رواية وعد الحلقه الرابعة عشرة حتى الحلقه الثالثه والعشرون والأخيره بقلم الامبراطوره نور الشمس حصريه وجديده

رواية وعد الحلقه الرابعة عشرة حتى الحلقه الثالثه والعشرون والأخيره بقلم الامبراطوره نور الشمس حصريه وجديده 

رواية وعد الحلقه الرابعة عشرة حتى الحلقه الثالثه والعشرون والأخيره بقلم الامبراطوره نور الشمس حصريه وجديده

 الحلقة الرابعة عشر 

عند طلال

كان يجلس يفكر لماذا دفعت وعد ذلك المبلغ المهول ومن اين اتت بيه 

طلال : جيبتي منين 150 مليون يا وعد ربنا يستر 

يوسف : مالك يا عم زرعتها مشمش طلعت مانجه

طلال : اخرس يالا

يوسف : لا بجد مالك 

طلال : وعد جابت منين 150 مليون 

يوسف : بتفكر في ايه 

طلال : تفتكر لما سافرت عملت حاجة 

يوسف : بطل هبل انت عارف اختك ديه متربيه فى حضنك 

طلال : نصدق انك حمار انا مقصدش اللي جيه ي دماغك انا بفكر يمكن خدت قرض او عملت شغل من تحت الترابيزة 

يوسف : مش بقولك اهبل وانت تفتكر ان وعد هتعمل كده تبقى جموسة بقرنين 

طلال : انا جموسة بقرنين يا حمار من غير بردعة 

يوسف : مش هرد عليك دلوقتي تعالى ناكل بعد كده نكمل

طلال : تصدق عندك حق مينفعش نتخانق على بطن فاضية 


ذهبو الى المطبخ وعملو الاكل وطلبو مغادرة الخدم وجلسو ياكلو بستمتاع 


يوسف : هى فين وعد

طلال : ادام مراد معاها متخفش 

يوسف : طيب الحمد لله كده فى مصيبة جاية قريب

طلال بضحك : والنعمة انت بتقول كلام حكم 

سمر وهى تدخل : اكلونى معاكم يا بقر

يوسف بضحك : سلطانة سمورة نورتي

طلال : حالا يا سمري هجيب اكل 


وجلسو ياكلو ويضحكو وبعد ذلك ذهب كل واحد لغرفتة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎


عند بدر

🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎


جلس بدر يفكر هل ما عمله مع وعد صحيح ام خطأ 


شعر بعد مده باحد يضع ايده عليه ووجده فراس


فراس : مالك بدر

بدر : مفيش قبطان

فراس : انا اللى مربيك وعارف دماغك وشكلك عملت حاجة او بتفكر فى حاجة 

بدر : تفتكر ممكن تكون وعد مظلومة ومش هى ورا محاولة قتلي 

فراس بعقل : هسالك سؤال بس تجاوب عليه

بدر : اممممم

فراس : من يوم مبتديت شغل ليك فى شغل وعد 

بدر : مش فاهم

فراس : يعني انت ليك شغلك وهى ليها شغلها فى حاجة هى أدخلت فيها

بدر : تقصد ايه

فراس : فكر ووصل للنتيجة الصح واوعي تاذي واحدة ست لا وكمان يتيمة يعني الحمل حملين 


غادر فراس وترك بدر لافكاره 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎


عند وعد

🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎


كانت تجلس على الكرسي وتفرد رجليها على التربيزة وتضع اديها على عيونها وكان ينظر لها ياسر و زوجته بحزن 


بعد قليل انفتح الباب ودخل شاب ايه من الجمال بسمارة وعيونه الجذابة


الشاب : سلامة عليكو

مها : وعليكم السلام

ياسر بحزن : اذيك يا حاتم

حاتم : مالك يا ابويا فيك ايه والكلام اللى سمعته ده صح فعلا بنت عمتي سلمي هنا 

مها بحزن : ايوة يا حاتم قعده هناك اهيه

حاتم بستغراب : هى ديه 

ياسر : ونبي يا بني حاول تخليها تاكل ديه من الصبح محطتش حاجة فى بطنها

حاتم : تمام انا هتصرف 


توجه حاتم وجلس امام وعد فترة دون أن يتحدث 


وعد بتنهيدة : هتفضل قاعد كده كتير مش هنخلص بقي

حاتم : يعني صاحيه متشيلي ايدك خليني اشوف وشك 

وعد بسخرية : ليه جيبلي عريس 

حاتم بضحك : يمكن أعجبك وبقي عريسك

وعد وهى تفتح عيونها الضحك و رنانة : وانت بقي تقدر على مهر البرنسيسة وعد البحيري

حاتم باعجاب : سبحان من ابدع و صور هو فى جمال كده هو انتى بجد بنت عمتي كشكل اه بس العيون مختلفة 

وعد بثقة : وياترا بقي مين أجمل انا ولا هي

حاتم : انتم الاتنين واحد بس انتى أجمل 

وعد بشر : والعن 

حاتم بستغراب : يعني ايه

وعد بشر : يعني امي كانت طيبة و غلبانة انا بقي إبليس يتعلم مني وسال عن البرنسيسة وعد البحيري برنسيسة الاقتصاد فى مصر و العالم 

صوت انوثي : طبعا معروفه اللى نقلت مجموعة السيوفي من مكان لمكان مين ميعرفهاش

حاتم بابتسامة : تعالى يا قلبي اعرفك ديه وعد و ديه نور 

وعد : هاي

نور : هو انتى اللى ضربتي محمود و رفعتي السلاح على عمي صفوان

حاتم تعجب : ضربت محمود و عمي صفوان ونعمة الجدعنة 

وعد : هو البيت ده مفهوش اكل انا جعانه اوي 

نور : حالا والأكل يبقي جاهز ومشيت

وعد : مالك يا عم الشبح هتفضل كده كتير 

حاتم بابتسامة : حاتم ياسر 29 سنة رائد فى الشرطة اعزب ومليش غير اخت واحدة وطبعا ابويا وامي و بس توقفي تتجوزيني

وعد : شكلها هربت منك ولسه معرفتش توصلها 

مها : يالا يا ولاد الاكل جاهز 


توجه الجميع الى السفرة ووجدت وعد أصناف اكل كتير فجلست بجوار حاتم وشرعت فى تناول الطعام ولكن صوت خبط على الباب قطع صفو الجلسه فاسرعت نور بفتح الباب ووجدت جدتها على الباب ودخلو 


قام الجميع وتركو الاكل ولكن فضلت وعد تاكل ولم تهتم بأحد فجلست الجده امام وعد فى الكرسي المواجه لها 


الجده : انتى بنت سلمي

وعد : لا رد

الجده : اكيد انتى اصلك شبها اوي نفس لون شعرها وجمالها انا ستك يا بنتي ام امك 

حاتم : وعد ستك بتكلمك

وعد ببرود : بس انا مليش جده اصل ابويا الله يرحمه امه ماتت من زمان فمعرفش غيرها

الجده بدموع : انا يا بنتي صفية ام سلمي امك

وعد : ااااااااه قولتيلي تقصدي انك الست الضعيفة اللى رضيت تجوز اخو جوزها علشان العيلة الوسخة ولا تقصدي الست المغلوبة على أمرها اللي رضيت تخلي واحد متجوز يخطب بنتها ويعملها معمله الكلاب باسم انه راجل وابن عمها وهو اولي بيها ومش مهم انها تبقي زوجه تانية ولا تقصدي الست الهبلة اللى سلمت فلوس جوزها لاخوه ولا تقصدي الست الضعيفة اللى معرفتش تحافظ على بنتها ورمتها ولا تقصدي الست اللى وقفت تسمع تخطيط الكل لقتل بنتها وسكتت ولا تقصدي الست اللى ربت ولا جوزها وهى عارفة قد ايه هما بيكرهو وبيكرهو ولادها عارفة انا بستحقر العيلة ديه كلها اصلكم من برا هالهالا ومن جوا يعلم الله 

ياسر بدموع : والله يا وعد احنا غصب عننا

وعد بغضب : غصب انت فاكر انك اخ لااااا عاوز تعرف اذاي بيكون الاخ تيجي تشوف طلال و يوسف ولاد اهل ابويا بصراحة و نعمه الاخوات و الرجالة رجالة عرفين يعني ايه رجالة رجالة تحمي و تحب مش تكره وتغدر رجالة تجمع مش تفرق رجالة سند و دهر مش يكسروك و يذلوك رجاله امانك و عزوتك مش رعبك 


بكي ياسر و الجده بشدة على كلام وعد الجارح 


حاتم بغضب : انتى بتقولى ايه اسكتي 

وعد بغضب : اسكت انا سكت كتير اوي انت متعرفش حاجة انت عايش مع ابوك و امك و الكل بيعملك ألف حساب لكن انا اتولد يتيمة اتربيت مع ناس عملوني ذي بنتهم واحسن وانا من يوم معرفت الحقيقة الوسخة بتاعتكم وانا بكرهكم ونفسي اولع فيكم بجاز وسخ 


قطع كلامهم صوت خبط على الباب ودخول مراد وخلفة حرس كتير وأسرع لها واخذها فى حضنه 


مراد : انتى كويسة يا عمري حد عملك حاجة

وعد : انا كويسة متقلقش 

مراد بغضب : فين ولاد الكلب اللى جبوكي هنا 

وعد بشر : كل حاجة جاهزة 

مراد : ايوه 


شاور مراد لإحدى الحرس وأحضر شنطة وأعطاها لوعد 


وعد : في أوضة فاضية محتاجة البس 

حاتم : نور طلعي وعد للوضة بتاعتي 

نور : حاضر 


اخذت نور وعد إلى الأعلى وخلفها إحدى الحرس ودخلتها الغرفة ونزلت و وقف الحارس امام باب الغرفة 


دخلت وعد وجلست على السرير وتنهدت وقامت وفتحت باب تانى وجدته الحمام فدخلت وأخذت دش وخرجت فتحت الشنطة ووجدت فستان باللون الجملي وجذمة بنفس اللون ولبست ونزلت وخلفها الحارس 


الجدة بدموع : سامحيني يا بنتي

وعد : مش انا اللى تطلبي منها السماح المفروض بنتك بس بسبب ضعفك ضيعتيها هى ديه امانه جوزك المرحوم ليكي ولا هى ديه الرجولة يا ياسر 

ياسر بكسره : عندك حق وانا من النهاردة هحميكي

وعد بضحكة رنانة : تحميني انت متخيل انى ممكن اسمح لحد فيكو يقرب مني انا ممكن امحيكم كلكم من علي وش الدنيا برمشة عين

حاتم بسخرية : ليه كنتى زعيمة مافيا 

وعد ببرود : لا كنت البرنسيسة وعد البحيري اللى كلمتي سيف على رقبه الكل 

مراد : يالا نلحق نمشي 

صفوان بحده : على فين العروسة مش هتخرج من هنا اللى على بيت جوزها والشغل وفلوسها جوزها اللى هيدرها

وعد : جوزها اللى هو مين

صفوان : ابني محمود طبعا

وعد : اااااااااااااه محمود اللى انا علمت عليه وضربته وخليته ذي الخروف تحت رجلي مش الأول تتأكد انى بنت بنوت مش حاجة تانية 

محمود بغضب : دانا اقتلك ودفنك من غير عزا 

مراد بغضب : ليه فرخة 

صفوان : وانت مين

مراد : دراعها اليمين والموت عندي اسهل من شرب السجاير 

محمود : وانتى يا عروسة رايك ايه

الجد حامد : ملهاش راي يوم الخميس الجاي الفرح 


أخرجت وعد السلاح ورفعته فى وش صفوان وفى لحظة كان الجميع تحت يد الحرس ورفعين السلاح 


وعد بقوة : انا كنت هسيبكم ومشي بس الظاهر انت بتستعجل موتك و جيه وقت الحساب فاكر زمان لما قتلت سلمي بدم بارد والايام بتعيد تاني بس المرة ديه لعبت مع وحده بايعة المسئلة كمان انت فاكر اني معايا فلوس تبقي غلطان انا بشتغل فى الشركة بمرتبي يعني انا هقعد والبغل ابنك هيصرف عليا 

محمود بذهول : يعني انتى معندكيش فلوس 

وعد : لا معايا حوالى 10 آلاف بس وعربية و هدوم 

محمود بغل : وانا هعمل بيكي ايه 

وعد : شوف بقي انا عاوزة حق اهلي منك صفوان وانت حامد ايه رايك صفوان اقتلك ولا أقتل ولادك ونفس الكلام ليك حامد 

صفوان برعب : لاااااا انا عاوز اعيش 

وعد : وانت حامد حياتك ولا حيات عيالك 

حامد : لا حياتي طبعا

محمود بغضب : يعني انا اموت عادي تعرف انك راجل ظالم من صغرنا واحنا بنكرهك علمتنا الجبروت و الظلم وانت اكتر واحد ظالم 

منصور بغضب : حتى انت حامد موت امنا بحسرتها وجيه حتي الحاجة صفية مرحمتهاش وكنت السبب فى موت اختي ودلوقتي وقت الحساب 

محمود : صح جيه وقت الحساب وانتي وعد ليكي الحرية تكلمينا ولا تسبينا براحتك 

منصور بغل : حق امي هنخده دلوقتي 


رفع محمود و منصور السلاح فى وجه ابوهم و قامو بإطلاق الرصاص عليهم وأسرع صفوان وحامد بإطلاق الرصاص عليهم وماتو فى لحظتها 


وعد : انتقام ربنا اكبر من انتقام البشر 

ياسر : وانتى يا وعد هتسبينا

وعد : انا مليش أهل غير اهل ابويا وانتم مجرد ذكري همسحها من دماغي للأبد يالا مراد 


اخذ مراد وعد و مشيو و خلفهم الحرس ولكن توقفت وعد ونظرت لياسر 


وعد : يا ريت بلاش تقسي علي بنتك يوم مهتتعب هى اللى هتبقي السند والأمان ليك وانتى نور انتى وحاتم انا عنوانى معروف وقت متحتجوني هتلقوني فى ظهركم 

حاتم : والباقي 

وعد : سيب الزمن يداوي الجروح 


غادرت وعد وركبت السيارة و خلفها الباقي ونطلقو عائدين الى القاهرة مرة تانية 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎


فى صباح اليوم التالي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎


اتصلي بدر على طلال علشان يعرف أخبار المشروع ولكن أخبره طلال بأنه لا يملك السيولة المطلوبة وأغلق معه


ضحك بدر بشدة على إنهاء وعد البحيري من كل جهه وتصل على شخص يحدد معاه معاد على إتمام الصفقة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎


مر يومين ومازالت وعد مختفية وفى مساء اليوم الثالث توجه بدر الى إحدى المطاعم فى انتظار الشركاء الجداد لانضاء الصفقة 


مر حوالى نصف ساعة و كان بدر يجلس ووجد آخر شخص ممكن يتوقعة يجلس أمامه 


بدر بذهول : وعد 

وعد : بدر الجارحي 

بدر : انتى بتعملي ايه هنا 

وعد : جاية اقولك ان الروس مش هيجو اصلهم مضو معايا انا الصفقة 

بدر بعصبية : اذاي مستحيل يحصل ده

وعد : المثل بيقول العين بالعين والسن بالسن والبادي اظلم يا بدر اه وفى حاجة كمان فاكر المبلغ 150 مليون اللى معاك دول مزورين اصل انا ليه فى كل شبر راجل وكل خطوه جميلة واخر خبر قصر الراوي ملكي من زمااااااااااااااااان اوي وكمان اهل امي اللى عرفتهم مكاني خلصو على بعض واللى فاضل بيتمنولي الرضا أرضي وبيتمنو لحظة سماح 

بدر : انتى ايه شيطان 

وعد : لا مش بحب الظلم وانت اللى غلطت الأول وياريت تسأل كنان مين هو سامح ابو شقرا وانت هتعرف رجالة مين اللى ضربو عليك الرصاص ولو عندك ذرة عقل هتعرف انى كنت هموت و انا بنقذك فوق بدر قبل متخرب الدنيا سلام 


غادرت وعد وجلس بدر وهو يغلي من الغضب ولكن وجد العملاء يدخلون ويتحدثون معه و يعتذرون على التأخير وتمت الصفقة وغادرو 


بدر لنفسه : انتى ايه وعد لغز محدش يفهمه بس لازم افهم اذاي وليه 


غادر بدر المطعم وتوجه الى منزله وجلس على رأسه الطير


بريهان : مالك حبيبي مضيت العقد

بدر : اه بيري مضيت

بريهان : مالك بدر من يوم رجوعك من لبنان وانت فيك حاجة احكي حبيبي

بدر : فعلا انا محتاج احكي 


حكي بدر كل شي منذو سفرية لبنان حتي الآن وكان فراس و نورسين يقفون يسمعون ولكن ما خالف توقعتهم هو نزول صفعة على وجه بدر من بريهان 


بريهان بغضب : انت من أمتي كنت غبي كده وكمان ظالم و مفتري ترمي بنت لناس قتلو امها و ابوها بدم بارد لا وكمان تنصب عليها بس بصراحة البت جامده لبستك احلى خذوق فى الدم بصراحة بت بمليون راجل لأول مرة اتمني ان تكون هي بنتي مش انت 


تركت بريهان بدر وصعدت الى غرفتها وشاور فراس لنورسين بالصعود وترك بدر يعيد حساباته 


ولكن وقف الكل أثر دخول الشرطة الى الفيلا وطلبو تفتيش الفيلا لوصول معلومات بوجود فلوس مزورة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎


يتبع 


الى لقاء جديد فى الحلقة القادمة


الحلقة الخامسة عشر

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎


توقفنا عندما وصلت الشرطة الي فيلا الجارحي وطلبو تفتيش الفيلا 


بدر : يعني ايه تفتيش الفيلا انت مستوعب ممكن يحصل ايه ديه مهزله 

الضابط : اهدي بس يا برنس 

بريهان : هو في ايه بدر

الضابط : هتسمح ندخل ولا نستخدم القوة

بدر بغضب : نعم

فراس بحدة : بدر أسكت اتفضل يا حضرة الضابط 


انتشر العساكر و توجه بدر بسرعة الى غرفة المكتب ولكن سبقة الضابط وأمر إحدى العساكر تفتيش الغرفة و اخرج منها شنط سفر كبيرة 


الضابط : ايه يا بدر بيه كنت ناوي نهرب ولا ايه

بدر : وهرب ليه انا قاعد في بلدى

الضابط : افتح يا بني الشنط ديه


قام العسكري بفتح الشنط و وجدوها مجرد ملابس و أوراق 


لم يعثر العساكر على اي أموال ولا اي شي يثبت تورط بدر في التزوير وغادرو 


جلس الجميع ينظرون لبعضهم 


بريهان : ممكن افهم هما عرفو اذاي ان فى هنا فلوس مزورة 

بدر : السؤال الصح راحت فين الفلوس وكمان مين جاب الهدوم ديه هنا فى الشنط 

فراس : اهدي يا بدر وان شاء الله خير 

بدر بجنان : اهدي اذاي والفلوس كانت فى الشنط و اذاي اتبدلت مفيش غيرها هى وعد و رحمه ابويا لوريها خلاص انا جبت أخري منها

نورسين : اهدى بدر وليه وعد هتعمل كده 

بدر بجنان : هتعمل كده ديه شيطان متحرك 


خرج بدر واخذ عربيته وفضل يلف بيها واما الباقي كانو مرعبين مما سيحدث فى الأيام القادمة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎


عند وعد

🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎


وعد : طيلو انت مش ناوي تتجوز

طلال : أتجوز غريبة اول مرة تسالي السؤال ده

وعد : علشان انا اختك ونفسي أفرح بيك و بعيالك 

طلال : وانتى امتي هفرح بيكي

وعد : انا لسه صغيرة طيلو نفرح بيك الأول وبعد كده انا و القرد التاني

طلال : احم هو يعني في يعني 

وعد : مالك ياض أنطق على طول 

طلال : هو في واحدة معجب بيها بس بصراحة مش عارفة هترضي ولا ايه

وعد : وانا مالي انت اللى هتتجوزها و هتعيش معها وكمان مين ديه 

طلال : بصراحة نور

وعد : مين نور ديه حد اعرفة 

طلال : اسمها نورسين الجارحي

وعد بفرحة : بجد مبروك يا عمري انتى هفرح بيك

طلال : يعني انتى فرحانة بجد

وعد : طبعا جهز نفسك ونروح ليهم امتي 

طلال : بصراحة انا عاوز اتكلم معاها الأول وشوف رأيها

وعد : تمام يا برنس دوس وانا معاك 

طلال : انا بحبك اوى انتى بجد احسن و أجمل اخت فى الدنيا

وعد : علشان انت احن اخ و راجل واب عشت تحت جناحة عمري اللى فات و عمري اللى جاي 

طلال : ربنا يخليكي ليا يا بنت عمري 

وعد : ايه رايك نروح المطبخ نجهز أكله كده جامده ونجيب باقي الشباب و ناكل 

طلال : اشطا يا عمري


توجهو الى المطبخ وبتدو يعملو الاكل و كان صوت هزارهم و ضحكاتهم تملي المكان فنضم لهم يوسف و بعد شوية دخلت سمر و خلفها محمد وجلسو ياكلو و يضحكو 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎


مر أسبوع سريعا دون أي أحداث غير مجي والد بريهان حتى يعلم من تكون تلك الوعد التى تقف امام حفيده 


مؤمن اغلو : فى ايه بدر بقي واحدة هتقدر تهزمك

بدر بتعب : خلاص جدو انا هتجنن 

مؤمن اغلو : مش هي قالتلك ان فى واحد هو السبب فى ضرب النار عليك

بدر : ايوة 

مؤمن اغلو : انا هبعت رجالتي لبنان و هيجبوه تحت رجلك

بدر : شكرا جدو كنت فعلا محتاجك معايا كلهم في صف المحروقة ديه 

مؤمن اغلو : انا عاوز اشوفها

بدر بصوت واطي : يبقي هتبقي فى صفها 

مؤمن اغلو : لا يا حيوان انا عمري مهسيب جبهه حفيدي 

بدر بضحك : والله انت فعلا عسل بتسمع دبه النملة

مؤمن اغلو : أنت تربيتي يا بدر وعيب اوى يكون الداهية تقدر عليه ست

بدر : وحياتك اي حد بيقف لدعمها بينسي نفسه

مؤمن اغلو : متعزمني على الغدا

بدر : قوم مؤمن روح لبنتك 

مؤمن اغلو : تصدق انا غلطان انى بكلم حيوان ذيك انا هروح لبنتي 


قطع كلامهم دخول إحدى الحرس يعلمهم بوصول طرد في الخارج فطلب منه بدر دخوله 


خرج الحارس و بعد قليل دخل ومعه 4 شباب يحملون صندوق خشبي بيه فتحات صغيرة فامر مؤمن اغلو الحرس بفتح الصندوق وعندما فتحوه وجدو بداخله إحدى الأشخاص وعندما خرجوه وجدوه الشخص الذي امر بضرب النار على بدر وهو سامح ابو شقره


بدر بذهول : ايه ده هو انت جبته اذاي

مؤمن اغلو : انا اول مرة أشوفه مين ده

بدر : ده سامح ابو شقره بتاع لبنان

مؤمن اغلو : ومين جابو هنا 

بدر : هنشوف حد يفوقه


وبالفعل قام الحرس برمي المياة على وشه فنتفض ونظر وجد بدر أمامه


بدر : منور مصر سامح

سامح برعب : ببببببببببدر

بدر : شوف اذاي 

سامح : انا مليش دعوة البرنسيسة هى اللى امرت 

بدر بغضب : كداب وعد ملهاش شغل معايا عملت كده ليه 

سامح برعب : علشان انا كنت عوزها وهى موفقتش ومكنش في حل غيرك وانت شغلك مع كنان قفل عليا شغلي فقلت اضربكم ببعض 

بدر بذهول : يعني تدمر واحدة علشان رفضت تبقي عشقتك 

سامح : ما هيا عشيقة طلال السيوفي اشمعنا انا

بدر : جيت هنا اذاي 

سامح بغل : عرفت توصلي وخلت رجابتها يجبونى هنا 

مؤمن اغلو : حرس اخدو الحيوان ده على المخزن واوعو يهرب

الحرس : تمام يا فندم


حملو الحرس سامح وغادرو المكان 


مؤمن اغلو : البنت ديه مش سهلة ولا هينه 

بدر : عندك حق 

مؤمن اغلو : انا لازم اشوف البنت ديه 

بدر : انا كنت عارض مشروع عليهم وهتصل بطلال وهنعرف آخر الأخبار 

مؤمن اغلو : لا احنا هنعمل عيد ميلاد نورسين يوم الخميس وهتبعت دعوة ليهم 

بدر : تمام انا هكلم الشركة تجهز الحفلة 

مؤمن اغلو : تعالى بقي نشوف امك اللى مجوعنا ديه

بدر بضحك : يالا يا كبير 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎


فى إنجلترا

🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎


كان يجلس جاسر فى الشركة ولكن عقلة لدي وعد 


جاسر لنفسه : ااااااااه عمر مواحده هزت كياني وحشني اوى لون شعرك الغريب 


قطع سرحانه صوت شخص


الشخص : جاسااااااااااااااااار

جاسر بخضة : فى ايه يا حيوان عاوز ايه

الشخص : بقالي ساعة بكلمك 

جاسر : خلاص أخرس شوية 

الشخص بغمزة : اللى واخد عقلك يا برنس

جاسر بابتسامة : اااااه جميلة و حلوة و رقيقة و عسلية و قمر 14 

الشخص : هى مين اكيد وعد البحيري صح

جاسر : صح بيتر هى وعد البحيري 

بيتر : طيب متنزل مصر تشوفها و تكلمها فى الشركة الجديدة 

جاسر : تصدق اول مره اقول كلمه صح جهز كل حاجة هتنزل مصر

بيتر : اشطا عليك يا كبير 

جاسر بارف : يالا يا حيوان من هنا 


غادر بيتر و ترك جاسر يعمل وهو سعيد لزيارة مصر 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎


عند وعد

🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎📎


توجهت وعد إلى قصر الراوي سابقا و قصر البحيري حاليا 


وقفت وعد تشاهد القصر بعد ان تم بيع الانتيكات والأثاث 


مراد : وعد هو انتى هتعملي ايه بالقصر ده

وعد بابتسامة : كلملي حد يجيب القصر ده على الارض 

مراد بصدمة : انتى مجنونة اذاي وليه

وعد : لانى ههدم القصر و جرف كل الشجر والمكان هيتبني عليه اكبر برجين فى مصر انا كلمت اوس الاعصر { بطل رواية أسيرة القيصر } وكلها شويه و هيوصل 

مراد : مش اوس الاعصر ده ملك أستراليا

وعد : اممممم

مراد : شكله جيه 


فى لمح البصر و قفت مجموعة من السيارات ونزل منها اوس الاعصر وتوجه اليها


أوس : صباح الخير وعدي

وعد : صباح النور اوسي 

أوس : جيت حسب المعاد 

وعد : فى وقتك بالظبط 

أوس : هو ده المكان 

وعد : امممممم

أوس : بس القصر كبير و كمان الارض اللى حواليه مساحتها كبيرة 

وعد : فعلا انا بفكر اعمل برجين 

أوس : بس كده المساحة هتبقي كبيرة بس الدور هيبقي على كذا شقة 

وعد : تمام 

طلال : طيب وعد ليه متعمليش مول تجاري متكامل

وعد : اذاي

أوس : فعلا المنطقة هنا فاضية وأقرب مول على بعد كبير جدا 

وعد : تمام بس لو هعمل مول عوزة مساحة كبيرة هنعملها معرض سيارات 

يوسف : طيب ليه متعمليش فندق 

أوس : فعلا هيبقي هايل 

وعد بغضب : ااااااه هو كل واحد هيقول اقتراح و انت توافق هو انت معهم معاهم عليهم عليهم 

مراد بضحك : اهدي بس وعد 

وعد : تصدقو انكم عيال رخمه و رزله وانا اللى غلطانة انى بتكلم مع عيال ذيكم


اخذت وعد السيارة وغادرت المكان وهنا انفجر الجميع فى الضحك و قرر أوس رسم أكثر من رسمه حتي تختار على حسب رغبتها 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎


مر باقي الاسبوع سريعا وأخيرا جاء يوم الخميس وتوجهت جميع عدسات الكاميرات على فيلا الجارحي لتجمع عدد كبير من رجال الأعمال و زوجاتهم لحضور حفلة عيد ميلاد نورسين الجارحي 


وقف بدر و فراس يستقبلو الجميع وبعد فترة جاء أسطول سيارات عائلة السيوفي ونزل جميع الحرس ونزل بعدهم طلال وتوجه الى باب السيارة الاخر وفتحه وأمسك ايد وعد التي تتالق بفستان باللون الرصاصي الفاتح و بيه مجموعة من الورود وعاري جزء من الظهر 


طلال : أميرتي الجميلة

وعد : أميري الوسيم

طلال بضحك : هنفضل نتكلم و الحفلة شغاله

وعد : اااه يا حنين عاوز تشوف حبيبه القلب 

طلال : اعوذو بالله منك بت يالا ياختي


توجهو الى الداخل و رحب بيهم بدر و فراس 


بدر : اهلا و سهلا انسة وعد

وعد : هاي بدر بيه مستر فراس

فراس : اهلا يا برنسيسة منور طلال بيه

طلال : اهلا وسهلا 


دخلو الى الداخل ووقفو مع بعض و بعد قليل جاء بدر و معه جده 


بدر : أحب أعرفكم 

وعد بابتسامة : غني عن التعريف منور مصر مؤمن بيك اغلو 

مؤمن اغلو : انتى تعرفيني 

وعد بابتسامة : طبعا عرفاك واتمنى تكون هديتي تكون عجبتك حبيت مع أول نزولك مصر هديتي توصلك 

مؤمن اغلو : فعلا هديه مقبولة بس ليه كانت ليكي دين عنده

وعد بضحكة : ديني انا خته انا بعتلكم جثه صافيه من غير أي حاجة كل شركاته اتمحت من السوق 

بدر : يعني ايه

وعد : انت عمرك مهتوصل لدماغي لو انت مفكر نفسك الداهية فأنا البرنسيسة مش معني انك علمت على مصطفي كاليلي رجل البحر الأسود تبقي مفكر نفسك تعرف تسيطر على السوق انت يا روحى فى مصر يعني فى ملعبي فبلاش تلعب معايا 

بدر بسخرية : مغرورة

وعد بسخرية : عيب يا بدوري انت جربت مين هى البرنسيسة وعد البحيري فبلاش تلعب واقرب دليل انك عامل الحفلة ديه كلها علشان جدك يشوف مين اللى علمت عليك

مؤمن اغلو : مين قالك كده 

وعد : توتوتوتو معقوله مؤمن اغلو هينكر كلامه مكنتش متوقعة كده على العموم هنشوف بعض كتير الأيام الجاية اصل بعيد عنك احنا هنتناقش في المشروع بس بشروطي انا 

بدر : نعم

مؤمن اغلو : هنشوف وعد هنشوف قريب اوى لينا كلام مع بعض 

وعد : هنشوف مؤمن بيك 

فراس : فى ايه يا جماعة احنا مش هنسيب الشغل ده شوية وخلينا نحتفل بقي

طلال : عندك حق تعالى وعدى نرقص شوية 

وعد : يالا حبيبي بعد اذنك مؤمن بيك 


ذهبت وعد مع طلال وبتدو يرقصو وعندما قام طلال بلفها وجدت أحد يسحبها ويضمها لحضنه و عندما نظرت وجدت بدر أمامها وبين احضانه فبتسمت و أكملت باقي الرقصة وبعد انتهاء الرقصة تركته و توجهت الى طلال ووضعت قبلة على خده امام الجميع 


استمرت الحفلة و قدمت وعد و طلال الهدايا و غادرو وبعد فترة انتهت الحفلة وغادر الجميع 


بدر : جدو 

مؤمن اغلو : مش دلوقتي بدر  


صعد مؤمن اغلو الى غرفته وأخرج البوم صور واخذ يبحث عن صورة معينة و عندما وجدها فضل ينظر لها بتمعن وستغراب ونزلت دموعة و تنهد 


عادت وعد و طلال الى الفيلا وكانت وعد فى ثبات عميق فحملها طلال و صعد بها الى الغرفة ووضعها على السرير و خلع الجذمة و شغل التكيف ووضع المفرش عليها وغادر الى غرفته


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎

ما هو سر مؤمن اغلو ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الحلقة السادسة عشر 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎📎


مر يومين وتم تحديد ميعاد لمقابلة بدر مع المجموعة وبالفعل ذهب بدر ومعه امه و جده 


فى شركة السيوفي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎📎📎


طلال : انا مش فاهم انتى ليه مصممه على شركة الجارحي 

وعد بغمزة : علشان هخلي مكتب العروسة هنا و ليك مكتب هناك 

طلال بغيظ : تصدق هتصدقي بإذن الله انك بت حيوانه ومتخلفه عقليا

يوسف بضحكة رنانة : ههههههههههه متخلفة وعد متخلفة

وعد بغيظ : بس يا طور وانت والنعمة لوريك

طلال : يا شيخة اتنيلي

وعد بزعل : شايف محمد البقر دول بيقولو ايه

محمد بزعيق : اسكت يا حيوان انت و هو محدش يزعل طفلتي

سمر بطفولية : ديه عجلة انا بس اللى طفلتك

وعد بغيظ : مين ديه اللى عجله يا بومه

سمر : انا بومة يا عجلة 

طلال : بومة بقي سمر العسل المسكرة ديه بومه يا عجلة

وعد : هقول ايه ماكيد البقر هيحب البومة 

محمد : محدش يزعل وعدي

يوسف : يا خويا بلا ارف ديه عجلة 


استمر الخناق بينهم ولم ينتبهو لدخول بدر و جده و امه قطع سيل مشاكسة عائله السيوفي صوت ضحكات بريهان فنظرو بصدمة لهم ولكن لم تهتم وعد 


وعد بجدية : اهلا و سهلا اتفضلو 

مؤمن اغلو بحب : اهلا بيكي حبيبتي 

محمد : نورتونا 

بريهان بصدمة : انتى مين يا روحي 

وعد بابتسامة : انا وعد البحيري 

بريهان بتوهان وهى تنظر لوالدها : اااااه اهلا بيكي

طلال : اتفضلو 


جلس الجميع يتناقش و يتحاور فيما بينهم ولكن كانت بريهان و مؤمن ينظرون الى وعد وبعد فترة تكلمت وعد


وعد بجدية : اسمعني بدر انت كده بتلغي اي امتياز لينا 

بدر : المشروع بتاعي

وعد : تمام اوى يا كوتش نفذ انت بقي المشروع 

بدر بصدمة : يعني ايه

وعد : يعني لو المشروع عجبك اوى كده نفذه بس لو عرفت 

بدر : يعنى ده اخر الكلام

وعد : امممم وده بردو راي الباقي

بدر بعصبية : لاااااا انتى اتجننتي رسمي محدش يهدد بدر الجارحي 

وعد بغضب وختلاف لون شعرها : اسمعني كويس يا ابن الجارحي انا مش بهدد انا بنفذ على طول ولو مش عوزة المشروع يتنفذ عمره مهتينفذ يا بدر واخر مرة تفكر تعلي صوتك ادامي انت لسه متعرفش مين هى وعد البحيري فبلاش تشوف غضبي يا بدر 

بدر بغضب : نعاااااااااام

مؤمن اغلو : بدر  وعد ايه مفيش احترام لينا 

بدر بغيظ : انت مش سامع هى بتقول ايه

وعد ببرود : انت اللي مجنون وبتقول كلام اهبل

بدر بغيظ : بت انتى

وعد بغيظ : بت لما تبتك يا زفت 

بدر : زفت يا نيله 

وعد : نيلة تخدك يا اهبل

بدر : انا اهبل يا مجنونة يا نيله 

وعد : ولااااا هقوم اضربك 

بريهان بعصبية : اخرس بقي 

محمد بحدة : ياااالا كملو اصل احنا قعدين فى حضانه 

وعد : هو اللى غلط

بدر : لا هى اللى غلطت

مؤمن اغلو : بس انتم الاتنين

وعد : بس

محمد : وعد خلاص اتفضلي على مكتبك

وعد ببرطمه : والنعمة لوريك يا بدر يا ابن بريهان


سمعها مؤمن و بريهان ويوسف فكتمو ضحكتهم 


محمد : بص يا ابني انت كده بتظلمنا

بدر : والله يا فندم انا مكنتش أقصد بس بصراحة انا كنت عاوز انرفزها وبس

طلال بصدمة : نعم انت بتتكلم بجد

بدر بابتسامة : والله معرف ليه 

يوسف : انت كده بتلعب بالنار وخدها مننا نصيحة وعد مش سهلة  

بدر بابتسامة : سيبو الأيام تحدد


اقتحم المكتب السكرتيرة واخبرتهم بسقوط وعد داخل مكتبها فأسرع الكل لها وعندما وصلو وجدو مراد يحملها فأسرع شخص وحملها من مراد ولكن الغريب بان مراد تركه يحملها واسرعو الى المستشفي 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎


فى المستشفي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎📎📎


وصلت السيارات ونزل الجميع وكان فى انتظارهم مجموعة من الأطباء الذين اسرعو واخذو منهم وعد إلى الداخل 


جلس الجميع على اعصابهم خوفا عليها وبعد فترة خرج الدكتور 


طلال : طمني يا دكتور 

الدكتور : بصراحة انا مش عارف هى كانت مستحمله كل ده اذاي 

يوسف : متتكلم على طول 

الدكتور : من غير الدخول فى تفاصيل معقدة المريضة بتحمل مرض وراثي بيتنقل من الأب أو الأم وده بيسبب كسور فى الدم و ضيق فى التنفس وده لازم نعرف مين حامل المرض ده لانه الوحيد اللي هنعرف منه هو حامل المرض اذاي

محمد بحزن : بس للاسف امها و ابوها ماتو من زمان 

الدكتور : يبقي لازم توصل لحد من اهل امها لان شكل المرض من جهه الام 

طلال : واحنا هنوصل ليهم اذاي

مراد : انا هعرف اوصلهم وهكلم بواحد منهم حالا


ابتعد مراد وتصل على حاتم وأخبره وطلب منه و يسرع ويحضر جده وعد و خالها الى القاهرة 


جلس الجميع فى حالة حزن على حالها ولكن كانت حالة مؤمن اغلو مختلفة 


طلال بحزن : هنعمل ايه دلوقتي

محمد بحزن و دموع : العمل عمل ربنا 

سمر بدموع : ااااه يا بنتي 

الشخص : اهدي يا طنط وعد قوية وان شاء الله هنوصل لحل بإذن الله 

بدر : انت مين

الشخص : انا جاسر الراوي صديق وعد 

مراد : اهل والدته وعد هيوصلو بكرا بلاش تقلقو 

محمد : وانت وصلت اذاي لأهل وعد

مراد : احم مش وقته

يوسف : اهدى بابا اكيد مراد مش هيتكلم ادام وعد مش عاوزة

طلال بعصبية : يعني هسيب وعد كده 

بدر : اهدى طلال وبأذن الله خير 


عاد جاسر إليهم بعد ان ابتعد عنهم شوية 


جاسر : بكرا الصبح هيوصل دكاترا وراثه هيهتمو بيها

مؤمن : بدر كلم خالك يجيب جدتك خديجة ويجي بكرا 

بدر بذهول : جدتي خديجة ديه عمرها مخرجت برا بيتها من سنين

مؤمن بغضب : نفذ وانت ساكت 

بدر : بس

بريهان : نفذ يا بدر وانت ساكت  

بدر : ماشي

مؤمن : خلاص انا هكلم خديجة بنفسي وانت كلم خالك 


اتصل بدر عليهم وأمرهم بالمجي الى مصر للاهمية 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎


مر باقي اليوم وكانت تجلس عائلة السيوفي ومعهم جاسر و بدر وغاد جده و امه 


جاء الصباح ملبد بالغيوم و الحزن ومازالت وعد تحت تأثير المخدر 


وصلت عائلة وعد من الصعيد وجاءت بريهان و والدها الى المستشفي للاطمئنان على وعد 


الدكتور : ها يا جماعة عرفتم توصلو لأهل وعد هانم

حاتم : ايوه احنا أهلها 

الدكتور : تمام انا محتاج جدتها او اي بنت من أهلها

ياسر : جدتها موجودة و انا خالها أتصرف ونبي يا دكتور بس تقوم لينا بالسلامه

الدكتور : تمام انا هبعت واحدة تحلل للحاجة بلاش تتحرك 

حاتم : ماشي يا دكتور   


غادر الدكتور و بعد شوية جاءت ممرضة و سحبت عينة دم من جده وعد 


استمر الوقت وجاء الدكتور 


طلال : ها يا دكتور ايه الأخبار

الدكتور : حضرتك قولت انك خالها صح

ياسر : ايوة

الدكتور : عوزين عينه دم منك عوزين نتاكد من حاجة 

طلال : حاجة ايه يا دكتور 

الدكتور : بصراحة احنا عملنا التحليل بس يعني 

طلال بغضب : مطنطق

الدكتور : التحاليل أثبتت ان الحاجة معندهاش اي مرض وكمان بصراحة يستحيل تكون حاملة المرض 

مؤمن اغلو : لانها مش جدتها ولا دول اهل امها


نظر الجميع بصدمة وكان على رأسهم الطير  


بدر : انت بتقول ايه جدو

مؤمن : اتصل على خالك وعرف هو فين دلوقتي 

بريهان : فاضل ربع و يوصل هنا المستشفي 

حاتم : انا مش فاهم يعني وعد بنت حرام

الجده بدموع : اخرس يا واد سلمي الله يرحمها انا اللى مربياها على أيدي وعرفه أخلاقها كويس

محمد بعصبية : انا عاوز افهم 

صوت امرأة : انا اللى هفهمك 


نظر الكل الى مكان الصوت و وجدو سيدة كبيرة فى العمر ولكن كانت ملامحها صدمة للجميع 


محمد : مين ديه 

المرأة : انا خديجة صراف اغلو جدته وعد 

طلال : انتى مجنونة هو في ايه

صوت من خلفهم : فى كل خير 

الجميع بصدمة : وعد اذاي

وعد بسخرية : ذي الناس 

طلال : انتى كويسة يا عمري 

وعد بحنان : كوسية يا عمري مراد

مراد : نعم 

وعد بجدية : عاوزة الكل يجي قصر السيوفي وامر الرجالة يجهزو العربيات 

محمد وهو يحضنها : يا حبيبتي يا بنتى اااااه يا قلبي 

وعد بحنان : اسفة مودي تعبتك

محمد بحب : انا معاكي يا قلبي


وعد بضحك يصح همس فى ودنه : بس تاخد جائزة أوسكار 

محمد : يالا يا بقرة ادامي 


توجه الجميع الى السيارات وعندما جاء بدر يرفض تم اشهار السلاح فى وجه ومشي معهم بالغظب 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎


فى قصر السيوفي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎📎📎📎📎📎


كان الجميع يجلس ولكن وعد صعدت إلى الأعلى حتى تبدل ملابسها وعادت الى الاسفل وجلست و بعد شوية دخلت نورسين و فراس 


حاتم : احنا عوزين نعرف فى ايه

طلال : الاهم من كل ده ايه اللي قاله الدكتور

وعد : انا كويسة والدكتور قال الكلام اللى انا امرته بيه 

بدر بعصبية : احنا عوزين نفهم

وعد بغضب : وعزة وجلاله الله يا بدر لو محترمت نفسك لوريك اللى عمرك مشفته 

مؤمن : اخرس بدر وانتى وعد اتكلمي 

وعد بتنهيدة : ماشي انا لما سفرت إنجلترا علشان اوصل لعيلة الراوي وفعلا وصلتلهم بس الغريب انهم اول مشفوني فرحو جدا وعتقدو انى امي سلمي والأهم من كده ان ابويا لما كان عايش برا كان عايش فى الفيلا اللى قدام قصر الراوي وفضلت باقي اليوم معاهم وأمرت الحرس بلم اي متعلق خاص باهلي وهناك الرجالة لقو صندوق وجابوه ضمن الحاجات ولما فتحت الصندوق لقيت مجوهرات و ورق وكمان لقيت مذكرات امي وعرفت من خلالها أن امي مش اخت ياسر ولا بنت الحاجه صفية لان ببساطه كده امي مش شبها ولا انا شبهم انا واخده شبه امي فى كل حاجه و واخدة عيون ابويا و طبعا ذكائه ولما وصلت مصر لقيت اهل امي طبعا لقتهم واقفين ادامي وطبعا بفضل بدر بيه اللى كان عاوز يخلص مني ولما وصلت هناك حصلت مشاكل وربنا رجع حق الذل و الضرب اللي امي شافته من عمها والراجل اللي كان عاوز يجوزها المهم عرفت اخد شعر من ياسر وعملت تحليل D N A وعرفت ان فعلا كلام امي صح بس كان لازم اعرف هي بنت مين و الغريبة ان نورسين من زماااااااان اوي مع اول مرة شفتني فيها استغربت وقالتلي انها شبه واحدة قريبة ليهم بس مخدش و ديت في الموضوع حتى عمو فراس قال نفس الكلام بس لما عرفت الحقيقة من امي بعت رجالة تركيا وخصوصا قصر صراف اغلو وعرف يوصل لمعلومة مهمة ان مؤمن اغلو عنده اخت عايشة فى ازمير وفعلا راحو هناك وعرفو يوصلو ليها وصوروها وعرفو من الناس انها عايشة هنا بقالها سنين بعد موت جوزها ورجعو و وروني الصور و كانت المفجاة انى فيا شبه منها فات كذا يوم ورجلتى قلولى ان مؤمن اغلو وصل مصر ومن هنا بدأت كل حاجة وحكيت لعمو محمد كل حاجة هعملها علشان كنت خايفة عليه ولما رحت الحفلة مع طلال عين مؤمن بيه كانت بتشوفني بستغراب وده زود شكوكي وعملت اللعبة ديه علشان اعرف اجيب خديجة هانم مصر وديه كل الحكاية 

بدر : انتى مصيبة 

خديجة بدموع : يعني انتى بنت بنتي قدر 

وعد : قبل كل حاجه انا عاوزة اعرف اذاي امي سابتكم وايه وصلها لهنا 

خديجة بدموع : انا نزلت مصر وكنت حامل في بنتي لان جوزى كان دكتور وولت بنتي هنا انا كنت عارفة انها بنت وكنا فرحنين بيها بعد مولدت بحوالى شهرين كنا مشين بالعربية بس للاسف طلع علينا ناس و وحاولو يقتلو جوزى و انا اتصبت و العربية اتقلبت ولما فوقت عرفت ان جوزى تعبان و بنتي اختفت  بس انا مكنتش مصدقة قعت ادور عليها سنين لغاية متعبت والكل اكد ليا انها ماتت فعتذلت الكل وعشت بعيد عنهم

وعد : طيب اذاي وصلت للصعيد

صفية : انا كنت تعبانه وانا حامل فجوزى جابني لمصر علشان دكتور يشوفني وقعت فترة وبعد كده ولت بس للاسف الجنين نزل ميت فتعبت وجوزي تعب على تعبي واحنا رجعين الصعيد جوزى وقف العربية وسمعنا صوت طفله ولما دورنا لقينا الطفلة فخدناها وقولنا للكل انها بنتي وعاشت معانا

وعد بغضب : وكنتى بتسمحي لصفوان و الحيوان التاني يضربها لانها مش بنتك ولا تهمك 

صفية بدموع : لا والله انا وأبو ياسر كنا بنحبها اوى بس لما مات وأخوه غصب عليا وجوزنا كان شديد و صعب وكان بيضربني انا كمان ولما امر بجوازها من صفوان انا اعترضت ضربني وكسر دراعي بس لما جيه شريف وطلب ايدها وهما قلوله انها مخطوبة فمشي بس انا خرجت وراه وعرفت منه قد ايه بيحب بنتي ولما سافر انا اللى اتصلت بيه علشان يجي ينقذ بنتي منهم وفعلا جيه وانا هربتها معاه وعرفتها الحقيقة انها مش بنتي

وعد : اللى يشفعلك عندي انك ست ضعيفة و هتميتي بامي 

خديجة بدموع : ممكن وعد احضنك يا بنتي

وعد ببرود : توتوتوتو بدري اوى خديجة هانم جو الاحضان و الحب ده 

شاب بغضب : اسمعي وعد انا مش بدر ولا اي واحد انتى شفتية فبلاش أسلوب البرود ده

وعد بارف : ومين بقي الكابتن ده 

الشاب : انا فاروق بارون ابن خالك 


الى هنا أطلقت وعد ضحكة رنانة هزت المكان بأكمله ودخلت فى هستيرية ضحك الى أن توقفت بصعوبة 


وعد بنهجان : لاااااا كده كتير عليا انا حكايتي اتقلبت فيلم هندي والحكاية وسعت اوي بما ان التركيين هنا يا شيخ ده المناسبة بتفضل أسبوع يجهزو فيها ولا الواحدة الحامل بنفضل 9 شهور معاها مش ذي المصريين قلبه و قومة 

بدر : انتى مجنونة والله 

وعد بجدية : مش جنان بدر لو انت مكاني وعشت اللى شفته كنت هتعرف انا بتكلم على ايه ودلوقتي الحكاية انتهت وانا وصلت اللى امي طلبته مني انها تعرف مين اهلها وبكده الحكاية خلصت

خديجة : يعني ايه

وعد : يعني انا وعد شريف البحيري ومحمد السيوفي عمي و طلال و يوسف اخواتي و أصحابي و حبايبي و سمر عمتو وبس الباقي كله ملهوش لزمة يعنى بمعني اصح تحصيل حاصل وانتم برا حياتى من زماااااان اوى وذي مكنت عايشة 23 سنة هفضل عايشة لغاية اخر يوم فى عمري 

فاروق : هتعيشي من غير اصل

وعد بغضب : انا عارفة اصلي وفصلي واللى هيفكر يتكلم كلمعة واحدة عن وعد البحيري و رحمه امى و ابويا لهوريهم مين هى البرنسيسة وعد البحيري وهيكون فتح على نفسه أبواب جهنم ومش هيعرف يوقفها فاهم يا كابتن 

خديجة : لون شعرك ذيي زمان لما كنت بتعصب كان بيتغير بس انتى متقدريش على عيلة اغلو و بارون

وعد بسخرية : يبقي يا خديجة هانم متعرفيش مين هيا وعد البحيري انا بتليفون صغنن امحي عيلة بارون و اغلو من الوجود وسئلى بدر انا عملت ايه 

بدر : صحيح وعد فين الفلوس

وعد : المزوره ولعت فيها أصلها كانت عربون محبه صح جاسر

جاسر بضحك : صح الصح كمان وعدي 

طلال بغضب : متقولش وعدي هى وعدي انا وبس مفهوم

جاسر بابتسامة استفزاز : محدش عارف بكرا فى ايه ولا هيحصل ايه والقلب مش ملك حد يااااااا طلال

طلال بغضب كالجحيم : يوم مالقلب يفكر يخرج عن طوعي ادفنه صاحي 

وعد بحنان : اهدي طلالي انت عارف ان الجسد قبل القلب ملك 


ضمها طلال لحضنه تحت أنظار الجميع ولكن كان لحاتم و بدر و فاروق و جاسم رأي آخر فغادر جاسر بغضب 


ياسر : ياريت تسمحينا وعد 

وعد وهى بين احضان طلال : صاحبة الشئن مسامحة انا مليش لزمة وانت حاتم لو عاوز الصداقة تستمر مفيش مشكله

حاتم بابتسامه وغل : ربنا يديم الصداقة و الحب بينا

طلال ببرود : عمر الصداقة مهتتحول لحب كلام الأفلام ده مش بيمشي معانا 


غادر حاتم وهو يغلي لقرب طلال من وعد وذهب خلفة الباقي 


فاروق : انا ابن الخال لاكن انت مين 

طلال بثقة : انا الجسد و القلب و العقل انا اللى ربيت و كبرت و اكلت و شربت و علمت وسهرت الليالي على راحتها انا الروح و هى الجسد انا الأمان و الحنان و الحب و العشق انا مالك كل شي 

فاروق : متعرفش بكرا مخبي ايه 

وعد وهى تقبل طلال : ربنا يخليك ليا يا قلبي

نورسين بغيظ : مش هنخلص من جو العشق الممنوع ده ولا ايه

وعد : وانتى زعلانه ليه روحي حبي فى بدر

نورسين : كده ماشي خلي طلال ينفعك

طلال بغمزة : وهنفعك انتى كمان 

بدر بعصبية : مالك يا عم انت هتلم البنات كلها ولا ايه

يوسف بضحك : نمس طول عمرك يا طيلو 

طلال : بس يا حيوان 

محمد بصوت عالى : اخرس منك ليه مش هنبتدي وانتى سمر خليهم يجهزو الغدا 

فاروق : لا معلش احنا هنمشي

محمد بعصبية : اقعد يالا هو انا مش هعرف امشي كلامي عليكو ولا ايه


جلس الجميع يضحك على منظرهم فقامت وعد و ذهبت إلى الجنينة و شاور محمد لخديجة بالذهاب خلفها 


ووقفو يشاهدون ماذا سيحدث 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗📎📎📎📎

،📎📎الحلقة السابعة عشر و الثامنه عشر 📎📎📎


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في قصر السيوفي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


توقفنا عندما ترك وعد الجميع و ذهبت الى الجنينة وجلست وبعد شوية جلست خديجة بجوارها 


خديجة : انا عارفة انك اتظلمتي وتحرمتى من امك و ابوكى بس انا بردو اتحرمت من بنتي خلينا نعوض انا وانتى اللى فاضل من عمري معاكي وصدقيني مش هتندمي انا لغاية دلوقتي بشتري لبس لامك عارفة لما تمت 25 سنة اشتريت فستان فرح حتى فستان الحنه ولبس النوم ممكن تقولي عني مجنونة بس انا ام وكان نفسي أفرح بيها اتخيلتها كتييييييير اوى وهيا رايحة المدرسة و الكلية وتخيل انها بتتخانق معايا علشان شاب حبته و تخيلتها وهى جاية تعيط وتترمي فى حضني ان الشاب سابها ياااااااااا كان نفسي اعيش معاها كل ده عارفة انا عشت كل ده مع ولاد أخواتي بس مكنش هيبقي نفس احساسي مع بنتي بس كنت بابتسم علشان محزنش العيلة بس انا فرحانه انها حبت و تجوزت الراجل الصح الراجل اللى حافظ عليها انا مش هقدر اقول حاجة عنه لانى معرفهوش بس نفسي اعمل اللي اتحرمت منه مع بنتي انا مش هتغط عليكي ولا هقولك سامحيني لا انا هسيبك براحتك لغاية متيجي ويوميها هتلاقي حضني مفتوح ليكي لاخر يوم فى عمري خدي وقتك بس ارجوكي بلاش تطولي لان العمر مش فاضل فيه كتير

وعد بلهفة : بعد الشر عليكي 

خديجة بابتسامة : متخفيش قاعدة على قلبك لغاية مجوزك و شيل احفادك 

وعد : عندك البارد اللى جوه هفرحي بيه 

خديجة بتامل : يا ريت انتى و هو فى يوم واحد 

وعد بارف : يع انا و الطور ده فى يوم واحد حرام عليكي كمان مين يفكر يتجوز الطور ده 

خديجة بضحك : يالهوى لو سمعك مش بعيد نرجع بيكي المستشفي تاني

وعد بثقة : يبقي انتى متعرفيش حفيدتك الظاهر انى هربي الطور ده 

خديجة بابتسامة جميلة : ايوة انتى حفيدتي الغالية اللى هيفكر يقرب منها هكله بسناني و هدفنه حي لسه متخلقش اللى يقف ادام عيلة اغلو و بارون انتى حفيدتي انتى السلطانه 

وعد : تو تو تو انا البرنسيسة و


قطع كلامهم صوت خناق من الداخل فاسرعت وعد للداخل وجدت فاروق و بدر يضربون طلال و يوسف فاسرعت لهم وقامت بضرب فاروق وقام يوسف بضرب بدر فبعد الشباب عن بعضهم 


وعد بغضب : انتم اتجننتم اذاي تضربو بعض

فاروق بغضب : الحيوان ده كان بيحضن نورسين

وعد بغضب : يا حلتها وفيها ايه مانتم يا تركوه طول النهار و الليل اي ست تشفوها تحضنو و تبوسو 

بدر بغضب : انتى مجنونة 

وعد بسخرية : اول مرة تعرف انا اصلا معاية شهادة معاملة اطفال فعقل كده علشان انتم فى ارضي وفى ملعبي 

طلال بغضب : و انت مالك هحضنها ولا ابوسها حتي ها كمان الحق عليا البنت كانت هتقع وانا لحقتها يعني اسبها تقع تتكسر وكمان هى اصلا فاضية ملقتش لحم فى جسمها ودل شوية عظم و جلد 

وعد : الله يحرقك انت بتقول ايه لحم ايه و جلد ايه هنتنفخ يا بن الجذمة 

محمد ببرود : شكرا يا مؤدبة اصلي معرفتش اربي

فاروق : بتلحقها دانتا كان ناقص تاكل شفايفها 

طلال : خلاص انا بتقدم رسمي ليها و نصلح غلطتي

بدر بجنان : انت مجنون يعني هتسيب وعد اللى كل الناس عارفة انها مخطوبة ليك وتتجوز اختي

فاروق بغضب : اصلا احنا ماعندناش بنات للجواز والهانم اللى سارحة معاها ترجع تركيا 

وعد برتح : نعم نعم يا روح امك سارحه ليه هو انا سجارة سارحة  مع واحد شوية متنقي الفاظك يا كابتن انت 

طلال : خلاص انا مستعد اصلح غلطتي جوزوهالي وامركم لله

بدر بعصبية : غلطة ايه يا حيوان 

فاروق بغضب : وهتتجوز انى واحدة فيهم 

طلال بعدم فهم : مفيش غير نورسين هي اللى هجوزها

مؤمن اغلو بغضب : وحفيدتى التانية اللى كنت ماشي معاها ومعرف الناس انها خطبتك انت ايه 

فراس بهدوء : اهدو يا جماعة وانا كمان عاوز أتجوز من  سمر هانم

سمر : نعم اللى هو اذاي معلش

يوسف بغضب : نعم تجوز مين لا طبعا سمر لا

طلال بغضب : هو انت اذاي تطلب طلب ذي ده 

فاروق بسخرية : وليه لا هى هتلاقي واحد ذي فراس ده ملك تركيا

بدر : وانتم اصلا تطولو 

وعد بغضب : فعلا منطولش اذاي اصلا اللى اسمه فراس ده يطلب يتجوز سمر السيوفي ده مجنون رسمي وانا اللى هعالجة 


اصبح 5 شباب يتبادلون الكلام العنيف و الصعب وبينما الكبار توجو الى السفرة حتى يتناولون الطعام 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


علي السفرة 

🔗🔗🔗🔗🔗


محمد : انا اسف والله معرفتش اربي الحيوانات دول لونهم كانو متربيين بس معرفش ايه اللى عمل كده فيهم 

مؤمن : ولا يهمك عادى انا بردو كنت مربي العيال دول بس باظو 

محمد : احم احم انا اولا بعتذر على كلام البقر دول ثانيا انا كنت عارف ان طلال بيحب نورسين وكنا هنحدد يوم ونيجي نطلبها منكم بس اللى حصل بقي 

مؤمن اغلو : اذاي بس وكل الناس عارفة ان طلال و وعد بيحبو بعض فذاي دلوقتي هيجوز نورسين يعني هما خلاص هيسيبو بعض

محمد : ويسيبو بعض ليه طلال و وعد عمرهم مهيتفرقو لغاية ميموتو بس هو هيتجوز نورسين

بريهان : يعني دلوقتي انت عاوز طلال يتجوز الاتنين

محمد : اتنين ليه هو اه يقدر يفتح بدل البيت 4 بس هو بيحب واحدة بس مين التانية معلش

مؤمن : وعد

محمد : مالها وعد

بريهان بنرفزة : لا كده خلاص هو سؤال واحد طلال هيتجوز مين بالظبط نورسين و لا وعد

محمد بستغراب : و وعد مالها بجواز طلال و نورسين 

خديجة : بس محمد بيه هى وعد بيتحب طلال

محمد : ايوة طبعا بتحبه

خديجة : ونوين يتجوزو 

محمد : لا طبعا هما هيعيشو مع بعض تاني

خديجة : لا كده انا هموت احسن

محمد بضحك : بببببببببببس طلال و وعد أخوات وليس أكثر 

بدر بصدمة : اذاي

محمد بضحك : تعالو أخيرا خلصتو خناق تعالو اترزعو

بدر : ايوه بردو حد يفهمني اذاي

محمد : اتكلمي يا جلابه المصايب أى مصيبة تحصل يبقي العقربة ديه

وعد : احم احم هو يعني يعني 

فاروق : ااااه هو القطة كلت لسانك ياختي متتكلمي

وعد بثقة : لما كان عندي 19 سنة الشركة اتعرضت لمشاكل فنزلنا كلنا للشركة وانا نشرت اشاعة انى انا و طلال مخطوبين و بنحب بعض بس

بدر : يخربيت دماغك 

طلال بابتسامة : تربيتي يا بت

محمد : تربية زبالة 

خديجة : بردو انا مش فاهمة اذاي طلال و وعد أخوات 

محمد : ايوة اخوات وكمان يوسف اخوها وعد لما اتولدت كان امها الله يرحمها وانا مراتي كانت لسه مخلفة يوسف بقالها أسبوع فبالتالي رضعتها معاه وبعد كده اتربت وعد وسط ولادي وعلى فكره طلال هو اللى رباها وعد مسبتش حضن طلال اللى من فترة قريبة ولغاية دلوقتي ساعات كتيرة بتلقيها نايمة فى حضنه او حضن يوسف 

بدر بابتسامة : يعني البت ديه مش مرتبطة

وعد : بت فى عينك ياض 

محمد : ونبي ارحموني انا تعبان وصاحب مرض شوية احترام بقي يا حيوان منك ليه 

مؤمن : الحمد لله 

طلال : طيب ايه كده نورسين هتبقي مراتي 

مؤمن : ادام هتاخد بنتنا احنا كمان هناخد بنتكم

وعد بسرعة : لاااااااا هى مش صفقة انا مش موافقة

فاروق : اخرسي يا بايرن 

مؤمن : انا بطلب ايد سمر لابني فراس

محمد : والله الرأي رأي سمر 

وعد : الأول بس نقول مبروك لطلال و نورسين اشطا

مؤمن : اكيد مبروك يا ولاد 

طلال بفرحة : ونبي انت عسل مؤمن مبروك يا موزة

فاروق بارف : موزة انا من رأي نرجع فى كلامنا

وعد : عارف ياض انا من رأي ترجع تركيا افيد 

فراس بحدة : باااااااااااااااااس طلال هتيجوز نورسين و انا هتجوز سمر انتهى الكلام

وعد : سمورة القمورة نقول مبروك

سمر بكسوف : بس يعني

طلال بحب : مبروك يا سمارة

يوسف بزعل : مبروك يا عمتو 

سمر بحنان : يوسف يا عمري انا سمورة حبيبتك انت زعلان مني

يوسف بحزن : لا مش زعلان عمتو 

وعد بحب و حنان : سمر ملكنا يوسف هيا امنا و أختنا و صحبتنا و حبيبتنا بس لازم هى كمان تفرح وتسعد و تعيش أيامها احنا كمان خلاص كبرنا و ادادي طلال هيتجوز و بكرا ربنا يكرمك وتتجوز و انا كمان اكيد هيجي يوم وهتجوز يبقي ليه نحرمها من سعادتها وفرحتها احنا خدنا أيام شبابها و صباها بلاش نحرمها من اللى فاضل ليها 

يوسف بابتسامة : عندك حق مبروك يا سمورة 


حضنها يوسف بشده و توجه طلال لها و حضنها وسحب وعد لحضنهم 


كان الجميع ينظر لهم بسعادة وبعد شوية بعدو عن بعض وهنا أطلقت وعد زغروطة مصرية أصيلة وسط دهشة الجميع


وعد بفرحة : يوم الخميس اللى جاي خطوبة طلال على نورسين و فراس على سمر 

طلال بضحك : طيب متخليها جواز على طول  

فراس بضحك : والله الواد ده بيفهم 

خديجة : يبقي الخطوبة هنا و الجواز فى تركيا علشان باقي العيلة 

طلال : بعد شهر واحد ويحصل الجواز 

بريهان : الفرح بعد انتهاء القرية السياحية 

طلال : كده ظلم لسه اصلا موفقناش وطول ما بدر و وعد فى الموضوع مش هنتجوز عمرنا

وعد : اخرس طلال لا طبعا مينفعش الجواز فى تركيا والناس هنا 

بدر : هنبعت دعاوي للكل لحضور الفرح هناك

محمد : خلاص يبقي يكتبو الكتاب هنا وبعد كده يسافرو

خديجة : موافقين 

بدر بتكبر : مش المفروض الأستاذ طلال يطلب نورسين مني

طلال بغيظ : انا طلبتها من جدو مؤمن و بيري العسل ديه وهما وافقه

وعد بفرحة : من بكرا هامر بتجهيز كروت الدعوة و الفساتين 

فاروق : طيب والقاعة 

وعد بابتسامة : قاعة انت قديم اوى قصر البحيري هيتفتح ليهم وهيجهز 

طلال بدهشة : انتى تقصدي قصر الراوي


اكتفت وعد بهز دماغها مع ابتسامة على شفايفها 


طلال بفرحة : ربنا يخليكي ليا يا قلبي 

وعد بسعادة : ويخليك ليا يا طيلو يا عسلي 

بدر : تمام اوي انا موجود معاكي من بكرا فى كل الترتيب 

وعد بسخرية : ليه هتشلي الشنطة 

بدر بغيظ : باردة

وعد بجديه : ودلوقتي بعد اذن جدو مؤمن و انطي بيري تسمحو لطلال ياخد نورسين و يروحو يشترو الشبكة 

مؤمن : مفيش مشكلة طلال راجل وانا واثق فيه

بدر : وانا هروح معاهم

وعد بنظرة مميته : اخرس

بدر : حاضر 

وعد : وطبعا بعد اذن مودي فراس هياخد سمر و يروحو يشترو الشبكة 

محمد : طبعا موافق 

وعد : تمام يالا كل واحد ياخد خطبته و يخلع 


غادر الأربعة الأربعة فضل الباقي


مؤمن : احنا كمان نستاذن والايام جاية كتير

محمد : لسه بدري خليكم شوية 

بريهان : معلش اليومين اللى فاتو كانو طوال على الكل

محمد : ذي منتم عاوزين نورتونا 

خديجة بأمل : وعد ينفع تيجي معانا وتفضلي اليومين دول معانا

مؤمن : ياريت يا بنتى لو يعني توافقي

وعد : انا اسفة انتم لسه قايلين ان اليوم كان طويل عليكم امال انا بقي اللى بقالي شهرين عارفة الحقيقة يبقي ايه

فاروق بحنان : تعالى وصدقيني مش هتندمي 

بدر بفرحة : ايوة وعد تعالي متخفيش 

محمد بحنان : روحى معاهم يا وعدي هما بردو ملهمش ذنب ونفسهم يفضلو معاكي

وعد : بس يعني

خديجة بسرعة : محدش هيقدر يزعلك ولا يتكلم معاكي علشان خاطري وافقي

وعد : تمام هاجي هطلع اجهز هدوم و هنزل 


صعدت وعد إلى الأعلى وجهزت شنطة ملابس ونزلت وأمرت من إحدى الخدم الصعود لإحضار الشنطة وغادرو 


مراد : وعد راحة فين

وعد : جهز الرجالة هروح بيت الجارحي يومين 

فاروق : مش لازم حرس

وعد بارف : اسكت ياض انت مش ناقصة الحكاية 

مراد بضحكة مكتومة : تمام برنسيسة هجهز كل حاجة 


بعد شوية كانت وعد تركب و بجوارها فاروق و انطلقو الى قصر الجارحي و خلفهم باقي الحرس و العائلة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


- اشتري طلال شبكة فخمة و جميلة لنورسين و بعد ذلك ذهبو لتناول العشاء 


- كما قام فراس بشراء شبكة فخمة لسمر و توجهت إلى إحدى المطاعم للعشاء 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


فى قصر الجارحي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


وصل أسطول السيارات الى قصر الجارحي وقام مراد بتوزيع الحرس الخاص بوعد باماكنهم ونزلت وعد والباقي و دخلو


بيريهان بسعادة : نورتينا وعد والله البيت نور 

وعد بابتسامة : شكرا انطي بيري 

خديجة : حد يطلع شنطة وعد عندي الجناح 

وعد بسرعة : لاااا انا هقعد مع نورسين معلش 

خديجة بذعل : ليه يا بنتي بس

وعد بجدية : حضرتك انا وافقت اجي هنا علشان متزعليش بس من الصعب اقبلكم في حياتي عادى وتعامل معاكم بسهولة سيبي الأيام تداوي الجروح و الألم 

فاروق : وعد بتتكلم صح جدتو 

مؤمن : خلاص خديجة ادام معانا فى بيت واحد يبقى تمام 

خديجة : خلاص يا عمري ذي متحبي  

وعد : معلش فين أوضة نور اصلي بصراحة فاصلة وعاوز اشحن

فاروق : هاتي وانا اشحلك

وعد بضحكة : لا انا عاوزة اشحن مخي يعني عوزة انام 

بدر بحنان : لا اطلعي خدي دش ونزلي علشان نتعشي انتى مكلتيش حاجة من الصبح

وعد بستغراب : بدر انتى تعبان ولا ايه بلاش جو الحنية ده ونبي

بدر : تصدقي انتى صح اطلعي يا بت فوق 


صعدت وعد وهى تضحك على تعابير بدر و ذهبت خلف الخادمة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


مر الوقت وعادت نورسين و علمت بوجود وعد فصعدت بسرعة لها و فضلو يتكلمو و يهزرو و أخيرا سقط الجميع فى النوم ماعدا وعد التى لم تستطيع النوم بسبب تغير المكان فحملت جاكت الترنج ونزلت الى الجنينة و جلست على الارض ونظرت الى السماء و تنهدت 


شعرت وعد باحد يجلس بجوارها وكان فاروق 


فاروق : ايه منمتيش ليه

وعد : مش عارفة انام 

فاروق بحنان : على فكرة حضن جدتك حلو وحنين وانتى عاوزة تروحي بس مستكبره 

وعد : مش تكبر كل الحكاية ان انا طول عمري عائشة مع عيلة ابويا و دلوقتي ظهرت عيلة امي فصعب انى أتقبل الفكرة اصلا انا حاسه بخنقة شديدة من الفكرة ما بالك بقي احضنها و نام جمبها 

بدر وهو يجلس : مع الوقت هتتقبلي الفكرة عارفة لو سافرتي تركيا وسط العيلة هناك هتبقي متعه فظيعة 

وعد : عارف بدر انت غريب اوى بس متخلف 

بدر بضحك : الله يكرم اصلك وبلاش تغلطي علشان انا اكبر منك

وعد : وده سبب اكبر انك متخلف 

فاروق بضحكة : طول عمره والله متخلف 

وعد : انت بتعرف تتكلم عربي اذاي

فاروق : بسبب طبيعة شغلنا 

فراس بضحك : ااااه يا كلاب وخدين الموزة لوحدكم 

وعد بابتسامة : فروستي تعالى اقعد 

نورسين : وسع للتسالي الجامدة

وعد بغمزة : فينك يا طيلو تيجي تشوف الموزة

نورسين بكسوف : اخرسي يا وعد

وعد : اتبسطي وشتريتي الشبكة اللى عوزاها ولا الحيوان اسخسر فيكي

نورسين : لا طبعا طلالي اشتري ليا الشبكة اللى عوزاها واكتر كمان

وعد بحب : ربنا يسعدكم يا رب 

الجميع : امين

بدر بضحك : مين كان يصدق وعد البحيري قاعدة معايا و بنضحك كمان لا كده كتير

وعد بتكبر : علشان تعرف انى متواضعة يقعد مع المتخلفين اللى ذيك 

بدر بصدمة : متخلفين طيب والله مانا سايبك 


جريت وعد وهو خلفها الى أن امسكها وفضل يهزر معاها بعد فترة من الهزار و الضحك نامت وعد على كتف بدر فقام بحملها وصعد الى غرفة نورسين ووضعها على السرير وفضل ينظر لها بحب و حنان ونقل نظرة الى شفايفها وقام بوضع قبلة عليهم لكل هدوء وبعد ذلك بعد عنها ونصدم بوجود فاروق أمامه على الباب فخرج وذهب الى غرفته و حلقة فاروق 


فاروق : ايه اللى انت عملته ده

بدر : مش عارف مش عارف

فاروق : اوعي تنسي مين هى وعد البحيري مش علشان بقت قربتنا يبقي خلاص ممكن تسامح

بدر : بس انا معجب بيها

فاروق : غلط انت معجب بياسمينة اللى نقذتك فى لبنان لكن وعد عدوتك 

بدر بياس : يعني ايه

فاروق بابتسامة : يعني سيب الأيام تحدد مشاعركم 

بدر : انت مش شايف هى قد ايه حلوة و جميلة والرجالة حوليها فى كل مكان واللى اسمة حاتم و جاسر دول شكلهم مش سهل

فاروق بياس : فعلا متخلف يا زفت ديه البرنسيسة وعد البحيري تفتكر مش هتعرف تحافظ على نفسها ديه علشان تجي هنا جابت معاها رجالة اكتر من رجالتنا كمان طلال و يوسف و انت جمبها يعني هتحميها صحيح عملت ايه فى المشروع 

بدر بضحكة : حرقت دمها و عصبتها وخليت عمى محمد خرجها برا الإجتماع 

فاروق : الله يحرقك يا شيخ

بدر : متخفش اوى كده انا هنفذ شروطها اصلا

فاروق بضحك : ابشرك بأيام سوده اتخمد ياض 

بدر : على فكرة انا اكبر  منك

فاروق بنصف عين : اتخدم يا بدر احسلك 


وأخيرا نام الجميع 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


فى الصباح

🔗🔗🔗🔗🔗


استيقظ طلال ولبس ونزل المطبخ واخذ المج و القهوة الخاصين بوعد وتوجه الى قصر الجارحي 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في قصر الجارحي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


صحي الجميع ونزلو الى الاسفل حتى يتناولون الافطار ولكن سمعت صوت خبط على الباب وفتحت إحدى الخدم و دخل طلال بطلته الجذابة 


طلال : صباح الخير 

الكل بستغراب : صباح النور 

طلال : وعدى صحيت

نورسين : سيباها بتلبس

طلال : فين المطبخ 


شاور له بدر عليه فقام بخلع الجاكت وتوجة الى المطبخ و الكل خلفة وشاهدوه يقف يجهز القهوة ذو الرائحة الجذابة و الممتعة و جهزها فى المج الذي احضره وخرج 


نزلت وعد وهى ترتدي فستان باللون الابيض وبيه بعض الالنقاط الحمراء قصير لمنتصف الفخد و حذاء باللون الاحمر وتحمل شنطة باللون الابيض وجاكت باللون الابيض 


جلست وعد على السفرة بعد ان القت تحيه الصباح ولكن شمت رائحة القهوة 


وعد بهمس : طلالي

طلال بهمس : قلب طلالك صباح العسل حبيبي وباس خدها

وعد بفرحة : صباح الجمال يا قلبي 

طلال : قهوتك انا عارف لو مشربتيش القهوة دلوقتي هتفضلي مصدعة طول اليوم 

وعد : حبيبي انت جيت علشان تعملي القهوة

طلال : وانا عندى كام وعد و نورسين هى واحدة من كل نوع 

وعد : شكرا حبيبي شباب بعد الفطار هنخرج كلنا علشان نشوف تجهيز القصر ذي محنا عوزين

بدر : ماشي 


انتهي الفطار وتوجهو الى القصر وكان فى انتظارهم يوسف الذي أسرع الى سيارة وعد ونزلها بسرعة و حضنها و فضل يقبلها كأنها بعيدة لفترة وليس مرور الليل علم الشباب بان وعد محمية باسود مميته لا يستطيع احد الوصول إليها 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


-القت وعد التعليمات الصارمة على شركة الحفلات و امرتهم بسرعة التنفيذ 


- أخذت وعد نورسين و سمر و بريهان و ذهبت إلى إحدى بيوت الأزياء حتى يشترو ملابس لهم 


- امر طلال مكتب الدعاية بتجهيز افخم كروت الدعوة و توزيعها على الجنيع لحضور الخطوبة 


- وافق بدر على شروط وعد وتم مضى العقد و الاتفاقية 


- جهزت البنات غرف فى القصر حتى يستطيعو اللبس بها 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


يوم الخميس 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


توافد جميع رجال الأعمال الى قصر البحيري والجميع يهني طلال و بدر وباقي الرجال للخطوبة وبعد فترة صعد بدر و نزل مع نورسين التى تألقت 


بفستان اوف شولدر وبه فتحة من عند الصدر على شكل حرف V وهو ضيق من الأعلى ومنسدل على واسع ومنفوش وكما أنه مصنوع من القماش الدانتيل الناعم من الأعلى ومنسدل على واسع بطبقات الشيفون ومزين أيضا بنقشات من الورود البارزة باللون الكشمير فى البينك الفاتح و الأبيض 


اما محمد فصعد الى الاعلي ونزل بسمر التي تألقت 


بفستان كب أنيق وهو فستان طويل وواسع ومنفوش وكما أنه مصنوع من القماش الشيفون الناعم وعليه نقشات من الورود باللون البنفسجى الفاتح فى الموف الهادئ والفستان باللون البيج فى اللبنى الفاتح 


اما وعدنا فصعد فاروق الى الاعلي وتالقت


بفستان اوف شولدر غاية فى الجمال وهو فستان مصنوع من القماش الشيفون الناعم باللون البيج وعليه نقشات من الدانتيل بارزة باللون البيج الفاتح أيضا وهو منفوش من الأسفل 

انبهر الجميع بجمال النساء ولم يسلمو من نظرات الرجالة 


مر الوقت وتم تلبيس خواتم الخطوبة 


البس فراس سمر خاتم يحمل العديد من فصوص الالماظ و بيه لؤلؤة من الأعلى وكان فى غاية من الجمال انبهر بيه الجميع 


اما طلال فلبس لنورسين خاتم على شكل فينكه بيه

العديد من فصوص الالماظ 


بعد انتهاء العروسين من تلبيس الشبكة امسك طلال يد وعد وقبلها 


طلال برومانسية : من صغرك وانا بجيب ليكي لعب و هدايا و مينفعش يوم ذي ده مجبش لحبيبتي هدية 


اخرج طلال من جيبه علبة تحتوي على خاتم بيه فصوص ماس وفى المنتصف حجر ياقوت باللون الاحمر ولبسهلها ورفع اديها وباسها


وضمها لحضنه وقبلها 


توجه شخص الى سمر التى كانت تحتضن ذراع فراس و تضحك 


الشخص : مبروك يا سمر 

سمر وهى تبتسم : الله وسكتت 

فراس : مين ده حبيبتي

الشخص بضحكة رنانة جذبت انتباه الجميع : حبيبتي معقوله يا سمر بعد العمر ده كله هتتجوزى طيب اذاي

وعد بسخرية : ذي السكر فى الشاي والله ملكش وحشه حازم

حازم بنظرة شهوة : وعد الطفلة كبرت وبقت جميلة 

وعد بسخرية : شفت محدش بيفضل علي حالة

فراس : مين الكائن ده

حازم : انا جوز سمر

سمر بقوة : تقصد طليقي من 14 سنة 

فراس : خير 

حازم : ابدا كنت جي ابارك و اهني سمر وعرفك انك واخد واحدة أرض بور ملهاش فى الرجالة و لا الخلفة 


والى هنا لم تستحمل وعد الكلام و نزلت على وجهه بالقلم ومن شدته سقط على الارض 


وعد بغضب : عرفت مين فيكم البور و عرفت مكانة كل واحد فيكم ده مكانك الطبيعي تحت رجليها وهى ستك و تاج راسك على الأقل فراس راجل مش ذيك ابن امك او دلدول لحرمه بتمشية انا لو سبتك زمان فكان علشان سمر لكن و رحمه امي و ابويا لو شفتك قريب من اي مكان سمر او حد من العيلة موجودين فيه لخليهم يترحمو عليك مراااااااد 

مراد : اوامرك

وعد بغضب : خرج الزبالة ديه من المكان وحسابك انت و الرجالة بعدين

مراد وهو يشاور للحرس : اوامرك برنسيسة 

حازم بشر : مش هرحمك وعد وبكرا افكرك


حمل الحرس حازم وخرجوه برا الحفلة وتوجهت وعد الى سمر وحضنتها بحنان فبتسمت سمر لها 


فاروق : قلم رمته على الارض ما شاء الله قوية 

بدر : قوي امال لما كانت بتضرب بالسلاح تبقي جبارة 

فاروق بضحك : مبروك بدر جت اللى هتربيك 

بدر : اخرس يا حيوان 

فاروق بغمزة : هروح اخد الموزة الحلوة ديه وهرقص

بدر  بغيرة : اياك فاروق 


اسرع فاروق وأمسك ايد وعد و لكن بدر مسك اديها التانية وكل واحد يسحبها لنفسه


وعد : سيب ايدى يا حيوان منك ليه 

فاروق : تعالى ارقصي معايا

يوسف بارف : يالا يا بابا انت و هو من هنا انا موجود


سحبها يوسف وضمها لحضنه وفضلو يرقص وبعد ذلك رقصت مع محمد و بعديه طلال و اخيرا رقصت مع فاروق و بدر حتى لا تحزنهم 


استمر الحفل لوقت متأخر وبعد ذلك عادو الى منازلهم 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


مرت الأيام و سافر فاروق و جدته خديجة على وعد من الجميع زيارتهم فى تركيا 


تم تجهيز مكتب لبدر فى مجموعة السيوفي و تم تجهيز مكتب لوعد والشباب فى مجموعة الجارحي بعد ان اصبحو نسايب أصبحت العلاقات بينهم شديدة


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


فى شركة السيوفي

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


وعد بغضب : هو بدر بيستعبط اذاي يعمل كده

طلال : براحة وعد اكيد عمل كده للمصلحة 

يوسف : طيب اهدي بس

وعد بعصبية : محدش يقولى اهدي فين بدر 

بدر : انا هنا ممكن تهدي وتسمعي كلامي

وعد : انت اذاي تامر المهندسين بوقف الشغل 

بدر : طلال يوسف اطلعو برا

طلال : بس

بدر بغضب : قولت برا 


خرج يوسف و طلال بسرعة لانهم يعلمون غضب وعد و بدر 


بدر بهدوء : ممكن تهدي وتسمعي

وعد بعصبية : لا مش ههدي 

بدر بابتسامة : يبقي اهديكي انا 


اقترب بدر منها وقام بامساك وشها واخذ شفايفها فى قبلة مليئة بالحنان و الحب و الرومانسة 


بعدته وعد عنها وقامت بصفعة على وجهه ولكن لم يهتم بدر وقام بامساك اديها بشدة وأكمل تقبيلها ولكن بعنف و شدة 


حاولت وعد تحرير نفسها ولكن لم تقدر فنزلت دموعها لاول مرة فعندما تزوق بدر المياة المالحة بعد عنها بسرعة واصبح كالاسد المجروح 


بدر : وعد انا اسف 

وعد بغضب اعمي ودموع : برااااااااا وعزة وجلالة الله لوريك بدر براااااا


خرج بدر وهو يسب و يلعن فى غبائه ولكن عندما تذكر طعم شفايفها أبتسم واقسم على ترويضها و الزواج منها ولكن ماذا ستفعل تلك البرنسيسة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗

الحلقة التاسعة عشر والحلقه العشرون والحلقه الواحد والعشرون

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


توقفنا عندما قام بدر بتقبيل وعد مرتين و تركها و غادر وفضل يضحك فى العربية 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


عند وعد

🔗🔗🔗🔗


قامت وعد بتكسير المكتب كله وسمع جميع الموظفين أصوات التكسير ودخل يوسف و طلال بسرعة مكتب وعد وجدوه المكتب ليس بيه حاجة سليمه وهي تقف تنهج و اديها تتساقط الدماء منها بغزارة فأسرع لها طلال


طلال برعب : وعدي مالك يا عمري 

وعد بهدوء مرعب : مفيش اطلع برا

يوسف : مالك يا حبيتي

وعد بغضب و صوت عالي : قولت برااااا انتم مش بتفهم ليه 

طلال بذهول : وعد

وعد بغضب : مرااااااااااااااااد 


اسرع مراد بالدخول ووقف أمامها 


مراد : تحت امرك

وعد بغضب : مشروع القرية السياحية يقف واى حاجة اتبنت تتهد مفهوم

مراد : هاااا

طلال بغضب : انتى اتجننتي 

يوسف : براحة طلال حصل ايه وعد مع بدر 

وعد : محصلش حاجة ومحدش يجبلي اسم الوقت ده تاني قدامي

طلال بغضب : لا قولي لنفسك احنا لو عملنا كده هنخسر ملايين 

وعد بغضب : ملعون ابو الفلوس 

محمد بصوت عالى : مسمعش صوت حد فيكم ايه معرفتش اربي 

طلال : هى اللى شكلها اتجننت 

وعد بغضب : عندك حق انا اتجننت و هولع فى اي حد يقف ادامي 

محمد بعصبية وهو يصفعها : انتى هتبعدي عن المشروع ده وعد وملكيش دعوة حيات ولادي 


لم تستحمل وعد الكلام فقامت و بكل غضب بضرب اديها فى لوح زجاج الذي انكسر وأصدر صوت شديد 


طلال بخوف : وعد ايدك

وعد بغضب مخيف : ابعد عني متلمسنيش


اخذت وعد الشنطة و غادرت المجموعة ولم تهتم لجرح اديها الذي ينزف بشدة وأخذت إحدى السيارات وغادرت بسرعة عالية ولم يستطيع مراد أو أي حد من الحرس اللحاق بها 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في الاعلي 

🔗🔗🔗🔗


سمر بدموع : انت اتجننت محمد بتضرب وعد وبتبعدها عننا

محمد بتوهان : انا مكنتش أقصد انا عاوز وعد 

يوسف : هو حصل ايه لكل ده

طلال : مش عارف

محمد : اخر واحد كان معاها مين

طلال : بدر 

محمد بخوف : اتصل بيه بسرعة 

مراد باسف : محدش من الرجالة لحقها 

سمر برعب : ربنا يستر انا اول مرة اشوفها كده

فراس : فى ايه يا جماعة الشركة كلها مرعوبة ومين كسر مكتب وعد كده

سمر بدموع : وعد اللى كسرته ومحدش عارف ليه و كمان كانت عوزة تلغي المشروع وخرجت وهى غضبانة و اديها بتنزف 

فراس : ليه ايه اللى حصل 

طلال : بدر فى الطريق 

فراس : بدر وهو ماله و مال وعد

طلال : هو اللى كان هنا وبعد مخرج حصل اللى انت شايفة

يوسف بغضب : لو بدر عملها حاجة و رحمه امي مهرحمه

محمد بعصبية : انت تخرس وملكش دعوة الموضوع ده

يوسف بعصبية : يعني ايه ديه اختي

سمر بدموع : ابوس ايدك يوسف أسكت ابوك مش ناقص 

يوسف : حاضر حاااااااضر 


مر وقت واخيرا جاء بدر ودخل الشركة وشاهد حركة غريبة بها و توجة الى مكتب وعد وشاهد الكرثة الموجودة فأسرع لمكتب محمد ودخل 


بدر : هو فى ايه ومين عمل كده فى مكتب وعد

محمد بهدوء : ايه اللى حصل بينكم فى المكتب 

بدر : مش فاهم

فراس : بعد خروجك من مكتب وعد حصل كده 

بدر بذهول : يعني هي كسرت المكتب بعد مخرجت من عندها

سمر بدموع : وكمان ضربت اديها فى الازاز واديها بتنزف جامد 

محمد : ايه اللى حصل بدر

بدر بتوهان : هاااا

فراس بشك : بدر ايه اللى حصل 

بدر بانتباة : مفيش عنت ادامها ومشيت 

طلال : انا كلمت حاتم وهو هيدور عليها

يوسف : انا وزعت الحرس كله 

محمد بتعب : ربنا يستر انا خايف عليها

سمر بدموع : ونبي اهدي محمد علشان متتعبش 

بدر : انا هخلي رجالتي يدورو عليها وانا كمان


غادر بدر و هو يلعن نفسه كيف فعل ذلك بها وعندما وصل الى السيارة وجد شخص يمسكه فلف وجده خاله 


فراس : عملت ايه فيها وصلها لكده 

بدر : معملتش حاجة 

فراس : لو حد افتكر الكاميرات صدقني هتكتب بايدك شهادة و فاتك 

بدر بصدمة : الكاميرات يعني اكيد هيعرفو اللى حصل

فراس : وايه اللى حصل

بدر : انا بست وعد مرتين ورا بعض 

فراس بغضب : انت مجنون انت عارف عملت ايه ديه وعد البحيري و محدش يهمها اوعي تفتكر علشان خاطر طلال و لا سمر هترحمك والله لهتقلب الدنيا عليك غور من وشي وعمل حسابك لعقاب وعد 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


بعد مرور اسبوع كان الجميع يموت بالبطي ولما لا وهى روح الكل و امانهم 


- تعب محمد بشدة ولازم الفراش 


- أصبح يوسف شخص اخر شديد العصبية 


- اما طلال فكان يعود للمنزل بضعه ساعات فقط لتغير ملابسه و الاطمان على والده


- أصبحت سمر لا تقوى على شي والدموع هى وسيلتها الوحيده


- كانت نورسين بجوار طلال خوفا عليه


- لم يترك فراس سمر وكان يواسيها 


- اما بدر فكان حاله مثلهم وأكثر منهم لأنه وأخيرا اعترف بحبه لوعد ولكن جاء اعترافة متأخر 


- لم يعثر مراد ولا باقي الحرس عليها 


- عثر حاتم على سيارة وعد ولكن لم يجد بها أحد 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


على السادة المتابعين برجاء ربط أحزمة المقاعد لصعود الطائرة المتجهه الى ............................


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في تركيا

🔗🔗🔗🔗


فى ازمير

🔗🔗🔗🔗


كانت تجلس خديجة بحزن وامامها فاروق 


خديجة : يعني انت معرفتش هى حصل معاها ايه

فاروق : ابدا والله بقالها أسبوع على الحالة ديه 

خديجة بدموع : ديه ولا بتاكل ولا بتشرب وعلى طول حزينة حتى نظرة عنيها مكسورة بس لو نعرف حصل ايه 

فاروق : الدنيا مقلوبه عليها هناك وعمى محمد تعبان اوي 

خديجة : انا كلمت بريهان وقالتلي انهم تعبانين جدا ومحدش بياكل ولا بيشرب كأنها روحهم 

فاروق : اكتر واحد مضر طلال ربنا يكون فى عونه

خديجة برعب : تفتكر بعد الشر يعني حتى عمل فيها حاجة 

فاروق بسرعة : لااااااااا اكيد لا انتى بتقولى ايه وعد شديدة و قوية و يستحيل تسمح لحد يقرب من شرفها

خديجة : ليكون الشخص اللى بتحبه خانها او سابها 

فاروق : أولا هى معندهاش حبيب لانها مش بتفكر فى الحاجات ديه ثانيا وده الأهم مين الحمار اللى يفكر يسيب وعد البحيري برنسيسة الاقتصاد فى العالم

خديجة بدموع : طيب حصلها ايه وصلها لكده 

فاروق بصوت واطي : ربنا يستر وميكونش المتخلف عمل حاجة نندم عليها كلنا 

خديجة : بتقول حاجة يا ابني

فاروق : لا سلمتك انا هطلع اطمن عليها 

خديجة : وانا هخلي المطبخ يعملو الاكل اللى بتحبه يمكن يفتح نفسك وتأكل

فاروق : ماشي دودو 


صعد فاروق الى الاعلي و توجهت خديجة الى المطبخ


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في الاعلي

🔗🔗🔗🔗🔗


فى غرفة ملكية باللون الاسود و البني 


نشاهد جسد فتاة موضوع باهمال على السرير ومتكورة على نفسها فى وضع الجنين 


دخل فاروق وتنهد على هذه الحالة فهي على تلك الحالة منذو أسبوع وتعيش فقط على المحاليل الطبية 


جلس فاروق بجوارها وتنهد وأمسك اديها 


فاروق : لو تحكي بس مين زعلك وعمل كده فيكي والله هنسفة من على وش الارض انتى متعرفيش انتى بالنسبالي ايه انتى اختي الصغيرة اللى كنت بحلم بيها طول عمري تبقي حنينة و كيوت و قوية و مفترية ومحدش يعرف يكسرها انا بعد موت اهلي جيت عشت مع جدتي و طول عمري بسمعها بتحكي عن بنتها اللى هي عمتي محدش كان مصدق انها عايشة وقالو ان جدتي تعبانة ولازم تتعرض على دكتور بس علشان نظرات الكل ليها بقت تسكت عارفة الجناح ديه محدش دخلها و لا سمحت لحد ينام فيها وعلى فكرة ديه اكبر جناح فى القصر وبعدها جناحي فى يوم حبيت اعرف سر الجناح ده فدخلت وتفرجت عليه ولقيت هدوم لبنت بمختلف الأعمار حتى اللعب بس يومها اتمسكت وضربت حته عقلة وبعدها عرفت ان الجناح ده بتاع عمتو قدر اللة ماتت وهى صغيرة وعد مالك على فكرة انا عارف انك سامعة كل كلمة انا هقولك حاجة عمي محمد تعبان جدا وأخواتك بردو بيموتو من غيرك ارجعي وعد القوية الجبروت الى حد اذاكي انا همحية من على وش الارض 


كانت وعد مغمضة عيونها ولا تتحرك وكان روحها غادرت جسدها فتنهد فاروق وغادر الجناح 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


مر شهر وكانت الأجواء كما هى ولا جديد فى حياة أحد ولكن زاد المرض على محمد السيوفي وتم نقله الى المستشفي فى حالة حرجة 


اما وعد فاخيرا فتحت عيونها ولكن لم تتكلم مع احد وجلستها المفضلة البلكونه وتنظر للبحر الذي أمامها


دخل فاروق يجري وصعد بسرعة الى جناح وعد ودخل وهو ينهج


فاروق : وعد لازم تنزلى مصر ضروري

وعد وهى تنظر ليه : وكتفت بهز راسها

فاروق برعب عليها : عمى محمد فى المستشفي وحالته خطيره

وعد برعب : حصله ايه

فاروق : تعبان اوى من بعدك 

وعد بقسوه : جهز الطيارة هرجع مصر حالا 

فاروق : امرك 


خرج فاروق و توجهت وعد الى الحمام رغم تعابها ولكن ابوها من ربها و علمها و كانت دائما النوم بين احضانه فى حاجة لها


وقفت وعد تحت المياة الباردة لعلها تطفي نيران قلبها و عقلها و تعيدهم لبرودهم وبعد ذلك توجهت الى غرفة الملابس واختارت شميز بيج و بليزر اسود و بنطلون اسود وحذاء بنفس لون الشميز وأخذت نظارة ونزلت


فاروق : الطيارة هتجهز بمجرد وصلنا المطار

وعد ببرود : يالا 


غادرت وعد القصر وكان فى انتظارها مجموعة من السيارات و نطلقو الى المطار 


جلست وعد فى الطيارة وأغلقت عيونها وتذكرت كيف اتت الى تركيا


فلاش باك

🔗🔗🔗🔗


خرجت وعد من الشركة وهي غضبانه بشدة من الجميع وأرادت ان تبتعد عنهم ولم تجد غير اوس الاعصر { بطل رواية اسيرة القيصر  } وطلبت منه طائرته الخاصة حتى تسافر لتركيا بدون علم أحد فوافق وبالفعل توجهت الى المطار وأمرت أحد الحرس بأخذ السيارة و تركها فى اى مكان يستطيع ان يعثر عليها الجميع و ركبت الطائرة و توجهت الى تركيا وبعد مرور أكثر من 4 ساعات كانت الطائرة تستقر فى مطار ازمير ونزلت وعد وأخذت إحدى السيارات و توجهت الى قصر بارون وبما ان الجميع يعلم طريق القصر وصلت بعد حوالي ساعة وعندما وصلت وجدت فاروق خلفها بسيارته الذي فؤجي بوجودها واخذها ودخل القصر و فرحت خديجة بشدة لمجي حفيدتها لها طلبت منهم وعد عدم أخبار أحد بأنها موجودة فى تركيا ولكن فاروق عبد من منظرها بوجود مصيبة وعندما ضغط عليها فى الكلام صرخت بيهم  وضربت اديها المجروحة وعاود الجرح فى نزف الدماء وفى لحظة سقططت بين احضان فاروق الذي حملها و صعد بيها الى الاعلى وامرته الجده بادخالها جناح امها ووضعها على السرير و اتصل على الدكتور الذي جاء بسرعة وحاول ان يفعل المستحيل فى تنظيف الجرح ولكن كانت وعد فى اغماء شديد ولم تستيقظ الا بعد أسبوعين 


فاروق : وعد انتى كويسة

وعد : ياريت تخرس علشان انا مش طايقة حد من رحتكم 

فاروق بابتسامة : حمدلله على السلامة وعد واخيرا رجعتي يا شيخة كنت خايف ليكونو غيروكي

وعد بشر : اخرس بقي

خديجة : اسكت فاروق 

فاروق بصوت واطي : كلكم على فاروق 

وعد : هات تليفونك

فاروق : ليه

وعد بغضب : أنجز يا زفت 

فاروق : انا اكبر منك يعني لازم تحترميني مفهوم 

وعد برفع حاجب : تحب اهزقك ادام رجالتك

فاروق : اتفضلي التليفون يا فندم

خديجة بضحكة : وأخيرا جت اللى تربيك

وعد بشر : هربي الكل بلاش تقلقي


اخذت وعد التليفون و طلبت رقم مراد 


مراد : رقم دولي هيكون مين 

وبصدمة : ممكن تكون وعد 

وبسرعة : الو وعد 

وعد : مراد 

مراد : اااااه يا وعد حرام عليكى انتى فين يا قلبي

وعد : انا فى الطريق بس عوزاك تيجي المطار ومعاك الحرس

مراد : مسافة الطريق وهكون عندك

وعد : مش عاوزة حد يعرف 

مراد : اكيد وعدي 


قفلت وعد وغمضت عيونها وأطلقت تنهيدة حارقة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


عند مراد

🔗🔗🔗🔗


قفل مراد واخذ الحرس و توجهت الى المطار فى انتظار وصول وعد 


بعد ساعة خرجت وعد من الباب بقوتها و صلابتها فأسرع مراد اليها و ضمها لحضنه 


مراد : حمدلله على السلامة يا قلبي

وعد : الله يسلمك مرادي هما فين 

مراد بحزن : كلهم فى المستشفي 

وعد : بابي لسه تعبان

مراد : اول مهيشوفك هيقوم على طول

وعد : يالا مراد


سلم مراد على فاروق و خديجة و علم بأنها كانت بتركيا و توجهو الى السيارات و نطلقو الى المستشفي 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


فى المستشفي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


كان الجميع يجلس حزين على صحة محمد محمد على اختفاء وعد ولكن رفع بدر رأسه و ابتسم 


بدر بفرحة : وعد هنا

طلال بخضة : هنا فين

بدر بفرحة : وعد فى المستشفي او فى مصر

يوسف بخنقة : شكلها هربت منك

بدر بسعادة : والله وعد هتوصل بعد شوية 


وبالفعل سمع الجميع صوت كعب جذمة حريمة وعندما نظرو وجدو وعد تاتي من اول الدور فأسرع طلال و يوسف بسرعة لها و ضموها لحضنهم و فضلو يقبلونها و نزلت دموعهم


وعد : اهدو انا كويسة 

يوسف بدموع : كده تسبيني شهر بحاله ليه 

وعد : والله كنت تعبانة ولسه فايقة من أسبوعين يدوبك مسكت صحتي وجيت 

طلال بحب : يا قلبي الف سلامة عليكي 

وعد : فين بابي و سمورة

طلال : جوا تعالي 


سلمت وعد على فراس و نورسين نورسين بريهان ولكن فى لحظة كان وجه بدر يلف للجهه الاخري نتيجة صفعة على وجه من وعد


وعد بشر : لسه عقابك مبتداش

بدر بابتسامة مستفذة : وانا فى انتظار عقابك

وعد بابتسامة شر : صدقني هتطلب الرحمة و مش هتلقيها محدش يدخل و رايا 


دخلت وعد ووجدت محمد نايم على السرير و يمر تحاول معه حتي يأكل ولكن يرفض بشده


وعد بابتسامة : طيب ينفع انا اكلك بأيدي مودي

محمد بفرحة و تعب : وعدي يا روحي

سمر بفرحة : وعد يا عمري


ارتمت وعد بين تحض سمر التى استقبالتها بالحب و الحنان و الفرحة و الدموع و بعد فترة بعدت عنها 


وعد بضحكة : يالا برا سمورة عوزة مودي لوحده 

سمر بغيظ : بقرة وخرجت 


اقتربت وعد من محمد ورمت نفسها بين احضانه وفضلو يبكو بشدة و فضل محمد يقبلها بلهفة و حب و حنان 


محمد بدموع : اسف يا بنت عمري حقك عليا يا غالية

وعد : هششششش بس خلاص محصلش حاجة لكل ده وانت اكبر من الاعتزار كمان انا بنتك و من حقك تضربني و تشتمني و يعني هى اول مرة مودي ما انت طول النهار و الليل بتشتم فينا 

محمد بحنان : انتى بنتي اللى مخلفتهاش وانتى عوض السنين انتى قوة عيلة السيوفي و البحيري لولا وقفتك زمان كان كل ده ضاع

وعد : شششششششش انت الأساس انت ظهرنا وسندنا فى الدنيا كمان يا راجل انت كنت بدور على عروسة تجدد شبابك تقوم تنام فى المستشفي ينفع كده

محمد : عروسة يا بنت الكلب يا واطية

وعد بضحكة رنانة هزت المكان بأكمله : منور يا مودي 

محمد بحنان : تعالي نامي فى حضني وحشتيني اوي

وعد : حاضر يا حبيبي 

محمد : ايه اللى حصل وعد

وعد بتنهيدة : مش دلوقتي بابي انا بجد محتاجة انام فى حضنك ممكن

محمد : تعالي يا وعدي 


نامت وعد بين احضانه وذهبت فى نوم عميق بسرعة فبتسم محمد و باس راسها و غمض عيونه ونام


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


فى الخارج 

🔗🔗🔗🔗


فاروق : عملت ايه يا متخلف

بدر بضحكة : ولا حاجة 

فاروق : يا راجل عملت ايه

بدر بهدوء : بوستها مرتين من شفايفها بس

فاروق بصدمة : الله يحرقك ديه مش هتسكت 

بدر بغمزة : بس بصراحة طعم شفايفها جامد 

فاروق بعصبية : بسبب غبائك هتخسر كتير 

بدر : متقلقش فاروق

طلال : هما بيعملو ايه كل ده

يوسف بغيظ : انا ملحقتش ابوسها براحتي

فراس : اهدو شباب الحمد لله انها بخير 

خديجة : والله كانت تعبانة اوي 

نورسين : الحمد لله انها بخير دلوقتي 


سمع الجميع صوت ضحكة وعد الا ضحتها بشدة فتغاظ بدر و فى لحظة دخل حاتم 


حاتم : عمي محمد اخبارة ايه 

طلال : الحمد لله بقي كويس اوي

حاتم بشك : هى وعد رجعت صح

طلال : ليه بتقول كده

حاتم بابتسامة : علشان وشكم مرتاح و سعيد صح وعد جوا 

طلال بضحك : يا عم بلاش شغل الشرطة ده علينا 

حاتم براحة : الحمد لله انا كنت هموت من القلق عليها

بدر ببرود : وانت تقلق ليه عليها مخلاص مطلعتش قربتك فتخلع بقي 

حاتم ببرود : ملكش دعوة هى قبلاني فى حياتها 

بدر ببرود : بلاش تقلق كل ده هيتغير قريب 

حاتم بغيظ : عندك حق وعدي هتغير كل ده

يوسف بصوت واطي : شكلنا هنشوف أيام فله

طلال بهمس : ولسه هنشوف عقاب البرنسيسة وعد البحيري 

يوسف بابتسامة شر : تصدق هفرح فيه اوي وهستمتع بعذابة 

نورسين بهمس : ربنا يستر شكل بدر عامل مصيبة

فراس بهمس : ربنا يستر وعد مش هترحمه 

نورسين بهمس : طيب وحنا 

فراس بهمس : وحنا ذنبنا ايه وعد عمرها متاخد الظالم مع المظلوم اطمني 

طلال : انا هدخل اشفهم


دخل طلال الغرفة و جدهم ينامون بعمق فتوجه لهم وقام بخلع الحذاء الخاص بوعد وغطاها و وضع قبلة على خدها وخرج


طلال : يالا يا جماعة نروح الحمد لله هما كويسين جدا 

يوسف : يعني هنسبهم لوحدهم

مراد : بلاش قلق انا موجود والدور كله تباعنا 

فاروق : يالا شباب


غادر الجميع الى منازلهم و تركو وعد بين احضان محمد 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


يتبع


الى لقاء جديد فى الحلقة القادمة


🌛 وعد 🌜


الحلقة العشرون 20

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في المستشفي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


صحيت وعد على يد حنينة تمسح على شعرها بكل حنان وحب


وعد : صباح العسل مودي

محمد بحنان : صباحك ورد و ياسمين يا قلب مودي

وعد : عامل ايه دلوقتي 

محمد : مبسوط اخر انبساط وعاوز ارجع بيتنا 

وعد بنص عين : طبعا علشان تعرف حصل ايه صح

محمد ببراءة : انا ابدا يا حبيبتي

وعد وهى تدفن وشها فى صدره : انت هتقولي انت غلبان و طيب و انا شريرة 

محمد : احكيلي وعد 

وعد بتنهيدة : حاضر هحكيلك 


حكت وعد له كل شي فعله بدر و كيف سافرت الى تركيا وما أصابها وكيف عادت 


وعد : هو ده كل اللى حصل 

محمد بغضب : انا هعرفه مقامه اذاي يعمل فيكي كده هو فاكرها سايبة 

وعد : اهدى مودي وسبلي انا الطالعة ديه

محمد : بس ليه تعبتي 

وعد : بسبب نزيف ايدي وحرقة دمي من بدر الضغط علي عليا بس الحمد لله بقولك ايه انا هبعت للدكتور وخلينا نمشي من هنا 

محمد : ماشي يا وعدي اللى تامري بيه هيتنفذ يا عمري


توجهت وعد الى الخارج وطلبت من مراد إرسال الدكتور للاطمان على صحة محمد وبالفعل وبعد مرور ربع ساعة دخل الدكتور و كشف على محمد وكتب له على خروج وعدم تعرضة لاي مشاكل وغادر 


ساعدته وعد على ارتداء ملابسه وتوجهو الى السيارات للتوجه إلى قصر السيوفي بعد اتصالها على طلال بعد مجئه الى المستشفي 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في قصر السيوفي 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗


كان محمد يجلس بعد ان اخذ دش و بدل ملابسه فى انتظار نزول وعد التى صعدت لتبديل ملابسها لاخري مريحة و بعد شوية نزلت وعد وهى ترتدي ملابس منزلية مريحة عبارة عن بدي حمالات و شورت وجلست بجوار محمد الذي بدوره ضمها لحضنه تحت اعتراض طلال و يوسف ولكن لم يهتم محمد لكلامهم و لم يخرجها من احضانه 


سمر بغيرة : شوفو البت قفشه فى الراجل اذاي 

وعد بغيظ : ملكيش دعوة يا سمر 

سمر بغيظ : دعوة لما تبقي تلمك ابعدى عنه

وعد ببرود : شي ميخصكيش يا حلوة 

سمر : بااااااااااردة و تلمه 

وعد : موتى بغيظك 

طلال : سمورة عوزك تجهزي وليمة حلوة علشان نورسين و العيلة جايين 

سمر : عارفة وجهزت كل حاجه 

وعد : أخبار الشغل ايه طلال

طلال بتلثم : كككككويس وعد 

وعد بحدة : طلاااااال

طلال : احم الأحداث كانت كتير الفترة اللى فاتت واهملنا الشغل 

وعد بنرفزة : علشان مشغله معايا شوية عيال جهزو نفسكم يا بهوات هنروح الشركة والبيه جهز تقرير الضرائب 

يوسف : كله جاهز وكنت مستني امضه مودي و امضتك وكمان اخدنا صفقة العاصمة الجديدة 

وعد بابتسامة : هائل جو 

يوسف : وزير التخطيط و التعمير مستني المقابلة بس هو عارف ان بابا تعبان وأنك كمان مينفعش تسبيه فماجل التوقيع

وعد : اتصل بيهم وجهز المعاد بكرا الصبح احنا اتاخرنا كتير 

يوسف : علم و ينفذ 

سمر : يالا حبيبتي اطلعي غيري هدومك علشان الضيوف قربو يوصلو

وعد : ليه مانا لبسه هدوم هو انا لبسه قميص نوم ده بدى و شورت 

محمد : مهدومها حلوة يا سمر 

سمر : خلاص براحتها 


حدد يوسف المعاد مع الوزير وعاد لوعد مع دخول عائلة الجارحي و البارون 


تم الترحيب بهم وجلسو يتحدثون و يتسامرون 


وعد : خلصت جو

يوسف بغمزة : عيب عليكي انا الحريف بكرا الساعة 12 الظهر المعاد

وعد بابتسامة : وانا مقدرش اشك فين يا حريف 

يوسف بابتسامة : تلميذك يا برنسيسة 

فاروق : معاد ايه ده وعد

وعد : مشروع جديد ولازم امضه الوزير

سمر : اتفضلو يا جماعة الغدا جاهز 


توجهو الجميع الى السفرة ولكن جلس بدر مكان وعد 


وعد : ده مكاني قوم 

بدر : الأماكن فاضية روحي اقعدى فى اي مكان

بريهان : تعالي بدر على الكرسي التاني 

بدر : ما فكرة انا ضيف يعني اقعد مكان ما انا عاوز بس هقوم اتفضلي برنسيستي 


قام بدر و جلس على الكرسي الذي بجوار كرسي وعد 


وعد : ريتا ريتاااااا

ريتا : امرك انسة وعد 

وعد : شيلي الكرسي ده وهاتي كرسي تاني 

ريتا : امرك 


بدلت الخادمة الكراسي و جلست وعد وبعد فترة شعرت وعد بايد تمشي على قدمها فعلمت بأنه بدر فبتسمت بخبث وفى لحظة كان صراخ بدر يملي القصر 


بريهان بخضة : مالك بدر 

بدر بتعب : مفيش اصل الشوربة وقعت عليا

وعد باسف مصطنع : اوووووووه سوري بدر مكنتش أقصد بس ايدي لسه بتوجعتي والدكتور امر انى مشلش حاجة بيها 

بدر بغيظ : ولا يهمك يا روحي 

طلال : تعالي بس الأول غير هدومك 

وعد بسخرية : ريتا ونبي هاتي عسل علشان يحطة على الحرق علشان ميلتهبش أصله فى منطقة حساسة 


صعد بدر مع طلال و أحضرت الخادمة العسل و أعطته لطلال ولكن رفض طلال ذلك وأحضر له مرهم للحروق وأعطاه له و نزل وبعد فترة نزل بدر فنظرت له وعد بضحكة مكتومة 


بدر بغيظ : اضحكي بلاش تكتميها لتموتي


وإلى هنا وأطلقت وعد ضحكة رنانة وشاركها الكل الضحك و بعد فترة توجه الشباب الى الحديقة و جلست سمر مع فراس فى مكان آخر و جلست بريهان و خديجة و محمد مع بعض 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


عند الشباب

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


وعد : أخبار القري ايه

بدر بسخرية : والله مكناش فاضين كنا بندور عليكي 

وعد ببرود : ليه حد قالك انى عيلة

بدر بغيظ : اه عيله ادام مش عارفة تحافظي على روحك

الخادمة : انسة وعد الضيف وصل

وعد : تمام جدا خليه يجي

الخادمة : أمر حضرتك 

طلال : مين ده وعدي

وعد : هتشوف دلوقتي 


بعد قليل دخل شاب وسيم و جميل والقي التحية وجلس


وعد بعملية : باشمهندس ياسين المسؤل على مشروع القرية ايه أخبار الشغل

ياسين : كل حاجه حضرتك امرتي بيها اتنفذت 

وعد : فاضل قد ايه ونستلم القريه

ياسين : مش كتير حوالى شهر ونسلمك مباني كاملة و نفضل نجهز الباقي 

وعد : يبقي هنزل الديكور و الفرش 

ياسين : صح يا فندم

وعد : طبعا مش اول مرة نشتغل مع بعض وأكيد انت عارف مين البرنسيسة وعد البحيري يعني اقل أقل غلطة وهندم الكل الكبير قبل الصغير

ياسين برعب : حضرتك احنا شغلين ذي ما امرتي وكمان احنا كلنا رحنا فى اديكي و محدش يقدر يقف او يفكر ياذي حضرتك 

وعد : تمام انا بكرا الصبح هكون موجودة و هاخد لفه 

ياسين : تنوري يا فندم بعد اذنك لازم استأذن 

وعد : اتفضل 


شاورت وعد للخادمة التى اتت وأخذت ياسين حتى الخارج


فاروق : يخربيتك الواد كان مرعوب 

وعد : هو ده المطلوب علشان اي حد يفكر أنه فلت من عقابي يجهز نفسه

طلال : هو سؤال واحد بس لو حد منهم غش فى المواد هتعرفي اذاي

يوسف بسخرية : لو البيه بيروح الموقع كان يعرف ان فى لكل واحد كارت تعارف بس ممغنط ومتوصل بالكمبيوتر ومن خلاله بنشوف الكل بيعمل ايه من اول ميدخل لغاية ميخرج من المكان 

بدر : اكيد فكرتك ديه وعد

وعد : اكيد 

طلال بهمس لنورسين : شكل القعدة هتقلب بغم و نكد

يوسف بهمس : انا مش متفائل 

نورسين : ولا انا ربنا يستر 


قطع كلامهم صوت رنين هاتف بدر وعندما رد تبدل ملامح وشه وقفل


بدر بغضب : وووووووووعد

وعد ببرود : ايه انا قاعدة ادامك مش لازم تصوت 

بدر : انتى اللى ولعتي فى المخزن صح

وعد ببراءة مصطنعة : اكيد انا عمو 

بدر بصوت عالى : انتى مجنونة تولعي فى مخزن فى بضاعة بملايين 

وعد : اه ولسه هتشوف العجب

بدر بغضب : والله يا وعد لوريكي وهتدفعي تمن البضاعة 

محمد : في ايه 

بريهان : انت اتجننت بتعلي صوتك عليها 

بدر بجنان : محدش بيدافع عنها انا هولع فيها 

فاروق : اهدي بدر هنتصرف

بدر بجنان : اكبر مخازن المجموعة يولع وتقولي هنتصرف و الباردة ديه قاعدة ساكته و بيغظني

فراس : اهمد بقي الله يرخرب يتك

بدر : اكتر من كده خراب تعالي معايا


امسك بدر يد وعد ولكن اسرع فراس و فاروق وامسكوه


وعد ببرود : كده انت بتزود عقابك وبصراحة بحب اعقابك 

بدر بصراخ : والنعمة مهسيبك يا وعد 

وعد بضحك : أعلي ما فخلك اركبو و دلدل رجليك

بدر بتنهيدة : ليه وعد ليه

وعد بهدوء : علشان خت حاجة مش بتاعتك 

بدر بثقة : وهاخد الباقي وحياة رحمه ابويا وهتبقي ملكي يا وعد ومبقاش انا الداهية بدر الجارحي اللى لما خليتك تغضعي ليا يا برنسيسة 

وعد بثقة : يوم مهيحصل كده فعلا هتستاهل بقي الداهية

بدر : تعالى نعمل رهان لو مجوزتكيش مع افتتاح القرية السياحية موافق على اي عقاب ولا اقولك هتنازل ليكي على نسبتي فى القرية 

وعد : وانا موافقة ولو خسرت نسبتي ليك 

بدر : لا مش عاوز نسبتك بس هتشتغلي تحت ايدي و فى شركتي

وعد بابتسامة : موافقة بدر بس المخزن برا الليلة

بدر بابتسامة : موافق وعد 

طلال بصراخ : لااااااااااا انتم الاتنين هتدخلو حرب و بكده مش هتجوز 

فراس : صح الواد طلال بيتكلم صح 

طلال : الله عليك يا كبير احنا نعمل الفرح اول خميس فى الشهر الجاي

بريهان : يعني بعد أسبوعين 

فراس : اه

طلال : اينعم 

محمد : مبروك يا حبيبي 

خديجة : يبقي ذي متفقنا الكل هيسافر تركيا الاسبوع الجاي

وعد بفرحة : اشطا 

نورسين بفرحة : يبقي لازم نجهز الحاجة 


اتفق البنات على النزول للمول لشراء متعلقاتهم 


وجلس الجميع يخطط و يفكر فى كل اشيائهم و هى الوقت و غادر الجميع 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في غرفة وعد

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


انتهت وعد من تبديل ملابسها ولبست ملابس للنوم وسمعت صوت خبط على الباب فسمحت للطارق بالدخول وكان طلال


وعد : تعالي حبيبي

طلال : وادي قعدة


جلس طلال بجوارها ووضعت راسها على صدره 


وعد : سمعه

طلال : ليه وفقتي وعد و بدر عمل معاكي ايه علشان كده ولعتي فى المخزن 

وعد بتنهيدة : صدقني معرفش وافقت ليه بس عندي احساس اجبرني انى أوافق 

طلال : بدر عمل معاكي ايه

وعد : باسني اول مرة ضربته بس تاني مرة معرفتش اضربه 

طلال : انا عارف انك هترجعي حقك بس لو حاول يعمل حاجة و الله مهيهمني حد وهتصرف معاه مفهوم 

وعد بنوم : مفهوم حبيبي 

طلال بابتسامة : تصبحي على خير يا قلبي 


ووضع قبلة حنينة على  راسها و ضمها لحضنه ونامو 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


- مر أسبوع وكانت البنات يجهزون ملابس سمر و نورسين 


- أمرت وعد أحد مصممي الأزياء بتصميم فساتين الفرح 


- ابتدي طلال فى تجهيز الجناح الخاص بنورسين


- اصبح بدر ملازم لوعد فى كل مكان 


- وجد بدر كل البضاعة التى كانت موجودة بالمخزن بمكان آخر 


- تم كتاب كتاب طلال على نورسين و فراس على سمر 


- تابعت وعد و يوسف و بدر كافة الأعمال و تركز طلال و نورسين حتي ينهو أعمالهم 


- سافرت وعد الى الصعيد لحضور خطوبة حاتم على زميلته فى الشرطة 


- تم طبع كروت الدعوة وتوزيعها على الجميع


- سافر فاروق فاروق تركيا حتى يجهز كل شي خاص بالفرح


- أمر مؤمن اغلو رجالة بحجز فندق للضيوف وتجهيز قاعة الأفراح لستقبال العرسان 


- جهزت بنات عيلة اغلو و بارون كل شي خاص بالحنة بالجنة الفرح بعد ان ارسلت لهم وعد المصمم الخاص بالافراح 


- جاء جاسر لمناقشة مشروع مع وعد ولكن لم يستريح لنظرات بدر لوعد فغضب بشدة 


- سافر الجميع لتركيا لإقامة حفل الزفاف وكان يوجد استقبال جميل فى المطار لهم 


- توجه الجميع الى قصر اغلو للاقامة بيه 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


يتبع


🌛 وعد 🌜


الحلقة الواحد و العشرون

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


فى تركيا

🔗🔗🔗🔗


رفضت خديجة ان يجلس أحد مع وعد فى الغرفة التى فرشتها مخصوص لها ولكن وبكل بجاحة توجه طلال وحمل وعد النائمة بين احضان والده وصعد بيها الى الغرفة وأغلق الباب خلفة 


خديجة : هو طلال اتأخر ليه 

يوسف : زمانة نامت تيتة

خديجة بفلعة : نعم فين الولد ده

نورسين وهى تاكل : مع وعد فى الاوضة


شهق الجميع بصدمة 


سمر بهدوء : هو في ايه مطول عمرهم بينامو مع بعض

مؤمن : اذاي يعني

نورسين : والله يا جدو من يوم متعرفت عليها وهى بتقولى كده 

بدر بغيرة مكتومة : أخوها فعادي 

خديجة بعصبية : حتى لو أخوها مينفعش كده هى ده التربية 

محمد بغضب اعمي : اسمعيني مدام خديجة انا ساكت من الصبح لو انتم عندكم ان الأخت تبعد عن أخوها احنا لا و تربية ولادي محدش يقدر يتكلم عليهم كلمة واحدة طلال و يوسف النص التاني لوعد ولو انتى مش عرفة هى مين وعد البحيري اسألي احفادك عنها انا خت وعد كان عمرها ثواني وحبيتها ذي ولادي و يمكن اكتر وبلاش تقولى الكلام ده ادام وعد لأنك هتخسريها وعمرك مهتعرفي تكسبيها تاني فبلاش يالا يا يوسف نطلع ننام احسن 


صعد محمد و بجواره يوسف ونظرت سمر للجميع وصعدت خلفهم 


فاروق : ليه كده تيته 

خديجة : انا عوزاها ليا لوحدى هما عاشت معاها كتير كفاية كده هى لازم تفضل معايا انا انا احق بيها

بدر بهدوء : تيتة حبيبتي اسمعيني كويس وعد من النوع الهادى اللى توافق على اي كلام وعمرها مهتكون كده وعد شافت فى حياتها كتير وهى على اتم استعداد تقتل أي حد يفكر يقف يقرب منهم وعد مش سهله ولا طيبة وعد قوية واللى ينجي من الموت اكتر من مرة يبيع الكل اون فى يوم تفكري تبعديها عنهم لأنك الوحيدة اللى هتخسري 

نورسين : وعد يا تيتة اول مرة شفتها فيه ضربت واحد وكسرت ايده و رجله انا عمري مهغير من وعد لانى لو خيرت طلال بينا هيخترها هي وانا اللى هخسر مش هكسب هعمل كره و عداوه بينا وانا اللى هضيع مني كل حاجة اخت و صديقة فكري وصدقيني بلاش تخسري 

مؤمن : خديجة حياتهم غير حياتنا هنا عندهم الحياة بسيطة و سلسة مش صعبة و معقدة احنا اتربينا على شي و هنا اتربو على شي بلاش تخسريها

فراس : يالا الكل يطلع على اوضه علشان ينام 


وبالعفل صعد الجميع الى غرفة وسقطو فى بحر النوم 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في الصباح

🔗🔗🔗🔗🔗


استيقظ الجميع ونزلت الى الاسفل وبعد فترة نزلت وعد وهى تضحك مع طلال وجلست


وعد بابتسامة : صباح الخير يا جماعة

الكل : صباح النور

وعد بحب : صباح العسل مودي حبيبي

محمد بحنان : يسعد صباحك يا وعدي

وعد بزعل طفولي : فين بوستي 

محمد بابتسامة : تعالى يا قلب مودي خديها 


ارتمت وعد بين احضان محمد الذي وضع قبلة على خدها و ضمها لحضنه 


وعد : مالكم في حاجة 

بدر : مفيش 

فاروق : بقولك وعد متيجي معايا الشركة و كمان الشباب 

وعد : امممممممم اشطا هطلع اجهز ونزل يالا طيلو فين جو 

سمر : لسه نايم 

وعد : خلاص هصحيه

بدر بعصبية : اذاي يعني هتدخلي اوضه 

وعد ببرود : شئ ميخصكش وهو كمان اذاي ينام اصلا بعيد عن حضني يالا طيلو

طلال بضحك : يالا يا قلب طيلو 

وعد : تعالي هنا شيلني ياض 

طلال : ليه يا ختي انا واحد داخل على جواز لازم ابقي بصحتي 

وعد : ماشي يا ابن منه و حيات امك لوريك 


جري طلال وهى خلفة الى ان صعدو الى الاعلي ودخلت وعد وصحت يوسف وبعد ذلك توجت الى الاوضة وجدت طلال جهز ودخلت الحمام 


طلال بحنان : وعدي هدومك على السرير وانا خارج ماشي 

وعد : شكرا حبيبي 


غادر طلال وترك الغرفة لوعد حتى تلبس وجدت ان طلال مجهز فستان ابيض كت و حذاء ابيض بكعب عالي و قبعة باللون الابيض وشنطة جولد فبتسمت ولبست 


نزلت وعد وكان الشباب فى انتظارها وانبهر بيها بدر فتقدم يوسف منها وأمسك اديها وباسها من خدها والقو التحية على الجميع و غادرو


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في مؤسسة البارون

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


دخل الجميع الشركة وكانت وعد مازالت بين ايدي يوسف ولكن ترك اديها حتى يجيب على الهاتف فأسرع بدر وأمسك اديها 


بدر بغزل : قمر يا وعدي

وعد بغرور : طول عمري

بدر بضحك : ومغرورة كمان

وعد بابتسامة جميلة : ميلقش ليا الغرور

بدر بحب : كل حاجة تليق بيكي يا أميرتي الجميلة 

وعد بتتويه : هما فين الشباب

بدر بغمزة : ايه ده هى وعد بتتكسف

وعد وهى ترفع حاجبها : اوعي تنسي نفسك يا بدي يا جارحي انا وعد البحيري يا روحي 

بدر بغزل : ومعنى عسل ابيض 

وعد بغمزة : قديم يا روحي 

بدر بغمزة : طيب متيجي نتجوز ووريكي الجديد وعلى اصولة 

يوسف بحدة : متتلم يا روح امك

بدر : الله يخربيت اهلك كل شوية تطلع ادامي

وعد بضحكة : يالا جو 

يوسف بابتسامة جميلة : يالا يا قلب جو 


صعدو الى الاعلي وجلسو فعرض فاروق مشروع ولكن رفضت وطلبت من فاروق تخليص الارض الموجودة أعلى الجبل فى ازمير لانها سوف تنشأ قرية سياحية فوافق فاروق 


فاروق : اعتبري الأرض ملكك يا قمر

وعد : لا يا روحي انا ذي الفريك مش بحب شريك 

فاروق : يا ستي اهدي بس انا هدخل بالأرض وانتى بقي بالباقي

بدر : انا راشق معاكم فى المشروع

وعد : كملت كل شوية هينط واحد 

طلال : وانا وعدي ليا نسبة كام 

وعد : مالك يا روح امك منك ليه هو كل واحد هيطلع بنسبة

يوسف : ايه الارف ده محدش يطلب هى هتوزع النسب علينا صح وعدي

وعد : يا روحي 

فاروق : نتكلم بجد بقي وعد الارض ملك جدتك يعني ملك بس احنا عوزين نرتبط ببعض وبالذات انا وبصراحة كده انا عوز اخت انا طول عمري عايش لوحدى و نفسي فى اخت قولتي ايه

وعد بابتسامة : طبعا أخويا وذيك ذي الباقي وانا يشرفني تكون أخويا

فاروق بحنان : احلي اخت فى الدنيا تعالى بقي احضنك

بدر بغضب : حضن ايه يا حيوان اتلم وانتى ياختي اتلمي شوية 

وعد ببراءة : وفيها ايه يعني لما احضن اخويا وانت كمان أخويا صح طلال

طلال : صح وعد

بدر بجنون : اخ ايه يا روح امك دانا اقتلك انا حبيبك و جوزك ولا اقولك تعالي معايا بالبرنيطه ديه


سحبها بدر تحت ضحكاتها و ذهبو


يوسف : هو واخدها ورايح فين 

فاروق : متهدي بقي يا يوسف

طلال : سيبك منه ده بيغير عليها

يوسف : يووووووووووه انا ماشي دانتو تارفو 


ضحك فاروق و طلال عليه وبعد فترة غادرو


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


عند بدر و وعد 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


وصل بدر الى المينا وأمسك ايد وعد وتوجهو الى إحدى اليخوت وقام بحملها و توجه إلى الداخل وقام بتحرير اليخت وساق وبعد فترة وقف فى البحر وعندما بحث عنها وجدها تنام على سطح اليخت فتوجه إليها وجلس بجوارها 


بدر بحب : وعد

وعد : اممممممممم 

بدر : انتى نمتي 

وعد : توتوتوتو خالص 

بدر : هو انتى ممكن تحبيني بجد وعد

وعد : يمكن

بدر بفرحة : بجد يا وعد يعني انتى ممكن تحبيني

وعد بتنهيدة : بص بدر انا اتربيت وسط اتنين شباب وسمعت معاكسات كتير بس طلال كان بالنسبة ليا ظهر و سند و امان و حنان يعني انا مش متعودة على الكسوف و الغزل و الحاجات ديه فينفع يعني تستحمل لغاية متعود

بدر بسعادة وحنان : وانا هعلمك كل حاجة وهبقي حبيبك و حياتك كلها يا اجمل بنت انا شفتها في حياتي

وعد بهزار : طيب مش هتاكلني بقي انا جعانة بودي

بدر : عيون بودي يا عسلي


توجه بدر الى الداخل وعاد الى البر و ساعد وعد على النزول وتوجهو الى احدي المطاعم 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


مرت الأيام بسرعة وجاء موعد الفرح وتالقت نورسين بفستان زفاف جميل ونزلت فى يد بدر وسلمها لطلال الذي انبهر بيها وضمها لحضنة وقبلها


اما سمر تألقت بفستان زفاف جميل وملكي ونزلت فى يد شقيقها وستلمها فراس ووضع قبلة على رأسها 


اما وعد فنزلت بفسان باللون الأحمر الناري نزلت فى يد يوسف 


بدر بابتسامة : كنت عارف انك هتلبسية 

وعد بابتسامة : محبتش تزعل مني 

بدر بفرحة : تعالي نرقص ممكن

وعد : ماشي بدر يالا 


استمر الفرح وبعد ذلك توجه العرسان الى شهر العسل وعادت وعد و يوسف و محمد الي بيت اغلو 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


- مضت وعد عقد الارض مع فاروق ودخل بنسبة فى المشروع


- عادت وعد وباقي العائلة الى مصر 


- توجه طلال الى البندقية لقضاء شهر العسل 


- اما فراس فأخذ سمر الى روما لقضاء شهر العسل 


- اصبح بدر ملازم لوعد فى كل مكان وأخيرا اعترفت وعد لنفسها انها تحبه 


- اصبح جاسر غير طبيعي عندما علم بقرب وعد من بدر 


- مر شهر وعاد العرسان من شهر العسل ونتقلت نورسين الى قصر السيوفي


- نقلت سمر الى فيلا فراس الذي أخذها بالقرب من قصر السيوفي حتى لا تبعد عن أهلها 


- استطاع والد جاسر اقناع ابنه بالبعد عن حياة وعد وتركها لحياتها فوافق 


- مر 3 شهور و كانت تجهيزات القرية السياحة فى مصر شارفت على الانتهاء 


- وصول ماكسيوس الى مصر لامضاء صفقة مع وعد 


- تم إطلاق النار على سيارات وعد وتم إصابة عدد كبير من الحرس وتم اختطاف وعد أثر ضربه على رأسها وتم أخذها 


- انتشر رجال بدر و طلال و يوسف و ماكسيوس ب البلد للبحث عن وعد


- وصول حاتم الى القاهرة و امر المباحث بالبحث عنها 


- تعب محمد بسبب اختفاء وعد 


- علمت نورسين بخير حملها الذي جاء فى موعد غير مناسب 


- كما رزق الله سمر بالذرية الصالحة وأصبحت حامل فى شهرين من فراس ولكن كانت حزينة على طفلتها وابنتها الاولي وعد 


- بعد يومين وصل جاسر بعد علمه بخبر اختفاء وعد 


- وصل فاروق والعائلة عندما وصل لهم الخبر للوقوف بجوار الجميع 


- مر أسبوع ولم يعثرو على وعد 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


من وراء اختفاء وعد ؟

الحلقة الثانية و العشرون

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


اسبووووووووع على اختطاف وعد اجل أسبوع أسبوع مر بابطئ الشديد على الجميع أسبوع لم ينعم ابطالنا طعم الراحة أسبوع كانت الدموع حليفة النساء و الرجال أسبوع اظهر معدن الأصدقاء أسبوع حرق القلوب على الحبيبة الغالية 


هل لوعد ذلك التأثير على الجميع ؟ 


هل لهذه الدرجة لها أحباب ؟


اين هي ؟ كيف تشعر ؟ كيف تنام ؟ 


السؤال هنا من ورا اختطافها  ؟ 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


فى قصر السيوفي 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


كان الجميع يجلس بهم و نكد وكان القصر سكنه الجان و العفاريت فقط اسمع صوت انفاس محمله بالعذاب و الضعف 


يوسف : هو احنا هنفضل كده كتير 

ماكسيوس : هنعمل ايه يوسف مفيش ولا طيارة خرجت من يوم خطفها والرجالة منتشره

طلال بصوت عالي : والمفروض كده نهدي ونسكت خلاص مسفرتش يبقي مش مهم 

فاروق : اهدي طلال الكل على اعصابة و الكبار تعبانين ومش حمل تعب زيادة 

بدر بجنون : يبقي نخرس و خلاص طيب ايه رايك نقول كلبة وراحت ونعيش حياتنا ذي ما الكبار تعبانين احنا هنموت 

حاتم بغضب : خلاص روح جهز ليهم الترب وستريح 

جاسر : اسكتو بقي 

فراس : شباب مش عاوز اسمع صوت خلونا نراجع أعدائها 

يوسف : تاني

نورسين : وعاشر و مليار لغاية منوصل ليها 

مراد : يبقي نبدا 


جلس الجميع فى سكوت واصبح مراد يقول أسماء أعدائها ولكن من عادة وعد ترك حارس لدي أعدائها ومن يجرء على اختطاف برنسيسة عالم الاقتصاد وبجوارها عمالقة الاقتصاد وأيضا انتشار خبر خطوبة داهية الاقتصاد لها فمن عديم العقل الذي يسمح لنفسه لقرب موته فمن يقف امام الحريف يوسف السيوفي و الحوت طلال السيوفي و الداهية بدر الجارحي و القبطان فراس اغلو 


جاسر : وليه يكون من أعدائها 

نورسين : تقصد ايه 

جاسر : يعني احنا حصرنا أعدائها ليه منحصرش أعداء بدر و عمي فراس و فاروق 

فراس : انا مليش أعداء انا طول عمري شغال فى البحر كمان ليه مخطفوش سمر مهي توجعني

بدر : صح ليه مخطفوش نورسين 

فاروق برعب : فعلا جاسر عنده حق وعد هى اللى هتوجع عيلة بارون وخصوصا جدتي خديجة 

طلال : مين عدوكم فاروق

صوت من وراهم : إسحاق تكين يلدنج 

بدر بصدمة : إسحاق يلدنج اذاي 

فاروق : تعالي جدتي

يوسف : مين ده 

خديجة : إسحاق ده واحد كان عاوز بتجوزني بس انا رفضت وأبويا هانو وطرده وهو السبب فى موت جوزي و ضياع بنتي وحرماني منها طول عمري 

طلال : بردو ده ليه هياذيكي لغاية دلوقتي

مؤمن : لان ابنه كان عاوز بريهان وانا رفضت وحفيدة كان عاوز نورسين وبردو رفضنا فدلوقتي بعد انتشار خبر ظهور وعد ومعرفتها انها حفيده البارون اكيد عاوز يكسرنا 

بدر بجنان : يبقي لازم نتصرف 

محمد بتعب : بس خرجت اذاي من مصر لتركيا

يوسف : احنا دورنا مفيش حاجة فى المطار

حاتم : بس احنا مشفناش الطائرات الخاصة ومش لازم مطار القاهرة ممكن مطار برج العرب أو مطار الجديد 

مراد : صح يبقي بسرعة لازم نعرف 

حاتم : هعمل مكالمة وهعرف 


تحدث حاتم مع إحدى اصدقائه وطلب منه معرفة سفر اي طائرة خاصة لتركيا خلال الاسبوع الماضي واقفل معه


طلال بلهفة : ها فعلا هناك

حاتم : اهدى طلال قالي ساعة وهيرد عليا 

جاسر : طيب لو مكنش هو هيبقي مين

ماكسيوس : هنشوف هنشوف الصبر 


جلس الجميع فى صمت مرة أخري وهما على اعصابهم مع مرور كل دقيقة كأنها سنه وأخيرا وبعد طول عذاب رن هاتف حاتم فأسرع طلال بفتح الاسبيكر حتى يسمع الجميع


حاتم : ايوة محمد ايه الاخبار 

محمد : ايوه حاتم فى فعلا طيارة وصلت مصر من أسبوعين من تركيا ومن أسبوع نفس الطيارة سافرت

طلال : تعرف تجيب صور الناس دول

محمد : انت مين 

حاتم : محمد انا فاتح الاسبيكر وأهل وعد كلهم موجودين 

محمد : تمام هبعد الصور على التليفون ليك 

حاتم : ماشي محمد ابعت 

محمد : لحظة حاتم في حاجة غريبة 

يوسف : فى ايه

محمد : الناس خرج معاهم تابوت دفن 

خديجة بصويت : بنتي 

حاتم : ابعتلي الصور بسرعة 

محمد : تمام بعتهم 

حاتم : سلام محمد 


أغلق حاتم وفتحو الصور وبالفعل كان حفيد إسحاق ومعه رجاله 


بدر بغضب : هما لازم نسافر تركيا حالا 

ماكسيوس : انا هجهز الطيارة وانتم اجهزو 

طلال : نورسين و عمتو و بابا وجدتي وطنط بيري هيفضلو هنا

محمد : انا هاجي معاكم

يوسف : انت تعبان مينفعش 

محمد : انا عاوز بنتي

طلال بهدوء : انت هتيجي معانا بس هتفضل فى البيت مينفعش تتحرك معانا 

محمد بحزن : ماشي يا بني بس ابقي اقريب منها


وبالفعل تجهز الجميع للسفر لتركيا 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في تركيا 

🔗🔗🔗🔗


فى قصر يلدنج

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


كان هناك رجل كبير فى العمر يجلس ويحمل فى يده فنجان القهوة وجاء له شاب وجلس


الشاب : جدي البنت مش راديه تاكل اخر مرة كان من 3 أيام هنعمل ايه


الجد : هي البت ديه جايبه القوة ديه منين

الشاب : يا جدي ديه أشهر سيدة أعمال فى العالم وليها اسمها و مكانتها وسط الناس 

رجل وهو يجلس : هو انت يا ولدي مش هتشفها 

الجد : عندك حق يا مصطفي تعالو نشفها ونرعبها 

الشاب : انا عاوزها يا جدي

الجد : هتبقي ملك يا مروان 

مصطفي : يالا يا ولدي 


توجهو الى الاسفل حيثو غرفة وعد 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في غرفة وعد

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


كانت وعد تجلس على السرير وهى تضم قدميها لصدرها وتفكر فى عائلتها وحزينه على بعدها عن والدها و اشقائها وحبيبها 


دخل إسحاق و خلفة ابنه و حفيدة فنظرت لهم وعد ببرود وقامت وجلست امام إسحاق الذي جلس على الكرسي


إسحاق : انتى بقي حفيدة خديجة

وعد ببرود : توتوتووووووووو انا حفيدة البحيري و البارون

إسحاق : تعرفي انك شبة خديجة اوي

وعد ببرود : عارفة انى حلوة و ايه الجديد 

مصطفي : اتكلمي بادر يا بت

وعد بعظمة : انا برنسيسة الاقتصاد وعد البحيري يعني بكل سهولة هضيع كل حاجة بتعتكم 

مروان : وعلشان كده عمرك مهتخرجي من هنا وهتبقي مراتي 

وعد بضحكة رنانة هزت المكان : هههههههههههههههه وانت فاكر انى ممكن اوافق عليك فوق ياض انا يوم مقول يا جواز اقعد واختار سيد الرجالة اللى هو بدر الجارحي وانت اخرك تمسح جذمتي وجذمته 

مروان بحده : انتى اتجننتي يا بت 


توجه مروان لها وحاول ضربها بالقلم ولكن مسكت وعد ايده ونظرت له بغضب وتحول لون شعرها بغضب 


وعد بغضب : وعزة وجلالة الله لو عملتها تاني لقطعك ايدك اوعي تفكر انى سهله ولا ضعيفة لااااا فوق انا وعد البحيري والحركة ديه مش هعديها من غير عقاب بس الصبر 

إسحاق : سيبي يا بنت ايده

وعد بابتسامة شر : ماشي 


وفى لحظة كان مروان يصرخ من الألم الذي اصاب ذراعة أثر ضرب وعد له 


وعد ببراءة مصطنعة : سبت ايده حاجة تانية

مصطفي بفلعة : ابني انتى عملتي ايه

وعد بتكبر : ده عينة من اللي يفكر يلمس وعد البحيري

إسحاق وهو يمسكها من شعرها : الظاهر اني هربيكي من اول وجديد 

وعد وهى تحرر شعرها : انا مش هعقبك علشان انت راجل كبير بس ليك عقاب وانا اهلي مربيني كويس اوي ودلوقتي غورو من وشي 


غادر الجميع الغرفة وجلست وعد واغمضت عيونها وبعد شوية حست بشخص يجلس بجوارها 


وعد : خير 

الشخص : هو انتى مين واذاي قدرتي تكسري دراع مروان

وعد وهي تفتح عيونها : انا وعد البحيري وعادي بس دراعة سليم انا بس ضربته جامد عليه

الفتاة : هو انتى فعلا هتتجوزي مروان

وعد : صدقيني ميستهلش حبك ده حيوان وهمجي


الفتاة : بس بحبه 

وعد بابتسامة : خديها مني نصيحة خدي اللى يحبك و متخديش اللى تحبيه خدي اللى يعيشك ملكة فى قلبة و عقلة و ادام الكل 

الفتاة : بس

وعد : بصي حوليكي هتلاقي الشخص ده ودلوقتي انا جعانة بس اكلكم غريب ومش بيشبع 

الفتاة : شوفى عوزة تاكلي ايه وانا اعملك 

وعد بتفكير : اممممممم مكرونة و فراخ و شوربة بس كتير اصلي جعانة اوي اوي

الفتاة : حاضر نص ساعة وهجيب الاكل 


غادرت الفتاة وتركت وعد تفكر فى عائلتها 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


وصل الجميع الى تركيا وتوجو الى قصر اغلو وجلسو


فى قصر اغلو

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


طلال : هنعمل ايه دلوقتي 

مؤمن : هنتفاهم معاهم بالعقل ونشوف


قطع كلامهم دخول الخادمة تخبرهم بوجود إسحاق يلدنج فامرها مؤمن بسرعة ادخالة


مؤمن : اهلا إسحاق 

إسحاق : اذيك خديجة

خديجة : فين حفيدتي إسحاق

إسحاق بابتسامة : موجودة خديجة تصوري ان حفدتك عشقت حفيدي وخلاص الجواز قريب

بدر بغضب : وعد خطبتي انا

خديجة : ايه إسحاق اللى معرفتش تعمله زمان جي تعمله دلوقتي 

إسحاق : شوفتي الزمن خديجة 

طلال بحده : فين اختي انا مش بهدد ورحمه امي لو اختي مجتش دلوقتي معززه مكرمه والله لقتلك و اقتل عيلتك كلها 

يوسف بشر : انا بقي هخلي حريمك يتمو الموت ومحدش هيطوله 

إسحاق : انتم هنا فى تركيا مش فى مصر

ماكسيوس : انا بقي مش بتهدد ومعاك لغاية بكرا ذي دلوقتي لو وعد مرجعتش هنسفك من على وش الارض مفهوم 

مؤمن : رجعلي حفيدي إسحاق وهننسي اللى حصل 

إسحاق : فرحها على حفيدى آخر الاسبوع ولو متجوزوش مش هخليها تنفع لأي راجل وانت فاهم قصدي


غادر اسحاق وجلس الجميع على رأسهم الطير كيف واين و ماذا و من و ما


خديجة بدموع : يعني حفيدي هضيع

طلال بغضب : كان يوم اسود يوم مظهرتي فى حياتها 

يوسف : بسببك و بسبب أعدائك اختى هضيع 

محمد : طلال يوسف اخرسو 

بدر بغضب : ماكسيوس جهز رجالتك هنهجم الليلة

طلال : وانا معاكم 

يوسف : انا جاهز

مؤمن بقوة : حفيدي ترجع ذي مخرجت من بيت ابوها مفهوم 

الكل : مفهوم 


تجهز الشباب وجمعو الرجالة وفى الليل اقتحمو قصر 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في قصر يلدنج 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


كان إسحاق يجلس وهو سعيد لكسرة غرور و كبرياء عائلة بارون و اغلو 


مصطفي : تعرف انى فرحان والدي

إسحاق : ولسه لما مروان يتجوزها هتبقي ضربة قضية

مروان : هو انا لازم استنى لاخر الاسبوع

إسحاق بضحك : هي فى حكم مراتك اعمل اللى انت عوزه 

مروان بسعادة : حبيبي يا جدي


اسرع مروان لوعد حتى ينفرد بيها وللأسف الشديد ترك كل شي خلفة حتى يهيم مع تلك الحورية 


وصل مروان الى غرفة وعد ودخل مع خروج وعد من الحمام 


وعد : انت بتعمل ايه هنا

مروان بنظرة خبث : قولت اجي قعد  معاكي

وعد : اطلع برا مش عاوزه حد منك

مروان وهو يقترب منها : ليه ده انا فى حكم جوزك والمفروض تبسطيني صح

وعد بغضب : معلش يا روح امك اصلي انا مرات بدر مش مراتك برا 

مروان بغضب : هو في ايه زيادة عني كل حاجة بدر و عيلة بارون و اغلو وانا هقضي عليهم فيكي 

وعد بعصبية : آخر برا مروان 


ولكن مروان لم يستمع لها وتقدم منها ورماها على السرير وشرع فى الاعتداء عليها وسط مقاومتها وصراخها 


فى الخارج استطاع الشباب اقتحام القصر وكانو يقتلو اي شخص يقف أمامهم ودخلو القصر ورفعة السلاح فى وجه إسحاق و مصطفي 


إسحاق بابتسامة : منورين والله تعرفو ان النهاردة دخله وعد على حفيدي 

طلال بغضب : فين اختي يا حيوان 

مصطفي ببرود : مع جوزها 


سمع يوسف صوت صراخ 


يوسف : طلال تعالي بسرعة انا سامع صوت صويت 


جري يوسف و خلفة طلال و بدر وتوجهو نحو الصوت وعندما فتح يوسف الباب صدم من منظر وعد وهى تحت ايد مروان وهو يشرع فى الاعتداء عليها فأسرع طلال وشد مروان من عليها و ضربه بشده وساعده بدر اما يوسف فأسرع لوعد وغطي جسمها واخذها فى حضنه 


يوسف : طلال هات الحيوان ده لفوق 

بدر : وعد وعدي ردي عليا 


حملها يوسف وصعد بيها الي الاعلي وخلفة طلال يسحب مروان اما بدر كان ينظر للسرير و آثار الدماء عليه فعلم بأنه خسر حبيبته للأبد ولكن لم يتركها لانها مظلومة فصعد كالاسد الجائع 


انهال بدر بالضرب على مروان فأصبح لا يصلح لشي 


بدر بغضب : اللى يفكر يلمسك املاكي لازم يموت 

طلال : لا بدر احنا مش هنوسخ ادينا 

مصطفي : ابني انت عملت ايه

إسحاق : حفيدي والله مهسيلك يا بدر 

طلال : لو مبعدوش عننا هجيب أخري وهنسي وعدى لوعد وهوسخ ايدي بدمكم


دخلت رجاله ماكسيوس واخذو مروان وغادرو القصر بأكمله ولكن سمع جاسر صوت صراخ فتاة فتوجه الى مصدر الصوت ووجد فتاة تضم نفسها وتبكي بشدة 


جاسر : تعالي بسرعة 

الفتاة بدموع : هموت

جاسر بحنان : متخفيش تعالي


أسرعت الفتاة الى يد جاسر وخرجو بسرعة من القصر وقررت الفتاة عيش حياتها وعدم العودة لهم مرة أخرى 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في المستشفي

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


وصل يوسف وهو يحمل وعد وخلفة حاتم و ماكسيوس فأسرع الأطباء لهم واخذو وعد الفاقدة للوعي ودخلو الى العمليات وبعد شوية وصل الباقي 


بدر بخوف : فين وعد

ماكسيوس : فى أوضة العمليات 


جلس الجميع وبعد فترة جاء الباقي وجلسو فى انتظار خروج وعد وبعد مرور ساعة خرج الدكتور 


مؤمن : مالها حفيدي

الدكتور : اطمن سيد مؤمن البنت كويسة بس اتعرضت لاعتداء والحمد لله البنت سليمة وذي ماهيا متخفوش بس أعصابها تعبانة فبراحة عليها واللى اتعرضله مش قليل

طلال بحزن : عاوز اشوفها ممكن

الدكتور : انت مين 

طلال : انا أخوها 

الدكتور : اتفضلو 

بدر : هتخرج امتي 

الدكتور : بكرا الصبح نطمن عليها وتخرج 


اسرع الجميع بالدخول وطمانو عليها فشاور ماكسيوس لهم بالمغادرة وترك الحرية الدر بالجلوس معها فغادرو 


توجه بدر وجلس بجوارها وقبل اديها واخذ يوزع قبلات حنينه على وجهها ونزلت دموعة بشدة على حبيبته وما تعرض له من ضرب و اهانه ونام بجوارها وضمها لحضنة 


اما فى الخارج طلب منهم طلال ان يعودو للمنزل للراحة وفى الصباح سوف يأتي بوعد 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


الحلقة الثالثة و العشرون( و الأخيرة) 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في المستشفي

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


دخل طلال ووجد بدر ينام بجوار وعد وعندما شافه قام وجلس على الكرسي وجلس طلال على الكرسي التاني


طلال : نحمد ربنا انها كويسة والحيوان ده معملتش حاجة فيها

بدر بحزن : الحمد لله بس فى حاجة 

طلال : ايه هي

بدر : المعروف عن وعد انها بتعرف تدافع عن نفسها اذاي مقدرتش عليه ومعرفتش تضربه

طلال بستغراب : تصدق عندك حق لزم اسأل الدكتور 

بدر : انا هجيبه 


رن بدر الجرس ودخلت الممرضة وطلب منها استدعاء الطبيب المعالج وبعد فترة جاء الدكتور 


الدكتور : خير بدر بيه 

بدر : وعد بتعرف تدافع عن نفسها كويس جدا اذاي مقدرتش تدافع عن نفسها دلوقتي

الدكتور : ممكن لما اتخبطت فى الحيطة او اي شي يكون ضعف الرؤية ادامها وان شاء الله لما تفوق الصبح نعرف اكتر 

طلال : تمام شكرا يا دكتور 


غادر الدكتور وجلس طلال و بدر بهدوء وبعد فترة أغمض الشباب عيونهم من كتر التعب 


مر الوقت ولكن انتفض طلال على صوت صراخ وعد فأسرع لها وضمها لحضنه ووقف بدر بجوارها


طلال : هششششششششش اهدي يا وعدي انا جمبك متخفيش


فتحت وعد عيونها بهدوء ونظرت وجدت طلال بين أحضانها 


وعد بنوم : طلال 

طلال بحنان : قلب طلال وحياته

وعد بنوم : متسبنيش طلال خليني فى حضنك 

طلال : تعالي يا عمري حضني ملكك لوحدك 


دخلت وعد بين احضان طلال بشده وكأنها تريد الاحتفاء من الجميع فشاور لبدر ان يستريح فجلس بدر وغمض عيونه 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


فى الصباح

🔗🔗🔗🔗🔗


استيقظ الجميع وجهزو نفسهم وتوجهو الى المستشفي 


بعد فترة وصل الجميع وتوجهو الى غرفة وعد ودخلو وجدو طلال يحتضن وعد بتملك فجلسو 


محمد وهو يجلس بجوارها : لسه مصحيتش

بدر : صحيت بالليل دقيقة ونامت تاني 

مؤمن : حد يبعت للدكتور 

فاروق : حاضر 


استمع الجميع لصوت خبط على الباب ودخل الدكتور ومعه الممرضة 


الدكتور : من فضلكم عاوز اكشف عليها 

محمد : هى هتصحي امتي

الدكتور : المفروض دلوقتي ولازم تتقبلو اي حاجة هتعملها 

يوسف : اهم حاجة تصحي بس وتبقي وسطنا 


توجه الدكتور وكشف عليها بعد خروج الكل وفضل محمد وطلال معها وبعد شوية دخل الجميع 


الدكتور : وعد وعد 


فتحت وعد عيونها بهدوء وفى لحظة انتفضت وبعدت عن ايد الدكتور ونظرت حولها ومسكت راسها بشده فأسرع طلال لها وضمها لحضنة تحت اعتراضها الشديد ولكن عندما سمعت صوته هدأت وضمته لحضنه ولكن بكت بشده وبصوت عالي قطع قلوب الجميع 


محمد بدموع : اهدي يا عمري انا جمبك 

يوسف بحنان : وعدي انا جو حبيبك كفاية عياط قلبي بيوجعني عليكي 

طلال بحنان : وعدي اهدي كنا حوليكي متخفيش


بعدت وعد عن حضن طلال فمسح دموعها بهدوء 


وعد بدموع : انا ضعت طلال والله حاولت كتير بس معرفتش 

طلال : هششششششش اهدي انتى ذي منتي محدش لمسك 

وعد بصراخ : كداب هو ضيعني انا عارفة 

طلال : والله معمل حاجة احنا وصلنا ولحقناكي 

وعد بهستيرية : كداب كداااااااب ابعدو عني 

الدكتور بعملية : ممكن تهدي انتى سليمة محدش لمسك 


ولكن كانت وعد فى دنيا أخري فقط تبكي وتصرخ وترفض ان تسمع من أحد وهذا ما اقلق الجميع عليها ولكن توجه اليها بدر وقام برفع ايده حتي يصفعها ولكن أمسكت وعد ايده ونظر له بعيون حمرا بشده من اثر الدموع ونظرت له بغل 


بدر بحدة : فوقي لنفسك الحيوان ده معملش فيكي حاجة وانتى لسه سليمة 

وعد بهدوء : بجد

بدر بحب وحنان : بجد يا قلب بدر 

وعد : يعني انتم لحقتوني 

بدر : ايوه 

وعد بشر : عملتم فيه حاجة 

يوسف بابتيامة بشر : فى انتظار اوامرك يا برنسيسة 

وعد بشر : تمام اوي بابي تعالي هنا


جلس محمد بجوار وعد ووضعت راسها على صدره فضمها لحضنه وقبل راسها 


بدر بغيرة : مكفاية يا عم الحاج بوس 

وعد : وانت مالك 

بدر بغيظ : خطبتي وحبيبتي

وعد ببرود : عند امك يا روح امك ولسه فى عقاب القلم اللى كان هينزل على وشي 

بريهان بغيظ : اهي رجع لسانها طول تاني

بدر : انا عملت ذي الأفلام وانا زمبي ايه 

وعد : علشان تبطل فرجة على التلفزيون 

نورسين بفرحة : عندي خبر حلو دودو

وعد : ايه هو يا زفته

نورسين : زفته فى عينك المهم هتبقي عمتو قريب

وعد بصدمة : انتى حامل يا زفته

نورسين : ايوة حامل

وعد بفرحة : مبروك يا طيلو بس انا مش هبقي عمتو بس ها

طلال بضحكة : امال الواد هيقولك ايه غير عمتو

وعد : هيقولي وعدي 

سمر : احم احم طيب ابني هيقولك ايه بردو وعد 

وعد بفرحة : سمر انتى تقصدي انك حامل فى بيبي

سمر بابتسامة : ايوه حامل يا قلب سمر 

وعد بسعادة : انا فرحانه اوى سمورة ألف مبروك هتبقي مامي يا عسل

فر اس : على اساس جابته لوحدها ما انا ليا دور رئيسي 

وعد : دور رئيسي لا يا برنس انت عامل مساعد ليس الا 

فاروق : يخربيتك انتى فايقة للهزار والضحك 

وعد بارف : وانت مال امك يا زفت

فاروق : لا يا روحى روحى مش بدر فلمي لسانك معايا

بدر : وماله بدر يا فاروق بكرا اتجوزها بس وسحب لسانها ده وغسلة بماية نار علشان ينضف 

وعد ببرود : لما افكر بقي

حاتم : حمدلله على السلامه وعد 

وعد : شكرا حاتم تعبتك معايا

حاتم : انتى اختي الصغيرة وعد

مؤمن بضحك : قرده العيلة أخبارها ايه

وعد : كويسة 

خديجة بدموع : انا اسفة وعد انا السبب فى اللى حصل زمان لامك وليكي دلوقتي

وعد : كله قدر و مكتوب وانا هرجع حق امي و حقي من ولاد الكلب دول بلاش تقلقي 

طلال : هتعملي ايه وعد 

وعد : كل خير طليو فين مراد 

طلال : ربنا يستر الخراب وصل 

يوسف : برا يا عمري 

وعد : خليه يجي عوزاه 

يوسف : امرك يا موزة 

فاروق بضحك : منورة برنسيسة 

جاسر : وعد امبارح كان فى بنت فى القصر هربت منهم

وعد : هى فين اوعي تكون سبتها 

جاسر : لا متقلقيش موجودة فى القصر عند جدو مؤمن وأمرت الرجالة متطلعش

وعد : كويس جاسر هنشوف هي عوزة تعمل ايه وهنفذ كلامها 

فاروق : هى مين ديه وعد

وعد : اسمها برين وهى من عيلة يلدنج 

فاروق : لا معرفهاش 


قطع كلامهم دخول مراد الذي اتجه بسرعة وأمسك ايد وعد بحنان 


مراد : حمدلله على السلامه وعدي

وعد : الله يسلمك وسلامتك انت كمان مرادي

مراد بابتسامة : فداكي عمري يا عمري

وعد : ربنا يخليك ليا عوزة خدمة

مراد : امري برنسيسة وانا انفذ 

وعد : قرب مني


قرب مراد منها وتحدث معه فى ودنه فتبدلت نظرات مراد للشر و القوة وبعد عنها


مراد : أوامر البرنسيسة تنفذ ساعة واحدة وكل شي هيتنفذ 

وعد بثقة : وانت بثق فيك 

مراد : سلام موقت برنسيسة اه تليفونك 


غادر مراد وفضل الجميع ينظر لوعد لمعرفة ماذا طلبت من مراد ولكن لم يعرفو 


يوسف : انتي قولتي ايه ليه

وعد : ملكش دعوة 

طلال بضحك : احسن فرحان فيك 

وعد : طلال عاوزة اخرج من هنا

محمد بحنان : خليكي يومين هنا علشان نطمن 

وعد : لا انا مش بحب المستشفيات 

طلال بحنان : امرك يا قلبي هخلى الدكتور يكتب على خروج

يوسف : هروح اجبلك لبس 


جاء الدكتور وكتب على خروج وأحضر يوسف ملابس عبارة عن فستان باللون الابيض بيه بعض الورود باللون الاحمر وحذاء باللون الأحمر  


خرج الجميع وتركو الحرية لوعد فى تبديل ملابسها فأخذت دش بارد وغمضت عيونها وتذكرت ما فعله مروان معها فشتعل شعرها بالغضب وفتحت عيونها ولبست وخرجت ورمت الجاكت فى وجهه يوسف 


نظر الجميع لمنظر عيونها برعب لانها أصبح بدرجة غامقة جدا تدل على غضبها اما شعرها وما لعنته كان يتحرك خلفها أقسم من رأيها انها ساحرة شريرة سوف تقضي على الجميع كان العمال او المرضي فى المستشفي يختفون من أمامها فبتسمت بسخرية 


فتح مراد لها باب السيارة 


وعد للجميع : ارجعو القصر وانا شوية وهاجي 

محمد بخوف : راحة فين

وعد بنظرة مرعبة : متخفش هرجع حقي وحق امي 

طلال : وعد بلاش


شاورت وعد لإحدى الحرس فتوجه لهم وجعلهم يركبون السيارات 


ركبت وعد العربية و بجوارها بدر وفى الإمام مراد ونطلقو الى وجهتهم 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


فى قصر يلدنج 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


وصلت مجموعة سيارات تحمل وعد والغريب انضمام مجموعة أخري من السيارات وقتحمو القصر 


نزلت وعد بكل جبروت وعظمة وبجوارها بدر وأمامها مراد والحرس وانضم لها من سيارته يوسف يعقوب آغا 


يوسف آغا : برنسيسة شرف ليا التعاون معاكي

وعد بعظمة : اهلا ديناصور 

يوسف آغا : رجالتي تحت امرك

وعد بسخرية : وانت كمان اوعي تنسي انا مين

يوسف آغا : اكيد طبعا 


دخلت وعد ووجدت إسحاق و مصطفي يجلسون وفى لحظة سقط مروان تحت أقدامهم 


إسحاق بخضة : مروان 

مصطفى برعب : وووووووعد 

وعد بعظمة : اسمي البرنسبسة وعد البحيري 

إسحاق : عوزة ايه يا بنت البارون

وعد بثقة : وانت فاكر انى بستعر من لقب عيلتي بالعكس يزيدني شرف 

إسحاق : عوزة ايه 

وعد بشر : روحكم و سمعتكم و كيانكم و حياتكم 

مصطفى : تقصدي ايه 

مروان بتعب : ايه جاية تكملى اللى اخواتك مكملهوش 

وعد بعظمة : تو تو انا بفكر بالعقل مش بحب استخدم ايدي علشان كده جميع شركة يلدنج أصبحت صفر بمعنى تاني اسهمكم بقت فى النازل و كل شركائكم انسحبو بامر مني انا وكمان البنوك موجودين دلوقتي فى المجموعة علشان ياخدو فلوسهم 

إسحاق بذهول : يستحيل انتى كدابة

وعد بضحكة رنانة : البرنسيسة مش بتكدب انت لعبت مع واحدة مينفعش تلعب معاها لأني مش سهلة 

مروان : هقتلك يا وعد

وعد بسخرية : هشوفك فى يوم القيامة بقي اصل الناس اللى شغال معاهم فى السلاح و تجارة البنات عرفو انك خاين فعلشان كده قررو بصفوك انت و ابوك شايف دول 


شاورت وعد على أشخاص لسه دخلين 


مروان : مين دول

وعد : دول عملك الاسود اللى هيخلصو عليك 


توجه الرجالة واخذو مروان وأبوه تحت اعتراضهم وشكرا وعد وغادرو


وعد : وانت اسحاق خلاص انتهيت اه احنا سحبنا كل الفلوس اللى فى البنوك و هديهم لبرين تستفاد منهم 

إسحاق : إسحاق رد

وعد : العين بالعين و السن بالسن والبادي اظلم انت قتلت جدي وضيعت امي و خطفتني وكنت هضيعني علشان كده انا ضيعت كل فلوسك وحتي ابنك و حفيدك هيموتو وانت قابل سلام يا إسحاق 


غادرت وعد القصر ونظرت مرة أخيرة للقصر وركبت بعد ان شكرت يوسف آغا و غادرت المكان 


غمضت وعد عيونها ووضعت راسها على كتف بدر الذي ضمها لحضنه وهى لم تعترض وعادو الي قصر

اغلو 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


مر يومين بدون أحداث تذكر غير


- طلبت برين من وعد بيع الشركات و القصر لانها سوف تسافر للخارج ولن تعود


- وفاة إسحاق يلدنج نتيجة جلطة فى القلب


- استقرار الأحوال بين الجميع فى قصر اغلو


- جهز فاروق موتمر صحفي للإعلان عن المجمع الجبلي فى مدينة ازمير 


- طلبت برين من وعد ان تساعدها للسفر الى ايطاليا فأسرع جاسر بالتدخل واعلمها بالسفر معه فوافقت 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


بعد مرور شهرين 

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


انتهي العمل فى القرية السياحية وأصبحت جاهزة على الافتتاح الذي نظمة يوسف على أحدث و أضخم افتتاح شهده العالم 


تجهز الجميع للنزول فكان طلال و نورسين فى غرفة و فراس و سمر فى غرفة و الباقي متوزع فى غرف

اما برنسيستنا الحلوة فكانت تجلس فى جناح بمفردها وهذا ما غاظ الجميع وعندما طلبو تغير غرفهم الى أجنحة ولكن وجدو بأن وعد ماصدرة تعليمات بعدم تغير الغرف 


طلال بغيظ : ووووووووووووووعد 

يوسف بغيظ : انا يا بت 

وعد ببرود : عوزين ايه

بدر : يعني واخدة لوحدك جناح وحنا اوض عادية ليه

وعد بابتسامة : لانى انا البرنسيسة وعد البحيري 

طلال بصراخ : بااااااااااارده انا طالع انام 

يوسف : يالا كل واحد يطلع ينام علشان محدش هيستفاد منها 


مشي الكل فقامت وعد بإطلاق ضحكة رنانة مما اغاظ الشباب فعادو لها وقامو برميها فى حمام السباحة ومع الأسف فضلت وعد تضحك بهستيرية عالية فنزل طلال و يوسف لها وفضلو يهزرو وبعد فترة صعدو الى الغرف 


مر يومين وجاء موعد الافتتاح ونزل الجميع وكان الجميع يقف فى انتظار نزول البرنسيسة وعد البحيري 


وأخيرا وبعد طول عذاب نزلت وعد بفستان باللون الازرق عاري الصدر و مفتوح لمنتصف الفخد وترتدي جذمة بكعب عالي بنفس لون الفستان 


انبهر الجميع بجمال وعد فتحرك طلال ليأتي بها ولكن سبقة بدر وتوجه لها ومسك ايديها ووضع قبلة عليها 


توجهو الى مكان الافتتاح وطلب فريق الأعداد من وعد الصعود حتى تلقي كلمه الافتتاح 


وعد : ليه انا فى طلال او يوسف او بدر ليه انا

بدر بحب : علشان انتي مهمه عندنا كلنا وأي كلمة حد فينا هيقولها هتكون نقصة 

طلال بحنان : انتى قوتنا وجبروتنا انتى وعدنا 

يوسف بحب : لو مكنتش وعد البحيري موجودة مكنش هيبقي موجود

وعد بحنان و حب : انتم سر سعادتي و حبي انا موجودة بسبب وجودكم وهفضل سند و ظهر ليكم لغاية اخر يوم فى عمري وربنا يجعل يومي قبل يومكم 

طلال بلهفة : بعد الشر

يوسف بلهفة : بعد الشر 

بدر بحب : يالا أميرتي الناس مستنية الكلمة 


توجهت وعد الى الميكروفون وتوجهت عدسات الكاميرات 


وعد بعظمة و قوة وثقة : اهلا وسهلا بالحضور تتشرف مؤسسة السيوفي مع مؤسسة الجارحي ولأول مرة افتتاح مشروع مشترك وذي محضرتكم اخدتم جولة فى القرية وهى متكاملة وبأذن الله هيكون اول مشروع بينا وقريبا فى مشروع جديد بنفس الضخامة و القوة والمشروع هيكون موجود بيه طرف ثالث وهو رجل الأعمال التركي فاروق بارون اللي بيكون ابن خالي والمشروع هيتعمل فى تركيا وفى نهاية كلمتي اشكر اخواتي طلال السيوفي و يوسف السيوفي و والدي العزيز محمد السيوفي وعمتو وامي الجميلة و صديقي و اختي الكبيرة سمر السيوفي شكرا لأنكم فى حياتي من اول يوم ولادتي وبشكر عيلتي التانية عيلة مؤمن اغلو و عيلة سامي بارون و عيلة الجارحي ودلوقتي جاهزين لاي اسأله 


صحفي 1 : احنا كنا عارفين ان طلال بيه بيكون حبيبك اذاي بقي اخوكي

وعد بهدوء : هو فعلا حبيبي و قلبي و عقلي و روحي واخويا و ابويا و صديقي و بئر أسراري 

صحفي 2 : احنا لغاية دلوقتي منعرفش اسم القرية 

وعد بستغراب : اذاي يعني اسمها اللؤلؤة 

طلال : لا اسم القرية فعلا اتغير من اللؤلؤة الى البرنسيسة 

صحفي 3 : و بدر بيه موافق على تغير اسم القرية 

بدر بثقة : انا صاحب الفكرة و طلال و يوسف وباقي العيلة وافقو على التغير 

صحفي 1 : بس اتضح أن وعد هانم متعرفش

طلال  : فعلا وعدي متعرفش لانها هدية مننا ليها 

وعد بفخر : انتهت الأسئلة أتمني الحفلة تعجبكم وهنبدتي اول الفقرات برقصة افتتاحية 


نزل طلال وتوجه الى نورسين واخذها وتوجه الى ساحة الرقص وتوجه بدر الى وعد واخذها 


بعد مرور 10 دقائق انتهت الرقصة وذهب طلال وفضلت وعد وأمامها بدر 


وهنا توجهت عدسات الكاميرات مرة أخري لهم بسبب ركوع بدر على قدمة امام وعد واخرج خاتم 


بدر بحب : يوم مسمعت اسمك اتمنيت اشوفك كل واحد يتكلم يتذكر اسمك وقوتك و جبروتك خلتيني بتعقب اي ظهور ليكي فى اى مناسبة علشان اشوف مين هى وعد البحيري ويوم مشفتك انبهرت وتجننت بيكي حاولت اعمل مشاكل كتير علشان اشوفك وفرحت جدا لما عرفت انك تقربي لينا اخترعت المشروع ده علشان ابقي قريب منك وحوليكي انا بدر الجارحي المعروف بالداهية خضعت للبرنسيسة وعد البحيري فتسمح جلالة الأميرة تكون نصي وقسمتي انا بعلن ادام الكل انى بعشقك وعد موافقة 


كانت وعد سعيدة جدا ونظرت للكل فهز محمد رأسه بالموافقة و طلال ضحك و يوسف غمزلها ولأول مرة فى تاريخ حيات وعد تتكسف وتهز راسها بالموافقة 


اسرع بدر بوضع الخاتم فى اديها ووقف وحملها ودار بيها 


بدر بفرحة : مبروك يا دلوعتي  

وعد بابتسامة جميلة : الله يبارك فيك 


هنا أصدر الجميع تصقيفات عالية عندما دخل الماذون وجلس بجوارة محمد وتوجه بدر إليهم بعد ان غمز لوعد 


تم عقد القران وكان طلال و فاروق الشهود على عقد القران وبعد انتهاء الماذون القران توجه بدر لها وحملها ودار بيه وقبلها على شفايفها قبلة رومانسية عاشقة وسط تصفير الشباب وأخيرا بعد عنها 


بدر بعشق : بعشقك يا دلوعتي  

وعد بنظرة حب : وانا بحبك بدري 

بدر بصوت عالي : الكل طبعا معزوم بكرا بالليل على الفرح انا وعدت دلوعتي انها  هتكون اول فرح فى القرية وانا هنفذ الوعد لاحلى وعد 


انتهت الحفلة وصعد الجميع الى الاعلي وتوجهو الى جناح وعد لمعرفة سبب غضب وعد 


بدر : مالك دلوعتي 

وعد بغضب : الفرح بكرا صح

طلال : مالك يا عمري

وعد بغضب : يعني ايه الفرح بكرا فين الفستان 

بدر بحب : موجود دلوقتي على سريرك يا دلوعتي  

وعد : والميكاب ارتست 

بدر بخبث : موجود طقم كامل من لبنان 

وعد : والجذمة 

بدر : موجودة بردو جمب الفستان 

وعد : وا

بدر بهمس فى ودنها : موجود فى الدولاب

وعد بهمس : هو ايه ده

بدر بخبث : لما تفتحي الدولاب هتعرفي 

وعد وهى تبعده : برا يا بدر 

بدر وهو يجلس : قاعد مع مراتي 

وعد : طلال مشي بدر من هنا

بدر بضحك : طلال مين بس يا موزة كلهم تاروووووووو وسبونا لوحدنا

وعد : اطلع برا يا بدر 

بدر وهو يقترب منها : ليه

وعد وهى تبلع ريقها : برا بدر

بدر بعشق : بس الأول لازم اقولك تصبحي على خير 

وعد : تمام قول


ولكن فاجئها بدر عندما أخذ شفايفها فى جولة طويلة مليئة بالعشق و الحب وفى لحظة رفعت وعد ايدها على رقبته فتعمق بدر أكثر فيها الخير بعد عنها بصعوبة 


بدر برغبة : تصبحي على خير يا دلوعتي 


تركها بدر وغادر الجناح فجلست وعد مكانها وهى تنهج من شده الإثارة و الرغبة وبعد فترة توجهت الى الحمام و أخذت دش بارد ونامت على السرير وهى سعيدة وغمضت عيونها براحة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


في الصباح

🔗🔗🔗🔗🔗🔗


توجهت نورسين و سمر الى جناح وعد وجدوها انام بعمق ولا تهتم باي شي 


سمر : وعد وعد اصحي يا عمري بقي

وعد : سبيني شوية سمر ونبي

نورسين : يا موكوسة النهاردة فرحك

وعد : كفاية زن بقي عاوزه انام

بدر بهمس : دلوعتي اصحي بقي 

وعد وهي تنتفض : بدر 

بدر برومانسية : صباح الورد و الجمال دلوعتي وباس شفايفها بهدوء 

وعد : اطلع برا عوزة اقوم

بدر : اعتبريني ذي جوزك 

سمر وهى تدخل : كويس يا بدر انك صحتها احنا زهقنا 

بدر بغمزة : اي خدمة سمورة 

نورسين : يالا يا حنين برا 


خرج بدر وقامت وعد بغيظ وأخذت دش ولبست وخرجت ونزلت الي الاسفل حيثو الجميع وتناولو الفطار وجلسو شوية بعد ذلك صعدت وعد الى جناحها وخلفها نورسين و سمر و بريهان و خديجة و بنات الميكاب ارتست للبدا فى عمل بعض المسكات وإنهاء الشعر و الميكاج 


مر الوقت واحضرت نورسين و سمر الفستان الذي انبهر بيه بنات المكياج بشدة من شده فخامته و عظمته 


رقت خديجة وعد وحصنتها بايات الذكر الحكيم حتى تبعد العين عنها من شده جمالها 


انتهت وعد من التجهيز والباب خبط ودخل محمد و خلفة طلال و يوسف و فاروق 


محمد بسعادة و دموع : كبرتي يا عمري وبقيتي عروسة ذي القمر 

وعد بحنان : ربنا يخليك ليا يا احن اب فى الدنيا انا لو ابويا عايش مكنش هيحبني ذيك 

طلال بابتسامة : مبروك يا قلب طلال ربنا يوفقك ويسعدك

يوسف بابتسامة حنينة : كبرتي يا وعدي وبقيتي عروسة ذي القمر 

وعد بحب : ربنا ميحرمني منكم و يخليكم ليا يا رب 


نزلت وعد فى يد محمد و خلفها الشباب وكان الفستان بالفعل ملكي و ضخم 


بدر بعشق : مبروك يا دلوعتي

وعد بابتسامة : الله يبارك فيك يا حبيبي 

بدر بعشق : انا فرحان اوى انك واخيرا بقيتي ملكي 


استمر  الحفل و رقصت وعد مع طلال و يوسف و محمد وأخذت الصحافة الكثير من الصور واصبح الفرح حديث العالم لفترة من شدة فخامته و عظمته  وأخيرا انتهي الحفل وغادر العرسان لقضاء شهر العسل الذي لم يخلي من عشق و رومانسية بدر و دلال و دلع وعد 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


- مر شهر وعادت وعد من شهر العسل بسعادة وفرحة ولم يبخل عليها بالسعادة و الفرحة 


- نزلت وعد الشركات ولم يعترض بدر بالعكس هو من صمم على استمرارها فى العمل لتكون بجوار اشقائها 


- مر باقي اشهر الحمل على نورسين و سمر بتعب واخير رزق طلال بطفل صغير اسماه محمد على اسم والده اما سمر رزقت بطفلة واسمتها وعد ولكن رفضت وعد مما احزن سمر ولكن وافقت وعد على الاسم 


- مر حوالي 7 شهور منذو زواج وعد وما اقلقها ء ان تحمل حتى الآن فذهبت الى الدكتور الذي فاجئها بخير حملها فى 3 شهور وهي لم تعرف 


- سعد الجميع بخبر حمل وعد 


- مرت أشهر حمل وعد وزاد جمال وعد فوق الجمال وكانت بالفعل برنسيسة متألقة 


- عرفت وعد بخبر بأنها تحمل فى تؤام ولد و فتاة وهذا اسعدها 


- مر الوقت ووضعت وعد تؤامها بخير واسمتهم فهد و مرام 


مر الأيام و الأشهر و الأعوام وفات أكثر أكثر عامين وجاء الخبر الذي كسر ظهر الجميع وخصوصا وعد بموت محمد السيوفي ولكن توقع الجميع انهيار وعد لانها الأقرب من محمد ولكن فؤجي الجميع بوقف وعد بجوار اشقائها فى العزاء بقوتها و عظمتها المعروفة عنها وستقبلت الناس وتقبلت العزاء من الجميع وبعد انتهاء العزاء صعدت وعد إلى غرفة محمد وأغلقت على نفسها ولم تخرج منها حاول بدر الدخول ولكن لم تعير وعد أحد وفضلت 3 أيام بمفردها ولكن استطاع طلال الدخول ونام بجوارها وفؤجي بدخول يوسف ونام بجوارها من الجهه الاخري 


دخل بدر وجد الثلاثة ينامون بجوار بعضهم فطمن عليها وتوجه الى غرفة وعد وحمل مرام و فهد واخذهم ونام 


فى صباح اليوم التالي غادر طلال و يوسف وتركز وعد ادخل بدر واخذها في حضنه وفضل يمسح على شعرها 


بدر بحنان : حبيبتي ده وقته و معادو ومحدش يقدر يعمل حاجة بلاش حزن لانه اكيد هو زعلان على زعلك يعني انتى بنته الوحيدة بدل متدعي ليه بالرحمة تعيطي 

وعد بدموع : وحشني اوى بدر كان ابويا واخويا و صديقي وكل حاجة فى حياتي انا لسه مفرحتش بقربة طول عمره تعبان فى الشغل ولما وقع وتعب كان لازم نوقف جامبة ونساعده 

بدر بحنان : علشان كده بقولك ادعيلو وعملي صدقة جارية باسمه قومي وعد انتى قوة اخواتك وصلابة مؤسسة السيوفي 

وعد : عندك حق بدر لازم ارجع وعد البحيري

بدر : غلط لازم ترجعي البرنسيسة وعد البحيري يالا يا دلوعتي تعالى خدي دش وبدلي هدومك 

وعد بتعب : مش قادرة اعمل حاجة بدر 

بدر بحب : تعالي دلوعتي 


حملها بدر بحنان وتوجه الى جناحها وجعلها تجلس على السرير وتوجه الى الحمام وجهزه وعاد لها وحملها ووضعها داخل البانيو يساعدها فى الاستحمام وبعد ذلك حملها ولبسها ونزلو الى الاسفل


مرت الايام وعاش الجميع بسعادة وهناء وتعرف يوسف على فتاة واحبها وتقدم لها و تمت الخطوبة 


🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗🔗


وتستمر الحياة بحلوها و بمرها 


لن أقول يتبع ولكن سأقول سأقول لقاء فى رواية جديدة 


اتمني ان تكون نالت اعجابكم وان تكون أضيفت لمجموعة روتياتي التى نالت رضاكم واعجابكم 


وكما اقول دائما مع انتهاء كل رواية 


لن يتوقف عقلي و قلمي عن الكتابة 


دمتم فى رعاية الله وأمنه

انتظروني في روايه جامده اخري  شكرا لكل متابعين  السلام عليكم ورحمه الله تعالى وبركاته



بداية الروايه من هنا




إرسال تعليق

أحدث أقدم