رواية أم بالاجبار الفصل الاول حتى الفصل السادس عشر بقلم فيروزه حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية أم بالاجبار الفصل الاول حتى الفصل السادس عشر بقلم فيروزه حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية أم بالاجبار الفصل الاول حتى الفصل السادس عشر بقلم فيروزه حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


القهوه بتفور وصوت الر عد والبر ق مالي الاوضه وانا في حالته صمت رهيبه من خوفي وحزني ولسه علي وضعي ده من اسبوع وكأن الصدمه كانت اقوي من احتملي وكأن كل اللي حصل من دقايق ..حياتي وقفت علي كلمه ...كلمه وكأنها 

س يف وقسم روحي اتنين ...

قومت من مكاني وانا بجر رجلي وبجبرها علي المشي دخلت المطبخ علشان أصب القهوه ...

ومره واحده سمعت صوت خبط علي شباك اوضتي إستغربت مين اللي هيخبط عليه واحنا في الوقت ده ومع المطر والبرق اللي بره ده ....

أجبرت رجلي تاني علي السير لحد الاوضه علشان اتاكد من الصوت ... فتحت الشباك ملاقيتش حد ....قعدت مكاني وضميت رجلي عليه وفضلت اهز في نفسي واطبطب علي قلبي بايدي .....وكإني بشفي جرحي بإيدي ماأنا مليش غير نفسي ...نفسي وبس ...

مره تانيه سمعت صوت خبط علي باب الشقه بس كان أع نف 

وكأن اللي علي الباب حياته وقفه علي فتحي للباب ....

قومت من مكاني من تاني ومشيت للباب وكل ما اقرب من الباب اسمع صوت بكاء ....لحد ما وقفت عند الباب وانا حاطه ايدي علي قلبي ....فتحت الباب مره واحده لقيت سله من القش وجوها لفه وطالع من اللفه دي صوت بكاء لصغير ....

 

قربت من السله وشلته علي ايدي ودخلت وقفلت الباب بعد ما بصيت يمين وشمال ولم اجد غير الفراغ وصوت البكاء ودقات قلبي المتزايده ....


حطيت السله علي الارض ووطيت اخدت اللفه وفتحته لقيت فيها اجمل طفله ممكن تشوفها عيني واول ماشلتها مسكت صباعي بأيدها الصغيره حسيت ساعتها بالأمان ولاول مره 

بعد وقت طويل من الواحده .....

ضميتها لقلبي وهي بطلت عيط وسكتت فضلت ضمها لحد محسيت برتخاء جسدها عدلتها علي دراعي لاقيتها رايحه في النوم ....حطيتها علي السرير  ....وقربت من السله تاني 

لقيت


اول مره اكتب بعد غياب اكتر من سنه .....حسيت اني محتاجه اكتب حتي لو الحكايه هتكون صغيره او مش حلوه 

للبعض .....حكايه وقت حكايه ايام وسهر لليلي....

اتمني تنال إعجابكم....

هستني رايكم ...

عارفه أن البارت صغير بس المره الجايه هيكون اكبر ...

حكايه من واحي خيالي المجنون ....


#ام-بالأجبار...

لقيت رساله في قلب السله..

تميمه ده اسم بنتي ..هديه الجنيات ليكي..انا عارفه انك هتحني عليه ..انا حوليكي طول الوقت ...انا مش عارفه اكتب ايه ولا اقول ايه بس انا سبتلك بنتي امانه لحد مااعرف هعيش حياتي ازاي وبعدين هرجع لها ..تميمه امانه معاكي..


فضلت بصه للورقه فتره ومش عارفه ازاي ام تسيب بنتها مهما حصل ومهما كانت ظروفها ...

بس انا هعمل ايه وهقول للناس ايه هقولهم بنت مين دي .

إهدي حولت أهدي نفسي بس الحال الوحيد اللي جاه في دماغي أنها هديه من ربنا ليه يمكن تكون طوق نجاه من وحده وقسوه وسنين جأفه ...


الحال الوحيد اني اخدها البلد وأقوالهم أنها بنتي ...

لميت هدومي بسرعه وشلت تميمه علي دراعي وحطيت شال علي راسي وطلعت من الباب وبقيت بجري مش عارفه انا بجري من المطر ولا بجري من الفرحه ولا بجري من عمري وسنين ضاعت في ماتها فضلت اجري وانا حضنها ومدفيها في قلبي لدرجه اني مبقيتش حاسه بالمطر كل اللي انا حاسه بيه اني عايزه اطير ...فضلت اجري لحد ما وصلت لمحطه القطر ..

واول ما القطر وصل ركبت ..واول ماقعدت افتكرت اول يوم جيت فيه اسكندريه....

.

.

هعيشك في هنا يا حبيبتي كل حياتك هتبقي سعاده في سعاده هنسيكي كل المر اللي كان في حياتك ...


بجد يا حاتم ..

بجد يا روح حاتم ....انتي متعرفيش انتي بالنسبالي ايه انتي 

كنتي حلم بتمني يتحقق انتي انتظار ايام وسنين وشهور ..


ربنا يخليك ليا يا حبيبي وجوزي وسندي في الدنيا ....

.

.

بقولك فكني يا حاتم ....بقولك سيبني ....سيبني .....


هههههه قال اسيبك ....انتي غبيه قوي قوي مفكره بعد ما بقيتي في أيدي ممكن اسيبك علشان اي سبب أو أي حاجه انتي بقيتي ملكي ....


انا غبيه فعلا علشان صدقتك وفكرتك بتحبني ....


قرب مني وركع عند رجلي واتكلم والدموع في عنيه ...

انا مش بس بحبك انا بعشقك انا بعمل معاكي كده علشان بحبك وخايف عليكي وخايف تسيبني ....


ضحكت بكل مرره الدنيا ....

خايف عليه تصدق ضحكتني ....انت مجنون ....ده انا اتمني المو ت علي اني اكمل معاك ....سيبني 


وقبل ما اكمل كلمي في ثانيه كان قلم نزل علي وشي ومعه نزلت قطرات من الد م من جنب شافيفي ...


حاتم قرب مني ودموعه زادت.... انا اسف يا حبيبتي وبقا يضر ب في نفسه ...

سامحيني ارجوكي سامحيني ....انا مليش غيرك ...ردي عليه ...ردي عليه ريحي قلبي ردي عليه ولو حتي هتشتميني

ردي عليه سكوتك بيمو تني ردي ....


فضلت ساكته وغمضت عيني ....وكان نفسي تكون اخر مره اسمع صوته ....أو افتح عيني كان نفسي قلبي يقف في الثانيه اللي غمضت عيني فيها...


.

.

.

يا مدام يا مدام القطر وصل ....


نزلت من القطر وانا حاسه بخوف وكأن الدنيا كلها وقفه ضددي ...

فضلت ماشيه وانا حضنه تميمه علي دراعي وضمها لقلبي ....

لحد ما وصلت لبيتي ...فتحت الباب ودخلت ...البيت زي ما هو كأن السنين مغيرتش حاجه كل اللي اتغير اناوبس ...قربت من السرير ومسحته من تراب السنين والوحده وحطيت تميمه عليه ...وقربت من المرايا امسحه من التراب ....وبصيت فيها حسيت اني مش عارفه اللي في المرايا معقول دي انا ....معقول انا اتغيرت للدرجه دي ..

.

.

.

.

يلا يا بنتي عريسك مستنيكي بره ...كل ده ذوق قدام المرايا ..


انا اتكلمت بكل فرحه ....حاضر يا عمتي انا طلعه اهو ....


يلا يا سما حاتم زهق من الانتظار وبعدين القطر هيفتكم ...


 بفرحه طلعت من الاوضه.....

وشديت باب الاوضه وانا بودعها وبدوع كل الذكريات معها ....

بصيت علي الصاله ودخلت اوضه امي وابويه ...اول ما فتحت الباب حسيت كأن امي بتحضني وتطبطب عليه وبتقولي مبروك النهارده أسعد يوم وانتي اجمل عروسه.. شوفت نفسي وانا بتنطط هنا وهناك وهي بتقولي بس يا حبيبتي حاسبي احسن توقعي ....وانا بجري بفرحه ولا كاني سامعها ....وسمعه صوت أبويه بيقولها سبيها يا سعاد تلعب 

ده هي حتي سما ....تعالي يا حبيبتي لحضني ...قفلت باب الاوضه وانا دموعي نزله ....وبودع اوضه أبويه وامي كأنها هم ....وطلعت من باب البيت وقفلت الباب ورايه ولفيت لقيت الطبل والزمار والهيصه والكل فرحان وحاتم وقف جمب عمي قربت من عمي ومسكت أيده وعمي ادني لحاتم ....اللي اول ما مسك ايدي بسها....

وقالي ...

حاتم بفرحه ....النهارده أسعد يوم في حياتي يا سما وكاني ملكت الدنيا ....


سما بكسوف....بس بقي يا حاتم متكسفنيش ....


حاتم ....هي في واحده بتتكسف من جوزها ....


سما بكسوف ....بس بقي الناس كلها بتبص علينا ....


حاتم ....ادلعي برحتك يا حبيبتي....


وانا برفع طرف عيني لمحت سند وقف جمب الشجره اللي كنت دايما بلعب انا وهو عندها ...ساند عليها وبيبص علينا من بعيد ...كان نفسي اجري عليه واقوله شوفتني وانا عروسه ...

بس مشيت مع حاتم ...لحد ما ركبت القطر ...


.

.

.

.

يااااا من أمته يا سما وانتي بقيتي حزينه من أمته وانتي مش عارفه نفسك ...انتي لسه في عز شبابك ....بس الحزن اللي جوه قلبي ....وخوفي ....

رجعت من الذكريات علي صوت تميمه بتعيط ....قربت من السرير وحضنتها وروحت علي المطبخ عملت لبن وجيت شربتها ....وفضلت اطبطب عليها وانا دموعي عرفت طريقه 

من عيني .....


سما ....تميمه انتي من النهارده بنتي ...واهلي وعيلتي ..وانك مش بنتي ده سر بيني وبين نفسي ...انا ونفسي وبس ...


وحضنتها وكأنه الحياه ....ونمت لاول مره من سنين وانا مرتاحه ....

وصحيت تاني يوم علي صوت خبط جامد علي الباب قومت اشوف مين لقيت 


الحكايه لسه في البدايه اللي جاي اقوي من اللي فات ....

هستني رايكم في الروايه ....

روايه من واحي خيالي المجنون....

تفاعل معها علشان اكملها اسرع ....


#ام-بالأجبار..

اول ما فتحت الباب لقيت عمي ..وقبل ما اتكلم حضني ..وقالي وحشتيني اوي يا سما وحشتيني فينك يا بنتي كل ده غايب ده انا اول ماسمعت أن البيت اتفتحت جيت جري ..عامله ايه يا حبيبتي طمنيني عليكي ... مابقيتش قادره اتكلم من خناقه العياط ..ودموعي نزلت مره واحده وصوت شهقاتي عليت بطريقه غريبه وكإني كنت بصرخ في حضن عمي ..مالك يا حبيبتي في ايه 

عمي كان بيتكلم بكل خوف الدنيا عليه وقاعد يطبطب عليه..

سما بدموع ....مفيش يا عمي كل الموضوع اني حسيت كاني في حضن بابا ....ربنا يخليكي ليا يا عمي ....


عمي بحنان ....كإن ليه يا سما انا طول عمري ابوكي وعمري 

محسبتك غير بنت ليه ....(وبقي يطبطب عليه )..بس يا حبيبتي بس ...اهدي وحدي الله كده ...


لا اله الا الله محمد رسول الله....انا هديت اهو يا عمي كنت بحاول بكل الطروق إني اسكت واهدي من نفسي بس مش قادره ....(يمكن لاني اخيرنا لقيت حضن بيحبني بجد اخيرنا 

لقيت راحه بال ..)بعد مده هديت ودخلت انا وعمي جوه ...


عمي بهدوء ....ماجتيش علي بيتي ليه يا حبيبتي اول لما وصلتي ...


كان الوقت بدري وقولت علي العصر هجيلك البيت تكون روحت من الشغل ....


عمي ....شغل ايه بس ده انا اول ماعرفت وانا رايح الشغل جريت علي هنا ...بقيت اجري وكإني رجعت للتلاتين من تاني 

..


ضحكت لاول مره من فتره ...ليه يا عمي ما انت اصلا في التلاتين...هو انت كبرت يعني .....


عمي بضحك ....طيب والشعر الابيض ده جاه منين ....لا خلاص انا راحت عليه....


لا يا عمي انت لسه شباب وبعدين الشباب شباب القلب ...


عمي بضحك....فعلا ....يلا قومي معايا ده مرات عمك هتطير من الفرحه لما تعرف انك اخيرنا جيتي ....

ومسكني من ايدي علشان اقوم معه ...يلا هاتي حاجاتك علشان تقعدي عندي ....


معليش يا عمي انا مرتاحه هنا بس هاجي معاك علشان اسلم عليها....


عمي بزعل ....كده يا سما هو ايه تقاعدي لوحدك دي ...والله ما تحصل لازم تجي عندي والا والله هاجي اقعد معاكي واسيب مرات عمك هناك لوحدها ....


لاااا انا مقدرش علي زعلك انا جايه معاك ....


عمي بابتسامه ....يلا يا حبيبت عمك....هاتي حاجاتك ...


حاضر ....

ودخلت علشان اجيب حاجاتي وتميمه....شلاتها علي دراعي وخرجت من الاوضه ...


عمي باستغراب ...ايه اللي علي دراعك ده يا سما..


انا بفرحه ...دي بنتي يا عمي تميمه....


عمي بفرحه قرب مني ....الف نهار مبروك ...اخيرنا هشيل عيالك ....ده انا اسعد انسان النهارده ....

وقرب منها وباسه من خدها ...


ابتسمت ....ربنا يخليكي ليا ....


عمي بابتسامه...ويخليكي ليا ....

وشال مني الشنطه وخرج من الباب ...وانا لتالت مره بودع بيتي وزكرياتي ....اول مره يوم ما جاه عمي ياخدني علشان 

اعيش معه بعد وفاه اهلي وتاني مره يوم فرحي و النهارده 

وانا شايله تميمه علي دراعي ....

كنت حاسه إن البيت بينديني ....قربت من الباب ....متقلقش هرجع تاني بس وانا واحده تانيه واحده احسن ...اطمن ...

ومشيت مع عمي علي بيته...


وصلنا وفتح الباب وقالي خليكي وقفه هعملها مفاجاه لمرات عمك  ...


عمي ....سناء يا سناء تعالي بسرعه ....


مرات عمي جايه بسرعه ...في ايه يا ابو ادم ....


عمي بابتسامه....مفاجاه معايا مفاجاه ...


مرات عمي ...مفاجاه ايه يا رجل صحيح انت مروحتش الشغل ليه ...


عمي بضحك...شوفي مين معايا ..

ادخلي يا حبيبتي واول ما دخلت مرات عمي حضنتني جامد ...يا حبيبتي  يا حبيبتي وحشني اوي ...فينك كل السنين دي يا سما ...أله ومين اللي علي دراعك دي....


عمي بضحك....بنتها هتكون مين يعني ....


مرات عمي بضحك ...معليش غلطه ...معدش اسال تاني ...تعالي يا حبيبتي ارتحي ....


دخلت معاهم لجوه .... عاملين ايه وحشتوني ....


عمي بزعل ....لو كونا وحشنكي كنتي سألتي علينا ....عشر سنين منعرفش عنك حاجه ولا كلمه ولا حتي تليفون ...ليه كده يا سما متعرفيش السنين كانت بتمر عليه ازاي من غير ما اسمع صوتك ولا حتي اطمن عليكي ....


الدموع اتجمعت في عيني معليش يا عمي ظروف ...كانت اقوي مني والمهم اني معاكم دلوقتي ارجوك منتكلمش في اللي فات ...


عمي بابتسامه طبطب عليه ....خلاص يا حبيبتي اهم حاجه انك معانا وده بالدنيا بس برده هنتكلم ....


حاضر يا عمي هحكيلك علي كل حاجه مع الوقت ....أله صحيح فين زهره ....


مرات عمي بضحك....زهره في بيت جوزها وبطنها قدمها قد كده ....دي لما تعرف انك جيتي هطير من الفرحه وهتيجي  جري....


يااا زهره كبرت كده واتجوزت ....


عمي بضحك...امال دي الايام بتجري امال لما تعرفي أن آدم بقي ضابط ويونس بقي مهندس ونوح في اخر سنه في كليه 

علوم ....


انا بفرحه ...يااا كل ده حصل....ربنا يباركلك فيهم ياعمي ..العشر سنين عملوا كل ده ....


عمي بابتسامه...امال ايه ...كلهم مش هنا وانا ومرات عمك قاعدين لوحدنا وشنا في وش بعض اخيرنا حد جاه يسليني شويه ....


مرات عمي....ليه هو انا بقيت وحشه دلوقتي....


عمي بهزار....لاااا ده انتي احسن الناس ....


ضحكت من قلبي ...والله انتو هتفضلوا طول عمرك كده كأن السنين مابتعديش عليكم ....


عمي بضحك...كده ازاي يا بت قولي ....هااا....


انا بضحك ...ولا حاجه انتو زي الفل ....انا عايزه اطلع اوضتي ....

(ماأنا ليه اوضه في بيت عمي ...)


عمي بابتسامه....يلا يا حبيبتي....

.

.

هعرفكم عليه وعلي عائله عمي ...

.

.

انا سما ...عندي ٢٧سنه اتجوزت وانا عندي ١٧سنه اهلي متوفين ومليش في الدنيا غير عمي ..عندي عمتي كمان ..

عمي احمد ...عندو٥٦سنه رجل محترم في كل صفات الاب الصالح كفايه طبطبه عليه ...

مرات عمي احمد ..٤٧سنه ست من الناس بتوع زمان اللي تحس بالدف بمجرد الكلام معاها...

ادم ابن عمي احمد...٢٨سنه عمرنا ما حبانا بعض طول الوقت كانا زي ناقر ونقير...

يونس ابن عمي احمد...٢٥سنه ده بقي كان صديقي الصدوق...

نوح ابن عمي احمد...٢٠سنه كان دايما عايز اللي في أيدي كاني ضرته ....

زهره بنت عمي احمد..١٨سنه كنت بحاسه بنتي الصغيره كنت افضل اسرح لها وأحط لها توك ومنكير ..

.

حاتم ...٣٥سنه كان جاري واتقدملي واتجوزنا عن حب...

.

لو في حد ظهر تاني هعرفكم عليه ...

.

.

نرجع تاني ..

.

اول ما دخلت الاوضه حطيت تميمه علي السرير ونمت جنبها وانا حضنها ....مش عارفه هقول لعمي ايه ...بس الاكيد اني هحكيله ...لاني بعتبره أبويه ....

.

.

طلقني بقولك طلقني....


علشان خاطري اديني فرصه....


طلقني يا امه هموت نفسي ...

كنت بتكلم وانا حطه الس كينه علي رقبتي وبضغط عليها وقطرات من الد م بتنزل....


علشان خاطري فرصه ....

كان بتكلم وهو ليحاول يقرب مني 


ابعد عني ابعد....والا

.

.

.

صحيت بعد ساعه علي صوت خبط علي الباب ....

فتحت لقيت عمي ...

عمي بابتسامه....ايه يا حبيبتي كنتي نايمه ولا ايه ...


نمت ماحسيتش بالنفسي ....


عمي بابتسامه....طيب يا حبيبتي يلا علشان نتغدا ....دي زهره اول لما عرفت انك جيتي صممت تيجي ....


انا بفرحه ....بجد هتيجي أمتي دي وحشني اوي ونفسي اشوفها لما كبرت وكمان بقت حامل....


عمي بابتسامه....ساعه وتلاقيها هنا ...


نزلت مع عمي اكلنا ....


عمي هو صحيح نور عامله ايه ...

نور كانت اعز اصحابي زي ما بيقولوا كده توأم روحي...


عمي ....نور اتجوزت والحمد لله بخير ....


يااا كانت اعز صاحبه عندي صحيح يا عمي هي اتجوزت مين ..


عمي بابتسامه....اتجوزت سند ....


.

.

.

سما يا سما ...


نعم يا سند بتجري ورايه ليه....


ولا حاجه خدي...


ايه ده اوقف يا سند ...

سند جري وفضلت لوحدي ...

لما روحت فتحت الورقه لقيت


الحكايه لسه في البدايه واللي جاي اقوي بكتير ...

معليش انا مش عارفه هي حلوه ولا لا أو أسلوبي في كتابه كويس ولا لاني منقطعه عن الكتابه من اكتر من سنه ....

بس انا بكتب اللي حاسه ...

اتمني تعجبكم ...هستني رايكم....انا بحاول كل مره اكبر البارت ....

في حد هنا قارلي حاجه قبل كده ولا اول مره....

روايه من واحي خيالي المجنون.....

تفاعل علشان اكملها اسرع....



#ام-بالأجبار....

 

 لقيت مكتوب في الرساله ..سما انا طول عمري وانا بحبك انتي حب عمري ...طول الوقت كنت بقولك بحبك بتصرفتي بس لساني كان خايف يقولها لاحسن ما تكونيش بتحبيني واخصرك ...طول الوقت ببقي خايف عليكي كانك بنتي ...ببقي عايز اهدم الدنيا لما بشوف الدموع في عنيكي ببقي نفسي اخدك في حضني واخبيكي من الناس ...بحبك دي اقل بكتير من اللي حاسس بيه من ناحيتك لو ينفع اجبلك النجوم مش هتاخر ...ارجوكي حبيني ولو ربع ما انا بحبك .... لما نتجوز هنشوف النجوم كل ليله مع بعض..

كنت بقراها وانا دموعي بتنزل يااااا حبيتني قد ما حبيتك يا سند بس للاسف انا فرحي كمان اسبوع ....اتاخرت اوي اوي .

خدت الورقه وولع ت النا ر وحر قتها ..زي ما اكون بحر ق معها اي أمل جويه ..اخدت رماد الورقه ووقفت في الشباك وطيرته وانا بحاول اطلع كلامه من قلبي وعقلي مع الرماد وهو بيطير  ...

سند ده كان اول حب في حياتي ...بس كونا مجرد أصحاب ..

كنت بخاف اغرق في حبه اكتر فكانت دايما بحاول اديقه علشان يتعصب عليه وأبطل احبه ..ورغم كده عمره ما اتعصب عليه ...كان دايما بيحاول يهديني ....

ومع الوقت بقيت بحاول ابعد عنه بقدر الإمكان علشان اوقف مشاعري دي ...وفعلا كنت مفكره نفسي نجحت....

وانا في سن ١٦ اتقدملي حاتم ومع الايام حبيته ....وهو كان بيتمنلي الرضا أرضا ....كان ونعمه الإنسان ...

وانا خلاص فضل علي فرحي اسبوع جاي تعترفلي ...غبي غبي...

حولت ابطل تفكير فيه وبقيت أشغل نفسي بحاتم اكتر ...

لحد يوم حنتي لما جاه سند وطلب مني نتكلم فوق السطح شويه ....طلعت معه ...


سند بحزن ....قريتي الجواب يا سما ....


كل ردي عليه كان ق لم علي وشه ...وكلمه واحده بس غبي ..

ونزلت وسبته في حالته صدمه بس الق لم ده كان ليه قبل ما يكون ليه ....


.

.

.

.

فوقت من افكاري علي صوت عمي ...


عمي بابتسامه....مالك يا سما سرحتي في ايه ...


انا بابتسامه ولا حاجه يا عمي ....ولا حاجه ....


عمي ...الباب بيخبط اكيد زهره أما اقوم افتح ...


عمي فتح الباب ودخلت زهره وهي بتحاول تجري بس مش قادره من بطنها...

وقفت في مكاني وقربت منها وانا مش مصدقه بقي هي دي زهره البنوته الصغيره اللي كانت دايما في حضني ...حضنتها بكل قوتي وهي كانت بتعيط وهي بشدني عليه اكتر وكأننا هنعوض العشر سنين في حضن ...


وحشتيني اوي يا زهره وحشتيني...


زهره بتتكلم من بين دموعها ....وانتي اكتر وانتي اكتر ...طول الوقت كان نفسي تشوفيني لما كبرت وانا عروسه بس الحمدلله شوفتيني وانا حمل ....

كانت بتضحك في اخر كلامها ....


ضحكت معها وانا بطبطب عليها .... كبرتي وبقيتي عروسه وكمان هتبقي ام ...انا فرحنالك اوي يا حبيبتي...


زهره بابتسامه...سمعت أن عندك بنته هي فين ...نفسي اشوفها ...


تعالي معايا علي فوق نرغي وتشوفيها ...

.

.

عمي بابتسامه....ياااا اخيرنا البت زهره مشيت ده انا كان فضلي شويه وأقوم ارميها بره ...


 اتكلمت بضحك ليه بس يا عمي دي زهره حته سكر...


عمي بضحك....سكر اوي دي كان هين عليها تفتحلك تحقيق ...وبعدين ده تخصصي انا ....يلا انا هسأل وانتي هتجوبي ...س سوال احكي مالك بتفاصيل ....


الابتسامه اختفت من علي وشي ...حاضر ..تعال نتكلم علي السطح ...

طلعت انا وعمي وانا بجر رجلي لحد فوق وحاسه ان في حمل كبير فوق كتافي...


عمي اتكلم بحنان ....مالك ...


زي ما اكون كنت مستنيه الكلمه دي ...دموعي نزلت بدون سابق انذار....

.

.

.

ورجعت بالذكريات..

.

بعد مرور شهر علي جوزي من حاتم ابتدأ يتغير ...دايما حابسني في البيت ولا بطلع لشارع ولا بطلع بلكونه ولا حتي بفتح شبابك ..انا والاربع حاطان ليل ونهار لو باب خبط ممنوع افتح ....ولو بصيت بغلط لحد يبقي انا بحبه وعايزه اسيبه

ويفضل يضر ب فيه وبعد كده يقعد يعتذر بالساعات والايام 

وحتي التليفون ممنوع ...مع مرور الأيام حسيت بخناقه 

وجالي اكتءاب حاد ولا بقت عارفه اكل ولا حتي اتكلم بقيت 

هيكل انسان جسد بلا روح ..كل اللي بقيت عايزه اني افضل ساكته ....كان بيجبلي كل حاجه وكان بيفضل يتكلم معايا ...واخر ما يزهق مني يضر بني 

ويرجع يعتذر فضلت علي كده سنين وايام لحد ما بقيتش عارفه احنا في صيف ولا شتاء بالليل ولا بالنهار....لحد ما قررت اطلب الطلق لاول مره ....ساعتها اتحول لو حش فضل يضر ب فيه ويكسر في البيت لحد ما صحيت لقيت نفسي في المستشفى وهو قاعد جنبي وماسك ايدي وبيعيط وكل ثانيه بيوس علي ايدي ودموعه نزله وبيقولي سامحيني...

كان ردي عليه اغرب رد يومه ...لما قولت بكل مرره الدنيا.. مسامحك...

ساعتها وكإن الروح ردت فيه ...حضني غصب عني وحاول يقرب علشان يبوسني وقته من القرف رجعت ...وبقيت اعيط اكتر واكتر لدرجه اني بقيت بصرخ بااعلي صوت عندي لحد ما حسيت أن احبلي الصوتيه انقطعت ....

بعد شهر من اليوم ده ..

حاتم ..بقولك ايه يا حبيبتي عندي ليكي حته مفاجاه...


ايه هي ...كنت بتكلم بلا شغف..


حاتم بفرحه....هنسهر بره النهارده تحبي تروحي فين....


اتكلمت بفرحه لاول مره من سنين....انت بتكلم جد بعد سبع سنين اخيرنا هخرج لاول مره....اروح اي حته اي حته ....


حاتم بفرحه....انا عايز حضن بالمناسبه السعيده دي ...

وقرب مني وحضني بقوه....وهمس في وداني ....بحبك...


مابقيتش عارفه ارد أقوله ايه ....كل اللي قولته ياريت لو اشوف البحر...


حاتم بابتسامه....حاضر هنشوف البحر ...يلا البسي...


دخلت البس وطبعا مخليني البس النقاب غصب عني ...علشان محدش يبص عليه ...بس مش فارقه معايا اهم حاجه اني هخرج...كنت بلبس وانا هطير من الفرحه....

طلعت من الاوضه....يلا يا حاتم...خلصت ..


حاتم بابتسامه...قرب مني وحضني...يلا يا حبيبتي...وشبك أيدينا ...

اول ما وصلت عند البحر كنت حاسه اني طايره كان رجليه سابت الأرض ...فضلت ماشيه لحد ما وقفت قدم البحر واخدت نفس قوي كأني متنفستش من سنين ....


حاتم بابتسامه....مبسوطه ...


ايوه مبسوطه ....نفسي افضل قدم البحر لاخر يوم في عمري...


حاتم بضحك ...لدرجه دي شكلي هبدا اغير من البحر ...


سكت حسيت اني معدش عندي طاقه اتكلم فضلت قاعده وكل اللي بعمله اني باخد نفسي ....وسرحت في البحر ..والناس اللي بشوفهم لاول مره من سنين...


حاتم بعصبيه ...عجبك اوي كده...


هو ايه...


حاتم وهو بيمسكني من دراعي ... الاستاذ اللي قاعده تبصيلو ..


انا سيب ايدي وجعتني ....انا مش ببص علي حد ...


حاتم بعصبيه شدني وقفني بالعافيه وبقي يجبرني وراه مشيت معه وانا عارفه مصيري هيكون ايه مهم احلف اني كنت ببص للبحر بشرود وماكنتش ببص لحد مش هيصدقني ...


اول ما وصلنا الشقه فتح الباب بعصبيه وزقني وقعت في الأرض وقفل الباب بسرعه ...وهجم عليه و كان ابشع حاجه حصلت وكأنه كان بيعذ بني...بعدها قام يلبس هدومه ...ولا كأني مرميه في الأرض وكل حته فيه متبهدله وشافيفي 

   بتنز ف من كتر التع نيف ...


حاتم بعصبيه ...انبسطتي انا ولا هو ..

وزقني برجله في جنبي ...


مقدرتش ارد كل اللي عملته اني حولت اقوم كنت حاسه اني قرفنه من نفسي ومهم كنت بحاول أقوم كان بيعنفني اكتر 

وكأنه بيطلع عصبيته عليها ...مقدرتش اقوم بقيت ازحف علي ايدي لحد ما وصلت للحمام واول ما دخلت حاولت اقف مابقيتش قادره...فتحت المياه علي نفسي وانا مكاني ودموعي كنت نشفت من العياط وصوتي انبح من كتر ما صر خت....

بعد شويه طلعت من الحمام ودخلت الاوضه ونمت علي السرير ...ما بقيتش قادره اعيط ولا حتي اتكلم ...كل اللي عايزه اني اغمض عيني و حياتي تنتهي علي كده ... لقيته بيقرب مني وحضني...مابقيتش قادره أبعده ولا قادره ارفض..فضلت ساكته وغمضت عيني....


حاتم....انتي كويسه ...انا عملت كده من غيرتي عليكي مقدرتش استحمل نظرتك للراجل كنت حاسس انها نار في قلبي ...انا اسف...


انا اسف كتر خيرك...

وسكت علي كده ...

تاني يوم حسيت اني احسن وقررت أنه اخر يوم ليه معه ...

لميت هدومي بسرعه وحاولت افتح الباب بس كالعاده مقفول بالمفتاح ..


حاتم بعصبيه...رايحه فين...


اتكلمت بهدوء ...ماشيه وكل واحد يروح لحالو ...


حاتم شدني جامد من دراعي وضر بني بالق لم ...حالو ماأنا حالك ...انتي اتجنيتي....


اتكلمت بعصبيه وصوت عالي ...ايوه اتجننت ....سيبني ..


حاتم بعصبيه...مش هسيبك ولو اخر يوم في عمري...


شديت ايدي من ايدو وجريت علي المطبخ وسحبت

 س كينه ..

طلقني يا هموت نفسي وضغطت بالسك ينة علي رقبتي...بقت قطرات الد م تنزل...


حاتم بدموع.... سامحيني...خليكي معايا وانا هعملك كل حاجه ...هتغير علشانك ...بس خليكي معايا...


انا بعصبيه....هتتغير انا سمعت الكلام ده مليون مره ...انت مجنون....


حاتم بدموع...هتعالج علشانك ...بس متسبنيش...وكان بيحاول يقرب مني  

بس انا بعدت اكتر وضغطت اكتر علي رقبتي والد م بقا مغرق ايدي ...


حاتم بدموع ....خلاص انا هريحك لدرجه دي انتي مش عايزني هتموتي نفسك علي انك تكوني معايا....

وسحب سك ينه من الدرج وط عن نفسه الد م غرق الدنيا وشي كله بقي د م ...السك نيه وقعت من ايدي ...مابقيتش عارفه افرح ولا احزن ...

فضلت مكاني ودي كنت اخر حاجه شوفتها في اليوم ده ...غمضت عيني وكنت حاسه انها النهايه...سبت نفسي للظالم...


يا مدام يا مدام...ردي ...

سيبها يا دكتور كتر خيرها بردو اللي شافته كان صعب ...

بس يا نور ...لازم نطمن عليه ...يا مدام يا مدام....

طيب انا هسيبك برحتك بس هجيلك تاني ...

اول ما طلع من الاوضه قومت من مكاني ابص علي المرايا وانا بحسس علي وشي حاسه الد م مالي وشي ..بقيت المس وشي بجنون وفضلت اصر خ ...


يادكتور يا دكتور إلحق مدام سما بتصر خ تعال اديها مهدء ...


فضلت عايشه علي المهدئات لحد ما بدت استوعب الصدمه ...واني اخيرنا حره ....خرجت من المستشفى وانا معتزله الدنيا ...وفضلت علي الحال ده ثلاث سنين ....

.

.

.

عمي بدموع ...كل ده يا حبيبتي...كل ده ...

حضني وانا بقيت اعيط وهو بيعيط اكتر مني ....


عمي بدموع ...طيب ماجتيش ليه ما حولتيش تتواصلي معايا ليه ده انا دورت عليكي في اسكندريه كلها ...لحد ما يأست...مش عايز اشوف دموعك تاني ...

كان بيتكلم وهو بيمسح دموعه ودموعي ....


عمي بحنان ...من النهارده انا هعوضك عن كل اللي فات ...

هخليكي اسعد واحده في الدنيا ...


حضنت عمي بقوه ...ربنا يخليك ليا يا عمي...


بعد شويه عمي سال السوال اللي كنت خايفه منه...امال تميمه بنتك ازاي ...


اتكلمت بهدوء....هديه الجنيات ليه ...


عمي بابتسامه...احكيلي ...

حكيت لعمي وقولته أنه سر بينا ...وعمي وعدني ...وقرر انه هيتصرف علشان نطلع لها شهاده ميلاد ...

عمي بابتسامه...يلا علشان ننزل نام علشان بكره هنسافر..


انا هنسافر فين ...


عمي


البارت انتهاء بس الحكايه لسه في البدايه واللي جاي اقوي بكتير من اللي فات....

هستني رايكم ...رايكم يهمني.... 

البارت كبير اوي...

تفاعل قوي معها علشان اكملها اسرع....

حكايه من واحي خيالي المجنون...



#ام-بالاجبار...

عمي هنروح فين ...

عمي بابتسامه.. مفاجاه ...

صحيت تاني يوم علي صوت عمي وهو شايل تميمه وبيطبطب عليها ..مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه باااس هوووو


عمي اتكلم بضحك... قومي ياسما شوفي بنتك مش عارف اتعمل معها ...


اتكلمت بضحك...ليه بس يا حبيبي مالها ...


عمي بضحك...مش عارف ..


اخدت تميمه من عمي وحضنتها وعملتها اللبن وشربتها وفضلت اهز فيها وهي في حضني ...

عمي بحنان ...يلا يا حبيبتي علشان هنمشي ...ادي تميمه لمرات عمك هي هتخليها معاها لحد مانرجع ...


ليه يا عمي انا مش هسيبها وهخادها معايا ...وحضنتها عليها جامد ...


عمي بابتسامه... اللي يريحك يا حبيبتي...اهم حاجه تكوني مبسوطه ...

ماشيت انا وعمي وركبنا العربيه ...وطول الطريق وهو ساكت وكل ما اساله يقولي مفاجاه ...

بعد مده وصلنا اسكندريه من تاني حسيت قلبي اقبض....


اتكلمت بخوف ...عمي ...


عمي بحنان...نعم يا حبيبتي...


احنا هنا بنعمل ايه ...ومسكت أيده جامد ...


عمي بحنان طبطب علي ايدي ...احنا هنا علشان هعوضك عن العشر سنين اولا يا ست البنت هعملك كل الحاجات اللي كنتي بتحلمي بيه قبل ماتتجوزي ...هنتفسح ونشتري حاجات كتير ونجري علي البحر وناكل ايس كريم واحنا قدم البحر وتقصي 

شعرك قصير وترجعي كإن السنين مامريتش عليكي عايز ارجع بيكي البيت من غير ولا ندبه في قلبك ....


دموعي نزلت غصب عني وحضنت عمي ...لسه فاكر كل كلمه قولتها ...

.

.

.

هتعملي ايه  في اسكندريه يا سما ما تخليكي معانا هنا هكون مطمن عليكي اكتر ...


اتكلمت بكل سعاده الدنيا يااااه يا عمي قول مش هعمل ايه 

..اول ما اوصل هاكل علي اقرب عربيه فول تقبلني وبعدين 

هروح علي البحر وانزل فيه بهدومي وكان المياه بتحضني ..

بتضحك علي ايه مش هكمل ...

عمي بضحك...خلاص هبطل ضحك كملي علشان خاطري ...


حاضر يا حبيبي بس لو ضحكت تاني ...


عمي بابتسامه...اوششش مش هضحك ...


وبعدين هروح اشتري حاجات كتير اللي محتاجه واللي لا ...واقص عشري لحد كتفي مع لونه البني هيبقي تحفه كملت كلام بضحك وكمان يا سيدي انا حلوه اي حاجه هتبقي جميله عليه ولا ايه رايك...


عمي بضحك...اكيد هو كان يطول يتجوز سما القمر ...انتي السما اللي بتنور حياتنا وهتسيبنا وتنوري حيات الواد حاتم 

ابن المحظوظه ...


اتكلمت بكسوف. ...بس بقي ياعمي بتكسف ...


عمي بضحك...خلاص هسكت كملي ...


ضحكت اكتر ...وبعدين ناكل ايس كريم واحنا قاعدين قدم البحر ...ونفضل نجري علي البحر لحد ما احس ان رجلي مش علي الارض لا في الاحلام....احلام كلها انا وحبيبي والمياه ...


عمي بحنان...قد كده بتحبي حاتم ...


اتكلمت بشرود ...بحبه بس بعد كده هحبه اكتر ...وكملت بضحك بس بقي يا سيدي ...تعالي ام اقولك علي سر ...


عمي قرب مني بهتمم...قربت منه وبوسته علي خده وجريت ..ضحكت عليك ...

.

.

عمي بحنان طبطب عليه ...روحتي فين يا حبيبتي...


اتكلمت بهدوء...معاك بس بحمد ربنا في كل ثانيه علي نعمه وجودك في حياتي...

حضني ...ربنا يخليكي ليا ...

ويخليك ليا...

نزلت انا عمي من العربيه بعد ما وقف قدم عربيه فول...


اتكلمت بضحك ..تضر ب واحد فول يا حاج ...


عمي بضحك...تلاته ...

وقفنا ناكل علي العربيه وبعدين وصلنا قدم البحر وعمي شال تميمه وانا نزلت بهدومي كنت حاسه اني بغسل روحي وقلبي 

وكل ما الموجه تخبط فيه كانها بتاخد حته من الماضي وبتمشي مع انسحب الموجه وفي الاخر قاعدت وانا بضحك ..


عمي بضحك...بتضحكي علي ايه ...


اتكلمت وانا بضحك اكتر وببص لعمي ..بضحك علي الايام وانا بودع ليل وبجيب نهار ...بودع الظالم للابد ...وبيجي النور ..


عمي اتكلم بضحك ودموعوا بتنزل ...يارب يا حبيبتي أن شاء الله اللي جاي كله فرح ...


سكت وكإني بوعد نفسي بالسعاده ...فضلت مكاني لحد ما شوفت الغروب ...بعدها طلعت من المياه ...واخدني عمي علي فندق ..ونزلنا اتعشينا بره ...

وتاني يوم روحنا اشترينا هدوم كتير وشونط وجذام كتير اوي وهدوم بيت حلوه وفساتين للبيت وللخروج...وبعدها 

روحنا ناكل ايس كريم واحنا ماشين علي البحر ...وفضلنا نتكلم لحد الليل ما دخل علينا ...وفضلنا علي الحال ده اسبوع كل يوم حاجه جديد والسعاده دخلت قلبي من تاني ..

عمي بابتسامه...يلا علشان نعمل اخر حاجه علشان هنرجع النهارده ...


عارفه يلا ...روحت قصيت شعري قصه حلوه اوي ولبست فستان جميل كان بنص كم احمر وحطيت مكياج خفيف وخرجت لعمي ...


عمي بفرحه ...بسم الله ماشاء الله خمسه في عنيه ...ايه القمر ده ...فعلا انتي سما...


اتكلمت بفرحه ...بجد يا عمي ...


بجد يا قلب عمك يلا علشان العيال كلهم في البيت النهارده اول يوم في إجازاتهم عايزين 

نلاحقهم علي الغداء وكلهم عايزين يشوفكي ...


يلا يا عمي ...


عمي بابتسامه...ولا حد سالك علي قبل كده سيبني انا هتصرف ...


حاضر ...

بعد مده وصلنا ودخل عمي ومعه تميمه وانا دخلت وراءه بكسوف مش عارفه ليه ...


واتكلمت بابتسامه...مساء الخير...ودخلت لقيت مرات عمي قاعده وجنبها ثلاث شباب اكيد دول ولاد عمي بس شكلهم اتغير مع مرور الزمن ...

مرات عمي بابتسامه حضنتي واتكلمت في وداني ...ايه التغير ده ...واتكلمت بصوت عالي ...ايه القمر ده بس الله عليكي ...حلوه طول عمرك ...


عمي بعد ما سلم عليهم ...طول عمرها ...


قربت مديت ايدي سلمت عليهم ...

اتكلم اول واحد عامله ايه يا سما انا ادم ...


الحمد لله بخير ...


التاني بابتسامه...وانا يونس ...


واتكلم الاخير ....وانا نوح ...


قعدت في مكاني جنب عمي وهو حضني ...


مرات عمي بضحك...كده انا بدأت اغير وانا يا راجل مليش حضن ...


عمي بضحك...بس يا وليه انتي كبرتي انم القمر ده يتحضن في أي وقت ...


اتكلمت بكسوف وكل العيون بتبص عليه ...انا طلعه اوضتي ...


عمي بضحك...شوفتي اديكي كسفتي القمر بتاعنا ..متأخريش يا حبيبتي علشان نتغداء ...


حاضر يا عمي ...

طلعت غيرت ولبست فستان اسود بيتي وغيرت لتميمه وهي كمان جابت هدوم كتير ورضعتها ...وبعد ما نامت نزلت وانا طلعه من باب اوضتي قبلت يونس ...


يونس بابتسامه ...عامله ايه طمنيني عليكي ..


اتكلمت بهدوء...بخير وانت ...


يونس بابتسامه ...في احسن حال علشان شوفتك ...انتي مش عارفه انا فرحنا قد ايه علشان شوفتك ...


ضحكت ...وانا اكتر ..


ادم من ورانا ...يلا هناكل ولا هنفضل طول اليوم نضحك ...


مشينا وراه ويونس مد أيده سلام عليه ..وقال ..سلام صدقه من تاني صديقي الصدوق...


اتكلمت بضحك...صديقي الصدوق...وسلمت عليه ...


ادم لف لينا ...وكمل مشي...


قاعدنا كلنا علي السفره ناكل ...


مرات عمي...أما يا واد يا آدم لاقيتلك حته عروسه يااا حلوه .


ادم اتكلم بضيق ...انتي عارفه رأي في الموضوع ده جوزي يونس ..


يونس بضحك مسك ايدي وقال انا خلاص لقيت عروسه ...


سحبت ايدي من ايدو ولسه هتكلم 


ادم بعصبيه ..هو في ايه انت مش كبرت علي الهزار ده ...


يونس بضحك....لا لسه صغير ..

ومسك ايدي تاني ....وبعدين محدش ليه دعوه ب سما ..


عمي بضحك....جدع يا واد طمرت فيك التربيه ...


اتكلمت بهدوء وانا بسحب ايدي ...انا شبعت وقومت من مكاني ...


عمي بحنان...كملي أكلك يا حبيبتي...


اتكلمت بابتسامه...انا شبعت يا عمي ...

طلعت اطمنت علي تميمه وبعدين طلعت علي السطح في مرجيحه هناك قعدت عليها من غير ما احركها وغمضت عيني ..مره واحده لقيت المرجيحه بتتحرك ...

اتكلمت وانا لسه مغمضه ....بس يا يونس سيب المرجيحه..


ليه يونس هو مفيش حد هنا غير يونس طول الوقت كنتي بتلعبي مع يونس وتطلعي مع يونس وتتكلمي معه وانا السئ عندك ...


اتكلمت بهدوء رغم استغرابي من كلامه....انت اللي كانت مش حابب وجودي وكل ما كنت احول العب معك أو اكلمك كنت بتمشي وتسيبني....فسيبتك علي راحتك ...


ادم اتكلم وهو لسه بيزق المرجيحه بهدوء...بس معملتيش كده مع يونس طول الوقت كنتو مع بعض واول ماشفتيه النهارده رجعتوا زي الاول وانا دايما غريب عنك وبتبعدي عني...


اتكلمت وانا بقوم من علي المرجيحه...كلكم اخواتي يا آدم ..

بس الفرق كان في تعامله معايا ...ولو وجودي مديقك انا اسفه ...

نزلت وسبته...واول ما دخلت اوضتي شلت تميمه وحضنتها ..


سمعت الباب بيخبط ...اتفضل ..


يونس بيتكلم بضحك وهو بيدخل الاوضه ...القمر ماله ...


اتكلمت بضحك...القمر في السماء يا باكش ...


يونس بضحك...طول عمرك فاهمني ...


ضحكت اكتر ...اكتر من نفسي ...


يونس قرب مني وشال تميمه وباسه ...حلوه شبهك ..كأنها نجمه في سماء...اسمها ايه..


اتكلمت بابتسامه...تميمه...بس هي مش شبهي هي أجمل مني ..


يونس بابتسامه...مفيش احسن منك .. كأن الايام مامرتش عليكي ...


اتكلمت بكسوف ...بس بقي ده انا كبرت ...


يونس بضحك...وه كبرتي ازاي اللي يشوفك يقول انتي اللي اصغير مني ... كأن العشر سنين مرو عليه وانتي وقفه عند ١٧ 

سنه ...


قومت خدت تميمه من يونس ...وانا بضربه علي ايدو ..بس يا يبني عيب ...يلا اطلع بره علشان هنام ...


قام وهو بيضحك ...اخص عليكي وانا اللي كنت هقولك علي مفاجاه ...


لفيت ليه بسرعه كان هو فتح الباب وهو بيجري حطيت تميمه علي السرير ..وفتحت الباب وقعدت ادور عليه لاقيته بيدخل اوضته خبطت عليه ودخلت ...


اتكلمت بفضول اول ما دخلت ...قولي ...


اتكلم بضحك ...امشي اطلعي بره من اوضتي عايزه مني ايه ..


اتكلمت وانا بقرب منه ..هتقول ولا ...


اتكلم بضحك...بتقربي مني ليه عايزه مني ايه انا لسه صغير ياختي ...

مره واحده الباب اتفتح 


ادم بغضب ...بتعملوا ايه ..

 

يونس بابتسامه...ولا حاجه في ايه يابني ...


انا اتحركت علشان امشي ...بس ادم مسك ايدي وشدني لبره 

ويونس اتكلم بضحك...معادنا بكره يا سما المفاجاه بكره ...


اتكلمت بغضب ...سيب ايدي يا آدم ...

وسحبت ايدي منه ومشيت علي اوضتي ...مشي ورايه ودخل وانا بقفل الباب بعد ما دخلت  ...


اتكلمت بهدوء...عايز ايه يا آدم ...


اتكلم بغضب ...عايز اعرف انتي كنتي بتعملي ايه في اوضه يونس ...


اتكلمت ببرود ...وانت مالك ...واتفضل علشان هنام ...


ادم بغضب ...ابعدي عن يونس ...

قال كده وطلع علي طول ...

نمت علي السرير وحضنت تميمه ...

صحيت الصبح ونزلت افطر ...بعد الفطر ...يونس قالي أننا هنخرج شويه ..


طلعت غيرت ونزلت وانا نزله علي السلالم ...


رايحه فين ...


لفيت ببرود ....ليه ...


ادم اتكلم بهدوء ...بطمن عليكي ...


اتكلمت بهدوء....اطمن طلعه انا ويونس...


ادم بعصبيه ...اللي هو ازاي ...


مشيت وسبته وهو نزل ورايه ...نزلت لاقيت عمي قاعد مع يونس ...قربت من عمي وحضنته ...عامل ايه يا حبيبي...


عمي بحنان...بخير يا حبيبتي...خد بالك منها يا واد يا يونس ..


يونس بضحك...في عيني يا حاج ...


عمي بضحك...خدي بالك انتي من الواد الباكش ده...


اتكلمت بضحك...حاضر ...


يونس بضحك...يلا يا سما ...


ادم اتكلم بهدوء ...رايحين فين ....


يونس بضحك...مفاجاه ...

خرجت انا يونس ...وركبنا العربيه لحد الملاهي ...

يونس بضحك....مفاجاه ...


لفيت ليه واتكلمت بسعاده احسن مفاجاه ....

فضلت العب انا ويونس علي كل اللعب لحد المغرب ...وبعد كده روحنا نتعشا في مطعم ...وبعدين قرارنا نتمشي لحد البيت ...واحنا ماشين جبلنا دره وقاعدنا ناكل طول الطريق ..

كان يوم جميل ...


يونس بابتسامه....مبسوطه ...


اتكلمت بابتسامه....اكيد ...


يونس بابتسامه...فاكره لما كانا صغيرين وكنتي بيتقوليلي لما نكبر هنروح انا وانت الملاهي لوحدنا ونروح مشي وناكل دره ونفضل نجري ..


اتكلمت بضحك...ياااه لسه فاكر ...وقولت كمان انا اول واحده اعرف لما تحب ...وهتفضل طول العمر صديقي الصدوق...


يونس بضحك...هتكوني اول واحده تعرف وهتفضلي طول العمر صديقي الصدوق....


وصلنا البيت بعد كلام كتير ...

اول ما دخلنا لاقينا ادم قاعد في الصاله لوحده وطافي النور 


ادم اتكلم بهدوء...الساعه في ايدك كم ...


يونس بهدوء ...١٢ ليه ...


ادم ...كنتو فين لحد ١٢...


يونس بابتسامه...في ايه يا آدم ...بابا عارف ...


انا ..تصبحوا علي خير ...

وطلعت علي اوضتي نمت علي السرير علي طول لأن تميمه مع مرات عمي وهي قالت إنها هتنام معها النهارده ...

لسه هغمض عيني سمعت صوت التليفون بيرن ...رفعت السماعه...الو...


المتصل ..اخيرنا 


البارت انتهاء بس الحكايه لسه...واللي جاي اغرب من اللي فات...

هستني رايكم في الروايه....

رايكم يهمني...

هل الحب هيدق باب سما ...

ومين المتصل ...


#ام-بالأجبار...

المتصل ...اخيرنا ...

مره واحده حسيت كأن الزمن وقف ومش سمعه حاجه غير صوت ضربت قلبي ...واتكلمت باستغراب ...سند...

سند ....لسه عارف النهارده انك في البلد وحشتيني ...

حاسه قلبي هيقف من وقع الكلمه علي قلبي ...ازاي ...اتكلمت بصعوبه وانا مش عارفه ارد اقول ايه ...وصله بقالي كم يوم ...

سند بضحك ....خايفه تقوليلي وانت كمان ولا ايه...


مش عارفه اقول ايه ارد ولا افضل ساكته هفضل ساكته احسن ...

سند ...ساكته ليه ...ردي عليه ...

اتكلمت بسرعه ...معنديش حاجه اقولها ...ومستغرابه اتصالك وكلامك ...

سند رجع يضحك تاني ...ايه رايك نتقابل بكره ...


لا ...دي كلمه الوحيده اللي قولتها ورجعت ساكت تاني ...


سند اتكلم بثقه وكأنه متاكد من حضوري ...هستنكي قريب من بيتك عند الشجره اللي كانا دايما بنقاعد عندها ....


قال كده وقفل حتي قبل ما الأحق ارد عليه ...

فضلت افكر ياتره عايز مني ايه بعد السنين دي كلها لحد ما عيني راحت في النوم... 

صحيت تاني يوم حاسه بصداع جامد ...جبت تميمه من عند مرات عمي وحضنتها وبقيت مش عارفه انا حاسه بإيه كل اللي حاسه بيه اني محتاره وكإني جوه دايره مقفوله مش عارفه أخرج كلامه من دماغي ومش عارفه اروح ولا أبعد بس الاكيد اني هبعد ...بعد ما نيمت تميمه لبست وقررت اني مش هخصر حاجه انا هروح ...وقفت قدم المرايا ببص لنفسي

وانا بحاول اتاكد من شكلي وبكلم نفسي لاول مره من سنين هو انا لسه حلوه ولا اتغيرت واللبس جميل عليه ولا اغيرو .. حاولت اطلع الأفكار دي من دماغي وطلعت من الاوضه بسرعه وانا مش شايفه قدمي لدرجه كنت هقع لوله لقيت ايد محوطني والشخص ده بيشدني عليه جامد لفيت بسرعه اشوف مين اللي مسكني وقبل ما اتكلم ...


ادم ...مالك كنتي ماشيه بسرعه ليه اديكي كنتي هاتقعي مش تاخدي بالك...


حاولت ابعد ايدو من علي وسطي بس كان ماسكني بقوه ..

اتكلمت بهدوء...ممكن تشيل ايدك ...


ادم بإحراج شال ايدو وقال...اسف ...

وانا اول ماشال ايدو جريت علي تحت وحسيت بيه نازل ورايه ...

دخلت الصاله لقيت عمي قربت مني وحضنته وكإني بشحن نفسي بالحضن ده ...واتكلمت ...عمي انا خارجه شويه ...


ادم ...رايحه فين ...


كلمت عمي ولا كاني سمعته...ممكن ...


عمي بضحك...ماشي بس اوعي تتاخري...

حضنت عمي ...حاضر ...


وصلت عند باب الشقه ولسه بفتح الباب لقيت ادم بيمسك ايدي ...


ادم بعصبيه ...هو انا مش سالتك رايحه فين ...مردتيش عليه ليه هو انا شافف..


اتكلمت بهدوء... اصل سوال غريب بصراحه ...واتفضل سيب ايدي ...

وسحبت ايدي وفتحت الباب ...


ادم بغضب قفل الباب قبل ما اخرج ...مش هتطلعي ...


اتكلمت بغضب ...سيب الباب يا آدم وخليني اطلع ...


ادم بعناد ...لما اعرف هتروحي فين وبعدها يا تطلعي يا لاااا...


اتكلمت بعناد اكبر ...هطلع وماحديش ليه كلمه عليه غير عمي ..

وزقيته بعيد عن الباب وفتحته وخرجت بس رجع ومسك ايدي تاني ...


ادم بعصبيه ...مش هتخرج واتفضلي علي اوضتك ...


اتكلمت بهدوء عكس اللي حاسه بيه من غضب ...وانت مالك ...

وسحبت ايدي بصعوبه من ايدو وطلعت اجري ...

وصلت لمكان الشجره ...وقربت منها لاقيت ساند عليها ...


سند بابتسامه...اخيرنا وصلتي ...

وقام وقف ومسك ايدي ...


حسيت قلبي فرحان لما شوفته ...واتكلمت بكسوف ...عامل ايه ...


سند بابتسامه.... وحشتيني...تعرفي أن طول السنين اللي فاتت وانتي طول الوقت قدام عيني شايف وشك في كل الناس وحاسس بيكي حوليه وكانك محفوره في عيني قبل قلبي...


استغربت من كلامه وحاولت اسحب ايدي بس كان مسكها بطريقه خلت قلبي يدوب وقولته ... مش عارفه اقولك ايه ... وبعدين اتكلمت بحزن ...عرفت انك اتجوزت نور صاحبتي ...


سند بحزن ....كنت بحاول انسا بس معرفتش ...ضرب علي قلبو بايدو ...ده محبش غيرك ...انتي وبس اللي في قلبي ..

يا سما ..


سحبت ايدي بالعافيه من ايدو ...عايزك تنسا وتركز في حياتك ...وتفكر في مراتك ..انا خالص مليش لازمه في حياتكم ..


سند اتكلم بسرعه ...هتجوزك انا مصدقت انك رجعتي ليه من تاني ...


حسيت كأن مياه ساقعه ادلقت عليه ...انت بتقول ايه ...


سند بابتسامه...زي ما سمعتي انا اقدار اتجوز بدل الوحده اتنين ...بس انا مش عايز غيرك وفقي وانا هطلع من هنا علي عمك ولا عايزني أطلق نور هسبها علشانك ....


اتكلمت باستغراب...انت اكيد مش في وعيك ...


سند بحزن حط ايدو علي قلبو ...هنا معرفش الراحه غير في قربك غير كده مفيش غير الحزن علي بعدك طول الوقت كنت بلوم نفسي وفعلا انا كنت غبي طول الوقت كانت مستنيكي مستني اللحظه اللي هتكوني فيه معايا ...

وبعدين انا عمري ما هظلم نور ...ولا هظلمك لاني مصدق لاقيتك من تاني ارجوكي فاكري ...كفايه عليه عذاب وانتظار عشر سنين ...


اتكلمت بحزن ...سند سامحني لو كنت سبب في حزنك ...بس إنساني وعيش حياتك كمل مع اللي اكيد بتحبك ...وخلينا مجرد أصحاب ...


سند بيتكلم والدموع في عينه وكأنها بتهدد بالنزول ...انتي شايفه كده يا سما بعد كل السنين دي لتاني مره بتجرحيني وبتخالي عني بسهوله...


اتكلمت بحزن ...انا مش بجرحك ...انا مش عارفه اقولك ايه ..انا مشيه ...


سند بحزن...هستنكي لاخر يوم في عمري لاني عمري محبيت ولا هحب غيرك ...


اول ما لفيت علشان امشي دموعي نزلت بغزاره ....وحطيت ايدي علي قلبي ...وهو انا لسه ...لاااا ...اعقلي يا سما ...

فضلت دموعي تنزل لحد ما وصلت البيت حاولت امسح دموعي لاكن كنت بتذيد اول ما دخلت طلعت علي طول علي اوضتي ودفنت وشي في المخده وسمحت لشهقتي بالحريه اخيرنا ...وفضلت حطه ايدي علي قلبي حاسه بيغلي من جوه...


سمعت خبط علي الباب قومت ومسحت دموعي ...اتفضل ...


ادم دخل بقلق ...مالك بتعيطي ليه ...ايه اللي حصل لما خرجتي ...


اتكلمت وانا بمسح دموعي ...ولا حاجه ...


ادم قرب مني وبقي وقف قدمي وحط ايدو علي وشي ومسح دموعي ...واتكلم بقلق ...ولا حاجه ازاي امال دي ايه 

مالك ...


بعدت ايدو عن وشي ...دي حاجه شخصيه ممكن تسيبني لوحدي ...


ادم بحزن ...شخصيه ازاي طمنيني عليكي...


اتكلمت بهدوء...مفيش ...وغمضت عيني وانا زي ما انا بحاول امنع دموعي من النزول ...ومره واحده حسيت بادم بيحضني وبيطبطب عليه ....


ادم بحزن ....طمنيني ولو بكلمه مالك ...


فتحت عيني بسرعه ...انا بخير ممكن تبعد ...


ادم بإحراج ...طيب ...

وخرج من الأوضه ...

انا مستغربه تصرفاته معايا مره حابب وجودي ومره مش عايزني معاهم في البيت ...

اول ما قفل الباب رجعت لحزني هو انا بحب سند ولا كان مجرد حب طفوله ولو بحبه ممكن اخدو من مراته اهي دي اخر حاجه ممكن اعملها ولو روحي فيه ...فضلت اعيط وانا مش عارفه اعمل ايه وفي نفس الوقت بقول لنفسي هو انا مليش نفس احب واتحب مش هيجي اليوم اللي الاقي فيه حضن يضم قلبي حد اتسند عليه من غير ما اخاف حد اعيش معها شبابي وكبري ونتسند علي بعض بس هاخده من صاحبتي ..مستحيل ..مستحيل ...حضنت تميمه ودموعي زادت اكتر ...واليوم ده معرفتش انام ولا عيني تغمض ...

وكان نفسي الاقي حد احكيله ...بس خايفه ...

وقبل الفجر طلعت علي السطح يمكن الهواء البارد يرطب قلبي ...وقعدت علي المرجيحه وغمضت عيني...وتمنيت امي تكون موجوده كان زماني في حضنها دلوقتي وبقولها كل اللي خايفه منه انا عايزه أسره بجد ام تخاف عليه وطول الوقت بتكلمني وخايفه عليه حتي من نفسي واب يطبطب عليه حتي لو غلطانه ...عايزه حبيب يفضل معايا يسندي ياخد بالو من قلبي ..

هو انا استهل احب واتحب بجد ولا مكتوب عليه الحزن والخوف طول الوقت ....حسيت برعشه في قلبي ...عايزه 

قلبي يكون دفين بحب سند...بس هابني سعادتي علي حياه حد لاااا ابعدي الأفكار دي عن دماغك يا سما ...انتي هتعيش 

الباقي من عمرك لبنتك وبس ...انسي الحب والاهتمام انسي أن حد يخاف عليكي انسي انسي احسن لك ...فتحت عيني وبصيت للسماء واتمنيت الاقي ونس لقلبي من غير ما اجراح حد ...ولا اخد حق حد ...يارب ...قولتها ودموعي نزلت ...

لقيت ايد بتتحط علي كتافي ...وبصراحه معدش عندي طاقه اعرف مين ولا اتكلم غمضت عيني ...


مالك طمنيني عليكي ..ايه اللي حصلك لما خرجتي ...


اتكلمت وانا لسه مغمضه ...مش عارفه ...ممكن تسيبني لوحدي يا يونس ...


يونس بحزن ...لما عرفت من بابا انك طلعتي ولما رجعتي كنتي حزينه حبيت اطمن عليكي ...


مش عايزه اتكلم ممكن متسالنيش...


يونس بحنان طبطب عليه ...اللي يريحك بس هستنكي تتكلمي ...

وحرك المرجيحه براحه ...فضلت مغمضه عيني وساكته ...

بعد مده نزلت وسبت يونس علي السطح دخلت اوضتي ونمت علي السرير ...وانا واخده قرري اني هعيش لنفسي 

وبس والجواز ده ملوش لازمه في حياتي ...انتهت ..


صحيت تاني يوم وانا في كامل نشاطي ...لبست فستان اصفر وحطيت مكياج خفيف ولميت شعري لفوق ...ونزلت 

علشان افطر ...


عمي بضحك...ايه القمر ده ...


اتكلمت بضحك ....والله ما في قمر هنا غيرك وقعدت جنبه ..

وبصيت علي اللي قاعدين وقولت ...صباح الخير....

محدش رد كأنهم مستغربين بعد كل العياط ده اني بضحك ...


اتكلمت بضحك ...عمي قرب ودانك عايزه اقولك كلمه ...

عمي قرب مني ...وانا اتكلمت بهمس ...ماتجي تفكك من الناس دي ونطلع ناكل علي ايه عربيه فول بس ده سر يلا يا سيدي قوم ...


عمي بضحك....ده أسعد لحظه وانتي عارفه ...يلا ...عايزين حاجه احنا خارجين... 


مرات عمي بضحك...علي فين يا حلوين ...


عمي بضحك....مشوار ...يلا سلام ...


وطلعت انا وعمي علي طول ...

عمي بابتسامه...يلا نركب العربيه ....


اتكلمت بابتسامه...ايه رايك نتمشي ...الجو حلو النهارده ...

فضلت ماشيه انا وعمي .. 


عمي بحنان ....مالك يا حبيبتي...


اتكلمت بشرود ...ايه رأيك لو اشتغلت ...


عمي بحنان...فكره حلوه حتي تشغلي نفسك ...بس عايزه تشتغلي ايه ....


والله بفكر ...بس ايه رايك ولو عملنا انا وانت مشروع في الأرض مثلا نزرع شجر كتير فاكهه مانجا وتفاح اهم حاجه شجر خوخ علشان بحبه ...


عمي بابتسامه....فكره حلوه ...يلا ننفذ علي طول ...وبعدين ارضك بقت اكبر من الاول ...


اتكلمت باستغراب...ازاي ...


عمي بحنان....كنت كل ما أجمع مبلغ من بيع المحصول اشتري حته ارض جنبها لحد ما ارضك بقت اكبر من الأراضي اللي حوالينه كله ...


اتكلمت بفرحه ...بجد يا عمي ...علي كده هنزود شجر الخوخ ..


عمي بضحك....هو ده كل هامك ...


اتكلمت بابتسامه....وهو ده هيكون اكبر هامي...


ومشيت انا وعمي لحد البيت بعد ما اكلنا ....كنت حاسه بسعاده وبحمد ربنا طول الوقت علي وجود عمي في حياتي ...


اول ما وصلنا لاقيت عمتي قاعده معهم مستنينا ...اول ما شوفتها حضنتها ....


وحشتيني اوي يا عمتي ...


عمتي بحنان ...وانتي اكتر ياحبيبتي...عامله ايه طمنيني عليكي...


بخير انتي اللي عامله ايه ...


عمتي بحنان....بخير يا حبيبتي بخير ....أما انا ليه عندك حته خبر ...هيفرحك...


اتكلمت بحمس قولي بسرعه ...


عمتي بضحك ....الواد مهاب اول ما عارف انك رجعتي قالي افتحك في موضوع الجواز وهو جاهز من كله ...ايه رايك يا عروسه وانا مش هلاقي عروسه ليه احسن منك ...


قبل ما ارد لقيت ادم ويونس قالو في نفس واحد 


ادم ...

ويونس ...


البارت انتهاء بس الحكايه لسه واللي جاي اقوي بكتير


#ام-بالأجبار...

ادم ويونس في نفس الوقت قالوا ....لا...

عمتي بضحك...هو في ايه...ايه اللي لا يا عيال ...

ادم اتكلم بسرعه....اصل سما كانت بتقول انها مابتفكرش في الجواز دلوقتي...

يونس بضحك ...هو ده اللي كان قصدي عليه ...

عمي بضحك...في ايه يا عيال ...اتكلمي يا حبيبتي....

اتكلمت بكسوف ...والله يا عمتي انا مش بفكر في الجواز الموضوع ده اتقفل بالنسبالي ....

عمتي بحنان طبطبت عليه ...ليه يا حبيبتي ده انا هحطك في عيني ....والواد مهاب مفيش اطيب ولا احان منه والله ما بقول كده علشان هو ابني ...


عمي بحنان طبطب عليه....سما فاكري والواد مهاب وزين الشباب ....


ادم بحزن...ما خلاص بقي يا بابا بلاش تضغط عليها ...


يونس بحنان...سيبو القمر علي راحتها ...باله الجواز ملوش لازمه صح يا سما ...


اتكلمت بضحك...بس يابني ....اسكت انت كلامك بيعمل وش ..


عمتي بضحك...بس يا واد انت وهو علي العموم يا حبيبتي مهاب جاي علي المغرب واقاعدي معه واتكلمو وفي الاخر اعملي اللي يريحك ....


اقبل ما ألحق ارد عمي اتكلم ...


عمي بابتسامه....عندك حق يتكلموا الاول ...


ادم ...بس يا بابا 


عمي بضحك...بس انت اسكت يابني انت واخوك ..


يونس بضحك...عرفت منين اني هتكلم ...


عمي بضحك...اللي مربني قرد ...


يونس بضحك....يعني انا قرد ...


عمي بضحك....انت مجموعه قرود مش قرد واحد ...


اتكلمت بابتسامه....انا هطلع يا عمي ...بعد اذنك يا عمتي ..

وطلعت بسرعه وكإني بجري علي السلم وطول ما انا طلعه حاسه بحد بيطلع ورايه ...وانا بفتح باب الاوضه ولسه هدخل لقيت اللي بيزقني لجوه ودخل وقفل الباب ...


اتكلمت بعصبيه ....في ايه يا آدم ....


ادم بحزن....هو انتي ممكن توفقي علي مهاب ...


اتكلمت بهدوء....الله اعلم ...

قولت كده وقعدت علي السرير ...


ادم قرب مني وقعد علي الارض قدم السرير ومسك ايدي في ايدو ...واتكلم بحزن ...سما ممكن ماتوفقيش علي مهاب ...

حاولت اسحب ايدي من ايدو بس هو ماسكها جامد ...سيب 

ايدي يا آدم واتفضل أخرج من الاوضه ...


ادم بحزن...ردي عليه الاول ...


اتكلمت بحزن ....انا اصلا مش بفكر في الجواز من تاني...


ادم اتكلم بفرح ....بس ممكن تفكري صح ...


اتكلمت بهدوء...لا الموضوع مقفول بالنسبه ليا ...واتفضل سيب ايدي ....


ادم ساب ايدي وقام وقف وكان طالع من الاوضه بس قبل ما يطلع قال ....انا عمري ما كرهتك انا بس كنت خايف اتعود عليكي كنت خايف من قربك ...وخوفي خصرني كتير ...خليكي فاكره اني معاكي دايما في أي وقت محتاجه حاجه اوعي تفكري في حد غيري خليني اول اختياراتك طول الوقت وعمرك ما هتندمي ....

قال كده وطلع علي طول ...

وانا 

.

.

.

ادم يا ادم رد عليه ....


ادم بعصبيه ...عايزه ايه هو انتي مش بتزهقي طول اليوم ادم ادم ...ابعدي عني ...

قال كده وزقني بعيد...


اتكلمت بحزن شديد...انا بس كنت عايزه أسألك علي حاجه انا ماكنتش عايزه ازعجك ....

خرجت من اوضته ودموع بتنزل ...مسحت دموعي ودخلت اوضتي ...

تاني يوم كانا بنلعب انا ويونس وهو وقف بعيد ...قربت منه ..

واتكلمت بحماس...ادم تعالي العب معانا ....


ادم بغضب ...وهو انتي مش بتفاهمي ابعدي عني ...

ومشي بسرعه من قدمي ...


وانا فضلت اعيط ...


يونس بحنان طبطب عليه....القمر ماله ولا تزعلي ادم طيب بس غشيم تعالي نكمل لعب ...

وشدني وعلشان نكمل لعب ...

.

.

.

قربت من تميمه وشالتها وضميتها لقلبي ...تميمه كبرت شويه وملامحه بدأت تظهر ....تميمه اتكلمت وانا بمسك أيدها انتي مفاجاه كبيره اوي يا حبيبتي غيرتي حياتي ....ضفتي لون لحياتي ..دخلتي السعاده لقلبي من تاني كل ما اضمك احس روحي صافيه وقلبي دافي ...انا دلوقتي عرفت انا عايزه ايه 

من الدنيا ...انا عايزه بنت وام وصاحبه واخت...عايزكي وبس 

يا تميمه...حضنتها اكتر ...وسمحت اخيرنا لدموعي بالنزول ..


بعد شويه الباب خبط وقولت ...اتفضل ...

دخل عمي بابتسامه.... حبيبتي يلا علشان نتغدا وبعدين الواد مهاب قاعد تحت ...علشان خاطري ايديلو فرصه لو ليه غالوه 

عندك ...


عمي انت عارف ...


عمي بحنان طبطب عليه....عارف بس انا اول مره اطلب منك حاجه ....


حاضر يا عمي ...


عمي بابتسامه....يلا بس غيري هدومك وانا هستنكي تحت ...


اتكلمت بابتسامه...ليه مالها هدومي يا سيدي ...


عمي بضحك...قمر بس وماله لو القمر بقي شمس ...


اتكلمت بضحك...اه من كلامك الحلو ده ...حاضر ...

غيرت هدومي ولبست فستان اسود قصير بس مش اوي وحطيت مكياج خفيف ولميت شعري كحكه ونزلت وشويه من الشعر ...ونزلت ...


اول ما نزلت اول واحد اتكلم كان عمي ...ايه القمر ده ...

خاله كان الموجودين يبصو ناحيتي شوفت نظره اعجاب وشوفت نظره حزن وشوفت نظره حب ....كل واحد منهم كان بيبص بطريقه مختلفه ...

قربت بابتسامه وسلمت علي مهاب ...ازيك يا مهاب ...


مهاب بإعجاب ...بخير يا سما اخبارك ايه ...


اتكلمت بكسوف...بخير ...

وقعدت جمب مرات عمي اللي اول ما قعدت جنبها حضنتني ..


اتغدينا وبعد الغداء عمي اتكلم ...يلا يا ولاد نسيبهم يقاعدو مع بعض شويه ...

وقام عمي ومراته وعمتي طلعوا ...

فضلت قاعده انا ومهاب وادم ويونس ....

واول ما قاموا ادم حط شال كان جنبه علي رجلي ...وقاعد تاني جنب مهاب ...


مهاب بابتسامه...هعرفك علي نفسي من تاني انا مهاب عندي ٢٩سنه شغال مهندس زراعي ...وبدور علي بنت الحلال وشكلي خالص لاقيتها...


يونس بضحك....شكلك لسه هتكمل تدوير ...


ادم بابتسامه....لاقيتها فين بس يا عم كمل تدوير اسهل..


اتكلمت بهدوء....في ايه انتو الاتنين اسكتوا...ممكن تسبوانا

لوحدنا شويه ...


ادم بعصبيه ...لا يا يتكلموا قدمنا يا بلاش ...


مهاب بضحك ...في ايه يا جماعه هو انا هكالها ماهي بنت عمي ...اهدو ...


يونس بحزن ...اتكلم واحنا معاكم ...


اتكلمت بهدوء عكس اللي حاسه بيه من انزعاج....يا جماعه سبوني اتكلم معه ولو دقيقه لوحدنا ...


ادم بحزن...ليه يا سما ....


اتكلمت بهدوء...خلاص خليكم ....


مهاب بضحك...في ايه بجد هو انا هاخدها واجري ..


اتكلمت بهدوء...خلاص يا مهاب نتكلم وقت تاني لوحدنا ...

وقمت ولسه هطلع سمعت صوت الجرس ...روحت ناحيته الباب واول ما فتحته شوفت اخر واحده كنت ممكن اتوقع اشوفها في الوقت الحالي ....


اتكلمت بصعوبه ...نور ...


نور بابتسامه حضنتني ...ايوه نور وحشتيني....


فوقت لنفسي وحضنتها .... وحشتيني اوي يا نور ...تعالي ادخلي ...


نور بحزن ...انا مش جايه لوحدي معايا جوزي ....


اتكلمت بحزن...اتفضلوا ...ودخلت وهو بعد دقيقه طلع وراها ..

اتكلمت بهدوء....عامله ايه ....


نور .... الحمد لله وانتي عامله ايه...


الحمد لله...


وهنا سند اتكلم بابتسامه....عامله ايه يا سما ...


اتكلمت بهدوء....بخير ...

والصمت حال علي المكان ....


اتكلمت بعد دقيقه ...طيب هقوم اجيب حاجه تشربوها ...

وقمت جريت علي بره واول ما طلعت ضغطت بايدي علي قلبي اللي بيدق بجنون ....


ادم بحزن...مالك وقفه كده ليه ومين اللي جام ...


دي نور وسند جوزها ادخل اقعد معاهم لحد ما اجاي وكنت لسه هامشي بس ادم مسك ايدي....


ادم بحزن....علشان خاطري غيري الفستان ...


اتكلمت بهدوء...ليه ماله الفستان ....


ادم بحزن...ممكن لمره تسمعي كلامي من غير اساله ...


حاضر ....

وطلعت لبست فستان طويل ...ونزلت قدمت لهم حاجه حلوه وقعدت ....


ادم ...عامل ايه يا سند ...


سند بابتسامه...بخير وانت ...


ادم ... الحمد لله....


سند بابتسامه....كنت عايز عمي في حاجه ....


اتكلمت باستغراب....عايز عمي ...


سند بابتسامه...ايوه ...


ادم بحزن...حاضر اتفضل في الصاله ...

طلعنا كلنا لبره لاقينا عمي ماسك ودان يونس وبيشد فيها علي اللي عملوا مع مهاب ...واول ما شافنا ساب يونس ..

وراحب ب سند ونور ....


سند بابتسامه....كنت جاي النهارده يا عمي طلب ايد سما ...


انا سكت من الصدمه ...


عمي بضحك....هو ده وقت هزار يابني ...


وهنا اتكلمت نور بحزن ...احنا جاين النهارده علشان سند يتقدم لسما ...


عمي باستغراب....هو الكلام ده بجد ولا هزار ....


ادم بعصبيه....هو في أي ...


سند بابتسامه...ولا حاجه جاي بطلب ايد سما ...


عمي ...انا مش عارف اقولك ايه يابني ...


ادم اتكلم بسرعه ....تقوله طلبك مرفوض....


سند بابتسامه....هااا ايه رايك يا عروسه....


في ثانيه كل الأنظار بقت عليه ....

وقبل ما ارد اتكلمت نور ....ارجوكي توفقي يا سما ولو علشان خاطري ...


عمي بحزن ....انا مستغراب والله في ايه يا بنتي ....


نور بحزن...ولا حاجه يا عمي...بس عايزه سما متترددش وتوفق ...


اتكلمت بحزن....سبوني يومين افكر ....


ادم بحزن....تفكري هو انتي ممكن توفقي علي الجنان ده ...ردي عليه ...


سند بغضب ....اتكلم معها براحه وبعدين انت مالك ...دي حياتها ...


عمي بحنان طبطب عليه....اعملي اللي يريحك ....

بعد كلامي ده مشيوا علي طول وانا طلعت علي اوضتي انا وعمي ....


عمي بحنان حضني ....في ايه يا حبيبتي....


اتكلمت بدموع ....مش عارفه بس انا بحبه ...كل ما بشوفه بحس قلبي ضعيف ...بحس بنغزه قويه في قلبي احساس حلو و مر ...كأنه الجنه والنار ....انا فضلت سنين بتمني يرجع بيه الزمن واوفق علي حبه ...


عمي بضحك....ياااه لدرجه دي بتحبيه ...بس هتقدري تعيشي مع ضره وكمان كلام الناس ....


دموعي زادت ....مش عارفه مش عارفه ....خايفه اندم وخايفه أخصر ....مش حاسه بحاجه غير الخوف ....ومن بعيد وقفه فرحه مستخبيه خايفه تظهر ...


عمي بحنان....انا معاكي اي كان قرارك ....خدي وقتك وفاكري ...


طلع عمي وانا فضلت افكر لحد عيني ما راحت في النوم ...

وانا في عز نومي حسيت بحد بيحضني فتحت عيني مره واحده وحاولت ابعد ....


خلينا كده شويه اول مره اخاف ..اتكلم وصوت الدموع خناقه ....خايف اخصرك ...خايف انا حاسس اني ضعيف اوي 

كاني ورقه مستنيه شويه هواء يرجعواها لمكانها ...انا بحبك 

ايوه بحبك من اول يوم شوفتك فيه بحب كل تصرفاتك بحب كلامك بحب صوتك وقربك بحب ضحكتك اللي ماببقش عايز حد يشوفها غيري ببقي نفسي ادخلك بين ضلوعي ....واضلل عليكي بقلبي ....


مش عارفه انا ساكته ليه مش قادره اتكلم وكإني فقدت قدرتي علي الكلام كل اللي بعمله اني بسمعه وبس ...


مش عايز رد منك علي كلامي كل اللي عايزه انك تكوني ليا تكون علي اسمي ....وساعتها بس هحس بالامان لاول مره في حياتي ....انتي راحتي وجنتي وناري ...انتي حلو الدنيا يا سما طول السنين اللي فاتت وانا مقرار اني مش هتجوز 

هستنكي حتي لو وصلت للستين ....كنت هستنكي ..حبيني 

ولو واحد في المئه من ما انا بحبك خليكي معايا ...وانا هخليكي تحبيني اديني فرصه 


حاولت ابعد عنه ولكنه كان متمسك بيه جامد ودفن رأسه في رقبتي ...

خليكي كده ولو لاخر مره بحبك 


البارت انتهاء بس الحكايه لسه واللي جاي اقوي من اللي فات 

هستني رايكم في الحكايه والشخصيات...

رايكم يهمني وبفرح جدا لما بقرا التعليقات حتي لو بسيطه ...

عايزين تعرفوا ايه عن الشخصيات وانا هحكيه البارت الجاي ولو عايزين احط صور للشخصيات هنزلها البارت الجاي...

حكايه من واحي خيالي...

ياريت تفاعل معها....


#ام-بالأجبار...


خليكي كده ولو لاخر مره بحبك وهفضل احبك لحد اخر نفس فيه ...

اتكلمت بصعوبه وانا بحاول ابعد عنه ...ادم من فضلك 

قبل ما اكمل كلامي شدني عليه اكتر ودفن رأسه في رقبتي اكتر ...واتكلم بدموع ...ارجوكي حبيني انا ماكنتش عايش السنين اللي فاتت ولا اقولك بلاش تحبيني كفايه حبي ليكي 

كفايه اني اخدك في حضني كفايه عندي اني اضمك لقلبي حتي لو مش حبني ..

اتكلمت بدموع ...ادم ارجوك ابعد عني مينفعش كده ...انا معنديش رد علي كلامك ...انا اسفه...

ادم اتكلم وصوته اتخنق من كتر الدموع ...مقدرش ابعد مقدرش انا ممكن اسيب الدنيا كلها ولا اني اسيبك ...خليكي 

معايا 

اتكلمت بدموع وانا خلاص منهاره...ادم انا بحب سند ارجوك 

كفايه ...

ادم بحزن...ليه ...

حاولت أبعده عني وهو رخه أيده وسبني وانا قومت من علي السرير بسرعه ..واتكلمت بدموع ....غصب عني سامحني ...

ادم وقف وحاول يقرب مني بس انا بعدت ..ادم اتكلم بحزن...لدرجه دي قربي بيديقك ...

اتكلمت بدموع ...مش بيديقني بس انا طول الوقت خايفه 

..خايفه اوي ...

ادم بحزن...خايفه من ايه وانا معاكي انا هحميكي حتي من نفسي ...

اتكلمت بحزن...ارجوك يا آدم سيبني ..اتفضل أخرج ...

ادم بحزن...حاضر انا هخرج بس مش هسيبك ...

قال كده وخرج وقفل الباب واول ما الباب اتقفل انا وقعت علي الارض ودموعي زادت ...واتكلمت بحزن ...يارب انا خايفه طمن قلبي ...يارب انا مش عايزه اكسر قلب ادم وفي نفس الوقت قلبي مكسور بحاول اصلحه...الحل من عندك يارب ...

فضلت اعيط لحد ما نمت مكاني ...

.

.

.

لاول مره في الحكايه هنسمع الابطال و الحكايه منهم....

ادم ...

خرجت من عندها وانا قلبي متحطم للدرجه دي مش حابه قربي بس انا المره دي مش هسيبها هفضل احاول لحد اخر نفس ...انا فاكر اول يوم جات في بيتنا ...كنت فرحان اوي أنها هتعيش معايا في نفس البيت ..بس كنت خايف اهتم بيه 

تبعد عني ...كنت حابب قربها بس كان زي النار بالنسبالي ...

كل ما كانت بتحاول تقرب أو تتكلم كنت برد عليها بقسوه كنت فاكر أنها كده هتتعلق بيه بس للاسف كنت غلطان ...

.

.

.

يونس بحزن ...ادم ألحق...


ادم ...في ايه يابني براحه مالك بتجري ليه...


يونس بحزن ...سما ..


ادم ...مالها رد عليه..


يونس وط وشه في الأرض واتكلم بحزن ...متقدملها عريس وبابا وفق...


ادم بحزن...وهي رأيها ايه ...


يونس بحزن...موفقه ...


ادم بحزن...الف مبروك ...


يونس قرب من ادم وحضنه ...ادم روح قولها انك بتحبها روح وقف الجوزه دي يلا وانا معاك ...


ادم بحزن...لا ...


يونس باستغراب...ايه اللي لا ...دافع عن حبك ...يلا قوم ...


ادم بستسلم....طالم وفقت خليها تتجوز ...


يونس بحزن زق ادم ....في ايه يا آدم اتحرك اعمل حاجه قبل فوات الاوان....بعد كده مفيش راجعه ...


ادم بحزن نام علي السرير وغمض عنيه ....سيبني يا يونس ..


يونس بغضب ...انت حر بكره تندم في وقت الندم هيكون ملوش لازمه ...

وخرج وقفل الباب وراه ...اول ما خرج دموعي نزلت بغزاره 

ومسكت مكان قلبي ...وفضلت اعيط ...

.

.

.

الو ايوه يا يونس في ايه يابني ...


يونس بضحك...عندي ليك خبر بمليون جنيه...


اتكلمت بضحك...قول يا ابو الاخبار ...


يونس بضحك...سما رجعت وجوزها مات ...


اتكلمت بحزن...وهي عامله ايه ...


يونس بضحك...بخير افرح يا عم ليه عندك حلوه كبيره علي الخبر ده ...


اتكلمت بهدوء عكس الفرحه اللي كنت حاسس بيها ...وهفرح 

ليه ...اقفل ...


يونس بضحك...كداااااااب ...علي العموم انا نازل البلد بكره وهستنك نروح مع بعض ...


اتكلمت بضحك...مش هروح ...روح لوحدك ...


يونس بضحك...هستنك عند محطه القطار ...


.

.

واحنا قاعدين في الصاله دخل بابا وبعديه دخلت سما اتغيرت خالص عن الاول بقت اجمل ووثقه في نفسها عن الاول حسيت بنغزه في قلبي ...واول ما مسكت أيدها وانا بسلم عليها كان نفسي اقوم واخدها في حضني واخبيها جوه قلبي ..قد كده كنت وحشني ...واول مسحبت أيدها من ايدي 

حسيت وكان روحي بتتسحب مني ...


يونس بصوت واطي ...صحيح انت ايه اللي جابك مش كنت بتقول مش جاي ...


اتكلم بهمس ...اخرس يا  كل ب ...


يونس بهمس ...حاضر اباشا...

.

.

اول ما دخلت اوضتي يونس كان ورايه ...


يونس بضحك...قولها يا آدم طلع كل اللي في قلبك ...


اتكلمت بحزن...خلاص معدش ينفع ...


يونس بحزن...هتفضل طول عمرك غبي ...


اتكلمت بهدوء...اطلع بره ...


يونس بابتسامه...متزعلش لما اخدها لنفسي انت كده مش عايزها ...

وخرج يجري ...


حسيت ساعتها كاني اتطعنت في قلبي ..كل كلمه او ضحكه مع يونس كأنها جرح في قلبي ...وكل ما كنت بحاول اتكلم معها أو اقول لها كنت بترد عليه ببرود ...قررت اني هسكت 

...بس اللي مقدرتش اسكت عنه هو أنها ممكن تتجوز ممكن 

تروح لحضن غير حضني ممكن حد تاني يملك قلبها ...ساعتها 

حسيت بنار في قلبي وكان بركان وانفجا ر ...بس بعد ايه يا 

ادم ...بعد ايه ...

واكتر حاجه كسرتني لما قالتلي انها بتحب سند حسيت كأنها 

بتنتذع روحي بايديها....يا كان اقس احساس بس انا مش ممكن اسيبها تروح من ايدي من تاني ...

.

 

.

نروح عند سند ونور ونسمع منهم...سند هيحكي...


نور بدموع ...سند سامحني ارجوك ...وخليك معايا ...


سند بحزن...اسامحك علي ايه بس انا اللي كنت غبي علشان صدقتك ...وصدقت كدبك ...


نور بدموع...سامحني انا عملت كده من حبي فيك ...


.

.


سند بابتسامه...ازيك يا نور ...


نور بابتسامه...بخير يا سند ...


سند بابتسامه...امال فين سما ...


نور بابتسامه خبيثه ...معرفش كانت عايزها في حاجه ...


سند بابتسامه...والله يا ستي هقولك بما انك اقرب صاحبه ليه وانا بثق فيكي ...


نور بابتسامه...قول يا سيدي ...


سند بابتسامه...انا حابب اعترف النهارده لسما بحبي ...وبدور عليها علشان كده ...


نور بحزن مزيف ...انصحك بلاش انت زي اخويه واخاف عليك تنجرح ...


سند باستغراب...ليه يا نور ....


نور بحزن مزيف...سما بتحب واحد تاني  ...


سند بحزن...وانتي عرفتي منين ...


نور بكدب ...هي اللي قالتلي ...


سند بحزن ..

مشيت من قدم نور وانا مش شايف قدمي بقي سما بتحب 

طيب وانا ...دموعي نزلت وقررت اني هتجنبها بس مقدرتش 

كل ما كنت بحاول ابعد كنت بقرب اكتر كل ما كنت بحاول اقسي عليها ماكنتش بقدر ماكنتش عايز حاجه غير اني اشوفها كنت بحاول انسا اني بحبها وخوفت اعترف بحبي 

تطلع فعلا بتحب وتبعد عني قررت اني اسكت ...كان كل املي كل فتره اني اسال نور يمكن تكون نور قالت لها حاجه بس كل مره كان نفس الرد ...لحد ما في يوم جاتلي نور ...


نور بحزن مزيف...سما اتقدملها اللي بتحبها وهي وفقت عليه 

...شوفت بقي أن كان عندي حق كان زمانك دلوقتي خصرت 

كل حاجه حتي كرامتك ...


سند بحزن قام وكان طلع بسرعه رايح لسما بس نور مسكت ايدو واتكلمت بسرعه ....سيبها يا سند سيبها هي عمرها ما حبتك طول الوقت ماكنتش شايفك اصلا....


وقفت مكاني ودموعي نزلت وحطيت ايدي علي قلبي .

..واتمنيت في اللحظه دي أن قلبي يقف ...انا ماكنش ليه حد غيرها انا طول عمري يتيم وعمري ما حسيت بالحب غير معاها ماكنتش عايز من الدنيا غيرها ...طول عمري وحيد من غير أهل ولا قريب ...ليل ونهار قاعد ساكت لحد ما في يوم وانا طلع من البيت خبطت فيها وكنت اجمل صدفه حسيت ساعتها بفرشات بتطير حوليه وكإني ملكت الدنيا بدأت اقرب منها حبيت الدنيا بوجودها حبيت حياتي علشانها نفسي اتفتحت لكل حاجه كنت طول الوقت قاعد عند الشجره اللي عند بيتها نلعب مع بعض ولما كبرت شويه كنت باخد اي كتب من عندي واجري عند الشجره علشان اشوفها وتيجي تقعد 

جنبي وكانت اكتر حاجه بتخنقني لما الاقيها قاعده مع ابن عمها ساعتها كنت ببقي عايز اهد الدنيا ...ومره واحده راحت الفرحه من قلبي ....ودخل مكانها الخوف ...الخوف من خصره اي لحظه معاها ...من خصرت قربها ...خوفت ...

لما عرفت انا فرحها كمان كم يوم ...حسيت اني مهزوم وضعيف وخايف

جريت علي اوضتي ومسكت القلم وانا ايدي بترتعش وكتبت لهاوجريت وراها واديتها الجواب وفضلت من غير اكل ولا شرب مستني ردها بس للاسف مفيش ...

يوم حنتها ومحستش برجلي وهي وخدني علي هناك كل اللي حسيت بيه القلم اللي نزل علي وشي منها مع كلمه غبي ...

الكلمه فضلت ترن في وداني وكأنها ترنيمة...

ويوم فرحها روحت للشجره لاخر مره وشوفت ابشع حاجه ممكن تمر علي قلبي وهي ماسكه في ايد عريسها ...حسيت اني ضايع ...حسيت باليتم لاول مره من سنين احساس 

صعب اوي ...حسيت بالممره في حلقي روحت البيت وفضلت فيه لشهور ولا بشوف حد ولا حتي الشمس وعدت سنين وانا حياتي اتغيرت دايما حزين بس طلعت للعالم القاسي اللي كل ما حبينا فيه حاجه ياخدها منن ...وكأنها لعبه 

.

.

الو مين معايا ...


مش عارف صوتي ...


معليش مش واخد بالي ...


انا نور ...


اهلا ازيك يا نور ....


نور بابتسامه...بخير طمني عليك...


بخير الحمد لله....


نور بابتسامه....ممكن نتقبل ...


طبعا في أي وقت ...

.

.

كنتي محتاجني في حاجه يا نور ...


نور بابتسامه....كنت حابه اطمن عليك ...


انا بخير الحمد لله...


نور بدموع مزيفه ...كنت عايزه اقولك علي حاجه بس خايفه تجرحني ...


اتفضلي لو اقدار مش هتاخر ...


نور بدموع مزيفه....انا بحبك ... ارجوك اديني فرصه ...


انا اسف يا نور بس انا مبفكرش في الموضوع ده ...

وحاولت اقوم بس مسكت ايدي ...ودموعها زادت...ارجوك 

اتجوزني انا بحبك ....


مقدرش ...


نور بدموع مزيفه....بلاش تكسرني زي ما سما عملت معاك ..

ارجوك ....


ساعتها حسيت اني هبقي اناني لو خليتها تحس نفس احساسي...وقررت اني أوفق...وانسا قلبي ...

.

.

واتجوزنا وعشت مع نور جسد بلا روح كل ما احاول احبها مقدرش ومع مرور الوقت اكتشفت انها مش بتخلف ....مقدرتش اجرحها وكنت بحاول علي قد ما اقدار 

اكون رحيم بيها ...

لحد اليوم اللي كان صدمه بالنسبه ليه....لما سمعتها بتكلم 

صاحبتها وبتقولها أن سما رجعت تاني وأنها مصدقت اتخلصت منها وضحكت عليه ...وقتها مقدرتش امسك نفسي 

وقربت منها ومسكتها من شعرها ....


سند بغضب ....بقي انتي تبوظي حياتي علشان انانيه ...


نور بدموع....عملت كل ده علشان بحبك ...


سند بغضب ...انا هطلقك ...


نور بدموع....ارجوك خليك معايا وانا زي ما بعدتها هرجعها ليك ...بس متسبنيش ...


سبتها ودموعي نزلت....هو اللي راح عمره هيرجع ...

يومها مسكت التليفون ورنيت عليها وانا ايدي بترتعش...

واول ما سمعت صوتها حسيت كأن الحياه ضحكتلي من تاني 

كاني كنت محبوس واخيرنا اتحررت ...

.

.

وتاني يوم اول ما شوفتها حسيت اني نفسي أحضانها لا الحضن شويه انا نفسي افضل ابص ليها وبس وافضل الباقي من حياتي متدفي جوه عيونها ...ولما مسكت أيدها حسيت اني ملكت الدنيا ...وكان الحظ هيرجع لقلبي ...

.

رجعت البيت لاقيت نور حسيت بغصه في قلبي ...


سند بحزن....انا هتجوز سما ...


نور بدموع...ارجوك بلاش ...


سند بحزن....خلاص كل واحد فينا يروح لحالو...


نور بدموع....انا موفقه بس خليني معاك ....

روحنا عشان اتقدم وحسيت بالأمل من تاني لما قالت هتفكر...

.

.

نور هتحكي...


طول عمري ماكنتش بحب سما طول الوقت بتاخد اللي هي عايزه ...رغم أنها يتيمه بس عمها مش مخليها حزينه ولا محتاجه حاجه كنت بتمني دايما اكون في مكانها .. 

انا رغم وجود اهلي بس دايما حزينه أبويه دايما قاسي عليه 

وبيقول اكسر للبنت ظلع يطلع لها عشرين وامي ماشيه وراء 

كلمه أبويه كله نعم وحاضر ...كنت كل ما بروح سما كل ما كان كرهي لها بيزيد ...كنت دايما عايزه اللي في أيدها ..

كنت لما اشوفها متعلقه بحاجه ابقي عايزه وكان روحي فيها

.

.

سما بابتسامه...عارفه يا نور ...انا انا بصراحه مكسوفه اقولك ...


نور بابتسامه مزيفه ....هو احنا في بينا كسوف اتكلمي علي طول يابنتي....


سما بكسوف ...انا بحب سند ...ونفسي يحبني ...بحس بفرشات بتطير في قلبي كل ما بسمع صوته ...صوته بيحسسني بالأمان ....بتمني أنه يحبني زي ما انا بحبه ...


نور بابتسامه مزيفه....يارب يا حبيبتى....نصيحه مني اوعي 

تقوليلي احسن يقول عليكي بجحه استني لما هو اللي يقولك...


سما بابتسامه....عندك حق ...وقربت مني وحضنتني ...واتكلمت بحب ...انا مش عارفه كنت حياتي هتبقي ازاي من غيرك ..يانور ....انتي توأم روحي....


نور بابتسامه خبيثه....وانتي مش اختي انتي بنتي اللي بخاف عليها ...

وقررت في نفسي أن لازم اخد سند لنفسي ....باي تمن

.

.

وفي يوم وانا مروحه من عند سما قبلت سند وقالي أنه بيحبها في وقتها قررت ابدا خطتي وكدبت عليه وهو زي العبيط صدقني ...

وفضلت مقرره في نفسي اني هاخده منها حتي لو بعد سنين 

وده اللي حصل بالحيله اتجوزته كنت طول الوقت عارفه أنه مش بيحبني بس كنت عايزه لنفسي وكأنها لعبه وعايزه اخدها من أيدها ....

لحد ما رجعت من تاني وعايزه تاخده مني ده بعمرها ....ومن تاني كدبت علي سند وهو صدقني طيب سند ...ولسه فاكر 

انني ممكن اسيبه ليه ...من هنا وحياتك هتقلب يا سما ايامك الحلوه انتهت واللي جاي حر ب بارده مابينا مستعده اعمل اي حاجه ولا اني اسيبه ليه ...مع اني عمري ما حبيته ...

بس مش هسيبه ليكي...

.

.

يونس هيحكي ...

طول عمري عارف أن آدم بيحب سما بس مش عارف اساعده 

ازاي هو خايف يقول لها جبان بس انا مستعد اعمل اي حاجه 

علشان اشوفه مبسوط ...هديقه باي حاجه وعلشان كده طلبت من مهاب يطلب أيدها لاني كنت متاكد من رفضها 

ومهاب ونعمه الصحاب وفق ونفذ جزاه من الخطه وكانت ماشيه زي الفل لحد ما وصل سند ...بس يااا انا ياانت ...

.

.

نرجع لسما ...

صحيت تاني يوم علي رنه تليفوني ...


الو ...


عامله ايه يا حبيبتي...


بخير يا نور وانتي اخبارك ايه ...


نور بابتسامه...بخير  ممكن نتقبل النهارده عايزه اتكلم معاكي شويه ....


حاضر ...

قفلت معها وانا حاسه قلبي مقبوض مش عارفه ليه يمكن خايفه...

نزلت فطرت وطلعت لبست وانا نزله لقيتهم كلهم بيجرو نسيت مشوري وجريت وراء عمي علشان اعرف في أي 

قالي


البارت انتهاء بس الحكايه لسه واللي جاي اغرب من اللي فات

الحب ده اغرب احساس بتحس كانك ملكت الدنيا بمجرد كلمه او نظره ومستحيل تنسا اول حب مهما مر عليك الزمن 

تحس النظره من عين حبيبك بتوصل لروح بتسبب رعشه في قلبك ..

الحب تضحيه جمله غريبه بس قريبه من الوقع المر ...

دق قلب عاشق فلا مفر من الحب إلا إليه...


#ام-بالأجبار ...

اتكلمت بخوف وانا بمسك ايد عمي ..في ايه يا عمي كلكم بتجرو كده ليه طميني ....


عمي بضحك...زهره بتولد يا سما ...


اتكلمت بضحك ونسيت كل الحزن اللي كان جويه ...بجد ده احسن خبر سمعته انا جايه معاكم ...


عمي بضحك...يلا يا حبيبتي...

ركبت انا وعمي عربيته ولسه هيتحرك بالعربيه لقينا ادم بيخبط علي شباك العربيه ...

عمي نزل القزاز ...واتكلم بقلق ...في حاجه ولا ايه يا آدم ..


ادم ...ولا حاجه يا بابا بس هركب معاكم ...

وفتح الباب وركب في الكرسي اللي وراء ...


عمي بضحك...تصدقي يا سما اني حاسس اني بحلم بقي البت المفعوصه دي بتولد دلوقتي والله حاسس ان من يومين كنت بجري وراها علشان بس تاكل او تسرح شعرها اهي دلوقتي هتبقي ام...عقبالك يا حبيبتي...


اتكلمت بكسوف ...بس بقي يا عمي ...وبعدين زهره أن شاء الله هتكون احن ام في الدنيا ...هي كلها انت يا عمي نفس قلبك وحنانك وحبك ...بحسها انت ...


عمي بضحك...بقي انا حلو كده ...


اتكلمت بضحك وانا بقرب من خده وببوسه...انت اجمل راجل في عيني ...وغمزت في اخر كلامي لعمي ...وبعدين طول عمري بتمني اتجوز واحد نسخه منك ...هو انا اطول اعيش مع القمر ...


عمي بضحك مسك ايدي وبسها... وانتي نور عيني انتي اغلي من عيني ...ابوكي كان توأمي وعمري ما حبيت حد قده غيرك ...انتي بنت قلبي ...


اتكلمت بضحك ووسط ضحكي دمعه نزلت غصب عني...انت لو تطلب عمري هيبقي شويه عليك ...انت الاب والصحاب والاخ الحنين ...


عمي بضحك.... مالك ياادم ساكت كده ليه هو انت متفرج  وبس..


ادم اتكلم بحزن ...ولا حاجه يا بابا سيبكم تحبو في بعض ...


عمي بضحك...امسك واحد غيران من سما ...انا بحبك انت كمان يا سيدي ابسط يا عم ...


ادم اتكلم بهمس ..كان نفس اسمع الكلام ده من سما وهي في حضني ..انا غيران منك يا بابا غيران من حبها ليك ...حاسس بغصه في قلبي ..بتحبك كل الحب ده وانا مجهول بالنسبه ليه ...

ادم بصوت مسموع ....انا بس قلقان علي زهره ...


عمي بضحك...متقلقش يا حبيبي أن شاء الله هتكون بخير ...

صحيح يا سما فكرتي ...


اتكلمت بهمس ...ايوه ...


عمي بابتسامه....وايه رادك هنفرح قريب ...


ادم اتكلم بحزن ماكنش عايز يسمع ردي كان خايف...ركز في الطريق يا بابا وبعدين نتكلم ...


عمي بضحك...جمد قلبك يا واد...


وصلنا المستشفى كانت زهره طلعت من اوضه العمليات ....

دخلنا علي طول اوضتها لاقينها نايمه وجنبها النونو ...

قربت من السرير ومديت ايدي وشلت النونو وقربته مني وشميت ريحته كأنها الجنه وحسست بايدي علي وشه وحضنته لقلبي ...عمي قعد جنبي واتكلم بهمس وحنان ..أن شاء الله هتشيلي ابنك قريب وتحسي انك بقيتي ام وياااه 

علي معني كلمه ام وإحساس الام جنه ربنا علي الله...

دمعه نزلت من عيني وحضنت عمي ورديت عليه بهمس ..

نفسي ...


مرات عمي بضحك...امسك اتنين حبيبه هو في ايه انتي ضرتي في كل مكان مسكه الراجل تحبي فيه ...


اتكلمت بضحك وانا بغمض عيني وانا في حضنه ...ايوه ضرتك عندك مانع ...


عمي بضحك...بس محديش يكلم حبيبتي...


مرات عمي بضحك...قومها من حضن ابوك يا يونس ...


يونس بضحك...ده يوم المني ..

وقرب من سما ومسك أيدها وقومها ...


سما بابتسامه...سيبني يابني ...النونو هيقع ...


يونس بابتسامه....فدكي يا قمر ...


سما بضحك ...عمي انا لاقيت نسختك ...


عمي بضحك...كده علي بركه الله نجوزك ليونس ....


يونس بضحك مسك ايدي ...ابوس ايدك دلوقتي احج...


سما بضحك ...سيب ايدي يابني ...


ادم بغضب ...هو ده وقت اللي بتعملوا ده ...


يونس بضحك...عندك حق تعالي يا سما تحت لحد زهره ما تفوق ...


اتكلمت بهدوء...يلا ...

حطيت النونو ...ونزلت انا ويونس ...اول ما طلعنا من الاوضه يونس مسك ايدي واتكلم ...سما كنت محتاج اتكلم معاكي شويه....


اتكلمت بقلق ...مالك يا يونس اول مره تتكلم جد ...


يونس بهدوء ...لانه موضوع مهم ...

نزلت انا ويونس نتمشي وفضل مسك ايدي ...


اتكلمت بهدوء...احكيلي يا صديقي ...


يونس بابتسامه...انا بحب وعايزك تساعديني ...


اتكلمت بفرحه ...بجد ده انا اساعدك بعيوني ...


يونس بضحك...تسلميلي ...


اتكلمت بضحك...هااااا ايه الخدمه ...


يونس بضحك....عايزك تقنعي بابا ....


اتكلمت بجديه ...طيب متقوله انت مباشر ...


يونس بكسوف ...انا انا بحبها اوي بس هي يعني عندها ظروف خاصه ...


اتكلمت بهدوء...اخيرا شوفتك بتحب وبعدين قولي ظروف ايه فهمني ...


يونس بحزن...هي في نظري كامله مفيش فيها أي عيب بس ...


اتكلمت بهدوء...بس ايه بقولك ماتيله نشوفها...احسن ...


يونس بابتسامه...بجد عايزه تشوفيها ...


قربت منه وطبطبت عليه ...اكيد دي هتبقي مرات اخويه ..


يونس بضحك...الله الكلمه طلعه منك زي العسل مرررات اخويه لحن يا اخوتي ...


ضحكت من قلبي ...بس يا بكش هو انا بحبك من شويه ...


بتحبيه ...


لفيت لادم ..وساكت ...


يونس حط ايدو علي كتفي واتكلم ...امال يا باشا دي عروستي يلا يا حبيبتي علشان هنتاخر ...


ادم سحب يونس من ايدو واتكلم بغضب ...انت اتجنيت ولا

ايه يا زفت ...


اتكلمت بهدوء...يلا يونس خلينا نيجي بسرعه علشان نقاعد مع زهره ...


يونس بضحك...يلا ...


ادم بغضب ...هو انا هواء ولا ايه يا هانم ...


اتكلمت بغضب ...انت عايز مني ايه ...

ومشيت مع يونس وسبنا ادم وقف ...

ركبنا العربيه ويونس رن عليها وقال لها تستنا في الحديقه ..


يونس بابتسامه...عايز انصحك ...


اتكلمت بضحك...اتفضل ...


يونس بابتسامه....ادم بيحبك اوي يا سما علشاني اديله فرصه اتجوزيه بقي الواد عنس ...


اتكلمت بحزن...انا هكون صريحه معاك يا يونس انا بحب سند ...وفضلت سنين بتمني الزمن يرجع بيه علشان بس اشوفه أو اتكلم معه ..

دمعه نزلت من عيني ومسحتها بسرعه ...


يونس بحزن..معني كده انك موفقه تتجوزيه...


اتكلمت بحزن... مش عارفه كل اللي حاسه بيه اني نفسي اهرب نفسي اجري وافضل لوحدي لساعات وسنين ..


يونس بحزن...طيب ما تجربي تدي لادم فرصه ...


اتكلمت بحزن...انت وادم واخواتي مش قادره اتخيلكم غير 

كده ...سامحني...


يونس بحزن....جربي تنسي اللي فات يمكن تحبيه ...


اتكلمت بهدوء...صعب ...

وصلنا وقبلتنا بنت في منتهى الجمال حتي اسمها رقيق شبهه..


يونس بضحك مسك ايد البنت ....اقدملك رحيق يا سما ...


اتكلمت بابتسامه...اسمك جميل اوي ...انا سما بنت عم يونس...


رحيق بكسوف ...ده من ذوقك...


اتكلمت بضحك...والله يا يونس انت محظوظ العروسه حلوه

ومادبه وكمان بتتكسف رغم انك بجح....وده العجيب أنها لسه مكمله معاك...


يونس بضحك...اخص عليكي بدل ما تقول يونس ده كنز اوعك تسبيه...


اتكلمت بضحك...اكدب ...ممكن اسالك ...


رحيق بهدوء ...اتفضلي ...


اتكلمت بابتسامه...اتعرفتي علي الاستاذ ده فين ...


رحيق بحزن ...هحكيلك...


يونس بحزن...انا هقولك

.

.

.

وانا مشي في يوم المطر كان نازل فيه بشده سمعت صوت بكاء جي من الظلمه جريت لمصدر الصوت لقيت بنت وخده وضع الجنين وبتبكي بصوت عالي ...وكأنها بتحرب الحياه و

المطر نازل عليه وهي مش مهتمه قربت منها واتكلمت ...


يونس بقلق ...مالك يا انسه ...


ابعد عني ...


يونس بقلق ...طيب روحي هتتعبي من المطر ومينفعش تفضلي هنا ...


خلاص اللي ينفع واللي مينفعش ضاعوا وانا معهم ...


يونس بحزن....طيب قومي معايا ...


اتكلمت بدموع ....معدش عندي اللي تعوزه ابعد بقي ...


يونس بحزن قلع الجاكيت وحطو عليها ....وقرب منها بحزر 

وحاول يقومها لاكنها ماكنتش عايزه تقوم وبمعني أصح مش 

قادره تقف ....يونس قرب منها وشالها وهي كنت بتقومه ببقي قوتها اللي راحت ....

وصلوا بيت يونس ودخلوا ويونس حطها علي اقرب كنبه واول ما نزلها شاف منظر غريب البنت هدومها مقطعه وبتنزف من كل حته ...


يونس اتكلم بقلق وخوف ....مالك مين اللي عمل فيكي كده ...


ارجوك سيبني انام انا تعبت من الدنيا اتمني يكون ده اخر يوم ليه فيها ...

ونامت وانا دخلت جبت غطاء من جوه وحطيته عليها ...بعد كم دقيقه فضلت تصرخ وهي نائمه ...حولت اقومه كتير لحد 

ما فاقت واول حاجه عملتها اول ما شفتني حضنتني وده خاله قلبي يقف حسيت اني مبسوط ...بس 


يونس بقلق ...طمنيني عليكي...


اتكلمت بحزن ودموع ....انا ضعت انا لازم امو ت نفسي ..

وحاولت تاخد السكينه اللي قدمها علي الطربيزه بس يونس مسكها جامد ...


يونس بحزن...اهدي انا معاكي ...


هتسيني ...


يونس بحزن علي حاله ....عمري ...

.

.

وفضلت رحيق مع يونس ومع مرور الأيام يونس حبها وقرار يتجاوزها لأنها ملهاش ذنب في أي حاجه حصلت لها بس خايف من ردت فعل أهله...

.

.

اول يونس ماخلاص كلمه حضنتها جامد ....واتكلمت بحزن ....

احنا معاكي وبعدين الواد يونس يطول أنه ياخد القمر دي ...


رحيق بدموع ....هو يستهل واحده احسن مني وانا قولتله كتير بس هو صعب...


يونس بحزن....عمري ما هسيبك انا معاكي ...


اتكلمت بجديه....هو انت لازم تقول لهم دي حياتك انت.. وطلم انت قابل ليك كامل الحريه ملوش لازمه تفتح الموضوع ده تاني مع اي حد ده جرح يا يونس ...اتجوزها وسركم لنفسكم وانا كاني مسمعتش حاجه ...


رحيق حضنت سما ....شكرا انك فهمتيني...


يونس بدموع ....اول ما نوصل النهارده هاافتح بابا في الموضوع وهتقدملك علي طول ...


اتكلمت بضحك....جدع عايزن الأمور تمشي اسرع ....


رحيق بهدوء....ربنا عالم بحالي واني مظلومه...


يونس بابتسامه....خلاص بقي يا حبيبتي...


اتكلمت بهدوء....يلا بقي يا يونس علشان اشوف زهره ...


رجعنا المستشفي تاني لاقين ادم وقف قدم باب الاوضه واول ما وصلنا ومسكني من ايدي جامد واتكلم بحزن....سما ابعدي عن يونس ...


اتكلمت بهدوء....سيب ايدي ودخلت من غير ولا كلمه ...

اول ما دخلنا لاقينا زهره قاعده وعلي رجليها بنت حلوه اوي 


اتكلمت بابتسامه....القمر جابت شمس ...حمدالله على سلامتك يا قلبي....

وقربت منها وحضنتها...


زهره بابتسامه....الله يسلمك يا حبيبتي..حلو اسم شمس ...


اتكلمت بضحك....هتسميها شمس بجد..


زهره بابتسامه....ايوه اسم حلو ....طمنيني عليكي...


اتكلمت بابتسامه....انتي اللي طمنيني عليكي...


زهره بابتسامه...انا بخير ...

بعد مده روحت البيت انا وعمي وادم ويونس...وفضلت مرات عمي معها ....

طلعت علي اوضتي علي طول...اول ما دخلت سمعت صوت رنه التليفون افتكرت اني نسيته ....قربت منه واخدته لقيت اكتر من ميه رنه من نور ...رنيت عليها بسرعه ....


اتكلمت بهدوء....نور ...


نور بحزن مزيف....في ايه استنيتك كتير وقلقت عليكي ...


اتكلمت بهدوء....حصلت ظروف ومعرفتش اجاي خلينا ناجل المعاد لبكره...


نور بحزن مزيف....بكره انا مش فاضيه ...هستنكي كمان نص 

ساعه في الكافيه ...


اتكلمت بهدوء...حاضر ...

قفلت معها وغيرت وحضنت تميمه ونزلت في الصاله لاقيت يونس بينط من السعاده ...


اتكلمت بفرحه ....الف مبروك ...


يونس بفرحه ....الله يبارك فيكي عقبالك....


عمي بضحك.... كنتي عارفه قبلي انا كده زعلت ...


اتكلمت بسرعه .... منقدرش علي زعلك ...


يونس بضحك....هروح لهم يا سما ...


اتكلمت بهدوء....عقبال الفرح ....انا هخرج شويه يا عمي ...


ادم اتكلم بسرعه ....هوصلها يا بابا ...


عمي بحنان....سيبها يابني روحي ياقلبي...


خرجت في الهواء كنت حاسه بكتمه....

فكرت في الموضوع كتير لحد ما قررت...اني اسكت...

وصلت لمكان المقابله وبعد شويه ودخلت قعدت مع نور ...


نور بحزن....انتي هتوفقي...


اتكلمت بحزن....لا مستحيل اخد واحد من مراته....


نور بابتسامه....شكرا ....

وقمت علشان امشي ومره واحده ماحسيتش بنفسي ...بعد مده فتحت عيني لاقيت


البارت انتهاء بس الحكايه لسه واللي جاي اغرب من اللي فات....

الحب ممكن يخليك مش عايز من حبيبك غير الطمأنينة ودي لوحدها موده ورحمه بالمحب....

خليك مع قلبك حاسسه بالأمان ....

 

(دق قلب عاشق فلا مفر من الحب إلا إليه)


(غريب الحب عمره ماكان بالوقت ولا المعاد بيجيلك في لحظه وقتها بتحس بانك ملكت الدنيا بحبيبك مهما كنت عيوبه انت مستحيل تشوفها انت بس شايفه الجنه وفي عنيه والنعيم في قربه كانك مسحور هو ده الحب) 


#ام-بالأجبار...

اول ما فتحت عيني لقيت اكتر منظر مرعب ممكن اشوفه في حياتي...سند متعلق من أيده باصفاد حديد وطلع من كل ايد جنزير مواصل بالسقف..والجزء العلوي من جسده عاري وبينزف د م من أثر الضرب والتعذ يب وعنيه ورمه ووشه متشوه من كثره الضرب ...بصيت لنفسي لقيتني مربوطه في كرسي حاولت اتكلم معرفتش كان علي بوقي بلسطر ...

الخوف كان مسيطر عليه ودموعي كانت بتنزل بغزاره علي منظر سند ..حاولت اصرخ بس صوتي كان انين ...فضلت اصرخ وصوت انيني بيعاله ..

مره واحده سند رفع رأسه والتقت عينه مع عيني بصالي 

جامد واتكلم بخوف ....سما انتي كويسه طمنيني عليكي...


هزيت راسي ودموعي زادت...


سند اتكلم بدموع ....اهدي متعيطيش ...اهدي دموعك بتعذبني ...


دموعي بتنزل غصب عني انا مش مصدقه حالت سند مش قادر يفتح عنيه وحتي شافيفه بتنزف وصدره ممزق من كتر الضرب....


سند بقا يحاول يشد دراعه بيحاول يتحرك ناحيتي بس للاسف مقدرش ....واتكلم بضعف لاول مره ....كنت اتمني 

الموت علي اني اشوفك كده ومقدرش افكك ولا اقدر اساعدك ....ياااه انا ضعيف اوي يا سما أضعف من نمله ..


حاولت اتكلم واقوله انت هتعمل ايه بس مقدرتش ...


سند نزل رأسه بحزن .... سامحيني علي ضعفي ...واتكلم بدموع انا عاجز يا سما عاجز علي اني اقرب منك واطمنك ..

حتي الكلام مش قادر عليه ...

خلاص كلامه وساكت بس دموعوا زادت ...


وانا حسيت بخنجر بيدخل قلبي ....يااه مش قادره اشوفه كده قلبي وجعني عليه اوي ....كل اللي قادره عليه اني اعيط...غمضت عيني بياس وفجاه سمعت صوت سقف 

رفعت راسي ...وساعتها حسيت الدنيا وقفت والزمن رجع بيها لي اسود ايام في عمري بقيت اهز  دماغي بقوه خلاص انا علي حافه الأنهيار ....


سمعت ابشع صوت وشوفت اقذار ابتسامه ....كان بيقرب مني بحركات باطيءه وانا خلاص بموت في كل خطوه بيقربها ....اول ما بقي قدمي حط ايدو علي وشي واتكلم ..

وحشتيني اوي يا سما ....تلات سنين من غير حضنك ...

بقيت اهز دماغي بقوه....


سند بغضب ...ابعد ايدك عنها ....ابعد عنها يا ملعون ...


اتكلم بهمس وهو بيقرب من سند وفي أيده سوط ونزلت منه ضربه علي صدر سند العاري ...مع ضحكه عاليه طلعت منه ..

وسند ضغط علي أسنانه كاتم صرخته من قوته الضربه 

مكانه مزق الجلد ....


ده عقابك علشان اتكلمت من غير إذن مسبق مني ...

وبعد عن سند وقرب تاني مني وسحب البلسطر من علي شافيفي بقوه ....


اتكلمت بصعوبه ...ازاي ....


اتكلم بضحك ....مفاجاه مش كده بس انتي عارفه اني بحب المفاجآت....وبحبك ...


اتكلمت بهمس ودموعي زادت....هو اللي بيموت بيرجع تاني .


اتكلم بضحك ...مين اللي قالك اني موت ...


اتكلمت بخوف ...شوفتك بعيني ....


اتكلم بهمس مخيف...علشان انتي غبيه...

.

.

.

اول ما حاتم ضرب نفسه بالسكينه سما فقدت الوعي من الخوف ...وقتها حاتم قام من مكانه بصعوبه بسبب الجرح وخرج من الشقه بسرعه ...راح علي المستشفى علاج جرحه وجاب جثه وطعنه وحطها ومكانه وطبعا سما من الصدمه مافقيتش غير في المستشفى بعد الدفن ...وبكده الحيله مشيت عليها ..

.

.

أنها سرده لخدعته بضحك عالي وقرب من سما ومسك شعرها بقوي ...


كنت بصرخ بصوت عالي من وجع شعري إلي كان بيتخلع في ايده


سند بغضب شديد....سيبها ابعد ايدك عنها يا حيوان لو راجل فكني وانا اعرفك انك جبان سبها يا جبان ...

فضل سند يزعق بجنون ...


حاتم بفرحه....انا دلوقتي في أسعد لحظات حياتي ....عندي شرط علشان اسبها ...


سند بحزن....انا موفق ...


حاتم بضحك ....مش لما تعرف شرطي ...


سند بحزن....هعمل اي حاجه بس تسبها...


حاتم بغضب سبها وقرب من سند ومسك فكه بقوه وكان بيضغط عليها كأنها بيحطمه...واتكلم بغضب ... للدرجه دي 

بتحب مراتي ...اديتك ايه علشان عايز تضحي علشانها ...


ساب سند وقرب مني ضربني قلم من قوته وقعت بكرسي ..

سبتي نفسك للبيه وهو قدار البضاعه صح علشان كده مستعد 

يعمل اي حاجه علشانك ...


سند بغضب وصوت عالي....  قذر... ابعد عنها سما عمرها ما كنت سلعه طول عمرها غاليه..


انا خلاص معدش عندي طاقه لا ادفع عن نفسي ولا حتي ارد عليه كل اللي متاكده منه اني دي نهايتي انا وسند علي ايد 

المجنون ده ...غمضت عيني وانا مرحبه بالموت في أي لحظه

..حسيت بايده بترفعي ونفض الترب من عليه ...


واتكلم بقلق....حصلك حاجه يا حبيبتي....


اتكلمت بخوف من نظرته ...انت رجعت تاني ليه ...


ضحك بجنون ...لما عرفت اني مراتي هتتجوز ...قولت بقي 

مراتي هتتجوز وانا عايش طيب ازاي ....


اتكلمت بخوف ....انت عرفت منين ....


اتكلم بتفكير. ...بعدين هتعرفي كل حاجه في وقتها حلوه... ودلوقتي دور البطل ....اللي ممكن يعمل اي حاجه علشان البطله ....

كان بيقول كده وهو بيقرب من سند بنظره كلها شر ...


اتكلم بهمس وهو مقرب من سند .... دلوقتي انت هتختار بينك وبينها ....اكسرها رجليه ولا 


سند اتكلم بسرعه....اكسر رجلي بدلها ....


اتكلم بضحك....لا راجل ...


اتكلمت بخوف ....لا ...مستحيل تعمل كده ...وانت يا سند ولو هتختار بيني وبين نفسك اختارني ....


اتكلم بضحك...هو ده الحب اللي بنسمع عنه ولا ايه علي العموم لسه في اختبارات كتير ودورك هيجي ... دلوقتي 

وقت التنفيذ...

قال كده واتحرك وجاب حديده كبيرة ومسكها في أيده ومره واحده ضرب بيها رجل سند كم مره لحد ما خرت قوته سند وبقي وقف علي رجل واحده ...

وانا بقيت اصرخ ...ارجوك  كفيه كده كفيه ارحمه...


حاتم بعد عن سند واتكلم بحزن مزيف....يا خصره يا سند لسه 

صغير علي انك تبقي عاجز ....بس اهو حظك بقي ....

وجاب كرسي وحطه قدمي واتكلم بابتسامه خبيثه.... وحشتيني اوي يا حبيبتي....ايه رايك هنا وكمان قدم سند 

اهو حتي يتفرج ومباشر كمان ....

أنها كلمته بغمزه ...


اكلمت بخوف ...ابوس ايدك ارحمني ...موتني احسن كده انت هترتح وانا هرتاح ابوس ايدك خلصني من العذاب ده ..

دموعي زادت مع كل كلمه ...خلاص الخوف سيطر علي قلبي...


سند اتكلم بصعوبه بسبب الم رجليه ....ياجبان اياك تقرب منها والله ما هسيبك يا حاتم والله لوريك الموت في كل ثانيه ...


حاتم بضحك قرب مني ومسك مقدمه الفستان وشقها...


صرخت بخوف ...


وسند غمض عنيه واتكلم بزل ....اعملك ايه وتسيبها ....


قام حاتم من قدمي وقرب من سند ....تعملي ايه انت بنفسك اللي هتختار يا هي يا اكسرلك الرجل التانيه ....


سند اتكلم بستسلم ....اكسرلي التانيه ....


حاتم بضحك قرب من الحديده 


اتكلمت بسرعه حاتم سيبه طلعه من هنا وانا هعملك كل اللي انت عايزه سيبه ....


حاتم اتكلم بضحك....لا قدمه وبعدها اسيبه....عايز اشوفه مزلول ...


سند بحزن...اكسرلي التانيه....


حاتم ...مش سامع بتقول ايه عالي صوتك ...


سند اتكلم بصرخ ...ارجوك اكسرلي التانيه....


اتكلمت بدموع ....لا يا سند ده مجنون هيموتك بس بعد ما يعذبك ....اختارني ضحي بيه....


سند بدموع وضعف ....لو اتكرر العمر ونفس الموقف هختار أضحي بنفسي علشانك ....


حاتم قرب الحديده من رجل سند التانيه وفضل يضرب فيها 

ومع صوت سند انا بقيت اصرخ واتكلم بجنون سيبه يا حاتم 

سيبه سيبه ....وبعدها محسيتش بحاجه استسلمت للظلام ورحبت بيه كأنه اماني ...


سند أغمي عليه من كتر الضرب والالم ...وحاتم رخه الجنزير علشان سند يكون في الأرض ...


وطلع علي السلالم....وهو مبتسم ...

.

.

.

عم سما فضل يدور عليه هو و ادم ويونس في كل مكان ...

والقلق دب في قلوبهم ....


وادم دموعوا نزلت من كتر الخوف ...انتي فين ياسما ...روحتي فين وسبتيني ارجعي ...

.

.

عند سند وسما كانوا هم الاتنين في دنيا الظلام والخوف  ...

ومره واحده فاقت سما بسبب جردل المياه اللي نزل عليه ...

فتحت عيني بصعوبه وخوف ...لقيت حاتم قريب اوي من وشي ...فضلت ابص بعيني علي سند لحد ما لقيت متكوم علي الارض  ...نزلت دموعي ...


اتكلمت بخوف ....عايزه ايه يا حاتم ....


حاتم بابتسامه خبيثه...اعيش انا وانتي وبنتي 


اتكلمت برعب ...بنتك 


حاتم بضحك...


البارت انتهاء بس الحكايه لسه واللي جاي اغرب من اللي فات 

(هو ممكن حد يضحي بنفسه علشان حبيب مش ممكن ده اكيد لو حبك نقي هتسيب روحك علشانه ...ممكن تضحي برحتك ..بسلامك النفسي ...بهدوء حياتك ...ممكن تسيب كرامتك معه لما تفضلي مكمله معه رغم زوجه بغيرك علشان بس بتحبيه..وممكن تسيب المنطق والمفروض علشانها 

 ....وممكن تضحي بحته من جسمك علشان تشوفيه بخير...الحب ده اكبر تضحيه ....واكبر انجاز ...واكبر حلم ... )


#ام-بالأجبار...

اتكلمت برعب ...بنتك

حاتم اتكلم بضحك....ايوه بنتي انتي فاكره أن التلات سنين دول انتي كنتي بعيده عن عيني ابدا انا كنت طول الوقت حوليكي بس كنت شايفك مكسوره ومهزومه علشان كده ماكنتش بحاول اقرب منك ...وفي الفتره دي حبيت البنت اللي كانت ساكنه جنبي ...واتجوزتها وحملت من اول شهر ...

كمل كلامه بحزن وهي بتولد ماتت...مابقيتش عارف اودي بنتي فين انتي اول واحده جات في بالي ...جتلك في اليوم ده وحتطها قدم الباب ومشيت بعد ما شوفتك بتاخديها ...

بس اللي استغرابته وقتها انك خدتيه وهرابتي ...فضلت ادور 

عليكي لحد 


اتكلمت بخوف ... لحد ايه...


اتكلم بهمس... مفاجاه..


اتكلمت بحزن وخوف ...انت طول الوقت كنت متحكم في حياتي حتي يوم ما فكرت الدنيا بترضني طلعت انت بتجبرني ابقي ام لبنتك .. يعني ام بالأجبار ليها ياااه قد كده انا عبيطه علشان اصدق أن ممكن الفرح يدق بابي ...


اتكلم بضحك...انتي مش عبيطه ...انتي غبيه ولا بتتعلمي ولا بتفهمي ووقعتي في نفس الفخ مرتين 


اتكلمت بدموع ....ارجوك بحق ما حفظت علي بنتك خرجنا من هنا او خرج سند هو مالوش ذنب في كل ده


اتكلم بغضب ...اخرسي 

وقم من قدمي وتوجه للسند ضربه بالرجل في بطنه واتكلم بغضب ....ايه عجبتك النومه قوم ..


سند فتح عينه بصعوبه وبص ناحيتي واتكلم بهمس ... عملك حاجه 


اتكلمت بحزن...انا بخير ...طمني عليك


حاتم بضحك قرب مني ومسك ايدي جامد ....لا ده احنا نجيب لمون ونكمل الرومانسيه..


اتكلمت بخوف ...سبني


سند اتكلم بضعف ...ابعد ايدك عنها ...


حاتم سابني وقرب من سند واتكلم بخبث ...مقابل ايه 


كفايه كده يا حاتم 

وقف حاتم ولتفت لصحابه الصوت 


وانا فتحت عيني علي آخرها من الصدمه ...نور


سند اتكلم بحزن ...ياااه قد كده انا كنت عايش مع شيطانيه وانا مش واخد بالي ...


.

.

.

.

ادم اتواصل مع واحد صاحبه علشان يتتبع تليفون سما وبعد 

ساعه كان ادم ويونس علي الطريق بعد ما خد العنوان من صاحبه ومعهم قوه من الشرطه ...

.

.

.

اتكلمت بدموع ...عملتلك ايه علشان تعملي فيه كده ...


قربت مني واتكلمت بحقد ....بتعرفي تعدي لحد كم انتي عملتي كل حاجه كان نفسي فيها علشان كده انا قررت اخربلك كل حاجه بتعمليه وبتحبيها ..

قربت مني وكملت كلمها وهي بتمسك شعري ...من واحنا اطفال دايما انتي محط الأنظار والاهتمام ...حلوه ورقيقه وكمان مرتاحه مدينا ...في حين أن متوسطه الجمال والحجم ومدينا من اسره متوسطه ...انا متوسطه في كل حاجه وانتي كل حاجه ملكك حتي شعرك ناعم وفرحانه بيه وانا شعري سلك بالنسبه ليكي خليتيني أكرهه شكلي وجسمي انتي طويله وبيضه وجسمك مظبوط ..وانا قصيره وقمحويه وجسمي يعني مقبول ..

انتي كانت كل حاجه عندك  وانا ولا حاجه عندي كنت دايما 

ببقي قصده اكسرلك حاجتك وياااه كنت أسعد لحظه في حياتي لما بقيتي يتيمه بس يا فرحه ما تمت عمك طلع احن من ابوكي وفضلتي مدلله ..وانا اول واحد حبيته كان بيحبك 

اه والله زي ما سمعتي ...لما قررت أقوله اني بحبه اعترافلي 

إنه بيعتبرني زي أخته وأنه بيحبك وقتها اتمنيت اخد عمرك بايدي ولما عرفت انك بتحبي سند قررت اني هاخده منك مهما كلفني الأمر هيبقي بتاعي لوحدي ....


اتكلمت بمرره  ودموعي بتنزل...ياااه لدرجه دي انا كنت عاميه انا عمري ما حبيت حد قدك ولا امنت حد علي مشاعري غيرك تطلعي انتي اكبر عدو ليه..طول الوقت كنت عايزكي احسن مني وكنت بطلعلك مليون عزر لما تجرحيني بكلامك أو بافعالك..كنت بقول انك احن من انك تاذي نمله..


اتكلمت نور بضحك ...خليكي عارفه دايما اقرب حد ليكي هو اكبر عدو وده كان انا بعدها سند قالي أنه بيحبك ايوه زي ما سمعتي بتبصيله كده ليه 


كنت ببص لسند بحزن


هو اغبي منك وكملت لعبتي لما أقنعت حاتم أنه يتجوزك ...

قربت مني واتكلمت بهمس ...اصل حاتم ده عنده انفصام في الشخصية...واقناعه كان سهل ...قرب منك وخطبك واخدك لجحيمك وكل ده بفضالي...


اتكلمت بدموع ....كنتي عارفه انا بعاني ازاي معه وعمرك حتي ما حسيتي بالذنب ولا قلبك في يوم فاق ولو لحظه 


اتكلمت نور بضحك...عمري كنت بتمني أنه يموتك ويعذبك اكتر...


اتكلمت بحزن شديد وانا مش مصدقه أن دي كانت أقرب الناس ليه....انتي كادبه انتي اصلا عرفه حاتم منين ...


نور اتكلمت بضحك....انتي لسه مش مصدقه هتفضلي طول عمرك هبله ..حاتم ده قريبي ومحدش يعرف أنه عنده انفصام غير ابوه وأمه واللي هي صاحبه امي وانا طبعا عرفت منها ...وقررت استغل ده لصلحي ...


اتكلمت بحزن...انا عمري ما هسمحك علي لعبك بحياتي عشر سنين علشان انانيتك وطمعك في حياتي وسعادتي....


اتكلمت نور بحزن مزيف....يااه تصدقي زعلت ....

وقربت مني وضربتني قلم قوي علي وشي ومسكت شعري واتكلمت بسعاده....وتسمحيني ليه علشان تبقي أحسن مني انا عايزكي تفضلي تكرهيني علي اللي عملته واللي لسه هعمله


سند اتكلم بغضب ...ابعدي ايدك عنها يا حقيره...سبيها ..والله لاخد منك حق الايام والليالي دي كلها من قلبك يا حقيره...


نور سابت شعري وقربت من سند واتكلمت بشر ....هتعمل ايه وانت بقيت عاجز وهتعفن هنا لحد ما تموت ...

وضحكت وهي بتبعد عنه وبترجعلي تاني ....


نور بابتسامه مزيفه....حاتم ...انا عايزه عيون سما في أيدي 


حاتم بضحك قرب مني ومسكاني جامد

وانا من الخوف كنت بصرخ 


سند اتكلم بحزن وضعف ....سبها ارجوك سبها ....


حاتم سابني واتكلم بضحك وهو بيقرب من سند ....اخد عيونك بدلها ...


سند بستسلم ...ايوه 


نور بغضب .... للدرجه دي بتحبها وخايف عليها ...انا هخليك تكره تبص في وشها ...

قربت نور من حاتم وحطت أيدها علي كتفه واتكلمت بدلع مقرف...حبيبي انا عايزك تكسرها قدمه وتزله علشان حبيبتك تكون مبسوطه ...


حاتم ضحك بشر وقرب ناحيتي ولسه هيحط أيده عليه لقينا المكان بيقتحم من قابل الشرطه وادم ويونس....


ادم بصوت عالي...سلم نفسك يا حاتم ..


حاتم بضحك...مش قبل ما اخلص عليها 

وكان لسه هيقرب مني بس استقرت رصا صه في قلبه ..


ادم اتكلم بسرعه....سالمي نفسك يا نور قبل ما تحصلي حاتم ..


نور بدموع مزيفه...حاضر 

قالت كده وكنت يتقرب مني بس في ثانيه لقيت السكينه اللي في أيدها مستقره في ضهر سند


سند فرحت اوي لما سمعت صوت ادم عرفت أن سما هتخرج بالسلامه لكن كان الغدر في عيون نور شوفتها بتسحب السكينه من بين هدومها كل اللي قدرت عليه رميت نفسي علي سما...واخيرنا انا في حضنها لاول ولاخر مره


ادم قرب بسرعه ومسك نور


انا خلاص الدنيا وقفت بيه سند بين اديه بس بيموت بسببي

اتكلمت بحزن وخوف ...سند افتح عينك سند خليك معايا سند رد عليه ....شديته اكتر لحضني كاني بطبعه في قلبي وبين ظلوعي ...فضلت ماسكه بقوه وادم بيحاول يفك ايدي 

علشان ياخدوه للمستشفى بس انا كنت متماسكه بيه كأنه الحياه وهو قد كده كان بيحبني ...يااااه علي قلبي ...مره واحده حسيت بالفرغ والدف راح حسيت اني وحيده وضايعه..


ادم النظره اللي في عين سما كسرتني قد كده بتحبه قربت منها علشان اساعد سند بس هي كنت حضنها بقوه ومتمسكه

بيه لدرجه مفاصل أيدها ابيضت سحبتها منها بالقوه وهي علي نفس وضعها


يونس قرب بحزن من سما وقومتها ولبستها الجاكت بتعي وهي ماشيه معايا كأنها جثه بال روح انا اللي كنت بوجهه علشان تتحرك ...لدرجه دي 


بقيت ابص بعيني في كل مكان بدور علي سند ....لحد عيني ما شفته وهو مغمض ومستسلم للموت زقيت يونس وجريت 

عند سند ووقعت علي ركبتي ومسكت أيده وضميتها لقلبي 

واتكلمت بضعف...فتح عينك علشاني

دي اخر حاجه قولتها لاني غبت عن الوعي ولاول مره ابقي 

عايزه أخرج من عزلتي بسرعه ...فتحت عيني بسرعه لقيت 

نفسي في اوضه غريبه اكيد انا في مستشفى سحبت المحلول اللي متعلق في أيده وفتحت باب الاوضه بقيت اجري ودموعي بتسبقني لسند وصلت للنهايه الطرقه لقيت ادم ويونس واقفين قدم اوضه العمليات ...قربت منهم بسرعه 


ادم بعد ما غابت عن الوعي روحنا المستشفى وانا كنت قاعد معها في الاوضه ويونس قدم اوضه العمليات...بس وهي غيابه عن الوعي سمعتها بتهمس قربت منها علشان اشوفها محتاجه حاجه لقيتها بتقول ابشع كلام ممكن اسمعها في حياتي...خليك جنبي يا سند اوعي تسبني 

بعد اللي سمعتها خرجت بسرعه من الاوضه بعدها علي طول لقيتها بتجري عيلنا


ادم قربت منها وسندتها... واتكلمت بحزن...ايه اللي طلعك من اوضتك انتي لسه تعبانه  ...


اتكلمت بضياع ...هو سند عايش ...قولي أنه عايش طمني 

ساكت ليه ما ترد

ومع كل كلمه كان صوتي بيعالي 


ادم بحزن....متقلقيش أن شاء الله خير 


يونس بحزن...تعالي اقعدي طيب 


قعدت علي اقرب كرسي وانا الخوف بينهش في قلبي لو سند 

حصله حاجه انا هعمل ايه دموعي بتنزل بغزاره حطيت ايدي 

مكان قلبي وضغطت عليها 


يونس بحزن طبطب عليه واتكلم ....اهدي يا سما أن شاء الله خير 


اتكلمت بضياع ..يارب


وانا في عز خوفي ظهر اكتر صوت حنين عليه لفيت بسرعه لقيت عمي جاي عليه ودموعوا بتنزل 

قومت من مكاني وهو حضني بقوه وانا خلاص طاقتي خلصت انهارت في أيده ...


بعد اربع ساعات كانوا اطول اربع ساعات في حياتي حسيت فيهم باليتم والخوف والقلق 


خرج الدكتور وقال 


انا من الصدمه وقعت علي الارض 


البارت انتهاء بس الحكايه لسه واللي جاي اغرب من اللي فات

الحقد ممكن يدمر حياه انسان وفي الاخر بتكون اوهام في دماغ الإنسان مفيش حد احسن من حد ومفيش حد حياته كامله كلنا مظاهر ومفيش واحده مش حلوه بس كل واحده وليها جماله وكل واحده وليه ميزه مستحيل تلاقيها عند التانيه بس الإنسان بطبعه طماع عايز كل حاجه ودايما شايف اللي في ايد غيره حلو حتي لو هو معه الاحسن ...وليه نعتبر نفسا مش محظوظين لما نلاقي الشخص اللي بنحبه مش حاببن مايمكن أنه مش خير لينا وهو في الأغلب مش خير لانه لو كان خير لحبنا ...الحب عمره ما كان بايد الإنسان الحب ده الشعور الوحيد اللي مستحيل تتحكم فيه ...

وفي أوقات اللي بتبقي حاسس بيه ناحيه حد مابيكونش حب بيكون اعجاب وهوس بشخصيه اللي قدامك ...

لانك مستحيل تحب حد وهو بيكون بيكرهك ...

ساعات الوهم بأن اللي قدمك بيحبك أو انك بتحبها ممكن يدمرلك حياتك ....وان كان خير لباق ...

ودايما نهايه الصبر جبر...

والحب مش تحكم الحب موده ورحمه بالمحب...

الحب تضحيه برحتك وأمانك علشان حبيبك او حبيبتك...

خليك دايما عارف أنت الحب والسعاده والحظ نصيب ..وكل واحد واخد نصيبه بس ساعات الإنسان بيكون في غافله ودي المصيبه لانه بيكون عنده كل حاجه بس هو باصص لغيره فامش حاسس بقيمه اللي معه ... أرضا بالي معاك هتكون اسعد انسان...

عارفه اني طولت في كلامي ...


#ام-بالأجبار...

الدكتور اتكلم بحزن ....انا اسف المريض داخل في غيبوبه ومش عارفين هيفوق منها امته علشان كده مش هنعرف نطمن عليه غير لما يفوق...

من قوه صدمتي وقعت علي الارض وبقيت اهز دماغي بعنف 

مستحيل كل ده يحصل لسند بسببي مستحيل ...وصرخت بعلو صوتي ..مستحيل ..

وقومت مسكت في الدكتور من هدومه واتكلمت بضياع ..

..قولي انك بتكدب قولي أن سند بخير طمني عليه قولي انك بتخدعني اتكلم 


ادم بحزن كنت بقرب من سما وهي خلاص انهارت من الحزن والخوف مسكت أيدها وحضنته وهي كل اللي بتقوله مستحيل ودموعها بتنزل بغزاره 


انا مش حاسه بنفسي ولا بالناس انا خلاص ضيعت ازاي انا السبب في كل ده كل ما افتكر في كل مره كان بيخبره بيني وبين نفسه بيختار نفسه هو انا اغلي عليه من نفسه يااااه قد كده انا ضعيفه بعدت بسرعه عن اللي حضني وقربت من الدكتور اللي كان بيتكلم مع عمي واتكلمت بسرعه ...انا عايزه اشوفه...


الدكتور بحزن ...للاسف ممنوع ...


اتكلمت بهمس ودموعي زادت....ارجوك انا حياتي وقفه علي نظره ليه ارجوك 


عمي قرب مني وحضني وطبطب عليه واتكلم بحنان ....

اصبري يا حبيبتي احسن يكون غلط عليه واول ما يفوق انتي اول واحده هتشوفيه


اتكلمت بخوف وانا بمسك في عمي اكتر ...مش قادره يا عمي 

مش قادره اصبر ولو ثانيه كمان

وقربت من الدكتور ووطيت علي أيده واتكلمت بضعف ابوس ايدك دخلني.  في ثانيه لاقيت اللي بيشدني 


ادم قربت منها بحزن مقدرتش اشوفها مزلوله علشان تشوفه شديتها بسرعه وانا قلبي بينزف من الحزن ....


اتكلمت بهمس وانا بمسك في ادم  ....خليه يدخلني يا آدم 

علشان خاطري قوله اني هدخل بس مش هتكلم ...

هزيت راسي بياس وانا بحاول بكل الطروق اني اشوفه


ادم بحزن...لو سمحت يا دكتور هي هتدخل دقيقه واحده مش هتتكلم ارجوك ....


الدكتور بحزن....اتفضلي معايا بس ارجوكي بدون كلام..


مشيت مع الدكتور ومع كل خطوه بتقربي من اوضه سند ضربت قلبي بتزيد وكإني مسجونه ورايحن علشان ينفذو فيها حكم الاعدام كل دوسه علي الارض بالف ضربه في قلبي وقفت قدم الباب ومسكت المقبض وانا مشلوله علي الحركه 

مش قادره اضغط علي المقبض خايفه اشوف سند كده خايفه ....فتحت الباب بخوف وانا حطه وشي في الأرض مش جيلي قلب اشوفه كده ....خايفه ...داخلت ووقفت في نص الاوضه ورفعت عيني علشان اشوف سند واطمن قلبي بس شوفت قدمي اقسه منظر ممكن اتخيله لسند وشه وارم واغلبه ازرق من كتر الضرب ..وأنفه مكسوره ورجليه الاتنين في الجبس والبلسطر مغطي كل جروح صدره والأسلاك طلعه من كل حته ومتواصله بالاجهزه ...يااااه قد كده انت بتعذاب بسببي يا سند قربت منه وانا زي اللي مسحوره وقفت قد السرير سبت نفسي وقعت علي ركبتي في الارض ورفعت عيني اشوفه وقربت ايدي ومسكت أيده وضميتها لقلبي ودموعي زادت واتكلمت بهمس ...سامحني يا سند كل ده حصلك بسببي ...ارجوك سامحني وارجعلي خلينا نعوض كل سنين البعد خلينا ننسا كل الفات ونكون انا وانت وبس ...

ومع كل كلمه بقوله دموعي بتزيد والالم اللي حاسه بيه في قلبي بيقوي ...اتكلمت بهمس وانا بضغط علي أيده وهي في حضني ...ارجعلي وطبطب علي قلبي مش قادره اتحمل الالم اللي حاسه بيه حاسه بنار بتطلع من قلبي ارجوك ارجعلي ...

حطيت ايدو جنبه ووقفت واتكلمت بحزن قبل ما اطلع من الاوضه...هستنك ترجعلي في اقرب وقت انا حياتي وقفه من غيرك ..هستنك لحد اخر يوم في عمري واخر نفس طلع مني ..

خرجت بسرعه من الاوضه وانا بجري وكإني بهرب من نفسي والم قلبي ...

الاحساس اللي حاسه ده مش غريب احساس الخوف كان صديقي لسنين ورجعلي تاني بس بشتيق وقوه كأنه بيقولي متقدريش تعيشي من غيري  ....


قعدت علي أول كرسي قبلني وغمضت عيني و افتكرت..

.

.

.

سند يا سند ...


سند اتكلم بعصبيه ....عايزه ايه ...


اتكلمت بضحك وانا بمسك أيده بالعافيه....انت هتفضل زعلان مني كتير ...والله انا ماكنت اقصد ازعلك ...


سند اتكلم بحزن ....انا كل اللي بعمله ده خوف عليكي وانتي زي المجنونه ولا كاني بقولك حاجه ...


اتكلمت بضحك وانا بقف قدمه علشان يبطل ماشي ...اسفه 


سند بابتسامه...لا مش كل مره هقع في نفس الفخ ....


اتكلمت بضحك وانا برمش بعيني ....دي قدرت يابني هااا هتسمحني ولا ...

قولت كده وانا بمسك أيده من تاني ...


سند اتكلم بضحك....لا انا مقدرش علي كده ولو علي المره دي انا مسامحك يا انسه...بس لو عملتي كده تاني...


اتكلمت بضحك....توبه يا بيه اكلم حد تاني حتي لو حد كلمني مش هرد عليه ...كده انت مبسوط ...


سند اتكلم بحنان ....انا بعمل كده علشان خايف عليكي وقايلك مليون مره اوعي تردي علي اي حد إنما اجاي الاقيكي بتضحكي وبتحكي قصه حياتك ..


اتكلمت بهدوء...اسفه هو اللي سألني علي الدرس وبعدين اتكلم معايا عن المراجعه والكلام جاب بعضه بس كده...

ورمشت ببراه في نهايه كلامي....


سند بضحك ....انتي نصابه كبيره بتعرفي تضحكي عليه بكلمتين ...


اتكلمت ببراه ...انا ده انا ملاك حتي شوف جناحي ....

قولت كده وانا بجري من قدمه ...


سند اتكلم بضحك هو بيجري ....اقفي يا بنتي ...


طلعت لساني وكملت جري ....لاااا

.

.

.

فتحت عيني لما حسيت بايد بتحط علي كتفي ورجعت غمضت عيني تاني ..


ادم لما حسيت أن سما اتاخرت عند سند روحت ناحيه الاوضه لقيت سما قاعده علي الكرسي اللي هناك قربت منها وقعدت جنبها بس حسيت انها مش حاسه بحاجه حطيت ايدي علي كتفه فتحت عينه ورجعت غمضتها تاني ...ياااه انا مش عارف اوصف انا حاسس بايه بس الاكيد أن سما مستحيل تحبني ولا عمرها حبتني قومت من جنبها وانا خلاص معدش عندي طاقه حتي للكلام...خلاص 


بعد مده حسيت اني لوحدي فتحت عيني ملقيتش حد ...حسيت بذنب ...انا اسفه يا آدم بس الحب عمره ما كان بأيدينا ولو كان كنت هحبك اسفه رجعت غمضت عيني من تاني ..


عمي جاه قعد جنبي واتكلم بحنان ...يلا يا حبيبتي نروح علشان ترتحي ونجي الصبح مع بعض ...


اتكلمت بحزن....مقدرش انا روحي معه جوه مقدرش ابعد 


عمي اتكلم بحنان ....علشان خاطري هتريحي جسمك بس ومن بدري هاجي انا وانتي ...


اتكلمت بهمس وانا خلاص حاسه الدنيا بتختفي ...مقدرش روحي متعلقه معه

نمت وفضلت في دنيا الاحلام لحد تاني يوم وانا في نفس مكاني ...


ادم مقدرتش مطمنش عليها وكمان لما بابا جاه لوحده وقال إنها مش راضيه تيجي روحت لها لاقيتها نايمه مكانها قعدت جنبها وساعتها اتمنيت اني ابقي مكان سند ...ايوه اتمنيت تحبني ولو ثانيه الحب ده غريب ازاي بحبها كل الحب ده وهي بتحب غيري لو بايدي كنت بطلت احبه من زمن بس للاسف مش قادر ...


فتحت عيني لاقيت ادم نايم علي الكرسي اللي جنبي ...انا مش قادره ابص في عينه مش متخيله اني ممكن اجرح حد حبني بس مش قادره غصب عني...

قومت من مكاني وراحت علي اوضه سند فتحت الباب براحه ودخلت قعدت علي الارض ومسكت أيده واتكلمت بحزن...

سند فتح عينك خليك جنبي انا مش عارفه افكر ولا أفهم نفسي انا زي الطفل اللي أمه سبته في وسط الزحمه وهو خايف ووحيد هو ده احساسي رغم بعدنا سنين بس كنت مطمنه عليك ....مكنتش متخيله أن قربي منك هيدمرك

ولا كنت اتخيل انك بتحبني للدرجه دي ولا اني مقدرش 

اتنفس غير في وجودك ...ياااه علي قلبي اللي بيتالم

 في كل ثانيه انت فاكر لما قولتلي اوعي تخافي طول ما انا جنبك ...انا بقولك دلوقتي انا خايفه ارجعلي وابعد الخوف عن قلبي انا كنت اغبي انسانه في الدنيا لما بعدت عنك كل السنين دي مع اني عارفه أن راحتي معاك ...

دموعي كنت مغرقه ايد سند اللي كنت في حضني ومره واحده سمعت صوت الاجهزه بتصفر بصوت عالي من خوفي 

طلعت اجري من الاوضه بدور علي دكتور 


ادم فتحت عيني علي صوت خطوات سما المسرعه ...قربت منها واتكلمت بخوف ....مالك بتجري كده ليه  طمنيني 


اتكلمت بخوف...مش عارف الاجهزه بتصفر شوف دكتور بسرعه علشان سند ارجوك بسرعه 


ادم جرت اجيب الدكتور وهي رجعت للاوضه تاني


دخلت الاوضه بسرعه اضمن قلبي ....لاقيت اكتر حاجه فرحتني سند كان مفتح عينه من الفرحه فضلت وقفه مكاني 

ودموعي نزلت من  فرحتي  ...


ادم دخلت الاوضه انا والدكتور لاقيت سما بتضحك ودموعها بتنزل بصيت علي سند لاقيته مفتح ...هو ده سبب فرحه سما 


بعد ما فوقت من الفرحه اللي كانت زي الصدمه قربت بسرعه من سند ومسكت أيده واتكلمت بفرحه ...حمدالله على سلامتك...


سند اتكلم بضعف ... الله يسلمك..


الدكتور قرب من سند وانا بعدت عنه ....حاسس بحاجه يا استاذ سند....


سند اتكلم بضيع... هو انا هنا ليه...


الدكتور اتكلم بحزن ....انت مش فاكر اللي حصل امبارح...


سند اتكلم بحزن ....لا فاكر امبارح كان يوم وفاه امي وبكده بقيت يتيم الام والاب ...


من الصدمه حسيت كأن حد ضربني علي قلبي ... اتكلمت بسرعه ....ازاي كان امبارح 


الدكتور اتكلم ....متاكد انه كان امبارح ....


سند بحزن...ايوه وبعد الدفنه دخلت البيت ونمت ولما صحيت لاقيت نفسي هنا ممكن تقولي انا هنا بعمل ايه وليه حاسس بوجع في جسمي كله ورجليه اكتر ...


الدكتور اتكلم معنا ...ممكن نتكلم بره شويه اتفضلوا...وقبل ما نطلع سال سند عندك كم سنه....


سند بحزن....عندي ١٣سنه...


اتكلمت بخوف ....هو في ايه يا دكتور و١٣سنه ايه اللي بيقول عليهم...


الدكتور ...يلا بس نتكلم بره....


خرجت وانا حاسه بالدنيا بتلف بيه ازاي سند ناسي كل اللي فات ازاي ....اتكلمت بحزن....هو ازاي مش فاكر اللي حصل معه امبارح...


الدكتور اتكلم بحزن ....للاسف الاستاذ سند من كتر الضغط النفسي اللي كان فيه عقله قرر يتحرر من كل ده ورجعه لاول صدمه حصلتله في حياته وهي أنه فقد أمه وبقي يتيم الاب والام ...


اتكلمت بحزن...يعني ايه ..


الدكتور ....يعني سند رجع بعقله لسن ١٣ووقف ...


طيب هيرجع أمته لسنه...


الدكتور اتكلم بحزن ....الله اعلم يمكن دلوقتي ويمكن بكره ويمكن كمان سنه ويمكن يفضل كده علي طول كل اللي انا محتاجه انكم تتعملوا معه علي الأساس ده أنه مراهق في سن ١٣...


ادم بحزن....طيب يادكتور ....يلا يا سما ندخله...


اتكلمت بحزن....يعني هو دلوقتي مش فاكرني ولا عرفني...


الدكتور اتكلم....ياانسه اهم حاجه الفتره الجايه تعاملكم معه وماحديش يحكيله حاجه تصدمه ولا يفكره بذكريات سيء..


اتكلمت بحزن ...حاضر ..

دخلت الاوضه من تاني لاقيته مغمض عنيه قربت منه وقعت جنبه واتكلمت بحزن....انا اسفه 

ودموعي زادت 


وانا لسه عيني بتروح في النوم سمعت صوت واحده بتقولي 

انا اسفه فتحت عيني لاقيتها بتعيط ...حسيت بقلبي وجعني برغم اني اول مره اشوفها....اتكلمت بهدوء ....بتعيطي ليه يا 

عمتي ...


رفعت عيني لما لاقيته بيكلمني بس بيقولي يا عمتي ...رديت عليه وانا بمسح دموعي ....ولا حاجه دي دموع الفرحه انك قومت بالسلامه ..


سند بحنان ...طيب كفايه عيط ...


رديت عليه وانا بمسح دموعي بكمي ....حاضر وقومت من جنبه ووقفت جنب ادم....


ادم سما جات وقفت جنبي بحزن ...طبطبت عليها واتكلمت ... الحمد لله أنه فاق والباقي جاي بعدين 


سند اتكلم 


رديت عليه بسرعه 


ادم حسيت بالفرحه حتي لو كان للحظه



#ام-بالأجبار...

سند اتكلم بهدوء ...هو ده جوزك يا عمتي ..

اتكلمت بسرعه وكإني خايفه منه...لا..

ادم حسيت بالفرحه حتي لو كان للحظه ..بس رد سما جرحني 

..

اتكلمت بحنان وانا بقرب من السرير ...حاسس بايه دلوقتي لسه تعبان جامد ولا العلاج خفف الالم طمني عليك...


سند حسيت من نبره صوته بالدف.... احسن الحمد لله  ...


ادم اتكلمت بهدوء عكس كل الحزن اللي حاسس بيه ...سما احنا اطمنا  علي سند دلوقتي ايه رايك نروح شويه ترتحي وبعدين اجيبك تاني ....


اتكلمت بحزن...مقدرش اسيب سند لوحده روح انت ارتاح وانا هفضل معه...


ادم بحزن....طيب تعالي غيري هدومك وإرتحي حتي لو ساعه وتعالي تاني...


اتكلمت بحزن...معليش مش هقدر اسيبه لوحده روح انت ...


سند غريبه هي ليه مصممه تفضل معايا مع اني اول مره اشوفه وحاسس من طريقه كلامها أنه حد قريب مني وقلبي 

وجعني عليها ...روحي انتي يا عمتي انا كده كده هنام شويه وابقي تعالي تاني ....


اتكلمت بحنان وانا بقرب منه وبمسك أيده ...متاكد انك هتبقي بخير وانت لوحدك ...


سند حسيت بفرحه في قلبي من مسكت أيدها ... متقلقيش انا كويس وبعدين انا هنام...


سبت ايد سند وخرجت من الاوضه وقلبي رفض يسيبه...


ادم حسيت بنغزه في قلبي لما سمعت كلام سند وانا لا وخرجت من الاوضه ..مشيت وراها وانا نفسي أشدها لحضني واقول لها انتي ملكي مش مسموح ليكي تكوني لغيري مسكه الايد دي حقي انا خوفك ده ملكي ودموعك 

دي ملكي ...بس انا خايف أخصر قربي منها لو حاولت 


وصلت البيت وبعد احضان كتير من عمي ومراته طلعت اوضتي لاقيتها فاضيه ...غيرت هدومي ونزلت بسرعه


اتكلمت بحنان ...امال فين تميمه يا عمي وحشتني اوي ...


عمي اتكلم بحزن ....بعد اللي حصل يا حبيبتي أهل امها جم 

اخدوها كانو بيدور عليها ومع التحقيقات والبحث جم  خدوها امبارح....


اتكلمت بحزن ودموعي نزلت وحسيت قلبي هيقف من الوجع ...بس دي بنتي انا ..طيب كانو استنو اخدها في حضني لي اخر مره..


عمي حضني ...اهدي يا حبيبتي هم أوله بيها وبعدين ام امها كنت منهاره دي الحاجه الوحيده اللي فضلله من ريحه بنتها..


اتكلمت بضيع ...طيب وانا مين هيحبي هاخد من في حضني ويطمني كنت لما بمسك أيده بحس اني ملكت الدنيا قلبي رجع وحيد من تاني يا عمي ...انا تعبت كنت بقول دي اجمل حاجه في حياتي..هي دي اللي رجعتني للحياه من تاني ...لما مسكت أيدها اول مره حسيت بالدف والحب لما ضميتها حسيت بالانتماء حسيتها بنتي بجد بنتي اللي نزله من قلبي 

انا عايزها يا عمي عايزها قلبي خايف من غيرها حضني بقي فاضي ..عايزه حبها من تاني ...عايزه حضنها ...


ادم كنت وقف ودموعي بتنزل للدرجه دي سما وحيده وخايفه للدرجه دي هي حزينه ياااه كان نفسي في اللحظه دي اخدها في حضني واطمنها واقوله انا معاكي انا هكون دف قلبك وحضنك عمره ما هيكون فاضي وانا معاكي وفي حضنك خليني ابنك اللي دايما خايفه عليه خليني في حضنك انا كمان خايف من بعدك 


عمي اتكلم بحنان وهو بيطبطب عليه ....متزعليش يا حبيبتي بكره تتجوزي وتجيبي عيالي كتير وتحسي بالدف الحقيقي وانك ام بالحب والحنان ...انتي تستاهلي الفرحه لقلبك ...وبعدين انا معاكي اهو اعتبرني ابنك يا ستي ...


اتكلمت بضحك وسط دموعي ... ربنا يخليك ليا يا عمي...بس انا عايزه اشوفه ولو لمره


عمي بابتسامه طبطب عليه....حاضر هاخدك تشوفيها 


اتكلمت بابتسامه...بجد ...


عمي بابتسامه...بجد يا حبيبتي في أي وقت عايزه تشوفيها هاخدك ونروح


اتكلمت بهدوء....هطمن علي سند الاول وبعدين نروح نشوفها..


عمي بابتسامه....اللي يريحك يا حبيبتي...


قومت من مكاني علشان اروح لسند وانا ماشيه ناحيه الباب لاقيت ادم بيمسكني من ايدي ...


ادم بحزن...رايحه فين ..


اتكلمت باستغراب....رايحه لسند ...لو سمحت سيب ايدي ...


ادم بحزن....طيب ارتحي شويه وبعدين هوصلك ...


سحبت ايدي من أيده بهدوء ...انا هكون مرتاحه وانا مطمنه عليه ..

ومشيت من قدمه ...


ادم طلعت وراها بسرعه علشان اوصلها ...طيب تعالي اوصلك..


اتكلمت بحزن...خليك علشان ترتاح شويه انا حبه اروح لوحدي ...

ومشيت بسرعه حتي من قبل ما اسمع رده...

وصلت المستشفي لاقيت سند نايم قعدت جنبه لحد ما فتح عنيه ...


اتكلمت بهدوء....سند انت كويس ...


سند بابتسامه... الحمد لله ايه اللي جابك بسرعه كده ...


اتكلمت بحنان ....علشان اطمن عليك ..تحب تاكل دلوقتي...


سند بابتسامه....ماشي ...


قومت جبت الاكل اللي كنت شاريه وقعدت قدمه علشان اكله..


اتكلمت بهدوء وانا بقرب المعلقه منه ...افتح بقك يا سند ...


سند بابتسامه...انا هاكل لوحدي ايدي بخير ...


طيب اتفضل ...

.

مرت الايام يوم وراه يوم وسند بيتحسن واسبوع وراه اسبوع وسند بيبقي احسن وانا حاسه بالفرحه من تحسنه..

واللي مفرحاني اكتر أنه اتعود علي وجودي دايما معه ومر

شهرين علي دخول سند المستشفى والنهارده سند هيخرج 

من المستشفى....

.

يا سند ..


نعم ...


احنا هنخرج اول ما عمي يوصل ...


سند ...حاضر ...


عمي جاه ونزلنا وركبنا العربيه ...


سند بكسوف.... نزلني قدام يا عمي وانا هركب تاكسي لحد البيت...


اتكلمت بسرعه ....لا انت هتروح معانا اتكلم يا عمي ...


عمي بابتسامه...بص يا سند يا حبيبي انت هتعيش معانا البيت كبير وهتبقي معانا كلنا علشان لو احتاجات حاجه ولما تتحسن خلاص ابقي روح يا سيدي ...


سند بابتسامه...معليش مش هقدر خليني علي راحتي...


اتكلمت بحزن...علشان خاطري يا سند علشان ابقي مطمنه عليك ...


سند بابتسامه...معليش خليني في بيتي ...


عمي بحنان...ما بيتي هو بيتك طيب تعالي معانا النهارده ولو مارتحتش ابقي ارجع بيتك بكره ...


اتكلمت بسرعه ...علشان خاطري وفق ...


مستغراب من معاملته معايا واهتمامه الزياده وكمان طول الوقت جنبي ومش عايزه تسبني بس قربها مريح لقلبي ..

حاضر ...


وصلنا البيت ودخلت وانا مسكه ايد سند ووصلته للاوضه اللي جنب اوضتي ...وبعدين رجعت اوضتي وانا بفكر ازاي هخلي سند معايا علي طول وميسبنيش تاني ..


ادم دخلت وهي مسكه ايد سند وبعدين طلعت بيه علي طول 

وانا وقف مهزوم وضعيف ومش قادر امنعها..طلعت وراها لاقيتها دخلته ورحت اوضته وفي ثانيه لاقيتها طلعت من اوضتها بسرعه ودخلت عند سند قربت من الاوضه...


طلعت من اوضتي ودخلت عند سند واتكلمت بسرعه قبل ما ارجع في كلامي ....سند 


سند استغرابت رجوعها تاني ...نعم نسيتي حاجه 


اتكلمت بهمس وانا مكسوفه وخايفه ...ممكن تتجوزني..


سند انا مش مصدق اللي بسمعه اكيد انا سمعت غلط اتكلمت بصدمه...نعم


اتكلمت بدموع وصوت عالي ومهزوز ...ممكن تتجوزني


سند اتكلمت باستغراب وحزن ...ازاي اتجوزك وانا صغير وانتي كبيره


اتكلمت بحزن ودموعي زادت وعيوني بتترجه يوفق....وفق وكل حاجه هتحل 


سند شايف الحزن في عينه وانها خايفه بس صعب اتكلمت بحزن...مينفعش 


اتكلمت برجاء وانا بقرب منه وبمسك أيده وقلبي خايف من رفضه ليه ...ارجوك وفق


ادم حسيت بنغزه في قلبي ودموعي نزلت غصب عني هي للدرجه دي عايزها حتي وهو مش فاكرها ولا عايزها...اول ما لاقيتها بتترجه مسحت دموعي ودخلت الاوضه ...كفايه كده يا سما ...


اتكلمت بحزن وخوف من الرفض....لا مش كفايه 


سند حاسس بوجع في قلبي ومش قادر اشوف دموعها بتجرحني ومش فاهم ليه مش قادر اشوفها زعلانه بس مينفعش اتكلمت بحزن...لو ينفع كنت اتجوزتك بس 


اتكلمت بأمل وحزن من كلمه بس ...متقلقش احنا هنتصرف بس انت وفق ...


ادم حسيت اني خلاص معدش قادر اسمعها بتترجه ولا اشوف حبها ليه اتكلمت بحزن....سما 


اتكلمت بهدوء....نعم 


ادم اتكلمت بحزن وضعف ..كفايه بقي ابوس ايدك كفايه ارحمني..


حسيت بالكسره في نبره صوته ..سبت ايد سند وخرجت بسرعه من اوضه سند ومن البيت وكلام ادم بيرن في قلبي قبل وداني ...انا مش عارفه اتصرف ازاي أضحي بقلبي ولا اطمن قلبي بالحب وافضل مع سند ..

يارب انا تعبت عايزه سند وادم عايزني ...

اناخايفه...ومعدش اقدار اجر ح ادم اكتر من كده ولا قادره ابعد عن سند ...انا خايفه اظلم نفسي او اظلم ادم 

فضلت ماشيه وقررت اني ابعد عن كل ده واخد وقت مع نفسي ولنفسي وافكر بهدوء لوحدي ..


بعد سما ما خرجت قربت من سند ومسكته من هدومه وضربته بالبو كس واتكلمت بقهر....اوعي تفكر انك هتكسب 

سما مش هتتجوز غيري فاهم ..وضر بته تاني وخرجت بسرعه

وكإني بهرب من نفسي 


سند انا مش فاهم ايه اللي بيحصل قرب مني وضر بني من غير سبب ...بس لما اتكلم عن سما ...مرت قدمي زكري وهي مربوطه وبتصر خ ...غمضت عيني وهو ضر بني تاني وانا معنديش طاقه حتي اني ادفع عن نفسي سابني وخرج وانا حطيت ايدي علي وشي ودموعي نزلت وقعدت علي الارض بضعف ....انا وحيد وضعيف وسما هي اماني حتي لو مش عارفها ولا فكرها بس عايزها وجودها بيطمني الدنيا دي كبيره اوي عليه وانا وحيد ...تايه في الزحمه محتاج ايد تمسك ايدي وطبطب عليه وتحسسني بالأمان 

خدت شنطتي وخرجت من البيت وانا شايف قدام عيني مشاهد كتير مع واحده شبه سما بس في سني 


.

طلعت تليفوني ورنيت علي عمي وحكيتله كل اللي حصل ..

وطلبت منه يجبلي شنطه هدومي ...


عمي اول ما وصل حضني وانا فضلت اعيط ...


انا عايزه ابعد يا عمي ...انا خلاص معدش قادره اجر ح ادم اكتر من كده وسند مش فاكرني وده بيجر حني....


عمي طبطب عليه....اعملي اللي يريحك يا حبيبتي وانا معاكي ....


انا عايزه اروح اسكندريه واعيش هناك بس مش عايزك تعرف حد اني كلامتك ولا انك تعرف مكاني وبكده ادم هيعيش حياته وسند هيكمل حياته وانت هتساعده وطلبي الاخير ليك 

انا مش عايزك تحكيلي اي حاجه عنهم وانا مش هسالك ...

خليني انسا ...وهم ينسو


عمي حضني جامد ...حاضر يا حبيبتي وانا هفضل معاكي ...

.

سبت عمي وركبت القطار ....

وغمضت عيني وانا عايزه انسا حتي نفسي عايز ارجع صفحه بيضه من غير ولا خط ...


وصلت واول حاجه عملتها اني روحت عند البحر و افتكرت كل كلمه كنت بيني وبين سند .

.

انا عايزه اشوف النجوم ...


هنشوفها مع بعض ...


واحنا قاعدين علي البحر ...


هنشوفها مع بعض هنا وهناك وفي كل مكان واحنا مع بعض ..


اتكلمت بكسوف ...وعد ..


وعد..

.

.

رفعت عيني للسما واتكلمت بحزن....كان نفسي نشوف النجوم مع بعض وانا في حضنه ...

وغمضت عيني ودموعي نزلت وحطيت ايدي علي وشي...

.

.

بعد مرور سنتين ...

.

.

قبل السنتين ..ادم فضل يدور عليه وفي الاخر ياس ورجع لحياته تاني لما حاس أن عمي عارف مكاني ومش عايز يقوله 

بس هو كان بيدور في السر ...

سند رجعتله الذاكره وبيدور عليه في كل مكان ...

وانا اشتريت بيت وفتحت محل ورد قدم البحر وليه شريك اللي هو صاحب المحل هو بيفتح بالليل وانا بالنهار.. واختارت المكان ده علشان اكون جنب البحر ...وعمي كل فتره بيجي يطمن عليه ..

.

.

نرجع للحاضر ...


بحس بفرحه كبيره وواحد بياخد مني بوكيه ورد لحبيبته بحس اني ملكت الدنيا وكأنه ليه ...

كنت سرحانه وانا ماسكه ورده في أيدي 


كفايه رومانسيه بقي يا بنتي ...


اتكلمت بكسوف وانا بضحك ... رومانسيه بالله عليك اقعد ساكت ...


طيب انا هسكت اهو يلا روحي بقي الوقت اتاخر...


اتكلمت بضحك...طيب اهو حتي الاقي وقت اقعد قدم البحر ...


اتكلم بضحك ...يبخت البحر بالحب ده كله..


اتكلمت بكسوف ...بس بقي يا فهد ..

وخرجت بسرعه وانا ماسكه الورده في أيدي ورحت لمكاني المفضل ...

التليفون رن كتير وانا مكنتش سامعه...رديت لما لاقيته بيرن تاني..

الو ...


اخيرنا وصلت لرقمك وحشتيني 


دموعي نزلت وقفلت التليفون وطلعت اجري علي المحل


فهد اتكلم بخوف لما لاقني بجري وانا بعيط ...مالك ايه اللي حصل 


اتكلمت بدموع

والتليفون لسه بيرن في أيدي 


البارت انتهاء بس الحكايه لسه واللي جاي اغرب من اللي فات...

الحب اطمانا وانتماء وامان الحب عمره ماكان خوف...

ومستحيل تقدر تحب حد علشان هو بيحبك ومستحيل تقدر تسيب حبك علشان حد حتي لو كان بيحبك ...احساس صعب الاختيار بين نفسك وغيرك  ...

والاصعب لم تبقي بتختار بين قلبك وقلب حد تاني ...


#ام-بالأجبار...

التليفون لسه بيرن في أيدي ومع كل رنه ضربت قلبي بتزيد وقلق وخوف سنين رجع هجمني من تاني بقوه...

فهد اتكلم بقلق ...مالك ايه اللي حصلك لما خرجتي وبعدين ردي علي التليفون ممكن يكون عمك ...


قربت التليفون من قلبي وضغطت عليه جامد ...خايفه ..

رفعت التليفون بصعوبه وضغطت علي الشاشه والمكلمه انفتح وحطيت التليفون علي وداني وكل اللي وصلني من الجهه التانيه الهدوء فضلت حطه التليفون علي وداني كتير وبضغط عليه ومش سامعه غير صوت نفسه يااااه انا مش قادره اتخيل اني السبب في كل ده بس انا قررت احرره من كل الحب اللي في قلبه.....

اتكلمت بقلق ...انت معايا ..


عمري ما كنت مع حد غير معاكي وحتي وانتي مش معايا انا برود معاكي ...


اتكلمت بحزن ودموعي خنقتني...ارجوك


اتكلم بسرعه وصوته كان مخنوق ...ارجوكي انتي كفايه كده كفايه انا تعبت سنين بتمر وانتي زي مانتي معندكيش غير قسوه القلب عليه ارحمي ضعفي في حبك ارحمي قلبي 

انا كل اللي بطلبه منك الرحمه لقلبي ...


اتكلمت بدموع وصوت شهقاتي كان بيعالي مع كل كلمه ...انا اسفه ...


ياااه اسفه بكلمه واحده هتمحي عذاب سنين ...وانا اتاسف ازاي لقلبي ...أقوله ايه علشان يغفرلي حبك....


دموعي زادت...غصب عني لو كنت اقدار احب كنت هحبك انت كنت اديتك عمري مش بس قلبي بس للاسف الحب عمره ماكان كلام ولا دموع..

انا ضعيفه اوي أضعف من اني اجرحك ...ارجوك إنساني وعيش حياتك..

انت تستاهل اللي تحبك وتديك حبها وقلبها ...تديك قلب فاضي من الهم والوحده تديك قلب من غير ندوب إنما انا 

مستهلش اكتر من اللي خدته ...انت تستاهل الحب ...


متقوليش علي نفسك كده انا عمري ما تمنيت ولا كنت هتمني قلب غير قلبك ولا حبيت ولا هحب غيرك انتي حبي الأول والوحيد ..

بحبك يا سما ودي اخر مره هقولهلك واسف لو ازعجتك بس كان نفسي اسمع صوتك لاخر مره ...


اتكلمت بسرعه ...في ايه مالك يا آدم 


حتي اسمي ليه لحن تاني من صوتك بيرجع قلبي ينبض بقوه انتي الحياه يا سما وانا ضعفت وقررت انسا الحياه وأكمل واجباتي...انا بخير بس قلبي لا ...بشكرك ..عرفتيني عذاب الحب وقسوه الحب ...النهارده فرحي يا سما ...هستنكي ولو في ولو ذره حب في قلبك تيجي ...

عايز ابدا حياتي الجديده وانا بودع قلبي بيكي بطبطب عليه بنظره من عنيك ولو لاخر مره ...


مع كل كلمه كنت بسمعها من ادم دموعي كنت بتنزل من جديد انا مش قادره اتخيل اني السبب اني وصلتك لكده بس كنت اعمل ايه عرفت متأخر أنه بيحبني ووقتها كان رجعلي  سند تاني بس انا علشان مجرحش ادم ولا اكسر قلبي قررت اني ابعد حتي عن حبي وضحيت بنفسي وحبي علشانه..

اتكلمت بهدوء..مقدرش ..


اتكلم بهمس...ده اخر طلب هطلبه منك عايز انساكي ساعديني ارجوكي عايز ابدا من جديد ...


اتكلمت بحزن...حاضر ...


اتكلم ادم بنفس الهمس ...بحبك دي اول واخر مره اكون خايف ويوم ما اكون خايف يكون من الحب اللي هو اجمل وألطف احساس في الدنيا انا خايف اوي يا سما ...


خالص كلامه وقفل ووقتها انا انهارت في الارض وبقيت اضرب بايدي علي قلبي يااااه انا خايفه ...خايفه اوي من موجهه ادم ...مش عارفه أقوله ايه ...لو كان الحب بايدي والله والله كنت هحبك يا آدم ...

كملت كلامي وانا بضغط علي قلبي لو ينفع كنت طلعت قلبي بايدي وضربته بالقلم وقولتله يحبك انت وبس ...

غمضت عيني وقعدت وضميت رجلي عليه وفضلت اهز في نفسي وكإني بهرب من كل كلمه وافكري وقلبي ...


فهد اتكلم بخوف ...مالك يا سما قومي متعمليش كده في نفسك اهدي ...


رفعت عيني وبصيتله واتكلمت بحزن....انا اذيت اقرب الناس ليه يا فهد ...

وقمت من مكاني وفضلت ماشيه وانا مش حاسه بحاجه غير بالهواء اللي بيطير شعري ... روحت بيتي غيرت هدومي وفضلت اغسل في وشي كتير علشان دموعي تقف ...يمكن دول دموع السنتين اللي فاتو ... وكأن جرحي اتفتح من تاني بس بعمق ....

طلعت من البيت ومع كل خطوه للقاء ادم دموعي كنت بتجف 

لحد ما بقاش فيه ولا نقطه بتنزل من عيني ...

وصلت البلد ورحت لبيت عمي لاقيت الفرح والكل بيرقص وفرحان دخلت البيت واول واحد قابلني كان عمي فضلت حضنه كتير وهو فضل حضني كان نفسي ما اطلعش من حضنه تاني ...بعدت عنه وطلعت لاوضه ادم خبط علي الباب 

فتحلي هو لابس البدله وبيعدل في الببيونه...

وفضل ساكت بس عنيه كنت بتقول كل حاجه ...


اتكلمت بهدوء...الف مبروك ...


ادم حسيت بنغزه في قلبي لما شوفتها وقد ايه كلمه مبروك دي أسخف كلمه...رديت بهمس ...شكرا انكي جيتي حتي لو لاخر مره ...


اتكلمت بهدوء...مقدرش ارفضلك اخر طلب ...


ادم كان نفسي تفضل معايا لاكتر وقت ممكن فااتكلمت بسرعه...تعالي اقعدي معايا لحد ما اخلص علشان ننزل مع بعض ...


دخلت من غير ولا كلمه وقعدت علي الكرسي اللي جنب السرير وهو عدل هدومه وقرب قعد علي السرير ...


ادم اتكلمت بهدوء عكس الحزن اللي كنت حاسس بيه....

دلوقتي تقدري تتجوزي سند ...


بصيت للأرض واتكلمت بهمس ...معدش ينفع ...


ادم حسيت بلحظه من الفرحه ...ليه ..


كملت كلامي وانا بضغط علي ايدي ....معدش عندي حاجه اقدر اقدمها في حياتي لحد حتي الحب بقي عبء عليه ...

قولت كده وخرجت من اوضته ونزلت قعدت مع عمي بعد لحظات كان نزل ادم ويونس ...


يونس اتكلم بفرحه ....انا مش مصدق نفسي انك جيتي فرحي ...دي رحيق هتفرح اوي ...


اتكلمت بابتسامه...الف مبروك يا يونس ...وانا كمان نفسي اشوفها ....


ادم قرب مني ووقف جنبي واتكلم بهمس....هتفضلي طول عمرك حلوه والوحيده في عيني...


قال كده وخرج بسرعه 

وانا بصيت عليه وغمضت عيني...

وخرجت مع عمي لمكان القاعه ...

وصلنا قبل العرسان ...

بعد وقت بسيط دخل يونس ورحيق وادم والعروسه ...

فضلت باصه عليهم وانا مش فاهمه احساسي ...

طول الفرح حاسه بنظرات ادم ليه حتي ولو وقف جنب العروسه باصص ناحيتي قررت أخرج من القاعه علشان اسيبه يفرح...


وانا ماشيه في الهواء لاقيت ايد بتمسك ايدي في اللحظه دي حسيت بالدف في قلبي من مجرد مسكت ايد وقلبي عرف صاحب الايد كأنه مالكه..غمضت عيني وكنت بتمني الزمن يقف في اللحظه دي...


كل ما بتمر عليكي السنين كل ما قلبي بيحبك اكتر وبيحفظ تفاصيلك حبي ليكي اكبر من الوقت والمسافات عمري ما يأست ولو لحظه في حبك طول الوقت شايفك حتي لو بعيده عني وحشتيني اوي وحشتي قلبي قبل عيني ....


فتحت عيني لاقيت سند وقف قدمي ودموعوا بتنزل مع كل كلمه بيقولها ....


سند كمل كلامه ....فضلت ادور عليكي وعمري ما يأست كنت متاكد انك هترجعيلي وكنت هستنكي لاخر يوم في حياتي اهم حاجه تكوني في حضني ولو لثانيه اعوض بيها فراق  سنين وجرح وقسوه الايام .....


سحبت ايدي من ايدو وحسيت بإفراغ في قلبي ...واتكلمت بهمس....تقدر ..


سند اتكلم بابتسامه....اقدار ...


اتكلمت بهدوء....خلاص استنا 

قولت كده ومشيت من قدامه..


سند بصوت عالي....ده وعد ...


اتكلمت بهمس ....وعد...


مشيت المره دي وانا نفسي افضل بس مقدرش ...


رجعت لاسكندريه تاني ومكاني المفضل البحر والورد ....

.

.

.

بعد مرور عشر سنين...

.

.

.

وانا وقفه قدام البحر وشعري بيطير ووقف جنبي عمي وانا سنده عليه ...


اتكلمت بضحك... النهارده عيد ميلادي انا مش مصدقه اني 

كملت ٣٩سنه لا لا اكيد في غلط بقي السكر ده السنه الجايه يكمل الاربعين لاااا


عمي اتكلم بضحك ...بس بقي يا بت وجعتي دماغي انتي دلوقتي في اجمل مرحله في عمرك ...وهتفضلي طول العمر

صغيره في عيني ...


اتكلمت بضحك وانا بحرك شعري بعيد عن عيني ...ايه رايك 

اقص شعري طول قوي وبيطير في كل حته ...بقي مزعج..


عمي بضحك....اكتر منك ...هو انا أمته هطمن عليكي واشوفك في ايد عريسك ...انا خايف اسيبك لوحدك ...


اتكلمت بحزن وانا بحضنه ...ربنا يخليك ليا ...اوعي تقول كده تاني ....


عمي بضحك...بهزر معاكي انا قاعد علي قلبك لحد ما اسلمك لعريسك بايدي ...


اتكلمت بضحك وانا بمسك ايد عمي وبنتمشي علي البحر ...

وه انت عايز تتخلص مني ولا ايه ....وبعدين انا مبسوطه كده ...


عمي بضحك....انا خلاص يأست منك ...بقولك ايه متجبيلي 

ترمس علي مقعد شويه رجلي وجعتني ...


اتكلمت بضحك....حاضر ...

روحت جبت الترمس ورجعت قعدت مع عمي ...


اتكلمت بهدوء...عمي عايز اخد رايك في حاجه ...


عمي بابتسامه....قولي يا حبيبتي...


اتكلمت بهدوء....انا عايزه اعمل دار ايتام في حته من الأرض 

واعمل مزرعه وجنيننه كبيره للاطفال يشتغلوا فيها لما يكبرو واهو ابقي ام لالف والاقي الحب في قلبهم ...


عمي طبطب عليه....اعملي اللي يريحك وانا معاكي ....


وفعلا نزلت البلد بعد عشر سنين بعيده وبدأت في التجهيزات والبناء والنهارده الافتتاح بعد شعل سنه كامله في الدار و المزرعه والجنيننه...


وانا وقفه ببص علي الاطفال لاقيت ايد بتمسك ايدي غمضت عيني وابتسمت 


ممكن ابقي اب ليهم 


اتكلمت بسرعه وانا بكشر وبسحب ايدي من ايدو لا...واطلع بره ..


اتكلم بضحك طيب ممكن ابقي اب ليكي 


اتكلمت بسرعه وانا بضحك ...اطلع بره 


طلع يجري وانا فضلت اضحك سند لسه بيحاول وانا لسه 

برفض 


#ام-بالأجبار...

فضلت وقفه مكاني وانا بصه علي الأطفال هم اكتر حاجه بتفرحني بجد هم اكبر نعمه من ربنا مش متخيله ازاي حد ممكن يتخله عن حته منه ...كل طفل منهم هو كيان وعايله وحب ...قربت منهم وقعدت جنبهم واتكلمت بابتسامه....

ايه رايكم احكيلكم حدوته مختلفه ...


الاطفال اتكلموا في نفس واحد ...احكيلنا يا ماما ...


حسيت أن الكلمه ليه نغمه في قلبي ...حاضر كنت بتكلم بحماس...كان يا مكان يا سعد يا إكرام في قديم العصر والزمن ...


كان في اميره عايشه في قصر عالي اوي وكل اللي بتعمله طول الوقت أنها بتبص علي الناس و خايفه تقرب منهم أو تتعامل معهم مع ان عمرها ما تعملت معهم قبل كده ولاشافت منهم حاجه وحشه بالعكس الكل كان بيحبها بس هي طول الوقت حاسه بالخوف وكأن حياتها في خطر ...مهما حاولت مامتها تفاهمها أو تقول لها انها غلطانه كانت بتتعصب وتفضل تبكي وكل ماكان بيتقدم امير لخطبتها كنت بترفضه  من غير حتي ما تشوفه وعمرها ماادت فرصه لنفسها تحب او تتحب دايما قفله علي نفسها وقلبها .. لحد ما في يوم صحيت من النوم لاقت نفسها في مكان غريب بصت حوليه بخوف....


كنت بتكلم بخوف وصوت عالي وانا ببص في كل اتجاه انا فين حد يرد عليه انا خايفه ياماماااااا يا مامااااا انتي فين يا مامااااا ..

انا مش عارفه انا فين ولا جيت هنا ازاي المكان هنا غريب اوي بقيت ابص في كل اتجاه مفيش حد قومت من مكاني وفضلت ماشيه في وسط الأشجار الضخمه لحد ما وصلت لنهر وعلي الضفه التانيه زي ما اكون شايفه ماما بتعدي بين الأشجار في ثانيه وبدون تردد او تفكير نطيت في البحيره وفضلت احاول اوصل للبر التاني بس للاسف انا مبعرفش اعوم كل اللي بعمله دلوقتي اني بحرك ايدي في كل الاتجاهات يمكن انقذ نفسي بالاسف انا خلاص بغرق بنزل لتحت رغم اني بحاول بكل قوتي اني ارفع راسي 

لفوق علشان اعرف اخد نفسي بس للاسف خلاص معدش عندي طاقه جسمي فقد قوته وكل اللي بعمله دلوقتي اني استسلمت للظلام ورحبت بيه مره واحده لاقيت ايد بتحاول تمسكني بدون تفكير مسكت في الايد جامد ودي كنت اخر حاجه شوفتها ...

مره واحده شهقت جامد زي ما اكون بغرق وفتحت عيني جامد لاقيت نفسي نايمه علي سرير ضخم جدا انا فيه كاني نقطه في بحر حولت اتحرك بس للاسف ايدي كنت مربوطه في حافه السرير غمضت عيني بسرعه لما سمعت صوت اقدام 

بتدخل الاوضه ..انا حاسه الخوف بيزيد في قلبي مع كل خطوه من صوت صاحب الاقدام الضخمه اللي بتهز السرير بيقرب مني ...


واتكلم وهو بيقرب ايد من وشي ...فتحي عينك انا عارف انك صاحيه 


فتحت عيني بخوف من صوته ...واتكلمت بخوف من شكله ..

انت ايه


اتكلم بضحك وصوت قوي ....انا منقذك ..


اتكلمت بخوف من شكله ....طيب فكني وخليني امشي ...


اتكلم بهمس مخيف ...انتي اسيرتي من وقت ما عيني لمحتك....بقيتي ملكي ...


اتكلمت بخوف شديد....ارجوك سبني انا خايفه ...


اتكلم بحزن ....خايفه مني ..


اتكلمت بسرعه ودموعي بتنزل ....ايوه ..انت مين ولا ايه انت مش انسان ...


اتكلم بهمس وهو بيقرب من السرير ...انا ملك الارض اللي كنتي فيها وانا ايه انا هجين أسد ... 


اتكلمت بخوف ...ايه الهجين ده انت انسان ...


اتكلم بضحك وصوت رجولي ....انا كأن خرافي اسطوره في حكايات زمان بس اسطوره حقيقيه بتححق بشروط...


اتكلمت بخوف ...طيب فكني وخليني امشي ...


اتكلم بصوت عالي وغضب ....انا قولت انك مش هتمشي انتي من النهارده اسيرتي ...ملكي ...

قال كده وخرج من الاوضه وقفل الباب بقوه وانا دموعي نزلت وغمضت عيني بقوه ....


بعد مده فتحت عيني لقيته قاعد علي حرف السرير ومسك في أيده مفتاح ...


اتكلمت بسرعه ...فكني 


قرب مني من غير ما يتكلم وفكني واول ما فكني قومت من مكاني وجريت علي بره وكانت فكره أنه بيجري ورايه بس اللي استغرابته أنه حتي ما قمش من مكانه فضلت اجري لحد ما وصلت للباب وحطيت ايدي عليه علشان أخرج بس رجعت في كلامي ورجعت اجري تاني بس لدخل القصر ودخلت الاوضه لاقيته نايم علي السرير وحطط أيده علي وشه قربت منه وقعدت علي حرف السرير وكإني مسحوره بقربه...


اتكلم بهمس....ايه اللي رجعك دي كنت فرصتك الوحيده للرجوع غير كده انتي ملكي ...اهربي ...


اتكلمت بحزن....بدي نفسي فرصه انا فضلت خايفه طول عمري من غير سبب ..كنت عايشه زي الميته علشان كده قررت اغمر بحياتي لاول مره ..


اتكلم بهمس....هتغمري بحياتك ومعايا انسانه غريبه ...

وقام قاعد وقرب مني وحضني وطبطب عليه انا في الاول كنت خايفه بس بعدين حسيت بفرشات بتطير في قلبي 

غمضت عيني وسبت نفسي لحضنه ...كان ادف حضن مر عليه ادف من النعيم ...بلا هو النعيم ..

محسيتش بحاجه بعدها ..

فتحت عيني لاقيت نفسي نايمه علي السرير وجنبي قطه جميله ....قربت منها وحضنتها ....

وقومت من مكاني وقربت من البلكونه وفتحتها ووقتها شوفت اغرب وأعجب حاجه ممكن تشوفها عيني آلاف من نفس شكل الوحش فيهم اللي علي هايه ارنب أو اسد أو قطه أو غزال ..وكلهم بيشتغلوا وبيتحركوا بتنغم وكأنهم درسين كل خطوه قبل ما يتحركوها ....غمضت عيني جامد وفتحتها بسرعه كاني بتأكد اني مش في حلم ...

دخلت بسرعه وقعدت علي السرير وضميت رجلي لحضني ...

لقيت الغريب دخل الاوضه وفي أيده سلسه....


اتكلم بصوت هادئ....تقبلي تكوني ملكه للملكه الغراءب ...


اتكلمت بخوف من كلامه ....ملكه ..


اتكلم بهمس وهو بيقرب مني ...اول ما تلبسي السلسه هتكوني ملكه وزوجتي وام لاطفالي ...


اتكلمت بخوف ...لاااا..انت وحش ...


اتكلم بهمس....انا يعقوب ...


اتكلمت بحزن....سبني 


اتكلم بهمس...انتي اللي اختارتي وده كان قرارك لما رجعتي تاني امبارح مع اني اديتك فرصه تهربي وترجعي من تاني لحياتك ....هستنكي تحت لو وفقتي هتلبسي السلسه 

وتنزلي...ولا 

قال كده ونزل علي طول وساب السلسه ...

فضلت افكر كتير وفي الاخر نزلت وانا لبسه السلسه وقتها بصلي بنظره مستحيل انسها لحد اخر يوم في عمري بصه حب وحنان من مجرد نظره حسيت بالأمان والطمأنينة...نظره كنت كلها دف ...قرب مني وحضني ...وانا فضلت احرك وشي في صدره وكإني بغرق في الجنه ...

ومرات ايام وليالي وانا بحبه اكتر واكتر معه حسيت بالحب 

والامان معه حسيت بالدف معه حسيت اني ملكه ...مملكه الهجاءن هي اغرب مملكه كائنات خرفيه بتظهر لك لما تحس بياسك وخوفك ...وشهر وراه شهر وانا بدوب في حبه اكتر واكتر وهو كل اللي بيقدمه ليه حب وحنان بدون مقابل.. 

فضلت تمر الايام لحد ما مر سنه ...وفي وقتها طلب مني اكون ملكه بجد وام ...

(هنا تسكت فيروزه عن الكلام الغير مباح 🫣)


صحيت من النوم في يوم علي صوت عالي نزلت بسرعه لاقيت يعقوب ركع علي الارض وفي شخص بيحاول يقتله 

قربت منه ومن غير تفكير ركعت قدمه واتكلمت بخوف ...

اقتلني مكانه ...


يعقوب اتكلم بحزن ....قومي يا نرد 


اتكلمت بخوف وانا بلف ليه وبحضنه بقوه ...لا انا من غيرك ضياعه خليني في حضنك لاخر يوم في عمري حياتي من غيرك جحيم وفي حضنك النعيم.....


يعقوب اتكلم بحزن....حبيتيني ...


اتكلمت بضياع من فكره أنه ممكن يروح مني ...عمري ما حبيت نفسي غير معاك انت حياتي وونسي وناسي يعقوب بحبك اكتر من نفسي ....


حضني اكتر واتكلم بهمس وحنان...بحبك اكتر من نفسي ...

وقام وهو شايلني وانا بصيت ملقيش حد غيرنا كل اللي كانوا موجودين اختفوا ...دفت راسي في حضنه اكتر واتكلمت بهمس....حياتي يعني انت يا يعقوب ...وحضنته اكتر.... وغمضت عيني براحه ...

ومرت الايام وكل يوم حبي ليعقوب بيزيد ...

وخلفنا اميرات و أمراء حلوين ...

وتوته توته واهي خلصت الحدوته ..


اتكلمت بضحك....حكايه اسطوره غريبه لحب اغرب من الوقع والخيال .....


بس كده يا حلوين وبكده تكون حكايتي للنهارده خلصت ...


كلهم اتكلموا  ....ازاي حبت وحش يا ماما ...وهي كانت بتخاف من كل الناس العاديين ...


اتكلمت وانا بغمض عيني ...الحب ده غريب عمرك ما تتوقع  هتحب مين وأمته أو هتضحي بحبك علشان مين المهم جوهر الشخص ممكن يكون شكله وحش أو ضخم بس قلبه 

اطهر واصفه واحن قلب ....ويكون ده حبك ...ودي مملكاتك

الغريبه....


حكايتك حلوه زيك الحب حلو ...

لفيت بسرعه لقيت سند بيبتسم ....


اتكلمت بغضب مصتنع ...ايه اللي رجعك تاني ...


اتكلم بهمس وهو بيقرب مني وبيحط أيده علي قلبه.... ده اللي رجعني حطي ايدك شوفي بيدق ازاي ...


اتكلمت بكسوف ....عيب عليك تعمل كده قدام الاطفال واطلع بره ..


اتكلم بضحك.....بره بردو بره بره....ماشي 


اتكلمت بضحك....بره ..


كملت كلامي مع الاطفال كنت في أسعد لحظات حياتي وانا معهم وده يحضني ودي تبوسني ....وكان الحياه قررت اخيرنا 

تضحكلي وبحب ....

مش شرط السعاده تكون راجل بيحبك ساعات السعاده بتكون طفل يحضنك وقت حزنك وقت خوفك .....


بعد يوم طويل غمضت عيني وانا ماشيه رايحه لمكان اوضتي ...وانا عند اوضتي لقيت ايد محوطني وشخص بيقربني عليه جامد وبيتكلم بهمس .... وحشتيني...


حاولت ابعد عنه بس كان مسكني بقوه ...اتكلمت بهدوء..

سيبني ...انت عايز ايه ...


اتكلم بهمس وفي بيحط رأسه علي كتفي ...حتي ريحتك بتخدر قلبي كأنها مسك .....


اتكلمت بحزن....لو سمحت سيبني ...


سابني وانا غمضت عيني ودخلت اوضتي ونمت علي السرير 

وانا بفكر في الماضي بكل تفاصيله ...هو ممكن كل ده كان اتغير لو بس كنت فكرت في نفسي ...بس برجع واقول كنت هبقي انانيه لو اختارت حد علي حسب حد ...

غمضت عيني وروحت في عالم الاحلام ...


صحيت تاني يوم الصبح علي اسوء خبر في حياتي النهارده فعلا حسيت اني يتيمه ...عمي مات ...

فضلت اعيط وبقيت اجري وانا مش حاسه بنفسي ولا لبسه ايه ولا بجري ازاي وصلت البيت ودخلت بسرعه علي جوه وطلعت اوضه عمي كلهم كانوا جنبه اول لما شافوني بقرب 

بعدو عنه قربت اكتر منه وانا حطه ايدي علي بقي ودموعي بتنزل بخوف ومره واحده رميت نفسي في حضنه واتكلمت

بضعف وقهر ...عمي اوعي تسيبني انا مليش في الدنيا غيرك 

انا يتيمه من غيرك انت كل ناسي يا عمي خد عمري وارجع من تاني انا لوحدي انا تايهه من غيرك لما احزن اروح لحضن مين يا عمي اقول لمين احضني انا خايفه عمي رد عليه ...مع كل كلمه بقولها صوت شهقاتي كان بيعالي وانا بدفن راسي في حضن عمي اكتر ...حسيت بايدي بطبطب عليه رفعت عيني من حضن عمي علشان اشوف مين لاقيته ادم ...غمضت عيني بحزن واتمنيت اكون مكان عمي وارتاح من الدنيا بكل قسوتها هو انا ليه مين غيرك يا حبيبي خليك معايا انت مش قولتلي مش هسيبك غير لما اطمن عليكي عمي انا لسه لوحدي قوم اطمن عليه وطمني اني لسه ليه لحد النهارده عرفت معني اليتم يا عمي ... انا مهما كبرت انا عايزه حضنك انا خايفه من غيرك ياعمي قوم طمني...


ادم موت أبويه كان اكبر صدمه بس شكل سما وهي دخله حافيه ورجليه متعوره وجع قلبي ولما حضنت بابا وبقت تتكلم كان نفسي أحضانها واقولها انا معاكي بس معدش ينفع ..كل اللي قدرت عليه طبطبت عليه بصيتلي ورجعت لحضن بابا ...


عمي رد عليه عمي ...


بس يا حبيبتي كفايه بالله عليكي هو حاسس بيكي كفايه 

وبعدين انا معاكي تعالي هنا لحضني ...


بصيت لمرات عمي وحضنتها وهي فضلت تطبطب عليه وتقولي كلامي يوسيني ....


اتكلمت بخوف وانا بقرب تاني من عمي  ....قوم يا عمي قوم 

طيب رد عليه ريح قلبي بكلمه...


مرات عمي اتكلمت بحزن ...عمك سيبلك حاجه تصبر قلبك يا سما


دي كنت اخر حاجه سمعتها وبعدها رحبت بالظلم اتمنيت اكون جنب عمي ...


ادم بسرعه قربت منها وشالتها ودخلتها اوضتها وجبت فوطه ومسحت رجليها ونايمتها علي السرير ...


فتحت عيني بعد مده وانا مش قادره اصدق ان اللي حصل ده بجد وان عمي مات فضلت اعيط وانا ضمه رجلي عليه ونمت مكاني وانا حضنه نفسي ...وبتكلم بهمس اكيد انا بحلم اكيد كل ده حلم ومش حقيقي بقيت اغمض عيني بقوه يمكن اصحي من الحلم الغبي ده ...بس للاسف انا في الوقع ...


مر يوم وراه يوم وكل يوم اتقل واصعب من اللي قبله وانا علي نفس وضعي لا باكل ولا بشرب ولا حتي بتكلم ومر علي وفاه عمي اسبوع وانا بقيت هياكل انسان الحزن سيطر عليه ..وكل يوم كان سند بيجي ويفضل يتكلم لحد ما انام وبعدين يمشي وساعات كان يعيط وهو بيترجني ارد عليه..


بعد اسبوع وقفت من علي السرير ولبست هدومي وطلعت من الباب ونزلت لتحت لقيتهم كلهم قاعدين اول ما شافوني

قامو بس انا كملت مشي وكإني في الدنيا لوحدي وطلعت من الباب وانا مش حاسه برجلي انا ماشيه وخالص ...فضلت ماشيه لحد ما وصلت للمقابر فضلت هناك لحد ما نمت وبتكلم مع عمي وحشني اوي ...


ادم اول ما نزلت قومت بس هي خرجت بسرعه مشيت وراها 

لحد ما وصلت المقابر فضلت قاعد بعيد لحد ما نمت قربت منها وشلتها ورجعتها البيت ...انا حزين اوي عليها ...


فتحت عيني لاقيت نفسي في الاوضه رجعت غمضت عيني تاني ...


سما قومي يا حبيبتي عمك سيبلك حاجه ....


اول ماسمعت مرات عمي بتقول عمك سيبلك حاجه قومت جري واتكلمت بسرعه ... سيبلي ايه ...


مرات عمي ....تعالي معايا ...

مشيت وراها بسرعه دخلنا اوضتها هي وعمي قعدت علي السرير وهي شغلت الشاشه ...وظهرت صوره عمي قومت من مكاني بسرعه وقربت من الشاشه وانا نفسي أحضانها ادخلها بين ضلوعي....دموعي نزلت من تاني ...سمعت صوت عمي من تاني قد ايه عمي وحشني  


سما يا حبيبتي اوعي في يوم تزعلي انا عايز دايما اشوفك اسعد انسانه انتي عمرك ما كنتي بنت اخويه انتي بنتي انا بنت قلبي وعمري ....دي هديه ربنا ليه عوضتني عن اخويه 

حبيتك قد ما حبيته اتمنيت ايديكي عمري وسعادتي كنت دايما عايزك سعيده ...اوعي في يوم تزعلي أو دموعك تنزل 


لما قال كده مسحت دموعي بايدي ومع كل كلمه كنت بسمعها دموعي كنت بتنزل اكتر ومهما امسحها بتزيد وصوت شهقاتي كان عالي وبيعالي ...ضغطت علي شفايفي بقوه علشان امنع 

صوت شهقاتي من الخروج بس للاسف كانت بتزيد ..


حبيبتي انا عايز اطلب منك طلب ودي هتكون اول واخر مره اطلب منك حاجه ولو حابني اكون مرتاح اعملي اللي هقولك عليه (اتكلمت بهمس ...لو طلبت عمري شويه عليك )سما عايز 

اطمن عليكي مع انسان يحفظ عليكي نفسي ابقي مطمن عليكي واحسن واحد هكون مطمن عليكي وانتي معه ادم 

هو ده طلبي تتجوزي ادم هيعوضك عن كل اللي فات هتلاقي 

حضن يحبك ...في الاخر انتي حره اعملي اللي يريحك اهم حاجه عندي هي سعادتك 


وقعت علي الارض ووطيت وشي في الارض وبقيت بضغط علي ايدي ازاي ازاي 


مرات عمي اتكلمت بخوف عليه ....هتعملي ايه 


اتكلمت بحزن ..انا


البارت انتهاء بس الحكايه بتقرب من النهايه واللي جاي اغرب من الفات...


التعليقات بتعتت البارت اللي فات كلكم مستغربين أن سما عملت كده ...ساعات الإنسان بيضحي براحته علشان يشوف اقرب الناس ليه بخير ....وهي عمرها ظلمت حد قد نفسها 

...ومرت عشر سنين علشان البطله تكمل الحكايه في سن الأربعين ....الحب ميعرفش سن ولا انت مين ولا اصلك ايه الحب مجنون بلا عقل ...


كنت اتمني الحكايه تعجبكم ...


هستني رايكم في بارت النهارده و الحكايه ....


حكايه من واحي خيالي المجنون....


الشخصيات دي ليه مشاعر حتي لو هي مجرد خيال انا كل اللي بعمله بخالي الحكايه مختلفه 



#ام-بالاجبار....

احنا لازم نشيلها من علي الاجهزه وده اخر قرار ..

اتكلمت برعب ...مستحيل خد عمري قبل ما تعمل كده ...

يابني حرام عليك انت كده بتعذابها لا هي عايشه ولا ميته ...

اتكلمت بحزن وانا بركع علي الارض وبمسك ايد بابا ابوس ايدك سبهالي حتي لو كل اللي باقيلي منها نفس انا عايش علشانها انا عملت كل حاجه انت كنت عايزها علشان تسبهالي

ارحم ضعفي وضعف قلبي ارحمني انا خلاص معدش قادر اكمل حياتي انا لا عيش ولا ميت انا بقيت جسد بلا روح من غيرها هي كانت روحي......


 بابا اتكلم بدموع ...خلاص ياحبيبي خليها انا امنيتي في الدنيا راحتكم وهي كانت ومازالت اغلي انسانه علي قلبي انا اكتر واحد نفسي اشوفها مفتحه عينيها من تاني او حتي اسمع صوتها بس حرام عليك نفسك يا آدم ...


ادم اتكلمت بقهر ...انا مش مصدق يابابا كل اللي حصل وأنها في ثانيه راحت من ايدي نفسي اكون بحلم كل ماامسك أيدها بحس بالدف وكل حاجه بتقول انها طبيعيه وحتي الدكاتره يقولوا انهم معندهمش تفسير لحالتها انا تعبت يا بابا

تعبت من انتظارها كل يوم أنها حتي تفتح عينها تطمن قلبي كل حاجه انتهت بنسبالي بغيب صوتها عني انا ماكنتش متخايل اني بحبها للدرجه دي انا لحد دلوقتي كنت بتمني اكون مكان سند ...


بابا حضني واتكلم بخوف ...بعد الشر عليك يا حبيبي انا قلبي خلاص معدش حمل اني أخصر واحد كمان منكم كفايه عليه سما واني كل ما اشوفها كده قلبي بيتعذب ..


ادم دموعي نزلت من وجع قلبي عليها الايام بتمر وانا جنبها وبكلمها وبحكيلها عن يومي وعن نفسي يمكن في يوم تقرر ترجع للوقع لان ده قرره هي اللي اختارات تغيب عن الوقع وعني ....

.

.

.

اتكلمت بحزن ودموعي ....انا اسفه مقدرش احقق اخر طلب ليك يا عمي انا اسفه...

قومت من مكاني وانا خلاص بقوم الانهيار..بس انا مش متخيله بعد السنين دي كلها من انتظار سند اني اسيبه واتجوز ادم ...وكمان اكسر قلب سند ومرات ادم ...لا انا مستحيل اعمل كده ...عمري مكنت كده ...

دخلت اوضتي من تاني ونمت علي السرير وغمضت عيني من تاني ....ونفسي المره دي أن كل حاجه تنتهي ...

.

.

.

.

بعد بابا ما سبني وخرج انا روحت لمكاني المفضل والاخير قعدت جنبها ومسكت أيدها واتكلمت بحزن....عارفه النهارده يا حبيبتي بابا كان عايزني اسيبك بس انا مستحيل اسيبك حتي لو ضحيت بعمري علشانك انا كل امنيتي في الحياه انك ترجعيلي انا ضحيت بكل حاجه علشانك ...

مع كل كلمه كان بيقولها ادم كانت دموعوا بتنزل اكتر...

سبت أيدها ومسكت المشط وبدأت اسرح شعرها وانا بكلامها عن قد ايه كلنا مفتقدينها وبنحبها وبعدين جبت فوطه مبلوله ومسحت وشها وايدها ورجليها....ورجعت من تاني مسكت أيدها وضميتها لقلبي....سما ارجعيلي انا مش متخايل حياتي من غيرك انا من غيرك تيه وحيد قلبي ضايع ارجعيلي حتي لو كل اللي باقي منك وهم انك ممكن في يوم تكوني ملكي وفي حضني .....انا حياتي انتهت من اول ما خرج الدكتور من اوضه العمليات وقال البقاء لله وانتي وقتها وقعتي بين ايديه وقررتي تهربي من الوقع ومني ....

فضلت اتكلم معاها لحد ما نمت وانا حضن أيدها...

.

.

.

 فتحت عيني وشوفت نفسي في مكان غريب بصيت جنبي لاقيت ادم ماسك ايدي ونايم وبين عليه التعب وانا نايمه علي سرير غريب غمضت عيني من تاني ...وصحيت من الحلم الغريب  ...

وطلعت من اوضتي وقررت اني هرجع للاطفال من تاني يمكن اطلع من الحزن اللي انا فيه ...وانا ماشيه لاقيت سند 

جاي ناحيتي بسرعه واول ما قرب مني مسك ايدي ..


سند بابتسامه....اخيرنا خرجتي وحشتيني اوي...


اتكلمت بكسوف ....وانت اكتر ...


سند بابتسامه....هو اللي انا سمعته ده بجد ولا بحلم ...


اتكلمت بكسوف وانا بسحب ايدي من ايدو ...بس بقي ..


سند اتكلم بهمس وهو بيقرب مني 


الفصل السابع عشر والثامن عشر من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


أجدد وأحدث الروايات من هنا



روايات كامله وحصريه من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


إرسال تعليق

أحدث أقدم