رواية احضان ممنوعه الجزء الخامس حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا
رواية احضان ممنوعه الجزء الخامس حصريه وجديده وكامله جميع الفصول على مدونة أفكارنا
بعدما عمي اعترفلي انه ابويا
وانا بنته انا وسارة
تعمدت الابتعاد عن
محمود
و كنت افكر بالهرب
وبعد مرور شهران
اقترب مني محمود
وهو يحاول التخفيف
عني ..
وفي تلك الليلة
نام محمود بغرفتي
دون ان ادري ..
وعندما استيقظت
سالتة؟
قلت..انت ايه الي منيمك هنا ؟
وايه الي حصل؟
رد محمود بمكر
قال..حصل احلي حاجة في الدنيا
قلت..مش فاهمة تقصد
ايه يا محمود
ما تتكلم؟
رد عليا وهو يلملم نفسة
قال..حصل زي ما بيحصل بين اي اتنين متجوزين وبيحبوا بعض
وضعت يدي علي راسي
وانا اصرخ واقول ...
مش ممكن؟
يادي المصيبة... يادي المصيبة
رد محمود بدهشة
قال..ليه مصيبة؟
انتي ناسية اننا متزوجين يعني
لا عملنا حاجة عيب ولا حرام
قلت. لا حرام
الي عملناه حرام
ووجودك معايا من الاساس حرام
تعجب محمود من كلامي وتصرفي
وتوقف عن الكلام وهو يريد ان يتفهم معني كلامي؟
ولكنني لم اشرح له شيئ وتركتة ومشيت
وذهبت لغرفة اخري في شقتي الجديدة
واغلقت علي نفسي ونمت
وفي الليل ..
استيقظت علي يد تتحسس جسدي ..
وطبعا اعتقدت بانه محمود فا قمت مفزوعة وانا انوي ان انهره
وعزمت بعدها ان اصارحة بالحقيقة
..ولكنني تفاجاءت..
بان من يجلس و يتضجع علي سريري
هو ..هشام
فاشعرت بالذعر
ولقيتني بصرخ
وقمت جالسة بسريري
وانا
اسالة؟
قلت..هشام؟
ولقيت هشام بيبصلي ويقولي..كويس انك لسه فاكره هشام
وسالتة ؟
مره اخري
قلت..انت دخلت هنا ازاي؟
قال..انا اقدر ادخل اي مكان في اي وقت
قلت...انت رجلك كويسة ؟يعني انت مش قعيد؟
ولا مشلول؟
نظر الي هشام دون ان يجيب
فا قمت من سريري ووقفت امامة
وانا اسالة؟
قلت..انت مين بالظبط ؟وعايز مني ايه؟
صمت هشام قليلا
ثم نظر الي وهو يقول
انا (زوجك)
نظرت له وانا احاول ان استوعب ما سمعتة من هشام للتو
قلت..نعم؟
قال..زي ما سمعتي بالظبط انا زوجك
قلت بسخرية
انت بتقول ايه يا بني ادم يا مجنون انت؟
رد هشام بجدية قائلا
انا مش بني ادم
انا من الجان
قلت..جان؟؟؟؟؟
قال..ايوة انا مخلوق من الجان
وانتي زوجتي
قلت ..يعني ايه مخلوق من الجان؟
قال انا مخلوق زيك بالظبط لكن من الجان..
وغصب عني وقعت في العشق ..وحبيتك
قلت في ذهول...حبيبتني انا؟
قال ..ومش حب عادي
انا بعشقك بجنون..
وفي شرعنا ..طالما عشقتك يبقي انتي زوجتي
قلت..زوجتك ازاي؟
قال...ايوه زوجتي
وليا حقوق كاملة عليكي كمان
ومن اهمها ..الطاعة
قلت..انت بتقول ايه؟
ده جنان؟
وسالني هشام بعتاب
قال ..جنان عشان بحبك؟
قلت..انت مخلوق من الجان ازاي تحب مخلوقة من البشر؟
قال..يعني لو كانت من البشر؟
كان زمانك قبلتي الزواج مني؟
قلت..انا مينفعش اتزوج من اي مخلوق
لاني متزوجة
قال..متزوجة من اخوكي ؟صح؟
قلت..انتي عرفت ازاي؟
قال منا قولتلك انا بعرف كل حاجة...
وعلي استعداد افضح امرك ادام الناس كلها
واعرف محمود بانك اختة
وانك كنتي عارفة
وساكتة وبتعاشرية كمان
كا زوج وزوجة
قلت لا والله ابدا الي حصل كان غصب عني
رد هشام بغضب
قال..لكن حصل
قلت..طيب وانت عايز ايه مني دلوقتي؟
قال...عايز حقوقي عليكي كا زوج
قلت ..بس ده مينفعش
قال..يعني زواجك من اخوكي هو الي ينفع؟
نظرت له بتحدي
وسالتة ؟
قلت..وان رفضت؟
قال..من حقك طبعا
ترفضي
بس بقي ابقي قابلي الفضايح
الي هعملهالك
ده غير اني هسود عيشتك
واسمم حياتك
واقفلها في وشك
في كل مكان هتروحية
لغاية ما اوصلك للاننتحار
نظرت له باحتقار
وسالتة
ازاي بتقول انك بتحبني ؟
وانت ناوي تغدر بيا لو رفضت حبك؟
هو الي بيحب حد ياذية بالشكل ده؟
رد هشام قائلا
ايوه انا باذي الي بيعصي اوامري
وعشان كده انا بنصحك تسلمي لفكرة تقبل زواجي منك
و تنفذي كل طلباتي
اخذت ابكي وانا اتوسل له واقول ...
ارجوك يا هشام انا ممكن اطلب الطلاق من محمود لكن...
مقدرش ابقي زوجة لمخلوق من الجان
رد هشام قائلا...
لازم تعرفي ان رفضك ليا هيكون فيه هلاكك
لاني هغضب عليكي
وممكن اسخطك لمسخ دميم
لو شافة محمود هيهرب منه مذعور
لكن... لو قبلتي الزواج مني هحققلك كل الي بتحلمي بيه
وهيزيد جمالك جمال
قلت ..ارجوك اسمعني
رد هشام رافضا اي
توسلات
قال..متتسرعيش في الرد
وانا هسيبك اسبوع تفكري وشوفي هتختاري ايه؟
وتركني هشام او ذلك الكائن الناري
واختفي من امامي
وجلست انا وحدي متصلبة بالسرير
وانا ابكي من شدة الخوف والهلع
لما رايتة ..وسمعتة
وفي اليوم التالي..
دخلت المطبخ لاجهز
الطعام
وسارة كانت تجلس بالصالة لتشاهد التلفاز
ولقيت محمود جاي يقف خلفي في المطبخ
وهو يقبلني برقبتي
من الخلف
وهو يقول ..حبيبي عامل ايه دلوقتي؟
ابتعدت عنة بسرعة وكان نارا قد المست رقبتي..
ونظر الي محمود بعدما المه ابتعادي عنه
وهو
يقول.. حبيبتي في ايه
مالك ؟
قلت..محمود احنا لازم نتطلق
نظر الي محمود
بعدما صدمة طلبي المفاجئ
ثم رد
قائلا..
لية بتطلبي الطلاق يا مي؟
هو انا عملتك حاجة؟
طيب حتي فهميني ايه الي حصل
يخليكي تطلبي الطلاق؟
قلت...مفيش حاجة حصلت يا محمود
وده قرار نهائي
نظر الي محمود باللم
طويلا
ثم تركني وخرج دون ان ينطق بكلمة
وجلست انا بعدها ابكي ولا اعرف ما افعل في تلك الورطة
التي انا بها الان
وبينما انا ابكي بحرقة
لقيت يد صغيرة تطبطب علي ظهري
ولما بصيت لصاحب تلك اليد
لقيت سارة اختي
تسالني عن سبب بكائي..
فا اخذتها بحضني
واخذت اهمس باذنيها
وانا
اقول.. اسمعي يا سارة
احنا لازم نهرب..
من هنا
عشان هنا الشر موجود في كل مكان
نظرت الي سارة وكان يبدوا عليها عدم الفهم لما اقصدة من كلامي
فا لقيتني بقولها..متشغليش بالك انتي في التفكير
وجهزي نفسك
عشان ممكن نهرب من هنا في اي وقت
هزت سارة راسها بالموافقة وتركتني وانصرفت وهي حزينة ..
واستغربت ان سارة زعلانة اننا هنترك المكان هنا
وسالت نفسي؟
ياتري ليه سارة عايزة تفضل هنا؟
المهم فضلت منتظرة الفرصة
الي ممكن اهرب فيها من البيت
وفي الليل ..
بعدما جهزت نفسي للرحيل..
انتظرت حتي ينام الجميع
ولكن قبل ما اخرج لقيت في رسالة اتحدفت عليا من الشباك
ولما فتحت الرسالة...
لقيت فيها
ما يلي
قبل ما تفكري في الهروب
في سر خطير لازم تعرفية
يا مي
والسر هو ..
ان ابوكي قبل ما يقرر الهروب ويجي هنا
..باع المصنع وكل ما يملك وسحب ارصدتة في البنوك ووضع اموالة كلها في في مكان سري هنا
في المكان ده ...ولازم تفضلي في المكان ده
عشان تلاقي فلوسك انتي واختك
حذاري تمشي وتتركي المكان
الامضاء
امك...
بعدما قرات الرسالة وقفت في ذهول
ونظرت للرسالة وانا حاسة انا تفكيري اتشل ومبقتش فاهمة حاجة
ازاي امي ترسل لي برسالة وهي ميتة ليها اكتر من سنة؟
وليه عايزاني افضل هنا لغاية
ما اجيب ثروة ابويا ؟
وازاي امي تبقي عارفة موضوع الثروة ومش عارفة موضوع محمود؟
وياتري الي رمي ليا الرسالة دلوقتي امي فعلا؟
ولا حد بيلعب بيا؟
وليه ؟
وايةمصلحتة في الي بيحصل ده؟
ومين هو ده؟
وعايز مني ايه؟
واخذت اسال نفسي
مرة اخري
قلت..طيب انا دلوقتي مفروض اعمل ايه ؟
اسمع كلام هشام واهرب واعيش معاه واسلم له نفسي كا زوجة؟
ولا اسمع لامي ؟
وافضل هنا عشان اخد حقي انا واختي في ثروة ابونا ؟
وطبعا ساعتها محمود هيطالبني بحقوقة كا زوج وهشام ممكن ينزل غضبة عليا
ووقفت محتارة مش عارفة اعمل ايه
وفضلت ابكي واتحدث لامي بصوت عالي
واقول..اعمل ايه يا امي قوليلي ؟؟
امشي واهرب من هنا عشان ابعد عن زواجي من اخويا؟
واتقي شر هشام؟
ولا افضل هنا عشان اخد ثروة ابويا؟
الي مدفونة هنا؟
وساعتها هشام ممكن يعاقبني ويشوه وجهي زي ما قال؟..
قوليلي انا مبقتش عارفة افكر
ولا قادرة استوعب؟
واخذت ابكي وفجاءة
سمعت صوت يقول..
لا فعلا الموضوع صعب ومشكلتك كبيرة..
لكن انا هاحلهالك
نظرت باتجاه الصوت ووجدت هشام امامي وهو يقول.. .
خلاص انا عفوت عنك
ومش عايزك تتركي البيت هنا
ولا عايزك تطلقي من محمود ..
انا هعفوا عنك واخليكي هنا لغاية ما تلاقي ثروة ابوكي
لكن بشرط
قلت..شرط ايه؟
قال..تمنحيني حقوقي الزوجية.. كل ما اطلبها منك
وتمنعي نفسك عن محمود نهائي
نظرت له وانا ابكي
واقول.. زواجي من محمود خلاص ...اتحكم علية بالاعدام
وانا كده.. كده طالبة منه الطلاق
وسالني هشام؟
قال..وقالك ايه لما طلبتي منه الطلاق؟
قلت...مردش عليا..لكن انا هروحلة غرفتة الليلة
عشان اغصب عليه انه يطلقني
نظر الي هشام وهو يقول..
انا بحبك يا مي..ومش هتحمل حد تاني يبقي في حياتك غيري
عشان كده لازم تقنعي محمود انه يطلقك
باي شكل
والا محمود( هيموت )
وقريب جدا
نظرت باتجاهة وانا اتوسل اليه
قلت..ارجوك يا هشام بلاش تاذي محمود
وانا هعمل كل الي انت عايزة
رد هشام قائلا..
خلاص..يبقي تروحي دلوقتي لمحمود
وتحسمي معاه موضوع طلاقكم ..
وتيجي عشان نبدء اول ليلة لينا في زواجنا
نظرت له وانا اهز راسي بالموافقة
وتركتة وذهبت لغرفة محمود
الي كان قاعد زعلان..ومهموم
كان نفسي اخد محمود في حضني واسالة عن سبب حزنة..
لكن مينفعش اتكلم معاه اصلا
عشان يزهق مني
ويطلقني
ونظرت لمحمود لقيتة بيحتضن شيئا بين ضلوعة
وعندما اقتربت منه اكثر وجدت ان محمود بيحتضن التيشرت بتاعي ..
ولما شوفت محمود واخد التيشرت بتاعي في حضنة..
هزني ذلك المنظر ووجع قلبي
واقتربت من محمود الذي كان شاردا بذهنة
وسالتة؟
قلت..ايه الي انت ماسكة ده؟
ابتسم محمود في خجل وهو يقول..
ده التيشرت بتاعك لقيتك ناسياه في الحمام
قلت..وماسكة في ايدك ليه؟
نظر الي محمود بعيون مجهدة
قال..انا مش ماسكة في ايدي
انا واخد ريحتك في حضني
وكان نفسي اشم ريحتك عشان ...
قلت عشان اية؟
رد محمود قائلا
عشان..قلبي تعبني من غيرك
ووحشتيني
استمتعت لكلام محمود
وخارت قواي ..وكل مقاومتي
ضعفت..بمجرد ما سمعت تلك الكلمات ..التي اوجعت قلبي
ولقتني بقولة..
انت كمان وحشتني يا محمود
نظر الي محمود وعيناه تلمع بالفرحة
قال..بجد وحشتك؟
قلت..اكتر مما تتخيل
قال.. طيب وبتبعدي عني ليه؟
قلت..غصب عني
قال..مفيش قوة علي الارض... ممكن تمنعك عني لو كنتي فعلا بتحبيني
لكن انتي مش بتحبيني زي منا بحبك
ولا انتي عايزاني زي منا عايزك
وهموت عليكي
قلت..لا يا محمود انت مش فاهم اصل الحكاية.......
وقبل ان اكمل ضمني محمود اليه
ضمة قوية واغلق نور الغرفة
ولم يعطي لي اي فرصة للنقاش..
ولكن في تلك اللحظة المحمومة بالشوق
وفي ذلك الظلام الدامس...
اتفاجاءنا بمن يفتح باب الغرفة علينا
ووقفنا انا ومحمود ننظر بفزع
وحدث ما لم يكن في الحسبان.........
لو عايز تعرف باقي احداث القصة
صلى على رسول الله ونضع عشر ملصقات
ضع عشر ملصقات مع متابعة الصفحة الشخصية
مع تحياتي
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺