رواية عشق الصعيدي الجزء الثاني للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثالث حصريه وجديده على مدونة أفكارنا

 رواية عشق الصعيدي الجزء الثاني للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثالث حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 

رواية عشق الصعيدي الجزء الثاني للكاتبة جهاد خليفة الفصل الثالث حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


بعد خروج نضال

نضال بغضب: عمار جهاز كل الرجاله واطلب من الشركه تدعم عشر رجاله كمان عشان انا حاسس ان الراجل ده مش هيجيبها على بره وانا لازم اربيه هو فاكرني هطبطب عليه زي عمو ولا ايه سكتنا مره علشان كان من حقهم بس دلوقتى صدقني صدقني لو قال كلمه ثانيه على تاليا هقطع لسانه وهرميه للكلاب ويوريني مين الراجل فينا يا انا ياهو الليله دي.


عمار بخوف من تهور نضال وايقاع نفسهم المشاكل: اهدى يا نضال مش كل حاجه عنف اتفاهم معهم لو ما جاش من الهدوء استعمل العنف بس انا مانصحش بكده لان انت قايل ان في تار عندكم من زمان والكلام ده واللي انت بتعمله يعني انك بتفتح الصفحه القديمه من ثاني فأهدا وتعامل بالعقل.


نضال بغضب وهو يركب السياره وعمار بجانبه: عمار انا مش عبيط ولا مختوم على قفايا انا عارف انا باعمل ايه لو على التتار انا ادري منك من الكلام ده فأهدا وسيبني اشوف شغلي

عمار بيخوف ولكن في نفسه: ادام قلت كده يا نضال يبقى في مصيبه او انت اللي هتعمل المصيبه ربنا يستر.


وبعده مده قصيره وصل الى القصر وكان هناك الكثير من الرجال الذين يرتدون الجلاليب الفلاحي التي تدل ان هم التابعون الى محمد ولكن نضال لم تهتز له شعره بال اذداد شراسه وقوه عندما وجد محمد في المنتصف ولكن نضال ولم ينتظر لحاق الحراسه الخاصه بيه عندما وجد محمد يعترض طريق سندس وبعض الخدم الذين كانوا يحملون الحقائب الخاصه لتاليا

نضال بغضب: والله عال يا ابني الحلوانيه انت جاي تكلم رجاله ولا نسوان.


محمد بغضب: اخيرا ظهرت كنت فين اياك كنت مستخبي تحت الغطاء ولا تحت السرير

نضال بضحكه شريره: لا كنت بجهز قبرك

شعر محمد بالخوف حقا عندما سمع كلمات نضال وكان يبدو على علاماته الجديه وكاد حقا ان يتراجع عما يفعله ولكن محمد ابت عليه كرامته وهيبته التراجع

محمد بغضب: اتكلم باحترامك انا رجالتي جادرين يقتلوك دلوقتى

نضال بسخريه: وانت فاكرني هسكت انا ورايا جيش مستعدين يقتلوك انت واللي معك بحركه مني بس.


محمد وقد تدارك الموقف فهم حقا اكثر منهم بكثير: وليه هندخل الرجاله في الموضوع مش انت راجل قتلني راجل لراجل ولا اذا كنت انت خائف يا ابن الدمنهوريه

ظل نضال يضحك حتى بانت اسنانه: يعني انت عايز تقاتل راجل لراجل و بتتريق على الرجاله مش انت اللي بدات وجبت غفرك الاول بس على العموم مش مشكله وريني شطارتك وعرض اكتافك يا راجل.


استعد نضال للعراق مع محمد ومحمد ايضا و كانوا على وشك لقتال ولكن قاطع قتالهم صوت جمال الذي كان يرج المكان

جمال بغضب: محممممد

التفت نضال الى مصدر الصوت واذا به جمال وكان يمشي بجواره الغفيران مسلحان

جمال بصوت فيه اعتذار: انا اسف يا نضال بالنيابه عن الطائش اللي قدامي ده بس متخدش في بالك ولا اكن حاجه حصلت

محمد بغضب: انا مش طايش يا ولد العم انا خابر انا باجول ايه ازين

جمال بغضب: سد خشمك لاما اوريك مقامك زين.


محمد بسخريه: كيف اياك راح تضربنى جلمين ولا تشدني من وداني

جمال بهيبه: لاع هانزل كرامتك الارض وانت خابر يعني ايه راجل صعيدي يتهان قصاد رجالته بص حواليك زين يا محمد لو شايف ان الموضوع ده في مصلحتك يبقى انت فعلا عايز تتهان كرامتك.


نظر محمد حوله فوجد حقا ان الموضوع ليس في مصلحته فرجال نضال يحيطون به وكانوا اكثر من ثلاثين رجلا وإضافه الى ذلك رجال جمال الذين اتوا من الصعيد تابعين له ولكن ابات كرامته ان يتراجع فحمل سلاحه واشاره الى نضال وصرخ في وجه جمال

محمد بغضب: وانا كرامتي راح تتهان اكتر لو سبت جاتل العيله يعيش وياخذ بنتنا

جمال يغضب اكثر: وانت من ميته تهتم بامور العيله طول الوقت في حالك وعازل نفسك انت وعيلتك اشمعنى دلوقت ياك.


نظر محمد اليه بغضب ثم نظر الى نضال الذي ينضر اليه بابتسامه نصر ثم صرخ في وجه نضال فجاه

محمد بغضب: المره دي انقذك من بين يدي جمال المره الجايه مش تعدي من يدي عايش يا ابن القتله

صرخ جمال فجاه في وجه محمد عندما قال له تلك كلمه فنضال كان على استعداد ان يقتله.


نضال بغضب: قول الكلمه دي ثاني وهتلاقي نفسك في القبر صدقني اللي حايشني عنك دلوقت الحج جمال وانا من ساعه ما شفتك في بيت الحاج جمال وانا نفسي اقتلك بسبب اللي عملته في تاليا مراتى بس ما تقلقش علشان انا حاسس ان موتك هيكون على يدي فعشان كده ساكت

شعر محمد بالخوف حقا عندما قال له نضال تلك الكلمات ولكن حاول استجمع شجاعته ثم وضع السلاح في جيب جلبابه ثم غادر بسرعه وأمر رجاله في الابتعاد.


وبعد قليل من ابتعاد محمد عنهم نظر جمال الى نضال

جمال باسف: انا اسف يا نضال يابنى بالنيابه عن طايش ده

نضال بصوت حاولت كثيرا يجعلك طبيعيا: ولا يهمك يا حاج جمال عيل ما بيفهمش حاجه بس بجد لو رجع الموضوع ده ثاني او هو رجع ثاني هتصرف انا بس هيكون تصرفى معاه غير لأن انتا اتصلت بيا وانا بحاول اسيطر على اعصابي بالعافيه لاني ما سمحش ابدا انى اتهان ومن حتت عيل مالهوش لازمه.


جمال بتنهيده اسف: حقك على راسي يا ابني قولى صح فين تاليا بنتى

نضال ابتسامه واسعه فهو قد تذكر محبوباتهم الذي تنتظره في المستشفه ولكنه فرح اكثر انه سوف يتمكن من السفر معها

نضال بابتسامه واسعه: تعالى معايا يا حاج جمال هاقول لك على حاجه تفرحك وانا متاكد من كده.


جمال باللهجه آميره: عرفه خد العربيه الكبيره ورجعه كل الرجاله الصعيد ثاني وعينك على محمد مش عايزو يلعب بديلو كده او كده خليه تحت عينك على طول الحركه اللي يعملها تقول لي بها ده لو كان بيهرش في جفاه

عرفه باحترام: اومرك يا بيه حاجه ثاني

جمال بلهجه صارمه: لاع روح شوف مصالحك

نضال بامر: سلطان خمس دقايق و ملقيش حد هنا ورجع الدعم للشركه ثاني مفهوم

سلطان باحترام: اوامرك يا بيه حاجه ثاني.


نضال هو يعدل من وضع ساعته: لا امشي

وبعد قليل كان نضال الحاج جمال يركبون في السياره ويتجهون مباشره الى المستشفى وبعد مده قصيره وصل نضال الى المستشفى

جمال باستفهام: في ايه يا ابني انت تعبان انا باقول لك وريني تاليا اطمن عليها علشان اروح الصعيد اشوف مصلحي

نضال بابتسامه هادئه: اهدا يا حاج عارف انتا عايز ايه علشان كده باقول لك تعالة معايا.


لم يستطيع جمال فهم ما يدور في عقل نضال ولكنه اتباعهم على امل ان يفهم ما يدور في رأسه وبعد قليل وصل نضال الى جناح الذي به تاليا وكاد ان يدخل الغرفه التي تاليا بها ولكن قاطعه خروج تاليا المفاجئ

تاليا بخوف وقلق شديد: نضال نضال انتا هنا ايه اللي حصل هناك طب جرالك حاجه قول حاجه اللي اسمه محمد ده عملك حاجه رد عليا متفضلش واقف كدا.


نضال يحتضن وجنتيها بين يده: اهدى يا قلبي ما تقلقيش ما حصلش حاجه بس معيا ضيف عاوز يقابلك

داليا استفهام: ضيف ضيف مين دلوقتى انا باقول لك انت حصل ليك حاجه

جمال مقاطعا: باين كده مش مرحب بيا هنا

نظره تاليا فجاه إلى مكان الصوت ثم جحظت عينيها بقوه يا الهي هل هو هنا حقا اشتقت اليه كثيرا تركت تاليا يد نضال واسرعت الى عمها تحتضنه بقوه

تاليا هي فرحه: عمي جمال انتا بجد وحشتني ما بتتصلش بي ليه.


جمال الابتسامه واسعه: وانتى اكثر يا حبيبتي عامله ايه إنتي زينه

تاليا بابتسامه: وانت اكتر ثم تذكرت فجاه محمد فابتعدت عنه بسرعه وقالت: محمد محمد يا عمى كان هنا هوا جاي ليه

جمال بتسامه هادئه: ما تقلقيش يا حبيبتي خلاص مشيته

تاليا بتنهيده: اخيرا انا بخاف من الراجل ده بجد

نضال بحمحمه: احم احم انا هنا

ابتسمت له تاليا ثم مده له يدها فامسكها اقترب منها واحتضنها بشده.


جمال بابتسامه: انا كدا اطمنت عليكم انا كنت جاي اطمن عليها واشوف عامله ايه في حياتها الجديده بس اطمنت شكرا لك يا نضال يا ابني

نضال بابتسامه: بس انت لسه ما عرفتش المفاجاه

جمال باستفهام: مفاجاه ايه

نظر نضال الى تاليا ابتسامه واشار لها بنعم

تاليا فرحه: عمو انا حامل

نظر اليهم جمال بشده وهو غير مصدق

جمال الابتسامه: بجد يا تاليا انت حبله

نضال بهدوء: تعالوا نتكلم جو مش هينفع نتكلم هنا كده.


دخل نضال والحاج جمال وتاليا الى الداخل فقال نضال لها

نضال بحنين: نامى يا حببتى استريحى إنتي وانا هقعد مع الحج جمال هناك على الكنبه

تاليا بخجل: نضال عيب لاء ميصحش

جمال بابتسامه: نامى يا حببتى إنتي حامل متتكسفيش

نضال بابتسامه: إنتي سمعتى عمك نامى بقه احنا ورانا سفر طويل

جمال بتساؤل: سفر ايه انتوا رايحين فين.


نظره اليه نضال بحزن ثم قص عليه ما حدث وما اخبرته الطبيبه بها وماذا قرر بشأن الطفل انهي ده الكلامه فوجد تاليا تستدير وتعطيهم ظهرها و تبكي بصمت

جمال بحزن مما حصل لابنه اخيه: ما تقلقيش يا حبيبتي هتبقى كويسه و زي ما قال روحوا فرنسا و اكيد هتلاقي حل

نضال بابتسامه: أن شاء الله.


جمال بأبتسامه: شكرا يا ابنى انك احترمت كلامى ومجتش نمت الطائش محمد وشكرا على المفجأه الزينه اللى جولتلى عليها وأن شاء الله مفيش حاجه هتحصل للعيل بس انا لازم امشى دلوقتى

نضال بأعتراض: لاء تمشى فين انتا لسه جاى تمشى بسرعه كده ميصحش وكمان السفر طويل هيتعبك

جمال بابتسامه: شكرا يا ابنى بس ورايا مصالح في الصعيد

نضال بهدوء: طب خليها للصبح يا حج

جمال بأصرار: معلش يا ابنى خليها مره تانيه.


نضال بهدوء وتفهم: توصل بسلامه يا حج جمال

اتجه جمال إلى الفراش وملس على شعرها برفق: متبكيش يا بنتى هيكون زين وانتى كمان

هزت تاليا رأسها بنعم وهي غير قادره على التوقف عن البكاء

جمال بابتسامه: خد بالك منيها يا ولدى

هز نضال رأسه بنعم بابتسامه فخرج جمال واتبعه نضال إلى أسفل وانتظر حتى جاءت سياره جمال ثم ودعه وصعد إلى الأعلى لتاليا.


دخل نضال الغرفه بهدوء فوجدها كما هي لم تتحرك اقترب منها فوجدها لم تنم بل كانت شارده وتتلمس بطنها برفق استلقى نضال بجوارها ثم وضع يده على خصرها وقربها منه بشده حتى التصق ظهرها بصدره

نضال وهو يضع يده تحت البلوزه التي كانت ترتديها ويتلمس بطنها: أهدى يا حببتى والله هيكون كويس.


وضعت تاليا يدها فوق يده وحاولت أن لا تبكى اقترب نضال من أذنها ثم قبل رقبتها برفق وهمس: نامى يا تاليا نامى يا حببتى كفايه عياط هيبقى كويس أن شاء الله

كانت تلك الكلمات كالمخدر لتاليا فبعد أن أنهى نضال كلامه حتى أغمضت تاليا عينها ولم تشعر بشئ بعدها.


في المشفى...


في صباح يوم الثانى استيقظ نضال مبكرا وكان حقا جميع جسده يؤلمه فكان نائما على جانبه وفي مكان صغير ليسمح لتاليا النوم بهدوء وراحه ابتعد نضال عنها ببطئ لكى لا تستيقظ وبعد أن أبتعد عنها دثرها جيدا بالغطاء لكى لا تبرد فالجوى الان بارد جدا خرج نضال من الغرفه واقفلت بابها بهدوء لكي لا تستيقظ تاليا ثم ذهب الى الفيلا وابدل ملابسه ثم قرر الذهاب الى شركه للانهاء الاوراق والاعمال لانه يشعر ان تلك سفريه سوف تطول وبعد مده قصيره كان نضال في الشركه يعطي الاوامر والتنبيهات والامور التي يجب فعلها في غيابه وكان حول مكتبه الكثير من العمال لان هناك الكثير والكثير من الاوراق التي تريد التوقيع من نضال وبعد مده طويله من العمل و كانت الساعه تقرب إلى الواحده ونصف ظهرا وكان نضال انتهى من عمليه في شركه فقرر الذهاب الى المشفى ليطمأن على حاله تاليا و لانهم بعد ثلاث ساعات سوف تقلع الطائره بهم الى فرنسا ذهب الى الطبيبه و اطمئن على حاله تاليا وعدم خطوره السفر بها ولكن عليه ان يحذر لانها في الشهور الاولى من الحمل.


استيقظت التاليا على لمسات كانت كرفرفه الفراشات

تاليا بنعاس: ارجوك يا نضال سيبني انام

نضال بتسامه واسعه: قومي يا كسلانه الساعه ب 2 وانتى لسه مصحتيش

تاليا وهي تعطي له ظهرها: اوكي ماشي بس سيبني انام

نضال بابتسامه هادئه: قومي يا كسلانه انا روحت الشركه و جيت و إنتي لسه نائمه وكمان ما فاضلش كثير على ميعاد الطياره قومى عشان تجهزي

تاليا وهي تعتدل بتزمر: فاضل قد ايه يعني

نضال تفكير: ساعتين او ساعتين ونصف.


تاليا وهي جاحظه عينها وتبعد الغطاء وتحاول الوقوف: ايه ده انا اتأخرت اوى مصحتنيش من بدرى ليه

نضال بيضحك: سبحان مغير الاحوال

تاليا بتزمر: لا ما هو انا اتاخرت قوي

نضال بضحك: أهدى أهدى متقلقيش انا جهزت كل حاجه مش عليكى غير انك تلبسى بس

تاليا براحه: ما قلتش ليه من بدري يا نضال

نضال ابتسامه هادئه: عشان بحب اشوفك متوتره

داليا وهي تصنع الحزن: يعني كده خلاص انا مخصماك.


نضال هو يحتضنها من الخلف: لا لا مش هاقدر على زعلك خلاص انا اسف خلاص كدا

تاليا ابتسامه وهي تستدير له: لا انا عايزه شيكولاته

نضال باستفهام: شيكولاته ايه اطلبي وانا اجيب

تاليا بتفكير: مش عارفه هتلى على ذوقك

نزل بتسامه واسعه: يبقى تستني لحد ما نروح فرنسا واكلك شيكولاته ما كنتش تحلمي بها

تاليا بتفكير: لو كده ماشي هاستنى

نضال ممازحا: مش لما تلبس الاول عشان نمشي.


تاليا بارتباك: اه اه فكرتني طب يلا بقى وديني البيت علشان البس علشان انا مش معي غير حلو

نضال ابتسامه: يلا يا قلبي

خرج كلاً من تاليا ونضال من المستشفى بعد انتهاء نضال من الاجراءات الخروج ثم ذهب الى الفيلا و ابدلت تاليا ملابسها الى

خرج كلاً من تاليا ونضال من المستشفى بعد انتهاء نضال من الاجراءات الخروج ثم ذهب الى الفيلا و ابدلت تاليا ملابسها الى

ونضال ايضا.


نضال وهو ينظر الى ساعته: ايه يا تاليا ده كله لسه ما خلصتيش

نضال وهو ينظر الى ساعته: ايه يا تاليا ده كله لسه ما خلصتيش

تاليا وهي تعدل من وضع الجاكيت الذي عليها: لا خلصت اهو يلا بينا

نضال استفهام: تاليا إنتي على طول بتابسى الكعب

تاليا بعدم فيها: اه ليه

نضال بهدوء: اصل انا شايف الكعب ده غلط عليك وعلى الحمل

تاليا بابتسامه هادئه: لا ما تقلقش انا متعوده

نضال بتفهم: اوكي ماشي يا بينا فاضل نصف ساعه علي الطياره.


تاليا وهي تنزل الدرك بسرعه لكى تلحق به: ماشى انا خلصت.


وبعد مده قصيره وصل نضال وتاليا الى المطار وكانت تاليا متوتره جدا وكان تفرك في يدها لكي تخفف من توترها فهي اول مره ترى المطار و تركب الطياره فلم تفكر ابدا ان تنظر لها كيف هي الان لاحظ نضال توترها الشديد فقتراب منها ووضع يده على خصرها ثم قرب منه بشده لكي يخفف من شده توترها وبالمقابل ابتسمت تاليا له تشكره في سرها لانها حقا كانت تحتاج الى مثل هذه العناق في تلك اللحظه.


وبعد 10 دقائق كان نضال وتاليا يجلسون في الطائره وكانت تنظر اليها بدهشه كبيره وبعد دقائق جاءت احد مضيفات واشارت الى نضال

المضيفه باحترام: نضال بيه اللي انت طلبته جاهز

امسك نضال يد تاليا برفق ثم جعلها تقف معه وتسير الى اخر الترقه ثم ازال الستائر التي كانت امامهم وفجاه يا ظهره مكان في الطائره وكان يختلف عن المكان الذين كانوا يجلسون به فهو اكثر جمالا ورقي وكان يشبه الحانات.


تاليا بدهشه: واو ايه المكان ده يا نضال

نضال بابتسامه: عجبك

تاليا بابتسامه طفوليه: اكيد دى روعه

نضال وهو يجلس داليا على احد الارائك الكبيره وال: انا حجزته علشانك

ناليا بدهشه: علشاني انا طب ليه

نضال وهو يجلس بجوارها: علشان الدكتور قالت ان السفر غلط عليك و القاعده الكتير علشان كده حجزته ليكى علشان تنامي براحتك وما تتعبيش اكثر ما انت تعبانه

تاليا بابتسامه ممتنه: شكرا ليك يا نضال بجد شكرا كتير عليا ده كلو.


نضال هو يضع يده على فمها يمنعها من الكلام: هششسس ما تقوليش كده انت لو طلبت حياتي هاديها ليكى من غير ما تردد ولا ثانيه انت روحي يا تاليا إنتي مش عارفه إنتي غاليه قد ايه

تاليا و قد دمعت عينيها: شكرا بجد شكرا

نضال بابتسامه وهو يحاول ان يغير الموضوع: ماشي ماشي هسيبك تشكرينى بس بطريقه اختارها لما نوصل بس دلوقت لازم ترتاحي علشان قدامنا سفر طويل

تاليا بابتسامه: ماشي انا تعبانه فعلا انا حاسه بدوخه فظيعه.


نضال بابتسامه مطمئنه: ما تقلقيش انا سألت الدكتوره قالت عادي في الاشهر الاولى بعد كده كل حاجه هتظبط

تاليا بابتسامه ناعسه: ماشى يا حبيبى صحينى لما نوصل.


الفصل الرابع من هنا


بداية الروايه من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

اتفضلوا حضراتكم كملوا معنا هنا 👇 ❤️ 👇 


روايات جديده هتعجبكم من هنا


أجدد وأحدث الروايات من هنا


روايات كامله وحصريه من هنا




وكمان اروع الروايات هنا 👇


روايات جديده وكامله من هنا


انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺



إرسال تعليق

أحدث أقدم