رواية العنيد الحزؤ الاول الفصل التالت والرابع للكاتبه شيماء محمد



 الفصل الثالث الرابع

ادهم سابهم وركب عربيته وطلع زي الصاروخ من قدامهم 

مصطفي: انتو عملتو ايه؟  انتو دمرتوني فاهمين؟  انتو دمرتوني 

عم محمد: انت عايزني اشوفك بتغلط واقف اتفرج ؟

مصطفي: ومين قالك اني بغلط؟؟ هيا صح ؟؟

انت عارف كنا بنعمل ايه هنا ؟؟؟ كنا بندرب ؟؟ كنا بنساعد بعض واتصلت بامي وقولتلها اني هبات مع زمايلي يبقي ايه بقي ؟؟ تيجو وتدمروني كده ليه ؟

عم محمد: الراجل ده تأثيره وحش عليك ... 

مصطفي: انت تعرف مين الراجل ده ؟؟ تعرف ايه عنه هاه ؟؟

عم محمد: اعرف انه سكري وبتاع نسوان وده كفايه 

مصطفي: الراجل ده من اكفئ واحسن الظباط اللي التاريخ بيذكرهم مش في مصر بس لا ده في اي جهاز مخابرات اسمه له وزن ... ده القمه وانا عمري كله بتعب وبسهر علشان اقدر اوصله ... طول سنين كليتي بحلم اوصل لادهم ده يبقي لما اوصله تبعدني انت عنه ؟؟؟ ليه انا عملتلكم ايه ؟؟ وانتي يا ليلي اكتر واحده في الدنيا عارفه قد ايه الموضوع ده مهم بالنسبالي تقومي تعملي كده ؟؟

ليلي: انا معرفش ان بابا هيعمل كده 

عم محمد: بقولك ايه انا ما قولتش كلمه واحده اتبليت فيها عليه قولت اللي شايفه بعيني وبعدين انت لسه في شغلك 

مصطفي: بس مش معاه انت عارف بعد الليله اللي فاتت هو كلفنا بمهام نعملها وغير تدريبه معانا وبدا يخرجنا للواقع ومنع تماما اي حد فينا يشرب او يسهر او يسكر او يقابل بنات وهدد ان لو حد عمل كده هيطرده من فريقه .... وخلي كل الظباط زمايله يعملوا  زيه كده  تيجي انت تتسبب في طردي ... ده مش بس انت دمرت مستقبلي معاه انت حتي سمعتي دمرتها لان الكل هيقول اني اتطردت بسبب اني سكرت ولا نمت مع واحده 

شفت بقي انتو وصلتوني لايه ؟؟؟ انا مش هسامحكم ابدا 

سابهم وجري بعيد عنهم وركب اول تاكسي يقابله في وشه 

ادهم فضل يلف بعربيته وقعد في حته هاديه علي النيل ديما بيقعد فيها من صغره 

فضل يفتكر بيته الجميل الهادي ... ابوه وحب ابوه ليه .. عم محمد بخوفه علي ابنه فكره بابوه وحب وخوف الاب علي عياله ... ليلي كمان فكرته باخواته وتخيل للحظات لو ابوه لسه عايش كان فضل وسط عيلته الهاديه والجميله ومكنش خسر كل حاجه كده واحده واحده بعد موت ابوه ... 

ذكريات وذكريات بتهاجمه سنين طويله وحيد 

# يا ابني ؟؟ يا ابني ؟؟؟ يا ابني مالك ؟؟

فاق ادهم علي صوت حد بيكلمه 

ادهم: خير في ايه ؟؟ حضرتك محتاج حاجه ؟؟

# لا يا ابني بس انت اللي محتاج 

ادهم: وانا محتاج ايه ؟؟

# محتاج دكتور لايدك اللي بتنزف دي 

ادهم كان نسي تماما ايده ... بصلها بلامبالاه 

ادهم: ياريت كل الجروح بتتعالج زي ايدي كده 

# كله بيروح حتي العمر بيروح  ارمي تكالك علي اللي خلقك واشكيله وهو بيرزق 

ادهم قام وراح المستشفي العسكري بتاعتهم وخصوصا لانها قريبه من مكان شغله 

دخل وطلب دكتور جراحه 

الاستقبال :حضرتك عايز حد معين ولا اي دكتور 

ادهم: اي دكتور جراحه مش تفرق 

الاستقبال: في استشاري بس حاليا هو في عمليات والله اعلم هيخلص امتي 

ادهم: وعلشان كده قولت لحضرتك اي دكتور 

البنت كان عاجبها ادهم وعلشان كده بتحاول توقفه قدامها كتير 

الاستقبال: في حوالي تلات دكاتره تانين منهم

ادهم: هو انا بتكلم بلغه انتي مش فاهماها ولا ايه ؟ قولتلك اي دكتور متاح مش هيفرق معايا فيا تنجزي.. يا تقولي انك مش فاهمه شغلك... يا ما بتفهميش من اصله لكن كده انتي بتعطليني انجزي

الاستقبال: اسفه يا فندم لحظه 

عملتله الكشف وعطتهوله وهو راح لعند الدكتور خبط وفتحتله الممرضه ودخلته 

الممرضه: لحظه والدكتوره هتيجي وريني ايدك

ادهم: دكتوره هاه ؟؟

الممرضه: عندك مشكله انها بنت ؟؟ ولا ايه ؟؟

ادهم: لا مش هتفرق بس ياريت ما تكونش هتتأخر لاني متأخر اصلا علي شغلي 

الممرضه: دقيقه وهتكون هنا 

غسلت ايده ونظفتها وجهزت كل حاجه للدكتوره 

الدكتوره دخلت: هاه يا بنتي في مين هنا ؟

الممرضه: في حاله جوه هتحتاج لخياطه (بصوت واطي جدا  ) مز من الاخر 

الدكتوره: اخرسي 

كانوا بيتكلموا بهمس بس ادهم كان شايف الممرضه وقري حركه شفايفها وعرف بتقول ايه 

ادهم حط ايده السليمه علي دماغه ومغمض عنيه وراقد علي سرير الكشف ومستني 

الدكتوره: اسفه للتأخير ... حضرتك اتعو...

قطعت الكلمه اول ما رفع ايده من علي وشه وشافته 

الدكتوره: انت ؟؟

ادهم: انتي هنا ؟؟ 

قام وقف: انا غيرت رأيي ومش ناوي اخيط ايدي بعد اذنكم 

ليلي: خايف ولا ايه ؟؟؟ ما تخافش لو صوت مش هقول لمصطفي علشان صورتك ما تتهزش 

ادهم ابتسم: هو حد قالك اني عيل صغير هتضحكي عليه بكلمه او انك تثيريه بالكلام واتحداكي مثلا واقولك لأهستحمل ؟؟؟ 

ليلي: ما اعتبرتكش عيل صغير غير لما قمت تمشي لمجرد ان الدكتوره مش علي هواك فلغيت عقلك وقررت تهرب وتجري 

ادهم: انا لا بهرب ولا بجري بس بريح دماغي 

ليلي: بتريح دماغك بانك تأذي نفسك ... انت already نزفت كتير وبعدين الجرح كل ما يقعد من غير علاج  هيبقي علاجه صعب وخياطته صعبه وبعدين سيبني ارد جميلك 

ادهم: جميلي ؟؟؟ جميلي ابوكي رده تالت ومتلت 

ليلي: لو سمحت اقعد واسمحلي اعالج ايدك 

في حاجه في صوت ليلي بتخليه يستسلملها وهو مش عارف ليه بس قعد 

ليلي: الاول هشوف لو في قزاز ولا حاجه لسه في ايدك 

نضفت  ايده وهيا متوتره وبعدها مسكت حقنه 

ادهم: الحقنه دي ليه ؟؟

ليلي: لا متقلقش دي مجرد مخدر موضعي علشان اعرف اخيط ايدك

ادهم: خيطي من غير مخدر عادي 

ليلي: لا مش هتستحمل الالم 

ادهم: سيبيني انا احدد استحمل ايه وما استحملش ايه ؟؟

ليلي: براحتك بس لو ما استحملتش ما تكابرش 

ليلي بدأت تخيط ايده وهو رجع لوضعه الاولاني ايده علي دماغه ومداري وشه وساكت تماما لدرجه انها افتكرته نايم او مكابر 

حاجه جواها خلتها شكته بالابره وهيا بتخيطه 

يمكن لانها عايزاه يتألم ؟؟ او عايزاه ينطق ؟؟ او عايزاه يشتكي ؟؟

ادهم رفع ايده: شوفي مهما تعملي مش هتأثر فريحي نفسك 

ليلي: وانا عملت ايه ؟؟؟ وبعدين في حد لاستحمال الالم 

ادهم: لو متعوده عليه بتيجلك فتره وهتلاقي نفسك ما بيفرقش معاكي الالم وبقيتوا اصحاب واتعودتوا علي بعض  وانا والالم اصحاب من سنين فمش هتفرقي معايا وبعدين سبق وقولتلك ان ده مجرد جرح بسيط في ايدي

ليلي: انت هتاخد اكتر من 15 غرزه وتقولي جرح بسيط ؟؟

ادهم: ايوه بسيط مقارنه بضربه سكينه او رصاصه ده مجرد جرح عادي مش حاسس بيه اصلا 

ممكن بقي تخلصي لاني متأخر؟؟ 

ليلي خلصت وقامت غسلت ايدها وكتبتله علاج ياخده ووقفت واديتله الروشته 

ادهم كان بيقفل ايده ويفتحها وكأنه بيمرنها 

ليلي هنا مدت ايديها بتلقائيه ومسكت ايده بين ايديها واستغربت هيا عملت كده ليه 

ليلي: ما تحركش ايدك كتير وحاول تريحها وما تستعملهاش علي قد ما تقدر وتيجي بعد يومين هفكلك الغرز دي انا موجوده في نفس الوقت 

ادهم سحب ايده: ان شاءالله 

راح للباب وفتحه بإيده المصابه 

ليلي: مش بقولك ريحها 

ادهم: سوري ما بهتمش بكلام الدكاتره 

خرج وسابها ومشي وهو احاسيسه متلخبطه ومستغرب ليه بيتوتر وهيا موجوده ؟؟ ليه الاكسجين بيختفي لما بيشوفها ؟؟

ادهم فوق لنفسك الستات كلهم طينه واحده مستعد تجرب ؟؟؟ لا لا مش مستعد !! مش مستعد ابدا ابدا

ادهم راح شغله واول ما دخل مكتبه لقي مصطفي مستنيه وفضل يترجاه يرجعه فريقه تاني 

ادهم سابه خلص كلامه 

ادهم: عمرك سمعت عني اني برجع في كلامي او بغير رأيي ؟؟؟ لا محصلش .... يبقي تتفضل وتشوف غيري لاني مش فاضيلك اتفضل 

حاول يتكلم تاني بس ادهم بنظره خلاه يمشي من قدامه 

كل اصحابه حاولو يعرفوا منه هو اتطرد ليه بس معرفش يقولهم ايه ؟؟؟ يقولهم ان ابوه هزأ ادهم واتسبب بطرده ؟؟؟فالسكوت افضل 

مصطفي اهمل شغله وبدأ ما يرحش ويسهر بره او يبات كمان 

عم محمد: وبعدين واخرتها معاك النهارده وصلك انذار بالطرد من شغلك لو اتغيبت اكتر من كده 

مصطفي: ما يطردوني فيها ايه ؟؟؟

عم محمد: يا ابني كام سنه وانت في الثانويه بتحلم تبقي ظابط وكام سنه في الكليه وانت بتتمني تدخل مجال المخابرات تيجي بعد ما توصل تتخلي عن كل ده ؟؟

مصطفي: كنت بحلم ابقي زي المقدم ادهم ... كانوا علي طول بيقولولنا علي مهماته وعلي ان الموت نفسه بيخاف منه وان محدش ابدا زيه .. هو اسطوره في عالم المخابرات .. كان حلمي اني اكون زيه او حتي ابقي قريب من العالم بتاعه وعملت المستحيل ووصلت وانت جيت هديتلي كل اللي عملته طول السنين اللي فاتت دي فحسيت خلاص اني مش قادر اكمل ولا قادر ارجع فملوش لازمه بقي لازمتها ايه ؟؟

عم محمد: ماهو انت برضه في نفس مجاله وهو برضه قريب هتفرق ايه بقي تحت قيادته من قياده غيره ؟؟؟

مصطفي: تفرق السما والارض ... احنا كنا ملوك والكل بيشاور علينا ... دول تلامذه ادهم واكيد هيبقوا زيه ... دلوقتي انا اتطردت والكل بيشاور عليا ... ده اللي اتطرد من عند ادهم ياتري اتطرد ليه ؟؟ ياتري عمل ايه ؟؟معدتش عارف اعمل ايه او اوجههم ازاي ؟؟ خليهم بقي يطردوني 

بعد اذنك عايز اناااام 

عم محمد خرج لبنته العاقله بيستشيرها يعمل ايه ؟

عم محمد: وبعدين مع اخوكي ده مش هامه انه يطرد نعمل ايه ؟؟

ليلي: هو بيحلم بحلم وبعد ما وصله احنا فوقناه منه فده رد فعله 

عم محمد: يعني ايه ؟؟ نوقف نتفرج ؟؟

ليلي: هتعمل ايه يعني ؟؟ 

عم محمد: اي حاجه نعمل اي حاجه 

ليلي: لو مستعد يعني المفروض ...

عم محمد: المفروض ايه قولي علي طول 

ليلي: تخلي اللي طرده هو اللي يرجعه 

عم محمد: قصدك ايه؟؟ اروحله ؟؟

ليلي: انت غلطت فيه وهو سكت وما ردش وعمل اللي انت عايزه قولتله يبعد فبعد ابنك انت طلبت وهو نفذ 

عم محمد: يعني انت متخيله اني هروحله اقوله رجعه يقوم يقولي امين ؟؟

ليلي: لا طبعا بس اعتقد يابابا انك لو اعتذرتله وكلمته من ناحيه انك اب وخايف علي ابنك هيسمعك وبعدين يا بابا انت عايرته بيتمه .. هو مش ذنبه انه يتيم 

عم محمد: لا حول ولا قوه الا بالله انا مكنتش اقصد بس اهوه الظروف بس انتي متأكده انه هيتقبل اعتذاري  ؟؟

ليلي: لأطبعا مش متأكده بس  اعتقد انه بيقدس العيله وحب العيله لبعضها اللي هو اتحرم منها فهيقدر.. علي العموم مش هنخسر حاجه لو جربنا 

عم محمد: طيب اروحله امتي ؟؟

ليلي: مش عارفه ... كان المفروض يجيلي وما جاش 

عم محمد: يجيلك ؟؟ يجيلك ليه ؟؟

ليلي: مش ايده كانت متعوره وجه المستشفي وكان من حظه انه يوقع تحت ايدي اول ما اكتشف ان انا الدكتوره بتاعته كان هيمشي بس اقنعته يقعد وخيطت ايده وكان المفروض يجي يفك السلك وما جاش 

عم محمد: نروحله الشغل يعني ؟؟

ليلي: علشان زمايل مصطفي يشوفوك ويقولو ابوك جاي يستسمحه لا طبعا ... روحله بيته واديك عارفه 

عم محمد: طيب تيجي انتي معايا ؟؟ لو حسيتي اني هشد معاه تهديني انا لاني ممكن لو شفته بيشرب ولا عنده حد ممكن ادخل اهزقه 

ليلي: لا يا بابا مالكش دعوه بحياته الخاصه 

عم محمد: خلاص نروحله انا وانتي ماشي ؟

ليلي: ماشي 

دخلت ليلي اوضتها وجواها فرحه مبهمه مش عارفه ليه متحمسه انها هتشوفه 

من امتي وهيا بتسمع اسمه؟؟ ومن امتي كانت بتتمني تعرف حتي شكله ايه ؟؟بتعرف كل اخباره ورسمتله صوره في خيالها والمشكله ان هو طلع احلي من الصوره دي !!!  اتمنت وهيا في بيته انه يكون ده بيتها ...

فوقي يا ليلي فوقي ده مجرد راجل سكري وخامرجي وبتاع ستات وهيخونك كل يوم مع واحده شكل فوقي لنفسك وشوفي انتي فين وهو فين ...انتي فوق في السما وهو تحت سابع ارض 

قرروا فعلا انهم يرحوله البيت وراحو واستنوا بره 

خبطوا كتير جدا بس محدش فتح 

عم محمد: شكله متنيل سكران ولا مغمي عليه 

ليلي: طيب نمشي ونجيله وقت تاني ولا ايه ؟؟

عم محمد: خبطي تاني 

فضلو حوالي عشر دقايق كمان 

ليلي: بابا مفيش حد يالا بينا 

عم محمد: لا هيروح فين يعني دلوقتي ؟؟اكيد متنيل علي عين اهله سكران جووه ومش قادر يقوم ولا حاسس بالدنيا واللي فيها .. ماهو ده حال الخامرجي 

## وهو الخامرجي ده عاطل وقاعد في البيت ليل نهار ؟؟؟ مش يمكن يكون عنده شغل ؟؟؟

ادهم كان وراهم ويدوب جاي من بره يدخل بيته 

كمل طريقه ووسعوله من قدام الباب فتحه ودخل 

عم محمد: نمشي ولا ندخل ؟؟

ادهم: لو عايزك تمشي كنت هقولك امشي او علي الاقل اقفل الباب ... 

عم محمد: بس علي الاقل تقول اتفضلوا 

ادهم: اه سوري بس زي ما حضرتك قولت محدش علمني الذوق ..... اتفضلوا 

دخلو الاتنين وكالعاده شقته نظيفه جدا والمره دي ما فيش قزايز خمره فاضيه 

عم محمد: مفيش قزايز فاضيه !!!

ادهم: ده لاني بقالي يومين ما دخلتش البيت مش لاني بطلتها ... المهم خير !؟

عم محمد: المفروض الاول تضايفنا وتسألنا نشرب ايه ؟؟

ادهم اتنهد بصوت عالي لانه كان تعبان ونفسه يوصل سريره باي شكل 

ادهم: اه طبعا .. تشربوا ايه ؟

قام وقف 

عم محمد: اقعد انت وليلي هتعملنا كوبيتين قهوه مظبوطين 

ليلي وقفت بس هو شاورلها تقعد 

ادهم: لا معلش انا هعمل لحضرتك القهوه المظبوط وحضرتك يا دكتوره قهوتك مظبوط برضه ؟؟

ليلي: انا مبشربش قهوه ما تشغلش بالك بيا 

ادهم: اه وابوكي يقول اني كالعاده قليل الذوق وما اتربتش وما بعرفش في الاصول صح ؟ اتفضلي قولي تشربي ايه ؟؟

ليلي: طيب نسكافيه  لو ممكن ؟؟ بس ممكن اساعدك 

ادهم: لا معلش ما بحبش حد يساعدني 

دخل ادهم عمل كوبايتين قهوه وواحده نسكافيه 

ليلي وابوها بره بيتوشوشوا 

ليلي: كان لازم يعني تطلب تشرب حاجه ؟؟

عم محمد: بلطف الجو شويه 

ليلي: وهو كده تلطيف ؟؟؟

عم محمد: انا قلت انتي تعمليلنا حاجه نشربها واهو يتكسف مننا فيوافق واحنا في بيته لكن ما تخيلتش ان هو اللي هيصر يقوم بنفسه 

ادهم خرج بالصينيه وقدم القهوه لعم محمد والنسكافيه لليلي وهو مسك قهوته 

ادهم: اتفضلوا 

عم محمد: قهوتك حلوه ومظبوطه وبوش كمان متخيلتش انك هتعرف تعملها اصلا ؟؟

ادهم: انا عايش لوحدي اكتر من عشرين سنه فأكيد هعرف اعمل قهوه ... نسكافيهك مظبوط يا دكتوره ولا عايزه سكر او سكره زياده ؟؟

ليلي: لا مظبوط جدا متشكره قوي .. مجتش فكيت السلك !؟؟ ايدك اخبارها ايه دلوقتي ؟؟

ادهم: كويسه وفكيت السلك وكويسه 

ليلي: فكيته فين ؟؟

كان عايز يقولها مالكيش دعوه بس معرفش يقولها 

ادهم: فكيته بنفسي .. دي لا اول ولا اخر مره اتعور فيها ما تشغليش بالك ...المهم خير ؟؟

عم محمد: مصطفي ابني 

ادهم بص للارض وبيدعك دماغه بايده بتعب 

ادهم: معرفش هو فين ومش مستعد نهائي اني انزل ادور لحضرتك عليه .. 

عم محمد: لا مش القصد انا عارف مكانه هو في البيت

ادهم: ولما هو في البيت حضرتك جايلي ليه ؟؟

عم محمد: اعتذرلك عن اللي حصل مني وتهوري وفقدان اعصابي عليك 

ادهم: الموضوع انتهي وخلص عادي 

عم محمد: لا ما انتهاش ابني في البيت 

ادهم: وايه المشكله انه في البيت ؟؟

عم محمد: انه في البيت مش في شغله .... ابني بيحلم من صغره يبقي ظابط ودلوقتي بعد ما بقي ظابط قاعد في البيت وبعتوله انذار بالطرد 

ادهم: طالما اتغيب من غير سبب هيطرد 

عم محمد: هو مش عايز يروح 

ادهم: هو حر 

عم محمد: لا مش حر طبعا ... لا مش حر ابدا 

ادهم: انت عايز ايه ؟؟؟

عم محمد: مش عارف اشوف ابني بيدمر مستقبله واحلامه وطموحه واقعد اتفرج واقول انه حر 

ادهم: المفروض تعمل ايه بقي ؟؟ تجيلي انا ؟؟ عايز مني انا ايه ؟؟

عم محمد: عايزك ترجعه شغله 

ادهم: ارجعه ؟؟ هو بيغيب بمزاجه ارجعه انا ازاي بقي ؟؟

عم محمد: هو مش عايز يروح بسببي فانت ساعدني 

ادهم: اساعدك ازاي ؟؟ 

عم محمد: رجعه لفريقه ولاصحابه وزمايله 

ادهم: نعم !؟؟ ارجعه ايه ؟؟؟ ارجعه تحت قيادتي تاني ؟؟ وكل يوم الصبح تيجوا تسألوني عنه ؟؟وكل ما يسهر او يعمل اي حاجه ما تعجبكش تيجي ترميها عليا ؟؟؟ 

عم محمد: لا يا ابني 

ادهم: انا مش ابنك ومش ابن حد ... انا سكري وخمرجي ما تنساش ده ... انا زي ما انا ما اتغيرتش ... وهفضل قدام ابنك علي طول .... انا المثال السيئ للضباط الجداد ... اسف طلبك مرفوض 

عم محمد: يا سياده المقدم مش هسامح نفسي ابدا لو انا كنت السبب في تدمير مستقبل ابني ... انا مجرد اب وكان خايف علي ابنه واتنرفزت عليك شويه معلش بقي عديها 

ادهم: اسفك علي عيني وعلي راسي بس مش هقدر ارجعه ... انت لمجرد انه سهر بره جيت وعملت معايا خناقه لرب السما  تخيل للحظه لو كان اتصاب مثلا او اتعرض لضرب نار  او لاقدر الله مات 

هتعمل ايه فيا ؟؟؟احنا في شغلنا ده بنخرج واحنا عارفين تماما انه ممكن ما نرجعش 

عم محمد: وانا عارف الكلام ده كويس ودي اعمار بيد المولي واختلفت الاسباب والموت واحد 

ادهم: وانا مش عايز اكون السبب في اي شيئ يخص ابنك ... انت طلبت مني ابعد وانا بعدت احترم بقي اتفاقنا ده ودلوقتي انا تعبان جدا وزي ما قولت لحضرتك بقالي يومين بره البيت وما نمتش فاعذرني 

ادهم وقف وهما وقفوا واخد بنته وخرجوا 

هما خرجوا وهو قعد مكانه حط راسه بين رجليه وساند علي ايديه 

ليه برضه احساسه بالذنب بيزيد؟؟ ليه غيران من مصطفي وعيلته ؟؟ ليه بيتمني ولو مره يحس بالحب او ان حد خايف عليه ؟؟

احاسيس كتيره محروم منها وهو قاعد كده اتفاجئ بحد جنبه فرفع راسه وشافها واقفه وبتبصله وللحظه تخيل انه متهيأله وانها مش موجوده بس اتكلمت وعرف انها حقيقه واقفه قدامه ... 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

الفصل الرابع

احاسيس كتيره محروم منها وهو قاعد كده اتفاجئ بحد جنبه فرفع راسه وشافها واقفه وبتبصله وللحظه تخيل انه متهيأله وانها مش موجوده بس اتكلمت وعرف انها حقيقه واقفه قدامه ... 

ليلي: ممكن اعرف انت عملت كده ليه؟؟ 

ادهم رجع لورا وسند ضهره علي الكنبه وبيتفرج عليها 

ادهم: افندم؟؟؟  ابوكي بعتك تقنعيني؟  

ليلي: لا طبعا ركبني تاكسي علشان اروح شغلي وهو ركب ومشي بس انا رجعتلك علشان افهم انت عملت كده ليه؟؟ 

ادهم: مزاجي كده عندك مانع؟؟ 

ليلي: عندي مليون مانع لان ده مش بالمزاج 

ادهم.: فعلا مش بالمزاج...  مش بمزاجكم تقولولي ابعد عنه ولما الدلوع بتاعكم يزعل تيجوا تقولولي رجعه تاني...  عندك حق مش بالمزاج فعلا 

ليلي: انت بتضيع مستقبل اخويا ودلوقتي بتدمر ابويا انت ايه ما بتحسش؟؟ 

ادهم: للاسف ما بحسش ما عنديش قلب اصلا ولا بهتم بالمشاعر والكلام ده كله اللي بتتكلمي عنه 

ليلي: طالما ما بتحسش يبقي تسمعني وبس...  انت هترجع مصطفي شغله وفريقه فاهم ولا مش فاهم؟؟؟ 

ادهم ضحك: والا ايه؟؟؟ 

ليلي: انا مش بهزر 

ادهم: انتي بتهددي فعايز اعرف بتهدديني بايه؟  

ليلي: ترجع مصطفي شغله...  بابا مش هيستحمل انه يكون السبب في ان ابنه يخسر مستقبله ويضيع... ومصطفي بيحمل بابا مسؤليه اللي حصل... هيروح فيها انت فاهم؟  انت لازم ترجع مصطفي شغله لازم 

ادهم: بتهددي تاني والا ايه؟  لو مرجعتوش هتعملي ايه؟  

ليلي مش عارفه تقوله ايه بس متغاظه من بروده 

ليلي: هقتلك.... ايوه هقتلك واهو يبقي سبب ان مصطفي مش معاك لانك ميت 

ادهم: اممممم هتقتليني!؟؟؟  تصدقي شوقتيني للموت؟؟؟  بقي اخطر اجهزه مخابرات في العالم حاولو يقتلوني وما عرفوش ومجرمين وقتالين قتله وفي الاخر اموت علي ايدك انتي!!!!  يمكن مش بيقولو يجعل سره في اضعف خلقه!!! اوك انا موافق اقتليني يالا 

بعد ما كان اتعدل رجع لورا تاني وقعد باسترخاء علي كنبته ورفع رجليه علي التربيزه وايديه تحت راسه وباصصلها 

ادهم: مستنيه ايه يالا واوعدك مش هقاومك نهائي... 

ليلي: ارجوك يا ادهم عيلتي هتتدمر اخويا وابويا الاتنين!!  لو جرالهم حاجه ماما كمان هتروح فيها ارجوك

ادهم: لا لا ما تقلبيش دراما كنتي ماشيه حلو في الاول وبعدين  ما قولتلك ما ليش في كلام المشاعر...  بصي الحياه خد وهات عندك ايه تديهولي في مقابل اني ارجع اخوكي مكانه

بصلها من فوق لتحت وفهمها بنظراته عايز ايه وهيا فهمته 

ليلي: ده نجوم السما اقربلك مني...  ده حتي في خيالك مش ممكن انت فاهم؟؟؟  تطلع ايه انت علشان تبصلي كده ولا تطلع مين انت؟؟  انت راجل في نظري ما تسواش تلاته تعريفه؟؟؟  انت مش راجل اصلا؟  انت لو الكون كله فضي ومفضلش غيرك انت برضه لأ فاهم ولا مش فاهم؟؟؟

ادهم: انتي مش ملاحظه انك المفروض بتترجيني ولا نسيتي ان حياه عيلتك في ايدي 

ليلي: طالما انت ندل وواطي وما بتحسش يبقي ما ينفعش معاك الذوق 

ادهم: وانتي برضه ما ينفعش معاكي الذوق...  اطلعي..  بره....  بيتي 

ليلي: مش هطلع غير لما تتصل بمصطفي وتقوله انك رجعته 

ادهم: انا مش عارف مصدر الثقه اللي بتتكلمي بيه ده معتمد علي ايه؟؟؟  مش هتصل ومش هرجعه 

ليلي: ادهم 

ادهم: افندم 

ليلي: اتصل بمصطفي والا 

ادهم: والا ايه اتفضلي!!  هتقتليني؟؟؟ يالا   مستنيه ايه؟؟؟ اسهلهالك لحظه 

خلع حزام مسدسه ورماه قدامها علي التربيزه ورجع لوضعه تاني 

ادهم: متعمر وجاهز يدوب ترفعي صمام الامان 

ليلي من غيظها منه فعلا طلعت مسدسه ووجهته ناحيته 

ليلي: والله اقتلك بجد لمجرد اني امسح الابتسامه دي من علي وشك الثقيل ده 

ادهم ابتسامته اتحولت لضحك وضحك عالي كمان قام وسابها ودخل اوضه نومه وهو بيضحك دخل وقفل بابه وراه وسابها هيا في الصاله وهيا هتجنن مش عارفه تعمل ايه؟  

ادهم دخل وبدأ يقلع هدومه...  قلع شوزه ورماه وقلع قميصه وفك حزام بنطلونه ويدوب هيقلع بنطلونه الباب اتفتح ودخلت 

من غير ما يبصلها

ادهم: غيرتي رأيك وجايه؟؟؟ 

ادهم لقي مسدسه علي دماغه 

ليلي: لا ده ابعد من احلامك...  بس هقتلك 

ادهم: علي فكره التهديد الكتير بيفقد قيمته ودي اول حاجه بنعلمها للعيال انه ما يهددش الا اذا كان مش ناوي يعمل حاجه لكن لو ناوي ينفذ علي طول من غير تهديد 

ليلي: بصلي هنا 

ادهم بصلها: انسي انتي في مقابل اخوكي يا تقبلي يا تطلعي بره 

ليلي: ما قولتلك انا ابعد من نجوم السما

ادهم: ابعد ازاي وانتي بيني وبينك كام سنتيمتر ولا دي دعوه منك بس مش عايزه تقوليها صريحه وانا مش واخد بالي؟؟  بتثيرني؟  دي طريقتك؟؟  الاول تترجي وبعدها تتنرفزي وبعدها تهددي وبعدها تليني تاني وبعدها تهددي تاني وتقوليلي اني مش راجل!!  عايزاني اثبت رجولتي زي ما قولتيلي خايف من خياطه الجرح علشان اقولك مش خايف واثبتلك!!!  دلوقتي انا مش راجل علشان اثبتلك.....  ده قصدك؟؟؟  سوري ما فهمتكيش 

قرب منها وهيا بترجع لوري: انا في ايدي المسدس هقتلك ما تقربش 

ادهم طبعا متجاهلها تماما وبيقرب مره واحده مسكها من ايدها وحدف مسدسه بعيد عنها 

ليلي: اوعي تلمس شعره واحده مني؟  

ادهم: ومين قالك اني هلمس شعره؟؟؟  انا هلمسك كلك 

شدها من ايدها جامد عليه حاولت تقاومه بس مفيش وجه مقارنه بين قوتها وقوته 

مسك بلوزتها وبسهوله جدا شقها نصين وهيا صوتت 

شالها ورماها علي السرير وهو فوقها مكتفها تماما 

ماسك ايديها وكأنهم كلبشات من حديد ومش مديها اي فرصه تتحرك 

ادهم: هاه عجبك كده؟  

ليلي: ابعد عني اياك تلمسني اياك؟؟؟  مش علي اخر الزمن انت تكون اول واحد يلمسني ابعد 

ادهم: علي فكره كلامك بيجنني اكتر واسلوبك ده مش نافع...  فكره اني اول واحد المسك لذيذه وما تخافيش اوعدك هبقي رقيق معاكي وبعدين دي هتكون تجربه جديده ليا.. وليكي الشرف انك اول واحده المسها هنا في بيتي...  تصدقي انك اول بنت تدخل البيت ده.. 

بيكلمها وبيقرب منها وبيلمسها في خدها ورقبتها بوشه وشفايفه 

ليلي: ابعد عني يا ادهم 

ادهم: ادهم ادهم ادهم وكأنني صاحبك او حبيبك او ايه؟  بتهددي بايه تاني؟؟  انتي تحت رحمتي فاهمه؟  اديتك فرصه واتنين وتلاته وقولتلك اخرجي وانتي فضيلتي اعملك ايه؟ 

ليلي: تبعد عني  

ادهم: انا جوايا وحش نايم وبحاول ديما اسيطر عليه بس للاسف مش ديما بقدر ولما بيطلع ما بيفرقش وما بيشفش وانتي صحيتي الوحش ده فصعب ينام تاني؟ 

ليلي: ارجوك سيبني خلاص فهمتك خلاص هنتيني وكسرتني وكسرت غروري وكبريائي كفايه استوعبت درسك كويس سيبني بقي 

ادهم: مقولتلك ما بحبش الدراما الاول كنتي احسن بحب روح التحدي فيكي يالا طلعيها وبلاش عياط ودموع  

ليلي: الدنيا مش سايبه 

ادهم: انتي في اوضه نومي في شقتي...  البواب تحت شافك طالعه بمزاجك يعني جيتي هنا بمزاجك مش غصب عنك... العبي غيرها 

ليلي: عارف بابا سألته انت طلبت منه قهوه ليه عارف قالي ايه؟  علشان تبقي عشره ونبقي اكلنا وشربنا مع بعض وانت تتحرج منه....  هتخون ثقته دي فيك؟؟  مصطفي شايفك مثله الاعلي وانك اسطوره هتخونه هو كمان؟؟؟  انت ظابط مش خاين...  انت مش خاين 

كلمه خاين بترن في ودن ادهم....  خاين....  خاين....  اكتر حاجه بيكرهها في الدنيا هيا الخيانه وهو فيه كل الصفات السيئه الا الخيانه عمره ما خان ابدا ابدا وعمره ما كان خاين ابدا 

قام مره واحده من فوقها وسابها وخرج بلكونته وطلع سيجاره يشربها 

ولعها بايدين بتترعش وفضل يطلع غضبه وغيظه فيها ويهدي اعصابه وافكاره المجنونه وسامع صوت عياطها ومش عارف ليه هيتجنن عايز يكسر اي حاجه؟  عايز يطلع ياخدها في حضنه ويطبطب عليها؟؟؟  عايز يقتلها ويخلص من مشاعره المتناقضه دي؟؟؟ 

رمي سجارته ودخلها 

ادهم: ممكن اعرف بتعملي ايه لسه هنا؟؟؟  امسكك تقوليلي سيبني واسيبك تفضلي وبعدين؟  

ليلي وقفت وبصتله كانت ماسكه هدومها وسابتها  

ليلي: همشي ازاي بهدومي كده

بلوزتها مشقوقه نصين وهدومها الداخليه باينه 

ادهم: دولابي كله قدامك خدي اللي يعجبك 

عطاها ضهره وطلع سيجاره تانيه وولعها 

ليلي بصت حواليها كان فيه كنبه صغيره جنب السرير وعليها تيشرت اسود 

قلعت بلوزتها ولبست تيشرته وطلعت ادهم لاحظها 

ادهم: استني ( وقفت من غير ما تبصله؟)  التيشرت ده ملبوس مش نظيف 

ليلي: مش مهم 

مديتوش فرصه يتكلم وجريت...  فضل في البلكونه لحد ما لمحها نزلت وجريت في الشارع مش بتقف نهائي 

فضل واقف مكانه يبص لمكان ما اختفت فيه وكل جراحه اتفتحت تاني وكل ذكرياته اللي بيحاول يدفنها طلعت تاني وبتمدله لسانها وبتتحداه انه عمره ما هينساها ابدا 

دخل وفضل يشرب ويشرب ويشرب لحد ما وقع من كتر الشرب 

ليلي راحت لشغلها مهزوزه ضعيفه مستغبيه نفسها 

كانت فاكره ايه؟  انها اول ما تقوله يرجع اخوها هيسمع كلامها؟؟؟  كانت فاكره انها ليها خاطر عنده!؟؟  علي رايه هو ايه مصدر ثقتها؟؟؟  كانت بتعتمد علي ايه؟  

كانت مجنونه كده ليه؟  وفي لحظه جنون كانت هتخسر كل حاجه...  هو مش زيها....  هو ما بقالوش سنين بيسمع اسمها وبيحلم بيها وبشكلها...  هو مش معجب بيها وبشخصيتها وبيتمني يقابلها او يشوفها...  هو مش زيها،...  هو شخصيه مختلفه عن احلامها وتخيلاتها...  لازم تفوق من جنونها ده وعالم احلامها اللي عايشه فيه؟؟؟ 

اخدت نفس طويل فشمت ريحته وافتكرت انها لابسه هدومه...  فيها ريحته مش بس برفانه لا ريحته هو...  ريحة رجولته مخلوطه ببرفانه...  ريحه عشقتها وزودت جنونها اكتر واكتر..... 

ادهم فاق من نومه كانت الدنيا ليل....  قام تليفونه بيرن بازعاج فمسكه ورد 

ادهم: الو 

اكرم بصوت عالي: انت فين هاه؟  اخيرا اتكرمت ورديت؟؟؟ 

ادهم: وطي صوتك 

اكرم: كنت بتشرب بالليل بس دلوقتي ليل ونهار ولا ايه؟  قوم وتعال المدير عايزك اتحرك 

ادهم قفل السكه وقام اخد شاور يفوق نفسه شويه وخرج يلبس هدومه 

وهو بيلبس وطي يلبس شوزه لمح حاجه في الارض مد ايده وجابها ولقاها بلوزه ليلي اللي قطعهالها 

مسك وبتلقائيه شم ريحتها وغمض عنيه افتكر لما شدها عليه ووقعت بين ايديه....  افتكر وهو فوقها وبيلمس رقبتها وخدها 

افتكر ريحتها ونعومتها وتخيل لو كان ده بمزاجها مش غصب عنها وابتسم 

ومره واحده فاق ورماها من ايده: فوق لنفسك ايه؟  هتحن؟؟  هتتجنن وتحب؟؟  مستعد تجرب؟؟؟  مستعد للحب؟؟؟ 

وكانت الاجابه واضحه وصريحه :لأ مش مستعد 

نزل شغله وشاف مديره اللي كلفه بمهمه جديده وطلب منه انه يكلف تلامذته بيها وهو يراقبهم ويشوف هيعملوا ايه؟  

راح مكتبه وجمع تلامذته 

ادهم: واحد فيكم يتصل بمصطفي ويطلب منه يجي بسرعه علشان وراكم مهمه جديده...  ربع ساعه ويكون هنا وتيجوا كلكم مع بعض اتحركوا 

فعلا اتصلوا بمصطفي اللي مكنش مصدق نفسه ونزل يجري علي شغله وماردش علي امه اللي بتكلمه ولا ابوه بس جري 

وصل شغله واتجمعوا كلهم في مكتب ادهم 

ادهم بصله واكتشف مدي الشبه بينه وبين ليلي بس ليلي علي اجمل بكتير 

فاق من تخيلاته علي اصواتهم وحماسهم واستعدادهم 

ادهم رمي قدامهم ملف

ادهم: ده ملف فيه كل المعلومات المتوفره عن عصابه الاسلحه...  بيستوردا اسلحه وبيوزعوها في الشوارع والعصابات ووصلنا ان في صفقه كبيره هتم....  امتي!؟؟  فين؟؟  مين مسؤل عنها؟؟؟  الله اعلم...  وظيفتكم انتو بقي تجاوبوني علي الاسئله دي...  قدامكم 72 ساعه حد اقصي

اتفضلوا وروني شطارتكم 

خرجوا كلهم بس مصطفي فضل 

ادهم: افندم 

مصطفي: انا متشكر جدا انا مش عارف اشكرك ازاي اصلا انا

قاطعه ادهم: انا رجعتك لانك ظابط كويس ولانك مالكش ذنب في اللي حصل بس لو اللي حصل ده اتكرر تاني مش هكتفي بطردك من عندي بس لأ انت هتطرد من مجال المخابرات نهائي؟؟؟  الظابط اللي ابوه بيخاف عليه بالشكل ده يبقي مالوش مكان بينا...  احنا هنا بنواجه الموت في كل لحظه ده تعرفه لاهلك والا اتفضل من هنا؟؟؟  ودلوقتي روح لزمايلك ووريني شطارتك 

مصطفي خرج واول حد فكر يكلمه هو تؤامه وبلغها برجوعه لشغله وفرحته وفضل يتكلم ويتكلم وهيا في ملكوت تاني...  ملكوت اسمه ادهم محمود احمد عبدالله... 

اشتغلوا في مهمتهم وادهم معاهم طول الوقت بس متفرج لكن دماغه شغاله وبيطلع خيوط القضيه وبيجمع واحد وواحد وتقريبا ملامح القضيه كلها بقت في ايديه 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

إرسال تعليق

أحدث أقدم