رواية حبيبي المدير الفصل التاسع والأربعون بقلم الكاتبه شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية حبيبي المدير الفصل التاسع والأربعون بقلم الكاتبه شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية حبيبي المدير الفصل التاسع والأربعون بقلم الكاتبه شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


____________في المستشفي!

كانت مريم فاقت ولاكن كانت تعبانه جدا ،اول ما دخلت الدكتورة علشان تطمن عليها كان حسن ووالدتها واقفين وهينجننوا عليها..


بعد دقايق خرجت الدكتورة وهيا مبتسمه فقرب منها حسن واتكلم بقلق:

طمنيني يا دكتورة هيا مريم عامله ايه دلوقت؟

الدكتور بابتسامه:الحمدلله يا فندم هيا دلوقت فاقت ولاكن هيا لسا تحت تأثير البنج؟


حسن بص لوالدتها بابتسامه ورجع بص للدكتورة وقال:متشكر جدا لتعبك معانا يا دكتورة؟

الدكتورة ابتسمت وردت عليه:الشكر لله يا فندم انا عملت كل اللي اقدر عليه!

حسن بتساؤل:هو انا ممكن ادخل اطمن عليها يا دكتورة لو سمحتي؟

حركت الدكتورة راسه بالموافقه وقالت:ايوا طبعا اتفضل يا فندم !

حسن حرك راسه ودخل للغرفه والدكتورة وقفت قدام والدة احلام وقالت:حضرتك والدتها؟

ردت فاديه:ايوا انا يا دكتورة خير مريم حصلها حاجه؟


الدكتورة بصتلها بجديه وقالت:بصراحه في حاجه مهمه لازم تعرفيها يا مدام ،للاسف بنت حضرتك بعدما اتعرضت  للحادث دا الاصابه كانت في منطقة الرحم وللأسف احنا مقدرناش نعالج الوضع وإستأصلنا الرحم..


فاديه بصدمه:بتقولي ايه يا دكتوره.،،ياعني ايه الكلام دا وبعدين ازاي يعني تعملوا كده من غير ما تاخدو اذن حد مننا؟


الدكتوره بأسف:هيا كانت حالتها صعبه جدا يا مدام يعني احنا كنا مضغوطين وللاسف دا كان الحل اللي قدامنا..وبعدين جوزها بلغني اني اتصرف والحقها لان قلبها كان وقف وكانت يعتبر ماتت ولاكن احنا لحقناها بصعوبه؟


فاديه كانت بصالها  وباين علي ملامح وشها الخوف الشديد فحركت راسها بتفهم لكلام الدكتوره وقالت:يعني كده خلاص مريم مش ممكن تخلف تاني؟


الدكتوره بحزن:ايوا يا مدام للاسف ؟


فاديه حركت راسها بزعل وقالت:طيب يا دكتوره استأذنك ادخلها!

الدكتوره وقفتها وقالت باعتراض:بلاش تعرفيها اي حاجه دلوقت علشان نفسيتها ،خليها لما تخف خالص وبلغيها ؟


فاديه حركت راسها بتفهم واتحركت لداخل الغرفه!


وفي غرفه مريم كانت بتبص حواليها بتوهان لحدما لقت ايد بتمسك ايديها وكان صوت حسن بيقول:مريم..انتي سمعاني!


رمشت مريم وهو قرب من وشها بحب كبير ولمسه برقه واول ما لقاها بتبصله بتوهان قال بصوته الهادي:ليه يا مريم ضحيتي بحياتك،مش عارفه اني ممكن اموت لو حصلك حاجه؟


‏مريم كانت بتبص له  وساكته وهوا كمل كلامه وقال: أنا بشكر ربنا إنك بقيتي بخير أرجوكي ما تعمليش في نفسك كده تاني ومهما حصل ما تضحيش بحياتك لأني مش هسمح بكده ..


كمل بحب وخوف عليها:مريم أنا بستأذنك وبتمنى منك إنك تاخدي بالك على نفسك لحد ما أقبض على آدهم وبعدها ارجعلك واطلب إيدك بس هو انتي موافقه !


‏كانت مريم بصه عيله بتركيز  وهو بيتكلم وكانت مش عارفة تحدد اوي هو يبق مين لأن هي لسة تحت تاثير البنج..

 فبعد ما حاولت أنها تستوعب مع نفسها أن هي تعرفوا وانه قريب منها ابتسمت تلقائية وحركت راسها بالموافقة !


و حسن ابتسم هو كمان وقال وهوا بيمسك ايديها :كويس إنك بخير يا مريم وأنا هوصي عليكي رجالتي واجبهم هنا علشان تكوني تحت عيوني وحمايتي 

..حركت راسها بالموافقة وهو قرب  من راسها وقبلها من أعلى جبهتها وقال بحب :انا همشي بق مع السلامة يا روح قلبي!


‏حسن  نهي كلامه وكان هيخرج بس وقف علي صوت  فاديه وأول ما شافها قال برجاء :أرجوكي خلي بالك منها،لان أنا لازم امشي دلوقتي  ومش هعرف اكون معاها لأني مشغول وعندي مهمه ضرورية ولحدما ارجع بطلب منك تحطي مريم في عينك وبلاش تلوميها على أي حاجة عملتها  قبل كده وسيبيها تفتح صفحة جديدة نظيفة ما فيهاش أي سواد من الماضي!


 ‏اتوترت ولدة أحلام من كلامه وحركت راسها وقالت:متقلقش دي بنتي واكيد هحطها في قلبي مش بس عيني؟


ابتسم حسن وحرك راسه بالموافقه وكان هيخرج ولاكن وقفه صوت مريم واللي ندهت عليه بتعب وقالت:حسن؟


اتنفض جسم حسن اول ما سمع صوتها فلفلها وقال بلهفه:مريم.. 


مريم حركت راسها بدوخه خفيفه وكانت والدتها قربت منها وقالت بصوت مليان بكاء :حبيبتي طمنيني عليكي عامله ايه يا روح قلبي؟


مريم اول ما اخدت بالها  ان دي والدتها اتضايقت لانها بدأت تفتكر كل حاجه حصلت الفتره اللي فاتت فلما لقتها بتبكي قالت :ماما انتي جيتي هنا ازااي؟


فادية ببكاء:جيت بالعربيه تبع ماهر جوز احلام ،كملت بتردد،اصل انا كنت بدور عليكي وقابلتهم صدفه واحلام أصرت اني افضل في القصر لحدما جوزها يلاقيكي.. 


مريم اتكلمت باستغراب:هيا احلام  كانت هنا ،


كانت فاديه هتجاوبها بس حسن اتكلم وقال:ايوا يا مريم واتبرعتلك بالدم  كمان ..اخدةا منها  كيسيين دم لانك نزفتي متير.. 


مريم ابتسمت ابتسامه خفيفه خلت فاديه تستغربها فقالت مريم وهيا بتدور بعيونها في الأوضة:هيا فين احلام ..انا عاوزه اشوفها ؟

فاديه استغربت كلام بنتها فقربت منها وقالت بهمس:انتي في وعيك يا مريم انتي بجد عاوزه تشوفيها!


ابتسمت مريم وحركت راسها بالموافقه وقالت:ايوا يا ماما احلام انقذت حياتي ولازم اشكرها وكمان هيا وحشتني اوي!


فاديه ضمت حاجبها وبصت لحسن وقالت:هو في حد ضربها علي دماغها..ولا هيا تحت تأثير البنج لسا!


ابتسمت مريم وقالت:لا انا كويسه بصت لحسن وقالت:ممكن تتواصل معاها ولو هيا مشيت تخليها تيجي لاني عاوزاها ضروري'


حسن حرك راسه بالموافقه وكان هيخرج بس هيا منعته وقالت:استني يا حسن خليك معايا شويه انا عاوزه اقولك حاجه مهمه!


حسن بصلها بانتباه وهيا بصت لوالدتها وقالت:معلش ياماما سيبيني انا وحسن لان في موضوع مهم لازم نتكلم فيه!


فاديه برفع حاجب:هتتكلموا في ايه ياعني متتكلموا قدامي!


حسن بص علي فاديه بضيق ومريم قالت:معلش ياماما دي حاجه ضروريه ..سيبنا بس عشر دقايق علشان انا ليا كلام معاكي بخصوص اللي حصل دا ؟


فادية اتوترت وحركت راسها بالموافقه وخرجت وحسن قفل وراها الباب وقرب من مريم اللي كانت بتحاول تقعد وقال:ارتاحي يا مريم متبذليش اي مجهود علشان الجرح اللي مفتوح دا!


مريم بصتله بتفحص :هو انت بخير!

حرك راسه وهو بيبصلها بتركيز:اهم حاجه انتي اللي بخير ،طمنيني عليكي


ابتسمت مريم لما لقته خايف عليها فقالت بخجل:خايف عليا يا حسن؟


حسن بلهفه:طبعا خايف عليكي..مردتيش عليا انتي بخير..ابتسمت مريم وحركت راسها بالموافقة وقالت:انا بخير متقلقش بس قولي انت كنت بتقول ايه من شويه؟


حسن بتفكير:بقول اني رايح اقبض علي ادهم وخلي بالك علي نفسك!


مريم قالت بتساؤل:هو ادهم لسا في الحبل، هما مسكوه؟

حرك راسه بالموافقه:ايوا عم سينا ورجالته جابوه وهو حاليا محبوس ،فـ هروح انا وفريقي نقبض عليه لانه لازم يدفع ثمن أخطاءه وكمان الرائد احمد زميلي  قدم فيه شكوة للوا  وهو دلوقت مطلوب القبض عليه باكتر من تهمه لآنه متسبب في جرايم تانيه !


مريم بقلق عليه:بس انت كده ممكن تكون في خطر.اصل ادهم دا مش سهل يا حسن وممكن يعمل اي حركه غدر ويحصلك حاجه؟


قرب منها ولمس وشها بحنيه:متخافيش يا مريم انا معايا ربنا وفريقي وانتي بق متعرفيناش وقت الجد ..بتبق وحوش؟


قال كلامه بجديه شديده لدرجه انها ابنهرت وقالت:يعني هتكون في امان؟

حرك راسه بالموافقه وهيا كملت بتساؤل:انا  كنت سمعت حاجه كده انت قولتها من شويه وكنت عاوزه اسال لو كنت سمعت صح؟


ضم حسن حاجبه وقال:حاجة ايه؟

مريم اخدت نفسها وبدا وشها يحمر بسبب كسوفها وهو لما فهم قصدها حرك راسه وقال:اه انا كنت بقول اني اول ما اخلص من ادهم ويتحبس ويغور في داهيه  انا طالب ايدك للجواز وبتمني  موافقتك عليا ؟


بصتله بكسوف وهو قال :قولتي ايه موافقه؟


مريم:هو انا كنت رديت عليك وقولتلك ايه؟

ابتسم:قولتي انك موافقه!

لفت وشها بتوتر وهو قرب منها وقال وهو بيبص في عيونها بحب:ودلوقتي بق  بعد ما بقيتي ف وعيك ..موافقه،ولااا!

ردت بسرعه:موافقه..ابتسم حسن وقرب منها علشان يقبلها وهيا وقتها استعدت للقبلة بكل حب واشتياق واول ما لمس شفايفها دخلت والدتها وهيا متعصبه من منظرهم وقالت:كل دا….؟

سكتت ووقفت مصدومه لما لقتهم ف يالوضع دا فمريم بعدته عنها وقالت:خلاص شيلت الشعره اللي دخلت في عيني يا حسن؟


حسن بتوتر (:اه كده خلاص؟

فاديه كانت رافعه حاجبها وبتبص لبنتها بديق واول ما لقت حسن بيستأذن منهم وبيخرج قربت من مريم وقالت:ايه اللي انا شوفته دا؟بتبوسيه يا مريم؟


مريم بتوتر:انتي فاهمه غلط دا كان. قاطعتها فاديه بضيق: بتبرليلي ايه انا شيفاكم بعيوني..ممكن افهم انتي بجد مخطوباله وانتي وفين؟


مريم بجديه:من فتره وهنتحوز بس انا اللي عاوزة اسألك ايه اللي حصل بعدما الحيوان جوزك كان بيتحرش بيا وكان عاوز يغتص:بني؟


فاديه بصدمه:اييه..كان عاوز ايه؟


مريم بضيق:انا ياما قولتلك نبعد عنه بس مش فاهمه بتحبي فيه ايه.. حيوان؟

فاديه بصوت واضح:يوسف مات يا مريم..مريم بصتلها بصدمه وهيا قالت:مات بسكته دماغيه قدام عيني..


مريم بضيق:يغور في داهيه ان شاء الله في جهنم الحمرا دا مش بني ادم؟ 


فاديه بزعل:يعني هو بجد كان طمعان فيكي ولا انتي اللي اغريتيه؟


مريم بصدمه:اغريتيه ..انا هغري يوسف يا ماما،يوسف اللي مش بطيقه وكان طول السنين دي تقيل علي قلبي ومش بطيقه تقوليلي بغريه..ليه من قلة الرجاله هغري المعفن دا،انتي ازاي تسمحي لنفسك تفكري كدا او تقوليلي حاجه زي دي بق انتي تصدقي اني اعمل كده مع جوز امي؟


فاديه بصتلها وسكتت وهيا قالت:يعني افهم بق ان من وقت ما قريتي الرساله كنتي فاكره اني بعمل كده علشان اخري عليكي واني بتبلي عليه مش كده؟


فاديه حركت راسها بالرفض:انا مش فاهمه بتتكلمي عن ايه ورساله ايه دي اللي انا قراتها؟

مريم بسخريه:الرساله اللي كتبتهالك في ورقه علشان اعرفك حقيقة جوزك الواطي وانه باصص لبنتك،،كتبتها قبل ما امشي واسيب البيت ،اصل انا مستحيل كنت افضل ف المكان دا تاني بعد اللي حصل وكتر خيره اللي انقذني منه،،كان زماني حامل منه ولا نيله وانا مش ناقصه مصايب؟


اول ما ذكرت مريم اسم الحمل اتوتر فاديه وبصتلها وسكت ومريم قالت:ساكته ليه ما تردي..دافعي عنه ولوميني اصلك هتفضلي طول عمرك كده مش بتصدقي حد وماشيه ورا اللي بيخدعوكي؟


فاديه قربت منها وقالت:انا مش هرد عليكي علشان اللي انتي فيه بس انا مش هقدر استني اكتر من كده ،الدكتوره طلبت مني اخبي عليكي لحدما تفوقي بس انا مش هعرف استني..


مريم بصتلها بإنصات وهيا قالت:انتي يا مريم مش هتحملي لانك معندكيش رحم بسب الطلقه اللي اخدتيها كانت قريبه من الرحم جدا واذته والدكتوره قالت انها استأصلته بسبب انه كان هيضرك لما تفوقي وعملت كده علشان تنقذك  فانتي دلوقت خسرتي رحمك يا مريم؟


كانت مريم دموعها بتنزل بقوه وهيا مش مستوعبه اللي هيا بتسمعه بصت لوالدتها وحركت راسها برفض:ماما انتي اكيد بتكدبي انا كويسه .. انا عندي رحم صح..اكيد بتهزري علشان تنتقمي مني لجوزك!


فاديه حركت راسها برفض وقالت:انتي بتقولي ايه ..انا مش ههزر معاكي في حاجه مهمه زي دي وبعدين جوزي ايه اللي انتقم منه انتي بنتي واكيد مصدقاكي واللي قولته دا كان مجرد سؤال؟


مريم بصراخ:بس انا كويسه ،انا عندي الرحم بتاعي ..انتي كدابه انتي والدكتوره ..انا هخلف عادي و..شهقت بتعب ووقتها دخل حمزه علي الصوت العالي ولما شاف الست اللي قابلها واللي هيا فاديه  ام احلام تاني عرف انه دخل الغرفه الصح فكان مبتسم ولسا هيقول السلام عليكم شاف ان مريم بتصرخ ومامتها بتهديها؟


مريم ببكاء:انا عاوزه اجيب اطفال نفسي اخلف لما اتجوز حسن،انا بحبه اوي وعاوزه اجيب منه اطفال كتير،حسن يستحق يكون عنده اولاد؟


والدتها قالت علشان تهديها:اهدي يا مريم ،حسن دا مالوش ذنب يدفع ثمن اخطاءك مش ادهم دا اللي ضربك بالنار..مش دا الظابط اللي ضحك عليكي وكنتي انتقمتي منه؟


مريم حركت راسها بصدمه وهيا كملت:انتي كنتي فاكره انو هينساكي وهيسيبك عايشه حياتك عادي..انا وانتي كنا عارفين ومتاكدين انه هيلاقيكي في يوم من الايام..ادهم دا قدرك زي ما يوسف كان قدري..انا وانتي حياتنا جحيم مينفعش نلوث الناس دي بوجودنا..انا وانتي يا مريم..مينفعش نبقي في وسطهم!


مريم ببكاء:لا انا استحقهم وعاوزه اكون معاهم انتي ليه بتقولي كده..ليه بتشبهيني بيكي بمجرد ما غلطت مره..انا غلطت مرة والمره دي بصلحها..حسن عارف كل حاجه وموافق بيا كده..بس..معتقدش هيوافق لما يعرف اني من غير رحم؟


فاديه بضيق:انا قولتلك يا مريم انا وانتي ملناش غير بعض..خلينا نرجع نعيش في الشقه اللي اخدناها من جوز احلام ونعيش فيها ببقيت الفلوس اللي معانا ..خلينا نسيب كل حاجة هنا ونعيش باقي حياتنا مع بعض؟


مريم بصتلها وحركت راسها بالايجاب ولاكن لما فكرت ف كلامها حركت راسها باعتراض:انا مش عاوزه اسيب حسن ،انا عاوزه أبدأ صفحة جديده معاه ومع احلام اختي..نفسي بقا ارتاح من اللي انا كنت فيه..بصتلها وقالت بتساؤل:ليه بتمثلي عليا ليه..ليه كنتي بتمثلي انك بتحبيها ودلوقت بقيتي علي حقيقتك..ليه بتكرهيها..


هي مش احلام دي اختي ..ليه كل السنين دي زارعه في قلبي كره ليها..دي اتبرعتلي بدمها..عارفه يعني ايه..يعني انا واحلام دمنا بقا واحد ..كملت بابتسامه:بابا طلب منها تسامحني وكمان تسامحك..ايه رئيك نخليها تسامحنا ونعيش مع بعض؟


فاديه باعتراض:انتي ايه اللي حصلك هيا الرصاصه دي جات فين بالظبط ،اسمعي يا مريم احلام دي متلزمناش علشان هيا مش محتجانا ولا احنا محتاجينها ،يبقا نكمل حياتنا زي ما قولتلك افضل؟


مريم بتساؤل:ليه ..ليه مش عاوزاها..ليه احلام هو اكيد ف حاجه انا مش عارفاها..هيا احلام دي مش بنتك!


فاديه بموافقه:ايوا يا مريم احلام مش بنتي..احلام بنت اختي..اختي تسنيم الله يحرق/ها مكان ما راحت ..عارفه ليه بقا بكرهها علشان اختي الحيوانه دي نا/مت مع ابوكي وحملت فيها..


اختي خانتني مع جوزي وخلفت بنت منه شوفتي بق صعبه ازاي؟


مريم كانت مصدومه لان والدتها بتصدمها كل شويه فقررت تعرف ايه الحكايه دي وبدأت تسألها وكل دا وحمزه واقف مصدوم من كلامهم وهما مش منتبهين ليه بسبب انه دخل ومريم بتصرخ يعني الباب معملش صوت واضح ولان السرير كان بعيد عن الباب ماخدوش بالهم..


مريم قالت: يعني احلام مش اختي وبنت ابويا وخالتي صح؟


فاديه بضيق:صح؟

مريم:بس ازاي دا انا افتكر اني كنت في في وعي اني اعرف حاجه زي دي؟

فاديه حركت راسها بسخريه:يعني فكرك ان حاجه زي دي حد عارفها..انا اتعصبت علي انو كتبها باسمي وكمان امثل اني حامل قدام الناس علشان لما تتولد يبان كل حاجه طبيعيه ،بس عارفه ليه بجد انا بكرهها..علشان شبه امها الحيوانه..كل ما ابص في وشها افتكر خالتك وهيا بتعيطلي وبتقولي انها حامل من جوزي..لا وايه  البجحه عاوزه تسافر علشان جايلها فرصه عمل مربحه هترفعها لفووق ..


مريم بفضول:وبعدين!


فاديه بكره شديد:انا رفضت وادتلها علقه محترمه علشان اللي عملته وطلبت الطلاق فورا وكمان طلبت انها تنزل الطفل بس ابوكي بقا رفض وقال انه عاوزها وغصب عليا اني اخد الطفله اربيها واعتبرها بنتي واول ما تسنيم تولدها اخدها واسجلها باسمي..


بس انا رفض وعملت اللي ممكن يخطر علي بالك وميخطرش باني اهرب منه بس كان بيهددني بورق املاك ابويا اللي سابها معاه ولما مات كانت من حقي رفض يديهالي بمقابل اني اكتب احلام علي اسمي وكمان اربيها وانا علشان مغصوبه عملت كل اللي اقدر عليه في اني اذيها بس كانت ولا بتتأثر..


فاول ما حلصه اللي حصل دا بعد ١٧ سنه قولت فرصه اهرب ،اهرب واروح لحبيبي يوسف اللي بحبه من زمان واتجوزه وطبعا اخدتك معايا وسيبتها..سيبتها تغور بكل قرفها ،انا مش مطلوب مني احبها دلوقت انا حره..انا مستحيل احب واحده زيها ؟


حمزه كان مصدوم صدمة عمره اول ما عرف قصة ام احلام الحقيقيه فخرج بسرعه قبل ما ياخدوا بالهم منه وقعد علي كرسي الإستراحة  وهو بيفرك ف ايديه ومش مستوعب كل اللي سمعه فقال بدهشه:يعني دي مش والدة احلام وتبق خالتها؟


في غرفت مريم كانت بتبكي بسبب اللي امها  فقالت:هيا ذنبها ايه ها..امها غلطت بس هيا ذنبها ايه تدفع الثمن..ذنبها ايه تعيش كل السنين دي تحت ذل وحرمان لمجرد ان امها غلطت بسبب شهو/ة…انتي ايه يا ماما معقول القسوه خلتك تعمل في الطفلا دي كده؟


فاديه بغضب:اسمعي انتي لازم تكرهيها دي مش اختك ولا شبهنا؟

مريم بصراخ:لا هحبها..علشان لولاها انا كان زماني ميته دلوقت ..انا مش مصدقه اي حاجه انتي قولتيها..وليه في الوقت دا..لييهه..


ماما انتي بقيتي غريبه..انا مبقتش فهماكي هوا موت يوسف دا اخد الباقي من عقلك.،خلاكي مش مقدره ولا فاهمه مدي اهميه نفسيتي دلوقت او نفسيه اختي وصدمتها اما تسمع الحكايه دي؟

فاديه بصراخ: احلام دي مش اختك..دي بنت الحيوانه تسنيم اختي؟


في الوقت دا دخلت احلام ومعاها ماهر واللي وقفوا مصدومين من كلام فاديه ولكن وقتها حمزه وصل وراهم واما بص علي احلام  لقاها بتقرب من والدتها وبتقول بكل صدمة:يعني انا مش بنتك؟

توقعاتكوا🥲❤️‍🔥❤️‍🔥🤔


بداية الروايه من هنا


قارئاتي وقمراتي وقرائي الغاليين بعد ما تخلصوا القراءه هتلاقوا الروايات الجديده والحصريه إللي هتستعموا بيها من هنا 👇 ❤️ 👇 💙 👇 ❤️ 👇 




🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم