رواية العشق الممنوع الجزء الثاني بقلم مارلي ايهاب الفصل الاول والثاني والثالث والرابع والخامس حصريه وجديده
وجية يبلغ من العمر 65 عام ولكنه مازال يحفظ علي نفسه و يظهر وكانه في العمر 40 من عمره
وكل يوم يزيد حبه و شغفه لحبيبته انجي
انجي تبلغ من العمر 60 عام وتحتفظ الي حد ما علي نفسها و تهتم بها وتغير علي وجية جدا
ابنتهم مليكة تاخذ الكثير من شكل والدها وتاخذ عيون والدتها
بشرتها بيضاء مع بعض الاحمرار في خديها وعيون زرقاء وجسد متناسق و متوسطة الطول تبلغ من العمر 22 عام في عامها الاخير في كلية صيدلة
ومالك يبلغ من العمر 19 عام ياخذ ملامح والدته بشده في كلية الطب
.............................
حورية وعمار مازال جنانهم موجود ومشاكسات عمار التي لا تنتهي يبلغون من العمر 45 عام ولديهم اربع اولاد
ريتاج تبلغ من العمر 25 دكتورة جراحة قلب
شعرها بني وعيون بني وبشرتها بيضاء ومتوسطة الطول وجسدها ممتلئ قليل
ماسة تبلغ من العمر 23 عام في محامية ولديها مكتب خاص بيها
بشرتها بيضاء و عيونها خضراء زي عمار تتميز بطولها التي يبلغ 180 سم متر وحدة ملامحها رغم جمالها ولكنها حدة جدا مع الكل
وجية يبلغ من العمر 19 عام في كلية الشرطة
يتميز بطيبة والقلب الكبير عيونه خضراء و طويل القامة وبشرته متوسطة لا ابيض ولا قمحي ويحب جده حب غير طبيعي وبنسبة لجده هذا الحفيد الاقرب اليه
بدر اخر العنقود يبلغ من العمر 17 عام في ثانوية عامة مشاكس كابية ويفتعل المصائب دايما لا احد يقدر عليه غير وجية الكبير ودايما يعاقب علي افعاله الجنونية
بشرته بيضاء و عيون بني فاتح و طويل القامة
........
ايهم يبلغ من العمر 43 عام وما زال يهتم بذاته وتغير كثيرا عم سبق
اهتم بالتقرب من الله بجانب زوجته واولاده مثلهم وذهب لعمار وحورية و اتصالحوا ورجعت صله الرحم من جديد لكن يكتفوا بالمكالمات فقط لا احد يذهب للثاني
تبلغ جني 41 من عمرها
شذا ابنتهم هي ويونس تؤام واحد متطابق يبلغون من العمر 22 عام في كلية ادارة اعمال
بشرتهم بيضاء و عيون بني غامق و شذا بنت ملتزمة ومحجبة وترتدي الملابس الواسعة دايما
............
مهاب يبلغ من العمر 53 عام ومريم تبلغ من العمر 49 عام
انس ابن مريم يبلغ من العمر 28 عام ظابط برتبة رائد في المخابرات ملامحه قاسية وشديدة ولكنه محب و عطوف مع اهله ومع مهاب صديقه الروحي وابوه التي عامله مثل اولاده واكتر
قمحوي البشرة بعيون بني غامق وطويل القامة وجسده معضل و رياضي
ويسكن في محافظة اخرى بسبب شغله
اياد ابن مهاب ومريم يبلغ من العمر 21 عام في كلية تجارة
يوسف يبلغ من العمر 20 عام بشرته قمحية وعيون بني ومتوسط القامة
عمر يبلغ من العمر 45 عام تزوج بعدما فقد الامل في رجوع رحمة ليه وخلف ولد وبنت و مازال يشتغل مع وجية وتم ترقيته وبقي رئيس الحرس
تزوج ندي سيدة هادية جدا ومسالمة تجلس تربي اولادها لا تعمل ومحجبة تجلس في الملحق لا تخرج. منه الا قليل جدا من الصعيد
اولادهم
اسر يبلغ من العمر 18 عام
و رهف تبلغ من العمر 15 عام
اما عمرو ابن رحمة ياتي لعمر كل فترة يجلس معه وتعامله ندي بحب وكانه ابنها يبلغ من العمر 20 عام في كلية الهندسة
ورحمة مازلت لم تتزوج حتي الان تبلغ من العمر 36 عام تجلس في دار لوحدها هي وابنها بعدما توفت والدتها وام عمر تهينها في الذهاب والعودة امام ابنها
التي لا يعلم ماذا تقصد جدته بالكلام الذي تقوله
......................
اما اسيل اتهدت بعد الضربة الاخيرة الذي اخدتها من وجية وجلست تربي ابنها كريم الذي يبلغ من العمر 33 عام يعمل مقدم في امن الدولة
ملامحه قاسية جدا لا يعرف للرحمة طريق
يتعامل مع الكل بقسوة ماعدا والدته و اخته حورية التي يحدثها كل فترة واخرى ويذهب يشوفها
لم يتزوج لان كلما يتقدم. لخطبة احدي الفتيات لا يستحملن قسوته و جحود قلبه
يستقر هو واسيل داخل مصر في الاسكندريه
.................
نور بنت وجية تزوجت بعدما تخرجت واشتغلت في احدي الشركات من زميل لها زواج عادي صلونات
ولم تحبه واكتشفت الكثير بعد الزواج. الكثير من العيوب والاشياء السئية التي فيه
خلفت منه فقط هادي وهو مثل اسمه هادي. جدا وانطوائي لا يتكلم كثير ولا يقدر. ان يتعرف علي اصدقاء. يخجل. ان يحرجه احد يبلغ من العمر 17 عام
.........................
دي الشخصيات الجزء التاني. اتمني. تنال اعجابكم الرواية
بقلم_مارلي_إيهاب
البارت_الاول
في صباح يوم جديد في فيلا كبيرة في كمبوند شهير
في احدي الغرف كان يجلس وجية وانجي في احضانه وهي بتقول بابتسامة .... مش هنقوم بقي يا وجية العيال زمانهم صحيوا
وجية بابتسامة... خليكي في حضني شوية يا انجي انا مبقتش عارف اتلم عليكي طول الوقت مع العيال و احفادك و نسياني
انجي بإبتسامة... انا مقدرش انساك يا وجية انت في القلب بس متنكرش انك كمان مشغول في الشغل وواخد عمار معاك وحورية زعلانة من بعده عنها
وجية بابتسامة.... هي الفترة دي بس يا عمري وهاخدك ونروح شهر عسل جديد لوحدنا و نبعد ن العيال الفقر دي.
انجي ضحكت وقالت بحب... ياخي اكبر شوية مينفعش اللي انت بتعمله ده ابنك مش. بيعمل كدة
احنا كبرنا واوي كمان
وجية قربها منه بمشاكسة وقال... لا يا حبيبتي انا مكبرتش حتي البت السكرتيرة الجديدة لسه انهاردة بتقولي ياريت القي حد شبهك و في سنك يا وجية بيه
انجي بعدت بحده وهي بتقلده وبتقول... بجد قالتلك يا وجية بيه مقلتلكش تعال نكتب ورقتيين عرفي بالمرة
وجية ضحك وقال بمشاكسة وهو بيقربها منه... بتغيري يا جيجي
انجي بضيق... ابعد عني دلوقتي علشان منتأخرش
وجية حضنها وقال... انا لو قدامي اجمل النساء العالم عمري ما هبوص لوحدة تانية معقول يبقي معايا الالماس و ابص للدهب يا جيجي.
انجي بإبتسامة... بتعرف تضحك عليا بكلمتين يا وجية ماشي هعدهالك المرة دي
وجية بابتسامة... ماشي يا ستي اجهزي علشان بليل هاخدك و نخرج سوا
انجي بإبتسامة... هنروح فين يا وجية
وجية وهو يقبل شفتيها قبله سريعة..... هنروح نتعشي سوا ونقضي وقت سوا في اي مكان
ها اية رايك
انجي بإبتسامة... انا اي مكان معاك هروحه
وجية بابتسامة... يبقي اتفقنا يلا ننزل
انجي بإبتسامة... يلا انا كدة كدة جاهزة من الصبح البس وحصلني
وجية بابتسامة... استني هدخل اخد شاور وهننزل سوا متنزليش من غيري
انجي بابتسامة.... تمام
وجية دخل الحمام اخد شاور سريع وجهز نفسه وخرج وكان يرتدي بدلة سوداء وقف امام المرايا يسرح شعره الذي فيه شعر ابيض كثيرا ولكنه يعطيه الوقار الشديد
كانت انجي تنظر لوجية بابتسامة وهي تتإمل وسمته
وجية قرب منها وقال بحب.... يلا ولا هتفضلي تبصي ليا كدة كتير
انجي قامت وهي تمسك كرافتة وتعدلها له وتقول... بملي عيني منك علشان هتوحشني الكام ساعة
وجية بابتسامة قرب وقال.... هتخليني اغير راي و ما انزلش
انجي بإبتسامة.... لا انزل يلا وخف علي عمار
وجية بابتسامة... طيب يلا
....
خرجوا الاثنين وكان يجلس احفاده واولاده
وجية بإبتسامة.... صباح الخير
الكل.... صباح النور
جلست انجي بجانب وجية وقالت... امال فين حورية و عمار
ريتاج بحزن... كانوا بيزعقوا فوق من شوية
انجي نظرت لوجية وقالت بضيق وهمس... سامع خف عنه حورية مضايقة من غيابه عنها
وجية بابتسامة... متقلقيش انا هتصرف
نزل عمار وكان وجهه متعصب وكان خارج علي طول
وجية بهدوء.... عمار
عمار وقف بضيق وقال... نعم يا بابا
وجية بهدوء... تعالي المكتب عايزك
عمار بضيق... طيب
وجية قام ودخل المكتب وعمار وراه
وجية بهدوء.. في اية بينك وبين حورية
عمار بغضب... الهانم اهادي فيها وافهمها اني عندي شغل ومش فاضي تفضل تزن و تقولي مبقتش تهتم بيا انت مش بتحبني انت انت انت انا تعبت تعبت احاول طول الوقت احتويها بس خلاص بقي زهقت يا بابا مفيش فايدة طول الوقت بتتخانق معايا مبقاش عندي اعصاب للي هي بتعمله ثم قال بحزن انا بني ادم من حقي اتعب واحزن ليه انا افضل اطبطب و اشيل الحزن علي الكل وانا ملقيش حد يقولي مالك هي مش. بيهمها غير نفسها عايزة اللي هي عايزة يتم لكن اللي انا حاسس بإيه مش مهم مش مهم ابدا يابابا انا تعبت وحزين انها مش قادرة تقدرني ولا تقدر ظروفي
وجية قرب منه وطبطب عليه وقال... يا عمار الست عايزة دايما اللي يحتويها يمكن هي في نظرك انانية مش بيهمها غير نفسها مش مهم انت لكن هي في نظرها انت جوزها بتحبك بتتعب من فراقك مش قادرة عليه لكن انت في ايديك تخليهها تقولك ياحبيبي شغلك اهم اتصافي مع مراتك خدها يومين ويروحوا الساحل ولا اي مكان انتم عايزينه وانت واحدة واحدة فهمها بلاش بلاش تمشي ومراتك معيطة بسببك لاي سبب من الاسباب مترحش الشغل انهاردة هقولك خدها وروح دهب في هناك اوتيل لسه فاتح جديد والناس بتشكر فيه هحجز ليكم يومين وانت اطلع واجهز انت وهي وخدها وامشي من سكات
عمار بهدوء... طيب والشغل
وجية بهدوء... ملكش دعوة الواد مالك معايا يلا خد بعضك واطلع يلا
عمار ابتسم وحضن والده وقال بحب... ربنا يخليك لينا بابا ومايحرمناش منك ابدا
وجية بابتسامة... ويخليكوا ليا يارب يلا روح عايز وانا بكلمك القي صوتكم فرحان فاهم
عمار ابتسم... حاضر بعد اذنك
وجية هز راسه وعمار طلع وشاف حورية تنام علي السرير وهي تبكي
قرب منها وقال بحب... حورية قلبي
حورية بغضب ودموع... ابعد عني
عمار ابتسم وقرب منها وقال بحب... طب بحبك
حورية بدموع... مش مسامحاك
عمار قرب اكتر وقال بحب... بحبك برضه
حورية بدموع.... مش هسامحك
عمار اخدها في حضنه وقال بحب.... مهما تزعلي مني هفضل احبك ومش هحب غيرك
حورية بكت في حضنه وقالت.... لا انا زعلانه انت مبقتش تحبني
عمار ابتسم واخدها في حضنه وقال... لو محبتكيش انتي هحب مين انا من غيرك هموت يا حورية انتي نبض القلب انا عملت المستحيل علشان بس اتجوزك وعلشان نتصفي انا وانتي هنروح نقضي يومين في دهب و هاخد اجازة من الشغل خالص علشان افضلك
حورية بابتسامة... بجد
عمار ابتسم... طبعا يلا قومي علشان نسافر
حورية حضنته وقالت بحب..... هجهز الشنطة بسرعة
عمار بابتسامة.... يلا انا هاجي اجهز الشنط معاكي.
........
تحت كان يجلس وجية علي السفرة مع احفاده وولاده
مليكة بابتسامة... بابا
وجية ابتسم... ها
مليكة قربت منه وقالت بابتسامة... بصراحة يا بابا كدة يعني الكريدت كارد خلصت
وجية بهدوء... خلصت في اية يا مليكة
مليكة بابتسامة... بصراحة روحت انا و صحابي مول وجبنا حاجات كتير وخلصوا
انجي بضيق... لمي ايديك يا مليكة بابا بيملي الكردت لشهر كامل مش كام يوم
مليكة بضيقة.... يعني يا ماما انا بصرف كل مرة كدة هي المرة دي بس انتي عارفاني مش. مصرفة
وفين وفين لما بجيب حاجه وبنول مع البنات
وجية بابتسامة.... اصرفي براحتك يا حبيبة قلب ابوكي انا هحطلك فلوس وانا ماشي متزعليش نفسك
مليكة بابتسامة... حبيبي يا بابا يلا انا همشي بسرعة علشان ورايا محاضرة
وجية بابتسامة... مع السلامة يا حبيبتي
مليكة بابتسامة... باي
خرجت مليكة بسرعة علي عربيتها الحمراء ونوعها لمبر جيني وذهبت باتجاه كليتها
في الفيلا
انجي بضيق... وجية بلاش الدلع ده المفروض تحافظ علي مصروفها الشهري
وجية بابتسامة.... حبيبتي خلاص هي مرة هي مش. بتعمل كدة علي طول وعلشان متتحرجش مع زمايلها
انجي بهدوء.. براحتك
مالك بضيق... بابا
وجية بهدوء... نعم
مالك بهدوء... بصراحة كنت عاوز استاذنك في حاجه
وجية بهدوء... سامعك
مالك بهدوء... في رحلة طالعة تبع الكلية وكنت عايز اطلع هتقعد اسبوع
وجية بهدوء... طيب عايز تروح روح.
مالك بهدوء... بس دي ملهاش علاقة بالمصروف الشهري. بتاعي
وجية ضحك... ماشي يا سيدي هدفع انا
مهاب بمشاكسة... حبيبي يا بوب
انجي بصيق... ولد اتكلم بادب
مهاب بابتسامة... بقولك اية يا ماما هو راضي صح يا بوب
وجية بابتسامة... اسمع كلام امك يلا
مهاب بابتسامة.... علشان خاطرك بس يا بوب
انجي بضيق... مفيش فايدة فيك يلا قوم علي كليتك قوم جاتها نيلة اللي عايزة خلف من نوعيتك.
مهاب بمشاكسة... انا مش هرد عليكي يا مزة بس علشان انتي امي
وجية بحدة... يلا يالا امشي علي كليتك
مهاب بضحكة... ماشي يا معلم باي
وخرج مهاب بسرعة ركب عربيته وطلع علي كليته وعربيته كانت مرسيدس
......... نزل عمار وحورية وهما يمسكون الشنط
بدر بمشاكسة... طب ما تخدوني معاكم ومش هعمل صوت اعتبروني ابجورة
وجية ضحك وقال... اخرس يلا ويلا قوم علي مدرستك
بدر بمشاكسة.... كدة يا جدو وانا اللي قولت هتنصفني
عمار قرب منه وادله قفا وقال.... قوم علي مدرستك احسن ليك
بدر بمشاكسة... ماشي بس هات فلوس علشان امشي
عمار بابتسامة... انت واخد مصروفك مفيش فلوس تاني
بدر نظر لوجية وقال بمسكنة... عجبك كدة يا جدو ياخدني لحم ويرميني عضم دانا حتي كنت بداري
عمار حط ايده علي بؤه وقال بصدمة وهمس... اخرس يا حيوان هديلك اخرس
حورية بستغراب... في اية كنت بتداري علي اية
بدر بمشاكسة... هقولك ياماما ما انتي امي ولازم تعرفي برضه
حورية بضيق... ما تنطق يلا
بدر وهو ينظر لعمار المصدوم وينظر ليه بغضب...
بدر بمشاكسة.... اصل بابا امبارح دخلت عليه لقيته موقع الطبق المفضل ليكي في النيش علي الارض
حورية بصدمة... فتحت النيش من ورايا يا عمار
عمار بتوتر وهو ينظر لابنه بحدة... لا ياحبيبتي ده غصب عني هو اللي وقع من ايدي اصل طنط انجي قالت جبلي الطبق الصيني بس هو وقع اكيد يعني الطبق واحد محصلش حاجه
حورية بضيق... ماشي يا عمار ماشي يلا نمشي.
عمار تنفس بهدوء... يلا
مشيت حورية قدام وعمار نظر بدر بغضب وقال بهمس ليه... اما اجيلك يا كلب
وخرج بضيق من شقاوة ابنه
بدر قرب من جده بمشاكسة وقال بهمس... وجية جدي حبيبي هتجيب فلوس ولا اقول لستي حبيبتي علي البت السكرتيرة واه بقي لما اوصفلها شكلها وكلامها اللي يدوخ اكيد اكيد انت عارف هي هتعمل اية
وجية ابتسم ابتسامه صفراء واتكلم وهو بيجز علي سنانه وقال... اصبر عليا ياابن الك*لب لما نبقي لوحدنا اصبر عليا
وطلع من جيبه 50 جنية وقال... خد
بدر بمشاكسة... بس لا لاء انا كدة ه
وجية طلع 50 جنية تانية وقال بحدة... مش هدفع ولا جنية يا زفت
بدر بابتسامة... حبيبي يا جدو
اخد الفلوس وقال يلا انا ماشي باي
وجية بحدة... قول لسواق يوصلك
بدر بابتسامة.. اوك باي
خرج بدر وقال للسواق.... يلا يا عم محمود علشان توصلني
السواق.. حاضر يا بدر بيه اتفضل
بدر ركب العربية والسواق علشان يوصله
في الداخل...
انجي بهدوء.... وجية كان بيقولك. اية الواد بدر مش برتحاله الواد ده لما بيبقي خبيث
وجية بابتسامة صفراء... ده حبيبي بدر ده ابن الغالين كان بيتمسكن علشان ياخد فلوس انا هروح الشركة علشان متاخرش
انجي بإبتسامة.... ماشي يا حبيبي متتاخرش عليا هستناك علي الغداء
وجية بهدوء... معلش يا حبيبتي مش هعرف اجاي لان عمار مش موجود و هيسافر وهاجي علي بليل
انجي بإبتسامة... طيب ربنا معاك انا هبعتلك الاكل مع السواق.
وجية بابتسامة... اوك يا قلبي باي
انجي بابتسامة... باي
وجية بابتسامة... باي باي يا وجية
وجية الصغير... باي يا جدو
خرج وجيةمن البيت وفتح له السواق العربية وركب وهو بيتذكر بدر و عمايله
وجية بابتسامة وضحكة... واد شيطان يخربيته
اطلع يابني علي الشركة.
.. امرك يا باشا
.........
في البيت ذهبت انجي لغرفة حفيدتها ماسة
انجي بإبتسامة... ماسة يا حبيبتي
ماسة بهدوء... نعم يا تيتة
انجي بإبتسامة... مش رايحة المكتب انهارده ولا اية
ماسة بهدوء.. لا مش ورايا حاجه
انجي بإبتسامة... طيب يلا انزلي افطري
ماسة بهدوء... مليش نفس
انجي قربت منها بهدوء.. ليه بس يا حبيبتي
ماسة بهدوء... عادي يعني مليش نفس للاكل
انجي بهدوء... طيب لما تحبي تاكلي قوليلي
ماسة بهدوء... اوك
تنهدت انجي من اسلوب حفيدتها البارد الخالي من المشاعر لا تعلم لما هذا البنت طلعت بهذا الشكل
خرجت من الغرفة بهدوء وقالت لوجية.... يلا يا حبيبي علشان تروح كليتك
وجية بابتسامة... حاضر يا تيتة يلا باي
انجي قبلت راسه وقالت... مع السلامه يا حبيبي خد بالك من نفسك
وجية الصغير بابتسامة... حاضر متنسيش تاخدي الدوا يا تيتة
انجي بإبتسامة... حاضر يا حبيبي يلا روح علشان متتاخرش
وجية ابتسم وخرج بسرعة
.............
سيارة تقف بسرعة عالية تصدر صوتاً مزعجاً
وينزل منها شاب يظهر عليه القسوة الشديدة رغم ملامحه الجميلة الا انه شديد لا يهاب احد
دخل مبني المخابرات بكل قوة ووقار
دخل بخطوات واثقة ينظر بحدة للكل
دخل مكتبه وكان وراها ظابط
انس بحدة.... ها قول اللي عندك
الظابط بتوتر.. ياباشا في محامية بنت حر*ام مش ساكته عماله تنخر ورانا وعايزة تطلعه و بتتحدنا بتعمل كل اللي بتقدر عليه علشان تخرجه
انس بحدة وغل... ومين دي بقي
الظابط بتوتر... اسمها ماسة السيوفي يا باشا.
انس بحدة... بره اخرج بره
الظابط خرج بخوف من عنده
اما انس كان يتحدث مع ذاته بغل و بيقول... نهارك اسود معايا يا ماسة الكلب ان ما ربيتك و خليتك تركعي علشان بس اسيبك في حالك مبقاش انا انس رمزي انا هخليكي. تندمي علي انك دخلتي كلية الحقوق دي
..................
في الملحق كان يجلس عمر بهدوء وهي يتحدث مع سليم ابنه البكري
عمر بضيق.... يعني اية يا سليم
سليم بهدوء.... يعني اني مش عايز اجي اعيش في القاهرة اية الغريب في كدة يا ابوي
عمر بضيق... ياحبيبي انا مبقتش عارف اشوفك.
سليم بهدوء.... يا ابوي اسمعني انا مقدرش اسيب امي و اجي اعيش في القاهرة
عمر بضيق... هاتها معاك.
سليم بهدوء.... امي مش. هترضي يا ابوي مش انا باجي. ليك كل فترة اخلص اللي ورايا هنا وهاجي اشوفك. اوعدك
عمر بضيق... ماشي يا سليم لما نشوف اخرتها
سليم بابتسامة... اخرتها حلوة يا ابو سليم سلملي علي اللي عندك
عمر بابتسامة... ماشي يا سليم مع السلامة
سليم بهدوء... مع السلامه
عمر قفل بهدوء مع ابنه
ندي بابتسامة... ها عامل اية
عمر بضيق... كويس بس مرضيش يجي
ندي بابتسامة... حبيبي مش هيسيب امه ويجي يعيش هنا مستحيل
عمر بضيق... انا بس كنت عايزه جنبي
ندي بابتسامة... معلش يا عمر سيبه علي راحته
رهف بابتسامة... صباح الخير
عمر و ندي... صباح النور
رهف بابتسامة... ماما انا جعانة جدا جدا
ندي بابتسامة.. طيب الاكل عندك في التلاجة روحي كلي
رهف بابتسامة... طيب بابا
عمر بهدوء... نعم
رهف بابتسامة... مش ناوي تزود المصروف شوية 15 جنية دول مش بيكفوا
عمر بهدوء... لا بيكفوا يا رهف غيرك بياخد خمسة وعشرة ارضي باللي ادتهولك
رهف بضيق... طيب
ندي بابتسامة... يلا روحي وصحي اخوكي. يا رهف علشان وراه درس كمان شوية ويقوم يفطر معاكي بالمرة
رهف بهدوء... طيب
دخلت رهف لتيقظ اخاها اسر بهدوء
......................
في الاسكندرية كان يجلس في مكتبه في امن الدولة
ظابط يبلغ من العمر 33 عام وهو كريم ابن اسيل واحمد
دخل الظابط بهدوء وقال.... صباح الخير يا كريم
كريم بملامح حدة... ها عرفت الجديد يا فارس
فارس بهدوء.... الانتربول في فرنسا هيبعتوا حد من عندهم علشان خاطر يا سيدي نشوف حل اللواء لسه واصل ليه المعلومة دي غير كمان احنا هنتعاون مع المخابرات المصرية علشان القاضية دي مش هتخلص بالسهل
كريم بغضب... ماشي يا فارس روح انت علي مكتبك
فارس بهدوء.... طيب بس اهدي شوية ماشي يلا انا رايح مكتبي
ذهب فارس وكريم كان يجلس بضيق وعصبية
التاني
قبل ما ابدا في خطأ كدة بنت وجية عندها 26 سنه لانها اكبر من ريتاج بسنه وهي دكتورة صيدلانية
وليس في كلية صيدلة
ومالك كمان يعمل طبيب لان بعتذر مركزتش في السن اوي بس علشان يبقي مظبوط هو عنده 24 سنه دكتور مخ واعصاب
بعتذر عن الخطأ. ده
نبدا البارت
.........؟...........
#البارت_الثاني
#بقلم_مارلي_إيهاب
......................
في صباح يوم جديد كان يجلس كريم مع اسيل والدته وهم يشربون القهوة
اسيل بهدوء..... كنت عايزك في موضوع مهم
كريم بهدوء.... اتفضلي
اسيل بابتسامة.... بصراحة شوفت ليك. بنت تجنن وبنت ناس ومن عيله وجميلة و
كريم ببرود... مش موافق ومش. هتقدم لحد.
اسيل بضيق.. هتفضل كدة لغاية امتي بقي عندك 33 سنه
كريم بهدوء... ولله انا جربت و اتقدمت كتير علشان ارضيكي بس هما اللي مش بيكملوا انا ذنبي اية
اسيل بهدوء.... ياحبيبي بطل عصبيتك و بطل حدتك و اسلوبك الجاف معاهم و هما هيكملوا انت صعب يا كريم اخرج من شغلك انسي طريقتك مع المجرمين واتكلم مع خطيبتك بحب واسلوب هادي غازلها خليها تحبك
كريم بسخرية... اه انتي عايزني ابقي زس العيال التوتو وطول الوقت افضل اقولها بحبك و بعبودك ومن غيرك مقدرش اعيش صح انا مش زي العيال الفرافير دول مستحيل اعمل كدة انتي فاهمة
اسيل بضيق... انا تعبت منك. عنك ما اتجوزت انا غلطانة
كريم ترك الفنجان وقرب منها واخدها في حضنه وقال بابتسامة... ياماما انا مقدرش ابقي طري كدة واقول الكلام ده هي تقبلني زي ما انا ياكدة يا بلاش انا صدقيني مش عايز ازعلك بس انا كمان مقدرش اغير من نفسي
اسيل بحزن.. يا حبيبي لو قولت كلمتين حلوين مش هيقللوا منك. يا حبيبي بس بطريقتك دي مش. هتتجوز حاول تكون لين شوية بلاش طريقتك دي
كريم بتنهد... علشانك هحاول بس انا عارف نفسي مش هقدر يلا انا لازم امشي علشان ورايا شغل مهم جدا
اسيل بحب... ربنا معاك يا بني و يوفقك يارب
كريم قبل راس والدته بحب وقال... مع السلامه
اسيل... مع السلامة
خرج كريم بهدوء من بيته وركب عربيته وطلع بيها علي الجهاز الخاص بامن الدولة
ودخل بكل هيبة وجلس علي مكتبة وقال.. عسكري
العسكري وهو يحي كريم.... نعم يا فندم
كريم بحده... هاتي فوزي من السجن بسرعة
العسكري.. امرك يا باشا
خرج العسكري بسرعة وكريم جلس علي حرف المكتب بجانب الكرسين وهو بيتوعد
دخل العسكري وفي ايده فوزي اللي شكله كان فظيع جدا بسبب الجروح الشديدة وكمية خيطات كتيرة. وكان تقريبا مشوة
العسكري... تمام يا فندم
كريم... اخرج
خرج العسكري وفوزي واقف ينظر لكريم بستخفاف
كريم بهدوء... هتتكلم ولا
فوزي بستخفاف... ولا
كريم ضحك ضحكة خبيثه.... لا وانت مش همك يا روح ام*ك
فوزي بستخفاف...... بقولك اية انت زيك زي غي مش هنطق ولا هتكلم ما تتعبش نفسك معايا ولا تتعبني ويلا انده علي العسكري يرجعني الحجز بتاعي
كريم كتم ضيقه منه وقرب منه وقال بحدة.. انا مش زي اللي روحتلهم يا حيلتها
وفجاة وبدون اي مقدمات مسك دماغه و خبطها في الحيطة وفوزي صرخ بشدة ودماغه نزفت بشدة
كريم ببرود... هتتكلم ولا اتعامل معاك باسلوب غير ادمي بالمرة
فوزي ضحك باستخفاف وهو يحاول يكتم الدم... برضه مش. هتكلم اعمل اللي هتتعمله مش. هتكلم يا كريم
كريم بسخرية... كريم حاف كدة لا دانت خدت عليا اوي
وقرب منه بمنتهي العنف الشديد وابتدا يضربه في اماكن متفرقه
صراخ فوزي كان يملي الجهاز دخل فارس بسرعة وشاف كريم وهو بيخبط راس فوزي في المكتب ووجهه عبارة عن دم فقط
قرب منه بسرعة وقال.. كفاية يا كريم هيموت في ايدك اوعي
وبعده عنه
فارس بسرعة.. يا عسكري
دخل. بسرعة وقال.. امرك يا فندم
فارس بسرعة... خده علي الحجز وجبله دكتور يشوفه ويخيطه و تفضل معاهم انت وكام واحد اوعي تسبهم فاهم
العسكري بقلق... حاضر يا باشا
اخد العسكري فوزي اللي كان مش قادر يمشي من الوجع والدم الذي ينزفه
فارس بغضب... اية ده يا كريم المعلومات كلها مع الزفت ده عايز تموته
كريم بغضب.. ده بيستخف بيا مش همه مش همه حاجه خالص يا فارس انا اكيد مكنتش هسيبه لولا طبطبتكم عليه ومخفش منكم من الاول كان اتكلم يا باشا
فارس بضيق... احنا مش. عايزين نتغبي علشان يتكلم
كريم بغضب... لما حضرتك تطبط هيتكلم مش كدة يا عم فارس رد عليا اهو بيقي. يستخف بيا وبيكم وبكل اللي في الجهاز اوع تكون فاكر اني هسيبه لسه مش هسيبهم فاهم مش هسيبهم.
فارس قال بضيق... انا هسيبك لغاية ما تهدي حاليا وبعدين نتكلم
خرج فارس بضيق وكريم جلس بغضب شديد.
......................
في الصيدلية كانت تقف مليكة بابتسامة وتتحدث مع صديقتها علي الهاتف
دخل احد الشباب الصيدلية وقال بطريقة غريبة... يا دكتورة لو سمحتي عايز شريط ***** بسرعة
مليكة بهدوء.. اقفلي وانا هبقي اكلمك
ونظرت له وقالت بهدوء... بس الادوية دي مش بتخرج غير بروشته لانها مجدولة
الشاب بعنف... بقولك عايز الشريط دلوقتي حاليا بدل ما يحصل حاجه مش هتعجبك.
مليكة بخوف متداري... وانا قولتلك العلاج ده مجدول اتفضل اخرج بره بدل ما اطلب البوليس
الشاب طلع مطوة من جيبه وقال... عليا النعمة لو ما جبتي الشريط لا اسيح د*مك هنا
مليكة برعب... اهدي طيب ونزل البتاعة دي
الشاب بعنف وهو بيشوح بالمطوة ... اخلصي يا اختي هو انتي هتفضلي تتكلمي معايا كدة كتير هاتي الشريط
مليكة بخوف... حاضر هجيبه بس نزل البتاعة دي ارجوك
الشاب بعنف... مش هنزل غير لما تجيبي الشريط ولا اقولك. هاتي الكمية اللي عندك. اخلصي يا بنت ** بدل ما اسيح د*مك النهاردة
مليكة بدموع... حاضر حاضر راحت ناحية الدرج بسرعة وطلعت العلبة العلاج
ونظرت للورا ونظرت لراجل ورا الشاب ومن نظراتها الشاب نظر لوراه وشاف الراجل ولسه هساخد موقف
الراجل مسك ايديه بعنف وضربه بقوة وقعه علي الارض
والراجل زعق بشدة دخل بعض الرجال الاخرين
ومسكوا الشاب من هدومه وابتدوا ينزلوا في ضرب ومليكة تجلس تبكي بشدة بخوف
خرجوا الولد والراجل قال... يابنتي مينفعش تقفي لوحدك في الصيدلية دي. لازم يبقي معاكي. راجل. علشان لما يدخل الاشكال اللي زي دي يعرف يتصرف معاهم بلاش تقفي لوحدك المرة دي ربنا سترها المرة الجاية ممكن ميبقش واحد ويحصل حاجات ليكي لا سمح الله تاذيكي ربنا معاكي يابنتي اهدي انا هقفل باب الصيدلية لحد ما تهدي وابقي افتحيه
خرج الراجل ومليكة مسكت الهاتف بسرعة واتصلت علي وجية اللي رد بابتسامة.. حبيبة بابا عاملة اية
مليكة ببكاء... بابا الحقني
وجية بقلق وخوف.. مالك يا حبيبتي في اية
مليكة برعب... تعالي علي الصيدلية مش هقدر اتكلم في التليفون
وجية بسرعة..... خمس دقايق واكون عندك خليكي معايا علي الخط متقفليش
خرج وجية بسرعة من شركته وركب عربيته وساق باعلي سرعة عنده
.....................
في بيت نور كانت تجلس بهدوء وزوجها بجانبها
احمد بهدوء.... مش ناوية تفاتحي ابوكي في الموضوع اللي قولتلك عليه
نور قامت بغضب... لا مش ناوية وياريت بقي متفتحش معايا الموضوع ده تاني لانه مش هيحصل انت سامع ولا لاء
احمد قام بسرعة ومسكها من شعرها وقال بغضب... لا يا حبيبتي هتعملي اللي انا عايزة وهتكلمي ابوكي وهتقنعيه لو قال لا انتي سامعة
نور وهي تبكي من وجع شعرها... مش هقول عندك الجراة روح اتكلم معه وقوله لكن انا مش هتكلم انت سامع مش. هتكلم لو موتني انا مس هتكلم
احمد صفعها علي وجهها بغضب وهادي كان لسه خارج من اوضته قرب من والده بغضب وزقه بعيد عنها احمد اتعصب ولسه هيضربه
نور قربت ببكاء... ولله يا احمد لو قربت منه لا اروح اقول لبابا انك ضربتني وهخليك تشحت في الشوارع
احمد بغل... ماشي يا نور ماشي
خرج احمد وهادي حضن والدته بحب وحزن وقال... ليه مش بتقولي لجده ليه
نور بدموع... هقوله اية بس هقوله اية
و جلست تبكي بحرقه...
...............................
في مكتب ماسة كانت تجلس علي مكتبها وعلي ملامحها الحدة
دخل فجاة المكتب انس بدون اي استأذن
السكرتيرة... ولله يا فندم انا قولته
ماسة بحدة... اخرجي بره
خرجت السكرتيرة بخوف
ماسة بحدة... انت مين وازاي تدخل مكتبي بالهمجية دي
انس بغل قرب منها... قاضية خالد سبيها بدل ما هتزعلي مني
ماسة وقف بحدة وقالت... وانت مين بقي ان شاء الله علشان تقولي سيبي ومتسبيش
انس بغل... انا الرائد انس رمزي من المخابرات المصرية وبلزمك انك تسيبي القضية دي سامعة
ماسة بحدة وبرود.... لا مش سامعة وده شغلي وانا بقوم بيه عايزين تحبسوا راجل مظلوم ليه يعني مفيش عندكم رحمة عايزين تحبسوا واحد مظلوم
انس بعصبية... انتي مجنونة يا بنتي مش مظلوم ده واحد مجرم عايز افهم جبتي منين انه مظلوم مش. مظلوم
ماسة بحدة... مظلوم ومعايا الادالة الرسمية اللي تثبت انه مظلوم
انس بحدة... طب ما توريني الادالة دي
ماسة بحدة..... لا مش. هتشوف حاجه وياريت ياريت تتفضل ومتعطلنيش
انس خرج. عن شعوره وقال بغضب. وهو يمسك. ايدها بعنف... بقولك. اية ياروح ام*ك. ربنا لو ما سبتي القضية دي. لا احبسك. معه لانك بتدفعي عن مجرم قتال قتله
ماسة بحدة وغضب وهي بتحاول تخلص ايديها... خالد مش. مجرم انتم اللي مجرمين بتمشوا الدنيا بس علشان مصلحتكم لكن بني ادم يتظلم مش. مهم المهم ان اموركم تمشي سايببين المجرمين الحقيقين ومسكين المظلوم
انس بعدم تصديق... لا انتي مجنونة رسمي بجد مجنونة رسمي. هو عملك غسيل مخ اكيد في حاجه بينك وبينه قوية مخلياكي بتدفعي باستماته
ماسة شدت ايديها بغضب وقالت بحدة... بره اخرج. بره والقضية علي موتي سامع علي موتي وقريب اوي انا هخرجه من السجن
قرب انس منها وقال بغضب... ياغبية في اليوم اللي هتخرجيه فيه هيبقي هو نفس اليوم. اللي هيموتك فيه انا مش هسمحلك تخرجيه سامعه مش هسمحلك
وخرج بغضب شديد وماسة جلست بحدة شديدة وهي تتنفس بغضب وعنف
....................
في الخارج ركب انس سيارته وطلع علي بيت والدته بما انه ساب محافظته علي يلتقي بهذه الغبية.
طلع علي البيت كان يجلس مهاب يعمل في مكتبه
خبط بهدوء
فتحت ليه مريم واول ما شافته فرحت جدا وحضنته بدموع... حبيبي وحشتني جدا كدة تغيب الغيبة الطويلة دي
انس بحب... معلش يا ماما هو الشغل اللي واخد وقتي امال بابا فين والواد اياد و يوسف
مريم قالت بحب... اقعد بس الاول
جلس انس بهدوء
مريم بفرح... اخواتك في الكلية ومهاب جوه في المكتب ادخله
انس قام بابتسامة وخبط علي بابا المكتب
مهاب بهدوء... ادخلي يامريم.
انس بابتسامة.... انس ينفع
مهاب ضحك. وقام بسرعة ووحضنه وقال... وحشتني يا حيوان لا بتسال ولا بتجي. عيل واطي. واطي. يعني
انس حضنه بحب.. معلش بقي يابوب عندي شغل مهم ومكنتش فاضي وانا اصلا جاي اشوفكم وماشي علشان ورايا شغل
مهاب بهدوء... في اية يا انس ارحم نفسك انت قولت لامك انك جاي وماشي في ساعتها
انس بهدوء... لا مقولتش لسه.
مهاب بابتسامة... طب بس تعالي نخرج.
مريم بابتسامة... انا هقوم احضرلك الاكل اللي بتحبه كله
انس قرب منها بابتسامة وقال.. حبيبتي بلاش تتعبي نفسك انا راجع اسكندرية تاني
مريم بصدمة.. اية مش جاي اجازة
انس قرب منها وحضن كتفها وقال بحب... كان ورايا مشوار مهم وقولت اعدي. عليكم علشان اسلم واطمن عليكم اخلص بس القضية اللي في. ايدي. وهاخد اجازة شهر
مريم بدموع طبطت عليه وقالت.... طب ريح. انهاردة من تعب الطريق
انس قبل راسها وقال بهدوء... معلش اعذريني علي ما الحق اوصل اسكندرية كان نفسي اشوف العيال دي. بس تتعوض
مريم بدموع... ربنا معاك يا حبيبي خد بالك من نفسك
انس بابتسامة... حاضر مع السلامه
مريم حضنته وهي بتحاول تكتم دموعها من النزول وهو قبل راسها بحب
وذهب باتجاه مهاب وحضنه وقال... مع السلامه يا هوبة
مهاب بابتسامة... مع السلامه يا حبيبي لما توصل طمني
انس بابتسامة... ان شاء الله يلا مع السلامه اشوفكم علي خير
مريم بدموع... مع الف سلامة يا حبيبي
نزل. انس وركب عربيته وطلع علي اسكندرية
مريم بكت بوجع.
مهاب قرب منها وحضنها وقال... اهدي يا حبيبتي مش كدة
مريم ببكاء.. ملحقتش اشبع منه يا مهاب طول الوقت قلبي واكلني عليه من القلق لا يحصل ليه حاجه
مهاب بابتسامة... حبيبتي ابنك راجل. وده شغله مينفعش يسيبه او يستاذن منه انا بس عايزك تهدي خالص وهو قوي وربنا معه ومش هيسبه وبعدين قال بمشاكسة.. وبعدين القمر متعيطش شكلك مش بيبقي حلو يا قلبي يلا قومي اغسلي وشك العيال الهم زمنهم جايين وهيعملوا زفة لو ملقوش الاكل جاهز
مريم بابتسامة..طيب
قامت مريم ولكن قلبها مجروح علي ابنها البعيد عنها
........................
في المساء في فيلا وجية كان الكل في غرفته وكان احد يتسحب الي الجنينة الخلفية بهدوء حتي لا يراه احد
قرب بسرعة حتي حضن بنت واقفة امامه
البنت برعب... حرام عليك خضتني اتاخرت كدة ليه
.... وحشتني
البنت بخوف..... وانا كمان
انا عايز اشوفك. بره يا حبيبتي كل يوم نتقابل في الضلمة كأننا عاملين عاملة
البنت بخوف... ابوس ايدك انا ابويا لو عرف هيقتلني فيها
قرب منها بحب وحضنها واستنشق عبيرها بحب. وقال... ابوكي مشغول ومش فاضي ومحدش هيشوفنا من هنا يا حبيبتي متقلقيش
البنت بخوف... طيب انا لازم ارجع دلوقتي
.... هو احنا لحقنا يا حبيبتي اقعدي معايا شوية احنا مش بنقدر نتقابل كتير
وقرب من شفتيها بحب وقبلها قبله شغوفة وهي بدلته جنانه بحب وتعمقوا الاثنان ونزلوا علي ارض الجنينة وهم يقبلون بعضها والاشجار تداريهم عن الانظار
وفعلوا ما حرمه الله
...........................
في بيت ايهم كانت تجلس شذا في غرفة يونس معه تتحدث
شذا بضيق...... بس انا مش عايزة اطلع يا يونس.
يونس بحزن.. هتسيبي تؤامك حبيبك يطلع الرحلة لوحده يا شذا
شذا بضيق... انت معاك صحابك بس انا مليش صحاب
يونس بحزن... بس كمان انا مقدرش ابعد عنك ولا اطلع مكان انتي متبقيش معايا فيه وجودك. جنبي بيطمني يا شذا تعالي واقفي مع البنات واتعرفي عليهم
شذا بحزن.. البنات دول غربين عني وعن تربيتي بنات متتحررين جدا انا مش. كدة وهيفضلوا يتريقوا علي لبسي وعلي الخمار وانا مش عايزة اسمع حاجه تحرق دمي
يونس بحزن... طيب خلاص مش طالع مش مهم
شذا نظرت لملامح اخيها الحزينة وقالت بحزن... طيب خلاص هطلع معاك
يونس بفرح... بجد
شذا هزت راسها
يونس قرب منها وحضنها بسرعة وقال حبيبتي حبيبتي
شذا بابتسامة... يلا انا هروح. انام علشان نصحي. بدري ورانا محاضرة مهمة بكرة
يونس بابتسامة.... تصبحي علي خير. يا عمري
شذا بابتسامة.... وانت من اهله
وخرجت بره الغرفة تعلم انها هي وتؤامها لا يقدروا ان يتفرقوا مثل السمك لا احد يقدر ان يتنفس خارج المياة هما كذلك كل شيئ يعملوه سوياً دخلوا نفس الكلية حتي يبقون بجانب بعضها يخرجون معاً كل شئ معاً
.........................
في الجونة كانت تجلس حورية علي السرير وعمار ينام علي رجليها بحب
وهي تلعب في شعره بحب
حورية بابتسامة.... تعرف نفسي نفضل هنا علي طول
عمار بابتسامة... والعيال
حورية بابتسامة..... نبقي نروح نشوفهم لكن انا عايزك دايما في حضني ومتبعدش
عمار قام وقرب منها قال بحب... حورية انا بحبك وعمري ما حبيت غيرك ومها طال البعد ده غصب عني بس اللي اقدر اقوله ليكي اني احاول كل فترة ناخد يومين ونبعد بابا كبير ومش. هيقدر يشيل الشغل لوحده واديكي شايفة اخواتي كلهم محدش فيهم بيفهم في التجارة وبابا لما بيقولي مالك معايا لوخده بياخده كدة منظر هو مش بيفهم. غير في الطب. وبس ارجوكي بلاش تتخانقي معايا لان انا بتعب ونفسيتي بتتعب اني مش قادر مش قادر ارضيكي وفي نفس الوقت مش. قادر اسيب شغلي عايز احافظ علي كل اللي ابويا بني ممكن
حورية لم ترد عليه بالكلام ولكن قبلته بحب حب وبكل المشاعر التي تشعر بها وهو بدلها بشغف وشوق لا ينتطفئ شوق يزيد كل يوم عن اليوم الذي قبله يتمنوا من الله ان يديم حبهم لبعض
وذهبوا الاثنان في عالم خاص بيهم
........................
في الفيلا كان وجية يجلس علي السرير بتعب يشعر بيه ولكن يداريه
انجي قربت بهدوء... وجية هو عمار و حورية جايين بكرة صح
وجية بيبتسم بهدوء... ايوة ياانجي جايين بكرة
انجي بحب.... طب الحمدلله قالولك انهم اتصالحوا خلاص
وجية بابتسامة... ايوة يا ستي اتصالحوا اهو اليومين اللي كنت ناوي اخدهم انا وانتي خدهم زي زفت عمار
انجي ضحكت..... مش. مهم يا حبيبي المهم انك جنبي ومعايا ده المهم
وجية حس بوجع قال بتعب.. اه
انجي بقلق... مالك يا وجية انت كويس
وجية بابتسامة غصب عني وقال... متقلقيش انا بذوب من فرط كلامك الجميل
انجي ابتسمت.... بطل تعمل كدة بتخوفني عليك
وجية بابتسامة.... انا كويس يلا تعالي ننام علشان بكرة ورايا اجتماع مهم جدا جدا
انجي بإبتسامة.... تمام يلا
نزل وجية علي السرير ويكتم الوجع الذي يشعر بيه
واخد انجي في حضنه كالعادة بحب
وهو ينعم بالنوم الهادئ
.......................
في الصعيد في بيت رحمة كانت تجلس مع ابنهم عمرو بتقول بهدوء... ها يا عمرو الدكتور قالك ايه
عمرو بضيق... الراجل ده انا هموته في يوم مش فاهم انا عملت ليه علشان يكرهني كدة ده نجصني في الدرجات بتاعة اعمال السنه وحالف لا يسجطني. يا امه.
رحمة بحزن... طيب اهدي يا عمرو ما تكلم ابوك يشوف الحوار ده ويشوف ليه الدكتور ده مضايق منك. اجده.
عمرو بحزن... وابوي هيعمل اية يعني. ياامه دا واحد ميعرفش معني. الرحمة مش. كفاية اده لواحد السنه اللي فاتت الدرجات كلها وطلعه الاول علي الدفعة وانا اللي مفروض ابقي الاول نزلني في الدرجات وبقيت الرابع جلبي وجعني يا امه
رحمة قلبها وجعها علي حزن ابنها وقالت بدموع.... متزعلش نفسك يا ولدي خلاص كمل الكام شهر الجايين وروح جدم في جامعة تانية
عمرو بدموع... هي جامعة واحدة في البلد حدينا هنا ياما اروح فين بجي.
رحمة بدموع وبدون تفكير... روح. القاهرة عندك. ابوك.
عمرو بصدمة... وانتي
رحمة بدموع... انا هستناك اهنا
عمرو بدموع... لا يا امه مجدرش اهملك. لحالك اهنا تعيشي وحديكي. لا
رحمة بدموع...... حبيبي متجلجش عليا بس انا مجدراش اشوف مستقبلك بيضيع جدامي واجف اتفرج عليك روح عند ابوك وكمل دراسة وارجع
عمرو بحزن... طب اجولك اية رايك ناخد شجه ايجار في القاهرة ونجعد فيها لحد ما اخلص تعليم و نجفل الشجة دي لحد ما نرجع
رحمة كانت عايزة ترفض ولكن رات نظرات الرجاء من ابنها اتنهدت وقالت بهدوء.... ماشي يا عمرو
عمرو بصدمة... بجد يا امه انتي موافجة
رحمة بابتسامة... موافجة يا حبيب امك
عمرو قرب منها وقبل ايديها وقال.. ربنا يخليكي. ليا ومايحرمنيش منكي ابدا
رحمة بابتسامة.... ولا منك يا نور عيني
.........................
في الملحق دخل عمر بتعب شديد
ندي بهدوء.... انا حضرتلك الاكل يا عمر.
عمر بتعب... ماشي العيال فين
ندي بابتسامة... نايمين
عمر بهدوء... كلوا
ندي... ايوه
عمر بتعب... هدخل اخد شاور واجي. اتعشي علشان انام
ندي... ماشي
دخل عمر اخد شاور بسرعة وخرج كانت ندي حضرت الاكل علي التربيزة جلس اكل لقميتين وقام ذهب علي السرير ونام عليه
وجلست ندي بجانبه وطفت النور وقالت تصبح علي خير يا عمر
عمر بهدوء... وانتي من اهله يا ندي.
هذا هو الروتين الخاص مجرد اثنان يعيشون حياة بدون اي حب ولا مشاعر خصوصاً عمر يعاملها كزوجة وحب عشرة فقط
................
هنا ينتهي البارت ياتري البنت والشاب دول مين وولاد مين
وهل في علاقة حب تربط ماسة بالخالد اللي بتدافع عنه واللي انس بيقولها انه مجرم
وهل كريم هيقدر يكون لين شوية علشان البنات تقدر تستحمله
يا جماعة مفيش تفاعل خالص علي رواية الحب الخاطئ ومش واخده حقها خالص لو مش حبينها منزلهاش
البارت الثالث
#بقلم_مارلي_إيهاب
..........................
في غرفة مليكة كانت تتذكر ما حدث بعدما تحدثت مع والدها
فلاش باك
وجية ذهب لابنته بسرعة شديدة وفتح باب الصيدلية وراها وهي تبكي بشدة وتجلس علي الارض بخوف ورعب
قرب منها بسرعة وقلق وجلس بجانبها و اخدها في حضنه وقال وهو يطبط عليها ويقول... اهدي يا حبيبتي اهدي في اية بس اهدي
تكلمت مليكة برعب وهي تبكي.... وواحد يا بابا دخل الصيدلية وقالي عايزة علاج *** وده مجدول بقوله لازم روشته علشان اطلع العلاج زعقلي وطلع سكينة شكلها غريب وكان عايز يموتني يابابا وقالي طلعي كل الكمية اللي عندك ولولا عمو اللي دخل الصيدلية ومسكه ضربه مش عارفة كان عمل فيا اية والناس دخلت وضربوه واخدوه بره
وجية شدد من احتضانها وقال وهو يتوعد بداخله علي من ارعب ابنته بهذا الطريقة وتهجم عليها
.... حقك هجيبه ليكي يا حبيبتي تعالي ارتاحي في البيت الفترة دي وانا هجيب شاب من الحراسة يفضل يحرسك لغاية ما تخلصي شغل يلا يا حبيبتي قومي
وجية قام وقوم مليكة ومسح دموعها بايده وقال بحنان...... معاش ولا كان اللي يخلي اميرتي تنزل دمعة واحدة من عينها الحلوين يلا تعالي نروح
مليكة مسحت دموعها ونظرت لوجية بابتسامة
اخدها وجية وخرجوا وقفل الصيدلية خالص واخدها علي العربية وركبها وقال... استني هنا يا حبيبتي شوية وجاي
مليكة بقلق... هتروح فين بس يا بابا
وجية بابتسامة... متقلقيش هسال عن حاجة وجاي
مليكة هزت راسها
ووجية ذهب لواحد قاعد في جنب بيشرب شاي قدم المحل بتاعه... لو سمحت
... اتفضل يا استاذ
وجية بهدوء... الشاب اللي الناس مسكته في الصيدلية راح فين ولا اتاخد فين وهل حد يعرف اسمه اية
.... ده الناس ادله العلقة التمام و سابوه يمشي ومحدش عارف راح فين ولا نعرفه لانه مش من هنا
وجية بابتسامة... تمام شكرا
ذهب وجية ركب عربيته وقال بهدوء ... حبيبتي هبقي ابعت حد ياخد تسجيلات الكاميرا
مليكة بقلق..... تمام
ابتداء وجية يطلع بالعربية بهدوء ليرجع علي البيت
باك
دخلت انجي علي مليكة وراتها حزينة
انجي بإبتسامة... حبيبتي مش هتفطري معانا بابا مستنيكي تحت
مليكة بهدوء... حاضر يا ماما يلا هنزل مع معاكي
انجي بإبتسامة... يلا بابا بيقول اقعدي انهاردة و متروحش الصيدلية لغاية ما اعصابك تهدي
مليكة بهدوء... حاضر
خرجت هي وانجي ونزلوا تحت وكان عمار و حورية رجعوا من السفر ويجلسون مع اولادهم ويضحكون
وجية ابتسم.... بت يا حورية انتي صح عايزة تشتغلي عمار قالي الصبح
حورية بابتسامة... اه قولت بدل قاعدة البيت في ملل اعمل مشروع خاص بيا يعني وابدا اضيع وقت
وجية بابتسامة.. طيب وانتي فكرتي بقي في المشروع ولا لسه بتفكري ولا تنزلي تشتغلي في الشركة معانا
حورية بابتسامة.... بصراحة يعني يا عمو حضرتك عارف اني بحب اعمل التورت و الجاتوهات والحلويات فا كنت عايزة اعمل مشروع زي ده لاني هضيع وقتي فيه وهلقي نفسي كمان فيه
وجية بابتسامة... فكرة حلوة طيب و بدر مش محتاج تاخدي بالك منه انتي عارفة انه ثانوية عامة وابنك لعبي
حورية بتنهد... الواد ده انا مش عارفة طالع لمين كدة اخوه وجية هادي وشاطر و مش متعب زي الزفت ده
وجية بابتسامة... معلش بدر شقي شوية لكن بالهدوه هيعمل اللي انتي عايزة بس خلاص اعملي المشروع اللي انتي عايزة وبالتوفيق والدعاية عليا كمان
حورية بابتسامة.... شكرا ليك يا عمو
وجية بابتسامة.. علي اية
نزل وجية علي السلم اما بدر نزل علي التربزين بتاع السلم
حورية بضيق... انت يا بني مش قولتلك ميت مرة متنزلش علي التربزين ولما تقع وتتكسر رقبتك هتسمع الكلام
بدر بضحكة... لو رقبتي اتكسرت مش هينفع اسمع الكلام لاني هكون في عالم الاموات يا حورية
عمار بحدة... بدر اسمع الكلام واسمها ماما فاهم
بدر جلس ببرود بجانب وجية اخوه وقال وهو يمسك تفاحة ويقطم منها بلا مبالاة ... حاضر يا مامي حلو كدة
عمار نظر له بغضب ولسه هيتعصب وجية قال... كُل ياعمار علشان تلحق الشغل
ونظر لبدر... وانت يلا يلا كُل علشان تحلق مدرستك. ولو هربت منها زي امبارح. يا بدر صدقني صدقني هزعلك. جامد مني
عمار بصدمة... هرب من المدرسة
بدر بتوتر... يابابا وللهي
عمار بغضب... اخرس انت اية يلا مفيش دم خالص مش فاهم انت تعب قلبي معاك ليه انت والزفتة ماسة حرقين دمي طول الوقت
ماسة بضيق... وانا عملت اية بس يا بابا ما انا في حالي
عمار بغضب... ما دي المشكله يا هانم انك لوحدك ولا كأننا موجودين وعايشين معاكي مش بنشوف وش سعادتك غير علي الاكل وبعد كدة يا حابسة نفسك. في اوضتك يا في مكتبك انا عايز افهم انا عملت اية في حياتي علشان ربنا يديني بلوتين زيكم كدتكم القرف
وترك الفطار وخرج بعصبية وحورية لسه هتخرج وراه
وجية بهدوء... سبيه يا حورية هو مضايق حاليا سبيه شوية يلا اقعدوا افتطروا
بدر قرب من وجية الكبير وقال بضيق... بقي كدة يا جده ادري عليك وانت تفضحني دا احنا ستر و غطا علي بعض
وجية بابتسامة... علشان متبقاش تهددني تاني يا حيوان واه مفيش فلوس انهارده هتروح من غير ولا مليم ده عقابك
بدر بصدمة مضحكة.... ياشماتة العيال فيا يا وجية اهون عليك حفيدك و نور عينك واخر العنقود يتفضح و سط العيال التوتو ويقول حفيد وجية السيوفي مش معه ولا مليم لا لا مش هيهون عليك انا عارف.
وجية بابتسامة شماتة... لا هيهون يا حبيب جدك يلا يلا الباص قرب يجي
بدر بمسكنة... جدة علشان خاطري
وجية ببرود... لا
بدر قرب من انجي و قبل ايديها وقال... جيجي. حبيبتي هتقنعه يديني او. هتديني من معاها
انجي بإبتسامة..... ولا بلاش تضحك عليا انا اللي قولتله يعاقبك اصلا
بدر بصدمة... اصلا
انجي بإبتسامة.. اصلا
بدر قرب من حورية التي تقف وتنظر له وحضنها
وقال... ماما حبيبتي اديني مصروف وانا هغسلك. المواعين بتاعة المشروع اللي هتعمليه
حورية بضيق... لا
بدر بدموع.. لا بقي كدة مش هينفع ابنك فلذه كبدك يتهان قصاد العيال لا ياماما
حورية بضيق... مهما تقول وتعمل مش هتعرف تضحك عليا بالتمثيل ده
بدر بضيق... انتي قلوبكم مالها بقت جاحدة كدة ليه انا هتذلل ليكم يعني مش عاوز ها
واخذ الشنطة بتاعته وطلع بره الفيلا
انجي بصدمة... بقي الحيوان ده يقولنا قلوبكم جاحدة ده ربنا خلقه بعد ما استكفي ايه الواد ده
وجية بابتسامة.... بدر طيب بس شقي يلا انا رايح الشغل
انجي بإبتسامة... ربنا معاك
وجية بابتسامة... ومعاكي يا حبيبتي
انجي ذهبت معه لوصيله لباب وقالت بابتسامة... متتاخرش يا وجية
وجية بابتسامة... علي سابعة هبقي هنا
انجي بإبتسامة... تجي بالسلامة
وجية قبل راسها وقال... خدي بالك من نفسك
انجي بإبتسامة... حاضر
ذهب وجية باتجاه سيارته وركب فيها وطلع بره الفيلا
وفجاة سمع صوت حد طلع من الكنبة اللي ورا وبيقول بصوت عالي ... بقي تخدعني يا وجية مكنش العشم
وجية فرمل بسرعة من الخضة وحط ايده علي قلبه وقال بحدة... ياابن الكل*ب انت بتعمل اية يلا في العربية
بدر بستفزاز... مش انت بعتني ليهم و سبتني انا بقي قررت اني مش رايح المدرسة وجاي معاك الشركة ياوجية وابقي اعمل اي حاجه غلط بقي علشان اروح افتن عليك واقول لانجي
وجية اتنفس بتعب وقال.. بدر ارحمني انا مش نقصك هوديك مدرستك ومصروفك و تحل عني
بدر بضحكة مستفزة... لا يا حبيبي المدرسة اصلا زمانها فاتت وانا لما خرجت وكلمت الباص و قولتله ميجيش انا جاي معاك الشركة ومتنساش يا جده يا حبيبي اني دريت عليك المرة اللي فاتت لما العميلة الروسية سلمت عليك بالحضن فاكر انا طلعت كويس ازاي و خبيت و مقولتش حاجه
وجية غصب عنه ابتسم ومسك بدر من شعره وقال... يا اخي انا مش عارف ابوك عمل اية وحش في حياته علشان ربنا يبتليك بيه
بدر بوجع من شعره اللي هيطلع في ايده وجية وقال بضحكة مستفزة.... علشان عمله الحلو اللي في دنيا ربنا كافئه وادني ليه تعرف يا وجية انتم من غير ولا حاجه
وجية شد شعره جامد وقال بخنقة... مين دول يا حيوان اللي من غيرك ولا حاجه اتلم يا زفت بدل ما هجيب اجلك
بدر بضحكة... خلاص سيب شعري وجعني
وجية سابه وقال بغضب... جاته نيله اللي عايز خلف
وطلع علي الشركة
وبدر طلع جلس بجانبه وهو بيضحك انه عمل اللي هو عايزه
...................
في امن دولة كان يقف فارس وكريم في مكتب امام اللواء
اللواء بحدة... اللي حصل ده ما يتتكررش تاني يا كريم اتحكم في غضبك
كريم بغضب.... ياباشا
اللواء بحدة... انا مش عايز اسمع حاجه فوزي ملكش دعوة بيه تاني واعتبر القضية دي مش تبعك فارس هياخدها وهيخلصها هو
كريم بغضب..... مترفضني بالمرة يا سيادة اللواء اقدملك استقالتي بالمرة
اللواء بغضب.... انت ازاي تكلمني بطريقة دي انت اتجننت ولا اية يا كريم
كريم بغضب... لا متجننتش انا لسه بعقلي بس بقي لما اشوف الطبطبة الخايبة دي بتحصل مش هسكت
اللواء بغضب... طبطبة اية انت اتجننت
كريم بغضب... انت عارف كويس انا اقصد اية انتم لو عايزين تخرجوا فوزي بعد ما وصل معلومات ليكم بخروجه شوف بقي ياباشا بعت بلدك بكام علشان تخرج. مجرم زي ده ولا وكمان حطينه في حجز في تلاجة وتلفزيون ناقص البيسين علشان لو الجو حر يطري علي نفسه انتم مفكرني اهبل بقي كلها كام يوم وهتخرجه صح
اللواء وقف وخبط علي المكتب بغضب وقال... اخرص انت ازاي تقول عني كدة انا هقدم فيك شكوي ومش هتقعد في الجهاز ده دقيقة واحدة انت فاهم
كريم بغضب... غور انت والجهاز مش. فارق معايا لو الشغل مكنش بشرف وضمير مش عايزه في ستين داهيه
اللواء بغضب.... سلم عهدتك فوراً مش هتفضل هنا اعتبر انهارده اخر يوم شغل ليك في الداخلية كلها
كريم بغضب.... عهدتي هتتسلم وقت لما المحضر يجي يا سيادة اللواء
وخرج بعصبية شديدة و فارس ابتسم بخبث وقال للواء... كدة اول عقبه انتهت يا باشا
اللواء بغضب... الواد ده لازم يترفد المشكله انه عمل حاجات كتيرة اوي والداخلية مش هتستغني عنه ابدا
فارس جلس بخبث... بس مش هتعدي اللي حصل كمان ده تتطول علي معاليك ممكن ياخد عقاب ويتنفي في بلد بعيدة وحضرتك بقي و توصياتك. عليه كل اللي عايزينه هيمشي
اللواء ابتسم بخبث... انت صح. يا فارس انا هقدم فيه البلاغ
ابتسم فارس بمنتهي الخبث
واللواء ابتدا يكتب تقرير عن اللي حصل لرفد كريم
............................................
في مكتب انس كان يقف امامه خالد ببرود... تعرف يا خالد مش عارف احييك علي انك قدرت تضحك علي المحامية وتفهمها قد ايه انت مظلوم وانت اوس*خ
خلق الله ولا انت في بينك وبينها انا مش عارف نفسي افهم بتدافع عنك بستماته ليه ولا اشمت فيك لان فرحتك مش هتكمل ومش هتخرج من هنا
خالد قرب بإبتسامة مستفزة علي وجهه... وللهي يا سيادة الرائد انا معملتش حاجة لاني فعلا مظلوم
وكمان اه المحامية ماسة شاطرة جدا واثبتت اني فعلا مظلوم مش مصدق حضرتك دي حاجه ترجعلك لكن انا مظلوم
انس بحدة.... يعني هي مجرد محامية و بتشوف شغلها
خالد ببرود....... وللهي ياباشا اعتقد ان ده مش هيخص قضيتك. في حاجه ولا اية
انس ابتسم بغل.... ماشي يا خالد بس يكون في معلومك انت والزفت فوزي مش هتخرجوا من هنا
ضحك خالد بستفزاز شديد وقال... اي ده هو حضرتك متعرفش يا باشا مش فوزي كمان كلها كام يوم ويخرج بالسلامة معقول المعلومة موصلتش علشان تعرف بس اننا مظلومين
انس بغل.. عسكري
امرك يا فندم
انس بغل... خد الكلب ده علي الحجز
امرك يافندم.
اخد خالد اللي بيضحك و بيستفز انس اللي بقي علي اخره
اتصل بجهاز امن الدولة وسالهم عن المعلومات
مع الاسف يا فندم كل اقوال الشهود اتغيرت في ثواني والادلة اللي كانت بتدينه اختفت نهائي ومحدش عارف راحت فين الراجل اللي كان معه الادلة قال انهم كانوا معه لكن فجاة اختفوا وطبعا احنا موصلش لينا اي نسخة علشان كدة لازم هيخرج كلها كام يوم ويخرج
انس بغضب... هو اية التسيب اللي موجود ده معقول انتم بتلعبوا يخرج ازاي ده سفاح حقير هو والزفت اللي عندي
... انا اسف يا فندم بس فعلا معندناش اي حاجه نعملها
انس قفل الخط بغضب وحدف التلفون في الحيطة. اتكسر وحدف كل الملفات اللي علي المكتب بمنتهي العنف و الغضب
.................................
في الملحق كانت رهف بترسل رسائل في الهاتف مع احد
... يعني اية مش هشوفك
رهف بخوف... اعمل اية مش هقدر اخرج
... اتصرفي يا رهف انتي وحشتني اقولك. كلمي صحبتك وقوليلها اي حاجه وتعالي نتقابل في اي فندق
رهف بخوف... لا لا اخاف ابويا لو عرف هيقتلني صدقني
.... اسمعي لو مجتيش ليا انا هزعل منك وكل واحد يروح في حاله انتي لو بتحبيني بجد هتعملي اي حاجه علشان خاطر نتقابل مش تبعدي كدة
رهف بخوف... لا لا متسبنيش انت عارف اني بحبك. ومقدرش اعيش من غيرك
... يبقي تيجي. انهاردة تقبليني
رهف بخوف... حاضر هقول لاماما وبابا وهشوف هيقولوا اية
... يبقي تمام يلا مستني تكلميني علشان انا في مشوار اول ما هتبعتي ليا همشي
رهف بخوف.. تمام
ذهبت رهف لامها التي تجلس تقراء في القران
رهف... ماما
ندي... صدق الله العظيم في اية يا ندي
رهف بتوتر... كنت عايزة اتكلم معاكي في حاجه
ندي بهدوء.. قولي يا حبيبتي في اية
رهف بتوتر.. بصراحه صحبتي طلبت مني اروح اذاكر عندها ونراجع لان ورانا امتحان الاسبوعين الجايين و قولنا نذاكر سوا يعني
ندي بهدوء... طب ما تجي. هي
رهف بتوتر... مينفعش البيت هنا كله متحاوط بالرجالة ومش هينفع تيجي
ندي بهدوء.... بس كمان ابوكي مش هيوافق علي حاجه زي دي
رهف بتوتر... ماما الله يخليكي وافقي ومش لازم بابا يعرف
ندي بصدمة... يالهوي عايزني اداري عليكي واكذب علي ابوكي
رهف بتوتر.... ده علشان مصلحتي يا ماما بابا مش هيفرح لما اشيل المادة دي انا مش بفهمها وهي عارفها وكانت هتذكرلي
ندي بخوف.. لا يا رهف ابوكي. يموتني فيها هو مش بيحبك تروحي عند حد
رهف بدموع... اشمعني انا يعني ما كل الاهل بيسبوا ولادهم ليه قافلين عليا بالمنظر ده خنقتوني مش هممكم مصلحتي
ندي بحزن.. يا بنتي ابوكي ده طريقته و تربيته ابوكي صعيدي وصعب شوية
رهف بدموع... طيب ساعديني اقولك قوليلي اني روحت عند خالته محتاجني اساعدها في تنضيف الشقة لان هي بتنقل جديد
ندي بصدمة... انتي بتألفي كذب يا رهف عادي كدة تكذبي وعايزني اكذب
رهف جلست بجانب والدتها وقالت... علشان خاطري هما ساعتين هاخد من الكشاكيل اللي محضرها و كتبة فيها وتشرحلي كام حاجه وهاجي علي طول يا ماما علشان خاطري
ندي بشك.. انتي مصرة تروحي ليه يا بت
رهف بتوتر.... هيكون ليه يعني يا ماما علشان مستقبلي مش انتم عايزين تدخلوني ثانوي عام انا بحاول اجتهد علشان اعمل اللي انتم عايزينه
ندي بهدوء.... انا واثقة فيكي يا رهف انتي بنتي وحبيتي لو دريت عليكي انهاردة مش هداري تاني ولا هكذب تاني خدي بالك من نفسك يا بنتي احنا مش حلتنا غير سمعتنا و شرفنا
رهف بتوتر.. ليه بتقولي كدة يا ماما
ندي بابتسامة... مفيش بنورك يا حبيبتي متتاخريش عليا احسن ابوكي لو اتاخرتي هيخرب بيتي
رهف بابتسامة... مس هتاخر يلا هروح البس
ندي بابتسامة... روحي يا حبيبتي علي ما اكلم ابوكي اقوله
اتصلت علي عمر وقالت... ايوة يا عمر
عمر بهدوء.. ها
ندي بهدوء.. كنت عايزة اقولك. ان البت رهف هتروح عند اختي سامية علشان تساعدها في لم الحاجة انت عارف انها هتنقل و بتلم الهدوم و الحاجات اللي عندها ومعندهاش عيال يساعدوها
عمر بضيق... خلاص يا ندي. خليها تروح و متتاخرش
ندي بابتسامة... حاضر انا قولتلها متقلقش
عمر بضيق... يلا مع السلامة
ندي بابتسامة. مع السلامة
قفلت ندي و هي تتنفس بقلق وتوتر
.........................
في المستشفي كان يقف مالك مع دكتورة زميله تنظر له بهيام
مالك نظر لها بحدة وقال... اتفضلي يا دكتورة لينا الاشعة مظبوطة
لينا بابتسامة هيام... اصل يا دكتور شوفتها بس حسيت ان فيها حاجة مش مظبوطة
مالك بهدوء.. لا مظبوطة بعد اذنك علشان ورايا شغل
وتركها ورحل وقالت بابتسامة كلها هيام.. امتي بس هيبصلي و يعجب بيا
!..........................................
في الشركة كان يجلس بدر وياكل شبسيات و بيبسي و بعض السندوتشات
بدر وهو ياكل السندوتش.... بقولك يا جده هو مفيش اي حته روسية ولا امريكية اي حتة من بلد بره
وجية بقرف.. اخرص يلا ومتتكلمش وانت بتاكل واية حتي دي يا متخلف
بدر وهو مازال ياكل.... يا جده يا حبيبي انت دايما فهمني غلط
وجية نظر للملف و تجاهله
اما بدر قال بهدوء.. يلا يا جدو انا هسيبك بقي وهمشي
وجية بابتسامة... اخيرا هتحل عني
بدر بضحكة. اه يا سيدي هحل عنك يلا هات فلوس بقي علشان انا خارج مع صحابي بدل ما
وجية بحدة... اية
بدر بضحكة... مش هعمل حاجه غير حاجه بسيطة خالص يا جدي الحبيب انا اخدت سجل الكاميرا والست الروسية بتحضنك وبقي في تلفوني ها هتيجيب الكريدت كارد بتاعتك ولا اروح اخلي جدتي حبيبتي تشوفه
وجية قام ومسك بدر من شعره.. بقي يا حيوان بتهددني انا لولا ان انجي هتعمل دوشة ومش هتفهم انها واحدة اجنبية و فاجأتني كنت قولتلها يا كل*ب
بدر بوجع... طيب انا بقي هقولها انا عايز الكريدت كارد علشان عايز اشتري حاجات يلا
وجية نظر ليه بغل وقال... ماشي يا كل*ب اصبر عليا اروح ليك البيت وهربيك عمار معرفش يربيك يا كل*ب اصبر عليا
بدر بابتسامة... هات بس و بعدين ربيني زي ما انت عايز
وجية طلع كردت كارد وادهله وهو مقهور منه
بدر اخد الفيزا وخرج يركب تاكسي
ووجية جلس بتعب..
................
وقفت سيارة امام شارع بعيد عن الفيلا بكثير
ركبت رهف بسرعة
وهي تلتفت تري اذا احد راها وهي تركب السيارة
... وحشتني
رهف بخوف... وانت كمان
فكي بقي متبقيش خوافة
رهف بخوف.... اعمل اية مش هتجي تتقدم ليا زي ما وعدتني
.. مستعجلة علي اية بس يا رهف وبعدين انا لسه بدرس و اهلي مستحيل يوافقوا علي حاجه زي دي دلوقتي بس الاكيد اني هتجوزك
رهف بخوف.... بس انت واثق ان اهلك هيوافقوا عليا
... طبعا يا قلبي ميوفقوش ليه هو في جمالك و حلاوتك كلها يا رهف
رهف بخوف.... يعني علشان خاطر ابويا و عيلتي ومستوانا الاجتماعي
... انا اهلي مش بيفرق معاهم الكلام ده وبعدين انتي ابوكي. قائد حرس يعني شغلة كويسة
رهف بابتسامة... انا بحبك
... وانا بعشقك
يلا تعالي و صلنا الاوتيل
نزلوا امام اوتيل فخم ومسك ايديها ودخل وقال.... اقفي هنا علي ما احجز اوضة وبعدين هاي اخدك
رهف هزت راسها ودخل الشاب وحجز غرفة
بعد اربع دقايق خرج وقال... يلا
مسك ايديها وطلعوا الاتنين الغرفة ودخلوا وقفل الباب ومسك ايديها وجلسها علي السرير وقال... انا بقي جايب حاجات هتخلي دماغنا في العالي اوي يا رهف
رهف بأستغراب... حاجات اية
طلع الشاب سجارتين حشيش و ازازة فوديكا من الشنطة
رهف بصدمة.. اية ده
... ها يا ستي اية رايك
رهف بصدمة..، راي في اية دي نصيبة لو حد حس هنروح في دهية
... يابت ما يبقاش. قلبك خفيف كده ركزي معايا واشربي واتمتعي
رهف برعب... لا طبعا انا ابويا ولا امي شموا ريحتي هيموتني فيها
... يا ستي متخفيش هرشلك برفان بيضيع الريحة دي تمام
رهف بخوف.. لا ارجوك انا مش عايزه
قرب منها بخبث وقال.. بقي عايزة حبيبك. يشرب لوحده ده كلام
وقبلها في جبتها و حس برتعاش جسدها ثم انتقل الي خديها يقبلها بيطئ شديد وهي تغمض عينيها
ثم انتقل الي شفتيها يقبلها برغبة و شهوة شديدة وهي تبادله بحب شديد وتعمق اكثر في قبلته بعد ثلاث دقايق ابتعد وقال بهدوء... هتشربي معايا
رهف بعدم وعي كانت هذا الحظات مسيطرة عليها بشكل كبير جدا
مسك سيجارة الحشيش وولعها وشرب هو الاول ثم اعطاها تشرب وهي شرب اول نفس وكحت جامد جدا وهو كان بيطبط علي ضهرها وابتسم وقال... ده علشان اول مرة متقلقيش يلا خدي نفس كمان
اخدت رهف اكتر من نفس لتتعود علي هذا السيجارة
اخذها الشاب من يديها وشرب منها ومسك ازازة الخمرة وصب في الكوباية و شربها
اما رهف كانت في عالم تاني دايخة وبتضحك علي لا شئ
الشاب. بضحكة.... هي عملت مفعولها بالسرعة دي بس علشان دي اول مرة تشربي
رهف بضحكة... حبيبي انا شايفك اتنين و اتنين
ضحك واخذها في حضنه وقال بضحكة.... طيب خدي بقي اشربي الكاس ده هيخلي دماغك في حتة تانية
اخذت منه الكاس و شربت اول حبه منه وقالت بضيق.. دي مره اوي يا حبيبي
اشربي بس وهتعجبك يلا اشربي مرة واحدة مش بؤ بؤ
شربت الكاس مرة واحدة زي ما قال ومحستش بالمراره اوي ادلها كاس تاني و شربته وبقت دايخة جدا
ابتدا الشاب بتقرب منها بمنتهي الرغبة وهي تجاوبت معه وفتحت له ازرار قميصه وهو يقبلها برغبة وشهوة هي لم تعد تدري تتجاوب مع حبيبها لم يفرق معها ان هذا يسمي زنا لم يفرق معهم انهم يغضبون الله بافعالهم يمشون ورا شهوتهم
تعمقوا في قبلتهم و تسكت شهرزاد عن الكلام الغير مباح
.....................
في الفيلا وجية يجلس عمار علي سريره بتعب شديد
ويشعر ان رجله سوف تبتر من الوجع
حورية بقلق... انت كويس يا عمار
عمار بتعب ابتسم..... اه بس واقف علي رجلي طول اليوم لما ورمت
حورية بقلق... هجبلك مرهم واحطلك علي رجلك يمكن تهدي شوية
عمار بابتسامة... ربنا يخليكي ليا
حورية قامت بسرعة وفتحت الدرج و طلعت علبة المرهم ورجعت تاني مكانها ورفعت رجل البنطلون و فتحت الكريم و ابتدت تحط علي رجله وتحرك يديها
حتى فردت الكريم علي رجله
وقفلت الغطا
حورية بقلق... هروح اغسل ايدي و هجيلك
عمار هز راسه..... وهي ذهبت للحمام وغسلت ايديها وخرجت تجلس بجانبه وقالت... شوية و هتحس بتحسن متتعبش نفسك يا عمار في الشغل
عمار بابتسامة.... يعني انا ولا ابويا يا حورية ابويا ربنا يديله طول العمر في الستينات وبيقف زي
حورية بقلق... امال الموظفين بيعملوا اية يا عمار
عمار بابتسامة... كل واحد بيعمل شغله بنفسه يعني علشان الشغل يبقي مظبوط لازم اشرف بنفسي
حورية بقلق... ربنا معاك بس برضه متتعبش نفسك اكتر من كدة
عمار بابتسامة... حاضر انا تعبان و محتاج انام نوم عميق متصحنيش الصبح لغاية ما اقوم لوحدي
حورية... حاضر
نام عمار بسرعة من التعب غمض عينه وهي غطيته كويس وجلست تتامل في ملامحه بحب
ثم قامت من جانبة ونزلت تحت شافت وجية و انجي يجلسون
حورية بقلق.... بدر لسه مجاش لغاية دلوقتي يا عمو انت ازاي تديله الكريدت كارد احسن العيال يضحكوا عليه ويشربوه حاجه
وجية بقلق... متقلقيش انا بعت واحد من الحرس يروح يشوفه ويدور عليه
حورية بدموع... انا مقولتش لعمار هو تعبان وفي اللي مكفيه
مليكة بقلق... ما يمكن با حورية راح عند حد من صحابه
حورية بدموع... اتصلت بيهم كلهم بيقولوا مشفهوش النهارده
لسه مليكة هتتكلم شافت الباب الجرس بيرن
جريت فتحت بسرعة وشافت الحارس وهو شايل بدر ومكتفة
حورية بصدمة... اية ده الحارس نزله
بدر بعصبية... عجبك كدة يا جدو
وجية قرب منه ومسكه من شعره وقال... كنت فين يا زفت
بدر بعصبية... هكون فين يعني بتسوق
وجية شد اكتر وقال بغل... بتتسوق اية يلا البجاحة دي قافل تلفونك و تقولي بتسوق كنت بتعمل اية يا حيوان
ونظر للحارس كان بيعمل
الحارس كتم ضحكته... كان بياكل ايس كريم علي البحر و مشغل حمو بيكا انا حبيتك و جرحتني و مقعد شوية شباب من الشارع حوليه وعمالين يغنوا وبصراحة اتصور لما اتقال بس يعني احتمال كبير حضرتك تلقي فيديو ليه وهو بيغني
انجي و مليكة ضحكم ووجية قال بغل..... بقي يا كلب قافل تلفونك و عمال تغني واحنا نخبط راسنا في الحيط صح
بدر بوجع... سيب شعري ياعم انت غيران من جمال شعري كل شويه تشد فيه اوعي بقي
وجية للحارس... روح انت يا مصطفى
مصطفى... امرك يا فندم
ذهب مصطفى و وجية شد اكتر علي شعره وهو صرخ وقال.. كفاية يا جدو ولله بتوجع
وجية بغل.... بقي انا بغير من شعرك يا معفن يلا دانا البنات لغاية دلوقتي بيجروا و رايا وعايزين بس ابصلهم يا حيوان
انجي بحدة... وجية
بدر ضحك بوجع من شعر راسه التي سوف يقتلع من جذوره.... البس يا وجية بيه
وجية تركه وقال بغضب... غور عيل مش بيجي. من وراك غير مشاكل
وقرب من انجي وقال. بهمس... انا بقوله كدة وكدة متاخديش في بالك
انجي نظرت له بضيق... وللهي
وجية بابتسامة... طب تعالي في اوضتنا وهنتفاهم سيبكم منهم يلا تعالي
انجي بحدة... مش جاية و ابعد عني الساعة دي
وجية بابتسامة مسك ايديها وقال... طيب يا عيال تصبحوا علي خير و رايا موضوع مهم لازم احله مع امكم علشان قفشت عليا
مليكة بابتسامة علي حب و الدها... وانت من اهله يا بابا
اخدها وجية علي الغرفة غصب اما حورية قربت من بدر بعصبية وقالت... هات الفيزا يلا
بدر طلع الفيزا و ادهلها وقال.. اتفضلي
حورية بغضب... صرفت قد اية
بدر ببرئة... الفين جنية بس
حورية بغضب... غور علي اوضتك ومن هنا للسنه الجاية مفيش مصروف سامع علي اوضتك
بدر جري بسرعة وقال بضحكة مستفزة... انتم بتمنعوا المصروف وشوفي في النهاية انا بعمل اية
وباخد بزيادة
حورية طلعت وراه تجري وهو دخل الاوضة بسرعة وقفل الباب وقال بضحكة... ابقي خسي شوية. علشان تعرفي تمسكي فيا
حورية بغضب.. ماشي يا حيوان اصبر عليا
وتركته ودخلت اوضتها
اما مليكة كانت تقف تضحك وهي تخبط ايديها في بعض و بتقول وللهي احنا عيلة زي السكر اما اطلع انام انا كمان
...............
................................
في بيت عمر كان يجلس ويتعشي وقال... البت رهف جت امتي وعملت ايده
ندي بتوتر... جاية سابعة علي ما خلصت الحاجة مع اختي
عمر بضيق... يعني تمشي اتنين ترجع سابعة
ندي بخوف... معلش يا اخويا اختي في زنقة ومعندهاش عيال وهي بتساعدها انا لو كنت فاضية كنت روحت انا كمان ساعدتها
عمر بهدوء... طيب بس ده ما يتكررش تاني سامعة
ندي اتنهدت بتعب و توتر.
...........
هنا ينتهي البارت اتمني ينال اعجابكم
ياتري تصرف ندي صح لما كذبت علي عمر
ورايكم في تصرف كريم وهو صح ولا غلط وهل كان لازم يسكت علشان يكمل شغل ولا تصرفه كان صح
وهل هيترفد ولا لاء
البارت الرابع
#بقلم_مارلي_إيهاب
#رواية_العشق_الممنوع_الجزء_الثاني
.......................
في صباح يوم جديد استيقظ بدر بدري واخد شاور وغير هدومه ونزل الجنينة
بدر خرج بابتسامة.
الحارس مصطفى.... بدر انت ممنوع من الخروج
بدر قرب بمشاكسة.... مصطفى الله يخليك بلاش تنفيذ الاوامر ده عليا انا بحبك بلاش تخليني ازعل منك
مصطفى بابتسامة... برضه مفيش خروج
بدر بضيق..... مفيش فايدة يعني وجية يقولك وانت تمشي داري عليا ياعم
مصطفى بابتسامة... لا
بدر بضيق... انهاردة الجمعة اجازتي
مصطفى بابتسامة... ولا انت واخد الايام كلها اجازة يا زفت.
بدر بابتسامة... يعم الواحد مش بيعيش غير مرة واحدة بس هقضيها مذاكرة و التزام انا واحد عشوائي بحب الخروج الفسح
مصطفى بهدوء.... بس كمان مش علي حساب مستقبلك حتي لو باصص ان حالتكم المادية موجودة انت مش محتاج للشغل في المستقبل ولا للفلوس لو مكنتش متعلم وعارف ازاي تدير الشغل كل ده لا قدر الله هيروح قدر لازم تذاكر و تجتهد و تعمل كل اللي عليك لغاية ما تتخرج و يبقي ليك كيان خاص يا بدر انت زي اخويا وانا بنصحك نصيحة اخوية ذاكر و شوف مستقبلك احسن
بدر بمشاكسة...كلكم فاهميني غلط علي فكرة انا مش فاشل يا جدعان بس بحب اذاكر في الوقت اللي يعجبني مش بحب اقيد نفسي في مواعيد
مصطفى بابتسامة..... طيب يا سيدي ادخل جوه لانك برضة مش هتخرج من هنا
بدر بضيق... طيب
دخل بدر البيت ومش لقي حاجه يعملها طلع علي اوضة والدته والده وخبط ولكن مفيش رد
فتح الباب بهدوء و دخل الاوضة وشاف عمار نايم بعمق و حورية مش موجوده جنبه
قرب من عمار بابتسامة... بابا يا بابا
خرجت حورية من الحمام وهي تنشف شعرها وبتقول بضيق... بتصحيه ليه يا زفت
بدر بضحكة... جدو مانع الخروج عني وانا عايز اخرج هستاذن بابا
حورية بضيق... وانت لما تقوله ان جدك منعك من الخروج هو هيوافق
بدر... لا ما انا مش هقوله
حورية بضيق... بدر ابوك تعبان متصحهوش يلا اخرج بره ومفيش خروج علي اللي عملته امبارح يلا
بدر قام بضيق وقال... انا مش عارف عملكم اية انا علشان تعملوني المعاملة الزفتة دي
خرج بدر مضايق ودخل اوضته وفتح الاب توب و فضل يجلس عليه بعد مرور ساعتين
دخلت مليكة لغرفته بابتسامة وقالت.... بدر يلا علشان تفطر
بدر بضيق... مش عايز
مليكة بهدوء... ليه بس
بدر بضيق... بقي يرضيكي يحبسوني في يوم اجازتي يا مليكة
مليكة بهدوء.... بدر غلطاتك كترت اليومين دول
بدر بضيق... هو انا علشان بحب الهزار والضحك ابقي بغلط يا مليكة انا واحد مش بحب الهدوء زي وجية اللي علي قلبكم زي العسل وهو الابن العاقل الرزين والشاطر المجتهد اللي مش بيسيب الكتاب من ايده انا مش فاشل علي فكرة وبذاكر بس مش لازم اوريكم اني بذاكر علي فكرة مش لازم طول اليوم امسك الكتاب قدمكم ولما اعمل اي حاجه تعقبوني عليها انا مش عيل كل شوية حد يعاقبني شكل متقيدونيش انا مش بحب كدة وبرضه علشان اتخنقت مع حد من صحابي السنه اللي فاتت جدو عمل اية عقابني مرحش الرحلة ووجية يطلع عادي رغم انه كان معايا في الخنقة ليه دايما شايفيني الفاشل المستهتر اللي مش همه حاجه غير الخروج و الفسح و الهزار انا مش هتكلم اكتر من كدة لو سمحتي سبيني لوحدي محتاج ارتاح
مليكة قربت بحب... حبيبي هما اكيد مش قصدين يوصلوا ليك الاحساس ده هما خايفين علي مستقبلك مش اكتر
بدر بضيق.. مليكة انا عايز انام سبيني لوحدي
مليكة عرفت انه مش عايز يتكلم تاني نظرت له بحزن وخرجت كان الكل يجلس علي السفرة ما عدا عمار الذي ينام بعمق
وجية بهدوء... عمار مش هينزل يا حورية
حورية بهدوء... هو نايم قالي متصحنيش وهو هيقوم لوحده
وجية بهدوء.. تمام
مليكة جلست بجانب والدها وقالت. بهدوء... بدر مش. هينزل
وجية باستغراب... ليه
مليكة بحزن... بدر زعلان علشان حبستوه وهو كان عايز يخرج
وجية بهدوء... مفيش ليه خروج
مليكة بهدوء... بابا بدر حاسس بتفرقه كبيرة حاسس اننا بنفضل وجية عنه و اننا شايفينه المستهتر الفاشل مش زي وجية اتكلم معايا وكان بيتكلم زعل شديد انا شايفة انه فعلا الموضوع لازم حد كبير يتكلم معه و يشيل الاحساس ده عنده بيقولي الكل شايف وجية الابن العاقل و الشاطر اللي مفيش منه اتنين وهو الشاب الخايب اللي الواحد ميعتمدش عليه في حاجه الاحساس ده مش لازم يكبر جوه
حورية بضيق.... بدر لسه تفكيره طفولي مش مقدر اننا خايفين عليه ياريت بس يبقي زي وجية بدل اللي بيعمله ده
مليكة بضيق... حورية بلاش تستهزائ بمشاعره انتي ممكن توصليه انه يكره اخوه هو شخصية ووجية شخصية تانية
حورية بضيق... شوفتي بيقولك الكلام ده علشان نعطف عليه و نعمل ليه اللي هو عايزه يا مليكة لسه تفكيره مش بيتغير عايز يعمل اللي في دماغه وبس و كلامه ده يدل علي كدة عايز حد يروح يطبط عليه ويقوله حبيبي انت فاهم غلط و احنا واحنا وهنقوله اخرج زي ما انت عايز زي ما وجية بيخرج زي ما هو عايز هو عايز ده ابني وانا عارفة بيتفنن ازاي يعمل اللي هو عايزه عيل محدش يعتمد عليه في حاجه فاشل ولعبي مش عارفة انا عملت اية في الدنيا علشان اجيب عيل زي ده
مليكة لسه هتتكلم شافت بدر يقف يستمع لكلام حورية وبعض الدموع لمعت في عيونه
مليكة بحزن.. بدر
كلهم نظروا للخلف ومن الوضح انه استمع لكل كلام حورية الموجع
بدر بهدوء غريب..... كملو فطاركم عادي انا كنت نازل اجيب حاجه وطلع بس مش مهم
بدر طلع اوضته تاني وهو بيدري دموعه
مليكة بغضب... عجبك كدة
حورية بضيق.. انا مقولتش حاجه غلط يا مليكة
مليكة بغضب.. كلامك كله غلط في غلط
وجية بضيق... بس انتي وهي حورية انتي غلطتي وغلط كبير انتي بتقللي من شأن ابنك بدر مش صغير بالعكس بدر شاب وعايز يحس ان ابوه وامه شايفينه حاجه في نظرهم مش يكسره و يقول الكلام اللي انتي قولتيه
حورية بضيق... انا مغلطتش ياعمو انا قولت اللي شايفه هو يحس علي د*مه شوية ويعمل اللي يريحني وهو هيبقي زي وجية واحسن
مليكة بغضب.. ليه عايزه يبقي زيه ليه ميبقاش ليه شخصية ليه لوحده ليه لازم يبقي زي حد انت غلط ما تقولي حاجه ياماما
حورية بغضب...ده ابني وانا حرة فيه وانا شايفة ان تربيتي دي صح وانا حرة في ابني ياريت محدش يدخل انا امه وعارفة مصلحته اكتر من اي حد
وجية ابتسم بعتاب... ولله ابنك ومحدش يدخل ولا يتكلم حتي لو اللي بتعمليه غلط يا حورية براحتك هو فعلا ابنك واحنا ملناش اننا ندخل في تربيته ولا انا ولا بنتي ولا حتي امك هيدخلوا في اي حاجه تخص ولادك كلهم انا رايح الشغل يا انجي
وتركهم وذهب بضيق وزعل من كلام حورية
انجي نظرت لها بعتاب ولكن لم تتكلم
حورية بضيق... ماما انا مقصدش
انجي بعتاب... انتي مغلطتيش ولادك ربيهم زي ما انتي شايفة انا هلم الاكل
لمت انجي السفرة ومليكة ساعدتها وتركوا حورية تراجع نفسها
...................
في بيت كريم كان يجلس بضيق وحزن و بجانبه اسيل تنظر له بدموع... معلش يا كريم يا حبيبي كويس انك لسه في الشغل
كريم يجلس هادي لا يتحدث
اسيل بدموع... كريم انت مش بترد عليا ليه
كريم بسخرية طالعه من قهرته... يعني اتعاقب علي ضميري انا معملتش حاجة غلط يعني انا بعد كل اللي عملته للداخلية يعملوا معايا كدة علشان بدافع عن البلد وهما عايزين يخرجوا مجرم ده سفاح في كل العبر وعلشان بقول كلمة الحق ينفوني الصعيد علشان يبعدوني عنهم خالص
اسيل بدموع طبطت عليه وقالت... حبيبي ربنا شايف ان ده كويس ليك ارضي بنصيبك يابني مش مهم وبعدين دول سنتين قضيهم بطول ولا بعرض هينتهوا
كريم هز راسه بسخرية... هينتهوا فعلا
اسيل بدموع... حاجه تعلمك ما تتعصبش وما تتكلمش غير لما يكون في دليل يدين اللي قدامك انت سمحت لاتنين زي دول يغلطوك بلاش. يا كريم تتسرع يابني قوم انا جهوتلك حاجتك موجود في الجواب تبقي موجود هناك قبل بكرة علشان تلحق تشوف مكان تقعد فيه واول ما تلقي شقة مناسبة عرفني عشان اجي اقعد معاك يا حبيبي
كريم هز راسه بحزن.. حاضر
قام كريم وهو مضايق ومقهور وحاسس بظلم كبير
دخل اخذ شنطته وحضن ولدته بحب وقال.. خدي بالك من نفسك يا حبيبتي وانا اول ما القي شقة هتصل بيكي تيجي
اسيل بدموع... مستنياك خد بالك من نفسك يا كريم
كريم بابتسامة... متقلقيش يلا مع السلامه
اسيل بدموع... مع السلامه ربنا معام يا حبيبي
خرج كريم من الشقة والعمارة باكملها بحزن شديد وقطع طريقه لمكان يريد الذهاب اليه قبل الذهاب الي الصعيد
................
في المستشفى.كان يجلس مالك بتعب شديد
ماجد... يعم ارحم. نفسك دي مستشفى حكومي
مالك بضيق.... حكومي وبعدين يعني
ماجد بتكبر.. يعني مش مهم تخدم بضمير الناس عارفة ان الكشوفات هنا اي حاجه والسلام واللي خايف علي صحته يروح يكشف بره
مالك بسخرية وضيق... وافترض ان مش معهم يكشفوا بره لو معهم مكنوش اصلا جم المستشفى يا دكتور ماجد
ماجد بستفزاز... وللهي مش مشكلتنا احنا لو فضلنا نكشف بضمير علي كل اللي رايح واللي جاي عيادتنا مش هتشتغل
مالك بغضب... ما عنها ماش اشتغلت في ناس بتجي تكشف هنا و واخده كلامك ثقة لما تشخص حالة مريض غلط وياخد علاج يعملوا حاجه انت هتتحاسب عليه انت اصلا حالف قسم وانت متخرج انك تراعي بربنا ليه ليه كدة يا ماجد حرام عليك يا اخي
ماجد بضيق... انت مكبر الموضوع يا عم دي مستشفى حكومي التذاكرة بتاعة خمسة جنية دي عايزنا نكشف بضمير انت مجنون ولا اية ولا اه ما انت مش فارق معاك ابوك ملياردير ومش هتقول للفلوس بتجي منين
مالك بغضب... انت الكلام معاك ملوش لازمة اتفضل اخرج بره
ماجد بستفزاز... ماشي يا سيدي هخرج
خرج ماجد ومالك جلس بضيق شديد وزعل علي هذا الحال القوي ياكل الضعيف مهنة الطب بقت عبارة عن تجارة فقط لمن يدفع اكثر
.............................
في البيت وجية استيقظ عمار ونزل تحت وشاف مليكة تجلس بحزن هي وانجي بعيد عن حورية قرب من حورية وقال بهدوء... في اية حاسس ان في حاجه غريبة
حورية بضيق... متشغلش بالك يا عمار
عمار بهدوء... مشغلش بالي ازاي يعني في اية
حورية بضيق... مفيش يا عمار حاجه هايفة متستدعيش اللي حصل
مليكة بغضب... لا مش هايفة يا حورية انا هقولك يا عمار
عمار شمع من مليكة كل اللي حصل
عمار نظر لحورية وسكت
مليكة نظرت ليه بصدمة... انت مش هتتكلم
عمار بهدوء غريب... هو بدر فين
مليكة بضيق... في اوضته
قام عمار بهدوء وطلع فوق و الكل مستغرب رد الفعل الهادية دي لم يعاتبها ولا يتكلم معاها
خبط عمار علي باب غرفة بدر
بدر لم يرد عليه
فتح عمار الباب ودخل راه ينام علي السرير ينظر للسقف و سرحان
عمار بابتسامة.... بدر
بدر قام بهدوء وقال.... نعم
عمار قرب منه وقال بابتسامة... ادخل جوه شوية علشان اقعد جنبك
دخل بدر بضيق وجلس عمار بجانبة وقربه منه وقال بابتسامة... انا مش عايزك تزعل من ماما هي متقصدش صدقني وبعدين يا عبيط انت اخر العنقود يعني كل اللي اخواتك في كفة وانت لوحدك في كفة تانية يابدر معزتك عندي اكتر منهم
اي نعم بتتعبني ومغلبي بس هتفضل طول عمرك مميز عن باقي اخواتك تعرف ليه
بدر بدموع.. ليه
عمار بابتسامة... علشان انت زي مشاكس بتحب الهزار ومش بتحب حاجه تقيدك انت وكأنك بتعيد طفولتي قدامي علشان كدة انا بحسك تؤامي يا بدر ماما خانها التعبير مش اكتر اوعي في يوم تاخد علي خاطرك وتزعل متسمحش لاي حاجه تعكر مودك و تخليك طول اليوم مضايق ومخنوق عايز تزعل ازعل عايز تعيط عيط بس متسبش نفسك للحزن وزي ما قولتك انت بنسبة ليا الاحب لقلبي لانك شبهي وانا صغير و متشلش من وجية وجية هادي طالع لاجدك وبيحب النظام و الترتيب زي جدك ومش لازم تقلده ولا تبقي زيه خليك علي طبعتك بلاش يا بدر تتغير علشان حد عايزك تتغير فاهم انت تتغير وقت ما تحس انك عايز تتغير غير كدة لا اوعي تتغير علشان حد حتي لو الحد ده امك او انا انت لا فاشل ولا عيل صايع ولا لا يعتمد عليك متسمعش لحد ولا تستني كلمة مدح من حد ابني نفسك. بنفسك فجأهم في النهاية باللي انت هتبقي فيه يا بدر
عمار حضنه وقبل راسه وقاله... قوم يلا اخرج مع صحابك وانا شغلت الكريدت كارد بتاعتك.
بدر ابتسم وحضن ابوه بحب هو الوحيد الذي يفهمه ولا احد يقدره غيره كلهم يرونه المستهتر الذي لا ينفع في شئ
..................
في غرفة عمار نده علي حورية اللي دخلت وقالت بهدوء... نعم
عمار بضيق.... مينفعش اللي قولتيه لبدر يا حورية ليه بتحطميه هو مش لازم يبقي زي وجية هو ليه شخصية مش هيقلد حد علشان يرضيكي انتي كدة بتحسسيه بالنقص ان مفيش حاجه عجابكي وانه مهما يعمل مش عجابك وان دايما وجية افضل منه وانتي مش هترضي عليه غير لما يبقي زي اخوه هو ليه شخصية ووجية شخصية سبيه زي مهما انا محبتش اتكلم معاكي ولا اغلطك قدمهم بس انتي غلطانة وانل مضايق و زعلان منك
حورية بضيق... انا بقي يا عمار شايفة اني مغلطتش في حاجه انتم بتفكروا ازاي بس مش عارفة
عمار بضيق... خلاص براحتك بس ياريت تخلي احساسك في نفسك و متأثريش علي ابنك بسلب
وتخلي شخصيته مهزوزه
حورية اتضايقت منه وقالت.... ماشي يا عمار انا نازلة اقعد مع ماما
وتركته بضيق وهو تنهد بتعب
.............
يا تري حورية غلطانة
وهل تصرف عمار مع بدر صح ولا غلط
و كريم يا تري هيروح فين
البارت الخامس
#رواية_العشق_الممنوع_الجزء_الثاني
#بقلم_مارلي_إيهاب
.............
في مكتب انس كان يجلس كريم مع انس
انس بصدمة... اتنقلت
كريم بضيق.... ايوة يا سيدي اسمعني يا انس لو الاتنين دول خرجوا الدنيا هتخرب احنا عملنا المستحيل علشان ندخل الحبس شوف مين بيساعد الزفت اللي اسمه خالد ده وحاول تظبط المحامي و تشوف بيجيب المعلومات دي منين
انس بضيق....المحامية الزفت بتاعته بتقولي معها دليل براءته وبتتكلم بثقه قولتلها وريني الدليل مرضيتش
كريم باستغراب... محامية
انس بضيق... ايوة
كريم باستغراب... اسمها اية بقي فيلسوفة عصرها دي
انس بضيق.... ماسة السيوفي
كريم بستغراب... تعرف اسمها كامل
انس بضيق... ليه الاسئلة دي اسمها ماسة عمار وجية السيوفي بتحميله كان العلاقة بينهم قوية جدا يا كريم انا مش مصدق ده كأنه عمل غسيل مخ ليها
كريم بصدمة... ماسة
انس بضيق... انت تعرف الزفتة دي
كريم بصدمة... بنت اختي
انس بصدمة... مين بنت اختك وبعدين اية العمل دلوقتي
كريم بضيق... انا هروح قبل ما اسافر اتكلم معها
واحاول اخليها تسيب القضية
انس بسرعة.... لا انت تأمرها تسيب القضية دي وياريت لو تقول لاهلها وتخوفهم ان القضية دي خطر عليهم و مينفعش تمسكها اكتر من كدة الحكم قرب يا كريم والبت دي لازم تسيب القضية
كريم قام وقال بضيق... انا هروح اتكلم معها و بعدين هكلمك و اقولك حصل اية
انس بهدوء... تمام
خرج كريم بسرعة و طلع علي بيت اخته حورية
.......................
في مكان ما
ياباشا متقلقش فوزي كلها يومين و هيطلع وخالد هيحصله متقلقش من اي حاجه والزفت اللي اسمه كريم اتنفي الصعيد و القضية بقي فارس اللي مسكها و ده هيحاول بكل الطرق انه يخرج خالد وطبعا ليه الحلاوة
.... المهم يخرجوا اي حاجه تانية بعدين
متقلقش يا باشا هيخرجوا
البت المحامية اللي اسمها ماسة تعرف خالد منين
ما انت عارف ياباشا خالد لعبي و بتاع بنات وبيوقع البت في كلمتين واكيد المحامية دي زي البنات التانين لا تختلف عنهم في حاجه
... تمام مستني الاخبار الجديدة
من عينيا يا باشا اول ما اعرف حاجه هقول لحضرتك عليهم
......................
في بيت حورية سمعت جرس الباب بيرن فتحت بهدوء وكان وجية وعمار يجلسون مع بعضهم وماسة في غرفتها
حورية بابتسامة.... كريم ازيك يا حبيبي عامل اية
كريم قرب منها وحضنها وقال... انا كويس انتي عاملة اية
حورية بابتسامة... انا بخير ادخل
دخل كريم مع اخته وسلم علي وجية وعمار
عمار بابتسامة.... عاش من شافك يا كريم
كريم بابتسامة... انا مسافر الصعيد وهقعد سنتين هناك قولت اجاي اشوفكم قبل ما اسافر
حورية... سنتين ليه
كريم بضيق... شغل
عمار وجية... تروح و ترجع بالسلامة
كريم بابتسامة... هي ماسة فين
وجية باستغراب... اشمعني ماسة يعني
كريم بهدوء.. عايزها في حاجه تخص الشغل
عمار بقلق... في حاجه ياكريم
كريم بهدوء... لا بس في قضية مسكها وانا عايزها تسيبها
حورية بقلق.. ليه
كريم بهدوء... ناس لبش مش عايزها معهم نديها لو سمحتي يا حورية
حورية بقلق... طيب
راحت حورية تنادي ليها
وجية بهدوء... انا عايز افهم في اية
كريم بهدوء.... صدقني يا استاذ وجية الموضوع كله هيخلص لما ماسة تسيب القضية دي
وجية بضيق.. ايوة موضوع اية اللي هيخلص
كريم بهدوء... كلكم هتعرفوا بس انا محتاج اتكلم مع ماسة الاول
نزلت ماسة بضيق. نعم
عمار بغضب... اتكلمي مع خالك كويس يا ماسة اية الاسلوب ده
كريم ابتسم... معلش سيبها ماسة من اسلوبك عارفة انا جاي ليه
ماسة بغضب.. اسمعني انا مش هسيب القضية دي ولو علي موتي انت ازاي عايز تحبس انسان مظلوم عايزينه ياخد اعدام وهو مظلوم ليه معندكوش قلب ولا رحمة علشان تمشوا الدنيا مع بعضكم وتعملوا مجاملات علي حساب ناس بريئة
كريم ضحك بسخرية.... دا انتي معمول ليكي غسيل مخ زي ما انس قال
ماسة بغضب اكبر.. ايوة قول بقي ان الزفت اللي اسمه انس ده هو اللي قالك علشان لما معرفش يقنعني يجيبك انت تقنعني
عمار بضيق... احنا هنفضل زي الاطرش في الزفة كدة كتير انا عايز افهم في اية
انجي و مليكة خرجوا علي صوت وغضب ماسة
انجي بقلق... في اية
كريم بهدوء... ماسة متبقيش غبية اوي كدة حبيبتي ده مجرم ومش مجرم بس ده سفاح هاتي دليل براءته اللي بتتكلمي عليه وانا هثبتلك انه كله كدب
ماسة بغضب... لا مش كدب ومش. هصدقك انت عايز تاخد دليل براءته علشان ميخرجش وخالد مش مجرم ومش سفاح انت فاهم
كريم بحدة..... انتي في بينك و بين خالد ده حاجه
حورية وعمار نظروا بصدمة ليها....
وهي وقفت ساكته
عمار قام بغضب... ما تنطقي يابت انتي
وجية قام واتكلم وقال بتحذير... سيبها يا عمار ماسة هتتكلم وهتقول كل حاجه صح يا ماسة
ماسة بغضب... لا مش صح ومش هتكلم ومحدش ليه دعوة بيا دي حياتي و شغلي و انا حرة فيها
عمار مستحملش و رفع ايده و صفع ماسة علي وجهها امام الجميع الكل اتصدم وحورية جريت علي بنتها تحضنها عمار قرب منها وقال بغل وهو يمسكها من شعرها... لما تتكلمي مع جدك تتكلمي بادب انتي سامعة ودلوقتي حالا هتقولي كل حاجه انتي سامعة
ماسة بدموع وصراخ... ايوة انا وخالد بنحب بعض و مستحيل نسيب بعض وعمري ما هصدق حاجه عن اللي انتم بتقوله عليه
عمار ضربها صفعة اخرى وحورية بكت
وحاولت تحوش عنها لكن عمار زقها بعيد... اية يا بت البجاحة دي بتقولي كدة قدامي مش مالي عينك انا طيب يا ماسة مفيش خروج والقضية دي هتسبيها غصب عنك انتي فاهمة ولا لاء و ابقي قابليني لو عتبتي باب البيت
حورية قربت من وجية وهي بتبكي... عمو الحقه
وجية بهدوء... سبيه يتصرف مع بنته بالشكل اللي هو عايزة
كريم بضيق... في اليوم اللي هتخرجيه من السجن يا ماسة يوم قتلك علي ايده انتي سامعة
الكل شهق بصدمة.
كريم بقهر... انا انهارده اتنفيت الصعيد علشان خاطر بحاربهم و بحارب عدم طلعهم بس النهاية هما قدروا يبعدوني يا ماسة انا خايف عليكي مش اكتر ابعدي ومش تبعدي بس انتي تسافري بره بعد ما تسيبي القضية دي انتي فاهمه
ماسة بغضب و دموع... مش هسيب القضية واما النفي ده انت فعلا تستحقه انت هتعمل فيها خالي ولا اية انت يادوب بتسال خال بالاسم فقط متعملش فيها خايف عليا سامع.
عمار كان لسه هيضربها تاني مليكة قربت منه بدموع... ابوس ايديك خلاص يا عمار مش وقته دلوقتي
كريم قال بضيق.. انا جيت وحذرتك والظابط انس حذرك وانتي مش عايزة تسمعي لحد انا جيت علشان خاطر انتي بنت اختي بس انتي حرة مش هجبرك تتنزلي انا ماشي بعد اذنكم
خرج كريم بدون ولا كلمة و حورية كانت تقف بصدمة
عمار مسك ايد ماسة وقال بصدمة.. عرفتيه منين ده و ازاي بتقولي بتحبيه انتي بقيتي كدة ازاي انا عايز افهم باردة معندكيش مشاعر انتي اكيد مش بنتي اللي ربتها
ماسة شدت ايديها بغضب.. ايوة بحبه وهيخرج من القسم و هنتجوز سامعين
عمار بغضب... علي جثتي يا ماسة
ماسة يغضب.. بدام ما انت مش موافق انا ههرب معه ومحدش هيمنعني انت فاهم
عمار مقدرش يستحمل و مسكها من شعرها و فضل يضربها الم ولا الم ووجية مكنش بيحوش عنها لكن جدتها وامها وخالتها بيحاولوا يوقفوا لكن مش قادرين عليه
حورية ببكاء.. كفاية يا عمار حرام عليك ابوس ايديك كفاية الحق يا عمو وجية الحقه هيموتها
كانت ماسة تصرخ تحت يد والدها ووتبكي لكن وجية لم يتاثر بشئ
انجي ببكاء.. انت واقف كدة ليه بنقولك هيموتها اتحرك يا وجية.
وجية بهدوء.... هي تستحق اللي بيحصل فيها دلوقتي يا انجي.
مليكة وحورية قدروا يبعدوه عن ماسة اللي انفها نزف بسبب الضرب
وكانت تنام علي الارض لا تقدر علي الحركة
عمار بغضب... اقسم بالله ما هتخرجي من باب اوضتك مش البيت وهاجي معاكي و هتتنزلي عن القضية دي سامعة
ماسة بعند وهي تبكي.. مش. هيحصل
عمار اتعصب اكتر وكان هيكمل عليها وجية قال... كفاية كدة عليها
حورية خدي منها اي حاجه تلفون لابتوب و تابلت كل حاجه خديها منها انتي سامعة واقفلي عليها باب الاوضه متخرجش
حورية ببكاء... حاضر
قومتها من الارض و مليكة مسندها وطلعوها الاوضة وحورية كانت تبكي وبتقول... لسه بتعملي فينا كدة يا ماسة ليه يا بنتي احنا عملنا فيكي اية بس علشان تعملي فينا كدة
مليكة بدموع... مفيش داعي للكلام دلوقتي يا حورية سبيها تترتاح
مليكة لمت كل الاجهزة اللي ممكن تتكلم عن طريقها وخرجت اما حورية لم تقدر علي الابتعاد عن ابنتها جابت الاسعافات الاوليه وبدات تعالج بنتها من وجهها اللي بدا يورم
...........
تحت كان يجلس عمار وهو يضع يديها علي راسه
وجية بهدوء... الامور متدختش كدة يا عمار
عمار بغضب.... شوفت يا بابا البت دي بتعمل اية وبتقولي اية يا بابا شايف البجاحة
وجية بهدوء... اهدي عليها من الواضح انه ماثر جامد عليها يا عمار انا هحاول اعرف معلومات اكتر عن الناس دي واتكلم مع كريم و اشوف نقدر نحل الموضوع ده ازاي
عمار بغضب... ماشي يا بابا ماشي بس من هنا لوقتها مش هتخرج من البيت
وجية بتعب... ماشي يا عمار
مليكة بدموع.. اتفضل يا بابا دي كل حاجه
وجية بتعب... سبيها هنا
عمار بقلق... بابا انت كويس
انجي كمان جريت عليه بقلق.. في اية مالك.
وجية بتع بيحاول يدريه... مفيش محدش يقلق ده بس علشان الضغط بتاعي ارتفع شوية
عمار بقلق... تجي اوديك المستشفى
وجية ابتسم... الموضوع مش مستاهل
لسه عمار هيتكلم الباب اتفتح ودخلت ريتاج بنت عمار الكبيرة
دخلت بسرعة وقالت بابتسامة... صباح الخير يا عائلتي العزيزة.
مليكة بحب... حمدلله علي السلامه مقولتيش ليه انك جاية كنا جينا ناخدك من المطار
ريتاچ بابتسامة... مفيش داعي انا طلبت اوبر مالكم شكلكم في حاجه
عمار حاول يبتسم قدام بنته و ما يبينش حاجة... مفيش حاجه يا حبيبتي حمدلله علي سلامتك اطلعي ارتاحي علي ما تاخدي شاور يكون الاكل جاهز
ريتاج... امال ماما فين
مليكة بهدوء... مع ماسة يا ريتاج ماسة كانت عايزها في موضوع كدة
ريتاج بستغراب.. انا حاسه ان في حاجه
انجي راحت ليها وحضنتها وقالت... بابتسامة... مفيش حاجه يا حبيبتي انتي اطلعي اوضتك و ارتحي كام ساعة من السفر
ريتاج بستغراب... ماشي طيب مش اسلم علي ماما و ماسة
انجي بإبتسامة... انتي كدة كدة هتسلمي عليها بس اختك كانت عايزها في موضوع بدل ما تقطعيهم
ريتاج... طيب و بدر و وجية فين
انجي بإبتسامة... بدر في مدرسته اما وجية عنده تدريب الشهر ده و مش جاي دلوقتي
ريتاج بستغراب... طيب بعد اذنكم
انجي... اتفضلي يا حبيبتي
طلعت ريتاج وهي حاسة ان في حاجه غلط
..............................
في المدرسة رهف كانت تجلس بجانب صديقتها ميادة
ميادة بخبث... بت يا رهف مش بدر جه المدرسة يتاعته بقالي فترة مشوفتوش
رهف بضيق.. انا هعمله اية وبعدين انتي مراقبه
ميادة بخبث... مش حكاية مراقبه بس يعني مدرسته قدمنا علي طول وهو بيلفت نظري وانتي عارفة اني بكرش عليه
رهف بضيق... اهو عندك روحي اتعرفي عليه براحتك
ميادة بخبث.. مالك يابت ولا تكوني معجبة بيه و غيرانه عليه
رهف بضيق... ميادة انا مش عايزة هزار تقيل انا مش فايقة ليكي
ميادة بخبث... علي راحتك
وتركتها وذهبت الي بعض الفتيات
اما رهف كانت تنظر للتلفون وتنتظر مكالمة احد
وبعد ربع ساعة اتت ميادة مرة اخرى وقالت بابتسامة مستفزة..... بقولك يا بت يا رهف تعرفي ان البت سمية لا مؤاخذه يعني ماشية مع واحد من ولاد الاكابر اللي في المدرسة دي وشفتهم انا والبت لارا امبارح واحنا خارجين
رهف بضيق.... ملناش دعوة بحد يا ميادة
ميادة وهي بتلوي شفتيها.... طيب يا ختي
وفجاة شافت بدر وهو خارج من المدرسة ويقف مع بنت شكلها بيدل قد ايه متحررة ترتدي الزي المدرسي ولكنه مكشوف جدا
وتقريبا كانت في حضن بدر
ميادة بشهقة... الحقي يا زفتة شوفتي اللي انا شايفه
رهف نظرت لما تنظر له ميادة و اتصدمت هي الاخرى بما يحدث ورات صديقتها تصورهم
رهف بصدمة... انتي بتعملي اية يا مجنونة انتي
ميادة بخبث.... هتعرفي كلها خمس دقايق و الجرس هيرن و هنخرج
رهف بضيق... انا مليش دعوة بالي بتعمليه انتي سامعة
وتركتها وذهبت
ميادة بخبث... في دهية
وبعد مرور خمس دقايق خرج جميع الطلاب من المدرسة وكان مازال بدر امام المدرسة يقف مع البنت
ميادة قربت منهم بخبث.... بدر مش كدة.
بدر بمشاكسة.... هو انا معرف لدرجة دي. ولا اية اه اي خدمة
ميادة بخبث... ممكن كلمتين علي انفراد
بدر بمشاكسة... بس كدة استني يا لورا شوية وجاي اتفضلي يا انسة الا انتي اسمك اية
ميادة بخب ودلع... ميادة
بعدوا عن لورا
بدر بابتسامة.. ها اية الموضوع
ميادة بخبث.... بص هدخل في الموضوع علي طول انا عايزة انا وانت نرتبط والا
بدر بسخرية... والا والا ان شاء الله
طلعت ميادة الفيديو اللي كان بدر حاضن لورا وقالت... الفيديو الحلو ده هيوصل لاهلك و ساعتها انت ادرا باللي اهلك هيعملوا انا مش طالبة غير بس نرتبط و تبعد عن كل البنات اللي تعرفهم و كمان تديني فلوس كل يوم علشان المدرسة وانت اختار بقي هتعمل ده ولا ابعت الفيديو لاهلك
بدر............
..........................
في بيت نور كانت تجلس وهي حزينة علي حالتها تذكرت وقت ما تعرفت علي احمد واحبته واخلصت له رغم انها لم تتزوجه عن حب ولكن احبته بعد الزواج بمدة احست بالحب تجاه ولكنه صدمها ببشاعته
فلاش باك
بعد مرور سنتين علي جوازهم وبعد ما خلفت هادي
في غرفه نومهم كان ياخذها احمد في حضنه وهو يقول... حبيبتي كنت عايزك في موضوع
نور بحب... ها يا حبيبي قول
احمد بابتسامة.... كنت عايزك تكلمي والدك وتقوليله اني محتاج خمسة مليون جنية افتح ليا شركة خاصة بدل ما انا بشتغل عند الناس
نور بعدم تصديق... انت اكيد بتهزر صح
احمد ببرود.. لا ياقلبي مش. بهزر ولا حاجه انا بتكلم جد
نور بصدمة.... انت ازاي اصلا تطلب مني حاجه زي دي يا احمد
احمد ببرود... فين المشكله يا بيبي وبعدين. ده حقك يعني بعد عمر طويل انتي هتورثي ابوكي فين المشكله يعني لما اخد حق مراتي بدري
نور بعدت عنه وقالت بغضب.... انت ازاي تقول كدة انا لا هطلب ولا عايزك تفتح معايا الموضوع ده تاني انا مش هورث ابويا وهو عايش يا احمد
احمد بضيق... بقي كدة
نور بغضب... ايوة
احمد ببرود... اوكي بس مترجعيش تزعلي من اللي هيحصل
ومن وقتها وهو ابتدا يعاملها معاملة صعبة ثم يضربها بشدة امام ابنهم وعدة السنين لحد ما بقوا 17 عام وكل مرة يطلب طلب غير الاخر اخر مرة ضربها فيها و ابنها حاش عنها
كان عايزيها تطلب منه والدها يعمل ليه منتجع سياحي يتخطي الحادي عشر مليون
مع العلم هي طلبت منه الخمس مليون علشان يبعد و يسكت ووجية ادهلها الفلوس ولكن علشان قالت ليه سلف لحد ما يقف علي رجليه
باك
نور تجلس تبكي بشدة وهي بتقول.... مش قادرة استحمل اكتر من كدة هموت في ايده في مرة
............
خرجت مليكة علشان تروح شغلها بعد الضهر
وقفت امام مصطفى
مليكة بهدوء... مصطفى بابا قالي انك انت اللي هتيجي معايا
مصطفى بهدوء...... انا جاهز يا دكتورة
مليكة بهدوء... طيب يلا
فتح مصطفى باب العربية ليها وهي ركبت ورا وهو ركب قدام وقال بهدوء... ممكن العنوان لو سمحتي
مليكة بابتسامة... ش ******
مصطفى... اوك
طلع مصطفى علي العنوان وهي كانت مشغولة في الفون بتاعها
مصطفى كان يقارب سن مليكة كان يبلغ من العمر 30 عام بشرة قمحية وجسد معضل وعيون بني
كان لديه لحيه خفيفة تعطيه جاذبية اكاكثر
مصطفى بستغراب... دكتورة هي العيادة في المكان الشعبي ده
مليكة سابت التلفون ابتسمت.... يا سيدي المنطقة هنا مفيش فيها صيدليات بسبب ان المكان قديم والناس بتروح مشوار طويل علشان يجبوا العلاج من صيدلية قريبه يشتروا منها العلاج انا بقي قولت افتح الصيدلية هنا وابيع بسعر رخيص علشان في ناس كتير مش بيقدروا علي تكلفة العلاج
مصطفى بابتسامة..... ربنا يجزيكي خير يا دكتورة
مليكة بابتسامة.... شكرا
مصطفى وقف امام الصيدلية... وصلنا
نزلت مليكة وقالت بهدوء... انت هتفضل قاعد في العربيه
مصطفى وهو بيفك. حزام الامان وقال... وجية بيه قال اني هقعد معاكي في الصيدلية ومتحركش منها
مليكة بابتسامة... طيب يلا انزل
نزل مصطفى وقفل العربية كويس وساعدها في فتح الصيدلية
ثم دخلوا بهدوء وجلس وهي ابتدت تباشر عملها
..............
في بيت مهاب كان يجلس وسط و لاده و مراته
مهاب بهدوء.... اياد انا شايف انك بقيت مهمل اوي الفترة دي ومش شايف مذاكرتك ولا بتروح كورسات
ولا بتفتح كتاب في اية
اياد بهدوء... مفيش يا بابا بس يمكن فعلا انا اهملت شوية ولكن مش اوي
مهاب بابتسامة.... طيب يا اياد ياريت تاخد بالك من مذاكرتك وتركن اي حاجه تانية علي جنب ممكن
اياد بهدوء... حاضر
يوسف... بابا انا كنت عايز خمس تلاف جنية
مهاب بهدوء... ليه
يوسف بهدوء... حضرتك عارف انا في كلية هندسة و محتاج ملازم و ادوات وحاجات كتير تانية كتير ولما جمعت الفلوس لقيتهم تقريبا خمس تلاف
مهاب بهدوء... تقريبا
يوسف بهدوء... اه تقريبا
مهاب بهدوء... طيب يا يوسف حاضر
يوسف بهدوء.. شكرا
مهاب كان في شبابه مفتقد جو الاسرة و العيلة لكن دلوقتي عنده يقعد طول طول اليوم وسط ولاده بالدنيا كلها مفيش حاجه تبعده. عنهم حتي شغله ومريم كانت ونعمه الزوجة وحبهم لبعض كان يزيد كل ما بيعدي سنه عليهم
..............
هنا ينتهي البارت اتمني ينال اعجابكم
هل بدر هيسمع كلام ميادة ولا لاء
وهل ماسة هتنفذ اللي عمار عايزه ولا لاء
وهل لو بدر رفض ميادة فعلا هتقول لاهله او هتبعت الفيديو
التفاعل يا حلوين
🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹
ادخلوا بسرعه حملوه وخلوه علي موبيلاتكم من هنا 👇👇👇
وكمان اروع الروايات هنا 👇
انضموا معنا على تليجرام ليصلكم اشعار بالروايات فور نزولها من هنااااااااا
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺