رواية عشقت طفله البارت الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم روان محمد حصريه وجديده

 رواية عشقت طفله البارت الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم روان محمد حصريه وجديده 

رواية عشقت طفله البارت الاول والثاني والثالث والرابع والخامس بقلم روان محمد حصريه وجديده 

الشخصيات

ميرا خالد:فتاه في سن ١٦ عاما جميله جدا بريئه خجوله ذات عيون خضراء وجسد ممشوق وقصيره ذات ملامح طفوليه سريعه البكاء وسريعه الرضا


خالد ابراهيم:والد ميرا يحب بنته كثيرا ويخاف عليها لبرائتها الشديده وايضا لأنها ابنته الوحيده يعمل في شركه من  الشركات الخاصه كمحاسب ميسور الحال


سعاد محمد:والده ميرا ربه منزل تحب ابنتها بشده وتخاف عليها كثيرا

......................................

ادم السعدني:رجل بكل ما تحمله الكلمه من معنى في ٣٠ من عمره يمتلك اكبر الشركات في الشرق الأوسط والعالم قاسي جدا متملك بدرجه كبيره لا يهتم لاحد سوى اخته الوحيده ريما ملقب بالاسد له الكثير من الأعداء لنجاحه في مجاله


ريما السعدني:اخت أدهم ذات شعر اسود ليلى وعيون سوداء وبشره بيضاء ولكنها متمرده تحب اخوها الأكبر لانه من ربها واعتني بها بعد وفاة والديهما في ٢٠ من عمرها تدرس في كليه الهندسه


اوس المالكي:صديق ادم وشريكه في العمل يحب ادم كثيرا ويخاف عليه بشده يحب ريما اخت ادم ولكنه لم يصرح لها و لا لادم لخوفه من خسارته لاخيه


أسر الهاشمي :العدو الأول لادم يكره بشده لتفوق ادم عليه في سوق الأعمال يحاول تدمير ادم ولكن يقف كلا من ادم و اوس له بالمرصاد


سلمى منصور السعدني:ابنت عم ادم متسلطه تحب المال بشده وتسعى للتزوج بادم ولكنه لا يعيريها اي اهتمام

............................................

تستيقظ بطلتنا على صوت والدتها الحنون

الام:يلا يا ميرا اصحي بابا كده هيتاخر وهيمشي ويسيبك

ميرا:يمشي ايه دا انا ماصدقت اخرج انا خلاص قمت اهو

الام:يحبيبتي همو احنا مش بنخرجك علشان خايفين عليكي وانتي لسه صغيره

ميرا وقد احتضنت والدتها:انا عارفه يا ماما

الام:طب يلا قومي ابوكي كده هيتاخر على الشغل ومش هيخدك

ميرا:انا لبست اصلا

الام بضحك:طب يلا خلصي بسرعه

وخرجت الام من غرفه ابنتها واتجهت لتعد الفطور لاسرتها الهادئه

بينما كانت الام تعد الفطور اذا بها تفزع

الام:عاااااا

خالد زوجها بضحك :مش معقول بقالنا ١٧ متجوزين وانتي لسه بتتخضي

الام:انت مش هتطبل الحركات دي بقا

الاب بضحك:لا

وأثناء كلامهم اذا بميرا تدخل عليهم وهي ترتدي فستان قبل الركبه بقليل يبرز جما ساقيها وتطلع شعرها الأشقر بحريه ولا تضع اي شئ على وجهها

ميرا بابتسامه:انا خلصت

الاب:صباح الخير يا ميرتي

ميرا:صباح النور يا بابا انا خلصت مش يلا

الاب:اهاا يلا

الام:يلا اي انتم مكلتوش مفيش نزول من غير اكل

الاب:انا اتأخرت اوي هجيل حاجه ناكلها في المكتب

الام:بس

الاب:مفيش بس يلا يا ميرا

ميرا:حاضر

الام:ماشي بس متنسوش تأكلوا

الاب:ماشي يلا اتأخرنا يا ميرا

الام:ميرا خليكي هاديه واسمعي كلام بابا ومتسبيش بابا ومتروحيش في حته

ميرا:حاضر يا ماما

ونزلوا من منزلهم ولم يعلموا ان ابنتهم ستدخل اليوم عرين الأسد

..........................................................

في مكان آخر وتحديدا في قصد ادم السعدني

يستيقظ من النوم بسبب المنبه فيغلقه ويتجه للحمام الموجود بغرفته ويخرج وهو يلف منشفه حول خصره واتجه لغرفه الملابس وانتهى من ارتداء ملابسه وهي عباره عن بدله كحليه اللون تحتها قميص ناصع البياض و كرافت باللون الكحلي واذا به يسمع صوت هاتفه فالتقطه واذا به صديقه اوس

ادم:ايوه يا اوس

اوس:ايوه يا آدم انا كنت بتصل افكرك باجتماع النهارده فمتنظاش تجيب ورق الصفقه

ادم:ماشي يلا سلام 

اوس:سلام

وقبل ان يغلق اذا به يسمع صوت معذبت قلبه

ريما:ادومي يلا داده منى بتقول الفطار جهز

ادم:ماشي انا جاي اهو سلام يلا يا اوس

وبعد أن أغلق اوس المه قلبه بشده

اوس:بحبك يا ريمتي

بينما عند ادم

ادم :صباح الخير يا ريما

ريما:صباح الخير يا آدم

ادم وهو يتجه الي المراءه ليصفف شعره الحريري ويضع عطره الخلاب:عامله ايه يا ريما في المذاكره

ريما:الحمدالله

ادم:مش عايز تقصير عايزك الأولى زي كل سنه حيث كانت ريما في الفرقه الثالثه من كليه الهندسه

ريما :ان شاء الله

ادم بعد أن انتهى طب يلا ننزل نفطر

نزل كلا من ادم وريما لكي يفطروا

وبعد أن انتهى ادم من الفطار

باس راس ريما

ادم:هتروحي الجامعه اوصلك

ريما:لا مش عندي محضرات دلوقتي

ادم:طب سلام

ريما:سلام خد بالك من نفسك

ادم:ماشي يحبيبتي

وانطلق ادم وركب سيارته وأمر السائق بالانطلاق

وكان أمامه سيارتين دفع رباعي مليئه بالحرس وخلفه كذلك

 انطلق الي الشركه ولن يكن يعلم انه سيلتقي من تعذب قلبه اليوم

فترى ماذا سيحدث؟!

عشقت طفله

رائيكم يهمنيانا اسمي روان محمد

الروايه بعنوان عشقت طفله...

يارب تعجبكوا

................................................................

الشخصيات

ميرا خالد:فتاه في سن ١٦ عاما جميله جدا بريئه خجوله ذات عيون خضراء وجسد ممشوق وقصيره ذات ملامح طفوليه سريعه البكاء وسريعه الرضا


خالد ابراهيم:والد ميرا يحب بنته كثيرا ويخاف عليها لبرائتها الشديده وايضا لأنها ابنته الوحيده يعمل في شركه من  الشركات الخاصه كمحاسب ميسور الحال


سعاد محمد:والده ميرا ربه منزل تحب ابنتها بشده وتخاف عليها كثيرا

......................................

ادم السعدني:رجل بكل ما تحمله الكلمه من معنى في ٣٠ من عمره يمتلك اكبر الشركات في الشرق الأوسط والعالم قاسي جدا متملك بدرجه كبيره لا يهتم لاحد سوى اخته الوحيده ريما ملقب بالاسد له الكثير من الأعداء لنجاحه في مجاله


ريما السعدني:اخت أدهم ذات شعر اسود ليلى وعيون سوداء وبشره بيضاء ولكنها متمرده تحب اخوها الأكبر لانه من ربها واعتني بها بعد وفاة والديهما في ٢٠ من عمرها تدرس في كليه الهندسه


اوس المالكي:صديق ادم وشريكه في العمل يحب ادم كثيرا ويخاف عليه بشده يحب ريما اخت ادم ولكنه لم يصرح لها و لا لادم لخوفه من خسارته لاخيه


أسر الهاشمي :العدو الأول لادم يكره بشده لتفوق ادم عليه في سوق الأعمال يحاول تدمير ادم ولكن يقف كلا من ادم و اوس له بالمرصاد


سلمى منصور السعدني:ابنت عم ادم متسلطه تحب المال بشده وتسعى للتزوج بادم ولكنه لا يعيريها اي اهتمام

............................................

تستيقظ بطلتنا على صوت والدتها الحنون

الام:يلا يا ميرا اصحي بابا كده هيتاخر وهيمشي ويسيبك

ميرا:يمشي ايه دا انا ماصدقت اخرج انا خلاص قمت اهو

الام:يحبيبتي همو احنا مش بنخرجك علشان خايفين عليكي وانتي لسه صغيره

ميرا وقد احتضنت والدتها:انا عارفه يا ماما

الام:طب يلا قومي ابوكي كده هيتاخر على الشغل ومش هيخدك

ميرا:انا لبست اصلا

الام بضحك:طب يلا خلصي بسرعه

وخرجت الام من غرفه ابنتها واتجهت لتعد الفطور لاسرتها الهادئه

بينما كانت الام تعد الفطور اذا بها تفزع

الام:عاااااا

خالد زوجها بضحك :مش معقول بقالنا ١٧ متجوزين وانتي لسه بتتخضي

الام:انت مش هتطبل الحركات دي بقا

الاب بضحك:لا

وأثناء كلامهم اذا بميرا تدخل عليهم وهي ترتدي فستان قبل الركبه بقليل يبرز جما ساقيها وتطلع شعرها الأشقر بحريه ولا تضع اي شئ على وجهها

ميرا بابتسامه:انا خلصت

الاب:صباح الخير يا ميرتي

ميرا:صباح النور يا بابا انا خلصت مش يلا

الاب:اهاا يلا

الام:يلا اي انتم مكلتوش مفيش نزول من غير اكل

الاب:انا اتأخرت اوي هجيل حاجه ناكلها في المكتب

الام:بس

الاب:مفيش بس يلا يا ميرا

ميرا:حاضر

الام:ماشي بس متنسوش تأكلوا

الاب:ماشي يلا اتأخرنا يا ميرا

الام:ميرا خليكي هاديه واسمعي كلام بابا ومتسبيش بابا ومتروحيش في حته

ميرا:حاضر يا ماما

ونزلوا من منزلهم ولم يعلموا ان ابنتهم ستدخل اليوم عرين الأسد

..........................................................

في مكان آخر وتحديدا في قصد ادم السعدني

يستيقظ من النوم بسبب المنبه فيغلقه ويتجه للحمام الموجود بغرفته ويخرج وهو يلف منشفه حول خصره واتجه لغرفه الملابس وانتهى من ارتداء ملابسه وهي عباره عن بدله كحليه اللون تحتها قميص ناصع البياض و كرافت باللون الكحلي واذا به يسمع صوت هاتفه فالتقطه واذا به صديقه اوس

ادم:ايوه يا اوس

اوس:ايوه يا آدم انا كنت بتصل افكرك باجتماع النهارده فمتنظاش تجيب ورق الصفقه

ادم:ماشي يلا سلام 

اوس:سلام

وقبل ان يغلق اذا به يسمع صوت معذبت قلبه

ريما:ادومي يلا داده منى بتقول الفطار جهز

ادم:ماشي انا جاي اهو سلام يلا يا اوس

وبعد أن أغلق اوس المه قلبه بشده

اوس:بحبك يا ريمتي

بينما عند ادم

ادم :صباح الخير يا ريما

ريما:صباح الخير يا آدم

ادم وهو يتجه الي المراءه ليصفف شعره الحريري ويضع عطره الخلاب:عامله ايه يا ريما في المذاكره

ريما:الحمدالله

ادم:مش عايز تقصير عايزك الأولى زي كل سنه حيث كانت ريما في الفرقه الثالثه من كليه الهندسه

ريما :ان شاء الله

ادم بعد أن انتهى طب يلا ننزل نفطر

نزل كلا من ادم وريما لكي يفطروا

وبعد أن انتهى ادم من الفطار

باس راس ريما

ادم:هتروحي الجامعه اوصلك

ريما:لا مش عندي محضرات دلوقتي

ادم:طب سلام

ريما:سلام خد بالك من نفسك

ادم:ماشي يحبيبتي

وانطلق ادم وركب سيارته وأمر السائق بالانطلاق

وكان أمامه سيارتين دفع رباعي مليئه بالحرس وخلفه كذلك

 انطلق الي الشركه ولن يكن يعلم انه سيلتقي من تعذب قلبه اليوم

فترى ماذا سيحدث؟!


البارت الثاني من روايه عشقت طفله❤️❤️❤️


وصل خالد و ابنته الحبيبه ميرا الى الشركه و ذهبوا إلى مكتب خالد

خالد:ميرا حبيبتي استنى هنا متتحركيش هروح اجيب اكل من البوفيه واجي

ميرا:حاضر

خرج خالد من المكتب وترك ميرا وحدها

جلست ميرا تتفقد المكتب ومحتواه تاره وتجلس تاره الى ان أتى والدها

ميرا:اتأخرت يا بابا ليه

خالد:معلش اعقبال لما جبت الاكل ويلا ناكل علشان امك لو عرفت ان احنا مكلناش هتعمل منا بطاطس محمره

ميرا بضحك:ماشي يلا

وأثناء اكلهم اذا بزميل خالد بالعمل ويدعى محسن

محسن:خالد متنساش عندنا اجتماع النهارده مع صاحب الشركه

خالد:اوبا نسيت طب هعمل ايه في ميرا

محسن:ممكن تبقى تسيبها في المكتب مش هيحصل حاجه

خالد:ماشي ربنا يستر

واكمل خالد الطعام وسط حيرته فيما يفعل بميرا 

.............................................

عند ادم

وصل ادم للشركه وسط إعجاب البعض منهم وحقد البعض ولم ننسى إعجاب النساء فهو كامل الرجوله

ثم اتجه الى مكتبه غافل عن تلك الصغيره التي تستقلب حاله

وصل ادم لمكتبه فدخلت السكرتيره الخاصه به ورائه

منى(السكرتيره الخاصه بادم تحاول اغراء ادم بكل الطرق)

دخلت منى وراء ادم بملابسها التى تفضح اكثر مما تستر وأخذت تتمايل بأغراء للفت انتباه ادم

منى السكرتيره بدلع:ادم بيه حضرتك انهارده عندك اجتماع مع الشركه الالمانيه و عندك اجتماع مع الشركه المعمار للهندسه وهتتجمع انهارده بموظفين الحسابات

ادم:ماشي تقدري تخرجي وهاتي القهوه بتاعتي

منى بدلع تؤمر يا آدم بيه

وخرجت منى وذهبت البوفيه لإحضار القهوه الخاصه بادم

وبعد قليل فتح باب مكتب مراد بدون استأذان واذا به اوس

اوس:دومي وحشتني يا راجل

ادم:انت مبتعرفش تخبط على الباب

اوس بضحك :لا

ادم:اطلع برا ياض

اوس:مش طالع

وجلس على المقعد المقابل لادم

اوس:جبت ورق الصفقه بتاع الشركه الالمانيه

ادم:اهاا معايا بس البند رقم ١١ مش عجبني وهنشيله

اوس:بس كده ممكن يلغوا الصفقه

ادم بعصبيه:يلغوه اي هما مش عارفين هما بيتعملوا مع مين ولا ايه

دول بيتعملوا مع ادم السعدني يعني انجاز بالنسبه ليهم

اوس:طب اهدى انت اتعصبت ليه

ادم:هنلغي البند دا

اوس:ماشي براحتك

َفي هذه الاثناء دق باب مكتب ادم

ادم:اتفضل

دخلت منى وهي تتمايل بجسدها في محاوله لجذب انتباه ادم وهي تحمل كوب القهوه

منى:اتفضل يا آدم بيه

ادم:حطي القهوه واخرجي يا منى

خرجت منى من المكتب وهي تكاد تستشيط من الغيظ لبرود ادم

منى:اي البرود دا بس والله مهسيبك يأدم

وبعد قليل اتجه كلا منهم للاجتماع مع الشركه الالمانيه 

..............................................

في مكان آخر حيث كليه الهندسه

ديما:اي يا مرام كل دا تأخير

مرام:معلش يا ديما الدنيا زحمه اوي 

ديما:ماشي يلا علشان المحاضره هتبدأ دلوقتي

ودخلوا المحاضره

واثناء سيرهم اذا بهم يلتقوا بماهر الحسيني

ماهر الحسيني(شاي طائش في ٢٢ من عمره في الفرقه الثالثه من كليه الهندسه التي دخلها بواسطه نفوذ والده فوالده رجل الأعمال المشهور ناجي الحسيني ورسب للمره الثالثه في سنته الثالته من الجامعه)

ماهر:ديما يا ديما

ديما بضيق:افندم في حاجه

ماهر:هو انتي ليه دايما مصدرالي الوش الخشب

ديما بضيق:معلش عايزه حاجه تانيه

ماهر جاء ليمسك بيد ديما

فأذا بديما تصفعه على وجهة

ديما:علشان بعد كده تبقى تاخد بالك قبل نتقرب من ديما السعدني يلا يا مرام

وذهبت ديما ومرام وتركوه

ماهر:انا تضربيني بالقلم والله مهسيبك وهعرفك مين هو ماهر الحسيني

......................

في مكان آخر جديد حيث العدو الأول لادم السعدني

في شركه اسر الهاشمي

اسر وهو يتحدث في الهاتف

اسر:هاا عملتي ايه

شخص:مش عارفه اجيب المعلومات ادم الوحيد اللي معاه معلومات الصفقه هو و اوس

أسر بعصبيه:لا فوقي كده انتي بتلخدي فلوس علشان تجيبي المعلومات دي المعلومات تبقى عندي النهارده 

شخص:حاضر يا باشا

أغلق أسر الخط

اسر:دمارك على أيدي يا ابن السعدني

..........................................................

ميرا:بابا انا زهقت ممكن اتمشى في الشركه شويه

خالد:مينفعش يا حبيبتي

ميرا:بس انا زهقت يا بابا

خالد بحزن مصطنع:بقا كده يا ميرا زهقتي مني

ميرا بسرعه وتجمعت الدموع بعيناها:لا والله دا انت حبيبي وخلاص مش عايزه بس والنبي متزعل

خالد بعد أن لاحظ تجمع الدموع بأعين ابنته:خلاص يا حبيبتي انا مش زعلان وبعدين متعيطيش انا كنت بهزر

اي رائيك اجيبلك آيس كريم

ميرا بفرح:ماشي

خالد بضحك بعد تبدل حال ابنته بأبسط الأشياء

خالد:طيب هروح اجيبلك واجي

ميرا:لا متسبنيش انت بتتأخر ممكن تبعت اي حد يجيب 

خالد:ماشي

اتصل خالد على قسم البوفيه وطلب آيس كريم لابنته الحنون

..........................................

اوس:لا جامد يا دومي لغيت البند وحطيت البند اللي على مزاجك صحيح صدق اللي سماك أسد المعمار

ادم بغرور مصطنع:طبعا طبعا

اوس:يخربيت تواضعك

ادم:طب يلا يا اخويا علشان اجتماع المحاسبين

اوس:انا مش فاهم ليه كل المحاسبين ما كان مدير الحسابات وخلاص

ادم:لا طبعا علشان يعرفوا ان احنا موجودين وان اي حد هيفكر يخون هتبقى اي نهايته لان كل الخيانه اللي بتيجي بتبقى من الحسابات

اوس:نظريه بردو

ادم:طب يلا علشان الاجتماع هيبتدي كمان ١٠ دقايق

اوس:يلا

............................................... 

في مكتب خالد

خالد:ميرا يا حبيبتي هروح احضر الاجتماع مش عايزك تخرجي برا المكتب

ميرا:حاضر يا بابا بس انتي هتتأخر؟

خالد:لا يا روحي مش هتأخر شويه صغيرين وهاجي

ميرا:وعد

خالد:وعد يا روحي

وخرج خالد ذاهبا الي غرفه الاجتماعات ليحضر الاجتماع على امل الرجوع بعد وقت قليل لابنته

............................................ 

وصل خالد لغرفه الاجتماعات قبل وصول ادم و اوس

بعد عده دقائق دخل كلا من ادم و اوس

ادم:نبدأ الاجتماع

بدؤا الاجتماع وظلوا يتحدثون عن ارباح الشركه وظلت لفتره طويله وسط خوف خالد من خروج ابنته

بعد ساعتين

ادم:مش محتاج احزر حد ان لو معلومات اتسربت او اي خيانه من اي نوع لأنكم ساعتها هتشوف ا وش الأسد اللي اتمنى ان محدش يشوفوا

تقدروا تفضلوا

خرج الجميع وجرى خالد ليرى ابنته فقد تأخر عليها كثيرا

اوس:انت مكنتش بتحزرهم دا انت كنت بتهددهم

ادم:لازم كده علشان محدش يفكر يخون

كاد اوس ان يتكلم ولكنهم سمعوا ضجه كبيره بالخارج

ادم:في اي

اوس:مش عارف هروح اشوف واقولك

ادم:لا استنى انا جاي معاك

وخرج كلا من ادم و اوس 

....................................................................................خارج غرفه الاجتماعات وتحديدا امام قسم المحاسبات

خالد بخوف:يعني اي يعني بنتي ضاعت

محسن:متقولش كده يا خالد أن شاء الله هنلقيها

احد الموظفين:متقلقش يا استاذ خالد أن شاء الله هنلقيها بس

قاطع كلام الموظف صوت اوس

اوس:في اي

محسن:الاستاذ خالد كان جايب بنته معاه النهارده راح الاجتماع ورجع ملقهاش

ادم:طب دورا تاني اكيد هنا

احد الموظفين:دورنا كتير وملقنهاش

ادم بعد أن لاحظ نظره الخوف بعينيه وتخيل ديما مكانها:يلا دوروا تاني

اوس بأستغراب من صديقه فمنذ متى وهو يهتم لاحد

اوس:يلا اتحركوا

ذهب الموظفين في إمكان متفرقه ليبحثوا عنها بينما صعدوا الاثنين لمكاتبهم حيث كانت مكاتبهم في دور منفصل

وأثناء سيرهم اذا بهم يسمعون صوت بكاء اشبه بصوت بكاء الأطفال

اوس:اي الصوت دا

ادم:مش عارف تعالى نشوف

توجهوا الى مصدر الصوت واذا بهم يرون ايه من آيات الجمال

اوس بعد أن آفاق من الزهول:انتي مين واي اللي مقعدك هنا

ميرا بخوف:انا ميرا

اوس:وبتعملي اي يا ميرا

ميرا:انا كنت مستنيه بابا في المكتب واتأخر فكنت بدور عليه ووصلت لهنا ومعرفتش ارجع وسمعت صوت في المكتب اللي هناك دا واشارت على مكتب ادم وفجأه الكهربا قطعت فخفت 

اوس:انتي بنت الاستاذ خالد

ميرا:ايوه

اوس وهو يتجه إلى ميرا لكي يساعدها من النهوض من على الأرض

كل هذا تحت زهول ادم من جمال وبراءه هذه الطفله

ولكن آفاق من شروده على اقتراب اوس منها لكي يساعدها فاتجه هو بسرعه لكي يساعدها مما أثار استعجال اوس

ساعدها ادم على النهوض ولكن استشاط غضبه مما ترتديه فوقف أمامها

ادم:اوس روح نادي الاستاذ خالد وانا هاخد ميرا معايا المكتب

اوس:وليه كل دا طب منزلهاله

ادم بضيق من اوس:يلا يا اوس

اوس باستغراب من عصبيه صديقه المفرط والمفجأه

اوس:حاضر

واتجه اوس ليخبر خالد انهم وجدوا ابنته الحبيبه

واخذ ادم ميرا لمكتبه


فترا ماذا سيحدث؟

❤️❤️❤️


الفصل الثالث من روايه عشقت طفله

بقلم روان محمد❤️❤️❤️💚


اخذ ادم ميرا إلى مكتبه وكان نفس المكتب التي سمعت منه ميرا الصوت

ميرا:دا مكتبك؟

ادم:آهااا يلا ندخل نستنى والدك جوا

ميرا بتردد : م ماشي

دخل ادم بصحبة ميرا إلى المكتب واجاسها على الاريكه وجلس مقابل لها وسرح في جمالها وفي جمالها عيونها الخضراء

وظلوا هكذا لبضع الوقت في حاله من السكون الى ان حاول ادم كسر حاجز الصمت

ادم:انتي عندك كام سنه يا ميرا؟

ميرا:عندي ١٦ يا عمو

غضب ادم بشده من كلمه عمو اتراه كبير لهذا الدرجه

ادم في نفسه:فوق يا ادم اي اللي انت بتقوله دا

ادم بعد أن عاد إلى رشده ولاحظ ملابسها القصيره وانزعج بشده من كون ان احد رائها بهذه الملابس من قبل

فاق ادم من شروده على صوت تسأول ميرا

ميرا بخوف:هو فين بابا

ادم بعد أن عاد لبروده:زمانه جاي

ولكنه تضايق بشده لعدم شعورها معه بالإمان

قاطع تفكير ادم صوت دق على الباب

ادم:اتفضل

دخل اوس بصحبه خالد الذي ما أن راء ابنته حتى جرا إليها مسرعا واخذها في احضانه وظل يقبل كل انش في وجهها وسط بكاء ميرا

وهذا الذي أدى إلى غضب ادم ولكن حاول عدم الاظهار  ورسم قناع البرود على وجهة

قاطه ادم هذه اللحظه بين الاب وابنته صوت ادم الجهوري

ادم:الف سلامه على رجوع ميرا يا استاذ خالد

خالد:شكرا جدا يا فندم مش عارف اشكرك ازاي انت رجعتي روحي

غضب ادم بشده عندما لاحظ ذلك فميرا مازلت في حضن والدها

ادم في نفسه:انا قلبي بيدق بالشكل دا ليه اكيد مستحيل يكون للطفله دي و بعدين انت مالك واحده وحاضنه ابوها اي اللي يضيقك في كده

خالد:انا هضطر اخد ميرا وامشي بعد اذنك يا استاذ ادم انت واستاذ اوس

هنا احس خالد بنغزه في قلبه احس وان روحه تسحب منه لمغادرتها وهنا اعترف ادم لنفسه انه وقع في حب هذا الطفله لا محاله

و أثناء رحيل خالد إذا بأدم

استاذ خالد:نعم يا فندم

ادم:معلش محتاج ميرا هسألها كام سؤال أصلها بتقول انها شافت حد داخل مكتبي مش كده يا ميرا

ميرا:هزت رأسها بالايجاب

ادم:طب معلش يا استاذ خالد روح مع الاستاذ اوس على مكتبه هسأل ميرا كام سوأل بس

استغرب كلا من اوس وخالد من طلب ادم من تركهم بمفردهم

فلاحظ ادم ذلم فأضاف

ادم:علشان متبقاش متوتره بس

خالد:ماشي و وجهةكلامه لميرا ميرا حبيبتي خليكي هنا مع الاستاذ ادم هيسأل شويه حاجات

تنظر ميرا إلى ادم بقليل من الرهبه وقالت

ميرا:ماشى يا بابا

خرج خالد و اوس وتركوا ادم وميرا في المكتب

.................................................

في مكان آخر لم نزره من قبل حيث تجلس سلمى منصور السعدني ابنة عم ادم في النادي برفقه أصدقائها 

شيرين صديقة سلمى:شوفتوا طقم الألماس دا 

سلمى بعد أن رائته:واو هخلي اذم يجيبهولي هديه الخطوبه بتاعتنا 

الهام :انتم خلاص حددتم معاد الخطوبه

سلمى:طبعا دا زارنا امبارح وكان هيموت ويخليها الاسبوع دا بس انا اللي قولتله نأجلها شويه

(طبعا محصلش حاجه من دي) 

شيرين لسخريه:ليه بس تأجلي 

الهام:صحيح ليه بس تآجلي ملوش لازمه التاخير

سلمى:اصل حاسه نفسي مش مستعده كويس 

شيرين لسخريه فهي تعلك كذب سلمى:بجد

سلمى:اهاا بجد 

شيرين:انا هروح التويلت تظبط الميكاب 

الهام:استنى انا كمان جايه معاكي 

نهضوا الاثنتين واتجهوا الى الحمام لتظبيط الميكاب وتركوا سلمى التي اشتعلت من الغيظ 

سلمى بنفسها:بقى كده يادم تخلي اللي يسوا واللي ميسواش يتريق عليا بس انت ليا انا بس انت بتاع سلمى السعدني وقررت سلمى الذهاب لادم في الشركه 

اتصلت على أصدقائها واخبرتهم بذهابها 

واتجهت لادم بالشركه

............................................

عادت ديما للمنزل بعد أن انهت محاضرتها 

ديما:داده يا داده 

منى:نعم يا حبيبتي 

ديما:هو ادم لسه مجاش 

منى:لا ياحبيبتي لسه مجاش

ديما:طب انا هطلع الاوضه انام شويه و 

َولم تكمل كلامها حيث دق جرس الباب 

منى:استنى هفتح 

ديما:لا استنى هفتح انا 

ذهبت ديما لتفتح الباب واذا بها تجد عامل توصيل 

عامل التوصيل:الانسه ديما السعدني 

ديما:ايوه

عامل التوصيل:الحاجات دي لحضرتك بس ممكن تمضي هنا بالاستلام 

مضت ديما وأخذت الحاجه ودخلت

منى:مين يا حبيبتي 

ديما:عامل التوصيل بيقول الحاجات دي ليا 

منى:طب مقلش من مين 

ديما:لا مقلش تعالي نفتحه ونشوف ايه اللي فيه 

فتحت ديما الصندوق واذا بها تجد 

....................................... 

في مكان آخر حيث مقر شركات الهاشمي 

اسر في الهاتف:برافو عليكي هتلاقي الفلوس اتحولت النهارده في حسابك 

المجهول:تسلم يا باشا خيرك مغرقني 

اسر:اي معلومات جديده توصلي علطول

المجهول:طبعا يا باشا 

وأغلق أسر الخط 

اسر:دمارك قرب يا ابن السعدني هخليك تندم على اليوم اللي خلاك تفكر في يوم تخوني 

............................................................. 

في مكتب ادم

ادم:قوليلي يا ميرا انتي في سنه كام 

ميرا:انا هدخل تانيه ثانوي كمان شهر يا عمو 

بعد أن سمع ادم كلمه عمو مما أثار ضيقه 

ادم:قوليلي يا آدم 

ميرا:مينفعش هو حضرتك عندك كام سنه 

ادم بضيق:عندي ٣٠ سنه 

ميرا ببراءه:وانا عندي ١٦ يعني حضرتك تقريبا قدي مرتين 

غضب ادم بشده فهو ما أثار خوفه بشده هو فارق العمر فالفارق بينهما كبير 

ادم بغضب:عادي على فكره انا مش كبير اوي 

ميرا ببكاء فقد خافت من عصبيه ادم:انا عايزه بابا 

ادم بعد أن لاحظ بكاء ميرا 

فغضب من نفسه بشده لبكائها 

ادم:ميرا حبيبتي متزعليش والله مش قصدي 

طب اجبلك شوكولا 

ميرا :لا انا عايزه بابا 

ادم:طب متزعليش مني وانا هجبلك اللي انتي عايزه 

ميرا:خلاص مش زعلانه بس هاتلى شوكولا وعصير 

ادم بفرحه و استغراب من تبدل حالها بهذه السرعه:انتي تؤمري يا ميرتي 

ميرا وهي تمسح دموعها كالاطفال:طب يلا هاتهم 

اتصل ادم بالبوفيه وامرهم بإحضار الأشياء لميرا 

ادم:الحاجه هتيجي دلوقتي يا ميرا 

بس قوليلي انتي سمعتي صوت في المكتب 

ميرا:ايوه سمعت 

ادم:طب شفتي وش الا كان في المكتب 

ميرا:لا مشفتش وشه 

ادم:طب ملحظتيش اي حاجه 

ميرا:لا

وفي تلك الاثناء دق الباب 

ادم:ادخل 

دخل عامل البوفيه واعطى ادم الشوكولا والعصير لادم 

ادم:شكرا تقدر تتفضل 

اتفضلي يا ست ميرا الحاجه اهي 

اخذت ميرا الأشياء من ادم وبدأت بالأكل بنهم وسط نظرات ادم الهائمه 

وفي تلك الاثناء دخل كلا من خالد و اوس 

اوس:خلصت يا آدم 

ادم:اهاا 

اوس:طب عرفت حاجه او مين اللي كان في المكتب 

ادم:لا معرفتش حاجه المشكله ان مفيش حاجه ناقصه من المكتب 

خالد:ميرا حبيبتي من اللي جابلك الحاجات دي 

ميرا:عم ولم تكمل كلامها وتذكرت عصبيه ادم حين نادته بعمو فقالت ادم هو اللي جابهملي 

خالد:عيب يا ميرا اسمه عمو ادم او استاذ ادم

اسف جدا يا استاذ خالد بس ميرا لسه صغيره مش فاهمه 

ادم:لا مش أشكال انا اللي قولتلها تقولي كده علشان احنا صحاب مش كده يا ميرا 

ميرا:ايوه 

كل ذلك وسط نظرات اوس المستعجبه 

منذ متى وآدم هكذا 

فاق من شروده على صوت فتح الباب ودخول سلمى سلمى:بيبي وحشتني اوي واتجهت لادم وقابلته من خده 

ادم:ابعدها عنه ازيك يا سلمى 

سلمى:الحمدالله ازيك يا اوس

اوس:الحمدالله 

خالد:نستأذن احنا 

ادم:اتفضل يا استاذ خالد  بس معلش ممكن نحتاج ميرا تاني 

خالد:ماشي 

خرج خالد و اثناء خروجه اذا بميرا تخبط في سلمى فيقع العصير على ملابس سلمى 

سلمى:انتي غبيه مش تفتحي 

ميرا وقد تجمعت الدموع بعيناها :انا اسفه وقع من غير قصد 

خالد:اسفين يا هانم

سلمى:انا هعمل ايه بأسفكم دا 

ادم بعصبيه:سلمى 

لم تعيره سلمى اهتمام واتجهت الى ميرا ورفعت يدها لتضرب ميرا ولكن........ 

ترا ماذا سيحدث؟ 

ما الذي في صندوق ديما؟ ومن الذي ارسله؟ 

ايه اللي اتاخد من مكتب ادم؟ 

ومين اللي خده؟ 

البارت الرابع من روايه  عشقت طفله بقلم روني محمد


عندما لاحظ ادم ان سلمى متجه إلى ميرا وقف لينظر لها ولكن عند وجدها ترفع يدها لتصفعها اذا بأدم يتحرك مسرعا ويقف امام سلمى ويمسك بيدها 

ادم:ايه اللي انتي كنتي هتعمليه دا انتي اتهبلتي 

سلمى:انت بتقولي انا كده وعلشان مين وعلشان دي 

ادم:دي احسن منك مليون مره 

ونفض يد سلمى اكنها مرض سيصيبه بالعدوى

وكان سيكمل توبيخه لسلمى إلى أن سمع صوت صغيرته تبكي 

لحظه ابكت صغيره وبسبب سلمى 

التفت لها سرعه واتجه ناحيتها 

ادم:ميرا متعيطيش خلاص محصلش حاجه 

كل هذا تحت نظرات الحقد من سلمى ونظرات التعجب من خالد و اوس فمنذ متى وآدم يهتم لاحد ويخشى زعله 

ميرا:انا مك مكنش ق قصدي 

ادم:ولا يهمك يا ميرتي 

ميرا ببكاء:انا ك كنت بأ بأكل الش الشوكولا ولم تكمل كلامها حيث انها اغضي عليها فلحقها ادم قبل أن تسقط على الأرض  جرا خالد على ميرا ليأخذها من يد ادم ولكنه لم يعطيها له وحملها برقه شديده وكأنها قطعه من الزجاج  خائف ان تنكسر وتوجهة لها إلى الاريكه كل هذا وسط خوفه وقلقه الزبائن امام الجميع وضعها على الاريكه ونظر إلى سلمى 

ادم:اطلعي برا 

سلمى:انت بتطردني علشان 

ولم تكمل كلامها بسبب صوت ادم 

ادم بعصبيه شديده:قلت اطلعي برا 

خرجت سلمى وهي تتوعد في نفسها لتلك الطفله 

بينما في الداخل 

ادم:اوس هات مايه بسرعه 

فلم يتحرك اوس من الصدمه فمنذ متى وصديقه يهتم لاحد 

فاق اوس من شروده على صوت ادم

ادم:هات مايه يا بني آدم 

اتجهة اوس للمكتب واحضر كوب الماء الموضوع عليه 

اوس:اتفضل يا آدم 

خالد:اصحى يا بنتي فوقي يا ميرا 

اخذ ادم الماء ونثر بعض من الماء على وجه ميرا فلم تستجب مباشرة 

خالد وهو يدعك في يد ميرا 

خالد:ميرا قومي يا حبيبتي 

ادم بعصبيه:هي مش بتفوق ليه اوس اتصل بالدكتوره

اتصل اوس بالطبيبه واخبرها ان تأتي للشركه فهي طبيبه العائله وتدعى الدكتوره ايمان 

بعد القليل من الوقت أتت الطبيبه 

دقت الباب فسمح ادم لها بالدخول والذي كان جالس بجانب ميرا يحاول افاقتها 

ادم:اتفضل 

دخلت الطبيبه 

الطبيبه:هي فين 

ادم:اهي 

كشفت الطبيبه على ميرا 

خالد:بينتي فيها ايه يا دكتوره

الطبيبه:هي اغمى عليها نتيجه تعرضها لخوف شديد و انا دلوقتي اديتها حقنه وهتفوق 

شكر خالد و آدم  الطبيبه ورحلت

وبعد عدة دقائق فاقت مريرا

ميرا:آآآه آآآآآه 

جرا كلا من خالد وآدم عليها

خالد:بنتي انتي عامله ايه دلوقتي 

ميرا:هو اي اللي حصل 

فنظر ادم لخالد بأستغراب 

خالد:محصلش حاجه انتي بس دختي علشان خفتي لما ملقتنيش هنا فأغمى عليكي 

اوس:حمدالله على السلامه يا ميرا 

ميرا:الله يسلمك 

ادم:استاذ خالد ممكن ثانيه 

خالد:اهاا طبعا 

ابتعد خالد وآدم عن ميرا قليلا وقبل ان يتكلم ادم 

خالء:عارف انت عايز تقول اي ميرا مش فاكره لأنها لما بتزعل او تخاف بيغمى عليها او بتنام وتقوم مش فاكره اي حاجه 

ادم:طيب

واتجه الاثنين لها 

ادم:حمدالله على السلامه 

ميرا:الله يسلمك

خالد:يلا يا ميرا يا حبيبتي علشان نروح

ميرا:يلا يا بابا 

ادم:استنوا هوصلكم 

خالد:مش عايزين تتعبك احنا هناخد تاكسيادم:لا ولا تعب ولا حاجه 

اتجه ادم وجذب مفاتيح سيارته واتجه لايصالهم

.......................................

في القصر عند ديما 

فتحت ديما الصندوق واذا بها ترا انواع مختلفه من الشوكولا والورود المحبه الى قلبها وقد رشت هذه الهدايا برائحة الفانيليا المفضله لديما 

ديما بصدمه:ايه دا ومين يترى اللي باعت الحاجات دي 

منى:لا ودا عارف نوع الورد والشوكولا والريحه اللي بتحبيهم دا اكيد حد مهتم بيكي اوي وبتفصيلك 

ديما بخجل:بس بقى يا داده 

انا هط هطلع الاوضه علشان انام ولما ادم يجي صحيني علشان نأكل مع بعض  

وأخذت ديما الصندوق و صعدت لغرفتها 

دخلت ديما لغرفتها و وضعت الصندوق على السرير واتجهت إلى المرحاض وغيرت ثيابها و من ثم جلست على السرير بجانب الصندوق وأخذت تدور في محتوياته الى ان وجدت رساله 

فأخذت ديما الرساله وأخذت تقرأ

نص الرساله( إلى من تهت في بحد هواها... إلى من تألم فؤدي في  بعدها....... إلى من تشتت تفكيري بسببها..... إلى السبب في ظهور بسمتي.....إلى باعثت الأمل في حياتي.....احببتك رغم علمي بالصعاب بيننا.........إلى نبض قلبي...... إلى محور حياتي........ احبك❤️❤️) 

اغلقت ديما الرساله و اخذتها في حضنها و نامت

.................................................. 

في مكان آخر لم نزره من قبل 

يقود السياره بسرعه في تهور شديد يشبه شخصيته هو أسر المالكي 

أسر على الهاتف:ايوه تمام اوي كده عايز البند رقم ١٢ يتلغي 

المتصل:امرك يا باشا 

أغلق أسر الخط واكمل في طريقه 


مرام:ايوه يا ماما خلاص جبت الدوا اهو وقربت اوصل 

الام:طب خدي بالك من نفسك 

مرام:حاضر 

اغلقت مرام الهاتف وأثناء وضعها للهاتف في الحقيبه اذا بسياره تأتي 

تجمدت مرام في مكانها ولم تسطع الحركه 


كان أسر يقود سيارته واذا به يرا فتاه امامه فحاول ان يسيطر على الفرامل واقف السياره في آخر لحظه 

اسر:انتي متخلفه 

مرام بعد أن فاقت من شرودها:انت اللي متخلف وستين متخلف يعني كنت هتموتني وكمان بتشتم اسر بعصبيه:مين دا اللي متخلف انتي مش عارفه انتي بتتكلمي مع مين ولا اي

مرام:متشرفش ان اعرف واحد زيك 

كاد أسر ان يرد ولكن تركته مرام و رحلت 

أسر:والله لو شفتها تاني لهموتها في أيدي وأخذت يتوعد لها ومن ثم اخذ سيارته وانطلق  

مرام:الحمد الله ان انا مشيت دا كان هيموتني

...........................................................

في سيارة ادم 

كان ادم يقود بعد أن امر السائق بلانصراف وأخبره انه هو من سيقود السياره 

جاس ادم مكان السائق وبجانبه خالد و في الخلف ميرا 

كانت ميرا شارده وتنظر من نافذه السياره 

وكان ادم يتابعها بعينه طوال الوقت 

إلى أن قطع هذا الصمت صوت خالد

خالد:شكرا جدا ا استاذ ادم تعبناك معانا 

ادم:لا تعب ولا حاجه تعبكم راحه وبعدين بلاش استاذ دي قولي يا ابني او يا آدم عادي انت قد والدي

خالد و هو مستعجب من حال ادم فهو عرف عنه القسوه والغرور الشديد 

خالد:يشرفني طبعا يا ابني 

بعد أن اوصل ادم خالد و ميرا وودعهم 

احس ادم بضيق شديد لذهاب ميرا  بضيق شديد

ودعهم ادم ومن ثم اتجه لمنزله ولكن أثناء الطريق اتصل ادم بأوس 

ادم:الو

اوس:ايوه يا ادم

ادم:عايز اعرف مين اللي دخل مكتبي ومين اللي بعته وايه اللي نقص من المكتب 

اوس:انا كنت هعمل كده اصلا 

ادم:ماشي عايز بكره الصبح يبقى عرفنا 

اوس:اكيد يلا سلام

ادم:سلام

..............................................

وصل ادم لمنزله 

الداده منى:انا جيت يا حبيبي 

ادم ببعض المزاح:لا لسه في السكه 

ملاحظه(ادم يعامل الداده منى بكل احترام ولا يناديها بأسمها لأمها هي التي اعتنت به واخته في صغرهم) 

منى بضحك:ماشي كلت ولا لسه

ادم:لا والله يا داده لسه مكلتش هي فين ديما مش شايفها 

منى:ديما جات من الكليه طلعت على اوضتها نامت وقالتلي لما انت تيجي اصحيها علشان تاكلوا سوا 

ادم:ماشي ابعتي حد يصحيها وحد يحضر الاكل لغايه اما اغير 

وصعد ادم لغرفته ليبدل ملابسه 

استيقظت ديما على صوت طرق على الباب 

ديما:مين 

الخادمه:الداده منى بتقول لحضرتك اصحى علشان تأكلي ادم بيه وصل 

ديما:ماشي 

انصرفت الخادمه و نهضت ديما واتجهت للحمام ثم نزلت لكي تأكل 

اجتمع كلا من ديما على مائده الطعام وكلا منه حائر في أمره غدينا تفكر في من بعث لها الهديه والرسائل وآدم يفكر في صغيرته وماذا تفعل الان  

أنهوا طعامهم في صمت واتجه كلا منهم إلى غرفته

............................................ 

في منزل ميرا 

عندما وصلوا إلى المنزل  

سعاد والده ديما:اتأخرتوا كده ليه يا خالد

و ديما وشها اصفر كده ليه 

خالد:اطلعي يا ميرا انتي ارتاحي شويه لغايه لما ماما تحضر الاكل 

ميرا:حاضر

صعدت ديما 

سعاد:في ايه 

قص خالد كل ما حدث لسعاد 

سعاد بحزن:يا حبيبتي يا بنتي طب اطلع غير اعقبال لما احضر الامل علشان ديما تأكل 

صعد خالد لتغير ثيابه واتجهت سعاد لتحضير الاكل 

وبعد قليل من الوقت نزلت كلا من ديما وخالد للأكل 

انتهى الطعام وسط صمت الجميع فخالد وميرا ليس لأي منهم طاقه للكلام واحترمت سعاد ذلك وبعد أن انتهوا من الطعام اتجهوا لغرفهم 

.................................................. 

لم يختلف الأمر عند اوس كثير فقد ظل يبحث إلى أن عرف من الذي كان في المكتب ومن الذي أرسله 

وكانت صدمه بالنسبه له ومن ثم اتجه إلى منزله وتناول الطعام ومن ثم صعد لغرفته وهو يفكر في معذبه قلبه 

................................................ 

الساعه ١٢ منتصف الليل في ملهى ليلى 

شريف صديق ماهر الحسيني:خلاص يا ماهر انت شربت كتير اوي 

ماهر:انا يتعمل معايا كده انا تضربني بالقلم

شريف:مهو انت متقربش من النار وبعدين تعيط لما تلسعك وبعدين دي ديما السعدني

ماهر:بس والله ما هسيبها بس مش عارف اعمل فيها ايه

شريف:واللي يقولك 

ماهر:انت عندك حل طب قول بسرعه 

شريف:***************************

شريف وبكده تبقى كسرت عينها وهي بعد كده اللي هتجري وراك 

ماهر:يا بن الشيطاين دماغك دي ايه سم

شريف:بس متبقاش تنساني 

ماهر:عينيا اخد بس حقي منها وبعدين عنيا ليك

............................ 

انتهى اليوم على أبطالنا فمنهم الحائر ومنهم الحزين ومنهم المرهق

فيا ترا ما الذي سيحدث؟ 

ماذا سيفعل ادم ليقرب ميرا منه؟ 

من الذي ارسل الهديا لدينا؟ 

ما نهايه حب اوس لديما؟ 

من الذي كان في المكتب؟ 

انتظروا القادم ب

بقلم روني محمد

عشقت طفله 

انا عملت مجهود اهو ونزلت بازت تاني زي ما وعدت بس لو سمحت فوت وكومنت 

وأهم حاجه تبعوا صافحتي على الواتباد 

البارت الخامس 

صباح جديد استيقظ أبطالنا منهم من كان ينوي الشر ومنهم من كان يشتاق لحبيبه ومنهم من كان يتألم للفراق


عند ادم

استيقظ ادم على صوت المنبه قام بكسل وتعب فهو بالأساس لم ينم الا الساعه ٥ فجرا فكان يفكر في معذبه قلبه

نهض ادم ودخل الحمام الملحق بغرفته أدى روتينه اليومي ومن ثم خرج من الحمام وهو يلف المنشفه حول خصره ثم اتجه الي غرفه الملابس و ارتدى بدله سوداء اللون كانت قميصه اسود ولم يرتدي جرافت وفتح او زرين من القميص وصفف شعره الأسود و وضع عطره الخلاب

ومن ثم اتجه إلى أسفل لكي يتناول الفطور كل هذا و هو يفكر في معشوقته معذبت قلبه ويفكر أيضا بطريقه ليجعلها ملكه7


في غرفه في نفس القصر

تستيقظ ديما و تدخل للحمام و تؤدي روتينها اليومي ومن ثم تتجه إلى غرفه الملابس لترتدى فستان يصل إلى أسفل ركبتها بقليل و صففت شعرها الحريري و عكصته على هيئه كعكه فوضاويه ولم تضع اي ميكاب فهي في الأساس ليست بحاجه اليه

واتجهت وأخذت حقيبيتها و اخذت كتب محاضرتها وسحبت الهاتف من على السرير واتجهت لتنزل لتتذكر الرساله والصندوق فأخذت الصندوق والرساله ووضعهتم في خرانتها وأخذت واحده من الشوكولا واتجهت لتنزل وقبل ان تفتح البابا اذا بها تتلقى رساله

ديما:اكيد البت مرام بعتالي تستعجلني

فتحت الرساله فإذا بها تصدم

حيث كانت من شخص المجهول

نص الرساله(صباح معطر برائحه الفانيليا حبيبتي، صباح جديد زاد من شوقي لكي... صباح جديد زاد المسافه والصعاب بيننا.....اتمنى ان تكون وصلتك هديتي..... صنعتها لكي بروحي قبل قلبي....

صباح الخير ديماتي

حبيبك المجهول)

ديما:مين اللي بيبعت الرسايل دا وطالما هو كدا ليه بيقول ان المسافه بينا كبيره

نزلت ديما أيضا وهي مشغوله البال فترا من الذي يرسل هذه الهدايا والرسائل

وصلت لغرفه الطعام فوجدت ادم يجلس ولكن كان شارد فقالت

ديما:صباح الخير

لم يرد ادم فهو بالاساس مشغول بصغيرته

فاق من شروده على صوت ديما وهي تقول

ديما:مين اللي واخد عقلك

ادم:انتي اكيد هو في غير بس قوليلي انتي عامله ايه

ديما:الحمدالله بس في

ولم تكمل كلامها بسبب ذلك الصوت

اوس:صباح الخير

ادم:صباح النور اي اللي جابك

اوس:وانت مالك انا كنت جاي بيتك

وجلس اوس مقابل ديما

اوس:ازيك يا ديما

ديما:الحمدالله كويسه

هضطر امشي يا آدم عندي محاضره كمان نص ساعه كنتي عايزه تقولي حاجه

ديما:لا حاجه مش مهمه متشغلش بالك انت

يلا سلام واتجهت ديما إلى الجامعه

وأخذت سيارتها وذهبت

أثناء سيرها اتصلت بمرام

ديما:ايوه انتي فين

مرام:في طريق اهو خلاص

ديما:ماشي يلا وانا كمان خلاص قربت اوصل

واغلقت الخط

.....................................................

عند ميرا

استيقظت على صوت امها

الام:يلا ميرا علشان تفطري

ميرا:خلاص قمت اهو صباح الخير يا ماما

الام:صباح النور يا قلب ماما قومي يلا غيري علشان نفطر مع بعض قبل ما بابا يمشي

ميرا:حاضر

الام:يلا وانا هروح اصحى بابا

ميرا:ماشي

نهضت ميرا وادت روتينها اليومي ثم ارتدت فستان جميل وناعم يصل أسفل ركبتيها بقليل

ونزلت لتتناول الطعام بصحبه اسرتها

اتجهت سعاد لتوفظ زوجها خالد من النوم

سعاد: يلا يا خالد قوم هتتأخر على الشغل

خالد:صباح الخير يا حبيبتي

سعاد:صباح الخير يا حبيبي يلا قوم كده لغايه لما اعمل الفطار

خرجت سعاد لاعد الفطار بينما اتجه خالد واعد نفسه للذهاب للعمل

اتجه خالد إلى طاوله الطعام ووجد ميرا جالسه

خالد:صباح الخير يا ميرتي عامله اي دلوقتي

ميرا:صباح الخير يا بابا الحمدالله انا كويسه دلوقتي

سعاد:ابقى اشكر الاستاذ ادم على اللي عمله

خالد:اكيد انا شكرته امبارح

انتهوا من الإفطار واتجه خالد إلى عمله وصعدت ميرا لغرفتهاربينما اتجهت سعاد لترتب المنزل

........................................

في منزل لم نزره من قبل هو منزل مرام

مرام:ماما انا هنزل اصل ديما اتصلت عليا وتأخرت عليها اوي

الام(فاطمه) :طب خدي بالك من نفسك ومتتأخريش

مرام:لا مش هتأخر باي يا حبيبتي وباست راسها

الاب(محمود):وانا مليش من الحب دا

مرام:ازاي دا انت اللي في القلب

واتجهت اليه واحتضنته وقبلت خده

مرام:باي بقى اصل ديما هتموتني اتأخرت عليها اوي

نزلت مرام واتجهت للجامعه لمقابله ديما

..........................................................

عند ادم واوس

ادم:يلا يا اوس

اوس:اهاا يلا

اتجه كلا منه إلى سيارته واتجهوا اللي الشركه وكلا منهم يفكر في معذبه قلبه

وصل الاثنين معا للشركه وصعدا سويا لمكتب ادم لمناقشه بعض الأعمال دخلوا للمكتب واتبعتهم منى بملابسها الفاضحه والكثير من المكياج على وجهها

جلس ادم و اوس

منى:حضرتك انهارده مفيش اي اجتماعات خالص

ادم:ماشي اتفضلي هاتي القهوة بتاعتي

منى:امرك يا آدم بيه

اوس:وانا كمان هلتيلي قهوة

منى:امر حضرتك

وخرجت وهي تستشيط عضبا من هذان الاثنين فهما كتلة متحركه من البرود

في داخل المكتب

ادم:عرفت ايه اللي اتاخد من المكتب ومين اللي خده

اوس:آهااا عرفت

ادم:مفيش حاجه من المكتب و اللي كان في المكتب للأسف معرفتوش

ادم:امال عرفت اي

اوس:عرفت مين اللي باعت الشخص دا

ادم:ومين بقى

صمت اوس قليلا ونظرا للارض فاستنتج ادم من هو

ادم:أسر مش كده

اوس:ايوه أسر مينفعش يا آدم تخبي اكتر من كده أسر من ساعتها مقاطعنا بسبب كده قوله الحقيقه بقى

ادم:مش هينفع أسر لو عرف الحقيقه هيتوجع و هيتعب اوي وانا مش مستعد لكده

اوس:مش مستعد لأيه انت عجبك كده عجبكم لما اتفرقنا كنا احنا التلاته دايما في ضهر بعض دلوقتي بقينا بتحارب في بعض قوله يا آدم الحقيقه بقى معتش ينفع تخبي اكتر من كده

ادم:مش وقته يا اوس

اوس بعصبيه:مش وقته اي كل لما اقولك قوله تقول مش وقته انا زهقت بقى

و خرج و ترك ادم

بعد أن خرج اوس ادم في نفسه:مينفعش اقوله ان اللي كان بيحبها كانت بتحبني وان هي اللي عملت كل دا

فاق ادم من شروده عندما تذكر صغيرته

اتصل ادم بسكرتيرته

ادم:منى ابعتلي الاستاذ خالد من الحسابات

منى:امرك يا آدم بيه

اتصلت منى بقسم الحسابات و طلبت خالد لمقابله ادم

في قسم الحسابات

محسن:خالد يا خالد

خالد:نعم يا محسن عايز اي

محسن:ادم بيه طالبك

خالد:خير يا رب عايزني في اي

ذهب خالد لمقابله ادم

فسمحت له السكرتير بالدخول

.......................................................

عند ديما في الجامعه

خرجت ديما ومرام من المحاضره

ديما:يباي دكتور رخم بشكل

مرام بضحك:شفتيه وهو بيسبلك

ديما:اضحكي يا اختي

وأثناء كلامهم اذا بفتاه محجبه تدخل عليهم

الفتاه:ممكن تقولولي اجيب جدول محاضرات تالته هندسنه منين

مرام:احنا في تالته هندسه بس احنا عمرنا مشفناكي

الفتاه:اصل انا لسه ناقله من جامعه حلوان

ديما:طب اسمك اي

الفتاه:اسمي ندا

مرام و ديما:اتشرفنا

ندا:الشرف ليا انا بس ممكن الجدول ولو ينفع تخليكم معايا لغايه لما اعرف الجامعه

ديما:اكيد هو لسه على المحاضره التانيه ساعه تعالي معانا الكافتيريا لغايه لما معادها يجي

ندا:ماشي

وذهبت ندا وجلست معهم

.............................................

في شركه الهاشمي

يجلس أسر في مكتبه يتذكر أيامه مع ادم و اوس وكيف كانوا قوه لايستطيع احد الوقف ضدهم إلى انا خانه ادم وقتل حبيبته

اوس:ليه يا آدم عملت كده ليه انت كنت عارف قد ايه انا بحبها

فاق أسر من شروده

اسر:والله لهدفعك التمن غالي اوي يا آدم

.....................................................................

عند ادم

خالد:اي اللي حضرتك بتقوله دا

ادم:مش عايز رأيك دلوقتي براحتك خالص

خالد:حاضر وخرج خالد وذهب إلى مكتبه وبقى شارد طوال اليوم

وذهب خالد لمنزله حائر فيما يفعل

سعاد:مالك يا خالد مش على بعضك من ساعه لما جيت من الشغل

خالد:لا مفيش حاجه وظل ناظر إلى ميرا

ثم قال

خالد:ميرا حبيبتي عامله اي النهارده

ميرا:كويسه يا بابا الحمد الله

خالد:ناقصك حاجه يا حبيبتي

ميرا:لا شكرا يا بابا

خالد:ماشي يا حبيبتي

وانتهوا من الاكل وصعد ا كلا منهم لغرفته

في غرفه ميرا

كانت ميرا جالسه تقرأ روايه

ميرا في نفسها:ياترا انا هيبقى ليا بطل زي دا يحبني كدا

اغلقت ميرا الروايه وغطت في نوم عميق

...................................... ف

عاد ادم إلى المنزل و هو يفكر في الذي فعله اهو كان محق او انه خطأ وتسرع

وايضا عادت ميرا الي المنزل بعد أن تبادلت هي وندا الأرقام حيث انهم وجدوا ندى شخصيه مرحه زات ظل خفيف كما انها زكيه وتلقت رساله

نص الرساله(سأظل احبك مهما اختلفت الظروف... مهما زاد البعد بيننا.....سأحارب من أجل أن اجعلك ملكي..... احبك ديماتي❤️❤️)

نزلوا إلى غرفه الطعام وتناولوا الطعام

ديما:دومي

ادم:دومي تبقى عايزه حاجه

ديما:احبك وانت فهمني.

ادم:عايزه اي

ديما:عايزه اغير ديكور اوضتي واجيب فون ولاب جديد

ادم:ماشي وبالنسبه للديكور انا اصلا كنت هجيب حد يغير ديكور الاوضه اللي جنب اوضتي

ديما:ليه

ادم:هتعرفي بعدين وبالنسبه للفون واللاب

انتي معاكي الفيزا بتاعتك هحولك عليها فلوس وانتي انزلي هاتي اللي انتي عايزاه

ديما:يخليك الغلابه يا دومي

ادم بضحك:ويخليكي ليا يا روحي

وأنتهوا من الطعام وصعد كلا منهم لغرفته

.......................................................

عند اوس

كان اوس في غرفه الرياضه الملحقه بغرفته

كان يضرب كيس الرمال بشده فهو منزعج كثيرا

فبعد ديما و صديقهم أسر كل هذا أنهى ادم بعد أن قطع كيس الرمال ثم اتجه إلى غرفته ودخل الحمام ابدل ملابسه واتجه للنوم

وقبل ان ينام قال بحبك

....................................

انتهى اليوم على أبطالنا فترا ما الذي سيحدث

ما الموضوع الذي بين خالد و ادم؟

ومن حبيب ديما المجهول؟

هل يا ترا ستجد ديما فارس أحلامها الورديه؟

لمن الغرفه التى يعدها ادم؟

ما السبب في بعد أسر عن ادم و اوس

انتظروا القادم❤️❤️


تكملة الرواية حتى الفصل العاشر من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 

روايات جديده وكامله من هنا


وكمان اروع الروايات هنا 👇

روايات كامله وحصريه من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺


إرسال تعليق

أحدث أقدم