رواية زمزم قلبي الفصل الاول حتى الفصل العاشر بقلم بيان الجارحي مني حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
رواية زمزم قلبي الفصل الاول حتى الفصل العاشر بقلم بيان الجارحي مني حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
أنا نجحت
قالتها فتاة ترتدي لباسٌ فضفاضٌ وحجاب يزينها كالاميرة و يبلغ عمرها عشرون عاماً.
عمَّ هدوءٌ تامٌ وصمتٌ غريبٌ بالمكان،لم يبدوا أي نوعٍ من ردات الفعل المتوقعة،خيبوا آمالها وكسروا فرحتها
حتى في نجاحها لم يدعوا فرحتها تكتمل💔
أخذت نفساً عميقاً وقبل ان تدلف إلى غرفتها قال لها عمها بحنان ومرح فقد شعر بها وبحزنها: داخلة الغرفة كدا قبل ما تسلمي عليا وابارك ليكِ،مكنش العشم كدا
ضحكت بهدوءٍ واقتربت منه وقبلت يده ثم قالت بابتسامة: لا مينفعش انا الي غلطانة يا حج
نظر لها بطرف عينيه ثم قال: عارفة لو مكنتش بعزك كنت معلقك على باب العمارة
ضحكت على مزاحه ثم قالت: عارف يا عمو انا جبت 96.6
تبسم بسعادة كبرى فهو واثقٌ بها وبقدراتها وقال: ايه الجمال دا يا زمزم اللهم بارك
قالت أمها بضيق: نعم؟! 96 ايه يختي ابن خالتك جاب 99 ما انتي لو كنتِ فالحة كنتِ جبتي زيه كدا بس اقول ايه هتفضلي غبية طول عمرك
وللمرة التي لا تعرف كم عددها تحطم قلبها إلى قطعٍ صغيرة من المفترض أن تكون والدتها بجانبها وتفرح لها لكنها خيبت آمالها،نظرت لإخوتها فقد كان منهم الذي ينظر لها بغضبٍ ومنهم من ينظر لها بضيقٍ
فقال إيهاب وهو عمها: ايه الي بسمعه دا يا أم أحمد هو يعني لأنها جابت مجموع كدا تبقا فاشلة اتقي الله يا ام أحمد دا بدل ما تفرحي ليها جاية تكسريها
المجموع الي جابته مليون واحد بتمنى يجيبه افرحي ليها بدل ما تكسري فرحتها
قال أحمد وهو الأخ الأكبر: ايه يا عمي مهو كلام امي صحيح
احنا طول السنة موفرين ليها كل الي هي عايزاه وعايشة براحة وسعادة بالاخير تجيب كدا
إيهاب بغضب: احمددد اسكت فاهم انت تسكت خالص انت نسيت نفسك ولا ايه
نسيت ابوك الله يشفيه ويعافيه عملك ايه
دا عيشك ملك ونسي الكل عشانك وعيشك في دلال وفي سعادة وكل ما نقول ليه انت بطمع في ابنك كدا مكنش يسمع وكان يقول لا هو مش هيطمع وانا بعمل كدا حتى يرتاح ويدرس كويس ويجيب مجموع يرفع راسي فيه عمل العمايل لحتى يسعدك وتجيب له مجموع يشرفه وبالاخير ايه الي عملته حضرتك ها؟! فاكر ولا افكرك
كنت بتهرب من الإمتحانات والدروس وتروح مع صحابك السوء والفاشلين بالاخير ضيعت تعب ابوك عليك ورسبت
وكنت سبب في تعب ابوك ولا نسيت يا ابن زياد
ولا ايه يا محمد ورؤوف
نظر كل من محمد ورؤوف عمهم ولم يجيبوا
فقال إيهاب: ايه ما تردوا كلكم كنتم عايشين عيشة ملوك وابوكم كان بحاول يسعدكم حتى ترفعوا رأسه وبالاخير وطيتوا رأسه بعمايلكم وضيعتوا تعب ابوكم
ولما اجت زمزم على الدنيا ابوكم مهتمش ولا حتى امكم اهتمت فيها زمزم من وهي صغيرة وهي بتعاني من تصرفاتكم واسلوبكم ومكنتش لاقية حد جنبها غيري انا ومراتي
دخلت الثانوية وكانت مرعوبة ومنتظرة منكم تطمنوها وما لقت حد
والحين لما نجحت كمان لاحقينها وعايزين تكسروا فرحتها
الي هيتكلم ويقول شيء عن مجموع زمزم ورب الكعبة لأكون دافنه وهو حي
وقال بصوت عالٍ: فاهم يا احمددد فاهميننن كلكم
لم يتحدث احد واكتفوا بهز رؤوسهم بمعنى مفهوم
كانت زمزم تنظر لعمها بشكر وعيونها تدمع وقف عمها واحتضنها وقال: عايزة حاجة يا حبيبتي
زمزم بدموع: عايزة اشوف بابا بالله عليك يا عمو خليني اشوفه
إيهاب: عايزة تشوفيه وهو مكلفش نفسه يهتم بيكِ
زمزم بدموع: بيفضل ابويا يا عمو مليش غيره بالله عليك خدني ليه
إيهاب بحنان: حاضر يلا اتفضلي انزلي وانا لاحقك
مسحت دموعها بفرح وخرجت من البيت ونزلت للأسفل
نظر إيهاب لهم وقال: انا ساكت على معاملتكم لزمزم وقاعد بصبر فيها وهي صابرة زمش عاملة حاجة
لكن لحد هنا وكفاية انتم حرام تكونوا عيلة وانتِ يا ام احمد حرام تكوني ام بجد
زمزم من اليوم هتعيش عندي لانه كفاية الي فيها
وخرج من المنزل ونزل إلى الاسفل واستقل سيارته هو زمزم وتوجه إلى المشفى
إما عند عائلة زمزم
قالت أم أحمد واسمها زنود: في داهية هم واتشال عن قلبي
رؤوف وهو الأخ الأصغر: مش عارف حسيت بجد انه احنا كنا ظالمينها لزمزم وخاصة انتِ وبابا
زنود بغضب: جرى ايه يا رؤوف من ايمتى الحب والحنان الي نزل عليك تجاه اختك
نظر لها رؤوف بغضب فوقف وقال: انا نازل مع السلامة يا حجة
خرج من المنزل وأغلق الباب خلفه بقوة فقالت زنود: ايه الي جراله دا
أحمد: سيبك منه يا ست الكل اهو كنتِ عايزة تخلصي من زمزم وخلصتِ منها وكدا صرنا عايشين براحة
محمد: على قولتك صحيح
زنود: ايوا الحمدلله خلصنا منها
=====================================
أما بالنسبة لرؤوف فقد خرج من المنزل وتوجه إلى أحد المقاهي ليلتقي بصديقه تحسين
وصل إلى المقهى وجلس على احد الطاولات وبعد دقائق بسيطة وصل تحسين
سلم عليه ثم جلس وقال: ايوا مالك بقا صوتك مكنش تمام في التلفون
أخبره رؤوف بكل ما حدث فقال: اقولك رأيي ولا هتعصب
رؤوف: قول يا تحسن انا جاي اسمعك مش اتعصب لانه دماغي هتنفجر
تحسين: اسمعني يا رؤوف الكلام الي قاله عمك صحيح
انتم من وزمزم في اللفة كرهتوها وملقتش حد يحن عليها غير مرات عمك الي اخذتها ورعتها واهتمت فيها
وأولاد عمك الي كانوا بالنسبة لزمزم سند واخوة
وبنات عمك الي كانوا لزمزم اخوات
ومرات عمك وعمك الي كانوا اهل لزمزم
لكن انتم وين كنتوا
انت كنت ملتهي مع رفقاتك السوء واخواتك نفس الشيء
وماحد سأل عن ابوكم الي بالمشفى وامك الي كانت عايشة عيشة ملوك ولا كأنه عندها بنت
واقولك تصرف عمك وانه هياخد زمزم عنده دا تصرف ممتاز مية بالمية على الاقل زمزم تكون بخير ووجعها يخف ولا نسيت يا رؤوف ايه الي حصل ليها في الماضي بسببكم
رؤوف: ما نسيت يا تحسين لكن عمي ياخد زمزم عنده بأي حق وهناك في رجالة في البيت وغريبة عنها
تحسين بغضب: وين كنت لما حصل الي حصل في الماضي ليه مصلحتش غلطك وقربت منها
الرجالة الي بتقول عليها غريبة تنساش اته في منهم اخوتها وفي منهم السند ليها
الرجالة الي بتقول عنها غريبة كانت جنب اختك في وقت شدتها
الحين صحي ضميرك يا محترم
دا انت لسا في الطريق السوء ومش سالك كويس
بقولك ايه بس تصحى لنفسك وتشوف نفسك وين وتصلح نفسك ساعتها اسأل عن اختك
رؤوف بضيق: ايه الكلام الي بتقوله على اساس انت مكنتش ماشي معي
تحسين: لا كنت ماشي معك بس تبت وابعدت وانا بحاول ابعدك لكن عبث غبي وهتضيع نفسك
وقف رؤوف وقال: رايح اشوف رفقاتي احسن من قعدتك يا شيخ تحسين
وخرج من المقهى فقال تحسين: غبي وهيضيع نفسه يارب اهديه واغفر له وسامحه يارب
=====================================
أما بالنسبة لزمزم وعمها فقد وصلوا إلى المشفى ودخلوا إليها وتوجهوا إلى الطبيب المسؤول عن حالة الاب زياد
دخلوا إلى غرفة الطبيب وجلسوا فقال إيهاب: طمني يا دكتور ايه اخبار اخويا
الطبيب واسمه عارف: للأسف اليوم كنا هنفقده
ارتجف قلب زمزم ونظرت للطبيب وقالت: نعم!! ليه هو بخير الان صح
د.عارف: هو الآن بخير وعلى فكرة هو صحي من الغيبوبة وفتح عيونه لكن ما بيتحرك او يتكلم،وسبحان الله انه يوقف قلبه بعدين يرجع يشتغل ويصحى دا معجزة خصوصا انه حالته كانت غير مبشرة بالخير
وقفت زمزم بفرح وقال: بجد!!! أنا عايزة اشوفه الان
وقف د.عارف وقال: تعالوا اتفضلوا
خرجوا من غرفة الطبيب وتوجهوا إلى غرفة زياد دخلت إليه زمزم ونظرت له بمشاعر مختلطة" حزن فرح سعادة وجع ألم"
كان يغمض عينيه وكان جسده موصول بأجهزة كثيرة
تقدمت منه وجلست على الكرسي بجانب السرير ونظرت له وأمسكت بيده ففتح عينيه بذهول لرؤية زمزم فقالت زمزم بابتسامة ودموع: وحشتني يا بابا،كدا تغيب عني فترة طويلة
كدا خليت بالي مشغول عليك،ايمتى هتقوم وترجع توقف وتكون بخير،عارف يابابا انا مسامحاك ومش زعلانة منك بس ارجع مثل ماكنت ووقف على رجليك حتى اطمن انك بخير،ضحكت والدموع تملأ وجنتيها وقالت: بابا اليوم كانت نتيجة الثانوية
عارف انا نجحت وحبت مجموع"96.6" كان ناقص وجودك معي يابابا حتى تكمل فرحتي
عارف عمو زياد معي برا هو الي جابني،ايمتى هتوقف يابابا وحشتني اوي يابابا
كانت دموع زياد تنهمر من عيونه فقد كان مذهولا متعجبا فلم يتوقع أن يرى زمزم هنا وأن تحدثه وتسامحه فمعاملته لها كانت أسوأ من السيء
مسحت دموعه وقالت: لا دموع مفيش في ضحك وبس تمام هروح انادي لعمو هو كان قلقان عليك جدا
قبلت يده وخرجت واغلقت الباب خلفها
كان زياد أمام الغرفة رأته زمزم وركضت لاحضانه بدموع احتضنها بحنان ومرح وقال: ايه انت حبيتي الدموع ولا ايه يابت هعلقك على باب المستشفى
خرجت من حضنه وقالت بضحك: لا وعلى ايه😂😂😂قلبك طيب يا عموو
تعال كدا سلم على بابا يلا يلا
دخل إيهاب إلى الغرفة ونظر لأخيه
اقترب منه وجلس أمامه على الكرسي وقال: ايه عجبتك قعدة السرير ولا ايه
تبسم زياد ابتسامة بسيطة فقال إيهاب: ايه يلا شد حيلك كدا عشان تشوف زمزم عالمة في الدين
زمزم: بقولك يا إيهاب شكل الباشا عجبه قعدة السرير والكسل
إيهاب بضحك: يابت احترميني انا عمك
زمزم بضحك: بالله اسكت يا إيهاب الناس مفكرة انك اخويا وعن قريب بس يصحصح زياد هيكون اخويا كمان
الناس بتكبر وانتوا بتصغروا مش حل يا جدعان
ضحك إيهاب وأكملوا جلستهم بسعادة،وكانت زمزم تهتم بوالدها عند موعد العلاج اة عند موعد الطعام
=====================================
عند عائلة إيهاب
كانوا يجلسون في الحديقة فقالت زوجة إيهاب واسمها إشراق: إيهاب ما كلمنا وطمنا على نتيجة زمزم
قالت الاخت الكبرى واسمها بشرى: ولا حتى البت زمزم دي هتاكل مني علقة محترمة بس تيجي
ضحكت إشراق فقال راجح توأم بشرى: يا بنتي حرام عليكِ يمكن نسيت عادي
نظرت له بشرى بغيظ فقالت: سكتت اهو
ضحك راجح عليها ثم قال: دا بابا بيتصل
إشراق: رد بسرعة
راجح: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إيهاب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
إشراق: نتيجة زمزم ايه
ردت زمزم بحزن وقالت: رسبت ياماما
شهقة خرجت من الأخت الوسطى واسمها أزهار وقالت: معلش يا حبيبتي اكيد في خير ليكِ
إشراق: ايوا معلش ياقلبي خير إن شاء الله
نظر تامر لأخيه راجح وقال: هلوو مالك منصدم كدا ليه
راجح: زمزم
زمزم: نعم
راجح: من دون لف ولا دوران كم النتيجة
إيهاب بضحك: الوحيد الي مينفعش نكذب عليه،على كل حال زمزم جابت"96.6"
صرخة خرجت من الأخوات بفرحة وقالت ورود الاخت الصغرى: اللهم بارك ايه الجمال دا،ثم أكملت بغيظ: محضرلك علقة محترمة لكان تكذبي علينا يا زمزم
إشراق: أول مرة أوافق البت ورود،المهم انتم فين
زمزم: احنا بالمشفى عند بابا
نظروا لبعضهم بصدمة فقال راجح: بجد؟!،وكيفه هو الآن
اخبرهم إيهاب بالذي حصل لزياد وانه هو الآن بخير،حمد الله جميعا،وانهوا الاتصال بعد مرور ساعة
إشراق: ربي يسعدها يارب،مع كل الي عمله زياد الا انها فضلت معه
الجميع:آمين
زمزم قلبي
الفصل الثاني
=====≈==========≈=================≈=
في المساء على الساعة 10 وبالتحديد عند عائلة زمزم
كانت تجلس زنود وابنائها أمام التلفاز قاطع جلستهم دخول زمزم التي قالت: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
زنود بضيق: وعليكم السلام فينك مختفية من الصبح وايه الي معك دا
جلست زمزم بعد أن أغلقت الباب خلفها ووضعت العلب التي معها على الطاولة وقالت: كنت عند بابا الي محدش سائل عنه منكم ولا حتى من اخواتي
أحمد: وكيفه الان
زمزم بسخرية: هتفرق يعني يا سي أحمد؟! المهم انا جاية اقولكم انه عمو إيهاب والعيلة جايين ورايا والعلب دي فيها حلو مش حلو تستقبلوهم كدا من غير حاجة تضيفوها ليهم
زنود: وجايين يعملوا ايه....وانتِ جيتي مع مين
زمزم: ايه يا ماما جايين زيارة....وجيت مع عمو آيهاب وصلني لتحت وراح يجيب العيلةوصحيح عمتو نهلة جاية معهم
زنود باستغراب: نهلة؟! ونهلة ايه الي رجعها مصر
زمزم: وانا ايه عرفتي يا ماما انا داخلة اوضتي
دخلت زمزم لغرفتها وأغلقت خلفها الباب فقالت زنود: نهلة
أحمد: مالك يا امي مستغربة كدا ليه
زنود: يا واد نهلة بقالها فوق العشر سنين مش نازلة مصر ودائما عمامك وأبوك بروحوا ليها زيارة
رؤوف: عادي يا امي مش يمكن غيرت رأيها ووحشتها مصر وأهلها
زنود: قوموا يا ولاد جهزوا نفسكم عيب تستقبلوهم بالاشكال دي مش ناقصة مرات عمكم تقول ولاد زنود هانم استقبلونا ببيجامات نوم
نهضوا جميعهم وهي معهم وذهبوا لتجهيز أنفسهم
أما في غرفة زمزم
فقد سمعت الحديث الذي دار بينهم وقالت: ربي يهديكِ يا ماما دا الي هامك مرات عمي تقول ايه
دا حتى مرات عمي عمرها ما جابت سيرتك الا بالخير
أما اروح اجهز نفسي
وذهبت وأخذت شاور سريع ثم ارن.ت ثيابها والتي هي عبارة عن(فستان طويل وواسع باللون الأبيض وبه ورود صغيرة باللون الارجواني وحجاب باللون الارجواني لفته بطريقة بسيطة وشرعية وحذاء رياضي باللون الابيض رقيق وجميل)
وقفت أمام المرآة وقالت: ربي كن معي وهون علي أيامي ثم أخذت نفسا عنيقا وقالت: يارب صلح الحال يارب واهديهم يا الله
كنت متوقعة اليوم دا يكون مميز لكن للأسف محصلش كدا ربي يهديكِ يا أمي انتِ واخواتي
قاطع تفكيرها صوت الباب فقالت: ادخل
دخل رؤوف وأغلق الباب خلفه ذُهلت زمزم فهذه أول مرة يأتي أحدٌ من إخوتها إليها فقالت بابتسامة:رؤوف تفضل بالجلوس
جلس رؤوف بحرج على الاريكة الموضوعة بالغرفة وقال: زمزم ممكن اتكلم معاكِ
جلست زمزم أمامه وقالت: اكيد يا رؤوف اتكلم
رؤوف: انا وقعت بمصي،،،بة
زمزم بقلق: مصي،،،بة؟! مصي،،،بة ايه يا رؤوف خير إن شاء الله قول
رؤوف بحرج: زمزم اليوم قابلت تحسين صاحبي وبعدها خرجت ورحت على بيت واحد من صحابي كنا متجمعين عنده وقاعدين وجاب ليا واحد منهم عصير شربته وبعدها صرت اتصرف تصرفات غريبة ووو كان هناك يعني بنات ووو
قطعته زمزم بصدمة وقالت: رؤوف انت انت ثواني معلش هو ازاي عرفت انك بدأت تتصرف تصرفات غريبة وايه شكل العصير الي شربته ومين صحابك دول
رؤوف وهو ينظر للأسفل: اصل احم صوروني فيديو وبعدها نمت ولما صحيت كنت يعني في و،،،ضع احم غير لا،،،ئق
زمزم بصدنة كبرى: رؤوووف انت يعني ازاي ازاي تعمل كدا ازاي توصل نفسك لكدا هاااا قول ازاااي
يعني العصير الي شربته كان نوع من الك،،،،حول القوية وخلتك تس،،،،،كر بمعنى الكلمة ووو ثواني انت قلت صوروك يعني دي كانت لعبة من صحابك الشم،،،،ال الي ماشي معهم
رؤوف بصدمة: كح،،،،ول؟! لكن انا عمري ما شربت كح،،،،ول اه بروح معهم وبشوف الي بيشربوه بس مكنتش اشرب
غير غير كدا انه لما رحت قال ليا صاحبي انه هعمل ليك عصير لأنك مبتشربش زينا
زمزم: انت غبي اكيد بكون حطه ليك بكأس وقال ليك انه عصير عادي كمل ايه حصل بعد كدا
رؤوف: قالوا ليا انه اذا ما نفذت ليهم طلباتهم هيبعتوا الفيديو لحد من أعمامي وانتِ عارفة اذا حد عرف وخاصة عمي إيهاب هيعيشني بجح،،،،يم
زمزم: وانت مالك خايف كدا انت لسا مخبي شي قول يلا
رؤوف بخزي: كانوا خا،،،،طفين بنت ولما صحيت لقيتها جنبي ومنهارة وهدومها متق،،،،طعة بعني اااا إن.انا غل،،،طت معها
وقفت زمزم بصدمة وغضب وامسكت به من ياقت قميصه وقالت: أنت بتقول اييييه هااا قول الي بسمعه غلط
انت غبي انت انت دمرت البنت انت وصحابك ال،،،سوء انا لو قلت لعمي وقت،،،،لك قليل عليك انت فاهمممم عملت ايه
انت دم،،،،رت مستقبلها ودمر،،،،ت نفسك ودم،،،،رت كل حياتك
صرخت به بغصب وقالت: البنت ايه حصلها هي فين
رؤوف: معرفش البنت خرجت منهار،،،ة من البيت ولما خرجت من الأوضة لقيت صحابي بيضحكوا ووروني الفيديو والمشكلة انه البنت ظاهرة فيه
ابتعدت عنه زمزم بغضب شديد وقالت: أنت عارف انك الان مش مهم عندي قد ما بهمني البنت الي ملهاش دعوة في الي حصل
انت عارف لو الفيديو موصلش لحد من العيلة وصحابك السوء والفاشلين نشروا الفيديو على مواقع التواصل البنت هيحصل ليها ايه
دي ممكن أهلها يق،،،،،تلوها لو عندها اهل ولو معندهاش اهل الناس مش هتتركها بحالهاااااا
الفيديو مع صحابك؟؟
رؤوف: بعتولي نسخة منه على تلفوني
زمزم: هات تلفونككك
اخذت زمزم الهاتف من رؤوف وقالت بغضب: اسمع انت معدتش صغييير فاهمممم صحابك الس،،،وء الفاش،،،،لين الاغبياء الي ماشي معهم تبعد عنهم فاهمممم والا ورب الكعبة لأكون قايلة لأعمامي كلهم انت عارف أعمامي مش هيسألوا فيك لأنك لاحق اخواتك هما هيسالوا في البنت الي ربنا يكون معها
ولو عملوا ايش ما عملوا فيك هيكونوا بجيبوا حق البنت الي دمرتها لو حرقو،،،،ك قليل عليك
انت عارف انك دمرت بنت ودمرت نفسك واشركت بالله عارف ولا لأ
حسبي الله ونعم الوكيل مهو بردو الحق على اخواتي وامي ضيعوك وانت ضيعت نفسك أكثر وأكثر
اسمع دلوقتي تخرج من الأوضة تترزع بأوضتك تتوضى وتصلي ركعتين بنية التوبة لله واسجد سجدة لله واستغفر ربنا وإن شاء الله ربنا يتقبل توبتك
والفيديو دا هشوف ليه حل،ثم ذهبت وأخرجت من خزانتها بعض الأوراق وأخذت ورقة منهن وقالت: امسك الورقة دي تحفظها زي اسمك فاهممم،دي ورقة فيها دعاء توبة لله،انا مش هستنى لبين ما تضيع نفسك وتضيع عشرة من بنات الناس،اسمععع انا مش بخيرك تصلي او لأ وتوب لله لااااا انا بجبرك،لأنه صاحبك تحسين مشي معك بالحسنى وانت لا هنا ولا هنا،اما انا هجبرك تصلي،انا عارفك كويس مبتجيش الا بكدا،وعارف انك لما تصلي هتصلي مش لاني بجبرك لااا هتصلي لأنك أنت من جواك عايز تتوب لكن مش قادر،قوووم يلا اتفضل ودي الورقة ورب الكعبة يا رؤوف لو بعد اليوم حسيت انك عملت كدا ولا كدا ورب الكعبة لأقول لراجح،هاااا راجح مش عمي إيهاب لااا،ولما تفكر تلعب بذيلك كدا ولا كدا اتذكر جهنم الي هتكون فيها للأبد اتفضل اخرج يلااا
رؤوف بخزي وحزن وتأثر: تمام يا زمزم
ونهض وقبل أن يخرج قالت له: سؤال يا رؤوف انت ليه جيت ليا ومرحتش لأحمد او محمد او امي
صع،،،،ق من السؤال فهو لم يعرف كيف جاء إليها فقال: معرفش لقيت نفسي قدام اوضتك يمكن لانه أحمد ومحمد وامي مش هيساعدوني ولا رح يسألوا في البنت
زمزم: ربي يهديك يا رؤوف
خرج رؤوف من غرفة زمزم وأغلق الباب خلفه،تنهدت زمزم وخرجت إلى الشرفة وقالت: يارب اغفر له وارحمه واهديه يارب عارف انه هو إنسان مش صغير يعني مش طفل وواعي للي بيعمله
لكن اتباع الشيط،،،ان والبعد عن طريق الجنة بيعمل اكثر من كدا غير معاملة ماما وانها ما اهتمت لا في اخرتهم ولا ما يحزنون واهتمت بالدنيا وبس ودللت اخواتي زيادة عن اللزوم
رؤوف كان عايز حد جنبه ينصحه ويبعده عن الطريق دا
تحسين كان بحاول معه لكن ما كان يسمع ليه
انا عارف رؤوف وانه مستحيل يعمل كدا لكن فعلا الصاحب الساحب وصحابه ضيعوه ودمروه
يلا لعله الذن،،،،ب دا يكون سبب في انه يرجعه لطريق الجنة ويبعد عن كل المعا،،،،صي
يارب اهديه وكون معه يارب
دخلت إلى الغرفة وجلست تقرأ في سورة البقرة إلى أن يأتي عمها
=====================================
في غرفة رؤوف
بعد أن توضأ وصلى ركعتان لله وحفظ الدعاء الذي أعطته إياه زمزم وتأثر به جدا وشعر بكم الذنوب التي اقترفها وكم كان في غفلة ولم يوقظه أحد إلا رفيقه تحسين الذي لم يسمع منه وغرق في غفلته إلا أن وصل به الحال إلى هنا،سجد لله وقال بصوت يكسوه البكاء والندم: سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى، اللهم أنت ربي لا إله إلا أنت، خلقتني وأنا عبدك، وأنا على عهدك ووعدك ما استطعت، أعوذ بك من شر ما صنعت، أبوء لك بنعمتك عليّ، وأبوء بذنبي، فَاغفر لي فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت،اللهم اغفر لي خطيئتي و جهلي و اسرافي في امري ، وما انت اعلم به مني ، اللهم اغفر لي جدي و هزلي ، وخطئي و عمدي،اللهم اغفر لي ما قدمت و ماأخرت و اسررت وما أعلنت ، وما انت اعلم به مني انت المقدوم و انت المؤخر ، و انت على كلش شئ قدير.
اللَّهُمَّ أَنْتَ المَلِكُ لا إلَهَ إلَّا أَنْتَ أَنْتَ رَبِّي، وَأَنَا عَبْدُكَ، ظَلَمْتُ نَفْسِي، وَاعْتَرَفْتُ بذَنْبِي، فَاغْفِرْ لي ذُنُوبِي جَمِيعاً، إنَّه لا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إلَّا أَنْتَ، وَاهْدِنِي لأَحْسَنِ الأخْلَاقِ لا يَهْدِي لأَحْسَنِهَا إلَّا أَنْتَ، وَاصْرِفْ عَنِّي سَيِّئَهَا لا يَصْرِفُ عَنِّي سَيِّئَهَا إلَّا أَنْتَ، لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ وَالْخَيْرُ كُلُّهُ في يَدَيْكَ، وَالشَّرُّ ليسَ إلَيْكَ، أَنَا بكَ وإلَيْكَ، تَبَارَكْتَ وَتَعَالَيْتَ، أَسْتَغْفِرُكَ وَأَتُوبُ إلَيْكَ.
رفع رأسه من السجود والدموع تنهمر من عيونه وقال: يارب انا عارف اني غلط،،،ت،يارب انا عارف اني عص،،،يتك واعملت ذن،،،وب بعدد شعر راسي،لكن يارب انا عرفت غلط،،ي وانا ندما،،ن جدا يارب،يارب ارحمني واغفر لي يارب،يارب تبت وهبعد عن كل المعاص،،،ي يارب،يارب كون معي واقبل توبتي يارب،يارب كون معي وهونها،يارب أذنبت وعصيتك يارب لكنك غفورٌ رحيم،ارحمني واغفر لي يا عالي يا منان يا بديع السموات والارض يا ذا الجلال والاكرام،يارب اغفرلي وارحمني برحمتك يا أرحم الراحمين.
امسك مصحفه وبدأ يتلو في سورة البقرة،كان يخطئ في القرااءة،وقرائته متكسرة،لكنه ومع ذلك عزم على أن يكمل تلاوتها،وأن لا يسمع لذاك الوسوا،،،س الذي يقول بهمس في أذنه"لا تكمل،لن تقبل صلاتك،لن تقبل توبتك،لن تقبل قرائتك،إياكَ وأن تكمل فلن يقبل لك أي عملٍ بعد كل ما فعلته"
====================================
في منزل إيهاب
كان الجميع ينتظر وصول نهلة للذهاب إلى منزل زياد
بعد دقائقٍ وصلت نهلة وورائها عدة سيارات نزل منها عدة أشخاص وكان يبدو أنهم حرس
دلفت إلى الداخل بعد أن قالت للحراس بأن يقفوا بالخارج،رنت الجرس ففتح إيهاب الباب الذي ما أن رأته ارتمت بأحضانه
احتضنها إيهاب بحنان ومرح وقال: نورتي مصر يا قلب اخوكِ عاش مين شافك يا نانة
ابتعدت عنه بغيظ وقالت: أنت لو انت مش واحشني كنت مو،،،تك يا إيهاب انت عارف اني بكر،،،ه الاسم دا
ضحك إيهاب وقال: ادخلي ادخلي يا نهلة ادخلي
نهلة: داخلة ياخويا
دخلت لغرفة المعيشة بصحبة إيهاب رأتها إشراق فضحكت واحتضنتها ثم قالت: نورتي يا قلبي،أكيد مكشرة لانه إيهاب قالك نانة😂😂😂
ضحكت نهلة وقالت: بنورك،أكييييد هو حد يقدر يعكر مزاجي غيره
ضحك الجميع وسلمت على الأولاد ثم خرجوا للخارج للذهاب إلى منزل زياد
ورود بصدمة: عمتو ايه كل الناس والسيارات دي
نهلة بابتسامة بسيطة: دول حراس يا قلبي،هقولكم كل حاجة بعدين يلا حتى منتأخرش اكثر من كدا
اماؤوا رؤوسهم بنعم واستقل إيهاب سيارته وكان معه نهلة وإشراق وبشرى وازهار،كما استقل راجح سيارته وكأن معه تامر وورود،مع بقاء الحراسة عند المنزل
=====================================
الأمر الذي حدث لرؤوف للأسف كثيرٌ من الشباب الذين بعمره او أكبر منه يحدث معهم هكذا،كل شخص يخطئ وهذا ليس عيباً فنحن لسنا ملائكة او رسل،لكن العيب أن تذن،،،ب وأن لا تتوب،أن تذنب وتصر على ذنبك.
تصرف زمزم ليس خاطئاً فهي تعرف أن رؤوف يريد التوبة والابتعاد عن كل هذا لكن يحتاج إلى أحدٍ يتصرف معه مثل تصرف زمزم واحساسه بكم الذنوب التي اقترفها واحساسه بالندم.
الحسنى لم تنفع مع رؤوف،فقد كان تحسين معه ويعامله بالحسنى ويقول له ابتعد ولا وتب إلى الله لكن وللأسف لم يقتنع بهذا.
وتصرف ياقوت الغاضب كان صحيحا،فلو انها لم تفعل ذلك او تحدثت معه بالحسنى لكان انعدم شعور رؤوف بالذنب حتى ولو ابتعد عن المعاصي.
تب لله قبل أن يصل بكَ الحال لأسوأ ما تعرض له رؤوف،وأرجو رحمة الله ولا تيأس ولا تستمع لوسواس الشيطان،واعلم أن الله غفورٌ رحيم.
زمزم قلبي
الفصل الثالث
===================================
وصل كل من إيهاب وعائلته إلى منزل زياد،هبطوا من السيارات وتوجهوا إلى البيت
رن إيهاب جرس الباب ففتح أحمد الذي قال: منورين اتفضلوا
سلم عليهم ثم دخلوا وأغلق الباب،جلسوا في غرفة إستقبال الضيوف،دخل محمد وسلم عليهم ثم جاءت زنود التي قالت: منورين،وسلمت عليهم ثم قالت: منورة يا نهلة ازاي اتفكرتينا بعد السنين دي كلها
سلمت عليها نهلة وقالت: بنورك يا أم احمد،لا انتوا على البال طول الوقت لكن مشاغل الدنيا كتيرة اوي،إلا صحيح هي زمزم فين والواد رؤوف
زنود: زمزم في اوضتها ورؤوف جاي،اهو جا
رؤوف بابتسامة بسيطة: ازيكم،ازيك يا عمتي
نهلة: بخير يا قلب عمتك
نظر له راجح برفع حاجب وقال في نفسه: رؤوف وهدوء؟! ربنا يستر
بعد مرور خمس دقائق من الحديث والسؤال عن الأحوال خرجت زمزم من غرفتها وفور رؤيتها لنهلة ركضت إليها بسرعة وقالت: ايه دا يا نهلة وحشتيني اويييي
نهلة بضحك وحب: حبيبتي انتِ اكثر والله،بعدين يابت احترميني ايه نهلة دي قولي عمتو عمتي
زمزم بضحك: بحاول بس مش لايقة عليكِ عمتي او عمتو 😂😂 أخبارك يا إيهاب😂😂
إيهاب بضحك: والله نهلة معها حق دا انا عمك
زمزم برفع حاجب: بالله انتم الاتنين اسكتوا انا اشك انكم أكبر مني🙂 ايه النور دا كله يا إشراق
إشراق بضحك: دا نورك يا حبيبة قلبي،مبارك نجاحك
قبلت زمزم يدها ثم قالت: ربنا يبارك بعمرك
نهلة: اقول غليكِ ايه زمزم نسيت خالص نتيجتك
ضحك الجميع وسلمت زمزم على الجميع وبعد التهاني والتبريكات بمناسبة نجاحها جلس الكبار لوحدهم والشباب والفتيات مع بعضهم
نظرت زمزم لرؤوف وقالت في نفسها: ربي يهديك يا رؤوف،قاطع تفكيرها رنين هاتفه رؤوف من غرفتها،نظر الاثنان لبعضهما فأشارات له بأن يذهب ويرى من المتصل ويرد عليه،ذهب رؤوف وبقي الشباب والفتيات ينظران لزمزم باستغراب ورفع حاجب
وقفت زمزم وقالت: احمم هروح اجيب العصير عن إذنكم
وفرت هاربة من انظارهم،فقال تامر: قلبي حاسس انه صاير شيء
أحمد بلا مبالاة: وايه الي هيحصل يعني زمزم اكيد مش هتعمل مصيبة والا كنت قتل*تها ورؤوف ملوش علاقة بزمزم ولا هيعمل مصا*يب
محمد: فعلا هيكون في ايه يعني
نزر لهم راجح برفع حاجب فقالوا بخوف: خير إن شاء الله
كتمت الفتيات ضحكتهن وقالت ورود: راجح ممكن أروح انا والبنات نتمشى
راجح: لوحدكن لاا
ورود : طب تعال معانا انت وتامر واحمد ومحمد
تامر: شوفي زمزم الأول
ذهبت ورود إلى المطبخ فرأت زمزم شاردة بأفكارها فقالت: هلوو حجة زمزم نحن هنا
انتبهت لها زمزم فقالت بغيظ: هش كش من هنا قطعتِ سلسلة أفكاري
ورود بسخرية: آسفين يا دكتورة،بت ركزي معايا
زمزم: اشجيني
ورود: بالله المسلسلات لحست دماغك،اسمها قولي مش اشجيني يا بت،والله هتجبيلي الجل*طة بس ما علينا الان
ضحكت زمزم عليها فقالت ورود: اضحكي يا مصيب*ة المهم قلت لراجح اني عايزة انزل انا وانت والبنات نتمشى فقالوا ليا شوفي زمزم الاول واحنا اهو ياست زمزم عايزة تنزلي ولا انزل بالشب*شب على دماغك
أخذت زمزم العصير وقالت: أكيد لااا
ورود: ما انا قولت بردو مبتجيش الا بأبو وردة لازم يعني يعلم على وشك حتى تقبلي تنزلي
خرجت زمزم بسرعة وهي تضحك،أخذ كل واحد كأس عصير ثم ذهبت زمزم وجلست بجانب تامر فجاءت ورود وقالت بغيظ وهي تمسك فردة من ( الشبشب) وقالت: بت اسمعيني هنا وقدامهم والله اذا ما نزلتِ معنا لأكون نازلة بدا على دماغك ايه قلتي
ضحك الجميع عليها وقال إيهاب: روحي معاهم يا زمزم وانتِ عارفة دماغ ورود لا بتجن
ضحكت زمزم وقالت ورود بغيظ: تشكرات يا والدي العزيز،ايوا قلتِ ايه يا زمزم
زمزم: لاا
أمسكه تامر من ياقة فستانها بمرح وقال: اسمعيني كدا لانه الحسنى مش حاية معاكي انتِ هتنزلي وإلا اقول لإيهاب وراجح بمصيب*تك
إيهاب: بسيطة يا غ*بي انا تقولي إيهاب كدا حاف
أزهار بمرح: لا مع جبنة وعيش
ضحكت زمزم وقالت: بت يا أزهار قومي من جنبه احسن ما يق*تلك ويخلص عليكِ
ضحك الجميع وقال إيهاب: بسيطة صبركم عليا،بعدين تعالي هنا زمزم ايه المصيب*ة الي انتِ عاملاها
تامر: تنزلي ولا اقلهم
زمزم باستعباط: أخويا حبيبي أكيد هنزل طبعا بس ثانية معلش اجيب تلفوني
تركها تامر وقال: ايوا كدا بسرعة يلااا
فرت هاربة إلى غرفتها لتحضر هاتفها فقالت إشراق: زمزم عاملة ايه يا تامر
زنود بغضب: ربنا ياخدها دي ميجيش من وراها عير المصا*يب
تامر بغضب:مرات عمي من فضلك متقوليش كدا غلى زمزم وبعدين زمزم معملتش حاجه ولو عملت حاجة كان أول حد هيعرف هو بابا
زنود: ايه رأيك متدخلش ولا تعلي صوتك علي لاني هن*دمك
راجح بغضب شديد وهدوء: مرات عمي انا محترمك مع كل الي بتعمليه مع زمزم،وتامر هيدخل لانه دي بتكون أخته وبعدين انتِ جاية تهد*دي اخويا وقدامي وقدام ابوه لااا بقولك ايه تلز*مي حدودك لانه انا الي هيكون ليا تصرف تاني يا زنود هانم ولا ايه
شعرت زنود بأن راجح يعرف شيئا عن ما فعلته فقالت بضيق: حاضر
=====================================
أما في غرفة زمزم
دخلت زمزم غرفتها فوجدت رؤوف يجلس ويضع رأسه بين كفيه فركضت اليه وجلست أمامه على الأرض وامسكت يديه ابعدتهما عن وجهه وقالت بقلق: رؤوف مالك في ايه ومين الي كان بيتصل
رؤوف: دا واحد من الشباب الي قلت ليكِ عنهم عايزين ست آلاف جنيه في خلال ثلاث ايام وقالوا ليا انهم عارفين مكان البنت الي خطفوها وجابوها وصةر الي صار واذا ما جبت ليهم الفلوس هيخبروا اهل البنت والفيديو هيبعتوا لأعمامي،زمزم انا مش خايف على نفسي انا خايف على البنت الي ممكن أهلها يقتلو*ها وهي ملهاش ذنب
زمزم بحنان وهي ما زالت تحتضنه: اهدى يا حبيبي اهدى،مش هقولك غير انك تقول كلمة وحدة بس كلمة لازم تقولها وتطلع كل الحزن والندم والوجع الي بقلبك بمجرد متقولها لازم تقول"يا الله" لازم تقولها وتطلع الحزن والوجع الي جوك لازم تقولها وانت على يقين بأنه لمجرد انك تقولها ربنا يفرج عنك ويساعدك،لازم تقول كمان" يا حي يا قيوم برحمتك استغيث أصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين" لازم تقولها وكل ما تقولها يخف الوجع الي جواك،ربنا مش هيتركك لوحدك وهيساعدك وبإذن الله هتنحل
رؤوف: هتنحل ازاي؟!
زمزم بابتسامة وهي تنظر له وقالت بحنان: لا دي مش بتاعتنا دي بتاعة ربنا دا شغل ربنا
احنا شغلنا نصلي وندعي ربنا ونيجد لربنا وندعي ربنا والباقي على ربنا
ازاي هيحلها ازاي ممكن يحلها ملناش فيه دا كله على ربنا خليك واثق بربنا يا حبيبي ما تفقد الامل ودائما قول يا الله في كل ثانية ودقيقة وساعة وكرر الدعاء الي قلته ليك
رؤوف: زمزم هو ممكن تعيدي الدعاء
زمزم بابتسامة وحنان: اكيد،يا حي،يا قيوم،برحمتك استغيث،أصلح لي شأني كله،ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين.
هكتبه ليك على ورقة وتحفظه
الان خذ تلفوني كدا وتناولت هاتفها وفتحته ثم قالت: خذ كدا انا فتحت ليك على الدعاء الان اقرأه ولما ننزل نتمشى تقرأه وكل ما تقرأه تطلع على على السماء وتقول يارب،يلا اسبقني أنتَ وصحيح تلفونك هيبقى معي انا الان هحطه وضع طيران واخبيه تمام
رؤوف: تمام يا زمزم
زمزم برفع حاجب: ولما هو تمام مكشر كدا ليه وحزين وبائس
ضحك رؤوف احتضنته زمزم وقالت: ايوا كدا اضحك يلا اسبقني وانا لاحقاك
خرج رؤوف وهو يشعر براحة،جلست زمزم على الاريكة بحزن وقالت: يارب هون عليه وساعده يارب يا عالي يا منان يا بديع السموات والارض يا ذا الجلال والاكرام،ثم أخذت هاتف رؤوف ووضعته وضع طيران واخفته في خزانتها تحت ثيابها وخرجت إليهم
رأتها بشرى التي قالت: لولولولييي لو بعرف ازغرت كنت زغرت دا انا فقدت الأمل انك تخرجي من اوضتك
ضحكت زمزم وقالت: عندك نهلة خليها تزغرت عنك
نهلة برفع حاجب: مابك ومال نهلة بتحطيني في جملة مفيدة ليه،بعدين انا عمتك يا بت احترميني
زمزم بضحك: بالله اسكتي يا نهلة انا اشك انك عمتي
إيهاب بغيظ: بس تقولي يا عمي ساعتها بتقولك يا عمتي
ورود بضحك: بالله انتوا ليه مثل القط والفار كدا ليه
زمزم بضحك: والله مش عارفة
إشراق: يلا روحوا يا ولاد وانتبهوا للبنات
تامر برفع حاجب: سؤال بس معلش يا ماما،ننتبه على البنات بشكل عام ولا ننتبه للبنات وبشكل خاص على زمزم
إشراق بضحك: قوم من هنا يا تامر
نهلة: راجح انتبه للبنات
تامر: لا معلش اشمعنا بتوصوا في راجح على البنات وانا لا
راجح: لا يغالي مش لحاجة بس انا فيا ربع سليم لهيك بتوصيني لانه ممكن اعمل حركات غبية لكن انت عاقل ليه هتوصيك يعني
زمزم بضحك شديد: بالله دا الي تقصديه يا شوشو،ولا يا تامر اوعى تصدقهم
راجح برفع حاجب: روحي يا بت من هنا
تامر: طب انا كدا أصدق مين واكذب مين
ورود: ولا حد يا عمري صدقتي انا خلينا نطلع بسرعة ونروح على مطعم فاتح لحد دلوقتي ونكسب لينا أكل أفضل
تامر: بسم الله ما شاء الله ايه الذكاء دا يا بنتي،الله عليكِ البنت دي بتقول كلام حلو
ضحك الجميع عليهم فقال إيهاب: مين من الشباب هيروح
تامر: انا أول واحد وبردو راجح معرفش اءا حد من اولاد عمي هيروحوا
أحمد: انا لا
محمد: ولا انا
رؤوف: ولا انا يا شباب
راجح برفع حاجب: بقول ايه انت بالتحديد هتطلع قدامي يلااا
رؤوف: يا عم مش عايز
راجح: قلت كلمة وحدة يلااااا
رؤوف لتامر: بقولك يا حج تامر متتعبناش معاك وخلينا ننزل يلا
تامر برفع حاجب وصدمة مضحكة: انااااا
زمزم بضحك: أخويا حبيبي ايوا انت
راجح: على اي ساعة ناويين تنزلوا
زمزم: احممم انا بقول ننزل يلا
وأخييييرا،خرجوا من المنزل وذهبوا للسير مع بعضهم وفجأة🙄🙄🙄🙄
زمزم قلبي
الفصل الرابع
==========≈=========================
بعد نزول نزول كل من زمزم والفتيات والشباب
قالت نهلة: إيهاب اتكلم
إيهاب: اسمعوني كويس،سبق وقلت ليكم انه زمزم هاخدها تعيش عندي وانا عند كلامي ومستحيل اتركها ثانية وحدة هنا
محمد: تاخدها فين؟! زمزم بيتها هنا مش عندكم
إيهاب بجمود: فين كنت يا محمد لما كانت مرات عمك تربيها فين كنت لما زمزم حصل معها الي حصل ها فين كنت
محمد: الي حصل مع زمزم مكنش بسببنا
إيهاب: ازاي؟! ولا حابب افكرك وافتح الماضي
قالت زنود بخوف على أبنائها من الماضي الذي لن ينسى ابدا: انتوا مش عايزين زمزم تعيش معكم،موافقة خدوها مش عايزها انا
إيهاب: زمزم هتعيش مع عمتها نهلة وزمزم اول متخرج من هنا محدش ليه دعوة بيها
أحمد: تمام تمام موافقين
إيهاب: نهلة وإشراق ادخلوا أوضة زمزم ولموا أغراضها يلا
زنود: محدش هيدخل أوضة زمزم الا لما ترجع
إشراق: زنود خليكِ في حالك،انا امها وادرى بمصلحتها
زنود: انتِ بتقولي ايه بتخرفي ولا ايه زمزم بنتي مش بنتك
إشراق بغضب: بنتك؟! بنتك منين معلش،ازاي بنتك وتركتيها تتربى في بيت عمها،ازاي بنتك وانتِ دمرتيها انتِ وولادك بطمعكم وجشعكم،ازاي بنتك ومسألتوش عنها طول السنين الي فاتت وكانت هي الي تسأل مش انتم،انتِ حرام تكوني أم،حرام بجد
قالت نهلة بخوف على إشراق: اهدي يا حبيبتي يلا نلم أغراض زمزم
اخذتها نهلة لغرفة زمزم وقال إيهاب: جاييكم يوم على كل حاجة عملتوها وهندمكم على كل دمعة نزلت من زمزم وكل وجع حست بيه زمزم اصبروا بس اصبروا
نظرت زنود إلى أبنائها وقالت في نفسها: ربنا ياخدك يا زمزم هتوديني في دا*هبة بسببك وبسبب الي حصل زمان
==============≈=====================
زمزم: لا بجدد خلاص تعبت
ورود: مالك يا حجة زمزم
زمزم بغيظ: اسكتي يا ورود اسكتي
نظر راجح ورؤوف وتامر خلفهم فضحكوا على منظر زمزم التي قالت: نعم؟ فيه ايه بتضحكوا على ايه
تامر: ابدا بس بنضحك على العجوز الي قدامنا
جلست زمزم على احد المقاعد الموجودة في الشارع وقالت بغيظ: نننن ايه رأيك تسكت.
تامر: مليش مزاج اسكت
زمزم بغيظ: رؤوف خليه يسكت
رؤوف باستعباط متصنع: مين رؤوف،واسكت مين
زمزم بغيظ أكبر: بالله انا ما عندك دم انت اخوي انت،شايفني متغاظة من الواد الي هناك بدل ما تسكته بتش*لني اكثر
بشرى: بت يا زمزم مالك الا مربع الرعب
زمزم: من متى صرتي عاقلة يا عنيا وبتفكري،راجح لو سمحت خليهم يخر*سوا مش يسكتوا
ضحك راجح ونظر لهم وقال: ايه هتسمعوا كلامها ولا اتصرف
تامر لرؤوف بخوف: بقولك يا صاحبي
رؤوف بخوف: قول يا ابو الصحاب
تامر: نعزم زمزم على اكلة بتحبها ممكن تسامحنا وممكن راجح ينسى
رؤوف: انا بقول كدا،بقولك الحقني كدا
وقف رؤوف وذهب إلى زمزم وجلس بجانبها وقال: بقولك يازمزم ايه رأيك في عزومة حلوة وخفيفة
زمزم: لا مليش مزاج
جلس تامر بجانبها من الجهة الأخرى وقال: يا حبيبتي الشغلة فيها كشري
زمزم برفع حاجب: راجح لما حد تشوفه بيعطي رشو*ة لحد ايه بتعمل
بشرى: ما بدهاش اكيد بيشحطه على السجن
زمزم: متعمل فيا ثواب وتاخدهم وتشحطهم من قدامي
راجح بضحك: طب انا عندي احسن من الي قولتي عليه
ببساطة استلميهم اسبوع اسبوعين طلبات او أوامر وكدا هيحرموا يزعلوكِ تاني مرة
تامر: يا جدع متخليك محضر خير
رؤوف: زمزم حبيبة قلبي اوعي تسمعي ليه
زمزم برفع حاجب: الراجل دا بقول كلام عسل خلاص هعمل مثل ما قال واذا بترفضوا ممكن اوريكم الوجه التاني ليا
تامر: اتبسط كدا يا راجح قويت البنت علينا
ضحك راجح وقال: ولا بقولك ايه انا لو مدخلتش كنتم بالح*بس دلوقتي بسبب افكار زمزم وبشرى
رؤوف لتامر: الراحل دا بقول الحقيقة
زمزم بتذمر: بقولكوا ايه مش وقته الكلام دا،وهتنفذوا كلامي
تامر بصوت منخفض لرؤوف: ازاي مش وقته الكلام دا وهنفذ كلامها،هي اختك مالها
رؤوف: على اساس انها اختي بس مش اختك
ورود: البت دي بتقول كلام صح،مش وقت الكلام دا،ثم أكملت قائلة باللغة العربية الفصحى: أنا جائعة يا أخي
نظرت لها زمزم برفع حاجب وقالت: انتِ شاطرة باللغة العربية الفصحى عند الاكل بس،اومال واجعة دماغنا ليه بالجامعة وانك مبتفهميش فيها حاجة ولا بتحبيها
ورود باستعباط: انا؟؟؟؟
نهضت زمزم وقالت: لا انا يختي،ابعدوها عني احسن ما ارتكب جري*مة فيها
ضحك الجميع وقال تامر: امشوا في مطعم قريب من هنا خلينا نروح ناكل احسن من وقفتنا كدا
زمزم: بست بست يا تامر من متى صرت عاقل وتقول كلام صح
تامر: انتِ بتنادي على قطة ولا ايه
ضحكت زمزم وقالت: امشي امشي يا تامر الله يعينها ماما إشراق عليك
بعد مرور عشر دقائق
وصلوا إلى المطعم وطلبوا الطعام وقضوا وقتا ممتعا ورائعا مع بعضهم لا يخلو من الضحك والمزاح
=====================================
بعد مرور ساعة
عاد الشباب إلى المنزل
دخلوا وألقوا السلام وقالت زمزم باستغراب: ايه دا واشارت إلى مجموعة من الحقائب موضوعة بجانب إحدى الارائك
إيهاب: اقعدوا يا ولاد
جلس الجميع وقال إيهاب: اسمعيني يا زمزم،انتِ من اليوم هتعيشي مع عمتك نهلة
زمزم: يعني ايه مش فاهمة
إيهاب: يعني البيت دا تنسيه
رؤوف بصدمة: انت بتقول ايه يا عمي،ازاي هتنسى البيت دا وهو اصلا بيت ابوها
إيهاب: بيت ابوها منين معلش؟ طول عمرها عايشة عندنا وكانت تيجي هنا مرة او ثلاثة بالأسبوع وياريتها ما كانت تيجي،كنتوا تعاملوها وكأنها شغالة دا حتى الشغالة ممكن تعاملوها بشكل حلو،وانا مش عايزة الماضي يتكرر،وحتى ميتكررش هتعيش مع نهلة
نظر رؤوف لزمزم وقال: زمزم قولي اي حاحة،انتِ موافقة على الكلام الي بقوله عمي
نظرت زمزم لعمها ثم لأخيها الذي ينظر لها برجاء بأن لا ترحل ثم لأمها التي تنظر لها بكره وقالت: ااا أن.انا م.مش عارفة
زنود بغضب: بقولك ايه،اتفضلي مع عمك يلا من هنا انا مش ناقصة وجع دماغ
رؤوف بغضب: ايه الكلام دا يا أمي
زنود: ومالك محموق كدا ليه؟! ولا لتكون اعترفت انه عندك اخت ولا اييه
رؤوف بغضب: عارفة يا أمي؟ انتِ مش ناوية على خير
ويا ستي اه معترف انه عندي اخت اسمها زمزم
ايه هتك*ريهها بسب غلطة ملهاش علاقة فيها؟؟؟
زنود: انت بتقول ايه؟ كل الي حصل بسببها هي،هي السبب في كر*ه الناس ليا بعد ما كنت الكل بالكل وكانت الناس قبل ما تنطق اسمي تقول الهانم زنود
صرخت زمزم والدموع تنهمر على وجنتيها وقالت: كفاية كفاااية كفاية بقا،انتِ جاية تحاسبيني على غلطة انتِ السبب فيها لااا مش بس انتِ احمد ومحمد ورؤوف كانوا معكِ،نسيتي لما بكيت دم وانا اقلك بالله يا ماما ما تتركيني لوحدي،نسيتي لما خرجتِ انتِ واخواتي وسبتيني لوحدي؟
نسيتِ لما قعدت اتعالج نفسيا بسببك؟
كل دا ونسيتيه
وليا فيه كمان،صح صح نسيتي لما قلتِ عني قدام كل الناس اني مجنونة؟؟؟
كل دا وانا غلطانة؟؟ انتِ اييييه انتِ حرام تكوني أم حراااااام
حسبي الله ونعم الوكيل بعد كل دا انا الي غلطانة صح
بدأت يدها بالارتجاف وبدأت تبكي وتقول: ورب الكعبة لو بعد مليون سنة مش هسامحكم،فضلت اعاملكم حلو بس للاسف بردو الحق عليا،انا هروح مع عمي
لاني بجد تعبت تعبت
احتضنتها نهلة بدموع وقالت: بس اهدي يا حبيبتي اهدي
إيهاب: تامر راجح خدوا الشنط دي يلا خلينا نمشي
نظر لها رؤوف بحزن وألم ونظر لأمه بغضب ولأخوته وقال: كنت عارف انه هييجي اليوم الي تقول فيه زمزم انه الحق علينا،وقلت ليكم كدا وانتوا مسألتوش،لكن مكنتوش تعرفوا انه لما ييجي اليوم دا انا هختفي
مش هتعرفي يا مكان يا زنود هانم،وخرج من المنزل مسرعا تحت صراخ زنود التي صاحت باسمه ولم يستمع لها
نظر راجح لأبيه الذي أمامها له برأسه بنعم،خرج راجح وراء رؤوف وقال إيهاب: يلا يا زمزم
زمزم: ثواني يا عمو
دخلت زمزم غرفتها وغابت عدة دقائق ثم خرجت وقالت: أنا جاهزة
أخذ تامر الحقائب هو وأبيه ونزلوا جميعا وركبوا سيارة إيهاب وتوجهوا للمنزل
=====================================
أخذ يبحث راجح عن رؤوف إلا أن وجده ولكن!!!!!!
زمزم قلبي
الفصل الخامس
=============================≈=======
بعدما خرج راجح وراء رؤوف
وجده يجلس على أحد المقاعد الموجودة في الشارع توجه أليه لكنه صدم عندما سمعه يقول: حياتي دي ملهاش لازمة اصلا،يعني لما تضحك الدنيا في وشي الاقي اختي رايحة تعيش في بيت عمتي؟ ليه يارب كدا،هي السبب اني أقرب منك وانسى الي حصل أكن بجد انكسرت اوي لما قالت الي قالته،اتا انكسرت مش زعل منها لا،انا انكسرت لاني منت في يوم من الايام سبب تعبها
انا بحب زمزم اوي،صح مكنتش جنبها ولا حتى عبرتها في يوم من الايام،لكني بحبها اوي،وقفتها معي ومساعدتها ليا دول احسن من مليون شغلة وشغلة،بس بس خلاص هي هتروح لمكان تاني تعيش فيه وتتركني لوحدي مع امي الي ولأول مرة اتصدم منها.
راجح من ورائه: مش يمكن دا خير ليها وليك؟
صدم رؤوف ووقف ثم قال: راجح انت بتعمل ايه هنا
جلس راجح ونظر إلى السماء ثم قال: أبدا،كنت بشم هوا مش اكثر ولقيتك هنا،انت عارف انه زمزم عمرها ما تقسى على حد والدليل على كدا تصرفها معك،انا صح معرفش ايه الي صار ليك بس إلى اعرفه انه زمزم وقفت معك وساعدتك او بالاصح قاعدة بتحاول انها تساعدك،عارف انها تايهة وضايعة بسبب مشكلتك،بس بردو مش هنسى انه زمزم مش هيصعب عليها حاجة
رؤوف: فعلا،لكن اكتشفت دا مؤخرا،راجح
راجح وهو ينظر له: نعم
رؤوف: متقدرش تقنع عمي انه يخلي زمزم عندنا
راجح بابتسامة: لا،لكن بكررها ليك،
دا خير ليك ولزمزم
رؤوف: خير منين معلش؟ ايه الخير في انها تبعد عننا
راجح: امممم طب بص ايه رأيك نعمل حاجة اولا قبل ما أجاوبك
رؤوف: ايه هي
راجح: قوم كدا،انا اعرف انه هنا في مسجد قريب تعال نروح ليه ونصلي ركعتين لله
رؤوف: مسجد؟؟
راجح: يا حج خلصنا بقا
رؤوف: خلاص ياعم رايح متتعصبش
ذهب راجح ورؤوف إلى المسجد،وصلى كل منهما ركعتان لله،ثم قال راجح: بص يا صاحبي،انا بجد متفاجئ من تغيرك السريع دا،لكن الله يهدي من يشاء،وعارف بردو انك بتحب زمزم وبعدها ممكن يزعلك لكن دا خير ليها وليك
رؤوف بهدوء: ازاي؟
راجح بابتسامة: لما موسى عليه السلام خرج وترك بيته ومنطقته كلها ووصل مدين،فكرك عمل ايه؟ حزن وعصب ومن الكلام دا؟؟؟ لا،هو صبر ودعا ربنا ويااااه قد ايه كان فيه خير بخروجه من منطقته
رؤوف: ازاي؟
راجح بابتسامة: أتصور كدا انه تزوج واشتغل وجاب ولاد بعدين رجع على منطقته
رؤوف بصدمة: دا بجد؟؟؟
راجح بابتسامة: اه والله بجد،الي اقصده من الكلام دا،انه ممكن زمزم لما تبعد وتعيش مع عمتي ممكن تتحسن،وممكن نفسيتها تتحسن وترجع زمزم الي كلنا نعرفها
ممكن ببعدها تنسى الماضي
وممكن انت خلال فترة غيابها تقرب من ربنا
رؤوف: ازاي؟
راجح بابتسامة: بص انت عايز زمزم تكون مبسوطة وسعيدة ولا لأ
رؤوف: دا الي بتمناه من ربنا
راجح بابتسامة: ممكن انت تصلي وتقرأ قرآن وتروح الجامع وتدعي ربنا انه زمزم تكون سعيدة وانه ربنا يستجيب لدعائك وانت متعرفش مش يمكن بسبب دعائك لزمزم انه حالك يتغير
رؤوف: اممم مش عارف
راجح بابتسامة: بص يا صاحبي انا خارج اكلم بابا واطمنه انك لهير وانت إذا عايز ترتاح قوم صلي كمان ركعتين واسجد لربنا والحقني انا هكون قاعد في السيارة تمام
رؤوف بابتسامة: تمام
ابتسم راجح وربت على كتفه وقال: خليك واثق بربنا،ثم خرج ونهض رؤوف بابتسامة وبدأ بالصلاة
=====================================
عند إيهاب
وصل إلى المنزل ونزلوا جميعا من السيارة وتوجهوا للداخل
جلسوا في غرفة المعيشة وزمزم ذهبت وجلست بالشرفة
رن هاتف إيهاب وكان المتصل راجح
رد إيهاب وبعد السلام قال إيهاب: راجح انت فين وابن عمك فين
سمعت زمزم اسم راجح فركضت بسرعة وجلست بجانب عمها وقالت: راجح رؤوف فين هو بخير صح
راجح: اهدي يا ستي هو بخير
زمزم: هو فين
راجح: هو في المسجد ثواني وييجي
إيهاب: تمام يا حبيبي انتبهوا لنفسكوا
راجح: إن شاء الله،ثم أغلق الهاتف
إيهاب بابتسامة: بشرى خذي زمزم وساعديها انتِ وأخواتك وشوفوا عايزة ايه
بشرى بابتسامة: عيوني يا حبيبي
إشراق بغيظ وغيرة: تحبك حية بسبع روس يا بعيدة
زمزم بضحك: اوعااا الغيرة يا عيني
إشراق بغيظ وهي تصعد الدرج: بت اسكتِ روحي نامي يلااا
ضحكت زمزم وقالت لإيهاب: لاعبة معاك ياعم
إيهاب بغيظ: اوعي كدا من وشي،قال لاعبة معايا قال،دا انا شكلي هنام هنا الليلة دي
جلست زمزم على الاريكة وهي تضحك وقالت: الله معاك يا غالي
ضحكت نهلة وصعد إيهاب إلى الأعلى فقالت نهلة: يلا يلا انتِ وهي على النوم
بشرى: عمتو تعالي نامي معنا الليلة دي لان اوضتك محتاجة ترتيب وتنظيف
نهلة: لا لا معلش
زمزم وهي تمسك بيدها: اه بالله يا عمتو تعالي نامي معنا بلييييز بليييز
نهلة: لا لا هنام هنا
زمزم بتذمر: تمام مخا...صمك وابقي شوفي مين هيرد عليكِ وصعدت إلى الأعلى فقالت ورود: يا عمتو بليييز تعالي معنا نامي وراضي زمزم بهون عليكِ تنام وهي زعلانة كدا
نهلة بقلة حيلة: تمام تمام يلا نطلع،صح هو تامر فين
بشرى: قاعد في الجنينة
نهلة: مش هينام؟
بشرى: لا قال هنام بس ييجي راجح
نهلة: تمام يلا نطلع
صعدن إلى الأعلى وساعدن زمزم في ترتيب أغراضها،ثم وضعن الوسائد والفرش على الأرض حسب طلب زمزم ونمن بجانب بعضهن على الأرض ولأول مرة تنام زمزم وعلى وجهها شبه ابتسامة
====≈===============================
عند راجح
خرج رؤوف من المسجد وهو مرتاح البال مطمئن القلب وركب بجانب راجح وقال: آسفين ياعم راجح على التأخير دا
راجح: متقولش كدا يا صاحبي
وتحرك بسيارته وأوصل رؤوف إلى البيت
رؤوف: سلملي على زمزم وخليها تنتبه لنفسها
راجح بابتسامة: متقلقش،يلا تصبح على خير
رؤوف: وأنت من أهل الخير،يلا سلام
راجح: مع السلامة
نزل رؤوف من السيارة وصعد إلى المنزل،وانطلق راجح باتجاه المنزل
بعد مرور ساعة وصل إلى المنزل،رآه تامر تنهد براحة وانتظره إلى أن صف سيارته ونزل منها
توجه إليه راجح وقال: انت صاحي افتكرتك نمت
تامر: لا لسا،كلهم ناموا الا انا،ايه اخبار رؤوف
راجح: متقلقش هو زي الفل
ابتسم تامر ودخل هو وأخيه إلى الداخل وصعد كل واحد إلى غرفته
بكرة إن شاء الله إذا قدرت هنزل بارتين مع بعض تعويضا لتأخري وغيابي
اللهم صلِّ وسلم وبارك على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
زمزم قلبي
الفصل السادس
======≈===≈==========================
استيقظت زمزم في منتصف الليل تشعر بضيقٍ لم يمر عليها سابقا
زمزم: ربِّ اشرح لي صدري ويسر لي أمري واحلل عقدة من لساني يفقهوا قولي،بسم الله الرحمن الرحيم،ايه الي بيحصل معي دا،يارب كون معي
نهضت من فراشها وتوجهت إلى المرحاض المتواجد بالغرفة وتوضأت ثم خرجت وارتدت لباس الصلاة وبدأت بالصلاة ومع كل سجدة كانت تخرج تنهيدة أكبر من ذي قبلها،وكأن السجود هو تلك القشة التي تتعلق بها لتنجو من الغرق
ركعة الو ركعة تلو ركعة إلا أن وصلت عشرون ركعة وشعور القيام لأداء ركعة أخرى يتجدد في قلبها لكن التعب أسر قدميها فاستسلمت وأنهت صلاتها ثم سجدت لله ودعته بأن يصلح الحال ويهدي البال ويريح القلب ويسعد النفس وأن يسكن الطمأنينة قلبها وقلب عائلتها وقلب أخيها رؤوف وقلوب المؤمنين أجمعين.
بعد أن رفعت رأسها من السجود تنهدت براحة وسعادة وقالت: الحمدلله حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه، بجد انا ارتحت اوي،بجد السجود هو شيء جميل وكأنه دواء او بالاصح شفاء وتخفيف عن قلوبنا وسبب راحتنا
ثم سجدت لله سجدة شكرٍ قالت فيها" سبحان ربي الأعلى، سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى، سبحان ربي الأعلى،سبحان ربي الأعلى،اللهم لك الحمد والشكر على جميع نعمك اللهم لك الحمد والشكر حتى ترضى،اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك الكريم ولعظيم سلطانك،اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك الكريم ولعظيم سلطانك،اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك الكريم ولعظيم سلطانك
ورفعت رأسها من السجود وتوجهت إلى مصحفها المتواجد بجانبها على الوسادة وتناولته ثم خرجت إلى الشرفة وجلست على الاريكة وبدأت بقراءة سورة البقرة بنية هداة البال وصلاح الحال وراحة القلب والبال،فهي تؤمن كثيرا بأن من قرأ سورة البقرة التي تعد رقية شرعية وتعد شفاءاً للروح،لن يمر سوى بضعة أيام وبقدرة الله سيفرج الحال وتتحقق الامنيات والأحلام.
=====================================
عزيزي يا من تقرأ كلماتي
هذه الكلمات ليست مجرد كلمات عابرة وإنما هي مجرد كلماتٍ خرجت من تفكيري لتصيب قلبك وعقلك فتلجأ للقيام والسجود والقرآن
لم يكن حديثي عن السجود مجرد كلام وحسب وإنما هو حقيقة جرب يأن تسجد للرحمن سجدة واحدة وانظر ما الذي سيحدث.
وجرب بأن تقوم في منتصف الليل وأن تصلي فقط ركعتان وانظر ما الذي سيحدث.
وجرب بأن تقرأ سورة البقرة وداخلك إيمان ويقين بأن بعد الانتهاء منها ستفرج عليك.
=====================================
بقيت زمزم جالسة بالشرفة وقد غلبها النعاس ونامت بمكانها.
بعد مرور عدة ساعات،حلَّ أذان الفجر،استيقظت على صوت الأذان الذي كان بالقرب من المنزل وتوجهت إلى الداخل وأيقظت الفتيات ونهلة واستيقظ الجميع وصلوا الفجر جماعة ثم عاد كل واحد منهم إلى غرفته،أما زمزم فبعد عن قرأت بغض السور وبعض الأذكار نزلت إلى الاسفل وجلست بغرفة المعيشة.
ورود: هي زمزم فين
بشرى: ثالت انها هتقرأ قرآن وبعديها تنزل تقعد تحت وتكلم رؤوف
أزهار: ربنا يكون معها،عمتو عمتو
انتبهت لها نهلة فقالت: نعم في ايه
أزهار:بكلمك وانتِ لا هنا ولا هنا مالك في ايه
نهلة بابتسامة حزن: لا يا حبيبتي انا بخير بس سرحت كدا بحياة زمزم وايه الي هيحصل معها
بشرى: سيبيها على ربنا متقلقيش
نهلة: ونعم بالله العلي العظيم،بقولكن يا بنات انا نازلة لتحت اعملي اي حاجة دافية يبدو إني اخدت دور برد
بشرى:خليكِ انا هعملك
نهضت نهلة وقالت: لا لا انا هنزل،وخرجت من الغرفة اما الفتيات فعادت كل واحدة منهنَّ إلى النوم
=====================================
بالأسفل
نزلت نهلة وتوجهت إلى غرفة المعيشة فوجدت زمزم تتحدث بالهاتف مع رؤوف ولم تنتبه زمزم لها
زمزم: رؤوف انا هقول لراجح او لتامر انا مش هقدر لوحدي احل المشكلة،انا يمكن اقدر أبعدهم عنك عن طريق الفلوس،لكن الله يعلم ممكن يعملوا اي حاجة ليك بعد ما ياخدوا الفلوس
رؤوف بصدمة وذعر:اساكِ يا زمزم اياكِ تجيبي سيرة لحد
زمزم بغضب: بقولك ايه انا مش قادرة اشوفك كدا تايه وضايع ومعملش حاجة،انت ناسي بردو البنت الي ما نعلم فين أراضيها وايه صاير معها؟؟
رؤوف: يا زمزم افهميني ارجوكِ
زمزم بحزن: ايه يا رؤوف،افهم ايه ها؟
يا رؤوف انا مش قادرة اشوفك كدا وأفضل ساكتة ومكتفة ادي كدا ومعملش حاجة
بعدين انا هقول لراجح وتامر الي عمرهم ما هيخذلوك أبدا
رؤوف بحزن: تمام يا زمزم اعملي الي تعمليه
زمزم بابتسامة حزن: حبيبي يا رؤوف متقلقش كله هيعدي ويكون خير بإذن الله،انت مش واثق بربنا ولا ايه
رؤوف: انا واثق بربنا أكثر من نفسي
زمزم بابتسامة: ايوا كدا عايزك،المهم ايه رأيك تقوم كدا وتفتح مصحفك كدا وتقرأ سورة البقرة بإيمان قوي وثقة بربنا
رؤوف: إن شاء الله،تمام هعمل كدا
زمزم: مع السلامة
رؤوف: مع السلامة،ثم أغلق الهاتف
وجلست زمزم تبكي على أخيها وتدعوا الله بأن يخفف عنه ثقل هذه الأيام
ابتعدت نهلة باندهاش وصعدت إلى الأعلى بسرعة ودخلت الغرفة وجلست على فراشها وهي تفكر وتقول في نفسها: ايه الي بيحصل وايه الي خلا زمزم تعيط بالشكل دا يارب كون معها،طب اقول راجح او تامر،وصحيح هي ذكرت اسمهم ليه،وايه المشكلة الي صايرة مع رؤوف،ومين الي هتعطيهم فلوس وخايفة منهم ومين البنت الي بتتكلم عليها دي،لا حول ولا قوة إلا بالله دماغي هتنفجر من التفكير وكل التساؤلات دي،يوووه يارب تبعد الفضول عني لاني هموت بجد لو معرفتش 😫😫😫😫😫😫
وذهبت إلى النوم
=====================================
بالأسفل
توجهت زمزم إلى إلى الأعلى وقصدت غرفة تامر،توجهت إليها دقت على الباب ففتح لها تامر واستغرب وقال: زمزم مالك في ايه
زمزم بتوتر:ها لا كنت هشوفك لو نايم أو لا،يلا انا رايحة
امسك بها تامر وقال بقلق: بت يا زمزم مش عليا الحركات دي قولي في ايه
نظرت حولها بتوتر فقال تامر بنبرة مطمئنة وابتسامة: تعالي يا بلوة حياتي ادخلي ادخلي
دخلت زمزم وجلست على الاريكة وجلس تامر مقابلا لها وقال: قولي يا حبيبتي في ايه
زمزم بتوتر: بص بص مش انت اخويا وسندي صح
تامر برفع حاجب: الله يستر،ايوا انا كدا في ايه يابت
زمزم: الموضوع لازم يكون فيه راجح
تامر برفع حاجب: بت قلقتيني في ايه
زمزم: يوووه بلاش نق بقا وقوم قول لراجح ييجي هنا
تامر: واقوله ايه
زمزم: معرفش قوله اي حاجة المهم ييجي لهنا
تامر: تمام تمام
خرج تامر من غرفته وتوجه إلى غرفة راجح وفتح الباب بسرعة
راجح بقلق: فس ايه ياعم مالك داخل كدا
تامر:_____________________
راجح بصدمة: ________
===================================
اللهم صلِّ وسلم وبارك على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين
زمزم قلبي
الفصل السابع
=====================================
تامر: الحق يا راجح زمزم جات لي الغرفة وهي تعبانة جدا جدا وفاقدة الوعي،ومش عايز اقلق بابا اعمل ايه
راجح بصدمة: نعممم؟؟؟!!!! انت بتقول ايه
تامر: يا منلحقها يا لا
خرج راجح بسرعة من الغرفة وتوجه لغرفة أخيه دخل الغرفة فوجد زمزم تجلس على الاريكة وتمسك بيدها الهاتف
راجح بصدمة: نعم؟ هو مش انتِ تعبانة ويا إما نلحقك او بتروحي مننا؟
زمزم بصدمة: اييييه؟؟
نظر راجح لتامر وقال: زمزم تعبانة وهتروح مننا ها؟؟؟
وخايف تقلق بابا
زمزم بصدمة لتامر: انت قلتله ايه يا حج انت
جلس راجح وتامر فقال راجح: ابدا بس دا الي قال: الحق يا راجح زمزم جات لي الغرفة وهي تعبانة جدا جدا وفاقدة الوعي،ومش عايز اقلق بابا اعمل ايه يا منلحقها يا لا
زمزم بصدمة كبرى: ربنا ياخدك الجنة يا تامر وارتاح منك،انت موتني وانا عايشة
تامر: اعمل ايه،منا ما لاقيت الا الطريقة الي تخلي ييجي الغرفة هنا
راجح برفع حاجب: في ايه؟
زمزم وتامر: ها؟
راجح برفع حاجب: ها ايه؟؟؟ متتكلموا في ايه
تامر: زمزم الي عايزة تكلمك
زمزم بصدمة: انت بتكذب ليه
تامر بصدمة اكبر: يا بنتي اكذب ليه مش انتِ جيتي ليا الأوضة وقلتي الموضوع يحتاج راجح يكون فيه
زمزم باستعباط: صح 😁😁
راجح: الله يستر
زمزم: بصوا الي هقوله هيقضل ما بينا بس
تامر: تمام قولي
زمزم: احمم الموضوع يخص رؤوف
تامر: رؤوف مين رؤوف ابن عمي
زمزم: ايوا،وقصت عليهم جميع ما حدث مع رؤوف
تامر بصدمة: انتِ متأكدة من كلامك دا
راجح: زمزم تلفون رؤوف ...
زمزم: متقلقش تلفون رؤوف معايا أنا،هنعمل ايه
راجح: لازم حد من صحابه يتصلوا بيه
زمزم باستغراب: ليه؟
راجح: بعدين تعرفوا المهم خلاص سيبي الموضوع علينا
زمزم: والبنت
راجح: انا مش هقدر اوصل ليها،مفيش اي حاجة توصلني ليها،إلا صحاب رؤوف
تامر: يابنتي خلاص سيبي الموضوع علينا واحنا هنحلها متقلقيش ويلا روحي نامي
نهضت زمزم وقالت: إن شاء الله خير،عن إذنكم،وخرجت من الغرفة وذهبت لغرفة الفتيات وغطت في نوم عميق
====================================
تامر: هنعمل ايه يا راجح
راجح: بقولك،سيبها على ربنا،ثم نهض واستأذن وذهب لغرفته
تامر: الي حصل جزء منه كان إيجابي،يعني بسبب الي حصل رؤوف عرف نفسه وبدأ يقرب من ربنا وبدأ يقرب من زمزم،والجزء السلبي،أنه ضيع مستقبل بنت ربنا أعلم بحالها،ربنا يهديك يا رؤوف
=====================================
في الصباح
وبالتحديد عند الساعة السابعة والنصف كان الجميع قد استيقظ
كانت إشراق ونهلة في المطبخ يحضرن الإفطار،وراجح ورؤوف وإيهاب في غرفة المعيشة ينتظرون الإفطار
إيهاب: ولا يا تامر
تامر: احم ما دام بدأنا بكلمة يا ولا معناها في مصيب....ة،عيوني ياحج
إيهاب: اخبار الشغل ايه؟
تامر: اي شغل يا حج،شغل الشركة ولا المصنع
إيهاب: الاثنين يا تامر
تامر: فل الفل
إيهاب: اليوم هنزل معك الشغل
تامر: تنور يا حج
إيهاب: وانت يا راجح اخبار شغلك
راجح: الحمدلله بخير يا غالي
إيهاب: راجح انتبه لنفسك ولأختك بشرى،انا معرفش دماغي كان فين لما دخلتها العالم دا
راجح: وحد الله يا بابا بشرى قدها متقلقش
إيهاب: لا إله إلا الله،ربنا يحفظكم يارب
راجح وتامر: آمين...جمعا
=========≈==========================
في المطبخ
إشراق: بقولك يا نهلة
نهلة وهي تضع إبريق الشاي على الغاز: ايه يا حبيبتي
إشراق بابتسامة: بفكر اخطب لراجح،إيه رأيك
نهلة بابتسامة: ايه الأفكار الحلوة الي من عند الصبح دي
إشراق: ايه رأيك في زمزم
نهلة بابتسامة وفرح: بتتكلمي بجد
إشراق بابتسامة: اه بجد والله،زمزم بنتي وبنت قلبي،مش هلاقي بأخلاقها ولا أدبها،بعدين انا الي مربياها وعارفها اكثر من بناتي يا نهلة
نهلة بابتسامة: والنعم والله،حلو اوي،لكن هي هتقبل او راجح هيقبل هو وإيهاب،ولا امها مستحيل تقبل
إشراق: زمزم وراجح سيبيهم علي،إيهاب موافق انا كلمته وقال انه موافق،زنود ملهاش دعوة بزمزم،ولا هتعارض راجح هيتصرف معها
نهلة: الله يسترها معنا
زمزم قلبي
الفصل الثامن
=====================================
خرجت إشراق ونهلة من المطبخ ووضعن الإفطار إلى المائدة
إشراق: رايحة انادي عليهم
نهلة: ماشي
ذهبت إشراق إلى غرفة المعيشة وقالت: يلا الفطار جاهز،ايه هما البنات منزلنش
إيهاب: لا
إشراق: رايحة اشوفهن ويلا اسبقوني
ذهبوا وجلسوا على طاولة الطعام وصعدت إشراق لغرفة الفتيات
دقت الباب ففتحت لها بشرى،دخلت إشراق وقالت بابتسامة: صباح الخير يا بنات،ايه لسا نايمات
بشرى بابتسامة: صباح الفل ياست الكل،لا صحينا خلاص
إشراق: زمزم فين
خرجت زمزم من غرفة الملابس وقالت: أنا هنا يا حبيبتي،صباح السكر
إشراق: صباح العسل،ايه الجمال دا
حيث كانت ترتدي زمزم" فستان واسع ةجويل باللون الارجواني وحجاب باللون الأبيض وحذاء رياضي باللونالابيض"
زمزم بخجل: احم شكرا
ضحكت إشراق وقالت ورود بغيظ: بقولك يا أزهار هو انا من العيلة دي؟
ضحكت إشراق وقالت: يوووه تصدقوا الوقتي اتذكرتكم
ضحكت زمزم وقالت إشراق بابتسامة: صباح الفل والياسمين ها حلو كدا
ضحكت ورود وازهار وقالت بشرى: راجح هيعلقني انا اتأخرت المفروض انزل
إشراق: يلا يلا الكل قاعد تحت على الفطار
نزلنَّ إلى الاسفل
وتوجهن إليهم،رأتهن نهلة فقالت بابتسامة وهي تضع الشاي على الطاولة: صباح السكر،ايه الجمال دا يا عسولات
ابتسمت زمزم وذهبت إليها واحتضنتها وقالت: والله مافي عسل غيرك يا عمتو
تامر بصدمة: عمتو؟من متى الاحترام دا يا ست زمزم
إيهاب: اخر...س يا تامر
تامر: شكرا ياحج
كتمت زمزم ضحكتها واحاضنت إيهاب ثم جلسوا جميعا يتناولون إفطارهم بساعدة وراحة
====================================
في منزل زياد والد زمزم
كان أحمد ومحمد وزنود ورؤوف جالسين يتناولون إفطارهم
نظرت زنود لرؤوف وقالت: رؤوف مالك مش بتاكل ليه
محمد بسخرية: اتركيه يا ماما اصل باله مشغول على الست زمزم
أحمد بسخرية: بجد؟
رؤوف بغضب: ايه رأيكوا تسكتوا ولا اتركها ليكم زي زمزم
زنود: رؤوف مالك كدا متعصب ليه
رؤوف: مش متعصب لكن ياريت تقولي لولادك يسكتوا
زنود: وهما بقولوا ايه غلط
نهض رؤوف ونظر لهم بغضب وقال: ورب الكعبة اكون عديم كرامة اذا رجعت أو عرفتكوا مكاني،وزمزم دي الي مش عجبيتك يا امي هتندمي انك عاملتيها كدا
ثم خرج من المنزل وتركهم في حالة من الصدمة متى أصح يدافع عن زمزم
زنود: الواد دا معمول ليه عمل اكيد
أحمد: سيبك منه يا امي،المهم راجح عرف بحاجة ولا ايه
زنود: معرفش يا أحمد،لكن راجح انت تعرفه بيعرف كل حاجة،ربنا يسترها
محمد: يارب،يلا انا نازل
احمد: وانا نازل معاك
زنود: ايه فين رايحين كدا
احمد: هنشوف صحابنا واي شغلانة نشتغلها بقا
زنود: وتشتغلوا ليه والمصنع بتاع ابوكم موجود
احمد: المصنع كل فترة وفترة ننزل عليه،لكن احنا عايزين شغل يقلب حياتنا،مش معقول عمنا يكون معه كل الفلوس دي وعايش عيشة احسن واحنا نعيش هنا
زنود: ربي يحفظكم يارب ويهدي اخوكم
=====================================
توجه رؤوف إلى شركة عمه
قابل السكرتيرة الخاصة بمكتب عمه وقال: لو سمحتِ استاذ إيهاب موجود
السكرتيرة واسمها مرجان: آسفة يا فندم هو مش موجود حاليا،تقدر تستناه هنا هو مش هيتأخر
رؤوف: تمام شكرا
وجلس ينتظره
=====================================
في منزل إيهاب
إيهاب: الحمدلله،نهلة عايزك تنزلي الشركة الام
نهلة: ليه هو في حاحة ولا ايه
إيهاب: لا متقلقيش،لكن عايزك ترجمي كم ايميل وفي كم حاجة محتاجة توقيعك
نهلة: تمام،انا قايمة اجهز نفسي
صعدت نهلة إلى الأعلى وقال تامر: انا قايم اروح الشغل،عايزين حاجة
إشراق: ربي معك يا حبيبي
إيهاب بغيرة: احم
ضحك راجح وقال: ما قلنا مية مرة بلاش شغل العشق الممنوع دا راعي انه الحج بيغير يا ماما
ضحكت إشراق وقال إيهاب: زمزم هتبقي هنا ولا تيجي مع نهلة الشركة
إشراق بابتسامة: انا بقول انك تنزلي معهم يا حبيبتي،لأنك هتزهقي هنا،وكمان انا ممكن انزل اشوف لي كم حاجة للبيت
زمزم: تمام
ورود وأزهار: يلا جماعة مع السلامة احنا نازلين الجامعة
الجميع: غي رعاية الله
راجح: بشرى جاهزة ولا ايه
بشرى: ايوا يلا
إيهاب: انتبه لاختك يا راجح
راجح: متقلقش،يلا سلام
إشراق: في رعاية الله
وبعد دقائق نزلت نهلة،وخرجت هي زمزم في سيارتها باتجاه الشركة،وتامر في سيارته،وهكذا إيهاب
========≈============================
بعد مرور الوقت
وصلت ورود وأزهار إلى الجامعة
أزهار لرفيقاتها: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته،عاملين ايه يا شباب
إحسان وهي رفيقتها ورفيقة ورود: يا بنتي نفسي مرة كدا متتأخريش،وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ضحكت ورود وقالت: معلش يا إحسان المرة الجاية مش هنتأخر
سلام: يلا على محاضرتك يا ورود انتِ وقمر وشمس،انتبهن لنفسكن
ورود: حاجة تانية يا ماما سلام
سلام: اه يا قلبي،اذا ما مشتيش انتِ والقرود الي جنبي لأكون قالعة الكوتش ولاحقكوا بيه،عارفاتني مجنونة واعملها
ورود: يلا يا شمس وقمر،جبتوا لينا الكلام
ضحكت الفتيات وتوجهت ورود وشمس وقمر اخوات سلام إلى محاضرتهن،فهن يدرسن " إدارة أعمال سنة ثالثة"
وتوجهت إحسان وسلام وازهار إلى محاضرتهن،فهن يدرسن" التصميم وأقصد بالتصميم هنا تصميم الأزياء، سنة رابعة"
=====================================
وصل كل من إيهاب وتامر ونهلة وزمزم إلى الشركة
نزلوا من سياراتهم،وتوجهوا إلى الداخل بهيبة وتواضع
ركبوا المصعد،ثم وصلوا إلى الدور السادس وهو آخر دور في الشركة،نزلوا من المصعد،وقف الموظفين احتراما لإيهاب،وصلوا إلى مكتب إيهاب
رد إيهاب السلام ثم قال بابتسامة: ازيك يا رؤوف،انت من زمان هنا
رؤوف: الحمدلله بخير يا عمي،لا لا من شوية كدا
ركضت اليه زمزم واحتضنته احتضنها بحب وقال إيهاب: اتفضلوا على المكتب اتفضلوا،دخلوا إلى المكتب فقال: مرجان ياريت تقولي لعم رابح يبعت أربعة قهوة سادة وواحد شاي من دون سكر
مرجان باحترام: حاضر
دخل إيهاب إلى المكتب وجلس وقال: ايه في القعدة مش شايف غير زمزم ولا ايه ياعم رؤوف
ضحك رؤوف وقال: حقك عليا يا عم،بس بردو اختي وحشاني اوي
إيهاب: ربنا يخليكم لبعض
نهلة: يارب،بقولك يا رؤوف يا عسل انت
رؤوف لزمزم وتامر: الكلام ليا؟
ضحك الاثنان عليه وقال: نعم يا حياتي قولي قولي مصيبة صح
ضحكت نهلة وقالت: متيجي تشتغل معنا هنا
إيهاب: اول مرة تفكري
ضحكت نهلة وقال رؤوف: لا لا انسوا
إيهاب: هي كلمة وحدة،اليوم هتبدأ شغل مع تامر،وتمسك مكان ابوك الله يقومه بالسلامه
رؤوف: تمام يا عمي
====================================
وصل راجح وبشرى إلى مبنى المخابرات
فراجح مقدم وبشرى رائد
نزلوا من سياراتهم وتوجهوا للداخل ووصلوا مكتب راجح ودخلوا
جلس راجح وامامه بشرى وقال: متى هنترفع من رتبة الرائد دي؟
بشرى: بفكر اخرج من الشغل دا واتركه بعد ما نخلص من المهمة دي
راجح: وبعدها؟
بشرى: اشتغل مع بابا
راجح: حلو،ربنا يوفقك
==================================
زمزم قلبي
الفصل التاسع
=====================================
توجه رؤوف مع تامر إلى المصنع وبدأوا بالعمل،حيث كان المصنع مصنعا لصناعة الجلود وتصديرها
=====================================
اما نهلة فقد توجهت إلى مكتبها ومعها زمزم وبدأت بترجمة بعض الملفات وكانت زمزم تساعدها حيث أن زمزم تعرف اللغة الانجليزية وبعض اللغات الأخرى مما سهل الأمر على نهلة
=====================================
اما إيهاب اخذ البريد كله وبدأ بتوقيعه إضافة إلى مراجعة بعض الملفات والصفقات المؤجلة،حيث أنهم يعملون في الالصناعة والتصميم،فقد استطاعوا الدمج بين الصناعة بشكل عام والتصميم بشكل عام.
=============================≈=======
أما عند راجح وبشرى
فقد كانوا يتدربون هم والفريق من أجل تنفيذ إحدى العمليات العسكرية
==================≈=≈==========≈=====
والفتيات في محاضراتهن،وإشراق قررت النزول إلى أحد المولات وتغيير جو
=====================================
في المشفى والتحديد عند زياد
كان الطبيب يجلس عنده ويقول: بشمهندس زياد لو انت قادر تتكلم رد علي
زياد بتعب وصوت متقطع: ااا ايوا ق.قادر
د.عارف: حاسس في اي حاجة واجعاك او تعباك
زياد: ل.لا الحمد...لله
د.عارف: الحمدلله انت بدأت تتحسن يا باشمهندس زياد،عايز اي حاجة
زياد: عايز اشوف بنتي
د.عارف: ارتاح انت،وانا هكلم إيهاب باشا متقلقش،عن اذنك
خرج الطبيب ونظر زياد أمامه وقال بندم وحزن: يااااه يا زمزم رغم كل الي عملته معك إلا انك متركتنيش لوحدي،لكن ياترى هتقدرى تسامحيني على الي عملته ولا لأ،يارب
=============================≈=======
رن هاتف إيهاب الخاص،رد عليه وكان الطبيب عارف
د.عارف: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
إيهاب: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
د.عارف: عامل ايه يا استاذ إيهاب،انا متصل اقولك انه اخو حضرتك الاستاذ زياد بدأ يتكلم،وعايز يشوف بنته
إيهاب بفرح: ربنا يبشرك بالجنة يارب،اكيد يا دكتور انا ثواني واكون عندك
د.عارف: تمام
أغلق إيهاب الهاتف،واتصل بنهلة وقال: نهلة تعالي انتِ وزمزم فورا لمكتبي
نهلة: تمام جاية
===========================≈=========
زمزم: في ايه يا عمتو
نهلة: والله ما اعرف،عمك طلب انه يشوفنا يلا
خرجت نهلة من مكتبها وأثناء توجهها إلى مكتب إيهاب قابلت أكثر إنسان تمنت أن لا تراه"طليقها"
نهلة بصدمة: مازن؟ بتعمل ايه هنا
مازن بخبث: ايه مالك انصدمتِ كدا ليه،في شغل بيني وبين اخوكِ،إلا قوليلي مين الحاوة الي معك دي
احتضنت نهلة زمزم وقالت: حبيبتي بسرعة روحي لمكتب إيهاب،يلا يلا
ذهبت زمزم لمكتب إيهاب وهي متعجبة من هذا الشخص فمن يكون ولما بدت علامات الصدمة على وجه عمتها ومن أي تعرفه.
==========≈==========================
نهلة: انت بتعمل هنا ايه
مازن: قلتلك شغل،إلا قوليلي هو محدش يعرف اني طلقتك ولا ايه
نهلة بغضب: وانت مالك،بقولك ايه الشغل الي بينك وبين اخويا انا الي هنهي بنفسي
لو بدفع عمري كله وبمو.....ت الشغل بينكم مش هيكمل
إيهاب من خلفها: مالك يا نهلة واقفة كدا ليه،اهلا وسهلا يا مازن اتفضل،موقفة جوزك كدا ليه
نهلة بغضب: بقولك يا إيهاب،دا طليقي مش جوزي تمام،والي بينكم انه هنهي بنفسي مش هسمح ليه يدمر العيلة كلها كفاية دمرني انا كفاية
إيهاب بصدمة هو وزمزم: طليقك
اقتربت منها زمزم وهي تقول: هو دا عمو مازن؟
نهلة: إيوا
إيهاب: الحقوني المكتب
توجهوا جميعا إلى مكتب إيهاب وجلسوا
فقال إيهاب: فهموني في ايه،و هل انتم مطلقين بجد ولا ايه
نهلة بجمود: مطلقين بجد يا إيهاب
إيهاب: ايه الي حصل
مازن: اختك الي طلبت كدا
نهلة: اختك؟! هههههه ضحكتني بجد،انت ناسي ليه طلبت الطلاق منك؟! ولا حابب تعمل انك غلبان ومسكين قدام اخويا
مازن: بلاش كلام فاضي
إيهاب: متقولوا في ايه
نهلة بابتسامة: زمزم حبيبتي...قاطعتها
زمزم بابتسامة وتفهم وقالت: طب انا هروح لمرجان اسألها على كم شغلة،عن اذنكم
خرجت زمزم من المكتب،وقال إيهاب: نهلة اتكلمي
نهلة بحزن ووجع: اتكلم اقول ايه،اقول انه الي كان جوزي هو سبب وجع زمزم!!
إيهاب بصدمة: تقصدي ايه
نهلة بوجع: ولا اقول انه هو كان مخطط يشتغل معك ويخسرك كل حاجة! ولا اقول اني كنت عايشة مع قا..تل ومجر...م
ضحكت بسخرية وأكملت: المحترم الي كنا فاكرينه محترم،هو الي كان ورا كل حاجة حصلت مع زمزم،وهو الي كان سبب في حرق مصنع الجلود،وهو الي كان سبب في موت اختي مروى
إيهاب بصدمة وغضب:اتكلم دافع عن نفسك،الكلام الي بتقوله نهلة صح
مازن بغضب: نهلة احترمي نفسك انا معملتش كل دا
نهلة بسخرية وضحك: هههه ايه خفت على مصلحتك وهطلعني مجنونة ولا ايه،وصح نسيت اقول انه هو متفق مع زنود انهم يخلصوا على زمزم وعليك،وكان ناوي يدمر زمزم وبناتك
إيهاب: يدمرهم ازاي؟ اوعي تقولي انه الي فهمته صح
نهلة: للأسف صح
نهض إيهاب وتوجه إليه وقال بغضب: انت ايه؟ انت شيطا...ن ولا ايه،ايه عملت ليك زمزم،احنا عملنا ليك ايه،مروى الله يرحمها عنلت ليك ايه
نهلة بغضب: زنود وأحمد ومحمد عارفين كل حاجة،عارف يا إيهاب انه زنود باعت ضميرها وبنتها لأجل الفلوس بس،وقدرت تقنع أحمد ومحمد انه الي بتعمله هو الصح،مقالتش لرؤوف لأنها عارفة انه رؤوف مهما عمل مش هتوصل بيه الحالة انه يسكت على الي بيعملوه او يسكت وهو عارف انه الشخص الي أذى اخته لسا عايش
مازن بغضب: انتِ بتخرفي بتقولي ايه
نهلة: انا مش بهرف،وانا عندي دليل على الكلام دا،ثم أمسكت بهاتفها واعطته لإيهاب وقالت: قدامك تسجيلات للمكالمات الي كانت تصير بين زنود وأحمد ومحمد والأستاذ دا
شغل إيهاب اول أحد التسجيلات الصوتية والتي كانت كالآتي:
زنود: لو حد عرف اننا سبب موت مروى مش هتكون آخرتنا غير على حبل المشنق...ة
مازن: مين الي هيعرف،أحمد ومحمد بسكتهم بالفلوس،وانتِ مش هتقولي ولت انا هقول لانه احنا الاتنين بالهوا سوى واحنا الي قتلنا....ها
زنود: والي حصل لزمزم
مازن: الي حصل لزمزم محدش هيعرف بيه
زنود: مش عارفة قلقانة كدا ليه
مازن: بقولك ايه متقلقيش خلاص
زنود: انت نازل ايمتى
مازن: معرفش بقا هشوف واكلمك
زنود: بقولك،انت اعملت ايه مع نهلة،سمعت انها نازلة مصر
مازن: معرفش طلبت الطلاق وانا طلقتها،مليش حيل على المناهدة معاها واسألها ليه،ارتحت منها
=================================
أغلق إيهاب التسجيل والغضب يتطاير كالشرار من عينيه وامسك مازن وضربه بكل ما أوتي به من قوة في وجهه،صرخ مازن بألم وقال: انت متخل....ف انت عملت ايه
إيهاب بغضب: اسمعني كويس،ورب الكعبة هندمك على كل حاجة حصلت معانا هندمك علة كل دمعة نزلت من عيون زمزم،هندمك انت واختك زنود وأولادها على كل حاحة عملتوها
وقف مازن وقال بغضب: مادام اللعب صار على المكشوف ابقى انتبه على بنت اخوك زمزم وودعها لانه أيامها صارت معدودة
اتصلت نهلة على الأمن وأخبرتهم بأن يأتوا في الحال لمكتب إيهاب.
إيهاب: انت فاكر نفسك كدا بتخوفني ولا ايه،انت عارف لو مسيت زمزم بكلمة بس هكون خافيك عن وجه الارض،ثم صرخ وقال: فاهمم
=================================
في الخارج كانت زمزم تجلس عند رحمة،سمعت صراخ إيهاب وقفت بذعرٍ وكانت ستدخل إلى أن أمسكت بها مرجان بحنان وقالت: تعالي هنا رايحة فين
زمزم: انتِ مش سامعة الي بيجري جوا دا
مرجان: بس اهدي يا ستي اهدي،متقلقيش كله هيكون خير
قاطعهم دلوف الأمن السريع إلى مكتب إيهاب.
نهلة: لو سمحتوا طلعوا دا برا وممنوع يدخل لهنا لأي شكل من الأسباب مفهوووم
الأمن: مفهوم يا فندم،واخذوا مازن الذب قال بغضب: وربنا ما هرحمكوا
أمسكه الأمن بشدة واخرجوه خارج المكتب وتوجهوا للأسفل
ركضت زمزم إلى نهلة بخوف فهي ولأول مرة منذ زمنٍ طويل تسمع عمها الذي تعتبره أباً لها يصرخ بصوتٍ عالٍ وتراه غاضب إلى هذا الحد،احتضنها نهلة بحنان وقالت: باس اهدي خلاص مالك خايفة كدا ليه
زمزم بدموع: هو ايه الي حصل
احتضنتها نهلة بحنان أكبر فهي تعرف أن زمزم تخاف من الصوت العالي وممن يصرخ بصوتٍ عالٍ بسبب ما حلَّ بها في الماضي،اقترب منها إيهاب بحنان نظرت إليه زمزم بخوف،أغمض إيهاب عينيه بحزن عندما رأى نظرتها،وقال بحنان: معقول يا زمزم خايفة من والدك،معقول
زمزم بدموع وخوف: ل.لا ااا ابدا
إيهاب بابتسامة وحنان أخذها من أحضان نهلة واحتضنها بحنان أبوي،شعر بارتجاف جسدها فقال بصوت مطمئن ليطمئن قلبها: اهدي خلاص
نهلة بحنان وهي تربت على ظهرها: اهدي خلاص.
إيهاب بابتسامة: بقولك،امشي يا نهلة نروح نشوف زياد اصل دكتور عارف قال انه هو اتكلم،امشي يلا وخلينا نسيب زمزم هنا وبعد ما تخلص عياط بتلحقنا
نظرت لهم زمزم وبسرعة انقلب حالها وقالت بصدمة: وتتركوني هنا لوحدي اعيط،مس المفروض انكم هيلتي يعني تعيطوا معايا مش تتركوني لوحدي اخس عليكم
ضحك إيهاب ونهلة وقال إيهاب: امشي يابت من هنا،لو قعدنا معاكِ نستنى تخلصي عياط مش هتخلصي إلا لبعد مليون سنة
ضحكت زمزم وقالت نهلة: تعالي نخلص آخر ملف ةنسبب إيهاب ونشوف زياد قبله يلا
زمزم بحماس وسعادة: اشطااا،بسرعة يلا
ركضت زمزم بسرعة لمكتب نهلة،وخرج إيهاب من مكتبه وقال للموظفين: كل واحد على شغله يلاااا
رمضان الجميع وعادوا لعملهم،وذهبت نهلة لمكتبها،بينما قال إيهاب: مرجان ياريت تأجلي كل حاجة لبكرة والغي كل المواعيد الي اليوم
مرجان: تمام حضرتك
عاد إيهاب لمكتبه،وجلس يفكر ماذا يفعل،وكيف يحمي زمزم وأي شخص من العائلة من شر مازن واخته.
=================================
زمزم قلبي
الفصل العاشر
=====================================
إيهاب في الهاتف: أستاذة مرجان كلمي تامر ورؤوف يجوني حالا
مرجان:حالا يا فندم،أغلقت مرجان واتصلت على تامر ورؤوف وأخبرتهم بأن يأتوا وبسرعة إلى مكتب إيهاب
=====================================
تامر باستغراب: ابويا طلبنا نروح ليه المكتب
رؤوف بقلق: يمكن حصل حاجة،يلا بينا
خرج تامر ورؤوف من المصنع وتوجهوا إلى السيارة باتجاه الشركة
====================================
في مكتب نهلة
انتهت نهلة وزمزم من العمل،وخرجتا باتجاه المشفى المتواجد بها زياد بناءا على طلب إيهاب الذي قال بأنه سيتأخر قليلا واخبرهن بأن يسبقنه إلى المشفى
بعد مرور ساعتين ونصف وصلت نهلة إلى المشفى
نزلت من السيارة هي زمزم وتوجهتا إلى مكتب الطبيب عارف
السكرتيرة: اهلا يا فندم،اتفضلوا اقعدوا،دكتور عارف عنده حالة ثواني وتخرج
نهلة: شكرا،جلست نهلة زمزم تنتظران خروج الحالة،وفي هذه الاثناء لمحت زمزم إمرأة تشبه والدتها تصعد إلى بالمصعد إلى إحدى الأدوار
زمزم: عمتو ثواني وراجعة،وركضت بسرعة ورأت إلى أي دور صعدت،وصعدت بالمصعد الآخر
وصلت إلى الدور الثالث،خرجت من المصعد وصدمت من الدور الذي دخلت إليه فقد كان هذا الدور مخصص لمرضى "السل الرئوي"
رأت والدتها تتجه إلى أحد الغرف،تبعتها بسرعة ووقفت بصدمة عندما رأتها تقف أمام غرفة وتنظر لداخلها من خلال الزجاج وتبكي،تجمدت مكانها،فماذا تفعل؟!
هل تذهب إليها وتقول "ايه بتعملي هنا وفي دور زي دا؟!"
ام تعود للأسفل وكأن شيئا لم يكن
زمزم: يارب اعمل ايه،الأحسن انزل وارجع تاني تكون هي روحت
عادت بسرعة للخلف وركبت المصعد ونزلت للدور الأول خرجت من المصعد،قابلتها السكرتيرة التي قالت: زمزم هانم نهلة هانم راحت مع الدكتور عارف
زمزم بابتسامة: بلاش هانم دي،تمام شكرا ليكِ
ابتسمت السكرتيرة وذهبت زمزم لغرفة والدها
كانت نهلة بالداخل مع الطبيب،دقت الباب ثم دخلت
زمزم بابتسامة: ايه الاخبار سمعت أنه زياد باشا حالته احسن واحسن
ضحكت نهلة وزياد اقتربت منه زمزم بسرعة واحتضنته وقالت: وحشتني اوي يا بابا
زياد: حبيبة قلبي انتِ اكثر
زمزم للطبيب: هو بخير
د.عارف: يعني فينا نقول انه الخطر زال عنه،ورجع احسن شوية،لكن هنعمل ليه جلسات مساج لانه هو حسب الفحوصات الي عملناها النهاردة يقدر يرجع يمشي تاني
زمزم بفرح: بجد يا دكتور،احتضنت زياد بسعادة وقالت: عمو إيهاب هيطير من الفرحة الحمد لله يارب
خرج الطبيب بعد أن شكرته نهلة وقالت: ايه نسيتوني؟؟
ضحك زياد وقالت زمزم:انتِ من متى هنا؟!
نهلة: من بدري،تخلنيش اقلع الكوتش واضربك بيه
ضحك زياد وزمزم وقضوا مع بعضهم أجمل وقت
=====================================
رؤوف بصدمة: كل دا حصل النهاردة،وزمزم سمعت اي حاجة
إبهاب: لا مسمعتش ومش عايز اي حد يقولها
تامر: راجح لازم يعرف
رؤوف: هبعنل ايه
تامر: بالأدلة دي الي مع عمتي نهلة تقدر نقبض على مازن لانه هو السبب في مو..ت عمتي مروى،الي قضيتها تم تسجيلها ضد مجهول
إبهاب: هقوله لما نروح
المهم انا عايزكم هنا بالشركة مش عايزكم تنزلوا المصنع لحد ما نشوف حل على الاقل لو حصل اي حاجة بغيابي تكونوا انتوا موجودين
تامر ورؤوف: تمام خير إن شاء الله
============================≈========
في بيت زياد
مازن: قلعوني خارج الشركة،كله من نهلة حسابها تقل معايا جدا
أحمد: زمزم عرفت بحاجة
قص عليه مازن كل ما حدث فقال محمد: شباب مش عارف لكن لازم نوقف كل حاجة،انا لازم اوقف كل حاجة بعملها معاكم،زمزم ملهاش علاقة بكل دا وهي اصلا مبتأذيش نملة،وقلبها طيب
رؤوف لما اتكلم معاها معملتش معه حاجة بالعكس عاملته بحنان وحب،زمزم أختنا با احمد ليه نأذيها بالشكل دا كفاية أذيناها بالماضي ليه كمان نأذيها بالحاضر ونكون ذكرى وحشة ليها بالمستقبل.
===============================
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺