رواية مطلوب_عريس_صعيدي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع بقلم إيمان وائل حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
رواية مطلوب_عريس_صعيدي الفصل الاول والثاني والثالث والرابع بقلم إيمان وائل حصريه وجديده على مدونة أفكارنا
الفصل الأول
في قصر كبيره وفخم يدل علي الثراء والفخامه تقف سيده في اواخر الاربعين من عمرها وعلي وجهها ملامح الغضب
زينب: يعني اي كل اما يجي عريس بنتك تطفشه
محمود ببرود:هي مش مرتاحه ليهم هجبرها يعني
زينب:محمود انته عارف ان بنتك هي الي بتعمل المقالب في كل العرسان
محمود بغضب:تقصدي ايه بنتي هي الي بطفشهم وهتعمل كده ليه
زينب بغضب:اسال بنتك المصونه هي دي حد بيعجبها بنتك دي مش هتجبها البر
محمود: الجواز مش غصب وبعدين هي لسه عندها ٢١سنه
زينب :يا محمود افهم بنتك مش سهله وبتصرفاتها دي هضيع نفسها وضيعنا معاها
لتنزل من علي السلالم شابه جميله تضع نظارات شمسيه شعرها مفرود وترتدي ملابس ضيقه وقصيره
مايا ببرود:انا حرة ملكيش دخل بيا انتي مش امي
محمود بعصبيه:مايا لسانك ميطولش علي امك
مايا بسخريه :امي ماتت وسبتني من وانا عندي٦سنين معنديش ام
محمود:مايا يا حبيبتي كلنا بنحبك بلاش طريقتك دي
مايا بتنهيده :كلام كل يوم وكمان شويه هتلاقيكم جايبين عريس عشان تخلصوا مني بس ده في احلامكم قعده علي قلبكم دا بيت ماما وهي تعبت واشتغلت عشان تقدر حضرتك تعمل البيت ده
محمود :_استغفر الله العظيم يا بنتي بلاش تعصبيني
مايا بسخريه :هتعمل اي يعني هتسافرني امريكا تاني وابقا لوحدي تاني معدتش تفرق الوحده احسن منكم
زينب بغضب:اخرسي بقا انتي مش عجبك حد
تقترب مايا من زينب وترفع اصبع من يدها الي وجه زينب وتتكلم بحده
مايا:متعليش صوتك عليا انتي فاهمه
ثم تتنهد بقوه
مايا ببرود:عصبتوني انا راحه البار ثم تضيف بسخريه سلام يا بابا وماما
تخرج مايا وتترك زينب تشتعل من الغضب اما محمود فكان يفكر كيف سيتصرف مع ابنته
زينب:عجبك كده انته الي دلعتها معدش حد عارف يكلمها وكل شويه بتزيد محدش مالي عينيها
محمود:يوه سيبني افكر
زينب:بتفكر في ايه
محمود:مايا لازم تتجوز جوزها الي هيقدر يشكمها هي مش هتسمع مننا لم تتجوز هتتعدل
زينب بسخريه:بنتك بقت امريكيه دي جالها اكتر من ٢٥عريس الي حطت في قهوته شطه والي سببتلها مشاكل والي مقدرش يتحمل غرورها دي صعب دي ملكه المشاكل فعلا
محمود:هو احمد فين
زينب:في اسكندريه
محمود:هو الي بيقدر لمايا شويه
زينب : دا بعد اما بيطلع روحه لم بيقنعها بحاجه وكمان انته فكر اخر مرة عملت في ايه
وفي الاسكندريه عروسه البحر الاحمر وبالتحديد في مقر الامن بالاسكندريه
احمد :هو فين
مصطفي:تقصد مين
احمد:الجبار
مصطفي :اه تقصد مالك
احمد:هو في حد غيره جبار يا بني اصحا
مصطفي:هو السبب مش مخلي حد ينام وانا مش قادر افتح عيني
احمد :طب انجز في يومك ده هو فين اخلص
مصطفي:في مقر التدريب
احمد :هيكسر مين النهارده
مصطفي:انته
احمد:بعد الشر عليا حرام عليكي انا رايح اشوفه
مصطفي:روح يا خويه قوله يحن علينا شويه
احمد :انته بتحلم باين
مصطفي:يا ريت يتحقق
احمد:يارب يسمعك هينفخك
مصطفي:متعود علي كده الواد ده مش هيتهد غير لم يتجوز
احمد :حرام عليكي بتدعي علي البنات
مصطفي:اه
احمد :انا رايح مش فاضيلك انته راغيه
يذهب احمد لمقابله مالك وكان مالك مع مساعد مدير امن الاسكندريه
ياسر:مالك اظن انته واخد فكره عن المهمه الجديده
مالك :ايوة
ياسر: المهمه المرة دي مختلفه حمايه الشباب مسؤاليه كبيره المخدرات بقت بتتوزع علني في المواصلات والتكاتك والاسواق وكمان غير الاسلحه الي بتيجي مهربه عن طريق البحر المتوسط
مالك :مدام انتوا عارفين مبتقبضوش عليهم كيف يعني اومال لازمتكم تقعدوا كراسي موجدين ذي قجلتكم
ياسر:عشان مفيش دليل والي بنمسكها بيتقتل غير كمان ان في رأس كبيرة ورا كل ده لحظه انته بتتكلم ذينا وانته صعيدي
ينظر ملك لها نظرة ارعبت ياسر وجعلته يصمت
مالك :انا صوح صعيدي بس بتكلم ذيكم وكمان احسن منكم لاني اتربيت في الاسكندريه بس انا طبعي صعيدي مش اللهجه الي تغير الاصل وزين قوي تارك الشغل وبترغي في كلام فاضي
ياسر: اسف مكنتش اقصد حاجه
مالك بحده : انته هتشتغل معايه وانا مش رايد غلط فاهم
ياسر بخوف:حاضر
كان احمد يكتم ضحكتها حتي خرج ياسر وانفجر من الضحك
احمد: نائب مدير الامن وخاف منك
مالك :هو انا اي حد
احمد:لا طبعا دا انته الشيطان بيخاف منك
مالك :شكلك هتروح لشياطين وتبقي تسلم عليه
احمد:انته بتتكلم مشكل اسكندراني علي صعيدي علي كله خليط
مالك :بصي الاصل صعيدي وافتخر وطبعي صعيدي
احمد: انته مش طبعك صعيدي بس انته طبع الصعايده كله فيك انته يكون في عون الي هتقبل تتجوزك دي رسمي امها داعيه عليها قالتلها روحي يا بنتي ربنا يوعدك بواحد يصبحك بعلقه ويمسكي بعلقه ويوريكي نجوم الليل في عز الطهر
ينظر له بحده ونظره اسكتت احمد
احمد:عليك زغرة تموت الواحد وهو واقف
مالك ببرود:_عايز ايه يا مسطول
احمد :لازم انزل مصر
مالك ببرود:خير
احمد:اختي عايزني شويه
مالك بحده:تسيب شغلك عشان جناب الهانم اختك
احمد:يا مفتري حرام عليك بقالنا هنا اسبوع
مالك :وهتعاود ميتا
احمد :مش عارف
مالك : جيبي اختك وعاود عالطول
احمد:شكرا
مالك:مش عشان عيون جانبك عشان مش كل شوي اختي يا مالك هاته تتلقح هنا لحد اما نخلص واعمل حسابك مخصوم منك يومين
احمد:مفتري
وفي القاهره
في البار
كانت مايا ترقص وبيدها سيجاره مشتعله علي اغنيه عايشه سني وبغني وبحب الحياه قلبي عايش سنني بحياتي بهوه
ويدخل الي البار الحراس
الحارس:انسه مايا حضرتك محمود باشا عايزك حالا
مايا :وانا مش عايزه حد
الحارس: في ضيوف عايزين يشوفكي
مايا :هعمل بيهم ايه
الحارس:اسف يا انسه هو قالي اجبك حتي لو غصب
مايا بغضب :يوه كل يوم من ده
الحارس:فكري شويه لو اخدنكي غصب شكلك هيبقا وحش
مايا وهي تفكر:معاك حق ليه اخلي منظري وحش هنا اما وريتهم
وفي القصر
تصل مايا وهي غاضبه لتجد مجموعه من الضيوف بانتظارها
لترسم ابتسامه الشر علي وجهها
مايا:اهلا اهلا
زينب:سلمي علي طنط مياده وابنه ناصر
مايا ببرود:اهلا وسهلا بيكم
ناصر بابتسامه :اهلا بست الكل
مياده:عروستنا الحلوة اقعدي معانا
مايا: اكيد طبعا
محمود وهو يتمتم ربنا يستر
تجلس مايا وهي تضع قدم فوق قدم
مايا:وانته يا ٠٠
ناصر:اسمي ناصر
مايا: اه نسيت الاسم بتشتغل اي
ناصر:عندي شركه مقاولات
مايا:اه٠ ٠
مياده:وانتي يا مايا بتدرسي اي
مايا: بدرس الي بدرسه انتي مالك حد سألك انتي خريجه اي
زينب بغضب:مايا
مايا:انا بكلم شخص واحد مبكلمش شخصين سؤالي كان موجه ليه هو
مياده وهي تكتم غضبها:اه كملي
ناصر: انتي اسلوبك عامل كده ليه
مايا بغرور:حد بيسألم اسلوبك عامل كده ليه عشان تسأل انا سألتك وبعدين دي حريه شخصيه
ناصر:دي قله ذوق
مايا ببرود :لم تتعلم انته الذوق ابقا اتكلم سكتناله دخل بحماره
ناصر بغصب:ايه الطريقه السوقيه دي انتي متأكده انكم متعلمه في امريكا
مايا:مدام انتوا عارفين بترغوا كتير ليه
ترفع زينب يدها لتصفع مايا في دخول احمد
احمد بصوت عالي:ماما
يلتفت الجميع لصوت
زينب بدهشه :احمد
احمد:ايه الي بيحصل هنا ده
وفي الاسكندريه وبالتحديد في احد المناطق المقطوعه في الهانوفيل كانت الفرقه الثانيه تتسلل بقياده مالك ليتوقف مالك عند واحد من محولات الكهرباء
مصطفي:هتعمل اي
مالك:هقطع الكهربا
مصطفي:ليه
مالك:عشان المنطقه دي مفيهاش حد واكيد الي عايزنهم هيشغلوا ماكنه اومال هيعبوا المخدرات كيف
مصطفي:اه
مالك بحده :اخرس وجهز الفرقه مش عايز غلط الي هيغلط هقتلها فاهمين
مصطفي برعب:تعملها
يقطع مالك الكهرباء وفجأه٠٠
#مطلوب_عريس_صعيدي
الفصل الثاني
احمد:ماما انتي كنتي هتضربي مايا
زينب :احمد انته متعرفش حاجه
احمد :وده ميدكيش الحق انك ترفعي ايدك عليها
زينب بغضب:انا في مقام امها وخايفه عليها دي خلاص عقلها راح
ناصر: علي فكرة اختك دي عمر ما حد هيبصلها
احمد بغضب :اطلعوا بره وهنشوف يا حضرة البشمهندس
ناصر:هنشوف
زينب بصوت عالي:احمد
احمد بعصبيه:بيهين اختي وعايزني اسكت
كانت مايا تجلس بهدوء تشاهد دون ان تتكلم
محمود:عجبك كده كل ده بسبك
نهضت من مكانها وتظاهرت بالبكاء
مايا بتمثيل :احمد شفت بابا بيقولي اي قولتلك مش بيحبوني انته الي فضلت تقنعني عشان اجي مصر
احمد بحزن :مايا الكل بيحبك وانا معاكي دايما
مسحت دموعها المزيفه وتكلمت ببرود تام
مايا:انا هرجع امريكا تاني
احمد :تاني يا مايا هتروحي تاني دنا كنت جي اخدك معايا يومين
مايا باستغراب: فين
احمد :اسكندريه تغيري جو انتي في اجازة برده
مايا بفرح كالاطفال: بجد هتأخدني معاك
احمد :ايوة جهزي شنطتك يلا
مايا:حاضر
تذهب مايا لتجهيز الشنطه
وتلتفت زينب لي احمد
زينب: هتجيب لنفسك وجع القلب يا بني
احمد:متخفيش
محمود:احمد خد بالك منها هي بتاع مشاكل بس هبله
احمد بابتسامه حزينه:عارف انها مجنونه وبيضحك علي عقلها بسهوله
محمود:طيب يا بني لو عوزت حاجه قولي
احمد:ربنا يخاليكوا ليا يا احلي بابا وماما
كانت مايا واقفه علي السلالم تشاهد زينب وهي تحضن ابنها
لتنزل دموعها
مايا:هو انا لي معنديش ام ذي احمد هي سبتني ليه هو انا شريرة لدرجه دي نفسي في حضن ذي ده
ماما انتي اكيد سمعاني انا بحبك اوي خدني عندك
لتنهار باكيه وهي تمسك صورة امها لتغفوا من كثره البكاء
وبعد دقائق تنهض علي صوت احمد بعد ما نامت علي السلم وهي تحضن الصورة
احمد باستغراب:مايا انتي نمتي ومالك ليه الدموع دي وعينك حمرة
تمسح دموعها وتتكلم ببرود
مايا : مفيش السلم عجبني
احمد بضحكه:طيب قومي يلا جهزتي الشنطة
مايا :من زمان
احمد بمرح:طيب يلا عشان متأخرش والجبار يفرغ المسدس فيا المرة دي المرة الي فاتت فلت بإعجوبه
مايا :هو مين ده الي يقدر يكلمك وانا موجوده
احمد بابتسامه : الجبار او الامبراطور او رجل المهمات الصعبه
مايا :كل دول
احمد : كل دول شخص واحد
مايا:واضح انك بتترعب من الجبار والامبراطور ورجل المهمات ده عرفني عليه وانا هربيهولك
احمد:بلاش احسن يقتلك من اول كلمه
مايا :جبان انا مش جبانه اموت واعرف انته ضابط اذاي
احمد:صدفه يا بنتي
مايا :يلا انته بترغي كتير
احمد: استني عندك ايه البس الي انتي لبساها ده
مايا:حلو صح
احمد:مايا كام مرة قولت اللبس ده مينفعش
مايا : بص يا احمد هو عشان بسمع كلامك تتحكم فيا لا وبعدين طريقه لبسي دي كنت بلبسها في امريكا فا مش هغير نفسي
احمد :مايا افهمي لبسك ضيق وقصير مينفعش
مايا: اووووف منك هتعمل ذيهم مش عايزة اجي معاك روح لوحدك
احمد :طيب يا مايا اخر مرة تلبسي كده لاني مش هسكتلك كتير
مايا : هنشوف
وفجأه تتوقف سيارة امام احد المخازن في المنطقه ويخرج منها مجموعه من الاشخاص كل واحد منهم يحمل طفل
كان مالك يشاهد وقد وصل الي الدرجه القصوي من الغضب وكور يده وضرب الحائط وتحاولت عيناها الي اللون الاحمر من شده الغضب
مالك : تجاره أعضاء يا ولاد##
مصطفي:مالك حصل ذي ما قولت بس دي مش مخدرات دي اطفال
مالك : لا بيستخدموا اجسام الاطفال لم بيسرقوا الاعضاء بيعبوا اجسامهم مخدرات الاطفال دي مقتوله يا مصطفي
مصطفي بغضب:يا ولاد **يعني بيستغلوا الاطفال تجاره اعضاء وتهريب مخدرات
مالك بتواعد:ورحمه ابوي لقتلهم واحد واحد استعدوا هنهجم دلوقتي
تحاوط الفرقه المخزن من جميع الاتجاهات متجانبه كاميرات المرقبه حتي لا تفشل الخطه
ويتسلل مالك من فوق المخزن وينظر من احد الثقوب ليعطي اشاره البدايه للفرقه
مصطفي :يلا
تخترق القوات المخزن وينشأ صراع بين القوات والمجرمين فكان المخزن بداخله مجموعه كبيره من المجرمين
اما ملك فيهبط من الاعلي ويمسك بالزعيم
مالك : كله يرمي سلاحه
الزعيم بخوف :ارموا السلاح
أشار مالك للجنود بأخذ الاسلحه وينظر مالك لجثث الاطفال
مالك بغضب: اطفال يا ولد***انتوا عارفين اهاليهم كيفهم دلوقتي بتحرقوا قلب امهاتهم عشان الفلوس ملعون الفلوس
الزعيم :احنا بنفذ الاوامر الي جت بس
مالك :وانا هوريكم الاوامر ذين يلا قدامي علي السجن وانته يا مصطفي حاول توصل لاهل الاطفال عشان يجيوا يستلموا الجثث عالاقل يدفنوهم
مصطفي:حاضر
يصل مالك والقوات الي مديره الامن ويقوم بوضع الزعيم في السجن ويرمي مالك الجاكيت الذي كان يرتديه
مالك :دلوقتي هصفي حسابي معك ويتذكر مالك صور الاطفال ليمسك بالزعيم ويسدد لها الكمات
مالك :مين بقا الي مديك الاوامر بتستخدم الاطفال لتهريب
وفي فيله كبيره
الام :ياسمين جهزي الاوضه مايا بنت عمك هتيجي
ياسمين بفرح:بجد يا ماما
الام:ايوة بجد انتي فرحانه كده ليه
ياسمين:مشفتهاش من زمان
فاتن:وانا كمان اهي هتيجي تقعد معانا يومين
ياسمين بفرح:كويس هروح ارتب الاوضه
فاتن:وانا هطلب جمبري وسمك هي بتحبه
ياسمين:طيب
فاتن:واحمد
ياسمين ببرود:ماله
فاتن:انتي عارفه انا بتكلم علي ايه كويس
ياسمين: ماما احمد ذي اخويا
فاتن: اما نشوف اخرتها معاكي ومع مايا
وفي الصباح
وفي فيله كبيره يحاوطها الورود والهدوء
فريده : جهزت كل حاجه مالك زمانه جي
الخادم:ايوة يا هانم
فريده:سقيت الورد اهم حاجه
الخادم :ايوة يا هانم
فريده :فين بسنت لسه نايمه
الخادمه:صحت وبتقرأ في المصحف من الصبح
تنظر فريده باتجاها الحديقه وكانت هناك شابه جميله في العشرينات ترتدي اسدال الصلاه والحجاب وتمسك بالمصحف وتتلوا بعد من الايات
فريده :صباح الخير يا بوسي
بسنت:صدق الله العظيم صباح النور علي احلي ام في الدنيا
فريده:يلا عشان اخوكي زمانه جي نفطر سوا
بسنت:حاضر
فريده: حضرلك الخير يا قلب ماما اخوكي ميتعلمش منك شويه
بسنت:ربنا يرزقه بواحده تقلب حياته
فريده بضحكه:اللهم امين ويرزقك بابن الحلال الي يريح قلبك
علي شإطي البحر
احمد: بتحبي البحر
مايا:لا
احمد باستغراب:ليه
مايا:غدار البحر غدار
احمد: في دي معاكي حق
مصطفي:احمد انته ياض مجتش المعسكر امبارح ليه
مالك : لسه واصل
احمد:ايوة انتوا بتعملوا اي هنا
مصطفي: مين المزة دي
مالك :يقصد مين ام شعر منكوش دي بقول عنك احول عالطول عشان اكده بتبوظ الدنيا في اي مهمه
تلتفت مايا لمالك وتخلع النظاره الشمسيه
مايا:بتقول اي بقا
مالك :ام شعر منكوش طرشه مبتسمعيش مايا :الي هو انا صح
مالك باستهزاء:مين المهفوفه دي؟
مايا بغضب:انا مهفوفه ولا انته الي قليل الذوق واحد رخم وبالتداخل في الي ملكش فيه
وقف احمد ومصطفي في ذهول فهم يعرفان مالك جيدا وفجأه....
#مطلوب_عريس_صعيدي
الفصل الثالث
وفجأه يخرج مالك المسدس ويصوبه الي رأس ميار لترفع مايا وجهها اليه لتري انه لا يمزح فهو كان كالبركان الغاضب وعيونه مشتعله من الغضب
احمد :مالك دي اختي
مالك بعصبيه :وهي غلطت فيا مش فيك بت ذي دي تغلط فيا
مايا بتحدي:بت تبتك هتهدنني ببتاع لعبه
مالك :لعبه تحبي تموتي باللعبه دي
يرفع مصطفي المسدس من مالك ليطلق الطلقه في السماء
مايا بخوف:دا انته مجنون
احمد :مالك كنت هتقتل اختي
مالك :واقتلك انته كمان لو البت دي اتكلمت تاني
مصطفي:مالك لازم تتحكم بعصبيتك دي
مايا : هبلغ البوليس عليك انا مش هسكتلك انته فاهم
مالك : يا بت اتلمي هقتلك واللهي
مايا بتحدي:انا قدامك اهو
احمد :مايا اسكتي خالص مالك انا بعتذر بالنيابه عنه
مايا:بتعتذر ليه هو الي غلطان
مالك :انا مغلطش انتي مش شعرك منكوش هو اكده شعر البنات ولا لبسك المايع ده استغفر الله عامله ذي ابليس اللعين
مايا :كل ده عليا انا
مالك :ايوة انتي يا سحليه
مايا بغضب وتقترب من مالك
مايا :انا هوريك
مالك بتحدي :وريني انا موجود وانتي موجوده
مصطفي:_بس يا جماعه اي ده يلا يا مالك هنتأخر وانتي يا مايا متزعليش هو كده
احمد: من اول مقابله ضرب نار
يرحل مالك ويترك مايا تشتعل من الغضب وتتضرب الارض بقدميها كالاطفال
مايا :مغرور وهمجي
كان احمد واقف وفي خاطرها ليه لا هو الي قدر عليها بس اذاي
وفي الطريق
مصطفي: عكننت علي البت
مالك :متجبش سيره المحروجه دي انا لو شوفتها تاني هقتلها
مصطفي بسخريه: هو انته سكتلها دا انته كان فاضل دقيقه وتجيبها من شعرها
مالك :_عارف كنت هعمل اكده بس هي مش حلالي ولا اقدر امسكها او عشان حرام لكنت جبتها من شعرها وضربتها علقه موت تحترم نفسها شويه
مصطفي:كل ده
مالك :مش عارف اخوه تاركه اكده اذاي
وفي القاهره
محمود:بقولك عايزك تدور علي واحد صعيدي كده كويس
احمد:_ليه
محمود:عشان اجوزه اختك
احمد:نعم بدورلها علي عريس صعيدي
محمود:ايوة ده الي يعرف يشكمها
تأخذ زينب الهاتف من محمود
زينب:ايوة هو الي يقدر يشكمها ويخليها تحترم نفسها شويه
احمد:انتوا تعرفوا تيجوا اسكندريه
زينب:ليه
احمد:_لاقيت العريس ده صعيدي ومخابرات ومش هيشكمها بس دا هيربيها
زينب:_وهتعرف تقنعه وتقنعها
احمد:سيبهالي دي
وفي الاسكندريه في بيت مالك
فريده :واخيرا اتأخرت
مالك :_قبلت واحده مفهوفه في عقلها
مصطفي:يا اخي ارحم كنت هتموتها
فريده :بت مين دي مالك والبنات احكيلي يا صاصا
مصطفي:اخت احمد صاحبنا بس هي ومالك اتخانقوا
مالك :دي لسانها عايز القص وبزمتك دي منظر بت لو كانت اختي كنت قتلتها
مصطفي:بنتا كنت هتعمله
فريده: والبنت سليمه لسه
مصطفي:_الحمد لله بالصدفه
فريده:حلوة
مالك: اسألي المحترم الي جمبك
مصطفي:انا دنا غلبان وبعدين عندي بتاعتي
فريده : طيب الفطار جهز
وعند مايا
كانت غاضبه وتكسر كل شئ
ياسمين :مالك
مايا :واحد قليل ذوق بيتريق عليا
ياسمين: متحطيش في دماغك كلام حد
مايا :انا يتقالي سحليه ومنكوشه
ياسمين:مين قالك كده
مايا :الزفت الي اسمه مالك ده
ياسمين :تقصدي مالك الشهاوي ملقتيش غير ده
تدخل فاتن
فاتن :انا راحه المول حد عايز يجي
مايا:انا
ياسمين :وانا
اما احمد فكان يفكر في كيف يقنع مالك بالزواج من مايا ليتصل به
احمد : انته فين دلوقتي.
مالك :في بيتي هكون فين
احمد :انته مش عايز تتجوز
مالك:يا وش الفقر عايز اي مش كفايه اختك الصبح انا لو شفتها تاني مش هسيبها غير لم ربيها
احمد :بالضبط دا الي عايزة منك
مالك:عايز اي
احمد:تتجوز مايا
مالك :_اتجوز اختك؟
احمد :ياريت ويبقا عملت معايا معروف عمري ما انساه
مالك :في حد عاقل عايز يبيع اخته ولا هي عشان مش اختك شكلها اكده مش اختك عشان اكده حابب تقلل من قميتها
احمد : مايا اختي من اب بس بعتبرها ذي بنتي وبحبها وبخاف عليها عشان كده اخترتك انته وبعدين انته مش بدور علي عروسه
مالك : انته عارف انته بتقول اي دلوقتي انته عارف طبعي كويس واختك مش هتتحملني يوم
احمد : هحكيلك عنه
يحكي احمد لمالك عن مايا كل شئ
مالك :انته متأكد ان دي ذي البنات
احمد:عرفت بقا انا اخترتك ليها ليه
مالك : هفكر
ليغلق الخط وتترسم علي وجهه ابتسامه خبيثه
مالك :فرصه وجت لي انتقم منك علي الي قولتيه ورحمه ابوي لهربيكي يا منكوشه
وفي المول
كانت مايا تشتري الاغراض لتجد طفله صغيره تمسك بيدها
مايا بحنان : الله حلوة اوي عايزة اي يا كوكو فين مامتك
الطفله :معنديش ماتت وسبتني
مايا بحزن وتضمها :انتي ذي تعالي اجبلك شبسي وسندوتشات اسمك اي صحيح
الطفله :اسمي امال
مايا :وانا مايا تعالي يلا
تذهب الطفله مع مايا وتشتري لها الاغراض
ياسمين :مين دي
مايا :امال
فاتن :تعرفيها
مايا :لا بس هي شكلي امها ماتت واكيد عندها مرات بفكر اتبانها
ياسمين :مفيش تبني
مايا :اتكفل باموله يعني موافقه يا اموله
فاتن :مايا حبيبتي انت دماغك دي جيباها منين
مايا :ليه
فاتن:عشان زمان ابوها قالب الدنيا عليها
تعالي نوديها لامن المول
مايا :طيب
تذهب مايا والجميع لامن
الامن :ايوة في واحد بيدور علي بنته ونفس الصورة
يتصل الامن بالرجل ويحضر وتتعؤف امال عليه
مايا :خلي بالك منها خدي يا اموله ده رقمي لو عوزتي اي حاجه انا موجوده
كانت فريده وبسنت في المكان
فريده :سبحان الله الي يشوف طريقه لبساها ميشفش حنيتها علي الطفله
بسنت :ربنا يهديها
فريده :فعلا المظاهر خداعه
واثناء خروج مايا من المول تصدم في جسد قوي كانت ستقع لكنه امساكه وحاوطت يده خصرها حتي لا تقع
مايا بفزع :انته
مالك :انتي تاني
مايا : اللهم ما طولك يا روح سبني يا بتاع انته
مالك حاضر
يتركه مالك لتقع علي الارض
مايا بتألم :واحد غبي
مالك :مفيش اغبي منك انتي الي قولتي سبني وبعدين ينخفض لمستواها ويمسكها من شعرها امام الجميع
مالك :لسانك يطول عليا مش هسكتلك فاهمه يا سحليه
مايا :سيب شعري يا متخلف انته
زاد قسوته وامساكها بقوه اكبر وجعلها تصرخ من الالم
فاتن :مش ده صوت مايا
ياسمين :اه
مالك:قولتلك لسانك ميطولش انا سكتلك مرة مش هسكتلك تاني
مايا :سبني يا مجنون هبلغ عليك
مالك بسخريه :بلغي عندك اقسام الشرطه كلها بس انا خط احمر فاهمه
تأتي ياسمين وترا مالك ومايا
ياسمين :مايا مالك
مالك :اتزحلقت وقعت
اما مايا فكانت تنظر اليه بغضب واقسمت ان تنتقم منه
ياسمين :انتي بخير
مايا : ايوه
فريده:مالك انته جيت
مالك :خلصتي
فريده :اه وتنظر لتجد مايا
فريده بابتسامه :اهلا يا حبيبتي
مايا :حضرتك بتكلمني
فريده :ايوة انته تعرفه يا مالك
مالك :_معرفه سوده بعيد عنك
فريده بضحكه :متزعليش هو كده
بسنت : انتي اسمك ايه
مايا:مايا
بسنت:اسمك حلو وانا بسنت
فريده :وانا ابقا ام مالك وبسنت
مايا :ام الشيطان المغرور ده اذاي
نظر مالك اليها بحده
مالك بحده :انتي اي لسانك طويل ليه
فريده :ملكش دعوه هي بتكلمني انا مش انته
بسنت بضحكه : هو كده يا مايا متزعليش
فريده :اومال فين والدتك يا مايا
مايا بحزن:معنديش
فريده بحنان:ممكن تعتبرني ذي امك
مايا : ؟؟؟؟
فريده :مالك
مايا :اول مرة حد يقولي كده لتضمها مايا وسط استغراب الجميع.
فريده :من النهارده انتي ذي مالك وبسنت
بسنت :وانتي
ياسمين :اسمي ياسمين مايا تبقا بنت عمتي اسمي ياسمين الشناوي
بسنت باستغراب:سمعت الاسم ده قبل كده
فريده :مايا انا موجوده لو عوزتي اي حاجه انا موجوده
مايا :انتي متأكده انك ام الشيطان ده
مالك بحده :انا معمر المسدس علي فكره اي كلمه تانيه هفرغه فيكي
مايا :هبلغ عليك
بسنت :يلا يا مايا ماما هتعملنا محاضره
مايا : حاضر فرصه سعيده طنط فريده وبسنت فرصه زفت وطين يا مالك
مالك في خاطرها وانا هخاليهالك طين بجد بس اما تيجي بيتي يا حلوة هندمك علي لسانك ده
فريده : بنوته عسل
بسنت :اه بس مش محجبه وطريقه لبساها
مالك :عجبتك يا ام مالك
فريده :ايوه
مالك :_هجبهالك قريب قوي
فريده : بجد الف مبروك يا بني
مالك :بس نروح لاهله الاول ونشوف رأي المحروسه المجنونه دي
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
وفي غرفه ياسمين تدخل ياسمين الغرفه لتجد
مصطفي:حمدلله علي سلامه الهانم
ياسمين:انته
مصطفي:اي شفتي عفريت
ياسمين بتوتر:انته جيت هنا اذاي
مصطفي :انتي نسيتي اني ضابط جيت من الشباك
ياسمين :عايز اي يا مصطفي
مصطفي بحده :كنتي فين
ياسمين :وانته مالك واتفضل اطلع من هنا حالا
مصطفي بسخريه :لا انتي نسيتي الي بينا
ياسمين :مفيش حاجه بينا انته هتستعبط
مصطفي :بقولك اي متختبريش صبري عشان ان زهقت ومش هسكت اكتر من كده
ياسمين :يوه كام مرة قولتلك لا يعني لا
مصطفي بغضب:انا صبرت عليكي كتير اوي بس انتي الي جبتي لنفسك المشاكل واستحملي الي هعمله بقا
ياسمين: مش خايفه منك واتفضل اطلع احسن ما حد يجي
مصطفي :ماشي يا بنت الشناوي
يخرج مصطفي ويترك ياسمين في قلق
ياسمين بخوف:انا الي عملته ده ربنا يستر وميتهورش
وعند احمد
احمد:الو
مالك : هاجي بكرة الساعه ٧ عشان اطلب ايد المفعوسه اختك
احمد بفرحه :تمام
مالك :بس عارف لو اختك رفضت هقتلك انته وهي انا
احمد :مش هترفض هتوافق
مالك :هنشوف سلام عشان عندي اجتماع مع الزفت الي اسمه ياسر
احمد: سلام
يذهب احمد الي غرفه مايا التي كانت تتكلم علي الهاتف وعندما تراه تغلق بسرعه
احمد: بتكلمي مين
مايا :وانته مالك ومش تخبط
احمد:نسيت
مايا :عايز اي
احمد:في عريس متقدملك
مايا باستهزاء:ومين ده كمان
احمد:مالك الشهاوي
مايا بصوت عالي:نعم يا خويه مالك
احمد:حلو صح
مايا :دا علي جثتي اني اتجوز الكائن ده
احمد :ده لطيف خالص وكيوت خالص
مايا :اوي اوي بامارة امبارح جواز لا ومن الكائن ده استحاله....
#مطلوب_عريس_صعيدي
الفصل الرابع
احمد : ليه بتحبي حد تاني رفضه الجواز من الكل يبقا اكيد في حد
مايا :لا مفيش
احمد:اومال رافضه ليه
مايا ببرود: وانته مالك
احمد : يا حبيبتي مالك هيحميكي هةدو مناسب ليكي
مايا:دا مجنون وعصبي ولسانه طويل
احمد بكذب:مش هيداخل في حياتك هو مشغول دايما وهيخليكي تعملي الي عايزة
مايا :بجد
احمد بكذب :اه وكمان خدي حقك منه علي الكلام الي قاله
مايا : اكيد هخليه يندم وبعدين امه طيبه الصراحه
وفي خاطرها هخليه يندم علي الشتيمه الي قاله واجبره انه يطلقني ويبقا كسرت غروره
احمد:قولتي اي
مايا :موافقه
احمد بفرح :كويس هما هيجوا بكرة
اما في الفيله الخاصه بعائله شاهين يدخل مصطفي وهو غاضب
الخادم:تحب احضر لحضرتك الاكل
مصطفي:لا انا طالع ارتاح شويه مسمعش صوت حد
يدخل مصطفي غرفته ويكسر المرأه ويتذكر كلام ياسمين
مصطفي :ماشي يا هانم اخرتك في حضني اما وريتك
ليخرج مصطفي هاتفه ويتصل برقم
مصطفي:ايوة راقب ياسمين الشناوي متغبش عن عينك فاهم كل تحركته تجيلي
ويغلق مصطفي الخط ويبتسم بخبث بقا عايزة تلعبي بديلك معايا دا في احلامك
يصل ومحمود وزينب للفيله
مجدي:اهلا وسهلا اسكندريه نورت
محمود:بنور اهلها عامل اي وعروستنا عامله اي
مجدي:تمام ياسمين تعالي سلمي علي عمك
ياسمين :حمدلله علي السلامه
زينب:بسم الله ما شاء الله احلويتي
مايا:هي حلوة من زمان انتي الي حوله بس
محمود:مايا
احمد:يا جماعه في خبر حلو مايا متقدملها عريس وهي وافقت
محمود بفرح:وافقت.
زينب:هيجوا امته
احمد:بكرة
زينب:مجدي عايزين نحدد قريت الفاتحه بتاع ياسمين واحمد
ياسمين بصدمه :فاتحه
زينب:ايوة
فاتن :معنديش مانع الوقت الي عايزنه البنت بنتكم
زينب:اي رأيك يا عروسه
ياسمين بتوتر: معنديش مانع
مايا :الف مبروك يا سوسو
اما ياسمين في خاطرها يارب استر مصطفي لو عرف هيقتلني
وفي الصباح كان الجميع يتجهز لاستقبال الضيوف وكانت مايا مشغوله علي الهاتف اما ياسمين شارده الذهن
لتدخل فاتن
فاتن :يلا يا بنات الضيوف وصلم
تنزل الفتاتان من علي السلم وتجلسان ترفع ياسمين وجهها لتجد ان مصطفي هو الذي يجلس امامها
ياسمين في خاطرها :يا نهار اسود
كان مصطفي يبتسم بخبث
اما مايا فجلست امام مالك
محمود :اهلا بيكم شرف لينا انكم عايزين بنتي
فريده : متقولتش كده مايا عسوله اوي ربنا يحميها
مالك :ندخل في المهم اذا كانت العروسه وموافقه تبقا خطوبه وكتب كتاب سوا
مايا بسخريه :ميبقاش فرح بالمرة
مالك بحده :_وماله خير البر عاجله
مايا:اي ده انته وخدني شقط مينفعش
مالك :ليه
محمود:مالك معا حق يا مايا وكده كده هتتجوزم نأجل ليه
فريده :وانا موافقه بعد الخطوبه باسبوع الفرح
محمود:نقرأ الفاتحه
زينب:ونقرأ فاتحه احمد وياسمين
مصطفي باستهزاء:فاتحه مين
فاتن :ياسمين بنتي الي قعده قصدك دي
مصطفي:عارفه عز المعرفه
احمد:عارفه منين
ياسمين بسرعه :اتقابلنا قبل كده مرة
احمد :اه
مصطفي وهو ينظر لياسمين بحده فقد انقذت نفسها وارسلت اليه رساله تتوسل له قبل ان ينطق بانها ستقابله وتشرح له
بسنت : لحظه ياسمين مجدي الشناوي صح
ياسمين بتوتر:ايوة
تنظر بسنت لمصطفي وياسمين يبقا الي كنت سمعا صح
فريده :عايزين مايا تنزل بكرة مع مالك يجيبوا الشبكه
محمود :معنديش مانع
مايا : من عنيا ثم تنظر لمالك
مالك:طب انا همشي بقا عشان عندي شغل
مايا وهي تمتم في داهيه
مالك بحده :سمعتك
مايا :انا قولت حاجه
مالك :يلا يا مصطفي
مصطفي :اسبقني انته ويتكلم بصوت عالي هروح علي الشاليه الي علي البحر
بسنت وهي تنظر لياسمين التي كانت يدها ترتجف
وبعد مغادره الجميع تلحق ياسمين بمصطفي وكانت بسنت تراقبه وكانت مايا تنظر لهم من الشباك وبيدها سيجارة مشتعله
مايا :واضح ان في حاجه بين ياسمين ومصطفي
وفي الشاليه يدخل مصطفي وتدخل خلفه ياسمين
مصطفي:اهلا اهلا مبروك علي الخطوبه
ياسمين :مكنش قدامي حل تاني
ينظر لها بعيون جامحه ومشتعله من الغضب ويسمكها من ذراعها ويثني ذراعها خلف ظهرها
مصطفي: احنا مش هنلعب سوا كتير
ياسمين بتألم : انته الي بدأت وعيونك زايغه انا بكرهك اوي
مصطفي بقسوه اكبر بقا كده طب انا غلطان اني مقولتش للكل
تدخل بسنت فجأه
بسنت:انك مراته
اما في مديريه الامن
ياسر:عرفت توصل لحاجه
مالك : ياسين الرفاعي عايز كل حاجه عنه
ياسر:تمام
مالك :وبكرة اعتبرني عرضه
ياسر:ليه
مالك :هخطب بكرة
ياسر:ومين المجنونه الي قبلت بيك
مالك بحده :بتقول حاجه
ياسر وهو يبلع ريقه لا خالص
اما احمد فكان يجلس في غرفته حتي دخلت عليه مايا
مايا :انته
احمد :نعم يا مايا
مايا :انته بتحب ياسمين
احمد :بصراحه لا
مايا : اومال خطبتها ليه
احمد: انتي مش شايفه ماما وبابا
مايا : تحب اخلصك من الجوازه دي
احمد : ياريت مايا: بس بشرط واحد
احمد:قولي
مايا : تقولي نقطه ضعف مالك
احمد:معندوش
مايا :اذاي يعني هو مش بني ادم
احمد :بس معندوش حته امه واخته مش نقط ضعفه
مايا:اذاي
احمد:واللهي روحي اساليه
مايا:مش هساعدك غور
احمدفي خاطره بعد الجواز هتتربي يا مايا ومش اي تربيه
ياسمين بصدمه :بسنت
بسنت :مالكم شفتوا عفريت
مصطفي:ايوة ياسمين مراتي وشرعي كمان
بسنت :عارفه كنت سمعتك قبل كده وانته بتكلم امك عشان كده قولتلك اني سمعت اسمك قبل كده
ياسمين ببكاء:كان غصب عني هو الي جبرني
وخطفني
بسنت :خطفتها يا مصطفي
مصطفي:اعمل اي يعني كل اما قولها تقولي اصبر استنا شويه وانا صبرت كتير
بسنت :ومهتمتش باهلها ولا سمعته
مصطفي :مقربتش منه وبعدين لو مش خايف علي سمعته كنت زماني قولت للكل انها مراتي مش صابر عليها
بسنت :طب هتعملوا اي
ياسمين :تطلقني يا مصطفي مفيش حاجه بينا
مصطفي :بتحلمي انا هديكي يومين بس لو مقولتيش انا هقول
بسنت :مصطفي حرام عليك
مصطفي:ملكيش دخل انتي بنت خالتي بس متدخليش بيني وبين مراتي
ياسمين :مقدرش اقول لماما اني اتجوزت من غير ما تعرف
مصطفي:هتقدملك وهتوافقي غصب عنك
ياسمين :واحمد
مصطفي :واللهي دي مشكلتك مش مشكلتي وانا حذرتك امبارح
بسنت : تعالي يا ياسمين شكله اتجنن
مصطفي بسخريه :اعقابلك اما تبقي ذي
ياسمين :منك لله
مصطفي:ادعي من هنا لبكرة انتي بتاعتي بس
وفي الصباح تستيقظ مايا وتدلف لحمام تاخد شاور وتلبس
ياسمين :مالك وصل
مايا ببرود: وانا اعمله اي
ياسمين: بيقولك انجزي
مايا :في حد بيجيب شبكه الصبح
ياسمين :مش عشان تجيبوا حاجات للفرح
مايا بخبث:_وفرحك انتي كمان ولا هتروحي لحبيب القلب
ياسمين بتوتر:حبيب القلب مين ده
مايا :مصطفي باين اوي
ياسمين بخضه :مصطفي لا مفيش انا هتجوز احمد
مايا:متكدبيش علي نفسك مصطفي صح
تغلق ياسمين الباب
ياسمين :مصطفي يبقا جوزي
مايا بصدمه :متجوزه
ياسمين :غصب المجنون خطفني
مايا بضحك :واللهي جدع
ياسمين :بتضحكي علي اي
مايا:علي الاقل انتي لقيتي حد يحبك وخطفك كمان الدور والباقي علي وحده مكروه من الكل
ياسمين :مايا
مايا :متخفيش مش هقول لحد وهتعملي اي مع احمد
ياسمين :دماغي واقف
تدق فاتن علي الباب
فاتن:يلا يا بنات
مايا:حاضر
تنزل مايا وكانت ترتدي جيبه قصيره وبلوزه كت
ينظر لها مالك بحده
مالك : انتي مش لبسه ليه
مايا :البعيد احول
حاول التحكم باعصابها لكي لا يقتلها وتواعد لها
مالك :والسنيورة طالعه مع راجل مش فرفور اطلعي يا مكلوبه البسي حاجه حشمه
مايا :انته لغتك مش فاهمه بتقول كلام شبهك
زفر بقوه وتكلم بلهجه لا تقبل النقاش
مالك :بقولك اطلعي البسي حاجه عدله احسن اقسم بالله فرحي عليكي الليله بدل الخطوبه
محمود: اهدأ يا بني
مايا :يوووووه اسمع يا زفت انته هو عشان انته هتبقا جوزي مفكر نفسك اسي السيد لا يا بابا انا مش امينه
محمود :مايا
فريده :عسل واللهي اديله شويه
وقف امامها مباشرة ووجهه لا يبشر بخير يصفعها قلم يوقعها ارضا من شده الصفعه امام الجميع لم يهتم بأحد
مالك:دي هديه الخطوبه
تحسست وجهها وكانت في صدمه تلك اوى مرة يصفعها احد
مايا :انته بتضربني انا
مالك :واكسرلك دماغك كمان لو لسانك طول دا بس تهويش
فريده :مالك دا مينفعش
مالك بصوت عالي
مالك :مراتي وانا حر
محمود : تستاهلي انتي الي غلطانه
تنظر مايا لمالك بكره
مايا :_مش هتجوزك استحاله ابقا مع البني ادم ده
حملها رغم عنها وسط صراخها وذهول الجميع
ظلت تضربه علي كتفه
مايا :نزلني نزلني يا مجنون
احمد:مالك وخده ورايح فين
مالك : هكمل نص ديني واتجوز اختك المصونه
مايا :استحاله نزلني
مالك :افتح الباب بتاع العربيه يا احمد
فريده :مالك نزلها
زينب بشماته في خاطرها احسن خليها تتربا شويه
مايا :نزلني
يخبط مالك رأس مايا في رأسه لتفقد واعيها ويدخلها السيارة
ويتصل بمصطفي
مالك :هتلاقي مأذون وتعالوا علي الفيله دلوقتي
مصطفي : طيب
مالك :وانته يا عمي تعاله عشان توقع انته واحمد
فريده :مالك
مالك : هتجوزها واخلص من وش كل شويه خطوبه وفرح يبقا جواز علي طول
يصل مالك والجميع الي فيله مالك
ويحمل مالك مايا الي غرفته
مالك:بسنت لبسيه حاجه عدله مش عايز حد يشوفها اكده
بسنت :حاضر
ينظر مالك لمايا وهي نائمه
مالك : وقعتي ومحدش سمه عليكي
وفي الاسفل يحضر مصطفي المأذون
وكانت عينه علي ياسمين
ياسمين بخضه :نفس المأذون
يقف مصطفي خلف ياسمين وبصوت كحفيف الافاعي
مصطفي: اي رأيك
مالك :يلا يا حضرة المأذون دا وكيل العروسه ودول الشهود
المأذون :والعروسه فين
مالك :مخموده اقصد تعبانه شويه
المأذون :لازم توقيع العروسه وبصمتها
مالك :طيب هجيبلك توقعها بس اخلص
يصعد مالك للغرفه
مالك :انتي يا مفهوفه اصحي
بسنت :حرام عليك
مالك :اطلعي برة واقفلي الباب
بسنت: حاضر تخرج بسنت وتغلق الباب
يمسك مالك كوب من الماء ويقوم بسكبه علي وجه مايا
مايا بفزع :ماما
مالك :لا يا حيلتها انا مالك كابوسك الجديد
يتبع
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺