القائمة الرئيسية

الصفحات

الأخبار[LastPost]

رواية مصطفى وملك الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر حصريه وجديده وخاصه علي مدونة عالم الروايات والمعلومات

رواية مصطفى وملك الفصل السادس والسابع والثامن والتاسع والعاشر حصريه وجديده وخاصه علي مدونة عالم الروايات والمعلومات 


 الفصل السادس 

حست بدوخه شديدة جت تسند على الترابزين فقدت توازنها ووقعت 

حس مصطفى بعـ اجزه وهو شايفها بتقع من على السلم وهو مش قادر يلحقها وقعت على الأرض والـ دماء بدأت تسيل من رأسها بغذاره 

حاول يقوم من على الكرسي معرفش نادا عليهم بصوت مرتفع

: كوثر.. حنان.. عم عبده.. حد يجي بسرعه 

نزلة كوثر من الأعلى بخضه وخرجت حنان من المطبخ صرخت وجريت عليها حملتها هي وكوثر وصعده إلى الأعلى ومصطفى طلب الطبيب 

كان واقف عند الباب وهو شايف الدكتور بيضـ ملها الجـ رح حطلها لازق طبي 

: الحمدلله الجـ رح مش عميق أنا هكتبلها على مسكن لأن الجـ رح هيتعبها أول ما تصحي 

: شكرًا يا علي تعبتك معايا 

: مفيش تعب ولا حاجه همشي أنا علشان عندي عياده وهبقي أكلمك 

: أكتب اسم الأدوية لـ عمي عبده وهو يجبها 

: ماشي ألف سلامة 

: الله يسلمك 

خرج دكتور علي فضل مصطفى معاها في الأوضه باصص على ملامحها وعلى رجله بحزن 

فتحت عنيها تشعر بألم في رأسها وجدت مصطفى جالس على الكرسي بجانب السرير 

: اه دماغي هو إيه اللي حصل 

: وقعتي وأنتي طلعه على السلم ودماغك أتفـ تحت 

: ااه دماغي وجعاني جداً 

: خدي المسكن اللي على الكومدينه وهتبقي كويسه 

مسكت المسكن أحذت منه حبايه 


: أنتي وقعتي أزاي 

: حسيت بدوخه فجأه ومش فاكره حاجه "حاولة تخفي تعبها قدامه علشان تقلل من خوفه اللي باين على وشه" اه نسيت أقولك أنا عدية على الصيدلية جبتلك الدواء بتاعك علشان خلص 

: مكنش فيه داعي الصيدلية هتبعته 

جت تقوم من على السرير مناعها مصطفى 

: رايحه فين 

: هجبلك الدواء 

: لا خليكي أنتي وقوليلي هو فين وأنا هجيبه 

: في شنطة المدرسة بتاعتي 

اتحرك بالكرسي أخذ الحقيبة من على الأريكه فتحها وأخذ الدواء ورجع على السرير فتح العلبه 

: هما طلعه بديل للدواء 

: مش عارفه بس اكيد اه لان الحبايه متغيره خالص الون والشكل 

مد ايديه ياخد المياه وقعت منه العلبه والحبوب كلها بقت على الأرض 

قامت من على السرير تلم الحبوب

: خليكي هنادي كوثر تيجي تلمه 

: لا مفيش داعي أنا هلمه 

وهي قاعده على ركبتها بتلم الحبوب دخلت كوثر ماسكه كوب عصير والأدويه بتاعت مصطفى 

: مصطفى بيه الصيدلية باعتت علاج حضرتك، بصت على ملك بسغراب فيه حاجه يا هانم ضيعه منك 

قامت ملك بتعب وهي ماسكه علبة الحبوب ومش ظاهرة في ايديها

: لا مفيش حاجه

: أنا خليت حنان تعملك كباية عصير ليمون 

خدت منها كوب العصير حططه على الكومدينه هو وعلبة الدواء 

: يلا اهو جه الدواء بتاعك يلا خده 

فتحت العلبه عقدت حاجبها بستغراب 

: أزاي نفس العلبه بس الحبوب مختلفه 

مسك منها علبة الدواء ومسك العلبة التانيه وقراء النشره اللي عليها 

: خليهم دلوقتي بس متقوليش لحد لغيط أما نعرف ليه الحبوب مختلفه 

بصتله بخوف وهي ساكته 

خرج البلكونة مسك التليفون ورن على.. 

: هبعتلك حبوب عايز أعرف إيه مفعولها بس ياريت محدش يعرف غيري أنا وأنت حتى بابا متجبش سيره قدامه 

: هبعتلك حد ياخد العينه

: لا بلاش زي ما قولتلك متعرفش حد تعاله أنت 

: بعد ما أخلص شغل هعدي عليك وحتى أتعشاء معاك أنت والمدام 

: هستناك 

قفل التليفون دخلت ملك وهي ماسك صنيه عليها طبق فاكها وأكواب عصير حططها على الترابيزة 

: أنا عملتلك عصير ليمون وقطـ عتلك فواكه 

: ملك سبيني لوحدي شويه 

حطط الشوكه في الطبق أخذت بعض القطع ورفعتها أمام فمه

: بطل شغل الأطفال دا وكل يلا هتكسفني يعني 

أبتسملها واخذ منها بصمت

: أمسك العصير روق دمـ ك 

اخذ الكوب منها وارتشف منه القليل 

: دكتور علي هيجي يتعشاء معانا انهارده 

: مين دكتور علي 

: اللي خيـ طلك الجـ رح هيجي يأخد علبتين الدواء يوديهم المعمل بس أنتي متعرفيش حد حتي الخدم 

شعرت بحزنه في نبرة صوته مسكت ايديه برقه

: أحنا لسه منعرفش التغير دا من الشركة ولا فيه حد ورا الموضوع ده كلها ساعات وهتعرف بلاش الحزن اللي شيفه في عينك دا

: أدخلي ارتاحي لغيط أما علي يجي 

: لا أنت تعالى معايا تحضر الأكل معايا

: حنان هتجأهز الأكل خليكي أنتي تعبانه 

: لا أنا اللي هحاضر الأكل أنهارده علشان تعرف أنك متجوز ست بيت شاطره في كل حاجه 

سحبت الكورسي وخرجت أتجهت نحو المطبخ 

: حرام عليكي الراجل يأكل اكلك دا 

: ماله أكلي ياعنيه إيه مش عجبك 

: الراجل لسه مدخلش على دنيا أنتي كدا عايزة تجيبي اجله 

رفعت السـ كينه في وشه بغيظ 

: عارف لو جبت سيرة طبيخي تاني على لسانك صدقني هقـ تلك وهاخد أنا القصر اللي شبه الروايات دا أنت فاهم 

: لمي ايديكي السـ لاح يطول و العمر مش لعبة 

نزلت ايديها ووقفت قدام لستت الأكل خرجت كل حاجه وبدأت في تحضير الأكل ومصطفى بياتبع حركتها 

في المساء حطط أخر طبق على السفرة 

: الأكل جاهز يا دكتور 

سحب علي الكرسي وقعد 

: تسلم ايدك الأكل شكله يفتح النفس

: ألف هنا 

حطط الطعام في طبق مصطفى 

أبتسملها مصطفى بهدوء وأكل في صمت 

علي: أنتي بتدرسي يا مدام ملك 

: اه بدرس في تالته ثانوي ادعيلي 

: ربنا معاكي شاطره ولا نص نص 

: جايبه أمتياز السنه اللي فاتت

: ماشاء الله عايزه تدخلي إيه ولا لسه مقررتيش

: طب بشري 

: انجحي أنتي بس وسيبي الباقي عليا 

: مصطفى أنت مش بتاكل ليه 

مصطفى بضيق: شبعت 

: بس أنت مكلتش حاجه طبقك زي ما هو 

: هستناكه تخلصه في الجنينة 

اتحرك بالكرسي خرج من الغرفة بصت ملك لـ علي بخجل وحطط المعلقه في بقها 

خرج الجنينة وهو يشعر بغيره شديد عليها من علي قرب علي عليه قعد قدامه 

: لحقت تخلص 

: الحمدلله، متخليش عقلك يهيائلك حاجات كتيره مش هتحصل أنا حسيت بغرتك بس ملك مراتك وأنا عمري ما هبصلها أنت لو مكنتش صحبي وعرفك كويس أنا كنت زعلت منك 

: أنت عارف الوضع اللي أنا فيه زي ما أنت شايف أنا عـ اجز وهي برضو لسه صغيره ولازم تشوف حياتها وتتجوز واحد يقدر يحميها 

: بلاش الكلام ده دلوقتي أجله لغيط أما نشوف نتيجة المعمل 

حط قدامه الأدويه

: الحبوب اهي ياريت تطلع في أقرب وقت 

: أنا هطلع من هنا على المعمل قبل ما يقفل وأول ما النتيجة تطلع هكلمك 

قربت عليهم ملك وهي ماسكه فنجين الشاي 

قام علي: خليها مره تانيه يا مدام ملك 

: ليه كدا يا دكتور لسه بدري 

: معلش عندي شغل ولازم أمشي 

هزت رأسها بتفاهم مشي علي قعدت ملك قدامه بصتله بحيره من سكوته هي لم تعدات على ذلك 

: ملك احنا لازم ننفصل عن بعض أنتي محتاجة حد يحميكي أما أنا مش هقدر احميكي ولا أسعدك أنا حسيت كتير بالعـ اجز اللي أنا فيه بس عمري ما هقدر اوصفلك أحساسي أنهارده وأنا شيفك بتقعي من على السلم وأنا مش قادر الحقك ولا اسعدك حتى اقل حاجه أني ادخلك الاوضه دي كمان معرفتش أعملها أنت محتاجة حد يقدر يعمل كل اللي أنا مقدرتش أعمله 


الفصل السابع

: ملك أحنا لازم ننفصل عن بعض أنتي محتاجة واحد يحميكي لأنك زي ما أنتي شايفه أنا مش قادر أحميكي ولا أسعدك أنا حسيت كتير بالعـ اجز بس عمري ما هقدر اوصفلك أحساسي أنهارده وأنا شيفك بتق*عي من على السلم وأنا مش قادر اقوم من على الكرسي الحقك حتى أقل حاجه أني ادخلك الاوضه دي كمان معرفتش أعملها أنتي محتاجة حد يقدر يعمل كل انا مقدرتش أعمله كفايه انك ساعدتيني في الأول وعملتي اللي عليكي بزيادة أنا شايف كفايه لحد كده وكل واحد يشوف حياته 

: هنتطلق

: اه لو عايزة تقعدي هنا براحتك أنا مش هخليكي ترجعي لـ أهلك وهفضل عند وعدي هساعدك لغيط أما تكملي دراستك 

كان بيتكلم هو لا ينظر إلى عيناها مثل المعتاد شعرت بالحزن الشديد داخل عينه قامت مسرعًا قعدت تحت رجله مسكت ايديه 

: أنا مش هبعد عنك عـ اجزك مش سبب ولا مبرر علشان ابعد عنك  

: ملك أنا بتكلم بجد أنتي محتاجة حد لو حصلك حاجه يبقي واقف في ضهرك ويقدر يحميكي 

حض*نته بقو'ه شدد على عناقها بيد*فن رأسه في عنقها واستنشق رائحتها الجميلة التي يعشقها 

: مصطفى أنا بحبك 

تفاجأ مصطفى خرج رأسه نظر لها بصدمه 

بدأت في البكاء 

: أنا بجد بحبك ومش عايزة ابعد عنك معرفش حبيتك امتا او أزاي بس أنا حبيتك بجد أنا ساعدتك من الأول علشان كنت بخاف منك بس مع مرور الوقت حسيت بمشاعر بس مكنتش متأكده منها بس دلوقتي أنا متأكده انا مش عارفه أزاي جاتلي الجراءة أني اقولك بس لو أنت عايز تطلقني وترجع لحياتك الطبيعية أنا معنديش مشكله بس أنا مش هسيبك غير لما ترجع تقف على رجلك وتكون كويس 

أبتسملها مصطفى بسعاده نظر إلى عيناها الحمراء من البكاء ورمشها المبلله ووجهه الأحمر الذي زادها جمالاً بسعاده هل يعقل هذا هي تبدله نفس المشاعر التي يشعر بها شعر بقلبه سينـ فجر من السعاده 

: أنا برضو بحبك اول مره احب من قلبي بجد أنا مش عايز حاجه تاني غير وجودك معايا 

مسك وجهها بين كفوف ايديه

: هفضل معاك جوه قلبك لأخر العمر 

مسح دموعها بإيده بحنان 

شعرت بالخجل الشديد من جلوسها على قدمه سحبت نفسها برقة مسكت فنجان الشاي 

: الشاي هيبرد 

مسك منها الفنجان بإبتسامة واسعه 

بصت للنجوم اللي في السماء وهي تأخذ رشفه من الشاي 

: إيه الفرق بين المتجوزين حقيقي واحنا قاعدين في الجنينة بنشرب شاي ومبسطين يعني هيعمله إيه زيادة عن اللي أحنا بنعمله 

سكتت فجأه ونظرة إليه بصدمه وخجل من كلامها

: الوقت أتاخر هطلع أنام علشان عندي مدرسه الصبح

: بلاش تروحي المدرسة أنتي تعبانه 

: عندي أمتحان شهري بكرا لازم أحضر 

سحبت الكرسي وهي مازلت لا تصدق إن كل دا حقيقي مش حلم هو فعلاً اعترفلها بحبه أتجهاها 

: تعرفي أنك جميله أوي يا ملك

: دا علشان عيونك حلوين بس

دخلت الغرفه قربت على السر*ير ساعدته أنه ينام على السر*ير ونامت بجانبها فهي اعتادت على هذا 

نظرة إلى عينه العسلي التي تعشقهم وتدمنهم مثل القهوة قربت عليه حض*نته لف ايديه عليها وضمها ود*فن رأسه في عنقها استنشق رائحتها الجميلة بهيام شعرت بقلبها سينـ فجر من قربه الشديد همست برقة

: مصطفى 

: قلبه

: بطل قلـ ت قـ داب ونام بقي

: مش عايز أنام عايز أفضل بصصلك كدا على طول 

: أنا بتكسف يلا نام عشان انا كمان أعرف أنام أما أنت طول ما أنت بصصلي كده أنا هبقي متوتره

: اعتبريني مش موجود ونامي 

دف*نت رأسها في صدره ضمها ليه أكتر لم يمر القليل من الوقت ونامت 

فضل ينظر لملامحها لفترة طويله ولا يشبع من تلك الملامح التي يعشقها. 


استيقظت تاني يوم مبكراً أبتسمت على وجودها في حض"نه طول الليل قامت بهدوء من جنبه دخلت الحمام غسلت وشها ولبست زي المدرسة واخذت حقبتها ونزلة كان الباص موجود قدام الباب طلعت وقعدت بجانب صديقتها سلمى 

: مين اللي عمل فيكي كدا 

: وقعت أمبارح من على السلم 

: ألف سلامة عليكي أبيه مصطفى عامل اية 

اتكلمت بضيق: الحمدلله كويس

: قولتيله على رحلة المدرسة 

: قالي لا مفيش مرواح 

: ليه دي هتبقي جميلة جداً المرة دي رايحين اسوان هتعجبك أوي

: لما أبيه مصطفى بيقول لا بتبقي لا 

: يا خساره كنتي هتنبسطي جدا لو كنتي جيتي معانا 

: مره تانيه 

وصله المدرسة نزلة ملك أداة الطبور الصباحي ودخلت الفصل بتاعها جلسة على الدسك بتاعها دخل شاب معاهم في الفصل قرب على ملك وقعد على المسند 

: لسه مفكرتيش في اللي قولتلك عليه 

ملك بضيق: بقولك إيه يا ياسر فك عن دماغي لأن قسمًا بالله لو اتعرضتلي تاني أنا هروح اشتكي للموديره 

: الباب مفتوح روحي اشتكلها ولا مش عارفه طريق المكتب 

قامت وقفت بعصبيه رفعت صباعها في وشه

: أنا سكتلك كتير بس أنت كدا زوتها أوي 

دخل المستر كريم قام ياسر من على المسند وجلس خلفها 

قعدت ملك بتعب من جـ"رحها وزع المستر ورق الأمتحان والكل بدأ يحل فيه 

ملك كانت بصه في ورقة الأمتحان والدموع متح'جره في عنيها ألتفتت على صوت صديقتها سلمى 

: مالك بتعيطي ليه 

ملك بنفس الهمس: لما وقعت أمبارح مكنتش قادره اراجع وفيه سؤال واقف قدامي 

: أني واحد 

: تاني نقطة في السؤال التالت 

: الأجابه الأختيار الأول 

المستر: سلمى خليكي في ورقتك 

هزت رأسها بنعم أكملت ملك حل الأمتحان عدي الوقت وأنتهت مده الأمتحان والمستر لم الورق 

خرجت ملك في البريك من الفصل أتجهت نحو غرفة السباحه دخلت جلسة أمام حمام السباحه وهي تشعر بأ"لم شديد في رأسها 

: مش ياسر الألفيّ اللي يجري ورا بنت ومتجيش تحت رجله 

رفعت رأسها بخضه من وجود حد معاها 

: أنت بترقبني بقي 

: اه

قامت وقفت امامه: أنت مفكر أني زي الملز"قين اللي بيتلز"قه فيك دول علشان فلوسك ومستوا باباك الهاي لا فوق كدا وأعرف أنت بتتكلم مع مين 

ميل ياسر همس جنب ودنها: بكلم ملك أحمد بنت البواب اللي رمـ اها وبعـ ها بالفلوس لـ أبن رجل الأعمال عماد الشاهد صاحب أكبر شركات الحديد تحبي تقوليلي أنته أتجوزته رسمي ولا لسه عرفي ولا فضـ حتك لما المدرسة كلها تعرف أن مصطفى يبقي جوزك مش أبن خالتك زي ما أنتي وهو قيلين أنتي هتفضلي كدا ورا الستارة لأن يوم ما هيظهر هيظهر مراته اللي تناسبه مش بنت البواب

كانت واقفه بتسمع الكلام وهي حاسه أنها اتشـ لت مش قادره تتكلم وترد زي ما الكل اعتاد منها

: أنا عارف ان الحقيقه بتوجع بس مش حتت عيله زيك بنت بواب ترفضني شكلك مش هتقعدي هنا كتير أصل المدرسة مش بتقبل إي حد ولا صحابك برضو بيصحبه اللي من مستواهم مش أقل

حست بدوخه شديدة رجعت خطوه للخلف بعدم توازن لحقها ياسر قبل ما تقع في حمام السباحه نظر إليها بقلق

: أنتي كويسه 

هزت رأسها بلا بعدت عنه بصمت مشيت من قدامه وهي حابسه دموعها بالعافيه دخلت الفصل وفضلت طول اليوم مش مركزه وياسر مركز معاها أنتها اليوم الدراسي ورجعت للبيت كان مصطفى قاعد في الجنينه قربت عليه

: أخبارك إيه 

: الحمدلله وأنتي جـ رحك عامل ايه 

: الحمدلله مصطفى أنت هتتجوزني أمتا 

: أنتي الخبطه أسرة على دماغك ما احنا متجوزين

: أحنا متجززين عرفي أمتا هتكتب عليا رسمي وتظهرني قدام الناس على أني مراتك مش بنت خالتك 


الفصل التامن

: أنت هتتجوزني أمتا 

: أنتي الخبطه أسرة على نفوخك ما أحنا متجززين 

: جوزنا من ست سنين كان عرفي هتكتب عليا أمتا رسمي وتظهرني قدام الناس أنت محدش يعرف أنك متجوز 

: ملك أنا مش فاضي لـ كلامك دا زي ما أنتي شايفة أنا عندي شغل 

: أنا عايزة أعرف دلوقتي أنا مسيري هيكون إيه معاك أحنا جوزنا محدش يعرف بيه 

قفل الاب توب: اديني سبت الشغل اوعدك اول ما تتمي سنك القانوني هاخدك ونروح نكتب رسمي روحي غيري لبس المدرسة دا علشان خرجين

: هنروح فين 

: معاكي خمس دقايق لو مخلصتيش هلغي الخروجه 

ملك وهي دخله القصر: مش هتأخر خالص 

دخلت غرفتها أخذت ملابس ودخلت الحمام غسلت وجهها وغيرة تسريحة شعرها ولبست ونزلة قربت عليه 

: أنا خلصت 

سحبت الكرسي نحو السيارة سعدته يطلع السيارة وهي جنبه في الكنبه الخلفية أنطلق السائق 

: أنت هتودينا فين 

: مش عايزة تخرجي اديني خرجت رايحين عيادة الدكتور 

: وهي دي خروجه هنعمل ايه هناك

: لما نوصل هتعرفي 

وصلت بعد فترة طويلة أمام المستشفى ساعده السائق يخرج من السيارة على الكرسي سحبته ملك ودخلت المستشفى ثم إلى عيادة الطبيب بعد الفحوصات الطبيه

: دكتور علي عرفني على حالتك ولما شوفت الاشاعات والتحليل دلوقتي بقولك أن رجلك الأتنين سليمه ومفيهاش إي مشكلة وتقدر تمشي في إي وقت المعمل بعت عينات الحبوب اللي كنت بتخدها الحبوب دي بتـ دمر الأعصاب وهي اللي مأثره على رجلك اللي كان في رجلك الأول كان أثر الحـ ادث اللي أنت عملته والحبوب دي مفعوها قليل علشان كدا أنت لما بدأت تحاول تمشي بعد الحـ ادث بفترة كانت الحبوب عملت مفعوها معاك هو علبة الدواء فعلاً الدواء الصح بس اللي في قلب العلبة مش الدواء يعني في حد بيبدل الحبوب قبل ما توصلك 

أتفجأة ملك كثيراً: ازاي يا دكتور 

: اللي بيستلم الدواء من الصيدلية أكيد هو اللي بيبدل الحبوب أنا هكتبلك دلوقتي على علاج تمشي عليه هينشط أعصاب رجلك وهترج تحرك رجلك من تاني والمدام ليها جزء كبير جداً أنها تتابع علاجك وتحركلك رجلك لغيط أما تحس بيها وتقدر تحرك صوابعك ساعتها هنبدأ نعمل تمرين 

خرجت بعد فترة من غرفة الكشف وهي سحبه الكرسي أمامها شارده الذهن هل حقًا كوثر وراء هذا هي الوحيده التي تستلم الأدويه من الصيدلية كيف لها أن تفعل هذا الشئ ولما 

: على البيت يا مصطفى بيه ولا هتروح مكان تاني 

: روح على البيت 

: مصطفى أنا مش لقيه مبرر ولا حق أن ممكن كوثر تعمل كدا فيك 

: نفسي القي مبرر واحد بس يخلي حد يدمـ رني بالطريقة دي 

: أنت هتعمل إيه دلوقتي معاها 

: مش دلوقتي هنتعامل قدامها زي ما بنتعامل وهعرفها أني باخد الدواء زي كل يوم لغيط أما اقف على رجلي وساعتها هبقي اتصرف معاها أنا معرفش مين اللي وراها ولا هيعمل إيه لو عرف بالموضوع ده 

وصلت السيارة القصر نزلة ملك هي ومصطفى دخله القصر قبلتهم كوثر 

: حمدالله على سلامتك يا مصطفى بيه تحب احضر الأكل دلوقتي 

ملك: ياريت تحضري الأكل وتطلعيه الأوضة 

: حاضر يا هانم 

صعدت إلى الأعلى ثم إلى الغرفة دخلت غرفة الملابس أخذت ملابس مريحه وخرجت قربت على مصطفى مسكت الشميز فكت الزارير ظهرت تفصيل بطنه السداسيه بلعت رقها بتوتر بعدت نظرها عنه خلـ ع الشميز مسكت التشرت حدفته في وشه

: غير لنفسك أنت مش صغير 

جت تقوم سحبها إليه وقعت على رجله أحمرت وجنتها بخجل من قربه رفع وجهها نظرت إلى عيناه بتعمق وجدت بداخلها حزن 

: مالك يا مصطفى 

: مفيش 

مسكت ايديه قبـ لتها بحنان 

: متخليش حاجه تأثر عليك خلاص كلها مسألة وقت وهترج تاني تمشي على رجلك خلي أمانك بالله قوي الكل اللي حوليك فترات وهتعدي 

وضع ايده على خدها لمسه برفق نزل على شفيفها يشعر بنعومة ملمسها 

ملك حاولة تقاوم قربه برقة: مصطفى 

: متخفيش مش هعمل حاجه غير بموافقتك أنا مش عايز أعمل حاجه اندم عليها بعدين 

: هتندم أنك بتقربلي

: أنا كدا بربط نفسي بيكي أكتر انا مش عايز اتسرع واظلمك معايا وانا لسه قاعد على الكرسي بس أوعدك أني مش هقربلك غير لما نتجوز رسمي لأن دا حبك الأول بسببك " حط ايديها مكان قلبه "عرف يعني ايه حب قدرتي تغير حاجات كتير فيا في وقت قليل 

أبتسمت برقة وهي تنظر إلى عيناه 

: مكنتش أعرف أنك رومانسي كدا

: معاكي أنتي بس بكون رومانسي 

: بجد 

: بجد هكون كدا على طول معاكي 

: تعرف أنك جميل أوي يا مصطفى 

بيدفن رأسه في عنقها يستنشق رائحتها الجميلة بهيام 

: دا علشان أنتي معايا

أحمرت وجنتاها بخجل رفع عينه نظر إلى وجهها الأحمر الذي زادها جمالاً فوق جمالها ضحك مصطفى عليها فهو يتعمد فعل ذلك ليرى خجلها لمس خدها الأحمر قرب عليها وهو ينظر في عيناها غمضت عنيها بإبتسامة رقيقه قطع الحظة الجميلة صوت طرق على الباب 

فاقت على نفسها جت تقوم بتوتر مناعها مصطفى نظر في عنياها وهو يرى خجلها 

: ادخل 

دخلت كوثر نظرة في الأرض بخجل لأن مصطفى كأن عاري الصدر وملك في حضنه قربت على التربيزه وضعت الصنيه

: الأكل يا مصطفى بيه تؤمر بحاجة تانية 

: لا

خرجت كوثر بصت ملك بغيظ ليه نظر إلى شفيفها 

: كنا بنقول إيه قبل ما كوثر تدخل 

أتوترة ملك من تلميحه 

: مكناش بنقول حاجه اوعي بقي علشان أقوم اغير 

: ياريت تلبسي اللي أمك كانت قيله ليكي عليه قبل الجواز 

: مصطفى 

: يا نعم

: بطل قـ لت أدب وأبعد 

: يعني البـ وسه قـ لت أدب أمال.. 

: والله لو كملت ما هقعد معاك في نفس الأوضه وهرجع أوضتي زي الأول 

: لالا استني خلاص أنا كنت بهزر معاكي 

: طب أبعد بقي خليني اقوم أغير 

فق ايديه من على خصرها قامت جريت من أمامه دخلت الحمام قفلت الباب وسندت عليه قربت على المرايا بصت لنفسها بابتسامه وهي تفتكر قربه ليها 

خرجت من الحمام وهي لبسه ترنج بيتي قربت على التربيزه حملت الصنيه وضعتها على السرير وشغلت الـ Tv

: بدوري على إيه في التليفزيون 

: على قناة مسلسل طائر الرفراف

: بتاع مين ده 

: سيران وفريد 

: أنا مش قولتلك تنسي التركي والتليفزيون دا خالص عشان المذكرة 

: مجتش من النص ساعة وأنا بأكل 

: طب أكليني يلا 

: حبيبي ما أنت عندك ادين تأكل بيهم 

: تؤ عايز أكل من ايديكي أنتي 

: يا خلاثي كيوت أوي يا بيبي 

ضحكت بصوتها الأنوثي بعد قولها هذا وضعت الطعام في فمه ظلت تشاهد المسلسل وهي بتأكله بيدها وهو أكلها وهو مركز معاها في كل تفصلها مر الوقت ونامت ملك مسك رمود التحكم اطفأ الـ Tv وسحب الحاف عليهم 

بعد مرور شهرين 

كانت جالسه على الأريكه في الغرفة بتهز في رجليها وبتأكل في ضوافرها بتوتر ومصطفى جالس بجانبها يحاول تهدائتها وهو يحتاج إلى أحد يخفف عنه أكتر منها 

قلبت في التليفون وهي تشعر أن فاضل دقائق وسيتوقف قلبها عن النبض من شدت الخوف صرخت بدموع وهي تنظر إليه

: نجحت نجحت جبت89/


الفصل التاسع 

صر*خت بدموع وهي تنظر إليه

: نجحت، نجحت جبت 89/

خضن*ته بفرحه أتفجأ مصطفى وضمها إليه جت تخرج من حض*نه مناعها مصطفى 

: مصطفى أبعد أنت بتعمل إيه 

: أنتي بعدتي عني بما فيه الكفايه 

حرك ايده على شعرها فكلها التوكه وهو بيقرب عليها أكتر 

: لا لا ابعد عني، أنت وعدتني أنك مش هتعملي اي حاجه غير لما تقف على رجلك 

: أحنا بقى لنا ست سنين متجوزين في كل مره بتبعديني عنك ليه

حاولة تخرج من حضنه ببكاء خرجها من حضنه وهو بيحاول يتحكم في مشاعره 

: اهدى متخفيش مش هعملك حاجه زي ما وعدتك

رفع ايديه مسحلها دموعها بحنان مفرط

: روحي غيري هنخرج نحتفل بـ نجاحك 

بعدت عنه بعيناها الحمراء 

: خمس دقايق وهكون خلصت 

وقفت ملك أمام المرايا تنظر لنفسها كانت ترتدي شميز بيج وبنطال أبيض وحذاء أبيض بكعب، خرجت من غرفة الملابس وقفت أمامه 

: بص كدا الشميز حلو 

رفع نظرة من على الاب اتصدم من جملها 

: ماله جميل جداً 

: مش داخل دماغي أشوف حاجه تانية 

: بس عجبني وداخل دماغي 

: عجبك يعني 

: اه عجبني يلا علشان منتأخرش أكتر من كدا 

: مش هتقولي هنروح فين 

: لما نوصل هتعرفي 

رجعت لمت شعرها وخرجت ، سحبت الكرسي، خرجت من القصر ركبت السيارة معاه وبعد قليل وصلت مطعم فخام دخلت وهي سحبه الكرسي 

: أنت جيبني هنا ليه

: هنتغدا عجبك يعني أكل حنان 

ضحكت وهي بتقعد على التربيزه على البحر 

: والله حرام عليك أكلها جميل 

: تحبي تطلبي إيه 

: واحد شاورما

: تمام هات واحد شاورما وأنا هاخد زيها 

: حاضر يا فندم 

مشي الويتر نظر إليها وإلى الهواء الذي يداعب خصلات شعرها 

: المكان عجبك 

: جداً أنا عمري ما خرجت ولا شوفت أسكندريه خالص شوف المياه شكلها جميل ازاي

: أول ما هقفل على رجلي هخليكي تروحي كل مكان في اسكندريه 

: بجد 

: اه بجد قوليلي بقي هتقدمي في إيه

: مجموعي مجبش الكليه اللي طول عمري بحلم بيها 

: أول ما التقديم يفتح هتدخلي في الجامعة اللي أنتي عايزها

: أزاي مجموعي مجبش طب 

: الفلوس مخلتش حاجه متنفعش 

أبتسمت برقة ورجعت شعرها من على عيناها للخلف قرب عليهم الويتر وضع الطعام ومشي 

: الأكل هيعجبك أوي هنا 

: مصطفى أنا ممكن أطلب منك طلب 

: أنتي تؤمري 

: أنا.. أنا عايزة أشوف ماما واخواتي 

نظر إليها ببرود: لا

: لا ليه دول أهلي وأنا عايزة أشوفهم، أنت بقالك ست سنين من ساعة ما اتجوزنا وأنت منعني أشوفهم

: أنا قولت كلمة يلا كلي وتنسي الموضوع دا خالص 

أتجمعت الدموع في عيناها، وبدأت تأكل بصمت وخوف منه فهي تحدثة معه في رؤية والدتها العديد من المرات وهو في كل مره كان يرفض 

: خلصي أكل علشان نمشي 

رفعت وجهها تنظر إليه: أنا خلصت 

: أكلك زي ما هو كمليه الأول

قامت من على الكرسي مسكت حقيبة اليد 

: الحمدلله شبعت 

وضع الأموال وملك سحبت الكرسي وخرجت من المطعم، رجعه القصر دخل مصطفى المكتب، وملك صعدت إلى الأعلى دخلت غرفتها، بدلت ملابسها إلى شورط قصير وتوب

القت بجسدها على السرير تفكر في حياتها مع مصطفى لغيط اما غلبها النعاس ونامت. 

استيقظت على صوت هبد في البلكونة، قامت بفزع على مصطفى فتحت باب البلكونة شهقت بصدمه من وجود ياسر أمامها 

: ياسر أنت طلعت هنا أزاي 

: مش مهم، المهم أني طلعت 

رفعت ايديها في وشه بتحذير وهي بترج للخلف والخوف يتلاشى قلبها

: أنت بتقرب ليه؟

أبعد والله لو قربت لا هصوت والم عليك الناس

: صوتي مين هيلحقك جوزك العـ اجز ولا الخدم اللي لسه خارجين من القصر، جوزك هيفضل قاعد وهو سامع صوتك ومش هيقدر يقوم يلحقك

: ياسر أعقل وأمشي من هنا ومحدش هيعرف بحاجة 

: أنتي اللي أختارتي، اختارتي عـ اجز وسبتيني أنا مع إني قولتلك قبل كدا محدش رفضني، بس أنتي رفضتني وأنا مش هسيبك 

جت تجري مسكها دفعها وقعت على الأريكة ومناعها من الأبتعاد عنه حاول يقـ بلها مسكت وشه بايديها بتحاول تبعده ولاكن هي لا شئ أمام جسده بعد أيدها بكل سهوله صفعـ ته على وجهه بكل قوتها

: أبعد يا حيـ وان 

سحب سكـ ينه من طبق الفاكهة وضعها على رقبتها وهي بتصرخ برعب

: اسكتي لو سمعت صوتك أنا مش هتردد في قتـ لك أسكتي 

هزت رأسها بخفه وهي تنظر في عينه بعيناها الحمراء من البكاء والخوف الظاهر فيهم رجع شعرها للخلف ببرود

: أنا حبيتك، حبيتك أوي ومش قادر أبعد عنك حاولة كتير أشيلك من دماغي بس في كل مره بشوفك فيها بتشديني ليكي أكتر كأنك بتسحريني وافقي وأنا هخليه يطلقك ونتجاوز 

هزت رأسها بلا والدموع نزله من عنيها : أنا بكـ رهك 

صرخ فيها بعصبيه وهو بيغـ رز السكـ ينه بجانب رأسها في الأريكة صرخت ملك بر*عب وهي مش قادره تبعده عناها

: اسكتي، اسكتي مش عايز أسمع منك إي صوت 

وقف ضـ رب بالسـ كينه بدموع متحجره

: ملك صدقيني أنا حبيتك فوق ما تتخيلي وافقي وأنا هخليكي اسعد أنسانه في العالم 

: أنا بكـ رهك بكـ رهك يا ياسر 

صرخ في وجهها بغضب: ليه وعلشان مين علشان العـ اجز دا 

ضـ ربته بقدمها فق قبضته من على ايديها دفعته بعيدًا عنها وقامت جريت نزلة إلى الأسفل وهو خلفها نزلة على السلم هي لم تعلم كيف نزلة إلى الأسفل وهي بتصرخ لينجدها أحد خرجت برا القصر خرج مصطفى من المكتب بفزع من صوت صريخها رائه ياسر وهو خارج من باب القصر بيجري حاول يقوم من على الكرسي معرفش ضـ رب رجليه وهو حاسس بعـ اجز كبير 

جريت في الجنينه وهي بتجري مسكها ياسر من شعرها صرخت ملك بألم

: أبوس ايدك يا ياسر أبعد عني 

: لا لا مش هبعد خلاص أنا هعمل اللي جوزك معرفش يعمله وقدامه 

جت تضـ ربه مسك ايديها حست أن عظام ايديها هتتـ كسر بين ايديه حاول يقـ بلها بعـ نف وهي بتبكي وبتفرفس بين ايديه بتحاول تبعده تزوق طعم الـ د*ماء من شفيفها بعد عنها 

: شوفتي أنا ممكن أعمل إي حاجه وقدام جوزك وهو مش هيعرف يعمل حاجه 

: سيب ايدي يا كـ لب أنا بكـ رهك 

لكـ مها في أنفها شعرت بالـ دما السا*خن ينزل من أنفها حاولة تتخلص منه وتبعد وقعت في حمام السباحه حاولة تطلع نفسها لأنها مش بتعرف تعوم أتفجأة أنها مرفوعه من خصرها إلى سطح المياه وكان ياسر 

: أبعد عني أبوس أيدك أبعد يا أبن الكـ 

مسك راسها وغطسها في المياه محولة قتـ لها 

: لو مبقتش ليا مش هتبقي لغيري 

حاولة تدافع عن نفسها ولاكن بلا فائدة 

أتفجأ ياسر بمصطفى معاه في المسبح بعده عن ملك لسه هيضـ ربه لكـ مه مصطفى في وجهه العديد من الكـ امات المتتاليه وطرقه ونزل تحت المياه بعد دخول الشرطه نظر إلى مالك الفاقده الوعي على أرض المسبح عام إليها سحبها من معصمها طلع إلى سطع المياه


الفصل العاشر

: سيب مراتي يا حيـ وان 

حاول القيام من على الكرسي وهو يرى بيحاول قتـ لها أتحمل على ايديه لغيط أما قام بصعوبه وقف على رجليه بس وقع زحف على الارض بأيديه لغيط المسبح 

غطس ياسر وجهها تحت المياه 

: لو مش هتبقي ليا مش هتبقي لغيري

حاولة تدافع عن نفسها ولاكن بلا فائدة 

أتفجأ ياسر بمصطفى معاه في المسبح بعده عن ملك ولكـ مه مصطفى في وجهه وقبل ما ياسر يدافع عن نفسه لكـ مه مصطفى العديد من الكـ امات المتتاليه أقتحمت الشرطة المكان طرقه مصطفى ونزل تحت المياه دور بنظره على ملك وجدها فاقده الوعي على أرض المسبح عام إليها سحبها من معصمها طلع إلى سطح المياه ساعده الشرطي يطلع ملك من المياه ويطلع حطها على الأرض ضغط بكف أيديه جامد على صدرها ميل وضع رأسه مكان قلبها حس بنبض قلبها الضعيف حضنها بلهفه والدموع نزله من عينه بخوف عليها 

: ملك يلا فوقي فتحي عنيكي بسبب عـ اجزي مقدرتش أحميكي ملك يلا فتحي عنيكي رودي عليا يا حبيبتي يلا 

: متقلقش يا مصطفى بيه الأسعاف على وصول

الأسعاف وصلت وتم نقل ملك إلى المستشفى هي ومصطفى أتنقلت إلى غرفة الطوارئ كان مصطفى جالس على الكرسي يشعر بقلق شديد 

بيخرج الطبيب من غرفتها بيقرب عليه بخوف

: مفيش قلق خالص هي عندها شويه كدمات وختـ.. وش أنا ادتها مهدئ علشان جسمها ياخد فترة من الراحه وهتفوق الصبح

أنها كلامه ومشي قرب مصطفى على الغرفة فتح الباب ودخل قرب عليها بحزن شديد مسك أديها 

: قولتلك نطلق الطلاق هو الحل الوحيد ليكي حاولة أساعدك كتير بس في كل مره عـ اجزي بيمنعني من أني أعملك إي حاجه كان غلطي من الأول أني خليتك من الأول على زمتي أنا ظلمتك كتير معايا بس كنت هظلمك أكتر لو طلقتك وخليتك ترجعي تعيشي مع أبوكي زي ما بـ اعك مره هيبـ يعك ألف مره مش هقدر أمنع حبك ولا هشيله من قلبي.. 

فضل طول الليل قاعد بيتكلم معاها وهي نائمه أمامه 

فتحت عنيها بنغنشه تشعر بألم شديد في أنحا جسدها اخذت ثواني لترا بوضوح كل شي حوليها بالون الأبيض وجدت المحليل والأجهزه متعلقه ليها ومصطفى على الكرسي بجوار السرير شالت ماسك الاكسجين من على وجهها وهمست بصوت منخفض 

: مصطفى، مصطفى قوم إيه اللي منيمك كدا

فتح عينه بثقل هو لم ينعم بل غفوه وهو قاعد ينتظر أفقتها 

: أنتي فوقتي حمدلله على السلامة 

: الله يسلمك 

اتنفض جسدها بخوف فجأه: ياسر ياسر كان.. 

: أهدى متخفيش الشروطة جت خدته 

: أنا كنت همـ وت كان عايز يمـ وتني علشان رفضته

رفع ايديه مسحلها دموعها بحزن شديد عليها

: مش عايز أشوف دموعك، دموعك غاليه أوي عليا هو خلاص اتقبض عليه ومش هيقدر يتعرضلك تاني بس ورحمة أمي لا أخليه يتمنا المـ وت وميطلهوش لأن اللي هعمله فيه مش قليل 

لم تعلق ملك على كلامه لأنها كانت نامت من أثر المهدئ الموضوع في المحلول أتنهد مصطفى بحزن وهو بيمرر صوابعه في خصلات شعرها الناعم

استيقظت في صباح تاني يوم على صوت الطبيب 

: ضغطها مظبوط جداً تقدر تخرج أول ما تفوق 

: هي هتفوق امتا دي من أمبارح نايمه

: أول ما مفعول المهدئ هيروح هتفوق على طول 

أنها الطيب كلامه وخرج فتحت ملك عنيها بتعب مسك مصطفى أيديها 

: حمدالله على السلامة 

: الله يسلمك أنا بقالي قد ايه هنا

: من أمبارح حاسه بإي حاجه انادي الدكتور 

: لا أنا كويسه أنت هنا من أمبارح 

: عمري ما هقدر أسيبك لو للحظة واحده حمدالله على سلامتك 

: الله يسلمك أنا عايزة أمشي من هنا 

: هخلي الممرضة تيجي تشيل الأجهزة والدكتور يكتب التقرير ونمشي 

اكتفت بهز رأسها بخفه خرج مصطفى دخلت الممرضة قربت عليها بإبتسامة 

: ألف سلامة 

: الله يسلمك 

مسكت اديها قفلت المحلول وشالت الكالونه لفت ملك وجهها الاتجه الأخر بخوف، رجع مصطفى بعد نص ساعة كانت الممرضه ساعد ملك في تغير ملابس المستشفى خرجت ملك ومصطفى من المستشفى رجعه القصر قبلتهم كوثر 

: حمدالله على سلامتك يا هانم 

: الله يسلمك 

مصطفى بغضب عارم: أنا مش هكلم حد فيكم دلوقتي علشان الهانم تعبانه بس موضوع إن كل اللي في القصر يمشي مره واحده دا مش هيعدي على خير 

: اصل يا مصطفى بيه.. 

: مش عايز اسمع تبرير أتفضلي على شغلك وجاهزي الأكل للهانم وطلعيه فوق 

: حاضر يا بيه 

صعد إلى الأعلى دخلت الغرفة قربت على السر*ير بتعب دخل مصطفى غرفة الملابس ورجع بـ ملابس ليها 

: أدخلي خدي شاور وغيري هدومك 

هزت رأسها بنعم أخذت الملابس ودخلت الحمام بصمت نظر مصطفى إلى طفها بحزن لم يعتاد على صمتها 

دخلت الحمام نظرة لـ نفسها في المرايا وإلى الجـ روح اللي في وجهها والكـ دمه اللي بجانب منخيرها وجـ رح في شفيفها نزلة الدموع منها قربت على البانيو وقفت تحت الدوش وهي بتمسح في جسـ مها بعـ نف بتحاول تشيل بصمات ايديه من عليها بدأت في البكاء بل الأنهيار وهي بتفتكر اللي حصل، كان واقف أمام الحمام يسمع صوت بكائها العالي وقلبه يتـ مزق من الحزن، أتفجأة مالك بأحد يحت*ضنها من الخلف وسبت أيديها بين أيديه

التفت إليه بخضه نظرة لفرق الطول الكبير الواضح حض*نته ببكاء سمح لـ دموعه تنزل أخطلت بالمياه مرر أيديه على  شعرها بحنان مفرط 

: أهدي مش عايز أشوف دموعك أنا قولتلك دموعك غاليه أوي عليا 

: مش قادره أستوعب اللي كان هيحصلي 

: مش عايزك تفكري في اللي حصل خالص عايزك تشليه من دماغك وتنسيه

: مش قادره 

: هتقدري 

: أنا محتاجاك جنبي 

: عمري ما هبعد عنك 

مسك دقنها بخفه رفع وجهها من حض*نه ميل لمستواها قبل أنفها مكان الكـ ادمه بدأت في البكاء مجددًا

: هششش أهدي مش عايز أشوف عنيكي الجميله دي زعلانه 

شعرت بشئ مختلف أنتبهت إليه بصدمه 

: مصطفى أنت واقف على رجلك 

أبتسملها بحب وهو بيد*فن رأسه في عنقها: الدكتور قال ان العلاج جاب نتيجة وبقيت أقف على رجلي بس لازم أكون ساند على حاجه 

: أنت بجد واقف على رجلك أنا مش مصدقه حاسه أني في حلم 

رجع شعرها للخلف: صدقي أحنا حلمنا كتير ودلوقتي جه وقت أن الحلم يتحقق 

: تعاله نخرج برا متحملش عليها أوي 

سند عليها لأن فعلاً رجله كانت تعبانه ومحتاج يقعد خرجت من الحمام دخلت غرفة الملابس خدت المنشفه وضعتها عليها بسبب ملابسها المبلله خرجت لبس لـ مصطفى وساعدته يغير ملابسه وأخذت ملابس ليها ودخلت الحمام ارتداتها وسرحت شعرها خرجت وجدته قاعد على الأريكة 

: كوثر طلعت الأكل يلا علشان تكلي وتخدي العلاج 

: كل أنت وخد العلاج أنا محتاجة أنام

: ملك بطلي دلع وتعالي كلي يلا أنا مش هتحايل كتير 

قربت عليه بهدوء جلسة مسك مصطفى الأكل وأكلها بيده وخلها تاخد الأدوية وهو كل قامت ملك من جنبه قربت على السرير ونامت قرب مصطفى عليه نام بجانبها حضنها من الخلف التفتت إليه دفن*ت وجهها في حض*نه ونامت من التعب فضل مصطفى يتابعها لغيط أما غلبه النعاس ونام. 


يتبع


بداية الروايه من هنا



 

الروايات الأكثر قراءه 👇👇


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺


الصفحه الرئيسيه من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺


سكريبت يامرسال الهوي


سكريبت كامل


سكريبات كامله


رواية عشق الحور


رواية زهرة الياسمين


رواية زواج بالقوه


رواية الحب في زمن الحرب


روايات حصريه وجديده


رواية جريمه لاتغتفر


روايات حصريه وجديده


رواية تغيرت لأجلها


رواية زواج بالغصب


رواية قاصر وصعيدي


رواية حب ضايع



رواية نسمتي البريئه



رواية زوج ماما ولكن



رواية حكاية ليل



رواية باعني من احببت



رواية دبحت لحماتي القطه



حماتي عاوزه تجاوز



رواية القسوه



قصة صاحب الحيله



قصة عريس الهنا ياسعدي أنا



تزوجت زوجي وليس في الوجود مثله



نوفيلا بكاء في ليلة عرس



رواية عنيده ولكن



نوفيلا فطين وفطنطن



رواية ملكة الجبال



رواية ميراث الدم



رواية عشق الذئب



رواية كنت لي الدواء لقلبي



رواية رحماء بينهم




رواية بئر الغربان



رواية أدهم ونور



رواية مصطفى وملك



رواية حسام ورهف




تعليقات