رواية رين وادهم بقلم الكاتبه بتول حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا
![]() |
رواية رين وادهم بقلم الكاتبه بتول حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا
_على فكره لبسك بقا بيئه اوي
-انا لبسي بقا بيئه!
_انا بهزر انتِ زعلتي ولا اي
- خد..
_اي دا؟!
-دبلتك خليهالك..
_رين بطلي مقالبك السخيفه دي
-بس دا مش مقلب دي حقيقه..
_اوف يا رين.. بقا..
سيبته ومشيت على الصحه
_دكتوره الحقي ابني بيموت
مسكت الولد بسرعه بدأت افحصه لكن للأسف كان داخل في غيبوبه..
_لازم يروح المستشفى حالا
شلت الولد بين اكتافي..
وركبت عربيتي وجريت على المستشفى..
_الحقوني الطفل دا للازم يتفحص حالا.. شكله داخل على غيبوبه طويله..
خدوه مني بسرعه..
وبداو بحضره غرفت العمليات..
_ معلش يا دكتوره رين انتِ الي ها تشتغلي وها تعملي للولد العمليه..
- ازاي يا دكتور انا لسه في أول عملي وكمان عمري ما دخلت عمليات..
_ انا اسف يا دكتوره لكن الدكتور كان عنده حاله خطره انهارده وسافر الي أمريكا
كنت خايفه ومتوتره وبقول يارب الولد ميضعش من ايدي..
لكن مفيش حل تاني!
_ ابوس ايدك يا دكتوره ابني ومليش غيره..
كنت حاسه اني انفاسي بتسرع.. دي عمليه قلب كبيره..
لقيت تليفوني الي كان في جيبي بدا يعمل صوت رسايل جامد كل الموجدين بدأو يلاحظو..
فتحت علشان اشوف في اي..
'اعمليها يا رين متخافيش'
'اشطر دكتوره قلب'
حسيت بحماس لكن مين دا وعرف رقمي ازاي..
_يمكن خطيبي وبيعمل مقلب عادي..
بس عرف ازاي..
لقيت رسايل بعتت تاني
'متفكريش كتير ويلا علشان شكلهم خلاص جهزو الغرفه'
با الفعل لقيت الممرضه بتنادي
_يا دكتوره يلا..
دخلت وانا قلبي بيوجعني
بدأت اشتغل ومعرفش دا حصل ازاي بس كان جوايه يقين في ربنا..
_الف الف مبروك يا دكتوره..
- الله يبارك في حضرتك
_ خديها مكاني يا محظوظه..
ضحكت وانا با بص على مصدر الصوت
لقيته شاب لابس با الطر الأبيض لكن كان مغطي وشه بكمامه.
_دكتور أدهم الحاله الي ف امريكا كويسه..
- ايوا .. الحمد الله قعدنا فيها يومين...
لكن جاله اتصال قدمنا
_ازاي اتوفت انت بتقول اي! دي كانت كويسه..
جري من قدامي واحنا كنا واقفين مصدومين من الي حصل
_ممكن اعرف اي الحاله دي..
-دي حاله كانت صعبه جدا قلبها حرفيا مدمر.. لحد ما اتصلو علي الدكتور أدهم انه يروح لهم على أمريكا في المستشفى بتاعت باباه..
وقعد في العمليه دي حوالي يوم ونص.. علشان كدا مقدرش يجي يشوف حاله الولد..
_شكلها اتوفت..!
-للأسف.. والدكتور مش هيبقي طبيعي..
_والسبب؟
-دكتور أدهم كانت الحاله دي قريبه منه جدا.. ويعتبر كان بيجهز للعمليه دي الفتره واول لما خلص نزل..
_تقرب له اي؟
-حبيبته..! وسافرت بسبب التعب دا واعتقد بقا دكتور قلب علشانها
_حبيبته؟
روحت البيت طبعا بعد ما اطمنت على الولد
وانا كل تفكيري في الدكتور ادهم
_يوسف! اي الي جابك هنا..
-اي يا رين خلاص نسيتي انك عند واحد مسئول عنك..
_واحنا مش قولنا ان الموضوع انتهى..
-انتِ مش انا يا رين انا لسه بحبك...
_انا اسفه يا يوسف مش اقدر اكمل معاك...
-يعني اي يا رين مش عشان شويه هزار..
_لا علشان يا يوسف وخلاص كفايه لحد كدا....
دخلت شقتي وكانت ماما بتطبخ..
ريحت شويه لحد ما جالي رساله..
'انا اسفه لكن عايزه اقولك اني صاحب الرسايل دي مات'
'للأسف صاحب الرسايل دي مات'
جتلي الرساله دي وانا مش
فاهمه اي الي بيحصل..
اتوتر وحسيت ان قلب اتقبض وبدأ سرعاته تزيد عن الي قبلها
_انتِ مين؟
-انا واحده لقيته مرمي في الأرض وانتِ اخر واحده كلمها لان لما بدأت اتصل على الأرقام فون محدش رد..
_طيب هو فين.. صاحب التليفون دا فين؟
- حاضر ابعت لي حضرتك العنوان..
لبست بسرعه وانا ملخبطه استأذنت من ماما اني رايحه مشوار بسرعه مكنتش شايفه قدامي حرفيا!
وصلت للمكان الي فيه. لقيته مرمي على الأرض وكل الناس ملمومه عليه وجنبي عربيه حرفيا مدمره أدركت انه عامل حادث!
بدأت أقرب حبه حبه من الشخص دا لحد لما لقيت
_دكتور أدهم!
نزلت شنطتي من على كتفي بدأت افحصه كويس واشوف النبض لكن للأسف مفيش نبض!
'انتِ اشطر دكتوره'
افتكرت الكلام الي كان في المسج
حاولت اعمل الفحوصات اللازمه التنفس بعد صرخات مني انهم يطلبو الإسعاف..
لقيت النبض بدا يشتغل بس ببطء
سعتها كانت الإسعاف جت وخدته
ركبت عربيتي ورا عربيه الإسعاف..
اتصلت ب زميلتي
'الو'
_الو يا نور بقولك تعالي ليا على مستشفي حالا
'ليه في اي
_لما تيجي ها تعرفي
' بقولك احنا لازم نروح نعزي انهارده
_اي الي حصل؟
-حبيبت دكتور أدهم اتوفت
فهمت اي السبب الحادث بظبط
وبدأت اقولها بتوتر اول لما وصلت المستشفى..
_اقفلي.. اقفلي دلوقتى
طلعت ماعهم قبلت الدكاتره دخلوه على غرفه العمليات كنت واقفه قلقانه خايفه. اتصلت على ماما قولتها اني اتأخر
تليفون رن مره تانيه وكانت نور
_ اي انتِ فين انا وصلت..
- انا في الدور الثالث اطلعي
لقيته بتقول بخوف
_بس الدور الثالث..
الخط اتقطع فجأه
بدأت ارن تاني لكن للأسف مفيش رد..
جالي رساله..
'انا حبيبه أدهم مش نور'
لسه ارد عليها وانا متوتره مصدومه من الي بيحصل
الدكتور خرج لكن لقيته بيقول
_اي.. مش ها يقدر يمشي على رجليه..
'انا حبيبه ادهم مش نور'
لقيت الرساله دي اتبعتت بعد ما كلمت نور بس قبل ما رد وانا متوتره ومصدومه ومش فاهمه اي الي بيحصل
خرج الدكتور وشكله مش باين ان في اخبار حلوه لحد ما تكلم بصوت منخفض وقالي
_'انا اسف لحضرتك يا دكتوره لكن مع للأسف دكتور أدهم مش ها يقدر يمشي على رجليه لمده فتره طويله'
-اي مش ها يقدر يمشي على رجليه
كنت في حاله اسف وصدمه كبيره وتخيلي ان شخص ناجح وكبير يتحول إلى شخص عاجز لمجرد حادثه!
طلبت الاذن با الدخول خبط خبطه بسيطه على الباب ودخلت لقيته قاعد علي السرير وماسك طرف السرير بقوه حسيت ان في حاجه ها تحصل حاولت أقرب لكن لقيته
_ ابعدي.. متقربيش لانك هتكوني الفريسه!
مفهمتش كلامه با المعنى لكن أدركت ان في حاجه ها تحصل
بس قبل ما نطق لقيته رزع كل حاجه حرفيا با الأرض
_ حاسب ها تتعور.. اي الي انت عملته دا
-ليه يحصل في كدا ليه عملت اي..
-ممكن تهدا متقلش هتخف بسرعه صدقني
قربت منه شويه طبعا بعد ما حاولت اعدي من الازاز الي كان مفروم على الأرض من أثر الكوبايات الي كانت موجودة
_'انا بتعيط'
لقيته مسح دموعه بسرعه وقال بسوطه خفيف وجواه وجع
-' لو مكاني ها تعملي اي'
_احاول صدقني بلاش استسلام في علاج كل حاجه وليها حل..
_مين قالك ان كل حاجه ليها حل.. طب أسألك كام أسأله تجاوبي
رديت ب خوفي من الأسأله لكن حاولت أن مبينش
_ موافقه!
_تقدري ترجعي حبيبتي تقدري.. لا. تقدري ترجعي با الزمن علشان متعملش الحاجه الي ها تكون ف يوم تعستك
_'ربنا عارف اي الي جواك هو معاك'
لما انت تقول كدا يبقى الي عايش طول حياته نفسه في خير كنت فيه يعمل اي.. كلها أقدار مكتوبه ليك علشان تعرف كل واحد على حقيقه علشان يتقذك من تجربه مش ها تقدر عليها ولا تتحملها فا خلاك في التجربه دي لان عارف انك ها تتجاوزها..
_بس انا مش قادر خايف من المستقبل.. يا ترى ها تكون رد فعل اهل الروح الي كنت فسبب موتها دي اي
-هي حبيبتك!
_ايوا..بس ماتت؟
افتكرت الرساله الي اتبعتت ليا
وقولت بسرعة
_استنى اعمل تليفون وجايه
سيبته وطلعت برا حاولت اتصل ب نور لكن مفيش رد
رديت على الرساله لكن لقيتها اتمسحت!
مسحتها ليه؟
بدأت اكتب وانا خايفه وباكل في شفايفي من الخوف
_انتِ فين! نور فين
الرساله اتشافت.. با السهوله دي..
لقيت ايموشن ضحك اتبعت وا
'اترحمي عليا بقا زمانها عند ربك'
التليفون وقع مني بخوف دموعي نزلت مسكته وانا بكتم بكائي..
_'نور ماتت وحبيبه أدهم عايشه طب ازاي'
نور ليها علاقه با الموضوع؟
دخلت الاوضه بسرعه
_في اي بتعيطي ليه!
-نور تقربلكم اي؟
_نور مين
-نور زميلتنا هنا في المستشفى
_بنت عمي. ليه!
صرخت بصوت عالي قدامه
- انطق بسرعه وقولي تقرب اي لي حبيبتك دي..
_سلمي! كانت صحبتها
قعدت على الأرض وانا بضم يدي على راسي..
لقيته بيحاول ينزل من على السرير
_في اي يا رين ..حصل اي
قربت منه بسرعه قبل ما يقع
- 'دكتور أدهم تتجوزني' !
'تتجوزني يا دكتور أدهم'
بصلي بصدمه وانا كنت واقفه معرفش انا قولت كدا ازاي بس دا كان حل الوحيد
_انتِ اتجننتي اي الي بتقولي دا!
-اعتبر اني مقولتش حاجه..
فجاه لقيته بصلي بنظره مش مفهومه وقالي
_موافق.. بس بشرط
-صدقني مش هيبقي جواز الي هو جواز انا بس عايزه اساعدك
_فاهم.. يا رين كويس دا كان الشرط الي بقولك عليه..
فكرت شويه لحد ما قولتله
_فين اهلك؟
- موجودين في أمريكا بس مش عايز اعرف حد عن الي حصل تمام؟
_ تمام. تمام.. يلا
سندته لحد ما قعد على الكرسي
بعد ساعتين
-اهو وصلنا البيت.. مش دا بيتك بردو يا دكتور أدهم؟.
فجاه لقيته بيقولي..
_بقولك اي..الراجل الي واقف هناك دا نادي
-ليه!
_اخلصي يا رين بسرعه
نزلت من العربيه وبدأت اتجه الي الراجل الي كان قاعد على الكرسي قدام العماره
_لو سمحت ممكن حضرتك تيجي معايا ثواني..
-تحت امرك يا انسه..
جيه الراجل معايا وكان شكله راجل بسيط
_اي دا دكتور أدهم!
_ايوا يا محمود اخلص وساعدني وطلعني فوق وبعدين تروح تجيب المأذون
-الف مبروك يا دكتور.!
_اخلص ونزلني..
لقاني يتجه الي شنطه العربيه وبنزل الكرسي بصلنا بصدمه لما لقاني بسنده
-اخلص يا محمود ها تقف تتفرج..
_اي.. حاضر حاضر..
طلعنا فوق..
بس قبل ما ندخل الشقه..
_دخله انت يا عم محمود وانا رايحه مشوار وجيه
_رايحه فين!
-ابقي اقولك
ركبت عربيتي وقفت قدام بيتي
_يا ماما اسمعيني!
-انتِ تخرسي خالص..يعني اي عايزه تتجوزي واحد مشلول لا ومش كدا وكذبتي عليا وقولي انك بايته عند صحبتك لأنها عملت حادثه
_لا ياماما انتِ فاهمه غلط انا كنت بايته في المستشفى ..
-أصدق انا... انا معرفتش اربيكي! كانوا بيقولولي البت ها تتطلع لابوها قولت لا بنتي عمرها ما تتطلع زيه ابدا طلعتي رخيصه يا بنت بطني..
_يا ماما ولله ما في حاجه من الي في دماغك دي.. انا اشتغل عنده ولله بس ها يكون في جواز علشان اعرف اقعد معاه في الشقه.. لو كان الي في دماغك مكنتش جيت لي حد عندك..
-....
_ها قولتي اي؟ انا عارفه اني غلط اني خبيت عليكي حاجه زي كدا. بس احنا اكتر ناس محتاجه للفلوس دي..
لقيته قعدت على الكنبه وبصتلي وقالت
_انتِ متأكده من قرارك يا رين..
-ايوا يا ماما.. جواز رسمي اقسم با الله وها تكوني موجودة معايا
-ماشي..
بصت راسها وانا بقول
_اوعدك عمري ما سيبك ابدا ولا ها كون زي بابا في يوم من الايام..
وصلنا للعماره..
_عم محمود؟ فين دكتور أدهم..
_معرفش يا انسه رين بس هو مشي سافر تاني الي امريكا
-انت بتقول اي..!
_ابوه جيه خده الصراحه هو مش ابوه هو زوج امه..
-طيب قالك حاجة؟
_اه اداني الجواب دا
خدته منه بسرعه وانا بفتحه. لكن اتصدمت من الي كان مكتوب فيه
-بشكرك يا دكتوره رين على وقفتك جنبي في المستشفى وانك كنتي حابه تساعديني وتسيبي مهنتك.. اوعدك ان احنا نتقابل مره تانيه
فرصه سعيده
قريت وانا ها موت من الغيظ يعني اي الكلام دا؟
بصيت لماما الي كانت منتظره في العربيه وبصيت ل عم محمود
وقولتله
_متعرفش حاجه تانيه..
لقيته كان متردد انه ينطق لكن بعد اصرار كبير مني
- سلمي.. مراته جت هنا وكانت بتغلط فيكي
_سلمي مراته! هو كان متجوز
_'مراته هو كان متجوز'!
-ايوا يا انسه متجوز بقاله سنه ونص!
_يا الله.. طيب متعرفش حاجه عن نور
-نور مين؟
_خلاص يا عم محمود متشكره
سيبته ومشيت وانا حاسه ان كان معمول عليه فيلم الي هو ازاي متجوز؟ وكان ها يتجوزني
ركبت العربيه وسوقت وانا ساكته مش قادره اتكلم
_اي يا رين في اي؟ وفين جوزك دا
-لا يا ماما م هو مفيش جواز اصلا..
صرخت ماما فجاه وهي بتقولي
_انتِ اتهبلتي الي هو ازاي يعني و بعدين الفلوس فين!
-فلوس؟ هو انتِ كنتي خايفه على الفلوس ومش خايفه على بنتك
_يا بنت انطقي فين الفلوس مش انتِ قولتي انك ها تقبضي اول لما يتم الجواز
_ياماما ما هو مفيش جواز اصلا! اقسم لك ان مفيش اي حاجه الي في دماغك دي وبعدين لو على الفلوس مش عايزين فلوس انا اشتغل على نفسي و ها دور على اي شغل في اي مستشفى صدقيني يا ماما حالنا ها يتغير وكمان ها غير العربيه الي مش عجباني دي..
-....
_ها اقتنعتِ
-انا ها تجوز!
وقفت العربيه بسرعه من الصدمه والكلام الي ماما قالته
يعني اي هاتتجوز؟
_يعني اي ها تتجوزي.. مالك يا ماما في اي
-اي ها تجوز هو الجواز حرام وبعدين ابوكي اتجوز وعايش حياته وانا كمان عايزه اشوف حياتي الي دفنتها معاكي
_دفنتيها معايا!
_الصراحه يا رين انا كنت مخبيه عليكي بقالي فتره عن الكلام دا بس انا خلاص زهقت..
_ ومين دا انشاء الله؟
-عمك!
خبط على صدري وانا مش مستوعبه الي بتقوله
-عمي! انتِ بتقولي اي لا يمكن تكوني امي..
_اه عمك.. جيه عندنا قبل كدا وانتِ في الشغل وطلبني للجواز
-وانتِ واقفتي؟ طبعا ازاي م هو معاه قرشين يا أكلنا ويشربنا صح!
-رين فهميني.. انا..
_ انتِ اي ها فاكره لما بابا طلقك ورماكي في الشارع ورماني جنبك! وقال با الحرف
'بنتك خديها مش عايزها'
لما روحتي تبوسي رجل اخوه انه يقعدك في شقه ويساعدك
فاكره مراته وعياله كان بيبصوا لينا ازاي!
_رين! حبيبتي دا كان زمان و عمك خلاص اتغير ومراته ماتت خلاص..
ضحكت وانا بقول
-وعياله فين بقا انشاء الله..
اه صحيح دا خلف تاني بعد الولدين كمان..
_عياله.. سافرو برا ومحدش بيسأل عنه
- اه وجاي يفتكرنا دلوقتى..
_ بقولك اي يا رين جواز وها تجوز والصراحه انتِ من هنا ومش ها ينفع تقعدي معايا..
-نعم!
هناك عند ادهم
كنت قاعد مش مستوعب ان مراتي واقفه قدامي...
_اي يا حبيبي مالك؟
- انتِ عملتي اي في نور يا سلمى
_ اوف بقا بتجيب السيره دي ليه احنا مش خلصنا
- انتِ ازاي عايشه! ونور فين
_نور بقت مكاني..
_يعني اي انطقي..! حبيبتك القديمه ماتت يا أدهم ها ارتحت وعقبال الجديده
-انتِ أصدق اي وبعدين ليه خليتي عمر يتصل بيا ويقولي انك موتي
_ يا عم ما متش ما انا عايشه اهو وبعدين يعني الكلام دا ميخصكش دا يخص الستات بص
مسكتها من وشها بعنف. وقولت
_انطقي عملتي اي في نور يا سلمى..
-.....
_بقولك انطقي؟! وبعدين انتِ تعرفي وين منين
-اقولك بس سيبني واهدا كدا
سيبتها وانا مش مستوعب ان الي واقفه قدامي دي مراتي..
_ نور اديتها قرشين وسافرتها الي حبيبها..
وغمزت بضحك
_حبيبها مين! نور عمرها ما هتعمل كدا
-عمر هو انت نسيت ولا اي..
_ يا سلمى بلاش تعصبيني ولا اقسم يا الله.. الا
-ها تعمل اي.. ما خلاص يعيني
..
ونظرت الي رجلي الي مكنتش حاسس بيها
_ بقيت مشلول.. نسيت اقولك الف سلامه..
مسكت نفسي با العافيه
وانا بقول
_فهميني سلمي بتعمل اي مع عمر اخويا.. وبعدين رين فين هي كمان
__'يا هانم البت متربطه من بدري'
-مين دي.. انطقي..
' انسه رين يا دكتور'
'يا هانم البت مترابطه من بدري'
_مين دي انطقي!
-'انسه رين يا دكتور'
_اي الي جاب رين هنا في الفيلا ومرباطها ليه.. انطقي بقولك
هناك عند رين..
كنت قعده بحاول افك نفسي اصرخ لكن للأسف مكنش في حد. كنت بفكر في الي حصل
(فلاش باك)
_ انتو مين وعايزين اي.!
-اوعي يا رين تفتحي العربيه شكلهم عايزين يخلصوا علينا
_اهدي يا ماما متخافيش. انا معاكي.. بس مش عارفه اطلع با العربيه موقفين الطريق
سمعت صوت بيقولي
_اخرجي يا بت من العربيه بدل ما نكسرها على دماغك..
خرجت بخوف.. وانا بقول
_ابوس ايدك سيبني امشي انا معملتش حاجه.. اوعي تلمسو ماما..
لكن فجاه لقيت الباب اتفتح ونزلت ماما وهي بتعيط...
فجاه محستش بنفسي..
(باك)
لقيت نور بينور على خفيف برا من الشباك.. باين انه فلاش..
_ رين... رين انتِ هنا!
-ايوا انا انا هنا...
لقيت الباب اتفتح عليا..
جري عليا حد وفكني وانا مش شايفه مين من كتر الضلمه الي كانت في الاوضه..
_انا نور يا رين متخافيش...!
خرجنا برا طبعا بعد جري اننا نطلع من الفيلا..
-يلا يا رين اركبي...
ركبت وانا مش فاهمه حاجه.. هي مش نور قالو انها ماتت!
- اطلع يا عمر بسرعه.
-في اي يا نور.. اي الي حصل ومين الي خطفني انا مش فاهمه حاجه
_افهمك بعدين بس لازم نروح نلحق الست الوالده
-ماما!
هناك عند ادهم
_ انطقي يا سلمى عملتي فيهم اي!
-بقولك اي يا أدهم من الاخر كدا انا...
لسه كانت هتنطق قدامي لكن دخل عم محمود..
_الحقي يا هانم شكلهم هربوا..!
لقتهز بتصرخ فجاه
-انت مجنون انت ازاي تسيبهم اجري وراهم ولم الرجاله اخلص!
لقيتها بتقرب مني عينيها كلها شر
-اي الي يقرب من ناحيتك هيكون نهايته على ايدي...
_انتِ مستحيل تكوني انسانه طبيعيه انتِ شيطانه.. انا موهومه بيا يا سلمى... مش بتحبيني
-لا بحبك يا أدهم.. بحبك.. وبغير عليك كمان
_'هي الغيره بتوصل للقتل!'
سابتني وطلعت بعد ما جالها مكالمه..
كانت راكبه العربيه وبتسوق بسرعه كبيره
_انا الازم احلقهم قبل ما يهربوا كلهم.. بقولك خلص عليهم خلص عليهم..
اتشقلبت العربيه فجاه
صرخت سلمي صرخه قويه...
هناك عند رين
كنت واقفه انا ونور وعمر..
وماما كان ماسكها الراجل الي مكنش ليه ملامح وحاط عليها المسدس
_سيبها واديك الي أكثر من الي ادتهولك بس سيبها..
فجاه جاله مكالمه تليفون..
_اي ماتت ازاي!
-اهرب يا حميد قبل ما البوليس يجي أدهم اتصل بيه!
فجاه لقنا ساب ماما وجري.. جريت عليها وانا بحضنها بخوف...
كنا راكبين العربيه واحنا مبسوطين ان اخيرا تخلصنا من سلمي
كنت زعلانه انها ضيعت نفسها بسبب شئ غير طبيعي..
وصلنا للمكان الي كنت فيه مرا تانيه
_ أدهم.. انت كويس
-بخير... الحمد الله انتم كويسين؟
_ايوا يا أدهم كويسين بس ..
قبل ما ننطق لقينا
_'أدهم انت واقف ازاي'!
'أدهم انت واقف ازاي'
جري عليه عمر وهي بيشيلو من الفرح ..
_ يلا يا رين نمشي علشان انا عايزه ارتاح
- حاضر يا ماما.. بس
_انا عارف انكم بتقولو ازاي انت واقف دلوقتى وانت عاجز..
_ايوا يا أدهم.. بس اكيد من الصدمه...
- ماشي..!
رجع أدهم بذكراته لورا
_ يعني سلمي ماتت انا لسه عامل لها العمليه من اسبوع
-زي ما بقولك كدا..
(حادث)
_انت يا استاذ انت كويس...
كان أدهم مخبوط على دماغه لكن فتح عينيه على خفيف..
-كلمي اول رقم علي الفون بسرعه...
بدأت البنت تحاول الاتصال لكن للأسف مفيش رد بدات تتدخل على رسايل الواتس ولقت اول اسم
وكتبت رساله..
بعد ساعات
_الحمدلله يا دكتور أدهم انت كويس دلوقتى.. في خبط في الجمجمه والحمد لله جت سليمه..
-الحمد الله.. بس انا حاسس ان انا مش قادر احرك رجلي
_ايوا يا دكتور أدهم فعلا ها تحس لمده كام يوم ان رجلعك بتوجعك ومش حاسس بيها أثر الخبطه.. بس ها تخف بسهوله..
وانا اسف لكن للأسف اهم عمليه مش ها تقدر تحضرها..
-مين برا..!
_دكتوره رين..
_رين! بقولك اي انت ها تقول ان مش قادر امشي على رجلي لفتره طويله..
- تمام يا دكتور..
(باك)
َ_ انا ها روح انا وماما.. فرصه سعيده
حضنتها نور بحب..
- لا استنى يا ريم مفيش حد ها يمشي الكل ها يقعد هنا
_نعم!
اتكلم عمر قدامنا وقال
_ عمك يا رين مش ساكت وقالب الدنيا هو وعياله
-عمي! وهو عايز اي مننا
_ ابوكي عنده ورث كبير يا رين وعاينه مع عمك.. لكن مكتوب با اسمك
بصيت لماما بنظره عتاب
_لا.. عمره ما يعمل كدا
-انتوا لازم تقعدو هنا لفتره لحد ما نحل الحوار دا
_بس..
- رين.! انا كدا كدا ها قعد هنا فا اعقدي معنا
_ ها تقعدي هنا... ليه يا نور
قربت نور من عمر ومسكت ايده
- مع جوزي يا رين... كتبنا الكتاب امبارح
بصيت ليها بصدمه وانا مش مصدقه
_ عارف انك مصدومه.. كان تخطيت من سلمي بس جيه في صالحهم..
ضحك عمر وهو بينيك ايد نور
_ وبقيت معايا أجمل انسانه شا فتها عيني...
بصيت ليهم بغيط
_ خلينا في موضوعنا.. انا عايزه
اعرف ورث بابا.. كان مع عمي ازاي..
-عمك اتغني بفلوس ابوكي يا رين ولما جتله اهم صفقه بس للاسف مكتوبه با اسمك ولازم حد من عيله باباكي يكون موجود بصيت لي أم رين
حب يلف على حضرتك علشان تتجوزي وتوافقي على الصفقه . وها يرميكي انت وبنتك في الشارع
بصيت لكلامه بصدمه وبصيت لماما الي كانت حته وشها في الأرض..
-خلاص يا جماعه كل واحد ها يقعد في غرفه رين انتِ وماماتك ها تقعدو في غرفه وكذلك نور وعمر..
طلعت انا وماما.. الغرفه ماما نامت وانا فضلت قعده على التليفون لحد ما جاتلي رساله مكتوب فيها
' عايزه تعرفي مين'
اتعدلت مكاني بسرعه وبدات اكتب
_مين.. قول مين
- زوجك المستقبل...
_احترم نفسك كويس.. وقول انت مين..
-خليها مفاجأه..
دا قفل ..
تاني يوم
_يعني اي يا أدهم الكلام دا..
-زي ما بقولك كدا.. احنا لازم نتجوز..
_ رين بقت سلفتي!
بعد كتب الكتاب..
يلا يا عريس احضن العروسه..
فجاه لقينا صوت جاي من الباب الفيلا
_ازاي... وجوزها موجود!
'ازاي وجوزها موجود'
بصيت ليه بصدمه للشخص لي كان واقف
_احمد!
-ايوا احمد يا رين انا ابن عمك و أولى بيكي..
_ انت اتجنيت يلا..
-اوبا.. الدنيا ولعت بقا.. انت حبيب القلب مش كدا
كمل كلامه وقال
_ يعيني الحب القديم ماتت خلاص.. اخص عليك يا أدهم لسه فاكرها..
قرب أدهم من بسرعه وبدأ يضربه بقوه جريت عليه انا وعمر علشان نشيله من على أحمد لي كان بينذف..
-اهدا يا أدهم ها نرميلو قرشين ويتكل..
قام أدهم من عليه وهو بينفض هدومه بغضب
_مش عايز اضيع نفسي في اوحد رخيص زيك..
قام احمد وهو ماسك فمه بألم
شده عمر من ايده.. وطلع برا..
بعد خمس دقايق
_اي يا عمر عملت اي
-متقلقيش يا حبيبتي خد قرشين واتكل على الله..
خد تنهيضه مريحه
لكن لقيت ماما بتقول
_امشي ا نا بقا.. الف مبروك يا بنتي..
-رايحه فين يا ماما..
_اروح يا حبيبتي وحشني بيتي..
مشيت ماما بعد محيله انها تقعد معايا لكنها رفضت نهائي
مسك عمر ايد نور
_ يلا يا أدهم اطلع انت ومراتك..
ببعد وقت
_يعني اي الرسايل دي انت الي كنت بتبعتها...
-ايوا انا يا رين الي كنت ببعتها.. انا بحبك من زمان يا رين من ايام الجامعه
_ايام الجامعه! انت تعرفني ازاي
-فاكره الشاب الي خبط فيكي وكان مغطي وشه..
_ايوا الرخم دا؟
-انا الرخم بقا يا ست رين ومن ساعتها وانا دايما بفكر فيكي حاولت انسي وطبعا كنت بسافر كتير لي أهلي لحد ما جوزوني با العافيه سلمي حاولت اتقبلها وفعلا حبتها لكن كنت عارف انها مش كويسه...
اتكسفت من كلامه وحطيت وشي فا الأرض
_ وشك احمر..! طلعتي بتتكسفي يا رين..
-ليه انشاء الله شايفني جاحده
_تبقى احلي جاحده في الدنيا..
شالني أدهم وبدأ يلف بيا زي المجنون
-'مكنتش اعرف ان نصيبي ها يبقى حلو كداا'
بعد خمس سنين..
_ ها يا ولاد نمتوا..
- يعني..بتحبي عمو أدهم زي ما بحب روح
_يلهوي..! لا.. بتحب مين يا عينيا..
دخلت نور علينا الاوضه
_ابني يحب زي ما هو عايز..
-عينيه زايغه زي ابوه..
_أخرس يا أدهم انت عايزني ما نمش في البيت انهارده ولا اي..
ضحكنا كلنا بحب..
لقيت بنتي الصغيره جريت عليا
_ تعالى يا روح ناخد صوره..
شلتها والكاميره بدأت تصورنا صوره جماعيه..
انا وادهم وبنتي ونور وعمر وابنهم زين وبناتهم التؤام تالين وحور
كنا بنضحك بسعاده والكاميره بدفاء وحب
تمت
وداع ابطالنا أدهم ورين ونور وعمر ♥️♥️
❤️🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺
الروايات الكامله والحصريه من هنا
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنا
❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺❤️💙🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺