رواية خيانه الجزء الثاني بقلم الكاتب عادل الصعيدي حصريه وجديده وكامله جميع الفصول
هنا وممدوح قاعدين علي السفره وممدوح مركز في الاكل وبيفكر. بصتله هنا ولمحته ساكت وشكله مدايق وبيفكر. رفعت وشها وبصتله.
هناء بنبره دلع// اي يا دوحه يا حبيبي مالك في اي شاغلك عني كدا
_ ممدوح رفع وشه واستقبل كلامها بابتسامه عريضه ونظرات مليانه حب
ممدوح // مفيش حاجه تقدر تشغلني عنك يا روح القلب. بس مجرد فكره خطرت ببالي
هناء مقاطعه كلامه وبصوت اكثر حنيه ودلع
هناء // تؤتؤ يا بيبي يبقي الفكره الوحشه دي هيا اللي اخدك مني
_ ممدوح بضحكه من القلب
ممدوح // هههههههه طب مش تعرفي اي هيا الاول يا قلبي
هناء بابتسامه خادعه كالعاده تخفي وراها الوجه الاخر لها
هناء بحماس// طب قولي بقي يا روحي. ايه هيا الفكره اللي سرقتك مني
ممدوح بصوت هادي// بفكر يا روحي نسافر اسكندريه اهو نغير جو وكمان نشوف دكتور كويس واطمن عليكي اكثر هناك
_ كشرت هناء ورفعت حواجبها
هناء بنبره خشنه // وبعدين يا ممدوح قول انك عايز نروح لدكتور مش نغير جو . انا زهقت كل شوي دكاتره. حرام عليك ارحمني . انا قلتلك قبل سابق طلقني
طلما نفسك في العيال اي ذنبي ان لسه ربنا مردش ليا بالخلفه.
__ دموع ونويح تخفي وراها مكر هناء ليرضخ ويلين قلب العاشق.
_ ممدوح شاف دموع هناء وزعلها قرب منها واحتضنها بحنيه وطبطبه.
ممدوح بنبره ترجئ// خلاص يا حبيبتي متعيطيش عشان خاطري انا مقصدش ازعلك وانكد عليكي. اهدي بس وبطلي عياط. انا عمري مقدر استغني عنك.
_ كلمات وحضن ممدوح كانت البلسم الذي يداوي العليل . نزلت علي قلب هناء لتهدئ من توترها وخوفها من كشف المستور . كانت الرساله التي طمئنتها وأمنت خوفها. وتعلم جيدا مدي حبه لها وبكل مكر وذكاء تعلم من اين تنال عطفه وحبه.
هناء بنبره خافته// انت عارف يا ممدوح انا روحت لكام دكتور . وحالتي النفسيه دلوقت مش مستحمله. نخليها مره تاني بس نفسيتي تستريح يا حبيبي
ممدوح بعطف وحنان // خلاص يا روحي ولا تزعلي نفسك خليها براحتك خالص انا قفلت الموضوع . وبعدين مش عايز اسمع كلمة طلاق دي تاني مفهوم.
هناء ببرائه ودلع // حاضر يا بيبي انا اسفه
ممدوح // طب يلا عشان خاطري كملي اكل واضحكي بقي بلاش الكشره دي .
_ هناء ابتسمت ابتسامه عريضه وضحكه قويه تعلن بها انتصاره علي ممدوح ويحدثها صوت داخلها بانها هي من فازت واصبحت سيدة القرار ..
هناء بنبره هاديه // حاضر يا حبيبي هاكل اهو وانت كمان اقعد كمل اكلك..
_ قعد ممدوح يكمل الاكل وشعر بالارتياح والرضا لما حس ان هناء خلاص مش زعلانه وبقيت كويسه
_ هناء حست بشبع وبصت لممدوح وبصوت هادئ
هناء // حبيبي انا عايزه اروح اقعد شويه عند ماما اشوفها واطمن عليها
ممدوح بعطف// ماشي يا روحي نخلص اكل وقبل ما اروح المصنع اوصلك
هناء // لا يا قلبي روح انت وانا هخلص شغل البيت واخد تاكسي واروح براحتي
هز راسه ممدوح // ماشي يا قلبي إلا يريحك...
*****************************
فريده طالعه من المطبخ بايديها القهوه وقعدت بالصاله وبتقرب فنجان القهوه ناحية فوزي الا قاعد قدامها. فوزي كان بيقرا في الجرنال سابه جمبه ومسك فنجان القهوه وبص لفريده
فوزي// اي يا فريده مفيش اخبار عن هناء متصلتيش بيها النهارده
فريده بنبره هاديه// كلمتها يا فوزي من يومين كانت عند دكتور ومفيش لسه حاجه
فوزي بيهز راسه بعدم ارتياح// ربنا يكرمها ويرزقك يا هناء . بصراحه ممدوح انسان كويس لو واحد غيره مكنش صبر لدلوقت شهم واخلاق وفوق كدا بيحب هناء ونفسه يعملها كل حاجه. ربنا يكرمك يابني بالزريه الصالحه
فريده بتنهيده كبيره تخفي حاجات كتير هيا عرفاها ومش قادره تتكلم.
فريده بصوت مخنوق// ربنا يرزقهم ويهديه لبعض يارب
بصلها فوزي // اي رايك يا فريده لو تتكلمي معاها وتاخديها وتروحي لدكتوره اللي انتي كنت بتروحيلها كويسه وشاطره
ارتبكت فريده وكانها تعرف حاجه ومخبياها عنه !!!
فريده بصوت خافت وخوف// قلتلها قبل كدا بس ممدوح رافض حد يتكلم في الموضوع دي ومخليه بينهم وبين بعض
فوزي بصلها بارتياح// نظرتي مخيبتش فيه وقلت ممدوح دي راجل وابن اصول عشان كدا وافقت وقلت راجل يحميها ويضلل عليها. مش زي جيل الايام دي عايزين جواز وميعرفوش منه غير المسخره والكلام الفاضي .
فريده بنبره فيها حسره ووجع // ايوه علي قولتك يا فوزي جيل ما يعلم بيه الا ربنا . الله يسترها علينا
فوزي// يارب .. طيب هقوم انزل مشوار انا لواحد هنا وشوي وارجع لو عايزه حاجه من بره اتصلي عليا
خرج فوزي من البيت وبعد شوي سمعت فريده خبط الباب وراحة تفتح وكان ورا الباب هناء.
دخلت هناء وحضنت مامتها بطريقه فيها شي من الجنون ..
في المقابل فريده قابلت هناء بوجه مكشر
_بصتلها هناء // اي يا ماما الوش الخشب دي !!
فيه اي بقي. والا دي مش بيتي يا ست ماما.
فريده بنظره حاده// بيتك طبعا ياروح ماما.. وبعدين تعالي هنا مش تكروتيني كدا . انا عايزه افهم الكلام قولتيه بالتليفون معناه اي بقي
هناء عقدت حواجبها// معناه واضح يا ماما . انا مش حاسه بنفسي مع ممدوح ومش مبسوطه معاه
فريده بزهق// طبعا لازم تبقي مش مبسوطه عشان حاطه براسك كلام حب وعبط زي اللي بدماغك دي
هناء بدلع// هو الحب بقي عبط ماما
فريده // ايوه وعبط وقلة أدب كمان .
__كملت فريده بصوت شديد اللهجه.
فريده// اسمعي يا بت انا لغاية دلوقت ساكته ومتكلمتش مع بباكي. واخر كلام هقولوا ليكي . بطلي هبل وانتبهي لبيتك وجوزك. اللي معاكي دي مليون بنت تتمناه راجل ومحترم وفوق دول بيحبك ويتمنالك الرضي ترضي. اما قصة الحب والكلام الفارغ دي تنسيه خالص. انتوا جيل ما يعلم بيه غير ربنا . الحب الصح . انك تلاقي راجل تامنيه علي نفسك ويحميكي ويخاف عليكي ويكون لك سند. مش زي اللي حاصل علي ايامكم دي اي حد يضحك عليكم بالكلام تصدقوا. الحب اكبر من الكلام المعسول والكلام الفاضي اهم شي الموده والرحمه بينكم دي الحب .
هناء بزهق// بس يا ماما
فريده مقاطعه
__ ما بسش اسمعي باباكي لو عرف انك مش قابله ممدوح لحد دلوقت. هيقتلك وانتي عارفه كدا كويس . ابوكي معجب بممدوح اووي وفعلا الراجل مفهوش حاجه تتعيب . انتي اللي دماغك مش عارفه فيها اي
هناء بتسمع كلام مامتها ومضايقه. قلبها وعقلها في حته تانيه لا تسمع ولا تخضع لاي كلام .مشاعرها وأحاسيسها في عالم تاني ،،
هناء بنبره هاديه// طيب يا ماما خلاص اهدي بقي
_ قربت فربده منها وطبطت علي كتفها بحنان .
فريده // يا حبيبتي انا امك ويهمني مصلحتك وتكوني بخير اسمعي كلام وهتعرفي ان اللي بقوله دي لمصلحتك انتي في الاخر
هناء بهزار // حاضر يا ماما . وبعدين يا ست ماما خلصتي محاضرتك. اعمليلي حاجه اشربها بقي انا ضيفه عندك
فريده بابتسامه// عمرك ما هتتغيري حتي بعد جوازك كل حاجه بتهزري فيها. قدامك المطبخ اعملي لنفسك وليا كمان
هناء بضحك// هيا كدا بقي .ماشي يا ست ماما ..
********************