رواية تربع على عرش قلبي بقلم رحمه أيمن حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا

رواية تربع على عرش قلبي بقلم رحمه أيمن حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا 


رواية تربع على عرش قلبي بقلم رحمه أيمن حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا 


الاب:  ها قررتي

رحمه:  حج اقفل الباب كده وعدي ليلتك ونبي 

الاب:  انا مش عارف منشفه دماغك لي 

رحمه:  بابا انا راضيه زمتك،  انا رحمه القمرز بنت عامر العشماوي اتجوز واحد اصغر مني!  لي اخده اربي مثلا 

الاب:  بت!  عيب ده ابن صحبي المفضل 

رحمه:  اقفل الموضوع وروح نام جمب تفيده واستغطى كده وان شاء الله تقوم ناسي كل الي قلته ده 

الاب:  بكره الساعه 5 استعدي 

رحمه:  بااي يا حج 


انا رحمه عامر العشماوي 27 سنه وعشان كده قال اي عانس ومفيش حد راضي يجوزني ولو عرفه اني شخصيه لا تطاق ومطفشاهم كلهم كانوا هيغيرو رئيهم،  امي عندها السكر بسبب اني قاعده علي قلبها وكده وابويا نفسه يخلص مني وشغال زق فيا  وعندي اختي لو طايله تقفشني من رقبتي تحطني في الكوشه هتعمل كده.


في الصباح.... 

الام:  يا اهلا ببوز الاخص 

رحمه:  طبخه اكل اي 

تفيده :  طب روحي أنفضي وشك بشويه مايه علي الاقل وكلمي صاحيه بتدعك في عنيها وتقلك طبخه اييي يمااا 

رحمه:  علفكره ابويا قلي امبارح انه متقدملي عريس واي رئيك بقي لرفضه عشانك بس 

تفيده:  بجد ونبي!  ،  يا حووم تعالي شوفي طبخه اكل اي جميل اهو تعالي تعالي 

رحمه:  يلهوي علي القلبه يني،  انتي لو شقطاني كده ومربياني تخدي فيا ثواب والله ما هتعملي كده،  متشكرين يا ماماتي متشكرين اوي 

تفيده:  ها،  العرض خلص ول لسه،  خدي الطبق ده حطي علي السفره اجري 

رحمه بجلوس في ارضيه المطبخ:  مش هقوم،  ودي انتي هفوق كده وقوم اكل علطول 

الام:  داهيه تاخدك وانتي تشه وتقيله كده،  اوعي اوعي لدوس عليكي 

رحمه ببرائه:  بتموتي فيا كده ليييي يا مراه 


وانا بعمل نفسي زعلانه وبعيط القي هووب حتت مرزبه نزلت علي قفايه انما اي عنببب 

سمير: قومي يا بت بتشحتي ول اي 

رحمه:  يبن سميه العايزه وحيات امي لربيك 

سمير برخامه : يمااا روحي اغسلي وشك الاول بعماصك ده ول شعرك الي شبه سلوك المطافي ده

رحمه:  اي يلا السماجه الي انت فيها دي،  م هي خالتي نسيت تربي اساسا 

تفيده:  سمير يبني انت جيت حول معايا يبني الله يصلح حالك م انا معنديش بنات 

رحمه:  بنتي فشله ومش نافعه في حاجه فلحه تشرشح وبس وطفش عرسان...  امووت فيك وانت عسل يا عسل 

سمير بتصقيف : هههههه يا جاااامد 

تفيده بضحك:  ههه مخلفين عيال انا واختي هبل والله،  قومي يا بت من المطبخ وانت حول معايا يلا 

سمير: عُلم سيدتي، قومي هتكلني 

رحمه: لما تخلصوا رص هقوم، سبني في حالي  

سمير: باندا 

رحمه: زرافه 

ده اسمج واحد في العيله تقريبا، ابن خالتي وفيكو تقولو اخوات في الرضاعه... متربي معايا انا واختي لان خالتو كانت مسافره وعشان كده الي يشوفنا يقول اننا اخوات... اكبر مني بسنه وبكرش علي صحبتي...

___________

رحمه: اخالتو 

ريهام:  رحمه حببتي، امتي اجي ومشفكيش كده وتكوني في بيت العدل مُعززه و مكرمه يا رب 

رحمه: اي يا خالتو ده، قفلتيني منك في ثانيه اقسم بالله، اتخر كده يلا 

سمير: ازفتي اقعدي يختي 


قعدت جمبه علي الكرسي لاني عرفه اننا مش هنخلص انا وهو ف هما يحفلو واحنا نتريق ونشوف اخرتها 


رانيا:  ول اني عرفه انه مينفعش كنت جوزتك سمير والله

رحمه:  اطمني يا خالتو ده زي اختي بظبط 

سمير بهمس:  اختك يا مهزقه،  ده انا هوريكي 

رحمه بهمس:  ولي يتقال عليا كبرت وانت لسه عادي 

سمير:  عشان انا الراجل وانتي ست 

رحمه: ست اما تلهفك وكل وانت ساكت عشان مزعلكش 

سمير:  هخبطك بلحه في نفوخك يا بت تعدلك تلمي 

رحمه:  روح كل جاتووووو 


معرفتي بإبن خالتي اننا بنحترم بعض جدا وامي زمان عرفت تربي جامد اوي اوي.. سمحني يا رب. 

وبعدها سبتهم بشتمونا وروحت ادور علي شغل للمره سبعتلاف وريح دماغي منهم 


في الاتوبيس...

ايمان:  لحقت الاتوبيس الحمد لله 

رحمه:  ما انتي غيبوبه 

ايه:  ابنااات استنوني، اعمووو وقف شالله يخليك 

رحمه:  البومه التانيه جت 

ايه: واخيرا لحقت انا في امان 

ايمان: الام المتخزوقه 

ايه: صباح مهبب عشان شفتكوا 

رحمه: ريحه فين يا نيله انتي وهيه 

ايمان: المدرسه عشان الحصص 

ايه: الكتيبه ورايا شغل فيها 

رحمه وايمان: تمام يا فندم 

"يقومون بضحك جميعا"

في الكافيه..

ايمان: وافقي يا بت! 

ايه: اللله اصغر منك يا كتكوته هههه هموت 

ايمان: اتجوزي نلبس فستان ونرقص ونهيص كده  وفشكلي تاني، واصغر منك رضي بمصاصه ول حاجه 

ايه: ههه مش قادره 

رحمه: انتوا بتحفلو عليا طب انا مروحه 

ايمان: اقعد يستا هنتفاهم 

رحمه: المشكله انه بابا مصمم فعلا، يعني بعد ما ارفض كل الناس دي ويحصل كده اتجوز واحد اصغر مني! احيه 

ايمان بضحك: انتي روحي قوليلي بقلك اي ياض وتشوحي كده بيدك قال مش فرقلك هيخاف منك ويروح يقول لامه وبتبوظ الجوازه علي كده 

رحمه: امم فكره حلوه بردو ولو منفعتش اهو نقول لابوه يضربه علي ايده ول حاجه 


سخسخنا ضحك انا والبنات وأخرتهم علي الشغل وكان حاجه جامده، بس حرفيا لسه مفهمتش هو ابويا كان بيتكلم بجد!


رحمه بعصبيه:  بابا انا كنت فكراك بتهزر عادي زي كل مره بنهزر،  انما انت بجد وفقت عليه وهو اصغر مني! 

عامر ببرائه :  اصغر منك بسنتين بس مش كتير والله

رحمه:  نعم! 

عامر بجلوس بجانبها:  صحبي ده غالي عليا جدا ولسه راجع من السفر وتعب منه وقلبه وجعه وانا قلتله اني عندي بنت متجوزتش وهو فرح وقلي اني اخد رئيك والصراحه الفكره عجبتني 

رحمه:  بابا انت عارف يعني اي اتجوز واحد انا اكبر منه،  اقلو اي ده ان شاء الله،  ماما انتي بتتسنطي وشوفتك تعالي عقلي بالله 

تفيده:  حلوه الفكره يا حج انا موفقه 

رحمه:  ايوا ك....  اي! 

تفيده:  اهو جبنا الاكبر منفعش نجيب الاصغر جايز يجيب نتيجه 

عامر:  معاكي حق هههه 

رحمه:  لاء انا هسيبكوا كده تهدو ونشوف الجنان ده بعدين

عامر:  البسي بسرعه عشان هيجوا قريب 


ثانيه بس...  وات!  ،  اصغر مني هههه لاء بجد دول بهزرو يعني ده اكلم معاه ازاي بجد اقلوا يا نغه ول بيبي اصلها تفرق...  ابغي اصوت هلحين! 

.................. 

تفيده:  رحمه اجهزي بسرعه علي وصول 

رحمه:  انسي مش هيحصل ده

تفيده:  بت،  ابوكي علي اخره منك شوفي كده واحكمي متتعبناش معاكي 

رحمه:  لو ابويا كان اصغر منك كنتي هتوفقي عليه 

تغيده:  احم...  اي ده اجوز عيل 

رحمه:  يسلام 

تفيده:  ههه طب اجهزي بسرعه طيب 

رحمه:  هطفشه خلصانه،  انا مش ناقصه جنان 

تفيده:  تمام نطفشه مع انه الموضوع مسلي والله 

رحمه:  ماما اقفلي الباب واطلعي بره 


ااااه علي الحِزن الي انا فيه...  طيب انا اشوفه واقله بص انا كبيره عليك.. لاء لاء ليقولي طنط ول حاجه مش ناقصه...  اه هعيط! 


الاب:  يلا اطلعي 

رحمه:  باباااا 

الاب:  اطلعي بس اطلعي ههه 

رحمه:  يلهوي حتي انت كمان!

الاب:  والله وهتبقي عروسه كبيره يختي اهو حد يحترمك ول حاجه ههه 

رحمه:  يا رب النور يقطع دلوقتي يا رب 


خدت الصنيه وروحت وشوفت حاجه غريبه جدا.....


تربع علي عرش قلبي ❤2

 

خدت الصنيه وروحت وشوفت حاجه غريبه جدا.....


رحمه بهمس :  ماما انا وقعت وموافقه ،  بس ده اصغر مني بجد! 

تفيده بهمس:  اتلمي يا بت اما نشوف


بصت كده لقيت قمر كبير الي هو ابوه يخربيت بياضه وعيونه!  وواحد جمبه قمرين لاء لاء حاجه جامده كده و..... 


رأفت:  ده ابني الكبير خالد اخو العريس 

رحمه بستيعاب:  نعم!  "يعني الي بعاكس فيه بقالي ساعه ده مش العريس!  "

عامر:  اومال فين ابنك يا رأفت التاني،  الي هو العريس

رأفت بتوتر:..... 

خالد :  ممكن اتكلم مع الانسه رحمه شويه بعد اذن حضرتك 

رحمه بسرحان:  هااا ؟!    

تفيده: احم 

رحمه بهمس: ماما انا موافقه علي ده جوزني ده ونبي 

تفيده بهمس: اتلمي يا بنت الهبله مش وقته هتفضحينا 

عامر: قومي يا تفيده وخد راحتك يا صحبي البيت بيتك 

رأفت: تسلم يا عامر 

تفيده: حاضر يا حج ونعمل كمان شويه شاي 


خرجوا ماما وبابا وقاعدت مع جوز القمرات دول لوحدي احم نتلم بقي عشان شكلي مشفتش بربع جنيه تربيه فعلا.


رافت: رحمه يا بنتي انا....

ترن ترن ترن ترن 

رافت: الو.... طيب دقيقه واحده، خالد انا هشوف المكالمه دي ورجع علطول مش هطول 

خالد: تمام يا بابا متقلقش 

رحمه بتوتر:" دلوقتي بقيت مع قمر واحد بس "

خالد بتوتر: عرف انه الموضوع غريب بس هو مش موافق انه يتجوز خالص ومحدش قادر عليه في البيت مهمل ومبيعرفش يتحكم في تصرفاته ابدا، عارف انه ملكيش علاقه بالكلام ده كلو بس فكري بالله عليكي فكري في الموضوع لان بابا فعلا تعبان وانا خايف عليه جدا وعايزين بس نشوف لي اي حل 

رحمه: هو انت عندك كام سنه 

خالد: 30 سنه ل...

رحمه: طيب يعني انت اخوه الكبير يتجوز قبلك لي بقي، وبعدين هو مجاش لي بسلامته 

خالد بستغراب: هو زي ما قلت لحضرتك صعب شويه و...

رحمه: بص انا مش حضرتك خالص علفكره، ولازم يحترم المواعيد مش عروسه انا مفروض يجي ويجيب جاتو ورفضه وكلها وانا مبسوطه كده 

خالد: افندم؟!

رحمه: بقلك اي متجوزني انت وركن اخوك علي جنب كده وانا هجبله سرنجه صحبتي اهي تسترزق 

خالد: هههه انتي غريبه جدا 

رحمه بتوتر : اوووف ابوك طول لي 

رأفت: انا اسف يا ولاد اتاخرت شويه 

رحمه ببرائه: لاء عادي يا عمو خد رحتك 

"ينظر لها خالد برفعه حاجب وبتسامه"

رافت: خالد روح كده المصنع جيب ورق نسيته هناك وانا هبقي ارجع لوحدي 

خالد: متاكد يا بابا ول جبلك تاكسي

رأفت: لاء روح متقلقش عليا 


مشي القمر الصغير وقعدت مع الكبير وانا جايبه اخري وقلت بقي والله لفضحهم وشوحت بيدي كده.


رحمه: عمو جيب من الاخر لو سمحت 

رأفت: بصي يا بنتي انا تعبان و...

رحمه: عمووو قلتلك من الاخر، حضرتك زي الفل وانا متاكده... جسمك الرياضي ده لوحده كفايه بنسبالي عشان اعرف.. قولي الحقيقه وانا سمعاك 

رأفت ببتسامه: واضح انك الانسب فعلا 

رحمه: ازاي؟!

رأفت: انا فعلا مش تعبان وصحتي حلوه بس انا وامه تعبنا معاه بجد مفيش حد عارف يسلك معاه خالص، ول بيخرج غير الفجر ومبيرجعش غير علي الصبح ومبكلمش حد وحقيقي قرفنا في حياتنا ، هو ابني الصغير اه بس معلي ضغطنا كلنا 

رحمه: طيب اي المطلوب مني 

رأفت: عايز احطه تحت الامر الواقع وجبله عروسه وخلي شخص مسؤل كده ويحترم نفسه وناس ولما عرفت انه عامر عنده بنت مجوزتش قولت اكيد هي الي هتنفع وحبيت اجرب 

رحمه: بس هو اصغر مني يا عمو، هو انا هربي ول اي..."الكلمات في ذمه الله، انا انتهيت"

رأفت بضحك: ههههه هو اه اصغر منك بس بجسمك وقصرك ده محدش هيعرف ابدا... اهي صورته تعالي اورهولك 


بصيت عشان افهم قصده اي تؤتؤ... بصيت عشان عندي فضول اقرب وشم نوع ريحه البرفان الي حطتها حصل.. ويرتني ما بصيت

يعني الاول قمر وتاني قمرين والي في صوره تلات قمرات اي العيله الي بتنور في الشمسه دي الاه!! 


رحمه بصدمه:......

رأفت: اي رئيك 

رحمه: جااامد...احم حلو 

رأفت: ههه هو اه طلعلي شكليا بس اخلاقيا عايز يتربى من اول وجديد 

رحمه: امم يعني انت يا عمو عارف انك حلو ههه ماشي ماشي 

رافت: ههه بكاشه وده عجبني.... مستني قرارك 

رحمه: عمو ممكن اسالك سوال 

رافت: امري باي حاجه اكيد 

رحمه: هو البرفان الي حطته ده ريحته اي 

رافت:؟!


مشي من هنا وستلموني جوه، كانوا بقولو اي، هعمل اي، قررت اي... وحرفيا مكنتش عارفه اقول اي... هو ممكن صوره تخليك متردد في قرار كنت متاكد انه مستحيل!


بعد اسبوع... في الصاله

" تقطع تفيده الباميه وتتحدث بتلقائيه وفضول "

تفيده :  انا مش هكلم كتير بس يعني اصغر منك ومعملش احترام ومجاش يبقي ميستهلكيش

رحمه:....... 

تفيده:  احم هو اه رأفت ده  برن علي ابوكي بقالو اسبوع عشان يعرف قرارك بس مش مهم انتي ادره بمصلحتك 

رحمه:..... 

تفيده: المهر حلو اه والشقه جاهزه وعيشتهم مرتاحه وكلو تمام بس برضه العريس صغير وعايزين خطوبه بفرح صغير بكله في يوم واحد وده مش مقامك طبعا.

رحمه: ماما عايزه اي بقالك ساعه بتلفي ودوري لي ها قولي 

تفيده: عايزه اعرف رائيك مسكته ومبتقوليش انا قولت اول ما يمشوا هتقولي لاء علطول زي كل مره انما المرادي مكلمتيش

رحمه: هقلك راي بكره اتفقنا 

تفيده: يا رب يهديكي عشان ابوكي علي نار 


روحت لشخصي العاقل الي لما بتزنق في مشاكل اكبر مني بلجأ لي...


رحمه: إسووو قلبي، عامله اي والعيال عاملين اي 

اسراء: مطلعين روحي طبعا ابقي تعالي يا خالتو شويه شوفيهم 

رحمه: حد قلك تجيبي توأم يختي البسي بقي اهو يكلع عليكي شويه من الي عملتي زمان 

اسراء: بكره القيكي بتجري ورا ابنك بشبشب وتشتكيلي وحفل عليكي انا كمان يختي 

رحمه: تفتكري اليوم ده هيجي فعلا، العمر بضيع مني معرفش هو هيكون في فرصه تانيه لو ضيعت دي كمان  بجد 

اسراء: رحمه متفكريش كده، اذا مرتاحه خلاص.. اذا حسه انه المضوع يستحق اني احوال لي لاء، عرفت انه جالك عريس جديد امم عملتي اي 


بعد ما تكلمت معاها وحسستني اني اخد الامور ببساطه روحت صليت استخاره ودعيت من كل قلبي لو خير ليا يا رب يكون موجود فعلا ولو شر يبعد يبعد لاني مش هقدر اجرب تاني ونمت وصحيت علي مسج من عمه رأفت القمر فعرفت انه دي اشاره ههه


محادثه واتس..

رأفت: عذرا لو دخلت كلمتك يا بنتي بس عايز اعرف قرارك لانك بجد تستحقي المحاوله مره واتنين وتلاته وانا جاهز لرائيك في اي وقت 

رحمه: انا موافقه يا عمو تشرفونا في اي وقت 


طلعت مني بكل تلقائيه... قولت اجرب هو اه ممكن السبب الاول عشان اريح بابا وماما وعشان يتشال لقب العناس عني لاني زهقت بس سبب التاني ولي متاكده منه اني مرتاحه.


"فديو كول"

ايمان: نعم يختي! كتب كتابك علي الصغير بعد بكره 

ايه: ohhhh my goood. هموووت بتهزري 

رحمه: شكلها كده، شكلها هيداس عليه تحفيل من هنا ورايح لركببب!

ايمان: لاء بجد صدمتنيي اي الي حصل 

ايه: قولي يا بت، عمل اي عشان يقنعك ده انتي جالك دكاتره ومهندسين واشكال والون... بجد مصدومه!

رحمه: المشكله انه مجاش اصلا ول شوفته هههه 

ايه وايمان: احييه! نعم!

رحمه: الفظكو يا بهايم هقلكو 


بعد يومين....

في اوضتي... بفستان فرح ابيض بميكب وعدت نفسي اني مش هحط باتقان كده وفرحه من قلبي  غير اليوم ده وباصه في المرايه وبقول هو بجد جيه اليوم ده! بقيت العروسه!


عامر : القمر سرحان في اي 

رحمه بعناقه والبكاء: هتوحشني اوي اوي 

عامر: العروسه مينفعش تعيطت اليوم ده،  ده يوم هناكي وسعدك يا روحي وراحت قلبي اني اخيرا هخلص منك... احم افرح فيكي 

رحمه: بابا بقي!

عامر: ههه بتمني تلقي فرحتك الحقيقه هناك وبيتي مفتوحلك في اي وقت يا قلب بابا لو حصل اي حاجه انتي وراكي عيله مش اي حد 

رحمه: ربنا يخليك ليا يا رب 

سمير بطرق الباب ودخول: رحمه حصل مشكله بره وابو العريس عايزك 

رحمه: مشكله اي؟! طيب جيه 

____________

في الصاله...

رحمه: اي يا عمو حصل حاجه 

رأفت بتوتر: قلي هيجي ولسه مجاش وبرن عليه مبردش ومامته في الطريق وكلو جاهز... خايف ميجيش ويحرجنا والجوازه تبوظ بسبب غبائه، كنت بحسابه راجل اعرف اتناقش معاه بس كنت غلطان 

رحمه: اممم طيب اسمع بقي كلامي وهجبهولك دلوقتي بدال الادب مش ناقع نسطشوف طريقه تانيه بقي

رأفت بفضول : بتفكري في اي 

رحمه: بفكر....... 


تربع علي عرش قلبي ❤3


رأفت بفضول : بتفكري في اي 

رحمه: بفكر اجيبه علي وشه كده من غير ما يفكر حتى

رأفت: ازاي 

رحمه: معاك رقم صاحبه حد معاه اي حاجه توصلك لي 

رأفت: اه معايا رقم صحابه كلهم لي

رحمه:  حلو اوي رن علي اقرب واحد لي وهيعرف يجيبه من تحت الارض وقلو انك بتودع ورجلك والقبر 

رأفت:  قبر؟! 

رحمه: تعالي هفهمك  


وفعلا كلمنا واحد صحبه و قُلنا ليه انه عمو رافت تعبان اوي ومحتاج يروح المستشفي وكان حوار عنب و والود كان صوته قمر الحقيقه ومأحرجناش وقال انه عرفه فين وهيجيبه وي انا يا الود الصغير ده عشان عصبني 


رأفت:  تفتكري هينفع معاه 

رحمه:  هو عارف انك تعبان 

رأفت:  امم

رحمه:  والله لو عنده دم وبحس هيجي غير كده بقي نشوف خطه تانيه 

رأفت:  انتي عندك خطه تانيه 

رحمه:  طبعااا،  هجي معاكو بقي انا ونهاد وكلنا ونكتب كتب الكتاب عندكو في البيت وقاعدين لصبح اما نشوف اخرتها

رافت:؟؟!! 


بصلي بستغراب كده وانه اي يا بت الدلقه السوده دي انتي ما صدقتي،  بس الصراحه كان نفسي افهمه اني مش انا الي اتساب يوم فرحي بشكل ده ابدا.


بعد فتره...

خالد بخوف: بابا انت كويس ول تعبان بجد!

رأفت: كويس يبني رحمه قالت كده عشان البيه يجي

خالد: اووه الحمد لله قلقت عليك، والعمل يا بابا لو مجاش فعلا 

رأفت: استعد... لو حصل حاجه غلط رحمه مستحيل نحطها في موقف صعب تمام

خالد: احم فهمت يا بابا حاضر 

رأفت: شاديه لسه مجتش 

خالد: ماما قلتلها الي حصل وقالت انها مش هتقدر تيجي وتشوف البنت وهيه زعلانه وانت عارف ماما بتتعب فقلتلها ماشي

رأفت: طيب حلو، هتعدي علي خير انت حاول ترن عليه تاني دلوقتي 

خالد: حاضر 

"يجدها سمير جالسه وتضع يدها علي وجهها بخوف فيجلس امامها ويتحدث"

سمير: اي يا برنس، شكلك مش تمام وقلقان 

رحمه ببتسامه : متقلقش اختك قدها 

سمير: انا موجود في اي وقت لو عوزتي نهرب في السر انا جاهز 

رحمه: هههه هتوكلني كريب 

سمير: ههه حتي وانتي متخزوقه طفسه 

تفيده بتوتر: اي يا رحمه، مجاش لسه صح 

رحمه: متقلقيش هيجي 

تفيده: عامر شوف صحبك كده 

عامر: صدقيني يا تفيده لو مجاش لخلي يوم اسود علي راسهم كلهم 

رحمه بتوتر اخفته: متقلقش يا بابا، عمو رأفت مش هيحرجني اكيد


شوفت صحابي وهما واقفين بحاولو يخفوا توترهم ويهزرو عشان مخافش، شوفت ماما وهيه بتبص لساعه كل ثانيه وبتدعي انه يعدي علي خير من غير احراج... ومسكت في خشبه الكرسي بيدي و بقول هيجي... اكيد هيجي مش عشاني عشان عالتي الي وثقت في قراري يا رب ساعدني.


"يدخل مازن للحفله بخوف ويبحث عن والده بعينيه ويركض له بلهفه واطمنان"

مازن بقلق: انت كويس؟! تيجي نروح المستشفي 

رافت: كنت فين ده كلو يا حيوان ، انت عارف كنا مستنينك ازاي 

مازن بادراك: يعني انتو يتكدبو عليا وانت كويس صح؟

رأفت: اومال عايز تحرجني انا واخوك وعائله العروسه قدام الناس 

مازن بغضب: بابا مش عايز اتجوز انا! وكمان اكبر مني انت بتهزر

رأفت: ششش واطي صوتك، تعالي جوه نتكلم 


تفيده براحه: رحمه فتحي عينك جيه 

رحمه:... 


معرفش كان احساس عامل ازاي بظبط بس حسيت انه جبل تشال من علي قلبي واني مش هتحرج ومش هيزعلوا ومفيش حد هيشمت فيا، خدت نفسي بهدوء وتملكت نفسي وقومت اخلص الليله دي 


رافت: يبني افهم، مفيش حاجه اسمها مش عايز، الناس بره متحرجناش 

مازن بزعيق:  انا مش هتجوز بطريقه دي! خالد قول حاجه 

خالد: مفيش حل تاني دلوقتي

مازن: والله... وانا مش موافق وهمشي وشوفوا بقي هيحصل اي، انت كويس وده كفايه بنسبالي، سلام


"يتحرك للخارج فتقف رحمه امامه فيتوقف وينظر للفستان فيدرك انها العروسه"

رحمه: اي يا عريس، رايح فين كده 

مازن: ابعدي عن الطريق 

رحمه: لازم نتكلم دقيقتين 

مازن: مليش كلام معاكي، ابعدي عن الطريق 

رحمه: 1..2...3

"يقطع الضوء وتنطفئ الانوار وتمسكه من زراعه وتدخل غرفتها وتقفل بالمفتاح وتمسكه في يدها "

"بعد فتح الاضواء"

مازن بخضه: انتي مجنونه!

رحمه: دلوقتي ينفع نتكلم دقيقتين 

مازن: جيبي المفتاح 

رحمه: تعالي خده 


جريت فتحت البلكونه الي في اوضتي فتعصب وجيه ورايه وبعدها بدات انفذ الخطه.


مازن: انتي؟! يا بتاعه انتي .. جيبي الزفت 

رحمه: اسمي رحمه 

مازن: ميهمنيش، جيبي المفتاح

رحمه: بص مين واقف هناك كده 

مازن: "ينظر لمكان الحفله ويلاحظ وجودها" تاتا! جدت امتي! وبتعمل اي هنا 

رحمه: عزمتها قولت تحضر فرح حفيدها 

مازن بالجز علي اسنانه:  عرفه لو تاتا حصلها حاجه هعمل فيكي اي 

رحمه: تؤتؤ متستعجلش بس ده احنا لسه بنقول يا هادي 

مازن:....

"تصل لها رساله"

رحمه: امم اي الصوره القمر دي، شوف كده 

مازن: الكمبيوتر بتاعي.... لاء! 

رحمه: "يجيك شلل اطفال يا بعيد"

مازن: اوعي تلمسي الكمبيوتر بتاعي، مين الحيوان الي ماسك الخشبه ده!  

رحمه: "نفسي اقله انها امه بس استحي"

مازن: انطقي!

رحمه: تالت حاجه لو مشيت دلوقتي هجوز اخوك عشان الفضايح والمجتمع وكده ساعتها بقي هكون مرات اخوك ووقتها هعيشك في جحيم وشوف بقي الي هحيصل 

مازن: اخويا اي وفرح اي الكمبيوتر بتاعي!، انزلي بسرعه نخلص جيبي المفتاح انجزي، متخليش  يلمسه  


يعني بعد كل الي قولته ده همك انه الكمبيوتر ميحصلوش حاجه! هتشل!


محادثه واتس... 

رحمه: تمت المهمه شباب شكرا علي المساعده ههه 


flashback

رحمه: عمو قولي اي اكتر حد بحبه في العيله وغالي عليه ويخاف يعمل حاجه محرجه عشانه 

رافت: امي الحجه هانم، لي 

رحمه: رن عليها خليها تيجي وقول ليها انه جيه فاجاه وكده بس اهم حاجه تيجي 

رأفت: هي تعبانه يا رحمه فعلا ولو حصل حاجه انا....

رحمه: متقلقش رن عليها بس 

رافت: مش عارف بتفكري في اي بس تمام اكيد هخليها تيجي 

رحمه: تاني حاجه، اكتر حاجه بحبها ومبيقدرش يستغني عنها وممكن نلوي ذراعه بيها 

رأفت: الكمبيوتر بتاعه... بيلعب عليه بابجي 

رحمه: نعم!، بيلعب عليه اي!

رافت: هههه اسف يا بنتي مقدرتش مضحكش 

رحمه: اضحك اضحك، مهي خربانه خربانه 

خالد: في اي، قالولي انك عايزني 

رحمه: اه كلم حد في البيت يمسك خشبه كبيره جمب كمبيوتر البيه  ويصورها ويبعتهالي 

خالد: لي 

رحمه: هبقي افهمك 

..............

سمير: اي يا باشا 

رحمه: هرن عليك رنه، اول ما اعمل كده يحصل ماس كهربائي بوم النور يقطع، وبعد دقيقتين بظبط يرجع تمام

سمير: اعتبري حصل 

رحمه: احلي مهندس كهربائي ده ول اي 

سمير: ألبييي 

٠٠٠٠٠٠٠٠٠

ايه: الو... اي يا حوم انا جوه هطلعلك دلوقتي 

رحمه: لاء عايزاكي تعملي حسابك عشان لو الخطه منفعتش نجرب حاجه تانيه وانتي الي تنفعي للمهمه دي 

ايه: مش فهمه هتعملي اي 

رحمه: هخليكي تحطي حاجه في العربيه وتقبضي عليه وتخلي ينام ليله في الحجز يتعلم فيها الادب  

ايه: يخربيت دماغك هههه، انتي قادره يا بت 

رحمه بثقه: نشوف بقي لو جيه هيعمل اي بعد ده كله 

back

"بارك الله لكما وعليكما وجمع بينكما في الخير" 

"يقومون جميعا بتصقيف وتزعرط تفيده بفرحه و يعانقها اصدقائها بفرحه وحب"


رافت: شكلنا هنتسلي قدام كتير ههه 

خالد: ههه عندي فضول اعرف اقنعته ازاي 


عامر بعناقها: مبروك يا عروسه 

رحمه: الله يبارك فيك يا قلبي 

عامر: خدي بالك من نفسك ماشي 

رحمه بدموع: حاضر 

 

تفيده بأخذها من داخله وعناقها  : دوري بقي، مبروك يا حبيبت قلبي 

رحمه:  هتوحشيني يا ماما اوي 

تفيده: متقلقيش يا قلبي ومتندميش علي حاجه واعرفي اننا جمبك علطول يا قلب ماما 

رحمه بدموع وتشدد من عناقها:...


خدت نفسي برااحه انه اليوم عدا وبودع حضنها وبفكر هو الي جي هيكون اصعب من الي راح، معقول القدر يعمل فيا اي تاني... لقيت ايد بتشدني جامد كده،  اييي!


مازن:  معلش يا طنط احنا لازم نستاذن 

رحمه:  بس انا....

"يمسك يدها بقوم ويذهب بها الي السياره "

مازن بحده: اركبي يا عروسه، اركبي 

رحمه:"اممم خطر... لازم اصرف بسرعه "

تاتا: مبروك يا حبيب قلبي، كده تفجاوني وعربيه مخصوص واجي علطول ههه بس فرحت والله لحفيدي، بس ازاي متقوليش بدري عن كده عشان اعمل حسابي ي جزمه 

مازن: حصل كلو فاجاه والله يا تاتا وملحقتش اقول لحد  

تاتا بعناقه: ماشي يا ضنايه، ربنا يتمملك علي خير 

رحمه: متيجي تركبي معانا العربيه يا تاتا 

مازن: لاء احم هو...

تاتا: ههه متقلقش يبني عارفه انكو عرسان جداد، مراتك عسل ما شاء الله عليها 

رحمه:"يا تاتا لاء ده هيرميني في البحر وربنا "

"بصراخ"  احم عمو رأفت،  عمو رافت 

رافت:  اي يا بنتي 

رحمه بغمزه:  خلي تاتا تركب معانا عشان نوصلها بسرعه ،  اهو نتسلي طول الطريق وكده 

رافت بفهم:  ااه فكره حلو يا ماما روحي معاهم 

تاتا:  بس يا رأفت مينفعش برضه عيال وعايزين يقعدو مع بعض وكده سيبهم براحتهم 

رافت:  اصل انا وخالد جاين في عربيه واحده وفي ناس معانا ومفيش مكان اركبي يا ماما وخلاص 

تاتا:  ماشي يبني خلاص،  هركب ورا 


بصلي بغل كده بس مش مهم يولع اهم حاجه انه الحمد لله هروح البيت وانا سليمه، تاتا قعدت ورا وانا قعدت جمبه ووقتها قدرت اشوف ملمحه وركز فيه...  حقيقي جميل جدا 

لون عيونه وشعره ولبسه الي ملوش علاقه بالفرح اصلا بس كان عينه مخيفه وحمرااا وده قلقني منه جدا. 


تاتا:  انا وصلت كده يا بنتي،  عايزه حاجه 

رحمه بتوتر:  هو انتي مش عايشه معاهم 

تاتا:  لاء انا اقرب بشويه، ابقي تعالي زوريني مع مازن بقي،  ابقي جبها معاك يولاه 

مازن:  حاضر يا تاتا 

رحمه:  باي يا تاتا،  خدي بالك وانتي نازله 

تاتا:  متقلقيش يا بنتي،  في امان الله 

......... 

مازن بوقيف السياره :  اممم،  قلقانه لي يا عروسه 

رحمه:..... 

تربع علي عرش قلبي ❤ 4

 

مازن بتوقيف السياره :  اممم،  قلقانه لي يا عروسه 

رحمه:..... 

 مازن: اذا كنتي  فهمه ان الي حصل ده ممكن يعدي عادي تبقي غلطانه 

رحمه:.....


غمضت عيني وضميت ايدي بخوف انه ممكن فعلا يعمل حاجه تأذيني،  انا الي اخدت القرار وده ولازم اتحمله. 


مازن بعصبيه: انتي..  . 

ترن ترن ترن 

مازن:  الو 

رافت:  وقفتوا لي،  احنا وراك اتحرك بسرعه 

"ينظر من المرأه يجده خلفه فيتنهد ويرمي الهاتف بغضب ويتحرك"


لقيت العربيه يتتحرك فاجأه فتحت عيني وبصيت كده لقتني سليمه الحمد لله وبعدها اتكلم وهو باصص قدامه ومتجاهلني. 


مازن:  انا بقرف من نوعك ده،  النوع الي بلفو علي الناس عشان ينقذو نفسهم من نظارات وكلام المجتمع  ،  بس اعرفي اني همشيكي من هنا،  اخرك شهر ومشفش وشك هنا تاني فهمه 

رحمه:..... 

مازن:  بتمني يكون كلامي واضح


سمعت كلاموا ومتنفستش بعدها  وحسيت اني غبيه،  غبيه عشان افتكرت انه ممكن يكون ده الصح،  احساس الاهانه ده اصعب احساس ممكن يعدي عليك بعد احساس الفراق وبتعيش متعلقه في دماغك وكاره الشخص الي قدامك ده بيها طول العمر. 


"بعد الوصول للمنزل" 


نزلت من العربيه لقيت بيتين،  بيت للعيله تقريبا وبيت قصاده مكون من تلات طوابق للابناء وبينهم فناء واسع كبير فيه حمام سباحه وعدت الشوي و خضره في الباقي،  حقيقي كان تحفه فنيه 

فوقفت بحيره اني اعمل اي 


مازن: هتقفي كده كتير، تعالي يلا 

رحمه: هنروح فين 

مازن: البيت طبعا، اطمن علي الكمبيوتر بتاعي، يلا 

"يتحرك فينادي رافت عليه يُقفه وينزل من السياره لتحدث معه"

رافت: انت رايح فين 

مازن: البيت 

رافت: "يخرج من جيبه المفتاح" خد المفتاح وطلع شقتك 

مازن: شقتي!

رافت: اه يبني، اومال هتقعد انت ومراتك فين 

مازن: بس انت عارف انه شقتي مش جاهزه 

رافت: البركه في عيله العروسه، كانو جهزين وتبقي شويه حاجات بسيطه انا عملتها ومخدناش وقت طويل وطلعت حاجاتك كلها فيها 

مازن: وانت ازاي تنقل حاجه من مكانها من غير ما تقولي 

رافت: ولد احترم نفسك، مش كفايه الي عملته انهرده 


بدا صوتهم يعلى والجو كلو بقي مريب وطلعت مامته بقلق وخالد حاول يهدي الموضوع و بعدها خد المفتاح بعصبيه وطلع فوق وسبني وقفه لوحدي، بصت مامته ليا كانت غريبه بس عمه قلي اني اطلع ورا وفعلا طلعت وعدت علي خير.


"يدخل مازن المنزل ويندهش من الاغراض بيه"

مازن: انتي الي جايبه الحاجات دي 

رحمه: اومال فاكر اني جيه بشنطه هدومي مثلا 

مازن ببرود: انتي معاكي شنطه كمان، لا متكلفه 

رحمه بعصبيه: لاحظ انك بتتعدى حدودك كتير 

مازن: هتعملي اي يعني 

رحمه:........


دخل الاوضه يشوف حاجاته وبصيت للبيت وبتسمت، حقيقي انا فخوره اني عندي عيله مش استخصرت فيا اي حاجه، كل حاجه من فرش وجهاز واصول وعادات وتقليد عندنا تعملت ليا واكتر.


مازن:"يبدا بتحرك لباب الشقه "

رحمه: رايح فين 

مازن: ملكش دعوه بيا وبحياتي فهمه 

رحمه ببرود وتربيع يدها: مش خايف علي حاجاتك وانا هنا 

مازن: هو انا مقلتلكيش 

رحمه بستغراب: مش انا قفلت الاوضه بالمفتاح وخدته معايا دوري علي مكان تنامي فيه بقي 

رحمه بغضب: انت....


قفل الباب ومهتمش هقول اي ونزل وقعت علي الكنبه وكان هيجيلي الضغط تقريبا.


خالد بشرب القهوه: رايح فين يا عريس 

مازن: خالد ملكش دعوه بيا تمام 

خالد: انت يلا مبتحسش، سيبها لوحدها فوق ونازل زى الغبي 

مازن: انت مالك، انا حر 

خالد: كن مسؤل لو ل مره في حياتك بقي 

مازن: سبنا ليك انت المسؤليه يخويا

"يفتح السياره ويخرج من البوابه بغضب"

___________

رافت: بتفكري في اي 

شاديه: انت عارف انه الي بيحصل ده غريب وبنظلمها معانا، مازن مش هيتغير انت عرفه مهمل 

رافت بمكر: ده بس الي قلقك ول عشان اكبر منه

شاديه: احم هو برضه حسه انه الوضع مقلق  ومعرفش اي الي هيحصل

رافت: بكره هتشوفيها وتعرفي اني عملت القرار صح، نامي بس  وسيبهم يبنوا حياتهم بنفسهم و يكتبوا قدرهم بيديهم وده احسن وقت ليهم عشان يتعلمو ويخدو خبره وانا عارف انه رحمه قدها 

شاديه: يا رب يكون صح 

رافت: متقلقيش كلو هيعدي، نامي بس انتي يا قلبي 

شاديه: حاضر تصبح علي خير 


"في الشقه"


دخلت اوضه الاطفال وقعدت علي السرير وتنهدت ودموعي زهرت وقتها وانا بقول خلاص، خلاص الليله عدت اقدر ابين خوفي وضعفي دلوقتي 

بقول ديما لنفسي انك مش عيب انك تكون ضعيف دلوقتي وتعيطت دلوقتي وتصارح نفسك دلوقتي، مش عيب اعيط لما قلبي يوجعني مش عيب أوجه نفسي ومهربش منها، وبعدها رفعت عيني لفوق وقولت... يا رب خليني متماسكه عشان اقدر اكمل.


اليوم التالي....

صحيت الصبح ملقتوش لسه رجع وعمله الف حولين نفسي وبعدها لقيت الباب بيخبط، احييه!

رحمه: احم ازيك يا طنط 

شاديه: اي ده يا بنتي لسه مغيرتيش هدومك 

رحمه: هو... اه لسه 

شاديه: مشي امبارح صح، لسه مجاش 

ابتسمت عشان فهمت الي حصل وتكلمت وانا وشي شبه الطماطم من الاحراج.

رحمه: هو خرج امبارح وقفل الاوضه ومعرفتش ادخل 

شاديه: طيب استني دقيقه 

حطت صنيه الاكل علي السفره ونزلت جابت نسخه للمفتاح وجدت تاني 

شاديه: دي نسخه للمفتاح اهو، ابقي خليها معاكي وقت الزوم

رحمه: شكرا يا طنط بجد 

شاديه: شكر لله يا بنتي، غيري كده وخدي حمام ساخن وفطري ولما تعوزي تنزلي في اي وقت انا تحت ماشي 

رحمه: ماشي يا طنط 


هاديه وجميله، تتحب اوي، وعنيها شبه عينه بظبط فتحس انهم من عالم تاني اصلا 

نزلت وانا استنيتوا ومدخلتش الاوضه ول فطرت ونشوف بقي 


بعد ساعه....

"يدخل مازن بعيون نائمه ويجدها ما زلت بالفستان فيتوتر"

مازن: انتي كده من امبارح

رحمه: انت اي رئيك 

مازن:  امم رائي انك شبه الزومبي دلوقتي 

رحمه: شوف مين الي بيتكلم 

مازن: علي العموم اهو المفتاح تعالي 


هو جبله ورخم بس عنده دم، كنت عايزه اشوف احساسه لما يلقيني كده من امبارح وحسيت انه ينفع معاه المحاوله.


علي المنضده...

مازن: مين الي عمل الاكل ده 

رحمه: امك 

مازن: امك؟! 

رحمه: مش عارفه اسمها اعملك اي 

مازن: وبتاكلي معايا لي، مديقاني قومي  

رحمه: والله مبعرفش اكل لوحدي

مازن: يا نغه يا صغيره انتي 

رحمه: اي ده اي ده 

مازن:؟؟!

رحمه: حاسب لتوقع علي نفسك ول حاجه استني اجبلك فوطه 


راح نافخ كده وقيام ودخل الاوضه ورزع الباب... هو احنا عالم رخمه لي.


"العصر...  في منزل العائله"

رحمه: اساعدك في حاجه يا طنط 

شاديه: لاء يا بنتي خلصت 

رحمه: هو فين عمه 

شاديه: راح الشغل هو وخالد من بدري، جاين علي وصول 

رحمهز: ممكن اسالك حاجه 

شاديه: امم 

رحمه: انتي لي مبصتيش في عيني ول اتكلمتي معايا لعند دلوقتي، انتي مدايقه مني لو مدايقه ممكن امشي عادي 

شاديه: لاء يا بنتي مش كده انا بس مستغربه الوضع 

رحمه بلباقه: عرفه انه حضرتك مستغربه انه ازاي انا اوفق علي واحد اصغر مني وكده بس صدقيني انا مش وحشه ول هاذي حد وكل الي يهمني انى لو فعلا قدرت اسيب اثر حلو فيه او في اي  هنا ده لوحده كفايه، بتمني تصرحيني باي حاجه و تقوليلي مش هزعل 

شاديه: لاء يا بنتي والله، انا حبيتك جدا وانتي باين عليكي طيبه اوي وبنت ناس... انا وانتي هنتعود علي بعض اكيد اهو نتسليني بدل ما انا قاعده لوحدي كده علطول 

رحمه: اكيد يا طنط هجيلك كل يوم 

رافت: اهلا اهلا بعروستنا، عمله اي 

رحمه: الحمد لله كويسه 

خالد: مساء الخير يا ست الكل، عمله اكل اي 

شاديه: فراخ، تعالو يلا ناكل

"علي السفره"

رافت: لسه مازن بيه مقاطع انه ياكل مع بشر 

شاديه: انت عارف مازن مبحبش ياكل مع حد 

رافت: هو فين دلوقتي 

رحمه: احم نايم شويه 

رافت: هو خرج امبارح ول اي، عرفه لو حصل ده هعمل فيه اي 

رحمه: لاء يا عمو منزلش هو بس سهر كتير امبارح ونام 

"ينظر لها خالد وشاديه بستغراب وينظرون امامهم مجددا"

في الفناء...

خالد: شااي 

رحمه: جيه في وقته 

خالد: لي قولتي كده وانتي عرفه انه نزل 

رحمه: مبحبش الحوارت 

خالد: مبتحبيش اي يختي 

رحمه:  ههه، هو كده من امتى 

خالد: من سنتين، حاله تقلب كتير مبقاش بيدخل البيت غير ينام بس ولو صاحي يلعب علي الكمبيوتر، و يخرج بليل يرجع الصبح ينام يصحي ياكل ويمشي تاني  وهكذا،طبعا خناق مع بابا علطول وامي تبعد ما بينهم لعند بقي اما بابا جاب اخره وقال هجوزه ونشوف اخرتها معاه انا وماما بقي موتنا ضحك وفتكرنا بهزر بس فعلا جوزه في الاخر 

رحمه: مبيتكلمش مع حد، عمل مصيبه قبل كده كبيره 

خالد: طول عمره عشيم وبيستعمل دراعه ويجيب لبابا قواضي والحج يحل بس بعد الجامعه معملش حاجه 

رحمه: سوال واضح وصريح ولازم تجاوب عليا، بيشرب حاجه 

خالد: لاء طبعا مش لدرجادي، هو اه بطبق بس مشفتوش عمل حاجه زي دي قبل كده 

رحمه: اممم طيب تمام 

خالد: ها هتلبسي قضيه مخدرات 

رحمه: بفكر في الدعاره بس استحي 

خالد: هههه 

"في المساء،"

"يحاول مازن فتح باب الغرفه لكن لا يستطيع"

مازن بتخبيط بقوه: في حد هنا... افتحي الباب 

رحمه: تديني كام وانا افتح

مازن: امم هنستظرف بقي، افتحي خلاصي 

رحمه: مش هفتح 

مازن: يا بنت.....

تربع علي عرش قلبي ❤5 

 مازن: امم هنستظرف بقي، افتحي خلاصي 

رحمه: مش هفتح 

مازن: يا بنت.....

رحمه: قولي هتروح فين واخرجك 

مازن:......


وقفت حوالي ربع ساعه ملقتش صوت ولفيت في البيت زي الهبله برضه ملقتش صوت روحت فاتحه براحه كده القي لبس السماعه وبيلعب علي الكمبيوتر وفطسان ضحك،  يبني انت عايز تشلني! 


"تقترب من الجهاز وتنظر له بستغراب"

رحمه:  بتلعب اي يا تافه!

مازن: مسكتك! 


شال السماعه من علي ودانه ولف دراعه علي وسطي وقربني لكرسي بتاعه، طبعا مش عايزه اقول عملت زي إشارة المرور ازاي ول جالي تشنج في الامعاء وكنت جامد جدى  اقصد واقع بس.


مازن: انتي ازاي تقفلي عليا الباب من بره، احنا بنلعب 

رحمه بتوتر: ايدك يا اخ 

مازن: متتحدنيش تاني عشان لو تعصبت هتزعلي 

رحمه: ونبي ايدك يا اخ 


" يلاحظ ما فعله فيبعد يده بسرعه وينظر لها بتوتر "


مازن:  احم انا نازل سلااام 

رحمه:..... 


هو كانت عينه حلو كده ازاي،  لاء بجد اي الود الابيض من حياتي ده،  يخربيت جمدانك. 


ترن ترن ترن 


رحمه:  الو 

الام:  صباحيه مباركه يا عروسه،  قولت اطمن عمله اي

رحمه:  انا زي الفل،  اه والله اهو السدال الي انا لبسه ده يشهد 

الام:  ما انتي الي هبله،  مجوزه واحد اصغر منك يا هبله 

رحمه:  خلاص بقي متحفليش عليا الأه  

الام بتنهيد:  كويسه يا رحمه بجد 

رحمه:....  


مش عرفه اقلها اي،  اقلها اني دخله عالم غريب،  عالم مش مفهوم بنسبالي،  اني تعبت ودى تاني ليله هنا،  هي ما صدقت ارتاحت عشان اطمنت عليا،  هو طلع الجواز صعب كده بجد . 


رحمه:  متقلقيش انا كويسه وهو كويس معايا وكلو تمام 

الام:  بكره اجي ونشوف،  حماتك عمله اي حكيلي، قلتلك حاجه ديقتك 

رحمه:  لاء بالعكس،  اتفهمت الي حصل وطيبه جدا وحبتني 

الام:  عرفه انك مبتقوليش حاجه وعمري ما صدقتك،  لانك ديما كده يا بت انا الي مربياكي،  وبكره نيجي ونشوف 

رحمه:  طيب انا لازم اقفل دلوقتي،  وهستناكو اكيد،  جيبو فاكهه وانتو جاين متكونوش ناس جلده 

الام:  يلا يا بنت الجزمه من هنا،  امشي 


مشكلت امي انها ديما فهماني،  انت لو كنت اذتني او عامل فيا اي ومدمرني عمري ما اروح قول عنك غير الحلو بس وعمري ما أعيب فيك ول اخلي حد يكرهك ابدا لانه لو تعامل معاك وانا قايله لي كلام وحش عنك هيتقفل منك وهكون انا السبب طيب لي أذي الناس ما كلو رايح اجدع،  معرفش ميزه ول عيب بس دي طبيعه فيا وعمري ما فكرت اغيرها. 


بعدها دخلت خدت دوش وفرت شعري ولبست بجامه وقعدت في الشقه المريبه دي وبعدها جبت كتابي المفضل اقرا فيه شويه


مازن بعصبيه:  رحمممممه 

رحمه:  استر يا رب

"يدخل يجدها ببجامه حمراء هادئه وتقرا في سرحان فينظر لها برفق ثم يذهب لها"

مازن:  بصي انا جبت اخري منك بجد،  دي مش فيها هزار 

رحمه:  داخل بزعبيبك لي،  في اي 

مازن: جيبي زفت مفتاح البوابه 

رحمه:  هو انا مقلتلكش 

مازن بجز علي اسنانه:  رحمممه 

رحمه بتوتر:  احم هقول والله خلاص،  حمايه قال انه البوابه هتتقفل بليل وهتتفتح الصبح وقلتلوا لاء وبتاع ومازن بخرج وكده وقلي لاء انا مش هفتح البوابه ووواصل ومشي علي كده 

مازن بنزول للكرسي قصادها:  قلك مش هفتح البوابه وووواصل ها 

رحمه بضحكه حازلت كتمها :  ..... 


flashpack

رحمه: هو في بواب هنا 

خالد: لاء مش محتاجينه في حاجه، لي 

رحمه: ليها مفتاح

خالد: اه بس احنا مبنقفلهاش خالص 

رحمه: لي 

خالد: عادي يعني مفيش اطفال هنا، والمكان امان  ممكن نقفل بالقفل من جوه غير كده مفتوحه معظم الوقت 

رحمه: طيب متقفلوها، قول لباباك يجيب المفتاح ونقفلها 

خالد: تقفلي البوابه يعني 

رحمه: امم بليل بس يعني اخرها 12 مثلا وبعدها تتقفل  ومتتفتحتش غير تاني يوم وكده نكون قفلنا عليه 

خالد: امم طيب فكره حلوه بس انتي مش ملاحظه انه بيطلع بليل بيجي الصبح ووقتها هنكون فتحنها فعلا 

رحمه: تصدق صح اي الهبل ده 

خالد: ههه

رحمه بغمزه : طب ما تيجي نجرب انهرده بس 

back

رحمه: عايز اي يعني 

مازن بتقريب لوجهها قليلا :  انا مبهزرش انجزي جيبي الزفت 


ولاه انت استحلتها ول اي مش عشان رموشك حلوه وبتثبتني وبضعف تستهبل يعني ول قلك استهبل انا مبحبش قد الاستهبال والله ههه 


رحمه: أسالني كده اقلك معرفش، اسال كده اقولك ول شوفتوا ول لمحته حتي 

مازن: بصي بقي انا استحملت غبائك كتير، انا محدش يقدر يعمل معايا كده هتجبي بزوق ول تزعلي 

رحمه بثقه: هتعمل اي 

مازن: يا بنتي انتي قد امي متعصبنيش 

رحمه: امك!

مازن: جيبي اتاخرت بجد

رحمه: ممعيش 


بصيت في كتاب ببرود فشده مني وقطعه قدامي والورق كلو تبهدل ووقع ولانه كان كتاب غالي عليا جدا بصتله بعصبيه وحرفيا كنت هخبطه في الحيطه 


رحمه بعصبيه: اي الي انت عملته ده 

مازن: قلتلك جيبي بزوق انتي موفقتيش فدي نتيجه افعالك 

رحمه بدموع خفيفه: انت عارف الكتاب ده غالي عليا ازاي، ده اول كتاب يجيلي هديه من بابا، انت عارف معايا من قد اي 

مازن: جيبي المفتاح


تنهدت بصعوبه وغمضت عيني، معرفش ازاي امتلكت نفسي وقتها وقدرت اتحرك من مكاني اصلا، وبعدها جبت المفتاح ومسكته في ايدي جامد 


رحمه: هدهولك بس توعدني بحاجه 

مازن: المفتاح 

رحمه: ممكن تيجي بكره بدري شويه، اهلي هيجه بكره ومش هعرف اقلهم حجه لما تكون مش موجود وانت بتتاخر احيانا وممكن تيجي بعدهم، ممكن لو سمحت تيجي بدري 

مازن:.....

رحمه: اتفضل اهو 


خد المفتاح وانا قعدت حولين الكتاب بصالو،  قلبي وجعني عليه اوي وعيطت بهدوء عشان افتكرت بابا وهو بدهولي وبقولي انا دورت عليه كتير بره عشان القي فحفظي عليه.

لمحت طيفه وهو رايح لباب وراجع عليا تاني وكان هيقول حاجه بس خرج وانا  دخلت جوه وانا مزدهله كده ونمت عشان مفكرش كتير وتعب.


ترن ترن ترن

رحمه: اي ياض 

ايه: عامل اي يا صحبي 

رحمه: كشري 

ايه: هموت من خفت دمك 

رحمه: انتي مصحياني بدري عشان تقوليلي كده يا معفنه 

ايه: رحمه بدري اي احنا الساعه 10 يما صباح الفل.

رحمه: اي! الساعه 10 احيه، غوري يا بت بسرعه 

ايه: يعني انا رنه عليكي وبقلك صحبي وعايز احفل عليكي انتي وصغير القمر ده، طلع حلو اوي يا بت وفي الاخر تقوليلي كده 

رحمه: ايه انا قفلت في وشك 

ايه: في داهيه يختي، غوري هبقي اجيلك انا وايمان 

رحمه: سلاممم 


طلعت بسرعه من الاوضه عشان اروق الشقه و اعمل اي حاجه عشان العيله الكريمه فتصدمت...!!

لقيته نايم علي الكنبه وفي امير قدامه وجلده والكتاب ملزوق وكانه رجع زي الاول، حقيقي ابتسمت علي طيبه قلبه، هو انا مش عرفه افهمه لي.


رحمه: احم مازن مازن 

مازن: اممم في اي "بخضه" انتي مين؟!

رحمه: انا مين؟! انا امك يا عسل قوم يلا 

مازن بستعاب: مش عارف اي الخلقه الي الواحد يصطبح بيها دي 

رحمه: نعم؟!!

مازن: واي شعر الغريب ده خضتيني 

رحمه: انت بتتريق علي شعري يعني! علفكره ول كوافير في مصر يعرف يعمل قصه فورتيكا كده 

مازن: والله لو حد شافك هيعتزل المهنه اصلا 

رحمه بعصبيه: انت مستفززز يلا

مازن: طيب، وابعدي كده عشان النفس 

رحمه: نفس!؟، هو انا جيت جمبك 

مازن: اومال شامم ريحه معفنه لي، اااه مستحمتيش صح، روحي استحمي يا سوكه اجري 

رحمه:انا! انا سوكه 


سبني وقفه كده مبرقه ودخل جوه في منتهى الاستفزاز، يخربيت رخامة الي جبوك، انا غيرت راي خلاص وطلع حلوف.


بعد فتره... في المطبخ 

رحمه: انت بتعمل اي هنا 

مازن: حاجه متخصكيش 

رحمه بتريقه:"حاجه متخصكيش " نينيني 

مازن: بنسبه لكتاب فانا....

رحمه: شفته ومش هقلك شكرا 

مازن: انتي مينفش حد يكون جدع معاكي اصلا 


معرفش سكت لي وبصتله، بس كان حلو اوي وهو بقطع الطماطم وبيطبخ، وريحه كانت تدخل القلب كده، مين قله اني مبعرفش اطبخ كويس اكيد القلوب عند بعضها، ثانيه بس طبق واحد! طبق واحد لي!


رحمه: انت كلت صح وبتعملي انا ههه طب لي تعبت نفسك طيب 

مازن برفع حاجه: بعمل لمين يختي 

رحمه: ليا 

مازن: ويوم ما اعمل اكل اعمل ليكي انتي لي ملكيش ايدين، متروحي تعملي لنفسك 

رحمه: يلا اتكلم علي قدك، احترم فرق السن الي بينا طيب دهيه تاخدك 

مازن: هههه يا ماما 

رحمه: يييي!!!!!!


تربع علي عرش قلبي ❤6

 

مازن: هههه يا ماما 

رحمه: يييي!!!!!!

مازن:  مبحبش حد ياكل معايا ول يبصلي وانا باكل فقومي 

رحمه بوضع يدها علي خدها ونظر له:  انا مرتاحه كده 

مازن باخذ نفس طويل:  الله ما طولك يا روح!


ترن ترن ترن 


روحت اشوف مين فلقتها حماتي،  ببص لي لقيته قام من علي الاكل ودخل جوه،  بصيت في عنيها لقيت وجع كبير اوي،  فشكلي هفكر كتير بسبب ام العيله دي! 


رحمه:  ازي حضرتك يا طنط 

شاديه بخفوت:  طلعت اشوفك كده فطرتوا ول لسه 

رحمه:  مازن عمل فطار وكل و ماما والعيله هيجوا  قريب فهستناهم

شاديه:  يخربي!  جااين ومتقوليش 

رحمه:؟!!! 

شاديه:  يا بنتي في اصول،  لازم نعمل الواجب معاهم،  رني عليهم وقللهم يجوا علي الغداء ان شاء الله وتعالي يلا ساعديني تحت 

رحمه بخجل:  ملوش داعي يا طنط هو.... 

شاديه:  يا بنتي دي عادات مينفعش انغيرها،  هستناكي 

رحمه: حاضر يا طنط وراكي 


ابتسمت بتلقائيه علي جملها،  بحب الناس دي اوي الي بتحب اوي العادات القديمه مهما اتغيرت البيئات عندهم،  واستغربت جدا انها قالت وعملت كده. 


رحمه:  مازززن 

مازن برتداء السماعه وتركيز في الكمبيوتر وتجاهلها:  ..... 

رحمه:  ي مااااازنننن

مازن:.... 

رحمه:  اووف طاايب 


شديت السماعه من علي ودانه ولبستها، فراح مبرقلي كده ووشه جاب الوان.


رحمه: بنتت! بتكلم بنت 

مازن: جيبي السماعه 

رحمه بغمزه: بتشقط بنت ياض لاء وصوتها حلو 

مازن بتوتر: بنلعب بابجي علفكره 

رحمه: يبني الحركات دي مقفوشه من زمان وعرفنها ، احلي مسا عليك انبااسط!

مازن:....

رحمه: انا نازله ساعتين كده وابقي انزل تمام عشان اهلي، ومتعملش كده كتير عشان مضر بصحه يا رايق 

مازن: والله بابج....


نزلت وسبته بيصب عرق ومتوتر ول كانه مستنى نتيجه الثانويه العامه بس فعلا كانو بلعبو بابجي ،  وقولت لاهلي وساعدت طنط في المطبخ...  ولقط كام صوباع محشي كده عشان بحبه 


شاديه بضحكه:  بطلي يا بت هتشبعي استني لما يجو

رحمه:  عليكي ورق عنب جااامد وربي 

شاديه:  ههه ربنا يفتح نفسك يا بنتي يا رب 

رحمه: ممكن اقلك حاجه 

شاديه:  امم 

رحمه:  انا مش شاطره اوي في طبخ،  فيكي تقولي عشان كنت البنت الوحيده في البيت وبقوم متاخر وهيه تحضر بقي واصحي اكل علطول و كنت بكسل وكده، ممكن تساعديني 

شاديه:  اوي اوي،  تعالي في اي وقت وهعلمك 

رحمه:  حبيبيييي هههه "اوبس" 

شاديه:  ههه 

_____________

ترن ترن ترن 

رحمه: الو 

تفيده:  رحمه احنا وصلنا بره تعالي حولي معانا، سلام 

رحمه:  وصلو هروح اشوفهم بقي 

شاديه:  خدي راحتك 

"امام الفناء" 

رحمه بدموع:  مامااااا 

تفيده:  حببتي عمله اي،  انتي كويسه،  الوضع تمام 

رحمه:  متقلقيش كلو بخير 

عامر:  جرى اي يا تفيده،  ما البت قمر اهي وزي الفل،  بطلي تشائم بقي تعالي في حضني يا قلبي 

رحمه:  وحشتني يا حج اوي والله 

عامر:  البيت ملوش طعم من غير هبلك وقصرك ده والله مش علرف اتريق علي حد 

رحمه: ده الي وحشك يعني،  مش لقي حد تتريق عليه يا عم عامر متشكرين 

سمير بتعب:  احط دي فين قرفتوني في عشتي ودي كلها كارتين وحاجات ليي!  هتنام فيهم!

تفيده:  حط يلا وانت ساكت 

رحمه:  ههه احسن احسن البس 

سمير:  مش رحماني ول وانتي سنجل بائس عانس ول انتي متجوزه يا شيخه اتقي الله 

رحمه:  ولاه هكرشك من هنا اتلم 

خالتو:  الف الف مبرووك يا حبيبتي لولولولوي 

رحمه:  خالتو الصووت الصوت مش كده 

اسراء:  حد يلحقني واحد غطس مني تحت مش عرفه اجيبه 

رحمه بجري عليها :  اسراااءءء عااااا 

اسراء: ونبي جبيلي الود الي غطس تحت ده عشان هنتحر قريب ومحدش يتكلم معايا عشان هعيط 

رحمه:  طب اوي يختي اوعي وجاين في اتوبيس،  ريحين رحله! 

اسراء:  وشغلنا مهرجانات عرفه بتاع كل يوم بيفوت ويمشي وخبرنها يا بوووي 

رحمه: طب اوي من هنا لبطحك في حاجه علي نفوخك

كرم: خالتو ساعديني!!

رحمه بخضه: يلهووي حبيب خالتك ده الود غاطس فعلا!

"يقومون بضحك جميعا"


"في داخل"

شاديه:  اهلا اهلا البيت نور والله 

تفيده:  مكنش في لزوم غداء وكده بجد تعبناكي 

شاديه:  ولا تعب ول حاجه وبعدين رحمه الي عملت كل حاجه ومخلتنيش اساعدها خالص ما شاء الله 


ابتسمت ماما وبصتلي وحركت راسها بفرحه،  انها اطمنت اطمنت اني روحت لعيله فعلا كويسه،وقلبها ارتاح وانا كنت حسه اني وسط عيله حنينه زي عالتي بظبط ويمكن ده الي مخليني احس بالامان. 


"بعد تناول الطعام والجلوس" 

رحمه:  كريم جبلي كوبايه شاي دي 

كرم:  انا مش كريم انا كرم 

رحمه:  كرم حبيبي جبلي كوبايه شاي دي 

كريم:  انا مش كرم انا كريم 

رحمه:  امشو يا ولاد الجزمه من هنا يلا! 

اسراء:  ههه تربيتي 

رحمه:  اسكتي عشان هطق منك وربنا يبنتي داده دودي اي الي تتوحمي عليها وتسميهم كده،  انتي حوله! 

اسراء:  طب والله جامد،  هو عبود جوزي مكنش موافق بس اقنعته هيهي 

رحمه:  عبود علي الحدود ول علي خط سينا هاهاها 

اسراء:....... 

رحمه:  اني اسف 


"ينظرون حولهم يجدون الجميع يضحك عليهم فيضحكون ايضا" 


مازن:  سلام عليكم 

"ينظرون الجميع له بتوتر وسكوت ما عدا اسراء" 

اسراء:  الله اخو العريس،  تعالي تعالي يا قمر 

رحمه:  احم اسراء 

اسراء:  تصدقي طلع حلو يا بت،  قولي بقي اخوك فين ومش نزل سلام علينا لي هو اه صغير بس لازم يحترم الاكبر منه 

مازن:؟؟!! 

رحمه بخضه: حسبي الله! 

اسراء: تخيلي اشوفه جمبك كده يا رحمه هموت ضحك وهو اصغر واقصر منك كده هههه مش قادره متطلع تنادي ونبي 

مازن:  احم مش عارف اجبهالك ازاي بس انا العريس!

اسراء:  هو....  اي! 

سمير:  ههههه خلاااص بطني مش قادر هموت ههه 

تفيده: يخيبك يا اسراء موتيني 

عامر: ربنا يخليكي يا بنتي ضحكتيني 

شاديه وخالتو :هههه

اسراء:  انا شكلي ضحك عليا و جاين تحفلو عليا هنا والله لاخد عيالي وروح بقي الغو رحلتشي 

رحمه: احنا نلغيكي من علي الخريطه نفسها عشان نرتاح يا مهزقه 

مازن: تشرفت بحضرتك يا استاذه اسراء 

اسراء: استاذه مين بقي اسكت 

مازن: ههه 

رافت: اهلا اهلا اهلا بنسايب اتاخرنا معلش 

خالد: السلام عليكم 

شاديه: تعالو يلا احطلكو اكل 

رافت: لاء خلاص كلنا، الحمد لله اننا لحقناهم 

شاديه: طيب هعمل شاى 

رافت: ازيك يا عامر عامل اي 

عامر: بخير يا صحبي وانت 


قاعدنا كلنا وهزارنا وتكلمنا وكان يوم حقيقي قمر، كنت مركزه معاه كان هادي جدا وبيتكلم مره كل تلات ساعات لما حد يساله، ولما دخلو كان ببص لساعه كل خمس دقايق وكأن الكرسي بقرصه عشان يقوم، هو في اي لكل ده!.


سمير: عايز حاجه يا صحبي 

رحمه: مشفش وشك هنا تاني 

سمير بشد منخرها: بطلي رخاامه مره يا بت 

رحمه بشد شعره: امشي يلا من هنا 

تفيده: بس يا ولاد الهبله انتو لسه عيال ول اي، تعالي اما سلم عليكي قبل ما امشي 

رحمه بعناقها وتحدث: متقلقش عليا، كلو هيعدي انا مبسوطه هنا وهاخد علي الوضع قريب 

تفيده: لو عوزتي حاجه رني عليا 

رحمه: بعد المخزون الشتوي الي انتي جيباه ده انا زي الفل 

تفيده: هبله هههه 

_________

رحمه: هييح، باي يا اخره صبري 

اسراء: اي الناس القمر دي يا بت الي تحدفتي عليهم، الجينات الورثيه عندهم بتنقط عسل،  هتخلفي عيال قاادره 

رحمه: احيييه علي دماغك يني بت متتلمي يا بت 

اسراء بمعانقتها : هههه كويسه يا حوم 

رحمه: لسه عندي فضول اعرف السوال ده 

اسراء: هحدف عليكي عيالي اسبوع عشان تفكري بسرعه 

رحمه: لاء! عيالك لاء! اوتكلي علي الله 

اسراء: اختي اوووي 

رحمه: هههه ابقي جبيهم يقضي معايا يوم وروحي انتي وعبده قاضع يوم كده  اهو تشمو نفسكو لتنتحرو حاجه من دول. 

رحمه: شالله يخليكي يا رب يا اوختشي 

رحمه: ههه 

________

رحمه: فين بوسة خالتو 

كريم وكرم: لما تعرفينا من بعض هنقلك 

رحمه بشد اذنيهم: انتو هبل ول اي انا الي مربياكو ياض انت وهو ، خدو هنا 

"يقومون بجري فتجري خلفهم وتقبلهم ببتسامه"

رحمه: ابقو تعالو اقعدو مع خالتو يوم اوكشن 

كريم وكرم: هييي اوكشن 

رحمه: هههه 


مشيوا كلهم وطلعنا انا وهو فوق، وهو دخل قبلي فبقفل الباب وبلف كده القي واقف زي الحيطه كده وروحت طخ خبطه فيه ورجعه مكاني تاني 


رحمه بلمس جبهتها : اييي، اي يا عم خضتني!

مازن: هو الود السمج الي كان قاعد ده كان بهزر معاكي كده ازاي قدام البوابه ومسكه شعره لي ان شاء الله، انتي بتستهبلي  

رحمه: نعم!


تربع علي عرش قلبي ❤ 7

 

مازن: هو الود السمج الي كان قاعد ده كان بهزر معاكي كده ازاي قدام البوابه ومسكه شعره لي ان شاء الله، انتي بتستهبلي  

رحمه: نعم!

مازن:  الي سمعتي 

رحمه:  ثانيه بس احم وانت بتسال لي 

مازن:  خفي هزار معاه سمعه 


قال الجمله دي ودخل جوه و كان أحساس غريب اصراحه،  كان مركز معايا لي ولي يقولي كده اصلا؟! 

قعدت في الصاله وباكل عنب ف لقيته لابس ومتشيك وزي القمر وبرفانه جامد اي ده في اي!


رحمه:  رايح فين 

مازن بلبس الكوتشي:  ميخصكيش 

رحمه:  هستناك متتاخرش 

مازن:  مش هاجي بدري فنامي احسن 

رحمه: مش هتقولي بتروح فين  لعند الصبح يا استاذ مازن 

مازن:  انا بحذرك للمره الاخيره ملكيش دعوه بيا ول بعمل اي ول بخرج فين لمصلحتك مش اكتر،  سلام 


كان ماشي لعند الباب وحرفيا صبري نفذ ومقدرتش مردش


رحمه:  هتعيش كده لحد امتي ها 

مازن بوقوف:.... 

رحمه:  دي مش حياه تعشها!  لي بتهرب ديما انت فاكر انك تسهر طول الليل ترجع الصبح تنام تاكل وبس دي حياه،  امتي هتفوق وهتعرف انت اي،  انت مين،  فهمني بتعمل في نفسك كده لي 

مازن:.....  

رحمه: هستناك متتاخرش 


معرفش وقف سمع كلامي لي، مبصليش ول حتي فكر يبص ورا عشان اشوف عينه تايه ول ندمانه ول مش فارق معاه،  هو الانسان ممكن يعيش من غير هدف! طيب انت سالت نفسك في يوم انت عايش لي عشان تاكل وتنام بس ؟ 


منمتش واستنيتوا لعند 3 الفجر وصلاه وبعدها معرفتش امي مين اساسا وتقلبت وصحيت تاني يوم الساعه 11 كده كان لسه مرجعش وكتشفت بعدها انه بيسمع الكلام جامد اوي اوي . 


رحمه:  صباح الخير يا طنط 

شاديه:  صباح النور لعيونك 

رحمه:  بتعملي اي

شاديه:  بحضر غداء عشان هيجوا بدري من المصنع انهرده 

رحمه:  هو عمو رافت بيشتغل اي صح 

شاديه:  هو ماسك مصنع حديد كبير في جيزه هناك وبشتغل عنده صنيعيه وبيشرف عليهم وخالد مهندس وفاتح شركه صغيره كده علي قده فعملين عقد شغل بقي ما بينهم وكل شغلو من مصنع الحج ولي بخلص بدري بروح لتاني يشوفه كده ويجو سوي 

رحمه: ما شاء الله،  طيب ومازن 

شاديه:...... 

رحمه:  ممكن تقوليلي اي المشكله عشان اعرف اساعده،  انا مش فهمه في اي وعايزه افهم ممكن 

شاديه: مازن بحس ديما انه باباه بفضل خالد عنه،  لما بروح مكان بياخد خالد بس وديما بقول عليه متهور ومش مسؤل وانه خالد عاقل ودراعه اليمين فكان ديما يحصل خناقه بين خالد ومازن وباباه يقف جمب خالد وده كان بدايقو جدا وبعد ما خلص جامعه تحول لشخص ده،  شخص مبنشفوش غير صدفه في البيت وعلطول في اوضته ويخرج بليل يجي الصبح ينام ويعمل اكل لنفسه ويخرج تاني ومبيسمعش كلام حد وكلنا جبنا اخرنا معاه وبس كده.

رحمه: " تؤتؤ،  في ناقص،  في حاجه مش قلتها اكيد،  هو الغيره اه ممكن تبدل الانسان بس اكيد حصل موقف كبير لكده؟! "

شاديه:  خدي بالك وانتي بتقطعي الخيار 

رحمه بتركيز : طيب وعمو مقطعش عنه المصروف لي،  مش لازم يتحمل المسؤليه ولو ملقاش فلوس هيشتغل او هيقعد في البيت 

شاديه:  رافت مش بدي حاجه وقطع عنه المصروف من سنه كده وبعدين حماتي الحجه هانم تقول ازاي يحصل كده ولسه صغير وملكوش حق تعمله كده و اعطتو فيزه وقلتله انه ملوش دعوه بتكليفه هي جمبه وده ممكن الي مخلي يبعد عننا وكرهنا اكتر 

رحمه:  طيب ازاي يقبل علي نفسه انه سته هيه الي تصرف عليه

شاديه:  هي مبتدوش حاجه،  هي بتعطي معاش حمايه وبنسبه للمعاش بتاعها بكفيها وبفيض فعادي بنسبلها 

رحمه:...... 


كل الافكر دخلت في دماغي مره واحده وعملت سلطه كده ، يعني اجبلكو حل من فين فسنين امكو السوده دي،  ابغي انتحر. 


رافت:  الريحه ظاهره من بره تسلم ايدكو 

شاديه:  حمد لله علي السلامه 

خالد بتحدث في الهاتف:  حاضر يا عمي، طيب اكيد هقله،  سلام 

"يقترب لها ويقبل يدها"  صباح الخير يا ست الكل  

شاديه:  الله يبارك فيك يبني 

رافت:  مين الي بتكلم 

خالد:  عمو جمال،  بسالك علي ورق البيت القديم والمستندات وكده 

رافت: نسيت خالص نعدي علي!، معلش يا خالد روح ودي 

شاديه: استني ما ياكل الاول 

خالد: لما ارجع بقي هبقي اكل 

رحمه: ممكن اجي معاك، عايزه اشتري حاجه من علي الطريق

خالد: ماشي تعالي يلا هوصلك في طريقي 

رافت: خدي يا بنتي 

رحمه: نعم يا عمو 

رافت: خدي الفيزه دي استمعليها وجيبي منها كل الي انتي عايزه 

رحمه: شكرا يا عمو مش هاخد حاجه من حضرتك، انا اسفه 

رافت:؟!

رحمه: هروح اغير هدومي واجي نمشي يا خالد تمام 

خالد: هستناكي 


يمكن عمو استغرب من الي حصل، بس انا زي اي بنت في الدنيا بستنى ده من جوزي، عشان انا متجوزك انت مش ابوك!

واذا كنت مش هتقدر تصرف انت عليا، يبقي انا اشتغل واصرف علي نفسي احسن.


في السياره...

رحمه: متسالش ها، اكتم فضولك شويه 

خالد: هههه لاء بجد عايز اعرف لي 

رحمه بغمزه : اممم يمكن عشان مش ضمنه الفلوس جاين منين 

خالد: ههه، هغير الموضوع بدال مش حبه تكلمي، بس الحركه جاامده عاش 

رحمه: لا داعي لتصفيق 

خالد: يود يا فنانننن ههه

رحمهو: هههه خلاص يطل رزاله 


وده الفرق بين واحد محتاج ياخد علي دماغه وواحد اكبر منك محسسك انك بتفهمي ومريح دماغك، طيب وانا عجبني الي محتاج ياخد علي دماغه  لي وبفكر فيه دلوقتى، حقيقي منى لله!


"امام فله جمال"

خالد بتوتر: احم باباكي هنا 

نسمه: امم ادخل 

خالد: عمله اي 

نسمه: ماشي حالي مشغوله جدا في الاجتماعات وشغل وانت 

خالد: برضه مشغول في الشركه وكده ادعيلي بقي 

نسمه: بتهزر اكيد لسه شغال في شركتك الصغيره دي ههه انت كده مش هتحصل اي حاجه خالص يبني 

خالد:....

رحمه: وملها شركته الصغيره يا ست مشغوله وجتماعات علي الاقل من تعبه وشغله هو واقف علي رجله ومشروعه مش من فلوس ابوه 

نسمه بستحقار: مين البتاعه دي واي البس الNormal الي انتي لبساه ده 

رحمه: اسمي رحمه مش بتاعه يا روح خالتك وتعدلي وانتي بتكلميني كده ول انه احنا في بيت ابوكي كنت رديت عليكي بس احتراما لي بس ونسبه للبسي الNormal اقصد الديني المحتشم الراقي فده شرف ليا انه يكون normal  فخلينا ليكي انتي الديجتال يختي.

"ينظر لها خالد بدهشه"

نسمه: how dare you!!!!

رحمه: دي متعلمه كام كلمه انجليزي وهتخنقنا يا عم، يلا يا خالد ادخل اخلص عشان اضربها وربنا 

خالد: ينهار ابيض هههه

نسمه: تضربني انا! مين دي يا خالد!

خالد: دي رحمه مرات مازن اخويا

نسمه:waht! البيئه دي مرات اخوك!

رحمه بتقريب لها: ههه واضح انك متربتيش علي الزوق والاخلاق، اسمعي يا بت مش عشان مستواكي الاجتماعي كويس تتنططي علي الناس ول اني اكبر منك ومش عايزه انزل مستوايه لتفكيرك ولسه صغيره وبتاع بس خليكي عرفه اني بلطش علطول فخافي علي عمليات التجميل الي عملها في وشك دي ها 

"تتوتر نسمه وترجع للخلف قليلا وينظر لها خالد ويضع يده علي وجهه لكتم ضحكته من ردها الصادم بنسبه له"

جمال:  اهلا يا خالد يبني اتفضل،  موقفاهم كده لي يا نسمه.مش عيب 

خالد:  لاء يا عمو مفيش حاجه،  الورق اهو لازم نستاذن

جمال: بس يبني مشربتش حاجه كده 

خالد: مره تانيه بقي، عن ازنك 


في السياره... 

خالد:  يخربيتك موتيني هههه

رحمه:  اسكت عشان هتجنن عليك دلوقتي،  عصبتني بجد 

خالد:  بس براحه عليها لسه صغيره برضه ومتزعليش منها هيه بس مدلعه شويه 

رحمه:  مش عشان يتحبها ادافع عنها يخويا

خالد:  احم انا!!!! 

رحمه:  انا سكت ليها عشان لاحظت ده مش اكتر وعملت احترام ليك 

خالد:  كده ومردتيش اومال لو رديتي يا قادره

رحمه:  انا لو ورحت البيت كده احتمال يجيلي سكته قلبيه فسكت احسن

خالد:  اقلك انسب علاج اي 

رحمه:؟؟؟ 

_________

رحمه:  بيتزا هههه 

خالد:  بتروق الاعصاب كده وبتحس براحه نفسيه ومعديه وانتي بتكلي 

رحمه:  تصدق كنت جعانه 

خالد:  لاء انتي لازم تجوعي بعد الي قولتي ده يخربيتك ههه 


كلنا كتير ورغينا حوالي ساعه كده ومبطلناش ضحك، بستغرب احيانا هما اخوات بجد؟! 


في المساء 

رحمه:  شكرا علي التوصيله وانك وقفت عشان اشتري الكتاب 

خالد:  العفو،  شكرا ليكي علي اليوم الجميل ده 

رحمه:  هطلع انا بقي عايز حاجه 

خالد:  ممكن متقوليش لحد انى معجب بيها تقريبا انتي الوحيده الي لاحظتي 

رحمه:  اممم، للاسف في مشكله 

خالد:  اي!

رحمه:  مش صحاب،  يعني مش هعرف اقول سرك في بير واحنا مش صحاب 

خالد:  هههه خلاص يا ستي نبقي صحاب 

رحمه:  اتفقنا ههه،  سلام يا نجم  

خالد: "مرحه وبسيطه وحلوه حلوه جدا! " 


__________

طلعت فوق وانا مستني اشوفه،  مرخمش عليا انهرده ودى حاجه ناقصه في اليوم،  طلعت خبطت علي اوضته لقيته نايم فحطيت الكتاب علي مكتبه عشان كان عايزه 

لقيت كتب غريبه فوق الدولاب فطلعت علي السرير لان العبد لله قوزعه و لقيت كتب غريبه زي fragiskos oral surgery, oxford handbook of clinical  وكتب كتير ليها علاقه بالاسنان القي ايد بتشدني فهووب اقع فوقه 


رحمه:!!!! 

مازن:  بتعملي اي!

رحمه بتوتر:  كنت... كنت

تربع علي عرش قلبي ❤8

مازن:  بتعملي اي!

رحمه بتوتر:  كنت... كنت

مازن:  كنتي اي ها 

رحمه:  احم! 


كنت هموت من القلق،  عيونه البني ورموشه و الحمار الي في عنيه من السهر، كان وسيم اوي عن قرب... هو دافي كده لي؟! 


مازن:  رحمه 

رحمه بتركيز : هاا

مازن: في اي 

رحمه:  انت الى في اي!  ،  مش ملاحظ حاجه 


"يركز قليلا يجدها فوقه فيبعدها عنه بسرعه ويقوم من السرير برتباك" 

مازن بقلق ولمس رقبته برفق : احم  عذرا مختش بالي 

رحمه:..... 


وقفنا حوالي خمس دقايق كده مش عرفين نتكلم وبعدها دخل الحمام،  هو كيوت وهو متوتر كده لي معلش؟! 

-------------

رحمه ببرائه:  ونبي اعمل حسابي 

مازن:  مبحبش حد ياكل معايا 

رحمه:  ده انا زي مراتك يعني،  باليز ها ها 

مازن:  صداااع،  حلي عن دماغي بقي 

رحمه:  هشتكيك لحقوق المراه وخليهم يعلقوك علي باب البوابه كدهو 

مازن باكل خيار ورخامه:  واي كمان 

رحمه:  بطل رزاله بقي،  الاه!

مازن:  اوووف 

رحمه:  ولد!  ، ول تقل لهما اف ول تنهرهما ،  انا اكبر منك عيب

مازن:  بقلك اي،  اطلعي بره! 


قعدت علي السفره وماسكه المعلقه كده برائه ومستنياه،  حقيقي علي شويه اكل عظمه!  شيف الشربيني حجي ده ول اي 


رحمه:  مين الي علمك الطبخ 

مازن:..... 

رحمه:  مين الي علمك الطبخ 

مازن بتنهيد:.... 

رحمه:  مازن،  مين الي علمك الطبخ 

مازن:  متفصلي بقي الله!  ملكيش دعوه 

رحمه:  مازن 

مازن:  اه يا راسي، خير 

رحمه:  عليك شويه مكرونه يااض عظمممه 

مازن:  هههه 


هو تقيل ول بارد،  اصلو لو تقيل هيفجر امي،  ولو بارد هيشلها بس،  خايفه اقله انه ضحكتو وقعتني جامد كده علي شوشتي بس استحي. 


مازن: كنتي فين 

رحمه بتوتر: مش فهمه 

مازن: لما رجعت ملقتكيش، ولما صحيت كنتي لبسه لبس خروج، كنتي فين 

رحمه ببتسامه: مش فاكر حاجه كده هههه 

مازن:....


flashpack

ترن ترن ترن 

مازن بنعاس: الو 

رحمه: صباح الخير يا عمهم، ول مساؤ عشان نايم وكده

مازن: مين؟!

رحمه: معقول نسيت مراتك حبيبتك مكنش العشم 

مازن: رحمه!، جبتي رقمي من فين 

رحمه: هقلك بعدين، المهم حولي فلوس 

مازن: نعم!

رحمه: اصل انا في المكتبه وشتريت تلات كتب حوالي 200 جنيه كده وعملت فيها ناصحه بقي و قلت لاء يا عمو مض عايزه  وعملت بيدي كده مني لله و عايزه 200 جنيه لو سمحت 

مازن: انتي مجنونه يا بنتي ول اي 

رحمه: وربنا لو محولتلي فلوس لفضحك في المحل وصوت وهتزعل وهجيب محامي وهخلعك لما ارجع متعصبنيش 

مازن: يخربيت الرغي، عايزه اي يعني دلوقتي 

رحمه: عايزه 200 جنيه حق الكتب 

مازن: طيب اقفلي هحولك 

رحمه: مازن 

مازن: عايزه اي من زفت 

رحمه: جيب 100 كمان فوق البيعه شالله يخلهملك يا رب 

مازن:"يقوم بالقفل "

back

مازن: اممم فتكرت يختي 

رحمه ببرائه: هيهي 

مازن: روحتي لوحدك 

رحمه.: تؤ روحت مع خالد وص...

مازن برمي الملعقه بغضب: شبعت، شيلي انتي الاكل.


اي ده في اي!، استني اما كمل طيب، ولاه 


"تدخل الغرفه بدون تخبيط"

رحمه: مازن كنت عاي.. احيه

مازن: اي يا بنتي خبطي في اي!

رحمه بوضع يدها علي عينيها: كن..ت بحسبك بتلعب والله ومش هتسمعني زي كل مره 

مازن: خلاص لبسته 

رحمه: احم عايزه الكتب نستهم هنا 

مازن: امم 

رحمه: ابيض علي بني مينفعش معاها ساعه زرقه، عندك اسود البسها هتليق اكتر، بنسبه للكوتشي في الابيض وبني الغماق البس اي واحد فيهم هيكون جامد  

مازن ببرود: مش مهم رئيك بنسبالي 

رحمه: اخبط دماغك في الحيطه 

مازن:....

رحمه: اه صح كنت هنسي، خد 

مازن: اي ده 

رحمه: لقيته صدفه وعرفت انك عايزه فجبته 

مازن: بس انا دورت عليه كتير ملقتوش 

رحمه: سر المهنه 


خدو مني وبصلي بفضول اني زي لقيته، بس فعلا كان صعب جدا اني القي وطلع عيني وروحت اكبر المكتبات الي هنا وخليت المكتبه الي بروحها ديما تجبهولي والحمد لله لقيته، هو زكي وقفشني لي ها!


مازن: رحمه 

رحمه: امم 

مازن: شكرا 

رحمه: ههه العفو يا صغنن خلاثو

مازن بنرفذه : انا الي غلطان اصلا، اقفلي الزفت وراكي 


قعدت علي الكنبه وبقرا في الكتاب الجديد وبتقول فيه "فكان رجل رائحته تملئ صدري فتجعلني اتوهج لمعانآ فلا يعلم كيف هي تُذيب قلبي ول افهم هذا الشعور"  لقيت ريحه برفانه ظهرت فبتسمت بتلقائه، هو ازاي ريحته حلوه كده وازاي كلامها كمان صح اوي كده.


مازن: امم حلو كده 

رحمه: بطلللل هههه

مازن: ههه سلام يختي 

رحمه: مازن 

مازن: نعم 

رحمه: الساعه 10 دلوقتي و 2 كده هيجي فيلم جميل علي mbc2 ممكن تيجي بدري نسمعو سوي 

مازن بتحرك للباب : نامي كويس 

رحمه: بااارد يا جدع 


مش مهم رزلته ول ضحكته الي فعلا قمر اوي، بس سمع كلامي وغير الساعه فعلا ولبس الكوتشي البني الغامق وكان شكله جامد جدي، وسيكا وهحب علي نفسي دلوقتي 


فديو كول 

ايمان: حووم، عامله اي يا عروسه 

رحمه: عروسة اي بقي بمدرسه المشاغبين الي انا عايشه فيها دي 

ايمان: ههه وطب والله جامد اهو اصغر منك يسليكي 

رحمه: ببتريقي عليا يا وجه البرص انتي 

ايمان: ههه حصل، بس شكل الوضع تمام مش عارف لي مطمن من صوتك يا فووز

رحمه: ههه والله يا لمبي بنحاول نسيطر علي الوضع 

ايه: جرى اي يا صحاب فالصووو، تدخلو قبلي مكنش العشم

رحمه: يا ساتر يا رب، وانا اقول الدنيا ضلمت لي 

ايه: وسخخخخه 

رحمه: عمله اي يام جنه 

ايه: هنتحر قريب، شكلها جايه تخليص حق لناس الي برميها في سجن والله 

ايمان احسن، من عمايلك السوده 

رحمه: هههه تستاهلي ابت والله، تربيتي 

ايه: ماشي يا جزمه انتي وهيه حسابي معاكو بكره باذن الله 

ايمان: اه يا حوم صح هنجيلك بكره 

رحمه: اي الخبر الوحش اقصد الجميل ده تنورو 

ايه: كلمه الحق طلعت الاول 

ايمان: الندااااله يا ماان


الصداقه جزء حلو في حياتك عمرو ما يتكرر، ممكن الدنيا تقف بنسبالك وتتخنق وتحس انك جايب اخرك من كل الناس وتشوف صحابك وتنمو علي خلق الله وعلي نفسكو وتتريقو و تهزرو بغير المود وبحسن من نفسيتك كتير 

اختار صحاب يسندوك ويقفو جمبك ويحسنه قرارتك و لما تغلط يحاسبوك اختار صحاب يسندوك بجد واعرف انك لو ملقتش في فتره معينه من حياتك رينا هيعوضك وهيجبلك ناس بحبوك فعلا من قلبهم  في وقت بتكون محتاج ده زي ما حصل معايا مثلا ههه 


اتكلمنا حوالي ساعتين وقفلو وعملت شاي وقعت اقرا الكتاب وبدا الفيلم ومنكرش اني استنيتو واني لمحت الباب بطرف عيني كده حوالي خمستلاف مره كده بس مجاش.


"يفتح الباب بالمفتاح، فتضع المخده علي الكنبه وتجري اليه"


رحمه بفرحه: جييت بجد!

مازن: احم ملقتش حد اقعد معاه فرجعت بدري انهرده 

رحمه: ههه لسه بيبدأ الفيلم هتلحقه 

مازن: مش جي عشان الفيلم علفكره 

رحمه: ماشي علفكره


روحت قعدت علي الكنبه وهو دخل جوه يغير هدومه وكنت حسه بنتصار وضحكت علي وسامته، كان قمااار وهو بتوه علي الموضوع، الود الصغير الطويل العريض ده غريب جدا! 


"ياتي مازن بجانبها بكيس كبير يضعه بجانبه"

رحمه: اي ده 

مازن: حاجات مضره بصحه متنفعكيش 

رحمه: اهو الحاجات المضره بصحه دي بزغزق قلبي من جوه وبتريح امعائي الداخليه وبتقلب القولون عندي 

مازن: مش مهم، مش هتخدي برضه 

رحمه: بطل غلاسه يلا

مازن: ركزي في الفيلم 

رحمه: جيب شبسيايه وحده طيب 

مازن: لاء 

رحمه: هعيط 

مازن: عادي 

رحمه: يا بااارد 


قعد ياكل ويفتح شوكلاتات ولب وبيبسي  وانا قاعده جمبه وبصالو في كل حاجه كلها وببكي في صمت بن...، مش هيديني بجد؟


رحمه: مازن علفكره انت بخيل 

مازن: امم جدا 

رحمه: و دماغك صغيره زي عيال اختي كده ودماغك اصغر منهم كمان يا زراام 

مازن: بقي كده، طيب كنت جيبلك كسيه انتي كمان مش هتخديها 

رحمه: انت يبني اصيل كده، اه والله وكريم جدا جدا وبريئ كده زي عيال اختي ربنا يخلهملي يا رب 

مازن: شوفي قلبت في ثانيه ازاي!

رحمه: فين الكيسه ها، فين 


وفعلا جبلي كيسه زي بتعتوا بظبط وكان مخبيها ورا ولانه عريض الاخ مشفتهاش، وعمال ياكل طول القاعده بمنتهى البرود ورخامه عشان يعصبني مش اكتر بس  مش خساره في الكتاب الي جبتهولو لاء.


مازن: رعب!، روحي منك لله يبعيده 

رحمه: وربنا جامد ههه 

مازن:....


كان قاعد طول القاعده خايف و قلقان وحقيقي كنت مسخسخه علي نفسي من ضحك 


رحمه: يختي بطه يختي، بتخافي ههه 

مازن بعصبيه: هاخد منك الحاجات الي جبتها ودفعك تمنها 

رحمه: خلاص والله هسكت 

"ينظر لها مازن بغل وتديق عينيه"

رحمه: ماازن 

مازنو: لاء 

رحمه: لاء بجد عايزه اسالك سوال 

مازن: لاء 

تربع علي عرش قلبي ❤ 9

رحمه: لاء بجد عايزه اسالك سوال 

مازن: لاء 

رحمه:  خلاص هعتبر نفسي انك وفقت وهسال،  اي الكتب الغريبه الي شوفتها فوق دولابك دي 

مازن:  اي مبتعرفيش تقرأى 

رحمه:  لاء يا خفيف،  مستغربه لي كلها عن الاسنان 

مازن باكل شبسي وبرود:  كانت كتب جامعتي 

رحمه:  ثانيه بس؟  انت متخرج من طب اسنان 

مازن:  امم 

رحمه:!!!!

مازن:  مبرقالي كده لي، خوفت 

رحمه: انت عارف يعني اي دكتور اسنان!  ،  يعني فلوس قد كده علي قلبك وهتشبرقني بقي،  انا طمنت علي مستقبلي 

مازن:  ههه هبله والله 

رحمه:  لاء بس والله اخر سوال،  انتو زي صنف واحد كده 

مازن:  صنف واحد؟! 

رحمه:  يعني انا عمري ما روحت كتور اسنان الا ولقيته جاااامد ومز!  واحيانا بكونو في الاربعينات وحلوين حلاوه يجددع! 

مازن بتنهيد:  طب ارد عليها اقلها اي دي ونبي 

رحمه:  انت بتعده بعض زي كرونا كدهصح،  اصل دي مش صدفه ابدا 

مازن:  بنعدي بعض!  ،  متقومي من جمبي عشان مش مرتحلك دلوقتي 

رحمه:  متقلقش مش هغتصبك لسه بدري 

مازن:  ههه صبرني يا رب 

رحمه:  طيب ولي بقي مشتغلتش،  دكتور الاسنان شغله بكون جاهز علطول وكمان عمو رافت معاه فلوس ومستريحين يعني 

مازن:  مش عايز 

رحمه: اي الي هو مش عايز دي مش انت الي دخلها !

مازن: كبري دماغك وفكك مني 

رحمه: عايزه افهم 

مازن: رحمه لو سمحتي، ممكن تقفلي الموضوع عشان هقوم 

رحمه:......

مازن: كملي الفيلم 


ممكن يكون لسا مش حابب يدخلني في تفصيله ول حياته عموما بس في تقدم وده مفرحني سيكا، بس اي الي يخلي واحد داخل جامعه حلوه بشكل دي وشهاده جامعيه كبير ويتقفل منها ويغير حياته بشكل ده؟! دماغي زي المرجيحه يوم تحت تيرا را را يوم فوق علي راي بوسي!


رحمه بعصبيه: هموتك اقسم بالله!

مازن: متنميش، بقلك اهو 

رحمه: طيب ما تخرج، اخرج دلوقتي مش هتكلم معاك والله  وبعدين نفسي افهم واحد بيلعب بابجي وبيسهر طول الليل بره بخاف من فيلم رعب ازاي!

مازن: والله محدش قلك تسمعيني رعب وانا مبخفش، اسمها Human nature يا جاهله 

رحمه:  اسمها حِزن اسود علي دماغي ودماغ الي جبوك وقوم من قدامي عشان عايزه انام 

مازن:  مش هتنامي عشان انتي السبب وانا مش هقعد لوحدي وانتي حره بقي 

رحمه: يالاهووووي عليا 


قاعدنا علي الكنبه وهو عمال يلعب بابجي وفي ودني تقريبا وكل ما ها النوم يجي وحس بسلام نفسي كده يرووح هوب قالب فوقي أزازه المياه، طب اشتمه بامه ول اعمل اي طااا!


رحمه بتعب: مازن سبني انام الهي تحج يا رب 

مازن: ايوا، نام علي بطنك ياض هتموتنا، عاااش جبته، بتقولي حاجه 

رحمه: بقلك حسبي الله ونعمه الوكيل في الي كان السبب

مازن: طيب 

رحمه: طيب انت نايم طول اليوم وعادي بنسبالك انا منمتش وصحابي جين بكره ولازم اصحي بدري خلي عندك دم يا عديم الدم!

مازن: خلصتي، جيبي كيس الشيتوز الي جمبك ده عشان بتاعي خلص 

رحمه: روح منك لله!


وبعد الليله العظمه دي نمنا علي الكنبه واحنا قاعدين كده، يعني نومه غير مريحه صرفآ، والمنبه ضرب بعدها بحوالي 3 ساعات


مازن: اطفي الزفت ده 

رحمه بفوقه: خلاص طفيته ياض متزعقش

مازن بنوم:....

رحمه: قوم نام جوه عشان الم الحاجات دي وروق البنات جاين 

مازن: لاء مرتاح كده 

رحمه:  مااازن قوم دلوقتي لزعلك مش كفايه منمتش امبارح كويس بسبب رغيك وصداع ده 

مازن بنوم وتجاهل :..... 

رحمه بإرهاق:  تووب عليا يا رب لدبحه ول حاجه ونخلص!  


شديته من ايده كده ولانه تقيل وزرافه في نفسه رح طخ واقع علي الارض!  المشكله مش في كده، المشكله انه خد ضربه في التربيزه في دماغه تجبله ارتجاج في المخ، حسه اني هضرب سيكا 


مازن بعصبيه ولمس راسه : يا بنت....

رحمه بضحكه: ههه انا اسفه والله بس تستاهل، قوم بقي عشان الحق الله 

مازن بتحرك للغرفه: ليكي وحده، ماااشي 

رحمه بتريقه: مااشي، حاسب لتقع تاني يا صغنن اخاف عليك 

مازن: امشي من وشي 

رحمه: ههه 


___________


رحمه: صباح الخير يا طنط 

شاديه:  صباح الخير يا بنتي،  نزله بدري يعني 

رحمه:  صراحه كنت عايزه اقلك البنات هيجوا وكده وهطبخ فوق ليهم ومش هعرف انزل انهرده 

شاديه:  ههه براحتك يا بنتي، اقعدي ما صحابك ونبسطي، احنا خلاص فطارنا وراحه الشغل وانا هحضر ليهم الغداء وبس كده 

رحمه:  شكرا يا طنط 

شاديه:  العفو يا حبيبتي علي اي 

رحمه:  كنت عايزه حاجه تانيه منك ممكن 

شاديه:  اي 

رحمه:  هعملهم اكل وكده،  ممكن ابقي رن عليكي وسالك شويه في بعض الحاجات 

شاديه:  اكيد،  لو عوزتي اي حاجه رني عليا،  تحبي اطلع معاكي 

رحمه:  لاء يا طنط تسلميلي والله انا بعرف اطبخ كويس برضه متقلقيش 

شاديه:  ماشي يا ستي هندوق عدلك كده في يوم ونقلك رئينا 

رحمه:  اتفقنا هههه 


حقيقي ارتحتلها جدا!  ،  علطول بشوف صحابي انهم مش مرتاحين بسب حماتهم وانهم تعبينين وحالتهم حاله،  بس احيانا ربنا بعوضك باشخاص في حياتك تحس بسعاده معاهم وهي من الاشخاص دي بنسبالي. 

وفعلا روقت البيت وطبخت ومسالتهاش خالص ههه بهزر انا تقريبا سالتها احط ملح ول لاء! 

وبعدها الكائنات الحزومبليه شرفوني...


رحمه:  اخووااااتي 

ايمان: الشق يا جدع 

ايه:  زعبولتييييي 

رحمه:  مش نورتو خاالص 

ايمان:  واضح انه كلامك جارح بس هنقعد بردك متقلقيش 

ايه:  طبخه اي يا بت جعانن 

رحمه:  يمااا عليه،  اقلعي الكوتشي الاول يخربيت الطفاسه! 


علي الكنبه.... 

ايه:  انا رجلي نملت من كتر الصدمه،  الاكل كان حلو وده غير العادي تماما 

رحمه: عشان تعرفه بس اني كتكوت شطور بس طبعا مستحيل نروح ونقول 

ايمان:  بتتت اطلعي من جو محمد رمضان ده عشان قفشينك 

رحمه:  انا!  ابدا والله انتو تعرفو عني كده 

ايمان وايه معا:  اااه 

رحمه:  يلا يا واااطييين 

"يقومون بضحك فيدخل مازن عليهم فيصمتون"

مازن:  ازيكو يا بنات عاملين اي 

ايه وايمان بستغراب:  الحمد لله وانت عامل اي

مازن:  تمام، رحمه انا خارج عايزه حاجه 

رحمه بنظر له بصدمه:  لاء شكرا يا مازن بس اقعد اتغدا الاول

مازن:  مش جعان،  سلام 

________

ايه بغمزه:  اي يا حوم النظام 

رحمه:  اي 

ايه:  ههه عمله اي مع الصغنن 

رحمه:  اديكي قولتي،  صغنن يعني مطلع عيني 

ايمان:  اي رئيك في يا رحمه بجد 

رحمه:  عادي كيوت وبيعرف يطبخ وبسليني وبنتخانق زي العيال الصغيرين وبيعدي اليوم لاني مش بشوفه كتير اصلا 

ايمان:  يعني زى اخوكي الصغير مثلا او زي ما كنتي انتي وسمير بتهزرو و بديقو بعض 

رحمه:  مش فهمه عايزه توصلي لاى 

ايه:  عايزه تقلك انك شيفاه صغير ووخده علي قد عقله وتعاندي فيه كتسليه لوقتك و مش شايفه كراجل

رحمه:  لاء يا بنات مش كده هو دماغه كبيره جدا و.... 

ايمان:  فكرتي في كزوج ليكي يا رحمه ،  انك بتحبي مثلا، شريك حياه 

رحمه:..... 

ايه:  عشان كده موضوع انه صغر منك كده غريب جدا بجد ههه 

رحمه بتغير الموضوع: المهم عمله اي يا مون مع الطيار بتاعنا 

ايمان: هو انا بشوفه يختي اسكتي 

ايه: تقريبا نسيت ملامحه اصلا ههه 

رحمه: اسكتي انتي خالص يا مهزقه، مرمطه الود معاكي ومطلعه عينيه متحن يا جن بقي 

ايه: دي شربه حاجه علي الصبح الحقي 

ايمان: هههه رجعنا للهبل بتاعكو 


كلام البنات خلاني اتردد في حاجات كتير، لي سكت لما سالوني سوال ده...  معقول شيفاه كواحد اصغر مني ومش فكرت فيه كاب لعيالي او واحد اديله الثقه، واني اغيره عشان اهله وبس! 

طيب انا عايزه اي،  هو مين بنسبالي؟ 


محادثه واتس... 

سمير:  رحمه عايزه حاجه اجبهالك يا روح الروح وهارت الهارت 

رحمه بفهم:  لاء شكراا مش عايزه 

سمير:  بطلي رخامه يا بت

رحمه:  نفسي افهم عرفت ازاي انها عندي 

سمير:  بعد ما عملتلي بلوك عملت اميل فيك ومتابعها فيس وشوفت حالتها من عند امي انهرده الصبح وعرفت انها جيالك 

رحمه:  تعرف لو خالتي عرفت انك بتحب واحده مخلفه بنت وجوزها متوفي وبتشتغل في الشرطه هتعمل فيك اي 

سمير:  هههه مش عايز اتخيل عشان هنصدم 

رحمه:  يبقي حل عن دماغي امي بقي ها 

سمير:  هجيلك في يوم نتكلم 

رحمه:  اشي هستناك


ايه:  بتكلميني مين يا بت 

رحمه بغمزه:  معجبك السري هههه

ايه:  رحمه هكسر وشك والله ! 

ايمان:  يووه هنبدا تاني وتاخرنا،  قومي يا بت نروح يلا 


مشيو البنات وانا قعدت بحيره علي الكنبه،  شعور غريب حسته، هو فعلا زي سمير بنسبالي!  ،  اووف 

لبست جاكت وطلعت فوق السطح اشم هوا لقيت صوت غريب ورايه


_ بتعملي اي هنا لوحدك 

رحمه بخوف :  خالد! ، يخربيتك خضتني! 


تربع علي عرش قلبي ❤10


_ بتعملي اي هنا لوحدك 

رحمه بخوف :  خالد! ، يخربيتك خضتني! 

خالد:  ههه،  لمحت حد واقف فوق،  قولت اشوف مين

رحمه:  بحب السطح او اي مكان عالي عموما 

خالد:  مش في المود؟ 

رحمه:  اممم يمكن 

خالد:  مش احنا اصحاب،  قوليلي اهو تفضفضي 

رحمه:  مفيش حد هيفهم 

خالد:  لاء لاء كده بتقللي مني وهذا غير لائق يبشا 

رحمه:  هههه، شكرا يا خالد 

خالد:  في اي بقي 

رحمه:  واحده تمت ل27 سنه من عمرها،  كل ما تمشي في اي مكان،  اي يا بنتي مش هنفرح فيكي،  رحمه انتي كبرتي مش كفايه عليكي كده عايزينك تستقري وكلام كتير مش بيعمل حاجه غير انه بخليني افكر واعيد حسابات في كل حاجه،  تعرف عمري ما ندمت،  هما الي هيعيشه معاهم ول انا،  محدش لو دعوه بحياتي وعمر ما كلمهم جرحني بالعكس كنت مكبره دماغي هو انا اول ول اخر وحده يتقال عليها عانس! 


شوفت باباك وكلامه وشوفت صورة اخوك وحقيقي كان اول مره ارتبك كده في حياتي وبفكر كتير والموضوع شاغل دماغي 

جه يوم الفرح،  اه مكنش زي اليوم الي تمنيته بس جيه! واديني هنا اهو فوق السطح بشرب شاي ههه 


خالد:  حسه انك ندمانه علي القرار ده يعني 

رحمه:  مش ندم،  بس خايفه،  خايفه من مستقبل جى وانا لسه بفكر هو انا حياتي مستقره فعلا زي ما كانو بقولو ول هعيش في مكان مش مكاني ول مع شخص كنت فكراه صح 

خالد:  امم عشان مازن اصغر منك وكده! 


ابتسمت علي فهمه للموضوع ونظرته الاستفهاميه المريبه ليا.


خالد:  هو فعلا مازن اصغر منك بس عمري ما شوفته غير ناضج! 

اه الوضع بينا مش تمام بس مازن كان اشطر واذكى واعقل مني في كل حاجه تقريبا،  انا كنت بتعلم منه فن الرد والبرود لانه رهيب فيهم بجد  ههه

رحمه:  عرفه انا البرود ده،  جربته وجالي السكر الحمد لله 

خالد:  بصي عندي ليكي حل،  احنا نرجع لاول مقابله و اوافق علي العرض الجواز بتاعك وخلاص 

رحمه:  ههه اسكت مش انا اتجوزت اخوك ناااو 

"يبتسم خالد ويخرج علبه سجاير ويضع وحده في فمه" 

خالد:  والله!  صدميني ههه 

رحمه:  خالد انت بتشرب سجاير 

خالد:  مش ديما،  لما اكون مخنوق بس 

رحمه:  وانا الي فكراك مؤدب 

خالد:  ههه والله احيانا بشربها مش ديما 

رحمه: مخنوق من اي 

خالد: ضغط شغل 

رحمه بمد يدها له:  متولعهاش،  جيب 

خالد:  اجيب اي! 

رحمه:  جيبها بس 

"ينظر لها خالد ويعطيها لها فترميها من فوق" 

خالد:  يا مجنونه! 

رحمه:  دي عاده سيئه لو تملكت منك هتتعب،  اعمل حاجه تانيه يعني انا مثلا لما ادايق بكتب او بقرا،  اعمل كده بس متشربش الزفت ده فاهم 

خالد:  تعرفي انه مفيش حد يقدر يعمل الحركه دى معايا 

رحمه:  اووبس،  انا عملتها بقي،  وبدالك طلعتها قدامي يبقي بنسبالك انا صديقه وبدال صديقه يبقي من حقي انصحك ول اي،  مخنوق صلي،  ادعي،  اتكلم مع حد،  اسمع اغاني،  خليك عارف انه الصحه تاني اصعب شيئ ممكن الانسان لو خسرهم يموت! 

خالد:   واي اول وحده بقي؟

رحمه:  اممم الحب،  الحب لو خسرته هتتعب كمان! 

خالد:...... 

رحمه:  اتاخرت لازم انزل بقي،  لما تكون مخنوق ابقي قولي،  كولي اذان صاغيه يعمهم ههه

"تتحرك فيقفها صوته" 

خالد:  رحممممه 

رحمه:  امم

خالد: شكرا 

رحمه: ههه ابقي تعالي كل يوم، سلام 

"ينظر لخيلها قليلا ويبتسم بهدوء "٠


نزلت وانا بفكر فيه، جيه ول مجاش، كل ول لاء وكنت بطوح كده يمين وشمال ول كاني شربه استركس.


"تفتح الباب فيقف مازن من علي الكنبه بقلق وتوتر"

مازن: كنتي فين يا هانم في الوقت ده! انتي عرفه الساعه كام و...

رحمه: ششش، انت مين ياض 

مازن: اي ده!

رحمه: ااه الصغنن، جيت امتي، فرحت انك جيت بدري ههه 


قرب كده مني يفهم في اي الانه اتخض فروحت وقعه جوه، ومقمتش بقي غير تاني يوم!

صحيت لقتني علي الكنبه ومتغطيه ولما فتكرت هببت اي قومت وانا مفزوعه كده؟، احيه.


مازن: فوقتي 

رحمه بتوتر: امم، كنت...

مازن: كنتي مهيسه جااامد ، ههه كنتي ضربه اي ها 

رحمه:"ضربه يا مهزق " والله ما كده انا لما مبكنش نايمه كويس مبشوفش قدامي 

مازن بغمزه: فعلا مبتشوفيش قدامك 

رحمه: علفكره انا فكره الي حصل، احم جيت وكنت هنا وتقريبا وقعت وانت شدتني ونيمتني هنا 

مازن بتحرك : يا رراجل، ده الي فكره بس يا خساره هه

رحمه بغضب : قصدك اي بقي! ولاه حد هنا 


علي السفره...

مازن: بطلي تبصيلي كده وكلي عشان الاكل هيبرد 

رحمه: حصل اي طيب 

مازن:.....

رحمه: مازن حصل اي ونبي، يريحني، قولت حاجه صح، قولت اي 

مازن: اووف ع زن 

رحمه: يسلام عشان بسالك حصل اي ابقي زنانه! 

مازن: رحمه كلي وانتي ساكته 

رحمه: طب علفكره بقي البيض ناقص ملح 

مازن: ابقي طبخي انتي يختي 

رحمه: بارد 

مازن:.....


"تتسحب رحمه للغرفه بسكينه وتقرب من السرير له فيستيقذ بفزع"

مازن بخوف: مين!

رحمه بتقريب السكينه له: اعترف يلاه حصل اي 

مازن باخذ نفسه براحه: رحمه، انتي مش طبيعيه علفكره ههه 

رحمه: واحد بقولي حصل حاجه وبيغمزلي و.....


قرب مني وكتف ايدي وقربني من السرير فسكينه وقعت مني وريحته وقفت قلبي!


مازن: ههه طب امسكي السكينه كويس طيب 

رحمه: مازن!

مازن: محصلش حاجه، انتي نمتي فعلا وشلتك ونيمتك علي الكنبه وبس كده، عملت الحوار ده عشان ادايقك مش اكتر 

رحمه بمحاوله فك يده: انت واحد رخم!

مازن: ههه اقفلي الباب وراكي وانتي طالعه لاني مش نمت من امبارح 

رحمه: بكرهك 

مازن: ههه شكرا 


قلب نفسه علي السرير وكمل نوم عادي وانا طلعت ووقتها قدرت اخد نفسي، غمزته قمر وضحكته قمرين وريحته ت... اي ده في اي!


وقت الظهيره...

رحمه: صبااح الخير 

رافت: اهلا اهلا بعروستنا 

رحمه: ازاي حضرتك يا عمو 

رافت: الحمد لله يا عمو 

شاديه: فطرتي ول اعملك فطار 

رحمه: لاء يا طنط كلت مع مازن 

رافت: غريبه دي والله، اول مره يحسب نفسه من البشر وياكل مع بني ادمين 

شاديه: رافت بقي!

رافت: سكت اهو، سكت 

خالد: صباح الخير جميعا 

رافت: صباح الخير يبني، افطر كده وجهز عشان نروح الصيد يلا 

خالد: يا بابا انهرده اجازه صيد اي بس 

رافت: مهو عشان اجازه هنروح، مش هيتكرر اليوم ده غير بعد زمن، تعالي معايا 

خالد : حاضر يا حج اومرك مطاعه ههه 

ترن ترن ترن 

خالد: الو....انتو مستقصدني ول اي!، طيب ازفت اقفل جي 

شاديه: اي يا حبيبي في حاجه 

خالد: حصل مشكله في تصدير بتاع بكره في الشركه ولانه مفيش حد هناك لازم اروح، عايزه حاجه يا رحمه 

رحمه: لاء يا خالد شكرا 

خالد ببتسامه: ماشي يا ستي، همشي انا سلام 

"تنظر له شاديه بستغراب لانه لم يحرك عينيه من علي رحمه منذ أن وصل "

رافت: يعني مش هتيجي معايا، متيجي انتي يا شاديه 

شاديه: صيد اي يا رأفت، انا مش بحبه انت عارف 

رحمه: خلاص يا عمو، هاجي انا معاك 

رافت: ههه بجد!  ، ماشي يا عمو اجهزي وهنروح سوي 

رحمه: حاضر، هطلع اغير هدومي عن اذنكو.

_____________

في السياره...

رحمه: ووووه، سواقتك رهيبه ههه 

رافت: ههه ست شاديه بتخاف منها وبتصوتلي كل شويه، طلع هيه الي عندها غلط مش انا 

رحمه: لاء يا عمو كل الامهات عموما كده "بغمزه" قولي اجوزك وحده من صحابي كده دلعك شويه وربنا يقدرني علي فعل الخير.

رافت: ههه يا بكاشه 


امام البركه...

رحمه: ياعمو بقالنا ساعتين ومصتدناش ول سمكه!، انا زهقت 

رافت: بصي هو اهم حاجه الصبر 

رحمه: الصبر ده مات في حادثه من يومين، انت لو جبت كيلو من عمو سعيد الي في اخر الشارع ارحم من الي احنا فيه ده  

رافت: بوظتي الحكمه الي كنت هقلها منك لله 

رحمه: هعيط والله لو قعدت اكتر من كده قوم نمشي بالله 

رافت: رحمه بتتحرك، ساعديني بسرعه بسرعه 

رحمه: بجد!، استني اسحب بسرعععه 

رافت بوقوع: اه يا ضهري 

رحمه: اقلك كان اي ومتزعلش، كان شراب 

رافت: ههههههههه 

رحمه: هموت ههه 


كان يوم قمااار، بحب الهوا والمياه والناس الي روحها حلوه، بتفرحك وبتحسسك ديما انك تخدها ببساطه وعمو رافت من الناس دي جدا، طلع حماايه قمر فعلا مكدبتوش.


"يجلسون علي الكرسي وياكلون"

رحمه: لي بتحب الصيد 

رافت: عاده، كنت بحب اعملها اوي لما اكون مدايق او مخنوق بتغير مودي وبتفصلني عن العالم الخرجي بتعلم منها الصبر وانه احيانا بتصيب ويلعب معاك الحظ واحيانا بديق ولازم تصبر وهتلقي بعده الخير بس الحياه يا بنتي مش جنه وتجارب بنتلعم منها ولازم نتوجع عشان نحس بيها عشان نفهم هيه عايزه منا اي.

رحمه: لي اخترتني يا عمو! رغم انه خالد قالي انكو روحتو لكتير اوي؟!

رافت: لانه اي حد يشوفك هيحبك، روحك حلوه وعفويه وفيكي ميزه نادره، طبيعيه بتتعملي بطبيعتك ومش بتستسلمي  وبتوصلي للي انتي عايزه مهما حصل وعارف انك هتقدري علي المهمه دي 

رحمه: طيب اي الي حصل عشان يحصلو كده، او يكون كده اكيد حضرتك عارف، انت فعلا كنت بتفرق ما بينه وبين خالد 

رافت: امم، دي قصه طويله لازم تسمعيها منه وبعدها مني عشان تقرري 

رحمه:؟!!!

رافت: رحمه عايز افهم دماغه، بفكر فيا ازاي وفعلا تغير كده عشان بغير، معتقدش!

رحمه: طيب انا مش هقدر اعمل ده، اهو قعدت معاه اسبوع متغيرش حاجه، هو طايش وصغير عادي سنه اتنين ويعقل زي كل الشباب، لي جوزته وعملت الخطوه دي من الاول

رافت: حسك مش فهمه نفسك يا بنتي 

رحمه بفيض: امم، انا فعلا كده، مش عرفه ده صح ول لاء، يترى هنعيش فعلا زي اي اتنين، طيب لو تغير انا هفكر فيه ازاي، وفرض متغيرش هكون اي وقتها، وحده تجوزت واحد اصغر منها عشان كلام الناس؟

رافت: انتي شايفه انك اتجوزتي مازن عشان كلام الناس 

رحمه:.....

رافت: بصي يا بنتي، انا مش هغصبك علي اي حاجه، عايزه تطلقي من بكره هيحصل، لو فعلا تعبك كده يبقي ميستحقش وحده زيك في حياته جايز اكون غلطان اني جوزته فعلا وظلمتك معانا 

رحمه: لاء يا عمو مقصدش كده والله انا...

رافت: اقعدي مع نفسك، شوفي انتي عايزه اي، امتي بتحسي بسعاده، هل انتي لما تكوني معاه بتحسي بخنقه، مش قادره تستحملي، خدي وقت وفهمي في نفسك يا ست البنات، ويلا عشان اتاخرنا 


فكرت في كلام عمه وحسيته صح جدا، انا محتاجه اقعد مع نفسي شويه، اسمع نفسي بتقول اي، وسالها هو انا مبسوطه ول لاء 

والفتره دي قعدت 3 تيام تقريبا، وكنت وخده جمب وقفله علي نفسي ومتغيره معاه وكان وحشني وحشني جدا ومديقه عشان مبكلموش ول بديقني.. هو انا بعمل في نفسي كده لي!


"تسمع صوت شيئ ينكسر من الغرفه فتجري عليها "

رحمه بخوف: في اي! اي الي اتكسر 

مازن بعدم نظر لها: البرواز وقع، متقلقيش هلمه انا 

رحمه: سيبه عشان متتعورش  هجيب حاجه وشيله 

" لا يستمع مازن لحديثها ويلمه حتي ينجرح ويمسك واحده من الازراز ويضمها بيده بغضب "

رحمه بخضه: مازن انت بتعمل اي! انت مجنون!

مازن بغضب: اه مجنون، مجنون لاني مش فهمك... في اي!

رحمه بخوف من صوته:.... 

تربع علي عرش قلبي ❤ 11

 *مازن بغضب: اه مجنون، مجنون لاني مش فهمك... في اي!

رحمه بخوف من صوته:.... 

مازن: ممكن اعرف متغيره معايا لي،  عملت حاجه ديقتك طيب

رحمه:  تعالي نشوف ايدك الاول وبعدها نتكلم 

مازن بتنهيده حارقه:  رحمه! 

رحمه:  عشان خاطري يا مازن لو سمحت 

مازن:...... 

___________

"في الصاله" 

"يجلسون علي الكنبه وتضمد جرحه برفق" 

مازن:  مالك 

رحمه بتركيز للجرح:  مفيش 

مازن:  طيب حصل اي 

رحمه:  محصلش حاجه 

مازن:  يعني قفله علي نفسك في اوضه الاطفال ومبتتكلميش معايا ول بتزلي ول حتي لما رجع بتساليني وتزني عليا ممكن اعرف السبب 

 رحمه:  كده 

مازن بغضب:  رحمه انا مبحبش طريقه الاسلوب دي! 

رحمه بتوتر:  مبحبش حد يزعقلي 

مازن:  انتي عايزه تجنيني!

رحمه:  وانت مدايق لي من طريقه اسلوبي،  مش دي طريقتك كمان شوف نفسك بتعامل الناس ازاي وقرر بعدها 

مازن: بس دي طبيعتي انا علطول كده،  انما انتي مكنتيش كده

رحمه:  اتعود عليا بقي كده،  سيب ايدك كده يومين وهتخف متقلقش 

" تتحرك للغرفه وفي يدها علبه الاسعافات فيوقفها صوته "

مازن:  رحمه انتي وحشتيني جدا 

رحمه بنظر ورائها بخضه:  اي! 

مازن:  مش عارف اقلك اي بس انتي فعلا كده!  ،  مش عارف انام كويس ول اكل من غير رخامتك علي الاكل،  ولما ارجع متسليش وديقيني كنت فين ومع مين بتخوني صح هه، وحشني هبلك وجنانك وصداعك،  انا مكنتش برجع البيت يا رحمه بس بقيت برجع عشانك وعشان اشوفك،  انا مش عايز منك رد دلوقتي بس عايز اشوفك كويسه،  ورجعي زي الاول معايا،  اليوم ناقص حاجه من غيرك بجد! 

رحمه بصدمه وعدم كلام :..... 

مازن:  هخرج عشان مديقيش، سلام 


مشي وانا دخلت الاوضه وعيطت بحرقه علي وجعي لي ول نفسي،

وندمت علي كل دقيقه ضيعتها وانا بعيده عنه او فكرت انى بعتبره زي سمير ههه سمير مين بس، عشان الناس وكلمهم وعشان اي حد بيتكلم ميولع كلام الناس! ويولع اي حد بتكلم اصلاا!


اعرف بتحب اي وعيش اعمله لنفسك بس طبعا في رضي ربنا!


في قصه بتاعه جحا والحمار وابنه، كان راكب هو وابنه علي الحمار فعدا علي منطقه الناس الي فيها قالو يعيني هما لتنين ركبين علي الحمار ناس معندهاش رحمه!

مشي هو وركب ابنه علي الحمار بس وعده علي منطقه تانيه فناس يقولو اي الابن العاصي ده، يركب هو وابوه يمشي، عيال غير باره!

راح راكب هو ومنزل ابنه وعدو علي منطقه تلاته فيقولو، شوفو منزل ابنه وراكب هو ازاي، ابهات اخر زمن!

ببساطه الناس مبيعجبهاش العجب ومهما عملت عمرك ما هترضيهم وهيتكلمو برضه، اه وجود الناس ورائيهم في حياتك مهم بس مش كل الناس صح ول كل الناس شبه بعض كلنا مختلفين!

فعشان كده خليك عارف ديما انك تعمل الي يسعدك ويفرحك انت واكيد مش نتمرد عليهم ونقل زوق معاهم نتقبل الراي ونقد ونبتسم ونعمل برضه الي يريحنا، اصل احنا الي هنعيش فيها يابا احنا هنصيع!


بعدها قرارت ارجع تاني، مش رحمه الي وحشاه، رحمه الي بتحس بسعاده لما تكون جمبه، بترجع بسنين ول كانها عندها 20 سنه و بتحب تدايقه بس وبتفرح لما يعصبها عشان تديقه اكتر 

وبصراحه اكتر وحشني اكلو ابن الجامده ده !


اليوم التالي...

في الصباح...

"يفتح مازن بالمفتاح ويدخل بنعاس وملل"

رحمه بحماس: رجعلي الصبح يااض!، كنت بتخوني صح 

مازن بستغراب:؟؟؟

رحمه: تعالي عشان عملتلك شويه اكل ترميهم في الزباله علطول 

مازن: انتي لبسه تشرتي صح 

رحمه: امم اصل لونه احمر وبضعف، كنت بلم الغسيل وشوفته وب.....

"يقربها مازن لها ويعانقها بقوه ودفن راسه علي كتفها برفق"

رحمه: احم لاء احنا متفقناش علي كده! استنا بس!

مازن: اوووف، لو كنت اعرف انه الكلمتين الي هقلهم دول هيرجعوكي كنت قلتهم من زمان 

رحمه: قصدك اي بقي 

مازن: بتثبتي بكلمتين يعني هتريحيني قدام 

" تبتعد رحمه عنه بقوه وغضب "

رحمه: انت عيل بارد وربنا!

مازن:  روحي اقلعي التشرت ده عشان بحبه 

رحمه:  روح كل جاتوووو 

__________

علي السفره... 

مازن بتعبير وجه غير مرضيه:  اااه مش قادر 

رحمه:  اي جميل صح 

مازن:  قصدك يويديك علي القبر علطول،  طعم بشع حقيقي اااه 

رحمه:  شالله يخليك وتفتح نفسي كده ديما يا رب 

مازن:  اوعي تدخلي المطبخ تاني،  بجد كرسه! 

رحمه:  متافورش ياض الاه 

مازن:  والله انتي الي متافوريش وتعملي اكل تاني يا شيخه الله يكرمك 

رحمه:  انت في التشجيع معنكدش يما ارحميني

مازن:  عشان تعرفي بس

رحمه:  خلصانه لما اديقني هطبخلك ههه

مازن بقلق:  لاء!  مش هديقك في حياتي ابدا!  بالله بلاش اكل تاني 

رحمه:  هعيط وربنا! 

______________

رحمه:  اوعي تسقطت مني،  انا بقلك اهو 

مازن:  بتردهالي يعني!  طلعتي سوده من جواكي يا بت 

رحمه:  اومال هعديهالك بساهل،  مش هتنام غير لم...  مازن!  مازن انت نمت طاايب 


قربت من اززاه المايه وبفتح فيها لقيته شدني جاامد ونيمني علي دراعه جمبه علي الكنبه!  ولا انت عِنيف لي!  


رحمه:  مازن كنت عايزه اسالك حاجه 

مازن بنوم وتغميض عينيه:  بعدين 

رحمه:  طيب طنط شاديه عاي... 

مازن:  بكره 

رحمه:  مازززن 

مازن:  امم 

رحمه:  الساعه 12 الضهر ومش عايزه انام شالله يخليك لعيالك يا رب

مازن:  ههه طيب لو عايزه تقومي قومي بس انا فصلت خلاص 

رحمهو: طيب نسبه الشحن قد اي هق هق

مازن:...... 

حط ايده علي وشي كده الي هو انا مش عايز اعرفك بعد النكته القذره دي تاني منك لله! 

رحمه بخوف:  خلاص والله اني اسف ههه 

مازن:  اكتمي بقي يخربيت الرغي 

رحمه: خلاص اتخمد 


حولت اقوم معرفتش ههه بهزر مقدرتش،  بصيت لي حوالي 10 دقايق وبقول لنفسي هو في حد ممكن يكون ابيض لدرجه دي بجد! ورموشه طويله كده ووقتها عرفت اني كنت عاميه ل هبله حاجه في الرنج ده! 


في بيت العائله... 

رحمه:  صباح الخير 

شاديه بفرحه:  رحممه!  فينك يا بنتي مبتظهريش ول بشوفك كتير حصل حاجه معاكي 

رحمه:  متقلقش يا طنط بقيت كويسه 

شاديه:  فطرتي 

رحمه:  اه الحمد لله،  الجماعه فين 

شاديه:  رافت في المصنع وخالد في شركته ربنا يوفقهم يا رب 

رحمه:  يا رب 

شاديه:  احم ومازن،  مازن كويس 

رحمه:  متقلقيش عليه،  هحاول معاه صدقيني و..... 

ترن ترن ترن 

رحمه:؟؟؟ 

شاديه:  مين 

رحمه:  مش عرفه رقم غريب 

شاديه:  طيب ردي 

رحمه:  الو 

خالد:  الو يا رحمه،  عذرا لو ازعجتك 

رحمه:  خالد!  ههه ازيك، مزعجتنيش ول حاجه انا مع طنط شاديه تحت اصلا 

خالد:  الحمد لله يا ستي،  كنت عايزك في خدمه كده 

رحمه:  خدمه اي 

خالد:  لاء البسي هجي اخدك مشوار ف سريع

رحمه:  في حاجه ول اي 

خالد:  متقلقيش مش هخطفك ههه 

رحمه: ههه طيب هجهز علطول اهو عبال ما توصل سلام 

خالد: استني انا... قفلت 

_________

شاديه: في اي

رحمه: معرفش عايزني في خدمه، عايزه حاجه اعملهالك 

شاديه بتوتر: رحمه بنسبه لخالد متأ....

خالد: اهلا اهلا بحلويات العيله ههه 

شاديه: اهلا يا حبيبي 

خالد: كنت هقلك اني قدام البوابه ههه 

رحمه: خلاص هشوف كده مازن وبعدها نخرج 

خالد: مازن؟!

رحمه: امم فوق بس نايم، عن اذنكو 

شاديه: خالد بتفكر في اي 

خالد: مش فاهم قصدك 

شاديه: وانا مبقتش فهماك كمان، ربنا يستر 

خالد: متقلقيش مفيش حاجه صدقيني 


في الشقه...

رحمه: مااازن، انا هخرج مع خالد عشان عايزني 

مازن:....

رحمه: مااازن فوق بس نتكلم ونام تاني 

مازن:........


ولانه مستحيل يقوم، عملت ورقه علي التربيزه اني خرجه مع خالد ويبقي يرن عليا بقي وترددت اخرج الصراحه وبعدها خرجت.


في السياره...

خالد: احم من بابا، خدته من بابا ههه 

رحمه: انا مبحبش حد يفهمني من غير ما اتكلم علفكره 

خالد: انتي الي بريئه زياده عن الزوم واسالتك مقفوشه 

رحمه: هه طيب احنا هنروح فين 

خالد: شركتي، انهرده تعرض عليا ابني بيت واختار الالون والحاجات الي تخصه ومهندسه الديكور مجتش انهرده وانا محتار ومراته عايزه حاجه معينه وانا مبفهمش في الحاجات دي فساعديني بقي 

رحمه: اشطا مفيش مشاكل بس ايدك علي تمن الموضوع انا مبعملش حاجه بلاش 

خالد: هعزمك علي بيتزا تاني 

رحمه: انت كل ما تشوفني تاكل بيتزا يا عم انت 

خالد: ههه خلاص يا عم نجيب كريب ها 

رحمه: اي ده وفقت سبحانه الله، قلتلي شركتك منين 

خالد: ههه يا طفسه 


دخلنا الشركه وهزر علي الموظفين شويه ودخلنا المكتب بمرح، شركه صغيره بس قمر اوي وناس شغاله فيها بضمير وبحبه الشغل فيها مش مرغبين عليه وده حاجه لذيذه جدا 


خالد: اوووه شكرا شكرا بجد 

رحمه: اي خدعه ههه 

خالد: بس برافو عليكي بجد، انا متوقعتش تكوني شطره كده 

رحمه: الجامد مبقلش علي نفسه انو جامد يا رايق ههه 

خالد: ههه اقنعتيني 

رحمه: احم عايزه اقلك اني خريجه إداره اعمال ودرست التخصص ده بس استحي 

خالد: بجد!

رحمه: امم مع اني دورت علي شغل كتير اكون متدربه بس وكده وملقتش رغم انه درجاتي كانت حلوه جدا بس حظي بقى

خالد: تعالي اشتغلي معايا، مكانك موجود 

رحمه: هههه شكرا يا عم مليش في شغل الواسطه انا 

خالد: علفكره التلات تيام الي غبتيهم دول فرقوا جدا، البيت كان ناقصه حاجه 

رحمه: بطبلي طيب يا سيدي شكرا ههه 

خالد: ههه ها تاكلي اي بقي 


جبنا بيتزا للموظفين علي قفاه طبعا هيهي واشترينا انا وهو كريب ورجعنا بقي بالعربيه 


خالد: كان يوم جميل جدا شكرا 

رحمه: العفو بقي، كفايه شكر عادي والله  ههه

خالد: كنت عايز اخد رائيك في حاجه، عيد ميلاد نسمه قرب وعايزه عربيه وطلبتها، مش عارف اجبها ول اي 

رحمه: نعم!، عربيه هديه، لي نجيب سويرس حضرتك وانت بتفكر اصلا!، البت دي طفسه وربنا 

خالد: جواها حاجه حلوه، انا حاسس كده، هقدر اغيرها، حبي ليها ممكن يغيرها 

رحمه: ههه انت طيب اوي يا خالد بتمني يحصل ده فعلا رغم انها معصباني الا هساعدك لو عوزت حاجه 

خالد: بنسبه للعرض الي قلته في الشركه ع...

ترن ترن ترن 

رحمه: دقيقه كده يا خالد... الو 

مازن: انتي فين يا هانم 

رحمه: في الطريق ورجعه مع خالد بالعربيه، لي 

مازن: انا قدامكو خلي يوقف 

رحمه: قدامنا!

خالد: في اي 

رحمه: عربيه مازن اهو وقف كده يا خالد 


نزلت اشوفه لقيته بركان او تنين مجنح حبه وهيحرقنا كلنا!، ومسك ايدي جامد وحرفيا ورمت ووجعتني!


رحمه بالم: اييي يا مازن ايدي!

خالد: مازن انت بتعمل اي هنا، وماسك ايدها كده لي في اي!

مازن: ملكش دعوه بيها يا خالد سامع، مراتي وانا حر  

خالد:.....

تربع علي عرش قلبي ❤12

مازن: ملكش دعوه بيها يا خالد سامع، مراتي وانا حر  

خالد:.....

رحمه:  مازن ده اخوك الكبير مينفعش كده 

خالد:  سيبي يا رحمه،  ده واحد عديم الزوق اساسا 

مازن:  خلينا ليك انت الزوق يا محترم! 


قالو ده وعينه فعلا بطلع نار،  وشديني ودخلني العربيه ومشينا وانا مش فهمه اي الي حصل لده كلو! 


في سياره... 

مازن بعصبيه :  ازاي تخرجي معاه من غير اذني!  ،  انتي عرفه عملتي اي،  بينتي لي اني مش مهم ول ليا راي عليكي،  انتي عرفه مستني يستهين بيا ازاي،  انا بكره الغباء

رحمه بخنقه :  وقف العربيه 

مازن:...... 

رحمه:  اقسم بالله لو ما وقفتها لفتح الباب وتحصل مشكله دلوقتي  بجد! 

مازن بتوقيف السياره جانبا :  نعم عايزه اي 


نزلت من العربيه و سنت عليها من الجنب وانا مخنوقه و من عاداتي وانا متعصبه او مخنوقه مبقدرش اخد نفسي وبخده ببطئ ودموعي نزلت ومقدرتش اسيطر عليها،  بكره اوي حد يعلي صوته عليا او يكلمتي وحش او يجرح مشاعري مهما حصل. 


مازن بتنهيد ووقف بجانبها:  خلاص متعيطيش 

رحمه:..... 

مازن:  يا رحمه والله ديقت عشان مقلتليش 

رحمه: صحيتك، ومرتين كمان وكتبتلك ورقه اني ماشيه لما مقمتش 

مازن:  مشفتهاش والله عرفت من ماما 

رحمه:......

مازن:  حقك عليا والله انا اسف 

رحمه بنظره تملئ الدموع عينيها: وايدي بقي هتعمل اي فيها ورمت وزَرقت كمان انت...

"يمسك مازن يدها ويقبلها من الداخل ويمسكها بهدوء" 

رحمه بتوتر:  احم هو.... 

مازن:  انتي عرفاني رخم و لما بتعصب مبشفش قدامي، بطلي قلبك الاسود ده يا فوزيه 

رحمه:  ههه 

مازن بتقريب لها وعناقها بحنيه:  يخربيت الي يزعلك يا شيخه ههه 

رحمه:  يخربيتك انت! 


بنسي اي حاجه مديقاني او معصباني او خنقاني وانا جواه،  معرفش اي الشعور ده بس بحبه،  دافي زي لما تكون سقعان اوي اوي وحد يحط عليك بطنيه دااافيه وريحتها حلوه ، هو حلو كده لي طيب! 


رحمه: مازن مش ملاحظ اننا في الشارع وجنب محلات وناس حولينا من كل مكان وكده

مازن: ملكيش دعوه بحد


نبيل :  عيب يبني كده، هو اي حد شاقط وحده يقل ادبو،  جيل اخر زمن 

مازن:  شاقط اي بس يا عمو دي مراتي! 

رحمه بتوتر:  اه يا عمو والله مراته 

نبيل:  هو كل الي اثبتو في شارع يقلي كده واي معندكوش بيت! 

مازن:.... 


حرك ايده علي شعره كده بحركه تلقائيه لما يتحرج وانا كنت بفكر لو جريت دلوقتي هيتحط في موقف محرج ول عادي! 

ول انو قد ابويا كنت رديت عليه والله 


سعاد:  اي يا راجل انت،  هو علطول حراجنا مع الناس كده 

نبيل: الحق عليا بنصحهم بصح 

سعاد:  ما انت كنت شباب كمان ول نسيت وكنت بتعمل اكتر من كده وساعتها الحج الله يرحمه هو الي بيقفشنا وانت عارف الباقي ههه

رحمه ومازن:  ههههه 

نبيل:  كده تصغريني قدام العيال،  بس ان جيتي للحق كنت باخد ضرب يا سعاد محدش يخده 

رقيه:  انتو مش بتسيبه حد في حالو ابدا وانت يا بابا مش هتبطل العاده دي ابدا 

نبيل:  بس يا بت انتي بالبطيخه الي قدامك دي،  جيبتي العصير صح يلا عشان نمشي 

رقيه:  كده يا بابا تتريق عليا والله لقول لحسام جوزي 

نبيل:  وريني هيعمل اي وانا اجري ورا بالمركوب 

سعاد: امشو فضحتونا قدام الناس 

رحمه:ههه لاء عادي يا طنط،  انتي حامل صح 

رقيه:  وفي الشهر التاسع والله ادعيلي 

رحمه:  ربنا معاكي يا رب 

مازن:  طيب احنا هنس.... 

" ومازن يتكلم تبدا رقيه بتعب وصويت بقوه"

رقيه:  باباااا،  باااابااا الحقني ااااه هولد 

سعاد: يحببتي! طيب اتصل يا نبيل علي عربيه بسرعه 

نبيل:  حاضر حاضر يلا! 

رحمه:  مش هتلقو عربيه دلوقتي تعالي هنوصلك في الطريق 

مازن: اكيد تعالو يلا 

سعاد:  شكرا يا بنتي هنتعبكو 

رقيه: الحقوووني مش قااادره 

"يصعدون لسياره ويجلس نبيل بجانب مازن والاخرون في الخلف"

نبيل: هنوصل يا بنتي اهو، بسرعه يبني الله يكرمك هتفضحنا 

مازن: حاضر اهو بحاول والله 

رحمه بتوتر: انفخي شهيق زفير حولي ونبي هعيط جمبك!

رقيه: مش قاااادره، يلهووووي، ماما رني علي حسااام حالا 

سعاد: حاضر يا بنتي استني استني 

"تتصل سعاد بحسام و تقرب لها الهاتف بهدوء"

حسام: الو 

رقيه: حسام يا بن الجزمه!

حسام:اي ده في اي!

"يضحك الجميع في السياره وينظر رحمه و مازن لبعضهم ويضحكون"

رقيه: حساااام انا مش عايزه اعرفك تاني انت السبببب

حسام: انتي بتولدي صح! استر يا رب! انتي فين بسرعه!

"يذهبون جميعا للمشفي وتقعد على الكرسي ول تذهب للعمليات"

سعاد: يا بنتي ادخلي يلا تعبتينا ربنا يهديكي 

رقيه: مست.. حيل ادخل قبل ما شوفه ويطلقني ااااه 

سعاد: صبرني يا رب علي الجنان ده  

حسام بتنهد من الجري:اي! اي مدخلتيش لي! في اي!

رقيه بدموع: حساام هطلقني صح! لما خلف مش هكون حلوه وهطلقني 

حسام بجلوس امامها: يا حبيتي مفيش حد يملي عيني غيرك والله ادخلي بس ونشوف ام الهبل ده بعدين 

رقيه: طيب عايزك تطلقني دلوقتي حالا

حسام: حاضر ندخل بس الاول واطلقك انا ونهاد وكلنا عنيه 

رقيه بموع:  يعني انت هطلقني بجد! اهئ اهئ هيطلقني يا مامااا 

حسام:  الطم طيب! 

"يضحكون جميعا وتزل رحمه لمستواها وتتحدث" 

رحمه:  بصي ادخلي دلوقتي واول ما تطلعي هتكون بطنك صغيره خاالص وسعتها مش هيطلقك اتفقنا 

رقيه: هكون حلوه صح 

رحمه:  هتكوني زي القمررر 

رقيه:  طيب هدخل دلوقتى،  حسام متسبتيش لوحدي 

حسام بمسك يدها: حاضر يا اخره صبري معاكي اهو يلا 

رقيه: حاضر 

حسام بنظر لها بمتنان وتحدث بهدوء: شكرا 

رحمه: العفو ههه


" تنظر لمازن فيغمز لها ويرفع يده لها بالايجاب  ويبتسم "

نبيل: مراتك ومش شقطها ها 

مازن:  والله مراتي يا عمو!

نبيل:  خلاص صدقتك،  خد بالك منها بقي 

مازن:  في عيني 

سعاد:  بطل تنكش الود القمر ده يا راجل سيبهم في حالهم 

نبيل:  وانتي مالك انتي،  وبنتك الهبله دي مش هتعقل ابدا 

سعاد:  هي بنتي انا لوحدي يعني،  انا ديقت اما اروح اجيب حاجه شربها 

نبيل:  اه بنتك لوحدك،  استني خديني معاكي،  انتي يا مَرا

مازن ورحمه:هههه


بحب العيله جداا، اذا ربنا رزقك بعيله كويسه قرب منهم وهزر معاهم ورضيهم وفرحهم، لو بعيد عنهم مكالمه تلفون اسبوعيا مكلمه وحده اطمن عليهم بيها  وده مش بيفرحهم بس ول بحسسهم بقيمتهم عندك، لاء ده كمان بيفرحك وبيريحك وبخلي يومك مش ناقصه حاجه فعلا 

الدنيا مش مستهله عتاب وخناق وخنقه واذا عندك عيله انت ملكت الدنيا كلها.

_________

"بعد الانتهاء من العمليه"

نبيل: هههه بقيت جد يا ناس 

سعاد: حلوه اوي زي مامتها 

حسام: اي يا حماتي ده وانا!

سعاد: ههه خلاص يا عم متزعلش وحلوه ليك كمان

رقيه بتعب واثر البنج : اس.. مك اي 

رحمه بنظر حولها: قصدك انا!

رقيه: امم

رحمه: اسمي رحمه 

رقيه: خلاص اسمها هيكون رحمه مين موافق 

"يقومون جميعا برفع يده وضحك"

رحمه: ههه شكرا يا جماعه بجد 

حسام: خدي شوفيها 


كانت ملاك برئ، من الطف الكائنات البشريه بنسبالي هما الاطفال، بحبهم اووي، بحب ضحكتهم وبرئتهم و بصيت ليها وبعدها اديتها لمازن الي ضحكته ونظره عينه ليها خلوني احس انه هيكون احن واحسن اب في الدنيا.


في السياره... 

رحمه:  واخيرا انتهى اليوم!  بس حقيقي كان جميل اووي ههه 

مازن: وانا كمان فرحت اوي،  اول تجربه ليا 

رحمه:  امم وتلفونك الي ضرب الف مره ده 

مازن:  ههه صحابي 

رحمه:  مش هتقولي قصتك بقي 

مازن:  عايزه تعرفي دلوقتي

رحمه: امم 

مازن: الساعه 2 الفجر 

رحمه: مش مهم 

مازن: انتي الي قولتي بقي ها 


لقيته قفل التلفون ولف بالعربيه وركنها في جنب ونزل 

رحمه بفتح الشباك: في اي يا مجنون!

مازن: هروح اشتري لب عشان القاعده هطول 

رحمه: ههه 


اشتري لب فعلا وحاجات كتير وروحنا مكان كده مفيش غير سما ونجوم وهوا وحاجه في منتهي القمر كده 


رحمه: روووعه ههه 

مازن: عجبك 

رحمه: جداااا 

مازن: بحب اجي هنا من فتره لتانيه 

رحمه: طيب ممكن اطلب حاجه 

مازن بفضول: اي 

رحمه: متتريقش عليا 

مازن: ههه اي اخلصي

تربع علي عرش قلبي ❤13 

رحمه: متتريقش عليا 

مازن: ههه اي اخلصي

رحمه:  شلني! 

مازن بستغراب:  افندم! 

رحمه: ههه بص هفهمك هو كان نفسي من وانا صغيره اني اقعد علي عربيه من فوق اوي و.... 


مكلمتش الجمله فشلني فعلا ورفعني بمسافه اعلي منه بشويه وسندت بيدي علي كتفه بخضه فضحك بنظره دوبت قلبي وبعدها لف بيا وكاني في حلم، حلم مش عايزه افوق منه ابدا وصرخت بضحكه كانت خرجه من جوه قلبي،  ووقتها اتمنيت انه الساعه تقف ودقايق والثواني الي في العالم دي كلها واكون بين دراعو كده للابد. 


رحمه:  هههه انت مجنون علفكره 

مازن بمزاح:  قصيره و صغيره في نفسك كده بس تقيله  اوي اوي يخال 

رحمه بضرب صدره برفق:  ههه علفكره انت بارد 

مازن:  هههه


بعدها حرك رجله ووقف قدام العربيه وساعدني عشان اطلع فوقها ونزلت رجلي من الجنب وحركتهم بفرحه وبعدها حاول يطلع معرفش


رحمه: احسن، خليك تحت كده  

مازن: هخليكي قاعده لوحدك هنا وهمشي 

رحمه بقلق: خلاص والله بهزر ونبي

مازن: استني جتلي فكره 


" تحرك الي السياره من امام وسند عليها وطلع فوقه وتحرك حتي وصل بجانبها في منتصف السياره "


بعد فتره....

رحمه: تصدق فكره الب دي طلعت جامده 

مازن: لما باجي هنا بجيب لب مع اغاني بقي واعيش

رحمه: وبتقعد قد اي 

مازن: امم لو مدايق من دلوقتي كده لصبح مثلا واذا عادي بقعد ساعتين وبمشي 

رحمه: لوحدك!

مازن: امم لوحدي

رحمه بغمزه: مش في موزه كده تسرقها هنا ول حاجه اهو ترتطب عليك شويه 

مازن: هههه جربت قبل كده ومنفعش 

رحمه: ازاي!

مازن: يعني جبت واحده هنا قبل كده وكانت جميله جدا وايدها ناعمه زي الحرير وجسمها دافي جدا ونامت بقي علي الكرسي جمبي وروحتها 


معرفش الكلام ده نزل علي قلبي زي السم لي، وكنت بدور علي اي حاجه احدفها في راسه ملقتش، وده ديقني اكتر من كلامه نفسه، هو انا بغير عليه!


مازن بمكر: اي وشك قلب كده لي ها ههه 

رحمه: وانت شايف انك لما تجيب بنت هنا ده حلو يعني 

مازن: كانت يتعيط ولما ركبت معايا سكتت 

رحمه برخامه: يحنين انت، وبعدين 

مازن بضحكه: وبس كده يستي روحتها وشلتها عشان مينفهش اقومها من النوم وتدايق وكده 

رحمه: ششش كلمه كمان وهفتح راسك بجد 

مازن: ههه يتغيري عليا 

رحمه: واغير عليك لي بقي ان شاء الله ده انا وسمير كنا بنخرج بالعربيه لوحدنا عادي

مازن: بتقولي اي!

رحمه: الي سمعته وسبني في حالي بقي 

مازن: رحممه 

رحمه بتجاهله: عايز اي من زفته 

مازن: بحبك 

رحمه:!!!

مازن: ههه مش عارف في اي بس سيطرتي علي تفكيري ومش كنت قادر اخبيها اكتر من كده 

رحمه: احم مازن انا...

مازن: انتي اي 

رحمه: مش هقدر ارد عليك، لسه ماضيك الي معرفش عنه حاجه ولسه مش حسى معاك انه الوضع مستقر بينا وكمان...كمان انا اكبر منك فممكن تكون حاسس بده بشكل مختلف 


معرفش الكلمتين دول طلعو مني ازاي، هو لي الانسان بيحب يخبي مشاعره وبيحمي نفسه من انه يتكسر وفي نفس اللحظه لازم يجرح الي بحبه، خايفه اتوهم وعيش في كدبه مش هقدر اتخطاها ولسه معرفش قدرت اتخطي لختبار ده ول لاء.


مازن:.....

رحمه: احم لو عايز نمشي دلوقتي وتقولي مره تانيه هنمشي


مازن بتهيده طويله وتحدث : انا كنت طفل مدلل جدا، ابويا بحبني جدا ولاني اخر العنقود وكمان كنت علطول معاه اديقه وساله وهزر معاه وكنت لميض جدا كان ديما يقولي مازن انت هتكون سابق سنك بكتير لما تكبر دي مش دماغ طفل ابدا!

كان ده بدايق خالد جدا ىغم انه بابا مكنش بيعمل فرق بينا وبحبه كمان ، كان اي حاجه اخدها لازم يحصل عليها وكان ديما يديق لما يشفني مع بابا او قريب منه معظم الوقت ولانه ماما بتحبه اكتر مني كانت لما نتخناق تقف في صفه هو لما اجيب لعبه جديده يكسر بتاعتي ويروح يعيط لماما وتروح تجبله وحده عشان يكون في وحده بس وبتاعته هو!

كبرنا والايام عدت وفهمت انه خلاص كبرنا وهو دخل الجامعه وبقي مهندس وانا زي ما انا قريب من بابا اوي وبعمل معاه كل حاجه وكنت لما ادخل لماما المطبخ بحس بنظره منها انى مش فارق معاها ول عمري حسيت من عنيها بإهتمام ليا 

الدلع والطبطبه والحب الي كانت بتدي لخالد مكنتش باخد ربعه!

ولي مهون عليا كل ده بابا وبعدها بدات اتعلم الطبخ واعتمد علي نفسي.


وفي مره من تلات سنين واحنا رجعين في العربيه كان خالد الي سايق وانا جمبه وماما وصحبتها ورا وبعدها بدات اتناقش مع خالد انه يبطئ شويه وانه ياخد باله من الاشارات وهو برد عليا ومدايق وبنتخانق عملنا حادثه.

ومن سوء الحظ العربيه ادمرت من ورا وصاحبه ماما ماتت! وانا كانت اصباتي اقل من خالد حولت افتح الباب بتاعي معرفتش فحركته للكرسي بتاعي وقعدت انا مكانه وفتحت الباب عشان الدخان الي كان موجود فيها وبصيت لصحبت ماما لقيت حالتها مزريه وانها بتتنفسش وبعدها مسكت ايد ماما وحركتها براحه وعيني كلها رعب فتحت عنيها وغمضتها تاني فحمدت ربنا ورنيت بالاسعاف وكان يوم طويييل بجد!.


وروحنا المستشفي وانا كنت اقل اصابه فيهم فتعافيت بسىرعه تقريبا يومين وبابا كان قلقان جدا علي ماما وخالد وانا كنت جمبه وبصبره وبصبر نفسي علي الي شوفته والي عشته وقتها 

وبعدها جدت الشرطه مع ابن طنط الي توفت عشان يحقق معانا ولما بقو كويسين ساله خالد قال اني انا كنت الي سايق العربيه وقتها! انا!

وبعدها ترجيته يقول الحقيقه انا معملتش حاجه انت بتكدب لي 

وانتظرنا لما ماما فاقت بعد مده طويله وسالوها لانها كانت الشاهد الوحيد بعد خالد وقالت بعد ما بصت لخالد انه انا! انا الي كنت سايق وقتها 

قولت لبابا اني معملتش كده واني كنت جمبه وقلي ببرود مصدقك مصدقك  ومن جواه بقول انى كداب وبعدها قلي بس خالد لسه فاتح شركه والموضوع هيكبر وممكن يدهور شغله ويطلع عليه اشاعه وانت لسه في جامعه واخر سنه ليك يا مازن، متعملش الغلطه وترميها علي اخوك اظاهر اني دلعتك زياده عن الزوم وانك بتهرب من غلطك، لازم تتحمل نتيجه فعلك ده، هسالك تاني انت الي كنت سايق بجد ول خالد ؟


ساعتها ضحكت بسخريه، محدش مصدقني بجد! طيب انا هكدب لي، لي ههرب من مسؤليه لو كنت السبب فيها هتحملها 

واول مره في حياتي وقتها اتعصب علي بابا واتكلم معاه ببرود 


جيه ابنها وكان حالف ليموتني بس تاتا كانت جمبي ودفعت عني ديما ولانها كانت حادثه مش مقصوده كان ممكن تخلص بفلوس او فديه بس دخلت حاجه اشبه بالسجن كده،  هو كان مسؤل عنها تقريبا كان محامي او شرطي مدققتش وفعلا دخلت المكان ده سنه عشان يهدى ناره!. رغم انهم كانه 3 سنين ول وقوف تاتا جمبي.


سنه في سجن وانا معزول من عالتي اخويا وماما وبابا الي وثقت انه مستحيل يصدق اني كده، لما طلعت كنت شخص تاني معرفوش انا شخصيا 


رحمه:.....

مازن: مش قلولك اني دخلت السجن صح 

"رحكت رحمه راسها بسلب ونظره له بدموع فكمل حديثه بنظر لسماء"

مازن: كانت اسوء سنه في حياتي، اكل مش عارف اقول عليه اكل ول سرير مريح ول شمس ول نور حتي الناس الي هناك كان اشكلهم مرعبه بنسبالي، كنت مصدوم اني هناك وانهم ازاي قدرو يدخلوني هنا وانهم قدرو في سنه دي ميسالوش عني ول مره!

وبعد ما خرجت لقيت انهم عيله انا مش موجود فيها، خالد بقي مع بابا في الشغل وماما مستنيى رجعهم وانا لما حد يشفني يتوتر وطبعا بابا حاول يخلي المضوع سر عن معظم الناس وعدت السنه غير طبعا الفلوس الي دفعتها او خليت تاتا تدفعها عشان مش عايز حاجه منهم 

بابا شايف اني تغيرت من قبلها، اني ازاي اغلط ومعترفش بغلطي انه ازاي اغار من اخويا الي طول عمره بغير مني!

رجعت لصحابي تاني وبقينا نخرج وابعد عن البيت باي شكل، كنت عايز اسافر كنت عايز اطلعهم من حياتي وكرهم من قلبي بس مقدرتش 

بعدها خناقات مستمره بيني وبين بابا و محاولة ماما لكلام معايا وانا مبردش غير علي القد بس 

كرهي لخالد بزيد 

وقطع المصروف عني واي حاجه عشان ارجع زي الاول معرفوش ودفنوا اني دخلت السجن مع زكرياتهم الي مش برضه يفتحوها ابدا ول حتي بيجيبو سرتها لناس.


رحمه:.....

مازن بعيون حمراء ونظر لها : اتكلمت كتير صح 

رحمه بدموع وصمت:...   

مازن: انتي كويسه! في اي


حضنته جامد، لاء دفنته جويا، عمري ما كنت اتوقع انه حصل معاه كده ابدا! عمري ما توقعت اني مع واحد قدر يتحمل كل ده لوحده وساكت ومخبي كل ده في قلبه


مازن بتحرك يده علي راسها برفق: متقلقيش انا كويس 


طلعت من جواه وبصيت لعنيه ولمست بايدي علي وشه وتكلمت وانا قلبي محروق علي كل كلمه قلها وكانه ابني ابني الي مش هقدر اشوف النظره دي في عيونه ابدا ول اشوفه مكسور كده.


رحمه: انا معاك، مش هخلي اي حاجه تديقك تاني، انا جمبك بوعدك بده 

مازن: عارف انك شيفاني صغير واني مش قد المسؤليه واني بهرب بس صدقني كنت بدور علي امل امل واحد اكمل عشانه وليقتك، خليني انا احبك يا رحمه، خليني اثبتلك مع الوقت انى تغيرت استنيني ممكن 

رحمه بتحريك راسها بالايجاب: حاضر 

مازن: طيب انتي مصدقاني اني...

رحمه بدخول لحضنه مجددا: هه غبي! 


معرفش بقينا كده لامتي بس كنت عايزه اطمنه، الصوره وضحت قدامي ومش فهمه مين الي هقدر اقف جمبه، مين شايف الحقيقه ومين الكداب، بس كل الي عرفه دلوقتي اني عايزه اطمنه وعايزه اكون جمبه وبس.


في سياره...

رحمه: عايز تروح بجد 

مازن: لي عايزنا نام في شارع يختي


ابتسمت علي تقبله لكل حاجه حصلتله، انه قادر يضحك ويهزر بعد كل ده، انا حقيقي فخوره بيه 


رحمه: لاء يخويا قصدي تروح للبت الي جمسها دافي جدا وإديها ناعمه تقعد معاها شويه تكون وحشتك 

مازن:  هههه لسه فاكره 

رحمه: مازن انت حضنتها بجد!

مازن: كان حضن جااامد يبنتي والله، ونامت علي كتفي و...

رحمه: مااززن

مازن: ههه استني اوريكي صورتها 

رحمه: مازن هموتك والله 

مازن: هتعجبك 

رحمه: نينييني


وراني صورتها فكانت بنت صغيره كده حوالي 10 سنين فبصيت لي كده وخد ضرب عنب وكان مسخسخ ضحك ابن شاديه 


مازن: زين ابوها واحد صحبي، كان رايح مشوار وعماله تعيطت ومش سكتت خالص وكان هيموت منها  ومامتها في البلد وانا كنت خارج ومش معايا حد وخدتها معايا عشان كانت هينتحر تقريبا  بس اي رئيك قمر صح ههه

رحمه: مهزق ياااض!


لما روحنا كان عمو مولع النور بتاع اوضته وفاتح الشباك زي كل مره لعند ما يرجع مازن وبعدها يظلم ويقفله، دي عاده بشوفها كتير فيه انه بيسهر طول الليل لو كان مازن مش رجع وبستغرب احيانا لما بيرجع مازن الصبح بعد ما يروح الشغل بنام فين وامتي؟!

طيب لي مصدقوش معقول يكون ندمان؟


مازن: رحمه 

رحمه بنتباه: نعم 

مازن: رحتي فين يلا 

رحمه: وراك 


عدا اسبوع، انا هو بقينا اقرب بكتيير، بيخرج بليل برضه لصحابه بس طبعا يرجع بدري عشان منكدش عليه 

مبنزلش كتير تحت لاني لما بشوف طنط شاديه بتوتر ومبعرفش اتكلم معاها وبستغراب لي قالت كده وقتها 

وبتعمد انزل وخالد وعمه مش موجودين وبطلع قبل ما يجو استني مازن، بس نزلت انهرده بالاحاح شديد منها اني اساعدها في الاكل.


شاديه: حلوه الملوخيه كده 

رحمه: امم ناقصه ملح زودي شويه 

شاديه:  في حد برن البوابه يا بنتي افتحي 


جريت اشوف مين وقلقانه، يارب ما يكون حد منهم!


هانم: اهلا اهلا بعروسه حفيدي 

رحمه بجري عليها: تاتا هههه 


تربع علي عرش قلبي ❤14

 هانم: اهلا اهلا بعروسه حفيدي 

رحمه بجري عليها: تاتا هههه 

هانم: عمله اي ومجتيش انتي ومازن لي يوم تقعدو معايا استني لما يجي وانا أكسره

رحمه:  هو هنا يا تاتا اصلا بس نايم 

هانم:  لسه متغيرش بعد ما جوز وحده زي القمر وحِركه زيك واضح انه ابني مبخلفش رجاله 

رحمه: "اي دا يا تاتا في اي!"  احم مش لدرجادي والله ب...  علي العموم ساعه وهيقوم 

هانم:  طيب تعالي نشوف شقتك وبركها ليكي 

رحمه:  ينهار ابيض دي الشقه تنور يا ست الكل،  تعالي 

هانم:  امم بكاشه ههه،تحبي اسندك ول تطلعي لوحدك 

رحمه: هههه 


واضح انه العيله كلها دمها خفيف وقمر، وتاتا عنيها طوبي علي ازرق زي عين مازن كده، تقريبا طلعين حلوين كده للحجه وجود الناس الكبير زي ستك او جدك او شخص بتعزه بَركه كبيره اوي... 

ديما خلي شخص كبير بتحبه وبتحب تكلم معاه هتلقي عالم من الخبره والمعرفه والراحه والهدوء موجوده عنده، بحب اخد رائيهم اوي لانى عرفه انه اي كلمه ليهم حكمه عشوها ومعلومه مفيده  تستاهل انها تتعرف


في شقه... 

رحمه بتحدث للهاتف:  ماشي يا طنط هفرجها علي الشقه وننزل عشان الغداء علطول 

شاديه:  ماشي يا بنتي 

"تقوم بالقفل" 

رحمه:  اتفضلي يا تاتا 

هانم:  بسم الله ما شاء الله،  اللهم ما بارك يا رب اي الحلاوه و..   دقيقه مش ده مازن 

رحمه:  اه نايم علي الكنبه يا تاتا 

هانم:  ولي نايم علي الكنبه يا روح تاتا 

رحمه:  عشان كنت نايمه عسرير،  احم هو هههه 

هانم:  وحيات امك انتي وهو 


"تحرك العصى الخاص بها بتجاه الكنبه وتضربه بقوه علي ظهره فيفيق في زعر وخضه"


هانم: قوم يا جيبلي العار قوووم 

مازن بالم: اااه، في اي!

رحمه: هههه هموت 

هانم بضربها ايضا: اسكتي انتي كمان 

رحمه: اي يا تاتا انا مالي الاه!


حرفيا كنت مسخسه ضحك علي شكله وهو بيضرب واصلا ضهره وجعه فاحسن، وبعدها ضحكتي اختفت وكنت هعيط من الضربه الي خدتها انا كمان، تاتا دي طلعت قادره.


مازن: اي يا تاتا في ناس تصحي حد كده 

هانم: انت ليك عين تكلم يا ولد، والله لكسرك 

مازن: تاتا استهدي بالله كده، يا وليييه!


جري وهي ورا وفتكرت الاستكر الي كان بيني وبين صحابي كان شكلهم زيه بظبط، حرفيا فطست 


في الصاله...

مازن: عمله اي يا فرولتي 

هانم ببتسامه: لاء مش هصلحك 

مازن ببرئه : طب يا بطتتي 

هانم: ههه يا بكاش 

مازن: م هو ده مش اسلوب يعني، ده استقبال اخده بعد ما زورتينا من زمان واخيرا 

هانم: والله برحتي وبمزاجي واعترض بقي يا بن رافت عشان اوريك الوش الخشب 

مازن: اقدر يا روحي انتي، مقدرش والله اهدي بس انتي كده 

"تاتي رحمه بصنيه بها الحلوه والفواكه"

هانم: اي مش هنتغدا الاول، ده الواجب بنسبالك 

رحمه باحراج: لاء يا تاتا والله اصل طنط شاديه عمله اكل تحت و..

هانم: ههه

مازن: ههه بطلي ترخمي عليها يا هنوم 

هانم: هنوم يا قليل الادب وتربيه ما ابني مرباش 

مازن: اهو الكلمتين دول لو متقولوش لما شوفك يبقي في حاجه غلط 

هانم بشد اذنه: وده كمان عشان اليوم يكمل 

مازن: يا تاتا انا كبرت، بطلي تعملي الحركه دي بقي عشان بتعصب 

هانم بشد اكثر: بتقول اي 

مازن: خلاص والله، يا تاتا بتحرجيني بجد  

هانم: كبرت اي يا بن الغالي ده انا كنت بغيرلك وانت قد اللقمه 

مازن باحراج: يلهوووي بقي 

رحمه: هههه 

هانم: وانتي بتضحكي علي اي، خيبتى املي

رحمه بحزن: خيبت املك في اي يا تاتا والله الاكل تحت، اقوم اعمل اي طيب 

هانم: مراتك طلعت اغبي منك يا مازن 

مازن باكل قطعه من التفاح: ربنا يخليكي يا ست الكل 

هانم: اقصد يعروسه فين ابن حفيدي لسه مشفتوش، عايزه اشوف عيالو قبل ما اموت 


كلام تاتا كوم ومازن وهو بتف الي في بقه ويشرق ويشرب مايه ويحمر ويتوتر كوم تاني خاالص، بس يا تاتا عايزه اي مش فهمه برضه؟!


هانم: اشرب مايه يا حبيبي اشرب 

مازن: اى يا تاتا ده 

هانم: اي الى انت بتعمله ده، انشف كده يا ولد 

مازن: انشف!

رحمه: طيب هروح اعمل لحضرتك شاي 

هانم: مش هتقومي يا حضرتك من هنا، اقعدي ما نخلص كلمنا

رحمه:....

هانم: لاء وده نايم علي الكنبه وتانيه علي السرير وكانهم مجوزين من 20 سنه ومخلفين ربطه عيال ومش طايقين يناموا مع بعض

رحمه: يا تاتا والله حضرتك فهمه غلط هو بنام مع..

هانم: اسكتي ياست البنات، اوعي تكوني فهمه اني ست كبيره وخرفت ومش فهمه انكو جوزتي غصب يومها، ده رافت مش سبته يومها غير لما حكيلي الي فيها 

رحمه بتوتر : احم 

هانم: من الاخر كده، كام يوم وتجبولي حفيد للعاله دي 

مازن: اي يا حجه انتي!، احنا لسه مكملناش شهر متجوزين 

هانم: يعني عايز قد اي عشان تجبولي حفيد  

مازن بنظر لها بتوتر :....


مازن كان هيموت من الاحراج ومحدش عارف يتكلم معاها ابدا وانا تمنيت انه نختفي دلوقتي، انتي اي الي جابك هنا، قومي روحي!

اللله تلفون برن الحمد لله!


رحمه: تاتا طنط شاديه بترن يلا عشان الاكل هيبرد

هانم: بتهربوا يعني، ماشي لينا كلام تاني بعد الاكل 

رحمه بنظر لها بخوف:  تاتا اقفلي الموضوع ده لو سمحتي هو.... 

هانم: اخرسي خالص،  مش عرفه تدردحي كده واسمع خبر كده حلو منك،  انك حامل ول حاجه جتك خيبه.. 

رحمه: "هعيط والله" 

هانم:   خد دش منعش كده وجيبها ونزل يلا يله 

مازن:  وراكي يا تاتا حالا  

"تقوم بذهاب وينظر رحمه ومازن لبعضهم بتوتر ويضع يده علي رقبته باحراج"

رحمه باحراج: ط.. ب انا هدخل الح.. اجات دي جوه بقي 

مازن: احم ماش.. ي وانا هروح الحمام 


مشي كل واحد في مكان وحرفيا محدش عارف يتكلم كلمتين علي بعض، هو انا لازم انزل تحت!


بعدها نزلنا وعشان كل الكلام ده والي حصل فوق نسيت، نسيت اني بقالي اسبوع مبشفهمش وان الوضع هيكون غريب جدي


علي السفره..

رأفت: اهلا برحمه الي مبنشفهاش خالص 

رحمه بتوتر: ازيك يا عمو عامل اي 

رافت: الحمد لله، اي مش بنشوفك يعني من اخر مره 

رحمه: مبقتش بنزل كتير

خالد بعد دخوله: ازيكم جميعا، ازيك يا تاتا 

هانم: بخير 


بس!، ده الي قالته ول حتي بصت لي وهي بتكلم، معقول بتحب مازن اكتر منه ول لسه مديقه من الي حصل!


خالد: ورحمه كمان الي شوفناها اخيرا، فينك يا بنتي 

رحمه:....

مازن: رحمه 

رحمه: نعم 

مازن: ممكن تجيبي شويه مايه 

رحمه: حاضر 


جبت لي شويه مايه ولاني قاعده جمبه، مسك ايدي وشد عليها جامد، كان قلقان، كان خايف عين خالد تيجي في عيني حتى 

هو خالد وحش كده بجد!


"يقوم الجميع من السفره ويجلسون ويتحدثون وياخد مازن جدته بعيد عنهم لتحدث وتذهب رحمه لاعداد بعض الشاي فيتحرك احدهم للمطبخ ويقف خلفها "


رحمه بلف: متقلقش يا طنط هعمله ان...

خالد: متعمليش حسابي 

رحمه بتوتر:....

خالد: في حاجه مديقاكي منى 

رحمه: معرفش لسه 

خالد: رحمه عشان خاطري ما تخلي مازن يبعدك عني او يكرهك فيا مش انا كنت صحبك 

رحمه:.....

خالد: بكره عيد ميلاد نسمه ولازم اروح وعايزك تيجي معايا ونتكلم ممكن 

رحمه:....

خالد: بالله عليكي انا مش عايز اخسر صديقه زيك في حياتي لو سمحتي 

رحمه: هفكر يا خالد وقلك 

خالد: بتمني توفقي 


هو انا هفكر بجد! بعد الي سمعته كمان، بس خالد مش وحش لدرجادي اكيد، ممكن يكون الوقت المناسب لكلام، طيب هقول لمازن اي؟!


رحمه باعطاء الشاي لرافت: اتفضل يا عمو 

رافت: شكرا يا رحمه 

"تبتسم رحمه وتتحرك لذهاب فيقفها حديثه"

رافت: رحمه لازم نتكلم انا وانتي قريب

رحمه بلف ونظر له بثقه: اكيد يا عمو، لازم نتكلم فعلا، في اساله كتير جويا لازم اعرفها 

رافت: هستناكي في اي وقت 

"تحرك راسها بالايجاب وتذهب للخارج فتجد شاديه وهانم فقط"

رحمه: ازيكو يا جماعه 

هانم: رحمه يا بنتي عايزه اتكلم معاكي، شاديه ادخلي جوه دقيقه 

رحمه:؟؟؟

شاديه: حاضر يا حماتي، عن ازنك 

رحمه: لو كان عشان موضوع فوق ده ف لسه بدري و...

هانم: شكرا يا بنتي، شكرا بجد 

رحمه: عفوا!

هانم: مازن قلك علي كل حاجه صح 

رحمه بنظر للارض ورفع عينيها مجددا : امم قلي 

هانم: عيط 

رحمه: ازاي!

هانم: من وقتها مشفتوش بعيط ابدا ول بقول لحد علي الي بحسه، حولت معاه، حولت كتير اريحه معرفتش بس بدال قلك يبقي في تقدم 

رحمه: صدقيني يا تاتا هحاول اعوضه وهعرف الحقيقه وهحل الموضوع ده 

هانم بوضع يدها علي يد رحمه برفق: لما رافت قلي هجوزه، قولت مستحيل يوافق وبعدها لقيته قاعد علي الكرسى جمبك وتجوزك فعلت وعرفت انك اكبر منه رغم انه مش باين عليكي وفرحت بالخطه الي عملتيها اوي ههه وقولت بس هيه دي الي هتقدر تغيره 

لما تكلمت معاكي يوم الفرح عرفت انك طيبه اوي ومرحه ومبتعمليش كده عشان الفلوس والناس وطمنت، فشكرا بجد 

رحمه: متقلقيش يا تاتا ده وجبي 

هانم: تعرفي قالي من شو.... ههه ول بلاش اعرفي منه هو احسن 

رحمه بفضول: لاء قوليلي بجد عايزه اعرف 

هانم: خلاص بقي قلتلك اعرفي منه هو، نرجع لموضوع الخلفه 

رحمه بوضع يدها علي عينيها: تاتا بقي ههه

هانم: ههه، تعالي في حضني 


خدتني في حضنها وحسيت بجد انها قد اي ممتنه وقد اي فرحانه وده كان مفرحني اكتر واكتر،احلي تاتا دي ول اي 


رحمه: تاتا بنسبه لخالد ف...

هانم: لما تجيلي انتي ومازن نتكلم في موضوعه، شاديه جايه كمان فسكتي 

رحمه: حااضر 


في المساء...

" مازن بدخول غرفته القديمه بخوف" 

مازن: تاتا انتي كويسه! في اي!

رحمه: مازن بتعمل اي هنا 

"يقوم الباب بالقفل بالمفتاح"

رحمه: اي ده!

مازن: مين عمل كده، افتحو الباب!

تربع علي عرش قلبي ❤ 15

 رحمه: اي ده!

مازن: مين عمل كده، افتحو الباب!

رافت بمرح: اومر الحجه هانم ولازم تطبق وبتقلكو جيبولها حفيد بسرعه ههه 

مازن: بابا افتح الباب!

رحمه: يا عمووو متهزرش!


بعدها عمو خرج وسبنا فعلا جوه لوحدنا!... فتحنا النور وقاعدنا علي السرير بنبص علي السقف كننا اول مره نشوف سقف في حياتنا مثلا  وانه لونه ابيض و علي الاض حبه يمين حبه شمال حبه... وحبه حبه! 

كنت ببص لكل حاجه الا عيونه عشان كنت هموت من الاحراج،  بعدها اتكلم فتوترت اكتر 


مازن:  شكلنا اتحبسنا 

رحمه:  شكلنا كده ههه 


"ينظرون لبعضهم قليلا ثم تقف لتنظر للغرفه بتركيز" 

رحمه:  اوضتك القديمه دي صح 

مازن:  امم 

رحمه:  اي الكتب دي كلها،  اوعي تقولي انك بتقرا اتصدم 

مازن ببرود:  لاء جيبهم زينا كده زياده ديكور للاوضه 

رحمه:  نينيني 

مازن:  شكلك مستقل بيا اوي وده غلط علفكره

رحمه برخامه:  استقل بيك اي بس،  ده انت ابني يبني 

مازن بجز علي اسنانه:  اللهم ما طولك يروح! 

رحمه:  اللله اي الصوره القمر دي! 

مازن:  خدتها انا وبابا واحنا بنصطاد قبل كده 

رحمه:  كنت شبه اوي في الصوره دي 

مازن ببتسامه باهته:  كنت بقي


حسيت بالاحراج شويه من الموقف،  بس كسره عينه وعجزها ده خلي قلبي يتكسر جويا،  بتمني لو عمو رافت يومها صدقه ولسه السوال بلف جوه دماغي،  لي عمل كده يومها؟ 

بصيت علي كل الصور لقيته م صور مع الكل حتي خالد بس طنط شاديه مش موجوده معاه في صوره ابدا،  ده مش غريب شويه؟  


رحمه: مازن انت لي مش متصور مع طنط ول صوره؟

مازن: مكنتش بتحب نتصور 

رحمه: مع الكل يعني 

مازن: لاء معايا انا بس 

رحمه:.......

مازن: متقلقيش الموضوع معدش فارق معايا

رحمه: انت كويس طيب 

مازن بغمزه : مش كفايه انت موجود يسطا، طبعا روقان 

رحمه: ههه


ضحكت ببتسامه علي تغيره للموضوع وفك الاجواء الموجوده كفايه غمزته عشان الواحد يقع في حبه والله... يخربيت جمال عنيه!


ترن ترن ترن 

"ينظر مازن للمتصل فيقفل بسرعه وتوتر" 

رحمه بشك:  مين 

مازن:  احم صحابي،  كنت بخرج في الوقت ده 

رحمه:  امم وليه المكلمه دي بذات اتوترت لما قفلتها 

مازن:  انا يبنتي!  ده انا غلبااان 

رحمه:  والله! 

ترن ترن ترن 


وقتها بقي خدت انا التلفون وشفت الرقم كان مكتوب " فروله ببجي " وطبعا مش هيقول كده علي توفيق صحبه مثلا 


رحمه بفتح المكالمه:  الو 

مازن بخضه:  رحمه نهارك اببض! 

رحمه:  ششش،  اسكت خالص 

* "بنعومه"  اهلا مين 

رحمه بتريقه:  اهلا يختي،  اعدلي صوتك شويه بنت انا متخفيش 


بصيت قدامي لقيته هيموت ضحك و بصللي كده بنظره مبتسمه فبصتله بغيض فتكتم وهتكم فوق نفسه دلوقتي باذن الله! 


* ممكن تقولي لمازن اننا مستنينه عشان نبدا الجيم 

رحمه: مش هيعرف يا قمر والله،  مراته معاه الي هو انا لو مش وخده بالك يعني ومشغولين بقي معلش 

* اووه مازن اتجوز!

رحمه: شوفتي سبحانه الله، اقفلي بقي لتتشتمي دلوقتي 

* انتي غريبه جدا! سلام 


رحمه: دي البنت الي سمعت صوتها من اسبوع كده لما خدت السماعه منك صح 

مازن:  ههه بصي هفهمك هي...


مكملش الجمله لقى شعره الاسود الناعم القمر  في ايدي وبصه ليه كده وشرر بيطلع من عيني الحلوف  


مازن: اييي، بت شعري!

رحمه: ولما بتخرج يا عم مازن بتكون قاعده معاكو ول اي طمني، خلفت كام عيل يلا اعترف 

مازن: عشه ههه  ، سيبي شعري بقي يخريبت قمرك 


ولانه معرفش ده زعيق ول تثبيت ول اي انظامه شلت ايدي و مشيت لعند ما وصلت المكتب ولفيت علي اساس اني مقموصه وكده 


مازن: خدي يا بت تعالي هنا 

رحمه: بنتوت 

مازن: طيب تعالي هقلك فكره والله 

رحمه: لاء وسبني في حالي 

مازن: حومه، خدي عشان خاطري 

رحمه: اي ده اثبت! حاضر جايه 

مازن : هههه 

..............

رحمه: مازن حاسب الزوم ولاه ههه 

مازن: استني واحد بغرق هنا هجيبه

رحمه: عارف لو ضربت فيا قنبله زي الجيم الي فات وخدت الاسكوب الرابع مني هعمل فيك اي 

مازن: ههه منا طلبته منك بزوق مش ادتهولي فلبسي بقي 

رحمه: تقوم مفرجني يا كلب البحر 

مازن: ههه اني اسف 

.......... 

"تخرج رحمه من الحمام و تفرد شعرها المبلل حتي ينشف وتجلس امام مازن المتعجب وتتحدث بفضول"

رحمه:  غريب انه في حمام في اوضتك؟ 

مازن:  قلت لبابا انا عايز اكبر واحلي اوضه في البيت كلو لما نقلنا هنا من 10 سنين وكان عامل الاوضه دي لي واوضتي جمب خالد وطبعا لان كلامي اومر بنسبه لبابا خدت انا الوضه دي وهو خد الاوضه الصغيره هو وماما 

رحمه:  كنت مدلع يلا اوي، انا ابويا كان بقولي هتطلعي امتي من الاوضه عشان نأجرها 

مازن: هههه بحبوكي اوي يسطا وكانت اكيد كبيره عليكي بقصرك ده  

رحمه: تسلم يا غالي متشكره 

............

مازن:  رحمه انتي خريجه اي 

رحمه:   اداره اعمال 

مازن:  نعم! 

رحمه:  غريبه ها ههه،  كنت بحبها جدا وخدت قسم التطوير فيها او الالوان عموما بحب تنسقها و... هتكلم كتير فكبر دماغك

مازن:  معاكي لصبح يا قمري ههه 

رحمه: هصدعك 

مازن: اي الجديد ما انت علطول بتصدعيني 

رحمه: هزعلك يلا 

مازن: ههه معاكي يا اخره صبري قولي  


قعدنا نتكلم طول الليل وكتشفت انه قلبي بيفرح لما بتكلم معاه بحس براحه واني عايزه اقله كل حاجه في العالم وكتشفت انه


 الحب هو الي بغير للانسان 

زي ما  تقال في مسلسل هيبتا، الحب اجمل احساس ممكن تعيشه في كون...

مش شرط عشان تحب، تحب الناس بس 

ول حد معين في حياتك، انت لو حبيت نفسك هتتغير 

حب وجودك، حب انك عايش لان ربنا خلقك لسبب معين في الحياه.

ولما تحب نفسك مش هتحس بنقص في حياتك ول هيهمك انه المجتمع احيانا بقيد الاحساس ده جواك


وبعد ما تحب نفسك، شوف اكتر شخص بتحس جنبه بسعاده 

سعاده عمرك ما بتحسها مع حد غيره 

بتنسي الوقت وبعدي عليك هوا 

بتركز في تفصيله، بترجع لورا سنين بزكريات جمبه وبكون سامع كل كلمه بتقلها بفرحه وانت مكمل لنظرته الفضوليه ليك.

الشخص ده كان هو!

لو ركزت في كلام الناس، لو مفهمتش فعلا احساسي اتجاه كنت هخسر، هخسر نفسي عشان اهتميت بري الناس اكتر مني، وهخسر السعاده عشان كانت بتكمل بوجوده وكنت  هخسر جمال بصمته ، بصمته المميزه!

_______________


نمننا بعدها والغريبه اننا محسناش باي حاجه غير وانا بصحى تاني يوم جمبه وعلي دراعو وشعري مفرود عليه 

لاء ومش كده وبس القيه بصصلي في عين بكل اعجاب!  اووف! 


مازن بمرح وعينين مبرقه:  صباح الخير يسطا 

رحمه:  ههه صباح الخير يا عمهم 

"ينظرون لبعضهم ويضحكون ثم تحاول رحمه تحرك فيوقفها" 

مازن:  متقوميش 

رحمه:  مش فهمه!

مازن:  خليكي كده شويه 


بصيت لعينه فلقتها عايزه تقول حاجه كتير فنمت مكاني تاني زي ما انا وعلي دراعو الطويل ده! 


رحمه:  اممم 

مازن:  شكرا 

رحمه:  ؟؟! 

مازن:  اول مره انام امبارح وانا مطمن كده،  اه بعترف انه نومي تقيل وبنام عادي بس امبارح اول مره انام وانا مرتاح بجد 

رحمه:.... 

مازن:  اوعديني انك متبعديش عني،  انك تكوني جمبي ومتسبنيش لوحدي حتي لو متغيرتش متسبنيش،  بعد تلات سنين من حياتي احس انه حد بيهتم بيا وبيشجعني وبيقف جمبي،  اوعديني ها 

رحمه ببتسامه ودموع خفيفه:  بوعدك. 

مازن:  ههه بحبك 

رحمه:  احم يلا نقوم بقي،  يلا 


قومت ربطت شعري ولفيت الطرحه عليه وكنت هموت واجري من نظراته ووشي الي قلب طماطم ده و بتمني يكون الباب مفتوح عشان لو قعدت دقيقه كمان هفقد اعصابي وقلو وانا كمان! 

والحمد لله لقيته مفتوح!


شاديه بخروج من المطبخ : صباح الخير 

رحمه بتوتر وحمرار : صباح النور يا طنط

شاديه: في حاجه 

رحمه: لاء ابدا 

شاديه: تلفونك من الصبح وهو برن فشوفي كده يا بنتي ليكون حصل حاجه مهمه

رحمه: من الصبح لي الساعه كام 

شاديه: احنا 1 الضهر يبنتي 

رحمه: وحده الضهر!، نمنا كل ده 

شاديه: اهم حاجه تكونو ارتحتوا امبارح في النوم، الاوضه كانت مقفوله من شهر  

رحمه:  لاء متقلقيش يا طنط نمنا كويس، هو فين التلفون  

شاديه: علي المكتبه جمب شاشه التلفزيون

رحمه: تمام 


بصيت في لقيت 5 مكالمات من سمير ورسايل حوالي 200 رساله من ايه وايمان، اي يا جدعان حد مات!

بعدها رنيت بسمير فتقريبا رد قبل ما يرن اصلا...


سمير: رحممه 

رحمه: اي يا سمير في اي 

سمير: انا في المطعم الي بنقعد في مع بعض ديما تعالي لو سمحتي عشان تعبت 

رحمه: حصل اي طيب 

سمير: هقلك لما تيجي، تعالي يلا 

رحمه: حاضر يا سمير جيه يلا

سمير: هستناكي يا رحمه سلام


بصيت علي الرسايل من فوف لقيت ايه كاتبه "انا تعبت من ابن خالتك ده"

"رحمه خلي يبعد عني لاني والله هقتله"

"  قوليلو لو مسكتش هقول لمامته واعمل مشكله وانتو حرين مع بعض بقي "

"رحمه انا تعبت بجد، انتي مبترديش لي!"

بعدها رنيت علي ايمان عشان افهم في اي 


ترن ترن ترن 

ايمان: اي يا حوم فينك 

رحمه: اسفه يا مون والله كنت نايمه في اي 

ايمان: مش عرفه لقيتها جايه الصبح وبتعيط وكانت هتمسك المسدس وتضربني بي بنت المجنونه 

رحمه: مقلتلكيش الي حصل 

ايمان: هيه قالت الموضوع لي علاقه بسمير فانتي شوفي كده لانك الوحيده الي تعرفي تحلي الموضوع ده لاني تعبت معاها 

رحمه: تمام يا مون هشوفه كده وبعدها اشوفها، هنكون علي تواصل 

ايمان: تمام، سلام 


بعدها دخلت الاوضه علي المازن الي خد دش وبسرح شعره الناعم الى بسحرني ده لفوق قدام المرايه...


رحمه: مازن، عايزه اخرج شويه 

مازن: فين 

رحمه: اشوف سمير 

مازن: تشوفي مين يختي 

رحمه: مازن مش وقته محتاج مساعدتي

مازن: انسي يا رحمه 

رحمه: مازن سمير اخويا وبحب صحبتي وحصل بينهم خناقه ولازم اروح  اشوف في اي 

مازن: خلاص هنروح سوي 

رحمه: نعم!

مازن: الي سمعتي ومش هتتحركي من هنا غير معايا وشوفي انتي بقي 

رحمه: مازن مش وقته تقفل دماغك 

مازن: عشان يضربك علي كتفك ويستهبل، مش هتناقش معاكي في الموضوع ده لنروح سوي لمش هتروحي اصلا وانتهى 

رحمه: اوووف طيب تعالي 


خرجنا انا وهو وقالت طنط لي بعين مكسوره مش هتاكل قلها مش جعان وطلع فوق، متكلمش معاه لان الوضع مش يسمح بده و عينه الحمره كانت كفايه انها تفهمني الي فيها.

بعدها لبسنا وبدانا بقي رخامه...


مازن: مش هتنزلي كده 

رحمه: مازن هشتمك والله 

مازن: مبهزرش لتغيري لنقعد 

رحمه: يربي!، اي المشكله فيه طويل اهو 

مازن: احمر! ريحه تشوفي بحمر!، مش هتخرجي كده وهنشوف بقي 

رحمه: صبرني يا رب لقتله! حاضر هغير خلاص 

مازن: اخلصي


لبست اسود عشان نخليها يوم اسود ومهبب علي دماغ سمير وربنا يتولنا جميعا وركبنا العربيه وتحركنا 


مازن: هو الود ده اسمه اي 

رحمه:"تعرف لو عرف انك بتقول عليه ود هيعمل فيك اي" سمير 

مازن: حتي اسمه رزل زيه 


ابتسمت علي تعبير وشه وبصيت قدامي وانا بدعي انه الموضوع يعدي علي خير المرادي لان التنين المجنين الي بحبه بعض جدا  دول هقتلهم قريب! 


"بعد وقوف مازن امام المطعم بتعليمات رحمه لكي يصل،  يدخلون فيراها سمير وياتي عليها بقلق" 


سمير بمسك يدها بلهفه:  رحمه الحمد لله انك جيتي

مازن:  ايدك لو سمحت لكسرهالك

سمير:  عفوا! 

رحمه بنظر له بحده : مازن!


تربع علي عرش قلبي ❤ 16

 سمير:  عفوا! 

رحمه بنظر له بحده : مازن!

مازن برفع حاجبه:  متكلميش خالص


بصيت لي وسكت عشان شكله كان مقلق الصراحه،  وبعدها سمير ساب ايدي وبص لمازن باحراج،  طلع المازن ده شخصيه! 


سمير:  معلش يا مزون مختش بالي 

مازن:  ابقي خد بالك بقي المره الجايه 

سمير:.... 

رحمه بمحاوله تغير الجو:  احم هنقف كده كتير يلا ندخل جوه 


قعدنا و مفيش حد بيتكلم ول طايقين بعض،  وببص لده شويه وده شويه وبشرب مايه معدنيه هخلي مازن يدفع تمنها واحنا خرجين

بعدها تلفونه رن وانا كنت هموت من الفضول؟! 


مازن:  الو 

_......... 

مازن:  لازم دلوقتي انا مشغول حاليا 

_....... 

مازن:  تمام هاجي اشوف المكان 


لقيت مازن بصله بغيظ كده وديق عنيه وقرب من وداني سيكا 


مازن:  انا لازم امشي دلوقتي،  هبقي ارجع واستنيني 

رحمه:  مين الي رن 

مازن:  سر 

رحمه:  مااازن! 

مازن:  هقلك بعدين والله،  علي العموم لما تخلصي رني عليا ومتهزريش معاه فهمه 

رحمه:  حاضر 

مازن:  ولو لمسك تاني دبي الطبق ده في عنيه 

رحمه:  هههه حااضر 

مازن:  ومتضحكيش زفت تاني قدامو! 

رحمه:  مازن امشي من قدامي يلاا بسرعه كمان لو سمحت 

مازن:  خلي معاكي الفيزا دي 

رحمه:  واثق من ده يا عمهم 

مازن بتريقة:  تؤ،  خااايف من التصرف ده بس طبعا مستحيل اروح اقول 

رحمه بضحكه:  طيب يلا يا خفه من هنا 

مازن:  رحمه متكلميش معاه كتير 

رحمه:  صبرني يا رب 

مازن بنظر له بغضب:  متهزرش معاها وتلمسها عشان مزعلكش

سمير:  يلا يا بابا من هنا 


________________

سمير: واخيرا هعرف اتكلم واخد راحتي يخربيته لزقه 

رحمه: ولد مسمحلكش تقول علي مزونتي كده

سمير: روحي كلي جاتو 

رحمه: هههه  

سمير بغمزه: بس في تقدم ههه

رحمه بضحكه:   قمر بقي اعملو اي 

سمير:  ههه رغم اني مستغرب بس ماشي 

رحمه:  هقلك بعدين، قولي بقي اي الي حصل 

سمير برفع عينيه ببرائه لسقف:..... 

رحمه:  استر!  ،  انا عرفه في اي بعد النظره دي قول يا مصيبه 

سمير:  خطفت بنتها تاني 

رحمه بضرب راسها بيدها اليمني:  توب عليه يا رب! 

flash back... 

"امام باب المدرسه" 

رغد:  عموو سميى

سمير بحملها:  عمله اي يا موزتي 

رغد: حلوه يا عمو،  ماما مش هنا انهيده "انهرده"

سمير:  انا جي عشانك انهرده،  عملتي اي في المدرسه 

رغد: يحنا حصص كتيي انهيده،  اليسم والsince والmath والعيبي وكل ده كان النهيده 

سمير:  كل ده كان انهيده!  ههه،  طيب اي رئيك نروح الملاهي ونتفسح عبال ما ماما تيجي 

رغد:  هيييي حلوه الفكيه يا عمو وعايزه اشتري ايس كييم

سمير:  هنشتري احلي ايس كريم لموزتي يلا 

............ 

في الحديقه امام الملاهي..

رغد وهي تاكل:  عمو سميي 

سمير:  نعم 

رغد.:  ماما بكيه هتخرج بدري ومش هتوصلني بالعيبيه ومش عايزه ايوح في الباص،  ممكن انت اتوصلني 

سمير:  طلباتك اومر يا ست الكل

رغم بفرحه:  بحبك اوي يا عمو سميي ههه 

سمير:  وانا بعشق امك يا عمو سميي وتعبت 

رغد ببتسامه ماكره :  ما انا عيفه ههه 

سمير:  هاا 

ترن ترن ترن 

رغد:  الو يا ماما 

ايه بلهفه:  انتي فين يا رغد؟! وخرجتي مع مين، اتكلمي

رغد: عمو سميي خدني الملاهي اتفسح عبال ما تيجي 

ايه:  وازاي تخرجي مع حد من غير اذني يا رغد،  مش قلتلك متتكررش 

رغد:  ده عمو سميي صحبي وانا بحبه ومش هيعمل حاجه تاذيني 

ايه: طيب يا رغد حسابي معاكي في البيت 


"تصل ايه للمكان وتنزل بلهفه من السياره وتتحرك في داخل حتي تصل وتعانقها بقوه وقلق" 

ايه:  اسفه علي التاخير انهرده يا قلبي انتي كويسه

رغد:  اه كويسه،  شوفي عمو سمييي جبلي اي 

"تنظر ايه لها ببتسامه وتقف وتنظر لسمير بغضب" 

ايه: انت ازاي تاخدها من قدام المدرسه من غير ما تقولي 

سمير: عمله اي 

ايه: احم، جواب علي سوالي 

سمير: مشفتكيش من وقت فرح رحمه، طمنيني عليكي 

ايه: سمير لو سمحت جواب علي قد السوال

سمير: كنت معدي من الطريق فقلت امر عليها وطلعها شويه عبال ما تيجي من الشغل بدل ما تقف لوحدها بس كده 

ايه: علي العموم شكرا، وبتمني متتكررش تاني لاني قلقت عليها انهرده لما ملقتهاش 

سمير: ما انتي لو مش عملالي بلوك في كل مكان  كنت قلتلك بس تقريبا مفيش حاجه اوصلك بيها 

ايه: معتقدش رقمي يهمك في حاجه وبتمني الموقف ده ميتكررش تاني عن اذنك 

رغد: استني يا ماما عايزه اقعد معاها شويه كمان 

ايه بعصبيه: رغد! يلا عشان ورايه شغل كتير 

رغد بحزن: باي يا عمو وزي ما اتفقنا ماشي 

سمير: ماشي يا موزتي خدي بالك من نفسك 

Back

سمير بتكمله: روحت انهرده عشان اودي رغد المدرسه زي ما اتفقنا لقيت ايه متعصبه وبتعلي صوتها وانت عايز مني اي وضربنا خناقه بقي لاني تعبت من تصرفتها وتقلها عليا 

رحمه: سمير انت غبي 

سمير: حتى انتي كمان يا رحمه! 

رحمه: انت عارف انه ايه اكتر حد بتخاف عليه في الدنيا دي كلها هي رغد وكمان ايه شغلها مش سهل يمكن شكت في حد خطف بنتها من اعدئها ول حاجه وعرفه انك قصدك خير بس انت عارف هي عاطفيه شويه 

سمير: يا رحمه امبارح كان عادي وكلامنا كان كويس انهرده قلبت حرفيا وتعصبت عليا وقالت اني معصبها وانها تعبت مني ومن زني عليها واني معنديش كرامه! انا معنديش كرامه!

رحمه: بتدايق عشان تبعد عنها، انت عارف انها بتخاف 

سمير: م هو ده الي مصبرني عليها، اني بشوف في عنيها الجمده زي الحديد دي ومبهزهاش حاجه انه جوها  اهتمام وحب ليا، وده الي مصبرني عليها صدقيني يا رحمه انا اعمل اي حاجه عشان احسسها بعوض وسعاده بس نفسي تديني الفرصه 

رحمه: بس انت عارف يا سمير انها بتعمل كده عشانك وانها مش عايزه تظلمك معاها وانها ام وعندها طفله وانت مش مجبر علي الشفقه والرعايه بيها  زي نا بتقول ديما 

سمير: يخربيت كلامها الي بيوجعني ده والي ديما بتقولو في وشي عشان تهرب، انا بجد يا رحمه طاقتي نفذت معاها وانا بفهمها انه مش شفقه انا بحبها هيه ومن زمان جدا وانتي عرفه 

رحمه: امم طيب وخالتي يا سمير لو ايه يا عم قول وفقت وفتحت الموضوع مع خالتي وموفقتش هتعمل اي 

سمير بوضع يده علي خده بستسلام: هروح ارمي نفسي في اي تربه واخلص من الي انا فيه ده 


ابتسمت علي رده العفوي الي طالع من جوه قلبه الي كله وجع ده، ولاني فعلا شاهده علي حبه ليها من زمان، كان اهل ايه متخلفين سيكا هه بهزر متخلفين اوي ، مفيش شغل وهنجوزك وانتي مش حره ومفيش حاجه اسمها جامعه بعد تلاته هنجوزك علطول وطبعا لانها بتحب سمير كمان جدت عيطت في حضني ومكنتش قادره تتنفس حتي، سمير كان لسه في تانيه جامعه و كان مسؤل عن خالتي وقتها الي كانت تعبانه جدا وهو مكنش جاهز من اي حاجه غير انه جوزها الي توفي ده كريم وطيب جدا معاها وبحبها واعتقدت انها نسيت سمير خلاص بعد ما سمير حاول 5 سنين يطلعها من قلبه وتفكيره بس مقدرش ورغم عروض الجواز الي كانت بتجيله مش هو بروح حتي كان مبيوفقش ولما كنت اساله امتي بقي هتجوز وتعيش حياتك يقلي لما تموت من جويا واقدر اكمل، القدر لف لفته وهي خلفت وجوزها توفي بعد ما خلفت بسنه وسمير بيحاول معاها من بعد موته بسنيتين او اكتر لانها مهما كان حب سمير جواها متنساش الفضل ول الكرم ول العشره الي كانت بينها وبين جوزها المرحوم 

قصتهم دي كانت وجعه قلبي بجد وانا بفكر وبسال نفسي هو الحب بيكون معاه كل الالم ده!


رحمه: بص يستا احنا نهرب انا وانت ونتجوز ونريحهم بقي هما الكل وبمرتبك القمر ده هنعيش في شقه بالايجار اي رئيك 


ضحك وفهم اني بغير الموضوع والحمد لله قال برخمته المعتاده طبعا...

سمير: مبتجوزش من وحده مبتعرفش تطبخ انا 

رحمه: انت اطول يا حيوان، ده لو مازن سمعك هيطلقني وش لانه نفسه يهرب بس مش عارف 

سمير: ههه يعني عليه، انتي بتاكلي من اكلك ده كلو يوم يا بت 

رحمه: لاء بعد الشر يا عم كده انا وهو هنموت، هو الي بيعمل اكل وحقيقي بكون نينجا 

سمير: احكيلي صح اي قصه الصغنن الي مش طايقني 

رحمه: بيغار علي مراته قره عينه يولاه 

سمير بتصفير: هههه ايوا بقي 

رحمه: ههه بطل رخامه ياض لقول لخالتو انك بتصرف فلوسك علي الاكل والمطاعم 

سمير: طول عمرك ناكره لجميل، خساره فيكي سندوتشات اللنشون الي كنت بدهالك وانتي صغيره في الفسحه

رحمه: ههه فاكر كان يتلمو عليك ويضربوك ازاي كنت بتاخد ضرب مبيخدوش حمار هههه

سمير: اي الفضايح دي يا مان، مكنش العشم يسطا 


كلنا في المطعم وجتلي مكالمه من مازن الي بصله برخامه كده عشان كنا خرجين بنضحك وركبت معاه العربيه ولسه مكلمنيش لعند دلوقتي بالبوز القمر ده 


رحمه: كنت فين انهرده 

مازن: ميخصكيش 

رحمه: اتغديت طيب 

مازن: امم 

رحمه: اي الرخامه دي طاااا، في اي 

مازن: بتضحكي معاه لي وانتو نزلين مكفكيش طول القاعده 

رحمه: كان بقلي وصل الصغنن وعادي بيهزر وكمان سمير اخويا وانت عارف ده 

مازن: انا مش صغير ومبحبش حد يقول عليه كده وبذات هو وبتمني متقبلهوش تاني معايا او من غيري 

رحمه: في اي يا مازن، اي حصل لده كلو 

مازن: مفيش حاجه، ومتكلميش دلوقتي


سكت وبصيت قدامي بديق وانا بقول اكيد مش الي دايقو ده،  راح فين ولي راجع وهو مدايق كده وطبعا لانه كلامو جارح مبصتش لي ول مره ول اهتميت اصلا 

بعدها وقف العربيه قدام البوابه ومدخلش بيها جوه وببص جوه وهو مدايق جدا وبيضم ايده بعصبيه وبقول لسه قاعدين كده جااي فضول وبصيت علي المكان الي هو بصصله لقيتهم متجمعين علي السفره وقدامهم طورته و بيضحكو بفرحه تقريبا عيد ميلاد مامته!  ،  بصيت لي لقيته تايه او حاسس بالخزلان فمسكت ايده وقلقت عليه فبص ليا بنص عينه الحمره وبتسم 

وده كسر قلبي من جوه وحرفيا مقدرتش اسكت 


رحمه:  تيجي نخرج 

مازن:  ؟!

رحمه: مخرجناش انا وانت ول مره تعالي نجيب لبس 

مازن: متقلقيش انا كويس 

رحمه: وانا مش كويسه، ممكن 


اتنهد وخرجنا سوي وحولت اعمل الي اقدر عليه وغير مزاجه علي قد مقدر...


مازن: مستحييل 

رحمه: وربنا جميل 

مازن: مبحبش القمصان والبدل بتخنقني

رحمه: شكله قمر ولايق علي جسمك وعجبني ف هناخده 

مازن: لو خدنا مش هلبسه علفكره 

رحمه: والله يسطا شيك انت الي زوقك وحش 

مازن: يعني قميص زيتي برئيك الي حلو!

رحمه: هههه قمر والله 

مازن بغيض مزيف: مش هلبسه 

.......

رحمه:  بعشق الاحمر يا جدع هاخد الجاكت ده 

مازن: هدومك معظمها احمر، خدي الاسود ده واخد الرجالي وانطقم سوي 

رحمه بمرح : اتفقنا 


خرجنا من هناك بجاكت اسود جلد قصير انا وهو علي قميص ابيض عشان مش عجبه الزيتي ابن شاديه وبنطلون اسود وكوتشي ابيض و انا عملت زيه ولبست حجاب اسود علي شميز ابيض طويل لعند ركبه والجاكت فوقه علي كوتشي ابيض زيه كنااا جمدين جدي 

ومش ثقه في نفس لاء ده غرور  عادي وتصورنا كتير لعند ما تخنق 


علي الشاطئ

رحمه: الصور بليل علي البحر جامده ههه 

مازن: كفايه بقي تصوير يا بنتي! انتو البنات عليكو حاجات غريبه

رحمه : يعني مجرب ها

مازن برفع عينيه قليلا ببرائه: انا 

رحمه: لاء امي 

مازن: ههه مره واحده بس 

رحمه بتشمير كمها قليلا للاعلي : لاء مش قادره هضربك انهرده اكيد 

مازن بتحرك للوراء: رحمه بطلي جنان ههه 

رحمه بجري خلفه : شوف هتهرب مني ازاي 

مازن بجري بمرح: يا بنت المجنونه! ههه 


جرينا مسافه طويله عند البحر وقاعدنا شويه، المكان يريح القلب بجد وبعدها روحنا علي واحد بيبع دره اخر الشط وطبعا ده العشق الاول والاخير 

بعدها رفعني مازن علي حجر كبير وكنت قصاده علطول وهو واقف قدامي بطوله ده!

رحمه: قلتلك مش هتندم 

مازن: لاء بجد طعمها حلو 

رحمه: عيد ميلاد طنط شاديه انهرده 

مازن بتغير ملامح وجهه وتكلم بهدوء: امم 

رحمه: كنت عارف 

مازن بضحكه خفيفه مؤلمه: في حد بينسي عيد ميلاد مامته


كلمته خلت قلبي يرج جويا، كان باين علي عنيه انها عايزه تقولو ارحمني وطلع الي فيا بقي ساعتها مقدرتش اقف ساكته وحطيت الدره جمبي علي الحجر ونفضت ايدي و مسكت ايده وقربته مني..


مازن بخضه: في اي 

رحمه: عايزه حضن 

مازن بخضه: بتقولي اي!

رحمه بتقريب له ومعانقته وتحدث بلطف : انا جمبك وبتمني تكون كويس وبكره هيكون احسن صدقني والحقيقه هتتعرف وكل حاجه هتكون كويسه انا معاك ومش هخلي اي حاجه تحصلك تاني 

مازن: متقلقيش...انا.. كويس 

رحمه: مازن بتكبرش، لو زعلان قول انك زعلان، لو قلبك وجعك قول كده كمان، متخبيش انا جمبك بجد 


لقيت ايده بتحاوط عليه وبضمني جواه بقوه ودموع ظهرت واخيرا من عينيه وحسيت بحررتها جمب رقبتي وهو غارس وشه فيه، مكنتش عرفه وقتها بعيط معاه عشان الي سمعته من سمير انهرده وكنت تعبانه ول عشان كل دموعه الي بتنزل من عينه القمر دي  كانت غاليه عليا..


بعد يومين...


عدا يومين من الليله دي ومازن مجاش غير مرتين شافني عايزه حاجه ول لاء مره وكلنا سوى مره تانيه والساعه قربت علي 6 المغرب ولسه مجاش 

ترن ترن ترن 

رحمه بلهفه: مازن اتاخ.... خالد

خالد: رحمه انا 


بصيت لي بخضه وبعدها قفلت الباب بسرعه 


خالد: في حاجه!

رحمه: هلبس الطرحه وجيه، دقيقه 

خالد باحراج: احم خدي راحتك 

بعد فتره...

رحمه بفتح الباب: تعالي يا خالد اتفضل 

خالد: انا مش جي اقعد 

رحمه: اومال 

خالد: كنت عايز اسالك لو هتيجي معايا عيد ميلاد نسمه انهرده 

تربع علي عرش قلبي ❤ 17

 خالد: كنت عايز اسالك لو هتيجي معايا عيد ميلاد نسمه انهرده

رحمه: هو...  مازن مش في البيت و... 

خالد:  عشان خاطري يا رحمه انا مش عايز اروح لوحدي وكمان انا لسه مجيتلهاش هديه ومبفهمش في الحاجات دي فساعديني

رحمه: مش عرفه يا خالد امم... 

خالد:  طيب رني علي مازن قوليلو وانا هنزل تحت وهستناكي تمام ولو مش هتيجي ابقي رني عليا وانا هتفهم ده 

رحمه:  تمام هشوف كده وقلك


لفيت حولين نفسي زي المجنونه في الطرقه ريحه جايه بفكر،  لو قلت لمازن مستحيل يوافق طيب انا عايزه افهم خالد عمل كده لي ودي فرصه حلوه،  وكمان اعتقد مش هيعمل حاجه تاذيني 

بعدها رنيت عليه علي امل اتناقش معاه كان مقفول وبعد ما خلاص ياست قولت هرجع قبل ما يجي ونزلت وربنا يستر بقي 


خالد ببتسامه:  فرحت انك جيتي

رحمه:  عيد ميلاد نسمه المغروره لازم نروح 

خالد:  ههه تعالي يلا اركبي 


"تنظر لهم شاديه من باب المنزل وتشعر بقلق وتشعر بيد احد علي كتفها فتنتبه له" 

رافت:  في حاجه 

شاديه:  خالد خرج من شويه هو ورحمه،  تعرف ريحين فين

رافت:  عيد ميلاد نسمه بنت جمال انهرده وتقريبا خدها معاه تغير جو متقلقيش

شاديه:...... 

"يقترب رافت لها ويمسك زراعها ويمشي بها لداخل برفق"

رافت : جي من الشغل تعبان وعايز اكل من اكلك الي بيفتح النفس علي الحياه ده يام العيال ممكن 

شاديه:  ههه حالا يا حج الاكل يكون عندك 

رافت:  تمام هاخد كده دش واجي تكوني حضرتي 

شاديه:  حاضر هسخنه عبال ما تيجي 


في السياره... 


كان الجو هادي ومحدش بتكلم وحولت اخف التوتر وارجع زي الاول معاه عبال ما اقدر اساله انهرده 


رحمه:  قولي بقي بتحب اي البت الرخمه دي 

خالد: ههه والله انتي فهماها غلط،  هي طبيعتها كده 

رحمه:  يعني انها تطلب عربيه الطفسه ده عادي بنسبالك 

خالد:  هو في دي وجهه نظر بس جايز يكون في امل انها بتلمح علي علاقه اكبر بينا

رحمه بتريقه : امل دي تبقي خالتك 

خالد:  ههه خلاص بطلي رخامه 

رحمه:  سكتنا اهو اما نشوف 

خالد:  ممكن اطلب حاجه منك 

رحمه:  اي 

خالد:  اجيب اكل عشان انا وبابا لسه جاين من الشغل وملحقتش اتغدا

رحمه:  يستا من غير ما تقول،  جبلي كريب بالفراخ لو سمحت 

خالد:  ههه تحت امرك يا ستي 


كلنا وبعدها روحنا نجيب ليها هديه، جبلها حلق دهب،  وبوكس مليان شكولاته ولاني مبحبتش ادخل ايدي فاضيه جبتلها علبه ميكب هاديه و برفان علي الله يطمر في الي جبوها 


خالد:  مش كان لازم تتعبي نفسك وتجيبي حاجه يا رحمه 

رحمه:  ههه متقلقش فلوس مازن كتير عايزه اخلصهالو 

خالد بديق في عينيه:  فلوس من غير تعب قصدك

رحمه:  عفوا مفهمتش 

خالد بتغير ملامحه لعدم ملاحظتها:  لاء مفيش حاجه 

رحمه: ..... 


امام باب المنزل... 

نسمه بفرحه:  خاالد!  ههه فرحت انك جيت 

خالد:  نقدر نقول لاء لملكتنا الصغيره 

نسمه بخجل:  ههه 

رحمه:  انت بتتكسف يا سكر،  يختي قمر 

نسمه بتغير ملمحها :  اي الي جابها دي،  مجتش لوحدك لي يا خالد 

رحمه:  انا قولت برضه مش هيطمر فيكي حاجه،  وسعي يا بت كده عشان ندخل

خالد:  ههه مش هدخلينا ول اي 

نسمه برخامه:  لاء طبعا اتفضلو،  اهلا 


قعدت وكنت هموت من الزهق رنيت بمازن تاني لقيته مغلق بعت لي مسجات مردش ودني ادعي اليوم ده يعدي علي خير... بعدها لقيتها بتفتح الهدايه وبتتريق علي هديه موجود فيها ساعه وخاتم جمبها شكله رقيق جدا ساعتها عصبتني ودخلت


نسمه بستهزاء:  ههه قديمه اوي الهدايه دي،  رغم اني عندي 4 ساعات النوع ده بس تمام شكرا 

صديقتها بحراج:  فكرت انها هتعجبك وكمان اخر مره شوفتك ساعتك تكسرت فقلت اجبلك غيرها 

نسمه:  هي عجيتني علفكره بس خدي الخاتم ده ادي لمامتك هي اوله بي ههه

" تحدف بالعلبه علي المنضده بتهور ويضحكون بسخافه وتخفض الفتاه راسها باحراج وياتي خالد علي الصخب دون علمه بما حدث "

خالد: في اي يا نسمه، بتضحكو علي اي 

رحمه بعصبيه: انتي واحده قليله زوق 

نسمه بخضه: انتي بتقولي اي!

رحمه: بقول انك قليله زوق وتربيه كمان، الهديه عمرها ما كانت بسعرها ول اتمن الي دفع فيها الهديه بغلاوه الشخص الي جبها ولو كانت ورده تبقي عندك بدنيا عشان جيالك من قلب صافي، انا مشفتش وحده مغروره وتنكه وبتتعالى علي الناس كده، انتي فعلا طماعه ومتكبره 

نسمه: انتي ازاي تكلمي معايا كده انتي عرفه انا مين

خالد بمحاوله تهدئه الموقف: رحمه، نسمه خلاص ال... 

رحمه بتجاهله وتكمله: مش عايز اعرف انتي مين واذا مكنتش في بيتك وحفلتك كان ليا تصرف تاني مع طفله مدلعه زيك 

نسمه: انتي زوتيها اوي علفكره 

رحمه: لاء انتي الي زوتيها اوي، عرفت انه امك متوفيه صح، لو مامتك عايشه وشافت الانتاج ده كانت ضربتك بالقلم علي وشك من قله احترامك من الناس والغير، وعمرها ما كانت هتتشرف بيكي وانتي بتستحقري الناس كده 

نسمه:!!!!!!

خالد بعصبيه : رحمه! خلاص انتهينا، لازم نمشي يا نسمه دلوقتي، عن اذنك 

رحمه: خالد استني لسه مكملتش كلامي 

خالد بقلق: رحمه خلاص كده بالله، مينفعش كده 


بصيت ليها لقيتها وقفه وبصالي بعصبيه ودموع في عنيها، عرفه اني زوتها بس احيانا لما تيجي تفوق حد بتقولو الحقيقه بتقولو عيوبه عشان يغير من نفسه، وممكن كلمتين ل يفوقوه و يغيروه للاسوء ومعرفش كلامي هيكون لي اي تاثير فيهم عليها...

قربت منها وتكلمت بصوت اهداء و ارق 


رحمه: خليكي متواضعه، صافيه النيه، طيبه الخلق وعطوفه مع الناس، متبعديش الناس عندك باسلوبك الوحش ول بكلامك الجارح عشان ول مصلحتهم منك عمرهم ما هيبقو جمبك، قوليلي مين معاكي او بحبك بجد بصي حوليكي مش هتلقي حد غير البنت الي انتي جرحتيها دي عشان شافت ساعتك مكسوره وزعلتي عليها فجبتلك غيرها بحسن نيه ومش بالفلوس ول بالجمال اعرفي انها بالاحترام والكلمه الحلوه فهماني 

نسمه بعدم نظر لها: اطلعي بره 

رحمه: همشي من غير ما تقولي بس بتمني متعمليش حد كده تاني مفهوم 

نسمه:.....

"تنظر رحمه للفتاه وتاخذ العلبه المبعثره وتضع بها الخاتم والساعه وتعطيها لها وتتكلم بهدوء"

رحمه: هديتك راقيه جدا بجد وساعه موديلها شيك وراقي غير اللون المميز والخاتم احلي منها كمان، هبقي اعزمك علي عيد ميلادي الجي وتجبيلي هديه زيها ماشي 

"تنظر صديقه نسمه لها ببتسامه وتتحدث بمتنان"

صديقتها: ههه طبعا دي حاجه تفرحني جدا 

رحمه: متزعليش منها، هي طيبه بس مش عايزه تقول للتتحسد 

صديقتها: ههه، شكرا جدا يا...

رحمه: رحمه، اسمي رحمه وتشرفت بتعرف عليكي 

صديقتها: الشرف ليا وشكرا مره تانيه 

رحمه: يلا يا خالد عشان اتاخرنا 


بصيت ليها وهي كانت وقفه مكانها ومتحركتش خالص ولاني عرفت موت مامتها من خالد وانها قد اي كانت بتحبها حسيت بندم سيكا بس الاشكال دي مينفعش معاها غير كده وشكرا 


خالد: كنتي...

رحمه بمقاطعه وعصبيه: خالد هي غلطت ولو محدش قلها الكلمتين دول هتتماده اكتر فمدفعش عنها عشان بتحبها هي لازم تعرف غلطها 

خالد ببتسامه: كنتي جمده انهرده، مفيش حد بيقدر يتكلم معاها ويصدها كده غيرك وممكن الكلمتين دول يغيرو حاجات كتير فيها 

رحمه: انت عرفت الي حصل 

خالد: لاء ومش هممني اعرف اكيد عملت حاجه كبيره 

رحمه بنظر امامها: ربنا يهديها

" ينظر لها خالد قليلا ويوقف السياره علي جانب الطريق ويتحدث بتردد "

خالد: اتفضلي 

رحمه: اي دي 

خالد: هديه ليكي

رحمه: ليا انا!

خالد: امم، افتحيها 

" تنظر رحمه لها وتفتحها تجده عقد ذهب رقيق علي شكل فراشه "

رحمه بخوف ووضع العلبه امامها بسرعه: شكرا يا خالد بس مش هقبلها، شكرا جدا ليك 

خالد: لي يا رحمه انا جيبهالك متكسفنيش لو سمحت 

رحمه بفتح باب السياره والخروج: شكرا يا خالد بس مش عايزه، انا هرن بمازن يجي يوصلني كمل انت لوحدك 


خرجت وانا مش مركزه في اي حاجه ول حتي بصيت ورايه لما نداني كذا مره و بعدها حسيت بي ورايه وهو بيجري عشان يلحقني ووقف قصادي وهو بينهج ومعرفتش اتحرك بعدها 


خالد: ممكن اعرف في اي عشان ده كلو 

رحمه: ممكن انت تركز جيبلي اي  ؟! شكلي لما قلتلك صحاب كنت غلطانه وقتها وفهمت حاجه تانيه بدلها 

خالد بنفعال: رحمه انا بحبك 

رحمه:!!!!

خالد: والله بحبك ومش عارف ابعد عنك ول انساكي، معرفش لي بس وانتي موجوده معايا بحس انه مفيش حاجه تاني محتاجها في الدنيا، بحب ضحكتك اخلاقك كلامك العفوي، انا بحبك بجد 

رحمه بخضه:... 

خالد: رحمه انا مبهزرش 

رحمه بإستيعاب و تجنبه واكمال المشي: خالد انت مجنون دلوقتي، لو سمحت امشي وانا هرجع لوحدي 


حولت امشي بخطوات اكبر وبسرعه اكبر بس برضه جيه ووقف قصادي و حط ايده علي دراعي وتكلم بعصبيه 


خالد بصوت مرتفع: رحمه افهميني، انا ندمان عشان مجوزتكيش انا وبتمني يوم الفرح مازن مكنش جيه وبقيتي ليا انا وقتها 

رحمه: خالد ايدك! انت اتجننت!

خالد بتركيز وتنزيل يده بسرعه: انا اسف مختش بالي بس اقفي نتكلم لو سمحتي 

رحمه: بص يا خالد افهم انت بتقول كده عشان مش عايز مازن يكون في صفه حد زي زمان، فاكر زمان، بتغار منه و لما بقيت مراته عايز تحصل عليا زيه، بس انا مش لعبه عشان حضرتك تاخدني منه ول هتعرف تخليني اكره لما تقولي علي الحادثه قبل 3 سنين فاكر الحادثه كمان؟

خالد بخضه: انتي عرفتي انه...

رحمه: اه عرفت انه مازن كان في السجن ومش ندمانه وفخوره بيه وهقلهم انك السبب وانه مازن بريئ وندمك بوعدك 

خالد: عشان كده متغيره معايا وبتهربي لما تشوفينا لفوق 

رحمه: ده الي همك من كلامي يعني، مش هتقولي الي حصل 

خالد: هتصدقيني

رحمه: معتقدش بس لو كدبت عليا هعرف 

خالد بتنهيده: طيب ممكن نروح العربيه ونتكلم 

رحمه:..... 

خالد: لو سمحتي كفايه فضايح في شارع متقلقيش مش هخطفك 

رحمه بنظره حده ولوم : انا بقيت اتوقع منك كل حاجه علفكره 

خالد: ممكن متقوليش كده، هقلك علي كل حاجه وده مش عشان انتي عرفتيها من مازن، لاء عشان مش عايز اكدب عليكي في حاجه ممكن نروح العربيه دلوقتي


فكرت شويه بعد الي قاله وبعد ما بدات اقلق منه علي كلامه ده بس مكنش قدامي غير الخيار ده وقتها عشان اعرف الحقيقه، مازن وحشني اوي بجد


في السياره...

خالد: انا فعلا الي عملت حادثه يومها بالعربيه 

رحمه: يعني معاه حق؟!

خالد: ممكن تسمعيني للاخر 

رحمه:......

خالد: يومها كنا رايحين نوصل صحبه ماما وضربنا خناقه عشان السرعه والاشارات وبصتله وانا مدايق وبقولو انا عارف بعمل اي اسكت انت وبعدها وانا بلف العربيه لفت من ورا لقدام وجزء العربيه الخلفي هو الي دمر وتوفت صحبه ماما يومها راسي تصابت وفتحت عيني بدون تركيز لقيته قاعد مكاني وبينادي علي ماما ورا فعرفت اني ممكن اطلع من الموضوع ده بعد ما قعد مكاني و قولت انه هو الي كان سايق وقتها  رغم اني واثق انه ماما هتقول انه انا الي عملت كده لقيتها بتقول مازن! وستغربت جدا بعدها لقيت بابا بيتهمه لاول مره او يقف قصاده في حاجه وفعلا لاني كنت لسه فاتح شركتي وسمعتي ممكن تدهور فسكت ومقلتش الحقيقه يومها وندمت وحولت اصلح ده باي حاجه بعدها واعتذرت بس منفعش وحولت كذا مره ابدء كلام او احاول اصلح الي بينا مرضيش 

رحمه: وانت اي رئيك لو مكانه كنت تصلحت بمجرد اعتذار لو كنت مكانه كنت روحت وخدته بالحضن وكائن شيئا لم يكن!

خالد:.......

رحمه: ولي مقلتش لعمو رافت الحقيقه بدال فاكر 

خالد: رحمه متحطيش عليا كل اللوم مازن كان واخد كل حاجه الحب والراحه ودلع وبابا كان بحبه اكتر مني وبيعملو كل حاجه وبعد ما بابا قرب مني و رجع يحبني تاني عايزني اقله اني عملت كده 

رحمه: انت كده اناني يا خالد، ده اسمه ظلم، بعدت عنه ابوه ومامتك الي عمرها ما عملت معاه زيك ومخلتش حد يقف جمبه وكان لوحده بستنجد حد يصدقه وملقاش، فرحان انت كده 

خالد: رحمه صدقيني انا ندمان علي الي حصل ولو بيدي اصلح اي حاجه هعمل كده، انا كنت صريح معاكي عشان تعرفي انه مشاعري حقيقيه تجاهك 

رحمه بتغير الموضوع: وطنط شاديه لي عملت كده رغم انها عرفه انه انت 

خالد: دي اكتر حاجه محيراني ومسالتهاش عشان ده كان لصالحي يومها ولسه معرفتش لي عملت كده يومها 

رحمه: طيب روحني عشان اتاخرت 

خالد: رحمه صدقيني انا....

رحمه:  خالد روحني لو سمحت،  وهنفتح الموضوع اكيد وقت تاني 


معرفش اي الجبروت الي بيتكلم بيه ده،  كان نفسي اخبطه علي دماغه وهو بتكلم بالجفاء ده ولانه قال زي ما مازن قلي عرفت انه كلم معايا بصراحه وكنت عايزه اروح اتقلب علي السرير وفكر في ام الموضوع الي ملوش حل ده 


امام البوابه... 


دخلنا انا وخالد لقينا مازن ساند من جمب علي عربيته والشرر بيطلع من عينه واستشهدت في سري لاني حاسس انه اليوم ده مش هيخلص علي خير 


مازن بحده:  ما بدري يا هانم 

رحمه بتوتر:  والله كنت... 

مازن:  انتي تسكتي خالص،  لينا كلام فوق مع بعض يا ست رحمه 

خالد:  متكلمش معاها كده يا مازن انا الي طلبت منها تيجي معايا 

مازن:  انت مين الي طلب منك تكلم اصلا،  انت تخرس خالص 

خالد:  مازن انا اخوك الكبير،  احترم نفسك

مازن:  انا معنديش اخوات والي حصل ده هخليك تندم عليه يا خالد وبوعدك 

خالد:  مازن انت مكبر الموضوع رحمه... 

مازن بشد قميصه بقوه:  متنطقش اسمها وملكش دعوه بيها،  مش كفاك الي خدته مني لعند دلوقتي عايز اي تاني 

خالد بضحكه ساخره:  مازن شيل ايدك ومتخلنيش اتعصب عليك 

مازن:  هتعمل اي يعني قول 

خالد:  رحمه اطلعي فوق شويه عبال ما نتناقش انا وهو 

مازن بلكمه بقوه علي وجهه:  قلتلك ملكش دعوه بيها انت مبتفهمش 

خالد:  مازن انت تهبلت ول اي! 

مازن:  اه اتهبلت ووريني هتعمل اي 


خالد رد لي ضربه و وتخانقو وانا رجعت لورا وجسمي كل بيرجف وبنادي بعلو صوتي عشان عمو رافت يجي ويبعدهم عن بعض قبل ما الموضزع يكبر اكتر 


رحمه بدموع :  بطلو خناق،  ابعدو عن بعض  ،  كفاايه، عمووو رافت، اي حد هنا!

خالد:  انا هوريك ازاي تضربني 

مازن:  هتعمل اي يا كداب،  انت احقر واحد انا شوفته في حياتي 

رافت:  في اي!  مازن خالد ابعدو عن بعض! 

شاديه بقلق:  استر يا رب،  خالد يبني ابعد عنه في اي! 


تربع علي عرش قلبي ❤ 18

 رافت:  في اي!  مازن خالد ابعدو عن بعض! 

شاديه بقلق:  استر يا رب،  خالد يبني ابعد عنه في اي! 


عمو رافت شد مازن وطنط شاديه مسكت خالد وبعدوهم عن بعض لما مازن هدي وبص لعمو بلوم كده وعدل هدومه ووقف مكانه اما انا كنت وقفه وكل اطرافي اتجمدت ودموع في عيني مش عرفه اطلعها من المنظر الي حصل قدامي بعدها مازن مسك ايدي جامد وطلعني علي سلم بسرعه وكنت هقع تلات مرات من غير اي كلمه... 


رافت: انت مجنون يا خالد!، ده اخوك الصغير مفروض تاخده علي عقله ومتضربوش كده 

خالد: قصدك عشان اخويا الصغير مينفعش يمد ايده عليا وانا اكبر منه ول انت اي رئيك 

رافت:....

شاديه: خلاص يا جماعه الموضوع تحل اهدو بقي، يلا ندخل الجو اتاخر وصوتنا عالي عيب كده.


"يقفل مازن الباب ويقف امامها و وجه يحمر من شده الغضب ويتحدث بصوت مرتفع وصاخب"


مازن بعصبيه: انا مقلتلكيش الف مره متخرجيش معاه من غير اذني 

رحمه بفزع: مازن اهدا لو سمحت مبحبش الصوت العالي 

مازن: ازاي اهدى!، ازاي اهدا وانتي عرفه كل حاجه ومع ده تنزلي معاه وتركبي عربيته و لوحدك، انا مش قلتلك عمل اي فيا، قولت ول لاء 

رحمه بدموع ورجوع للخلف : مازن انا والله...

مازن: انتي اي اتكلمي، قوليلي مبرر يلا 

رحمه: انا رن..يت عليك وك..ان مغلق، وك..نت عايز ه اعرف منه الي..حصل يومها بس كده 

مازن بضحكه ساخره: يعني مش مصدقه الي قلتهولك يومها 

رحمه بتحدث بسرعه: والله يا مازن ما كده، انا قولت اصلح الامور اعرف لي عمل كده وافهم الي حصل 

مازن: مش في سبب غير انك مصدقتنيش، قلتلك يا رحمه انك حتي متكلميش معاه، القيكي جيه معاه ونزلين من العربيه قدامي ومن غير ما اعرف حتي بعد ما وصلت البيت ومشفتكيش ، راي بنسبالك مش مهم صح ما انا بنسبالك صغير بقي وملوش كلمه 

رحمه: مازن انت بتقول اي!، والله حولت ارن عليك و...

مازن بهدوء وصوت مؤلم: كلكو زي بعض يا رحمه، كلكو شايفيني اني مستهلش الثقه ومحدش مصدقني ول حد فهمني قولت انك فهمتيني وقولت انك هتثقي فيا  بس كنت غلطان، كنت غلطان وغبي كمان..

"يذهب للباب وتنادي عليه بستمرار فلا يرد و يفتحه ويضربه بقوه دون النظر لها"


وقعت مكاني لما جمسي وقتها مش قدر يشلني، دموعي نزلت بحرقه وبنهيار محستوش من ليله الفرح وقتها، قلبي وجعني، عرفه اني غلط، عرفه انه حذرني، عرفه انه من حقه يعمل كده بس والله كان نيتي خير، قعدت علي الكنبه وانا بمسح دموعي وبرن علي تلفونه لقيته مقفول ببص قدامي علي التربيزه لقيت مفتاح عربيته وتلفونه موجود و شحنه خلصان، عرفت وقتها مردش لي ودموعي زادت وانا بفكر هعمل اي بعد الي حصل ده 


في منزل هانم...

ترن ترن ترن 

هانم: مين 

مازن:....

هانم بتوتر وحمل العصى : مين ورا الباب 

مازن: افتحي يا تاتا، ده انا 

هانم بخضه: مازن!، بتعمل اي هنا في الوقت ده؟!، رحمه كويسه في حاجه 

مازن: معاكي مفتاح عربيه جدو، مش قادر ارجع البيت تاني عشان لو رجعت هحرقه بلي فيه 

هانم: في اي يا ضنايه! حصل اي لكل ده 

مازن: تاتا بجد مش قادر اتكلم، معاكي عربيه جدو ول ارن بحد من صحابي 

هانم: معايا بس تعالي نقعد جوه ونتكلم بهدوء، مش انت ديما بتحكيلي 

مازن: بعدين يا تاتا عشان خاطري انا مش قادر، ممكن المفتاح


عدا تلات ايام علي اليوم ده ومرجعش ول حتي يغير هدومه، ول ياخد تلفونه او حتي مفتاح عربيته وانا محبوسه فوق ول بنزل ول برد علي حد لعند ما لقيت الجرس برن فجريت بسرعه علي امل انه مازن 


رحمه بلهفه: ماازن انا!..... طنط شاديه 

شاديه بقلق: عمله اي 

رحمه: الحمد لله يا طنط اتفضلي 

شاديه: بتمني مكنش ديقتك يا بنتي بس قلقت عليكي 

رحمه: لاء يا طنط في اي ده بيتك قبل ما يكون بيتي انا تعالي اتفضلي


في الصاله....


بصت ليا وحولت تعرف من وشي الي حصل والي كان باين فيه وبوضح انه مبنمش ول بياكل ول حتي بيبتسم فعرفت الي فيها..


شاديه: انتي كويسه يا بنتي، قلقانه عليكي 

رحمه: متلقيش يا طنط شويه تعب 

شاديه: ومازن، لسه مجاش من يومها 


اول ما قالت اسمه دموعي بدات تنزل لوحدها، كنت خايفه عليه ومش عرفه اي معلومه عنه ول حتي رن عليا مره يشوفي عمله  اي بعدها جدت قعدت جنبي وحركت ايدها علي راسي فترميت جوها وانا جسمي كلو بيوجعني ومش في طاقه انه يتحرك حتي..


رحمه بدموع : مشي يا طنط من يومها ول حتي رن مره ول بيرجع الصبح زى زمان حتي، خايفه يا طنط يكون حصله حاجه عرفه اني غلط معاه بس والله كان قصدي خير بجد

شاديه بتحريك يدها علي زراعها بخفه: متقلقيش يا بنتي هو كان كده قبل سنتين،كان امر كمان وبيغيب بالشهر والاتنين، هيروق اعصابه وهيرجع متقلقيش عليه.  


وقتها افتكرت الي عملته، افتكرت انها خزلته زمان وبتخزلني برده الفعل دي دلوقتي طلعت من حضنها ومسحت دموعي وتكلمت بديق وعصبيه..


رحمه: وقت ما كان جارح من السجن صح 

شاديه بخضه: انتي عرفتي انه!!!!

رحمه: اه عرفت، وعرفت انك وقفتي مع ابنك الكبير وطلعتي من الموضوع ودخلتي مازن بداله السجن مبروك

شاديه:  رحمه!  انتي ازاي تكلمي معايا كده 

رحمه: والله الي يعمل كده مع ابنه يستاهل اكتر من كده كمان 

شاديه بالوقوف بغضب:  رحمه مازن غلطت وهو كان سايق قتل صحبتي المفضله والوحيده وعيزاه يهرب بفعلته دي 

رحمه بضحكه:  ههه انتي بتكلمي بجد!  انتي لسه متوقعه انه مازن الي كان سايق يومها لعند دلوقتي! 

شاديه:  انا شوفته فتحت عيني وهو بيحرك صوابعي وبينادي عليا،  كان قاعد علي كرسي السواقه وخالد في الكرسي الي جمبه انا فاكره

رحمه:  طيب مش فكره انه خالد اغمي عليه اثر الضربه في العربيه وعشان الدخانه مازن غير مكانه عشان يفتح باب العربيه عشان يدخل هوا جوه، مش فاكره انه كان قاعد جمبه قبا الحادثه وهو بتخانق مع خالد عشان يبطئ وياخد باله من الاشارات وتخنقوا 

شاديه بخضه: قصدك اي 

رحمه: قصدي انه خالد ابنك الي بتفضلي علي مازن وبتعملي عشانه كل ده هو الي كان سايق يومها يا طنط 

شاديه: انتي كدابه، خالد مش هيعمل كده ابدا، خالد سواقته مش متهوره زي ابوه ومازن وكمان كان هيقول لو هو الي عملها 

رحمه: اسالي بنفسك لو كنتي عايزه، لو كنتي حسى بشويه اسى علي الي حصل مع مازن، انا عمري ما شوفت امك زيك كده 

شاديه: رحمه متتعديش حدودك 

رحمه: نورتي شقتي يا طنط، تحبي اعملك حاجه تشربيها 


وقفت وبصت في وشي علي اي حاجه تثبت انه كلامي كدب او غلط، بس ملقتش ده وخرجت من غير اي كلمه وقتها رديت علي التلفون الي بقالو تلات ساعات برن ده 


رحمه بتهيد: الو 

ايه: فينك يا كلب البحر، مبترديش لي ول بتفتحي نت، مختفيه فين يا بت، ايمان هتموت من القلق عليكي، وكنا هنجيلك انهرده اكيد لو مكنتيش رديتي دلوقتي 

رحمه بهدوء: معلش يا ايه مخنوقه شويه 

ايه: لاء لاء، صوتك مش مرتحاله، تعالي علي اول كافيه فورا انا وايمان هنقبلك هنا، حالا يا رحمه 

رحمه: ايه والله ما قادره خ...

ايه: رحمه فورا بقلك، لاما هنجيلك احنا 

رحمه: حاضر اهو اطلع من ام المكان ده شويه 


ساعتها رنيت علي تاتا للمره الاخيرعلي امل انها تقول اه شافته وانه بخير 


هانم: الو يا رحمه 

رحمه: تاتا لسه مازن مكلمكيش 

هانم:.....

رحمه: تاتا عشان خاطري طمنيني عليه، تعرفي عنه حاجه 

هانم: لاء يا رحمه مشفتوش، دي تالت مره تساليني،  هو حصل حاجه بينكو 

رحمه: لا يا تاتا بس هو مختفي ومش عرفه عنه حاجه فقلقانه عليه 

هانم: مازن طبيعته كده يا بنتي، لما يهدا اكيد هيكلمك متقلقيش 

رحمه: لو عرفتي حاجه عنه يا تاتا ابقي قوليلي ونبي 

هانم: حاضر يا بنتي، انتي كويسه صوتك مش عجبني 

رحمه: اه متقلقيش انا تمام 

هانم: متقلقيش يا بنتي هو بخير والله، هوني علي نفسك وهيرجع باذن الله 

رحمه: بتمني يا تاتا، هقفل انا عايزه حاجه 

هانم: في حفظ الله 


وقتها وقفت فالدنيا لفت بيا وسودت وقعدت تاني، هو ده عشان الجاذبيه والارض خانو بعض سيكا و حاجه وقفت منهم ول عشان تقريبا مكلتش حاجه غير الكريب مع خالد من تلات ايام!


هانم: وبعدين يا مازن، هكدب عليها كده كتير مش كفايه كده، روح وحل الخلاف الي بينكو يبني، البنت صوتها مش عجبني خالص 

مازن: تاتا لو سمحتي انا مش قادر اوجه حد خالص دلوقتي 

هانم: هتهرب لحد امتي يعني، وبعدين هي مغلطتش في حاجه ول عملت جريمه لا قدر الله لكل ده، اه هي غلطت بس في سبب وتلفونك كان مقفول تعمل اي هي 

مازن: مترحش!، تعمل اي... تعمل انها تقولو مازن مش موجود ومش هخرج بعد الي قولتو ليها، بعد كل ده تروح معاه من غير اي اعتبار ليا، خالد عايز يخدها مني يا تاتا زي ما خد الكل 

هانم : ربنا يهديك يبني وتعقل كده وتفكر بمنطقيه اكتر 

مازن: تاتا انا مش صغير وكفايه بقي!

هانم: طيب اهدا، مش قصدي حاجه خلاص 

مازن: لو رنت يا تاتا تاني قوللها انك متعرفيش حاجه عني بالله زي ما وعدتيني 

هانم : حاضر خلاص اسكت عشان عليت عليا السكر 

مازن بمحاوله المزاح: ده انت صحتك احلي مني يا عم انتي هتهزري متقلقيش مش هحسدك 

هانم: طيب والله لديك بالمركوب استني عليا 

مازن: اااه يا تاتا رحمه وحشتني اوي 

هانم: يا رب لطفك علي الي الجنان الي انا فيه ده 


شربت مايه وحولت اقف لعند ما وصلت الدولاب والبست اي حاجه شافتها عيني وقتها ونزلت للبنات عشان هتخنق لو قعدت اكتر من كده هنا 


في الكافيه...

رحمه بدخول المطعم ورائيتهم : بنات!

ايه بلهفه: زعبلوتي!، انتي كويسه في اي 

ايمان بقلق: حوم، عمله اي طمنيني 

رحمه بجلوس بهدوء: متقلقوش انا تمام 

ايمان وايه معا: رحمممه!

رحمه بدموع: انا ومازن اتخنقناااا اهئ اهئ 

ايه بدموع في عينيها ايضا: هعيط معاكي والله انا علي تاكه رحمممه اهئ اهئ 

ايمان: ششش هتفضحونا، بنات بالله بلاش فضايح بالله 


ايه جت قعدت جمبي وسنت راسي في حضنها و ادينها انا وهيه بقي، ولان المتعوس متعوس واحنا عالم بنحب الكئابه قد عنينه قعدنا نعيط وهي تهته وانا اكمل وعطيها منديل وايمان قاعده تشرب مايه من كتر الشلل الي هيا فيه...


ايمان:  ما انتي بومه قلك ملكيش دعوه بزفت خالد يبقي خلاص لي بقي تعملي كده وانتي عرفه انه هيدايق ويتعصب 

رحمه بدموع ونظر لايه: ايييه سكتيها يا ايه، اهئ اهئ

ايه: ايمان بطلي دبش، البت مش مستحمله

ايمان: وانتي كمان تكتمي بخبتك يا نيله، عمال تعملي بلوكات للود وتزعقي وتشتمي فيه لعند ما يدايق ويزهق منك ويمشي ويسيبك كده وشوفي مين هيعبرك بعديه 

ايه بدموع وشحتفه: رحمممه سكتيها ونبي، اهئ اهئ 


قاعدنا نندب في حظنا انا وايه ونرد لايمان الي عملتو فينا باننا نفكرها بالطيار الي مبينزلش ده فبصتلنا ببرود وقالت ول يهزني وقعدت تعيطت جمبنا زي الهبله بظبط و بعد ما خلصت شرب قهوه وبقوم لقيت الكوكب كلو بلف وانا واقفه في نص والسواد ملى عيوني ومشفتش من بعدها...


هانم: اي يا رحمه، مازن لسه معرفش عنه حاجه والله 

ايه بلهفه: تاتا رحمه اغمي عليها وفي المستشفي دلوقتي، لو عرفتي حاجه عنه قوللنا ونبي 

هانم: اي! مستشفي!


______________


خالد بعصبيه: اي التحقيق ده، مش قفلنا الموضوع ده من سنين بتفتحي تاني لي 

شاديه: خالد رد عليا، انت الي كنت سايق يومها ول لاء؟!


تربع علي عرش قلبي ❤19

 خالد بعصبيه: اي التحقيق ده، مش قفلنا الموضوع ده من سنين بتفتحي تاني لي 

شاديه: خالد رد عليا، انت الي كنت سايق يومها ول لاء؟!

خالد: اه يا ماما انا الي كنت سايق يومها 

شاديه:!!!! 

خالد:  وقولت انه مازن يومها عشان مدخلش السجن وكمان شركتي كنت لسه فاتحه وقتها ومينفعش اخسرها 

شاديه:  خالد انت بتقول اي!  ، انت بتكدب عليا صح..  مازن الي كان سايق صح 

خالد: لاء يا ماما انا الي كنت سايق يومها وكمان انتي مشتركه معايا في ده،  انتي شاهدتي عليه وقولتي انه هو، انتي كمان كدبتي

شاديه بخضه:  بس انا شوفته هو كان قاعد علي الكرسي الرئيسي، شوفتك جمبه وفاقد الوعي،  مكنتش اعرف انك كداب مكنتش اعرف اني ظالمته، انا مستهلش اكون ام!  

خالد بتقريب لها قليلا:  متقولش كده يا ماما انا... 

شاديه:  اطلع بره مش قادره اشوفك  ،  اطلع 

خالد:  ماما انا اسف والله عارف اني.... 

شاديه بزعيق :  خالد بقلك اطلع بررره 

خالد:..... 

_______________

في صاله... 

هانم بقلق:  مازن!  ،  مازن فوق كده،  ماازن 

مازن بنعاس:  اي يا تاتا 

هانم:  رحمه اغمى عليها ونقولها المستشفي 

مازن:  امم رحمه اغ....  اي! 

هانم بتعب وجلوس:  روح يبني شوفها وطمني عليها 

مازن بجري عليها:  تاتا انتي كويسه 

هانم:  الحمد لله،  تحرك يا مازن بسرعه 

مازن:  مش هعرف اسيبك كده 

هانم:  انا كويسه متقلقش عليا

مازن: لو حصل حاجه ابقي رني عليا تمام 

"تحرك راسها بالايجاب وياخذ مفتاح السياره وينطلق للخارج" 


في المستشفي... 

"تفتح رحممه عينيها بهدوء وبتعب"

رحمه: انا فين كده 

ايمان: رحمه انتي كويسه، فوقتي 

ايه بدموع: كده تقلقينا عليكي يا كلبه، رحممه 

رحمه: متقلقوش، هو اي الي حصل وبعمل اي هنا 

" تتلقي ايه مكالمه وتخرج وتجلس ايمان معاها تحدثها "

ايه: الو يا تاتا 

مازن: الو، مين معايا 

ايه: انا ايه صحبه رحمه، مازن مش كده 

مازن: اه يا ايه انا، فين المستشفي بسرعه 

ايه: في ****

__________

ايمان:  ارن علي طنط تفيده اقلها 

رحمه: لاء لاء، انا كويسه ولو عرفت هتيجي وتقلبهالي ميتم وانا مش ناقصه 

ايمان: معاكي حق، طيب اي رئيك اقول لسراء وعيالها اهو يجوا يلطشولك شويه 

رحمه: ها ها يا خفه 

ايمان: انتي كويسه بجد 

رحمه بإبتسام ومحاول طمأنتها: متقلقيش انا تمام 

ايه بفتح الباب: اول مره يغمى عليكي قوليلي تجربه اول شعور كده يا موزمازال 

رحمه: شعور قذر يختي 

ايمان: اسالي وحده كان بغمى عليها 4 مرات في شهر 

رحمه: يلا يا انميه من هنا 

"يقومون بضحك" 

بعد نص ساعه....

"يتكلمون فيصل مازن للغرفه ويفتحه بقوه ويدخل بقلق"

مازن بجري عليها وعناقها : انتي كويسه رحمه في اي!

ايه بهمس:  يلا نخرج 

ايمان بهمس:  اجري عشان هعيط من الجفاف 

ايه:  ههه 

................. 

مازن:  انتي كويسه بجد الدكتور قال اي 

رحمه:  بخير متقلقش

"يرفعها قليلا للجلوس ويعانقها بقوه" 

مازن:  الحمد لله،  كنت هموت لو جرالك حاجه 

رحمه بالم :  يستا مش قادره اشيل نفسي براحه طيب 

مازن باخذ نفسه :  يا عمهم قلقان عليك 

رحمه: ههه 


معرفش وجوده ول حضنه الي رده الروح فيا تاني، ريحته وعنيه وقلبه الي بينبض من القلق ده،  ده مازن بجد!  انا مبتخيلش صح، انتو ادره


رحمه:  مازن يومها انا كلمتك و... 

مازن:  ششش مش وقته عتاب،  اهم حاجه تكوني كويسه 

رحمه:  مازن 

مازن:  امم 

رحمه:  شكرا لوجودك جنبي 

مازن:  شكرا انك كويسه

رحمه: مازن 

مازن:  هاا 

رحمه:  وحشتني اوي 

" يخرج مازن من حضنها ويطبع قبله علي جبينها برفق "

رحمه:  مازن 

مازن بضحكه:  ههه نعم يا اخره صبري 

رحمه: بشوف كده انه ده صوتك وانك موجود في الاوضه ول بتخيل 

مازن:  اطمني يا قلبي انا معاكي هنا 

طق طق طق 

مازن:  ادخل 

ايه:  عذرا يا جدعان علي المقاطعه بس الدكتور عايز بره حد يقربلها ومعتقدش في حد يقربلها اكتر من جوزها يعني 

مازن:  حاضر هروح اشوفه 

"يتحرك مازن فتمسك يده"

مازن:  اي 

رحممه:.... 

مازن:  متقلقيش هرجع تاني والله 

رحمه: اوعدني 

مازن: بوعدك 

ايه: يلا يا ست جوليات اخلصي مش فاضين احنا 

رحمه: بس يا بومه لغوزك 

ايه: لاء انا كده اطمنت عليكي خلاص 

مازن: ههه خليكي معاها عبال ما ارجع

ايه: حاضر 


قاعده ايه معايا وايمان روحت عشان حماتها والمدرسه وايه كانت منتظره مازن عشان تروح الشغل هيه كمان  بعدها وصل بساعتين يعني وصل دلوقتي  ومشيت وستلمني بقي وجبلي صداع...


مازن: انتي مجنونه يا رحمه مش كلتي اي حاجه من ايام وغير انه معدتك فاضيه تروحي شربه قهوه، انتي مهمله دكتور قلي انه ضغط ارتفع مره واحده فافقدك التوازن 

رحمه: خلصت 

مازن: مبهزرش 

رحمه: خلصت بس 

مازن: عايزه اي 

رحمه: اي الكيس ده 

مازن: اكل، شالله يطمر فيكي حاجه 

رحمه: جيب بس جيب 

"تنظر للكيس تجد شورما وشوكلاته"

رحمه بمتنان: انت في قلبي يولاه والله خد بوسه 

مازن بوضع اصبعه علي خده : هاتي 

رحمه: بطل رخامه 

مازن: اه صح حقهم 125 جنيه غير الكاتشب

رحمه: مااازن اتفو عليك 

مازن: ههه 

رحمه: هقول لتاتا تجري وراك وتديك بالمركوب زي ما بتقول 

مازن: ااااه صح تاتا!


واحنا بناكل رن عليها وقلها اني كويسه وصحتي بوم وميتخفش عليا الله اكبر في عنيه وبعدها بصتله وديقت عيني كده فرفع عينه لفوق ببرائه وكان بيضحك عليا هو وسته كل الوقت ده ابن شاديه.


الممرضه: ممكن ادخل 

مازن: اتفضلي 

الممرضه: عذرا علي المقاطعه بس جي اشوف حالتها 

مازن: تعالي هي خلصت اصلا، تعالي شوفيها  وطمنيني 

رحمه: انا كويسه، شكرا جدا 

مازن: هنتاكد يا رحمه بس 

رحمه بنظر له بحده:....

مازن: اي! انا عملت اي دلوقتي 

رحمه: اسكت خالص 


"تفحص الممرضه رحمه وتنظر له ببتسامه وتراقبها رحمه في خبث"

الممرضه: انت اخوها صغير صح 

مازن: لاء انا...

الممرضه: علفكره مش شبه بعض خالص انت احلي منها 

رحمه: ومالو 

مازن: ههه احم 

ممرضه: متزعليش والله مش قصدي حاجه، بس ما شاء الله عليه بجد 

رحمه: امم ما شاء الله عليه 

ممرضه: احم مبدورش علي عروسه حلوه 

رحمه: لاء لاء مش قادره، اذا فكره انى عشان تعبانه وكده مش بمد ايدي عادي 

الممرضه: عذرا

مازن: هههه مش قادر 

رحمه: مازن متعصبنيش 

مازن: انا اسف يا حببتي والله 

الممرضه: حببته! هو انتي...

رحمه: اااه انا...، مراته يختي مراته 

الممرضه:  اووه انا اسفه مختش بالي 

رحمه:  لاء تعالي اما قلك عشان تخدي بالك بعد كده 


مسكتها من شعرها الي عجبها وبتلعب فيه من ساعه ما دخلت وطلعت عين الي جبوها حرفيا ول انه مازن اتصرف وطلعها بره


رحمه:  انا صحتي ردت الحمد لله، ربنا يخليني لنفسي والله 

مازن:  انتي مجنونه ههه 

رحمه:  وانت كان عجبك الموضوع ها،  ماشي يا عم مازن 

مازن:  بحب اشوفك وانتي غيرنا عليا،  بتكوني قمر يا فوزيه 

رحمه:  نينيني 


_______ في المنزل 

رافت بتعب:  اليوم انهرده كان مرهق بجد مش قادر،  حتي خالد مرجعش معايا انهرده 

شاديه:...... 

رافت:  هموت من الجوع،  عملتي اكل 

شاديه:  اه هسخنلك

رافت بوقوف وتحرك :  ماشي يا ست الكل، هروح اغير و...

شاديه:  رافت 

رافت:  نعم 

شاديه:  كنت عايزك في موضوع 

رافت:  في حاجه 

شاديه بدموع: انا اسفه يا رافت، خليتك تقف قدام مامتك، خليتك تبعد عن مازن عشان اقنعتك وحلفتلك انه هو الي عمل كده يومها لما جتلي الاوضه وشوفت حالتي وتكلمت معايا، انا السبب في ده كلو انا اسفه بجد 

رافت: مش فاهم حاجه يا شاديه، اتكلمي براحه في اي 

شاديه: انا هقلك علي الي حصل 

رافت: قولي سمعك 

_______________

مازن: اتفضل يا دكتور 

رحمه: دكتور مين 

مازن: عايز ياخد عينه دم عشان نعملك تحليل ونتاكد منها ونطمن 

رحمه: يعني عايز اي برضه 

دكتور: هسجب منك عينه دم بسيطه 

رحمه: ههه حلوه النكته دي حلوه 

دكتور: نعم!

مازن: احم بلاش جنان و انجزي، ايدي دراعك خلينا نخلص 

رحمه بتمثيل: اااه  بطني بتجوعني عايزه ادخل الحمام 

مازن: يا رحمه وقته 

رحمه: مش قادره بجد ااه 

مازن: دقيقه يا دكتور، هتدخل الحمام ونيجي 

دكتور: تمام هنتظركو 

" تخرج معه خارج الغرفه وتدفعه وتجري "

رحمه بجري : مستحيل اخد الحقنه دي ابدا فاهم 

مازن بجري خلفها: خدي يا هبله هنا! صبرني يا رب 

رحمه: مازن ونبي مش عايزه اخدها 

مازن: رحمه اقفي احنا في مستشفي بطلي جنان 

رحمه: مش هخدها ولو علي جثتي 

مازن: هتشل! خدي يا بت 

____________

"يقوم بصفعه بقوه"

خالد بخضه: بابا!

تربع علي عرش قلبي ❤ 20

 "يقوم بصفعه بقوه"

خالد بخضه: بابا!

رافت:  هو الكلام الي شاديه قالتو ده بجد!  

انت عملت كده فعلا؟!  ،  انطق 

خالد:...... 

رافت: انت عارف يومها سمع مني اي،  يومها عملت معاه اي، بتخيلو كل الفتره دي انه هو الي غلطان مستنى منه يجي مره ويعتذر مني وانا هسمحه وطلعت انا،  انا الي ظالمه! 

خالد بنظر بعيونه للاسفل: بابا انا...  انا اسفه بجد انا كنت... 

رافت:  كنت اي؟  كنت اي فهمني،  انا خسرته بسببك وبسبب غباء وكدبك! 

خالد بعصبيه:  انا تعبت بقي كفايه،  انا مش ندمان اني عملت كده ول هندم في يوم 

رافت: خالد!!

خالد:  مستغرب؟  مستغرب من اي،  كان اي حاجه مازن راح مازن جيه،  مازن ياخد دي،  مازن محدش يزعقله،  كل حاجه كانت مازن،  انا من حقي اخد نص الحب ده من حقك تساوي بينا،  انت السبب في كرهي لي وغيرتى منه،  انت الي كنت بتحبه اكتر مني انا 

" ينصدم رافت من الكلام ويمسك راسه بقوه ويجلس بتعب دون حراك "

خالد بلهفه:  بابا انت كويس!  ،  عارف انه الصراحه صعبه عليك بس دي الحقيقه و... 

رافت: خالد سبني لوحدي، نكمل كلام بعدين 

خالد بهدوء: انت شكلك تعبان مش هقدر اسيبك لوحدك

رافت بعصبيه: خالد سمعت انا قولت اي 

خالد بندم: حاضر هخرج خلاص 

____________

في المستشفي...

رحمه: انا بكرهك 

مازن: اسبتي لديكي بلحه في دماغك 

رحمه: هو انا هربانه من السجن، فكني يااض 

مازن: اخلص يا دكتور خلينا نروح بعد الجري ده مش خايف عليها زي القرده اهي 

رحمه: قرده يا بن شاديه، طب والله لقول لامك 

"يضحك الدكتور علي حديثهم الفكاهي ويكمل تركيب الحقنه وتنظر له رحمه بخوف ورفض شديد"

رحمه: طيب فكني واجبلك دراع ببجي الحديث الي لسه نازل ده

مازن: بجد!.. احم لاء مش هضعف 

رحمه بتحرك كثيرا: فكننني يا ماازن لموتك 

مازن: دي حركات واحده عندها 27 سنه بزمتك 

رحمه: مش انا عملت كده يبقي فيه طبعا 

مازن: مش هرد 

رحمه بستسلام: طيب خلاص جيب ايدك امسكها وهاخد الحقنه خلاص

مازن بتديق عينيه: م مرتحلك معرفش لي

رحمه: انا يبني، لي عدم الثقه دي 

مازن: اهو كده اتاكدت اكتر 

رحمه بضحك: ههه خلاص والله هخدها 

مازن: طيب الحمد لله ربنا يهديكي، يلا يا كتور 

" تمسك يده ويعطيها الدكتور الحقنه فتعضه في ذراعه بقوه "

مازن: احيييه! اااه 

دكتور: هههه ربنا يعينك يبني والله، خلصت 

رحمه: بجد ونبي محستش بيها ههه ، الحمد لله 

مازن: وحيات امك صح وانا الي دراعي باظ ده

رحمه ببرائه : سووري 


بعد ما دكتور طلع الله يكرم اصله، مازن كان نفسه يلزقني في الحيطه بس استعبطت طبعا وعملت نفسي تعبانه ومش قادره  ولحقووني يالاهووي لحد ما الحمد لله خرجت سليمه، وبعدها  ظبطت لبسي والحجاب وانطلقنا علي البيت.


في السياره... 

رحمه: مازون 

مازن: افصلي 

رحمه: قلبى ودقاته 

مازن: ميهزنيش 

رحمه: خلاص اخبط دماغك في الحيطه ده انت رزل 

مازن بضحكه: ههه كده انا طمنت 

رحمه:  ههه 

" ينظر لها مازن برفق ويمسك يدها ويضعها علي قدمه ويركز في الطريق "

رحمه: لو سمحت يا اخ في حاجه تخصني معاك 

مازن: اي ده بجد هي تخصك!

رحمه: شوفت، سبحانه الله 

مازن: اسكتي مش عجبتني وهخدها 

رحمه: سيب ايدي يلا 

مازن: العربيه عربيتي وايد مراتي تخصني قانونيا فانا حر والله 

رحمه: ههه، اه صح اي عربيه التسعينات الي احنا ركبنا دي 

مازن: جدي لو سمعك كان عملك بطاطس 

رحمه: اي ده هي عربيه جدك لسه عايشه ههه 

مازن: اللهم ما لاء حسد هتغطس بينا اسكتي يا فقريه 

رحمه: هموت ههه 


معرفش هزارنا لامتي ول حتي وصلنا لحد امتي في الطريق، اتمنيت اننا منوصلش ابدا بس طبعا ده مستحيل، نزل جنب السوبر ماركت جاب لب وشبسي واكل مضر بصحه، انا حبيته عشان فهم دماغي والله خد بوسه ياض..


في المنزل...

"يخرج مازن ورحمه من السياره يضحكون فيجده رافت امامهم" 

رحمه:  احم ازيك يا عمو 

رافت بخفوت:  الحمد لله يا بنتي انتي عمله اي مشفتكيش من زمان 

رحمه:  اه مكنتش بنزل غير نادرا 

مازن:  رحمه هسبقك انا 

رافت:  مازن 

مازن:...... 

رحممه بفهم:  احم طيب يا مازن هطلع انا عن اذنكو 

"تتحرك فيمسك يدها وينظر لها بسلب ويوقفها بجانبه " 

رحمه بهمس: مازن اي الحركات دي سيب ايدي 

مازن: متسبنيش لوحدي هنا 

رحمه:.....

رافت:  مش مهم يا رحمه خليكي،  انتي عرفتي كل حاجه تقريبا 

"تنظر له راحمه بحراج وتنظر ليدها تجد مازن يمسكها بقوه فتمسكها ايضا لتتطمئنه" 

مازن:  نعم 

رافت:  بكره هروح الصيد،  تيجي معايا 

مازن بضحك بسخريه وتحدث:  مبرحش مع حد معرفوش اماكن زي دي 

رحمه بنظر له بحده:  مازن! 

رافت:  سيبي يا رحمه معاه حق،  انا استاهل اكتر من كده 

مازن:..... 

رافت:  هستناك لما تيجي وتوافق يا مازن، لازم نتكلم  ك ناس نضجه وبتفهم تمام 

مازن:.... 

رافت:  تصبحو علي خير 


"يقفل السياره بالمفتاح ويطلع الي البوابه بسرعه وبقوه وهو ممسك يدها ويراقب خالد الوضع من السطح بغموض" 


في المنزل 


اول ما دخلنا رمى المفتاح علي التربيزه جامد ويتحرك رايح جي،  كان بغلي من جواه،  حولت اقف قدامه او اطمنه معرفتش لعند ما شديته وقعدته جمبي علي الكنبه 


مازن:  اي يا رحمه 

رحمه:  اي يا مازن 

مازن:  عايزني اصطاد معاه بعد كل الي حصل ههه عايز يرجعني لايام كل ما افتكرها بكره نفسي علي اليوم الي تولدت في،  كل الزكريات اتجمعت في دماغي انا...  انا مش قادر بجد 

رحمه بضرب كتفه برفق:  ممكن عايز يفتح صفحه جديده معاك،  كفايه ندم،  كفايه كره وخصام بينكو 

مازن:  وده سهل يعني؟!  بعد تلات سنين عايزني ارجع عادي مازن بتاع زمان الي بيضحك وبيثق في،  انا مبثقش فيهم انا عمري ما هثق فيهم تاني ابدا يا رحمه ابدا

رحمه بدموع خفيفه في عينيها:  ممكن تهدا طيب عشان خاطري 

مازن باخذ نفسه:...   

رحمه: هتعدي انا جمنك 

مازن بنظر لها بمتنان:  شكرا 

رحمه:.....

مازن:  تسمحيلي 

رحمه:؟!! 

"يقوم بمعناقتها بهدوء و يدفن راسه في رقبتها وتفيض بيه دموع و تحرك يدها برفق عليه لتهدئته دون كلام" 


بعد يومين...

رحمه: مازن مش هتخرج غير لما تقولي رايح فين 

مازن:  حبيبي 

رحمه:  لاء 

مازن: انا مبقتش بسهر ول بخرج معاهم بسببك علفكره 

رحمه:  يسلام يعني من 9 بليل ل2 الفجر ده بنسبالك اي وعايز تنزلي دلوقتي كمان الي هو 4 الفجر هترجعلي امتي ان شاء الله الضهر 

مازن:  تؤ العصر 

رحمه:  مازن هقتلك والله 

مازن بتريقه : انا محدش عمل معايا كده قبل كده 

رحمه: مش هتخرج 

مازن:  انا عارف انكو صنف نكد اساسا والي بيتجوز ده بكون امه داعيه عليه وحسبي الله ونعمه الوكيل 

رحمه:  مازن بتقول حاجه 

مازن:  لاء ول حاجه وراكي يا حببتي وراكي 

_________

مازن:  ابوس ايدك ما تعملي اكل تاني،  ارحمي معدتي طيب 

رحمه:  يلهووي عليك والله حلو 

مازن:  انا هيتعملي غسيل معده بسببك وربنا 

رحمه:  ولاه انت بارد يلا طلقني 

مازن:  بجد ياريت! 

رحمه:  مااازن 

مازن:  ههه خلاص يا قلبي بهزر تسلم ايدك 

رحمه:  متكلمش معايا وانت الي هتشيل السفره بقي عشانك بومه صغيره بعيون ملونه 

مازن:  رحمه تعالي ساعديني مش هعمل ده لوحدي بت 

........... 

مازن:  بجد!  ههه الحمد لله شكرا يا هنوم يا قلبي 

هانم:  هنوم يا كلب ما انا ابني معرفش يربي اصلا 

مازن:  ههه ايوا كده المكالمه تنتهي وانا مطمن

هانم:  قلها بقي الاخبار الحلوه عبال ما اسمع خبر حلو منك انت كمان يا رب وتخلف ربطه عيال كده و.... 

مازن:  طب سلام يا تاتا،  سلام سلام في حفظ الله 

رحمه:  مازن شوفت رموت التكيف الجو صهد حر نار 

مازن:  تعالي عايزك 

رحمه:  اي لي في اي حصل حاجه، هتموت!

مازن: بعد الشر عليا الله اكبر من عيونك الهي اعدائي يا رب الي في ببجي 

رحمه:  عايز اي يا عم مشغوله 

مازن:  في الرط مع صحابك علي الواتس ها

رحمه:  احم،  يعجبني فيك يبني انك فهمني غلط قصدي صح

مازن:  خدي بجد عايزك 

رحمه:  اممم اي 

مازن:  فكره يوم ما تاتا جت 

رحمه:  اه 

مازن:  انا تكلمت معاها يومها عشان تدورلي علي شغل في مستشفي وفي الكافيه روحت وشوفت المكان وعجبني وقدمت وتوصلو مع تاتا وقلولها اني نجحت وهبدا شغل يوم التلات الجي  لعند ما تاتا تتاجرلي مكان تاني هديه جوازي زي ما وعدتني 

رحمه:...... 

مازن:  رحمه انتي معايا،  الووو 

رحمه بفرحه:  بجد يا مازن!  عاااا بجد. هههه 

مازن:  امم قررت ابدا شغل عشان مكنش تقيل علي تاتا اكتر من كده وعشان لازم اكون مسؤل وقد ثقتك فيا وخليكي فخوره بيا ديما يا قلبي 

رحمه:.... 

مازن:  يا بنتي الشبكه بتقع منك فين متهنجيش 

رحمه بدموع:  بطل رخامه انا فرحانه اوي 

مازن بعناقها :  يا روحي متعيطيش بس ههه

رحمه:  تعرف احلي حاجه عجباني اي 

مازن:  اي 

رحمه اني لما سناني توجعني وروحلك مش هدفع فلوس تخيللل! 

مازن:  والله ههه 

رحمه:  وهتبعد عن صحابك الصيعين دول،  اااه هتكون غني وهتشبرقني انا ضمنت مستقبلي وربنا ههه

مازن:  عوض عليا عوض الصابرين يا رب 

رحمه: من غير هزار،  انا مبسوطه اوي 

مازن:  وانا بحبك اوي 

رحمه:  احم نتغدا اي انهرده بقي 

مازن:  مره اسمعها مره واحده يخربيت رخمتك 

رحمه:  عايزه كريب؟! 

______________

علي الكنبه... 

مازن:  غنيلي 

رحمه:  اي! 

مازن:  غنيلي غنيه اسمع صوتك 

رحمه:  احم بلاش هتندم ل طلقني ايهما اقرب 

مازن:  ههه صوتك وحش 

رحمه:  جدااا،  اسراء كانت بتقولي بتلمي الدبابير علينا ولما كانت حامل قلتلي اذا ولدت دلوقتي هيبقي بسبب صوتك القذر ده افصلي،  طول عمرها بتحبني واضح ول ابين اكتر  

مازن:  طيب اغنيلك انا 

رحمه:  ومالو هههه غني 

"يظل مازن صامت قليلا ثم يبدا بالغناء" 

مازن:  انا مش معاهم انا معاكي،  مطرح ما هتروحي وراكيي، انا كنت تايه وصغير والحب خلاني اتغير،  انا كنت حببتي كاني اشطان وبيقي ملاك وانتي ملاكي 

رحمه بخضه:  هههه ينهار ابيض! 

مازن:  ههه انا مش معاهم انا معاكي مطرح ما هتروحي وراكي انا كنت تايه وصغير والحب خلاني اتغير انا كنت حببتي كاني شطان وبقيت ملاك وانتي ملاكي 

صدقيني انا عايز اعمل اي حاجه عشان ارضيكي عايز ابقي حد يستاهل بجد يبقي ليكي،  كنت تايه واما شوفتك ابتدت احلامي بيكي والي فات بقي زكريات ده انا بديت عمري بهواااكي 

رحمه بوضع يدها علي فمها بدهشه:  مازن ده صوتك بجد! 

مازن:  اناااا كنت قبلك ميين انااا كنت قبلك فين،  غلطان بايديا اخترت التوهه مع التايهين غابت عني الحقيقه وعرفت طريقها منين،  اول ما قلبي حس هواكي يعني مشفتش غير وياكييي

رحمه:...... 

مازن:  اي رئيك ههه 

رحمه:  مصدومه بجد 

مازن: انا كنت مغني الدفعه بتاعتي كلها،  اي مناسبه انا بسد علطول 

رحمه:  ومين الي غنيتله ده 

مازن:  بهاء سلطان،  من اجمل الاصوات والمطربين بنسبالي والاغنيه دي ملقتش احلي منها توصفك ويوصف احساسي اتجاهك 

رحمه:  لاء مش قادره جيب حضن بسرعه ههه 

مازن:  ههه هبله 


عدا اسبوع، وانا بقرب منه اكتر واكتر، اتعرفت عليه اكتر و عرفت انه مفيش مازن تاني علي الكوكب ول راجل يملا عيني بعده، قلبلي افكاري وعقلي، ومفتكرش اني هقدر القي السعاده او الحنان ده مع شخص تاني غيره، هو مازن واحد بس مازن قلبي 


مازن: هوصل دلوقتي ولما خلص ارجع اخدك تمام 

رحمه: تمام 

مازن: متكلموش علي ولد غيري عشان بغير 

رحمه: ههه 

مازن: خدي بالك تمام ولو عوزتي حاجه كلميني 

رحمه: ولاه امشي يلا 

مازن: ههه سلام يا قلبي 

رحمه: بااي 


في الكافيه....

ايه: البووومه حجي

رحمه: عمله اي يا كرسه 

ايه: وحشني والله ورغد بتسلم عليكي 

رحمه: وحشتني القمر دي وهي بتقولي يحمه ههه خلاثو 

ايه: دي رفعه ضغطي اسكتي، عمله اي مع حماتك

رحمه: من ساعه ما خرجت من المستشفي وانا منزلتش كنا قاعدين انا ومازن فوق 

ايه: هههه ايوا بقي، اه كنت عايزه اي والموضوع خطير وبسرعه في اي قلقتيني 

رحمه: عايزه اخلص الموضوع ده انهرده 

ايه: موضوع اي 

رحمه برفع حاجبها والابتسام:  .... 

ايه:  لاء بصي الموضوع تقفل من زمان و.... 

سمير:  وحشتيني يسطااا، تفيده هتموتك 

رحمه:  ههه اتاخرت لي ياض انا قولت هتوصل بدري عني 

سمير:  بس ياض 

ايه:  رحمهه! 

تربع علي عرش قلبي ❤21 وقبل الاخير 

 سمير:  بس ياض 

ايه:  رحمهه! 

رحمه: هو الي اصر يجي اعملو اي

ايه بالوقف وحمل حقيبتها :  تمام انسبطو انا ورايه شغل عن اذنكو 

رحمه بعضب:  اقعدي يا ايه متحرجنيش قدامه 

سمير:  انا قلتلك يا رحمه بلاش هي جبانه اصلا 

ايه بديق:  قصدك اي بقي يا استاذ سمير

سمير:  انا مش استاذ انا مستر يختي 

رحمه:  هههه 

ايه:  والله! 

رحمه:  خلاص قعدي بقي خلينا نخلص من الموضوع ده بجد 

ايه:  هو انتهى من قبل ما يبدا يا رحمه،  انتي عرفه انه مستحيل 

سمير: عشان ام وعندها طفله يعني يا رحمه، عايز افهم حاجه هو عشانى ام احرم نفسي اني اعيش تاني وادي فرصه لنفسي،  طيب وهي مش محتاجه اب او سند ليها،  انتي لي مكبره الموقف اوي كده

ايه:..... 

سمير:  ردي عليا 

ايه:  سمير من فضلك افهم حاجه،  انا فعلا ام وعندي طفله وبشتغل شغل صعب وفوق ده كلو انت لسه الحياه قدامك طويله لسه هتشوف كتير ومينفعش اظلم حد وخلي يتحمل مسؤليه كبيره كده لمجرد انه بحبني،  انا صعبانه عليك مش كتر وهتنسي مع الوقت 

سمير:  يا بنتي هو انا شتكتلك،  الله يحرق ام اسلوبك علي الكلمتين الي بتقوليهم في وشي دول ديما عشان تهربي 

ايه:  انا بهرب! 

سمير:  اه بتهربي،  انتي عرفه انك كمان بتحبيني،  يا بنتي هنفجر منك وربنا 

ايه:  برحتي علفكره وانا مبحبكش واعرف ده كويس 

سمير:  شوفي الرخامه دي يا رحمه عشان لو رديت هتزعل!

ايه:  انتي السبب علفكره وهوريكي يا رحمه! 

رحمه بخضه:  الاه!  ،  انتو قلبته عليه لي مش كنتو بتتخنقو دلوقتي انا ماالي طيب 

"تنظر رحمه لسمير بغمزه ويحرك راسه بالايجاب" 

ترن ترن ترن 

سمير:  الو يا مهندسه هاله

-......

سمير:  انا الحمد لله كويس شكرا لسوالك 

-..... 

سمير:  ينهار واذا مش فاضي افضالك يا قمر ههه 

-...... 

سمير:  تمام عشر دقايق واكون عندك،  سلام 

"يقفل الخط" 

ايه بفضول والجز علي اسنانها بقوه :  مين دي

سمير:  هاله زملتي في شغل 

رحمه:  م كانت دي الي بتحبك يا سموره وانت طنشتها 

سمير:  امم وعرضت عليا تاني وشكلي هوافق 

ايه:  وحيات امك صح 

رحمه:  هههه مش قادره 

سمير:  اي مش انتي ام وعندك طفله وشغلك صعب وصراحه انا جضيت فانا اروح اقلها اني موافق وخطوبتنا الاسبوع الجي 

"تخرج ايه المسدس وتعمره بقوه فيضطربو الناس في المكان ومعظمهم يغادر" 

سمير بخضه:  هههه يا مجنونه 

رحمه:  يخربيتك هتفضحينا 

ايه:  روح يا سمير وانا افرغ المسدس ده في دماغك الكبيره دي 

سمير:  يا بنتي انتي عايزه تجننيني،  انا تهبلت بسببك 

رحمه:  والله يبني معاك حق،  ولاه اتجوز يلا وفكك منها قرفتنا في عشتنا وكمان تجوز وحده ترفع عليك السلاح لي،  خاف علي نفسك 

سمير:  تصدقى اقنعتيني 

ايه:  شكلك انتي الي هتخديهم مش هو 

رحمه:  لاء يستا انا مازن لسه عايزني 

سمير وايه بتصفير وتصقيف:  الصغنن ههههه 

"ينظرون لبعضهم بخضه وتضحك رحمه علي عفويتهم" 

رحمه:  وربنا انا لما اقعد مع ايه بحس سمير الي قاعد قدامي ولما اقعد مع سمير بلاقي ايه وهبلها برضه قدامي، لامتي هضيعو سنين تندمو عليها،  محدش يقدر يستحمل التاني غيركو،  ارحومنا بقي 

ايه بالوقوف:  احم طيب انا ورايه شغل بكره عن اذنكو 

سمير بمسك يدها:  ايه 

ايه:  ايدي متنخطاش حدودك

سمير بترك يدها بسرعه :  انا اسف،  بس انا تعبت عمري بضيع وانا بعيد عنك انا زهره شبابي بقيت جرير بسببك والله،  انا مش ضامن بكره وانتي كذالك واذا موفقتش هعيش الباقي من حياتي وانا جمبك حتي لو من بعيد يا ايه لاني مش هخسرك،  خسرتك مره ومش هخسرك التانيه ابدا،  لو سمحتي فكري انا هحاول اعمل اي حاجه عشان اعوضك واثبتلك اني قد كلامي معاكي،  بطلي تهربي من حقيقه انا وانتي فهمنها كويس،  انتي من حقك تعيشي زي كل الناس،  هستنا قرارك وهرن عليكي بتمني تردي المرادي لو سمحتي ماشي.

ايه بتحرك : خد بالك من نفسك، باي يا حوم 

رحمه: علي تواصل 

ايه: تمام 

سمير بتركيز بها: يتعيطي لي انتي كمان يا بومه 

رحمه: حسيتك كبرت وبقيت بغل اقصد شحط هههه 

سمير: انا واحد مهزق اني قاعد معاكي اصلا، غوري 

رحمه: في داهيه 

بعد ساعه....

"يجري مازن لداخل في توتر وقلق"

مازن: اتاخرت يا قلبي 

رحمه: لاء محستش بالوقت، احكيلي عملت اي 

مازن بجلوس امامها: كان اول يوم صعب جدا ولاني لسه في الاول هرجع بدري وشوفت واحد زميلي في جامعه هناك كان....


عمر ما كان كلامك عن يومك، شغلك الي بتمر بي في حياتك عموما لمراتك حبيبتك خطيبتك يقلل من رجولتك، وخليكي ديما عرفه انه الراجل زي ما بتحبي انه يسمعك انتي كمان لازم تسمعي تقفي جمبه تحلي لى مشاكلو وتركيزي في تفاصيل يومه بس متافوريش لان الكتم عن نفس بخلي يحس انه متقيد واحنا عايزنه حر عشان ميقرفناش بعد كده الله يستركو...

_______________

"اليوم التالي"

رحمه: يا عمهم 

مازن بنعاس: اممم 

رحمه: قوم يلا عشان الشغل 

مازن: مش قااادر سبيني انام 

رحمه: احنا كده هنترفد من قبل ما نبدا شغل اصلا، قوم يلا 

"يقربها له ويمسك زراعها يلفه حوله وينام عليه"

مازن: خمس دقايق بس 

رحمه: خليهم عشره لو عايز برحتك 

مازن:  هههه 

______

مازن:  رحمه متعمليش البيض كده،  البيض بيتعم... 

رحمه:  ماازن كل وانت ساكت 

مازن:  حاضر يا شبح مالك قفشت كده لي خلاص 

عند الخروج... 

مازن: حلو كده 

رحمه: فورتيكاااا

مازن: ههههه تمام ، عايزه حاجه 

رحمه: اه كريب 

مازن بتريقه: ااه كريب، ماشي يختي 

رحمه: هترجع امتي 

مازن: بدري في دكتور تاني هياخد الفتره التانيه 

رحمه: هستناك وابقي ارجع علطول 

مازن: حااضر 

"يقترب من الباب ويفتحه ثم ياتي لها مجددا ويقبلها في خدها"

رحمه:!!!!

مازن ببتسامه وغمزه: متحمريش وتخضري في نفسك كده ها ههه 

رحمه: امشي من وشي 

مازن: سلاااام 


ولاني همل بسرعه قررت انزل لحماتي اشوفها ومتوقعتش ابدا اني القيها كده!

خست جدا وتعبانه جدا كانها منمتش من اسبوع لاء والاغرب من كده اول ما نزلت حضنتني!؟ وات 


شاديه: انتي كويسه مختفيه لي قلقت عليكي 

رحمه بتوتر: الحمد لله يا طنط، انا الي اسفه عشان مبنزلش خالص، انتي كويسه، شكلك مرهق 

شاديه: لاء يا رحمه انا مش كويسه، ول كنت ام كويسه ول زوجه كويسه، انا استاهل كل ده، انا كنت الي غلطانه في كل ده، ومعدلتش بينهم زي ما رافت كان بعمل وكنت بميز وربنا هيحسبني علي ده انا فعلا استاهل 

رحمه بمسك يدها: يا طنط متقوليش كده والله كلو هيتحل وكل حاجه هترجع كويسه واحسن من الاول، مازن هيسمحك اكيد مفيش حد بزعل من امه 

شاديه: انا مش قادره اسامح نفسي يا رحمه، هو هيسامحني، انا مستهلش ده حتي 

رحمه: رغم اني مجربتش احساس الامومه قبل كده بس انا جربت اكون ابنه، وعرفه انه مهما حصل عمري في حياتي ما ازعل من ماما ابدا مهما قالت اول عملت، اطمني 

شاديه: هو مش عايز يشفني صح، قلك انه هيديني فرصه طيب 

رحمه: هو مقلش حاجه وبوعدك هجبهولك لحد عندك انهرده ويتغدا معاكي 

شاديه بفرح ومسح دموعها: بجد يا رحمه 

رحمه: بجد يا طنط، هحاول معاه يا رب يوافق 

شاديه: اما اروح اعمل الحاجات الي بحبها، وبيحب كمان الكارميل هعمله كمان عصير هو بحبه، هيجي يا رحمه مش كده 

رحمه بالابتسام ومحاوله طمأنتها: اكيد متقلقش 

شاديه: طييب هقوم ابدا عشان الحق اخلص 

رحمه: تمام وانا شويه وهلحقك 

شاديه: شكرا يا بنتي بجد ربنا يبارك فيكي 


احساس الندم ده بيوجع اكتر من اي حاجه في الدنيا، لما تصدق حقيقه وتكره شخص لمجرد الحقيقه دي او بترغم نفسك علي كرهك ليك، وفي الاخر تعرف انك ظالمه وانك الغلطان بعد كل ده، خرجت الجنينه افكر ارن عليه ول لاء بعد ما وعدتها فقررت اكلمه.


ترن ترن ترن

مازن:  اي لحقت اوحشك 

رحمه:  مازن انت فاضي ول اكلمك وقت تاني 

مازن:  مالك يا عمهم صوتك مش عجبني 

رحمه:  طنط شاديه عزماك علي الغداء انهرده 

مازن:  لاء والله مش فاضي وهوصل البيت 1 الفجر كده 

رحمه:  هنستناك 

مازن:  رحمه 

رحمه:  مازن عشان خاطري،  وعدتها ولازم تيجي شكلها تعبان اوي وباين عليها انها مبتنمش كويس ول بتاكل، خلي عندك دم يا حلوف وحس بيهم 

مازن: وانا مين حس بيا لما كنت مرمي في سجن وقتها،  ومفيش ول واحد منهم سال عليه،  مين وقف جمبي يا رحمه، هه لسه فاكره تعزمني علي الغداء كتر خيرها 

رحمه برتباك:  مازن هي مكنتش تعرف الحقيقه،  هي كانت بتحساب انت الي كنت سايق وقتها ولما عرفت انها ظلماك اتغيرت صدقني من ناحيتك 

مازن:  واي الي اكدلها انه انا،  مش عشان عمرها ما فهمت انه خالد ممكن يغلط عادي ،  اصل خالد ملاك ومبيغلطش ومثالي وانا مدلع وبعمل كل حاجه غلط،  دي امي يا رحمه الي مبتتغيرش ابدا 

رحمه:.... 

مازن:  هقفل يا قلبي عندي ناس هكلمك بعدين 

رحمه:  مازن طيب نتفاه... 

"يقفل الخط" 


طب انا هلقيها منك ول من امك ياض،  هقلها اي طيب،  ما انا الي عملت في نفسي كده مني لله 


"تدخل رحمه المطبخ باحراج وتتحدث ببطئ" 

رحمه بتوتر:  طنط شاديه هو.... انا قلتلو و....  

شاديه ببتسامه باهته:  قلك مش هيجي صح،  انا عرفه مازن يا رحمه،  متقلقيش هعمل الاكل برضه علي امل انه يجي هتساعديني 

رحمه: طبعا يا طنط وانا معاكي لعند ما اجبهولك ويانا يا هو 


"يصل مازن قبل الجميع ويطلع الشقه فلا يجد رحمه فيرن عليها فتقفل عليه الخط"

محادثه واتس 

مازن: رحمه ردي مبحبش الحركات دي 

رحمه: مااازن الحقنا المطبخ ولع ومش عرفين نطفي، مازن بسرعه 

مازن بقلق: طيب انا جي حالا اهدي انا في شقه ونازل متقلقيش 

"ينزل مازن للبيت الاخر بجري وخوف، فيصل يجدهم يرصون السفره ف يدرك انها كذبه"٠

مازن: بتضحكي عليا يا رحمه، انا غلطان اصلا 

رحمه: مازن اقعد نتكلم لازم نحل المشكله دى

مازن: مفيش مشكله يا رحمه عشان تتحل، انا معنديش عيله انا معنديش غير تاتا وانتي وبس وصدقيني لو تكررت مش هثق فيكي انتي كمان زيهم فهمه 

رحمه: مازن انت بتقول اي 

مازن: الي سمعتي، ويلا علي البيت لاني تعبان بجد من الشغل انهرده 

رحمه:... 

"يلف مازن للمغادره فيقوفه صوت شاديه"

شاديه بدموع: مماازن 

مازن بوقوف دون النظر لها:....

شاديه: عرفه اني غلط، عرفه اني استاهل تعمل معايا اكتر من كده، بس يبني انا والله والله كمان مره ما كنت اعرف انه هو الي كان سايق وبيكدب، عرفه انه ده مش الغلطه الوحيده الي عملتها و اني ظلمتك بكتير بس انتو الاتنين ولادي ومش هقدر استغني عنك يا مازن، سمحني يبني 

"يلف مازن لها يجدها منهاره من البكاء وتجلس علي الارض فيجري عليها ويمسكها فتقف"

مازن بتقبيل جبتها: خلاص يا ست الكل مسمحك والله خلاص، مقدرش اشوفك بشكل ده ابدا 

شاديه بالبكاء وعناقه: سمحتي يا يضنايا سمحني!

"يظلون هكذا لفتره وتبكي رحمه فينظر لها ويشاور لها بمسح دموعها فتبتسم وتمسحهم"

شاديه: انت اشتغلت يبني مبروك.

مازن: لاء دي قصه طويلهتعالي احكيهالك 


في الخارج...

مازن: اااه من زمان مكلتش اكل امي 

رحمه: ما انت اساسا انسان طفس، خلصت نص الاطباق لوحدك و....

"يقوم مازن بعناقها وضحك"

مازن: شكرا يا رحمه، صدقيني مكنتش اعرف هعمل اي من غيرك

رحمه: عشان تعرف انه مفيش مني اتنين

مازن: تبا لتواضعك 

رحمه: ههه، اه اي رئيك نستنا عمو رافت ونتكلم معاه بالمره 

مازن بمسك يدها والمشي: نسمع فيلم اي بقي المرادي

رحمه: خلاص مش هضغط عليك ههه 

"يمشون للبيت بضحك وتدخل عربيه خالد ويراقبهم بغضب"


في الصاله...

"تصل لها رساله"

سمير: تمت المهمه رنت عليها يا رحمه وردت انا فرحان اوووي شكرا علي فكره هاله دي وانك رنيتي عليا من تحت التربيزه هه، بحب دماغك اقسم بالله، لما قبلك هقلك الجديد

رحمه: ربنا يسعدك يسطا وفرحت جدا هبقي ادخل اهنيها بقي وزلها شويه 

سمير: ههه خد رحتك يا كبير، ده كلو بفضلك 


مازن: بتكلمي مين 

رحمه: س... احم صحابي علي الوتس 

مازن: وانا!، هبدا اغير منهم والله 

رحمه: يسلام، وانا اعمل اي بقي اقتلهملك 

مازن: والله ظلماهم دول محترمين اوي سمحني يا رب هه

رحمه: استغر يا مازن ، استغفر كتشير 

مازن: تعبان، تعالي انام 

رحمه: لاءءء الفيلم 


وبعدها نمت جواه علي الكنبه في نص الفيلم، وصحي تاني يوم متاخر وتهزق وسخسخ ضحك وهو بسجلي مكالمه والمدير بزعقله وعدا اسبوع كمان وبقي بيشتغل كتير وبيرجع البيت صدفه، وحشني بن شاديه 

اه صح وبقي يرن علي طنط كتير وياكل معاها وقرب منها كتير الحمد لله عبال الي في بالي...


رحمه: بجد! ههه عليا الطلاق قلبي 

مازن: في وحدها تقول لجوزها عليا الطلاق، انتي اسمك في البطاقه محمود صح 

رحمه: لاء بجد هتخرج معاه انهرده 

مازن: انهرده يوم اجازه وهيروح الصيد وبعتلي رساله وقلي هيستناني بعد ساعتين، فانتي اي رئيك 

رحمه: ده سوال، روح طبعا 

مازن: مش هقضي الاجازه واليوم معاكي 

رحمه: مش مهم 

مازن: ومش هعملك اكل واجبلك حاجه حلوه وانا جي عشان لما بنتجمع انا وهو بنفلس 

رحمه: احم مش هضعف لاء 

مازن: ومش هنتفرج علي فيلم عشان هرجع متاخر 

رحمه: مازن اقعد مين قلك تكلم معاه اصلا مراتك اولى 

مازن:  ههه،  اقعد 

رحمه:  مازن! 

مازن:  خلاص هروح هاتي حضن عشان هروح احلق وعدي عليه نمشي وهرجع بليل 

رحمه:  بس كده احلي حضن ليك 

مازن:  ههه تعالي 


ولان طنط شاديه عند هانم بترضيها قعدت اقرا كتاب وانا في قمه فرحتي الحمد لله كل حاجه هتتحل بينهم بتمني ده ومازن مينشفش دماغه يا رب،  اي ده الجرس برن! 


رحمه بفتح وتحدث بسرعه:  مازن اوعي تقولي مش هتروح انت..... 

خالد: لاء مازن هيروح وهيصلحه وكل حاجه هتتحل بينهم يا رحمه 

رحمه بخضه:  احم خالد انت بتعمل اي هنا، مازن مش موجود 

خالد:  بس انا مش جي عشان مازن جي اشوف حببتي 

رحمه بخضه:  خالد انت اتجننت! 

"تحاول قفل الباب بخوف فيدفعه بيده ويتغلب عليها فتقع علي الارض ويدخل ويقل الباب من الداخل" 

رحمه:  خالد انت اكيد مش في وعيك صح!

خالد:  لاء في وعي،  البيت فاضي،  امي بره،  مازن بياخد بابا مني تاني و فرحنين وتبقي انا وانتي يا سبب كل المصايب الي حصلت دي؟! 

رحمه بتحرك للخلف بتوتر:  خالد لو سمحت اطلع بره! 

تربع علي عرش قلبي ❤22 والاخير 

 رحمه بتحرك للخلف بتوتر:  خالد لو سمحت اطلع بره! 

خالد بتحرك خطوه لها وصوت مرتفع :  انتي بتعملي معايا كده لي! 

رحمه:  خالد اهدا اهدا ونتكلم 

خالد بتقريب وجلوس امامها :  انتي عرفه انتي عملني فيا اي،  انا خسرت كل حاجه تاني بسببك انا حبيتك بجد لي عايزني اكرهك لي بتندميني علي حبي ليكي يا رحمه 

"تبكي رحمه في خوف وترتعش اطرافها من صوته ونظرته الحاده"

رحمه:  خالد متقربش اكتر من كده،  خالد عشان خاطري 

خالد: انا رجعت لنقطه الصفر تاني بسببك 

رحمه:  انت مخسرتش حاجه احنا لسه فيها،  انت مش وحش وانا عرفه ده فبالله عليك اهدا ونتكلم ممكن 

خالد:  السجن كان ارحم من كل ده بنسبالي انا تعبت 

رحمه:  .... 

"ينزل خالد راسه وتتبلل عينيه بدموع نادمه ويخرج من جيبه سكينه صغيره فتضطرب رحمه وتحمر عينيها من الدهشه" 

رحمه:  اي ده!  خالد! 

خالد: انا اسف يا رحمه،  بس لازم اعمل كده سمحيني 

رحمه:  خالد انت مش مجرم ول مجنون متعملش تصرف تندم عليه،  لو قتلتني هتروح السجن بجد 

خالد:  مستحيل المس شعره منك يا رحمه متقلقيش انا هقتل نفسي انا وريحكو كلكو مني 

رحمه:  لاء بالله لاء 

" يبتعد خالد قليلا عنها ويبدل اتجاه السكينه له فتضربه برجلها بقوه فيقع وتمسك السكينه بدلا منه "

خالد بغضب:  انتي مجنونه! 

رحمه:  لاء انت الي مجنون واقسم بالله يا خالد لو مبطلتش جنان وتكلمنا زي الناس لغوزها في بطني انا واخليك تتحمل انت المسؤليه كلها وخليك تخسر كل حاجه فعلا 

خالد:  رحمه جيبي السكينه 

رحمه بتقريبها منها:  مبهزرش 

خالد:  بطلي هبل هتاذي نفسك دي مبيتلعبش بيها !

رحمه:  مش هتخدها يا خالد ولو قربت مني هموت نفسي بجد 

خالد:  خلاص خلاص هنتكلم بهدوء بس ابعديها عنك 

رحمه:..... 

___________

رافت:  حلو اوي السمك الي مبنصطدوش ده 

مازن:  ههه بص هو اهم حاجه الصبر 

رافت بالابتسام ونظر له: لسه فاكر 

مازن:  مفيش حاجه بعملها معاك بنساها،  حولت ومعرفتش 

رافت:  .... 

مازن:  كان نفسي اوي تصدقني يومها،  اه كنت بتحبني اوي ومدلعني اوي كمان بس انا فاكر انك كنت بتحب خالد برضه زي واكتر وكنت قرفك قواضي وكنت طايش،  بس منساش انك كنت بطلعني ديما من كل ده وديما تقف جمبي،  المره دي لما موقفتش جمبي حسيت اني اتخزلت،  انا عمري ما كدبت عليك ابدا لي مصدقتنيش يومها ولما كنت في سجن لي مزرتنيش ول مره هو كان غلط كبير اوي كده،  حتي لما طلعت لقيتك انت وخالد اقرب مني انا وانت زمان كمان منكرش انه اشتعلت نار جويا بس انا كمان ابنك،  جوايا ميت شعور مش فهمه ول عارف اوصفه، اووف

رافت:...  

مازن: ساكت لي 

رافت: مخبي جواك كتير،  ارتحت انك فضفت ليا 

مازن:.... 

رافت:  انت ابني يا مازن ضهري وكتفي وراجلي كمان،  كنت بعملك انك راجل لما كملت 10 سنين بس وانت بتكبر قدام عيني،  بخاف عليك وبحميك ولما حصل ده من 3 سنين كنت محتار ومش عارف افكر ولادي الاتنين في خطر وانا عاجز عن فعل اي حاجه،  لما شوفت شاديه وقلتلي كده وكلام خالد وانهم اتاذو وانت لاء خلا الشِيطان يلعب في دماغي ووقفت ضدك والحمد لله امي مش عملت زي ووقفت جمبك وطلعت هي الي صح، وانا طلعت اب فاشل مش قد المسؤليه 

"يحرك مازن راسه بسالب فينظر له رافت ببتسامه ويرجع بصره مجددا للماء" 

رافت:  انا اسف يا مازن،  انا غلطت ومش عيب اني اقول كده،  بوعدك يبني اني هعوضك خير،  بوعدك اني مش هخزلك تاني،  بوعدك اني افكر ووصل للحقيقه قبل اي خطوه اندم عليها،  غلطه صعبه وندم كبير هعيش بيه طول حياتي،  عارف انك صعب تسامحني بسهوله دي بس هحاول اعمل الي قدر عليه عشان اوصل لمكانه حلوه في قلبك تاني، في امل ارجع كده تاني عندك 

"يحرك مازن راسه بالايجاب" 

رافت: هتحاول عشاني صح 

"يحرك مازن راسه بالايجاب مجددا مع دموع خفيفه"

رافت بوقوف وفتح زراعيه: طيب ما تجيب حضن عشان وحشني حضنك يا بن الايه

" يضحك مازن بخفه ويترك ما بيده ويقف ويجري عليه ويعانقه "

رافت: اااه وحشني حضنك الدافي ده يبني حقك عليا يا غالي 

مازن: وانت كمان وحشتني يا حج والله 

رافت: اقلك سر 

مازن: اي 

رافت: انا فعلا بحبك اكتر من خالد ههه 

مازن: هههه 

_________

"تجلس رحمه علي الكرسي ويجلس خالد علي الكنبه امامها ويبدئون بتحدث"

خالد: بيكرهوني يا رحمه فخليني اموت احسن  

رحمه: مفيش حد بيكرهك، انت اه غلطت بس لازم تعرف انهم لازم يخدو موقف ومعاهم حق في ده 

خالد: مازن هيرجع زي الاول عند بابا و انا هيبعدني عنه كمان زي الاول 

رحمه: انت الي فاكر كده طمعك وغيرتك منه مفهمينك كده، ابوك عمرو ما قصر معاك ابدا، يمكن بحب مازن اوي عشان الصغير يعني انا بابا بحبني اكتر من سراء بس الفرق بينك وبينها انه اسراء كانت بتتخناق وتزعل وتقلب عليهم بهزار عشان عرفه انه بابا بحبنا احنا لتنين واكتر ومامتك كانت جمبك وبتحبك اكتر منه كمان ومكنش لاقي حنان الام بس انت خدته شوفت مين الي كان اناني او كان محبوب فيكو، وفي الاخر يدخل السجن وكلو يبعد عنه، انت شايف انك صح، الي بتعمله ده صح 

خالد:......

رحمه: خالد لسه في فرصه، اطلب منهم السماح وهيسمحوك ان شاء الله عشان مهما كان انت ابنهم وابعد الحقد والغيره دول من قلبك 

خالد: بس انا طلبت السماح من مازن كتير وموفقش وامي مبتكلمتيش وبابا كمان، انا بقيت لوحدي في اي اعيش عشانه يا رحمه في اي اخسره اكتر من كده 

رحمه: مازن مش سمحك وقتها عشان انت مكنتش صادق في اعتذارك وقتها واعرف انك تحاول مره وتنين وتلاته عشان يستاهل منك كده وابدا صفحه جديده وفكر في انهرده وازاي ترجعهم تاني حياتك،  صدقني لسه في فرصه وطول ما انت ندمان ومعترف بغلط مصيرهم في يوم هيسامحوك 

خالد: تفتكري في امل 

رحمه ببتسامه ونظر مطمئنه:  افتكر 

بعد ساعه.... 

"يفتح مازن المنزل وتسمع رحمه الصوت فتجري عليه وتعانقه بقوه تجعله يختل توازنه ويقرب من الحائط ويسند عليه لمقاومتها"

مازن بقلق: في حاجه يا رحمه 

رحمه: وحشتني 

"يفك مازن يدها ويقرب من وجهها قليلا وينظر له ويفتش عن شيئ بيه يطمأنه"

مازن بمسك زراعها : واثقه يا رحمه انه مفيش حاجه 

رحمه:  متقلقش بدل انا شيفاك انا كويسه،  عملت اي احكيلي بسرعه 

مازن بضحكه: رجعنا وتصلحنا يا رحمه انا فرحان اوي،  قلي انه اسف وتكلمنا كتير وقلي انه معرفش يجيلي عشان ابنها مكنش بيدخل حد خالص وانه رغم انه فاهم اني انا الي عملتها وقتها مبطلش خوف وقلق عليا وديما كان مرقبني ومهتم بيا من بعيد،  فرحت اوي يا رحمه،  بابا رجع تاني ليا 

رحمه بفرحه:  يا احلي خبر في حياتي،  مبروك يا قلبي 

مازن:  لاء لاء لازم نحتفل بمجهودك الغظيم ده 

رحمه: قصدك اي 

"يقرب لها ويرفعها بين زراعيه ويلف بها في ضحك وفرحه"

رحمه: ههه نزلني  يخربيتك 

مازن: بحباااك اقسم بالله 


بعد شهر....

رحمه: مستحسييل 

سمير: عوشان خاطري يا رحمه ونبي 

رحمه بتريقه: عوشان خاطري انت عفيني من الموضوع ده 

سمير: هخلي ايه ترفع عليكي السلاح وتقنعك بقله الزوق بقي بدال ميفعش معاكي الزوق 

رحمه بثقه: مبخااافش 

ترن ترن ترن 

رحمه: استنا ياض افتح اشوف مين 

سمير: خدي راحتك انا معاكي لعند ما جبلك صداع وتوفقي 

رحمه: يا بن الزنانه ولاه امشي يلا 

" تفتح الباب فتجدهم اصدقائها "

ايه: زعبولتتتي 

ايمان: حوووم 

رحمه: استر يا رب مش عايزين انهرده يارتنا افتكرنا حاجه عليها القيمه يا سمير 

ايه: نعم يختي! سمير هنا! بخوني صح، هنكد عليه 

سمير: لاء انا في التلفون وربنا في التلفون كفايه نكد ابوس ايدك

رحمه: ههه اقفل يلا دي شكلها ليله صباحي 

"يجلسون في الصاله ويفصفصون البذر ويتحدثون بمرح"

ايه: لو تشوفي شكلها وانا بقلها سمير، وهي بترد وتقولي عمووو سميي بجد ههه كنت عايفه انه بحبك يا ماما وانتي كمان بتحبي وبتستعبطي، قلتلها بنت! اي الكلام ده يخرييتك!

رحمه: تربيتك يختي عايزها تكون عمله ازاي يعني 

ايمان: ههه والله معرف اي الجيل المهبب ده 

ايه: صدقوني ارتحت اوي انها وفقت عليه لاء ومسكت دراعي كده وتقولي بصي يا ماما هما كلمتين الوحده ملهاش غيي بيت جوزها وعمو سميي ياجل محتيم وانا مطمنه عليكي معاه غيي كده بحبني وفاضي عنك وهيفسحني بدل ما انا قعده زي المطلقين كده في البيت فانا موافقه والفيح الاسبوع الجي ، طب دي ارد عليها اقلها اي بزمتكو 

رحمه: قللها اروح انا اذاكر عشان مدرستي بكره عن اذنك 

ايمان: مووت هههه 

ايه: والله يا بنتي جالي سكر بسببها 

رحمه: عبال الي في بالي يا رب 

ايه ببتسامه: اه صح سمير قلك هيهي 

رحمه برخامه: قلي هيهي ومش هعمل كده لو قلبتو قرود دلوقتي 

ايه: عوشان خُاطري يا رحمه ونبي 

رحمه: عوشان خُاطري انا ارحموني، خالتي هتعلقنا احنا التلاته علي الباب 

ايمان: لاء اي القصه فهموني 

ترن ترن ترن 

ايمان: دقيقه يا بنات، الو 

محمد: الو يا قلبي 

ايمان:.....

محمد: وحشتيني 

ايمان:.....

محمد: انا نازل انهرده وهقعد 6 شهور لحد ما تزهقي مني وبوعدك هعوضك الغيبه الطويله دي 

ايمان:...  

محمد: ايمان انتي سمعاني 

"تقفل الخط"

رحمه: اي مين يا بت متنحه كده لي 

ايمان بالجلوس: مايه بسكر يا رحمه مش قادره بسرعه 

رحمه بتسغراب: مايه بسكر؟!

ايه: الحقي دي اغمي عليها ههه 

رحمه: انتي بتضحكي يا بارده! ايمان ايمان انتي كويسه

ترن ترن ترن 

ايه: استني انا اشوف مين.، الو 

محمد: الو يا ايمان قفلتي الخط لي 

ايه: انا ايه مين معايا 

محمد: ايه انا محمد اي نسبتي صوتي 

ايه: محمد! هههه عاش من شافك يا راجل احنا بنحسابك موت 

محمد: يخربيت شكلك يا دبش ، بعد الشر عليا 

رحمه: اوباااا محمد بجد استني اما ارقع زغروطه كده 

ايمان: لاء سيبي دي عليا انا لولولولولوي 

محمد: ههههه وحشتني بنت الهبله 

"يقومون بضحك جميعا"

____________

في الفناء...

"يركب مازن السياره فيركب خالد بجانبه بالقوه كالمعتاد"

مازن: خالد انزل لو سمحت 

خالد: لاء 

مازن: يوووه، كل يوم علي الحال ده بقي، انا زهقتلك 

خالد: انا اسف يا مازن، بجد انا اسف وهقلك كده كل يوم و هركب معاك بالغصب وهخليك توصلني برضه لحد ما ترضي عني 

مازن: خلاص هسبلك العربيه كلها وامشي اشبع بيها 

"يفتح مازن الباب وياخذ العربيه الاخري ويغادر وينظر خالد لرحمه باسى ويذهب خلفه بسياره الاخره"

رافت: ايدك يلا يا باشا هههه 

رحمه بحزن مزيف: ينفع الحمى ياخد من مرات ابنه فلوس 

رافت: رحمه اطلعي بالفلوس يلا، انتي الي قبلتي اتحدي 

رحمه: هيسامحو يا عمو وهخدهم منك الضعف هه 

رافت: اطلعي بال50 جنيه 

رحمه بدموع: ساخبر الله بكل شيئ علفكره، اتفضل وعيني فيها 

رافت:  ها ها كملتهم 500 جنيه، اوعي تصالحو يا مازن علوضعك 

رحمه: هيسمحو وهخدهم منك يا عمو وهتشوف  

رافت: يلا يا فشله من هنا 

رحمه: سكتي يا ماما ونبي 

شاديه: انا قاعده وسط عيال والله توب عليا يا رب، وانت يا كبير انت مش كبرت علي الحاجات التافه دي سيب بنتي في حالها 

رافت: وقفه في صف مرات ابنك يعني طب والله لقول لمازن يقلب عليكي 

شاديه: وانا هخلي خالد يخرملك اطار العربيه تاني ومتعرفش تروح الشغل 

رحمه: وانا هاخد من خالد فلوس عشان لسه مصلحش مازن وفلست بسبب عمو وشكرا 

" يضحكون جميعا في مرح "


زي ما انتو شايفين خالد طلب السماح منهم والحمد لله بعد معانا  سمحه و اعتذر كتير علي اي حاجه عملها معايا ومع مازن وطنط اقصد ماما شاديه رجعت تضحك تاني وبقينا عيله وحده واحسن بس لسه الصغنن بتاعي معاند ومش راضي يسامحه ولسه خالد مصر انه يخلي يتقبله كاخ لي ويرضي عنه وانا وعمو رافت بنلعب وطنط تاخد دوه السكر عشان هتتشل مننا ونشوف اخرتها مع لتنين دول.


رحمه: اميييي 

تفيده: لسه فكره انه ليكي ام تسالي عليها 

رحمه: احنا هنكدب انا مش كنت عندك انا ومازن من شهر وبقي صحبكو وحبيبكو وصهركو وبتنجان وقعدت تلات ايام وطردتيني انتي والحج  عشان جبتلكو صداع من كتر كلام 

تفيده: احم عايزه اي، اكيد مش رنه تسالي عليا يعني

رحمه: يعجبني فيكي نظرتك القويه 

__________

"بعد يومين"

في المطعم 

"يجلس سمير وامه ورحمه ومازن وتفيده علي الطاوله وينظرون لبعضهم جميعا"

خالتو: في اي يا جماعه مالكو متجمعين وبصلي كده لي 

رحمه: احم بصي يا خالتو عايزاكي تهدي خااالص وتخدي الموضوع بصدر رحب كده 

تفيده: ايوا بصدر رحب 

سمير: ست الكل انتي ربنا يخليكي ليا 

خالتو: بسسسس كده يبقي في مصيبه، خير!

مازن: هههه 

"ينظرون له جميعا فيتجمد ويوقف الضحك"

سمير: بصراحه يا ماما انا بحب ايه صحبه رحمه وعندها بنت وبتشتغل في شرطه و هطلب ايدها لجواز بس كده  

رحمه: سلم علي شهدا الي معاك 

مازن: هههه مش هتوحشني والله هفرح باي حاجه تحصل ليك 

تفيده: اختي حببتي، اي نلحقك بكوبايه مايه ول اي، سكته لي!

خالتو: ههههه مش قادره ضحكتوني والله امم بتهزرو صح، طيب عايزين اي بقي 

"يضعون يدهم علي وجههم ويتنهدون بتعب ويضحك مازن دون توقف"

بعد تلات ساعات.. 

خالتو: مستحيل انا مش موافقه، يعني ترفض كل دول وفي الاخر تجوز وحده عندها بنت وشغاله في الشرطه، انت اتهبلت 

سمير: ماما انا بحبها من زمان عشان خاطري فكري 

رحمه: خالتو ايه صحبتي تستاهل كل خير وبتحبه هي كمان 

خالتو: حبها برص وحبك عفريت انت كمان ويلا نمشي لانه مفيش حاجه هتغير قراري 

مازن ببرائه: طيب وعشان خاطري انا يا طنط

خالتو: اي 

مازن: اي رئيك نفكر بعقل يعني انتي عايزه تكوني جده صح، هتكوني جده علطول مش لسه هتنستني، غير انها شرطه"بغمزه" يعني معاها فلوس وهتظبطك وغير انها هتستحمل ابنك الي محدش بيستحمله ده وتشيل عنك شويه، هيعقد جمبك لو موفقتيش وهتكبري وهو هيكبر وتقعدو في وش بعض وسعاتها هتقولي يريتي وفقت 

خالتو: تصدق اقنعتني، تمام انا موافقه مش عشان كلامك الي زي السكر وصح ده عشان عيونك الحلوه دي مينفعش حد يحرجها ويقلها لاء

رحمه: نعم يختي!، انتي بتعكسي قدامي وهو عمال يضحك طول القاعده وبنقنع فيكي بقلنا تلات ساعات!

سمير: هههه حبيبي انت وربنا، رحمه الود ده بقي صحبي خلاص 

تفيده: صهري ده ههه 

رحمه: اااه انا الي عايزه كوبايه مايه اطري بيها عليا، الحقوني 

__________

في الحديقه....

"تعطي شاديه طبق المشويات لخالد وتشاور علي مازن لاعطائها له"

خالد: اتفضل 

مازن:.....

خالد: عشان خاطري كفايه، انا بجد اسف واتغيرت والله، انا عارف انه من حقك تعمل اكتر من كده وهستناك اما تسمحني وهقلهالك كل يوم عدا شهر واسبوعين ولو عدا سنه وتنين برضه هطلب منك السماح، الطبق اهو 

"يضع خالد الطبق علي السفره ويلف للمغادره فيوقفه صوت مازن"

مازن: بنسبه للشوي انا بعرف شوي احسن منك 

خالد بلف والابتسامه: وانا بعرف اقلبهم قبل ما يتحرقو احسن منك 

مازن: بابا بحبني اكتر منك 

خالد: وماما بتحبني اكتر منك 

"يقومون بضحك ويعانقون بعضهم"

خالد: انا اسف 

مازن: مسامحك 

خالد: بجد! هههه اخيرااا 

مازن: بس لسه همرمطك شويه 

خالد: برحتك هيكون ارحم من الي انا فيه ده، علي الاقل هنام 

مازن: ههه اهلا بعودتك يا شق 

خالد: شكرا يا مازن بجد، بوعدك اني مش هخذلك تاني واكون اخ كبير تعتمد عليه وتثق فيه 

رحمه: لولولولي، ايدك علي 100 جنيه يلا 

رافت: يووه لي يا مازن كده يعني تسامحه هو وتخسرني انا 

خالد ومازن:؟!!

شاديه: العدل يتقال، رحمه فازت برهان اطلع ب100 جنيه 

مازن: ثانيه انتو عاملين علينا رهان!

خالد: عيله شرنيه 

هانم: ولاه انت وهو تعالو سندوني مش قادره 

مازن وخالد: تاتاااا 


وقفت اراقب وانا في قمه سعدتي واخيرا رجعت البهجه والفرحه علي قلبهم تاني، رجعو عيله وبقيت جزء من العيله دي، ندم وعتاب ومشاكل وهموم وتعب كل ده مرو بي ولسه مكملين عشان نيتهم الصفيه وجمال روحهم الحلوه، العيله طول عمرها سند وضهر وطول ما وراك عيله انت وراك قوه عمرك ما هتلقيها في حياتك ابدا.

________

خالد: الكرفته البيضه ول سوده 

رحمه: البيضه 

مازن: حوم انهي ساعه 

رحمه: الزرقه 

رافت: رحمه فين مفتاح العربيه 

رحمه: مع مازن كان دوره امبارح 

خالد: اشطااا انا الي هسوق ههه 

شاديه: رحممه تعالي ساعديني في الفستان ده انتي جيبالي اي كده يا بنتي ربنا يهديكي 

رحمه: يا ماما ده بتلبس من فوق اي الي انتي عملتي ده، حج مراتك مبتفهمش في الموضه 

رافت: لو لبست جلبيه قديمه موزه برضه 

مازن وخالد بتصفير: اوووووه هههه

رحمه بتصقيف: اللله يسهلوووو 

شاديه باحراج: اي يا عيال قله الادب دي اتلمو وطلعو بره يلا 

رافت: ههه 

امام السياره....

مازن: اي القمر ده كلو بقي 

رحمه: اممم شكلك بهت عليا وخدت منك شويه 

مازن: ههه لازم نروح فرح سموره متجي نخلع 

رحمه: عشان ايه تعملني سلطه ها، تعالي شوف رغد هتموت ضحك 

مازن بتقبيل جبهتها: هتعملي فيا اي اكتر من كده 

"تنظر له رحمه بخضه وتخجل فتنظر للارض بمحرار ويخرجون الاخرون من المنزل ايضا"

خالد: احم احم نيجي 

مازن: ههه واذا قولت لاء هتمشو يعني 

رافت: اومال يبني نقدر تقلك لاء، يلا يا رجاله 

شاديه وخالد: حاضر يا باشا 

"يرمي له خالد المفتاح بضحك ويركبون العربيه الاخري ويغادرون"

مازن: تعرفي اني عندي عيله بتفهم 

رحمه: ههه ابوك ده بكاااش 

"يغادرون بضحك ويذهب مازن بسياره للمكان المفضل لديه"

رحمه: اللله لسه متغيرش ههه 

مازن: انزلي 

رحمه: اتاخرنا يا مازن و.. 

مازن: انزلي بقلك 

"تنزل رحمه وتنظر للنجوم بفرحه فيلف مازن لها ويعناقها"

مازن: انا مش عارف اقلك اي، كل حاجه تغيرت في حياتي من يوم ما دخلتيها فكره اول يوم جيتي علي العيله وقتها وقلتلك كلام جارح انا حرفيا ندمان بجد واسف علي اي حاجه جرحتك بيها ،وهفضل طول حياتي يا رحمه فخور اني اتجوزت وحده زيك تكملني، انا بعدك عرفت طعم سعاده لانك ببساطه كل حاجه ليا، في كلام كتير نفسي اقوله بس ول كلام الدنيا كلها يقدر يوصف حبي ليكي، انا بحبك يا رحمه وهفضل احبك طول العمر، ربنا يخليكي ليا

 

" تبكي رحمه بهدوء وتعانقه ايضا وتغرس وجهها في كتفه بهدوء"


رحمه: انا رحمه الي عندي 27 سنه وكنت بهرب من كلام الناس فعلا زي ما قلتلي قبل كده، كنت بقول خلاص الدنيا وقفت ومفيش امل وربنا مش كتبلي احس الشعور ده وانا رضيا وعشان عشمي فيه عوضني عوضني بزوج رائعه زيك كده وعيله افتخر بيها وعرف اني عمري ما اندم اني اتجوزتك ابدا لانك ارجل واحد انا شوفته في حياتي.

مازن: اااه حاسس اني هروح هلحين ويقطع الفرح علي صحابه 

رحمه: ههه

مازن: في كلمه مسمعتهاش لسه علفكره

رحمه: احم هو...

مازن: رحمه عشان خاطري 

رحمه: بحبك يا مازن  

مازن: هههه تاني 

رحمه: لاء كفايه متقرفناش مش فرح ابوك هو 

مازن: خلاص يا عم صبحي مالك ههه 

"تضحك رحمه فيخرج من حضنها ويلمس وجهها برقه ويقرب لها قليلا فيرن هاتفه"

رحمه: ههه مازن التلفون 

مازن: سيبك منه 

رحمه: مازن ليكون حد مهم 

مازن بفتح المكالمه دون النظر: الو يا بن الجزمه وقته هو ازعا

خالد: اي ده انت بتزعق لي يا عم! انت بتشتم ابوك كمان والله لقله 

مازن: اقفل يخربيت شكلك 

خالد بفهم : كنت بتعمل اي يا معلم وقطعتك عنه هههه 

مازن: غور يا خالد 

رحمه: يلا عشان اتاخرنا ها يلا ههه 

مازن: يلا يختي انتى فقر اصلا 

رحمه: يا رخم 

___________

بعد شهرين...

خالد: ابقي تعالي معايا انتي ومازن  

رحمه: خد شاديه مش امك دي 

خالد: يا رحمه نسمه عرفاكي فهيكون مريح اكتر 

رحمه: مش عرفه هتكون نسبتي ازاي، يا زين ما اخترت والله

خالد: مش اعتذرت منك يا بت، بطلي قلبك لسود ده يا بومه 

رحمه: طب والله لقول لمازن 

خالد: مش تتاخرو بكره الساعه 7 انتي ومازن هتيجو معايا ولي هيعترض هزعلو

رحمه: خلاص غور يخربيت زنك 

في الغرفه...

المساعد: اخر كشف يا دكتور 

مازن بتعب: تمام دخلو وروح انت خلاص كده

رحمه بطرق الباب : احم احم الدكتور فاضي 

"يقف مازن بفرحه ويضع نظارته جانبا" 

مازن:  ولو مش فاضي  نفضالك

رحمه:  ههه جبت اكل 

مازن:  اكل اي جيبي حضن 

رحمه:  والله جايه اكشف وبتاع جوزي لو عرف اني بخونه هيقتلني 

مازن: يا رااجل ههه 

رحمه:  وخد قلك سر 

مازن:  امم قولي سر  

رحمه:  هكشف ببلاش ههه 

مازن:  ينهار ببلاش لي ان شاء الله صحبه المكان 

رحمه:  تؤتؤ مرات صحاب المكان ❤

مازن:  لاء غلطانه انتي قلب صحاب المكان  ❤


الغيره احيانا تقتلك، فتذكر دائما انك كافي من اجل نفسك وبعض الاشخاص في حياتك فانت مميز بنفسك وبحب الناس لك واذا شعرت بذنب في اي شيئ في حياتك فاعتذر وابدا من جديد فالله معاك ويعلم ما في قلبك فطمأن وتذكر دائما انك مقبول واذا ليس في نظر احد فيكفي انت تكون كذالك في نظر نفسك فقط....

End

⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️

🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹

قارئاتي وقمراتي وقرائي الغاليين بعد ما تخلصوا القراءه هتلاقوا الروايات الجديده والحصريه إللي هتستعموا بيها من هنا 👇 ❤️ 👇 💙 👇 ❤️ 👇 






🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺



إرسال تعليق

أحدث أقدم