رواية حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات (عنيده ولكن) بقلم اسو أحمد الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس والسادس
الفصل الأول
كادت أن ترحل لكن هناك جسم صلب اوقفها لتصتدم به وتقع أرضا قامت ، نهضت وهى تعدل من هيئتها وبداء لسانها فى السب
روتيلا بكل غضب
مش تفتح ياحيوان ، انت ايه اعمه مابتشوفش قدامك ول.. انقطع صوتها عندنا رأته أمامها واقف لتنظر إليه فى صدمه كبيره ثم قالت
روتيلا بصدمه
حازم !؟
ابتسم حازم لها وهو يقول
لسه زى ماانتي دبش ، مش هتتغيرى ابدا بس اى ده احلوينا عن الأول وبقين..
قطعه روتيلا بحزم
ايه إللى جابك هنا يا حازم ؟ وايه إللى فكرك بيا دلوقتى ؟ قالت هكذا وهى تضربه بيديها الصغيره بالنسبه حجمه ضربته على صدره ليرجع إلى الوراء بعض مم الخطوات لتكمل بكل ما أوتيت من وجع مش انت برضه ال قولت عنى زمان انى وحشه وخطبتنى علشان والدك ومابتحبنيش لتبتسم بسخريه وهى تقول بألم نجحت فى اخفتئه ، وخدتنى شفقه مش اكتر ، ولا رجعت لما عرفة انى بقيت غنيه ، عارف انا مابكرهش حد ف حياتى قدك يا اخى
ألقت كلمتها ثم ذهبت ولكنها وقفت فى مكانها ورجعت إليه لتقف امامه مباشرة ، ابتسم حازم عندنا وجدها تعود إليه نره اخره ظناً منه أن قلبها حن إليه مره آخره ، عندما وجدته كان ان ينطق بحرف واحد قطعته هى قائله إليه
مش شكلى بس إللى اتغير ياجزم بيه ، انا فيا حاجات كتير غيرتها ومابقتش روتيلا بتاعت زمان الضعيفه إللى تعرفها
ألقت جملتها وذهبت سريعا قبل أن تنتظر الرد منه
استوووب
حازم شاب طويل ذو بشره قمحويه ، شعر كيرلي عنين سوده مثل الصقر ، بتاع بنات '' نسونجى لابعد حد '' كان خطيب روتيلا السابق ، ابوه هو إللى اجبره يخطبها ووافق عليها علشان ابوه هدده هيحرمه من ميراثه ، سابها بسبب صحبتها منه وهنعرف مين منه دى وليه عملت كده وابو حازم اجبره على روتيلا ليه مع الأحداث
نعود مره اخره إلى الواقع
بعد ان ذهبت روتيلا حاول حازم كثيرا ان يلحق بها لكنه فشل فى أن يلحقها ليقف وهو ينظر إلى سياتها التى ابتعدت عنه كثيرا ليقول لنفسه
حازم
هسيبك تهدى دلوقتى بس مش هضيعك من ايدى تانى ، لتظهر على شفاهه ابتسامه خبيسه وهو ينطق
يااا ، يا روتى
ليقطعه رنين الهاتف تررن تررن تررن
اجاب حازم بحزم
الووو
مجهول
هااا عملت إللى اتفقنه عليه ولا لسه ؟
حازم
لا لسه بس قريب اوى هيحصل ماتقلقش
المجهول
افتكر ان دى اخر فرصه ليك ياحازم ولو ضيعتها من ايدك المره دى كمان مترجعتش تعيط على إللى هيحصلك
حازم بقليل من الغموض
ماتخافش ده انا حازم برضه ، والمره دى غير كل مره ، اعتبرني نفذت المطلوب
المجهول
لما نشوف
أغلق معه ليعاود حازم وهو ينظر إلى البحر والابتسامة الخبيثه لا تفارق وجهه
________________
فى قصر الهواري
كان القصر باطمله مفعم بالون الأسود من الداخل لا يوجد به اى ضوء الا غرف واحده فقد بها ضوء خفيف جدا، كان يجلس بها بطلنا آدم ينجز بعض الأعمال التى لديه ويبحث عن ورق المشروع الجديد لشركه الاحمدى للمنشائات ، ظل يرفع الأوراق التى أمامه ويبحث تحتها ولكن لم يجدها فى اي مكان ، رجع الكرسي إلى الذي يجلس عليه الى الوراء قليلا ، وبدا فى فتح احد الإدراج يعبث بها لعلهو يجدها هنا لكنه توقف فجأه يعن البحث وهو ينظر بوجع شديد إلى صورت وامه المتوفيه وهو يتذكر ..
فلاش بك
صوت صراخ أيقظ آدم الصغير مفزوعاً من نومه لينهض من سريره بسرعه يرقض إلى الأسفل تجاه الصوت الذي يسمعه ظل يقترب بخوف شديد إلى الغرفه الذي ينبعث منها صوت الصراخ ليفتح الباب ببطء ينظر منه ليرا ما يحدث ليقف فى دهشه وخوف من الذي يراه امامه ، فكانت أمه مرميه على الارض تصرخ بصوت عالى
ليصرخ بها عمران والد آدم بكل غضب
بقي انا تستغفلينى ومفكرانى نايم ع ودانى و مش عارف باللي بيحصل حوليا يا هانم
نطقت زهره بصوت مبحوح من شدت الالم الذي تشعر به فى جميع جسدها
زهره
انت فاهم غلط يا عمران ابوس ايدك اسمعن.. قطع كلمتها يده وهى تنزل ع وجهها ليرتضم وجهها بالأرض لينزف فمها من شدت الضربه فمها
عمران بغضب
اخرسي مش عايز اسمع صوتك ياخاينه ، واخوكى ده هوديه ف ستين داهيه بقي انا تضحكو عليا وتسرقونى يا شويت حرميه ، انا هوريكم عمران ازاى تعرفو تسرقوه كويس
رفعه يده التي تمسك بالكرباج عاليا لينزله عليها بكل ما اوته من قوه لتصرخ هى بصوت عالي من شدت الضربه
لينطقعمران بحده وغضب فادح
انا هعرفكم مين عمران الهوارى وازاى يضحك عليه كويس،
خرج عمران من الغرفه مسرعاً غير مبالى لزوجته الم ميه على لأرض ، وتخرج الدم من جميع جسدها تصارع الموت ، خرج من القصر وكب سيارته ذاهباً باقصي سرعته من هذا المكان الذي كل ما راه يشعر بالغضب
عندما شاهد آدم والده وهو يخرج من الغرفه اختبء سريعاً من امامه لكي لا يلاحظ وجوده ، ظله ينظر إليه حتى تاكد من انهو رحل وذخب إلى أمه المرميه على الارض تسارع المو**ت
جلس آدم على قدمه يملس بيده الصغيره علي وجه أمه والدموع تنهمر من عينه مثل الشلال ، عندما شاهدته والدته بهذه الحاله تبسمه إليه ابتسامه صغيره رغم كل الوجع الذي تشعر به الا انها لم تفرض به ، وهى تشاهده بهذه الحاله أمامها لترسم ، لتنطق بصوت يخرج منها بصعوبه تطمئن صغيرها عليها، وانها بخير ولا يوجد بها اى شئ
زهره بصوت متعبت جدا
ماتخفش يا آدم يا حبيبي، انا كويسه اهو ومافييش اي حاجه، لتجد ان الرئيه أمامها لفات تتلاشه تدريجياً لتنطق وهى تسارع آخر ثوانى فى عمرها وهى تقول لابنها
اوعدنى يا آدم ، اوعدني انك تجبلى حقى منهم كلهم ، وإياك فى يوم من الأيام تبقي شبهه ، عايزك تكون طيب وحنين على كل إللى حوليك وتثق فى اللى بيحبوك ، وعيزاك تعرف انى بحبك جدا وعمري ماكنت خاينه والليى سمعته ده كله غلط ، بكره لما تكبر هتعرف الحقيقه كلها نزلت دموعها مثل الشلال وهى تقول ، امك مش وحشه يا آدم
مد آدم يديه الصغيره وهو يمسح دموع أمه التى تنزل من عيونها وهو يقول لها يمد يده يمسح
آدم
وعد يا مامى هعمل كل إللى قولتى عليه مع انى مش فاهم معناه ابه بس هعمل كل حاجه انتى عايزها، انا بحبك اوووى يا مامى وعمرى ما هكرهك ، عمري
تنظر زهره إليه قائله
اوعى يا آدم تنسانى بح.. وقبل ان تكمل الكلمه وقعت رأسها ع الأرض وكانت عيونها مصوبه نحيه آدم الذي لا يعى مابها ،
صرخ آدم بامه عندما شاهدها وقع راسها أرضا وهو يقول
مامي ردى عليا مالك عامله كده ليه ظل يمسح على وجهها وهو يقول بهستيرا ، انا اسف مش هسهر تانى وهنام بدري ، وكل يوم هغسل سنانى كويس ، وهسمع كلامك بس ماتسبينيش
مامي انا بحبك ماتسبينيش لوحدى انا خايف اوى ، انتى مش بتردي عليا ليه ، مامى ماتسبينيش نهض من مكانه وهو يصرخ بها، لو ماقومتيش دلوقتى هخصمك ومش هكلمك تانى لم تجب عليه ولم تتحرك ايضن اسرع وجلس بجوارها مره اخره وامسك بوجهها وهو يبكى لا يامامي ماتسبينيش خلاص مش هخصمك طب انا هعمل إللى انتى عايزاه بس ردى عليا
بلاك
اطلق آدم تنهه طويله ليقول
الله يرحمك يا امى ثم قال بحزن ، هوفي بوعدى قريب اوى وهجبلك حقق منهم وهثبت براتك من.. ليقاطعه كلامه صوت طرقات ع باب الغرفه
أغلق أدام الدرج بسرعه ثم عدل مكان جلسته ليقول بصوت اجهر
آدم
أدخل
لتفتح اختهو سهى وهى تنظر بوجهها إليه حتى يأذن إليها بالدخول ، لياشر لها بيده ان تدخل ، دخلت سهي وهى متوتره جدا وخائفه من ردت فعله ، ليلاحظ آدم لبكتها
سهي
ابيه كنت عايزه موفقتك على حاجه
آدم
لا مش موافق ياسهى
لتقول سهي بسرعه
طب اعرف الأول عايزه ايه وبعدين اعترض
لم ينظر إليها آدم وكان ينظر إلى الأوراق التى تمامه وهو يقول إليها
آدم
رحله ل الغردقه تبع الكليه ومش موافق ياسهى ليكمل عمله غير مبالى لها
سهى بحزن
دول هما يومين بس مش اكتر يا ابيه
آدم بصرامه
قولت لا ياسهى مفيش مرواح
ذهبت سهى وهى تبرطم عليه وهى تقول بصوت خافت سمعه هو
سهي
اوووف ، اشمعنى مى بترضالها وانا لا
رفع آدم بصره إليها ولكن اوقفه عن الكلام رنين هاتفه ، تررن تررن تررن
اجاب آدم
الووو
الشخص
مصيبه يا آدم تعالى دلوقتى بسرعه علي الشركه
آدم بحيره وتوتر
مصيبه ؟ مصيبه ايه دى ؟ انطق يامراد ايه و ايهإللى حصل ؟
مراد
انتها الفصل ، إذا اتممت القراءه صلي على النبي
روتيلا هتعمل ايه مع الماضي إللى كل شويه يلاحقها؟
حازم ناوى على ايه يا ترا ؟
آدم هيجيب حق أمه؟
حصل ايه فى الشركه ؟
آدم ليه مش رضي يخلي سهي تروح الرحله ؟
الفصل الثاني
آدم
ف اى يامراد اى اللي حصل ؟
مراد بصوت يظهر فيه الغضب
حراميه اقتحمو الشركه يا آدم وكانو عايزين يسرقوها لوله ستر ربنا معانا كان زمانا انتهينا خالص
آدم بصدمه
بتقول ايه ؟ امته حصل الكلام ده ؟ ثم قال بغضب وعصبيه ، اكيد أنا معين معايا ستات آمن علشان يحصل كل ده فى وجودهم ، ازاى سمحو ليهم بالدخول
قطعه مراد قائلا
تعاله انت بس وهفهمك كل حاجه ، الكلام على التلفون مش هينفع
اغلق آدم معه وهو يمسح بعصبيه بالغه على راسه ليقول بغضب فادح
آدم
ازاى قدرو انهم يدخلو ولاد ال**** انا هعرفهم مين آدم الهوارى خرج من غرفته بسرعه كبيره ليذهب إلى الشركه ليرا ماذا كانو يريدون ان يسرقو منه ولكن استدم بزوجت ابيه وهو ذاهب
زهره
مالك يا آدم فيك ايه يابني ؟
لم يعيرها آدم اى اهتمتم كانها كانت نسمت هواء عبرت من جواره ، ذهب وركب سيارته ذاهب إلى الشركه وهو يثب ويلعن بمن بالشركه ومن حاول ان يسرقه
اما عند زهره
نظرت إليه زوجت ابيه بحزن وقلق شديد ، فخروجه بهذه الحاله لا يبشر باب خير
زهره
جيب العواقب سليمه يارب
بتكلمى نفسك يازوزو
هكذا قالت مي لأمها عندما راسها تحدث نفسها
زهره بخضه
خليكى كده كل مره تخضينى لحد ما فى مره اروح فيها انا
اجبت مي بسرعه
بعد الشر عليكى يامامي ماتقوليش على نفسك كده تانى ، ماشي
زهره
اعملك ايه يا ختى ما انتى إللى كل شويه خضانى كده ، روحى ذكريلك كلمتين ينفعوكى بدل المرقعه الفاضيه دى
قاطعتهم سهى وهى تقول مقلده امها ومى
ده الله يكون في عون اللي هياخدك يا مي يابنتى، أمه اكيد داعيه عليه ، تعرفي انا لو مكان عميد الكليه كان زمانى رفداكى مش عارفه مستحملينك ازاى بجد ؟ لتقلد صوت مى قائله خلاص يا مامي حفظتهم ، هو انتى كل ما تشوفي وشي تقوليلى الكلمتين دول لتنفجر من الضحك عليهم قائله لأمها هو انتى يا ست الكل مافيش مره تشتري حاجه جديده من السوق ، انا حفظت المكرر ده والله ، غيري مره بقي ههههههه
حاولت مى وهى كتم ضحكتها لتلحظها امها لتقول اليها
زهره
ماتكتمهاش ياختى اضحكى اضحكى ، ما انا قعدت مهزقه فى البيت ده
نظرت كلاً من مة وسهي إلى بعضهم البعض لتنفجر كلاً منهم بالضحك
زهره بغيظ منهم
عيال اخر زمان صحيح ، قالت هكذا ثم اتجهم إلى غرفتها وهة تبتسم هى الاخرهعلى ما حدث منذ قليل وكيف قلدتها ابنتها مثل ما تفعل ولكن دون أن يلاحظها احد ، لكن تاتى الرياح بما لا تشتهي السفن، لتلحظها سهي وهى تضحك لتقول لامها
سهى
ما احنا بنعرف نضحك اهو يا زوزتى ثم جلست على الكرس وهى تضع قدم فوق الاخره وهى تقول بهزار مش عارفه من غيري كنتو عملتو ايه بجد نظرت لها مى وهى تقول لوالدتها
مي
سبيلى انا الطلعه دى يا ست الكل ، امسكت احد المخدات من جوارها والقت بها فى وجهه اختى
صرخت سهى من الضربه
اااه ، يابت ال*** لتجري فى اتجهها لتلاحظ مى قدومها اليها لتهرب بسرعه الى غرفت امها وتختبء بها
سهى بعصبيه
افتحى بقولك وبدات فى الخبط علي الباب بقوه افتحى ، بقولك افتحى ياشوز
مى
هههههههه لا ويلا امشي من هنا عايزه اذاكر
سهي بتوعد
هتروحى منى فين يعنى لترحل إلى غرفتها ، للشعر بها مى قد ابتعدت عن الغرفه لتفتح الباب لتشاهد سهي وهى ترحل لتقول لها لاغظتها أكثر
مي
اهو قدامك ياختى ولا تقدرى تعمليلى اي حاجه وهى تخرج لها لسانها ،
رقضت سهي بسرعه إليها وهى فى شدة الغضب من ما تفعله معاها ولكن مي كانت اسرع منها فقد اغلقت الباب بسرعه
سهى
ام وريتك يازباله مابقاش سهى
مى من خلف الباب
انتى اسمك عباس اصلا ههههههههههه ، ايه نسيت اصلك يا عباس
اشتعل الغضب بسهى لتخبط بيديها ع الباب وقائله لها
انا هوريكى ياحيوانه هعمل فيكى ايه ، بس استني عليا ، ذهبت وهى تتوعد إلى اختها لما فعلته معاها
________________
ف احد الأحياء الشعبيه تسير فتاه وهى تتكلم في هاتفها
الفتاه
ربنا يستر
روتيلا
تصدقى انك فصيله وانا غلطانه انى عبرتك من الاساس
ساره
انتي ناسيه اخر مره عملتى ايه لما الواد بصلك بس
روتيلا
غلط وخذ جزاته انا مالى حد قاله يعاكس ولكن لازم ان حد يربيه ، ربيته وكسبت ثواب فى اهله
ساره
تقومى تكسري دراعه ورجله ياجبروتك ياشيخه الواحد بقي يخاف منك بجد
روتيلا بحزن مصطنع
اخس عليكى ياصرصور ده انا مافيش اغلب منى ولا ااطيب منى والله
ساره:-
تصدقى كمان شويه وكنت هصدق انك غلبانه
روتيلا
شوفتى انك ظلمانى (عياط مزيف) اهئ اهئ اهئ يامظلومه ديما ياروتى اهئ اهئ اهئ
ساره
هتشل منك وربي ، اقفلي ياروتى اقفلي احسن هي مراره وحده بس
روتيلا
وكمان عايزه تقفلى فى وشي اخص على دى اصحاب اواطيه فعلا ليقطعها صوت تن تن تن لتقول ، فكان صوت إغلاق المكالمه فى وجهها لتقول بتوعد لها
شوف الشوز بتقفل ف وشي ازاى ، اما وريتك ياصرصاره مابقيش روتى لتقول بهزار مع نفسها ممكن ابقي كريمه او فلاوله عادى جدا ههههههههه
لينظر لها احد الماره لتقول لنفسها
هو بيبصلى كده ليه الجدع ده ؟ عالم غريبه صحيح
لتسمعه يقول لها
ربنا يهديكى يابنتى
ضحكت روتيلا على الذي قاله الرجل لها
لسه شويه ع الجنان ياعمو لسه بعقلى الحمد لله
ضحك الرجل لها وهو يقول
ربنا يحميكى من كل شر يابنتى
روتيلا
امبن يااارب
نظرت امامها لتعبر الطريق للوصول الى سيرتها واذ فجأة تقف مصدومه وهى تضع يديها أمام عينيها من الخوف
روتيلا بصراخ
ااااااااااااااه
لينتبه صاحب السياره لها ويوقف السياره بسرعه قبل الارتضام بها ولكنهو لم ان يوقف السياره بسرعه لخبطها ولكن خبطه خفيفه جدا ، لتصدمها الساره لتقع روتيلا ارضاً ليذهب الشخص سريعا لها ليرا ما اصابها ليرها تتحرك ليذهب لها ، لكن قبل أن يتكلم وقف نصدوم من رد فعلها ليقف بصدمه وذهول ليصبح هو مستلقيا ع الأرض وهى الواقفه
روتيلا حده وغضب لم يسبق لهو مثيل
حيوان ، زباله واعمى كمان لما مش بتعرفو السواقه بتركبو عربيات ليه يابهيم يابهيم
الشخص
لو اعرف ان لسانك طويل كده كنت كملت عليكى بالعربيه اهو نخلص البشريه منك نهض وهو يعدل من نفسه
لتصيح روتيلا
ماكدبتش لما قولت عنك حيوان وقليل الذوق كمان ، بسم الله ماشاء لله عليك الاتنين عندك ، لتكمل بسخريه خاف من الحسد ياراجل
جاء ان يرد عليها ولكن قطعه رنين الهاتف ليجيب عليه بسرعه
الووو
مراد
فينك يا آدم
آدم
جاي اهو ماسفت السكه واكون عندك ، ليخفض صوته قليلا قائلاً لهو مسكتو الحراميه ولا هربو
مراد
مسكناهم من شويه ، وقولت اقولك الأول وبعدين أبلغ الشرطه
قطعه آدم سريعاً
لا ماتبلغش الشرطه دلوقتى
مراد بحيره
ليه يا آدم ؟؟
آدم بشيئ من الغموض
هقولك بعدين ، سلام
مراد
سلام
عند روتيلا عندما رن هاتف آدم ذهبت خطوات إلى سيرته وهى تغلى فى نفسها لما فعله معاها، ثم قولت لنفسها
انا هوريك مين روتيلا ، نظرت ظر اليه بغضب لتجدهو منشغل ف الرد ع الهاتف لتقترب منه وع وجهها ابتسامه شيطاني فقد خطرت على عقلها فكره للانتقام منه لتقترب منه و..
____________________
ف مكان آخر يقف رجل طويل القامه ف مستودع مهجور ينظر إلى الرجال الذين امامه فى غضب شديد وهو يصرخ لهم قائلاً
المجهول بغضب وحده
بقى حتت ملف مش قادرين تجبوه شويت بهايم باعت نسوان انا مش رجاله صح
اجاب احد الرجال بخوف
كنا خلاص هنجيبه لوله ان ف حد من اصحاب الشركه جه يابشه و.. قطعه عن كلمته تلك الصفعه الذي تلقها على وجهه ليقع على الارض
المجهول بغضب بالغ
اخرصو خالص ماسمعش صوتكم يا شويت **** والا وربنا اخلص عليكم ليضع يده ع راسه يحاول أن يجد حل لهذه المصيبه التى وقعت على راسه بسبب اولائكه الاغبياء
لينظر إليهم قائلا
ماتظهروش الفتره دى اكيد الشرطه هتدور عليكم واللى اتمسك ده خبر موته يجيلى قبل مايعترف بحاجه ، ثم قال بحده بالغه لهم ، فاهمين
الرجال بخوف
فاهمين يا باشا
المجهول
اخفو من وشي يلا
ليذهبو الرجال سريعاً ، ليجلس هو على الكرسي الموجود وهو يقول بابتسامه خبيثه ، المره دى نفدت من ايدى يا آدم بس الايام بينا كتير ليقةل بصوت فى شئ من الغضب ، اما خلتك تشحت ما بقاش انا
روتيلا هتعمل ايه فى آدم ؟
مين المجهول ده وعايز ملف ايه ؟
آدم بيخطط يعمل ايه فى الحراميه وليه منع مراد يبلغ الشرطه ؟
الفصل الثالث
انها آدم مكالمته مع مراد واستداره ليذهب ليرا روتيلا جلسه عند سيرته ليقول لها
آدم
بتعملى اى عندم يابت انتى؟!
روتيلا بخضه وارتباك
اناا ، انااا اصلى ، انااا ااااه تلفونى وقع وكنت بجيبه
قالت جملتها ذهبت سريعا إلى سيرتها لينظر إليها مراد بشك ويركب سيرته متجه إلى الشركه ماهى الا لحظات حتى وصل للشركه ليجد أكرم ف انتظاره أمام الشركه ليتقدم منه سريعا
أكرم
أخيرا جيت يا آدم، تعاله يلا بسرعه
آدم بحيره وعصبيه لاكرم
ايه إللى حصل فهمنى يا أكرم ماتجننونيش انتو التنين
شد أكرم آدم من ذراعه وهو يقول
تعاله انت بس وهفهمك انا ومراد كل حاجه ، ذهب آدم معه الي نريد الذي كان ينتظرهم فى المكتب مراد ، بمجرد ان فتح الباب ليقف فى مكانه من الصدمه و
____________________
عند روتيلا ف السياره
كانت تقود روتيلا السياره وهى تغنى بصوت عالى بكل فرحه
روتيلا
هوا هوا
هوا هوا
هوا ملى قلبي وملى عيني هواه
هوا هوا
هوا هوا
هوا ملى قلبي وملى عيني هواه
الله الله
إيه الجمال دة
الحياة إحلوت من إمتى
الله الله
إيه الجمال دة
الحياة إحلوت إمتى
هوا هوا
هوا هوا
هوا ملى قلبي وملى عيني هواه
هوا هوا
هوا هوا
هوا ملى قلبي وملى عيني هواه
أنا مَكانش في مخططاتي
يكون هو سبب إنبساطي
الله الله
إيه الجمال دة
الحياة إحلوت من إمتى
سحرتني في يوم وليلة
بقيت شايفة الدنيا جميلة
الله الله الله الله
إيه الجمال دة
الحياة إحلوت إمتى
هوا هوا
هوا هوا
هوا ملى قلبي وملى عيني هواه
هوا هوا
هوا هوا
هوا ملى قلبي وملى عيني هواه
أساسا إنت عليك طريقة
بتستحوذني في الحقيقة
الله الله
ده إسمه إيه دة
الحياة إحلوت من إمتى
وجودك في حياتي عادة
بلاقي فيها سر السعادة
الله الله الله الله
ده إسمه إيه دة
الحياة إحلوت إمتى
هوا هوا
هوا هوا
هوا ملى قلبي وملى عيني هواه
هوا هوا
هوا هوا
هوا ملى قلبي وملى عيني…
ليقطعها عن غنائها صوت رنين الهاتف لتجيب بسعاده غامره وهى تقول
روتيلا
سوسو ياسوسو بحبك ياسوسو بموت فيكى ياسوسو لتقطعها ساره بخضه فهى تعرف صديقتها حق المعرفه
ساره
قولى بسرعه يلا نيلتى اى المرادى ياروتى انطقى ، قولى عملتى ايه يلا ومش هتعصب خالص
روتيلا تدعى الحزن
ديما مظلومه يالوزه اهئ اهئ اهئ
ساره
اوعى تكونى قتلتي حد ؟ كان قلبي حاسس قادره وتعمليها طب فين الجث**ه ومين هو ؟ وعملك ايه المرادى انطقى يا سبب غلبي
قاطعتها روتيلا وهى تقول بضحك
ههههههههههه يخرب عقلك ياصرصور اى كل ده يامفتريه هو انا اقدر اقتل نمله ،سمحنى يارب
ساره بسخريه
هيسمحك ياختى ، هيسامحك ماتخافيش بس انطقى الأول عملتى ايه المرادى
روتيلا
ديما قفشانى كده يا صرصور، بصي انا وصلت خلاص اهو وابقي احكيلك براحتى وعلى رواق هيبييييييييح، سلام بقي لتغلق الهاتف سريعا فهى تعلم صديقتها جيدا
ساره
شوف الواطيه بتقفل ف وشي السكه ازاى بس اما وريتك مابقاش انا ساره (بصوت ريا وسكينه)
لتذهب وتجلس ف الشرفه تنتظرها وتردد بداخلها
ربنا يستر ، جيب العواقب سليمه يارب ،يارب بس ماتكونش قتل**ت حد يارب دى غلبانه ، غلبانه ايه بس إللى بقوله ده، والنبي ده ما حد غلبان غيري قال غلبانه قال
________________
ف مكان اخر تقف فتاه امام ( ميتم كوشدول ) تنظر إليه بحزن شديد وهى تتذكر اول يوم لها فيه
فلاش بك
الفتاه بصراخ وتوسل
بترجاك يابابا ماتسبنيش بترجاك انا بحبك قوى ومش هعمل حاجه تزعلك منى تانى لتنزل ع الأرض وتمسك ف ساق والدها وتنظر له والدموع تنهمر مثل الشلال من عينيها ، ماتسبنيش يابابا انا ماليش غيرك ف الدنيا دى لتقف وتمسك بيديه وتمسح دموعها وهى تنظر لهو ، صدقنى مش هخلى حد يعرف انى بنتك يكفينى اكون معاك وجنبك انا ماليش غيرك بترجاك خدنى من هنا لينظر لها والدها بحزن شديد ليقول ثم قال
الاب
اسف ياقدر يابنتي مش هقدر سامحينى ماقدميش خيار تانى غير ده ، سامحينى يابنتى ليرفع يده يتحسس وجهها وهو يقول بحزن ، بنوتى الحلوه ياقمرى انتى انا هجيلك كل فتره مش هسيبك لوحدك صدقينى غصب عنى والله يابنتى لازم بعدك عنى مش بايدى سامحينى يابنتى سامحينى
امسكت بيده وبعدتها عن وجهها وهى تقول لهو بوجه حزين
قدر
لو سبتنى هنا انسا ان كان ليك بنت اسمها قدر ، لم تستطع أن تفعل لتمسك بيده مره اخره، بابا انا بحبك ماتسبنيش بترجاك بترجاك لتحضنه بشده وهى تردد ، ماتسبنيش لوحدى انا بحبك ابعدها لبوها عن حضنه قائلاً لها
الاب
سامحينى يابنتى سامحينى مش هقدر ، بكره لما تكبري هتعذرينى يابنتى على إللى عملته فيكى ،عايزك تعرفي انى بحبك قوووووى لينظر لها نظره اخيره ثم يذهب والدموع تنهمر منه
جلست هلى على الارض تبكي بانهيار لتركه لها فى هذا المكان لوحدها
قدر
ماتسيبنيش ماتسبنيش لو مشيت هكرهك وعمرى ما هحبك ابدا
اوقفته جملة ابنته فى مكانه ليستدر وهو ينظر إليها بحزن شديد وهو يئنب نفسه على ما فعله معاها، ولكن كان غصب عنه تركها فى هذا المكان ، نظرت إليه قدر وهى تبكى ليخرج هو سريعا إلى خارج الدار وهو يتألم ليسمع ابنته تقول لهو
قدر بصوت عالى جدا
بكرهكككككك بكرهكككككك
بك
مسحت قدر تلك القطرات التى تسقط منها بعنف ومن ثم ذهبت سريعا من ذالك المكان الذي يالم قلبها في كل مره تراه فيها
استوووووب
قدر فتاه فى أواخر العشرينيات طولها مناسب ذات بشره بيضاء جدا مثل الثلج شعرها بنى ، عيون بنيه ، طيبه وسادجه جدا رغم ذلك ذكيه جدا ، تركها والدها ف الميتم وهنعرف ليه مع الأحداث
_______________________
عند روتيلا
عندما اغلقت مع ساره نطقت بصوت عالى لنفسها وهى تبتسم ابتسامه شيطانيه
روتيلا
علشان تعرف تقف قدام روتيلا تانى يا نسناس انت ، كما اطلقة عليه هى ، كان نفسي اقول هتصعب عليا بس للاسف لا ياترا روحت المستشفى ولا لسه ياريتنى روحت وراه علشان اتفرج بكل متعه ، يلا خيرها في غيرها بقى
اتشعلت الاغانى مره اخره وبدأت تدندن معها بكل سعاده
يلا بالسلامات مفيش أخوات وفارقوني
لو عاوزين تشوفوني إتفضلوا في استراحة
طول مافيه الروح عمر ما حاجة هتجرحني
عدت الأوقات وعمرنا ضاع على الفاضي
جوه مني جراح ومش مرتاح ومش راضي
كل ما افرح يوم بلاقي هموم تحزني
مين في وقت الضيق يكونلي صديق يشيل عني
مين في وقت الضيق يكونلي صديق يشيل عني
الحديد صاحب الجدعان مش مبسوط ومش فرحان
جوه في رجولة بره مقتولة في الحقيقة كل بتبان
القلوب مش زي زمان نفسي أشوف واحد سلكان
الكلام على جرح غويط الحكاية خلف الجدران.
الأوض مقفولة روحي مقتولة نفسي اموت
عيشتي مش مقبولة من جوايا انا مكبوت
اصحى كله كلام ماشفت تمام يقدرني
يلي بعت زمان تعيش ندمان هتخسرني
ايوة انا التلفان انا الخربان تلاشوني
لاء مليش عنوان في اي مكان تقابلوني
يلا بالسلامات مفيش اخوات وفارقوني
بكرا تيجو وانطركو اصل مسيركم تحتاجوني
ناس كتير بتخاف ومية شواف بيستهبل
نفسي اشوف مظبوط ولو ع الموت يجي يسندل
طول حياتي محبوس عايش في كابوس ومتعذب
والدماغ شغالة والرجالة بتحزب
والدماغ شغالة والرجالة بتحزب
اهل مين وحبايب مين هما فين دول مش باينين
في المصلحة بس موجودين احلى مسا على اجدع ناس
مسحوا رقمي من المحمول نسيوا اي رجولة واصول
اللي داير مش معقول اللي من ده باعني خلاص.
بنتي اشوفها معايا بس كفاية ايه تاني
هي ليها عيوني اخدت لوني وحناني
انتي كل العالم وضحكتك بتفرحني
طول مافيا الروح عمر ماحاجة هتجرحني
طول مافيا الروح عمر ماحاجة هتجرحني
يللي حبك موت عدا اي حدود
قلبي ليكي مشدود انتي احلى خدود
شوفتك اتسرقت شكلي فيكي عشقت
يلا نخطف وقت ليكي انا اتشوقت
وداع يادنيا وداع على اللي باع ومكملشي
الحياة لو بيك او من غيرك دي هتمشي
سلام يا حب سلام معدش غرام مفيش راحة
لو عاوزين تشوفني اتفضلو في استراحة...
وما هى الا لحظات حتى وصلت امام العماره التى تقطن بها صديقتها واختها ساره لتنزل من السياره وتهندم نفسها وتصعد للطابق الثانى إلى منزل صديقتها
روتيلا
بسم الله الرحمن الرحيم نبدأ بقي ولكن قبله ان تبدأ هى تفتح لها ساره سريعا
ساره
الحمد لله لحقتك المرادى ياشوز
روتيلا
حرام عليكى ياساره بجد دى تانى مره تفتحى قبل ما اخبط حتى لتدخل روتيلا لتغلق ساره الباب قائله لها
ساره
عايزانى اسيبك تخبطى وتغنى ع الباب يعنى ياشيخه دى الناس كلها عرفت اسمى بسببك ، اقول ايه غير منك لله
روتيلا
قولى كده ياختى، انتى عايزه شغلينى كده بالكلام علشان مش عايزه تجبيلى حاجه اشربها صح اهئ اهئ اهئ(بكاء مزيف) يلا يابخيله
لتقترب منها ساره وتشدها من اذنيها قائله بغضب مزيف
ايوه ادخلى بالاسطوانه بتاعتك علشان ماسالكيش على إللى نيلتيه صح ( صحبتى بقي وفهانى😂😂 )
روتيلا بألم
اخص عليكى ياصرصور ده انتى الحته إللى ف الشمال برضه انا اقدر اخبي عليكى حاجه برضه ، ده انتى حبيبتى هاتى بوسه لتحضن صديقتها ساره وتقبلها
حاولت ساره نزع نفسها منها بصعوبه
يابت غورى كده هتموتينى ابعدى ياشوز
روتيلا وهى مازالت تحتضنها
حتى الحضن مستخصراه فيا اهئ اهئ اهئ
واخيرا اسطتاعة ساره التخلص منها لتقول
ياساتر يارب لزقه بغراء ، بس برضه هتحكى بما يرضي الله بدل ما اخليكى تحكى بما لا يرضي الله برضه ، اخلصي يلا ياشوز
روتيلا
خلاص هحكى اهو بس كوبيه عصير او اي حاجه تتاكل علشان افتكر بس ، نظرت لها ساره نظره تحذير لتنطق هى بسرعه
روتيلا
اااه خلاص افتكرة اهو
ساره بعصبيه
اخلصي
روتيلا
بصي ياستى اللي حصل ان..
انتها الفصل ، إذا اتممت القراءه صلي على النبي
روتيلا عملت ايه فى آدم؟
مين قدر دي ؟
رايكم فى صداقة ساره و روتيلا؟
الفصل الرابع
روتيلا
بصي ياستى اللي حصل ان لما خلصت معاكى المكالمه وكنت بعدى الطريق ماخدتش بالى من العربيه اللى جايه قصادى وخبطنى المتخلف اهئ اهئ اهئ
نهضت ساره فى خوف وتوتر علي صديقة عمرها لتقول بخضه
ساره
هاااااااااار اسوح جرالك حاجه يابت ؟ ثم اكملت وهى تجمع الكلمات بصعوبه من خوفها على صديقتها لتقول ، طب طب يلا بينا على المستشفى بسرعه ، امسكت زراعها وهى تقول قومى انتى لسه قاعده ولا اقولك ماتقوميش هجبلك الدكتور هنا استنى وقبل ان تذهب توقفهى روتيلا قائله
روتيلا
ماتخافيش انا كويسه ماحصليش حاجه تعالى بس اقعدى انا زى القمر اهو مافييش اي حاجه والله
ساره
انا كده اطمنت عليكى، ثم جلست جورها وهى تقول لمشكستها ، قصدك زى القرد مش قمر؟
روتيلا
لا هى اسمها زى القمر ماتشبهيش القرد بيا
ساره مقاطعه لها
فعلا هنظلم القرد معاكى هههههههههه
القت روتيلا الوساده عليها وقالت
اسكتى ياشوز انتى ، بذمتك انتى صاحبه انتى
ساره
لا بتنجان ههههههههههههه
روتيلا
طب مش مكمله ثم عاودت الجلوس علي الاريكه وهى تدعى الحزن
ساره
خلاص سكت اهو كملى يا سبب غلبي
روتيلا
اتحيلى عليا شويه طه
ساره
خلاص براحتك ماتحكيش انا غلطانه انى افتكرتك وجبتلك شوكولاته والايس كريم إللى انتى بتحبيهم انتى إللى خصرانه
روتيلا
بابلى ومانجا
ساره
ايوه بس اظاهر كده مالكيش نصيب فيهم
روتيلا
كنا وقفنا فين قولى بسرعه
ساره بسرعه وحماسه
لما خبطك بعربيته ، كملى حصل ايه بعدها ؟
روتيلا
ساعتها وقعت علي الأرض وكنت هقف بس لما لقيته نزل من العربيه وجاي نحيتى فضلت ف الأرض ولما قرب عندى
ساره
عملتى اى كملى ، ولا اقولك استنى كنت عامله فشار وسبته ف المطبخ هقوم اجيبه واجيلك بسرعه
روتيلا
اشطا ياحب
ذهبت ساره سريعا إلى المطبخ لتحضر الفشار حتى كادت تسقط من سرعتها لتكمل بنفس السرعه وتاتى بالفشار وتجلس جوارها
ساره
هااا كملى حصل ايه بعدها ؟
تنازلت روتيلا القليل من الفشار ثم قالت
روحت سعاتها ضرباه برجلى وخليته وقع على الارض وبعدها هزقته طبعا وكنت همشي لوله انه
ساره
عملك اى الواطى الندل الجبان ده ؟ كملى
اكملت روتيلا قائله
بدل ما يعتذر علشان خبطنى طول لسانه وقالى لو اعرف ان لسانك طويل كده كنت دوستك بالعربيه وخلصة البشريه منك
ساره بسخريه
الحيوانه لا مالش حق
روتيلا بابتسامه نصر
بس انا ماسكتلوش
ساره بقلق
عملتى ايه ؟ قلبي مش مطمنلك يا بت انتى
روتيلا وهى مازالت محافظه ع ابتسامتها
سعتها خطرت فى بالى فكره و..
فلاش بك
عندما اتجهت روتيلا إلى سيرتها رأت ان آدم منشغل فى الرد ع هاتفه لتخطر علي عقلها فكره شيطانيه ، لتذهب بحزى شديد إلى سيراته وتجلس علي ركبتيها وتفرغ الهواء من عجلة السياره ولم تكتفى بواحد فقط لتفرغ الثانى أيضا وبعدها الثالثه
ثم قالت في سرها وهى تنظر اليه بكل غل وغضب لما فعله معاها
روتيلا
اما وريتك يانسناس مابقاش انا روتيلا ، ثم نهضت من مكانها قبله ان يلاحظها النسناس '' كما اطلقت عليه هى ''ولكن وقع هاتفها لتاخذه سريعا ولكن ف هذه الحظه كان آدم انهى مكلمته ليجدها جالسه عند السياره ليقول لها
آدم
بتعملى ايه عندك يابت انتى
روتيلا في نفسها
هاااااار اسود اعمل اى دلوقتى ياربي ، ثم نظرت إلى آدم الذي ينتظر منها الجواب على سواله لتقول وهى تنهض بتلعثم ، هااا ، كنت كنت..... ااااااه بجيب تلفونى وقع منى ثم هرولت من امامه لتذهب سريعا إلى السياره وتبتعد عن انظره
بك
ساره
نهاااااارك اسود اى إللى عملتيه ده ؟ منك لله يا شيخه
روتيلا
اى ماجبش حقى من الواد المايص ده؟ عيل وغلط ولازم يتربي ، وانا ربيت غلط انا ؟
ساره
كل ده علشان قالك لسانك طويل تعملى فيه كل ده ؟ طب ما هو قال الحقيقه ماجبش حاجه من بره
روتيلا ببرود
ماتتسيش انه كان عايز يموتنى
ضربت ساره كف على كف
عليا العوض ومنه العوض حرام عليكى ياشيخه ، هو كان قتلك يعنى ، ما انتى صاغ سليم اهو ومافكيش خربوش واحد ، وبعدين الراجل ماقلش حاجه غلط انتى فعلا لسانك طويل يا روتى
روتيلا
انتى معايا ولا معاه ؟
ساره
انا مع الحق ، ادعى ربنا انه مايحصلوش حاجه علشان لو حصله حاجه هتروحى ف ستين داهيه
روتيلا
داهيه لا والنبي ودونى الملاهى ههههههههه
ساره
شوف انا بقول اى وهى تقول اى صبرنى يارب
روتيلا
ماتخافيش هبقي اخدك معايا هههههههه
ساره
عليا العوض ومنه العوض فيكى ياروتى يابت ام روتى
روتيلا
مالها دى ؟ شكلها اتجننت خلاص ، يلا مش أشكال ما انا كل إللى اعرفهم مجانين ، جات عليها يعنى
______________________
عند آدم فى الشركه
آدم بصدمه ودهشه
اى ده مين اللي عمل فيه كده ؟
مراد بعصبيه وحزن
كنا حبسينه هنا ودخلنا من شويه لقناه زي ما انت شايف كده
آدم
ازاى تسيبو معاه سلاح يا شويت اغبيه هااا ؟ ازاى ليدفع آدم مراد بيده ف صدره ليرجع قليلا إلى الوراء
أكرم
اهدى با آدم شويه ، احنا ماسبناش معاه حاجه احنا فتشناه كويس جدا ومنعرفش ده حصل ازاى لجد الان ؟
آدم بحيره
امال ازاى مات ؟ ده واضح اوى انه مضروب برصاص ، انا هتجنن خلاص ، ثم اكمل بتسائل ، عرفتو منه اى حاجه!؟؟
مراد
مرضيش يعترف باى حاجه للاسف
آدم
اى إللى كانو عايزين يسرقوه بالظبط
أكرم
ملف صفقة لشركه '' الاحمدى '' بس مالحقوش ياخدو اي حاجه الحمد لله
آدم بشك
الملف ده كنت بدور عليه فى البيت ومالقتهوش عندى خالص ، بس هما ازاى عرفو انه ف المكتب ومش معايا فى البيت !!!!
مراد بحيره
مش عارف ثم نظر إلى صديقه وقال ، انت شاكك في حد معين ؟
آدم بشك وحيره فى امره
ماتشغلش بالك انت ، وانت يا أكرم كلم الشرطه وقولهم ع اللي حصل
أكرم
كلمتهم وعلي وصول فى اي وقت
آدم
يبقي قولهم يقفل القضيه ضد مجهول ماشي
مراد
تمام
آدم
خلصو وجيبو حد ينضف المكتب وادى اجازه للموظفين النهارده علشان مايسببلهمش إللى حصل ده اى زعر
أكرم
تمام هروح اشوف الشرطه شكلها جات ويذهب إلى الخارج
مراد
انت شاكك ف حد يا آدم صح
آدم بحيره
مش عارف بس هو اكيد حد من الشركه ، المهم كنت عايزك ف حاجه تعملهالى
مراد
حاجه ؟ اى هى ؟؟؟
آدم
****
_________________________
ف احد الأحياء الشعبيه
تجلس قدر ف شقه صغيره ولاكن جعلتها كالقصر من الداخل فمن يدخله يقسم على انه قصر وليست شقه صغيره ، فلقد جعلة قدر هذه الشقه كالقصر ، فقد كانت تشتغل كثيرا وتدرس معاً لكى تثبت نفسها أمام اولائكه الذين يقولون لها انها فاشله ولم تصبح غير خادمه او متسوله
جلست قدر على سريرها وامامها صور لوالدها ولها معاً ، نزلت دموعها وهى تقول
قدر
زى النهارده سبتنى ف الميتم وماقبلتنيش ، شوف انا وصلت لأى من غيرك كان نفسي اعمل كل ده وانا معاك بس للاسف انت ماقبلتنيش وشفتنى عبء عليك ، النهارده اول يوم ليا في تانيه جامعه وحصلت على تقدير علشان متفوقه فى درستى ، صمتت فجأ وهى تتذكر كلمات والدها لها ف الماضى
فلاش بك ..
كانت قدر جالسه تدرس دروسها لياتى اليها والدها وهو يقول
الاب
مش كفايه مذاكرة كده يابنتى هتتعبي نفسك
قدر
ماتخافش يابابي انا سوبر قدر
ليضحك والدها ع جملها ليقول ضاحكاّ
احلى و اجمل سوبر قدر ف الدنيا كلها ، ثم قبلها من وجنتيها ، بنتى حبيبتي نفسها تطلع ايه لما تكبر
قدر
نفسي اطلع مهندسه قد الدنيا زيك كده يابابي
الاب
بس انا شايف غير كده
قدر بحزن
ليه يابابي بتقول كده ؟ انا هذاكر كويس علشان انجح وابقي زيك لا هبقي احسن منك كمان ، وبكره تشوف
ابتسم والدها وهو يضع يده على وجهها
لا طبعا ده انتى هتطلع مهندسه اشطر منى ميت مره ، بنوتى الحلوه هتبقي شطوره والناس كلها هتحبها ،
وهتبقي مشهوره وصورك هتملى الجرايد والصحب وتبقي ماشيه والناس تشاور عليكى ويقولو دى المهندس قدر اهى وهيطلبو يتصورو معاكى كمان
قدر
هيبقي معايا فلوس كتير صح ؟
ضحك الاب علي كلمتها
ايوه ياقدرى
قدر
الله وهنروح نحج سوا
الاب بحزن نجحه ف اخفائه
طبعا هو انا اقدر اسيب بنتى الحلوه دى لوحده ، يلا بقي نامى وكملى مذكره بكره
قدر
موافقه بس بشرط
الاب
وكمان هنتشرط ياست قدر هانم ، طب قولى يا ستى شرط ايه ده لما نشوف اخرتها معاكى
قدر
تنام جنبي وتحكيلى حدوته حملها والدها على الفور واتجه بها إلى الفراش وهو يقول لها
الاب
موافق طبعا هو انا عندى كام قدر
بك..
مسحت قدر تلك القطرات التى سقطت منها وهى تقول
شايف يابابا انا بقيت ايه من غيرك حتى انى دخلت هندسه زى ماقولتلك ووفيت بوعدى اهو مش زيك سبتنى وماوفتش بوعدك ليا قاطعها دخول ست في أواخر الخمسينيات وهى تقول لها
الست
يلا ياقدر الاكل جاهز قومى وكملى بعدين
قدر بابتسامه
حاضر ياماما جايه اهو
وقبله ان تغادر والدتها الغرفه تلاحظ الدموع التى فى عيون قدر لتقول لها
انتى معيطه يا قدر؟ اقتربت منها ووجدت صور والدها فى يدها لتقول بحزن لها، مش قولنا بلاش عياط وزعل
قدر بحزن شديد
مش بايدى ياماما والله
والدتها
معلش يابنتى ثم قالت بمزاح لتخرجها من حالتها تلك، يعنى انا مش كفايه عليكى ولا ايه ؟
حضنتها قدر بشده وقالت
ازاى ؟ لا طبعا كفايه ونص كمان ، هو احنا لينا غيرك يا اموله يا قمر انتى
امل
يلا يابكاشه ، طب يلا قومى علشان العشاء مايبردش احسن انا عرفاكى كويس ، مش بنتي
قدر
حاضر يا اموله ، وراكى على طول اهو
خرجت امها من الغرفه لتلقي قدر نظره اخيره على الصوره ثم خبئتها فى مكانها ، لتنهض وتذهب إلى امها لكى تاكل معاها
انتها الفصل ، إذا اتممت القراءه صلي على النبي
آدم شاكك في مين ؟
هيحصل ايه لآدم لما يركب العربيه بعد إللى عملته فيها روتيلا ؟
ومين امل دى كمان ؟ وقدر بتقولها ليه يا ماما ؟
ازاى قدر خرجت من الميتم وقاعده فى شقه زي القصر ؟
الفصل الخامس والسادس
في منتصف الليل في مكان مهجور ، لا يوجد به عير الكلاب الضاله، كان يقف رجل وحولهو الكثير من الرجال في صمت مريب ليدق هاتف رئيسهم ليجيب قائلاً
الرجل
الووو
مجهول
هااا عمل ايه ؟ نفذت إللى قول عليه ولا لسه ؟
الرجل
ايوه يا باشا نفذناه وخلينا الكل يشك انه قتل نفسه زى ما حضرتك أمرت
مجهول
كده تمام اوى ، اخفو انتو بقي عن العين دلوقتى زمان الشرطه بدور عليكم
الرجل
حصل يا باشا، ده الجن الازق زات نفسه مايعرفش مكانا فين
المجهول
برافو عليك هو ده الكلام بكره ان شاء الله هبعتلكم كل لوازمكم ، من أكل وشرب وهدوم ، ماتقلقوش
الرجل
تسلم يا باشا، ربنا يخليك لينا
المجهول
انتو فين بالظبط ؟
الرجل
ف ****** يا باشا
المجهول
تمام بكره كله يبقي عندكم سلام
الرجل
سلام
اغلق الهاتف معه ثم نظر إلى الرجال الذين حوله قائلاً
رئيس العصابه
الباشا بيقول هنقعد هنا لفتره لحد ما الدنيا تبقا امان
احد الرجال
طب وهنعيش هنا ازاى يا باشا ، ده المكان خرابه هنا
رجل العصابه
الباشا هيبعتلنا كل لوزمنا من اكل وشرب ولبس ، وهتعيشو هنا عيشه ملوك عمر اهليكم ماعشوها
رجل اخر
والوضع ده هيستمر لامتا يا ريس ؟
رجل العصابه
لحد ما يقول الباشا ، تمام
جميع الرجال بصوت واحد
تمام يا باشا
___________________
عند آدم
فى ذلك الوقت قد استيقظ آدم ونهضا من فراشه ليشرب الماء ولكنه نفذ من عنده لينزل إلى الأسفل ليحضر القليل من الماء ليسمع صوت صادرا من غرفت سهى ليقترب إليها وقبله ان يفتح الباب يسمع وهى تتحدث ف الهاتف ليقف عند الباب عندما سمعها تقول اسمهو
سهى وهى تتحدث ف الهاتف
أبيه آدم مش راضي ، اعمل ايه يانور مش عارفه اقنعه ازاى
نور
طب جربي تانى يمكن يرضا
سهى بزعل
ما انتى عارفه آدم عنيد ومش بيرضا بسهوله
نور
اخوكى ده محبكها اوى الصراحه ، طب خدى إذن من بباكى اكيد هو هيوافق
سهى
لا بابا لو قولتله هيقولى روحى
نور
امال محبكها ليه من الصبح روحى خلاص وقوليله
سهى
ماتعودتش استئزن من بابا يانور ، انا ديما باخد إذن من ابيه آدم علشان هو اللي بحسه ديما ابويا ، هو الوحيد اللي بيقولنا ده صح وده غلط وبيخاف علينا ، الا عمر ما بابا خاف علينا زيه ، تعرفي دايما بحس ان ربنا عوضنا من حنان الاب وخوفه على عياله بيه ، بابا مايعرفش عننا اى حاجه ده حتى مايعرفش أمسينا ايه ولا عنده عيال اصلا ، كل إللى يهمه الفلوس و الشركه وسمعته وبس غير كده ولا يهمه حاجه يوم ماكنت اتعب كنت بلاقى ابيه آدم هو ال جنبى مش بابا
نور
ربنا يخليه ليكم ياسهى ، انا مكنتش اعرف انك بتحبيه قوى كده بجد فرحنه ان ربنا عوضك باخوكى
سهى
انا صحيح مستهتره شويه يانور والكل شيفنى كده بس مش ناكره للجميل يانور ، انا عمرى ما هنسي اللى عمله أبيه آدم علشنا ، عمرى ما هعمل حاجه تزعله منى او اخيب امله فيا
نور
علشان كده حبيتك زى اختى واكتر ياسهى كنت متاكده انك انسانه كويسه من جوه والنهارده اتاكدة من كده
سهى
ربنا يخليكى ليا يانور انا من لما عرفتك حبيتك اوى ، الأول كنت بقول عليكى انك خنقه ومعقده بس من لما قربت ليكى لقيتك كويسه جدا ، اكملت وهى تبتسم ابتسامه عريضه ، ده بسببك انا بدأت أقرب لربنا وعرفت الصح من الغلط ، ثم أضافت بمزاح ، هتاخدى ثواب ع حسابنا ياعم
نور
قل اعوذب بربي الفلق حتى دى هنتحسد عليها
ضحكت سهى قائله
مش بحسن انا بقر بس هههههههه
نور بمزاح
لا إذا كان كده ماشي يالمبى بصوت
سهى
هههههه طب سلام يافوزى
نور
سلام
اغلقت سهى مع صديقتها وهى تقول
مجنونه بس بحبها اعمل اى بقي ، اما اقوم اصلى القيام وانام بقي
وقف آدم مصدوما مما سمعه للتو ليهرول سريعا إلى الأسفل لكى لا تلحظه اخته وجوده عن الباب
استووووب
نور صديقة سهى ف كليه تجاره عشرين سنه محجبه عين عسلى وبتحب الهزار عندها اخ ظابط شطوره فى درستها بتحب تساعد اى حد والدها متوفى ووادتها ست طيبه جدا
_________________
عند روتيلا
كانت تجلس على الاريكه تنهى بعض الاعمال علي الاب توب ليخطر علي بالها النسناس ''إللى هو آدم نحفظ بقي🙄 '' لتقول لنفسها ، فيها اى لو كنا اتقبلنا بطريقه الطف من كده هييييح لتنتبه لنفسها بسرعه وتقول ، اخرسي انتى لحقتى نسيتى إللى عمله ليكى حازم كلهم زى بعض وهو كمان زيه بطلى تفكري فيهم هما مايسووش ، خليهم يغورو ف داهيه خليكى انتى فى شغلك وكيانك هما إللى يستحقو بس غير كده طظ
خرجت من البرنامج وفتحت الفيس وهي تكمل روايتها التى حقق نجاح كبير جدا رغم انها اول مره تكتب فيها الا انها اجتازت كل الكاتبين باحساسها ، يجوز لأنها تبث كل مشاعرها ، فكان البعض يقول انها من وحي خيالها لكنهم لا يعلمو انها من الواقع
خرجت وهى فى نصف كتابتها للروايه لتفتح صفحتها الخاصه وتكتب
"قد تظن أن ضياع شيء ما يعني ضياع العالم ولكن ضياعه لم يكن سوى تحذير لك ومكافئة من أجلك ..!"
هذه الجمله قد قرأتها اليوم في ورقت الحظ التى اخذتها من الايس كريم التى احضرتها لها صديقتها ساره فهى دائما تكتب لها شيئ كلما احست انها ليست بخير فهى أقرب احد لديها بعد الله لتعود الي الكتابه مره اخره لتكتب كل ما حدث لها من معانات لتنتهى منها عندى أذان الفجر لتغلق الحاسوب وتذهب إلى الحمام وتتوضء لكى تصلى الفجر وتدعو الله كما تفعل كل يوم فهو الوحيد الذي تظهر لهو ضعفها وحزنها وكسرت قلبها فهى تبدو قويه جدا أمام الناس لكى لا يستغلو نقطة ضعفها ولكن عند الله يذهب الكبرياء و القسوه والغرور والعند ، فهو الله
________________________
ف احد الملهى الليليه
كانت تجلس الفتيات شبه عريات حول الشباب الأغنياء فمنهم من يخدعون الشباب ويسرقونهم ومنهم من يحول إيقاع أحدا منهم للزواج منه ومنهم يذهب لكسب النقود ، لنذهب إلى تلك الطوله التى يجلس عليها شاب طويل ذو بشره قمحويه شعره اكرت عيون سوده مثل الصقر وحوله الكثير من الفتيات نعم بالتأكيد هو (حازم خطيب روتيلا السابق ) لتقول فتاه بدلع
الفتاه
مش هتطلبلنا حاجه ياحموزى
حازم
انت تامر يا جميل ، ليقطعه رنين الهاتف لينظر إلى الاسم ليظفر ف ضيق شديد ثم قال للفتيات التى حوله بتحذير لها ، مش عايز اسمع صوت حد وانا بتكلم مفهوم
احد الفتيات
هى دى الحكومه ولا ايه يا باشا
ثم قولت أخره
هو انت من النوع اللي بيخاف من زوجاتهم مكنتش اعرف انك جبان كده يا زومى
حازم بغضب لم يسبق لهو مثيل
اللي هتفتح بقها تانى تتشاهد علي روحها فاهمين ، انا مابحبش أعيد كلامى مرتين ثم نظر لهم بنظره احرقتهم ليصمتو جميعا ليرد ع الهاتف قائلا بجديه
الوووو ياحبيبتى
الفتاه بغضب
اتأخرت ليه ياحزم وايه صوت الاغانى ده إللى عندك هااا ؟ فهمنى
حازم
ده اجتماع شغل ياحبيبتى ما انتى عارفه ان الايام دى الشغل كتير عليا
الفتاه
طب وصوت الاغانى عالى ليه زى مايكون انت فى كبريه مش مطعم
حازم
ده عيد ميلاد وحده هنا علشان كده الاغانى معلينها شويه هو انتى بتشكى ف حازم حبيبك يامنمن
منه
مش كده يا روحى انا بس قلقت لما اتأخرت عليا اسفه ماتزعلش منى
حازم
لا انا زعلان منك ازاى تفكرى فيا كده ؟ مكنتش اتوقع منك كده الصراحه انتى ناسيه اني سبت روتيلا علشانك !؟ وكمان اتحرمت من ورث ابويا وكمان فى الآخر جايه تقوليلى كده لا بجد صدمتينى فيكى يامنه
منه بزعل
انا اسفه ياقلبي مش هعمل كده تانى انا بس لما اتأخرت خوفت عليك وكمان لما سمعت صوت الاغانى الغيره خدتنى وفكرت وحده ضحكت عليك وهتخدك منى ، انا اسفه مش هعمل كده تانى سمحنى بقي
حازم
خلاص مسمحك المرادى بس ماتكررهاش تانى ok
منه
اكيد طبعا ياروح منه
حازم
طب سلام ياروحى علشان اتأخرت عليهم
منه
سلام وقبل ان تغلق معه قالت سريعا بتحذير ، اوعى عينك تيجى على وحده كده ولا كده يا حازم ، فاهم
حازم
ابص على مين بس وانا عندى الاصل يا مزتي، يلا سلام بقي
منه
سلام
وبعد أن أغلق هاتفه وقفت الفتيات تصفق لهو ليندهش هو من فهعتهن ليقول بدهشه من فعلتهم
حازم
ايه إللى بتعملوه ده ؟
احدى الفتيات
بنحييك يا باشا ده انا نفسي صدقتك وكنت هعيط
لتقول الاخرى
ده انت الشطان يخاف منك يا باشا
حازم بغرور وهو يضع قدم فوق الاخره
دى حاجه بسيطه بس اقعدو اقعدو احسن انا مزاجى عالى الليله دى ، جلست كل الفتيات حوله من جديد وهم يضحكون بمياعه لهو
انتهاء الفصل الخامس من رواية
#عنيده_ولكن
بقلمي اسو_احمد
الفصل السادس
يلا ياقدر اتاخرتى يابنتى على الجامعه كل ده نوم ، صبرنى يارب على البت دى ، لم تجد اجابه لتقترب من باب الغرفه وتطرقه لتذهب قائله ، يلا ياقدر قومى اتأخرت يابنتى
قدر بنوم
ممممم
دخلت أمها عليها
انتى اللي بتجبيه لنفسك اعمل ايه بقي
ثم ذهبت هب إلى المكتب الخاص بابنتها وأخذت كوب من الماء ثم ذهبت ذهب به اتجهها لتردد قائله لها
امل
هتقومى ولا لا انا بحذرك لاخر مره اهو
قدر
Zzzzzzzz
امل
مابدهاش بقااا لترفع الغطاء الذي بيدها على ابنتها وتسكب الماء عليها
نهضت قدر بخضه
اااااااه ، بنغرق بنغررررررق ياااا ماما قومى بسرعه البيت بيغرق لتقفذ علي سريرها وهى بنفس الحاله غير مستوعبه ما حدث معاها حتى الآن ، يلا يا ماما بسرعه البيت بيغرق نزلت من على السرير وسحبت أمها من يدها ولم ترجع إلى وعيها حتى الآن ، لا استنى لحظه ، ثم وقفت فجاء لتسالها والدتها
امل وهى تكتم الضحك
مالك ياقدر
قدر
استنى استنى هروح اجيب هدومى ورسوماتى لتذهب لكى تاخذهم فعلا تحت نظر والدتها التى تكتم ضحكتها بصعوبه على هذه الفتاه المجنونه لتقول لها
امل
عليا العوض ومنه العوض فيكى ثم اكملت بسخريه ، ماتنسيش تاخدى التلجه بالمره
قدر وهى تجمع اغراضها
مش هنقدر عليها خليها مش هيحصلها حاجه ، ولا اقولك روحى هاتى اكل منها على قد ما تقدري على ما أخذ حاجتى
امل وهى ترفع يدها إلى الأعلى
صبرنى ع ما بليتنى ياااااارب ، قدر يابنتى ياحبيبتى اغسلى وشك علشان تفوقى كده وبلاش جنان على الصبح هاا
قدر
ما انا فايقه اهو ياماما ، وبعدين انتى لسه هنا روحى بسرعه مافيش وقت
امل
الصبر من عندك يارب ، طب ياحبيبتى فى بيت هيغرق برضه
قدر بغباء
تصدقي فعلا معاكى حق مافيش بيت بيغرق ، بس طبعا اكيد فى بيت ببيهار ، نهاااار اسوح هنوووت تحت الانقاض وتبداء فى البكاء
امل
لا كده كتيييييييير اوى عليا، يارب يارب انا نفسي اعرف انا عملت ايه في حياتى علشان يحصل فيا كده
قدر ضاحكه
ليه بتقولى كده ياست الكل
امل
نفسي اعرف مين الحمار اللي يوفق على دخولك الكليه
قدر
ليه!؟؟؟؟؟
امل
علشان اخل*ص عليه صبرنى ياااااارب وضعت الكوب الذي فى يدها وفى هذه الحظه تنتبه قدر لنفسها
امل وهى تخرج من الغرفه
الفطار بره خلصي لبسك وتعالى علشان اتاخرتى
لتقول هى بكذب بكى لا تخرج غبيه أمامها مثل كل مره
قدر
طب انا يكون لعلمك كنت فاهمه الحوار كله من البدايه بس قولت اعمل شويه اكشن مش اكتر ، لتجد الشبشب ف وجهها لتصرخ ، اااااااه هو انا فين هو اى إللى حصل تحسينى كنت بحلم او بيستهيقلي تقريبا يعنى ههههههه
امل
اتفووووووو على دى تربيه وتذهب وتتركها
قدر وهى تجلس على السرير
اول مره الشبشب يجى صح استغفر الله العظيم اى ده الواحد من الخبطه تحس جاله فقدان ف الذاكره لتكمل بكوميديا، لا وكمان اتجننت الله اكبر عليا ، اما اقوم البس قبل ما القى شبشب ست الحنان في وشي تانى، لتقع عينيها على الساعه لتجدها 9:20 ياخبر اسود الوقت اتاخر لتجري سريعا
ذهبت بسرعه إلى الدولاب و أخرجت ملابسها التى كانت عباره عن ، تب ابيض على بنطلون اسود وكتش اسود برضه وتسرح شعرها ديل حصان وتأخذ حقيبتها ومذكرتها وتخرج سريعا
قدر
ياماما انا ماشيه
امل وهى تخرج إليها
مش هتفطري الأول يابنتى؟
قدر
يبقي اكل سندوتش ف الطريق علشان اتأخرت، سلام يا اموله يا قمر انتى ، ذهبت وقبلت والدتها ذهبت سريعا خرجت من العماره وأكملت سيرها في سرعه وهى تمسك هاتفها وتكلم احد أصدقائها لتعرف إذ بدأت المحاضرة ام لا ولكن فجاء تخبط في شخص ما ولكن قبل ان تقع يمسك بها سريعا لتتلاقه أعينهم لثواني لتقف بسرعه وتبتعد عنه
قدر
اسفه مخدتش بالى
الشخص هو ينظر لها نظرات لم تفهمها هى
عادى ولا يهمك يا..
لتنظر لهو قدر ف استغراب وتذهب ولكنهو لحقه بها مجددا : استني بس يا انسه انا..
التفتت إليه قدر و..
____________________
عندى روتيلا
امانى
روحى يا سعيده اندهى روتيلا علشان الفطا
ر
روتيلا وهى تهبط الدرج
روتيلا بنفسها بين ايديكى ياست الكل ههههههه
امانى
هههههه طب تعالى ياختى الفطار جهز من بدرى ومستنيينك
اقتربت منها روتيلا وقبلت راسها وتقول
صباح الخير على اجمل مينو في الدنيا
امانى صباح الفل ياقلبي
احمد من الخلف بمزاح
اى ده هو انا شفاف ولا ايه ياست روتى ؟
روتيلا
اخص عليك يا ابو حميد ده انت الأساس والباقي كله بلاش هو انا ليا غيرك لتذهب ليه وتقبل وجنتيه قائله بكل حب ،اجمل صباح عليك ياقلبي
احمد بابتسامه لا تظهر الا مع ابنته وزوجته فقط
صباح الفل وكل حاجه جميله زيك ياروحى ويضمها إلى صدره
امانى بغيره وزعل
اقوم انا واسيبكم علشان تاخدو رحتكم وتقوم من مكانها
روتيلا بهمس لوالدها
الحق المزه زعلت ليضربها على رأسها بخفه
احمد
ايه مزه دى يابنت اتلمى ليبعدها من حضنه ويتجه إلى زوجته وهو يقول بكل حب، هو انا ليا غير مينو حببتى وروح قلبي
روتيلا
بتبعنى يا ابو حميد انا بجد انصدمت بتبيع بنتك علشان مينو
احمد وهو يحضن زوجته
انا ابيع الدنيا كلها علشان مينو ليكمل بخبس ، قوليلى يامينو هو انا عندى بنات اصلا
امانى وهى تغيظ روتيلا
على ما اعتقد لا ، هى وحده بس واسمها مينو كمان غير كده مافيش
روتيلا بمزاح
وعلى ماتعتقدى كمان عايم في بحر الغدر انا ، متشكرين يا مصر
ليضحكو جميعا ويجلسو يتنولو فطورهم ليقول احمد ل روتيلا
كنتى قيلالى ف مره عايزه تشتغلى ف اى شركه غير شركتى من الصفر
روتيلا بحزن
وانت ماوفقتش لتكمل بتسائل ، ب بتسأل ليه ؟
احمد
في شركه ابن صاحبى كان مره قالى عايز حد يشتغل لو لسه عايزه اتكلملك معاه وهو حد موثوق فيه وكمان بنتعامل معاه بقالنا سنين و.. لتقطعه
روتيلا بحماس
موافقه طبعا يابابا كلمه النهارده وقوله بليزززز
احمد
طب مش عايزه تعرفى اسمه اى؟؟
روتيلا
مش مهم الاسم يابابا انت اتكلم معاه بس انا كل إللى يهمنى انى ابدء من الصفر زى حضرتك ما بدأت وياريت تقوله محدش يعرف انا بنت مين علشان يتعملو معايا كانى واحده عاديه مش بنت راجل اعمل وكده
احمد
تمام هكلمه و اقوله عليكى بس.. لتقطعه مره اخره
روتيلا
ماتخفش يابابا مش هخيب املك فيا ، مش هعمل حاجه تسوء اسمك واظن انت عارف بنتك في الشغل كويس وكنت تحت ايديك وانت إللى معلمني كل حاجه
احمد بطمئنينه
اذا كان كده خلا النهارده هتفق معاه جهزى نفسك احسن سامع ان ابنه شديد اوووى مع الموظفين
روتيلا
مش على روتيلا يا ابو حميد ولا اى رايك انت ؟
احمد
قلبي مش مطمن خالص الصراحه ، ربنا يستر عليهم منك هههههه
روتيلا مصتنعه الحزن
اخص عليك يا ابو حميد
منه
بصراحه احمد عنده حق انا اخاف عليهم منك ، بنتى وعرفاكى كويس
________________________
ف مكان آخر تحديدا ف قصر الهوارى
يجلس آدم وأخوته ع طاولت الطعام ينتظرون عمران الهوارى ( والدهم) لياتى ليبداو الطعام، لياتى لهم أخيرا ويجلس على مقدمت الطوله في مقابل آدم لينظرو إلى بعضهم البعض وبعدها بقليل يبدأالجميع طعامه لينطق آدم أخيرا موجها كلامه لأخته
آدم
سهى كنتى قولتيلى الرحله كام يوم ؟
مظرت إليه سهى بفرح
هو اسبوع واحد بس والله يا أبيه مش اكتر
آدم وهو ينظر لها
تمام بس هبعت معاكى الحراصه
سهى بحزن
ليه يا أبيه آدم هو انا صغيره علشان تبعت معايا حراصه
مى بصوت خافص لسهى
اسكتى احسن يغير رأيه يابومه ليسمعها آدم ويكتم ضحكته ، لينجح فى ذالك ليضيف قائلا
آدم
لو مش عاجبك بلاهى رحله خالص
لتقول سهى سريعا بمزاح
لا ازاى موافقه طبعا ده حتى الحراصه حلوين اوى ولطاف ، وكمان هيحمونى من اى حد يتعرضلي
مى
ههههههههههه البت اتهبلة خلاص
زهره
عليا العوض ومنه العوض فيكم انتو التنين
ليتحدث عمران أخيرا غير مبالى لحديثهم
عمران
ادم اعمل حسابك ف بنت واحد صحبي هتيجى تشتغل معاك من بكره ان شاء الله
آدم بعصبيه خفيفه
وده على أساس ايه ان شاءالله،، اى حد يقولك شغل بنتى تقوله هاتهالى وانا اشغلهالك في الشركه وارمى على آدم
عمران ببرود
البنت شاطره جدا واحنا اتعملنا معها كتير اووى والشغل بتعها عجبك اكتر من مره
لينظر إليه آدم بغضب وينهض من مكانه وهو يتجه للخارج يسمع والده يقول
عمران
اعمل حسابك البنت هتكون تحت اشرافك انت لينظر إليه نظره اخيره ويظفر فى ضيق ويذهب
مى بهمس ل سهى
انا عارفه، هو اليوم مش باين النهارده
سهى بهمس
ربنا يستر علينا ياختى اما اقوم بسرعه احسن ابوكى يمنعنى من الرحله انا ماصدقت ابيه آدم رضي اساساً
مى
طب ياختى يلا هشش من هنا
لتقوم سهى سريعا لتقول لها زهره
كملى اكلك يابنتى انتى لحقتى
سهى
شبعت ياماما وكمان علشان اتأخرت على الجامعه وبعدها ذهبت إلى غرفتها سريعاً
لتقف مى هى الأخرى قائله
وانا كمان شبعت الحمد لله وتذهب
لتنظر زهره إلى عمران قائله
خف على العيال شويه مش كده ياعمران
عمران
هو انا عملتلهم حاجه وبعدين مش شايفه ابنك بيدى إذن لسهى من غير من يعملى اى اعتبار
لينهض هو الاخر فى غضب لتبقي زهره بمفردها لتقول
ربنا يهديك ياعمران يا ابن ام عمران وتنهض هى الأخرى
انتها الفصل ، إذا اتممت القراءه صلي على النبي
مين إللى خبط فى قدر وعايز منها ايه ؟
ياترا روتيلا ناويه على ايه ؟
وآدم هيعملها ازاى ؟
يتبع
الروايات الأكثر قراءه 👇👇
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
حماتي عاوزه تجاوز
تزوجت زوجي وليس في الوجود مثله
نوفيلا فطين وفطنطن