رواية ارهقني عشقها بقلم الكاتبه دينا عبدالله حصريه وجديده وكامله جميع الفصول علي مدونة أفكارنا

رواية ارهقني عشقها بقلم الكاتبه دينا عبدالله حصريه وجديده وكامله جميع الفصول علي مدونة أفكارنا 


رواية ارهقني عشقها بقلم الكاتبه دينا عبدالله حصريه وجديده وكامله جميع الفصول علي مدونة أفكارنا 


 وجدان وهي بتبعد عنه: استني استني انت هتعمل ايه 

بعد عنها وهو بيبصلها بإستغراب وقال: هكون هعمل ايه يعني... معروفه هعمل زي اللي بيعملو اي اتنين متجوزين 


وجدان: لاااااا احنا متفقناش على كده 


معتز: هو اي اللي متفقناش علي كده 


وجدان: مش معني اني وافقت على الجواز منك دا معناه اني هوافق انك تلمسني 


معتز بضيق: يعني اي مش هتوافقي اني المسك 


وجدان: انا وافقت اني اتجوز فلاح زيك بس عشان خاطر بابا.. ومن المستحيل اني اسمحلك انك تقرب مني 


مسكها من دراعه بقوة وقال بغضب عارم: وماله الفلاح يابت راشد.. ايه اللي مش عاجبك فيه 


بعدت ايده عنها وقالت بضيق: عشان فلاح.. حياته كلها بين البهايم والزرع وفي العيشه اللي تقرف دي 


معتز: العيشه اللي مش عجباكي دي افضل عيشة اللي جابوكي.. ولو انتي فاكره ان الفلاح ميعرفش حاجه غير البهايم ومرواحه الغيط تبقي غلطانه... احنا نعرف نعمل حاجات كتير اكتر من اللي انتم بتعملوها في المدن عندكم 


بصلته على الجلبيه اللي لابسه وقالت بسخريه: مهو واضح 


معتز بغضب: بقولك ايه يابت انتي كلام علي الفاضي مش عايز وعدي ليلتك دي علي خير 


وجدان بعناد: مش هعديها علي خير ولو فكرت تقرب مني... انا هموت نفسي 


وراحت مسكت السكين اللي كانت في طبق الفاكهه علي الترابيزه في الاوضه وحطتها على شرايين اديها وقالت: هموت نفسي لو قربت مني


بصلها بدهشه وقال: سيبي السكينه من ايديك يا مجنونه 


وجدان بدموع: مش هسيبها غير لما تطلع من الاوضه 


ضم كف ايده بغضب وقال: ماشي يابت راشد هطلع بس اوعي تفتكري ان اللي حصل دا هيعدي.. والحال دا هيفضل كتير.. لان هيجي يوم وهاخد اللي انا عايزه 


بعدها خرج من الاوضه وقفل الباب وراه بقوة.... قعدت علي السرير وهي لسه بفستان الفرح... ودموعها نزلت عمرها ما كانت تتوقع انها هتتجوز واحد زي ده في يوم من الايام 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


في الصباح 


متعز كان نايم في الصاله علي الكنبه.. باب الشقه عمال يخبط وهو مش سامع.. خرجت وجدان من الاوضه علي صوت الباب وهي لسه لابسه الفستان 


كانت لسه هتفتح الباب بس منعها متعز وهو يقول: انتي هتعملي هتفضحينا الله يخربيتك 


وجدان: هفضحك ازاي يعني 


شاور علي فساتنها وقال: روحي روحي غيري هدومك قبل ما حد يشوفك 


بصتله بضيق بعدها راحت الاوضه وقفلت الباب عشان تغير هدومها.. ظبط الجلابيه وشعره وخد نفس عميق وبعدين فتح الباب.... 


كانت امه نادين قالتله بابتسامة عريضه: صباحبه مباركه يا عريس..... يلا عشان تنزلوا اهل العروسه وصلوا تحت ومستنينكم 


معتز بابتسامة: حاضر دقايق بس وهننزل 


بعدها قفل الباب لقاها خرجت من الاوضه وهي لابسه بنطلون جينس عليه فانله كم سودا.. مسح وجه بغضب وقال: اي اللي انتي لابساه ده 


وجدان: اومال هلبس اي... هو دا لبسي 


معتز: غوري غيري اللي انتي لبساه فيه عندك في الدولاب عبايات فرح غوري البسي واحده منهم 


وجدان بقرف: انا مستحيل البس من العبايات دي 


معتز بغضب عارم: لع هتلبسيهم غصب عنك.. كفايا اني استحملتك وبوظتي ليلية دخلتنا.... غوري غيري وخمس دقايق تكوني جاهزه.. ولما ننزل تحت لو حد سألك عن حاجه قوليلهم ان كل حاجه تمام بدل ما نتفضح بسببك 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


كان الكل مستنيهم تحت.. بصوا علي السلم لقوهم نزلين وهي لابسه عباية صباحيه لونها ابيض جميله 


حضنتها امها بفرحه وقالت: صباحيه مباركه يا حبيبتي 


مسك جاسم ايد اخوه معتز وغمز وقاله: اي الدنيا 


بعد معتز ايده وقال بضيق: اتنيل اسكت 


جاسم بإستغراب: اي مالك في ايه 


معتز: مفيش مفيش 


خدت وداد بنتها علي جنب وقالت: اي الاخبار 


وجدان بتوتر: كل حاجه تمام 


حضنتها بفرحه وقالت: طيب الف مبروك يا حبيبتي 


جاسم بمرح وهزار: يلا بقا استعجلوا وهاتولنا نونو نلعب بيه 


نزلت وجدان وشها بإحراج.. ضربه معتز علي راسه وقال: اكتم 


بعيدن خد وجدان وطلع بيها علي شقتهم.. دخل وقالها بغضب: عجبك اللي حصل تحت دا


وجدان: حصل ايه 


معتز بغضب: لا والله يعني كدبنا عليهم وقولنا ان كل حاجه تمام ومفيش حاجه حصلت بينا اصلا.. انتي عارفه ان بكدا بتقللي من قيمتي وكرامتي 


وجدان ببرود: ميهمنيش 


بعدها سابته ودخلت الاوضه وقفلتها وغيرت العبايه اللي لبساها 


اليوم التاني 


كانت وجدان في الحمام.. وصلت رساله على تلفونها.. مسكه معتز وفتحها وانصدم كانت الرساله مكتوب فيها "وحشتيني يا جوجو.. امتي هشوفك "

فصل هديه عشان الحلوين 


"وحشتيني امتي هشوفك "قرا الرساله وهو مصدوم طلعت من الحمام وانصدمت لما شافت تلفونها في ايده.. جرت عليه وسحبته منه وهي بتقول: من سمحلك انك تمسك موبايلي 


معتز بغضب: مين ادهم دا يا ست هانم 


وجدان بقوة: وانت مالك مين دا 


مسكها من كتفها بقوة وهي بتتألم وقالها بغضب عارم: مالي ونص كمان متنسيش انك مراتي وليا كل الحق اني اعرف كنك كل حاجه 


وجدان وهي بتبعد ايده عنها بقوة ودموع: بعد اديك عني... عايزه تعرف مين دا.. من عنيا... ادهم ده بيكون حبيبي وكنا مخطتين اننا هنتجوز.. بس جيت انت وبوظت كل حاجه 


ضربها كف على وشها بقوة وقال: انتي ازاي بتتكلمي كده مع جوزك وبكل جرأه منك بتقولي حبيبي انتي اتجننتي يابت 


بصلته وهي حاطه ايدها على وشها بدموع وقالت: لا متجننتش.. وهقولهالك للمره التانيه.. حبيبي وهسيبك انت وهروحله عشان نتجوز 


سحبها من ايديها ليه فاستضمت بصدره الصلب بصت في عيونه اللي احمرت من فرط غضبه وقال: وانا مش هسيبك تروحيله.. انتي هتفضلي معايا عمرك كله.. والكـ لب دا مش هتشوفيه تاني 


مسك تلفونها وكسرو علي الارض مية حته وهي مصدومه من اللي عمله وقالت بغضب ودموع: انت مجنون 


مسكها من شعرها بقوة وقال: من النهارده هتشوفي الجنان اللي علي اصوله... لو مسمعتيش كلامي ونفذتيه بالحرف الواحد هخلي ايامك سوده انتي فاهمه 


ورماها على الارض بقوة بعدين طلع من الاوضه وقفل الباب... ضمت رجليها وهي بتبكي بقوة علي حظها وبختها 


قعد علي الكنبه وهو حاطت وشه بين كفوف ايديه بيحاول يهدي نفسه بس كل ما يفتمرها وهي بتقول حبيبي بيذيد غضبه وقلبه بيشتعل جواه نار الغضب 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


دخلت كريمه علي بنتها رقية اللي كانت قاعده علي طرف السرير وهي بتبكي بقهره و وجع.. قعدت جنبها وحضت ايديها على كتفها وقالت بحنيه: انتي بتعملي ليه في نفسك كدا بس يا بنتي.. كل حاجه نصيب وهو مكنش من نصيبك 


بصتلها رقيه بدموع وحزن وقالت بنبرة صوت مهزوزه: بس انا بحبه يامه ومش قادره استحمل او استوعب انه هو بقاا في حضن واحده تانيه... طول عمري وانا بتخيله انه معايا انا وهيبقي ليا انا.... بس كل حاجه راحت مني ومبقاش ليا خلاص 


حضنتها كريمه وهي بتربت على ظهرها بحنان وقالت: معتز خلاص مبقاش ليكي... انسيه يا بنتي و شوفي حياتك... وان شآء الله هيجيلك الاحسن منه 


بعدت رقيه عنها وقالت ببكاء: بس انا مش عايزه غيره... مش عايزه حد غير معتز 


كريمه بجديه: بس هو خلاص بقاا لغيرك افهمي بقا ومستحيل يكون ليكي 


رقيه ببكاء: وانا مستحيل اني اكون لحد غيره.. حتي لو فضلت استناه العمر كله.... بحبه يامه بحبه 


حضنتها مره ثانيه وقالت بحزن: ربنا يهديكي يابنتي 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


*بعد اسبوع *


علي سفرة الأكل.. كانت العيله كلها متجمعه من ضمنهم معتز و وجدان قاعده جنبه بـ عبايه بيتي اللي اجبرها عليها معتز انها تلبسها مع طرحه لبساها بطريقه عشوائيه 


بصلها معتز لقاها بتاكل الحمام بطراطيف صوابعها هز راسه بقلة حيله وكمل وكله 


دخلت عليهم رقيه وهي بتقول: ازيك يا مرت عمي 


بصتلها وداد بابتسامة وقالت: تعالي يا رقيه حماتك بتحبك 


رقيه: بالهنا والشفا.. انا كلت في بيتنا 


بصت لمعتز وقالتله برقه: ازيك يا معتز 


بصلها بابتسامة وقالها: ازيك يا رقيه عامله ايه.. اقعدي كلي معنا.. انتي من عيلتنا برضه متتكسفيش 


هزت راسها بابتسامة وقعدت علي الكرسي اللي قدام معتز... بصت علي وجدان.. بصتلها وجدان بإبتسامة خفيفه 


بصت وجدان علي طبق المخلل بس كان بعيد عنها.. اتفاجات لما قام معتز وقرب الطبق منها.. بصلته بدهشه هو ازاي عرف انها كانت عايزاه.. بصلها وشارو علي الطبق بعينه عشان تاكل 


كانت رقية بتبصلهم وهي بتفرك ايديها بغضب وغيره وقالت بابتسامة عكس اللي جواها: معتز ممكن تديني كوباية المايه معلش 


هز راسه ومسك كوباية الميه و ادهالها فشكرته بابتسامة 


بصتلها وجدان وهي هاسه بحاجه غريبه من نظرات رقية ليها هي مش فاهمه ايه معناها 


خلصت وجدان اكل بعدها طلعت على اوضتها... 


جاسر: ايه يا معتز هترجع الشغل امتي 


معتز: من بكرا إن شآء الله 


وداد: متسيب اخوك ياخد راحته مهو لسه عريس.. اي ولا مش قادر تشيل الشغل وحدك 


جاسر وهو بيغمز لـ معتز: طبعا خلي ياخد راحته على الآخر 


حدف معتز الطبق علي اخوه وقال بضيق: اتلم ياد 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


كان ادهم عمال يتصل على وجدان بس بيديه خارج الخدمه.. ضرب ايده على دركسيون العربيه بغضب 


عادل صاحبه: اي لحد دلوقتي مش بترد عليك... شكلها خلاص طارت منك وراحت لحد غيرك... مش زي ما سمعت بردو انها اتجوزت 


ادهم: ايوه اتجوزت بس قبل ما تسافر قالتلي انها مش هتكون لغيري وهتفضل ليا 


عادل بسخريه: شكل الواد الصعيدي ده خدها تحت باطه ولعب بعقلها وخدها منك يا عبيط 


ادهم بغضب: مستحيل وجدان تبص لواحد صعيدي زيه وتسيبني انا.. هي بتحبني اوي ومستحيل تحب غيري 


عادل: طب ما تكلم صاحبتها رغد واعرف منها اي الاخبار 


ادهم: كلمتها قالتلي من لما سافرت مكلمتهاش ولا اتصلت بيها.. انا هتجنن واعرف اي حاجه عنها 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


دخل معتز الاوضه بقاها نايمه وكانت لبسه فانله كات بيضه علي شورت احمر وشعرها مفرود علي المخده.. بصلها بتوهان من جمالها وانوثتها.. قرب منها ونام جنبها علي السرير 


صحيت بخضه لما حست بحركته علي السرير بصلته وكانت لسه هتتكلم بس قاطعها وهو بيلتهم شفتها بعمق 


دخل معتز الاوضه لقاها نايمه وكانت لبسه فانله كات بيضه علي شورت احمر وشعرها مفرود علي المخده.. بصلها بتوهان من جمالها وانوثتها.. قرب منها ونام جنبها علي السرير 


صحيت بخضه لما حست بحركته علي السرير بصلته وكانت لسه هتتكلم بس قاطعها وهو بيلتهم شفتها بعمق بحلقت عينها بصدمه وبعدته عنها بكل قوتها وهي بتقول بغضب: انت اتجننت.. انت عملت ايه 


معتز مغضب عارم: هو ايه اللي عملت ايه... هو انا عملت حاجه غلط 


قامت من علي السرير وقالت: انا قولتلك ميت مره متقربش مني ولا تحاول تلمسني.. اي مبتفهمش 


معتز بانفعال: دا حقي وانا مش بطلب اكتر من حقي 


وجدان: مش هتقدر تقرب مني طول منا مش عايزه اييييه هو بالعافيه 


معتز بغضب: انا لحد دلوقتي صابر عليكي..وهصبر شوية كمان.. بس لو الموضوع ده طول كتيرر وصبري خلص متلوميش الا نفسك 


سابها وراح فتح البلكونه قعد فيها وطلع علبة السجاير وشربها بشراسه وهو بيطلع فيها كل غضبه 


راحت خدت عبايا لبستها تداري نفسها منه.. ونامت علي السرير وهي حاضنه نفسها ودموعها في عينيها بحزن شديد 


خلص سيجارته ودخل الاوضه ونام علي الجنب التاني من السرير بعيد عنها.. قامت بصتله وقالت: انت هتنام هنا 


رد عليها وهو مش بيبصلها: اومال هنام فين يعنى.. الكنبه وجعتلي ضهري.. ولا النوم علي السرير التاني ممنوع


تنهدت بغيظ... وقامت جابت مخده وحطتها حاجز ما بينهم... حس بيها وهي بتحط المخده وحاول انه يتماسك اعصابه ويسيطر على غضبه 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


في الصباح 


صحي معتز قبلها بصلها بعمق قد ايه هي بريئه وجميله وهي نايمه.. كان بيتمني لو يقدر ياخدها في حضنه ويحسسها انه قد ايه هو بيحبها 


بصلها بحزن بعدين وقف وراح الحمام اخد شاور وبدل هدومه ونزل وراح علي المزرعه  


قعد علي الكرسي وهو بيشوف الملفات اللي قدامه بشرود ومش مركز فيها.. دخل جاسم وصبح عليه.. بس استغرب ان معتز مردش عليه 


قعد قدامه وبصله بإستغراب اكتر انه محسش بوجوده.. حط جاسم ايده على ايد معتز وقال: مالك في ايه 


بصله معتز وقال: انت جيت امتي 


جاسم: انت مش مركذ خالص.. مالك حصل حاجه 


ساب الملفات اللي فإيده وقال مصوت مخنوق: مفيش حاجه 


جاسم: لاااا اكيد في حاجه باين من صوتك فيك اي يا اخويا قولي.. حصلت حاجه بينك وبين وجدان 


معتز: والله ما عارف اقولك ايه 


جاسم: قولي متقلقنيش اكتر من كده.. وجدان كويسه 


معتز بحزن: كويسه بس انا مش كويس خالص 


جاسم: ليه كده بس مالك.. انت تعبان اطلبلك دكتور 


معتز: دكتور أي بس الموضوع مش كدا 


جاسم: اومال ايه طيب 


زاح شعره لورا وهو بيقول بخنقه: الهانم يا سيدي مش راضيه تخليني اقرب منها لحد دلوقتي 


قام جاسم وقال بصوت عالي: اييييه 


معتز بغضب: وطي صوتك الله يخربيتك هتفضحنا 


قعد جاسم تاني وقال بصوت واطي: ازاي.. مش انتم قولتم يوم الصباحيه ان كل حاجه بينكم تمام.. اي اللي اتغير 


معتز: مفيش حاجه حصلت بينا اصلا.. احنا قولنا كدا كلام وخلاص 


جاسم: انت عارف لو ابوك عرف هيطين عيشتك 


معتز: لا ونبي متقولش لحد يا جاسم والا والله العظيم ما هقولك علي اي حاجه بعد كده 


جاسم: متقلقش مش هقول لحد.. انت عمرك قولتلي علي سر وانا روحت قولته لحد.... المهم دلوقتي هتعمل ايه وهتفضلوا علي الحال دا لأمتي دا امك حتموت وتسمع خبر حمل وجدان 


تنهد بعمق وقال بحزن: مش عارف اعمل معاها أي ومش هينفع اغصب عليها في حاجه زي كده 


جاسم: هو فعلا الحاجه دي مفهاش غصبانيه... بس هي رافضه ليه اي السبب 


معتز: قال مبتحبنيش يا سيدي مش عاجبها اني صعيدي.. كانت عايز تتجوز واحد مدني اسمه سي ادهم 


جاسم بصدمه: نعععم... لما هي مبتحبكش وافقت على الجواز ليه 


معتز بحزن: قال عشان خاطر ابوها... وانا تعبت.. تعبت منها.. و مقدميش حل غير اني اطلقها وتروح تتجوز اللي هي عايزاه 


جاسم بصدمه: تطلقها انت اتجننت... اوعي تفكر كدا تاني انت مفكر ان الطلاق ساهل.... اهدي اهدي وخلينا نفكر بالعقل... طيب هي اي اللي عاجبها في اللي اسمه ادهم دا 


معتز: معرفش 


جاسم: طيب اسمعني... اصبر عليها وعاملها بحب وخليك حنين معاها.. هاتلها هديه ورده شوكلاته.. البنات بتحب الحاجات دي اسمع مني... وحاول تعرف اي اللي بيعجبها فأدهم وخليك احسن منه... صدقني فوقت قصير هتلاقيها اتغيرت معاك 


معتز بأمل: تفتكر انها هيجي يوم وتحبني 


جاسم : طبعا هو انت قليل دا بنات الصعيد كلهم هيتجننوا عليك.. فالصعيد وبرا الصعيد كمان 


معتز: انا ميهمنيش دول كلهم انا اللي تهمني وجدان 


جاسم: وجدان دي لو تعرف بس انت قد ايه بتحبها.. بس معلش اديها شوية وقت 


هز راسه وقال: سيبك مني دلوقتي قولي عملت ايه مع بت عمك 


جاسم: رقيه.. ولا حاجه زي ما هي وكأني مش موجود قدامها اصلا... خايف لتكون بتحب حد تاني 


معتز: هتحب مين يعني.. هي مقدمهاش غيرك.. بس انت شد حيلك بس واتكلم معاها 


جاسم: اللي فيه الخير يقدمه ربنا 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


رجع من الشغل وطلع الشقه بتاعته لقاها قاعده قدام التلفزيون بتقلب في القنوات بملل.. بصتله بطرف عينها ورجعت تبص للتلفزيون تاني 


قعد جنبها وقال بابتسامة: هو انتي منزلتيش تحت ولا ايه 


وجدان بضيق: وهنزل تحت هعمل ايه اللي عايزني يطلعلي 


طلع من جيب الحلابيه علبه هدايه مد ايده ليها وقال: خدي دي 


بصت للعلبه بإستغراب وقالت بفضول: اي دي 


معتز: خديها افتحيها وشوفي 


خدتها وفتحتها بسرعه واتسعت عينيها لما لقيت انسيال الماس وشكله راقي وجميل.. خدته وهي منبهره بشكله وقالت: وااااو دا حلو اوى.. بس لمين دا 


معتز بابتسامة: عجبك 


وجدان بفرح: اكيد دا يجنن.. حلو اوي بس مقولتش لمين 


معتز بابتسامة: وهو في مين غير هنا.. طبعا ليكي 


بصت للانسيال بسعاده كبيره ولبسته وهي مبتسمه وسعيده جدا.. بص لابتسامتها وللفرحه اللي علي وشها بتوهان من جمالها 


اختفت ابتسامتها وقالت: بس اي المناسبه 


قام وهو بيقولها بحزن: متخفيش مش عايز منك حاجه.. هديه مني ليكي مش أكتر 


بعدين سابها وراح فتح الاوضه دخل وقفلها وراه... بصلته بإستغراب بعيدن بصت علي الانسيال بسعاده 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


بعد اسبوع 


كان معتز كل يوم وهو راجع من الشغل يجبلها حاجه معاه مره شوكلاته مره ورده مره خاتم ومره سلسله وكان بيتعامل معاها بحنيه ومحاولش ولا مره انه يقرب منها 


كانت مستغربه تصرفاته جدا وهي مش فاهمه بيعمل معاه ليه كده بس كل حاجه كان بيجبهالها كان بتبسطها وتبقي فرحانه بيها.. كأنه عارف هي عايزه ايه من قبل ما تتكلم 


كان نايم علي السرير بس صحي علي صوت رنين التلفون.. شاف مين اللي بيتصل كان رقم غريب 


رد معتز وقال بصوته القوى: الو


ردت بنت وكان صاحبة وجدان وقالت بتوتر: الو حضرتك الاستاذ معتز 


معتز بإستغراب: استاذ..... مين معايا 


 رغد بتوتر: انا رغد صاحبة وجدان اخدت رقمك من طنط كريمه لان برن علي وجدان مش بترد عليا فممكن بعد اذن حضرتك اكلمها 


نادم علي وجدان طلعت من الحمام.. مد التلفون ليها وقال: صاحبتك عايزه تكلمك 


اخدت التلفون بلهفه وجرت علي البلكونه وقالت بلهفه: رغد عامله ايه 


اخد ادهم التلفون من رغد بسرعه اول ما سمع صوتها وقال: وجدان حبيبتي عامله ايه 


وجدان بلهفه ودموع: ادهم عامل ايه وحشتني اوي 


ادهم بحب: وانتي كمان وحشتيني اوي اوي.. طمنيني عليكي ياقلبي 


وجدان بدموع: مش كويسه خالص طول منتا بعيد عني 


ادهم: وانا كمان انتي مش عارفه ازاي بيعدي اليوم عليا من غير ما اشوفك او اسمع صوتك وحشني صوتك وحشني شكلك ابتسامتك كل حاجه فيكي وحشتني 


بصت علي معتز لقته نايم كملت كلامها وهي بتقول: وانت كمان وحشتني وحشتني اوي اوي ونفسي اشوفك 


ادهم: بصي احنا عاملين حفله بعد يومين اي رايك لو تقنعي الواد الصعيدي دا انك تحضري معانا وبعدين ترجعي البلد تاني 


وجدان: معتقدش انه هيوافق 


ادهم: حاولي معاه حبيبتي.. وانتي اول ما تيجى هنا هاخد ونروح مكان بعيد مش هيقدر يلاقيكي فيه ونعيش انا وانتي زي ما كنا بنحلم بحياتنا مع بعض 


وجدان بتوتر: بس انا خايفه من الفكره دي 


ادهم: متخافيش انا معاكي.. حاولي تقنعيه وانا هكون مستنيكي... تمام 


وجدان: تمام يا حبيبي هعمل المستحيل عشان يوافق.... لا إله إلا الله 


ادهم بحب: محمد رسول الله 


بعدها قفلت وبصت لمعتز وهو نايم وهي بتفكر ازاي تقنعه يوافق انها تروح 


وجدان: معتقدش انه هيوافق 


ادهم: حاولي معاه حبيبتي.. وانتي اول ما تيجى هنا هاخد ونروح مكان بعيد مش هيقدر يلاقيكي فيه ونعيش انا وانتي زي ما كنا بنحلم بحياتنا مع بعض 


وجدان بتوتر: بس انا خايفه من الفكره دي 


ادهم: متخافيش انا معاكي.. حاولي تقنعيه وانا هكون مستنيكي... تمام 


وجدان: تمام يا حبيبي هعمل المستحيل عشان يوافق.... لا إله إلا الله 


ادهم بحب: محمد رسول الله 


بعدها قفلت وبصت لمعتز وهو نايم وهي بتفكر ازاي تقنعه يوافق انها تروح 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


تاني يوم 


صحي معتز بص جنبه واستغرب لما ملقاش وجدان جنبه.. قام دخل الحمام اخد شارو وبدل هدومه وطلع وانصدم لما لقاها داخله الاوضه وماسكه صينيه عليها الفطار وعلي وشها ابتسامه خفيفه 


حطت الصينيه علي الترابيزه قدامه وقالت بابتسامة: صباح الخير 


مكنش مستوعب تصرفاتها وقال بتردد: صباح النور... انتي كويسه 


وجدان: اه اه كويسه.. اقعد يلا عشان نفطر 


قعد وهي قعدت قدامه وبداء ياكل وهو بيبصلها بإستغراب.. ابتسم وكانت متردده انها تقوله.. 


معتز: انتي عايزه تقولي حاجه 


وجدان بتوتر: بصراحه ايوه في حاجه عايزه اقولهالك 


معتز بأهتمام: قولي انا سامعك 


وجدان بتوتر: بص هو الصراحه صحبتي لما كلمتني امبارح قالتلي انهم عاملين حفله وطلبت مني اني اروح الحفله معاهم.. فممكن تخليني اروح هما زمن يومين بس وهرجع البلد تاني 


بصلها بسكوت وهو بيفكر عشان كده صاحيه بدري وعملتله الفطار وبتبتسمله.. وهو اللي كان مفكر انها ممكن تكون علاقتهم اتحسنت 


تنهد وقام وهو بيقول: هفكر وارد عليكي آخر النهار 


وسابها وطلع من الشقه وراح علي شغله 


قعد علي الكرسي وهو بيفكر في كلامها... طلع تلفونه وفتح تسجيل المكلمه اللي سجلها ل وجدان وهي بتكلم ادهم 


هب وقف من مكانه لما سمع علي خطتهم وانها هتهرب مع ادهم وتسيبه.. مكنش مصدق انها ممكن تعمل فيه كده.. قعد وهو بيزيح شعره لورا بغضب وهو بيفكر هيعمل ايه 


دخل جاسم عليه وقعد قدامه وقال: اي طلبتني ليه في حاجه 


معتز بغضب: الهانم عايزه تسافر تحضر حفله.. بس مختطه هي والبيه ادهم انه هياخدها ويهربوا سوا 


جاسم بصدمه: وانت عرفت منين 


معتز: سجلت المكالمه اللي بينهم وعرفت كل حاجه 


سكت جاسم وهو بيفكر بعدين قال: خليها تمشي.. بس انت روح معاها 


معتز بغضب: وانا هروح هناك ليه واصلا انت عارف ان انا مش بحب اجواء الحفلات دي.. 


جاسم: انت هتروح هناك عشان متخليهاش تهرب معاه وفي نفس الوقت تبقي عملت اللي هيا عايزه وكمان تشوف اللي اسمه ادهم دا وتعرف هي بتحبه ليه... اسمع مني دي فرصه متتعوضش


سكت معتز وهو بيفكر قاله جاسم: متفكرش وانا هجبلك بدله شيك كدا البسها وانت رايح معاها 


معتز: انت عارف كويس ان انا مبحبش البدل.. عندي الدولاب مليان بس مبلبسهمش عشان متخنق منهم ومش ببقا مرتاح فيهم زي الجلابيه 


جاسم: معلش البسهم المرادي وخلي ادهم يعرف انك احسن وافضل منه 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


في آخر النهار.. رجع البيت وطلع الشقه بتاعته لقاها قاعده وهي مستنياه علي نار عايزه تعرف وافق ولا لا 


قرب منها وقال بهدوء: انا موافق انك تروحي.. بس علي شرط 


وجدان: شرط اي 


معتز: اني هروح معاكي.. لاني مستحيل اسيبك تسافري لوحدك 


وجدان بدهشه: هتيجي معايا..... وفيها اي لو سافرت لوحدي انا مش صغيره 


معتز: دا اللي عندي عايزه تسافري هسافر معاكي غير كده مفيش مرواح 


بعدين سابها وكان لسه هيدخل الاوضه بس وقف لما سمعها بتقول: موافقه 


ابتسم وقال من غير ما يبصلها: تمام.. الحفله هتكون فين 


وجدان بضيق: في اسكندريه 


معتز وهو بيدخل الاوضه: تمام جهزي نفسك عشان شويه وهنمشي 


دخل الاوضه وقفل الباب وراه.. ضربت الارض برجلها بغضب.. ودخلت وراه.. اخد هدومه وطلع من الاوضه عشان تجهز نفسها وهي مضايقه جدا وبتفكر ازاي هيروح معاها.. لو صحابه شافوه بالجلابيه هيتمسخروا عليها وهيبا شكلها وحش 


بعد نص ساعه 


طلعت من الاوضه وهي لابسه دريس اسود منقوش علي طرحه بيضه وميكب خفيف كانت في قمة الجمال.. نادت عليه عشان ميتأخروش 


طلع من الاوضه التانيه بصتله بدهشه وزهول شديد.. كان لابس بدله كلاسيك سودا مع ساعه يد سودا.. ومسرح شعره لورا ومثبته بجل كان شديد الوسامه والاناقه 


كان بيحرك الكارفته لانه كان حاسس نفسه مخنوق منها.. بصلها وشاف الاعجاب في عنيها.. قربت منه وقالت بدهشه: انت معتز


ضحك وقال: ايوه اوما مين يعني 


وجدان بزهول: لا لا لا مستحيل تكون انت معتز.. انت بقيت واحد تاني خااالص 


معتز: عشان تعرفي بس ان احنا نعرف نعمل حاجات كتير واحنا مش قليلين 


بصتله وهي ساكته ومش مصدقه انه دا معتز 


معتز بابتسامة: اي مش هنروح 


وجدان: اكيد اكيد هنروح 


طلعوا من الشقه ونزلوا.. شافتهم وداد وهي بتصلي علي النبي عشان متحسدهمش 


وداد: الله واكبر عليكم ربنا يحميكم يا ولاد... بس انتم راحيين علي فين 


معتز: هنسافر مع بعض يومين كده وراجعين


وداد: تسافروا وترجعولنا بالسلامه يارب 


دخلت رقيه بصت علي معتز بدهشه وإعجاب شديد.. لاحظت وجدان نظرات رقية لمعتز 


رقيه بابتسامة: اييه الجمال والشياكه دي يا عم.. كان فين كل ده 


وداد: بس يابت احسن تحسديه 


وجدان: طب احنا لازم نمشي عشان منتأخرش 


مشيت مع معتز وطلعت برا السرايا تحت نظرات الغيره والغضب من رقيه 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


بعد ساعات 


كان واقف ادهم مع عادل ورغد قدام القاعه الخاصه بالحفله وهو بيبص في ساعته بقلق وخايف ان وجدان متجيش 


وقفت عربيه سودا فخمه... نزلت وجدان منها.. بصلها ادهم وعادل ورغد بدهشه وزهول 


عادل بدهشه: هي وجدان من امتي وهي بتلف طرحه 


رغد: ومن امتي وهي بتلبس دريسات 


عادل: شكل الواد الصعيدي دا عرف يسيطر عليها في وقت قصير 


بصله ادهم بغضب فنزل عادل وشه في الارض بخوف 


نزل معتز من العربيه وهو بيقفل زر البدله.. بصلته رغد بزهول وإعجاب شديد وقالت: يالهوي عالجمال... هو دا الصعيدي 


بصله عادل بدهشه وقال: عايز الصراحه يا ادهم الواد طلع مش سهل 


بص ادهم لمعتز وهو بيضم قبضة ايديه بغضب شديد بعدين سابهم وراح ناحية وجدان 


همسة رغد لعادل وقالت: الواد مز اويييي 


قرب ادهم من وجدان وهو بيبتسم ليها وهي بصتله بشوق وابتسامه.. كان لسه يسلم عليها مسك معتز ايد ادهم وقال بصوت قوي: مراتي مش بتسلم علي رجاله 


نزل معتز من العربيه وهو بيقفل زر البدله.. بصلته رغد بزهول وإعجاب شديد وقالت: يالهوي عالجمال... هو دا الصعيدي 


بصله عادل بدهشه وقال: عايز الصراحه يا ادهم الواد طلع مش سهل 


بص ادهم لمعتز وهو بيضم قبضة ايديه بغضب شديد بعدين سابهم وراح ناحية وجدان 


همسة رغد لعادل وقالت: الواد مز اويييي 


قرب ادهم من وجدان وهو بيبتسم ليها وهي بصتله بشوق وابتسامه.. كان لسه يسلم عليها مسك معتز ايد ادهم وقال بصوت قوي: مراتي مش بتسلم علي رجاله 


بعد ادهم ايديه بغضب وقال: بس انا مش غريب عشان متسلمش عليا 


معتز: ليه كنت ابن عمها ولا ابن خالها ولا خالتها وانا مش واخد بالي ولا ايه 


مسكت وجدان ايد معتز وهي بتقول بهدوء: خلاص يا معتز مش هنبدأها بخناق 


قربت رغد وهي بتقول: كمان اسمك معتز يعني شياكه واناقه وجمال وكمان الاسم حلو 


بعدين مدت ايدها تسلم عليه وهي بتقول: انا رغد صاحبة وجدان 


بص معتز علي ايدها من غير ما يسلم عليها.. قرب عادل وقال: ايه هو الرجاله عندكم كمان مش بيسلموا علي بنات 


معتز بصوت قوي: عندنا الواحد بيحترم مرته وبيقدرها وميفكرش انه يبص لوحده او يلمس واحده غيرها.. مش لازم السلام يبقي بلمس الايد... بس هنقول اييه في ناس متعرفش معني دا 


ضم ادهم ايديه بغضب وهو عارف ان معتز بيلقح الكلام عليه 


رغد: بحب عاداتكم وتقاليدكم دي أوي 


معتز: دي مش عادات ولا تقاليد دي اخلاق 


عادل: طب احنا هنقضيها كلام ولا ايه.. مش هندخل 


مسك معتز ايد وجدان بصتله بدهشه وهو بصلها بابتسامة جميله ذادت من وسامته 


خدها ودخل بيها قاعة الحفل و وراهم رغد و عادل بص ادهم لطيف معتز وهو بيقول بغضب: انا هوريك.. بس اصبر عليا 


كان في شباب وبنات كتير في الحفله مع صوت الاغاني العاليه والرقص بص معتز للمكان بضيق فهو بيكره الامكان والحفلات اللي زي دي 


قعد معتز مع وجدان علي ترابيزه وقعد معاهم عادل ورغد وبعد دقايق جي ادهم وقعد جنب وجدان من النحيه التانيه.. بصله معتز بغضب مكتوم 


شاور عادل علي النادل... وبعد دقايق جي النادل وحط قدامهم مشربات خمـ ر 


بص معتز للكاسات بقرف.. بصله ادهم وقال: اييه مش هتشرب 


معتز بضيق: مليش فيه 


بعدت وجدان الكاسه بتاعتها وقالت: وانا كمان مش بشربه 


ادهم بضيق: وانتي من امتي بطلتي تشربيه 


وجدان: وانا امتي شربته.. من الواضح انك ناسي اني مش بشربه ولا فحياتي شربته 


قام معتز وقال لوجدان: دقيقه وراجع 


هزت راسها بابتسامة خفيفه.. وسابهم ومشي.. مسك ادهم اديها وقال: ايه اللي انتي بتعمليه دا 


وجدان بعدم فهم: وانا عملت ايه 


ادهم بغضب: لا والله داخله الحفله وانتي ماسكه ايده ومرضتيش تشربه عشان هو موجود وكمان بتبتسميله.. ايي ناقص تحضنيه كمان بالمره 


وجدان بغضب بدموع: ايه اللي انت بتقوله ده.. اي حصلك ايه 


رغد: في ايه يا ادهم ما تهدا شويه مانت عارف ان وجدان مش بتشرب الحاجات دي اللي جد يعني 


وجدان بدموع: قوليلي لان من الواضح الكام اسبوع اللي غبتهم عنه نسوه حاجات كتير عني 


عادل: خلاص خلاص يا جماعه عشان الواد جاي 


مسحت وجدان دموعها بسرعه.. قعد جنبها وحط قدامها كوباية عصير مانجو فريش وجاب ليه كوباية قهوة 


بص ادهم للعصير وابتسم بسخريه وقال: كمان عارف نوع العصير اللي هيا بتحبه 


معتز بثقه: مراتي ولازم اكون عارف عنها كل حاجه بتحب اي وبتكره اي 


بصت وجدان للعصير بدهشه وهي مش عارفه هو ازاي عرف كل الحاجات دي عنها برغم ان هيا مشفتهوش ولا مره قبل جوازهم 


انصدم ادهم لما لقاها مسكت العصير وبدات تشرب.. قام من مكانه وهو بيقول بغضب: لا كدا كتير 


بعدين سابلهم المكان ومشي.. بصلته وجدان بحزن من تصرفاته اللي اول مره تشوفها 


شرب معتز شويه من القهوه بعدين قال بهدوء: ماله ده.. ادايق كدا ليه 


عادل: لا متشعلش بالك هو كده 


معتز بهدوء: ربنا يهديه 


قامت وجدان وهي بتقول بحزن: انا عايزه امشي من هنا 


قام معتز ومسك اديها بحنيه وقال بابتسامة جميله: تعالي نروح مكان احسن من دا 


هزت راسها وبعدين خدها ومشيوا.. بص عادل ورغد ليهم بدهشه انها وافقت تروح معاه بكل بساطه 


عادل: الواد ده خطييير قدر يجنن ادهم في ثواني 


رغد: يابخت وجدان بيييه... بت المحظوظه.. مش عارفه ازاي بتفكر تسيبه وتروح لادهم 


عادل: ادهم لو سمعك هيزعل.. وانتي عارفه زعله وحش 


رغد: عارفه انت هتقولي 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


اخدت معتز وجدان علي مطعم هادي وجميل.. وطلب الاكل اللي هيا بتحبه فراخ مشوية مع رز وسلطه 


كانت وجدان بتبص علي الاكل بدهشه وقالت: ممكن اسألك سؤال 


معتز بإبتسامة: سؤال واحد بس.. دانتي اسالي عشره 


وجدان: انتي ازاي عرفت كل دا عني برغم من اننا متقابلناش قبل كده 


معتز: عايزه الصراحه ولا ابن عمها


وجدان: الصراحه طبعا 


معتز: ابويا كان شغال في الشركه بتاعت ابوكي الحاج راشد فكان كل ما ابويا ينزل مصر كنت بروح معاه.. في مره كده شوفتك مع الحاج راشد في الشركه.. بصراحه عجبتيني من اول نظرة.. من ساعتها وانا كل ما بنزل مصر مع ابويا كنت بسيبه واروح اشوفك وانتي في الجامعه وكنت براقبك يعني بتروحي فين بتيجي فين والحاجات اللي بتحبيها وكدا... وفي مره بعتلك ورده علي باب بيتكم فكراها 


وجدان بدهشة وزهول: هو انت اللي بعتها 


معتز بابتسامة: ايوه انا وانبسط جدا انك خدتيها... يوم بعد يوم اكتشفت ان المشاعر اللي جوايا ناحيتك مش مجرد إعجاب مكنتش معجب بيكي 


وجدان بإهتمام: اومال كانت ايه 


معتز بتردد: كانت حب... انا بحبك يا وجدان 


بصتله وهي مبحلقه عنيها بصدمه وقالت: بتحبني 


معتز بابتسامة: ايوه بحبك... كلمت ابويا وروحنا عندكم وطلبت ايديك للجواز والحاج راشد الله يباركله وافق... كانت فرحتي وقتها متتوصفش وكنت حاسس اني بحلم... اني البنت اللي بحبها هتكون ليا ومعايا 


كانت وجدان بتسمعه وهي مصدومه مكنتش تتوقع انه يكون بيحبها 


اضاف معتز بحزن: بس فرحتي كلها راحت كأنها مجتش اصلا.. لما عرفت ان البت الوحيده اللي حبيتها طلعت مبتحبنيش زي مانا بحبها 


بصلته بحزن وقالت: مكنتش اعرف انك بتحبني... الموضوع جي فجأه من غير ما استوعب اي حاجه حتي بابا مخدش رأيي اذا كنت موافقه علي الجواز ولا لأ 


معتز: هو انا ممكن اعرف ايه اللي مش عاجبك فيا.. هو لاني صعيدي وفلاح وكدا ولا عشان حاجه تاني 


سكتت وهي بتبص بعيدا وقالت: ممكن مجاوبش علي السؤال ده دلوقتي 


هز راسه بتفهم وقال بحزن: ماشي 


قامت وقالت: ممكن نروح الاوتيل اصل تعبانه وعايزه انام 


هز راسه وقام حط الحساب على الترابيزه وخدها ومشي علي الاوتيل 


كان ادهم بيراقبهم من ساعة ما طلعوا من القاعه وهو ماسك اعصابه بالعافيه 


راحوا الاوتيل وطلعوا على اوضتهم.. دخلوا وقفل الباب.. راحت قعدت علي السرير وهي بتفكر في كل الكلام اللي قالو معتز ليها في المطعم... بصلها بحزن بعدين راح دخل الحمام 


لحظات ودق باب الاوضه.. راحت فتحت الباب وانصدمت لما لقت ادهم متنكر زي النادل ومعاه كاساين عصير 


ادهم: خدي العصير دا وخلي يشرب الكاسه اللي علي اليمين 


بصت وجدان علي الكاسه بدهشه وقالت: انت حاطت فيها اي


ادهم: منوم.. يشربها وهينام تنزلي وانا هكون مستنيكي تحت ماشي متتأخريش 


سمعت صوت باب الحمام بيتفتح قفلت الباب بسرعه عشان ميشوفش ادهم وقالت بابتسامة تخفي بيها توترها: انا طلبت عصير لينا 


معتز بابتسامة خيفيه: زين ما عملتي كان نفسي فيه 


قعدت وقعد جنيها عطته الكاسه اللي علي اليمين اخدها منها وهو بيبصلها بابتسامة وقال: ممكن تلافيني التلفون بتاعي جنبك 


هزت راسها واخدت التلفون اللي كان جنبها علي الكمود.. اخدو منها وشرب العصير وهي بتبصله بحزن.. بصلها وقال: مش هتشربي انتي كمان 


هزت راسها بابتسامة واخدت الكاسه وبدات تشرب... وبعد دقايق حست بدوخه وصداع شديد وهي مش حاسه بأي حاجه حوليها... وقعت علي صدره وهي فاقده الوعي 


بصلها بحزن وحط كاسة العصير على الترابيزه... لما طلب منها التلفون بدل كاسات العصير لانه سمع كلامها مع ادهم هما وعلي الباب 


نيمها علي السرير وفك الطرحه بتاعتها وقلع الجزمه بتاعتها ورفع ملاية السرير عليها 


فك الكارفته لانه كان حاسس بخنقه شديدة.. وقلع جاكت البدله وفتح اول كام زرار من القميص  


ونام جنبها وخدها في حضنه بص لملامح وشها الجميله وهو بيتأملها بتوهان وقال: مش هسيبك تهربي مني يا وجدان.. مش هتكوني لحد غيري 


كان ادهم مستنيها في عربيته.. قعد اكتر من ساعتين مستنيها بس منزلتش.. طلع من العربيه وهو بيفكر ليه منزلتش لحد دلوقتي... وازاي هيعرف... 


دخل الاوتيل وطلع علي الاوضه بتاعته اللي حجزها جنب اوضة معتز... دخل البلكونة.. وركب علي سور البلكونه ونط جوه بلكونة اوضة معتز... مشي بهدوء وبطئ شديد 


كان معتز بيتأمل جمالها وهو بيبتسم.. رجع شعرها لورا وهو بيبصلها بحب وتوهان.. بص لشفايفها برغـ به ومقدرش يمسك نفسه وباس شفافيها بحب وعشق واستمتاع كان بيتمني اللحظه دي من اول يوم ليهم مع بعض 


فتح ادهم باب البلكونه بهدوء وانصدم لما لقي معتز بيبوسها وهي مستسلمه ليه ومش بتحاول تمنعه 


كان معتز بيتأمل جمالها وهو بيبتسم.. رجع شعرها لورا وهو بيبصلها بحب وتوهان.. بص لشفايفها برغـ به ومقدرش يمسك نفسه وباس شفافيها بحب وعشق واستمتاع كان بيتمني اللحظه دي من اول يوم ليهم مع بعض 


فتح ادهم باب البلكونه بهدوء وانصدم لما لقي معتز بيبوسها وهي مستسلمه ليه ومش بتحاول تمنعه 


رجع لورا وهو مش مصدق اللي شافه مش مصدق ان وجدان ممكن تعمل كدا لانه عارف انها بتحبه ومستحيل تخلي حد يقرب منها 


بعد معتز عن وجدان شويه وهو حاسس بحركه غريبه في المكان... حط وجدان علي السرير برق وقام من علي السرير.. 


حس ادهم ان معتز بيقرب من البلكونه.. راح بسرعه طلع سور البلكونه ونط في البلكونه بتاعت اوضته.. دخل معتز البلكونه ملقيش حاجه 


مسك الباب فإيده وقفل باب البلكونه كويس وراح جنب وجدان اخدها في حضنه ونام 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


صحيت وجدان وكانت حاسه بصداع جامد... فتحت عنيها لقت نفسها لسه في اوضت معتز... هبت من مكانها بسرعه وهي بتسأل نفسها ايه اللي حصل وازاي لحد دلوقتي لسه مع معتز 


طلع من الحمام وهو بينشف شعره بمنشفه صغيره... بصتله بدهشه وقال: هو ايه اللي حصل 


حط المنشفه على الكنبه وبصلها وقال: محصلش حاجه.. ليه مالك 


وجدان بتوتر: لا مفيش 


وقالت في نفسها ان هيا يمكن اتلخبطت وعطته الكوبايه التانيه وهي اللي شربت اللي فيها المنوم بالغلط... بس هي متأكده انها عطته الكوبايه اللي علي اليمين يبقي ازاي دا حصل 


معتز: مالك يا وجدان هو فيه حاجه 


وجدان: هااااا لا لا مفيش انا بس تعبانه شويه 


قرب منها وقال بإهتمام: طيب اطلبلك دكتور 


وجدان: لا مفيش داعي انا كويسه الحمدلله 


معتز: مش هننزل نفطر 


وجدان: اه اكيد طبعاً 


بعدها دخلت الحمام غسلت وشها وهي مش مستوعبه ايه اللي حصل.. طلعت من الحمام ولفة الطرحه ولبسة الجزمه ونزلت مع معتز 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


كان ادهم قاعد في الكافتريا منمش من امبراح وهو بيفكر ازاي وجدان تعمل كده وهما كانوا متفقين انهم هيهربوا مع بعض 


ذاد غضب ادهم لما شاف وجدان وهي بتدخل الكافتريا مع معتز... سحبلها الكرسي وقعدت عليه.. كان لسه هيقعد رن تلفونه برقم جاسم 


معتز: لحظه وراجعلك 


هزت راسها بابتسامة خفيفه... مشي معتز.. قام ادهم من مكانه وراح قعد قدام وجدان وهو بيقول بسخريه: ايييه عجبك النوم في حضنه 


وجدان بدهشه: انت بتقول ايه... وبعدين انت كنت متاكد انك حاطت المنوم في الكوبايه اللي علي اليمين 


ادهم: ايوه متأكد... زي منا متأكد دلوقتي ان الواد المعفن دا قدر يوقعك ويدخلك في حضنه 


قامت من مكانها وهي بتقول بغضب: انت بتقول ايه انا مش فاهمه حاجه 


قام وهو بيقول: والله انتي هتستعبطي يا بت 


وجدان بدموع: مالك يا ادهم في ايه.. مالك... انت مدايق علشان منزلتش امبارح.. مكنش الموضوع بأيدي معرفش ازاي دا حصل 


ابتسم ادهم بسخريه وقال: مكنش بإيدك والله... دنا شوفتك امبارح وانتي مبسوطه معاه وحتي محاولتيش مجرد محاوله انك تبعديه عنك.... شكل الموضوع عجبك 


وجدان بعدم فهم: انا مش فاهمه انت بتتكلم عن ايه 


ادهم بغضب شديد: متحاوليش تبيني انك معرفاش حاجه.. انا شوفتك بعيني وانتم بتبوسه بعض 


وجدان بصدمه: انت بتقول ايه... انت اكيد فاهم الموضوع غلط مفيش حاجه زي دي حصلت 


ادهم بغضب: دنا شفتكم بعيني.. هكدب عيني يعني واصدقك 


بعدين قلب الكرسي اللي جنبه وسابها ومشي وهي واقفه مصدومه ومش مستوعبه اللي هو قاله... رجع معتز وهو بيحط التلفون في جيبه.. لقاها بتبصله بصدمه ودموع 


معتز بإستغراب: اي ملك في ايه 


وجدان بدموع وغضب: انت عملت فيا أي امبارح 


معتز: معملتش حاجه هكون عملت ايه يعني 


وجدان بانفعال وبصوت عالي: متكدبش عليا... انت قربت مني امبارح ولا لا 


كل الناس اللي كانت في الكافتريا بصت عليهم... بص معتز للناس فبص لوجدان وقال بهدوء: طيب تعالي نطلع اوضتنا ونتلكم براحتنا 


وجدان بغضب: مش هطلع.. انت استغليت اني غايبه عن الوعي وعملت عملتك الوسخه معايا 


معتز بغضب: اييه انتي محسساني اني واحد غريب مش جوزك... متتكلمي معايا عدل 


وجدان بدموع: قولي عملت ايه فيا 


معتز: والله العظيم معملتش حاجه.. غير اني (وبص علي الناس اللي بترقابهم عشان تعرف مالهم) تعالي معايا نتكلم فوق 


وجدان: خلاص انا فهمت كل حاجه برغم اني قولتلك ميت مره متقربش مني بس انت مبتفهمش... انا همشي ومش عاوزه اشوف وشك تاني انت فاهم ولا لأ 


وسابته وطلعت برا الكافتريا وبرا الاوتيل كله.. جري وراها وهو بينادم عليها بس مش بترد عليا وبتجري بكل سرعتها 


وقفت اول ما لقيت ادهم واقف قدامها قدام عربيته.. راحت عنده وهي بتقول بدموع: انا عايزه امشي من هنا  


بص ادهم لمعتز اللي وقف قدامه وقال: همشي بس الاول لازم يطلقك 


معتز بغضب: ملكش صالح بيها ومتدخلش بينا 


ادهم: لا ليا صالح ووجدان تخصني.. وانت هطلقها ودلوقتي كمان 


ابتسم معتز بسخريه وقال: دانت بتحلم بقاا 


قرب ادهم منه وقال: لا مش بحلم وهتشوف 


وفجأه ظهر اربع رجاله طول بعرض وشكلهم يخوف.. مسكو معتز بكل قوتهم وكتفوه 


بصتلهم وجدان بخوف وبصت لادهم وقالت: انت هتعمل ايه 


بصلها من غير ما يرد عليها.. بص ادهم لمعتز وقال: طلقها بدل ما اخليك تطلقها غصب عنك 


حاول معتز يبعد الرجاله عنه بس مقدرش كانوا اقوى منه وقال: مش هطلقها واللي عندك اعمله 


وجدان لادهم بدموع وخوف: ادهم ارجوك سيبه.. وتعال نمشي من هنا... بس متعملوش حاجه ونبي 


مسمعش كلامها وقال لمعتز: آخر مره هقولهالك.. طلقها 


معتز بغضب: قولتلك مش هطلق اييه انت اطرش مبتسمعش 


ابتسم ادهم وقال: كدا.. طيب انت اللي جنيت علي نفسك... شوفوا شغلكم يا رجاله 


بداوا الرجاله يضربوا معتز بكل قوتهم.. ووجدان بتصرخ وتترجى ادهم انه يخليهم يسيبه.. رفع ادهم ايديه فوقفوا ضرب 


بصله معتز بغضب شديد وكان بيـ نزف من انفه و بؤه 


ادهم: اممم قولت ايه 


معتز بتعب: قولتلك مش هطلق.. ولو كان آخر نفس في حياتي مش هطلقها 


ادهم بغيظ: طيب ماشي... يبقي اخر نفس ليك هيكون النهارده يا روح أمك 


بداوا الرجاله بضربه مره تانيه ويقوة اكبر من المره الاولي.. حطت وجدان اديها علي بؤها وهي بتبكي بقوة وقالت: ابوس ايدك يا ادهم سيبه ونبي عشان خاطري ونبي سيبه.. دا هيموت فـ ايديهم 


ادهم بغضب: مش هشيبه غير لما يرمي يمين الطلاق 


وقفوا الرجاله ضرب... كان معتز وشه كله دم.. ورجليه مش قادره تشيله.. ركع علي ركبته بتعب شديد وجسمه كله متكسر لمليون حته 


مسكه ايديه وخلوه يقوم بصعوبه... بصله ادهم بسخريه وقال: ايه يا ولد الصعيد مالك مش قادر تقف علي رجليك كدا... ما تشد حيلك وتقف عدل ياد... دا ابوك لو شافك وانت ناخخ علي رجليك كدا ومش قادر تسند هيستعار منك 


مسك ادهم وش معتز وشاف الدم اللي مالي وشه ومعتز بياخد نفسه بصعوبه 


ادهم: دنا سمعت ان ولاد الصعيد عودهم ناشف ويستحملوا جبل.. بس اللي شايفه قدامي عكس اللي انا بسمعه... انت عار علي الصعيد ياد 


مسكت وجدان ايد ادهم وقالت وهي تبكي: ونبي يا ادهم سيبه كفايه كده ونبي 


بصلها ادهم وقال بسخريه: في ايه قلبك حن عليه ولا اييه 


وجدان بدموع وغضب: ما كفايه بقاا اللي انت بتعمله ده حرام عليك 


بص ادهم لمعتز وقال: فكرت ولا لسه مصمم علي رأيك 


هز معتز راسه معني انه مش هيطلقها... ضم ادهم ايديه بغضب شديد وبدأ بضربه بكل قوته وهو بيطلع فيه كل غضبه 


صرخت وجدان وهي بتبص حوليها بدور على حد يساعدها عشان توقفوا... بس محدش رضي يوقف كلهم كانوا خايفين 


وقف ادهم ضرب فيه وهو بيمسك ياقة القميص بتاع معتز وقال: انت ايييه مبتحسش 


ضحك معتز بصعوبه وتعب وقال: هو دا اللي عندك.. دنا قولت هتعمل اكتر من كده... اقتلني وريح نفسك عشان انا مستحيل اطلقها 


هز ادهم راسه وقال: من عنيا 


وطلع مطوه من جيبه.. شهقت وجدان ومسكت ايده تمنعه.. بس ذقها بعيد عنه فوقعت علي الارض 


وبص لمعتز بغضب عارم وقال: انت اللي جبته لنفس 


وفتح المطوه.. وفتح بطن معتز بيها... سابوه الرجاله.. فوقع معتز علي الارض بص لوجدان اللي كانت منهاره وبتصرخ بخوف عليه... حس بروحه كانها بتسسحب منه وغيمه سودا علي عنيه 


قفل ادهم المطوه ودخلها في جيبه وراح عند وجدان وسحبها من ايدها وقال: يلاااا نمشي من هنا 


سحبت ايديها وهي بتقول بغضب ودموع: هنمشي... هنمشي ونسيبه كدا... دا بيموت 


ادهم بغضب: اومال عايزه نعمل كده 


وجدان بدموع وغضب: انا مش همشي انا لازم اخده المستشفي بسرعه مش هسيبه كدا 


ادهم بغضب: بصي يا بت النااس هما خيارين.. اول واحد تيجي معايا ومتفكريش في الكلـ ب  دا تاني ونعيش حياتنا مع بعض زي مكنا عايزين.. والخيار التاني انك تفضلي معاه وتاخدي المستشفي زي ما انتي عاوزه بس مش هتشوفي وشي تاني ودا هيكون اخر كلام بينا.... هاا تختاري اي هتفضلي معاه ولا هتيجي معايا 


بصت وجدان لمعتز اللي قفل عينيه وغرقان في دمه.. بعدين بصت لادهم اللي مستني قرارها 


وجدان بدموع وغضب: انا مش همشي انا لازم اخده المستشفي بسرعه مش هسيبه كدا 


ادهم بغضب: بصي يا بت النااس هما خيارين.. اول واحد تيجي معايا ومتفكريش في الكلـ ب  دا تاني ونعيش حياتنا مع بعض زي مكنا عايزين.. والخيار التاني انك تفضلي معاه وتاخدي المستشفي زي ما انتي عاوزه بس مش هتشوفي وشي تاني ودا هيكون اخر كلام بينا.... هاا تختاري اي هتفضلي معاه ولا هتيجي معايا 


بصت وجدان لمعتز اللي قفل عينيه وغرقان في دمه.. بعدين بصت لادهم اللي مستني قرارها 


ادهم بنفاذ صبر: هااا قررتي ايه 


مسحت دموعها وقالت بقوة: انا مش هسيب معتز يا ادهم 


بصلها بصدمه... انها اختارت معتز وسابته هو.. مكنش متوقع كدا منها 


وجدان: وانا اللي بقولك بنفسي من النهارده مش عايزه اشوفك ولا اسمع صوتك.. كل حاجه بينا انتهت يا ادهم.. انا عمري ما اتخيلت انك تكون بالاجرام دا... انت ازاي كدا.. ايييه مفيش في قلبك رحمه انت ازاي عملت فيه كدا وعشان ايييه.. عشان كلمه هيقولها 


ادهم: عملت كده عشانك.. عشان نكون مع بعض 


وجدان: وبسبب اللي انت عملته كل حاجه بينا انتهت يا ادهم 


وسابته وجريت علي معتز.. قعدت علي ركبها وشالته بإديها وهي بتربت على وشه برفق وبتقول بدموع وحزن: سامحني.. انا اسفه يا معتز.. اسفه... عشان خاطري قوم.. قتح عنيك.. معتز قوم والنبي 


قرب ادهم منها وقال بغضب: ماشي يا وجدان... بس مش هسيبك خليك فاكره اللي بينا مخلصش 


بعدين خد رجالته وركب عربيته ومشي بسرعه... طلعت تلفون معتز من جيبه واتصلت علي الاسعاف 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


رقيه: اهدي يا مرات عمي.. يمكن مش سامع التلفون ولا حاجه 


وداد بخوف وقلق شديد: مش عارفه يا بنتي بس قلبي مش مطمن معرفش ليه ومعتز مش بيرد عليا يطمن قلبي عليه 


رقيه وهي بتحاول تطمنها: هو يمكن مشغول ولا حاجه متخافيش 


دخل جاسم بعد ما سمع كلامهم قد جنب وداد وقالها: مالك قلقانه ليه.. مانتي عارفه ابنك بينسي ساعات ياخد تلفونه معاه متقلقيش 


وداد بخوف: يارب يكون كويس 


جاسم: ما تقومي يا ست الكل تعمليلي كوباية شاي من ايديكي الحلوين دول 


هزت وداد راسها وقالت: حاضر 


قامت وراحت المطبخ.. قرب جاسم من رقيه وقالها بابتسامة: ازيك يا رقيه عامله ايه 


رقيه: الحمدلله يا ابن عمي بخير 


جاسم: يارب دايما 


رقيه بلقلق: انت كلمت معتز ولا لا 


جاسم: ايوه كلمته الصبح وقالي انهم راجعين بكرا إن شآء الله 


رقيه بارتياح: طيب الحمدلله.. هروح انا بقاا عشان امي متزعقش معايا 


وكانت لسه هتقوم بس مسك جاسم ايدها وقعدها تاني وقال بتوتر: استني مستعجله علي ايه... ممكن اسألك سؤال 


رقيه باستغراب: طبعا 


جاسم بتردد: انتي بتحبي حد 


انحرجت من سؤاله وقامت وقالت: اي سؤالك دا يابن عمي... انا لازم امشي 


مشت بسرعه.. استغرب جاسم ومعرفش معني كلامها هل بتحب ولا لا 


جاسم بحيره: انا دلوقتي اعمل ايه... خلاص لما يرجع معتز بكرا اخليه هو يسألها تاني ويساعدني.. منا بساعده يبقي لازم يساعدني 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


كانت وجدان قاعده علي اعصابها قدام اوضة العمليات وهي بتدعي ربنا ان معتز يكون كويس.. رن تلفون معتز وكان ابوها الحاج راشد 


فتحت عليه بسرعه وهي بتقول: بابا الحقني 


راشد بقلق: مالك يا بنتي في ايه 


وجدان وهي بتبكي جامد: معتز في المستشفى وانا هنا لوحدي ومش عارفه اعمل ايه 


هب وقف من مكانه وقال بسرعه: مستشفي.. ليه حصل ايه 


وجدان بشهقه: بابا ارجوك تعاله انا محتجاك اويي 


راشد: طيب اهدي انتو فين 


وجدان بشهقه: احنا هنا في اسكندريه 


راشد: امتي جيتوا ومكلمتونيش ليه.... طيب ابعتيلي مكان المستشفى وانا جاي فورا 


قفلت وبعتتله مكان المستشفى وقعدت تبكي.. طلع الدكتور من اوضة العمليات جرت عليه بسرعه 


الدكتور: الحمدلله قدرنا ننقذه في آخر لحظه.. بس هو حالته حاليا مش مستقره وهيفضل تحت المراقبه 


وجدان بدموع: ممكن ادخل اشوفه 


الدكتور: للاسف مش هينفع دلوقتي 


بعدين سابها ومشي... رجعت وقعدت علي الكرسي وهي بتفتكر كلامه واعترافه بحبه ليها... و الورده اللي بعتها ليها قبل ما يتجوزها وكان كاتب فيها بحبك وهي اللي كانت مفكره ان ادهم اللي بعتهالها 


افتكرت ابتسامة معتز يوم فرحهم وقد اي كان مبسوط

وفي اللحظه دي استوعبت كل حاجه بتحصل حوليها 


بعد ساعة 


جي راشد ومراته كريمه وهم بيجروا بسرعه وعلي وشهم الخوف الشديد.. وقفت وجدان وحضنت كريمه ببكاء شديد... ربتت كريمه علي ضهرها وهي بتحاول تهديها 


بعدت وجدان وهي بتمسح دموعها 


راشد: هو ايه اللي حصل مع معتز 


وجدان بشهقه: هو.. هو الصراحه 


راشد بقوة: انتي السبب مش كده 


بصلته وجدان بدهشه فقال راشد بغضب شديد: الواد بين الحيا الموت بسببك وبسبب الواد الصايع اللي اسمه ادهم.. متستغربيش انا عارف كل حاجه من الاول 


كريمه: راشد براحه عليها 


راشد بغضب: انتي اسكتي خالص فضلت اتعامل معاها براحه لحد اما كانت هتحط راسنه في الطين 


وجدان وهي بتبكي: بابا انا كنت.... 


راشد بغضب: بس.. بس مش عايز اسمع منك حاجه كفايه كده كفايه.... من قبل ما تيجي هنا انتي ومعتز.... معتز كلمني وقالي علي كل حاجه وانك كنت مخططه تهربي مع الكـ لب ادهم 


بصتله بصدمه ضاف راشد وقال: ايوه معتز كان عارف بكل حاجه وسمع مكلمتك مع ادهم واتفقت معاه انه ميسبكيش وعرفته ان ابن الكلـ ب الواطي ادهم بيضحك عليكي ويستغلك وانتي زي العبيطه مصدقاه وماشيه وراه 


وجدان بدموع: بس ادهم...... 


راشد بغضب عارم: متجبيش سيرته علي لسانك.. انتي مسألتيش نفسك ولا مره ليه ادهم مجيش وطلبك مني للجواز.. بدل ما كان يخادك ويهرب بيكي.. كان دخل البيت من بابه وطلبك للجواز.. تعرفي لو كان جي وعمل كدا كنت وافقت عليه.. بس طلع واطي وسافل وصايع وابن كلـ ب وانتي كنتي هتهربي معاه وتحطي راسنا في الطين 


كريمه: وحده وحده يا راشد عليها مش كده 


راشد بغضب: انتي اسكتي خالص مسمعش صوتك 


بص لوجدان وقال بحزن: ذنبه ايه الواد الغلبان دا.. ذنبه ايه يستحمل كله دا منك.. دنا لولا فهمته كل حاجه كان زمانه طلقك وفضحك قدام الناس كلها.. بس لانه واد اصول وفاهم وعاقل.. فهمني واتفق معايا انه مش هيسيبك وهيعمل المستحيل عشان يبعدك عن النصاب ادهم... بس انتي عملتي ايه.. عملتي ايه يا كبيره يا عاقله يا متعلمه يا محترمه 


قعدت وجدان علي ركبها وهي حاطه ايدها على وشها وبتبكي بقوة وقهر ومش مصدقه كل اللي بتسمعه 


قعد راشد علي الكرسي وقال بحزن: لما يصحي هحط كيف عينيه في عينيه.... هقول لـ ابوه ايه دلوقتي... حرام عليكي يا بتي حرام عليكي اللي انتي بتعمليه دا... الله يسامحك.. الله يسامحك يا بتي 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


عادل بصدمه: انت بتقول ايه.. وازاي تعمل كده 


ادهم: وانت كنت عايزني اعمل ايه يعني.. اسيبه ياخدها مني كدا بالساهل 


عادل بصدمه: تقوم تحاول تقتله... انت ايييه يا اخي معندكش قلب ومش بتحس 


ادهم بغضب: اومال كنت عايزني اعمل ايه اسيبه ياخدها مني


عادل بسخريه: لا وتسيبه لييه دانت طلع عين ابوه واقتله كمان اي المشكله ما قتل الناس بالنسبالك ساهل.... انت اييه يا اخي مفتري 


ادهم بغضب عارم: مخلاص بقي كل دا عشان عورته بالمطوه 


عادل بدهشه: عورته بس لا ياشيخ.. دا الواد في المستشفى بين الحيا الموت.. وبالنسبالك الموضوع عادي كدا عورته بس انت بتهزر 


ادهم بغضب: مخلاص يا عادل في ايه.. انت بقيت معاه ضدي ولا ايه 


عادل بحزن: انا طول عمري كنت معاك يا ادهم وبشجعك علي كل حاجه تعملها.. بس انها توصل معاك انك تقتل بني آدم ملوش ذنب في اي حاجه.. يبقي كفايا لحد كدا... انا من النهارده لا صاحبك ولا اعرفك.. وكل حاجه بينا انتهت يا صاحبي 


ادهم بصدمه: انت بتقول ايه يا عادل كل ده عشان خاطر واحد معفن ميستهلش 


عادل بقوة: علي الاقل الواد المعفن اللي مش عاجبك دا.. طلع احسن وانضف وارجل منك.. مرضيش يتخلي عن مراته وكان مستعد يموت ولا يسيبهالك... عمل لوجدان المستحيل.. بس انت عملت ايه لحد دلوقتي... ايه اللي انت عملته لوجدان يدل علي انك كنت بتحبها بجد... كنت هتاخدها وتهرب هو دا الحب بالنسبالك... دا مش حب دا استغلال 


ادهم بغضب: الزم حدودك وانت بتتكلم معايا... متنساش نفسك 


عادل بحزن: لا منستش نفسي يا ادهم... دا آخر كلام بينا.... سلام يااا.... ادهم بيه 


وسابه ومشي... بصت رغد لادهم وقالت بحزن وغضب: اقولك علي الصراحه.. انا من اول ما شوفت معتز وقولت انه هو احسن منك.. و وجدان تبقي غلطانه لو سابت معتز عشان واحد زيك 


وسابته وطلعت ورا عادل... صرخ ادهم وقالهم بعلو صوته: روحو في ستين داهيه مش عايز حد فيكم.. انا هعرف اتصرف لوحدي 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


بعد 4 ساعات


دخلت وجدان بصت علي معتز اللي لسه غايب عن الوعي... قعدت جنبه علي الكرسي مسكت ايديه اللي متركب فيها المحلول 


وجدان بدموع وحزن: انا اسفه يا معتز سامحني.. انا عارفه اني غلطت غلطه متتغفرش.. انا عرفه ان ربنا مش هيسامحني علي اللي كنت بعملوا معاك... بس انا دلوقتي والله ندمانه ومش هعمل معاك كدا تاني.. بس انت فوق واصحي وانا اوعدك انك وجدان واحده تاني خالص... هعمل كل اللي انت عايزه بس انت قوم 


حطت راسها علي ايديه وقال: انا واحده غبيه لاني مكنتش شايفه بحبك ليا طول الوقت.. وانا مخدوعه ف ادهم.. بس دلوقتي خلاص.. ادهم مبقاش موجود.... مبقاش موجود حد غيرك 


دخلت الممرضه وطلبت منها انها تطلع وتسيب المريض يرتاه.. هزت راسها وبصت لمعتز بحزن بعدين قامت وطلعت من الاوضه وقفلت الممرضه الباب 


كانت كريمه وراشد قاعدين قدام باب الاوضه.. بصت وجدان لـ ابوها بحزن بصلها راشد بغضم وعدم رضا عليها 


قربت منه وهي بتقول بدموع وحزن: بابا انا..... 


قام من مكانه واسابها ومشي من غير ما يسمع هيا عايزه تقول ايه... بصلتها كريمه بحزن قامت وخدت وجدان في حضنها وقالت: معلش يا بنتي مهو انتي بردو اللي عملتيه في ابوكي وجوزك مش سهل ومحدش يعمله ولا حد يستحمله 


حضنتها وجدان وهي بتقول وهي بتبكي جامد: انا واالله ندمانه علي اللي عملته مش عمله تاني... والله مش هتكرر تاني 


بعدتها كريمه وهي تمسح دموعها وقالت: خلاص متبكيش وإن شاء الله كل حاجه هتكون بخير 


بعد شويه جات بنت شعرها اصفر وعنيها خضره وهي بتبكي بهستوريه وهي بتطق اسم معتز برقه وسط بكائها 


بصتلها وجدان وكريمه بدهشه.. مين دي 


بصتلهم البنت من فوق لتحت وقالت برقه: هو فين حبيبي فين 


وجدان بدهشه: انتي قصدك علي مين 


البنت وهي بتبصلها من فوق لتحت بضيق وقالت: هو انتي بقااا مراته 


وجدان: انتي قصدك ايه ومين هو حبيبك 


البنت بدموع وبرائعه مصتنعه: معتز 


بعد شويه جات بنت شعرها اصفر وعنيها خضره وهي بتبكي بهستوريه وهي بتنطق اسم معتز برقه وسط بكائها 


بصتلها وجدان وكريمه بدهشه.. مين دي 


بصتلهم البنت من فوق لتحت وقالت برقه: هو فين حبيبي فين 


وجدان بدهشه: انتي قصدك علي مين 


البنت وهي بتبصلها من فوق لتحت بضيق وقالت: هو انتي بقااا مراته 


وجدان: انتي قصدك ايه ومين هو حبيبك 


البنت بدموع وبرائه مصتنعه: معتز 


بصت وجدان علي كريمه مدهشه وهي مش مصدقه.. بصتلها البنت وقالت: ايه مالك في ايه 


جي الحاج راشد واول ما شاف البت دي قرب عليها وقال: رهف انتي بتعملي ايه هنا.. و ابوكي الاستاذ جمال عامل ايه 


رهف: ازيك يا عمو... بابا كويس الحمدلله 


راشد: ابقا سلميلنا عليه وقوليلو الحاج راشد عايز يشوفك من بدري مشفتهوش 


رهف: حاضر يا عمو 


راشد: بس انتي بقولتيش انتي اي اللي جابك هنا.. خير يا بنتي 


بصت رهف علي وجدان وقالت بدموع ورقه: جاية اطمن علي ميزو 


وجدان بدهشه: ميزو 


رهف برقه: ااه ميزو.. ايه هو انتي مش بدلعي جوزك ولا ايه 


وجدان بغضب: ما تتلمي يابت وتتكلمي عدل 


رهف: هو انا معنديش وقت اني اقف اتكلم مع وحده زيك... انا لازم ادخل واشوف حبيب قلبي ميزو اصلي قلبي وجعني عليه اووويي 


وكانت لسه هدخل بس وقفت وجدان قدام الباب وقالت بغيظ: انتي مش هتدخلي.. واتفضلي امشي من هنااا 


رهف برقه: ايه مالك متغاظه كدا... ولا يكنش دي غيره..... هو انتي بتغيري عليه اوي كدا.. مكنتش اعرف 


كريمه بضيق: خدي بعضك وامشي من هنا وكفايا مسخره لحد كده... يلااا امشي 


بصت رهف لـ راشد وقالت بدموع: يرضيك اللي بيعموله معايا دا يا عمو 


راشد بقوة: جرا ايه انتي وهيا.. في ايه خلي البت تدخل تطمن عليه وتمشي 


بصتله وجدان وكريمه بدهشه.. هيخليها تدخل.. بدعت رهف وجدان من طريقه وهي بتبصلها بإنتصار عليها.. ودخلت وقفلت الباب وراها 


كريمه بغضب: انت ازاي تخليها تدخله.... انت مش شايف كانت بتتكلم مع بنتك ازاي 


بص راشد علي وجدان وقال: وايه يعني... مش بنتك المحترمه مش معتبره معتز جوزها وكانت هتسيبه.. يبقي زعلانه ليه دلوقتي من كلام رهف... لولا انها غلطانه مكنتش زعلت كدا 


كريمه: خلاص بقاا يا راشد البت غلطت واعترفت بغلطها وقالت مش هتكررها يبقااا خلاص 


راشد: لما اشوف دا بعيني.. وتعامل جوزها بما يرضي الله وتديه حقه وتتعامل معاه كزوجه صالحه يبقي وقتها اصدق انها ندمت علي اللي عملته 


وجدان بدموع: والله يا بابا هعمل كل اللي هو عايزه بس متزعلش مني وارضي عني ارجوك 


راشد: رضا جوزك من رضاي... راضي جوزك وقتها انا هرضي عنك 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


صحي معتز.. دخل الدكتور الاول يطمن علي حالته... لقي حالته مستقره وخرج وسمع  وراشد وكريمه يدخلوا عنده و وجدان فضلت قاعده برا مش قادره تدخل عنده وتبص في عينه بعد اللي عملته


كان معتز بيبص علي رهف اللي كانت قاعده جنبه علي السرير وهي بتقول بدموع ورقه: الف سلامه عليك يا ميزو.. انت متعرفش انا كنت خايفه عليك قد ايه 


كان بيبصلها بدهشه وهو مش مستوعب اي اللي جابها وبتتعامل معاه برقه كدا ليه 


راشد: حمد لله على سلامتك يا بني وحقك عليا علي كل اللي حصل.. بجد انا مش عارف ابص في عينك ازاي بعد كده 


معتز بتعب: متقولش كده يا عمي... حصل خير 


دور بعينه علي وجدان بس مكنتش موجوده.. زعل وكان فاكر انها مشت مع ادهم وسابته 


مسكت كريمه ايده وقالت: متخافش هي قاعده برا زعلانه ومش قادره تدخلك 


معتز: نادمي عليها عايز اشوفها 


هزت راسها وطلعت بس وجدان مكنتش قادره تدخل بس دخلتها كريمه بالعافيه وهي بتبص في الارض وعنيها كلها دموع 


راشد: طيب نطلع احنا بقاا ونسيبهم لوحدهم 


طلع راشد و وراه كريمه.. بصت رهف على معتز وهي بتقول برقه: همشي دلوقتي بس اكيد هشوفك تاني 


وقامت وقبل ما تمشي باست خده برقه.. بصتلها وجدان بصدمه من جرائتها وازاي تعمل كده.. بصت رهف علي وجدان وقالت برقه: باي باي ياااا... وجدان 


وطلعت من الاوضه وقفلت الباب.. رجعت وجدان بصت في الارض... حاول معتز انه يقوم.. راحت وجدان عنده بسرعه ومنعته وقالت: مينفعش تقوم دلوقتي انت لازم ترتاح عشان الجرح ميتفتحش 


معتز بتعب: ايه خايفه عليا... ولا بتتظاهري انك خايف عليا 


وجدان وهي بتبكي بقوة: انا اسفه سامحني انا عارفه اني غلط وغلطتي كبيره ومن حقك انك تزعل ومتسامحنيش.. بس والله ندمانه علي كل حاجه عملتها و والله مش هعمل كده تاني.. وهعمل كل حاجه انت عايزها بس متزعلش منى وسامحني


معتز بمشاكسه وسط تعبه: اي حاجه اي حاجه ومش هتقوليلي لأ 


بصتله بخجل وقالت: لا مش هقولك لأ تاني 


معتز بابتسامته الجميله: خلاص سامحتك... بس اي غلطه منك تاني مش هسامحك وهتشوفي مني وش تاني خالص عمرك في حياتك مشوفتيه  


هزت راسها وقالت: مش هعمل اي حاجه غلط تاني 


حاول يقوم تاني بس هي منعته وقالت: هو انت مش بتسمع الكلام ليه قولتلك مينفعش تقوم 


معتز وهو مصر علي انه يقوم: لازم نرجع البلد تلقاهم قلقانين علينا دلوقتي وانا قولت لـ جاسم اننا راجعين النهارده ومن المفروض نكون في البلد دلوقتي 


وجدان: طيب ارتاح النهارده ونرجع بكرا 


معتز: لع هنرجع النهارده قبل بكرا 


وجدان: طيب استني هنا هجبلك الدكتور ونشوف هيقول ايه 


وسابته وطلعت وبعد دقايق رجعت ومعاها الدكتور 


الدكتور: يا معتز بيه مينفعش تطلع دلوقتي الجرح لسه جديد وممكن يتفتح ودا مش كويس 


قام معتز ومسمعش كلامهم.. حس بوجع مكان الجرح بس ضم ايديه وهو بيقاوم الالم وقال: انا كويس اقدر امشي ومش هيجرا حاجه 


تنهد الدكتور وقال: براحتك بس انا مش مسؤل علي اي حاجه هتحصل.. انا هديك مسكن قوي لحد اما ترجعوا البيت وترتاح راحه تامه لحد اما الجرح يلم 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


مع طلوع الفجر.. وصلت وجدان مع معتز البلد و وقفت العربيه قدام السرايا.. وهي كانت بتسوق.. بصت علي معتز لقته مغمض عينيه وشكله نام من المسكن اللي اخده 


حطت ايديها علي كتفه وقالت براحه: معتز.. معتز اصحي احنا وصلنا 


صحي معتز وكان باين علي وشه انه تعبان جدا..فتح الغفير باب السرايا لما سمع صوت العربيه... دخلت وجدان بالعربيه 


نزلت هي الاول ومسكت ايد معتز وساعدته.. حطت ايديه علي رقبتها و الايد التانيه علي ضهره 


شافه الغفير واتخض وقال: مالك يا بيه.. حصل ايه 


معتز بتعب: مفيش حاجه يا مغاولي 


بعدين دخلوا السرايا وطلعوا فوق وكان الكل نايم 


بعد فتره.. طلعت وجدان من اوضة النوم علي صوت الباب بيخبط.. فتحت الباب وكانت وداد 


وداد بابتسامة: حمد لله على سلامتكم يا ولاد... كدا تقلقونا عليكم.. دنا قلبي كان هيوقف من خوفي عليكم 


وجدان: معلش والله حقك عليا مكناش نقصد نقلقك علينا كدا 


وداد: ولا يهمك اهم حاجه انكم بخير.. هو معتز نايم 


وجدان: ايوا نايم 


وداد: خليه يرتاح ولم يصحي قوليله اني عايزاه وانتي كمان انزلي اقعدي معانا تحت 


وجدان: حاضر يا طنط 


وداد بابتسامة: طنط هو امك ولا ايه 


وجدان: لا طبعا زي امي واكتر كمان 


وداد: يبقا خلاص قوليلي يامه او ماما زي ما بتقولوها 


وجدان بابتسامة: حاضر يا ماما 


وداد: ايوه كده... هسيبكم ترتاحوا 


نزلت وداد وقفلت وجدان الباب... رجعت دخلت الاوضه لقد معتز قام وبيلبس الجلبيه.. قربت منه وقالت: انت رايح فين انت لازم ترتاح 


معتز: انا كويس متقلقيش.. امي اللي كانت علي الباب 


وجدان: ايوا وبتقولك عايزاك تحت 


معتز: انا هنزل.. هتنزلي ولا هتقعدي هنا 


وجدان بحزن: طيب انت ازاي هتنزل وانت كدا... ولو سألوك حصل معاك ايه 


حط ايده علي وشها بحنيه وقال: محدش هيعرف ايه اللي حصل.. هقولهم اي حاجه 


هزت راسها وقالت: انا هنزل معاك 


نزلوا تحت اول ما شافت وداد معتز وعلامات الضرب عليه وشه جرت عليه حاوطت وشه بكفوف ايديها وقالت بلهفه وخوف: مالك يا بني حصل معاك ايه ومين اللي عمل فيك كده 


بعد ايديها وهو بيبوسهم وقال: متخافيش يا ست الكل انا كويس.. خناقه كدا مع واحد بس حصل خير 


وداد بلقلق: عشان كده مكنتش بترد عليا وانا اللي قلبي كان خايف عليك 


معتز: متخافيش والله انا كويس.. اومال جاسم و ابويا فين


وداد: شغالين في المزرعه 


معتز: طيب انا هورحلهم 


وجدان: هتروح فين وانت كده 


معتز: والله انا كويس سبوني علي راحتي 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


في المزرعه 


اتخض جاسم لما شاف اخوه وقاله: مالك مين اللي عمل في وشك كدا 


بصله ابوه الحاج ناصر وقال: اكيد خناقه من خناقاته مهو مفيش مكان يروحه الا ويعمل مشكله فيه 


مسك جاسم ايد معتز وقاله بصوت واطي: عايزك في موضوع 


معتز بتفكير: موضوع ايه 


جاسم بصوت واطي: موضوع رقيه مالك نسيت ولا ايه 


معتز: اااااه... عملت ايه معاها 


قام ناصر من علي المكتب وراح يشوف العمال.. قعد جاسم علي الكرسي وسحب معتز قعده علي الكرسي التاني.. حس معتز موجع مكان الجرح بس مبينش قدام جاسم وقاله: قولي عملت ايه معاها 


جاسم: معملتش حاجه... استنيت لما ترجع انت تتكلم مع ابويا وتقوله اني عايز اتجوز بت عمي وتشوفه هيقولك ايه 


معتز: ما تكلمتش معاه ليه انت 


جاسم: لع قوله انت احسن 


معتز: حاضر اما نشوف اخرتها معاك 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


بعد اسبوع 


كانت رقيه قاعده علي طرف السرير وهي عتبكي وتقول: مش موافقه مش موافقه ايه هتجوزوني منه بالعافيه 


مسكتها امها من ايديها بقوة وقالت بغضب: بقولك ايه يا بت انتي... انتي هتجهزي نفسك وتنزلي تحت.. ابوكي وعمك وولاده مستنينك ايييه عايزه تكسري كلمتك ابوكي وتصغريه ققدام عمك 


رقيه وسط بكائها: يامه انتي اكتر واحده عارفه اني مش بحب جاسم ومش بفكر فيه ومستحيل اتجوزه 


امها بغضب عارم: اومال بتفكري في واحد متجوز وانتي مش علي باله اصلا... لو معتز عيحبك كان جي من بدري واتجوزك.. خلاص انسيه بقي.. دا ابوكي لو عرف هيدفنك بالحيا مكانك وانتي واقفه... خلصي.. خلصي واجهزي الكل مستني تحت وبطلي العبط اللي بتفكري فيه.. جاسم بيحبك وشاريكي واحنا عارفينه محترم وهيقدرك عايزه اي تاني.. خمس دقايق وتبقي تحت والا والله العظيم هقول لابوكي علي كل حاجه 


بعدين سابتها ونزلت... بكت رقيه بقوة وهي مش عارفه هتعمل ايه 


فصل هديه لـ حبايب قلبي ❤


كانت رقيه قاعده علي طرف السرير وهي عتبكي وتقول: مش موافقه مش موافقه ايه هتجوزوني منه بالعافيه 


مسكتها امها من ايديها بقوة وقالت بغضب: بقولك ايه يا بت انتي... انتي هتجهزي نفسك وتنزلي تحت.. ابوكي وعمك وولاده مستنينك ايييه عايزه تكسري كلمتك ابوكي وتصغريه ققدام عمك 


رقيه وسط بكائها: يامه انتي اكتر واحده عارفه اني مش بحب جاسم ومش بفكر فيه ومستحيل اتجوزه 


امها بغضب عارم: اومال بتفكري في واحد متجوز وانتي مش علي باله اصلا... لو معتز عيحبك كان جي من بدري واتجوزك.. خلاص انسيه بقي.. دا ابوكي لو عرف هيدفنك بالحيا مكانك وانتي واقفه... خلصي.. خلصي واجهزي الكل مستني تحت وبطلي العبط اللي بتفكري فيه.. جاسم بيحبك وشاريكي واحنا عارفينه محترم وهيقدرك عايزه اي تاني.. خمس دقايق وتبقي تحت والا والله العظيم هقول لابوكي علي كل حاجه 


بعدين سابتها ونزلت... بكت رقيه بقوة وهي مش عارفه هتعمل ايه 


كانوا تحت مستنينها وجاسم بيبص فوق وبيسأل نفسه منزلتش ليه هل هي مش موافقه ولا ايه الحكايه 


بعد دقايق قام جاسم لما لقي رقيه نازله وهو بيبصلها بكل بحب وابتسامه جميله علي وشه.. حسبه معتز قعده وقاله: ما تتقل ياد مش كدا 


بصله جاسم وهز راسه ورجع بصلها... قعدت جنب ابوها 


ابوها الحاج احمد: انا قولت قراري بس حابب اعرف انتي رأيك ايه عشان مش بكره وبعده تقولي ابويا مخدش رأي 


رقيه محزن مكتوم: انا موافقه 


فرح جاسم جدا وكان بيبصلها وهو فرحان أوي... بصلته رقيه وابتسمت عكس اللي جواها.. بعدين بصت علي معتز بحزن 


فجأه قامت بسرعه وطلعت اوصتها 


امها قالت: معلش مكسوفه شويه 


الحاج ناصر: احنا نجيب الدهب بعدين كتب الكتاب والدخله علي طول مش عايز الموضوع يطول 


الحاج احمد: ودا اللي كنت هقولهولك يا خويا 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


رجع الكل البيت وهما فرحانين بعد ما جابو الدهب وفرحوا.. طلع معتز ووجدان لشقتهم 


دخلت وجدان وهي كانت مبسوطه من الاجواء اللي هنا اوي.. بصت لمعتز لقته قلع الجلابيه وهينام 


راحت عنده وقالت: انت هتنام 


معتز من غير ما يبصلها: ايوه ليه عاوزه حاجه 


وجدان بتردد: لا 


افتكرت لما كانوا عند بتاع الدهب معتز اخد خاتم شكله جميل واشتراه وهي كانت مستنيه منه انه يدهولها.. بس مقلتلوش وسابته وقالت لنفسها يمكن هيعملهالها مفاجاه 


عدي يوم بعد يوم ومعتز مجبلهاش سيره عن الخاتم وكانت هتتجنن وتعرف هو خدو لمين.. وتصرفاته معاها بدأت تتغير بيتعصب منها علي اي حاجه وبقا مش طايقها ودايما ماسك تلفونه ومش بيعبرها... ويتشيك ويطلع لوش الصبح وهي مش عارفه بيروح فين ومن ساعة ما رجعوا من اسكندريه وهو محاولش يقرب منها عكس اللي كانت متوقعاه


في يوم رجع  ممن البيت وكان مبسوط جدا.. وقفت وجدان قدامه وقالت بغضب مكتوب: انت كنت فين 


قعد علي الكنبه بصلها بطرف عينه وهو بيقلع الجزمه ومردش عليها 


وجدان بصوت عالي: لما اكلمك ترد عليا... انت فين 


قام فجاه ومسكها من وشها بغضب شديد وقال: حسك دا ميعلاش مرة تانيه انتي فاهمه 


وسابها وهي كانت مصدومه وقالتله بدموع: مالك اتغيرت معايا كدا ليه حصل ايه عشان تعمل معايا كده 


بصلها بغضب ومردش وراه دخل الاوضه.. راحت ووقفت قدامه وقالت: رد عليا متسبنيش وتمشي كدا 


معتز ببرود: انا مصدع وعايز انام متوجعيش راسي 


قربت منه اكتر وهي بتشم الجلابيه لقت عليها عطر حريمي وقالت بدهشه: انت كنت فين ومع مين وبتعمل ايه 


معتز بغضب: يوووه علي الاسطوانه بتاعتك دي اللي كل يوم بسمعها منك... انا حر اعمل اللي انا عايزه 


وجدان بغضب: لأ انت مش حر لما تبقي متجوز وعلي زمتك واحده يبقي انت مش حر علشان تعمل اللي انت عاوزه 


ابتسم بسخريه وقال: طب ما تقولي الكلام دا لنفسك انتي الاول لانه من الواضح انتي نسيتي كنتي بتعملي ايه 


بصتله بدموع وقالت: احنا اتفقنا اننا ننسي اللي حصل ونبداء صفحه جديده مع بعض بتفتكر اللي حصل ليه دلوقتي 


نام علي السرير وقال وهو بيغمض عنيه: مفيش حاجه هتتنسي كل حاجه فاكرها 


قربت منه وسحبته وخلته يقوم وقالت بدموع وغضب: بس دا مكنش كلامك لما رجعنا هنا 


معتز بغضب: انا دلوقتي لو عرفت عليكي واحده تانيه وكنت ناوي اهرب انا وهي ونعيش سوا في الحرام.. كنتي هتعملي ايه.. احساسك وقتها هيبقي عامل ازاي 


وجدان وهي بتبكي: قولتلك ندمانه علي اللي عملته انت ليه مصر تفكرني وتهيني بالشكل ده 


معتز وهو راجع ينام تاني: عشان متنسيش بس انتي كنتي بتعملي ايه وانا كنت ساكت ومستحملك بس عشان خاطر ابوكي 


قعدت علي السرير وهي بتبكي جامد وهو ولا معبرها ونام وسابها 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


كان قاعد جاسم مع رقيه في بيت عمه بعد ما خد اذن من عمه احمد 


عطاها علبه فيها ورده حمره وعلبة بيرفيوم وعلبة شوكلاته اخدتهم وقالت: شكرا 


جاسم بابتسامة: مفيش شكرا بينا احنا خلاص بقينا واحد... انا هسافر مع ابويا شغل في مصر وهفضل اسبوع هناك عشان كده قولت اقعد معاكي شويه قبل ما امشي 


رقيه: زين ما عملت يا ولد عمي 


جاسم: بلاش ولد عمي دي.. قوليلي يا جاسم 


رقيه: ماشي يا جاسم 


قلبه فرح لما سمع اسمه منها وبقا يحب اسمه قوى وقال: ايوه كده..... علي فكره هتوحشني في الاسبوع ده 


رقيه: وانت كمان 


جاسم: عايز اسمعها 


رقيه: عيب لو حد سمعنا 


جاسم: وايه يعني محنا كلها شهر ويجمعنا بيت واحد... طيب عايز اقولك علي حاجه 


رقيه: قول سمعاك 


قرب منها وهمس في ودنها وقال: انا بحبك 


بصتله بدهشه وهو ابتسم وقال: ايه مالك 


رقيه: لع مفيش... بس


جاسم: بس ايه.... انا عايز اسمع الكلمه دي منك... قوليها وبصوت واطي لو خايفه ان حد يسمعك 


بصتله من غير ما تتكلم... قامت بسرعه وقالت: امي عتنادم عليا 


جاسم: مسمعتش حد نادم 


رقيه: لع انا سمعتها... لازم اروحلها 


ومشت بسرعه.. بص جاسم لطيفها بحب وابتسامه 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


في يوم كانت قاعده وجدان مع وداد علي اعصابها وهي مستنيه معتز يرجع.. الوقت اتاخر قوي ولسه مرجعش 


وداد: اهدي يا بتي... يمكن مع ولاد عمه ولا حاجه 


وجدان: انا قلقانه مش عارفه ليه 


دقايق لقو معتز داخل.. قامت وجدان و وداد من مكانهم وهما بيبصولوا بصدمه 


كان داخل ومعاه رهف كانت لابسه فستان سواريه ابيض وهي ماسكه ايديه و بتبتسمله 


قربت وداد منه وقالت بصدمه: مين دي يا ولدي 


بص معتز لوجدان اللي كانت مصدومه وكانت مستنيه رده.. رد معتز وقال: مراتي 


كان داخل ومعاه رهف كانت لابسه فستان سواريه ابيض وهي ماسكه ايديه و بتبتسمله 


قربت وداد منه وقالت بصدمه: مين دي يا ولدي 


بص معتز لوجدان اللي كانت مصدومه وكانت مستنيه رده.. رد معتز وقال: مراتي 


انصدمت وداد قوى.. قعدت وجدان علي الكنبه بصدمه مش مصدقه انه اتجوز عليها 


وداد بغضب: انت بتقول ايييه.. مراتك كيف 


معتز ببرود: مراتي علي سنة الله ورسوله اييه فيها حاجه دي 


وداد بغضب: انت اتجننت كيف تتجوز واحده تانيه وتجيبها علي هنا كمان 


معتز ببرود: وفيها اي يعني الشرع محللي اربعه 


وداد: وهو عشان محللكم اربعه تعمل كده... اربعه بشروط مش اربعه والسلام... انت تطلقها دلوقتي وترجعها علي بيت اهلها قبل ما يرجع ابوك ويشوف المصيبه اللي انت عملتها 


معتز ببرود: مش هطلقها ورهف هتعيش معايا هنا وفي شقتي ومحدش لو دخل بيها 


بعدين مسك ايد رهف وكان لسه هيطلع وقفتو وجدان وهي بتقول بصراخ ودموع: طلقني 


ابتسم بسخريه وبصلها وقال: انا لو كنت عايز اطلقك كنت طلقتك من بدري... بس مليش مزاج 


وخد رهف وطلع علي شقته.. انهارت وجدان وهي بتبكي جامد. و وداد واقف تبص على طيف ابنها وهي مش مصدقه انه اتجوز تاني 


راحت قعدت جنب وجدان وحضنتها كأنها بنتها بجد وقالتلها بحزن: حقك علي يا بتي.. بس اصبري بس لما يرجع ابوه انا هخليه يربيه من اول وجديد... دا باين عليه اتجنن ولا ايه..... اهديه يارب.... اهديه يارب وصبرني 


دخلت رهف مع معتز الشقه... بصت في كل مكان وقالت: شقتك حلوه 


سابها وراح قعد علي الكنبه وحط دقنه علي ايديه بتفكير وشرود 


راحت رهق قعدت جنبه وقالت: وبعدين هتعمل ايه.. واحنا هنفضل كدا كتير 


بصلها شويه بعدين بص للفراغ من غير ما يرد عليها 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


رجع الحاج ناصر مع جاسم.. استغرب لما لقي وجدان بتبكي جامد و وداد بتحاول تهديها 


قرب جاسم وقال: في ايه مالها وجدان 


وقفت وداد وقالت بغضب: روح شوف اخوك هبب ايه 


ناصر بقوة: عمل ايه 


وداد: راح اتجوز واحده تاني وجابها تعيش معاه هنا وهو دلوقتي معاها فوق في شقته ووجدان البنيه عمال تبكي ومقهوره وهو ولا حاسس بيها كأنه مبقاش حد يهمه 


مكنش جاسم مصدق ان معتز اتجوز علي وجدان.. ناصر بصدمه غضب: اتجوز..... روح نادم ابن الكـ لب وقولي ينزلي 


هز جاسم راسه وجري ينادم علي اخوه... طلع خبط علي الباب فتحتله رهف.. بصلها جاسم بصدمه وبعد دقيقه لقي معتز وراها وقال: خير يا جاسم عايز ايه انت التاني 


جاسم: انا كلامي معاك بعدين.. انزل دلوقتي حالا لأبوك والا هيطربق الدنيا علي دماغك 


نزل جاسم بصت رهف لـ معتز بصلها وقال: خليكي هنا شويه وراجع 


نزل لقي ناصر بيبصله بغضب شديد قرب معتز وقال بهدوء: خير في ايه 


ناصر بغضب شديد: انت جايب البرود والبجاحه دي منين.. انت ازاي تتجوز واحده تانيه علي مراتك 


بص معتز لوجدان اللي كانت بتبصله وفي عنيها حزن وانكسار بص لأبوه وقال: وايه يعني هو انا اول ولا اخر واحد يتجوز علي مراته 


ناصر بغضب عارم: انت اتجننت ياد... اقول للحاج راشد ايه دلوقتي اقوله ولدي اتجوز علي بتك.... انت مش عارف بعمتلك الطين دي هتبوظ كل حاجه... مفكرتش غير في نفسك بس يا ابن الكـ لب 


معتز بهدوء: خلصت كلامك ولا في حاجه تاني هتقولها 


مصله ناصر وجاسم بدهشه من كلامه ازاي يكلم ابوه كدا.. وداد بغضب: انت بقي معندكش دم.. انت ازاي تكلم ابوك كدا... انت جرالك ايه 


معتز بهدوء: هو انا قولت حاجه غلط 


ضم ناصر اديه بغضب وكان لسه هيضرب معتز بس جاسم منعه وقاله ررجاء: خلاص يا ابوي... سبهولي انا.. انا هتكلم معاه 


معتز بدهشه: انت هتضربني يا ابوي وعشان ايه كل ده 


ناصر بغضب عارم: اضربك واكسر برقبتك كمان.. لما اشوفك عتميل يبقي لازم اعدلك قبل ما تميل علي الكل 


معتز بغضب: وانا ايه الغلط اللي انا عملته... كل دا عشان اتجوزت 


ناصر بغضب: تطلع تجيب بت الكـ لب اللي فوق دي وتطلقها دلوقتي وترجعها علي اهلها انت فاهم 


معتز: انا مش هطلق ودا آخر كلام عندي 


خد جاسم معتز وطلع بيه علي شقة جاسم قبل ما المشاكل تكبر وقفل الباب وراه.. قعده علي الكنبه وقاله بغضب: ايه اللي انت بتعمله ده 


معتز بغضب: انت التاني هتيجي عليا 


قعد جاسم واتكلم بهدوء وقال: انت ازاي تتجوز علي وجدان مش انت بتحبها يبقي كيف اتجوزت عليها كيييييف 


قام معتز وقال بغضب مكتوم: عايزه تحس بالوجع والكسره اللي انا كنت حاسس بيها.... عايزها تتوجع زي ما وجعتني 


جاسم بدهشه: ايه اللي انت بتقوله ده... انت كده فاكر انك بتعاقبها هي بس.. طب ما انت يا غبي عتتعاقب معاها اها.... وبعدين انت قولتي انك سامحتها وهتبدأ معاها صفحه جديده ايه اللي اتغير عاد 


معتز: مش مطمن 


جاسم: يعني ايه مش مطمن 


معتز: مهي مش فيوم وليله كدا فجأه هتنسي ادهم وتحبني انا... أفرض رجع يكلمها وقالها كلمه كدا ولا كدا وقلبها حن ليه تاني هيبقي موقفي انا ساعتها ايييه 


جاسم: مش مطمنلها طلقها احسن من اللي انت بتعمله ده... واقولك علي حاجه وانا متأكد ان وجدان مش هترجع لادهم تاني بعد اللي حصل تصرفاتها معاك اللي انا بشوفها صادقه وشكل البت بدأت تحبك يبقي ليه تعك الدنيا كدا.... حرام عليك ياخي 


معتز بغضب: حرام عليا واللي كانت بتعمله معايا مش حرام 


جاسم بغضب: اللي فات مات يا ولد ابوي وهي دلوقتي اتغيرت وقيدالك صوابعها العشره شمع عايز ايه تانى... طيب خليني ماشي معاك.. هتعذبها وتعاقبها طب وبعدين البت اللي انتا اتجوزتها دي هتطلقها ولا هتعمل معاها اي 


معتز: احنا اصلا مش متجوزين 


جاسم بصدمه: يانهار ابوك اسود... كل ده وفي الاخر مش متجوزها.. تقعد معاها في اوضه واحده وانتم مش متجوزين.. غلط.. غلط يا ولد ابوي اللي انت بتعمله ده غلط 


رجع قعد معتز علي الكنبه وقال: اومال كنت عايزني اعمل ايه يعني اقعد مع وجدان واسامحها علي كل حاجه كدا بالساهل عشان ترجع تكرر اللي عملته تاني... لع انا اادبها واخليها تحس باللي انا كنت حاسس بيه... عشان تتعلم من غطلتها وتحس بيها ولما تحبني تحبني من قلبها مش حب وخلاص 


هز جاسم راسه وقال: والله ما عارف اقولكم ايييه.. ربنا يهديكم ويصلح حالكم 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


طلعت وجدان شقتها بعد ما اقنعتها وداد بصعوبه انها تطلع لحد ما يشوفه حل للموضوع 


لقيت اوضتها مفتوحه.. راحت علي الاوضه بسرعه لقيت رهف قاعده علي السرير ولابسه شورت قصير اسود علي توب وهي بتحط منكير في ضوافرها 


وجدان بغضب: انتي بتعملي ايه في اوضتي.. امشي اطلعي برا 


بصلتها رهف بطرف عينيها بعدين رجعت بصت لضوافرها وقالت برقه: معلش يا جوجو اصل ميزو حبيبي قالي ان الاوضه دي هتبقي بتاعتي انا وهو وانتي هتقعدي في الاوضه التانيه اللي علي الجنب دي 


بصتلها وجدان بدهشه وقالت: الاوضه دي بتاعتي.. اطلعي برا وغوري انتي في انهي داهيه تعجبك 


قامت رهف ووقفت قدام وجدان وقالت: افهم من كلامك انك موافقه على جوازي من ميزو.... بصراحه مكنتش متوقعه خالص.. يعني كنت متوقعه انك مش هتقبلي وهتطلبي الطلاق وتتطلقي وترجعي علي بيت اهلك ونعيش انا وميزو لوحدنا 


اندهشت وجدان من وقاحتها في الكلام.. بس سكتت وفكرت هل هي فعلا هتوافق علي كدا وتقبل علي نفسها بدا وتعيش مع ضره في البيت.. هزت راسها بـ لا وطلعت من الاوضه لقيت معتز دخل الشقه وقفل الباب راحت عنده وقالتله بدموع وغضب شديد: طلقني 


بصلها ببرود وكان هيسيبها ويمشي بس مسكت ايديه وقالت بصوت عالي وغضب: بقولك طلقني.. ايييه اطرش مبتسمعش 


مسك ايديها ولفها ورا ضهرها بقوة وبص في عنيها وشاف فيهم حزن كبير وجدان بدموع: سيب ايدي انت بتوجعني 


معتز: هو انتي بتحسي بالوجع اصلا 


وجدان بدموع: انت بتعاملني كده ليه حرام عليك 


معتز: حرام واللي انتي كنتي بتعمليه معايا مش حرام 


وجدان بدموع وحزن: ما خلاص بقاا قولتلك كنت غلطانه وندمت عايزني اعملك ايه تاني عشان تحس بيا وتعرف اني ندمت ومش هعمل كده تاني 


معتز بسخريه: وانتي عايزه تطلقي ليه 


وجدان بدموع: مش هستحمل اعيش معاك ثانيه وانت علي زمتك واحده تانيه 


ضحك ضحكه مليانه وجع وقال: والله... طيب منا استحملت اني مراتي تحب غيري وكانت هتهرب معاه وتسيبني ويعني مطلقتكيش بالعكس دنا كنت هموت وفضلت متمسك بيكي ومسبتكيش... وانتي جايه دلوقتي عايزه تطلقي عشان اتجوزت تاني وعلي سنة الله ورسوله متجوزتهاش في الحرام... تسميه ايه دا 


وجدان بدموع: انت ليه مصر انك متفهمنيش... انت ليه مش فاهمني 


سابها وقال: عشان انتي عمرك ما فهمتيني 


وجدان بدموع وحب: بس دلوقتي فهماك وبقيت عارفاك كويس 


معتز: وانتي فاهمه اي بقي 


وجدان: انت بتعمل كده عشان توجعني صح 


ابتسم بسخريه وقال: و اوجعك ليه وانتي مبقتيش فارقه معايا اصلا 


انصدمت من كلامه وكان لسه هيدخل الاوضه عند رهف بس وقف لما سمعها بتقوله: معتز انا بحبك 

ضحك ضحكه مليانه وجع وقال: والله... طيب منا استحملت اني مراتي تحب غيري وكانت هتهرب معاه وتسيبني ويعني مطلقتكيش بالعكس دنا كنت هموت وفضلت متمسك بيكي ومسبتكيش... وانتي جايه دلوقتي عايزه تطلقي عشان اتجوزت تاني وعلي سنة الله ورسوله متجوزتهاش في الحرام... تسميه ايه دا 


وجدان بدموع: انت ليه مصر انك متفهمنيش... انت ليه مش فاهمني 


سابها وقال: عشان انتي عمرك ما فهمتيني 


وجدان بدموع وحب: بس دلوقتي فهماك وبقيت عارفاك كويس 


معتز: وانتي فاهمه اي بقي 


وجدان: انت بتعمل كده عشان توجعني صح 


ابتسم بسخريه وقال: و اوجعك ليه وانتي مبقتيش فارقه معايا اصلا 


انصدمت من كلامه وكان لسه هيدخل الاوضه عند رهف بس وقف لما سمعها بتقوله: معتز انا بحبك 


بصلها وقال بوش خالي من التعابير: مش قادر اصدقك مش عارف ليه 


وجدان بدموع وغضب: لما انت مش مصدقني ومش فارقه معاك طلقني 


معتز: وانا مش هطلق 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


شاف الحاج ناصر رهف وهي واقفه قدام باب الشقه انصدم وقال بصوت عالي قوي: رهف 


اتجدمت مكانها لما سمعت صوته.. نزلت ووقفت قدامه وقالت وهي بتبص في الارض: نعم يا عمو 


ناصر بصدمه: انتي... انتي البت اللي اتجوزها ولدي... طب كيف وليه وابوكي الاستاذ جمال يعرف بكدا.. ولا متجوزه من وراه... لان لو الاستاذ جمال كان عارف اكيد كان قالي الان كنت معاه في شغل الاسبوع اللي فات 


رهف بدموع: بابا ميعرفش... انا هقولك علي كل حاجه بس متقولش لبابا علي اي حاجه 


ناصر بصدمه: مش مصدق.. مش مصدق انه انتي بت الراجل المحترم الاستاذ جمال 


رهف وهي تبكي: ولدك قالي اننا نمثل علي مراته وجدان اننا متجوزين عشان ما بينهم خلاف.. انا والله مليش دعوه 


ناصر بصدمه اكبر: يعني انتو مش متجوزين 


رهف بخوف: لأ مش متجوزين.. بس والله مفيش حاجه حصلت بينا 


ناصر بصوت قوي وغاضب: اطلعي من هنا علي بيت ابوكي عدل وانا هكلم ابوكي واقوله علي عمايل بته المحترمه 


رهف وسط بكائها: انا مليش دعوه ابنك هو اللي وراه كل حاجه 


ناصر بصوت قوي: امشي من هنا ومشفش وشك تاني وانا حسابي مع ولدي 


طلعت رهف بسرعه غيرت هدومها وطلعت برا السرايا بسرعه خوف من ناصر 


نزلت وجدان ومكنتش عارفه ايه اللي بيحصل و رهف طلعت ليه بتجري كدا.. بصلها ناصر وقال بغضب: ايه اللي حصل بينك وبين معتز يخليه يعمل عمله سودا زي دي 


وجدان بعدم فهم: قصد ايه.. انا مش فاهمه حاجه 


دخل معتز ومعاه جاسم بصله ناصر بغضب شديد.. همس جاسم لمعتز وقال: هو انت عملت مشكله تانيه ولا ايه 


معتز: انا معملتش حاجه 


ناصر بغضب: طلقها 


بصله الكل بدهشه وهما معتقدين انه بيتكلم عن رهف 


معتز: وانا قولت مش هطلق..... 


ناصر بصوت عالي: وجدان طلق وجدان ودلوقتي 


الكل بصله بصدمه كبيره وهم مش مستوعبين قال ايه.. معتز: واطلقها ليه 


ناصر: ايه اللي حصل بينكم يخليك تجيب بنات الناس وتتظاهر انك متجوزها تقعدها في شقتك و اوضة نومك وهي مش مراتك... لما انتم مش فاهمين بعض والخلافت وصلت بينكم لحد كده يبقي تنفصلوا احسن وبلاش مسخره وفضايح اكتر من كده 


جاسم: كل الحكايا يا ابوي... 


قاطعه ناصر وهو بيقول بغضب شديد: انت اسكت خالص مسمعش نفسك.. وانتم هتقولوا حصل ايه ولا لع 


بصت وجدان لمعتز اللي كان برضه بيبصلها وساكتين ومحدش فيهم رد 


هز ناصر راسه وقال بغضب: طيب براحتكم.... يلااا طلقها 


معتز: بس انا مش هطلقها 


وجدان بدموع وغضب: بس انا عايزه اطلق 


جاسم بغضب: ماخلاص انتم الاتنين كفايا لحد كدا.... وانت يا اخوي كفايا لو كل واحد فيكم مش مستحمل تصرفات التاني يبقي خلاص ابوي معاه حق 


ناصر بص لمعتز بغضب عارم وقال: خلص طلقها.. تعيش في بيت ابوها معززه مكرمه احسن ما تعيش معاه وانت بتهينها بالشكل ده 


بص معتز لوجدان اللي كانت بتبصله بنظرات هو مش فاهمه.. ناصر بغضب: انا مش هكرر كلامي تاتي 


معتز: انتي طالق 


اول ما سمعتها طلعت فوق وهي بتجري وبتبكي.. بصله ناصر وقال: من هنا ورايح لا هتطلع ولا هدخل البيت الا بإذن مني لحد ما تعقل 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


بعد فتره 


عرفت رقيه بكل اللي حصل وعن موضوع رهف.. كانت لابسه الفستان لان دا يوم دخلتها مع جاسم 


قعدت امها جنبها وقالت: هو دا اللي انتي كنتي بتحبيه شوفتي عمايله.... ربنا كرمك بجاسم بيحبك وعاقل عن اخوه.. حافظي علي جوزك يا بتي واللي فات انسيه وابداى مع جوزك حياه جديده وفرحيه وابسطيه.. ارفعي راسنا بدل ما تحطري راسنا في الطين 


هزت رقيها راسها وقالت: حاضر يامه متخافيش مش هعمل حاجه تكسركم قدام حد هخليكم طول عمركم رافعين راسكم بيا 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


دخل جاسم شقته وهو شايل رقيه وقفل الباب برجليه.. دخل اوضت النوم وقفل الباب حطها على السرير برفق وهو بيبصلها بحب وعشق 


جاسم بتوهان: حد قالك قبل كده انك حلوه قوي قوي قوي قوي 


ابتسمت بخجل شديد وقالت: انت بتحبني قوي يا جاسم 


جاسم وهو بيلمس شفايفها بـ شفايفه: حب اي دنا بعشقك يا بت 


حس بابتسامتها علي شفايفه ومقدرش يقاوم و باسـ ها بحب وعشق وهو بيحسسها قد ايه هو بيحبها... وهي استسلمت ليه بين لمساته.. وجمعهم لحظات جميله 


ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 


حس معتز بغلطه وقد اييه كان غبي لما مشي ورا قلبه كان من الاول اختار صح اختار واحده بتحبه هو وبس ومبتحبش غيره.. بس قلبه اللي وداه في ستين داهيه... وقرر بعد كده انه مش هيمشي ورا قلبه تاني ويمشي بعقله 


حتي وجدان عرفت غلطها كويس وان اول شخص حبته في حياتها كان غلط وكان لازم تختار صح.. تختار واحد زي معتز يحبها بجد مش يستغلها 


كل واحد اتعلم من تجربته بحاجه مختلفه واتعلم درس عمره ما هينساه 


واتمسك ادهم علي كمين علي الطريق وهو معاه كمية مخدرات واتسجن بعدها 


ورهف الللي لما ابوها عرف حبسها في البيت واتبرا منها ومن عمايلها بعد ما كسرتوا وحطت راسه في الطين 


عاشت رقيه مع جاسم وهي شايفه منه كل حب وموده ورحمه وبيعاملها بما يرضي الله وهي كانت معاه زوجه صالحه وربنا كرمهم بزريه صالحه وفرحت وداد بأحفادها 

النهايه.... تمت والحمد لله 


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات كامله وحصريه من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم