الجيتشاما بقلم: Nagham Ezzat الفصل الاول والثاني والثالث والرابع حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
الجيتشاما بقلم: Nagham Ezzat الفصل الاول والثاني والثالث والرابع حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
الفصل الاول "البدروم"
انا نادر عصام دكتور جراحه في احد المستشفيات العالميه الكبرى عملى مش مرتبط بمكان معين ثابت لاني بتنقل في مؤتمرات في كافه انحاء العالم لاكن في النهايه انا مقيم ما بين مصر والكويت بسافر وبرجع تاني انا كنت متزوج من ٥ سنوات من بنت خالى كان زواج تقليدي بارد خالى من المشاعر دام ٣ سنوات فقط وانفصلنا بعدها بعد تاخرنا في الانجاب بعد فحصات كتير اكدت انني لا يمكنني الانجاب لوجود مشاكل عضويه لا يجدي عنها اي علاج وساعتها ارادت زوجتي "خلود" ان تنفصل عني وانا لا امانع ابدا لاني كنت افكر فيه كثيرا ولاكن كنت اخجل من هذا وبالفعل تم الانفصال بس في الحقيقه رغم ألمي لمعرفه موضوع مرضي لم احس بترك "خلود" ليا في مده الثلاث سنوات مده جوازنا كنا زي الاغراب مش بمجتمعنا غير العادات اليوميه واحديث يوميه ممله وايام عباره عن اختلاف وخلاف على اتفهه الامور واكبرها كنا بعاد عن بعض من غير أسباب واضحه ممكن يكون بالنسبه ليا بس لاكن هي كان يوجد لها سبب اعتقد بعاد "خلود"هو اني بعيد عنها لانه زواج تقليدي بدافع ارضاء الاهل وليس بدافع الحب رغم انها جميله واعجبت بها وكان عندي استعداد تجمعني بها موده ورحمه وحب وعشره طيبه لاكن "خلود" مكنش عندها استعداد زيي وده اللى عرفته بعد ما تم طلاقنا بحوالى سنتين من والدتي واحنا كنا نتغدى ونتحدث في موضوع طلاقي كالعاده حكيتلى عن سبب غريب عن بعاد "خلود" عني
امي : الموضوع مبيتعلقش بيك اصلا انت لازم تعمل اعاده للتحاليل و الفحوصات بتاعت الخلفه لان انت ممكن ميكنش عندك اي مشكله اصلا وتقدر تخلف عادي
ظل نادر ينظر لها باستغراب لتعود لحديثها مجددآ
امي: كل ده بسبب "خلود" في حاجات كتير انت كنت متعرفهاش بس العيب مش علي بنت اخويا العيب على اخويا نفسه انه خبي عليا عشان فكراني هفضح بنته
اصبني ذهول من الذي سمعته اذناي
لقد تم خداعي بامر الانجاب من زوجتي التي كانت تاكل وتشرب وتعيش معي في منزل واحد وده كان اثره سئ لدرجه اني بعد ما حدث فكرت بعدم التفكير في امر الزواج مره اخرى
حكت لي امي ان "خلود" وهي صغيره حدث لها موقف غريب ابتديت تظهر بعده اشياء اكثر غرابه
امي:ه"خلود"وهي صغيره عندها ١٢ سنه كانت بتحب السهر وكانت ممكن تنام لما نهار الصبح يطلع وبذات في الاجازه على اخواتها وابوها وامها اللى كانو بينامو بدرى ويصحو بدرى وهي زي ما انت اكيد عارف كانت بتحب الفنون من صغرها عشان طلعت مهندسه ديكور لاكن ممارستها للفنون دي في البيت كانت بتخالى امها تتجنن بس الكراكيب اللى في كل حته في الشقه الالوان والخشب والحجر اللى كانت ماليه بيهم الشقه فا امها خليتها تمارس هوايتها دي في بدروم الشقه في اوضه صغيره كده بس هدي كانت بتخاف انها تقعد في البدروم وبذات بليل لانها كانت بتحس بالقلق والخوف الغريب من غير سبب وكانت اي يوم تنزل فيه البدروم كان في النهار الا في الليله الشؤومه اللى حصل فيها اللى حصل كانت "خلود" عاوز تخلص لوحه عملتها عملتها وهي مبسوطه وكلها نشاط وبذات عشان اللوحه دي كانت هتشارك بيها في معرض النشاط الصيفي للفنون في مدرستها نسيت" خلود" نفسها والليل ليل عليها في البدروم النور اطفي فاجاه والكهربه اتقطعت زي ما البت افتكرت والاوضه بقيت ضلمه كحل عشان " خلود " مكانيتش متعوده انها تبقي في البدروم بليل مكانش فامكنش فيه لا شمع ولا كشاف ولا اي حاجه وطبعا البت اترعبت يعيني الخروج من البدروم وهو ضلمه كان صعب لانه كان في حاجات للتخزين وحاجات " خلود" كانت عامله زي واكنها في متاهه حتي رغم ان هي حافظه الطريق الوقت عدي وطال وهي بتنادي على خالك ومرات خالك من البدروم بس طبعا هما كانو غرقانين في النوم لحد ماصحيو على صوت صريخ " خلود " من البدروم جريو للبدروم وهما مفزوعين وهما بينزلو صوت للبدروم واستغربوا من قطع الكهرباء في البدروم رغم انه نور البيت كله منور حتي كبلات الكهرباء قطعه طلع ابو خلود بسرعه عشان يجيب كشاف عشان يضيؤه بيه ودخلو البدروم وفجؤه بي"خلود" مرميه على الارض في البدروم مكان مكانت بترسم اللوحه بس مكانيتش طبيعيه كانت كلها عرق وفي نفس الوقت جسمها متلج ومتخشب في الارض حاول ابوها وامها يفوقوها وحاول اخوها ادهم انه يروح عشان يعرف ايه سبب انقطاع الكهرباء عن البدروم بس فاقت "خلود " وهي بتبص في وشوش اهلها وبترتعش ومش قادره تتكلم ولما " خلود " فاقت الكهربا جت تاني
اخوها ادهم:مفيش حاجه في الكهربا وكلها سليمه ازاى النور كان مطفي واشتغل لوحده
ساعتها محدش اهتم بامر النور وكان كل اهتمامهم بي " خلود "اللى كانت تعبانه وبتتحرك بصعوبه وبتتكلم بصعوبه ابوها شالها وطلع بيها لفوق وطلبت امها من اختها ياسمين انها تساعدها تاخد "خلود "للحمام معاها عشان تغير هدومها يرجعوها سررها ولاكن بعد ما شاله هدومها من عليها اتخضوا
الموضوع:"مقبرة الجان"
الفصل الثاني:"الوشم "
ساعتها محدش اهتم بامر النور وكان كل اهتمامهم بي " خلود "اللى كانت تعبانه وبتتحرك بصعوبه وبتتكلم بصعوبه ابوها شالها وطلع بيها لفوق وطلبت امها من اختها ياسمين انها تساعدها تاخد "خلود "للحمام معاها عشان تغير هدومها يرجعوها سررها ولاكن بعد ما شاله هدومها من عليها اتخضوا لما لاقوا وشم غريب كبير في وسط ضهر " خلود" وشم قوى زي الحرق تمام مكانيتش مجرد رسمه
وقالت لى امي : انت اكيد شوفت الوشم ده
وكان نادر بالفعل شاهده ورجع بالذاكره في ليله ما راه الوشم في ظهرها
نادر : هو ايه الوشم ده يا " خلود"
خلود" دي صاحبتي "ميري" كانت بتشتغل في محل رسم الوشوم وعرضيت عليا تعملى وشم مميز وعملتلى الوشم ده
استغرب نادر من مظهر الوشم الغريب ده وشم عباره عن خمس نجوم وفي اوسطهم افعي ملفوفه وبتلتهم ذلها بالفمها وحوليها خمس نقوش غريبه يبدو انهم مشوهين وكل نقش كان موجود تحت نجمه من النجوم اللى مرسومه وحتي النجوم يبدو ان في خطوط تربط ما بينهم ولاكن الخطوط ايضآ مشوهه وممسوحه وساعتها نظرت لخلود بخجل وقلت لها
نادر: بس هي باين انها معرفتش ترسمه كويس لانه باين عليه انه مشوهه ومفيش حاجه مبهره فيه غير الافعي الملفوفه باين انها مبروزه وشكلها تحفه لاكنها في نفس الوقت شكلها مرعب الوشم ده محير جدا جزء رائع وجزء تاني مشوهه
فا ببرت خلود ده بقولها
خلود: انا عملت الوشم ده من غير ما حد يعرف حتي ماما اللى بهدلتني لما عرفت اني عملت الوشم ده لما انا وريتها الوشم ده فا خديتني ماما ورحنا "لميرى" صاحبتي المحل تاني وطلبت ماما منها انها تشيله ده لو كان ينفع يتشال وفقت ميري انها تشيل الوشم تاني من ضهرى رغم انه كان عجبني جدا وميري بتشيل الوشم شالت جزء من الوشم بالغلط من جلدي فابقي بالمنظر ده ولما ماما شافت جلدي كده زعقت وبهدلت الدنيا ومرديتش انها انها تكمل شيل الوشم وخديتني ومشينا بالباقي الافعي اللى فضلت من الوشم
ده اللى قالته لى " خلود" ولاكني لم ينشغل بالى بقبولها او رفضها وكملت ماما بقيت القصه الغريبه وانا استمع لها
ماما: الوشم اللى مرات خالك شافته هو نجمه خماسيه في وسطها الافعي وخمس حروف مكتوبين بلغه مش معروفه وكان الخمس حروف دول بترتبهم بالراس النجمه في اتجاه الشمال(ق ر ز و م ) لاكن كانوا مكتوبين بحروب عجيبه حروف بتشكل كلمه هي (قرزوم)
وقفت امي في الحديث وسالتها
نادر: هو انتي عرفتي كل ده ازاى انتي صحيح خالتها لاكن دي تفاصيل صغيره جدا وازاى هما كمان عرفوا يترجموا الحروف الغريبه وكمان شكلو منها كلمه " قرزوم" وايه هو "قرزوم" ده
ابتسمت امي وقالت : اصبر على رزقك جيالك في الكلام انا هقولك انا ازاى عارفه كل ده
كانت "خلود " مش قادره تتكلم خالص بعد اللى حصلها في البدروم وحتي بعد ما الدكتور جيه وشافها ملقاش اي سبب ممكن علاجه للحاله اللى هي فيها وفضلت "خلود" كده من غير اي تغيير واتصل خالك بيا على طول وحكه ليا اللى حصل الوشم اللى ضهرها وفصل الكهربا وحاله " خلود" الغريبه اللى الدكتور مش لاقي ليها اي تفسير امر زي ده اكيد مش عادي وحله بردو مش هيكون عادي
كان في ست في المنطقه عندنا اسمها "عايشه" عايشه دي كانت واحده عرافه ودجاله اللهم احفظنا المهم ان الست دي كانت صاحبه بركات كان بيجيلها ناس من اخر بلاد المسلمين ايشي عشان اللى مش بتخلف فا عايشه تخليها تخلف واللى سلفتها عمللها عمل واللى عاشقها جن كده يعني فا انا كنت بحكي لخالك ومرات خالك على طول عنها وعن الناس الكتير اللى بيجولها من مكان علشان كده بعد اللى حصل لخلود وشافوا اللى على جسمها كنت انا واللى حكيته عن عايشه اول حاجه جات في بالهم ولما خالك اتصل بيا قالى هات الست اللى اسمها عايشه دي في اسرع وقت ممكن
وفعلا روحت الصبح لعايشه خدتها وروحنا لخالك شافت عايشه خلود والوشم اللى مرسوم غلى ضهرها وقال
عايشه: قرزوم اللى عمل الوشم ده اسمه قرزوم ده جني كان بيعيش في البدروم تحت ولما بنتكم بدأت تنزل البدرزم كتير كان بيرقبها الجني قرزوم وكان شايف جمالها اللى كان بيشوف بعنيه ان جمالها ده دلوقتي مش هيبقي نفس جمالها لما تكبر فقرر انه يسكنها وتبقي ملكه وتبقي بتاعته بتاعته هو بس واستني الفرصه لحد ما استغل وجودها بليل في البدروم لوحدها وقرر انه يسكنها والوشم ده هو مكان دخوله الافعي رمزه والنجمه بوابه عبوره والحروف الخمسه حروف اسمه اللى قدرت عايشه تترجمه وتعرفه
ثم قال خالى لعايشه
خالى: طب والعمل ايه اللى المفروض يحصل دلوقتي
عايشه : انا هضطر كده اشيل الوشم ده بس الطريقه صعبه على بنتك يا بيه لانه مفيش حاجه تقدر تشيله غير الطريقه دي ده لو اتشال اصلا عشان اتمكن من طرد قرزوم من جسم بنتك
فازالت الخطوط اللى بين روؤس النجمه وطمست نقوش الحروف لكن لم تستطيع ازاله نقش الافعي لانه وشم عميق ازالته هتترك اثر مشوهه للغايه في ضهر خلود بالاضافه انه هيكون شديد الالم حتي لو اضافت اقوي انواع البينج
عايشه : انا اللى عملته ده هقدر اكمل طقوس خروج قرزوم منها
وبالفعل بعد اشعال انواع معينه من البخور وقراءه الاستعاذات والتلاوات والتعاذين اطفت خلود المسكينه على سريرها وفتحت عنيها بشكل مفزع وكانت عنيها ملونه بلون احمر قاطم بالكامل وصرخت "خلود"صرخه قويه وهي بتنتفض ثم فقدت الوعي
اطمن عايشه وطمنت كل الموجودين ان هذا الجن اللعين طرق جسد "خلود" لن يسطيع العوده مجددآ بعد طمس ممر عبوره وتحصينه
لتكمل امي: عايشه فضلت معانا وفضلنا نفوق في خلود لحد فاقت وحكت ليهم وهي بترتعش ومش مصدقه اللى حصل
الموضوع"مقبره الجان"
الفصل الثالث"قدرات خلود"
عايشه : انا اللى عملته ده هقدر اكمل طقوس خروج قرزوم منها
وبالفعل بعد اشعال انواع معينه من البخور وقراءه الاستعاذات والتلاوات والتعاذين اطفت خلود المسكينه على سريرها وفتحت عنيها بشكل مفزع وكانت عنيها ملونه بلون احمر قاطم بالكامل وصرخت "خلود"صرخه قويه وهي بتنتفض ثم فقدت الوعي
اطمن عايشه وطمنت كل الموجودين ان هذا الجن اللعين طرق جسد "خلود" لن يسطيع العوده مجددآ بعد طمس ممر عبوره وتحصينه
لتكمل امي: عايشه فضلت معانا وفضلنا نفوق في خلود لحد فاقت وحكت ليهم وهي بترتعش ومش مصدقه اللى حصل
خلود:انا الوقت عدي علياوانا برسم في اللوحه بتاعتي ومكنتيش اعرف ان الليل ليل عليا والوقت اتاخر وانا موجوده في البدروم حسيت ببرد شديد بس هو كان الجو حر اصلا بس مش عارفه انا سقعت ليه مره واحده حتي المروحه كانت مقفوله بس انا مركزتيش مع الموضوع
بس البروده بدأت تزيد كنت حاسه ان الهوا الساقع كان بيلف حواليا زي الدوامه لحد ما الدوامه زادت وحسيت اني مشلوله مش قادره اتحرك واني اتثبت في الارض حاول اتحرك معرفتيش فا اعدت اندهه على ماما واصرخ وانا بصرخ النور قطع بس شوفت زي نور ازرق عمال يدور حواليا اكنها هي دي الدوامه اللى كانت حواليا وفجاه حسيت بسخونيه شديده ف ضهرى كنت حاسه اكن حد لسعني بسكينه مولعه لحد ما لاقيت ضهرى مولع والنقش بدأ يظهر فا صرخت اكتر من كتر الوجع اللى حسيت بيه وعلشان يسمعني اي حد منكم لحد خلاص مكنتيش قادره اتحمل تاني الوجع فا اغمه عليا
ثم سالتها عايشه
عايشه :طب يا حبيبتي هو انتي شوفتي حد في البدروم في حد ظهرلك
خلود: لا مشفتيش حد اللى حكيته بس هو اللى حصل
ظن الجميع ان الامر اللى حصل بشكل سريع ومفاجه انتهي لاكنهم كانوا مخطئين الامر لم ينتهي بعد
لتكمل امي :خلود اتغيرت كتير بعد اللى حصل وكان طبيعي ان اللى حصل يسيب اثر فيها وبذات ان خلود كان عندها ١٢ سنه يعني طفله فكانت خلود بتقوم مفزوعه في كل ليله من النوم على كابوس بيتقرر كل يوم شخص ملامحه مش باينه بيقولها انه لو اجبر على الخروج منها فاهو مش هيسيبها وانها بقيت ملكه وبتاعته بس ومفيش سبيل للخلاص منه .
راحت خلود للشيخه عايشه مع اهلها علشان تشوف ليها حل في كوابيسها دي عملت عايشه طقوس كتير ومكنش ليها نافعه وقالت عايشه
عايشه: انا عملت اللى عليا واللى انا اعرفه ومفيش حاجه عامله نتيجه ومفيش حل غير انها تتعود وتتاقلم مع الجني لان وجوده بالشكل ده اخف بكتير من وجوده جواها وان ممكن يكون في وجوده فايده مين يعلم
امي: والفايده اللى كانت تقصدها عايشه حصلت فعلا وبسرعه
في مره خلود وهي بتعمل للقهوة لابوها اللى كان متعود يشربها من اديها كل يوم بليل عملتهاله واعدت معاه في البلكونه شويه لاكن بعد ما شرب القهوة وحط الفنجان بصيت خلود للفنجان باستغراب وكأن في حاجهوفي الفنجان لفتيت نظر خلود رفعت للفنجان بسرعه وبصيت فيه وهي مستغربه الفنجان ومستغربه نفسها وقالت لابوها
خلود : انت مضيت على صفقه من يومين صفقيت حلوم برازيليه واللحوم دي مخزنه وفاسده وان الصفقه دي هتتسبب ليه في مشاكل كتير لو ملغاش التعاقد عليها
اندهش الاب لان خلود لا تعرف معلومه عن شغل ابيها ولا حتي احد في البيت يعرف حاجه عن الشغل وبيفكر مين ممكن يكون قال لها وموضوع صفقه اللحوم البرازيليه فعلا حقيقي سال الاب خلود
الاب هو انتي عرفتي ازاى
خلود : معرفش انا شوف ضوء فجاه قي الفنجان وسمعت صوت في وداني بيقول اللى قولته ليك
مترددش والد خلود وطلب من شريكه اللغاء الصفقه قبل الطورت فيها فسخر منه شريكه وضحك بشده لما قاله والد خلود انه قابل عرافه قراءت ليه الفنجان وهي اللى اكتشفت الامر واخبرته وبطبع مرديش يقول الاب ان العرافه دي هي بنته
ولما اصر والد خلود على اللغاء الصفقه
قاله شريكه: خلاص انا هكمل الصفقه دي لوحدي انا مش هضيع الصفقه دي والفلوس دي كلها عشان شويه خزعبلات وهتكون الصفقه لحسابي ليا لوحدي
ولا يستجيب شريك والد خلود لتحذراته وبالفعل جت الصفقه وتم فحصها في الميناء واكتشافوا انها فاسده وغير صالحه للاستخدام البشرى وتم اللقاء القبض على شريك والد خلود وتم سجنه
لتكمل كلام الام : ومن وقتها وهي بتقراء الفنجان لابوها ومفيش حاجه بتقوله عليها غير لما بتحصل ده غير انها بقيت تتنبأ بالحاجات اللى هتحصل قدرات كتير بقيت عند خلود لما كانت السنين بتفوت كانت قدراتها دي بتكبر وبتقوى اكتر لحد ما بقيت انسه جميله زي مانت شوفتها
وقعت خلود في حب زميل ليها في الجامعه ووقع هو كمان في حبها ومن الوقت اللى ابتدا فيه حبهم بدا كمان الجني انه يدافع عن خلود اللى كان مومن تماما انه خلود خلاص بقيت بتاعته وملكه هو وبس
وظهر بشكل مباشر لاول مره في حلم كأنه حقيقه شافته خلود وطلب منها انها تسيب الشاب اللى هي بتحبه والا هيأذيه قالت خلود لحبيبها الحقيقه دي فضحك وقال لها
حبيب خلود:ده كله اكيد خيال وحتي لو كان حقيقه مش هسيبك
واتقدم علشان يخطبها وقبلوا اهلها رغم ان سنهم كان لسه صغير فاكنوا لسه طلابه في الكليه ولاكن حصل شئ غير متوقع
الموضوع:مقبره الجان
الفصل الرابع :"الحفره "
واتقدم علشان يخطبها وقبلوا اهلها رغم ان سنهم كان لسه صغير فاكنوا لسه طلابه في الكليه ولاكن حصل شئ غير متوقع
تاني يوم الخطوبه صدمت الشاب سياره بصدمه قويه اصيب بسببها اصابات بالغه احتاجت وقت طويل لكي يشفي منها حتي بعد شفاه تركت فيه اثار كبيره وبعد تعافي هذا الشاب نسبيآ قرر فسخ خطوبته من خلود بسبب الحاح اهله اللى حاكلهم عن اللى خلود قالته ليه واللى ممكن يكون السبب في اللى حصله كترت الشائعات حوالين خلود وانها نحس
ذهبت خلود لعايشه مره اخرى عايشه اللى اصبحت شيخه عجوزه
عايشه: قالتلها ان الجن بيعشقها وان ابعاده امر مستحيل لاكن ممكن نعمل طقوس تخلى قوته عليكي ضعيفه
وبالفعل عملت عايشه كده وطلبت ام خلود من معارفها زي ما بتعمل الامهات انهم يساعدوها في تذويق بنتها سريعآ لاكن انها لجآت لمعارف بعيدين مسمعوش اي شئ عن بنتها والواقع ان عايشه قالت في حاله زواج خلود واتمام الزواج ونجاحه ربما ييأس الجني ويبعد تماما
لتكمل امي : واتقدمت انت لخلود وتم الجواز اللى باين كده ان الجني معرفش يمنعه بسبب سحر عايشه بس هو عمل على ان الجوازه تبوظ عشان كده كنتوا مش مرتاحين مع بعض واظن ان عدم خلفتك هي من فعل الجن عشان يخليك تسيب خلود اللى زرع في قلبها كمان كرهها ليك انا اظن انك بعد ما سيبت خلود وعملت الفحوصات تاني والتحاليل هتلاقي انك طبيعي وتقدر تخلف عادي
وقتها اللى قالته لى امي كان عجيب بس متردديش وذهبت بالفعل لاقرب معمل وعملت الفحوصات بامل كبير لاكن انقطع الامل سريعآ لان النتيجه نفس النتيجه القديمه لا تغير يبدو ان الامر لا علاقه ليه بالجني اللى بتحكي عنه امي ومن الممكن ان يكون الجني استغل فقط هذا العيب لدس المزيد من الكراهيه في قلب خلود من ناحيتي وبعد كل هذه الحكايه قررت ارجع مصر وكنت ومازلت بعيش وحيدآ في الشقه اللى كنت متزوج فيها خلود بسافر لطمئان على والدتي وارجع لها مره اخرى لاكن الان انا مش لوحدي
ليكمل نادر كتابه الجواب
نادر : بس انا دلوقتي مش لوحدي انا معايا "بثينه "وده تحديدآ اللى بعتلك عشان سيد ممدوح بعتذر اني طولت في قصيتي مع خلود واللى عرفته عنها اللى عاوز احكهولك فعلا وعاوز فيه رايك هو القطه اللى ظهرت في حياتي فجاه اللى اعده دلوقتي على مكتبي والجميله الساكته اللى بترودني في احلامي والاوراق الاوراق العجيبه اللى لاقيتها في سفرى الاخير الى افغنستان وجبتها معايا الاوراق اللى كانت مليانه بالكتابات الغريبه اللى لما جيت مصر اتحولت لمجرد اوراق بيضه فاضيه ومفيهاش حرف حتي لتخرج من الشنطه اللى فيها الاوراق القطه ام عيون عسلى وبدات الحسناء الساحره في الظهور هاحكي ليك كل شئ بالتفاصيل واتمني يكون عندك تفسير او اي شئ تقدر تساعدني بيه
"الموضوع بدأ برحله عمل جديده بس المره دي الى افغنستان للاشراف على المستشفيات اللى اتبنيت جديده وعمل الابحاث لدراسه الامراض اللى هناك وفي يوم من الايام كنت متاخر في احدي المستشفيات للعمل على الامراض والبحوث الجديده بس كان في اجازه في البلاد بسبب عيد موطني عندهم والعاملين المحليين كانو في اجازه وكنت انا المسؤل عن تخليص الابحاث دي في معادها فقرر احنا العاملين اللى كانوا موجودين انجاز الاعمال المطلوبه وكونا في الليل وبدأنا في العمل في اماكن كل واحد بعيد عن التاني والوقت عدي واحنا لسه مخلصناش قولت اخد استراحه واشرب قهوتي واتمشي شويه في المستشفي لاكنها كانت لسه كلها مخلصيتش من التشطيبات وكان المكان كله رمل وانا ماشي رجلى خبطت في شئ صلب وباين من صوته انه حديد وطيت اشوف ايه اللى حصل وكان معايا كشاف وجهته على الشئ الصلب وفوجات بغطا حديد ضخم ملاقي تحت الرمال وفتحته ليكشف عن حفره كبيره جدأ كان مغطيها حفره ضلمه مش باين منها اي حاجه وفي حاجه بتلمع في الاخر من بعيد كان بيعكس اضاءه الكشاف اللى كنت منور بيه وقتها حسيت بالفضول وزي اي حد كنت فاكر ان الحفره دي ممكن تكون مقبره اثاريه وفكرت اني اكتشفها لوحدي وينسب ليا الفضل ده ولاقيت معدات البناء بتاعت العمال اللى كانوا بيكملوا التشطيبات وكان في حبل ما بين المعدات دي ونزلت باستخدام الحبل وخدت معايا شنطه شلتها على ضهرى علشان لو لقيت حاجه قيمه ممكن احطها فيها كانت الحفره فعلا كبيره اكتر ما كنت اتصور لاكن من حسن الحظ كان الحبل طويل نزلت وفوجات بغرفه بابها خشبي والارض كانت مليانه باوراق مكتوبه بالغه ونقوش غريبه وحتي الحيطان كان متعلق عليها نفس الورق وكان في وسط الاوضه تربيزه خشب عليها بردو قوم من الورق محبره فاضيه وقلم محطوط في المحبره قلم غريب الشكل وشمعدان لامع عبيه نقوش غريبه بردو وفي شمع دايب معظمه وكان اللى مثير للرعب الكرسي اللى كان قدام التربيزه كان متغطي بقماش رفعت القماش المتقطع بحذر ورايت واحده ست شبه متحنطه كانت لابسه ملابس قصيره وناصعه البياض ومن الرعب والمفجاه رجعت للوراء بقوه ووقعت على الارض وفكرت اني اطلع على طول لان فضولى اللى
جوايا خلاني اني اجمع اقوام من الاوراق اللى مغطيه الارض وحتي القلم والمحبره والشمعدان واحطهم في الشنطه اللى اخدتها معايا وطلعت الحبل بسرعه و رجعت للمستشفي ومشيت من المكان خالص وخليت اللى انا خدته في اوضتي من باب الفضول لحد ما اكتشف الاوراق واللى مكتوب فيها في الصبح صحاني حد من زمايليى قالى انهم لقوا حفره كبيره جدا وغريبه باين كده انها بتخفي حاجه تحتها واني عليا مرافقتهم عشان لو حد من العمال حصله حاجه وطبعا انا اتوترت لاكني عرفت اخبيه
وبالفعل ذهبنا جميعا عن طرق حبل ايضا نزلنا الحفره انا وعشره من العمال وكانت صدمتي الغرفه الخشبيه مش موجوده
لا يوجد غير حفره كبيره فيها بعد الخشب ولا اثر لاي شئ تاني اين المراءه المحنطه والترابيزه والكرسي لاكن لاحظت ان الترابيزه والكرسي خشبهم موجود مع الخشب المتكسر يبدو ان في حد دمر المكان استغرب زملائي قالو
ممكن دي تكون حفره موجوده عشان كانوا بيحدفه فيها الناس قديمآ ومخلافتهم وبطبع انا بشاركهم الراي
والحيره هتقتلني وكنت بقول ان الاوراق اللى اخدتها فيها لغز وسر كبير لاكن قررت عدم اخبار اي حد باللى حصل او حتي بالاوراق اللى خدتها فضلت الشنطه اللى فيها الاوراق والشمعدان والقلم والمحبره مقفوله ومفتحتهاش لاني مكانش في وقت لان تم استبدالى بدكتور تاني وانا رجعت لمصر للمشاركه في الاعداد لاحدي البحوث لاكن المره دي في مصر ومفيش سفر خدت الشنطه معايا ضمن شنطي لمصر ولما رجعت فتحت الشنطه وفوجات بشئ مزهل
يتبع .......
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺