رواية أحببته رغم كبريائي الفصل الأول حتى الفصل الثاني والثلاثون بقلم الكاتبه مريم أحمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية أحببته رغم كبريائي الفصل الأول حتى الفصل الثاني والثلاثون بقلم الكاتبه مريم أحمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية أحببته رغم كبريائي الفصل الأول حتى الفصل الثاني والثلاثون بقلم الكاتبه مريم أحمد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


الأنسة الي بتتكلم ورا اتفضلي اطلعي بره 

بصت حواليها تتأكد اذا كان الكلام ليها ولا لحد غيرها 

اتكلمت اخيرا لما لاحظت ان الكلام ليها و هي بتسأل و بتقول

حبيبه...انا يا دكتور؟

رد عليها بكل ضيق و غضب هو بيقولها 

مروان...ايوا و اتفضلي بره متعطليش المحاضرة اكتر من كدا

شالت الدفتر ف الشنطة و خدت شنطتها و مشيت كل دا تحت انظار الكل الي كانوا مستغربين جدا 

اتكلم الدكتور بعد خروجها و قال 

مروان..نرجع نكمل المحاضرة تاني ....

و بدأ يكمل شرحه بعد م لاقى الكل رجع ركز تاني 

بصت كارولين لمايفن بمعنى انهم السبب و مايفن زعلت جدا عشان حبيبه 

.....استغفر الله العظيم و اتوب اليه عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

بعد م خرجت من المدرج راحت على كافيتيرا الجامعة الي كانت يعتبر فاضية مفهاش ناس كتير 

لاقت طربيزه منعزلة عن الباقيين راحت راحتلها

 فضلت بتدون حاجات ف النوته الصغيره بتاعتها من مهام المفروض انها هتخلصها انهارده 

عدا وقت و بصت ف ساعة ايدها لاقيتها 2 و نص اتخضت و شالت النوته و مشيت و هي بتكتب رساله لكارولين و بتقولها

حبيبه..." كارولين انا همشي عشان متأخرش على الشغل ابقي عدي عليا المحاضرة انتي او مايفن ".

...لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

كانت مركزه ف الشرح لحد م سمعت صوت تليفونها بيعلن عن وصول رساله

بصت ف التليفون بحذر عشان مروان ميشوفهاش و يطردها من المحاضرة هي كمان 

و اتفاجئت لما لاقت رسالة حبيبه 

كتبتلها بسرعه و هي بتقولها

كارولين.." ازاي يعني يا حبيبه لسه في محاضرة تانيه متنسيش امتحان الميدتيرم..؟؟؟ "

بعتت الرساله و سابت التليفون بسرعه و مايفين لاحظت دا و بصتلها و هي بتهز دماغها بمعنى في ايه

اتكلمت كارولين بصوت واطي و هي بتقول

كارولين...حبيبه مشيت 

هزت راسها بمعنى ماشي و كإنها متعوده على كدا اتكلمت كارولين و هي بتقولها برضو بنفس نبرة صوتها عشان مروان ميسمعهاش

كارولين...هتمتحن ازاي دي

هزت مايفين راسها يمين و شمال بمعنى معرفش 

....اللهم صل و سلم و بارك على سيدنا محمد و على اله و. صحبه و سلم عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

كانت بتكلم مامتها ف التليفون بعد م ركبت تاكسي عشان يوصلها لحد المطعم

حبيبه...انا رايحه المطعم اهو و ان شاء الله على الساعه تسعه كدا هبقى ف البيت

اتكلمت حنان باستغراب و هي بتقول

حنان...انتي مش لسه عندك محضرتين؟

هزت حبيبه راسها بتأكيد و قالتلها

حبيبه...كارولين هتعدي عليا المحاضره هذاكرها و خلاص

هزت حنان راسها بقلة حيلة و هي بتقولها

حنان...طيب يا بنتي 

ابتسمت حبيبه و حنان كملت كلامها و هي بتقولها

حنان...حاولي متتأخريش انهارده اخوكي جاي

ظهر على ملامحها الفرحة و هي بتقولها

حبيبه...بجددددد

ابتسمت حنان و قالتلها

حنان...ايوا متتأخريش بقى 

هزت راسها و قالتلها بفرحه

حبيبه...حااضر

قفلت مع مامتها و دخلت على الواتس و منه على شات اخوها و هي بتقوله 

حبيبه..." اهلا اهلا بالي جايين انهارده  "

معداش دقايق و لاقيته رد و هو بيقولها بضحك

اسلام..." تلاقيكي عايزاني اجي عشان تشوفي نوح و ايناس "

ضحكت و قالتله

حبيبة..." اكيد طبعا دول حبايب عمتو ."

عملها قلب على الرساله بتاعتها و هي كتبتله قبل م تقفل و عشان تحاسب السواق و تدخل المطعم

حبيبة..." هاتلي معاك مشبك و هريسة و انت جاي "

و حسبت السواق و نزلت من العربيه سمعت صوت تليفونها بصت لاقيت اخوها كتبلها

اسلام.." عيوني ليكي يا بوبه "

ابتسمت بفرحة لأن من و هي صغيره كانت لما تطلب من اخوها يجيبلها اي حاجه كان بيقولها نفس الكلمة دي 

و دخلت المطعم بسرعه عشان متتأخرش و يتم خصم مرتبها 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

ف الكلية 

 بعد وقت مش قليل خلصت المحاضرة و خرجت كارولين و مايفن و هما رايحين للكافيتريا 

اتكلمت مايفين و هي بتقول

مايفين...انا مضايقه اوي عشان حبيبه بجد

هزت كارولين راسها بمعنى و انا كمان و قالت

كارولين..اصلا كان المفروض احنا الي نتطرد مش هي احنا الي كنا بنتكلم و هي بس ردت علينا

مايفين....حظها بقى ان دكتور مروان خد باله

هزت كارولين راسها و كانت اسه هتتكلم لس قاطعها صوت بنت تانيه و هي بتقول لمايفن

رودينا...هاي ازيك

هزت مايفن راسها بابتسامة مجاملة و قالتلها

مايفن...الحمدلله 

ابتسمتلها رودينا و قالتلها

رودينا...انتي نيفين صح؟؟؟

ردت عليها مايفين بتصحيح و هي بتقولها

مايفين...مايفين..؟

رودينا...اه طب على كدا بقى انتي مسلمة ولا مسيحية... ؟؟ ووووو


2

و انتي بقى على كدا مسلمة ولا مسيحيه؟؟؟

كان دا سؤال رودينا الي نزل زي الصدمة على كارولين الي بصتلها بدهشه من سؤالها 

ومايفين ردت عليها بضيق و سخريه و هي بتقول 

مايفين...هو بجد لسه في ناس بتسأل الاسئلة دي ..؟؟

هزت رودينا كتفها باستغراب و هي بتقولها بكل بجاحة

رودينا...اه عادي سألتك سؤال و مستنيه الاجابه

هزت مايفين راسها و قالتلها بابتسامة ثقة

مايفين...و انتي بقى مستنياني اقولك اني مسلمة عشان تقوليلي اومال مش محجبة ليه ولا مستنياني اقولك اني مسيحية عشان تهزيلي دماغك و تمشي ..؟

سكتت رودينا و بعدين قالت

رودينا...عادي كان مجرد سؤال و كنت مستنيه اسمع اجابته مكنتش اعرف اني هسمع كل القصيدة دي

مايفين...و انا معنديش اجابات ليكي لأن معرفتك مش هتفيدك بحاجه ف ياريت متسأليش حد السؤال دا تاني عشان متتسببيش لنفسك باحراج و تسمعي برضو قصيدة شبه دي

بصت لكارولين و قالتلها

مايفين...يلا نلحق نطلب اكل قبل م المحاضرة تبدأ

هزت كارولين راسها و قاموا مشيوا و سابوا رودينا هتموت من غيظها من رد مايفين عليها

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

كانت مايفين ماسكه المنيو و بتختار تطلب ايه لحد م قطع تركيزها صوت كارولين و هي بتقولها

كارولين....مقولتلهاش ليه انك مسلمة...؟

مايفين...عشان تتعلم بعد كدا تحترم نفسها و متسألش اسئلة اجابتها ولا هتفيدها ولا هتضرها بحاجة 

ضحكت كارولين و قالتلها

كارولين...لا بس حلو ردك عليها ...انا مشوفتش بجاحه كدا جايه تسألك مسيحية ولا مسلمة و شايفاني قاعده معاكي و هي عارفاني و عارفه اسمي 

ابتسمت مايفين و قالتلها

مايفين...فكك خلاص موضوع و راح

هزت راسها بتأكيد و قالتلها 

كارولين...يلا نطلب الاكل بقى احسن انا ممكن امو.ت من الجوع دلوقتي

ضحكت مايفين عليها و قالتلها

مايفين...طيب طيب 

ابتسمت كارولين و قالتلها

كارولين...لولا محاضرة دكتور ياسر كنا روحنا المطعم عند حبيبه احسن

هزت مايفين راسها بتأكيد و قالتلها

مايفين...ايوا

و رجعت بصت للمنيو تاني و هي بتشوف هتطلب ايه

...استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه عدد خاقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

بعد كام ساعة 

كانت حنان واقفه ف المطبخ بتعمل الغدا جت مليكة بنتها الي كانت بره البيت و  هي بتقولها بابتسامة 

مليكة...و انا عماله اقول مين الي عامل الطبيخ الي ريحته خطيرة دا

ضحكت حنان و قالتلها

حنان...طب يلا تعالي ساعديني عشان نلحق نخلص الاكل قبل م اخوكي يجي

هزت راسها بمعنى ماشي و قالتلها

مليكة...فوريره 

رفعت ايديها الي كان فيها اكياس و قالتلها

مليكة...جبت معايا دقيق البسبوسة عشان اعملكوا البسبوسة بتاعتي

ابتسمت امها عليها و قالتلها

امها...اسمه دقيق سميد يا هبله

ضحكت مليكة و قالتلها

مليكة...اهو دقيق و خلاص 

و بدأت تساعد امها ف الاكل

....سبحان. الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضا نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

كانت واقفه ف مطبخ المطعم و هي بتابع كل حاجه زمايلها بيعملوها عشان كل حاجه تكون مظبوطة 

قطع تركيزها صوت زميلتها و هي بتقولها

فيروز...حبيبه روحي شوفي طربيزه رقم 5 

هزت راسها و خدت النوته و خرجت 

بس وقفت ف مكانها بصدمة لما لاقيت وووو


3

وقفت مكانها بصدمة لما شافت ان صاحب الطربيزه دكتور مروان 

مكنتش عارفه تعمل ايه 

فاقت من دهشتها على صوت زميلتها و هي بتقولها

فيروز...في ايه يا حبيبة م تخلصي ولا انتي عايزه تتجازي بقى

هزت راسها بنفي و قالتلها

حبيبة...م هو اصل ...

قاطعتها فيروز و هي بتقولها

فيروز...بلا اصل بلا فصل اخلصي يا حبيبه

هزت راسها بتردد و مشيت و هي متجهه لطربيزة رقم 5

وقفت قدام الطربيزه بعد م شجعت نفسها و اقنعت نفسها انها بره الجامعة و دي حياتها عادي و كل الناس بتشتغل 

حمحمت قوتها و قالت

حبيبة...تطلب ايه يا فندم

مكنش مركز كان بيشوف الاكلات الي ف المنيو لحد م استقر على اكلة معينة و قال من غير م يبصلها حتى 

مروان...بشاميل و معاها اي كان مش فارقة

قال جملته و مسك تليفونه و  هي كتبت طلبه و قالته

حبيبة...تمام اي حاجه تانيه..؟

مردش عليها ولا بصلها اصلا مجرد انه شاورلها بأيده انها تمشي و خلاص 

هزت راسها و مشيت و هي بتقول بضيق

حبيبة...ابو التكبر الي انتي فيه يا شيخ 

كانت فيروز خارجة بأوردر و شافتها و هي باين عليها الضيق 

استغربت جدا و قالتلها

فيروز...ايه دا مالك في ايه

ردت عليها بزهق و هي داخله المطبخ و بتقولها

حبيبة....بلا مالي بلا زفت 

قالت جملتها و اختفت ف المطبخ 

فيروز...هبله دي ولا ايه

هزت راسها يمين و شمال و راحت تودي الأوردر للناس عشان متتأخرش عليهم اكتر من كدا

.....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

-.ماما ..يا ماما

كان صوت الطفلة الصغيره صاحبة ال4 سنوات 

كانت بتقولها بكل فرحه و هي بتنططت على سريرها الصغير و هي شايفه امها بتنقيلها فستان من فساتينها الصغننه 

بطلت تنططيت و قعدت على السرير بعد م كرمشت ملامح وشها بزعل طفولي و قالتلها

ايناس...شكرا يا ماما

لاحظت كاميليا امها زعل بنتها المفاجئ و ستبت الفستان و راحتلها 

قعدت جبمها و مسكت ايدها و هي بتقولها بحنان

كاميليا...مالك يا روح ماما...ايه زعلك بس

بصتلها ايناس بحزن و قالتلها

ايناس...انتي مش بتردي عليا ليه

ابتسمتلها كاميليا و قالتلها

كاميليا...مكنتش مركزة كنت بختار فستان حلو لأحلى ايناس ف دنيا دي كلها

ابتسمت ايناس بحب و حضنتها و هي بتقولها

ايناس...انا بحبك

ضحكت كاميليا و قالت

كاميليا...و انا اكتر يا روح ماما

بصتلها ايناس و قالتلها

ايناس...عايزه اشرب عصير

كاميليا...داوقتي لا انتي بتدلقيه و بتبهدلي نفسك استني لما انا اشربهولك انتي لسه مغيره البيجامه

هزت ايناس بنفي و قالتلها

ايناس...لا مش هدلقه متخافيش

بصتلها كاميليا و هزت راسها بقلة حيله و دخلت المطبخ تصبلها العصير

رجعت بعد ثواني و قالتلها

كاميليا...اتفضلي 

كملت بتحذير و هي بتقول

كاميليا...و اياكي توقعيه

هزت ايناس راسها و خدت منها الكوباية و كاميليا راحت تشوف الطقم لبنتها 

كاميليا...تخبي تلبسي انهي يا نوسه الدريس الموف ولا البينك

بس مكنش في اي رد 

كاميليا...ايناس..؟

سمعت صوت اقدام صغيره بتمشي ببطئ بصت ناحية سرير بنتها لاقيت كوباية العصير مدلوقة على السرير و بنتها مش موجودة الاوضة اصلا

كاميليا....ايناااااااااس

و ف اللحظة دي كان باب الشقة بيتفتح و دخل اسلام

خرجت كاميليا تشوف ايناس لاقيتها خارجه من ورا الكنبه و بتجري ناحية باباها بخوف 

اتخض اسلام لما شافها كدا و بدون اي مقدمات من غير حتى م ياخد باله من هدومها الي بقت كلها عصير شالها و هو بيقولها

اسلام...مالك يا نوسة خايفه من ايه

مردتش بس كاميليا قالت بغضب

كاميليا...خايفه من ايه ..؟ بص كدا على البيجامه بتاعته

بص اسلام على البيجامة الي كان لونها بقى لون العصير 

بص لبنته بلوم و قالها 

اسلام...ينفع كدا ؟

بصت ايناس لكاميليا بخوف و كاميليا قالت بغضب

كاميليا...اهي بهدلت هدومها و السرير و قميصك بالعصير كل دا عشان قولتلها استني انا هشربك العصير راحت اتقمصت و زعلت

دمعت عيون ايناس و عيطت و دا خلا اسلام ينسى غضبه منها 

طبطب عليها و قال لكاميليا

اسلام...خلاص يا كاميليا حصل خير متزعقيلهاش من فضلك

رده كان هيخلي كاميليا تتجنن و قالتله بضيق

كاميليا...هي كل م هتعيط هتقولي متزعقيلهاش اومااال اسيبها تكرر غلطها يعني ولا ايه

ردت عليها ايناس بصوتها الي كان كله شهقات بسبب عياطها  و هي بتمسح دموعها و بتقول

ايناس...انتي شريرة

اتصدمت كاميليا من رد بنتها و اسلام الي ضحك على شكل كاميليا طبطب على بنته و قالها

اسلام...مش عايزك تعيكي تاني اوكيه

هزت ايناس راسها و قالتله

ايناس...حاضر

ابتسم اسلام و كاميليا قالتلها بهدوء و حب

كاميليا...تعالي يا ايناس

بس ايناس كانت خايفه احسن كاميليا تزعقلها او تضربها و مرضيتش تروحلها

ابتسمتلها كاميليا و قالتلها

كاميليا...تعالي متخافيش مش هزعقلك

راحتلها ايناس بخطوات بطيئة من عدم ثقتها ان امها مش هتزعقلها

شالتها كاميليا و باست راسها و قالتلها

كاميليا...بعد كدا لما اقولك على حاجه تسمعي الكلام اوكيه 

خزت ايناس راسها و قالتلها

ايناس...سوري

ابتسمت كاميليا و اسلام قال

اسلام...يلا اجهزوا عشان منتأخرش 

هزت كاميليا. راسها و قالتله

كاميليا...حاضر  

....لا اله الا الله محمد رسول الله

عدى نص ساعة كانت حبيبة خلصت شغلها و سلمت على زميلاتها و مشيت 

خرجت من المطعم و وقفت تستنى اي تاكسي يروحها 

مسكت تليفونها و رنت على مامتها

حبيبه...الو

ردت عليها حنان و هي بتقولها

حنان...الو يا حبيبه انتي فين دلوقتي 

ابتسمت حبيبه و قالتلها

حبيبه...خلصت شغل اهو و جاية مستنيه بس اي تاكسي و هاجي على طول

هزت حنان راسها و قالتلها

حنان...ماشي يا حبيبتي متتأخريش بقى 

ابتسمت حبيبه و قالتلها

حبيبه...حاضر

و قفلت اامكالمة و هي لسه مستنيه تاكسي

ف الوقت دا كانت خلصت فيروز الشغل هي كمان و خرجت من المطعم

كانت هتمشي بس راحت ناحية حبيبه لما لاقيتها واقفه

فيروز...انتي لسه مروحتيش

ابتسمت حبيبه بسخرية و قالتلها

حبيبه...انتي شايفه في عربيات اوي يعني

سكتت فيروز و هي مش عارفه تقولها ايه فعلا مكنش في اي مواصلات بتعدي

لاحظت حبيبه وجودها قالتلها

حبيبه...مش هتروحي؟

هزت فيروز راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها

فيروز...مش هسيبك لوحدك اكيد

ابتسمت حبيبه و قالتلها

حبيبه...لا روحي شكلي هستنى كتير

مردتش عليها و كأنه رفض لطلب حبيبه 

بس اتكلمت بتساؤل و هي بوقولها

فيروز...حبيبه هو انتي ليه مبتروحيش بالمترو؟؟

بصتلها حبيبه بطرف عينيها و قالتلها 

حبيبه...عادي

ابتسمت فيروز بخبث و قالتلها

فيروز...لا كدا مش عادي قولي

نفخت حبيبة بزهق و قالتلها 

حبيبه...انتي الواحد ميعرفش يخلص منك ابدا

ضحكت فيروز و هي بتقولها

فيروز...ايوا و اخلصي و احكي 

حبيبه...عندي فوبيا او بمعنى اصح عقده  

استغربت فيروز جدا و قالتلها

فيروز...ايه دا ليه

ضحكت حبيبه و هي بتفتكر و قالتلها

حبيبه...و انا صغيره وقعت على السلم الكهربائي 

ابتسمت فيروز عليها و قالتلها باستغراب

فيروز...دا سبب يخليكي تخافي من المترو ؟؟

هزت حبيبه راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها

حبيبه...يا بنتي انا اصلا بخاف من اي حاجه سريعة زي القطر و المترو و كدا عشان شوفت عربيه كانت ماشية على الطريق بسرعة و اتقـ ـلبت ف بقيت بخاف بقى

هزت فيروز راسها و قالتلها

فيروز...ايوا فهمتك

كملت كلامها و هي بتقولها

فيروز...طب انا هروح مترو تعالي روحي معايا 

هزت راسها بنفي و هي بترجع لورا و قالتلها

حبيبة...استحاااله

ضحكت فيروز و قالتلها

فيروز...يا بنتي م انا هروح معاكي

راحت حبيبة و سندت ضهرها على عربيه كيا سوده كانت راكنه قدام المطعم و قالتلها

حبيبة...روحي انتي يا حبيبتي انما انا مش هروح بالمترو انسي

هزت راسها بيأس منها و قالتلها

فيروز...طيب ياختي ادينا مستنيين اهو

ابتسمت حبيبه و سكتت بص اتصدموا لما لاقوه صوت غاضب بيوجهه كلامه لحبيبه و هو بيقول

مروان...انتي يا بنتي انتي متخلفه ولا ايه بالظبط ...؟؟؟

رغم صدمتها لما لاقيته دكتور مروان  الا انها مقبلتش الاهانه لنفسها و قالتله

حبيبه...حضرتك بتكلمني انا...؟؟؟؟

رد عليها بكل غضب و هو بيقول

مروان...انا مش كل م هاجي اكلمك تقوليلي حضرتك بتكلمني انا اه بكلمك انتي و بدل م تقربي من  عربية الناس و تجيبي التهزيق لنفسك ... ولا انتي اصلا شكلك متعوده على التهزيق

كمل كلامه و هو بيقول بقرف 

مروان.... اياكي تكرري عملتك دي تاني عشان مقطعش عيشك من المطعم مع ان شوية الملاليم ملهمش اي تلاتين لازنة دول ميكفوش حتى مصاريف جامعتك وووو


4

كانت واقفه مصدومة جدا من كلامه ليها و مزهوله من اهانته ليها بالشكل دا

فاقت من زهولها على صوت فيروز الغاضب و هي بتقول لمروان

فيروز...انت ازاي تتكلم كدا اصلا انت اتجننت...

قاطعتها حبيبه و هي بتقولها

حبيبه...استني انتي يا فيروز 

وجهت كلامها لمروان و هي بتقول بكل ثقة

حبيبه...شوية الملاليم الي مش عاجبينك دول انا راضية بيهم 

كملت بنبرة كلها سخرية و هي بتقول

حبيبه...مش احسن م اكون مغرورة و مريضة نفسيا ...

من كتر دهشته من كلامها مكنش عارف يرد عليها حتى ..هو متخيلنش انها هتكون عندها ثقة بنفسها اوي كدا كان فاكرها زي اي واحده لما حد يزعقلها هتعتذر و تعيط و خلاص 

ملحقش يفوق من صدمته الاولى و اتصدم صدمته التانيه من تكملة كلامها و هي بتقول

حبيبه....ممعييش تل فلوس اه بس ربنا رزقني بالقناعة و عمري م افتكري اني ان شاء الله لما ربنا يكرمني و يكون معاها فلوس كتير اني اقول كلام من وجهة نظري انه هايهين الي قدامي تؤ مش انا الي اعمل عشان انا الحمدلله معنديش عقد نفسية بتطلعها على غيري يا..

كملت بسخرية و هي بتقول

حبيبه...يا دكتور جامعة يا مثقف

كانت فيروز مبتسمة بفرحة على كلام صاحبتها و مبسوطة انها عرفت تاخد حقها 

هز مروان راسه بحقد و قالها 

مروان...لا و دكتور ليه بقى يا محترمة هو في واحده محترمه تكلم دكتورها ف الجامعة كدا اصلا

اتصدمت فيروز و بصت لحبيبه و هي بتتأكد من كلامة

ردت عليه حبيبه و هي بتقول بكل ثقه و هدوء

حبيبه...احنا مش ف الجامعة و طول م احنا مش ف الجامعة يبقى زيك زي اي حد 

ابتسمت و هي بتقول

حبيبه...بمعنى ان الحد دا لو اتكلم معايا بأسلوب معجبنيش زي الي حضرتك اتكلمت بيه دلوقتي يبقى تاخد على دماغك انا مش من البنات الي بتخاف و تقبل الاهانة لنفسها تؤ انا حبيبه...حبيبه الكيلاني تمام..؟

اتحولت ملامحة لغضب جحيـ ـمي الي كان يشوف ملامحه كان يحلف انه هيقـ ـتل اي حد قدامه من كتر غضبه

._تاكسي

كانت كلمة فيروز الي لاقيت اخيرا تاكسي معدي هي المنقذ لحبيبه و ف ثواني اول م التاكسي وقف شدت فيروز حبيبه بسرعة و دخلتها العربية و قعدت جمبها و قالت للسواق

فيروز...اطلع بسرعه يلااا

السواق...حاضر حاضر 

و بالفعل اتحرك بالعربية بسرعة جدا كل دا و كان مروان لسه ف مكانه دمة عمال بيتـ ـحرق كل م يفتكر كلام حبيبه 

بعد ثواني التاكسي بعد عن المطعم 

بصت فيروز من الشباك تطمن ان عربية مروان مش وراهم 

اتنهدت و هي حسه بالامان لما ملقتهاش 

 بصت لحبيبه لاقيتها باصة للشباك و ساكته

فيروز...حبيبة

بصتلها حبيبه و متكلمتش و فيروز ابتسمتلها و قالتلها

فيروز...جدعه اوي انك مسبتيش حقك دا انسان متعجرف اوي 

هزت حبيبه راسها و منطقتش ب ولا كلمة 

فيروز...حبيبه مالك ساكته ليه..؟ 

هزت راسها بنفي و غمضت عينيها و هي بتسند راسها لورا و سكتت لأنها كانت حسه انها لو نطقت بحرف حتى دموعها هتنزل من عيونها زي السيول

سكتت فيروز و متكلمتش بس كانت زعلانه عليها

فيروز...انتي كدا هتروحي الجامعه بكره؟؟

بس مكنش في اي رد من حبيبه و لا حتى بصتلها

اتنهدت فيروز و سكتت و بصت للشباك

.....سبحان الله و بحمده اشهد ان لا اله الا الله

بعد ساعة كانت حبيبه وصلت البيت

طلعت على السلالم و هي حسه انها هتقع 

كلمت نفسها و هي بتقول بتعب

حبيبه....امتى بقى هيرحمونا و يعملولنا اسانسير ..كل يوم اطلع على رجعلي عشر ادوار كدا 

وقفت قدام شقتها و رنت الجرس

بعد ثواني كانت امها بتفتحلها الباب 

سلمت عليها و كانت مبتسمه عشان محدش ياخد باله ان في حاجه مزعلاها 

حنان...مفتحتيش بالمفتاح ليه

ابتسمت حبيبه و قالتلها

حبيبه..معلش حقك عليا

حنان...ولا يهمك يا حبيبتي

و قفلت الباب سلمت حبيبه عليهم كلهم و كانت فرحانه اوي اوي بوجود اخوها معاهم 

اسلام....المشبك و الهريسه اهم يا باشا اي خدمه

ضحكت حبيبه و قالتله بفرحه

حبيبه...حبيبي يا اسلام 

حنان...روحي يلا اغسلي ايدك عشان نتغدا

حبيبه...حاضر 

كملت بتساؤل

حبيبه...اومال رضوى فين 

كاميليا...جوا ف المطبخ

هزت حبيبه راسها و دخلت المطبخ تشوفها

اول م رضوى شافتها راحتلها و حضنتها بفرحه و قالتلها

رضوى...حمدلله على السلامه يا بوبه

ابتسمتلها حبيبه و اديتها شنطتها و قالتلها

حبيبه...هدخل اغسل ايدي و وشي بس و جايه

هزت رضوى راسها و دخلت اوضتها هي و حبيبه

و حبيبه الي دخلت غسلت ايديها و وشها 

بصت لوشها ف المراية و هي حسه ان زعل الدنيا كلها ف قلبها 

نشفت ايديها و وشها و خرجت دخلت اوضتها لاقيت اختها موجوده

قعدت حبيبه جمبها و خدت شنطتها و هي بتقولها

حبيبه...ها قوليلي بقى روحتي دروسك انهارده

هزت رضوى راسها و قالتلها

رضوى...اه 

ابتسمتلها حبيبه و قالتلها

حبيبه...برافو عليكي يا حبيبتي

خدت من شنطتها ٥٠٠ جنية و اديتهم لأختها و هي بتقولها

حبيبه...خلي دول معاكي عشان دروسك 

حضنتها رضوى بفرحة و قالتلها

رضوى...شكرا اوي يا حبيبة انهارده كان في ملزمة و معرفتش اجيبها و مردتش اقول لبابا و ماما زي م قولتيلي

هزت حبيبه راسها و قالتلها

حبيبه...لا متفوليش كفاية عليهم مصاريف جامعتي انا بشتغل اهو عشانك اي حاجه تعوزيها تعالي قوليلي

هزت رضوى راسها و حبيبه حطت ايدها على وشها و هي بتفتكر احداث اليوم كلها 

فاقت من تفكيرها على صوت ابن اخوها الصغير صاحب عمر الست شهور بس

شالت ايدها من على وشها لاقيت رضوى شايلاه 

ابتسمت و قالت و هي بتاخده من اختها

حبيبه...يا روحي يا روحي وحشتني اوووي 

قالتلها كاميليا الي كانت واقفه على الباب عشان تحذرهم

كاميليا...خلي بالك متهشتكيهوش كتير عشان ميرجعش عليكي لأنه عنده برد و تعبان

زعلت حبيبه عشانه و قالتله

حبيبه...يا عمري الف سلامه عليك يا عيوني انت

ابتسمت كاميليا و خرجت راحت للمطبخ لحنان و رضوى راحت هي كمان عشان تساعدهم ف تحويل الاطباق

....استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 

كانوا بيحولوا الاطباق و خلصوا رس الاطباق على السفرة 

حنان...يلا يا جماعة عشان الغدا 

اسلام...حاضر يا ماما

اتكلم علاء و هو بيقول

علاء...حد ينادي لحبيبه 

هزت رضوى راسها و قالتله 

رضوى...حاضر يا بابا

و كانت لسه هتتحرك من مكانها بس وقفت بصدمة لما سمعوا صوت صريخ حبيبه الي سمع ف الشقه كلها ووووو


5

جريوا بسرعه على اوضة حبيبه لاقوها فاضية بس سمعوا صوت مياه و باب الحمام مفتوح 

راحت كاميليا و حنان ليها لاقوها بتغسل ايدها و هي شايله نوح بالايد التانيه

كاميليا...ايه الي حصل كنتي بتصوتي كدا ليه !!

اول م حبيبه سمعت صوتها بصتلها و هي بتديها نوح و تقولها

حبيبه...امسكي يا حبيبتي ابنك دا و سيبوني ف حالي دلوقتي 

و رجعت كملت غسل ايديها و هي عماله تحط صابون

صرخت حنان فيها و هي بتقولها

حنان...ايييه كفاية الصابون هيخلص 

قفلت الماية و نشفت ايدها و هي خرجت لاقيت اسلام و ابوها و رضوى ف وشها 

اسلام...مالك يا حبيبه ؟؟

قالتله بصوتها الي كله حزن 

حبيبه...ابنك رجـ.ـع على ايدي

بصتلهم من صمتهم بس زاد غضبها لما لاقتهم كلهم ضحكوا عليها 

قالتلهم بغضب

حبيبه ...انتوا بتضحكوا على ايه

شمت ايدها و قالت

حبيبه...إف 

ريأكشنها زاد من ضحكهم اكتر و اكتر و دا خلا حبيبه تتعصب اكتر 

حبيبه...هو اييي الي يضحك اوووي كدا !!!

حنان...في ايه يا بت انتي ...و م انتي ياما رجعتي علينا كان حد اتكلم 

حبيبه...انا عمري م اعمل كدا

حنان...طب معلش انا كدابه

كانت كاميليا واقفه بتحاول تكتم ضحكتها و حظها ان حبيبه شافتها

حبيبه...اضحكي اضحكي

كاميليا...و انا مالي انا م انا حذرتك !!

علاء...طيب خلاص يلا بقى زمان الاكل برد

و راحوا ياكلوا و طبعا حبيبه كانت قرفانه و مكلتش كتير 

خلصت الاكل و قعدت معاهم شويه و اسلام و كاميليا و ايناس و نوح روحوا و بعدين دخلت هي اوضتها تذاكر المحاضرتين الي محضرتهمش

....لا اله الا الله محمد رسول الله

بعد شوية لاقيت الباب بيخبط و رضوى دخلت 

ابتسمتلها حبيبه و قالتلها

حبيبه...عايزه حاجه يا دودو..؟

هزت رضوى راسها و قالتلها

رضوى...ممكن توصليني بكرة المدرسه ؟

استغربت حبيبه و قالتلها

حبيبه...اشمعنى بكره انتي ديما بتروحي لوحدك

رضوى...عندي بكره امتحان و كنت عايزاكي توصليني عشان مبقاش خايفه و اعرف احل حلو

حبيبه...نازله بكره امتى .؟؟

رضوى...المفروض اني ابقى هناك سبعه سبعه الا كدا

سكتت لأن اول محاضرة ليها هتبدأ الساعه تمنيه

بصتلها رضوى بمعنى قولتي ايه

بالرغم من انها عارفه انها هتتأخر الا انها ابتسمتلها و قالتلها

حبيبه...حاضر 

حضنتها رصوى بفرحه و قالتلها

رضوي...شكرا يا حبيبه

ابتسمت حبيبه و قالتلها

حبيبه...العغو يا روحي روحي راجعي بقى عشان تعرفي تحلي 

رضوى...حاضر

و خرجت و حبيبه اتنهدت بقلة حيله و رجعت كملت مذاكرة

.....استغفر الله العظيم و اتوب اليه

تاني يوم الصبح 

كانت واقفه قدام المدرسه و هي بتقول لأختها بحب

حبيبه...حلي كويس و اول م تخلصي كاميني طمنيني اوكيه

هزت رضوى راسها و قالتلها

رضوى...حاضر

ابتسمتلها حبيبه و رضوى كملت كلامها و هي بتقول

رضوى...شكرا انك وافقتي تيجي

ابتسمت حبيبه و قالتلها

حبيبه...العفو يا روحي 

التيمتلها رضوى و دخلت المدرسه و حبيبه بصت ف الساعه و قالت

حبيبه...كدا اتأكدت اني هطرد من المحاضرة الي انا اصلا معرفش هي اي

و ركبت تاكسي يوصلها للكلية 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

وصلت الكليه على الساعة تمنية و شوية راحت بسرعة للمدرج ..

ابتسمت بسخرية لما لاقيت باب المدرج مقفول

خبطت على الباب و فتحت و ابتسمت بسخريه لما لاقيت مروان 

حبيبه...اهي كملت وووو


استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و أتوب إليه


6

ابتسمت جوا نفسها بسخرية لما لاقيت مروان ف المدرج 

حبيبة...اهي كملت

بص مروان ناحيت الباب لما اتفتح و لما لاقاها هي قالها

مروان...جاية متأخر ليه يا استاذه..؟

حبيبة...معلش يا دكتور غصب عني 

مروان...هقول ايه م انتي لو كنتي بتحترمي مواعيدك عمرك م كنتي حطيتي نفسك ف الموقف دا و هزقتي نفسك بنفسك

اتنهدت بغضب و قالتله

حبيبه...مش فاهمه برضو ادخل المحاضرة ولا ايه ؟؟؟

مروان...اتفضلي بس اعملي حسابك انك كلها عشر دقايق ربع ساعة بالكتير و هتطردي برضو المفروض تكوني اتعودتي انك كل يوم تطردي من محاضرة 

ضحك كل الي ف المدرج معادا كارولين و مايفن الي كانوا زعلانين جدا عشانها

و مروان  كان مبسوط انه خلاها ف موقف كله سخرية كدا عشان ثقتها ف نفسها تتهز

بس حبيبة ولا كان فارق معاها اي حاجه ولا ضحك الطلبة و لا اي حاجه كان المهم عندها انها وصلت اختها للمدرسة عشان تحس انها مقصرتش معاها او انها تطلب منها اي طلب و هي متوافقش عليه و تزعل منها ابتسمت بسخرية و راحت تقعد جمب مايفين و كارولين 

كارولين...اتأخرتي ليه

شاورتلهم بإيدها بمعنى بعدين و بدأت تكتب الي فاتها

شرح مروان المحاضرة و قبل م يخرج من المدرج ندهه على اسامي طلبه عشوائي و كل اسم يسأله عن المحاضرات الي فاتت

كانت قلبها بيدق بتوتر نجحت انها تخفيه هي عارفه انه مش عارف اسمها و حتى لو عارفه ف في مليون واحده اسمها حبيبه غيرها هنا 

بلعت ريقها و هي سامعة ضربات قلبها بقوة لما سمعته بيقول

مروان...حبيبه علاء السيد محمد

رفعت ايدها بمعنى ان هي دي 

اتفاجئ انها هي بس مظهرش دا و سألها

فضلت ساكته حوالي عشر ثواني كدا تفتكر الاجابة 

و مروان هز راسه و ابتسم بسخرية و كان لسه هيتكلم بس اجابتها الي كانت كلها ثقة على سؤاله خرسته

هز راسه بمعنى ماشي و قالها

مروان...تمام

و سأل كام حد و بعدين خرج من المدرج

شالت دفترها ف الشنطة و مايفين قالتلهم

مايفين...يلا نروح ناكل اي حاجه احسن همو.ت من الجوع 

قالت حبيبه هي كمان

حبيبه....ايوا ياريت

و خرجوا هما التلاته و هما رايحين للكافيتيريا

كارولين...ايه الي اخرك كل دا يا حبيبة

قالتلهم حبيبة و هي ماسكه تليفونها

حبيبة...كنت بوصل رضوى المدرسة

استغربت مايفين و قالتلها

مايفين...مين رضوى؟

حبيبة...اختي

كارولين...يا روحي هي ف سنه كام؟

حبيبة..ف ثانوي

قالتلها كارولين باستغراب

كارولين...طب ثانوي يعني مش صغيره انها تروح المدرسة لوحدها؟

هزت حبيبه راسها و قالتلها

حبيبه...ايوا بس هي انهارده عندها امتحان ف كانت عايزاني اوصلها عشان متبقاش متوتره و خايفه

ابتسمتلها كارولين و مايفين و حبيبه كملت كلامها و هي بتقول

حبيبه...دا غير انها اصلا معندهاش صحاب كتير يعني ف بتعتبرني انا صاحبتها و انا مبقدرش اشوفها بتطلب مني طلب و موافقش عليه

مايفين...انتي اخت جميلة اوي يا حبيبه يعني بال-غم من انك عارفه انك هتتأخري ع الجامعة بس برضو محبتيش تزعليها منك 

ابتسمتلها. حبيبه و سكتت كانوا وصلوا للكافتيريا 

خدوا المنيو يشوفوا هياكلوا ايه و لما قرروا طلبوا الاكل و استنوا لحد م الاكل يخلص

حبيبه...حصل ايه بقى امبارح بعد م مشيت

كارولين...رودينا جت تسأل مايفين هي مسلمة ولا مسيحيه

حبيبه...و انتي كنتي موجوده؟

هزت كارولين راسها و حبيبه قالت

حبيبه..و مسلمتش عليكي. ؟

هزت كارولين راسها و قالت

كارولين...سيبك منها

ضحكت و قالت

كارولين ...بس مايفين مسكتتلهاش 

بصت حبيبه لمايفين و قالتلها

حبيبه...م انتي لو كنتي محجبه مكنش حصلك الموقف دا

ابتسمت مايفين باحراج و قالتلها

مايفين...يا حبيبه مش عارفه اخد الخطوة بجد

حبيبه...ليه يعني بجد حاولي يا مايفين

هزت مايفين راسها و قالتلها

مايفين...حاضر اوعدك

ابتسمتلها بفخر و كملت كلامها و هي بتقولها

مايفين...بس بجد برافو عليكي انك جاوبتي لما دكتور مروان سألك

شاورتلها حبيبه بمعنى فكك و قالت

حبيبه...بحلم باليوم الي هاجي فيه الكلية و الاقيه مشي منها ...بلا قرف

كانوا ساكتين مبيتكلموش و بيبصولها بمعنى انها تسكت 

استغربتهم حبيبه و قالت

حبيبه...مالكوا في ايه 

ابتسمت كارولين و حمحمت و هي بتهز راسها يمين و شمال

قالتلهم حبيبه بزهق

حبيبه...طب احسن انا قايمه اعمل مكالمة 

و قامت جت تلف لاقيت مروان كان قريب من الطربيزه بتاعتهم و من الواضح انه سمع كلامها

بالرغم من دهشتها و صدمتها الا انها مظهرتش دا و لبست نضارة الشمس و مشيت ولا كأنه موجود اصلا ووو


7

كانت بتكلم اختها عشان تطمن عليها بعد الامتحان 

حبيبه...ايه دودو عملتي ايه

جالها صوت اختها الفرحان و هي بتقولها

رضوى....كان كويس بس فب سؤالين تلاتة كدا مش عارفه عملتهم ايه 

قالتلها حبيبة بابتسامة

حبيبه...مش مشكلة يا حبيبتي المهم انك مبسوطة و انك عملتي الي عليكي انتي فين دلوقتي

رضوى...انا مروحة اهو انتي هتيجي امتى ؟

حبيبة...الساعة تسعة زي كل مرة م انتي عارفه الشغل

هزت رضوى راسها و قالتلها

رضوى...اه ربنا معاكي يا رب 

ابتسمت حبيبة و قالتلها 

حبيبة...يا رب يا حبيبتي يلا هقفل بقى عشان اكل قبل المحاضره باي

رضوى...باي

قفلت و جت تمشي لاقيت الي بيقولها

مروان...انصحي نفسك انتي الاول و اعملي الي عليكي و احضري محاضراتك بدل م انتي فالحة تتكلمي على دكتور المادة يا محترمة

رفعت حاجبها بغضب و قالت بكل هدوء

حبيبة...مش عيب يا دكتور انك تتصنت على الناس و هي بتتكلم 

هزت راسها يمين و شمال باستنكار و قالت

حبيبة...حقيقي الي انا شايفاه انك متستاهلش لقب دكتور جامعة دا خالص بجد...اصل مفيش دكتور جامعة محترم و المفروض انه قدوة للطلبة يقف يتصنت او مثلا يفكر انه يهين حد او يقلل منه 

مروان...مش خايفه بس كلامك دا اشيلك المادة ؟

هز راسها بنفي و قالت

حبيبة...لا دا رأيي و انا بقوله و اختلاف الرأي لا يفسد للود قضية يا دكتور مروان

قالها بضيق

مروان...و انا مش عايز اسمع. رأيك اصلا

هزت راسها يمين و شمال بلامبالاه و قالتله

حبيبة...هاتلي قرار بيمنع الانسان انه يقول رأيه 

في نفس الوقت دا تليفونها رن و كانت مايفين 

فهمت ان الاكل جهز و قالتله من غير م تسمع رده حتى

حبيبة...عن اذنك

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

كانت قاعده مع صحابها بياكلوا 

كارولين...اختك خلصت الامتحان

هزت حبيبة راسها و مايفين قالتلها

مايفين...عملت ايه طيب

حبيبه...بتقول حلت كويس بس في كام سؤال كدا مش متأكده منهم

كارولين...المعم انها حلت كويس 

هزت حبيبة راسها و سكتت

كارولين...مالك يا حبيبة 

قفلت حواجبها باستغراب و قالتلها

حبيبة..مالي..؟

كارولين...شكلك مضايق هو دكتور مروان زعقلك ولا حاجه؟؟

رفعت حاجبها اليمين باستنكار و مردتش

ضحكت مايفين و قالت

مايفين..خلاص هي اسفه احنا بنطمن عليكي بس 

مردتش عليهم و رجعت كملت اكلها تاني

ضحكت كارولين و هي بتقول

كارولين....انا خوفت

هنا ضحكت حبيبة و قالتلهم

حبيبه...ايه يا جماعة هو انتوا شايفني عفريت؟؟؟

مايفين....لا بس لما بترفعي حاجبك بنقلق منك

مردتش عليها بس رفعت حاجبها 

مايفين...اوف 

ضحكت حبيبة من كل قلبها و كارولين قالتلها و هي بتضحك

كارولين...دا انتي هتربي لعيالك الرعب

ضحكت مايفبن و قالت

مايفين...هتمشيهم زي الألف

كارولين.. دلةقتي بقى في التربية الاجابية 

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...اه قصدك التربية الزفت التربية الي تعلي الضغط

ضحكت كارولين و مايفين و حبيبة كملت كلامعا و هي بتقول

حبيبة...دا انا ايناس بنت اخويا لو مثلا ماشيين ف الشارع و عدينا من قدام محل العاب و حسيت انها هتشبط ف حاجه و تنشف دماغها ببصلها بس بلاقيها سكتت

زعلت مايفين و قالتلها

مايفين...يا روحي ليه كدا يا حبيبة تحرميها من لعبة كان نفسها فيها

حبيبة....مبقولش اننا نحرمهم و نخليهم زعلانين بس في حاجه اسمها اننا نعلمهم ان مش كل طلباتهم مجابة ف نفس اللحظه عشان فيما بعد هتلاقيهم سنة سنتين و بقوا يتعصبوا علينا ف الشارع عادي و يتقال عنهم مش متربيين...

 يعني هي لما بتبقى عايزه تشتري لعبة او حاجة حلوة او ايا كان و مثلا امها و خالاتها او امها و انا و كدا ماشيين تروح قايلالها حاضر و احنا راجعين هجبهالك ساعتها ايناس بتقولها اوكية و تسكت و فعلا كاميليا بتجبلها اكتر كمان من الي هي طلبته لكن انا اقول لبنتي و احنا راجعين هجبلك الي انتي عايزاه و ف الاخر تروح معيطه ف الشارع و صوتها يبقى ف الشارع قد كدا يبقى لأ دي كدا مش متربية 

هزت كارولين راسها و قالتلها

كارولين...ايوا فعلا معاكي حق

قالت مايفين باعتراض

مايفين...بس انتي كدا بتدمري شخصيتها و لما تكبر مش هيبقى ليها اي شخصية يا حبيبة

حبيبة...اخليها تمشي كلامها عليا و انا امها و على كل الي اكبر منها و فيما بعد هتبتدي انها تعلي صوتها على كل الي اكبر منها و على امها شخصيا بحكم اني كدا ببنيلها شخصيتها ؟؟ ...شخصية الطفل بتتبني بحاجات كتير جدا اولهم انه يتعلم الحب و الاحترام و انه يحترم غيره مش بس يحترم الي اكبر منه و في حاجه اسمها ان لما الطفل يغلط يبقى يتعاقب مش اسيبه يكرر ف غلطه لحد م يبقى منبوذ من كل الي حواليه و الكل بيكرهه عشان صوته عالي ولا بيعيط كتير على اي حاجه عشان يمشي رأيه و و و 

قالت كارولين لمايفين

كارولين...بصراحه كلامها صح 

هزت مايفين راسها بالايجاب و قالت بعد م اقتنعت

مايفين...ايوا فعلا

بصت حبيبة ف ساعة تليفونها و قالتلهم

حبيبة...طيب يلا بقى عشان المحاضرة هتبدأ 

و بالفعل راحوا للمدرج 

....استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه

دخلوا المدرج و كانوا راحوا متأخر شوية بس مكنش لسه دكتور المادة دخل 

نقلت حبيبة نظرها على كل المدرج تشوف مكان عشان يقعدوا و بالفعل لاقيت مكان 

حبيبة...في مكان هناك اهو تعالو 

جم يمشوا راحت رودينا اتكلمت و هي بتقول لحبيبة بكل غضب و دا خلا كل الي ف المدرج ينتبه 

رودينا...انتي يا بنتي مش شايفاني موجوده مش تسلمي عليا؟

ردت عليها حبيبة و هي ماشية من غير م تبصلها 

حبيبة...انا فعلا مش شايفاكي 

قالت جملتها و كل الي ف المدرج ضحك و دا خلا رودينا تتعصب جدا و تقولها

رودينا...انتي مش محترمة

جاوبتها حبيبة بكل هدوء و هي بتقول

حبيبة...و انتي عندك عقدة نقص روحي اتعالجي

و لتاني مرة يضحك كل الي ف المحاضرة 

كانت لسه رودينا هتروح تتخانق معاها بس الي منعها دخول دكتور المادة الي على طول بدأ المحاضرة 

....لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير

خلصت المحاضرة و كانوا ماشيين خارجين من الكلية لاقت حبيبة اسلام بيرن عليها

حبيبة...استنوا اخويا بيرن عليا 

قالولها ماشي و هي ردت عليه

حبيبه...ايه يا سلوم ازيك 

رد عليها اسلام و هو مركز ف الطريق

اسلام...الحمدلله يا حبيبتي انتي عامله ايه

حبيبة...الحمدلله

اسلام...انتي فين روحتي؟

هزت راسها بنفي و قالتله

حبيبة...لا لسه هخرج من الكلية اهو 

ابتسم و قالها 

اسلام...طيب كويس انا اقل خمس دقايق و هكون عندك

حبيبة...حاضر 

اسلام...يلا سلام

حبيبة...سلام

قفلت المكالمة و راحت لصحابها تاني

مايفين...في حاجه ولا ايه ؟

حبيبة...لا دا اسلام بيقولي انه برا شكله كان ف مشوار قريب و قال يعدي ع الكلية يروحني بالمره

هزت مايفين راسها و قالت

مايفين...اوكيه

حبيبة...يلا احسن زمانه وصل

خرجوا من الكلية و بالفعل لاقيت عربية اخوها و لاقيت اخوها واقف ساند ضهره على العربية و مستنيها 

سلمت على صحابها و راحتله على طول عشان متتأخرش و يضايق

حبيبة...عامل ايه يا اسلام

ابتسملها و قالها

اسلام...الحمدلله انتي عامله ايه

هزت راسها و قالتله

حبيبة...الحمدلله

اسلام...ديما يا رب

ابتسمت حبيبة و سكتت

قالها اسلام

اسلام... يلا ؟

كانت لسه هترد عليه سمع صوت بيناديله بصت تشوف مين و كانت الصدمة بالنسبالها لما لاقيت مروان بيسلم على اخوها و بيبتسم ولا كأنه عارفه بقاله عشر سنين مثلا 

مروان...عامل ايه يا اسلام و ايناس و نوح و كلكه عاملين ايه؟ ووووو


8

كانت الصدمة بالنسبالها لما لاقيت مروان بيسلم على اخوها و بيبتسم ولا كأنه عارفه بقاله عشر سنين مثلا 

مروان...عامل ايه يا اسلام و ايناس و نوح و كلكه عاملين ايه؟ 

اسلام...بخير الحمدلله انت اخبارك ايه و ماما خديجة و مليكة 

رد مروان عليه كان هيجننها ازاي اخوها يعرف البني ادم المتعجرف دا

هز مروان راسه بابتسامة و قاله

مروان...الحمدلله كلنا بخير

ضحك اسلام و قاله

اسلام...ايه مليكة بقت ف سنه كام دلوقتي

ضحك مروان و رد عليه و هو بيقول

مروان...خلصت المدرسة يا عم و بقت ف اولى كلية

اتفاجئ اسلام و قاله

اسلام...ماشاء الله ..ابقى سلميلي عليهم كلهم طيب 

هز مروان راسه و قاله

مروان...يوصل

خد باله من حبيبة و قاله باستغراب و هو بيشاور عليها

مروان...انت تعرفها

هز اسلام راسه بتأكيد و قاله

اسلام...دي اختي 

ظهر مروان تعابير المفاجأه و الدهشه على وشه و قاله

مروان...اخر حاجه كنت ممكن اتخيلها

مردتش عليه و اسلام استغرب و قاله

اسلام...مش فاهم كلامك 

مروان...لا من المفاجأه بس 

ابتسمله و قاله و هو بيكمل كلامة

مروان...انت كلك ذوق يا اسلام 

كان قصده انه يوصلها الكلام و يقولها انها معندهاش ذوق او مش محترمة و لأن طبعا حبيبة مبيهمهاش رأي حد غير اهلها ولا فرق معاها كلامة

ابتسمله اسلام و قاله

اسلام...ازاي بس دا انت الذوق كله ياعم

ضحك مروان و اسلام كمل كلامه و هو بيقول

اسلام...بس انت تعرف حبيبة ازاي 

ضحك و هو بيكمل كلامه و بيقول

اسلام...اوعا تكون عامله مشاكل ف الكلية 

ضحكوا و حبيبة قالتله

حبيبة...انا نفسي افهم هتبطل تقول كدا امتى 

قالتله بقهر مضحك

حبيبة...يا اخي دا من و انا ف الحضانة بتقولها

ضحك اسلام عليها و قالها

اسلام...عشان هفضل شايفك حبيبة الطفلة الي كانت بتتخانق مع اي حد يضايقها

ابتسمت حبيبة و هي بتفتكر لما كانت كارولين عايزه تصاحبها و تتعرف عليها و حبيبة كانت كذا مرة تقولها انها مش عايزه صحاب و كارولين فضلت مصرة انهم يبقوا صحاب راحت حبيبة بعد م خلصت يومها ف الحضانة خدت طوبة صغيره و حدفتها على دماغ كارولين

انتبهت لما سمعت مروان بيقول

مروان...فعلا عندك حق تقول كدا دي لسه انهارده متخانقة مع تلاتة 

رفعت حاجبها بغضب من كلامه و قالتله بضيق

حبيبة...انت كذاب يالا

اتصدم مروان اشد صدمة ممكن يتصدمها ف حياته 

و اسلام الي قال بزهول لحبيبة

اسلام...بت!!!

قالتله حبيبة بضيق من مروان

حبيبة...انت مش شايف بيكدب ازاي !!

اسلام...خلاص اعتبريه بيهزر و اسكتي 

سكتت حبيبة بضيق و هي مش طايقة مروان 

قال مروان بابتسامة لأسلام

مروان...انا همشي انا بقى عشان اروح الشركة 

سلم عليه اسلام و قاله

اسلام..ماشي يا حبيبي بالتوفيق

و مشي مروان و اسلام بص بقلة حيلة لحبيبة الي كانت تعابير وشها ف ثواني اتحولت من الضيق للهدوء

اسلام...ينفع كدا 

كانت لسه هتتكلم و تقوله انه كذاب بس اسلام قاطعها و هو بيقولها بأمر

اسلام...يلا عشان نمشي

منطقتش ولا كلمة و ركبت العربية من سكات 

...لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يمين و هو على كل شئ قدير

في فيلا ف التجمع 

كانت لسه راجعة من الكلية اول م دخلت الفيلا راحت لمامتها على طول الي كانت واقفه بتعنا الغدا ف المطبخ

مليكة...انا جيت 

ابتسمتلها خديجة و هي بتقولها

خديجة...حمدالله على السلامة يا حبيبتي

قالتلها مليكة و هي بتشوف الصينية الي ف الفرن الكهربائي بانبهار

مليكة..و مكرونة بشاميل كمان دا ايه الجمال دا

ضحكت خديجة و هي بتقولها

خديجة...شوفتي بقى بألف هنا يا حبيبتي

مليكة...الواد مروان جاي امتى عشان غالبا مش هنستناه

ضحكت خديجة على كلام بنتها و قالت

خديجة...قالي انه مش هيتأخر ف الشركة يعني مثلا ساعتين كدا و هيجي

هزت مليكة راسها و قالتلها

مليكة...اذا كان كدا ماشي

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه

ف الطريق كانوا ساكتين قالت حبيبة 

حبيبة...مجبتش كاميليا و العيال ليه

اسلام...يا بت انا كنت ف البنك الي جمب الكلية و قولت بما اني كدا كدا جايلكوا اخدك معايا

هزت راسها و قالتله

حبيبة...بس تعالى نرجع نجيبهم يا اسلام 

ابتسم و قالها

اسلام...تتعوض مره تانيه ان شاء الله اختك عندها امتحانات و انتي عارفه اول م بتشوف العيال بتنسى مذاكرتها و بتتلهي معاهم

ابتسمت و سكتت 

كان شاغل بالها ازاي واحد متواضع زي اخوها يكون ليه صاحب مغرور و متكبر زي الزفت الي اسمه مروان 

قطع تفكيرها سؤاله و هو بيقول

اسلام...انتي عارفه مروان ازاي 

قالتله بخنقة

حبيبة...دكتور المادة 

هز راسه و قاله 

اسلام...بس مالك مش طايقاه كدا ليه

قالتله حبيبة بضيق

حبيبة...عشان هو بني ادم رخم

بصلها بحده ممزوجه باللوم و قالها

اسلام...ليه كدا بس

بصتله حبيبة بسخرية و قالتله

حبيبة...اقولك ليه اول حاجه طردني من المحاضرة 

هز راسه بمعنى ماشي و قالها

اسلام...اكيد كنتي بتتكلمي او مش مركزه لأن الي انا متأكد منه ان مروان انسان كويس جدا دا كفاية انه ناجح ف شغله و طموح

حبيبة...انا مش فاهمه انت بتدافع عنه كدا ليه ..انت اصلا عرفته امتى ولا صاحبته امتى دا 

بصلها بدهشه و قالها

اسلام...مروان صاحبي من ايام الجامعة يا حبيبة دي امك عارفاه و عارفه امه و بعدين غير كدا اومال انا شريك مين ف الشركة ؟

اتصدمت حبيبة هي اخر حاجة كانت تتوقعها ان شريك اخوها يكون البني ادم دا 

سكتت و متكلمتش مجرد انها هزت راسها بمعنى تمام 

و هو كمان مقالش ولا كلمة 

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

بعد وقت كانوا وصلوا و اخوها قعد معاهم شوية و بعدين مشي 

كانت قاعده ف اوضتها بتذاكر لاقيت اختها دخلت و قعدت جمبها و هي مبتسمة 

ابتسمتلها حبيبة و قالتلها باستغراب

حبيبة...ايه؟

قالتلها رضوى بابتسامة 

رضوى...مبسوطة انك جيتي بدري ..ليه قولتيلي انك هتيجي الساعة 9

حبيبة...نسيت اني انهارده اجازة 

ضحكت رضوى و قالتلها

رضوى...بس انا مبسوطة 

حضنتها حبيبة و قالتلها

حبيبة...انتي روح قلبي

قالتلها رضوى بحماس لما افتكرت

رضوى...انا عملت بسبوسة استني هجبلك طبق

هزت حبيبة راسها بمعنى ماشي و هي مبتسمة 

سمعت صوت رسالة على تليفونها 

جت تشوف الرسالة اتفاجئت لما لاقت الاسم "دكتور مروان"

قرأت الرسالة لاقيته كاتب 

مروان" اخر حاجة كنت اتوقعها انك تكوني اخت اسلام البني ادم الذوق المحترم "

ابتسمت بسخرية و خدت الرسالة اسكرين و بعتتها لأخوها و كتبتله

حبيبة" قول لصاحبك ملوش دعوة بيا بدل م اهزقه"وووو


9

في فرع الشركة الي ف المعادي

 دخل اسلام مكتب مروان بغضب جحيمي و هو بيقوله بغضب 

اسلام...انـت بـاعـت لأخـتـي عـلـى الـواتـس لـيـه يااالااا اييييه فاكرها من البنات الي بتكلم ولاد عادي و لا ايييه لااا انا اختي متربية احسن تربييية 

اتصدم مروان جدا ان اسلام عرف انه بعت لأخته

 اتكلم مروان و قاله و هو بيحاول يهديه من غضبه

مروان...اهدى يا اسلام انا نقصدش كل دا

زعق اسلام و هو بيقول

اسلام...متقصدش اييه و انت باعتلها رسالة بتشتمها فيها و تقولها انها قليلة الذوق ايييه انت اتهبلت يا مروان 

سكت مروان و هو مش عارف يقوله ايه و اسلام كمل كلامه و هو بيقول بغضب

اسلام...اسمع يالا انا اخواتي خط احمر لو عرفت انك ضايقتها تاني يا مروان متبقاش تزعل مني بقى ..عشان لو انت تقبل ان حد يكلم اختك يبقى انا مقبلش سااامع 

حس مروان بالاحراج و قاله

مروان...اهدي يا اسلام و انا هفهمك

رد علية اسلام بغضب و هو بيقوله

اسلام...انا مش عايز افهم حاجه ...اقولك انا مش عايز اعرفك تاني اصلا و بكرة الصبح الشراكة الي بينا دي هتتفض

خاف مروان انه يخسر صاحب عمره و قاله بسرعة

مروان...لا اسلام افهم انا مكنتش اقصد كل دا 

ابتسم اسلام بسخرية و متكلمش و مروان قاله

مروان...اسمع انا معجب بـ أختك و قوة شخصيتها جدا و من كام يوم عرفت انها تكون اختك من اسمها و فرحت جدا 

رد علية اسلام بضيق و هو بيقوله

اسلام ...ف بدل م تيجي تتقدم لها بتشتمها صح

هز مروان راسه بنفي و قاله

مروان...اكيد مقصدش كدا و ف نفس الوقت انا لو جيت اتقدمتلها اكيد هترفضني 

هز اسلام راسة بتأكيد على كلام مروان و مروان قاله

مروان...اتصرف بقى 

اسلام...تمام انت بس حاول متضايقهاش ولا تطردها من المحاضرة عشان انت الي دمك هيتحرق مش هي دي اختي و انا عارفها

ضحك مروان و قاله

مروان..اكيد

...لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير 

تاني يوم كانت حبيبة بتفطر مع صحابها ف الكلية قبل المحاضرة 

كارولين...سمعت ان دكتورة نبيلة عاملالنا امتخان انهاردة

سابت حبيبة الساندويتش و قالتلها

حبيبه...طفحينا الاكل بقى 

كارولين...و انا مااالي !!!

قالتلهم مايفين بزهق

مايفين...خلاص يا جماعة كدا كدا امتحانتها كويسه يعني مش بتبقى صعبة اوي

هزت حبيبة راسها و رجعت خدت الساندويتش و كلت 

بصت مايفين ف الساعة و قالتلهم

مايفين...يلا يا جماعة عشان منتأخرش

خدوا شنطهم و قاموا راحوا المدرج

اول دخلوا لاقيت حبيبة رودينا رايحة ناحيتها بغضب و كانت لسه هتشدها من حجابها بس حبيبة مسكت ايدها بسرعة و بصتلها بحدة و هي بتقولها

حبيبة...انتي اتجننتي يا بت انتي ولا ايه بالظبط 

قالتلها رودينا بكل كره و حقد

رودينا...انا هعرفك ازاي تردي عليا اوي 

سابت حبيبة ايدها و هي بتزقها و قالتلها

حبيبة...ابعدي عن سكتي عشان متزعليش يا بت 

كانت لسة رودينا هترد عليها بس دخلت الدكتورة و هي بتقول

نبيلة...ايه الي بيحصل هنا ..؟

اتكلمت حبيبة و هي بتبص على رودينا و بتقول

حبيبة...ابدا يا دكتور كنا بنهزر بس 

سكتت الدكتوره بضيق و بعدين بدأت المحاضرة و بعد كدا وزعت عليهم الامتحان

و رودينا كانت بتبص لحبيبة بكمية كره و غل محدش ممكن يتوقعها 

و اتكلمت بصوت واطي و هي بتقول

رودينا...انا هعرفك ازاي تتكلمي معايا كدا ووو


10

خلص الامتحان و حبيبة و صحابها خرجوا من المدرج 

حبيبة...ياريت كل الدكاتره زي دكتور نبيلة بجد 

ضحكت مايفين و قالت

مايفين...بجد امتحاناتها تتحل بالاحساس 

ضحكت حبيبة و هي بتهز راسها بمعنى ايوا 

راحتلهم كارولين و هي بتقول بصدمة 

كارولين...انا سمعت الطلبة بتقول ان الامتحان مش سهل و انه فيه افكار

ابتسمت حبيبة بصدمة و قالتلها

حبيبة...يعني ايه 

ردت عليها كارولين بخوف و هي بتقولها

كارولين...معرفش بقى 

قالتلهم مايفين بزهق

مايفين...يو.لع الامتحان يا جماعة خلاص

قالتلهم حبيبة بهزار

حبيبة... ياريت بجد 

قعدوا شوية يهزروا و بعدين رجعوا تاني للمدرج عشان محاضرة دكتور مروان

...استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

خلص اليوم و مروان متكلمش مع حبيبة نهائي 

كانت حبيبة و أصحابها ماشيين قالت كارولين

كارولين...صحيح يا اخواتي عيزين نخرج نغير جو

بصت مايفين لحبيبة و قالتلها

مايفين...اه ياريت اي رأيك يا حبيبة

هزت حبيبة راسها و قالتلهم بأسف

حبيبة...مش هقدر للأسف انتوا عارفين الشغل غير كدا البت رضوى ف اسبوع امتحانات و المراجعات و كدا و انا بديها مصروفها من مرتبي 

استغربت مايفين و قالتلهت

مايفين...انتي مش قولتي ان اخوكي مهندس و ليه شركة؟؟

هزت حبيبة راسها و قالت 

حبيبة...انا الي قولتله ملوش دعوة و ان الاولى بالفلوس دي بيته 

كملت بتوضيح و هي بتقول

حبيبة...هو اصلا شريك ف الشركة و كمان مجرد شريك بنسبة 30% بس 

هزت كارولين راسها بتفهم و قالتله

كارولين...ايوا ..خلاص يا حبيبة مش مشكلة خلينا نخرج و انا عزماكي يا ستي

بصتلها و هي بتبستم و قالتلها

حبيبة...دا ع اساس اني هوافق يعني 

مايفين...و فيها اي يعني يا حبيبة م احنا صحاب 

حبيبة...قولت لا و برضو قولت اخرجوا انتوا صح

كارولين...حبيبة انتي عارفه كويس اننا مش هنخرج من غيرك

ابتسمت و قالت

حبيبة...لا اخرجوا عادي

كملت و هي  بتنهي الكلام و بتقول

حبيبة...انا هروح الشغل بقى يلا سلام

قالتلها مايفين بتحذير

مايفين...بكرة اجازة من الجامعة و انا عازماكوا ع الغدا عندي ف البيت

ابتسمت حبيبة و هزت راسها و قالتلها

حبيبة...ان شاء الله يلا باي

و ركبت اول تاكسي جيه قدامها و مشيت

.....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

روحت البيت و اتغدت مع اهلها و قعدت معاهم

علاء...عملتي ايه انهارده ف الكلية 

هزت راسها بابتسامة و قالتله

حبيبة ... الحمدلله

علاء...طب كويس

ابتسمتله و بصت لأختها و هي بتقولها

حبيبة...هتخلصي امتحانات امتى

رضوى...بعد بكرة 

حبيبة...على خير ان شاء الله 

ابتسمتلها رضوى و سكتت

قالت حنان لحبيبة

حنان...بت يا حبيبة 

بصتلها حبيبة و حنان كملت كلامعا و هي بتقول

حبيبة...انتي بكرة اجازه صح

هزت راسها و قالتلها

حبيبة...من الجامعة اه لكن رايحة المطعم الساعه 6

حنان...حلو 

استغربت حبيبة و قالتلها

حبيبة...في حاجه ولا ايه

حنان...اه هروح لخالتك عشان عندها برد و تعبانه ف هروح ازورها و كنت عايزاكي تيجي معايا 

هزت راسها و قالتلها

حبيبة...حاضر يا ماما

قالتلهم قبل م تقول

حبيبة...هقوم اجهز غدا بكرة طيب عشان بابا و رضوى 

قالت رضوى باعتراض

رضوى...لا خلونا نجيب اكل جاهز احسن

بصتلها حبيبة و قالتلها بابتسامة

حبيبة...انتي ف ايام امتحانات و محتاجة الفلوس عشان مراجعاتك وعد بعد بكرة هاجي اخدك من المدرسة و نطلع على مطعم الشام نجيب اكل سوري و نيجي على طول

ابتسمت رضوى بحماس و قالتلها

رضوى...بجد

هزت حبيبة راسها بتأكيد و ابوها كان مبتسم عليها و على انها قد ايه بتفكر ف انها متزعلش اختها بكل الطرق 

دخلت المطبخ و كلمت مايفين

مايفين...الو 

ابتسمت حبيبة باحراج و قالتلها

حبيبة...مايفين انا بعتذرلك عن بكرة بجد

جالها صوت صاحبتها الغاضب و هي بتقولها

مايفين...حبيبة انتي بتستهبلي؟؟؟؟

حبيبة...غصب عني يا مايفين خالتو تعبانه و هروحلها انا و ماما بكرة 

قالتلها مايفين بتفهم

مايفين...خلاص اوكية الف سلامه عليها 

حبيبة...الله يسلمك

و قفلت السكة و بدأت تجهز اكل بكرة لأبوها و اختها

....لا اله الا الله 

تاني يوم كانت حبيبة على باب الشقة مستنية امها 

حبيبة...خلاص يا ماما..؟

جت امها و هي بتقولها

حنان...يلا 

هزت حبيبة راسها و مشيوا 

نزلوا راحوا السوق جابت امها خضار و حاجات لأختها 

و بعدين فضلوا واقفين مستنيين اي مكروباص يوصلهم بس مكنش في اي حاجه رايحة عند المدينة الي ساكنه فيها اختها 

قالت حنان بزهق

حنان...يلا 

استغربت حبيبة و قالتلها

حبيبة...يلا ايه 

بس امعا مردتش عليها و مشيوا من غير م تتكلم

وقفت حبيبة بصدمة لما لاقيت سلم المترو قدامها و امها كانت هتطلع 

وقفتها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...بتعملي ايه

حنان...شايفه في اي مواصلات تانيه

حبيبة...ماما انتي عارفه ان عندي فوبيا

حنان...يا بت مفيش الكلام دا دا هيوصلنا ف اقل من ساعة  

حبيبة...دا اكون انا مت بقى 

شدتها حنان من ايدها و قالتلها

حنان...يا بت متخافيش 

و شدتها للسلم الكهربائي

اول م حست وقفت على السلم قلبها دق جامد و بصت وراها على حست بدوخه غمضت عيونها بسرعه 

لاحظت حنان و قالتلها

حنان...متبصيش وراكي

مجرد ثواني ف طلوع السلم عدو عليها كأنهم ساعات

اول م مشيت من عند السلم مسكت دماغها بتعب 

قالتلها امها

حنان...يلا يا بوبه

هزت حبيبة راسها و راحت مع امها دفعت التذاكر و دخلوا المحطه

كانوا قاعدين مستنيين المترو 

دق قلبها جاامد اول م سمعت صوت المترو الي رعبها 

حنان...يلا المترو وصل

بصتلها حبيبة بقلق و قاموا دخلوا المترو و راحوا قعدوا 

بصت على الباب و هو بيتقفل و حست ان الاكسجين بيخلص من المكان 

غمضت عيونها بتعب و خوف اول م حست ان المترو بيتحرك 

و كانت بتدعي ان الوقت يعدي بسرعة عشان تخلص 

و بعد ربع ساعة كانت المحطة الي هما عايزينها جت 

حنان...يلا يا بوبه 

قاموا و خرجوا من المترو كل دا و هي حسه ان قلبها هيقف من كتر سرعة نبضه 

مشيت مع امها ناحية السلم الي المفروض هيطلعهم للطريق 

بصت على السلم و هو بيتحرك و حست بدوخة فظيعة 

بصت لأمها الي سمعت صوتها بتقولها

حنان...يلا تعالي

مسكت ايد امها زي الطفله الصغيره و طلعت السلم 

اول م السلم خلص و وصلوا على الشارع بصت للطريق و اصوات العربيات و الناس بتعب و حست ان الدنيا بتلف بيها و مره واحده مبقتش شايفه اي حاجه 

سمعت صوت امها الي كان بيناديها من بعيد بخوف و محستش بأي حاجه بعد كدا وووو


11

فتحت عيونها بتعب و هي حسه بدوخة

كانت شايفة مزغلل فضلت تبربش كام مرة لحد م قدرت الرؤية توضح شوية

 بصت حواليها لاقيت نفسها قاعده على كرسي و امها ماسكالها كوباية عصير و باين عليها القلق

اتكلمت بتعب و هي بتقول

حبيبة...ايه الي حصل 

ردت عليها امها بأسف و هي بتقولها 

حنان...حقك عليا يا حبيبتي سامحيني مكنتش اعرف انك بتخافي من المترو بجد

غمضت عيونها بتعب و هي بتحاول تفتكر اي حاجه 

حست بدوخة لما افتكرت انها اغمى عليها بسبب المترو و السلم الكهربائي

اتكلمت بزهق و تعب من الي حصل  و هي بتقول

حبيبة...يلا نروح لخالتو بقى 

هزت حنان راسها و قالتلها

حنان...اشربي بس العصير و هوقف توكتوك يوصلنا لحد العمارة 

خدت حبيبة منها العصير و شربته 

بس بلعت ريقها بخوف و بصت لأمها و هي بتقولها

حبيبة...هو و احنا راجعين هنركب المترو تاني ؟؟؟؟

هزت حنان راسها يمين و شمال بمعنى لا و قالتلها

حنان...لا يا حبيبتي متقلقيش

هزت راسها و هي حاسه بالأمان و بعد م خلصت العصير قاموا مشيوا

.....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

بعد شويه كانوا وصلوا شقة خالتها و مكنش في اي حد هناك غير خالتها بس

بصت حبيبة على البيت الي كان كله تراب بشفقه و حزن على خالتها

اتكلمت سعاد باحراج و هي بتقول

سعاد...معلش البيت مش نضيف و مليان تراب بس اهو انتوا شايفين محدش من العيال بيسأل فيا و احمد يادوبك بينزل الشغل من 8 الصبح و بيرجع 10 بليل 

ابتسمتلها حبيبة و حنان قالتلها

حنان...يا سعاد عادي م كل البيوت كدا اي المشكله يعني احنا مش حد غريب

قالت سعاد بحزن 

سعاد...بس انا عمر م بيتي كان فيه ذرة تراب دلوقتي بقى مردوم 

سكتوت بحزن عليها  

و قالت حبيبة لأمها بصوت واطي

حبيبة...قومي اعمليلها اكل و انا هحاول انضفلها الشقه شوية 

هزت حنان راسها و قالت لسعاد

حنان...تعالي نعمل غدا 

راحت سعاد معاها و حبيبة. بدأت انها تنضفلها الشقه عشان متبقاش زعلانه بالرغم من انها مريضة جيوب انفيه الا انها محبتش تكون خالتها زعلانه

....لا اله الا الله محمد رسول الله

في فيلا يعقوب الالفي

كانت مليكة قاعده ف اوضتها بتكلم صحابها الي كانوا بيحاولوا يتفقوا على معاد عشان يخرجوا 

مليكة...انا بالنسبالي فاضية طول الاسبوع من بعد الساعه 5 

قالت روان صاحبتها باعتراض

روان...للأسف انا مش فاضية بعد الساعة 5 غير السبت و الحد بس

سما...ما انتوا عارفين اني السبت بليل هسافر البلد 

روان...خلاص نخليها الجمعة او مثلا الخميس نغيب من الكلية و نخرج ملها حل تاني

اتكلمت مليكة بسخرية و هي بتقول

مليكة...اه اغيب من الكلية عشان مروان يمو.تني بقى 

ضحكوا صحابها و مليكة قالتلهم بزهق قبل م تقفل

مليكة...يعني مفيش خروجه ولا زفت تمام يلت مع السلامه 

و قفلت و هي مضايقه 

قامت خدت تليفونها و نزلت تشوف اي حاجه تعملها

لاقيت امها قاعده ف الريسبشن و من الواضح انها بتكلم مرام اختها

اتكلمت خديجة بزعل و هي بتقول

خديجة...لا تعالي انتي بقالك كتير مجيتلناش احنا الي بنجيلك كل مره 

جالها صوت بنتها و هي بتقولها

مرام...م انتي عارفه يا ماما مدرسة العيال و البيت بعيد عنكوا مش بعرف اجي 

خديجة...لا مفيش الكلام دا انهارده الخميس و بكره و بعده اجازه من المدرسة تعالي انهارده و باتي معانا اليومين دول 

مرام...حاضر اول م العيال يجوا من المدرسة هجيبهم و هاجي على طول 

هزت خديجة راسها برضى و قالتلها بابتسامة

خديجة...مستنيينكوا 

ابتسمت مرام و قالتلها

مرام...حاضر ..هقفل انا دلوقتي انضف البيت ع م العيال يجوا و نيجي على طول

خديجة...ماشي يا حبيبتي مع السلامه

مرام...سلام

و قفلت المكالمة و قامت تنضف البيت عشان تكون خلصت قبل معاد المدرسة و معاد رجوع جاسم جوزها من الشغل

 .....لا اله الا الله محمد رسول الله

عدى كام ساعة كانت حبيبة قاعده على الكنبة و هي ماسكه دماغها بتعب من كتر الصداع بسبب الجيوب الانفيه بعد م خلصت تنضيف البيت

راحتلها امها و هي ماسكه كوباية فيها ماية مغليه و قالتلها

حنان...خدي يا حبيبة

بصتلها حبيبة و كان باين عليها التعب

حبيبة...ايه دا؟

حنان...بيقولوا استنشاق بخار الماية اسرع علاج للجيوب الانفيه خدي جربيها على م اجيب رقم الصيدليه من خالتك و يجيبولك الدوا

خدت حبيبة منها الكوباية و امها قامت راحت لأختها عشان تجيب منها رقم الصيدليه

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه

عدى ربع ساعة كانت حبيبة خدت الدوا و اتحسنت شوية بس برضو كانت لسه تعبانه 

مسكت تليفونها و عملت مكالمة للشغل تعتذرلهم عن وجودها انهارده 

و بالفعل وافقوا فضلوا قاعدين مع خالتها شوية و كانت رضوى كل شوية ترن عليها عشان يروّحوا البيت 

بصت حبيبة لأمها و قالتلها

حبيبة...يلا نمشي عشان رضوى مستنيانا و مش هتبطل زن 

هزت حنان راسها بنفي و قالتلها

حنان...انا مش هقدر امشي و اسيب خالتك كدا روّحي انتي طيب

هزت راسها بطاعة و قالتلها

حبيبة...حاضر يا ماما

و سلمت علي خالتها و قالت لأمها

حبيبة...انا هخرج اشوف تاكس ماشي

هزت حنان راسها و قالتلها

حنان...ماشي 

فتحت حبيبة باب الشقة و لأن خالتها ساكنه ف الدور الارضي ف لاقت واحده باين عليها انها ف سن امها ماسكة شنط و من الواضح انها كانت جايه من السوق 

بصت الست دي لحبيبة باستغراب و قالتلها

عبير...انتي مين ؟

قفلت حبيبة حواجبها من سؤال الست دي و قالتلها

حبيبة...نعم؟

عبير...انا اول مره اشوفك انتي تقربي لأم احمد؟؟

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...اه بنت اختها 

ابتسمت عبير و قالت

عبير...ما شاء الله عليكي قمر 

ابتسمتلها حبيبة بمجاملة و قالتلها بشكر

حبيبة...تسلمي يا طنط

_ماما انا جبتلك الفاصوليا اهي 

كان صوت شاب و من الواضح انه ابن عبير 

ابتسمت عبير لحبيبة و قالتلها

عبير...حمزه 

كملت بتوضيح و هي بتقولها

عبير...ابني الكبير

هزت راسها و قالتلها 

حبيبة...اتشرفت... عن اذنكوا 

و مشيت و عبير بصت لحمزة و قالتله

عبير....طلع الشنط فوق و انا رايحة لأم احمد

هز راسه و سكت 

و عبير خبطت على الباب بتاع شقة سعاد و دخلت 

....لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

عدى اسبوع كان نص الاسبوع حبيبة يا اما تغيب من الكلية يا اما الشغل بسبب الجيوب الانفيه الي كانت بتسببلها صداع و دوخة 

ف يوم رجعت من الشغل لاقيت البيت كله فرحان و مبسوطين 

استغربت و قالتلهم بابتسامة 

حبيبة...ايه مالكوا م تفرحوني معاكوا

اتكلمت حنان بابتسامة و هي بتقولها

حنان...دا انتي الي مفرحانه يا بوبه

استغربت اكتر و قالتلها

حبيبة...انا مش فاهمه حاجه

اتكلم ابوها بابتسامة و هو بيقولها

علاء... متقدملك عريس وووو


12

علاء...في عريس متقدملك

اتصدمت اول م سمعت الجملة الي ابوها قالها و قالتله و هي حسه انها هتعيط

حبيبة...انتوا زهقتوا مني ولا ايه 

ضحكت رضوى على جملة اختها و حبيبة بصتلها باستغراب و قالتلها بدهشه

حبيبة...انتي بتضحكي على ايه !!

رضوى...على النكد الي بيجري ف د.مك 

ضحك علاء و قالها

علاء...عندك حق 

حطت حبيبة ايدها على وسطها بضيق و قالتلهم

حبيبة...قصدكوا اني نكدية يعني

حنان...اه ياختي نكدية و مشوفتش ف حياتي ولا هشوف حد بيحاول ينكد على نفسه زيك 

سكتت حبيبة بزعل و علاء لاحظ دا و قالهم بأمر

علاء...بسسسس خلاص

بص لحبيبة و قالها

علاء...بيهزروا معاكي يا حبيبتي المهم دلوقتي شوفي معاد مناسب ليكي و قوليلي عشان نبلغهم بالمعاد 

سكتت حبيبة و هي مش عارفه تعمل ايه 

بصت على اختها الي كانت قاعده و هي مبتسمة بفرحة كبيرة

كان كل الي شاغل بالها انها توفر لأختها كل جنية عشان متحسش انها اقل من صحابها..مكنتش عايزه تضيع فلوسها على جهازها و الحاجات الي هتجيبها هي و ابوها 

لاحظوا سكوتها و علاء قالها

علاء...خدي وقتك و شوفي اليوم الي انتي اجازة فيه من الجامعة 

قالتله حبيبة بأسف

حبيبة...المشكلة ان امتحاناتي فاضلها اسبوعين تقريبا و ممكن ميبقاش عندي وقت 

قالت حنان بصدمة

حنان...يعني اي اسبوعين تلاته

دمعت عيون حبيبة بحزن و قالت بزعل

حبيبة...ايه يا ماما حساهم كتير للدرجادي عايزه تخلصي مني ؟

اتصدمت امها من كلامها الي بتسمعه و حبيبة خدت شنطتها و قالتلهم قبل م تدخل اوضتها

حبيبة...عن اذنكوا

قال علاء لحنان بلوم

علاء...ليه كدا يا حنان

ردت عليه بحزن و هي بتقوله بتبرير

حنان...انا مكنتش اقصد كدا ابدا

علاء...م انتي عارفه انها حساسة و اقل كلمة منك بتأثر فيها مهما كانت تبان قدام اي حد انها شخصيتها قوية ف دا باستثناء. احنا و اقل كلمة مننا بتزعلها خصوصا انتي يا حنان

سكتت حنان بحزن و متكلمتش

...لا اله الا الله وحده لا شريك له 

اتكلم و هو بيقول لأمه بصدمة 

حمزة...روحتي تتفقي معاهم على معاد !!!

هزت عبير راسها بتأكيد و ثقة و هي بتقوله

عبير...اومال ايه 

رد عليها و هو مصدوم و بيقولها

حمزة...دا احنا مشوفنهاش غير مرة واحده و صدفة كمان روحتي تخطبيهالي؟

قالت عبير بدهشه

عبير....البت ماشاء الله عليها قمر دا غير احترامها و ادابها ايه اسيبها بقى و الي زيها دلوقتي قليلين ؟؟

حمزة...بس على الاقل تعرفيني

عبير...اهو عرفت 

سكت حمزة و متكلمش 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

كانت قاعدة ف اوضتها بتعيط من كلام امها ليها 

خبط الباب ف مسحت دموعها بسرعة و شربت ماية عشان صوتها يبان طبيعي 

سمعت صوت باب اوضتها بيخبط تاني

حمحمت صوتها و قالت

حبيبة...اتفضل

اتفتح الباب و دخلت امها الي كانت بتبصلها بأسف 

راحت و قعدت جمبها و قالتلها

حنان...بتزعلي من امك يا حبيبة 

سكتت حبيبة و متكلمتش ،و حنان قالتلها بحب

حنان...دا انتي لو لفيتي الدنيا دي مش هتلاقي حد يحبك قدي 

دمعت عيون حبيبة من كلام امها 

بصتلها بلوم و قالتلها

حبيبة...امال ليه قولتيلي كدا؟

هزت حنان راسها يمين و شمال و قالتلها

حنان...مكنتش اقصد خالص

سكتت حبيبة و حنان طبطبت عليها و قالتلها

حنان...متزعليش مني

ابتسمتلها حبيبة بحب كبير و قالتلها

حبيبة...عمري م ازعل منك 

حنان...شوفي المعاد المناسب ليكي و ابقي قوليلنا 

قالتاها حبيبة بابتسامة 

حبيبة...شوفي اجازة اسلام امتى و بلغيهم

هزت حنان راسها و مشيت 

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

تاني يوم كانت حبيبة وصلت الجامعة 

كانت ماشية هي و صحابها رايحين الكافيتريا على م معاد المحاضرة الاولى يجي

سألتهم حبيبة و هي بتقول

حبيبة...محاضرة مين الاولى؟

قالتلها مايفين و هي بتشوف ف التليفون

مايفين....استمي هشوف 

مايفين...دكتور مروان و بعدين دكتور نبيلة و بعدها بساعتين دكتور عزة

كرمشت حبيبة وشها بضيق من كمية المحاضرات و قالت

حبيبة...ايه كل دا 

كارولين...حلو جدا ف الساعتين دول نخرج نروح اي مكان

ابتسمت حبيبة و قالتلهم بصوت واطي عشان ميتخانقوش معاها

حبيبة...هروح فيهم المطعم عشان بدل بليل

ابتسمت كارولين و قالتلها بتوعد

كارولين...بتقولي ايه يا روحي؟

قالتلها حبيبة بسرعه

حبيبة...هروح اكلم المطعم و هقولهم اني هبدل الساعتين بتوع بالليل بالساعتين دول 

و خدت شنطتها و مشيت بسرعة من الكافيتريا قبل م كارولين تتخانق معاها

قالت كارولين بزهق لمايفين و هي صوتها كله خنقة كأنها هتعيط

كارولين...شايفه بتعمل ايه

ابتسمتلها مايفين و قالتلهت

مايفين...معلش كلها اسبوعين و ناخد الاجازة و نخرج براحتنا بقى

سكتت كارولين و متكلمتش و بعد عشر دقايق رجعت حبيبة و كارولين مكنتش بتبصلها خالص

لاحظت حبيبة دا و قالتلها بابتسامه

حبيبة...كارو

مبصتلهاش كارولين و ولا كأنها بتتكلم اصلا

ابتسمت حبيبة و هي بتقولها بتهديد

حبيبة...لا هتتجاهليني هجيب طو.بة و اخبطك بيها على دماغك زي زمان فااكرة؟؟؟

ضحكت كارولين و قالتلها

كارولين...عمري م شوفت ف حياتي طفلة ف حضانه بتضر.ب واحده عشان عايزه تصاحبها 

حبيبة...انتي الي كنتي رخمة 

ضحكوا و فضلوا يتكلموا و يحكوا عن ذكرياتهم لحد م الكلام خلص

جت رسالة لحبيبة على الواتس و كانت من اخوها الي كانت كاتبلها

اسلام..." ماما بلغتني ان في عروسة ف البيت "

ابتسمت و كانت لسه هتقوله ان لازم يكون موجود بس لاقيته بعتلها و بيقول

اسلام..." و باغيتني برضو ان العروسة عايزاني ابقى موجود يوم قراية الفاتحة من اوله "

ابتسمت و بعتتله 

حبيبة..." ايوا طبعا اومال يعني مين هيعملي الزينة "

ضحك و قالها 

اسلام..."يوم الجمعة ان شاء الله بعد بكرة انا اجازة من الشغل هجيب كاميليا و هاجي "

قالتله بتأكيد

حبيبة..." و ايناس و نوح "

رد عليه برفض و هو بيقولها

اسلام..." لا هنوديهم عن ام كاميليا لأن لو جم هيفضلوا يتخانقوا و هيحرجونا قدام الناس "

زعلت و قالتله

حبيبة..." بس انا كنت عايزه اشوفهم "

اسلام..." هبقى اجيبهم ف مرة و نيجي "

ابتسمت و قالتله

حبيبة..." اوكيه "

و قفلت التليفون 

كارولين...مالك مبتسمة كدا 

قالتلها حبيبة بحزن مصطنع

حبيبة...عايزاني اعيط يا كارولين ؟؟؟ مستكترة عليا الفرحه يا كارولين ؟؟؟....

كانت لسه هتكمل بس مايفين قالت

مايفين...لا خلاص كانت بتهزر يلا عشان المحاضرة 

خدوا شنطهم و خرجوا من الكافيتريا 

كان فاضلهم كام خطوه و يدخوا المدرج و كان مروان واقف بره المدرج بيكلم دكتور زميله 

كارولين...برضو مقولتليش كنتي بتضحكي على ايه يا حبيبة

قالتلها حبيبة بابتسامة عشان تخلص من رغيها

حبيبة...قراية فتحتي يوم الجمعة ان شاء الله و لازم تبقوا موجودين و كنت بضحك عشان اسلام كان بيكلمني خلاص

كانوا مش مصدقين من كتر فرحتهم و كانت كارولين هتزغرطلها بس مايفين حطت ايدها على بوقها و قالتلها

مايفين...زغرطي ف الجامعة و ارفدينا يلا 

ضحكت حبيبة و دخلوا المدرج و مخدوش بالهم ان في. شخص كان هيمو.ت من كتر غضبه لما سمع كلامهم وووووو


13

دخل المحاضرة و كان باين عليه انه مضايق جدا 

و ابتدت الطلبة تهمس بكدا و هما مستغربين 

بس سكتوا كلهم بخوف لما مروان خبط بإيده على المكتب بغضب و قالهم 

مروان...انا مشششش عايز نفسس ف المدرررررج

اتكلمت مايفين بصوت واطي و هي بتقولهم

مايفين....ماله دا 

هزت كارولين راسها باستغراب و حبيبة مردتش اصلا ولا اهتمت حتى 

مروان...في الامتحان ف اخر المحاضرة 

استغربوا كلهم و اتهامسوا و في طالب منهم قال لمروان

سيف...بس يا دكتور حضرتك قولت انه هيتأجل للأسبوع الجاي

رد عليه مروان بكل حدة و هو بيقول

مروان...و قولت دلوقتي ان الامتحان انهارده اييه هتتناقش معايااا ؟؟

سكت سيف باحراج و متكلمش و الباقي كان في منهم الي مضايق من مروان و الي مش مهتم اصلا 

بدأ مروان يشرحلهم المحاضرة و ف خلال وقت المحاضرة مروان طرد مش اقل من 15 طالب 

عدى وقت المحاضرة و جية وقت الامتحان الي مكنش في حد من الطلبه مذاكرله اصلا 

وزع عليهم الامتحان و قالهم بحدة 

مروان...20 دقيقة و الورق يجي هنا و اياك المح طالب بيغش

ضحك طالب منهم و قاله

ادهم...نغش ايه يا دكتور هو في حد مذاكر اصلا 

ضحك معظم الطلبة و مروان خبط على المكتب و قال

مروان...انااا مش عايز صوت وقت الامتحان بدأ احترموا نفسكوا بقى 

كانت حبيبة مضايقة من الدوشة و صوته العالي و مكنتش عارفه تحل 

بس حاولت انها تقرأ السؤال كذا مرة و حاولت تحلهم و كذلك مايفين و كارولين اما الباقي ف كان في منهم الي مش مهتم اصلا و مكتبوش غير اساميهم بس على الورقه 

عدى ربع ساعة تقريبا بصت حبيبة لمايفين و قالتلها بصوت واطي

حبيبة...خلصتي..؟

كانت لسه مايفين هترد بس اتنفضت بخوف من صوته العالي الي كان بيزعق و بيقول لحبيبة

مروان...انـتـي بـتـتـكـلميييي لييييه؟؟؟

ردت حبيبة و هي بتقول

حبيبة...حضرتك بتزعقلي ليه انا بسألها خلصت ولا عشان لو كدا نمشي

مروان...و انتييي بتسألييها ليه اصلاااا شايفه نفسك خلصتي و عايزه تمشي اتفضلييي بره 

خدت شنطتها و قامت و مايفين قالتلها

مايفين...استني يا حبيبة انا جايه معاكي

استنها و مايفين خدت شنطتها هي و كارولين و نزلوا عشان يحطوا الورق على المكتب و يخرجوا 

حطت حبيبة الورقة باهمال و مشيت من غير حتى م تبص على الورقة الي رميتها 

...

كانوا ماشيين قالت كارولين لحبيبة بحزن

كارولين...متزعليش يا حبيبة 

هزت حبيبة راسها و متكلمتش

بس مشيت ف اتجاه الحمام و هما راحوا معاها 

دخلت الحمام تغسل وشها عشان تدي لنفسها فرصة ان دموعها تنزل بس متبانش

خدت مناديل و مسحت وشها و خدت من شنطتها ازازة الماية بتاعتها و شربت مايه عشان صوتها ميبانش انها كانت بتعيط و خرجت

اتفاجئوا لما شافوا عيونها محمرة و قالتلها كارولين

كارولين...حبيبة انتي عيطّي ولا ايه؟..متزعليش بجد

تجاهلت كلامهم و قالتلهم

حبيبة...يلا

و مشيت بصت كارولين لمايفين الي بصتلها هي كمان بحزن على حبيبة

مايفين...بصراحة زعقلها جامد و قدام الكل و هي اصلا مكنتش بتغش

هزت كارولين راسها و حبيبة كانت عارفه انهم بيتكلموا و استغلت انهم مش معاها و قررت انها تطلع المدرج تاني بعد م اتأكدت ان كل الطلبه مشيوا من المدرج 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

كان بيلم ورق الامتحان كله ف اكلاسير لاقه الباب بيتفتح و كانت حبيبة الي كانت ماسكه تليفونها بتشوف امها بعتتلها ايه من الطلابات الي المفروض تجيبها معاها و هي راجعه البيت 

كانت لسه هتدخل المدرج بس وقفت مكانها لما سمعة صوته الي كله سخرية و هو بيقولها

مروان...حبيت اعرفك ان درجة الامتحان الزبالة دي هتتحط ف درجاتك انتي و باقي الطلبة

ردت عليه بكل بلا مبالاه و هي بتقوله

حبيبة...مش فارقلي اصلا 

كانت لسه هتمشي بس وقفت مكانها لما سمعته بيقولها 

مروان...طب كويس استعدي بقى عشان احتمال تعيدي السنه 

ردت عليه بابتسامة و هي بتقوله

حبيبة...حاجه ملكش دعوة بيها برضو اظن دي حياتي انا ولا ايه يا دكتور

سكت بضيق منها و متكلمش و هي مشيت 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

عند مليكة كانت ف الجامعة حضرت محاضرتين و خرجت هي و صحابها

سما...مليكة بكرة هنطلع رحلة لازم تيجي

هزت راسها برفض و قالتلهم

مليكة...ابية مش هيوافق

نفخت روان بزهق و قالتلها

روان...يوووه بقى يا مليكة انا زهقت 

قالتلها مليكة بغضب

مليكة....روان انا مسمحلكيش تتكلمي عن اخويا كدا 

سكتت روان و سما قالتلها

سما...خلاص هي مكنتش تقصد احنا بس عايزينك تبقي معانا 

تجاهلت مليكة كلامها و قالتلها

مليكة...سلام

قالتلها سما باستغراب

سما...رايحه فين؟

مليكة...مشوار يلا سلام 

سما...سلام

و مشيت مليكة ف اتجاه عربيتها 

قالت روان لـ سما بحزن

روان....شايفه تجاهلتني ازاي

قالتلها سما و هي بتحاول متخليهاش تزعل من مليكة

سما...معلش انتي عارفه مليكة انطوائية شوية و مبتتكلمش كتير 

سكتت رزان و متكلمتش

....

وقفت مليكة بالغربية قدام عيادة دكتورة مودة دويدار للطب النفسي

نزلت من العربية و طلعت العيادة 

دخلت و حمدت ربنا ان مكنش في اي حد لسه 

راحت للسكيرتيرة و قالتلها

مليكة...بعد اذنك انا عايزه اقابل دكتور مودة

ردت عليها السكرتيرة و هي مركزة ف الورق الي قدامها  علياء...ليكي معاد ؟

جاوبتها بنفي و قالتلها

مليكة...لا المفروض بكرة 

بصتلها علياء و قالتلها

علياء...خلاص تعالي بكرة 

مليكة...بس انا لازم اقابلها ضروري ممكن تقوليلها 

اتأففت علياء و مليكة بصت بأسف للأرض و متكلمتش نهائي 

علياء...اسمك ايه

هزت مليكة راسها و قالتلها بعد ثانيتين تلاته

مليكة... ضحى علي 

بصت علياء ف كشف الاسامي و قالتلها بسخرية

علياء...مفيش ولا واحده اسمها ضحى علي ؟

اتوترت مليكة و قالتلها

مليكة...كلمي دكتور مودة من فضلك هي عارفاني

حطت علياء سماعة التليفون على ودنها و قالت 

علياء...دكتور مودة في واحده اسمها ضحى علي مصرة انها تقابلك

جالها صوت مودة و هي بتقولها 

مودة...اه طبعا 

هزت علياء راسها بمعنى تمام و بصت لمليكة و شاورتلها انها تدخل لـ مودة 

مشيت مليكة من غير ولا كلمة و خبطت على الباب و اول م سمعت صوت مودة الي سمحلها بالدخول دخلت على طول 

كانت مودة باين عليها انها طيبة و وشها الي كان منور من صلاتها 

كانت ف عمر الخمسين سنه 

راحتلها و هي بتقولها بابتسامة 

مودة....اهلا يا مليكة عامله ايه 

هزت مليكة راسها و قالتلها

مليكة...الحمدلله

قالتلها مودة بلوم

مودة...لازمته ايه انك تقولي اسم غير اسمك و تكذبي

مليكة...اسفه بس خفت انها تعرف اني اخت مروان و كلام الناس كتير ممكن يتأذي ف شغله لما الناس تعرف ان اخته بتتعالج من الاكتئاب 

مودة...طب م سهل يا مليكة ان اي حد يشوفك بسبب الصحافة او ايا كان و يعرفه انك كنتي بتقولي اسم غير اسمك 

ظهر على ملامح وشها التوتر و معرفتش تقول ايه مجرد انها فضلت تفرك ف ايديها بتوتر 

مودة...اهدي يا مليكة 

مليكة...هو المفروض اني اعمل ايه دلوقتي 

مودة...اتعاملي مع الناس طبيعي جدا و عادي انك تقولي اسمك مش عايزه تقولي اسم عيلتك خلاص قولي اسمك ثنائي بس 

هزت مليكة راسها و قالتلها 

مليكة....تمام 

مودة...ها قوليلي بقى قولتي لـ مين ف العيله انك بتيجي هنا

هزت مليكة راسها و قالتلها

مليكة...ولا حد

بصتلها مودة بلوم و قالتلها

مودة...ليه كدا بس مش انا قولتلك انك لازم يبقى ليكي داعم عشان فترة علاجك تقل و تخلص بسرعة. 

مليكة...يا دكتور حضرتك عارفه اني جالي اكتئاب بسبب قلة ثقتي ف نفسي من تنمر زمايلي عليا و انا صغيره يعني اكيد هخاف اقول لأي حد اني بتعالج نفسيا عشان محدش يتريق عليا وووووو


14

رجعت مليكة البيت بعد ساعتين من معاد انتهاء اليوم ف الكلية 

لاقيت ريحة أكل مامتها مالي الفيلا لها ،راحت للمطبخ و بالفعل لاقيت امها عاملة الاكل بس امها مش موجودة 

مليكة...ماما

ندهت عليها عشان تيجي بس مكنش في اي رد 

خدت تايفونها و رنت عليها 

جالها صوت امها و هي بتقولها 

خديجة...تعالي يا مليكة انا هنا 

راحتلها مليكة اول م عرفت انها ف الريسيبشن 

ابتسمت خديجة و قالتلها

خديجة...عامله ايه

هزت راسها و قالتلها بهدوء

مليكة....الحمدلله

ابتسمت خديجة 

خديجة...عملتي ايه ف الكلية انهاردة باين كان عندك مخاضرات كتير

اتوترت مليكة جدا و قالتلها 

مليكة...الحمدلله

استغربت خديجة من توتر بنتها و قالتلها

خديجة...مالك 

هزت مليكة راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها 

مليكة....مفيش حاجة 

خديجة...متأكدة ؟

هزت راسها بمعنى ايوا و حاولت انها تغير الموضوع و قالتلها

مليكة...ريحة الاكل حلوة اوي اوي يا ماما 

ابتسمتلها خديجة بحب و فرحه و قالتلها

خديجة...عملتلك الأكل الي بتحبية يا كوكي 

ابتسمت و قالتلها

مليكة...شكرا 

.....استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه

في مصر الجديدة 

و تحديدا ف شقة كاميليا 

كانت بتذاكر لـ إيناس عشان الحضانة

لاحظت انها سرحانة قالتلها بتحذير

كاميليا...ركزي يا ايناس عشان مس اسماء متضربكيش 

هزت ايناس راسها بخوف و كاميليا ادتلها القلم الرصاص و قالتلها

كاميليا...يا اكتبي و انا هروح اشوف الاكل خلص ولا ايه

هزت ايناس راسها و قالتله

ايناس...راسها و قالتلها حاضر 

طبطبت كاميليا عليها و قالتلها 

كاميليا...شطورة 

و قامت دخلت المطبخ

قالتلها ايناس بصوت عالي عشان تسمعها

ايناس...ماما ممكن عصير

كاميليا...حاضر

شافت الاكل و كان بالفعل خلاص خلص

قفلت البوتجاز و راحت خدت تليفونها و رنت على اسلام

فضلت مستنية لحد م يرد 

و بالفعل بعد ثواني رد 

اسلام...الو 

ردت علية كاميليا و هي بتقوله

كامليا...الو يا اسلام عامل اي

رد عليها و هو مركز ف الورق الي ف ايده 

اسلام...الحمدلله انتوا كويسين

هزت كاميليا راسها و قالتله 

كاميليا...ايوا

استغرب و قالها

اسلام...اومال بتتصلي ليه ؟ 

اتفاجئت من سؤاله و قالتله باستغراب

كاميليا...هو لازم يكون في حاجه عشان اكلمك يا اسلام ؟ 

كان بيقرأ الورق الي قدامه بتركيز و دا خلاه بيسمعش ردها اصلا ف بالتالي مردش عليها 

اما هي ف دمعت عيونها بحزن من عدم رده و قالتله

كاميليا...عموما الاكل خلاص خلص انا كنت بكلمك اشوفك قدامك قد اي ف الشغل عشان لو كدا نستناك

هز راسه بنفي و قالها

اسلام...لا لا كله انتوا 

هزت راسها و قالتله

كاميليا...سلام 

هز راسه بمعنى ماشي و حط التليفون على المكتب كل دا وهو باصص ف الورق 

مسمعتش رده عليها كل دا ف قفلت الخط و هي مش شايفة قدامها من كتر الدموع الي ف عيونها 

قالت بحزن و سخرية

كاميليا...كلمة سلام مكنتش هتزعلك ف حاجة لو قولتها

سمعت صوت ايناس الي بتقولها

ايناس...يا ماما انا جعانة هو كل دا الاكل مخلصتش

كامليا...حاضر يا ايناس

مسحت دموعها و خدت طبقين و بدأت انها تحط فيهم الاكل عشان تأكل بنتها

حطت الاطباق ف صينية و دخلت اوضة بنتها 

قالت كاميليا لبنتها و هي شايله الصينية 

كاميليا...شيلي الكراسة عشان متتبهدلش

هزت راسها بطاعة و شالت كل حاجة من على الطربيزة 

و كاميليا حطت الصينية و قعدت جمب بنتها 

لاحظت ايناس ان مامتها في حاجة مزعلاها

ايناس...مالك يا ماما

بصتلها كاميليا و هزت راسها يمين و شمال بابتسامة و قالتلنا قبل م تخليها تاكل 

كاميليا...يلا قولي بسم الله 

قالتلها ايناس بترجي

ايناس...خليني انا اكل

هزت راسها برفض و قالتلها 

كاميليا...لا هتبهدلي نفسك يلا قولي بسم الله

ردت ايناس كلام مامتها و هي بتقول

ايناس....بسم الله

و كلت 

بصت كاميليا قدامها بحزن كل م تفتكر طريقة كلامه معاها و قد ايه كان مخنوق من اتصالها 

بصت لبنتها الي كانت بتبصلها بزعل ان مامتها زعلانه 

ابتسمت كاميليا و قالتلها

كاميليا...مالك يا نوسة 

ايناس...انتي زعلانه

هزت راسها بنفي و قالتلها

كاميليا...لا يا حبيبتي مش زعلانه يلا عشان تاكلي

و رجعت تأكلها تاني

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

كانت مليكة ف اوضتها بتعيط و هي بتكلم مودة و بتقولها

مليكة...انا بقيت كذابة يا دكتور مودة ماما فاكراني كل دا كنت ف الكلية انا بقيت من المنافقين الكذابين 

جالها صوت مودة و هي بتطمنها و بتقولها

مودة...اهدي يا مليكة متعيطيش كدا 

مردتش مليكة بس صوت شهقاتها من العياط كان واضح 

مودة...بصي محدش هيحبك ف الدنيا دي قد حب امك ليكي و محدش لما يعرف انك بتتابعي مع دكتور نفسية هيدعمك غيرها ف حاولي انك تتكلمي معاها و تقوليلها بدل عياطك دا

مليكة...صعب عليا يا دكتور غصب عني هخاف اقولها 

اتنهدت مودة بحزن عليها و قالتلها

مودة...طيب بس برضو فكري ف الموضوع 

هزت مليكة راسها و قالتلها بطاعة 

مليكة...حاضر

...لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير

الساعة 7 بليل 

رجعت حبيبة البيت 

لاقت رضوى بتضر.خ بفرحة و هي بتقول

رضوى...ماما حبيبة جت 

خرجت حنان من المطبخ لاقيت بالفعل حبيبة مبتسمة لـ رضوى

حنان...حمدلله على السلامة يا بوبة 

حبيبة...الله يسلمك يا حبيبتي 

سألتها حنان باستغراب و هي بتقولها 

حنان...انتي اجازة انهارده من الشغل ولا اي

هزت راسهاوبنفي و قالتلها

حبيبة...لا كان في ساعتين بين المحاضرة التانية و التالته ف روحت الشغل فيهم بدل. من 7 لـ 9 قولت ارجعلكوا بدري انهاردة 

حنان...احسن حاجة عملتيها 

هزت حبيبة راسها بتأكيد و رضوى قالتلها

رضوى...هننزل نشوف الفستان امتى

قفلت حواجبها باستغراب و قالتلها

حبيبة...فستان ايه؟

رضوى...فستان خطوبتك

ضحكت حبيبة و حنان و رضوى استغربت دا جدا و قالتلهم

رضوى...هو ايه دا انتوا بتضحكوا على ايه

حبيبة...خلاص قررتي اني اتخطبت

رضوى...اومال الناس الي جايين يوم الجمعة دول ايه

ابتسمت حبيبة و قالتلها

حبيبة...دول لسه جايين يتقدموا و لو طلعوا مناسبين خلاص ساعتها بقى نوافق و يبقى في قراية فاتحة و بعدين نحدد معاد لاخطوبة 

هزت رضوى راسها بعد م فهمت و بعدين قالتلها بابتسامة

رضوى....يعني انتي هتوافقي 

حبيبة...لو كانوا مناسبين لينا 

هزت رضوى راسها و حنان قالت لـ حبيبة

حنان...هروح اصلي و نحط الاكل على طول

هزت حبيبة راسها بمعنى ماشي 

و حنان راحت تتوضى 

قالت حبيبة لرضوى

حبيبة...ماما عاملة اكل ايه يا بت 

هزت رضوى راسها يمين و شمال بمعنى معرفش و قالتلها

رضوى...انا كنت صاحية و هي بتكلم صاحبتها و بعدين نمت و صحيت من شوية 

قالتلها حبيبة بهزار

حبيبة...ايوا بقى الناس الي خدت الاجازة 

ضحكت رضوى و حبيبة قالتلها باستغراب 

حبيبة...بس مين صاخبة ماما دي ؟

قالتلها رضوى بعدم معرفة 

رضوى...معرفش كانت بتقولها يا خديجة باين ووووو


15

كانت حبيبة ف المدرج بتقرأ المحاضرة الي فاتت عشان لو مروان سأل عشوائي زي م ديما يعمل 

خلصت قرتءة المحاضرة و مسكت تليفونها شوية 

لاقيت الي بتشد منها التليفون فجاءة 

بصت تشوف مين لاقيتها رودينا و معاها صاحبتها و كانت نظراتها كلها غضب 

خدت حبيبة منها التليفون و هي بتقولها بحده

حبيبة...انتي اتجننتي يا بت انتي ولا ايه بالظبط 

ردت عليها انجي و هي بتقولها بغضب

انجي...متشتميهاش سامعة !!

ابتسم حبيبة و هي بتقولها بسخرية 

حبيبة...هي اتخرست عشان انتي تردي مكانها؟

جت آسيا صاحبة رودينا لما شافتها 

قالت بحدة لـ رودينا و هي باصة لحبيبة

آسيا...هو في ايه 

خدت حبيبة شنطتها و قالت لـ رودينا بسخرية ممزوجة بتهديد

حبيبة...تاني مرة متطاوعيش عقلك لما يخليكي تفكري انك تطاولي معايا تمام 

كملت كلامها و هي بتقول بسخرية زيادة 

حبيبة...و لما تفكري تيجي تتكلمي معايا ابقي خلي كلاب الحراسة دول بلهومش دعوة عشان ميجيبوش التهزيق لنفسهم 

كانوا مصدومين هما التلاتة من كلامها و معرفوش ينطقوا 

جت حبيبة تمشي لاقيت ايد رودينا بتقبض على ايدها بحده 

نفضت حبيبة ايدها بغضب و قالتلها بزعيق 

حبيبة...لو اتجرأتي و كررتيها تاني يا رودينا انا همسخرك فااااهمه

التفتت الانظار كلها عليهم و من ضمنهم كان كارولين و مايفين الي كانوا لسه جايين 

كانت رودينا هتروح تجيبها من شعرها بس الي لحقها صوت مروان الغاضب الي سمّع في المدرج كله و هو بيقول

مروان...ايييييه المـــهـــزلـــة اليييي بــتـــحـــصـــل دييييي

سكتت حبيبة و فكرت بذكاء و قررت انها متتكلمتش عشان هي عارفه انها لو اتكلمت هيتعصب عليها قدام كل الي ف المدرج و دا هيخلي رودينا تفرح 

بس رودينا مقبلتش ان الطلبة تفتكر انه بيزعقلها هي و قررت انها تتكلم و تبررله موقفها عشان تعرف كل الي ف المدرج انه زعق لحبيبة و تاخد حقها 

رودينا...يا دكتور هي الي ....

قاطعها لما زعقلها بحده و هو بيقولها 

مروان....اناااا مششش عااايز اسمع صووووت نهااااائي 

سكتت رودينا بغضب و احراج من زعيقه ليها و هو قال بسخرية

مروان...بتتخانقوا فاكرين نفسكوا ف الشارع .. مش كفاية درجاتكوا المنيلة كمان بتزعقوا ف الجامعة 

سكت الكل و مكانش في ولا نفس ف المدرج كله و مروان بدأ يشرح المحاضرة 

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

كانت كاميليا قاعده ف اوضة بنتها الي كانت وديتها الحضانة 

كانت بتبص للشباك و هي بتفتكر خناقتها هي و اسلام امبارح بعد م رجع من الشغل 

_ فلاش باك _

كانت بتذاكر لبنتها عشان الحضانة و فجأة لاقيت اسلام بيقولها بضيق 

اسلام...كان في ورق على المكتب وديتيه فين ؟

هزت راسها بعدم معرفة و قالتله

كاميليا...معرفش يا اسلام 

زعق ف وشها و هو بيقول

اسلام...اوماال مين الي المفروض يعرف ؟؟

خافت ايناس من صوته العالي و كاميليا الي ابتسمت بسخرية ..هي لسه زعلانه منه بسبب ضيقة الي كان من اتصالها بيه و انه حتى مفكرش يتصل عليها يقولها متزعليش 

قالتله كاميليا

كاميليا...يا اسلام انا مبشيلش اي ورق من مكانة !

رد عليها بعصبية اكتر و هو بيقول

اسلام....يعني هيكووون راح فين اختفييييى!!!!

دمعت عيونها من زعيقه و بصت لبنتها و قالتلها 

كاميليا...احفظي دول ماشي

هزت ايناس راسها و كاميليا دخلت اوضة المكتب 

و فعلا لاقيت في ورق متجمع و محطوط على المكتب 

قالتله و هي بتشاور علية 

كاميليا...هو دا الورق ؟

خد اسلام الورق و شافه و بعدين هز دماغة بمعنى ايوا و متكلمش 

قالتله كاميليا باستغراب و حزن

كاميليا...كان لازمته ايه زعيقك ليا يا اسلام ؟ 

سكت و مردش عليها 

ابتسمت و قالت بسخرية 

كاميليا...امبارح تضايق من اتصالي ليك و انهاردة صوتك سمع ف البيت كله من كتر زعيقك ليا 

كملت و هي صعبان عليها نفسها و بتقوله

كاميليا...انا معرفش انا عملتلك ايه عشان تضايق مني اوي كدا ...يا اسلام دا انت حتى مهانش عليك تتصل تقولي متزعـ .....

قطع كلامه و هو بتأفف بضيق و زهق لأنه كان كل الي شاغل باله انه يراجع الورق و بيقول

اسلام....يووووه مشششش هنخلصصصص

اتنفضت من مكانها بخضة من زعيقه و راحت لأوضة بنتها تاني من غير ولا كلمة 

فضلت قاعده مع بنتها بتذاكرلها و هي دموعها بتنزل ف صمت من حزنها و طبعا هو كان بيراجع الورق عشان الشركة و الوقت سرقه و جري و هي فضلت زعلانه لأنه لتاني مرة يزعلها و ميقولهاش متزعليش 

_ باك _

مسحت دموعها الي نزلت لما افتكرت و خدت تليفونها و هي حاسمة قرارها 

اتصلت بأمها و استنت ترد 

جهاد..الو 

اتكلمت كاميليا و كان صوتها مخنوق جدا و بتقولها

كامليا...ازيك يا ماما

اتخضت جهاد لما سمعت صوتها الي باين جدا انها معيطة و قالت

جهاد...مالك يا كاميليا انتي معيطة ؟

دمعت عيون كاميليا و كأنها كانت مستنية تسمع كلمة مالك

اتكلمت و هي بتقولها

كاميليا...مفيش يا ماما مخنوقة شوية بس 

جهاد...هاتي العيال و تعالي طيب

هزت كاميليا راسها و قالتلها

كاميليا...انا كنت عايزه اعمل كدا بس قولت اكلمك الاول

قالتلها جهاد بلوم

جهاد...بتستأذني عشان تيجي بيتك يا كاميليا !!!

سكتت كاميليا و متكلمتش ، و جهاد قالتلها 

جهاد..يلا خلي اسلام يجيبكوا و  تعالوا 

محبتش كاميليا انها تعرفها انها متخانقة هي و اسلام و قالتلها 

كاميليا...حاضر 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

عدى وقت مش قليل و خلصت المحاضرة و مايفين و كارولين راحوا لحبيبة 

كارولين...مشيتي امبارح من غير م تقولي لحد فينا ولا تكلمينا يعني

ابتسمت حبيبة و قالتلها

حبيبة...معلش بقى 

مايفين ..هتروحي الشغل انهارده؟

هزت حبيبة راسها بمعنى لا و قالتلها

حبيبة...لا اجازة 

قالت كارولين بفرحة

كارولين...حلو نخرج بقى 

اتكلمت مايفين و هي بتبص لحبيبة بتهديد و بتقول

مايفين...احنا مبنهرجش عشانك و انتي يوم العزومة اعتذرتي و مجيتيش

هزت حبيبة راسها بمعنى حاضر هي فعلا كانت محتاجة انها تخرج يمكن تنسى زعيقه ليها و الاحراج الي سببهولها قدام الطلبة كلها 

قالت كارولين و هي مش مصدقة نفسها 

كارولين...كارولين انتي وافقتي بجد؟!!!

ضحكت حبيبة و قالتلها

حبيبة...ايوا 

بصت لمايفين و قالتلها

كارولين...زغرطي يا مايفين

ضحكت مايفين و حبيبة و بعدين قالت

مايفين...احنا عندنا كام محاضرة تاني؟

حبيبة...محاضرة واحده لـ دكتور يوسف بس و كمان ساعتين كمان

كارولين...خلاص تعالوا نروح اي مكان 

هزت حبيبة راسها و مايفين قالت

مايفين...في كافية جديد تعالوا نروح 

وافقوا فكرتها و بالفعل مشيوا 

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه

في فرع الشركة الي ف المعادي 

كان اسلام ف مكتبه بيتابع شغله ف سلام لحد م لاقى باب المكتب بيتفتح بكل غضب لدرجة ان الباب خبط ف الحيطة 

بص اسلام يشوف مين الي اتجرأ و عمل كدا بس لاقاه مروان الي كان رايح ناحية المكتب بغضب

راحله اسلام و هو بيقوله

اسلام...في ايه يابني !!!

رد علية مروان بكل عصبية و هو بيقوله 

مروان....انت مبتوفيييش بكلااامك لييييييه 

استغرب اسلام جدا منه و قاله

اسلام...في ايه انا مش فاهم حاجه 

مروان...انا مش قولتلك اني عايز اتقدم لأختك ؟؟؟

هز اسلام راسه بمعنى ايوا و مروان كمل كلامه بغضب و هو بيقوله 

مروان...و البيه قالي انه موافق ليه بقى رايح توافق على الي طاي يتقدملها هاااا

رد عليه اسلام بغضب و هو بيقوله

اسلام...هي الاصول بتقول اننا نرفض الناس من قبل حتى م يجوا يتقدموا ؟؟؟؟؟ انت لو في ضيف قالك انا عايز اجي هتقوله اتفضل ولا هتقوله لا متجيش 

سكت مروان و كان متعصب جدا و اسلام كمل كلامه و هو بيقول

اسلام...انت لو كنت مكاني كنت هتعمل كدا ولا لأ ؟؟؟

سكت مروان و منطقش بـ ولا كلمة 

قاله اسلام بضيق

اسلام...مترد ؟؟؟؟؟

تجاهل مروان سؤاله و قاله 

مروان....افرض وافقت و اتخطبت

هزت اسلام راسه يمين و شمال بنفي و قاله

اسلام...مش هتوافق ولا حتى ابويا هيوافق

استغرب مروان و قاله

مروان...و انت عرفت منين

ابتسم اسلام و قاله

اسلام...عشان انا اول م عرفت اسمه خليت واحد صاحبي ظابط يعرفلي كل المعلومات عنه و عرفت انه عيل بتاع مشاكل و كل شوية خناقات و الجو دا و كلمت ابويا قولتله بس 

هز مروان راسه و قاله بابتسامة

مروان...كنت ناوي انسى ان ليا صاحب اسمه اسلام 

ضحك اسلام و قاله

اسلام...لا يا عم 

ضحك مروان و قاله

مروان...انا هروح بقى 

هز اسلام راسه و قاله

اسلام...تمام 

سأله باستغراب و هو بيقوله 

اسلام...بس انت عرفت منين

مروان...سمعتها بتقول لأصحابها ف الجامعة ف عرفت

هز اسلام راسه و قاله

اسلام...ماشي

مروان...يلا سلام

و مشي

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

بعد ساعة كان في البيت و كلهم متجمعين ف الريسيبشن 

قال مروان لمليكة 

مروان...عرفت ان الكلية بتاعتك كانت منزله ان في رحله 

كملو هو بيقول

مروان...كانت امبارك باين

هزت مليكة راسها بتأكيد على كلامه و قالت

مليكة....ايوا

مروان...حلو روحتي؟

هزت راسها بنفي و قالتله

مليكة...لأ

استغرب و قالها

مروان...ليه كنتي روحي مع صحابك و غيري جو 

هزت راسها برفض و قالتله

مليكة...لأ لأ انا مبحبش الرحلات اصلا 

هز راسه بمعنى ماشي و حس انها ساكته و مبتتكلمش كتير افتكرها زعلانه ف حب انه يتكلم معاها و قالها 

مروان...عملتي اي انهاردة 

هزت راسها باستغراب و هو قالها

مروان...عملتي ايه ف الجامعة كان عندك كام محاضرة كدا يعني

اتوترت لأنها مكانش عندها غير محاضرتين واحده حضرتها و التانية محضرتهاش لأنها كانت مشيت و راحت لـ دكتورة مودة عشان تخلص من الاكتئاب الي عندها دا 

اتكلمت و هي بتقوله بكذب

مليكة...مكانش عندي غير محاضرة واحده 

استغرب بس هز دماغه و سكت

قالت خديجة امها باستغراب

خديجة...انتي راجعة الساعة 4 يا مليكة !

اتوترت مليكة جدا و قالتلها بتهتهه

مليكة...مـ مـ هو مـ هو اصل انا...

لاحظ مروان توتر اخته و قالها و هو مستغرب و بيحاول يخليها متتوترش بالرغم من انه اصلا ميعرفش سبب توترها ولا يعرف اي حاجه عن متابعتها مع دكتورة نفسيه ولا اي حاجه

مروان...ايه يا مليكة انتي خايفه ليه عادي يعني لو حبيتي انك تخرجي مع صحابك بعد الكلية 

ابتسم و قالها

مروان...بعد كدا ابقي اتصلي بـماما قوليلها ماشي

هزت راسها و هي بتقوله

مليكة...حاضر 

قالتله حاضر و كان كل تفكيرها ف تأنيب ضميرها ليها على انه كان فاكرها خرجت مع صحابها و خافت تقولهم يزعقولها ميعرفش انها بتفوت محاضراتها و بتروح لـ دكتورة نفسيه من وراهم وووو


16

تاني يوم 

كانت حبيبة ف المدرج هي و صحابها 

كارولين...بكرة الجمعة يا حبيبة 

قفلت حواجبها باستغراب و قالتلها

حبيبة...ايه يعني؟

سكتت كارولين بصدمة و مايفين قالتلها بدهشه

مايفين...انتي يا بنتي مش قراية الفاتحة بكرة 

هزت راسها بلا مبالاه و قالت 

حبيبة...لا هما مجرد جايين يتقدموا قراية الفاتحه دي تتحدد لو وافقت او لأ

قالت كارولين بضيق منها 

كارولين...اوف على التكبر

ابتسمت حبيبة و متكلمتش

قالت مايفين بزهول

مايفين...يا شيخه دا احنا فرحانين اكتر منك

ضحكت حبيبة و قالتلهم

حبيبة...في ايه يا جماعة ...ايه خلاص مبقتوش طايقيني خلاص؟

ضحكوا على كلامها 

بس سكتوا هما و الكل لما مروان دخل المدرج 

قال مروان بسخرية 

مروان...كويس انكوا سكتوا عشان كدا ليا مفاجئة ليكوا 

اتكلمت حبيبة بسخرية و هي بتقول بصوت واطي 

حبيبة...اكيد امتحان 

كتمت كارولين و مايفين ضحكتهم و مروان كمل كلامه و هو بيقول

مروان...اتمنى تكونوا اتعلمتوا انكوا تذاكروا و ديما تراجعوا و عشان كدا في امتحان

هنا كارولين و مايفين ضحكوا بس مكنش صوتهم عالي 

لكن طبعا مروان خد باله 

مروان...في ايه انتي و هي تحبوا

سكتوا بخوف و متكلموش

قالهم مروان بحده

مروان...تحبوا اقول درجاتكوا و نضحك كلنا ؟ 

متكلموش و حبيبة كانت متضايقه منها جدا لأنهم جابوا التهزيق لنفسهم 

قالت مايفين باحراج

مايفين...سوري يا دكتور 

مردش عليها و وزع الامتحان و قالهم

مروان...المره الي فاتت كان مدة الامتخان 20 دقيقة و دا عشان مكنتوش مذاكرين دلوقتي ملكوش حجة انكوا متكونوش مذاكرين و مدة الامتحان ربع ساعة من غير ثانية زيادة 

كان الكل مضايق منه جدا ماعدا حبيبة و صحابها لأنهم فعلا كانوا مذاكرين و قرأوا المحاضرات اول م وصلوا الجامعة

عدت الربع ساعة و كانوا يعتبر هما التلاته بس الي خلصوا الامتحان 

سلموا الورق و مايفين قالت لحبيبة و كارولين بسخرية 

مايفين...دكتور مروان امتحانات ناوي يخلي الدفعة كلها تعيد السنه باين

ضحكوا عليها و كارولين قالت

كارولين...نشكر ربنا اننا اتعلمنا من اخطائنا و ذاكرنا 

هزت حبيبة راسها بمعنى ايوا و مروان بدأ انه يشرح المحاضرة 

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

في نفس الوقت كانت مليكة ف الكلية بتمتحن في المادة الي كانت بتغيب منها 

مكنتش عارفه نحل اي سؤال نهائي و كانت متوترة جدا 

حاولت انها تفتكر اي حاجه من الي قرأتها او ذاكرتها بس توترها كان مانعها من انها تفتكر اصلا 

كانت شايفه الطلبة بتسلم ورقها و تمشي الا هي كانت مكانها 

عدى خمس دقايق كمان كانت حلت فيهم كام سؤال

و رجعت تفكر ف الباقي تاني

دمعت عيونها بحزن لما سمعت الدكتور بيقول 

زين...خلاص الوقت خلص الكل يسلم ورقه يلا

راحت سلمت ورقتها. و خرجت على طول 

كانت سما و روان مستنيينها 

اول م شافوها قالتلها روان

روان..اتأخرتي كدا ليه

بس مليكة مردتش عليها ولا راحتلهم اصلا هي كملت طريقها و مشيت

اضايقت روان جدا و قالت لـ سما بضيق

روان...شايفة مشيت ازاي و اتجاهلتني ..انا زهقت

مردتش سما عليها و راحت بسرعة لمليكة

سما...مليكة استني

مردتش عليها و كملت مشي بس وقفت لما سما مسكت دراعها 

قالتلها مليكة بحزن ممزوج بالغضب و هي دموعها نازلة على وشها

مليكة...عايزه ايه يا سما 

اتخضت سما لما شافت عياطها و قالتلها

سما...ليه كل العياط دا انتي معرفتيش تحلي ؟

مردتش مليكة عليها و سكتت و هي دموعها نازلة

اتكلمت سما عشان متخليهاش زعلانه و قالتلها

سما...عادي يا مليكة محصلش حاجه لكل دا انتي بس اهتمي بمحاضراتك و زودي مذاكرتك شوية و هتعرغي تحلي ان شاء الله

مليكة...انا لازم امشي 

هزت سما راسها بنفي و قالتلها برفض

سما...لا يا مليكة لسه في محاضرة لدكتور زين هتبدأ كمان نص ساعة دا انا لسه بقولك اهتمي بمحاضراتك 

قالتلها مليكة بحزن

مليكة...بس انا فعلا لازم امشي دلوقتي يا سما 

مستنتش تسمع رد سما و مشيت بسرعة و هي ناوية تروح لدكتورتها و صاحبتها ف نفس الوقت و تحكيلها همّها و حزنها 

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اما في مدينة نصر 

كانت كاميليا ف بيت امها من امبارح 

كل شوية تبص على تليفونها يمكن تلاقيه اتصل بيها او حتى بعتلها رساله بس طبعا هو ولا كان بيكون اتصل ولا بعتلها رسالة 

دمعت عيونها بحزن و قهر و هي صعبان عليها نفسها جدا 

و ايناس بالرغم من انها متعرفش امها بتعيط ليه الا انها كانت زعلانه عشان امها زعلانه 

راحتلها جهاد امها و هي بتقولها

جهاد...مالك يا كاميليا ؟

هزت كاميليا راسها يمين و شمال و قالتلها

كاميليا...مفيش حاجه يا ماما

ردت عليها جهاد برفض و هي بتقولها

جهاد...لا طبعا انا متأكده انك زعلانه من حاجه

مردتش كاميليا بس دموعها نزلت بحزن 

قالتلها امها و هي بتسألها بحزن على عياطها

جهاد...انتي متخانقة انتي و اسلام ؟

هزت كاميليا راسها بتأكيد و امها قالتلها بحزن

جهاد...ليه كدا بس ...احكيلي طيب في ايه

حكتلها كاميليا و هي دموعها نازلة بقهر و قالتلها انه اتعصب عليها عشان كلمته تقوله ان الغدا خلص و لما زعقلها عشان ورق الشركة الي هو اصلا كان على المكتب و انه حتى مفكرش يقولها متزعليش و لما سابت البيت و مشيت مفكرش حتى انه يجي  ولا يتصل بيها او يبعتلها رساله حتى 

اضايقت جهاد جدا عشانها و كانت عايزه تروح لـ حنان تتخانق معاها عشان دموع بنتها دي 

بس برغم غضبها منه الا انها قالت لبنتها 

حنان...اكيد في حاجه مضايقاه ف الشغل او كدا يا كاميليا...اصل اسلام عمره م عمل كدا ولا سابك زعلانه اكيد في حاجه برضو 

ردت عليها كاميليا بحزن و هي بتقولها

كاميليا...م دا الي قهرني يا ماما 

طبطبت جهاد على كتفها و قالتلها 

جهاد...لا متزعليش انا هكلمه

ردت عليها كاميليا بسرعه و هي بترفض كلامها و بتقولها

كاميليا...لأ بجد اوعي تكلميه 

قالتلها جهاد بزهول و دهشه 

جهاد يعني اسيبك زعلانه!!!!!

سكتت كاميليا و متكلمتش و جهاد كمان سكتت بس كاميليا اتكلمت و قالتلها 

كاميليا...على الاقل متكلميهوش انهارده 

هزت جهاد راسها بمعنى حاضر 

....لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير

خلصت حبيبة الكلية و راحت على المطعم على طول 

كانت بتاخد طلبات الناس و تروح توديها المطبخ للشيفات عشان يعملوها 

راحتلها فيروز و قالتلها

فيروز...بت انتي هتخلصي امتحانات امتى

حبيبة...هبدأ امتحانات الاسبوع الجاي 

هزت فيروز راسها و متكلمتش و حبيبة قالتلها باستغراب

حبيبة...ليه يعني

هزت فيروز راسها يمين و شمال و قالتلها

فيروز...مفيش بسأل عادي

استغربت حبيبة بس متكلمتش 

قالت الشيف ليها

اسراء...اوردر طبريزة 8 

خدت حبيبة الاوردر و خرجت 

و اسراء بعد دقايق قالت لفيروز

اسراء...اوردر طربيزة 2 

خدت فيروز الاوردر و خرجت هي كمان 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

عدى ساعتين شغلها و رجعت البيت 

و اول م رجعت البيت اتفاجئت بوجود اخوها 

حبيبة...ايه دا ايه دا و انا اقول الشارع منور ليه 

ابتسم عليها و هي بصت حواليها و قالت

حبيبة...اومال فين كامي و العيال

رد عليها بلا مبالاه و هو بيقولها

اسلام...تلاقيها عند امها

استغربت جدا من رده و خصوصا من كلمة " تلاقيها "

قالتله حبيبة باستغراب

حبيبة...ايه دا انتوا متخانقين ولا ايه

رد عليها اسلام بغضب و هو بيقولها

اسلام...هي الي بقت كل حاجه بزعله و نكد و ف الاخر ارجع من الشغل امبارح ملقيهاش و نزلت من غير م تقولي و انا منبهه عليها انها متنزلش من البيت غير لما ابقى عارف خلاص هي حرة بقى ترجع وقت م ترجع 

معجبهاش كلام اخوها نهائي بس قالتله 

حبيبة...من غير عصبية بس ايه الي حصل ؟

اسلام...يا بنتي اول امبارح كنت ف الشركة و كان في ورق مهم جدا للشركة لازم يتراجع و انا كنت براجعه لاقيتها اتصلت قلقت عليهم و لما لاقيتها بتقولي انهم بخير استغربت اتصالها راحت زعلت مني قولت هكلمها بس الوقت جري و انا براجع الورق برضو روّحت البيت كان في ورق لازم يتراجع و كنت بدور عليه ملقتهوش روحت اسألها فين الورق لاقيتها بكل لا مبالاه بتقولي معرفش و الورق دا مهم اضايقت من اللا مبالاه الي هي فيها و غصب عني زعقت و قولتلها النفروض مين الي يعرف راحت زعلت و ف الاخر كان الورق على المكتب و انا من كتر تفكيري ف الشغل مخدش بالي منه اصلا اول م خدت الورق فضلت اراجعه لحد م برضو الوقت سرقني جيه امبارح نزلت الشغل من الصبح بدري رجعت ملقتهاش ف البيت و مكلمتنيش تقولي انها نازلة ف خلاص هي حرة بقى انا مش فاضي للصداع دا 

بصت حبيبة لأمها الي كانت مضايقة من ابنها جدا 

حبيبة...طب كلمتها؟

قالها بغضب و ضيق

اسلام...لأ و مش هكلمها هي مش كسرت كلمتي و نزلت خلاص 

حنان...يابني مينفعش كدا

سكت و مردش و حبيبة قالتله

حبيبة...يا اسلام افهم هي هتعرف منين انك مشغول بسبب الشركة و كل الي انت قولته دا هي شايفاك مضايق منها و كل شوية تزعقلها بدون سبب

رد عليها بعصبية و هو بيقولها

اسلام...هو ايه دا لأ المفروض تعرف اني اكيد مشغول ف الشغل بسبب التقفيلات 

ردت عليه حبيبة بزهول و هي بتقوله

حبيبة...و هتعرف منين يا بس يا اسلام !!!

سكت بغضب و بعدين اتكلم و. قال

اسلام...اهي غارت وقت م تحب ترجع تبقى ترجع بقى

سكتت حبيبة بغضب منه و هي زعلانه على كاميليا و علاء ابوه قال بغضب

علاء...احترم نفسك يالا ...تقبل ان حد يقول على اخواتك كدا ؟

اسلام...انا اخواتي عمرهم م يعملوا شغل العيال الي هي بتعمله دا 

ردت عليه حنان بلوم و هي بتقوله

حنان...كاميليا متستاهلش انك تتكلم عنها كدا و تقول انها عيله يا اسلام 

سكت بغضب و مردش 

حبيبة....كلمها يا اسلام

رد عليها علاء برفض و هو بيقوله

علاء...لا مش هيكلمها هو هينزل دلوقتي و يروحلها

قالت حنان بحزن

حنان...اكيد زعلانه و مش هترضى ترجع البيت

رد عليها اسلام و هو مضايق و بيقول

اسلام...احسن

قالتله حنان بحزن و لوم

حنان...ليه كدا يابني

و علاء الي قاله بغضب

علاء....اخر مره اسمعك تتكلم كدا تاني سااامع 

حبيبة...روحلها يا اسلام ..

كملت كلامها بتهديد عشان يروح و هي بتقوله

حبيبة...انا مش هقبل انها متكونش موجودة معايا بكره و يا تروح تجيبها هي و العيال يا انا هكلم خالتو و هخليها تكلم جارتها و تلغي المعاد بتاع بكرة دا 

سكت اسلام و متكلمش و علاء وجهه كلامه لحنان و هو بيقولها

علاء...روحي معاه يا حنان اتكلمي معاها و قوليلها انه ميقصدش يزعلها 

هزت حنان راسها بمعنى حاضر و قالتله

حنان...من غير م تقولي كنت هعمل كدا

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

كانت مليكة ف البيت لوحدها لأن امها كانت عند اختها و مروان كان في الشركة او هي كانت فاكراه ف الشركة لأنه كان ف الجامعة بتاعتها بعد م دكتور زين كلمه و قاله انه لازم يجي الجامعة بخصوص مليكة 

كان مروان مزهول جدا من الي زين قالهوله عن عدم حضورها اغلب المحاضرات و درجاتها الي ديما ف النازل و كل دا 

و مروان خرج من الجامعة و هو مضايق منها جدا و مرحش حتى الشركة طلع على طول على الفيلا

اما هي كانت بتفكر ف كلام مودة ليها انها لازم انهارده بالذات تعرفهم انها بتابع مع دكتورة نفسيه عشان اكيد هيجي يوم و يعرفوا انها كانت بتغيب من محاضراتها و هيزعلوا منها ..

كانت بتفكر ف كل دا و خلاص قررت انها هتقولهم بس مكنتش عارفه انها قررت متأخر جدا 

لاقيت باب الفيلا بيتفتح و شافت اخوها الي كان باين عليه الغضب الجحـ ـيمي

استغربت جدا بس في نفس الوقت ضرب الهوف قلبها و هي شايفاه مضايق و من الواضح انه مضايق منها

كانت عايزه تسأله هو مضايق ليه بس زي م تكون اتخرست الكلام كله راح و مبقتش عارفه تنطق 

اتنفضت من مكانها بخوف لما لاقيته زعق بعصبية جدا لدرجة ان صوته سمّع ف الريسبشن كله و هو بيوريها ورق امتحاناتها الي درجاته كلها مكنتش حلوة نهائي و كانت ديما تقل عن الامتحان الي قبله 

مروان...ايييييييه داااا يااااا مليييييكة 

معرفتش ترد عليه تقوله ايه من كتر خوفها 

صاح فيها بغضب و هو بيقولها 

مروان....م تنطقييييييي ايييييه داااااا

دمعت عيونها بخوف و كل الي قالته كلمه واحده بس 

مليكة...اسفه

رمى الورق علي الطربيزه و قالها بغضب 

مروان...بتغيبي من محاضرااااااتك ليييييه ؟؟؟؟؟

سكتت و مردتش كانت خايفه لأنها كانت فاكره انه هيزعقلها او هيسخر منها 

قبض على دراعها بغضب و هو بيقولها 

مروان...لماااا اكلمك تردييييي عليييييااااااا

نزلت دموعها و هي بتقوله بصوت واطي من كتر خوفها 

مليكة...مبحضرش محاضراتي عشات بروح لدكتورة نفسيه يا مروان ووووو


17

زعقلها بعصبية كبيرة لدرجة ان صوته هز اركان البيت و هو بيقول

مروان...بتغيبي من محاااضراتك ليييه يا مليكة ؟؟؟

كمل زعيق بس المره دي كان صوته اعلى لدرجة انها رجعت لورا بخوف 

مروان...لو انتي سمحتي لنفسك انك تفشليها ف انا لااااااا 

دمعت عيونها بخوف من صوته العالي 

اما هو ف قبض على دراعها بغضب و هو بيقولها بعصبية و زعيق 

مروان...انطقي بتغيبي من محاضراتك ليييييه 

ارتجفت بخوف و قالتله و هي عيونها مدمعة بخوف و حزن 

مليكة...بغيب من محاضراتي عشان بتابع مع دكتورة نفسيه يا أبيه 

من كتر غضبه منها مسمعش حتى هي قالت ايه 

و رجع زعقلها تاني و هو بيشاور على الورق الي ع الطربيزه و بيقول

مروان...عاجباكي درجاتك دي؟؟؟؟

مردتش عليه مجرد ان دموعها كانت بتنزل و خلاص 

زعقلها بحده و هو بيقولها 

مروان...م تنطقيييي يا ملييييكه 

كل الي قالته كلمة واحده بس و يمكن من كتر خوفها صوتها مطلعش اصلا 

مليكة...اسفه 

ضحك بسخرية و هو بيقول 

مروان...أتاري ماما استغربت انك رجعتي الساعة اربعة و انا استغربت ان كان عندك محاضرة واحده و انتي عماله تكذبيييي علينا 

رجعت لورها ببطئ بخوف احسن يضربها 

بس صرخت بألم لما قبض على دراعها بعصبية و قوة لدرجة ان دراعها كان ممكن يتكسر ف اي لحظه 

قالها بعصبية و غضب

مروان...عمرنا علمناكي الكذب ؟؟

هزت راسها يمين و شمال بنفي و هي دموعها نازله بندم انها مقالتلوش من الاول 

اما هو اول م عرفت ردها و هو النفي زعق و هو بيقول 

مروان...اوماااال كذبتي ليييييه 

قالتله مليكة بندم و حزن 

مليكة...انا اسفه يا أبيه مش هتتكرر

رد عليها و نبرته كلها خيبة أمل و حسره 

مروان...مستحيل أصدق تاني 

بصتله بحزن و صدمة من جملته 

و هو قالها بسخرية ممزوجة بالغضب

مروان...كذبتي علينا ف ايه تاني يا مليكة ؟؟ يلا ابهريني قوووولي كذبتي علينا كام مره 

منطقتش بكلمة واحده كانت بترجع لـ ورا بخوف منه و هي دموعها مغرقة وشها 

و مروان قالها بغضب ممزوج بالحسرة 

مروان...اطلعي على اوضتك و مش عايز اشوف وشك نهااااائي

اول م قال جملته نزلت دموعها اكتر بـ غزاره و حزن و متحركتش من مكانها 

كانت عايزه تتكلم و تقوله انها بتعتذرله و انه ميزعلش منها بس معرفتش 

بس اتنفضت بخوف و طلعت على اوضتها فورًا لما زعقلها و هو بيقول 

مروان...على اووووضتك!!!

اما هو ف قعد في الريسبشن و هو باصص لورق امتحاناتها بغضب و زهول 

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

في مصر الجديده تحديدًا عند كاميليا 

كانت قاعده ف اوضتها و معاها نوح و ايناس عيالها و معاهم حبيبة الي راحتلها مخصوص عشان تحاول انها تقنعها ترجع و هددتها انها لو مرجعتش هتلغي معاد بكرة 

كانت سامعة صوته الغاضب و هو بيتكلم معاهم بره و كمية الغضب و العصبية الي بيتكلم بيها من تصرفاتها خوفتها بس هو السبب هو الي اتعصب عليها بدون سبب هي معملتش حاجه 

نزلت دموعها بحزن و حبيبة طبطبت عليها و هي بتقولها

حبيبة...بس يا كاميليا بطلي عياط بقى 

مردتش كاميليا عليهت بس فضلت تعيط

اتنهد حبيبة بحزن و قالتلها

حبيبة...متزعليش منه انا عارفه ان اسلام عصبي و ديما يتضايق بس بيحبك يا كاميليا 

ابتسمت كاميليا بسخرية و متكلمتش 

و حبيبة قالتلها 

حبيبة...دا كان كل يوم قبل م انزل الكلية او اي حاجه يفضل يزعقلي و يتعصب عليا لحد م ف مرة ماما و بابا زعقوله و ماما قالتله ملوش دعوة بيا نهائي و بالفعل بطل يتعصب و اعتذرلي و قالي انه مكنش يقصد يزعلني

مردتش عليها و مسحت دموعها بمناديل 

قالتلها حبيبة عشان تحاول انها تصلح 

حبيبة...على فكرة هو جالنا قبل م نيجي و حكالنا و محدش فينا سكتله يا كاميليا هو اصلا كان متعصب بشبب ضغط شغل ف الشركة و كان غصب عنه ...مش بقولك كدا عشان هو اخويا لأ انا بقولك الي هو قاله 

هزت كاميليا راسها و قالتلها بسخرية 

كاميليا...و المفروض عليا بقى اني اعرف منين؟

حبيبة...م انا قولتله كدا و ماما كمان قالتله 

كانت لسه هترد عليها بس سمعت صوت امها و هي بتناديها 

حبيبه...تعالي يلا 

هزت كاميليا راسها برفض و قالت 

كاميليا...لا مش عايزه اشوفه انا زعلانه منه جدا 

حبيبة...بس كدا هتحرجي مامتك لأنها ندهتلك يا كاميليا ...اخرجي عشان مامتك

هزت كاميليا راسها بمعنى ماشي 

و حبيبة شالت نوح و خرجوا 

...لا اله الا الله وحده لا شريك له 

اول م خرجوا بصت حبيبة لأخوها بلوم و متكلمتش 

و كاميليا الي قالت لأمها 

كاميليا...ايوا يا امي 

جهاد...تعالي اقعدي معانا 

راحت كاميليا غصب عنها عشان خاطر امها 

و رجعوا كلهم يتكلموا تاني ف نفس الموضوع لحد اكتر من ساعة لحد م خلاص مبقاش في خناق و طبعا حبيبة اصرت على كاميليا و فضلت تهددها انها مش هتعمل قراية فاتحة من غيرها ف اضطرت كاميليا انها توافق

....لا اله الا الله وحده لا شريك له الملك و له الحمد

كانت مليكة ف اوضتها بتعيط جامد و كانت بتكلم مودة الي كانت زعلانه عليها جدا 

فضلت مليكة اغلب المكالمة تعيط بس مكنتش بتتكلم غير عشان تقول انها ندمانه انها مقالتلوش و كل دا 

مليكة...انا خايفة يقول لـ ماما و تزعل مني 

مودة...اكيد اخوكي هيخاف على مامتكوا يا مليكه و مش هيحب انه يزعلها صح ولا ايه 

هزت مليكة راسها كذا مرة و هي بتحاول تطمن نفسها 

بس رجعت عيطت تاني و هي بتقول لمودة

مليكة...قالي انه مش عايز يتكلم معايا تاني يا دكتور ولا عايز يشوفني اصلا 

نزلت دموعها بحزن و قالتلها

مليكة...كلمته واجعاني اوي يا دكتور انا من و انا صغيره و انا متعلقة بـ ابيه اوي يمكن اكتر كمان من اختي التانية 

كانت مودة هترد بس مليمة قاطعتها و هي بتقول

مليكة...هو معلقش ولا قال اي حاجه بخصوص اني بتعالج نفسيا هو كدا ايه؟..

كانت لسه مودة هترد عليها بس مليكة قفلت التليفون بسرعة لما لاقيته دخل اوضتها و علامات الصدمة و الغضب مرسومين على وشه ووووو


18

كان بيبص على ورق امتحاناتها و هو الغضب مالكه بس اتنفض من مكانه بزهول لما اتعادت جملتها تاني ف دماغه و هي بتقول

مليكة بدموع...." بغيب من محاضراتي عشان بروح لـ دكتوره نفسيه يا ابيه "

بص لسلم الفيلا و ف ثواني كان طلع لحد عندها 

كان ماشي ف الطرقة و سمع صوتها و هي بتكلم مودة و بتقولها بصوتها الي كله عياط

مليكة...انا عارفه اني غلطت لما مقولتوش من الاول بس كان غصب عني والله خفت اقوله يا دكتور مودة خفت يسخر مني او يتعصب عليا

فتح الباب بصدمة و زهول من الي سمعه متأخر جدا 

اول م شافته قفلت التليفون بسرعة و قامت وقفت بخوف منه 

بصت للأرض بخوف منه و قالت بصوت واطي و هي الدموع في عيونها لما افتكرت انه جاي يزعقلها تاني 

مليكة...انا اسفه يا ابيه مش هغيب من المحاضرات تاني

راحلها بخوف و قالها

مروان...ايه الكلام الي انا سمعته دا يا مليكة 

بصتله بخوف من ان يكون الخبر اتنشر ف كل مكان و ف مواقع التواصل الاجتماعي و يتإذي ف شغله بسببها

ردت عليه بخفوت من خوفها و هي بتقوله

مليكة...ايه ؟

رد عليها بزهول و هو بيسألها و بيقولها

مروان...انتي بتتابعي مع دكتور نفسي يا مليكة ؟

هزت راسها و الدموع في عيونها و قالتله

مليكة...ايوا دكتور مودة  دويدار 

هز راسه يمين و شمال بزهول و هو بيقولها

مروان..طب ليه

دمعت عيونها و قالتله

مليكة...انا اسفه بس غصب عني انا كانوا العيال ف المدرسة بيتنمروا عليا يا ابيه لحد م جالي اكتئاب من قلة ثقتي في نفسي 

كان مصدوم من الي بيسمعه و قالها بحزن

مروان...و مقولتليش ليه من بدري يا مليكة !

نزلت دموعها بحزن و قالتله

مليكة...خفت تتإذي ف شغلك و خفت اوي انك تتريق عليا زيهم او تتعصب مني عشان مجنونة 

دمعت عيونه بحزن على اخته و على كمية التنمر الي انعرضتلها لدرجة الاكتئاب 

ابتسملها بتشجيع و قالها 

مروان...اول و اخر مره تخبي عني اي حاجه تاني و وعد مني دا هيفضل سر بينا حتى ماما مش هقولها بس توعديني انك مش هتكذبي تاني او تخبي عليا حاجه ماشي

هزت راسها و هي مبتسمة و الدموع في عيونها و قالتله

مليكة...ماشي 

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

تاني يوم كان البيت كله مقلوب و كله شغال ف البيت عشان يلحثوا يخلصوا التزيينات قبل معاد الناس 

اما عنها هي ف كانت بتلعب بالبلالين مع ايناس 

دخلت امها بغضب و عي بتقولها

حنان...طب قومي ساعدينا ولا اعمليلك حاجه بدل م انتي عامله زي الطفله كدا 

كانت لسه حبيبة هترد بس ايناس شبقتها و ردت و هي بتلعب بالبلونه و بتقول لحنان

ايناس...ايه يا تيتا انتي عايزاني اقعد لوحدي يعني 

ضحكت حنان عليها و بصت لحبيبة و هي بتقولها

حنان...على الاقا قومي حضري الدريس الي هتلبسيه 

جاولتها حبيبة و هي بتحدف البلونه لإيناس 

حبيبة...محضرة كل حاجه 

مشيت حنان و هي حسه انها هتتشل و ايناس رجعت تجيب كذا بلونه تانيه و تحدفها على حبيبة و هي بتضحك

...استغفر الله. العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 

عدى وقت كانت حبيبة لبست دريس لونه اوفايت و طرحة بنفس اللون 

دخلت كاميليا ليها و كانت مبهوره من شكلها جميل اوي

كاميليا...شكلك جميل اوي اوي تبارك الله 

ابتسمتلها حبيبة و قالتلها

حبيبة...بجد يا كامي

هزت كاميليا راسها بتأكيد و قالتلها

كاميليا...ايوا جدا 

ابتسمتلها حبيبة و هي مبسوطة 

جيه اسلام و هو ماسك في ايده صينية عليها عصاير و بيقول لحبيبة و هو مد ايده ليها بالصينيه

اسلام...يلا عشان تخرجي 

اتوترت حبيبة جدا و هزت راسها يمين و شمال بنفي و قالتله

حبيبة...لا يا اسلام بلاش

استغربت كاميليا منها و قالتلها

كاميليا...اي يا بنتي 

اتكلمت حبيبة بتوتر و هي بتقولها

حبيبة..يا كاميليا افرضي وقعت مني هتحرج اوي و ممكن اعيط

ضحكت كاميليا و قالتلها

كاميليا...لا يا شيخة متقلقيش 

اتنهدت بخوف و خدت من اسلام الصينيه و خرجوا 

بصت للأرض بكسوف لما سمعت صوت عبير و هي بتقول كلمات كتير كلها مدح فيها زي " ما شاء الله " " قمر " و كلمات زي كدا كتير 

رجعوا تاني يتكلموا شوية في كلام زي الاتفاقات و كدا و الي لاحظته انهم كل حاجة اخوها او ابوها يقولوها لازم يعترضوا عليها ف الاول و بعدين يوفقوها غير كدا لا 

اتكلمت حنان و هي بتقول

حنان...طيب تعالوا احنا نقعد ف البلكونة و نسيبهم يتكلموا هما

كانت حبيبة مضايقة من الي امها عملته جدا بس مكنش ينفع انها تتكلم عشان متخرجهاش و بالفعل راحوا كلهم البلكونة ة اتبقى في الريسبشن هي و حمزة 

اتكلم حمزة و هو بيقولها

حمزة...عندك كام سنه 

ابتسمت ف نفسها بسخرية و قالت ف بالها " بدأ التحقيق "

جاوبته و هي بتقول

حبيبة...23 و انت

رد عليها و هو بيقولها

حمزة...29 

هزت راسها و متكلمتش و هو قالها

حمزة...عرفت انك بتشتغلي

هزت راسها بتأكيد و هو قالها 

حمزة...هتسيبي الشغل

معجبتهاش صيغة الأمر الي بيتكلم بيها و قالتله بسخرية

حبيبة...اااه دا انت نرجسي بقى 

تجاهل كلامها و هو بيقولها

حمزة...نرجسي بثى مش نرجسي ف النهاية كلمتي هتمشي

جاوبته بثقة و هي بتقوله

حبيبة...حتى لو قولتلك اني مش موافقه؟

هز راسه بتأكيد و قالها

حمزة...اه 

هزت راسها هي كمان و قالت

حبيبة...انت كلمتك هي الي بتمشي بس انا بقى الي القرار ف ايدي

كانت جملتها دليل على انها هترفضه و ف الوقت دا رجعوا عيلة كل واحد فيهم تاني و انتهت المقابلة 

اول م باب الشقة اتقفل لما مشيوا بصت حبيبة لأسلام اخوها و قالتله

حبيبة...مرفوض

بص اسلام لأبوه و ابتسموا على نجاح خطتهم ان حبيبة هي الي رفضته مش هما

قالت رضوى بضيق و حزن من حبيبة

رضوى...لييييه يا حبيبة كدا اتا كنت عايزه يبقى في خطوبة 

قالتلها حبيبة بلا مبالاه

حبيبة...بس يا بت 

اتأففت رضوى بضيق منها و متكلمتش 

و ايناس خدت بلونه و راحت لحبيبة عشان يهزروا تاني 

بالفعل رجعوا يهزروا باللونه لحد م ف مره و حبيبة بتحدف البلونه لإيناس البلونه فرقعت 

اتخض نوح و عيط 

راحت حبيبة ضاحكت على شكله و هو مخضوض لحد م عيونها دمعت 

فضلت كاميليا تطبطب عليه عشان يهدى و ميعيطش و اسلام قال لـ حبيبة بزهول

اسلام...بتضحكي على طفل عشان بيعيط 

راحت امهم ردة عليه و هي بتقول عليها

حنان...جبروت 

اتكلمت حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...طب مش كان شكله يضحك 

ضحكوا على كلامها و خلص يوم وسط ضحكهم و هزارهم سوا

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

جيه تاني يوم

كانت حبيبة ف المدرج الكلية بعد م المحاضرة التانية خلصت 

اتكلمت كارولين و هي بتقولها

كارولين ...ايه الاخبار 

فهمت حبيبة قصدها و قالتلها بلامبالاه

حبيبة...رفضته

هزت مايفين راسها و اتكلمت و هي بتقول

مايفين ...م دا المتوقع 

ابتسمت حبيبة على رد مايفين و متكلمتش 

دخل مروان المدرج و ف ثواني كان سكت الكل 

بدأ مروان المحاضرة على طول و كان الكل مركز جدا عشان ميتحطوش ف نفس الموقف بتاع الامتحان تاني للمرة التالتة

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه

في نفس الوقت ف كلية مليكة 

كانت ف المدرج و كانت مركزة جدا ف الشرح 

و سما كانت مبتسمة بفرحة انها سمعت كلامها و ابتدت انها تختم بدراستها و محاضراتها 

عدى وقت مش قليل و خلصت المحاضرة 

قالت روان و هي موجهه كلامها لـ سما 

روان...سما ايه رأيك بما ان مبقاش في محاضرات تانيه نخرج بقى

بصت سما لـ مليكة و قالتلها

سما...ايه رأيك يا موكه 

هزت مليكة راسها يمين و شمال بعدم معرفة و قالتلها

مليكة...مش عارفه لسه 

ردت روان و هي بتقول لـ سما بضيق

روان...خلاص يا سما يلا احنا نخرج 

بصتلها مليكة و متكلمتش و سما بصتلها بحده و رجعت بصت لمليكة تاني 

و مليكة هزتلها راسها بتأكيد و قالتلها

مليكة...روحي انتي

هزت سما راسها يمين و شمال و هي بتقولها

سما...بس يا مليكة انا عايزاكي معانا 

ابتسمتلها و قالتلها

مليكة...مرة تانيه بإذن الله

هزت سما. راسها و متكلمتش و روان خدتها و مشيوا و فضلت مليكة لوحدها

جيه ف بالها مشهد من عشر سنين لما كانت ف المدرسة و كانت فرحانه انها هتتصاحب على واحده معاها ف الفصل و جت صاحبة البنت دي خدتها من مليكة و فضلت مليكة برضو لوحدها 

اتنهدت بحزن و حست انها ممكن تعيط بس مسمحتش لنفسها بـ دا ابدا و خدت ازازة الماية شربت عشان تحاول انها تمشي غصت حزنها 

راحت لعربيتها مشيت من قظام الكلية و هي بترن على مروان 

معداش ثواني و كان رد عليها و هي بيقولها

مروان...الو يا ملوكة 

ابتسمت مليكة و قالتله

مليكة...ازيك يا ابيه

مروان...الحمدلله بخير و انتي عامله ايه

هزت راسها و قالتله

مليكة...الحمدلله

كان صوتها حزين و هي بتقولها و هو زعل جدا عشانها 

كملت كلامها و هي بتقوله 

مليكة...هـ هو انا ممكن اروح لدكتور مودة يا ابيه ؟

رد عليها بتأكيد و هو بيقولها

مروان...اكيد طبعا 

ابتسمت و قالتله

مليكة....و ماما ؟

مروان...متقلقيش انا هتصرف 

هزت راسها و قالتله 

مليكة...ماشي ..شكرا يا ابيه

ابتسم و قالها

مروان...العفو يا ملوكه 

ابتسمت و قفلت المكالمة و اتجهت بعربيتها لطريق عيادة مودة و هي فرحانه انها عرفته 

...لا اله الا الله وحده لا شريك له 

كانت خارجه هي و صحابها من الجامعة و قالتلهم

حبيبة...تعالوا نروح المول نشتري حاجات

وافقوا فكرتها جدا و بالفعل راحوا المول 

دخلوا محل طرح 

و اشترت حبيبة كذا طرحه ليها و كارولين بصت لحبيبة و حبيبة فهمت بصتها و بصت لمايفين الي كانت باصة لطرحة معينه و من الواضح انها لفتت نظرها 

راحت كارولين خدت الطرحه و حطته على دماغ مايفين و حبيبة عجبها شكلها جدا و قالت

حبيبة...شكلك تحفه بالطرحة يا مايفين

هزت كارولين راسها بتأكيد و قالتاها

كارولين...جدا 

بصت مايفين ف المراية الي قدامها بتردد و قالتلهم 

مايفين...بجد

هزوت راسهم بتأكيد فورا و بالفعل اشتروها 

اتكلمت كارولين و هي بتقولهم و هي بتشاور على محل بيبيع فسانين محجاب

كارولين...تعالوا ندخل المحل دا نشوفلك دريس يليق ع الطرحة 

دخلوا المحل و كان في دريس جميل اوي و اشترته مايفين و كارولين اشترت هي كمان واحد 

و ادتهولها و هي بتقولها 

كارولين...دا هدية مني ليكي 

ابتسمت مايفين و حضنتها و هي بتقولها 

مايفين...شكرا اوووي يا كارو بجد 

ابتسمتلها كارولين و متكلمتش و رجعوا يلفوا ف المول تاني و يشتروا كذا حاجه 

...استغفر الله العظيم و اتوب اليه

_انا مبسوطة اوي اوي اوي 

كانت جملة مليكة الي قالتلها بفرحة لدكتورة مودة 

ابتسمتلها مودة و قالتلها

مودة...صدقتيني بقى لما قولتلك تقوليلهم

هزت مليكة راسها بمعنى ايوا بس رجعت اتبدلت ملامح وشها للحزن تاني و قالت لـ مودة

مليكة...بس لسه ماما متعرفش

هزت مودة راسها و قالتله

مودة...ابقي قوليلها 

هزت مليكة راسها و قالتلها 

مليكة...اول م اروح هقولها على طول ووووو


19

رجعت حبيبة من المول بعد م اشترت حاجات كتير جدا و طبعا منسيتش اختها و جابتلها هي كمان دريسات عشان متزعلش 

دخلت حبيبة البيت و هي بتدور بعيونها على رضوى 

ملقتهاش ف راحت للمطبخ لأمها و سألت امها عليها

حبيبة...اومال رضوى فين يا ماما ؟

ردت عليها حنان و هي بتقولها 

حنان...راحت لـ جودي صاحبتها 

قفلت حبيبة حواجبها باستغراب و قالتلها 

حبيبة...جودي مين دي كمان ؟

حنان...بت كدا معاها ف المدرسة و ساكنه ف العمارة الي قدامنا 

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...طيب

و دخلت اوضتها 

مسكت تليفونها و هي بتجيب رقم اختها 

استنت لحد ردت عليها

رضوى...الو 

ردت عليها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...تعالي

استغربت رضوى و قالتلها

رضوى...انتي ف البيت

جاوبتها حبيبة بتأكيد و هي بتقولها

حبيبة...ايوا

هزت رضوى راسها و قالتلها

رضوى...انا جايه 

ابتسمت حبيبة و قالتلها و هي بتستعجلها

حبيبة...متتأخريش هعد لحد عشرة تكوني ف البيت 

ضحكت رضوى و قالتلها

رضوى...حاضر يلا سلام 

قفلت المكالمة و بصت لصاحبتها و قالتلها

رضوى...اختي رجعت ف همشي بقى يلا باي

ردت عليها جودي و هي زعلانه و قالتلها

جودي...يا رضوى انتي كنتي لسه جايه 

ابتسمتلها رضوى و قالتلها

رضوى...ابقي تعالي انتي بقى 

هزت جودي راسها و قالتلها

جودي...هبقى اقول لماما 

في الوقت دا جت ام جودي و هي معاها عصاير ليهم بس اتفاجئت لما لاقيت رضوى هتمشي و قالتلها

شيرين...ايه دا يا رضوى 

ابتسمتلها رضوى و قالتلها

رضوى...معلش بقى يا طنط مضطرة امشي

شيرين...دا انا لسه جايبالكوا العصير اهو

رضوى...مره تانية ان شاء الله 

سكتت شيرين و هي زعلانه انها هتمشي و رضوى قالتلها

رضوى...ابقوا تعالوا انتوا بقى المره الجايه

ابتسمتلها شيرين و قالتلها

شيرين...ان شاء الله 

و جودي وصلت رضوى لحد الباب 

...استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه

رجعت رضوى البيت و اول م دخلت لاقيت حبيبة بتشدها بسرعة

قالتلها رضوى بخضه و هي ماشية وراها

رضوى...في ايه يا حبيبة ؟؟؟

مردتش حبيبة عليها كملت طريقها لحد اوضتها

دخلوا الاوضة و شافت رضوى شنط من الواضح انها لـي محلات هدوم 

خدت حبيبة شنطة منهم و اديتها لـ رضوى بابتسامة و هي بتقولها

حبيبة...خدي

استغربت رضوى و قالتلها

رضوى...اي دا

ردت عليها حبيبة و هي على وشها نفس الابتسامة 

حبيبة...شوفي انتي بقى 

فتحت رضوى الشنطة و خدت الي موجود فيها و ابتسمت بفرحه لما لاقيته فستان 

قالت لحبيبة بفرحة

رضوى...دا ليا ؟؟؟

هزت حبيبة راسها بمعنى ايوا و قالتلها 

حبيبة...ايوا 

كملت كلامها و هي بتقولها

حبيبة...و كمان في واحد تاني

ردت عليها رضوى بحماس و هي بتقولها 

رضوى...هو فين 

ابتسمت حبيبة عليها و ادتلها شنطة تاني 

و كان فستان جميل جدا 

دمعت عيون رضوى من كتر حبها لأختها و حضنتها 

ضحكت حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...انتي هتعيطي يا رضوى ؟

مسكت رضوى دموعها و قالتلها

رضوى...انا بحبك

ابتسمت حبيبة و قالتلها 

حبيبه...و انا كمان يا روحي 

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

اما عند مايفين ف اول م دخلت شقتها لاقيتهم متجمعين في الريسبشن

ابتسمتلها امها و هي بتقولها 

فاطمة...حمدلله على السلامه يا بنتي

ابتسمت مايفين و قالتلها

مايفين...الله يسلمك يا حبيبتي

انضمت مايفين ليهم و قالتلهم

مايفين...انا و صحابي كنا ف المول انهاردة و كان في طرحة لفتت نظري و هما جابوهالي و كمان خلوني اشتري فستان للطرحة و كارولين يا ماما بنت طنط ميرا الي حكتلك عنها

هزت فاطمة راسها بمعنى انها فاكراها و مايفين كملت كلامها و هي بتقول

مايفين...هي كمان جابتلي فستان و قالتلي انه هدية منها ليا عشان تشجعني اني اتحجب و كدا 

ابتسمت فاطمة و شريف ابوها 

اتكلم شريف و هو بيقول

شريف...حلو ياريتك تتحجبي بقى

هزت مايفين راسها و قالتلهم

مايفين...ان شاء الله 

كملت بحماس و هي بتسألهم

مايفين...هنزل بكرة الجامعة بالحجاب ؟

هزوا راسهم بالموافقه على طول و هي فرحت اوي 

...لا اله الا الله وحده لا شريك له 

تاني يوم كانت حبيبة متأخرة جدا على الجامعة 

عدت عليها كارولين الي ساكنه ف نفس الشارع بتاعها و مشيوا و هما بيكلموا مايفين 

حبيبة...انتي فين

ردت عليها مايفين و هي بتقولها

مايفين...ف البيت

اتصدنت حبيبة و قالتلها

حبيبة...انتي بتهزري ولا بتتكلمي جد

هزت مايفين راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها

مايفين...لا بتكلم بجد

ابتسمت حبيبة و قالتلها

حبيبة...و دا ليه

ردت عليها مايفين و هي بتقول

مايفين...يا حبيبة انا مش عارفه انزل بالحجاب حسه الناس كلها هتبص عليا

سكتت حبيبة و متكلمتش 

و قالت لـ مايفين

حبيبة...معلش يا مايفين تعالي على نفسك المرة دي

سكتت مايفين و مردتش و دا كان دليل على رفضها

اتكلمت حبيبة بزهق و هي بتقولها

حبيبة...هو المفروض دلوقتي ايه يعني ؟

ردت عليها مايفين و هي بتقولها

مايفين...تعالوا خدوني معاكوا 

ضحكت حبيبة و قالتلها 

حبيبة...بجد ؟

هزت مايفين راسها و قالتلها

مايفين...لو سمحتي يعني

ردت عليها حبيبة بنفاذ صبر و هي بتقول

حبيبة...حاااضر يا مايفين حااضر

و قفلت السكة بصتلها كارولين و قالتلها

كارولين...في ايه

ابتسمت حبيبة و قالت

حبيبة...هنعدي على الهانم ناخدها 

هزت كارولين راسها و قالتلها

كارولين...اه يعني المحاضرة الاولى راحت علينا

سألتها حبيبة و هما ماشيين

حبيبة...مين كان المحاضرة الأولى ؟

كارولين...دكتور مروان

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...كملت 

و بالفعل راحوا خدوا مايفين من البيت بالرغم من انها مش ساكنه معاهم ف نفس الشارع ولا ف نفس المدينة اصلا و راحوا سوا على الكلية 

اتكلمت حبيبة و هي بتقول

حبيبة...هي الساعة بقت كام دلوقتي ؟

مايفين...معداش من المحاضرة غير عشر ظقايق بس

بصتلها حبيبة بغضب و مايفين قالتلها بصوت واطي

مايفين...سوري

اتكلمت كارولين و هي بتقولها

كارولين...عادي اكيد هيدخلنا احنا ف اخر التيرم و لازم نحضر 

هزت مايفين راسها بتأكيد و حبيبة هزت راسها برفض و قالتلهم

حبيبة...روحوا انتوا انا هقف هنا لو لاقيته دخلكوا هاجي غير كدا مش هحرج نفسي

هزت كارولين راسها و قالتلها

كارولين...ماشي

و بالفعل راحوا ناحية باب المدرج و خبطوا و فتحوا الباب كل دا تحت انظار حبيبة الي كانت واقفه جمبهم بس مش باينة 

سمعت صوت مروان و هو بيقولهم

مروان...اتأخرتوا ليه ؟

ردت كارولين و هي بتقوله

كارولين...معلش يا دكتور غصب عننا بجد

هز راسه و قالهم

مروان...اتفضلوا

هنا ظهرت حبيبة و جت تدخل هي كمان المدرج راح منعها و هو بيقولها

مروان...انتي رايحة فين

ردت عليه و هي بتشاور عليهم و بتقوله

حبيبة...داخله المدرج عشان احضر المحاضرة

ابتسم بسخرية و قالها

مروان...انا سمحتلك تدخلي

شاورت عليهم بزهول و هو عاد كلامه و هو بيقول

مروان...انا سمحتلهم هما لأنهم اعتذروا و استأذنه انتي بقى داخله كدا من غير ختى م تقولي السلام عليكم و بعدين هما ولا مره اتأخروا مخدش بيتأخر غيرك يعتبر

هزت راسها بنفي و قالتله

حبيبة...انا جاية معاهم 

هز راسه و قالها 

مروان...ااه يعني انتي الي اخرتيهم بقى

هزت راسها بنفي و هي بتبص لمايفين و بتقوله

حبيبة...لا والله دي مايـ...

قطع كلامها و هو بيقولها 

مروان...بره

اتصدمت من طرده ليها قصاد الكل كدا و بصت لـ مايفين و متكلمتش 

كان لسه هسقولها انها تطلع بره للمرة التانية بس مايفين اتكلمت و هي بتقول

مايفين...معلش يا دكتور انا الي اخرتهم غصب عني معلش خليها تحضر 

سكت شوية و بعدين هز راسه بمعنى ماشي و قالهم

مروان...اتفضلوا

اتكلمت ببرطمة و هي بتقول بتوعد

حبيبة...ماشي انا هقول لأسلام و هو يشوفله صرفة معاك بقى دا ايه القرف الي ع الصبح دا 

كان عارف انها بتتكلم عنه حاول يخفي ابتسامته و نجح ف كدا و اتكلم بحده و هو بيقول 

مروان...انا مش عايز نفس ف القاعة 

عرفت ان الكلام عليها و هو بدأ شرح المحاضرة من جديد

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

في بيت حبيبة 

كانت امها بتتكلم ف التليفون مع صاحبتها الي كانت بتقولها

خديجة...طب م تيجي يا حنان 

ضحكت حنان و قالتلها

حنان...لا يا شيخه تسلمي يا رب

اتكلمت خديجة بجدية و هي بتقول

خديجة...انا بتكلم بجد تعالي و كمان لو كدا هاتي سعاد هي كمان 

اتكلمت حنان و هي بتقول

حنان...سعاد دلوقتي عند بنتها 

خديجة...خلاص مش مشكلة تعالي و لما ترجع من عند بنتها ابقي هاتيها و تعالوا 

حنان...مش هينفع يا خديجة معلش

اتكلمت خديجة بزعل و هي بتقولها

خديجة...ليه بس 

حنان...المكان بعيد جدا عليا و اسلام على طول ف الشغل و حبيبة يا اما ف الجامعة او ف الشغل  هي كمان

ردت عليها خديجة و هي بتقولها

خديجة...قوليلها تاخد اجازة و خليها تجيبك و تعالوا انهارده ...ماشي ماشي يلا هستناكوا 

مدتهاش فرصة للرفض و نهت المكالمة. 

اتصلت خديجة بحبيبة الي كانت ف المحاضرة و مضايقة جدا من مروان عشان بس قالها اطلعي بره قدام زمايلها 

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

عدى مش اقل من ساعة و كانت خلصت المحاضرة

لاقيت حبيبة اتصالات كتير اوي من امها 

راحت اتصلت بيها و استنت لحد م امها ردت 

حنان..انا بتصل بيكي مبترديش كل دا ليه 

ردت عليها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...كنت ف المحاضرة يا ماما معلش

ردت عليها حنان و قالتلها

حنان...طيب انتي قدامك قد اي كدا

استغربت حبيبة و قالتلها

حبيبة...محاضرة كمان و بعد كدا هروح للمطعم

ردت حنان ة هي بتسألها و بتقولها

حنان...مينفعش تاخدي اجازة

هزت حبيبة راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها

حبيبة...كدا هنزل الجمعة الجاية الس هو يةم اجازتي و انا م بصدق 

حنان...يا حبيبة معلش المره دي بس

هزا حبيبة راسها بالموافقه و قالتلها

حبيبة...حاضر يا ماما بس هو في ايه

تجاهلت حنان سؤال بنتها و سألتها و هي بتقولها

حنان...هو انتي كدا هتخلصي على الساعة كام ؟

ردت عليها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...على الساعة 3 كدا ان شاء الله

هزت حنان راسها و قالتلها

حنان...ماشي بس متتأخريش

استغربت حبيبة و قالتلها

حبيبة...هو في ايه يا ماما

مردتش حنان عليها و قالتلها

حنان...يلا بقى سلام دلوقتي هروح اجهز الغدا 

استغربت حبيبة بس قالتلها

حبيبة....سلام

قالتلها كارولين باستغراب

كارولين...في ايه ؟

هزت حبيبة راسها يمين و شمال و عي مش فاهمه حاجه و قالتلها

حبيبة...هروح اكلم المطعم و هقولهم اني مش جايه

مايفين...ماشي

و بالفعل كلمت المطعم و اعتذرتلهم عن حضورها انهاردة 

اتكلمت مايفين و هي بتقولهم

مايفين...يلا ناكل بقى قبل م المحاضرة تبدأ 

...استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 

عدى وقت كانت خلصت مليكة محاضراتها ف الجامعة و رجعت البيت 

اول م دخلت البيت شمت ريحة اكلات كتير 

راحت للمطبخ لاقيت امها عاملة اصناف اكل كتير جدا 

استغربت و قالتلها

مليكة...ايه كل دا يا ماما ..هي مرام و العيال جايين ؟

قالتلها خديجة بابتسامة

خديجة...تصدقي فكرة هكلمها اقولها تيجي هي كمان 

زاد استغراب مليكة الممزوج بشوية خوف و قالتلها

مليكة...هو في حد غيرها جاي ؟

هزت خديجة راسها و قالتلها

خديجة...ايوا

حست مليكة بالخوف و التوتر و سألتها و هي بتقولها

مليكة...  مين ؟

ردت عليها خديجة و هي مشغولة ف ترتيب الاكل و بتقولها

خديجة...واحده صاحبتي من زمان اوي كانت امها و امي جيران و عرفتها من وانا عندي 8 سنين لحد دلوقتي

استغربت مليكة و قالتلها

مليكة...اول مره اسمع عنها

هزت خديجة راسها و قالتلها

خديجة...دي مرام اختك عارفاها و بتحبها اوووي

بس برضو مليكة مكنتش عارفاها ف سكتت 

راحت خديجة قايلالها بتوضيح عشان تعرفها 

خديجة.. اسلام ابنها هو شريك اخوكي ف الشركة

برضو معرفتهاش لكن هي عارفه اسلام ف هزت راسها بمعنى ماشي و كانت هتمشي بس قالتلها 

مليكة...ماما ممكن متنادينيش 

استغربت خديجة و قالتلها

خديجة...يعني ايه؟

هزت مليكة راسها و قالتلها

مليكة...يعني انا دلوقتي هطلع اوضتي و غالبا هنام ف متنادينيش ماشي

هزت خديجة راسها و قالتلها

خديجة...اومال هتتغدي امتى دا انتي تلاقيكي مكلتيش من الصبح

هزت مليكة راسها و قالتلها

مليكة...مش مهم لما طنط دي تمشي او ابقي طلعيلي طبق معلش

استغربت خديجة بنتها بس قالتلها

خديجة...ازاي يعني يا مليكة

ردت عليها مليكة و هي بتقولها 

مليكة...خلاص يا. ماما انا هكلم سما و نخرج ناكل بره

قالتلها خديجة بسرعة 

خديجة...ليه يعني معندكيش اكل ف بيتك ولا ايه هتاكلي معانا يعني هتاكلي

ضرب قلبها الخوف و التوتر 

سكتت و طلعت اوضتها بسرعة 

كل دا و خديجة مستغربة جدا 

...لا اله الا اللهوحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير 

رجعت حبيبة البيت و هي مش فاهمه حاجه كل شوية طول م هي ف الطريق امها تتصل بيها تستعجلها و تقفل تاني

اول م وصلت البيت لاقيت امها ف الريسبشن و باين انها خارجة 

سألتها حبيبة باستغراب و هي بتقولها

حبيبة...انتي رايحة فين ؟

قالتلعا حنان بسرعة عشان تستعجلها و تخليها توافق على طول

حنان...يلا بسرعة تاني معايا

سألتها حبيبة بزهول و هي بتقولها

حبيبة...طب فهميني طيب في ايه !!!

اتكلمت خديجة و قالتلها

خديجة...رايحة لواحده صاحبتي و هي ساكنه بعيد و اخوكي ف الشغل 

اتكلما باستغراب و هي بتقولها

حبيبة...طب م تستني لوقت يكون اسلام اجازة !

هزت حنان راسها يمين و شمال و قالتلها

حنان...قولتلها و هي مصرة اني اروحلها ف تعالي معايا

سألها حبيبة باستغراب و هي بتقولها

حبيبة...مين صاحبتك دي ؟

ردت عليها حنان و هي بتقولها

حنان...خديجة كانت جارتنا زمااان من و انا عندي 8 سنين كدا

استغربت حبيبة و متكلمتش ف قالتلها حنان بتوضيح

حنان...ابنها يبقى مروان شريك اخوكي ف الشركة يلا بقى عشان منتأخرش

اتصدمت حبيبة من الي سمعته و قالتلها و هي مبتسمة بصدمة 

حبيبة...لأ لحد هنا و لأ انسي ووووو


20

وقفت قدام فيلا اقل م يقال عنها انها جميلة 

فاقت من انبهارها بمنظر الفيلا على صوت امها و هي بتقولها

حنان...يلا يا بنتي ؟

بصت لأمها بلوم انها برضو اصرت انها تروح معاها بس ابتسمت على امها لما افتكرت ازاي امها فضلت تسعجلها و تقولها يلا و هتأخر و معرفش ايه عشان تروح معاها على طول و بالفعل نجحت خطة امها و راحت معاها

رنوا الجرس و استنوا شويه 

اتفتح الباب و ظهرت واحده تقريبا قد امها ف السن 

سلمت عليهم و رحبت بيهم جدا كل دا تحت استغراب حبيبة الي مكنتش فاهمه اي حاجه 

قالتلهم خديجة بابتسامة فرحة و ترحيب

خديجة...اتفضلوا اتفضلوا 

دخلوا الفيلا و حبيبها مرفعتش عيونها من على الأرض لأن هو دا الي امها ربتها عليه انها بتفضلش تبص على كل تفاصيل المكان و كدا و خديجة خدت بالها من دا و ابتسمت على حسن تربيتها 

كانوا قاعدين ف الريسبشن و حنان قالت لخديجة بابتسامة 

حنان...بقالنا كتير اوي م اتقابلناش 

هزت خديجة راسها بمعنى ايوا و فضلوا يتكلموا شوية كل دا و حبيبة ساكته كان كل الي ف بالها انها كان زمانها دلوقتي يا اما ف بيتها مع اختها او مع صحابها 

هي من زمان و هي مبتحبش تروح عند حد لأنها بتحس انها مقيدة لأنها اغلب الاوقات مش بتتكلم 

ابتسمت لخديجة لما سمعتها موجهه الكلام ليها و قالتلها

خديجة...عاملة ايه يا حبيبة 

هزت حبيبة راسها بمعنى تمام و قالتلها و لسه الابتسامة على وشها 

حبيبة...الحمدلله يا طنط بخير

ابتسمتلها خديجة و قالتلها

خديجة...طبعا تلاقيكي مش فاكراني خالص

هزت راسها بتأكيد و هي مبتسمة و خديجة قالتلها

خديجة...انا و ماما صحاب من و احنا عندنا 8 سنين و شوفتك كذا مره بس انتي كنتي صغيرة ف مش هتفتكري

معرفتش ترد تقول ايه ف اكتفت بابتسامة و متكلمتش

قالت حنان بابتسامة

حنان....اومال فين مليكة عايزة اشوفها

خديجة...ثانية واحده هروح اندهلها

هزت حنان راسها و اول م خديجة مشيت من الريسبشن قالت حبيبة لأمها بصوت واطي

حبيبة...متنسيش ان امتحاناتي الاسبوع الجاي دا ها 

هزت حنان راسها بمعنى حاضر بعد م فهمت ان حبيبة مش عايزه تقعد كتير هنا 

....لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير 

كانت مصدومة لما سمعت امها بتقولها انها تنزل تسلم على الضيوف 

اتكلمت و هي بتقولها بزهول ممزوج بالخوف

مليكة...يا ماما انا قولتلك اني مش عايزه انزل و اني هنام حتى مش عايزه اكل 

هزت خديجة راسها و قالتلها

خديجة...يا حبيبتي انتي هتسلمي بس مش هتقعدي يعني 

مكنتش عارفة تعمل ايه هي لحد دلوقتي مقالتش لأمها على موضوع انها بتتعالج نفسيا دا 

بصت لأمها لما قالتلها و هي مبتسمة 

خديجة...يلا يا ملوكة بقى ولا عايزه تحرجي ماما قدام الضيوف 

قالتلها مليكة بحزن

مليكة...انا لو نزلت هحرجك اكتر يا ماما

استغربت خديجة بس افتكرت انها بتقول كدا عشان يعني مش حبه الناس الي موجودة ف قالتلها

خديجة...دا انتي هتحبيهم اوي دا كفاية حبيبة 

هزت راسها باستسلام و قالتلها

مليكة...بس بليز هما خمس دقايق بس

ردت عليها خديجة بابتسامة و هي بتقولها

خديجة...خليهم عشرة

هزت مليكة راسها و هي بتدعي انهم يعدوا بسرعة 

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

عند مروان كان راح يجيب مرام اخته زي م امه قالتله

اتكلمت مرام و هي بتقوله

مرام...ساكت ليه يا مروان

هز مروان راسه بنفي و قالها 

مروان...عادي

ابتسمت لأنها متأكدة انه بيكذب عليها هي اكبر منه هو و مليكة و عارفاهم لما مبيبقوش عايزين يتكلموا 

اتكلمت بنت اخته الي كانت عندها 5 سنين و قالتله

دانا...هتخليني العب ماتش بلايستاشن معاك يا خالو ؟ 

ابتسم عليها و هز راسه بالموافقة و كان لسه هيتكلم سمع صوت اختها و الي كانت اصغر منها بسنتين و هي بتقول

لانا...و انا كمان يا خالو 

ضحك و قالهم

مروان...حاضر بس انهاردة مش هينفع عشان خالو لازم يروح الشركة ماشي

هزوا راسهم بالموافقة و هما مبتسمين بفرحة 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

كانت مليمة قاعده معاهم بعد م نزلتلهم و سلمت عليهم 

كانت بتعد الدقايق عشان يكملوا عشرة و تستأذن و تطلع اوضتها تاني 

بس بصت لأمها بصدمة لما سمعتها بتقولها هي و حبيبة

خديجة...انتوا كدا ليه 

و بصت لمليكة و قالتلها 

خديجة...خدي حبيبة و روحوا الجنينة و اتكلمي معاها متخليهاش ساكته كدا عشان متزهقش 

بصت مليكة لـ حبيبة و رجعت بصت لأمها تاني و هزت راسها بالموافقة بتردد 

قالت مليكة لـ حبيبة 

مليكة...تعالي

راحت حبيبة معاها و مشيوا للجنينة 

ابتسمت حنان و قالت لخديجة

حنان...عاملة زي حبيبة مبتتكلمش لما بتشوف حد غريب

هزت خديجة راسها يمين و شمال بأسى و سكتت 

و حنان كملت كلامها و هي بتقولها 

حنان...بس انا متأكده انهم هيبقوا صحاب 

ابتسمت خديجة و قالتلها

خديجة ....ياريت 

....استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه

كانوا قاعدين ف الجنينة و مليكة كانت ساكته تماما كانت كل شوية تفتكر كلام الدكتورة لما كانت بتشجعها انها تتكلم مع الناس بس كل م كانت تيجي تتكلم كانت بتخاف ف تسكت تاني 

بصتلها حبيبة و قالتلها بابتسامة 

حبيبة...عرفت ان اسمك مليكة 

هزت مليكة راسها بتوتر و توترها زاد لما افتكرت حبيبة هتتريق عليها 

بس بصت لحبيبة بفرحة و ابتسمامة لما سمعتها بتقولها 

حبيبة...اسمك تحفة بجد 

و عادت اسمها و هي مبهورة 

حبيبة...مليكة 

ابتسمتلها مليكة و قالتلها

مليكة...انتي كمان اسمك جميل 

ابتسمت حبيبة و متكلمتش

سألتها مليكة بعد تردد و هي بتقولها

مليكة...هو انتي عندك كام سنه

ؤدت عليها حبيبة و هي بتقولها بابتسامة 

حبيبة...شهر عشرة الي جاي دا هتم الـ 23

ابتسمت و قالتلها

مليكة...ابيه برضو عيد ميلاده شهر عشرة 

هزت حبيبة راسها بابتسامة و متنكرش انها اتفاجئت بس ف نفس الوقت مبينتش دا 

سألتها مليكة و هي بتقولها 

مليكة....انتي كام عشرة؟

حبيبة ...10 /10

هزت راسها بيأس و قالتلها بابتسامة

مليكة...لا هو 16 /10

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...و انتي عندك كام سنه

ردت عليها مليكة و هي بتقولها 

مليكة...شهر 9 هتم الـ 20 

ضحكت و قالتلها

مليكة....و عيد ميلادي يوم 10 زيك 

ابتسمت حبيبة بفرحة و قالتلها 

حبيبة...واو 

ضحكت مليكة و فرحت انها حست بالراحة ف الكلام مع حبيبة ف اتكلمت بعد تردد و هي بتقولها

مليكة...هو انا ممكن اخد رقمك و نبقى نتكلم ؟

هزت حبيبة راسها بتأكيد و قالتلها

حبيبة...اكيد طبعا 

و كتبتلها رقمها و مليكة سجلته و هي فرحانة 

شافت مليكة اتصال من امها ف قالت لحبيبة

مليكة...استني ثواني هروح اشوف ماما بتتصل ليه و هاجي تاني

هزت حبيبة راسها و مليكة دخلت الفيلا 

بس تليفون حبيبة رن و كانت مايفين 

ردت حبيبة عليها و كانوا بيتكلموا و حبيبة كانت بتتمشى ف الجنينة مع التأكيد على انها كانت بتتمشى ف الدايرة المحيطة لمكانها هي و مليكة مرحتش بعيد ولا اتمشت ف الجنينة كلها 

خلصت كلام هي و مايفين و لاقيت الي بيقولها 

مروان...اية دا انتي بتعملي ايه هنا !! وووو


21

سمعت صوته و هو بيقول

مروان...ايه دا انتي بتعملي ايه هنا ...؟

مكنتش عارفه تحدد هل دي سخرية ولا استغراب ولا سؤال عادي 

ردت عليه بثقة و هي نبرتها كلها بعدم فهم دليل على سخريتها و هي بتقوله

حبيبة...افهم ان دا طرد يعني  ؟

ابتسم على جوابها و ازاي ف ثواني عرفت تقلب الطربيزة و يبقى هو الي غلطان 

رد عليها و هو بيقولها

مروان...مجرد سؤال 

كمل كلامه بتوضيح و هو بيقول

مروان...اصل يعني انتي ولا جيتي هنا قبل كدا ولا مليكة صاحبتك ف جيتي عشانها ولا اي حاجة ف مستغرب بس 

كمل كلامه بابتسامة و هو بيحاول يبين انه مش غلطان او بمعنى اصح مش قصده يطرها

مروان...اتمنى متكونيش زعلتي

ابتسمت و ردت عليه و هي متأكدة انه كان قصده سخرية و انه يقولها بالذوق دا مش بيتك  و بتقوله

حبيبة...لا اكيد مش هزعل بس نصيحة مني اعمل بحث على اي سوبر ماركت بيبيع ذوق عشان الي انا شايفاه انك قليل الذوق يا دكتور مروان 

اتصدم من كلامها و حس بالغضب الشديد محدش يقدر انه يتجرأ و يتكلم معاه اصلا و تيجي دي تهزقه كدا 

ابتسم مروان و قالها بسخرية

مروان...و ايه لازمتها دكتور بقى

ابتسمت و شاورتله بمعنى انه معاه حق و قالت

حبيبة...ايوا صح دا 

عادت كلمتها تاني بس المره دي اختفت ابتسامتها و اتكلمت و هي بتقوله بتأكيد 

حبيبة...انت قليل الذوق يا مروان 

....استغفر الله العلي العظيم و اتوب اليه 

عدى ساعة كانت حبيبة بتضحك مع كلامهم و هزارهم بالذات لما خديجة تحكي عن طفولتها هي و حنان و ولا كأنها كانت لسه مهزقه ابنها من شوية 

على عكس مروان بقى الي كان ساكت تماما و اصلا مكنش طايق البيت كله و كان هيروح الشركة لولا امه الي اصرت عليه انه يقعد معاهم 

بس كله. كوم و فرحته و هو شايف مليكة فرحانه بوجود حبيبة و بتتكلم معاها و بتدور على اي موضوع و تتكلم عشان كلامها مع حبيبة ميخلصش دا كان كوم تاني خالص خلاه فرحان جدا و هو شايف بسمة الفرحة على وش اخته 

اتكلمت خديجة و هي بتضحك و بتقول لـ حبيبة 

خديجة...كنت انا و امك واحده مننا تخبط على باب الجيران و التانية تخبط على الباب الي قصاده و نجري 

ضحكوا و حبيبة بصت لأمها و قالتلها بضيق مصطنع

حبيبة...و لما كنتي بتعملي كدا يا ماما هانم كنتي بتزعقيلي انا و كارولين ليه بقى. ؟؟

ضحكت حنان و قالتلها

حنان...معلش م احنا امهاتنا كانت بتزعقلنا برضو 

ضحكوا على ذكرياتهم و حنان قالت لخديجة على حبيبة

حنان...كله كوم و دي طفولتها كانت كوم تاني

ركزوا كلهم باهتمام للي هتقوله خديجة ماعادا حبيبة الي كانت بتبصلها و على وشها ابتسامة تهديد و تحذير 

ضحكت مرام و هي بتقول لـ حنان

مرام...خلي بالك يا طنط 

بس حنان ولا همها اصلا و قالت لـ خديجة

حنان...اول يوم حضانة ليها وصلتها و كله تمام الاقي بعد ساعتين مديرة الحضانة بتكلمني طبعا اتخضيت 

هزوا راسهم بتأكيد الا حبيبة الي كانت مبتسمة لما عرفت امها هتقول ايه 

كملت حنان كلامها و هي بتقول 

حنان...الاقي المديرة بتقولي ...الحقي بنتك ضربت زميلتها و فتحتلها دماغها 

اتصدموا كلهم و بصوا لـ حبيبة بدهشه ازاي حد ملامحه بريئة كدا ممكن يكون شرير بالمنظر دا 

اتكلمت خديجة و هي بتقول بزهول

خديجة...و كان عندك 4 سنين بس !!!

هزت دماغها بمعنى ايوا و قالت 

حبيبة...يا طنط بصي انا مبحبش الخنقة كارولين اول م شافتي جت قعدت جمبي قولت ماشي مش مشكلة لاقيتها بتقولي اسمك ايه بدأت احس بخنقة بس قولت ماشي و قولتلها حبيبة قالتلي و انا كارولين لاقيتها بتقولي ممكن نبقى صحاب قولتلها لأ فضلت تزن بقى طول اليوم و انا كنت عاملة حساب الموقف دا و كان معاية طوبة صغننة كدا ...و حذرتها و قولتلها هضر.بك بس هي مهمهاش و برضو فضلت مصرة اننا نبقى صحاب روحت خدت الطوبة و حدفتها على دماغها 

كانوا مصدومين من الي بيسمعوه و متكلموش نهائي

ضحكت مليكة و قالت لـ مرام

مليكة...كويس ان العيال ناموا بدل م ياخدةها قدوة 

ضحك الكل عليها و مرام قالت لـ حبيبة 

مرام...اه بس اكيد مثلا صعبت عليكي وقتها و روحتي طبطبتي عليها عشان متزعلش

ردت عليها حبيبة بكلمة واحده و كانت الجواب القاطع و هي بتقولها

حبيبة...لأ

سكتت مرام بزهول من الي بتسمعه و حبيبة ضحكت و قالتلها

حبيبة...بس صعبت عليا بعدين و من ساعتها لحد دلوقتي و احنا صحاب و اخوات كمان 

قالتلها مليكة و هي مبتسمة 

مليكة...انا خايفة منك !

ضحك الكل عليهم و حبيبة قالتلها بحب

حبيبة...لأ انا حبيتك عشان مش رغاية لكن لو كنتي فضلتي كل شوية تتكلمي معايا كنت زهقت منك 

ضحكوا عليها و مروان قالها بضحك ظهر للكل الا هي لأنها فهمت انه بيسخر منها 

مروان...بتحبي الي يتجاهلك يعني 

بصتله خديجة و اخواته بصدمة من كلمة و حنان كمان اتفاجئت ازاي يقول كدا خصوصا انهم ضيوف عندهم !

ابتسمت حبيبة و ردت و هي بتقول 

حبيبة...ف الحقيقة يا دكتور كل واحد بيشوف المواقف من وجة نظره هو 

ابتسم مروان ف نفسه على ردها...هي فعلا معاها حق هو حبها عشان شخصيتها قوية و ديما بتتجاهله و مبتسكتش على اهانتها ابدا 

ردت عليها مرام بتأكيد عشان تخفف من حدة الجو و قالتلها

مرام...فعلا عندك حق يا حبيبة 

هزت حبيبة راسها بابتسامة و قعدوا شوية مكملوش عشر دقايق و بصت حبيبة لأمها بمعنى يلا نمشي 

بصت حنان لـ خديجة و قالتلها بابتسامة 

حنان...نستأذن احنا بقى 

اتفاجئت خديجة و قالتها

خديجة...ايه دا ليه كدا !!

ابتسمت حنان و قالتلها

حنان...بقالنا كتير اهو المره الجاية بقى ابقي تعالي انتي 

قالتلها مرام بحزن

مرام...يا طنط انا نلحقتش اقعد معاكوا 

حنان...مره تانيه يا حبيبتي 

بصت خديجة لـ مروان و قالتله

خديجة...وصلهم يا مروان 

كان لسه هيقولها حاضر بس ملحقتش لأن حبيبة اتكلمت و هي بترفض بأدب و قالت

حبيبة...مفيش داعي للتعب انا بالفعل طلبت عربية و العربية بره 

زاد تفاجؤ خديجة و قالتلها

خديجة...لحقتي طلبتيها امتى !!

ابتسمتلها حبيبة و متكلمتش 

و مرام بصت لأخوها بلوم لما فهمت انهم هيمشوا عشان كلمته الي قالها لأنهم متربوش انهم يبقى عندهم ضيف و يمشي من بيتهم زعلان 

اتكلمت مليكة و هي بتقول لـ حبيبة 

مليكة...هبقى ابعتلك على الواتساب ماشي 

هزت حبيبة دماغها و قالتلها 

حبيبة....ماشي يا كوكي 

و رجعت بصت للكل بابتسامة اخيره و مشيت هي و امها 

اول م مليكة خديجة قفلت باب الفيلا بصت لأبنها بغضب مكتوم و كانت نظرات مرام متقلش غضب عن خديجة الا مليكة كانت بتبصله بحزن انه احرج صاحبتها الي مصدقت انها لاقيتهت بعد 19 سنه 

اتنهد مروان و اتكلم و هو بيقولهم

مروان...انتوا بتبصولي كدا ليه ؟؟

ردت خديجة و هي بتقوله 

خديجة...اصلي مفتكرش اني ربيتكم على انكوا تحرجوا حد ف بيتنا 

رد مروان و هو بيقولها

مروان...انا مكنتش اقصد كدا ابدا و من الاول انا كنت هروح الشركة لولا اصراركوا و اني مرضتش احرجكم قدام الناس 

بصت مرام لأمها بمعنى خلاص و مروان سابهم و طلع اوضته ف اتكلمت مرام و قالت

مرام...من امتى و مروان بيعترف بغلطه ؟ 

هزت خديجة راسها بأسى و مرام قالتلها

مرام...ابقي كلمي طنط حنان و قوليلها انه مكنش يقصد اي حاجه و اننا زعلنا لما هما مشيوا

هزت خديجة دماغها و قالتلها

خديجة...كنت هعمل كدا 

ابتسمت مرام و قالت لأمها

مرام...لا بس عجبني ردها 

هزت خديجة راسها بتأكيد و قالتلها

خديجة...ايوا 

ضحكت مرام و قالت

مرام...احسن خليها تكسر غروره دا وووو

💗🦋


22

عدى شهرين كانت حبيبة ف اخر يوم امتحانات ليها 

قالت مايفين بزهق 

مايفين... اخر امتحان هو امتحان دكتور مروان يعني وش هنخرج من الامتحان معيطين

هزت حبيبة بنفي و قالتلها

حبيبة...لأ مش شرط ..

بصتلها و كملت كلامها و هي بتسألها و بتقولها

حبيبة...مش ذاكرتي كويس؟

هزت مايفين راسها بتأكيد و حبيبة قالتلها بلامبالاه

حبيبة...خلاص

بصت كارولين لـ حبيبة بتحذير و هي بتقولها

كارولين...اسمعي بقى انهاردة ولا في شغل ولا في هروح ولا اي حاجه ...انهاردة هنخرج بعد الامتحان 

ضحكت حبيبة و قالتلها

حبيبة...انا سيبت الشغل اصلا يا كارو

فرحوا جدا بس برضو دا ميمنعش انهم اتصدموا 

اتكلمت مايفين و هي بتقولها

مايفين...ليه

هزت حبيبة راسها بنفي و قالتلها بعدم اهتمام 

حبيبة...مبقتش محتاجة الشغل خلاص 

ابتسمولها و حبيبة قالتلها

حبيبة...بس في شرط عشان اخرج معاكوا

حركت كارولين عيونها بزهق و مايفين قالتلها بنفاذ صبر

مايفين...اتفضلي

اتكلمت حبيبة و هي بتقولهم

حبيبة... انا دودو كانت مستنياني اخلص امتحانات عشان اخدها و نخرج انهاردة .. ف انا كدا مضطرة اجيبها معايا مادام انتوا مصريين انني اخرج معاكوا

بصت كارولين لـ مايفين الي بصتلها هي كمان و قالوا ف نفس الوقت 

=موافقين 

ابتسمت حبيبة بانتصار و سكتت

قالت مايفين ليهم 

مايفين...يلا بسرعة عشان الامتحان

و راحوا بسرعة للمدرج

...استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

عند مليكة كانت ف البيت زهقانة لأنها كانت خلصت امتحاناتها من اسبوع 

مكنتش عارفه حبيبة ف امتحان دلوقتي ولا لا 

ف بعتت لـ حبيبة رساله بتقولها 

مليكة..." حبيبة انتي فين ..؟! "

كانت الرساله عامله علامة صح واحده بتدل على عدم اتصال تليفون حبيبة بالانترنت 

نفخت مليكة بزهق و قالت لـ نفسها 

مليكة...هرن عليها مره واحده بس لو مردتش خلاص 

و رنت عليها و بالفعل مردتش حبيبة لأنها كانت ف الامتحان دا غير انها كانت عاملة تليفونها صامت اصلا 

....لا اله الا الله محمد رسول الله 

كان بيراقب الكل عشان محدش يغش شاف تليفونه منور لاقى اسم اخته على الشاشة 

كنسل الاتصال و بعد حوالي عشر ثواني لاقى رسالة منها على الواتس و هي بتقوله

مليكة..." أبيه متعرفش حبيبة خلصت امتحانها ولا لأ "

ابتسم على اخته لأن هو اصلا دكتور المادة الي حبيبة بتمتحنها دلوقتي 

بعتلها رسالة و هو بيقولها 

مروان..." حبيبة بتمتحن دلوقتي يا كوكي "

شافت رسالة و ظهر على ملامح وشها الضيق 

كتبتله بحزن 

مليكة..." طب هي هتخلص امتحانها امتى ..؟ "

بص للساعة و قالها 

مروان...لسه شوية 

عملتله ريأكت أحزنني على رسالته و قفلت التليفون 

ابتسم عليها و هو فرحان انها لاقيت صاحبة كويسه و بتحبها زي حبيبة 

خرج من الشات بتاعها و دخل شات اسلام و كتبله بدون اي مقدمات 

مروان..." اعمل حسابك اني هاجي انا و ابقى الاسبوع الجاي عشان اتقدم لأختك "

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

عدى وقت مش قليل كانت حبيبة خلصت الامتحان 

لتكلمت كارولين و قالتلها

كارولين...يلا نروح نجيب اختك 

رسمت خبيبة ملامح الصدمة و الدهشه على وشها و قالتلها

حبيبة...ايه دا انتوا هتخرجوا كدا على طول بعد الامتحان !!!

بصت كارولين بغضب لـ مايفين الي كانت مش مركزة معاهم اصلا و بتبص لتليفونها و من الواضح انها بتقرأ رساله 

قالتلها كارولين بضيق

كارولين....م تتكلمي يا استاذه مايفين؟

هزت مايفين راسها يمين و شمال بعدم اهتمام و هي ملامح وشها كلها توتر و قلق و قالتلهم

مايفين..انا لازم امشي 

استغربوا جدا و حبيبة قالتلها بقلق

حبيبة....في ايه يا مايفين!!

بصتلها مايفين و قالتلها

مايفين...حور بنت يوسف اخويا ف المستشفى 

اتصدنت حبيبة و كارولين و هما زعلانين جدا هما عارفين حور هي طفلة صغيرة متكملش حتى الـ7 سنين 

اتكلمت حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...طب هي فين المستشفى و نيجي معاكي

هزت مايفين راسها برفض و قالتلهم

مايفين...لا لأ مش لازم تتعبوا نفسكوا انا هبقى اطمنكواسلام 

قالت جملتها و مشيت فورا مدتهمش حتى فرصة انهم يردوا علبها 

بصت كارولين و لـ حبيبة بحزن 

و حبيبة قالت و هي بتدعي لـ حور

حبيبة...يا رب تبقى كويسة 

هزت كارولين راسها و قالتلها

كارولين...خير كل حاجة بتحصل ف حياتنا بتبقى خير

هزت حبيبة راسها و متكلمتش و كارولين وقفت تاكسي عشان يروّحوا

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

شغلت حبيبة باقة الانترنت و ظهرلها رسايل مليكة الي كانوا ميقلوش عن 10 رسايل 

دخلت الشات بتاعها و قرأتهم كلهم و الي كانوا عبارة عن 

مليكة..." حبيبة هو انتي ف الكلية ؟! " 

مليكة..." أتصلت بيكي مبارديش عليا "

مليكة..."كلمت أبيه و قالي انك بتمتحني اول م تخلصي ابقي كلميني ماشي " و كان الباقي كله بتسألها اذا كانت خلصت الامتحان ولا لا 

ابتسمت حبيبة و اتصلت بيها 

معداش ثواني و سمعت صوت مليكة الي قالتلها بفرحة 

مليكة..." بيبوووو "

ابتسمت حبيبه و قالتلها

حبيبة...عاملة اية يا كوكي 

ابتسمت مليكة و قالتلها

مليكة...الحمدلله و انتي 

حبيبة...الحمدلله

لاحظت مليكة ان حبيبة صوتها متغير و شكلها زعلان ف قالتلها

مليكة...هو انتي مالك...معرفتيش تحلي كويس ف الامتحان ؟

ضحكت حبيبة و قالتلها

حبيبة...هو انتي اخوكي حد يعرف يحل امتحاناته ؟

اول م قالت الجملة ظي بصتلها كارولين فورا 

و مليكة ضحكت و قالتلها 

مليكة...من كام يوم كان بيكتب حاجات على اللاب توب و غالبا كان امتحان برضو 

هزت حبيبة راسها يمين و شمال بقلة حيلة و قالتلها

حبيبة...يلا بقى 

ابتسمت مليكة و قالتلها

مليكة...متقلقيش ابية طيب و مش هيشيلكوا المادة لأ

ضحكت حبيبة و قالتلها بسخرية 

حبيبة...اه طبعا اومال ايه

و اتكلمت معاها شوية و بعدين قفلت 

اول م قفلت لاقيت الي بتقولها

كارولين...مين مليكة دي ؟

ابتسمت حبيبة و قالتلها

حبيبة...واحده صاحبتي بس عسولة اوي بجد 

كارولين ...بس؟

استغربت حبيبة سؤال كارولين و هزت راسها و هي مش فاهمه 

ف كارولين كملت سؤال و هي بتقولها

كارولين...يعني صاحبتك بس ..؟

ابتسمت حبيبة بقلة حيلة لما فهمت قصد كارولين و قالتلها

حبيبة...و اخت دكتور مروان 

هظت كارولين راسها و قالتلها

كارولين...اه م انا عرفت من كلامك معاها

ردت عليها حبيبة بزهول و هي بتقولها 

حبيبة...اومال بتسألييي ليه 

اتكلمت كارولين و هي بتقولها بغيظ

كارولين...و عرفتيها امتى دي و ازاي متقوليليش 

ضحكت حبيبة عليها و قالتلها

حبيبة...مامتها طلعت صاحبة ماما من زمان اوي عشان كانوا جيران و انا لسه عارفة من فترة بس

هزت كارولين راسها و قالتلها

كارولين...طيب 

ابتسمت حبيبة عليها و متكلمتش 

كارولين...حبيبة هو انا ممكن اطلب منك طلب 

بصتلها حبيبة و هزت راسها بتأكيد و قالتلها

حبيبة...اكيد

ردت عليها كارولين و هي بتقولها 

كارولين...تعالي معايا ماما نفسها تشوفك اوي و كل يوم تفضل تسألني عليكي و تقولي ابقى ابلغك سلامها 

ابتسمت حبيبة و قالتلها 

حبيبة...حاضر ..انا مقدرش ارفض لـ فوفا طلب ابدا

ابتسمت كارولين بفرحة و قالتلها 

كارولين...هكلمها اقولها 

هزت حبيبة راسها برفض و قالتلها

حبيبة...لأ خليها مفاجئة احسن 

هظت كارولين راسها بمعنى ماشي و هي مبتسمة 

....لا اله الا الله محمد رسول الله 

بعد وقت كانوا وصلوا و كارولين فتحت باب الشقة و دخلوا 

و كارولين متكلمتش نهائي سمعوا صوت دوشة ف المطبخ و ريحة الأكل كانت مالية البيت 

راحت حبيبة للمطبخ و ابتسمت اول م شافت فيوليت و قالتلها 

حبيبة...بتعملي اكل ايه 

اتخضت فيوليت من الصوت و قالت بفرحة 

فيوليت...حبيبة 

حضنتها حبيبة بحب حقيقي لأنها ديما كانت بتعتبرها زي امها 

ابتسمتلها حبيبة و قالتلها

حبيبة...عامله ايه يا فوفا 

هزت فيوليت راسها و قالتلها

فيوليت...نشكر ربنا يا بنتي و انتي اخبارك ايه

ابتسمت حبيبة و قالتلها

حبيبة...الحمدلله 

اتكلمت فيوليت و هي فرحانة انها شافت حبيبة 

فيوليت...من بدري بقول لـ كارو تبلغك سلامي

حبيبة...اول م عرفت جيتلك على طول اهو 

ابتسمتلها فيوليت و قالتاها

فيوليت...انتي حبيبتي 

ضحكت حبيبة و قالتلها

حبيبة....و انتي روح قلبي

سمعوا صوت باب الشقة بيتقفل و كانت لافينيا اخت كارولين ابتسمت اول م شافت حبيبة و قالتلها

لافينيا...ازيك يا حبيبة 

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...الحمدلله انتي عامله ايه و اخبار المدرسة ايه

هزت لافينيا راسها و هي مبتسمة 

و فضلت حبيبة قاعده معاهم شوية صغيرين و بعدين مشيت و طبعا فيوليت كانت زعلانه جدا انها هتمشي و فضلت تقولها انها تستنى و ان الاكل قرب يخلص و تتغدى معاهم بس هي رفضت بأدب عشان تعرف تتغدى مع عيليتها 

....استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه

اتفاجئت لما روّحت البيت لاقيت اخوها و كاميليا و ايناس و نوح هناك 

ابتسمت بفرحة كبيرة و سلمت عليهم و هي مبسوطة انهم جم 

قالتلهم و هي مبتسمة بفرحة لوجودهم

حبيبة...هو انتوا جيتوا ليه؟

اتصدموا كلهم من سؤالها و حنان بصتلها بمعنى " ايه الي انت بتقوليه دا " الا اسلام هو الوحيد الي قال 

اسلام...متتخضوش يا جماعة البت مبتسمة و فرحانة بوجودنا اهي

هزت راسها بتأكيد و قالتله

حبيبة...ايوا انا مبسوطة اوي بجد بس استغربت اصل مفيش مناسبة يعني عشان تيجوا

مسحت حنان وشها بنفاذ صبر و علاء قال لـ حبيبة

علاء...انا من رأيي انك تروحي تنامي ولا تكلمي صحابك 

هزت حبيبة راسها و قالتلهم

حبيبة...يا جماعة بجد مقصدش الفكرة بس اني متفاجئة 

ضحكت كاميليا و قالتلها

كاميليا...احنا عارفين يا حبيبتي 

ابتسمت حبيبة و حنان قالتلها

حنان...تعالي معايا خدي الاكل 

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...حاضر

و راحوا المطبخ 

اتكلم علاء بقلة حيلة و هو بيقولهم

علاء...متزعلوش يا جماعة هي دبش معلش

ابتسمت كاميليا و قالتله

كاميليا...لا خالص دي اختي و عمري م ازعل منها 

حولوا الاطباء للسفرة و كانت كاميليا بتساعدهم 

و اتجمعوا كلهم حوالين السفرة و هما بيتغدوا

بصت حنان لـ اسلام بمعنى اتكلم 

بس اسلام متكلمش و حبيبة لاحظت 

بصت لأمها باستغراب و هي بتقولها

حبيبة...في ايه ؟

بس محدش رد و كان الكل بيبص لـ طبق الاكل الي قدامة بس 

راحت خبطت على السفرة و هي بتقولهم

حبيبة...فييي ايييه ؟؟؟

بصتلها حنان بغضب و قالتلها

حنان...ايه بت انتي انتي عبيطة ؟؟؟

ردت عليها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...فاهموني في ايه 

اتكلم علاء و هو بيقولها

علاء...في عريس متقدملك 

استغربت و قالتله

حبيبة...مين ؟

اتكلم اسلام و هو بيقول

اسلام...هو شخص محترم جدا بجد و بيحبك و امه كمان بتحبك جدا و بتحبنا كلنا الصراحة و هو شخص ناجح ف حياته ..

سابت الشوكة و بصتله و هي بتقوله بشك بعد م استغربت كمية الشكر الي اسلام عمال يقوله عن الشهص المجهول دا 

حبيبة...مين يا اسلااام؟؟؟؟

اتكلمت حنان و هي بتقولها 

حنان...جرا ايه يا بت. انتي في ايه هو تحقيق ؟؟

لاحظت حبيبة عدم رد اسلام و رد امها 

بصتلها كاميليا بابتسامة بتأكد بيها على كلام اسلام  ان فعلا مروان و الي هو لحد دلوقتي شخص مجهول كويس

اتلكلمت رضوى و قالت لـ حبيبة 

رضوى...ابن طنط الي انتي و ماما روحتولها من شهرين يا حبيبة 

بصت حبيبة لأخوها بغضب و قالتله 

حبيبة...نععععمممم!!!!!! ووووو


23

رضوى...أبيه مروان صاحب أبيه اسلام هو الي متقدملك يا حبيبة 

ف ثانية كانت ملامح وش حبيبة كلها صدمة 

بصت لأسلام بغضب و هي بتقوله

حبيبة...نعم!!

اسلام...حبيبة اسمعي

ردت عليه و هي مضايقة و بتقوله 

حبيبة...اسمع ايه يا اسلام انت اكتر واحد عارف اني بكرهه جاي تشكرلي فيه و تقولي بيحبك و امه بتحبك ؟؟

سكت اسلام و بص لـ رضوى بضيق و رضوى قالتله بصوت واطي و هي مش فاهمه في ايه

رضوى...انا عملت ايه دلوقتي 

اتكلمت حبببة و هي بتقوله بتصميم ممزوج بالضيق 

حبيبة...مهما تشكر فيه و انه كويس و ناجح و و و ف انا برضو هفضل أكرهه يا اسلام تمام 

اتكلمت حنان و هي بتقولها بحدة 

حنان...جرا ايه يا حبيبة متنسيش انك بتتكلمي مع اخوكي الكبير

حست انها هتعيط ف قررت انها تروح اوضتها و قالتلهم

حبيبة...عن اذنكوا 

جت تروح اوضتها بس فضلت مكانها لما ابوها قالها 

علاء...كملي اكلك يا حبيبة 

وجه كلامه للكل و هو بيقولهم بصرامة و حدة 

علاء...مش عايز كلام نهائي دلوقتي 

بص لـ حبيبة و ابتساملها و قالها 

علاء...بعدوالغدى نتكلم 

هزت راسها و شربت ماية و رجعت تبص لـ طبق الاكل الي قدامها الي مكلتش منه غير شوية صغيرين جدا 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

في العبور تحديدا ف فيلا خديجة 

كانت ف الجنينة لاقت ابنها جيه و قعد جمبها و هو بيقولها بابتسامة

مروان...عامله ايه يا حبيبتي 

ابتسمت خديجة و قالتله

خديجة...الحمدلله يابني انت اخبارك ايه و اخبار الشغل ايه 

هزت راسه و قالها 

مروان...مش هروح الشركة انهاردة 

استغربت و قالتله

خديجة...ليه كدا !

بصلها و قالها

مروان...ماما هو انتي حبيتي حبيبة ؟ 

هزت خديجة دماغها بتأيكد و قالتله 

خديجة...جدا دي تبارك الله عليها كفاية احترامها للي حواليها 

ابتسم و سكت 

و خديجة كملت كلامها و هي بتقوله 

خديجة...دا انا عندي استعداد اروح اخطبهالك بس هي توافق 

رفع حاجبه بسخرية و غرور و قالها

مروان...توافق؟ 

ضحكت خديجة و قالتله

خديجة...م هو عشان غرور المهندسين الي انت فيه دا هترفض يا مروان 

ابتسم مروان على رد امه و متكلمش 

....لا اله الا الله وحده لا شريك له 

عدى وقت كانوا خلصوا غدى و كانت حبيبة ف اوضتها و كاميليا موجودة معاها و ايناس كمان كانت موجودة هي و نوح 

كانت كاميليا بتتكلم معاها و هي بتقولها 

كاميليا...يا حبيبة يا حبيبتي دا واحد انتي ولا مره شوفتيه ليه تحكمي انك بتكرهيه كدا

بصتلها حبيبة بغضب مكنوم و قالتلها

حبيبة...انا حره يا ستي 

اتنهدت كاميليا بقلة حيلة و قالتلها

كاميليا...انتي تعرفيه ؟

هزتوحبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...ايوا كان دكتور ف الجامعة و كان بيطردني اوقات من المحاضرات 

اتكلمت كاميليا و هي بتقولها

كاميليا...ايوا بس الي انا اعرفه ان مفيش دكتور بيطرد طالب من حصة الا لو كان بيتكلم مثلا او اتأخر او ا يعني استحاله مروان هيطردك من المحاضرة بدون سبب يا حبيبة ؟

سكتت حبيبة و متكلمتش و كاميليا قالتلها و هي بتضحك

كاميليا...على فكرة زمان لما اسلام اتقدكلي انا كنت هرفض بس عشان هو مهندس 

ضحكت حبيبة برغم حزنها و قالتلها 

حبيبة...لا لو سمحتي انا اخويا مش مغرور 

هزت كاميليا راسها بتأكيد و قالتلها

كاميليا...ايوا بصراحة 

ابتسمت حبيبة و متكلمتش و كاميليا قالتلها

كاميليا...اديله فرصة يا حبيبة 

ردت عليها حبيبة بضيق و هي بتقولها

حبيبة...يا كاميليا انا عمري م شوفت حد بالغرور دا !!!

هزت كاميليا راسها و قالتلها و هي بتواسيها

كاميليا...معلش معلش بس زي م اتفاقنا بقى اديله فرصة و بعدين البيت كله فرحان متكسريش بخاطرهم كدا و الناس حتى لسه مجتش تتقدم 

هزت حبيبة راسها بمعنى حاضر و كاميليا ابتسمتلها و خرجت من الاوضة 

اتكلمت حبيبة بغيظ و هي بتقول

حبيبة...ماشي يا مروان بقى مفهمهم انك الانسان الناجح البريئ ماشي ان م خليتك انت الي تفسخ الخطوبة دي مبقاش انا حبيبة الكيلاني 

كملت بتوعد و هي بتقول 

حبيبة...حاضر وووو


24

تاني يوم 

صحيت حبيبة لاقيت امها من الواضح انها نازله و رضوى كانت ماسكة تليفونها 

قالتلهم حبيبة و بتتاوب

حبيبة...صباح الخير 

بصتلها امها بسرعة و قالتلها

حنان...روحي اجهزي بسرعة يلا

حبيبة...في ايه !!

قالتلها حنان بسرعة و هي بتستعجلها 

حنان...خلصي يا حبيبة مش وقت تحقيقاتك دي 

هزت راسها بتوتر و ف خلال دقايق كانت ف الشارع هي و امها 

سألتها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...طيب قوليلي رايحين فين 

اتكلمت حنان و هي بتقولها 

حنان...مرام عند امها و كلمتني عشان نروح انا و انتي عشان تشوفنا لأنها هتسافر 

اتصدمت حبيبة و قالتلها

حبيبة...ليه كدا يا ماما !!

بصتلها امها باستغراب و قالتلها

حنان...في ايه با بنتي 

قالتلها حبيبة و هي مزهوله 

حبيبة...افرضي كان الاستاذ دا هناك و دا اكيد يعني 

هزت حنان راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها

حنان...مروان ف الشركة لأنهم مشغولين بتأسيس الفرع الجديد هو و اسلام اخوكي

هزت راسها باطمئنان و قالتلها

حبيبة...طيب

....لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين 

عدى ساعتين كانوا وصلوا التجمع

استقبلتهم خديجة بابتسامة و ترحيب كبير و مرام كذالك 

ابتسمت مرام و قالتلها 

مرام...عامله ايه يا بيبو 

هزت حبيبة راسها بابتسامة و قالتلها

حبيبة...الحمدلله يا حبيبتي انتي عامله ايه و البنات 

هزت مرام راسها و قالتلها

مرام...الحمدلله 

جت مليكة بسرعة و حضنتها و هي بتقول بفرحة 

مليكة...بيبوووو

ضحكت حبيبة و قالتلها

حبيبة...عامله ايه يا كوكي 

هزت مليكة راسها بتأكيد و هي بتقولها بابتسامة

مليكة...الحمدلله انا مبسوطة اوي انك جيتي 

ابتسمتلها حبيبة و قالتلها 

حبيبة...انتي حبيبتي 

ابتسمت مليكة و قالتلها بحماس و هي بتاخدها ناحية السلم

مليكة...تعالي بصي جبت ايه ليا و ليكي 

بصت حبيبة لـ خديجة و قالتلها بابتسامة و هي بتستأذنها انها تروح مع مليكة 

حبيبة...بعد اذنك يا طنط

هزت خديجة راسها و هي مبتسمالها و مليكة طلعت هي و حبيبة 

اول م دخلت اوضتها بصت حواليها بانبهار و قالتلها 

حبيبة...واو 

ابتسمت مليكة و قالتلها

مليكة...حلوة ؟

هزت حبيبة راسها بتأكيد و قالتلها

حبيبة...ايوا جدا 

ابتسمتلها مليكة و راحت مدتلها ايديها الي كان فيها علبة قطيفة زرقه 

استفربت حبيبة و خدتها منها و هي بتقولعا باستغراب

حبيبة...ايه دا يا كوكي

ابتسمت مليكة و متكلمتش 

و حبيبة فضولها خلاها تشوف ايه دي و انفاجئت لما لاقيت انسيالين باللون الدهبي واحد علية حرف M و التاني علية حرف H و كل حرف كان كله فصوص صغيرة لونها أبيض 

بصتلها حبيبة بانبهار و قالتلها

حبيبة...ايه القمر دا يا مليكة !!

ابتسمت مليكة بفرحة و قالتلها

مليكة...بجد يعني حلوين ؟

هزت حبيبة راسها بتأكيد و قالتلها

حبيبة...جدا

خدت مليكة الي عليها حرف الـM و قالتلها و هي بتحطها على ايد حبيبه

مليكة...دي هتبقى معاكي

و خدت الي عليها حرف الـ H و قالتلها

مليكة...و دي هتبقى معايا انا 

بصتلها و هي مبتسمة و كملت كلامها و هي بتقولها 

مليكة...دي هتبقى معاكي على طول ...طول م احنا صحاب هنفضل محتفظين بيهم ماشي 

هزت حبيبة راسها بابتسامة و قالتلها

حبيبة...حاضر

ابتسمت مليكة و قالتلها

مليكة...تعالي ننزل نشوفهم بقى 

حبيبة...يلا 

و نزلوا ملقوش حد ف الريسبشن بس كان في صوت من المطبخ 

قالت مليكة لـ حبيبة 

مليكة...تعالي تلاقيهم ف المطبخ 

و راحوا للمطبخ 

اول م دخلوا راحت حنان قالت بابتسامة 

حنان...اهي جت اهيه

استغربت حبيبة و قالتلهم 

حبيبة...في ايه

ردت خديجة و هي بتقولها 

خديجة...تعالي اقلبي حلة ورق العنب ف الصينية 

هزت حبيبة راسها بطاعة و راحت خدت منها الصينيه

حطت حبيبة الصينية فوق الحله و حنان قالتلها و هي بتضحك

حنان...اوعي توقعيها و تكسفينا 

ضحكوا كلهم و حبيبة قالتلها و هي بتضحك

حبيبة...انا عمري وقغتهالك ف البيت ؟ 

هزت حنان راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها

حنان...الحق يتقال لأ 

كانت لسه حبيبة هتقلب الحله بس وقفتها مليكة الي قالتلها بسرعة 

مليكة...لأ استني يا حبيبة 

بصتلها حبيبة باستغراب و مليكة قالتلها و هي بتشغل كاميرة تليفونها 

مليكة...استني اصورك

ضحكت حبيبة و قمليكة هزت راسها بمعنى انها بدأت الفيديو  

قالت حبيبة البسملة و ف اقل من 3 ثواني كانت الحله مقلوبه سقفولها بتشجيع و هما مبتسمين بفرحة و هي ابتسمت بكسوف و خديجة قالتلها 

خديجة...دا انتي طلعتي شاطرة اوي 

ضحكت حبيبة و قالتلها 

حبيبة...اومال ايه دا انا عارفة كل وصفات المطعم كمان 

ضحكوا و هي خبطت على الحلة عشان كل الاكل يكون اترس في الصينية بنفس شكل الحلة و بعدين شالت الحلة و ورق العنب كان في الصينية بشكل تحفة 

قالت حبيبة لـ خديجة بهزار 

حبيبة...اي وقت تعملي فيه ورق عنب ابقي كلميني

ضحكت خديجة عليها و هزت راسها بمعنى حاضر و مليكة قفلت الفيديو

قالت خديجة لـ حبيبة 

خديجة...يلا روحي حطي الصينية على السفرة و انتي يا مليكة خدي الشوربة دي وديها السفرة هي كمان 

هزت مليكة راسها بطاعة و خرجت هي و حبيبة و طبعا لأن حبيبة مبتفضلش تودي عيونها ف كل مكان ف الفيلا ف مخدتش بالها من مروان الي كان لسه واصل الفيلا 

قالت مليكة بفرحة 

مليكة...أبيييهههه. !!

و حطت العصير على السفرة و راحتله بسرعة 

و حبيبة حطت الأكل على السفرة و راحت للمطبخ على طول و هي حسه ان ضربات قلبها زادت 

بصت لأمها بلوم و حنان قالتلها باستغراب

حنان...مالك 

بس بصت ناحية الصوت لما سمعت صوت مروان بيقولهم 

مروان...سلام عليكم 

ردوا السلام بابتسامة و هو ابتسم لـ حنان و قالها

مروان...عامله ايه يا امي

ابتسمت حنان و قالتله

حنان...الحمدلله و انت عامل ايه 

هزت راسه بتأكيد و قالها

مروان...الحمدلله 

كانت حبيبة مبتبصلوش اصلا كانت ماسكة تليفونها و هي مبتسمة ف نفسها بسخرية و بتقول ف بالها

حبيبة.." قال امي قال...فهمهم كمان انك متواضع و شخص كويس و انت غرور الدنيا كلها اصلا "

سمعوا صوت مليكة الي كانت ف الريسبشن و هي بتقول لـ مروان بسرعة

ملبكة...أبيه تعالى بسررررعة 

خرج مروان و من المطبخ و راحلها 

مدتله ايديها و هي بتقوله

مليكة...بص جبت ايه 

رد عليها بابتسامة و هو بيقولها

مروان...تحفه يا كوكي 

كمل بتساؤل و هو بيقول 

مروان ...بس مين H؟

ابتسمت و قالتله

مليمة...دي حبيبة و هي كمان معاها واحده عليها حرف الـM 

كملت بتوضيح و هي مبتسمة 

مليكة...عشان مليكة 

هزت راسه و هو مبتسم عليها و قالها

مؤوان..المهم انتي عامله ايه

هزت راسها بتأكيد و قالتله

مليكة...الحمدلله كويسه

ابتسم و سألها و هو بيقولها

مروان...بتروحي لدكتور مودة؟

اتغيرت ملامح وشها للحزن و قالتله

مليكة...ايوا

مروان...بس انا شايفك بتتحسني يا كوكي

هزت راسها يمين و شمال بنفي و قالتله

مليكة...لما بتكون حبيبة هنا بس غير كدا انا بخاف اتكلم مع الناس التانيه

هز ؤاسه بمعنى تمام و هو زعلان على اخته جدا و قالها و هو بيشجعها

مروان...انا عندي ثقة كبيرة ف الله انك هتبقي زي الفل و مش بتخافي تتكلمي مع الناس 

اتملت عيونها بدنوع الأمل و قالتله

مليكة... يا رب 

ابتسمتلها مروان و خديجة قالتلهم

خديجة...يلا عشان الغدى

و راحوا اتغدوا كلهم وسط سكوت حبيبة الي كانت بترد لما حد بيوجهلها الكلام بس 

و مروان متكلمش معاها نهائي 

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

عدى وقت كانوا خلصوا غدا و كانوا قاعدين كلهم ف الريسبشن و هما بيتكلموا و بيضحكوا على مواضيع مختلفة معادا مروان الي مكنش موجود معاهم اصلا 

رن تليغون حبيبة و كانت رضوى 

بصت حبيبة لـ خديجة و قالتلها

حبيبة...بعد اذنك يا طنط هروح الجنينة بس اتكلم ف التليفون

هزت خديجة راسها و قالتلها بتأكيد

خديجة...براحتك يا حبيبتي 

و خرجت حبيبة للجنينة 

كلمت رضوى الي كانت بتستأذنها انعا تاخد شنطتها و هي نازلة مع جودي صاحبتها و حبيبة وافقت و قفلت المكالمة

جت تروحلهم تاني بس سمعت صوته و هو بيقولها 

مروان...يااه للدرجادي فرحتي ان البشمهندس مروان الأدهم اتقدملك و روحتي ع طول اشتريتي انسيال عليه حرف اسمي ووووو


25

مروان...يااااه للدرجه دي فرحتي ان البشمهندس مروان الأدهم اتقدملك و روحتي اشتريتي انسيال عليه حرف اسمي ؟

بالرغم من انه عارف ان الانسيال دا عشان مليكة الا انه حب انع يعصبها و يرخم عليها

اما هي ف اتفاجئت جدا من كلامه و بالرغم من انها اتصدمت الا انها مقبلتش على نفسها انها تسيب حقها ابدا

ابتسمت و هي بترد عليه و بجملة كلها سخرية و شفقة و بتقول 

حبيبة....للأسف يا مروان هكسر غرورك و هقولك ان لو عليا ف انا رفضك من اول م اسلام قالي انك متقدملي ف انت اصلا بالنسبالي هوا ... بس للأسف بقى ساعات بتجبر نفسك انك توافق على حاجات عشان متزعلش اهلك و تخليهم فرحانين بس مش مشكلة وعد مني ان الخطوبة دي مش هتتم 

اتغيرت تعابير وشه للصدمة من كلامها

 هو مكنش متخيل تماما انها هترد علية كدا ولا كان متخيل اصلا ان ممكن واحده تقوله كدا لأنه شخص ناجح و مشهور و غني و أي واحده تتمنى انها تتجوز شخص كدا 

كانت لسه هتمشي بس وقفت تاني مكانها و هي بتقوله و كأنها بتنصحه

حبيبة...نصيحة مني روح اتعالج نفسيا عشان جنون العظمة الي انت فيه و الغرور دا 

اتغيرت تعابير وشه كلها من الصدمة للغضب و هي قالتله بتحذير

حبيبة...و نصيحة تانية اياك ثم اياك تفكر انك ممكن تحرجني و لا تستخف دمك معايا عشان وقتها انت الي هتزعل يا مروان 

قالت جملتها الي كانت زي القنبلة و دخلت الفيلا تاني 

اما هو فمكنش مجمع اصلا كمية. الصدمات الي هو لاقاها من ردها 

فجأة لاقى نفسه بيبتسم و هو بيقول

مروان...غرور ايه بقى دا انتي الي يفكر بس يهزر معاكي تندميه 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

خلص اليوم و حبيبة روحت هي و حنان 

كانوا قاعدين ف الريسبشن و حبيبة كانت ساكتة تماما و مبتتكلمش

لاحظت حنان دا و قالتلها

حنان...مالك يا حبيبة 

بصتلها حبيبة بلوم و هزت راسها يمين و شمال بنفي و متكلمتش

عادت حنان سؤالها تاني و هي بتقولها 

حنان...في ايه يا بت مالك !!

اتكلمت حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...ليه يا ماما خليتيني اروح هناك

استغربت حتان و قالتلها

حنان...ايه الي حصل !!

اتكلمت حبيبة و هي بتقولها بحزن

حبيبة...يا امي انا مكنش ينفع اروح هناك طول م مفيش ارتباط رسمي و لنا قولتلك قولتيلي انه ف الشركة و مش هيجي طول م احنا هناك ف الاخر اتفاجئ بيه !!

حنان...و انا كنت اعرف منين بس يا حبيبة و بعدين انا خدتك معايا عشان مرام و خديجة هما الي طلبوا دا انا مخدتكيش كدا و خلاص و فعلا انا كمان اتفاجئت بيه لما جيه مكنتش اعرف لأن اسلام كان قايلي انهم بيأسسه فرع الشركة الجديد و بعدين هو معملش اي حاجة تزعلك يعني يا حبيبةا مجرد انه سلم علينا و اتغدا معانا و بعد كدا مشوفناهوش تاني غير و احنا ماشيين

هزت حبيبة راسها و قالتلها 

حبيبة...ماشي يا ماما...عن اذنك

و دخلت اوضتها و حنان كانت زعلانه ان بنتها مضايقة و ف نفس الوقت مستغربة 

....استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 

عددت الأيام و جيه اليوم الي مروان و اهله هييجوا فيه عشان يتقدموا لـ حبيبة 

كان الكل ف استقبالهم و هما متطمنين انه شخص كويس بحكم انهم عارفينهم من زمااان جدااا ف كان الكل مبسوط و فرحان 

اول م جم استقبلوهم علاء و حنان بترحيب شديد 

و راحوا للريسبشن

اول م ايناس عرفت انه جيه راحتله بسرعة و هي مبسوطة و بتقوله 

ايناس...اونكل مرواان

ابتسم مروان عليها و قالها 

مروان...عامله ايه يا نوسه

هزت راسها كذا مره بابتسانة طفولية و قالتله

ايناس...الحمدلله

ابتسم مروان عليها و هي قالتله بصوت واطي

ايناس...عابزه اقولك على حاجه

بصلها بتركيز و قالها باستغراب

مروان...في ايه ؟

قالتله ايناس بصوت واطي

ايناس...من فترة صغننه اوي كانت حبيبة ف اوضتها و بتتخانق مع ماما عشان هي مش بتحبك عشان انت مغرور و كمان لما ماما خرجت من الاوضة قالت انها هتخليك انت الي تفسخ الخطوبة دي

اتفاجئ من كل الي قالته ايناس بس معرفش يمنع ابتسامته 

و ايناس شاورتله بمعنى انه ميقولش انها قالتله اي حاجه و هو هز راسه بمعنى حاضر ف ابتسمت و مشيت على طول 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

كانت ف اوضتها متوترة و هي سامعة صوتهم بره و نبرة صوت اهلها الي باين فيها الفرحة و صوت خديجة الي كانت بتتكلم و هي مبسوطة هي كمان 

كانت حسه ان قلبها بيدق جامد من كتر التشتت الي هي فيه

مكنتش عارفة تحدد شعورها هل هي مبسوطة ولا مضايقة 

مروان شخص ناجح بس ف. نفس الوقت مغرور و متكبر و هي بتكرهه دا جدا 

دخلت كاميليا و هي بتقولها بابتسامة 

كاميليا...مليكة عايزه تيجي 

هزت راسها بتأكيد و قالتلها

حبيبة...اكيد خليها تدخل 

هزت كاميليا راسها و خرجت تجيب مليكة الي اول م شافت حبيبة جريت حضنتها و هي بتقولها

مليكة...شكلك جميل اوي اوي

ابتسمتلها حبيبة و قالتلها

حبيبة...انتي الي جميلة اوي يا كوكي 

لفت مليكة حواليها نفسها و هي بتبص على فستانها و بتقول لـ حبيبة

مليكة...ايه رأيك ف الدريس 

صقفت حبيبة بانبهار حقيقي و قالتلها

حبيبة....تحفة اوي 

ابتسمتلعا مليكة بفرحة و معداش دقايق و حنان دخلت و هي شايله ف ايديها صينية التقديم و بتقول لـ حبيبة 

حنان...يلا تعالي

هزت حبيبة راسها بتوتر و خدت منها الصينية و خرجوا كلهم 

شافت كاميليا ف الطرقة و من الواضح انها كانت مستنياها و قالتلها

كاميليا...زي م قولتلك بقى ادي نفسك فرصة ماشي

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...حاضر

اول م خرجت توترها زاد لما سمعت صوت خديجة و مليكة الي كانوا بيمدحوا فيها 

ابتسمت و سلمت عليهم و قعدت جمب اخوها 

فضلوا يتكلموا شوية و كل دا و هي ساكته تماما لحد م قال علاء نفس الجملة الي امها قالتها ساعة م حمزة جيه يتقدملها 

علاء ...تعالوا نروح احنا البلكونة و نسيبهم هما يتكلموا شوية

و بالفعل خرجوا كلهم معادا مروان و هي كانت باصة ف الارض و مبتتكلمش

لاقيت بوكية فيه ورد و فراشات ممدودلها

مقدرتش تمنع ابتسامة الانبهار الي ظهرت على وشها من جمال البوكية و خدته و هي بتقوله و هي بتصله للبوكية و بتلمس الورد و الفراشات الي موجوده علية 

حبيبة...ميرسي 

و سكتت و متكلمتش تاني

ابتسم و قالها

مروان... حلو الورد؟

هزت راسها بتأكيد و هي بتقوله

حبيبة...ايوا ...جدا

ابتسم و قالها 

مروان....البوكية دا معمولك مخصوص 

حست ان قلبها هيقف من كتر نبضاته الي زاد و مقدرتش تمنع فرحتها و قالتله

حبيبة...ميرسي

ضحك بخفه و قالها 

مروان...انتي مبتقوليش غير ميرسي ؟

و ابتسمت و هزت راسها بمعنى ايوا 

اتكلم مروان و هو بيقولها

مروان...فيها ايه لما تفضلي على طول كدا مش اول م اقولك كلمة تردي عليا 

بصت للورد تاني و هي لسه مبتسمة و بتقوله

حبيبة...انت الي بتحب تتهزق 

اتصدم من جملتها و قالها بدهشه 

مروان...انتي قولتي ايه !!!

ف الوقت دا جم عيلتهم و هي خدت البوكية و راحت على اوضتها على طول 

ابتسموا و اتكلموا شوية و بعدين راحت رضوى جابتها عشان يقرأوا الفاتحة

و قرأوا الفاتحة و هي مكنتش عارفة تحدد هي فرحانة ولا لأ بس بصت لـ كاميليا الي كانت مبتسمالها بفرحة و هي بتقنع نفسها انها هتدي نفسها فرصة لو فضلت مضايقة ف هتعمل اي حاجة تعصبه منها لحد م يفسخ الخطوبة هو ووووو


26

تاني يوم 

كانت حبيبة صاحية و كانت حسه انها مبسوطة و كل شوية تبص على البوكية و هي بتفتكر جملته و هو بيقولها 

مروان ..." البوكية دا معمولك مخصوص "

ابتسمت و سمعت صوت رسالة من الواتس 

خدت تليوفنها تشوف مين و لاقيته مروان كاتبلها 

مروان..." صباح الخير يا حبوبي "

ف ثواني اول م قرأت كلمة " حبوبي " سمعت صوت ضربات قلبها و ابتسمت و هي مش عارفة ترد عليه ولا لا 

كانت كاميليا قاعده جمبها 

بصتلها و هي بتقولها 

حبيبة...كامي 

بصتلها كاميليا و هزت راسها بمعنى في ايه 

اتكلمت حبيبة بارتباك و هي بتقولها

حبيبة...بصي ه..هو دكتـ...قصدي مروان...

اتكلمت كاميليا و هي بتقولها 

كامليا...م تتكلمي يا حبيبة انا مش فاهمه منك حاجه 

ادتلها حبيبة التليفون و سكتت 

و كاميليا شافت الرساله و ابتسمت و بصت لـ حبيبة بعدم فهم و هي بتقولها

كاميليا...طيب في اي بقى ..ردي عليه 

شقهت حبيبة بصدمة و قالتلها

حبيبة...ارد على مين يا كاميليا لا طبعا

استغربت كاميليا و قالتلها 

كاميليا...مش فاهماكي 

ردت حبيبة و هي بتقولعا 

حبيبة...انا هتكسف ارد عليه 

ردت عليها كاميليا و هي بتقولها 

كاميليا...حبيبتي انسي حوار انه دكتور الجامعة عشان دا بقى حوار قديم دلوقتي انتوا قاريين فاتحة و هو ف اتفق مع عمو و اسلام ان اول م يخلصوا تأسيس الفرع الجديد الخطوبة هتتم بإذن الله 

ادتلها كاميليا التليفون و قالتلها بتشجيع

كاميليا...ردي عليه يا حبيبة

دخلت الشات و كتبتله و هي متوترة و قالتله

حبيبة..." صباح النور "

بصت لـ كاميليا و قالتلها

حبيبة...رديت 

هزت كاميليا راسها بابتسامة و رجعت تحدف لـ نوح البلونة تاني عشان ميعيطش 

رن تليفون حبيبة و كان مروان 

بصت حبيبة لـ كاميليا و قالتلها

حبيبة...انا مش هرد 

سكتت كاميليا بنفاذ صبر و مروان رجع يرن تاني و كل دا و حبيبة ساكته باصة لـ شاشة التليفون و لأسمه و بس

خدت كاميليا منعا التليفون و فتحت المكالمة و حبيبة قالتلها بصوت واطي عشان مروان ميسمعش

حبيبة...ايه الي انتي عملتيه دا 

شاورتلها كاميليا بتحذير و سابتها و راحت لـ حنان الي كانت بتناديها 

سمعت حبيبة صوت مروان الي كان بيقولها 

مروان...الو ؟ 

ردت حبيبة بصوت واطي و هي بتقوله 

حبيبة... الو 

حب انه يعصبها و جالها صوته الي كان بيقولها

مروان...خير سنه عشان تردي ؟؟؟ 

رفعت حاجبها بضيق لما سمعت صوته الي بيسخر منها و قالتله بابتسامة

حبيبة... مش بقولك بتحب تتهزق 

جالها صوته الي كان بيقولها بسخرية

مروان... انتي عارفه يا بت انتي ان مفيش حد فكر بس مجرد تفكير انه يتكلم معايا .. مش بس يناقشني لا يتكلم حتى 

سكتت حبيبة و هي عايزة تضحك 

فضلوا ساكتين يجي 30 ثانية كدا ..ف اتكلم مروان و هو بيقولها

مروان... هو انتي ساكته ليه ؟

ردت عليه و هي بتقوله 

حبيبة...هقول ايه 

ضحك مروان و هو مش مصدق ان دي هي هي نفس الشخص الي بترد عليه و مبتسبش حقها 

سمع صوتها و هي بتصرخ ف نوح الي كان ماسك البوكية و بيشد الفراشات و هي بتقول 

حبيبة...لااا ولاااا سيب البوكية يالااا

رمت التليفون و راحت بسرعة خدت منه البوكية و هي بتعدل الفراشات الي فيه و بتقول لـ كاميليا 

حبيبة...تعالي يا كاميليا خدي الواد دا 

سمع صوت نوح الي بدأ يعيط 

جت كاميليا و خدته و و هو كان بيشاور على البوكية و بيعيط

بعدت حبيبة البوكية عنه و هي ماسكاه بإيديها الاتنين و كأنها بتحميه منه و قالتله بتحذير

حبيبة...اياك تمسك البوكية تاني ياض انت 

كان بيضحك و هو سامع خناقتها مع الطفل الي سنه ميكملش سنه حتى 

راحت خدت التليفون و البوكية و دخلت البلكونة

ضحكت حبيبة و قالتله

حبيبة...انت لسه هنا دا انا قولت انت قفلت 

سمعت صوته و هو بيضحك و بيقولها 

مروان...بتتخانقي مع الواد ليه يا بت انتي

قالتله حبيبة بحزن و هي بتبص للبوكية 

حبيبة...يا مروان كان هيبوظلي البوكية 

رد عليها بحب و هو بيقولها 

مروان...يبوظ البوكية من هنا و تلاقي بوكية جديد موجود من هنا 

ابتسمت بفرحة و قالتله

حبيبة...ميرسي

ضحك و هو بيقول

حبيبة...هترجع تاني تقولك ميرسي بس 

ردت عليه حبيبة بزهق و هي بتقوله 

حبيبة....بقولك ايه انت رغاي و انا عايزه اروح افطر يلا سلام 

بص للتليفون بصدمة من الي سمعه و قال

مروان...الو ؟ الووو؟ 

هز راسه يمين و شمال بأسى و قفل المكالمة 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

دخلت حبيبة المطبخ و خدت من كاميليا الأطباق و خرجوا يحطوها على السفره 

اتكلمت كاميليا و هي بتقولها 

كاميليا...شوفتي بقى لما كلمتيه محصلش حاجه ازاي مش كدا احسن بدل م كان يزعل و تتخانقوا

ردت عليها حبيبة و هي بتاخد شريحة طماطم من الطبق الي لسه حطاه ع السفرة 

حبيبة...يا بت دا واض رغاي اوي 

اتصدمت كاميليا منها و قالتلها 

كاميليا...اوعي يا بت تكوني قولتيله الكلام دا 

ردت عليها حبيبة بزهول و هي بتقولها 

حبيبة...اومال يعني اموت من الجوع ايييه عايزه افطر مش بني ادمه انا !!!

حطت كاميليا ايدها على وشها بأسى منها و حبيبة قالا لـ نوح الي كان من الواضح انه زعلان منهاا

حبيبة...عايز البوكية ؟

بصلها نوح و كأنه بيقولها ايوا 

راحت قالتله و هي بتغيظه

حبيبة...لأ

بص نوح لأمه و عيونه دمعت و راح معيط و حبيبة فضلت تضحك عليه جامد

خدته كاميليا و قالتلها

كاميليا...يا بنتي حرام عليكي 

خدته حبيبة منها و باس خده و قالتله 

حبيبة...خلاص متزعلش 

بس نوح كان برضو بيعيط و هو صعبان عليه نفسه منها

راحت حبيبة قالتله بزهق خفيف

حبيبة... خلاص بقى عشان مزهقش 

مسحتله دموعه و قالتله 

حبيبة...انت عارف ان حبيبة بتحبك صح 

سكت نوح و بطل عياط و هي طبطبت عليه و ادته لـ كاميليا 

و راحت خدت باقي الاطباق و ودتها للسفرة 

ندهت حنان على كل الي ف البيت و اتجمعوا عشان يفطروا 

...لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير

في التجمع 

نزلت مليكة بسرعة و راحت لأخوها المكتب و هي بتقوله 

مليكة...أبيه أبيه أبيه 

ساب الشغل الي كان بيتاعبه على اللاب توب و بصلها و هو بيقولها بخضة 

مروان...ايه يا مليكة في ايه !!

ابتسمت و قالتله

مليكة...ممكن اخرج انا و حبيبة 

رفع حاجبه باستنكار و قالها 

مروان...و أبيه لأ!!

ضحكت مليكة و قالتله 

مليكة...مقصدش بس اصلي يعني شايفاك مشغول

ابتسم و هز راسه بالموافقه و قالها 

مروان...كلميها قوليلها طيب 

هزت راسها و قالتله بفرحة 

مليكة...شكرا شكرا شكرا 

ضحك و قالها 

مروان....عفوا عفوا عفوا 

ضحكت و خرجت من المكتب و راحت لأوضتها تجيب تليفونها عشان تكلم حبيبة 

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

عند حبيبة كانت ف البلكونة بتشرب شاي رن تليفونها و كانت مليكة

ردت فورا و هي بتقولها بابتسامة

حبيبة...كوكي

ضحكت مليكة و قالتلها

مليكة...عاملة ايه يا حبيبة

حبيبة...الحمدلله و انتي عاملة اية

مليكة...الحمدلله

سكتت حبيبة و مليكة اتكلمت و هي بتقولها 

مليكة...انتي فاضية 

هزت حبيبة راسها بمعنى ايوا و قالتلها

حبيبة...ايوا

ردت مليكة و هي بتقولها بفرحة

مليكة...طيب انا استأذنت أبيه ان انا و انتي نخرج و هو وافق و قالي اكلمك 

قفلت حواجبها باستغراب من ان مليكة استأذنته عشان حبيبة كمان تخرج  ..كل الي كان ف بالها سؤال واحد بس 

"هو ماله ؟"

فاقت من تفكيرها على صوت مليكة و هي بتقولها

مليكة....الو 

ردت حبيبة بابتسامة و قالتلها

حبيبة...ماشي يا كوكي موافقة طبعا

ردت عليها مليكة بصوتها الي كله فرحة و قالتلها

مليكة...اوكيه هبقى اعدي عليكي بالعربية على الساعة خمسه كدا ماشي 

هزت حبيبة راسها و قالتلها 

حبيبة...ماشي 

و اتكلموا شوية و بعدين قفلوا المكالمة 

و حبيبة دخلت من البلكونة و هي ناوية تروح لـ كاميليا 

لاقيت رضوى ف وشها ف قالتلها 

حبيبة...كاميليا فين يا رضوى

شاورتلها رضوى ناحية المطبخ و حبيبة راحتلها 

حبيبة...كاميليا 

بصت كاميليا لـ حبيبة و رجعت بصت لكناكة القهوة تاني عشان القهوة متبظش

كاميليا...ايه يا حبيبة 

راحت حبيبة شدت كرسي و قعدت و مسكت تليفونها و هي بتقولها 

حبيبة...حصلت حاجة مش عاجباني 

استغربت كاميليا و قالتلها

كاميليا...في ايه ؟

ردت عليها حبيبة و هي بتسألها و بتقولها 

حبيبة...هو انتي و انتي مخطوبة لأسلام و كنتي بتستأذنيه قبل م تخرجي ؟ 

هزت راسها بتأكيد على كلام حبيبة بس قالتلها بتصحيح

كاميليا...بصي لو كنت بخرج من اهلي كنت بقوله من باب انه يبقى عارف يعني لكن لو خارجة مع صحابي او كدا ف برضو كنت بقوله و هو كان بيوصلني و يستنى ف اي كافية لحد م الخروجة تخلص و يجي يروحني البيت و لو كان عنده شغل كان بيوصلني و يروح الشركة و بعدين يرجع يروّحني البيت تاني

ابتسمت حبيبة على اخوها و هي بتقول

حبيبة...دا انتي يا بختك عمري ف حياتي م هلاقي حد طيب زي اخويا ابدا 

ضحكت كاميليا و بعدين سألتها و هي بتقولها

كاميليا...بس ايه الي حصل يعني؟

حكتلها حبيبة الي حصل و هي مضايقة و كاميليا قالتلها

كاميليا...كبري دماغك شوية يا حبيبة 

بصتلها حبيبة بغضب و قالتلها

حبيبة...يا كاميليا دا تحكم

هزت كاميليا راسها يمين و شمال بنفي و قالتلها 

كاميليا...يا حبيبتي هو مقالكيش مفيش خروج غير لما تكلميني دا مجرد ان البت راحت تستأذنه زي م بتستأذنه انها تخرج قبل م يخطبك يعني الموضوع مش زي م انتي فاهمه خالص 

بصتلها حبيبة باقتناع و قالتلها بفرحة و هي خارجة من المطبخ 

حبيبة...اوكية 

ابتسمت كاميليا و فجأه سمعت صوت القهوة بصت لاقيتها فارت قالت بصوت عالي نسبيا عشان حبيبة تسمعها 

كاميليا...كتر خيرك يا حبيبة 

و رجعت بصت للبوتجاز الي اتبهدل من القهوة بأسى و قالت 

كامليا...هرجع اغسلك تاني 

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

عدى الوقت و حبيبة خرجت هي مليكة 

و مليكة قالتلها بابتسامة 

مليكة...انتي عارفة ان انتي اول صاحبة ليا اخرج معاها 

كملت بتصحيح و هي بتقولها 

مليكة...اصلا انا معنديش صحاب يعني هي كانت واحده بس الي هي سما و فجأة مبقتش تكلمني 

سألتها حبيبة باستغراب و هي بتقولها 

حبيبة...و انتي مبتكلميهاش ليه 

هزت رايها بعدم معرفة و قالتلها

مليكة...عشان انا قولت انها مش عايزه تصاحبني تاني ف عشان كدا مبتكلمنيش

استغربت حبيبة من تفكيرها بس قالتلها 

حبيبة...يعني انا لو مكلمتكيش مثلا هتفهمي اني مش هايزه اصاحبك تاني ؟ 

ابتسمت مليكة و سكتت و حبيبة قالتلها 

حبيبة...غلط يا مليكة ..لازم تكلميها يمكن عندها سبب يخليها متكلمكيش مينفعش تحكمي على الناس من غير م تسمعي اسبابهم الاول 

هزت مليكة راسها يمين و شمال برفض لكلام حبيبة و قالتلها من غير م تاخد بالها

مليكة...هما السبب ف اني ابقى كدا 

استغربت حبيبة و قالتلها 

حبيبة...انا مش فاهمه حاجة

اتصدمت مليكة من الي قالته و قالتلها و هي بتغير الكلام 

مليكة...بقولك ايه تعالي نمشي انا زهقت 

استغربت حبيبة لأنهم لسه جايين مكملوش ساعة و الكافية دا مليكة هي الي اختارته كمان 

حست ان مليكة ليها حكاية بس محبش انها تضغط عليها عشان متزعلش و قالت انها لو حابه تتكلم هتتكلم 

وصتلها مليكة تحت بيتها بعد م اعتذرتلها على انها نهت الخروجة مرة واحده كدا 

ابتسمت حبيبة و قالتلها 

حبيبة...خليكي عارفة اني ديما موجودة معاكي طول م انا عايشه ف لو حبيتي تبعتيلي و تتكلمي عن اي حاجة مزعلاكي اتصلي بيا من غير تردد

بصتلها مليكة و متكلمش و حبيبة سلمت عليها و نزلت من العربية طلعت بيتها 

سرحت مليكة ف كلام حبيبة شوية و هي عيونها مدمعة 

خدت منديل و مسحت دموعها و دورت العربية و هي رايحة على بيتها ووووو


27

عدت الأيام و و مروان و حبيبة اتخطبوا 

و حبيبة كانت ابتدت انها تحب مروان الي اول م ايناس قالتله على خطة حبيبة مبقاش بيظهر غروره نهائي 

كان انهاردة قراية فاتحة مايفين 

قررت حبيبة انها تكلم مليكة و تقولها تيجي معاها هي و كارولين 

مسكت تليفونها و رنت عليها ،معداش ثواني و مليكة ردت و هي بتقول

مليكة...بيبو 

ابتسمت حبيبة و قالتلها 

حبيبة...بقولك ايه 

ردت مليكة عليها و هي بتقولها بتركيز و اهتمام

مليكة...في ايه ؟

حبيبة...انهارده قراية فاتحة واحده صاحبتي الي هي مايفين م انتي عارفاها 

هزت مليكة راسها بمعنى ايوا و حبيبة كملت كلامها و هي بتقولها 

حبيبة...ايه رأيك تيجي معايا انا و كارولين

اتوترت مليكة شوية و بعدين قررت انها هتوافق و كدا كدا كانت دكتور مودة قايلالها انها لازم تختلط بالناس عشان تعرف انها تتغلب على خوفها 

اتكلمت و هي بتقولها

مليكة...طيب هستأذن أبيه الاول 

حبيبة...ماشي

ابتسمت مليكة و قالتلها

مليكة..يلا سلام 

حبيبة...سلام 

و قفلوا المكالمة و مليكة راحت لأوضة المكتب لأخوها 

خبطت على الباب و سمعت صوته الي اذنلها بالدخول 

دخلت و هي بتقوله بترجي

مليكة...أبيه ممكن طلب

رد عليها و هو مركز ف الورق الي قدامه 

مروان...اطلبي

ابتسمت و قالتله

مليكة...ممكن اروح مع حبيبة قراية فاتحة صاحبتها بليز 

هز راسه بنفي و قالها برد ميقبلش اي نقاش

مروان...لأ

اتحولت تعابير وشها للحزن و قالتله

مليكة...طب ليه بس يا أبيه م انا هبقى مع حبيبة 

بصلها و هو بيقولها برفض

مروان...لا انتي هتروحي ولا حبيبة هتروح 

ردت عليه و هي زعلانه و بتقوله

مليكة...يا أبيه احنا مش هنتأخـ....

قاطعها بحدة و هو بيقوله

مروان...جرا ايه يا مليكة انا قولت لأ يبقى لأ

دمعت عيونها بحزن و راحت اوضتها 

اتصلت بـ حبيبة 

ردت عليها حبيبة الي كانت محتارة بين شنطتين 

حبيبة...كويس انك اتصلتي بصي انهي احسن على دريس لونه ازرق الشنطة البيضة ولا البيج؟

ردت علبها مليكة الي صوتها كان حزين و قالتلها 

مليكة...اسكتي يا حبيبة ابيه مش موافق

قفلت حبيبه حواجبها باستغراب و قالتلها 

حبيبة...ليه 

هزت مليكة راسها بعدم معرفة و قالتلها

مليكة...قالي لا انتي ولا حبيبة هتروحوا 

استغربت حبيبة بس مهتمتش و قالتلها

حبيبة...خلاص نبقى نخرج انا و انتي وقت تاني

هزت مليكة راسها بمعنى تمام و قالتلها

مليكة...طيب هقفل انا بقى دلوقتي

ابتسمت حبيبة و قالتلها

حبيبة...ماشي يا حبيبتي

و قفلن المكالمه 

ندهت على رضوى بصوت عالي عشان تسمعها 

و رضزى راحتلها 

رضوى...في ايه 

مسكت حبيبة الشنطتين و قالتلها

حبيبة...انهي احلى

شاورت رضوى على الشنطه البيضة و قالتلها

رضوى...دي

هزت حبيبة راسها و حطت التليفون و المحفظة و المفاتيح ف الشنطة 

قالتلها رضوى باستغراب

رضوى...هو انتي رايحة فين

ردت عليها حبيبة و هي بتقولها 

حبيبة...قراية فاتحة مايفين

هزت رضوى راسها بمعنى ماشي و خرجت راحت للصاله 

سمعت صوت رسالة من تليفونها 

شافت الرسالة لاقيته مروان الي كان كاتبلها 

مروان..." اياكي تنزلي يا حبيبة "

اضايقت جدا من صيغة الأمر الي بيتكلم بيها و قررت انها متفتحش الشات اصلا و كأنها مخدتش بالها من الرساله عشان هي اكيد مش هتسيب صاحبتها عشان شوية اوامر من البشمهندس

و نزلت و الشارع هي و كارولين الي كانت مستنياها بالعربية 

ابتسمتلها كارولين و قالتلها

كارولين...دا انا قولت دكتور مروان مش هيرضى يخليكي تيجي 

ورتلها حبيبة الرسالة و متكلمتش و كارولين قالتلها بصدمه و تحذير

كارولين...حبيبة مينفعش كدا

بصتلها حبيبة بزهول و قالتلها 

حبيبة...حاضر هسيبه يتحكم فيا يا كارولين

هزت كارولين راسها يمين و شمال بقلة حيلة و قالتلها 

كارولين...خلي بالك انا مش مطمنه 

ضحكت حبيبة بخفة و سخريه و متكلمتش

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

بعد م بعتلها الرساله ساب التليفون ف المكتب و راح لأخته عشان متعيطش

خبط على باب اوضتها بس مكنش في رد 

رجع خبط تاني بس برضو مكنش في رد عرف انها اكيد ف البلكونه

و بالفعل كانت هناك راحلها البلكونه و كانت بتعيط

قالها بحب 

مروان...انتي عارفه اني مبحبش اشوفك بتعيطي صح

بصتله مليكة بحزن و رجعت بصت للزرع تاني 

ابتسم و قالها 

مروان...يا كوكي انا خايف عليكوا 

ردت عليه بقهر و هي بتقوله 

مليكة...من ايه يا ابيه انت اكتر واحد عارف اني مبخرجش و ف الاخر ترفض كدا

اتنهد بحزن عليها هو استحاله يقولها انه خايف يخليهم يروحوا هناك و هو عارف انه ليه اعداء كتير و طبعا هيستغلوا الدوشة الي هتبقى هناك و هو مش هيكون معاهم عشان يحميهم هو اصلا مخلي شوية حراس يراقبوا تحركات حبيبة عشان برضو يطونه سبب ف انهم يحموها 

ابتسم مروان و قالها

مروان...وعد مني اول م افضى من الشغل هاخدك انتي و هي و هخرجكوا خروجة حلوة 

مسحت دموعها بابتسامة و قالتله

مليكة...ماشي

ابتسم و متكلمش

....لا اله الا الله وحده لا شريك له 

راح مكتبه تاني و اتفاجئ لما لاقى 10 اتصالات من الحارس الي بيراقب حبيبة 

اتصل عليه و قاله باستغراب

مروان...في ايه يا فتحي

رد عليه فتحي و هو بيقوله 

فتحي...الهانم يا مروان بيه نزلت من ساعة كدا و راحت لـ بيت مليان انوار و غالبا فرح 

كور ايده بغضب لـ درجة ان عروق ايده بانت و قاله بغضب مكتوم

مروان...ابعتلي اللوكيشن 

قاله فتحي بطاعة 

فتحي...اوامرك يا باشا 

و قفل المكالمة و بعتله اللوكيشن و مروان خد مفاتيح عربيته و نزل و هو الغضب عاميه 

....لا اله الا الله وحده لا شريك له 

اما عند حبيبة كانت مبسوطة جدا لـ مايفين و كانت بتتصور معاها هي و كارولين 

و كارولين دخلت البلكونة تتكلم ف التليفون 

قالت حبيبة لـ مايفين بابتسامة 

حبيبة...مبارك يا مايفين

ابتسمتلها مايفين و قالتاها

مايفين...الله يبارك فيكي يا بيبو 

ابتسمتلها حبيبة و كان لسه هتتكلم بس سكتت لما لاقيت كارةلين راحتلها و على وشها تعابير القلق كلها و بتقولها 

كارولين...حبيبة عربية دكتور مروان تحت البيت 

اتصدمت حبيبة و حست ان قلبها وقف من خوفها لما سمعته و هو بيقول لـ كريم و مايفين

مروان...الف مبروك 

ابتسم كريم و قالتله 

كريم....الله يبارك ف حضرتك يا دكتور مروان 

هز مروان راسه بمجاملة و قال لـ حبيبة بغضب مكتوم 

مروان...من غير كلام كتير عشان متجيبيش التهزيق لـ نفسك اتفضلي امشي ووووو


28

اتكلم بغضب مكتوم و هو بيقولها 

مروان...من غير كلام كتير عشان متجيبيش التهزيق لنفسك قدام الناس اتفضلي امشي 

كانت مصدومة من الي بتسمعه دا غير انه اصلا ازاي عرف مكان بيت مايفين !!

سمعته و هو بيقولها بحدة لما لاقاها ساكته

مروان...اتفضلي

بصت لـ مايفين الي كانت مستغربة و مش فاهمه حاجه و كارولين كانت بتبص لـ حبيبة بلوم 

قالت حبيبة لـ مايفين 

حبيبة...معلش يا مايفين لازم امشي دلوقتي

استغربت مايفين بس محبش انها تتكلم كتير عشان مروان و قالتلها

مايفين...ماشي يا حبيبتي

و حبيبة سلمت على مامة مايفين و نزلت هي و مروان 

فتح قفل الغربية بزرار التحكم و راح ناحية باب كرسي السائق من غير م يقولعا كلمة واحده 

و هي مهتمتش بيه اصلا و ركبت العربية و خلاص

دور العربية و هو باصص للطريق و عيونه بتطلع شرار غضب مكتوم 

سمع صوتها و هي بتقوله بغضب 

حبيبة...انت ازاي تخرجني كدا قدام الناس يا مروان 

ابتسم بسخرية و مردش عليها و دا عصبها جدا و خلاها تقوله بضيق

حبيبة...م ترد علياا !!!

اتكلم بحدة و هو بيقولها 

مروان...انتي الي اضطرتيني اعمل كدا عشان انتي لو كنتي بتسمعي الكلام انا مكنتش جيت ولا احرجتك ولا كل الكلام دا بس هقول ايه م انتي اصلا مبتسمعيش غير صوت دماغك و بسسس 

كمل بسخرية و هو بيقولها 

مروان...ثم ان كويس انك سمعتي الكلام من غير مجادلة 

ردت عليه بسخرية ممزوجة بالغضب و هي بتقوله 

حبيبة...كنت ناوي تضربني بقى ولا تزعقلي قدام الناس ؟؟؟

سكت و متكلمش هو مش غبي و عارف كويس اوي ان الكلام دا كله مش عاجبها و هتروح تنقله بالنص لأبوها عشان يفسخ الخطوبة و هو مش هيوقع نفسه ف غلط و ابوها يغلطه انه كان هيضربها او يزعقلها قدام الناس 

اتكلمت حبيبة و هي بتقول

حبيبة...و بعدين ايه صيغة الأمر الي انت كتبهالي دي يا مروان ؟؟

رد عليها بزهول و غضب و هو بيقولها 

مروان...يعني شوفتي الرساله

ردت عليه بتأكيد و هي بتقوله 

حبيبة...اه شوفتها و معجبتنيش عشان كدا كانت بالنسبالي ولا كأني شوفتها اصلا 

ضرب كف ايده ف الدريكسيون بغضب و هو بيحاول انه ميتعصبش عليها 

و هي كملت كلامها و هي بتقوله بغضب و تحذير

حبيبة...اسمع يا مروان انا مش مراتك عشان تتحكم فيا و تقولي اخرجي و متخرجيش انا لسه خاطبتك و طول م انا ف بيت ابويا يبقى ملكش اي حق انك تقولي اروح ف حته ولا مروحش فاهم انت ليك انك تتحكم ف اختك و بس لكن انا لأ يا مروان سامعني لأ

اتكلم و هو متعصب و بيقولها بتهديد و تحذير

مروان...اتكلمييي معااايا عدل يا حبيبة انتييي نسيتي انا مييين ولا ايييه؟؟؟

رفعت حواجبها بدهشه من كلامه هو بيفكرها انه مروان الأدهم صاحب اكبر شركات ف الشرق الاوسط ؟ ولا بيفكرها انه دكتور مروان الي كان كل يوم يهزقها قدام زمايلها ف المدرج ؟ ولا بيفكرها انه من طبقة اعلى منها بكونه غني و هي متوسطة الحال ؟ 

فاقت من تفكيرها على وقوفه للعربية بصت حواليها لاقيت انهم وصلوا قدام بيتها 

شالت الدبلة من ايدها و حطتها على التابلوه و نزلت من العربية فورا 

اما هو ف كان باصص على دبلتها بصدمة ... ازاي بكل سهولة رمتله الدبلة كدا و كأنها بتقوله انا مش عايزه اكمل الخطوبة دي ..!! ازاي من اول خناقة قالتله ان خطوبتهم انتهت كدا !!

طلع بالعربية و هو ماشي على اقصى سرعة و بيفتكر كلامهم و كل شوية يبص على دبلتها الي قدامه على التلبلوه 

...استغفر الله العظيم و اتوب اليه عدد خلقه و رضى نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته 

وصلت قدام باب شقتها خرجت المفاتيح من الشنطة كل دا و هي بتحاول بكل جهدها انها متعيطش 

دخلت الشقة لاقيت ف الصاله 

اشتفربت رضوى و قالتلها 

رضوى...ايه دا هي الخطوبة لحقت تخلص !!!

مردتش عليها مجرد انها ابتسمتلهم و خلاص و دخلت على طول على اوضتها وسط استغرابهم كلهم 

اما هي ف اول م دخلت اوضتها قفلت الباب عشان ميسمعوش صوت عياطها و قعدت على الكنبة و حطت ايديها على وشها و نزلت دموعها زي الشلالات بتعلن عن حزنها و قهرها 

معداش ثواني و لاقيت الباب بيخبط 

قامت بسرعة دخلت الحمام تغسل وشها 

و خرجت لاقيت امها و اختها موجودين 

حاولت انها متبصلهمش كتير عشان ميلاحذوش عياطها 

و خدت مناديل تمسح وشها و نسيت ان ايديها مبقاش فيخا دبلة 

اتكلمت حنان و هي بتقولها بهدوء 

حنان...اتخانقتي انتي و مروان ؟

برغم استغرابها من ان ازاي امها عرفت الا انها قررت تقول الحقيقة كدا كدا هيعرفوا انها فسخت الخطوبة خلاص 

هزت راسها بمعنى ايوا و متكلمت لأنها عارفة انها لو اتكلمت من قبل حتى م تقول اول كلمة هتنزل دموعها و هي مبتحبش تعيط قدام حد حتى لو كان الشخص دا من عيلتها 

بصت رضوى لأمها بحزن و صدمة بعد م لاحظت هي و حنان ان الدبله مش ف ايد حبيبة 

اتكلمت حنان و هي بتقولها

حنان...فسختي الخطوبة ؟

دمعت عيون حبيبة ف ثواني و هزت راسها بمعنى ايوا و نزلت دموعهاا بحزن 

حضنتها حنان و رضوى طبطبت على ضهرها و هي زعلانه عشانها 

اتكلمت حنان و هي بتقولها

حنان...طب معلش اهدي طيب متزعليش اوعي تعيطي كدا 

بس مكانش كلام حنان بيفيد بأي شئ الى ان حبيبة زاد عياطها و دا خلى حنان تضايق عشانها جدا

اتكلمت رضوى و هي بتقول لأمها

رضوى...سيبيها يا ماما تطلع حزنها ف العياط يمكن تهدى

هزت حنان راسها و طبطبت على حبيبة الي كانت بتعيط بحرقة من كتر حزنها هي فعلا كانت بدأت تحبه بس ليه ..ليه يفكرها انه مروان الأدهم طب لو هو شايف انهم مختلفين و طبقات عيشتهم مختلفة و في فرق ف الطبقات اتقدملها ليه اصلا من الاول 

عدت نص ساعة كانت بتعيط بس و بعدين هديت شوية 

اتكلمت حنان و هي بتقول

حنان...هروح اجيبلك ماية 

و خرجت من الاوضة 

مسكت رضوى ايد حبيبة و قالتلها بحزن عليها من كتر عياطها

رضوى...ايه الي حصل 

بس حبيبة كانت باصة قدامها بشرود ف كل الي حصل و من اول م كلمت مليكة لحد م سابتله الدبلة على التابلوه 

دمعت عيونها تاني لما افكرت انه مشي ن غير حتى م يقولها متزعليش ولا اي حاجه ولا كأنها فارقة معاه اصلا ولا كأنه يعرفها 

نزلت دموعها بحزن و هي مش مصدقة و رضوى حضنتها و هي بتطبطب عليها و بتقولها ببحزن

رضوى... كفاية عياط يا حبيبة بقى بالله عليكي 

...لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين

خرجت حنان تجيب لـ حبيبة ماية لاقت علاء قاعد ف الصاله زعلان و من الواضح انه سمع الي حصل 

اتنهدت حنان بحزن و قالتله

حنان...مموته نفسها من العياط لدرجة مش بتتكلم بتعيط بس

استغرب علاء و هو بيقولها بحزن 

علاء...ايه الي حصل بس لكل دا م كانوا كويسين مره واحده كدا اتخانقوا 

اتكلمت حنان و هي بتبص على اوضة حبيبة الي كان صوت عياطها طالع و بتقول

حنان...معرفش يا علاء اهو انت سامع صوتها و هي بتعيط 

كملت بغضب و هي بتقول

حنان...انا عمر م بنتي عيطت بالمنظر دا عشان حد ابدا و انا مش هسكت على حزنها دا 

و قامت دخلت المطبخ جابت الماية و راحت لـ حبيبة هي و علاء

...لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له

الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير 

عدى نص ساعة تانيه كانت حبيبة بطلت عياط خالص بس كانت سامعة صوت قلبها المكسور 

علاء...احكي يا حبيبتي ايه الي حصل 

دمعت عيون حبيبة بحزن و قالتله باختصار

حبيبة...انتوا عارفين اني كنت نازله عشان هروح خطوبة مايفين ف كلمت مليكة اقولها تيجي معايا راحت استأذنته قام قايلها لا انتي ولا هي تروحوا المهم مهتمتش نزلت لاقيته كاتبلي بالنص كدا 

و جابت تليفونها توريهم الرساله كتأكيد على كلامها

حبيبة...اياكي تنزلي يا حبيبة 

اضايق علاء جدا و حبيبة قالتلهم

حبيبة...مردتش عليه و نزلت اتاجئت بيه موجود ف الخطوبة و هو اصلا ميعرفش المكان و تلاقيه مراقبني عشان منزلش و بالفعل حصل احرجني قدام الناس

دمعت عيونها و هي بتقولهم بقهر 

حبيبة... بيقولي امشي من غير كلام كتير عشان متجيبيش التهزيق لنفسك 

المهم و احنا ف الطريق بيقوله ازاي تحرجني قدام الناس لاقيته مش بيرد مردش غير لما قولتله يرد عليا و برضو بيقولي انتي مسمعتيشالكلام و نزلتي و ان كويس اني مجادلتش بالكلام بقوله كنت هتزعقلي بقى ولا هتضربني مردش عليا و ف الاخر بيعايرني اني ف مستوى معيشة اقل منه و يقولي اتكلمي معايا عدل انتي نسيتي انا مين ولا ايه 

نزلت دموعها بحزن و قهر و اتكلمت و هي بتقولهم 

حبيبة...مادام هو شايف ان طبقات المعيشه غير بغض جيه اتقدم من الأول ليه ولا هو قال اخليها تحبني و بعدين افكرها انا مين و هي مين ..انا اصلا لو عليا من الاول خالص كنت رفضه و انتوا الي ضغطوا عليا بحجة انكوا عارفينهم من زمان و انه كويس و ناجح و و و. و ف الاخر انا الي بتعاير بحاجة انا مليش يد فيها انا مالي انا بمستوى المعيشه الي انا طلعت فيه انا مالي اني ساكنه ف حي سكني عادي و هو من التجمع و كومباوند و عنده شركات و عربيات قد كدا انااا مااالي هو اختلر انه يطلع ف مستوى معيشة عالي كدا ؟ 

كملت كلامها و هي بتمسح دموعها الي مكنتش مبطله انها تنزل من عيونها و قالت 

حبيبة...بس هرجع و اقول اني احسن منه عشان بالرغم من ان مستوى معيشتي طبيعي جدا ف انا عمري م روحت لحد فقير او اقل مني ف مستوى المعيشه و عايرته و عشان انا احسن منه ف انا مردتش عليه و سبتله الدبله على التابلوه و طلعت البيت و هو حتى مفكرش يقولي متزعليش ولا اي حاجه هو مشي و مفكرش حتى يرن عليا يقولي متزعليش و كان خلاف معملش كدا ليه ..؟

كانوا ساكتين مش عارفين يقولولها ايه و ف نفس الوقت مضايقين جدا جدا من مروان 

اتكلم علاء و هو بيقولها

علاء...مش عايز اشوف دمعة واحده نازلة من عيونك انتي عملتي الصح هو الي خسران و انتي كسبتي كرامتك و نفسيتك الي كان هيدمرهالك يا حبيبتي و هو لو كان بيحبك مكنش سابك زعلانه من غير م يقولك متزعليش 

هزت حبيبة راسها بمعنى ماشي و مسحت دموعها و هي حسه بنغزة ف قلبها من كتر زعلها

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

اما عن مروان ف وصل بيته ف وقت قياسي من كتر م كان ماشي بالعربية بسرعة عالية جدا دا غلط 

خد الدبلة من ع التابلوه و دخل الفيلا بعد م ساب العربية لحد من الحراس عشان يوديها الجراج

اول م دخل الفيلا لاقى مليكة بتجري علية بفرحة و هي بتقوله 

مليكة...أبيه كنت فين و خرجت من البيت ليه اصلا دي مرام و البنات جم و بيسألوا عنك

مكنش سامعها اساسا ولا سامع هي بتقول ايه 

شال دبلته من ايده هو كمان و حط الدبلتين على البوفية الي كان جمبه 

و طلع على اوضته من غير ولا كلمة 

اما مليكة ف اتصدمت لما لاقيته دبلته هو و حبيبة على البوفية و راحت بسرعة لـ مامتها الي كانت ف الجنينة و هي زعلانه 

قعدت جمب مامتها بحزن و هي بتقولها

مليكة..ماما 

بصتلها خديجة بابتسامة و قالتلها

خديجة...ايه يا حبيبتي 

اتلكمت مرام باستغراب و هي شايفة الحزن الي ف عيون مليكة و هي بتقولها 

مرام..م تتكلمي يا مليكة 

بصت مليكة لأمها و قالتلها 

مليكة...أبيه رجع من بره و ساب دبلته و دبلة حبيبة ع البوفية و طلع اوضته 

اتفاجئوا جدا من الي سمعوه و خديجة بصت لـ مرام بصدمة و قاموا كلهم دخلوا الفيلا 

اما هو ف كان شايف كل الي حصل من البلكونة لأنه كان حاسس انه مخنوق ف قرر انه يدخل البلكونه يشم هوا و من حظهم انه عرف انهم بالتأكيد هيجوا يسألوه عن ايه الي حصل 

و بالفعل سمع الباب بيخبط و امه دخلت هي و اخواته 

راحوله البلكونة و هما على وشهم الحزن و خديجة قالتله

خديجة...حصل ايه يابني 

اتنهد بحزن خلاص لازم يقولهم سبب انه كان رافض خروج اخته و خطيبته او الي كانت خطيبته 

بص لـ مليكة لأنه عارف انها بتخاف من الناس ف مفيش داعي انه يقلقها اكتر لما يقولها انه خايف عليها من اعدائه ف قالها 

مروان...روحي انتي يا مليكة 

كانت عايزه تقعد و تسمع زيها زيهم هي خلاص كبرت و مبقتش صغيره عشان يقولولها متتدخليش ف كلام الي اكبر منك و و و بس ف نفس الوقت محبتش انها تجادل ف الكلام عشان ميتعصبش كفاية انه باين انه زعلانه 

هزت راسها بطاعة و خرجت 

و هو بص لأمه و اخته و اتكلم و هو بيقول 

مروان...من اسبوعين كان في صفقة مهمه جدا ف الشغل و الحمدلله كسبتها المهم عرفت ان ادوارد و الي يكون صاحب الشركة المنافسة لشركتي انا و اسلام اضايق جدا و قرر انه 

ينتقـ ـم مني مع اني مأذتهوش ف حاجه ف من وقتها و انا خليت تلاته من الحرس يكونوا قريبين من بيت حبيبة عشات لو نزلت او راحت اي مكان يبقى معاها حد يكونوا سبب ف حمايتها و معرفتهاش عشان انا عارف انها هتضايق و هتتناخنق معايا من غير حتى م تفهم وجهة نظري ف سكت 

هزت خديجة راسها بمعنى تمام و قالتله

خديجة...و بعدين 

اتكلم مروان و هو بيكمل كلامه و بيقول

مروان...انهارده من كام ساعة كدا جت مليكة و لاقيتها بتستأذني تروح هي و حبيبة خطوبة واحده صاحبتها ف الكلية ف طبيعي بمعنى اني ورايا شغل مش هقدر اروح معاهم ف رفضت قولتلها لا انتي هتروحي ولا حبيبة و هي راحت كلمت حبيبة و قالتلها و انا برضو عشان أأكد عليها بعتلها رساله قولتلها اياكي تنزلي يا حبيبة 

اتحولت ملامحة للغضب لما افتكر ان حبيبة مهتمتش لـ كلامه و برضو نزلت و قال

مروان...تروح الهانم قرءه الرساله و متهتمش و اتفاجئ ان فتحي بيكلمني يقولي الهانم نزلت 

بصت مرام لأمها بضيق من اخوها و امها الي كانت هي كمان مضايقة بس مكنتش مبينه دا عشان تسمع وجهة نظره هو الاول 

كمل مروان كلامه و هو بيقول

مروان...روحت هناك و باركت للناس و قولتلها تمشي عشان متعصبش عليها قدام الناس الي موجودة عند صاحبتها

هنا ظهرت تعابير الضيق على وش خديجة و مروان كمل كلامه و هو بيقول

مروان...سلمت على صاحبتها و نزلت و احنا ف الطريق الاقيها بتكلمني و بتقولي ..انت ازاي تحرجني قدام الناس كدا ..انت ازاي تكلمني كدا.. انت ازاي ..انت ازاي ..انت ازااااي 

هزت مرام راسها و قالتله 

مرام...ماشي م هي معاها حق ؟

بصلها بعصبية و قالها

مروان...معاهااا حق ازاااي يعني

معجبهاش عصبيته عليها هي مهما كان اكبر منه و قالتله مرام بحدة خفيفة 

مرام...وطي صوتك و انت بتكلمني يا مروان 

سكت بضيق و متكلمش و خديجة قالتله 

خديجة...و بعدين ايه الي حصل

اتكلم و هو بيقول

مروان...ف الأول سكت لاقيتها بتقولي رد عليا روحت قولتلها مسمعتيش الكلام ليه لاقيتها بتقولي انت ملكش حكم عليا انا خطيبتك و انت تتحكم ف اختك و انت ايه صيغة الأمر الي بتكلمني بيها دي و انت و انت روحت اتعصبت بقى قولتلها اتكلمي معايا عدل انتي نسيتي انا مين ولا ايه 

اتصدموا الأتنين من الي سمعوه و بصوا لبعض و هما متخيليش كسرة قلب حبيبة ف اللحظة دي لأنها اصلا مختارتش تبقى من طبقة متوسطة الحال 

ضربت مرام ايديها ف بعض بغضب و خديجة بصت لـ مروان بمعنى انه يكمل كلامه و هي مضايقة جدا 

و مروان هز راسه بمعنى خلاص و هو بيقولهم

مروان...لاقيتها حطتلي الدبلة على تابلوه العربية و نزلت طلعت بيتها

ابتسمت مرام بغضب و هي بتقوله بعد م ربطت الاحداث ببعض و افتكرت دبلة حبيبة الي تحت على البوفية

مرام...و طبعا انت مقولتلهاش حتى متزعليش و  سيبتها 

هز راسه بتأكيد و قالها 

مروان...مش هي الي قررت انها تنهي الخطوبة خلاص مش هروح اتحايل عليها بقى 

بصت مرام لأمها و هي مضايقة جدا من مروان و قالتلها 

مرام...عن اذنك يا ماما

و خرجت من الأوضة كلها 

و خديجة بصت لـ مروان بحزن و غضب منه و قالتله

خديجة...اسمع يا بني البت من ساعة م عرفناها و هي كويسه ولا عمرها زعلتنا ف اي حاجه ولا عمرنا اضايقنا منها و بالنسبة لكل الي انت حاكيته دا ف انا مش هلوم عليها غير ف حاجة واحده بس 

كملت بتصحيح و هي بتقول

خديجة...لا حاجتين ..اولا انها لو كانت كلمتك و قالتلك انها هتروح خطوبة صاحبتها و مش استأذان لا دا من باب انك تكون عارف بس و لو عرفت تروح معاها تروح  لأنها ف بيت ابوها هو الي يحدد اذا كانت تروح ولا لا مش انت 

و بالنسبة للوم التاني ف هي غلطانة انها وافقت اصلا من الاول عشان الغرور و التكبر دا بس كويس اهي خددت القرار الصح و سابتلك دبلتك و مشيت اشترت كرامتها 

كملت بلوم و هي بتقوله 

خديجة...ظا انت حتى مهانش عليك تقولها متزعليش و دي اول خناقة تحصل و الكلام انت سيبتها يا مروان سيبتها تو.لع ولا تمـ ـوت من العياط حتى مش مهم مش هي الي قررت خلاص براحتها ..

كملت خديجة بحده و هي بتقوله

خديجة...مش هو دا كلامك يا مرواااان ؟؟؟ 

كان ساكت تماما و مش بيتكلم هو اصلا مش بيعتمد كلام ولا رأي حد غير امه و فعلا بدأ يستوعب ان كلامها صح 

اتكلمت خديجة و هي بتقوله بحزن 

خديجة...انا مش عايزه اتكلم معاك تاني يا مروان انسى انك ليك ام انت استحاله بالغرور و التكبر دا تقولي يا ماما 

قالت كلامها الي صدمه و خلى دموعه تبان ف عيونه و خرجت 

و هو بص للزرع و خبط على الصور بغضب وووو

💗💗


29

تاني يوم

كانت حبيبة من اول م صحيت عندها صداع 

بالرغم من انها خدت دوا و شربت شاي بس الصداع مراحش

دخلت اوضتها تاني اول م دخلت عيونها جت على المراية الي كان حواليها كل البوكيهات و الورود الي كان مروان جايبهم ليها 

دمعت عيونها بحزن لما افتكرت خناقتهم و بالذات لما مقلهاش حتى متزعليش 

ابتسمت بحزن و قهر لما افتكرت انها كانت لما بتبص على الورود و الفراشات دي بتبتسم و هي فرحانة لكن دلوقتي لا عكس كدا تماما دلوقتي بتحزن و بتتقهر 

راحت قعدت على الكنبة و خدت تليفونها الي ممسكتهوش من امبارح من ساعة م كانت عند مايفين 

نزلت دموعها بحزن لما ملقتش منه لا اتصال ولا رساله واحده حتى كل الرسايل كانت من مايفين و كارولين بس الي كانوا عايزين يطمنوا عليها و انها متخانقتش هي و مروان 

ابتسمت بسخرية و هي دموعها نازله و بتقول 

حبيبة...طلعت بتحبني فعلا زي م كنت بتقولي 

مسحت دموعها و دخلت على الفيسبوك و غيرت الحالة الاجتماعية من " مخطوبة " لـ " سنجل "

و بعد كدا خرجت من الفيس و دخلت على جهات الاتصال و رنت على اخوها و استنته يرد 

و بالفعل جالها الرد بعد ثواني و هو رايح الشركة و بيقولها

اسلام...دي احلى صباح الخير عشان شوفت اسم حبوبي ع الشاشة 

ابتسمت رغم حزنها و رغم الدموع الي اتكونت ف عيونها 

حاولت تخلي صوتها طبيعي و قالتله

حبيبة...صباح الخير 

حس من صوتها ان في حاجه مزعلاها و قالها

اسلام...مالك يا بيبو ؟

كمل بهزار و هو بيقولها 

اسلام...اوعي يكون الواد مروان مزعلك قوليلي بس و انا اجيبلك حقك على طول 

هنا مقدرتش انها تمنع صوت عياطها و نزلت دموعها بغزارة بحزن 

اتخض اسلام عليها جدا و قالها 

اسلام...في ايه يا حبيبة اتكلمي 

ردت عليه وسط دموعها و هي بتقوله

حبيبة...ممكن تيجي قبل م تروح الشركة ..في امانات هنا لازم تتسلم لصاحبها 

استغرب كلامها الي مكانش فاهم منه حاجه بس قالها بطاعة و هو زعلان على عياطها

اسلام...حاضر يا حبيبتي متعيطيش انتي بس يلا سلام انا جاي اهو

هزت راسها و هو قفلت المكالمة 

و قامت لمت كل الهدايا و كل حاجة هو كان جايبهالها ف بوكس و اهم حاجة باقي الشبكة بتاعتها حطتهاله ف علبتها و حطتها ف البوكس مع الحاجة و قفلت البوكس و خرجته الصاله

كان ف الوقت دا ابوها ف الشغل و  امها صحيت

قالت حنان لما شافتها

حنان...كنت لسه هجي اطمن عليكي

رغم عيونها المحمرة و وشها الي باين عليه الحزن و العياط بس ابتسمت و قالت لأمها 

حبيبة...تطمني عليا ليه بس م انا كويسة اهو ..مفيش حاجة

سكتت امها بحزن عليها بس قالتلها

حنان...تعالي يا حبيبة 

كانت حسه ان هي عايزه تعيط و كانت عايزه تروح اوضتها بس قالت متكسرش بخاطر امها وهزت راسها بطاعة و راحت قعدت جمبها و متكلمتش

طبطبت حنان على ايد حبيبة و كانت خايفة تتكلم او تقولها متزعليش احسن حبيبة تزعل منها هي عارفة و متأكده انها زعلانه لأنها شافت الحب ف عيون بنتها كانت فرحانه ليها اوي انها حبته لأنها كانت شايفاه بيحب بنتها و عمره م هيزعلها بس للأسف خدعهم كلهم و مكنتش تعرف انه هيخلي الحزن ف عيون بنتها بالمنظر دا 

عدى شوية وقت و حبيبة قالت لأمها 

حبيبة...معلش يا ماما هدخل اوضتي ماشي 

هزت حنان راسها بمعنى ماشي و حبيبة دخلت اوضتها و قفلت الباب عشان صوت عياطها ميطلعش

اتنهدت حنان و هي زعلان على بنتها و مش مصدقة ان دي حبيبة الي صوت ضحكها و هزارها معاهم كان بيبقى مالي الشقة دلوقتي هي ساكته و مبتضحكش بس دموعها بتبقى مالية عيونها ف بتقرر انها تروح اوضتها 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

في الشركة 

كان مروان ف مكتبه بيتابع شغله بس للأسف كان عقله كله ف خناقتهم و اكتر حاجة كل شوية تيجي ف باله لما شالت الدبله من ايدها و حطتها على التابلوه 

فكر كتير ف كلام امه و عرف انه فعلا غلط و انه مكنش ينفع يتحكم كدا بس كل ظا كان من خوفه عليها مش اكتر طول اليوم امبارح مكانش عارف يعمل ايه عشان يصالحها و متبقاش زعلانه منه 

فكر كتير انه يكلمها او يبعتلها رساله و بالفعل دخل الشات عندها كذا مره و كتبلها بس لحظة م بيجي يبعت الرساله بيقلق احسن تكون لسه مضايقة و يتخانقوا تاني ف بيحذف الرساله و برضو دخل على جهات الاتصال كتير عشان يرن عليها بس برضو كان بيقلق احسن يتخانقوا و المرة الوحيده الي داس على رقمها رجع قفل السكة بسرعة قبل حتى م يوصلها رساله انه رن عليها و ف النهاية قرر انه هيسيبها يومين تهدى و متكونش مضايقة اوي و هيروح يتكلم مع ابوها و اخوها عشان يصالحها

للأسف فكر من وجهة نظره هو لأنه لما بيكون زعلان من حد مبيحبش يتكلم معاه غير بعد كام يوم يكون غضبه قل ميعرفش انها مهما كانت زعلانه منه او مضايقة منه لو كانت لما مسكت التليفون لاقت منه رساله واحده حتى هتفرح و هتعرف انه فعلا بيحبها و انه فعلا مكانش يقصد يزعلها بس للأسف ملقتش منه ولا رساله و ولا اتصال

جاله اشعار من الفيسبوك 

خد التليفون و يشوف في ايه يحاول يلهي نفسه عن التفكير

بس اتفض من مكانه بزهول لما لاقاها غيرت الحالة الاجتماعية و الناس عاملالها ريأكتات أحزنني و عاملنلها كومنتات 

خرج بسرعة من الفيسبوك و رن عليها و هو رايح جاي ف المكتب بس للأسف مكانتش بترد 

....لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير

عند حبيبة كانت ف اوضتها بتحاول تمنع نفسها من العياط بس للأسف كل م كانت بتفتكر انها بعد م حبته يقولها انه مروان الأدهم كانت بترجع تعيط تعيط تاني 

سمعت صوت الباب بيخبط 

مسحت دموعها و سمحت بالدخول لاقيت اخوها و امها و اخوها الي من ملامح وشه باين انه عرف

ابتسم و راح قعد جمبها على الكنبة و قالها 

اسلام...اوعي اشوفك بتعيطي سامعة 

هزت راسها بمعنى حاضر و غصب عنها دموعها نزلت بس مسحتها بسرعة

ابتسملها و قالها 

اسلام...حقك عليا انا و انا اسف بالنيابة عننا كلنا اننا خلناكي توافقي من الأول بس عايز تعرفي حاجة دموعك دي مش ساهله عليا و انا هعرفه ازاي يخليكي تعيطي كدا 

هزت راسها برفض و هي بتقوله

حبيبة...لا يا اسلام اوعي تعمل كدا متنساش شغلك 

رد عليها بغضب و هو بيقولها 

اسلام...م يولع الشغل المهم انتي 

هزت راسها بنفي و قالتله

حبيبة...لأ يا اسلام 

و نزلت دموعها بحزن و هي حسه بالذنب انها ممكن تكون السبب ف ان اخوها بخسر شغله

قالها بأمر و حدة 

اسلام...قولت مش عايزك تعيطي

هزت راسها بمعنى حاضر و قالتله 

حبيبة...ممكن بس البوكس الي بره ف الصاله و انت رايح الشركة تسلمهوله ؟

هز راسه بمعنى حاضر و لاحظت ان تليفونها بيرن كل شوية 

خد التليفون و شاف اسم مروان بصلها و قالها 

اسلام...بيرن عليكي

هزت راسها برفض و قالتله

حبيبة...مش هرد عليه دا سابني من امبارح وو مبعتليش رساله حتى جاي دلوقتي يكلمني لما غيرت الحاله الاجتماعية ؟

هز راسه بنفي و قالها بحكمه

اسلام...بس من الي امك حاكيتهولي ف انتي من امبارح و انتي واخده القرار ف مش هتفرق بقى سواء غيرتي الحاله الاجتماعية ولا لا 

كمل بتوضيح و هو بيقولها 

اسلام...و بعدين انا اعرف مروان من اكتر من عشر سنين و لما كنا بنتضايق او بنتخانق و يكون زعلان مني مكانش بيحب يكلمني الا بعد يومين عشان يكون غضبه قل و منتخانقش تاني ف ممكن جدا يكون فكر كدا عشان كدا مكلمكيش 

ردت عليه بغضب و هي بتقوله

حبيبة...انت بتدافع عنه يا اسلاام!!

هز راسه بنفي و قالها 

اسلام...لأ انا بقولك عشان متظلميش بس لأن الظلم دا حاجة كبيرة اوي يا حبيبة و متنسيش اني من الاول خالص و انا اعتذرتلك بالنيابة عننا كلنا 

سكتت و هي بتفكر ف كلامه و بتتمنى ان يكون فعلا زي م اخوها بيقول يمكن حزنها يقل شوية هي عمرها م هتنسى انه سابها زعلانه كل دا بس بتدور على اي حاجه تكون سبب ف ان حزنها يقل 

اتكلم اسلام و هو بيقولها

اسلام...انا هروح الشركة بقى عشان متأخرش و ان شاء الله هاجي اطمن عليكي بعد م اخلص الشغل مش عايز ارجع الاقي الحزن الي ف عيونك دا تاني ماشي

هزت راسها بمعنى حاضر و خرجت هي راحت المطبخ تشرب ماية و امها خرجت توصل اسلام لحد باب الشقة 

اتكلمت حنان و هي بتقول بحزن

حنان...عمري م كنت اتوقع انه يزعلها كدا

رد عليها اسلام و هو بيقولها

اسلام...ف الاغلب زي م قولتلها بالنسبة انه مكلمهاش اما بالنسبة بقى للموضوع كله ف هو غلطان هو ملوش الحق انه يقولها تروح الخطوبة ولا متروحش 

هزت حنان راسها بمعنى ايوا و هو قالها تبقى تسلم على رضوى و مشي

....سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

عدى كام ساعة كان مروان كل شوية يرن عليها و طبعا جية اسلام و اتخانق معاه عشان حالة الحزن و العياط الي اخته فيها بسببه و مروان حاول يفهمه انه مكانش قصده نهاائي الفكرة الي حبيبة فهمتها من جملته و قاله انه قالها كدا على اساس انها كانت بتتكلم معاه و هي بتزعق و مضايقة و هو محدش بيفكر انه يتكلم معاه اصلا ف دا الي خلاه يتعصب و قالها كدا حتى لما سابتله الدبله على التابلوه كان مصدوم من انها من اول خناقة فسخت الخطوبة مكنش يعرف انها فهمت جملته انه بيعايرها بمستوى معيشتها دلوقتي بس فهم ليه هي و مرام اخته و امه اضايقه منه اوي كدا 

اعتذر مروان كتير لأسلام عن انها فهمت كلامه بطريقة زعلتها اوي كدا و بعتلها رسايل اعتذار كتير و دي كانت اول مره مروان يعتذر لحد و دا خلى اسلام فعلا يتأكد ان مروان مكانش يقصد يزعلها كدا و انه فعلا بيحبها لأنه حتى لما بيبقى غلطان ف حق حد مبيعتذرش اصلا غروره و كبريائه بيمنعوه 

طلب مروان من اسلام انه يحاول يفهمها انه مكانش قصده يزعلها و انه فعلا بيحبها و مكانش يقصد يسيبها كل دا من غير م يكلمها يراضيها و اسلام رغم غضبه منه لأنه كل شوية يفتكر عياط اخته الا انه فكر انه لو كان مكان مروان فعلا و  كان زعل كاميليا كدا كان يحتاج ان حد يقول لـ كاميليا انه مكانش قصده يزعلها و فعلا وافق 

و مروان مرضاش ياخد البوكس ولا الشبكة و قاله انه يرجعهوملها تاني 

....سبحان الله و. بحمده سبحان الله العظيم 

عند حبيبة كان كل شوية تليفونها يرن من رقم مروان و هي مكانتش بترد بس كانت حسه انها فرحانه شوية انه كل دا مصر انها متكونش زعلانه بالرغم انه سابها امبارح تزعل الا انه كل شوية يرن عليها هي عارفه انه مغرور و متكبر و مش بيقلل من نفسه ابدا ولا حتى بالاعتذار اما دلوقتي هي كل شوية تسمع صوت رسالة او اتصال منه بس هي برضو كانت زعلانه منه و مش بترد عليه قررت انها تعزز نفسها و متردش يمكن يعرف ان الغنى هو غنى النفوس مش الفلوس و بس

ف مره لاقيت رقم غريب بيرن عليها حتى مش متسجل على التروكولر مردتش اول مره بس رجع الرقم رن تاني ف قررت انها ترد 

و فعلا فتحت المكالمه و قالت بصوتها الي كله حزن 

حبيبة...الو ..؟

اما هو اول م سنع صوتها الحزين زعل من نقسه جدا و كان خايف يرد عليها احسن تضايق منه بس افتكر كلمة اسلام لما قاله بغضب

اسلام..." دا انت سبتها زعلانه من امبارح و مهانش عليك تقولها معلش حتى "

فهم ان دا من الاسباب الي مزعلاها منه بدليل انها اشتكت لأسلام و اسلام راح عاتبه و قرر. انع يرد عليها و الي يحصل يحصل حتى لو هتقفل السكة ف وشه 

سمع صوتها و هي بتقول باستغراب 

حبيبة...الووو؟؟؟؟

دمعت عيونها لما سمعت صوته الي بيقولها كلمتين بس و الي هما

مروان...انا اسف ووووو

♥️


30

اتملت عيونها بدموع العتاب لما سمعته بيقولها 

مروان...انا اسف 

سكتت و كانت هتقفل المكالمة بس سمعته و هو بيقولها 

مروان...استني يا حبيبة من فضلك و اسمعيني

اتكلمت و هي نبرة صوتها مخنوقة من العياط و بتقول

حبيبة...احنا دلوقتي مش مخطوبين يا دكتور مروان و مينفعش تتكلم معايا 

هز راسه بنفي و رفض لكلامها و قالها 

مروان...مش انتي لوحدك الي تقرري يا حبيبة لازم تفهمي اني مكنتش اقصد الكلام الي فهمتيه دا 

مسحت وشها بحزن لما افتكرت و قالتله و هي بتعيط

حبيبة...طيب ماشي بعد اذنك بقى مع السلامه 

مستنتش رده و قفلت المكالمة و فضلت تعيط

هي متلغبطه مش عارفه تعمل ايه خايفة تصدقه و يرجعوا تاني يتخانقوا و هما بيتخانقوا يقولها كلمة تانيه تزعلها و هي برضو ف نفس الوقت بتحبه و كانت زعلانه هي كمان 

دخلت الحمام غسلت وشها و خرجت 

لاقيت تليفونها بيرن كانت فاكراه هو ف مراحتش تاخد التليفون و فضل تليفونها يرن كذا مرة لحد م زهقت و راحت لاقيتها كارولين 

ردت عليها و هي بتقولها 

حبيبة...ايوا يا كارولين 

اتكلمت كارولين بعتاب و هي بتقولها 

كارولين...بقى من امبارح كل الاتصالات دي و مترديش عليا ..ماما عايزه تطمن عليكي و بتقولك متزعليش

هزت حبيبة راسها و قالتلها 

حبيبة...معلش قوليلها متزعلش مني بس فعلا انا مبردش على اي اتصالات لأني مش قادرة اتكلم 

سكتت كارولين بحزن عليها بس قالتها بأمر

كارولين...انا عشر دقايق و هكون تحت البيت عندك عايزه اوصل الاقيكي مستنياني

ردت عليها حبيبة بسرعة و هي بترفض و بتقولها 

حبيبة...لااا يا كارولين مش عايزه اخرج ولا عايزه اروح ف حتة سيبيني من فضلك

قالها صوت كارولين الي بتقولها بسخرية

كارولين...لا يا حبيبتي م انا مش باخد رأيك و يلا اخلصي سلام

و قفلت المكالمة من غير م تعرف رد حبيبة 

خبط باب اوضة حبيبة و كانت رضوى الي صحيت من النوم  و الي اتفاجئت لما ملقتش الهدايا ف الاوصة ولا اب حاجة 

رضوى...ايه دا !!

بصتلها حبيبة و متكلمتش 

و رضوى راحت قعدت جمبها و ابتسمتلها و هي بتقولها 

رضوى...عاملة ايه دلوقتي

رسمت حبيبة ابتسامة على وشها و قالتلها 

حبيبة...الحمدلله

ابتسمت رضوى و قالتلها 

رضوى...اوعي تكوني بتقوليلي كدا و خلاص 

ابتسمتلها حبيبة و سكتت و رضوى طبطبت على ايديها 

شاورت حبيبة على المكتب الي كان عليه علبة عصير كمترى الي رضوى بتحبها و قالتلها

حبيبة...اسلام جابلك دي لما جيه

اتخضت رضوى و قالتلها 

رضوى..هو أبيه جيه ؟

هزت حبيبة راسها بمعنى ايوا و رضوى قالتلها بلوم و حزن

رضوى...و مصحتونيش ليه يا حبيبة 

اتكلمت حبيبة و هي بتقولها 

حبيبة...جاي تاني بعد الشركة يا رضوى

هزت رضوى راسها بابتسامة و قالتلها

رضوى..اوكيه

سمعت الباب بيخبط خرجت رضوى تشوف مين

لاقيتها كارولين الي اول م الباب اتفتح قالت لرضوى بنفاذ صبر

كارولين...اختك فين يا بنتي

استغربت رضوى و شاورتلها على اوضة حبيبة و قالتلها

رضوى...ف اوضتها

هنا جت حبيبة و بصت لـ كارولين بعتاب و قالتلها

حبيبة...يا بنتي اتا مش قولتلك مش عايزه اخرج تعبتي نفسك ليه و جيتي

ردت عليها كارولين بأمر و هي بتقولها 

كارولين...انا قولت يلا يبقى يلا 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم عدد خلقه و رضى نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

دخل مروان مكتب اسلام و هو بيقوله

مروان...اسلام انت لازم تتصرف

استغرب اسلام و قاله

اسلام...في اي يابني !!

رد عليه مروان و هو رايح جاي ف المكتب و بيقوله 

مروان...فضلت ارن عليها مبتردش روحت خليط عم صابري يروح يشتريلي خط جديد مش متسجل و رنيت عليها مردتش رنيت تاني ردت و لما عرفت ان انا كانت هتقفل المكالمه قولتلها استني و اسمعيني و قولتلها اني مكنتش اقصد ازعلها ولا كنت اقصد افكرها بفرق الطبقات دا راحت قالتلي طيب و بعد اذنك سلام و راحت قفلت ف وشي من غير م تسمع ردي حتى 

كل دا كان اسلام ساكت تماما و اول م مروان خلص كلام انفجر اسلام ف الضحك و دا خلى مروان يتعصب جدا و يقوله

مروان...انــت بــتــضــحــك علـى ايــهههه يا عم انت !!!

رد عليه اسلام و هو بيضحك و بيقوله 

اسلام...مش مصدق ان انت مروان الأدهم الي مبيعملش اعتبار لحد و حتى لما بيغلط ف حق حد مبيعتذرش

رد عليه مروان بغضب و هو شايفه عمال يضحك عليه و بيقوله

مروان...لا دا انت تافهه

كلمته و غضبه خلوا اسلام يضحك عليه اكتر و مروان بصله بغضب و خرج و هو بيرزع باب الازاز بتاع المكتب

و هو سامع صوت ضحك اسلام 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

كانت حبيبة ف الكافيه هي و كارولين و مايفين

اتكلمت مايفين و هي بتقول لـ حبيبة

مايفين...حبيبة بجد عيونك فيها الحزن اوي بجد متزعليش ممكن 

هزت حبيبة راسها و متكلمتش

بصت مايفين لـ كارولين بحزن و رجعت بصت لـ حبيبة تاني و هي بتقولها 

مايفين...انا اسفه 

استغربت حبيبة و قالتلها 

حبيبة...على ايه !

ردت عليها و هي زعلانه و حسه بالذنب و بتقولها

مايفين...انتوا فشكلتوا بسببي

ابتسمتلها حبيبة و هزت راسها بمعنى لأ و قالتلها 

حبيبة...لأ يا حبيبتي متقوليش كدا 

سكتت مايفين و هي حسه بالذنب و حبيبة اتكلمت و هي بتقولها

حبيبة...على فكرة هو كلمني و اعتذرلي و قالي انه مكانش يقصد انه يزعلني كدا

ابتسمت كارولين و مايفين هي كمان فرحت و قالت لـ حبيبة

مايفين..بجد

هزت حبيبة راسها بمعنى ايوا و مايفين قالتلها

مايفين...طيب خلاص يا حبيبة بقى معدش ليه لازمه زعلك دا

هزت راسها ينفي و عيونها دمعت و هي بتقولها

حبيبة...خايفة اصدقه يرجع يقولي كلمة تزغلني تاني

سكتت كارولين بحزن عليها و مايفين قالتلها بابتسامة 

مايفين...صلي استخارة 

هزت حبيبة راسها بمعنى حاضر 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

في كافيه ف الزمالك 

كانت رودينا و انجي و آسيا صحابها و الي كانوا مضايقين من حبيبة جدا من ساعة ف هزقتهم و قالت لـ رودينا عليهم كلاب حراسة 

كانت انجي ماسكة تليفونها بتقلب ف الفيس و اتفاجئت لما لاقيت حبيبة منزلة الحالة الاجتماعية "سنجل" 

قالتلهم و هي باين على تعابير وشها الشماته

انجي...ايه دا ايه دا 

استغربوا و آسيا قالتلها 

آسيا...في اي يا بنتي 

وجهت شاشة التليفون ليهم و هما اول م شافوا البوست ظهرت على وشهم ابتسامة شماته 

اتكلمت آسيا و هي بتقول بحقد

آسيا...احسن 

ابتسم رودينا بسخرية و هي بتقول

رودينا...شئ متوقع اصلا اكيد مروان الأدهم مش هيحب حبيبة الي كانت شغاله جارسون 

ضحكوا على كلامها و انجي بصت لـ آسيا و قالتلها

انجي...طب ايه كلاب الحراسة مش هياخدوا حقهم بقى ولا ايه ؟

ابتسمت آسيا و قالتلها

آسيا...اكيد طبعا 

و مسكت تليفونها و هي بتقول

آسيا...عشان كدا لازم نبعتلها رسالة نواسيها فيها اكيد يا روحي بتعيط و زعلانه دلوقتي

ابتسمت انجي و قالتلها

انجي...هو دا الكلام 

اتكلمت رودينا لاعتراض و هي بتقولهم بحقد و خبث

رودينا...تؤ مش رسالة الكلام دا يتقالها ف وشها عشان نشوفها و هي الدموع ف عيونها 

ايدوا كلامها و ضحكوا التلاته و هما فرحانين وووو

♥️🦋


31

رجعت حبيبة البيت و سمعت كلام مايفين و اتوضت و صلت استخارة

و فعلا حست انها مش مضايقة ولا اي حاجة بس قررت انها مش هتبينله انها سامحته بسهولة عشان تاني مرة ياخد باله من كلامه قبل م يقوله و برضو عشان ميقولش دي بتتصالح بكلمة اسف و يزعلها عادي و بعدين يقولها اسف و خلاص 

خرجت الصالة لما سمعت صوت اخوها جيه

ابتسمت و قالتله

حبيبة...حمدالله على سلامتك يا اسلاام 

ابتسملها و هو فرحان انها مش معيطة و قالها 

اسلام...الله يسلمك يا بيبو 

مد ايده ليها بالبوكس و هو بيقولها

اسلام...مرضاش ياخده لا هو ولا الشبكة 

هزت راسها من غير اي تعبيرات ظاهرة على وشها ،لكن قلبها ؟ لأ قلبها كانت سامعة صوته و هو فرحان ان مروان كل دا مصر انه يصالحها 

مروان الأدهم المغرور المتكبر نسي غرورة و تكبره عشان متبقاش زعلانه 

ابتسمت ف نفسها و متكلمتش و اسلام اتكلم و هو بيقولها 

اسلام...ممكن تعمليلي كوباية شاي و تجيبيهالي البلكونة ؟ 

هزت راسها بتأكيد و دخلت المطبخ ، هو اصلا مش عايز شاي عادي بعني بس حب انه يخليها تعمل شاي و بعدين يبدأ انه يتكلم معاها عشان هو عارفها لو كان قالها على طول تعالي نتكلم ف البلكونة كانت هتفهم و هتضايق و مش هتوافق 

دخل البلكونة

و كان كل شوية يسمع صوت رساله ، نفخ بغضب و خد تليفونة يشوف مين الي كل شوية يبعتله رسايل لاقاه مروان الي كان باعتله رسايل كتير جدا زي " اتكلمت معاها ؟ " " فهمتها اني مكنتش اقصد ازعلها ولا لسه يابني " " هو انت مبتردش ليه يا اسلام هو ايه العند دا ؟؟" "يابني م ترددد؟؟؟" 

و رسايل زي دي كتيييرر و رسايل باعتله فيها علامات استفهام بس عشان يرد 

كتبله بزهق و هو بيقوله 

اسلام..." رساله تانية منك و هعملك بلوك يا مروان "

اول م بعت الرسالة معداش ثانيتين و مروان قرأها

ظهر لأسلام تحت اسم مروان انه بيكتب ،راح كتبله بسرعة و هو بيقوله 

اسلام..." انا حذرتك! "

ضحك جدا بانتصار انه خلى مروان يسكت لما ظهرله ان مروان بطل كتابة بس بطل ضحك و نفخ بغضب و زهق لما لاقى مروان بيرن عليه 

رد عليه بزهق و هو بيقوله 

اسلام...يا بني م انا لو كنت كلمتها كنت هقولك مالك يا مروان م تعقل كدا !!!

جاله صوت مروان الي كان بيقوله

مروان...طب اول م تكلمها اتصل بيا ماشي

رد عليه اسلام بغضب و سخرية و هو بيقوله 

اسلام...مش ايناس و دانا و لانا بيحبوك ؟ لو فضلت ترغي ليهم كدا مش هيتخنقوا منك لا دول  هيكرهوك كمان .. بقولك ايه انا مش عايز اصاحبك تاني من هنا و رايح احنا اعداء غور بقى 

و قفل السكة ف وشه 

بس مروان مسمعش اي حاحة هو قالها غير اسم " ايناس " بس الي اول م اسلام قاله افتكر يوم م راح يتقدم لـ حبيبة و ايناس قالتله على خطة حبيبة 

ابتسم بانتصار و فرحة لما فكر انه يخلي ايناس تعرف قرارات حبيبة و تقوله سواء كانت فعلا مش عايزه يرجعوا يتخطبوا تاني ولا بتقول كدا ك تعزيز لنفسها يعني 

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

وزعت حبيبة الشاي على الكل و خدت كوباية اخوها و دخلت البلكونة 

حطت الكوباية على السور و قالتله

حبيبة...الشاي يا سلوم 

ابتسملها و قالها 

اسلام...تسلم ايدك يا بوبه

ابتسمتله و قالتله

حبيبة...عملتهولك بالنعناع كمان

ضحك و قالها 

اسلام...ياااه شكرا جدا

ضحكت و قالتله

حبيبة ...عفوا جدا

ضحك هو كمان و بعدين قالها 

اسلام...مبسوط اني لما جيت ملقتكيش بتعيطي

ابتسمتله حبيبة و سكتت و هو قالها

اسلام...مروان بيحبك يا حبيبة متزعليش منه 

هزت راسها و متكلمتش و هو خد تليفونه فتح شات مروان و ادالها التليفون 

قرأت الكلام و ابتسمت ف نفسها و هي فرحانة 

اتكلم اسلام و هو بيقولها بسخرية 

اسلام..عمرك كنتي تتوقعي ان مروان الأدهم يبعت كمية الرسايل دي و الاعتذارات دي كلها ؟

حاولت انها تمنع ضحكتها و هزت راسها يمين و شمال بنفي

اتكلم و هو بيقولها 

اسلام...طيب ممكن بقى فرصة و لو زعلك تاني يبقى خلاص 

سكتت و متكلمتش و اسلام اتكلم و قالها

اسلام...ممكن ؟

سكتت شوية و بعدين قالتله 

حبيبة...هفكر

ابتسم و قالها 

اسلام...و انا واثق انك انكوا هترجعوا تاني 

اتكلمت بتصحيح و هي بتقوله

حبيبة...انا اقصد هفكر سواء اوافق على اني ادينا فرصة ولا لأ

اختفت ابتسامته و اتصدم بس هز راسه بالموافقه و قالها 

اسلام...ماشي يا حبيبتي الي انتي عايزاه 

ابتسمتله و سكتت هي كانت متأكدة انه هيقول لـ مروان قرارها ف حبت انها تخلي مروان يندم اولا انه يتحكم ف خروجها و مرواحها عند صحابها و ثانيا عشان يفكر مليون مره قبل م يقولعا كلمة تزعلها 

اتكلمت و هي بتقوله

حبيبة...تعالى نروح نجيب كاميليا و العيال يا اسلام

ضحك بخفة و قالها 

اسلام...نصيحة بلاش..

استغربت و قالتله

حبيبة...ايه دا ليه

رد عليها بعد م شرب الشاي و قالها 

اسلام...الواد نوح بيسنن و كل دقيقتين يقعد يعيط و انتي اكتر واحده بتتخنقي من عياط الأطفال ف بلاش 

ظهر على ملامحها الحزن و قالتله

حبيبة...يا روحي لا يا اسلام انا عايزه اشوفه يلا نروح نجيبهم و نيجي 

مدلها كوباية الشاي الفاضية و قالها 

اسلام...روحي اعمليلي كوباية شاي تانيه طيب

هزت راسها يمين و شمال برفض و قالتله

حبيبة...نروح نجيبهم الأول و بعدين هعملك الشاي

ابتسم عليها و قالها 

اسلام...ماشي يا ستي 

ابتسمتله بفرحة و قالتله

حبيبة...هيييه

....استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه

عدى ساعة كانوا وصلوا 

اول م حبيبة دخلت الشقة جريت على نوح على طول خدته و هي بتقوله 

حبيبة...الف سلامة عليك يا روحي انت 

حضنته و طبطبت عليه 

كانت لسه كاميليا هتقولها خلي بالك بس حبيبة سبقتها لما صرخت جامد

اخد اسلام نوح و هو بيقولها بقلق

اسلام...مالك يا حبيبة في ايه

حطت ايدها على كتفها بألم و هي الدموع ف عيونها و قالتله

حبيبة...نوح عضني 

ضحكت كاميليا و مدتلها ايديها الي كان عليها مكان اللثة و سنان نوح الي تقريبا مش باينة اصلا و قالتلها

كاميليا...عادي يا حبيبتي اهو 

قالتلها حبيبة بحزن و الدموع ف عيونها 

حبيبة...من هنا لحد م يسنن بالسلامة انا مليش دعزة بيه ولا هشيله

ضحكت كاميليا و اسلام و ايناس طبطبت على حبيبة و قالتلها

ايناس...معلش يا حبيبة 

ابتسمتلها حبيبة و باستها ف خدها و قالتلها

حبيبة...وحشتيني اوي اوي

ضحكت ايناس و قالتلها

ايناس...و انتي كمان اوي اوي

اتكلم اسلام و هو بيقولهم

اسلام...طيب يلا 

هزت حبيبة راسها و نزلوا كلهم و حبيبة كانت خايفة تشيل نوح ف سابته لـ كاميليا 

....لا اله الا الله محمد رسول الله 

عدى وقت كانوا وصلوا البيت و كان صوت هزارهم و ضحكهم مالي المكان وسط طبعا صوت عياط نوح

بص اسلام لـ حبيبة و قالها 

اسلام...فين الشاي يا بت انتي

هزت راسها لمعنى حاضر و هي مبتسمة و دخلت المطبخ 

قالها بصوت عالي شوية عشان تسمع 

اسلام...بنعناع

ردت عليه و هي بتقوله بصوت عالي برضو عشان يسمعها 

حبيبة...حااضر

جابت الصينية و حطت فيها الكوبايات و حطت فيهم السكر و الشاي و شغلت الكاتيل 

خدت تليفونها تقلب ف الفيس بوك شوية على م الكاتيل يغلي الماية 

ابتسمت لما لاقيت بوست ظهرلها كان ذكرى من 3 سنين 

كان صورة لـ سوشي كانت عاملة منشن لـ كارولين و هي بتقولها تعزمها على السوشي 

شيرت الذكرى تاني و عملت منشت لـ كارولين و هي بتقولها 

حبيبة.." بتحايل عليكي بقالي 3 سنين تجيبيلي سوشي و معبرتينيش 😂 "

قفلت التليفون لما الكاتيل فضل و صبت الشاي و خرجت 

وزعت عليهم الشاي و فضلوا يتكلموا و يضحكوا على ذكرياتهم الي كانوا بيحكوها 

...استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب اليه 

تاني يوم كانت ايناس ماسكة تليفون ابوها و بتلعب بيه 

رن تليفونه و كان مروان ردت عليه و هي فرحانة و بتقوله

ايناس...اونكل مروااان

ابتسم و قالها 

مروان...عامله ايه يا نوسة

هزت راسها كذا مره و قالتله

ايناس...الحمدلله 

ابتسم و قالها 

مروان...ادي التليفون لـ بابا طيب

هزت راسها يمين و شمال و قالتله باعتراض

ايناس...لأ

مروان...طيب ليه؟

ردت عليه و هي بتقوله 

ايناس...بابا مش هنا بابا راح هو و حبيبة يجيبوا عيش و فطار عشان نفطر و سابلي تليفونه 

سألها باستغراب و هو بيقولها 

مروان...هي حبيبة عندكوا؟

ردت عليه بنفي و قالتله بتصحيح

ايناس...لأ احنا ف بيت جدو 

هزت راسه و جت ف باله فكرة راح قايلها 

مروان...انتي بتحبي الشوكليت صح يا نوسه ؟

هزت راسها بتأكيد و قالتله

ايناس...ايوا... اوي

ردت عليها بابتسامة و قالها

مروان...طيب هطلب منك طلب لو عملتيه هاجبلك علبة شوكليت كامله ماشي

ردت عليه بفرحة و حناس و هي بتقوله

ايناس...قولت الطلب بسرعة 

ضحك عليها و قالها 

مروان...ماشي بس اوعديني انك متقوليش لأي حد ولا حبيبة 

هزت راسها و قالتله

ايناس...طيب يلا قول

مروان...عايزك تسألي حبيبة هي لسه زعلانه مني ولا لا 

هزت راسها و قالتله

ايناس...حاضر

اتكلم و هو بيقولها

مروان...و كمان اسأليها هي بتكرهني ولا لأ

هزت راسها بطاعة و قالتله

ايناس...حاضر ..

ابتسم و قالها 

مروان...و ابقي قوليلي بقى هتقولك ايه ماشي

ردت عليه و هي بتقوله بطاعة 

ايناس...ماشي

...سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 

عدى وقت و كانوا كلهم بيفطروا ف جو أسري جميل

خلصوا فطار و حبيبة و رضوى و كاميليا لموا السفرة و غسلت حبيبة المواعين و كاميليا رتبت باقي المطبخ و رضوى خدت المكنسة الكهربائية عشان تكنس الصاله

اول م شغلت المكنسه نوح اتخض من الصوت و فضل يعيط و هي فضلت تضحك عليه جامد

خرجت حبيبة من المطبخ تشوف في ايه بس انفجرت ف الضحك هي كمان لما لاقيت نوح باصص للمكنسة بخوف و بيعيط و ماسك ايد ايناس الي كانت بتطبطب على ضهره بايدها التانية

جت حنان و خدت نوح و هي بتبص لـ حبيبة و رضوى بغضب و بتقول لـ رضوى

حنان...شايفاه بيعيط اطفي المكنسة 

كانت رضوى و حبيبه واقفين بيحاولوا يكتموا ضحكتهم عشان امهم متزعقلهمش 

وجهت حنان كلامها لـ حبيبة و هي بتقولها

حنان...و انتي يا كبيرة يا عاقله طبطبي عليه بدل م انتي واقفه عماله تضحكي كدا 

اتكلمت حبيبة و هي بتقولها

حبيبة..سوري

بصتلهم حنان بضيق و مشيت و رضوى بصت لـ حبيبة و هي هما الاتنين ضحكوا تاني

و رضزى رجعت تكنس الصاله و حبيبة رجعت تكمل المواعين 

....استغفر الله العظيم و اتوب اليه 

عدت كام ساعة 

كانت حبيبة ف اوضتها و ايناس كمان كانت معاها

اتكلمت ايناس و هي بتقولها

ايناس...حبيبة

ردت عليها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...ايه يا نوسة

سألتها ايناس و هي بتقول

ايناس...هو انتي بتكرهي اونكل مروان زي م كنتي بتقولي عليه انه مغرور ؟

سكت حبيبة و بعدين هزت راسها يمين و شمال بنفي و ايناس سألتها و هي بتقولها

ايناس...طيب ليه لسه زعلانه منه

ردت علبها حبيبة و هي بتقولها

حبيبة...بصي هو كان في سوء تفاهم كدا بس انا عرفت انه مكانش قصده يزعلني بس انا برضو مخلياه فاكر لن انا لسه زعلانه منه عشان بعد كدا ميتعصبش عليا و يعمل حساب لكل كلمة بيقولها

هزت ايناس راسها بمعنى ماشي و متكلمتش و حبيبة رجعت مسكت تليفونها تاني

...لا اله الا الله محمد رسول الله

تاني يوم نزلت ايناس مع ابوها الي كان رايح يقابل مروانف اي كافيه عشتن يتكلموا ف حاجة بخصوص الشركة 

اول م ايناس شافت مروان قاعد على طربيزة من طربيزات الكافيه

جريت عليه بسرعة و قعدت على الكرسي الي جمبه و قالتله و هي مداله ايدها

ايناس..الشوكليت

ضحك عليها و قالها

مروان...طب قولي ازيك الاول 

هزت راسعا بمعنى ماشي و قالتله 

ايناس...ماشي الشوكليت 

هز راسه برفض و قالها

مروان...الأخبار الأول

هزت راسها هي كمان برفض و قالتله بعند

ايناس...لأ الشوكليت الاول 

اتنهد بقلة حيلة و ادالها علبة شوكلاته من اغلى انواع الشوكليت و قالها

مروان...اتفضلي

اتكلمت ايناس و هي بتقوله

ايناس...حبيبة مش بتكرهك و مش زعلانه منك بس هي بتمثل عشان بعد كدا متزعلهاش و تعمل الف حساب لكل كلمة قبل م تقولها

رفع حاجبه بدهشه منها و هو مبتسم قدرت ف لحظة تخليه بعتذر بدل المرة مليون و هي اصلا مش زعلانه منه 

ضحك و هو بيقول

مروان...ماشي يا حبيبة الكيلاني وووو

♥️🦋


32

تاني يوم كان مروان ف الشركة بيراجع شوية ورق

جتله رساله من الفيسبوك

ساب الورق الي مكانش مركز فيه اصلا كان بس بيفكر ف انه ازاي يخلي حبيبة تبطل تمثيلها دا 

مسك تليفونه يشوف في ايه لاقى اشعار ان حبيبة ردت على تعليق كارولين الي كانت عاملاها تعليق على بوست السوشي و هي بتقولها 

كارولين..." سوشي ايه الي اجيبهولك دا غااااالي "

كانت حبيبة عاملالها ريأكت احزنني و قالتلها

حبيبة..." بس انا عايزة سووشييي😭 "

ابتسم عليها و خد مفاتيح عربيته و نزل من الشركة و هو ناوي يروح لأحسن مطعم بيعمل سوشي و يجبلها السوشي الي هي عايزاه

وقف بالعربية قصاد محل فخم جدا و اول م نزل من العربية استقبلوه احسن استقبال و ف ثواني كان مدير المطعم بنفسه بيرحب بيه 

اسماعيل...اهلا اهلا يا مروان بيه 

هز مروان راسه و متكلمش و اسماعيل قاله

اسماعيل...ايه الي جابك بس كنت اطلب الاكل و ف ثواني يكون موجود

رفع حاجبه بغرور و ابتسم و هو بيقوله

مروان...مضايق اني جيت ولا ايه

اتوتر اسماعيل ان يكون مروان فهمه انه مضايق و هو كان قصده ان يعني مروان طلباته اوامر 

اتكلم اسماعيل بتوتر و ارتباك و هو بيقول

اسماعيل...لا طبعا يا مروان بيه مش القصد دا انـ...

مكلمش جملته لما لاقى مروان بيضحك و بعدين قاله

مروان...خلاص خلاص 

ابتسم اسماعيل و سكت و مروان قاله

مروان...وصي الشيفات يجهزوا صينية سوشي حجم عائلي و ميتأخروش عشان معنديش وقت كتير 

هز اسماعيل راسه بطاعة و قاله

اسماعيل...حاضر يا مروان بيه حالا يكون الاوردر موجود 

هز مروان راسه و قال للحارس الشخصي ليه

مروان...شوف الحساب كام 

هز الحارس راسه بطاعة و مروان خرج من المطعم و هو بيرن على حبيبة 

رن مرة و اتنين و هي مردتش

نفخ بزهق و رن المرة التالته و الي ردت فيها و هي بتقوله بضيق

حبيبة...خير انا مش قولتلك مينفعش تكلمني ؟؟

جالها صوته و الي كان بيقولها بأمر

مروان...اخرسي يا بت انتي و اسمعي لما ارن عليكي كمان شوية تنزلي ولا تنزليلي سبت بيتكوا دا ماشي

استغربت و قالتله 

حبيبة...ليه ؟

رد عليها و هو بيقولها

مروان...من غير كلام كتير 

سكتت و مردتش بس ابتسمت لما افتكرت خناقاتهم الي كانت كل شوية 

حبت انها تتخانق معاه و قالتله و هي بتحاول تمنع ابتسامتها

حبيبة...اسمع يا دكتور انت ..اياك ترن عليا تاني فاهم

رد عليها و هو بيقولها

مروان...لأ مش فاهم و اخرسي بقى عشان من عايز اقفل السكة ف وشك و تزعلي

ابتسمت بفرحة لأنه خايف على زعلها 

اما هو ف خد شنطة الاوردر من الحارس و قالها

مروان...سلام و قفل المكالمة و راح للعربية 

...لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير

بالرغم من انها قالتله ميتصلش بيها تاني بس هي كانت طول الساعة و نص الي عدت مستنية اتصاله

صلت العصر و لاقيت تليفونها بيرن

خدت تليفونها بسرعة بس قبل م ترد رسمت على تعابير وشها الجدية و فتحت المكالمه و هي بتقوله

حبيبة...انا مش قولتلك متتصلش بيا تاني !!

سمعت صوته و الي كان بيقولها

مروان...خلصي يا حبيبة معنديش وقت لازم ارجع الشركة 

هزت راسها بطاعة و قالتله

حبيبة...طيب حاضر

و دخلت البلكونة نزلتله السبت 

لاقيته ماسك شنطة كبيرة مكنتش عارفة ايه 

سألته باستغراب و هي بتقول

حبيبة...ايه دا؟

مردش عليها سابلها الشنطة ف السبت و كتبلها قبل م ياخد عرليته و يمشي

مروان..." بألف هنا يا بوبه ♥️ "

سمعت صوت رسالة من تليفونها سابت السبت على الطربيزة و راحت خدت تليفونها لاقيت رسالة مروان الي خليتها تستغرب اكتر

خدت الشنطة من السبت و اتفاجئت لما لاقيت رسمة للسوشي على الشنطة و اسم مطعم و من شكل الشنطة و علبة الأكل باين ان المطعم غالي اوي 

اتوترت انها ازاي هتردله فلوس الأكل دا كله شالت العلبة و دورت على الفاتورة الي فيها سعر الاكل و هي متوترة انها تشوف السعر بس ملقتهاش 

جت حنان و هي بتقولها

حنان...يا بت انتي انا مش بنادي عليكي !

بصتلها حبيبة و متكلمتش و حنان خدت بالها من الاكل و قالتلها باستغراب

حنان...ايه دا

ردت عليها حبيبة و هي بتبص للسوشي و بتقولها

حبيبة...سوشي

قفلت حواجبها باستغراب و قالت

حنان...و جبتي منين فلوس لكل الكمية دي!

هزت حبيبة راسها بنفي و قالتلها

حبيبة...لاقيت مروان من ساعة بيكلمني و بيقولي  لما ارن عليكي نزلي السبّت و لاقيت الشنطة دي 

استغربت حنان و قالتلها

حنان...ايه مناسبتها يعني

هزت راسها يمين و شمال بعدم معرفة و بعدين بصت لأمها بزهول و قالتلها

حبيبة...من كام يوم كنت منزله بوست بهزر فيه انا و كارولين اكيد. شاف البوست عشان كدا جابه

بصتلها حنان بلوم و قالتلها

حنان...شوفي بقى الصينية دي بكام

حبيبة...اكيد اتكلف اوي

هزت حنان راسها و قالتلها

حنان... كلميه اشكري طيب

هزت حبيبة راسها و قالتلها

حبيبة...حاضر

اتكلمت حنان و هي بتقولها

حنان...انا عارفة اي الي انتي بتاكليه دا ..دا محدش فينا بياكله غيرك

اتكلمت حبيبة بزهول و قالتلها

حبيبة...هتجنن و اعرف ازاااي مش بتاكلوه بجد 

بصتلها حنان بزهق و قالتلها

حنان...يا شيخة اتنيلي

هزت راسها بطاعة و قالتلها

حبيبة...حاضر

و خدت تليفونها و دخلت اوضتها 

رنت عليه و كانت متوقعه انه مش هيرد عليها بس رد و هو بيقولها

مروان...ايه يا بيبو 

ابتسمت و قالتله باحراج

حبيبة...شكرا يا مروان 

ابتسملها و قالها

مروان...مفيش شكر ولا حاجة المهم يكون الاكل كان حلو

اتكلمت و هي بتقوله

حبيبة...بس انا مش هقدر اكله غير لما تقولي تمنه يا مروان

اتصدم و قالها

مروان...ايه الكلام الاهبل الي انتي بتقوليه دا!

ردت عليه باحراج و هي بتقوله

حبيبة...يا مروان السوشي دا غالي اوي و انت كمان جايبه من مطعم شكله غالي

رد عليه و هو بيقولها بابتسامة

مروان...مش مهم اي فلوس المهم انك تكوني فرحانة 

ابتسمت و قالتله

حبيبة...شكرا ليك

ابتسمتلها و رد عليها و هو بيقولها

مروان...العفو يا بوبة

ابتسمت و متكلمتش و مروان قالها انه هيقفل عشان يكمل مراجعة الورق و قالها كمان تبقى تسلم على ابوها و امها 

كانت مبسوطة اوي و خرجت قعدت على السفرة و بدأت تاكل السوشي الي بتحبه جدا 

بس سابت الأكل مرة واحد و هي بتقول لنفسها

حبيبة...و بعدين يا حبيبة كدا مش هقدر امثل عليه اني مضايقة منه تاني هتبقى قلة ذوق اوي يعني

بصت للأكل و خدت قطعة سوشي و اكلتها و قالت

حبيبة..اتصرف ازاي انا بقى دلوقتي خايفة يقول عليا اتصالحت باكله 

اتأففت بعدم معرفة بس حبها للسوشي خلاها ترجع تكمل اكل تاني و متفكرش ف الي جاي

...لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملم و له الحمد يحيي و يميت و هو على كل شئ قدير

في النادى كانت مليكة و سما قاعدين على طربيزة و جمبهم زرع و اشجار

اتكلمت سما و هي بتقولها

سما...مالك يا كوكي ساكته كدا ليه

بصتلها مليكة و قالتلها و هي الحزن باين عليها

مليكة...حصلت خناقة و ابيه ساب خاطيبته هو اصلا قالنا و قالها كذا مرة انه ميقصدش يزعلها بس بصراحة هي زعلانه و انا زعلانه عشان انا كنت بحبها جدا انا و ماما و كنا صحاب

هزت سما راسها و قالتلها

سما...طيب م تكلميها يا مليكة مش معنى انها مبقتش خطيبة اخوكي يبقى خلاص متكلميهاش

هزت مليكة راسها و بصت على الانسيال الي ف ايديها الي علية اول حرف من اسم حبيبة 

قد ايه كانت مبسوطة انهم صحاب

فاقت غلى صوت جرت كرسي و اتفاجئت لما لاقيت روان الي قالتلهم

روان...يااه شوفتوا الصدف فاجئتوني بجد انكوا هنا

بصت لـ سما و قالتلها

روان...مكلمتينيش ليه يا سما م انا من الاسبوع الي فات بقولك تعالي نخرج ؟

روان بصت لـ مليكة و هي بتقول

روان...او يبقى بقى مليكة هانم عندها مانع

ضحكت بسخرية و هي بتقول لـ مليكة

روان...يا بنتي هو انتي ديما بتخافي مني كدا 

مسكت السكينة الي كانت موجودة ف طبق البيتزا الي قدام ماليكة و وجهتها ناحييتها و هي بتقولها 

روان...لاتكوني شايفاني قتـ ـالة قتـ ـلة بمشي أقتـ ـل ف الناس و خايفة اقتـ ـلك 

سخريتها من مليكة خلتها تتوتر اكتر و هي بتفتكر تنمر زمايلها عليها و هي صغيرة 

رجعت تاني بصت لـ روان الي كانت بتضحك و بتقولها

روان...حقيقي بدأت اشك انك عندك قلة ثقة ف نفسك 

ابتسمت و بصت لـ مليكة و قالتلها

روان...اوعي تكوني بتتعالجي نفسيا يا بت يا كوكي !!

دمعت عيون ماليكة الي كانت عمالة تفرك ف ايديها بتوتر و هي بتحاول تمنع نفسها من العياط 

سمعت سما الي بتقول لـ روان بغضب و حدة

سما...خير يا روان ايه الكلام التافهه الي انتي عمالة تقوليه دا ؟؟؟

ردت علبها روان بنفس الحدة و هي بتقولها

روان...مالك زعلانه اوي كدا ليه انا الي صاحبتك ف الاول مش هي فوقي 

ردت عليها سما بغضب و مليكة استغلت انهم بيتخانقوا و خدت شنطتها و مشيت فورا قبل م دموعها تنزل قدامهم و الي بالفعل دموعها غرقت وشها و هي بتعيط بغزارة و خدت عربيتها و قررت تروح لـ مودة و هي تقريبا مش شايفة الطريق من كتر م الدموع مالية عيونها وووو

يتبععععع

البارت الثاني و الثلاثون

أحببته رغم كبريائي شكرا جدا جدا لدعواتكوا الحلوة ربنا يديمكوا ليا يا رب بحبكوا ف الله جدا و من كل قلبي ♥️♥️

استغفر الله العلي العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم و اتوب الليه عد. خلقه و رضى نفسه و زنة عرشه و مداد كلماته

تفاعل يا حبايبي♥️


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


أجدد وأحدث الروايات من هنا



روايات كامله وحصريه من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم