رواية حبيبي المدير الفصل السادس والعشرين بقلم الكاتبه شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية حبيبي المدير الفصل السادس والعشرين بقلم الكاتبه شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية حبيبي المدير الفصل السادس والعشرين بقلم الكاتبه شيماء صبحي حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


"شوقي اتصدم وقال برجاء: لا يا باشا الا بنتي انا موافق اعمل اي حاجه علشانها دي هيا اللي ليا؟

ياسر ابتسم وقال :يبق تنفذ اللي طلبته منك وتبطل التصرفات العبيطه دي كلها وتشوف شغلك كويس؟


شوقي بصله وقال بحزن:يعني انفذ يباشا؟

ياسر بضيق: انجز ونفذ'

شوقي حرك راسه بالموافقه وقال:حاضر  ياباشا الخبر هيكون عندك بكرا؟

ياسر بضيق منه قال:لا انا عاوز الخبر يجيلي النهارده ويكون علي كل منصات التواصل الاجتماعي انت فاهم يا شوقي..


شوقي بص لياسر بصدمه وحرك راسه بالموافقه وقال:اللي تشوفه يا فندم..بعد اذنك؟

شوقي قال كلامه وخرج من مكتب ياسر واتجه لخارج الشركه وفي الداخل كان قاعد ياسر وهوا متعصب وبيقول:يا انا يا انت يا ماهر يا صياد!


اتجه شوقي بعربيته في اتجاه الشركة لانه عارف ان حمزه موجود هناك ولسا مخرجش وقرر انه يخبطة بالعربيه ويهرب ويكون نفذ المطلوب منه ..

____________

وفي بيت حنين كانت رجعت من مدرستها بتعب لانها اضطرت تمشي المسافه اللي بين مدرستها وبيتها لان فلوسها خلصت ومقدرتش تركب موصلات..

والدتها قالت بتساؤل وقلق علي حال بنتها:مالك يا حنين حب بتنهجي كدا ليه وليه وشك احمر بالشكل دا..

حنين بصت لوالدتها بتعب وقالت:مفيش يا ماما انا بخير ،هو بابا هنا؟

والدتها بابتسامه:لا ابوكي خرج تعالي بسرعه علشان ناكل اصل في واحده جارتنا بعتتلنا اكل النهارده وانا عارفه انك بتحبي الاكله دي..


حنين دخلت للبيت وهيا حزينه لان والدتها سيده بسيطه وبرغم انها شايله البيت بمصاريفه الا ان باين عليها التعب وملامحها كبرت..


حمزه الصغير اخوها خرج من اوضته وقال وهو بيقرب من اخته:حنين شوفتي جارتنا جابتلي ايه ..رفع الطفل لعبه قديمه بفرحه وهو بيبص لاخته واللي زعلت ان اللعبه قديمه ولاكنها فرحت ان اخوها فرحان..

حنين قالت بابتسامه:جميلة اوي يا حمزه حافظ عليها بق..

حمزه جري من قدامها وهو بيضحك وبيرجع تاني علشان يكمل لعب..


والدة حنين طلعت من المطبخ وهيا شايله طبق كبير من الألمونيوم وكان فيه أكل وقربت من بنتها وهيا بتقول بابتسامه:شوفي يا حنين شوفي الاكل ريحته حلوة اوي ازاي..


حنين شمت ريحة الأكل بجوع شديد فحركت راسها وقالت بابتسامه حزينه:فعلا يا ماما ريحته حلوه..

والدتها حطت قدامها الطبق وقالت:كُلي يا حبيبتي واتغذي ربنا يحفظك..حنين ابتسمت واكلت قطعه من اللحم اللي موجوده في الطبق وبعدها والدتها ندهت علي حمزه بهمس وقالت:يا حمزه تعالي كُل يا حبيبي مع أختك؟

حمزه جري بسرعه عليهم وقرب من اخته وقعد جمبها ياكل ..حنين بصت لوالدتها اللي بتبص عليهم وساكته وقالت بتساؤل :مش بتاكلي ليه يا ماما ؟

والدة حنين برفض:لا يا حبيبتي انا شبعانه كُلي انتي واخوكي بس كويس ويبق انا كدا أكلت..


ابتسمت حنين وحركت راسها وبدات تاكل ولاكن مقدرتش تتجاهل نظرات والدتها للأكل فقربت منها قطعة من اللحم وقالت:ماما كُلي دي علشان خاطري انا عارفه انك شبعانه بس شاركينا الاكل دا طعمه حلو اوي وانتي كمان بتحبيه زي بالظبط..


والدتها ابتسمت بفرحه وحركت راسها بالموافقه وقربت منهم وقعدت جمبهم وبدأت تاكل معاهم  وحنين ابتسمت علي حركات والدتها ولاكنها كانت متفهماها فقالت بتساؤل:صحيح مين جارتنا دي يا ماما اللي كل يوم بتجبلنا أكل..


والدتها بصتلها وقالت:روعة !!خالتك روعة اللي في الشارع اللي ورانا ،ربنا يصلح حالها والله ست جدعه ..حنين كانت مصدومه لسماعها لكلام والدتها وكانت بتبصلها وساكته ووالدتها كملت وقالت:سمعت منها ان ليها بنتك زميلتك خلي بالك منها يا حنين واوعي لا سمح الله تتخانقي معاها او حاجه لأحسن امها تقطع يا حبيبتي معانا واحنا يدوبك عايشين بالاكل دا والفلوس بتاع شغلي..


حنين قامت بسرعه من علي الاكل لان بنت الست روعة دي تبقى جنة زميلتها في المدرسه والبنت دي معروف عنها انها مغروره لان اهلها معاهم فلوس فدموعها نزلت بقهر لانها فهمت ليه كانت جنة بتبصلها بنظرات غريبه وبتهمس لزمايلها عليها وكلهم بيضحكوا..


ضربت حنين رجليها في الارض بغضب وقلعت طرحتها بضيق لان كل اللي هما فيه بسبب والدها ؟والدها اللي اتخلي عن شغله وقرر يعتمد بس علي والدتها واللي بقت شايله هم كبير علي ضهرها وساكته ومتحمله علشان خاطرهم.


بكت حنين وهيا بتدعي ان ربنا يخلصها ويخلص والدتها من الغلب اللي عايشين فيه ..

في الخارج كانت والدتها حزينه علي حالهم وقدرت تفهم ليه بنتها اتضايقت فبصت لابنها اللي بيتكل وطبطبت عليه وهيا بتتمني انها تقدر توفرلهم كل حلجه علشان مينحوحةش للغريب تاني… 


 والد حنين رجع للبيت  وكان دايخ لان واحد من أصاحبه اللي علي القهوه شربه سيجاره مجهولة ومن الواضح انها نوع من انواع المخدر"ات التقيله..


اول ما والدة حنين شافت جوزها داخل عليهم يغني بصوت عالي ويضحك  خبت الاكل بسرعه تحت الكنبه وبصت لابنها وقالت :ادخل عند اختك يا حمزه ومتخرجش منها واقفلوا الباب علي نفسكوا كويس؟


حمزه بص لمامته وقال ببكاء :ماما انا مش عايز اسيبك!

والدته طلبت منه يسمع الكلام ولما رفض زعقت فيه بغضب وقالت:بقول ادخل جوا واقفل الباب!


حمزه حرك راسه ببكاء ودخل لغرفة اخته حنين واللي كانت اتصدمت من صوت والدتها العالي وقبل ما تخرج حمزه قال ببكاء وهو بيقرب منها:ماما بتقولك نقفل الباب علينا كويس ومنخرجش برا .. 

حنين اتصدمت من كلام اخوها وفهمت ان والدها هيتخانق مع والدتها  دلوقت فاخدت اخوها في حضنها وقفلت عليهم الباب وهيا بتقول..استر يارب..

_______________

في المساء وفي منزل احلام !

انتهي العزاء بالكامل والراجل اللي كان جايب الكراسي اخدها كلها ومشي  وبتاع النور شال كل الانوار والشارع كله فضى وماهر بلغ عم احلام انه هياخدها تعيش معاه في بيته وبلغه العنوان علشان لو حب يزورهم في اي وقت ..


عم احلام ابتسم وبلغ وقتها الاستاذ سلامه بإن ماهر اتجوز احلام والاستاذ سلامه فرح وقال:والله محمد عمل الصح الله يرحمه؟

ماهر وعم احلام في نفس الوقت: الله يرحمه..

حط سلامه ايديه علي كتف ماهر وقال وهو بيبوصيه عليها:حطها في عينك دي بنت الغالي ومتنساش ان ليها رجاله هنا يقفولك لو بس زعلتها!


ابتسم ماهر علي كلامه وقال:ربنا ما يحرمنا منكم ومتقلقش يا استاذ سلامه احلام دي في قلبي مش بس في عيني..


ابتسم سلامه علي كلامه وغمزله وقال بضحك: اه يا شقي انت ..كنت متأكد انك لسا بتحبها بس شكلك كنت فاكرني مش واخد بالي؟


خجل ماهر من كلامه وحرك راسه بالموافقه وسلامه وابراهيم سلموا عليه وودعوه وبعدها ماهر اتحرك هوا كمان و طلع لشقة احلام!


كانت مروه واقفه جنب احلام  وبيودعوا اخر واحده من اللي كانت في العزاء..والست وقتها قابلت ماهر علي السلم وسلمت عليه..رد ماهر السلام ودخل للشقه وقفل الباب وراه..


احلام بصتله وقالت:الناس كلها مشيت ؟

ماهر حرك راسه بالموافقه وقال وهو بيدور بعيونه علي امها واختها: ايوا خلاصص كل حاجه خلصت ..هيا فين مريم وامها!

مروه شاورت علي اوضة والد احلام وقالت:في الأوضه اللي هناك مطلعوش منها من وقت ما دخلوا الصبح'

ماهر حرك راسه وقال وهو بيقعد علي الكرسي:طيب اقعدوا وارتاحوا شكلكوا مرهقين..


مروه واحلام قعدوا جمب بعض وهوا كان حاططت عينه علي الباب ومستني والدة احلام ومريم يخرجوا ويعتزروا منها ويبلغوها انهم هيمشوا؟


احلام لاحظت نظراته للباب فقالت بتساؤل:هو في حاجه حصلت ولا ايه يا ماهر!

ماهر انتبه ليها وحرك راسه بالرفض وقال:لا متقلقيش كله تمام'

احلام حركت راسها بتفهم ووقتها باب الغرفة اتفتح وخرجت مريم واللي كانت لسا بلبس احلام وقالت:احنا هنمشي يا احلام! 


احلام رفعت راسها ليهم بحزن وحركت راسها بالموافقه ..ماهر كان باصص لمريم بجديه وهيا قربت من اختها ووراها والدتها وقالوا:احنا مش عايزين حاجه منك حلال عليكي البيت خلاص احنا هنرجع بيتنا تاني واحنا غلطانين اننا رجعنا هنا؟


كان كلامهم قاسي عليها انها تسمعه منهم ولاكن ماهر بصلهم بغضب لانه مطلبش منهم يقولوا كدا وهما بصوله وخرجوا ووقتها مروه قامت وراهم وقفلت الباب وراهم ..احلام حاولت تتماسك ومتتأثرش بيهم ولاكن دموعها غلبتها ونزلت..


مروه بصت لماهر علشان يقرب منها لانها محتجاه أكتر من أي حد لانه الاقرب لقلبها ..فحرك راسه بانتباه لنظرات مروه وقرب من احلام ومسك ايديها ولما مروه شافته فهم نظراتها قررت تدخل للحمام وتسيبهم يتفاهموا واول ما بعدت عنهم ماهر بص لاحلام وضمها جامد لصدره وقال:خلاص يا احلام كله هيعدي ..


احلام غمضت عينيها وقالت:هما راحوا فين.

ماهر:مش عارف بس كويس انهم مشيوا؟

احلام بدموع:تاني ..مشيوا تاني وسابوني وانا في اشد احتياجهم جانبي..

ماهر بصلها وحرك راسه بالرفض وقال :مش دول يا احلام اللي هيداوكي انتي مش شايفه آذوكي بكلامهم كام مره من وقت ما وصلوا دول مش هيداوو بل  بالعكس هيجرحوكي اكتر ..


احلام بعدت عنه وهيا بتمسح دموعها وبتبص لبيتها وبتقول:انا عيشت هنا ٩ سنين وقتها كان عمري ١٩ سنه وكنت لسا في اول سنه جامعه ..لما اكتشفت انهم مش راجعين قررت اني مش هكون ضعيفه واني هقدر اتغلب علي وحدتي واقدر اساعد والدي واتكفل بكل مصاريف علاجه..صح انا اشتغلت وتعبت بس مش زعلانه ولا ندمانه ابدا اني بذلت الجهد دا علشان بابا.. 

دلوقت هما مشيوا تاني يعني معناه اني لازم اكون اقوي واتخطي زي ما تخطيتهم زمان..


ماهر حط ايديه علي كتفها وقال:عارف انك مجروحه منهم وزعلانه علي فراقهم تاني بس صدقيني كل اللي هتعمليه هيكون لصالحك ،انا بشجعك انك تكوني قويه بس مش عاوزك تكوني قاسيه ..لان دلوقت قساوتك هتكون علي نفسك ودا ملوش علاقه بالقوه لا قوتك هيا انك تتخطيهم  مش تحدني عليهم..


احلام حركت راسها وقالت:شكرا يا ماهر انك موجود معايا ..انا ممتنة لكل حاجه عملتها علشاني وعلشان والدي وربنا يقدرني وارد كل جمايلك.. 


ماهر شدها لحضنه وقال:مش عايز حاجه منك غير انك تكوني جمبي ..دي عندي بالدنيا.. 

احلام بصتله وسكتت بخجل وهوا لمس وجناها بلطف وابتسم.. 


مر علي نقاشهم نص ساعه فـ

كانت مروة واقفه في الحمام وبتقول بضيق:دا وقت مرقعة بذمة ابوكوا ..انا عاوزه امشي اتخنقت .. 


ماهر انتبه لمروه وقال:هيا مروه راحة فين.. 

ابتسمت مروه لسماعها عن سؤاله عنها فقررت تخرج ولاكن وقفت علي صوت احلام اللي قالت:شكلها مشيت.


ماهر باستغراب:تفتكري كدا ..بس  انا متهيألي انها مخرجتش من الحمام.. 

احلام :ممكن تكون مشيت واحنا مش واخدين بالنا منها .. 


مروه ضمت عينيها وقالت بغيظ:بق مش منتبهين اني مرزوعة هنا بقالي ساعه علشان النحنه دي وفي الاخر مش عارفين انا روحت فين طيب!

قالت كلامها وخرجت وكانت احلام وقتها في حضنه ولما شافتها واقفه تبصلهم بضيق بعدت عنه وقالت:اي دا مروة هو انتي هنا؟

مروه بسخريه:واطية..هو انا لسا هتعرف عليكي النهارده..


ماهر مكنش فاهم مروة تقصد ايه ولاكن احلام فهمت فقربت منها وقالت:انا اسفه والله ما اخدت بالي انك جوا من ساعتها.. 

مروة ضمت حاجبها بزعل وقالت:لا ولا يهمك دانا بس كنت هتخنق وهيجيلي تشنحات بسبب الكتمه جوا علشان بس حضرتك انتي وجوزك تتلموا علي بعض شويه،.


احلام ضحكت علي كلامها وخجلت بسبب نظرات ماهر ليها فقالت :مروة هو انتي بيتكوا موحشكيش..

مروه:لا وعلي ايه انا اصلا ماشيه بس بقولك ايه:خليه ينفعك انا اصلا مش بطيقه؟


ماهر اتصدم من كلام مروة عنه واتفاجئ ان احلام بتضحك بشده علي كلامها ومش منتبها انها كدا بتهزقه..


مروه قربت من ماهر واخدت شنطتها اللي جمبه ورمقته بغيظ وبعدها بصت لاحلام بنفس النظرة وخرجت واول ما قفلت مروه الباب ونزلت احلام ضحكت عليها ولاكن ماهر كان قاعد يبص عليها ومش فاهم ليه مروه عملت كدا!


ماهر قال بتساؤل:هو انا ضايقت مروه في حاجه!

احلام حركت راسها وقالت:ايوا دا موضوع قديم كده؟

ماهر باستغراب:موضوع ايه!

احلام ضمت رجليها وهيا بتقعد وقالت:لا مفيش بس كل الحكايه انها شايلهالك من وقتها؟

ماهر :ايه هيا اللي شيلاها!

احلام:اقصد ياعني ان يوم ما مروة جاتلك بدالي الشركة علشان تاخد منك العقد وكده انت معزمتش عليها تشرب حاجه فـفكرت انك بخيل وقالتلي انها مصدومه لانها كانت فكراك هترحب بيها ترحيب عالي بما انكم صحبه قديمه؟


ماهر رفع حاجبه وهو بيبص لاحلام وبيقول:بق علشان كده..احلام حركت راسها وهو قال:طيب انا وعرفت هيا  زعلانه مني ليه انما انتي اي حكاية واطية دي..


احلام كحت بتوتر وهيا بتبصله وبتقول:هيا مروة قالت عليا واطيه؟

ماهر:دي كل الجيران سمعوها..

احلام بخجل منه: هيا برضوا الحكايه قديمه؟

ماهر باهتمام:لازم اسمعها..

احلام باستغراب:دلوقت..

ماهر حرك راسه وهيا قالت:هوا الموضوع يعني عباره عن حركات أصحاب وكده يعني كام تدبيسه علي كام مصلحه يعني متشغلش بالك انت بحوارتنا علشان حوارتنا مبتخلصش.


ماهر حرك راسه بالموافقه وقال:طيب بمناسبة ان خلاص احنا بقينا لوحدنا ومن النهارده رسمي اقدر اقرب منك ..

احلام اتوترت من كلامه وبعدت عنه وهوا ابتسم علي حركتها وقال:متنسيش اننا متجوزين؟

احلام:صح احنا متجوزين بس برضوا متنساش اني عليا دين ولازم ادفعه؟

ماهر بتساهل معاها:انا مسامحك فيه؟

احلام باعتراض:مش موافقه ..دا ديني ولازم اقضيه وبما انك جوزي بق  لازم تساعدني؟

ماهر باستغراب:وانا هساعدك ازاي بق ،

احلام بابتسامه بريئة:بسيطه ممكن أشتغل عندك في الشركه وبالمره نتعرف اكتر علي بعض..


ماهر ضم عينيه وقال:نتعرف علي بعض ازاي داحنا متربيين مع بعض.

احلام:لا دا كان زمان انما دلوقت انت بقيت بشخصية وانا بشخصيه مختلفه يعني لازم نتعرف علي بعض بشخصياتنا الجديده وعلشان برضوا مكنش قاسيه عليك هعتبرك خطيبي لحدما اقرر اذا كنت موافقه عليك ولا لأ..


ماهر اتفاجئ من كلامها وقال :يعني انتي كنتي رفضاني اصلا؟

احلام بتوتر :ايوا انا برضوا اتفجأت من طلبك وبرضوا علشان مزعلش بابا مرضتش اقول حاجه وقاها علشان يكون مطمن ولاكن في الحقيقه انا مش هقبل اني اتجوز بالطريقه دي انا لازم لما اتجوز اتجوز عن حب؟

ماهر وهوا بيردد كلامها بصدمه:حب؟

احلام:ايوا حب خليني ادخل بق ارتاح علشان بكرا هيكون يوم طويل بما اني هروح معاك القصر؟

رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي 

ماهر حرك راسه بالموافقه وهيا دخلت لغرفتها وقفلت وراها الباب بالقفل وهوا لما قام علشان يدخل وراها اتفاجئ..قال بتساؤل :احلام افتحي الباب.

احلام من جوا :عيب يا استاذ انت خطيبي ومينفعش تشوفني بشعري..

ماهر اتفاجئ من تغيير حالها المفاجئ ولاكنه بدأ يستوعب ان احلام المرحة والشقيه رجعت من جديد فبص علي اوكرة الباب وسابها وقال:طيب انا هحترم قرارك بس مش اوي علي فكره ،


ضحكت احلام عليه وهيا جوا ولاكنها كانت مرتاحه اكتر لانها برضوا مش مطمناله لانه بيقل ادبه وبيستغلها وهيا نايمه ودلوقت قدرنا نفهم ان وقت البوسه احلام مكانتش نايمه ولا حاجه وكانت حاسه بيه..

______________

في بيت حنين..


والدتها بصت لوالدها اللي تايهه وبيتحرك بدون وعيي فقالت بشهقه :مالك يا قاسم بتتلوي كدا ليه يا راجل وايه ريحتك دي؟

قاسم بص عليها بدوخه وقال:شارب حاجه جديده بس اييه..قال كلامه وهوا بيترمي عليها ولاكنها بعدته بقرف وقالت:انت اتجننت يا راجل انت بق بتشرب القرف دا وانت عندك عيال ..مش خايف علي نفسك لتروح في داهيه هوا احنا ناقصين مصايب يا ربي..


قاسم ضم حاجبه بضيق من صوتها العالي وقال:بقولك ايه يا بت يا حنين سكتي امك دي بدل ما أقوم أكسرلها دماغها دي..

والدة حنين بصدمه:تكسر دماغ مين يا ناقص دا انا اللي هكسر دماغك لو مقومتش وغسلت وشك كدا وفوقتلي !

قاسم بضيق منها:انا مش هروح في حته وتعالي دليكيلي رجلي لانها وجعاني..

والدة حنين بضيق:من اللف طول اليوم وجعاك اهي الرجل دي لو كانت بتشتغل كان ربنا طرح فيها البركه بس هقول ايه يا مأمنة للرجال يا شايلة الحِمل زي الجبال؟


قاسم زقها بعيد عنه وقال بضيق منها:بطلي  بق يا وليه كلامك دا وادخلي جهزيلي لقمه اطفحها بدل ما تكوني طالق..

خبطت والدة حنين علي صدرها بشهقه وقالت:طالق ..طالق يا مفضوح بق دا اللي طلع منك بدل ما تقولي حقك عليا يا نورا ومش هعمل كدا تاني تقولي هكون طالق..


وقف قاسم لانه جاب اخره من كلامها ومسكها من هدومها وقال بغضب :إسمعي يا نورا انتي بدأتي تقلي ادبك وشكلك كدا وحشك ضرب زمان ..هتروحي تعمليلي اكل ولا ارنك علقه..


نورا بعدته عنها بضيق وتقزز :ريحتك مقرفه جاتها نيله اللي عايزه تتجوز ياعيني عليا وعلي سنيني ..يا قلة باختك يا نورا يوم اما جيتي تتحوزي طلع عدلك معوج ..تعالا يابا شوف وكست بنتك الوحيده..


قاسم تجاهلها وهيا قالت كلامها ودخلت للمطبخ تجهزله أكل وهوا وقتها اخد باله من الاطباق اللي مستخبيه تحت الكنبه الي قدامه فقرب منهم وهوا بيتمايل بسُكر واول ما شاف محتواهم قال بصدمه:نهار اباكوا إسود بق بتاكلوا الحجات دي من غيري..بت يا نورا انتي يا بت..كان بينادي علي مراته بصوت عالي وهيا كانت متضايقه واما وصلتله ولقته لقي الاطباق اتخضت وقالت:ايه اللي ماسكة في ايديك دا يا قاسم جبتهم منين..


قاسم قرب منها ومسكها من شعرها وقال:جبتهم من عند امك الشحاته يا بنت الراجل الأعور؟

نورا صرخت وهيا بتحاول تبعد شعرها عنه ولاكنه كان متعصب من خداعها ليه طول الفتره دي وقال:بق عاينه ليكي ولعيالك الاكل الحلو وانا هرياني جبنة حادقة ومش ؟


نورا بصراخ:سيب ايدك يا قاسم انت مش في وعيك دول عيالك يا راجل مستخصر فيهم لقمة حلوه ؟


قاسم بغضب:ايوااااا مستخصر فيهم ودول ياكلوا احسن مني لييه بيعملوا ايه احسن مني..


نورا وهيا بتبعد ايديه عنها:بيعملوا ايه ليه هو انت عايزهم يعملوا ..يا راجل اتكسف علي دمك وحس بينا شويه الاكل دا بيجلنا من الجيران بسبب انهم عارفين انك عويل وعاله!


قاسم بغضب:انا عاله يا نورا!

نورا بغضب:ايواا انت عاله وملكش لازمه يا اخي روح ربنا ياخدك بق ونرتاح من قرفك .


بدأ الدم يغلي في عروق قاسم بسبب كلام زوجته فقرب منها ومسكها من شعرها اكتر وشده بقوا لدرجه انها حست ان روحها بتتسحب منها وبدأت تصرخ بقوه..


حنين كانت بتبكي هيا واخوها بسبب خناق ابوها وامها المعتاد ولاكن المره دي صراخ والدتها كان عالي وكانها هتموت في ايديه..فتحت حنين الباب ولم لقت والدها منيم والدتها علي الارض ونايم فوقها وهوا مساك شعرها وبيضرب فيها..جريت بخضه للشارع وبدأت تصرخ بخوف وتقول:الحقوونا الحقووونا والنبي امي هتمووت..


قاسم انتبه لصراخ بنته فساب مراته وجري عليها مسكها بعصبيه وقال:بق بتفضحيني يا بنت الكلب تعالي هنا؟

رواية حبيبي المدير بقلمي شيماء صبحي 

مسك حنين من شعرها ووقعها جمب امها ونورا لما شافت بنتها اتخبطت جامد وقفت وقربت منها وخلتها تقف وراها علشان تحميها وبصت لقاسم اللي دخل جاب خرطوم من الحمام ورجعلهم تاني وقال:انا هربيكوا يا ولاد الكلب؟


حنين صرخت برفض وامها رفعت ايديها بحمايه وقالت:اضر/بني انا يا قاسم طلع غضبك عليا انا وسيب البنت دي لسا عضمتها صغيرة ومتستحملكش..


قاسم ضر/ب نورا بقوة علي جسم/ها واطلقت نورا صرخه قويه ووقتها حنين قامت من وراها وجريت علي الباب تاني وفتحته وهيا بتقول ببكاء شديد:والنبي ساعدونا امي بتموت في ايديه..


قاسم اتصدم من رد فعل بنته فمسك نورا من شعرها تاني وقال:ادي تربيتك بتفضحني قدام الناس..

نورا بغضب:تستاهل علشان تفوق لنفسك ..

قاسم شعر بالغضب الشديد من كلامها وبدأ يضر-ب فيها بقوه لحدما مسك دماغها وهبد/ها في الحيطه ووقتها وقعت نورا مغشي عليها والد-م خرج من دماغها بغزاره..حنين رجعت للبيت بسرعه ومعاها جيرانهم واول مشافو والدها واقف يبص لوالدتها اللي ساي/حة في د/مها قالت بصدمة:ماما..


الجيران جيروا عليهم وبعدوه عنها وبدأوا يفحصوها ولما اتاكدوا انها لسا عايشه طلبوا الاسعاف والحكومة ووقتها حنين وقعت علي الارض وهيا شايله دماغ مامتها علي ايديها بقهر وبتقول:ماما قومي لأاااا بلاش تموتي انا اسفه ..والله هشتغل واساعدك في المصاريف بس قومي ..انا محتجالك ومش هعرف اعيش من غيرك!


الجيران دموعهم نزلت علي حالهم وحمزه كان قاعد في الأرض بيبكي علي كلام اخته وفهم ان والدته حصلها حاجه فغمض عينيه بخوف وحط ايديه علي ودنه لما سمع اصوات سرينا الاسعاف والبوليس..؟


الاسعاف شالوا والدة حنين وراحت معاها واحده من الجيران ورفضوا ياخدوا حنين بسبب صغر سنها ..والحكومه مسكت قاسم واخدوه علي البوكس ووقتها راحوا وراهم رجال المنطقه وفي اللحظة دي قعدت حنين علي الارض بيأس وهيا بتبكي ولما افتكرت اخوها حمزه جريت بسرعه تشوفخ واتفجأت من شكله..


كان حمزه حاطط ايديه علي ودنه وواخد وضعية الجنين وبيبكي وهو مغمض عينيه؟

حنين لمسته بحنيه وهوا جسمه اتنفض بخوف واول مشاف انها اخته اللي معاه جري بسرعه حضنها وهو بيقول بتساؤل :ماما فين!

بكت حنين وقالت:ماما هترجع تاني متخافش..

حمزه حرك راسه وحضنها اكتر وقال:حنين انا خايف متسيبنيش.

حنين بكت وهيا بتشيله وبتقوم وبتقول:مستحيل..انا مستحيل اسيبك يا حمزه؟

__________

امام شركة الصياد كان واقف شوقي وهوا مركز مع العربيات اللي خارجه من بوابة الشركة  لحدما شاف عربية حمزه  خارجه وكان وقتها حمزه بيضحك لانه بيتواصل مع بنت من اصدقاءه وكانت بتحكيله موقف مضحك ..

شغل شوقي عربيته واتحرك ورا حمزه وهوا خايف من اللي هيعمله ولاكنه خايف اكتر علي بنته اللي تحت رحمة ياسر ؟

 

كان حمزه بيضحك علي كلام ديدي صاحبته وبيقول:خالي مانعني ارجع تاني البار بس اوعدك اني هقابلك قريب لانك وحشتيني اوي ؟

ديدي بابتسامه:طيب يا قلبي انا هستناك بس اوعي تنسي انك وعدتني؟

حمزه بضحك:انا اقدر برضوا دنتي اللي في القلب !ديدي ابتسمت وهوا قفل معاها المكالمه وبدأ يركز في الطريق ويزود سرعته وكان وقتها في طريقة للقصر لانه عارف ان احلام ممكن تيجي النهارده مع خاله فكان متحمس يقابلها…


كان ماشي وراه شوقي واللي مستني حمزه يقرب من الملف علشان يقفل عليه الطريق فجأة ويصدمه فا يتخبط… وبالفعل كان حمزه سرع اكتر علشان دوران وفجاه لقي عربيه واقفه قدامه فكان هيخبط فيها فتجاهلها حمزه بسرعه ولاكنه اتصدم في عربيه شوقي اللي  خبطته جامد بسبب انه وقف فجأه ووقتها عربية حمزه اصتضمت في نخله ضخمة وبسبب الخبطة دي اصدرت العربيه  صوت عالي..


بسبب استشعار العربية ساعدت حمزه كتير ان اصابته متكونش كبيره ولاكن في عربيه نقل جت بسرعه عاليه من وراه وخبطت في حمزه لدرجة ان العربية طارت لمسافه كبيره.. 


كان واقف شوقي مصدوم لانه متوقعش ابدا ان الحادث هيكون متدبر بالطريقه دي فبص لعربيه حمزه بصدمه وطلع تيلفونه بسرعه واتصل علي الطوارئ وبلغ ان حصل حادث وبلغهم المكان..


كانت عربية حمزه مقلوبه علي ضهرها وكان حمزه جسمه كله مش باين بسبب الد/م وسواق العربية النقل اتحرك بسرعه من قدام شوقي واللي كان قاعد مصدوم في عربيته ولما شوقي بص علشان يعرف نمرة العربية اتفاجئ انها بدون نمرة فقال بدهشه:عملتها يا ياسر بيه وخلصت علي الولد؟

يبتع بقلمي شيماء صبحي ؟

 انه كان بارت قاسي لاننا بنحب حمزه بس تتوقعوا رد فعل ماهر لما يوصله الخبر ويا تري حمزه فعلا مات ولا لسا علي قيد الحياة!

متنسوش تعملوا متابعة لصفحتي 


الفصل السابع والعشرون من هنا


بداية الروايه من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


أجدد وأحدث الروايات من هنا



روايات كامله وحصريه من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم