رواية حبيبي المدير الفصل السادس والخمسون بقلم الكاتبه شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
رواية حبيبي المدير الفصل السادس والخمسون بقلم الكاتبه شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
وصل حسن وماهر قدام باب المستشفي وكانت فاديه معاهم وكانت نايمة ،خرج ماهر الاول وبلغ قسم الطوارئ بانهم محتاجين ترولي علشان معاهم مريضه!
اتحرك قسم الطوارئ لعربيه ماهر ولقوا حسن كان بيحاول يخرجها فقربوا منه ساعدوه وحطوها علي الترولي وبصوا لحسن وسالوه عن حالتها وقالوا:ايه اللي حصلها !
حسن اتكلم وقال:عندها حاله نفسيه صعبه ومحتاجه تتعرض علي دكتور؟
الدكتور حرك راسه بالموافقه وطلب منهم ينقلوها لغرفه دكتور الامراض العقليه اللي في المستشفي بسرعه!
ماهر قرب من حسن وقال :كويس انك كنت موجود ولحقتها قبل ما كانت هتموت علي ايد امها!
حسن حمد ربنا وقال:الحمدلله انا اتخضيت لان مكنتش اتوقع نهائيا انها ممكن تفكر في كده؟
ماهر خبط علي كتفه وقال:انا بقول اني اخد مريم عندي في القصر وهجهزلها هناك غرفه لاستقبالها لان وجودها في المستشفى من غير حراسه كده خطر عليها؟
حسن فكر في كلامه للحظة وقال:انا كنت بفكر اخدها البيت عندي بس انا هكون مشغول الفتره دي فانا موافق تاخدها عندك القصر،وان شاء الله كلها اسبوع تكون حالتها اتحسنت اكتر هكتب انا وهيا الكتاب وهاخدها لشقتي'
ابتسم ماهر وقال: مبروك مقدما يعني احنا هنبق قرايب علي كده؟
ابتسم حسن وحرك راسه بحماس:دا شرف كبير ليا يا ماهر والله انك هتبق عديلي!
ابتسم ماهر وقال:الشرف ليا انا يا حسن..روح انت للدكتور فوق وانا هخلص رسوم الحسابات كلها وهحصلك!
حسن حرك راسه ومشي وماهر قرب من قسم الاستقبال وقال:لو سمحت عاوز ادفع رسوم العلاج لوجود المريضه فاديه علاء الدين اللي لسا داخله من شويه المستشفي!
الموظف حرك راسه بالموافقه وبص قدامه في الكومبيوتر ولقي الدكتور اللي استلم حالة فاديه حدد علاجها وثمنه فالموظف بص لماهر وقال:١٢٠ الف يا فندم دا علاج سنة كامله للمريضة فاديه!
ماهر بتساوؤل:لا انا عاتز هدفع ثمن شهر بس؟
الموظف:يبق ١٠ الاف يا فندم ..
ماهر حرك راسه وخرج الفيزا ودفع الفلوس وبعدها اتحرك لمكان فاديه .
وفي القصر صحيت احلام وهيا بتبص حواليها ملقتش ماهر فاتخضت وقامت بسرعه تشوفه راح فين وبدات تدور عليه ملقتهوش فنزلت علشان تشوفه لو في مكتبه ملقتهوش فسألت عليه الخدم والحراس بلغوها انه خرج فقررت احلام تروح لحمزه ولما وصلت اوضته لقته نايم فخرجت وراحت غرفتها تاني واتصلت علي ماهر وكان وقتها ماهر واقف مع حسن فلما شاف اسمها علي التيلفون بص لحسن وقال:دي احلام هرد عليها وهرجعلك تاني!
حسن حرك راسه وسأله بسرعه:هتقولها علي اللي حصل ده !
ماهر حرك راسه وقال برفض:لا مش عاوز اقلقها دلوقت خصوصا انها تعبت النهارده!
حسن حرك راسه وماهر خرج برا الغرفه ورد علي احلام وقال:ايوا يا حبيبتي!
احلام قال بـ قلق:ماهر انت فين انا صحيت ملقتكش جمبي والوقت دلوقت متاخر؟
ماهر بهدوء:معلش يا احلام خرجت اخلص حاجه ضروريه متقلقيش كلها دقايق وهكون عندك!
احلام باعتراض:لا خلاص خليك لو هيا حاجه مهمه انا بس كنت بطمن عليك !
ماهر ابتسم ورد عليها:لا خلاص انا خلصتها وجاي القصر علي طول'
احلام حركت راسها بالموافقه وقفلت معاه وهو رجع تاني لحسن و بلغه انه هيرجع لاحلام وطلب منه يرجع علشان مريم وبالنسبه لفاديه هما وصوا الممرضين والدكتور عليها وكمان هيا واخده مهدأ يعني مش هتفوق منه غير علي بكرة يكونوا هما ارتاحوا؟
حسن وافق علي كلامه والاتنين خرجوا مع بعض من المستشفي …وماهر عزم عليه انه هيوصله وبرغم اعتراض حسن الا ان ماهر أصر انه يوصله وبعد دقايق من الاقناع ركب حسن جمبه وماهر استغل انهم مع بعض وبدا يسال حسن عن اللي حصل لمريم وعن مين السبب فيه!
فـ حكى ليه حسن عن ادهم وحكايته القديمه مع مريم وبلغه ان ادهم هيتحول بكره للنيابه علشان يتحقق معاه وماهر لما سمع كل القصه زعل علي حالة مريم وبلغ حسن يهتم اكتر بيها لانها بنت كويسه وهو يعرفها من زمان فشكره حسن علي مساعدته ليهم دايما واهتمامه وبعد وقت قصير وصل ماهر قدام المستشفي وخرج حسن من العربيه وسلم علي ماهر .
ماهر بابتسامه:انا هبلغ رجالتي يجهزولها الغرفه والصبح ان شاء الله هننقلها عندنا في القصر!
حسن حرك راسه بالموافقه ودخل للمستشفي وماهر رجع ركب العربيه واتحرك بيها للقصر!
وعند احلام كانت قاعده بتفكر في القصه اللي سمعتها من عمها عن حياتهم زمان ففكرت لو ممكن فاديه تكون امها فعلا بس ممكن بتعمل كده علشان ضغط نفسي هيا مرت بيه او انها كانت مجبره تحبهم رغم انها مش فكراهم ..ففضلت احلام تديلها مبررات لحدما لقت ماهر داخل عليها وبيقول
:احلام انا هنقل اختك مريم تعيش معانا هنا في القصر علشان متفضلش لوحدها هناك لان حسن مشغول ومش هيعرف يفضل معاها الفتره دي؟
احلام حركت راسها وقربت منه وقال:يعني انت كنت عند مريم دلوقت في المستشفى!
ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:ايوا والرجاله دلوقت تحت بيجهزولها الغرفه زي ماجهزوا الغرفه لحمزه لما كان تعبان وان شاء الله بكره الصبح هنروح نجيبها من المستشفي انا وانتي !
احلام شكرته علي اللي بيعمله علشان اختها فقرب ماهر منها وقال: بالنسبة للسبب الرئيسي اللي خلاني اروح لمريم دلوقت انا هعرفهولك بس بلاش النهارده علشان انتي تعبانه ومحتاجه ترتاحي وانا كمان مرهق اوي!
احلام حركت راسها بتعب وقالت:خلاص ماشي وانت كمان لازم ترتاح !
ماهر حرك راسه وقال:طيب ممكن تساعديني اخلع الهدوم دي لاني بجد تعبان ومرهق ومش قادر!
احلام حركت راسها بالموافقه وقربت منه وبدأت تخلعه الچاكيت الاول وهو كان بيبص لتفاصيل وشها بحب ولما احلام انتبهت ليه ابتسمت برقه وهوا نزل عينيه علشان يشوفها وهيا بتخلعه القميص واول ما احلام قربت منه وبدات تفك زراير قميصه بصلها بحب وقال:ايوا انتي لازم تتدربي علي اللحظة دي علشان قريب اوي هتلبسيني القميص الصبح وتخلعولي في نهاية اليوم '
احلام لما فهمت قصده ابتسمت وحركت راسهعكا بالموافقه وهو قرب منها وقبلها من خدها وهيا ابتسمت بفرحه وهوا لف بجسمة علشان احلام تخلعه البنطلون بس لما لقاها سكتت لفلها وسالها باستغراب:وقفتي ليه يا احلام!
احلام يخجل:انت بتقول ايه انا مستحيل اعمل كده!
ضحك ماهر وفتح ايديه الاتين وعضلات جسمه باينه وقال:طيب انا ممكن اخد حضن مقابل انك مش هتعملي كده!
احلام بصتله بتوتر وقالت:مش هتبطل تحرش بق يا ماهر عيب كده انت راجل عاقل!
ابتسم ماهر وقال:مفيش مشكله لو هكون مجنون معاكي..انتي سري وغطايا يا احلام فعلشان كده انا بكون مرتاح وانا معاكي!
ابتسمت احلام وحركت راسها وقالت بتساؤل:يعني افهم انك بتقول كده علشان اقرب منك وانفذ طلباتك دي؟شاورت علي بنطلونه وهو ضحك بشده وقال برفض:لا شوفي انتي نيتك وحشه ازاي انا بس عاوز احضنك اصلك وحشتيني اوي وبعدين انتي ناسيه اني بعشقك وبموت فيكي وبحبك اووي كمان'
احلام بصتله ولقت انه بيقول الحقيقه فقربت منه وهوا بكل حب حضنها وبدات هيا تغمض عيونها براحه وبدات تمشي ايديها علي ضهره بحب وبتفكر فيه كزوجها فبعدت عنه بعد وقت وقالت:وانا كمان بحبك اوي يا ماهر،وبجد نفسي اعوضك عن كل الوقت اللي بعدته عني برغم حبك الشديد ليا؟
ماهر باستغراب:انا يابنتي!
ضحكت احلام وحركت راسها بالموافقه وهوا ضحك وقال:بصراحة حصل انا كنت بموت فيكي ومش داري يا احلام'بس تسلم الصدفه والقدر اللي جمعونا مع بعض من تاني!
ابتسمت احلام ورجعت حضنته تاني وقالت :احنا لينا قاعده مع بعض علشتن اعدلك فيهم عضلاتك دي،،هو انت بجد حقيقي!
ابتسم ماهر وحرك راسه بالموافقه وقال:اكيد حقيقي انتي عارفه علشان العضلات دي تظهر كده انا بتعب قد ايه في التمارين اللي بعملها؟
احلام بصتله بتفحض وقالت:اكيد بتتعب جامد بس بصراحه يستحقوا التعب!!شكلهم حلو اوي؟
ماهر ابتسم وبص لبطنها وقال:مش ناويه تخليني اعد عضلات بطنك انتي كمان ولا ايه؟
احلام ضربته بخفه وبعدت عنه وقالت:لا انت كده بتهزر بق!
شدها ماهر عليه تاني بضحكه وهيا ابتسمت بحب وضمته اكتر ليها وقالت:خلاص هسامحك علشان خاطر حبي ليك'
ماهر بزعل:يعني مش علشاني؟
احلام بصت في عيونه وقالت:علشانك طبعا وعلشان دي كمان قبلته من خده وهو استغلها فرصه وقال:ممكن هنا كمان كمان!
شاور علي شفايفه وهيا قالت باستغراب:اشمعنا؟
ماهر وهو بيضم شفايفه:اصلهم وحشوكي وبيسألوا عليكي بقالهم فتره كبيره!
احلام ضمت حاجبها بدعل وقالت:يا حبايبي دول زمانهم مشتاقين جامد علي كده!
ماهر وهو بيقرب منها:اوي!!اوي يا احلام!
قال كلامه وهو بيقبلها وهيا سرحت معاه وقبلته بحب '
ماهر بعد عنها لما افتكر ان الوقت اتاخر جدا وانها لازم تنام فغمزلها وقال:الوقت اتاخر يا احلام ولازم ننام علشان بكره جايلك ضيوف كتير!
احلام بفضول:ضيوف مين هي مريم ضيفه؟
ماهر برفض:لا يا احلام انا قصدي علي مارك مصمم الازياء اللي جايلك مخصوص من امريكا علشان يصمم فستان فرحك!
احلام حركت راسها وقالت:ايوا ايوا انا ازاي نسيت حاجه زي دي!ابتسم ماهر وقال:لا ركزي معايا كده دا الفرح دا انا مستنيه بفارغ الصبر!
ضحكت احلام وحركت راسها وقالت:خلاص تعالى ننام علشان نعرف نعرف نصحي بدري!
ماهر حرك راسه وقال:طيب مش هتغيريلي بق البنطلون!
احلام ضربته علي صدره وبعدت عنه وهو فضل يضحك علي شكلها،فـ دخل هوا لغرفة تغير الملابس علشان يلبس بيچاما مريحه واحلام نامت وسابتله مكان ينام فيه واول ما رجع ماهر وقرب منها فتحت دراعها لاستقباله وهو قرب منها بكل فرحه وحضنها!
احلام بهمس:ريحتك حلوه اوي يا ماهر هيا مامتك كانت ورده؟
ماهر رد عليها بابتسامة:لا كانت فيروز!
ضحكت احلام علي قلشته وهوا ضمها اكتر ليه وقال في نفسه:ربنا يستر علي اللي هتقابليه بكرا يا حبيبت قلبي!(قاصده علي فاديه واللي عملته )
غمض عينيه ونام وهيا فضلت تتامله شويه وبعدها نامت!
وفي المستشفي وصل حسن لغرفه مريم ولقي احمد واقف وبيشرب سيجاره بكل اهمال فقرب حسن منه وقاله بصدمه:بتعمل ايه يا احمد ممنوع السجاير هنا انت في مستشفي!
احمد طفي السيجاره بسرعه وقال:معلش يا فندم اصل الجو هنا هادي خالص فماخدتش بالي!
حسن حرك راسه بالموافقه وقال:خلاص يا احمد حصل خير وتسلم علي وقفتك جمبي يا صاحبي!
احمد بإبتسامه:متقولش كده يا حسن احنا اخوات ةاهم حاجه عندي انت كويس!
حسن حرك راسه وقال:ايوا انا بخير الحمدلله روح انت بق ارتاحعلشان الوقت اتاخر!
احمد حرك راسه وقال:مش محتاج مني حاجه !
حسن:شكرا يا احمد متحرمش منك'
احمد استأذن منه ومشي وحسن دخل لمريم واللي كانت لسا صاحيه فقرب منها وقال:انتي لسا صاحية يا مريم!
مريم اتكلمت بزعل :وانا هيجيلي نوم ازاي بعد اللي حصل دا يا حسن ،طمني عملتوا ايه مع ماما!
حسن:وديناها مستشفي خاصه وماهر اللي دفع تكاليفها بس قالي انه مرداش يحجز لها غير شهر علشان هينقلها مستشفي افضل يكون متوفر فيها العلاج اللي يناسبها!
مريم ابتسمت وقالت:ربنا يجازيه خير،،بصت لحسن وقالت:وانت كمان يا حسن مش عارفه اقولك ايه غير اني من غيرك ولا حاجه!
حسن قرب منها وحضنها وقال:انا مش عارف هما ليه بس مستخسرينك فيا بس ان شاء الله هتجوزك وهتفضلي ليا!
ضحكت مريم ولمست خده بحب وقالت:متقولش كده يا حسن العيب مش منك بل العكس العيب منهم!
حسن بصلها باطمئنان وقال:ربنا يحفظك ليا وتفضلي دايما معايا ،انا برضوا عاوز ابلغك اني اتفقت مع ماهر هتروحي تقعدي معاهم علشان تكوني في امان اكتر!
مريم بصت له بقلق و سألته بفضول:وانت يا حسن هتروح فين!
حسن:عندي مؤمريه هخلصها وبعدها هنتجوز ان شاء الله!
مريم ابتسمت وحركت راسها بموافقه وقالت:خلي بالك علي نفسك يا حسن علشان بجد هزعل منك لو اهملت في نفسك!
ابتسم حسن وقبل ايدها وقال:علشان عيونك بس يا مريم..هخلي بالي من نفسي علشان اشوفك من تاني وان شاء الله كل حاجه هتكون بخير!
مريم بموافقه علي كلامه:ان شاء الله يا حبيبي،تعالي بق نام جمبى علشان نومتك علي الكرسي دي مش حلوه!
حسن حرك راسه وهيا بعدت شويه من علي السرير وسابتله مكان ينام عليه وهو قرب منها ووقتها مريم ضمته لحضنها وقالت:خليك دايما جمبي ومتسبنيش!
حسن بحب:ربنا يقدرني يا مريم وافضل جمبك!
مريم حطت ايديه علي ايديها وقالت:يارب يا حسن ،،يارب!
حسن غمض عينيه وهيا كمان وفي خلاص دقايق كانوا ناموا!
وفي صبح يوم جديد!
استعد ماهر واحلام بعدما جهزوا انهم يروحوا للمستشفي علشان يجبوا مريم للقصر
وبالفعل بعد دقايق وصلوا للمستشفي ومعاهم عربيه تانيه خاصه لمريم وحسن'
الدكتور كان جهز مريم وقعدوها علي كرسي متحرك واول ما وصلت احلام وشافتها ابتسمتلها بحب وقررت انها اللي هتساعدها تخرج من المستشفي واصرت تزق الكرسي بنفسها وماهر وحسن وافقوا علي قرارها بابتسامه..
وطبعا لان حسن فهم مريم انهم لسا معرفوش احلام باللي حصل مع فادهيه مريم كانت هاديه وبتتفاعل مع اختها كل ما تقرب منها من غير ما تبين اي حاجه!
وبعدما حسن وماهر قربوا من العربيه التانيه علشان يساعدوا مريم تركب بعدت احلام عنهم خالص وكانت بتابعهم من بعيد!
ماهر وحسن ركبوا مريم علي الكرسي وحسن قفل الكرسي المتحرك وحطه جمبها وركب الناحيه المقابله ليها وماهر قفل وراهم الباب وشاور للسواق يتحرك وبص هوا لأحلام وشاورلها تقرب منه وبعدها همس في ودنها وقال:مارك كلمني وقالي انه مستنينا في القصر !
احلام بتساؤل:بس هو جاي علي الصبح كده!
ماهر رد بهدوء:قالي انه وراه حجات تانيه هيخلصها النهارده فهوا هياخد المقاس بس دلوقت وبعدها هيجي يوم تاني يكمل!
احلام حركت راسها بتفهم وقالت:خلاص خلينا نروح علشان منتاخرش عليهم!
ماهر حرك راسه بالموافقه وركبها في العربية وركب جمبها وشاور لمنعم يتحرك بيهم للقصر؟
وفي القصر !
كان مارك وليزا ومعاهم شنطة الشغل قاعدين في الصالون،فكان حمزه نازل ولما شافهم استغرب ولاكن لما دقق في ملامحهم عرفهم بسرعه لانهم كانوا متصدرين تريند امبارح بسبب اللي حصل مع ليزا في المعرض !
فقرب حمزه منهم وقال بالانجليزي المتقطع:مستر مارك المصمم المشهور ازي حضرتك!
مارك ابتسم ووقف يسلم عليه ووقتها ليزا بصتله وابتسمت فكان حمزه بيقول بالعربي:الفرسه دي مراتك!
مارك ضم حاجبه باستغراب لانه مش فاهمه وبص لـ ليزا اللي كانت بتبص لحمزه ومصدومه فحمزه بصلها وضحك وقال بالانجليزي:اهلا وسهلا مدام ليزا كيف حالك!
ليزا ردت عليه بالمصري وقالت:الله يسلمك!
حمزه وقف متصنم مكانه لما ردت عليه بالمصري فوقتها مارك بصلها باستغراب لانه متوقعش ابدا انها هتكلمه مصري فحمزه حس انه مش في وعيه وانه بيتخيل فقال بانكار:نورتوا القصر ..اكيد انتوا جايين علشان خالي ماهر هو زمانه نازل من فوق!
حمزه قال كلامه وجري بسرعه من قدامهم فقعد مارك تاني وبص لزوجته وسالها:كلمتيه بالمصري ليه!
ليزا برفع حاجب:مفيش يا مارك بس حبيت امارس اللغه مش اكتر!
مارك حرك راسه ووقتها سمعوا دوشه جايه من عند البوابه وكان حسن وماهر دخلوا ووراهم احلام وهيا بتزق الكرسي بتاع مريم فوقف مارك وليزا علشان يستقبلوا ماهر واللي اول ماشاف ليزا وقف مصدوم وقال بصدمه: مدام فاديه انتي جيتي هنا ازاي؟
ليزا اتصدمت لانه عرفها برغم انها اول مره تشوفه فكانت هترد عليه وتساله هو مين بس مارك قاطع كلامها وقال:مرحبا مستر ماهر هل انت تعرف زوجتي!
ماهر دقق في ملامحها واكتشف انها برغم الشبه الكبير بينها وبين فاديه بس مش هيا تماما !
احلام مكنتش لسا انتبهت ليها فقربت منهم وهيا بتقول:دا بقى المصمم مارك يا مريم اللي هيصمم فستان فرحي بس هيا مين اللي معاه دي انا مش شايفه ملامحها بسبب ماهر تعالي نقرب منهم اكتر!
مريم حركت راسها واحلام اتحركت وهيا بتزقها لحدما وقفوا قدام ليزا ووقتها الاتنين بصوا لبعض بصدمه!
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺