رواية غصن الفصل الخامس بقلم الكاتبه مني عبد العزيز حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات

رواية غصن الفصل الخامس بقلم الكاتبه مني عبد العزيز حصريه وجديده على مدونة النجم المتوهج للروايات والمعلومات 

في عزبة الخبيري كل العايلة مجتمعين في مندرة كبيرهم قاسم الخبيري وقف قاسم في نص المندرة


بيهدى المجودين اهدوا يا جماعة كل واحد عنده كلام يمسك حالة شوية على ما باقي العايلة تجمع وصهيب كبرنا هو اللي ليه الكلمة الاولى


والأخيرة اول ما جاب سيرة صهيب كل الموجودين قعدوا يبصوا لبعض ومنهم اللي اتريق.


واحد من العايلة ومن امته صهيب بيجى البلد ولا بيحضر أي مناسبة ج للعيلة اخره بيتصل بالتليفون


واحد تانى صهيب دلوقتي ياحج قاسم على ما يجي وان جه من اساسة يكون الصلح تم.


واحد تاني صهيب خلاص نسي انه....


قاسم بص ليه بعينه يحظره يكمل كلام قرب من باب المندرة


نادى على عامل واقف قرب الباب.


قاسم خليل واد يا خليل اجري على عجل نادي صهيب بيه من المزرعة العامل فريرة يا سعادة البيه مسافة السكة رايح جاي.


قاسم نفخ بضيق وهو شايف وسامع كلام وهمس بين القاعدين يسالوا بينهم وبوبين بعض عن صهيب امته جيه وشكلة عامل ايه دلوقتي .


اخد العامل الطريق يجرى لحد ما وصل المزرعة وقف ياخد نفسه سأل على صهيب قاله عمال المزرعة من وقت ما دخل الاستراحة من الصبحما خرجش منها.


راح العامل للاستراحة خبط اكثر من مرة وبينادي علي صهيب. صهيب بيه صهيب بيه.


صهيب رايح في النوم قام مفزوع على خبط الباب وحد بينادي عليه. الغفير يابيه يا صهيب بيه.


صهيب قام من على السرير بسرعه مفزوع من طريقة الخبط وراح ناحية الباب: ايوة ايوة لحظة يلى بابا انا جاي اهو.


فتح الباب لقي الغفير واقف ياخد نفسه بسرعه زعق فيه جرى ايه نزل خبط على الباب كانه حصلت مصيبة


الغفير بخوف : اصل اصل قاسم بيه شيعني لحضرتك اقولك انه ورجالة العائلة مستنين جنابك في المندرة.


صهيب بضيق مسح وشه بأيده طيب روح وقوله خمس دقايق وجاي ورايا.


دخل صهيب وقفل الباب بعنف وقف شوية طلع تليفونه فتحه جات صورة على الشاشة لاوضة أريام اتنهد بحزن وقفل التليفون وحطه في جيبه و دخل الحمام غسل وشه وشعرة يفوق نفسه من نومه وبعدها اخد جاكت بدلته وخرج من الاستراحة ركب عربيته وراح مكان تجمع العيلة نزل من عربيته وقف يأخد نفس وزرر جاكت بدلته ودخل المندرة .


صهيب بوقار : السلام عليكم.


وقف كل الموجودين اول ما دخل صهيب وردوا السلام وبدء الكل يمدوا


اديهم ويسلموا وقاسم مبتسم وهو شايف هيبة صهيب وكل العائلة وقفه من أكبر واحد لاصغرهم بيرحبوا بيه.


قاسم: أهلا بكبرنا وابن كبرنا الله يرحمه تعال اقعد مكانك.


صهيب قرب من عمه : تسلم ياعمى متأخذنيش يا جماعة اتأخرت عليكم


اتفضلوا اقعدوا وقفين ليه.


قعد صهيب وقعد الباقين اتكلم واحد من العيلة وقال: البلد نورت يا صهيب يابني.


صهیب هز راسه : البلد منورة بناسها ياعم شفيق.


صهيب وقف لما حس ان في كلام وهمس بين بعض الموجدين وبصوت


حاد ياريت ندخل في الموضوع ونسيب اي كلام لبعدين اسمعوني عمى حكالي على اللي حصل وقبل اي كلام أنا بعتذر على اللى حصل وكان سببه مهران اخويا بس اوعدكم اول ما المشكله تنحل هأخده معايا وابعده نهائي عن البلد ومش هيرجع غير شخص محترم ويستحق يكون ابن عدنان الخبيري و كل واحد من الخبيرة اضرر بسبب اللي حصل انا كفيل أعوضه عن كل خسايره وكل بيت ليه واحد منه مسجون بسبب اللي حصل من اللحظة دى لغية ما يخرج ليهم بالسلامه مسئولين مني من كافة شئ، عمى بعد اذنك اعملي كشف بأسماء دول ودول وتختار اتنين من الموجدين معانا يلفوا على بيت بيت فيهم يشوفوا طلبتهم واوامرهم.


قاسم كل اللي قلت عليه هيتنفذ وقبا ما تنخلص قعدتنا.


قام قاسم وشاور لشابين موجودين وكلمهم رجب حسنين نفذوا كل كلمة قالها كبيرنا.


الشباب تحت امرك ياعم قاسم كل ال تؤمر بيه حضرتك والكبير.


خرج الشباب وكمل.


صهيب دلوقت يا جماعة ياريت نتفق مع بعض ونختار من بنتنا كام واحد يقولونا عن اهم نقط وشروط نطالب بيها في الصلح وكمان ايه هي


العقوبات اللي ممكن تقع علينا


بما ان المتعدى من عندنا احنا.


شفيق بعد اذن الكل انا عندى كلمتين لازم نخدوا بلنا منهم وخصوصا ان


وصلني كلام ان الشرفوة والعريفة مش ناوين على خير ومصممين على التار.


صهيب معناته ايه عاوزين دم من امته بيحصل بينا الكلام ده و ده قتل بالغلط قضاء وقدر مكنش متخططله


قاسم بحكمه : شفيق مين بلغك بالكلام ده.


شفيق: سمعته بالمركز واحنا بنزور عيالنا هناك واحد منهم قال ان الظابط فصلهم في الزنزانة وخلي كل عيلتين مع بعض ولما سألت واحد من حبيبنا هناك قال ان الظابط مسك واحد من العريفة عامل مشكلة واتخانق مع واحد ولما اتقبض عليهم اعترف بالموضوع .


صهيب لو كده يبق مش ناوين على خير وقاعدة الصلح ناوين يبوظوها.


قاسم متقلقوش يا جماعة العريفة عاقلين وعارفين انهم لو عملوا كده مش هتقوم ليهم قومه الخوف من الشرفوة.


صهیب هز راسه بفهم كلام عمه.


واحد من القاعدين قال: والله العريفة والشرفوة مفيش منهم خوف


الخوف كله من التهميه والمنيسه وخصوصا رفيق المنسي، عشان كده انا من رايي نصمم ان العمودية تنشال منه .


شفيق: احنا مش هنقدر نطالب بيها احنا في العرف والقانون السبب الرئيسي في المشكلة.


الكل بيكلم الصوت عالي معترضين على كلام شفيق والكل رايهم التمسك


بنقل العمودية قام صهيب من مكانه وقف وبقوة ضرب أيده على تربيزة قدامه خبريه يا


رجاله عمودية ايه اللي نتمسك بيها ونضيع المهم في حاجه كمالة لابتزود


ولكن بتقل من امتة العمودية ليها اي اهمية عند الخبيرة عيلة الخبيري طول عمرهم صتهم واصل للدنيا كلها الكل بيحترمهم وبيأخد بشورهم وكلمتهم سيف عندهم عاوزين العمودية فيه.


رجل احنا مش بتقول ناخدوا العمودية للخبيرة كل ما هناك نكسر شوكة رفيق.


صهيب وودخلنا ايه برفيق افهموني احنا لحد دلوقتي ما وصلناش لحل لازم نأخد قرار وياريت تفهموني كويس وبلاش تبوص ا تحت رجليكم ومش قادرين تفهموا ان احنا اكثر عايلة هتكون عليها عقوبات واننا


قاعدين هنا عشان نشوف ايه اكثر شروط وجزاءات ممكن تتفرض علينا وضعنا كعيلة متعدية هيلزمنا بتنازلات كتير عشان كده قاعدين دلوقتي نشوف ايه اقل الخساير اللي نطلع بيها واسم الخبيري يفضل زي ماهو فوق للسماء.


تصفح


واحد من العيلة: كلامك صحيح ياكبير حكيم زي المرحوم ابوك و حسب خبرتي من قاعدات عرفية وصلح كتير اقدر اقول الفدو اكثر حاجه هتطلب يعني ديه كبيرة كل عيلة راح منها واحد هيكون ليهم عندنا دية لازم ندفعها وممكن يطلبوا تهجير للعائلة.


صهيب لو على قد كده من جنيه لمية مليون المهم الموضوع ينحل، لكن تهجير دى تضيع فيها رقاب قبل ما حد ينطقها الخبيرة هتفضل ليوم الدين زي ماهي .


قسم : في دى عندك حق يا صهيب بس يابني بلاش تقول ارقام قدامهم خليها بناتنا والوقت معانا طلبوا فلوس نفاصل من غير ما يضغطك علينا.


صهيب : يبق على خيرة الله نكمل ممكن يطلبوا ايه تاني


فضلوا يتناقشوا وقت طويل استاذن صهيب منهم وخرج برة المندرة بعد عنها قعد على تربيزه في نص الجنينه فتح تليفونه بشوق ولهفة على ظهرت اوضة أريام قرب الشاشه وكبرها تظهر صورتها اتنهد بحزن وفضل باصص ليها.


رشيدة بعد خروج رفيق جريت على اوضة نومها كانت هتجنن من اللي سمعته رمت كل اللي على السراحة على الارض وقفت قدام مرايتها


تتنفس بسرعة وبتبص في المرايا وتكلم نفسها : لا يا رفيق لا مش هعيش اللي عشته من تاني ومش بعد العمر ده كله وانا عايشه في نار ومستحملة عمايلك ومروحك ليها كل ليلة وبقول خليك هي رفضاك منعه حالها عنك اهو بتشفي فيك وانت مقهور وزليل واسحبك ليا لوحدي، وفي الأخر


يضيع كل اللي عملته لا يا رفيق استحالة هسمحلك تعمل كده وسنابل غرمتي استحالة أخليك تقرب منها، وبتها هقطع خبرها من الدنيا كلها ولا تهوب ناحية السريا، زمان قدرت انتقم من امها فيها وانا اللي قلتلت تاخد البت بعيد عن امها ودلتك على حوريه وجوزها توديها عندهم لحد ما توافقك على جوازك منها وفهمت سنابل بانك بتضحك عليها واول ما


تطولها مش هتشوف بتها ويمكن تخلص عليها عشان الورث لكن طول ما هي منعاك هتحافظ على البت تقوم تستعمل نفس خطتي وتضيع كل حاجه استحالة اخليك تعملها، انا بعدت ابني ضنايا عني عشان اقدر اخطط ومحدش يوجعني فيه ولا يوقفني عن هدفي، اخدت الكل في صفي وخليت فاطمة وابنها ونعمة وبتها خواتم في صباعي تجى انت وزبيدة تضيعوا تعب السنين لا ه يا زبيدة لاه بت ابنك مش هترجع ومعلش بقى انت هتقرى عليها الفاتحه ومش هخليك تزعلى عليها عشان هتحصليها كفايه عليك لحد كده عشتي كتير.


سكتت تاخد نفسها وبعدة عن المرايا عنيها بتلف في الأوضة بدور على تليفونها مشيت ناحية الكمودينه مدت اديها اخدت التليفون واتصلت على رقم محدش رد عليها رنت مرة واتنين ونفس الوضع رميت التليفون على السرير وقعدت بغيض تكز على سننها.


رشيدة الزفت علوان مش بيرد ليه


اعمل ايه دلوقتي اروحلة انا بس كده ممكن اتكشف وينكشف اللي عملته السنين اللي فاتت ابعتله مع حد ممكن يستغل اللي هيعرفه ضدي لو بعت غزل دى تربيتي شربتها طبعى يعنى هتجي يوم وتلوى دراعي باللي عرفته، اعمل ايه بس.


مدت اديها واتصلت مرة تانية نفس الشئ لاكثر من ساعتين كل خمس


دقايق تتصل لحد ما جالها الرد اول ما سمعت صوت ردت بعصبية. رشيدة فينك يا زفت انت ساعتين برن عليك مش بترد.


علوان: معلش يا ست كنت ناسي التليفون في الدار و.


قطعته بعصبية: انت لسه هتحكي اسمعني كويس ونفذ كل اللي هقولهولك بالحرف الواحد.

علوان قولی یاست انا تحت امرك.


رشيدة رفيق بيه هيجيلكم الدار عشان يأخد البت خدها قوام بعيد عن الدار وخلص عليها وقولة انها طفشت او اقولك زقها في بيارة الري، ولما تتأكد انها ماتت اصرخ وجمع اهل البلد، بالعجل خلص واتصل عليا عرفني حصل ايه خلي بالك كل ده ينتهي قبل رفيق ما يوصل عندكم وحسك عينك حد يعرف بالكلام ده.


علوان بس ياست الوقت ساعة مغربية هخليها ازاي تجي ويايا الغيط وكمان ازاي اخلص عليها وحورية مش هترضي تخرجها معايا أبداً.


رشيدة اتصرف ان شالله تحبسها في الزريبة وخلص عليها بعد ما يمشي اهم حاجه رفيق ما يوصلهاش.


قتلت رشيدة التليفون بخوف اول ما سمعت خبط على باب الاوضة و دخول حد عليها بسرعة اتنهدت براحه اول ما شافت غزل


رشيدة : غزل في حاجه.


غزل : لا يامه مفيش حاجه اصل انا قلقت عليك قوى قوي أصل انا حسيت بيك وشفتك وانت ماسكة حالك بالعافية وابويا وستى زبيدة بيتكلموا


على بنت عمي عزيز، قلبي وجعني وانتي طلعة من اوضتى بسرعة خفت


حاجه تجرالك كفالة الشر، قولت اجي اطمن عليك ..


بصت بمكر لرشيدة وكملت كلامها


بس بعد اللي سمعته اطمنت عليك ، بس عندى سؤال شاغلني ياتري لو حد تاني سمع اللي انا سمعته كان هيحصل ايه...


رشيدة قربت منها مسكتها من اديها بقوة وكلمتها بتهديد: طريقة كلامك وبصت عنيك مش عجبني وبما ان سمعتي اللي اتقال يبقى عارفة اللي يزعلني بيجر الوه ايه يبالك اللي


يهددني .


غزل بوجع : آه في ايه يامة انا غزل تربيت ايدك لا عشت ولا كنت لو هددتك كل الموضوع انا بس بسأل.


رشيدة بعدت اديها وزقت غزل رجعتها كام خطوة لو شاغلك قوى


هيحصل فيه ايه اخليك تجربي بنفسك.


غزل بخوف تشاور باديها : لا مشغولة ولا حاجه .


قربت غزل منها انت عارفه انت ايه بالنسبالي واي حاجة تزعلك تزعلني واعتبرني ما سمعتش حاجة واحلفلك على مصحف ما في كلمة من اللي سمعتها هتخرج برنا انا وانت بس الفضول هيجنني وانت يامه عرفه طبعي لما حاجة تشغل بالى فريحنى الله يخليك وجاوب على أسئلتي.


رشيدة انا هعرفك كل حاجه مش عشان فضولك لا عشان تتعلمي


ازاي تلعب بالكل وهم مش دارينين


ازاي تكوني ضعيفة وبنفس الوقت


قوية تشان تحقق اللي انت عاوزاه في الوقت اللي تحبيه، تعال اقعدى عند


الشباك منها محدش يسمعنا ومنها نتهوى.


قعدت غزل وعينها على رشيدة


الوقفة بتبص على الجنينه من الشباك تكلمها وهي عطيها ضهرها


رشيدة زمان وانا في سنك كده او اكبر بكام سنه كنت في زيارة لخالتي هنا في السريا كنت اول مره اشوف السريا اتبهرت بيها مع ان اهلي ما


يقلوش غناء عن عيلة المنسي بس بيوتنا مش بالحلاوة دى كل همهم الارض والهيبة، ماطولش من كتر جمال السرايا والخدم انبهرت بيها


وكل حلمى اعيش فيها خالتي كانت سلفت ستك زبيدة اللي يشوفهم هم الاتنين يقول زبيدة الهانم وخالتي الشغالة هي الكل في الكل يومها خالتي اخدتتي اوضتها وقالتلي


ان زبيدة بتخطب لابنها الكبير وانها بعتت ليا اجى ازورها عشان تشفني وفضلت خالتي تكلمنى عن عزيز

ومن غير ما تحكى عزيز مكنش في حد في الخمس عزب ما يعرفوش هيبة وجمال ميتوصفوش علقتني بيه


عقلى بقي مشغول ليل نهار بيه وبعدها جات خالتي تبشرني ان زبيدة طلبت منها تكلم اهلى انهم عاوزني لابنهم عزيز انا يومها مكنتش عطيه فرحتى لحد امی وافقت وقالت هترد عليهم لما ابويا يرجع نفس الليلة قبل امی ما تكلم ابويا خالتى شيعت ليها ان عزيز خطب وبلاش تكلم ابويا قلبي انقهر كنت هموت من الحزن هجنن واشوف مين دى اللي اختارها ويومها عرفت انها سنابل بت المأجر نار وجادت فيا جيت وخصوصا لما عرفت ان الفرح بعد يومين صممت احضر عشان اشوف فيها ايه سنابل دى عشان يفضلها عليا في اليوم ده بعد ما الزفة خلصت وانا طالعة من اوضة خالتي ومشيه سمعت كلام وزي حد بيتخانق وقفت سمعت كل الكلام عرفت ان رفيق بيحب سنابل وكان هيجنن ان اخوه اتجوزها روحت


وانا بمني نفسي واخطط ازاي ابوظ الجوازه باللي سمعته ده فضلت ا نطط وارتب لحد ما وصلت لفكرة وبقت رجليا رايحه جايه على خالتي عشان اعرف كل حاجه بدور في السريا سنه وعرفت كل كبيرة وصغيرة و ضربت اول ضربتي


واستغليت رجوع رفيق من تاني البيت وزرعت الشك في قلب عزيز وزبيدة خافت على الخوات فضلت تتحايل على رفيق يتجوز عشان اخوه ما يشكش فيه ويتفرقوا جوزته فاطنه بنت اختها وخلف قبل عزيز جاب


علاء الدين، لكن رفيق كان مهوس بسنابل وبجملها واخوة الشك زاد جواته وخصوصا انا كنت ببعت هدايا وحاجات السنابل وهو يشفها ويجنن وزاد بعد ما سافر العمرة هو وابوه ورجع عرف ان سنابل حائل على قد فرحته على قد ما كره الحمل ده وكان هيجنن من الشك


انا بردة بعت ليه جواب يشككه، وقتها ابوه صمم يبعد واحد فيهم عن السريا وعزيز اللي اختار يبعد بسنابل وراح عاش في بيت في وسط الاراضي ومكنش بيخرج منه ليل نهار معها لو خرج للارض او لمصلحه رجليها على رجلة لحد ما خلفت بنتهم وزبيدة صمت تعمل


سبوع للمولودة في السريا وجات ليا الفرصة وضربت ضربتي وخاليت رفيق يقابل سنابل وبعت لعزيز من وسط الرجالة وشفهم وقفين، مقدرش يتحمل وقع من طوله اتشل وفضل على الحال ده سنتين ومات بعدها انا كرهت سنابل اكثر من الاول بقيت بخطط ازاي انتقم منها ملقتش غير رفيق


شغلته وخاليته هيجنن عليا وخصوصا لما فهمته اني عارفه بحبه السنابل وممكن اساعدة يتجوزها خطتت لكل حاجه وهي ترفض مهما عملنا ترفض في الوقت ده انا اتعلقت برفيق حبيته


وهو لما ملقاش حل معها طلب يتجوزني وانا وافقت وكانت اكبر غلطه عرفت ليه فاطنه مراته ميته بالحياة عقله في سنابل مش شايف غيرها نایم قايم يحلم بيها كسرني


وهو معايا وفي حضني وبيناديني باسمها، كرهتها اكثر ما انا بكرهه


وزاد لما خلفت عبدالله ابني وتعبت والدكتور شال الرحم وطبعا رفيق رجع يجدد امل ان سنابل توافق عليه، ولما رفضت زبيدة قالتله ست تاسیه ست جوزته نعمه امك كانت طيبه وعلى نيتها مقدرتش عليه وقتها


اذا عشان اضمن انه ما يطلقنيش بحجة الخلفة والعيال، قلتله على خطة تخلي سنابل توافق على الجواز وصدقني وعمل كل حاجه قلتله عليها وفعلا وافقت سنابل وعشان اضمن انها ما تخلهوش يقرب منها قلتلها انه بيخدعها واول ما هيطولها هيموت بتها وهيخليها تخلف عشان تنسي بتها مع الزمن


كل ليله اظن على دمغها لحد ما جننتها.


غزل بفضول: والبت ايه اللي حصل ليها وابويا ودها فين

رشيدة ودها لخدامه كانت بتخدم في بيت ابويا انا اللي قولتله عليها واتفق معهم انه هيبعت كل شهر لبس وفلوس واكل لحد ما يرجع ياخدها وانا بعد ما اطمن على كل حاجة رحت لحورية وجوزها علوان ادتهم كام


قيراط اشترتهم ليهم في السر و.


اخدت نفس وقعدت جنب غزل تحكلها على اللي عملته.


ماسك التليفون بيبص فيه وعمال بيكلم نفسه ازاي هعمل اللي طلبته الست وكمان قفلت مخلصتش معايا دلوقتي انفذ اللي قلته ولا استني لما


ترجع تتصل طيب ارن عليها انا ولا اعمل ايه.


سكت والتفت جنبه يرد على اللي بتكلمه.


علوان علوان مالك بتكلم نفسك كده ليه ومين دى اللي كانت بتكلمك وحالك اشقلب، فهمني معناته ايه الكلام اللي قالته ده ومين اللي عاوزة


تخلص منيها وهتنفذ كلامها.


علوان والله ما انا عارف يا سيدة


اعمل ايه واروح فين.


سيدة قولي الموضوع وانا اشور عليك في مرة خدت شورى في حاجه و منفعتش.


علوان: صح كل مرة تشورى عليا في حاجه لازم تفلح انا هحكيلك كل


حاجه من يجى عشرين سنه كده


بتت الست اللي كانت حورية بتشتغل عندهم جوزها ببت وقال انه عاوزنا ناخد بالنا منيها كام يوم ولو زاد هيكون كام شهر وانه هيشيع اكل وفلوس ولبس ليها ولينا لحد ما يجى ياخدها بعد فترة يجي شهر جات


الست بنفسها وادتنا حطته الارض وكتبتها بينى وبين حورية عشان تمسكنا وتتاكد اننا مش هنطمع فيها او نغدر مضتنا وختمتنا على وصل وادتنا فلوس كتير وقالت انها عاوزنا نرب البت احنا ونفهمها انها بنتنا

وعشان احنا نقلنا من التهميه لعزبة الخبيري و اغراب عن البلد محدش كان عارف احنا عندنا كام عيل وكمان انا كنت غريب من اساسه اتجوزت حورية ونقلنا لبيت امها بعد وفاتها انا من المنصورة وحورية بت خالتي المهم طلبت مننا اننا ناخد اللبس والفلوس لعيلنا والبت تلبس لبس قديم ومنخلهاش تخرج من الدار ابدا غير للارض ونشغلها زي الخدامة بس الشهادة لله حورية كانت بتخاف تعمل كده بس في يوم الست دى طبت علينا ولقتها بتلعب قدام البيت دخلت لحوريه بهدلتها وهددتنا لو كلامها ما اتنفذش خفنا وعدت سنه وراء سنه جه وقت دخولها المدارس البيه طلب اننا ندخلها على انها وحده من عيالنا وخصوصي هي من دور غاليه بتي قال دخلها على انها هي


وادنا فلوس كتير قوى تقديم وجاب لبس وحجات كتير حوريه عرفت الست لقناها جايه بنفسها لحد الدار واول ما عنيها جات على البت اشقلب حالها وقالت البت متروحش كده ولا كده دى برة وجوه الدار تغطى وشها وخلتنا نشغلها بالأرض بالإجرة عند العالم


ودخلنا غالية بتي المدرسة بدلها وعشان البيه يتأكد اخدت ورق تقديم المدرسة بتاع غاليه وحطيت صور البت مكانها زى الست ماقلت واول زيارة جه يشوف البت ورتهمله سنه وراء سنه ومعتش جه خالص يزرها وبقي يشيع الشهرية واللبس مع واحد والست كمان مجتش تاني تشوف البت مرة اتخيلت بيها عند الارض بتبص من بعيد ومشيت كل كام شهر تتصل تعرف كل حاجه عن البت وتبعت جرشين وخلاص لكن الغريب اللي هی عاوزاني اعمله وسمعتيه بنفسك دبرني اعمل ايه.

سيدة سكته مش بترد عليه سرحانه بتفكر وبتشاور باديها التفت لعلوان اللي هزها تكلمه بصت ليه وقالت ليه اللي قولي يا علوان هي اي وحده في بناتك ومين من بناتك قريب الشبه بنها وبين البت.


علوان البت بتكون غصن انت ما شفتهاش انت شفتي غادة هي قريبه منها في الجسم صحيح غصن حلوة بس غادة كمان حلوة غير غالية وعليه بس بتسألي ليه.


سيدة اللى قولي يا علوان او عندك فرخة بتبيص ليك كل يوم ببضة دهب وهتخليك غني وعندك ميلك


وخيروك بانك تدبحها وتاخد كام ببضه جواها ولا تفضل تبضلك وكل يوم تبيض لحد ما تبقي من الاعيان.


علوان : ودي عاوزه كلام طبعا اسبها تبيض وابقى من الاعيان بس قصدك ايه بالفرخه والبيضه الدهب.


سيدة الفرخة تبق غصن هي اللي هبتبيض ليك بيضه دهب لو نفذت كلام الست دى هتاخد جرشين بعد كام شهر هيخلصوا ووترجع تشتغل وتزرع وتقلع بعد ما اتعودت على الراحه وجيبك عمران وبيتك كمان، لكن لو


سمعت کلامى ونفذته هتعيش ملك وعندك فلوس وخير ملوش اخر وتبقي من الاعيان وكمان ابنك اللي جاي في السكة يعيش في خير ابوة . علوان بطمع سألها بلهفة : موافق على كل اللي هتقولي عليه بس هو ايه؟ سيدة حاجه بسيطه البيه يجي تديله بتك غادة بدل بتهم وتتفق مع بتك انها كل اللي تطوله تجيبه ليك تحوشه ليها وكفايه العز اللي هتعيش فيه.


علوان بطمع طيب ازاي ما يمكن يعرفوا البت.


سيدة طالما محدش شاف البت من سنين هيعرفوها ازاي المهم هم مراتك وعيالك تقدر تقنعهم.


علوان حورية غصب عنها هخليها توافق ام البنات فغادة طمعه دايما بتبص لفوق مشكلتها بس انها اصغر من غصن بسنه بس مش مشكلة هم هيسننوها وغالية وغليه ميقدروش يتكلموا بكلمة واحده وكل اللي اقولة هيتنفذ بالحرف الواحد.


سيدة يبقى كده مفيش غير انك تروح ليهم وتلحق تتفق مع بتك قبل ما جوز الست يجي ياخد البت.


علوان بخوف: طيب والست هقول ليها منفذتش كلمها.


سيدة بسيطة خالص على ما رحت البيت تنفذ اومرها البيه طب اخد البنت ومشي ومقدرتش تتكلم.


علوان بنفس خوفه دی ست شديدة ونابها ازرق انا خايف منيها او تعمل حاجه في البت غادة وهي لحالها عندها.


سيدة بضيق بطل جبنك ده يا علوان


الست دى ولا تقدر تعملك حاجه


لاسباب كتير سرها معاك ومكلمتها ليك وطلبها تخلص على البنت كفيل يخرسوها وكمان تاخد منها فلوس زي ما انت عاوز.


علوان بفرحه فضل يبوس في اديها عندك حق يا وش الخير يا ام الواد وحياتك عندى اول فلوس ايدى هطولها لاشتريلك دهب وكل اللي نفسك فيه ، يلا هسيبك على عيني وا الحق اروح البلد اعمل اللي اتفقنا عليه. مشي علوان وراح عزبة الخبيرى لمكان فيه مجموعه بيوت قليلة بين عزبة المنسى والتهامي وصل البيت ولسه بيخبط لقي الباب بيتفتح بص


للي فتحت الباب بضيق وقال ليها.


علوان بتلبسي البيشه ورايحه على فين الساعادي.


اهلا يابا حمد الله على سلامتك مش رايحه بعيد هروح لخالتي ام منصور.


علوان بتفكير كلم نفسه كده احسن تروح عند ام منصور لحد ما اخلص الموضوع مع حوريه والبنات والبيه يجى ويمشي من غير ما تكس بحاجه.


شاور ليها بايده ودخل لجوة البيت وكلمها مطلعيش من عند ام منصور غير لما اجي اخدك الليل ملوش امان


قفل الباب بعد ما اتاكد ان البنت بعدت ودخلت بين جارتهم دخل البيت لقي حورية والبنات وقفين


بيبصوا لبعض شخط فيهم.


علوان: مالكم عملين تبصوا لبعض كده ليه ومفيش وحده فيكم جالت عامل ايه يابه.


حوريه اصلها شقه غريبه بقالك شهرين مهوبتش نحية البيت غير لما تيجى تاخد الشهرية وتمشي من سكات.


علوان خلاص من هنا ورايح هتلقيني عندكم ليل نهار المهم تعالوا قربوا هنا في موضوع مهم عاوز اخد رايكم فيه.


حكي ليهم كل حاجه قلتها سيدة وقرب من غادة وكلمها بشويش ل قبل ما تمشي هفهمك على كام حاجه تنفذيها وهتكون سر بيني وبينك. حوريه اتنفضت اول ما بنتها غادة قالت انها موافقة وغالية وعليه


ي شجعهوها فضلت تزعق وتصرخ فيهم.


حورية: انتم ايه شياطين ازاي تعملوا كده تأمن تودى بتك لحمك ضناك لناس معندهمش قلب رموا


بنتهم، وذنبها ايه الغلبانه اللي من يوم ماجات وهي شيلانا بتخدم وتغسل وتعمل كافة شغل الدار غير شغلها بالغيطان ومبتستفدش بقرش واحد من يوميتها اسمعنى يا علوان لو فكرت تعمل كده هروح أقول للبيه والست رشيدة.


علوان بعصبيه اعمليها كده وساعتها شوفي اللي هيجرالك.


حورية هيجرالي ايه اكثر من كده


علوان ابعد عن البت الغلبانه خليها ترجع لأهلها تعيش معهم كفايها سنين شقى وتعب.


غالية بنتها قامت متعصبه عليها : هو احنا بناتك ولا هي خايفه عليها ومش خايفه علينا عجبك عشتنا الفقر اللي احنا عيشنها فيها ايه لو وحده فينا راحت بدلها وعيشت الباقين في عز كرهنا الخير ليه على الاقل احنا معروف مين ابونا وامنا لكن هي لا ليها اصل من فصل رموها من عشرين سنه تقرف فينا وبسببها اتفرقنا وابويا كره يقعد في البيت


ابه ما تسمعش كلام أمي احنا موافقين ، قومي يا غادة جهزي نفسك ومتتسيش البيشه عشان يصدقوا انك هي.


حورية ابدا لا يمكن يحصل لو على جنتي. علوان يبقى على جنتك يا حورية.


غادة: اسمعني يابه بالهداوة على امى نقنعها وحده وحدة لان الموضوع ده

مش عاوز عصبيه ولا خلاف اي غلطه هنضيع فيها كلنا.


علوان عندك حق يا غادة.


غادة: لا لا انا لسه بقول اي غلطة نضيع فيها تنادى عليا بغصن.


علوان براوي عليك يا غادة قصدي يا غصن.


حورية حرام يابتي حرام اللي بتقوليه ده.


غادة ومش حرام الفقر اللي عايشينه


انا نفسي اعيش زي البنادمين أكل اكل عمري ما شفته البس احلى لبس انام على سرير مفروش حرير في حرير مش سرير مرتبه قش جسمنا بيكسر من النوم عليها اعيش ملكة عندي خدمين يخدموني البس مصاغ من كثرة مقدرش ارفع ايدى منه.


حورية سريرك اللى مش عجبك بتناموا عليه بالكم مرتاحمش خايفين من حاجة ولا نعين هم حاجة كفاية انه حرام اخدتى حق مش حقك.


علیه باندفاع : يعنى دلوقتي حرام وزمان لا فرق ايه زمان عن دلوقتي.


حورية ببكاؤ: حتى انتي يا عليه موفقه على كلامهم نسيتي مين بيد فعلك فلوس دروسك وهدوم مدرستك مين اللي جبتهالك وهقولم زيهم كل وقت ولیه اسبابه زمان وافقت عشان خاطر اخواتك غالية وغادة كنت مضطرة الحوجه والفقر مكنتش لقيه ليهم أكل ولا علاج غادة اختك كانت على دراعي بين الحياة والموت وابوكم زي حالته


قعد في الدار عاوز يأكل ويشرب


دخان وافقت عشان ألقى الهدمة وال اللي تغطيني واللقمه ال تسد جوعى علية: انا بحب غصن ومقدرة تعبها بس بحب نفسي أكثر وعشان كده موافقة ان غادة تروح مكانها وبعدها تخدنا معها نعيش في عز وسريات حورية مش هتتهنوا بيه لانه حرام مش من حقكم هتحسوا انكم مش بتشبعوا طيب جربوا غصن ودوها عند اهلها وشوفوا هتعمل معاكم ايه 

كل اللي بتقولوا عليه هتعمله معاكم


دی بت اصول واللي في اديها مش لها صدقوني دي هتبق احن عليكم من نفسكم.


غادة بحقد وطمع ايه يامه بتكرهني ليه ومش عاوزالى الخير والعز انا انا زهقت من عشت الفقر دى نامل طقه وعشرة لا البس من احلى لبس كل كام ساعة البس حاجه غير اللي قبلها مش غيار البس فيه طول السنه وابدل مع غير تاني اتهرى لبس من غاليه وبعد كده يستني لـ عليه وايه جربوا وشفوها هتعمل ايه هترمينا ومش هتبص في وشنا ما هتصدق تعيش في العز وتلبس حرير، هتنسنا ولو قبلت وحده فينا هتعمل نفسها متعرفناش ومش بعيد لو زورنها هتنتقم مننا وتعملنا على اننا حشرات وخدمين عندها.


حورية أي حد يعمل كده وخصوصا مع الزل اللي عشته منكم وكلامكم ليها بس غصن متعملهاش انت نفسك يا غادة تعمليها ومتأكده من ده انك اول ما دوقي العز والخير هتنسي كلامك وهدوسي على اخواتك برجليك


لو جات صدفة وقبلتيهم هتعملى نفسك مش شيفاهم لكن غصن هتجري عليهم وترحب بيهم.


غالية بتكز على سننها بغيظ بتكلم نفسها : انا لو عليا عوزها تمشي واخلص منها ماهو بعد كلام منصور عنها وكل شويه يمدح فيها وفي اخلقها وادبها و وقد ايه هي عظيمه أكيد لما يعرف انها منوعايله وغنيه هينسى حبنا لبعض وهيروح يخطبها واضيع انا بعد حب السنين لمنصور لا دى لا يمكن تروح في اي مكان لازم تفضل قدامی


اتعصبت من كلام امها : لا انت اكيد مش امنا بتقلى منا وهى بتمدحي فيها. علوان قرب من حوريه يزعق فيها سمعتي بناتك بيقولوا ايه.


قرب منها مه تم على بنتها بحزن وماسك جوريه من برما حامد : قرب منها وهي بتبص على بنتها بحزن وماسك حوريه من درعها جامد :


كفايه بقي خلاص بناتك موفقين مصدقوا عاوزين يخلصوا من وشك اسمعنى كويس البيه زمنته على وصول حسك عينك تفتحى حنك يلا جهزی حاجة البت وكتبها عشان تاخدهم معها.


حورية: لا يا غادة رجعى نفسك يابتي بلاش الشيطان يوسوسك خبل الكذب ملوش رجلين وهتلاقي نفسك روحتى في دوامة متعرفيش تخرجي منها.


علوان: لا انت مفيش فايدة بالكلام وياك انا هحبسك في الحاصل واقفل عليك لحد ما البت تمشى ويا البيه.


قرب منها علوان وشدها من ايدها جامد صرخت حورية تترجه فيه فجأة لقوا باب البيت اتفتح مرة واحده وفي حد دخل بينادي على علوان بصوت مرعب وقوي.


رشيدة قعدت جنب غزل بتحكى ليها عملت ايه في يوم حورية جات عندى وقالت ان البيه عاوز البت تروح المدرسة انا خفت البت تروحوتتعلم وتوعي وتعرف هي مين


منعتهم وخلتهم يدخلوا بتهم هما قلت لحورية اوصفهالي بقت عمله ازاي وصفتها ليا كانها بتوصف سنابل


مقدرتش اتحمل روحت شفتها بنفسي نار وجادت في جتتي قلت لو حد شافها بالصدفة هيعرفها على طول


خلتهم يلبسوها بيشه و ميخلهاش تخرج من البيت غير للغيط شغلتها باليوميه زى امها خلتها خدامة عند العالم.


غزل في حاجه محيراني اسمها مخفتيش حد يعرفها من اسمها.


رشيدة: تعرفي اول مرة يجي في بالى حاجة زى كده، امکن عشان ناس كتير سموا عيالهم بنفس الإسم

من حبهم في عزيز سموا الولاد على اسمه والبنات غصن.


غزل : لدرجة دى عمي عزيز كان محبوب


رشيدة: عزيز الحصى اللي في الارض كان بيحبه يوم موته العيال قبل الكبار بكوا عليه جدك مقدرش يتحمل مات بعديه من الحزن عليه.


غزل : طيب لما انت كنت بتحبيه كده يامه ازاي حبيتي ابويا.


رشيدة انا حبيت عزيز لطبته وانه الكبير واتعشمت من كلام خالتي اني هکون ست السريا لكن لما رفضني واختار سنابل غيرت ويكفيك شرست تغير على حاجة كانت بتعتبرها ملكها وست تانيه خدتها منها، عارفه انا معرفش ازاي حبيت رفیق امكن مع الوقت ومن كتر التفكير فيه فهمت طبعة هو يبان خبيث لكن هو في الحقيقه طيب حبيته عشان حسيت انه مظلوم زيي


شفت حبه لسنابل صممت اخده منيها زي ما اخدت عزيز مني وافوز عليها بس طلعت هي الكسبانه بردة فضل يخبها وبيتمنها اتجوز عليا عشان مجدرتش انسهاله وبردة ما نسهاش عشان كده استحالة هخليها تفوز المرة


دى عليا مهما حصل حتى لو موت &ها على اديا.


غزل: طيب يعنى لو الراجل ده ما قدرش ينفذ اللي طلبتيه منه وابويا جابها هتعملي ايه.


رشيدة تفي من حنكك هينفذ ولو زي ما بتقولى ملحقش موتها هي وامها هيكون مع بعض والنار بتقش كل اللي في سكتها يبالك من المجانين المتربطة بجنزير حديد.


غصن دخلت بيت ام منصور بعد ما فتحت ليها بنتها سناء سلمت عليها وقعدت على اول كرسي قبلها


قربت سناء منها مستغربه سكوتها على غير عادتها وابتسامتها اللي بتبان على عنيها من تحت البيشة وظاهر بدلها عيون مليانه دموع سناء حطت اديها على كتف غصن وكلمتها بطيبه وقفت غصن تبك وحضنت سناء تبك على كتفها


طبطبت عليها سناء وهدتها وسالتها ايه اللي مزعلها.


سناء: غصن مالك يا حبيبتي بتعيطي ليه حد ز من اخواتك زعلك ابوك


شفته وهو جاي زعلك ضربك عملك حاجه ديقتك.


غصن بعدت عن سناء هزت رأسها بلا.


سناء : طيب مالك بتبك ليه تعبانه اخلى بابا يكشف عليك.


غصن ابلة سناء يعني ايه لقيط دى حاجه وحشه.


سناء لقيط سمعتيها فين دى.


غصن: قول لي الله يخليك معنتها ايه.


سناء معنها عيل مش معروف اهله لقوه مرمي قدام جامع بيت في


الشارع ابن حرام اهله جبوه من غير جواز.


غصن انهارت جسمها ارتعش


قعدت مرة تانيه على الكرسى


عمالة تبك من غير صوت تبلع ريقها وراء بعضه قربت سناء منها مالك


يا غصن انت تعبانه


ام منصور طلعه من المطبخ شايله طباق أكل سمعت بنتها بتسأل غثن هي


تعبانه كلمتها.


ام منصور تعبانه دى شويه عليها دى يا حبته عينى من طلعه النهار


لدلوقت ما حطتش الزاد في بقها


وتلاقيها هبطتت من قلة الأكل يلا يا سناء تعالى انت وغصن كلوا انا خلصت.


سناء هناكل مش هنستنا بابا واخواتي


ام منصور بابا عنده نبطشيه هيبات الليلة في المستشفى واخواتك لما يرجعوا يكلوا لوحدهم وكمان عشان غصن تعرف تاكل وترفع النقاب

يرجعوا يكلوا لوحدهم وكمان عشان غصن تعرف تاكل وترفع النقاب برحتها.


سناء في دى عندك حق ياماما


بينا يا غصن نأكل وارجع معاك الواجب واشوف انت ولا ما أشطر من


الثانية حفظت الكلمات اللي عطتهملكم.


ام منصور: تعالى يا غصن للأكل هيبرد وسيبك انت قال انجليزي قال


والنبي قوللها هنحفظ امته انا طول النهار اعمل لها المحشي اللي طلبته


مني وبتزن عليا بقالها اسبوع


وانت من الفجر للمساء في الارض.


تعالي ناكل ياختي بلا انجليزي بلا فرنساوي.


غصن صوت بكاها عالى .


سناء في ايه يا غصن مالك بتبكى ليه.


ام منصور اکید خافت تزعلى منها عشان محفظتش الدرس.


سناء: فعلا انا زعلانه منها انها مخفظتش ولا رجعت الدروس اللي قلتلها


عليهم لان انا خلاص قدمت ليها في فصول محو الأمية وجبت ليها الكتب


ومفروض تخلى وقت


لمذكرتها ده مستقبلها بدل ما بتضيع يومها في الأرض تساعد الناس او


تشتغل باجر بسيط ياريت بتستفاد بيه لنفسها تخصص وقت ليها


تاخد بالها من صحتها وتغير من حياتها متزعليش مني يا غصن انا بقول الكلام ده عشان انا فعلا صعبان عليا اللي انت فيه الفلوس اللي بتديها


لاخواتك كنت علجتي نفسك.


غصن زاد بكاها اخدتها ام منصور في حضنها.


ام منصور : حرام عليك بابنتي البت انفطرت من العياط وهي في اظيها ايه بس تعمله ما عملتهوش.


سناء : ف . اديها ياماما كتير ااقل حاجه متسمحش لأخوتها يخدوا فلوسها


لما تعبت والدكتور قال لازم تتحجز في المستشفى وتعمل عمليه شفتي


اخواتها وابوها عمل ايه رفضوا


يعالجوها حتى لما بابا طلب من الدكتور يعالجها وفهمه ظروفها


خرجها وقال طالما مش حاجه خطيرة يبق ملهوش لازمه تبقى في المستشفى وخرجها للشغل بدل ما تريح واديكى شفتي جسمها زاد ازاي اللي يشفها يقول من الأكل محدش فهم انه مرض بسبب اهمال في علاج الغدد.


غصن معدتش قادرة تتحمل اي كلام


عنيها بتغمض مش قادرة تأخد نفسها ريقها نشف حاسه بدوخه كانت هتقع على الارض سندت على الحيط جريت سناء وامها يفوقوا فيها وام منصور عمالة تزعق لبنتها.


ام منصور : عجبك كده البنت مقدرتش تتحمل كلامك كانت هتقع من طولها بسرعة روحى هاتي قزازة الريحة نفوقها.


سناء : مش كلامى ياماما دى قلة العلاج والتغذيه ارفعي ليها النقاب نفسها مكتوم محتاجه هواء.


مسکت غصن ايد سناء وهي


بترفع النقاب.


غصن ببكاء وصوت موجع بلاش يا أبله بلاش ابوس ايدك.


سناء اسفه يا غصن اني ضيقتك


بكلامي.


غصن بصوت مخنوق بتأخد نفسها بصعوبة : متتاسفيش يا ابله


انا مزعلتش من كلامك انا تعبانه


شويه.

سناء: ارفعي نقابك يا بنتى عشان تاخدى نفسك.


ام منصور: سبيها برحتها يا سناء


غصن بعد العمر ده كله لسه بتعتبرنا اغراب عنها خمس سنين


جيران وحبايب وعمرها ما رفعت


النقاب عن وشها، تعالى يابنتي


شيلي معايا صنيه الاكل قربيها من غصن امكن ضغطها نزل من التعب والجوع.


غصن انا مش جعانه انا هروح عوزة انام انا عارفة اني زعلتكم


بس غصب عنى انا والله خايفه عليكم انتم تقرفوا مني.


ام منصور: ليه كده يابنتي هو وشك في حاجه كفالة الشر.


سناء: ماما بعد اذنك ممكن تسبنى انا وغصن خمس دقايق.


ام منصور: انا هروح اعمل الشاي واجيب بقيت الاكل.


سناء: ممكن بقى تحكيلي


مالك وايه حكاية خايفه عليكم تشوفو وشي.


غصن اخدت نفسها وخرجته بصعوبة اقولم ايه بس اقولك انا مش عارفه مالی خواتی طلعوا


مش خواتی و ابويا وامي مطلعوش


ابويا مطلعش ابويا وامى معرفش ان كانت أمي اوهى كمان مش انى سنين بسأل نفسى ليه ابويا واهواتي


بيكرهوني حتى وشي منعني اعريه غير وانا نايمة عارفة يا أبلة سناء انا معرفش وشي شكلة ايه

سناء انت بتقولى ايه ازاي عمرك ما شفت نفسك في مرايا ومين اللي فهمك ان شكلك مش حلو وحتى لو انت كده الحلوة حلاوة الروح


ياما ناس جمالهم طاغي لكن من جواهم ابشع خلق الله ربنا خلق الناس اشكال والوان بضى يا غصن انا قدامك اهو بنت عادية وشكلى مقبول وعندك اختى وفاء سمرة ووخده لون بابا عكسي أنا واخواتي وخدين لون ماما يبق كده وفاء لبسه النقاب عشان شكلها


ولونها مختلفين لا بابا لبسنا النقاب تكملة لدينا بابا لما طلب مننا نلبسه قال انا بصنكم للراجل اللي


هتجوزه في البيت بنعرى وشنا بنلبس برحتنا لكن تتغطى ليل نهار


ده حرام.


غصن كل ده مش فارق معايا البسه ليل نهار مش فارق انا


دلوقتي كل اللي شغلني انا بنتهم ولا لقيته زي غاليه وغادة ما بيقولوا لو انا كده صح مين ابويا ومين أمي.


سناء عندك حق في اللي بتقوليه ليه مسألتهمش وليه دلوقتي قالوا


الكلام ده.


غصن كانوا بيقلوه وانا مكنتش


فاهمه معناه سنين وانا بسمع واسكت


ياما كنت اسال امی تقولی معرفش


ده كلام المتعلمين ياما اتمنيت اني كنت اتعلمت عشان اعرف الكللم اللي بيقلوه غالية وغادة معناه ايه كبرت وانا زى ما انا مش عارفه حاجه لولی


خالتی ام منصور قالتلى انك مدرسه وبتعلمى اللى مدخلوش

خالتی ام منصور قالتلى انك مدرسه وبتعلمى اللى مدخلوش المدارس كنت هفضل اسمع كلام ومفهمش معناه سناء ولسه يا غصن ان شاء الله هعلمك واساعدك تدخلى المدرسة تكملى تعليمك.


صريخ واصوات عالية خارج البيت وحورية بتصرخ بتنادى على غصن و......


الفصل السادس من هنا


بداية الروايه من هنا


❤️🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺


الروايات الكامله والحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات جديده هتعجبكم من هنا


أجدد وأحدث الروايات من هنا


روايات كامله وحصريه من هنا




وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم