رواية قدري أنت السادس عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه نفين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا


رواية قدري أنت السادس عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه نفين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


رواية قدري أنت السادس عشر حتى الفصل العشرون بقلم الكاتبه نفين بكر حصريه وجديده على مدونة أفكارنا 


متابعة لما حدث 

قطع سيل افكاره رنين هاتف حمدان الذي قال 

هي ي بيه الست علياء ارود ...

قدري لم يتكلم بحرف ...

اما خالد فقال ايوة رود بس افتح الاسبكير ...

حاا حاضر ي بييه حاضر ..

فعلا فتح الاسبيكر وهو يرود 

الووو ايوة ي ست عليا .. 

ايوة ي حمدان نعم هو صوتها لم يكذب حمدان ولكن لما لما فعلت ذلك ...

حمدان انا موجود جنب السرايا اها حضرتك هتبعتي حد ولا هتيجي بنفسك ....

علياء ...لا انا ال هاجي بس اوقفلي عند الباب بالظبط 

حاضر اها انا رايح عل هناك .  

علياء 5دقايق ونازله  سلام ..  

وعليكم السلام...

نظر خالد ل قدري وقال انا رايح وراه وهشوف 

قدري بصرامه وبنظرة لا تبشر بالخير ..   

لاه اني ال هروح وهشوف ....

قدري ل حمدان ...انت هتروح زي مااتفقت معاك ومش هتبين حاجة ابدا سامع وبعد ما تاخد الفلوس هتاجي هنا عند خالد بييه ....بقلمي نيفين بقلمي 

حا حاضر ي بييه ال جنابك تأمرني بيه هنفذه...

خرج حمدان وذهب ناحيه الباب الخلفي ...

اما قدري فقد كان يتابعه من عل بعد حتي لا تراه .   

وما هي الا ثواني حتي ظهرت علياء وهي تتلفت يمين ويسار اعطته المال واخذت الوصولات دون كلام وصعدت مسرعه الي غرفتها ..  

تبعها قدري الذي فتح الباب بعنف وما ان دخل حتي شحب وجهها .   

قدري وهو يتقدم منها بخطواط متمهله 

اييه ال في يدك داااا

علياء . وهي تبتلع ريقها ...دااا داااا 

قدري بصوت جهوري ...داااا اييييييه انطقي 

علياء ...و هي تنتفض فهي اول مرة تتطلع عليه في هذه الهيئه المهلكه ....

علياء..دي دي  الوصولات ال كانت ضايعه .   

قدري وهو يمسكها من زراعيها بعنف وكأن اصابعه تنخر  مكانها في عظامها .. 

علياء ....ااااه ااه ايدي انت بتوجعني ..

قدري ... انطقي جبتيهم منين ....

لم تنطق علياء ولكنها كان متجهمه ...

صرخ بها قدري ...... رودي علي  قالها وهو يهزها بعنف  

علياء.... انا انا لقيتهم في الدرج هنا ...

لقتيهم في الدرج ولا سرقتيهم من الدولاب ...

علياء..لا .قدري انت فاهم غلط ...

فاهم غلط فعلا انا اول مرة افهم حد غلط ....

ثم هجهم عل رقبتها وهو يخنقها ..

قدري بصراخ ......قولي انا عملت فيكي ايه عشان تجازيني إكده ...

قولي قصرت معاكي في ايه كان يصرخ بها 

اما  هي فكادت ان تختنق ....

جاءت عل صراخة حنين وفردوس ...

فردوس ...قدري في ايه ي ولدي سيبها هتموت في يدك ...

قدري وماذال يخنقها وهو يبرق لها عيناه

تموت  انا عاوزها تموت ونزل عل وجهها بعده صفعات ادمتها فوقعت ارضا ..

اسرعت كلا من حنين وفردوس عليها ...فقال لهم بصوت جهوري ....اطلعوا بره انتوا الاتنين 

فردوس.... ليه ي ولدي ايه ال حصل قولي بتعمل في مرتك إكده ليه

قدري ..انا لسه ماعملتش حاجة اخرجي ي حجة دلوقت انتي وحنين 

طيب صلي علي النبي ي والدي الله يرضي عليك مش إكده

قدري بعصبيه وبصوت جهوري ....ي حجة اطلعي برة بدال مااموتها قدامك.. .  

فردوس...حاضر ي ولدي هطلع هطلع  بس استهدي بالله عشان خاطري ....

اخرجهم وقفل الباب بالمفتاح واقترب منها مرة اخري 

انا عاوز اعرف كل حاجة دلوقت... 

اخدتي الورق ليه وليه تديه ل حمدان وازاي وصلتيلو

كانت تنتفض وتبكي وهي جالسة عل الارض 

جذبها من شعرها وقال انطقي عملتي فيا إكده لييه لييييييه ... 

وظل يصفعها ويصفعها حتي فقدت الوعي ...

بعد دقائق ..افاقها قدري بدفع كوب ماء عل وجهها 

جلست علياء في مكانه منكمشه عل نفسها ا وهي تبكي 

قدري ...جاوبي عملتي كده ليه 

علياء ..ولم يصدر منها الا شهقات 

صرخ هو عليها وقال مين ال كلم حمدان

عبد الرحمن اخوكي ؟؟؟

علياء قالت من وسط شهقاتها  ..لالا عبد الرحمن مالوش دخل بالموضوع ....

اومال مين انطقي ...

علياء .........

هجم عليها مرة اخري وظل يضرب بها حتي فقدت الوعي للمرة الثانيه بقلمي نيفين بكر 

افقاها ايضا وسحبها من شعرها ونزل بها 

الي صحن الدار امام انظار هانم وصابرين 

هانم ...عملت اي المصيبه دي عشان تعمل فيها اكده سيبها ي ولدي هتضيع روحك فييها 

اما صابرين فلم تنطق بحرف ... 

فردوس وحنين ...بصراخ حرام عليك ي ولدي سيبها 

انت موديها عل فين ....

حنين ابوس عل يدك ي خوي سيبها هتموت في يدك ...

لم يستمع لهم ولكنه كان يجرها وراه من شعرها ودفعها بداخل  سيارته وانطلق بها الي سرايه العزايزة

طوال الطريق كانت تبكي اما هو فلم يتكلم حتي وصلوا 

دخل بها وهو يدفعها فوقعت ارضا ..  

عسران ...قدري علياء ..في ايه اييه ال حصل ...

قدري ..انا جبتلكم بنتكم اللي ماعرفتوش تربوها 

جبتهالكم عشان اقولكم ماتلزمنيش ...

نزل مرعي ورسميه وهنيه وفواز عل صوت قدري 

عسران ....اييه ال بتقوله ده ي قدري بييه ...

ال سمعته بنتكم سرقتني وخانت ثقتي فيها 

مرعي وهو يتصنع عدم الفهم ..سرقت ايه وخانت ثقتك في  ايه ...

ابقي اسالوها بنتكووو طااااالق .....

مالهاش مكان ف ي بيتي من النهاردة ...وبردك لو عرفت ان اخوها ليه دخل هو كمان .....ثم سكت عن الكلام 

وبعدها اكمل بصرامه وهو ينظر اليها ويبرق عيناه 

هقتله و بيدي سلام ..ثم تابع بسخريه ..سلام ي رجاله 

خرج قدري من السراي وسط انهيار علياء التي فقدت الوعي للمرة الثالثه 

حملها عسران وساعده كلا من هنيه وصباح وفواز 

اما مرعي ورسميه فكان قلبهم يتراقص من الفرحة ....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في سراي المنشاويه ....

رجع قدري السراي ..

فردوس ...مرتك فين وانت بتعمل فيها إكده لييه 

قدري بصرامة ...ماعدتش مرتي اني طلقتها ومعايزش اسمع اسمها في البيت ده مرة تانيه 

ثم صعد الي غرفته ...

كان يجئ ويذهب  كالاسد الجريح ....

خانته حبيبته . خانته ..صغرت به.. سرقته لماذا ؟؟

ما الذي فعله لها كي تنتقم منه هكذااا؟؟؟

اتقابل الاحسان بالاساءة اتقابل الحب بالخيانه 

ظلت الاسئله تضرب راسه حتي قطعه من شرودة رنين الهاتف

التقط هو وفتح ...الووو ايوة ي خالد 

لا انا جايلك عل طول دقايق وهكون عندك ....

هم بفتح الباب حتي لمح هاتف علياء. يضيئ باسم ندي ...

لم يجب ولكن التقطه وقذفه بالحائط لينزل عل الارض مهشم الي قطع صغيرة....

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في شقه هاشم ....

زينب ...هو دا كل ال حصل 

هاشم ..تمام هاتي لما انقلهم عل تلفوني 

زينب ...ليه ي هاشم عاوز التسجيلات دي 

عاوزهم لحاجة اكده ف دماغي وبعدين سيبك وتعالي انتي وحشاني قوي 

زينب ..ايوة ي خويا هو ده اللي باخده منك ..

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

كانت تتململ وترفع راسها في تثاقل 

هنيه ...حبيبتي ي بتي 

وجلست بجانب علياء واخذتها باحضانها 

علياء وهي تجهش في  البكاء

طلقني ق قدري طلقني ي عمتي .

هنيه ...حصل اييه ل دااا كله 

حكت علياء ل هنيه عما حدث وزيارة عبد الرحمن وسرقه 

الملف والطبنجة حتي اخذ المال من مرعي واتفاقها مع حمدان 

هنيه .. وليه عبد الرحمن يعمل كل داااا في حاجة مش فهماها 

علياء وهي تبكي والله مااعرف انا خايفة علي عبد الرحمن اوووي 

هنيه وهي تربط عل كتفها ...ماتخافيش ي بتي ربنا يسترها

علياء...عمي مرعي فين هو اللي هيعرف يوصلوا.

عمك مرعي مع عمك عسران وفواز بيشوفوا المصيبه اللي حلت عل دماغنا دي ...

اهدي انتي إكده ونامي شويه وانا هنزل اشوف وصلو لايه وجيالك ي حبيبتي ....

لا انا جايه معاكي ي عمتي .. 

ونزلوا كلا من هنيه وعلياء للمكتب الذي به عسران ومرعي وفواز

عسران ...يعني عبد الرحمن عمل كل ده وهو اللي ضرب عل حسن النار 

مرعي ... ايوة هو وهو اللي قالي إكده قبل ما يسافر 

عسران ...يبقي عبد الرحمن لازم يختفي لو رجع قدري هيقتله وهنرجعوا تاني لوجع القلب  والتار

دخلت علياء علي هذه الكلمه  عي وهنيه 

علياء...عمي الله يخليك ،خلييه بعيد قدري مش لازم يوصلوا مش لازم 

عسران ...ماتقلقيش ي بتي مفيش حاجة هتقدر تأذيه 

عسران لمرعي ...عبد الرحمن فين بالظبط 

مرعي ..مش عارف هو قالي هيتصل لما يتصل هعرف مكانه فين وهقولك 

انا رايح اقضي مصلحة إكده وراجع ثم التفت وقال 

بالحق عوزين موضوع علياء وقدري يخلص رسمي 

عسران ...بعدين ي مرعي مش وقته ..

مرعي .. مش معاه مالنا وارضنا يرجعهم ويجيب ورقه بنتنا  وحقوقها وكل واحد يروح ف حال سبيله ....

علياء...انا مش عاوزة حاجة منه كفايه الاذيه اللي سببهاله عبد الرحمن ...

مرعي ...لو انتي مش عاوزة اني عاوز الارض .....

سلام وخرج قبل ان  يسمع ردها ......

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في الغرفه الخلفيه التي بالسرايا

قدري ...ال حصل كله تنساه ومفيش مخلوق يعرف حاجة حتي مرتك ...بقلمي نيفين بكر 

...الفلوس دي هتاخدها ليك ولو حد سالك عن اي حاجة هتقول قدري بييه هو ال جابلي الوصولات واداني الفلوس سيرة ستك علياء ماتجيش مفهووووم

حاضر جنابك مفهوم  مفهوم 

يلا انت هم روح عل بيتك ومش هكرر كلامي 

الله يخليك ي بيه حاضر والله 

تركه هو وخالد ...

خالد ...عملت ايه ي قدري مع .. مع مراتك 

قدري ...ماعدتش مرتي اني طلقتها 

خالد ..ي قدري كنت اصبر ولا افهم في اييه 

قدري ..مامنوش منه عازة الكلام خلاص هي اللي حكمت عل نفسها 

انا عوزك تجيب المحامي والمأذون عشان نخلصوا الموضوع ده ....

ي قدري فكر كويس 

قدري ....خااااالد ال قولتوا يتنفذ

خالد ماشي ي قدري انا رايح الشركه عاوز حاجة تاني قبل ماامشي 

ايوة ...عوزك تبعت حد لبيت عبد الرحمن اللي بالقاهرة 

وتشوف الواد دة نزل البلد امتي ومشي امتي 

حاضر ي قدري ..حاجة تاني 

قدري ..لا 

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في بيت الطرشنا عند جابر

علم مع حدث من مرعي 

فاخبر به اخته هانم التي كانت هي وابنتها بالصدفها هناك 

هانم ...يعني خلاص خلصنا من بوز الفقر دي 

جابر ...ايوة ي ستي خلصتك منيها وكمان طلقها 

زغرددت هانم من فرحتها الحمد لله عقبال  مايتم الباقي وتكون الفرحة الكبيرة 

ضحك جابر عل اخته .......


💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في فيلا كامل الحديدي ...

ندي و هي تتصل عل حنين عندما علمت بما حدث ل علياء ..

ندي ...انا هروحلها سرايه عمها 

حنين ببكاء ..وابقي طمنيني عليها ي ندي 

حاضر حبيبتي بلاش بكي انتي كمان...

اغلقت ندي الهاتف ثم هبتط للاسفل واستأذنت والدتها 

لكي تذهب ل علياء .....

ذهبت ندي ل علياء وما ان علمت ماحدث 

ظلت تبكي هي وعلياء 

ندي ...اهدي ي حبيبتي اهدي دا شيطان وان شاء الله هترجعوا لبعض 

علياء .. ببكاء .قدري مش هيرجعني تاني خلاص 

ندي... طيب اهدي ي حبيبتي اهدي بالله عليكي 

علياء.....اللي واجعني انه مفكرني خونته سرقته انتي ماشوفتيهوش كان بيتكلم ازاي ولا ضربني وهاني ازاي .انا انا حاسه اني هموت ي ندي  هموووت 

ندي ...اهدي ي حبيبتي عشان ماتتعبيش......

حنين قلقانه عليكي هي والحجة لما اتصلت بيها وعرفت باللي حصل قولتلها انا هروح اطمن عليها قالتلي ابقي طمنينا ....

علياء....هما كمان لو عرفوا  بقلمي نيفين بكر هيزعلوا مني ااااه ي عبد الرحمن لييه تعمل فينا كداا لييه ....

ندي ..طيب ما تقوليلوا ي علياء واهو يزعل من اخوكي احسن ما تتظلمي انتي ...

علياء ...ياريتها تيجي عل الزعل داا ممكن يقتله وهو قالي كدا فعلا .....

ندي ..استغفر الله العظيم هي مقفله من كل حاجة كدااا ليه 

بس حرام والله اللي حصلك دااا هتفضلي لحد امتي تدفعي تمن اخطاء مش بتاعتك 

علياء ببكاء 

قدري كدااا .......

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في مكتب اسر ..

اتصل عل ندي ...

انتي فين 

انا عند علياء ...

في حاجة صوتك باكي ليه 

علياء تعبانه شويه 

طيب عاوز اشوفك 

مش هقدر اسيب علياء دلوقت ممكن عل المغرب 

اوك خلاص هعدي عليكي عند علياء اخدك 

لا انا مش في بيت علياء 

امال فين 

انا في بيت عمها 

ليه حصل ايه 

لما اشوفك هحكيلك 

تمام اول مااوصل هتصل عليكي تنزلي سلام 

علياء ..كنتي روحتي ي بنتي شوفتيه .

ندي ...لا مش هينفع اسيبك وانتي كدااا 

بعد فترة دخلت عليهم بنات اعمامها  وجلسو معهم ليخففوا عن علياء التي كانت صامته .....

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦


في سيارة اسر 

كان وجه ندي عليه اثار البكاء 

اسر ..انتي كنتي بتبكي ...

ندي ببكاء علياء تعبانه اوي ووقعه ف مشكله كبيرة جدا 

اسر طيب احكيلي يمكن نقدر نحلها 

قدري طلق علياء 

اسر ..طلقها طلقها ليه دا كان باين انه بيحبها جدا 

ندي ..فعلا وهي كمان 

طب ايه السبب اللي يخليهم يطلقوا وهما بيحبو بعض

ندي ..مش هقدر احكيلك ي اسر علياء مأمناني 

اسر ..طيب اهدي ممكن ...

ندي ببكاء ...علياء صعبانه عليا اووي وانا مفيش في ايدي حاجة اعملهالها 

اقترب منها واخذها بحضنه وقال ...اهدي عشان خاطري 

انا مش بستحمل اشوفك بتبكي 

ندي ..اسر انا خايفة بعد الحب دااا نفترق 

اسر ..لا ي حبيبتي ان شاء الله ربنا مش هيفرقنا 

ندي ...انت ما تعرفش علياء وقدري بيحبوا بعض قد اييه 

ليه ليه الدنيا وحشه اوي كدااا لييه وظلت تبكي وهي ماذالت بين احضانه 

ابعدها اسر قليلا عنه ومسح دموعها  باطرافه وقال بصدق 

انا بعشقك مش بحبك انا تعديت  حاله الحب يعني مفيش ولا اي حاجة تقدر تبعدني عنك ابدا اطمني ي ندي انتي بتاعتي وان شاء الله في ااقرب وقت هتبقي علي اسمي 

كانت تنظر اليه تستشف الصدق من بين كلماته 

ندي ...وانا كمان ي اسر بحبك اوي ووعمري ما حبيت ولا هحب غيرك انت ...

اقترب منها وقبلها قبله رقيقه عل شفتيها وقال 

ولا انا هسمحلك تبقي لغيري ي قلب اسر .....

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في اليوم التالي تم طلاق علياء من قدري رسميا

جاء محامي قدري لسرايه العزايزة 

المحامي ...انا اسف ي جماعة اني جاي في ظروف زي دي 

عسران ...ولا يهمك دا نصيب وعيشهم قطع لحد إكده

المحامي ..هي فين مدام علياء عشان تستلم مستحقاتها وتمضي انها استلمتها

مرعي ..هنادي عليه اها ونادي علي احدي الخادمات كي تحضر علياء

نزلت علياء...

عسران ..تعالي ي بتي امضي هنا 

علياء ...دا ايه ي عمي 

عسران ...وهو يقف بجانبها ويربط عل كتفيها 

دااا ورقه طلاقك من قدري ودي مستحقاتك 

علياء ببكاء ..انا مش عوزة منه حاجة ي عمي انا متنازله عن كل حاجة

ينتفض مرعي من مكانه ...ايه متنازله دي مفيش تنازل 

حقوقك كلها هتاخديها ومش عاوز اسمع حسك 

علياء ...بصرامة لا انا ال بكرر هنا مش حد تاني 

ي حضرة المحامي انا همضي اني استلمت كل حقوقي ومش عوزة حاجة من قدري بييه 

جاء مرعي يتكلم 

عسران ..بس بقي كفياك ي مرعي سيبها عل راحتها 

حقها هي وهي مسامحة فيه 

مرعي اذا كانت مش عوزاه اني عوزه

علياء ...وانت ال اتجوزت واطلقت عشان تاخد حاجة 

مرعي ..اخرسي ي بنت الكلب انتي بتبجحي فيا داا اني هشرب من دمك ....

عسران ...مرعي كفايه اللي هي فيه وسيبها قولتلك ...

اخذت علياء القلم وقامت بالتوقيع عل الاوراق 

وهمت بتركهم الا ان قال لها المحامي 

قدري بيه بيقول اي حاجة تلزمك من السراي تقدري تبعتي حد ياخدها 

علياء ..قولوا شكرا مش عوزين حاجة ممكن يديهم لاي حد غلبان محتاجهم 

طب الشنطة دي فيها مأخر الصداق وكمان فيها دهبك 

تأمروني باي حاجة 

عسران ..لا شكرا ي متر 

وتركهم وغادر 

جاء مرعي يأخذ الحقيبه بقلمي نيفين بكر  التي بها النقود  فقال له عسران

بعد يدك ي مرعي داا حق علياء وهيتحطوا باسمها في البنك 

مرعي ..في اييه ي عسران مالك عملوك الحاكم الناهي اياك 

اني عمها وادري بمصلحتها 

عسران وهو يضرب بعصاه امامه واني كمان عمها ومن هنا ورايح علياء مش هتعمل حاجة غصب عنيها تاني 

اقتربت منه علياء وامسكت بكف يدة وقبلتها 

ربنا يخليك ليا ي عمي ....

صعدت علياء لغرفتها امام انظار مرعي التي كانت تطلق الشرر ......

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

السابع عشر ...

مرت الايام والشهور  ثقيله حزينه عل علياء وقدري 

كانت هي لا تخروج ابدا من غرفتها الا قليلا 

كانت ندي لا تتركها وكانت  معها يوميا ...

لم تسافر حتي كي تبقي بجانبها ..

اما عند قدري فكان يأكله الحزن في صمت لم يتكلم مع احد وكانه لا يبالي 

كانت فردوس حزينه عل حزن ابنها الذي لم يعد كما كان 

اما حنين فظهرت نتيجتها وقدمت اوراقها في كليه الحقوق ...

هاشم وزينب كما هما لم يتغير حالهم ...

اما صابرين فكانت تنفذ كل ما تقوله لها امها وهو التقرب من قدري 

في مكتب قدري بالسراي جاء له المحامي وخالد 

المحامي ...عم مدام علياء كان عاوز ياخد اوراق الارض من حضرتك 

قدري ..مرعي مش إكده 

المحامي ...ايوة ي فندم مرعي بيه وبيقولك عاوز تفاصيل عن رصيد علياء وعبد الرحمن من ساعة مااخدت الوصايه 

قدري ...اديله اللي هو عوزة كل التفاصيل 

بس اني مش هرجعلوا اي حاجة انا هرجعها للي استأمنوني يعني ال هيستلمو مني علياء واخوها عبد الرحمن وقت ما يتموا ال 21سنه

خالد ..تمام ي قدري عندك حق اللي هتعملوا هو الصح 

المحامي..ال تامر بيه  ي فندم 

هستأذن انا ...

غادر المحامي هو وخالد 

وبقي قدري في مكتبه ..جاءت عليه فردوس 

اني رايحة مشوار ي ولدي هتعوز مني حاجة 

رايحة فين ي حجة 

هنشتري حاجة لاختك حنين عشان الكليه 

ماشي ي حجة اتفضلوا انتوا وخدوا السواق اني مش خارج دلوقت هراجع شويه اوراق وهطلع اريح شوي

فردوس ..ماشي ي ولدي ربنا يريح قلبك يارب 

قدري في نفسه وهتيجي منين الراحة بس ي حجة 

تركته الحجة فردوس

جلس قدري بذهن شارد 

حتي قطع شروده خبط عل الباب 

قدري ...ادخل 

صابرين ..اني جبتلك لقمه تاكلها بقالك ياما مااكلتش حاجة 

قدري ...لا شكرا ي صابرين اني شبعان

صابرين ...مهو مش هينفع اكده انت طول النهار شقيان 

ولازما تاكل حاجة تصلب طولك بيها

قدري وهو يطالعها بنظرة مختلفه نعم هي جميله 

ابنه عمه تربت عل يده ومع تجاهله لها لم تيأس من حبه 

قدري ...لسه بتحبيني ي صابرين ...

ارتبكت صابرين واذدرد وجهها باللون الاحمر من الخجل 

اني عمري ماهبطل احبك ي واد عمي 

قدري ...بس اني مش هقدر اسعدك 

واني ماطلبتش منك حاجة ولا هطلب اهم حاجة عندي تكون بخير حتي لو كان قلبك مايل ل غيري ي واد عمي

نهض قدري من جلسته واقترب منها 

انتي جميله والف مين يتمناكي .  

صابرين ...واني ما بتمناش غيرك ي واد عمي قالتها ونظرت للارض...

رفع ذقنها هو وقال مش هتيجي في يوم تلوميني 

صابرين ...عمري ي واد عمي ....

صابرين توافقي تتجوزي واحد طالع من تجربه فاشله مش هيقدر يبادلك اي مشاعر ...هتقدري ي صابرين .

صابرين ...انا كل بتمناه تكون طيب وبخير ودا عندي بالدنياا 

قدري ...واني عمري ماهزعلك وهعملك كل حاجة عشان تبقي سعيدة ،الا حاجة واحدة مش هقدر ادهالك وبقولهالك من دلوقت عشان ماتجيش في يوم تعاتبيني اني مش قادر 

ا ني مش هقدر احبك زي ما بتحبيني 

صابرين...وانا هكون راضيه وطايعة ليك ي واد عمي 

قدري ...اني هطلبك من اخوكي وخالك 

قولتي اييه

قولت ال تشوفوا ي واد عمي.....

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

جاء كتب كتاب بنت مرعي عل ابن جابر .والذي كان يقام في السراي العزايزة

تم عقد القران  في مجلس الرجال ....

كانت علياء حبيسه غرفتها كالعادة وكانت معها ندي 

دخلت هنيه ..

قومي ي بتي حرام اللي بتعمليه في نفسك ده.

علياء ...هعمل اييه ي عمتي خلاص انا انتهيت

هنيه ..بعد الشر ي حبيبتي انتي لسه صغيرة والحياه قدامك لسه 

انتي في كليه طب وهتبقي دكتورة قد الدنيا اوعي تستسلمي ي عليا اوعي 

ندي ..والله دا ال كنت بقوله ليها ي طنط من شويه 

الكليه عل الابواب ولازم ترجع تاني وتحقق امنيه ابوها 

ولا ناويه ما توفيش  الوعد اللي قطعتيه عل نفسك لابوكي 

علياء ..لا ان شاء الله ناويه اكمل ...

رسميه ...كانت تسترق السمع والتي لم تتاخر وتهبط لتخبر مرعي بما سمعته 

اكملت علياء كتبتوا الكتاب ولا لسه 

ايوة ي حبيبتي كتبوه ..تعالي انزلي اجعدي مع الحريم شويه 

لا ي عمتي انا تعبانه مش قادرة والله 

مالك ي حبه عيني تعبانه مالك 

مفيش اخدة دور برد كدااا بس غتت شويه

خلاص ي حبيبتي هروح اوصي البت زكيه تعملك حاجة سخنه وتطلعهالك 

تسلميلي ي عمتي ربنا يخليكي ليا

قبلتها عمتها من اعلي راسها وقالت ويخليكي لينا ي بنت الغالي ...ثم تركتهم وهبتط للاسفل .....

علياء ...مجهزة حالك ي ندي 

ندي ...بأذن الله ي حبيبتي 

ندي... ايه رايك ننزل من بكرة نشتري هدوم اهي احسن من ال حبسه دي 

علياء .ربنا يسهل هستأذن عمي عسران وهنزل معاكي ....

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

نزلت رسميه مسرعة ل مرعي كي تخبره بما سمعت 

نادت عليه وادخلته غرفه من الغرف وقالت

شوفت مقصوفه الرقبه مش راضيه تهبط 

ليه عملت ايه

قال هتكمل علام قال 

ماتكمل واحنا مالنا اهم حاجة عندنا الارض

رسميه ..اذكان وهي لسه قاصر قويه اكده اومال لما تتعلم وتمسك شهادتها وتبقي دكتوره هتعمل ايه ...

محدش هيقدر يتكلم معاها وساعتها لا هتاخد منها ارض ولا مال....بقلمي نيفين بكر 

مرعي ...كانت تايهه عني فين دي عندك حق البت بجحة وقويه والعمل هنعمل ايه .....

رسميه ...اني هقولك انت تجوزها لاي حد غلبان يكون تحت ايدينا عشان نقوله يمين يبقي يمين شمال يبقي شمال .....

حك مرعي خلف راسه وقال ...

معاكي حق  ..بس مين ال هنجوزهالوا 

لتسرع رسميه في ردها ....عريسها عندي ...

مرعي ....يبقي مين 

رسميه ..يبقي سلام اخوي ....

مرعي ..سلام وهي هتوافق بيه .

رسميه ...مالو سلام شاب قيمه وسيمه وتحمد ربنا انه هيبصلها انتي ناسي انها خارج بيت 

مرعي ...بس بردووو دي عليا بنت العزايزة وكمان جميله ومتنورة ومااظنش هتوافق

رسميه بغضب ..يعني ايه مش هتوافق هو من امتي البنات ليهم راي وبعدين هي مش بنت بنوت عشان تتبغدد

البنت دي لو ما كسرتش شوكتها مش هتقدر عليها 

مرعي ...ي رسميه افهمي لو عل البت مفيش مشكله لكن عسران واقف في صفها وممكن يقول لاء 

معو انت هتقنع عسران انها مطلقه وماينفعش انها تروح وتيجي إكده لحالها 

طيب فضيه الكلام دااا دلوقت بعدين

رسميه لاه مش بعدين اضرب عل الحديد وهو سخن عدتها فاضلها اربع ايام افرض بقي قدري حب يرجعها هتعمل ايه 

مرعي طيب خلاص من بكره هكلم عسران 

لاه من النهاردة بعد ما الناس تمشي تفاتح عسران

وانتي بتتكلمي إكده افرضي سلام ماوافقش

هيوافق مالكش صالح انت ،،اني هقنعه 

طيب طيب اني خارج للناس وبعدين نتكلم

رسميه ..مرعي ...

قولتلك بعدين ي رسميه...

خرج مرعي وذهب لقاعدة الرجال 

كامل ..في ايه وشك مقلوب لييه

مرعي....ابدا ي كامل بييه كنت بفكر في حاجة اكده

كامل.....بخصوص الشغل

لاه بخصوص بنت اخوي ومرتي نبهتني عليها

مالها 

عوزة ترجع تاني تكمل علام 

كامل...وفيها ايه

مرعي....البت قويه ومش سهله واني عاوزها تحت طوعي 

كامل ...طب وال يحلهالك

مرعي...ياااريت ي كامل بييه ياريت

كامل ...تمام بكرة تجيلي المكتب وانا هحلهالك 

مرعي...الله يخليك لينا ي كامل بييه 

ضحك كامل واكمل هستاذن انا الف مبروك للولاد ي مرعي انت وجابر 

وتركهم وغادر

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في غرفه علياء كانت عل حالها رغم تناولها المشروبات الدافئه ولكن القيئ لم يتوقف 

خرجت من المرحاض فقابلتها ندي 

علياء حبيبتي انتي لازم تكشفي الحكايه كداا مش مجرد برد

علياء...اومال هيكون ايه يعني 

ندي ..علياء انتي اخر بريود كانت عندك امتي 

علياء بصدمة ..مش فاكرة ..انتي انتي تقصودي اني ممكن اكون حامل 

ندي ...وليه لاء احنا لازم نتاكد

علياء ...ازاي 

ندي انا هجيبلك اختبار حمل بكرة وانا جيالك  وانتي تعمليه هنا 

علياء طيب مش عوزة حد يعرف ماشي 

ندي ...اكيد ماتقلقيش

علياء بسرهاااا يااارب ما تخييبش ظني يااارب ....

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في اليوم التالي عل الافطار ....

قدري موجهه كلامه ل هانم ....

اومال اخبار  هاشم ايه ي مرت عمي ....

هانم ...الحمد لله ي ولدي بخير ....

هيجي امتي اصل كنت عاوزه في موضوع مهم 

هانم ...موضوع ايه 

قدري ....كنت عاوز اطلب منه يد صابرين 

شرقت هانم  وكادت تموت ....

هانم وهي تسعل ....قولت ايه ي ولدي 

قدري وهو يمسح يده وفمه بالمنديل ويضعهم عل الترابيز  ....قوليلها انتي ي حاجة واعملو حسابكم كتب كتابي عليها اخر الاسبوع ....

زغرددت هانم من فرحتها واخذت صابرين باحضانها 

اما عن حنين وفردوس فقد اصابهم الخرس من هول المفاجئة

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

ذهب مرعي ل كامل ب فلته وكان معه جابر 

ها.. ي كامل بييه قولتلي عندك الحل .

كامل وهو يضع قدم فوق قدم 

ايوة عندي الحل ال هيخلصكم من علياء 

مرعي قولي عليه الله يرضي عليك 

لا  مرتي كانت عاوزة تجوزها اخوها

واخوها واد اهطل إكده 

كامل ...الحل انها تتجوز بس مش هتتجوز اخو مراتك 

مرعي ...اومال هتتجوز مين 

كامل ...هتتجوزني انا ...

مرعي ..ايه بتقول اييه ....

كامل ...ايه مش عجبك....

مرعي ..لا ي باشا مش القصد ....

كامل ..اومال اييه ...

اقصد يعني انها يعني ...

اها فهمتك تقصود فرق السن مش كداا

جابر ...فرق سن ايه ي كامل بييه انت لسه بصحتك وبعدين مرعي مش هيلاقي احسن منك يناسبه

كامل وحاجة كمان انا هديلك ارض عليا ماتلزمنيش 

مرعي ..بجد ي كامل بييه 

ابتسم كامل فهو يفهم مرعي جيدا ...

جابر ...وهو كامل  بييه قال كلمه قبل إكده ورجع فيها 

مرعي ..لاه طبعا 

كامل ..حد يوم عشان نكتب فيها كتب الكتاب 

مش لازم تعرفها الوقت ...

كيف ده يعني هتتجوز من غير علمها 

كامل ..لا انا ااقصد اليوم اللي هيتكتب فيه كتب الكتاب هتقولها 

لييه ده 

اسمع الكلام اولا عشان هي صاحبه بنتي ندي هتعرف من دلوقت هتعرف امها وهتعمل مشاكل 

وثانيا عشان ماتعملش اي تصرف احمق من تصرفاتها 

ثالثا ..في .نص الاسبوع ده نتيجة الانتخبات ومش عاوز وجع دماغ ....

جابر ..كامل بييه عنده حق ي مرعي 

مرعي ...اللي تأمر بيه ي كامل بيييه وسرح في اليوم الذي سينال فيه الارض الذي رفض قدري اعطاءه اياها الا بوصول علياء للسن القانوني 

اما عن كامل ابتسم فاخيرا سيحقق حلمه نعم ليست هي من تمناها انها  امها ولكن علياء اكثر جمالا وذكاء وشبابا .......

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في سراي العزايزة 

كانت تجلس في حديقه السرايه 

كانت شاردة كاعادتها جاءت عليها نوراة بنت عمها عسران 

اييه ي حبيبتي تجي نفرجك عل الارض بدال قعدتك دي

علياء ..لا مش عاوزة اخروج 

جاءت ندي عليهم ..بتعملوو اييه ي كتاكيت 

نوارة ..والله لسه ماعملنا حاجة ي بييه

ضحكت علياء عل مزاح نوارة

نوارة ايوة كدا اضحكي ي حبيبتي ...

ندي ..قدمتي ف كليه ايه ي نوارة ...

نوارة في كليه حقوق باذن الله... 

ندي زي حنين قدمت في حقوق 

علياء ...وحشتني حنين اوي وماما الحجة 

غيرت ندي الحديث وقالت 

اما انا جبت شويه هدوم واااااو ...

علياء ...كدا ي ندي نزلتي من غيري .....

ندي لا والله اصل تيته بعتتلي شويه حاجات وانا اخترت منهم 

علياء مبروكين عليكي ي حبيبتي 

همت ندي بالكلام الا ان رن هاتفها برقم حنين 

ندي دي حنين .....

علياء ...رودي عليها ي ندي وافتحي الاسبيكر واطمني عل ماما الحجة والتمعت عيناها بالدموع ثم تابعت 

وعلي قدري 

فتحت ندي الهاتف وفتحت الاسبيكر حتي تسمعها علياء 

ندي ..الووو ازيك ي حنين 

حنين ببكاء الله يسلمك ي ندي 

ندي ..مالك ي حنين انتي بتبكي 

حنين انتي بتشوفي علياء 

ايوة ي حبيبتي انا عندها ....

حنين....طيب ماتعرفيهاش اني بكلمك...

ندي وهي تتلجلج بالكلام لييه؟؟

اصل في مصيبه واني مش عارفة اعمل ايه 

مصيبه ايه ي بنتي الحجة كويسة 

ايوة كويسة 

خطفت علياء الهاتف منها وقالت بلهفه 

حنين قدري جراله حاجة ...

بكت حنين بشهقات ....

علياء ..ببكاء عشان خاطري عرفيني قدري تعبان ،فيه حاجة .....

ندي...لاه 

علياء...اومال في ايه انتي بتكدبي عليا وقدري حصله حاجة 

حنين ببكاء حار .. بقلمي نيفين بكر .قدري هيتجوز ي عليا ...

علياء التي وكأنها في عالم اخر من الصدمه 

وكان حواسها كلها تخدرت ،لم تتكلم ولم ترود عليها 

بل كانت تنظر في شرود...

كانت دموعها تجري عل وجنتيها دون حراك منها 

ندي ببكاء  ..عليا تعالي اقعدي حبيبتي 

لم تتحرك علياء من مكانها وقالت بتلعثم 

ق قدري بتقول قدري هيتجوز 

و وقعت فاقدة للوعي 

ندي ونوارة بصراخ عليااا عليااا

حنين ببكاء ...الوووو الوووو حد يطمني 

الووووو

في هذه اللحظة دخل عليها قدري ....

اخفت حنين الهاتف خلف ظهرها 

قدري وهو يقترب منها ...ايه اللي انتي خفياه وراي ضهرك ده

حنين ...داا دااا انا اصل ....

انتي ايه انطقي ....

اني كنت بكلم ندي ....

كنتي بتكلميها ف اييه ....

مافيش ي خوي كنت بكلمها عن الكليه وإكده واجيب لها ايه 

وخبيتي الفون اول ما شوفتيني لييه...

عشانها صاحبه علياء ...وممكن تزعقلي لو عرفت اني بكلمها ....

لاه مش هزعقلك

💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦💦

في غرفه علياء ...كانت تتمدد فاقدة للوعي بعدما حملت هعا ندي ونوارة وعمها عسران الذي جاء عل صراخهم 

هنيه قلبي ي بتي فيكي ايه 

عسران اني عشيع اجيب الدكتورة حالا ...

ندي ببكاء بسرعة ي عمو الله يخليك

بعد دقائق كانت الدكتورة تتم الكشف علي علياء

كانت معها ندي اما نوارة وهنيه كانت بالخارج  

ندي ....مالها ي دكتورة ..

ابدا مفيش حاجة مقلقه ان شاء الله خير ...

انا هكتبلها علي شويه فيتامينات واهم حاجة الراحة وتبعد عن اي شد اعصاب

ندي ..بصوت منخفض...هي علياء حامل ي دكتورة 

ايوة حبيبتي ...

طيب ممكن اطلب منك طلب 

اتفضلي 

ممكن من فضلك ما تقوليش لاي حد اصل في خلاف مع جوزها وممكن يجبروها تنزل البيبي 

هزت الدكتورة راسها وقالت اوك زي ماتحبي اهم حاجة الغذي والادويه تاخدها في معادها ...

ندي حاضر ي دكتورة ومتشكرة اووي

خرجت الدكتورة سالها عسران باهتمام هو وهنيه 

مالها ي دكتورة 

شويه ارهاق وشد عصبي مش اكتر ان شاء الله هتبقي بخير 

ان شاء الله ي دكتورة شكرا لتعبك اتفضلي اتفضلي ي دكتورة لما اوصلك 

واخذها وذهب

دخلت لها نوارة وهنيه ..الف سلامة عليها 

اني هنزل اطبخلها فرخة بلدي تتأوت بيها 

تعالي ي نوارة 

نوارة حاضر ي اما 

بدات هي بالتململ 

ندي ...علياء حبيبتي الف سلامة عليكي ثم اخفضت صوتها وقالت وعلي البيبي ال هنا 

علياء بدموع ..انا انا حامل 

هزت ندي راسها وقالت ايوة ي احلي مامي ......

قدري لازم يعرف ان في بيبي 

علياء ..لاء ي ندي قدري خلاص نساني عمره ما هيرجعلي 

ندي ..حبيبتي اهدي كدااا وفكري مش يمكن ربنا عمل كداا عشان قدري يرجعك 

دخلت هنيه ونوارة 

انا عملتلك احلي شوربه اها هتشربيها كلها 

اخذتها منها ندي ..الله دي احلي شوربه دي ولا اي 

يلا ي حبيبتي اهم حاجة الغذااا وغمزت لها ...

❤❤❤❤❤❤❤❤❤

في يوم نتيجة الانتخبات 

في سرايه المنشاويه كان يطلقون طلقات ناريه احتفالا بفوز قدري بعضويه مجلس الشعب 

خالد ..الف مبروك ي قدري انت تستحقها بجدارة

قدري ..الله يبارك فيك ي خالد 

الحجة وحنين وهانم وصابرين فرحوا ايضا

هانم ...شوفت وش العروسه عليك حلو ازاي 

مبرووك ي كابيرنا الف مبروك ي سيادت النايب 

قدري ..الله يبارك فيكي ي مرت عمي 

قولتي لهاشم عل كتب الكتاب 

ايوة قولتله وقولت لخالها كمان 

تمام يلا بينا ي خالد عل المكتب ......

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

اما في فيلا كامل فكان الغيظ والحسرة هم ما يملؤن قلب كامل فقد خسر الكرسي الذي حصل عليه منذ سنوات 

وليس الكرسي فقط لا ولكن الحصانه التي كانت تسهل له كل اعماله 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

يوم كتب الكتاب نهارا في سراي العزايزة كانوا يغملون بجد 

علياء ..في ايه تحت ي نوارة سامعه دوشه 

نوارة ها لاه مفيش  بقلمي نيفين بكر حاجة اني نازله لامي عوزة مني حاجة 

لا ي حبيبتي شكرا 

دخل مرعي ورسميه ..كيفك دلوقتي ي عليا 

علياء وهي تعتدل ...الحمد لله بخير 

طيب حيث كده قومي البسي وغيري هدومك 

ليه 

هتروحي معاي مشوار

فين يعني 

هخليكي تكلمي عبد الرحمن 

نهضت علياء وقالت صحيح ي عمي 

صحيح ي علياانا هنزل تحت هستناكي هل ما تغيري 

حاضر ي عمي ....

نزل مرعي ورسميه وهم يبتسمون 

عسران هااا وافقت 

هتوافق سيبها علي 

مرعي اني مش هجبرها عل حاجة تاني 

مرعي ..لا هيكون ب رضاها صدقني ....

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹


في نفس الوقت كان يتم عقد قران قدري علي صابرين 

بداءت المراسم وتم عقد القران وسط زغريد هانم وبعض النسوة 

كانت صابرين جميله جدا في ابهي زينه لها قبلها خالها جحابر اعلي راسها وقال 

الف مبروك ي بتي 

الله يبارك فيك 

هستأأذن اني لاني رايح كتب كتاب بردك

ماشي ي خالي 

مش عوزة تعرفي كتب كتاب مين 

مين ي خال 

كتب كتاب علياء وكامل بيه 

هانم بفرحة بجد ي جابر دي تبجي غمه وانزاحت 

ثم توجهت ل صابرين .اها يبقي مفيش غيرك انتي 

اتشطري بقي وابلفي عقله واشغلي قلبه 

صابرين بابتسامه ...حاضر يا انا 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

في سراي العزايزة 

نزلت علياء درجات السلم 

مرعي ..تعالي هنا ي بتي 

خير ي عمي 

دلوقت ي بتي قدري بيه اتجوز

علياء ..اييه هو اتجوز

مرعي . ايوة اتجوز بت عمه ولسه كاتبين الكتاب حتي عمك جابر كان شاهد

علياء بقهر ةبكاء ..وحضرتك منزلني عشان كدااا

مرعي بضحكة صفراء ..لاه طبعا اني في الاول والاخر عمك واللي يهمني مصلحتك 

اها اللي هي اييه بقي ..رسميه ..اصبري عل عمك ي بتي 

االتفتت ل رسميه وقالت 

اصل سمعت الكلمتين دول اول ماجيت الصعيد  فاكرهم ي عمي 

مرعي ...لاه خلاص دي حاكيه وراحت لحالها 

ثم تابع ...

انتي طبعا لو كنتي قاعدة ومستنيه قدري يتجوزك او يرودك فاكيد الا مل ده راااح بجوازة من بنت عمه

علياء وهي تمسح دموعها ...لا ي عمي مفيش امل ولا حاجة من دي كل واخد بياخد نصيبه

عين العقل ي بتي 

وانتي نصيبك جالك 

علياء بتهكم نصيبي جالي ازاي 

رسميه يعني جالك عدلك ي حبيبتي ومش اي عدل 

دااا كامل بييه بجلاله قدره 

في هذة اللحظة كانت ندي تدخل من باب السرايا وسمعت ما قالته رسميه .بقلمي نيفين بكر 

علياء...كامل بييه مين اييه الجنان ده 

مرعي ...جن لما يلهفق بت قليله الربايه 

علياء ...انا مش قليله الربايه انتي اللي بني ادم طماع ومش هيملي ع ينك غير التراب مفكر هتدوم ليك 

فووق ي ي مر عي بييه قبل ما ربنا يفوقك 

نزلت صفعه عل وجه علياء ادمتها ... اامام انظار كل من عسران وهنيه ورسميه وجابر وكامل الحديدي ...

اما ندي فوضعت يدها عل فمها تكتم شهاقتها وفرت هاربه

علياء و هي تمسك مكان الصفعة ...انت مفكر كدا هتخرسني اضرب اضرب كمان ي مرعي بييه 

هجم عليها مرعي وشدها من شعرها 

هنيه وعسران ..بكفياك ي مرعي بقي 

مرعي لاه يمين بالله لاموتها في يدي بنت صدقي ...

علياء...ايوة بنت صدقي ال سيرته بتضايقك 

انا مش عارفة كان عمل اييه عشان تكرهه كدااا عملك اييه 

خلاك بكل الحقد دااا حتي وهو ميت 

اقولك لييه صدقي ابن عليه 

ال كوش عل كل حاجة حلوة 

اتجوز ال بيحبها واتعلم احسنها علام وهو الوحيد ال خلف صبيان 

علياء....انت بتحقد عليه عشان حاجة هو مالوش دخل فيها داااا رزق من ربنا ...

واشمعني اني مااخدش ولا اي حاجة اشمعني 

لانه نصيب من ربنا ال انت ما تعرفهوش

مرعي ...سيبك انتي انتي هتتجوزي كامل بييه 

والا هروح ااقول ل قدري عل عبد الرحمن انه هو اللي سرقه وسرق طبنجته 

مش هتجوز وقوله مكانه وانا واثقة ان ليك يد في الموضوع داااا والا كنت سلمت عبد الرحمن من بدري 

هجم عليها مرعي وصفعها عدة صفعات 

وقعت هي عل اثرهم ارضا 

مرعي ...افتح الدفتر ي مولانا واكتب كتابهم يلا

ي مرعي بيه لازم مو افقه العروس 

مرعي وهو يبرق عيناه لها قولي انك موافقه 

علياء بكل اصرار ...لا مش موافقه 

جاء يضربها مرة اخري وقف امامه عسران 

لو يدك اتمدت عليها مش هيحصل طيب 

انت بتقف قصادي عشان بت ماتسواش

لاه دي مش اي بت دي بت اخوي 

لاه مش اخو ك اني اللي اخوك بقلمي نيفين بكر 

مرعي فووق وبكفياك بقي هي مش عوزة خلاص 

مش بمزاجها هم لضربها ولكن سمع صوت طلقات  نار بالخارج وكانهم في حرب ...

انكمشت النسوه عل بعضهم البعض

مرعي وعسران و جابر ...اييه في ايه من ال بيضرب نار

دخل الغفير وقال ...ي عسران بييه ي مرعي بييه 

قدري بييه برة وهو ال ضرب ناااااااااار 

ابتسمت علياء من بين بكاءها ها هو قد جاء منقذها 

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

الثامن عشر 

من قدري انت بقلمي 

نيفين بكر 

مرعي ...سيبك انتي انتي هتتجوزي كامل بييه 

والا هروح ااقول ل قدري عل عبد الرحمن انه هو اللي سرقه وسرق طبنجته ...

علياء بتحدي ...مش هتجوز وقوله مكانه وانا واثقة ان ليك ايد في الموضوع داااا والا كنت سلمت عبد الرحمن من بدري بنفسك...

هجم عليها مرعي وصفعها عدة صفعات 

وقعت هي عل اثرهم ارضا...

مرعي ...افتح الدفتر ي مولانا واكتب كتابهم يلا

المأذن ...ي مرعي بيه لازم موافقه العروس 

مرعي وهو يبرق عيناه لها وقولي انك موافقه 

علياء بكل اصرار ...لا مش موافقه 

جاء يضربها مرة اخري وقف امامه عسران 

لو يدك اتمدت عليها مش هيحصل طيب 

مرعي بغضب ...انت بتقف قصادي عشان بت ماتسواش

عسران بنفس الغضب ...لاه دي مش اي بت دي بت اخوي 

مرعي ...لاه مش اخو ك اني اللي اخوك 

عسران ...مرعي فووق وبكفياك بقي هي مش عوزة خلاص 

مرعي ...مش بمزاجها هم لضربها ولكن سمع صوت طلقات  نار بالخارج وكانهم في حرب ...

انكمشت النسوه عل بعضهم البعض

مرعي وعسران و جابر ...اييه في ايه من ال بيضرب نار

دخل الغفير وقال ..الحقني .ي عسران بييه ي مرعي بييه 

قدري بييه برة وهو ال ضرب ناااااااااار 

ابتسمت علياء من بين بكاءها ها هو قد جاء منقذها.....

دخل قدري بصوت جهوري وقال 

وقف ي شيخ  المهزله دي ....

عسران ..في اييه ي قدري بييه واييه ضرب النار ده 

قدري وهو يقف بهيبته اني اللي المفروض اسال اييه اللي بيحصل هنا... بقلمي نيفين بكر 

مرعي ...بنكتب كتب كتاب بتنا اييه ممنوع 

وقف امامه قدري وهو يطالعه في كبرياء ايوة ممنوع 

مرعي ..واييه المانع بقي 

مرعي..المانع انها مرتي وعلي زمتي

مرتك وعلي  زمتك كيف اييه الكلام ده

قدري ..انا رديتها 

عسران  ..رديتها كيف وامتي 

قدري ...رديتها النهاردة وبقت مرتي الوقت 

مرعي ..كيف الخربيت دي عليا عدتها خلصت من كام يوم يعني خلاص ماعدش ينفع تردها 

قدري ...وهو عل نفس التحدي ...لا مهو علياء عدتها لسه ماخلصتش 

عسران ...ازي ي قدري بييه ممكن تفهمنا 

قدري ..بسيطة اووووي علياء عدتها تخلص بعد 9شهور من طلاقها مش 3شهور وعشر ايام بس 

مرعي وهو يضرب عل راسه 

...انت تقصد 

قدري بابتسامه متشفيه ...ايوة علياء حامل 

المأذون ..صح ي بتي 

خرج  صوت علياء متحشرج  التي لم تكن تستوعب ما مر 

.....ايوة انا حامل 

قدري... اها اظن القاعدة دي مالهاش لازمة  ثم نظر ل كامل 

الذي لم ينطق بكلمه منذ دخول قدري 

ايه قولك ي كامل بييه 

نهض.. كامل من مكانه ووجه كلامه ل مرعي 

انت جبتني  هنا عشان تهزقني ي مرعي 

مرعي. ....والله مااعرف انها حامل ي كامل بييه

هم ل يذهب الا انه اوقفه صوت قدري 

ماسمعتش كلمه مبروك  منيك لا علي الكرسي في المجلس ولا. عل اني رديت مرتي  ي كامل بييه

لم يرد عليه كامل ولكن احتقن وجهه من الغيظ 

فقدري اخذ منه كل شئ كان يسعي الييه 

تركهم وغادر بعد ان رمي نظرة قاتله ل مرعي 

عسران ...ما تواخذناش ي قدري بييه احنا ماكناش نعرف 

قدري ...واديكم عرفتوا ثم توجه ل علياء التي ماذالت عل جلستها ارضا 

اوقفها هو واول ما تطلع الي وجهها احتقن وجهه من الغضب

قدري ل علياء ...من اللي عمل فيكي إكده 

لم تتكلم هي ولكنها نظرت ل مرعي

اقترب هو من مرعي وهجم عليه وامسكه من تلابيبه 

وضربه بالبوكس بواجهه جعله يترنج  وينزف دما من انفه وفمه تحت صراخ رسميه وهنيه .. 

عسران كفايه ي قدري بييه ما يصحش إكده 

وهو يصح انه يضرب مرتي .....

ثم  تابع مرتي خط احمر اياك شوف اياك تتعرضلها تاني

ثم دفعه بعيد عنه وقال بصوت صارم 

اني هاخد مرتي ثم نظر لها من فوق اكتافه بنظره جانبيه

يلاه بينا 

اخذها واركبها السيارة وهم في الطريق شرد فيما حدث اثناء عقد قرانه 

فلاش بااااك

خالد ...مش اتصرعت ي قدري علي الجواز 

انا خايف عليك ي صاحبي تندم بعدين 

قدري ..كداا ندمان وكداا ندمان ي خالد 

البنت معشمه نفسها من زمان وتتمني لي الرضا وغير كل ده بت عمي وكل يوم والتاني يجيها عريس وهي بترفض 

اخيرها من كام يوم كان جيلها عريس وامها واخوها اتحايلو عليها عارف قالتلهم اييه

لو مااتكتبتش عل اسم قدري مش هتكتب عل اسم رجل تاني ..ولعلمك اني سامعها بالصدفه

خالد ..وعلياء 

قدري...مالها علياء 

معلش ي صاحبي سامحها 

دي مش قادر عليها  ي حالد 

انت هتقدر بقلمي نيفين بكر  انها تتجوز وتعيش حياتك 

قدري بصرامه مش هسمحلها بداا

طيب انت اتاكدت انها خانت ثقتك 

الورق ال معاها مقابله حمدان وأنها تكلمه  بدون علمي 

واخوها عبد الرحمن اللي اختفي

خالد انا سالت عليه في المطار هو سايب البلد قبل محاوله قتل حسن 

قدري ...انا هتجن عارف لو كانت وقتها قالتلي ايه اللي حصل  كنت سامحتها لكن تخلي عقلي يودي ويجيب إكده داا ال جنني 

يعني لو جت واستسمحتك هتسامح 

لاه ي خالد مش هينفع اسامحها 

انت بتعذب نفسك ي صاحبي 

هم قدري بالكلام حتي دخول ندي كالعاصفه 

قدري بييه الحق علياء 

قبض قلب قدري عندما ذكرت علياء بهذة الطريقه

قدري بلهفه ...مالها علياء حصلها ايه 

ندي من وسط بكاءها ..هيجوزوها غصب عنها 

دخلت هانم وقالت ..ما تتجوز اهي غواره تاخدها 

قدري ل هانم ...مرت عمي ماتتدخليش 

هيجوزوها مين 

ندي ببكاء ...هيجوزوها ابويا ي قدري بييه

قدري ....مش هيحصل مش هسيبها 

وانطلق خارج السراي وجمع الغفر والحرس بصوت جهوري 

وهم بركوب السيارة حتي قالت له ندي 

علياء حامل يعني هي في شهور العدة بتاعتها الحقها 

لاني سيباها وعمها بيغصب عليها توافق 

كان الشرر ينطلق من عينيه ثم تولي هو القياده وقال للسائق 

اركب انت وري 

وانطلق في سرعة كبيرة لسراي العزايزة 

بااااااااااااك 

وصلوا الي السراي ...

دخل هو وهي  تتبعه

حنين ...عليا حبيبتي انتي وحشتيني اووي 

علياء ...وانتي كمان ي حنين واحتضنتها ...

الحجة فردوس ...لم تتكلم معها ولم تسلم عليها 

هانم ..جبتها أهنه ليه انت مش كنت طلقتها 

قدري وهو يقف قبالها 

اني رديتها 

صابرين ...ببكاء رديتها واني 

انت رديتها يوم كتب كتابك علي انت قاصد تكسرني ...

قدري ...اقترب منها ووضع يده عل كتفيها 

صابرين اسمعيني علياء حامل وماكانش ينفع اسيبها 

بكت صابرين وصعدت مسرعه الي غرفتها

تابعتها هانم 

فردوس ..انتي حامل ي علياء 

علياء ..ايوة ي ماما حامل 

قدري بصرامه ل علياء .... عوزك في اوضه مكتبي حصليني 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في فيلا كامل 

كان ياكل نفسه من الغضب 

جاءت عليه الخادمة 

ي كامل بيه مرعي بيه خو حابر بيه عاوزين سعاتك

قوليلهم يتفضلواا في المكتب انا جايلهم 

الخادمة ...حاضر ي بيه 

دخلا كل من مرعي وجابر ..

مرعي ..حقك علي ي كامل بييه والله ما كنت اعرف انها حامل ...

كامل بغضب ..وانا هعمل اييه دلوقت عجبك الموقف ال حطيتني فيه 

جابر ...مهو بردك ي كامل بييه البت مش سهله واحنا عارفين 

كامل ...وهو قدري عرف منين 

مرعي....مش عارف انا لقيته طابب زي القضا المستعجل 

المشكله مش في الجوازة ال باظط بس 

دي كل حاجة رتبنالها اتخربتط عل الاخر 

جابر ...واحنا هنسيبهم يعني 

كامل ...لاء طبعا انا مش هخليه يتهني بيها 

مرعي ..هنعمل ايه 

كامل .. بشر ...العيل ال في بطن علياء لازم يموت ........

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في سيارة اسر ...

كانت ندي تسند راسها علي كتفه وهي تبكي 

اسر ..خلاص بقي ي ندي 

شوفت ي اسر بابا كان هيعمل ايه انا مش عارفة هو بيفكر ازاي 

دي ماما عمرها مازعلتوا وعلي طول ما بتقولش غير حاضر ونعم لييه لييه بيعمل فيها وفيا كدااا

اسر...ندي حبيبتي اهدي عشان خاطري 

ايه رايك تسافري اسكندريه انا الاجازة بتاعتي كمان يومين اهو منها تشوفي تيته ومنها تغيري جو بقلمي نيفين بكر 

مسحت ندي دموعها وقالت  

اوك ي اسر انا هقول ل ماما وان شاء الله هي كمان تيجي معايا 

بأذن الله ي حبيبتي بس كفايه بكاء بقي عاوز اشوف ابتسامتك الحلوة 

ندي بابتسامه خفيفه ...حاضر 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

في السرايا بمكتب قدري 

دخلت هي وقالت انت كنت عاوزني .

قدري وهو معطيها ظهره 

ايوة انا جايبك عشان هنحط النقط عل الحروف 

علياء...في ايه 

في عيشتك هنا معانا في ال سرايا 

تقصد ايه 

استدار لها وقال ااقصد اني كتبت كتابي علي بنت عمي

واستحاله اني اطلقها 

علياء ..وانا 

انتي اييه

انا مش هقبل يكون في وحدة تانيه في حياتك 

ومين انتي عشان تقبلي او لاء

انا مراتك وام ابنك 

لاه انتي ام ابني وبس

يعني ايه 

يعني اني رديتك عشان العيل اللي في بطنك وبس لكن انتي ماتلزمنيش

علياء ..ببكاء ..انت لسه ماسامحتنيش 

نظر لها وقال 

لاه 

امال رديتني ليه 

ماقولتلك عشان العيل ال في بطنك 

علياء ببكاء ...لاء انت بتحبني انت عمرك ما تقدر تكرهني 

قدري بلهجة حاده .... داااا شيطانك اللي مخيلك الكلام دااا لكن اني بقولهالك انتي ما عتيش تعنيلي اي حاجة 

علياء وهي تهز براسها بلا ..... لاء كدب انت بتحبني قلبك داااا عمرة ما دق ولا هيدق لحد غيري مش داا كان كلامك 

قدري بسخريه ... ...اديكي قولتيها كلام مجرد كلام 

ثم تابع....

بصي ي بنت الناس انتي هتعيش هنا معززة مكرمه  عشانك ام ابني وبس 

هتعيشي في حالك ومرتي هي صابرين اللي هتقوم بكل طلباتي 

علياء .بالهجه صارمة ..ومين قالك اني هقبل بكدااا 

قدري وهو يزم شفتيه بلا مبلاه 

دااا اللي عندي ومالكيش اي خيار غير اللي قولته

انا مش موافقه وهرجع تاني سرايه عمي عسران 

قدري بتحدي ...مش هيحصل ووريني هتعمليها ازاي ..

علياء..اظن مش انت اللي تجبر وحدة ست تعيش معاك غصب عنها 

قدري ...ومين قالك اني هغصبك اني اصلا مش طايقك وقرفان منك عوزة تمشي انتي حرة بس بعد ماتولدي ابني 

وعل فكره هتولديه وصابرين هي اللي هتبقي امه.

علياء وهي ماذلت تبكي ...يعني كمان هتاخد ابني مني 

مش انتي اللي عوزة تمشي 

مسكت علياء يده وقالت قدري ساامحني ي قدري وحياة اغلي  حاجة عندك والله عمري ما هزعلك ولا عمري هعمل خاجة تضايقك ،  وطلق صابرين هي صغيرة وجميله وكتير يتمنوها وممكن ... 

قدري بصوت عالي ...اخرسي صابرين دلوقت مرتي ايه كتير يتمنوها دي 

ابتلعت غصه في حلقها ..انت انت بتحبها .

قدري وهو ينظر اليها  ....ايوة بحبها ثم تابع 

شوفي هتنامي فين لان المكان اللي هتكوني فيه مش هكون اني فيه 

نظرت له وكانت الدموع تزرف من عينيها كالشلال 

المكان اللي هكون فيه هتبقي معاي صابرين وبس 

اني دخلتي عليها كمان يومين مش عاوز اي مشاكل تحصل منك والا قسما بالله اللي شوفيته مني كوم وال هتشوفيه كوم تاني 

علياء ببكاء قدري ما تعملش فيا كدااا عشان خاطري 

مالكيش خاطر ولا قيمه عندي 

قدري ارجوك  انا مش هقدر استحمل 

قدري ...لييه ...ثم تابع بسخريه وهو يقترب منها 

تكونيش بتحبيني 

علياء ...ايوة انا عمري ما حبيت غيرك 

قدري ...انتي كدابه وخاينه وغير امينه 

انا مش خاينه انا انا كنت بحل مشكله 

امسكها من تلابيبها وقال بصرامه مين ال كلم  حمدان وقابله 

سكتت علياء 

قدري ...فين عبد الرحمن اخوكي 

علياء بزعر ...مااعرفش مكانه بقلمي نيفين بكر 

قدري ...عوزة تفهميني انك ما تعرفيش مكانه 

انا هجيبه هنا وهعرفه هو لعب مع مين 

علياء بلهفه .عبد الرحمن مالوش دعوة انا ال عملت كل حاجة 

قدري ....ماشي ي علياء استحملي بقي اللي جاي 

انا رايح لمرتي صابرين بنت الاصول ......

وتركها وغادر لغرفه صابرين وسط بكاءها بقهر 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢 

في غرفه صابرين كانت منهارة من البكاء .

هانم بس بقي بكفياكي بكا 

صابرين ...وانا بايدي اييه غير البكاء

دخل قدري وقال ..انتي بتبكي ي صابرين 

هانم ..ايوة بتبكي عل حالها 

مرت عمي لو سمحتي سيبيني معاها عاوز اكلمها كلمتين

هانم ..لا ي ولدي ما يصحش

قدري هو اييه ال ما يصحش ..صابرين بقت مرتي خلاص 

وكمان ٣ ايام دخلتنا واني عاوز اتكلم معاها 

ماشي ي ولدي اللي تشوفوا 

وخرجت هي وقفل الباب وتوجه بالكلام ل صابرين التي كانت تبكي 

قدري ..مش بكفياكي بكاااا

صابرين ..وهو بيدي يعني زرار هو اياك هضغط عليه هبطل 

اقترب منها اكثر وقال ...

علياء حامل وكان لازم ارودها 

صابرين وهي تنظر اليه نظرة بعدم تصديق 

انت بتكدب علي ي واد عمي انت رديت علياء عشان بتحبها 

صابرين ...اظن ا ننا كنا متفقين مع بعض قبل كتب الكتاب 

صابرين ...ايوة متفقين بس مااتفقناش انك هترودها 

قدري ...كان لازم 

يعني لو مااكنش الحمل كنت ما رديتهاش 

سكت قدري ..

صابر ين ...شوفت عندي حق اهو 

قدري بنبرة حانيه ...صابرين انتي دلوقت مرتي 

اني مش عوزك تزعلي 

وهو الل انت عنلته مايزعلش 

تنهد قدري ثم قال ....

اني ماخدعتكيش وعارفه كل حاجة من الاول ولو خاسه اني ظلمك ي بت الناس شوفي اللي يريحك واني هعملوا

دخلت هانم كالاعصار  التي  كانت تسترق السمع 

كلام اييه ده ي قدري ي ولدي الناس تقول علينا اييه 

دااا لو كان غريب هو اللي عملها كنت انت قتلته بيدك 

قدري ...مهي يا مرت عمي هي مارضياش 

سيبهالي انت بس وان شاء الله هتروق 

نظر الي صابرين وهو موجهه كلامه ل مرت عمه 

شوفوا وواني معاكوا في اللي انتوا هتقرروه

ان شاء الله ي ولدي روح انت بس وان شاء الله تبات نار تصبح رماد

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

دخلت علياء غرفتها بالجناح القديم 

مسحت الغرفه بعينيها 

يا الله كم كانت تشتاقها

نعم هو سيحرمها منه ولكن يكفيها ان تعيش في مكان هو يتنفس تحت سقفه  رائحته المعبقه المكان ملابسه وسادته كل هذة الاشياء مانت تفتقدها ...

قطع شرودها الباب فكانت الحجة فردوس ومعها الخادمة 

الحجة فردوس ..دخلي الحاجة بتاعه ستك علياء وروحي انتي 

خرجت الخادمة ثم تابعت الحجة  بجديه ...

حاجتك كان ولدي قدري امر بانها تتشال في مكان غير هنا

عل ما كنت تبعتي حد ياخدها 

ولما قولتي مش عوزة حاجة شيلناها في اوضه مقفوله 

علياء ..شكرا ي ماما  بقلمي نيفين بكر نظرت لها الحجة فردوس نظرة عتاب 

علياء حضرتك زعلانه مني 

الحجة فردوس بسخريه ...وهو انتي بتعملي حاجة تزعل 

علياء بقهر ....ماما ارجوكي انا مش عوزاكي تزعلي مني كفايه اللي انا فيه 

الحجة فردوس ...ولا زعلانه ولا حاجة انا جيبالك حاجتك ولو ناقصك حاجة عرفيني ثم تابعت مهو انتي بردك ام ولدنا 

تصبحي علي خير 

استوقفتها علياء ومسكت بيدها ...

ماما ارجوكي انا مش هتسحمل انتي كمان تزعلي مني ارجوكي انتي امي مش حماتي وحياة اغلي حاجة عندك تسامحيني 

نقضت الحجة فردوس يدها وقالت بحدة 

اسامحك عل ايه علي قهرة قلب ولدي ولا حزنه ولا شقلبه حاله ...

علياء.....ببكاء وهي تعتصر عينيها ..ارجوكي ماتظلمنيش 

مسكتها الحجة من زرعيها وقالت 

انتي اللي ظلمتي نفسك مش احنا انتي بكتينا كلنا 

روحي يا شيخة الله يسامحك

وهمت بتركها ووضعت يدها عل الباب لفتحه 

استوقفها صوت علياء ...ماما 

استدارت لها ولم تتكلم 

وجدت علياء ممكسه بمصحف في يدها 

علياء ...ممكن اامنك امانه 

الحجة فردوس  امانه ايه 

ممكن تقسمي اللي هقولهولك ما فيش مخلوق يعرف بيه 

فردوس ..اللي هو ايه 

ممكن تقسمي الاول 

اقسمت فردوس علي كتاب الله 

حكت لها علياء علي كل شئ عن مرعي وعبد الرحمن 

ومن اعطاها النقود وكل كل شئ

بكت فردوس يعني انتي مظلومة انتي ما خنتيش ثقتنا فيكي انتي 

علياء ببكاء ..ايوة ي ماما انا عمري ما اقدر اعمل كداا في قدري 

شدتها الحجة لاحتضانها وقالت وهي تمسد علي شعرها 

يا حبيبتي ي بتي كل ده انت شيلاه  في قلبك 

منهم لله اللي كان السبب

علياء وهي ماذلت في احضان فردوس 

ياااه يا ماما ماتتصوريش قد ايه كنت مفتقدة خضنك دااا

بس ي حبه عيني بطلي بكاااا 

اني مش عارفه اعمل اييه 

علياء وهي تبتعد براسها عنها 

.... امي قدري لو عرف اي حاجة هيأذي عبد الرحمن 

وانا مش هقدر اعيش معاه لو اذي اخويا 

الحجة ..ماتخافيش ي بتي ماتخافيش 

قدري مش هيعرف اي حاجة 

بس انتي اتظلمتي واستحملتي كتير 

علياء. . .ومستعدة استحمل اكتر من كدااا بس قدري وعبد الرحمن مايتأذوش ابدا 

ان شاء الله ربك هيحلها من عنده ....

يارب يا ماما يارب 

قومي ي بتي اتسبحي واني ه جحيبلك كوبايه حليب تشربيها وتنامي 

حاضر ي ماما وقبلت يدها ....

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

نام قدري في جناح اخر خصص له ولصابرين 

قام بعمل روتينه اليومي ونزل لتناول الفطور

كانت فردوس وحنين وهانم يجلسون لتناول الفطور 

قدري ل هانم ..صابر ين فينها 

في المطبخ بتجيب باقي الفطار...

نزلت علياء وقالت 

صباح الخير 

رد الكل الا هانم وقدري 

بعدها جاءت صابرين هي والخادمة ورد التي وضعت اخر طبق 

غمزت لها هانم كي تجلس لجواره 

قال قدري 

وصلتوا لايه 

هانم  بخبث ...كل خير ي ولدي معلش هي بردك اتصدمت 

بس اني فهمتها  و هي عقلت ....

وجهه قدري كلامه ل صابرين 

احب اسمع الكلام منها 

نظرت لامها التي غمزت لها كي تتابع .

ال تشوفوا ي واد عمي 

قدري ...علي خيرة الله النهاردة تاخدي حنين وتشوفي اييه اللي يلزمك تجيبيه 

هانم ربنا يخليكم لبعض ي ولدي ويرزقكم بالخلف الصالح

رفعت علياء عيناها التي تجتبس الدمع بها يكاد ان يسقط 

فادار وجهه عنها ثم تابع 

مش عاوز مشاكل بقلمي نيفين بكر  ولا وجع دماغ كل واحد هنا عارف مكانته وحدودة 

اني رايح الشغل وان شاء الله الدخله في معادها 

هتعوزو مني حاجة غمزت لها امها بان تتبعه 

صابرين ..نعوزك طيب ي واد عمي  اني جايه معاك اوصلك 

توجه هو للخا ارج وتابعته صابرين 

هانم ب خبث ....اما اقوم اني اشوف ايه ال ناقصها عشان تجيبه

ربنا يجعلها جوازة الهنا ويعوضه عن اللي شافه خير 

علياء وقد انهارت ولم تعد تقوي عل التمسك اكثر

نهضت واسرعت للصعود لغرفتها 

فردوس ل هانم ...مش هتخفي بقي من  اللي بتعمليه ده

هانم وهي تصتنع البراءة ...واني عملت ايه ي حجة 

سيبي علياء في حالها وكفايها قهر 

اني عملت حاجة اني فرحانه ببنتي ولا كتير عليا الفرحة 

واصتنعت البكاء 

فردوس ..ماقصديش ي هانم اني بس مش عوزة زعل 

بكفيانه اللي كنا فيه مانجصش حزن وبكاا..

عندك حق ي حجة منه لله اللي كان السبب ...

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

صعدت علياء الي غرفتها 

كانت تبكي

دخلت عليها حنين 

ماتزعليش روحك ي عليا هي مرت عمي ملامها ناشف 

مسحت علياء دموعها وقالت انا عارفة اني قاصده تهقرني 

شوفتي قدري اتغير ازاي 

ربتط عل كتفيها وقالت ماتزعليش ي حبيبتي ربنا يهديلكم الحال

علياء ...كنت عوزة اكلم ندي من فونك 

ايوة ي حبيبتي اكيد اتفضلي 

انا هسيبك تتكلمي براحتك ولما تخلصي ابقي هاتيه 

اخذت فونها وطلبت رقمها 

الوووو ندي 

ايوة ي علياء ي حبيبتي طمنيني عليكي 

انا كنت محتجالك ي ندي .

حاضر ي حبيبتي انا بجهز شنتطي وهعمل كذااا حاجة وه جحيلك 

علياء ..ماشي ي ندي مستنياكي...

واغلقت الهاتف 

❤❤❤❤❤❤❤❤❤

عند مرعي

رن عليه رقم دولي فخمن بانه عبد الرحمن .

الوووو ايوة ي ولدي 

عبد الرحمن ...ازيك ي عمي  عامل ايه 

وعلياء اخبارها اييه

مرعي ...والله ي ولدي كانت كل حاجة ماشية تمام الا ان علياء طلعت حامل وقدري ردها .

عبد الرحمن ..وهو لسه بيعاملها وحش 

مرعي ..ايوة ي ولدي 

وبعدين هنعمل ايه انا لازم انزلها وانا ال هطلقها منه 

مرعي...اهدي ي ولدي وان شاء الله هتتحل 

طب انا عاوز رقم علياء 

مانع عنها التلفون ي ولدي 

بس اول ما ااقدر اوصلها هخليها تكلمك 

اني هبعتلك الفلوس والورق اللي طلبته بتاع الكليه 

متشكر ي عمي بالله عليك ابقي طمني 

حاضر ي ولدي واغلق الهاتف 

كنت ناقصك انت كمان قال تنزل قال ......

❤❤❤❤❤❤❤❤❤

❤❤❤❤❤


التاسع عشر 

من قدري انت 

بقلمي نيفين بكر 

متابعة لما حدث 

كانت علياء بانتظار ندي في غرفتها 

وصلت ندي للسرايا وصعدت ل علياء

ندي ...علياء حبيبتي عامله ايه دلوقت 

قالتها وهي تتقدم منها 

كانت علياء تبكي بقهر 

علياء..ندي الحقيني قدري هيتجوز بنت عمه 

وحكت لها ما دار بينها وبينه 

ندي ...وهي تبكي علي بكاء صديقتها 

اهدي ي عليا البكاء والزعل مش كويسين عل صحة البيبي 

علياء ..مش بأيدي ي ندي ..انا حاسه اني بموت 

حبيبتي وحدي الله 

علياء ..لا اله  الا الله 

ندي ...انا عارفة اللي انتي فيه صعب 

ثم اكملت 

ايه رايك تستأذني قدري تسافري معايا عند تيته 

تهدي اعصابك ومنها تبعدي اليومين دول عن السرايا .

مش عارفة هيوافق ولا لاء 

انتي هتسافري امتي 

ندي بكرة الفجر بأذن الله 

هقوله واجي معاكي بأذن الله 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

عند قدري في غرفه مكتبه 

دخلت عليه الحجة فردوس

اتفضلي ي حجة 

يزيد فضلك ي ولدي اني كنت عوزة ااقولك حاجة 

اتفضلي اامريني ي حجة 

ما يأمر عليك ظالم ي حبه عيني 

كت عوزة ااقولك يعني 

وقف قدري قباله والدته وقال 

في ايه ي حجة قلقتيني .

لا ي حبيبي مفيش حاجة تقلق انا كنت عوزة ااقولك خف علي عليا شويه 

قدري وهو يضيق عيناه ..هي اللي اشتكتلك 

الحجة ...لا ي ولدي بس كفايه اللي حصلها 

قدري ...اني ما ظلمتهاش هي اللي ظلمت نفسها 

سامحها يا ولدي عشان خاطري 

خاطرك علي دماغي ي حاجة بس انتي بتطلبي مني حاجة مش في استطاعتي 

حاول ي ولدي الله يرضي عليك 

قبل اعلي راسها وتابع  مش قبل مااوصل للحقيقة........

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

عند هاشم  وزينب

كانت تتوسد صدره العاري 

زينب ..هاشم 

هاشم ب همهمة ....مههممهم 

انت مش هتفاتح ابوي بقي 

يوووه يا زينب كل شويه تقلي مزاجي انتي ما بتزهقيش

زينب وبداء صوتها يختنق بالبكاء 

انت ما بتحبنيش ي هاشم 

هاشم وهو ينهض وهو يلف حول خسره غطاء الفراش 

هنرجع للموال ده تاني 

بصي ي بت الناس عجبك تعيشي معاي علي كدا اهلا وسهلا مش عاوزة انتي حرة شوفي راحتك فين 

نهضت هي ايضا وهي تغطي جسدها وقالت ببكاء 

انت انت بتقول ايه ي هاشم يعني ايه اشوف راحتي 

انت عارف لو ابويا ولا اخويا عرفوا باللي حصل هيقتلوني

هاشم  عشان خاطري اوعي تتخلي عني  

هاشم ...يوووه بقي انا زهقت بقولك اييه ما عنتيش تيجي 

غير لما اتصل بيكي انا هسافر كام يوم اكده 

زينب ..هتسافر فين ي هاشم وتسيبني انت هتضحك علي

اوعي ي هاشم هموت نفسي لو عملت فيا اكده 

لم يرد عليها هاشم ولكنه دخل المرحاض واغلقه بعنف 

زينب ...في نفسها ي مصيبتك السودة ي زينب ي مصيبتك السودة ......  

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

في غرفه المكتب 

دق الباب بقلمي نيفين بكر 

قدري بصوته الرجولي الذي تعشقه .....ادخل .

اخذت  نفس عميق و.دخلت 

اول ما تطلع اليها ....

قدري ....خير 

علياء بتلجلج ..انا كنت عوزة استاذنك في حاجة 

قدري بصرامه ...حاجة اييه

علياء ...ندي صحبتي كانت مسافرة اسكندريه عند تيتها 

فبستاذنك اسافر معاها ممكن 

نظر لها نظرة مطوله وقال .....لاه مش ممكن 

علياء ...ليه 

قدري.... من غير لييه مزاجي إكده

علياء بصوت يخنقه البكاء ..قدري من فضلك انا محتاجة 

اسافر 

قدري وهو يطالعها....ليه...

قالت وهي تتهرب من نظراته ....عشان  عشان محتاجة ابعد...

تبعدي عن اييه ؟؟

اعتصرت  عينيها وهي تبكي ولم تتكلم ....

قدري  بسخريه مريرة وهو يمسكها من كتفيها .اوعي تكوني مقهورة ولا حزينه عشان هكون مع غيرك .. 

علياء...قدري ارجوك انا بجد مش مستحمله 

اقترب منها وقال بحده ..حاسه انك مقهوره وقلبك وجعك 

حاسه ان في صدرك جمرة نار مش اكده 

حاسه ان روحك بتتسحب منك وصدرك طابق عليكي مش عارفة تتنفسي 

حاسه انك بتموتي بالبطيئ ثم قال بصراخ  وهو يرجها  رودي علي ...

علياء وهي تبكي بمرارة  وتضع كفتيها عل وجهها ...قدري ارجوك.....

قدري بصوت يملاءه الحزن ...قدري اييه انتي نهيتي قدري قضيتي علي احلي حاجة فيه ..

علي قد ما حبيتك علي قد ما وجعتيني وقهرتيني 

شيلتك في عيوني وخليتك ست الستات ، كنتي حته من قلبي

ثم تابع بغضب  ....

عملتي انتي فيا اييه دوستي علي قلبي بجزمتك

قالها وهو يضرب عل موضع قلبه بقبضته  حرقتي قلبي وحرقتي حبك جواه 

ثم مال اكثر عليها وقال 

استهونتي بيا وباسمي . ماكانليش اي قيمه عندك .. 

قولي عملتي فيا كداا لييه لييييه قالها وهو يدفعها ...

ثم ادار وجهه عنها ليداري دمعه حبيسه كانت تهدد بالهطول ....

علياء ببكاء مرير ...سامحني انا انا بحبك والله وعمري ما حبيت غيرك ....

قدري وهو يمسح وجهه وهو معطيها ظهره

وانا ماعدش يهمني لا انتي ولا حبك 

سفر ممنوع وجوازي من بنت عمي هيتم في معاده 

ومش هسامحك ابداا ....

تركها هو وغادر المكتب اما هي جلست مكان وقفتها وهي تبكي ،تبكي علي حبها ..تبكي من قهر قلبها ..تبكي عل 

قدرها 😭😭

🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

مر يومان وجاء  فرح قدري علي صابرين 

كانت تتجهز في غرفتها...

كانت معها زينب التي كانت جالسه بذهن شارد 

صابرين ..اي ي زينب حلو الفستان 

زينب عندما انتبهت ..هاا اها جميل ي حبيبتي 

الف مبروك 

صابرين ..الله يبارك فيكي ي حبيبتي عقبالك 

زينب في نفسها ..عقبالي كيف واني مش مكتوب عليا لا البس الأبيض ولا حتي افرح زي البنات 

الله يسامحك ي واد عمتي..

جاءت عليهم هانم وهي تزغرد يلا ي عروسه اخوكي جايلك عشان يسلمك ل عريسك 

استعدت صابرين وجاء هاشم الذي قبلها عل جبينها 

ولمح زينب وهي بعيون دامعة تنظر اليه 

فادار وجهه عنها واخذ صابرين وسط زغاريد البنات والسيدات 

نزلا الدرج واستلمها منه قدري الذي كان يقف شارد في علياء التي لم تظهر من اول اليوم وكانت حبيسه غرفتها 

فاق قدري عل صوت هاشم 

اتفضل ي عريس ... قبلها هو عل جبينها  

اخذت هانم  ابنتها هي والبنات ودخلوا قاعة السيدات التي كانوا يغنون ويتمايلون  علي الاغاني الصعيديه 

اما قدري فذهب لمكان المخصص للرجال

كان فيه الرقص عل الحصان وقام به هاشم 

والتحطيب الذي قام به قدري وبعض الرجال 

في غرفه السيدات كانت الحجة فردوس جالسه ولا يبدو عليها اي فرحة ...

اقتربت هانم ..في ايه ي حجة شكلك مش فرحانه 

فردوس ..لا ازاي ي هانم فرحانه طبعا ربنا يتمم بخير 

هقوم اني اشوف البنات بيعملوا اييه في المطبخ ...

ذهبت للبنات وتممت عل المشروبات والصواني 

وقالت ل حنين ..بت ي حنين علياء مش باينه من الصبح 

انتي ما شوفتيهاش 

حنين ..ايوة ي اما شوفتها كانت مصدعة وداخله تنام 

فردوس ..اطلعي ي بتي اطمني عليها ....

حاضر ي اما هودي الصنيه دي وهطلع

اخذت حنين الصنيه وذهبت بها بالقرب من قاعدة الرجال 

كانت تبحث بعينها عن اي غفير او هاشم كي يأخذها منها 

ويدخل بها القاعة...

لمحها خالد فاقترب منها ثم وقف خلفها وهي كانت تتلفت لتنادي اي احد....

خالد من خلفها ...بتدوري علي حاجة 

انتفضت حنين وقالت في خفوت ..بسم الله الرحمن الرحيم 

خالد ..ايه اللي موقفك هنا 

حنين  بخجل ..ابدا كنت بدور عل هاشم او اي حد ياخد الصنيه مني .....

خالد ..بجديه ..طب هتيها وماتجيش هنا تاني ولو عاوزة تجيبي صواني ابعتيها مع اي بنت من البنات 

مفهووووم ... رمشت  حنين بعينيها خجلا وهي تهذ راسها بايجاب 

اخذ منها الصنيه وقال بجديه ..يلا علي جوه 

اسرعت حنين للداخل بخجل 

الحجة فردوس . ..هاا ي بتي اطمنتي عليها 

حنين  ...هااا 

فردوس ..هااا اييه ي بت انتي اتهطلتي...

حنين ..في ايه ي اما بس 

فردوس ..ي بت مش اني قولتلك ودي الصنيه واطلعي ل مرت اخوكي اطمني عليها 

حنين ..اها ماشي ي اما طالعلها اهووو

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

في جنينه السراي 

كانت تقف زينب وحدها تبكي 

تبكي علي غباءها الذي اضاعها واضاع شرفها 

احبت وااتمنت من لا يؤتمن 

جاء عليها احد الشباب وقال ...انتي ي انسه وقفه لحالك لييه 

زينب وهي تمسح دموعها من عل وجنتيها ...في حاجة 

الشاب ...لاه مفيش بس شوفتك يعني قاعده هنا لحالك ومش قاعدة مع الحريم جوه 

قولت اشوف فيه اي 

زينب..لا مفيش ولو سمحت روح اقعد هناك مع الرجاله ماتجيبليش الكلام الله يخليك 

الشاب...طب انتي مين وبنت مين 

زينب...وانت مالك ي جدع انت 

لم يتكلم هو ولكن وجد من يرفعه من عل الارض وهو يمسكه من تلابيبه 

اييه ال موقفك هنا وجاي بتكلمها تقولها ايييه 

زينب برعب ..بقلمي نيفين بكر .هاشم ..ماحصلش حاجة الله يخليك سيبه 

دفعها هو بعيد وقال لسه دورك مااجاش بعدي انتي 

ووجه كلامه للشاب ....

انت مين وكنت بتقولها اييييه 

الشاب...اني سعيد ابن سويلم  

هاشم بشر ...وبتعمل اييه هنا 

الشاب.. اني شوفتها بتبكي وخارجة بعيد عن قاعه الحريم قولت اسالها لو تعبانه او فيها حاجة اناديلها اي حد...

حتي اسألها والله ما ضايقتها 

ثم توجهه بالكلام ل زينب ...اني ضايقتك 

هاشم وكأن شياطين الجن والانس قد تلبسوه 

انت بتكلمها قدامي 

الشاب ..الله يخليك اني ماكلمتهاش اني بأكدلك كلامي 

زينب ببكاء ...الله يخليك ي هاشم سيبه يروح ل حال سبيله 

دفعه هاشم وقال تغور تخرج برة السرايه وماشوفش وشك والا هقطع خبرك دلوقت 

الشاب ...حاضر حاضر واسرع بخارج السراي 

التفت لها وامسكها من معصمها  وقال لها وهو يجز علي اسنانه  

اييه ال موقفك اهنه لحالك  وفي الضلمه 

انطقي ....

زينب ...والله اني كنت مصدعه وجيت بعيد عن الدوشه 

وكنت مطمنه اني في سرايتكم فمفيش حد غريب هيكون في الجنينه كل الرجاله جوة في قاعة الرجال

هاشم وهو يجز عل اسنانه ...تدخلي جوه مع الحريم وماشوفش طرفك هنا تاني ساااامعه 

حاضر ي هاشم حاضر 

همت بالذهاب فاوقفها ...انتي كنتي بتبكي ليه 

بكت هي ولم تتكلم 

واني بكلمك عشان تبكي رودي بتبكي لييه 

زينب ببكاء ..لو اتكلمت هتزعل مني ي واد عمتي 

وتركته وذهبت للداخل 

💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢💢

صعدت حنين ل غرفه علياء 

كانت علياء جالسه  تبكي عل فراشها وهي تضم ركبتيها اللي صدرها وتسند براسها عليهم...

حنين ..علياء انتي بتبكي ي حبيبتي 

علياء...وانا بايدي اييه غير البكا 

حنين...اهدي ي حبيبتي ماتعمليش في نفسك اكده

عليا وهي تستمع للزغاريد التي كانت تقترب من جناحها 

انتفضت واقفه  من مكانها وقالت ..،هما خلصوو الفرح طالعين اوضتهم مش كدااا  

حنين ببكاء عليا اهدي الله يخليكي كدا غلط عليكي وعلي اللي في بطنك 

علياء وهي تجئ وتذهب وهي تضع يدها عل اذنها كي تمنع اصوات الزغاريد 

قالت بصراخ قدري قدري  بقي لغيري ي حنين قدري ضاع مني قدري ...

اااااااااه ومسكت باسفل بطنها 

حنين بلهفه عليها علياء مالك ...

علياء بصراخ ...ااااااااه الحقيني ي حنين بطني بتتقطع مش قادرة اندهيلي ماما بسرعة ثم صرخت بوجع ووقعت

فاقدة للوعي 

حنين وهي تضربها عل وجهها ضربات متتاليه برفق لافاقتها ولكنها لم تستجب ...

فانطلقت حنين ببكاء وجدت قدري ممسك بيد صابرين 

وهو يهم بدخوله الي الجناح المخصص لهم 

التفت  عل صوت حنين التي قالت بصراخ 

الحقني ي خوي علياء وقعت من طولها ومش عارفة جرالها اييه ...

قدري بفزع اييه جرالها ايييه ...

هانم امسكت به من يده  وقالت بغضب ...انت هتسيب بتي ليله دخلتها ورايح فين... 

نفض يدها واسرع الي غرفه علياء....

ومن  خلفه الحجة فردوس وحنين ..

صابرين الباكيه شوفتي ي اما سابني ورحلها 

هانم ..ادخلي انتي وامسحي دموعك واستني عريسك 

هتلاقيها بتتسهوك شويه وهيرجعلك 

يا اما .....

هانم بصرامة ....قولتلك ادخلي اوضتك ومتشمتيش حد فيكي واني هشوف حل ل بنت صدقي هي واللي في بطنها قالتها وهي تتوعد بشر .....

عند علياء التي كانت ارضا فاقدة وعيها ...

حملها قدري ووضعها عل الفراش وبداء في ايفاقتها ولكنها لم تستجب 

فردوس ...اييه اللي حصلها 

قالت حنين ببكاء...كانت بتبكي ي اما وفجأة  لقيتها بتصرخ ومسكت بطنها 

فردوس بفزع.... اييييه مسكت بطنها 

بعد إكده انت  ي ولدي 

كشفت هي عن عباءة علياء كي تطمئن هل يوجد نزيف ام لا 

صرخت الحجة فردوس بقلمي نيفين بكر  في قدري  الحقها ي ولدي علياء بتنزف 

قدري .ولم يرود ولكنه خطف من عل الفراش غطاء ولف علياء به وحملها واسرع بها بخارج الغرفه

قابلته هانم ...في اييه شايلها إكده لييه 

لم يتكلم معها ولكنه اسرع بها للاسفل ومنها الي خارج السراي وصرخ عل الغفير كي يحضر السيارة

كان خالد بستعد للخروج من السيارة 

خالد اول ما لمحه اسرع اليه 

خالد في ايه ي قدري 

قدري ...عليا بتنزف ي خالد 

خالد  اركب انت معاها واني اللي هسوق ...

ركب هو بالخلف معها وكان يحتضنها 

حاول ايفاقتها وهم في الطريق ولكنها لم تستجب 

كان يردد اللهم الطف بنا في قضاءك وقدرك 

بعد دقائق كان امام المستشفي التي كان ينتظره امامها مديرها وطقم اطباء نسا وولاده 

احضروو السرير النقال الذي وضع علياء عليه برفق 

واخذوها في سرعه وادخلوها بالغرفه المخصصه للكشف 

تم الكشف عل علياء وتم العمل عل ايقاف النزيف 

حضرت الحجة فردوس وحنين اثناء الكشف عل عليا

الحجة . لقدري الذي كان يجئ ويذهب بقلق 

.علياء عاملة ايه ي ولدي طمني عليها 

لسه ي حجة  لسه ماحدش طمني 

اهدي ي ولد ربنا معاها ويخسركش فيهم 

قدري بترجي يااارب يااارب ياااحجة

حنين ببكاء ....انقهرت ي حبيبتي كانت بتبكي لما دخلت عليها....

لم يعقب قدري ولكنه قال ...هما اتاخروو إكده لييه انا داخلها .وفعلا فتح قدري باب الغرفه 

وجدها ممددة عل السرير والطبيبه تضع لها الجيل كي تقوم بعمل سونار للتاكد من سلامة الجنين

قدري ...هي لسه ما فاقتش 

الدكتورة لا احنا اديناها مهدء ووقفنا النزيف ودلوقت هنعملها سونار 

بعد ثواني كانت تمرر عل بطنها الجهاز المخصص للسونار 

الدكتورة ..وهي تبتسم .....الحمد لله الجنين زي الفل 

ومفيش قلق 

تنهد قدري وقال الحمد لله 

تابعت الدكتورة ...اهم حاجة دلوقت انها تبعد عن اي ضغط عصبي عشان صحتها وصحة البيبي الجميل ده 

قدري ..بأذن الله ي دكتورة 

الدكتورة ...تحب تسمع نبض قلبه 

قدري بابتسامه ...هو ينفع 

الدكتورة ..طبعا بطلنا دلوقت في اول الرابع 

قدري بفرحة عارمة ...هو هو ولد ي داكتورة 

الدكتورة طبعا ولد شقي و بيتعب ماما 

سمع قدري نبض طفله بقلب يتراقص من الفرحة وهو ممسك بيد علياء التي كانت نائمه بفعل المهدء 

الدكتورة ...النهاردة هتكون معانا وبأذن الله بكرة تروح بالسلامة 

قدري ..اللي تشوفيه ي دكتورة ةلو عوزاها تفضل هنا كام يوم خليها 

الدكتورة ...لا ملوش داعي وجودها احنا هنخليها عشان نطمن بس ان النزيف وقف تماما 

قدري ....يعني الحمد لله 

الدكتورة ...ايوة الحمد لله اطمن ثم تابعت

قدري ...ممكن افضل معاها لبكرة

الدكتورة ...طبعا ممكن انا هعلقلها الكولينا عشان في مخلول مغذي هنركبه دلوقت وهننقلها في اوضه خاصة 

ووممكن نضيف فيها سرير لاي مرافق ليها 

قدري ...متشكر  ي دكتورة وكتر خيرك عل تعبك 

لا ابدا ولا تعب ولا خاجة هسيبكم دلوقت عل ما ينقلوها وكل ٣ ساعات هنطمن عليها بعد اذنك 

قدري ..اتفضلي 

خرجت الطبيبه بقلمي نيفين بكر وجاءت الممرضات كي ينقلوها الي الغرفه الخاصه بها

خرج قدري لكي يطمأن امه وحنين 

هااا ي ولدي مرتك عامله ايه .

قدري ..بخير ي حجة بخير الحمد لله 

يعني مفيش قلق عل اللي في بطنها .

اطمني ي حجة هما الاتنين بخير 

الحجة...الحمد لله 

حنين و هي تمسح دموعها. .ينفع ادخلها ي خوي 

لاه هما هينقلوها في اوضه خاصة دلوقت 

وما هي الا  ثواني حتي وجدو الممرضات تنقل علياء بالسرير النقال للغرفه المخصصه 

دخلت معها الحجة وحنين اما قدري كان يقف مع خالد 

قدري ...انا هبات معاها وانت هتاخد حنين والحجة وبكره 

بأذن الله هتاجي تروحنا .....

............................

في الاسكندريه .....كانت ندي تتصل عل علياء للمرة ال 100ولكن دون رد 

اتصلت عل حنين والحجة ايضا دون رد 

ام ندي ...اهدي ي بنتي يمكن نايمين 

ندي ..يا ماما مش بيناموا الوقت انا قلقانه عل علياء 

اوووي النهاردة كانت دخله قدري عل بنت عمه 

ام ندي ...قدري دااا انا مستغرباه بصراحة 

ازاي بيحبها وازاي بيتجوز عليها 

ندي بتلجلج ...كل واحد يعلم بحاله ربنا 

هحاول ارن تاني ....

رنت مرة اخري وفتح الهاتف 

ندي بلهفه ....الوووو حنين 

ورد الخادمة ..لا ي ست اني ورد الخدامه 

ندي ..اومال حنين فين والحجة وعليا انا بتصل بيهم من بدري 

ورد اصل الست  بقلمي نيفين بكر عليا تعبت وجناب قدري بييه خدها عل المشتشفي ...

ندي  بقلق ..مستشفي مستشفي لييه 

ورد ...الست الكبيرة كانت بتقول انها بتسقط

ندي ببكاء ..طب مين معاها ااقدر اوصلوا 

ورد...سيدي جناب قدري بييه وخالد بييه والست الكبيرة وست حنين 

طيب ممكن تقوليلي عل رقم قدري بييه 

ايوة ي ست حاضر 

واملتها رقم قدري والتي ماان اغلقت مع ورد حتي اتصلت عليه 

ندي ببكاء ..الوووو قدري بييه علياء جرالها اييه 

قدري بصوت هادئ ...ما تقلقيش هي بقت كويسه 

ندي ....والبيبي بخير 

قدري بنفس الهدوء ...الحمد لله هما الاتنين بخير 

ندي الحمد لله ثم تابعت ممكن اكلمها 

قدري ...لا والله هي اخده مهدء ونايمه اول ما تقدر تكلمك هخليها تتصل عليكي 

ندي ...بأذن الله ،بالله عليك ماتنساني وتخليها تكلمني 

ابتسم قدري. قال حاضر ..بأذن الله 

سلام عليكم 

ندي لامها ...مااستحملتش جوزها يكون لغيرها نزفت 

امها ..يارب سلمها وهي بخير دلوقت 

ندي وهي تحمد ربها وتمسح دموعها ..الحمد لله بقت كويسه......

ام ندي ...الحمد لله ي حبيبتي ثم قالت ...ما يقهرش الست قد ان جوزها يكون لغيرها 

ندي ...ربنا يصلح حالها ويعينها عل اللي هي فيه .......

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

رجعت الحجة وحنين مع خالد الذي كان يسترق النظرات لحنين بين الحين والاخر 

انتبهت حنين عليه ونظرت اليه من خلال المرأه واخفضت عينيها وابتسمت بخجل 

ابتسم هو ايضا بابتسامة جانبيه عل خجلها ...

بعد مدة وصل امام السرايا ونزلت كلا من الحجة وحنين 

الحجة ..تعبناك معانا ي خالد ي ولدي 

خالد بابتسامه ...تعبك راحة ي حجة  

تصبحوو علي خير 

الحجة وانت من اهل الخير 

حنين بخفوت ...وانت من اهله 

واسرعت  بخجل الي الداخل 

لم يذهب حتي اختفت من امامه ثم انطلق بخارج السرايا وهو يتنهد هل تلك الحنين التي تبدل حاله كل ما تطلع اليها 

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

في المشفي بغرفه علياء كان يجلس بجوارها 

كان مقترب منها وهي ممددة علي السرير 

مرر ابهامه عل وجنتها رغم شحابه وجهها الا انها جميله كما هي عيناها المغلقه في استكانه وجنتيها الممتلاءة المحببه اليه التي كان تحمر خجلا عندما يتكلم معها 

شفتيها التي كانت تذهب بعقلها عندما يتذوقها 

كم اشتاق لتلك الملامح لتلك اللمسات 

اقترب منها ومال عليها وقبلها عل جبينها  ثم علي  عيناها ونزل علي وجنتيها ثم ذهب لشفتيها التي قبلها برقه 

اول ما قبلها انفرجت شفتيها قليل

بحركه لا اراديه منه انهال عليها يقبلها بشغف ...بهوس 

ظل يرتشف منها ويمتصها ثم نزل علي رقبتها يقبلها 

صعد مرة اخري لشفتيها التي تورمت من اثر شغفه وهجومة عليها ... بقلمي نيفين بكر 

بدات تتململ هي فابتعد عنها عل الفور وارتسم بالصرامه 

علياء وهي تتحرك فتالمت من وخز الكولينا 

علياء.....ااااه 

قدري هو ينتفض وهو يقترب منها  ..في حاجة بتوجعك 

علياء وهي تنظر اليه بنظرة حالمه من قربه منها 

ايدي ايدي بتوجعني من الكولينا ..

تنحنح قدري  وابتعد ثم قال معلش استحملي لحد ما المحلول يخلص وهيشلوها ....

نظرت له وقالت هو اييه اللي حصل 

قدري بصرامة ...اغمي عليكي ونزفتي وجيبناكي عل هنا 

علياء بفزع  بصوت يشوبه البكاء وهي تضع يدها عل بطنها 

بتلقائيه 

ابني ابني جراله حاجة ...

قدري ...لاه اطمني ابنك بخير 

تنهدت باريحة وقالت... الحمد لله 

ثم قالت ..... ماما وحنين فين 

قدري .. الحجة وحنين روحوا مع خالد وانا اللي بيت معاكي

قالت بتوتر ....و و صابرين فين 

قدري وهو هل وتيرته الجادة....صابرين في السراي هتكون فين 

تابعت هي وقالت .....انت سبتها يعني يعني  انتي مالمستهاش صح

تنهد هو وقال في حبور ....خليكي في اللي انتي فيه وماتشغليش بالك بحاجات ماتخصكيش 

بكت علياء وقالت قدري انا مش قادرة استحمل انك هتنام في حضن واحدة غيري انا لما بفكر في حاجة زي كدا بتجنن ...

انا عارفة انك لسه  بتحبني  والا ماكنتش سيبتها وفضلت معايا 

قدري ..انا مافضلتش معاكي انا كنت بطمن علي ولدي 

علياء...قدري انا عارفة الكلام اللي بتقوله ده من وراي قلبك 

انت بتحبني احساسي بيقول كدااا 

قدري وهو يطالعها بصرامة ...احساسك بيكدب عليكي 

واحب اقولك ماتوهميش نفسك بحجات مش حقيقيه 

ثم تابع وهو يرتسم البرود ...لو حابه تروحي عند عمك تريحي اعصابك اني موافق 

ثم اعطاها ظهره وهو يتوجهه الي الباب ...

انا رايح انادي  للدكتورة وهجيبلك عصير وجاي .....

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

التصويت قبل القراءة لو سمحتووو

الفصل العشرون 

من قدري انت بقلمي

نيفين بكر

متابعه

خرج قدري من غرفه علياء واتجه لمناداة الدكتورة التي اتت معه بعد لحظات ..

تم الكشف عل علياء وقياس الضغط ...

الدكتورة بابتسامه ...الحمد لله احنا بقينا عال 

وكمان البيبي بيقولك ي مامي ي  خلي بالك مني شويه 

ابتسمت علياء للدكتورة وقالت...يعني الحمد لله مفيش قلق ي دكتورة

الدكتورة...لا الحمد لله كله تمام وكمان عملنا سونار وسمعنا ضربات قلبه مش كداا ي بابا 

نظرت علياء لقدري الذي كان يربع يديه امام صدره 

وهويرتسم الجديه و يقول ..إكده ي داكتورة

تابعت الدكتورة ..وفي كمان حبه ادويه وفيتامينات هتتاخذ بنظام .وكمان بابا اليومين دول هياخد فيهم اجازة 

احمر وجه علياء خجلا وهو كما هو ينظر اليها 

تنحنح هو وقال ...اللي تشوفيه ي داكتورة 

ومامي تبعد عن اي توتر او شد اعصاب 

علياء وهي تهز راسها بايجاب ..حاضر ي دكتورة 

انا هبعت الروشته مع الممرضه ومعاها  صورة السونار بتاعة البيبي ....

علياء ...هو بان نوعه ولا لسه ؟؟

الدكتورة ...ايوة بان ولد وبيقولك ي مامي كلي كويس وارتاحي عشان اجي بالسلامة ....


علياء بفرحة ..وهي تنظر لقدري ان شاء الله 

انهت الدكتورة عملها وخرجت ..

وبعد لحظات طرق الباب  وكانت الممرضه 

اعطت قدري الروشته وصورة السونار وذهبت 

رن هاتف قدري .. وكان خالد الذي يعلم قدري بوصوله

وجاء بالحقيبه التي طلبها قدري من حنين بها ملابس ل علياء لانها كانت ترتدي عباءة بيتيه ...

قدري ...انا رايح اجيب الغيار بتاعك 

ذهب هو ورجع في دقائق  ..

قدري ...ساعدها في الوقوف والبسها عباءة سوداء 

مفتوحة من الامام وتغلق ب كباسين وكان هذا طلبه لسهوله لبسها 

البس  لها طرحتها  

ساعدها في النهوض مرة اخري  فمالت عليه بوهن 

قدري بلهفه ...انت بخير ..

علياء ...حاسة اني دايخة شويه ..ممكن عشان قومت مرة واحده 

قدي... تعالي اني هساعدك مش هتقدري ل حالك....

شهقت علياء عندما انحني وحملها 

علياء ...قدري ..

قدري بمشاعر مضطربه بقلمي نيفين بكر  من قربها منه ..انتي مش هتقدري تمشي انتي ماسمعتيش الدكتورة قالت ايه 

نظرت له علياء بنظره حالمه وبنبرة ناعمه من قربه 

قالت اييييه..وهي ترفع زراعيها تحاوط بها رقابته 

تنحنح قدري وقال ..قالت ما تعمليش اي مجهود .

كانت تنظر له بوله بعشق تتفرس في ملامحه 

عيناه.التي بها الحنان والعشق  والقوة .. انفه الشامخ . فمه المرسوم  بدقه .. وتفاحته التي كانت تعلوي وتهبط كلما  ابتلع ريقه

انها في احضانه تستمع نبضاق قلبه تتنفس انفاسه


اااااه كم اشتاقت قربه لمسته رائحته الرجوليه التي كانت تخطف انفاسها وتخدر حواسها 

اااااه( لو كان الشوق رجل لقتلته) 

تاهت هي في افكارها ولم ترجع لواقعها الا وهو يضعها في السيارة من الخلف ويجلس بالامام وينطلق خالد بالسيارة 

الي السرايا

...................................

وماان وصلوا حتي قال خالد ....

حمدالله عل سلامتك ي مدام علياء...

علياء علي استحياء.. ..الله يسلمك ي استاذ خالد

نزل هو اولا وفتح لها الباب ثم قال ..

ادخل انت ي خالد واسبقني لاوضه المكتب عل ما اطلعها 

ومال عليها وحملها وتوجه للداخل ...

الحجة وحنين ...

حمدالله عل السلامة ي بتي 

علياء ومازال قدري حاملها ...الله يسلمك ي ماما 

صعد بها الدرج وادخلها جناحها بعد ثوان كان يضعها عل الفراش 

اعتدل هو وقال ...هنادي حنين والحجة يساعدوكي تاخدي حمامك 

امسكت هي بكف يده وقالت.... 

كنت ما بتخليش حد يساعدني غيرك فاكر...

قدري وينظرلها نظرة يشوبها الجمود ...لاه مش فاكر 

علياء ومازالت ممسكه بكفه ...انت رايح  فين ..

قدري ..قولتلك قبل إكده وهعيدهالك ما تسأليش عل حاجة ما تخصكيش

علياء ..انت تخصني انت جوزي...

قدري بصرامة لاه اني ابو ولدك وبس واظن اني اتكلمت قبل إكده معاكي وفهمتك وضعك كيف....

علياء وبداء صوتها يختنق وهي تستحضر البكاء 

قدري ...عشان خاطري ما تعاملنيش كدااا 

انا انا مستعدة اعمل اي حاجة عشان تسامحني 

قدري وهو يزم شفتيه ويهز براسه

...تمام 

قولي مين اللي ساعدك ووصلك ل حمدان وليه عملت كل دااا واني هرجع معاكي زي الاول وهسامحك وكمان هطلق صابرين 

علياء...بتلجلج احنا احنا  نبداء من اول وجديد انا غلط في حقك وانت عاقبتني وطلقتني 

اقترب منها وقال بصرامة ..مش هبداء من جديد اللي لما اعرف الحقيقة كلها ...

علياء ...ليييه مش انت انتقمت مني خلاص وحياه اغلي حاجة عندك سامحني وتعالي ننسي اي حاجة 

قدري ومازال عل غضبه .

مش قبل مااعرف الحقيقة وانتقم من اللي ساعدك 

ابتلعت علياء ريقه ..يعني اييه 

قدري  وهو يزفر ..يعني ال فهمتيه انا رايح ل عروستي 

اللي بتتمنالي الرضي ارضي 

قامت علياء من مكانها ووقفت امامه وقالت وهي تبكي 

لالا انت مش هتعمل فيا كداااا انا مش هاهون عليك 

انت مش هتقدر تلمس حد غيري انت بتحبني انت ....

سحب يده وقاطعها بصوته وهو يهدر بها 

كنت لكن دلوقت لاه ماعتش بحبك ولا تعنيلي حاجة 

علياء ببكاء  وهي تجلس عل الفراش .....قدري 

ماتسبنيش ..لو لولمستها همووت 

كان داخله يعتصر من الحزن عليها هي حبيبته صغيرته 

نعم لم يحب امرأة كما احبها ..ولكن ماذا يفعل ل  كرامته التي هدرتها  لكبريائه الذي دعسته كما يظن ......

اقترب منها وقال ...الدكتورة قالت اهم حاجة الهدوء والراحة ياريت من فضلك تلتزمي بكلامها  ثم اكمل ....

عشان اللي في بطنك ... 

قامت هي وهي تمسح دومعها وقالت ...

حاضر ي قدري بييه هالتزم بكلام الدكتورة بس ممكن طلب  من فضلك ...

قدري ...اتفضلي 

ممكن اسافر ل ندي اسكندريه ...

قدري بنظرة مطوله ..لاه

وداا عشان طول الطريق هيبقي تعب وخطر عليكي 

انا كنت قولتلك انك ممكن تروحي ل عمك لو حابه 

علياء ..هتصل ب عمي هقوله يجي ياخدني ....

قدري ..تمام زي ما تحبي وهم بالذهاب 

الي انها ارتمت عل الفراش دافنه وجهها به وتبكي بصوت عالي 

قدري وهو يستغفر ويمسح علي وجهه 

قدري بقله حيله...قومي تعالي لما ادخلك الحمام واساعدك 

علياء وهي تمسح دموعها وانفها بظهر يدها كالاطفال 

يعني مش هتروحلها 

قدري وهو يتنهد ...قومي يلا.. ولا امشي ،؟؟

علياء  ..لالا انا قايمه اهوو ....

طرقت حنين الباب فاذن لها بالدخول 

خير ي حنين 

حنين ...امي بتقولك هي عوزاك تحت عشان  في ناس جايه تباركلك كمان شويه 

قدري وهو يشد علي شعره 

انزلي ي حنين قوليلها جاي كمان شويه 

واعملي لقمه ل علياء عشان تاخد دواها 

حنين ...حاضر ي خوي ....

استني طلعي غيار لعليا عشان تتسبح 

حنين ...حاضر ي خوي ..

احضرت حنين ملابس ل علياء وذهب للحجة تخبرها 

بما قاله قدري...

ادخلها الحمام وساعدها في خلع ملابسها  ولكن ظلت بملابسها الداخليه كانت خجله منه ولكنها لا تريد ان يذهب لتلك الصابرين.....

اخفضت علياء عيناها بخجل ...

اما هو فكان يتفرسها بنظرات مشتاقه 

كان سيفقد السيطرة عل نفسه ولكنه قال بعد ان تنحنح....

انا قربت الحاجة منك اها خلصي انتي ولما تجهزي نادي علي انا هستناكي برة ....

هزت هي راسها بايجاب ....

بعد دقائق سمع صوتها يناديه 

دخل هو وساعدها في الخروج وجلست عل الفراش 

علياء بدلال ....ممكن تسرحني ...

لم يرد عليها ولكن توجهه للمرأة واخد الفرشاه ومشط شعرها 

جاءت حنين بعد ان استأذنت ...

حنين ..اكل عليا اهوو

قدري ...هاتي ي حنين وانزلي شوفي وراكي اييه 

ذهبت حنين بينما قالت علياء

اكلني ...

رفع قدري حاجبه عل دلالها  وقال ...تعالي 

واخذ الملعقه  اطعمها حتي اخر ملعقه ....

اعطاها دوائها وقال ...

نامي وارتاحي انا نازل اشوف الحجة عاوزة اييه

علياء وهي تمسك بزراعه بلهفه لالا خليك معايا لحد ماانام 

ممكن ....

قدري .. وهو يزفر ..طلباتك كترت 

ابتسمت هي ونامت في وسط السرير وشدت قدري من زراعه الممسكه به وقالت .ممكن تريح هنا عشان ايدك ما توجعكش .

تمدد هو بجوارها اما هي  بقلمي نيفين بكر فشدت زراعة ووضعته عل خسرها وهي ممدة ومسكت بكف يده ووضعتها عل بطنها 

وهي معطياه ظهرها واغمضت عيناها وهي تبتسم 

اما هو فكان سعيد بقربه منها و من طفله 

ليتها لم تكذب عليه ..ليتها لم تخن ثقته  لو لم تفعل لكان اسعد الر جال بالعالم 

بعد مدة لاحظ انتظام انفاسها فعلم بانها ذهبت في سبات عميق نهض هو في هدوء كي لا يوقظها وخرج من الجناح ثم 

قفل باب غرفتها وتوجه ل جناحة الموجود به صابرين 

فقد نساها ...

مسح عل وجهه قبل ان يدخل وردد ياااااا الله 

كانت تجلس  امها في غرفه المعيشه ولكن صابرين لم تبرح غرفه نومها ومازالت ترتدي فستان زفافها وكانت تبكي ...

هانم ...التي اول ما راته...قامت من مكانها وقالت....

مالسه بدري ي كبيرنا ....

قدري بضيق ...مرت عمي انا مانقصش 

هانم...مانقصش اييه سايب بتي ليله دخلتها وجاي شايلها كمان ودخلت عنديها وقولت عدولي ...

قدري بعصبيه ...مرت عمي دي مرتي وام ولدي وليها حق علي ...

هانم...وفين حق بتي ولا عشان مهي يتيمه  ومالهاش حد هتيجي عليها واصطنعت البكاء ....

قدري وهو يستغفر في سره ....

استغفر الله العظيم ثم هدر  ...وهو حد عملها حاجة 

ايوة كسرت بخطرها البت من امبارح ما بطلتش بكي 

قدري ..اني هدخلها واراضيها بعد اذنك 

دخل قدر الغرفه وجدها تجلس بفستان زفافها والميكاب قد لطخ  وجهها من البكاء

قدري بحزن عليها ...

صابرين انتي لسه ماغيرتيش

صابرين وهي ترفع اليه وجهها 

وهو في عروسه بتغير لحالها من غير ما عريسها يفكلها الفستان ي واد عمي 

اقترب قدري عليها وجلس بجوارها وامسك بكفه يدها 

معلش ي صابرين اعزوريني كنت هخسر ولدي 

نظر ل صابرين التي لم تنطق  ثم تابع 

يلا قومي عشان تغيري وهننزل مع بعض 

الناس جايه تباركلنا

صابرين وهي تجفف دموعها ..حاضر ي واد عمي حاضر 

توجهت للحمام ولكنها قالت 

واد عمي ممكن تساعدني اغير الفستان 

قدري وهو يدعوو الله بالصبر ....

ايو اكيد واقترب منها وفتح سحابه فستانها عل عجاله وقال يلا بسرعه عشان انا كمان عاوز اتسبح

صابر ين حاضر ..

دخلت هي وبعد دقائق خرجت وهي تلف راسها بمنشفه وترتدي لباس الحمام 

اقتربت منه ووضعت يدها عل صدره 

وقالت انا جهزتلك الحمام من بعدي ادخل انت واني هطلعلك غيار ....

تنحنح هو وقال هتعبتك معاي 

قالت بوله ....تعبك راحة 

اسرع هو بالهرب من امامها ودخل الحمام 

وقف هو تحت الماء البارد كي يرمي كل همومه 

ماذا يفعل مع تلك الصابرين التي لا يشعر بها 

نعم جميله وهي تحبه ولكن قلبه ليس ملكه 

ملك لتلك العلياء الخائنه .كما يظن..........

بعد مده خرج هو وجدها قد بدلت ملابسه وارتدت عباءه استقبال رائعه وقد فكت شعرها الذي اول مرة يراها به من سنوات 

وقد لونت شفتيها بالون الاحمر فأذدادت جمال حقا هي جميله 

تنحنح وقال جاهزة 

صابرين وهي سعيده وهو يطالعها....

ايوة جاهزة ومسكت بيده اما هو فنظر اولا ليدها ثم صعد بنظره ل عيناها 

نزلوا هما الاثنان واول ما راتهم هانم قامت بالزغاريد 

هدر بها قدري ...مرت عمي علياء نايمه تعبانه ومش عاوزة قلق

هانم بغيظ دافين ....يعني ماافرحش ببتي عشان خاطر الست عليا ...

قدري ...مرت عمي علياء تعبانه ومحتاجة هدوء 

وضعت كفها علي فمها وقالت اها اتكتمت اها 

جاءت عليهم فردوس وقالت بابتسامة بسيطة 

تعالي ي ولدي انت ومرتك ادخلو للناس جوه

حاضر ي حجة خالد جوة في اوضه مكتبي بقاله ياما خلي حد يعرفوا اني ربع ساعة وجايله

الحجة حاضر ي ولدي ادخل انت 

نادت الحجة ل حنين وقالت لها ان تحضر كوب نسكافيه وتاخده ل خالد الذي بغرفه المكتب 

حضرته حنين وذهب به ل خالد 

...................

اخذت نفس عميق وهندمت من حالها وفتحت باب المكتب 

حنين ...السلام عليكم 

خالد الذي كان يراجع ملف خاص بالعمل وكان يرتدي نظارة طبيه ذادته وسامه ووقار 

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته 

حنين بخجل ..اخوي بيقولك ربع ساعة هيسلم عل الناس اللي جم وهيجيلك 

خالد وهو يبتسم لها وينهض من مكانه ويتوجه اليها 

براحته.... 

حنين ...هتشرب بقلمي نيفين بكر  ده هنا ولا احطه عل الطرييزة هناك ...

خالد وهو يمد يده لها ياخذ منها الفنجان .....

التي ما لمستها اطراف انامله بدون قصد....

حتي سحبت يدها بخجل .....

خالد وهو يطالعها ...وهو يرتشف من الفنجان 

مممممم انتي اللي عملاه 

حنين ...بابتسامه رقيقة ايوة عجبك...

خالد ...عاشت ايدك 

حنين ..تعيش

مجهزة حالك للكليه 

حنين ايوة طبعا ان شاء الله 

خالد ..عوزك محاميه شاطرة يعني مذاكرة من اول السنه 

ومفيش صحاب خالص ..

حنين وهي تنظر اليه ولم تتكلم 

خالد ...اييه 

انتبهت حنين علي حالها ..هااا

هااا اييه بقول مفيش صحاب خالص  

اخفضت حنين نظرها وقالت حاضر 

خالد ..حنين انا كنت ......

فتح قدري الباب وقال ....

معلش ي خالد اتاخرت عليك 

خالد ...لا ابدا ولا يهمك 

قدري .لحنين انتي لسه عندك 

حنين لا رايحة اهاا

طبب ابقي اطلعي ل علياء واطمني عليها ولو صاحيه ماتسيبهاش لواحدها 

حاضر ي خويا وتركتهم وذهبت ل غرفه علياء ....

💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞

في الاسكندريه 

اتصلت ندي علي علياء كي تطمئن عليها ولكنها كانت نائمه 

بعد لحظات جاءت والدتها 

ام ندي ...قومي ي حبيبتي  غيري هدومك 

في ناس جايين يشوفوا تيته 

ندي ....ناس مين 

والدة ووالد الرائد اسر  جيران خالك 

ندي بارتباك ..حاضر ي ماما هقوم اهو

ابدلت ملابسها وخرجت لوالدتها وجدتها بالمطبخ .

اساعدك ف حاجة 

ام ندي ...ايوة حبيبتي هاتي الصنيه الكبيره من فوق ورصي عليها الكوبيات 

وشوفي صنيه البسبوسه في الفرن خلصت ولا لسه

نفذت ندي كلام امها ...

وبعد التجهيزات كلها رن جرس الباب ففتح خال ندي الباب 

ليستقبلهم في غرفه الضيوف ...

دخلت ندي ووالدتها سلمت عليهم 

وجلست بجوار والدتها 

ام اسر  . ل اسر بصوت خافت  ...زي القمر ي حبيبي ربنا يتمملك بالف خير...

اسر بابتسامه وهو ينظر ل ندي ياارب يا امي 

تكلم والد اسر مع خال ندي وتأقلمت ام اسر مع ام ندي 

كان اسر يبعث لندي النظرات 

بعد مدة ميل اسر عل امه وقال 

افتحي الموضوع مع امها 

فاتن ام اسر ..طيب واتقل ماشي 

اسر ..ماشي 

فاتن للجميع ...طبعا زي ماانتوا عارفين اسر ابني 

راىد في الشرطة وبيشتغل في الصعيد وهو حابب يرتبط ببنتكم ندي فاحنا عوزين الامور تاخد شكلها الرسمي 

بس قولنا نقولكم الاول وبعد كدا نيجي نطلبها من والدها في الصعيد 

قولتوااا ايه ...

ام ندي ..طبعا اسر ابنكم وانتوا نسب محدش يقدر يقول عليه لاء....

بس ناخد راي ندي ولو وافقت ااقول ل باباها ونحدد معاد للزيارة....

ليتسرع اسر ويقول .....ندي موافقه ...

نظر الجميع عل اسر وندي التي كان وجهها كاحبه الفراولة من الخجل ....

تنحنح اسر وقال ...انا ااقصد يعني نسالها دلوقت ...

نظر خال ندي لها وقال انتي موافقه ي ندي 

ندي بخجل ...ال تشوفوا ي خالوو

اسر وهو يقلدها ..اللي تشوفوا ي خالووو مااتقولي موافقه 

ليضحك من بالغرفه عليه وعليها .......

💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞💞

عودة للصعيد 

ذهب خالد وايضا المباركون في سرايه المنشاويه 

صعدت صابرين ل جناحها 

وكانت معها امها 

فهمتي اللي قولتلك عليه 

صابر ين ..ايوة ي اما فهمت 

هانم ...لو مااسمعتيش الكلام قدري هيضيع منك وهيروحلها ثم تابعت بغيظ 

بنت صدقي في بطنها وااد عارفة يعني ايه وااد 

يعني هي اللي هتقش كل حاجة وهتبقي الكل في الكل 

وانتي ولا هيبقي ليكي عازة سااامعه

صابرين ساامعه ي اما سامعه 

اني خارجة وعاوزة اخد البشارة بكرة 

حاضر ي اما حاضر 

هانم وهي تهم بفتح الباب وجدت قدري يدخل جناح علياء 

هانم ...قدري ي ولدي 

قدري بتأفأف وهو معطيها ظهره ...خير ي مرت عمي 

هانم.......كت عوزاك في حاجة مهمه 

قدري . اتفضلي 

هانم...تسلم ي ولدي تسلم ان شاء الله هشأر عليكم الصبح 

عشان اخد البشارة

قدري وهو يزفر بضيق ..مرت عمي اني مافياش دماغ 

عليا تعبانه لما تروح عند عمها هعملك اللي انتي عوزاه 

وهي هتروح امتي ان شاء الله 

نظر له قدري فارتبكت 

ما تواخذنيش ي ولدي دي عاداتنا وتقالدنا وانت الكبير 

وعارف 

قدري وهو يمسح وجهه حاضر حاضر ..بعد اذنك

ودخل ل علياء ...

كانت معها حنين لم تتركها من وقت ماامرها قدري بالجلوس معها 

قدري ..انزلي انتي ي حنين 

حنين ...حاضر ي خوي

نظر قدري ل علياء ثم قال ...عامله اييه دلوقت

علياء ..الحمد لله 

انا كلمت عمك عسران وهو هياجي ياخدك دلوقت ..

علياء بعيون غارقه دموع ...مستعجل ااوي ..

قدري بنبرة عاليه .....علياااااا ماتتجاوزيش حدودك معاي

انا قولتلك ي بنت الناس وانتي اللي مصممه عل اللي احنا فيه استحملي بقي ....

وقال وهو متوجه للخروج... 

حضري حالك عمك كمان نص ساعه جاي ..

وخرج قبل ان يسمع ردها...

وتوجه ل جناحة مع صابرين...

السلام عليكم 

قامت هي وقالت وعليكم السلام 

هتعوز حاجة اجهزهالك 

تنحنح هو وقال ...لا انا هغير وانزل اقابل عم علياء جاي ياخدها...

صابرين بفرحه ...هي هتمشي 

قدري لاء طبعا علياء مرتي وام ولدي ...هي تعبانه شوي

هتروح تقعد مع اهلها لحد ماتبقي زينه 

صابرين وهي تلوي فمها ..طيب ...

دخل قدري الحمام وغير ملابسه  وهم بفتح الباب

صابرين ...انت هتتاخر 

قدري.. ليه عاوزة حاجة 

علياء...ايوة كنت عوزة اتكلم معاك 

قدري ....ف ايه ...

يعني لما تبقي تيجي ...

لا ان شاء الله مش هتاخر ....

ذهب هو ل جنا حها وقال ...جاهزة 

قامت هي وجففت دموعها وعدلت من طرحتها 

ايوة جاهزة 

قدري ..خليكي هناك لما اعصابك ترتاح ولما تعوزي تيجي 

عرفيني واني هاجي اخدك 

علياء باقتضاب ...كتر خيرك خليك في اللي انت فيه .

نظر لها قدري ولم يعقب ..وحمل حقيبتها وقال 

يلا تعالي 

نزل كلا من علياء وقدري وتوجه الي عمها عسران 

قدري نادي عل الغفير الذي امرة بحمل الحقيبه ووضعها في سيارة عسران 

عسران وهو يمسك بيد علياء ...تعالي ي بتي 

واخذها وتوجها بها لركوب السياره 

ركتبت هي ومن بعدها عمها بعد ان القي التحيه عل قدري وانطلق بها

ظل هو واقف ينظر للسيارة حتي غادرت السراي 

دخل هو فوجد امه امامه تنظر اليه 

في حاجة ي حجة 

امه... لاه ي ولدي انت اللي فيك حاجة 

كان يتوجه ل غرفه المكتب فقالت له...

رايح فين...

رايح المكتب اراجع شويه اوراق..

مش واقته اطلع ل عروستك عشان النلس ما تاكلش وشنا 

نظر لها باستغراب ..في حاجة مضيقاكي 

الحجة ..حالك ي ولدي ال مضايقني حساك غرقان 

في همومك ومش لاقي البر

مالوااا حالي ي حجة ماانا زين اهاا

فين ده متجوز اتنين معزب قلب واحدة والتانيه سايبها ومش مرسيها عل حال

يعني اعمل اييه ي حجة 

اعدل ي ولدي حتي لو في الظلم اعدل بيناتهم 

راضي مرتك ام ولدك وماتقساش عليها كفايه الدنيا جت عليها ...

والتانيه تمم جوازك منيها مهو مش معقول هتسيبها اكده 

حتي لو طلقتها هتبقي طليقه قدري المنشاوي 

طلعت زي ما دخلت تبقي عيبه في حقك ...

ريح روحك ي ولدي وريحني الله يرضي عليك 

قبل اعلي راسها ويدها وقال ...حاضر ي حجة 

....................

صعد هو للجناح 

فتح الباب وجدها ترتدي قميص نوم شفاف قصير جدااااااااا وشعرها مفرود باريحة عل ظهرها 

وتقف تضع احمر شفاه 

ابتلع ريقه هو وقال ..مساء الخير 

التفتت هي له وقالت ..قدري مساء النور  ...

جاءت عليه وقالت ... هي مشيت 

قدري ايوة مشيت ...ثم اكمل تعالي ي صابرين عاوز اتكلم معاكي في حاجة....

صابر ين اتفضل .

الكلام ده مش هكرره تاني اللي هيحصل في الجناح ده مايخرجش برة ابدا ...

صابرين..حاضر 

امك عل عيني وراسي بس بلاش تسمعي كلامها في اي حاجة الكلمه الوحيده اللي تتسمع كلمتي اني 

صابرين ..مفهوم طبعا علي رقابتي ...

قدري ...علياء مرتي وام ولدي كرامتها من كرامتي وال يزعلها يزعلني  ساااامعه 

صابرين ...ايوة سامعه سامعه 

انتي بردك مرتي واللي يزعلك يزعلني ومش هقبل حد يهينك 

هزت هي راسها 

تابع هووو انا كنت اتكلمت معاكي قبل الجواز وفهمتك 

اني مش هعرف ا١بادلك شعورك 

لكن ليكي علي عمري ماازعلك او اخلي حاجة تنقصك 

هزت راسها ايضا وقالت وهي تقترب منه 

سيب نفسك ليا واني اخليك تحبني 

انا بعشقك ي واد عمي مش بحبك بس 

ثم اقتربت منه وقبلته علي شفتيه 

قدري بصدمه ...انتي جريئه اووي

صابرين ..انت جوزي وحلالي واني معملتش حاجة عيب ولا حرام 

قالتها وهي تتحسس صدره بيدها 

تنحنح قدري .صابرين انا كنت عاوز اسيبك فترة تفكري في وضعنا عشان مااكونش ظالمك...

صابرين ...١عمرك ما تظلمني ي واد عمي انا قربي منك بيسعدني ...

وقبلته مرة اخري ولكنها طولت في تقبيله  

وقالت بهمس وهي تنظر اليه اني كل ملكك وتحت امرك وهكون بيك اسعد الخلق 

قال بتوتر ..... صااابرين ..

قالت خدني خدني ليك ي واد عمي وهكون طايعة وراضيه  😡😡

💞💞💞💞💞💞💞💞💞

love you 💞💞


الفصل الحادي والعشرون حتى الفصل الخامس والعشرين من هنا


بداية الروايه من هنا


🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺


قارئاتي وقمراتي وقرائي الغاليين بعد ما تخلصوا القراءه هتلاقوا الروايات الجديده والحصريه إللي هتستعموا بيها من هنا 👇 ❤️ 👇 💙 👇 ❤️ 👇 




🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺

إرسال تعليق

أحدث أقدم