رواية زوج ماما ولكن الفصل الاول والتاني والتالت والرابع والخامس بقلم عادل الصعيدي حصريه وجديده علي مدونة عالم الروايات والمعلومات
الفصل الاول
صحيت الصبح غير العاده
بتاعتي وقبل ما ماما تدخل تصحيني بالورده زي كل يوم
شويه وحسيت ماما هتفتح باب اوضتي بسرعه عملت نفسي نايمه
وكالعاده ماما هيا وبتصحيني
بتلعب بالورده علي وشي وتمشيها علي وشي عشان اصحي من النوم
بسرعه فوقت من النوم
وكالعاده اخدتني بحضنها
ماما ::انا صباح الورد
للقمر بتاعي صباح كل حاجه حلوه يا حبيبتي
انا :: صباح الفل يا ماما ربنا يخليكي ليا يا احلي ماما بالدنيا
ماما :: ويخليكي ليا يا حبيبيتي . بقولك اي قومي بقي عشان اتأخرت علي المستشفي وانتي قومي افطري وروحي الكليه عملتلك الفطار في المطبخ
انا :: ماشي يا ماما خلاص روحي انتي شغلك .
مشيت ماما وانا قمت
من السرير وهروح اخد الشور بتاعي عشان افطر واروح الكليه
بتاعتي.. اااه نسيت اعرفكم علي نفسي
انا مروه وعندي 23 عايشه مع ماما لان بابا متوفي امي دكتوره وعندها مستشفي خاصه وماما كملت
مسيرتها معابا وحرمت نفسها من الزواج عشاني تربيني وترعاني لاحد ما اكبر واشوف نفسي انا بقي
اغلي حاجه عندي بالدنيا وكمان بعتبرها من ام وخلاص .
دي ماما وكمان اختي وكل حاجه ليا بعتبر نفسي اختها
اوصديقتها لاني فعلا مش بخبي عنها حاجه ابداا أدق التفاصيل
لازم اخد رأي ماما وكمان حتي ابسط اسرار البنات انا مش بخبيها عنها وبحب دايما اسمع نصايح ماما
لأنها فعلا مفيش حد هيخاف عليا وتهمه مصلحته قد ماما
ع فكره ماما اسمها نوال وكمان احلي دكتوره بدنيا وغاليه اووي عليا ..
المهم
دخلت الحمام واخدت الشور وبسرعه فطرت ونزلت
علي الكليه
وانا في الكليه بعد ما خلصت المحاضره الأولي
اتصلت عليا
ماما عشان نتغدا بره . وفعلا بعد ساعتين عدت عليا ماما وخدتني من الكليه وروحنا مطعم مشهور
واتغدينا سوا
وكمان بعد الغداا روحنا حديقه قريبه من المطعم وبقينا نتمشي
وانا بتمشي مع ماما
لاحظت حاجه غريبه بتحصل معانا بالحديقة.
الجزء التاني
زوج ماما ولكن
واحنا بنتمشي بالحديقة في حاجه غريبه بتحصل في واحد طول الوقت يمشي ورانا حتي لما كنا بنغير الطريق كان بيلحقنا.
طلعنا من الحديقه وركبت العربيه مع ماما عشان توصلني البيت وهيا تروح المستشفي
وصلتني ماما العماره الا فيها شقتنا ونزلت من العربيه ومشيت ماما وانا لسه هطلع العماره
بصيت علي يميني بالصدفه لقيت الشخص
اللي كان ورانا بالحديقة ماشي بعربيته
وراء ماما
بصراحه سرحت بخيالي وقلت بيني وبين
نفسي . معقوله ماما تعرفه او علي صله بيه
والا كل الا بيحصل دي مجرد صدفه.
طلعت الشقه فوق ولسه بغير هدومي وجرس الباب ضرب
بسرعه غيرت هدومي وطلعت فتحت الباب ملقتش حد
بصيت حواليا لقيت علي شمالي بوكيه ورد كبير
من اجمل انواع الورد اللي عرفتها وكمان ريحته ايه تجنن
بقلب بالورد وبقول يا تري دي رايح فين
والا وصل شقتنا بالغلط
واتفاجا بكارت علي جمب الورد ومكتوب جواه
الي صاحبة القلب الطيب والانسانه الخلوقه
مروه تحياتي
بصراحه معرفتش اضحك والا افرح والا اعمل ايه ويا تري مين اللي فكر
يعملي المفاجاه دي
معقول ماما وكمان بتخبي عليا ..
شويه وتليفون بتاعي بيرن جوه اوضتي
اخدت الورد جوه وقفلت الشقه
وجريت اشوف التليفون وكانت ماما
وكانت بتسألني عايزه حاجه من بره او لا لأنها جايه علي الشقه
قفلت مع ماما من غير ما اقولها علي الورد
شويتين وماما وصلت الشقه
ودخلت غيرت هدومها وقعدنا في الصاله مع بعض
وانا قاعده مع ماما لحظت
حاجه غريبه ساكته ومش بتتكلم بس عماله تبص عليا من وقت لتاني
بصيت لماما
=ماما مش عايزه تقولي ليا حاجه
ماما = اناااا حاجه زيه طيب يا حبيبتي
انا = مفيش بس عجبتني المفاجاه بتاعتك اللي عملتيها
ماما = هههههههه مفجاه ازاي مش فاهمه
انا = هو مش انتي بعتي ورد قبل شويه علي شقتنا
ماما :: لا طبعا محصلش
بصتلها باستغراب :: معقوله امال مين اللي هيبعت ورد وكمان عليه اسمي مين دي
ماما :: هو فين الورد دي
انا :: اهوو باوضتي تعالي شوفي
راحت معايا ماما تشوف الورد ومسكت الكارت بتبص عليه ودققت بالورد وفضلت باصه علي الكارت وبتفكر
معقوله ماما عرفت مين االي بعت الورد
والا بتفكر بحاجه تاني
ماما بصتلي وقالت
بصراحه غريبه ومش عارفه ازاي دي حصل
المهم تعالي عايزاكي بحاجه.
رحت مع ماما وقعدنا في الصاله
وحضنتني ماما اووي وانا مستغربه من حضنها المفاجي ليا
واكيد وراه حاجه انا مش عارفه اي هيا
وفجأه ماما سابت حضني وبصتلي
وقالت......
الجزء الثالث
زوج ماما ولكن
وبعد ما ماما سابت حضني قعدت تبصلي شويه وجوها حاجه عايزه تقولها وانا مش عارفه اي هيا
سكت شويه وقالت .
بصي ........ يا حبيبتي
انتي عارفه قد انتي غاليه عليا وانا استحملت كتير عشان
ووقفت جمبك لحد
ما تكبري وفضلت سند ليكي
وهفضل طول العمر كدا . انتي عارفه الدنيا بقيت صعبه دلوقتي
وانا لسه بردو سني صغير ومحتاجين حد معانا نعتمد عليا ويبقي سند لينا ..
بصيت لما وقاطعت كلامها .
== خلاص يا ماما انا فهمت وهكون مبسوطه كمان لما تبقي انتي مبسوطه وسعيده ويهمني اني
اشوفك علي سعيده
بصتلي بفرحه وخدتني بحضنها وقالت
بصي يا حبيبتي دي زميل ليا في المستشفي وكمان انسان طيب وكويس ولما تشوفيه
هترتاحي ليه
رديت وقلت ، اهم حاجه انتي ماما تكوني سعيده وفرحانه بالجوازه دي ..
شويه وقاطع كلامنا. صوت رنين تليفون ماما واخدت تليفونها ودخلت اوضتها
وانا دخلت اوضتي وبفكر في كلام ماما
وفجأه دموعي نزلت مني وافتكرت بابا الله يرحمه قبل ما يموت
لما بيوصي ماما عليا وقتها كنت في الاعداديه
حسيت بزعل بس بسرعه طلعت نفسي من مود الزعل دي
خفت ماما تدخل عليا وتتاثر وانا مش عايزه كدا . ماما ضحت عشاني كتير
وجه الوقت اللي
تفرح فيه وتحس انها عايشه زي الستات .
شويه وماما ندهت عليا .
رحت لماما لقيتها بتقولي
يلا تعالي هنتعشا بره. اشرف اتصل بيا وعازمني انا وانت .
بصتلها باستغراب
= مين اشرف يا ماما
ابتسمت وقالت
= معلش نسيت يا حبيبتي اشرف دي اللي هيبقي زوجي
. دخلت اوضتي ولبست فستان خروج
وطلعنا من الشقه وركبنا العربيه ورايح المطعم
ولما وصلنا المطعم دخلت جوه المطعم واول ما وصلنا عند الطاوله بتاعنا .
وكانت المفاجاه اشرف طلع .....
الجزء الرابع
زوج ماما ولكن
*****
ولما وصلنا المطعم دخلت جوه المطعم واول ما وصلنا عند الطاوله بتاعنا .
وكانت المفاجاه اشرف طلع الراجل اللي شفته بالحديقة بيمشي ورانا وهو كمان شفته بعربية عند العماره اللي ساكنين فيها
بسرعه جه سوالي براسي
معقوله ماما اشرف دي من زمان
وكانت بتمهد ليا عشان تقولي
قعدنا علي الطاوله وماما عرفته عليا وسلمت عليه
وبعد ساعه من وجودنا بالمطعم قمنا ومشينا
ركبنا مع اشرف اللي عملنا مفاجاه انا وماما وروحنا مدينة الملاهي
بصراحه انا فرحت من جويا اوووي
وكان نفسي من وقت ما كبرت اني أزور الملاهي واركب مراجيح
كانت مفاجاه ساره بصراحه
فضل وقت بالملاهي ركبنا عربيات ومراجيح.
حسيت بسعاده كبيره ليا وكمان ماما اول مره اشوفها سعيده ومبسوطه اووي وبتضحك
من قلبها .. وانا بدأت احس ان اشرف انسان طيب وكمان بيحب المرح والسعاده ودول حاجات مميزه باي راجل
وبعد وقت ركبنا معاه ووصلنا لتربية ماما وركبت مع ماما وسلمنا عليه ومشينا
وصلنا شقتنا انا وماما وقعدنا في الصلاه
وكنت رايحه انام. ماما طلبت مني اقعد معاها
بصت لماما وقلت ليها
خير يا ماما
ردت عليا ..
خير يا حبيبتي اشرف قرر يخلي الفرح بتاعنا الخميس. الجاي وكمان هنروح شرم نقضي اسبوع هناك وانتي معانا حجزلك سويت هناك
بصتلها وانا بضحك .
الف مبرووك يا ماما . وقمت حضنت ماما
وبعدها دخلت اوضتي
وفرحانه اووي عشان هروح شرم الشيخ
دى اول مره اروح فيها مكان في بحر ومكان راقي زي دي ...
بسرعه عدت الايام وجه يوم الخميس
وماما وأشرف جهزوا كل حاجه وانا رتب شنطتي وبعد كتب الكتاب اخدنا العربيه وطلعنا علي شرم الشيخ ..
اشرف وماما مع بعض بالفندق في سويت خاص وانا جمب منهم
بصراحه راحلة شرم جميله اووي
وكمان كل يوم والتاني احس
ان اشرف راجل فرفوش وبتاع فسح وكمان بدأت احس بالاهتمام بيا من ناحية هو وماما
وكل مره تقعد معايا ماما تحكيلي عنه كتير
وانا ملاحظه اهتمامه بيا كمان
ودايما يفاجئني بالهديا
خلص الاسبوع بتاع الفرح ورجعنا شقتنا
وبعد يومين كان عيد ميلادي
ماما كالعاده بتجهز لعيد ميلادي وتعزم صحابها وجيرانا
وجهزنا لعيد الميلاد والكل اجتمع وناس كتير جابولي هدايا
واحنا بنحتفل بعيد ميلادي
لاحظت ان اشرف مش موجود معانا . بصراحه انحرجت اقول لماما
وانا كنت قايله قدامه علي عيد ميلاده
وزعلت كمان انه معبرنيش ومش موجود معانا
وبعد ما خلصنا عيد الميلاد واغلب الناس مشيت
لقيت اشرف داخل الشقه ومعاها هديتي سلم عليا انا وماما
وكمان عطاني الهديه
وهو بيعطيني الهديه. قلي بصوت واطي . ياريت متفتحيش الهديه غير لما تكوني لوحدك باوضتك..
بصراحه استغربت من طلبه
قلت في نفسي اكيد هديه فخمه زي ما متعودين عليه
مستنيه الناس تمشي بسرعه
وعلي نار عندي فضول رهيب
عايزه اعرف اشرف جابلي اي هديه
وفصلت مستنيه لحد ما الناس مشيت
وبسرعه دخلت اوضتي
ويعد ما فتحت الهديه اتصدمت من اللي جواها لقيت ...... 😱😱
الجزء الخامس
زوج ماما ولكن
***********
اول ما دخلت اوضتي
عشان اشوف هدية اشرف زوج ماما وبفتح العلبه لقيت جواها 😱
خاتم الماظ و ساعه اورجينال
بصراحه قلبي كان هيوقف من الفرحه الخاتم والساعه شكلهم شيك وتحفه اوووي وكمان شكلهم غاليين !!
وانا مندمجه مع الساعه وبتفرج عليها ومركزه اووي . فجاه ماما فتحت باب غرفتي وشافتني وانا معحبه بالخاتم والساعه دخلت وقعدت جمبي علي السرير وايديها علي كتفي. وقالت
__ اي رايك عجبوكي
رديت عليها
_ حلوه اوووي يا ماما تحفه بجد . اشرف دي انسان واضح عليه طيب وبيحبك كمان
ردت عليا بابتسامه
__ وانا كمان يهمني اشوفك مبسوطه معايا هنا وربنا يوعدك بالانسان اللي يحبك ويهتم بيكي يا قلبي
انا بصتلها بابتسامه وسرحت لحظه مع نفسي
_ ياريت يا ماما وياريت يكون زي اهتمام اشرف كدا بيكي وحنيته
وكملت كلامي معاها ورديت.
_ وانا كمان يا ماما نفسي اشوفك دايما مبسوطه وربنا يعوضك علي السنين اللي راحت .
ضحكت ماما وحضتني وقامت من جمبي وقالت.
_ يلا اسيبك مع نفسك عشان تنامي
ماما خرجت من اوضتي وانا علي سريري بتفرج علب الهديه مع نفسي
***********
علي الساعه سابعه الصبح
ماما بتخبط علي باب اوضتي عشان نفطر سوا
كنت انا بخلص لبس الجامعه
ولبست هدومي وطلعت وقعدة معاهم عبي السفره
شافني اشرف ابتسم
بصراحه اشرف جنتل اووي وكمان عليه إبتسامه حلوه وشيك . علي فكره اكبر مني بالعمر بفارق كبير
بس اهتمامه بلبس والشياكه بتاعته محدش هيقدر يحدد عمره كام
واحنا بنفطر لاحظت نظراته ليا من وقت لتاني
بس مش عارفه احدد بصراحه نظراته دي وراها ايه بالظبط
خلصنا الفطور ولميت السفره ونظفتها
وماما سلمت عليا وخرجت قبل اشرف
ولما خلصت من المطبخ
ورايحه اطلع. اشرف كان بالصاله
وانا هطلع من باب الشقه لقيته بيقولي ..
= مروه استني
بصيت ورايا ..
= ممكن اوصلك الكليه
رديت عليه .
= انا مش عايزه اتعبك معايا وممكن تتأخر علي المستشفي
ضحكه ضحكته وابتسامته الحلوه وقال
= لا طبعا مفيش مشكله انا لسه الوقت بتاعي قدامه ساعه يعني اللحق اوصلك الكليه ..
ابتسمت ورديت عليه
= خلاص . ماشي
قفلت الشقه ونزلنا مع بعض وركبت معاها العربيه بصراحه عربيته جميله وتحفه
واحنا ماشين بطريق لاحظ سكوتي بصلي وقال
= صحيح عجبتك الهديه يا مروه
ابتسمت انا
= بصراحه حلوه اووي ذؤؤؤءك يجنن
رد عليا وابتسامته الحلوه علي شفايفه
= هههههه ميرسي . انتي تستاهلي كل خير
وصلنا الكليه ودخل بعربيته والكل كلها بعين واحده عماله تبص علي عربيته
نزل من العربيه بسرعه وبصراحه فتحلي الباب
وبقيت بنص هدومي من الخجل قدام زملائي والناس اللي بنتفرج.
اتكسفت اووي حركه من بتوع السينما وانا اول مره يحصل معايا كدا
بصلي وقال ..
= عايزه حاجه قبل ما امشي
رديت وقلت ..
متكشره اووي علي التوصيله
= مفيش شكر بينا يلا سلام بقي
مشي اشرف ولقيت صحابي فجأه بسالوني. مين دي مين . بصراحه اتكسفت اقول زوج ماما واكتفيت بكلمه واحد قريبي..
وباخر اليوم بعد ما خلصت محاضرات
اتصلت عليا ماما وجات اخدتني من الكليه
وروحنا الشقه .
ماما دخلت اوضتها تغير هدومها وأنا كمان دخلت اوضتي .
ولما دخلت اوضتي بصيت علي التسريحه بتاعتي لقيت حاجه غريبه ....
الروايات الأكثر قراءه 👇👇
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺
🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺🌹🌺