه ببرود: انتي هتخترعي الذرة
ده تعارف يعني مش محتاج ابداً
والدراسه مالها
الجواز مش صعب
وانتي لازم تكوني قدها
بلاش دلع وكلام فارغ
فوقي لنفسك يا فريدة
واياكي تجيبي سيره التأجيل والهبل ده
يلا انا هنزل عشان اشوف النواقص
وخرجت
جلست فريدة على الفراش فلم تعد ساقاها تتحمل اكثر
زواج
أي زواج
الأمور تخرج عن السيطره
بل لم يعد هناك أي سيطره
اغمضت عيناها بحزم وهي تقول مشدده: لا مش هسمحلهم
مش المره ده
قالتها مؤكده وبشدة
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
كان تميم يجلس بجانب والده في السياره ينظر من النافذه بشرود وتيهه غريب
يشعر أنه محاصر
يشعر بالاجهاد
والحقيقه يشعر بالكثير حتى وإن لم ينطق
تنهد وهو يغمض عيناه
قبل ان يفتحهم على صوت السائق الذي قال بتهذيب : وصلنا يا فندم
تميم بسخريه: هاتلي العلب والشنط بتوع الاميرة اللي هخطبها دي وتعالي ورايا
ضربه مدحت على ذراعه وهو يقول أمرا ً: شيل الورد
وورايا
وخرج وظل تميم يجز على اسنانه
إلا أنه حدث السائق قائلا: سمعته
شيل الورد وورايا
وخرج هو الآخر
..............................
تسللت فريدة للمطبخ بعد أن علمت بوصولهم
وما إن رأتها العامله حتى اقتربت منها تعطيها الدواء وتذهب سريعا
امسكت العلبه تقلبها بين يديها
قبل ان تقترب من عامله اخرى كانت تجهز الضيافه لتخبرها بهدوء: روحي انتي انا هقدم العصير
انصرفت العامله لتقف هي تنظر لكوبين العصير
قبل ان تتنهد ناظره الي الدواء بيدها
وهي تقرأ ما عليه : ملين
عريس_قيد_الرفض
#الفصل_الرابع_الاخير
#عفاف_شريف
....................................
شعور الإبتسامه الاولى
تلك التي تأتي بعد الكثير من الألم
الكثير من الإنتظار
تلك الإبتسامه الحقيقيه
أن تبتسم بسعادة شديدة متحرراً كطير حلق بعيد بعد سنوات طويله من الإحتجاز
ها هي تحررت وأوصدت الماضي خلفها بكل ما فيه
لعل القادم يحمل لها نصيب كبير من السعاده
والآن فلتبتسم فقط
تاركه الغد للغد
فاليوم يومها
وهي تستحق
...................................
دلفت للغرفه تحمل العصير بيد مرتجفه
ناظره لكوب العصير المنشود لقد وضعت به عشر نقاط أو إحدى عشر أو اكثر
هل وضعت اكثر ام اقل
اغمضت عيناها لوهله برعب
انها لا تذكر من شده توترها
تتمنى من الله أن يعمل الدواء وتفشل مخططات اليوم
اقتربت من والده تقدم له العصير
وما إن شعرت أن يد والده تذهب للكوب الخاطئ
ارتجفت بشده
وقربت منه الكوب الاخر بسرعه
لياخده منها بهدوء مبتسماً إبتسامته البشوشه شاكراً اياها
ابتلعت ريقها وهي تلتفت لتميم تنظر له بقلق وخوف
الخوف كلمه قليله هي مرتبعه
ابتسمت له ابتسامه مرتجفه وهي تقدم الكوب
حتى تناثر القليل منه من شده توترها
لياخده هو منها دون حتى كلمه شكر
رفعت حاجبها بغيظ وحل محل التوتر
الغيظ الشديد من ذلك السمج قليل الأدب ، عديم الذوق
لتقول بهمس شديد لم يسمعه غيره : قولي شكراً
اتسعت عيناه ورفع رأسه ينظر إليها يتاكد انها قالت ما استمع إليه فعلاً
ليجدها تناظره ببرود بحاجب مرفوع كالمجرمين
تأفف بقرف وهو يقول بإبتسامة سمجه: شكراً
ابتسمت له ابتسامه صفراء
واسرعت بالجلوس بجانب والده كما طلب منها
وكل منهما ينظر للاخر بغيظ مكبوت
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
مرت نصف ساعه ولم يحدث شئ
هي حتى من توترها نسيت أن تقرأ ورقه التعليمات بداخل الدواء
يا للمصيبه هل من الممكن أن ياخد وقت طويل لكي يعمل
نصف ساعه من المحادثات التي لا تهتم لها بالمره
ماذا تفعل الوقت ليس لصالحها
اتقوم لتقديم عصير آخر وتضع به عشر نقاط آخرين
عله يسرع ويصاب بالإسهال الشديد ويفسد اليوم
لكن وقبل أن تكمل تفكيرها الإجرامي
أفاقت على صوت والد تميم وهو يقول: انا شايف طالما الموضوع ماشي بسهوله كده
نبعت نجيب مشير الجوهرجي هنا
عشان فريدة تنقي الشبكه اللي تحبها
اتسعت كل من عينا فريدة وتميم وهما يرددان معا: إيه
صفيه بتأكيد : ليه لا
طبعا احنا موافقين
إيه رأيك يا شوكت
اومئ لها شوكت هو الآخر موكداً بإبتسامه: اكيد طبعاً موافق
تهدل كتفا فريدة برعب وهي تستمتع الى ما يقرروة
ماذا ستفعل
يا للهول ماذا ستفعل
اما تميم فمسد معدته يشعر بألم غريب
وهو يفكر أن الامور تخرج عن السيطره
محاولاً ايجاد طريقه للهرب
اي طريقه
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
تحركت فريدة من الغرفه تستاذن وتركض نحو غرفتها تبكي بصمت
شبكه
اي شبكه
ماذا تفعل ماذا
وضعت يدها على فمها تكتم شهقه بكاء
و تشعر بغثيان شديد وقبل أن تسرع نحو الحمام
كانت قد أفرغت ما بجوفها ارضاً
اصدرت صوت تأوه عالي تبكي بقوه وهي تشعر بالتعب
وقبل ان تجلس حتى على الفراش
اقتحمت أمها الغرفه
وما إن شاهدت ما حدث حتى قالت بقرف وضيق شديد: إيه القرف ده
إزاي تعملي كده
مش عارفه تمسكي نفسك لحد الحمام
تأففت بصوت عالي تنظر لها تكاد تضربها من شده غيظها قبل أن تنادي بصوت عالي: تحيه انتي يا زفته يا تحيه
اتت تحيه مهروله من الخارج تسألها بهدوء: اتفضلي يا هانم
صفيه بإشمئزاز :نظفي القرف ده
واكملت بصرامه: وانتي يا هانم
قومي يلا خدي دش فورا نضفي نفسك من الريحه المقرفه دي
وغيري كل الطقم
اف اف لازم تبوظي الدنيا
متقدريش تكوني انسانه محترمه ابداً
لازم تتصرفي تصرفات حيوانيه زيك
يلا فورا
وخرجت سريعا
اقتربت منها تحيه تربت على يدها وهي تقول برفق: معلش يا آنسه فريدة
تعالي اساعدك
ودون القدره على الرد
تركتها تساعدها
وكانت في حاجه فعلا
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
في الأسفل كان تميم يتلوى من ألم معدته
ولديه رغبه ملحه في الذهاب الى الحمام
وعندما وجد نفسه غير قادر على التحمل
اردف قائلا بوجه محتقن: عن اذنكم محتاج اروح الحمام
اومئ له شاكر بهدوء سامحا له
ليسرع الاخر في خطوات اشبه بالركض نحو الحمام
وما إن دلف حتى صاح بألم شديد: في ايه
انا مش قادر استحمل كده ليه
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
بعد نصف ساعه
نظرت فريدة لنفسها في المرآه
كانت شاحبه لدرجه مخيفه
الرعب يكاد يقتلها حيه
ابتلعت ريقها وهى تتنفس بعنف
قبل أن ان تتحرك مقرره الخروج بقوه رغم وهنها
داعيه من كل قلبها أن يصاب تميم بإسهال شديد يفسد اليوم فوق رؤوسهم جميعا
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...............................
دلفت للغرفه وجلست بجانب مدحت بشرود تام
لكن ما لفت انتباها هو غياب تميم
وقبل أن تسال عنه
تسالت صفيه بهدوء: اومال فين تميم
مدحت بإستغراب : والله مش عارف
قال هيروح الحمام ولسه مجاش
إتأخر اوي
ممكن يكون بيعمل مكالمه ولا حاجه
اومئ له شوكت مؤيدا
اما فريدة فكادت ان تقفز صارخه من شده الفرح
بدأ مفعول الدواء في الظهور
وتميم قابع في الحمام
وعند تلك النقطه
عضت شفتاها بحرج وخذي
ما ذنبه لتفعل به هذا
ما ذنبه ليتعرض لهذا الموقف المحرج
همست لنفسها قائله: يمكن الطريقه غلط
بس انا بإيدي إيه غير ده
يا رب يسر امري يا رب
وظلت محلها تتابع انتظار الجميع
لخروج تميم من الحمام
ووصول الجوهرجي
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
في الحمام
كان تميم يسب ويشتم بكل الالفاظ والشتائم المتعارف عليها
ماذا اصابه
لم يحدث معه هذا من قبل
يكاد يسقط من شده الايعاء
ماذا يفعل الان
لا يستطيع الخروج بل لا يقدر ما إن يقرر حتى يهرع من جديد للحمام غير قادر على الصمود
بحث عن هاتفه بجيبه لعله يخبر والده
قبل أن يشتم بغضب
لقد تركه هناك
تباً تباً
ما العمل
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
تسللت فريدة لتقف في الشرفه قليلاً
ارادت الإبتعاد عن صخب تلك الجلسه
هي لا ولن تهمها ابدا
فليفعلو ما شائوا
رفضها قائم مهما حدث
انتفضت من شرودها على يد توضع على كتفها
لتجدها امها
صفيه بهدوء وصوت خافت: الجوهرجي وصل خلاص
انا اللي هختار الشبكه
واكملت بتأكيد سعيد ومتفاخر :لازم اهم حاجه يكون خاتم السوليتر تقيل
تقيل اوي
الشبكه لازم تكون الأغلي والأتقل
نظرت لها فريدة بملامح ساخره
امها لن تتغير
المظاهر ثم المظاهر ثم المظاهر
وهي في النهايه
حتى انها تحت احذيه تلك المظاهر
تجاهلت ثرثره امها السعيده
والتفتت تنظر للسماء
مبتسمه
لا تعلم لماذا
لكنها تعلم ان الأمور لن تتم
تثق في الله
تثق وبشده
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...............................
دلفت للغرفه خلف امها
بعد ان أخبرهم والدها بوصول الجواهرجي
لإختيار الشبكه
اشار لها مدحت بإبتسامه بشوشه متألقه سعيده للغايه: تعالي يا فريدة
عايزك تختاري اللي إنتي عايزاه
اللي يعجبك خديه
ابتسمت له بتشتت
وقبل ان تتدخل امها
تسأل والدها: هو تميم كل ده في الحمام
مدحت بإدراك : ايوه فعلا
معقول كل ده في الحمام
واكمل بحرج: معلش يا مدام صفيه ممكن تبعتي حد يشوفه
ولكن وقبل ان تنادي على احد العاملات
قاطعها قائلا بتردد وقلق لا يعلم سببه: معلش اسمحيلي اشوفه انا
اومئت له مشيره له على المكان
ليسارع بالخروج
والقلق يأكل قلبه
...............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..............................
وصل عند الحمام المغلق وهو ينادي بصوت محرج: تميم انت كويس
لم يأته رد للوهله الاولى
إلا أن تميم رد بغيظ: لا مش كويس
مضطرين حالا نمشي
ده اذا لحقت اوصل البيت بالمنظر ده
هخرج نمشي علطول
مش هينفع اقعد دقيقه واحده زياده
هننفضح
قطبت مدحت حاجبيه وهو يستمع الى صوته المبحبوح وإصراره على المغادره
ولهذا لم يسأله عن السبب حتى
واسرع يبلغ اعتذاره لصفيه وشوكت والجواهرجي
بضرورة رحيلهم لمرض تميم
وسارع بالذهاب حيث تميم يحثه على الخروج
ولم يمر الكثير وفتح الباب
كان شاحب ويمسك بطنه بألم
ولم يعطه الفرصه ليجده يركض من المنزل كطفل صغير محرج
اسرع مدحت خلفه
يدلف للسياره
قبل ان يأمر السائق في الإسارع على قدر المستطاع
وحينها التفت الى تميم قائلا بقلق: وشك اصفر كده ليه
ومالها بطنك
انا مش فاهم حاجه
كنت بتعمل ايه في الحمام كل ده
عض تميم على شفتاه بغيظ وهو يرد هامسا: كنت بلعب
هكون بعمل ايه يعني يا بابا
قال الاخيره بصوت عالي لفت انتباه السائق
ليزفر بقوه
مدحت بهمس: فهمني بس
اقترب منه تميم للغايه حتى همس بأذنه بكلمه واحده
جعلت الاخر يرتد للخلف ينظر له
وهو يحاول التماسك
لكن لم يستطع
وهو يرجع رأسه للخلف يضحك بقوه
وبجانبه تميم ينظر بعيون متسعه غاضبه
تهدد بالانفجار
والآخر يضحك من كل قلبه على خيبه ابنه
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
اما في بيت فريدة
فكانت تكاد ترقص بشده وهي تري امها تودع الجوهرجي وتصعد لغرفتها تتمتم بكل الكلمات الغاضبه الحانقه
انسحبت بهدوء نحو غرفتها هي الاخرى
نجحت اليوم
فماذا ستفعل الغد
يجب ان تفعل شئ واحد اخير
شئ يجعل من رفضه كلمه أكيده
لكن ماذا تفعل
ماذا تفعلي يا فريدة
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
دلف تميم للمنزل يركض سريعا نحو اقرب حمام
وخلفه والده لا قدره لديه على تمالك نفسه من شده الضحك
دلف للحمام بغضب وضيق وهو يستمع الى صوت ضحكاته الجهوريه
تميم بغيظ : انا خلاص بدات اشك إنه ابويا
واكمل بألم وهو بتحسس بطنه: شكل الجوازة دي هتجيب اجلي
منك لله يا فريدة يا بنت ام فريدة
...............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..............................
بعد مده
كان يهبط من غرفته
بعد ان بدأ يشعر ببعض التحسن
ليقرر بأخذ حمام بارد والنزول لوالده العزيز
وما إن نزل حتى وجده يضع بعض الطعام وياكل امام التلفاز
وما إن رآه حتى اشار له ليقترب يشاركه
وفعلا جلس بجانبه قائلا بضيق شديد :مش هقدر اكل حاجه
حاسس معدتي بقت حساسه اوي
ولو حطيت حاحه فيها هتعب
مدحت بهدوء : ماشئ هخلي محمد يعملك شوربه خضار قبل ما ياخد إجازته اهي تكفيك كذا يوم
اؤمي له تميم بصمت مشاهدا التلفاز بشرود تام
قاطعه والده وهو يقول: بما اننا النهارده معرفناش نجيب الشبكه
ف إيه رايك
قاطعه تميم قائلا بخوف حقيقي: لا لا
بجد لا
انا كل ما بدخل بيت الناس دي بيحصلي حاجه
بجد انا اتشائمت
ده انا لو معمولي عمل في بيتهم مش هيكون ده وضعي
مدحت بضحك: يا بني هم مالهم
وثم يعني إيه خلاص مش هنروح تاني
كده كده هنروح لسه في حاجات كتير
ده احنا لسه بنقول يا هادي
تميم بهمس : يتحرق هادي
واكمل بتعب :طيب اقولك
اديني بس يومين نقاهه
عشان حاسس إن في حاجه غلط بتحصل
مدحت بحزم:ولا يوم يا تميم
بكره تروح تجيب خطيبتك من بيتها
عشان تشوف البيت هنا
وبعدين نبقي نروح نجيب الشبكه
واكمل تناول طعامه
وتميم يفكر بجديه
ايفتعل حادث يومها
ويقتلها في الطريق
ام يقتل نفسه ليرتاح
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
في هذا اليوم ليلاً
قررت فريدة ان تتسلل للمره الثانيه
احبت الأمر
تستطيع التنفس براحه وهدوء
وقفت امام المنزل تنظر له
تعلم انها مخطئه
ورغم ما مرت به دائما
كانت تصمت وتنصاع
لكن تلك المره لا تستطيع
تشعر بالإختناق
تحركت لسيارتها بعد أن قررت اخذها معها لكي لا تفقد طريقها كالمره السابقه
وقررت تحديدا الذهاب الى احد المراكز التجاريه ودخول حلبه التزلج
ابتسمت براحه وهي تفتح نافذتها
تشعر بالهواء البارد يلفح وجهها
وخصلاتها تتراقص هنا وهناك
في تلك اللحظه شعرت بالحريه
شعرت انها حيه
كطائر صغير يحلق بسعاده
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
دلفت للمكان تنظر له بسعاده طفله في السادسه من عمرها
اللعب والركض هنا وهناك لم يكن يوما من اهتمام امها
هي صارمه جاده حازمه
حياه هادئه ممله رتيبه
رتيبه للغايه
برتابه لا تلائم طفله ابدا
لا يوجد جنون
لا يوجد مرح
حتى الإبتسامه بحساب
لا يوجد اي شئ
لا يوجد سوي اوامر فقط
تنهدت بحزن ازالته سريعا وهي تفكر
لا حزن اليوم ولا اي يوم
اليوم ضحك ولعب فقط
وقبل ان تدخل الى صاله التزلج
جذب انتباها عربه صغيره يجتمع عندها الكثير من الأطفال
اقتربت بدافع الفضول
وهي تري ما يبيعه
كانت حلوي غزل البنات
تنهدت بفرحه وسعاده وحماس شديد
تريده تريده حقاً
اقتربت تخترق الجميع تقف امام البائع
الذي ما إن انتهى من الطلب بيده
سألها بهدوء عن أي شكل تريد
رددت بخفوت: شكل!
اشار لها على شكل قلب أو دميه أو أي شكل تريده
اشارت له بحماس للقلب
بداء العامل في اعدادها بسهوله
وهي تراقبه بفم مفتوح باتساع
كانها تشاهد شئ عظيم
ولم يمر الكثير واعطاها اياه
دفعت المال
وسارت تضم حلوي غزل البنات لصدرها
تنهدت بسعاده غريبه
حتى انها من فرط حماسها تخاف أن تأكلها فتنتهي
لكن مع اول قضمه
اغمضت عيناها متمتمه بإستمتاع
كانت جميله
جميله جدا ايضا
ذائبه ولذيذه
وقضمه تبعتها اخرى الى أن قضمت قضمتها الاخيره
وهي تكاد تقفز سعيده
ابتمست وركضت بسرعه نحو صاله التزلج
كطفل صغير للغايه رأى مدينه الألعاب لاول مره
ضحكت بسعاده شديده
وهي تقترب اكثر واكثر
تريد اغتنام كل دقيقه
تريد الضحك
تريد ان تحيا سعيده
وهي تستحق تلك السعاده
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...............................
في منزل تميم
تمدد على فراشه وهو يشرب مشروب الينسون الخاص به
اصبح افضل والحمد لله
لا يدري ما حدث له
لقد كان يوماً كارثياً بكل المقاييس
كاد ان يغفو مبكراً للغايه على عكس عادته
لكن رنين الهاتفه منعه
نظر الى شاشه الهاتف وهو مستمر في الرنين
إنه احمد احد اصدقائه المقربين
اجاب قائلا بخفوت:ارغي
اجابه احمد : قوم البس يلا نخرج
تميم برفض: لا مش قادر
خليها مره ثانيه
احمد بإصرار: انجز و قوم يا تميم
مش هخطفك يا بيضه
واكمل ساخراً :ومتخفش مش هخدك قهوه عارفك
واد راقي
قوم يلا وعدي عليا عشان مش عايز اسوق
ومتكلش حاجه
هناكل هناك
نفسي في فته شاورما
في محل تحفه فاتح جديد
وعامل ضجه لازم نجربه
يلا انجزز
كان تميم يستمع إلى ثرثرته بملامح متبلده
قبل أن يقول برفض قاطع : مش قادر يا احمد
صمت احمد قليلا
قبل ان يردد بإستعطاف مزيف: كده يا تيمو
يعني المره اللي اقولك تعالي نخرج
تصدني كده
اخص عليك
خلاص براحتك
خليك
كتك القرف
رق قلب تميم قليلا رغم معرفته بأنه أداء تمثيلي رخيص للغايه
لكن وعند احمد
لا يحب أن يرفض له طلب
ف لا صديق لاحمد سواه
و رغم ان الامر قد يبدو طبيعي
إلا أن وحده احمد في غيابه تؤلم قلبه
وتجعله يشعر بغصه في قلبه
لذلك غمغم بهدوء: تمام هقوم البس
اطلق الاخر صيحه حماسيه
لتجلحل ضحكه تميم هو الاخر
وكم كان بحاجه اليها اليوم
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
وقفت امام العامل يعطيها الأدوات الخاصه
والحماس يقفز من عيناها
ارتدت الحذاء الثقيل
وخوذه واقيه حفاظا على رأسها من الكسر
نظرت للساحه بخوف وهي تتحرك ببطئ شديد كسلحفه خشيه الوقوع
وما إن ظنت انها نجحت
لم تجد نفسها سوا على الارض
وصوت ضحكاتها يعلو ويعلو
حاول احدهم مساعدتها لكنها رفضت بلطف
ووقفت بحرص شديد
مره بعد مره
تقف ل ثواني وتعود لتقع كالبلهاء
ورغم إحراجها
إلا انها كانت سعيده
نظرت للساحه بطفوله وهي تردد ساخره: يا رب بس مروحش مكسو..رة
وقبل ان تتمتها وقعت
نظرت لنفسها ولم تتمالك نفسها وهي ترجع رأسها تضحك بقوه على مظهرها
...............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...............................
وصلو للمركز التجاري
تحت مزاح احمد ومشاكسته اللطيفه
وما إن دلفا حتى أتى اتصال لأحمد من خطيبته ليبتعد قليلا
نظر له بسخريه
طالما خطيبته فلن يعود قبل ساعه ونص
فهي ثرثاره للغايه
تحرك يسير ببطئ يستند على الحاجز
بشرود تام
لكن اخترق شئ شرودة
شئ جذبه كألمغناطيس
صوت ضحك
صياح عالي
رفع رأسه يبحث عن مصدره
لكن اكتشف انه بالاسفل
انزل رأسه ينظر للاسفل
حيث فتاة شابه تجلس أرضاً في ساحه الثلج
لكن تلك لا تجلس
بل تقع
تقع وتقف
تسير قليلا وتسقط فجأه
لتنطلق ضحكاتها المرحه على نفسها
ضحك بخفوت عليها
وهو يدقق النظر بها
شئ ما يجذبه لها
رغم الخوذه الواقيه على رأسها والتي تمنعه من رؤيتها بشكل واضح
تحرك يهبط الدرج حيث هي
ولم يمر الكثير
ووجد نفسه يقف امام ساحه التزلج
وتلك البلهاء لا تزال تسير وتقع وتضحك بقوه كطفل صغير احمق
ظل يحدق بها
وهي تحاول الوقوف
وما زال يراقبها
يريد ان يلتقي بعينها
حتى رفعت رأسها فجأه
لترتطم عيناها بعينه
وكل منهما يردد بهمس متعجب
فريدة
تميم
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.....................................
ظل الصمت هو السائد بينهم
حتى رددت فريدة بخوف :تميم
وهمست برعب: روحت في داهيه
ابتلعت ريقها وهي تتحرك بحرص شديد نحوه محاوله التمسك بالحاجز الخاص بالحلبه
وقبل أن تتمسك به
كادت ان تقع على وجهها
لولا يده التي امتدت سريعا تمسك بها كالكتكوت
اتسعت عيناها وهي ترى يده التي تمسكها
لتحاول نفضها بقوه وهو يتمتم ساخرا: لو سبتك هتتكفي على وشك وتلزقي في الارض
شتمت بصوت خافت
وهو يساعدها لتقف تستند على الحاجز تنظر له بعيون غاضبه
ليرفع الآخر احد حاجباه متسائلا بمكر: الله كنت بساعدك
اسيبك تقعي يعني
ردت عليه بتأفف: طيب طيب خلاص
اتفضل امشي
اتسعت عيناه من وقاحتها وهو يرد ببرود: ميكونش المول بتاعك وانا مش عارف
خليكي في حالك احسنلك يا شاطره
والتفتت ليغادر كما كانت تظن
لكن ما لم تحسب حسبانه هو دخوله حلبه التزلج
وهو ينظر لها بعيون ماكره عابثه
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
......................................
كانت تنظر له وهي تستند على الحاجز
يركض هنا وهنا بكل ثقه ومهاره
إنه ماهر
بل اكثر بكثير
كان يتزلج والإبتسامة الكبيرة تزين وجهه
والحقير يلاعب لها حاجبه بكل قله ادب
يعايرها لانها لا تستطيع
القت عليه نظره ساخطه
قبل ان تراه يقترب منها
ويقف امامها ينظر لها بهدوء
قبل ان يمد يده لها
تطلعت ليده باستغراب
لا تدري ماذا يريد
وقبل ان تسئله
اجابها قائلا وما زالت يده ممتده: تسمحيلي اعلمك
رمشت بعيناها عده مرات وهي تتطلع له تاره و يده تاره اخري
وقد تخضبت وجنتاها بخجل فطري
إلا انه أعاد طلبه قائلا بلطف اكبر لم يعلم مصدرة: متخفيش
واكمل تسمحيلي
ترددت قليلا
لكن ودون اراده منها
وجدت يدها تلامس راحه يده
ليلتقطها برقه جاذبا اياها للساحه
لوهله شعرت بالتوتر وهي تري نفسها تبتعد عن الحاجز
إلا ان يده ونظرات عينه الواثقه
مدتها بالقوه
مدتها بالثقه به
ورغم رفضها له
رغم كل ما حدث
لكن والغريب
ان كل منهما تناسى وضعه حاليا
مستمتعين بتلك اللحظات
وليتركا الغد للغد
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
بعد نص ساعه
كانت تسير خلفه برقه يده تعانق يدها
وفجأه شعر بها تسحب يدها
ليلتفت ينظر لها متسائلاً
ليجدها تحاول الوقوف وحدها
سمح لها وهو يدور حولها بمشاكسه
وما إن حاولت التحرك مثله
حتى كادت أن تقع ارضا
ليلتقط خصرها بين يديه
ضاحكا بقوه عليها
مساعداً اياها لتقف قبل أن تقول بهدوء وهي تتطلع له وقد عاد ليمسك كفها :كفايه كده
لازم اروح
اطاعها صامتا
معيدا إياها خارج الحلبه
خلعت الحذاء والخوذه وهو كذلك
وقبل أن تتحرك مغادرة قالت هامسه: محدش يعرف اني هنا
اتمني الموضوع يفضل سر بينا
ارتفع حاجبه بتسليه وهو يقول بإبتسامة كبيرة : سرك في بير
طالعته بتوجس
قبل ان تتحرك مودعه اياها بخفوت
وظل هو ينظر في أثرها بإبتسامة شاردة
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
......................................
كانت تقود سيارتها بشرود متسائله
ماذا حدث اليوم
كيف سمحت لنفسها بإظهار ذاك الجانب
من جهه تريدة الخروج من حياتها
ومن جهه
نعم تريدة
لا
بل تريد تلك الرفقه
تلك الإبتسامه
اليد القوه
وربما العينين المشاغبتين
تنهدت بتوتر
وهي تسأل نفسها نفس السؤال
الى اين يا فريدة
الى اين
تنهدت مرةاخري وهي تفكر
هل من الممكن أن يخبر تميم احد بما حدث اليوم
أمن الممكن أن يفلت لسانه
ويفضح امرها
تمتمت بخوف: يا خوفي يا بدران تطلع فتان
ربنا يستر
لحسن صفيه هانم تعلقني على باب زويله
قالتها ضاحكه بخفوت متذكره احداث اليوم
والمحير
انها كانت سعيده
سعيده بحق
سعاده لم تذق طعمها يوما ما
..............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...............................
بالمركز التجاري
كان يجلس مع احمد
لا يستمع الى ثرثرته
كان معها هي
مع صاحبه العيون البنيه الامعه
كان مع تلك الضحكه الطفوليه
كان مع الجزء الآخر من الساحره الشريرة
وكانها ليست تلك الفريدة الاخري
كانت مختلفه
لامعه كالنجوم
ابتسم بشرود وهو يتذكر صوت ضحكتها الجهوريه
كارثه متحركه
لكن لطيفه
وربما اكثر من لطيفه
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
تسللت للمنزل للمرة الثانيه
خالعه حذائها ممسكه به تحت ذراعها
تراقب الطريق
يمين
يسار
وتركض
عشر ثواني وكانت بغرفتها تستند على الباب تتنفس بعنف
قبل أن تتنفجر ضاحكه
مكممه فمها لكي لا تصدر صوت
القت بنفسها على فراشها
تتلمس يدها بشرود
متذكره نظرته
وضحكته
وكانت الأخيرة قبل ان تسقط في ثبات عميق
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
صباح يوم جديد
في منزل تميم
استيقظ شاعرا بنشاط شديد
رغم عدد ساعات نومه القليله
إلا أنه كان مستعد لليوم
مستعد للقاء الساحره الشريرة
فريدة اللئيمه
انفرجت شفتاه في ابتسامه خبيثه
سيلاعبها
سيجعلها ترفضه اليوم بكل تاكيد
سيجعلها تصرخ برفضها
وتحرك يصفر ويدندن بأحد الالحان
تحت نظرات والده المتعجبه
من تبدل حاله
مدحت بهدوء: صباح الخير
تميم بإبتسامه كبيرة: صباح الورد والفل
ارتفع حاجبا والده وهو يقول: ما شاء الله تبارك الله
واضح صاحي فايق ورايق
ده احنا نخدك كل يوم لبيت فريدة بقي
انقلبت ملامحه وهو يقول بضيق : بلا فريدة بلا بطيخ
افتكرلنا حاجه عدله بدل ام اربعه واربعين دي
مدحت بصرامه: ولد
اياك تتكلم عنها كده تاني
دي خلاص بنتي
مراتك يبقي بنتي
اتسعت عينا تميم وهو يقول بخفوت: مراتي
مدحت بتأكيد : ايوه بإعتبار ما سيكون
يلا جهز نفسك عشان تخلص اللي وراك
وتروح تجبها تشوف البيت
واكمل بلا مباله:اه صح جهز فطارك لنفسك عشان مفيش حد يعملك
وتركه
اما تميم فضرب قبضة يده بقوه وهو يقول:
مراتي
الموضوع ده أخد أكبر من حجمه
ماشي
ماشي يا بنت سلطح بابا انتي
اما خليتك تجري زي الفار
مبقاش انا
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
في منتصف النهار
صفت سيارتها أمام المنزل بعد يوم طويل للغايه في الجامعه
لكن وقبل بدء المحاضرة الأخيره
هاتفتها امها تطلب منها العوده وفورا
و رغم اهميه المحاضرة لكن إصرار امها جعلها تعود للمنزل صاغره مجبرة
وها هي تقف أمامه منتظرة سماع سبب عودتها بهذا الشكل
دلفت للمنزل لتجد امها تقف مع احد العاملات تأمرها ببعض الأشياء
وما إن لمحتها حتى صرفت العامله
تشير لها ان تتبعها
تنهدت فريدة بتعب وهي تجر ساقيها بغيظ
تريد الهروب لسريرها حبيبها
فهي لم تنم كثير واستقيظت مبكرا للجامعه
وتشعر بالارهاق الشديد
دلفت لغرفتها خلف امها
لتجدها تخرج لها سترة قصيرة سوداء اللون و تنورة من الجلد طويله الى حد ما باللون الاسود وحذاء عالي ايضا باللون الاسود
فكرت بإستغراب لماذا الاسود
لماذا تلك الملابس من الاساس
ولم تدم تساؤلاتها كثيراً
واتاها الجواب من امها وهي تقول بسعاده:
البسي الطقم ده
اسود وهتباني ارفع وارقى
تميم جاي في الطريق
هيخدك تشوفو الفيلا اللي هتعيشوا فيها
انا اتفقت مع مدحت انكم هتعيشوا معاه
هناك احسن ليكي
هتكوني الكل في الكل
ف تميم على وصول البسي عشان تروحي تشوفي المكان اللي هتعيشي فيه بعد الجواز
هزت فريدة رأسها برفض وهي تقول محاوله تأجيل الأمر قدر المستطاع: بس
بس لسه بدري
وثم انا مش عايزه اعيش مع حد
عايزه اعيش في مكان انا اختارته
يعني بيت لوحدي
ابنيه من الصفر
صفيه بهدوء: مش مهم انتي عايزه إيه
المهم انا بقول إيه
الي انا قلته هيتنفذ انا وباباكي شايفين ده الانسب ليكي
وطالما احنا شايفين كده يبقي ده الصح
مفيش وقت لبيت جديد
إحنا عايزين نعمل الفرح في اقرب وقت ممكن
تميم هو الابن الوحيد اللي عايش هنا
لو عيشتي معاهم وجبتي طفل ليهم تقدري تخليه يكتبلك جزء من الشركه
وكل ما تقربي اكثر هتاخدي اكتر
واكملت بلا مبالاة:علي العموم الكلام ده سابق لأوانه
لسه في وقت
يلا خلصي الي قلتلك عليه
وخرجت من الغرفه
وخلفها فريدة
تقف مرتعبه الوجه
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
نصف ساعه وكانت تقف تنظر لنفسها
كانت ترتدي الأسود حداداً علي روحها المسكينه
دميه مطرزة ترتدي ما يشائوا
لا إرادة لها
لا قوه
لا حياه
امسكت احمر الشفاه وهي تلون شفتاها بلون صارخ لم تعتد استخدامه ابدا
لكنها تتمرد ولو بأبسط الامور
تتمرد
نظرت لسترتها السوداء بكره شديد
قبل ان تتحرك نحو خزانتها تقلب محتواها بصبر شديد
حتي اتت بالمقعد الصغير تقف عليه
تقلب في الخزائن العلويه
واخيرا
وجدت ضالتها
ابتسمت بسعاده وخبث
وهي تخرج السترة الحمراء
كانت هديه لم تقبل امها ان ترتديها يوما
امسكتها تقلب بها بشرود
قبل ان تقول بخفوت: كان معاها هاف بوط
وتحركت نحو خزانه الاحذيه الخاصه بها
بحثت حتى وجدته
نظرت للحذاء الأحمر
كان مسطح بلا كعب كما تفضل
يغطي جزء صغير من ساقها
ابتسمت وهي تخلع حذائها العالي
وسترتها
مقررة
اظهار تمردها
مهما كلفها الامر
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
جلس تميم يستمع الى ثرثره تلك السيده المسماه حماته
كانت تثرثر وتثرثر
هز راسه بلباقه وهو يرفع رأسه تجاه الباب
لتتوقف هناك
عند تلك الشعله الناريه الواقفه
بخصلاتها الناعمه واحمر الشفاه الصارخ
وملابسها ال...
الجميله
شهقه خافته صدرت من امها افاقته من تطلعه
رفعت فريدة رأسها بكبرياء وقوه متحيده
تعلم أن القادم لن يكن سهلاً ابدا
لكن ما تريدة يستحق هذا
جزت صفيه على أسنانها بغضب
هل توبخها امامه وتدهس كرامتها
ام تصمت ل حين عودتها
حسنا ستصمت وتضع حذاء بفمها
لكن عندما تعود ستري تلك الوقحه
تكلمت من بين اسنانها محاوله الهدوء:تقدر تخدها يا تميم
واكملت بحزم: متتأخروش
اومئ لها تميم يشير لفريدة بالتقدم
وسار وهي خلفه
لكن قبل ان تخرج
منعتها يد امها
وهي تمسكها من زراعها تضغط عليه بشده
حتي شعرت به قد ينكسر وهي تهمس بفحيح : حسابك لما ترجعي
هكسرلك ايدك ورجلك لو احتجت يا فريدة
غوري
ودفعتها
التفتت لها فريدة تنظر لها ببرود
وخرجت بسرعه تلحق تميم
وهي واثقه
أنه لم يكن مجرد تهديد
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
استقلت معه سيارته وهي تنظر للنافذه بشرود تام
كان الليل قد اسدل ستائره
والهوا البارد يلفح وجهها
ورغم برودة الجو
كانت تشعر بداخلها بالغليان
تشعر بانها تسير علي صفيح ساخن
لا ترى سواء الفراغ
لا طريق
لا امل
لا يوجد اي شي
سوا الخوف من القادم
تشعر انها تتلاعب بالنار ولن يحترق سواها
تنهيده طويله وصلت الجالس جوارها
ليلتفت يتطلع لها
يدقق بملامح وجهها
كانت شاردة
حزينه
عينها تلمع تهدد بهبوط دمعه خائنه
التفت ينظر امامه
وهو يفكر
الايام تتتسرب من بين يديه
يخاف ان يستيقظ يوما
ليجد نفسه بحله زفافه
ظالم ومظلوم
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
بعد ساعه
وصل اخيرا لمنزله
كان الطريق صامت بينهم
لم يبادر بالحديث
ولم تبادر هي
ففضلا الصمت
وكان القرار الانسب
نظر لها ليراها ما زالت شاردة
ناداها باسمها
لتنتفض تنظر له وحولها
تحاول استيعاب اين هي
تميم بهدوء: وصلنا
اتفضلي يلا
اومئت له وهبطت تتبعه
الى أن وقف أمام الباب يدق الجرس
لكن لا اجابه
تمتم متذكرا وهو يخرج مفاتيحه : ايوه صح بابا قالي ان عم محمد اجازه
ردت عليه بإستغراب: يعني محدش في البيت
توقف عن فتح الباب
والتفت إليها يقول بخبث وعبث وهو يقترب منها: ايه خايفه
لم تتحرك إنش واحد
بل ردت بقوه وبرود: لو على الخوف
ف خاف على نفسك من باب اولي
ارجع رأسه للخلف ينظر لها بإبتسامة خبيثه
قبل أن يقول: علي العموم متخافيش يا اميرة
بابا جوه بس معرفش مبيردش ليه
لم ترد حتي
بل دلفت للمنزل بكبرياء بعد ان فتح الباب
وهو خلفها يتوعدها بشر
فتلك الساحرة الشريرة بقصره هو
.......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
......................................
جلست على اقرب اريكه تنظر حولها بفضول
كان منزل راقي
لكن دافي
عكس منزلهم المتسم بالبروده
كان هذا يشع دفئ وراحه
من اثاث جدران لوحات
كل شي كان راقي ودافئ
ابتسم بهدوء وهو يلاحظ نظراتها وقال بغرور: عجبتك
اجابته بصدق: جميل
واكملت براحه: ودافي اوي
لمساته هاديه اوي وراقيه
اختفت ابتسامه الغرور وحلت محلها اخري حزينه وهو يقول بخفوت: كله من ذوق ماما الله يرحمها
كانت تقول بيتي هو جنتي
لازم تكون كل حاجه على ذوقي
ومن وقت ما توفت وبابا رفض يغير مكان اي حاجه
وقرر يحافظ على اثرها في البيت
بابا كان بيحبها اوي
يمكن الحب مجرد كلمه على اللي كنا بنشوفه بينهم
زرعوا حب وحصدو حب
ورغم اني واخواتي مش عايشن في نفس البلد
الا ان ده مقللش من مكانتنا عند بعض
وفضلنا زي ما احنا
وهنفضل مهما عدي سنين
اجابته بشرود وعيون لامعه: مامتك
مامتك كانت بتحبك
سؤال قد يبدو احمق
لكنه مؤلم
ورغم تعجبه
تسأل بداخله
هل يوجد من لا يحب قطعه منه
وجد نفسه يجلس امامها يجيبها بصدق تام: عشقتنا
ممكن تبان كلمه غريبه
بس امي كانت بتعشقنا
كانت بتحبنا لدرجه غريبه
حب خوف قلق
كل المشاعر الحلوه اللي ممكن تتخيلها
انسانه كانت عايشه عشان تشوفنا مبسوطين
عارفه لما تحس إن في حد عايش سعيد لانه شايفك سعيد
امي كانت كده
امي كانت الام الاعظم في الدنيا
ولما ماتت
واختنق صوته مكملاً: ماتت جوانا حاجه كبيرة اوي
ماتت فرحتنا
يمكن عيشنا وكملنا
بس السعاده الحقيقيه
الضحكه من القلب
كان ليها ومعاها بس
هي ببساطه كانت كل حاجه حلوه ليا
كانت تستمع له بملامح خاويه
شاحبه
متألمه
تبتلع كلامه كانه زجاج حاد يمزق داخلها شر تمزيق
لكن هي
هي لم تحصل على هذا
هي لم تعلم معني حب الام ابدا
هي لم تُضم يوما
هي لم تفرح هذا الفرح
اين امها من كل هذا
اين هي من تلك السعاده
لماذا حرمتها
لماذا
ما الاهم منها
لطالما حاولت التقرب منها
لكن الرفض هو الرد دايما
لطالما شعرت ذلك الشعور المؤلم
شعور انها..
انها يتيمه
اغمضت عيناها
لتسقط دمعاتها المتألمه
لتسارع بمسحها قبل أن يراها تميم
لكن قد فات الاوان
تميم بخفوت: الله يرحمها
رددت وراه هي الاخرى
ناظره الى لا شئ محاوله الحفاظ على ماء وجهها
وقف ينظر اليها قليلا
حتي قاطعته مغيره مجري الحديث: اومال فين عمو
نظر حوله متذكر نعم كان يود البحث عن والده
اشار لها برأسه لفوق وهو يقول: هروح اشوفه يمكن بيرتاح في اوضته
وقبل أن يتحرك استمع الى رنين هاتفه
ليخرجه مجيبا بإستغراب: انت برة يا بابا
أجابه مدحت بتأكيد: ايوة
شوكت كان محتاجني فروحتله البيت عشان موضوع كده
لسه واصل حالاً
هخلص واجي
انتو وصلتوا الفيلا مدام صفيه قالتلي انك بقالكم ساعه ماشين
تميم بتأكيد: اه لسه واصلين
هخليها تتفرج على الفيلا
وبعدين اوصلها تاني
واغلق مع والده
وهو يقف يضع يده في خصره ينظر لها بخبث وهو يقول: طلعنا وحدنا
خافي بقي دلوقتي
فريدة بهدوء: مش قلتلك خاف على نفسك
واكملت بصوت خافت: خيبه على حظي الهباب
وقبل أن تكمل انتفضت على صوت الرعد يضرب بقوه
شهقت بخوف
تبعه انتفاضه اخرى مع صوت هطول امطار غزيرة
رمشت بعيناها تحاول الاستيعاب
قبل ان تلتفت تنظر له
ليبادلها النظر وهو يقول بغيظ: منورة يا اميرة
ولم يكد يكمل جملته
حتي عم الظلام المكان
وقد زاد الطين ابتلال
و انقطعت الكهرباء
اغمض عينيه بقوه وهو يردد بغيظ اكبر: هلا هلا منورة يا بركه
منورة يا ست البنات
اما هي ففكرت يائسه مولوله تردد:هو يوم باين من اوله
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
جلست على الاريكه الكبيرة امام النافذه تشاهد هطول المطر الغزير
الشوارع غارقه تمام
وهناك يقف تميم يحادث والده محاولا ايجاد حل ليعيدها للمنزل
لكن وكيف
والطرق اغلقت من شده المطر
اباه واهلها بمنزلها عالقين به
وهي وهو عالقين هو
اي خيبه وقعت بها هي
تبا تبا
امسكت بهاتفها تنظر له وهو يرن
قبل أن ترفعه على اذنها ترد بهدوء: ايوة يا ماما
صفيه بحزم: معاكي كام ساعه
استغلي وجودكم لوحدكم على قد ما تقدري
لازم تخرجي من البيت ده
مخلياه ملهوف يسرع الجواز
تميم لازم يكون خاتم في صباعنا
معاكي الليل كله
المطر غرق الشوارع
يعني مش هتقدروا ترجعوا
ولا هنقدر نوصلكم
عشان كده استغلي ده علي قد ما تقدري
صمتت تستمتع لها بعيون متسعه
لا تعلم انها تضع خلفه الوساده سكين أحضرته من المطبخ بعد أن اخبرته انها ظمئانه
لكي تقطع يده إن حاول الاقتراب منها
ماذا تقول امها
الى اي حال انحدرت
ابتلعت غصه متألمه
سلعه
هي مجرد سلعه
لذالك ردت بحمود منهيه ذاك الحديث القذر: موبيلي هيفصل يا ماما
سلام
واغلقت
فكرت بصدق وهي تردد لنفسها
مهما حدث لن تفعل اي شي يغضب ربها
هي لم تكن يوما تلك المتدنيه
لكنها تحاول
تتعثر وتقف
وتثق أن الله لن يخذلها
وإن جلست معه لسنوات عديده
ستكون كما كانت دايما
نقيه
والتفتت تنظر للمطر بعيون تلمع بدموع متألمه
مفكره إن أرادت إنهاء تلك الزيجه واحد بالمائه
فالان تصر مليون بالمائه
وتنهدت تستند على ذراع الاريكه
تشعر بالخواء
............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.............................
رفعت راسها تنظر إليه بعد ان أنهي مكالمته مع والده
كان غاضب متافف
حتي أنه قال بفظاظه وقله ذوق: مضطرين نفضل مع بعض لحد ما المطر يقف ونقدر نحرك العربيه اللي غرقت دي
ناظرته بقرف وهي تفكر : لو عليا
القعاد مع فار نتن اهون من قعادي معاك
ادارت راسها عنه تنظر من النافذه بتعب
غير قادرة على الرد عليه
غدا ترد او تضربه ايهما اقرب
نظر لها خصلات شعرها الناعمه تحجب ملامحها المتجهمه
التفت يدلف للمطبخ يقلب به
بمساعده اضاءة هاتفه
وبعد عشر دقائق
كان يخرج لها
حاملاً الكثير من الأشياء
عصائر مقرمشات وبعض السندويشات والمعجنات
وضعها بجانبها
لتنظر لها وتعيد نظرها للنافذه
رق قلبه لمظهرها
قبل ان يمسك هاتفه
يقوم بتشغيل احد الاغاني المقربه لقلبه
وبمجرد أن استمتعت الى صوت الموسيقي
حتي التفتت تنظر اليه
لتلتقط عيناه عيناها
وهما يستمعا معا
تخضبت وجنتاها
تلتفت تنظر للسماء
وهي تردد مع الاغنيه دون ان تشعر
شايف البحر شو كبير كبر البحر بحبك
شايف السما شو بعيدة بعد السما بحبك
كبر البحر وبعد السما بحبك يا حبيبي
يا حبيبي بحبك
نطرتك أنا ندهتك أنا رسمتك على المشاوير
يا هم العمر يا دمع الزهر يا مواسم العصافير
ما أوسع الغابة وسع الغابة قلبي
يا مصور ع بالي ومصور بقلبي
شايف البحر شو كبير كبر البحر بحبك
شايف السما شو بعيدة بعد السما بحبك
يا حبيبي بحبك
نطرتك سنة ويا طول السنة واسأل شجر الجوز
شوفك بالصحو جاي من الصحو وضايع بورق. اللوز
ما أصغر الدمعة أنا دمعة بدربك
بدي أندر شمعة وتخليني حبك
شايف البحر شو كبير كبر البحر بحبك
شايف السما شو بعيدة بعد السما بحبك
كبر البحر وبعد السما بحبك يا حبيبي
يا حبيبي بحبك
كان يستمع لصوتها العذب
ينظر لها وتنظر هي للسماء
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
في فيلا شوكت
كانت صفيه تقف تنظر من النافذه
وهي تقول بهدوء لزوجها المسطح علي فراشه: كويس انك اصريت على مدحت يبات هنا
ده الصح
خلينا نخلص بقي
شوكت بلا مباله: انا سمعت كلامك لاني واثق انك هتعملي الصح
اياكي تغلطي يا صفيه
جوازهم خطوه مهمه لازم تحصل
وفي اقرب وقت
قالها بتأكيد
وهي تفكر مثله
في كيفيه إسراع الامر
بأسرع ما يمكن
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.....................................
مرت ثلاث ساعات
وما زال يتطلع عليها
لقد غفت مستنده على ذراع الاريكه
خصلاتها تغطي وجهها الأحمر من اثر النوم
حتي صوت شخيرها الناعم
كان خافت يحتاج للكثير من التركيز لملاحظته
وكيف لا يلاحظ
وهو يلا يفعل سوا مراقبتها
صوت الرعد القوي
جعلها تنتفض من نومها تنظر حولها بقلق وعدم استيعاب
حتي تلاقت بعينه الهادئه
هرشت في رأسها تفرك وجهها محاوله التذكر
حتي نظرت له بقنوط وعادت تضم ساقها لصدرها تنظر من النافذه بشرود
ليتكلم بهدوء مقدما لها احد السندويشات: كلي انتي مكلتيش
كادت ترفض بكبرياء لكنها كانت جائعه
لذالك اخدته بهدوء
تبعه علبه من العصير لتجلس بشكل مريح تاكل بصمت
يراقبها هو الاخري بصمت
ومشاعر غريبه
غريبه للغايه
................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
مرت ساعات الليل ببطئ شديد
كأنه يرفض الانتهاء
في منزل تميم
كانت فريدة نائمة على نفس الاريكه متدثره بغطاء ثقيل تضمه بقوه لصدرها
امامها تميم على الاريكه المقابله متكور بضيق لصغر حجمها نائم هو الآخر متدثر بغطاء اخر
افاقت فريدة اولا تتمطئ كلاطفال الصغار
لا تعي اين هي
نظرت امامها لتجد ذالك الكائن الضخم متكور علي الاريكه
قبل ان ترفع راسها تنظر للنافذة
لتجد المطر توقف أخيراً
ابتسمت بهدوء
وهي تعتدل تتحرك تفتح باب المنزل بهدوء
ليلفحها الهواء البارد
اغمضت عيناها تضم سترتها بقوه
تستنشق رائحه الهوا
رائحه الارض بعد المطر
كانت خلابه
عاشقه هي للمطر عاشقه لطبيعته الخلابه
ابتسمت بسعاده وهي مغمضه العينين
ولم تشاهد الواقف خلفها يطالعها بهدوء
كانت ك لوحه فنيه دافئه
كانت تشبه ...
كانت تشبه امه رحمها الله
لا يعلم كيف تشبهها
لكن في تلك اللحظه
وهي عفويه
مشعثه
كانت جميله
جميله للغايه
.................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
................................
التفت يبعد عينيه عنها لتقابله الاريكه التي باتت ليلتها عليها
وانفرجت شفتاه في ابتسامه خبيثه
متذكرا ما حدث ليلا
تحديدا من ساعات قليله للغايه
Flash Back
كان يطالعها في غفوتها الناعمه
قبل ان يلاحظ ارتعاشها
ليقف يذهب لغرفته محضراً غطائين للنوم
اقترب منها يضعه عليها دون لمسها
هو لديه اخوته البنات
لكن ما لاحظه تلك الوساده خلفها تمنعها من النوم براحه
مد يده يزيحها بهدوء وحذر
لكن توقفت يده وهو يشاهد ما تحتها
كانت سكين
كانت تضع سكين
نظر لها بعيون متسعه
وفم يهدد بالضحك
قبل ان يسحبها بيأس يبعدها لكي لا تتأذي
مفكراً أن القطه كانت تريد تقطيعه
Back
افاق من شروده على دخولها تنظر له بهدوء
ليقول لها: هنستني كام ساعه
الشمس تنشف الطرق وبعدين نخرج
انا هروح اخد شاور واغير هدومي
تقدري تحضريلنا الفطار لوقتها
وتركها
ظلت هي تنظر في اثره بغيظ
وهي تقول: فكرني خدامه
لكنها عادت وقالت بقنوط: خليكي انتي الاحسن
وكمان انا جعانه
واكملت بفضول وهي تتجه للمطبخ: خلينا اشوفك في النور بقي
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
بعد مده
هبط الدرج يبحث عنها
ليجدها تجلس علي المائده
طالع المائده وما بها
صنعت سندوتشات ووضعت بعض المخبوزات وشاي بحليب
نظر للكوب لترد بإرتباك: معرفش بتحبه ولا لا
بس قلت مين اللي مبيحبوش
تميم بإبتسامة : بعشقه
ابتسمت له هي الاخري
ليجلس ويبدأ تناوله وتبدأ هي الأخري
وكان الجو دافئ
دافئ ولذيذ
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
قبل أن يغادرا المنزل
سألته بفضول اقرب للوقاحه
عن ذلك الباب في نهايه الفيلا
فقد دلف بداخله لنصف ساعه وخرج لتقول دون أن تجد القدرة لمنع نفسها : هو الباب ده بيودي على فين
ظل ينظر لها قليلا
قبل ان يجد نفسه يخبرها بهدوء: تحبي تشوفي
نظرت له بهدوء
ليشير لها لتتبعه
تبعته جهه الباب
فتح الباب
لتجد نفسه بحديقه صغيره تحتوي على ارجوحه
والكثير من الزهور
لمعت عيناها وهي تخطو بقدمها لتلك البقعه المشعه بالطاقه
اقتربت من الارجوحه
وكادت ان تجلس عليها
الا أن صوته منعها وهو يقول: المرجيحة دي لامي الله يرحمها
المكان ده مكانها الخاص
ركنها الدافي
محدش غريب بيدخل هنا
غمغمت بحرج: اسفه جدا لتطفلي
اجابها بهدوء : ولا يهمك
يلا نخرج
اومئت له بهدوء
وشيعت المكان بإبتسامه حزينه
راغبه بالبقاء اكثر
ربما مدي الحياه
...............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..............................
طريق طويل
صمت وشرود تام
وصلا اخيرا لمنزلها
لقد كان يوم كارثياً بكل المقاييس
هبطت من السياره وهو خلفها
وقبل أن تدلف للمنزل
ناداها صوت انوثي مائع تمقته
تصلبت ملامحها
وهي تلتفت تنظر لتلك المائعه
جودي
جارتها للاسف
تكبرها ب ست اعوام ومن يراها لا يصدق ابدأ
اشارت لها من شرفتها وهي تتطلع لتميم قائله متلاعبه بخصلاتها الصفراء المصبوغه : وحشتيني يا ديدا
تعالي شويه
فريدة لنفسها بغيظ وهي تتطلع لصدرها البارز للغايه من ملابسها : وحشتك
كلك وحش يا شيخه
انا عارفه الاشكال الضاله دي
لذلك اجابتها بهدوء: معلش مره ثانيه
لكن الاخري اصرت بشده وهي تأكل تميم بعينها : عشان خاطري
عشان خاطري
تعالي انتي و
صحيح مين ده
فريدة بهدوء: قريبي
جودي بسعاده: تعالي عشان خاطري
ادخلي الجنينه وانا نازله بسرعه
واختفت
فريدة بغيظ: شقط عيني عينك
يا خيبتك يا فريدة
نظرت لتميم بهدوء وهي تقول: تقدر تدخل وانا هحصلك
لكنه ابتسم بعبث وهو يقول: حابب اتعرف
علي جودي
ودلف للحديقه
وتركها متسعه العينين
تسبه هو وجودي المائعه
..............................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...............................
دلفت خلفه تنظر له باحتقار
رجل
بالنهايه هو رجل
تشده تلك.....
تلك الأشياء
لا ينظرون للمضمون
فقط تلك الأشياء
التفتت ينظر لها بعد أن وصلا لنصف الحديقه
وهو يقول: صحبتك حلوه اوي
ناظرته بقرف
والتفتت تنظر للجهه الأخري
وبعد هذا حدث كل شي دفعه واحده
توفي كلب جودي المائعه
خرج يركض نحوها لتبتسم بسعاده تفتح ذراعها لها
لكنه لم يكن يركض نحوها
بل نحو تميم
الذي ما ان رآه حتي اتسعت عيناه
وترك ساقاه للريح
يركض وتوفي خلفه
يركض ويركض توفي خلفه
وتميم يصرخ
وهي تقف متسعه الفم
تري تميم صاحب العضلات قوي البنيه
كجدار صلب
يركض خوفا من كلب
يكاد يصل الى ركبتيه
فلم تجد نفسها
سوا وهي تسقط على ركبتها تضحك بقوه وصوت جهوري غير مصدقة
وتميم يركض صارخا
يلعنها بكل اللعنات
وضحكتها تعلو وتعلو
......................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.......................................
بعد مده لا تعلمها
كانت تجلس على الارجوحه بحديقه منزلها
بوجه احمر وخصلات مشعسه
تضحك وتضحك لا تقدر علي تمالك نفسها
تميم بغيظ وغضب: بس بس
اجابته وسط ضحكاتها: بتخاف من الكلاب
وانفجرت ضاحكه مره اخري
كاد ان يتركها ويذهب
لكن يدها منعته
وهي تنظر له بإعتذار
محاوله التحكم في نفسها
وهي تتذكر كيف انقذته وهي تركض خلفهم
حتي امسكت توفي
وادخلته لغرفته
معتذرة ل جودي
مغادرة معه سريعا
وها هي تجلس معه تحاول أن تتحكم في ذاتها
قبل ان تقول: الحقيقه منظرك ميقولش انك بتخاف اصلا
تميم بقنوط: ليه وحش
انا انسان وطبيعي جدا مكونش بفضل حيوانات معينه
رفعت حاجبها ليرد بغيظ: بخاف منها
اوك
وتلك المره
لم تقدر علي التماسك
وضحكت مره اخري بقوه
ورغم غضبه
انفجر بغباء ضاحكا معها
..................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
دلفا للمنزل بعد أن عادا لهدوئهم
لكن وقفا كل منهم ينظر لما يحدث باستغراب
حيث هناك يجلس اهلها ووالده
ورجل ثالث
امامه العديد من المجوهرات الماسيه
وصفيه تردف بهدوء: رغم أن كان صعب اوي مشير يجي النهارده عشان الطرق
لكن لما طلبت منه يجي عشان ننقي الشبكه
وافق علطول
اكد مشير قائلا: معنديش اهم منكم يا مدام صفيه
بهتت ملامحهم
وصفيه تكمل: انا اخترت الشبكه
بس مدحت بيه مصر يسمع راي فريدة
مع اني قلتله أن رأينا واحد
نظرت فريده له بتيه شديد
قبل ان تقول بتلعثم ووجهه شاحب: عن اذنكم
وخرجت بسرعه
وهي تردد
انتهيتي يا فريدة
انتهيتي
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.................................
خرجت للحديقه تشعر بالاختناق
تشعر بالرعب
لم تجد نفسها وهو ترفع هاتفها تستنجد بصديقتها وهي تردد بهلع: الحقيني يا سارة
ماما جابت الجوهرجي مصممه نختار الشبكه
اعمل ايه اكثر من الي عملته
هروب واتهربت
دوا وحطتله وبوظت اليوم
كل حاجه وحشه عملتها عشان يطفش
لو لبست الشبكه هيكون خلاص يا سارة
انا هموت
هنتحر لو جوزوني غصب عني
قالتها بشهقه باكيه تكاد تصرخ
وقبل ان تكمل
قاطعه صوت مصدوم يردد بذهول: ايه
التفتت بسرعه ورعب
وهي تري تميم يقف خلفها
وقد استمع كل شئ
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
ابتلعت ريقها وهي تري ملامحه المصدومه
قبل ان ترد باكيه بقهر: ايوة
المسريحه اللي جوه دي انا مجبورة عليها
انا مغصوبه عليك
انا مش عايزه أتجوز
انا كنت بحاول اطفشك
وانفجرت باكيه تكمل: انا اسفه
انا عارفه انك ملكش ذنب
بس صدقني ولا انا ليا ذنب
انا بس مجرد لعبه في البيت ده
بتحرك هنا وهناك من غير رأي ليا
يا ريت كنت اقدر مظلمكش
بس مش بأيدي انا
انا ظالمه ومظلومه
قاهره ومقهورة
دست وانا مداس عليا
عملت اللي اتعمل فيا
انا اسفه
كان ينظر لها يحاول استيعاب ما تقوله
لا يصدق
حتي هي
فريدة لا تريدة
هي مُجبرة مثله
كان يريدها ان ترفض
ولم يعلم انها هي من ترفضه
ما تلك العبه
كيف وصلا لهنا
رفع رأسه لها وهو يرى انهيارها
قبل أن يقول : انا كمان مجبر
وكانت الشهقه والتسائل تلك المره منها
وهي تردد بنهيار: إيه
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
كانت تجلس على الارجوحه
لا تشعر بقدمها
تميم مجبر مثلها
هي وتميم مجبران
هي وتميم
ظلت ترددها لنفسها
لعلها تستوعب اي مما يحدث
نظر تميم بشفقه هو اولى بها لكنه رد بحزم: احنا الاثنين انجبرنا
احنا الاثنين كنا بنحاول ننهي المهزله دي
بس محدش فينا نجح
لاننا كنا معتمدين علي رفض بعضنا
وده اكبر غلطه
اجابته بتعب: انا مبقتش عارفه الصح من الغلط
ازاي يعملوا فينا كده
ازاي
تميم بقوه: الصح
الصح اللي هنعمله دلوقتي
واكمل بحزم : هنرفض
هنرفض مهما حصل
هترفضي يا فريدة
تطلعت فيه
قبل ان ترد بتأكيد هي الاخرى: هرفض يا تميم
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
دلفا حيث يجلس الجميع
يقفا كتف بكتف ينظروا لهم بقوه
قبل أن يبادر تميم قائلا: اتفضل يا مشير
تقدر تمشي
صفيه بإستغراب: ليه
انا خلاص
قاطعها بقوه: انا قلت يمشي
اسرع مشير بلملمت اشيائه مغادراً
ليقف مدحت قائلا بذهول: في اي يا تميم
مشيت مشير ليه
تميم بهدوء : اظن كل واحد فينا محتاج يتكلم معاكم على انفراد
يلا بينا يا بابا
بينا كلام كتير اوي
واحاط كتفه وهو يخرج من المكان
تحت نظرات الذهول
ووقفت فريدة تنظر لهم بقوه
بقوه لم تدري انها بداخلها يوما
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
....................................
وقفت صفيه تصرخ بعصبيه: ما تنطقي
تميم خد ابوه ومشي ليه
عملتي ايه
انطقي يا فريدة
لم تجد نفسها سوا وهي تصرخ بألم: بس
بس كفايه بقى
صفيه بصدمه وغضب وهي تقترب منها : انتي بتصرخي و بتعلي صوتك عليا يا قليله الادب
صرخت بصوت اعلى: هصرخ واصرخ و
وقاطعتها صفعه سقطت على وجهها
صمت خيم على المكان
وهي ترفع يدها تتلمس وجنتها
تطالعها بعيني فاض بهم
فاض وانتهي الأمر
ويا ليتها لم تصل لهنا
يا ليتها
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
وقفت تطالع امها بعين غائمه قبل ان تنطق بتعب وقهر وظلم دام لسنوات وسنوات: هصرخ
لسنين طويله حتى
عايزه تضربيني اضربي
والتفتت لوالدها تقول ببكاء اعنف: عايز تضرب اضرب انت كمان
بس مش هسكت
مش هوقف صريخ
كفايه سكوت
كفايه بجد
سنين
سنين من عمري راحت ساكته
عمري راح وانا ساكته
سكت عن طفولتي وشبابي اللي بيضع
سكت عن حياتي ودراستي
سكت عن احلامي
سكت وسكت
كأنها لعنه
كأنكم قررتوا تموتوني حيه
حياه ورديه من برة وسودا بشعه من جوه
ازاي قدرتوا تعملوا كده
انا بنتكم
انتم ليه بتكرهوني
معقولة مكنش بنتكم
انتم كنتم تقدرو تخلوا حياتي جنه
انتو ربنا اداكم كل حاجه
ليه بخلتوا عليا بالحنيه والحب
ليه
واكملت ببكاء وقلب يصرخ:عشت عمر مقهورة
يتيمه
لما كنت بشوف ناس عاديه جدا
وبيوتهم مليانه حب ودفي
ووقتها اكتشفت ان الفلوس ملهاش قيمه قصاد دفي حضن ابويا وامي
صرخت باكيه : جربتوا مره تسألوني
عايزه ايه يا فريدة
حلمك ايه
نفسك في ايه
ليه رايكم هو الصح
اللي عايزينه يحصل
والمصيبه انه بيبقي غلط
انتو حتي مبتعملوش كده لمصلحتي
انتو بتعملو عشان الناس تقول بنتكم عملت
بنتكم درست
طيب وفين بنتكم وسط كل ده
عشت عمري كله في سباق ومقارنه مش عادله ابدا
دايما تقليل غريب من تعبي
تعبي ومجهودي ميساويش حاجه لمجرد ان في حد اتقدم في حياته خطوه انا لسه موصلتهاش
وايه المشكله انا بشر
انا مجرد بشر
مش إنسان آلي
انا عملت كل حاجه عشانكم
عشت عمري بحاول ارضيكم
انا عملت كل اللي اتطلب مني
في سبيل نظره فخر او حب
او حتي حضن
كنت ماشيه علي السطر
دراسه وادرسي اللي عايزينه يا فريدة
صحاب وصاحبي اللي نختارهم يا فريدة
لبس وهتلبسي على مزاجنا يا فريدة
جواز
وردت بقهر: وهنجوزك اللي نقول هو ده
مش مهم انا
مش مهم انا عايزه ايه
سنين عمري عشت على اختياركم
النفس اللي باخده شايفين انه كتير عليا
شايفين اني فاشله
وحشه
لازم ارفع واخس
وماكلش
لازم احرم نفسي عشان ابقي وزن الريشه
سنين بشوف صحابي بيشتروا اكل عادي وانا باكل خضار ني ومسلوق
كنتي تقدري تعيشيني حياه صحيه مش مجرد روتين قاتل
انتي كنتي عايزاني شخص انتي نفسك متقدريش تكونيه
عايزه شخص مثالي
وانا مش مثاليه
ففضلت وحشه في نظرك
ف طالما وحشه بوحشه
انا من النهارده هلبس اللي احب البسه
هاكل اللي احبه
وهدرس اللي احبه
وأخيراً هتجوز اللي يختارة قلبي
ليكم عندي بر الوالدين
بر انتم غافلين ان في زيه للابناء
انا مش هتجوز تميم
ولو اضطريت اكشف زيف البيت الوردي ده
قالتها كاذبه لكن بعض الكذب تستحق المخاطرة
وأخيراً
تميم كان مجبور عليا
مكنش عايز يتجوزني اصلا
وتركتهم وغادرت
وتركتهم يعيدوا حسباتهم
تركتهم في صدمه
تركتهم لعلهم يفيقو من غفلتهم
لعلهم يروا ماذا فعلوا بها
.....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
......................................
دلفت تميم لمنزله يتبعه والده الذي صاح بغضب :
احترمت سكوتك وقلت لينا بيت نتكلم فيه
اكيد عندك مبرر للي حصل
تميم بهدوء: اقعد لو سمحت الاول
جلس والده بعصبيه وقال: اتزفت
قولي بقي حصل ايه
وقف تميم يده في خصره ينظر له بتعب قبل ان يقول: فريدة كانت مجبورة يا بابا
كانت رافضه
اهلها غصبوها
وقررو من غير ما يخدو رأيها
انا مش بس كنت هظلم نفسي بجوازه انا مش عايزها
لا وهظلم انسانه مش عايزاني
واخداني غصب
انا مش عايز اتجوز يا بابا
على الأقل حاليا
انا لا عايز اكون ظالم ولا مظلوم
خليني اعيش لحد ما الاقي الانسانه اللي اكون ملهوف عشان يجمعني بيها بيت
مش عايز اخليها ترفضني
عايزه لهفه وحب
مش رفض وغضب
ارجوك بدون ما تغضب عليا ولا تزعل مني
صدقني والله انا كنت مستعد اتجوزها واعيش تعيس عشان بس اشوفك سعيد
بس دي لعبه الكل فيها خسران
فريدة وانا مننفعش لبعض
اوعدك هفكر في الجواز
بس سبني اخد الخطوه
واكمل بهدوء: شايف البيت ده
اتبني بحب وحنان وكل حاجه حلوه
وفضل لاخر لحظه في عمر ماما الله يرحمها
مليان سعاده وحنان
تخيل لو مكنتوش بتحبو بعض
كان الورد دبل والسعاده مجرد وهم
الجواز رابط ابدي
لو اتبني غلط هينتهي اسرع ما بدأ
والكل هيطلع خسران
انت عمرك ما ظلمتني
ولا جبرتني علي حاجه
وانا قصاد ده مخذلتكش
جرب المره دي كمان
مش يمكن تكون النتيجه كويسه
عشان خاطري يا بابا
انهي موضوع جوازي بفريدة
اومئ له مدحت بهدوء
ليتنهد تميم بتعب
متوجه لغرفته
واثقاً أنه فعل الاصح
فلا كان ظالما
ولا مظلوما
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
.....................................
بعد مرور شهر
لم يكن شهر هين ابدا على فريدة
شهر ملئته التحديات والمشادات والإصرار على خضوعها مره اخري
لكن مع إصرارها يوم تبعه اخر
ربما
ربما بدأوا في التأقلم
فهي رغم تغيرها
لكنها لم تتعدى حدودها ابدا
بالعكس زادت احترام وتقدير وشغف للتقدم اكثر
هم اهلها شائت ام ابت
لذالك ستكون افضل لنفسها اولاً ثم لهم إن أرادو
أما تميم
ف كان تقبل والده للامر اسهل
ف مدحت لم يكن متعنت ابداً
بالعكس معرفته برفض فريدة اقنعه انه كان يصر على الطريق الخاطيء للأسف
وترك لتميم زمام الامور
داعيا من قلبه ان يهديه الله
ويرزقه بالزوجه الصالحه
...................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
...................................
هبطت من سيارتها
تتطلع لذالك المقهى الأنيق البعيد
قررت النزول بعيداً لتتمشى قليلا
سارت بهدوء وإبتسامه خلابه
اليوم هي سعيده
تطلعت لنفسها
ب بنطالها الجينز وسترتها الورديه اللون
وحذائها الابيض الرياضي المريح
تلمست اذنها بذلك القرط المبهج باللون الوردي
واخيرا خصلات شعرها
على هيئه زيل حصان ناعم مثلها
دلفت للمقهى تبحث عنه بعيناها
الى أن التقت عيناها بعينيه
يجلس ينظر لها بإبتسامة
كان كما هو وسيم وجذاب
ابتسمت له وهي تراه يقف يحييها بهدوء
جلست ليبادرها قائلاً: استغربت لما كلمتيني وطلبتي نتقابل
اجابته مؤكدة: الاتصال ده اتأخر شهر كامل
لكن اظن جه في وقته المناسب
انا حبيت اشكرك يا تميم
شكرا من قلبي
لولا اصرارك كان زمانا ظالمين نفسنا
واكملت بأسف: وبعتذر عن كل الي قلته وعملته
انا عملت كده من يأسي
لكن اكيد ده مش مبرر انا اسفه
تميم بهدوء وهو يطالعها بإبتسامة: المهم انك قدرتي تصلحي وضعك
اومئت له قائله: اه
يمكن
المهم
بدأت ارجع حياتي ل مسارها الصحيح
المهم اني قدرت اكسر الحاجز ده
وده كله بمساعدتك
الحمد لله
سألته بهدوء: عمو تقبل قرارك
اومئ لها قائلا: بابا شخص متفهم
ف تقبله كان سهل
رغم رغبته في جوازي
وحلمه يشوفني مستقر
الا انه احترم رأي
وقرر يسيب ليا الخطوه دي
ابتسمت بسعاده
وقالت: انا سعيده ليك من قلبي
فعلا مش مجرد كلام
سعيد ليك وليا
سعيده إن خلاص ربنا جبر بخاطري
اقدر اقول إني سعيده
شكرا يا تميم
شكرا بجد
قالتها بصدق شديد
....................................
#عريس_قيد_الرفض
#عفاف_شريف
..................................
خرجا من المقهي
يقفا امام بعضهم البعض
قبل ان يمد تميم يده قائلاً بإبتسامة: فرصه سعيده يا فريدة
نظرت ليده بإبتسامة ومدتها قائله :فرصه سعيده يا تميم
فرصه سعيده فعلا
والتفت كل منهما في طريقه
سارت وهي تتطلع حولها بسعاده
لقد تحررت
تثق أن السعاده ستدق ابوابها
تثق ان الله لطيف بعباده
توقفت فجأه تلتفت خلفها تنظر لظهره بشرود وإبتسامه حزينه
قبل أن تعود تنظر لطريقها
مرددة بخفوت
ربما للسعاده عدة طرق
وربما ايضاً لكل منا طريقه الخاص
هذا طريقي
إخترته
وتقبلته بنفس راضيه
وها أنا اليوم
أنظر أمامي منتظرة نصيبي من السعادة
فأنا أستحق
ولم ترى التفاته هو الاخر لينظر إليها
نظرة وإبتسامه سعيده
سار كل منهم في طريقه
ساروا لطرقهم الخاصه
متابعاً كلاً منهما حياته
غافلين أنه
ربما
ربما
قد يجمعهم يوما ما طريق واحد
ربما من يدري
................
تمت بحمد الله
عريس_قيد_الرفض
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺