رواية إنتقام مؤجل الفصل الاول حتى الفصل السابع عشر بقلم يارت محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية إنتقام مؤجل الفصل الاول حتى الفصل السابع عشر بقلم يارت محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية إنتقام مؤجل الفصل الاول حتى الفصل السابع عشر بقلم يارت محمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 

كانو بيخططوا للعمليه الجديده ومندمجين ف الكلام ما عداها اللي بقالها سنتين مش تاقلمت ع الوضع ابدا وبتنفذ كلامهم من غير رضي عايشه بين نارين نار اضطهاد جدها ونار برود جوزها اللي حاسه بعدم أمان وفتوره من ناحيتها بس ياتري هيعمل فيها لو عرف انها بتاخد حبوب منع الحمل مش عايزة تجيب اولاد وتمد نسلهم ونسل شغلهم وف وسط تفكيرهم ومخططاتهم دخل عليهم شخص اتكلم ببرود قاتل


الشاب: مفيش داعي تخططه للعمليه دي لانها مش من نصيبكم ولا حاجه هتبقي من نصيبكم بعد كده.


اندريا: باستغراب انت مين وازاي تدخل وتتكلم ب ارياحيه كده وتتحدانا ف الشغل.


الشاب: أنا مش بتحدي أنا يبلغك بس وبالنسبه ل أنا مين انا ديفيد اوسكار بيرلو حفيدك يا جدي واللي هيكون سبب ف عذابكم اللي جاي مش هخلي حياتكم سعيدة كله هيبقي عذاب زي ما عذبتوها .


اليزيا: عذبنا مين وانت ازاي تقول انك ابن اوسكار أنا ابني مش جاب غير بنت واحدة .


ديفيد: و روزالين يا جدتي نسيتيها ما انتوا مش بتفتكروا اللي بتموتوهم أنا ابن روزالين ودي شهادة ميلادي.


وراهم شهادة الميلاد وشافوا اسم الام والاب .


اندريا: بعدم تصديق مستحيل تكون ابن ابني حتي لو كنت انت بتقول انك ابن روزالين ف ده معناه انك ابن غير شرعي وانا مش ليا غير ريما وبس بنت اوسكار اطلع برة.


ديفيد: بشر وحقد زي ما وصفتكوا بالظبط مالكمش عزيز ومش بتحبوا غير نفسكم وبس وبص لريما وقرب منها .


انتي اختي المصريه اللي امي  حكتلي عنها زمان طلعتي حلوة بس يبدو أنهم غصبوكي ع القعدة هنا بدليل الندوب اللي فيكي؛ بس بوعدك حب جدك وجدتك هسلبهم منك واحدة واحدة وهخلي حياتك جحيم النعيم والرفاهية اللي اتهنيتي فيهم هاخدهم منك فاهمه.


ريما: بدموع ومين قلك اني عايشه ف رفاهيه انت واخد صورة غلط عني  واني عايشه ف عذاب بقالي سنتين وانت كمان هتكتشف انك عايش ف كذبه كبيرة امك واحدة كدابه


ديفيد: بغضب اخرسي أنا امي واحدة مظلومه ف زيارتها الأخيرة قالتلي انها عرفت ليه ابوك سابك قالتلي بالحرف أنه فضل واحدة تانيه عليها سابني من غير ما يسمعها وتقوله أنها حامل .


اندريا: انت غلطان و اوي روزالين مش مظلومه امك كدبت وخانتنا ممكن تقولي هي ليه مش قالت من الاول أنها حامل فيك.


ديفيد: مش كنتو تستاهلو الوريث قالتلي انكم مش هتحبوني علشان أنا ابن واحدة ابويا مش بيحبها وكانت مجرد وقت بالنسبه لاب مش يستاهل بس أنا بقولها ثروتك وسعادة عيلتك هسلبهم واحدة واحدة وانتي هدمرك .


ريما: حاول تكون حنين وتسأل جدك لامك وهو يقولك حقيقتها وافرح ولو شويه أن ليك اخت.


ديفيد: مش هاممني فاهمه مفيش حاجه هماني قد وجعي ووجع امي منكم.


ادريانو: خلصت كلام فاضي امشي من هنا يالا مش عايزين نشوف وشك تاني وبعدين هتاخد كل ده ازاي وانت ابن غير شرعي من علاقه محرمه فاهم يعني مش تاخد اكبر من حجمك اطلع برة.


ادريانو طلعه برة وديفيد توعدلهم أنهم مش هيتهنوا بحياتهم وراح لبيت جده وريما كانت عايزة تقنعوا أنه موهوم بس سكتت لما شافت علامات غضب من جدها كانت رايحه اوضتها بس ادريانو وقفها بغضب.


ادريانو: بغضب سمعيني كنتي بتقولي ايه مش مبسوطه وعايشه ف عذاب واحدة غيرك تكون ف فرط سعادتها انتي حفيدة السير اندريا بيرلو الندرنغيتا وزوجه بيج كامورا وليكي سلطه ع كل حاجه عايزة ايه تاني .


ريما: بعصبيه زوج هو فين ده انت ملكش صله بالازواج يا ادريانو عمرك فكرت فيا وف مشاعري عاملتني بحنيه وهدوء لا انت العكس تماما شخص بارد وبتقتل بدون رقه جفن ولا تفكر أنه عنده عيله ولا لا بتشتغل ف الممنوع افهم أنا عايشه ف اضطهاد لو تفتكر ف المطعم لما اوهمتني انك سمتني وبعد كده عاقبتني بالجرح اللي مش راضي يروح ده بدل ما تتكلم معايا بهدوء وتفهم اني مش عايزة اعيش بالمنظر ده ونتكلم بهدوء لا عاقبتني بندبه مش هتروح وكملت جدتي بتشوه دراعي وكل دي رفاهيه .


ادريانو: بعصبيه انتي مكبرة الموضوع اوي مش كفايه اني مستحملك ومش قادرة تجيبي وريث.


ريما: بعصبيه كل يوم بحمد ربنا أن مش جايبه منك اطفال ع الأقل مش يطلعوا زي ابوهم شخص بارد ف مشاعره ومش بيهتم بحد ابدا وبدعي ربنا انه مش يحصل حمل ابدا علشان مش اشوف سلسالكم ممتد ف الاول كان جدي شخص كويس دلوقتي بيعاملني بجفا ومعاملته قاسيه لو شغله مش اتنفذ أنا بكرهكم وبتمني ديفيد يقتلكم كلكم ااااه.


خلصت كلامها ومش حست بحاجه بعدها لأنها اتفاجت بقلم قوي من شدته وقعت ع الأرض فكرت أن القلم من ادريانو بس اتفاجئت أنه من جدها.


اندريا: بقالي سنتين صابر عليكي وبقول هتتفهم طبيعه شغلنا وتبقي احسن مننا بس لا كل مرة بتخذليني وآخرهم لما بلغني عن شحنه الكوك عقابك هيكون المرة دي افظع علشان أنا مش هنتبه لمشكلته انك مش عايزانا ف حياتك أنا هشوف مشكله ابن روزالين اللي عايز كل اللي بنيته ف سنين حتي لو اضطريت اني اقتله جوزك هيتصرف معاكي.


ادريانو حرها من غير رحمه من شعرها وهي بتصرخ ومحدش مش بيساعدها ابدا وحبسها ف غرفه ضلمه زي كل مرة .


فالناحيه التانيه كان ف عربيته بيسوقها باستمتاع وهو عارف وجهته كويس وصل المكان وخبط وفتحت ليه الحادة ودخلته لجوه وبص للي قاعد مستنيه.


ديفيد: وحشتني وحشتني اوي يا جدي بصراحه بس كانت حركه مربحه اوي انك توصلني ليهم وترجع هنا .


ستيف: بضحك حفيدي العزيز انت اذكي من كده 


أنا وصلتك هناك بس علشان تشوف رد فعلهم علي ظهورك.


ديفيد: مش تقلق ظهوري دربك الدنيا هناك وحسسهم بعدم الأمان وان ف حد هياخد امبراطوريه اندريا.


ستيف: اندريا مش يهمه غير مصلحته طول عمره كده كنت دائما تابع ليه حتي لما انفصلت واشتغلت عنه كان احسن مني بس لا كله باوانه هاخد حقي ف السلطه دي بدل ما أنا تابع وبس.


ديفيد: كل واحد فينا ليه غرض أنا حق امي وحقي اللي اتحرمت منه سنين وانت تاخد مكان اندريا وتبعده عن طريقك.


ستيف: كل باوانه يا ديف كله باوانه.


ووو 


2


ستيف: وخطوتك الجايه هتبقي ايه اكيد هتاخد منهم عمليه الأفي*ون الجايه صح.


ديفيد: لا أنا already عملت اكبر من كده لو تفتكر أن اندريا قالك أن ف مستثمر الماني تعاقد معاهم ع صفقه.


ستيف: اه وساعتها تباهي بحفيدته المبجله أن هي اللي خلت الصفقه مربحه بفلوس كتيرة بس ده علاقته ايه.


ديفيد: بضحك لأن المستثمر تبعي وف وسط ورق الصفقه كان ف ورقه بتنص ع أن نص الشركه واسهمها منقولين ليا أنا بموجب العقد والعقد معايا واللي مضت العقود حفيدتهم المبجله.


ستيف: وبكده ريما تبقي راحت ف الباي باي وهتبقي كارت محروق بالنسبه لجدها.


ديفيد: تؤ تؤ مش دلوقتي ع الأقل هخليهم يخسرو من كل ناحيه بس قولي لما قابلتها كان في ندبه ف راسها والج*رح ممتد لشعرها لجوه حصل ايه.


ستيف: بلا مبالاه و الحاجه هي بس حبت تلعب بالنار ف بلغت عن شحنه الك*وك اللي مسئول عنها ادريانو وهو عرف ف نفذها بخطه تانيه وحب يعاقبها .


ديفيد: اوه شكلها هتتعاقب كتير الفترة الجايه بس ايه رايك لو اتعاقبت بطريقه تانيه.


ستيف: باستغراب مش فاهم قصدك ايه.


ديفيد: بعدين هتعرف هروح الشركه قبل ما ادريانو يروح.


ديفيد راح الشركه وعرف ع نفسه للموظفين وراح  مكتب ادريانو وقعد فيه بكل ارياحيه و بيفكر ف اللي جاي مش هيخليهم يتوقعوا الضربه الجايه من فين.


ف الاوضه الضلمه كانت ريما قاعدة ومش بتعمل حاجه بطلت تعافر ف اي حاجه الاول كانت تعافر علشان تخرج دلوقتي لا كأنها استسلمت لانه مفيش حد هينقذها حتي بعد ما الدنيا قررت تديها امل بعتلها ديفيد بس شكله مش ناوي ع خير حتي ليها اتفتح باب الاوضه ودخل ادريانو ومسكها من دراعها الموج*وع وهي تألم*ت بس مش بينت.


ادريانو: اتمني تكوني فهمتي معني كلامك طلعتك دلوقتي بأمر من جدتي لأنها لسه بتحبك وقلبها عليكي لو عليا عايز اخليكي شهر هنا .


بصتله بكره ومش اتكلمت وكانت ساكته بس داس ع دراعها بقسوه وهي طلعت صوت مؤلم.


ادريانو: مش سامعك فهمتي ولا لا المرة الجايه بموتك.


ريما: بالم كبير ف فهمت سيبني دراعي بيوجعني .


ادريانو سابها بقسوة وهي مش كانت متوازنه وكانت هتقع ومسكت نفسها.


قدامي علشان تجهزي ونروح الشركه 


ريما: بالم مش قادرة اروح مكان ولا اتحرك حتي .


ادريانو بصلها بنظرة خاليه من المشاعر وطلع وسابها وهي اتحركت بصعوبه وخرجت اليزيا شافت منظرها وكانت هتساعدها مهما كان هي بنت ابنها بس اندريا منعها وهي اتسندت ع الحيطه وركبت لغرفتها بصعوبه شديدة.


اندريا: خليكي هي اتعودت ع قسوتنا المهم دلوقتي المصيبه اللي ظهرت دلوقتي لو طلع صح الشاب ده ابن اوسكار تبقي مصيبه لانه هيطالب بحقه وانا مش عايز ادي أملاك لشاب غريب .


اليزيا: بحنيه بس ده مش غريب يا اندريا ده ابن اوسكار ف النهايه.


اندريا: وابن روزالين اللي محدش فينا بيحبها وكمان غلطت اوي لما خبت حملها عن الكل هي غلطانه فضلت تقل من نفسها قدام ابنك وبتقوله يتجوزها لو قالت انها حامل كان اتجوزها واهتمينا بيها بس الانان*يه طغت عليها وفكرت تتجوزه وتقول انها حامل وانا عارف مخططهم كويس اوي ستيف طول عمره عايز ياخد مكاني بما اني كنت احسن منه ف كل حاجه.


اليزيا:  قول ي الحقيقه كنت تعرف انها حامل اوسكار طول عمره سره معاك وبعدين والعمل دلوقتي هنعمل ايه هنطعن ف شهادة ميلاده ولا ايه ف دماغك بالظبط.


اندريا: بكذب لا مش كنت اعرف و  بجب*روت هعمل اي حاجه علشان اطيحه من سكتي املاكي ونفوذي لريما وادريانو وبس مش لحد تاني هطعن ف نسبه وأقول إن شخص طم*اع هدفه أن يستولي ع املاكي باسم ابني وان مش ليها غير حفيده من ابني الكبير وبس .


اليزيا مش اتكلمت لأنها عارفه جوزها هو هيعمل اي حاجه علشان روزالين مش تنتصر عليه حتي وهي ميته.


ستيف راح اوضته بعد ما خلص كلامه مع حفيده ودخل غرفه سريه مخصصها لاي طارئ دخل الاوضه وشاف الصور اللي معلقها وبصلهم بكره.


ستيف: قتل*ته بنتي وحسرتون*ي عليها بسبب عنجهيتكم وانانيتكم وابنكم اللي كان شخص اناني ومش بيهم غير نفسه خليته حفيدي يعيش بعيد عني ورباه حد تاني مش هسيبكم ابدا حتي لو كان آخره ده كله موتي بس ع الأقل اخد جزء بسيط من حقي وهي السلطه واكون اكتر حد يستحق لقب العيله مش اندريا.


ف الشركه وصل ادريانو ولاحظ نظرات الموظفين ليه بيتهامسوا باستغراب بصلهم بلا مبالاه ومش فاهم هما مالهم دخل مكتبه وشاف اخر حد ممكن يتوقعه كان قاعد ع مكتبه وبيمضي عقود شغل مع مستثمر وهو بصله بغضب.


ادريانو: انت بتعمل ايه هنا ع مكتبي ودخلت الشركه بصفتك ايه .


ديفيد خلص كلام مع المستثمر وودعه وبصله ببرود .


ديفيد: انت ازاي تدخل مكتبي من غير إذن سمحتلك تدخلك.


ادريانو: بغضب أنت مصدق نفسك مكتبك ازاي انت مش من عيلتنا علشان يكون ليك مكان هنا اطلع بره.


ديفيد: هههه ضحكتني أنا بموجب القانون ابن عمك وليا نص الشركه دي باسهمها وادي اللي يثبت ده.


ادريانو  بص للورق وكان باين أنه ورق مظبوط مش مزيف وبص للتوقيع عرف من طريقه التوقيع أن خط ريما وتوقيعها.


ادريانو: ريما مش معقول هي اللي وقعت ع ورقه الملكيه.


ديفيد: اه هي اللي وقعت بصراحه مش خلتني انتي كتير ووقعت ويكذب مراتك كانت عارفه بوجودي ووقعت من دون مقاومه .


ادريانو عروق أيده برزت من الغضب وبيتوعد ل ريما بالهلاك مشي ومعاه الورثه ووراه ديفيد اللي ابتسم بخبث ليهم .


ديفيد: سيلفا شحنه الأفيون لما توصل الحدود انت عارف هتعمل ايه .


وعمل اتصال تاني مع شخص بيحبه.


لي لي محبوبتي نفذتي اللي طلبته منك.


لي لي : بابتسامه عذبه محبوبتك نفذت وهي جاهزة تحب احطها ازاي .


ديفيد: مش دلوقتي لما اديكي إشارة.


ادريانو وصل البيت ف وقت قياسي بسبب غضبه الشديد ودخل ونادي عليها بصوت جهوري وهي لما سمعت صوته وقعت منها الحبوب وسمعته بخوف.


ووو 


3/


ادريانو : بغضب جحيمي ريماااا انتي فين .


اندريا: ف ايه يا ادريانو ليه العصبيه والغضب ده حصل ايه .


ادريانو: مصيبه يا جدي واحنا وقعنا فيها كلنا ومش هنخرج منها وكله بسبب حفيدتك الغبيه واللي قررت تجوزهاني وهي واحدة مش بتفهم ابدا وودتنا ف ستين داهيه.


اليزيا: مش تتكلم بالغاز يا ادريانو قول ف ايه ع طول.


ادريانو: هقولكم بس بعد ما اشوفها الاول .


طلع ليها وهي كانت واقفه قدام الدريسنج بخوف وبتترعش شافها وقرب منها بغضب ومسكها من شعرها من ناحيه الجرح وهي اتالمت.


ريما: بوجع من جرحها وببكاء ف ايه حصل تاني مش عملت حاجه والله .


ادريانو: بغضب مش عملتي انتي ودتينا ف داهيه بقي انتي تمضي للغبي اللي مزقوق علينا ده نص الشركه والأسهم النهاردة لقيته ع مكتبي وموريني العقد اللي يثبت أن ليه نص الشركه والأسهم وقال إن التوقيع برضاكي انتي .


ريما: ببكاء محصلش صدقني ومش عارفه العقد ده مضيته ازاي أنا اخر حاجه مضيتها عقد شراكه من شركه برمجيات ف المانيا ومضيت عقودها وكانو ست عقود وقريتهم كلهم مكانش فيهم عقد التنازل ده .


ادريانو: انتي واحدة كدابه ديفيد قال إنك كنتي عارفه بيه من الاول ووقعتي بارادتك.


ريما: كداب بيقولك كده بس علشان تشك ف اللي حواليك أنا مش عملت كده صدقني سيب شعري بتوجعني بعد.


ادريانو: انتي لسه شفتي وجع أنا هوجعك اكتر يا ريما مش هسيبك لحظه معاكي حلوة كله وجع وبس مش انتي قررتي تتحدينا هوريكي نتيجه التحدي ده غوري.


سابها بعصبيه وقعت ع الأرض وكانت بتبكي بس مش لمح شريط البرشام والا كان موتها خبته بسرعه وفضلت تبكي ونزل لتحت حكالهم اللي حصل واليزيا طلعت ليها تفهم منها واندريا اتكلم بعد اللي سمعه.


اندريا: مش مهم دلوقتي الحوار ده المهم شحنه الأفيون تيجي من صقليه بهدوء ومن غير شوشرة الشحنه دي هنكسب من وراها كتير وبعدين هفضي لديفيد ده .


ادريانو: بعدين مفيش بعدين يا جدي انت كنت عارف بحمل روزالين من الاول وسبتها تكمل فيه ليه مش خليتها تجهض من الاول خليتها تكمل حملها وبعد ما ماتت ظهر ابنها  دلوقتي وبقي شوكه ف ظهرنا.


اندريا: قولتلها تجهضه بس حبها ل اوسكار خلاها تحتفظ بالولد  مش تخيلت يكون عايز ينتقم مننا بسبب كلام كذب روزالين قالته.


ادريانو: بسيطه نتخلص منه دلوقتي معرفناش نخلص منه وهو لسه جنين نخلص منه دلوقتي علشان وجوده خطر واوي كمان لو ريما حست ان اخوها ف ذرة حنيه ليها هتروح ليه.


اندريا: اعمل اللي انت شايفه صح يا ادريانو أنا كنت غلط لما مش اجهضت روزالين بمعرفتي .


اليزيا كانت مع ريما بتحاول تفهم منها اللي عملته ده ليه وحصل ازاي 


اليزيا: مش عايزة تتكلمي وتقولي عملتي كده وخونتينا بالشكل كده ليه.


ريما: بدموع حتي انتي تصدقي عليا ده مكنتش اعرف ان وسط الورق ف ورقه تخص تنازل عن نص الاسهم والشركه ل ديفيد انتي ليه بقيتي قاسيه يا جدتي أنا بقيت اخاف منكم بعد ما كنتو بتعاملوني كويس ف الأول معقول كل ده كان خدعه علشان تظهره ع حقيقتكم ف الآخر.


اليزيا: ريما بلاش الشعارات الفارغه دي احنا مش قاسيين فاهمه انتي مش قادرة تفهمي انك بقيتي ف وضع جديد وضع حساس و اوي انتي حفيدة الكابو كامورا اللي محدش يقدر يتني ليه كلمه او يكسرها ولو حصل عقابه بيكون الموت يا حفيدتي وطبعا اكيد مش كنتي عارفه بموضوع الورقه دي وكانت مؤامرة عليكي اكيد هيجيب خبثه ده لمين ما هو ابن روزالين بس بسيطه نصحح الغلط ده.


ريما: بعدم فهم قصدك ايه بكلامك الاخير ده.


اليزيا: قصدي أنه لازم يختفي من حياتنا ديفيد ده لازم يموت.


ريما: بخوف لا ارجوكي بلاش ما صدقت يكون ليا اخ هو اكيد من جواه شخص طيب ارجوكي يا جدتي متقطعيش الامل ده مني مش تاخديه ارجوكي.


اليزيا: لسه زي ما انتي ساذجه يا ريما كان اللي علمناه ليكي مجبش فايدة معاكي لسه طيبه هتتعلمي بعدين أن القوة هي اللي بتفوز ف الآخر والسلطه اللي بتحكم مش السذاجه بتاعتك.


سابتها ونزلت ليهم واول ما شافوها وقفو كلام  واندريا اتكلم معاها.


اندريا: قالتلك ايه كانت تعرف بده ولا لا.


اليزيا: لا يا اندريا مش تعرف دي مؤامرة اتعملت عليها والكلام اللي قاله الولد ده اكيد كدب هو عايز يشككنا فيها بس انت معاك حق هو لازم ينمحي من طريقنا.


ع حدود ايطاليا وسويسرا شحنه الأفيون وصلت بس مش لحقت توصل المكان المطلوب لأنها اتصادرت من رجاله ديفيد ورجاله ادريانو بقيو مغمي عليهم من الضرب اللي اخدوه قربت منهم بنت جميله وملابسه فستان قصير وبخطي واثقه قربت من العربيه وابتسمت ع الرجاله اللي ع الأرض قربت من العربيه وحطت القنبله تحتها وابتسمت عملت مكالمه مع ديفيد واتكلمت بابتسامه .


لي لي: حبيبي القنبله بقت ف العربيه وكله تمام ها ايه الخطوة الجايه .


ديفيد : بابتسامه دي زوجتي اللي بعشقها بعدو عنها بمسافه كبيرة وقولي ل سيلفا يفجرها وابعتي الفيديو ل اندريا من رقم خاص  فاهمه.


لي لي: اوكي حصل يالا يا سيلفا.


الاتنين ركبو العربيه وبعدوا بمسافه كويسه علشان الانفجار مش يطولهم وفجر سيلفا العربيه ولي لي صورت الانفجار وهي مستمتعه باللي بيحصل وبعتت الفيديو ل اندريا من رقم مجهول ومعاه رساله بتقول


" الشحنه بقت رماد معلش تتعوض بغيرها" وداست ارسال.


وف ثواني الفيديو وصل اندريا اللي اول ما شافه رمي تليفونه واتحطم من غضبه .


ادريانو والكل جم ع الصوت وريما اتكلمت بخوف.


ريما: بخوف ف ايه يا جدي ليه الغضب ده.


اندريا: ف حد استولي ع شحنه الأفيون وفجرها بالعربيه اكيد ده ابن روزالين تمام قرر يلعب معايا أنا مش هخليه يعيش مرتاح ابدا .


ديفيد كان مبسوط بنجاح خطته وبيضحك بشر عليهم .


ديفيد: بضحك وشماته زمانهم مغلولين من اللي حصل ولسه دي البدايه وبس لأن الكوارث هتنزل عليهم زي المطر مش هيلاحقو و ف ظرف شهر بس هكون واخد لقب الكابو كامورا وأملاك اندريا بيرلو وطاردهم من ايطاليا كلها ودلوقتي الخطوة الجايه .


لي لي: ودي هتكون عبارة عن ايه بالظبط.


ديفيد: صديقتك اوليفيا.


لي لي: المحاميه الفاسدة قصدك مالها .


ديفيد: عندها استعداد تلعب ع وتر الحب المزيف شويه .


لي لي: بنص ضحكه حبيبي اوليفيا عندها استعداد تعمل اي حاجه علشان تثبت بس انها ملكه الكون كله بس قصدك مين بالحب المزيف .


ديفيد: بعد اللي حصل اكيد هيرفعوا قضيه ضدي علشان يثبتو نسبي لابويا واني السبب ف حرق شحنه الأفيون ونص اسهم الشركه واكيد هيحتاجو محامي لكل ده وبصراحه عايزها تمثل الحب ع ادريانو بحيث يكون تركيزه عليها بس مش ع ريما .


لي لي: والانسب لده كله هي صاحبتي تمام هبلغها بده.


ف مكان تاني غرب  ايطاليا كانت قاعدة ع كرسي جلد اسود و ف وضعيه بتقول انها مالكه الكون والشرق الأوسط كله بس هي ف الحقيقه دي اوليفيا ديلار المحاميه الفاسدة والمرتشيه وف الحقيقه بتكون بنت ديميتري ديلار عضو المافيا الأخطر ومن جماعه الفوجيا  ودراع ابوها اليمين ف كل حاجه ومحترفه ف تركيب المتفج"رات والقناب"ل و كانت قاعدة وقدامها شخص مش باينه ملامحه من كتر الضرب وبيطلب منها الرحمه.


الرجل: ارحميني يا آنستي ارجوكي مش هعمل كده تاني .


اوليفيا : ببرود انت فعلا مش هتعمل كده تاني مش هتلحق .


و ف ثواني كانت ضربته رصاص*ه ف نص دماغه والحرس اخدوه من قدامها ورجعت للقنبل*ه اللي كانت بتركب أجزائه*ا وجالها اتصال من رفيقتها المقربه.


لي لي......


ووو


4/


لي لي: بابتسامه اوليفيا صديقتي العزيزه اخبارك ايه يا كامورا  الغرب القادم.


اوليفيا: بابتسامه تمام يا لي لي بس اتصالك ده لانك اشتقاتي ليا ولا شغل .


لي لي: علطول كشفاني يا سيدة القانون الفاسدة هحكيلك شوفي الموضوع ..... ها اي رايك .


اوليفيا: والمقابل يا لي لي انتي عارفه لكل خدمه مقابل والخدمه المرة دي كبيرة ودول مش اي حد دول الندرنغيتا مش اي حد واللي هلعب عليه حفيدهم ف لازم يكون المقابل كبير اوي .


لي لي: طول عمرك تفكيرك مادي ومش بتعملي حاجه الا وتاخدي شئ كبير بالمقابل وده سبب صحوبيتي ليكي تفكيرك اطلبي عايزة ايه.


اوليفيا خلصت تركيب القنبله وحطتها بهدوء جنبها وبعدها اتكلمت .


اوليفيا: اممم ولا حاجه القصر الكبير اللي ف روما وخمسين مليون دولار بس.


لي لي: بصدمه بس ده كتير يا اوليفيا حتي انتي مش محتاجه انتي بنت اكبر تاجر اثار وزعيم مافيا ومهرب معقوله محتاجه لده كله.


اوليفيا: بضحك لي لي حبيبتي شغل ابويا أنا مجرد مساعدة ليه وبس أما اللي بعمله ف ليا وبس عادي انا ليا مصلحتي وشغلي ودماغي ده زي الالماظ يعني مش كتير اللي طلباه.


لي لي نفخت من غير صوت وبصت ل ديفيد اللي وافق ع ده وهي بلغتها بالموافقه و اوليفيا قالتلها أنها هتبدا من بكرة.


ادريانو كان عنده موجه غصب من كل حاجه وقرر إنه مش هيسكت ابدا فتح النت ودور ع محامي موثوق وهو بيدور لفت نظره اسمها اوليفيا ديلار محاميه دخل صفحتها وشاف أنها محاميه بارزة ومفيش قضيه خسرتها جاب عنوان مكتبها وطلب معاد معاها واتوافق المعاد ع أن يكون بعد يومين.


ريما كانت ع التراس بتفكر ف اللي حصل النهاردة ومش عارفه تنام النوم بطل يزورها من ساعه ما دخلت العيله دي والحاجات اللي بتعملها بالاجبار بصت ل جوزها اللي مش عارفه تتعامل معاه ابدا من اول يوم وهو بارد اوي ف كلامه ومشاعره طول الفترة دي مش شافت منه حنيه مفيش بس غير القسوة قررت تعيش زي ما هما عايزين وبس راحت تنام علشان تهرب من التفكير بس فجاه حست بنفسه وراها ف عرفت هو عايز ايه بعد فترة قام من جنبها وراح ياخد شاور وهي دمعتها نازله بقهر ووجع ع حالها فتحت الدرج اخدت الحبايه ونامت .


بعد يومين وصل مكتب فخم اوي وبلغ السكرتيرة أنه ع معاد مع اوليفيا وهي سمحتله بالدخول دخل لقاها مندمجه ف الورق اللي قدامها اتكلم معاها وهي شاورت بايديها يقعد وفضلت مندمجه ف الورق ساعه ع الأقل وكان هيدخن بس قالتله أن التدخين ممنوع ورجعت لشغلها تاني بس هو اتعصب منها.


ادريانو: بعصبيه هفضل منتظر كتير انتي متجهلاني من اول ما جيت.


اوليفيا: ببرود معايا شغل وبخلصه مفيش حاجه  اسمها متجهلاك المهم احب اسمع مشكلتك.


ادريانو حكالها كل حاجه وهي ابتسمت له .


اوليفيا: بابتسامه تمام هرفعك القضيه المطلوبه بس نتكلم عن المقابل.


ادريانو: اكيد اللي تطلبيه هنفذه المطلوب كام.


اوليفيا: بانتهازيه ستين .


ادريانو: ستين ايه.


اوليفيا: ستين مليون يورو .


ادريانو: بصدمه وعدم تصديق نعم ستين مليون بس ده كتير اوي مستحيل ارضي بده كنتي مين انتي علشان ادفعلك الفلوس دي.


اوليفيا: سيد ادريانو اللي قدامك اسوء محاميه  تشوفها الفلوس رقم واحد بالنسبه ليا وده اللي اتشهرت بيه أنا نص القضايا اللي بستلمها بتكون لأشخاص كبار ومرتشيين ومبتزين وبيدفعوا اكتر من كده واللي هتدفعوا مش حاجه ابدا.


ادريانو: بس ده طمع وكتير أنا مش موافق.


اوليفيا: ببرود تمام وقتك انتهي  ده اللي عندي هسيبك تفكر وتبلغني ودلوقتي اتفضل عندي شغل.


ادريانو خرج من عندها وهو ف قمه غضبه من المحاميه دي وطمعها الغير محدود راح الفيلا وحكي لجده اللي حصل وهو كمان رفض.


اندريا: كويس انك رفضت سمعت كتير عنها وانها انتهازيه ومحاميه بتلعب ع الحبلين وفاسدة يعني محاميه قانونيه بس مش بتلتزم بيه ابدا.


ادريانو: بس احنا محتاجين محامي يا جدي ويبدو أنها هي المطلوبه للمهمه دي أنا سمعت أنها كسبت قضايا كتير ومش خسرت ابدا .


اندريا: لأنها محاميه فاسدة وطماعه وبتستخدم أساليب غير قانونيه ابدا بلاش يا ادريانو.


ادريانو: بعند لا أنا هوافق ع طلبها وتخلصنا من الورطه اللي احنا فيها.


اوليفيا كانت موجودة مع ديفيد ولي لي وبتتكلم بثقه كبيرة.


ديفيد : بس كده اللي خططناه راح ده رفض تماما وانتي اللي غلطانه حد يطلب مبلغ زي كده.


اوليفيا: ببرود وثقه اللي خططتله ما راحش ولا حاجه هو هيوافق لانه محتاج محامي علشان يشيلك من طريقه واللي طلبته مش قليل دول عيله بيرلو انت عارف يعني ايه يعني أنهم ذو نفوذ وسلطه ف نابولي وانا مش هسيبك الفرصه دي تضيع مني وكمان فرصه برده علشان اكون موضع ثقه العيله دي مش يمكن الأمور تتطور واكون زوجه ادريانو بدل حفيدتهم.


لي لي: قصدك ايه انتي ف حاجه بتخططي ليها


اوليفيا: بصراحه الاتفاق ف تعديل صغير مش هوهم بالحب وادمر ادريانو واسيبه فجاه لا هتجوزه مصلحه يعني وبكده العب ع الحبلين انت تاخد حقك منهم وانا تدمر شغلهم واحدة واحدة.


ديفيد: بإعجاب لشخصيتها ودماغها تصدقي فكرتك دي جهنميه ابتديت اخاف منك .


اوليفيا: لازم تخاف مني اللي قدامك هتكون كامورا الغرب يعني تحذر مني علشان مش هرحم حد.


ادريانو اتصل عليها وهي ابتسمت وورته الفون وفتحت مكبر الصوت وسمعوه وهو بيقولها أنه موافق ع الفلوس اللي طلباها بس المهم تخلصيني من ديفيد اللي بيدعي أنه من عيلتنا.


اوليفيا: اوه شكلهم مش بيحبوك ولا بيحبه والدتك ابدا تمام نبدا الشغل من دلوقتي بس ع الهادي.


تاني يوم راحت ريما الشغل وهي متظبطه ابدا وبدأت تشتغل وهي مضغوطه وعملت مقابلات بس بعدها دخل عليها ديفيد.


ريما: بصدمه انت ايه اللي جابك هنا اطلع برة.


ديفيد: بخبث تؤ كده تقابلي اخوكي الوحيد مينفعش يا ريما ابدا .


ريما: انت مصدق نفسك انت مستحيل تكون اخويا وبعدين فهمني انت اخدت نص الشركه والأسهم ازاي انا مش فاكرة اني مضيت ع تنازل.


ديفيد: ده مش موضوعنا دلوقتي أنا جايه اعتذر منك واعترف اني غلطت لما قلتك اني هسلب منك الرفاهيه وجاي اترجاكي أن جدك مش يعمل معايا كده.


ريما: يعمل ايه هو ناوي ع حاجه ضدك.


ديفيد: بخبث ناوي يرفعوا عليا قضايا كتير وانا جاي استنجد بيكي انك تقنعيهم مش يعملوا كده انا ما صدقت الاقي عيله واخت وانا مش هنتقم خلاص وهرجع اللي اخدته بس ساعديني ارجوكي.


ريما: مش تخاف أنا هقنع جدي بده انت ضحيه ام مش سويه أنا جنبك .


ديفيد حضنها وهو بيفكر ف مصيبه كبيرة ليها مش هتعرف تتصرف فيها .


سابها ومشي ورجعت تشتغل بنشاط ع عكس الاول ورجعت ع بالليل الفيلا تكلمهم ف الموضوع سمعت اندريا بيتكلم مع اليزيا.


اندريا: أنا مش هدي فلوس لحد العمليه دي هينفذها رافي مش هخلي ابن روزالين عايش ابدا ده يعتبر دخيل.


ريما سمعتهم ودخلت بسرعه تترجاه.


ريما: بخوف ارجوك يا جدي مش تعمل كده هو هيرجع اللي اخده بس ارجوك مش تقتله .


اليزيا: انتي ازاي تدخلي كده وتتجسسي علينا انتي ايه مش تعلمتي ابدا اسكتي ومش تتكلمي ده هيقاسمك ف املاكنا وده مش هنسمح بيه ابدا


ريما: مش عايزة أملاك من حقي احس بالامان وانتو عايزين تسلبو الحق ده مني سيبوه ارجوكم.


اندريا: مسكها بغضب اطلعي اوضتك واللي سمعتيه ميطلعش برة الاوضه دي والا هيبقي اخر يوم ف حياتك.


ريما سابتهم وهي بتبكي مش ع ديفيد لا ع تهديد جدها ومش قدامها حل ابدا ومش عارفه تبلغ ديفيد ازاي.


تاني يوم كانو قاعدين ف البهو الكبير وريما كانت قاعدة سرحانه وادريانو بيناقش جده ف شحنه الاعضاء وكانو مندمجين ف الكلام بس ريما لقت نظرها ريحه عطر ريحته نفاذة وصوت كعب عالي خطواته واثقه بصت قدامها شافت بنت أقل ما يقال عنها جميله اوي ولابسه اسود.


اوليفيا: مرحبا بكم سيد اندريا بيرلو صح


اندريا: اه انا هو انتي مين وازاي تدخلي كده مين سمحلك بده .


اوليفيا: أنا اوليفيا ديلار المحاميه الخاصه بسيد ادريانو هو بلغني أنه عايز يتكلم معايا هنا وها أنا جيت نحب نبتدي شغل .


ريما شافتها وبصت ناحيه جوزها وشافت نظرة اعجاب منه ليها أو يمكن دي اوهام ورجعت للي كانت بتعمله وهو تركيب سلك قنبله حساس اوليفيا كانت متابعاها ومن حركه ايديها عرفت بتوترها والسلك كان هيتركب غلط وهتبقي سبب ف موتهم قربت منها بهدوء وركبت السلك بطريقه احترافيه وبصتلها.


اوليفيا: لما تكوني بتركبي قنبله خلي تفكيرك اتجاها ومش اي حاجه تاني انتي كنتي ثانيه بالظبط وهتمحي عيله بيرلو من الوجود ركزي.


ريما بصت لها بعدم ارتياح والكل بصو بإعجاب ليها وريما اتكلمت بغضب غير مبرر.


ريما: بغضب وانتي جايه تعلميني ازاي اركب السلك ولا جايه تتكلمي ف شغل خليكي ف شغلك.


اوليفيا: بهدوء تمام هتكلم ف الشغل سيد ادريانو ممكن نتكلم ف شغلنا واسفه لو اتدخلت ف شغلكم.


"ملحوظه محدش يعرف أن اوليفيا 

بتساعد ابوها مصدرة للناس أنها مجرد محاميه"


اندريا: وانتي ازاي عرفتي تحطيها بمهارة .


اوليفيا: بحب الحاجات دي نرجع للشغل سيد ادريانو أنا عايزاك الفترة دي ..... فهمتني وكمان تطلبوه وتعملو تحليل نسب بينه وبين أخته نتأكد من ده .


اليزيا: ولو طلع ابن ابني بجد.


اوليفيا: واحنا مطلعه ليه احنا نزور التحليل ونطعن ف ورقه التنازل اللي معاه.


ريما: وانتي كده محاميه بتدافع عن الحق ولا فاسدة.


اوليفيا: ببرود أنا الاتنين وممكن تكون اكتر من كده وفيكي اسكتي لان صوتك بدأ يعلي وممكن أتخلص منك دلوقتي.


ريما: انتي بتهدديني بالقتل ف نص بيتي قدام اهلي انتي اتجننتي اكيد انا ريما وف كلام تاني سيلينا بيرلو مش تلعبي معايا علشان مش تشوفي وش تاني مني فاهمه اطلعي برة مش عايزين خدماتك .


كانت هنتكلم كلام بس ملحقتش بسبب القلم اللي اخدته من ادريانو بصتله بغضب وشافت فيها نظرة تشفي.


ادريانو: اخرسي بقي وبصلها انسه اوليفيا اتفضلي معايا نكمل كلام ف المكتب .


سابها وهي واقعه ع الأرض وبتبكي واليزيا قومتها وودتها اوضتها.


ادريانو: أنا بعتذرلك نيابه عن مراتي بسبب كلامها وانتي اكيد مش تقصدي كلامك.


اوليفيا: أنا كنت بتكلم بهزار مش اكتر الظاهر هي مضغوطه ف قالت كلام ملهوش عازة المهم كل اللي مطلوب منك دلوقتي هو ..... فهمتني .


ادريانو : تمام هخليه ف الشركه واعامله كويس مؤقتا .


اوليفيا: أنا مضطرة امشي عندي معاد عن اذنك اه وقربت منه بدلال عازماك ع العشا بكرة بمناسبه التعاون بينا أنا مش بعمل كده غير للعملاء المميزين اوي ممكن.


ادريانو: بنظرة اعجاب خفيه تمام ابعتي عنوان بيتك وهاجي .


اوليفيا: تمام.


مشيت اوليفيا وهي سايبه شراره اسئله وراها من عيله ادريانو وراحت ل ديفيد وحكتله اللي حصل 


ديفيد: ايه ازاي هتطعني ف نسبي أنا ابن اوسكار وروزالين مش العكس .


اوليفيا: وانا هطعن فيه ليه احنا هنعمله وه أوهم ادريانو بالطعن ده وهو هيصدق مش هنطعن ف حاجه هو مجرد وهم وخلاص .


ريما حست نفسها ف سجن ومش قادرة تتنفس ف لبست ونزلت تتمشي شويه فضلت تتمشي وهي سرحانه مش حست بالعربيه اللي جات عليها وهي صرخت بقوة.


ووو 


5


ريما العربيه خبطتها ونزل شاب منها  فضل يفوق فيها بس هي اغمي عليها والخبطه كانت جامدة اخدها ف عربيته ووداها المستشفي .


الشاب: حد يجيب دكتورة بسرعه البنت مصابه جامد.


الدكتورة: مين اللي عمل كده ده معندوش احساس بيها ابدا.


الشاب: اعملي شغلك ومش تتكلمي .


الدكتورة: وانت بتكون مين علشان تتكلم كده.


الشاب: أنا ابقي ابن صاحب المستشفي دي تخلصي واعملي المطلوب.


الدكتورة خافت منه واخدتها تعالجها وجبست ايديها ولفت راسها بالشاش .


الشاب: اخبارها ايه .


الدكتورة: هي كويسه بس شويه كدمات وكسر ف ايديها .


الشاب دخل لها ودور ف حاجاتها لقي الفون بتاعها واتصل ع حد من اهلها  اندريا واليزيا راحوا المستشفي بسرعه ودخلوا ليها.


بعد فترة فاقت وهي حاسه بوجع شديد ف أيدها.


اليزيا: حبيبتي انتي كويسه دلوقتي حاسه بوجع.


ريما: دراعي يا جدتي وجسمي بيوجعني اوي .


اليزيا: طيب اهدي ده بسبب الخبطه مش اكتر.


اندريا: ممكن تحكيلنا حصل ايه وما اخدتيش حد من الحرس ليه.


ريما: كنت مخنوقه يا جدي ونزلت تتمشي شويه ما اخدتش بالي للعربيه وخبطتني.


اندريا: بعصبيه واللي خبطك ده مكنش عنده عيون يشوفك ابدا مش عارف هو خبط مين.


سمعو صوتوا وهو بيدخل ببرود.


الشاب: معلش ما اعرفه مش حصلي الشرف اتعرف.


اندريا: شكلك مش ايطالي.


الشاب: ده حقيقي أنا نص مصري ونص ايطالي اعرفكم بنفسي رامي الوديدي رجل اعمال مصري عايش هنا بس شكل بنتكم مش ايطاليه .


اندريا: دي حفيدتي مش بنتي اعرفك بنفسي أنا اندريا بيرلو رجل اعمال كبير ف البرمجيات .


رامي استغرب منه وبص للبنت وحاول يفتكر سمع الاسم ده فين واخيرا افتكر.


ريما: بتذكر انت رافت الوديدي رجل الأعمال اللي بعتلي ايميل علشان تناقش معايا شغل ونعمل صفقه 


رامي: بابتسامه اه أنا واسف اني خبطتك بالشكل ده بس حقيقي مش كنت شايف الطريق والدنيا كانت معتمده وعبال ما نورت كشاف العربيه كنت خابطك بعتذر منك مرة التانيه والشغل يتعوض .


ريما: اكيد ولا يهمك والصراحه أنا كنت سرحانه ف معرفتش اتفاداك.


اندريا خلي الدكتورة تكتب ليها ع خروج واليزيا ساعدتها وخرجوا كلهم ع الفيلا ورامي ابتسم ليهم ومشي .


ادريانو شاف منظرها واتكلم بتهكم وسخريه .


ادريانو: ومين ده اللي معرفش يموتك وارتاح منك.


اليزيا: ادريانو اي لازمته كلامك ده البنت مش مستحمله ممكن تاخدها توصلها السرير هي لسه تعبانه.


ادريانو : اه اكيد هاخد الكونتيسه لحد السرير وأسهر جنبها تعالي .


مسكها جامد وهي اتالمت وبصتله بوجع من دراعها دخل بيها الاوضه وقعدها وهي كانت هتنام بس واتكلم.


ادريانو: ممكن اعرف اي اللي خلاكي تخرجي بالليل وكمان ترجعي متكسرة.


ريما: وفر كلامك لبكرة أنا مش حمل نقاشات وتعبانه وبعدين هو كمان محرم عليا اختلي بنفسي كمان


ادريانو: تعرفي كان اهون اتجوز روزالين ولا اتجوز واحدة زيك واحدة هشه وثقتها مهزوزة وحتي وريث مش عارفه تجيبه أنا استاهل ست الكل يحلف بقوتها وذكائها.


ريما: زي المحاميه مش كده اكيد ما هي دخلت دماغك من اول ما روحتلها وأعجبت بذكائها لما جات هنا بس يا تري هتتجوز واحدة عليا ازاي .


ادريانو: قصدك ايه.


ريما: بقوة اقصد ف اليوم اللي هتقرر تتجوز عليا محاميه مرتشيه وفاسدة زي دي هتكون انت ميت امم انا بهددك من دلوقتي انت مستغل اني ضعيفه ومش هقدر ارد عليك وكل شويه تعايرني بعدم الخلفه مش يمكن أنا مش عايزة منك اطفال لانه ببساطه مش حابه تبقي انت ابوهم.


ادريانو اتعصب من كلامها وتلميحها أنها مش عايزة تخلف منه وضربها بالقلم وهي لسه حاسه بوجع ف جسمها سابها وراح غرفه تانيه وهي اتحاملت ع نفسها ونامت من الوجع .


تاني يوم نزلت بصعوبه وفكرت معاهم واندريا حس بالجو المشحون بينهم.


اندريا: اخبار الجماعه ايه يا ادريانو هتسلمهم للكابو امتي .


ادريانو: ف الاوتيل يا جدي هسلمله الجماعه ف الاوتيل بتاعنا ف الحفله اللي هتتعمل.


اندريا: تمام المعاد ده هيبقي كويس.


قام اندريا وادريانو يمشوا وفضل اليزيا وريما اللي سئلتها باستغراب.


ريما: جدتي جماعه مين اللي بيتكلموا عليهم.


اليزيا: ناس جديدة هتتسلم للكابو وانا اللي مختراهم


ريما: بعدم فهم مش فهمت برضو دول ايه وبعدين هو انتي بتشتغلي ايه غير انك صاحبه جمعيه خيريه.


اليزيا: بصت لها وبنبرة عاديه بتاجر بالبشر كل سنه ف وفد بيجي ايطاليا واللي بيعجبني بعمل عليهم فيلم وبيتسلموا للكابو بعدين بيتسلموا بطريقه ما للدارك ويب.


ريما بصت لها بصدمه من نبرتها ولا كأنها بتعمل حاجه عاديه وكل مرة بتكتشف حاجات افظع لفت نظرهم صوت ريما عارفاه.


رامي: بابتسامه صباح الخير بصراحه سئلت ع عنوانكم وجيت اسئل ع الانسه ريما لو كانت اتحسنت اتفضلي الورد ده.


ريما: بابتسامه شكرا اوي البوكيه يجنن.


اليزيا: بابتسامه مصطنعه تعبت نفسك مش كان فيه داعي للورد .


رامي: ازاي انا السبب ف حادثتها ف جيت اطمن عليها.


ادريانو: واطمنت ولا لا.


رامي: وانت مين.


ادريانو: أنا جوز ريما اللي هاديتها ورد دلوقتي وبعدين انت مين علشان تجيب ورد لمراتي.


رامي: ببرود وانت مضايق من ايه عملت حادثه بسببي وبزورها وجبت ورد من باب الاحترام ف مافيش داعي العصبيه دي ع العموم أنا كنت ماشي مدام ريما هستناكي ترجعي الشركه علشان نبدا شغل.


ادريانو: بغضب باي حق يجي هنا ويجيب ورد.


ريما: ما قلك جاي يزورني بما أنه السبب ف حادثتي مش لازم عصبيه وبعدين مش كان معاك معاد دلوقتي.


ادريانو مسكها من ايديها المكسورة وهي صرخت.


ريما: بغضب سيب ايدي انت واحد حي*وان مش بتحس ابدا بعد عني ياريتني ما اتجوزتك ابدا بتمني انك تموت ف اسرع وقت بعد.


ادريانو سمع كلامها وفضل يضرب فيها بعنف وغضب عارم وصوره ضحكتها مع الشاب مش مفارقاه ابدا ومش مهتم لصراحها ولا لدراعها اللي بقي ازرق .


ف مكان تاني ف الصحرا وصل بيت قديم ودخل قعد هناك ساعتين وظهر هو.


اتاخرت يا ديفيد كل ده انا منتظر بقالي كتير.


ديفيد: معلش احتياط يا دان وبابتسامه أو اقلك يا رامي الوديدي بصراحه اللي حصل فوق توقعاتي متوقعتش انك تخلي اول مقابله بحادثه.


دان: مش انت اللي قلتلي أظهر قدامها باي طريقه وانا عملت كده هي اه أدت لكسر دراعها بس بسيطه عوضتها بورد وزمانهم بيتخانقو بسببي وانت وصلت لايه .


ديفيد: اوليفيا بتلعب  ع وتر الحب من ناحيه ادريانو وبصراحه هي شاطرة ف الحاجات دي .


دان: انت هتقولي مجرب اكيد.


ديفيد: بصراحه لحد دلوقتي مش عارف ازاي الدون بنفسه وقع ف شباكها وقدرت تضحك عليه ده انت ذكي حتي معقول كده.


دان: مش تتغير بالمظاهر يا ديفيد قولي قررت هتعمل ايه الفترة الجايه


ديفيد: هكون جزء منهم بالغصب حتي ف البيت ولما اوليفيا تنفذ المطلوب هتكون زوجه ادريانو فعليا.


دان: منبهر دائما بدماغك الشيطاني طبعا ما انت اخويا الغير بيولوجي اتربيت معانا فحضن الكابو البرازيلي ابويا وبقيت من ضمن مفضلينه حتي أن تفكيرك بقي زيه.


ديفيد: وانا مش هنسي افضاله عليا هو رباني بعد ما امي طلبت منه ده نسيت أنها اشتغلت سنه معاه وبعدين ليه عداوة مع اندريا يعني الأعداء اللي حوالين اندريا كتير ومش هينتهو الا بموته.


ووويتبع


6/


دان : وانت عايز اندريا يموت ازاي يا ديفيد كل محاولات الاغتيال اللي حصلت ليه هو نجي منها كأنه عارف تحركات اعدائه.


ديفيد: واحنا نخليه اغتيال علني ليه يا صديقي الصدوق احنا نخليه خفي.


دان: باستغراب خفي ازاي انت ناوي ع ايه فهمني.


ديفيد: الدادة بتاعتك هي لسه بتعمل اللي بيطلب منها ولا لا.


دان: دادة اماليا اعتقد اه بس ليه .


ديفيد: دادة اماليا هتدخل قصر اندريا الكبير بحجه تبقي مساعدة ليهم .


دان: وبعدين هيحصل ايه بعد كده.


ديفيد: تبدأ اول يوم عادي جدا وبعدها تحط من النقط دي ف الاكل بتاعه هو وبس والشرب كمان.


دان: وده ايه بالظبط ديفيد انت ناوي ع ايه.


ديفيد: ده يبقي سم بس هيمشي فيه شويه شويه وبعدها بست شهور هيموت لما الأعراض تبدأ تظهر عليه بس المهم خليك مع ريما عايزها تحبك بما انك ف نظرها رجل اعمال مصري.


دان: تمام هبعت اماليا بكرة ليهم وهفهمها وأما ريما ف بعد الورد اكيد بدأت تفكر فيا.


عند ادريانو كان خلص ضرب ف ريما وسابها قومتها اليزيا وريما مرة واحدة صرخت من الالم والعنف اللي هي فيه.


اليزيا: اهدي يا ريما براحه علشان ايدك هجبلك دكتور .


ريما: بعنف مش عايزة حاجه من حد مش عايزة حاجه منكم بعده عني.


اليزيا: بلاش حركه كتيرة ايدك زرقا من الضرب وبعدين انتي السبب مكانش ينفع تقولي الكلمه دي تعالي معايا.


ريما زقتها واتكلمت بغضب لأول مرة.


ريما: بغضب شديد قولتلك مش عايزة منك حاجه ساعات بفكر انتو ليه ظهرتو ف حياتي ياريت ما اكتشفت أن عندي عيله ومش اكتشف أن ابويا كان شخص مخالف للقانون يارتني ما عرفت حاجه ياريتني ما اتجوزت ادريانو كان اهون ليا الموت من اني اتجوزت بس انتوا ضغطتو عليا سواء أهله أو انتي وجدي  أنا بكرهكم ياريت تموتو وارتاح منكم أنا مش عايزة سلطه ولا عايزة نفوذ مش عايزة حاجه بعدو عني .


سابتها وراحت اوضتها واليزيا بصتلها بصدمه وعدم تصديق من كلامها معقول شايله ده ف قلبها وساكته هل صحيح غلطو لما جوزوهم لبعض بس هي كانت بتحافظ علي حفيدتها علشان مش عايزة تبعد عنها تاني مسحت دموعها ورجعت لجمودها وطلعت ليها.


ريما كانت بتبكي من الم دراعها ومن قله احترام ادريانو ليها ومن الحياه اللي عايشها وكل حاجه اتوضت بالعافيه وصلت وفضلت تدعي وهي بتبكي ودخلت اليزيا عليها واستنتها تخلص وقربت منها وملست ع رأسها بحنيه .


اليزيا: بغض النظر ع اللي قلتيه تحت ومش كنتي تقصديه تعالي نخفف الكدمات اللي ف دراعك علشان مش تحصل حاجه فيه.


اخدتها وحطت تلج ع أيدها علشان مش تبقي زرقا كانو ساكتين ومحدش اتكلم اليزيا خلصت وسابتها وريما نامت من التعب الشديد.


أما ادريانو طلع وهو ف قمه غضبه وراح مكتب اوليفيا وقعد معاها علشان القضيه بس مش كان مركز ف كلامها.


اوليفيا: سيد ادريانو انت سامعني  بقولك لازم تقابل ديفيد وتاخد منه عينه هو ومراتك.


ادريانو: بشرود ها بتقولي ايه انا اسف مش مركز.


اوليفيا: بابتسامه مش مركز ليه اعتبرني صديقه ليك وتحكي يمكن احل مشكلتك.


ادريانو: انسي مش مهم هي مشكله تافهه مش تستحق اتكلم عنها كنتي بتقولي ايه عن ديفيد.


اوليفيا: بابتسامه ممكن نطلع من موود الشغل اللي بينا واعتبرنا اصدقاء وقربت منه ولا انت مش بتبقي صديق لبنت.


ادريانو: ها لا مش كده بس المشكله عاديه مش مستاهله وبلع ريقه ممكن نكمل كلامنا.


اوليفيا: تؤ ستوب ع كده تعالي بدعوك ع قهوة ف كافيه حلو ممكن تقبل دعوتي ليك وتحكيلي.


ادريانو: لو مصممه اوكي يالا.


اخدت حاجتها من المكتب وخرجوا مع بعض وراحوا الكافية فضلوا يتكلموا ف مواضيع عامه وسئلته مرة تانيه.


اوليفيا: مش هتحكيلي أنا كاتمه اسرار هايله ممكن تشوفها وبدي نصايح.


ادريانو حكالها ع ريما وازاي عاشت ف بيئه مختلفه ومش بتتقن الشغل كويس.


اوليفيا: بصراحه وثقه ويا تري شغلكم اللي متعلق بالافيون والاعضاء والمتاجرة ف البشر.


ادريانو: وانتي عرفتي شغلنا منين 


اوليفيا: مفيش حد ف ايطاليا مش يعرف مين عيله بيرلو من جماعه الندرنغيتا ونظام شغلهم أنا عرفتك من اول مرة وبشوف فيديوهاتك ف السباقات المحرمه بس حبيت مش أبين اني اعرفك من الاول وبالنسبه لريما يمكن علشان عمك مش اتكلم معاها  وممكن كان مستني تظهر عليها علامات انها بتحب العنف والجريمة  وبعدين هي كانت موافقه عليك من الاول


ادريانو: نعم انتي سامعه نفسك بتقولي ايه


اوليفيا:  مش قصدي بس هي عايشه حياه مش بتاعتها واجبرتوها تتجوزك أو مش اجبروها جدك كان عايز مش تروح منه تاني ف جوزها ليك مجبورة.


ادريانو: الظاهر اني غلطت لما اتكلمت معاكي عن حياتي الشخصيه عن اذنك.


اوليفيا: استني اسفه مش اقصد صدقني بس ده مجرد تخمين مش اكتر المهم نرجع لموضوعنا انت تخلي ديفيد تحت عينيك يعني تخليه معاكم ف البيت يومين وخد العينه منه بس من عن طريق الدم خد خصله من شعره .


ادريانو: تمام عن اذنك هنتكلم بعدين.


اوليفيا سابته و تابعته وهو بيبعد وبصت بنظرها للكافيه وشاورت بعينيها لشخص وهو وافقها وراح وراه بالعربيه وكسر الطريق عليه لغايه ما خلاه يعمل حادثه وهي راحت وراهم ووقفت بعيد واتفرجت عليه بابتسامه .


وصلت اماليا بأمر من دان وعرفت نفسها ل اندريا بأنها المساعدة الجديدة واندريا أمرها تبدأ شغل عادي اندريا جاله فون بيبلغه بحادثه ادريانو ف جري بسرعه عليه هو اليزيا ومش قالو لريما لانهم مش لحقو يقولو وجريو ع المستشفي وحالته كانت خطيرة .


ووو 


7


اوليفيا كانت واقفه بعيد عنه وبسرعه قرب الراجل بتاعها ومن غير حد يلاحظ اخد عينه دم منه  وتابعت الموقف ببرود والاسعاف جات اخدته وصل المستشفي وحالته كانت خطر واندريا سئل عليه ف الاستقبال وعرف أنه ف العمليات  الدكتور خلص وخرج وعرف مين اللي قدامه.


الدكتور: سيد اندريا اهلا بيك كنت اتمني اشوف حضرتك ف ظرف غير ده.


اندريا: حفيدي جراله ايه انطق وقول الحقيقة.


الدكتور: اهدي يا فندم هيبقي تحت الملاحظه 24 ساعه عنده كسور وارتجاج ف المخ ونزيف داخلي عالجناه ووقفنا النزيف.


اليزيا: بخوف طيب ممكن نشوفه.


الدكتور: آسف يا مدام بس هو ف نايم من التعب هنتابع مؤشراته الحيويه ويعدي مرحله الخطر الحادثه مش سهله.


من بعيد كان واقف حد سمع كلامهم وبلغ اوليفيا باللي حصل .


اوليفيا: تمام خليك متابع حالته أخباره توصلني اول باول فاهم.


الشخص اللي خبط ادريانو


مدام العينه اللي طلبتيها اني اخدها من الهدف المطلوب.


اوليفيا: تمام روح انت لما هحتاجك هبلغك واختفي فترة وعربيتك تتحرق مش عايز اي اثر ليك هنا فاهم


الشخص: امرك .


اوليفيا: تمام خد حسابك بزيادة واختفي .


اوليفيا بصت للعينه اللي معاها وابتسمت وديفيد اللي كان معاها هو ولي لي سئلها.


ديفيد: ممكن تفهميني ايه لازمتها الحادثه دي اهو ف وضع خطر بسببك وكمان ليه اخدتي منه عينه دم.


اوليفيا: ببرود وابتسامه هو انت خايف عليه حتي انت بتكره.


ديفيد: لا مش خايف بس أنا مش عايز قتل دلوقتي ع الأقل كل اللي عايزة ادمرهم وخلاص ومش جاوبتيني ليه عينه الدم.


اوليفيا بصتله من غير ما تتكلم وقامت وقفت قدام المرايا داست ع زر ف الحيط واتفتحت المرايا وشافوا شئ صدمهم وهي ابتسمت.


ديفيد: بصدمه معقول مش مصدق انتي ليكي ف الحاجات دي بس ده محرم دوليا قدرتي تجيبيه ازاي وتحتفظي بيه.


اوليفيا: بس مش محافظه بيه تذكار أنا كمان بتاجر فيه واصدره لدول تانيه من غير حد مايعرف ولا أظهر ف الصورة .


اخدت عقار وفضت نقطه ف دم ادريانو اللي اخدته نقطه كفيله تدمره ف خلال شهر واحد.


ديفيد: انتي مجنونه ناويه تموتيه عن طريق دم ملوث طيب انتي اخدتي العينه منه وهو مغمي عليه ف العربيه هتدخلي دمه الملوث مرة تانيه فيه ازاي.


اوليفيا: دي طريقتي الخاصه مش تدخل فيها.


ديفيد: بعصبيه لا اتدخل لما تقرري تحطي ليه مادة كيميائية محظورة دوليا ف دمه ويتلوث وتموتيه يبقي ادخل فهمينا انتي ناويه ع ايه.


لي لي: ممكن تهدي يا ديفيد اكيد عندها سبب علشان كده هي هتفهمنا.


ديفيد مسك اوليفيا من رقبتها وهي مش أبدت فعل وبيحازل يخليها تتكلم عن السبب بس هي ردت عليه بمسدس ف رأسه.


اوليفيا: بعد عني والا الرصاصه هتكون ف دماغك مفجراها ها ولا يعتبر اني شوفتك ف يوم وبالنسبه للي عملته دلوقتي مش ليق حق تتدخل فاهم انت كلفتني بحاجه خليك قدها ودلوقتي بعد.


ديفيد حس أنه مش قدها وسابها وهي بثبات بصتله واتكلمت.


اللي عملته مش يتكرر فاهم والا هتشوف وش اوليفيا ديلار التانيه اللي مش هيعجبك ابدا فاهم .


ديفيد بصلها بغضب وسابها ومشي ولي لي فضلت واتكلمت بابتسامه.


لي لي: طول عمرك قويه ومش بيهمك حد ابدا يا صديقتي .


اوليفيا: ايه خايفه عليه وبعدين أنا مش صديقتك يا لي لي مش تكدبي كدبتك وتصدقيها 


قربت منها وبقت ف واجهه بعض انتي اختي الغير شرعيه فاهمه وعلشان مش تفضح ابويا وسمعته تضر عاملتك كانك صديقه ليا وانا وانتي لينا غرض من اللي بنعمله ده كله .


لي لي: لسه قلبك اسود ومش قادرة تنسي اني بنت آنا ميلان الألمانية  اللي عائلتها  سمعتها مشهورة بالفساد ف جنوب المانيا ومش قادرة تنسي اني اختك من ام تانيه بس ليه بتقولي عني غير شرعيه ومش فهمتيني لحد دلوقتي سبب جوازي من ديفيد بيرلو ايه عرضك يا اوليفيا.


اوليفيا: هتفهمي كل ده بعدين وبلاش اسئله تنفذي اوامري وبس من غير نقاش فاهمه.


لي لي: فاهمه أنا همشي بس عايزك تفهمي اني بنت ديميتري ديلار الشرعيه زيك هو مش اجرم لما اتجوز امي بس انتي السبب ف اللي حصل بعد جوازتهم.


اوليفيا: برة يا لي لي وامسكي لسانك ومتقوليش كلام فاضي .


لي لي سالتها ومشيت اوليفيا رغم قسوتها وبرودها مش قادرة تنسي الليله المشئومه نفسها ومش هتنساها ابدا.


أما عند ريما صحيت ونزلت واستغربت أن مفيش حد موجود اتصلت ع جدتها وبلغتها الخبر وهي راحت ليهم بسرعه وصلت عندهم بعد مدة وسئلت بخوف ع ادريانو.


ريما: جدتي حصل ايه وماله ادريانو


اليزيا: اهدي يا ريما حادثه عربيه جامدة وهو دلوقتي ف العنايه المركزه.


ريما شافت الدكتور بتاعه هيدخله وطلبت تدخله.


ريما: دكتور ممكن ادخله  أنا ارجوك اسمحلي بده.


الدكتور: انتي مين .


ريما: زوجته ممكن اشوفه.


الدكتور: آسف حاليا ممنوع لسه علامات الخطر مش زالت منه هو حاليا غايب تماما عن الوعي ومش حاسس بحد .


الدكتور دخله وهي بكت عليه وسئلت اندريا.


ريما: مين عمل كده يا جدي وليه.


اندريا: معرفش بس اكيد حد معادي لينا ولو عرفته مش هرحمه.


الدكتور: سيد اندريا ممكن تتفضل تروح وتجي بكرة وجودك حاليا مش هينفع هو بيبتدي يتحسن وممكن يفوق بكرة بالكتير وهتابع معاه ومش هسيبه.


اندريا اخد الكل ومش من سكات وبلغ سيزر يشوف الموضوع ده وكان شاكك ف حد بس لو اتضح أنه هو مش هيرحمه ابدا بالليل دخل ممرض عنده وكان مغطي وشه بماسك وفيش ملامح باينه مسك حقنه وحطها ف المحلول استني لما وصلت لدمه ومشي  زي ما جه .


تاني يوم ريما راحت المستشفي مع جدها وجدتها وشافوه صاحي ريما قربت منه بلهفه .


ريما: بلهفه سلامتك انت كويس دلوقتي طمني عليك 


ادريانو: اطمني مش تخافي أنا تمام جدي قولي عرفت مين اللي عمل كده .


اندريا: مش تشغل بالك هتعرف مين عمل كده المهم صحتك.


ادريانو: تمام وانا ملحقتش اشوف اللي خبطني هو كان كل همه الوحيد يخليني أفقد توازني واعمل حادثه وانا متاكد أنه ديفيد.


ريما: بهدوء ممكن مش تفكر ف حاجه غير صحتك .


ادريانو: خايفه عليا بعد كل اللي عملته فيكي.


ريما: ملوش لازمة كلامك ده دلوقتي .


الباب اتفتح ودخلت اوليفيا بابتسامه واتكلمت 


اوليفيا: سيد ادريانو سلامتك بصراحه اول ما عرفت مش ترددت وجيتلك بقيت احسن دلوقتي.


ادريانو: بابتسامه شكرا ليكي .


اوليفيا: طيب اقبل مني البوكيه ده واللي حصل بسبب كلامنا امبارح ف الكافيه .


ريما: وعرفتي منين أنه هنا وعامل حادثه .


اوليفيا: فيه تفاصيل ف القضيه نسيت اقولها وكنت هبلغه ف الفون اتصلت عليكم ردت المساعدة وقالتلي عالعموم هنكمل ف الشغل بعد ما تبقي كويس عن اذنكم.


ريما: بغضب استني هنا انتوا المفروض كلامكم ف الشغل ف مكتبك ليه رحتوا  كافيه 


اوليفيا: كان مضغوط من الشغل ومشاكله واخوكي اللي ظهر فجاه وكان بيحكي عن ضيقه منه وان سيد وسيده بيرلو مفضلينك عليه علشان مدلله ابنهم الكبير الظاهر انك عقبه ف حياته وتاني مرة مش تمسكيني كده.


الكل اتصدم من كلامه ماعدا ادريانو اللي كان آخر كلامها صح وكان ساكت ريما سابت دراعها بوجع من الكلام اللي سمعته وبصتله حتي مش حاول ينكر نظراته بتأكد كلامها .


ادريانو حاول يحرك ايده بس معرفش فضل يحرك ومفيش فايدة


ادريانو: جدي أنا مش حاسس بايدي مش راضيه تتحرك .


اليزيا: بصدمه بتقول ايه مش ممكن اندريا شوف الدكتور.


اندريا طلب الدكتور و ادريانو قالو انه مش عارف يحركها ولا يحس بيها.


الدكتور :بعد الكشف اتكلم  الحادثه أثرت ع منطقه حيويه ف ايدك ف سببت ليك شلل مؤقت بس مع العلاج هتتحسن.


ادريانو كان غضبان وريما حاولت تخفف عنه ف زقها بعصبيه .


ووو 


8/


مشيت اوليفيا وسابت ريما ف صدمتها من جوزها وبصتله بغضب.


ريما: انت بجد شايف ان جدي مفضلك عليا مصدق كلامها الغبي واللي مالوش أساس من الحقيقه من امتي وانت حاسس بكده.


ادريانو: بغضب من اول ثانيه وجدي بدأ يدور عليكي كان كل يوم بيخطط ويقول هيعمل ايه لما يلاقيكي وهيعلمك الشغل ازاي و لما هشوفها مش هخليها تحتاج حاجه وحاجات كتير من دي نسي أنه عنده حفيد تاني بينفذ له أوامره تصفيه يصفي استلم الشحنه يا ادريانو يسلم الشحنه حتي مش بيشكرني وكنت بدعي أنه مش يلاقيكي يا ريما بس للاسف لاقكي واهتمامه بقي مضاعف اكتر ونسيني تعرفي انا اتجوزتك ليه علشان يمكن لما اتجوزك جدي يحبني زيك مش لان عايز اهرب من روزالين وبس .


ريما: يااه كل ده مخليه وساكت طيب مش اعترضت ليه من الاول مش قلت انك مش عايز تتجوزني ليه.


ادريانو: أنا عمري ما خالفت أوامر جدي يا بنت عمي  ولاول مرة اقولهالك أنا مش بحبك ويا رتيني ما اتجوزتك ابدا .


ريما: بوجع وغضب ع الأساس أنا بحبك يعني وبعدين أنا مش صفقه بالنسبه لجدك يا سيد ادريانو فاهم أنا ريما زين النهري انسي اسم اوسكار ده علشان كده معيشني ف عذاب وقله اهتمام وعدم تقدير بقالك سنتين مش عرفت تنتقم من جدك ف بتنتقم لكرامتك فيا بس لا مش هخليك تعمل حاجه فيا تاني فاهم وكويس قوي اني مش مخلفه منك علشان أنا مش يشرفني أن ولادي تكون انت ابوهم تقوم بالسلامه وايدك تتحسن ساعتها ننفصل وارجع أنا مصر تاني وكانكم مش شفتوني فاهم.


اندريا: خلاص يا ولاد وبعدين مصر ايه اللي ترجعيلها تاني انتي مكانك هنا معانا سواء كنتي زوجه ادريانو أو لا انتي حفيدتي .


ادريانو: بسخريه شفتي مش همه كل اللي قولناه وهمه بس انك عايزة تمشي ومش تشوفينا ياريتك ما ظهرتي ولا عمي اتجوز والدتك انتي مش كنتي اختياري ولا يشرفني .


ريما كانت حاسه بالاهانه من كلامه وإحساس أنها مش مرغوبه من جوزها احساس بشع اوي وبعصبيه ومن غير ما تفكر ردت عليه.


ريما: بعصبيه ولا أنا يشرفني انك جوزي ولا انتو تكونو عيلتي ميشرفنيش ابقي بنت عيله بتنهب وتقتل طول حياتها أنا معاكم غصب عني جدي مهددني بصديق ابويا وبناته علشان كده انا هنا حتي ابويا اللي طول عمري بحلف بأخلاقه دلوقتي أنا متبريه منه ومن أفعاله وكل حاجه كانت بيعملها وزي ما قولتلك تخلص فترة تعبك وننفصل وترتاح مني انت مش محتاج حد زيي محتاج واحدة زي اللي خرجت دي من شويه .


سابتهم وجريت من قدامهم وهي بتبكي بوجع منهم خرجت من المستشفي وشافها جاسوس اوليفيا وبلغها وهي بتجري وقفت فجاه وشافته نفس الشخص اللي خبطها.


رامي: باستغراب وضحك انتي كده عايزة تنتحري بجد تعرفي أن دي المرة التانيه اللي اشوفك فيها صدفه.


ريما : من غير تفكير وبدموع خدني من هنا ممكن.


رامي: حصل ايه انتي كويسه.


ريما: من غير ما تسالني ممكن نمشي من هنا ارجوك .


رامي: طيب اهدي تعالي اركبي .


رامي اخدها وفضل يسوق وهي دموعها بتنزل ومش بتتكلم ورامي ف لحظه بعت رساله لديفيد بأن ريما معاه وقفل فوزه وبصلها .


رامي: تحبي نروح مكان علشان تهدي اعصابك شويه.


ريما: بدون وعي أنا عايزة اختفي للابد مش عايزة حد يعرفلي طريق.


وقف ف مكان بعيد وف بحر ونزلها وقعدوا ع الكرسي  وبصلها بابتسامه.


رامي: ممكن تحكي وتفضفضي أنا مستمع حلو ع فكرة اعتبرينا صحاب .


ريما: استاذ رامي مش معني اني بعيط يبقي ليك الحق تتدخل ف خصوصياتي محدش ليه حق يدخل ولا حتي انت ممكن دلوقتي تمشي اللي يجمعنا ببعض مجرد شغل وبس وبعتذرلك مش هقدر اعمل معاك الديل اللي انت طالبه ع الأقل مش دلوقتي.


رامي: بهدوء طيب ناحل الشغل بس ممكن اساعدك لو عندك مشكله.


ريما فكرت تحكيله وتطلب منه مساعدة بس لا هي هتساعد نفسها وبس مش محتاجه مساعدة حد ولا حتي جدها وجدتها .


ريما: بابتسامه شكرا مش عندي مشكله ممكن تتفضل.


رامي: ده الكارت بتاعي لو تحتاجني تكلميني ابقي اعملي كده وانا  هسمعك  عن اذنك.


رامي مشي وهو مبتسم بخبث عليها و ف نفسه 


غبيه مش هتستحمل الضغط عليها وهتيجي لعندي.


ريما فضلت شويه كتير قاعدة تشكي للبحر همومها بس لسه حاسه بعدم الأمان يمكن علشان هي قاعدة ف بيت جدها بس اللي محدش يعرفه أنها اشترت بيت ليها من فلوسها الخاصه ورتبته ع ذوقها هتنتقل ليه بعد فترة تعافي ادريانو.


ف المستشفي اندريا اتكلم مع حفيده بغضب شديد.


اندريا: ممكن افهم ايه لازمه كلامك ده انا بفضلها عليك من امتي يا ادريانو ها انت طول عمرك دراعي اليمين ومش بستغني عنك وإذا كنت مهتم اني ارجعها ده لانه بس اوسكار كتب ف اخر جواب ليه أن لو حصله  حاجه بنته تبقي ف امانتي.


ادريانو: بغضب شايف ازاي بتتخانق معايا بسببها من يوم ما جت والدنيا اتقلبت احنا بنخسر سمعتنا وشغلنا بسببها يا جدي وانت بتتخانق معايا بسببها اه يا جدي لأول مرة هقولها أنا مش كنت موافق ع الجوازة دي وكانت ضد رغباتي وحضرتك اصريت بس لا اتعافي وهحسن الوضع ده تقدر تقولي هي ساعدتنا ازاي من اول ما جت انت حاولت تخليها تدخل عالمنا بس لا هي بتتمرد وترفض يا اما تبلغ عننا  بس أنا مش هسمح للوضع يفضل كتير حتي لو انت قررت تحرمني من املاكك.


اليزيا: ممكن تهدي يا ادريانو انت غلاوتك من غلاوتها بالظبط وكل حاجه هتتحل بس الاول هعاقبها ع كلامها اللي قالته .


ادريانو: جدتي قوليلي وحمة العنكبوت موجود فيا وف عمي صح.


اليزيا: اه بس بتسال ليه وحتي جدك كمان بس ليه سؤالك ده.


ادريانو: ممكن تفسري ليا هي مش موجودة ع ايد حفيدتك المبجلة ليه.


اندريا: مش فكرنا ف كده حتي أنا استغربت بس لما بصيت ع أيدها لقيت فيه حتي محروقه فيه .


كلهم بصوت لبعض والموضوع شغلهم اكتر بعد شويه ادريانو حس ب بوجع ف دراعه غير طبيعي وتورم فظيع لدرجه انه مش استحمل وصرخ باعلي صوته.


الدكتور جه لعنده بسرعه وكشف عليه وبلغهم أن فيروس كميائي خطير لو مش اتعالج ف غضون شهر يموت ولازم يشوفوا المضاد بتاعه ف اسرع وقت .


اندريا: بغضب والفيروس ده وصل جسمه ازاي انتو المفروض أكفأ المستشفيات حصل كده ازاي مش هرحم حد لو حفيدي جراله حاجه احنا هنمشي من هنا مهمه علاجه عليا.


جاسوس اوليفيا وبلغها بكل الاخبار وهي مستمتعه باللعب وبابتسامه.


اوليفيا: كده دوري الجد حان وقته مش هيلاحقو ع المصايب اللي هتنزل عليهم واحدة ورا التانيه.


ديفيد : وأول خطوة ايه 


اوليفيا : خد مراتك وشنطكم وع قصرهم خليهم يتفاجئوا بشوفتكم اول مايوصلوا .


ديفيد: وبعدين هيحصل ايه


اوليفيا: بعصبيه انت مش تعرف تنفذ من سكات لازم اسئله روح وخلاص ممكن.


ديفيد مشي هو ولي لي وبيتوعد لتحكمات اوليفيا اللي مش ليها اخر كأنهم بيشتغلوا عندها.


اوليفيا: بتافف ناس اغبيه مش بيعرفوا ينفذوا من سكات ابدا  الخطوة التانيه القضيه تبقي لصالح ديفيد وخسارة مدويه لعيله بيرلو.


عند ريما كانت شاردة بس فاقت لروحها


ريما: لا مش هتسمحي ليهم بالتحكم فيكي كفايه سنتين وانتي ساكته  خلاص مش هتسمحي بده تاني ابدا .


قامت ورجعت الفيلا واتصدمت ب ديفيد.


ريما: انت بتعمل ايه هنا انت مجنون اطلع برة.


ديفيد: بابتسامه دي مقابله تقابلي بيها اخوكي الوحيد.


ريما: اخويا انت مش اخويا ولا عمرك هتكون ومش يشرفني اكون انت اخويا فاهم اطلع من هنا برة .


ديفيد: بغضب من كلامها مش من حقك تطرديني باني ع حقيقتك طلعتي زيهم وزي ابوكي بياعه أنا مش همشي وقاعد ف ملكي وانتي اللي هطلعك من هنا وهطردك زي ما طردتي امي.


ريما بعدته عنها وضربته بالقلم


والدتك تستحق الح*رق مش الموت وبس وانت زيها ودلوقتي اطلع.


لي لي: اهدي شويه احنا قاعدين ف نقطه من بحر أملاك اندريا بيرلو.


ريما: ودي بقي زي روزالين بتجري ورا الرجاله وبس.


ديفيد: اخرسي فاهمه دي زوجتي ومش هسمح ليكي تغلطي فيها فاهمه ولا ف امي اللي مفروض يتعاقب ع اخطائه لو كان عايش هو اوسكار لانه مخادع وكداب ومش يستحق العيش شخص اناني .


ريما: ديفيد طلبك مش هنا امشي دور ع ابوك مين ابوك مش اوسكار  لو كان عايش كان هيسيبك برضه فاهم.


ديفيد كان هيهحم عليها بس سمع صوت اندريا.


اندريا: ف ايه وانت أي اللي جابك هنا اطلع برة


ديفيد: مش طالع انا هنا ف ملكي وبكرة المحكمه تحكم ليا وهبقي واحد من العيله بالغصب.


ريما: جدي ليه خرجتم دلوقتي مش المفروض ادريانو يخرج بعد اسبوع يكون اتعافي من الحادثه.


حكولها اللي حصل وهما عاجزين لأول مرة أنهم يساعدوه وادريانو كان ف حاله غضب وإنكار للي بيحصله.


ريما: بصدمه نعم تلوث ايه ونسبه نجاته ضئيله ازاي هو مش هيكون هنلاقي حل مهما كان مش هسمح أنه يموت بالسهولة دي أنا ههتم بيه تعالي معايا.


ديفيد بص ل لي لي بخبث وابتسامه شماته وبصلهم بتشفي من منظرهم وقرر يستني اوليفيا هتعمل ايه


ديفيد: بتشفي سلامتك يا ادريانو مش تخاف لو حصلك حاجه همسك الشغل بعدك ع الأقل جدي مش هيجبرني ع حاجه زي ما انت ما اتجبرت ع اختي .


ادريانو: اخرس أنا مش مجبور ع حاجه ولا عمرك هتكون مكاني جدي مش هيسمح لابن غير شرعي ومش من عيلتنا أنه يمسك شغلنا فاهم.


ديفيد: بعصبيه لآخر مرة أنا مش ابن غير شرعي أنا ابن اوسكار وروزالين فاهم ومستعد اعمل تحليل دلوقتي .


اوليفيا دخلت ليهم بمجموعه أطباء واتكلمت 


وانا جايه انفذ ده أنا محاميه ادريانو وقدمت طلب أن اعمل تحليل نسب ليك  دكتور اتفضل اعمل اللازم اخت المدعي اللي بيقول أنه من عيلتهم ودول جده وجدته اتفضل .


الدكتور اخد العينات منهم ومشي اوليفيا بصتلهم 


اوليفيا: معذرة اني جيت تاني بس لازم نعمل كده هنا مش ف معمل علشان مش تحصل لخبطه الدكتور هيبلغكم بعد اسبوع بالمناسبه ملاحظه انك مش كويس خير الدكتور قالكم شئ جديد 


ريما: ممكن متدخليش ف اللي يخصك مش جيتي وخليتي الدكتور ياخد عينات مننا ممكن تطلعي برة دلوقتي.


اوليفيا: انتي مصدقه نفسك باللي بتقوليه ده كل ما بتشوفيني عايزة تطرديني أنا بس اللي اطرد والتحكم بالناس مش العكس كنتي مين انتي علشان تطرديني وسكتلك كتير و لغايه هنا وكفايه اياكي تجربي تلعبي معايا لانك لو جربتي نخلي حياتك جحيم ومش هتفلتي مني.


ريما: بتهدديني اعملي ما بدالك مش هسمح لمحاميه فاسدة زيك تهددني انتي بس شاطرة ف انك تستخدمي سلطتك ف الفساد وبس انتي مش محاميه شريفه انتي شهرتك جات من  الرشاوي والأشياء الغير قانونيه وبس أنا سئلت عنك وجبت معلومات من النت وكلها بتتكلم ع بلاويكي .


اوليفيا: بضحك اه أنا محاميه بلعب ع الحبلين وشهرتي جمعتها من اني ادافع عن المختلسين واللي يستخدم سلطته في شئ غلط وبالمقابل بطلب مبالغ كبيرة ومحدش ليه عندي حاجه وممكن كمان اضيع مستقبل اللي قدامي ف لحظه وبعدين كلامي مش معاكي وبصت ل ادريانو كلامي بس ليه هو وعائلته .


اوليفيا بصت لايده المتورمه وباين أن ف حاجه حصلتله.


اوليفيا: ممكن تقولي حصل ل ايدك ايه بالظبط.


اندريا: فيها شلل مؤقت وحصله تلوث كيميائي ممكن يقضي عليه ف خلال شهر عرفتي دلوقتي .


اوليفيا: ممكن اساعده ف كده هطلب المضاد من هولندا بس اللي بيقدم مضاد التلوث الكيميائي ده بيطلب اسعار كبيرة.


اليزيا: بسرعه اللي هيطلبه هندفعه بس المهم حفيدي يكون كويس وانتي كمان هنشكرك باللي تطلبيه حتي لو طلبتي نسبه زيادة عن القضيه اللي انتي مسكاها.


اوليفيا: ب انتهازية موافقه هشوفه وهبلغكم بالمطلوب بس الفترة دي وجود ديفيد مهم ولو النتيجه ايجابيه هيشاركم ف كل حاجه .


اندريا: تمام هنقبل بالنتيجه اي كانت وشفا ادريانو ف ايدك دلوقتي.


اوليفيا بصت لريما وابتسمتلهم ومشيت وهي حاسه أن خطتها بتنجح اوي وريما جات تساعد ادريانو بعد عنها .


ادريانو: مش عايز حاجه منك ابدا بعدي عني الفترة دي 


ريما: وانا مش لعبه بين ايديك علشان تسيبني وترجع براحتك انت ملزوم مني يالا وبلاش عناد .


ادريانو اضطر يمشي معاها واندريا اتكلم ف الفون يتابع شحنه الدهب وصلت ل سويسرا ولا لا .


اوليفيا وهي بتتكلم ف الفون 


اوليفيا: جاك روسو صديقي الصدوق اخبارك ايه.


جاك: اوليفيا ديميتري بذات نفسها ع الفون مش شفناكي من اخر عمليه تسليم للقنابل خير ليه اتفتكرتيني دلوقتي .


اوليفيا: مش تقلق خير صدقني لسه بتاجر ف مضاد السموم الكيميائية.


جاك: اه وببيعها بسعر اكبر من سعرها العادي بس بتسئلي ليه انتي بتاجري ف السموم نفسها ليه مضاد .


اوليفيا: ادريانو بيرلو 


جاك: حفيد اندريا ماله هاا لتكوني جربتي عليه العقار الجديد مش هتنسي انتقامك ابدا ولما حبيتي تنتقمي بداتي بحفيدهم.


اوليفيا: روسو من امتي و اوليفيا بتنسيق حاجه تخصها المهم مش ف الفون الكلام ده اسبوع وهجيلك سويسرا لما اخسرهم قضيتهم اللي مسكتها الاول وهجيلك نتكلم ف التفاصيل.


جاك: وانا مستنيكي يا  أخبث عضو ف كامورا الغرب.


بعد اسبوع التحاليل أثبتت أن ديفيد ابن اوسكار وروزالين وتوقيع ريما ع الورق سليم وللاسف اندريا خسر المرة دي وديفيد استولي ع كل حاجه.


اندريا وصل مكتب اوليفيا وعرف أنها مسافرة رجع الفيلا وكسر كل حاجه قدامه وريما جريت عليه.


ريما: ادريانو ممكن تهدي اللي بتعمله ده مش هيحصل حاجه ولا يرجع اللي فات ارضي وخلاص ديفيد بقي يملك نص الاسهم واخد منصب كبير خلاص مفيش مفر.


اليزيا: انتي السبب ف كل ده وكل اللي وصلنا ليه.


ريما: وايه ذنبي مش كنت اعرف ان ورق التنازل ده موجود بين الورق اللي مضيته شوفو أنا هجيب الورق ده وهقطعه تمام.


اندريا: أنا دورت ع الورق بنفسي ومش لقيته ابدا يبدو انك كنتي مخططه صح.


ريما: باستغراب مخططه لا ايه يا جدي وبعدين الورق ف خزنه الشركه هيختفي فين يعني.


ادريانو: مخططه لانك تبعينا قلتي فرصه ظهرلك اخ هيرحمك مننا ومن اضطها*دنا ليكي الفترة اللي فاتت وقولتي خليه يمسك كل حاجه بس بعينك هقت"له فاهمه مش هسيبه يتهني بحاجه.


ريما: بدموع ممكن تهدي وكل حاجه هتتحل القتل مش طريقه لحل المشاكل كله بالاتفاق وبعدين انت جاي منين.


ادريانو: رحت ل اوليفيا افهم منها اللي حصل ومش لقيتها السكرتيرة قالتلي انها سافرت ومش هتيجي دلوقتي وانا محتاج الترياق المضاد للسم.


اندريا: مش هنستي حد أنا هكلم جاك هو يتاجر ف الحاجات دي.


اندريا كلم جاك بس مش كان بيرد وبعد المكالمه العشرين اخيرا رد عليه.


اندريا: جاك اخيرا رديت كنت فين كل ده.


جاك بص ل اوليفيا اللي كانت مبتسمه علي اندريا ولهفته ع الترياق المضاد بتشفي وشماته.


جاك: اه كنت ف شغل يا اندريا و الفون مش معايا خير مش بتكلمني غير لما تحتاج إلا لما يكون ف حاجه خطيرة.


اندريا حكاله الموضوع باختصار وجاك سمعه للآخر و اوليفيا طلبت يفتح مكبر الصوت.


جاك بأمر من اوليفيا اتكلم


جاك: مش هقدر انفذ طلبك يا اندريا ف الوقت الحالي 


عصابه الغرب السويسري اللي زعيمها جوزيف بلاتر اخد كل الكميه لنفسه والكميه اللي طالبها انت عايزة ع الأقل شهرين.


اندريا: بغضب ف الوقت ده يكون حفيدي مات يا جاك اتصرف اعمل اي حاجه .


جاك: مفيش ف ايدي حل أنا آسف مضطر اقفل.


جاك قفل وبص ل اوليفيا اللي مركزة ف الترياق اللي قدامها .


جاك: نفذت كل كلامك بالحرف هتعملي ايه دلوقتي.


اوليفيا: هسويهم ع نار هاديه وبس يكون كل حاجه بالنسبالهم انتهت وحسوا بالعجز التام.


جاك: اوليفيا متخليش انتقامك من اندريا ينسيكي أنه كان ف يوم أنه صديق ابوكي.


اوليفيا: بغضب اهو انت قولتها كان بس هو عمل حساب لصحوبيته دي لا قت*له ب*دم بارد بسبب شحنه افي*ون وس*لاح تافهه مش هنسي ابدا شكل ابويا وهو مي*ت انتقامي هيفضل وحفيدهم هيدفع التمن وحفيدتهم دي هرميها برة القصر الكبير وهتشوف.


وووو 


9/


Flash back 


ف مكان ف صحراء ايطاليا وتحديدا عند الحدود كان اندريا وديميتري واقفين مستنين شخص مهم بعد ساعتين وصل ليهم ف الوقت ده اوليفيا كانت تمت العشرين وكانت بدأت بالشغل مع ابوها خلصت شويه تليفونات وراحت مكان التسليم بس بسبب زحمه الطريق اتاخرت 


ف الوقت ده اندريا وديميتري كانو بيتفقو هيعملو ايه وصل المشتري ومعاه الفلوس المطلوبه المشتري جرب السلاح وشاف الافيون وادي الفلوس ليهم بس ف ثانيه حصل غدر والمكان اتقلب واندريا اخد الشنطتين وخباهم عبال ما يخلص الاشتباك وديميتري كان بيضرب ف رجاله الطرف التاني وبص ل اندريا.


ديميتري : هنعمل ايه ايه دلوقتي احنا اتغدر بينا كانوا هيدونا الفلوس ويخلصوا علينا الظاهر أن الكبير عايز يخلص علينا.


اندريا: مش تقلق من حاجه محدش هيتعلم علينا الشنطتين معانا فاضل بس نموتهم ونمشي .


ديميتري: طيب هاخدهم واروح المخبأ بتاعنا 


اندريا: ليه هتروح مش عايز تشوف اللي غدرت بيا علشانه وهو بيموت يا رفيقي.


ديميتري: أنا اغدر بيك مستحيل احنا بدأنا سوا ازاي اغدر بيك.


اندريا خرج مسدسه وضربه ف لحظه من غير تفاهم وكل ده شافته اوليفيا لما وصلت متأخر الاشتباك انفض واندريا ساب جثه صاحبه مرميه قربت منه اوليفيا بس كان لسه فيه نفس .


اوليفيا: والدي مش تخاف هنروح المستشفي وهتبقي كويس.


ديميتري: حقي يا سابرينا اوعي تنسيه اندريا غدر بيا واخد كل حاجه لنفسه رجعيلي حقي باي تمن .


اوليفيا: حاضر هوعدك بكده بس انت خليك معايا لغايه المستشفي .


مش كملت كلام لانه ديميتري كان مات ومن ساعتها اخدت عهد ع نفسها انها تنتقم من اندريا وعائلته واللي خلاها مش تنسي الانتقام ده هو أن جه جنازته ولا كانه هو السبب ف موته نار الانتقام مش هديت ولا مرة وكل يوم النار كانت بتكبر اكتر لما تسمع عن انجازات اندريا وكسب صفقاته .


*اوليفيا اسمها التاني سابرينا*


Back.


جاك: ياه لسه فاكرة تفاصيل العمليه واللي حصل واللحظه اللي مات فيها ديميتري.


اوليفيا: ومش هنسي يا روسو ابدا هو اللي بدا بالغدر يستحمل اللي بيجراله اندريا زمان لعب مع العيله الغلط.


جاك: طيب ده اندريا وعارفين سبب العداء بتاعك تجاهه و لي لي ايه غلطتها ممكن تقوليلي.


اوليفيا: أنا مضطرة امشي هروح بيت الجبل بتاعي وهفضل هناك يومين وهرجع ايطاليا تاني .


جاك: تمام براحتك بس مسيرك بدل ما تهربي هتحكيلي يا اوليفيا أو يا سابرينا زي ما انتي مفهمه الكل هنا .


اوليفيا مشيت وسابته وهو بص لطيفها بابتسامه ماكرة.


جاك: مفكرة نفسها ذكيه وشاطرة بس هي اغبي حد عرفته ونهايتها هتبقي زي ابوها والانتقام معني عينيها عن الشخص الغلط.


لورين زوجته 


طول عمرك غدار يا زوجي العزيز وكله ده من تخطيطك وانت السبب ف العداء ده من الاول.


جاك ضحك ضحكه خبيثه وشغل اغاني وفضل يتمايل هو زوجته وهو حاسس بانتصار كبير .


بعد يومين اوليفيا رجعت ايطاليا وحاله ادريانو كانت بتتدهور وريما كانت بتخفف عنه و اوليفيا عرفت أن ادريانو بيدور عليها وهي راحتله.


اوليفيا: سلامتك يبدو أن حالتك بتتدهور كتير بعتذرلك بس اضطريت اطلع برة البلد ف شغل ومعايا كميه كبيرة من الترياق المضاد تاخدها ع جرعات وهديك جرعه دلوقتي.


ريما: هاتيها أنا هديهاله.


اندريا: ريما مش هتعرف ممكن تخليها تشوف شغلها بهدوء.


اوليفيا بصت لها بانتصار خفي وقربت من ادريانو وعطته كميه محددة من الترياق ف دراعه وهو بعد ساعه حس أنه كويس.


ادريانو: شكرا ليكي انقذتيني مش عارف من غيرك كنت هعمل ايه.


اوليفيا: مش تشكرني انت كنت عميل عندي ومن حقي اساعدك.


اندريا: اتفضلي الشنطتين دول حقك وزيادة وبعدين ادريانو مش هيبقي مجرد عميل عابر.


اوليفيا: يعني ايه مش فاهمه .


اندريا: يعني أنا قررت تبقي المحاميه القانونيه بتاعتنا وصديقه العيله انتي معروفك كبير وتستحقي الشكر بكل الطرق.


اوليفيا: بابتسامه شكرا لانك اديتيني الثقه الكبيرة دي والمنصب ده .


ريما: بصدمه نعم محاميه قانونيه لينا بس دي شغلها مش قانوني يا جدي وبعدين أنا مش موافقه ع ده.


اليزيا: مش مهم توافقي او لا واخرسي ممكن كفايه لحد هنا ابتديت أعيد النظر ف اننا ضيعنا شهور واحنا بندور عليكي.


ريما: انتي بتتكلمي جد يا جدتي بتقولي الكلام ده دلوقتي خلاص بقيت مهمشه بالنسبالكم طيب ما كان من الاول بدل الضغط والتهديدات بتاعتكم.


اندريا: بس كفايه هنكمل كلام بعدين اوليفيا شغلك هيبتدا من بكرة معانا شوفي استعدادتك وخلصي كل حاجه ف مكتبك واستلمي شغلك من بكرة.


اوليفيا: امم تمام عن اذنكم .


اوليفيا نزلت وقابلت ديفيد و لي لي تحت وشافت الشنطتين واتكلمت بطمع.


لي لي: نص اللي ف الشنطتين ليا تمام هستني نسبتي.


ديفيد: اي الاخبار طمنيني.


اوليفيا: اولا الدنيا شايطه ع الآخر وتقريبا زهقه منها وثانيا الشنطتين ليا ومش ليكي حاجه فيهم انتي قاعدة فيلا تساوي ملايين بطلي طمع للي ف ايد غيرك مش تبقي زي امك فاهمه .


سابتهم ومشيت طلعت بعربيتها ع البيت وبعتت رساله ل ادريانو وهو بما شافها ابتسم وفاق ع زعيق ريما.


ريما: فهمني يا جدي قولي ليه همشتوني من حياتكم فجاه اي السبب .


ادريانو: مش عارفه السبب هقولك جدي حاول يخليكي تندمجي معانا وف شغلنا وفشلتي ف ده لان اخلاقك مش تسمح لك اتجوزنا والوريث مش عرفتي تجبيه لغايه دلوقتي دخلتينا ف مشاكل كل شويه تبلغي عن شحنه ونخسر ملايين من وراكي سلمتي نص الاسهم لشخص مش من دمنا برضاكي وكل ده بتسئلي عن سبب تهميشك من ناحيتنا.


ريما: بغضب ما كفايه بقي اسطوانتك المشروخه دي بتقولها ق كل خناقه محدش قلكم دوروا عليا علشان تمسكوني بس شغل ابويا وابقي زيهه بس لا مش هبقي زيه ابدا أنا استحق حياه عاديه مش فيها أعداء بيحاولو يموتكم من وقت للتاني وبالنسبه لموضوع الخلفه أنا مش عايزة تخلف منك فاهم و لا هتكون ف يوم اب لولادي ولا هعرف.


خرجت برة ع السلم وهما راحو وراها وديفيد و لي لي كانوا بيتفرجو عليهم .


اليزيا: استني هنا قصدك ايه بكلامك ده فهمينا 


ريما: قصدي اني كنت مواظبه ع حبوب منع الحمل واعتقد انها جابت نتيجه فهمتم مش هجيب ليكم الحفيد حتي لو التمن حياتي .


ادريانو بغضب مسكها من شعرها وفضل يضربها وهي حاولت تتملص منه ولما بعدت وقعت من ع السلم جامد ولما وصلت كانت الدم معبي هدومها والكل اتصدم من المنظر.


اليزيا: بصدمه وخوف حفيدتي لااا .


نزلتلها وحاولت تفوقها وهي كانت مغمي عليها ومش حاسه بحاجه طلبوا الإسعاف وديفيد اول مرة يخاف عليها وراح معاهم.


دخلت العمليات وبعد تلات ساعات الدكتور خرج من عندها.


اليزيا: بلهفه طمني هي كويسه صح جرالها حاجه.


الدكتور: بأسف احنا انقذناها بس مش عرفنا ننقذ الجنين.


الكل بصدمه جنين 


اليزيا: هي اعترفت ليا أنها اخدت حبوب حمل وبسبب خوفها جريت مني ووقعت ازاي هي اجهضت.


الدكتور: معظم الستات جسمهم مش بيتجاوب مع الحبوب دي ف بيحصل حمل ع فترات بعيدة وهي كانت ف التالت وهي مش حاسه بده بس بسبب خوفها وجريها ع السلم والوقعه بتاعتنا فقدت جنينها وحملها كان غير مستقر وهي تقريبا مش كانت تعرف بحملها .


الدكتور سابهم ف صدمتهم ومشي واليزيا قعدت ع الكرسي 


احنا السبب يا اندريا احنا السبب خوفناها لدرجه مش معقوله واخدت الحبوب بسببنا وابنها مات برضه بسببنا هنعمل ايه دلوقتي .


اندريا: مش هنعمل حاجه هنحاول نكسب ثقتها من تاني  ونبلغها باللي حصل.


من بعيد كان ديفيد سامع كل حاجه و لاول مرة تصعب عليه ريما بعد ما كانت مجرد عدوة ليه وبيحاول يئذيها شاب المكان ورجع الفيلا هو ومراته.


لي لي: هتعمل ايه دلوقتي.


ديفيد: مش عارف مش عارف افكر ابدا ههدي وأشوف اللي هيحصل .


أما ادريانو ساب المستشفي كلها بسبب اللي حصل واتصل ب اوليفيا وطلب يشوفها وادته عنوان بيتها ولما وصل لقتها لابسه فستان طويل وشكلها حلو سألته لو كان ف حاجه حصلت وحكالها اللي حصل.


اوليفيا: طيب ممكن تهدي اللي حصل حصل ومفيش حاجه هتتغير ابدا دي كانت غلطه وبس اتفضل العصير.


ادريانو: مش عايز حاجه وبوجع أنا موجوع اوي دراعي بيوجعني.


اوليفيا: هديك جرعتك ثواني ادتهاله وهو ارتاح بعدها بساعتين وبصلها.


ادريانو: أنا لازم ارجع لهم دلوقتي أنا اسف لاني ازعجتك.


اوليفيا: بابتسامه وقربت منه مفيش  ازعاج ولا حاجه انا وانت اصدقاء وواجبي اسمعك وبدلال مش كده ولا ايه.


ادريانو حس أنه هيضعف معاها بس تمالك نفسه واستئذن يمشي .


اوليفيا: لا خليك شويه هكلف حد يشوفها دلوقتي واطمنك.


اوليفيا كلفت حد من رجالاتها يشوف اخبار ريما وبعد شويه اتصل عليها وبلغها أنها لسه مش فاقت وهي بلغت ادريانو.


اوليفيا: اطمن مش فاقت لسه تحب نرقص شويه.


ادريانو: امم لا أنا همشي هروح الشركه وهعدي اطمن عليها.


اوليفيا: انت خايف من ايه بالظبط مش تخاف ابدا أنا جنبك مش تقلق انت اكيد لسه حاسس بالخوف تعالي نرقص وهتفك.


شغلت موسيقي هادئه وفضلت تتمايل وترقص معاه وهو تجاوب معاها وكانت بتقرب منه واعترفتله اعتراف صغير.


اوليفيا : هعترفلك اعتراف صغير قوي أنا بتاجر ف القناب*ل وبعرف افك*ها واركب*ها تركيب دقيق.


ادريانو: بإعجاب  واو اكيد اتعلمتي ده من والدك وبعدين ليه بتقولي ليا كده.


اوليفيا: اه والدي علمني شغله قبل ما يموت وبالنسبه ل ليه بقولك كده وده اعترافي التاني قربت من دونه وهمست لاني بحبك يا ادريانو .


اتصدم من اعترافها الصريح وحس أن حصونه كلها انهدم"ت قدامها ومش قادر يمسك نفسه بعدت عنه شويه بس بعد كده محدش ح*س بنف"سه 


بعد فت*رة كان*و مع بع*ض وهو مبسوط ومش حاسس بن*دم يصلها وهي كانت مبتسمه بكده واتكلم.


ادريانو: تقبلي تتجوزيني.


اوليفيا: بابتسامه موافقه .


ف المستشفي ريما ابتدت تفوق وكانت حاسه بوجع ف بطنها بصت جنبها لقيت جدها وجدتها حاولت تتحرك ف أصدرت صوت من الوجع اليزيا انتبهت ليها وراحت ليها بلهفه.


اليزيا: بلهفه انتي كويسه دلوقتي طمنيني عليكي حاسه بايه.


ريما: بتطمني عليا وانتو السبب ف ده مش تقلقي أنا بخير مش هموت دلوقتي ع الأقل لما اخد حقي الوجع اللي سببتهولي.


اندريا: اهدي ومش تتكلمي انتي خارجه من عمليه اجهاض .


ريما: بصدمه اجهاض بس أنا كنت باخد حبوب منع الحمل ازاي اجهضت انتو بتكدبو عليا.


اليزيا: دي الحقيقه الحبوب مش جابت نتيجه وحملتي وكنتي ف الشهر التالت وانتي مش حاسه وبسبب الواقعه اجهضتي.


ريما: كويس أنه مات ع الأقل مش هيطلع ويلاقي أهله ناس خارجين ع القانون .


ادريانو: انتي صح وانا كمان مش كنت عايز اطفال منك اتفضلي امضي.


ريما: ورق اي ده .


ادريانو : طلاقك أنا مضيت فاضل انتي .


بصوله بصدمه من قراره وهي اتصدمت اكتر واحدة حتي ف الظرف ده اتخلي عنها بسهولة بصت للورق بدموع.


وووو 


10


ريما قبل ما تمضي بصتله بدموع ورجاء  واتكلمت كمحاوله لفرصه أخيرة بينهم.


ريما: ممكن تسيبونا شويه مع بعض


الكل خرج وسابوهم لوحدهم وهي بصتله


 بدموع ادريانو تعالي ندي علاقتنا فرصه تانيه كمحاوله أخيرة وبس عندي اقتراح تقبله ولا لا.


ادريانو: بجمود لو عجبني اقبل بيه لو لا يبقي خلاص وتوقعي ع ورق الطلاق من سكات.


ريما: ببكاء تسيب الشغل مع جدي وتتخلي عن حياتك اللي عايشها دي عاجبك تعيش عمرك كله حاسس بالخوف وانك هتتاذي ف اي لحظه ويموتوك تعالي نبدا حياه جديدة بعيده تماما عن المشاكل ونكبر الشركه أنا وأنت ونعيش حياه بجد مش ع كف عفريت اللي بتتعامل معاهم ممكن يغدروا بيك ف اي لحظه صدقني.


ادريانو اقتنع للحظه بكلامها هو ممكن يسيب حياته اللي اتغرس فيها من صغره ويعيش عادي بس لا مش هينفع هو خلاص اتعود وصعب أن يرجع عن طريقه اللي بداه اه كان غصب بس تأقلم ع ده بعدين بصلها و بجمود اتكلم.


ادريانو: لا يا ريما مش هينفع اسيب ده فجاه واخسر ثقه جدي فيا واعتماده الكلي عليا مش موافق بعد انفصالنا هعاملك عادي زي اول مرة شوفتك فيها وقعي يالا.


ريما: وانت مصمم ليه حد تاني ف حياتك يعني.


ادريانو: مش تدخلي ف حد ف حياتي او لا ده مش من اختصاصك وقعي أنا مش عايزك ف حياتي.


ريما: بمحاوله أخيرة ومسكت أيده طيب فكر ادي لنفسك يومين تفكر فيهم ارجوك ممكن تقتنع بكلامي يا ادريانو علشان خاطري .


ادريانو: بعند مش محتاج تفكير يا ريما خلاص انا فشلت اني اخليكي زيي وكل مرة بخليكي تندمجي ف الشغل مش بتعرفي وبتبلغي عننا انتي لغايه دلوقتي مخسر انا ملايين .


ريما: يااه لدرجه دي الشغل ده مهم بالنسبالك اوي كده مسحت دموعها تمام يا ادريانو اللي تشوفه.


بس ممكن حضن اخير انت عمرك ما حضنتني ولا حسستني بالامان مرة ممكن تعمل كده المرة دي ده طلبي.


ادريانو للحظه حن ليها وكان هيعمل كده بس أتراجع هو خانها قبل ما يجي ليها مش هيعرف يعمل كده بصلها بعصبيه.


ادريانو: بلاش دلعك ده امضي وخلصيني أنا مش هحضنك ابدا فاهمه امضي خليني اخلص منك .


ريما الكلام جرحها حتي طلبها رفضه مسكت القلم ومضت وهي حاسه بوجع وقهر منه ومن الكل وقعدت بصعوبه ع السرير.


ادريانو بصلها وكان هيتكلم بس أتراجع واخد الورق وخرج واليزيا دخلت ليها تاني واندريا راح مع ادريانو المحكمه يوثق الورق بعد ما بلغهم.


اليزيا: حبيبتي انتي كويسه معلش ده نصيبكم واحنا اللي غلطانين.


ريما: ممكن تحضنيني ولا دي كمان هتحرميني منها .


اليزيا من غير كلام حضنتها وطبطبت عليها بهدوء وريما بكت كتير لغايه ما نامت وسابتها ترتاح شويه .


ادريانو وثق الورق وحس خلاص أنه حر واندريا وقفه وسأله.


اندريا: مش هتقولي هي قالتلك ايه جوه لما طلعت كنت متلخبط ومش ع بعضك.


حكاله اللي حصل وإصرارها ع الموضوع ورفضه القاطع للفكرة .


اندريا مش اتكلم وسكت من غير مابيدي فعل علي الموضوع رجعوا البيت واليزيا كمان رجعت علشان تاخد حاجات ل ريما وديفيد مش كان موجود ف الليل دخل عندها وقعد قصادها وهي فتحت عيونها وشافته اتعدلت واتكلمت.


ريما: جاي ليه اظن انك اكتر شخص مبسوط دلوقتي يا ديفيد من اللي حصل قدامك قولي حاسس بايه.


ديفيد: بحنان حاسس ب ايه هقولك حاسس اني عايز اخدك ف حضني واطبطب عليكي حاسس اني عايز اواسيكي ومش عارف ازاي حاسس اني غلطت لما دخلتك دائره انتقامي منهم وانتي اكتر واحدة مش تستاهلي وجع ابدا هو انتي جيتي غلط ولا ايه.


ريما: بعدم تصديق وبتقول كده ليه دلوقتي انت كده اتغيرت ولا دي لعبه جديدة منك وناوي ع حاجه تانيه .


ديفيد: صدقيني مش ناوي اه ف الاول كنت ناوي ادخلك مشاكل مع عيلتك بس اللي حصل ليكي خلاني اعيد حساباتي من تاني واقدر الم شملي معاكي ونبقي اخوات بجد واساندك.


ريما: وايه اللي خلاك تغير رايك بسرعه كده بسبب اللي حصل ولا حاجه تاني.


ديفيد: ريما حطي نفسك مكاني اتولدت بعيد عن بلدي وامي خلتني مع كابو البرازيل علمني الشغل وازاي اعتمد ع نفسي ومش اهتم لحد وامي لما كانت بتزورني كانت بتحكيلي عنكم ولما عرفت بموتها حسيت انكم مش تستحقوا انكم تعيشوا واللي انتوا فيه أنا هبقي صاحبه بس ساعات بكرهها علشان كنت نتيجه علاقه غير شرعيه اه بعترف اني ابن غير شرعي بس مش احيانا بنكر ده ومش عايزه.


ريما: برضو مش مصدقاك يا ديفيد سواء بتتكلم بندم وحد أو دي لعبه مش هصدقك مش بقيت عايزه اصدق حد بالنسبالي كل حاجه انتهت و دلوقتي اتفضل اطلع قبل ما حد يشوفك ويفتكروه غلط او أننا بمخطط لحاجه مع بعض مش عايزة مشاكل .


ديفيد: همشي بس هتعرفي اني كنت صادق ف كلامي بعدين عن اذنك .


خرج من عندها ووقف شويه قدام اوضتها كان نفسها تصدقه وتعرف أنه مش بيكدب وأنه ابتدي يعيد النظر في حاجات كتير.


بعد اسبوعين  ريما خرجت من المستشفي ورجعت الفيلا قعدت ف البهو لأنها مش عايزة تدخل اوضتها دلوقتي .


اليزيا: اشربي العصير ده هيخليكي كويسه وبعدين اطلعي اوضتك.


ريما اخدت العصير وشربته بس لاحظت عدم وجود ادريانو وكانت هتسئل عليه بس شافت منظر مستحيل تنساه والعصير وقع من أيدها اليزيا واندريا انتبهوا ليها بخضه وبصوا ع اللي مخليها ف حاله صدمتها واليزيا اتصدمت هي كمان.


ادريانو دخل عليهم بس مش كان لوحده كان معاه اوليفيا وهي بفستان ابيض .


اليزيا: بصدمه ادريانو فهمنا اي ده بالظبط اوعي يكون اللي ف دماغي صح.


ادريانو: هو يا جدتي أنا و اوليفيا اتجوزنا والوريث هيجي منها هي .


اندريا: علشان كده كنت مصمم ع الطلاق بالسرعه دي علشان تتجوزها انت مجنون.


ادريانو: كنت فاكر انكم هتفرحوا ليا بس لقيت العكس.


ديفيد و لي لي جم ع صوتهم العالي وتفاجئوا ب اللي قدامهم.


ديفيد: اي ده انت اتجوزت محاميتك يعني طلقت مراتك علشان المحاميه .


اوليفيا: هي دي كلمه مبروك لينا بدل ما تفرحوا يعني .


اندريا: انتي اخرسي خالص مش معني اني خليتك تمسكي منصب كبير ف الشركه تبقي تتمادي اكتر و تتجوزي حفيدي.


اوليفيا: لا اتمادي مش تنسي اني أنا اللي مخليها عايش ل دلوقتي لو لايا كان ميت من التلوث اللي حصل وانا بس اللي معايا المضاد وبعدين أنا مبقتش محتاجه المنصب اللي عطيتني إياه


اليزيا: تقصدي ايه بكلامك ده.


ادريانو: تقصد أن هي تملك واحدة من شركاتنا وتحديدا اللي ف المانيا .


اندريا: بصدمه وعدم تصديق نعم تملك شركه من شركاتنا انتو اتجننتوا صح لا اكيد ده مقلب سخيف صح مش ممكن.


اوليفيا: لا حقيقه مش مقلب ولا حاجه الشركه ملكي وبقيت زوجه حفيدك يعني خلاص بقيت أمر واقع.


ريما مش استحملت اللي شايفاه وقامت بصعوبه وراحت اوضتها القديمه وقفها صوت اوليفيا.


اوليفيا: استني مش هتباركي لينا ولا ايه يا بنت عم زوجي.


ريما بصتلهم بجمود وبصتله بحزن وعتاب ليه ومش اتكلمت ومشيت ل اوضتها .


اوليفيا: مش مشكله هتتعود بعدين يالا حبيبي نروح اوضتنا.


اندريا: ع مكتبي يا ادريانو وبسرعه.


ووو 


11/


ادريانو دخل المكتب ورا جده اللي كان ف حاله غضب وإنكار للي بيحصل حفيده عمل كده من وراه ومن غير ياخد رأيه ف حاجه.


ادريانو: خير يا جدي اظن احنا اتكلمنا برة مالوش لازمه كلامنا دلوقتي.


اندريا: بغضب شديد احنا لسه مش بدأنا الكلام يا ادريانو ممكن تقولي ليه اتجوزتها هي بالذات لا وكمان كتبت شركه من شركاتنا ليها ايه اللي حصل فجاه ده كان سبب طلاقك السريع من ريما.


ادريانو: اه يا جدي ده سبب طلاقي من ريما أنا حبيت اوليفيا ذكيه وواعيه وكمان هتفيدنا ف شغلنا.


اندريا: بجد وهتبقي مفيدة  ازاي لينا هي مجرد محاميه وبس .


ادريانو: وكمان ليها ف القنابل وتركيبها وتفكيكها ومش تنسي أنها اللي ساعدتني وجابت مضاد السم ليا ف ده اقل حاجه اقدمها 


اندريا: كلمه واحدة يا ادريانو تنفصل عنها فاهم مش عاوزين منها حاجه تاني وانا اديتها حسابها لما جبت ليك العلاج مالوش داعي جوازك منها.


ادريانو: لا يا جدي مش هطلق سيبني احس و لو مرة واحدة اني اخترت حاجه بمزاجي أنا طول عمري انت بتختار ليا وممشي ليا حياتي أنا عايز احس اني حر ف اختياراتي.


اندريا: طيب وريما واللي حصل .


ادريانو: برده عامل حساب ليها و لزعلها اعمل حساب ليا مرة و تدعمني ف حاجه بحبها.


اندريا: وانا مش موافق يا حفيدي والشرطه اللي كتبتها باسمها ترجعها فورا.


ادريانو : عن اذنك يا جدي أنا تعبان محتاج ارتاح.


ادريانو خرج من اوضه المكتب بوجه واجم ومش عاجبك اللي حصل حتي اختياره الوحيد جده رفضه ولسه عامل خاطر ل بنت ابنه دخل غرفته لاقاها مغيرة لبسها ومستنياه .


اوليفيا: حبيبي قولي عرفت تقنعه بحاجه أو هو اقتنع بجوازنا.


حكالها اللي حصل ورفضه القاطع لجوازته وبغضب شديد.


ادريانو: حتي بعد اللي حصل عامل حساب ليها ول زعلها يعني كل اللي فارق معاه وبس ريما ابتديت احس انها عبئ ولازم اخلص منه.


اوليفيا: ممكن تهدي شويه عصبيتك مش هجيب نتيجه يمكن عامل حسابها علشان هي لسه طالعه من اجهاض وخايف ع زعلها مش تخاف لما يهدي هتلاقيه فرحان بينا.


ادريانو: ده حتي لما قولتله انك هتساعدينا ف شغلنا وليكي ف شغل القنابل وتفكيكها مش همه ابدا كأنه شايف ريما وبس.


اوليفيا: معلش اهدي مفيش شئ مساهل وبعدين هنفضل نجيب سيرة اللي حصل النهاردة بس مش مهم هما كلهم المهم احنا وبس أنا بحبك وده كفايه يالا معاد جرعه المصل.


ادته المصل المضاد اللي خفف من آثار الفيروس شويه وبعدين قضوا ليلتهم الأولي بحب وشغف لبعض ع الناحيه التانيه ريما كانت ف الاوضه بتاعتها بتبكي وعرفت ان اللي شاكه فيه صح هو سابها علشانها بس هي مش هتسمح ليهم يحسسوها بالانتصار عليها هترجع شغلها ومش هتهتم لحد ابدا الباب خبط واذنت بالدخول  دخل ديفيد ليها.


ديفيد: ممكن ادخل اتكلم معاكي.


ريما: خير يا ديفيد عايز ايه تاني.


ديفيد: اواسيكي يا ريما مش عايز حاجه غير اواسيكي أنا عارف ان اللي حصل دلوقتي صعب تتقبليه بس أنا هدعمك.


ريما: بعصبيه مش عايزة حاجه من حد كويس أنه اتجوزها وريحني وريح نفسه ع الأقل لقي واحدة شبهه هي محاميه فاسدة وهو بيشتغل ف الممنوع ومش عايزة حد يواسيني أنا كويسه ممكن تخرج .


ديفيد: يا ريما ممكن تهدي و نتكلم بهدوء شويه العصبيه مش هتحل حاجه.


ريما قربت منه ومسكت دراعه وفتحت الباب وطاعته برة وقفلته وقعدت وراه وفضلت تبكي ديفيد متفهم شعورها وإحساس كسرتها ده مش لقي حاجه يعملها غير أنه يدي ضهره للباب لمحاوله منه أنه يدعمها فضل قاعد وضهره للباب واتكلم.


ديفيد: عارف انك سمعاني دلوقتي مش تخافي أنا معاكي وبدعمك لو تحتاجني حاجه انا هنا يا اختي .


ريما سمعت كلامه ونفسها تصدقه هي اتخذلت من الكل ومش مستعدة تصدق حد تاني والحد ده عايز ينتقم من عيلتها فونها رن قامت تشوفه الرقم كان خاص ومش ظاهر ف اضطرت ترد 


ريما: الووو مين معايا.


الشخص ......


ريما: باستغراب تمام هقابلك بكرة ف كافيه المدينه.


ريما قفلت واستغربت من المكالمه دي بس فضولها حركها لأنها عايزة  تعرف مين ده.


حست انها تعبانه ف نامت من الارهاق والتعب و ديفيد مشي بس هيحاول يكسب ثقتها باي طريقه راح ل دان وقعد معاه شويه.


دان: طمني ايه الاخبار دلوقتي ف الفيلا.


ديفيد حماله كل اللي حصل وحاله ريما دلوقتي بعد اجهاضها و زواج ادريانو من اوليفيا.


ديفيد: أنا مش عارف ليه اوليفيا كانت مصممه ع جوازها من ادريانو وكرهها الشديد لجده مش قادر افهم.


دان: طار قديم وعايزة ناهدة باي تمن حتي لو هتدوس ع ناس ابرياء مش ليهم ذنب.


ديفيد: واي اللي بينها وبينهم عايزة تنتقم منهم .


دان : مش تشغل بالك المهم ريما انت قولتلي انها ف انهيار بعد اللي حصل 


ديفيد: اه بتسئل ليه.


دان: تبقي دي فرصتي هي عايزة حد يواسيها ويدعمها ودي خطتي الجايه أنها توقع ف حبي واتجوزها وبكده تكون انت انتقمت منها عن طريقي.


ديفيد: لا يا دان خرج ريما برة حساباتنا أنا مش هعمل كده فيها هي مش ناقصه .


دان: بسخريه ليه حنيت دلوقتي وخشيت أنها اختك بجد مش دي اللي  بسببها والدتك ماتت 


ديفيد: خلاص يا دان انتهي النقاش ف النقطه دي ريما لا فاهم.


دان: بكذب حاضر يا صديقي اللي تشوفه و ف نفسه بس أنا مش هسيبها دي هي اللي مطلوبه للعمليه الجديده وخلاص بياناتها وصلت للجماعه.


تاني يوم ريما راحت كافيه كبير وسط المدينه وقعدت ع طربيزة مستنيه المجهول اللي اتصل بيها فضلت مستنيه ساعتين و ف الآخر ظهر.


الشخص: بتاسفلك جدا بس كان ورايا شغل يعتذر ع التأخير.


ريما: ولا يهمك قولي انت طلبتني ليه وانت مين.


الشخص: اريان أنا المقدم اريان صديق اوس فكراه.


ريما: بحنين اوس عمري ما هنساه ده اللي ضحي بنفسه علشان ينقذني وف الاخر مات بسببي بس انت كنت عايزني ف ايه .


اريان.....


ووو 


12


اريان : أنا عايزك تساعدينا نقب*ض ع عيله بيرلو زمان مش عرفنا نقب*ض ع جوزك وعيلته وده لأنهم اتصفوا تماما دلوقتي الهدف بقي عيلتك ولازم نقبض عليهم لأنهم بيخططوا لعمليه خطيرة .


ريما: ودي نوعها ايه بالظبط ممكن اعرف.


اريان: تجارة أعض*اء وسل*اح بكميات كبيرة افي*ون  وقناب*ل عقارات سام*ه وكيمائ*يه وللاسف انتي من ضمن العمليه دي.


ريما: أنا ايه الكلام ده جدي مش ممكن يئذيني ابدا أنا بنت ابنه معقول يضحي بيا لا اكيد انت غلطان.


اريان: كان نفسي اقولك اني غلطان ف المعلومات بس للاسف اتاكدنا من المعلومه ف الفترة الأخيرة انتي بقيتي خط*ر ع جدك بنسبه كبيرة وقرر يبيعك لل*د*ارك وي*ب وهما يخططوا يعملوا ايه فيكي يعني انتي مجرد صف*قه ليهم.


ريما مصدومه مش قادرة تستوعب اللي بتسمعه ازاي جدها يفكر التفكير البشع ده معقول جدها اللي يكون بيدور عليها لغايه ما لقيها يتخلي عنها بسهوله وبساطه كده للاسف هي حست بالغدر للمرة التانيه وقررت هتعمل ايه.


ريما: أنا دوري ايه معاكم ممكن اعرف اذا كان هما قرروا يتخلوا عني بأبشع طريقه أنا كمان هسلمهم حتي لو ع موتي ع الأقل انتقم منهم ف موت اوس واللي عملوه فيه.


اريان: باستغراب وهما عملوا ايه غير انهم قتل*وه.


ريما: حضرتك مش بصيت ف جسمه بعد  موته اخده قلبه وباعوه أنا عشت معاهم فترة كبيرة وعرفت أنهم مش ليهم عزيز.


اريان: طبيعي يعملو كده تمام يا مدام ريما انتي هتكوني عنينيا هناك تبلغينا بتحركاتهم اول باول تمام.


ريما: اكيد أنا لازم امشي عن اذنك.


اريان: اتفضلي استني ده جهاز تنسط تحطيه ف مكتب جدك وهيكون متوصل بالفون بتاعنا هنسمع من خلاله كل حاجه.


صحيح تعرفي الشخص اللي ف الصورة دي 


ريما اه ده رجل اعمال  مصري اسمه رامي الوديدي ليه 


اريان: بس ده مش رجل اعمال مصري ده صديق ديفيد اللي رجع ينتقم منكم و اسمه دان ابن الراجل اللي ربي ديفيد وهو اللي زقو عليكي احترسي منه.


ريما :تمام  اخدت الجهاز واتمشت شويه ف البلد وبعد ست ساعات رجعت وقابلتها اوليفيا بابتسامه.


اوليفيا: اي ده كل ده برة يا تري كنتي فين ده كله.


ريما: بابتسامه زيها وانتي مالك بيا بتدخلي ف شؤوني ليه خليكي ف جوزك يا سيادة المحاميه تمام .


اوليفيا مسكتها من دراعها ووقفتها قدامها تاني.


اوليفيا: اوعي تفتكري اني هسيبك ف حالك انتي غلطتي فيا كتير وزي ما اخدت منك جوزك هاخد الكل لصفي لما يشوفوا شغلي اللي هينفعهم هينسوكي خالص.


ريما: بتنهيدة طيب تمام اعملي كده تبقي ريحتيني الصراحه .


اليزيا خرجت وشافتهم قدام بعض ف استغربت.


اليزيا: ريما في حاجه ولا ايه واقفين كده ليه وبعدين أنا طلعت اوضتك مش لقيتك كنتي فين.


ريما: كنت مخنوقه يا جدتي ف كنت بتمشي  شويه واما بالنسبه لأننا ليه قدام بعض كده ف زوجه حفيدك المبجلة تقول ليكي بصراحه انا مش فاضيه ليها عندي شغل عن اذنكم.


ريما سابتهم وراحت اوضتها وقبل ما توصل شافت ادريانو تجاهلته وكملت مشي دخلت اوضتها وبصت للجهاز اللي ف شنطتها .


ريما : احطك ازاي ف المكتب بس هحاول اعمل حاجه الظاهر كده نهايتهم قربت.


ريما ارتاحت شويه ونامت بعدها نزلت لجدها المكتب وطلبت أنها تتكلم معاه.


اندريا: خير يا ريما كنتي عايزاني ف ايه اخبارك ايه الاول بقيتي احسن.


ريما: بابتسامه كويسه يا جدي وبصراحه كنت جايه اكلمك ف الشغل شويه.


اندريا: شغل الشركه ماشي كويس محتاجين بس انك تمضي ع شويه ورق ويبقي تمام.


ريما: بس أنا مش بتكلم عن شغل الشركه يا جدي بتكلم عن الشغل الرئيسي بتاعنا.


اندريا: بتاعنا اول مرة تقولي كده مش انتي رافضه عيشتك دي من الاول.


ريما: حاجات كتير اتغيرت يا جدي أولهم تفكيري اكتشفت أن عنادي مش هيوصلني لحاجه وهخسركم وهخسر ثقتكم فيا انت كنت بدور عليا علشان اهتم بشغل ابويا اللي سابه و ادريانو مسكه من بعده اهو بقولك أنا مستعدة لده وصدقني مش هخذلك المرة دي كفايه اللي حصل وكمان عندي خطه تزيح ديفيد من هنا.


اندريا: بابتسامه كده انتي بنت ابني بصحيح بس هتنسي اسم ريما هتشتغلي باسم سابرينا فاهمه.


ريما ف الوقت ده حطت جهاز التنصت الصغير ف زاويه المكتب من تحت واريان بقي سامع كل حاجه.


ريما قربت منه ومسكت أيده بابتسامه 


أوامرك يا جدي اللي تقوله أنا هعمله بس عندي طلب .


اندريا: قولي عايزة ايه.


ريما: مش عايزاك تبقي زعلان من ادريانو علشاني أنا وهو مش لينا نصيب مع بعض واختار حياته مع بنت تانيه مش تلومه ارجوك وبعدين بلاش تحسسه أنه شخص قليل عشان خاطري أنا عايزة علاقتنا تكون كويسه تمام.


اندريا: تمام ريحتيني كنت شايل همك مش تخافي من حاجه .


ريما: و دلوقتي ايه المطلوب مني والعمليه الجديدة عبارة عن ايه.


اندريا: عبارة عن أشياء كتيرة اسمعي ......


وبس العمليه دي هتخلينا ملوك ف كل حاجه تقريبا ومهمتك القنب*له دي شوفي هتعملي ايه ..... 


والعقاقير دي هتعملي ......


فهمتي دلوقتي دورك ازاي وهتعملي ايه .


ريما: بتنهيدة خفيه فهمت يا جدي مش تقلق.


ريما خرجت بيهم وشافتها اوليفيا و ادريانو باللي معاها وقام ليها.


ادريانو: انتي بتعملي بدول ايه بالظبط ناويه تبلغي عننا تاني وتبوظي اللي مخططين ليه.


اندريا طلع ع صوته وهو اتكلم ف حين هي كانت ساكته .


اندريا: سيبها يا ادريانو ريما أو سابرينا من ضمن العمليه دي هي اللي هتسلم معاك بعد اسبوع وانا مديها دول تشتغل عليهم.


ادريانو: اكيد بتكدب عليك يا جدي فيلم بتعمله علشان تبلغ عننا اكيد.


ريما: مش مضطرة ارد ع اتهامك يا بن عمي عارفه انك مش مأمن ليا  بس بعد ما نسلم العمليه هتصدق عن اذنك.


ريما بصت ل اوليفيا اللي كانت مش عاجبها الوضع وازاي سمح ليها أنها تاخد العينات دي وهي مبلغه ادريانو يقول لجده أنها هي اللي هتعملهم راحت اوضتها وهي متعصبه من كل حاجه وخصوصا من ريما لازم تزيحها عن طريقها باي تمن وهتعمل كده.


ريما دخلت اوضتها بخوف وتوتر وبصت للي ف ايديها ازاي قبلت ع نفسها انها تشارك ف ده بس لازم تكمل طلعت الفون واتكلمت 


ريما: مقدم اريان سامعني ولا لا.


اريان: سامعك يا ريما براڤو عليكي كده انتي ماشيه تمام خليكي ع الوضع ده للآخر .


ريما: تمام هعمل كده بس عايزة منك خدمه ممكن.


اريان: اكيد اتفضلي خير.


ريما: اوليفيا ديلار هي محاميه عايزة اعرف كل حاجه عنها ممكن عايزة اعرف مين هي بالظبط لاني مش مرتاحه ليها .


اريان: تمام بكرة تكون معلوماتها عندك مش تقلقي.


ريما خلصت المكالمه والباب خبط فتحت لقته ديفيد ابتسمت له لأنه خطوتها الجايه.


ريما: خير يا ديفيد عايز حاجه.


ديفيد: اه عايز اتكلم معاكي شويه .


ريما: تمام اتفضل خير يا ديفيد عايز ايه.


ديفيد: مش عايز حاجه بس كل اللي عايزه اطمن عليكي ممكن انتي كويسه صح.


ريما: بابتسامه كويسه مش فيا حاجه ومستعدة للشغل انت بتروح الشركه والشغل كويس .


ديفيد: اه تعرفي دخلت صفقه ب عشرين مليون يورو مع شركه روسيه كبيرة .


ريما: طيب تمام هروح بكرة واتابعها بنفسي وأشوف وصلت لفين فيها.


ديفيد: اتفقنا عن اذنك.


ريما: ابتسمت له واختفت ابتسامتها لما خرج انت اول واحد صحيح مش ليك ذنب بس أنا مش هسيبك لما تعملي حاجه.


فونها رن برقم غريب فتحت المكالمه وكان رامي أو دان ابتسمتله .


ريما: هو انت تاني خير.


 دان: بعتذر اني بتصل بيكي بس سئلت عليكي ف الفترة اللي فاتت قالولي انك اجهضتي وخرجتي امبارح ف قلت اطمن عليكي بعدت ما عرفت اوصل لرقمي.


ريما: أنا تمام حاجه تاني.


دان: لا بس مالك فيكي حاجه.


ريما:  ببرود مفيش محتاجه ارتاح بعد اذنك .


قفلت ف وشه من غير ما يرد عليها وهو اتغاظ من حركتها وقرر يدور حواليها ومش هيسيبها ابدا.


ريما بدأت ف الشغل اللي مكلفه ليها جدها وعملتهم فعلا بكل هدوء وطالعه وشاركت ف العمليات الصغيرة وحسست جدها بالامان ناحيتها أما ديفيد اتهمته بالسرقه والاختلاس من الشركه بحركه بسيطه منها وفضحته قدام الشركه وروحت الفيلا علشان تبلغهم وهو جه وراها بسرعه .


ديفيد: ريما ارجوكي أنا مش عملت حاجه هتسرقيني وخلاص أنا مش اختلست صدقيني .


ريما: لازم جدي والباقي يعرف بعملتك انت راجع تنتقم مش بعيد عليك تختلس من شركتنا .


نادت ع جدها والكل التجمع ع صراخها وهي اتكلمت.


ريما ......


ووو 


13/


ريما: باعلي صوت جدي يا جدي تعالي بسرعه ف مصيبه.


اندريا: ف ايه يا ريما مالك بتزعقي ليه كده.


ريما: اتفضل الملفات دي اقراها.


اندريا: فيها ايه دي .


ريما: الملفات دي فيها كل فلوس اخدها من غير علمنا واختلس من الشركه عشانها صفقات ربحها قليل ويا خدها هو ليه ول مراته ده غير أن ف عمليه كنت مشرفه عليها أنا هو اللي بلغ عنها شوفت حفيدك عمل ايه فينا كل ده علشان ياخد حقه.


اندريا: أنا مش ليا حفيد غيرك انتي وادريانو معنديش تاني وكنت متاكد ان بيعمل حاجه بس مش قادر امسك عليه دليل واحد.


ريما: أنا مسكت عليه بلاوي كتيرة وكمان اتفضل دي الورقه اللي خلاني امضي عليها وسط ورق الصفقه الاخيره يعني اللي اخده بالقوة اخدته أنا بذكاء كبير ودلوقتي اطلع برة .


مسكت دراعه وزي ما عملت مع روزالين عملته معاه طردته اشر طرده هو ومراته قدام الكل و اوليفيا اللي مش توقعت منها ده ابدا .


ديفيد مشي من سكات علشان مش عايز مشاكل مع حد وهيخطط يرجع كرامته اللي اتهانت ازاي .


اندريا: بفخر وابتسامه هي دي حفيدتي اللي اتمنيت اشوفها أنا دلوقتي فخور بيكي اوي رجعتي حقنا اللي اتسرق من شخص مش يسوي حاجه دلوقتي أنا اقدر اقولك انك انتي هتراسي العمليه الكبيرة اللي مخطط ليها مع ادريانو.


اوليفيا: نعم يعني ايه ده مينفعش أنا قلت ل ادريانو ان أنا وهو اللي هنستلم الشغل ده مش ينفع تسحب اتفاقك دلوقتي.


اندريا: وانا من امتي وعدتك بكده أنا مخطط من الاول أن ادريانو و ريما هما اللي هيتسلموا العمليه مش حد غريب ابدا.


ادريانو: بس يا جدي أنا مش عايزها معايا ريما مهما كان مش متعودة ع حاجه حتي لو كانت أثبتت جدارتها اوليفيا هي الأنسب للعمليه معايا.


ريما: خلاص يا جدي مش مشكله ابدا أنا ممكن اكون مساعد وبس مش مهم حاجه تاني عن اذنك دلوقتي هروح مشوار صغير وجايه.


اندريا: تمام روحي انتي وانا هتابع الشغل مع ادريانو .


اوليفيا همست لادريانو 


هي ليه بتخرج كتير اكيد بتدبر لحاجه خروجها الكتير وراه حاجه .


ادريانو: حبيبتي مش تهتمي بيها أنا خرجتها من حساباتي من اول جوازنا مش تشغلي بالك بيها تمام.


اوليفيا: بشك فيها تمام هعمل كده .


اوليفيا راحت اوضتها وفضلت تفكر ف ريما وخروجها الكتير .


اكيد وراها  سر ولازم اعرفه مش هخليها تنفذ خطتها ايا كانت.


فونها رن برقم اختها ردت عليها وطلبت تشوفها ف مكانهم المعتاد فورا لبست وراحت عندها و لي لي كانت منتظرا ها  بفارغ الصبر .


اوليفيا: خير يا لي لي عايزة ايه زن زن مش مبطله قولي.


لي لي: جوزتيني ل ديفيد علشان فلوسه اللي ورثها من والدته و فلوس أبوه من غير ما اتكلم واسئل عن السبب وقعتي بين ادريانو و ريما وخلتيهم انفصلوا خلتيه يعمل حادثه و لوثتي دمه وانتي انقذتيه علشان تكسبيه ف صفك ومش اتكلمت ومكافئه ع ده ادوكي فلوس ومنصب كبير وانتي مش ادتيني حاجه منهم.


اوليفيا: ببرود وابتسامه وبعد كلامك اللي مش ليه لازمه ده عايزة ايه دلوقتي.


لي لي: بصراخ حقي يا اوليفيا عايز نص الفلوس ونص الشركه اللي كتبها ليكي ادريانو بيع وشراء.


اوليفيا: بصفتك ايه بقي عايزة ده .


لي لي: بصفتي اختك اللي ليها زي ما ليكي بالظبط ولا انتي ناسيه وعايزة اعرف سر عدائك مع عيله بيرلو.


اوليفيا: تؤ يا لي لي انتي مش اختي انت بنت واحدة حليت ف عين ابويا غنيه وعائلتها ناس واصله ف تجارة الاسلحه الكيماويه ف قال مصلحه يتجوزها وعمل كده فعلا ورجع بيها بيتنا ببنت بس البنت دي جات قبل ما يتجوزها حصلت بينهم علاقه لطيفه واضطر يتجوزها  علشان مش يواجهه شر أهلها وجابها ليله عيد ميلادي 22 بدل ما يجيلي بهديه حلوة جالي بواحدة وبنتها وامي كانت ست بسيطه هددها بأهلها واتجوزها غصب وجاب بنت علمها شغله وبقت دراعه اليمين وبعد كده امي ماتت بحسرتها ف قررت ادوقها  الويل خليت امك الغنيه تحت رجلي بس مش عرفت أتخلص منك ودي غلطتي من البدايه انتي زيك زي ديفيد جيتي بعلاقه غير شرعيه بس الفرق بينكم أن ابويا اتجوز امك وأبوه هو مش اتجوز روزالين .


لي لي: ياه كل ده مخبياه وساكته ده انتي قلبك اسود اوي يا اوليفيا لا و قويه واحدة فاكرة التفاصيل بالظبط وسر عدائك مع عيله بيرلو ايه.


اوليفيا: اندريا غدر با ابويا وقتله علشان شحنه افيون وسلاح بس ف باخد حقي.


لي لي: مش يهمني الكلام ده فاهمه نص الشركه تنكتب باسمي وتجبيلي العقد بكرة والا هفضح مخططك وسرك ل اندريا وهو كمان بيدور ع بنت جديدة يسلمها للدارك ويب وتشتغل ف السباقات المحرمه اهو ياخدك انتي بدل ريما.


اوليفيا: ريما قصدك ايه.


لي لي: اندريا مقرر يبيع ريما للسباقات المحرمه بعد العمليه الكبيرة قلت اقولك المعلومه 

دي ها مش استاهل اللي عايزاه ولا لا


اوليفيا: بابتسامه تستاهلي اكبر من كده قربت من شنطتها وطلعت المسدس وضربتها رصاصه ف نص دماغها ووقعت ميته ف لحظه رمت المسدس وسحبت جثتها لبرة البيت القديم وسلمتها للراجل بتاعها وقالتلوا يتصرف دخلت مسكت المسدس مسحت بصماتها ورجعت تاني البيت ولا كأنها عملت حاجه.


اوليفيا: حلو اوي كده اللعبه بقيت مسليه ريما ف الدارك ويب واو هستمتع اوي .


ف نفس الكافيه ريما كانت منتظرة اريان تشوف عنده جديد ولا لا وتبلغه بالمعلومات اللي عندها وصل وقعد معاها واتكلموا.


ريما: قولي وصلت ل حاجه عرفت مين اوليفيا ديلار .


اريان: للاسف عرفت بلاوي وجدك ف خطر بسببها اقري.


ريما قرت الملف بالكامل وعرفت عنها بلاوي كبيرة و أهمهم علاقتها ب اندريا .


ريما: بنت صاحبه معقول بس ليه مش عرفها من اول ما شافها.


اريان: مغيرة اسمها هي اسمها سابرينا ديميتري ديلار عضو ف مافيا خطيرة وجدك للاسف غدر بيه ف عمليه من العمليات واخد مكانه عندهم وهي بتنتقم المهم قوليلي انتي الاخبار عندك ايه.


ريما حكتله كل حاجه عن الصفقه والثغرات بتاعتنا واللي ناويين يعملوه 


اتفضل دي عينه من العقار اللي عايزين يصدروه والقنابل لسه معايا.


اريان: برافو عليكي افضلي ع نفس الوتيرة لغايه العمليه دي .


ريما: تمام عن اذنك.


ريما مشيت ورجعت البيت وهي بتفكر ف اللي عرفته عن اوليفيا بس هتقول لجدها ازاي وهيصدقها ولا لا والأهم من كده ادريانو هيصدق ولا لا حست انها ف دوامه جديدة غير الباقي قررت تبطل تفكير وتشوف الايام مخبيه ايه حست بالارهاق ونامت مش صحيت غير تاني يوم.


صحيت الصبح ع صوت اوليفيا اللي بتنادي فيه  ع الكل طلعت من غرفتها وبصت عليها من فوق وشافت الباقي وهما مقربين عليها.


ادريانو: ف ايه يا اوليفيا بتندهي بالشكل ده ليه خير.


بصت ل ريما اللي متابعه الموقف وبصتله بحب مزيف وابتسامه .


اوليفيا: حبيبي خلاص حلمك هيتحقق وهتبقي اب هجيب الوريث اللي بتتمناه وهنخليه اشطر واكبر عضو ف المافيا وف اسيا الوسطي كلها .


ادريانو فرح بخبرها وشالها ولف بيها  وهو مبسوط أن هيبقي اب عكس اليزيا واندريا وباركو ليهم بفتور وبصوا ل ريما اللي متأكدين أنها دلوقتي مكسورة من جواها .


اوليفيا بصت لها علشان تشوف رد فعلها لقتها مبتسمه ليهم ومش هاممها ومش عجبها رد فعلها اللي شافته كانت منتظرة دموع بعيونها وقلب مكسور بس تلقت الخبر عادي.


ادريانو راح غرفته يجيب حاجه لقاها قاعدة ع السلم بتبتسم ليه.


ريما: مبروك يا ادريانو هتبقي اب اخيرا.


ادريانو: شكرا يا ريما مش عايزك تحسي اني ظلمتك أو انك بتحقدي عليا علشان كنت السبب ف موت ابننا .


ريما: بابتسامه انت مش ظلمتني يا ادريانو بس كنت عايزة اقولك اني لو عرفت من الاول بالحمل ده كنت هنزله  ع اي حال لاني مش بحبك ولا كنت عايزة منك اولاد أنا مبسوطه كده مبروك مرة تانيه.


صوتها كان مسموع لدرجه صدم الكل وصدم ادريانو شخصيا سابها ومش اتكلم جاب اللي عايزه من غرفته وبصلها تاني وهي بصتله ببرود وعدم لا مبالاة بس هو قرب منها.


ادريانو: ريما ممكن اقولك ع حاجه .


ريما: باستغراب اكيد اتفضل.


ادريانو من غير مقدمات حضنها مش عارف ليه عمل كده بس حقق ليها الطلب اللي كانت محرومه منه ف لحظه مؤثرة للكل وليها شخصيا 


أنا اسف ع كل اللي شوفتيه مني والاحساس البشع اللي حستيه مني أنا حقيقي بعتذر يمكن اول مرة اعمل كده بس حبيت احقق ليكي طلبك.


ريما كانت هتبادله الحضن بس اتراجعت وبعدت عنه.


ريما: مبقاش ينفع خلاص دلوقتي مش ليه لازمه حضنك جه ف وقت غير مناسب ابدا يا ابن عمي انزل لمراتك وافرح بيها وب ابنك.


وووو يتبع.


انتقام مؤجل الجزء الثاني من اختفاء مجهول.


اقتباس من الفصل الجاي 


ريما 


جدي كنت بنصف مكتبك ولقيت صور ليك مع شخص تاني مين ده 


ورتلهم الصور وقاصدة تلفت نظر اوليفيا ليها وعملت كده فعلا لأنها اول ما شافت الصورة توترت وارتبكت.


اندريا: ده صديقي الوحيد ديميتري بس للاسف هو ميت دلوقتي .


ريما: ومات ازاي وبعدين مش جبتلي سيرته ليه قبل كده.


اندريا 

مش جات مناسبه اتكلم عنه وبالنسبه لمات ازاي أنا قتلته .


الجمله خرمت ودن اوليفيا اللي بصتله بغضب وحقد دفين بس مش اتكلمت وريما متابعه تعبيرات وشها .


رايكم و بارت كبير اهو.


14/


ادريانو نزل من ع السلم وبص لجده وجدته بنظرة ندم أنه خلاها تحس بشعور بشع لأول مرة يحس أنه اناني اخد مراته وخرجوا يتفسحوا بالمناسبه دي واليزيا طلعت ل ريما اللي كانت واقفه .


اليزيا: انتي كويسه أنا عارفه أننا ظلمناكي كتير وسببنا ليكي الذي نفسي وجسدي بس صدقيني احنا كلنا غلطانين ف حقك بعتذرلك.


ريما: مفيش داعي يا جدتي مش محتاجه تعتذري ليا انتوا كسرتوني اوي ومش هنسي ده ولا العلامه اللي ف راسي بس بحاول اتعايش مع ده صدقيني أنا فرحانه ل ادريانو اوي .


اليزيا حضنتها وطبطبت عليها بهدوء وريما كانت حاسه أن حضنها مجرد شوك بس مضطرة تستحمل ده لغايه ما يحصل اللي ف بالها.


ف العربيه اوليفيا اتخانقت مع ادريانو لأول مرة بسبب ريما.


اوليفيا: ممكن اعرف ليه حضنتها انتوا مش اطلقتوا ليه بتقرب منها تاني فهمني.


ادريانو: محصلش حاجه ل ده كله عملت كده علشان هي طلبت مني ده وانا رفضت وحسيت اني عايز اعمل كده مفيش داعي ل عصبيتك دي.


اوليفيا: ادريانو ريما مش تقرب منها ولا تتكلم معاها أنا عديت اللي حصل بس علشان كنا قدام جدك اللي بيكرهني ده بس لو اتكرر الموقف ده تاني مش هخليك تشوف ابنك فاهم.


ادريانو وقف العربيه فجاه وكانت هتتخبط ف تابلوه العربيه بس لحقت نفسها وبصلها بعصبيه.


ادريانو: بعصبيه وانا مش لعبه ف ايديكي فاهمه تحريكها زي ما انتي عايزة ومش من حقك تمنعيني من بنت عمي حتي لو كنا منفصلين هتفضل بنت عمي وطبيعي نتكلم علشان الشغل اللي هيتم الفترة الجايه واياكي مرة تانيه تهدديني بالبعد علشان لو عملتيها هقتلك فاهمه يا اوليفيا .


اوليفيا: اعمل ما بدالك مش بتهدد ولا بخاف فاهم بس ريما تبعد عنها والعمليه دي هكون معاك فيها مش ريما.


ادريانو مش رد عليها وشغل العربيه وكمل سواقه و اوليفيا بتفكر ف مصيبه ل ريما بس بعد ما تعرف ايه اللي وراها .


ريما قررت مش تزعل ع حد ابدا هي زعلت شويه من اللي حصل بس فرحت ل ادريانو بأنه هيبقي اب حتي الحضن اللي اداه ليها كانت بسببه المفروض تفرح بيه بس جه بعد فوات الاوان خلاص قررت تهتم بنفسها دارت الجرح اللي ف راسها وغيرت قصه شعرها وجابت دريسات قصيرة وطويله وكانت فرحانه من برة ومن جوه كانت بتتعذب .


رجع ادريانو وف أيده اوليفيا ومبسوطين من النزهه بتاعتهم و اتصدموا بيها كانت لابسه فستان مشجر وقاصه شعرها وبتقرا ف كتاب رفعت راسها ليهم بابتسامه .


ريما: بابتسامه بتمني تكون انبسطوا بنزهتكم عامله ليكم كيكه مصري ايه حلوة اوي كنا مستنينكم علشان ناكولها مع بعض.


ادريانو: انتي مين .


ريما: أنا مين انا ريما يا ادريانو ف ايه انت كويس.


ادريانو: بصدمه من تغيرها المفاجئ اه كويس حلو اللوك بتاعك.


ريما: بابتسامه شكرا عيونك اللي حلوة هجيب الكيكه.


اوليفيا كانت حاسه بشك من ناحيه تغيرها ده ولمعه عين ادريانو أكدت شكلها هي ناويه ترجعه بطريقتها بس مش هتلحق لأنها قررت هتعمل ايه.


جابت الكيكه والكل اكل منها بتلذذ من طعمها وخصوصا اندريا.


اندريا: الكيكه حلوة حلوة اوي ليه مش فكرتي تعمليها قبل كده .


ريما: مش جات مناسبه يا جدي اني اعمل حاجه او ادخل المطبخ كل تفكيري كان للشغل وبس المهم عجبتك.


اندريا: بابتسامه اوي هطلبها منك كل يوم.


ريما بصتله بدموع ومسحتها بسرعه بس اندريا لمحها.


اندريا: انتي كويسه ليه الدموع دي 


ريما: ابدا افتكرت بابا اصلي قلي نفس الجمله دي بالظبط وكان بياكل منها ع طول بس انا عملتها النهاردة لاني افتكرته .


صحيح يا جدي أنا نضفت مكتبك النهاردة ولقيت صور ليك مع حد تاني مين ده


 ورتلهم الصور وقاصدة تلفت نظر اوليفيا ليها وعملت كده فعلا لأنها اول ما شافت الصورة توترت وارتبكت .


اندريا : ده صديقي الوحيد ديميتري بس للاسف هو ميت دلوقتي.


ريما: ومات ازاي وبعدين مش جبتلي سيرته ليه قبل كده.


اندريا: مش جات مناسبه اتكلم عنه وبالنسبه لمات ازاي أنا قتلته .


الجمله خرمت ودن اوليفيا اللي بصتله بغضب وحقد دفين بس مش اتكلمت وريما متابعه تعبيرات وشها اللي مش بتبشر بالخير ابدا .


اليزيا: افتكرتك حرقت الصور دي خلاص اللي كنا عايزينه حصل وصفيناه بطريقتنا محتفظ ليه بيهم تاني.


اندريا: عادي مفيش سبب مجرد ذكري أن كان ليا صديق مش يستحق منصب الكابو كامورا ابدا وصفيته.


ريما متابعه كلام جدها وحركات اوليفيا اللي انتهت بكسر الكوبايه اللي ف ايديها و انجرحت بسببها والكل ركز معاها .


اليزيا: بخضه انتي كويسه حصل ايه.


اوليفيا: بغضب بس مش بينت مفيش حاجه حصل خير أنا هعالج ايدي.


راحت اوضتها وافتكرت كلام اندريا اللي مش مصدقه أن قال كده ع صديق عمره مسكت البرفان بتاعها ورشته ع أيدها المجروحه علشان تحس بالألم اكتر وتفتكر الوجع اللي سببه ليها اندريا ورمت البرفان ع المرايا وكسرتها وهي بتصرخ بأعلي صوتها  والكل راح عندها بخوف وصدمه.


ادريانو: ف ايه يا اوليفيا ليه كسرتي المرايا وصرختي بالشكل ده.


اوليفيا: بكذب خسرت قضيه مهمه وخسرت فلوس كتير من وراها أنا بعتذر اني عملت كده.


ادريانو: ولا يهمك فداكي تتعوض ف قضيه تانيه بس القضيه تخص مين.


اوليفيا: وزير سابق كان مختلس ووعدني لو خرجته كان هيديني 40 مليون بس ضاعوا مني.


ريما: بخضه اوه ده مبلغ كبير اوي خسارة بس انتي كنتي هتكسبيهم من وزير مختلس عادي فداكي.


اوليفيا: وإذا كان مختلس أو فاسد المصلحه واحدة بس هعوضها.


ريما: مش فكرتي تكسبي فلوس زي كده بس من شخص برئ متهم ف قضيه زي دي .


اوليفيا: مش بدافع ع ابرياء لاني مش محاميه نزيهه أنا بدافع عن اللي معاه اكتر اللي شغله بيجي بطريقه غير قانونيه وبعدين مش تتدخلي ف شغلي خليكي ف حالك أنا كويسه عايزة ابقي لوحدي شويه.


ريما: أنا مش بدخل ولا عايزة اعرف حاجه عنك انتي حرة بس الشغل ده آخرته مرة اوي خلي بالك عن اذنكم رايحه اوضتي.


ريما دخلت اوضتها وهي حاسه بالخوف منها ومن رد فعلها العنيف الظاهر انها مش هتسيب جدها ف حاله ابدا انتقامها هيبقي دموي .


ادريانو: انتي كويسه دلوقتي هعقملك الجرح جاب علبه الاسعافات وعملها الجرح بس الجرح اللي ف قلبها مين هيداويه.


تاني يوم كانو بيفطروا وديفيد دخل عليهم بشكل مفزع.


اندريا: مش انت اطردت من هنا ايه جابك تاني.


ديفيد: مش جاي علشانك أنا جاي ل اوليفيا ف كلمه لوحدينا .


اوليفيا: ببرود خير يا ديفيد عايزني ف ايه .


ديفيد: لي لي فين يا اوليفيا.


اوليفيا: و أنا اعرف منين كنت واصيه عليها واي اللي يجمعني بمراتك علشان اكون سبب اختفائها.


ديفيد: اختك مثلا واخر مرة قالتلي هقابل اوليفيا علشان موضوع مهم ومش رجعت بعد كده فين لي لي يا اوليفيا.


اوليفيا: بعدم اهتمام مش عارفه وانا مش قابلتها اصلا دور عليها بعيد عني مش يمكن شافت حد غيرك ما هي زي امها الخصله دي فيهم يوقعوا الناس الغنيه ولما بيزهقوا بيشوفه غيرهم عادي .


ديفيد: بلاش كلامك ده يا اوليفيا عتقولي هي فين ولا اطربق الدنيا عليكي وتكشف حقيقتك قدام الكل واقول انتي مين بالظبط .


اوليفيا: اعمل ما بدالك مش بتعدد بس يا تري هيصدقوك اصلا انت بالنسبه ليهم مجرد دخيل بيقول أن حفيدهم .


ديفيد: هتندمي يا اوليفيا و اوي هكشفك قدامهم وابقي قابليني لو عرفتي تفلتي منهم ازاي.


كلامهم كان بهمس ومسموع شويه ل ريما اللي كانت بتتنصت عليهم ومشيت قبل ما حد يحس بيها.


اوليفيا رجعت شافت ادريانو بيضحك مع ريما وهي بتتضحك بابتسامه عاديه ع كلامي و اوليفيا قررت هتعمل ايه ملست ع بطنها وابتسمت بشر.


اوليفيا: مضطرة أضحي بيك كده كده انا مش بحب ابوك هو مجرد سلم لهدفي وبس .


رجعت السفرة تاني وادريانو سئلها.


ادريانو: كان عايز منك ايه الشخص ده.


اوليفيا: ولا حاجه بيسئل ع مراته قولتله اني مش عارفه هي فين ومن ساعه ما كسبت قضيتهم وطردوك أنا مش ليا كلام معاها بالمناسبه يا سيد اندريا ديفيد بيتوعد ب قتلك .


اندريا: مش تخافي مش هيلحق يعمل كده هتخلص منه بس مش دلوقتي.


ريما كانت متابعه كلامهم ووصلها رساله برقم رامي وابتسمت ليه وادريانو لاحظ ده.


ادريانو: خير اي سر ابتسامتك دي.


ريما: مفيش عن اذنكم مضطرة أخرج.


اوليفيا لقت الوقت المناسب لده الكل بعد كده انشغل بحاجه وادريانو راح الشركه وهي وقفت ع حافه السلم واستنتها تخرج شافتها ريما واستغربت من وقفتها.


ريما: خير انتي واقفه ليه كده .


اوليفيا: قوليلي بصراحه انتي قررتي ترجعي ادريانو ليكي بطريقه تاني يعني تغيرك ده سببه انك عايزاه من تاني.


ريما: بابتسامه انتي غلطانه يا اوليفيا ادريانو طلع من حساباتي من زمان ولوقتي مش بيهمني وتغييري لنفسي مش اكتر مش ليه عن اذنك عندي معاد.


مسكتها من دراعها واتكلمت بتوعد.


اوليفيا: مش هسمحلك انك تشغلي تفكيره المرة دي هو بيحبني تعرفي هو طلقك ليه قبلها كان عندي وقضينا وقت لطيف مع بعض وشرطي علشان اتجوزه يطلقك وعمل كده فعلا وانا اللي هسلمك ع طبق من دهب للدارك ويب بنفسي لي لي قبل ما تموت أو أنا اقتلها عملت حاجه كويسه ف حياتها.


ريما: بصدمه قتلتيها انتي مجنونه ع الآخر وبعدين مش مستبعدة اللي عملتيه انتي عينك من ادريانو من اول ما شافك مش هستبعد قذارتك بعدي عني.


اوليفيا: اه قتلتها تعرفي ليه علشان تستحق ده و اه أنا كانت عيني ع ادريانو من الاول لسبب هتعرفيه بعدين.


رجعت لو ا بحيث تكون ع استعداد توقع من ع السلم وشافت ادريانو اللي رجع تاني بسبب حاجه وابتسمت بخبث.


اوليفيا: بصراخ وخبث لا يا ريما سيبيني مش تعملي كده ااااااه.


ادريانو كان ناسي فونه ف الأوضه فرجع يجيبه وشاف اللي حصل  وصرخ باسم اوليفيا .


ريما اتصدمت من اللي حصل ووقفت مش عارفه تعمل ايه وادريانو لما وصلها كانت بتنزف شاف منظرها وبص لريما بتوعد واليزيا و اندريا اللي اتصدموا من المنظر


ادريانو : بخوف اوليفيا لا 


وووو


15/


ادريانو : بلهفه وخوف اوليفيا خليكي معايا ارجوكي مش تخافي هتبقي كويسه بس انتي مش تتحركي خطوة جدي اطلب الإسعاف.


اندريا طلب الإسعاف و المستشفي و بلغهم باللي حصل و اوليفيا اتكلمت بخوف وبكاء مزيف.


اوليفيا: ابني يا ادريانو هيم*وت لو مش لحقناه هي اللي عملت فيا كده هي اللي زقتني.


ادريانو بص بغض*ب وتوع*د ل ريما اللي كانت واقفه ومش عارفه تعمل ايه ومصدومه من اللي حصل الإسعاف جات وشالتها بالراحه ووصلوا بيها المستشفي اللي كان فيه طقم دكاترة مستنيين اوليفيا و ادريانو واستلموها منه ودخلوها اوضه العمليات اللي فضلت فيها كتير.


ف الفيلا اليزيا طلعت ل ريما اللي لسه واقفه مش مستوعبه اللي حصل وفضلت تزعق معاها.


اليزيا: انتي مجن*ونه غضبك منها وحق*دك خلوكي مش مدركه حاجه ابتسامتي لما قالت خبر حملها بس اتاري ابتسامتك وراها حاجه وصلت بيكي لانك توقعيها من ع السلم انطقي عملتي كده ليه.


ريما: بدموع يا جدتي مش انا السبب أنا مش عملت ليها حاجه انا كنت خارجه وهي كانت مستنياني وحكت ليها اللي حصل 


بس والله هو ده اللي حصل وبعدين تفاجات لما لقيتها وقعت نفسها من السلم.


اندريا: كدابه يا ريما انتي قاصدة والقصه اللي حكيتيها دي مش داخله دماغي ابدا ودلوقتي هي و حفيدنا ف خطر استلقي وعدك من ادريانو اللي مش هيرحمك أبدا لو ابنه جراله حاجه ادخلي اوضتك ومش تخرجي منها.


ريما: يا جدي اسمعني ارجوك دي واحدة كدابه اصلا عارف دي بنت مين دي تبقي بنت صاحبك ديميتري أنا عارفه عنها حاجات توديها ف داه*يه.


اندريا: انتي كداب*ه ديميتري بنته اسمها سابرينا مش اوليفيا وبعدين هي ف اسبانيا دلوقتي ومستحيل تكون اوليفيا بنت ديميتري ومش تخلي الموضوع الفاضي ده حجتك خشي اوضتك يالا .


مسكها جامد وهي صرخت وفضلت تبكي ورزع"ها ع الأرض رزع وهي من الال*م صرخت وحبس*وها.


ف المستشفي ادريانو كان مستني الدكتور يطمنه وفضل واقف ويدعي ليها ولابنه وكان قلقان وخائف يحصلهم حاجه وبعد ساعتين الدكتور خرج له بأسف شديد.


ادريانو: بلهفه دكتور مراتي وابني اخبارهم ايه طمني هما كويسين صح.


الدكتور: بعتذر منك يا سير ادريانو بس للاسف الواقعه كانت جامدة والجنين مات ف بطنها مش استحمل الواقعه ومات و المدام هتبقي كويسه هي ف غرفه الافاقه دلوقتي بعتذرلك مرة تانيه عن اذنك.


ادريانو اخد الصدمه ومش قدر يقف ابدا من صدمته  مش كان مصدق اللي حصل معقول ريما تقتل ابنه هو مش كان مرتاح ل سكوتها اتاريها بتخطط لشئ كبير بس اللي كان مش عامل حسابه أنها تقت*ل ابنه ب*دم بارد هيندم*ها ع اللي حصل فاق ع فونه اللي بيرن وكان اندريا.


ادريانو: الوو يا جدي .


اندريا: ادريانو طمني مراتك وابنك بخير.


ادريانو: بدموع مات يا جدي ابني حفيدتك موتته حق*دها وغضب*ها مني خلاها تنت*قم من ابني اللي لسه مجاش الدنيا بس بوعدك اني مش هخليها عايشه.


اندريا: بثبات لما تيجي هنشوف هنعمل ايه يا ادريانو مش ف الفون.


ادريانو قفل المكالمه والغضب ماليه وعايز يعد الدنيا كلها بسبب اللي حصل فاق ع صوت الممرضه.


سير ادريانو المدام فاقت تقدر تدخل ليها دلوقتي. 


ادريانو دخل ل اوليفيا اللي كانت نايمه والدموع مغرقه وشها  وبصتله بدموع .


اوليفيا: شفت اللي انت سبتها عملت فيك وفيا ايه قتل*ت ابننا يا ادريانو تعرف هي كانت مستنياني 

وقالتلي أن أنا اخدتك منها ولازم ترجع حقها ورمتن*ي من غير رحمه أنا عايزة حقي وحق ابني فاهم مش هسامحك لو سبتها المرة دي فاهم وهبقي كارهاك طول العمر.


ادريانو: وحياتك عندي هخليها تدفع التمن وتتمني الم*وت ومش تطوله  هجيبلك حقك وحق ابننا .


ع اخر اليوم رجعوا الاتنين وهي كانت موجوعه اوي بسبب الإجهاض اللي حصل هي هتتوجع دلوقتي بس هي كان لازم تعمل كده قابلهم اندريا واليزيا اللي اخدتها بالحضن وطبطبت عليها ريما سمعت صوتهم وكانت خايفه من اللي جاي حاولت تعمل حاجه بس مش عرفت تعمل ايه غير أنها تستخبي تحت السرير.


ادريانو سئل عليها واليزيا قالتله أنها ف اوضتها وهو كان هيروح ليها بس اوليفيا وقفته.


اوليفيا: صراخها ووجعها من اللي بتعمله يوصلي ل هنا يا ادريانو فاهم عايزة اسمع معاناتها  مش يهمني حاجه غير حقي وابني اللي ضيعته.


ادريانو وعدها بده وهي فضلت قاعده مع اليزيا واندريا مستنيه اللي هيحصل بس اللي كان شاغل اندريا كلام ريما معقول تكون دي بنت ديميتري بس قرر أنه مش يفكر بحاجه ولا يهتم بكلامها بس كان خايف ع ريما مهما كان دي حفيدته.


اوليفيا كانت متابعه تعبيرات وش اندريا وابتسمت بخبث وشر لانه النهاردة هيشهد م*وت بنت ابنه بكل وحشي*ه 


ادريانو رزع الباب بقوة وهي اتنفضت بس لسه محافظه ع هدوئها الحذر تجاهه .


ادريانو: بغضب ريما أنا عارف انك هنا اطلعي الهروب مش هيفيدك ابدا انتي فين .


فضل يتمشي ف الاوضه وهي متابعته بخوف ورعشه كبيرة ودماغها بتألف سيناريوهات سوداويه ادريانو كان هيخرج من الاوضه وهي متابعاه وغمضت عينيها بارتياح بس صرخت ف ف لحظه بسبب أن عرف هي فين وشدها من تحت السرير وهي بصتله برعب حقيقي.


ادريانو: بغضب شديد انتي فاكرة لما تستخبي مني مش هعرف اجيبك ها انتي غلطتك المرة دي كبيرة يا ريما مش تغتفر فاهمه.


ريما: برعب ادريانو اسمعني دي مش غلطتي ارجوك صدقني هي اللي عملت كده هي اللي وقعت نفسها شكلها بقيت خطر عليها وهي ملاحظه تقربك مني تاني ف عملت كده ماليش ذنب صدقني.


ادريانو مسكها من شعرها جامد وهي تألمت جامد


انتي كدابه كل اللي قولتيه ده تأليف منك انتي غيرانه وحاقدة عليها علشان بتشتغل شغلنا وعرفت تجيب الوريث مش زيك كانت بتاخد حبوب منع الحمل وف الاخر كنتي حامل و الواقعه اجهضتك مش هسيبك يا ريما حقي وحق ابني هاخده منك استعدي لموتك .


ريما 


لا يا ادريانو ارجوك ارحمني مش تعمل حاجه تندم عليها بعدين ارجوك.


ادريانو


مش عندك ع اللي عمله دلوقتي ياريما حتي لو موتك فاهمه.


رزعها ع الأرض بقسوة وقرب منها بغضب اعمي وفضل يضرب فيها وصوتها هز جدران الفيلا جامد فضل يضربها بأبشع الطرق شابها ونزل واخد سكينه حاميه وطلع بيها شافته اليزيا وراحت وراه لانها مش قادرة ع اللي عمله وصوتها اللي كان شرخ كبير ف الفيلا دخلت معاه وشافت منظرها اللي مش كان باين من الضرب و اوليفيا كانت مستمتعه بصوتها كأنه نغمه موسيقيه عذبه بس لما شافت اليزيا راحت وراه راحت هي كمان علشان تمنعها.


اليزيا: بلاش يا ادريانو انت عملت كتير سيبها بلاش السكينه.


ادريانو مش كان اسمعها وقرب منها وهي كانت هتمنعه مسكتها اوليفيا.


اليزيا: سيبني الحقها بعدي خلاص اخدته حقكم منها كفايه.


اوليفيا: بس أنا مش اكتفيت هي قتلت ابني ف بتاخد جزائها مش تدخلي اطلعي برة.


اليزيا: بعدتها بعنف بعدي واياكي تمنعيني كده تاني انتي كنتي مجرد اله تجيب الوريث وكان هيرميكي فاهمه.


ادريانو: مش كنت هتخلي عنها علشان بحبها اطلعي برة يا جدتي لما اخلص ادخلي.


اوليفيا ابتسمت بشماته ليها وخرجتها وهي بتحاول تقنع ادريانو مش ينفذ اللي عايزة وفضلت تخبط ع الباب.


لا يا ادريانو ارجوك مش تعملها بس مش لحقت تكمل كلام بسبب صرخه ريما اللي شرخ*ت المكان من علو صوتها كان خلاص حط السك*ينه ف دراعها وهي من كتر الصري*خ أغم*ي عليها وسابها و اوليفيا ابتسمت وقربت منها بابتسامه خبي*ثه وش*ر.


اوليفيا: علشان تتعلمي تتحديني تاني شفتي بقيتي ايه ج*ثه هامدة.


ادريانو خرج وبعده اوليفيا وشافتهم اليزيا وشكلهم مش مبشر وصوت ريما اللي سكت مرة واحدة دخلت ليها لقتها مرم*يه ومش بتتحرك ابدا


اليزيا: ريما فوقي يا حبيبتي اندريا الحقنيييي ارجوك البنت قاطعه النفس ريما فوقي ارجوكي .


بس ريما مش كانت بترد كانت قاط"عه النف"س خالص وال"دم ماليها.


ووو 


اقبل يا أدمن.


16


بعد ما خلص ادريانو ض*رب فيها اخد اوليفيا وراحوا اوضتهم و ساب ريما مرم*يه بين الحياه والم*وت اليزيا صرخت عليها واندريا اتصدم من المنظر البش*ع بتاعها ومن وشها اللي مش باين ليه ملامح طلبة الإسعاف وجم خدوها و فضلت ف العمليات فترة طويله أما ادريانو دخل غرفته وقعد وهو كان متعصب ع الآخر وف قمه غضبه وشر من ريما اوليفيا قعدت جنبه تبخ سم*ها.


اوليفيا: اهدي حبيبي انت مش عملت حاجه غلط انت اخدت حقي وحق ابننا هي تستحق ده انت ادبتها دلوقتي فينا نحزن ع ابننا براحتنا و مش محتاج تعملها حاجه تاني هي بعد الض*رب الوحشي ده مش هتفكر تقرب ناحيتنا.


ادريانو: بش*ر لا مش اكتفيت ولسه أنا مش هسيبها ابدا أنا هخلي حياتها جحي*م هخليها تتمني الم*وت ومش تطوله هي غلطت لما عملت كده ولازم تدفع غلطها بشكل كبير.


اوليفيا: عارفه أنه مش وقته طيب والعمليه الكبيرة هتخليها تحضرها.


ادريانو: لا هي مش هتتنقل مكان هخليها لغايه ما جدي يسلمها لل*دا*رك وي*ب بنفسه ساعتها حقنا هيتجاب صح هما مش هيرحم*وها ابدا ولا هيخلوها تشوف النور ابدا ف حياتها هقوم هشوف الشحنات وصلت ولا لا واطمن ع الشركه وهجي ليكي تاني تمام ارتاحي وخدي أدويتك.


اوليفيا: تمام مش تخاف عليا روح انت علشان تشوف الموردين والشحنات كويس يلا.


ادريانو مشي وهي أول ما اطمنت أنه مشي فضلت تضحك بهستريه شديدة.


اوليفيا: بضحك غبي و اوي كمان فكرت أنها هي اللي اجهضت*ني وهو العكس بس أنا عملت اللي كنت عايزاه وخليتها تدفع تمن حاجه هي مش عملتها ابدا .


فونها رن وهي ابتسمت بمكر وردت.


 دكتور رام اللي ساعدني النهاردة بدون تردد كبير خالي العزيز.


رام: بمكر سابرينا ديميتري بصراحه مش صدقت نفسي لما كنتي عندي النهاردة بس ايه كميه الغل والشر اللي عندك ده انتي غلبتي ديميتري لما صفي كريستينا ف بولندا.


اوليفيا : تؤ كريستينا دي كانت مجرد صداع بالنسبالي كانت اناني*ه وبتحب كل حاجه ليها وبالرغم أنها صحبتي الا اني اتخليت عنها برضه أنا لازم اكون وحدي ف الملعب من غير مشتت.


رام: وتضحيت*ك بابنك برضه كان مشتت .


اوليفيا: اه كان مشتت هو جه ف وقت مش مناسب بس قلت افرح الغ*بي بتاعي واحرم*ه الفرحه وبعدين مش كان اجه*اض اوي 


رام: اكيد مش اجه*اض الجنين كان عايش والوقعه بالرغم انها مش بسيطه إلا أنها كانت هتاثر عليكي بعدين وانتي قولتيلي اجهض*ك بس بامانه مش حاسه بالذن*ب.


اوليفيا: بب*رود فلوسك وصلتلك ع حسابك يا رام وبعدين جنيني ده فائدة ليك احنا دفني*نه سوا مش تنسي انك بتاج*ر بالخل*ايا الج*ذع*ية للاطفال يعني مصلحه والفلوس اللي وصلت اكبر من العمليه اللي عملتها بس قولي ف اذ*ي للرحم بتاعي.


رام: لا مش تخافي رحمك كويس خدي الادويه اللي اديتها ليكي وهتبقي كويسه اي خدمات تانيه.


اوليفيا: اه بصراحه ف نفس المستشفي اللي كنت فيها موجودة ريما حفيدة اندريا بصراحه هي اخدت علق*ه م*وت من ادريانو بسبب الجنين اللي م*ات وزمانهم بينقذوها.


رام: والمطلوب.


اوليفيا: هي صحيا وجسديا كويسه واعتقد مناسبه لعمليه الاعض*اء الجديدة بتاعتك.


رام: اوه فهمت تمام اللي تطلبيه يتنفذ بس انتي هتعملي ليها ايه.


اوليفيا: طلبتلي حبوب ال bcb ولا لأ.


رام: اه هتوصلك ف طرد بعد شويه علبتين تستخدميها ع مدار يومين كل يومين تديها واحدة انتي وتصرفك بقي لغايه ما تبقي ف الباي اوي هل*اوس سمعيه وبصريه وانتي عارفه الباقي.


اوليفيا: تمام اوي هو ده بالظبط اللي محتاجه ليه شكرا اوي يا رام فلوسك وصلت ولا لا.


رام: وصلت وبزيادة اوي يا سابرينا أو اوليفيا باي.


اوليفيا رمت الفون بسعادة وفضلت تتمايل ع انغام الموسيقي الخاصه بيها غمضت عينيها وافتكرت اللي حصل.


Flash back 


اوليفيا وصلت المستشفي ودخلت غرفه جانبيه جنب غرفه العمليات الغرفه اللي بيعمل فيها رام عملياته المشب*وهة بطلب من الممرضه المساعدة بتاعته وطلبت تجيب ليها رام  ندهته وهو جه ليها بسرعه كانت هي قاعدة وفيها ال*م .


رام: سابرينا في ايه مالك.


سابرينا: أنا نسيت الاسم ده من زمان اسمي دلوقتي اوليفيا يا رام بس ده مش موضوعنا هحكيلك 


حكت له ملخص اللي حصل وطلبت منه الطلب اللي خلاها متج*ردة من مشاعرها.


سابرينا: رام انت كشفت عليا ايه تشخيصك.


رام: الواقعه جامدة بس لو فضل احتمال يبقي ف مخاط*ر ف الولادة بعدين.


سابرينا: تمام اوي عايزاك تجهض*ني وهديك اللي انت عايزه.


رام: سابرينا أنا بعمل كده ف الناس العاديه علشان مصلحه بس انتي مستحيل اعمل فيكي كده.


سابرينا:  مية مليون يورو وتنزله وبعدين هتكسب شغل جديد لجماعتك انت بتاخد خل*ايا الاطفال الج*ذع*يه وبتاجر فيها دي مصلحه ليك بس نزله وبعد ما تخلص تطلع ل ادريانو تبلغه باجهاض*ي فاهم.


رام: تمام يا سابرينا هنفذ اللي عايزاه انتي انا النهاردة اكتشفت انك اسوء من ابوكي بكتير يا بنت اختي.


سابرينا: اختك هه أنا اكتشفت أن والدتي دي كانت غبيه اوي انت مشيت ف سكه محظ*ورة دوليا بس هنا مش بيمنعوها أما هي ذل*ت نفسها ل ابويا وعمري ما هسامحها ع سلبي*تها ورفضها تكون ف الوح*ل ده بس بسيطه كل حاجه عدت بصعوبه الاول ودلوقتي بقت كل حاجه سهله المهم خلص اللي طلبته وعايزة منك طلب تاني بس بعدين.


رام: تمام يالا دلوقتي هنبدا هبنج*ك وهرجعك العمليات وهنقعد فترة كبيرة تمام .


رام عمل العمليه ل اوليفيا وساعدها ف مخططها  وخرج ل ادريانو وقاله اللي طلبته اوليفيا.


Back


اوليفيا: بضحك ها بصراحه كانت ليله ممتعه نسيت اصور وابعتها للناس بتوعنا بس عادي تتعوض لما نشوف الأمور هترسي ع ايه.


ف المستشفي بعد اكتر من ست ساعات طلعت ريما من العمليات ووشها فيه كدم*ات كتيرة وكانت متجب*سه ف دراعها وعينها ورام*ه ورأسها مرب*وط.


اندريا: دكتوره طمنينا حالتها ايه 


الدكتورة ليزا 


دي وحش*يه يا اندريا ازاي سمحت لحفيدك يعمل كده دي مش فيها حته سليمه كدم"ات و تو*رم وضلوع مكس*ورة ورض*وض حفيدك زودها.


اندريا: مش عرفت أنقذها منه يا ليزا زعله ع ابنه كان مخليه مش شايف حد ابدا وعمل كده فيها لحقناه بالعافيه منها.


ليزا: اندريا حفيدتك كانت هتم*وت قلبها وقف اربع مرات وهي دلوقتي ف مرحله خط*ر اوي ادعي ليها أنها تعدي منها بسلام ياما قولتلك سيبها ومش ترجعها سيبها وبعدها عن شرك بس عنادك كان مسيطر عليك و ادي النتيجه كارث*يه بالمرة حفيدتك هتحتاج لمعالج نفسي لفترة كبيرة.


ليزا مشيت وسابتهم ف خوف ع حفيدتهم ومش عارف ليلتها هتعدي ازاي بس هيستنوا لما تفوق وهيقرروا هيعملوا ايه.


عند اوليفيا كانت مبسوطه وبتحتفل مع نفسها فونها رن باسم ديفيد.


اوليفيا: انت عدو فرحه يا ديفيد تعرف ده.


ديفيد: سيبك من احتفالك ده فكرتي يا حلوة ولا نبدا ف كشف الاسرار.


اوليفيا: تؤ تؤ مش بحب كده انا وبعدين قبل ما تعمل حاجه روح اطمن ع اختك اولا.


ديفيد: ريما انتي عملتي فيها ايه انطقي لو لمستي منها شعرة هقتل*ك يا اوليفيا.


اوليفيا: قلتلك بلاش تهديد فاهم أنا مش بتهدد وبعدين أنا already عملت بس مش انا ادريانو عمل هي اجهضت*ني واخدت جزائها روح اطمن عليها وقولي مات*ت ولا لا باي يا امور هههه.


ديفيد قفل المكالمه وراح ليها بسرعه بس استخبي لما شاف اندريا واليزيا لسه قاعدين ف اضطر يمشي ورجع ليها بعدين.


ريما فضلت نايمه واندريا اضطر يمشي واخد اليزيا وديفيد كان مراقب من بعيد لما شافهم خارجين اتسلل ل غرفتها ودخل ليها هي  صحيت وشافت خيال افتكرته ادريانو كانت هتصرخ.


ديفيد: هشش مش تخافي ده انا ديفيد طمنيني عنك .


ريما مش اتكلمت بس فضلت تبكي ف حضنه وهو بيطبطب عليها لغايه ما نامت .


ديفيد: بحنيه نامي دلوقتي هجيلك بعدين .


اضطر يمشي علشان مش حد يشوفه تبع اندريا ويبلغه وبعدها دخل رام ليها خد عينه دم منها وخلاها معاه وخدرها ودخلها العمليات واستئصل منها كليتها وخيط ليها خياطه سحريه بحيث مش تبان ورجعها تاني ف نفس الوقت  ولو حست بال*م بعدين هتفتكر أنه من الض*رب اللي اتعرضت ليه طرد الحبوب وصل ل اوليفيا بعد شويه مع عينه الدم وهي قررت تبدأ خطتها بعد ما ريما تطلع من المستشفي .


ادريانو رجع وسئل عنها و اندريا و اليزيا بلغوه بقرارهم اللي صدمه قوي وحس أنه ولا حاجه بالنسبالهم مهما يعمل.


اندريا: بثبات و جديه ادريانو تخلص العمليه اللي احنا مخططين ليها وتاخد مراتك وتعيش ف المانيا فاهم .


ادريانو: بصدمه المانيا وليه دلوقتي اه اكيد طبعا علشان ست الحسن بتاعتكم لا مش منقول من هنا غير وانا واخد حقي منها.


اليزيا: تاخد حقك عايز تاخد ازاي اكتر من كده ها البنت حالتها خطي*رة ولسه مش فاقت واحنا تعبنا معاها وليزا صديقه ودكتور العيله قالت انها محتاجه اخصائي نفسي بعد اللي حصل وكل ده مش لسه اخدت حقك عايز ايه اكتر من كده هي كلمه واحدة تخلص الصفقه و تروح المانيا مع مراتك تعيشوا  ف الفيلا اللي هناك .


ادريانو: بغ*ل لا أنا لسه مش اخدت حقي ده انا لسه هبتدي وبعدين برضو خايفين عليها بعد كل اللي حصل هي الأولي بالنسبالكم وانا مهما عملت مهمش بس أنا مش ابويا يا جدي فاهم أنا مش ابنك الصغير اللي كنت راكنه ع الرف علشان اوسكار ابنك الكبير مش هسيبك تهمشني زي ابويا ومش هخلي الزمن يعيد نفسه تاني فاهمين انتوا حتي مش زعلتوا ع حفيدكم اللي م*ات وانا لسه مش شفته وزعلانين عليها هي اكتر معقول هي مهما كده قوي بالنسبه ليكم .


اوليفيا كانت متابعه الحوار باستمتاع لأن الأمور ماشيه معاها تمام واكتشفت أن ادريانو عنده مشاكل مع عائلته بسبب ريما وده هيسهل خطوتها التانيه .


اليزيا: حبيبي احنا مش بنفضلها عليك صدقني هي بس صعبانه علينا هي اه بنت ابني الكبير بس غلطاتها كتير وآخرهم اللي عملته وهي خلاص اخدت جزائها عايز ايه تاني.


ادريانو سكت ومش اتكلم وسابهم ومشي من غير حرف زايد واليزيا مش عارفه تحلها ازاي بين احفادها كل ما توصل من حته تقطع من الناحيه التانيه لاول مرة مش عارفه تسيطر ع الوضع وتتحكم فيهم.


ادريانو دخل اوضته وهو متعصب منهم ع الآخر وبرغم اللي بيعمله برضه مهتمين بيها كسر الكوبايه اللي كانت ع الكومود بعصبيه وغل و اوليفيا كانت متابعه حركاته وقربت منه بهدوء.


اوليفيا: عصبيتك مش هتحل حاجه يا حبيبي ابدا مش هتوصل لنتيجه من ده كله مهما حاولت وبينتلهم كفائتك ف الشغل مش هتبقي الاحسن يبقي الافضل نتخلص من الشئ اللي مسبب لينا الاذي.


ادريانو: قصدك اقتل*ها من غير ما أظهر ف الصورة بس ازاي.


اوليفيا: لا مش هنقتل*ها بس هنخليها مي*ته بالحياه حاسه بالدنيا ومش حاسه .


ادريانو: باستغراب ازاي هو انتي قصدك ايه بالظبط.


اوليفيا: قصدي ده هيحل لينا مشاكل كتير.


ادريانو: ايه الحبوب دي وليه غريبه.


اوليفيا: ده bcb هنواظب عليها ف الشرب أو الأكل وهي بعدها هتبقي مش حاسه بالدنيا مع المواظبة عليه من غير ما تعرف.


ادريانو: وافرضي شكت ف نفسها وعملت تحليل وبان ساعتها هنعمل ايه.


اوليفيا: حبيبي انا عملت حسابي الدكتور اللي انقذني بيكون خالي رام هحكيلك عنه بعدين بس أنا طلبت منه يجيبه ليا أنا كمان عايزة اخد حقي ف طلبت منه الحبوب وعينه من دمها علشان لو عازت تحلل بعد ما الأعراض تبان ومش تبقي حاسه بحاجه يبقي احنا ف أمان ها قلت ايه كفايه بس مش نوس*خ أيدينا بدم*ها وهنبعتها مشفي الام*راض العقليه هتبقي ف نظر جدك وجدتك مجنون*ه والأحداث اللي مرت بيها أثرت عليها بالسلب.


ادريانو: بابتسامه انتي شيط*ان صفاتك الشيط*ان*يه دي كانت من ضمن مواصفات البنت اللي هتجوزها شكرا لانك بحياتي.


اوليفيا ابتسمت ليه وحضنته وهي تبتسم بمك*ر وش*ر .


ووو 


17

بعد اسبوعين ريما كانت اتحسنت وابتدت تفوق بس الكدمات وآثار الضرب مش راحت منها وإحساس الالم ف جنبها لسه بتعامي منه ولما سئلت الدكتور قلها أنه بسبب الصرب ف مفيش حاجه للخوف وغير كده مش قادرة تبص ف وش جدها وجدتها لغايه دلوقتي ومش بقت طايقاهم بعد اللي حصل.


ف مبني المخابرات اريان كان ف مكتبه وخايف ع ريما يكون كشفوها أو حصلها حاجه لانها مش تواصلت معاه بقالها اسبوع وقلبه حاسس انها ف خطر دخل عليه صديقه صهيب وبلغه بالأخبار اللي صدمته.


اريان: صهيب عرفت هي فين و ايه سر اختفائها المريب بالشكل ده.


صهيب: عرفت كارثه يا اريان هي ف المستشفي دلوقتي بتتعالج من الضرب المبرح اللي اتعرضت ليه.


اريان: هما اكتشفوها ولا ايه.


صهيب: لا اللي عرفته من الجاسوسه بتاعتنا أن ادريانو ضربها ضرب موت لانه مفكر أنها هي اللي اجهضت مراته وهو العكس مراته عملت كده علشان تبعدها عن طريقه وف مصيبه اكبر.


اريان: اي هي هيسلموها لجماعتهم قبل تسليم العمليه.


صهيب: لا يا اريان اوليفيا مقررة تديها حبوب bcb علشان تبقي اخرتها مشفي الأمراض العقليه.


اريان: احنا لازم نمنع ده يا صهيب فاهم دي كارثه كبيرة بلغ جاسوستك أنها لازم تبدأ علب الدوا دي بحبوب صداع عاديه باي طريقه فاهم والا ريما هتكون ضحيه ناس مش تعرف الرحمه.


صهيب: هبلغها بده باسرع وقت مش تخاف وبعدين العمليه فاضل ليها يومين لازم نركز يا اما ننجح يا اما هينفذه عمليتهم اللي هتقضي ع الناس كلها.


صهيب خرج وبلغ الجاسوسه بتاعته بالمطلوب تنفذه.


صهيب: فهمتي يا  اماليا علب الدوا دي تتبدل ف اسرع وقت هي جندتك علشان لما ريما ترجع تديها من الدوا ف اي حاجه تشربها اعملي كده بس بحبوب صداع عادي اوهميها بكده زي ما اوهمتي دان انك بتدي الدوا الغلط ل اندريا فاهمه.


اماليا: فهمت يا سير صهيب مش تقلق مهمتي هنفذها بكل حرفيه و مدام ريما أنا هبقي مسؤوله عنها.


صهيب : تمام يا اماليا وبشكرك تاني ع تعاونك معانا سلام.


ف المستشفي ريما كانت معاها دكتورة نفسيه بتحاول تخليها تتكلم وتقول اللي جزاها وتطلع التراكمات وهي مش راضيه.


دكتورة سيلا بهدوء وابتسامه.


بقالك اسبوعين بعد ما بداتي تستعيد وعيك مش عايزة تتكلمي لازم تتكلمي يا ريما وتقولي اللي جواكي الكلام والفضفضه هتفيدك صدقيني.


ريما: بهدوء واستسلام مش ليه لازمه الكلام دلوقتي يا دكتورة مش هيفيد صدقيني انتي البكا والكلام المتراكم مبقاش ينفع خلاص بسبب ادريانو كنت هموت علشان حاجه مش عملتها ومراته هي السبب ف كده واكيد بتخطط لحاجه تاني أما جدي وجدتي مش بقيت طايقاهم ابدا معرفوش يحموني من حفيدهم ودي مش جديده عليهم يعني مالوش فايدة اتكلم.


دكتورة سيلا


و ناويه تعملي ايه بعد ما تخرجي اي مخططك للي جاي مش تخافي أنا مش تبع اندريا أنا مصريه زيك وعارفه هما بيعملوا ايه ومش حابه الوضع ده ونفسي ابلغ عنهم بس مش ماسكه دليل واكتر حاجه عايزة ابلغ عنها هما عصابه تجارة الأعضاء ف حد بيشتغل هنا فيها بس مش عارفه هو مين بس هعرف.


ريما: ناويه اعيش بعيد عنهم وانتبه لشغلي وشركتي بس بعد ما اسلمهم كلهم واللي ناويين يعملوه ااه.


دكتورة سيلا


ايه نفس الوجع ف جنبك تاني.


ريما: بالم اه بس شديد مش عارفه ليه بيوجعني اوي ومش قادرة استحمله.


دكتورة سيلا 


طيب اهدي مش هنتكلم تاني هبعتلك دكتورة منار مصريه برضو تكشف عليكي.


دكتورة سيلا بعتت ل دكتورة منار وجت كشفت عليها وهي بعد ما كشفت كانت شاكه ف حاجه بس بصتلها بابتسامه.


د.منار


متخافيش مجرد الم هادي من الضرب اللي اتعرضتي ليه هعملك اشاعه علشان نطمن اكتر.


قالت كده وسيلا شكت ف كلامها بس بصت ل ريما نظرات اطمئنان وخرجت مع د. منار واتكلمت.


د. سيلا 


قوليلي بصراحه انتي شاكه ف ايه بالظبط يا منار مش تخبي عليا.


منار: جنبها ف خياطه سحريه واللي عمل كده كان حريص أن الخياطه مش تبان بس للاسف الغبي خلي جزء بسيط باين وده اللي شاكه فيه أنا هعملها اشاعه ويارب اللي ف دماغي يكون غلط.


منار اخدت ريما ع غرفه الاشعه وعملت ليها فحص واشعه كامله ورجعتها تاني بعد فترة كانت ف مكتبها هي وسيلا واللي كانت خايفه منه حصل.


د. سيلا

 طمنيني هي كويسه والألم طبيعي ولا لا.


د. منار


للاسف لا يا سيلا ف مصيبه الكليه بتاعتنا مش موجودة واستعرضت ل استئصال كامل مش جزئي .


د. سيلا بصدمه


نعم استئصال كليه انتي متأكدة من ده اكيد ادريانو هو السبب.


د. منار 


لا مش هو حسب ما قولتيلي من اللي بلغتك بيه أنهم عايزين يسلموها لجماعتهم بعد التسليم الكبير بس دي مش عمايل اندريا دي ايدين قذرة وعارفه مين هو.


د . سيلا


قصدك مين .


د. منار


هو ف غيره رام والممرضه بتاعته واكيد ف حد مبلغه يعمل ايه علشان هو مش ليه ف الحاجات دي رام ليه ف خلايا الاجنه الجذعيه هو حد مبلغه يعمل كده.


د. سيلا


دي مصيبه كبيرة يا منار لو عرفت هتنهار ورام مش عليه دليل أنه عمل كده .


د. منار


ما هي دي الكارثه مش قادرة امسك عليه دليل بقالي سبع سنين من اول ما اشتغلت ف المستشفي دي بس متاكده أن الحاله اللي جات قبل ريما ف حاله اجهاض تبقي تبعه وهي خلته يعمل كده.


د. سيلا 


طيب مش قالك حاجه حسب ما عرفت رام بيلف حواليكي وعايز يتجوزك.


د. منار


علشان مصلحه ليه مش حبا فيا بس مضطرة أقرب منه علشان اعرف كل حاجه المهم لازم ريما تعرف باللي جرا ليها هي كده كده هتعرف لو خبينا عليها .


د. سيلا 


تمام هبلغها بمعرفتي همهد ليها الموضوع علشان دي حاجه مش سهله أنا هروح ليها الاوضه.


سيلا راحت اوضه ريما ودخلت عليها ب ابتسامه وكانت هتتكلم بس اتفاجئت ب جدها وجدتها واتكلمت بهدوء.


د. سيلا 


أنا بعتذر بس مش كنت اعرف ان عندها زيارة يتأسف مرة تانيه وبعدين احنا بقينا صحاب خلاص وهي سمحت ليا ادخل بطريقتي المعتادة.


اندريا: بهدوء ولا يهمك انتي مين.


د. سيلا


أنا دكتورة سيلا الطحان دكتورة ريما النفسيه و مصريه زيها علشان كده بقينا صحاب.


اليزيا: ب ابتسامه الظاهر انكم اخدتوا ع بعض جامد علشان كانت بتسئل عليكي وكنا هنبلغ الممرضه تنده ليكي.


د. سيلا


وانا جيت من غير حد ينده ليا خير يا قمري مالك محتاجه حاجه تاني.


ريما: الاشعه بينت ايه.


د. سيلا


ولا حاجه مش تخافي ده بس من أثر الضرب ونزيف داخلي بسيط شويه ادويه وهيخف هتبلغك بيه د. منار.


اليزيا: انتي حاسه بتعب ولا حاجه ننده الدكتور بتاعنا  .


ريما: بفتور لا ده مجرد الم ف جنبي وبس .


د. سيلا 


مفيش داعي تندهي دكتور عيلتكم يا مدام د. منار متكفله بيها مش تقلقي هي ف ايد امينه .


اندريا : تمام ممكن تندهيها علشان تعرفنا هتخرج امتي .


د. سيلا


اكيد ثواني هبلغ الممرضه وهي هتبلغها 


سيلا بلغت الممرضه بأنها تبلغ دكتورة منار ف غرفه 202 وهي جات بسرعه.


د. منار خير ف حاجه يا ريما .


اندريا: احنا اللي محتاجينك مش ريما عايزك تقولي لينا هي هتخرج امتي.


د. منار بهدوء وبرود.


تلات ايام علشان تكون اتحسنت ونطمن عليها اكتر مش تخافوا هي كويسه استئذن أنا يلا يا د. سيلا نديهم مساحتهم الشخصيه.


سيلا طمنت ريما بابتسامه وخرجت مع منار وسابو ريما مع جدها وجدتها .


منار: مش مرتاحه اكيد ناويين ع حاجه .


سيلا: مش تخافي هي خلاص مبقتش باقيه ع حد منهم حصلها فتور واشمئزاز من ناحيتهم مش بقت متحمله حد فيهم.


اندريا : اخبارك ايه دلوقتي يا حبيبتي احسن.


ريما: بنفور اه احسن اطمن  لسه مش مت ليا عمر .


اليزيا: بعيد الشر عنك احنا جايين نطمن عليكي ونقعد معاكي شويه علشان هتمشي معانا بعد ساعتين.


ريما: بصدمه ساعتين مش سمعته الدكتورة قالت ايه دلوقتي.


اندريا: اه سمعنا بس مش مهم خليت دكتور مارك يكتبلك ع إذن خروج معانا يعني مش مهم كلام دكتورتك.


ريما: بس أنا لسه مش مستعدة أخرج وبعدين جلساتي لسه مش خلصت مع دكتورة سيلا .


اليزيا:مش مهم تاخديها هنا هنخليها تيجي الفيلا  تتابع معاكي وبعدين لازم تتحسني احنا معانا تسليم صفقه كبيرة


ريما سكتت  هي مش عايزة مشاكل ع الأقل دلوقتي حتي مش مهتمين بيها مهتمين يشغلهم وتسليمها للدارك ويب وخلاص بصتلهم بكره خفي .


ريما: تمام يا جدتي بس انا خايفه من ادريانو ليكون عايز يعمل حاجه تاني.


اندريا: مش تخافي هو خلاص صرف نظر عنك تماما كفايه أنه اخد حقه بطريقته.


ريما: وحضرتك كنت موافقه ع اللي عمله فيا ده.


اندريا: بجحود اه كنت مستني يموتك وارتاح منك بس افتكرت غلاوة اوسكار وبعت جدتك علشان تخليه يبعد عنك.


ريما بصتلهم بصدمه وعدم تصديق من اللي بتسمعه بس مش اتكلمت مش هيفيد حاجه دلوقتي و اتاكدت أن تعاونها مع المخابرات كان قرار سليم ومش هتحس بالندم والشفقه عليهم بعدين.


ريما: تمام يا جدي اللي تشوفه أوامر تانيه.


اندريا: حاليا لا مضطر امشي .


سابهم ومشي و اليزيا بقت معاها تساعدها ف اللبس وترتيب حاجتها الباب خبط ودخلت سيلا واستغربت من اللي بيعملوا.


د. سيلا


هو انتي ليه لابسه لبس خروج ومحاضرة شنطتك انتي هتمشي.


اليزيا: اه بلغنا دكتور مارك بأنه يكتبلها إذن خروج كفايه كدا وبالنسبه لجلساتك معاها هتكمليها ف الفيلا عندنا .


د. سيلا


ايوة بس د. منار قالت تلات ايام علشان تكون اتحسنت.


اليزيا: 


احنا مش بيهمنا كلام غير كلام الدكتور بتاعنا هسيبكم تودعه بعض وهرجع تاني.


د. سيلا


انتي موافقه ع اللي حصل ده انتي مش ينفع تخرجي انتي لسه تعبانه.


ريما: بدموع مش بايدي صدقيني حتي جدي مش هامه تعبي هو هامه التسليم اللي مستنيه بعد يومين تخيلي بكل جحود بلغني أنه كان نفسه ادريانو يموتني بس افتكر غلاوة ابنه الكبير وبعت جدتي تمنعه يعني مش خايفين عليا لا هما بس خايفين ع مصلحتهم وبعدين هجي تاني لو النزيف مش وقف.


د. سيلا


ده مش نزيف يا ريما ده اكبر من كده.

شئ 


ريما: قصدك ايه بشئ اكبر.


د. سيلا 


اسفه يا ريما بس الاشعه بينت أن كليتك مستأصله والجرح معمول بخياطه سحريه بس اللي عمل كده نسي جزء بسيط باين من لهفته لحد يكتشفه.


ريما قعدت بصدمه كبيرة والجمله بترن ف ودنها استئصال كليه اخرتها يعملو فيها كده.


ريما: ببكاء وانهيار مش كفاهم اني كنت هموت كمان كملوا عليا وسرقوا كليتي مني ليه كده ليه.


د. سيلا


اهدي مش هما الدكتور اللي عمل كده مش تبعهم منار شامه أن اللي عمل كده تبع الحاله اللي جات قبلك بيومين .


ريما: اوليفيا هي ممكن تكون عملت كده أنا مش هسامح حد ابدا هاخد حقي منهم واحد واحد مش هسيبهم .


د. سيلا


اهدي وبلاش بكي خليكي قويه علشان تفكري هتعملي وانا هدعمك ف قراراتك.


ريما هديت وكملت لبس وخرجت مع سيلا أودعها وهي عازمه أنهم تكشفهم قدام بعض رجعت البيت بعد ما ادريانو عرف انها خارجه النهاردة ف قرر ياخد إجازة من الشغل علشان يشوف شكلها عامل ازاي ويبدوا ينفذوه خطتهم اللي هتقضي عليها.


ووو يتبع 


والله يا جماعه تعليقاتكم ع البارت اللي فات خليتني أتراجع عن فكرة موت ريما ف الآخر بس هغير النهايه بسبب تعليقاتكم .


إرسال تعليق

أحدث أقدم