رواية فرحة الصعيد الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون بقلم سهيله عاشور
رواية فرحة الصعيد الفصل السادس وعشرون والسابع وعشرون والثامن وعشرون والتاسع وعشرون والثلاثون بقلم سهيله عاشور
في قصر شبل
خلد شبل وفرح للنوم وايضا فيروز وكنزي فتعلقت كنزي بها كثيراً واصبحت لا تعرف النوم إلافي احضانها..... ولكن لم يعد معتز منذ ان ترك سالي وغادر المنزل فكانت قلقه عليه كثيراً.....
في غرفة سالي
سالي في نفسها: هيكون راح فين بس..... دا النهار قرب يطلع.... اووووف يارب يعني غلطان وكمان يتقمص ويسيب البيت....... ثم تذكرت كلامه سريعا عندما قال لها ان تنظر في المرأه... فتقدمت نحوها وظلت تنظر فمعه كل الحق اين حمرة خدها التي كانت موجوده طوال الوقت..... اين نضارة وجهها وابتسامتها.... اين سالي؟!!!
سالي في نفسها: هو معاه حق انا رودتها اوي ولازم اصلح من نفسي........
************************
في الأسفل
كان اعلن النهار عن قدومه واستيقظت فيروز لتؤدي فرضها وتجهز كنزي للحضانه
فيروز: يلا يا حبيبتي لازم تلبسي دلوقتي
كنزي بعناد طفولي: لا مش هروح في حته يا تيتا
فيروز: لي بس؟
كنزي بحزن: علشان مش بعرف اللعب مع اصحابي هناك.... كل شويه راغب دا يزعق معايا ويقلي اللعبي معايا انا
فيروز بضحك: ومالو يا حبيبتي مهو زي اخوكي برضه عادي
كنزي: اووووف.... وانا دلوقتي هروح افضل قاعده كده يعني؟
فيروز: امممم اللعبي معاه
كنزي: هو دا بيلعب ابداً دا ممل
فيروز: هما دول عيال (امال لو عرفت انهم مينفعش يحبوا بعض هتعمل اي؟)
فيروز: يلا بطلي غلبه اماال.... وإلا هنادي علي شبل يشوفلوا صرفه معاكي انجزي يلا
كنزي بغضب: حاضر
*********************
في غرفة فرح وشبل
كان استيقظ وظل يتأمل وجهها وهي نائمه فكانت مثل الأطفال فمن يصدق ان هذه قابلها في كرثه وانها كانت ستكون زوجة ابيه (القدر دائما يسخر منا ولكنه يسعدنا أيضا.... فلا يجب ان نيئس)... ظلت تتململ في نومها حتى افاقت
فرح بأبتسام: صباح الخير.... مالك بتبصلي كده لي؟
شبل: مبسوط انك مراتي
فرح بسعاده: ربنا يخليك ليا يارب.... ثم اكملت بحزن: بس انت هتسبني بكره وتسافر
شبل بمرح: دا هو اسبوع مش هتأخر.... ولو مكنتيش حامل كنت خدتك معايا بس انا خايف عليكي يا حبيبتي..... وكمان انت لو عاوزه تروحي لأبوكي لحد ما اجي عادي
فرح بأقناع: مقدره طبعاً.... لا هفضل مع ماما فيروز
شبل بفخر بهذه الزوجه الحنونه: ربنا يخليكي ليا يارب..... يلا ننزل نفطر لأحسن انا واقع من الجوع
فرح بضحك: يلا يا مفجوع
نزلوا للأسفل ووجدوا سالي جالسه في الجنينه وجدها فذهبت فرح الليها
فرح: اي اللي مقعدك هنا الحر دا عجبك يعني
سالي: مستنيه معتز
فرح بتعجب: هو راح فين بدري كده؟
سالي: مجاش من امبارح اصلا
فرح: طب تعالي نشوف شبل.... يشوفوا فين
سالي: انا خايفه عليه اوي!
فرح بحزن: متخافيش هو كويس ان شاء الله. اهدي
********************
في الداخل
كان يجلس شبل وكنزي معاً وفيروز تتابعهم وهي تضع الفطور.. فمنذ ان تزوج مصطفى وطلب شبل من ام مصطفى ان تأخذ اجازه
فرح:معتز فين يا شبل
شبل بتعجب: هو مش هنا؟
سالي: لا من ساعة ما خرج مجاش انا خايفه عليه
شبل بهدوء: طب اهدي اهدي...... شويه كده وهتلاقيه جي.... اقعدوا افطروا يلا
سالي بتوتر: متأكد انه هيجي
شبل: اه متخافيش
مر بعض الوقت عليهم في محاولات الجميع في تهدأت سالي التي ظهر عليها انها ستنفجر من الخوف.... ولكن قاطع هذا دخول معتز عليهم ومعه فتاه جميله للغايه تتشبس به
فرح: اي دا؟!
سالي بغضب:اي دا؟!..... مين دي!!
معتز ببرود: حبيبتي اي رأيك؟.......... (يا اخي الله يهدك😂)..
**********************
عند عثمان
السكرتيره: دا كل الورق والمعلومات اللي حضرتك طلبتها عن رجل الأعمال مراد يا فندم
عثمان: كويس جدا برافوا عليكي..... عرفتي إذا كان لي ماضي نلعب عليه
السكرتيره بضحك: دا بلاوي يا فندم.... كتبت كل كل حاجه عندك هنا
عثمان: طيب اتفضلي انت
خرجت من المكتب وظل هو يتأمل الملف ويعتلي عليه الصدمه الكبيره...........
عثمان في نفسه: يا نهار ابيض دا انت وراك بلاوي يا مراد..... لازم امسكك في ايدك اللي بتوجعك.... ثم اكمل بضحك: دا انا اقدم منك يلا.
*************************
عند شهد
كانت قد استيقظت ولم ترى ماهر بجوارها فطالما في الفتره الاخيره كان ينام في المكتب.... اردت ثيابها وايقظت طفلها راغب واللبسته ونزلوا للأسفل
شهد: صباح الخير يا ماما
صفيه بأبستام؛ صباح النور يا بتي.... صباحك عسل يا حبيب ستك
راغب ببرود: صباح الفل يا حبيبتي
صفيه بضحك؛ مستحيل يكون عيل يا بتي والله
شهد بضحك: فعلا فظيع...... بس حبيب ماما صح؟
راغب
قاطع ضحكهم خروجه من المكتب...
ماهر:ما تضحكوني معاكم؟
راغب بركض:بابا... وحشتني اوي... لي مبقتش تقعد معايا
ماهر بأبستام: عندي شغل اد كده.... هخلصه ونلعب ونعمل كل حاجه
راغب:ماشي انا همشي الاتوبيس جه... باي يا ماما
شهد:مع السلامه يا حبيبي
صفيه: عن اذنكوا يا اولاد عندي شويه حاجات في المطبخ اعملها
ذهبت صفيه وتركتهم وحدهم كانت تأكل في الصمت ولم تنظر له حتى
ماهر بتوتر: احم احم.... عامله اي؟
شهد ببرود: تمام الحمد لله
ماهر: والنونو عامل اي؟
شهد: تمام
ماهر بعدم فهم: انتِ متغيره معايا لي؟.... مالك انت كويسه؟
شهد بحزن: الحمد لله انا تمام......اللمهم انت تكون كويس وتكون مرتاح..... ثم تركته وذهبت.....
*********************************
عند مراد
كان يفكر بما قاله له صابر.... وكان حائراً للغايه
مراد في نفسه: طب انا دلوقتي كنت عدو لواحد.... دلوقتي هبقى عدو لكتير اوي لو نفذت اللي قال عليه دا.... بس صراحه خطته حلوه وعجبتني..... اوووووف دا اي العكننه دي.......انت يا زفت يااللي بره
الحارس وهو يفتح الباب: ايوه يا فندم
مراد بتفكير:انا بقالي قد اي مشفتش اصحابي
الحارس بتعجب من امره: كتير اوي يا فندم
مراد: طب كلملي ماهر انا عاوز اشوفه واقعد معاه
الحارس: امرك يا بيه.... ثم دق احد الارقام واعطى له الهاتف......
..... :الووو.... مين؟
مراد بضحك: طب والله صوتك وحشني
ماهر بفرحه: اهلا اهلا..... حضرة رجل الاعمال الفاسد
مراد؛ اهلين اهلين.... حضرة الظابط محارب الفساد.... وحشتني يا عم فينك
ماهر: ما انت اللي واطي ولا اكن ليك صحاب اعملك اي؟!.... انت لازم تيجي تقعد معايا يومين... اهو حتى افصل من جو الشغل دا
مراد: انت لسه؟!...... ياااااه هجيلك بكره يا زميل
ماهر:زميل؟!... مستنيك يا بيئه
********************
عند صابر
كان يجلس امام المنزل ومعه محسن وسميره تخدم عليهم
محسن؛ بس عاوز رأيي يا بيه.... انا مش مرتاح للي اسمه مراد دا؟!..... واثق من حاله اوي وكلام متعجرف اكده...وحسيت منه بالخيانه معرفش لي؟!
صابر ببرود: عادي دا طبيعي في اي حد!!!.....لازم تحس كده لأنك متعرفهوش... وكمان هو ابن ناس اب عن جد.... ودا اللي مطمني
محسن: كيف يعني؟!
صابر بثقه:ابن ناس..... يعني عينه مليانه مش هيحتاج يسرقنا او يخونا.... هو عاوز فرح وانه يكسب السوق وانا عاوز الفلوس.... وانا مش هعرف اعمل كده من غيره... هو ذكي جدا وليه نفوذ كبيره وعنده سلطه... فهمت
محسن بأبتسام: منك نستفيد يا كبيرنا
صابر: بقلك اي كنت عاوزه تشوفلي نسوان حلوين النهارده
محسن: امرك يا بيه تحت امرك
************************
عند حنين
كانوا يجلسون على مائدة الافطار وكان رامي يطعم حنين بكل حب وسعاده
رامي: يلا واحده كمان
حنين بصراخ: كفايا..... خلاص مفيش مكان اتنفس... هي اخر مره اكل في حياتي ولا اي؟
رامي بضحك:علشان خاطري لقمه بس
حنين وهي تأخده من يده: اهو... كفايا تعبت
حسناء بغيظ: تبعتي من اي؟!..... هو انت بتقومي من مكانك اصلا.... دا احنا بنخدم عليكي في الرايحه والجايه.... دا حتى هو اللي بيأكلك.. دلع بنات
حامد بضحك وهو يهمس لحنين: ست غيوره ومنفسنه... فكك منها
حنين بضحك:انا مكبره يا كبير
رامي:احم احم... وفيها اي بس يا ماما.... منتي عارفه ان فترة الحمل دي بتبفى تعب يعني وبعدين احنا قلنا اي امبارح
حسناء وهي تحاول الهدوء:اه اه فعلا ومالو يا بنتي كلي كلي..... دا انت حتى خاسه النهارده
حنين وهو تحاول كبت ضحكتها: حاضر... حاضر
حامد: يلا احنا يا رامي نهرب.......احم اقصد نروح الشغل
رامي: اه يلا لأحسن نتأخر..... عاوزه حاجه يا ماما
حسناء بأبتسامه: سلامتك يا عمري
رامي: عاوزه حاجه يا حبيبتي
حنين: اممم شوكولاتة كيت كات
رامي بضحك: عنيا الأتنين
حسناء في نفسها: يا لهوي البت دي بتفرسني.... صبرني يارب
حنين بضحك:هيصبرك ان شاء الله يا حماتي العزيزه
حسناء: ايي!!!.....انا انا
حنين: بضحك:يلا نشيل الاكل دا ونشوف الغدا والبيت..... لو عاوزه اقعدي انتِ عادي
حسناء: لا اقعد لي؟!.... عجزت ولا حاجه... انتاللي شايله لو عاوزه انت تقعدي اعدي
حنين بضحك؛ لا يلا
ظلوا يقومون بأعمال المنزل سوياً وكلما حاولت حسناء مضايقة حنين كانت تضحك على كلامها فهي لا تعتبر هذا مضايقات تعتبر انها شئاً طبيعياً وعادياً للغايه..... وقاموا بأعداد الطعام معاً وكانت حسناء تتعلم من حنين كل شيء تقريبا................
**********************************
عند فاطمه
استيقظت في وقت متأخر ولم تره بجوارها فعرفت انه قد ذهب لعمله..... دلفت للحمام واخذت دش بارد يهدأ اعصابها... وارتدت ثيابها وخرجت للخارج فوجدته هو وامه يتفرجون على التلفاز ويضحكون
فاطمه بأبتسام: صباح الخير
ام مصطفى بطيبه: صباح الورد.... على نوارة البيت يا حبيبتي
مصطفي بهدوء: صباح الخير
فاطمه: سبتيني نايمه لي يا ماما...... اكيد عملتي الشغل مش انا قيلالك متعمليش حاجه وتصحيني لو اتأخرت
ام مصطفى: معملتش حاجه يادوب نضفت شويه وفطرت مع مصطفى وخلاص.... يلا انت روحي شوفي هتعملي اي للغدا
فاطمه: حاضر عنيا
لاخظت ام مصطفى عدم التعامل تقريبا بين ابنها وزوجته وانه لحد هذا الوقت لا يوجد بشائر للحمل
ام مصطفى: انتو كويسين يا بني
مصطفي بعدم فهم:احنا مين؟
ام مصطفى: انت ومراتك؟
مصطفي: اه طبعا
ام مصطفى بشك: طب ما تفرحونا بقا بحتة عيل كده
مصطفي: قريب ان شاء الله. متشغليش بالك انت....
**************************
#الكاتبه_سهيله_عاشور
Part 27
عند صابر
قد اتى له محسن بمرأه او بالمعني الاصح فتاة ليل (عاهره) لكي يلبي امره له.... اخدها ودخل بها الى غرفته هو وصالحه وكانت صالحه هناك وكادت الانتهاء من صلاتها
صابر بأستهزاء: ما تخلصي يا ست الشيخه خلينا نشوف ورانا اي... دا انتِ حرمه نكد
صالحه ببكاء: السلام عليكم ورحمة الله...... حاضر طالعه
الفتاه بدلال: هي مين دي يا حبيبي
صابر ببرود: مراتي
الفتاه بخضه: يا لهوي مراتك
صابر: مالك يا بت.... سيبك منها خلينا في اللي احنا فيه....
هم ليفعل معها ما حرمه الله (حقا ليس له عذر فهو كبير في السن وايضا متزوج فالعقاب سيكون عقابان)....
**************************
في قصر شبل
سالي وهي ترسم البرود: حبيبتك!!.... اهاا.. مبروك
شبل بضحك: مبروك اي بس.... مش دي السكرتيره بتاعتك
معتز بضحك: اه هي تركيه مش بتفهم عربي..... وانا كنت بعتلها علشان تظبط الحجوزات والمواعيد وتكون معانا هنا افضل
شبل: طب وهنسافر امتي
معتز حدثها بالتركيه: متى موعد الطائره؟
لارا: بعد الغد الساعه الثامنه مساءاً....
معتز: حسناً..... ثم اكمل: فيروزتي عاوزين اوضه للحجه دي
فيروز بضحك: خليها تيجي ورايا
معتز: اذهبي معها لتستريحي وقومي بعملك
فرح: والله صدقت انها حبيبتك بجد.... انت مش هتبطل هزارك التقيل دا
معتز بضحك: معرفش اعيش من غير هزاري البايخ دا
معتز بغمزه: ها يا شبل البيت كان عامل اي من غيري وحش طبعا
شبل بضحك: طبعا دا انا حتى كنت قاطع الاكل وبمثل اني بفطر كده يعني
فرح: دا انا حاى وشي اصفر
سالي بأنزعاج: وبعدين بقااااا..... اووووف
معتز: انتو سامعين دبانه بتزن صح؟
شبل: يا عم دي صدعتني
سالي: انا طالعه
ذهبت لغرفتها وضحك الجميع عليها
شبل: لازم تصالحها قبل ما تسافر
معتز بثقه: هيحصل يا برو اطمن من الناحيه دي خالص
فرح: يا خوفي منكوا.... انا بقيت خايفه بنتي تلقط منكوا
شبل بثقه: اطمني يا حبيبتي دول مفيش منهم في الدنيا تاني خالص
معتز: انا طالع للهبله دي
**************************
في غرفة سالي
كانت تشعر بالغضب الشديد فظلت طوال الليل قلقه عليه ولم تنم.... دخل عليها معتز مبتسم
سالي بغيظ: ومالك يا اخويا مبتهج للحياه كده لي
معتز: اعمل اي طيب اعيط
سالي: لااااا ازاي تعيط لي.... انت تروح تجيب نسوان وتقضيها... وتيجي تحضن وتبوس قدام مراتك عااااادي جدا.... صح؟
معتز بضحك: مش قادر..... انت غيرانه يا سوسو
سالي بغيظ؛ لا بجد بارد بجد...... ااااه
معتز: فكرتي في اللي قلت عليه امبارح
سالي:......
معتز: اه انا قلت كده.... اللحق بقا اظبط مع المزه اللي تحت
كاد ان ينزل ولكن جذبته من يده بسرعه لدرجه انها وقعت وهو فوقها
معتز بصدمه: الاااه الااااه.... انا مش بتاع الكلام دا لو سمحتي... انا اهلي ربوني
سالي وقد اعتدلت: انت عبيط... انا وقعت
معتز بتمثيل: ايوه طبعا.... منتو كلكوا كده تقولوا وقعنا.... لحد ما توقعونا احنا وتضيعوا شرفنا منكم لله
سالي: بس يلا يا عبيط انت
معتز: طب مفيش اي حاجه
سالي بغباء: في شيبسي تاكل
معتز بأستسلام: منا متجوز بت اختي هاتي شيبسي وشغلي تليفزيون يلا
سالي بفرحه: طياره
معتز بأبستام: هبله.... بس بتحبني اعمل اي؟
سالي: سمعتك على فكره
معتز بمرح: بموت فيها يا لهوي
**************************
في الحضانه
كانت تلعب كنزي مع أصدقائها... فإذا براغب قادم عليها وغاضب للغايه
راغب: كنزي تعالي عاوزك
كنزي ببرائه: نعم
راغب بطفوله: مش قلتلك قبل كده متلعبيش غير معايا انا
كنزي بحزن: بس دول صحابي وانا بحبهم....
راغب بتفكير: بس مش هتلعبي معاهم من غيري
كنزي بفرحه: اه تعالى يلا
كانوا يلعبون ويشعرون بفرحه كبيره.... وكان دائما شعور داخلهم يجعلهم يحبون الى بعضهم البعض بالطبع فالدم يحن (جدعان هو مفيش حد فيكوا لاحظ انهم اخوات ولا اي 😂)
**************************
عند مراد
كان يجلس في مكتبه يحدثي شرابه ويراجع بعض الاوراق(فعلى الرغم من انه يفعل الكثير من المحرمات الا انه ملتزم في عمله بطريقه كبيره للغايه).... إلا انه قاطع اعملاه أصوات شجار في الخارج
مراد: في اي يا بني بره
الحارس عبر الهاتف: دا سيد يا بيه عاكس واحده كده كانت ماشيه في الشارع بس دي عوق اوي
مراد بتنهيده: هو انا مشعل معايا عيال يعني انا طالع
طلع مراد الليهم فوجد امامه شابه جميله للغايه وترتدي فستان طويل وحجاب جميل للغايه ويبدوا انها كانت في مناسبه ما
الفتاه: انت مفكر نفسك مين يا شوال القطن انت.... دا انا تليفون واحد مني يقضيك في السجن عمرك كله... انت واللي مشغلك
شيد بضوت خشن: ما تتلمي بقا يبت انت
مراد بضراخ: بااااس مش عاوز صوت.... ثم وجه بصره لها: في اي يا حضرة
الفتاه (ورد): انت اكيد اللي مشغلهم
مراد بأنبهار من جرأتها: اهااا
ورد: انا ورد السوهاجي سيدة الأعمال يمكن تكون سمعت عني.... كنت معديه هنا لأن فلتي في اخر الشارع دا وجه حضرة البيه اللي شغال عندك بيقل ادبه عليا
مراد: تمام يا فندم عندي دي انا هحاسبه
ورد: تمام اوي........
ذهبت من دون ان تنطق
مراد وهو يحزب سيد من ثيابه: قدامك ساعه تجبلي كل حاجه تعرفها عن البت دي... فاهم
سيد: امرك.... امرك
مراد في نفسه: شكلنا هنأجل السفر للصعيد شويه.... حلوه بنت الايه......
**************************
عند فرح
كانت تجلس في الجنينه وتغني.. (يما القمر على الباب)... عندما سمعها شبل وقدم الليها
شبل: يا جامد ياجامد انت
فرح بضحك: اي رأيك
شبل: الفنان حمو بيكا بنفسه
فرح بغضب: بقا كده
شبل بضحك: يا بت بهزر معاكي هو انا ليا غيرك يا ورق العنب انت
فرح: ايوه كده اتعدل
شبل: بحبك يا قمر انت
فرح بخجل: وانا كمان
شبل: تعرفي اني.....
قاطع كلامهم جري كنزي نحوهم
شبل: يختااااااي
فرح: بضحك: اهدي
كنزي بطفوله: في اي
شبل وهو يكز على اسنانه: ابداً يلا نتغدى ولا اي
كنزي: انا جعانه يلا
فرح بضحك: طبعا يلا.........
**************************
عند حنين
جاء حامد ورامي من العمل وقاموا بأكل طعامهم وظلوا يتحدثون عن يومهم ويضحكون وكان رامي شارد في حنين كثيرا مما اخجلها ولاخظ الموجودين هذا
حسناء بأقضاب:ما كفايا يا رامي يا حبيبي رقبتك هتوجعك كده
حامد بغيظ: وانت مالك يا حسناء ما تسيبيه هو حر
حسناء: طبعا ما كلكوا بتفرحوا في زعلي
رامي بحزن: محدش قال حاجه يماما بس بابا يقصد انه عادي يعني ولا اي
حامد: هو انا قلت حاجه يعني
حنين: خلاص يجماعه محصلش حاجه
حسناء:ايوه اعملي فيها البريئه يا بت
رامي بغضب: انا هطلع انام.... يلا يا حنين
حنين بحزن: حاضر جايه.......
**************************
عند عثمان
بعدما انهى عمله دق لفرح ليطمئن عليها واوصل رحمه لمنزلها لكي يشعرها انها ليست وحيده وذهب لمنزله ابدل ملابسه واكل طعامه وجائه رساله من رجب
الرساله: مينفعش اننا نضرب مراد دلوقتي... ظهو هدف جديد في حياته ولازم نشوف اخرته وبعدين نقرر..... بس متخفش شكلها هتحلو اوي
عثمان بعدم فهم: فعلا مع انه يعتبر عدوي... إلا اني معحب بيه جدا.. فعلا ناحج وذكي جدا وشخصيته تحترم.....بس دا قانون البيزنيس هنعمل اي.............
**************************
عند ماهر
كان يجلس حتى جائه نداء للعمل
القائد: اللوو يا ماهر.
ماهر بخضه وهو يعتدل: ايوه يا فندم
القائد بغضب: احنا مش هنخلص من الواد بتاع الجبل دا ولا اي
ماهر بأقضاب: يا فندم انا بحاول.... بس حضرتك عارف ان دا مش سهل فلازم نصبر شويه بس
القائد: قدامك لأخر الشهر دا يا سيادة الظابط ولو محصلش اعرف انك هتنتهى
اغلق الهاتف وكاد ان يبكي من ضيقه فظل فتره كبيره يحاول ان يحل هذه القضيه ولا يعرف كيف حتى انه اهمل بيته وزوجته وفي النهايه يُهدد الأن من قائده انه سينتهي اااه من هذا..... لا يعرف ماذا يفعل الا انه توجه لغرفة زوجته وجدها تسمع التلفاز اقترب منها واختضنها بشوق بالغ وكأنه طفلها
شهد بخضه: ماهر.... انت كويس
ماهر: انا محتجلك اوي يا شهد.... انا تعبان اوي
شهد بحنان: اهدى يا حبيبي ارتاح.... اعدى
ماهر: كلهم مديقين مني.... انا مقصر في كل حاجه انا تعبت
شهد: هووووس.... انت احسن واحد في الدنيا وانت مش مقصر في حاجه... الشغل ومش بتبطل وانا وبحبك في كل حاجه حتى لو انشغلت عني شويه عادي.... نام انت بقالك فتره منمتش
ماهو براحه: بحبك.... قبلها من خدها وخلد للنوم في حضنها.....
(العوض هو اهم حاجه في الدنيا.... لو جالك فرصه تتعوض بيها اوعا تسيبها ابدا)
**************************
اقرا ايضارواية_عندما_تغضّب_النعاج_تصبح٠أشد_أفتىاسآ_من_الذئاب الفصل 14-15-16-17-18-19
رواية بريق حياه الفصل الخامس عشر 15بقلم نرمين قدرى
رواية قمر الساهر الفصل الثامن وعشرون 28بقلم إيلا إبراهيم
رواية جبل النار الفصل الثامن وعشرون 28بقلم رانيا الخولب
#الكاتبه_سهيله_عاشور
Part 28
في صباح اليوم التالي.... كان يوم مليء بالأحداث فهو يمثل ليلة سفرهم(يعني هيسافروا بكره)
في قصر شبل
استيقظ الجميع وتم تحضير الفطور.... والتم الجميع حول السفره
شبل وهو ينظر لسالي ومعتز: يارب تبقوا كويسين دايماً
معتز بهيام: يارب
فرح: ايوه بقى يا سوسو وشك نور.... بركاتك يا معتز
سالي بخجل: خلاص بقا يجماعه كلو
فيروز: ربنا ما يحرمني الفرحه اللي انتو فيها دي
الجميع: يارب
قاطع أصواتهم صوت هذه الاجنبيه القادمه نحوهم... كانت ترتدي هوت شورت احمر وعليه بلوزه بحمالات رفيعه من اللون الابيض
لارا بالتركيه: صباح الخير سيد معتز
معتز بأبتسامه: صباح الخير لارا اجلسي لتناول الفطور
لارا بأبتسامه: شكرا لك فعلا جائعه
سالي بغضب: اخضر لكم كوبان من عصير الليمون
معتز بصدمه: بتعرفي تركي
سالي بثقه: طبعا..
لارا بضحك: زوجتك جميله للغايه
سالي وهي تحضن معتز: بالتأكيد جميله يا حلوتي
فرح بضحك: خلاص البت اجنبيه براحه عليها
سالي: معتز هجيب كرشك لو ضحكتلها تاني
معتز وهو يمثل الخوف: هعيط لما اشوفها حاضر
شبل: ايوه خليك مؤدب كده
ظل مرحهم مستمر بالأجواء الطبيعيه وذهاب كنزي للحضانه وشبل ومعتز لأجراء بعض الأعمال...........
**************************
عند صابر
كان يخطط للهجوم هو ورجاله على مخزن للحبوب الغذائيه(مثل الازر والفول....)..
صابر للرجال: زي كل مره لازم نجمد قلبنا وهناخد كل حبايه موجوده في المكان هناك..... المخزن دا كبير وخيره كتير بس لازم نحذر شويه
الرجال: امرك يا بيه
بالفعل توجهوا بسياراتهم نحو المخزن... ولكن لم يحالفهم الحظ هذه المره ففي الجهه الاخرى....
**************************
في مديرية الامن
كان ماهر يجهز برجاله بعد إعلامه عن طريق رجاله والمخبرين انهم سيهجموا على هذا المحزن وتوجه برجاله لهذا المكان واختبؤا ...... ليستعدوا للهجوم
بعد وقت ليس بقليل
وصل صابر برجاله الملثمين وبالفعل هجموا على المكان وما ان دخلوا... حتى هجم عليهم ماهر برجاله وانتشر اصوات طلقات النيران في كل مكان
صابر وهو يطلق النار: هو انت
ماهر بغضب وهو وراء الحائط: دا انت تعرفني بقا
صابر؛ عز المعرفه يا سيد الناس.... هو في حد ميعرفكش ولا اي؟!
ماهر: لا بجد؟
صابر: طبعا حتى شوف
غدر به صابر واصابه في طلقه في كتفه.... ولم رجاله بسرعة البرق وغادروا المكان عندما انشغل الرجال بوقوع القائد (لأنه القائد هو اللي بيدي الاوامر مينفعش يتحركوا من غيره ابداً
بعد قليل جائت سيارة الاسعاف واخذته للمستشفى
**************************
عند شهد
كانت تحضر الطعام هي وامها وام محمد في المطبخ.... وفاجأه وقع منها احد الاطباق وتكسر
شهد بخضه: ااااه
صفيه: خير يا بنتي... انت كويسه
شهد: اه اه......الطبق بس
ام محمد: فداكي يا بنتي
صفيه: سرحانه في اي بس؟
شهد: قلبي مش مطمن يا ماما..... حاسه ان فس حاجه هتحصل... انا خايفه اوي
صفيه وهو تحاول التخفيف عنها: مفيش حاجه ان شاء الله كله تمام يا حبيبتي.... و.
لم تكمل كلامها عندما قاطعهم دخول احدى الحراس راكضاً
الحارس: ست شهد.... الحقي البيه يا ست
شهد بخضه: في اي؟!
الحارس: ماهر بيه اتصاب وهو دلوقتي في المستشفى
لم تحتمل هذا وركضت لأخد ملابسها واتجهت نحو المستشفى..........
**************************
عند حنين
بعد المشاكل المستمره قرر رامي ان يأخد حنين الى خارج المنزل لتغيير من هذا الجو قليلاًَ.. فقرر الذهاب للأسكندريه حيث كانت حنين تحبها كثيراًَ....... فأستيقظوا باكراً وحضروا ملابسهم وعندما وصلوا لقلب المنزل
حسناء: على فين العزم من الصبح كده.... اي الشنط دي؟
رامي: هسافر انا وحنين يومين نغير جو شويه
حسناء بغضب: تغير جو فين ببطنها المترين قدامها دي.... وكمان هو البيت مدايقكوا اوي كده يعني؟
حنين: خلاص يا رامي....
رامي بهدوء: خلاص اي؟!.... وبعدين يماما مفيهاش حاجة لما كل فتره نغير جو دا احنا لسه في اولها واهو حتى الواد يجي فرفوش كده ورايق... عادي يعني
حامد بتدخل: فيه اي يا حسناء؟!.... ماتسيبيهم يعيشوا ايامهم.... يلا يا بني خد مراتك وامشي
رامي بسعاده: يعييش بابا يعييش.... مع السلامة يا حمودي
حنين: باي يا بابا
حامد بضحك: باي يا مجانين
وما ان ذهبوا حتى دخلت حسناء غرفتها واغلقت الباب وكانت غاضبه للغايه....
حامد في نفسه: الله يهديكي.... او يهدك ويريحني بقا (اما بومه صحيح😂😂)......
**************************
عند مراد
كان يفيق من نومه واعتدل في جلسته فوجد ظرف المعلومات التي طلبها من حارسه (سيد) عن هذه الفتاه المدعوه ورد....
مراد بأبتسام: دا احنا صباحنا ورد النهارده... خلينا نشوف
مراد وهو يقرأ المعلومات: ورد محمود السوهاجي.... اصلها صعيده وامها فرنسيه وهي معاها الجنسيه الفرنسيه ابوها كان رجل اعمال كبير جدا وعنده اكبر مصانع للحديد في الشرق كله وهي وحيده بعد وفاة ابوها هي اللي مسكت شعله كله والشغل مع الوقت بقا يكبر عن الاول بكتير...... شخصيه قويه جدا ومعندهاش اهل او صحاب نهائياً لعدم ثقتها في حد.... واسم الشركه بتاعتها*****
مراد بضحك هستيري: مستحيل.... دي الشركه اللي كنت لسه متعاقد معاها.... يااااه على حظك يا مراد... طلقه يا ولد والله...... ثم اكمل بمكر: دا انت ايامك سوده معايا يا.... بتاعة فرنسا انت..
قاطع كلامه دق الباب
مراد بضيق: ادخل
الحارس (سيد): صباح الخير يا مراد بيه
مراد بغضب: صباح الزفت على دماغك.... عايز اي يا وش الفقر انت على الصبح
سيد بتوتر: اصل... اصل
مراد بغضب: اخلص عملت اي تاني
سيد: مش انا دا بس وصل خير ان....... ان ماهر بيه صاحبك اتصاب بالرصاص من صابر.......
مراد بأنتفاض من مكانه: انت بتقول اي... انت متأكد من الكلام دا؟!
سيد بحزن: ايوه للأسف
مراد بغضب: انت لسه هتقلي للأسف.... اخلص حضر العربيه وابعد رجالتنا اللي هناك يحرسوا البيت بتاعه اخلص
ركض سيد ليتفذ ما انطلب منه في عجله كبيره.....
*************************
في قصر شبل
كان قد جائوا من عملهم وكان يجلس ابطالنا الاربعه
سالي بأقضاب: بطلوا بقا تتريقوا عليا.....انا غلطانه اللي قاعده معاكوا يعني
معتز بضحك: طب بزمتك..... مش غيرانه يا سوسو
سالي: اووووف.
فرح: بصراحه معاه حق
شبل: يا بت اتقلي شويه.... مش كده الاااه... اتعلمي مني
فرح:ما بلاش انت....
ظلوا يضحكوا للغايه..... حتى لشبل اتصال
شبل: اللووو
......: حضرتك شبل محمد الريان
شبل: ايوه انا..... خير في اي؟!
..... : ماهر جوز اخت حضرتك في المستشفى واختك طلبت مني اعرفك لأنها لوحدها هنا
شبل بأنتفاضه: طيب جاي حالا
معتز: في اي
شبل: تعالى معايا... وانتم محدش يتحرك من هنا
انطلقوا بالسياره سريعاً حتى وصلوا للمستشفى وعند وصولهم قد وصل مراد ودخل معهم واخبرهم انه صديق ماهر(وطبعا عرفهم بأسمائهم بس لكن ميعرفش ان دول اعداء صابر ولا الكلا دا).... وعند وصولهم كانت شهد تجلس في الاستقبال ومعها امها واحدهم....
مراد بصدمه: انتِ.........
...... : انت بتعمل اي هنا...
شهد: انت مين.....؟!.... انتو تعرفوا بعض؟!....
***، *********************
عند صابر
عندما وصل للجبل (لمخبأه بالمعنى الاصح) كان غاضب للغايه... فهذا المخزن كان يمثل مؤنة (طعام) رجاله لفتره طويله للغايه والأن خسره وايضاً ورط نفسه في شروع في قطع ظابط شرطه
صابر بغضب وهو يضرب طلقات في الهواء: اااااه كده مش هنخلص المشاكل هتجلنا تجري..... ازاي عرفوا؟!
محسن بتوتر: معرفش يا بيه معرفش!!
صابر: نعم يا اخويا.... متعرفش يعني اي؟!.... امال انت شغلتك اي انا عاوز افهم.... منتى مشغل معاك شوية نسوان مش عارف تيسطر عليهم اقول اي.... اقول اي بس؟!
محسن: كله هيتحل يا بيه.... محدش هيقضر يقرب ليك متحافيش.... انيي في ظهرك
صابر بأستهزاء: يا خووفي.... لأحسن يطلع الظهر دا مكسور.....
محسن: انا هروح دلوقتي.... وهشوف عرفوا ازاي.... بس في حاجه حصلت لازم تعرفها
صابر بغضب: اييه تاني؟!......
محسن: مراد بيه.....
صابر: ماله دا كمان
محسن: هو دلوقتي في المستشفى عند الظابط ماهو دا
صابر بصدمه:يعني اي يعني؟!......... تقب وتغطس وتشوفلي علاقته بيه.... انا مش عاوز اتفاجأ.....غووور
*********************************
في غرفة صالحه
كانت تتحدث في الهاتف بصوت منخفض للغايه وتحذر ان يسمعها احد
صالحه: ايوه زي ما قلتلك يا بيه....لا مش خايف خالص ولا اكنه حصل معاه حاجه.... ولا اكنه كان هيقتل
...... :طيب يا صالحه.... اي حاجه تانيه لازم تعرفيني
صالحه:امرك.... اهم حاجه اخلص منه يا بيه
..... : قريب يا بنتي... متخافيش خلاص قريب اوي
اغلقت الهاتف وكانت خائفه للغايه ومتوتره للغايه
صالحه برجاء لله: يارب خلصني منه.... انا تعبت يارب.... نجيني يارب
صابر: بتدعي عليا يا بنت ال ******.... دا انت عايشه من خيري.... وعايشه على حسي
صالحه بخوف: اسفه.... اخر مره يا بيه
صابر بمكر وهو يخلع حزامه:انا هربيكي وهعرفك ازاي تتكلمي عني بالوحش في وجودي او حتى غيابي......
انقض عليها بالضرب حتى اغمى عليها.........
*********************************
#الكاتبه_سهيله_عاشور
Part 29
في المستشفى
عندما دخل شبل ومعتز ومراد الى الاستقبال وجدوا شهد تجلس وتبكي ومعاها فتاه محجبه وجميله للغايه كأنها تشبه الاجانب قليلاً... وظل مراد يدقق في ملامحها حتى تأكد منها
مراد: انتِ؟!......ورد صح؟
ورد:انت اي اللي جابك هنا
شهد: انت مين؟،...... انت تعرفيه يا ورد
مراد بثقه: انا مراد الصرفي ابقى من اغز اصداقاء ماهر جوزك يا مدام شهد......وكنت قابلت الانسه قبل كده
شهد بتفهم: اه اهلا بحضرتك
شبل بلهفه: انت كويسه يا حبيبتي
شهد وهي تحضن اخيها: الحمد لله بس عاوزه اطمن على ماهر.... انا خايفه عليه اوي
معتز: هيكون كويس متخافيش يا حبيبتي...... تحبي اروحك يا ماما صفيه
صفيه: لا يا بني..... انا هشوف اي مكان اصلي فيه.... كانت الممرضه قالتلي ان في اوضه هنا بيصلوا فيها.... عن اذنكوا
مراد بفضول: انت لحقتي تيجي ازاي؟!
ورد:.....
مراد: ورد!!
ورد: خير
مراد بأنزعاج:بقلك لحقتي تيجي من القاهره للصعيد بسرعه كده؟!
ورد بثقه: انا ورد السوهاجي.... واظن ان دي مش حاجه صعبه عليا
مراد:والله... دا...
قاطع كلامه صوت الطبيب وهو يخرج من غرفة ماهر
شبل بركض: خيريا دكتور
الطليب بأبستام: الحمد لله هو كويس دلوقتي والعمليه نجحت الحمد لله..... بس حالياً هو تحت تأثير البنج.. ولما يفوق هنشوف إذا كان ينفع يخرج دلوقتي او لا
معتز بفرحه: شكرا يا دكتور
شهد بدموع فرحه: الحمد لله.... أحمدك يارب
ورد: اهدي يا شهد.... انت حامل حاولي تحافظي على هدوئك
شهد وهي تحضنها: حاضر..... شكرا بجد.... هو انت صحيح لحقتي تيجي ازاي
ورد بضحك:هقلك يا ستي
Flash Back:
عندما عملت شهد ما حصل لزوجها... جن جنونها واخذت عبائتها وهاتفها وركضت واثناء ركوبها السياره دق هاتفها معلناً عن اتصال من صديقتها (ورد) والتي قد تعرفت عليها اثناء دراستها في الجامعه في القاهره.... وكانوا بعلاقه قويه ولكن عندما رجعت شهد للصعيد وبسببب معاملة ابيها لم تكن تلقِ الوقت للتواصل معها.... وها هي قد تذكرتها في الوقت المناسب..
شهد ببكاء: الووو.... مين
ورد بخضه: ايوه يا شهد.... انا ورد السوهاجي
شهد ببكاء اكثر: ورد.... الحقيني يا ورد.... جوزي بيموت
َورد بخوف عليها: في اي اهدي وفهميني طيب
شهد: انا الحارس قلي.......... و..............
ورد بجديه: اقل من ساعه وهكون عندك... باي
ورد للحراس: انتو ياللي بره يا بهايم
الحارس بسرعه:امرك يا ست الناس
َورد بغضب: قدام اقل من ربع ساعه يكون جاهز ليا طياره خاصه تاخدني الصعيد بسرعه.....
وبالفعل قد نفذ الامر وذهبت بالطائره ووصلت للمستشفى...
Back:
َورد: هيييه.... بااااس
شهد بضحك: طول عمرك شريانيه
ورد: طبعاً
معتز بأعجاب:بس شكلك شاطره في شغلك اوي
ورد بأبستامه: دا اهم حاجه في حياتي.... هو انا ورايا غيره
وفي هذه الأثناء جاء احدى الحرس الخاص بورد الليها وقال لها بعض الكلمات في اذنها...
ورد وقد ارتسم على وجهها معالم الغضب: عن اذنكم يجماعه
الجميع؛ اتفضلي...
شهد بخوف: في حاجه
ورد بأبتسام:لا يا قلبي... شويه وهجيلك.......
ذهبت ورد ولكن الفضول قد قتله فستأذن لدخول الحمام وذهب خلفها ولكن قد صعق مما رأه...
مراد بصدمه: يا نهار ابيض اي دا....؟..........
**************************
في قصر شبل
كان الكل قلق للغايه فقد رمى عليهم الخبر وذهب......
فيروز وقد علمت: عيني عليكي يا بتي.... حظها قليل
فرح: ان شاء الله خير يا ماما.... اتصلي على معتز يا سالي
سالي: واشمعنا انا.... اتصلي انت على شبل
فرح: لا اتصلي انتِ
فيروز بضيق: انتو هتتغزموا رني يا سالي
سالي: حاضر...... الوو معتز
معتز بهيام: قلب معتز
سالي بحرج: هو دا وقته........ قلي اي اللي حصل طمني
معتز:متخافيش العمليه بتاعته نجحت وهو كويس الحمد لله وشويه كده هيفوق ونشوف
سالي: وشهد عامله ايه
معتز: اطمني كويسه..... ومعاها واحده صحبتها مزه كده
سالي بغضب: والله....
معتز بضحك: بهزر والله
سالي: طيب سلام هش بقا.....
معتز: سلام
اغلقت الهاتف ووجدت كل من فرح وفيروز ينظرون لها بدقه
سالي بتوتر: في اي؟!
فيروز:اخلصي قلك اي يا هبله
سالي بتذكر: اااه... هو كويس الحمد لله
فرح: الحمد لله..... ثم اكلمت بغمز: بس اي الحب ولع في الذره
سالي: انا هطلع....
فيروز بضحك: جتكوا نيله
فرح: على قلبي زي العسل يا فوز....
**************************
عند حنين
كانوا قد وصلوا للأسكندريه وكام لدى رامي هناك منزل صغير وكان مقابل للبحر وجميل للغايه
حنين بفرحه: الله يا رامي.... حلوه اوي
رامي بضحك: بتحبي اسكندريه للدرجادي
حنين بهيام: اوي اوي يارامي..... بحس فيها ان روحي بترجعلي من جديد (انا بحس كده يجماعه والله 😂)
رامي: طب قليلي بقا عاوزه تعملي اي؟!... او تروحي فين
حنين بتفكير: بص.... احنا دلوقتي نغير كده وننزل ناكل في قدوره.... وبعدين عاوزه اروح اي كورنيش.... او بص بص كوبري استانلي وناكل بليله وحمص ماشي
رامي بضحك مفرط:حاضر.... حاضر.... بس براحه اريح جسمي من الطريق
حنين وهي تلوي شفتيها:يعني مش هنخرج يعني
رامي: يالهوييي.... يلا يا حنين هوديكي.... يلعن بوزك
وبالفعل اخدها الى كل الاماكن التي طلبت ان تذهب الليها... وكانوا سعداء للغايه......
فقد قرروا العزله عن الناس والعمل واي شيء وايضا اغلقوا الهواتف خاى لا يزعجهم شيء...
**************************
اما في الجانب الاخر (عند حسناء)
حسناء: شفت عمايل ابنك يا حامد
حامد بضيق:في اي يا حسناء.... مالك ومال ابني؟!
حسناء: قافل تليفونه..... طبعاً مهو مش عاوز حد ياخده من البرنسيسه بتاعته..... دا حتى مهنش عليه يقلي تعالي معانا يا ماما
حامد بأقضاب: ياخدك معاه فين يا اخرة صبري.... هي فسحه... ولا كوسه
حسناء: اه فسحه امال اي يعني؟!
حامد وهو يحاول الهدوء: دا واحد ومراته مع بعض..... وبعدين دول حتى معملوش شهر عسل... والمشاكل على دماغهم جبال الجبال.... فيها اي يعني لما يريحوا نفسهم يومين يا حسناء
حسناء بغل: وهو انا يعني... اللي كنت هقل راحتهم يا حامد (ايوه هتقليها يا بومه😂)
حامد: انا هنام يا وليه انت بدل ما ارتكب جنايه
حسناء: ولا حد فيكو حاسس بيا..
**************************
عند فاطمه
كانت ام مصطفى ومصطفى يجلسون يتابعون التلفاز ويتحدثون..... وكانت فاطمه تعد الطعام في المطبخ... ولكن فاجأه ركضت على الحمام
ام مصطفى بخضه: في اي؟!
مصطفي: خليكي انت يا ماما انا هشوفها...
ذهب الليها وكانت تستفرغ بكثره
مصطفي:انت كويسه
فاطمه: دقيقه وجايه.... استناني
مصطفي: تمام
اغلقت باب المرحاض.. وخرجت منه بعد وقت قليل
مصطفي: ها في اي
فاطمه وترفع اختبار الحمل في وجهه: انا حامل
مصطفي بأبتسامه ولكن زالت: مبروك
فاطمه بحزن: الله يبارك فيكي
ام مصطفى: خير يا ولاد
فاطمه: انا حامل يا ماما
ام مصطفى بسعاده: الف مليون مبروك يا حبيبتي.... يا نهار الهنا.....لازم ندبح حاجه لله يا ولدي
مصطفي: حاضر يا ماما...
عندما وجدت في وجهه عدم الاهتمام وكأنه ليس هناك شيء مهم.... لم تتحمل ودخلت لغرفتها بحجة الراحه ولكنها ظلت تبكي حتى غفت......
**************************
عند صابر
كان يسب ويلعن في كل من حوله بسبب فشل عملية السرقه في الصباح حتى جاء له محسن بالمزيد من الاخبار
محسن:......
صابر: ها... سألت على موضوع مراد
محسن بتوتر:طلع صاحبه الروح بالروح وهو دلوقتى معاه وحاطط حرس في كل حته.....
صابر وهو يضرب بعكازه في الارض: اااااه...... بس لا مراد دا مش سهل اكيد عنده خطه... انا مش هخسر مراد دا لو حلى جستي انت فاهم
محسن بخوف: فاهم فاهم
صابر: ابعت هاتبي خمره.... دماغي خربت يا ولاد ال******
محسن: اوامرك يا بيه
**************************
عند عثمان
كان منشغل مع رحمه في مراجعة الحسابات الخاصه بالشركه... عندما دخل عليهم رجب متبسم
عثمان: اي يا رجب خير....
رجب وهو ينظر لرحمه: عاوزك يا عثمان بيه
رحمه: طب عن اذنكوا انا هشوف باقي الورق وابعته ليك
عثمان: تمام اوي.......
خرجت رحمه واتى رجب راكضاً وجلس على الكرسي المقابل له
عثمان بضحك: للدرجادي فرحان
رجب بأمل:اصل بصراحه مكنتش عاوز نخلص منه
عثمان بمكر:اشمعنا
رجب بدراما: بيحب.... تيراااارااااراااا
عثمان بضحك: الله يحظك يا شيخ.... دا انت مفتري.... متهزرش دا بتاع نسوان اصلي
رجب: طب انا هسبتلك
عثمان: ازاي؟!
اخرج رجب من جيبه جهاز وقام بتشغيل مقطع فيديو
عثمان بصدمه: الااه الااااه.... متهزرش
رجب بثقه: قلتلك انا لسه معجزتش يا بيه
عثمان: ومالك فرحان كده لي؟!
رجب: بصراحه... الواد دا في كل حاجه حلوه تقريبا.... دماغه توزن بلد... بس عاوز اللي يعدله... وهي اللي هتعدله يا بيه
عثمان: والله معاك حق...... طول عمرك مشرفني والله....بس احنا نعمل اي
رجب: دا انت خيرك مغرقها هي وابوها...... جبها واتفق معاها... بس استنى شويه النار تسخن
عثمان بضحك: حاضر... أوامر تانيه
رجب بتهيده: لا انا كده ارتحت.... هشوف الغدا بقا
عثمان بضحك مفرط: طول عمرك ابن حلال يا رجب
.........
**************************
في تركيا
كان يجلس على في شرفة قصره الكبير هذا الوسيم للغايه فكان شعره اسود غامق وجسده رياضي وكان طويل للغايه وخمري البشره ويمتاز بالدم المصري نسبتاً لوالدته....... قاطع شروده دق هاتفه
لارا بالتركيه: اوزان بيك..... مرحبا.. لقد اشتقت لك كثيراً
اوزان بأبتسام: واخيراً سمعنا صوتك لا بد من وجود امر هام
لارا: نحتاجك اوزان بيك.... معتز بيك يحتاجك.... يجب ان نرجع الى تركيا هنا الكثير من المشاكل والكوارث انا خائفه على معتز كثيراً
اوزان: الله الله..... لهذه الدرجه
لارا: للأسف
اوزان: انا سأتعامل مع هذا لا تخافي
لارا: حسناً
* * * * * * * * * * * * * * * * *
#الكاتبه_سهيله_عاشور
Part 30
في تركيا
بعدما انتهى اوزان من مكالمته مع لارا قام بالأتصال على احدى شركات الطيران
اوزان: اريد منك حجز طائره خاصه لي.... ورجالي أيضا
..... : الى اين الوجهه اوزان بيك
اوزان: الجمهوريه..... مصر
اغلق الهاتف وظل شارد قليلا.
اوزان في نفسه: لا يجب عليا تركك معتز.... مستحيل
**************************
في المستشفى
عند ورد بالتحديد..... كانت قد انتهت من الذي تفله وكادت ان تدخل المستشفى إلا ان هناك يد سجبتها خلف الحائط.... وكاد رجالها الافتاك به
ورد بثقه: سيبوه..... ارجوا انتواا.... خير يا مراد بيه
مراد بصدمه: انت ازاي قدرتي تضربي الراجل دا؟!
ورد بضحك: حقيقي سخيف.... بعد اذنك...
تركته وصعدت للأعلى... وظل هو في صدمه ويتذكر ما رأه
Flash Back:
كانت تقف امام المستشفى هي وهذا الحارس الذي قام بمنادتها وكان مراد يتسمع لهم من بعد للمسافه
ورد بغضب: قلي بقا كنت بتقول اي؟!
الحارس بهدوء: مقدرناش نعرف... مين اللي حاول يقتل ماهر بيه
ورد بأستهزاء: لي يا حبيبي..... حد قلك اني مشغله معايا سوسن وسنيه....
الحارس بتوتر: يا فندم احنا عملنا اللي عليهاو.....
ورد بتحذير: و..... انا اقلك وااا اي...ومعرفتش تجيب الفاعل صح؟
الحارس: مهو اصل...
لم يكمل كلامه حيث انها جذبته من ثيابه بقوه واقتربت من اذنه وقالت بصوت مثل فحيح الافعى: قدام اربع ايام.... لو مجبتهوش متكتف رقبتك هجبها تحت رجلي
وتركته وذهبت ولكنه اوقفها بسبب جمله عابره منه
الحارس بحنق: مهو برضه المطاريد دول عددهم بالألاف هعرف ازاي يعني.... اشتغل ساحر
ركضت عليه وضربته بوكس في وجهه سقط ارضاً(حيث انها رياضيه وجسدها قوي)...
Back:
ابستم مراد لوهله وهو يتذكر ما حدث: كل يوم بتخليني عاوزها اكتر بنت الأيه..... نخلص بس
**************************
في المستشفى (في غرفة ماهر)
كان قد افاق من مخدره والتم حوله الموجودين
شهد ببكاء: حمدلله على السلامه يا حبيبي
ماهر بأبتسام: الله يسلمك
شبل بضحك: اي يا ابو نسب خضتني عليك يا راجل
ماهر بضحك: يا عم دي حاجه بسيطه
معتز:يا عم دا انا اتفزعت
شهد بصدمه وذعر: حاجه بسيطه.... دا انت دخلت عمليات ومخدر والحاله مستقره لا مش مستقره.... دا انا كنت هسقط اللي في بطني وانا جايه لحد هنا جري
ماهر بضحك بفرط: خلاص خلاص.... اهدي
َورد: يا سيدي دي خلتي اجيب طياره مخصوص.... وماهر بيموت.. بعد الشر عنك طبعا
شهد بحزن: انا اسفه بجد.... بس مكنتش عارفه اعمل اي او اكلم مين؟
ورد بعتاب: انا بهزر يا عبيطه متقوليش كده
ماهر بأبتسام: شكرا ليكوا بجد
قاطع حديثهم دخول مراد مبتسم عليهم
ماهر بصدمه: اي دا.... مراد الصرفي اهلا اهلا
مراد بضحك: وحشني يا ملتزم
ماهر: وانت كمان يا فاشل
ظلوا يضحكون ويتحدثون عن مواقف لهم منذ الطفوله وكانت ورد في صدمه من انهم اصدقاء كل هذه المده.....
شبل: اااه نستأذن بقا
ماهر: مش هتباتوا معانا.... ولا انا مش خارج ولا اي؟!
معتز وهو يطمأنه: لا متخفش.... الدكتور قال تخرح عادي
ماهر: تمام يبقى يلا خلص يا مراد الاجراءات واعمل حسابك انت عندي انت وورد
ورد:مفيش داعي.... انا عندي بيت هنا و..
ماهر بمقاطعه: لا مينفعش.... احنا هنا صعايده والبيت عندي كبير متخافيش
ورد بأقضاب بسبب ان القدر يقربها من هذا المعتوه مراد: تمام
جائت صفيه بعد صلاتها المستمره لوقت طويل وجلست معهم حتى انتهت الاجراءات وذهب معتز وشبل لمنزلهم وماهر وشهد وصفيه وورد ومراد لمنزلهم..........
**************************
في قصر شبل
وصلوا للقصر اخيراً بعد معاناة هذا اليوم الطويل.....
معتز: اااه دا انا اتكسرت
شبل: ومين سمعك دا انا حيلي اتهد.... بس الحمد لله ربنا ستر
سالي بركض: ها حصل اي
معتز بخضه: ايي؟!... هما بيطلعوا منين دول استغفر الله
شبل بضحك: الله يهبلكوا
فرح بأبتسامه: حمد الله على السلامة يا حبيبي.... حصل اي؟!
معتز بمرح:شايفه... اتعلمي.. دا انت والله ما حد هيقطعلي الخلف غيرك
سالي بتذمر: والله مااااشي يا معتز
َمعتز بضحك: قلب معتز انت
فيروز: والله عال... كل واحد.. واخد مراته على جنب احترموا وجودي شويه
ضحك الجميع عليهم عندما ركضت كنزي لحضن شبل
كنزي بطفوله: وحشتني يا اسد
شبل بضحك: يا حياتي انت
فرح بغيره: حياتك ومالو
سالي: الحب ولع في الذره
معتز بمرح: غيرانه.... غيرانه
فرح بغيظ:هتعملوا عليا حفله ولا اي؟!
شبل: لا طبعا.... هو حد يقدر يا قمري انت
معتز: احم احم.... احنا هنا يا عم
فيروز بأستسلام: انا اقوم احضر الاكل.... مهو انا مش هسلك فيكوا
ظلوا يضحون ويتكلمون كثيرا
كنزي: اسد... عاوزه اقلك حاجه
شبل: امم... قولي يا ستي
كنزي بفرحه: انا وراغب خلاص بقينا صحاب.... وهو قلي هو بس هيكون صحبي مش حد تاني
معتز بضحك: علق البت
سالي: عيب تقول كده قدام البنت
شبل: واي كمان؟!
كنزي:و....
قاطع كلامهم مجيء الغفيز لهم
الغفير: يا بيه....حد عاوزك بره يا بيه
شبل بتعجب: مين؟!
الغفير: مقلش يا بيه
..... : مش عاوزني اكوه ضيف عندك شبل بيه
شبل بصدمه وفرحه: انت؟!!!
**************************
عند فاطمه
كانت تتحدث مع حنين على الهاتف وكانت حنين تحكي لها عن بعض المواقف المضحكه
فاطمه بضحك: دا انت مشكله والله
حنين: لا ولسه.... دا انا خلاص زهقت مش بعرف انام بكرشي دا
فاطمه بضحك: يخربيت عقلك يا شيخه
دخل عليها مصطفى وهي تضحك بشده وهو مغتاظ للغايه لأنها تتجاهله كثيراً
مصطفي: احم احم....
فاطمه: طيب يا حنين هكلمك بعدين باي...... في اي يا مصطفى
مصطفي ولم يجد رد: اي... اي...
فاطمه: في اي؟!
مصطفي: هاتي موبيلك وقومي اعمليلي اكل
فاطمه بأبتسام فأحست انه غار: حاضر ..... اتفضل
شرد في ابتسامتها بشده وكأنه طفل ينظر لأمه فملامح فاطمه بريئه وطفوليه كثيراً...... (هصلح العلاقه يكش تفرحوا بقا😂)
**************************
عند حنين
كانوا يجلسون امام البحر ويأكلون وكانت حنين سعيده للغايه...... وتنظر لرامي بحب كبير
رامي بحب: برضه فتحتي موبيلك يا وردتي
حنين بأسف: كان قلبي حاسس ان فاطمه فيها حاجه.... وكان لازم اكلمها
رامي بجديه: مالها بطه؟!
حنين: جوزها مزعلها اوي.... ربنا يصلح الحال
رامي بتفهم: كله هيبقى تمام.... اه على فكره انا عاملك مفاجأه يارب تعجبك...
حنين بسعاده: بجد؟!،.... فين يا رامي فين؟
رامي بضحك: كلي الاول يا هبله
حنين: حاضر يا...
قاطع كلامها رنين الهاتف وكانت حسناء..... بالطبع فأستغلت فرصة فتح موبيل حنين
حنين:دي ماما حسناء
رامي بتعويل: يختااااي
حنين بضحك: بس هرد..... الوو يا ماما ازيك؟!!
حسناء بغيظ: كويسه يختي....صوتك رايق... مش كفايا روقان ولا اي!!
حنين ببرود: عادي بقا يا ماما خدي رامي
رامي: اي يا ماما
حسناء: اي يا حبيبي.... مش كفايا انا مش وحشتك (اسفه معرفتش اكتبها😂)
رامي: اكيد يا ماما.... كلها يومين كمان بس
حسناء بغل: يوووه لسه يا رامي.... وبعدين انت قافل موبيلك لي... طبعا ما صدقت خلصت مني عاوز تاخد راحتك
رامي بهدوء: ماما يومين وجي... وهجبلك هديه حلوه... باي
حنين بعتاب: لي تقفل كده
رامي بتنهيد: انسي..... يلا تعابي علشان اوريكي المفاجأه
حنين بضخك: انت متحمس اكتر مني
رامي: طبعا.... مش هفرح حبيبتي
استقوا السياره ووصلوا للمنزل وعندما جائت حنين لتصعد ولكن اوقفها رامي
رامي بحب: لا مش هنا.... تعالي ورايا
اخذها للجنينه الخلفيه ولكن كانت الصدمه بحق لحنين
حنين بصدمه: لا.... مستحييل؟!!...
**************************
عند صابر
كان يشرب ويثمل ويضرب بقوه وغل في صالحه.... حتى قاطعه دق احد الرجال.
صابر: مين؟!
الرجل:حاجه مهمه يا صابر بيه؟!
هم صابر واغسل وجهه ليفيق مما هو فيه... وخرج لهم
صابر بغضب: خير في اي؟!
الرجل:الريس.... محسن عاوزك
صابر: خليه يجي.... هو هيستأذت
محسن بأبستامه: اهلا يا بيه
صابر: شكلك جايب خبر حلو
محسن: جبتلك.... الراحه من ناحية مراد بيه وانك تطمن انه في صفنا ان شاء الله
صابر بتعجب:ومالك واثق كده
محسن: هوريك دلوقتي... ادخل يا بيه
صابر: مين اللي يدخل
مراد بأبتسامه: بقا كده يا راجل.... مش واثق فيا..؟!!
صابر: انت؟!...
**************************
يتبع
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺