سكريبت أحببت بنت اختي بقلم هبة الله حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 سكريبت أحببت بنت اختي بقلم هبة الله حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


سكريبت أحببت بنت اختي بقلم هبة الله حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


 مودة: بس انا خايفة انا ازاي اتجوزت يا ابيه

يوسف: زي الناس يا مودة مالك 

مودة بعياط: بس انا ف تالته ثانوي عاوزه اذاكر عشان اجيب مجموع واخش طب أسنان حضرتك عارف ازاي اصحى الصبح يقولوا اتكتب كتابك وهتروحي بيت جوزك

يوسف: بصي يا مودة اهدي وهنعمل ديل انا هسيبك تكملي تعليمك وبلاش شغل بيت وانت تسيبيني اعيش حياتي 

مودة: تعيش ازاي يا ابيه هو انت هتموت

يوسف: لا يا ذكية يعني متبقيش قفل وملكيش دعوة بحياتي وترتيبي ليها من الاخر 

مودة بكسرة: يعني هتروح تجيب بنات البيت وهتخوني قصادي ليه كده يا ابيه

يوسف: هتخوني ويا ابيه ف جملة واحدة ااه منك مانا متجوز مراهقة يابنتي هو مش إحنا ولاد خالة عمري كلمت بنت؟ 

مودة ببراءة: تؤ حضرتك قمر ومحترم

يوسف: امال ايه بقى هتخوني دي انا مبحبش الخنقة وعارفك زنانة ومش هحبسك عن التعليم يا ستي كملي بس سيبيني ف حالي ومتبوظيش نظام حياتي يعني من الاخر هتقعدي هنا وهفضل زي مانا ابيه يوسف.

مودة: حاضر يا ابيه بس انا بحب اطبخ

يوسف: مانا عارف وعارف المهرجان القومي اللي بيبقى ف المطبخ بعدها،(ثم اكمل ببسمة) و بعدين انت وعدتيني بمجموع عالي

مودة: ان شاء الله يا ابيه يارب

يوسف: يلا بقى يا مودة اوضتك اهي ادخلي ريحي وانا هروح الشغل براحتك خالص وعادي ومتعرفيش حد انك اتجوزتيني صحابك عشان ميتريقوش 

مودة بحزن: معنديش صحاب يا ابيه "ثم أكملت ببسمة" وبعدين حضرتك تشرف اي حد 

حط ايده على خدها: تسلمي يا دودي 

مودة بارتباك: شيل ايدك يا ابيه كده حرام وعيب 

يوسف وهو خارج: ياريت تقتنعي اني بقيت جوزك 

(يوسف السيوفي مهندس ديكور شديد ومجتهد جدا بس مع عيلته مرح طويل ورياضي ومنظم جدا عنده ٢٨ سنه وبيحب مساحته الشخصية ومودة نصر الله بنت خالته اصغر منه بعشر سنين وهو دايما بيشجعها جميلة جدا وقلبها ابيض اوي واهم حاجة عندها رضا امها مختمرة وبيضا وشعرها طويل وعيونها عسلي اتجوزوا ف يوم وليلة منغير اي ترتيبات بسبب ان والدتها اللي ربتهم سوا عشان هو والدته متوفية تعبت وقالت لو متجوزتوش ده هيتعبها اكتر و ده لأنها مش هتطمن عليهم غير سوا وبتقوله كده كده هجوزهالك متفرقش امتى معلش يا جماعة عقليات قديمة😂💕)

💕اللهم اغفر لي واغفر وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات💕

يوسف داخل الفيلا

يوسف: مودة يا مودة 

مودة وهي بتعدل طرحة الاسدال: ايوه يا ابيه حمد لله على السلامة 

يوسف: الله يسلمك انت كنتي قاعدة فين

مودة: قاعدة بذاكر جوا يا ابيه 

يوسف: طب تحبي اجيب اكل ايه؟

مودة: تجيبلي ايه يا ابيه انا عاملة لحضرتك غدا 

يوسف بذهول عشان كان دايما عايش لوحده ف القاهرة وخالته وبنتها عايشين ف إسماعيلية وعمر ما حد اهتم بيه: بس مافيش اكل ف التلاجة انت عملتي ايه؟

مودة: نزلت جيبت كذا حاجة يا ابيه من تحت 

يوسف: بس انا مسبتلكيش فلوس 

مودة: معايا يا ابيه فلوس محوشاها

يوسف: مودة انت مراتي وفلوسك دي ليكي انت وبس انا هنا بس اللي اصرف واي حاجة تعوزيها اطلبيها مني وتاني حاجة ياريت متقوليش ليا ابيه وحضرتك تاني عشان الامور اتغيرت

مودة بعد ما دموعها نزلت وانفعلت: ماهو انا معرفش حاجة وكله بيتحكم فيا ومفرحتش اتجوزت كده ف يوم وليلة انا كان ليا أحلام احققها ونجاح عاوزه اوصله ليه دايما رأيي ملغي عند الكل ومليش كيان وشخصية تاخدوا رأيها قبل ايه قرار 

يوسف وهو بيحط ايده عليها: اهدي يا مودة انا 

مودة وهي بتنزل ايده: ابيه يوسف من فضلك "وكملت وهي داخلة جوا" الأكل محطوط ع السفرة ألف هنا "وقفلت الباب"

يوسف: يا مودة "سمع شهقاتها" يابنتي افتحي الباب ماينفعش كده ياربي 

مودة: سيبني يا ابيه من فضلك 

يوسف بتنهيدة اتجه للسفرة 

يوسف باستمتاع: نفسها ف الاكل حلو اوي والله وحد هيعملي اكل بدل اكل بره ده وايه ده دي نضفت المطبخ 

بعد ساعتين

يوسف: مودة

مودة وهي بتفتح باب اوضتها: ايوه يا ابيه

يوسف: ابيه تاني؟

مودة: خير يا ابيه

يوسف: لا مافيش كنت بس عاوزك تيجي تقعدي معايا شوية 

مودة: اسفة يا ابيه بذاكر فيزكس

يوسف: طب مش عاوزه مساعدة انت مش معاكي مدرسين يعني اكيد هتحتاجي مساعدة 

مودة: لا شكرا انا مش ناقصة حاجة عشان حد يساعدني وبعدين ال physics سهلة 

بعد ساعة 

مودة: ابيه يوسف 

يوسف: ايوه يا مودة 

مودة: احم ممكن حضرتك تشرحلي قانون كيرشوف

يوسف: هو انت ناقصك حاجة مش عارفة تحليها 

مودة: انا اسفة اني جيت وشكرا هجيبها من ع النت شكرا يا ابيه 

يوسف: انت قفوش كده ايه يا ولا حاضر هشرحهالك بصي 

مودة : اتفضل

💕(إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا)💕

يوسف: بس كده يا ستي

مودة وهي بتقوم: شكرا يا ابيه 

يوسف وهو بيشد ايديها تقعد جانبه: اقعدي هنا بس رايحة فين مش عاوزه مساعدة تاني ده الامتحان بعد شهر 

مودة بكهربا من لمسة ايده: يا ابيه من فضلك سيب ايدي

يوسف: طيب هسيبها لو قولتي يوسف كده

مودة: يا ابيه 

يوسف بتسلية: طب مش سايب "وحط ايدها ف ايده على صدره" خليها بقى 

مودة بتوتر: يا يا يا يوسف

يوسف بتسلية: ايوه جدعة 

مودة وشها احمر وجريت دخلت جوا

..

(سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه)💕

تاني يوم 

يوسف: ايه ده انت صاحية ليه الساعة لسه سبعة 

مودة بالاسدال: كنت بحضرلك الفطار يا ابيه

يوسف: يا ايه

مودة: حاضر والله بس لما اخد ع الوضع

يوسف وهو بياكل: تسلم ايدك والله مشوفتش اكل حلو كده 

مودة بابتسامة خجل: ألف هنا

يوسف بتسلية: مش الأكل بس اللي حلو على فكرة 

مودة: احم انا هدخل اذاكر 

يوسف: طيب بقولك سيبك بقى من شغل البيت عشان خلاص امتحان بعد شهر

مودة: بعرف اوفق يا ابيه متقلقش عليا 

......

💕 (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمْ فِئَةً فَاثْبُتُوا وَاذْكُرُوا اللَّهَ كَثِيرًا لَّعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ)💕

بعد يومين 

يوسف وهو بيدور عليها وف ايده هدية ليها: مودة انت فين "بيخبط ع الباب ملاقاش رد ففتح" 

مودة كانت مسيبة شعرها ولأول مرة يشوفه وكانت مشغلة اغاني  ولابسة هوت شورت وبتغني ومكانتش منتبهة لوجودة 

يوسف من بيحضنها من وراها : ده ايه القمر ده؟

مودة اتنفضت ولفت: ا ا ابيه يوسف "بدأت ترجع لحد ما لزقت ف الحيطة وهو بيقرب"

يوسف: بس اهدي انا جوزك اهدي 

مودة كانت بتترعش ومخضوضة من قربه: ا ا "دمعت"

يوسف اخدها ف حضنه وهمس: اهدي ده مش حرام انت مراتي 

مودة بدأت تهدى ومسكت فيه جامد لما حست انه بيطمنها

يوسف بعدها عنه شوية ومسك وسطها وهمس: انت بتخافي مني؟

مودة:

يوسف: شوفتي مني حاجة وحشة؟

مودة هزت راسها بالنفي 

يوسف بيقربها ويقرب: بحبك "باسها وبعد دقايق بعد عنها" 

مودة خدها احمر وقالت بارتباك: الاكل هيتحرق "وجريت"


يوسف:تسلم ايدك انا هروح الجيم شوية 

بعد ساعتين

تن تن 

مودة:ايوه أيوه " لقت قدامها بنت لابسه قصير ومشطبة وشها كده😂"

سيرين بدلع: هو الباشمهندس يوسف موجود؟ وبعدين يا شاطرة هو انت ازاي تخدمي ف بيت راجل اعزب الناس هتقول عليكي ايه 

مودة: ....  

أحببت بنت اختي 2😂💕

 

مودة بصدمة: انت مين وعايزة ايه؟ 

سيرين بعصبية: انا اللي مين انتِ اللي مين وبتعملي ايه هنا ف شقة جو؟ 

مودة بعصبية: انت مجنونة وبعدين..

يوسف وهو جاي من ورا: ايه ده سيرين ايه اللي جابك هنا؟

مودة: سردين؟

يوسف بجدية: خير يا سيرين ايه اللي جابك؟

سيرين بدلع: ايه ده مش هتقولي اتفضلي؟ وبعدين مين دي يا جو؟ 

يوسف: اسمي الباشمهندس يوسف ثم مبخصكيش تبقى مين واتفضلي قولي جاية ليه؟ 

سيرين: اصلك نسيت التصميمات دي عندي فقولت اجيبهملك 

يوسف: شكرا يا سيرين تقدري تتفضلي مع ان كان ممكن تجيبيهم بكره عادي 

سيرين بدلع وهي بتحط ايديها ع صدره: مالك عصبي ليه يا يوسف هو انا عصبتك ف حاجة يا حبيبي؟ 

مودة: طب عن اذنكم " ودخلت" 

مودة ف نفسها: ياربي هو قالك ملكيش دعوة بحياته متكذبيش على نفسك هو مبيحبكيش ادخلي خلصي شغلك عشان الامتحانات قربت كده كده فترة وهتعدي 

يوسف: أنت مجنونة نزلي ايدك

سيرين: في ايه يا يوسف

يوسف بحزم: اسمي الباشمهندس يوسف وبعدين شكرا يا ستي مش اديتيني التصميمات عاوزه ايه تاني 

سيرين: بكره تعرف انا عاوزة ايه "رمتله بوسة ف الهوا" باي يا بيبي 

يوسف ف نفسه: انا هعرف ابقى اتصرف معاكي ازاي 

💕اذكروا الله 💕

يوسف: مودة يا مودة 

"مودة بتعمل نفسها نايمة"

يوسف: لا ماهو مش عليا الكلام ده " راحلها وبدأ يحركها" مودة يا مودة 

مودة وهي مغمضة: عاوز ايه 

يوسف: يعني صاحية

مودة: عاوز ايه يا يوسف؟

يوسف بمشاكسة: يوسف طالعة منك عسل

مودة: لا بتاعة سردين احلى 

يوسف بضحك: سردين "ثم اكمل بمشاكسة" لا بس ايه رأيك ف ذوقي؟

مودة: ما شاء الله يقرف 

يوسف: والله زميلتي ف الشغل 

مودة: وانا مسألتكش واحنا اتفقنا مش هتدخل ف حياتك

يوسف: طب وبالنسبة للدموع اللي ع خدك دي ؟ 

مودة: يا اخي كنت بخرط بصل ملكش فيه وبعدين عيوني وانا حر فيها

يوسف بضحكة: كنتي بتخرطي بصل؟ "ثم اكمل بتسلية" بتغيري؟

مودة: افندم؟

يوسف وهو بيفرد جسمه جانبها: بقولك بتغيري؟ 

مودة: انا اغير من السلعوة دي؟ وبعدين ايه كمية الجبس والدهان اللي ف وشها دي واضح انها متأثرة بالشغلانة

يوسف بضحك: سلعوة؟ "ثم اكمل بتسلية" وبعدين مسألتكيش بتغيري من مين انا اقصد على مين

مودة: اطلع بره يا يوسف وبعدين ايه اللي جابك ع سريري 

يوسف وهو بيحط رجل ع رجل: انا حر فيلتي وانا حر فيها 

مودة: طب انا قايمة انام بره 

يوسف بتسلية وهو بيمسك ايديها: طب ما تيجي اشرحلك دنيكاميكا

مودة: نام يا ابيه انا علمي علوم 

يوسف: ابيه تاني؟ امشي يا مودة

مودة: بس دي اوضتي وبعدين هتنام بهدومك دي

يوسف: خلاص ياختي قايم اهو اشبعي بيها

💕اللهم اغفر لي واغفر وللمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات💕 


الصبح

يوسف ببحة رجولية: مودة يا مودة راحت فين دي معقول تكون طفشت

مودة بصوت بعيد: يووساااااااافف

يوسف بخضة: بسم الله الرحمن الرحيم هي بتطلع منين 

مودة: انا فوق ف السطح الحقني 

يوسف: وبتهببي ايه فوق

مودة: انت لسه هتستفسر ما تعملي انترفيو بالمرة اطلع تعالى الحقني

"فوق"

مودة رجليها متلعبكة ف أسلاك

يوسف: ايه يابنتي ده 

مودة: كنت بظبط الدش بس السلك ربطني

يوسف: ربطك طب تعالي ياختي 

واحد من تحت: طب ما تفكها دي حتى بطل وحلو ومسكر ده انا بحسد السلك والله  

يوسف بانفعال: يلا يا ابن ال.... يا زبالة يا*** طب اقسم بالله لانا نازلك

مودة: اهدى يا يوسف خلاص مشي 

يوسف وهو بيزقها: طبعا مانت عاوزه تتعاكسي ف الرايحة والجاية 

مودة بدموع: انا يا يوسف؟

يوسف: اه انت واخرسي مسمعش صوتك 


احببت_بنت_اختي 3😂💕


يوسف وهو بيزقها: طبعا مانت عاوزه تتعاكسي ف الرايحة والجاية 

مودة بدموع: انا يا يوسف؟

يوسف: اه انت واخرسي مسمعش صوتك 

"فكها"

مودة بدموع: شكرا " نزلت"

بعد ربع ساعة 

يوسف: افتحي يا مودة

مودة بدموع بتحاول تخبيها: بذاكر مش فاضية 

يوسف وهو بيفتح الباب: حلوة اوي اوي المذاكرة دي

مودة وهي قاعدة على سريرها بتعيط: ازاي تدخل منغير ما تخبط؟ 

يوسف"قعد جانبها": لا لا ليه الدموع دي بس "بيمسح دموعها" و بعدين بيتي ومراتي انا حر 

مودة: متقوليش مراتي! وليه الدموع دي بس ماهو انت الس.. "حضنها" 

يوسف بهمس وهو حاضنها: لا مراتي وحبيبتي وكل حاجة اسف والله اسف مكنتش اقصد ازعقلك انا اتعصبت انت مشوفتيش كان بيبصلك ازاي مرضاهاش عليكي ولو كنت اتعصبت فانا اتعصبت عشانك عشان بح

مودة كانت مكسوفة بس شمت ريحه شياط: ايه الريحة دي احيه الفشار "خرجت من حضنه وجريت"

يوسف ف نفسه: يعني الفشار جاي يتحرق دلوقتي 

مودة فتحت الفرن وانفجر ف وشها وبقى اسود

مودة بدموع: يا يوووسف

يوسف: ايوه انا جا سلام قولٌ من رب رحيم يا ساتر يارب ايه الهباب اللي ف وشك ده 

مودة بحزن طفولي: حرقت الفشار ف الفرن 

يوسف: وهو فيه حد يحط فشار ف الفرن؟ 

مودة: ده هيلثي عشان متخنش وافضل حلوة وجسمي حلو 

يوسف بمشاكسة وهو بيقرب منها: يا قمر انت حلو ع طول وبعدين.. 

"فونه بيرن وهي راحت تغسل وشها وهو واقف جانبها"

يوسف: ربنا ياخد التليفونات  

مودة ضحكت بكسوف 

يوسف بابتسامة وغمز: هخلص وافضالك

يوسف: اسف والله يا فندم انا جاي مسافة السكة 

يوسف: ذاكري كويس عشان عاوزك بالليل 

مودة: ايه ده خير فيه ايه؟ 

يوسف بمشاكسة: هذاكرلك ديناميكا 

مودة: بس انا علمي علووم

يوسف: لا ماحنا من هنا ورايح هنضيف الديناميكا للمواد "غمز" 

بعد اربع ساعات في الشغل 

سيرين: حضرتك طلبتني؟ 

يوسف: ايوه دي الشكوى العشرين اللي تيجيلي منك من المهندسين كده معادش غيري مقدمش شكوى

سيرين بدلع: والله يا جو 

يوسف: ابتدينا نعك بقى احترمي نفسك وانت بتكلمي مديرك جابلي شكوى من المهندس حسام ان حضرتك اتسببتي ف محاولة اعتداء على زوجته وهو مش اول واحد يقدم شكوى من نفس النوع 

سيرين: هم متفقين عليا والله

يوسف: طيب تقدري تروحي تشتغلي ف مكان المهندسين مش متفقين عليكي فيه

سيرين بصدمة: يعني ايه

يوسف ببرود: يعني انت مرفودة اتفضلي 

بعد ساعتين 

محمود "عامل النظافة": ممكن ادخل يا باشمهندس؟ 

يوسف: ايوه 

محمود: اتفضل يا بيه العصير ده

يوسف: شكرا يا محمود بس مين باعته

محمود: لا يا بيه انا قولت اعمله للمهندسين عشان يركزوا شوية الله يكون ف عونكوا 

يوسف : امم تمام شكرا يا محمود 

محمود: الف هنا يا بيه

...

تن تن "رزع على الباب"


مودة: حاضر ياللي بتخبط ايه ايه كل ده رزع

:لا بس طلعت بطل بحق وحقيقي وجمال طبيعي يعني مش صناعي حاجة فاخرة 

مودة بخوف: ا ا ا انتوا انتوا مين 

"رش عليها مخدر وشالها"

في مخزن مظلم

سيرين: فك الشريط من ع عينها يا راضي

راضي: اوامرك يا ست الكل 

مودة: ا ا انتِ 

سيرين: ايوه انا يا روحي اكيد فاكراني

مودة: عاوزه مني ايه يا حقيرة 

سيرين وهي بتشد حجابها: لا لا كده هنغلط جامد والغلط هنا بندفع تمنه يا دودي "شعرها انكشف" 

سيرين: ايه رأيك يا راضي

راضي بنظرات شهوانية: هو هيبقى ليا رأي بعد الجمال ده كله 

سيرين: اياك تقربلها إلا لما اقولك

راضي: بس يا هانم

سيرين: مبسش يا راضي مبسش استنى لما احرق قلبه الاول 

...

عند يوسف صحي لقى نفسه ع المكتب والوقت متأخر ومافيش حد 

يوسف بصداع: ايه ده هو ايه اللي حصل انا نمت كل ده "بيرن على مودة" ياربي ردي بقى ايه كل ده مش سامعة " قام وراح البيت" 

يوسف: ايه ده الباب مفتوح كده ليه مودااة يا مودة 

يوسف: اه يا سيرين الكلب اكيد انت اللي عملتيها " ثم اخرج هاتفه" الو ايوه يا مالك 

مالك "صاحبه من ثانوي ورائد": يوستفندي بنفسه بيتصل عامل ايه ياض واحشني 

يوسف: مش وقته حصل اللي كنت خايف منه 

مالك: سيرين تاني؟ 

يوسف: ايوه 

مالك: المرة دي عاوزين نقبض عليها متلبسة كل مرة بتفلت قولي انت لبست مراتك السلسة؟ 

يوسف: استنى كده 

flash back 

يوسف لما دخل عليها وف ايده الهدية وكانت بترقص حطها على التسريحة وراحلها 

لما كان ف الجيم

مودة وهي بتفتحها: يا حبيبي يا يوسف حلوة اوي "ثم ارتدتها"

back

يوسف: الهدية فاضية يعني لبستها 

مالك: حلو اوي هنعرف نتتبع حركتها انا هعدي عليك ومعايا الجهاز

يوسف: بسرعة يا يوسف قبل ما يعملوا فيها حاجة 

...

راضي بنظرات شهوانية: وانت بقى يا حلوة ايه نظامك 

مودة:

راضي و هو بيحط ايده ع شعرها: لا بس ايه الحلاوة والجمال ده 

مودة: نزل ايدك يا حيوان 

راضي: ده القطة طلعت بتخربش انا بقى هعرفك تخربشي ازاي 

سيرين وهي داخلة: يلا يا راضي ومتنساش التصوير عشان اللحظات الحلوة لازم تتوثق

مودة بعياط: لا عشان خاطري لا بالله عليكم انا معملتش حاجة والله ما عملت حاجة يا يووووسااااف 

سيرين: اكتمي يا بت يلا يا راضي 

....

يوسف: بسرعة يا مالك بسرعة "صوت رسالة" 

مالك: مين

يوسف: ده لينك من رقم غريب "دخل عليه واتصدم شايف لايف لمراته وهي بتصرخ باسمه ومعاها راجل بيحاول يقطع هدومها"

يوسف دمع لا إراديا وزعق: بسرعة يا مالك عاوزين يغتصبوها ولاد الكلب بسرعاااة قبل ما يعملوا فيها حاجة 

وصلوا 

كسر يوسف الباب بقوة وهو يستمع إلى صوت صراخ صغيرته فهي لا تستحق منه هذا فكان دائما ما يراها زهرة بريئة تتفح وتنير كان يشعر بأن قلبه يسمع صرخاتها باسمه كالخناجر المسمومة تمزقه إربًا ثم رأى مشهد لن يستطيع أن يمحيه من ذاكرته ابدا صغيرته تستغيث وملابسها ممزقة وبجانبها شخص كالذئب يحاول أن ينقض على فريسته ولكنه لم ينجح بعد" 

يوسف وهو بيجري عليه: بقى بتحاول تلمسها يا زبالة " ابعده عنها ثم استمرت لكماته القوية في صفع وجه هذا الكائن عديم الرحمة حتى فقد الوعي" 

يوسف وهو يحاول تخبئتها بجسده: محدش ييجي يا مالك 

مالك كان متفهم الوضع ورفض يدخل حد من الرجالة

مودة عندما وقعت عيناها على حبيبها ثم قالت ببكاء: ي ي ي يوسف

يوسف وهو يضمها: ايوه يوسف يا حبيبتي اهدي انا معاكي "تشبثت مودة به وكان جسدها يهتز من الخوف ولاحظ يوسف برودة جسدها"

ثم خلع يوسف سترته وقميصه وألبسهم لها: اهدي يا حبيبتي انا موجود اهو محدش هيعملك حاجة محدش هيقربلك اهدي "ثم حملها واتجه إلى الخارج ووضعها بسيارته" 

يوسف: لاقيتوا سيرين؟ 

مالك: للأسف مش لاقيينها مكانتش موجودة بس هنقبض عليها ونحقق معاها بعد ما ناخد شهادة مودة 

..

يوسف وهو يحملها من السيارة: تعالي يا روحي متخافيش خلاص

مودة ببكاء: م م متسبنيش يا يوسف عشان خاطري 

يوسف بصوت مهزوز: والله ما اقدر اسيبك "قبل رأسها" مش هسيبك تاني ابدا "ثم وضعها على السرير وضمها اليه ونام"

الصبح 

مودة بهلوسة: لا لا لااا الحقني يا يوووسف لاا

يوسف: بسم الله الرحمن الرحيم اهدي يا حبيبتي "ضمها إليه" اهدي انا معاكي اهدي 

مودة ببكاء وهي تمسك رقبته: متسيبنيش لوحدي 

يوسف وهو بيحسس على شعرها: انت معايا وف حضني محدش يقدر ياخدك مني "نامت"

يوسف وهو يضع يده على وجهها: البراءة دي كلها متستاهلش مني كل ده والله اسف لو اطول اخبيكي عن الكوكب كنت عملتها وقعتيني على وشي يا بنت خالتي سامحيني "فونه بيرن"

يوسف: الو

مجهول:بس اللي بينا مخلصش واللي حصل مش هيعدي بالساهل يا باشمهندس

يوسف: سيرين!

أحببت_بنت_اختي 4😂💕


يوسف: انت معايا وف حضني محدش يقدر ياخدك مني "فونه بيرن"

يوسف: الو

مجهول:بس اللي بينا مخلصش واللي حصل مش هيعدي بالساهل يا باشمهندس

يوسف: سيرين! الو الو 

مودة بنعاس: ف ف ايه يا يوسف "ثم أكملت بدموع" انت قولت سيرين صح هي هتعمل فيا ايه تاني بالله عليك لا

يوسف وهو يضمها: لا يا حبيبتي محدش هيقربلك هنا بس قوليلي ايه اللي حصل 

مودة: كنت قاعدة بذاكر والباب رزع جامد وهم جم اخدوني "بدأت دموعها في السقوط على وجهها الصغير" وفتحت لاقيت سردين دي وضربتني يا يوسف شدت شعري كده "وارتفع صوت شهقاتها" وقالت لواحد شكله بيخوف اوي خ خ خلص وصور واحرق قلبه و و و 

يوسف: خلاص خلاص بس يا روحي هي واحدة متربتش وكل يوم ف بيت حد اصلا وكانت ناوية على خراب بيت المهندسين عندي وبتحاول تئذي زوجاتهم بأي شكل وانا كنت خايف عليكي فجيبتلك السلسة دي فيها GPS بس خلاص انا كنت بتقطع عليكي "بيدمع" خايف خايف يعملوا فيكي حاجة انا مكنتش هقدر اعيش بعد كده 

مودة: هتسيبني ليهم تاني؟

يوسف: هو انا عمري خليت حد يقربلك قبل كده؟

مودة بدموع: مانت سيبتني والله أعلم كان ممكن يحصل ايه

يوسف وهو يضمها إليه بقوة: متقوليش كده تاني بالله عليكي انا مش هقدر استحمل قلبي بيوجعني اوي لما حد يقربلك

مودة: فاكر لما كنا بنروح المصيف وتحفرلي حفرة اقعد فيها عشان استريح؟

يوسف بابتسامة في وسط البكاء لكي يخفف عنها: وفاكرة أندرو جارنا اللي كان بيضايقك كنت بعمل فيه ايه 

مودة: ايوه لما وقعته من ع العجلة عشان كان بيغتت عليا 

يوسف: مودة الامتحان فاضل عليه اسبوعين انا هساعدك عاوزك تنسي كل حاجة وهجيبلك مدرسين بايو وعربي وجيولوجيا يساعدوكي وانا هساعدك ف الكيمستري والفيزكس 

مودة: خايفة اوي 

يوسف: مش عاوز اسمع الكلمة دي تاني انا مستنيكي تنجحي  يلا عشان اشرحلك 


يوسف: و بس كده يا ستي يبقى نستخدم القانون ده

مودة: يوسف

يوسف: عيونه

مودة بخجل: احم هو انت بتعمل معايا كده ليه؟ 

يوسف وهو يقترب منها ويبتسم: يعني مش عارفة؟ 

مودة: .....

يوسف وهو يعدل خصلات شعرها: امم تفتكري ليه؟

مودة بتخمين: عشان ماما متزعلش او عشان بترد جميلها؟

يوسف: ماما؟ يلا يا مودة "ثم اكمل وهو يضربها بخفه على رأسها" انت مخك تخين اصلا ومتعبة 

مودة: حاسب يسطا ايدك لا توحشك

يوسف: ايه؟

مودة: شيبسي وكاراتيه

يوسف:انا عاوز اعرف انت قلبتي عم فتحي كده ازاي 

مودة وهي بتحط ايدها ع دقنه: بهزر معاك يا حبيبي

يوسف: يا ايه 

مودة بخجل: كنا بنقول على مسألة كيرشوف

يوسف: ما تخلي كيرشوف على جانب دلوقتي 

مودة: يلا يا يوسف 

مودة ف نفسها: انا عارفة هو بيعمل كده ليه وهبقى بكدب لو مقولتش وانا كمان حبيته ايوه حبيته ده ان مكنتش بحبه من قبل كده من لما كان عايش معانا كنت دايما شايفاه كبير ومحترم انا بحترمه اوي وكنت هحبه كذا مرة بس انا حاطة لجام لقلبي عشان مأذيهوش ومجرحهوش وكنت دايما ببعد عنه بس مش هنكر ان انا كنت مبسوطة لما عرفت انه هو العريس يمكن كنت بحبه وبكابر  بس دراستي اهم حاجة دلوقتي انا لازم يكون ليا مستقبل

..

يوسف وهو يحرك يده امام عينيها: الجميل سرح؟ 

مودة بابتسامة: انا جميل؟

يوسف وهو ينظر في عينيها: ده اقل ما يقال عليكي يا قمر 

مودة: احم 

يوسف بضحكة: احبك وانت مكسوف

مودة: انا هقوم اعمل حاجة ناكلها

يوسف: بتتهربي من المذاكرة؟ 

مودة: جعانة 

يوسف بتسلية وهو يقترب منها: وانا كمان اوي 

مودة: طيب هقوم اعمل اكل 

ابتسم يوسف على حديثها فهو يعلم جيدا انها خجلت من هذا الحديث ويشعر ان هذه دلالة على صحة شعوره ثم اردف: وانا هاجي اعمل معاكي

ف المطبخ كلاهمها يرتدي زي الطبخ

مودة: هااه هنعمل ايه 

يوسف: امم كريب؟

مودة: تمام نعمله بالفراخ؟

يوسف: يلا

مودة جهز انت العجين وانا هجهز الحشو هات الدقيق

بعد عشر دقائق كان وجه يوسُف وملابسه بالكامل ملطخة بالدقيق والبيض 

يوسف: تعالي بصي كده صح

مودة: وري "ظلت تضحك مدة ثم اردفت" انت محتاج صورة والله منظرك فظيع 

يوسف بغيظ: بقى كده طب اهو "رش الدقيق على وجهها" عشان تبقي تضحكي كويس "كان متعمد أن يفعل هذا فهو يحاول أن ينسيها ما حدث لها بالليلة المشؤومة"

مودة: بطبخ من ابن اختي انا 

يوسف: بت انت بتسرقي كلامي الجملة دي بتاعتي 

مودة باستفزاز: معلش

يوسف ف نفسه: انا مستغربني اوي انا فين انا كنت مرتب لدرجة اني بتعصب من حد يلمس اقلامي لايرتبهم غلط ومكنتش بجيب اكل للمطبخ عشان ميكركبش فوق يا يوسف ايه اللي حصل" 

مودة: يوسف 

يوسف: ... 

مودة: يا يوسف

يوسف:

مودة: يوساااااااااااف

يوسف: ايه ايه فيه ايه 

مودة: بقالي ساعة بنده عليك روحت فين 

يوسف بابتسامة: روحتلها

مودة: هي مين؟

يوسف احب ان يختبر حبها له: واحدة عرفتها قريب وخطفتني كده وبفكر اتجوزها 

مودة بدموع: ت ت تتجوزها 

يوسف: والله العظيم متجوز بنت اختي يابت هو انت بتصدقي اي حاجة كده بهزر يا يارمضان مبتهزرش

مودة: هتحط الزيت كده ..

بعد ساعة

يوسف: الله طعمه جامد؟

مودة: يعني مش شايف انه محروق سيكا؟

يوسف: اسمها متحمر عشان يبقى crunchy يا جاهلة 

مودة: اتنيل يا يوسف

يوسف بصدمة: ايه؟

مودة: انا قايمة اذاكر 

يوسف: وانا هدخل اوضتي

يوسف لوحده: معقول ف الفترة الصغيرة دي كيانك اتشقلب يابن السيوفي مالك كده بس هي جميلة بصراحة اوي جمالها من نوع تاني وانا معاها بحس اني مع بنت اختي بس بحس نقاء الدنيا كلها ف عيونها حدودها البينك دي وبشرتها البيضا وقصرها كل ده بيحسسني ان الدنيا لسه بخير وحياتي ممكن تبقى احلى لمعة عيونها لما كنت بجيبلها بونبوناية وانا راجع من المدرسة وهي صغيرة كل ده لسه موجود فيها مظنش هلاقي ده ف واحدة تانية مش عشان هي صغيرة لا هي عقلها كبير انا متأكد مش هلاقي واحدة اصحى الفجر اسمع صوتها بتدعيلي باسمي حقيقي جوز خالتي الله يرحمه مكدبش لما سماكي مودة وهجيبلك حقك من الزبالة اللي حاولوا يئذوكي"

بعد ساعتين

"صوت ماسدج"

يوسف بيفتح الفون ويتصدم بصورة من جوا الأوضة لمودة دلوقتي وهي بتذاكر 

يوسف وهو بيجري على اوضتها: موداااة "بيفتح الباب بقوة"

مودة: بسم الله الرحمن الرحيم فيه ايه يا يوسف مالك 

يوسف: هاه "مرضيش يقولها عشان متقلقش" مافيش بس ممكن تيجي تقعدي ف اوضتي؟

مودة: اقعد ف اوضتك ليه؟ 

يوسف: اسمعي الكلام وهتنامي هناك كمان

مودة: يوسف انت بتهزر؟؟؟ 

يوسف: بهزر ليه يا مودة فيها ايه هو انا خاطفك؟

مودة: لا بس 

يوسف: مبسش متخافيش مش هعملك حاجة قبل ما تخلصي ثانوي بس تعالي عشان هبقى مطمن اكتر وانت جانبي 

مودة: هو فيه ايه يا يوسف؟

يوسف: هو انت مش بتطمني بوجودي 

مودة:... 

يوسف وهو يمسك يدها: ماهو مش معقول كل اللي بحس بيه ده كدب مش معقول دموعك واحنا ف المطبخ دي كدب مش معقول مسكتك فيا امبارح تبقى عشان انقذتك بس يعني لو كان حد غيري كنتي هتمسكي فيه كده وتقوليله خليك جانبي وتاخديه ف حضنك؟ 

مودة: "تهز رأسها بالنفي ثم نظرت للأسفل" 

يوسف: ارفعي راسك "رفع رأسها" عيني ف عينك كده مودة انا بحبك "دمعت" ياربي بتعيطي عشان بحبك؟ هي دي حاجة تزعلك؟

مودة بدموع: ا ا اصل 

يوسف: اصل ايه يا مودة اتكلمي 

مودة بدموع وانفعال: عاوز تعرف ايه يا يوسف عاوز تعرف بحبك ولا لا اه بحبك يا يوسف ويمكن من زمان كمان بس كده هفشل يا يوسف ومستعدة ادوس على قلبي بألف جزمة لو وقف ف طريقي  

يوسف: مين قالك انك كده هتفشلي؟

مودة: هفشل عشان المسؤوليات بتاعتي تجاهك هفشل عشان لو عيشت معاك كمراتك وخلفت منك هفشل كل ده 

يوسف: هقف معاكي ونجيب خدامة ونجيب بيبي سيتر وانا معاكي مش هسيبك تفشلي

مودة: وهتقعدني من الشغل 

يوسف: انا قولتلك كده؟ 

مودة: انت اصلا كنت بتقول لماما انك مش عاوزني اتعلم

يوسف: عشان هي كانت عاوزه كده بس الدليل اهو اني بساعدك تكملي

مودة: بطل كذب يا يوسف انت كداب وكلكوا كدابين انت بتعمل كده عشان غرض عاوز تاخده انت لو بتحبني مكنتش خاطرت بيا مكنتش سيبتني لناس تخطفني ولا تسيبني لراجل الله اعلم لو كان فضل دقيقة كمان كان عمل ايه مكنتش قولتلي اول ما دخلت هنطلق  كفايه كدب بقى 

يوسف وهو يمسك دراعها بقوة: انا هكستلك المرة دي بس مش هسكت المرة اللي جاية " ثم ادخلها غرفته ودخل معها وأغلق الباب بالمفتاح" وهتترزعي هنا وكلامي هيتسمع 

مودة بدموع: انت هتعمل ايه 

يوسف بسخرية: خايفة اوي؟ خارج ف البلكونة "البلكونة ف الأوضة" ثم ضحك بسخرية وخرج "بدأت عيونه بإعلان هطول قطرات من الدموع المحملة بالحزن الشديد والشعور بالقهر وتزداد كلما تذكر كلماتها التي نزلت على اذنيه كالمعدن المنصهر فهو يشعر بألم في اذنه وقلبه من كلماتها القاسية على الرغم من أنه لم يكن مقتنعا بأن الرجال القوية تبكي ولكنه علم الآن أن القلب قد يتملك زمام الامور"

مودة كانت تبكي بالداخل وتشعر بالندم فلم تكن تقصد ان تجرحه ولكنها لحظة انفعال ثم تذكرت ان من جرحته بكلماتها القاسية هو من كان يحميها في طفولتها وهو من أنقذها وانه هو مَن قام بوضع جهاز تتبع لها من شدة خوفه عليها فهو لا يستحق منها هكذا فكان يودها ويطمئنها كان يحبها 

مودة: من خلفه ي ي يوسف 

يوسف وهو ينظر إلى الامام: نعم 

مودة: ا ا انا اسفة 

يوسف ببرود: روحي ذاكري يا مودة عشان مستقبلك ميضيعش منك

 مودة:... 

أحببت_بنت_اختي 5😂💕

مودة بدموع: مستقبلي ايه بس وانا هعرف اعمل حاجة وانت زعلان مني 

يوسف: مستقبلك اللي انا هضيعه يا مودة مش ده كلامك مش انا اللي عاوز اقعدك والغيكي والغي مستقبلك

مودة وهي بتحضنه: لا يا يوسف انا غلطانة والله بس متزعلش مني عشان خاطري 

يوسف وهو بيزقها: ابعدي عني يا مودة مش بكلمتين هي روحي شوفي شغلك يلا عشان المغرب اذن ويكون ف علمك باب الأوضة ده مش هتعتبيه إلا بإذني اتفضلي ادخلي 

مودة بعياط وهمس وهي بتقرب منه: متزعلش مني بس يا يوسف انا بحبك وهسمع كلامك "مسكت رقبته"

يوسف: ....... 

اقتربت مودة منه وقبلت شفتاه ودموعها تسيل وكان يوسف يبادلها وشعرت بدقات قلبها وقلبه وكان يوسف يشعر أن قلبه يقرع كالطبل فهو لا يصدق أن من دق قلبه لها تبادله نفس الشعور وهي الان قريبة منه ولكنه كان ينوي على أن يقسو عليها لسبب غامض 

ابعدها يوسف بعد دقائق ثم اردف بشرود: ادخلي يا مودة 

مودة بدموع: يا يوسف 

يوسف بمقاطعة وصوت عالٍ: قولتلك ادخلي جوا 

ثم دخلت مودة بدموع

يوسف: استني فيه امتحانين بايو وجيولوجيا معلملك عليهم حليهم وانا معايا الاجابات هصححلك بعد ساعتين 

بعد ساعتين كانت الساعة قد دقت التاسعة مساءً ودخل يوسف بعد أن أنهى مكالمة هاتفية مع شخص ما

يوسف ببرود: هاه حليتي 

أومأت له مودة ثم قام بتصحيح الامتحان وكانت قد حصلت على الدرجة النهائية 

يوسف: كويس يا فالحة انا داخل وانت اتخمدي عشان هصحيكي الصبح بدري تذاكري 

مودة بدموع تحاول تخبئتها: هنام ع الكنبة 

يوسف ببرود: اتخمدي ف اي داهية "ثم اتجه إلى الشرفة ببرود وبعد نصف ساعة دخل وجد مودة نائمة"

كانت تتصنع النوم عندما شعرت به يدخل الغرفة ولكنها كانت تبكي كثيرا على كلماتها القاسية وعلى معاملته المُرة والحارقة وتشعر أن هناك ما يكوي قلبها ولكنها شعرت به يقترب عندما شمت رائحة عطره بقوة ولكنها تفاجأت عندما حملها بذراعين من فولاذ ثم وضعها في مضجعه برفق ثم استلقى بجانبها ولاحظ دموعها المستمرة في النزول من زرقاوتيها المغلقتين وكان يود أن يضمها إلى صدره بقوة فلم يكن يود أن يكون هو منزل دموعها وجارح قلبها ولكن أحيانا تضعنا الحياة في مواقف قاسية وليس كل ما نريده يحدث

 تحكم يوسف بنفسه وتصنع النوم منتظرا لما ستفعله فهو يعلم انها ليست نائمة 

بعد عشر دقائق

مودة تتأكد انه قد نام ولكنه لم يكن ثم شعر بيد صغيرة على صدره ورأسها تحت ذراعه وتتشبث به وتضمه اليها وسمع همساتها الصغيرة وهي تقول: انا عارفة إني زعلتك وعارفة اني غبية وعارفة انك استحملتني ووقفت جانبي مع ان امي وقفت قصادي انت لأ عارفة إني كنت أنانية وظنيت فيك وحش عارفة كل اللي عملته عشاني من اول ما جيت عندنا صدقني كنت بحاول امنع قلبي عنك ووهمت نفسي اني نجحت بس كنت بكدب على نفسي "ثم كملت بدموع وهي تضع يدها على قلبه" القلب ده احن حاجة عليا ف الدنيا وطول ماهو بينبض انا هطمن والله يا يوسف انت عارف اول ما جيت وانا مخطوفة اول ما طليت انا اطمنت اول ما حضنتني انا ارتاحت وانا بين ايدك لأن محدش هيقدر يعملي حاجة وانا معاك " ثم قبلت مكان قلبه" وحياة ده "يدها على قلبه" ما تزعل مني مقدرش اكسره كانت تتكسر رقبتي قبل ما اكسر قلبك "طبعت قبلة على وجنته ذات الشعر الخفيف

شعر يوسف بغصة في قلبه من كلامها ولكن ما الفائدة فهو كان مجبورا ولكن هدأ قلبه عندما ضمته هي ووجد نفسه لا إراديا يبادلها العناق وغطى في نوم عميق 

في الصباح

استيقظت مودة قبله ثم نهضت وأدت فرضها وقامت بتحضير طعام الشهي فاستيقظ يوسف ولم يجدها بجانبه وشعر بأن قلبه قد تكسر كالخزف الهاوي من الطاولة ثم نهض بسرعة ونادى: مودااة 

مودة بابتسامة وهي تدخل الغرفة وبيدها صينية من الطعام الشهي: صباح الخير 

يوسف: صباح ايه وزفت ايه مش قولتلك متعتبيش باب الأوضة إلا بإذني 

مودة: اعملك ايه جوعت وبعدين انا مسؤوليتي أكلك وشربك حتى لو انت مش عاوز انا مراتك بمزاجك او غصب عنك وليا واجبات تجاهك 

يوسف بنفسه: اخيرا قالت إنها مراتي مش مصدق اخيرا ثم اردف بتوبيخ

يوسف بانفعال: بس انا اتفقت معاكي اول يوم مافيش شغل بيت 

مودة: وانا من اول يوم كنت بطبخ سواء انت بقى وافقت او رفضت انا اعرف اشيل مسؤوليتي ودراستي  

يوسف بتوبيخ: بس انا اتزفت وقولتلك متخرجيش من هنا 

مودة: وهناكل ايه؟ 

يوسف: كنت هطفحك اي حاجة من بره 

مودة: انت عارف انى مبحبش اكل بره وبعدين حصل ايه بس ما الاكل اهو وان شاء الله بكره هبقى اصحيك واقولك دوق بس كده "تطعمه بيديها" 

يوسف ببرود: عندي ايد على فكرة ربنا خالقهالي اكل بيها واللي حصل ده ميتكررش

مودة وهي تطعمه بقوة: كل يا حبيبي ألف هنا هاه تاكل ايه استنى "تمسح فمه بمنديل" ايوه كده قمر 

يوسف ببرود: هو انت بتأكلي ابن اختك؟ 

مودة وهي تطعمه بقوة متجاهلة كلامه: كل يا حبيبي رم عضمك 


يوسف: خلاص انا شبعت الحمد لله كلي انت 

مودة: لا شبعانة 

يوسف: قولتلك كلي ومش هكررها يلا اطفحي على ما اقوم اصلي "ثم ذهب"

سقطت دموع على وجه مودة فهل كلماتها كانت قاسية وحارقة لهذا الحد؟ أكانت ظالمة لقلبه لهذا لحد؟ أسمح قلبه له ليجرحها بهذه الكلمات القاسية؟ 

أكلت مودة لقيمات صغيرة ثم وجدت يوسف قد جاء ثم اردف: حلي الامتحان ده وبعدين هاخدك ونخرج بالليل

مودة: ب بس 

يوسف: مسمعش كلمة زيادة اللي قولته يتسمع "ثم تركها وخرج إلى الشرفة ليجري مكالمة هاتفية" 

بعد ست ساعات كانت مودة قد ذاكرت وانهت امتحانات كثيرة

دخلت مودة المرحاض وارتدت مودة فستان اسود ضيق من الخصر وفضفاض من الاسفل وخمار اصفر 

يوسف بداخله: هي جميلة بس من نوع تاني حلوة اوي بس اعمل ايه ياربي ثم اردف ببرود: يلا عشان منتأخرش 

...

على كورنيش النيل بالليل

يوسف ظل يمشي بشرود وبجانبه مودة حتى ظهر امامه رجل غريب المظهر ولديه بقعة غريبة على وجنته تشير إلى انه قد جرح منذ فترة على وجهه وقال بشر: عصافير عصافير "ثم رفع يده ليضرب يوسف ولكن يوسف انزل يده ثم اردف" 

يوسف: لا لا وعلى ايه خدها 

مودة بدموع وصدمة: ا ا انت بتقول ايه يا يوسف 

يوسف ببرود: بقولك خدها مش عاوزها

أحببت_بنت_اختي 6

يوسف ظل يمشي بشرود وبجانبه مودة حتى ظهر امامه رجل غريب المظهر ولديه بقعة غريبة على وجنته تشير إلى انه قد جرح منذ فترة على وجهه وقال بشر: عصافير عصافير "ثم رفع يده ليضرب يوسف ولكن يوسف انزل يده ثم اردف"

يوسف: لا لا وعلى ايه خدها 

مودة بدموع وصدمة: ا ا انت بتقول ايه يا يوسف 

يوسف ببرود: بقولك خدها مش عاوزها

مودة ببكاء وهو يمسك ذراعها: لا سيبني سيبني لا والنبي يا يوووسف

يوسف وهو يمسك ذراعه بقوة: لا عندك يا حلو ايدك لو اتمدت هقطعها دي مراتي هتركب معاك منغير ما ترقربلها ولو لمست منها شعره بس هتشوف وش وحش "ثم وجه حديثه لمودة" روحي معاه يا مودة 

مودة بدموع: يوسف انت بتهزر "ثم أكملت بشهقات عالية" يوسف متهزرش  انت بتقول ايه 

يوسف: اسمعي الكلام يا مودة 

مودة بصريخ: انت مجنون يا يوسف بتقول ايه 

يوسف بعد أن صفعها على وجهها: قولتلك روحي 

مودة وجهها قد تورم من قوة يده ولكن لم يؤلمها وجهها كما آلمها قلبها وذهبت في صمت مع هذا الشخص 

بقلم هبة الله 

في مكان مقطوع على طريق الواحات 

مجهول: يا ست هانم بقولك قالي خدها 

سيرين: يعني ايه يعني قالك خدها يعني ادهالك كده يا مايكل امال أنقذها مننا ليه

مايكل: معرفش بس لما صوتت ضربها جامد وشها مورم اصلا 

سيرين: يعني مش تبقى لعبة منهم؟ 

مايكل: لعبة ازاي بس يا ست هانم دي البت مبطلتش صويت وبقها عمال ينزل دم لعبة ازاي و بعدين دي عندها ثانوية يعني مستقبلها هو شكل يوسف زهق منها 

سيرين: هو مين معاها جوا دلوقتي

مايكل: محمد يا هانم جوا معاها

سيرين: طيب شوف لو معاها تليفون ولو معاها اقفله  وقلعها السلسة انا كنت خليت راضي يحطلهم كاميرا ف البيت وهو بيخطفها ولما رجعت قالها انه معاها GPS ف سلسة اقطع السلسة دي واحرقها بسرعة 

مايكل:قولت لمحمد وحصل يا هانم

سيرين: مادام الموضوع مش لعبة بقى وانا اتأكدت هو بيعاملها كده بقاله يومين وكان ضربها ف دراعها وهزقها يبقى شكله فعلا بايعها خلاص هعرف بقلم هبة الله اجي واخد حقي وحق راضي منها

بعد ساعة 

بقلم هبة الله 

مودة وهي تبكي: ااه يااارب يااارب خليك معايا يااارب 

محمد: اهدي هتخرجي 

مودة:....

محمد: انا الرائد محمد عسكر زميل مالك وشغال مع سيرين على اني من رجالتها اهدي هنخرجك انا كان المفروض مقولكيش بس صعبتي عليا اهم حاجة متبينيش انك عرفتي حاجة قدام مايكل ولا حد عشان منتكشفش

أومأت مودة باطمئنان 

بعد عشر دقائق 

سيرين: أهلا بالحلوة إلا هو انت فاكرة ان اخدك ليوسف مني ده هيعدي بالساهل لا تبقى غلطانة واهو رماكي ماهو ده مستواكي إلا قولي يا مايكل تفتكر نعاقبها ازاي 

مايكل بشر: اللي تؤمري بيه مجاب يا ست هانم 

سيرين: انا رأيي "الباب بيتكسر" بقلم هبة الله 

مالك وهو يوجه مسدسه عليها: سيرين هانم ايه الإجرام الجامد ده مهاراتك ف الهروب عالية فرهدتينا معاكي يا شيخة 

Flash back 

في الشرفة عندما ادخلها يوسف الغرفة وخرج وأجرى مكالمة هاتفية 

يوسف بقلم هبة الله: فيه رقم بعتلي صورة لمودة وهي قاعدة ف اوضتها دلوقتي 

مالك: اكيد حد بيراقب من جوا الفيلا انت فين؟ 

يوسف: ف البلكونة بتاعة اوضتي

مالك: بص اول حاجة تعرف تنط ف الجنينة؟

يوسف: انت عبيط يا بني انا اوضتي فوق 

مالك: متستهبلش مانت شبه اللوح وكنت بتنط واحنا بنتسابق ولا افكرك وبعدين كل ده تمرين ف الجيم ومش عارف تنط

يوسف: حاضر حاضر ايه بالع راديو مبيفصلش

يوسف نط 

يوسف: حسبي الله فيك منك لله يا مالك يابن فتحية اهو جالي الغضروف بسببك

مالك: بص بقى اقفل على مودة متسيبهاش وعاوزك تهريها تهزيق وزعيق ولو تعرف تضرب اضرب 

يوسف: انت عبيط ياض ولا مخك تعب؟ 

مالك: يا غبي انتوا متراقبين لازم تبينلهم انك مش طايقها عشان تقنعهم انك مش عاوزها عشان سيرين متخافش مننا وتروحلها اكيد عاوزه تنتقم منها

يوسف: طب ما اعرفها ونمثل عشان متتعبش بس

مالك: مبسش معلش واوعى تعرفها هنتكشف البنات عبيطة انا عارف ومجربهم كويس  

يوسف: ده واضح ان نادين "زوجته" عاملة معاك الواجب وزيادة

مالك: مقولكش المهم بص يعني كتر من كلام انا مش طايقك زهقت منك كده بس مش اوي عشان منتكشفش وشيل جهاز التتبع اللي ف السلسلة وحطه ف رباط جزمتها

بعد يومين في الصباح عندما انهى يوسف فطوره واجرى مكالمة هاتفية في الشرفة

مالك: يوسف اخرج انت ومودة دلوقتي 

يوسف: أوعى يعملوا فيها حاجة

مالك: متخافش الرائد محمد مزروع كأنه واحد من رجالتها هو هيبقى مع اللي هيخطفها هيتابع عشان ميئذوهاش بس فيه حاجة لازم تعملها

يوسف: ايه؟ 

مالك: لازم تضربها ضربه تجيب دم ف وشها قدام الراجل اللي هيخطفها بقلم هبة الله 

يوسف: انت عبيط ولا بتستعبط اضرب مين

مالك: عشان سيرين تصدق وتيجي لما يحكيلها وتشوف اللي ف وشها عشان تتأكد انك مش طايقها مافيش حل تاني 

يوسف: بس يا مالك مينفعش 

مالك: يابني اخرس بقى تضربها ولا تتخطف وتروح منك 

بعد خطف مودة

يوسف وهو يذهب لمالك الذي كان يراقبهم بسيارته: ايوه يا مالك فيه حد جيه اخدها وعملت اللي اتفقنا عليه 

مالك: طب يلا تعالى معايا 

يوسف: هنمشي وراهم؟ 

مالك: لا هنستنى شوية بس هنتابعهم بس انت حطيت جهاز التتبع ف جزمتها زي ما قولتلك عشان اكيد عرفوا حوار السلسة

يوسف: ايوه 

بعد ساعة وصلوا 

مالك: يوسف خليك هنا 

يوسف: ليه

مالك: مودة مش طايقاك انت مشوفتش شكلها آخر مرة لو جيت هتقعد تعيط بقى وممكن مترضاش تيجي واحنا عاوزين نخلص بسرعة عشان سيرين ممكن تغدر وانا ماصدقت هقفشها 

يوسف: بس بقلم هبة الله 

مالك: مبسش اقعد هنا وهنجيبهالك

back

محمد وهو يوجه مسدسه على رأس مايكل: اثبت يا كوكي مالك كده يلا يا حبيبي 

سيرين بصدمة: محمد انت بتعمل ايه؟ 

مالك وهو يمسكها جيدا: بيعمل معاكي الجلاشة يا قمر "ثم وجه حديثه لمحمد" يلا يا سيادة الرائد كتفه وهاته وانت يا عسكري فك مودة وهاتها 

سيرين: يعني انا هطلع من المولد بلا حمص؟ " ثم بحركة سريعة امسكت يد مالك وبها المسدس ووجهته على مودة ثم ألطلقت طلقة تعرف طريقها جيدا وهو قلبها فقام مالك بضرب سيرين بطلقة في عاتقها ويأمر العساكر بأخذها هي ومايكل إلى سيارة الشرطة


سمع يوسف صوت الطلقات فذهب مسرعا إليهم ليرى صغيرته وحبيبته غارقة بدمائها فيحملها بسرعة ويقول: إسعاف بسرعة يا مالك 

مالك: متخافش عامل حسابي خلاص هم بره هاتها بسرعة بقلم هبة الله  نروحلهم 

حمل يوسف مودة واتجه بها إلى سيارة الاسعاف وحاول الأطباء ان يفعلوا ما بمقدرتهم في السيارة وكان يوسف يبكي وهي تحاول التنفس 

يوسف ببكاء: سامحيني كان غصب عني كل ده عشان احميكي 

مودة وهي تحاول أن تتكلم: مس مسامحاك مافيش حد ب بيزعل من من روحه خ خ خلي بالك من نفسك يا يا يو "ثم اغشي عليها"

وصلوا إلى المستشفى بسرعة واتجهوا بها إلى غرفة العمليات بينما يوسف ظل واقفا على بوابة المستشفى يحاول استيعاب ما حدث وبعد فترة وجيزة اتجه إلى موظفة الاستقبال 

يوسف بقلق: فيه بنت اتصابت وجات دلوقتي اسمها مودة فين؟ 

الموظفة: اه حضرتك هنحتاجك ف الحسابات

يوسف: مش وقته بقولك مراتي فين 

موظفة الاستقبال بصدمة؟: مراتك ازاي؟ 

يوسف بتوبيخ: ملكيش دعوة قوليلي هي فين؟ 

الموظفة بخوف: غرفة خمسة وتسعين 

ذهب يوسف ووقف منتظرا أمام الغرفة اربع ساعات وكان يوسف يتصبب عرقًا ودموعًا من شدة قلقه وخوفه وجاء مالك يحاول مواساته ثم طلب منه أن يذهب إلى المسجد أومأ له يوسف وذهب 

يوسف ببكاء في سجوده: يارب انا غلطت كتير بس متبتلينيش فيها يارب 

انهى فرضه وظل يبكي وجاء شاب بعباءة ولحية ذو وجع بشوش وجلس بجانبه: مالك يا اخويا 

يوسف ببكاء: هتروح مني

محمود: هي مين

يوسف ببكاء: مراتي والله بحبها بس كان غصب عني وهي دلوقتي ف العمليات بسببي بقلم هبة الله 

محمود وهو يضمه: اهدى يا اخي هتبقى كويسة متلومش نفسك انت ملكش ذنب " ثم ردد في أذنه" اعوذ بالله من الشيطان بسمالله الرحمن الرحيم لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا أَذًى كَثِيرًا وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ


وَلَا تَكُونُوا كَالَّتِي نَقَضَتْ غَزْلَهَا مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ أَنْكَاثًا تَتَّخِذُونَ أَيْمَانَكُمْ دَخَلًا بَيْنَكُمْ أَنْ تَكُونَ أُمَّةٌ هِيَ أَرْبَى مِنْ أُمَّةٍ إِنَّمَا يَبْلُوكُمُ اللَّهُ بِهِ وَلَيُبَيِّنَنَّ لَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَا كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ


شعر يوسف باطمئنان من كلام ربه وشكر محمود ثم اردف: هروح اطمن عليها 

محمود: و انا هصلي وادعيلها واجيلك هي اوضة كام


ذهب يوسف وبعد عدة دقائق جاء محمود وخرج الطبيب فتوجه إلى الطبيب بسرعة 

يوسف بقلق: اخبارها ايه يا دكتور 

الطبيب باستياء: احنا حاولنا وكل شيء بإيد ربنا البقاء لله 

يوسف بانفعال وانكار: ايه! يعني ايه انت كداب

مالك: اهدي يا يوسف

أمسك محمود رأسه وهمس: وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ * الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ * أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ)

الطبيب: ...

7.8 

#احببت_بنت_اختي 7 بقلم هبة الله محمد 

 *تــابــع قــنــاة روايــات ابــو كــريــمــه عــلــي الــواتــســاب*

https://whatsapp.com/channel/0029VaITj4q4tRrydh0PMQ2J

انا برضه ميرضينيش اسيبكم زعلانين اهو في أقل من ٢٤ ساعة انجوي😂💕💕💕💕

نادين بدموع: وحد الله يا بشمهندس عمرها ربنا يجمعكوا ف الجنة  

يوسف: عاوز ادخلها 

الطبيب: مش هينفع 

يوسف بزعيق: بقولك عاوز أدخل اشوف مراتي 

الطبيب: حاضر بس الدكاترة جوا بيخرجوا الرصاصة ويخيطوا الجرح عشان تبقى جاهزة للدفن يخلصوا وتشوفها

بعد نصف ساعة 

الطبيب: تقدر تتفضل 

يوسف دخل وهو بيسند على اي حاجة جانبه وشاف وشها متغطي كشفه بالراحة 

يوسف بدموع: ليه ليييهه لييه  انا اسف سامحيني ارجعي ارجعي بقى "صوته علي جامد وهو بيزعق"

مالك وهو جاي جري: يلا يا يوسف  

يوسف وهو بيزقه: مش همشي منغير مراتي بقلم هبة الله 

مالك: لا إله إلا الله يلا يا يوسف يلا 

مالك خلص الحسابات وإجراءات الدفن ويوسف كان معاه مغيب تماما خلصوا ووروحوا ويوسف مكانش شايف قدامه اي حاجة وروح نام وهو بيعيط  على سرير مودة وحاضن فستان من فساتينها ومالك بيت عنده 

الصبح

يوسف بدموع اول ما صحي: ليه مش كابوس ليه انت لسه مش موجودة ليه انا حبيتك انا اسف لييه 

مالك وهو بيجري: يابني وحد الله عمرها 

يوسف ببكاء: مش مصدق خلاص مش هشوفها تاني انا غبي غبي غبي 

مالك وهو بيحضنه: يابني ولا غبي ولا حاجة وحد الله بس واهدى

يوسف: يعني خلاص هروح ادفنها بإيدي

مالك: ا ا اصل احنا دفنا خلاص

يوسف: يعني اييييه يعني مش هشوفها حتى أودعها ليه يارب 

مالك: لا إله إلا الله يعني كنت اعمل ايه انت مكنتش شايف نفسك عامل ازاي امبارح مكنتش هتقدر بقلم هبة 

يوسف: دفنتوا ف الضلمة لييه طول عمرها بتخاف من الضلمة لييه 

مالك: يا يوسف اهدى يلا عشان الحاجة إنصاف بره مستنياك "والدتها وخالته"

يوسف ببكاء وصوت هز أركان البيت : مش قادر اخرج مش قادر هقولها ايه هقولها كنت السبب ف موت بنتك هقولها مقدرتش احافظ ع الأمانة هقولها مقدرتش احافظ على بنتك هقولها قتلت بنتك 

إنصاف وهي تدخل الغرفة بسبب الصوت: يابني عمرها يابني وحد الله ربنا رحمها وهي الله اعلم لو كانت عاشت كان جرالها ايه يلا قوم عشان تفطر

يوسف: حضنها وحشني يا خالتي قعدتي معاها قربها ومناكفتها فيا طيفها وهي ف البيت منظرها وهي قاعدة بتذاكر بالنضارة مسكتها فيا وهي خايفة وبتقولي وجودك بيطمني لسه من يوم واحد كانت ف حضني وبتقولي طول ما قلبك بينبض هبقى كويسة طيب مشيت ليه والله ما كنت عاوز ازعلها 

إنصاف دمعت: لا إله إلا الله خد يا مالك يابني صينية الأكل اكل صاحبك وخليه يصلي ويدعي لمراته ويقرألها قرآن

يوسف: عاوز اروحلها

مالك: بس يا يوسف 

يوسف: مبسش يا مالك وديني لمراتي 

(معرفناش مالك لحد دلوقتي الرائد مالك المنشاوي صاحب يوسف من ايام اعدادي ودخلوا علمي رياضة سوا بس طموح مالك اتبدلت ودخل كلية الشرطة ويوسف دخل فنون تطبيقية قسم ديكور وكان عندهم صاحب تالت اسمه تيسير وهو مهندس ديكور برضه وكان دفعة يوسف بس عايش ف اسكندرية مالك شاب متوسط الطول وعيونه حادة جدا وسودا لدرجة ان لو كشر ممكن تخاف بس لما بيبتسم بتلمع وبتبقى جميلة اوي وشعره اسود وقمحاوي وبنيته قوية جدا وبيحب نادين زوجته جدا اللي كانت مع يوسف ف الجامعة وكان بييجي الجامعة عشان يشوفها "كراش المرحلة الجامعية يعني😂💙" وكان معجب بأخلاقها وخمارها واتجوزها) بقلم هبة الله 

مالك: هتروح اسماعيلية وانت بحالتك دي 

يوسف وهو يبكي ويحضنه: وحشتني وحشتني اوي يا مالك

مالك: اهدى طيب حاضر هوديك بس كل هي اكيد حاسة بيك مش هتبقى مبسوطة بيك كده 

أكل يوسف ولاحظ أن الأكل ده مودة كانت عاملاه ومالك سخنه لدرجة انه كان بيبص للاكل ويعيط ومرضيش ياكل 

يوسف بدموع: هي اللي كانت عاملاه 

مالك: لا إله إلا الله 

يوسف يلا نروح 

في عربية مالك القرآن شغال 

"يُوسُفُ أَيُّهَا ٱلصِّدِّيقُ أَفْتِنَا فِى سَبْعِ بَقَرَٰتٍۢ سِمَانٍۢ يَأْكُلُهُنَّ سَبْعٌ عِجَافٌ وَسَبْعِ سُنۢبُلَٰتٍ خُضْرٍۢ وَأُخَرَ يَابِسَٰتٍۢ لَّعَلِّىٓ أَرْجِعُ إِلَى ٱلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَعْلَمُونَ"

دمع يوسف وهو قاعد وهو بيفتكر

back

يوسف: ايه ده مشغلة قرآن

مودة: اه بيريحني 

يوسف: دي سورة يوسف؟

مودة بابتسامة: اه هي  

يوسف بابسامة : اشمعنا سورة يوسف؟

مودة بابتسامة: بحبها اوي

يوسف بابتسامة: بس انا متعود عليكي بتشغلي على طول سورة مريم وانت قاعدة 

مودة بابتسامة: كله كلام ربنا وانا بحبه بس السورة دي بتفكرني بحاجات بحبها "جريت على اوضتها"

back 

زادت شهقات يوسف وظل هكذا حتى وصلوا إلى القبر 


مالك: احنا هنسيبك لوحدك يلا يا عمتي هنستناك ف العربية 

أنصاف: يلا يا حبيبي هات ايدك بس اسندني

بقلم هبة الله محمد

يوسف وهو بيسند على القبر: سيبتيني ليه يا حبيبتي وكمان مشيتي وانت زعلانة مني مشيتي خلاص ومعدتش هلمح طيفك؟ والله ما كان قصدي وليه تمشي قبل ما تودعيني قبل ما افهمك انا عملت كده ليه مودة ارجعي عشان مش قادر منغيرك او خديني ليكي بس متسيبينش كده فاكرة يوم ما بوستيني ف البلكونة والله كنت طاير بس مجبور كان نفسي اخدك ف حضني كان نفسي اطير بيكي بعيد بس ليه تمشي قبل ما اعتذرلك فاكرة يوم ما دخلت عليكي وانت بترقصي ع الأغنية اللي كنا بنرقص عليها زمان؟ طيب فاكرة لما حضنتيني لما انقذتك وقولتيلي انت اماني؟ طب فاكرة لما كنا ف المطبخ وانا كنت متوسخ بالدقيق وقولتيلي قمر وهتفضل قمر عادي يعني مش حوار كنتي بتقوليها بهزار بس كنت حاسس انها من قلبك من اول يوم رجعت ولاقيتك عاملة ليا اكل حسيت ان فيه حد يهمه أمري وحد عاوزني انا كنت خايف اموت محدش يسأل عني ولا يعرف غير بعد اسبوعين تلاتة هبقى خلاص انت كنتي نور ف وسط الضلمة انا انا بحبك 

مالك من بعيد: مش يلا بقى بقلم هبة الله محمد

يوسف: جاي اهو يا مالك "قرأ الفاتحه ووضع وردتين على قبرها" كنا لما بنجيب ورد وانت ف ابتدائي كنت بجيب البيضا ليا والحمرا ليكي وحشتيني اوي "ثم غادر ودموعه لم تجف بعد" 

يوسف وهو يمسح دموع خالته: خلاص يا خالتي اهدي 

إنصاف: والله يابني ما كنت عاوز اعيط قصادك عشان متعبكش اكتر بس بس دي بنتي 

يوسف وهو يضمها: سامحيني يا خالتي 

إنصاف: اللي حصل مكانش بإيدك يابني ده عمرها وهي زمانها ف الجنة اجتهد تروحلها 

بعد يومين على نفس الحال ومالك قاعد مع يوسف مسابهوش واخد اجازة من شغله هو ويوسف

تن تن

مالك: ايوه ايه ده تيسير باشا بنفسه عاش من شافك

ياسين وهو بيحضنه: واحشني يا صاحبي البقاء لله والله اول ما عرفت جيت 

مالك: عارف يا صاحبي "ثم اكمل باستياء وهو يغلق الباب" ادعيله حالته صعبة اوي 

تيسير بحزن: هو عامل ايه دلوقتي 

مالك: مبيخرجش من اوضتها وعمال يحضن ف هدومها ويعيط وبسمعه بالليل بيصلي ويدعيلها وهو بيعيط عيونه باشت والله ومش راضي ياكل بيقولي هي هتيجي تأكلني مبقيتش عارف اعمله ايه 

تيسير بحزن: ربنا يصبره يارب هو قاعد فين عاوز ادخله

مالك: الاوضة دي ع اليمين

طق طق بقلم هبة الله محمد 

يوسف بصوت حزين: سيبني يا مالك لوحدي مش هاكل

تيسير وهو بيفتح ويدخل: بس يا صاحبي مينفعش

يوسف بحزن:... 

تيسير وهو بيقعد جانبه وبيطبطب عليه: ايه يا يوسف انت كنت قوي

يوسف وهو بيحضنه ببكاء: ضاعت من يا صاحبي ضاعت ومش هشوفها تاني انا خلاص ضيعت كنت قوي بيها يا تيسير بس خلاص راحت 

تيسير: مش هينفع تفضل كده يا صاحبي دي مش النهاية وبعدين ده مصيرنا كلنا بقولك ايه انا اتفقت مع مالك انك تيجي تقعد عندي اسبوعين 

يوسف: لا يا تيسير مش هسيبها

تيسير: ماهو مش هينفع تفضل حابس نفسك هنا وكل حاجة بتفكرك بيها تعالى معايا انا شقتي على البحر هتفك وتنسى شوية 

مالك وهو داخل ووراه نادين بصينية اكل: اه يا ريت يا صاحبي وتاكل بقى 

تيسير: ازي حضرتِك يا دكتور نادين 

نادين: الحمد لله يا باشمهندس 

مالك بابتسامة ليها: أدخلي انت جوا دلوقتي وانا وتيسير هنأكله 

نادين: ياريت يا مالك عن اذنكم "انصرفت" 

يوسف: تاعبكوا معايا انا اسف بقلم هبة الله محمد  

مالك وهو بيخبط على كتفه: متقولش كده يلا ده انت اخويا

تيسير: عيب تقولي كده يا يوسف ده احنا عشرة عمر ده انا طلعت بيكوا من الدنيا جهزوا نفسكم عشان السفر 

مالك: سيرين اتحاكمت النهاردة خدت ١٥ سنة ومايكل خد سبعة وراضي اخد عشرة حقها رجع يا صاحبي يلا عشان نجهز للسفر

الحال فضل زي ماهو اسبوعين و يوسف زي ماهو كل يوم بيخرج البلكونة يكلمها ف خياله ويبص للبحر ويعيط منسيهاش لحد ما ف يوم مالك قرر انه يرجع بيته عشان إجازته خلصت 

مالك وهو بيفتح الباب: 


مالك: السلام عليكم 

نادين وهي بتحضنه: حبيبي وعليكم السلام وحشتني 

مالك وهو بيبوس راسها: انت اكتر يا نودي عاملة ايه يا روحي

نادين: بخير الحمد لله وحشتني بس "ثم اقترب منها ليقبلها" 

نادين: حبيبي استنى ماهو عندنا حد 

مالك باستغراب: مين عندنا؟ 

مودة وهي جاية من جوا :انا يا حضرة الظابط بقلم هبة الله محمد

Flash Back 

مودة: ا ا انا فين يا دكتور 

الطبيب: انت ف المستشفى يا بنتي اتعرضتي لرصاصة في الكتف والحمد لله بقيتي كويسة هروح اطمن جوزك عشان قلقان

مودة: استنى يا دكتور من فضلك قوله اني اتوفيت

الطبيب بصدمة: افندم؟؟

مودة: قوله اني اتوفيت 

الطبيب: انت بتقولي ايه لا طبعا ده هيموت من القلق

مودة: ماهو حضرتك هو السبب في اللي حصل وكنت هموت وبعدين ضربني جامد وكان بيعاملني وحش انا بس هقرص ودانه يوميم وهقوله بعد كده وهعمل لحضرتك اللي انت عاوزه 

الطبيب بحيرة: ياربي حاضر يا بنتي 

مودة: هو مين بره

الطبيب: زوجك وظابط وواحدة تقريبا زوجة الظابط 

مودة: طيب من فضل حضرتك قولهم ولو هو طلب يشوفني ياريت حضرتك تيجي تقولي وانا هغطي وشي 

الطبيب يتنهيدة: ده شغل مجانين بس حاضر تمام وبالنسبة لإجراءات الدفن 

مودة: سيادة الرائد هو اللي هيعملها 

** بعد ما يوسف خرج قعد ع الكرسي يعيط **

الطبيب: سيادة الرائد من فضلك عاوزك ف حاجة تخص القضية 

مالك: دقيقة وجايلك يا يوسف 


مالك بصدمة: مودة انت عايشة 

مودة: ايوه بس صاحبك لازم يتربى

مالك: يتربى ليه يا بنتي غصب عنه حرام عليكي الواد هيموت من القلق

مودة: لا يا مالك اسمع كلامي وبعدين هم اسبوعين اكون خلصت امتحانات وهروحله 

مالك: ده لو عرف هياكلني وياكلك

مودة: مش هقوله انك كنت عارف 

مالك: انت مش خايفة على نفسك من ردة فعله؟ طب مش خايفة عليه بجد مصعبش عليكي؟

مودة: اسمع كلامي بقى عشان خاطري 

مالك بتنهيدة: امري لله 

******

نادين: قولتلها تيجي تقعد معايا اساعدها ف المذاكرة بدل ما تمتحن لوحدها واهي تونسني 

مالك: ططب كويس انك هنا وفرتي عليا المشوار الواد استوى ع الاخر حرام عليكي لو معرفش هروح اقوله 

مودة: يا حضرة الظابط كنت عاوزه اخلص امتحانات وبعدين مستنية ايدي تتفك

مالك: وخلاص كل ده ملكيش حجة بقى الواد ميت والله حرام عليكي اللي بتعمليه ده 

مودة بابتسامة: معقول بيحبني للدرجة دي؟ 

مالك: هو مش دي المشكلة المشكلة بقى هنعرفه ازاي انك عايشة؟ 

مودة: هتشوف بص هاجي معاك بكره اسكندرية بس مش هدخل هنعمله مفاجأة 

مالك: ربنا يستر 


سافر مالك ونادين ومودة

في اسكندرية 

مودة اطلع  انت يا سيادة الرائد وانا هفضل ف الشقة اللي اجرناها تحت ونعمل اللي اتفقنا عليه 

مالك: أمري لله 

فوق 

مالك: ازيك يا صاحبي 

يوسف بابتسامة: الحمد لله 

مالك: شايفك بقيت عال

يوسف: والله تعبت من الزعل 

مالك: معلش بقى يا صاحبي قدر الله ما شاء الله 

يوسف بحزن: اه والحي ابقى من الميت انا بفكر اتجوز 

مالك: ت ت تتجوز!

```⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️

احببت_بنت_اختي 8 بقلم هبة الله محمد 

 مالك: شايفك بقيت عال

يوسف: والله تعبت من الزعل 

مالك: معلش بقى يا صاحبي قدر الله ما شاء الله فعل

يوسف بحزن: اه والحي ابقى من الميت انا حتى بفكر اتجوز 

مالك: ت ت تتجوز!

يوسف: اه مالك اتوترت كده ليه 

مالك بتوتر: لا متوترش ولا حاجة 

يوسف وهو بيقوم ويقف قصاده: تصدق يا مالك 

مالك: ايه يا صاحبي 

يوسف: انا اتخميت فيك اوي انت اخر واحد اتوقع تعمل كده 

مالك بتوتر وصدمة: قصدك ايه 

يوسف بدموع وتوبيخ وهو بيضربه بالبوكس: مش عارف عملتلي ايه انت ايه يا اخي شيطان شوفتي بموت بالحيا ودي لعبة و**** انتوا عاملينها عليا انا عملتلك ايه عشان تعمل فيا كده عملتلك ايه رد يوم ما حبيت كلمتلك البنت اللي حبيتها وفضلت جانبك وشهدت على جوازكوا يوم ما ابوك مات انا اللي اخدتك ف حضني لما عمامك كانوا عاوزين ورثك يوم ما روحت تقدم ف كلية الشرطة انا اللي وقفت جانبك وساعدتك وشجعتك لما مكنتش عارف تذاكر انا اللي كنت بقفلك لما كنت بتعيط انا اللي كنت بمسح دمعتك ليه يا مالك ليه عملتلك ايه عشان تقتلني كده "مالك مكانش بيقاوم لأنه عارف انه غلطان جامد وده صاحب عمره"

تيسير كان بيصلي وخلص سمع صوتهم فجري عليهم وحاول يفصل مابينهم

تيسير: اهدي يا يوسف صلي ع النبي ايه اللي حصل بس 

يوسف بزعيق: اسأل البيه ايه اللي حصل 

Flash Back 

مالك وهو داخل من باب الشقة وهو بكلم يوسف ف التليفون

مالك: اه يا حبيبي انا وصلت اهو وبفتح الباب 

يوسف: حمد لله على السلامة يا صاحبي 

مالك: الله يسلمك خلي بالك من نفسك على ما اجيلك بكره 

يوسف: تمام  يا حبيبي مع السلامة 

مالك انشغل بفتح الباب ويوسف رمى الفون ودخل الحمام ورجع لقى الخط لسه مفتوح وسمع الحديث اللي دار بينه وبين مودة ودارين

يوسف بدموع: م م مودة "فضل يعيط ويضحك وفضل زعلان ومنامش وتيسير مش فاهم حاجة بس كان بيحاول يهديه ومكانش عارف يعمل ايه" بقلم هبة الله محمد 

Back

يوسف بدموع: ما تقوله يا سيادة الرائد انا مش مصدق ازاي انت كنت اخويا مش عاوز اعرفك تاني "مسك قميصه بقوة" هات المفتاح بتاع الشقة اللي تحت 

مالك:....

يوسف بزعيق: بقولك هاته

 "اخده نزل جري عشان يشوف مودة" 

يوسف فتح الباب لقاها قاعدة وماسكة صورة ف ايديها مودة اول ما شافته اتنفضت 

مودة: ي ي يوسف! 

يوسف فضل يقرب منها بهدوء وهو بيدمع وحس انه دايخ مكانش فاكر انه هيشوفها تاني

مودة بدموع: ي ي يوسف انت

 "مشى ايده بالراحة على وشها بعدين اخدها ف حضنه جامد لدرجة ان ضلوعها كانت هتتكسر وهي مسكت فيه اكتر وفضل يعيط وبعدين بعدها عنه وشد الصورة من ايديها لقى صورته"  

يوسف بسخرية: فارق معاكي اوي

مودة بدموع: يوسف والله انا "ضربها بالقلم وخرج"

مودة بدموع وهي بتمنعه: لا يا يوسف لا عشان خاطري بلاش لا 

يوسف: بلاش! بلاش ايه يا شيخة مستحيل تكوني مراتي اللي اعرفها انت شيطانة وقفتي مع صاحبي ومراته عشان تنتقمي مني ف حاجة مكانش ليا ذنب فيها انت عيشتيني اسود ايام حياتي مش مسامحك ومش هقدر اسامحك اسامحك على سهري وعياطي ولا على حياتي اللي وقفت عليكي ولا على دموعي اللي كانت بتغرق هدومي وسريري ولا على كسرة قلبي ولا على ايه بالظبط مراتي وصاحبي ومراته أذوني ده لو غريب مش هيأذيني كده لكن جات من صاحبي ومراته "ثم وجه نظره لنادين" مراته اللي كانت زي اختي مراته اللي كنت بدافع عنها لما حد يضايقها مراته اللي لما الدكتور قل ادبه عليها والعميد كان هيرفدها اتوسطتلها وخرجتها مراتي ماتت ف نفس اليوم اللي صاحبي ومراته ماتوا فيه واخدت عزاهم.. مودة

مودة: ن نعم 

يوسف: أنتِ طالق" ثم تركها وغادر" 

مودة سقطت أرضا وظلت تضحك وتبكي: ده طلقني يا نادين هه هو طول عمره بيحب الهزار

عند مالك وتيسير 

تيسير بغضب: انت يطلع منك كل ده يا مالك انت ايه يا اخي حجر مبتحسش؟

مالك باستياء: معرفش انا غلطان محسبتهاش صح بس هي كانت راكبة دماغها وانا وافقتها بس هي طولت وكل يوم اقولها كفايه بس هي راكبة دماغها 

تيسير: بلاش عبط هسألك سؤال بما انك ظابط مش صاحبي يا سيادة الرائد يا محترم ياللي بلدنا أمانة ف ايدك كنت هتعمل ايه لو يوسف جراله حاجة من الزعل؟ هي موقفها كان هيبقى ايه لو جوزها جراله حاجة بسبب لعبة غبية ومختلفة وتقيلة زي اللي نيلتوها دي؟ انا مش مصدق انك انت مالك 

مالك دمع: تيسير انا غلطان وغلطان اوي كلنا بنغلط بس اعمل ايه بقلم هبة الله محمد 

يوسف وهو يدخل: اطلع بره 

مالك وهو يقترب منه ويضمه: انا غلطان يا صاحبي وستين غلطان كمان بس سامحني عشان خاطري 

يوسف بعيون حمراء فهي لم تجف منذ اسبوعين فالاحزان قد تراكمت على قلبه كثيرا في البداية لموت زوجته وظنه أن وفاتها كانت بسببه ثم اكتشاف المسرحية القذرة التي مثلها اقرب الأشخاص إلى قلبه: اسامحك على ايه "اكمل بصوت اعلى" يا اخي غور من وشي بقى ايييهه معندكش دم "دفعه إلى الامام ولكن مالك لم يتحرك فهو ضابط ذا بنية قوية ولكن قلبه آلمه بشدة" غور من وشي مش عاوز اشوفك لسه جايلك قلب تحط عينك ف عيني خلاص يا مالك انت ف عيني ميت 

تيسير: امشي يا مالك دلوقتي وخد مراتك ومرات يوسف وامشوا 

يوسف: طليقة يوسف 

تيسير ومالك بصدمة ف صوت واحد: اييهه 

مالك: ا ا انت طلقت مودة 

يوسف: خلاص متلزمنيش انا مراتي ماتت واخدت عزاها 

مالك: يابني ما

تيسير مقاطعًا: امشي يا مالك دلوقتي 

مالك: لا يا تيسير مش همشي غير

تيسير بصوت اعلى: بقولك امشي "ثم اكمل بنبرة هادئة" يابني امشي على ما الأمور تهدى متبوظهاش اكتر ما نيلتها 

مالك بدموع وهو يقترب من يوسف ويضع يده على كتفه: انا عمري ما كرهتك منكرش اني زودتها بغبائي انا اسف "ثم غادر بسرعة"

يوسف ببكاء في حضن تيسير: انا مش عارف ليه كده يا تيسير هو انا وحش اوي عشان يحصل معايا كل ده ليه صاحبي ومراتي يعملوا فيا كده للدرجة دي انا كنت قاسي 

"معرفناش تيسير لحد دلوقتي تيسير شهاب الدين مهندس ديكور ودفعة يوسف في جميع مراحله الدراسية وده بسبب انهم كانوا جران فكان معاه في الحضانة والمدرسة ولما يوسف والدته ماتت وهو في اللفة والدة تيسير بقلم هبة الله محمد  هي اللي راعته ورضعته وبعدها بأسبوع انصاف طلبت انها تاخده وتعيش ف شقة والدة يوسف فتربى يوسف مع تيسير واخدوا كل خطواتهم سوا وف اعدادي اتعرفوا على مالك بس كان ليهم اكتر من اخ بس بعد التخرج تيسير سافر اسكندرية تيسير طول يوسف عيونه خضرا وشعره بني كان كراش بنات المدرسة والجران" بقلم هبة الله محمد 

تيسير: يا صاحبي بتقول ايه بس ثم همس في اذنه " قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ" يا حبيبي ده ابتلاء بقولك ايه ماما لما عرفت انك معايا قالتلي اروحلها وتيجي تقعد معاهم عشان وحشتهم"

أومأ له يوسف ولم يتحدث ثم نام بعمق بين أحضان رفيق عمره 

... 

في الشقة اللي تحت 

مالك ينزل وهو يبكي ثم نهرهم بقوة: غبي انا غبي مكانش لازم اطاوعك 

مودة ظلت تبكي حتى سقطت أرضًا وبكت ونادين جلست بجانبها لتواسيها ثم سمعوا صوت تيسير وهو ينادي بقوة: الحقوا يوسف وقع ومش راضي يرد عليا أسرعت مودة إلى الأعلى ثم قالت بفزع: يوسف يوسف قوم لا لا  

قام تيسير ومالك بحمله إلى السيارة


مودة وهي تحاول أن توقظه: يوسف حبيبي قوم عشان خاطري قوم  "ثم ظلت تنظر اليه فكانت مشتاقة إلى ملامح وجهه وهيئته وتشعر بالندم والخوف على حبيبها الذي كان يدفئ وظلت تدعو ربها حتى وصلوا بقلم هبة الله محمد " 


بعد نصف ساعة 

الطبيب: صدمة عصبية هو عشان واضح جدا ان عنده أنيميا حادة ياريت تكثفوا الرعاية شوية وبلاش زعل وتوتر خالص عشان ميبقاش فيه مضاعفات 

مودة: هو هيفوق امتى؟

الطبيب: كمان نص ساعة 

تيسير: تمام شكرا يا دكتور 

مودة ببكاء: يا باشمهندس اعمل ايه خلاص 

تيسير: اهدي كل حاجة هتبقى كويسة إن شاء الله 

بعد ربع ساعة جاء الطبيب 

مودة بقلق: هاه يا دكتور فاق؟ بقلم هبة الله محمد 

الطبيب: لا لسه بس هو مين فيكم مودة؟ 

مودة: انا يا دكتور

الطبيب: حضرتك زوجته؟ 

مودة بحزن: ايوه ليه 

الطبيب: أصله عمال يهلوس وبينادي على حضرتك جوا 

مودة: طب ممكن ادخله؟ 

الطبيب: مافيش مشكلة بس هو لسه مفاقش هيفوق كمان شوية

....

مودة وهي تجلس بجانبه: لسه قلبي بيدقلك بعد ما طلقتني انا عارفة اني كسرتك وعارفة اني عيلة اوي "ثم اكمل بمزاح مصطتنع" هه مانت متجوز بنت اختك بس مكنتش اعرف انك هتزعل عليا اوي كده يا يوسف انا فكرتك بتحبني بس مش الحب ده كله فيا كده ازاي معرفتش انك عملت كده عشاني عشان تحميني انا غلطانة عقابي كان قاسي اوي 

يوسف بدأ يفتح عيناه لتقع على زرقاوتيها التي تنظر إليها بحب ثم أردفت: ي ي يوسف وحشتني اوي متسبنيش يا يوسف عشان خاطري 

يوسف: .... بقلم هبة الله محمد 

مودة وهي تمسك يده وتقبلها: عشان خاطري لا انا انا اسفة 

يوسف وهو يحاول أن يتكلم: ا ا اخرجي بره 

مودة بدموع: بس يا يوسف 

يوسف: قولتلك اخرجي بره 

جاء تيسير وطلب منها ان تنصرف الآن بسبب حالته الصحية 

جاء مالك في صمت وقبل ورأسه وحضنها وبكى ثم همس بألم: حمد لله علي سلامتك يا صاحبي "ثم غادر" 

تيسير: خلص المحلول وهتيجي معايا على امي هياخدوا بالهم منك وبعدين انت وحشتهم

يوسف: انا عارف اني تاعبك بس مش عارف منغيرك كنت هعمل ايه 

تيسير: ايه يا عم يوستفندي بتقولي انا الكلام ده 

بعد اسبوع كانت مودة حالتها سيئة لا تأكل ولا تشرب ولم تخبر والدتها بشيء فكانت قد اتفقت معها انه مقلب صغير بيوسف وسوف تخبره يومها ليلا لتتأكد من حبه لها وجاء موعد نتيجة مودة وكانت لا تبالي بها ولكن نادين اخذت منها رقم الجلوس وأحضرتها وكانت النتيجة 99.4 وكان ترتيبها الرابع على الجمهورية ولكنها لم تسعد بها فكان كل ما يشغل تفكيرها هو يوسف وفي يوم ذهبت لتحضر شهادتها من المدرسة وكانت اول مرة تخرج من البيت ثم اتجهت إلى مقهى لتجلس وتنظر لصورة يوسف وتبكي 

يوسف: سلام عليكم 

مودة: ي  ي يوسف انت جيت "كان بجانبه فتاة طويلة القامة جميله وبعيدة مهوى القرط وعيونها رمادية ومحجبة وتضع القليل من مساحيق التجميل وترتدي فستانا اصفر وعلى كتفيها يد يوسف"

صافية وهي ف حضن يوسف: مين البنوتة دي يا روحي 

يوسف وهو ينظر إليها ثم ينظر إلى مودة: دي يا حبيبتي مودة بنت خالتي اصل نتيجتها كانت من يومين فكنت عاوز اقولها مبروك 

صافية وهي بتحضنها: بجد ما شاء الله ألف ألف مبروك يا قمر مقولتليش يا حبيبي انك عندك بنت خاله حلوة كده طب محضرتيش كتب الكتاب ليه ؟ 

مودة بدموع: ك ك كتب كتاب؟

#احببت_بنت_اختي 9 والأخير بقلم هبة الله محمد 

 *تــابــع قــنــاة روايــات ابــو كــريــمــه عــلــي الــواتــســاب*

https://whatsapp.com/channel/0029VaITj4q4tRrydh0PMQ2J

صافية وهي بتحضنها: ألف ألف مبروك يا روحي طب محضرتيش كتب الكتاب ليه؟ 

مودة بدموع: ك ك كتب كتاب؟ 

صافية وهي تضع يدها على خصر يوسف: اه كتب كتابنا كان امبارح 

مودة بدموع: ا ا انت اتجوزت يا يوسف 

يوسف ويده على صافية: اه مش تقولي مبروك 

مودة بدموع مكتومة: م م مبروك عن اذنكم 

صافية بابتسامة: مالك يا قمر تعبتي ولا حاجة اساعدك

يوسف بابتسامة: لا لا هي بس فرحانة شوية عشان الرابعة ع الجمهورية بقى عموما خليكي احنا شوفناكي قولت لصوفي نيجي نسلم عليكي بسرعة "ثم نظر إلى صافية بحنان" يلا يا روحي "امسكت بذراعه وذهبوا"

ظلت مودة تبكي بهستيرية ثم وجدت ورقة على الطاولة أمسكت بها وجدت بها رسالة تقول 'مبروك على المجموع واظن ده كان اتفاقنا من الاول اي نعم حصل حاجات كتير مكانتش متوقعة بس مش مشكلة انا عن نفسي نسيت ياريت تنسي أنتِ كمان وتبتدي من جديد انا ملمستكيش تقدري تعيشي حياتك زي مانا عايشها دلوقتي مع الإنسانة اللي تنفعني ان شاء الله هتلاقي الإنسان اللي ينفعك ويحبك واي وقت هتحتاجيني انا موجود يا بنت خالتي' بقلم هبة الله محمد 

ظلت مودة تبكي وذهبت إلى منزلها ببكاء وحزن وحكت لنادين ما حدث وكان مالك ممتنع عن العمل وكان يفكر في تقديم استقالته فهو يشعر بأنه قاتل وقاسي 

مودة بدموع : نادين ي ي يوسف اتجوز يا نادين 

مالك وهو بيقف بفزع: ايه! 

نادين اخدتها ف حضنها وبدأت تهديها: حصل ازاي بس " مودة حكتلهم اللي حصل" 

نادين: الورقة لسه معاكي؟

مودة وهي تبكي: ا ا ايوه اهي هخليها ف شنطتي نادين انا هروح لماما 

نادين: ليه بس 

مودة: معلش عاوزه اروح اقعد معاها 

عند والدتها 

انصاف: يعني ايه يعني امتحنتي؟ 

مودة: اهو ده اللي حصل وهكمل وهخش الجامعة واقولك الكبيرة فيه منحة معروضة عليا ف امريكا 

إنصاف وهي بتقوم عشان تضربها: انت متربتيش اهي دي اخرة تربيتي فيكي

يوسف وهو يدخل من باب الشقة: ايه ايه فيه ايه يا خالتي بالراحة 

إنصاف: تعالى ياخويا تعليم ايه ده اللي سايب مراتك تكلمه هي دي الأمانة يا أستاذ يوسف

يوسف: قصدك طليقتي 

إنصاف: ايه! بقلم هبة الله محمد

يوسف: بصي يا خالتي انا مبحبش مودة اتجوزتها عشانك وعشان تكمل تعليمها بس انا مش بحبها ومن فضلك سيبيها تتعلم

إنصاف: علام ايه وهباب ايه ومسخرة ايه البت تقعد ف بيتها تخدم جوزها لكن علام وزفت وامريكة ايه ياختي اللي عاوزه تسافريها الله يرحمه ابوكي ما هو لو كان عايش كان عرف يربيكي ودماغك المهببة دي خلتك تطلقها طبعا معرفتش تعيش معاها ماهي طول عمرها مايلة

يوسف وهو بيمنعها ويقعدها: يا خالتي اهدي مش كده فيها ايه تتعلم وبعدين تتجوز ده طلب العلم فريضة اهدي يا خالتي انا طلقتها عشان صغيرة يا خالتي صغيرة الفرق عشر سنين يا خالتي خليها تعيش حياتها عشان خاطري

إنصاف بقلة حيلة: الأمر لله بس من الجامعة للبيت ومن البيت للجامعة مافيش بقى زميلي ومرقعة مع الدكاترة  " مودة داخت وقعدت"

يوسف: طيب يا خالتي ممكن كوبايتين لمون بس عشان شكلها تعبت

إنصاف وهي بتطبطب عليه: حاضر يا حبيبي 

يوسف وهو بيديها منديل: امسحي دموعك 

مودة: يوسف انت ليه 

يوسف: ليه ايه مش فاهم 

مودة بدموع: اتجوزت عليا

يوسف: عليكي ايه يا مودة انا طلقتك

مودة: سامحني 

يوسف: انسي يا مودة وعيشي حياتك 

مودة: بس انت حياتي يا يوسف يوسف انا انا بحبك 

يوسف: مشاعر مراهقة انت لسه صغيرة متعرفيش حاجة عيشي حياتك سافري واتعلمي وانسي انك كنتي متجوزة وصدقيني محدش هيفتكر ولا انتِ حتى وهتتجوزي ومافيش حاجة من اللي حصل هتيجي ف بالك حتى

مودة بدموع: انت بتقول ايه يا يوسف 

يوسف: بقول الصح يا مودة "ثم وقف" عن اذنك يا دكتور 

مودة بدموع وهي تمسك ذراعه: متمشيش

يوسف وهو يبعد ذراعه: مع السلامة يا بنت خالتي عشان مراتي مستنياني "ثم انصرف وجاءت انصاف " 

انصاف: يكون ف علمك اول عريس هيخبط هتوافقي عليه وهو يبقى يتصرف معاكي ف موضوع العلام ده عشان انا تعبت 

غادرت مودة إلى غرفتها وظلت تعيد مشاهدها مع يوسف وظلت تبكي حتى النوم 

في صباح اليوم التالي 

إنصاف: مصطفى جارنا جاي يطلب ايدك بالليل

مودة: لا 

إنصاف: مش بمزاجك ابن خالتك هييجي يقعد معاه وهتقابليه وهتعامليه حلو ومش هقبل بأي رفض غير منه هو وهسأله كمان عن سبب الرفض عشان لو دماغك المايلة دي خلتك تروحي تقوليله يمشي "ثم تركتها وغادرت" 

مودة بنفسها وهي تبكي: معقول يوسف هيسلمني لواحد تاني بإيده يارب خليك معايا يارب 

بالليل 

يوسف: وانا يشرفني اناسبكم بقلم هبة الله محمد 

مصطفى: امال فين العروسة

يوسف: هتيجي اهي جات اهي 

مودة ووشها في الأرض: سلام عليكم 

الجميع: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته 

إنصاف: طب يلا يا يوسف يابني نسيب العرسان لوحدهم 

يوسف: اه طبعا " تركهم وفتح الباب وجلس فكان يراهم من بعيد"

مصطفى:حابة تسألي عن حاجة

أومأت بالنفي 

يوسف بابتسامة: هاه نقول مبروك؟

مصطفى بابتسامة: ان شاء الله 

يوسف: على بركة الله

مصطفى: انا بقول نكتب الكتاب على طول انا عارفها من زمان وشقتي جاهزة ايه لازمة الخطوبة؟ 

يوسف بابتسامة : نشوف رأي عروستنا

مودة ووشها ف الأرض: عن أذنكم  

مصطفى: هي العروسة مالها؟

يوسف: متشغلش بالك انت المهم كتب الكتاب والفرح يوم الخميس الجاي و النهاردة الخميس بعد اسبوع 

مصطفى: على بركة الله ان شاء الله 

مودة سمعت كلامهم زي اللي دلق ماية نار ف ودنها فضلت تسأل نفسها: ده بجد؟ اسمي هيتكتب على حد اسم تاني اسم غير اسم يوسف! يعني هي دي النهاية؟ ماهي الحياة مش وردي بس بس ليه كده انا غلطت ووالله عارفة إني غلطانة بس بس مكانش بإيدي 

مر أسبوع هوا كله عياط وحزن على مودة وشها بهت من قلة الأكل والنوم والعياط الكتير وصافية مكانتش فاهمة حاجة بس بتحاول تهديها لحد ومالك مش بيخرج من المستشفى بسبب حالته الصحية ونادين معاه بتساعده ف كل حاجة وتهون عليه لحد ما جيه اليوم المنتظر لبست فستان الفرح بس كان ليها أسوأ من بدلة الإعدام وشافت يوسف لابس بدلة وبيبارك للعريس مقدرتش تمسك دموعها ودخلت جوا وهي متجاهلة لصافية وإنصاف اللي فضلوا يندهوا وبدأ الباب يرزع 

مودة بدموع: مش هفتح 

يوسف: قسما عظما بالله لو ما فتحتي هكسره على دماغك 

فتحت مودة الباب بخوف: خير 

يوسف وهو داخل: ايه اللي بتهببيه ده؟ 

مودة: مش هتجوز بقلم هبة الله محمد 

يوسف: شغل العيال ده مش عاوزه يلا عشان عريسك مستنيكي 

بدأ المأذون يكتب الكتاب "بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير" 

توجهوا للقاعة ومصطفى قعد جانبها وهي فضلت ساكتة لحد ما النور قطع فجأة وفضل خمس دقايق والصمت كان تام لحد ما النور نور ومودة لقت نفسها لوحدها قامت وقفت ومشيت شوية لقدام لحد ما حست بإيد حد على كتفها فلفت 

يوسف: بقى انا كنت اقدر اسيبك لحد غيري؟ 

مودة وهي بتدمع : ي ي يوسف انت 

يوسف: عيون يوسف قلب يوسف "ثم اقترب ليضمها ولكنها ابتعدت" 

مودة: ا احنا مطلقين

يوسف: رديتك يا هبلة

حضنها بقوة وظلوا هكذا ثم سألته و وصافية 

يوسف بضحك: صافية

Flash Back

في بيت تيسير

يوسف: سلام عليكم 

كريمة "والدة تيسير": يوستفندي حبيبي واحشني يواد

يوسف بابتسامة: انت اكتر والله يا ماما "ثم اقترب وحضنها وأردف معهم إلى غرفة المعيشة ولكن وجد من تضع يدها على كتفه فالتفت" 

صافية "اخت تيسير": أهلا باللي بقى مهندس ونسي اصله ماهم المهندسين كده 

يوسف: جعفر ازيك يلا ليك وحشة 

صافية وهي بتحضنه: انت اكتر ياعم يوسف

بعد ساعتين 

تيسير: وبس يا ستي انا اقترح انه يروح يتجوز ويتفق مع مراته ويحرق دمها شوية وبعدين يطلق

صافية: اممم طب ما اعمل انا اني مراتك

يوسف: لاا إلا دي حوش اختك ياعم تيسير اقعد يا جعفر نقطنا بسكاتك بقلم هبة الله محمد 

تيسير: مش اختي لوحدي يا عم انت هتلبسهالي

صافية: اسفوخس و بعدين ليه ياعم يوسف مشبهش ولا مشبهش

يوسف: فيه مهندسة محترمة تعمل كده "قم اكمل بتفكير" تصدقي فكرة 

صافية: بص هم اسبوعين عشان تتربى هي كمان بس حرام يا يوسف هم غلطوا وهي صغيرة معلش سامحها ومتنساش انها كانت امتحانات ثانوية عامة وصاحبك ده انت بتحبه هم غلطوا ربيهم اه واقرص ودانهم بس بلاش تعيش وتعيشهم معاك ف جرح محدش فيكوا هينساه

قبل كتب الكتاب بيوم 

في المستشفى 

طق طق 

مالك: قولتلكوا محدش يتنيل يدخل 

يوسف وهو داخل وف ايده بوكيه ورد: انا مش حد 

مالك: يوسف

مالك وهو بيحضنه: وحشتني اوي يا يوسف 

يوسف: انت اكتر ايه ياض انشف كده مالك 

تيسير وهو داخل: حمد لله على السلامة يا سيادة الرائد انشف كده امال 

مالك: فاكر زمان لما كنت انت وتيسير تغيبوا من المدرسة كنت ببقى ضعيف اوي انا منغيركوا مقواش يا صاحبي سامحني

يوسف: مسامحك يا صاحبي مسامحك احنا عشرة عمر انا قرصت ودانك بس عشان تحس شوية من احساسي ان حبيبك يبعد عنك بس مقدرش اسيبك انت اخويا ياض

تيسير: ما خلصنا بقى ياض منك له انا زهقت عيال ملزقة بصحيح

Back

يوسف: دي اختي ف الرضاعة دي اخت تيسير "وضع يده على خصرها" اتجوز غيرك ازاي بس

مودة: ط طب ومصطفى؟ 

يوسف: مصطفى جاركم اللي متجوز اتنين اصلا وعنده خمس عيال

ضحكت مودة ووضعت يدها على رقبته

 "صحابهم اتلموا حواليهم واهلهم وجات فقرة الرقص وكل الكابلز قاموا رقصوا"

يوسف بهمس: اهو ده تعويض لأميرتي على الفرح اللي متعملهاش

مودة: طول مانت معايا هفرح والله انا اسفة بقلم هبة الله محمد 

يوسف: شوفتي احساس ان اللي بتحبه يبعد وحش ازاي؟ انا بس اديتك درس عشان تحسي بيا بس انا مقدرش اسيبك ابدا 

مودة: بحبك 

يوسف: وانا كمان

مالك: تعرفي اني منغيرك كنت مت 

نادين: بعد الشر متقولش كده وانا اعيش ازاي 

مالك: خايفة عليا اوي؟ 

نادين: وهخاف على مين غيرك بس حبيبي انا ماليش غيرك اصلا 

مالك: بحبك 

ف بيتهم 

مودة: حاسة اني اول مرة ادخل البيت 

يوسف: مطمنة؟

مودة: مش انا معاك؟ مطمنش ازاي يوسف هو انا ممكن اسألك سؤال؟ 

يوسف: اكيد يا روحي 

مودة: هو انت موافق على موضوع المنحة ده؟ 

يوسف: ايه ده هو انا مقولتلكيش الطيارة بعد بكره الصبح 

مودة: ايه؟ وهتسيبني؟ 

يوسف: اسيبك ايه يا عبيطة نقلت شغلي ف سان فرانسيسكو جانب جامعتك يا دكتور 

دمعت مودة وضمته بقوة فحملها ثم قال بوقاحة: طب ايه

مودة: انا بحبك اوي يا يوسف

يوسف: ويوسف بيحبك يا عيون يوسف وتعالي اثبتلك "ثم غمز"

ضحكت مودة: باد بوي 

يوسف وهو يحملها بوقاحة: لا ده انا اعجبك اوي

مودة بضحك: لا انا حبيبي ملتحي ومن النساء يستحي

يوسف: أولا دقني خفيفة "ثم اكمل بتسلية ووقاحة" وهنشوف بقى مين ده اللي بيستحي

تمت بأمر الله و الحمد لله والشكر لله اول رواية ليا او سكريبت طويل وان شاء الله انتظروني في الرواية الجديدة قريبا جدا وان شاء الله تعجبكم اكتر من دي ومننساش نصلي على الحبيب ونذكر الله دمتم في رعاية الله وأمنه وإلى اللقاء في مغامرة جديدة

إلا_رسول_الله

⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡

🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺


قارئاتي وقمراتي وقرائي الغاليين بعد ما تخلصوا القراءه هتلاقوا الروايات الجديده والحصريه إللي هتستعموا بيها من هنا 👇 ❤️ 👇 💙 👇 ❤️ 👇 




🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺


إرسال تعليق

أحدث أقدم