رواية عشق في قلب صعيدي الحلقه الاولى والثانية والثالثة بقلم الكاتبه أسماء السيد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
![]() |
رواية عشق في قلب صعيدي الحلقه الاولى والثانية والثالثة بقلم الكاتبه أسماء السيد حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
(في قصر القناوي)
العيله كله قعدين يفطرو وسليم نازل بكل هيبه ووقار
(سليم) صباح الخير.
(الجميع) صباح النور
سليم خلص وقام ودع امه وجده وطلع وقبل ميركب العربيه جتله مكالمه مهمه فطلع برا القصر يتكلم
(سليم) ها عملت ايه
(المجهول) كله تمام ياباشا
(سليم) طب عاوزك تنفذ الي هقولك عليه
(المجهول ) تمام يا باشا
(سليم)................. هنعرف بعدين
(المجهول)تحت امرك ياكبير وسليم قفل في وشه
وفجأة جت بنت بعربيتها وقفت قدامه
(عشق.) بقولك ايه يا اخينا
(سليم )برفعه حاجب اخينا.. نعم
(عشق) عاوزه اروح قصر الجبالي
(سليم) بستغراب . اشمعنا
(عشق) . وانتا مالك قول وانتا ساكت
(سليم. )معرفش ويلا غوري من وشي
(عشق بغضب) . اغور. غوره لما تخدك يا حيوان
(سليم بغضب )حيواان انا حيوان الله في سما لو ما اختفيت من قدامي حالا لكون ضربك عيارين دلوك
(عشق بتمثيل الخوف) تمام وعلي ايه انا همشي
(عشق في نفسها )اما وريتك يا هولاكو انتا اصبر عليا انا هعرفك ازاي تلعب مع عشق الجبالي ..
وفجأة رجعت عشق بالعربية وكان في بركه مايه قدام سليم بظبط لا انهم كانو في فصل الشتاء وقامت طالعه مره واحده غرقته كله وطلعت تجري وهيا ميته علي نفسها من الضحك وسئلت حد تاني وقلها العنوان
(عند سليم) ...
(سليم.) والله لا هوريكي يابنت الكل$والله لهجيبك يابنت$$$
(ودخل يغير امه شافته)
(صفيه )مالك ياولد ايه الي عمل فيك اكده
(سليم بهدوء )مفيش يما وقعت في بركه ميه بلغلط حصل خير
(صفيه) طب خلي بالك بقا يا حبيبي
(سليم) حاضر يا حبيبتي
وفجأة سمعو صوت
(رامي) معلش ميقع الا الشاطر هههههههه
(سليم بصله بنظره اخرسته )
(وطلع غير ومشي وهوا في قمه غضبه من البنت الي غرقته )
&&&&&&&&& (في قصر الجبالي)
وهما بيفطرو دخلت عليهم عشق
(عشق) لا انا حماتي بتحبني بقا.
كلهم بص لمصدر الصوت لقو عشق
(يعقوب) مجنونه البيت رجعت
(عشق) . انا مجنونه يا بابا ماشي
وجريت سلمت عليهم وقعدت تفطر وهيا فعلا قلبت البيت كله ضحك .. وصحيح من صفات عشق هيا الجنون ..
عشق) انا هطلع ارتاح شويه عقبال ما ماما حبيبتي تعملي المحشي الي انا بحبه
(فريده بحب) . من عيوني يا قلب امك
(زين بمرح )ايوا جتلك حبيبه القلب يبقا زين في الزباله صح
(فريده وعشق في نفس واحد.) اخرس يالا وكلهم ضحكم وعشق طلعت الاوضه غيرت ولبست بيجامه اوفر سايز ونامت
$$$$$$$$$$ (في شركه القناوي)
سليم دخل بهيبته المعتاده وغضب الدنيا كلها والبنات عينهم متشلتش من عليه وهو ولا في دماغه
(سليم.) يا مني
(مني.) ايوا اتفضل حضرتك
(سليم بغضب) . اعمليلي قهوه وهاتي ملف المناقصه الجديده
(مني بخوف) . تمام يافندم
(فكل الشركه والبلد تهاب سليم القناوي لانه معروف انه قلبه جاحد وحقاني جدا وعصبي فوق متتخيلو)
(ودخل عليه كريم)
(كريم) مالك ياسليم .
(سليم )مفيش .
(كريم) لا فيه قول يابن عمي قول.
(سليم)............. حكاله وكريم ميت من الضحك ههههه.
(كريم) هههه بقا سليم القناوي الي البلد بتترعب من نظره. منه حته بت تعمل فيك كدا مش قادر هههههه.
(سليم) هوا انا بقول عشان تضحك يازفت .
(كريم )والله ما قادر من الضحك بتخيل منظرك وانتا شبه الكتكوت المبلول نيههههههه.
(سليم )علي مين والله لا اجيبها .
(كريم) ونبي اما تجيبها ابقا وريهالي عشان اشكرها ههه .
(سليم بغضب) . اطلع برا يا كريم برا .
(كريم خرج وعارف ان سليم مش هيسبها وهيجبها لو ايه )
(كريم) يا عيني عليكي شابه صغيره يا قلب امك علي الي هيعملو فيكي ههههه...
&&&&&&&&&(في قصر الجبالي)
كانو حطو الاكل ودنيا صحت عشق. وعشق صحيت وصلت ولبست دريس ابيض في ورود زرقا وطرحه نفس الشكل وكانت جميله جدا ونزلت..
(عشق.). الله يماما علي ريحه المحشي تتخيلي اني جيت من السعوديه عشان المحشي ..
(زين) عليكي في التثبيت .
(عشق) اتعلم بقا هه.
كلهم ضحكو علي جنانها
(يعقوب) والله يا عشق البيت ما كان ليه طعم من غيرك
(عشق)حبيبي يابابا يا نصفني
(زين.) طبل طبل مش انا لسا مضحكم الاسبوع الي فات
(عشق.) الاسبوع الي فات وجاي علي نفسك كدا ليه هههه
(فريده) قومي يا دنيا هاتي الرقاق
(دنيا) حاضر يا ماما
(عشق.). لا خليكي هجيبه انا
ودخلت وجابته وطالعه
عشق.. بقولك ياماما هو
وفجأة سكتت لما شافت سليم داخل قدامها من الباب وفجأة.....
#الحلقة_الثانية
وفجأة دخل سليم
..................
(يعقوب) اهلا يا ولدي تعالي
(سليم. )عاملين ايه ياجماعه
(الجميع )الحمدلله
(وعشق تحت الصدمه وقفه مبرقه مش عارفه تتحرك )
(عشق في نفسها) اهرب علي فين اروح فين هولاكو هيكلني
(زين) مالك متسمره كدا ليه يا بت تعالي دا سليم مش غريب
(عشق برعب) . انا انا جايه اهوا حاضر
(سليم بخبث) . مش تعرفونا وقعد علي السفره
(يعقوب )اه صحيح دي عشق بنتي مجنونه البيت هههه
كلهم ضحكو
(سليم بإستغراب) . بنتك ازاي يا عمي
(يعقوب. )بنتي ... وقبل ميكمل
(عشق قاطعته بحزن.) بتبني انا بنته بتبني
وقعدت وحاولت تبتسم وتداري حزنها
(بس سليم حس بضيق مش عارفه سببه ).. صحيح يا عمي إنشاء الله انتم بكرا معزومين عندنا علي الغدا
(يعقوب) . ليه يبني في حاجه ولا ايه.
(سليم ). لا يعمي عادي علي الاقل تشرفنا انتا والانسه عشق
(عشق بصتله بصدمه.) انا اجي
(سليم بخبث) . اكيد يا انسه عشق تنورينا اوي
(عشق بصتله بشك) . شكرا
(فريده )خلاص بقا بطلو كلام وكلو يلا ياولا
(سليم) حاضر يا عمتي
(بعد 10دقايق والهدوء سيد المكان )
(زين بمرح.) الله صحيح يا عشق هوا انتي القط اكل لسانك ولا ايه متقلقيش سليم مش غريب عادي
(عشق) . انا حره يا رخم وطلعتله لسانها.
(وشويه وسليم مشي)
(عشق بتتنفس براحه.) واخيرا مشي
(يعقوب) في ايه يا عشق انا حاسك متوتره من ساعه مشفتي سليم.
(عشق) . ها لا مفيش عادي. هو مين سليم دا
(يعقوب) . دا يبقا. ........وقبل ميكمل قطعه رنه تليفون عشق
(عشق) . ثواني يابابا وخرجت تتكلم..
(وردت كان وليد المساعد بتاع عشق من سنتين وعنده 32سنه ومتجوز وبيحب عشق زي اخته الصغيره وهوا دراعها اليمين فكل حاجه وبتثق فيه جدا ومراته ريهام بتحب عشق اوي وهما صعايده ووليد معرفه يعقوب)
(عشق) . الو
(وليد) . الو يا عشق فينك
(عشق.) انا في الصعيد انتا عملت ايه في المناقصه.
(وليد) . خير ان شاء الله النتيجه هتبان بكره
(عشق بجمود) . وليد دي اول مناقصه للشركه دي ومتنساش اننا دخلين علي اخر لحظه
(وليد. )متقلقيش خير إنشاء الله
(صحيح انا رنيت عشان عندنا ميتنج أونلاين افتحي لابتوب كمان ربع ساعه )
(عشق) . تمام وقفلت
(وراحت وقلتلهم معلش يا جماعه عندي متينج أونلاين هخلص وهجيلكم تاني )
(يعقوب.) ربنا يوفقك يابنتي
(عشق. )حبيبي يابابا وطلعت
(فريده) . انا بحب البنت دي حب كأنها بنت بطني واكتر
(زين.) فعلا دي طيبه وغلبانه اوي ومجنونه كمان الله يكون في عون الي هيتجوزها
(وضحك الجميع)
&&&&&&&&&&&&&
في قصر القناوي دخل سليم والعيله كلها قاعده في الصالون
(سليم ) . مساء الخير
(الجميع) مساء النور
(سليم) صحيح ياجدي انا قولت لعمي يعقوب وإن شاء الله معزومين عندنا علي الغدا بكره وبنتهم معاهم
(صفيه) بإستغراب. بنتهم ازاي
(سليم) هقولك بعدين يا امي
وطلع غرفته
(واخد شاور ولبس بنطلون اسود وتيشرت اسود وكوتشي ابيض وكان وسيم جدا)
(ونزل تحت )
(منار) . بقولك ياسليم انتا رايح فين
(سليم ببرود)انتي مالك انا رايح فين وجاي منين
(منار بحزن مصطنع) . انا مش قصدي كدا ياسليم بس احنا هنتجوز امتا
(سليم)اولا انا مش متجوز وثانيا انا مش بحبك ومتفتحيش الموضوع دا تاني
(وسابها ومشي راح الاسطبل )
(منار بخبث) . وانتا وفلوسك مش هتكونو لغيري انا وبس وضحكت ومشيت
__________
في الاسطبل
(سليم) يا عم محمود
(محمود)ايوا ياكبير
(سليم) هات رماح
(محمود) . حاضر ثواني ياكبير
(دخل محمود وجاب حصان اسود وعنده في دماغه هلال ابيض ودا حصان سليم محدش يستجرأ يركبه ولا يسيطر عليه غير سليم )
وركب سليم رماح ومشي.
&&&&&&&&&&&
في( قصرالجبالي)
(عشق خلصت الميتنج ولبست بنطلون اسود جينز وقميص اسود واوفر سايز ولبست طرحه نفس اللون وكوتش ابيض ونزلت )
-تحت-
(يعقوب) . راح فين يا عشق
(عشق )هروح الاسطبل اجيب فهد وهتمشي شويه
(يعقوب.) تمام ياحبيبتي خلي بالك من نفسك.
(زين) اجي معاكي
(عشق) لا انا مش صغيره سلام يا عيلتي السعيده
(فريده) . سلام يا حبيبتي الله يسترك
(وراحت عشق جابت حصانها الي مركبتوش من سنتين وهو فهد حصان ابيض وفيه نقط سوده وشكله جميل جدا ومبيرتحش ومحدش بيعرف يسيطر عليه غير عشق لانه عصبي جدا )
وركبته وطلعت وقالت
(عشق) . يلا يافهد
والحصان انطلق بسرعه جدا وكان شكلها جميل اوي وهيا راكبه الفرس
وهيا مشيه كانت جايه هتخبطها عربيه نقل وفجأة.......
#الحلقة_الثالثة
وفجأه عشق شده السرع ونزلت الترعه الي جمبها وسليم كان واقف وكان هينزل يطلعها بس فجأة طلعت عشق من تحت الميه
عشق بإستمتاع:واو الميه تحفه . وشافت سليم علي البر قالتله هولاكو بتعمل ايه هنا
سليم بغضب :هولاكو تصدقي كنت جايه انقذك بس انتي متستهليش خساره فيكي
عشق بعصبيه :وانا كنت قولتلك انقذني يا جدع انتا
سليم بسخريه:انتي اصلا متستهليش بس خدي بالك منستش حركه الصبح وهردهالك
عشق بخبث :تمام انا طالعه وفجأة نزلت تحت الميه وصوتت.
.وقلب سليم اتنفض مره وحده ونط في الميه لا قي عشق طلعت من وراه
عشق:ههههههه هموت من الضحك
وبصلها سليم بغضب وعشق طلعت وشدت الحصان وركبته ومشيت
وسليم واقف هيطق منها
وفجأة قال واحد من المزارعين
المزارع :مالك ياكبير بتعمل ايه في حاجه واقعه منك ولا ايه
سليم بغضب جحيمي:مفيش حاجه امشي من قدامي. والله ماهسيبك يا بنت ال$$. وطلع وركب الحصان ومشي
&&&&&&&&&&&
(في قصر الجبالي)
دخلت عشق وهيا بتضحك كل متفتكر منظر سليم وندهت علي الراجل بتاع الاسطبل
عشق:ياعم حسين
حسين:ايوا يا هانم ايه ده ايه الي عمل فيكي اكده
عشق بهدوء :مفيش حاجه عادي خد فهد حميه وشوف لو مجروح اوفي حاجه ماشي.
حسين :حاضر يا هانم ومشي بس وقفته عشق
عشق:بقولك يا عم حسين بلاش هانم دي انا زي بنتك خليها عشق وبس ماشي يا عم حسين
حسين بحب:حاضر يابتي
ابتسمت عشق ودخلت وكلهم اتصدمو من شكلها
فريده :ايه الي حصل يا بنتي
عشق محصلش حاجه ياماما هطلع اخد شاور واجي احكيلكم وطلعت
_______------__________
(في قصر القناوي) دخل سليم القصر ولقا الجميع قاعدين وكلهم اتصدمو من شكلو دا عمره مدخل كدا
صفيه :تاني ياولدي ايه الي عمل فيك اكده تاني
سليم بغضب:مفيش حصل خير
رامي:مش قولتلك ميقع الا الشاطر ياسولم هههههه
كريم :بس ياولا عيب كدا ايه الي حصل من غرقك تاني يا سليم ها ومات من الضحك
وسليم بصلهم بغضب جحيمي :ورحمه ابويا لو ما اتخرستو لكون قتلكو اليله . وسابهم وطلع وهو بيشتم في عشق.
&&&&&&&&&&&&
(في قصر الجبالي)
نزلت عشق وقعدت معاهم.
زين :قولي ايه الي عمل فيكي كدا
عشق :الي حصل................. حكتلهم علي الصبح ودلوقتي
والاربعه كانو بيبصولها بصدمه وفجأة انفجرو في الضحك علي جنونها .
دنيا بصدمه:انتي عملتي كل دا في سليم وسكتلك
عشق بمرح:وهو يستجراء يتكلم
زين:تب خلي بالك بقا عشان سكوت سليم مرعب
عشق:ميعمل الي يعمله انا مش هسكتله هوا الي لسانه طويل
يعقوب:انتي لعبتي مع الي مش بيرحم يابنتي
عشق :قولتلكم ولا هيعرف يعمل معايا حاجه
فريده:خافي علي نفسك بقا يابنتي منه
عشق :ولا يفرقلي
زين:والله جنونك هيوديكي في داهيه في يوم يا عشق ههههه
&&&&&&&&& تاني يوم في(قصر القناوي)
العيله كانت مستنيهم وسليم بذات
وفجأة داخلو كلهم وعشق وراهم ولما العيله شافتها انبهرو بجمالها وسلمت عليهم بس منار سلمت بتكبر فعشق بصتلها من فوق لتحت بقرف وسابتها والتانيه اتجننت ودنيا اخدت عشق مع البنات وراحو يتكلمو والبنات حبت عشق جدا وهيا حبتهم وعلي السفره عشق قعدت بين زين ويعقوب وسليم قصادها علي طول وعماليبصلها بخبث وهيا بتبص بتحدي قطع نظرتهم دخول كريم
سليم:عملت ايه في المناقصه
كريم:خسرنا المناقصه
سليم بغضب: ازاي الكلام دا انا مخسرتش قبل كدا انتا عارف اني دي اكبر مناقصه في السنه كلها
كريم:والله معرف احنا كان احتمال فوزنا فيها كان 100%معرفش
سليم:مين الي اخدها
كريم:شركه لسا اول مناقصه ليها اسمها العشق
عشق كان في بوقها دبوس الفرخه مبقتش عارفه تتطلعو ولا تعمل ايه من الصدمه فجأة يعقوب وزين بصولها بصدمه وهيا شرقت .
سليم:ودا اسم ولا ايه دا والله اي كان الكلب ابن الكلب الي اخدها هجيبو بردو
عشق بعصبيه:متحترم نفسك يا جدع انتا الله
سليم بإستغراب:وانتي مالك محموقه كدا ليه
عشق:مش عشان حاجه بس يعني حرام انك تشتم حد مش موجود
سليم: اه عمتا خليكي في نفسك
عشق لسا هتتكلم قاطعها رنه تليفونها وكان وليد وردت
وليد:مبروك يا عشق اخدنا المناقصه
عشق :اه عرفت ماشي
وليد :عرفتي منين
عشق: عادي ياوليد
وليد: تمام الف مبروك
عشق:الله يبارك فيك،وفجأة بصولها الجميع
عشق :قصدي يتربي في عزك قصدي الله يخليك
وليد: بإستغراب يتربي في عزي بقولك كسبنا المناقصه مش خلفت
عشق :اه عرفت ماشي
وليد: ياعشق الف مبروك
عشق: الله يخليهملك يارب الله يخدك وقفلت
زين: بخبث في ايه
عشق بتوتر: اصل اصل اصل وليد مراته ولدت اربعه قصدي توام
زين: اه بجد
عشق :اه اه
وبعدين فريده قالت بحسن نيه
فريده:صحيح يا عشق مش الي كسبت دي شركتك بردو الف مبروك يا بنتي
وفجأة كلهم بصولها بصدمه وعشق ابتسمت بسذاجه وسكتت
كريم:بصدمه بجد انتي صاحبهالشركه
عشق: اه لا اه اه
سليم: وموقلتيش ليه وسكت. وعشق كملت اكل وسكتت
منار بغل: مش عيب عليكي تكوني لسا اخده منه شغله وبتكلي من خيره
عشق اتحرجت وقالت
عشق: عن اذنكم انا شبعت وقامت.
سليم بصلها بغضب: وانتي مالك بتاكل من جيبك وقام هوا كمان
منار بغل في نفسها :والله مهسيبك ماشي
وراح سليم ورا عشق وفجأة لقا عشق قعده في الجنينه بتلعب مع القطط وبتضحك سرح فيها شويه وبعدين قال
سليم:كنت فاكر هجي القيكي بتعيطي وكدا
عشق: انا اعيط ليه انتا فاكر الكلمتين الي اتقالو جوا دول شغلوني ولا في دماغي
سليم: مبروك
عشق: الله يبارك فيك عقبال ما اخد منك الباقي وضحكت ومشيت
سليم:هنشوف يا عشق
ودخلت قعدت جمب زين جوا في الصالون
الجد مجدي:معلش يا بنتي هيا بس منار الي هزارها تقيل شويه
منار بصت لعشق حقد
عشق:عادي يا جدو ولايهمك
مجدي :عمتا يابتي الف مبروك
عشق:الله يبارك فيك يا جدو
زين بهمس:متزعليش يا حبيبتي
عشق بمرح:انا ازعل من السلعوه دي دي شبه الكلب البلدي
وفجأة زين انفجر في الضحك علي دخلت سليم
سليم:بتضحك علي ايه
زين :لا ولا حاجه مفيش
عشق بهمس :زين انا عاوز اتفسح
زين : حاضر قومي يالا نروح نغير ونخرج
زين:معلش يا جماعه انا هقوم انا وعشق ودنيا عشان رايحين مشوار
يعقوب:رايحين فين يابني
زين:هنتفسح عشان اوري عشق الصعيد
زين:صحيح ياسليم متيجي معانا
سليم بخبث:ماشي هجي معاكم
منار :وانا كمان هاجي معاكم
زين بضيق :تمام
كريم:بعد ازنك يا جدي هاخد ريحانه افسحها
الجد:ماشي يا حبيبي
زين:تمام هنروح القصر نغير ونعدي عليكم
سليم :تمام
ومشيو ... عشق:لي عزمته يارخم
زين:عادي و يلا عشان منتأخرش
ورجعو غيرو ومشيو وعشق لبست درس اسود وطرحه ابيض مع اسود كدا وكانت قمر ... وصلو وسليم اول مشافها انبهر بجمالها جدا وفضل متنح شويه لحد ما كريم فوقه
زين: عشق اركبي مع سليم عشان عاوز امشي مع دنيا لوحدنا
عشق: مستحيل لا مش هركب معاه
زين:خلاص اركبي يالمضه وركبت مع زين وراه ومشيو راحو الملاهي
منار كانت راكبه مع سليم
مناربحقد:بقولك ايه ياسليم انتا مش هتاخد حقك
سليم:من مين
منار:من البنت البيئه الي اسمها عشق دي
سليم بغضب :اولا متقوليش عنها بيئه عشان هيا مش موجوده ثانيا انا مفيش بينا عداوه وخليكي في نفسك ونفخ بزهق
مناربحقد وغل اكتر لعشق :وانتا بتحامي عنها كدا ليه إنشاء الله
(سليم بصلها بنظره اخرستها)
____________________
في الملاهي
عشق بطفوله:الله انا هركب كل دا يلا
منار بقرف:انتو جايبناملاهي احنا اطفال ولا ايه
زين بضيق:عشق بتحب الملاهي اوي ودي رغبتها و قاطعه عشق وهيا بتشده عشان يركبو لعبه ومشي معاها وهوا بيضحك
سليم ابتسم علي منظرها وقال:وانا كمان هىركب معاكم
زين ودنيا اتصدمو لان دي اول مره سليم يعملها
منار بغل وغيره:سليم انتا هتركب بجد
سليم:اه هركب...وركب في الكبينه الي فيها عشق ودنيا وزين في كبينه واتقفل عليهم ومنار كانت هتولع وكانت راحا تركب بس الراجل قال معتش مكان واللعبه اشتغلت ولما طلعو مسافه عاليه جدا عشق حطت وشها في حضن سليم ومسكت ايده جامد وسليم كان مصدوم لحد ما اللعبه خلصت ونزلو وعشق لسا ماسكه فيه وبعدين اخدت باله من الي هيا عملته بس لاسف منار شافتهم وولعت اكتر
عشق:انا اسفه والله اسفه مكنش قصدي
سليم :لا عادي ولا يهمك ... ونزلو من العبه ومنار راحت عند عشق وضربتها بلقلم جامد ......
يتبع
لاتلهكم القراءه عن الصلاه وذكر الله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم
تعليقات
إرسال تعليق