رواية روح الفارس بقلم مايا محمد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا

 رواية روح الفارس بقلم مايا محمد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا 


رواية روح الفارس بقلم مايا محمد الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا 


تعريف عن ابطال رواية روح الفارس:

روح :فتاة جميلة و هادية شعرها بنى طويل و عيناها عسلية جميلة و بشرتها بيضاء و هي فتاة من اسرة بسيطة جدا و ليست غنية


فارس الشافعي: فتى وسيم ذو بشره بيضاء و شعر ناعم متوسط الطول باللون البني و عيناه سوداء و هو صاحب سلسلة شركات الشافعي


مازن الرفاعي: فتى وسيم و  عيناه خضراء و شعره اسود و هو صاحب شركة الرفاعي و هو مغرور و عصبي


سيد : عم روح شخصية بخيلة و يعشق الفلوس و يكره روح لاسباب هنعرفها في الرواية


نعمة: زوجة عم روح (سيد) و هي شخصية خبيثة و تكره روح و امها بشدة


رواية روح الفارس بقلم مايا محمد

الفصل الاول

تبدأ قصتنا في منزل بسيط تمكث به فتاة جميلة تدعي روح شعرها بني طويل و بشرتها بيضاء و عينها عسلية جميلة ثم تذهب و تيقظ والدتها اللتي تدعي حياة

حياة بابتسامة: صباح الخير يا روح

روح بابتسامه و هي تقبل يد والدتها: صباح النور يا ست الكل عاملة ايه

حياة : الحمدالله يا قلبي

ثم سمعوا طرقاً قوياً علي الباب فذهبت روح لتفتح و وجدت عمها في وجها

سيد بغضب (عم روح) و هو ممسك بشعرها: انت لسه هنا يا ** مروحتيش الشغل ليه ولا فالحه بس انك تقعدي في البيت

روح بألم: سيب شعري و بعدين ملكش دعوة انزل ولا لا مش ليك اني بديك الفلوس كل يوم مش بيتبقي غير عشرين جنية بشتري بيهم اكل لامي و اخويا و مش اكل علشان اجيب لها الدوا

سيد بغضب و هو يشد علي شعرها: اخرسي مش يهمني مشاكلك انت و امك يهمني الفلوس و بس فاهمة

روح بدموع: حاضر

سيد: انزلي يلا علي شغلك و ترك شعرها

روح بدموع: حاضر

و لبست و نزلت للحضانة اللتي تعمل بها في المساء دخل فتي وسيم يدعي فارس الشافعي

فارس بجدية: عايز مدرسة كويسة تدرس اولادي في البيت

حنان صديقة روح: ارشح لك مس روح هي مدرسة شاطرة و محترمة و طيبة اوي

فارس: و هي فين؟

حنان بصوت عالي: روح يا روح تعالي

و بعد دقيقتين دخلت روح

فارس: انتِ مس روح

روح بجدية : أيوة يا فندم

فارس : تمام عايزك تدرسي لأولادي اياد و أمنية

روح: تحت امرك

فارس: تمام ثم شرح لها كل شئ

روح: تمام يا فندم مش تقلق من حاجة و هاجي ابدأ من بكرا

فارس: تمام ثم أعطى روح الف جنية و فرحت كثيراً لكن أخفت ذلك و ذهب فارس و جلست روح تقفز من السعادة

حنان: اي خدمة أهو ايه رايك

روح بفرحة: قلبي يا نونو

ثم ذهبت و معها الف و مئة جنية ثمن عملها اليوم عندما وصلت وجدت عمها بانتظارها فاختفت الابتسامة من علي وجها

سيد: اديني يلا المئة جنية و انزلي حضري لنا العشاء

روح : بس العشرين جنية بتاعتنا

سيد بغضب : قولت اديني المئة جنية كاملة

روح بخبث: حاضر ثم أعطته المئة جنية و نزل هو من الشقة

حياة بحزن: اديتيه ليه المئة جنية كلها كده هناكل و نشرب منين

روح بفرحة: ولا يهمك يا حياتي ثم قصت لها ما حدث

حياة: ربنا يسعدك يا روح يا بنتي يا رب

و بعد قليل بدلت روح ملابسها و طبخت العشاء لعمها و أسرته

نعمة (مرات عم روح) : روح

روح: نعم

نعمة بخبث: جايلك عريس

روح بغضب: قولت مش هتجوز مازن ابدا

سيد بغضب اكبر: و انا قولت هتجوزيه يعني هتجوزيه

يتبع.....

يا تري مين مازن؟

و ليه روح رافضه؟

و ليه عمها مصر يجوزها له ؟

و ليه بيعاملها كده ؟

كل ده و اكتر هنعرفه في الحلقة القادمة

و سلام


رواية روح الفارس بقلم مايا محمد
الفصل الثاني  
نعمة بخبث: جايلك عريس  
روح بغضب: قولت مش هتجوز مازن ابدا  
سيد بغضب اكبر: و انا قولت هتجوزيه يعني هتجوزيه
روح: و ده مش هيحصل ابداً و طلعت فوق عند مامتها
و بعد مرور ايام روح كانت بتنزل السلم علشان تروح شغلها لكن اوقفها صوت هي تعمله جيداً و تكرهه كثيراً  
مجهول بخبث : رايحة فين يا روح؟؟
روح بهدوء عكس ما بداخلها : ملكش دعوة يا مازن
اجل هذا صحيح فهذا المجهول هو مازن
مازن بخبث: مليش دعوة ازاي و انا هتجوزك؟؟
روح بغضب : ده في احلامك حتي في احلامك مستحيل ده يحصل و تركته يغلي من غضبه و هو يتوعد لها
مازن بغضب و هو يحدث نفسه : بقي انا مازن الرفاعي بترفضيني تمام اوي يا روح هندمك  علي رفضك ده اوي
في المساء كانت روح انهت عملها في الحضانة اخيرا و اخذت راتبها اليومي و استعدد للذهاب لمنزل عائلة الشافعي لتدرس لاياد و أمنية احفاد عائلة الشافعي
بعد فترة يدق منزل عائلة الشافعي و تفتح الخادمة و تجد روح
روح بهدوء : انا مس روح جيت علشان اياد و أمنية
امأت لها الخادمة برأسها و ادخلتها المنزل
فارس بهدوء : نورتي يا انسه روح ثم نده لاطفاله اياد و امنية ليبدأوا درسهم مع روح
بعد الدرس تتحدث روح مع فارس بشأن اياد و أمنية و تعرف منه ان اياد و امنية امهم مي*تة و بعدها يخرج فارس محفظتها و ياخذ منها مبلغ من المال و يعطيه لروح
و بعد فترة وصلت روح لمنزلها اخيراً لتجد عمها بانتظارها
سيد: انتي ازاي تكلمي مازن بالطريقة دي؟!
روح بسخرية : هو اشتكى لك
سيد بغضب: اه اشتكى لي مش عجبك ولا ايه؟؟ و لعلمك بقي هتجوزيه يعني هتجوزيه و معنديش كلام تاني
روح بسخرية و غضب : كل ده علشان الفلوس اخذت المراق بتاع امي و بتاخذ فلوس شغلي و عايز تجوزني كمان علشان الفلوس انت ايه يا اخي شيطان؟؟
سيد بغضب : ........................
يتبع..................
يا تري ايه اللى هيحصل بعد كده و هل روح هتتجوز مازن فعلا ؟؟ كل ده و اكثر هتعرفوه الفصل الجاي

و سلام


رواية روح الفارس بقلمي مايا محمد 

الفصل الثالث 

روح بسخرية و غضب : كل ده علشان الفلوس اخذت المراث بتاع امي و بتاخذ فلوس شغلي و عايز تجوزني كمان علشان الفلوس انت ايه يا اخي شيطان؟؟

سيد بغضب : احترمي نفسك و اه انا بهتم بالفلوس و بس مش عايزة تتجوزيه ادفعي لي زي ما كان هيدفع

روح بصت له بنظرة لم يستطع تفسيرها ثم ذهبت
❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️🌺🌹❤️

روح لنفسها: كويس انه محدش انه نسي موضوع الفلوس المره دي و محدش باله من الشنط اللى معايا 

فلاش باك: 

ذهبت روح للصيدلية و جابت دواء لامها و ذهبت للبقالة لتبتاع الكثير من الطعام اللذيذ لها و لامها و اخيها و من ثم رجعت لبيتها

باك

حياة بقلق : اتأخرتي ليه يا روح قلقتيني ؟؟

روح بهدوء:  متقلقيش ثم قصت لها ما حدث من اول ذهابها لمنزل عائلة الشافعي حتى هذه اللحظة

حياة بهدوء ربتت علي ظهر روح و من ثم ذهبت لتعد الطعام و هي تفكر كيف تحمي روح من اذى سيد 

و بعد وقت انتهت حياة من اعداد الطعام و بدأت ترصه علي الطاولة و عندما انتهت نادت لروح  لتناول الطعام

و بعد دقائق جأت روح و برفقتها فتى صغير يبدو من شكله انه يستحيل ان يتعدي ال10 من عمره 

حياة بهدوء و هي تداعبه و تشير للطعام قائلة: شوف اختك روح جابت لك ايه؟؟

اجل انه اخو روح و اسمه ريان و هو في ال7 من عمره

ريان بفرحة: شكرا يا احلى روح في العالم ثم جلس لتناول الطعام اللذيذ فقد اعدت امه طعامه المفضل

و من ثم جلست روح و حياة لتناول الطعام ايضا و تناولوا الطعام في جو اسرى جميل يسوده المرح و الدفأ

و بعد شهر مضى كاجمل شهر علي هذه الاسرة منذ موت الاب بسبب عدم تعرض سيد او زوجته او مازن لهم

في منزل عائلة الشافعي:

مجهولة 1: انت لازم تهتم بولادك احسن من كده يا فارس او توديهم لاهل امهم لكن كده في هينفع

مجهول 2: احنا ملناش دعوة بقرارته يا يمنى دي قرارته و هو حر و بعدين انتي عارفة كويس اللى هيحصل لو وداهم لاهل امهم

يمنى الشافعي : بس هو لازم يهتم بيهم ولا انت عاجبك اهماله ليهم يا كمال؟؟

كمال الشافعي : لا بس ....

قطع كلامه فارس بقوله : خلاص يا بابا ... ماما معاها حق المفروض اهتم بيهم او حتى اجيب لهم مربية اطفال تهتم بيهم علي طول

ستوب..................
تعريف عن الشخصيات الجديدة اللى ظهرت لحد دلوقتي:
 ريان: اخو روح و عمره 7 سنوات فتى مرح و طيب و يحب امه و اخته فهم كل دنيته

يمنى الشافعي : زوجة كمال الشافعي و ابنة عمه و والدة فارس سيدة حنونة و حكيمة و تحب احفادها كثيراً لدرجة ان هذا احياناً يسبب المشكلات

كمال الشافعي : والد فارس رجل حكيم و يحب اسرته كثيراً

يلا نكمل..........................

يمنى: طب هتجيب مين تبقي مربية اطفال ليهم و في نفس الوقت تدرس لهم؟؟

فارس بهدوء غريب : روح...هجيب روح.......

رواية روح الفارس بقلمي مايا محمد
الفصل الرابع
يمنى: طب هتجيب مين تبقي مربية اطفال ليهم و في نفس الوقت تدرس لهم؟؟
فارس بهدوء غريب : روح...هجيب روح
عند روح :
تتلقى روح اتصال علي هاتفها منرقم غريب لتتعجب لكنها ترد :
روح : الو
فارس : الو..مس روح؟
روح : ايوة  انا...مين معايا
فارس : انا فارس الشافعي ابو اياد و أمنية
روح: تمام..حضرتك عايز ايه؟؟
فارس: كنت بدور علي مربية اطفال تهتم باياد و امنية علي طول و تعلمهم و كل حاجة و قولت مفيش احسن منك اجيبها
روح: بس انا مش هنفع في المهمة دي لانك عايز حد يهتم بيهم علي طول و انا مش هقدر اعمل كده
فارس: انا هخص ليكي رفة تسكنى فيها علشان تقدري تعملي كده
روح: بس مينفعش اسيب امي و اخي و كمان عمي هيرفض و كمان...
قطع كلامها  فارس بقوله: جيبي مامتك و اخوكي معاكي عادي
روح: بس عمي هيرفض
فارس: انتِ وافقي و انا هتصصرف مع عمك
روح: تمام هشوف
في اخر اليوم رجعت روح لمنزلها بعد يوم عمل شاق
روح:ماما..ماما
حياة: نعم يا روح
روح: مش هتصدقي اللى حصل انهاردة ثم اكملت بحماس : تعالى يلا احكي لك
حياة: تمام
بدأت روح تحكي لها كل شئ حتى انتهت من سرد كل شئ لحياة
حياة: و انتِ موافقة؟؟
روح بتردد:م..م. معرفش
حياة بابتسامة: لو انتِ موافقة فانا كمان موافقة
روح بحماس: تمام هقوله اني موافقة
حياة : تمام
ثم التقطت روح هاتفها لتتصل بفارس
عند فارس:
يدق هاتف فارس معلناً باتصال جديد ليلتقط فارس الهاتف و يجد روح هي من تتصل ليجيب
فارس: الو..مس روح
روح: الو استاذ فارس انا وافقت اني اكون المربية بتاعت اياد و أمنية و جه دورك انك تقنع عمي
فارس: تمام
و بدأوا في الحديث عن المهام المطلوبة من روح و كل شئ يخص عملها الجديد
في صباح اليوم التالى تستعد روح و حياة و ريان للذهاب لمنزل الشافعي و ينتظرون فارس لاخذهم كما اتفقوا ليدق باب المنزل لتذهب روح لفتح الباب ظناً منها انه فارس لكن اتضح انه .............
يتبع..........
ترى من الذى كان يدق علي باب منزل روح؟؟
سنعرف هذا و اكثر في الفصل القادم
و سلام

رواية روح الفارس بقلمي مايا محمد
الفصل الخامس
اتضح ان اللذى كان يدق الباب هو مازن
اجل انه مازن و كانت ملامحه لا تبشر بخير و جانبه سيد عم روح
خافت روح كثيراً لكن حاولت ان لا تبين ذلك اما حياة فقد خافت علي ابنتها بشدة و ريان لم يكن يفهم ما يحدث
سيد بخبث:مش هتقولي لعمك و خطيبك اتفضلوا
لحظة هل قال خطيبها صدمت روح من ما قاله و قالت بنبرة حاولت ان تجعلها ثابتة: خطيب مين ؟؟
سيد بخبث: هو انا مقولتش ليكي انا قرأت فتحتك مع مازن و اتفقنا علي كل حاجة و الخطوبة انهاردة!!
نزلت هذه الكلمات على روح كدلو من الماء البارد في يوم شديد البرودة و قالت بغضب و صدمة و الكثير من المشاعر بداخلها: انت ازاى تعمل كده ثم اكملت قموجهه كلامها لمازن : مستحيل يحصل اللى انت عاوزه يا مازن فاهم!! قالت اخر كلمة بصوت عالى نسبياً
مازن بغضب: لا يا روح هيحصل و مستحيل حد يمنعني انى اتجوزك فاهمة؟!
و في هذه اللحظة جاء فارس اخيراً يقول بهدوء يسبق العاصفة بعد ان استمع للحوار فقد جاء منذ قليل : مش هيحصل
مازن بغضب: و انت مين انت كمان؟!
فارس بغضب: انا فارس الشافعي و من النهاردة ملكش علاقة بروح فاهم قال كلمته الاخيرة بصوت عالى و ملئ بالحدة دب الرعب في مازن و لكن حاول استجماع شاجعته و قال: و انا مازن الرفاعي
لم يهتم فارس بما قاله و وجهه حديثه لروح قائلاً :يلا يا روح تعالى انتي و مامتك و اخوكي علشان نروح قصر الشافعي
اكتفت روح بإمائة بسيطة براسها تدل علي موافقتها و كادت ان تذهب هي و حياة وريان لكن امسكها سيد من يدها بقوة قائلاً : روح مش هتتحرك من هنا و هتتجوز مازن و لو مشيت هبلغ انك خطفتها
روح بحدة قبل ان يقول فارس اى شئ : مش هتقدر يا ..يا عمي قالتها بسخرية ثم اكملت بقوة جرب تبل الشرطة و انا هقولهم ان هو مش خاطفني و بعدين لما يخطفني هقعد ليه في قصر الشافعي انا و ماما و اخويا ثم نظرت له بسخرية و نزعت يدها منه بقوة و ذهبت خلف فارس برفقة امها و اخيها
بعد وقت وصلت روح و عائلتها برفقة فارس لقصر الشافعي
يمنى و هي تنظر لروح بتعالى فهي سيدة مغرورة كثيراً : مش بطاله ثم اكملت بتهكم اسمعي يا بنت انتِ احنا هنا في التجمع مش زي الحارة اللى كنتى فيها و اياكي تعلمي احفادي انهم يكونوا بيئة و لو اي حد من احفادي قالك حاجة تسمعيها لو عرفت انك ضايقتيهم هتندمي ثم اكملت بصوت عالى فاهمة؟
شعرت روح في هذه اللحظة بالإهانة و الذل و قبل ان تتحدث سبقها كمال بقوله بصوت عالى قبل ان يتحدث فارس او روح : يمنى!!
ثم اخذها لمكتبه و اعتذر من روح و ذهب
فارس بحرج: معلش متزعليش هي ماما بس بتحب اياد و امنية جداً و بتخاف عليهم
امأت روح برأستها بهدوء و هي تحاول كتم دموعها فهي لم تشعر بهذه الإهانة و الذل في حياتها ابداً فحتى عمها لم يشعرها بهذا القدر من الذل الإهانة او اشعرها لكنها لا تكترث به ابداً
فارس : تعالى ورايا هوريكم غرفتكم و بدأ بالتحرك و خلفه روح و حياة و ريان حتي وصلوا للغرفة
فارس : هروح دلوقتي لو احتاجتوا حاجة اتصلوا بيا
روح بهدوء : تمام شكرا
بعد ذهاب فارس جلست روح بهدوء و هي تشعر بالكثير من المشاعر بداخلها و هي تشعر ببعض الندم علي قدومها فقد اهانتها هذه السيدة المتعجرفة كثيراً و لكن قامت سريعاً لتبدأ عملها الجديد
بعد وقت كانت تجلس روح مع اياد و امنية تلاعبهم لتدخل السيدة يمنى و هي تقول بغضب و تكبر 
يتبع.

و سلام

🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات كامله وحصريه من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم