رواية قدري أنت الفصل السادس والعشرون حتى الفصل الأخير بقلم الكاتبه نفين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
رواية قدري أنت الفصل السادس والعشرون حتى الفصل الأخير بقلم الكاتبه نفين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
ذهب مرعي ل فيلا كامل الحديدي
الحقني ي كامل بيه قدري عرف مكان عبد الرحمن
وهيوصله
كامل :انت بتقول ايه وعرف يوصلوه ازاي ي بني ادم انت
مرعي...والله مااعرف ي بيه انا لقيت علياء وعسران اخوي بيقولولي اكده
دا حتي بعت واحد من رجالته عشان يجيبه
كامل بصرامة:: قدري مش لازم يوصل ل عبد الرحمن مش لازم هم
لو قدري وصلوه يبقي قول علي نفسك ي رحمن ي رحيم
واستلقي وعدك منه
لاه اني مش قد قدري::بقلمي نيفين بكر
كامل...يبقي تتصل علي عبد الرحمن وتقوله يسيب المكان اللي هو فيه دلوقتي حالا وينقل في اي حته بعيده وابعتله فلوس بزياده
حاضر ي بيه حاضر
كامل دااا مؤقتا بس بعدين نبقي نشوفله صرفه
تقصد اييه نخلص عليه
كامل ...ايوة عشان مايكونش في اي تهديد علينا
قدري لو صلوه ممكن الخيوط تتفك كلها ويعرف كل حاجة
مرعي.. عندك حق ،طب ااقول ايه ل عسران وعليا
كامل....قولهم انك مش عارف توصلوا او انك شاكك انه حصله حاجة عشان تفكرهم يروح عل قدري للي جاي فيما بعد يعني
مرعي....ي سلام علي دماغك ي كامل بييه دماغ متكلفه بصحيح
اتصل مرعي علي عبد الرحمن الذي نبه عليه بان ينتقل الي مكان اخر والا يخبر اي احد مكانه ويقفل هاتفه لمدة عشر ايام
وطمئنه علي علياء وقال له بانه سوف يرسل له المال الازم
بعد ذلك رجع ل عسران وعلياء ليخبرهم ....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في سراي العزايزة
كانت علياء وعسران يتكلمون بخصوص عبد الرحمن
اتي مرعي
عليا بلهمفه عملت ايه ي عمي
مرعي ..والله اني اتصلت عليه تلفونه غير متاح
علياء ...هاتلي رقمه انا هتصل بييه ...
مرعي ....خدي اهاا
عسران ...لو كلف الامر هسافرله اطمن عليه
مرعي ..اللي تشوفوا واني معاك
كررت الاتصال بعبد الرحمن للمره المائه ولكنه مغلق
علياء بصوت يخنقه البكاء....عمي عسران انا خايفة علي عبد الرحمن اوي خايفه لايكون قدري عرف يوصلوه
عسران ...ماتخفيش ي بتي لو كان في حاجة من دي كنا عرفنا
علياء ..انا مش مطمنة ابدا انا انا لازم اروح ل قدري
واعرف هو وصله ولا لاء
كان مرعي يستمع اليهم دون كلام وقلبه يتراقص من الشماته
اما علياء فذهبت فورا لملاقاه قدري في سرايته
💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞
منذ وفاه امها وهي حزينه لم تعد كما كانت
حتي كلامها مع اسر اصبح قليل جدااا وهذا ما كان يقلقه
دخل كامل عل ندي غرفتها وجدها تبكي ...
هتفضلي في النكد دااا كتير ؟؟
قامت هي ومسحت دموعها وقالت. ...حضرتك عاوز مني حاجة
كامل ..ايوة عوزك تبطلي نواح بقي جبتلنا الفقر
ثم اكمل ....
انا كمان اسبوع هكتب كتابي وهجيبها تعيش معايا هنا
ندي بغضب ..مفيش وحدة هتدخل بيت امي
كامل بتحدي ...وامك ماتت وانا من حقي اتجوز واعيشلي يومين مش كفايه السنين اللي راحت من عمري
ندي ...هو انا ليه حاسة انك فرحان وانك ما صدقت ماما يجرالها حاجة....
كامل ...وانتي بتقولي فيها انا كنت عايش في كابوس
ندي ببكاء ...ماما عمرها ما زعلتك ولا اذتك معان كانت معاملتك معاها ناشفه ومفهاش لا ود ولا رحمه
ممكن افهم لييه ليه بتكرها وبتكرهني مع اني بنتك الوحيده لييييييه قالتها بصراخ
كامل ...لاني عمري ما حبتها انا كنت بحب وحده تانيه وبسببها اتدمرت كل احلامي
ندي ...وانا ذنبي ايه في الكره دا ذنبي اييه
قال كامل ...ذنبك انك بنتها ...
جاءت الخادمة ..كامل بيه خال الست ندي تحت هو والمحامي وعوزين حضرتك والست ندي
كامل بجديه ...روحي انتي
نزلت ندي مع كامل ....
في غرفه المكتب
المحامي ..كامل بيه دي وصيه الست امينه احمد فاضل
ام ندي وهي اشترطتت في الوصيه تتفتح قصاد خالها
كامل ..وصيه اييه
المحامي السيده امينه كتبت الفيلا والارض وكل املكها باسم بنتها ندي ووثقتهم في الشهر العقاري
انتفض كامل ...انت بتقول اييه ي بني ادم انت الوصيه دي باطله وانا هرفع عليكم قضيه اتهمكم بالتزوير....
المحامي ...الوصيه صحيحة ي كامل بييه وموثقه في الشهر العقاري
وتقدر تااكد بنفسك ...
كامل بغضب ...انا مش هقبل بالجنان دااا انا هاخد حقي بالزوق بالعافيه هاخده
خال ندي ..وحدة واتصرفت باملاكها بحريتها
وبعدين في الاول والاخر كله هيروح ل ندي بنتك
ليثور كامل ...مش بنتي بقلمي نيفين بكر ندي مش بنتي وانت عارف كدا كويس
خال ندي بصوت جهوري ..كامل انتبه علي كلامك وشوف انت بتقول اييه
كامل ...لا خلاص اللي كان مخليني ساكت اني مش هخسر حاجة لكن بعد كدااا مش هسكت
ندي بشفاه مرتعشه ...تقصد اييه ثم التفتت لخالها
يقصد اييه ي خالوو انا انا مش بنته اومال بنت مين
خال ندي ...اهدي ي ندي اهدي ي حبيبتي انا هفهمك
ندي ببكاء...تفهمني اييه تفهمني اني عشت عمري كله في وهم
عشت مع اب قاسي كل مهمته في الحياه ازاي يضايقني او يحبطني
لييه ي خالي ماقولتليش لييه لييه
خال ندي ..لاننا كنا خايفين عليكي ي حبيبتي
ثم اردف ...
انا هحكيلك كل حاجة
والدتك الله يرحمها كانت متجوزه من ابن عائله كبيرة في البلد الجواز مااستمرش كتير
تقريبا شهر ووالدك حصلتله حادثه اتوفي فيها
في الوقت دا امك كانت حامل وخبينا علي اهل والدك عشان خافت لا يخدوكي ويحرموها منك
والد كامل وجدك كانو اصحاب جدااا وكان عارف كله حاجة
حب يردلوه جميله فانه وقف معاه بعد افلاسه بانه يجوزه بنته الارمله ....
وقتها كتب عليها كامل بعد ولادتك باسبوع وايدك باسمه وجابكم هنا علي الصعيد
والمشاريع وكل حاجة كانت باسم والدتك هو كان بيدرها وبس
ندي ..بس ماما عمرها ماجابتلي سيرة
ليرود كامل ..هتقولك اييه هتقولك اني كانت عايش معها غصب عني
ل يرود خال ندي بغضب ...غصب عنك عشان طمعك وجشعك مش عشانك شهم واصيل كنت خايف من العز دا كله ما يبقاش ملكك
ندي وهي تجفف دموعها وبصرامه ..خالو من فضلك انا عاوزة ارجع معاك اسكندريه
كامل بعصبيه. .لا مش هتمشي من هنا قبل ما تديني حقي
هتتجوزي من وليد ابن يوسف صاحبي
خال ندي ...انت راجل غبي متصور بعد اللي قولته دا انها هتسيبلك حاجة
لتقاطعه ندي.... خالوو من فضلك انا هسيبله كل حاجة
ومش عوزة اي حاجة
كامل ..انت حرة وبردو مش هتمشي الا علي بيت جوزك انا اديت كلمه للراجل
لترود ندي بسخريه ..سوري ي كامل بييه مفيش وحده متجوزة بتتجوز تاني
كامل ..اييه بتقولي اييه ي بنت انتي
بقولك اللي سمعته انا اتجوزت اسر وهمشي من هنا وهسيبلك كل حاجة
خال ندي ..ندي انتي كداا بتخالفي وصيه والدتك
ندي ...خالوو انا عوزة ارتاح مش عوزة اقعد دقيقة واحدة هنا كفايه ماما كانت عايشه مقهورة لحد ما ماتت
يلا بينا ي خالوو وخرجت مع خالها لتعود الي الاسكندريه
وتركت كامل لغله وحقده .....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في سرايا المنشاويه
في غرفه المكتب ..
طرقت الباب ودخلت
قدري ...تعالي ي صابرين اتفضلي
صابرين ..اني اسفه ي واد عمي بس كنت بسالك عن هاشم
مفيش اخبار عنه ...
ليتنهد قدري وهو يترك القلم من يده ويقول ....انا دورت عليه كتير وبعت رجاله كمان في القاهرة في الاماكن اللي كان بيروحها وسالت اصحابه
وبردو مفيش اي اخبار
صابرين ببكاء ..اني خايفة عليه لايكون جراله حاجة
امي ممكن تروح فيها دي اتبدلت كل يوم بكاء
نهض قدري من مكانه وتوجه اليها واخذها بحضنه وقال وهو يربط علي ظهرها....
اهدي ي صابرين اهدي ان شاء الله خير
واني والله ما ساكت وماتقلقيش ...
فتح الباب فاجئه فكانت علياء ...
تسمرت مكانها عندما رات صابرين بين احضانه
علياء بتلجلج ..انا انا اسفه بس كنت بحسبك لواحدك
صابرين جاءت لتبتعد عنه ولكنه لم يبتعد هو
ومد يدها ليمسح دموع صابرين وقال ..خلاص ي حبيبتي اطلعي انتي اوضتك وبعدين نتكلم....
هزت صابرين راسها واستاذنت وذهبت
قدري بحدة ..مش في باب تخبطي عليه
علياء بدموع متحجرة في عينيها ...انا اسفة ماكنتش اعرف ان في حد معاك
قدري عل حدته ...خير عاوزة اييه
علياء بتلعثم انت انت عرفت مكان عبد الرحمن
قدري ...شئ مايخصكيش
علياء ..لاء يخصني لانه اخويا
قدري ..ايوة عرفت
علياء .انت اذيت عبد الرحمن ي قدري
قدري وهو يربع يده امام صدره لاه بس لسه هأذيه
علياء قدري لو اذيته يبقي بتنهي اللي بينا
قدري ..اللي بينا انتي نهتيه لما اخترتي تكسبي اخوكي وخسرتيني
علياء ببكاء ...ي قدري افهمني انتي بتخيرني بين عيني اليمين ولا عيني الشمال انتوا اغلي حد عندي مااقدرش اكسب حد واخسرر حد
قدري ..بس اخوكي اذاني
علياء بترجي ... سامحه سامحه عشان خاطري .
قدري ...وحقي ؟
علياء بحده بعض الشئ... بقلمي نيفين بكر.انت مصر علي رايك فانك تاخد حقك من اخويا مش كدااا ....
طيب ي قدري بقولهالك اهو لو مسيت اخويا باي اذي هتخسرني و للابد ...
قدري بصرامه ...انتي حرة ي عليا انا لما سامحتك سامحتك عشان كنت بحبك لكن اخوكي لاه مش هسامحة ولا حتي عشان خاطرك
علياء ببكاء ..اخويا صغير واضحك عليه حد فهمه انك بتضربني ومعيشني في غلب فكان عاوز يخلصني منك
والله ي قدري داا اللي حصل انا انا عمي مرعي اتصل عليا
وقالي ان عبد الرحمن هو اللي اخد الطبنجة والاوراق واداهم ل حمدان وهو اللي اداني رقم حمدان واتصلت عليه وقت ماانت شوفتني
عشان خاطري اوعي تاذيه
قدري...وهو يستمع اليها ولم يرد
قدري رود عليا ....
قدري ..بعد كل اللي حصل عوزاني اصدق كلامك دااا
علياء...والله ي قدري ما بكدب حتي اسال عمي مرعي والله داا اللي حصل انا بس غلطتي اني روحت بيت جابر اخو هانم ام هاشم من غير ماتعرف
بس والله من خوفي علي اخويا
حتي اساله والله ما بكدب
اتصل قدري علي مرعي الذي اخبره واخبر جابر علي ان يأتوا اليه في سرايته ...
وفي ظرف ربع ساعه كان مرعي وجابر في غرفته مكتبه
مرعي ..خير ي قدري بييه
قدري وهو يقترب منهم ويتفرس تعبيرات وجههم ..علياء مرتي بتقول انك اتصلت عليها وخبرتها ان عبد الرحمن هو اللي سرق الورق والطبنجة عشان في ناس بلغوه اني بعامل علياء وحش واني بضربها
الكلام دااا صحيح ....قالها بصرامه
مر عي بامتعاض ...لاه مش صحيح الكلام ده كدب وماحصلش ....
علياء ....ازاي دااا انت قولتلي كدااا حتي قولتلي عمك جابر شاهد وعارف كل حاجة
جابر ..في ايه ي بنتي بتجيبي سيرتي لييه هو عشان تخرجي نفسك انتي واخوكي من مصيبه هتوقعي فيها كذااا عيله ...
انتي عوزة تحرقي البلد ولا اييه
علياء . ببكاء ...انا عوزاك تقول الحق قدري هياذي عبد الرحمن
وهو عشان عبد الرحمن نولع في الدنيا عشان ترتاحوا
مرعي ..وحضرتك وصلت لعبد الرحمن ي قدري بيه ؟؟؟
قدري ...لاه لسه بس هوصلوا
علياء ببكاء ...ي قدري صدقني والله انت مش عاوز تصدقني لييه
قدري بصرامة. هو يمسكها من زراعها ... لانك كذبتي عليا مرة واتنين
علياء ببكاء ....كذبت عشان انجي اخويا
وبردك بتكدبي الوقت عشان تنجي اخوكي ...
ليقاطع حديثهم جابر ..اظن دي مشاكل عائليه وما يصحش اكون موجود بالاذن اني
قدري ......اتفضل ي حج جابر اني بتاسفلك
جابر ..لا ولا يهمك ربنا يهدي .
مرعي ....بالاذن اني كمان ي قد ري بييه
اتفضل ي مرعي بييه
علياء بقهر...وهي تنظر له بمرارة انت مش عاوز تسامح اخويا ومش عاوز تصدقني اومال باقي عليا ليه
قدري بتحدي ...مزاجي إكده
قالت بحده ....وانا مش باقيه عليك وهيجي اليوم اللي هتندم عليه ي قدري ي ابن المنشاويه ووقتها مش هيفيدك ندم
ومش هتلاقيني اصلا
قدري بسخريه ...مش هطلقك وهسيبك متعلقه إكده
علياء بتحدي ...وانا مش هطلب الطلاق ي قدري بيه ي كبير البلد ..وهمت لتذهب
قدري ...انتي رايحة فين
علياء ..رايحة لاهلي ومش راجعه هنا تاني
قدري بتحدي ...اوعي تفكري انك رايحة بمزاجك لاه اني اللي سايبك بمزاجي اني ...
علياء بسخريه..طبعا ي قدري بييه واحنا نقدر نخالف اوامرك وتركته وذهبت
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
عند هاشم في المشفي
بدات حالته تتحسن تدريجيا
جاء له رجل الاعمال سيد الطحان ليطمئن عليه هو وابنه
لا الحمد لله انت كنت فين وبقيت فين
هاشم بالم ..تشكر مش عارف اتشكرك ازاي
رجل الاعمال ...تشكرني عل ايه ي راجل ربنا يتم شفاك عل الف خير
هاشم ..الله يخليك
جاء الطبيب عليهم واخبرهم بان هاشم سوف يغادر المشفي خلال اسبوع
رجل الاعمال ..وانت لسه مش فاكر حاجة
هاشم ..لا خالص
طيب لما هتخروج من هنا هتروح فين
هاشم ..والله مااني عارف
طيب انا عندي الحل انت هتخروج من هنا وهتيجي تشتغل معانا انا عندي شركات للمقاولات والبناء
بس طبعا لم يتم الشفي خالص
هاشم الله يخليك ي بيه
الطبيب ..الهدم اللي كنت لابسها بتدل عل انك ابن ناس
وكمان الساعة ماركه وغاليه جداا وكمان سلسله مفاتيح عربيه ...
ولهجتك الصعيدي يعني انت من اهل الصعيد
رجل الاعمال ..ماكنش معاه فون ولا اي حاجة تدل عل اهله
الطبيب لاء ..الناس اللي اتهجمو عليه سرقوا كل حاجة محفظته وفونه
رجل الاعمال ..لو كان الهدف السرقه كانوا سرقوا ساعته
انت بتقول غاليه وماركة
اكيد لو هو من عيله كبيرة هيسالو عنه وهيبقي في نشرات في الأقسام والمستشفيات
الطبيب ..اكيد المهم حضرتك هتسيب بيناتك عشان لو حد سال عنه نعرف نوصلوا
رجل الاعمال ..اكيد ي دكتور انا هسيب البيانات وانا بدفع الشيك في الحسابات.......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في بيت جابر
ظلت العلاقه بين زاهر وهنا كما هي لم تتغير فهو يريد ان يتم علاقتهم ولكن يظل عجزه الجنسي حائل
حتي تكلمت هنا معه وكا كل مرة تنتهي بالضرب والسب والاهانه ويخروج من عندها لعند اصحابه الذين يسهرون معه يوميا لعند طلوع الفجر
اما عند زينب فكانت حزينه
كانت تقول لنفسها بقلمي نيقين بكر لا لن يفعها فهو انقذها وانقذ طفلها من عمليه اجهاض ولو كان لا يريدها لماذا فعل ذالك
يدخل عليها ابيها ليقطع افكارها
جابر ..لساكي بتبكي انسي بقي هاشم مش باقي عليكي
لو كان باقي كان زمانه هنا لكن هو مش بتاع جواز ولا استقرار هو داير وري الرقصات
زينب ببكاء ..الغايب حجته معاه ي بوي .
جابر ..واني مش هستني كتير
زينب... تقصد اييه
جابر ..اقصد انه جالك عدلك واني وافقت وان شاء الله دخلتك وكتب كتابك كمان اسبوعين
زينب ..كيف ده اتجوز واحد مااعرفهوش
جابر ..بكره اعرفيه وبعدين الراجل مش عاوزك الا بالهدوم اللي عليكي وهيجيبلك كافه شئ ومش هتحتاجي حاجة
زينب ...مين ده ي بوي
دا يبقي كامل بييه الحديدي رئيس مجلس الشعب السابق
زينب وهي تلطم عل صدرها.... انا هونت عليك ي بوي تجوزني واحد اكبر منك ليه
جابر ...اومال انتي مفكره اييه الفضيحة اللي عملها واد عمتك لينا لازم تتلم
زينب ببكاء......تقوم ترميني الرميه دي حرام وآلله
جابر بغضب.... وهو يمسكها من زراعها .حرمت عليكي عيشتك اللي قولته لازم يتنفذ وحضري نفسك عل يوم الخميس وده اخر كلام عندي
دفعها وتركها تبكي بمرارة وتقول في نفسها
اروح فين وا جي منين ياربي
إ كده ي هاشم تعمل فيا إكده
اعمل اييه ياربي في مصيبتي دي ........
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في سرايا العزايزة
علياء لعمها عسران ..شوفت ي عمي عمي مرعي عمل ايه
كذبني قدام قدري هو وجابر ....
عسران ..يبقي مرعي وجابر ليهم مصلحة في إكده
علياء وهي تجفف دموعها ..ماعدش يهمني اللي يهمني دلوقت الاقي عبد الرحمن وابعده عن انتقام قدري ....
انا هفضل وراه لحد ما يرود عليا
ثم اردفت.....
انا عوزه اطلع باسبور بس دا في السر .
عسران باسبور لييه ؟؟
عشان هسافر تركيا ودا هيبقي بيني وبينك وبس ...
كيف ده ي بنتي تسافري لحالك ؟؟
علياء...عمي عشان خاطري انا لازم ابعد واسافر عن هنا وكمان لازم اوصله بسرعه
عسران ....ي عليا ماينفعش ...
عليا ..انا هسافر وهقدم ورق كليتي هناك وهوصل لعبد الرحمن ما تقلقش عليا ...
عسران ..مهو بردك مش هتعرفي تسافري غير بموافقه قدري ....
علياء ..لاء مهو انا ما غيرتش الحاله الاجتماعيه في بطاقتي فممكن اسافر عادي
عسران حاضر ي بتي اللي ير يحك
مش عوزة حد يعرف عشان مفيش كلمه تروح هنا ولا هنا
ماشي ي بنتي في ااقرب وقت هعملك اللي انتي عوزاه
علياء ان شاء الله ي عمي ......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
بعد اسبوع علي ابطالنا
علي ندي واسر ...
كان اسر دائما يواسي ندي التي لم يجف دمعها بعد اما عند هاشم خرج هاشم من المشفي وذهب مع رجل الاعمال الذي امن له مسكن ومكان للعمل فور شفاءه
والتزامه بالعلاج ليستعيد ذاكرته
اما عند زينب فكانت حزينه عل غياب هاشم وعلي مصيبتها التي لم تفكر كيف تتخلص منها
اما عند علياء فقد استخرج لها عمها عسران باسبور
وتم حجز تذاكر لتركيا دون علم احد....
اتي خالد والذي لم يعثر علي مكان عبد الرحمن
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في سرايا المنشاويه وبالتحديد في مكتب قدري
خالد ...وهتعمل ايه بعد اللي علياء قالته
قدري ....مش هكدبها ومش هصدقها بس لازم اخده بعين الاعتبار وامشي وراه مرعي مش سهل وكمان جابر
الحكايه متلغبطة بس مش هطنش كلامها
خالد ..طيب ليه مقولتلهاش انك هتبحث في الموضوع داا بدل ما تقول عليك انك مكدبها ومش مصدقها والفجوة بنكم تكبر
قدري ...كنت بعند معاها انت ماشوفتهاش كانت بتتكلم معاي ازاي ....
خالد... ي اخي قلبها ودمها محروقين مش عاوزها تغضب
قدري ...علياء كدبت علي كتير انا عاوز اديها درس
تفضل تتعلم منه طول حياتها
عوزها لما تعمل حتي الغلط تقولي الصراحة لو السكينه علي رقابتها ما تخبيش علي .....
خالد ...علياء كانت خايفه علي اخوها ودا اللي خلاها تكدب ....
قدري بغضب ....تكدب علي الكل الا اني اني امانها اني راجلها
علياء غلتط ي خالد وغلتطها انها ما وثقتش فيا....
المهم عملت ايه مع الدايه اللي كانت مسافرة رجعت ولا لاه
خالد... ايوة رجعت وانا كنت عاوز ااقولك بس الكلام خدنا
قدري ...اييه رجعت هاتهالي هنا حالا في الغرفه الخلفيه بسرعه ....
حاضر ي قدري في ظرف نص ساعة هتكون عندك
ذهب خالد وبعض الرجال الي بيت الدايه
طرقوا الباب
الدايه ...اييه فيه اي جاي اها
خالد ...انتي الدايه سعديه ....
الدايه ..ايوة ي بيه ....
خالد ...طيب عوزينك حالا في حاله بتولد ....
الدايه ..حاضر ي بيه هجيب شنطتي وجايه اها ...
احضرت حقيبتها وركبت مع خالد والحرس
في ظرف دقائق كانوا امام السرايا .....
الدايه وهي تبتلع ريقها ....انتوا جيبني هنا لييه ؟
خالد ...ادخلي وانتي تعرفي عاوزينك في ايه ...
ادخلها خالد وجدت قدري بانتظارها هوو بعض الغفر
قدري والشرر يتطاير من عينه ...اني هسالك سؤال ولو كدبتي علي مش هيكفيني فيكي رقابتك ورقبت عيلتك ...
الست ام هاشم تعرفيها ؟؟
الدايه برعب ..ايوة ي بيه في حد ما يعرفهاش
قدري......بصوت كالفحيح ... اني مش عاوز لف ودوران والا يمين بالله هدفنك حيه
الدايه وهي ترمي نفسها عل قدميه ....احب عل يدك ي بيه احب علي رجلك اني ما عملتش حاجة وبربي ايتام .
قدري ...يبقي تتقي الله في نفسك وفيهم وتقولي الحقيقه
انتي جبتي للست ام هاشم برشام وكان السبب في سقط مرتي
الدايه ...واني اني هأذي مرتك في ايه بس ولا ايه عرفني بيها
ابوس يدك اني ولدي تعبان وسيباه لسه راجعين من عمليه كبيره
احب علي يدك ي بيه...
قدري ...انا هفضل وري الموضوع ولو عرفت انك كنتي السبب صدقيني هتتمني الموت علي اللي هعملوا فيكي
الدايه ..حا حاضر ي بيه امشي امشي ي بيه
قدري ...خلي حد يوصلها ي خالد ويشوفها لو ولدها محتاج حاجه نعملوهاله...
خالد ...ماشي ي قدري ثم اردف
يلا ي ست لما اوصلك ....
اخذها خالد واركبها السيارة وهم بالطريق
ابنك عمل عنليه اييه
الدايه ...دي عمليه كبيرة ي بيه بالقلب الدكتور كان عاوز ياخد 15 لف لكن الله يكرمه جابر بيه واد الطرشنا
اتكلم معاه ونزلي المبلغ ل10الاف
خالد ...تقصدي ان جابر بيه اللي اتكفل بيها تقصدي
الدايه ..ايوة الله يكرمه سباق للخير ديما
هز خالد راسه وظل يسالها حتي يوقعها بالحديث
بس انتي كنتي بتعملي اييه قبل ما تسافري بابنك للعمليه في السرايه بتاعه قدري بييه وقت اما كلمتي
ام هاشم .....
اني اها كنت جايه اطلب من الست ام هاشم تساعدني في عمليه ولدي
خالد ..مش انتي بتقولي جابر بيه اللي اتكفل بالعمليه
الدايه بتلجلج...اها مهو هي الله يكرمها دالتني علي جابر بيه اخوها عشان يقف معانا ....
خالد تمام تمام واعطاها مبلغ من المال وقال
لو احتاجتي حاجة ابقي اتصلي عليا ودا رقمي اهو
فرحت هي بالمال وظلت تدعي له ول قدري ....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
love you ❤😍😘
الفصل السابع والعشرون
من قدري انت
بقلمي نيفين بكر
في سراي العزايزة
لم تيأس عليا من الاتصال علي اخيها
حتي اتي يوم كان فيه عبد الرحمن يريد الاطمئنان
من عمه علي علياء....
جاءه اتصال من رقم غريب اول ما فتح هاتفه....
عبد الرحمن ...الووو
علياء بلهفه عل اخيها ...عبد الرحمن انت كويس ي حبيبي
عبد الرحمن.... علياء حبيبتي انتي عامله اييه
علياء ....ببكاء بخير ي قلب اختك طول ماانت بخير
انت فين
عبد الرحمن في تركيا
فين بالظبط في تركيا انا جيالك
تيجي فين وازاي انتي اطلقتي من قدري .
علياء ..حاجة زي كدااا المهم انت تسمعتي انت تجيب خط جديد وتكسر دااا وتتصل بيا عل رقمي
انا بعد بكرة جايه عندك واهم من دااا كله عمك مرعي
ما تعرفهوش مكانك ولا تتصل من الخط الجديد فاهمني ي عبد الرحمن
طيب كل داا ليه
علياء ...لما اجيلك هقولك علي كل حاجة اسمع كلامي وبس .
حاضر ي علياء باذن الله انا هستناكي في المطار
علياء... باذن الله تقفل الفون دلوقت حالا ي عبد الرحمن
عبد الرحمن...حاضر ي عليا ....
بعد ان انهت المكالمه مع اخيها
حمدت الله علي سلامة اخيها ودعت ربها ان ييسر لها امرها ...
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في سراي المنشاويه
رجع خالد ل قدري الذي اخبره بكل ماحدث مع الدايه
خالد ...وهتعمل ايه
قدري ..صبرك بالله والله لاندمهم علي انهم اتجرأوا عل اذيتها وقتل ولدي ....بقلمي نيفين بكر
خالد فهمني اللي في دماغك...
قدري... هقولك احنا هنوقع بين الدايه والست ام هاشم
وبعدها هما هيعترفوا عل بعض ....
خالد ..وهتعملها ازاي دي
قدري ..اول حاجة انت هتشوف مستشفي ونحط فيها واد الدايه عشان ما يجرالوش حاجة ونتحملوا ذنبه
خالد ...اعتبره حصل
قدري ..تاني حاجة انا عاوز الدايه تاني بس المرة دي مطوله
خالد ...حاضر من بكره الصبح هتكون عندك
قدري مش قبل ما والدها يدخل المستشفي ويبقي تحت رعايه طبيه
تمام ي قدري همشي انا والصبح هعمل اللي قولت عليه
طيب وجابر هتعمل معاه ايه
لا دا بقي عاوز تخطيط صح هو ومرعي لانهم واضح كداا المواضيع بنهم كبير والخيوط متشابكة وكل طرف هيجر الطرف التاني ....
خالد...ان شاء الله هتعرف كل حاجة وقلبك هيرتاح ي صاحبي
قدري ..ان شاء الله
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
تكلمت علياء واخبرتها بموعد سفرها
وحكت لها ماحدث من كامل ....
ندي ببكاء ..حتي انتي ي علياء عوزة تسيبيني زي ما ماما سابتني
علياء ببكاء ..حبيبتي انا هكون معاكي عل الفيس والواتس ومكالمات يو ميا مش هسيبك ابد بس انا لازم اسافر وابعد
عن كل حاجة هنا انا تعبت ي ندي وانتي كنتي عايشه معايا لحظة بلحظة
ندي طيب انا عندي اقتراح ممكن بدل ما تسافري تيجي هنا اسكندريه
علياء ..هيوصلي ي ندي انتي ماتعرفهوش
انا عوزة ابعد خالص وعلي فكرة ممكن تبقي تيجيلي في الاجازات
ندي ...لو دا هيريحك ربنا يوفقك ي حبيبتي
علياء ..وانتي كمان يارب
ثم سالتها .....
اسر كويس معاكي ؟
ندي بتنهيده ....دي الحاجة الوحيدة اللي مهونه عليا اللي انا فيه
علياء ....خلي بالك منه يا ندي واوعي تدي للشيطان فرصه انه يدخل بينكم ....
ندي ..ان شاء الله ما تقلقيش....
ان شاء الله احاول اشوفك في المطار ....
علياء ...باذن الله ي حبيبتي....
بكت علياء كثيرا لم تكن تتمني ان تبتعد عنه ولكنه ظلمها اهانها ولم يصدقها ستحرمه منها ...
ولن ترجع له ابدا رغم الالم الذي يصيبها من ابتعادها عنه
ولكن لن تدوس مرة اخري علي كرمتها
💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔💔
صباحا في سراي المنشاويه
اتم خالد كل ما امره به قدري
اتي بالدايه وكتفها من يديها وارجلها
دخل عليهم قدري ....عاوزك تحكيلي اييه اللي حصل
مع الست ام هاشم والا هخليكي تتمني الموت من اللي هعمله فيكي ...
الدايه ...حصل اييه ي بيه ما ما حصلش حاجة انت مش كنت سالتني امبارح
قدري والشرر يتطاير من عينه ...هتعترفي ولا اخليهم يشوفو شغلهم معاكي ....
اعترف بايه ي بييه اني اني ماعملتش حاجة .
اومال ايه اللي هي قالته ده
الدايه...قالت اييه ي بييه ....
قدري. هي قالت علي كل حاجة بس اني حابب اسمع منك .......
الدايه ببكاء ...اني ماعملتش حاجة ورب الكعبه ...
قدري ..هي قالت انك انتي اللي قاصده تديها حبوب التسقيط دي وهي كانت طالبه منك فيتامينات
لتصيح الدايه ...كدااابه ورب الكعبه كدابه ي بيه والله ي بييه انا ما كنتش اعرفها خالص يعني اسمع عنيها بس
في يوم جابر بييه شيعلي عل بيته .....
لقيتها هناك و قالتلي ان في واحد من الغفر بينه وبين مرته مشاكل بسبب حبلها وهي عاوزة تسقط ....
فانا جبتلها البرشام ده وقولتلها تاخد قرصين الصبح وقرصين زيهم باليل والصبح دا لو لسه العيل ما سقطش لانها كانت قالتلي انها حبله في شهرها الربع
والله ي بييه انا معرفش انها مرتك خالص و لا في نيتي اني اااذيها او اذي غيرها ....
قدري بهدؤؤؤ لا يعرف داخله عنه شئ
طيب وانا اييه اللي يثبتلي كلامك....
الدايه ....مش عارفة ي بييه انا لو واجهتها هاتنكر قدامك
قدري وهو يضيق عيناه .. انتي هتعملي اللي هقولك عليه
وهتنفذيه بالحرف ....
الدايه ...حاضر حاضر ي بييه ...
ونادي علي غفيره راضي
قدري ...راضي انت هتروح للست ام هاشم وهتقولها ان الدايه سعديه كانت عوزة تقابلني ضروري ...
وانك قولتلها اني مش موجود
ولما سالتها كنتي عوزاه في ايه
قالتلك موضع مهم ....
قالتلك بلغ الست ام هاشم اني محتاجة فلوس ضروري
5000ج في اقرب وقت عشان علاج ابني ولو ما جيبتهمش هطلبهم من قدري بييه ...
قدري بجديه....فهمت ي راضي
الغفير راضي...فهمت جنابك اروح لها دلوقت
لاه لما ااقولك ...
قدري ...اني رايح مشوار اكده وراجع ....
ثم توجه ل خالد بالكلام
خالد فكها وخليها تروح دلوقت
ثم نظر لها وقال بصرامه .... عارفة لو كنتي بتكدبي هعمل فيكي اييه
سعديه ب زعر .....عارفة ي بييه عارفة
تركهم وذهب لقسم الشرطة عند اسر
بعد تبادل السلامات حكي قدري عل ما علمه من الدايه
اسر ...ماتقلقش ي قدري بييه انا هعمل اجرأتي وهكون هناك اول ما يطلع اذن النيابه
ودا هياخد وقت
لا باذن الله عل بكره الصبح يكون طلع
قدري بامتنان ...متشكر متشكر ي اسر بييه
وتركه وذهب ......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
كانت علياء تجهز حقيبتها
وتضع بها اشياءها
عسران ...خلصتي ي بنتي
علياء ..قربت ي عمي اخلص....
عسران ...طيارتك هتقوم الفجر.....
علياء ...ايوة ي عمي باذن الله ....
عسران ...مش عوزة تغيري رايك ي بتي..
علياء والدموع تتأرجح بعينيها ....
لا ي عمي مفيهاش رجوع ..
ولو قدري جه وسال عنك
هنا نزلت دموع علياء فقالت بصوت باكي ...
قدري خلاص عايش حياته مع صابرين مش هيفكر فيا
حتي تمسكه بيا واني لحد الوقت لسه عل ذمته فدااا عند مش اكتر مش حب .
قدري لو بيحبني كان سامح اخويا عشان خطري مكنش هان عليه بعادي كداا.....
واجهشت في البكاء ....
عسران ...اهدي ي بتي وبطلي بكااا
وهو انا كنت بكلمك عشان تبكي
مسحت علياء دموعها وقالت عمي ممكن توعدني بحاجة
عسران ...اوعدك بايه ي بنتي
علياء...هتحلف عل كتاب الله ان قدري ما يعرف مكاني ولا حتي رقمي.....
ليه ي بنتي يمكن في حاجات تتغير فيما بعد
علياء ...لا ي عمي مفيش حاجة هتتغير ابدا قدري عاش حياته وانا مش فارقه معاه دا ما بيسالش حتي عليا من وقت ما سبتهم
عسران ...مهو ي بتي بعتلك مع الحجة مصروفاتك
لتتسرع علياء بالكلام وتقول .....انا مش عوزة فلوس انا عوزاه هو ....
ثم سكتت عندما تفوهت بهذه الكلمه....
عسران حاضر ي بتي اوعدك مفيش مخلوق هيعرف طريقك ولا نمرتك الا برضاكي .....
علياء ..تسلم ي عمي ربنا ما يحرمني منك ابدا
عسران وهو يربط عل كتفيها ....
ولا منكم ي ولاد الغالي ....
ثم تركها وذهب ...
اما هي فجلست تبكي وهي تحتضن صورته
وبعد فتره وضعتها بحقيبتها ودعت ربها بان ييسر لها امرها.....
عند منتصف الليل كانت علياء تهبط من علي الدرج
فقبلتها وودعتها هنيه وابنه عمها نواره
وذهبت مع عمها عسران منطلقين للمطار
كانت تنتظرها علي باب المطار اسر وندي صديقتها التي لم تكف عن البكاء منذ مجيئها
علياء ببكاء ..عشان خاطري ي ندي بطلي بكا ما تقلقنيش عليكي انا كان نفسي تيجي معايا ...
ندي ...ياريت كان ينفع ي عليا اسر وتيته وخالو مش هيوافقوا ...
علياء خلاص ي ستي اول اجازه هبعتلك تيجيلي
والله هكلمك كل يوم واتس ومش هنسيب بعض ابدااا
انا لازم ابعد قدري لو رحت فين هيجيبني وانا مش عوزة ارجع تاني لوجع القلب وقله الكرامة....
ندي ..خلاص ي حبيبتي ماتبكيش وانا كمان مش هبكي
علياء ..ممكن ي اسر بيه اخد منك وعد ان قدري ما يعرفش طريقي ...
اسر ..حاضر اوعدك بس اللي انا شايفه ان بعادك ظلم ليه وليكي قدري بييه بيحبك وانتي كمان
علياء ...البعاد افضل حل ليا وليه ...
اسر .. خلاص اللي تشوفيه ي مدام علياء اوعدك محدش هيعرف مكانك الا برضاكي ..
علياء ...متشكرة جدا عوزاك تاخد بالك من ندي
اسر وهو ينظر ل ندي بنظرة عشق ...ندي دي في عنيا
علياء ..ربنا يخليكم لبعض ...
عسران ...يلا ي بتي عشان قربوا يندهوا علي الركاب
علياء....حاضر ي عمي واحتضنها وربط عل ظهرها وهو يقول
في رعايه الله ي بتي واطمني اي حاجة هتحتاجوها
هبعتهالكووو
عليا ..مااتحرمش منك ي عمي ربنا يخليك لينا يا رب
عسران ......اني مش بعطف عليكم ده من خيركم ي بتي
تركته واحتضنت ندي والتي كانت تبكي
مع السلامة ي بقلمي نيفين بكر حبيبتي اشوف وشك بخير
ندي ..في حفظ الله ي علياء ربنا يطمنا عليكي
وسلمت عل اسر وذهبت وهي
تبكي حتي صعدت عل الطائرة
وما هي الا ساعات قليله الا وكانت الطائرة تهبط بها في مطار اسطنبول الدولي ......
كان عبد الرحمن ينتظرها فاخيرا سوف يجتمع مع روحه تؤمه حبيبته صديقته اخته ونور عينه
علياء كانت لا تقل لهفه عنه كانت تهرول في تلك الطرقه الطويله واخير وقعت عينها عليه
علياء ...عبد الرحمن وهي تجري عليه
عبد الرحمن علياء حبيبتي
احتضنها وظلت مده بين اضلعه وهي تبكي
وحشتني وحشتني ي حبيبي انت بخير
بخير ي قلب اخوكي طول ماانتي بخير
الحمد لله يارب ما تفرقنا تاني يارب
يارب ي حبيبتي يلا تعالي
وحمل الحقائب وغادر المطار لمقر سكنه
بعد مده وصلوا امام البنايه
دخلوا الشقه
علياء ..تعالي احكيلي عامل ايه وعايش هنا ازاي
عبد الرحمن مكنتش بخير قبل ما اشوفك قلبي ماكانش مطمن عليكي ابدا...
علياء ...حصلت حاجات كتير هحكيلك عنها بس قبل دا كله عوزة اعرف منك
ليه اخدت طبنجة قدري ووصلات الامانه وليه حاولت تقتل حسن
عبد الرحمن مستفهما ...حسن مين اللي حاولت اقتله انتي تقصدي اييه ؟؟
علياء....لما انت ما تعرفش حسن ليه سرقت الطبنجة من دولاب قدري والوصلات ليه عملت داا كله؟؟
عبد الرحمن متنهدا ..انا هحكيلك علي كل حاجة
حكي لها عن كلام مرعي ورسميه له كيف كانت تعيسه مع قدري والعذاب التي كانت تغيشه كما وصفه مرعي ورسميه
علياء ببكاء ...يعني كل داا بسبب عمك مرعي ومراته
انت ما فكرتش انهم ممكن بيكدبوا عليك ....
عبد الرحمن ..بيكدبوا ازاي ي بنتي ماانا جبتلك وشوفتك وانتي متكسره....
علياء ..انا فعلا كنت متكسرة بس داا كان بسبب حادثه فعلا انا ما كدبتش عليك ....
عبد الرحمن ...تقصدي ان عمك مرعي هو اللي كدب .
طب مصلحته اييه ولييه يعمل كدااا ؟؟؟
علياء ....عشان الارض والفلوس ي سيدي ... عمك مرعي اتجنن لما قولت ل قدري ياخد منهم ورثي وورثك ويخلي باله منه ...
وحكت علياء كل ما حدث لها وما فعله بها مرعي وكيف كان سيزوجه غصب عنها لولا تدخل منقذها وقدرها
كما حكت علي حب قدري لها وخوفه عليها حتي اجهاض جنينها
عبد الرحمن ...ياااه كل دا حصلك بسسبي
لا ي حبيبي بسبب طمع وجشع عمك مرعي
عبد الرحمن ...وغبائي انا لازم اصلح كل دااا
علياء ...تقصد اييه .
عبد الرحمن ااقصد اني لازم قدري يعرف كل حاجة
علياء باصرار ...لاء حتي لو قدري عرف ان كل داااا من كدب عمك مرعي مش هيسامحك
لانك دخلت بيته وسرقته يعني هي هي
انا معنديش استعداد اخسرك فاهم ي عبد الرحمن انت كل اللي باقيلي
عبد الرحمن وهو يحتضنها ويجفف دمعها
طيب اهدي كدا وصلي علي النبي وقومي غيري هدومك خدي شاور كدااا لحد ما احضرلك لقمه
وداا انعاردة بس من بكره نبداء في اكلك اللي بيجيبلي تلبك معوي
قهقهت هي وهي تجفف دموعها... كدا بردوو انا اكلي بيجيب تلبك معوي طيب ......
عبد الرحمن وخو يقبل اعلي راسها ...وحشتيني ي لولو ووحشني اكلك
علياء...ربنا ما يحرمنا من بعض ابدا ي حبيبي
وقامت لتاخذ حماما دافئ
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في الصباح ....
وصلت هانم عند بيت الدايه سعديه بعد ما ذهب لها راجي كما امره قدري
طرقت الباب ففتحت هي ..
الدايه ..اهلا بيكي ي ام هاشم اتفضلي
هانم وهي تدفعها للداخل
انتي اتهبلتي ي مرة وجايه تهدديني
الدايه ...اني ما بهددكيش اني محتاجة فلوس لعلاج ولدي ..
هانم...مش لسه عملينلك عمليه لولدك ودفعينلك 10تلااف اجنيه .
يبقي فلوس ايه اللي عوزاها تاني
الدايه ..فلوس للعلاج ومحتجاهم ضروري
هانم .. اني مش هدفعلك ولا جنيه
الدايه ...يبقي اني هروح لقدري بييه وهقوله انك اخدتي مني ب شام علي اساس تديه لمرت الغفير بس انتي ادتيه لمرته وخلتيها تسقط ...
هانم ...قوليلوه و اني هقوله انك انتي شريكة معايا ...
الدايه .. شريكة معاكي كيف ده واني لا اعرف مرته ولا كنت اعرف انك وخداه عشان تسقطيها
هانم وهي تهجم علي رقبه الدايه تخنقها
قالت بشر ....اكتمي حسك ي مرة ي سو انتي لاقطع خبرك
ولو سمعت حسك ولا نطقتي بكلمه هدفنك مطرحك
صرخت الدايه ...الحقوني يا هووو الحقوني ي خلق
هانم وهي تضغط اكثر عل رقبتها اني هطلع روحك بيدي
في هذه اللحظه كان قدري واسر وبعض رجال الشرطة
يخلصون الدايه من يد هانم ..
الدايه وهي تسعل ..شوفت ي قدري بييه ما طلعتش كدابه اها وهي اعترفت علي نفسيها
قدري وهو يهجم عل هانم يخنقها ...اني هقطع خبرك انتي اللي سقطتي مرتي ..
هانم بزعر...لاه لاه دي كدابه كدابه ماتصدقهاش ي قدري ي ولدي ....
اسر وهو يخلصها من يده ....قدري بيه كداا ما ينفعش
سيبها والقانون هيجيبلك حقك
قانون اييه اني هقتلها ا واشرب من دمها
هانم بصراخ وهي تختنق ....... احب عل يدك ي قدري ي ولدي احب علي يدك سيبني هموت ...
قدري ....بشر موووتي زي ما موتييه وحرقتي قلبها وقلبي .......
اسر ...انت كداا هتضيع نفسك ابعد عنها
باعدها عنه بصعوبه ثم امر رجال الشرطة باخذها
الدايه ...انا براءة كداا ي بييه .
اسر ...لا لازم تيجي معانا هناخد اقوالك .
الدايه ..لييه ي بييه ماهو انت سمعتها وهي بتعترف
اسر ..اجراءات بس وهتروحي علي طول
اسر ...يلا بينا ي قدري بييه ...
ذهب قدري مع اسر والقوة الي مغفر الشرطة
وهناك كانت تصرخ بهستريا ...اني ماعملتش حاجة خرجوني من اهنه اني جوز بتي قدري المنشاوي سيد البلد دي كلاتها
خرجوني من هنا ....
في مكتب اسر كان معه قدري
هتعملوا معاها ايه
ماتقلقش ي قدري بييه القضيه مش بسيطة بس حضرتك تجيبلي التقرير الطبي وكمان تعمل محضر انك بتتهم المدعوه هانم بانها قامت باجهاض المدام
اعمل الصح ي اسر بيه وكل اللي هطلبه اني معاك
بس الدايه بتقول ان جابر معاها
احنا هنستدعيه وهناخد اقواله بس ممكن يخروج منها بسهوله لو جاب محامي كبير
قدري ..طب والحل
اسر ..هنشوف لما تتعرض علي النيابه ايه اللي هيحصل
قدري ...تمام ي اسر بيه استاذن اني ...
قام اسر ومد له يده بالسلام وغادر قدري الي سرايته
........ ............... ................ ............
في سرايه المنشاويه
دخل قدري واخبر والدته بما حدث
الحجة فردوس و.هي تبكي ..ليه تعمل اكده احنا عمرنا ما اذيناها في حاجة اني كنت وخداها كانها اختي لييه تعمل اكده
لم تكن تعلم صابرين بما حدث لامها
نزلت عل صوت بكاء الحجة فردوس هي وحنين ...
صابر ين ...في ايه ي مرت عمي بتبكي ليه
لم ترود عليها كانت تبكي فقط
اما حنين فقالت ..مالك ي اما فيكي اييه
مالها ي خوي الحجة بتبكي ليه كفي الله الشر
قدري ...ام هاشم في القسم
صابرين بفزع ..قسم قسم لييه وانت سبتها
قدري بغضب ..امك الي قتلت ولدي هي اللي سقطتت عليا
صابرين بتلعثم ..اييه س سقطتت عليا مين قالك اكده
قدري ...هي الي اعترفت علي نفسها
بكت حنين وقالت ..ي حبيبتي ي عليا يعني زي ما قالت وسمعت طلع كلامها صح اهو ف الاخر
الحجة وهي تمسح دموعها
رجعها ي ولدي الله يرضي عليك وطيب بخاطرها
قدري وهو يزفر ..هرجعها ي حجة صدقيني وهاخدلها حقها ..بقلمي نيفين بكر
انا رايح اجيبها وارجعها السراي وهعوضها عن كل اللي شافته
صابرين ببكاء. ..وامي امي هتسيبها اكده
قدري بغضب. . هي غلطتت ولازم تاخد جزاءها ولو ان جزاءه عندي هو الموت ....
صابرين ببكاء وهي تنحني علي يده لتقبلها
احب علي يدك ي واد عمي ..عشان خاطري عشان خاطر سامحها وخليهم يطلعوها اني ماليش غيرها دلوقت
قدري ...هي علي جنت علي نفسها وبكره هتتعرض عل النيابه
صابرين ..اني مش هسيب امي اكده انا هروح لخالي
جابر يشوفلها حل
وتركتهم وذهبت مسرعه الي بيت خالها جابر
اما عن قدري فقد اتي له الغفير وقال له
ي قدري بييه في واحدة عوزاك ضروري
قدري ..وحده وحده مين انت ما تعرفهاش ...
لاه ي بييه دي مغطيه وشها وبتقول عوزاك ضروري وخالد بييه لسه واصل وهو معاها في الاوضه الخلفيه من السرايا
قدري طب روح شوف شغلك انت
واتجه هو للغرفه الخلفيه .....
دخل هو وجد امراه ترتدي نقاب ولا يظهر منها شئ
وخالد بجوارها
قدري ..انتي مين ؟
الفتاه ..اني طلبه منك الامان الاول وبعدين هقولك اني مين وعوزة اييه
قدري . ليكي اللي طلبتيه
كشفت الفتاه عن وجهها فما كانت الا زينب بنت جابر .....
قدري ....زينب بنت جابر
وعوزة الحمايه ليه ومن ايه ي زينب
زينب اني هقولك كل حاجة .
ابويا بعد ما هاشم ماجاش كتب الكتاب
قالي انه هيجوزني كامل بيه صاحبه واني مش عوزة اتجوزة
قدري ...مااتوخذنيش دي امور عائليه واني لو ادخلت ممكن تتفهم غلط
زينب مهو اني ما ينفعش اتجوز كامل بيه او غيره
قدري باقتضاب ..ليه ي زينب ما ينفعش تتجوزي
زينب وهي تبتلع ريقها ..لاني لاني متجوزة من هاشم واد عمتي هانم وحامل منه .....
قدري ..اييه ايه اللي بتقوليه ده
زينب ...والله ي قدري بيه اني ما بكدب ودي ورقه الجواز
قدري بنفس الاقتضاب ...متجوزاه عرفي
زينب ..ايوة ي قدري بيه لان ابوي ماكانش موافق انه يجوزني هاشم .هو اتقدملي كتير وكل مرة ابوي كان بيرفض
خالد متدخلا لاول مرة في الحديث ...وليه وافق ال مراه دي
عشان عشان هاشم هدده
قدري .....هدده بايه
قالت بالعثم ......
هاشم هدده لو ماوافقش علي جوازنا هيوريلك فيديوهات
هو كان بيتفق فيها هو مرعي عم عليا مرتك وكامل وو
ومين انطقي قالها بغضب ...
وعمتي هانم
بيتفقوا علي ايه وفين الفيديوهات دي
الفديوهات معاي في التلفون ده
اخذ قدري منه الهاتف وشاهد الفيديوهات
التي كانوا يتفقون فيها
كيف خدعوا عبد الرحمن واوهموه بعذاب علياء معه
وكيف كانوا يتفقون كي يوقعون علياء وهم يخدعونها بوقوع عبد الرحمن بالسرقه ومحاوله القتل و كيف كانت مرعوبه
وفيديو اخر وهم يتفقون علي اجهاضها وكيف خدعوا الدايه واخذوا منها دواء لاجهاض علياء
وفيديوا اخر يضم مرعي وكامل وجابر وهم يتكلمون في مقتل والد هاشم وكيف نسبوها ل صدقي والد علياء
وفيديو اخير يتفقون فيه علي التنقيب عن الاثار وكيفيه تهريبها الي الخارج
كل هذا فعلوه به
علياء كذبت لخوفها علي اخيها
عبد الرحمن فعل ما فعل كي ينقذ اخته
هو طلق علياء بسبب افعالهم
زوجته اجهضت جنينها وتعذبت بسببهم
لا لن يتركهم سيقتص منهم ولكن
يجب ان يوقعهم في شر اعمالهم
هم لعبو معه فاليتحملوا ما سيفعله بهم
اخرجه من شروده صوت خالد
خالد ....قدري ...هتعمل ايه دلوقت
قدري ...هخليهم يتمنوا الموت علي اللي هعملوا فيهم
واللي رفع السما لاندمهم علي اليوم اللي فكروا فيه انهم يأذوها
خالد ..هتبلغ البوليس
قدري ..لاه مش وقته هما هيدخلو السجن هيدخلوه بس اخد حقي وحقها الاول
بس اهم حاجة ..ارجع عليا لبيتها معززة مكرمه
اني غلط في حقها كتير ولازم تاخد حقها من الكل واولهم اني ...
خالد ....ربنا يهديلك الحال ي صاحبي
التفت ل زينب وقال ...بصي ي بت الناس انتي مرت هاشم اخوي وابن عمي هتعيش معززة مكرمه
ومحدش هيقدر يقربلك لا انتي ولا اللي في بطنك
وان شاء الله نلاقي هاشم وتتجوزوا رسمي
زينب ببكاء ..انا خايفه عليه قوي انا خايفه لا يكونوا اتخلصوا منه لما هدده باللي يعرفه
قدري ..ان شاء الله اطمني لو كان في حاجة كفي الله الشر عفشه كنا عرفنا
زينب ..يارب يكون بخير يارب
قدري.... ان شاء الله ..
ثم اردف ...يلا بينا ندخلوا السراي
ذهبت زينب معه وادخلها السراي ونادي علي حنين والحجة
قدري ...حجة دي مرت هاشم وحامل في ولده هتعيش معززة مكرمة في غرفته
اللي كان قاعد فيها قبل ما يمشي
الحجة ب صدمة ولكنها لم تبين ..حاضر حاضر ي ولدي اللي تشوفوا
ثم وجه بالكلام ل زينب ...اتفضلي ي ست زينب اطلع فوق ريحي .... معاها ي حنين
حنين ..حاضر حاضر ي خوي
صعدت هي وحنين
قدري ..بالاذن اني ي حجة رايح مشوار
الحجة ...رايح فين ي ولدي
قدري ..رايح ا رجع مرتي ي حجة ......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
love you ❤💞❤
وبتصوت او بتتفاعل معايا وبتقول رايها
ياريت التصويت قبل القراءة من فضلكم
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
الفصل الثامن والعشرون
من قدري انت
بقلمي نيفين بكر
🌷تعلم ان تقدر ما تملك حتي لا تجبر عل ان تقدر ما كنت تملك ... 🌷
ذهب قدري لسرايه العزايزة
القي التحيه
عسران ...اهلا ي قدري بيه اتفضل
قدري وهو يتنحنح ...يذيد فضلك ي عسران بيه اني كنت جاي عشان اخد عليا وارجعها بيتها ....
عسران ...بيتها انهي ي قدري بييه ؟؟
قدري ..السراي هيكون اييه
عسران ...بت اخوي مش هترجع المكان اللي اتهانت فيه تاني ....
قدري وهو يتنفض ...تقصد ايه ي عسران بيه
عسران ..اللي فهمته ي قدري بييه علياء مش عاوزة ترجع تاني
قدري ..اني عاوز اتكلم معاها وهستسمحها اني فعلا غلط في حقها وجاي عشان اصلح الغلط ده واللي هي عوزاه اني هعمله ....
عسران ضاحكا بسخريه ..للاسف حتي دي هي حرمتك منيها
قدري مستفهما ...تقصد اييه
عسران ..علياء مشت من اهنه وودعت كل حاجة وراها
قدري بغضب ...مشيت كيف ده وراحت فين
عسران مشيت يعني رحلت من اهنه ودعت عذابها وقله الكرامه
قدري ..كيف تمشي من غير اذني دي مرتي
ولما هي كانت مرتك ليه ما حفظتش عليها ليه ما جبتلهاش حقها ليه ي قدري بييه
قدري صارخا بغضب ....قولت هجيبه اني عرفت كل حاجة وجاي استسمحها وارجعها ...
عسران . عرفت متأخر قوي .....للاسف جيت بعد فوات الاوان
مفيش حاجة اسمها بعد فوات الاوان هي فين واني اكلمها
عسران ..ماخبرش
قدري ...كيف ده ماخبرش عليا فين ي عسران بييه
عسران ...اللي عندي قولته واني مااعرفش مكانها
واللي هي قالته قولتهولك هي مش راجعه إهنه تاني ...
قدري صارخا ...لاه عليا مرتي وهترجع حتي لو راحت اخر الدنيا سامع ي عسران بييه لو راحت لاخر الدنيا..
وتركه وغادر في غضب ....
تجمع عل صوته في صحن السراي كل من فيها
مرعي ..
اييه في ايه هي الحرب قامت ولا ايه
عسران ..دا قدري بييه اللي كان بيزعق ....
كان اهنه بيعمل اييه وليه الصراخ ده
عسران كان جاي ياخد مرته
مرعي ما تغور وانت باجي عليها في اييه وهي مافيهاش منفعه دي حتي الارض تحت يده
عسران ...كل اللي همك الارض والورث مش إكده
احب اطمنك انت ومرتك علياء مشت من إهنه ومهياش راجعة تاني
وخليك في كرهك وغلك لما يخلصوو عليك
مرعي... راحت فين دي والارض والفلوس هنسيبهم في ايد الغريب
عسران ..لاه في ايد جوزها ولو جدع روح خدهم منيه
مرعي ..وهو يتأكل في غيظ
اني خارج عشان مااسمعش كلامك اللي فور الدم ده
عسران ...بالسلامة ي خوي .....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في بيت جابر
ظل حال زاهر وهنا كما هو ليل ونهار شجار هو لا يستمع اليها
اما هي فقد فاض بها منه فهو لا يتعامل الا بالاساءه اليها او بالسب والضرب
هنا ..اني عوزة اروح عند ابوي اقعدلي يومين
زاهر ..لاه مفيش مرواح في اي مكان
هنا ...زاهر اني مخنوقه وعوزة اروح اقعد مع امي
زاهر اها عشان تشتكيلها مش اكده
هنا. .لاه ي زاهر اني بس عوزة ابعد شويه بدال مااحنا كل شويه في نقار
زاهر....قلت لاه يعني لاه
هنا ..زاهر اني رايحة حتي لو قولت لاه
هدر زاهر بغضب...يعني هتكسري كلمتي
هنا بتحدي ..ايوة هكسرها ي زاهر بدال انت ماعندكش الا الضرب والحبسه ايوه هكسرها
نزل بصفعها عل وجهها بقوة فارتمت ارضا ...
هنا وهي تبكي ..مهو داا اللي انت فالح فيه عشان ما تحسش بعجزك
طلقتي ي زاهر اني تعبت من العيشة معاك
زاهر ..اخرسي بدل ماادفنك مكانك ي بنت الكلب
ومش هطلقك وحسك ده لو اتفتح ماتلوميش الا نفسك
سااااامعه
هنا بصراخ ...لاه مش سامعه ي زاهر واني هقول لاهلك ولاهلي يشوفوا معاك حل عشان العيشه دي ماترضيش ربنا
زاهر وهو يهجم عليها .. هتقوليلهم اييه .هتقوليلهم اني عاجز واني مش راجل اني راجل غصب عنك وعن اهلك
كان يقول كلامه هذا وهو يضغط علي عنقها
كانت تقاومه وتحاول ان تتملص منه لكنه تمكن منها
ظل يهدر بالالفاظ والسباب وهو علي حالته...
لم يفق لنفسه الا وهي تكف عن مقاومته وقد ارتخي جسدها كله .....بقلمي نيفين بكر
نظر لها وجدها قد تحول لونها للون الازرق ولا تتحرق
انزلها اارضآ وجلس بجوارها ...
زاهر بيد مرتعشه وهو يخبطها عل وجهها ...
هنا هنا قومي ما تمثليش علي هناااا
وضع يده الاثنين علي راسه وظل يلطم بها
يانهار اسود هعمل اييه في المصيبه دي
حملها من علي الارض ووضعها علي الفراش
ونزل لوالده مسرعا .....
جابر الذي لم يعلم بهروب ابنته زينب بعد ....
زاهر ..الحقني ي بوي ...
جابر ..في ايه مال وشك مخطوف اكده
اني اني ...
جابر . انت اييه انطق ....
زاهر كنت شديت مع هنا في الكلام بس مكانش قصدي
والله ما كان قصدي يا بوي .......
جابر بقلق ..قصدك ايه ما تنطق
زاهر بتلجلج ...هنا ي بوي هنا ماتت
انتفض جابر من مكانه بفزع ..اييه ماتت ماتت كيف
زاهر ...اني كنت بتخانق معاها وو
جابر....وايه انطق ....
زاهر ...ماكانش قاصدي ي بوي اني كنت متعصب وهي غلتطت فيا وطولت لسانها علي ...
هي فين
فوق في اوضتها
تعالي معاي
صعد لغرفته وجدها عل الفراش ااقترب منها وتحسس نبضها
جابر عندما وجدها قد فارقت الحياه
اعمل ايه ي ربي في المصيبه اللي انت عملتها دي
ابوها لو عرف هيقلب الدنيا وهتروح في داهيه
زاهر ...هربني ي بوي واني هسافر برة البلد
جابر ....والمصيبه دي هنعملوا فيها اييه ....
زاهر ...نرموها في اي حته ونقولوا انها خرجت ومانعرفش راحت فين
جابر ...لا اقفل الباب عليها كويس وتعالي ننزلوا المكتب. ...
نزل بعد ما نفذ كلام والده ....
اني رايح ل كامل بييه وهنشوف معاه حل ما تقلقش كامل بيه دماغه توزن بلد
حاضر ي بوي
جابر ..انت تقفل بالمفتاح عليها عشان محدش يكتشف حاجة وتعالي معاي
حاضر ي بوي ونفذ ما قاله له والده وذهب ل فيلا كامل الحديدي
الذي ما ان حكي له عما فعله ولده
كامل .اييه .قتلها انت بتستعبط ي جابر ....
جابر ..هو مكانش قصده هو كان بيتعارك وياها وجت إكده
انا جايلك تنجدنا مرعي لو عرف هيطربقها فوق دمغتنا
داا غبي ودي بته الوحيده
كامل ...اهدي بس وخليني اعرف افكر
حاضر ي كامل بييه حاضر
بعد مده من التفكير ..
كامل بشر هامس ....اللي هقولك عليه تعمله فورا ...
ابنك هيروح ويغيرلها هدومها وهيلبسها قميص عريان ...
جابر .ليه ليه ي كامل بييه
اسمع الكلام من غير اي سؤال وتعمله في الحال ..سااااامع
جابر .. حاضر حاضر ي كامل بييه
ثم تابع كامل . لجابر .انت هتدي فلوس لواحد من الغفر وتوجه بالكلام ل زاهر وقال ....هتقول انه كان معاها فوق وانت لما لقيتها في وضع مخل
الدم هرب منك وماعرفتش بتعمل اييه قتلتها ....
انت مش هتاخد فيها حاجة وابوها كمان مش هيعرف يفتح بوقه معاك ...بقلمي نيفين بكر
زاهر ..بس ي ي كامل بيبه
ليهدر جابر بغضب ... اسمع كلام كامل بييه ولا انت عندك استعداد تتعدم ...
وضع زاهر يده فوق عنقه وهو يقول ...لاه ي بوي اعدام لاه
جابر بصرامة ..يبقي تنفذ دلوقت في الحال ...
واني هشوف حد زي ما قال كامل بييه وهنتصل بعدها بالحكومة
زاهر ..الي تشوفوا ي بوي اهم حاجة اني مااتعدمش .....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
ذهبت صابرين لبيت خالها جابر فلم تجده فتوجهت لقسم الشرطة وطلبت من اسر بان يسمح لها برؤيه والدتها
صابرين ...اكده ي اما عجبك اللي انتي فيه دلوقت
هانم ..واني كنت بعمل كل ده لييه مش عشانك
انتي واخوكي
صابرين ببكاء ..عشاني احب ااقولك اني اطلقت من قدري
واخوي اللي كنتي بتعملي عشانه مش لقينه
عجبك إكده ضيعتي حالك وضيعتيني معاكي
لتصرخ هانم ..اييه طلقك كيف دااا وامتي طلقك اني لازم اخليه يرجع تاني انتي لازم تبقي ست الدار والبلد كلها
واني كلمتي لازم تتسمع زي الحجة فردوس بالظبط
صابرين ببكاء ..احلمي احلمي ي اما واديكي صحيتي عل كابوس اني مطلقه وهاشم ضايع وانتي اترميتي في السجن
لتصرخ هانم بهستريا ...لاه لاه مش كابوس اني ما بحلمش
كل حاجة هتتصلح قولي بس ل قدري يخرجني من اهنه
وكل حاجة هتتصلح
صابرين ..اهدي ي اما اهدي
لاه مش ههداي انتي تعملي اللي بقولك عليه .
وروحي لخالك وقوليلوا يطلعني من اهنه والا هقول علي كل حاجة ....
صابرين ...حاجة اييه
لتهدر هانم ..اعملي اللي قولتلك عليه يلا بسرعة
صابرين ..اني لسه جايه من عند خالي وهو ماكنش في بيته
هانم ..روحيله تاني وتالت وعاشر لازما يخرجني من إهنه
صابرين .حاضر ي اما هروحله تاني .....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
رجع قدري علي السرايا واتصل علي خالد كي يخبره بسفره الي القاهرة فاتي له عل الفور ....
فهو متوقع بانها رجعت لدارها هناك حيث كانت تسكن هي واخيها
خالد ...في حاجة انت ناسيها
قدري ...حاجت اييه دي
خالد ..لو كانت سافرت يبقي حولت ورقها لاي جامعه
قدري ..واحنا هنعرفوها ازاي دي
خالد ماتقلقش ..انا ليا اتصالاتي
قدري ...طيب اتصل حالا
اتصل خالد ب عميد الكليه الذي اخبره بانها قد سحبت اوراقها بقلمي نيفين بكر
اذا عمها صادق وهي غادرت
اغلق خالد الهاتف ووجه الكلام ل قدري
هي فعلا سحبت ورقها من الجامعه هنا
قدري ..ما تعرفش حولته فين
خالد ...لاء
قدري اني نازل القاهرة وهبيت هناك عشان اروح الجامعه واسال لو كانت نقلته هناك
خالد ...طب لو هي مش بالقاهرة هتعمل اييه
هسافر اسكندريه ولو ماكنش هناك هسافر المنصوره
هسافر اخر الدنيا ي خالد عشان الاقيها واراضيها وارجعها
خالد مستفهما حالته ...اهدي ي قدري اهدي ي صاحبي
قدري ...خايف مالقيهاش وتضيع مني
خالد.... لا ان شاء الله وحد الله كدااا و استبشر خير
قدري.... لا اله الا الله
رجعت صابرين بعد ان غادر فذهبت الي بيت خالها جابر
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في بيت جابر كانت عربات الشرطة والاسعاف
تقف امام الدار
وبعض النسوه التي تلتحي بالسواد والكثير من الرجال
اسر ل جابر ...احنا هناخده معانا عشان هيتعرض عل النيابه
جابر ..بس داا كان بيدافع عن شرفه ي اسر بييه وهو اللي مسلم نفسه ي اسر بييه
اسر ..لازم يجي معانا وتمشي الاجراءت
قطع كلامه دخول مرعي كالاعصار هو ورسميه وعسران وهنيه وفواز وزوجته صباح
مرعي ...بتي حصل ايه فيها ي جابر
الحكومة بلغتنا اننا نيجي عل اهنه
جابر وهو يربط عل كتفه ...اهدي ي مرعي ي خويا انت مؤمن وموحد الله
رسميه عندما سمعت كلماته بصراااخ ...بتي هنا فيها اييه
واييه الاسعاف ده والحكومة لييه
جابر ..البقاء لله ي ام هنا
صرخت هي وكلا من معها
عاوزة اشوفها بتي وديني عند بتي ي مرعي
اسر ...ممنوع ي هانم لما الطب الشرعي يجووو
مرعي طب شرعي لييه هو حصل ايه ؟؟
اسر ....تعالي معايا ي مرعي بيه انت وجابر
وكان تحفظ من قبل علي زاهر الذين اخذوه
مرعي ...اجي معاك عل فين وايه اللي حصل
ثم قال بصراح ...حد يقهمنا في اييه ؟؟؟
جابر ..مش هينفع إهنه ي مرعي كفيانا فضايح
عسران والذي كان مصدوم ...فضايح اييه ي جابر
اني عوزك تفهمنا اييه اللي حصل والا الدنيا هتجلب حريقه وماهتعرفوش تتطفوها ....
جابر ....بتكم خاطيه وولدي ردلكم شرفكم
عسران وهو يهجم علي جابر ...قطع لسانك اكتم حسك لهجيب خبرك
رسميه ...بتي ااااه ي بتي اااه ي حرقه قلبي عليكي ي حبيبتي
مرعي وهو يبكي ...اني عاوز اعرف الحقيقة ي حضرة الظابط
وايه الكلام اللي جابر بيقوله ده
اسر ...زاهر قتل مراته وفي غفير بيقول انه عاشقها مسكهم مع بعض في وضع مخل
الغفير اتحفظ عليه لكن هي ماقدرش يمسك اعصابه عليها
هنا وقعت رسميه ارضا
عسران بغضب بقلمي نيفين بكر ...اني عاوز احضر التحقيق ي اسر بييه
واني بتهم زاهر وجابر بقتل بت اخوي
جابر ...ماقتلنهاش بتكم تستاهل الحرق
هجم مرعي علي جابر وقال .....قتلت بتي ي جابر اني لازم احرق قلبك علي ولدك زي ما قتل بتي وحرق قلبي عليها
فض اسر وقوات من الشرطة ذلك الشجار واتي الاسعاف واخذو جثه هنا وتوجهوا الي المشفي
بعد مده كانوا في المشفي وكان يتم الغسل
كان عسران وفواز ومرعي وبعض من رجال العزايزة
والنساء هناك
حتي تم كشف الطب الشرعي وتم التكفين واخذوها الي مثواها الاخير دفنت في مقابرهم
جاء بعض الرجال للعزاء علي باب المدافن ولكن عسران رفض
عسرا صائحا مفيش عزاا في بت اخوي جبل ما ناخد حقها
وذهب هو وبعض الرجال الي النيابه حيث زاهر وجابر
اما مرعي فقد لجمت الصدمة لسانه
ولم يقوي عل الكلام.........
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في اليوم التالي كان قدري في القاهره
ذهب لبيتها القديم وسال بعض الجيران عنها
ولكن لم يحصل عل اجابه
ذهب ايضا لكليتها فلم يجد لها اوراق هناك
ظل يبحث عنها هنا وهناك ولكن دون جدوي
اتصل عليه خالد الذي خبره بموت بنت مرعي وحبس زاهر
فحضر نفسه للرجوع مرة اخري للصعيد ......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في سراي النيابه كان يتم التحقيق مع زاهر
والغفير
وكيل النيابه للغفير ..انت بتشتغل فين
الغفير عند جابر بيه ..
وان تعرف المدعوه هنا منين ...
الغفير ماهو ي سعاة البيه هي ساكنه في نفس البيت .
وكيل النيابه ....يعني انت بتعترف ان كان في علاقه بينك وبينها
الغفير ..ايوة ي بيه كانت بتنادي عليا وقت ما زاهر بييه بيكون بره
وكيل النيابه ...وانت كنت بتطلع لها ازاي والبيت فيه ناس
الغفير ...مهو ي سعاه البيه اني كنت بطلعلها بالليل لان زاهر بيييه بيتاخر كتير
لكن اليوم ده زاهر بييه قالي حضرلي العربيه وحضرتهاله
وبعديها هي نادت علي فطلعتلها و بعد ما حصل اللي حصل لقيت زاهر بييه دخل علينا وضربني ونده عل الغفر الباقيه تمسكني ...
وبعدها بمده سمعت ان الحكومة جت قالو وقتها ان زاهر بييه قتل مرته ....
توجه وكيل النيابه بالسؤال ل زاهر
الكلام اللي بيقولوا الغفير دا صح
زاهر ..ايوة ي بييه
وكيل النيابه ....يعني انت لقيت مراتك مع الغفير في وضع مخل
زاهر .... ايوة ي بييه
طرق الباب فكان عسكري يعطيه تقرير الطب الشرعي
وكيل النيابه للغفير ...انت قولت انها مش اول مرة تحصل علاقه بينك وبينها صح .....
الغفير ..ايوة ي بييه
وكيل النيابه ل زاهر ... انت ومراتك كانت علاقتكم ببعض عامله ازاي ....
زاهر بارتباك .....طبيعيه ي بييه زي اي اتنين متجوزين
وكيل النيابه ...تقرير الطب الشرعي بيقول ان هنا مرعي العزايزي لسه عذراء وبكر
يعني كل اللي قولته كدب ثم اكمل ...
النيابه بتوجه ليك الاتهاب بقتل زوجته مع سبق الإصرار والترصد
زاهر صائحا ..يعني اييه هاخد اعدام اني ماكانش قصدي
هي اللي شتمتني وهانتني
قالت علي مش راجل وطلبت الطلاق
والله ي بييه ماكانش قصدي
نادي علي العسكري الذي كبل يده بالكلبشات واخذه خارج
مكتبه
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
خرج المحامي و اخبر مرعي وعسران عن تقرير الطب الشرعي وعن سير الاجراءات
مرعي وهو يهجم عل جابر....قتلتوا بتي وكنتوا عاوزين تحطوا راسنا في الطين
اني هقتلك وهحرق قلبك عل ولدك زي ما حرقت قلبي علي بتي .بقلمي نيفين بكر
جابر ...اعقل ي مرعي
مرعي صارخا ..لاه مش هعجل وهخرب بيتك وهقول للنيابه عل كل حاجة ...ققول عل الاثارات وقتل اخوي
مش عسيبك ي جابر مش هسيبك ....
جابر ..اخرس خالص انت باللي بتقوله ده هتودينا كلنا مش اني بس ...
..
مرعي بحاله هستريه ...نروح في داهيه ماعتش باقي علي حاجة خلاص ......
بتي الوحيدة ابنك قتلها ....
خلص جابر نفسه منه بصعوبه وفر هاربا
وذهب ل كامل الحديدي الذي ما ان سمع هدر صارخا في جابر
انا مشغل معايا شويه اغبييه
انت ازاي ماتقوليش ان البنت لسه عذراء ي غبي
جابر..والله ي بييه اني ماكنتش اعرف
كامل. ... ومرعي الزفت قال اييه واييه اللي هيقوله
ماجبتهوش معاك ليبه عل هنا ي بني ادام انت
ي بييه انا خلصت منه بالعافيه وقلت الحق ااقولك
جابر ...انا لازم امشي من هنا حالا قبل ما المعتوه داا يهلفت بالكلام
جابر ..واني ي سعاة البيه هعمل اييه ...
كامل روح في ستين داهيه انا مالي بيك انا هنفد بجلدي
جابر وهو يتوعد بالشر ...بقي إكده ي كامل بييه
ثم اسرد قائلا ...ماتروح ي بيه المقر اللي بنتفق فيه علي العمليات اللي بنعملوها
هناك امان ومحدش يعرف الطريق
كامل ..مهو دااا اللي هعمله ...
المهم اي حاجة يقولها مرعي ويتهمنا بيها انت ماتعرفش حاجة داا مخة اتلحس من موت بنته
فاهم ي جابر
جابر ...معلوم ي كامل بييه ...... معلوم.....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في تركيا ...
بكت علياء عندما علمت بما حدث لابنه عمها فهي غير ابيها
وتذكرت كا كانت تقوله لها قبل زواجها
عبد الرحمن مهداآ اياها ...اهدي ي حبيبتي اهدي
الله يرحمها ويغفر لها
علياء ...يارب ي عبد الرحمن ياارب ..يا يتني ما عرفتها ولا عرفت اي حد منهم انا قلبي واجعني عليها اوي والله
عبد الرحمن ...حبيبتي وحدي الله ربنا يرحمها ويجعلها من منزله الشهداء
علياء ...امين اامين ثم قالت ...
عمي عسران ماقلش حاجة تاني
لا قال قدري قالب الدنيا عليكي.
علياء ........
عبد الرحمن ...ايه مفيش كلام تقوليه
علياء بعيون دامعه ...هقول اييه ربنا يسرله امره
عبد الرحمن ...حقك عليا ي غاليه انا السبب
علياء...لا ي حبيبي ما تقولش كدااا دا نصيب
طيب انا هقوم اعملك حتته ا كمله هتاكلي صوابع وراها
ثم قبل اعلي راسها وتوجه الي المطبخ
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
اتصل اسر ب قدري واخبره بان ياتي اليه في مكتبه
قدري ...بعد القاء التحيه
خير ي اسر بييه بقلمي نيفين بكر
قدري بييه عرفت باللي حصل طبعا
ايوة اكيد ولسه جاي من عند عسران بييه
اسر ...في خاجات جديدة حصلت
قدري حاجات ايه دي
اسر ..مرعي لما عرف ان بنته ماتت مظلومة قال كداا كلام
ان في شغل بين جابر ومرعي وكامل في الاثار
ولما النيابه طلبت كامل الحديدي لقيناه مش موجود في اي مكان
قدري ...اني عارف حاجة زي كده وكنت ناوي اقولك بس كنت عاوز اخد حق مرتي الاول
اسر ..حق مراتك في اييه ممكن توضح
قدري متنهدا ..اني هقولك ي اسر بييه ومعاي كمان اللي ياكد كلامي ده
اعطي الهاتف ل اسر وما ان شاهد الفيديوهات حتي قال
هي الفديوهات دي ما تعتبرش دليل لان لازم امر نيابه اثناء التصوير بس ممكن ناخدها في الادله
انا هطلع بيهم عل النيابه دلوقتي
قدري ...واني جاي معاك اني ليا تار عندهم كلهم
اسر ... اتفضل ي قدري بييه
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في تركيا كانت تشعر ببعض الاعياء
فمعدتها منذ الصباح ليست عل ما يرام
كانت ملامخها مقتضبه اثر تعبها
و كان عبد الرحمن يهاتف احدهم عل الهاتف
علياء ..كنت بتكلم مين ي عبد الرحمن عمي عسران
عبد الرحمن ....لا دا مش عمي عسران دي نوارة
نوارة ومين عرفها رقمنا
عبد الرحمن..... اكيد هووو هيكون مين
انا منبها عليه محدش يعرف نمرتنا
عبد الرحمن ...ماتقلقيش هي مش هتقول لحد
علياء ...وانت بتتكلم معاها يعني تعرفها كويس
انا افتكر انك ماكلمتهاش كلمتين عل بعض
عبد الرحمن وهو يحك خلف راسه
لا مهي معايا عل الفيس وبنتكلم كتير
يعني كانت عارفة مكانك وماقالتش
عبد الرحمن ايوة لانها في البدايه ماكانتش تعرف انه انا
انا عرفتها من الاسم
علياء...وانت كنت مخبي نفسك عنها ليبه
عبد الرحمن ..اصل انا كنت خايف لا تكون معجبه ب بحد
ولا حاجة
علياء ...واييه بقي معجبه دي في اييه
ثم اصابها الشعور بالغثيان فاسرعت الي الحمام
وقد افرغت مافي جوفها....
عبد الرحمن بهلع ...علياء مالك ي حبيبتي الف سلامة عليكي
علياء بتعب ...ماتقلقش كداا باين انا تقلت في الاكل ولا حاجة
عبد الرحمن ..بالعكس انتي مااكلتيش حاجة غير لقمه صغيره... عاودها نفس الشعور واسرعت مرة اخري
ولكنها كانت تتالم من ذالك المغص الذي صاحب القيئ
عبد الرحمن وهو يسندها . تعالي ي حبيبتي انا هنزل اجيبلك دكتور بقلمي نيفين بكر
وماهي الا نصف ساعة حتي اتي بالطبيب
تم الكشف عليها
الطبيب ..لا مفيش حاجة مقلقه ولا حاجة
عبد الرحمن ...اومال ايه التعب اللي جالها ده
الطبيب ..دي اعرض بتيجي لاي حد في حالتها
علياء بسعادة تقصد حضرتك اني حامل
ايوة حضرتك حامل ولازم تتابعي مع دكتور متخصص عشان في الشهور الاولي بتحتاجي ل فتامينات...
عبد الرحمن بسعادة ..الف مبروك ي حبيبتي وقبل اعلي راسها
الطبيب ... حمدلله عل سلامتك وياريت تهتمي
علياء ..اكيد ي دكتور اكيد متشكرة اوي
بعد ذهاب الطبيب رجع لها عبد الرحمن
وجدها تبكي ...
عبد الرحمن ...اييه بس اللي بيبكيكي
علياء ببكاء ... ...كان نفسي قدري يعرف كان نفسي اشوف الفرحة في عنيه
عبد الرحمن ...احنا ممكن نعرفه وانا عندي استعداد انزل مصر واعرفه كل حاجة ........
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
الفصل التاسع والعشرون
من قدري انت
بقلمي نيفين بكر
ماتبعة لما حدث ....
ماهي الا نصف ساعة حتي اتي بالطبيب
وبعد م اتم الكشف عليها
الطبيب ..لا مفيش حاجة مقلقه ولا حاجة ....
عبد الرحمن ...اومال ايه التعب اللي جالها ده
الطبيب ..دي اعرض بتيجي لاي حد في حالتها
علياء بسعادة.... حالتي حضرتك تقصد اني حامل ؟
الطبيب بابتسامه ..ايوة حضرتك حامل ولازم تتابعي مع دكتور متخصص عشان في الشهور الاولي بتحتاجي ل فتامينات...
عبد الرحمن بسعادة ..الف مبروك ي حبيبتي وقبل اعلي راسها ....
الطبيب ... حمدلله عل سلامتك وياريت تهتمي بصحتك
علياء ..اكيد ي دكتور اكيد متشكرة اوي ...
بعد ذهاب الطبيب رجع لها عبد الرحمن
وجدها تبكي ...
عبد الرحمن ...اييه بس اللي بيبكيكي
علياء ببكاء ... ...كان نفسي قدري يعرف كان نفسي اشوف الفرحة في عنيه
عبد الرحمن ...احنا ممكن نعرفه وانا عندي استعداد انزل مصر واعرفه كل حاجة ........
علياء بهلع ...لا اوعي قدري لو شافك ممكن يأذيك
عبد الرحمن ..ي بنتي مهو عمك بيقول انه عرف كل حاجة خلاص...
علياء...حتي لو عرف ان كل داا من تدبير عمي مش هيسامح في حقه افهمني ...
عبد الرحمن بتنهيده ...ي حبيبتي انا مستعد اتحمل اي حاجة عشان ترجعي تاني لحياتك واشوف ال سعادة في عنيكي ...
علياء ...قدري كداا ي عبد الرحمن وانا راضيه بيه ....
طيب خلاص اللي انتي عوزاه انا هعمله اهم حاجة دلوقت
الراحة وان شاء الله من بكرة هاخدك ونروح للدكتور عشان تتابعي معاه عشان حبيب قلب خالو يشرف بالسلامة
ابتسمت علياء ولكن كان قلبها يبكي علي فراق محبوبها عشقها قدرها .....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في الصعيد في النيابه
مرعي كان منهك القوى
وكيل النيابه ...انت بتتهم زاهر بقتل بنتك
مر عي ...ايوة ي بييه ومش هو بس هو وابوه....
وكيل النيابه..بس زاهر اعترف وقال ان كان في شجار مع بنتك واثناء الشجار فقد اعصابه وقتلها
مرعي ..لا ي بيه كدب اني عارف الاعيبهم اني هعترف بكل حاجة خلاص معدش عندي اللي اخاف عليه
معرفتي ب جابر كانت من زمان قوي
كنا بنشتري ارض وكنا هنبنوها ولما جينا ساعة الحفر لقينا مقبرة شكلها كانت قديمه قوي
فتحناها و لقينا فيها تماثيل ذهب احنا كنا وقتها ماكناش عارفين نتصرف ازاي
وقتها كنا متعرفين عل كامل بييه جديد ..رحناله واتكلمنا معاه وعرفنا وقتها انها اثارات وهي ما بتتقدرش بتمن
المهم ي بييه كنت اني وجابر بنقب عل الاثارات دي وكامل بييه هو اللي كان بيصرفها...
وكيل النيابه ...تقصد كامل الحديدي عضو مجلس الشعب السابق
مرعي ...ايوة ي بيه ...وقتها عرف بشغلنا حربي المنشاوي
وعرضنا عليه وقتها انه يدخل معانا في شغلنا
لكنه رفض ومش بس إكده لا دا كمان هددنا انه هيبلغ عننا لو ما سلمناش التماثيل دي للحكومة ..
وكيل النيابه كمل ي مرعي ....
مرعي ..ممكن ي سعادة البيه كوبايه مايه
وكيل النيابه امراا العسكري بجلب له كوب ماء ..
مرعي بعد ما تناول الماء ...اكمل قائلا
وقتها عرفنا كامل بيه بللي حصل ففكر اننا لازم نضرب عصفورين بحجر
وهو اننا نخلصوا من حربي ونتهموها في اعز اصحابه اللي هو اخويا صدقي لانه كان بينه وبين كامل بييه عداوه
وكيل النيابه...ايه نوع العداوه دي
مرعي ...كان اتجوز الست اللي كان بيحبها ي بييه دا اللي اني عرفته بعدين بقلمي نيفين بكر
وكيل النيابه ..تمام كمل ....
مرعي ...ودي كانت اول جريمه ي بييه
وكيل النيابه ...ليه هو كان في جرائم تانيه .....
مرعي ...ايوة ي بييه كتير
منها سقط علياء بنت اخوي ومنها قتل هاشم واد اخت جابر
ومنها محاوله قتل حسن ونسبها ل قدري بييه المنشاوي
وكيل النيابه ..ايه اللي خلاك تعترف عل نفسك وعلي شركاءك ي مرعي
مرعي بحزن ...ربنا انتقم مني في بنتي ومرتي
بتي اتقتلت وامها اتشلت من حسرتها عل بتها...
امر وكيل النيابه بالقبض عل جابر وكامل الحديد ....
وتوجيه لهم تهمه القتل والاتجار بالاثار و اجهاض علياء ومحاوله قتل حسن .....اما قتل هاشم فتم الامر بالبحث عنه
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في بيت جابر كانت ام زينب حزينه علي ابنها قتل زوجته وابنتها التي خرجت ولا تعلم اين ذهبت ..
وزوجها الذي لاتعلم مكانه ايضا فهو علم ما قاله مرعي عن اعمالهم وهرب بعيدا
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في غرفه زينب التي هي بالاصل غرفه هاشم
صابرين ..هتفضلي قاعدة إكده
زينب وهي تمسح دموعها ...واني بايدي حاجة تاني
صابرين ...انا قلقانه عليه اوي
زينب ...انا خايفه لا يكون جراله حاجة
صابرين ...قدري واد عمي مش ساكت وعمال يدور عليه
زينب ..يارب يردك بالسلامة يااارب
صابرين ..ابوكي هو كمان مش لقينه
زينب ..عرفت بيقولوا مرعي العزايزي اعترف عليه
ومن وقتها وهما مش لقينه لا هو ولا كامل بيه .
صابرين ...ابوكي ومرعي اذوا ناس كتير يلا بقي هنقولوا ايه
زينب ..وعمتي عامله ايه دلوقت
صابرين باسي ..والله من ساعة ما نقلوها المستشفي
واني مش عارفة ا شوفها بيقولوا ممنوع لان حالتها بقت اصعب من الاول
زينب. ..ربنا يشفيها يارب...
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
مر شهر عل ابطالنا
#علياء تابعت من طبيب مصري واطمئنت عل طفلها والذي ارشدها بتعليمات بخصوص التغذيه والراحة
#عبد الرحمن كانت علاقته ب نوارة تتوتد يوما بعد يوم
#زينب كما هي اما انت تبكي او تحبس حالها في غرفتها ولا تظهر الا القليل ..
#صابرين لم تستطع ان تزور امها لان حالتها يوما عن يوم تسؤ
#هاشم كما هو لم يستعيد ذاكرة بعد...
خالد كان يتولي ادارة الشركه لانشغال قدري بالبحث عن علياء ....
اما قدري فكان حزين كان يبحث عنها في كل مكان
كالمجنون كان كل يوم بمحافظة حتي قرر السفر الي تركيا للبحث هناك ...مصافه باتمام صفقه تابعة لشركته
مرعي تم تجديد حبسه عل زمة القضيه
جابر وكامل لم يتم القبض عليهم بعد
اما عسران فكان دائما يطمئن علي علياء وعبد الرحمن
ويعطيهم اذيد ما يطلبون
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في غرفه المكتب ف سراي العزايزة
طرقت هي الباب
اذن لها قدري
اتفضل ي خوي الشاي
قام قدري وتقدم منها واخذ منها الصنيه وقال
حنين ايه رايك في خالد
حنين . بخجل ....من ناحيه ايه
تابع قدري ....حنين خالد اتقدملك من فترة إكده وكل شويه تحصل مشاكل والموضوع يتأجل فكنت عاوز اخد رايك..
حنين وهي تنظر للاسفل ووجهها تسودة حمرة الخجل ..اللي تشوفوا ي خوي
قدري بابتسامه علي خيرة الله هنكتب كتابك كمان اسبوعين ....ايه رايك ..
حنين ..بعد اذنك ي خوي انا كنت عاوزة اي حاجة تتاجل لحد ما تطمن علي عليا وهاشم اللي مش لاقينه
قدري وهو يتنهد ..لا ي حبيبتي موضوع عليا شكله مطول
هو موضوع هاشم وخالد مكلمني من بدري
حنين حاضر ي خوي الل تشوفوا ....
قدري اني مسافر تركيا في شغل ....
هقعد اسبوع وان شاء الله لما نرجع نتفق علي كل حاجة
حنين ...ربنا يريح قلبك وتلاقيها
قدري مأمنا ...ااامين
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
اتصلت علياء عل ندي اخبرتها بحملها
ندي ...الف مبروك حبيبتي
علياء ..الله يبارك فيكي
مش ناويه تعرفي قدري
علياء ..لا ي ندي قدري لو عرف هيرجعني غصب عني
دا غير انه هيعرف طريق عبد الرحمن وممكن يأذيه
ندي ...ربنا يهديلك الحال ي حبيبتي
ثم تابعت ..عامله ايه في الدراسه
علياء..ماشيه تمام بس الكورسات قاطمه وسطي مش بعرف اخد نفسي ...
ندي ...معلش ي حبيبتي ربنا يقويكي وينجحك
علياء ..يارب ي ندوش...
عليا ..عامله ايه مع اسر
ندي ..اسر ي ستي مشغول اليومين دول قضيه قتل بنت عمك لانها جرت قواضي كتير بقلمي نيفين بكر
علياء ..ايوة عرفت منهم لله كلهم ...
ندي ..مرعي لما اتقبض عليه قلب الطربيزة عليهم كلهم
علياء ...ربنا يسامحة بقي كفايه اللي حصله
ندي ..وبيقولوا جابر وبا ..وكامل الحديدي هربانين من الحكومة ..
علياء ..ان شاءالله الحكومة تمسكهم ونخلص منهم
ندي ..ان شاء الله دا كان عاوز نتجوز اول ما يخلص من القضيه بس انا قولتلو نستني بعد سنويه ماما الله يرحمها
علياء ..الله يرحمها ي حبيبتي ثم اكملت ...
هو انتي ما تعرفيش حاجة عن حنين ؟؟
ندي ..عرفت ان خالد طلبها من اخوها وبتقول اخوها هيسافر تركيا يخلص شغل ولما يرجع هيكتب كتابهم
علياء بخوف تركيا هو عرف مكاني
لا ي حبيبتي ما تقلقيش انا سمعت منها انه مسافر في شغل
علياء ..لا انا قلبي مش مطمن انا هقول ل عبد الرحمن ويشوف هنعمل ايه
ندي .. ربنا يقدرلك الخير ي حبيبتي
وماان اغلقت الهاتف حتي نادت عل عبد الرحمن
علياء ..عبد الرحمن الحق قدري جاي تركيا
عبد الرحمن ..اهدي ي حبيبتي ما تقلقيش .
علياء ازاي مااقلقش ماهو ممكن يدور علينا في الكليه ويعرف مكانا
عبد الرحمن ..لا ي حبيبتي اطمني احنا مش سايبين عنوانا في الكليه وبعدين الكليه اللي احنا فيها مش بتدي اي معلومات لاي حد عن الكليه .
علياء ..بجد ي عبد الرحمن؟؟؟
عبد الرحمن مقبلا اعلي راسها ...بجد ي حبيبتي اطمني ....
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
سافر قدري اجري خلالها العديد من المقابلات مع رجال الاعمال وفي نفس الوقت كان يبحث عنها ولكن بات بحثه بالفشل
فهو لم يستدل علي عنوان او مكان في كليه لها او لاخيها
عاد بعدها قدري بقله حيله ...
كانت الحجة فردوس دائمه البكاء علي حزن ابنها
فهي من وقت ما ذهبت علياء وذهبت معها السكينه والفرحة من بيتها ....
دخل غرفتها قدري بعد ما استاذن
ايه ي حجة قاعده إهنه ل حالك ليه
الحجة فردوس بنبرة حزينه ..واني هعمل ايه ي ولدي .
قدري ....انا جايبلك خبر هيفرحك
الحجة فردوس باللهفه ...هااا لقيت مرتك ي ولدي
قدري وهو يغمض عينيه باسي ..لا ي امي اني كلمت الشيخ جاد وان شاء الله كتب كتاب حنين علي خالد اخر الاسبوع
الحجة فردوس ...علي خيرة الله ربنا يتمم علي الف خير
عقبال ما نفرح برجعه مرتك ياولدي
قدري بابتسامه حزينه ...ان شاء الله ي حجة
ابقي شوفي حنين ايه اللي ناقصها وهاتيهولها
الحجة فردوس ...حاضر ي ولدي
مفيش اخبار عن هاشم
قدري ...لا ي حجة والله ماساكت وبعت رجالتي تاني
مرعي كان اعترف وقال انهم حاولوا يقتلوه ورموه في شارع مقطوع فان شاء الله بعد كتب كتاب حنين هنزل اسكندريه...
لان مرته قالت اخر مرة كلمها كان من هناك
الحجة فردوس ...ربنا يعترك فيه ي ولدي ...
يارب ي حجة ياارب
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
عند جابر وكامل
كان كامل دائما الاهانه ل جابر اما الاخير فكان يصبر عليه
كي يأخذ نصيبه ويتركه ويبتعد عن البلد حتي لا يتم القبض عليه
كامل في احدي المقابر التي يتم سرقه الاثار منها وبيعها
للاجانب
جابر ..كامل بييه انت اكدت عل التاجر اللي هيحمل البضاعة
كامل بتكبر ..ايوة انت سالتني السؤال دة ولا عشرين مرة
جابر ..اهو بندردش وبنضيع وقت
كامل انا مش ناقصك..
قاطعه رنين الهاتف
كامل ل جابر ..ماتقوم تقول لاي حد من بره يعملنا كوبيتين شاي
جابر متوعداا ...حاضر ي كامل بيه
بعد ما خرج جابر
الوو ايوة ي خواجة هاتيجي تستلم امتي
كامل ..وليه بعد اسبوع
الخواجة ..احتياط امني
كامل ..اوك جبتلي الباسبور اللي قولتلك عليه
الخواجة ..ايوة حضىدر نفسك هتسافر مع البضاعة
كامل اوك
وانهي المكالمه عندما احس باقتراب جابر...منه
جابر ...اتفضل ي كامل بيه
اخذ منه كامل كوب الشاي ثم اكمل حابر
اومال الخوجة جاي امتي
كامل ..لسه ي جابر لسه مفيش جديد لما اعرف اي حاجة هبقي ااقولك
جابر وهو يتوعده بشر .. بقلمي نيفين بكر.اكيد ي كامل بييه اااكيد
كنت عاوز ااقولك ان اخت قدري هتتكتب كتابها كمان يومين
كامل ..وانت عرفت منين ؟؟
جابر ..واحد من الرجاله بره كان بيتكلم انه سمع الشيخ جاد بيتكلم مع قدري بيه وبيباركله
كامل بشر .. تعرف تجيبلي اخته ي جابر
جابر ...اعرف طبعا بس ايه المقابل
كامل ...هسفرك معايا ايه رايك
جابر ...بجد ي كامل بيه
كامل بابتسامه لم يعرف معناها جابر ..... وانا عمري وعدتك بحاجة وما وفتش بيها معاك
جابر ..لا ي كامل بييه اعتربها هنا..
بس كنت عاوز اعرف هتعمل بيها ايه
كامل بشر.....هو اخد كل حاجة مني انا كنت عاوزها
جه اليوم اللي يدفع بقي ..
جابر...تقصد ايه هتتجوزها
كامل بضحكة صفراء......لا انا هخلي شرفه في الارض هخليه ما يعرفش يرفع راسه تاني ابدا ويبقي يوريني هيقدر يعيش ازاي .
انا هتمتع بيها كام يوم لحد ما يجي معاد السفر وبعدها نبقي نسيبها للرجاله .....
جابر وهو يفكر ممممم ...حكايه واعرة بس مش مستحيله ثم سكت لحظة
اعتبرها اهنه ي كامل بيه
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في مكتب اسر كان معه قدري الذي كان يطمئن عل سير التحقيقات
قدري ..افهم من كداا ان الست ام هاشم اتجننت
ومش هتخرج من المصحة
اسر ...الدكاترة بتقول حالتها خطر عليها وعلي اي حد هيقرب منها
قدري وهو يزفر ..مش عارف ااقول ايه لا حول ولا قوة الا بالله ..ربنا اداها جزاتها
ثم اكمل كلامه قائلا ...
مفيش اخبار عن جابر وكامل الحديد
اسر ..لا فيه وان شاء الله هيتم القبض عليهم في ااقرب وقت
قدري.... باذن الله
اسر ..في مجموعه اجانب شغلهم كله في الاثار ودي عصابه دوليه احنا اكتشفناها لما دخلت الصعيد واحنا حاليا بنراقبها واكيد ممكن تبقي خيط تدلنا علي جابر
لان مرعي اعترف عن شغلهم في الاثار
قدري ..ان شاء الله هيتقبض عليهم ي اسر بييه
واني ورجالتي والبلد كلها تحت امرك لو احتجتنا...
اسر ...اكيد ي قدري بييه
قدري ...والانسه ندي اخبارها ايه
اسر ..الحمد لله كله تمام
قدري ...اومال هنفرح بيكم امتي ...
اسر ..ان شاء الله لما اخلص من القضيه دي
سكت لحظة ثم تابع ... بقلمي نيفين بكر هي ما تعرفش اي حاجة عن مدام علياء يعني هي مكلمتهاش .
اسر بحزن علي كلامه ..لا ي قدري بييه ماقالتليش حاجة زي دي
قدري ...اني اسف بس بدور علي اي حاجة تدلني عليها
اسر ..مفهوم ي قدري بيه مفهوم ربنا يقرب البعيد
قدري مأمنا ...ااامين امين
ثم تابع ...اني كنت حابب اعزمك علي كتب كتاب اختي علي خالد صاحبي يا ريت تبقي تشرفنا
اكيد طبعا الشرف لينا ي قدري بييه
قام انتصب في. قفته ثم قال ..استاذن اني
مد له اسر يده فبادله هو الاخر والقي عليه السلام وغادر
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
مر عدده ايام وجاء يوم كتب الكتاب
كانت حنين تتجهز ومعها زينب وصابرين وندي التي حضرت ...
كانت السرايا تعج بالمعازيم
حضر المأذون وتم عقد القران وتم اطلاق الاعيرة الناريه
في الهواء دليل علي فرحتهم...
قام قدري وربت عل كتف خالد وهو يقول
الف مبروك ي صاحبي ..اني مديك نور عيني
خالد ...اطمن انا هشيلها في عنيا
شرد قدري في هذة الكلمه فقد قالها له من قبل عبد الرحمن اخو علياء قال في نفسه
يااااا الله سامحني علي اللي عملته فيها
خالد مقاطعا شرودة ...
هو انا ممكن اشوف حنين ...
قدري ..اها طبعا استني لما انادي الحجة تاخدك لعنديها
وخرج قدري واثناء خروجه سمع طلقات النار تضرب ظن بانها للمجامله ولكنها كان زائده وما هي الا ثوان حتي انقطع النور عن السراي كلها
بعد الهرج والمرج تم اعادة الانوار مرة اخر للسرايه
اتت صابرين عليهم صارخة وقد جرحت من راسها
الحقني ي واد عمي خطفوا حنين وزينب
قدري بفزع ..مين ي صابر ين
صابرين ماعرفش هما كانوا في جاعة الحريم وكانوا لبسين عبايات سودة
لما النور قطع فتحت كشاف التلفون شوفت منهم راجل خالع الطرحة وضربني علي دماغي وشالوا حنين وزينب لما قاومتهم شالوها هي كمان
الحجة فردوس الحق اختك ي ولدي هاتها قبل ما يعملوا فيها حاجة ....
خرج قدري للرجال بالخارج بصوت جهوري
خالد حنين اتخطفت ي خالد تجمع كل الرجال .واتوا بالسيارات
قدري ..اسر بييه امن الحريم في السراي انت والرجال
اسر ...انا جاي معاك ما تقلقش عل الحريم انا اتصلت بالقوة هتيجي هنا وفي قوة هتحصلنا
لم يتكلم خالد ولكنه اسرع لركوب سيارته وانطلق بخارج السراي والذي لحقه قدري به هو وبعض الرجال
اسر الذي كان يحتضن ندي
ندي ببكاء ....اسر انا خايفة علي حنين
اسر اطمني انا مع الرجاله وهنرجعها بالسلامة
ادخلي انتي مع الحجة وخليكي جمبها ...
دخلت ندي ووقفت بجانب الحجة فردوس التي كانت تبكي وتدعوا الله ببعض الادعيه
ظل خالد وقدري يطاردون السيارات التي بها الرجال التي خطفت حنين
بعد مده هربت سيارة منه فكان قدري وراها
وبعد مده فرت منه
اما خالد فقد تمكن من السيارة الاخري
التي اصتدمت بجدار من البناء تحت الانشاء
نزل خالد مسرعا اليهم وفتح باب السيارة التي اندفع منها رجل ضخم البنيه..
ودفع خالد وهم ليضربه عل راسه بعصي ولكن خالد تفداها وظل يكيل له اللاكمات والضربات حتي خارة قوة الرجل
اما الرجل الاخر فكان قد فارق الحياة فكانت تتدفع الدماء بغذارة من راسه
مسكه خالد الرجل من تلابيبه وهو يهزه وقال له وهو يلهث ..
وديتوها فين انطق ي كلب
الرجل والدماء كانت تغرق وجهه ...اني اني هقولك ي بيه
جذبه خالد والقاه بداخل السياره بعد ان كبل يداه من الخلف
دله الرجل عل المكان فاتصل عل قدري واخبره مكانهم
ثم ضرب الرجل عل راسه فخارة قواه فاقدا للوعي
تسحب خالد ...
كان هناك رجلان يقومان بقلمي نيفين بكربالحراسه فاشتبك مع واحد منهم وتغلب عليه
اما الاخر فباغتها وضربه عل مقدمة راسه
فوقع خالد وتم السيطرة عليه فادخله الرجل بالداخل
كانت حنين وزينب منكمشين علي نفسهم خوفا
جاء كامل ومن وراءه جابر ...
جابر عندما تطلع الي ابنته
زينب ..ايه اللي جابك اهنه ...
زينب بخوف ابوي .الحقني
.
اما كامل فقال بشر ...طيب عل ما تتحاسب مع بنتك ادخل انا اريح شويه وجذب حنين من يدها التي نترتها بعيد عنها وهي تقول..
بعد يدك النجسه دي عني
كامل بغرور ..اهدي ي حلوة داا نا هعمل معاكي واجب
دخل الرجل الذي دفع بخالد فاوقعه ارضا
حنين صارخة ...خالد
خالد وهو ينظر لهم ..ما تخافيش ي حنين محدش هيقدر يمسك
كامل ساخرا .....مش تقول حاجة انت قدها
وقف خالد منتصبا فامسكه الرجل وهو يشهر السلاح بوجهه
ثم تابع كامل قائلا ..ايه رايك لما نظبطها قدامك
وثم التفت ل حنين ومزق عنها فستانها وهو يتهجم عليها
والتي شهقت وكانت تقاومه وهي تصرخ
التحم خالد مع الرجل فاوقعه ارضا ثم هجم عل كامل بشراسه وبداء يكيل له الاكمات والضربات
ثم خلع عنه جاكيته والبسه ل حنين حتي تستر جسدها
وجاء ليلتفت له لكنه باغته واطلق عليه الرصاص
فوضع يده عل اصابته ووقع عل ركبتيه
كامل وهو يمسح الدماء من علي وجهه
انا هفرجك انا هعمل فيها ايه وقدامك
وجاء ليمسك حنين هجم عليه خالد مرة اخري وكان يخنقه ضربه كامل عل جرحه عدده ضربات فصرخ صرخة مكتومة بالم ...
ووقع عل الارض جرت حنين عليه وهي تبكي
حنين ..خالد قوم ي خالد عشان خاطري قوم
امسكها كامل من شعرها وسحبها فصرخت من الالم
في هذه الاثناء سحب جابر ابنته للداخل
زينب ..الحقها ي بوي
مالناش صالح تعالي معاي ....
خالد متوعدااا وهو يجز عل اسنانه ..اوعي تفكر انك هتخرج منها قدري جاي عل هنا هو والبوليس
كامل ..واني مش هستني دقيقه هنا
وسحب حنين من شعرها والتي كانت تبكي واشهر بوجهها
خالد وهو ينظر لها بنظره معناها ان تتمهل
فرفعت حنين يده لاعلي فسحب خالد سلاحة بخفه واطلق عل ركبتيه رصاصه فصرخ و خاره قواه وترجع للخلف خطوتين ...
جرت حنين عل خالد وارتمت بحضنه
خالد ماتخافيش ي حنين اهدي ...
كامل وهو يصرخ انا هقتلك وهخلص عليك
وهم باطلاق الرصاص عل خالد ولكنه باغته واطلق عليه الرصاص التي اصابته براسه فوقع جثه هامده غارقا بدماءه
بعد ثوان حضر قدري واسر والكثير من الرجال
ساعدته حنين في النهوض وتوجه الي قدري وهو يعطيه حنين .
اطمن ي قدري شرفنا في الحفظ والصون وخر واقعا فاقداا للوعي وسط صراخ حنين فقد فقد الكثير من الدماء
بعد ثوان سمعوا صوت اطلاق للرصاص مع صراخ زينب
فتوجه اسر للداخل الذي وجد زينب جالسه علي الارض وابيها جثه هامدة ايضا ...
فقد اطلق علي نفسه الرصاص عندما علم بما حدث لابنته
حمل قدري واسر خالد وادخلوة السيارة
وانطلقوا به الي المشفي
بعد دقائق كان خالد علي السرير النقال يدخل غرفه العمليات لانتشال الرصاصه التي اصابته
بعد ساعة خرج الطبيب عليهم وطمأنهم عليه
الطبيب ..الحمد لله شيلنا الرصاصه وهو ساعة وهيفوق باذن الله
هننقلوا في غرفه العنايه الفائقه واول ما تتحسن حالته هننقلوا غرفه عاديه........
هنا وقعت زينب فاقدها للوعي فحملوها وادخلوها غرفه اخري كي يتم الكشف عليها ......
........................
كانت حنين تبكي واخيها يحتضنها
اهدي ي حنين باذن الله هيبقي بخير
حنين ..ان شاء الله ي خوي
جاءت صابرين والحجة فردوس
الحجة ..طمني ي ولدي ايه الاخبار
الحمد لله ي حجة بخير مستنين لما يفوق وهندخلوا
الحجة ..يارب يقوم منها بالسلامة
بعد ساعتين من القلق بداء يستعيد وعيه
نادت الممرضه بقلمي نيفين بكر للطبيب والذي اخبرهم بتعدي مرحل
الخطر وتم نقله لغرفه اخري
دخل غرفته وهو يبتسم له
قدري ..حمدالله عل السلامة ي صاحبي
خالد مبتسما بالم ..الله يسلمك ي صاحبي
ثم اكمل ....حنين كويسة
قدري وهو يربت عل يده السليمه ..بخير اطمن
اني هخروج وهبعتهالك
وبعد لحظات كانت تدخل حنين عليه الغرفه وهي عل استحياء ...
تقدمت حنين وقالت ...حمدلله عل السلامة
خالد بتعب ..الله يسلمك تعالي ي حنين
تقدمت منه فشاول لها بان تجلس بجانبه عل سريره
فجلست وهي علي خجلها
حنين ببكاء .. اني اسفه اني السبب فاللي حصلك
خالد مبتسما بالم ..اسفه علي ايه ي عبيطة انا عمري كله فداكي
هنا اجهشت حنين بالبكاء ولم تتكلم
خالد بالم ..اهدي ي حنين ...
حنين وهي تضع كفيها عل وجهها وتبكي
انا كنت هموت لو كان جرالك حاجة كفي الله الشر
خالد مبتسما ....يااه تصدقي بالله دي اجمل حاجة حصلتلي
اخيرا سمعت منك كلمه حلوة
تنبهت حنين عليه واحمره وجنتيها خجلا ثم قالت بحرج
انا انا هخروج اشوف الحجة يمكن بتناديني
وهمت واقفه
امسك هو كفته يدها وقربها لشفتيه وطبع قبله رقيقة عليه
سحبت هي يدها واسرعت للخارج
فابتسم هو علي حياء محبوبته
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
في غرفه اخري كانت الطبيبه تتم الكشف عل زينب وجنينها فهي كانت متعبه ومصدومه
كانت معها صابرين والحجة فردوس
طمنينا ي داكتوره هي بخير
الطبيبه ..ايوة بخير اطمني والجنين بخير مفيش حاجة مقلقه ...
الحجة فردوس ...الحمد لله
ساعدتها صابرين في اعتدال ملابسها
الطبيبه ...انتي دلوقتي في بدايه الشهر السادس لازم تتابعي
كل شهر عشان في حقنه هتاخديها في الشهر ده
صابرين ..ان شاء الله ي دكتورة ومتشكره لتعبك
الطبيبه ...لا ابدا داا وجبي استاذن انا هترتاحي معانا ال نهاردة
وان شاء الله عل بكرة هكتبلك عل خروج ......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
بعد عدة ايام خرج خالد علي سرايه قدري
واحضر له ممرضه كي تقوم باعطاءه الحقن والادويه
بعد ما اتمت له الغيار عل الجرح ...
اتت حنين حامله لصنيه الطعام
حنين ...اني جيبتلك الاكل اها
تعالي ي حنين
استاذنت الممرضه وخرجت
حنين بارتباك ..اني هنزل لاالحجة تنادي علي ولا حاجة
خالد ..حنين هو انا مل مااجي اكلمك او تبقي معايا بتهربي ليه
حنين بتتلجلج ..ابدا مفيش
لا في ي حنين قوليها في وشي انتي ما بتحبنيش
لتتسرع حنين ..ابدا والله انا بحبك اووي
خالد وهو يقترب منها ..قولتي ايه
حنين بخحل ...ماقولتش بعد
خالد تؤ تؤ مش باعد
حنين ..عشان خاطري
خالد ...مش قبل ما اعمل حاجة كان نفسي اعملها من زمان ...بقلمي نيفين بكر
حنين ببلاها ..حاجة اييه
اقترب منها ومال عليها ليأخذ شفتيها بشفتيه في قبله
محمومة مهلكه فلتت منها تأوه فجننته فضمها اكثر اليه وظل يقبلها بشغف بتملك حتي كادت حنين ان تسقط لولا زراعه السليم الذي اسندها به من خصرها
ابتعد عنها بعد فكانت مغيبه تماما كانت تغمض عينيها
وتستند براسها عل صدره...
حنين انتي اغلي حاجة في حياتي كنت بحلم باللحظة دي
من سنين ماتتصورش سعادتي قد ايه وانتي في حضني كدااا
استوعبت حنين كلمته فجحظت عيناها وابتعدت
انت انت قليل الادب عل فكرة
خالد متعجبا من تحولها ..انا
ايوة انت عشان انت بوستني وكداا ما يصحش
خالد مبتسما ...يصح ايه ي عبيطة انتي، انتي مراتي
لاه لما اكون في بيتك ابقي مراتك
ي سلام وكتب الكتاب اللي اتكتب
بردك لاه
خالد وهو يتصنع الغضب ...خلاص ي حنين اللي تشوفيه
حنين ..انت زعلت
خالد ايوة طبعا زعلت بس براحتك وتوجه عل الفراش ومدد ساقيه
وتصنع الالم ..اه
حنين بلهفه ..خالد مالك
خالد وهو ماذا يتصنع ...مفيش اندهي الممرضه عشان تعدلي المسند اللي ورايا
حنين ..طيب انا هعدلوه
خالد ..لاء ي ستي لحسن تقولي ما يصحش نادي الممرضه
حنين بغيره ظاهرة عليها ..لاه اني اللي هعدلها
همت بالعمل عل اعتدال الوساده فجذبها اليه فوقعت في احضانه وقال امام شفتيها
عاززك تفهي انك مراتي يعني اي حاجة تحصل ما بينا مش حرام احنا الفرق الوحيد بس بينا وبين اي اتنين متجوزين انك تبقي في بيتي .
حنين بخجل ... خلاص ي خالد سيبني ل حد يجي. احنا اكده
خالد مشاكسا لها ..مش هسيبك الا لما تجيبي بوسه
حنين بخجل ..الله يخليك سيبني
لا مش هسيبك مهو ي تجيبي بوسها
يا اديكي انا بوسه زي اللي اخدتها من شويه
حاولت ان تتملص منه ولكنه كان زراعه محكم عليها
حنين ..خلاص سيبني وانا هبوسك
واقتربت وقبلته علي وجنته
خالد رافعا حاجبه ...ايه دا بتبوسي ابن اختك
البوسه ي ماما دي فن بتبقي كدااا
فاخذها بقبله طويله كانت تدفعه بوهن في البدايه
حتي تعمق بقبلته فاذابها وكانت لا حول لها ولا قوة امام اجتياحة عليها
ابتعد عنها وهو يلهث وقال ....انا مضطر اسيبك دلوقت لكن لما تبقي في بيتي مش هسيبك تبعد ابدا الا لما اشبع منك ومااظنش اني هشببع
ابتعدت هي وعدلت من ملابسها وقالت بخجل اني
هروح اشوف الحجة ولو احتجت حاجة نادي عليا
وهربت مسرعه من نظراته العاشقه .. ......
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
مرة عدة اشهر
في تركيا
كانت عل موعد ها الشهري مع الطبيب
فاهي تمت الشهر الخامس وستشاهد طفلها وتعلم نوعه
عبد الرحمن ..جاهزة ي حبيبتي
ايوة جاهزة
واخذها وتوجهوا الي المشفي
دخلت عيادة الطبيب
وتمددت عل السرير وكان عبد الرحمن بجوارها ويمسك بكفه يدها .....كان الدكتور يمرر ذراع الاشاعة وهو مبتسم
فقالت له علياء ..كل حاجة تمام ي دكتور
الطبيب ..الحمد لله كله تمام
علياء ..ممكن اعرف نوعه
الطبيب مبتسما ..نفسك في ولد ولا بنت
علياء ...اي حاجة هديه من ربنا
الطبيب ..ونعم بالله
ثم اكمل هما ي ستي بخير
اما بقي نوعهم ....
عبد الرحمن ببلاها ..هما مين
الطبيب بنفس الابتسامه .....الاطفال
عبد الرحمن ..حضرتك تقصد انهم تؤم
الطبيب ..ايوة تؤم
علياء بدموع وفرحة عل وجهها ..بجد ي دكتور حضرتك متاكد
قهقه الطبيب عليهم وقال ..انتوا ليه مش مصدقين والله تؤم
عبد الرحمن مائلا عليها ومقبل اعلي راسها
الف مبروك ي حبيبتي ربنا يجبهم بالسلامة
علياء عل نفس حالتها وهي تبكي ...الحمد لله يارب الحمد لله ...
وقالت في نفسها ..كان نفسي تكون معايا و اشوف الفرحة في عنيك اكيد مكانتش هتبقي الدنيا سيعاك .
قاطع شرودها سؤال عبد الرحمن هما نوعهم اييه ي دكتور
الطبيب ....ولدين بأذن الله
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷
رجاء ربط الاحزمة فنحن علي وشك التحليق
بالفصل ما قبل الاخير من الروايه
بشكر كل من دعمني بكلمه طيبه او بتصويت او بكومنت
لكم مني الف تحيه واحترام
اللي لسه مش عارف اسم الجروب فهو
روياتي🌷نيفين بكر 🌷
البارت كبير جدا يارب يكون تعويض
عن التاخير
بطلب من الكل يااريت التصويت
حسسوني بالتقدير زي ما بقدركم
بجهز بروايه جديدة وان شاء الله تعجبكم
love you neven bakr🌷
❤❤❤❤❤❤❤
ماقبل الاخيرة من قدري انت
بقلمي نيفين بكر
قدري ..مين دول؟؟
عبد الرحمن ...دول ي سيدي جاسم وفارس قدري جاسم المنشاوي ..........
ليتلعثم قدري وهو يقول ..انت ب بت بتقول ثم ابتلع ريقه وقال انت بتقول اييه ...
عبد الرحمن وهو مبتسم ...بقولك دول ولادك
عليا كانت حامل لما سافرت ...
انتابته مشاعر مختلطه ...صدمه فرحة توتر ضربات قلب متسارعه
اقترب منهم ببطئ ثم نزل عل ركبتيه امامهم
فمد يده ليقربهم منه .....
جاسم . خالو عبد الرحمن بيقول انت بابي قدري
هز له راسه وكانت دموعه تنزل من عينيه ..
فاقترب منه الصغير ومد له كفيه الصغيرة وهو يمسع دموعه وقال
مامي بتقول مفيش ل جل بيعيط وانت مش تعيط
احتضنه قدري وضمه بقوة الي صدره
وقال له ...... انا مش بعيط انا فرحان اني شوفتك انت واخوك
اما فارس ... فكان يتمسك بيد خاله
فمد له قدري يده وقال
مش هتسلم علي بابي
فهز له راسه ب لا
قدري ...ليه انت مش بتحبني
فارس ...بحبك عشان مامي بتحبك...
ابتسم قدري وقال له .... طب تعالي احضني
تقدم منه الصغير وارتمي بين احضانه
ظلوا في حضن قدري مده
فارس ..انت مس هتسافل تاني وتسيبنا
قدري وهو يمسع عل وجهه بكفيه
..لا ي حبيبي مش هسيبكم تاني ابدا انا ما صدقت لقيتكم
ونهض واقفا وتقدم من عبد الرحمن وربت علي كتفه وقال
بامتنان ....حقك علي انت النهاردة كانك رديت لي روحي
عبد الرحمن وهو يبتسم ..يارب يكون داا تكفير عن غلط زمان واتمني تسامحني
قدري ...اتمني انت اللي تسامحني عشان اللي عملتوا في علياء
عبد الرحمن ...مش المهم انا ،المهم هي و ترجعها وتبدل حزنها والمها فرح وسعاده
قدري ....وهو يمد له يده
عهد عليا صدقني وهخليها كمان تسامحني
عبد الرحمن . مبتسما ..وانا متأكد من دااا
ثم تابع ...
عبد الرحمن ...هي ما تعرفش اني جاي ولو عرفت هتزعل مني
قدري ..للدرجادي كرهاني
عبد الرحمن ..لو كرهاك ماكنتش جتلك ابدا بس هي خايفه من رده فعلك عل بعدها وكمان خايفه عليا وعلي الولاد لا تاخدهم او تضغط عليها
قدري ..عارف ي عبد الرحمن اللي مزعلني منها ايه
انها ما وثقتش في حبي ليها كانت دايما خايفه لا ااذيها
وانا ما كنتش بقدر اشوف الدموع في عنيها
علياء هترجع بس لازم تتعلم درس مهم اووي انها مهما حصل لازم تثق فيا وعمرها ما تخبي عني اي حاجة حتي لو هتزعلني ...
عبد الرحمن ..معاك حق المهم همشي انا دلوقت
قدري ...انتوا عايشين فين في اسكندرية
عبد الرحمن ...اخدين شقه هناك بنشتغل في مستشفي استثماري تابعه ل رجل اعمال كبير ف اسكندريه ....
قدري خلاص انتوا تقعدوا هنا ولما تقرب ترجع سافروا
احنا ممكن نحجز طيران عل قبل اليوم اللي هي جايه فيه
وتسافروا قولت ايه....
عبد الرحمن باستسلام...اوك اللي تشوفوا
اما هو فانحني وحمل اطفاله وهو يحتضنهم
انا بقي البشاوات دول فانا عندي حاجات كتير هوريهالهم
جاسم ....حجات ايه ايه
قدري وهو يبتسم ..تحب تركب خيل
فرح جاسم هو وفارس اخيه ...هااااي هنلكب خيل هاااااي
قبل كلا ابناءه وقال تعالي لما تشوفوا جدتكم الاول دي هتفرح اوي
جاسم ....مين دي
دي امي انتوا هتحبوها اووي ...
اخذهم لغرفه الحجة فردوس التي كانت تحمل القرآن وتقراء به ...
خبط هو علي الباب فاذنت له فدخل
وهو يحمل اطفاله
نظرت له بنظره استغراب وقالت
مين دول ي ولدي
خدي ي حجة دي هدية من ربنا ولسه عارف بيها دلوقت
الحجة .....هديه ؟؟
وضعهم علي ساقيها وقال .....دول فيهم شبه من مين ي حجه
الحجة وقد تغيرت ملامح وجهها ..سبحان الله كاني شيفاك وانت صغير ...
ايوة ي حجة مهما لازم يكونوا شبهي
الحجة بتلجلج ..انت تقصد اييه
قدري ..دول ولادي من علياء ...علياء كانت حامل ي امي قبل ما تسافر بقلمي نيفين بكر
احتضنتهم الحجة وهي تبكي وتقول .. وااه ي شج الروح
وااااه ي ضي عيني اللهم لك الحمد
فينها علياء ي ولدي
هي مسافرة ي حجة دلوقت في امريكا
الحجة وهي تجفف دموعها ...روح وهاتها ي ولدي ورضيها
قدري .بعزم ..هجيبها وغلوتك لا اجيبها ما تقلقيش
بس الولاد هيقعدوا معانا اسبوع علياء مش هتعرف انهم هنا الا لما اروح واجيبها ماشي ي حجة
الحجة ماشي ي ولدي ..سيبهم بقي وياي
قدري وهو يبتسم ويقبل اعلي راسها
حاضر ي حجة حاضر
مر الاسبوع عليهم بسلام فكانت علياء تتصل دائما عليهم وتكلمهم فيديو ولكنهم كانوا يقفلون الكاميرا وكانوا يتحججون بان الكاميرا بها مشكله فكانوا يروها اما هي فلا تراهم
كان يراها وهي تضحك وتتكلم معهم
ااااه كم اشتاق لها ولملامح وجهها ....
الي ان جاء اليوم الذين سيسافرون به ..
كانت الحجة وحنين يبكين ...
قدري .. اهدوا مش اكده اني هرجعهم صدقوني مش هسيبهم يبعدوا عننا تاني
حنين... وعلياء هترجع ..
قدري طبعا يعني هرجع الولاد وهي لاه
الحجة ..معلش ي ولدي خلاص خدهم عشان ما يتاخروش عل الطيارة
قدري معلش ي حجة يومين بس مش هخليهم يفرجوكي
الحجة ....ان شاء الله ي ولدي
واخذهم واعطاهم لعبد الرحمن واخذهم ورجع الي الاسكندريه .....
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
جاءت علياء وسلمت عل اولادها وجلست مع اخيها واستاذنت لتنام فهي طيله الاسبوع لم تستطع النوم لانها ابتعدت عنهم
بعد ما دخلت غرفتها .
اوعوا حد فيكو يغلط
جاسم ..مش تخاف ي خالوو
فارس ...انا خايف انت اللي تغلط ي خالووو
عبد الرحمن ..خايف مني انا ماشي ي شقي
وشوشهم عبد الرحمن المهم جهزتوا الحاجة
الاولاد في نفس واحد ..ايوة ي خالوو
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بعد يوم شاق من العمل كانت علياء عل مكتبها
حتي جاءتها الممرضه وقالت
دكتور جلال طالب حضرتك في مكتبه
نهضت هي وقالت اوك انا رايحه اهو
كانت تتصل عل عبد الرحمن للمرة العاشرة فهي تتصل به من مده ولكنه لا يجيب فاتصلت عل ندي لكي تطمئن عليه وعل الاولاد ولكنها لم تجد احد بالمنزل
قفلت معها الهاتف وتوجهت لمكتب المدير دكتور جلال
طرقت عل الباب فوجدت زملائها موجودين
القت السلام وردو عليها التحيه
د/جلال ....تعالي ي عليا اتفضلي
ثم تابع
وهو جالس علي مكتبه اتفضلوا اقعدوو
وقال ......برحب بكل الدكاترة اللي هنا
انا جمعتكم عشان ابلغكم بامر ضروروي
وهو في مساهم جديد دخل معانا وحابب يتعرف عليكم
لما عرف انكم اكفئ دكاترة وأوائل الجامعات رغم حديث تخرجكم وصغر سنكم
لتعلوا الهمهمات بين الحضور
فيقول المدير من فضلكم هدؤؤؤؤء
فيطرق الباب وكل الاعين ملقاه نحو الباب
قام مدير المشفي من مكانه وبالتالي قام كل الجلوس
دخل هو بهيبته وبكل فخر ووقار وتقدم منهم
المدير ..احب ااقدملكم قدري بيه المنشاوي شريكي الجديد
قدري . وهو يبتسم ......احب اعرفكم بنفسي اولا
انا قدري المنشاوي رجل اعمال وعضو مجلش الشعب
عن اهلنا بالصعيد وحابب اتعرف علي كل حد فيكم
اما علياء فكانت في حاله لا يعلمها الا الله
انتابتها حاله من الصدمه كانت تتصبب عرق
ونشف ريقها وكانت متوجما
تقدم هو منهم الواحد تلو الاخر ليعرف عن نفسها حتي جاء دورها
فمد يده لها فنظرت ليده ثم رفعت عيناها لملاقاه عيناه
كان ينظر لها بنظرة لا تفهمها ....
فتقدم منه امير زميلها والذي مد يده ليصافح يد قدري الممدودة بدلا عنها ....
وهو يقول ...انسه علياء انسانه محافظة ومبتسلمش علي حد ..😂
قدري بملامحه التي ارتسمت الغضب وهو يقول في نفسه
من هذا الذي يتكلم بالنيابه عنها
ايقول انسه لما.... هل لم تقول لاحد انها متزوجه
لماذااا؟؟؟
ظل علي حالته هو اما هي فقد كان سيختلع قلبها من الخوف ومن منظر وجهه الذي احتقن بالدماء
لم تحملها ساقيها و خاره قواها ووقعت عل الارض
قدري بفزع علياااااااء .......
جاء امير زميلها لكي يحملها
قدري وهو يبرق عيناه بصوت جهوري ارعبه وارعب من بالغرفه .....
بعد يدك عنيها لاقطعهالك ..
وحملها هو ووضعها علي اقرب اريكة
وقال بصوت عالي ..كل اللي في الاوضه يطلعوا برررره و.عاوز داكتورة تيجي تشوفها ...
خرجوا جميعا وجاءت زميله لها فقالت
ممكن حضرتك تتفضل برة
قدري ....لاه اني هستني معاها
الطبيبه ...ي فندم ما يصحش
قدري ....انا قدري المنشاوي جوز علياء
الطبيبه ...احم اسفه وفكت لها حجابها
كي لا تختنق منه
وبداءت في ايفاقتها
علياء بتململ ...قد ر ي ....قد ر ي
وقف هو امامها وهو يرتسم الصرامه فداخله قد اختلع عليها...
قدري ...نعم
علياء.......قدري انا انا
قال لها وهو يقف امامها وهو ينظر لعينيها بتفحص
انتي اييه ؟
جهزي حالك وبينا يلا....
علياء وهي تنتفض ...علي علي فين
قدري بصرامه ..علي البلد
علياء ...لاء انت وقبل ان تتكلم قاطعه هو بحده ...
قدري ...عليااااااا انا خارج بره و5دقايق بالظبط لو مالقتكيش وقفه قدامي
مش هقولك انا هعمل ايه ....قالها بتوعد
وتركها وذهب دون ان يستمع الي ردها
اما هي فكانت تتسارع وتيرة انفاسها
والتقتت الهاتف من جيب البلوط وعاودت الاتصال مرات عديده ولكن دون استجابه
همت بالاتصال مرة اخري وجدته يقف خلفها
وهو يقول .....مش هيرود عليكي
علياء وهي تجحظ عيناها انت انت عملت ايه
لم يرود هو
فقالت بصراخ وهي تتمسك بياقه جاكيته
انت عملت حاجة في عبد الرحمن
قدري ..لاه مش اني اللي عملت هو اللي عمل في نفسه
علياء بصراخ ..انت اذيت عبد الرحمن
اخويا فين عملت فيه ايه
قدري خد جزاءه
علياء بصدمه ...عملت عملت فيه اييييه وولادي ولادي
قدري وهو يتقرب منها ....ولادك زي ماانتي حرمتيني منهم اني هحرمك انتي كمان لو ماسمعتيش الكلام
علياء وهي تهذ برأسها لالالا .. لالا قدري انت مش هتعمل فيا كداا انا عارفه انك زعلان مني بس مش ممكن تعمل فيا كدااا صح مش ههون عليك ي قدري ..
قدري وهو يضع يده عل يدها لينزلها من عل ياقته ببرود ...واشمعني اني هونت عليكي قلبك
طاوعك كيف تخبي علي ولادي
علياء .ببكاء ....كنت خايفه منك
قدري ...طيب خليكي خايفه ي عليا عل طول
ثم قال وهو موليها ظهره اني مسافر اني وولادنا هااا ولادنا لو حبيبتي تيجي معانا تقدري تحصليني
وقفت ثواني تستوعب كلامه
وخلعت البالطوا وركدت وراءه
كانت طوال الطريق تبكي وتحتضن اولادها
وهو يرتسم الصرامه والجديه
حتي وصلوا امام السراي
نزلت وهي ممسكه بالاولاد ودخلت بهم
وجدت الحجة فردوس التي ارتمت بحضنها
قالت ..كدا ي عليا كدا ي حبيبتي كل الغيبه دي
وكذالك حنين التي كانت تبكي ايضا
علياء غصب عني والله ماتزعليش مني ي ماما ولا انتي ي حنين انتوا كنتوا شاهدين عل كل حاجة
الحجة ..خلاص ي بتي ما تبكيش ربنا يهدي ما بينكم
احتضنت الحجة الاولاد فارس وجاسم وكذلك حنين
علياء ...فين اخويا عبد الرحمن
اتصل عليه قدري واعطاها الفون
علياء بلهفه ..عبد الرحمن انت بخير
عبد الرحمن ..ايوة ي حبيبتي بخير ما تقلقيش .
علياء..انت فين
عبد الرحمن ...في البيت ي علياء
تنهدت وحمدت الله عل سلامه اخيها
واغلقت معه الهاتف ثم جاءت تتكلم فلم تجد الاولاد
هما الولاد راحو فين
حنين ..جوة مع صابرين بتسلم عليهم
علياء ..اييه مع مين ...وركدت للداخل
وجدتهم يجلسون ارضا وصابرين تجلس معهم وتلاعبهم
قامت صابرين وجاءت تسلم عليها ولكنها قابلتها بحده
واذدادت اكثر عندما شاهدت انتفاخ بطنها...
صابرين ..حمدلله عل السلامة يا عليا
علياء...شكرا الله يسلمك
واخذت الاولاد وتركتها وذهبت للحجة
فين قدري
في المكتب ي حبيبتي
ماما من فضلك خدي الاولاد
وذهبت مسرعه اليه فتحت باب المكتب دون استاذان
فكان طارق يجلس معه
علياء باحراج ..اسفه كنت بفكرك لواحدك
هروح انا وهرجع بعدين
قدري ...تعالي ي داكتورة اتفضلي
وقدمها ل طارق .
دي داكتورة علياء مرتي
ودا الباشمهندس طارق صاحب شركه المقاولات اللي قامت ببناء المستشفي
علياء..اهلا بيك ي باشمهندس
طارق. اهلا بحضرتك ي هانم
طيب هستاذن انا وان شاء الله اول مااوصل
هتصل بيك
قدري ..اوك مع السلامة وذهب طارق
تقدم قدري منها وقال ...افندم كنتي عوزاني ف ايه
انا عوزة اعرف الوضع هيكون ازاي
قدري .. عادي ولادي هتعيش معايا ومش هتفرقني ابدا
علياء ..وانا
قدري...انتي ايه
علياء...انا وضعي هيكون ازاي
قدري ...مش فاهم
علياء وهي تحاول ان تداري غيرتها
ااقصد د يعني انك عشت حياتك وكمان في بيبي في الطريق
وانت مش محتاجلي ولا محتاج للولاد
قدري .... وهو يزم شفتيه .. دا اللي انتي شيفاه
علياء...ايوة دا اللي انا شيفاه فمن فضلك سيبني امشي
قدري ... لاه ي عليا مش هيحصل
علياء.....وانا مش هقعد هنا ابدا
قدري....اوك انتي حرة
علياء ....يعني ايه
قدري...يعني انتي عاوزة تمشي امشي لكن عيالي مش هتفارقني طول ما فيا نفس
علياء بنرفزة ...انت بتقول ايه
قدري..... اللي سمعتيه
علياء...مش هيحصل اني اسيب ولادي
قال بتحدي ومش هيحصل انك هتخدي الولاد تاني
علياء.....انا مش هقبل بالوضع دااا
قدري بتحدي.....مفيش عندي غيره
علياء ..انت بتخيرني اعيش معاك في وضع انا مش قبلاه ي تحرمني من ولادي وجلست تبكي بانكسار وقله حيله ..انت بتعمل فيا كداا انا اذيتك في اييه
قدري وهو يتكلم معها بعصبيه ويمسكها من ذراعيها
مش عارفه انتي عملتي اييه هقولك
انتي خلتيني زي المجنون في كل بلد شويه
سافرتي وما عملتيش حساب ليا
عرفتي بحملك وخلفتي من غير مااعرف ولو ما كنت عرفت ماكنتيش هتعرفيني
علياء ببكاء... عشان خفت منك علي عبد الرحمن وعل ولادي
لاتغصبني اني اعيش معاك وانت معاك وحده تانيه
زي دلوقت ...
قدري ..خليكي خايفه ي عليا واوعي تثقي فياا
علياء...تقصد اييه
قدري....ااقصد انك غلطتي زي ماانا غلط بس غلطتك كانت اكبر الخوف خلاكي تقلبي حياتنا جحيم
عارفة لو كنتي صارحتيني ما كناش وصلنا لكل دااا
علياء ببكاء... ماانا قولتلك بس انت اللي ماصدقتنيش
قدري بحده ...بعد ايه بعد لما كدبتي مرة وعشرين بعد ما كدبتك كبرت جايه تقولي صدقني
كنت اجيب منين عقل يصدقك هااا رودي ...
تابع قدري...ولادي مش هتفارقني تاني ودا اللي عندي
علياء.. بتحدي ..لالا قول انك بتحبني ومش قادر اني اسيبك وابعد وبتلوي دراعي بالولاد ...
قدري بنبرة ساخرة ....وليه ما تقوليش العكس
علياء..،.ازي بقي
قدري.....يعني بتضغطي عليا بالولاد عشان اسيب صابرين
علياء بكدب ..لاء طبعا
قدري... ماشي ي عليا هنعمل انا وانتي اتفاق علي اللي هيسلم الاول ويعترف بغلطه للتاني
علياء...اوك بس ايه الفايدة من الاتفاق داا
قدري ....انا هقولك ايه الفايدة اللي هيعترف بغلطه وبحبه للتاني هيملي عليه شروطه وهو مجبر انه ينفذها
علياء بتحدي اوك انا موافقه بس لحد الاتفاق دا ما ينتهي
انا هعيش فين
قدري ...هنا طبعا بقلمي نيفين بكر
وشغلي
تقدري تشتغلي هنا بردوو انا بنيت مستشفي
كبيرة تقدري تشتغلي فيها....
وو هتعمل ايه ل عبد الرحمن
قدري ...مش هعمل حاجة
علياء بتعجب ..يعني سامحته ...
قدري ....ايوة ي عليا سامحته ومن زمان من يوم ما عرفت الحقيقه
هي جبانه فعلا لو كانت اخبرته من البدايه لم يكن ليتزوج او ابتعدت هي عنه لم يكن ليحرم من اولاده هو محق
بعد انتهاء كلامها مع قدري صعدت لغرفتها
كانت ورد تجهزها لها
علياء بود ..ازيك ي ورد
ورد ...تسلمي ي هانم نورتي السرايا
علياء ...نورك ي ورد
ورد ...جناب قدري بيه محرج علينا كلنا محدش يدخل هنا ويشيل حاجة من مكانها كان كل يوم يبات اهنه وكانت ستي حنين او ستي الحجة هي اللي بتدخل تروقها
علياء وهي تمسح الغرفه بعيناها
بتنهيده ....فعلا كل حاجة كما تركتها ...
فتح قدري الباب فاستأذنت ورد وتركتهم
علياء وهي تلتفت اليه ....
قدري كان ينظر اليها باشتياق ولكنه لن يخسر معها الاتفاق يجب ان تعترف بخطئها وبانها لن تستطيع الابتعاد عنه مرة اخري
علياء وهي تتهرب من النظر اليه حتي لا تفضحها عيناها ايضا ...
قدري وهو ينظر اليها وهو يضيق عيناه ..
..انتي كنتي جايله انك مش متجوزة لييه ؟؟
علياء .....انا مكنتش بتكلم مع حد في خصوصياتي
مفيش حد اعرفه غير ندي وانا وهي مابنتكلمش مع خد ما بنعرفهوش فمكنش حد يعرف اني متجوزة وعندي اولاد
نظر له نظرة مطوله اربكتها ثم تابع ...
ارتاحي شويه وانزلي عشان نتغدي
علياء ...انا انا عوزة اعرف انت هتنام فين
قدري ..لييه
علياء ...عشان انا مش هقبل انك تكون عايش معاها ومعايا
قدري وهو يربع يده امام صدره.....يعني لو قولت هنام هنا هترفضي
علياء بتلجلج ...ايوة هرفض انا انا خيرتك ي انا ي هي
قدري بابتسامه لم تعرف علياء معناها ....برحتك انا مش هنام هنا اطمني انا ليا اوضتي ومراتي اللي بتحبني
علياء بغيظ وغيره ...وهي تدفعه في ذراعه
يلا امشي ماعنتش تيجي هنا روح لها
قدري بنفس الابتسامه فهو يعلم بانها تفعل ذلك بدافع الغيره ...
يلا اعملي اللي قولتلك عليه والولاد تحت مع الحجة ما تقلقيش عليهم ...
ومن بكرة باذن الله هتنزلي معايا عشان تشوفي المستشفي ولو عوزة اي تعديلات ابقي عرفيني
وتركها وغادر الغرفه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في الاسكندريه علمت ندي بما حدث من علياء
اسر وهو يتناول وجبه الغداء
يعني قدري جالها واخدها
ندي ..ايوة وبتقولي انها هتعيش هناك
اسر طيب كويس اهي رجعت لحياتها الطبيعيه
ندي ..هو انا بقولك عشان تقولي كويس
اسر ..مالك ي ندي متنرفزة لييه
ندي ببكاء ..عشان الولاد هتبعد عني انا اتعودت عليهم
اسر ..ي ستي لما تخلص اجازتي هبقي اخدك تقعدي هناك معايا اهو هتبقي قريبه منهم وقريبه من الولاد
ندي ..بجد ي اسر
اسر وهو يلتقت يدها ويقبلها .. ايوة ي روح اسر
ندي ...طب هو ممكن يعني
اسر مستفهما ...ممكن اييه
ندي ..بس ما تزعلش
اسر وهو يبتسم ويجعلها تنهض من مجلسها ليجلسها عل ساقيه حد بيزعل من بنوته
طبعت ندي قبله عل وجنته
اسر مضيق عيناه ..لاء دا الموضوع كبير اوي بقي
ندي ...انا هقولك ولو قولت لا يبقي لاء
اسر ..قولي ي ندي سامعك ...
ندي...هو ممكن ي حبيبي انقل ورق شغلي في الصعيد
اسر .......
ندي بحزن بعض الشئ ....ايه اتضايقت
اسر...لا ي ندي مااتضايقتش بس ليه مافكرتيش من بدري في كدااا
ندي...انا هقولك انت اغلب الوقت مشغول في شغلك
انا كنت هقعد لوحدي طول الوقت دااا
وبعدين انا مااعرفش غير علياء وحنين وانا بعدت عن حنين الفترة اللي فاتت عشان ما يعرفوش يوصلو ل علياء كان ممكن اغلط باي كلمه
فاهمني ي اسر
اسر ........
ندي وبداء البكاء يخنق صوتها
انت اضايقت صح خلاص مش عوزة اسافر
اسر..... لاء ي ندي مااضايقتش ولا حاجة
وترك الطعام واوقفها ووقف وقال
...انا داخل انام شويه
ندي ...وهي تحتضنه من ظهره
وحياتي عندك ما تزعل مني انا مااقدرش عل زعلك
التفت لها وقال ...هكدب لو قولت مش زعلان
لانك هتسافري دلوقت عشان خاطر علياء والولاد وبس
لكن وقت ما قولتلك انا ما بقدرش عل بعدك تعالي انقلي معايا في الصعيد انتي وقتها رفضتي
عل العموم مفيش مشكله من بكرة انقلي ورقك
ندي وهي ترتمي في حضنه وتبكي
عشان خاطري ما تزعلش مني انا بحبك وانت عارف كدا
بس انا بحب ولاد عليا اوي بحسهم بيكملوا النقص اللي عندي
اسر وهو يشدد في احتضانها ....نقص اييه قولتلك انا مش هاممني الا انتي انتي بنتي واختي وكل حاجة في حياتي
ي ندي ما تبوظيش حياتنا وبعدين دااا رزق ربنا رايد هيرزقنا مش رايد يبقي نقول الحمد لله وقدر الله وماشاء فعل
ندي بحب ..اسر انت افضل نعمه ربنا ادهاني انت جبر السنين اللي عشتها انا بحبك اووي والله
اسر مممم لا الكلام هنا ما ينفعش
شهقت ندي عندي حملها وتوجه بها الي غرفتهم
ندي......... اسر
انزلها بداخل الغرفه واقترب منها وقال
اسر انتي وحشاه اووي اوووي
واعطاها قبله طويله متعمقه واخذها لرحله في عالمه
ليحلقا معا الي مكان خاص بهما وحدهما لا يدخله سواهم
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في الصعيد في سرايا العزايزة
نزلت علياء وسالت عل اولادها وجدتهم مع الحجة فردوس تطعمهم ..
ابتسمت علياء اليها بود
الحجة ..تعالي ي بتي
تقدمت منها وجلست امامها
هاتيهم ي ماما ااكلهم اني عشان مايتعبوكيش
الحجة بابتسامه. ..مالكيش صالح اني عوزاهم يتعبوني براحتهم ...
جاسم ...انا بحب تيتا اووي ي مامي
فارس ...وانا كمان
الحجة ..بفرحة ..ي حبايب تيتا انتوا
علياء بابتسامه ...امال فين حنين
الحجة ..فوق وشويه ونازله
احكيلي عنك ي حبيبتي كنتي عايشه فين وازاي
بعد ما حكت علياء للحجة جاءت ورد
ستي الحجة السفر خلصت اتفضلي
طيب انا جايا اهه يلا بينا ي بتي
وقامت وهي تمسك بالاطفال
علياء ..هاتيهم ي ماما عشان تعرفي تاكلي
الحجة ..لاه اني هاكل وهما قاعدين عل رجلي
ودخلوا غرفه الطعام وجلسو جميعا
قدري في المقدمة وعلي يمينه الحجة فردوس وعل ساقيها الاطفال
اما عل شماله لم يجلس احد فتقدمت علياء بتردد ف صابرين تركت الكرسي الذي بجانبه لها
جلست علياء بالقرب منه
وجاءت حنين وخالد وجلسوا سويا
كان ياكل و يختلس بعض النظرات الجانبيه
وهي ايضا لاحظتهم الحجة فردوس نظراتهم
فابتسمت وقالت بخبث .....الولاد شبهك ي قدري ي ولدي في كل حاجة ماشاء الله الظاهر إكده علياء بتحبك قوي
نظر لها نظرة جانبيه وجدها مرتبكه ووجهها تحول الي كتله احمرار .....
ثم تابعت ..اصل ي ولدي كانوا بيجولوا زمان اللي بتحب زوجها اووي تجيب عياله شبهوو
ابتسمو جميعا عل ارتباكها وخجلها ....
بعد الانتهاء من الطعام
توجه قدري الي غرفه المكتب وعلياء صعدت مع حنين الي غرفتها
في غرفه حنين ....بقلمي نيفين بكر
علياء ..احكيلي عامله ايه وخالد كويس معاكي
حكت حنين علي يوم دخلتها وعلي معاملتها ل خالد وكيف يتعامل معها
علياء ..يعني انتوا لسة لحد دلوقتي ماحصلش حاجة بينكوا
حنين وهي تعض عل شفتيها بخجل ...ايوة ي عليا
الظاهر إكده مش بيحبني
علياء بغيظ من غباء حنين .. انتي ي بت هبله ولا غبيه
ولما هو مابيحبكيش كان ايه اللي خلاه يتجوزك
حنين ..مش عارفة
علياء. ياربي علي الغباء بصي ي حنين بعد اللي حكتيه ده مالوش غير معني واحد هو فكر خوفك منه انك مغصوبه عل جوازك وانك مش بتحبيه
انتي ليه ماصارحتهوش
حنين ..جيت اتكلم وياه ماادانيش فرصه
علياء ...انتي هتنفذي اللي هقوله بالحرف ساامعه والا هقوم اخنقك..
حنين بابتسامه عل علياء ..حاضر
انتي هتعملي كداا ...........
بعد ماانتهت علياء
حنين بخجل واااه لاه مش هعمل إكده يجول علي قليله حيا
علياء وكادت ان تشد بشعرها من سذاجة حنين
قليله حيا ايه ي بنتي دا جوزك اعملي اللي قولت عليه ولا انتي حابه وضعكم دااا ولا يبقي زي ما بيقول انك مغصوبه عليه
حنين ..انتي اللي بتقولي كدا ي عليا ...
علياء ....يبقي تبدائي تنفذي ماشي
حنين.... طيب هحاول
علياء بنرفزة ...مفيش حاجة اسمها هحاول في حاجة اسمها اوك هنفذ
حنين بابتسامه ..اوك هنفذ
احتضنتها علياء وقالت ..ايوة كداا
شددت حنين علي احتضان علياء وقالت. ... انا كنت مفتقداكي قوي ي علياء ربنا ما يحرمني منك
علياء وهي تحتضنها بود ولا منك ي حنين
وذهبت علياء كي تجهز حنين من نفسها ...
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه المكتب
كان قدري يتكلم مع خالد في امور العمل
لاحظ قدري شرود خالد
معاي ي خالد
خالد هااا ايوة معاك
قدري ..لا انت مش معايا
لا معاك انا هروح المقابله دي ولما ارجع هقولك عل اللي تم
وهم للخروج من المكتب ولكن قدري اوقفه
قدري احم هو ا نت لسه انت وحنين
خالد بياس ..ايوة ي قدري لسه
قدري..انا هتكلم مع الحجة تكلمها وتفهمها
خالد ..لاء ي قدري سيبها براحتها
قدري ..ي ابني افهم حنين بتتكسف حتي من الحجة
ومالهاش اصحاب تتكلم معاهم يمكن الحجة لو فهمتها
الامور تتصلح بينكم
خالد ...انا مش عاوز اغصبها عل حاجة ي قدري
انت ما تعرفش حنين دي بالنسبالي ايه
انا كنت خايف لاتكون رفضاني
قدري ..ي ابني انت لما طلبتها هي وافقت بارادتها
محدش فرض او غصب عليها حاجة
قرب منها ي خالد وهد السور اللي بينكم
خالد ...باذن الله ي صاحبي وانت بقي هتدوب جبل الجليد اللي بينك وبين علياء امتي
تنهد قدري وقال ...هيدوب ي خالد باذن الله هيدوب
بس لازم هي اللي تعترف انها غلتط ومهما حصل عمرها ما تخاف ولا تخبي علي حاجة
خالد ...ربنا يصلح الحال ي صاحبي
يااارب ي صاحبي
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
جهزت الغرفه بالورود والانوار الخافته الملونه
واعددت لهما عشاء وتجهزت هي ايضا كما اخبرشتها علياء
وانتظرته كثيرا حتي غفت
دخل خالد الغرفه وجد الازهار والانوار كنت مزينه بطريقه
جميله
تقدم نحوها وجدها غافيه عل الاريكه
اقترب منها ونزل عل ركبتيه امامها ليتاملها
وجد وجهها مزين وكانت ترتدي قميصا ابيض ستان حمالات رفيعه جداا يظهر بشرتها بيضاء نقيه
كانت جميله كل ما كانت تقع عليه عيناه جميل
تقرب منها وقبلها عل وجنتيها .
تململت هي وفتحت عيناها ببطئ فابتسمت اول مارات وجهه ونست ما ترتديه
نهضت هي وهو ايضا
كان ينظر لها بعين عاشق اذابه عشقه
حنين بارتباك وخجل ....انا هسخن الاكل زمانه برد
امسكها من كفها وقربها اليه وهو ينظر لها نظرات
جائعه
ايه الجمال ده
حنين وقد احمرت وجنتيها واخفضت عيناها ارضا
وقالت بتلعثم ..انا جهزت العشا واستنيتك عشان ناكل مع بعض
قربها منه اكثر ورفع راسها من ذقنها بانامله قائلا بصوت هامس
انتي عملتي كل دا عشاني ...
هزت راسها وقالت بخحل ...ايوة
خالد ...افهم من كدا انك بتصالحيني وبتعوضيني ليله دخلتنا
هزت راسها مره اخري وهي تعض عل شفتيها....
هروح اني اجهز الاكل عل ما تغير
وهو ماذال ممسك بيدها ..استي ي حنين عاوز ااقولك حاجة
رفعت راسها وقالت ...حاجة ايه
سحبها ب رفق من يدها وجلسوا عل الاريكه وهو ممسك بكفها
عاوز ااقولك اني عمري ماهغصبك علي حاحة انتي مش عوزاها
يعني لو بتعملي كداا وانتي مش حباه انا مش عاوزه
انا عاوزك باردتك بحبك بكل كيانك
ثم مد لها يده ورفع وجهها لتواجهه عيناها التي يعشقها
وقال ...اتكلمي انا سامعك
حنين وهي تخفض عيناها بخحل
انا ي خالد ماليش اصحاب وو بحكم تربيتنا وإكده يعني
خالد ..حنين من غير ارتباك ولا قلق ولا خوف اتكلمي وقولي كل اللي جواكي
انتي عارفة انا سبتك كل الفترة دي ليه
عشان لو مش بتحبيني مااكونش ظلمتك او اكون جيت عليكي
حنين ...انا عوزة ااقول اني مش رفضاك واني ..
اني مش مغصوبه
خالد وهو يلاحظ ارتباكها ..ممكن تهدي خالص ولو مش حابه نتكلم نبقي نتكلم وقت تاني
حنين ...لاه اني مش عوزاك مضايق
خالد ...صدقيني مش مضايق ثم سكت
وتابع ...انتي ماتعرفيش انتي بالنسبالي ايه
اللي مضايقني مش رفضك لاء اللي مضايقني اني مش عارف يكون في لغه حوار
اي لغه حوار بين اتنين ي حنين بتدوب وبتهد اي مسافه بنهم واحنا مكتوب كتابنا ماكناش بنتكلم مع بعض كتير
ودا اللي خلي يبقي بينا فجوه
حنين هعرض عليكي تاني ...انتي عندك استعداد نكون حاجة واحده نكون زوج وزوجة ولا انتي مش حابه دااا
وصدقيني ايآ كان ردك هتقبله انا اهم حاجة عندي هي سعادتك وبس انتي ما تتصوريش انا بحبك قد ايه
حنين بخجل ..خالد اني موافقه اكون زي ماانت عاوز
لاني اني كمان بحبك جوي جوي
خالد وهو يقربها منه اكثر من خصرها ..
جوي جوي رفع وجهها لوجهه واقترب منها وقبلها قبله رقيه عل شفتيها ثم ابتعد عنها وجدها تعض علي شفتيها بخجل اثارته اكثر فشدد علي الاقتراب منها اكثر
وانهال عليها بقبلات محمومة ابتعد عنها بصعوبه وقال وهو يلهث بقلمي نيفين بكر
ادخلي اتوضي والبسي اسدالك وتعالي نصلي ركعتين السنه ثم ابتعد عنها مسرعا
بعد ان امها وصلي بها وقراء الدعاء نظر لها وجدها تخفض وجهها خجلا واثار اجتياحة عل شفتيها ظاهرا
اقترب منها وقبلها عل شفتيها ويده تفك عنها طرحة اسدالها
خالد.... اخلعي الاسدال ي حنين
خلعت هي اسدالها فاقترب منها ومرر اصابعه عل زراعيها وهو ينظر ويتابع تأثير ما يفعله عليها
اقترب منها وقربها اكثر فانهال عليها بسيل من القبلات
المحمومة الجائعه ابتعد عنها لتلتقت انفاسها
حملها فكانت ذائبه بين يديه
وضعها علي الفراش ..فاقترب منها بشفتيه يقبل رقبتها برقه ويمررها عليها لتسير بجسدها قشعريره لذيذة
قبلها قبلات رقيقه متمهله عل رقبتها وصعودا ل ذقنها وبجانب شفتيها الي ان وصل الي شفتيها فاخذ يمتصها
بشغف بجنون تاره برقه وتاره اخري بقوة
اما عن انامله فكانت تعبث بجسدها
وهمهماته وكلماته تضيع عقلها وتبعثر مشاعرها
لتصدر منها انات وتأوهات ليذيد من جنونه وشغفه بها
حتي استسلمت له ليأخذها بشغف لا حد له
فها هي حبيبته حنينه بين يديه ليكتمل بها وتكتمل به 😘😊
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في صباح اليوم التالي
استيقظت علياء وتحممت وجهزت من نفسها وتوجهت الي غرفه اولاده وجدته معهم
صباح الخير
قدري ..صباح النور جهزتي
علياء ..ايوة
قدري وهو يقبل اولاده ...حبايب بابي انا رايح مشوار
انا ومامي، تيته وعمتوا حنين حتكون معاكم عل ما نرجع
جاسم..با بي انا عاوز حصان لعبه
ليقفذ فارس ..وانا كمان ي بابي
ليقترب منهم قدري واللي يجبلكم حصان حقيقي تعملوا اييه
ليقفذ كلام من فارس وجاسم هااااي هاااي
احنا بنحبك اووي اووي ي بابي
قدري ..خلاص اخلص من كذاا حاجة واخدكم نقضي يوم بحالووو عند الخيل
قفذ الاولاد ليحضنهم قدري ويقبل كلامنهم وينزلهم
دمعت عيون علياء فهي كانت تحرمهم من هذا الاب الحنون
وكانت تحرمه ايضا من هذه الملائكه التي يذاب القلب لها
وقف امامها وقال ....يلا بينا
نزل هو وهي قبل يد والدته وقال....انا رايح المستشفي مع علياء ي حجة هو خالد سبق عل الشركة
الحجة ..لاه ي ولدي لسه البت ورد خبتط عليه كذا مره يقول نازل ومانزلش لحد دلوقت
لتقول علياء بخجل ماما ممكن كلمه لو سمحتي
ماشي ي بتي اتفضلي
اخذتها علياء بعيدا عنه وقالت ..ماما من فضلك ممكن تسيبهم شويه ما تخليش حد يقلقهم اصل اها اصل حنين كانت زعلانه شويه ممكن يكون قاعد معاها بيراضيها
الحجة ..ماشي ي بتي
علياء
.ممكن حاجة كمان ممكن تبقي تطلعلهم الاكل فوق وتخلي ورد تخبط خبطتين وتنزل ممكن وياريت بقي يكون اكل حلو كدا ومعتبر ....
لتقهقه وتاخذها الحجة بحضنها وتقول ..حاضر ي بتي
والله كانك اختها من لحمها ودمها اهاااا ي عليا الحمد لله انك رجعتيلنا بالسلامة
لتشدد عليا باحتضانها وقالت ..والله ي ماما ما كنت عايشه من غيركم
الحجة ..ربنا ما يرجعها ايام يلا ي بتي روحي عشان قدري ما يزهقش
عليا وهي تقبل يدها ....حاضر ي ست الكل
ذهبت معه فاتجهوا الي المستشفي ونزل وانزلها
وقفت هي مبهوره فالبناء رائع
انتبهت الي الاسم فكان مكتوب /مستشفي الدكتورة علياء صدقي العزايزي التخصصي
ما هذا سمي اسم المستشفي عل اسمها اخفضت عينها ونظرت له لتجده ينظر اليها نظره لا تعرف معناها
وقال ...يلا بينا
دخلا معا فكان في استقبالهم جميع الممرضين والممرضات وجميع الاطباء في جميع التخصصات
دخلوا الي غرفه كبيره مكتوب عليها المدير
فتح الباب ودخلوا جميعا
قدري ...طبعا انتوا عارفين ان الدكتورة علياء مرتي هي صاحبه المستشفي بس انتوا مااتعرفتوش عليها شخصيا
ليسحبها من يدها ويقدمها لهم
قدري ....داكتورة علياء صدقي العزيزي
تقدم كل طبيب وطبيبه بالتعريف عن نفسه وعن تخصصه
وحتي الممرضات
وسط زهول علياء..افعل كل هذا من اجلها
لم يكتب علياء قدري المنشاوي ولكن كتب علياء صدقي العزايزي
انصرفوا جميعا فتبقي هو وطبيبه اخري معها نظر لها وجدها شاردة تتخبط بافكارها
قدري ..الدكتوره ناهد هتفرجك عل المستشفي وتعالي معاي هنروحوا مشوار
ذهبت مع الطبيبه وتعرفت عل كل قسم وبعدها ءاتت اليه
قدري ..في حاجة عاوزة تعديل او ناقصها حاجة
علياء ويكاد يسمع صوتها ..لا مفيش
طيب تعالي معاي
وركبوا السيارة وتوجهوا الي سرايا العزايزة
نظرت له علياء ولم تتكلم نزل وانزلها وتوجهوا الي الداخل
كان في استقبالهم عمها عسران وهنيه ونواره وصباح وفواز
اسرعت وارتمت في حضن هنيه
عمتي هنيه وحشتيني بقلمي نيفين بكر
وكذالك نوارة وصباح وقمر
قبلت يد عمها واخذها بحضنه ...حمدلله عل السلامة ي بتي
علياء ...الله يسلمك ي عمي
جلسوا بالداخل فقال عسران ..عامله ايه ي علياء
علياء ..بخير ي عمي الحمد لله
عسران.... شوفتي المستشفي اسم ابوكي مكتوب عليها كيف
علياء.... ايوة ي عمي شوفته
عسران... قدري بيه جالي وقالي عل الاسم وقالي انه اعتزار من اللي حصل لابوكي زمان
نظرت له علياء ولم تتكلم
اما هو ...دي اجل حاجة اعملها عشان اصحح الغلط اللي حصل ي عسران بيه
الحمد لله الحق ظهر وكل اللي غلط خد جزاءه
علياء ..الحمد لله
عسران ..في حاجة ي بتي عاوز اقولك عليها
بعد اذن قدري بيه طبعا ..
علياء ..خير ي عمي اتفضل
عسران ...عمك مرعي طالب يشوفك
علياء .......
قدري ...ماتواخذنيش ي عسران بيه اني مش موافق
عسران ..اني عارف ان اللي عملوا كتير وماكانش بالامر الهين بس والله لو شفتوه لايصعب عليكم
بعد موت بنته وسجنه بقي واحد تاني
التزم مع ربنا وما بيفارقش المصحف من يده
علياء ...بعد اذنك ي قدري ممكن اروحلوا
قدري وهو يزفر ....بعدين نبقي نشوفوا الموضوع ده
بعد اذنك ي عسران بيه احنا هنمشي وتبقوا نورونا وقت ما تحبوا
عسران وهو يقف ..باذن الله ي قدري بييه
واخذها ورجعوا الي السراي في شرود تااام مما حدث
افعل كل هذا من اجلها اتعتبره اعتذار منه وتبداء هي
لا هو اخطاء بحقها اهانها وضربها وتزوج عليها
ولكن هي اخطأت ايضا كذبت عليه اخفت عنه امور عده
لم تصارحه يا الله ماذا تفعل معه يفعل كل شئ لارضاءها ولكن يتكلم معها بصرامه هو يريدها ان تعترف
ولكن هي علياء ستجعله يخضع ويعترف هو اولا وسنري من سيفوز بالنهايه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في السراي في غرفه خالد وحنين
كانت نائمه بين احضانه كان مسيتقظ
اخذ خصله من شعرها يمرر عل انفها وذقنها
حنيني قومي هتفضل نايمه كدا وانا قاعد لواحدي
حنين بتململ ....ممممم حاضر قايمه اها
خالد ...خلاص خليكي وانا هقعد لوحدي مش مشكله
لا خلاص قمت والله
يلا العصر قرب يأذن
لتنتفض حنين ..عصر يالهوي انا نمت كل دا وامي امي سالت عليا اكيد مش اكده
ايوة خبطوا كذا مرة و...
لتخبط عل وجنتيها ياحوستي ياااني امي هتقول علي ايه دلوقت
خالد باستغراب عل حالها ..امك هتقول ايه يعني
انتي مراتي
حنين بخجل ..خالد اني لازما انزل دلوقت وانت تنزل بعدين عشان ما يقولوش اننا كنا بنعمل حاجة
ليقهقه خالد عل عبط حنين
انتي ي بنتي مااكيد هما عارفين احنا بنعمل ايه
حنين ..يااالهوي يالهوي اخوي اني مش هعرف ارفع عينه بعنيه
خالد والذي كان سيفقد عقله من تلك المجنونه
اخوكي ..حنين هو مش احنا متجوزين ي حياتي
حنين ..ايوة
خالد ..اومال اييه بقي حكايه اخوي ويالهوي دي
اقترب منها لتشهق لاه اني اني هقوم
ليشدها خالد الي صدره ويقول ..مفيش نزول النهاردة اييه رايك بقي
لاه اني هنزل عشان ماحدش ياخد باله
ليبسم لها بخبث ويقول اوك ي حبيبتي قومي
وهمت برفع الغطاء ولكنها شهقت عندما وجدت نفسها عاريه تماما وارجعته مرة ثانيه
خالد بمراوغه ....ايه ي قلبي ما قومتيش ليه
حنين بخجل ...اصل اني عوزة اخد الغطاااا
بابتسامه خبيثه اكثر ...مفيش مشكله خديه ي قلبي
همت لتلف نفسها به فوجدته عاري تماما 😊(قليل الادب 😂)
فشهقت واحمرت اكثر
خالد وهو يتلاعب باعصابها ويقترب منها
هااا ي قلبي خدي الغطا وتظاهر بمحاوله رفع الغطاء وضعت حنين يدها مسرعه ...لاه لاه اني مش هقوم خلاص
ليقترب منها ويحتضنها ويشدد عل احتضانها
ماكان من الاول همت بالكلام ليقاطعها معترضا وهو يبتلع كلماتها مغيبا اياها بقبلات شغوفه ويأخذها في عناق طويل محموم ويذهبا في جولات متتاليه ليبث لها من عشق اذاب قلبه لسنوات
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في المساء سأل قدري عن خالد فكان الرد مثل الصباح بانه لم ينزل من غرفته ففهم قدري وابتسم
ونبه هو ايضا عل الجميع عل عدم الازعاج لهم
وباحضار لهم الطعام ايضا بغرفتهم
توجه الي غرفه الاولاد وجدها هناك
فجلس معهم وظل يلاعب اطفاله
جاسم وهو يفرك بعينه بكفه الصغير ..مامي انا عاوز انام
فارس ..وانا كمان
اخذتهم علياء وتوجهت الي سريرهم
جاسم بابي ممكن تنام جمبي وتاخدني في حضنك
فارس هاااي وانا كمان ي بابي عاوز انام في حضنك
لتبتسم علياء عليهم
اما قدري فقال ..تعالوا ي حبايبي لما انيمكم
رفع الاولاد عل الفراش الواحد تلو الاخر
وتمدد بجوارهم وهو يأخذهم بين اضلعه
همت لتذهب ولكن اوقفها صوت الصغير
فارس بابي ممكن تحضن مامي معانا
لتبتلع علياء ريقها وهمت لتتفوه بكلمه ولكن سمعت صوته وهو يقول
تعالي ي عليا نامي جمبنا
لتتقدم ببطئ وتتمدد عل الفراش ايضا من الجانب الاخر وهي تنظر اليه وهو ايضا لا يفصلهم سوي اطفالهم
اخذ الصغير بكف علياء ووضعها عل بطنه واخذ يد والده ووضعها علي يد عليا وقال
انا شوفت جامبول بينام جمب بابته ومامته
ليبتسم قدري عل طفله ويرجع بنظره لعلياء التي كانت تنظر له نظرة هائمه لم تنتبه الي نفسها الا وهو ينهض ويقول بصوت خافت ...الولاد ناموا
انا رايح انام ف اوضتي ...
لتهتف بغيرة و غضب ..ايوة رحلها وحشتك مش كداا
لم يتكلم ولكنه سحبها حتي اخرجها من غرفه الاطفال
وقال ....صوتك ي عليا لو عليا علي تاني مش هيحصلك طيب
سااااااامعه قالها بنبره ارعبتها فهزت راسها بايجاب ولم تتكلم
ترك هو يدها ودخل جناحه
وتوجهت هي الي جناحها ولكنها وجدت صابرين تمشي بالطرقه وتتجه الي غرفه اخري ...
تعجبت علياء وقالت في نفسها ...هما بيناموا في اوض منفصله لييه يكون عشان الحمل
جايز ثم تمتمت بعصبيه ..وانا مالي ما يتفلقوا في بعض وتوجهت الي غرفتها ....
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في صباح اليوم التالي نزل هو اولا
فسال عنها وعن خالد وحنين
الحجة هي ي حبيبي بتسبح الولاد وبعد إكده هتفطرهم وتنزل
قدري ...وخالد
خالد ...صباح الخير خالد اهووو
ليلتفت له قدري ويتقدم اليه ويأخذه بين احضانه ويربط عل ظهره
نقولوا الف مبروك
ليتنحنح خالد ويقول وهو يبتسم الله يبارك فيك
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
الاخير الجزء الاول
من قدري انت
بقلمي /نيفين بكر
متابعة لما حدث
قدري وهو يتنحنح ....انت عارف اني كنت متجوز صابرين
طارق ..ايوة عارف هاشم قالي لما طلبتها
قدري ...انا عاوز ااقولك انا موافق انك تتجوز بنت عمي الانسه صابرين
طارق وهاشم في نفس واحد ...انسسسه
قدري ...ايوة انسه احنا كتبنا كتبنا بس
لكن ما تممناش جوازنا.......
هشم ..كيف ده ي قدري
تنحنح قدري وقال ...اني هفهمكم كل حاجة
اني وصابرين اتجوزنا في ظروف صعبه بالنسبه لي
لان زي ما انت كنت واعي مرتي علياء كانت في بدايه حملها وحصلتلها مشاكل
قولتلها هندي لنفسنا فرصه لو لقينا نفسنا تمام يبقي نعيش زي مخليق ربنا
ولو ما اتفقناش يبقي كل واحد يروح لحاله من غير اي خساير
اني وهي مااتفقناش فقررنا اننا مش هنستمر وخلينا ده سر بينا
بس كان من واجبي ااقول عشان ابراء زمتي لانها فعلا تستحق كل خير
تقدم منه هاشم وهو يربت عل كتفه وهو يقول
عشان انت إكده مش جليل عليك تبقي كبيرنا وكبير البلد
حد غيرك كان خبي ومااقالش او خجل
لكن انت راجلنا وكبيرنا ي واد عمي
ابتسم قدري واطمئان وطمئن قلبه فهو لم يظلم احد ابدا
ايظلم ابنه عمه
اما طارق فكانت الدنيا لم تسعه فحبيبته سيكون هو اول م̷ـــِْن يلمسها اول م̷ـــِْن يختم صك ملكيته عليها
🌹🌹🌹🌹💓💓💓🌹🌹🌹🌹💓💓💓🌹🌹
بعد مرور ثلاث اشهر بسلام عل جميع الابطال
الا عن قدري الذي كان يشتعل صدره عل فراق محبوبته
والامر لم يكن هين عليها ايضا فكثيرا ما كانت تبكي عل فراقه
سافر قدري مرة اخري ل تركيا لكي يبحث عنها في جميع الجامعات هناك .. .
كانت هي في بدايه شهرها التاسع ولكنها كانت تتالم ...
عبد الرحمن عندما لاحظ تعبها ...بلاش تنزلي النهارده
علياء ...لا المحاضرة النهاردة مهمه جدا والدكتور منبهه عل الكل مفيش حد يتاخر وبعدين ان شاء الله الامتحنات قربت وهنرتاح
عبد الرحمن مبتسما ..بأذن الله ي حبيبتي
يلا عشان اوصلك
ونزلوا الاثنان وتوجهوا الي الكليه ....
عندما وصلت عند الباب رن هاتفها
علياء ...دي ندي
عبد الرحمن ...اوك هسبقي انا عل ما تخلصي فونك
علياء ...ماشي ي حبيبي
الوووو ندوووش ازيك ي حبيبتي وحشتيني
ندي ... وانتي اكتر ي قلبي
علياء ...هتيجي امتي شكلي هعملها وانتي مش معايا
ندي ..لا باذن الله احنا حضرنا كل حاجة وخلال الاسبوع داا هنكون عندك
علياء باذن الله
ندي ...هقفل ولما تخلصي ابقي اتصلي
اوك ي قلبي ..واغلقت معها الهاتف وهمت بوضعه في حقيبتها احست بمغص ووجع رهيب
علياء اسندت نفسها عل احدي الجدران حتي ينتهي الالم
بعدها بالحظات اختفي الوجع
همت بالذهب لحضور المحاضرة ولكنه وجدته امامها
نعم هو بهيئته الخاطفه لانفاسها حبيبها امامها يبحث عنها بلهفه اااه عل قلب اضناه الفراق 😥
تراجعت للخلف ودارت نفسها وراء الجدار وتابعته بعينها وهي تبكي
فهي لم تكن تتصور بانه سياتي يوم عليها ويكون محبوبها امامها وتخفي نفسها عنه
اما هو فوقف مدة يسال عنها بصورتها عل الفون
كان يسأل عنها باللغه الانجليزيه كل من يقابله
Do you have seen before ,
Her name is Alia She is Egyptian
ولكن لم يجد جواب عل سؤاله فذهب ل جامعه اخري
اما هي فكان قلبها يعتصر عليه فهي تريده ولكن خائفه
علي اخيها وعلي طفليها وعل ان يغصبها علي الرجوع اليه وهو عل ذمته زوجه اخي
كانت تبكي بمرارة حتي فاجئها الالم مرة اخري
ذالك الالم الذي يحبس الانفاس لٱ تدري هو اين ولكن تتألم
انه الم المخاض واها منه م̷ـــِْن ألم
اسندت ضهرها عل الجدار وهي تتنفس بتسارع في شهيق وزفير
واتصلت عل اخيها ما ان سمع صوت بكاءها حتي انتفض واستاذن وغادر المحاضره ركدآ الي مكانها
عبد الرحمن...، علياء اهدي كل حاجة هتبقي تمام
علياء بالم لٱ يحتمل .. اااااه عبد الرحمن الحقني انا بمووت
اسندها الي ان خرج م̷ـــِْن الجامعه واوقف تاكسي
واتصل عل الدكتور المتابع لـٍهآ واخبره بقدومهم
بعد دقائق وصلوا اليه
ادخلوا علياء وقام بفحصها ...بعدها خرج ل عبد الرحمن
عبد الرجمن بلهفه ..خير ي دكتور
الطبيب ..ولاده باذن الله بس هنحاول معاها طبيعي الاول
عبد الرحمن ..وليه ي دكتور نحاول معاها طالما هي بتتالم
الطبيب ..لان الضغط عندها واطي جدا ههنظبطة وباذن الله خير
عبد الرحمن وهو يمسح وجهه بيديه .. باذن الله ي دكتور
ممكن ادخلها
الطبيب ايوة طبعا اتفضل
دخل لها عبد. الرحمن وجدها تتالم وتبكي اقترب منها ومسد عل شعرها وقال
اهدي ي حبيبتي الدكتور بيقول باذن الله مفيش مشكله
علياء ببكاء والم ..ااااه عبد الرحمن انا بموت مش قادرة
الم فزززيع مش قادرة اتحمله
بكي عبد الرحمن عل الم اخته
علياء ببكاء .وهي تمسك بيد اخيها
عبد الرحمن انا شوفته كان في الكليه النهاردة وكان بيدور عليا ....بقلمي نيفين بكر
وحشني اوووي كان نفسي اروحله بس خوفت
خوفت عليك وعلي ولادي
كانت تبكي بانهيار عل وجع قلبها وعل الامها
عبد الرحمن وهو يبكي ...اهدي ي عليا اهدي
ظلت عل هذه الحاله عده ساعات
حتي دخل الطبيب وقام بقياس ضغطها ثم قال
الضغط اتظبط هندخلها العمليات حالا
هبعت الممرضه تجهزك للعمليات
تجهزت بعد دقائق وادخلوها غرفه العمليات
وظلت قرابه الساعاتان
خرجت علياء بعد ولادتها لطفليها بسلام وظلت مده تحت تأثير المخدر بعد عدة ساعات فاقت علياء
وطلبت منهم احضار صغارها ....
احضرتهم الممرضه لها اخذتهم في حضنها وهي تبكي وتضحك في ان واحد
احتضنهم عبد الرحمن وقال لها
هتسميهم ايه
قالت ..... جاسم وفارس قدري جاسم المنشاوي
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتصلت ندي عل علياء وعلمت بولادتها
تكلمت مع اسر واخبرته بانها ستسافر اولا وبد ما يجهز حالها بان يلحقها .وفعلا حجزت التزاكر وبعد 3ايام كانت معها
ندي ...وهي تتكلم مع الصغار ...قلب خالتوا من جوه انتوا
علياء بابتسامه ولكن بوجهه شاحب ...شوفتي حلوين ازاي .
ندي ...وهي تضحك ...قمر مشاء الله
كان عبد الرحمن يحضر لهم وجبه لارضاعهم بالبرون
جاء عليهم
ندي ..وانت عامل ايه دكتور عبد الرحمن
عبد الرحمن بمزاح وهي يمسك بالببرون ...دكتور مين بقي قولي دادة عبد الرحمن انا من ساعة البهوات دول ما نوروا دنيتنا
وانا ما مسكتش كتاب
ي باكلهم ي بحميهم او بغير حفضات
قهقهت ندي وعلياء عل مزاحة
ندي ...ي عيني عليك ي ابني دا انت اتشحولت
علياء ...واذ كان عجبك
عبد الرحمن وهو يقترب منها ويقبل اعلي راسها
طبعا ي قلبي عجيبني انتي وهما اغلي حاجة عندي
علياء بمزاح ....ونوارة فين من دا كله
حك خلف راسه وهو يبتسم وقال ..احم ونوارة
ندي ضاحكة ..لا داا في حاجات انا مااعرفهاش من امتي بقي...
قهقهت علياء وهي تضع كفها عل مكان الجرح وقالت
بس بقي تعبت مش قادرة
عبد الرحمن ل ندي ...خدي ي ستي البيه داا غيري الحفاضه بتاعته لحسن ريحته يييع
علياء وهو تقلده ...ريحتوة يييع دا ريحته كاميله خالص
ضحكت ندي وقالت هاتي ي سيدي لما نشوف الريحة الييع
ههههههههه
بعد مده جاء لندي اتصال من اسر
اسر ...عاملين ايه وعلياء والولاد
ندي ..بخير والولاد ماشاء الله زي القمر
انا خلاص حجزت عل الاسبوع الجاي واخدت اجازة
ندي بخجل ..انا كنت حابه نأجلها شويه عشان علياء والولاد
اسر .... خلاص ي ستي نأجلها كمان اسبوع
ندي ..اسبوع فدقليل اوي
اسر ...ندي كدا كتير عليا صدقيني انا جاي اخر الاسبوع وافضلي معاهم الاسبوع الجاي كمان
بس اعمل حسابك ال ٣ اسابيع الباقيه دول بتوعي انا
ابتسمت ندي .قالت ..حاضر ي سيدي سلام بقي عشان اشوف علياء
ماشي ي قلبي سلام
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
تسارع في الحداث
مر اسبوع وحضر لتركيا اسر
بارك ل علياء وسلم عليهم
وجلس معهم طول اليوم
اسر ل ندي .. الحمام منين
ندي ..من هنا تعالي
اسر ..بعد اذنكم وذهب للحمام وتابعته ندي
التف اسر ل ندي واحتضنها وقال ...
هنمشي النهاردة اوعي تتحججي بعلياء انا شايفها ماشاء الله بقت كويسه
ندي بارتباك ..اسر معلش خليني هنا يومين....
اسر ..يعني يرضيكي اسر حبيبك يروح لوحده في اول يوم ليه ف تركيا
ندي ..ما يرضنيش بس. ..
اسر مقاطعا لها ما بسسش انا عاوز اخد مراتي النهارده في حضني ممكن
ندي وهي تبتسم وهي في حضنه ممم ممكن
اسر بعد ما قبلها عل وجنتها ...روحي حضري نفسك يلا وانا هدخل الحمام وجاي
بعد مده من الضحك والحكي استاذن اسر وندي ف اول
يوم لهم معا
كان عبد الرحمن استأجر لهم بيت ليمكثوا به شهر زواجهم
وكان مفروش ومجهز
دخلوا البيت بفرح من اسر وارتباك وقلق من ندي
وضع اسر الحقائب وامسك بيدها التي كانت مثل الثلج
قبلهم اسر وقال بحنو..
انا النهاردة الفرحة مش سيعاني الليله هتباتي في حضني
ندي بخجل وتوتر ....انا انا عوزة اتفرج عل الشقه
اسر وهو متفهما ....اوك ي حبيبتي تعالي نتفرج سواا
ذهب لغرفه غرفه
حتي فتح غرفه نوم كبيرة ففهمت ندي بانها تخصهم معا
ندي ..انا انا هروح اعملك اكل انت اكيد جعان
اسر ..حبيبتي مالك انتي خايفه مني
ندي و هي ترتمي في حضنه ...لا انا بس متوترة
قبل اعلي راسها وقال .عوزك تفهمي اني عمري ما هكون الا درع حمايه ليكي درع امان اوعي في يوم تخافي من اي حاجة حتي انا ماشي ي ندي
ندي وهي تهز براسها ...فاهمه ي حبيبي
اسر ...الله قوليها تاني
هي ايه
حبيبي
ابتسمت ندي بخجل وقالت ...حبيبي
اقترب منها وقبلها عل شفتيها قبله طويله
ابتعدت ندي وقالت بارتاك ....هدخل اغير انا
اسر وهو يلهث . وبصوت متحشرج ..اوك ادخلي وانا وراكي
ندي ..لا ادخل انت وانا هدخل وراك
اسر ..اوك بس ممكن تطلعيلي غياراتي من الشنطة
ندي ...حاضر
بعد مده انتهي اسر من حمامه
دخلت ندي من بعده وتحممت ونست ان تاخد قميصا لها
ندي بخحل وهي تخرج برسها فقط ..اسر
اسر وهو يقترب باب الحمام ..عيونه
ندي بارتباك ..ممكن معلش تجيبلي قميص اصل اصل اخدت الغيار ونسيت القميص
اسر ..مشاكسا ..ما تخروجي كدااا
ندي بخجل . بطل بقي .عشان خاطري
اسر مبتسما ..خلاص ي ستي عشان خاطرك بس
واحضر لها من الحقيبه قميصا عاري جدااااااااا
شهقت ندي عندما راته
ونادت عليه ...اسر معلش ممكن قميص تاني .
اسر وهو يتصنع البراءة ..ليه مالوو
مش حلو بقلمي نيفين بكر
لا ي حياتي حلو جداا
ندي بترجي ..اسر هتكسف والله
اسر ....خلاص اخروجي هاتي اللي يعجبك
ندي ...لا انا هتكسف ما انت هتشوفني
اسر ..اخروجي وانا هغمض عيني ووضع يده عل عينه
ندي ..لا انت هتضحك عليا
تصنع الزعل وقال ..انتي مش واثقه فيا ما شي ي ندي
ندي بسزاجة ...خلاص ما تزعلش غمض عينك الاول
تظاهر اسر واغمض عيناه خرجت ندي توجهت الي الحقيبه
وجدته يتحتضنها من الخلف ويقول بصوت الرجولي هامسا .....مااتغيريش حلو جدا عليكي
ندي بخجل ..انت كدبت عليا ...
اسر ...تؤ ي قلبي دي كدبه بيضاا
ولفها اليه وبداء في تقبيلها
ندي ...اااسر
اسر هيتجنن لو ماعملش كداااا
اخذ شفتيها بشفتيه بقبله طويله محمومه
لم يترك شفتيها الا وهو يضعها عل الفراش وهو يعتليها
فتحت عيناها ببطئ فكان ينظر لها بعشق
عضت علي شفتيها بخجل
فاقترب منها اكثر وظل يقبلها برقه قبلات متناثره عل وجهها وعيناها ووجنتيها وهبط عل عنقها
ابتعد عنها وجدها مستسلمه للمساته بداء في نزع قميصها عنها وبداءت يداها للتعرف اخيرا عل معالم جسدها
كانت هي في عالم اخر اول مرة تدخله
اما هو فاليوم سيدخل جنتها ويطبع صك ملكيته عليها كما طبع من قبل حبه في قلبها
ظل يبثها حبه بعشق برقه مراعيا تماما مرتها الاولي
واخذها بهمساته ولمساته وقبلاته في رحله طويله من حبه
ليحلقا معا فوق السحاب ......
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
تسارع في الاحداث
بعد ثلاث سنوات اجتازهم ابطالنا بين الحب والشغف
وبين النجاح والتفوق
وعلي اخرين بوجع والم الفراق
❤بين زينب و هاشم .....
كانت حياتهم جميله هادئه فقد من الله عليهم بالسكينه
بعد ما تغير هاشم تمام واصبح رجل مسؤل لا يهمه في العالم غير راحة زوجته وابنه الذي سماه زين
وكانوا ينزلون الي الصعيد في زيارات
❤علي خالد وحنين كما هي تتعامل معه بخجل ولا تعطيه فرصه ليتقرب منها فمرة يجد نفسه يقرب ومرة اخري يجدها بعيده كل البعد
❤اما عن اسر وندي فهم في سعادة ولكن ما يؤرق ندي عدم الانجاب كان اسر يهتم بها ولكن ينقصها طفل
زارت العديد من الاطباء ولكن كان جميعهم عل رأي واحد
هي مسأله وقت لا اكثر
❤اما عن نوارة وعبد الرحمن اتفق معها عبد الرحمن عل النزول الي مصر والتقدم لخطبتها بعد التخرج فبات الحلم ان يصبح قريبا ....
❤اما عن قدري وعلياء ف قدري لم يجدها بعد او يعلم حتي اين هي ولكنه لم يياس رغم فشل محاولاته
❤اما عنها فكانت تبكي يوميا وكانت معها صورة ل قدري كانت تتكلم دائما مع اولادها عنه بالخير
وكانت كثيرا ما تاتي باللعب والحلويات وتقول لهم بان والدهم قد جلبها من اجلهم
فهي افهمتهم بانه مسافر لكي يجلب لهم كل ما يتمنوه
كان ابنها جاسم يشببهه تمام في صفاته وشكله
اما فارس فكان قريبا جداا بملامحه من امه وايضا والده ولكن يشبه علياء اكثر
اما صابرين فقد جاء موعد زفافها عل طارق
التي باتت تعشقه فهو لم يتواني دقيقه الا وكان يبث لها حبه وعشقه
ذهبت جميع العائله الي قاعة الحفلات الخاصة بزفاف صابرين عل طارق
جلسوا عل طاوله واحده
هاشم وكان يضع زراعه عل كتف زينب وكان يجلس عل ساقيه ولده زين
وبجوارهم الحجة فردوس و قدري
اما من عل الناحيه اللاخري فكانت تجلس حنين وخالد
دخلت القاعة صابرين هي وطارق وسط هتفات المعازيم
وتعالت اصوات الموسيقي ....
وبداءا في الرقص في المكان المخصص لهم ....
هاشم وهو يهمس في اذن زينب ...تعالي نرقص وياهم
زينب ..لاه اتحرج اني مش بعرف ارقص
هاشم وهو يسحبها من يدها .....تعالي واني هعلمك
زينب طيب وزين ...
هاشم ...هاتيه
هاشم ل قدري ..خد زين عاوزك
قدري رافعا حاجبه ...ماشي ي خوي هاتوه
واخذه قدري منه وذهبوا معا لساحة الرقص
كان يحتضنها بعشق اما هي فكانت تسند راسها عل صدره
هاشم هامسا ..بقولك اييه ما تيجي نبيت الليله دي اهنه
زينب ...وزين مش هينفع ...
هاشم ..اني مشتاقلك قوي اني هسيبه مع الحجة
زينب ..اكده هنتعبوها .
هاشم ..مالكيش صالح انتي موافقه نبيت ولا لاه اني مش عارف اتلم عليكي من يوم ما مسكت المشروع الجديد
زينب وهي تبتسم ...موافقه طبعا انت كمان وحشتني جوي جوي
هاشم ...ياااابوي ماتيجي نهربوا من دلوقت ..
زينب لاه هنسيبوا العروسه اكده مش لما نوصلوها
هاشم ...ااااه منك انتي بتنسيني الدنيا كلها......
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
خالد ل حنين تيجي نرقص
خنين ..لاه اتحرج قدام اخوي
خالد بغضب ولكن بصوت منخفض ...تتحرجي ايه
انتي مراتي ...
حنين ..قولتلك لاه لما ادخل بيتك ابقي مرتك
خالد وهو يقوم منتفض ...قدري انا عاوزك تحدد معاد عل جوازي من حنين ...
حنين بتسرع ...لاه لما اخلص كليه
خالد ....لييه يعني كل ده احنا بقالنا 3سنين وداخلين في الرابعه واظن اننا مش محتاجين نفهم بعض
ولا ايه رايك ي حجة ...
والله ي ابني اللي يشفوا اخوها انا موافقه عليه
خالد ..قولت ايه ي قدري
قدري وهو ينظر لخالد ويتوجهه بنظره ل حنين التي كان وجهها كاحبه الفراوله من الخجل ...
والله انا ما عنديش مانع حدد المعاد واني موافق عليه
بعد شهر كويس
قدري ...هتقدروا تجيبوا الحاجة وتكون جاهزة ي حجة
الحجة ..باذن الله ي ابني علي بركه الله بس نخليها بعد 6شهور عشان في حاجات لازمانا كتير
قدري ...المعاد دا يناسبك ي خالد
خالد مفيش مشكله اللي تشفوه
استاذن خالد من قدري وسلم عليه وعل الحجة دون السلام عل حنين
فجلست مكانها سارحة في ذلك الخالد التي لا تعلم كيف تتعامل معها كانت تقول في سرها
اها ي علياء ي ريتك كنتي معاي كنتي نصحتيني اتعامل وياه كيف ده
حتي ندي من يوم كتب كتابي وانا ماعرفش عنها حاجة
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
عند صابرين وطارق
كان يشاكسها بخفه دمه المعهوده
مش يلا بقي
صابرين بارتباك ... يلا ايه لاه طبعا لسه بدري ..
طارق بابتسامه ....بدري من عمرك يلا لسه ورانا حجات هنعملها كتير...
صابرين وهي تنظر له بعيون متسعة عل جرأته
طارق وهو يغمز لها ..ايييه مش بقول اللي هيحصل
صابرين ..اللي في دماغك مش هيحصل انا تعبانه وهروح انام...
طاارق بصوت عالي ...ننننننننعم مين دا اللي ينام
دا انا قتيل الليله دي انا بقولك اهوووقالها وهو يضمها اليه بقوة
صبرين بخجل عل تهوره...
طارق ايه اللي بتعمله دااا .....
بعمل ايه بحضن مراتي فيها حاجة
كدا قدام الناس
طارق وهو يضيق عيناه تصدقي كلامك صح
وسحبها من يدها وهو يمشي مسرعا لخارج القاعه
وسط ضحك وتصفيق وصفير من المعازيم .
دخل وادخلها المصعد وما ان اغلق حتي هجم عل شفتيها يقبلها بشغف لم يبتعد عنها حتي توقف المصعد
واخرجها منه وانحني امامها وحملها بين زراعيه
شهقت هي وقالت ...طارق انت بتعمل ايه عيب اكدا
مايصحش
طارق ..عيب اييه النهاردة تمحي كلمه عيب من قاموسك
فتح الباب وانزلها بالداخل وبداء في فك الكرفات وخلع جاكيته ورجع لها يحتضنها ويقبلها
صابرين بخجل ..طارق استني لما اغير
لاء انا اللي هقلعك الفستان
صابرين ...انت جريئ اووي
طارق بوله ولهفه وانتي جميله اوووي اوووي
خلع في سرعه قميصه والقاه بعيدا عل الارض واصبح عاري الصدر بقلمي نيفين بكر
وانحني مرة أخرى ليحملها ويضعها عل الفراش ٠
ومد يده لينزل سحابه فستانها ....
صابرين وهي تمسك بيده الموضوعه عل فستانها ..استني هدخل اغير
طارق بصوت كله اثارة وعيون جائعه ..لاء انا اللي هقلعهولك قولت
طا ......ابتلع كلمتها عندما انقض عل شفتيها بقبله متمهله عميقه بينما تتحرك يداه لتجردها من ملابسها
فاصبحت عاريه تماما لتمتد يداه لمعالم جسدها فتشهق صابرين من جراته فابتلع اعتراضها بسيل من القبلات المحمومه الشغوفه التي تخبرها مدي حبه واشتياقه
حتي فقدت كل مقاوماتها فقد ذابت في بحور عشقه
وذاب بها . تلك التي ارهقت قلبه بعشقها الان فقط اصبحت ملكه وبين يديه .........
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
ااما عن زينب وهاشم
فقد استاذن من الحجة بان تاخذ زين معها
واخذها وذهبا الي غرفه قد حجزوها
صعدو وما ان دخلوا حتي بداء في بث حبه لها فقد اشتاقها ....
كان يعتليها ويقبلها تاره بشغف وتارة برقه وتارة اخري بجنون
زينب وهي تلف زراعيه حول رقبته وتنظر له بعشق
فهو حبيبها معشوقها كان ذات يوم صاحب القلب القاسي الذي لا يعرف الرحمه بات اليوم عاشقا متيما لمن ملكت روحه وقلبه وعقله
اقترب منها ليمتلك شفتيها بقبله عميقة يبث بها عشقه واشتياقه حتي باغتهم رنين الهاتف ...
ابتعد عنها وهو يلهث ...التقت الهاتف واغلقه تماما
زينب ..كنت تشوف مين يمكن حاجة ضروريه
مش اهم من الاجتماع اللي اني فيه دلوقت
ورمي الهاتف بعيدا عنها ورجع لها مرة اخري
ضمها اليه بشده وانهال عليها بقبلاته العميقه سرعان ما
تحولت الي شغوفه متملكه مهلكه لهما معا فكانت زينب تبادله شغفه وشوقه وجنونه .........
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
بعد سته اشهر تخرجت علياء وعبد الرحمن وندي
عبد الرحمن ...في مدير مستشفي اتصل بيا
وبكل اوائل الجامعات عشان نتعين في المستشفي الجديد بتاعه
علياء وهي تأكل اولادها ...
المستشفي دي فين ....
في اسكندريه ها قولتي ايه
علياء بتردود ..مش عارفه قلقانه
عبد الرحمن ..قلقانه من ايه ي حبيبتي
اولا دي محافظة بعيده عنه تماما وثانيا هتكوني جمب ندي وثالثا اتجوز بقي انا كداا هخلل حرام عليكوو
قهقهت علياء عل مزاحة
عبد الرحمن بصوت حنون ..حبيبتي انا مش عاوز اقعد هنا تاني انا اعو ارجع بلدي
علياء بقله حيله .. اوك بس لو في خطر عليك هنرجع هنا تاني
عبد الرحمن مبتسما .. ان شاء الله مفيش اي خطر ....
....................❤❤💜❤❤💜❤❤💜
وبعدها بعدت ايام كانوا في الاسكندريه
في بيت ندي واسر
كانت سعيدة برجوع علياء
اسر ..انا شفتلكم شقه بسعر كويس هنا ومساحتها
بعد ما نتغدي نطلع نشوفها صاحبها سايب معايا المفتاح
عبد الرحمن ..متشكر جدا ي اسر بييه
اسر ...اسر بيه
داا ايه احنا نعتبر اهل وكمان جيران دلوقت مفيش القاب ما بينا
عبد الرحمن ...اكيد اكيد باذن الله
علياء ...دكتور صاحب مشفي هنا كبير استثماري
اتصل عل عبد الرحمن لانه بيعين كل اوائل الجمعات المصريين في الخارج
وانتي ي ندي بردو الرابعه عل الدفعه فابأذن الله تقدمي ورقك معانا ايه رايك ....
نظرت لاسر الذي هذ لها راسه وهو يبتسم
ندي بفرحة ..اوك ي علياء شوفي هتقدموه امتي وانا جايه معاكوو...
علياء ..ماشي ي حبيبتي هنقوم احنا بقي عشان لسه ورايا حاحات كتير
ندي ..والله ما يحصل انتوا تتغدوا معانا وابقي روحوا
وكدا كدا انتو في الشقه اللي فوق...
ابتسمت علياء وقالت اوك ......
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في الصعيد ....
قد اتفق قدري مع خالد علي اتمام جوازهم ولم يتبقي الا يومين فكانوا يجهزون جناح ل حنين وخالد في سرايا المنشاويه
فقد ترجت الحجة فردوس خالد بان يسكن معهم
ولحبه الشديد لللحجة وتقديره لها وافق
ولكنه ايضا جهز فيلا لهما .....
في غرفه حنين ...
كانت تبكي فهي خائفه من تلك الحياة الجديدة التي لا تعلم عنها اي شئ
هي لم يكن لها صديقات الا علياء وندي ولكن اين هم الان
وهي تخجل بان تتكلم مع ولدتها وصابرين وزينب لن يأتوا الا يوم الزفاف
فاصبرين حامل في شهرها الخامس هي وزينب
كان خالد يتصل بها كثيرا ولكنها لم تجيب عليه
فهو لم يفهمها او يستوعب خجلها وخوفها فكل مرة تتكلم معه ينقلب الحديث الي شجار
وهي لن تتحمل عصبيته فيكفيها ما هي به
االي ان جاء يوم الزفاف
كانت معها البنات كي تزينها وتلبسها فستان عرسها
كانت في اجمل صورة
كانت السراي مزينه بالانوار والورود في مدخلها
كان خالدوهاشم وقدري مع الرجال يقومون بالتحطيب والرقص بالحصان عل المزمار
بعد انتهاء الفرح واطلاق الاعيرة الناريه
ذهب قدري لقاعه الحريم واخذ حنين من يدها
وسلمها ل خالد الذي كان ينظر لها بنظارات عشق ووله
واخذها وصعد بها الي جناحهم
كانت صابرين متعبه فذهبت هي وطارق ل غرفتهم
اما زين اخذته الحجة من امه وقالت هاخده ينام في حضني
زينب ...اكيد اتفضلي ي حجة
هاشم هامسا ...احسن خليه عشان نبقي عل راحتنا
ابتسمت عل هاشم الذي لا يشبع منها ابداااا
اما قدري فذهب الي غرفه مكتبه كي يراجع اوراق خاصه بالعمل
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في غرفه حنين وخالد
دخلت هي بارتباك وخوف
جاء من خلفها واحتضنها
الف مبروك ي حبيبتي اظن بقي مفيش حاجة اسمها مش مراتي
ابتعدت عنه بخجل
فقربه من مرة اخري
فقالت انا عوزة ادخل اغير
لفها اليه وجدها تبكي
خالد ..حنين في ايه بتبكي ليه
حنين ..لاه مفيش اصل اصل
خالد وقد تاكدت شكوكه فهو يظن بانها لا تحبه
خالد بجديه ...ممكن افهم مالك
نظرت حنين للارض بخجل ولم تتكلم
رفع وجهها بيده لتنظر اليه
وقال بعد ما ابتلع ريقه...انتي مغصوبه عليا ي حنين
نظرت له باستغراب ولم تتكلم
ابتعد عنها وقال بغضب ولكن بصوت منخفض
ولما انتي كدااا مافهمتنيش ليه
ليه تسيبني اتجوزك وانتي مش بتحبيني
ليييييه ها ليييه بقلمي نيفين بكر
حنين وهي تبكي ..خالد انا ...
كانت تريد ان تقول له اني احبك لم اعشق احدا مثلك ولكن خجلها الجم لسانها ولم يصدر منها الا صوت شهقاتها وبكاءها ولكني خائفه اموت خجل منك ....
خالد بغضب ...اظن انا واهلك مالناش زنب في انك انسانه جبانه ثم تابع بقله حيله
انا مش عارف انا عملتك اييه عشان استحق كدا منك
ثم تلبسته الصرامه وقال ....احنا هنفضل فترة مع بعض وبعد كدااا هسيبك ما تقلقيش مش انا الراجل اللي يقبل ان مراته تعيش معاه وهي رفضاه
حنين ...خ خ ا ل د ..انا
بسسسس مش عاوز اسمع صوتك
انا هدخل اغير شوفي انتي كمان هتغيري فين
ثم سكت لحظه وقال
وهتنامي فين
دخل هو الي غرفه اخري وبدل ملابسه
ولينام بها ولكن من اين ياتيه سلطان النوم واليوم قد تبددت كل احلامه .....
اما هي فايضا غيرت ملابسها ولكنها لم تنم ظلت طول الليل تبكي فذلك الحبيب لم يفهم خجلها او يشعر قلقها
حتي اتي الصباح فغفت قليلا...
اتي الصباح عليهم وجاءت الحجة فردوس وطرقت باب غرفتهم
كانت معها زينب وصابرين وورد تحمل الصنيه
سمع هو صوت طرقات علي الباب فقام وهو يمسح عل وجهه وتوجه للغرفه التي تنام بها حنين
دخل هو وجدها نائمه ببيجام ستان زهري كانت ملتصقه عليه بفعل النوم اما شعرها الاسود الحالك منثور عل وجهها وعل الوساده وعلي السرير
كان منظرها فتان ...ابتلع ريقه ومد يده لكي يوقظها
فتململت هي وكانت تتمطع فادارت وجهها فاكانت وجنتيها
حمرا من اثر النوم كانت جميله حقا
قال في نفسه ..اها ي حنيني لما تفعلي بي هذا
انا لم اعشق يوما سواك
انتبه عل حاله من تجدد الطرقات
خالد بعد ان اجلي صوته ...
حنين ...حنين فوقي حد جه بره
قامت هي بخحل عندما تطلعت اليه
فقد نسي بانه لم يرتدي تيشرته وكان عاري الصدر
تنحنح هو وقال
قومي ي حنين الحجة برة بتخبط عل الباب
قالت بصوت ناعس ...حاضر
دخل الحمام غسلت وجهها وتوجهت للباب ولكنه اوقفها
حنين ...التفتت اليه
خالد لو حد سالك عملتوا ايه هتقولي ايه
لم تتكلم ولكنها اخفضت عيناها بخجل
خالد بنفاذ صبر ..مهما هيسألوا..
بصي انتي هتقولي كله تمام وانا.... استني انا طالعلك عل طول
ودخل وجرح قدمه جرح ولكنه كان غويط بعض الشئ
ومسح الجرح بالمنديل ...
ووضع عليه ضماضه جروح
تقدم منها وهو يتنحنح ..انتي هتاخدي المنديل دا
وهتديه للحجة ومفيش حد يعرف حاجة سامعه
لم تتكلم ولكن تحول وجهها للاحمرار من الخجل
فقال بصوت عالي نسيبيا ..بقول ساااامعه
هذت راسها ولم تتكلم واعطته ظهرها وخرجت لهم
اخذتها بحضنها مع ذغاريد من ورد وتهنئه من زينب وصابرين ....
اما هو فبدل ملابسه واستأذن ونزل ل قدري
وجده يجلس ب الاسفل اول ما راها تقدم منه واخذه بالحضن وربت عل ظهره في مباركه
قدري ..الف مبروك ي عريس ...سبع ولا ضبع
تنحنح وقال ...سبع طبعا
ضحك قدري عليه وقاله تعالي نقعدوا هنا
وجلسوا وتكلموا في امور عداا
جاء ليتكلم في العمل
قدري ..لاء انت تفضل اليومين دول عريس
قال في نفسه ...اها عريس اووي ...
انتبه عليه قدري ...خالد انت بخير
ابتسم له ...وقال الحمد لله
قدري لاحظ تغيره واحس به ولكنه لم يصر عليه
نزلت الحجة وصابرين وزينب
الحجه ل قدري ..الف مبروك ي ولدي عقبال ما تشيل عيالهم ...بقلمي نيفين بكر
قدري ..آلله يبارك فيك ي حجة ...
الحجة...انت مش هتطلع تباركلها
قدري ...لاه طالع اهه ي حجة يلا بينا ي خالد ...
وهو يصعد السلم المه جرح قدمه
فلاحظ قدري ذلك وضيق عيناه
دخلوا جناحهم فتقدمت حنين من قدري فقبل اعلي راسها وباركلها
حنين ..الله يبارك فيك ي خوي
قدريا مازحا ...لو الواد ده زعلك قوليلي واني هكسرلك دماغه
خالد بحب حقيقي ..وانا مااقدرش ازعلها
حنين ..والله خوي مافي احن منه
قدري مازحا ..ي سلام بقيت اني الشرير ماشي اسيبكم بقي ...
خالد ...لاء رايح فين اقعد معانا نفطر سواااا
ادخلي ي حنين جهزي الاكل عل السفرة
حنين ..حاضر .وذهبت
قدري وهو يربت عل كتفيه
انتوا عرسان جداد عوزين تقعدوا لحالكووو ومش هكون اني العازول
ثم اقترب من اذنه وقال بصوت منخفض وهو يغمز له بعيناه
الجرح اللي جرحته في رجلك غويط ي غشيم
نظر له خالد بعينان متسعه من الدهشه
تابع قدري ...هروح اني وخلي بالك منيها
ابتسم خالد علي صديق عمره الذي يعرفه كنفسه
مرت الايام وكانت احيانا تكون جافه واحيانا اخري عاديه بين حنين وخالد الذي لم يفرض نفسه عليها مرة اخري
اما حنين فلم تحاول ان تبرر له ولكنها كانت خائفه بان يأخذ فكرة عنها بانها جريئه هي كانت ستتكلم معه ولكن كل مرة كانت تتراجع في اخر فرصه
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
مر شهر علي تعين علياء وعبد الرحمن وندي
علياء ل عبد الرحمن ...طلبوا مني اني هسافر للفريق الطبي اللي مسافر امريكا لحضور العمليه الجراحيه اللي هيعملها دكتور استيف
عبد الرحمن.... مبروك ي حبيبتي موفقه باذن الله
علياء ....انا هقعد اسبوع وطبعا مش هينفع اخد الولاد معايا لاني هكون مشغوله طول الوقت
عبد الرحمن..... ما تقلقيش عل الولاد انا هخلي بالي منهم
علياء ..وهو انت اللي فاضي ماانت وراك التزماتك
بفكر اعتزر
ليقاطعها عبد الرحمن ....لاء طبعا مش معاك ابدا
انتي هتسافري لان العمليه دي هتفيدك جدا في مشوارك العملي
علياء بقله حيله ...طيب والولاد ..
عبد الرحمن مبتسما ....ماتقلقيش عليهم
علياء باستسلام ..هروح وامري الي الله
عبد الرحمن في نفسه ...الحمد لله يارب سهل اللي جاي
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
سافرت علياء مع الفريق الطبي للمشاركه في العمليه
عبد الرحمن وهو يجهز الاولاد
جاسم..خالوو احنا هنتفسح فين
عبد الرحمن ..هنروح مكان حلو اووي اهم حاجة نسمع الكلام ..ماشي ي شقي
قالها وهو يقرص بخفه عل وجنته
فارس ..خالوو هتودينا الملاهي
عبد الرحمن ....لاء هوديكم مكان جميل وهنشوف في حد نفسكم تشفوه
جاسم ..مين
عبد الرحمن ...لا مين دي هخليها مفاجئه😘
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في سرايا المنشاويه....
طرق الباب
قال بصوته الحازم ...ادخل
الخادمة ورد ...في برة واحد جنابك بيقولك عاوز يتكلم معاك ضروري في امر مهم
قدري وهو يقف ...مين ده
ورد ..ما اعرفش جنابك
قدري ...طيب دخليه ي ورد
خرجت ورد ثم دخل الرجل الذي ما كان الا عبد الرحمن
قدري عندما وقعت عيناه عليه تقدم اليه في سرعه وضربه بقبضة يده فاوقعه ارضا (بوكس يعني 😂)
ثم رفعه من تلابيبه وهو يهدر ....فين عليا انطق لا اخلص عليك
عبد الرحمن ...دي مقابله ي راجل دا انا جايلك ومعايا ليك هديه
قدري بصرامه ..فين عليا اني مش عاوز هدايه انطق لا اخلص عليك
عبد الرحمن وهو يسعل ...تصدق انا غلطان اني جتلك انا ماشي وراجع تاني
قدري بغضب ...ماانتاش مااشي من اهنه الا لما تقولي مكان عليا
عبد الرحمن... ي راجل هتموتني سيبني وانا ااقولك
تركه قدري ثم قال ..هي فين
عبد الرحمن وهو يعدل من هندامه ..في امريكا
قدري ...تعالي معايا نروحلها
عبد الرحمن ...وافرض ما رديتش تيجي معاك هتعمل اييه
قدري بحده ...يعني اييه ماا رديتش هجيبها يعني هجيبها
عبد الرحمن ...هترجعها غصب عن عنها يعني ؟؟
قدري ..ايوة هرجعها باي طريقة ...
عبد الرحمن ...يبقي انا غلط واسف وكانك ما شوفتنيش
انا راجع مااطرح ماكنت
قدري ...كيف ده
عبد الرحمن ..انا جيتلك عشان غلط في حقك وكنت السبب بدون قصد في مشاكل بينك وبينها
وجاي عشان اساعدك وترجع عليا تاني
بس الظاهر اني كنت غلطان
قدري ...لاه مش غلطان اني فعلا عاوز ارجعها ..
عبد الرحمن ...وانا عارف دااا بس اهم حاجة تكون راجعه برضاها
قدري ...ماشي وانا معاك شوف هنرجعها ازاي
ليقول له عبد الرحمن لالا اسمها هرجعها ازاي
علياء لو عرفت اني جيتلك هتزعل مني
قدري ..ليه
مفكرة انك هتقتلني
قدري ..اني فعلا كنت عاوز اقتلك
عبد الرحمن وهو يربع زراعيه امام صدره ...وماقتلتنيش ليه
قدري ...مش هقدر اوجع قلب علياء كفايه اللي حصلها
عبد الرحمن وهو يبتسم ..علياء وانت بتحبو بعض وخسارة تضيعوا عمركم في البعاد وانا جاي وبمدلك ايدي عشان اتاسفلك اولا وثانيا عشان اساعدك ترجعوا لبعض
هتمد ايدك ولا هتكسفني
مد قدري يده له فجذبه اليه واحتضنه ...
اما عبد الرحمن فقال انا اسف صدقني ضحكو عليا وانا كنت بحاول انقذ اختي ...
ليقول له قدري . وهو يربت عل كتفه ..انت اللي حقك علي انت وهي بقلمي نيفين بكر
اني عاوز اصلح غلطتي في حقها .هي فين واني اروحلها
عبد الرحمن ...هي حاليا في امريكا وهترجع بعد اسبوع
قدري ..تعالي نروحلها امريكا
عبد الرحمن ...لا خليها لما ترجع لانها مع الفريق الطبي اللي هيشارك في اجراء عمليه كبيرة تحت اشراف دكتور استيف هناك هتخلصوه وان شاء الله هترجع
طيب وبعدين
وبعدين هترجع عل اسكندريه وانت بقي وشطارتك
قدري مستفهما ....يعني اييه
عبد الرحمن ....يعني انا عليا ادلك علي مكانها وانت بقي ال ترجعها بطريقتك وانا ولا كاني اعرف حاجة
اتفقنا
قدري ...اتفقنا
ليتنهد عبد الرحمن ويقول ...حيث كدا بقي ااقدملك الهديه وياريت تكون تكفير عل اللي عملته معاك ومعاها
قدري وهو مقتضب ...هديه ايه دي
ثواني وراجعلك ... خرج ثواني ورجع له مرة اخري وهو ممسك ب اولاده..... قدري وعبد الرحمن واقترب منه
قدري ..مين دول؟؟
عبد الرحمن ...دول ي سيدي جاسم وفارس قدري جاسم المنشاوي ......
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
تكمله الفصل الاخير
بعد عدة ايام علي الجميع بالحب الا عن ابطالنا قدري وعلياء بالاشتياق فكلهما محب ولكن كلهما عنيد
ذهب خالد عل عمله وكذالك قدري
اتت ندي وسلمت عل الجميع وصعدوا بغرفه حنين
والتي حكت عن معامله خالد وحنيته واحتواءه
قاطعها صوت رنين الهاتف
فابتسمت وقالت دااا خالد
ابتسمت كلا من عليا وندي عليها....
حنين ..الووو
ايوة كويسه الحمد لله وانت
خالد بحب ..انا بخير عشان انتي بخير
اجيبلك ايه وانا مروح
حنين ..اي حاحة منيك حلوة
خالد ..بصوت خافت هخلص عل طول وراجعلك واعطاها قبله عل الهواء
بادلته حنين قبلته واغلقت الهاتف
علياء ..وندي وهم يسندون وجنتهم عل يدهم بابتسامه
هيييييح
انتبهت لهم حنين ..ايه كان بيقولي اعملوا ايه عل الغدا
علياء ...اها واخدين بالنا والبوسه الطايرة دي كانت ايه
لتحمر حنين خجلا ..دا دااا
ندي ...بابتسامه بس بقي ي علياء ماتكسفيش البنت
لتغمز لها علياء ..شوفتي دروسي بتجيب نتيجة ازاي
حنين بخجل ...كدا ي عليا ماشي مش هقولك حاجة تاني
ليقهقا عل خجل حنين وبعدها بفتره
ندي ...وانتي عامله ايه ي عليا مع قدري
حكت لهم علياء عل زيارتهم للمشفي ولسرايه عمها
وحكت عل الاتفاق بينهم
حنين ..بس اخوي طلق صابرين
علياء ....ايييه طلق صابرين اومال اومال الحمل داا
حنين ..اني هقولك اخوي بعد ما انتي سيبتينا
صابرين سافرت بعدها بكتير جه هاشم اخوها والباشمهندس طارق اتقدملها
و ماكنش نعرف بموضوع الطلاج ده ولسه متجوزين من يجي 7او 8شهور
علياء ..انا عاوزة اعرف لييه بردوا ما قاليش
ندي ..اساليه هو اكيد عنده الاجابه
علياء فعلا معاكي حق لازم اسأله
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
اتي قدري في المساء
ودخل غرفه مكتبه
طرقت الباب فاذن لها
علياء بابتسامه تعجب منها قدري
...،....مساء الخير
قدري ....مساء النور
قدري كنتي عاوزة حاجة ي عليا
علياء ..انت ا نت ليه ماقولتليش عل طلاقك من صابرين
قدري وهو يزم شفتيه.... هو ده اللي جابك
علياء ...ايوة
قدري ...وااقولك لييه
علياء ..يعني اييه تقولي لييه كان لازم اعرف اني مفيش غيري
قدري ....واديكي عرفتي وبعدين
علياء ..يعني ايه وبعدين
قدري وهو يقترب منها ...هتعتذري وهتعترفي بغلطك
علياء بعند انت اللي غلط وانت اللي لازم تعتذر
قدري ... غلطك اكبر ي عليا
علياء ...لا انت اللي تعتذر غلطك انت اكبر
حبك ليا اكبر ولا عندك ....
اقترب هو منها وهي تنظر له فقرب راسه منها وبداء بتشمم رائحه شعرها
وقال بصوته الرجولي هامسا لامس قلبها
هااا قولي حبك ولا عندم الاكبر
علياء بنبرة مخدرة ...هااااا
قال وهو يمرر ابهامه علي وجنتيها وهو يبتسم عليها بخبث ....هاااا اييه
كانت تمرر بؤبؤة عيناها لم تتكلم فقد لامس حواسها ماذال يمرر ا بهامه ونزل عل شفتيها
واقترب منها حتي لفحت انفاسه الملتهبه صفحات وجهها كانت دقات قلبها ان تتصارع....
واسرعت وتيرة تنفسها فأغمضت عينيها و....
بعد ثوان فتحت عينيها عندما لم تستشعره بالقرب منها
وجدته يقف بعيدا عنها
قدري وهو يبتسم بخبث .....
اني رايح عند الخيل الصبح وهاخد الولاد معاي
و لو حبيتي تيجي حضري نفسك
دبدبت علياء مكان وقفتها وقالت مش جايه مش جايه
كتم هو ضحكته عل انه اغاظها
غادر هو اما هي كانت تتوعده في سرها بانها لن تمررها له مرور الكرام 😂
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في الصبح نزلت لتجد الاولاد وهم يضحكون مع الحجة وحنين
علياء صباح الخير
ردو جميعا عليها
نزل قدري بعدها بثواني وهو يرتدي لبس ركوب الخيل
فنظرت له ول طلته الاخاذه
لم تنتبه عل حالها الا عندما هتف ....
.. للاولاد ...جاهزين ي ولاد ....
فارس وجاسم ..ايوة ي بابي
توجه بالكلام ل علياء ....هتيجي معانا
قالت بعند.... لاء ....
قدري وهو يبتسم ابتسامه اغاظتها ...يلا بينا احنا ي ولاد
ذهب قدري وصعدت هي ل حنين واتصلت عل ندي
وحكت لهم
ندي ..ي بنتي لييه العند دااا
علياء ..هو اللي عنيد
حنين ..بصراحة ي عليا انا شايفه ان عندك غير مبرر
مالوش لازمة
علياء بغضب طفولي ...انا عوزاكم تفكروا دلوقت معايا
اعمل ايه عشان اخليه هو اللي يعترف
ثم تمتمت والله ماهعديهالك ...
ندي وحنين ..البت دي مجنونه بتكلم نفسها ...
علياء بغضب طفولي .. يووووو خليكوو معايا .انا عوزاكم تفكروا دلوقت
اعمل ايه عشان اخليه هو اللي يعترف
ثم تمتمت انتوا ما تعرفوش عملي فيا ايه امبارح
لتنتبه عليها حنين وندي
عمل ايه
علياء ..عمل انا قولت عمل
ندي وحني
بابتسامه وهم يهذون برؤسهم...... اها قولتي
علياء..... احم اصل هو وانا كنا عاملين اتفاق ان اللي يعترف
للتاني بغلطه وانه مش هيقدر يبعد عن التاني فالتاني بقي هيملي عليه شروطة
ندي وهي تقلب عيناها عل غباء صديقتها
وايه يعني لما تعترفي ي بنتي ومهما كانت الشروط مش هتبقي زي بعدكم عن بعض
علياء وهي بداخلها تعترف ..اهاااا محقه انتي ي ندي
بس بس
ندي ..مابسش انتي تعترفي وتعتذري وخلصنا
علياء ..ماشي بس مش قبل ما اخلص تاري من اللي عملوا فيا
حنين وندي ..في نفس واحد ...وهو عمل فيكي اييييه ...
يووووه وتركتهم واسرعت للخارج ودخلت غرفتها وظلت تجئ وتذهب
حتي اتت لها فكر جهنميه وقالت بسرها وهي تتوعد له
ماشي ي قدري لما نشوف انا ولا انت
................
رجع قدري هو واطفاله عل الغداء التي شارفت عل اعداده علياء
كانت الحجة فردوس تجلس وعل ساقيها الاطفال جاسم وفارس
اما قدري فكان يتراس الطاوله كالمعتاد
وجلست هي كالمعتاد عل يساره
اما صابرين ف لم تحضر الغداء فكانت متعبه في غرفتها
اما عن خالد وحنين بجانب بعضهمايبتسمون ويتحدثون بالهمس
خالد ..الحمد لله
الحجة ..بس انت مااكلتش ي ابني
خالد ..لا مهو انا مش جعان
الحجة ..قومي مع جوزك ي بتي وخدي أكلكم واطلعي معاه
حنين ..حاضر
بعدما صعدوا
عليا كانت تمسك بالشوكه وتقربها الي فمها دون الانتباه الي قدري الذي كان يبتلع ريقه وهو يتابعها بعينان متفحصه وهي تمرر صباع ورق العنب وتمضغه وتبلعه
انتبهت الحجة عليه وعلي حاله فابتسمت ....
ابتسمت علياء بعدما انتبهت عليه ايضا فتناولت بصباع اخر فا كانت تمضغه ببطئ
مد قدري يده ليتناول قطعه خبز وغمسها بالملوخيه ووضعها بفمه وهو يتابع حركه فمها فقضم اصبعه
وتألم فانتبهت عليه الحجة وابتسمت عليه وقالت .....المرة الجاي ما تعمليش أكل حلو إكده ي عليا لحسن قدري ما هيلاقيش صوابع في يده
ابتسمت علياء عليه اما هو فتنحنح بحرج علي انتباهها عليه....
بعد الانتهاء من الطعام
ماما ممكن تخلي الولاد معاكي انا طالعه انام شويه..
الحجة ..بدري إكده
علياء وهي تتصنع التعب ...ايوة ي ماما اصل تعبانه شويه .
الحجة . بقلق ....مالك ي حبيبتي اييه بيوجعك
علياء .....ضهري ي ماما بيوجعني مفيش اي دهان ادهن بيه ضهري
قالتها بميوعه تااامه...
رفع قدري حاجبه ونظر لها ولم يتكلم وتظاهر بالا مبالاه....
علياء...ممكن ي ماما تيجي تدهنيلي ضهري
الحجة فردوس بابتسامه لؤم ...معلش ي حبيبتي
اصل فارس كان قالي عاوزني اعمله كيكه بالشكولاته
فممكن قدري هو اللي يدهنلك الدهان...
قدري ليتسرع قدري .....لاه اني اني مش فاضي
علياء وهي تتصنع الزعل ... ..خلاص انا هخلي ورد تتدهنلي
قدري بياس فهو يعلم جيدا بانه سيكون اختبار قاسي عليه ولكن سيفعله وامره الي الله
خلاص اطلعي انتي واني طالع وراكي
علياء بمشاكسه ..لا ماتتعبش نفسك هنادي ورد
وهمت بالنداء عليها .... ياا و
قدري مقاطعا لها بحده ..هو من ميتي كنتي بتتكشفي عل حد غريب يلا همي انا جاي وراكي اهه
قامت هي وغمزت للحجة فرأها قدري وجز علي اسنانه
وقال وهو يتوعد لها ... والله لا اويكي ي بنت العزايزة
😂😂😂
صعدت هي وارتدت قميصا شفاف عاري الظهر بحمالات رفيعه جداااا ووضعت من عطرها الذي يأخذ بعقله ويخدر حواسه
تمددت علي بطنها وفردت عليها الملاءه .. وقالت في نفسها ..يارب عديها انا بعمل في نفسي ايه
لا لا انا هقوم وهمت ل تنهض حتي سمعت صوته وهو يتنحنح ...
دخل هو ببطئ وتقدم منها اول ما راها حبس انفاسه فهذه الجنيه تتلاعب به
قال بصوت متحشرج فين الدهان ...
علياء وقد لاحظت ارتباكه فابتسمت وقالت في نفسها
لنري قوتك سيد قدري وكم لديك من الوقت لتصمد امامي😂
...عندك عل الكيمود
اقترب هو وتناوله واخذه وقال ...
الوجع فين
قالت بتنهيده لاحظها ...في نص ضهري
ازاح عنها الغطاء فابتلع ريقه بصعوبه فقد ظهر له ظهرها كله
ما الذي تفعله به تلك الجنيه المغويه انها تعمل علي ارهاق رجولته ...
وضعه بيد مرتعشه عل ظهرها وبداء في توزيعه عل جميع ظهرها المرمر
اما هي فبداءت بتصنع الالم وصدرت منها أنات ووتأوهات
هنا بداء قدري في فقدان اخر ذرة في تماسكه
فاقترب منها اكثر وبداء بنثر قبلات رقيقه عل ظهرها
حتي وصل ل راسها فبدا يتشمم شعرها
بداء الخوف يتسرب اليها فالنار التي تلعب بها ستحرقها
فهي مثله تمام مشتاقه عاشقه
....ادارت هي وجهها له ببطئ...
فتأملها بعيناه كانه يأكلها نزل ل رقبتها ولصدرها ولكل ما يظهر من جسدها
فقالت وهي تميل عليه بصوت ناعم داعب حواسه .
.انت بطلت تدهن لييه ....
قدري وقد انهارت كل مقاومته . فقبض عل شفتيها يمتصها فابتعدت هي عنه بصعوبه ونهضت من مكانها بارتباك ...
ذهب هو خلفها واحتضنها من الخلف وهو يزيح شعرها ويضعه عل احدي كتفيها وبداء في تقبيل عنقها نزولا الي كتفها العاري قدري بنبره متهدرجه ...انتي عارفه بتعملي فيا ايه ....
فالتفتت له وهي تنظر لعينيه التي غامت وعضلات صدره التي انقبضت وانفاسه المتسارعة
فتيقنت بانه في قمه اثارته
حاولت هي التماسك لاقصي درجه فكما قربها مهلك له فقربه يدمرها يهلكها يبعثرها .....
اقتربت هي منه ورفعت نفسها عل اطراف اصابعها ولفت يديها حول رقبته ....
واقتربت من اذنه وقالت ..عشان تعرف انك مش قد اللعب معايا ....
اما هو فكان يضمها اليه اكثر وعندما لفظت بتلك الكلمات
اقتضب وجهه وتحولت معالم من الاثارة الي الغضب
ابتعد عنها فوجدها تبتسم ابتسامه خبيثه فقد انتصرت عليه ...
هدمت جميع حصونه جعلته يفقد كل مقامته نعم هي فعلت به للتلاعب به عرت مشاعره امامها
فابتسم بتوعد وقال ...متأكده
اتسعت عيناها وهي تنظر له باستغراب
زم هو شفتيه وقال
مش فاهمه افهمك .
قال وهو يتقرب منها ....
.يعني انتي لعبتي لعبه كمليها للاخر
قالت علياء.. بتوتر تقصد ايه ...
لم يتكلم قدري ولكنه اقترب منها أكثر وهو يفك في ازرار قميصه الواحد تلو الاخر وهو ينظر لها نظرات اربكتها
حتي خلعه ....
علياء بتوتر ..انا انت
قدري بتحدي ..ها انا ايه و انتي ايه وكان يقترب منها اكثر
علياء وهي تبتلع ريقها وتتراجع الي الخلف حتي اصتدمت بالحائط ااابعد
قدري بصوته الرجولي هامس في اذنها . لاه مش باعد
اغمضت هي عيناها فانفاسه الملتهبه تدغدغ حواسها ورائحه عطره
تسكرها تجعها تحلق في عالمه تغيب عن واقعها .
بداء يتحسس ذراعيها بانامله ويمرر شفتيه عل رقبتها ويصعد الي وجنتيها ويرجع لرقبتها ويهبط الي صدرها الغض
ثم هجم عليها بقبلات محمومة خطفتها وخطفت انفاسها
لم تحملها قدميها فاسندها هومن خصرها بذراعه وحاصر جسدها بينه وبين الحائط
ويديه الحره تعبث بجسدها
كانت كالعبه بين يديه كالعصفور امام ضراوه نسر جارح
كان يجتاحها بلا هواده بلا رحمه بشغف بجنون
كانت هائمه بدات انفاسها في التسارع وافلتت تأوهات منها
ااااه كم كان مهلك ما يفعله بها رفعت يدها تحاوط عنقه وتتشبث به ،
فحملها وسار بها الي الفراش ووضعها
وبداء في تقبيل كل ما يظهر منها
ذراعيها كتفيها رقبتها وصدرها
ابتعد براسه قليلا بصعوبه فنظر لها بعيناه الغائمه
وجدها مغمضه عيناها في استسلام تاااام و وكانت تزينها تلك العلامات
عل رقبتها وصدرها
فاقترب من اذنها وقال ..مستعده
فهزت راسها وهي تضغط عل شفتيها المنتفخه من اثر هجومة وشغفه ،، وفتحت عيناها بكسل وهي ترفع يدها لتحاوط عنقه ..
بنبره متهدرجه متقطعه ...اي و ة
قدري بابتسامه جانبيه ووضع يده عل ذراعيها التي حول عنقه وانزلها
واقترب من اذنها وقال
طيب يلا عشان اتاخرنا علي الحجة والولاد
فتحت عيناها علي وسعهما وجدته يتوجه الي الباب ويهم بالخروج
تمتمت هي بكلمات غير مفهومه من غيظها ...
فضحك هو ضحكة مكتومه عليها وقال
هسبق اني علي ما تغيري هدومك
..😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
خرج قدري واسرع الي حمام غرفته
وخلع عنه ملابسه ونزل تحت المياه البارده
علها تطفئ نار جسده التي اشعلته تلك الجنيه
خرج بعد مده وارتدي ملابسه وظل بغرفته
هي لم تكن اقل منه فهي ايضا ندمت عل ما فعلت بنفسها قبله فحبست نفسها بغرفتها
فهما يلعبان بالنار واحرقتهم بلهيبها ظلو يتهربون من وجودهم معا
فهو يذهب الي عمله قبل ان تستيقظ
اما هي فترجع من عملها وتجلس مع اطفالها وبعدها تحبس نفسها مرة اخري بغرفتها
حتي جاء يوم ذهابها لملقاه عمها مرعي
تجهزت هي ونزلت للاسفل ووجدته ينتظرها
علياء ..انت هتيجي معايا،؟
قدري بجديه ....ايوة ويلا بينا عشان ما نتأخرش
سبقها قدري وصعد الي السياره
وتابعته هي كانت مرتبكه فاليوم ستقابل ما كام بتغيير حياتها كليا ...
بعد مدة وصلوا الي المكان ......
توجهوا الي الداخل وهو كان ممسك بيدها
انتظروا فترة وبعدها جاء عليهم مرعي
كان يظهر عليه المرض والحزن
فوقف قباله علياء
فوقفت هي ايضا
مرعي ..اني عارف اللي هطلبه منك صعب عليكي
بس ارجوكي حاولي ...حاولي تسامحيني
اني خلاص انتهيت بتي الوحيده اتقتلت ومرتي اتشلت
وانا زي ماانت واعيه مسجون لا فادني مال ولا جاه
اني مش ظلمتك لواحدك لاه وظلمت ابوكي كتير
يا تري ممكن اطمع في قلبك الطيب انه يسامحني
كانت تستمع اليه والدمع يتراقص بعيناها
انحني مرعي ومسك بكفيها ليقبلهم
احب علي يدك ي بتي سامحيني احب علي يدك
علياء واخيرا يخروج صوتها منها ببكاء
عفي الله عما سلف ي عمي ربنا يسامحنا جميعا
مرعي ...كتر خيرك ي بتي كتر خيرك
وذهب مع العسكري وما ان ذهب حتي انهارت بالبكاء
اقترب منها قدري واخذها بين احضانه فظلت تبكي عل حال مرعي الذي كان في يوم مثال لكل جبروت العالم
ذهبوا ورجعوا الي السراي
امر الخادمه بتحضير عصير لها كي تهداء اعصابها
اخذه هو وتوجه ل غرفتها استاذن فاذنت له
نهضت من مكانها تقرب هو منها واعطاها كوب العصير
قدري ...خدي اشربي داااا عشان اعصابك تهداا
تناولت منه وشربته
وبعد ما هداءت توجهه الي الباب
استوقفوا صوتها
قدري ....
ايوة ي عليا
علياء...انا متشكرة اوي
قدري ..ابتسم وقال ...مفيش بينا شكر انا مش بعمل معاكي. واجب استحق الشكر عليه .
دا حقك علي اني وقت ما هتحتاجيني هتلاقيني ي عليا
وهم ليخرج فقالت
قدري ...انا هعتزر عن عمليه بكرة
قدري ..ليه ي عليا
علياء بارتباك ...حاسه اني مش هنجح
تقدم قدري منها وقال بصي ي عليا هتخافي يبقي عمرك ما هتتقدمي ،،العمليه دي مش بس فايدة ليكي في اول مشوارك العملي لاه دي هتنقذ بني ادام
ثم قال وهو يربت علي كتفيها
انا عاوز داكتورتي الشاطرة توريني شطارتها اللي علي حق
هزت هي راسها فطبع قبله علي جبينها
وتركها وذهب
في صباح اليوم التالي
كانت قد تجهزت فتحت باب غرفتها وجدته ينتظرها
قدري ...خلصتي
علياء ..ايوة
قدري طب يلا بينا
علياء ..عل فين
قدري ...انت مش وراكي عمليه
علياء باستغراب ..ايوة انت هتيجي معايا
قدري وهو يتقدمها ويعطيها ظهره ايوة عندك مانع ....
نزلا وتجهوا الي الخارج
وصعدا لركوب السيارة ومنها الي المشفي
نزلا وتوجهت هي وهو الي غرفتها وبعد ساعه تقريبا كانت تتجهز باللبس العمليات
قدري ..انا هستني هنا دكتورتي الشاطرة عشان لما تخلص العمليه بنجاح تيجي علي و تفرحني
علياء وهي تبتسم له وقالت بصوت خافت ...بأذن الله
توجهت هي الي غرفه العمليات
وبعد 3ساعات انتهت من العمليه بنجاح
كل من كان ب غرفه العمليات شهدوا لها بمهارتها واثنوا عليها ...مبروك ي دكتورة الف مبروك
بادلتهم المباركه وتوجهت مسرعها الي غرفتها حيث كان
اول ما فتحت الباب نهض هو وتوجهه اليها
قدري بلهفه ...ها عملتي ايه
علياء لم تتكلم ولكنها جرت عليه وارتمت بين احضانه
بعيون غارقه بدموع الفرحة
الحمد لله الحمد لله نجحت العمليه نجحت
قدري وهو مبتسم الحمد لله
ابتعد عنها وهو ينظر لها ومد كفه يده ومسح دموعها من عل وجنتها
اني لازم امشي دلوقت اني اجلت الاجتماع عشان اكون وياك
هذت راسها وهي تبتسم فقبل جبينها وذهب
⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
في صباح اليوم التالي
في بيت ندي واسر
كان يقوم ببعض تمريناته الرياضيه في الصباح
جاءت هي وعلي وجهها ابتسامه ناعمه
اسر وهو يمسح عل جبينه من العرق وهو يقترب منها
صباح الابتسامه الحلوة ...
ندي ...صباح الفل ي حبيبي انا حضرتلك الفطار
اسر وهو يلهث من فرت مجهودالتمرين فاضل 5 دقايق ي قلبي واخلص
ندي مبتسمه .... لو ما جتش دلوقت مش هخليك تحلي
اسر وهو يرفعها من عل الارض بين ذراعيه ويتقدم نحو الفراش لا عشان فيها تحليه يبقي اسيب التمرين ي حياتي ..
ندي وهي تقهقه وتتملص من بين يديه .... انا مااقصدش التحليه دي ي سافل ....انا ااقصد تحليه تانيه
اسر مستفهما ..هو في تحليه غير دي
ندي مهمهمه ...ممممم طبعا احلي تحليه في الدنيا
قبلها قبله عل شفتيها وانزلها
اسر ...تحليه اي دي ي ندوش...
اقتربت هي منه وظن انها ستقبله فابتسم ببلاها ولكنها اقتربت من اذنه وقالت بهمس
احلي تحليه في الدنيا انت هتبقي احلي بابا
اسر وقد اتسعت عيناه من المفاجئه ..انتي قولتي اييه عيدي كداا
اقتربت هي بدلال وتعلقت برقابته وقالت
بعد 8شهور هينور بيتنا فرد جديد
لم يتكلم هو ولكن ادمعت عيناه اخيرا سيرزقه الله طفل من محبوته لقد انعم الله عليه بالكثير عندما رزقه بها
🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌿🥀🥀🥀🥀🥀🥀
في سراي المنشاويه
ذهب قدري الي عمله اما علياء لم تذهب
فستأخذ اليوم راحة
جلست مع اطفالها وحنين والحجة وبعد مدة من الحكي
صعدت ل غرفتها فطرق الباب فاذنت للطارق
فكانت صابرين نظرت لها علياء بحدة
علياء ..افندم
اما صابرين فكانت تبتسم علي غيرتها
صابرين ..ممكن اتكلم معاكي
علياء ..وهي تربع يدها اما صدرها ....خير
صابرين ...انا جايه اقولك حرام تضيعوا حاجة جميله بينك وبين قدري عشان شويه عند
قدري بيحبك قوي
لتقاطعها علياء بحده ...عارفة انوا بيحبيني اووي اووي
ومش انت اللي هتعرفيني انا ايه في قلب جوزي
صابرين وهي تنظر لها وماذلت تبتسم .
عليا انا مش عدوتك وعمري ما هكون انتي يعلم ربنا اني بحبك كد اييه من حب قدري ليكي
علياء عل حدتها ...شكرا
صابرين ..من غير ما اطول عليكي قدري واد عمي اخويا يعني
علياء وهي تضرب كف علي كف وبابتسامه ساخره ...زي اخوكي هو في اخوات بيتجوزوا من فضلك ي صابرين وفري الكلمتين اللي جايه تقوليهم عشان مش داخلين زمتي ولا بلاش
لتبتسم صابرين اكتر ..حتي لو قولتلك انه مالمسنيش
لتنظر لها علياء بنظره يعني ايه مالمسكيش
ايوة ي عليا قدري مالمسنيش ابدا مع ان اني عرضت نفسي عليه لكن نفسه عافتني عارفه قالي وقتها اييه
سامحيني ي صابرين مش قادر اني قلبي مش بيدي
دمعت عينان علياء ووضعت كفها عل فمها
وقالت ..يعني يعني قدري ما مالمسش غيري هو هو صان حبي وماخانيش
وانهارت بالبكاء وجلست عل الاريكه وظلت تبكي علي ما فعلته بهذا الرجل الذي لم يعشق سواها
كان معها دائما وابدا كان يتألم لالامها لحزنها كان يفرح لفرحها كان سندها وقوتها كان قدرها الذي كتب عل جبينها
وقفت صابرين امامها واخذتها بحضنها وقالت
اني جيتك عشان شايفه انه حرام العذاب اللي بتعذبيه لروحك ولروحه يارب يكون ده تكفير عن اللي عملتو زمان وياكي
علياء وهي تبكي انا مش عارفة اعمل اييه اعوضه ازاي
صابرين... قدري عنده ابتسامتك بالدنيا كلها كفايه انك ترمي نفسك في حضنه وبس
احتضنتها علياء وشكرتها ثم قالت وهي تجفف دموعها
عوزاكي بقي تساعديني ممكن
صابرين ...من عنيا
اخذتها وذهبت للحجة وحنين والتي ساعدوها عل تذين غرفتها واعداد بعض الاطعمه التي يحبها قدري
وبعد الانتهاء توجهت ل غرفتها وتزينت له كانها عروس في ليله زفافها
اتي المساء ورجع قدري
القي السلام عليهم جميعا وسال عل علياء
اومال علياء فينها
الحجة وهي تجلس الصغار عل ساقيها
فوق ي ولدي ما نزلتش من صباح ربنا
قدري بلهفه ..ليه ي حجة مالها
كانت مصدعه ي ضناي
اطلعلها ي ولدي وطل عليها
حاضر ي حجة طالع اها ..وهم بالصعود الا ان قالت له
الحجة ....معلش ي ولدي البت ورد وهي بتقفل الجناح كسرت المفتاح في طبله الباب
بكرة باذن الله هشيع حد من الغفر يجيب حد يصلحه
قدري ...واني هفضل بالهدوم دي لحد بكرة ي حجة
معلش ي ولدي بكرة الصبح باذن الله كل حاجة هتبقي تمام ابتسم الحجة وصابرين وحنين
ودعوا لهم براحة البال ...
صعد قدري وهو في حيرة من امرة اين سينام واخير قال
الاوض كتيير وكلها سواد الليل
توجه لغرفتها وفتح بابها
وجد الغرفه مذينه بالورود والانوار الخافته والشموع الفواحة ووجد حوريته تقبل عليه
كانت مثل الاميرات جميله ناعمه
قدري بصوت متحشرج ...السلام عليكم
علياء بابتسامه وبصوت ناعم وهي تقترب منه
وعليكم السلام
قدري وهو يتنحنح فوجودها بالقرب منه بهذا الشكل يربكه ....
الحجة قالت انك تعبانه شوي
اقتربت منه اكثر ووضعت قدميها عل قدميه ولفت ذراعيها حول رقبته وقبلته بجانب شفتيه ...
اغمض عينيه وبداء التأثر بما تفعله به فقد ظنها تلعب به
بصوت متهدرج ...عليا اني عاوز الغي الاتفاق اللي كان بينا
علياء وهي تبتسم ..وانا مش عاوزة الغيه
نظر لها باستغراب فقالت .....
لانك انت اللي فزت ي قدري ي ابن المنشاويه
وجدها امامه تنظر له بعشق جارف
ابتلع ريقه وقال ...علياااا
اقتربت هي وقالت ...
قدري انا بحبك اووي انا عوزاك تسامحني عن كل حاجة عملتها وضايقتك فيها
قدري مفيش حد بيقدر يهرب من نصيبه من قدره انت القدر اللي ربنا كتبه علي جبيني وعلي قلبي مش هقدر ابعد عنك تاني مش هقدر ...وبعترفلك انا بحبك بكل كياني
لم يتكلم ولكنه جذبها اليه يعتصرها بقوة بين اضلعه ثم مال عليها وخطفها بقبله طويله خطفت معها انفاسها
كانت كالاعصار الذي هز كيانها
انحني وحملها ووضعها عل الفراش واعتلاها
ثم ابتعد عنها قليلا وقال ..الجناح . اتقفل .....واني ماجيبتش هدومي
فغمزت له وقالت ...واحنا هنحتاج الهدوم في ايه
ضمها اليه يقبلها بنهم بجوع بعشق فتوقف كل شئ حولهم لم يسمعا الا اصوت انفاسهم واناتهم واصوات قلوبهم المتسارعه من شدتها
ظل يرتشف ويمتصها بشغف بجنون وهو يقسم سيقتص لنفسه منها علي بعدها عنه علي حرمانه منها
فان كان هو قدرها الذي كتبه الله لها فحبها كالوشم علي قلبه
واخذها برحله طويله في بحور عشقه التي لا نهايه لها
💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗💗
الخاتمة
بعد عام في زفاف عبد الرحمن
في فرح عبد الرحمن
❤كان عبد الرحمن يجلس بجانب نوارة
كان قدري يجلس بجانب علياء وبجانبهم الحجة فردوس
واحفادها فارس وجاسم
اما عن حنين وخالد فها هي في شهرها السابع
وصابرين وطارق رزقهم الله بابنه جميله
اما عن هاشم وزينب فهي حامل ايضا في اوائل شهور الحمل وقد رزقهم الله من قبل زين وياسين
اما عن ندي واسر فرزقهم الله بابنه جميله
اتجه عبد الرحمن ونواره الي منتصف القاعه وكذلك كلا من خالد وحنين ❤الذي كان سيقضي علي حبهم سؤ التفاهم
وطارق وصابرين ...❤التي من الله عليها برجل مثل فمن ترك شئ لله عوضه الله بجميل صنعه
اما عن اسر وندي........ ❤فرضوا بقضاء الله فارضاهم الله
وهاشم وزينب...... ❤التي تحولت حياته تماما من الشر الي الخير فلو لم يتغير لم يكن ليحصل علي هذه السعاده الان
اما عن ابطالنا
قدري وعلياء ❤ فلن يدعوا للخوف مكان بينهم لقد تواعدوا عل الصراحة والثقه فلن تتكرر غلطات امس
لم تكن تلك النهايه ولكنها كانت اجمل بدايه
لحب دون كراهيه دون عذاب دون جفاء او ابتعاد
لاجمل قدر جمع قلوبهم معا وطبع عليه عشقا خالد سيتوارثه ابنائهم
⚘قدري انت 🌿
❤❤❤❤❤❤❤❤❤
ماتنسوش تقولوا رايكم
في كل couple
❤علياء وقدري ❤
❤ندي واسر❤
❤حنين وخالد ❤
❤زينب وهاشم ❤
❤طارق وصابرين ❤
تمت
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺